Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 211.6KB
Xaridlar 10
Yuklab olingan sana 30 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinflarda ot mavzusini o’rganish

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI URGANCH INNOVATSION
UNIVERSITETI
“ Boshlang’ich sinflarda ot mavzusini o’rganish ”
mavzusida yozgan
Kurs ishi
1                                                                                                           MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….…..…3
I   BOB.   BOSHLANG’ICH     SINFLARDA   OT   SO’Z   TURKUMI   MAVZUSINI
O’RGANISH
1.1.   Boshlang ich   sinf   o qituvchilariga   o rgatish   metodikasi   haqidaʻ ʻ ʻ   ….………..…5
1.2.   Ot   so’z   turkumi   haqidagi   grammatik   tushunchani   shakllantirish. ….….……10
II   BOB.   SO’Z   TURKUMLARINI   O’RGATISHNING   MOHIYATI
2.1.   Boshlang ich   sinflarda   so’z   turkumlarini   o’rganish   bosqichlari…..
ʻ …………18
2.2.   O tlarning   kelishiklar   bilan   turlanishi   ……………………………..………….22
2.3.   Ot   gapda   boshqa   so’zlar   bilan   bog’lanishi   …………………………………..27
XULOSA………………………………………………………..………………..….29
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YXATI…..………..……….
……….30
KIRISH
2 Mavzuning   dolzarbligi:   Boshlang ich   sinf   o’quvchilariga   so’z   turkumini   o’rgatishʻ
boshlang ich   sinf   o’qituvchilaridan   asosiy   mehnat   va   e’tibor   talab   qiladigan	
ʻ
jarayondir. Ona tili  darslari  ijtimoiy-foydali bo’lishi  uchun o’quvchilarda o’z fikrini
grammatik   to’g’ri,   uslubiy   aniq,   izchil   ifodalash   va   boshqalar   fikrini   bera   olish
ko’nikmasini   shakllantirishga   qaratilishi   lozim.   Ona   tili   darslarida   nutq   o’stirish
ko’rsatmasi   grammatik   materialni   o’rgatishda   o’quvchilam   ing   tilimizdagi   har   bir
so’z   turkumi   yoki   so’z   qismining   rolini   bilib   olishlariga   erishtiradigan   metodik
usullarni   qo’llashni   talab   etadi,   ya’ni   grammatik   nazariya   grammatik   to’gri   va   aniq
nutq   malakalarini   shakllantirishga,   anglab,   tushunib   yozish   malakalarini   o’stirishga
amalda   tatbiq   etish   uchun   o’rgatiladi.   Darsda   bolalar   nutqini   o’stirish   darsning
mazmunida   va   qo’llanilgan   vazifalar   turlarida   o’z   aksini   topadi.   Ona   tili   darsi
o’quvchilar   taffakurini   o’stirish   ustida   ishlash   maqsadiga   yo’naltirilganligiga   qarab
baholanadi.   Bunda   muayyan   grammatik   va   imloviy   materialni   o’rganish   jarayonida
shu   materialni   yaxshiroq   o’zlashtirishni   ta’minlaydigan,   aqliy   faoliyatni   talab
qiladigan   mashqlarni   o’tkazish   tushuniladi.   Boshlang ich   sinf   o’quvchilari   so’z	
ʻ
turkumlari (ot, sifat, son, olmosh, fe’l) bilan umumiy tanishtirilgandan so’ng har bir
leksik-grammatik   guruh   alohida   o’rganiladi.   Bu   so’z   turkumlarini   o’rganishning
boshlang ich   bosqichidayoq   ularni   taqqoslashga   qulay   sharoit   yaratadi   va	
ʻ
shakllantiriladigan   grammatik   tushunchaning   asosiy   tomonlarini   aniqroq   ajratishga
imkon beradi.
Kurs ishining maqsadi:  Boshlang ich sinf o quvchilariga so z turkumlarini o rgatish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
orqali   og zaki   va   yozma   nutqda   ulardan   to g ri   foydalanishni	
ʻ ʻ ʻ ,   o quvchilarning   ham	ʻ
nutq   qobiliyatini,   ham   to g ri   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish.   O quvchilar   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
nutqida so zlarni ongli qo llay oladigan shaxs sifatida	
ʻ ʻ  komil insonni tarbiyalash .
Kurs ishining vazifasi: 
–So’z turkumlarini o’rganish;
–  O tlarning kelishiklar bilan turlanishini  o’rganish;
–  Ot gapda boshqa so’zlar bilan bog’lanishi   o’rganish;
3 –  Ot  so’z turkumi  haqidagi grammatik tushunchaga ega bo’lish ;
Kurs ishining predmeti:  Boshlang ich sinf o’quvchilari bilan ot so’z turkumini   ʻ
o’rganish jarayoni.
Kurs ishining ob’ekti:  Ot s o’z turkumi ustida ishlash.
Kurs ishining tuzilishi:  Kirish, ikkita bob, rejalar, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
4 I BOB.  BOSHLANG ICH  SINFLARDA OT MAVZUSINI O’RGANISHʻ
1.1.  Boshlang ich sinf o qituvchilariga o rgatish metodikasi haqida	
ʻ ʻ ʻ
2-sinfda   Ot   so’z   turkumi   mavzusi,   ya’ni   otlarning   birlik   va   ko’plikda
qo’llanishi ustida ishlash jarayonida o’quvchilarda :
1)birlik va ko’plikda qo’llanilgan otlani ma’nosi va qo’shimcha orqali farqlash ;
2)birlikdagi   otdan   ko’plik   sondagi   ot   va   aksincha,   ko’plikdagi   otdan   birlik
sondagi ot hosil qilish ;
3)gapda so’zlarning bog’lanishini hisobga olgan holda, otlardan nutqda to’g’ri
foydalana olish ko’nikmalari shakllantiriladi ;
Otlarning   birlik   va   ko’plikda   qo’llanishi   taqqoslash   usulidan   foydalanib
tushuntiriladi.   Buning   uchun   bir   predmetni   va   shunday   bir   necha   predmetni
bildiradigan otlar taqqoslanadi: Qalam-qalamlar, nok-noklar kabi. Suxbat asosida nok
so’zi   nechta   (1   ta)   predmetni   va   noklar   so’zi   nechta   (2   va   undan   ortiq)   predmetni
bildirishni   aniqlanadi.   (boshqa   so’zlar   bilan   ham   shunday   ashlanadi)   Oddiygina
xulosa chiqariladi va umumlashtiriladi; agar otlar bir predmetni bildirsa birlikda, 2 va
undan ortiq predmetni  bidirsa ko’plikda qo’llaniladi. Ko’plikdagi otni  yasash uchun
birlikdagi   otga       -lar   qo’shimchasi   qo’llaniladi.   Birlikdagi   otlar   kim?   Yoki   nima?
So’rog’iga, ko’plikdagi otlar esa kimlar? Yoki nimalar? So’rog’iga javob bo’ladi.
Bu   sinf   o’quvchilariga   faqat   birlikda   qo’laniladigan   otlar,   birlik   shaklida
qo’llangan   armiya,   qo’shin,   xalq   kabi   otlar   ko’plik   ma’nosini   anglatadigan   ma’nosi
maxsus   tushuntirilmaydi.   Agar   o’quvchilar   bu   haqda   savol   bersalar,   sodda   shaklda
tushuntirish mumkin.
Otlarning birlik va ko’plikda qo’llanilishini kuzatish aslida so’z formasi ustida
ishlashning   boshlang’ich   bosqich   hisoblanadi.   Bunda   o’quvchilar   otlarni   ko’plik
qo’shimchasi bilan o’zgartirish, ya’ni otga forma yasovchi qo’shimcha qo’shish bilan
so’zning leksik ma’nosi o’zgarmasligiga ishonch hosil qiladilar.
“Otlarda egalik qo’shimchalari” mavzusi boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun
5 murakkab   hisoblanadi.   Chunki   bu   mavzu   o’rganulgunga   qadar,   bolalar   “shaxs”
tushunchasi   bilan   xali   tanishtirilmagan,   kishilik   olmoshlari   hali   o’rganmagan
bo’ladilar.   O’quvchilarga   egalik   qo’shimchasi   predmet   birlik   va   ko’plikdagi   3
shaxsdan biriga tegishli ekanini bildirishini tushuntirish qiyin. Shularni hisobga olib,
o’quvchilarni   otlarda   egalik   qo’shimchalari   bilan   tanishtirishda   o’qituvchi   ishni
sarlavhadagi “Egalik” so’zining leksik ma’nosini tushuntirishdan boshlashi maqsadga
muvofiq:   ega   bo’lish,   qarashlilik,   tegishlilik,   oidlilik   ma’nolarini   bildiradi.   Egalik
qo’shimchasi   deyiaganda   biror   narsaga   ega   bo’lishni,   shu   narsa   tegishli,   shu
narsaning   egasi   ekanini   bildiradigan   qo’shimchalar   tushuniladi.   Otlar   egalik
qo’shimchalari   bilan   qo’llaniladi.   Otga   qo’shilgan   egalik   qo’shimchasi   shu   ot
ifodalangan   predmetning   kimgadir   qarashli   ekanini,   shu   predmetni   egasi   ekanini
bildiradi;   kecha   o’qigan   kitobim   juda   qiziqarli   ekan.   Sening   kitobing   ham
qiziqarlimi? Ra’noning kitobi ham qiziqarli edi.
Kitobim,   kitobing,   kitobi   so’zlari   so’z   tarkibiga   ko’ra   taxlil   qilinadi   va
o’quvchilar kitob-o’zak, -im, -ing, -i qo’shimchalari qo’shimcha ekanini aniqlaydilar.
O’qituvchi   kitobim   va   kitob   so’zlarini   taqqoslashni,   -im     qo’shimchasining
ma’nosi   haqida   o’ylab   ko’rishni   topshiradi,   muammoli   vaziyat   yaratadi.   Bolalar
qo’shimchaning   ma’nosi   haqida   fikr   yuritadi.   Ammo   kitobim   so’zining   ma’nosiga
(mening   kitobim   –kitob   meniki)   tushunsalar   ham,   fikrlarini   shakllantirib   aytib
berolmaydilar.   O’qituvchi   qisqa   tushuntiradi.   Tilda   3   ta   shaxs   mavjud;   so’zlovchi
yoki 1-shaxs, tinglovchi yoki 2-shaxs, o’zga yoki 3-shaxs.
Hozir   men   sizga   so’zlayapman,   tushuntirayapman,   demak,   men   so’zlovchi,
hozir   siz   meni   (tushuntirayotgan   mavzuni)   tinglayapsiz   demak,   siz   (sen)   tinglovchi,
hozir tinglashga qatnashmayotganlar ham bor, u (ular) – o’zga hisoblanadi. Siz otlar
birlik va ko’plik sonda qo’llanilishini bilasiz. Ma’lumki, biror narsa bir shaxsga yoki
2 va undan ortiq shaxsga tegishli bo’lishi mumkin. Mana shu ma’nolarni, ya’ni biror
predmetning   birlik   yoki   ko’plikdagi   3   shaxsdan   biriga   qarashli   ekanini   otga
qo’shilgan   egalik   qo’shimchalari   bildiradi.  Masalan,   kitobim   so’ziga   qo’shilgan,   siz
aniqlangan   –im   qo’shimchasi   kitobning   1-shaxsga   taalluqli   ekanini,   ya’ni   kitobning
6 egasi   1-shaxs   ekanini   bildiradi.   (-im,   -ing,   -i   qo’shimchalari   ham   shunday
tushuntiriladi)    Qisqa  shunday  xulosa   chiqariladi;   Otlarga  qo’shilgan  mana shunday
qo’shimchalar   egalik   qo’shimchalari   deyiladi.   Egalik   qo’shimchalari   tegishlilik,
egalik ma’nosini bildiradi.
Egalik   qo’shimchalari   otlarga   2   xil   variantda   qo’shiladi.   Oxiri   unli   bilan
tugagan   otlarga   –m,   -ng,   -si,   -miz,   -ingiz,   -si   egalik   qo’shimchalari,   oxiri   undosh
bilan tugagan otlarga –im, -ing, -i, -imiz, -ingiz, -i egalik qo’shimchalari qo’shiladi.
Shundan   so’ng   o’quvchilar   “O’zbek   tili”   darsligidagi   qoidani   o’qiydilar.   Jadvalni
taxlil qiladilar.
O’quvchilarga egalik qo’shimchalari haqidagi ko’nikmani shakllantirish uchun
matndan   egalik   qo’shimchasi   bilan   qo’llangan     otni     topish     uni     tarkibiga     ko’ra
taxlil     qilib,     egalik     qo’shimcha     shaxs     sonini     aniqlash,   matnda     berilgan     otga
tushirib    qoldirilgan    egalik    qo’shimchasini     qo’shish,    predmet    qaysi     shaxs   yoki
shaxslarga  qarashli  ekanini  aytish  kabi mashqlardan  foydalaniladi.       
Egalik       qo’shimchasi     ustida     ishlash     bu     bilan     tugamaydi.   Otlarning
kelishiklar   bilan   turlanishini   o’rganish   jarayonida     egalik     qo’shimchasi   bilan
qo’llangan     ot     qaratqich     kelishigida     kelgan     boshqa     ot     bilan,     kishilik
olmoshlarining     kelishiklar     bilan     turlanishini     o’rganish     jarayonida     esa     egalik
qo’shimchasi     bilan     kelgan     ot     qaratqich     kelishigidagi     kishilik     olmoshi     bilan
bog’lanib,  so’z  birikmasi  hosil  qilishi  haqida  bilim  beriladi.   
Kelishiklar sintaktika kategoriya hisoblanadi. Kelishik otlarining gapda boshqa
so’zlar   bilan   munosabatini   ifodalaydi.   Demak,   kelishiklarni   o’rgatishda
o’quvchilarning   gapda   so’zlarning   bog’lanishini   bilishlari   nazarda   tutiladi.
Kelishiklar   ustida   ishlashni   o’quvchilar   gapda   ma’no   va   grammatik   tomondan
bog’langan   so’zlarni   (so’z   birikmalarini)   ajratishga   o’rganganlaridan   so’ng
boshlanadi.   Kelishiklar   ustida   ishlash   gapda   so’zlarning   bog’lanishi   ustida   ishlash
hamdir.   Kelishiklarni   bilish   uchun   o’quvchi   ot   gapda   qaysi   so’z   bilan   bog’lanishini
aniq  bilishi   kerak.  Ot   gapda   boshqa   so’zlar   bilan   bog’langanda   qo’shimchalar   bilan
o’zgarishi   ancha   oldindan   kuzatilib   boriladi.   Aslida   o’quvchilar   1-sinfdayoq   so’z
ma’nolarini   o’zgarishi   bilan  amaliy  tanishadilar,  ammo  ular   so’z  formasi   nimaligini
7 bilmaydilar.   Bolalar   keyingi   sinfda   forma   yasovchi   (so’z   o’zgartiruvchi)
qo’shimchalar  bilan  tanishadilar. Bu  qo’shimchalar   gapda  so’zlarni   bog’lashi   uchun
xizmat qilishini tushunadilar.
2-sinfda ot ustida ishlashning asosiy vazifasi fikr bayon qilishda otning kelishik 
formalaridan ongli foydalanish va kelishik qo’shimchalarini to’g’ri yozishga 
o’rgatish hisoblanadi. 
Bu   sinfda   ot   quyidagi   izchillikda   o’rganiladi.   1.   Otlarning   kelishiklar   bilan
turlanishi  haqida ma’lumot berish; 2. Ko’plikdagi otlarning turlanishini o’rgatish; 3.
Har   bir   kelishikning   xususiyatlarini   aloxida   o’rganish   va   u   bilan   bog’liq   holda
kelishik qo’shimchalarini yozilishi haqida ko’nikma hosil qilish.
Otlarning kelishik qo’shimchalari bilan o’zgarishi turlanishi haqida tushuncha berish
bilan   o’quvchilarga   kelishik   qo’shimchalari   gapda   so’zlarni   bog’lash   uchun   xizmat
qilishi,   o’zbek   tilidagi   6   kelishik,   ularning   nomi,   so’roqlari,   qo’shimchalari   va
joylanish tartibi tushuntiriladi.
O’quvchilar   o’zlashtirgan   grammatik   bilimlarini   imloni   o’zlashtirishda   foydalana
olishlari   uchun   ishni   bajarishda   izchillikka   katta   ahamiyat   beriladi.   Bajarilgan   ish
yozib   boriladi.   O’quvchilar   avval   gapda   ot   bog’langan   so’zdan   shu   otga   savol
beradilar   va   savolni   qavs   ichiga   yozadilar:   keyin   so’roqqa   qarab   kelishikni
aniqlaydilar, masalan, yashaydi (qayerda?)- qishloqda (o’rin payt kelishigi)  ular buni
yaxshi o’zlashtirgandan so’ng mashq tez bajariladi, yozish talab etilmaydi.
Ko’plikdagi   otlarning   turlanishini   o’rganishda   nutqda   tko’plikdagi   otlardan
to’g’ri   foydalanish   ko’nikmasini   takomillashtirish   maqsadi   ko’zda   tutiladi.
O’quvchilar suxbat yordamida bosh kelishikdagi otning so’rog’ini va batta predmetni
bildirishini  aytadilar. (nima? – kitob, kim? - o’quvchi). O’qituvchi  agar  shu  ot  2 va
undan   ortiq   predmetni   bildirsa,   qanday   so’roqqa   javob   bo’lishini,   qaysi   kelishikni
bildirishini   so’raydi,   ular   qiynalmay   javob   beradi   (nimalar?   -   kitoblar,   kimlar?   -
o’quvchilar).   Xulosa   chiqariladi:   ko’plikdagi   otlar   bosh   kelishikda   kimlar?   yoki
nimalar?   So’rog’iga  javob   bo’ladi.   O’quvchilar   otlarning   kelishiklar   bilan   turlanishi
jadvalidan foydalanib, shu otlarni ko’plikda turlaydilar va ko’plik qo’shimchasi doim
kelishik qo’shimchasidan oldin qo’shilishini, so’roqlarini bilib oladilar.
8 Har   bir   kelishikning   alohida   o’rganishning   vazifasi   kelishikni   o’rganish   bilan
bog’liq holda kelishik qo’shimchalarining yozilishi  haqidagi  malakani  shakllantirish
va   o’quvchilarning   kelishiklar   bilan   turlangan   otlardan   ongli   foydalanishlariga
erishish hisoblanadi. 
Kelishiklarni   bilib   olish   maqsadida   so’roqlardan   foydalaniladi.   Buning   uchun
o’quvchilar,   birinchidan,   so’roqni   otning   yakka   o’ziga   emas,   balki   gapda   ot   ma’no
tomondan   bog’langan   so’zdan   shu   otga   berishni   o’rganishlari,   ikkinchidan,
kelishiklarning so’roqlarini yaxshi bilishlari zarur.
Kelishiklarning   xususiyatlarini   o’rganishga   qulaylik   yaratish   uchun   har   bir
kelishikni   quyidagi   umumiy   reja   asosida   o’rganish   maqsadga   muvofiq:   1.
Kelishiklarning grammatik asosi. 2. So’roqlari. 3. Qo’shimchasi. 4. Gapdagi vazifasi.
Kelishiklarni shu tarzda o’rganish ularni o’zaro taqqoslashni yengillashtiradi va ongli
o’zlashtirishni ta’minlaydi. 
Bir kelishik o’zining muhim belgilari bilan boshqa kelishikldardan farqlanadi.
Muayayn bir kelishikdagi otdar ongli foydalanish va kelishik qo’shimchalarini to’g’ri
yozish uchun o’quvchilar kelishiklarning muhim belgilarini puxta o’zlashtirishi talab
etiladi.   Shuning   uchun   ham   kelishiklarning   muhim   belgilarini   o’zlashtirib,   bir
kelishikni ikkinchisidan farqlash ko’nikmasini shakllantirishga katta o’rin beriladi. 
O’quvchilar   qaratqich   va   tushum   kelishigini   farqlashga   qiynaladilar,   bir
qo’shimcha o’rniga ikkinchisini ishlatadi. Buning oldini olish uchun ikki kelishikning
ma’nosi,   qo’shimchasi,   so’roqlari   va   gapdagi   vazifasi   taqqoslanadi,   suxbat   asosida
xulosa chiqariladi. 
Boshlang’ich   sinf   dasturiga   ko’ra   o’quvchilarni   qaratqich   va   tushum
kelishigida otning belgisiz qo’llanishi bilan tanishtirish tavsiya etilmaydi.
O’quvchilar jo’nalish kelishigining xususiyatlari bilan tanishtirilgach, jo’nalish
kelishigi   qo’shimchasining   yozilishi   tushuntiriladi:   a)   oxiri   jarangsiz   undosh   bilan
so’zlarga jo’nalish kelishik qo’shimchasi –ga qo’shilganda talaffuzda –ka eshitilishi,
ammo   aslicha   yozilishi   tovush   harf   tomonidan   taxlil   qilish   bilan   tushuntiriladi.   b)
jo’nalish   kelishigi   qo’shimchasi   oxiri   k   undosh   bilan   tugagan   otlarga     –ka   shaklida
qo’shiladi, oxiri q undosh bilan tugagan  -qa tarzida qo’shiladi. 
9 O’quvchilar o’rin-payt kelishigining xususiyatlari bilan tanishtirilgach, kelishik
qo’shimchasida –da ning –ta bo’lib eshitilsa ham da shaklida yoziladi. 
O’quvchilar   chiqish   kelishigining   xususiyatlar   bilan   ham   reja   asosida
tanishtirilib, ularga kelishik qo’shimchasining yozilishi tushuntiriladi.
Kelishiklar   haqidagi   malakani   shakllantirish   ustida   ishlashning
samaradorliligini   ta’minlaydigan   shartlar   maqsadga   muvofiq   mashq   tanlash,   mashq
materialini   asta   murakkablashtira   borish   bilan   o’quvchilarning   mustaqilligini
oshirish,   imloni   grammatik   bilimni   takomillashtira   borish,   o’quvchilarning   nutqini
o’stirish bilan bog’lab o’rgatishdir.
Shunday qilib, boshlang’ich sinflarda ot kompleks ravishda o’rganiladi va uni
o’rganish o’quvchilar shu so’z turkumining belgilarini, funktsiyasini o’zlashtirishiga,
shuningdek   ularda   kelishik   qo’shimchalarini   to’g’ri   yozish   ko’nikmasini
shakllantirishga qaratiladi. 
1.2.  Ot  so’z turkumi  haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish
So’z   turkumlari   ustida   ishlash   metodikasining   lingvistik   asosi   so’zlarning
leksikgrammatik, morfologik va sintaktik belgilariga ko’ra turli guruhlarga ajratilishi,
ya'ni   so’z   turkumlari   haqidagi   ilm   hisoblanadi.   Boshlang’ich   sinflar   dasturi
o’quvchilarni   so’z   turkumlari   mustaqil   va   yordamchi   so’z   turkumlariga   bo’linishi
bilan   maxsus   tanishtirishni   ko’zda   tutmaydi,   ammo   o’qituvchi   bolalarni   so’z
10 turkumlarining   belgilari   bilan   amaliy   tanishtiradi.   So’z   turkumlarini   o’rganishdagi
asosiy vazifa o’quvchilarning og’zaki  va yozma nutqini  o’stirish, lug’atini  yangi  ot,
sifat,   son,   fe'l-lar   bilan   boyitish,   o’quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan
so’zlarning   ma'nosini   aniq   tushunishiga   erishish,   bog’lanishli   nutqda   u   yoki   bu
so’zdan   o’rinli   foydalanish   malakasini   o’stirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalarni
muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun   so’z   turkumlarini   o’rganish   jarayonida   sinonim,
antonimlar (atamalar berilmaydi) ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p
ma'noli   so’zlar,   ularning   o’z   va   ko’chma   ma'noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.
Bunda   ta'limni   o’quvchilarning   shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko’rganlari,   radiodan
eshitganlari,   kitobdan   bilib   olganlari   bilan   bog’lash   muhim   ahamiyatga   ega.
O’quvchilarda kuzatish, muhim narsalarni sezish ko’nikmalarini shakllantirish, atrof-
muhit haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir vaqtda ularning nutqini o’stirish vazifasi
ham   amalga   oshiriladi.   ―Ot   mavzusini   o’rganish   tizimi   maqsadga   yo’naltirilgan
jarayon bo’lib, bunda shu so’z turkumining umumlashtirilgan ma'nosi va grammatik
belgilari   aniq   izchillikda,   bir-biri   bilan   ilmiy   asoslangan   bog’liqlikda   o’rganiladi,
shuningdek,   otdan   nutqda   to’g’ri   foydalanish   va   to’g’ri   yozish   malakasini
shakllantirish   maqsadida   bajariladigan   mashqlar   asta   murakkablashtira   boriladi.   Til
hodisasi   sifatida   otning   xususiyatlari,   uni   o’rganish   vazifalari,   o’quvchilarning   yosh
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   har   bir   sinf   uchun   material   hajmi,   ularni
o’rganish   izchilligi   belgilangan.   Boshlang’ich   sinflarda   otni   o’rganish   vazifalari
quyidagilar: i. Ot" haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish; ii. kim? so’rog’iga
javob   bo’lgan   (shaxs   bildirgan)   otlardan   so’rog’iga   javob   bo’lgan   (narsa,   hayvon,
jonivor va boshqalarni gan) otlarni farqlash ko’nikmasini hosil qilish; iii. kishilarning
familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo’yilgan ornlar va geografik nomlarni
bosh   harf   bilan   yozish   ko’nikmasini   shakllantirish;   iv.   otlarda   son   (otning   birlik   va
ko’plikda qo’llanishi) bilan tanishtirish; v. otlarni egalik qo’shimchalari bilan to’g’ri
qo’llash   ko’nikmasini   shakllantirish;   vi.   otlarning   kelishiklar   bilan   turlanishi   va
kelishik   qo’shimchalarining   yozilishi   haqida   malaka   hosil   qilish;   vii.   o’quvchilar
lug’atini   yangi   otlar   bilan   boyitish   va   ulardan   nutqda   aniq,   o’rinli   foydalanish
malakasini   o’stirish;   viii.   so’zlarni   tahlil   qilish,   taqqoslash,   umumlashtirishni   bilish.
11 Bu   vazifalarning   har   biri   alohida   etnas,   balki   bir-biri   bilan   o’zaro   bog’liq   holda  hal
etiladi.   Shu   bilan   birga,   Ot   mavzusini   o’rganishning   muayyan   bosqichida   bajarish
lozim   bo’lgan   bir   vazifani   hal   qilishga   ko’proq   ahamiyat   beriladi.   Masalan,   1-2-
sinflarda   so’z   turkumi   sifatida   otning   belgilari   (nimani   bildirishi,   so’roqlari)
o’rganiladi,   3-sinfda   esa   otga   atama   beriladi,   birlik   va   ko’plikda   qo’llanishini
o’zlashtirishga   ahamiyat   beriladi.   4-sinfda   otning   egalik   qo’shimchalari   bilan
qo’llanishi,   kelishiklar   bilan   turlanishi   va   kelishik   qo’shimchalarining   yozilishini
o’rganishga e'tibor  qaratiladi. O’quvchilarning nutqi  va tafakkurini o’stirish vazifasi
esa   mavzuni   o’rganishning   barcha   bosqichlarida   hal   qilinadi.   Grammatik   materialni
o’rganish   va   orfografik   malaka  hosil   qilishning   butun  jarayoni   o’quvchilar   lug’atini
boyitishga,   bog’lanishli   nutq   malakalari   vafikrlash   qobiliyatlarini   o’stirishga
qaratiladi. So’z turkumi sifatida ot muayyan leksik ma'nolari va grammatik belgilari
bilan   ajralib   turadi.   Barcha   otlarning   umumiy   leksik   ma'nosi   shaxs   va   narsani
ifodalash   hisoblanadi.   Ot   jonli   mavjudotlar   (kishi,   (lush,   hayvon,   asalari),   yer   va
osmonga   oid   narsalar   (quyosh,   yulduz,   daryo,   tog’),   o’simliklar   (paxta,   beda,   gul),
voqealar (yig’in, majlis), tabiat hodisalari (shamol, bo’ron, yomg’ir, momaqaldiroq),
belgi-xususiyat   (ahillik,   kuchlilik,   samimiyat),   harakat-holat   (uyqu,sevinch,   kurash),
o’rin   va   vaqt   (yoz,   bahor,   joy)   nomlarini   bildiradi.   Otlarning   grammatik   belgilari:
otlar birlik va ko’plikda qo’llanadi, egalik qo’shimchalari bilan o’zgaradi, kelishiklar
bilan   turlanadi,   gapda   ko’proq   ega,   to’ldiruvchi,   aniqlovchi,   shuningdek,   hol
vazifasida   keladi.   Ot   nutqda   sifat,   son,   olmosh,   fe'l   bilan   birika   oladi.   Otning
ma'nolari   va   grammatik   belgilari   xiyla   murakkab,   shuning   uchun   ham   ot   haqidagi
bilim  o’quvchilarda amaliy vazifalarni  bajarish jarayonida asta shakllantira boriladi.
Boshlang’ich sinf  ona tili  darslarida ot  so’z turkumini o’rgatishda quyidagi  didaktik
o’yinlardan   samarali   foydalanish   mumkin.   «Maqollarda   antonimlar»   Ma’lumki,
o’zbek   xalq   maqollarida   antonimlar   ko’proq   uchraydi.   Shu   bois   bu   shartda
o’quvchilar   navbatma-navbat   ot   antonimlar   ishtirok   etgan   maqollaridan   aytadilar.
Masalan,   «yaxshiga   yondash,   yomondan   qoch»,   «do’st   achitib   gapirar,   dushman
kuldirib gapirar», «kattaga hurmatda bo’l, kichikka izzatda» va x.k.
12 Boshlang ’ ich   sinf   o’quvchilariga   so ’ z   turkumini   o ’ rgatish   boshlang ’ ich   sinf
o ’ qituvchilaridan asosiy mehnat va e’tibor talab qiladigan jarayondir. Ona tili darslari
ijtimoiy-foydali   bo’lishi   uchun   o’quvchilarda   o ’ z   fikrini   grammatik   to ’ g ’ ri,   uslubiy
aniq,   izchil   ifodalash   va   boshqalar   fikrini   bera   olish   ko ’ nikmasini   shakllantirishga
qaratilishi  lozim. Ona tili darslarida nutq o ’ stirish ko ’ rsatmasi grammatik materialni
o ’ rgatishda   o ’ quvchilam   ing   tilimizdagi   har   bir   so ’ z   turkumi   yoki   so ’ z   qismining
rolini   bilib   olishlariga   erishtiradigan   metodik   usullarni   qo ’ llashni   talab   etadi,   ya ’ ni
grammatik   nazariya   grammatik   to ’ g ’ ri   va   aniq   nutq   malakalarini   shakllantirishga,
anglab, tushunib yozish malakalarini o ’ stirishga amalda tatbiq etish uchun o ’ rgatiladi.
Darsda   bolalar   nutqini   o ’ stirish   darsning   mazmunida   va   qo’llanilgan   vazifalar
turlarida   o ’ z   aksini   topadi.   Ona   tili   darsi   o ’ quvchilar   taffakurini   o ’ stirish   ustida
ishlash maqsadiga yo ’ naltirilganligiga qarab baholanadi. Bunda muayyan grammatik
va   imloviy   materialni   o ’ rganish   jarayonida   shu   materialni   yaxshiroq   o’zlashtirishni
ta’minlaydigan,   aqliy   faoliyatni   talab   qiladigan   mashqlarni   o ’ tkazish   tushuniladi.
Boshlang ’ ich   sinf   o’quvchilari   so ’ z   turkumlari   (ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l)   bilan
umumiy tanishtirilgandan so ’ ng har  bir  leksik-grammatik guruh alohida o ’ rganiladi.
Bu   so ’ z  turkumlarini   o’rganishning   boshlang ’ ich  bosqichidayoq   ularni   taqqoslashga
qulay   sharoit   yaratadi   va   shakllantiriladigan   grammatik   tushunchaning   asosiy
tomonlarini   aniqroq   ajratishga   imkon   beradi.   Masalan:   „Ot"   mavzusini   o ’ rganish
tizimi   maqsadga   yo ’ naltirilgan   jarayon   bo ’ lib,   bunda   shu   so’z   turkumining
umumlashtirilgan ma ’ nosi va grammatik belgilari aniq izchillikda, bir-biri bilan ilmiy
asoslangan bog ’ liqlikda o ’ rganiladi, shuningdek, otdan nutqda to ’ g ’ ri foydalanish va
to ’ g ’ ri   yozish   malakasini   shakllantirish   maqsadida   bajariladigan   mashqlar   asta
murakkablashtira   boriladi.   Til   hodisasi   sifatida   otning   xususiyatlari,   uni   o ’ rganish
vazifalari,   o ’ quvchilaming   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   har   bir   sinf
uchun   material   hajmi,   ularni   o ’ rganish   izchilligi   belgilangan.   Shu   bilan   birga,   ,,0t"
mavzusini o ’ rganishning muayyan bosqichida bajarish lozim bo ’ lgan bir vazifani hal
qilishga   ko ’ proq   ahamiyat   beriladi.   Masalan,   1-2-sinflarda   so ’ z   turkumi   sifatida
otning   belgilari   (nimani   bildirishi,   so’roqlari)   o ’ rganiladi,   3-sinfda   esa   otga   atama
beriladi,   birlik   va   ko ’ plikda   qo ’ llanishini   o ’ zlashtirishga   ahamiyat   beriladi.   4-sinfda
13 otning egalik qo’shimchalari bilan qo’llanishi, kelishiklar bilan turlanishi va kelishik
qo’shimchalarining   yozilishini   o’rganishga   e’tibor   qaratiladi.   O’quvchilaming   nutqi
va tafakkurini  o’stirish vazifasi  esa mavzuni  o’rganishning barcha bosqichlarida  hal
qilinadi.  Otni   o’rganishga   tayyorlov  bosqichi   savod   o’rgatish   davriga   to’g’ri   keladi.
Bu   bosqichda   o’quvchilar   shaxsnarsalarni   va   ularning   nomi   bo’lgan   so’zlarni
farqlashga   o’rganadilar,   so’zning   leksik   ma’nosiga   e’tibor   ko’proq   qaratiladi,
ma’nolarini   hisobga   oigan   holda   so’zlar   (qushlar,   meva   va   sabzavotlar,   kiyimlar   va
hokazolarni   bildirgan   otlar)ni   guruhlash   ko’nikmasi   shakllantiriladi.Keyingi
bosqichda   otning   leksik   ma’nolari   va   grammatik   belgilari   ustida   maxsus   ishlanadi
(kim?fyoki   nima?   so’rog’iga   javob   bo’lishi,   shaxs,   narsani   bildirishi   tushuntiriladi).
O’quvchilar   kim?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   otlarni   nima?   so’rogfiga   javob   bo’lgan
otlardan   farqlashni,   ularni   so’roq   berish   bilan   ajratishni   o’rganadilar,   o’quvchilarda
mavhum grammatik tafakkur o’sa boradi, ularda atoqli otlarni bosh harf bilan yozish
ko’nikmasi shakllana boradi.2-sinfda otlaming leksik ma’nosi, atoqli va turdosh otlar
(atamasiz) haqidagi bilim chuqurlashtiriladi. 3-sinfda „Otlar, ya’ni otlarning birlik va
ko’plikda qo’llanishi" ustida ishlash jarayonida o’quvchilarda: 
1) birlik va ko’plikda qo’llangan otlaming ma’nosi va qo’shimcha orqali farqlash; 
2) birlikdagi oldan ko’plik shaklidagi va,aksincha, ko’plikdagi otdan birlik sondagi ot
hosil qilish;
3)   gapda   so’zlarning   bog’lanishini   hisobga   oigan   holda,   otlardan   nutqda   to’gfri
foydalana olish ko’nikmalari shakllantiriladi;
4-sinfda   ot   ustida   ishlashning   asosiy   vazifasi   fikr   bayon   qilishda   otning   kelishik
shakllaridan ongli foydalanish va kelishik qo’shimchalarini to’g’ri yozishga o’rgatish
hisoblanadi. 
Bu sinfda ot quyidagi izchillikda o’rganiladi: 
1) otlaming kelishiklar bilan turlanishi haqida tushuncha berish; 
2) ko’plikdagi otlaming turlanishini o’rgatish; 
14 3)   har   bir   kelishikning   xususiyatlarini   alohida   o’rganish   va   u   bilan   bogfliq   holda
kelishik qo’shimchalarining yozilishi haqida ko’nikma hosil qilish. 
Biror   mavzu   yoki   ma’lumotni   o’quvchilarga   qanday   usulda   yetkazib   berish   bu
o’qituvchining   pedagogik   mahoratidir.   O’z   ona   tilida   ravon   gapiradigan,   nutq
madaniyatiga   amal   qiladigan,   o’z   nutqining   sofligini   saqlay   oladigan   yoshlarni
tarbiyalash   har   bir   pedagogning   bosh   maqsadi   bo’lishi   kerak.   Otni   o’rganishga
tayyorlov  bosqichi   savod   o’rgatish  davriga  to’g’ri   keladi.  Bu  bosqichda   o’quvchilar
predmetlarni   va   ularni   nomi   bo’lgan   so’zlarni   farqlashga   o’rganadilar.   So’zning
leksik ma’nosi (har bir so’z ma’no bildirishi)ga e’tibori oshiriladi, ma’nolarni hisobga
olgan   holda   so’zlar   (qushlar,   meva   va   sabzavotlar   va   hokazolarni   bildirgan   otlar)ni
gruppalash   ko’nikmasi   shakllantiriladi.   So’zlarni   leksik   ma’nosi   asosida   gruppalash
mashqlari   otlarni   taqqoslash,   o’xshash   tomonlarini   aniqlash,   abstraklashtirish
ko’nikmasini   o’stiradi.   Shunga   qaramay,   gramatik   tushunchani   shaklantirish   uchun
o’quvchilar   so’zning   aniq   ma’nosini   bilmaydilar,   so’zning   leksik   ma’nosini   bilish
bilan   birgalikda   uning   grammatik   belgilarini   ham   o’zlashtirish   zarur.   Keyingi
bosqichda   otning   leksik   ma’nolari   va   grammatik   belgilari   ustida   maxsus   ishlanadi.
(kim   yoki   nima   so’rog’iga   javob   bo’lishi,   predmet   bildirishi   tushuntiriladi)
O’quvchilar   kim?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   otlardan   farqlashni   o’rganadilar.   Bu
bosqichda   ular   so’zlarni   so’roq   berish   bilan   farqlashni   bilib   oladilar,   bolalarda
mavxum grammatik tafakkur o’sib boradi. Bolalarda ko’pgina atoqli otlarni bosh harf
bilan yozish ko’nikmasi shaklanib boradi. 2-sinfda otlarning leksik ma’nosi, atoqli va
turdosh   otlar   haqidagi   bilim   chuqurlashtiriladi   va   sistemalashtiriladi   bolalar   otlarda
son   bilan   tanishtiriladi.   ―Otlar   tushunchasini   shakllantirish   uchun   shu   so’z
turkumiga   kiradigan   otlarni   asosiy   leksik   gruppalarga   ajratish,   barcha   otlarga   xos
bo’lgan belgilarni ko’rsatish, ularning nutqimizdagi rolini ochish muhim ahamiyatga
ega.   Shu   maqsadda   mavzuni   o’rganishga   bag’ishlangan   birinchi   darslardayoq
predmetlarni bildiradigan so’zlar sistemaga solinadi. Shu so’zlarning hammasi uchun
umumiy   bo’lgan   belgilar   aniqlanadi.   Bu   so’zlar   predmetlarni   bildirib,   kim?   yoki
nima? so’rog’iga javob bo’ladi. Dasturga ko’ra, boshlang’ich sinf o’quvchilarini sifat
15 va   boshqa   so’z   turkumlaridan   yasalgan   mavxum   ma’nodagi   (yaxshilik,   go’zallik,
ishonch, o’kinch kabi) otlar bilan tanishtirish talab etilmaydi. Ammo matnda uchrasa
va   o’quvchilar   qiziqib   so’rasalar,   otlar   bolalar   o’rgangan   belgilari   asosida   nima
so’rog’iga   javob   bo’lishi,   predmet   nomini   bildirishi   tushuntiriladi.   Otlarning   nutqda
katta ahamiyatga ega ekanini ko’rsatish uchun o’qituvchi o’qish kitobidan matn shu
so’zlarsiz   o’qishni   topshiradi.   O’quvchilar   matn   otlari   tushirib   qoldirilib   o’qiganda,
matn   mazmunini   tushunib   bo’lmasligini   anglaydilar.   Xulosa   chiqariladi:   ot
atrofimizni   o’rab   olgan   predmetlarning   nomi,   bu   so’zlarsiz   bir-birimizga   o’z
fikrimizni tushuntira olmaymiz.
       Boshlang ich sinflarda otni o’rganish vazifalar. ʻ
       1."Ot" haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish; 
              2.Kim?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   (shaxs   bildirgan)   otlardan   nima?   so’rog’iga
javob   bo’lgan   (narsa,   hayvon,   jonivor   va   boshqalarni   bildirgan)   otlarni   farqlash
ko’nikmasini hosil qilish; 
        3.Kishilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo’yilgan nomlar va
g е ografik nomlarni bosh xarf bilan yozish ko’nikmasini shakllantirish; 
       4.Otlarda son (otning birlik va ko’plikda qo’llanishi)bilan tanishtirish;
       5.Otlarni egalik qo’shimchalari bilan to’g’ri qo’llash ko’nikmasini shakllantirish;
           6.Otlarning k е lishiklar bilan turlanishi  va k е lishik qo’shimchalarining yozilishi
haqida   malaka   hosil   qilish.   Ot   gapda   boshqa   so’zlar   bilan   bog’langanda
qo’shimchalar bilan o’zgarishi ancha oldindan kuzatilib boriladi. Chunki, o’quvchilar
1-sinfdayoq   so’z   formalarining   o’zgarishi   bilan   amaliy   tanishadi,   ammo   ular   so’z
formasi   nimaligini   hali   bilmaydi.   Bolalar   k е yingi   sinfda   forma   yasovchi   (so’z
o’zgartuvchi)   qo’shimchalar   bilan   tanishadi,   bu   qo’shimchalar   gapda   so’zlarni
bog’lash uchun xizmat qilishi tushunib boradi. III sinfda ot ustida ishlashning asosiy
vazifasi fikr bayon qilishda otning k е lishik formalaridan ongli foydalanish va k е lishik
16 qo’shimchalarini   to’g’ri   yozishga   o’rgatish   hisoblanadi.   Bu   sinfda   ot   quyidagi
izchillikda o’rganiladi: 
  1. Otlarning k е lishiklar bilan turlanishi haqida tushuncha b е rish;
  2. Ko’plikdagi otlarning turlanishini o’rgatish; 
    3.   Har   bir   k е lishikning   xususiyatlarini   alohida   o’rganish   va   u   bilan   bog’liq   holda
k е lishik qo’shimchalarining yozilishi haqida ko’nikma hosil qilish.
II BOB.  SO’Z TURKUMLARINI O’RGATISHNING MOHIYATI
2.1.  Boshlang ich sinflarda so’z turkumlarini o’rganish bosqichlari.ʻ
«Zinapoya» usuli o’quvchilar ikki guruhga bo’linadi. So’ng xattaxtaga ma’lum
bir   shaklda   «zinapoya»   chiziladi.   Ma’lumki,   antonimlar   o’z   juftliklariga   ega.
17 Shundan   kelib   chiqib,   ushbu   juftlikning   bittasi   «zinapoya»   ga   yozib   qo’yiladi,
ikkinchisini   esa   guruhlardagi   o’quvchilarning   o’zlari   topadi,   ular   zinalardan   bosh
zinaga   chiqib   borishadi.   Bunda   o’quvchilarda   tezkorlik   talab   etiladi.   Chunki   qaysi
guruh   o’quvchilari   birinchi   bo’lib   bosh   zinaga   chiqsa,   ular   g’olib   bo’ladi.   Sinfda
nechta   o’quvchi   bo’lsa,zinalar   soni   shuncha   bo’ladi.   «Izohli   lug’at»   Buning   uchun
o’quvchilar   ikki   guruhga   bo’linadilar.1-guruh   ishtirokchilari   so’z   birikmasi,
frazeologik birikma yoki tasviriy ifodalarni aytadilar. 2-guruhdagi o’quvchilar esa 1-
guruhdagilar   aytgan   so’z   va   birikmalar   ma’nosini   tezkorlik   bilan   izohlab   beradilar.
Shartni   bajara   olmagan   guruh   mag’lub   hisoblanadi.   Bu   o’yin   quyidagicha   amalga
oshiriladi:   O’zbekning   shoh   taomi:   palov   Ertalabki   ovqatlanish:   nonushta   Ilonning
yog’ini yalagan: ayyor. Dala malikasi: makkajo’xori Aql gimnastikasi: shaxmat Tog’
malikasi:   archa   va   x.k.   Bu   o’yinlarni   ona   tili   darslarida   4-sinflarda   o’tkazish
maqsadga muvofiq. Bunday o’yinlar faqat bir mavzu doirasida cheklanib qolmay bir
qancha   mavzularda,   ko’proq   takrorlash   darslarida   o’tkazilishi   mumkin.   3-4-   sinfda
“So’z   turkumlari”   bo’limi   o’rganilayotganda   quyidagi   kabi   savollardan   foydalanish
mumkin:
 1. So’zlar nima uchun turkumlarga bo’linadi?
 2. Ot qanday qo’shimchalar bilan qo’llanadi?
 3. Egalik qo’shimchalari va ularning vazifasi nima? 
4. Kelishik qo’shimchalari vaular qanday vazifa bajaradi? 
5. Sifat va ot turkumining o’zaro qanday bog’liqligi bor?
 6. Ot bilan fe’lning o’zaro qanday bog’liqligi bor? 
7. Fe’llardagi zamon qo’shimchalari qanday ma’nolarni bildiradi? 
8.   Fe’llardagi   shaxs-son   qo’shimchalari   qanday   ma’nolarni   bildiradi?   va
hokazo. 
1-   savolda   o’quvchilar   quyidagi   javoblari   bilan   qatnashadilar:   -   So’zlar   turli
ma’nolarni bildiradi. - Ayrim so’zlar narsa ma’nosini bildiradi. - Ba’zi so’zlar shaxs
ma’nosini   bildiradi.   -   So’zlar   harakat   ma’nosini   ham   bildiradi.   -   So’zlar   belgi
ma’nolarini   bildiradi.   -   So’zlarni   ma’nolariga   ko’ra   turlarga   bo’lib   o’rgansak   oson
bo’ladi.   4-   sinfda   2-   savolga   quyidagicha   javob   berdilar:   -   Otlar   ko’plik
18 qo’shimchasini   oladi.   -   Otlar   –   lar   qo’shimchasini   oladi.   -   Otlar   ot   yasovchi
qo’shimchalarni   oladi.   -   Otlar   –   chi   qo’shimchasini   oladi.   -   Otlar   –   dosh
qo’shimchasini oladi va hokazo.
            Otlarning   egalik   qo’shimchasi   (   -im,-   ing,   -si,-   imiz,-   ingiz,-   lari)
qo’llangan   holatlari,   otlarning   kelishik   qo’shimchalari   bilan   ishlatilgan   holatlari
gaplar   tarkibida   ko’rsatildi   va   so’roqlari   yordamida   otlar   aniqlatildi.   O’quvchilarda
“Aqliy   hujum”   orqali   “Otlar   yana   boshqa   qo’shimchalar   bilan   ham   qo’llanar   ekan.
Ular qanday qo’shimchalar ekan?- degan qiziqish paydo bo’ldi. Shundan so’ng ularga
quyidagi   savollar   berildi:   -   Otlar   oladigan   qo’shimchalar   haqida   qanday
ma’lumotlarni   bilar   edingiz?   -   Ot   oladigan   qaysi   qo’shimchalarni   bilmas   ekansiz?
Ularni   bilishni   xohlaysizmi?   Ko’rinib   turibdiki,   o’qituvchining   savoli   –   o’quvchilar
bilish   qobiliyatlarini   boshqarish   vositasi.   Savollar   qaysi   ma’noda   yoki   vaziyatda
qo’llanishiga qarab, o’quvchilarni ilgarilab borishga, bilimlar sari intilishga undaydi,
ularni fikrlash darajasini oshiradi. O’quvchilar “ Aqliy hujum” orqali fikrlarning qadr
–qimmatini, umumiy tushunish va tasavvurni rivojlantirishga o’z hissasini qo’shishini
anglab   boradilar.   Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   qo’llaniladigan   interfaol
usullardan   biri   “Klaster”   usulidir.   Klaster   so’zi   bog’lam   ma’nosini
bildiradi.Klasterlardan   darsning   da’vat,   anglash   va   fikrlar   bosqichlarida   foydalanish
mumkin.   Bu   metod   turli   xil   g’oyalar   o’rtasidagi   aloqalar   tog’risida   fikrlash
imkoniyatini   beruvchi   tuzilma.   Bu   metod   mavzuning   o’quvchilar   tomonidan   puxta
o’zlashtirilishini   ta’minlaydi.   “   Klaster”   metodidan   o’quvchilar   bilan   yakka   tartibda
ishlash   va   guruh-guruh   bo’lib   ishlashda   foydalanish   mumkin.   Mazkur   metod
o’rganilayotgan   til   hodisasini   umumlashtirish   va   ular   o’rtasidagi   aloqalarni   toppish
imkoniyatini   yaratadi.   “Klaster”   da   sinf   yozuv   doskasiga   yoki   katta   varaqqa   kalit
so’zlar,   so’z   birikmalari   yoki   gaplar   yoziladi   va   kalit   so’zlar   til   hodisasining
aloqadorligiga   qarab   bog’lab   boriladi.   Klaster   tuzishda,   agar   u   doska   yoki   katta
varaqda   sinf   jamoasi   bilan   bajarilayotgan   bo’lsa,   barcha   o’quvchilarning   ishtirok
etishi   shart.   Masalan,   so’z   turkumlarini   o’rganishda   tarmoqlash   usulidan
foydalanilganda   o’quvchilarda   darsga   bo’lgan   qiziqishi   kuchayadi.   Tarmoqlash
usulidan   3-sinfda   “So’z   turkumi”   tushunchasini   hosil   qilishda   foydalanish   mumkin.
19 Bunda o’quvchilarga quyidagi savolni beriladi: - So’zlarni ma’nolariga ko’ra qanday
turlarga bo’lib o’rganiladi? Ularning javobini doskaga yozib boriladi.
Shundan so’ng shaxs va narsa bildirgan so’zlar ot; belgi bildirgan so’zlar sifat;
harakat   bildirgan   so’zlar   fe’l;   miqdor   bildirgan   so’zlar   son   degan   atama   bilan
tanishtirildi   va   yuqoridagi   so’zlar   tarmoqqa   kiritildi.   -O’ylang   ot,   sifat,   fe’l,   sonni
bitta so’z bilan nima deb nomlash mumkin? So’z turkumlari mavzusi bo’yicha klaster
tuzishdan   mavzuni   o’rganmasdan   oldin   foydalanish   o’quvchilarni   yangicha   fikr
yuritishga   undaydi.   Metodist   olimlar   aytganidek,   klasterni   mavzuni   o’rganishni
boshlash jarayonida tuzish “ bilimlarga yetib borish strategiyasi”  ekanini  isbotlaydi.
4-  sinfda “ So’z turkumlari” bo’limi yuzasidan umumlashtiruvchi  takrorlash darsida
“Zig-   zag”   metodi   ham   yaxshi   samara   berdi.   Sinf   jamoasini   kichik   guruhlarga
bo’ldik.   Har   bir   jamoada   oltitadan   o’quvchi   bo’ldi,   har   bir   guruhda   boshqaruvchi
belgilandi.   U   jamoasi   tomonidan   aytilgan   fikrlarni   to’ldiradi   va   sistemaga   soladi.
Guruhlarga   ajratishda   rangli   doirachalardan   foydalandik.   Bir   xildagi   doiracha   olgan
bolalar bir stol atrofida birlashdilar. Bunda kuchlarning teng bo’lishiga e’tibor berdik.
 1- guruh uchun:
1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz? 
2.   Ot   so’z   turkumidagi   so’zlarga   qaysi   qo’shimchalar   qo’shiladi?   Otga
qo’shiladigan qo’shimchalarning vazifalarini ayting. 
2- guruh uchun:
 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz? 
2.   Otning   belgilarini   bildiradigan   so’z   turkumi   qaysi?   U   otning   qanday
belgilarini bildiradi? 
3- guruh uchun:
 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz? 
2.   Ot   ,   sifat,   fe’l   yasovchi   qo’shimchalarni   klasterda   ifodalang   va   ularni
misollar bilan tushuntiring.
 4- guruh uchun. 
1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz?
20   2.   Ot,   sifat,   fe’l   yasovchi   qo’shimchalarni   klasterda   ifodalang   va   ularni
Misollar bilan tushuntiring. 
5- guruh uchun:
 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz? 
2.   Son   so’z   turkumining   xususiyatlarini   klasterda   ifodalang.   Sonlar   nimaning
miqdori va tartibini bildiradi? 
    O’quvchilarning jamoasi vazifani bajarib bo’lishgach, guruhlar almashtirildi,
ya’ni   boshqaruvchi   guruhidagi   o’quvchilarni   ikkita   va   bitta   qilib  boshqa   guruhlarga
tarqatdi.   Yangi   tuzilgan   jamoada   har   bir   guruh   vakili   tartib   bilan   o’z   bilganlarini
boshqalarga   tushuntirib   berdi.   Shundan   so’ng   o’rganilganlar   yuzasidan   taqdimot
bo’ldi.   O’qituvchi   savollar   yordamida   sinf   o’quvchilarining   bilimlarini   aniqlaydi.   “
Kim   ko’p   eslab   qoladi   ?”   deb   nomlagan   holda   o’tkazish   mumkin.   Bu   diktantning
maqsadi   xotirani   ishga   solish   va   imloviy   ko’nikmalarni   shakllantirishdir.   Bunda
o’qituvchi   har   bir   gapni   bir   marta   o’qiydi.   O’quvchilar   yodida   qolganlarini
yozadi.O’qituvchi bir oz pauzadan so’ng ikkinchi gapni o’qiydi. O’yin – diktantning
materiali   sifatida   so’z   olinishi   ham   mumkin.   Unda   ham   o’qituvchi   3   ta   so’zni
birdaniga o’qiydi va 10 – 15 soniya pauza qilinadi.O’quvchi eslab qolganini yozadi.
Keyin yana uch so’z o’qib beriladi. Bunday tipdagi o’yin lug’at diktantiga 1 – sinfda
5 – 8, 2 – sinfda 8 – 10, 3 – sinfda 10 – 12, 4 –sinfda 12 – 15 so’z olinadi. Diktant
yozib   bo’lingach,   har   bir   o’quvchi   diktantidagi   so’zlar   sonini   sanaydi.   O’qituvchi
oldindan diktantning to’liq matnini yozib, ustini bekitib qo’ygan bo’ladi.O’quvchilar
diktantini   tekshirayotganda   uning   ustini   ochib   qo’yadi.   O’quvchilarning   bahosi
tushirib   qoldirgan   so’zlar   soniga   qarab   pasaytiriladi.   O’quvchilar   diktantni   yozib
bo’lishgach,   o’rganilgan   mavzulardan   kelib   chiqib   topshiriqlar   berilishi   mumkin.
Masalan,   “   So’zlardagi   unlilarning   tagiga   chizing   “,   “   Ajratib   ko’rsatilgan   so’zga
ma’nodosh   so’z   toping   “,   “   Shu   so’zlar   ishtirokida   gap   tuzing   “,   “   Gap   tuzing   va
tuzgan   gaplaringizning   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarini   aniqlang,   tagiga
tegishlicha   chizing   “   kabi.   Dastlabki   paytlarda   ohangdosh   so’zlardan   foydalanish
lozim ( ustun, tutun, osmon, somon kabi ). Bu o’yinni dastlabki paytlarda “ Eslab qol
“   deb   nomlash   mumkin.   Diktant   yuzasidan   o’quvchilar   bilan   quyidagi   savollar
21 asosida   suhbat   o’tkazish   mimkin.   Inson   qancha   so’zni   xotirada   saqlab   qola   oladi   ?
Nima   uchun   birov   so’zlarni   ko’p   eslab   qoladi,   boshqa   birovlar   kam   so’zni   eslab
qoladi.   Suhbatdan   so’ng   o’quvchilarga   ko’cha,   daryo,   shahar,   kishilarning   ismi,
badiiy   asar   nomlarini   eslab   qolishga   harakat   qilishlari   aytildi.   Shundan   so’ng
o’quvchilarning o’zlari  bu diktantni  yozdirishni  talab qila boshlaydilar.  Ko’rinadiki,
boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   turli   xil   interfaol   metodlari   va   texnika
vositalaridan   unumli   foydalanish   mumkin   bo’ladi.   Bularning   barchasi   darsning
samaradorligini oshirishga xizmat qiladi.
2.2. O tlarning kelishiklar bilan turlanishi.
        Kelishiklar   sintaktik   kategoriya   hisoblanadi.   Kelishik   otlarning   gapda
boshqa   so’zlar   bilan   munosabatini   ifodalaydi.   Demak,   kelishiklarni   o’rgatishda
o’quvchilarning   gapda   so’zlarning   bog’lanishini   bilishlari   nazarda   tutiladi.
Kelishiklar   ustida   ishlashni   o’quvchilar   gapda   ma’no   va   grammatik   tomondan
bog’langan   so’zlarni   (so’z   birikmalarini)   ajratishga   o’rganganlaridan   so’ng
boshlanadi.   Kelishiklar   ustida   ishlash   gapda   so’zlarning   bog’lanishi   ustida   ishlash
hamdir. Kelishiklarni bilish uchun o’quvchi  ot gapda qaysi  so’z bilan bog’langanini
aniq  bilishi   kerak.  Ot   gapda   boshqa   so’zlar   bilan   bog’langanda   qo’shimchalar   bilan
o’zgarishi   ancha   oldindan   kuzatib   boriladi.   Aslida   o’quvchilar   1-sinfdayoq,   so’z
shakllarining   o’zgarishi   bilan   amaliy   tanishadilar ,   ammo   ular   so’z   shakli   nimaligini
hali   bilmaydilar.   O’quvchilar   keyingi   sinfda   shakl   yasovchi   (so’z   o’zgartuvchi)
qo’shimchalar   bilan   tanishadilar,   bu   qo’shimchalar   gapda   so’zlarni   bog’lash   uchun
xizmat qilishini tushunadilar.
22 4-sinfda ot ustida ishlashning asosiy vazifasi fikr bayon qilishda otning kelishik
shakllaridan ongli foydalanish va kelishik qo’shimchalarini to’g’ri yozishga o’rgatish
hisoblanadi.
Bu sinfda ot quyidagi izchillikda o’rganiladi:
1) otlarning kelishiklar bilan turlanishi haqida tushuncha berish;
2) ko’plikdagi otlarning turlanishini o’rgatish;
3)   har   bir   kelishikning   xususiyatlarini   alohida   o’rganish   va   u   bilan   bog’liq
holda keli shik qo’shimchalarining yozilishi haqida ko’nikma hosil qilish.
Otlarning kelishik qo’shimchalari bilan o’zgarishi – turlanish haqida tushuncha
berish   bilan   o’quvchilarga   kelishik   qo’shimchalari   gapda   so’zlarni   bog’lash   uchun
xizmat qilishi, o’zbek tilidagi olti kelishik, ularning nomi, so’roqlari, qo’shimchalari
va joylashish tartibi tushuntiriladi.
O’quvchilar   turlanish   bilan,   kelishiklarning   mohiyatidan   kelib   chiqib   gapni
tahlil qilish jarayonida tanishtiriladi, gapning asosi (ega va kesim) va so’z birikmalari
ajratiladi.   Ular   gapda   bir   otning   boshqa   har   xil   so’zlar   bilan   shakl   yasovchi
qo’shimalar   (ning,   -ni,   -ga,   -da,   -dan)   yordamida   bog’lanishini   kuzatadilar,   bu
qo’shimchalar   kelishik   qo’shimchalari   ekanini,   otlarning   kelishik   qo’shimchalari
bilan   o’zgarishi   turlanish   deyilishini   bilib   oladilar.   Bolalarga   kelishiklarning
joylashish   tartibi,   so’roqlari   va   bosh   kelishikdan   boshqa   kelishiklarning   aniq
qo’shimchalari   mavjudligi   darslikda   berilgan   jadval   yordamida   tushuntiriladi.   Bosh
kelishikdagi   ot  gapda  ega  vazifasida,  boshqa  kelishikdagi  otlar  esa   ikkinchi   darajali
bo’lak vazifasida kelishi bilan ham tanishtiriladi.
O’quvchilar   o’zlashtirgan   grammatik   bilimlarini   imloni   o’zlashtirishda
foydalana   olishlari   uchun   ishni   bajarishda   izchillikka   katta   ahamiyat   beriladi.
Bajarilgan ish yozib boriladi: o’quvchilar avval gapda ot bog’langan so’zdan shu otga
23 savol   beradilar   va   savolni   qavs   ichiga   yozadilar;   keyin   so’roqqa   qarab   kelishikni
aniqlaydilar. Masalan,   o’qidi   (nimani?) – kitobni,   tushum kelishigi). Ular buni yaxshi
o’zlashtirganlaridan so’ng, mashq tez bajariladi, yozish talab etilmaydi.
Ko’plikdagi   otlarnnng   turlanishini   o’rganishda   nutqda   ko’plikdagi   otlardan
to’g’ri   foydalanish   ko’nikmasini   takomillashtirish   maqsadi   ko’zda   tutiladi.
O’quvchilar   suhbat   yordamida   bosh   kelishikdagi   otning   so’rog’ini   va   bitta   shaxs,
narsani bildirishni aytadilar, (nima? –   kitob,   kim? –   o’quvchi);   o’qituvchi agar   shu ot
ikki   va   undan   ortiq ,   shaxs   yoki   narsani   bildirsa,   qanday   so’roqqa   javob   bo’lishini,
qaysi   kelishikni   bildirishini   so’raydi,   ular   qinalmay   javob   beradilar   (nimalar?
–   kitoblar,   kimlar?   –   o’quvchilar).   Xulosa   chiqariladi:   ko’plikdagi   otlar   bosh
kelishikda   nimalar?   yoki   kimlar?   so’rog’iga   javob   bo’ladi.   O’quvchilar   otlarning
kelishiklar bilan turlanishi jadvalidan foydalanib, shu otlarni ko’plikda turlaydilar va
ko’plik qo’shimchasi doim kelishik qo’shimchasidan oldin qo’shilishini, so’roqlarini
bilib oladilar.
Har   bir   kelishikni   alohida   o’rganishnipg   vazifasi   kelishikni   o’rganish   bilan
bog’liq holda kelishik qo’shimchalarining yozilishi  haqidagi  malakani  shakllantirish
va   o’quvchilarning   kelishiklar   bilan   turlangan   otlardan   ongli   foydalanishlariga
erishish hisoblanadi.
Kelishiklarni   bilib   olish   maqsadida   so’roqlardan   foydalaniladi.   Buning   uchun
o’quvchilar,   birinchidan,   so’roqni   otning   yakka   o’ziga   emas,   balki   gapda   ot   ma’no
tomondan   bog’langan   so’zdan   shu   otga   berishni   o’rganishlari,   ikkinchidan,
kelishiklarning   so’roqlarini   yaxshi   bilishlari   zarur.   Kelishiklarni   o’zlashtirishda
gapning   asosini   aniqlagach,   gapda   o’zaro   bog’langan   so’zlarni   (so’z   birikmalarini)
belgilash, ot bog’langan so’zni topish, so’roq berib, qaysi kelishik bilan turlanganini,
birlik   yoki   ko’plikda   qo’llanganini   aniqlash   izchilligida   ishni   uyushtirish   maqsadga
muvofiq   (Masalan,   Alisher   Nodirni   kinoga   taklif   qildi .   Gap   Alisher   haqida   aytilgan.
(Kim?)   Alisher   –   ega   (bosh   kelishikda,   birlik);   Alisher   (nima   qildi?)   –   taklif   qildi   –
24 kesim;   taklif   qildi   (kimni?)   –   Nodirni   (ot,   tushum   kelishigida,   birlik);   taklif
qildi   (nimaga? yoki qaerga?) –   kinoga   (ot, jo’nalish kelishigida, birlik).
Kelishiklarning   xususiyatlarini   o’rganishga   qulaylik   yaratish   uchun   har   bir
kelishikni quyidagi umumiy reja asosida o’rganish maqsadga muvofiq:
1. Kelishikning grammatik ma’nosi.
2. So’roqlari.
3. Qo’shimchasi.
4. Gapdagi vazifasi.
Kelishiklarni shu tarzda o’rganish ularni o’zaro taqqoslashni yengillashtiradi va
ongli o’zlashtirishni ta’minlaydi.
Bir   kelishik   o’zining   muhim   belgilari   (ma’nosi,   so’rog’i,   qo’ shimchasi,
sintaktik   vazifasi)   bilan   boshqa   kelshiklardan   farqlanadi.   Muayyan   bir   kelishikdagi
otdan ongli foydalanish va kelishik qo’shimchalarini to’g’ri yozish uchun o’quvchilar
kelishik larning   muhim   belgilarini   puxta   o’zlashtirishi   talab   etiladi,   shuning   uchun
ham   kelishiklarning   muhim   belgilarini   o’zlashtirib,   bir   kelishikni   ikkinchisidan
farqlash ko’nikmasini shakllantirishga katta o’rin beriladi.
Bosh kelishikning xususnyatlarini o’rganish bilan otning keli shik qo’shimchasi
yo’q   holati   bosh   kelishik   ekani,   bosh   kelishikdagi   ot   boshqa   so’zni   o’ziga   tobe
qilishi ,   kim?,   kimlar?,   nima?,   nimalar?   so’roqlariga   javob   bo’lishi,   gapda   ega
vazifasida kelishi haqida o’quvchilarda ko’nikma hosil qilinadi; lug’atlarda otlar bosh
kelishik shaklida berilishi va bosh shakl hisoblanishi, ba’zan egalik qo’shimchasi olib
qo’llanishi bilan tanishtiriladi.
O’quvchilar   qaratqich   va   tushum   kelishigini   farqlashda   qiynaladilar,   bir
qo’shimcha   o’rniga   ikkinchisini   ishlatadilar.   Bu   kelishiklarning   xususiyatlarini
25 o’rganishda   bunday   qiyinchilikning   oldini   olish   va   o’quvchilarda   kelishiklardan
to’g’ri   foydalanish   ko’nikmasini   hosil   qilish   maqsadi   ko’zda   tutiladi.   Bu   maqsadga
erishish   uchun   bu   ikki   kelishikning   ma’nosi,   so’roqlari,   qo’shimchasi   va   gapdagi
vazifasi taqqoslanadi va suhbat asosida xulosa chiqariladi.
Qaratqich   kelishigida   turlangan   ot:   1)   qarashlilik   ma’nosini   bildirib,   gapda
boshqa   otga   bog’lanadi,   u   bog’langan   ot   egalik   qo’shimchasi   bilan
qo’llanadi   (o’quvchining   daftari,   gulning   bargi   kabi);   2)   kim(lar)ning?,
nima(lar)ning?,   ba’zan   qaerning?   so’roqlariga   javob   bo’ladi;   3)   -ning   qo’shimchasi
bi lan qo’llanadi; 4) gapda ikkinchi darajali bo’lak vazifasida keladi.
Tushum   kelishigida   turlangan   ot:   1)   harakatni   o’ziga   olgan   shaxs,   narsa
ma’nosini   bildiradi,   gapda   doim   fe’lga   bog’lanadi   (vazifani   bajardim,   kitobni
o’qidi   kabi);   2)   kim(lar)ni?,   nima(lar)ni?   ba’zan   qaerni?   so’roqlariga   javob   bo’ladi;
3)   -ni   qo’ shimchasi   bilan   qo’llanadi;   4)   gapda   ikkinchi   darajali   bo’lak   vazifasini
bajaradi.
O’quvchilarning   bu   ikki   kelishik   qo’shimchasidan   nutqda   to’g’ri   foydalanish
va ularni to’g’ri yozish haqidagi bilimini takomillashtirish uchun gapda otning qaysi
so’z bilan bog’langanini aniqlash, so’roqlar o’rniga gapning mazmuniga mos so’zni
kelishik   bilan   turlab   qo’yish,   tushirib   qoldirilgan   kelishik   qo’shimchalaridan   mosini
qo’yib ko’chirish, tanlab ko’chirish mashqlaridan, saylanma va eslatish diktantlaridan
ko’proq foydalaniladi.
  Boshlangich   sinflar   dasturiga   ko’ra,   o’quvchilarni   qaratqich   va   tushum
kelishigida otning belgisiz qo’llanishi bilan tanishtirish tavsiya etilmaydi.
O’quvchilar jo’nalish kelishigining xususiyatlari bilan tanishtirilgach, jo’nalish
kelishigi   qo’shimchasining   yozilishi   tushuntiriladi:   a)   oxiri   jarangsiz   undosh   tovush
bilan tugagan so’zlarga jo’nalish kelishigi qo’shimchasi   -ga   qo’shilganda talaffuzda   -
ka   eshitilishi, ammo aslicha yozilishi   sinfga, ishga, SHavkatga   kabi so’zlarni tovush-
harf tomonidan tahlil   qilish bilan tushuntiriladi ; b) o’quvchilar   “Mehnat yetkazar har
26 tilakka”   kabi   gapni   o’qib,   tilak   so’zining   o’zgarishini   kuzatadilar;
gapdagi   tilakka   bog’langan   so’zni   topadilar   va   shu   so’zdan   otga   so’roq
beradilar   (etkazar   (nimaga?)   tilakka);   bu   jo’nalish   kelishigining   so’rog’i   ekanini
aytadilar;   tilakka   so’zi   so’z   tarkibiga   ko’ra   tahlil   qilinadi   va   tilak   –   o’zak,   -
ka   qo’shimcha   ekani   aniqlanadi;   so’ng   uni   tovush-harf   jihatidan   tahlil   qilinib,
o’zakning   oxiri   -k   undoshi   bilan   tugagani,   qo’shimcha   ham   k   undoshi   bilan
boshlanishi   aniqlanadi.   Suhbat   usuli   bilan   xulosa   chiqariladi:   jo’nalish   kelishigi
qo’shimchasi   oxiri   k   undoshi   bilan   tugagan   otlarga   -ka   shaklida   qo’shiladi.   “Baliq
qarmoqqa   ilindi”   gapidagi   qarmoqqa   so’zi   ustida   ham   yuqoridagi   kabi   ishlanadi.
Xulosani o’qituvchi rahbarligida o’quvchilarning o’zlari chiqaradilar: oxiri   q   undoshi
bilan tugagan otlarga jo’nalish kelishigi qo’shimchasi   -qa   shaklida qo’shiladi.
O’quvchilar o’rin-payt kelishigining xususiyatlari bilan tanishtirilgach, kelishik
qo’shimchasi   -da   ning   -ta   bo’lib   eshitilsa   ham   -da   shaklida   yozilishi   tushuntiriladi.
Ba’zi   o’quvchilar   o’rin-payt   kelishigi   o’rniga   jo’nalish   kelishigi   qo’shimchasini
ishlatib, xatoga yo’l qo’yadilar. Bunday xatoning oldini olish uchun o’quvchilar bilan
fe’ldan   jo’nalish   va   o’rin-payt   kelishigida   qo’llangan   otga   so’roq   berib,   so’z
birikmasini   topishni   ko’proq   mashq   qilish   va   kelishiklarning   so’rog’i   va   ma’nosiga
qarab farqlashga o’rgatiladi. Masalan,   bordi   (qaerga?) – maktabga,   bo’ldi   (qaerda?) –
maktabda;   oldim   (kimga?) – ukamga,   ko’rdim   (kimda?) – ukamda.
O’quvchilar   chiqish   kelishigining   xususiyatlari   bilan   ham   reja   asosida
tanishtirilib , ularga kelishik qo’shimchasining yozilishi tushuntiriladi.
Kelishiklar   haqidagi   malakani   shakllantirish   ustida   ishlashning   samaraliligini
ta’minlaydigan   shartlar,   birinchidan,   maqsadga   muvofiq   mashq,   tanlash,   mashq
materialini   asta   murakkablashtirib   borish   bilan   o’quvchilarning   mustaqqlligini
oshirish,   ikkinchidan,   imloni   grammatik   bilimni   takomillashtirib   borish   va
o’quvchilarning nutqini o’stirish bilan bog’lab o’rgatishdir.
SHunday   qilib,   boshlang’ich   sinflarda   ot   yaxlit   holda   o’rganiladi   va   uni
o’rganish   o’quvchilar   shu   so’z   turkumining   belgilarini,   vazifasini   o’zlashtirishiga,
27 shuningdek,   ularda   kelishik   qo’shimchalarini   to’g’ri   yozish   ko’nikmasini
shakllantirishga qaratiladi.
2.3.  Ot gapda boshqa so’zlar bilan bog’lanishi
Ot larning egalik qo’shimchalari bilan o’zgarishini o’rganish. Otlarning egalik
qo’shimchalari   bilan   o’zgarishi   4-sinfda   o’rganiladi,   bu   mavzuni   o’zlashtirish
boshlang'ich   sinf   o’quvchilari   uchun   murakkab   hisoblanadi,   chunki   mavzu
o’rganilgunga qadar, o’quvchilar „shaxs" tushunchasi bilan tanishtirilmagan, kishilik
olmoshlarini hali  o’rganmagan bo’ladilar. O’quvchilarga egalik qo’shimchasi  shaxs,
narsa   birlik   va   ko’plikdagi   uch   shaxsdan   biriga   taalluqli   ekanini   bildirishini
tushuntirish   qiyin.   Shularni   hisobga   olib,   o’quvchilarni   otlarning   egalik
qo’shimchalari  bilan  qo’llanishini  o’rgatishda o’qituvchi  ishni  sarlavhadagi  „egalik"
so’zining   leksik   ma’nosini   tushuntirishdan   boshlashi   maqsadga   muvofiq:   Xususan,
„egalik" so’zi ega bo’lish, qarashlilik, tegishlilik, oidlik ma’nolarini bildiradi, egalik
qo’shimchasi  deganda   biror  narsaga   ega  bo’lishni,   shu  narsa   tegishli,  shu   narsaning
egasi   ekanini   bildiradigan   qo’shimchalar   nazarda   tutilishi   misollar   asosida
tushuntiriladi.   Otlar   egalik   qo’shimchalari   bilan   qo’llanadi.   Otga   qo’shilgan   egalik
qo’shimchasi   shu   ot   ifodalagan   shaxs,   narsaning   kimgadir   qarashli   ekanini,   shu
narsaning   egasi   ekanini   bildiradi.   Masalan,   Mening   kitob   im   juda   qiziqarli   ekan   .
Sening   kitob   ing   ham   qiziqarlimi?   Ra’noning   kitob   i   ham   qiziqarli   edi   .   Kitobim,
kitobing,   kitobi   so’zlari   so’z   tarkibiga   ko’ra   tahlil   qilinadi   va   o’quvchilar   kitob   -
o’zak,   -im,   -ing,   -i   qo’shimcha   ekanini   aniqlaydilar.   O’qituvchi   kitob   va   kitobim
so’zlarini   taqqoslashni,   -im   qo’shimchasining   ma’nosi   haqida   o’ylab   ko’rishni
topshiradi,  muammoli   vaziyat   yaratadi;   o’quvchilar  qo’shimchaning  ma’nosi  haqida
fikr yuritadilar, ammo kitobim so’zining ma’nosiga (mening
kitobim   —   kitob   meniki)   tushunsalar   ham,   fikrlarini   shakllantirib   aytib
berolmaydilar.  O’qituvchi   qisqa  tushuntiradi:  –  Tilda  uchta shaxs  mavjud:  I   shaxs  -
so’zlovchi;   II   shaxs   –   tinglovchi;   III   shaxs   -   o’zga.   Hozir   men   sizga   so’zlayapman,
tushuntiryapman,   demak,   men   -   so’zlovchi,   hozir   siz   meni   tinglayapsiz,   demak,   siz
(sen)   tinglovchi,   hozir   tinglashga   qatnashmayotganlar   ham   bor,   u   (ular)   -   o’zga
28 hisoblanadi.   Siz   otlar   birlik   va   ko’plik   sonda   qo’llanishini   bilasiz.   Ma’lumki,   biror
narsa   bir   shaxsga   yoki   ikki   va   undan   ortiq   shaxsga   tegishli   bo’lishi   mumkin.   Mana
shu ma’nolarni, ya’ni biror shaxs va narsaning birlik yoki ko’plikdagi uch shaxsdan
biriga qarashli ekanini otga qo’shilgan egalik qo’shimchalari bildiradi. Qisqa xulosa
chiqariladi:  otlarga qo’shilgan -(i)m, -(ing), -i, -(i)miz, - (i)ngiz, -lar  qo’shimchalari
egalik   qo’shimchalari   sanaladi.   Egalik   qo’shimchalari   tegishlilik,   egalik   ma’nosini
bildiradi.   Egalik   qo’shimchalari   otlarga   ikki   variantda   qo’shiladi.   So’z   oxiri   unli
hamda   undosh   tovush   bilan   tugagan   otlar   so’z   tarkibiga   ko’ra   tahlil   qilinadi,
qo’shimchalar taqqoslanadi, suhbat asosida xulosa chiqariladi: oxiri unli tovush bilan
tugagan   otlarga   -m,   -ng,   -si,   -miz,   -ngiz,   -si   egalik   qo’shimchalari,   oxiri   undosh
tovushlar   bilan   tugagan   otlarga   -im,   -ing,   -   i,   -imiz,   -ingiz,   -i   egalik   qo’shimchalari
qo’shiladi.   Shundan   so’ng   o’quvchilar   „Ona   tili"   darsligidagi   grammatik   qoidani
o’rganadilar,   jadvalni   tahlil   qiladilar.   O’quvchilarga   egalik   qo’shimchalari   haqidagi
ko’nikmani   shakllantirish   uchun   matndan   egalik   qo’shimchasi   bilan   qo’llangan   otni
topish, uni tarkibiga ko’ra
tahlil   qilib,   egalik   q o’ shimchasining   shaxs   sonini   aniqlash,   matnda   berilgan
otga   tushirib   qoldirilgan   egalik   q o’ shimchasini   q o’ shish,   narsa   qaysi   shaxs   yoki
shaxslarga   qarashli   ekanini   aytish   kabi   mashqlardan   foydalaniladi.   Egalik
q o’ shimchasi   ustida   ishlash   bu   bilan   tugamaydi.   Otlarning   kelishiklar   bilan
turlanishini   o’ rganish   jarayonida   egalik   q o’ shimchasi   bilan   q o’ llangan   ot   qaratqich
kelishigida kelgan boshqa ot  bilan (kitobning muqovasi, Rahimning kitobi), kishilik
olmoshlarining   kelishiklar   bilan   turlanishini   o’ rganish   jarayonida   esa   egalik
q o’ shimchasi bilan kelgan ot qaratqich kelishigidagi kishilik olmoshi bilan bog'lanib,
s o’ z birikmasi hosil qilishi haqida bilim beriladi. Ot larning k elishik q o’ shimchalari
bilan   q o’ llanishini   o’ rgat   ish.   Kelishiklar   sintaktik   kategoriya   hisoblanadi.   Kelishik
otlarning   gapda   boshqa   s o’ zlar   bilan   munosabatini   ifodalaydi.   Demak,   kelishiklarni
o’ rgatishda  o’ quvchilarning gapda s o’ zlaming bog'lanishini bilishlari nazarda tutiladi.
Kelishiklar   ustida   ishlashni   o’ quvchilar   gapda   ma’no   va   grammatik   tomondan
bog'langan   s o’ zlarni   (s o’ z   birikmalarini)   ajratishga   o’ rganganlaridan   s o’ ng
29 boshlanadi.   Kelishiklar   ustida   ishlash   gapda   s o’ zlarning   bog'lanishi   ustida   ishlash
hamdir.   Kelishiklarni   bilish   uchun   o’ quvchi   ot   gapda   qaysi   s o’ z   bilan   bog'langanini
aniq   bilishi   kerak.   Ot   gapda   boshqa   s o’ zlar   bilan   bog'langanda   q o’ shimchalar   bilan
o’ zgarishi   ancha   oldindan   kuzatib   boriladi.   Aslida   o’ quvchilar   1-   sinfdayoq   s o’ z
shakllarining   o’ zgarishi   bilan   amaliy   tanishadilar,   ammo   ular   s o’ z   shakli   nimaligini
hali bilmaydilar.
XULOSA
Xulosa   qilib   shuni   aytishim   joizki,   boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   va   o’qish
savodxonligi   darsining   o’tilishi   katta   ahamiyatga   ega.   O’quvchilarning   o’qib
tushinishi,   tinglab   tushinish,   yozish   savodxonligini,   og’zaki   va   yozma   shaklda
fikrlarini   yetkazib   berishga   bog’liqli   so’z   boyligini   boyitishga,   to’g’ri   va   ifodali
o’qishga o’rgatish bilan birga ularda kitobxonlik va nutq madaniyatini shakllantirish,
mustaqil   fikrlashi,   o’z   fikrini   tortinmasdan   yetkazib   berishi   uchun   yordam
beradi.Albatta,   bunday   bilim   va   ko’nikmalarning   boshlang’ich   sinf   davridayoq
shakllanib   borishi,   ertangi   kuni   o’zi   va   mamlakatimiz   uchun   foydali   kasb   egasi
bo’lishiga   yo’naltiradi.   Shuning   uchun   ham,   biz,   bo’lajak   boshlang’ich   sinf
o’qituvchilari o’z mutaxassisligimizni chuqur o’rganib, ertangi yosh avlodga chuqur
bilim   berib,   qiziqishlaridan   kelib   chiqib,   to’g’ri   yo’lga   boshlashimiz   va   kelajakda
yurtmizga foydali mutaxassis bo’lib yetishishiga sababchi bo’lmog'imiz darkor.
30     Mamlakatimizda ijtimoiy sohadagi o’zgarishlar va intellektual salohiyatning
oshib   borishi   zamonaviy   bilimlarning   egallanishiga   turtki   bo’ladi.   Ta’lim-tarbiya
sohasidagi  innovasion o’zgarishlar va ularni zamonamizning yangi ilg’or talablariga
javob   beradigan   darajaga   olib   chiqish   muhim   vazifa   va   maqsadlardan   biribir.   Bu
borada “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” ning qabul qilinishi va to’plangan tajribani
tahlil   qilish,   umumlashtirish   asosida   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishda   zamonaviy   axborot   texnalogiyalaridan   foydalanishga   e’tibor
qaratilmoqda.   Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   jamiyatning   barcha
jabhalari,   xususan,   ta’lim   tizimida   zamonaviy   axborot   texnalogiyalaridan   keng
foydalanishni   yo’lga   qo’yishga   qaratilayotgan   e’tibor   samarasi   o’laroq,   bugun
jamiyatning   barcha   sohalari   va   xalqimiz   turmush   tarziga   kompyuter   texnalogiyalari
chuqur kirib borayapti. Jamiyat hayotiga kompyuterning keng miqiyosda kirib kelishi
fuqarolarga   axborot   olishga   bo’lgan   imkoniyatlar   eshigini   ochib   berdi.   Tobora
shakllanib borayotgan kompyuter  texnologiya axborotni  yetkazish  va qabul  qilishda
yangi munosabatlarni vujudga keltiradi, fikrlashning yangi turini hosil qiladi. Ta’lim-
tarbiya   jarayonida   qo’llaniladigan   axborot   vositalaridan   texnikalar   alohida
ahamiyatga   egadir.   Texnika   “Inson-kompyuter”   interaktiv   (dialogik)   muloqotning
yangi   takomillashgan   pog’onasi   bo’lib,   bunda   foydalanuvchi   juda   keng   va   har
taraflama   axborot   oladi.   Texnika   vositalari   asosida   o’quvchilarga   ta’lim   va   tarbiya
berish   hozirgi   kunning   dolzarb   masalasidandir.   Texnika   vositalari   uning   mazmun-
mohiyati,   kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilar   bilan   olib   boriladigan   dars   undan
foydalanish   metodikasi,   multimediali   didaktik   o’yinlardan   foydalanish   usullari   ,
tavsiyalar, amaliy ma’lumotlar muhimdir. Mazkur texnika vositalaridan foydalanish,
o’sib   kelayotgan   yosh   avlodni   intellektual   salohiyatli   hamda   faol   shaxs   qilib
tarbiyalash   uchun   zamin   yaratish,   ijtimoiy,   iqtisodiy,   ma’naviy,   aqliy,   axloqiy
xislatlarini shakllantirishga ko’maklashishdir.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
 1. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” // Barkamol 
avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. T.: Sharq, 1998. –b. 57.
2. Safo O. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.: O’qituvchi.
 3. T.G'afforov va boshqalar Ona tili 1-sinf,, T.:“Sharq”, 2017-yil
1. Sh.M.Mirziyoyev. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsy javobgarli – har 
bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak.-T.:”O’zbekiston”.2017.-B44
2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” // Barkamol 
avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. T.: Sharq, 1998. –b. 57. 
3. O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti I.Karimovning O’zbekiston 
Respublikasi Konstitusiyasi qabul qilinganligining 17 yilligiga bag’ishlangan 
tantanali marosimda so’zlagan “O’zbekiston Konstitusiyasi – biz uchun demokratik 
taraqqiyot yo’lida va fuqarolik jamiyatni barpo etishda mustahkam poydevordir” 
mavzusidagi ma’ruzasi. Xalq so’zi, 2009. 6-dekabr. 
4. Karimov I.A. Barkamol avlod-O’zbekiston taraqqiyotining poydevori-T.: “Sharq”,
1997, 57-bet.
 5. Safo O. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.: O’qituvchi. 1997.
 6. Sog’lom avlod - O’zbekiston kelajagi. O’zbekiston Bolalar jamg’armasi nashri. 
T.: O’zbekiston. 2001. 
7. To’raqulov X.A. Zamonaviy kompyuter tarmoqlari bo’yicha multimediali elektron 
o’quv qo’llanma yaratish texnologiyasi //Uzluksiz ta’lim. 2011.
 8. T.G’afforov va boshqalar Ona tili 1-sinf,, T.:“Sharq”, 2017-yil 9. K.Qosimova va 
boshqalar Ona tili 2-sinf,, T.:“Cho’lpon”, 2018-yil
32

Boshlang’ich sinflarda ot mavzusini o’rganish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat
  • Pedagogik mahoratni egallash vositalari
  • O’quvchilarga bilim berish jarayonida noanʼanaviy yondashuv
  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский