Boshlang‘ich sinfda badiiy asar ustida ishlash

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“Boshlang‘ich sinfda badiiy asar ustida ishlash” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi talabasi   Bozarova Farog‘at
       Rahbar:   Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna
_________________
(imzo)
Toshkent-2024  MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………………………4
1.Badiiy asar ustida ishlashning asosiy bosqichlari…………………………………..6
2.O qish darslarida adabiy tushunchalar ustida ishlash……………………………...15ʻ
3.3-sinf O qish darslarida " Ulug larni o rganmoq-oqillik" bo limi yuzasidan berilgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mavzularni tahlil qilish……………………………………………………………….20
4. " Ulug larni o rganmoq-oqillik" bo limini takrorlashga oid dars ishlanma……….22
ʻ ʻ ʻ
Xulosa………………………………………………………………………………. 27
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………....28
2 Boshlang‘ich sinfda badiiy asar ustida ishlash
Reja:
1. Badiiy asar ustida ishlashning asosiy bosqichlari.
2. O qish darslarida adabiy tushunchalar ustida ishlash.ʻ
3. 3-sinf   O qish   darslarida   "   Ulug larni   o rganmoq-oqillik"   bo limi   yuzasidan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
berilgan mavzularni tahlil qilish.
4. " Ulug larni o rganmoq-oqillik" bo limini takrorlashga oid dars ishlanma.	
ʻ ʻ ʻ
3 Kirish
Respublikamizda  amalga oshirilayotgan ulkan bunyodkorlik ishlari, islohotlar,
mamlakatimiz   iqtisodiy   qudrati   oshib   borish   natijasida   jamiyat   ijtimoiy   sohasining
markaziy   bo'g'ini   hisoblangan   xalq   ta’limida   ham   tub   islohotlar   ro'y   bermoqda.   U
yangilanmoqda,   yoshlar   ta’lim-tarbiyasini   takomillashtirish,   ularning   mazmunini,
uzluksizligini ta’minlab beradigan yangi hujjatlar, pedagogik texnologiyalar, amaliyot
uslublari bilan boyib bermoqda. Zero, yurtboshimiz ta’kidlaganidek, “...Xalq ta’limini
tubdan   isloh   qilish,   mazkur   dasturni   amalga   oshirish   bizdan   nihoyatda   katta   kuch,
mablag'   va   imkoniyat   talab   qilmoqda.   Lekin,   istiqbolimiz,   istiqlolimiz   ko'zi   bilan
qaraganda,   ham   iqtisod,   ham   siyosat,   ham   ma’naviyat   nuqtai   nazaridan   bu   sarf-
xarajatlarga   nazar   tashlasak,   undan   keladigan   manfaat   har   qanday   xarajatlarni
qoplashi va oqlashi muqarrar” 1
Boshlang’ich sinflar o’qish darslarida o’quvchilar nutqini o’stirish vositalaridan
biri   to’g’ri   uyushtirilgan   qayta   hikoyalashdir.   Maktab   tajribasida   to’liq,   qisqartirib,
tanlab   va   ijodiy   qayta   hikoya   qilish   turlari   mavjud.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
uchun   matnni   to’liq   yoki   matnga   yaqin   qayta   hikoyalash   ancha   oson,   boshqa   turlari
esa   nisbatan   qiyinroqdir.   Qayta   hikoyalashda   o’qilgan   hik   oya   mazmuni   yuzasidan
o’qituvchining   savoli   o’quvchilarni   hikoyaning   detallari   haqida,   ayrim   voqealar
o’rtasidagi   bog’lanishning   sabab-natijalari   haqida   fikrlashga   qaratilishi   lozim.   Asar
syujetining   rivojlanishida   qatnashuvchi   shaxslar,   ularning   xatti-harakati   asosiy   rol
o’ynaydi.   Bolalar   asar   mazmunini   unda   ishtirok   etuvchi   shaxslar   va   ularning   xatti-
harakati,   harakterli   xususiyatlarini   tahlil   qilish   yordamida   yaxshi   anglab   yetadilar.
O’qituvchining   savoli   asar   qahramonlari   nima   qilgani,   ularning   u   yoki   bu   xatti-
harakatlari   qaerda   va   qanday   sharoitda   yuz   bergani   haqida   so’zlab   berishga,
voqealarning izchil   bayon qilinishiga  va  o’zaro  bog’liqlikni   yoritishga  yo’naltirilishi
lozim.
1
I.Karimov. “Barkamol avlod O'zbekiston taraqqiyotining poydevori”.T. “Sharq”. 1997 yil. 19-bet.  
4 O’quvchi o’qilgan asar mazmunini o’qituvchi savoli yordamida aytib berishida
faqat   analizdan   emas,   sintezdan   ham   foydalanadi:   ayrim   faktlarni   o’zaro   bog’laydi
(sintezlaydi),   bir-biriga   taqqoslaydi,   ular   yuzasidan   muhokama   yuritadiva   xulosa
chiqaradi.   Ko’pincha   boshang’ich   sinf   o’quvchilari   qatnashuvchi   shaxslar   xatti-
harakatini   yaxshi   tushunmasliklari,   ba’zan   noto’g’ri   yoki   yuzasi   tushunishlari
natijasida asar mazmunini anglab etmaydilar. Shuning uchun ham o’qituvchi savolni
juda   o’ylab   tuzishi,   u   bolani   fikrlashga,   o’ylashga   majbur   etadigan,   qatnashuvchi
shaxslarning   xatti-harakati,   voqealarning   bog’lanishi   yuzasidan   muhokama
yuritadigan, ularni o’zaro qiyoslashga, ijobiy va salbiy tomonlarini aniqlashga yordam
beradigan   bo’lishi   lozim.   O’quvchi   asarda   qatnashuvchilarning   xatti-harakatini
qanchalik aniq ko’z oldigan keltira olsa, u hikoyaning asosiy  mazmunini shunchalik
chuqur tushunadi, shunchalik mustaqil qayta hikoya qilib beradi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   3-sinf   o‘quvchilariga   “Ulug‘larni
o‘rganmoq oqillik” bobini o‘rgatish orqali ularda buyuk ajdodlarimizga nisbatan faxr,
g‘urur va iftixor tuyg‘ularini shakllantirish hamda o‘uvchilar ongiga singdirish.
Kurs   ishi   predmeti:   3-   sinf   O‘qish   kitobida   berilgan   “Ulug‘larni   o‘rganmoq
oqillik” bobini o‘rgatish.
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kirish qism, mavzuni yoritishga oid 4 ta reja,
xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 1. Badiiy asar ustida ishlashning asosiy bosqichlari
Respublikamiz   mustaqillikka   erishgandan   so’ng   boshlang’ich   sinflar   uchun
yangi   dastur   va   darsliklar   yaratildi.   O’qish   dasturlarida   badiiy   asarni   tahlil   qilishga
ko’proq ahamiyat berilib, matn ustida ishlash yuzasidan xilma-xil topshiriq turlaridan,
texnika vositalaridan foydalanishga ko’proq e’tibor berildi.
“Badiiy asar quyidagi muhim metodik qoidalar asosida tahlil qilinadi:
 Asar   mazmunini   tahlil   qilish   va   to’g’ri,   tez,   ongli,   ifodali   o’qish   malakasini
shakllantirish bir jarayonda boradi.
 Asarning g’oyaviy-tematik asoslarini uning obrazlari, sujet chizig’i, qurilish va
tasviriy vositalarini  tushuntirish o’quvchilarning shaxs  sifatida umumiy kamol
topishiga, bog’lanishli nutqning o’sishini ta’minlaydi.
 O’quvchilarning   hayotiy   tajribasiga   tayanish   asar   mazmunini   ongli   idrok
etishning asosi va uni tahlil qilishning zaruriy sharti hisoblanadi.
 4-sinfda o’qish darslari o’quvchilarning bilish faoliyatini aktivlashtirish va atrof
muhit haqidagi bilimlarni kengaytirish vositasi hisoblanadi.” 2
Asarni   tahlil   qilishda   uning   hissiy   ta’sirini   ham   hisobga   olish   zarur.   O’quvchi
matnni   o’qibgina   qolmay,   muallif   hayajonlangan   voqeadan   hayajonlansin.   Matnni
tahlil qilishda o’quvchilarda fikr uyg’onsin, ularda estetik didni tarbiyalasin.
