Boshlang’ich sinflarda ona tili darslarida morfemik tahlilni amalga oshirishda didaktik o’yinlardan foydalanish usullari

Mavzu:   Boshlang’ich sinflarda ona tili darslarida morfemik tahlilni
amalga oshirishda didaktik  o’yinlardan foydalanish usullari
Mundarija:
I.Kirish………………………………………………………………………3
II.Asosiy qism……………………………………………………………..…4
1. O‘yinlarining mohiyati va ularning turlari …………………………………4
2.Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari o‘yinlarining mohiyati va ularning 
ko‘rinishlari ………………………………………………………………..…7
3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari rivojlanishida   didaktik o‘yinlarning 
ahamiyati……………………………………………………………...….…11
III.Xulosa ……………………………………………………………..……21
IV.Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………….……22
1 Annotatsiya:
Ushbu malaka ishi:  O‘yinlarining mohiyati va ularning turlari, 
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari o‘yinlarining mohiyati va ularning, 
ko‘rinishlari, Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari rivojlanishida   didaktik 
o‘yinlarning ahamiyati mavzusi yoritib berilgan.
Tayanch so’zlar:  O‘yinlari mohiyati, turlari, ko‘rinishlari, didaktik 
o‘yinlar.
2 Kirish.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida   har bir o‘quvchining darslarda faol
qatnashishini ta’minlovchi mashg‘ulot shakllari alohida o‘rinni egallaydi. Bu
masalalarni   ta’limning   o‘yinli   shakllari   texnologiyasi   orqali   muvaffaqiyatli
hal etish mumkin.
O‘yin   tashqi   tomondan   tashvissiz   va   yengil   ko‘rinadi.   Aslida   esa,   u
o‘yinchidan   maksimum   energiya   sarflashini,   fikrlashni,   o‘zini   tuta   bilishni,
mustaqil harakat  qila olishni talab etadi.
Ta’limning o‘yinli shakllari bilim o‘zlashtirilishini barcha darajalaridan
foydalanishga imkon beradi, masalan, ijodiy-izlanish faoliyati. Ijodiy-izlanish
faoliyati   juda   samarali   hisoblanib,   unda   o‘quvchi   ta’lim   olishning   usullarini
o‘zlashtiradi.
3 1. O‘yinlarining mohiyati va ularning turlari
O‘yin   ham   mehnat   va   ta’lim   kabi   insonning   asosiy   faoliyat   turlaridan
biri bo‘lib,  bizning mavjudligimizning g‘aroyib fenomenidir.
Inson amaliyotida o‘yin faoliyati quyidagi funksiyalarni bajaradi:
-   kundalik   ishlardan   chalg‘ish   uchun   ovunmoqlik   (maza   qilish,   qiziqish
uyg‘otish, ilhomlantirish  - bu o‘yinning asosiy funksiyasidir);
- kommunikativlik: muloqot diayektikasini o‘zlashtirish;
-inson amaliyoti poligoni sifatida o‘yinda o‘zini ko‘rsatish;
-o‘yin   –   terapiya:     hayot   faoliyati   davomida   paydo   bo‘ladigan   turli
to‘siqlardan oshib o‘tish;
-   tashhislovchi:   o‘yin   jarayonida   o‘zini   anglash,   normal   hatti–harakatlardan
chetlanganlikni aniqlanishi;
-   korreksiyalash   funksiyasini   bajarishi:   shaxsiy   ko‘rsatkichlar   tarkibiga
pozitiv o‘zgarishlarni kiritish; 
-   millatlararo   kommunikatsiyalar:   barcha   insonlar   uchun   yagona   bo‘lgan
ijtimoiy-qadriyatlarni o‘zlashtirish; 
-   ijtimoiylashuv:   jamiyat   munosobatlari   tizimiga   kirgizish,   insoniyatning
umumiy yashash normalarini o‘zlashtirish[8,B.192]. 
Faoliyat sifatida o‘yin tarkibiga uzviy ravishda rejalashtirish, maqsadni
amalga   oshirish   hamda   shaxs   o‘zini   subyekt   sifatida   o‘zligini   nomoyon
etishdagi   natijalari   tahlili   kiradi.   O‘yin   faoliyatining   motivi   uning
ixtiyoriyligi, tanlash imkoniyati va musoboqa elementlari, o‘zlikni nomoyon
qilishga bo‘lgan talabni qanoatlantirishi bilan ta’minlanadi. 
Jarayon   sifatida   o‘yin   tarkibiga:   a)   o‘yinchilar   tomonidan   o‘ziga
olingan rol; b) bu rollarni amalga oshirish vositasi sifatida o‘yin harakatlari;
v)   predmetlarni   o‘yinlarda   qo‘llanilishi,   ya’ni   real   buyumlarni   o‘yinlardagi
ma’lum   bir   shartlar   bilan   almashtirilishi;   g)   o‘yinchilar   o‘rtasidagi   real
munosobatlar;   d)   mazmun   –   o‘yinda   shartli   ravishda   qabul   qilingan   muhit
4 sohasi kiritiladi. 
O‘yin ta’lim berish metodi sifatida, keksa avlodning yosh avlodga o‘z
tajribalarini   o‘tkazish   maqsadida   qadimdan     foydalanib   kelingan.
O‘yinlarning   keng   qo‘llanilishini   xalq   pedagogikasida,   maktabgacha   va
maktabdan tashqari muassalarda kuzatish mumkin. 
Zamonaviy   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   o‘yin   faoliyatidan
quyidagi holatlarda foydalaniladi:
-   tushuncha,   mavzu   va   hattoki   o‘quv   predmetining   ba’zi   bo‘limlarini
o‘zlashtirish uchun mustaqil texnologiyalar sifatida; 
-   nisbatan   keng   ko‘lamli   bo‘lgan   texnologiyalar   (ba’zida   sezilarli
darajadagi muhim) elementi sifatida; 
-   mashg‘ulot   (dars)   yoki   uning   qismi   (kirish,   tushuntirish,
mustahkamlash, mashqlar, nazorat) sifatida; 
-   sinfdan   tashqari   ishlar   texnologiyasi   sifatida   (masalan,   svetafor,
quvnoq startlar va boshqalar).
“O‘yin   pedagogik   texnologiyalari”   tushunchasi   o‘zida   yetarli   darajada
keng   bo‘lgan   metodlar   va   turli   pedagogik   o‘yinlar   shaklidagi   pedagogik
jarayonning tashkil qilish usullarini jamlaydi. 
Eng   avvalo   o‘yin   ta’limda   muloqot   vositasi   va   hayotiy   tajribani
to‘plashdagi   murakkab   ijtimoiy-madaniy   fenomen   hisoblanishini   e’tibordan
chetda qoldirmaslik lozim.
Psixolog va pedagoglar tomonidan o‘yinda eng avvalo tasavvur qilish,
obrazli tafakkur qobiliyatining rivojlanishi aniqlangan [11, B.102]. 
Bola o‘yin davomida hayotiy obrazlardan foydalanish qobiliyatiga ega
bo‘ladi,   bu   esa   o‘z   navbatida   keyingi   murakkab   ijodiy   faoliyatga   o‘tishda
asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bundan   tashqari   tasavvurning   rivojlanishi
muhimligi o‘z o‘zidan ravshan, chunki uningsiz eng oddiy inson faoliyatining
amalga oshishi ham  mumkin emas.
5 O‘yin   bolalarning   boshqa   odamlar   bilan   o‘zaro   munosobatlarini
rivojlanishida   ham   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bundan   tashqari,   o‘yin   davomida
o‘zaro   munosobat   va   o‘zaro   harakatlarni   amalga   oshira   turib   qoidalarni
o‘zlashtiradi,   tengqurlari   bilan   o‘ynaganda     u     o‘zaro   tushunish   tajribasiga
ega bo‘ladi, o‘z harakatlari va maqsadini tushuntirishni, ularni boshqa bolalar
bilan kelishilgan holda  olib borishga o‘rganadi. 
Bolaning   keyingi   hayoti   davomida   bunday   sifatlar   qanchalik   zarur
ekanligini   tushuntirib   o‘tirishni   hojati   bo‘lmasa   kerak,   birinchi   navbatda
maktabda,   u   yerda   bola   tengdoshlarining   katta   jamoasiga     qo‘shilishi,
o‘qituvchining   sinfdagi   tushuntirishlariga   diqqatini   qaratishi,   uyga   berilgan
topshiriqlarni bajarishda  o‘z harakatlarini nazorat qilishi lozim.
Shunday   qilib,   qoidali   va   ijodiy   o‘yinlar   o‘rtasidagi   farqlar
quyidagilarda   nomoyon   bo‘ladi:   ijodiy   o‘yinlarda   bolalarning   faolligi
o‘ylangan   g‘oyani   amalga   oshirishga   qaratilgan   bo‘ladi,   qoidali   o‘yinlarda
eng asosiysi – masalani yechishga, qoidalarni bajarishga qaratilgandir.
Fanning   metodikasi   uchun   darsda   o‘quv   o‘yinlarining   o‘rni   haqidagi
savol juda muhim hisoblanadi. Ayonki, mazkur holat bo‘yicha aniq tavsiyalar
berishning imkoniyati yo‘q. Darsning borishida  o‘yinning o‘rni hamda uning
davomiyligi ko‘pgina faktorlarga bog‘liq, ularni mashg‘ulotni rejalashtirishda
hisobga olish zarurdir.     Bu faktorlar quyidagilardan: o‘quvchilarning ta’lim
olganlik   darajasiga,   ma’lumotga   o‘zlashtira   olish   darajasiga,
o‘zlashtiriladigan materialning murakkablilik darajasiga yoki boshqa tillardan
kirib kelgan materialni nazoratda bo‘lishligiga hamda o‘quv mashg‘ulotining
aniq maqsadlari va vazifalaridan iboratdir. 
Shaxs   rivojlanishining   o‘smirlik   bosqichiga   o‘tish   yorqin   jismoniy   va
ma’naviy   o‘sish,   bilish   uchun   qiziqishni   kengayishi,   o‘zini   baholashga
bo‘lgan   intilish   bilan   tavsiflanadi.   Bu   jarayonlarni   amalga   oshirishda   sport,
harakatlantiruvchi,   intellektual,   rolli   o‘yinlar   o‘z   o‘rniga   egadir.   Birinchi
6 o‘ringa ijodiy  va  rolli o‘yinlar  ilgari  suriladi. Buni  o‘smir  hayotida  muloqot
ahamiyatining o‘sishi bilan  tushuntirish  mumkin.
  Shu   sababli   ta’limning   o‘rta   bo‘g‘inida   o‘quv   jarayoni   samarasini
oshiradigan   vositalar   –   musobaqa-o‘yinlar,   konkursli-o‘yinlar   hisoblanadi.
Bular   oddiy   o‘yinlardan   shu   bilan   farq   qiladiki,   unda   albatta     musoboqa
elementlari   ishtirok   etadi.   Predmetga   qiziqishi   bo‘lmagan   ba’zi   o‘quvchilar
uchun,   musoboqali-o‘yinlar   qiziqishni   uyg‘otishda     turtki   bo‘lib   xizmat
qilishi   mumkin.   Shuning   uchun,   sinflarda   bunday   o‘yinlardan   foydalanish
turg‘un   diqqatga   ega   bo‘lmagan   va   predmetga   qiziqishi   past   o‘quvchilar
uchun sezilarli samara beradi. 
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari o‘yinlarining mohiyati va
ularning ko‘rinishlari
O‘yin   ko‘pfunksionaldir.   Biz   o‘yinlarning   faqat   didaktik,   ta’lim
beruvchi, rivojlantiruvchi funksiyalariga to‘xtalib o‘tamiz.
Didaktik   o‘yinlar   –   bu   atamani   bevosita     o‘yinlarga   nisbatan   ishlatish
mumkin, chunki u maqsadli  ravishda didaktikaning bo‘limiga  kiradi.
Hozirgi   vaqtda   metodik   adabiyotlarda   yetarli   miqdordagi,   u   yoki   bu
tasnifiy   mezonlariga   mos   keladigan   ta’limiy   o‘yinlarning   tasnifiy   va
tizimlashtiruvchi   ko‘rinishlari   mavjud.   Masalan,   ular   quyidagilarga   bog‘liq
bo‘lishi mumkin: 
-ta’limiy o‘yinlarning maqsad va vazifalari;
- o‘tkazilish shakllari;
- tashkillashtirilish usullari;
- murakkablilik darajasi;
- ishtirokchilar sonining tarkibi.
O‘tkazilish   shakliga   ko‘ra   o‘yinlar   quyidagilarga   bo‘linadi:   predmetli,
7 harakatlanuvchan,   syujetli   yoki   holatli,   rolli,   musoboqa-o‘yin,   intellektual
o‘yinlar   (rebuslar,   krossvordlar,   viktorinalar),   o‘zaro   ta’sir   qiluvchi
(kommunikativ, interfaol) o‘yinlar.
Tashkil qilinishiga ko‘ra o‘yinlar kompyuterli va kompyutersiz, yozma
va og‘zaki, tayanchli va tanchsiz, immitatsion-modellashtiriluvchi va kreativ
hamda  boshqalar.
Barcha   o‘quv   o‘yinlari,   amallarining   bajarilishidagi   murakkablik
darajasiga   qarab, oddiy (yakka) va murakkab (ko‘p) holatlilarga, o‘tkazilish
vaqtiga qarab, ular davomli va davomli bo‘lmaganlarga bo‘linadi.  
Ishtirokchilarning   tarkibiy   soniga   qarab,   o‘yinlar   yakka   tartibdagi,
juftliklardagi,   gruhlardagi,   komandali   va   jamoalilarga   bo‘linadi.   Ma’lumki,
qayd   etilganlardan   birinchisi,   ya’ni   yakkatartibdagi   o‘yinlar   o‘quvchilarga
nisbatan     yakkatartibdagi     yondashuvni     amalga     oshirilishini   va   ta’lim
oluvchini   ma’lumot   manbasi   bilan   “muloqotini”   nomoyon   etadi.   Qolgan
o‘yinlarda   esa, sheriklarni bir-birlari bilan muloqot qilishi, masalan, xorijiy
tillarni   o‘rganish   jarayonida   yakka   tartibdagi   kabi   tabaqalashtirilgan
yondashuvning amalga oshishi mumkin.
O‘quvchilar   intellektni   rivojlantiruvchi,   bilish   faolligini   oshiruvchi   bir
necha o‘yinlar guruhi mavjud.
I   guruh   –   predmetli   o‘yinlar,   o‘yinchoqlar   va   predmetlar   bilan
manipulyatsiya   qilish   sifatida.   O‘yinchoqlar   –   predmetlar   –   orqali   bolalar
shakllarni,   rangni,   hajmni,   materialni,   hayvonot   dunyosini,   odamlar
dunyosini va boshqalarni bilishadi, o‘rganishadi.
II   guruh   –   ijodiy,   syujetli-rolli   o‘yinlar,   ularda   syujet   –   intellektual
faoliyat shaklidir.
“Baxtli   tasodif”,   “Zakovot”   va   boshqa   shu   kabi   inttellektual   o‘yinlar.
Ma’lumotlar – o‘quv ishlarida bilish tavsifiga ega, lekin, eng avvalo darsdan
tashqaridagi ishlarda u  muhim tarkibiy qismdir.
8 Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarda   rolli   o‘yinlar   katta   ahamiyat   kasb
etadi. Ular shu bilan tavsiflanadiki, o‘quvchi o‘ynab turib, o‘ziga ma’lum bir
aniq   rolni   oladi   va   tasavvur   qilinadigan   holat   bo‘yicha,   aniq   bir   insonni
odatlarini  takrorlab,     harakatlarni   amalga  oshira  boshlaydi.  Syujetlarni  turli-
tuman   bo‘lishligiga   qaramasdan,   uning   ortida   bitta   va   faqat   bitta   mazmun
yashiringan   bo‘ladi   –   inson   faoliyati   va   insonlarning   jamiyatdagi
munosobatlari.
Kichik   maktab   yoshidagi   bolalar   o‘z   o‘yinlari   davomida,   ularni   real
hayotda jalb qiladigan insonlarning sifatlariga ega bo‘lishga harakat qilishadi.
Shu sababdan bolalarga qahramonlik, botirlik, ochiqko‘ngillilik bilan bog‘iq
bo‘lgan   rollar   yoqadi.   O‘quvchilar   haqiqiy   hayotda   bajara   olmayotgan
ishlarini ifodalashga harakat qilishib,   o‘z-o‘zlarini   rolli o‘yinlarda tasvirlay
boshlashadi.   Masalan,   o‘zlashtirishi   past   bo‘lgan   o‘quvchi   o‘ziga   yaxshi
o‘zlashtiradigan o‘quvchi rolini oladi. Bunday o‘yindagi ijobiy holat shundan
iboratki,   yaxshi   o‘quvchi   bo‘lish   uchun   zarur   bo‘lgan   talablarni   bola   o‘z
oldiga   qo‘ya   boshlaydi.   Shunday   qilib,   rolli   o‘yinni   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchisini o‘z-o‘zini tarbiyalovchi usuli sifatida qarashimiz mumkin.
III   guruh   o‘yinlari   –   bolalarni   bilish   faolligini   rivojlantiruvchi   vosita
sifatida foydalaniladi – tayyor qoidalardan iborat o‘yinlar bo‘lib, ular odatda
didaktik o‘yinlar  deb ataladi.
Qoidaga   ko‘ra,   ular   o‘quvchidan   jumboqni   yechishni,   topishmoqni
topishni,   eng   asosiysi   –   predmetni   bilishni   talab   qiladi.   Didaktik   o‘yin
qanchalik   mahoratli   tuzilgan   bo‘lsa,   didaktik   maqsad   shunchalik   mohirona
yashiringan   bo‘ladi.   O‘yinda   joylashtirilgan   bilimlarni   o‘quvchi   o‘zi
bilmagan holda, beixtiyoriy ravishda, o‘ynab turib o‘zlashtiradi.
IV   guruh   o‘yinlari   –   quruvchilikka,   mehnat   qilishga,   texnikaga,
konstruktorlikka doir o‘yinlar. Bu o‘yinlar kattalarning kasbiy faoliyatini aks
ettiradi.   Mazkur   o‘yinlarda   o‘quvchilar   yaratuvchanlik   jarayonini
9 o‘zlashtirishadi,   ular   o‘z   ishlarini   rejalashtirishga,   kerakli   materiallarni
tanlashga,   o‘zini   va   boshqalar     faoliyati   natijalarini     tanqidiy   baholashga,
ijodiy   masalalarni   yechishga   o‘rganadilar.   Mehnatdagi   faollik   bilishga
bo‘lgan faollikni oshiradi.
V   guruh   o‘yinlari ,   intellektual   o‘yinlar   bo‘lib   –   ruhiy   doiraga   ta’sir
ko‘rsatuvchi o‘yin-mashqlar, o‘yin-treninglardir. Bu o‘yinlar musoboqalarga
asoslangan   bo‘lib,   taqqoslash   yo‘li   orqali   o‘ynayotgan   o‘quvchilarga   ularni
tayyorgarligi   darajasini,   mukammalikka   erishish   yo‘llarini   ko‘rsatadi,   ya’ni
bilishga bo‘lgan faolliklarini oshiradi. 
VI   guruh   o‘yinlari   –   alohida   guruh   o‘yinlari   bo‘lib,   ular
harakatlanuvchi   o‘yinlar   deb   ataladi.   Ular   kichik   maktab   yoshida   sezilarli
o‘rinni   egallaydi.   Bolaning   organizmi   o‘suvchan   bo‘lganligi   sababli   u   har
doim   harakatni   talab   qiladi.   Bolalar   rohatlanib   to‘p   o‘ynashadi,   chopishadi,
sakrashadi.  Turli harakatlar modda  almashinuviga,  qon aylanishiga  va  nafas
olinishini   yaxshilanishiga     yordam   beradi.   Harakatlantiruvchi   o‘yinlar
shaxsiy   sifatlarni   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatadi:   ularda   iroda,   fikrlash,
jasurlik   rivojlanadi.   Jamoaviy   sport   o‘yinlari     va   musoboqalar   jamoada
harakatlanish ko‘nikmasini, o‘rtog‘ini qo‘llab-quvvatlanishni, sinf  va maktab
sha’ni uchun kurashishni rivojlantiradi.
Lekin,   o‘qituvchi   va   sardor   musoboqalar   bolalarning   o‘yin   faoliyatini
tashkillashtirishda     samarali   vosita   ekanligi   unutmagan   holda   uning
mahsuldorligini   oshirish   uchun   alohida   tayyorgarlik     ko‘rishni   talab
qilishligini   esda   saqlashlari   zarur.   Hech   qachon   musoboqalar   maqsad   bo‘lib
qolishligiga   yo‘l   qo‘ymaslik,   ular   faqat   bir   istak   uchun     –   birinchi   o‘rinni
egallash,   sovg‘a   olish   harakatida   bo‘lmasliklari   lozim.   Bu   holda   u   salbiy
jihatlarni: man-manlikni, hasadni va boshqalarni   shakllantiradi. O‘quvchilar
musoboqalarini samarali o‘tkazilishini muhim shartalari bo‘lib quyidagilar:
Ularni   jamoaviy   faoliyat   sifatida   tashkillashtirilishi;   buning   uchun
10 musoboqa shartlari alohida bolalarga emas, balki barcha ishtirokchilar oldiga
qo‘yilishi lozim;
Erishilgan   natijalarni   to‘g‘ri   hisob-kitobini   olib   borilishi:   o‘z
natijalarini   nisbatan   yaxshilab   borayotgan   bolalarni   rag‘batlantirib,   ularni
muvaffaqiyatlarini baholab borish;
Tarbiyaviy   samarani   baholash   –   musoboqa   jarayonida   o‘quvchilar
o‘zlashtirgan   munosobatlar   shakllari   va   ko‘nikmalari;   bunday   baholashda
o‘yindagi barcha ishtirokchilar g‘olib bo‘lishi mumkin;
O‘yin   faoliyatining   barcha   oltita   ko‘rinishidan   foydalana   olgan
o‘qituvchi,   o‘quvchilarning   o‘quv-biluv   faoliyatini   tashkillashtirishda     juda
katta miqdordagi usullariga ega bo‘lgan bo‘ladi.
3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini rivojlanishida   didaktik o‘yinlarning
ahamiyati
Kichik maktab yoshida bolalar didaktik o‘yinlarni (syujetli, predmetli,
musoboqali) rohatlanib o‘ynashadi. Ularda faoliyatning quyidagi  elementlari
mavjud:   o‘yinli   masala,   o‘yinli   motivlar,   masalalarni   o‘quv   faoliyati   bilan
bog‘liq   yechimlari.   Natijada   o‘quvchilar   o‘yin   mazmuniga   ko‘ra   yangi
bilimlarga   ega   bo‘lishadi.   O‘quv-biluv   masalalarini   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
qo‘yilishidan   farq   qilgan   holda,   didaktik   o‘yinda   u   bolaning   o‘zini     o‘yinli
masalasi   sifatida   nomoyon   bo‘ladi.   Uni   yechish   usullari     esa     o‘quv-biluv
faoliyatiga tegishli  hisoblanadi. 
Buni quyidagi misolda qarab chiqamiz. O‘quvchilar “Biz turistlarmiz”
nomli   didaktik   o‘yinni   o‘ynashadi.     Uning   ma’nosi   shundan   iboratki,
bolalarni  turistlar guruhining marshrut yo‘lini  kartada belgilashga o‘rgatish.
Uni to‘g‘ri belgilagan har bir o‘quvchi turist belgisini oladi. O‘quvchilarning
o‘z oldilariga qo‘yadigan masala – turistlar o‘yinini o‘ynash. O‘yin motivi –
turist belgisini olish uchun to‘g‘ri marshrutni tanlash. Bunday o‘yin shu bilan
11 tavsiflanadiki,   uning   faollik   shakli   kattalar   tomonidan   aniqlanadi   va   o‘yin
qodalari   ko‘rinishida   bolalar   oldiga   qo‘yiladi.   “Biz   turistlarmiz”   o‘yinining
asosiy   qoidalari   quyidagilardan   iborat:   “Marshrutni   aytayotgan   o‘qituvchini
diqqat   bilan   eshiting   va   uni   o‘z   kartangizda   joylashtiring.   U   kartada
ko‘rsatilgandan so‘ng, uni namunadagi bilan solishtiring”.
Shuni   qayd   etishimiz   lozimki,   o‘yinda   va   undan   keyin   o‘yin
motivlarida   bilishga   qarab   siljish   ro‘y   berishi   mumkin.   Masalan,   “Biz
turistlarmiz” o‘yinidan keyin o‘quvchilar ko‘plab savollar bilan o‘qituvchiga
va   boshqa   katta   yoshdagilarga   murojaat   qila   boshlashdi,   kitoblardan   mos
ma’lumotlarni   izlasha   boshlashdi,   ya’ni   ularda   o‘yin   sifatida   taqim   etilgan
masala   o‘quv  masalasiga   aylandi.  Bolalar  hodisalar  doirasidagi  ma’lumotlar
bilan   chegaralanib   qolmasdan,   o‘yin   faoliyati   bilan   bog‘liq   yangi
tushunchalarni   egallashga   (kompas,   topografik   belgilar   va   boshqalarni)   faol
harakat   qilishadi.     To‘plangan   bilimlar   tizimlashtirilib,   kichik   maktab
yoshidagi bolalar ta’limga nisbatan o‘z faoliyatlarini  qayta moslashtirishadi.
Endi u nafaqat o‘yinlar nuqtai-nazaridan, balki o‘yin davomida paydo bo‘lib,
rivojlangan   o‘quv-biluv   qiziqishlari   bilan   birgalikda   amalga   oshiriladi.
Demak,   didaktik   o‘yinlar   bolalar   tomonidan   bilimlarni   o‘zlashtirish   uchun
qulay   bo‘lgan   shart-sharoitni   paydo   qiladi   va   bilish   uchun   qiziqishni
rivojlanishiga ko‘maklashadi. 
Eng yaxshi didaktik o‘yinlar mustaqil ta’lim olish prinsipida   tuzilgan,
ya’ni,   shunday   tuzilganki,     ularning   o‘zi   o‘quvchilarni   bilim   va
ko‘nikmalarga  ega bo‘lishlariga  qarab  yo‘naltiradi. Ma’lumki,  ta’lim olish
ikkita   komponentni   o‘zida   jamlaydi:   kerakli   ma’lumotni   to‘plash   va   to‘g‘ri
yechimni   qabul   qilish.   Bu   komponentlar   o‘quvchilarda   didaktik   tajribani
ta’minlaydi.   Lekin,   tajribaga   ega   bo‘lish   ko‘p   vaqtni   talab   qiladi.
O‘quvchilarda “bunday tajribaga ega bo‘lish”ni  ko‘paytirish, ularni mustaqil
ravishda   bu   ko‘nikmalarga   ega   bo‘lish   mashqlariga     o‘rgatishdan   iboratdir.
12 Bunga   psixologik   tavsifdagi   rivojlantiruvchi   o‘yinlarni   kiritish   mumkin:
krossvordlar,   viktorinalar,   boshqotirmalar,   rebuslar,   kriptogrammalar   va
boshqalar.
Didaktik   o‘yinlar   o‘quvchilarda     predmetga   nisbatan   qiziqishni
uyg‘otadi,   har   bir   o‘quvchini   individual   qobiliyatlarini   rivojlantirish
imkoniyatini   beradi,   bilish   faolligini   tarbiyalaydi.   Didaktik   o‘yinning
muhimligi,   u bolalar tomonidan qanday reaksiya   qilinishi bilan emas, balki
u   yoki   bu   masalani   yechish   har   bir   o‘quvchi   uchun   tadbiq   qilinishining
samaraliligi bilan aniqlanadi.
Didaktik   o‘yinlarning   natijaviyligi,   birinchidan,   ulardan   tizimli
ravishda   foydalanishga,   ikkinchidan,   o‘yinlar   dasturining   oddiy   didaktik
mashqlar  bilan  birgalikda  maqsad  sari  yo‘naltirilganligiga  bog‘liq.  Masalan,
bilish faolligini rivojlantirish muammosini hal etishda, o‘quvchining mustaqil
tafakkurini rivojlantirish asosiy masala deb hisoblanishi zarur. 
Demak,   kichik   maktab   yoshida,   o‘yinlardan     bolalarning   o‘quv   va
mehnat   faoliyatini   yengillashtiruvchi     va   tashkil   etuvchi   vosita   sifatida
foydalanish   mumkin.   Ta’lim   jarayonida   o‘yin   elemenlari     o‘quvchilarda
ijobiy   emotsiyalarni   yuzaga   keltirib,   ularning   faolligini   oshiradi.   Kichik
maktab   yoshidagi   o‘quvchilar,   o‘yin   tavsifiga   ega,   mehnatga   taaluqli
topshiriqlarni   qiziqish   bilan   bajaradilar.   O‘yin   faoliyati   bolalarni   ruhiy
hayotining   barcha   tomonlarini   shakllanishida,   masalani   qo‘yilishida   va
harakatlanish usullarini tanlashda  yordam beradi.
Boshlang‘ich ta‘limda motivlar hosil qilishda didaktik o‘yinlarning o‘rni
beqiyosdir.
O‘yinsiz  tom  ma‘nodagi  aqliy  rivojlanish  bo‘lishi  mumkin emas. O‘yin
o‘quvchilarda bilimga ishtiyoq va qiziqishni uyg‘otadigan uchqundir. 
13 O‘yin   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarda   ma‘lum   sifatlarni   shakllantirish
uchun   kattalar   –   o‘qituvchilar,   tarbiyachilar,   ota-onalar   tomonidan
qo‘llaniladigan   usul.   O‘yin   vositasida   o‘quvchilarning   bilim   o‘zlashtirish
jarayoni   qulaylashadi,   turli   xil   predmetlar   bilan   munosabatda   bo‘lishga
o‘rganadi, shuningdek,  ularda muomala madaniyati shakllanadi. 
O‘yin   vositasida   bolaning   shaxsi   shakllanadi,   unda   kelgusida   o‘quv   va
mehnat faoliyatini tashkil etish va insonlar bilan munosabatga kirishishga oid
ruhiy   xususiyatlar   shakllanadi..O‘yin   orqali   bolalar   borliqni   o‘rganadi   va
dunyoni o‘zgartirishga harakat qiladi. Shunday qilib o‘yin inson faoliyatining
shakllanishiga asos soladi. O‘yinda inson borliqni       aks ettirish  qobiliyatini
namoyon   qiladi.   O‘yinnning   eng   muhim   ahamiyati   shundaki,   unda   ilk   bor
bolaning dunyoga ta‘sir etish ehtiyoji paydo bo‘ladi va shakllanadi. 
Maktab   yillarda   o‘yin   shakllari   yanada   kengroq   rivojlanadi.
O‘quvchining o‘yin faoliyati juda ko‘p soha olimlarining, ya‘ni, faylasuflar,
sotsiologlar,   biologlar,   san‘atshunoslar,   etnograflar,   ayniqsa,   pedagoglar   va
psixologlarni     qiziqtiradi.Psixologiyada   bola   psixikasining   rivojlanishida
o‘yining hal  qiluvchi ahamiyatga ega deb qaraladi. Faqat o‘yindagina bolada
shaxsning hamma tomonlari birlikda va o‘zaro ta‘sirda shakllanadi.O‘yingina
bola   psixikasida   rivojlanishning   yuqoriroq   stadiyasiga   o‘tish   uchun   muhim
zamin  yaratadi. 
Didaktik   o‘yin   o‘rganilayotgan   voqea   va   hodisalarning   immitatsion
modeli   yaratilishi   sohasidagi   aktiv   faoliyatdir.   O‘yinning   boshqa   faoliyat
turlaridan muhim farqi shundaki, uning predmeti inson faoliyatidir. Didaktik
o‘yinda   faoliyatning   asosiy   turi   hamkorlikdagi   o‘quv   faoliyatidir.Didaktik
o‘yinda o‘quvchilarning o‘zlashtirishini hisobga olgan ta‘limiy vazifalarning
bo‘lishi   muhimdir.   Rahbarlik   qiluvchi   kattalar   didaktik   o‘yinlarning   u   yoki
bu   shaklini   yaratar   ekan   uning   bolalar   uchun   qiziqarli   va   ular   diqqatini
14 to‘playdigan turlariga e‘tibor qaratishlari lozim.Didaktik o‘yinlarning boshqa
faoliyat   turlaridan   farqlanadigan   muhim   belgilari   uning   tarkibi   qat‘iyligidir.
Didaktik   o‘yinlarning   tarkibiy   komponetlari   quyidagilar:   o‘yin   mantiqi,
o‘yinning   harakati,   o‘yin   qoidasi.   O‘yin   mantiqi   asosan   uning   sarlavhasida
aks   etadi.   O‘yin   harakati   jarayonida     o‘quvchilarning   bilish   faolligini
oshirishga,   o‘quvchilarning   o‘z   qobiliyatini   namoyon   qilishiga,   o‘yin
maqsadiga   erishish   uchun   o‘z   bilimi,   ko‘nikma   va   malakalarini   qo‘llashga
imkoniyat   yaratiladi.   O‘yin   qoidasi   o‘yin   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etishga
yordam   beradi.   U   o‘quvchilar   xulqini   ularning   o‘zaro   munosabatlarini
tartibga   soladi.   Didaktik   o‘yinlarda   ma‘lum   bir   natijaga   erishiladi,   uning
finali   uning   tugaganligini   bildiradi.   O‘yinda   ma‘luum   bir   didaktik   maqsad
qo‘yilaaadi   va   bu   maqsadga   erishilishi   o‘quvchilarda   ma‘naviy   va   aqliy
qoniqish hissini shakllantiradi. Didaktik o‘yinlar hamma vaqt ham o‘qituvchi
uchun   o‘quvchilarning   bilim   o‘zlashtirishi   yoki   o‘zlashtirilgan   bilimlarni
amaliyotga qo‘llash ko‘rsatgichi hisoblanadi.
Didaktik   o‘yinlarning   hamma   tarkibiy   komponetlari     o‘zaro   bog‘liq
bo‘lib, ulardan birortasining bo‘lmasligi mumkin emas.  
Xalq   pedagogikasida   shakllanib   kelgan   bolalarni   o‘qitish   va
tarbiyalashda   didaktik   o‘yinlardan   keng   foydalanish   an‘analari
o‘qituvchilarning   amaliy   tajribalari   va   olimlarning   ishlarida   rivojlantirildi.
Chex   pedagogi   Ya.A.   Komenskiy   o‘yinni   bola   faoliyatining   asosiy   shakli
ekanligini   ta‘kidlab,   aynan   o‘yin   bolaning   tabiati   va   qiziqishlariga   mos
kelishini aytgan edi. Olim o‘yin bolaning aqliy qobiliyatlarini har tomonlama
o‘stirishi,   uning   atrof-tevarak   haqidagi   tasavvurlarini   kengaytirishi,   nutqini
o‘stirishini ta‘kidlaydi. Shuningdek, tengdoshlari bilan birgalikdagi o‘yin uni
tengdoshlariga   yaqinlashtiradi.Bolalar   tarbiyasida   didaktik   o‘yinlardan   ikki
yo‘nalshda   foydalaniladi:   Barkamol   insonni   shakllantirish   va   tor   didiktik
15 maqsadlarda.   O‘yin   o‘quvchi   faoliyatining   asosiy   shaklidir.   O‘yin   –   muhim
aqliy   faoliyat   turlaridan   biri   bo‘lib,     unda   o‘quvchi   qobiliyatining   hamma
turlari   rivojlanadi,   uning   atrof-olam   haqidagi   tasavvurlari   kengayadi,   nutqi
boyligi   oshadi.   Didaktik   o‘yinlar   o‘quvchining   turli-tuman   qobiliyatlari,
idroki, nutqi va diqqatining rivojlanishiga samarali ta‘sir ko‘rsatadi. Hozirgi
davrda   pedagoglar   tomonidan   tayyor     mazmun   va   qoidalarga   ega   bo‘lgan
o‘yinlar   yaratilmoqda.   Bola   shaxsida   ma‘lum   sifatlarni   shakllantirishga
xizmat  qiladigan  o‘yinlarda   aniq   qoidalar   berilgan   bo‘ladi.  Tayyor  qoida   va
mazmunga   ega   bo‘lgan   o‘yinlarga   quyidagi   xususiyatlar   xos   bo‘ladi:   o‘yin
g‘oyasi       va   vazifasi   o‘yin   ta‘sirida   amalga   oshiriladi.   O‘yin   g‘oyasi   (yoki
vazifasi)   va   o‘yin   ta‘siri   o‘yin   mazmuunini   tashkil   etadi;   o‘yin   ta‘siri   va
o‘ynayotganlar munosabatlari o‘yin qoidasi asosida boshqariladi. Qoidalar va
tayyor   o‘yin   mazmuni   o‘quvchilaarni   o‘yinni   mustaqil   tashkil   etishlariga
yordam   beradi.   Didaktik   o‘yinlarni   uch   turga   ajratish   mumkin:   og‘zaki,
so‘zlar   yordamida   o‘ynaladigan   o‘yinlar,   o‘yin   mashg‘ulotlari,
mashq(harakatli) o‘yinlari.
Didaktik   o‘yinlar   uchun   o‘yin   g‘oyasi   va   o‘yin   vazifalari   muhim
ahamiyatga   ega.   Didaktik   o‘yinning   eng   muhim   elementi   uning   qoidasi
hisoblanadi.         Qoidani   bajarish   jarayonida   o‘yin   mazmuni   amalga   oshadi.
Qoidaning   mavjudligi     o‘yin   ta‘sirini   amalga   oshirish     va   o‘yin   vazifasini
qo‘llashga   yordam   beradi.   Qoidani   bajarish   jarayonida   o‘yin   mazmunini
amalga oshirish   dunyoqarashi shakllanib boradi. Didaktik o‘yinda o‘quvchi
qoidalarga   rioya   qilishga   o‘rganadi.   Chunki   qoidalarga   rioya   qilish   o‘yin
muvaffaqiyatini   ta‘minlaydi.   O‘yinda   qatnashish   jarayonida   ijobiy   xulqiy
sifatlar, tashkilotchilik qobiliyati shakllanadi.Foydalanilgan material turlariga
qarab ham didaktik o‘yinlarni uch turga ajratish mumkin: predmetli o‘yinlar,
stol   ustida   o‘ynaladigan   o‘yinlar,   so‘zlar   vositasida     o‘ynaladigan   og‘zaki
o‘yinlar. 
16 Predmetli   o‘yinlar   –   xalq   didaktik   o‘yinchoqlari,   turli   tabiiy   mozaika
materiallari   yordamida   o‘ynaladigan   o‘yinlar.   Bular   yordamida   o‘qituvchi
o‘yin   turlarini   belgilaydi.     Masalan,   tabiiy   materiallar   bo‘laklaridan   butun
manzarani hosil qilish; stol ustida o‘ynaladigan o‘yinlar atrof-muhit haqidagi
tasavvurlarning   kengayishiga,   o‘quvchilarni   bilimga   qiziqtirishga,   tafakkur
jarayonlarini(analiz, sintez, umumlashtirish, tasniflash va b.) rivojlantirishga
xizmat qiladi.  Stol ustida o‘ynaladigan o‘yinlarning bir necha turlari mavjud:
o‘xshash suratlar, loto, domino, kesma suratlar, taxlama kubiklar. 
So‘zlar   vositasida     o‘ynaladigan   og‘zaki   o‘yinlar.   Bu   o‘yinlar   guruhiga
juda katta xalq o‘yinlari, ya‘ni “Zanjir”, “Noto‘g‘ri jumla”, “Bo‘lishi mumkin
emas”   va   b.   Bunday   o‘yinlar   diqqatni,   xotirani   rivojlantiradi,   o‘quvchilarni
fikrlarini  to‘plashga,  tez  fikrlashga,  bog‘lanishli  nutqqa,  mantiqiy  fikrlashga
o‘rgatadi.                                                          
Didaktik   o‘yinda   bola   yaxshi   xulqiy   sifatlarga   ega   bo‘ladi   Didaktik
o‘yinlar bir necha bosqichlarga bo‘linadi. Har bir bosqichda bolaning ma‘lum
bmr imkoniyatlari namoyon bo‘ladi. Tarbiyachining bu bosqichlar xarakterini
bilishi   didaktik   o‘yinlarning   samaradorligini   aniqlashda   katta   ahamiyatga
ega.   Birinchi   stadiyala   bolada   o‘ynash   ishtiyoqi   paydo   bo‘ladi   va   o‘yinda
faollik   ko‘rsata   boshlaydi.   Ana   shu   bosqichda   bolani   o‘yinga   qiziqtirish
maqsadida   topishmoqlar,   she‘r   aytishlar,   aytishuvlar   yoki   suhbatlar   tashkil
qilish   mumkin.   Ikkinchi   bosqichda   bola   o‘yin   topshiriqlarini   bajarish,
qoidaga   rioya   qilishga   o‘rganadi   va   o‘yinga   qatnashishga   kirishadi.   Bu
bosqichda   bolalarda   to‘g‘ri   so‘zlik,   maqsadga   erishishga   astoydil   kirishish,
irodaviylik,   o‘yinda   yutqizish   alamini   ham   yengabilish,   o‘z
muvaffaqiyatidangina   emas   o‘rtoqlari   muvaffaqiyatidan   ham   quvonabilish
kabi   ijobiy   sifatlar   shakllanadi.   O‘yinning   uchinchi   bosqichida   bola   o‘yin
qoidalarini yaxshi biladi? U endi o‘yinga ijodiy yondoshadi, o‘zi  yangiliklar
17 kiritadi,   mustaqil   ijodiy   izlanadi.   O‘yinda   qatnashish   jarayonida   u   tez   javob
topish,   yashirish,   izlash,   yugurish,   tasvirlash   va   boshqa   shu   kabi   vazifalarni
bajaradi. O‘yinning har bir etapi ma‘lum bir pedagogik vazifalarni o‘z ichiga
oladi.   O‘yinning   birinchi   bosqichida   pedagog   bolalarni   o‘yinga   qiziqtiradi,
ularda xush kayfiyat, yangi o‘yinlarni kutishga ishtiyoq uyog‘otadi. ikkinchi
etapida   esa   u   o‘yinni   kuzatuvchi   emas,   balki   qatnashchisi   sifatida   faoliyat
ko‘rsatadi,   o‘yin   davomida   bolalarga   tez   yordamga   keladi,   bolalarning
faoliyatiga   to‘g‘ri   ba   ho   beradi.   O‘yinning   uchyainchi   etapida   o‘qituvchi
bolalarni   o‘yin   davomidagi   ojodkorligi   va   faolligiga   baho   beradi.   Didaktik
o‘yinlar   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlashni   tarbiyalashning   eng   to‘g‘ri   va
samarali   metodidir.   U   ma‘lum   bir   materiallar   yoki   shart-sharoitlarni   talab
etmaydi,   balki   o‘qituvchidan   o‘yinni   tashkil   etish   sohasidagi   bilim   va
malakalarni   talab   etadi.   O‘yinning   ma‘lum   bir   tizim   va   metodika   asosida
tashkil etilishigina o‘quvchilarda mustaqil fikrlash  qobiliyatini tarbiyalashda
muhim   o‘rin   tutadi.   O‘yin   mashg‘ulotlari   ta‘lim   jarayonida   o‘quvchilarning
egallangan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalariga   tayanadi   va   shundagina
o‘quvchilar   o‘yinning   samarali   yechimlarini   topabiladilar,   o‘zlari   va
atrofdagilarga talabchanlik namoyon qiladilar. O‘yindan ta‘lim shakli sifatida
foydalanish   o‘qituvchidan   o‘ziga   ishonch   va   o‘yinni   qo‘llashda   mohirlik
talab etiladi. 
Didaktik o‘yinlar bir qancha vazifalarni bajaradi:
·   ta‘limiy,   tarbiyaviy   (o‘quvchi   shaxsiga   ta‘sir   ko‘rsatadi,   tafakkurini
rivojlantiradi, dunyoqarashini kengaytiradi);
·   qo‘llanuvchanlik   orientatsionnuyu   (aniq   vaziyatda   har   qanday   o‘quv
topshiriqlarini bajarish uchun bilimlarni qo‘llay bilish.);
18 ·   motivni   qo‘zg‘ash,   qiziquvchanlikni   oshirish   (o‘quvchilarni   bilish
faoliyatiga   qiziqtiradi,   rag‘batlantiradi   ,   bilish   qiziquvining   rivojlanishiga
yordam beradi). 
O‘qituvchilar tajribasida qo‘llaydigan ba‘zi didaktik o‘yinlardan misollar
keltiramiz: 
a)   O‘yin   -   mashq.   Bu   o‘yin   guruhda   ham   yoki   jamoada   birgalikda
qo‘ddanishi   mumkin.   Lekin   bu   o‘yin   individuallashtirilgan.   Ya‘ni   har   bir
o‘quvchining   o‘z   bilimi   va   imkoniyatlarini   ro‘yobga   chiqarishga   imkon
beradi. Bu o‘yindan darsni mustahkamlash yoki o‘quvchilar bilimini nazorat
qilish   maqsadida   ham   foydalanish   mumkin.   Masalan   “Adashgan   harfni
toping”.   Bir   necha   o‘rganilgan   harflar   qo‘yilib   orasida   bitta   o‘rganilmagan
harf   ham   aralashtirib   qo‘yiladi.   O‘quvchilar   o‘rganilgan   harflarni   ongida
tiklab o‘rganilmagan harfni topib o‘qituvchiga ko‘rsatadilar.  
b)   Ijodiy   izlanish   o‘yini.   Bunda   o‘qituvchi   hikoyadagi     noto‘g‘ri   gapni
topish   yoki   hikoya   mazmuniga   mos   bo‘lmagan   gapni   topishni   aytadi.
O‘quvchilar   izlanadilar   va   bunday   gapni   topib,   nega   ortiqchaligini
isbotlaydilar.   Bunday   o‘yinlar   ko‘p   vaqtni   olmadi,   maxsus   jihozlarni   talab
etmadi, lekin yaxshi natija beradi. 
v) O‘yin - musobaqa. Bunda urli qatorlararo musobaqalar tashkil etilishi
mumkin.   Shuningdek,   viktorinalar,   turli   konkurslar,   olimpiadalar   kiradi.
Bunday o‘yinlarni darsda va sinfdan tashqarida ham o‘tkazish mumkin.  
g)   Mazmunli   –   rolli   o‘yinlar.   Bu   o‘yin   o‘quvchilar   darsda   o‘qituvchi
beogilagan maqsadga muvofiq hikoyalar yoki ertaklardagi qahramonlar rolini
o‘ynaydilar   yoki   davra   stoli   tashkil   etib   turli   rollarni   bajaradilar.   Masalan,
muxbir,   tarixchi,   qishloq   xo‘jaligi   xodimi   va   b.   Bunday   o‘yinlar   bolalarda
19 bilimga   qiziqish   uyg‘otadi,   ularni   ijodiy   izlanishga   undaydi,   shuningdek
kasblar bilan tanishuvlarisha yordam beradi.  
d)   Bilishga   doir   o‘yinlar   -   sayoxat.   O‘quvchilar   O‘zbekiston   va   boshqa
mamlakatlar   haqidagi   bilimlarga   ega   bo‘lganlaridan   keyin   bilimlar   yurtiga
“sayohat” o‘tkazish mumkin. Sayohat davomida o‘quvchilarga yangi bilimlar
ham   beriladi,   ularning   bilimlari   tekshirib   ham   ko‘rilishi   mumkin.   Bu
mustahkamlash   –   umumlashtirish   darslarida   tashkil   qilinsa   yanada   samarali
bo‘ladi,,   o‘quvchilarning   ma‘lum   bir   bo‘limni   qanday   o‘zlashtirganlari
haqida   o‘qituvchi   tasavvurga   ega   bo‘ladi.Didaktik   o‘yinlar   vositasida
o‘quvchilarda   bilimga   qiziqishni   uyg‘otish   uning   qiziqishlariga   tayanib
tashkil   etilsa   samarali   bo‘ladi.   Bunday   hollarda   bolada   doim   yangiliklarni
bilishga ishtiyoq uyg‘onadi, bilimga  qiziqish uyg‘onadi.    Bilimga  qiziqishni
muntazam   rivojlantirish   va   mustahkamlash     kichik   maktab   o‘quvchilarning
o‘qishga  ijlbiy  munosabatlarini  tarbiyalaydi  o‘zlashtirish darajasini  oshiradi.
Bilitshga qiziqish kichik maktab o‘quvchisini izlanishga o‘rgatadi udoim har
xil   savollarga   javobni   qidirishga   o‘rganadi.   O‘quvchining   izlanuvchanlik
faoliyati   unda   emotsional   ko‘tarinkilik   muvaffaqiyatdan   quvonish   hissini
tariyalaydi. Bilishga qiziqish faqat jarayon natidasiga ijobiy ta‘sir qilb qolmy
balki   tafakkur,   idrok,   xotira,   diqqat   kabi   psixik   jarayonlarning   faol
rivojlanishiga ham ta‘sir ko‘rsatadiyu
20 Xulosa
O‘yin  ham  mehnat   va  ta’lim  kabi  insonning   asosiy   faoliyat  turlaridan   biri  bo‘lib,
bizning mavjudligimizning g‘aroyib fenomenidir.
Inson amaliyotida o‘yin faoliyati quyidagi funksiyalarni bajaradi:
-   kundalik   ishlardan   chalg‘ish   uchun   ovunmoqlik   (maza   qilish,   qiziqish
uyg‘otish, ilhomlantirish  - bu o‘yinning asosiy funksiyasidir);
- kommunikativlik: muloqot diayektikasini o‘zlashtirish;
-inson amaliyoti poligoni sifatida o‘yinda o‘zini ko‘rsatish;
-o‘yin   –   terapiya:     hayot   faoliyati   davomida   paydo   bo‘ladigan   turli
to‘siqlardan   oshib   o‘tish;Barkamol   avlodni   tarbiyalash   –   “Ta’lim   to’g’risdagi”
Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dastiri”da   Respublika     ta’lim   xodimlari
zimmasiga   o’ta   ma’suliyatli   vazifalar   yuklangan.   Bu   vazifani   amalga   oshirish
jarayoni   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   o’qishiga   yangicha   yondashish,
o’qituvchilarni o’z kasbiga va tarbiyalanuvchilarga o’ta ma’suliyatli munosabatda
bo’lishni   taqozo   etadi.   Bu   dastur   yuksak   umumiy   va   kasb-hunar   madaniyatiga,
ijodiy,   ijtimoiy   faollikka,   siyosiy   hamda   ijtimoiy   hayotda   to‘g‘ri   yo‘l   topa   olish
mahoratiga   ega   bo‘lgan,   istiqbol   vazifalarini   ilgari   surish   va   hal   etishga   qodir
kadrlarning   yangi   avlodini   shakllantirish,   shuningdek,   har   tomonlama   kamol
topgan,   jamiyatda   turmushga   moslashgan,   ta’lim   va   kasb-hunar   dasturlarini   ongli
ravishda   tanlash   va   keyinchalik   puxta   o‘zlashtirish   uchun   ijtimoiy-siyosiy,
huquqiy, psixologik-pedagogik va boshqa tarzdagi  sharoitlarni  yaratishni   jamiyat,
davlat   va   oila   oldida   o‘z   javobgarligini   his   etadigan   fuqarolarni   tarbiyalashni
nazarda tutgan pedagogik g‘oyani ilgari suradi. 
21                                Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Sh . M . Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi . -  Toshkent :  O ‘ zbekiston , 
NMIU , 2018. 
2. Sh . M . Mirziyoevning .  Konstitutsiya  —  erkin   va   farovon   hayotimiz , 
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir . – Toshkent :
O ‘ zbekiston   NMIU , 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt 
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
6. Sh.M.Mirziyoevning. Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: O‘zbekiston, 
NMIU, 2018
7. Abdullayeva Q. va boshqalar “O’qish ktobi” 2- sinf,T. 2006 yil
8. Abdullayeva Q., va boshqalar “Savod o’rgatish darslari” T.,  “O’qituvchi”1996 
yil.
9. Abdullayeva Q., va boshqalar “Ona tili” T., “O’qituvchi ”1999 yil.
10. Bo’ri Ziyamuhammedov, Mamarajab Tojiyev. Pedagogik texnoloya-           
zamonaviy o’zbek milliy modeli. Toshkent. 2009.
11. .«Kitobim-oftobim» Toshkent. «O’qituvchi» nashriyoti, 2008 yil.
22