Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 50.3KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 17 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Surayyo Qurbondurdiyeva

Ro'yxatga olish sanasi 04 Fevral 2025

9 Sotish

Boshlangʻich sinflarda insho yozishga oʻrgatish

Sotib olish
2                                        Mundarija 
 Kirish……………………………………………………………………………………….3
 
I. Bob. Insho haqida umumiy tushuncha
1.1  Inshoning ta’limiy tarbiyaviy ahamiyati………………………………6
1.2  O’quvchilarni rasmga qarab insho yozishga o’rgatish 
…………………………………………………………………………………..9
II. Bob. Insho yozish qoidalari.
2.1 Insho yozish malakasi va uni shakllantirish usullari……………14
2.2 Og’zaki va yozma insho turlari………………………………………..…18
Xulosa………………………………………………………… …………………………. 25
Foydalanilgan 
adabiyotlar………………………………………………………………………………26
                                                 Kirish 3Jahon ta'lim tizimida ta'lim oluvchilarning nazariy bilim va amaliy ko'nikmalarini 
uyg'un shakllantirish masalalariga alohida e'tibor berilmoqda. Chunki dunyoning 
hozirgi rivojlanish jarayonida ta'lim vositasida shaxsning intellektual imkoniyatlarini 
kengaytirish, texnologik rivojlanish sharoitida uning nazariy bilimlarini amaliyot 
bilan bog'lash va kasbiy faoliyatga tayyorlash muhim bo'lib turibdi. Jahon 
taraqqiyotida ro'y berayotgan bunday o'zgarishlar boshlang'ich ta'lim jarayoniga ham 
ijobiy ta'sirini o'tkazmoqda. Buning natijasida jahon ta'lim tizimi o'zaro aloqalar 
jarayonini boshdan kechirmoqda va bu jarayonda boshlang'ich ta'limning 
mamlakatlar bo'yicha tajribalarini ommalashtirish ham keng ko'lamli tus olmoqda.
Dunyo mamlakatlarida boshlang'ich ta'lim vositasida o'quvchilarning ko'nikmalarini 
amaliy shakllantirish bo'yicha o'ziga xos yondashuvlarga amal qilinmoqda. Bunda 
TIMSS, PISA va PIRLS kabi halqaro ta'lim dasturlari turli qoidalarni taqdim qilib, 
dunyo mamlakatlari boshlang'ich ta'lim jarayonida amalga oshirilayotgan ta'lim va
tarbiya ishlarini uyg'unlashtirish hamda ularning samaradorligini oshirish vazifasini 
bajarmoqda. Bu xalqaro ta'lim dasturlari dunyo mi amlakatlari boshlang'ich ta'lim 
jarayonini texnologik rivojlantirish bo'yicha o'ziga xos nazariy va metodik 
tavsiyalarni ham taqdim etib bormoqda. Natijada boshlang'ich ta'lim jarayonining 
xalqaro miqyosdagi aloqalari yangicha yondashuvlar va vositalarga binoan amalga 
oshirilmoqda.
Mamalakatimiz boshlang'ich ta'lim jarayonida o'quvchilarning savodxonligini 
yuksaltirish, ularning nazariy va amaliy ko'nikmalarini talab darajasida takib 
toptirish, boshlang'ich sinf o'quvchilarini ta'limning keyingi bosqichlariga munosib 
tayyorlash jarayoni kechmoqda [1]. Bu jarayonda boshlang'ich sinf o'quvchilarining 
ko'nikmalari ko'lamini kengaytirish, ularni ijtimoiy faollashtirish va metodik jihatdan 
tayyorlash muhim o'rin tutadi. Shu ma'noda boshlang'ich sminflarda insho va bayon 
yozish metodini klasterlash muammosini tadqiq etish dolzarb bo'lib turibdi. Chunki 
insho - bu boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozma va og'zaki nutqini hamda 
mustaqil fikrlash ko'nikmasini kutilgan darajada shakllantiruvchi muhim vositadir, 
bayon esa o'quvchilarni ijodiy fikrlash, tafakkur qilish va fikrlarini to'g'ri ifodalash 
ko'nikmalarini tarkib tortiruvchi o'ziga xos omildir. Shu sababli boshlang'ich sinflarda 4insho va bayon yozirsh metodining yangicha vositalarini tadqiq etish muhim 
ahamiyachtga ega. Bunday vositalardan biri klasterlash bo'lib, unda ta'lim 
ishtirokchilari keng ko'lamli hamkorlik asosida o'quvchilarning insho va bayon 
yozish ko'nikmasini yuksak darajada shakllantirish ishida faol ishtirok etadi. 
Bularning barchasi boshlang'ich sinflarda insho va bayon yozish metodini klasterlash 
muammosini tadqiq etishni taqozo etadi.
Mazkur muammo tadqiqi O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 5 
iyundagi PQ-3775-son "Oliy ta'lim muassasalarida ta'lim sifatini oshirish va ularning 
mamlakatda amalga oshirilayotgan keng qamrovli islohotlarda faol ishtirokini 
ta'minlash bo'yicha qo'shimcha chora-tadbirlar to'g'risida", 2020 yil 27 fevraldagi PQ-
4623-son "Pedagogik ta'lim sohasini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari 
to'g'risida"gi qarorlari, 2022 yil 28 fevraldagi PF-34-son "Yangi O'zbekiston 
taraqqiyot strategiyasi to'g'risida", 2022 yil 11 maydagi PF-134-son "2022-2026 
yillarda xalq ta'limini rivojlantirish bo'yicha Milliy dasturni tasdiqlash to'g'risida"gi 
farmonlari ijrosini ta'minlash jarayonida muhim ahamiyatga ega.
Boshlang'ich sinflarda insho va bayon yozish metodini klasterlash muammosini 
o'rganishda pedagog olimlar tomonidan bayon qilingan nazariy-metodik qarashlarga 
asoslanish maqsadga
muvofiq bo'ladi. Shu jihatdan mamlakatimizda boshlang'ich ta'lim nazariyasi, 
didaktikasi va metodikasining dolzarb masalalari bo'yicha J.Yo'ldoshev, R.Djurayev, 
B.Abdullayeva, SH.Mardonov, R. Mavlonova, O.Musurmonova, R.Safarova 
kabilarning tadqiqotlarida muhim nazariy qarashlar bildirib o'tilgan. Ularda 
boshlang'ich ta'limni tashkil etish jarayonida o'quv mazmuni, mashg'ulotlar 
metodikasi va o'quvchilarning o'zlashtirganik darajasini baholash masalalariga 
alohida e'tibor berilgan.
Bevosita boshlang'ich ta'lim muammolari bo'yicha O.Adizov, D.Axatova, 
G.Raxmonova, N.Raxmonqulova kabi pedagog olimlarimizning tadqiqotlari mavjud. 
Bu tadqiqotlarda mamlakatimizda boshlang'ich ta'lim tarixi, uning vazifalari, 
boshlang'ich ta'limni tashkil etish metodikasi, boshlang'ich ta'lim jarayoniga 
zamonaviy texnologiyalarni tadbiq etish va oliy pedagogik ta'lim jarayonida bo'lajak  5boshlang'ich sinf o'qituvchilarini tayyorlash masalalari tadqiq etilgan. Bu 
tadqiqotlarni o'rganish boshlang'ich sinflarda insho va bayon yozish metodini 
klasterlash asoslarini ishab chiqishda muhim o'rin tutadi.
Xorijlik pedagog olimlar o'tgan asrning XX yillaridan boshlab boshlang'ich ta'lim 
muammolarini izchil tadqiq etib kelishmoqda. Bu borada rossiyalik pedagog 
Konstantin Ushinskiyning boshlang'ich ta'lim metodikasi bo'yicha tadqiqotlari butun 
dunyoga e'tiroq etilganligini ta'kidlab o'tish joiz. Amerikalik psixolog olim Karl 
Rodjersning "hammaga har doim boshlang'ich ta'lim" g'oyasi asosida yaratgan 
tadqiqotlari Yevropa, Osiyo va Amerika qit'alari mamlakatlari boshlang'ich ta'lim 
jarayoniga tadbiq jetilgan, buning natijasida barchani boshlanhg'ich ta'lim bilan 
qamrab olish amaliyoti tarkib topgan.