Boshlang’ich   sinflar   “O’qish   kitobi”da   turli   janrdagi   badiiy   va   ilmiy-   ommabop
maqolalar berilgan. Sizga ma’lumki, badiiy asarda hayot obrazlar orqali aks ettiriladi.
Uning   markazida   inson,   uning   tabiat   va   jamiyatga   munosabati   turadi.   Badiiy   asarda
borliqni,   voqelikni   obrazlar   vositasida   tasvirlash,   ob’ektiv   mazmun   va   sub’ektiv
bahoni aniq materialda berish haqidagi qoidalar metodika uchun katta nazariy-amaliy
ahamiyatga   ega.   Birinchidan,   asar   ustida   ishlashni   muallifning   asarida   tasvirlangan
voqealarga munosabati o’qituvchining diqqat markazida turadi. O’quvchilar voqelikni
obrazlar   orqali   tasvirlashning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   asta   tushuna   boshlaydilar.
Ikkinchidan,   har   qanday   badiiy   asarda   aniq   tarixiy   voqelar   tasvirlanadi.   Asardagi
2
  Qosimova K. Boshlang’ich sinflarda ona tili o’qitish metodikasi. - Toshkent: O’qituvchi. 1985-yil
6 voqealarga   tarixiy   yondoshilgandagina   asarga   haqqoniy   baho   berish   mumkin.
Uchinchidan, yozuvchining hayoti va qarashlari bilan o’quvchilarning yoshlariga mos
ravishda   tanishtirish   maqsadga   muvofiq.   To’rtinchidan,   badiiy   asarni   tahlil   qilishda
o’quvchilarni asarning g’oyaviy yo’nalishini tushunishga o’rgatish muhimdir.
Psixolog   olimlarning   ko’rsatishicha,   badiiy   asarni   idrok   etish   uchun   uni
tushunishning   o’zigina   yetarli   emas.   Asarni   idrok   etish   murakkab   jarayon   bo’lib,
asarga,   unda   tasvirlangan   voqelikka   qandaydir   munosabatning   yuzaga   kelishini   o’z
ichiga   oladi.   Kichik   yoshdagi   o’quvchilar   adabiy   qahramonga   ikki   xil   munosabatda
bo’ladi.
Adabiy qahramonga emotsional munosabat.
“Asarda   qatnashuvchi   shaxslarga   baho   berishda   o’quvchilar   o’z   shaxsiy
tushunchalaridan   foydalanadilar.   Qahramonning   boshqa   fazilatlarini   baholash   uchun
ularda   so’z   boyligi,   tajriba   yetishmaydi.   O’qituvchining   vazifasi   o’quvchilar   payqay
olmagan   sifatlarni   ko’rsatish   va   o’quvchilar   nutqiga   kiritishdir.   Yana   bir   narsaga
e’tibor berish maqsadga muvofiq:
 O’quvchilar   asar   qahramoniga   munosabatlarini   ifodalashda   u   harakat   qilgan
sharoitni hisobga olmaydilar.
 Qahramonning nima uchun shunday qilishi kerakligini tushunolmaydilar, uning
uchun maqsadga muvofiq ish olib borishlari zarur.
 O’qish malakalarining sifatlari va ularni takomillashtirish yo’llari
 Dastur   talablarini   to’liq   bajarish   va   amalga   oshirish   uchun,   birinchi   navbatda
o’qish ko’nikmalarini to’g’ri va puxta egallash va takomillashtirib borish zarur.
 O’qish   ko’nikmalari   savod   o’rgatishg   jarayonida   shakllanadi,   o’qitishning
keyingi bosqichlarida takomillashadi” 3
O’qish   malakalarining  sifatlariga   badiiy  asar   matnini   to’g’ri,  tez,   ongli  va   ifodali
o’qish  kiradi. O’qish darslarida o’quvchilarning o’qish  malakalari  shakllantiriladi  va
takomillashtiriladi.   O’qish   malakasining   sifatlari   o’zaro   bog’liq   bo’lib,   ularning
3
  Qosimova K. Boshlang’ich sinflarda ona tili o’qitish metodikasi. - Toshkent: O’qituvchi. 1985-yil
7 asosiysi   ongli   o’qish   hisoblanadi:   o’quvchi   matnni   tez   va   to’g’ri   o’qisa-yu,   anglab
o’kimasa   yoki   uning   tez   o’qishi   natijasida   boshqalar   matn   mazmunini   tushunmasa,
to’g’ri o’qisa-yu, o’ta sekin o’qisa, nutq birliklari orasida pauzalarga e’tibor bermasa,
matnda ifoda etilayotgan fikr tushunilmaydi. Muayyan tezlikda va to’g’ri o’qish ongli
o’qishga   xizmat   qiladi;   to’g’ri,   tez   va   ongli   o’qish   esa   ifodali   o’qishning   asosi
hisoblanadi.
O’qish   malakalarini   egallash   maktabda   o’qitiladigan   barcha   predmetlarni
muvaffaqiyatli o’zlashtirishning muhim sharti hisoblanadi. O’qish faoliyatning asosiy
turi   bo’lib,   o’quvchilarni   g’oyaviy-siyosiy,   aqliy,   estetik   va   nutqiy   tomondan
rivojlantirish uchun juda katta imkoniyat yaratadi. Bu jarayon esa o’qish malakalarini
o’stirish   va   takomillashtirish   ustida   sistematik   va   maqsadga   muvofiq   ishlashni   talab
qiladi.
O’qish malakasini egallash ancha murakkab bo’lib, uni shakllantirish uzoq vaqtni
talab   etadi.   Psixolog   T.   G.   Yegorov   o’zining   «Ocherki   psixologii   obucheniya   detey
chteniyu»   nomli   asarida   o’qish   malakalarini   shakllantirish   jarayonini   uch   bosqichga
ajratadi:   analitik   bosqich,   sintetik   bosqich   va   avtomatlashgan   bosqich.   “Analitik
bosqich   savod   o’rgatish   davriga   to’g’ri   keladi,   bunda   so’zni   bo’g’in-harf   tomonidan
tahlil   qilish   va   bo’g’inlab   o’qish   malakasi   shakllantiriladi.   Sintetik   bosqich   uchun
so’zni sidirg’a o’qish harakterlidir;  bunda so’zni ko’rish orqali idrok qilish va uning
talaffuzi so’z ma’nosini anglash bilan asosan mos keladi. O’qish so’z ma’nosini idrok
qilish bilan amalga oshadi. O’quvchilar sintetik bosqichga 3-sinfda o’tadilar. Bundan
keyingi   yillarda   o’qish   avtomatlasha   boradi.   O’qish   darslarida   asar   ustida   ishlashni
shunday   tashkil   etish   kerakki,   asar   mazmunini   tahlil   qilish   o’qish   malakalarini
takomillashtirishga yo’naltirilgan bo’lsin” 4
.
To’g’ri  o’qish  deganda xato  qilmasdan,  yanglishmasdan  o’qish tushuniladi,  ya’ni
to’g’ri   o’qish   so’zning   tovush-harf   tarkibini,   grammatik   formalarni   buzmasdan,
so’zdagi   tovush   yoki   bo’g’inni   tushirib   qoldirmay,   oshiqchasini   qo’shmay,   harflar
4
  Abdullaeva K va boshqalar. Savod o'rgatish darslari. T.,«O'qituvchi». 1996-yil.
8 o’rnini   almashtirmay,   aniq   talaffuz   qilib,   so’zga   urg’uni   to’g’ri   qo’yib   o’qish
hisoblanadi. M. Odilova va T. Ashrapovalar «Adabiy talaffuz normalariga qo’yilgan
barcha   talablar   to’g’ri   o’qish   ko’nikmasiga   ham   taaUuqlidir»,   -   deb   ta’kidlaydilar.
Rus metodisti Yakovleva to’g’ri o’qishga quyidagicha ta’rif bergan: «To ’g’ri o ’qish
-  bu  materialni  tovush  tomondan  xatosiz  va  bir   tekisda  ravon  nusha   ko  ’chirishdir».
Demak,   to’g’ri   o’qish   so’zning   tovush   tarkibini,   grammatik   shaklini   buzmasdan
adabiy-orfoepik me’yorlar asosida o’qishdir.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   idrok   etish,   talaffuz   qilish   va   matn   mazmunini
tushunish   o’rtasida   puxta   sintez   yo’q   bo’lgani   uchun   ular   o’qishda   xatoga   yo’l
qo’yadilar. Bu esa matn mazmunini tushunishni qiyinlashtiradi.
To’g’ri   o’qish   so’zning   uzun-qisqaligiga,   o’quvchining   so’z   boyligiga,   ya’ni
so’zning   leksik   ma’nosini   qanchalik   bilishiga   hamda   so’zning   bo’g’in   va   morfemik
tarkibiga   bog’liq.   “O’quvchilar   ko’pincha   quyidagi   sabablarga   ko’ra   xatoga   yo’l
qo’yadilar:
 So’zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma’nosini   tushunish   o’rtasida   puxta   sintez
bo’lmagani   uchun,   ya’ni   bola   so’zning   oldin   tovush   tomonini   ko’radi,   uni
talaffuz qilishga oshiqadi. So’zning ma’nosini esa e’tibordan chetda qoldiradi. 
 So’zning bo’g’in tuzilishi murakkabligi tufayli. So’z ko’p bo’g’inli bo’lsa, bola
uni oldin eshitmagan bo’lsa xatoga yo’l qo’yadi.
 So’zning ma’nosini bilmaslik tufayli xatoga yo’l qo’yadi.
 Tez o’qiyman deb xatoga yo’l qo’yadi.
 To’g’ri o’qish yoryog’likka va yorug’likning tushishiga ham bog’liq.
 Undosh   tovush   so’zning   o’rtasida   va   oxirida   kelgan   yopiq   bo’g’inli   so’zlarni
o’qishda qiynaladilar” 5
.
“Xato o’qishning oldini olish uchun quyidagilar e’tiborga olinadi:
5
  Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., O'qituvchi, 1985- yil
9 1. Matnni   o’qitishdan   oldin   undagi   o’qilishi   qiyin   so’z,   birikma   va   gaplarni
aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.   Tuzilishi   murakkab
so’zlarni bo’g’inlab o’qilishini mashq qildirish.
2. Matnni   o’qishdan   oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qiyinlashtiradigan
so’zlarning lug’aviy ma’nosini tushuntirish. So’z ma’nosini izohlash usullarini
aniqlash.
3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish
4. Matnni diqqat-e’tibor bilan o’qishlari uchun sharoit yaratish.
5. Oldin ichda o’qitish, so’ng ovoz chiqarib o’qitish.
6. 6.O’qitishda   o’quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish,ya’ni
matnnin oson, o’rtacha qiyinlikda va qiyin o’qiladigan o’rinlarini belgilab olib
unga kuchi yetadigan o’quvchilarga oldindan taqsimlab olish.
7. 7.O’quvchilarning o’qishini muntazam tekshirib turish.
8. Xatoning   harakteriga   qarab,   uni   metodik   tomondan   to’g’ri   tuzatish   yo’lini
aniqlash.
9. 9.O’quvchilarni xato qilish mumkin bo’lgan o’rindan ogohlantirib turish.
10. Xat cho’pdan foydalanish” 6
.
Xato o’qish o’quvchining shaxsiy ko’ruv sezgisiga ham bog’liq bo’ladi.O’qituvchi
tuzilishi murakkab so’zlarni oldindan doskaga yoki kartongabo’g’inlarga bo’lib yozib
qo’yib,   o’quvchilarga   xor   bo’lib   o’qitilishi   yaxshi   natija   beradi.   O’quvchilar   yo’l
qo’ygan   xato   ikki   xil   yo’l   bilan   tuzatiladi:   1)   O’quvchi   so’z   oxiridagi   qo’shimchani
noto’g’ri   o’qisa,   o’quvchini   o’qishdanto’xtatmasdan   xatoni   to’g’rilash   mumkin;   2)
xato   o’qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o’qitish   usulidan
foydalaniladi.Bunda   o’quvchiga   o’qigan   matni   yuzasidan   savol   berilsa,   o’quvchi
e’tiborli bo’lib qayta o’qiydi.
Tez   o’qish.   Tez   o’qish   normal   tezlikda   o’lib,   o’qish   sur’ati   matnning
mazmunini   tushunishdan   ajralib   qolmasligi   kerak.   O’qish   tezligi   matnni   tushunish
6
  Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., O'qituvchi, 1985- yil
10 tezligi   bilan   muvofiq   ravishda   o’suvi   kerak.   O’qilayotgan   asar   mazmunini
o’zlashtirishni, matin mazmunini ongli idrok etishni ta’minlaydigan o’qish tez o’qish
deyiladi.
O’qish sifatlarini yaxshi o’zlashtirgan holda o’quvchilarning o’qish sur’ati bir-
biridan   farq   qiladi.   Bu   dastur   talablarini   bajarmadi,   degan   gap   emas.   Og’zaki   nutq
tempiga   to’g’ri   keladigan   o’qish   sur’ati   normal   tezlik   hisoblanadi.   Chunki   o’ta   tez
ham , o’ta sekin o’qish ham matn mazmunini o’zlashtirishni qiyinlashtiradi.
“O’qish   tezligi   bir   daqiqada   o’qiladigan   so’zlar   soni   bilan   belgilanadi.   2005   -
yilda e’lon qilingan o’qish dasturida 1- sinfning 2- yarim yilligida o’qish sur’ati 20-25
so’z (notanish matnni o’qish tezligi Xam 20-25 so’z); o’quv yili oxirida 2530 so’z; 2-
sinfning   1-   yarim   yilligida   matnni   o’qish   tezligi   30-35   so’;   2-yarim   yilligida   40-50
so’z;   3-   sinfning   1-   yarim   yilligida   60-70   so’z;   2-   yarim   yilligida   70-80   so’z;   4-
sinfning 1- yarim yilligidja ichda ovozsiz 110-130 so’z, ovozli o’qishda 90-100 so’z.
Tajribalar shuni ko’rsatadiki, bir daqiqada bola 250 so’zli matnni o’qisa, undagi
200   ta   so’zni   eslab   qolar   ekan.   Agar   harflab,   bo’g’inlab   o’qisa,   uning   diqqat
markazida so’z emas, bo’g’in bo’ladi. atijada u so’zlarni eslab qola olmaydi.
Bu   4-   sinf   o’quvchilarining   o’qish   tezligiga   tatbiq   etilsa,   125   so’zdan   100
so’zni eslab qoladi. Bu esa yuqori ko’rsatkichlarga erishish imkonini beradi.4 - sinfda
xatto bir daqiqada 170-180 ta so’z o’qiydigan o’quvchilar ham bor” 7
.
O’qish tezligi to’rt yil davomida to’g’ri va ongli o’qish bilan bog’liq holda asta
ortib   boradi.   O’qish   tezligini   tekshirganda   o’qituvchi   o’qiladigan   materialning
harakterini   ,   ya’ni   g’oyaviy   mavzuviy   murakkabligshini   ,   so’z   va   gaplarning
tuzilishini   ,   ularning   bolalar   nutqida   qaydarajada   ishlatilishini,   o’qishning   to’g’ri   va
ongli bo’lishini hisobga oladi. O’quvchilarning o’qish tezligi har xil bo’ladi, albatta.
O’qituvchining   vazifasi   barcha   o’quvchilarning   o’qish   tezligini,   iloji   boricha   bir
xillikka keltirishdan iborat. Bunga asosan matnni ovoz chiqarib o’qishni mashq qilish
bilan erishiladi.
7
  Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., O'qituvchi, 1985- yil
11 Ongli   o’qish.   Ongli   o’qish   yaxshi   o’qishning   asosiy   sifati   hisoblanadi.   Ongli
o’qilgan   matnning   aniq   mazmunini,   asarning   g’oyaviy   yo’nalishini,   obrazlarini   va
badiiy vositalarining rolini tushunib o’qish, shuningdek, asarda tasvirlangan voqyea-
hodisalarga   o’zmunosabatini   ifodalay   olishdir.   “Ongli   o’qish   o’z   navbatida,
o’quvchilarning zarur hayotiy tajribasiga, so’zning leksik ma’nosini,gapda so’zlarning
bog’lanishini   tushunishga   va   bir   qator   metodik   shartlarga   bog’liq.   Hozirda   ongli
o’qish   atamasi   adabiyotlarda   va   maktabtajribasida   ikki   ma’noda:   birinchidan,   o’qish
jarayonini egallashga nisbatan o’qish texnikasma’nosida,ikkinchidan, keng ma’nodagi
o’qishga nisbatan o’qish sifatlaridan biri ma’nosida qo’llanadi.” 8
Matnni   ongli   o’qish   uchun   o’quvchilar   o’qish   sifatlaridan   to’g’ri,   me’yorida
o’qishni   egallagan   bo’lishlari   va   o’qish   jarayonida   qiynalmasligi   talab   etiladi.
O’quvchilar   matnni   ongli   o’qishlari   uchun   matn   mazmuni   va   badiiy   vositalari
jihatidan tahlil qilinadi.
Ongli   o’qishning   muhim   sharti   asar   qurilishi   va   mazmunini   tushunish
hisoblanadi.O’qituvchi   ongli   o’qishni   matnni   ifodali   o’qishga   (agar   ovoz   chiqarib
o’qilsa) va asar mazmuni yuzasidan berilgan savollarga javobning to’g’riligiga qarab
baholaydi.   Ongli   o’qish   va   ifodali   o’qish   bir   -birini   taqozo   qiladi,   ammo   bir-   biriga
aynan o’xshamaydi.
Ifodali   o’qish   intonastiya   -   ohang   yordamida   asarning   g’oyasi   va   jozibasini
to’g’ri,   aniq,   yozuvchi   niyatiga   mos   ravishda   ifodalay   bilishdir.   ”Ifodali   o’qish
adabiyotni   konkret   va   ko’rgazmali   o’qitishning   dastlabki   va   asosiy   formasidir”,   deb
ta’kidlaydi   metodist   olima   M.A.Ribnikova.   Demak,   ”Ifodali   o’qishning   asarning
mazmunini   va   emostionalligini   intonastiya   orq   ali   o’quvchilarga   ko’rgazmali   qilib
ko’rsatishdir.   Ifodali   o’qishning   asosiy   tamoyili   o’qiladigan   asar   g’oyasi   va   badiiy
qimmatini chuqur tushuntirishdir”.
Ohang og’zaki nutqning birgalikda harakat qiluvchi elementlari: urg’u, nutq temp iva
ritmi,   pauza   ,   ovozning   past-balandligining   yig’indisidir.   Bu   elementlar   bir-biriga
8
  Yo’ldoshev J. 1992-yil «O’qituvchilar uyidagi ijodkor o’qituvchilarning 1- anjumanidagi nutqidan .
12 ta’sir   etadi   va   hammasi   birgalikda   asarning   mazmunini,   g’oyasini,   qahramonlarning
turli kayfiyatini, ichki kechinmalarini ifodalaydi.
“O’quvchilar   ifodali   nutq   asoslarini   egallashlari   uchun   muhim   shartlar
quyidagilardan iborat:
 Nutq jarayonidan nafasni to’g’ri olish va to’g’ri taqsimlay bilish.
 Har   bir   tovushning   to’g’ri   artikulyastiyasi   va   aniq   dikstiya(burro   gapirish)
malakasini egallash.
 Adabiy talaffuz me’yorlarini egallash” 9
.
Bu   shartlar   faqat   ifodali   o’qishgagina   emas,   balki   ifodali   nutqqa,   ya’ni   hikoya
qilishga   ham   taalluqlidir.   O’quvchining   har   qanday   og’zaki   hikoyasi   ifodali   bo’lishi
zarur.
“Ifodali   o’qishning   asosiy   vositalaridan   biri   ovozdir.   Ovoz   nafas   bilan   uzviy
bog’lanadi.   Shuning   uchun   o’qituvchi   bolalarning   ifodali   nutqi   ustida   ishlashni
talaffuz   qilayotganda   o’z   nafasini   boshqara   olish   va   ovozdan   to’g’ri   foydalanishga
o’rgatishdan   boshlaydi.   Ovoz   kuchi   baland   -pastlik,   uzun-qisqalik,   tezlik   (temp),
yoqimli-yoqimsizlik xususiyatlari bilan harakterlanadi. O’quvchilar matn mazmuniga
qarab,   baland   yoki   past   ovozda   o’qish(gapirish)ga,   nutqda   tez,   o’rtacha   yoki   sekin
tempni tanlashga, biror tuyg’uni ifodalashga o’rganadilar. Ifodali o’qishga o’rgatishda
o’quvchilar pauza va logik urg’u bilan ham tanishtiriladi.
Ifodali o’qishga tayyorlanish shartli ravishda uch bosqichga bo’linadi:
1. Asrning   aniq   mazmunini   tushunish   ,   unda   qatnashgan   shaxslarning   xatti-
harakatini   tahlil   qilish,   asarning   g’oyasini   belgilash,ya’ni   asarning   g’oyaviy
mavzuviy   asosini,   uning   obrazlarini   badiiy   vositalari   bilan   yaxlit   holda
tushunish.
2. Matnning   qayerida   pauza   qilishni,   mantiqiy   urg’uning   o’rnini,o’qish   tempini
belgilab olish.
9
  Oripov K., Obidova M. Ifodali o'qish. T., «O'qituvchi», 1982- yil .
13 3. O’qishni mashq qilish. Avtor fikrini, uning tasvirlangan voqyea- hodisalarga va
qatnashuvchi   shaxslarga   munosabatini   ovoz   bilan   bera   olish   uchun   matnni
qayta o’qish.” 10
Asarning   mazmuni   va   g’oyaviy   yo’nalishini   tahlil   qilish   ifodali   o’qishga   o’rgatish
bilan bog’lab olib boriladi. Ifodali o’qishga  o’rgatishda matn ma zmunini tushunish,
muallif   hikoya   qilgan   voqyealarga   o’z   munosabatini   bildirish   asosiy   vazifa
hisoblanadi.   O’quvchilarda   ifodali   o’qish   malakasini   shakllantirish   uchun   asarni
o’qituvchining ifodali o’qishi muhim ahamiyatga ega.
10
  Oripov K., Obidova M. Ifodali o'qish. T., «O'qituvchi», 1982- yil.
14 2.O qish darslarida adabiy tushunchalar ustida ishlashʻ
Umumiy   o’rta   ta’limning   birinchi   bosqichi   bo’lgan   X-XV   sinflar   dasturida
o’quvchilarda   kitobxonlik   madaniyati   va   nutqini   o’stirishga   alohida   e’tibor   beriladi,
badiiy   asar   bilan   ishlash   ko’nikmasini   tarbiyalash   va   o’stirish   nazarda   tutiladi.
Dasturda   badiiy   asarni   to’g’ri,   tez   va   ifodali   o’qish   ko’nikmasini   tarbiyalash   va
rivojlantirish   yo’li   bilan   o’quvchilarda   asar   ustida   mustaqil   ishlash   va   uni   o’qish
malakasini   o’stirish   asosiy   vazifa  qilib   qo’yiladi.   Bu   sinflarda   o’quvchilar   badiiy  va
ilmiy-ommabop   asarlar   mazmunini   to’liq   tushunishga   odatlanadilar,   ya’ni   asarning
ta’sirchanligini, obrazliligini his eta boshlaydilar. Shu asosda ularda axloqiy, estetik,
obrazli taassurot tarkib topadi.
“Boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilar   ertak,   hikoya,   masal,   she’r,   maqol,
topishmoq,   ilmiy-ommabop   asarlar   va   dostonlardan   parchalar   o’qish   orqali   ularda
ifodalangan   voqyea-hodisalar,   obrazlar   va   ularning   xulq-atvori   bilan   tanishadilar,
o’qigan   asarlariga   baho   berishni   o’rganadilar;   ularda   asarning   tili,   uslubi,   yozuvc   hi
qo’llagan   tasvir   va   ifoda   vositalari   haqida   dastlabki   adabiy   tushunchalar   shakllana
boshlayd” 11
i.
O’quvchilar asar mazmunini o’zlashtirish bilan birga unda bayon etilgan asosiy
fikrni aniqlab olishga, fikrlar o’rtasidagi bog’lanishni belgilashga o’rganadilar. Badiiy
asarni   o’qish   bilan   bolalarda   o’zlarini   o’rab   turgan   muhit,   Vatan   va   uning   tabiati,
kishilar mehnati haqida ham tasavvur hosil bo’ladi.
O’qish darslari o’quvchilarda badiiy asarlarning bir-biridan farqini ajrata olish,
yozuvchining   hayotiy   voqyealarni   qanday   badiiy   vositalar   orqali   aks   ettirgani   va
qanday   obrazlar   yaratganini   aniqlay   olish,   mustaqil   o’qish   va   asarni   tahlil   qilish
malakasini  hosil  qiladi. O’quvchilar  adabiy ma’lumotlarni  o’zlashtirish  orqali  badiiy
asarning mazmuni, g’oyasi va ahamiyatini anglab ola boshlaydilar.
O’quvchilarning   nutqini   o’stirishda,   yuqoridagilar   bilan   birga,   adabiy
tushunchalarni   shakllantirish   ham   muhim   o’rin   tutadi.   O’quvchilar   adabiy
11
  Ta’lim taraqqiyoti. Boshlang’ich ta’lim, «Sharq» 1999-yil, 7-maxsus son.
15 tushunchalarni o’rganish natijasida badiiy adabiyot san’atning bir turi ekanligi, uning
hayot bilan aloqadorligini bilib oladilar.
Asar   tahlilida   o’quvchilarning   hayotiy   taassurotlari   va   asarni   o’rganish
natijasida   ularda   paydo   bo’lgan   estetik   his-tuyg’ular   hisobga   olinadi.   Aks   holda,
o’quvchilarning bilim olishga bo’lgan qiziqishi susaya boradi.
Maktabda   bolalar   adabiyotini   o’qitishda   aniq   ma’lumotlarga,   badiiy   asarni
o’rganish   natijasida   o’quvchilarda  tug’iladigan  his-tuyg’ularga   suyanib   ish   ko’riladi.
Bu   esa   o’quvchilarda   asar   muallifi,   obraz,   g’oya,   adabiy   tur,   syujet   kabi   adabiy
tushunchalarni elementar tarzda shakllantirishga yordam beradi.
“Boshlang’ich sinflarda asar tahlilida badiiy til vositalari - sifatlash, o’xshatish,
jonlantirish,   mubolag’a   va   adabiy   janr   turlari   -   ertak,   hikoya,   masal,   she’r,   doston,
maqol, topishmoq kabilar bilan amaliy ravishda tanishtiriladi.
Badiiy   asarda   g’oyaviy   mazmun   obrazlar   orqali   ifodalanadi.   Obrazlar   esa
so’zlar   yordamida   yaratiladi.   So’z   adabiyotda   badiiy   obrazni   yaratish   qurolidir.
Asarning   badiiy   ifodaliligi   yozuvchining   undan   qay   darajada   foydalanganligiga
bog’liq” 12
.
Asarda tasvirlangan hayotiy voqyea-hodisalarni obrazli aks ettirishda badiiy til
asosiy vositadir. Shuning uchun ham badiiy asar yuzasidan olib boriladigan kuzatish
ishlari   har   bir   obrazni,   umuman   badiiy   asar   mazmunini   ochishda   katta   ahamiyatga
ega.
Boshlang’ich   sinflarda   badiiy   asar   tilini   tahlil   qilish   orqali   o’quvchilarda   o’z
ona   tiliga   muhabbat   hissi,   badiiy   asarni   ongli   o’qish   ko’nikmasi   o’stiriladi,   asar
g’oyasini chuqur idrok etishga zamin hozirlanadi, o’quvchilar nutqi riv ojlantiriladi.
Xalq   og’zaki   ijodida   ertak   janrining   bolalar   tomonidan   yaxshi   qabul   qilinib,
qiziqib o’qilishining sabablaridan biri ertak tilining ta’sirchanligi, o’tkir syujetliligi va
xalq   tiliga   yaqinligidir.   Ertak   o’qib   bo’lingach,   uning   badiiy   tili   us   tida   ishlashga
alohida ahamiyat berish zarur.
12
  Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., O'qituvchi, 1985- yil
16 2-sinf   «O’qish   kitobi»da   keltirilgan   «Karnaychi   shoh»   ertagida   «yov   qora
bulutday   yopirilib   kelayotgan   ekan»,   «Kuychi   terak»   ertagida   “«Terakning   shoxlari
xuddi surnay chalgandek ovoz chiqarib, yaproqlari esa shildirab raqsga tushar ekan»,
«To’rg’aylar qo’shiq aytib, ularga jo’r bo’lar ekanlar», «Oh, deb nola qilibdi terak»,
«Ustoz   ularning   nag’malariga   jo’r   bo’lib,   sho’x-sho’x   kuy   chalibdi»” 13
  kabi   badiiy
vositalar   yordamida   tasvirlangan   manzaralar   juda  ko’p.   Ular   ustida   ishlash   o’quvchi
nutqini o’stirish bilan birga ularni fikr yuritishga, mulohaza qilishga o’rgatadi.
Ertaklarda   o’xshatishlar,   jonlantirish   va   mubolag’alardan   foydalanilgan.
O’quvchilarga   ularni   izohlab   berish,   keyinchalik   matndan   toptirish,   qayta
hikoyalashda ulardan nutqlarida foydalanishga o’rgatish zarur.
Asar   o’qib   bo’lingach,   badiiy   til   vositalari   ustida   ishlanadi.   Chunki   ularning
ma’nosi   kontekstdan,   asar   mazmunidan   anglashiladi.   Ayniqsa,   masallarda
allegoriyani ochishda ko’chma ma’noli so’zlardan ko’p foydalaniladi. Ular bolalarga
masal   mazmunini   tushunishga   xalal   bergani   uchun   ayrim   ko’chma   ma’noda
ishlatilgan so’zlar asarni o’qishdan oldin tushuntiriladi.
3-sinf   «O’qish   kitobi»   dan   o’rin   olgan   «Ayamajiz»   (Qudrat   Hikmat)   she’rida
«Bo’ralar qor kapalak», «Bog’lar sokin mizg’ishar, Misoli oq kapalak», «Muz oynalar
sovuq yeb» misralarida o’xshatish, jonlantirish; «Saxiy ona tabiat», «quchog’ida havo
sof» misralarida metafora; “«Ayamajiz izg’iydi, Ko’chalarda tutoqib, Shox-shabbani
tortqilar,   Yalmog’izdek   yutoqib»” 14
  kabi   misralarda   jonlantirish   va   o’xshatishlar
qo’llangan.   Bular   ustida   ishlaganda   quyidagicha   savol   -   topshiriqlardan   foydalanish
mumkin:
Shoir qorni nimaga o’xshatadi? (oq kapalakka).
Ayamajizni nimaga o’xshatadi? (Yalmog’izga).
«Muz oynalar sovuq yeb» misrasini qanday tushunasiz? Oyna sovuq qotadimi?
13
  Umarova M. 2-sinfda O'qish darslari (O'qituvchi kitobi.) Toshkent «Ijod dunyosi» 2017-yil
14
  Fuzalov S., Xudoyberganova M. «Ona tili» 3-sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2003 -yil.
17 Ushbu   darslikning   «Kumush   qish»   bo’limida   «Qish»   matni   berilgan.   Ushbu
matnda   ham   ko’plab   jonlantirishlar   qo’llangan.   Masalan,   «hamma   yoqda   sovuq
izg’irin kezadi», «Ingrar og’riq kabi qari tol, oynalarni bezar qish - gulkor», «Daraxt
kurtaklari rohatlanib uxlamoqda», «hozir urug’lar tinch uyquda» kabi. Matn tahlilida
«Matnning   birinchi   qismini   o   ’qing.   Unda   qaysi   so   'z   o   'z   ma   ’nosidan   boshqa
ma’noda   qo’llangan?»   yoki   «Matnning   ikkinchi   qi   smida   jonsiz   narsalar   jonlidek
tasvirlangan o ’rinlarni topib o ’qing. Boshqa ma ’noda qo ’llangan so ’zlarni o ’z ma
’nosida qo ’llab gap tuzing. Bu so ’zlar qanday ma ’noda qo ’llanganda ta ’sirchan bo
’ladi?» kabi savol-topshiriqlardan foydalanish mumkin.
“Maqol   janrida   ham   ko’chma   ma’noli   so’zlar   ko’p   qo’llanadi.   Misol   uchun
«Yurt boshiga ish tushsa, Er yigit hozir» maqolida boshiga so’zi metafora yo’li bilan
ma’nosi   ko’chgan,   o’quvchilarga   uning   ma’nosi   qanday   usul   bilan   ko’chganligi
aytilmaydi,   faqat   boshqa   ma’noda   qo’llanganligi   o’z   ma’nosi   bilan   taqqoslangan
holda o’kuvchilarga o’rgatiladi” 15
.
Tarixiy   asarlarda   ham   ta’sirchan,   tasviriy-bo’yoqdor   so’zlar   ko’p   uchraydi.
Jumladan,   «Bobur   va   kabutar»   asarida   hazrat,   a   ’yonlar,   oliy   hazrat   so’zlari
qo’llangan. Asar matnida qadimiy davr bilan bog’liq qo’shimchalarning qo’llanilishi
ham asarga joziba bag’ishlaydi. Masalan: «Kabutar ne deydur?» kabi. Mazkur asarda
ikkinchi shaxs qo’shimchasi o’rnida hurmat ma’nosidagi uchinchi shaxs qo’shimchasi
qo’llangan:   «Xatda:   Oliy   hazrat,   qovun   ayni   pishdi.   Kelib   qo’l   urib   bersalar».   Shu
o’rindagi   «qo’l   urib   bersalar»   birikmasi   ibora   hisoblanadi.   Iboralar   doim   ko’chma
ma’no   ifodalab,   nutqning   ta’sirchanligini   oshiradi.   Matndan   iboralar   aniqlangach,
ma’nosini   izohlashdan   tashqari,   ularga   ma’nodosh   yoki   qarama-qarshi   ma’noli
iboralarni topshirish ham yaxshi samara beradi.
“Topishmoqlarda ham jonlantirish va o’xshatishlar juda ko’p. Masalan: «Ayoz
bobo   novvot   sotdi,   Olgan   edim,   qo   ’lim   qotdi»   topishmog’ida   o’xshatish,   «Chiq-
15
  Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., O'qituvchi, 1985- yil
18 chiq»   ishlab   tolmaydi,   tunda   uxlab   qolmaydi»   topishmog’ida   jonlantirish
qo’llangan” 16
.
“«Chumoli   va   Tipratikan»,   «O’jar   toshbaqa»   masallarida   ham   badiiy   til
vositalari   mavjud.   Xususan,   ularda   «O’g’irlik   mol   aylar   jonsarak»,   «Bola   ko’nglin
ko’tarar», «Kosang joningga huzur», «Senga qalqon usti-bosh», «Parcha go’sht bo’lib
yurar»,   «Jish   Toshbaqa»   kabi   ibora,   birikma   va   gaplar   uchraydiki,   ular   ustida
ishlashda   «Bunday   majorolar   qachon   va   kimlar   orasida   bo   ’lib   o   ’tishi   mumkin?
Ularga   hayotdan   misollar   keltiring»   kabi   topshiriqlar   berish,   ulardagi   ma’noni
boshqacha   yo’sinda   bayon   ettirish,   o’zaro   taqqoslash,   ta’sirchanligidagi   farqni
aniqlatish   katta   ta’limiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Masalan:   «Bola   ko’nglin   ko’tarar»   -
Bolasiga   yaxshi   gaplar   gapirar;   «Kosang   joningga   huzur»   -   Kosang   joningni,
sog’lig’ingni asraydi» kabi” 17
.
Boshlang’ich   sinflarda   adabiy   tushunchalar   va   badiiy   vositalar   ustida   ishlash
o’quvchilarning   ijodiy   tafakkurini   o’stirishga,   ularda   jonlantirish,   o’xshatish,
mubolag’a   kabi   adabiy   tushunchalar   yuzasidan   dastlabki   tasavvur   hosil   qilishga
yordam beradi.
16
  Qosimova K. Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodiicasi. T., O'qituvchi, 1985- yil.
17
  Shojalilov A. va boshqalar.«O'qish kitobi»,«O'qituvchi», 2004-yil.
19 3. 3-sinf O qish darslarida " Ulug larni o rganmoq-oqillik" bo limi yuzasidanʻ ʻ ʻ ʻ
berilgan mavzularni tahlil qilish.
3-   sinf   O qish   darsligida   berilgan   "Ulug larni   o rganmoq-oqillik"   bo limi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yuzasiga   oid   14   ta   mavzu   berilgan.   Bu   mavzular   quyidagilar   "Qutadg u   bilik"	
ʻ
hikmatlari,   Jaloliddin   Manguberdi,   Buyuk   bobomizning   buyuk   hikmatlari,
Xudoyberdi   To xtaboyev,   Alpomishning   bolaligi,   So nggi   damgacha,   Ibn   Sinoning	
ʻ ʻ
hikmatlari,   Bolari   bilan   pashsha,   Donolarning   donosi,   Bolam,   Baxilning   yomonligi,
Lol   bo lgan   tulki,   Saylida   va   Bo lim   yuzasidan   takrorlash.   Mavzular   nomidan	
ʻ ʻ
ko rinib turibdiki, ushbu bo limda buyuk ajdodlarimizning hikmatli so zlari, ularning	
ʻ ʻ ʻ
hayotlariga   oid   hikoya   va   ertaklar   orqali   o quvchilarga   yurtga   sadoqat   tuyg ularini	
ʻ ʻ
shakllantirish nazarda tutilgan.
"Ulug larni   o rganmoq-oqillik"  bo limining birinchi  mavzusi   "Qutadg u bilik"	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hikmatlari.   "Qutadg u   bilik"   hikmatlari   o quvchilarga   tushunarli   bo lishi   uchun	
ʻ ʻ ʻ
she riy   tarzda   sodda   tilda   ifodalangan.   Bilamizki,   "Qutadg u   bilik"   asari   Yusuf   Hos	
ʼ ʻ
Xojib   qalamiga   mansub   bo lib,   asarda   turli   mavzularga   oid   hikmatli   so zlar,   pand-	
ʻ ʻ
nasihadlar   berilgan.   Asardan   olingan   ushbu   parchada   bilim   haqida,   to g ri   so zlik,	
ʻ ʻ ʻ
yolg on   so zlamaslik,   tilni   tiyishlik,   shoshqaloqlik   qilmaslik   hamda   sabr   bo lish	
ʻ ʻ ʻ
haqida jumlalar keltirilgan.
Bo limning   ikkinchi   mavzusi   Mirkarim   Osim   qalamiga   mansub   "Jaloliddin	
ʻ
Manguberdi" hikoyasi. Hikoya ta sirli tarzda ifodalanib, o quvchilar uchun juda katta	
ʼ ʻ
tarbiyaviy   ahamiyatga   ega.   O quvchilar   hihoyani   o qish   davomida   ko ngillarida
ʻ ʻ ʻ
buyuk ajdodlarimizga faxr-iftixor tuyg ularini his qiladilar. Hikoya so ngida berilgan	
ʻ ʻ
quyidagi savollarga javob berishadi. Chingizxon qanday hiyla ishlatdi? Jaloliddinning
mo g ullarga   qarshi   kurashini   so zlab   bering.     Qaysi   voqea   sizni   hayajonga   soldi?	
ʻ ʻ ʻ
kabi savollar berish orqali bahs-munozaralar yuritishadi.
Navbatdagi   asar   "Buyuk   bobomizning   buyuk   hikmatli"   deb   nomlanadi.
Xudoyberdi To xtaboyev qalamiga mansub bo lib, hikoya janrida yozilgan. Hikoyada	
ʻ ʻ
buyuk   sarkarda   Amir   Temur   bobomiz   haqida   so z   boradi.   Ushbu   bo limdan   o rin	
ʻ ʻ ʻ
20 olgan   qolgan   mavzular   ham   buyuk   ajdodlarimizning   haqiqatparvarligi,   mardligi,
fidokorligi va yurti uchun jon berishga shay ekanligi chiroyli tasvirlarda ifodalangan.
Biz ushbu bo limda turli janrlardagi asarlarni uchratishimiz mumkin. Masalan,ʻ
hikoya,   masal,   she r,   ertak   hamda   rivoyat.   Masal   janriga   oid   2   ta:   "Bolari   bilan
ʼ
pashsha"  nasriy usulda,  "Lol bo lgan tulki" she riy usulda berilgan. Bundan tashqari	
ʻ ʼ
she r   janrida   Berdaqning   "Bolam"   nomli   she ri   o quvchilar   uchun   berilgan.   She rda	
ʼ ʼ ʻ ʼ
yaxshiliklar   qil,   mard   bo l,   yomonlarga   yaqinlashma,   oq   ko ngil   bo l,   ertangi	
ʻ ʻ ʻ
kuningni o yla kabi nasihatlar berilgan.	
ʻ
“Bo lim so nggida bo lim yuzasidan takrorlashga oid quyidagicha savollar berilgan:	
ʻ ʻ ʻ
1. Ushbu bo limda sizga qaysi asar ko proq yoqdi?	
ʻ ʻ
2. Bo limdan qaysi ajdodlarimiz haqida so z bordi?	
ʻ ʻ
3. "Shoshilma har ishda, sabr qil, sabr" jumlasi haqida o z fikringizni bildiring.	
ʻ
4. Bo limda qaysi buyuk insonning Ona bilan suhbati berilgan?	
ʻ
5. "Ulug   bobolarimiz   hayoti   biz   uchun   o rnak"   mavzusida   sinf   ichida   suhbat	
ʻ ʻ
o tkazing.”	
ʻ 18
O quvchilar   ushbu   savollarga   javob   berish   orqali   olgan   bilimlarini   yana   bir   karra	
ʻ
mustahkamlab oladilar.
18
  Umarova M. «O'qish kitobi» 3- sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2019- yil
21 4. " Ulug larni o rganmoq-oqillik" bo limini takrorlashga oid dars ishlanma.ʻ ʻ ʻ
Sana:
Sinf: 3 - sinf
Fan: O’qish
Mavzu:  “Ulug’lardan o’rganmoq – oqillik “ bo’limi yuzasidan takrorlash.
Darsning maqsadi:
Ta limiy:O‘quvchilarning   “Ulug’lardan   o’rganmoq   –   oqillik   “   bo’limi	
ʼ
yuzasidan olgan bilimlarini mustahkamlash.
Tarbiyaviy:O‘quvchilardni   ajdodlarimiz   an’analarini   hurmat   qilish,e’zozlash
ruhida tarbiyalash. Ular bilan faxrlanihissini uyg’otish.sh
Rivojlantiruvchi:O‘quvchilarni   mustaqil   bo’lishga,   ijodiy   qayta   hikoyalashga
o’rgatish, nutqini o’stirish.
Tayanch   kompetensiya:   milliy   va   umuminsoniy   kompetensiya   -vatanga
sadoqatli,   insonlarga   mehr-   oqibatli   hamda   umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlarga
e’tiqodli bo’lish,badiiy va san’at asarlarini tushunish, madaniy qoidalarga va sog’lom
turmush tarziga amal qilish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Fanga   oid   kompetensiya:   mustaqil   o’qish   uchun   tavsiya   etilgan   asarlarda
tasvirlangan   voqea-   hodisalar   mazmunini   tushunib,qayta   hikoya   qila   oladi,asar
qahramonlariga munosabat bildira oladi.
Dars turi: mustahkamlovchi
Dars metodi: savol-javob, rolli - syujetli, slayd
Dars jihozi: ajdodlarimiz va 8-Mart ayyomi tasviri tushirilgan plakatlar, boshqotirma,
bahor   nafasi   ufurib   turadigan:qaldirg’och,   gullar,   guruh   nomlari   va   emblemalar,
baholash plakati 
Darsning borishi:
I. Tashkiliy qism:
a) “Shiorimiz
Vatan bizning belanchagimiz,
22 Biz vatanning kelajagimiz.
b) salomlashish
c) navbatchi nazorati
d) davomatni aniqlash
II. O tgan darsni takrorlash.ʻ
Uyga   vazifa   og’zaki   savol   javob   usulida   so’rab   o’tiladi.   Savollarning   javoblari
orqasida yashiringan bayram sovg’asini topishlari kerak bo’ladi.Sovg’a esa savollarga
to’g’ri javob bergan holdagina ochiladi.
Shahriyor:
“Bahor”sheri
Salqin saharlarda bodom gulida,
Binafsha labida,yerlarda bahor.
Qushlarning parvozi,yellarning nozi,
Baxmal vodiylarda ,qirlarda bahor.
Nigina;
“Zulfiyaxonim bo’laman”
Mening orzuyim bitta,
Men shoira bo’laman.
Zulfiyadek she’r yozib,
“Zulfiyaxonim “bo’laman 
Muzaffar:
Men dunyoda eng baxtli inson,
Chunki onamning ,chehrasi shodon.
Baxtimga ,bo’ling omon,
Hech yig’lamang,faqat onajon.
Amina:
  Onajonim ,mehribonim,
  Poyingizga satqa jonim.
23   Jamiyki tilaklarim,
  Siz bor charog’on osmonim.
Buyuk  bobolarimiz  siymosi
Muzaffar, Feruza:  Birinchi    Prezidentimiz   Islom  Karimov Navoiy bobomizni
shunday   ,   ta’riflaganlar:   “Agar   bu   ulug’   zotni   avliyo   desak,avliyolarning   avliyosi,
mutafakkir desak, mutafakkirlarning mutafakkiri, shoir desak, shoirlarning sultonidir. 
Ravshan,   Amina:   Bobur   1483-yil   14-fevralda   Andijonda   tug’ilgan.O’zbek
mumtoz   adabiyotining   yirik   vakili   buyuk   shoir,tarixchi,davlat   arbobi,sarkarda
boburiylar sulolasi asoschisi.Asarlari aytiladi
Temur,   Aslbek:Sohibqiron   bobomiz   Amir   Temur   1336-yilning   9-aprelida
Movarounnahrning   ko’rkam   shahri   Shahrisabzning   Xo’ja   Ilg’or   qishlog’ida   tavallud
topganlar.15 yoshga yetganida ot minib, ov qilishni sevib qoldi.
Abduvohid,   Nilufar:   O’rta   asrning   qomusiy   olimi,   astronomiya,   fizika,
geodeziya, geologiya, minerologiya, tarix kabi fanlarga munosib hissa qo’shib, 160 ga
yaqin asarlarni meros qoldirgan.
Nozima:   “Osor   ul-boqiya”   ,   “O’tmish   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar”   ,
“Minerologiya”   ,   “Astronomiya   kaliti”   ,   “Fizika”   ,   “Hindiston”   ,   “Saydona”   kabi
asarlari mashhurdir.
Muxriddin,   Nigina:   Ibn   Sino   Markaziy   Osiyo   xalqlari   madaniyatini   o’rta   asr
sharoitida   dunyo   madaniyatining   oldingi   qatoriga   olib   chiqqan   buyuk
mutafakkirlardan   biri.   Uning   to’liq   ismi   Abu   Ali   Husayn   ibn   Abdulloh   ibn   Sino
bo’lib,u   Yevropada   Avitsenna   nomi   bilan   mashhurdir.   Uning   “Tib   qonunlari”   asari
mashhurdir.
Ziyod:  O’gitlari:  Ko’p dardga asos                 Hadeb voy-voylash,
                             Shamollash, xolos.              Yomonlik poylash.
Navoiy   va  Bobur  ruboiylari aytiladi
Feruza:Farzand ato qullug’in chu odat qilg’ay,
             Ul odat ila kasbi saodat qilg’ay.
24              Har kimki atog’a ko’p rioyat qilg’ay,
             O’g’lidin anga bu ish siroyat qig’ay.
Abbos: Zohid,sanga – hur-u,manga – jonona kerak,
              Jannat sanga bo’lsun,manga – mayxona kerak.
                Mayxona aro soqi-yu paymona kerak,
                Paymona necha bo’lsa to’la,yona kerak.
Nigina:Har kimki chuchuk so’z elga izhor aylar,
             Har nechaki ag’yor dudur yor aylar.
             So’z qattig’i el ko’ngliga ozor aylar,
             Yumshog’i ko’ngullarni giriftor aylar.
Hojakbar:Zevar kishiga ne toju ne afsar bil,
                  Ul zevar adab birla hayo darxar bil.
                  Har kimki adabsizdur,ishin abtar bil,
                  Alqissa eranlarg’a adab zevar bil.
Shirin:Kecha kelgumdir debon ul sarvi gulru kelmadi
            Ko’zlarimg’a kecha tong otquncha uyqu kelmadi
            Lahza-lahza chiqtim-u chekdim yo’lida intizor
            Keldi jon og’zimg’ayu ul sho’xi badxo’ kelmadi.
Malika:Har kimki,vafo qilsa- vafo topqusidir!
                 Har kimki,jafo qilsa- jafo topqusidir!
                 Yaxshi kishi ko’rmagay yomonlik hargiz,
                 Har kimki,yomon bo’lsa- jazo topqusidur!
Shahriyor:Hijron qafasidajon qushi ram qiladur,
                  G’urbat bu aziz umrni kam qiladur.
                   Ne nav bitay firoq-u g’urbat sharhin
                   Kim,ko’z yoshi nomaning yuzin nam qiladur?
 Malika:Ko’ngli tilagan murodg’a yetsa kishi,
              Yo borcha murodlarni tark etsa kishi.
25               Bu ikki ish muyassar o’lmasa olamda
              Boshini olib bir sorig’a ketsa kishi.
Temur:Ko’pdin berikim,yoru diyorim yo’qtur,
             Bir lahza-yu bir nafas qarorim yo’qtur.
             Keldim bu sori o’z ixtiyorim birla,
             Lekin borurimda ixtiyorim yo’qtur.
Nilufar:Yod etmas emish kishini g’urbatta kishi,
             Shod etmas emish ko’ngulni mehnatta kishi.
             Ko’nglum bu g’ariblikda shod o’lmadi,oh,
             G’urbatta sevunmas ermish,albatta,kishi” 19
.
O’quvchilar dars davomida rag’batlantirib boriladi.
III.Dars yakuni: o’quvchilarni baholash.
IV.Uyga vazifa:o’tilgan mavzularni o’qib kelish.
19
  Mirzaev I. Dars tahlili. T., «O'qituvchi», 1985- yil.
26 Xulosa
Boshlang’ich   sinflarda  to’g’ri,  tez,   ongli   va   ifodali   o’qishga   o’rgatish   vazifasi
o’quvchilarda   asarni   tahlil   qilish   ko’nikmasini   shakllantirish   bilan   birga   amalga
oshiriladi.   O’qish   malakalarini   shakllantirish   bilan   matn   ustida   ishlashning   o’zaro
bog’liqligi   asarni   tahlil   qilishga   qanday   yondashishni   belgilab   beradi.   Badiiy   asar
ustida ishlashning 2-bosqichi asar tahlilidir. Asarni tahlil qilishning asosiy yo’nalishi
matnning aniq mazmuni (voqealar va uning rivojlanishi)ni, kompozistiyasini, ishtirok
etuvchi shaxslarning axloqi va harakterli  xususiyatlarini, asarning g’oyasini  aniqlash
hisoblanadi.
Asarni   tahlil   qilishning   metodik   shartlaridan   biri   asar   mazmunini   uning
tasviriy-ifodali   vositalari   bilan   bog’liq   holda   qarashdir.   Yana   bir   asosiy   qoida   asar
ustida   ishlash   jarayonida   ta’lim-tarbiyaviy   vazifalarni   umumiy   ravishda   amalga
oshirish   hisoblanadi.   Bu   qoidalar   asar   ustida   ishlashning   asosiy   yo’nalishini
belgilaydi,   shuningdek,   matnni   tahlil   qilish   jarayonida   o’quvchilar   bajaradigan
topshiriqlarni   va  muhokama   qilish   uchun  ularga   beriladigan   savollarning   harakterini
aniqlab olishga yordam beradi.
Tanlab o’qish matn ustida ishlashning eng samarali usulidir. Tanlab o’qishdan
matn   ustida   ishlashning   barcha   bosqichlarida   turli   xil   qiyinchilikda,   murakkablikda
foydalaniladi.  U  o’quvchilarda  yaxshi   o’qish  sifatlarini  o’stirish  bilan birga ularning
ijodiy   tasavvuri,   nutqi   va   zehnini   o’stirishga   yordam   beradi.Tanlab   o’qish   ongli   va
ifodali   o’qish   malakasini   shakllantirishni   matn   ustida   ishlash   ko’nikmasini
shakllantirish   bilan  birga  qo’shib   olib  borishga,   bolalarning  ijodiy  tasavvurini,   nutqi
va   zehnini   o’stirishga   imkon   beradi,   shuning   uchun   undan   o’qish   darslarida   keng
foydalaniladi. Tanlab o’qish matn rejasini tuzishda ( matn qismiga uning mazmunini
ifodalaydigan gapni, ya’ni reja qismini topishda) qahramonga tavsif berish (matndan
qahramonning   muayyan   bir   xususiyatini,   harakatini   tavsiflovchi   materiallar
tanlash)da,   asar   g’oyasini   aniqlash   (g’oyani   anglatgan   o’rinni   topib   o’qish)da   tatbiq
etiladi.
27 Foydalanilgan adabiyotlar.
1. Karimov   I.A.   «Barkamol   avlod   -   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori»,   T.,
1998-yil.
2. Ta’lim taraqqiyoti. Boshlang’ich ta’lim, «Sharq» 1999-yil, 7-maxsus son.
3. Qosimova   K.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi.   -   Toshkent:
O’qituvchi. 1985-yil.
4. Yangi tahrirdagi DTS - 2005-yil. Boshlang’ich ta’lim jo’rnali, 5-son.
5. Sh.Rahmatullayev, A.Xojiyev. O'zbek tilining imlo lug'ati, 1995-yil
6. Abdullaeva K va boshqalar. Savod o'rgatish darslari. T.,«O'qituvchi». 1996-yil.
7. G'afforova T., Shodmonov E., Eshturdieva G. «Alifbe»-(«Savod»); «Ona tili», T.,
«O'qituvchi», 1999- yil.
8. Shojalilov A. va boshqalar.«O'qish kitobi»,«O'qituvchi», 2004-yil.
9. Umarova M. «O'qish kitobi» 3- sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2003- yil
10. Umarova M. 3-sinfda O'qish darslari (O'qituvchi kitobi.) Toshkent «Ijod dunyosi»
2003-yil.
11. Fuzalov S., Xudoyberganova M. «Ona tili» 3-sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2003 -
yil.
12. Ikromova   R.   Grammatika,   imlo   va   nutq   o'stirishdan   tarqatma   materiallar.   T.,
«O'qituvchi», 2003- yil.
13. Mirzaev I. Dars tahlili. T., «O'qituvchi», 1985- yil.
14. Oripov K., Obidova M. Ifodali o'qish. T., «O'qituvchi», 1982- yil.
15. Qosimova   K.   Boshlang'ich   sinflarda   ona   tili   o'qitish   metodiicasi.   T.,   O'qituvchi,
1985- yil.
Elektron ta’lim resurslari
www.ziyonet.uz
www.pedagog.uz
28

 MUNDARIJA

Kirish

1.Badiiy asar ustida ishlashning asosiy bosqichlari

2.Oʻqish darslarida adabiy tushunchalar ustida ishlash

3.3-sinf Oʻqish darslarida " Ulugʻlarni oʻrganmoq-oqillik" boʻlimi yuzasidan berilgan mavzularni tahlil qilish

4. " Ulugʻlarni oʻrganmoq-oqillik" boʻlimini takrorlashga oid dars ishlanma

Xulosa

Foydalanilgan adabiyotlar