Bundan tashqari, chex pedagogi Yan Amos Komenskiyning "Buyuk didaktika", 
shversariyalik pedagog Iogan Genrix Pistalossining "Metodika" va fransuz pedagogi 
Jan Jak Russoning "Emil" pedagogik risolalarida boshlang'ich ta'lim nazariyasi, uni 
tashkil etish asoslari va o'quvchilarning o'zlashtirganlik darajasini baholash 
masalalari bo'yicha muhim nazariy-metodik tavsiyalar ishlab chiqilgan. Bu nazariy-
metodik tavsiyalar hozirgi zamon boshlang'ich ta'lim jarayonida o'ziga xos vositalar 
va metodlar sifatida foydalanilmoqda 
Ayni paytda, boshlang'ich sinflarda insho va bayon yozish metodini klasterlash 
muammosi maxsus tadqiq etilmaganligini ta'kidlab o'tish joiz. Shu sababli bizningcha
bu borada quyidagi vazifalarni qo'yish maqsadga muvofiq bo'ladi:
mavzusiga oid ilmiy manbalarni o'rganish asosida boshlang'ich sinflarda insho va 
bayon yozish metodini klasterlashning asoslarini o'rganish
boshlang'ich sinflarda insho va bayon yozish mazmuni, uning optimal metodlari va 
mazkur metodni klasterlash zaruriyati masalalarini tahlil etish;
boshlang'ich sinflarda insho va bayon yozish metodini klasterlashning fanlar 
bog'liqligi, o'quvchi va psixolog hamkorligi hamda maktab jamoasi integratsiyasi 
metodologik faktorlarini tadqiq qilish
I. Bob Insho haqida umumiy tushuncha. 61.1  Inshoning ta’limiy-tarbiyaviy ahamiyati.
Tanlangan mavzuning g’oyaviy yo’nalishini ochish tarbiyaviy vazifani hal qilishga 
imkon beradi. Bu jihatdan mehnat, mehnat qahramonlari haqidagi, bolalarning hayoti,
maktab, tug’ilib o’sgan qishlog’i yoki shahri haqidagi, urush qahramonlari haqidagi 
mavzular ayniqsa qulay. Bu mavzulardagi insholar mehnat kishilariga, 
qahramonlarga chuqur hurmatni tarbiyalaydi. Insho jamiyat hayotini tushunishga 
o’rgatadi. Tabiatga, kishilarga, ularning yaxshilikka intilishlari va harakatlariga, 
mehnatga va mehnat mahsuliga muhabbatni tarbiyalaydi, kishilar xatti-harakatidagi 
chiroyli jihatlarni egallashga, hozirgi zamon axloqiy talablarini anglashda 
o’quvchilarga yordam beradi. Inshoning tarbiyaviy ahamiyatini oshirish uchun 
quyidagilarga rioya qilish talab etiladi: 1. Osondan qiyinga tamoyiliga rioya qilgan 
holda og’zaki va yozma inshoni muntazam o‘tkazib borish bilan o‘quvchilarda 
mustaqillikni tarbiyalash. Mustaqil insho o’quvchilar faolligini o’stiradi. 2. Inshoni 
hayot bilan bog’lash. Bunda kuzatishlar asosidagi insho, kundalik yuritish, qilingan 
ishlar yuzasidan „hisobot» tarzidagi insho, xat, maqola, o’qilgan kitob haqida taqriz 
kabilarning tarbiyaviy ahamiyati juda katta. 3. Insho uchun maktab va o’qituvchining 
tarbiyaviy vazifalariga mos bo’lgan mavzu tanlash. Bunday mavzularga mehnat 
haqidagi, kishilarning maqtovga loyiq ishlari haqidagi, axloqiy muammolar, Vatan 
haqidagi mavzular kiradi. Mavzuni o’qituvchi maktab sharoiti va o ‘z sinfi 
o’quvchilarining xususiyatlarini hisobga olgan holda tanlaydi. 4. Insho ustida 
ishlashda ishning hissiy darajasini — ta ’sirini oshirish. Bunda tabiat obrazli va 
emotsional, qahramonlik yoki foydali harakatlar qiziqarli, ta’sirchan qilib 
tasvirlanadi. ,,Vatan“ so’zini aytish bilan kishining bolalikda o‘sib-ulg‘aygan joyi 
tasviri ko‘z oldida paydo bo’ladi. Ishlab chiqarishga ekskursiya materiali asosida 
mehnat haqidagi insho yangi tarbiyaviy imkoniyatlarni ochib beradi: unda bolalar 
ishlab chiqarishdagi muvaffaqiyat va qiyinchiliklar, ilg’or kishilar haqidagi, kasb va 
mutaxassislik haqidagi, texnika haqidagi ma’lumotlardan foydalanadilar. Ishlab 
chiqarishga ekskursiya va mehnatni tasvirlash bilan bog’liq holda kasb haqida 
suhbatlashishga to‘g ‘ri keladi va bu inshoda o ‘z aksini topadi. Mehnat haqidagi 
insho gazetaga maqola shaklida yozilishi mumkin. Mehnat yoki ishlab chiqarish  7haqidagi insho mavzulariga „Bizning qishloq”, „Karam uzish“, ,,Bog‘da“, „Bizning 
jamoa xo‘jaligimiz“, ,,Pochtada“ , „ Do‘konda“, „Paxtakorlarga yordamimiz“, 
„Bizning hashar“ , „Maktab yer uchastkasida», „Daraxt o‘tqazish“ kabilar kiradi. 
„Men nimalarni bilaman?“ mavzusidagi tanlovga bolalar juda qiziqadilar. Tanlov 
bolalarning mehnat ko’nikmalarini aniqlabgina qolmay, ularni uyda, polizda, bog‘da 
ishlashga rag’batlantiradi. Maqsad kishilarga foyda keltiruvchi mehnatga hurmatni 
tarbiyalashdir. Qishloq maktab o’quvchilari ota-onalariga sabzavotlar ekish, hosilni 
yig‘ish, o’tin tayyorlash kabi ishlarda qanday yordamlashganliklari haqida yozadilar. 
Sinfda mehnat haqidagi insho muhokama qilinadi. Bolalar foydali, zaruriy ijtimoiy 
faoliyat sifatida mehnatning mohiyatini tushuntiradilar. Ular har qanday mehnat 
e’zozlanishini aytadilar. Kelajak haqida „Kim bo‘lishni xohlayman?“ mavzusida 
tayyorgarliksiz hikoya qilish tarzidagi insho ham katta tarbiyaviy kuchga ega. Juda 
yaxshi yozilgan inshoni sinfda ifodali o’qib berish va tahlil qilish bolalarni 
tarbiyalaydi. Ba’zi maktablarda bolalar inshosi va hatto bolalar sh e’rlari to’plami 
tuziladi, yaxshi yozilgan hikoya uchun tanlov e’lon qilinadi.
Insho mavzusi va uni yoritish. Mavzu insho predmeti bo’lib, uning mazmunini tashkil
etadi. Mavzuga qarab inshoda aks ettiriladigan materiallar, dalillar, hodisalar 
tanlanadi. Inshoning to’g’ri va to’liq bo’lishi o’qituvchi mavzuni qanday 
shakllantirishi, o’quvchilar uni qanday tushunishlariga bog’liq. Insho ustida ishlashda
mavzu tanlash, uni rejalashtirishda esa og‘zaki va yozma insho mavzusini belgilab 
olish muhim rol o‘ynaydi. O‘quvchilar mavzuni yoritishga 1 -sinfdan boshlab 
o’rganadilar. Ular mavzuga oid gap tuzadilar. Masalan, bahor havosi haqida, ona 
qishlog‘i (shahri) haqida, qo‘rqoq quyon, ayyor tulki haqida gap tuzadilar. Keyin 
savollar asosida bir mavzuga oid bir necha gap tuzib, uni yozadilar. Insho uchun iloji 
boricha tor — aniq chegaralash mumkin bo’lgan mavzuni tavsiya qilish 
foydali. ,,Kuz“ mavzusi o’quvchilar uchun juda keng mavzu bo‘lib, bunda o’quvchi 
umuman kuz haqida, kuzda qilinadigan ishlar haqida yozishi mumkin, lekin 
mavzuning aniq chegarasini bilmaydi. O’quvchilarga kuzga oid „Paxta terimiga 
yordam», „Kuz kunlarining birida», „Bog’da olma terdik», „Pom idor terishga  8yordamlashdik», „Kech kuzda bog’ manzarasi» kabi mavzularni tavsiya qilish 
mumkin. Og’zaki va yozma insho ustida ishlashda mavzu berib, uni yoritishni talab 
qilishdan tashqari, avval material to’plash va shu yig’ilgan materiallar asosida 
mavzuni shakllantirishni tavsiya qilish ham mum  kin. Masalan, kech kuzda tabiatni 
kuzatish va material yig’ish tavsiya qilinadi, kuzatishlar „Kech kuzda» mavzusida 
insho yozish bilan yakunlanadi. Bunda o’quvchilar mavzuni to’liq yoritadilar.
Insho rejasini tuzish. Reja har qanday og’zaki yoki yozma hikoya qilishning zaruriy 
pog’onasi, uning ,,loyihasi“dir. Kishi o’z nutqi haqida o’ylab, asosiy gaplarini 
belgilab oladi. Insho uchun reja tuzish shuning uchun ham zarur. Reja tuzishga 
o’rgatishda oldin nima haqida to’xtalish, keyin uni qanday davom ettirish, undan 
so’ng nima haqda aytish, nihoyat, hikoyani qanday tugatish kerakligini o’quvchilarga
tushuntirish foydali usul hisoblanadi. Reja avval so’roq gap tarzida, keyin darak gap, 
oxiri nominativ gap tarzida tuziladi. Reja ko‘pincha insho yozishdan oldin unga 
tayyorlanish jarayonida (rasm asosida yoziladigan insho rejasi kabi) tuziladi. Ba’zan 
rejani ekskursiya, kuzatishdan oldin, unga tayyorgarlik jarayonida tuzish maqsadga 
muvofiq. Ekskursiya, kuzatish, ijtimoiy foydali mehnat rejasi shu ishlar bajarilishidan
oldin yoki ular yuzasidan material to’plash, insho uchun material tanlash va uni 
tartibga solish jarayonida tuziladi. Bunday reja insho yozishdan oldin ko‘rib chiqilib, 
unga ayrim aniqliklar kiritiladi.
1.2  O’quvchilarni rasmga qarab insho yozishga o’rgatish. 9Insho  1-sinfda kichik og’zaki axborot va ehtirosli hikoyadan boshlanib, o‘z fikrini 
ifodalashga,  o‘quvchi  shaxsining  tashkil  topishiga  xizmat  qiladigan,  ta’lim-
tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lgan jiddiy rejali aqliy ishga aylanadi.Insho − ijodiy ish
bo‘lib, u o‘quvchidan faollik, qiziqish, fikr bildirishni talab qiladi. Material  
tayyorlash,  uni  tartibga  solish,  insho  kompozitsiyasi  va  rejasi  haqida  o‘ylash, 
mantiqiy bog’lanishni belgilash, so‘z, so‘z birikmasini tanlash, gap tuzish va uni 
o‘zaro bog’lash, imloni tekshirish kabi barcha murakkab ishlar o‘quvchidan aqliy 
kuchini to‘la ishga solish bilan birga, o‘z ma’naviy faoliyatini boshqarish 
ko‘nikmasini ham talab etadi.Inshoda til nazariyasi nutq tajribasi bilan qo‘shiladi. 
O‘quvchi inshoni mustaqil, ijodiy  xarakterda  bo‘lgani  uchun,  «o‘ziniki»ni  yozgani
uchun  ham   sevadi.   Maktab rivojining barcha bosqichlarida bolalarning mustaqil 
tuzgan hikoyasi − inshoga alohida ahamiyat berilgan. Maktablar yangi, o‘quvchilar 
nutqini o‘stirish, aqliy, ijodiy o‘sishiga mo‘ljallangan dasturga o‘tishi munosabati 
bilan uning ahamiyati yanada o‘sdi.Og’zaki va yozma inshoga o‘rgatish jarayonida 
o‘quvchilarda mavzuni tushunish va yoritish, o‘z inshosini aniq fikrga bo‘ysundirish, 
material to‘plash, uni tartibga solish va joylashtirish,  reja  tuzish  va  reja  asosida  
yozish,  mazmunga  va  nutq  vaziyatiga  mos ravishda  til  vositalaridan  foydalanish,
yozgan  inshosini  takomillashtirish  ko‘nikmalari hosil qilinadi. Bulardan tashqari, 
«texnik» vazifalar ham amalga oshiriladi, ya’ni matnni yozishda  imlo  qoidalari  va  
husnixatga  e’tibor  berish,  matnni   xatboshidan   yozish, hoshiyaga rioya qilish kabi
talablarga ham amal qilinadi.
Og’zaki  va  yozma  insho  material  manbaiga,  mustaqillik  darajasiga,  tayyorlash 
usuli,  janri  va  til  xususiyatiga  qarab  tasnif  qilinadi.  Insho material  manbaiga  
ko‘raquyidagi uchga bo‘linadi:1)  o‘quvchining  o‘zi  ko‘rgan-bilganlari,  eshitganlari
haqidagi,  ya’ni  mehnat, kuzatishlar,  ekskursiyalar,  o‘yinlar,  o‘z  tajribasi  va  
boshqa  jonli  materiallar  asosidagi insho;2)  kitob  materiali,  rasmlar,  filьm,  
spektaklь,  o‘qituvchi  hikoyasi  va   boshqa manbalar asosidagi insho;Mustaqillik  
darajasiga,  tayyorgarlik  ko‘rish  metodiga  ko‘rainsho  ikki  turli bo‘ladi:1) sinf 
o‘quvchilari uchun umumiy bir mavzu asosida jamoaviy tayyorgarlikdan so‘ng 
yoziladigan insho;2)  alohida  mavzu  asosida  individual tayyorgarlikdan so‘ng  10yoziladigan individual insho.Janriga  ko‘rahikoya,  tasvir,  muhokama  tarzidagi  
insholarga  bo‘linadi. Boshlang’ich sinflarda tasvir va muhokama elementlari mavjud
bo‘lgan hikoya tarzidagi inshodan ko‘proq foydalaniladi.Inshoni  tasnif  qilish  
ta’limiy  vazifalarni  chuqur  anglash  va  metodik  vositalarni tanlashga,  shuningdek,
ish  turlarini  zaruriy  yo‘nalishda,  baravar  taqsimlashga  yordam 
beradi.Boshlang’ich  sinflarda  yozdiriladigan  inshoning  muhim  turlaridan  biri  
kichik yoshdagi o‘quvchilarning shaxsiy hayotiy tajribasiga asoslangan 
inshodir.Rasm  asosidagi  inshomaktablarda  tez-tez o‘tkaziladi, chunki rasm bolalar 
nutqiy ijodini, tasavvurini boyitishga xizmat qiladi. Rasm bolalar sezgisiga ta’sir 
etadi, hayotning bola tajribasida hali uchramagan tomonlarini ochadi. Rasm 
o‘quvchilarga tanish bo‘lgan hodisalarni chuqur anglashga ham yordam beradi.Rasm 
asosidagi inshoning uch asosiy turi bor:1) rasmlar seriyasi yoki rasmli reja asosida 
yoziladigan hikoya tarzidagi insho;2)  syujetli,  o‘quvchilarni  o‘ylashga,  faraz  
qilishga  undaydigan  bir  rasm  asosida yoziladigan hikoya tarzidagi 
insho;O‘quvchilar avval rasmlar seriyasi asosida, so‘ng bir rasm asosida, undan so‘ng
tasviriy insho yozish (rasmni tasvirlash)ga o‘rgatiladi.Dasturga ko‘ra, 1-sinf 
o‘quvchilari o‘yinlari, mehnatlari, voqea-hodisalar  haqidagi taassurotlariasosida  
o‘qituvchi  rahbarligida  hikoya  tuzishlari  va  uni  ma’lum tayyorgarlikdan so‘ng 
yozishlari, 2 -sinfda rasmlar seriyasi asosida kichik hikoya tuzish va uni jamoa tarzda
tuzilgan reja asosida yozish, tabiatni kuzatish va mehnat jarayoni haqida, bolalarning 
o‘yinlari, ishlari, sayillari haqida, avval o‘qituvchi rahbarligida, keyin mustaqil 
ravishda  kichik  hikoya  tuzish  va  uni  yozish,  shaxsiy  ishlari  haqida  xat  yoza  
olishlari,  3 -sinfda  rasmlar  (bir  mavzuga  oid  bir  necha  rasm,  syujetli  bir  rasm,  
rasmnitasvirlash) asosida hayotiy tajribalari, kuzatishlari, ekskursiyalardan olgan 
taassurotlari asosida rejani, avval jamoaviy ravishda, keyin mustaqil tuzib hikoya 
qilish va uni yozishlari talab etiladi. 11Boshlang’ich  sinflarda  insho  ta’limiy  xarakterda  bo‘ladi,  3-sinfdagina  tekshiruv 
insho o‘tkazish  mumkin. Rag’batlantirish  maqsadida ta’limiy insholar ham 
baholanadi, lekin salbiy baho qo‘yish tavsiya etilmaydi.Inshoning  tarbiyaviy  
ahamiyati  tanlanadigan  mavzuga,  shuningdek,  insho  ustida o‘quvchilar 
qanchalikmustaqil ishlashi va qiziqishiga, insho g’oyasiga ham bog’liq. Insho 
bolalarning   voqea-hodisalarni   chuqur   his   etishiga   yordam   beradi,   izchil   
fikrlashga o‘rgatadi, tilga va adabiy ijodga qiziqishlarini o‘stiradi. Bolalar eng 
qiziqarli va o‘zlariga yaqin  voqea-hodisalar  haqida  hikoya  qiladilar  va  yozadilar,  
ularning  inshosi  mustaqil ishlash malakasini o‘stiradi, ommaviy faollikni 
oshiradi.Tanlangan mavzuning g’oyaviy yo‘nalishini ochish tarbiyaviy vazifani hal 
qilishga imkon  beradi.  Bu  jihatdan  mehnat,  mehnat  qahramonlari  haqidagi,  
bolalarning  hayoti, maktab,  tug’ilib  o‘sgan  qishlog’i  yoki  shahri  haqidagi,  urush 
qahramonlari  haqidagi mavzular  ayniqsa  qulay.  Bu  mavzulardagi  insholar  
mehnat  kishilariga,  qahramonlarga chuqur hurmatni tarbiyalaydi.Insho   
jamiyathayotini  tushunishga  o‘rgatadi.  Tabiatga,  kishilarga,  ularning yaxshilikka  
intilishlari  va  harakatlariga,  mehnatga  va  mehnat  mahsuliga  muhabbatni 
tarbiyalaydi,   kishilar   xatti-harakatidagi   chiroyli   jihatlarni   egallashga,   hozirgi   
zamon axloqiy talablarini anglashda o‘quvchilarga yordam beradi.Inshoning  
tarbiyaviy  ahamiyatini  oshirish  uchun  quyidagilarga  rioya  qilish  talab 
etiladi:Insho  mavzusi  va  uni  yoritish. Mavzu insho predmeti bo‘lib, uning 
mazmunini tashkil  etadi.  Mavzuga  qarab  inshoda  aks  ettiriladigan  materiallar,  
dalillar,  hodisalar tanlanadi. Inshoning to‘g’ri va to‘liq bo‘lishi o‘qituvchi mavzuni 
qanday shakllantirishi, o‘quvchilar uni qanday tushunishlariga bog’liq.Insho ustida 
ishlashda mavzu tanlash, uni rejalashtirishda esa og’zaki va yozma insho mavzusini 
belgilab olish muhim rol o‘ynaydi.Og’zaki va yozma insho ustida ishlashda mavzu 
berib,uni yoritishni talab qilishdan tashqari,  avval  material  to‘plash  va  shu  
yig’ilgan  materiallar  asosida  mavzuni shakllantirishni  tavsiya  qilish  ham  
mumkin.  Masalan,  kech  kuzda  tabiatni  kuzatish  va material yig’ish tavsiya 
qilinadi,kuzatishlar «Kech kuzda» mavzusida  insho  yozish  bilan yakunlanadi. 
Bunda o‘quvchilar mavzuni to‘liq yoritadilar.Insho  rejasinituzish. Reja  har  qanday   12og’zaki  yoki  yozma  hikoya  qilishning zaruriy pog’onasi, uning «loyihasi»dir. 
O‘quvchi o‘z nutqi haqida o‘ylab, asosiy gaplarini belgilab  oladi.  Insho  uchun  reja 
tuzish  shuning  uchun  ham  zarur.  1-sinfda  reja  rolini o‘qituvchi savollari, ya’ni 
so‘roq gaplar tarzidagi reja bajaradi; 2-sinfda reja o‘qituvchi rahbarligida  jamoaviy  
tarzda  tuziladi;  3-4-sinflarda  esa  mustaqil  tuziladi.  Boshlang’ich sinflarda 3 -5 
talik oddiy reja tavsiya qilinadi.Bolalar avval o‘qigan hikoyalariga reja tuzadilar va 
uni reja asosida qayta hikoya qiladilar, keyin bayon rejasini tuzadilar, so‘ng bir 
mavzuga oid bir necha rasm (rasmlar seriyasi)  asosidagi  insho rejasini, ya’ni rasmli 
reja tuzadilar, inshoga sarlavha topadilar
SHundan so‘ng tasvirlangan voqea-harakatlar aniq ajratilgan, reja tuzishga qulay 
bo‘lgan rasm yoki kuzatishlar asosida yoziladigan insho rejasini tuzishga 
o‘tiladi.Reja tuzishga o‘rgatishda oldin nima haqida to‘xtalish, keyin uni qanday 
davom ettirish,  undan  so‘ng  nima  haqda  aytish,  nihoyat,  hikoyani  qanday  
tugatish  kerakligini o‘quvchilarga tushuntirish foydali usul hisoblanadi. Reja avval 
so‘roq gap tarzida, keyin darak gap, oxiri nominativ gap tarzida tuziladi.Reja 
ko‘pincha insho yozishdan oldin unga tayyorlanish jarayonida (rasm asosida 
yoziladigan insho rejasi kabi) tuziladi. Ba’zan rejani ekskursiya, kuzatishdan oldin, 
unga tayyorgarlik  jarayonida  tuzish  maqsadga  muvofiq.  Ekskursiya,  kuzatish,  
ijtimoiy  foydali mehnat rejasi shu ishlar bajarilishidan oldin yoki ular yuzasidan 
material to‘plash, insho uchun  material  tanlash  va  uni  tartibga  solish  jarayonida  
tuziladi.  Bunday  reja  insho yozishdan oldin ko‘rib chiqilib, unga ayrim aniqliklar 
kiritiladi.Inshoni  yozishga  tayyorlash. Og’zaki  yoki  yozma  inshoning turi va 
vazifasiga qarab  unga  tayyorgarlik  ko‘riladi.  Inshoga  tayyorgarlikni  o‘qituvchi  
boshqaradi,  bunga o‘quvchilarni ishtirok ettiradi, ularning o‘ta faolligi va 
mustaqilligiga erishadi.  Tayyorlik deganda,  birinchidan,  o‘quvchilarda  nimanidir  
tasvirlashga,  hikoya  qilishga  talab uyg’otadigan  vaziyat  yaratish;  ikkinchidan,  
insho  uchun  yetarli  bo‘lgan  zarur  material yig’ish;  uchinchidan,  mavzuga  oid,  
uni  yoritishga  mos  bo‘lgan  til  vositalarini  tanlash tushuniladi.Inshoga  tayyorlik  
inshoni  yozishdan  bir  necha  kun  ilgari  boshlanadi,  darsdan tashqari vaqtlarda va 
boshqa darslar jarayonida ham olib boriladi. Og’zaki yoki yozma insho ustida ishlash  13quyidagi uch bosqichga bo‘linadi:1)  material  yig’ish,  ya’ni  kuzatish,  ekskursiya,  
mehnat  jarayoni,  rasmni  ko‘rib chiqish, kinofilm, spektaklni ko‘rish, badiiy va 
boshqa adabiyotlarni o‘qish;2) mavzuga va uni yoritishga mos material tanlash, uni 
tartibga solish, joylashtirish, ya’ni suhbat, muhokama qilish, zarur materialni ajratish,
reja tuzish, lug’at ustida ishlash, imlo va leksik tomondan tayyorlash va 
hokazo;Birinchi  va  ikkinchi  bosqichdagi  ishlar,  odatda,  darsdan  tashqari  vaqtda  
bajariladi. Masalan,  ekskursiya  asosidagi  insho  uchun  material  yig’ish uni  
yozishdan ancha ilgari boshlanadi; tabiat hodisalarini kuzatish bir hafta, hatto undan 
ko‘proq davom etadi; rasmlar esa insho yozishdan oldin ko‘riladi. SHunday qilib, 
insho yozish yoki og’zaki hikoya qilish darsi  ilgari  bajarilgan  ishlarning  yakunidir. 
Insho  darsining  umumlashtiruvchilik  roli bog’lanishli nutq sohasidagi 
ko‘nikmalarni egallash me’yoriga qarab ortib boradi.Insho  darsining  qurilishi  
tayyorlov  bosqichining  xarakteriga  bog’liq.  Tayyorlov bosqichida  qancha  ko‘p  
ishlansa,  insho darsida  matn  ustida  shuncha  chuqur  ishlash imkoniyati  yaratiladi. 
Insho  yozishdan  oldin  yoki  og’zaki  hikoyalashda  yig’ilgan materiallarni 
o‘quvchilar yodiga tushirish, ularda qiziqish uyg’otish, yozishga yoki hikoya qilishga
xohish uyg’otish zarur.Insho yozish darsida quyidagi bosqichlarga rioya qilinadi:1. 
Mavzuni, inshoning vazifasini e’lon qilish (yoki yodga tushirish), uni o‘quvchilar 
bilan muhokama qilish
  Kuzatish  davrida  to‘plangan  materialni  tartibga  solish  yoki  material  yig’ish  
(masalan, rasmga qarab insho yozish uchun rasmni ko‘rish) maqsadida suhbat 
o‘tkazish.O‘qituvchi har bir insho turi uchun o‘quv vazifasini belgilab oladi. 
Masalan, rasmlar seriyasi  asosida  birinchi  marta  yozdiriladigan  insho  uchun  
quyidagi  vazifalar  belgilab olinadi:1.O‘quvchilarni inshoning yangi turi bo‘lgan 
rasmlar seriyasi asosidagi insho bilan tanishtirish.2. Rasmli reja asosida matn rejasini 
tuzish.O‘quvchilarning mustaqillik darajasi o‘sib borgani sayin, inshoga talab ham 
orta boradi. 14II. Bob. Insho yozish qoidalari.
2.1 Insho yozish malakasi va uni shakllantirish usullari.
Insho  arabcha  so‘z   bo‘lib,  «yaratish», «bino qilish», «qurish» ma’nosini  
beradi.  Hozirgi tilimizda bu so‘zning ma’nosi ancha  torayib,  asosan,  o‘quvchi 
va talabalar to- monidan  yoziladigan  «ijodiy  yozma ish» ma’nosida qo‘llanadi.
Insho – muallifning ma’lum bir mavzu asosida o‘z fikrlarini yozma shaklda 
bayon qiluvchi kichik asar. In- shoda muallifning so‘z qo‘llash mahorati, fikrlash 
ko‘- nikmasi, bilim va dunyoqarashi, savodi  namoyon  bo‘- ladi
Insho – o‘quvchi yaratadigan  matn  turi. Unda ma’lum bir mavzu mustaqil 
ravishda ochib beriladi. Inshoda o‘quv- chining o‘z fikrlarini yozma shaklda 
to‘g‘ri, ravon,  savodli bayon qilish malakasi aks etadi.
Inshoda mavzu bo‘yicha bilimlar yuzaga chiqadi. Yozuvchi va shoirlar, olim va 
muxbirlar o‘zi yozadigan asar,  ilmiy ish,  maqolaga  katta mas’uliyat  bilan  
qaragani kabi o‘quvchi ham insho yozishdan oldin unga har to- monlama 
tayyorlanishi lozim.
Katta-katta olimlar ijodiy ishlarini o‘quvchilik paytida insholardan boshlashgan.
Insho yozish uchun, avvalo,  bilim  egallash zarur.  Takror va takror yozish 
natijasida esa insho yozish ko‘nikma va malakasi  shakllanadi. Yaxshi  inshoning 
zamirida boy  bilim va tinimsiz mashq yotadI
Har  qanday  ish tartib  bilan  bajarilganligi  kabi insho ham reja asosida yozilishi 
kerak.  Puxta reja  inshoning  si- fatini ta’minlashga xizmat qiladi.
Inshoda o‘quvchining o‘z fikri  va boshqa  manbalardan olgan ma’lumotlari 
ajralib turishi  kerak.  Boshqalarning fik- rini o‘zinikiday qilib berish 
ko‘chirmakashlik  sifatida  sal- biy baholanadi.
Inshoning har bir turi o‘ziga xos shakl va mazmun xu- susiyatiga ega.
Insho – o‘quvchi ijodiy mehnatining oliy ko‘rinishi, uning aqliy mehnati mahsuli.
Insho puxta reja bo‘yicha yozilishi, mantiqan izchil, imloviy, uslubiy va punk- 
tuatsion jihatdan to‘g‘ri, dalillarga tayangan bo‘lishi zarur. Insho yozish uchun 
mavzu chuqur o‘rganilishi, dalillash uchun ko‘chirmalar yig‘ilishi, ularning man-  15balari aniq bo‘lishi kerak. So‘ngra  reja tuzilib,  reja  aso- sida yozishni boshlash  
lozim.  Insholar hajmi  o‘quvchi- ning yoshiga qarab turlicha bo‘lishi mumkin.
Milliy ensiklopediyaga ko ra, pedagogikada insho o quvchi mavzuni mustaqil ʻ ʻ
yoritadigan yozma ish turlaridan biridir. Ona tili va adabiyot darslarida ta limiy 	
ʼ
hamda nazorat maqsadlarida umumiy ta lim maktablari, akademik litsey va kasb-	
ʼ
hunar kollejlarining barcha bosqichlarida o tkaziladi.	
ʻ
Insho o tilgan biror mavzu yoki erkin mavzuda bo lishi mumkin. Bu yozma ish 	
ʻ ʻ
turi o quvchilar badiiy adabiyotni to g ri idrok etishlariga, fikrni ixcham, 	
ʻ ʻ ʻ
mantiqiy ifodalashlariga, ularning yozuv savodi o sishiga yordam beradi.	
ʻ
“Yozni qanday o tkazdim?”, “Kelajakda kim bo lmoqchiman?” kabi oldindan 	
ʻ ʻ
belgilangan mavzulardagi insholar mulohazali insho yoki esse sanaladi.
Esse AQSHdagi juda ko p universitetlarda dastlabki o quv yilida o tiladigan 	
ʻ ʻ ʻ
asosiy fanlar qatoriga kiritilgan. Bu fan doirasida talabalar essening asosiy turlari 
va ularni qanday yozishni o rganadi.	
ʻ
Adabiy janr sanaladigan esse ta limdagi essedan farq qiladi.	
ʼ
Bizda asosan insho keng tarqalgan. U ona tili va adabiyot fani doirasida yoziladi.
Insholarga sodda yoki murakkab reja tuzish mumkin. Reja shakli o quvchi 	
ʻ
mavzuni qay darajada yoritmoqchi bo lganiga yoki qo yilgan talabga ko ra 	
ʻ ʻ ʻ
tanlanadi.
 1. Adabiy insho.
2. Erkin insho.
3. Ilmiy insho.
. Adabiy insho bu adabiyotda qo'llanadigan so'zlarni qo'shib yozish. Unda ko'proq
adabiy lug'atlardan foydalaniladi. O'zining jihati esa shu narsada ajralib turadi. 
Adabiy inshoning ichi xuddi tasvirni qanday bayon etilsa, xuddi o'shandek 
tasvirlab yoziladi. U yerda mening fikrimcha badiiy to'qima bordek. Chunki 
bunda inshoni yozish uchun to'qima yaratish kerakdek. Hamda bu adabiy inshoga 
aylantiriladi. 16. Erkin inshoda o'quvchi o'zining fikr-mulohazalari bilan ish tutadi. Ya'ni insho 
o'quvchi o'zining bilimlari va axloqiy mezonlariga qarab yo'l tutishidir. Bunda u 
o'zining aynan adabiyot bilan bog'lanmagan holda yozishi kerak bo'ladi. Aqliy 
jihatdan inshoni o'zining so'zlari va gaplari bilan to'ldirishi zarur.
. Ilmiy inshoda o'quvchi qaysidir fanga tegishli mavzu tanlab yozishi lozim 
bo'ladi. Unda ilmiy jihatdan manbalardan olingan materiallarni qo'llash zarur. 
Hamda unda adabiy inshoda yoziladigan badiiy tasvir bo'lmasligi kerak. Qaysidir 
nutqqa oid qilib yozish ham mumkin. Qanday qulay bo'lsa yozish mumkin.
. Darhaqiqat, inshoning turlari juda ajoyib. Har birida qanday yozish qoidasi ham 
bor. Ularni o'qish va rioya qilish bizning vazifamiz.
Maktab adabiy ta'limida nutq o'stirishga doir o'quv tadbirlarida yozma ishlarning 
o'rni katta. Nutq o'stirishga doir yozma ishlar o'tkazish o'quvchilarda badiiy matn 
ustida ishlash malakasini shakllantirish, bildirilmoqchi bo'lgan har bir fikrni 
o'ylab ko'rish hamda uning ta'sirchan va tushunarli bo'lishini ta'minlash borasida 
katta imkoniyatlarga egadir. Yozma ishlar olinganda, o'qituvchi sinfdagi har bir 
o'quvchi bilan alohida shug'ullanib o'tirishi shart emas. Buning ustiga, yozma 
ishlar faqat sinfda bajariladigan tadbir bo'lmay, ularni uyga vazifa yoxud mustaqil
ish sifatida ham berish mumkindirki, bu hol ham uning ulkan samara berish 
imkoniyati borligini ko'rsatadi.
ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA
O'quv amaliyotidan ma'lum bo'lishicha, yozma nutq adabiy ta'limda ko'proq insho
o'tkazish yo'li bilan rivojlantirilgani maqsadga muvofiqdir. Adabiyot fani bo'yicha
o'rta ta'lim bitiruvchilariga qo'yilgan malaka talablarida "Adabiy-nutqiy 
kompetentsiyalar manbalar asosida turli mavzularda insho va ijodiy matnlar (5-8 
sahifa) yoza olish" talabi qo'yilganligi ona tili va adabiyot fani o'qituvchilariga 
yaxshi ma'lum [1, B.12]. Negaki, yozma ishlarning bu turida o'quvchida erkin 
fikrlash, narsa-hodisalarga mustaqil munosabat bildirish imkoni kengroq bo'ladi. 
Boshqa yozma ish turlarida bu imkoniyat bir qadar cheklangan bo'ladi. Masalan,  17bayon asosan matnni eslab qolish va qayta yozma hikoyalashga yo'naltirilgan 
bo'ladi. Bayon yozdirilganda, o'quvchilarning matnga munosabat bildirish va 
ijodiy yondashuviga o'rin qolmaydi. Nutq esa munosabat jarayonidagina o'ziga 
xoslik, ijodiylik va ta'sirchanlik kasb etadi. Shu ma'noda adabiyot o'qitishda 
inshoning ahamiyati beqiyosdir. U o'quvchilarning bog'lanishli nutq malakalarini 
oshirishda eng muhim didaktik vosita hisoblanadi. Ayni shu holat adabiyot 
saboqlar tizimida insho yozishga katta e'tibor berilishini taqozo etadi.
Insho so'zi arabcha bo'lib, "yozish", "belgilab qo'yish", "ijodqilish" ma'nolarini 
bildiradi. Insho - o'quvchining muayyan mavzu yuzasidan o'z fikr-mulohazalarini 
tilning grammatik qoidalariga muvofiq tarzda mustaqil yozma bayon qilish usuli.
Bugungi kun adabiyot o'qitish metodikasi ilmida insho quyidagicha tasnif 
qilinadi:
I. Shakliga ko 'ra:
a) og'zaki insho; b) yozma insho.
II. Pedagogik maqsadiga ko 'ra:
a) ta'limiy insho; b) nazorat insho.
III. Yo 'nalishiga ko 'ra:
a) adabiy insho; b) erkin insho; v) adabiy-ijodiy insho.
IV. Janriga ko'ra: 18a) rivoya insho; b) tasviriy insho; d) muhokama insho; ye) taqriz insho; f) 
munozara insho; g) tadqiqiy insho v.h.k.
2.2  O’quvchilarni tarbiyalashda inshoning o’rni.
Inshoning muvaffaqiyatli yozilishi to'lig'icha unga yaxshi tayyorgarlik ko'rishga 
bog'liq. O'quvchi inshoda yoritilishi lozim bo'lgan mavzuni atroflicha bilishi 
kerak. Buning uchun u mavzuga tegishli materiallarni to'plab, saralab, eng 
keraklilaridan foydalangan holda o'z qarashlarini yozma shaklda ifodalashni 
uddalay olishi zarur.
Milliy metodika ilmida metodist olimlarimiz tomonidan insho yozish qonun-
qoidalariga doir bir qator ilmiy izlanishlar qilingan. Jumladan, mashhur metodist 
olim S. Dolimovning: 'Sinfda o'qituvchi rahbarligida analiz etilgan asar 
muhokama tarzida insho yozish uchun o'quvchilarga tayyor material beradi. Bu 
tayyor material tezis shaklida bo'lib, buni o'quvchi mustaqil ravishda 
kengaytirishi, faktlar bilan o'z fikrini isbotlashi va ...mustaqil ravishda tsitatalar 
kiritishi lozim", - deya berilgan tavsiyasi [2, B.12] ta'limiy insho yozish 
bosqichlarini tayin etishi, unda o'qituvchi va o'quvchilar amalga oshiradigan 
ishlar ko'lamini ko'rsatishi nuqtai nazaridan g'oyat muhimdir.
Inshoni mazmunli yozish va berilgan mavzuni chuqur yoritishga erishish uchun 
o'quvchi oldin inshoga tegishli bo'lgan mavzu, epigraf, reja, tezis, dalil, kirish, 
asosiy qism, xulosa kabi tushunchalarni puxta o'zlashtirib olishi zarur.
Mavzu - inshoning nima haqda yozilishini belgilaydi va u umumlashma 
xarakterda, o'quvchi fikriga aniq yo'nalish berishni ko'zda tutadi.
Epigraf - ijodiy ishning asosiy yo'nalishini belgilab berishga xizmat qiladigan 
so'z, ibora, jumla, maqol yoki parcha. U biror mashhur shaxsning asaridan 
keltirilishi ham, o'quvchining o'z fikri bo'lishi ham mumkin.
Reja insho yozishda o'quvchining mavzu yuzasidan bilganlarini muayyan tartibga
solish, ifodani chegaralash va ta'sirchanligini oshirish, fikrni tizim holiga 
keltirish, muhimni nomuhimdan ajratish vositasidir. Har qanday insho reja 
asosida yozilishi shart. Negaki, rejasiz yozilgan inshoning boshi-keti bo'lmaydi.  19Insho rejasining hozir o'qitish amaliyotida bo'lgani kabi sodda yoki murakkab 
kabi ikki turdan qaysi birida bo'lishi hech kim tomonidan majburiy tarzda 
belgilanmasligi lozim. Rejaning qaysi turidan foydalanilganlik inshoning 
saviyasiga qo'yiladigan bahoga ta'sir ko'rsatmasligi kerak. O'quvchi ushbu 
inshoda bildirmoqchi bo'lgan fikrlarini tartibli ravishda ifodalashi uchun, qanday 
bo'lsa-da, albatta, reja tuzishi kerak. Reja o'quvchini insho yozish davomida 
maqsadli fikrlashga yo'naltirsa, o'qituvchiga o'quvchining fikrlash yo'sini qanday 
kechganini bilish va xolis baholash uchun ham zarurdir.
Tezis ijodiy ish mobaynida ilgari surilishi ko'zda tutilgan asosiy fikr va fikrlar 
yig'indisi bo'lib, o'quvchi uni oldindan tasavvur qilishi va iloji bo'lsa, qoralama 
qog'ozga yozib qo'yishi maqsadga muvofiq bo'ladi.
Dalil - o'quvchining o'z qarashlarini asoslash va bayon etilajak asosiy fikrning 
to'g'riligini isbotlashga xizmat qiladigan ma'lumot va vositalar yig'indisi. 
O'quvchi inshoda o'zi bildirgan har bir fikrga o'rganilgan asar yoki mavzuda talab 
etilgan hayotiy hodisadan dalil topishga o'rganishi kerak.
Kirish - yozma ishning zarurligi, mavzuning dolzarbligi va zarurligi nimadan 
iborat ekanligini ko'rsatishni ko'zda tutadigan, inshoda gap nima haqida borishini 
izohlab beradigan ijodiy unsur. "Kirish" qismining miqdori ko'pi bilan insho 
umumiy hajmining 10 foizidan oshmasligi maqsadga muvofiqdir.
Asosiy qism - mavzu to'liq yoritib berilishi, rejadagi asosiy bandlar ifoda etilishi 
lozim bo'lgan qismlar. Asosiy qism insho umumiy miqdorining 80 foizidan kam 
bo'lmasligi maqsadga muvofiq. Shunga erishilganda, mavzuning mohiyati 
to'laroq ochiladi.
Xulosa - ijodiy ish mavzusi yuzasidan chiqarilgan umumlashma to'xtam. Xulosa 
inshodagi asosiy umumlashtiruvchi fikr bo'lib, o'quvchining mavzu yuzasidan 
yozma ish faoliyati yakunini ko'rsatadi. Inshoning xulosasi umumiy mavzudan 
bevosita kelib chiqishi, shu vaqtga qadar keltirilgan dalillarga tayanib bildirilishi 
zarur fikrdir. "Xulosa" qismining miqdori insho umumiy hajmining 10 foizidan 
oshmasligi maqsadga muvofiq. Insho rejasida "Kirish, "Asosiy qism", "Xulosa"  20singari unsurlar alohida ko'rsatilmagani ma'qul ekanligini taniqli metodist 
olimlarimiz qayd etganlar [3, B. 40]. Bu unsurlar insho yozish kechimida ko'zda 
tutilishining o'zi yetarli bo'ladi. O'quvchilar yuqorida aytilgan talablarga to'liq 
amal qilgan holda insho yozishga o'rgansalar va ushbu mashg'ulot bilan 
muntazam shug'ullanib borsalar, ularning yozma nutqi ko'zda tutilganiday 
rivojlanishiga erishish mumkin bo'ladi.
Insholarni tekshirish adabiyot o'qitish metodikasi ilmi va o'qitish amaliyotidagi 
eng muhim muammolardan hisoblanadi. Chunki insholar nisbatan katta hajmda 
va qisqa muddat ichida yozilganligi hamda o'quvchilarning grammatika 
borasidagi bilimlari yetarli bo'lmagani uchun ko'pincha xatolar miqdori ortib 
ketadi. Adabiyot o'qitish amaliyotida eng ko'p tarqalgan yozma ish turi insho 
bo'lgani uchun quyida, asosan, yozma ishning shu turini o'tkazish, tekshirish va 
baholash to'g'risida fikr yuritiladi.
Insho yozdirishdan maqsad o'quvchilarning yozuv savodxonligini oshirish, ularni 
har qanday murakkab fikr-mulohaza va his-tuyg'ularni tushunarli, savodli hamda 
ta'sirli qilib ifodalab berishga o'rgatishdan iboratdir. Shu boisdan insho yozish 
tilning grammatik qoidalariga uzviy bog'langan. Hozirga kelib o'quvchilar orasida
savodxonlik darajasining keskin pasayib ketishiga asosiy sabablardan biri shuki, 
tilimizning imlo qoidalari, grammatik normalarini ishlab chiqishda hamisha ham 
chuqur ilmiy asoslarga tayanilmagan.
Hali-hanuz ko'pgina grammatik qoidalar milliy tilning xususiyatlariga to'la 
muvofiq emas. Bular rus yoki ingliz tillari grammatikasidan ko'r-ko'rona nusxa 
ko'chirish tufayli paydo bo'lgan. Yangi yozuv va imlo qoidalaridagi bir qator 
sun'iyliklar ham o'quvchilarning yozma ishlarda xatoga yo'l qo'yish xavfmi 
kuchaytirdi. Chunonchi, "-q", "-g'" tovushlari bilan tugagan so'zlardan keyin qaysi
so'zlarga faqat "-ga" qo'shimchasini, qaysi so'zlarga esa "-ka" va "-qa" 
qo'shimchasini qo'shish kerakligi, "u" yuklama holida kelsa ham, bog'lovchi 
vazifasida qo'llansa ham chiziqcha (-) bilan yozilishi kerakligi kabi qoidalar 
o'quvchilarning savodxonligini ko'tarish yo'lidagi to'siqlarga misoldir. 21O'zbek tilining grammatik qoidalari jonli so'zlashuv tilidan juda ham uzoqlashib 
ketgan. O'quvchilarga amaliy ko'nikma va malakalar berish o'rniga murakkab 
ilmiynamo qoidalar va lingvistik yangiliklar tiqishtirilgani uchun o'quvchilarning 
yozma nutqi susayib, savodxonlik darajasi pasayib bormoqda. Ona tiliga doir 
darsliklarda til ta'limining amaliy jihatlarini emas, balki uning nazariy qirralarini 
o'rgatishga ko'proq e'tibor qaratiladi.
Buning ustiga, oliy va o'rta maxsus ta'lim tizimiga testning bir yoqlama yo'sinda 
kiritilishi, unga javob topishga e'tiborni oshirib, yozma ishlar va unga zarur 
bo'lgan grammatik qoidalar bobida nopisandlikni keltirib chiqarmoqda. Ob'ektiv 
va sub'ektiv sabab va omillarga ko'ra, bugungi kun maktab adabiy ta'limida insho 
yozdirish nafaqat saviya, balki miqdor jihatdan ham oldingiga nisbatan keskin 
kamayib ketgan. Bu, o'z navbatida, ona tili va adabiyot fani o'qituvchilarining 
inshoni o'tkazish va uni tekshirish bo'yicha ilmiy-metodik ko'nikma va 
malakalarining susayishiga olib kelinganligi bois biz ushbu maqolada metodist 
olimlarimizning bergan ilmiy tavsiyalari asosida e'tiborni insholarni samaraliroq 
o'tkazish va ularni o'quvchilarning yozma ish bajarish ko'nikmalarini 
mustahkamlashga xizmat qiladigan, ularni ijodga undaydigan yo'sinda tekshirish 
yo'llari xususida fikr yuritishga qaratamiz.
Adabiyot o'quvchisi o'tib bo'lingan biror mavzu yuzasidan yoki biror erkin, yoxud
adabiy-ijodiy insho yozdirar ekan, yozma ishning ona tilidan o'rganilgan biror 
muhim grammatik qoidani mustahkamlashga qanchalik xizmat qilishini ham 
hisobga olishi maqsadga muvofiqdir. Insho yordamida mustahkamlangan 
grammatik qoida o'quvchi xotirasida chuqur iz qoldiradi, uning savodxonligini 
yaxshilashga xizmat qiladi. Shuningdek, o'quvchilarda grammatik qoidalar 
shunchaki yodlab olinadigan narsalar emas, balki tilning mavjudligini 
ta'minlaydigan va tushunib olish mumkin bo'lgan, takrorlanib turadigan ilmiy 
xulosalar ekanligini anglab olish ko'nikmasini shakllantiradi.
Aytish kerakki, ta'limiy insholar o'qituvchi o'z oldiga qo'ygan pedagogik 
maqsadga ko'ra turfa ko'rinishlarda o'tkazilishi mumkin. Chunonchi, u yozma 22ko'rinishda bo'lganidek, og'zaki yo'sinda ham o'tkazilishi mumkin. Bir soat 
davomida olinganidek, bir darsning qandaydir bir qismida yozdirilishi ham 
mumkin. Qisqa vaqtda olishga mo'ljallangan insholar oldiga o'ziga yarasha 
maqsad qo'yiladi. Ya'ni o'quvchilarning kichik bir hayotiy yoxud adabiy hodisa 
bo'yicha kuzatishlari qandayligini yaqinda o'rganilgan biror grammatik qoidani 
o'zlashtirganlik darajasini aniqlash bilan qo'shib yuborish mumkin 
Misol uchun, ona tilidan "Undalma" mavzusi o'tilgan bo'lsa, o'quvchilarga shu 
mavzu o'tilgan vaqtdagi fasl yuzasidan o'n minutlik qisqa ta'limiy insho 
yozdirilib, unda kamida 4 undalma qatnashishi talab etilsa, o'quvchilar ham fasl 
bo'yicha mulohazalarini bayon qilishadi, ham yozma ishlarida kerakli miqdordagi
undalmani qoidaga muvofiq qo'llashga urinishadi.
Nazorat insholar barcha sinflarda kamida to'liq bir soat, 10-11-sinflarda esa, 
ehtiyojga qarab, qatorasiga ikki soat davomida olinishi maqsadga muvofiqdir. 
Negaki, o'quvchilarning chorak, o'quv yilining yarmi yoxud to'la o'quv yili 
davomida olgan bilimlarini tekshirishga qaratilgan nazorat insholarning mavzulari
o'quvchilarning qamrovli fikrlashiga qaratilgan bo'lib, ularning adabiyot va ona 
tili bo'yicha muayyan vaqt mobaynida qanchalik o'sishga erishganliklarini 
ko'rsatadi.
Insholarni tekshirish faqat o'quvchilar mehnatini baholashdangina iborat bo'lib 
qolmay, didaktik jihatdan samarali bo'lishi uchun ulardagi xatolarning tabiatini 
to'g'ri belgilash muhim ahamiyat kasb etadi.
Insholarda uchraydigan xatolar ularning tabiatiga ko'ra a) uslubiy; b) imlo; v) 
tinish xatolar tarzida uchga bo'linadi 
Uslubiy xato insho yozish jarayonida o'quvchilar tomonidan yo'l qo'yiladigan eng 
jiddiy xato hisoblanadi. Negaki, uslubda o'quvchi shaxsining intellektual darajasi,
fikrlash yo'sini qandayligi aks etadi. Fikrlashida chalkashlik bo'lgan shaxs 
grammatik qoidalarni o'zlashtirgani bilan to'la savodli bo'la olmaydi. Chunki 
bunday o'quvchi so'zlarni to'g'ri yozgani bilan tilga doir qoidani amaliyotga tatbiq
etish yo'llarini bilmagan, mavzuga doir fikrlarining o'zini muayyan tizimga 
solmagan bo'ladi. Didaktik nuqtai nazardan uslubiy xato qo'pol xatolar sirasiga  23kiradi. Uslubiy xatoga yo'l qo'yilgan inshoning mazmuni chuqur bo'lishi mumkin 
emas. Shuning uchun ham inshoda birorta uslubiy xatoga yo'l qo'yilgan bo'lsa 
ham unga "5" (besh) baho qo'yilmaydi.
Imlo xatolari o'quvchining grammatik savodxonlik darajasini anglatadi. Bu xil 
xatoning ko'payib ketishi o'quvchining morfologiya va sintaksisga doir 
grammatik qoidalarni yaxshi o'zlashtirmagani va so'zlarning yozilish holatini 
bilmasligidan dalolat beradi. Bu xil xatolarga yo'l qo'ymaslik uchun o'quvchi so'z,
qo'shimcha, so'z birikmalari va qo'shma gaplarning yozilishiga doir qoidalarni 
puxta o'zlashtirib, ularni istalgan vaziyatda qo'llay biladigan bo'lishi kerak.
Tinish xatolari ham muhim ahamiyatga ega bo'lib, hamma vaqt faqat 
punktuatsiyani anglatib qolmay, ba'zan grammatik qoidalarni ham bildiradi. 
Chunonchi, ergashgan qo'shma gaplar, ko'chirma gaplar, juft va takroriy so'zlar 
yozilishiga doir holatlarda qo'llanilishi kerak bo'lgan qo'shtirnoq ("") va chiziqcha
(-) punktuatsiyaning emas, balki grammatikaning tadqiqot manbai hisoblanadi.
Adabiyot bo'yicha o'tkaziladigan har qanday yozma ishda, jumladan, inshoda ham
o'quvchilar yo'l qo'yadigan xatolar didaktik xarakteriga ko'ra, ikki turli bo'ladi: a) 
qo 'pol xatolar; b) qo 'pol bo 'Imagan xatolar.
Qo'pol xatolar o'quvchining muayyan grammatik qoidalarni bilmasligi, u yoki bu 
so'zning qanday yozilishi zarurligidan xabarsizligi sababli yo'l qo'yiladigan 
xatolar bo'lib, inshoning bahosiga salbiy ta'sir ko'rsatadi.
Qo'pol bo'lmagan xatolar o'quvchining shoshganligi, e'tiborsizligi, charchaganligi 
va bq. sabablar tufayli grammatik talablarga to'liq va qat'iy rioya 
qilolmaganligidan yuzaga kelgan xatolar bo'lib, bahoga salbiy ta'sir ko'rsatmaydi. 
Qo'pol bo'lmagan xatolarga harflarni bosma shaklda yozish, bosh harf o'rniga 
kichik harfning kattaroq ko'rinishini qo'llash, so'zlarning qisqartma shaklidan 
foydalanish kabilar kiradi.
Shuningdek, inshoda yo'l qo'yiladigan xatolar qaytarilish chastotasiga ko'ra tipik 
(ko'p uchraydigan) va notipik (kam uchraydigan) tarzida ham ikki turga bo'linadi. 
Tipik xatolarga a) so'zlarni adabiy normaga muvofiq emas, balki shevadagiday 
qo'llash; b) qaratqich kelishigi qo'shimchasi "-ning" bilan tushum kelishigi  24qo'shimchasi "-ni"ning farqiga bormaslik; v) "h" va "x" harflarini farqlay 
olmaslik; g) so'zlashuv nutqida qo'llash mumkin bo'lgan, lekin adabiy tilda 
ishlatilmaydigan oborotlarni qo'llash kabilar kiradi. Tipik xato o'quvchilarning 
ko'pchiligi tomonidan muntazam ravishda yo'l qo'yiladigan xatodir.
Notipik xato esa, har bir o'quvchining umumiy savodxonlik va u yoki bu 
grammatik qoidani o'zlashtirganlik darajasiga bog'liq tarzda yo'l qo'yiladigan 
xatolardan iborat bo'ladi.
Adabiyot o'qitish metodikasi uchun o'quvchilar yo'l qo'ygan xatolarni to'g'ri 
topish va jo'yali belgilash katta didaktik ahamiyat kasb etadi. Xatolarning qanday 
tabiatga ega ekani yozma ishga qo'yilgan belgidanoq ko'rinib turishi o'quvchilarni
keyingi xatolardan bir qadar asraydi. Mashhur metodist olim Subutoy 
Dolimovning quyidagi fikrlari bu jihatdan diqqatga sazovordir: "O'quvchilarning 
bayon va inshosidagi xatolar asosan quyidagi belgi bilan ko'rsatiladi: orfografik 
xato bir to'g'ri qisqa chiziq (—) va daftarning hoshiyasiga bir tik chiziq ( | ) bilan; 
punktuatsion xato ikki to'g'ri qisqa chiziq (=) va daftar hoshiyasiga bir to'g'ri 
chiziq
( | ) bilan; gapning noto'g'ri tuzilishi ilon izi (---) chiziq va hoshiyada us. (uslub)
bilan ko'rsatiladi. So'z noto'g'ri ishlatilgan bo'lsa, katta chiziq bilan o'chiriladi va 
daftarning hoshiyasiga mn (mazmunan noto'g'ri) debyozib qo'yiladi, bir so'z 
hadeb
takrorlanaversa, qavs () ichiga olib qo'yiladi, gap bo'laklaridan biri tushib qolgan 
bo'lsa, shu so'z o'rnida V belgisi va hoshiyada uch nuqta (...) qo'yiladi, tushunib 
bo'lmaydigan yoki shubha tug'diradigan so'zlar bo'lsa, ostiga chiziladi va 
hoshiyada so'roq (?) bilan ko'rsatiladi. Bu belgilardan tashqari, o'qituvchi bayon 
va inshoga qisqacha mulohaza ham yozadi. Bunda yozma ishning yutuq va 
kamchiliklari ko'rsatiladi"  25XULOSA
Bevosita amaliy qimmatga ega bu xil fikrlar milliy ta'lim tizimi tamomila yangilanib 
ketgan bugungi kunda ham qo'llanilayotir. Taniqli olim ta'kidlaganidek, metodika 
ilmi va o'qitish amaliyotida inshoda yo'l qo'yilgan xatolarni belgilashning o'ziga xos 
usullari bordir. Avvalo, har qanday insho qizil rangli ruchkada tekshirilishi va yo'l 
qo'yilgan xatolar o'quvchilarga yaqqol ko'rinib turishi kerak. Chunonchi, inshoning 
uslubiy xatoga yo'l qo'yilgan o'rniga to'lqinli chiziq chizilib, hoshiyaga "usl." belgisi 
qo'yiladi. Imlo xatosi to'g'rilanadi, to'g'rilangan so'z yoki harf tagiga bir ko'ndalang 
chiziq, hoshiyaga bir tik chiziq tortiladi. Tinish xatolari ham to'g'rilanib, to'g'rilangan 
belgi tagiga ikki ko'ndalang chiziqcha tortilib, hoshiya chetiga bir ko'ndalang chiziq 
qo'yiladi. Noto'g'ri qo'llangan so'z tagiga chizilib, hoshiyaga "mn" (mazmuni 
noto'g'ri) belgisi qo'yiladi. Shunda har bir o'quvchining inshoda qaysi turdagi xatoga 
qancha miqdorda yo'l qo'yganligi aniq bo'lib turadi. Adabiyot o'qituvchisi insholarni 
tekshirishda o'quvchilarning xatolarini ko'paytirish yoki kamaytirish yo'lidan emas, 
balki ularning ijodiy ishini xolis baholash yo'lidan borishi kerak. Buning uchun 
o'qituvchi qo'pol bo'lmagan xatolarga yo'l qo'ygan o'quvchining inshosini 
tekshirganda, qilingan xatorlarni belgilagan va to'g'rilagan holda yozma ishning 
bahosini pasaytirmasligi kerak. Shuningdek, insho yozayotgan vaqtda xatolarni 
kamaytirishga xizmat qiladigan o'quv vositalarining olib kirilib, ulardan 
foydalanilishiga imkon berish kerak. Chunonchi, ta'limiy insholarni yozdirishda 
mavzuga tegishli spravochniklar, lug'atlar, imlo qoidalaridan foydalanish 
o'quvchilarning savodxonligini ko'tarishga xizmat qiladi. Shuning uchun ham 
bolalarga bulardan foydalanish imkonini berish lozim. Aytish kerakki, hozirgi adabiy 
ta'lim amaliyotida insholarni baholash diktantga qo'yiladigan talablar asosida olib 
borilayotganligi uchun ham pedagogik jihatdan adolatli emas. Negaki, insho katta 
fikriy zo'riqish va atroflicha savodxonlikni talab etadigan yumushdir. Insho yozish 
uchun o'quvchi diktant yozgandagidan bir necha barobar ko'p aqliy-jismoniy kuch  26sarflaydi. Shuning uchun ham insholarni baholashni bir qadar liberallashtirish 
zarurdir.
  Foydalanilgan adabiyotlar
1.Sh. Mirziyoyev. Tanqidiy tahlil, qathiy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har 
bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak. – T.:O zbekiston, 2017.ʻ ʻ
2.Sh. Mirziyoyev. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz. – Toshkent: O zbekiston, 2017.	
ʻ
3.Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi 
bosqichga ko’taramiz. – Toshkent: “O zbekiston” NMIU, 2017. – 592 b.	
ʻ
4.I.Karimov.  Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: “Ma’naviyat”, 
2008.
5.Abdurahmonov, K. O’qitish metodikasi. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim 
Vazirligi, 2021, 75-bet.
6.Dilmurodov, R. O’yinlar va amaliy mashg’ulotlar. O’qituvchi, 2023, 60-bet.
7.Ishonov, B. Ona tili o’qitish metodikasi. Fan va texnologiya, 2019, 22-bet.
8.Nematov, S. So’z o’zgarishlari va tahlili. Ta’lim jurnali, 2020, 50-bet.
9.Rashidov, A. O’zbek tilida so’z tarkibi. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim Vazirligi, 
2020, 15-bet.
10.Sharipov, T. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim Vazirligi, 2021, 60-bet.
11.Siddiqova, Sh. “Badiiy matnni shakllantiruvchi sintaktik vositalar”. Boshlang’ich 
ta’limning dolzarb masalalari: muammo va yechimlar, 2020.
12.Xamidov, M. Interaktiv o’qitish metodlari. Ta’lim va ilmiy tadqiqot, 2022, 45-bet.
9.Abdurahmonov, K. Morfologik tahlil nazariyasi. O’zbekiston Noshirlik, 2021, 45-
bet.
10.Dilmurodov, R. Morfologiya va uning o’rni. Ta’lim va ilmiy tadqiqot, 2022, 70-
bet.

27

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский