Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 79.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Ro'yxatga olish sanasi 29 Noyabr 2023

150 Sotish

Boshlang'ich sinflarda rasmga qarab insho yozish yo'llari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
 
“Boshlang'ich sinflarda rasmga qarab insho yozish yo'llari” mavzusidagi
  
KURS ISHI
Bajardi:   ______  guruh talabasi 
__________________________ 
Rahbar:    “Pedagogika”   kafedrasi 
__________________________                                                                                                                                                                                          
                                       
TOSHKENT-2024 MUNDARIJA:
    KIRISH………………………………………………………………………….3
    1.Boshlang ich sinf o quvchilarining og zaki va yozma nutqini ʻ ʻ ʻ
     rivojlantirish   usullari……………………………………………………………6
    2.Boshlang ich sinflarda og zaki va yozma insho………………………………...9
ʻ ʻ
    3. Rasm asosoida insho yozish yo llari………………………………………..…10	
ʻ
    4.O quvchilar tarbiyasida inshoning ahamiyati……………………………..……15	
ʻ
    5.Rasm   asosidagi insho  turlari…………………………………………………....21
    XULOSA………………………………………………………………………....27
    FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………...29
   
 
   KIRISH
2         Mamlakatimiz taraqqiyoti va  kelajagi ko p jihatdan ta`lim tarbiya sohasidagi sifatʻ
o zgarishlari   ,yuqori   samaradorlikka   erishish   ularning     jahon     ta`limi     talablari   bilan	
ʻ
moslig   iamaliy   faoliyatdag   io rnini   qay   darajada   topoyotganigi   bilan   uzviy   bog`liqdir.	
ʻ
Bugungi   kunda  Respublikamizda   uzluksiz   talim-tizimining   hayotimizda  o z   o rnini   va	
ʻ ʻ
amaliy   ahamiyatin   itopishda   diqqatga   sazovar   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Ayniqsa
”Talimto g`risidagi”   Qonun   va   “Kadrlar   tayorlash   milliy   dasturi”   ning   qabul   qilinish	
ʻ
ita`limga,   xususan   uzluksiz     ta`lim   ttizimining   asosini   tashkil   etuvchi   boshlang`ich
ta`limga ,xususan,uzluksiz talim tizimining asosini tashkil etuvchi boshlang`ich talimga
bo lgan   talabning   ijobiy   tomonga   o zgarishiga   olib   keldi   .Boshlang`ich   ta`lim   asosan	
ʻ ʻ
o quvchining   ongiga   savodxonlik   asoslarini   elementlarini   singdirish   davridan
ʻ
iboratdir.Demak   bu   davrdagi   savodxonlik   uzluksiz   ta`lim   tizimining   keying
bo g`inlarini   intektual   salohiyoti   bo lishligiga   mustahkam   zamin   yaratadi.
ʻ ʻ
      Muhtaram Prezdentimiz tadbiri bilanaytganda “Agar poydevor mustahkam bilim va
tarbiya   berilsagina   qaysi   fan   bo lishidan   qat`iy   nazar   yuqori   sinflarda   o quvchining	
ʻ ʻ
o zlashtirishi   oson   kechadi”	
ʻ
Boshlang`ich   ta`limning   asosiy   maqsadlaridan   biri   ham   umumiy     o rta   ta`lim   uchun	
ʻ
zarur   bo lgan   savodxonlik   davrida   shakllantirishga   qaratilgandir.Shu   sababli   bo lajak	
ʻ ʻ
o qituvchilarni   tayyorlashda     ta`lim   mazmuniga     qo yilgan   talablarga   jiddiy	
ʻ ʻ
yondashmoq   lozim   bo ladi.   Birinchi   va   ikkinchi   sinflarda   bolalar   maktab   hayotida	
ʻ
faoliyat   ko rsatishga   tayyorlanadi.   O quv   fanlaridan   umumiy   tushunchalar   beriladi	
ʻ ʻ
o qish,   yozish,   hisoblash,   kuzatish   va   mehnat   malakalari   hosil   qilishga   savodxonlik	
ʻ
to liq   egallanishiga   asosiy   etibor   qaratishdi.Uchinchi,   to rtinchi   sinflarda   esa   bilim,
ʻ ʻ
ko nikma va malakalar yanada mustahkamlanadi ,dastlabki nazariy tushunchalar hamda
ʻ
tasavurlar   hosil   qilinadi.         Ma’lumki,odam   hamisha   o zining   og zaki   va   yozma   nutqi	
ʻ ʻ
takomili   bilan   qiziqib   kelgan.Aynan   nutqiy   imkoniyatlari   orqali   inson   o z   ichki	
ʻ
olamini,tuyg ularini   to liq   namoyon   etadi.Boshlang ich   sinflar   o qituvchisi   adabiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ta’lim amaliyotidao quvchilarning ijodiy nutqiy faoliyatini tizimga solish uchun har xil	
ʻ
metod   va   usullardan   foydalanishi   mumkin.O qish   darslarida   nutq   o stirishning   asosiy	
ʻ ʻ
yo nalishlaridan   biri   matnning   o uv   tahlili   bo lib,u   har   xil   nutqiy   vaziyatlarni   hosil	
ʻ ʻ ʻ
qilish,dialogik   muloqot   uchun   vaziyat   yaratish,adabiy   mavzularda   monologik   nutq
3 turlaridan   foydalanishga   o rgatish   orqali   amalga   oshiriladi.O quvchilar   nutqiningʻ ʻ
rivojlanganligini   tekshirish   mezonlari   faol   leksika,terminologiya,tasviriy   ifodalarga
egalik,nutqni   mazmunli,ma’lumotlarga   boy   qilish,chiqishlarni   mantiqiy   aniqlik   va
xulosalarning   mustaqilligi   bilan   boyitish   va   hokazolar   bilan   belgilanadi.Kichik
o quvchilarning  yozma va  og zaki  nutqi   darajasi   bugungi   kunda  nafaqat  metodik  yoki	
ʻ ʻ
pedagogic,balki   jamiyat   miqyosidagi   ijtimoiy   muammolardan   biri   bo lib	
ʻ
turibdi.Kommunikativ   muloqot   ishtirokchilarining   ko pchigi   o z   fikrini   aniq   va   ravon	
ʻ ʻ
ifodalashga,fikrlarini   ma’lum   bir   tizimda   bayon   etish   qobiliyatiga,balki   ta’lim
tizimining  barcha   bosqichlarida,barcha  o quv  fanlari   tizimida  kuzatish  mumkin.Ta’lim	
ʻ
amaliyotida,asosan,adabiy   ta’limda   fikr   ifodalashning   nozik   tomonlari,uning   rang-
barangligi   va   emotsionalligiga   erishishga   e’tibor   qaratiladi.Nutq   ifodalalshda   bunday
ko nikmalarni   egallash   va   og zaki   nutqni   takomillashtirish   suhbat,muhokama,qayta	
ʻ ʻ
hikoyalash,dialoglar,ma’ruzalar   asnosida   amalga   oshiriladi.Maktabdagi   barcha   o quv	
ʻ
fanlarini   o zlashtirishda,xususan,boshlang ich   adabiy   ta’limda   ham   o z     maqsadidan	
ʻ ʻ ʻ
kelib   chiqqan   holda   birinchi   sinfdan   boshlab   tasviriy   san’at   asarlariga   murojaat
qilinadi.Chunki   Xalq   ta’limi   vazirligining   2018-2019   o quv   yiliga   mo ljallangan	
ʻ ʻ
tayanch   o quv   rejasida   tasviriy   san’at   darslariga   boshlang ich   ta’limning   1-sinfidan	
ʻ ʻ
boshlab   haftasiga   bir   soatdan   vaqt   ajratilgan.Demak,o quvchilar   ta’limning   dastlabki	
ʻ
sinfidan   boshlab   mo yqalam   san’at   namunalarini   o rganadilar.Boshlang ich   adabiy	
ʻ ʻ ʻ
ta’lim   amaliyotida   adabiy-badiiy   asarlar   qanday   o qib   tahlilga   tortilsa,mo yqalam	
ʻ ʻ
mahsuli bo lgansuratlarni ham huddi shunday o qish va tushunish,tahlil qilish maqsadga	
ʻ ʻ
muvofiqdir.Chunki   badiiy   matnda   ham,mo yqalam   asarida   ham   mavzu	
ʻ
sujet,g oya,badiiy   uslub,obrazlar,timsollar   bo lib,har   ikki   yo nalishdagi   asarlarda	
ʻ ʻ ʻ
tasvirlangan voqeaning davri,qahramonlari o z ifodasini topgan bo ladi.	
ʻ ʻ
      Ammo,shuni afsus bilan tan olish kerakki,birorta o qituvchi,nafaqat boshlang ich	
ʻ ʻ
sinflar,balki   yuqori   sinf   muallimlari   ham,san’at   asarlarining   yaratilishi,undagi
mavzu,sujet,g oya,badiiylik haqida jo yali ma’lumot bera olmaydi.Chunki milliy oliy	
ʻ ʻ
pedagogik     ta’limda   bo lajak   o qituvchilar   bunga-tasviriy   san’at   namunalarini	
ʻ ʻ
o qishga o rgatmaydi.Shu boisdan tasviriy san’at namunalaridan nechta darsda,qaysi	
ʻ ʻ
sinfda   foygalanishidan   qat’i   nazar,mohiyatiga   kirilmay,tahlilga   tortilmay   qoldirilib
4 ketilaveriladi.Sababi,o qituvchilar   o zlari   bilmagan   narsani   o quvchilariga   o rgataʻ ʻ ʻ ʻ
olmaydilar.
1.Boshlang ich sinf o quvchilarining og zaki va yozma nutqini
ʻ ʻ ʻ
5 rivojlantirish   usullari
             Boshlang ich sinflar adabiy ta’limi jarayonida har xil sujetli rasmlar mazmuniʻ
asosida   og zaki   hikoya   tuzish,insho   yozish   bilan   bog liq   ishlar   o quvchilarning	
ʻ ʻ ʻ
og zaki   va   yozma   nutqini   o stirish   maqsadida   tashkil   etiladi,albatta.Bo ajak	
ʻ ʻ ʻ
boshlang ich sinf  o qituvchilariga oliy maktabda bu haqida tasviriy san’at  darslarini	
ʻ ʻ
tashkil etish maqsadida ma’lum bilimlar qisqacha bo lsada beriladi.	
ʻ
        O quvchilarni   insho   yozishga   o rgatish   davomida   insho   haqida,yozma   nutqning	
ʻ ʻ
qonun-qoidalari   haqida ma’lumot  berib borish  zarur.Og zaki   nutq bilan  yozma nutq	
ʻ
o rtasidagi   farq   haqida   har   bir   o quvchi   tasavvur   hosil   qilishi   kerak.Og zaki   nutqda	
ʻ ʻ ʻ
so zlovchi   o z   mulohazalarini   aytish   davomida   qo l   harakatlari   bilan   fikrining
ʻ ʻ ʻ
osonroq   tushunilishiga   erishadi.U   nutqning   mazmuniga   ko ra   ohang   tanlay   olish	
ʻ
imkoniyatiga ega.                                    
          Insho   haqida     a’lumot   berganda   “insho”   so zining   ma’nosini   sharqlash   yaxshi	
ʻ
natija   beradi.   “Insho”arabcha   so z   bo lib,   uning   ma’nosi   “yaratish”,   “bino   qilish”   ,	
ʻ ʻ
“qurish”, “boshlash” demakdir. Tilimizda bu so zning ma’nosi ancha torayib,asosan ,	
ʻ
o quvchi va talabalar tomonidan yoziladigan ijodiy yozma ish ma’nosida qo llanadi.	
ʻ ʻ
Insho   o quvchining   malum   bir   mavzuni   mustaqil   ravishda   ochib   bera   olish,   o z	
ʻ ʻ
fikirlarini   yozma   shaklda   to g ri,   ravon,   savodli   bayon   qila   olish   ko nikma   va	
ʻ ʻ ʻ
malakalarini, shu mavzu bo yicha bilimlarini namoish etuvchi ijodiy matn – kichik bir	
ʻ
asardir.   Yozuvchi   va   shoir,   olim   va   muxbir   o zi   yozadigan   asar,   ilmiy   ish,   maqolaga	
ʻ
katta   ma’suliyat   bilan   qaragani   kabi   o quvchi   ham   insho   yozishdan   oldin   unga   har	
ʻ
tomonlama   tayyorlanishi   lozim.   Zero   insho   o quvchi   ma’naviyati   va   marifati	
ʻ
ko zgusidir. Unda o quvchining bilimlari, his-tuyg ulari,fikrlarini bayon etish ko nikma	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va malakalari o z aksini topadi.	
ʻ
Insho asosan 3 turlidir
6 1. Adabiy insho;
2. Adabiy-ijodiy insho
3. Erkin insho
     Bizga birinchi sinfdan tanish bo lgan oddiy yozma tasvirlar, rasm asosidagi    hikoyaʻ
turli   xil   maktublar   ham   inshoga   o xshaydi.Lekin   ularni   tom   ma’noda   insho   deb	
ʻ
bo lmaydi.   Chunki   bunday   yozma   ishlarda   o quvchining   mustaqilligi   va   ijodiyligi	
ʻ ʻ
chegaralangan bo ladi. 	
ʻ
1.Adabiy   mavzudagi   insholarga   o qituvchi   tomonidan   dars   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
tushuntirilgan va adabiyot darslarida qayd qilingan mavzular kiradi.
2.Adabiy-ijodiy mavzudagi insholarni yozishda esa,bir tomondan,darsda alohida mavzu
sifatida   olingan   ma’lumotlar,ikkinchi   tomondan,sinfdan   tashqari   o quvchi	
ʻ
o zlashtirilgan  materiallar  haqida fikr  yuritish talab qilinadi.Birinchi  turdagi  insholarni	
ʻ
yozishda   o quvchining   mustaqil   fikrlashi   nisbatan   chegaralangan   bo ladi.Ammo   bu	
ʻ ʻ
mulohaza   ularda   mustaqil   fikrlash   talab   qilinmas   ekan,degan   xulosaga   olib   kelmasligi
lozim.Ikkinchi   turdagi   insholarda   o quvchining   mustaqilligi   yorqinroq   seziladi.Chunki	
ʻ
ularni yozishda o quvchining mavzuga munosabati yetakchi ahamiyat kasb etadi.	
ʻ
3.Erkin   insholar   bevosita   adabiyot   darslarida   qayd   etilmagan   mavzularda
yoziladi.O quchilar   o zlari   yoqtirgan   mavzularda   erkin   tanlagan   holda   yozishi	
ʻ ʻ
mumkin.Masalan:Orzular,kasb   tanlash,Vatan   haqida   va   yana   boshqa   mavzular   yoritib
berilishi mumkin.
        O quvchilar   insho   yozish   malakasini   hosil   qilishlari   davomida	
ʻ
mavzu,plan,epigraf,tezis,dalil   kabi   terminlarning   ma’nosini   ham   o zlashtirib   olishlari	
ʻ
kerak.                               
                                   MAVZU
        Mavzu   inshoning   nima   haqida   yozilishini   belgilaydi.Mavzu   o quvchiga   tushunarli
ʻ
tarzda tushunilishi lozim.Odatda,insho mavzusi sodda va atov gaplardan tuziladi.Uning
aniq   va   izchil   tarzda   tuzilishi   inshoning   ijobiy   natijasini   ta’minlaydi.Mavzu   bilan
7 tanishgan   o quvchi   inshoning   kompozitsiyasini,tuzilishini,nimalar   haqida   fikrlashʻ
lozimligini   tasavvur   etishi   kerak.Aks   holda,insho   mavzusidan   tashqari   masalalarga
bag ishlanib qolishi mumkin.	
ʻ
                                       PLAN
          Inshoning   planini   tuzish   uni   yozish   jarayonida   eng   muhim   bosqichlaridan
biridir.Ma’lumki,o rta maktabdagi insho plani xarakter jihatdan ikki xil bo ladi:a) sodda	
ʻ ʻ
plan;   b)   murakkab   plan.O quvchi   plan   turini   yozilayotgab   mavzuning   xususiyatiga	
ʻ
qarab tanlaydi.
                                      EPIGRAF
Epigraf   adabiy   asarning   yoki   uning   biror   qismi   (bobi)ning   mazmunini
ifodalaydigan,asosiy   g oyasini   ochib   beradigan   ibora,maqola   yoki
ʻ
matal,aforizm,hikmatli so z va hokazolar bo ladi.Epigrafdan o quvchilar insho yozishda
ʻ ʻ ʻ
ham foydalaniladi.
                                       TEZIS
          Tezis   inshoda   bayon   qilinadigan   asosiy   fikrdan   iborat.Tajribali   o qituvchilar   o z	
ʻ ʻ
o quvchilarida   inshoning   tezisini   tuzish   malakasini   hosil   qilishga   alohida   e’tibor   bilan	
ʻ
qaraydi.Odatda,planda keltirilgan moddalar biroz sharhlanganda insho tezisiga aylanadi.
                                        DALIL
O quvchilar   o z   fikrlarini   dalillashni   og zaki   savol-javob   qilishda
ʻ ʻ ʻ
o rganadilar.O quvchining   o tilgan   mavzu   haqidagi   fikri   albatta   adabiy   materialdan
ʻ ʻ ʻ
misol   keltirilgan   holda   dalillanadi.Dalil   keltirishning   zarurligi   o quvchida   bevosita	
ʻ
birinchi   manbaga   murojaat   qilish   majburiyatini   yuklaydi.O qituvchi   ish   faoliyatida	
ʻ
dalilash san’atini yaxshi egallagan bo lsa,o quvchilarni talilash usullari  bilan tanishtirib	
ʻ ʻ
borsa,yozma ishni yozishga o rgatish ancha osonlashadi.	
ʻ
   
  2.Boshlang ich sinflarda og zaki va yozma insho
ʻ ʻ
8            Shu terminlar bilan insho yozilsa,insho yaxshi yoritib beriladi.Boshlang ich sinfʻ
o quvchilarining og zaki nutqi bilan bog liq holda ularning yozma nutqini rivojlantirish	
ʻ ʻ ʻ
ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Ma’lumki,yozma   nutqning   o ziga   xos   xususiyatlari	
ʻ
mavjud.U kommunikativ jarayonda bevosita ishtirok etmaydi.Agar o zaki nutqda jumla	
ʻ
yoki   so zlarning   to liq   ifodalanmasligi,ayrim   qo shimchalarning   tushirib	
ʻ ʻ ʻ
qoldirilishi,almashinishi   singari   holatlar   yuz   berishi   mumkin   bo lsa,yozma   nutqda   fikr	
ʻ
ifodalashda   mantiqiy   izchillik,so z   va   iboralarning   tizimliligi   taqozo   etiladi.O quvchi	
ʻ ʻ
yozma   nutqini   takomillashtirishning   keng   tarqalgan   usuli   turfa   janrlarda   va   har   xil
adabiy   mavzularda   insholar,esselar,bayonlar   yozdirishga   undashdir.O quvchilarning	
ʻ
boshqa   turdagi   mustaqil   ishlari,yozma   shaklda   bajariladigan   uy   vazifalari   ham   yozma
nuttqining rivojlanishiga ko maklashadi.	
ʻ
        Umumiy   o rta   ta’lim   maktablari   boshlang ich   sinflarida   insholar   erkin   mavzular	
ʻ ʻ
(asosiy   materialning   olinajak   manbasi,janri,hajmi,bajarish   yo li   va   usuliga,qo shimcha	
ʻ ʻ
topshiriqlari   mavjudliliga   ko ra)   da,maqsadiga   ko ra   ta’limiy   hamda   nazorat   shaklida	
ʻ ʻ
tashkil   etiladi.Dastlabki-alifbegacha   va   alifbe   (taxminan,12-13   hafta),hali   bolalar
o qishni  ham,yozishni ham to la bilmaydigan davrda,ularga o z kuzatishlari,hayotidagi	
ʻ ʻ ʻ
har xil voqea hodisalar  (mashg ulotlar,o yinlar,qiziqishlar,mavsumiy mehnat)  bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
og zaki   insho,rasmlar   asosida   hikoya   tuzish   bo yicha   amaliy   mashqlarni   bajartirish	
ʻ ʻ
samarali natijalar beradi.O quvchilar tomonidan tuzilgan bu hikoyalar ularning birinchi	
ʻ
insholari sanaladi.
       O quv yilining ilk kunlaridan o qituvchilar bolalarni tabiatni kuzatish va shu asosda	
ʻ ʻ
tabiat taqvimini yuritishni o rgatadilar.Bu kuzatishlarning o zi ham quyidagi savollarga	
ʻ ʻ
javob   beruvchi   hikoya-o zaki   insho   uchun   mavzu   bo lishi   mumkin.”Bugun   ob-havo	
ʻ ʻ
qanday? Osmon qanday ko rinishda? Havo bulut bo lganda osmon qanday ko rinishda	
ʻ ʻ ʻ
bo ladi? Nega shunday bo lishini bilasizmi? Quyoshning qizdirishi nimalarga va nimasi	
ʻ ʻ
bilan foydali, deb  o ylaysiz?  Oy nurining sabzavot  va  mevalarga  foydali  jihati  bormi?	
ʻ
Agar   bor   bo lsa,buni   nimalarda   ko rish   mumkin?   Shamol   foydali   hodisami   yoki	
ʻ ʻ
zararlimi?   Kuchli   shamol   yaxshimi,yomonmi?   Shamol   nimasi   bilan   yaxshi-yu,nimasi
bilan   yomon,sizningcha?   Yomg ir   yog yaptimi?   Kun   issiqmi   yo   sovuq?     va	
ʻ ʻ
9 boshqalar.Kelasi   safargacha   o quvchilar   ob-havoni   kuzatib   borishga   odatlanadilar   vaʻ
kecha   qanday   edi,bugun   qanaqa   ekanligini   aytib   beradilar.O quchilar   bir-birini	
ʻ
to ldirib,alohida-alohida   aytilgan   gaplarni   o qituvchi   yordamida   o zaro	
ʻ ʻ ʻ
bog lab,mantiqiy   izchillikda   hikoya   tuzadilar.Bu   hikoyalar   hech   qanday	
ʻ
munosabatsiz,aniq vaziyat yoki holat tasviridan iborat bo ladi. 	
ʻ
     Insho 1-sinfda kichik og zaki axborot yoki oddiy hikoyadan boshlanib,sinflar yuqori	
ʻ
borgan   sari   o quvchini   o z   fikrini     ifodalashga   o rgatadigan,o quvchi   shaxsini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shakllantirshga   xizmat   qiladigan,aqlini   peshlab   dunyoqarashini
kengaytiradigan,tafakkurini   tiniqlashtiradigan,nazarini   ziyratlashtiradigan   ta’lim-
tarbiyaviy   ahamiyatga   ega   bo lgan   ish   turiga   aylanib   boradi.Insho   bola   shaxsini	
ʻ
shakllantirishda   g oyat   samarali   vosita   bo lib,his-hayajon   uyg otadi,aqliy	
ʻ ʻ ʻ
mustaqillikka,fikrlashga,ko rgan-kechirganlari  va o zlashtirganlarini  baholashga,voqea-	
ʻ ʻ
hodisalar   o rtasidagi   sabab-natija   bog lanishini   topishga,ularni   qiyoslashga,xulosa	
ʻ ʻ
chiqarishga   o rgatadi.Insho   o quvchini   o z   fikrini   tartibga   solishga   yo naltiradi.Insho
ʻ ʻ ʻ ʻ
yozish va og zaki  hikoya qilish darsda ilgari bajarilgan ishlarning yakunidir.Inshoning
ʻ
darsdagi   umumlashtiruvchilik   roli   bog lanishli   nutq   sohasidagi   ko nikmalarni   egallash	
ʻ ʻ
me’yoriga   qarab   ortib   boradi.Insho   yozish   uchun   2-sinfda,odatda,bir   dars,ammo   zarur
bo lib   qolsa,ikkinchi   darsdan   15-20   daqiqa,3-4  sinflarda  bir   yoki   bir   yarim   dars,ayrim	
ʻ
vaqtlarda 2 darsgacha ajratiladi.
3. Rasm asosoida insho yozish yo llari	
ʻ
          O quvchilarni   insho   yozishga   yo naltirish   bugungi   kunda   ham   umumta’lim	
ʻ ʻ
maktablari   o qituvchilari   oldida   turgan   asosiy   vazifalardan   hisoblanadi.Boshlang ich	
ʻ ʻ
sinflarda   yozdiriladigan   insholarning   muhim   turlaridan   biri   kichik   yoshdagi
o quvchilarning hayotiy tajribasiga asoslangan insholardir.	
ʻ
Insho   ijodiy   ishning   eng   yuqori   shakli   bo'lib,   maktabda   alohida   o'rin   tutadi;   barcha
nutqqa   oid   mashqlar   m   a’lum   mazmunda   inshoga   bo'ysunadi.   Insho   1-sinfda   kichik
og'zaki   axborot   va   ehtirosli   hikoyadan   boshlanib,   o'z   fikrini   ifodalashga,   o'quvchi
shaxsining tashkil topishiga xizmat qiladigan, ta’lim-tarbiyaviy ahamiyatga ega bo'lgan
10 jiddiy rejali aqliy ishga aylanadi. Insho shaxsni shakllantirishda foydali vosita b o iib ,
his-hayajon   uyg'otadi,   aqliy   mustaqillikka,   fikrlashga,   ko'rgan-kechirganlari   va
o'zlashtirganlarini   baholashga,   kuzatuvchanlikka,   voqea-hodisalar   o'rtasidagi   sabab-
natija   bog'lanishni   topishga,   ularni   qiyoslashga,   xulosa   chiqarishga   o'rgatadi.   Insho
fikrni tartibga soladi, o'quvchilarda o'ziga, o'z kuchi va imkoniyatiga ishonch tug'diradi.
Insho   —   ijodiy   ish   bo'lib,   u   o'quvchidan   faollik,   qiziqish,   fikr   biidirishni   talab   qiladi.
Material   tayyorlash,   uni   tartibga   solish,   insho   kompozitsiyasi   va   rejasi   haqida   o'ylash,
mantiqiy bog'lanishni  belgilash, so'z, so'z birikmasini  tanlash, gap tuzish va uni o'zaro
bog'lash, imloni tekshirish kabi barcha murakkab ishlar o'quvchidan aqliy kuchini to'la
ishga   solish   bilan   birga,   o'z   m   a’naviy   faoliyatini   boshqarish   ko'nikm   asini   ham   talab
etadi.   Inshoda   til   nazariyasi   nutq   tajribasi   bilan   qo'shiladi.   O'quvchi   inshoni   mustaqil,
ijodiy   xarakterda   bo'lgani   uchun,   ,,o'ziniki“   ni   yozgani   uchun   ham   sevadi.   Maktab
rivojining   barcha   bosqichlarida   bolalam   ing   mustaqil   tuzgan   hikoyasi   —   inshoga
alohida ahamiyat berilgan. Maktablar o'quvchilar nutqini o'stirish, aqliy, ijodiy o'sishiga
m   oijallangan   yangi   dasturga   o'tishi   munosabati   bilan   uning   ahamiyati   yanada
oshdi.Og'zaki va yozm a inshoga o'rgatish jarayonida o'quvchilarda mavzuni tushunish
va yoritish, o'z inshosini aniq fikrga bo'ysundirish, material to'plash, uni tartibga solish
va joylashtirish, reja tuzish va reja asosida yozish, mazmunga va nutq vaziyatiga m os
ravishda   til   vositalaridan   foydalanish,   yozgan   inshosini   takomillashtirish   ko'nikmalari
hosil qilinadi. Bulardan tashqari, „texnik" vazifalar ham amalga oshiriladi, ya’ni matnni
yozishda   im   lo   qoidalari   va   husnixatga   e   ’tibor   berish,   matnni   xatboshidan   yozish,
hoshiyaga   rioya   qilish   kabi   talablarga   ham   amal   qilinadi.   Og'zaki   va   yozm   a   insho
material   manbaiga,   mustaqillik   darajasiga,   tayyorlash   usuli,   janri   va   til   xususiyatiga
qarab   tasnif   qilinadi.   Insho   material   manbaiga   ko‘ra   uchga   bo'linadi:   1   )   o'quvchining
o'zi   ko'rgan-bilganlari,   eshitganlari   haqidagi,   kuzatishlar,   ekskursiyalar,   o'yinlar,   o'z
tajribasi va boshqa jonli m ateriallar asosidagi insho; 2 ) kitob materiali, rasmlar, film,
spektakl,   o'qituvchi   hikoyasi   va   boshqa   manbalar   asosidagi   insho;   3)   turli   manbalar
materialidan   foydalaniladigan   insho.   Mustaqillik   darajasiga,   tayyorgarlik   ko‘rish
metodiga ko‘ra insho ikki turli boiadi: 1 ) sinf o'quvchilari uchun um um iy bir mavzu
asosida   jamoaviy  tayyorgarlikdan   so'ng   yoziladigan   insho;.   2  )   alohida   mavzu   asosida
11 yakka tayyorgarlikdan so‘ng yoziladigan individual insho. Janriga ko‘ra hikoya, tasvir,
muhokama   tarzidagi   insholarga   bo'   linadi.   Boshlang'ich   sinflarda   tasvir   va   muhokama
elementlari   mavjud   bo'lgan   hikoya   tarzidagi   inshodan   ko'proq   foydalaniladi.   Inshoni
tasnif   qilish   ta’limiy   vazifalarni   chuqur   anglash   va   metodik   vositalarni   tanlashga,
shuningdek,   ish   turlarini   zaruriy   yo'nalishda,   baravar   taqsimlashga   yordam   beradi.
Boshlang'ich  sinflarda yozdiriladigan  inshoning muhim  turlaridan biri  kichik yoshdagi
o'quvchilam ing shaxsiy hayotiy tajribasiga asoslangan inshodir.
            Rasmlar   va   tabiatni   kuzatish   asosida   yoziladiganinsholar   maktablarda   tez-tez
o tkaziladi,chunki   rasmlar   bolalar   nutqiy   ijodini,tasavvurini   boyitishga   xizmatʻ
qiladi.Rasmlarni tomosha qilish kabi sayohatlarga chiqish ham bolalar sezgisiga ijobiy
ta’sir   ko rsatadi.Hayotning   bola   tarbiyasida   hali   uchramagan   qirralari   ochiladi.Rasm	
ʻ
o quvchilarga tanish bo lgan hodisalarni chuqurroq anglashga yordam beradi.	
ʻ ʻ
     Rasm asosidagi inshoning uch asosiy turi bor:
1. Rasm rejasi yoki rasmli reja asosida yozilgan hikoya tarzidagi insho.
2.Syujetli−o quvchilarni o ylashga, faraz qilishga undaydigan bir rasm asosida yozilgan	
ʻ ʻ
hikoya tarzidagi insho.
3. Rasmni tasvirlash (tasviriyinsho).
O quvchilar avval rasmlar seriyasi asosida, keyin bir rasm asosida, undan so‘ng tasviriy	
ʻ
insho yozishga o rgatiladi.	
ʻ
Insho yozish darsida quyidagi qoidalarga rioya qilinadi:
1.   Mavzuni,   inshoning   vazifasini   e’lon   qilish   (yoki   yodga   tushirish),   uni   o quvchilar	
ʻ
bilan muhokama qilish.
2. Kuzatish davrida to plangan materialni tartibga solish yoki material yig ish (masalan,	
ʻ ʻ
rasmga qarab insho yozish uchun rasmni ko rish) maqsadida suhbat o tkazish.	
ʻ ʻ
12 3. Reja tuzish yoki avvaltuzilgan rejaga aniqlik kiritish.
4. Matnn inutqiy  tayyorlash, ya’ni zarur so zlarni yozish, so z birikmasi, gap yoki ʻ ʻ
bog lanishli	
ʻ   matnning ayrim qismini  tuzish ,  imlosi qiyin so zlarning yozilishini 	ʻ
tushuntirish va boshqalar.
5.Darsning   asosiy   qismi   bo lgan   inshoni   yozish.   Bu   jarayonda   o quvchilar   inshoni	
ʻ ʻ
yozayotganlarida,   o qituvchi   ular   ishini   kuzatadi,   ayrim   o quvchilarga   (boshqalarga	
ʻ ʻ
xalaqit bermay, ular e’tiborini chalg itmay) individual yordam beradi.	
ʻ
6.   O quvchilar   yozgan   insholarini   tekshiradilar,   kamchiliklarini   to ldirib,   xatolarini	
ʻ ʻ
to g irlaydilar.   O‘quvchilar   inshoni   oqqa   ko chirmaydilar,   kerakli   tuzatishlarni	
ʻ ʻ ʻ
ehtiyotlik   bilan   kiritadilar,   bunday   tuzatishlar   uchun   insho   bahosi   pasaytirilmaydi,
aksincha, matnni yaxshi to g irlagan o quvchi rag batlantiriladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
7. O quvchilar inshoni  o qituvchiga tekshirish uchun topshiradilar, o qituvchi  ikki kun	
ʻ ʻ ʻ
ichida tekshiradi.
Masalan,   rasmlar   seriyasi   asosida   birinchi   marta   yozdiriladigan   insho   uchun   quyidagi
vazifalar belgilab olinadi:
1.O quvchilarni   inshoning   yangi   turi   bo lgan   rasmlar   seriyasi   asosidagi   insho   bilan
ʻ ʻ
tanishtirish 
2. Rasmli reja asosida matn rejasini tuzish.
3. Reja qismlariga mos ravishda matnni xat boshilarga bo lish va har birini xat boshidan	
ʻ
yozish.
4. Insho matnini mustaqil tekshirish.
O quvchilarning dunyoqarashi o sib borganisayin, inshoga talab ham orta boradi.	
ʻ ʻ
2-sinfda   o quvchilar   mazmunli   rasmlarga   qarab   gaplar   tuza   olish,   o qituvchi	
ʻ ʻ
rahbarligida bolalarning o yinlari, taassurotlari  asosida  hikoya (insho)  tuzish ko nikma	
ʻ ʻ
13 va malakasiga ega bo lishlari, seriyali rasmlar va mazmunli bir rasm yuzasidan berilganʻ
savollarga   to liq   javob   berishlari   va   ularni   yozishlari   talab   etiladi.O qituvchi   har   bir	
ʻ ʻ
insho turi  uchun o quv vazifasini  belgilab   oladi. . Bu ish  quyidagi  izchillikda amalga	
ʻ
oshiriladi:   o quvchi   rasm   yuzasidan   og zaki   hikoya   tuzishga   o rganadilar,   so ngra	
ʻ ʻ ʻ ʻ
fikrlarini   yozma   bayon   qilishga   kirishadilar.   2-sinf   o quvchilariga   insho   yozishni	
ʻ
o rgatish   juda   mas’uliyatli   ish   hisoblanadi.   O qituvchi   inshoni   yozish   tartibini   yaxshi	
ʻ ʻ
o rgatishi – sarlavhani to g ri qo yish, berilgan savollarga javobni husnixat qoidalariga
ʻ ʻ ʻ ʻ
rioya qilgan holda imlo xatolarsiz yozishga ko‘niktirishi lozim.
  Tabiatni   kuzatish   asosida   yoziladigan   insholar   o quvchilar   tasavvurini,xayolot	
ʻ
dunyosini   boyitadi,nazarini   ziyraklashtiradi.O quvchilar   tabiatda   qanday   o zgarishlar	
ʻ ʻ
sodir bo lishini  va nimalarning guvohi  bo lganligini o zlaricha bayon qiladilar.Bunday	
ʻ ʻ ʻ
inshoning   tarbiyaviy   ahamiyati   tanlanadigan   mavzuga,shuningdek,insho   ustida
o quvchilar   qanchalik   mustaqil   ishlashi   va   qiziqishiga,inshoda   ilgari   surish   ko zda	
ʻ ʻ
tutilgan   yetakchi   fikrga   ham   bog liq.Insho   bolalarning   voqea-hodisalarni   chuqur   his	
ʻ
etishiga   yordam   beradi,izchil   fikrlashga   o rgatadi,tilga   va   adabit   ijodga   qiziqishlarini	
ʻ
oshiradi.Bolalar   eng   qiziqarli   va   o zlariga   yaqin   voqea-hodisalar   haqida   hikoyalar	
ʻ
tuzadilar   hamda   yozadilar,bu   kabi   ishlar   ularning   mustaqil   ishlash   malakasini
o stiradi,faolligini   oshiradi.Kuzda   bolalar   bilan   bog ,hiyobon,dalalarga   sayohatlar	
ʻ ʻ
uyushtiriladi   va   barglarning   to kilishi   (xazonrezgi)   hodisasi   kuzatiladi.Bu   sayohatdan	
ʻ
olingan   turfa   ranglardagi   burglar,   qaysi   daraxtning   bargi   qanday   rangda
bo lishi,qarag ay,chinor   daraxtlarining   g uddalari   va   boshqa   taassurotlar   asosida   dars	
ʻ ʻ ʻ
o tiladi.O quvchilar   o qituvchining   savollariga   ko ra   sayohat   chog ida   ko rganlari
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
haqida   so zlab   beradilar.O qituvchi   o quvchilarning   javobini   diqqat   bilan	
ʻ ʻ ʻ
kuzatib,so zlarning   ma’nosiga   mos   holda   to g ri   qo llanilishi,gaplarning   qurilishiga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
e’tibor   qaratadi   va   bolalar   nutqiga   zaruriy   tuzatishlar   hamda   to ldirishlar   kiritib	
ʻ
boradi.Boshlang ich   sinflar   o quvchilariga   insho   yozishni   o rgatishda   eng   samarali	
ʻ ʻ ʻ
vosita   bolalarga   tanish   voqelik   aks   etgan   rasmlar   sanaladi.Bunday   rasmlar   hamisha
bolalar   diqqatini   tortadi,ularga   yoqadi.Bitta   rasm   yoki   ikki-uch   qismdan   iborat   rasm
asosida   hikoya   tuzishda   bolalar   rasmni   mustaqil   tomosha   qilishib,uning   mazmunini
14 o qituvchining   savollarisiz   aytib   berishlari   mumkin.Rasm   asosida   yozilgan   insholarʻ
bolalarning   fikrlash   doirasini   kengaytiradi,ular   orqali   voqelikni   aks   ettira   oladi.Diqqat
bilan   kuzatib   rasmda   nimalar   tasvirlanganligi,nimalarga   e’tibor   berish   lozimligini
o rganadi.Har   bir   o quvchi   o z   dunyoqarashi,fikrlashi   bo yicha   tasavvur   qiladi   va   shu
ʻ ʻ ʻ ʻ
asosida   inshoni   yoza   boshlaydi.Masalan:Sarlavhani   o quvchilar   “Qorbo ron”   deb	
ʻ ʻ
tanlashsin.Qorbo ron   o yinidan   so ng   bolalar   o zlarining   taassurotlarini   o qish   darsida	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
aytib   beradilar.O qituvchi   ularga   savollar   berib   ularning   hikoyalarini	
ʻ
tizimlashtiradi.O qituvchi   o quvchilarga   bog lanishli   hikoya   insho   tuzishlariga	
ʻ ʻ ʻ
erisharkan,ularning nutqini to g riligini ham kuzatib boradi.Bir o quvchining hikoyasini	
ʻ ʻ ʻ
eshitgach,o qituvchi   savol   beradi:”Kim   qo shimcha   qilmoqchi?”   Hikoyadagi	
ʻ ʻ
kamchiliklar   aniqlangach,savollar   bilan   uni   to ldirishga   kirishiladi.O qituvchi	
ʻ ʻ
yordamida   mantiqiy   izchillik   va   fikrlar   ketma-ketligi   belgilanadi.Hikoya   uchun   zarur
so z   va   iboralar   tanlanadi.Oxir-oqibatda,bog lanishli   matn-og zaki   hikoya-insho	
ʻ ʻ ʻ
yaratiladi.O quvchilar   nutqining   to g ri   shakllanishi   uchun   hikoya   bir   necha   marta	
ʻ ʻ ʻ
takrorlantiriladi.Yozma   insho   sari   qo yilgan   birinchi   qadamdayoq   o qituvchi	
ʻ ʻ
o quvchilarning   inshoni   to g ri,imloviy   xatolarsiz   yozishlariga   e’tibor   qaratishi	
ʻ ʻ ʻ
maqsadga muvofiqdir.
4.O quvchilar tarbiyasida inshoning ahamiyati	
ʻ
            Inshoning   tarbiyaviy   ahamiyati   tanlanadigan   mavzuga,   shuningdek,   insho   ustida
o'quvchilar   qanchalik   mustaqil   ishlashi   va   qiziqishiga,   insho   g'oyasiga   ham   bog'liq.
Insho bolalaning voqea-hodisalarni chuqur his etishiga yordam beradi, izchil fikrlashga
o'rgatadi,   tilga   va   adabiy   ijodga   qiziqishlarini   oshtiradi.   Bolalar   eng   qiziqarli   va
o'zlariga   yaqin   voqea-hodisalar   haqida   hikoya   qiladilar   va   yozadilar,   ularning   inshosi
mustaqil ishlash malakasini o'stiradi, ommaviy faollikni oshiradi. Tanlangan mavzuning
g'oyaviy yo'nalishini  ochish tarbiyaviy vazifani hal qilishga imkon beradi. Bu jihatdan
mehnat,   mehnat   qahramonlari   haqidagi,   bolalam   ing   hayoti,   maktab,   tug'ilib   o'sgan
qishlog'i yoki shahri haqidagi, urush qahramonlari haqidagi mavzular ayniqsa qulay. Bu
mavzulardagi insholar mehnat kishilariga, qahramonlarga chuqur hurmatni tarbiyalaydi.
Insho jamiyat hayotini tushunishga o'rgatadi. Tabiatga, kishilarga, ularning yaxshilikka
15 intilishlari   va   harakatlariga,   mehnatga   va   mehnat   mahsuliga   muhabbatni   tarbiyalaydi,
kishilar   xatti-harakatidagi   ch   iroyli   jihatlarni   egallashga,   hozirgi   zamon   axloqiy
talablarini   anglashda   o'quvchilarga   yordam   beradi.   Inshoning   tarbiyaviy   ahamiyatini
oshirish  uchun  quyidagUarga  rioya  qilish  talab   etiladi:  1.  Osondan  qiyinga  tamoyiliga
rioya   qilgan   holda   og'zaki   va   yozma   inshoni   muntazam   o   ‘tkazib   borish   bilan   o
‘quvchilarda mustaqillikni tarbiyalash. Mustaqil insho o'quvchilar faolligini o'stiradi. 2.
Inshoni   hayot   bilan   bog4ash.   Bunda   kuzatishlar   asosidagi   insho,   kundalik   yuritish,
qilingan   ishlar   yuzasidan   „hisobot"   tarzidagi   insho,   xat,   maqola,   o'qilgan   kitob   haqida
taqriz   kabilarning   tarbiyaviy   ahamiyati   juda   katta.   .3   Insho   uchun   maktab   va
o'qituvchining tarbiyaviy  vazifalariga  mos  bo'lgan  mavzu tanlash.  Bunday   mavzularga
mehnat   haqidagi,   kishi   laming   maqtovga   loyiq   ishlari   haqidagi,   axloqiy   muammolar,
Vatan   haqidagi   mavzular   kiradi.   Mavzuni   o'qituvchi   maktab   sharoiti   va   o   ‘z   sinfi
o'quvchilarining xususiyatlarini hisobga olgan holda tanlaydi. 4. Insho ustida ishlashda
ishning   hissiy   darajasini   —   ta   ’sirini   oshirish.   Bunda   tabiat   obrazli   va   em   otsional,
qahramonlik   yoki   foydali   harakatlar   qiziqarli,   ta’sirchan   qilib   tasvirlanadi.   ,,Vatan“
so'zini  aytish  bilan  kishining  bolalikda  o ‘sib-ulg‘aygan  joyi   tasviri  ko‘z oldida  paydo
boMadi.   Ishlab   chiqarishga   ekskursiya   materiali   asosida   mehnat   haqidagi   insho   yangi
tarbiyaviy imkoniyatlarni ochib beradi: unda bolalar ishlab chiqarishdagi muvaffaqiyat
va   qiyinchiliklar,   ilg'or   kishilar   haqidagi,   kasb   va   mutaxassislik   haqidagi,   texnika
haqidagi   m   a’lumotlardan   foydalanadilar.   Ishlab   chiqarishga   ekskursiya   va   mehnatni
tasvirlash bilan bog'liq holda kasb haqida suhbatlashishga to‘g ‘ri keladi va bu inshoda o
‘z   aksini   topadi.   Mehnat   haqidagi   insho   gazetaga   maqola   shaklida   yozilishi   mumkin.
Mehnat   yoki   ishlab   chiqarish   haqidagi   insho   mavzulariga   „Bizning   qishloq”,   „Karam
uzish“   ,,Bog‘da“,   „Bizning   jamoa   xo‘jaIigimiz“,   ,,Pochtada“,   „Do‘konda“,
„Paxtakorlarga yordamimiz“, „Bizning hashar“ , „M aktab yer uchastkasida", „Daraxt o
‘tqazish“   kabilar   kiradi.   „Men   nimalarni   bilaman?“   mavzusidagi   tanlovga  bolalar   juda
qiziqadilar.   Tanlov   bolalam   ing   mehnat   ko'nikmalarini   aniqlabgina   qolmay,   ulam   i
uyda,   polizda,   bog‘da   ishlashga   rag'batlantiradi.   Maqsad   kishilarga   foyda   keltiruvchi
mehnatga   hurmatni   tarbiyalashdir.   Qishloq   maktab   o'quvchilari   ota-onalariga
sabzavotlar   ekish,   hosilni   yig‘ish,   o'tin   tayyorlash   kabi   ishlarda   qanday
16 yordamlashganliklari   haqida   yozadilar.   Sinfda   mehnat   haqidagi   insho   muhokama
qilinadi.   Bolalar   foydali,   zaruriy   ijtimoiy   faoliyat   sifatida   mehnatning   mohiyatini
tushuntiradilar. Ular har qanday mehnat e ’zozlanishini aytadilar. Kelajak haqida „Kim
bo‘lishni   xohlayman?“   mavzusida   tayyorgarliksiz   hikoya   qilish   tarzidagi   insho   ham
katta tarbiyaviy kuchga ega. Juda yaxshi yozilgan inshoni sinfda ifodali o'qib berish va
tahlil qilish bolalarni tarbiyalaydi. Ba’zi maktablarda bolalar inshosi va hatto bolalar sh
e’rlari   to'plam   i   tuziladi,   yaxshi   yozilgan   hikoya   uchun   tanlov   e’lon   qilinadi.   Insho
mavzusi va uni yoritish. Mavzu insho predm eti bo'lib, uning mazm unini tashkil etadi.
Mavzuga   qarab   inshoda   aks   ettiriladigan   materiallar,   dalillar,   hodisalar   tanlanadi.
Inshoning to'g'ri va to'liq bo'lishi o'qituvchi mavzuni qanday shakllantirishi, o'quvchilar
uni   qanday   tushunishlariga   bog'liq.   Insho   ustida   ishlashda   mavzu   tanlash,   uni
rejalashtirishda   esa   og‘zaki   va   yozm   a   insho   mavzusini   belgilab   olish   muhim   rol   o
‘ynaydi. 0 ‘quvchilar mavzuni yoritishga 1 -sinfdan boshlab o'rganadilar. Ular mavzuga
oid gap tuzadilar. Masalan, bahor havosi haqida, ona qishlog‘i (shahri) haqida, qo‘rqoq
quyon,   ayyor   tulki   haqida   gap   tuzadilar.   Keyin   savollar   asosida   bir   mavzuga   oid   bir
necha   gap   tuzib,   uni   yozadilar.   Insho   uchun   iloji   boricha   tor   —   aniq   chegaralash
mumkin bo'lgan mavzuni tavsiya qilish foydali. ,,K uz“ mavzusi o'quvchilar uchun juda
keng   mavzu   bo‘lib,   bunda   o'quvchi   umuman   kuz   haqida,   kuzda   qilinadigan   ishlar
haqida   yozishi   mumkin,   lekin   mavzuning   aniq   chegarasini   bilmaydi.   O'quvchilarga
kuzga   oid   „Paxta   terimiga   yordam",   „Kuz   kunlarining   birida",   „Bog'da   olma   terdik",
„Pom   idor   terishga   yordamlashdik",   „Kech   kuzda   bog'   manzarasi"   kabi   mavzularni
tavsiya   qilish   mumkin.   Og'zaki   va   yozm   a   insho   ustida   ishlashda   mavzu   berib,   uni
yoritishni   talab   qilishdan   tashqari,   aw   al   material   to'plash   va   shu   yig'ilgan   materiallar
asosida   mavzuni   shakllantirishni   tavsiya   qilish   ham   m   um     kin.   Masalan,   kech   kuzda
tabiatni   kuzatish   va   material   yig'ish   tavsiya   qilinadi,   kuzatishlar   „Kech   kuzda"
mavzusida insho yozish bilan yakunlanadi. Bunda o'quvchilar mavzuni to'liq yoritadilar.
Insho   rejasini   tuzish.   Reja   har   qanday   og'zaki   yoki   yozm   a   hikoya   qilishning   zaruriy
pog'onasi,   uning   ,,loyihasi“dir.   Kishi   o'z   nutqi   haqida   o'ylab,   asosiy   gaplarini   belgilab
oladi. Insho uchun reja tuzish shuning uchun ham zarur. 1 -sinfda reja rolini o'qituvchi
savollari,   ya’ni   so'roq   gapiar   tarzidagi   reja   bajaradi;   2   -sinfda   reja   o'qituvchi
17 rahbarligida jamoaviy tarzda tuziladi; 3—4-sinflarda esa mustaqil tuziladi. Boshlang'ich
sinflarda 3—5 talik oddiy reja tavsiya qilinadi. Bolalar aw al o'qigan hikoyalariga reja
tuzadilar va uni reja asosida qayta hikoya qiladilar, keyin bayon rejasini tuzadilar, so'ng
bir mavzuga oid bir necha rasm (rasmlar seriyasi) asosidagi insho rejasini, ya’ni rasmli
reja tuzadilar, inshoga  sarlavha topadilar. Shundan so'ng tasvirlangan voqea-harakatlar
aniq   ajratilgan,   reja   tuzishga   qulay   b   o'lgan   rasm   yoki   kuzatishlar   asosida   yoziladigan
insho   rejasini   tuzishga   o'tiladi.   Reja   tuzishga   o'rgatishda   oldin   nima   haqida   to'xtalish,
keyin   uni   qanday   davom   ettirish,   undan   so'ng   nima   haqda   aytish,   nihoyat,   hikoyani
qanday tugatish kerakligini o'quvchilarga tushuntirish foydali usul hisoblanadi. Reja aw
al   so'roq   gap   tarzida,   keyin   darak   gap,   oxiri   nom   inativ   gap   tarzida   tuziladi.   Reja
ko‘pincha   insho   yozishdan   oldin   unga   tayyorlanish   jarayonida   (rasm   asosida
yoziladigan   insho   rejasi   kabi)   tuziladi.   Ba’zan   rejani   ekskursiya,   kuzatishdan   oldin,
unga   tayyorgarlik   jarayonida   tuzish   maqsadga   muvofiq.   Ekskursiya,   kuzatish,   ijtimoiy
foydali   mehnat   rejasi   shu   ishlar   bajarilishidan   oldin   yoki   ular   yuzasidan   material
to'plash, insho uchun material tanlash va uni tartibga solish jarayonida tuziladi. Bunday
reja insho yozishdan oldin ko‘rib chiqilib, unga ayrim aniqliklar kiritiladi.
Inshoni   yozishga   tayyorlash.   Og'zaki   yoki   yozm   a   inshoning   turi   va   vazifasiga   qarab
unga   tayyorgarlik   ko‘riladi.   Inshoga   tayyorgarlikni   0   ‘qituvchi   boshqaradi,   bunga
o'quvchilarni   ishtirok   ettiradi,   ularning   o   ‘ta   faolligi   va   mustaqilligiga   erishadi.
Tayyorgarlik   deganda,   birinchidan,   o'quvchilarda   nimanidir   tasvirlashga,   hikoya
qilishga   talab   uyg'otadigan   vaziyat   yaratish;   ikkinchidan,   insho   uchun   yetarli   bo'lgan
zarur   material   yig'ish;   uchinchidan,   mavzuga   oid,   uni   yoritishga   mos   bo'lgan   til
vositalarini   tanlash   tushuniladi.   Inshoga   tayyorgarlik   inshoni   yozishdan   bir   necha   kun
ilgari   boshlanadi,   darsdan   tashqari   vaqtlarda   va   boshqa   darslar   jarayonida   ham   olib
boriladi. Og'zaki yoki yozm a insho ustida ishlash quyidagi uch bosqichga bo'linadi: 1)
material   yig'ish,   ya’ni   kuzatish,   ekskursiya,   mehnat   jarayoni,   rasmni   ko'rib   chiqish,
kinofilm, spektaklni ko'rish, badiiy va boshqa adabiyotlarni o'qish; 2 ) mavzuga va uni
yoritishga   mos   material   tanlash,   uni   tartibga   solish,   joylashtirish,   ya’ni   suhbat,
muhokama   qilish,   zarur   materialni   ajratish,   reja   tuzish,   lug'at   ustida   ishlash,   imlo   va
leksik   tom   ondan   tayyorlash   va   hokazo;   3)   inshoni   nutqiy   shakllantirish,   ya’ni   insho
18 matnini   tuzish,   uni   yozish,   takomillashtirish,   xatolarni   to'g'rilash   va   uni   tekshirish.
Birinchi   va   ikkinchi   bosqichdagi   ishlar,   odatda,   darsdan   tashqari   vaqtda   bajariladi.
Masalan,  ekskursiya  asosidagi  insho  uchun material  yig'ish  uni  yozishdan  ancha ilgari
boshlanadi;   tabiat   hodisalarini   kuzatish   bir   hafta,   hatto   undan   ko'proq   davom   etadi;
rasmlar   esa   insho   yozishdan   oldin   ko'riladi.Shu   rasmlar   bo yicha   so ng   inshoʻ ʻ
yoziladi.Bunday rasmlarga qarab insho yozish ancha samaralidir.
     Nutq o ‘stirish metodikasida o'quvchilar inshosi uchun baho m e’yori muhim masala
hisoblanadi.   Tabiiyki,   bunda   yuqorida   bayon   etilgan   asosiy   talablarga   rioya   qilinadi.
O'quvchilar   inshosini   baholashda   quyidagilar   hisobga   olinadi:   1   .   Insho   mavzusining
yoritilishi   (M   azmun   mavzuga   mosmi,   ya’ni   yetarli   yoritilganmi,   haqiqatga   mos
keladimi?).   2.   Reja,   kompozitsiya,   izchillik   (reja   to'g'ri   tuzilganmi,   materialni   bayon
qilish   tartibi   rejaga   mos   keladimi,   mazmunda   takror   yo'qm   i,   zarur   o'rinlar   tushib
qolmaganmi,   izchillik   buzilmaganmi,   asosiy   fikr   aniqmi,   xulosa   chiqarilganmi?).   3.
Janri, uslubi (hikoya tarzidagi matnda tasviriy va muhokama elementlari bormi, uslubda
xatoga yo'l qo'yilm.aganmi, insho mavzusi va vaziyatni yoritish vazifasini janr va uslub
oqlay  oladimi,   badiiylik  elementlari   bormi?).  4.   Insho   hajmi   (so'z,   gap  soni;   lakonizm
yoki   ko'p   so'zlilik).   5.   Leksika   (so'zlardan   to'g'ri   foydalanish.   sinonim,   antonim   ,
frazeologizmlardan foydalanish). 6 . Sintaksis (gapning hajmi, sintaktik tuzilmalarning
bir   xil   yoki   har   xilligi,   murakkab   tuzilmalar   bormi?).   7.   Imloviy   va   punktuatsion
savodxonlik, xatolar xarakteri (qo'pol va juz’iy xatolar). 8 . Husnixat, tashqi tom ondan
shakllantirish (hoshiyaga, xatboshidan yozishga, sarlavhani to‘g‘ri joylashtirishga rioya
qilish).   O'quvchilar   inshosiga   qo'yilgan   bunday   talablar   uni   baholashda   real
yondashishga imkon beradi.
Rasm   asosidagi   insho   maktablarda   tez-tez   o tkaziladi,   chunki   rasm   bolalar   nutqiy	
ʻ
ijodini,   tasavvurini   boyitishga   xizmat   qiladi.   Rasm   bolalar   sezgisiga   ta`sir   etadi,
hayotning   bola   tajribasida   hali   uchramagan   tomonlarini   ochadi.   Rasm   o quvchilarga	
ʻ
tanish   bo lgan   hodisalarni   chuqur   anglashga   ham   yordam   beradi.	
ʻ
Rasmasosidagiinshoninguchasosiyturibor:
1)   rasmlar   seriyasi   yoki   rasmli   reja   asosida   yoziladigan   hikoya   tarzidagi   insho ;
19 2)   syujetli,   o quvchilarni   o ylashga,   faraz   qilishga   undaydigan   bir   rasm   asosidaʻ ʻ
yoziladigan   hikoya   tarzidagi   insho;
3)   rasmni   tasvirlash   (tasviriy   insho).
O quvchilar avval rasmlar seriyasi asosida, so ng bir rasm asosida, undan so ng tasviriy	
ʻ ʻ ʻ
insho   yozish   (rasmni   tasvirlash)ga   o rgatiladi.	
ʻ
Dasturga   ko ra,   1-sinf   o quvchilari   o yinlari,   mehnatlari,   voqea-hodisalar   haqidagi	
ʻ ʻ ʻ
taassurotlari   asosida   o qituvchi   rahbarligida   hikoya   tuzishlari   va   uni   ma`lum	
ʻ
tayyorgarlikdan so ng	
ʻ   yozishlari , 2 - sinfda rasmlar seriyasi asosida kichik hikoya tuzish
va  uni   jamoa  tarzda  tuzilgan  reja  asosida  yozish,   tabiatni   kuzatish  va   mehnat   jarayoni
haqida,   bolalarning   o yinlari,   ishlari,   sayillari   haqida,   avval   o qituvchi	
ʻ ʻ   rahbarligida ,
keyin  mustaqil  ravishda   kichik   hikoya   tuzish  va  uni  yozish,   shaxsiy   ishlari   haqida  xat
yoza   olishlari,   3   -   sinfda   rasmlar   (bir   mavzuga   oid   bir   necha   rasm,   syujetli   bir   rasm ,
rasmni   tasvirlash)   asosida   hayotiy   tajribalari,   kuzatishlari,   ekskursiyalardan   olgan
taassurotlari asosida rejani,   avval jamoaviy ravishda , keyin mustaqil tuzib hikoya qilish
va   uni   yozishlari   talab   etiladi.
Boshlang ich   sinflarda   o quvchilarning   hayotiy   tajribalari   kam   bo lgani   uchun	
ʻ ʻ ʻ
ko pincha rasmlardan, ekskursiyalardan foydalanish tavsiya etiladi. O quvchilar rasmlar	
ʻ ʻ
asosida   fikrini   quyidagi   tartibda   izchil   ifoda   etishga   o rgatiladi:	
ʻ
20 5.Rasm   asosidagi insho  turlari
1. Rasmni diqqat bilan kuzating.
2. Rasmdagi muhim voqealarni tartib bilan hikoyalang.
3. Voqea qachon va qaerda yuz berganini ayting.
4. Rasmga sarlavha qo ying.ʻ
5. Hikoyaga xulosa o ylang.
ʻ
6. Reja tuzing.
7. Rasmdagi voqeani og zaki hikoya qiling va insho yozing.	
ʻ
O qituvchining   savollari   asosida   o quvchilar   hikoyaning   asosiy   qismining   mazmunini	
ʻ ʻ
aniqlashtiradi. Masalan: 4-sinf “Ona tili” darsligidagi 415-mashqda rasm asosida ertakni
davom ettirish topshirig i berilgan. O qituvchi rasmlar seriyasi yuzasidan quyidagi kabi	
ʻ ʻ
topshiriqlarning   berilishi   maqsadga   muvofiq   bo ladi:	
ʻ
-1-rasmda   qanday   voqea   yuz   berganini   hikoya   qiling.
-2-rasmda   qanday   voqea   yuz   berganini   hikoya   qiling.
-3-rasmda   qanday   voqea   yuz   berganini   hikoya   qiling.
-Laylak   cholga   oxirida   nima   uchun   urto qmoqni   berdi?	
ʻ
-Odamlar   qanday   ishlari   uchun   jazolanadilar?
-O ylang,   ertakka   qanday   sarlavha   qo yish   mumkin?   Nima   uchun?	
ʻ ʻ
-Ertakni   to liq   hikoyalab   bering.	
ʻ
-SHu ertak asosida ijodiy insho yozing. Unga o zingiz voqealar qo shishingiz mumkin.	
ʻ ʻ
-O rtog ingizning   hikoyasida   qaysi   so zlarni   ishlatishini   xohlar   edingiz?   Nima   uchun?	
ʻ ʻ ʻ
O quvchilar   berilgan   tavsiyalar   ustida   ishlashadi.   Mazkur   ish   faoliyatida
ʻ
o quvchilarning   mantiqiy   tafakkurining   rivojlantirilganini,   ya’ni   rasmni   analiz
ʻ
qilishi,   savollar   tuzish ,   sarlavha   topish   orqali   rasm   mazmunini   umumlashtirganligini,
21 qismlarning   o zaro   bog lanishini,   fikrini   asoslashini,   xulosa   chiqarishini   ko rishʻ ʻ ʻ
mumkin.   Bunda   eng   muhim   ish   rasm   va   uning   qismlariga   tuzilgan   rejaning
asoslanganligida.   Bu   o quvchilarni   o z   fikrlarini   dalillashga   o rgatadi.	
ʻ ʻ ʻ
O quvchilarning nutqiy ko nikmalarini yozma ifodalashlarida,	
ʻ ʻ   birinchi navbatda , to g ri	ʻ ʻ
yozish   ko nikmalari   shakllantirilishi   kerak.   To g ri   yozuv   avtomatilashadigan   hodisa.	
ʻ ʻ ʻ
To g ri yozuvga doir bilim sistematik mashqlar davomida ko nikmaga, so ng malakaga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aylanadi.   Bu   o quvchilar   uchun   qiyin   jarayon.   Malaka   til   hodisalarini   ongli   egallash	
ʻ
asosida   anglanadi,   o quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   ishga   solish   uchun   tafakkuri	
ʻ
aktivlashtiriladi   va   rivojlantiriladi.
Ona tilidan bilim, ko nikma va malakalarni egallashlari uchun o quvchilarning ma’lum
ʻ ʻ
darajada   aqliy   zo riqishlarini,   muayyan   aqliy   mehnat   usullarini   talab   etadi.
ʻ
O quvchilardagi   rivojlanish   o qituvchining   darsdagi   noto g ri   rahbarligi   va   o qitish	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
usullaridan   to g ri   foydalanmasligi   oqibatida   to xtab   qoladi.   O qituvchining   to g ri   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sistematik   rahbarligi,   fanning   o quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirishdagi	
ʻ
rolini   tushunib   harakat   qilishi   aqliy   rivojlanishni   ta’minlaydi.
Boshlang ich   sinflarda   insho   ta`limiy   xarakterda   bo ladi,   3-sinfdagina   tekshiruv   insho	
ʻ ʻ
o tkazish  mumkin. Rag batlantirish  maqsadida  ta`limiy	
ʻ ʻ   insholar  ham  baholanadi , lekin
salbiy   baho   qo yish   tavsiya   etilmaydi.	
ʻ
Boshlang ich sinflarda yozma inshoga nisbatan og zaki insho ko p o tkaziladi. Og zaki	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
hikoya tuzish bola maktabga kelgan birinchi kunlardanoq boshlanadi, yozma insho esa
1-sinf oxiri va 2-sinfdan boshlab o tkaziladi.	
ʻ
              
                            
22                                     
O quvchilar   tarbiyasidaʻ   inshoning   ahamiyati
Inshoning tarbiyaviy ahamiyati tanlanadigan mavzuga, shuningdek, insho ustida
o quvchilar   qanchalik   mustaqil
ʻ   ishlashi   va   qiziqishiga ,   insho   g oyasiga   ham	ʻ
bog liq.	
ʻ
Insho   bolalarning   voqea-hodisalarni   chuqur   his   etishiga   yordam   beradi,   izchil
fikrlashga   o rgatadi,   tilga   va   adabiy   ijodga   qiziqishlarini   o stiradi.   Bolalar   eng	
ʻ ʻ
qiziqarli va o zlariga yaqin voqea-hodisalar haqida hikoya qiladilar va yozadilar,
ʻ
ularning   inshosi   mustaqil   ishlash   malakasini   o stiradi,   ommaviy   faollikni	
ʻ
oshiradi.
Tanlangan   mavzuning   g oyaviy   yo nalishini   ochish   tarbiyaviy   vazifani   hal	
ʻ ʻ
qilishga   imkon   beradi.   Bu   jihatdan   mehnat ,   mehnat   qahramonlari   haqidagi,
bolalarning hayoti, maktab, tug ilib o sgan qishlog i	
ʻ ʻ ʻ   yoki shahri haqidagi , urush
qahramonlari   haqidagi   mavzular   ayniqsa   qulay.   Bu   mavzulardagi   insholar
mehnat   kishilariga,   qahramonlarga   chuqur   hurmatni   tarbiyalaydi.
Insho   jamiyat   hayotini   tushunishga   o rgatadi.   Tabiatga,	
ʻ   kishilarga ,   ularning
yaxshilikka   intilishlari   va   harakatlariga,   mehnatga   va   mehnat   mahsuliga
muhabbatni   tarbiyalaydi,   kishilar   xatti-harakatidagi   chiroyli   jihatlarni
egallashga ,   hozirgi   zamon   axloqiy   talablarini   anglashda   o quvchilarga   yordam	
ʻ
beradi.
Inshoning tarbiyaviy ahamiyatini oshirish uchun quyidagilarga rioya qilish talab
etiladi:
1.   Osondan   qiyinga   tamoyiliga   rioya   qilgan   holda   og zaki   va   yozma   inshoni	
ʻ
muntazam   o tkazib   borish   bilan   o quvchilarda   mustaqillikni	
ʻ ʻ
tarbiyalash.   Mustaqil   insho   o quvchilar   faolligini   o stiradi.	
ʻ ʻ
2.   Inshoni   hayot   bilan   bog lash.	
ʻ   Bunda   kuzatishlar   asosidagi   insho,   kundalik
yuritish,   qilingan   ishlar   yuzasidan   «hisobot»   tarzidagi   insho ,   xat,   maqola,
23 o qilgan   kitob   haqida   taqriz   kabilarning   tarbiyaviy   ahamiyati   juda   katta.ʻ
3.   Insho   uchun   maktab   va   o qituvchining   tarbiyaviy   vazifalariga   mos   bo lgan	
ʻ ʻ
mavzu   tanlash.   Bunday   mavzularga   mehnat   haqidagi,   kishilarning   maqtovga
loyiq   ishlari   haqidagi,   axloqiy   muammolar ,   Vatan   haqidagi   mavzular   kiradi.
Mavzuni o qituvchi maktab sharoiti va o z sinfi o quvchilarining xususiyatlarini	
ʻ ʻ ʻ
hisobga olgan holda tanlaydi. 4. Insho ustida ishlashda ishning hissiy darajasini
−   ta`sirini   oshirish.   Bunda   tabiat   obrazli   va   emotsional ,   qahramonlik
yoki   foydali   harakatlar   qiziqarli ,   ta`sirchan   qilib   tasvirlanadi.
“Vatan” so zini aytish bilan kishining bolalikda o sib-ulg aygan joyi tasviri ko z
ʻ ʻ ʻ ʻ
oldida   paydo   bo ladi.   Ishlab   chiqarishga   ekskursiya   materiali   asosida   mehnat	
ʻ
haqidagi insho yangi tarbiyaviy imkoniyatlarni ochib beradi: unda bolalar ishlab
chiqarishdagi   muvaffaqiyat   va   qiyinchiliklar ,   ilg or	
ʻ   kishilar   haqidagi ,   kasb   va
mutaxassislik haqidagi , texnika haqidagi ma`lumotlardan foydalanadilar. Ishlab
chiqarishga   ekskursiya   va   mehnatni   tasvirlash   bilan   bog liq   holda   kasb   haqida	
ʻ
suhbatlashishga to g ri keladi va bu inshoda o z aksini topadi. Mehnat haqidagi	
ʻ ʻ ʻ
insho gazetaga maqola shaklida yozilishi mumkin. Mehnat yoki ishlab chiqarish
haqidagi   insho   mavzulariga   «Bizning   qishloq»,   «Karam   uzish»,   «Bog da»,	
ʻ
«Bizning   jamoa   xo jaligimiz»,   «Pochtada»,   «Do konda»,   «Paxtakorlarga	
ʻ ʻ
yordamimiz»,   «Bizning   hashar»,   «Maktab   yer   uchastkasida»,   «Daraxt
o tqazish»   kabilar   kiradi.	
ʻ
«Men   nimalarni   bilaman?»   mavzusidagi   tanlovga   bolalar   juda   qiziqadilar.
Tanlov   bolalarning   mehnat   ko nikmalarini	
ʻ   aniqlabgina   qolmay ,   ularni   uyda ,
polizda,   bog da   ishlashga   rag batlantiradi.   Maqsad   kishilarga   foyda   keltiruvchi	
ʻ ʻ
mehnatga   hurmatni   tarbiyalashdir.   Qishloq   maktab   o quvchilari   ota-	
ʻ
onalariga   sabzavotlar   ekish ,   hosilni   yig ish,   o tin   tayyorlash   kabi   ishlarda	
ʻ ʻ
qanday   yordamlashganliklari   haqida   yozadilar.   Sinfda   mehnat   haqidagi   insho
muhokama   qilinadi.   Bolalar   foydali ,   zaruriy   ijtimoiy   faoliyat   sifatida
mehnatning   mohiyatini   tushuntiradilar.   Ular   har   qanday   mehnat   eozozlanishini
aytadilar.
Kelajak   haqida   «Kim   bo lishni   xohlayman?»	
ʻ   mavzusida   tayyorgarliksiz   hikoya
24 qilish   tarzidagi   insho   ham   katta   tarbiyaviy   kuchga   ega.
Juda yaxshi yozilgan inshoni sinfda ifodali o qib berish va tahlil qilish bolalarniʻ
tarbiyalaydi.   Baozi   maktablarda   bolalar   inshosi   va   hatto   bolalar   she’rlari
to plami	
ʻ   tuziladi , yaxshi yozilgan hikoya uchun tanlov eolon qilinadi.
Insho   mavzusi   va   uni   yoritish
Mavzu   insho   predmeti   bo lib,   uning   mazmunini   tashkil   etadi.   Mavzuga   qarab	
ʻ
inshoda   aks   ettiriladigan   materiallar,   dalillar,   hodisalar   tanlanadi.   Inshoning
to g ri va to liq bo lishi  o qituvchi mavzuni qanday shakllantirishi, o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
uni   qanday   tushunishlariga   bog liq.	
ʻ
Insho   ustida ishlashda mavzu tanlash , uni rejalashtirishda esa og zaki va yozma	
ʻ
insho   mavzusini   belgilab   olish   muhim   rol ь   o ynaydi.	
ʻ
O quvchilar   mavzuni   yoritishga   1-sinfdan   boshlab   o rganadilar.   Ular   mavzuga	
ʻ ʻ
oid gap tuzadilar. Masalan,  bahor havosi  haqida, ona qishlog i (shahri)  haqida,	
ʻ
qo rqoq   quyon,   ayyor   tulki   haqida   gap   tuzadilar.   Keyin   savollar   asosida   bir	
ʻ
mavzuga oid bir necha gap tuzib, uni yozadilar. Insho uchun iloji boricha tor −
aniq   chegaralash   mumkin   bo lgan   mavzuni   tavsiya   qilish   foydali.   «Kuz»	
ʻ
mavzusi   o quvchilar   uchun   juda   keng   mavzu   bo lib,   bunda   o quvchi   umuman	
ʻ ʻ ʻ
kuz   haqida,   kuzda   qilinadigan   ishlar   haqida   yozishi   mumkin ,   u   yozadi   −
gaplarining aniq chegarasini bilmaydi. O quvchilarga kuzga oid	
ʻ   «Paxta terimiga
yordam»,   «Kuz   kunlarining   birida»,   «Bog da   olma   terdik»,   «Pomidor   terishga	
ʻ
yordamlashdik»,   «Kech   kuzda   bog   manzarasi»	
ʻ   kabi   mavzularni   tavsiya   qilish
mumkin.
Og zaki   va   yozma   insho   ustida   ishlashda   mavzu   berib,   uni   yoritishni   talab	
ʻ
qilishdan   tashqari,   avval   material   to plash   va   shu   yig ilgan   materiallar   asosida	
ʻ ʻ
mavzuni   shakllantirishni   tavsiya   qilish   ham   mumkin.   Masalan,   kech   kuzda
tabiatni kuzatish va material yig ish	
ʻ   tavsiya qilinadi , kuzatishlar  «Kech kuzda»
mavzusida   insho   yozish   bilan   yakunlanadi.   Bunda   o quvchilar   mavzuni   to liq	
ʻ ʻ
yoritadilar.
Insho   rejasini   tuzish
Reja har qanday og zaki yoki yozma hikoya qilishning zaruriy pog onasi, uning	
ʻ ʻ
25 «loyihasi»dir.   Qishi   o z   nutqi   haqida   o ylab,   asosiy   gaplarini   belgilab   oladi.ʻ ʻ
Insho uchun reja tuzish shuning uchun ham zarur. 1-sinfda reja rolini o qituvchi	
ʻ
savollari,   yaoni   so roq   gaplar   tarzidagi   reja   bajaradi;   2-sinfda   reja   o qituvchi	
ʻ ʻ
rahbarligida   jamoaviy   tarzda   tuziladi ;   3-4-sinflarda   esa   mustaqil   tuziladi.
Boshlang ich   sinflarda   3   -   5   talik   oddiy   reja   tavsiya   qilinadi.	
ʻ
Bolalar   avval   o qigan   hikoyalariga   reja   tuzadilar   va   uni   reja   asosida   qayta	
ʻ
hikoya qiladilar, keyin bayon rejasini tuzadilar, so ng bir mavzuga oid bir necha	
ʻ
rasm   (rasmlar   seriyasi)   asosidagi   insho   rejasini,   yaoni   rasmli   reja   tuzadilar ,
inshoga   sarlavha   topadilar.   SHundan   so ng   tasvirlangan   voqea-harakatlar   aniq	
ʻ
ajratilgan, reja tuzishga qulay bo lgan rasm yoki kuzatishlar asosida yoziladigan	
ʻ
insho   rejasini   tuzishga   o tiladi.	
ʻ
Reja tuzishga o rgatishda oldin nima haqida to xtalish, keyin uni qanday davom	
ʻ ʻ
ettirish,   undan   so ng   nima   haqda   aytish,   nihoyat,   hikoyani   qanday   tugatish	
ʻ
kerakligini   o quvchilarga   tushuntirish   foydali   usul   hisoblanadi.   Reja   avval	
ʻ
so roq	
ʻ   gap   tarzida ,   keyin   darak   gap,   oxiri   nominativ   gap   tarzida   tuziladi.
Reja   ko pincha   insho   yozishdan   oldin   unga   tayyorlanish   jarayonida   (rasm	
ʻ
asosida   yoziladigan   insho   rejasi   kabi)   tuziladi.   Baozan   rejani   ekskursiya,
kuzatishdan   oldin,   unga   tayyorgarlik   jarayonida   tuzish   maqsadga
muvofiq.   Ekskursiya ,   kuzatish,   ijtimoiy   foydali   mehnat   rejasi   shu   ishlar
bajarilishidan oldin yoki ular yuzasidan material to plash, insho uchun material	
ʻ
tanlash   va   uni   tartibga   solish   jarayonida   tuziladi.   Bunday   reja   insho   yozishdan
oldin ko rib chiqilib, unga ayrim aniqliklar kiritiladi.	
ʻ
26                                                        XULOSA
    Insho – ijodiy ish: o‘quvchidan faollik, qiziqish, fikr bildirishni talab qiladi. Material
tayyorlash,   uni   tartibga   solish,   insho   kompozitsiyasi   va   rejasi   haqida   o‘ylash,   logik
bog‘lanishni belgilash, so‘z, so‘z birikmasini tanlash, gap tuzish va uni o‘zaro bog‘lash,
imloni   tekshirish   kabi   barcha   murakkab   ishlar   o‘quvchidan   aqliy   kuchini   to‘la   ishga
solish bilan birga o‘z ma’naviy faoliyatini boshqarish ko‘nikmasini ham talab etadi.  Bu
murakkab jarayonlarni amalga oshirish uchun o‘quvchilarda insho yozish malakalarini
takomillashtirish lozim bo‘ladi. Biz bu borada birinchi bobda insho mavzusining ilmiy-
metodologik   adabiyotlarda   yoritilishi   hamda   DTS   da   yozma   nutqqa   qo‘yiladigan
talablarni o‘rgandik. Shu talablar asosida o‘quvchilarning hozirgi kundagi insho yozish
bilim,   ko‘nikma   va   malakalarining   holatini   aniqlash   ,   o‘qituvchilar   orqali
o quvchilarning   insho   bo yicha   bilimi   qanday   ekanligini   bilib   olish   mumkin     vaʻ ʻ
o‘quvchilarning   insho   yozish   malakalarining   hozirgi   holati   o‘rta   darajada   ekanligi
aniqlandi. O‘quvchilarning yozma nutqini shakllantirish, buning uchun o‘quvchilarning
so‘z   boyligini   oshirish,   bog‘lanishli   nutq   tuzish,   shu   orqali   o‘quvchilarni   og‘zaki   va
yozma   insho   yozishga   tayyorlash   ko‘zda   tutildi.   Bu   ikki   jarayon   bosqichma-bosqich
tarzda amalga oshiriladi.Inshoning turlari ham har xil.O quvchilarga tabiat manzaralari	
ʻ
orqali,rasmlar   orqali   ham   insho   yozdirsa   bo ladi.Hikoyaning   matnini   o qib   berib   yoki	
ʻ ʻ
ularga   shu   hikoyani   o zini   berib   emas,balki   o sha   hikoyaning   rasmlari   orqali   ham	
ʻ ʻ
bolalarda   tasavvur   uyg otish   mumkin.Rang-barang   rasmlar   orqali   bolada   qiziqishni
ʻ
uyg otish,uni   fikrlashga   undash,dunyoqarashini   kengaytirish   mumkin.Hr   bir   o quvchi	
ʻ ʻ
o z   xayollari,tasavvurlari   orqali   rasmda   nima   tasvirlanganiga   e’tibor   qaratadi.Ulardan	
ʻ
og zaki   rasmga   qarab   hikoyacha   tuzishni   hamso rash   mumkin   va   savollar   orqali   shu
ʻ ʻ
hikoyani   bir   butun   qilib   jamlanadi.Rasmlar   bilan   ishlashda   o quvchilarda   diqqatni	
ʻ
jamlash qobiliyati,xotira rivojlanadi.Odob-axloq mavzusidagi rasmlar ongli,aqlli,odobli
27 bo lib   shakllanishida   yordam   beradi.Diqqat   bilan   rasmni   kuzatganda   o sha   rasmningʻ ʻ
barcha sir-asrorlarini o rganishga imkon beradi  va rasmning qaysidir jihatlarini  yoritib	
ʻ
beradi.Ona   tili   darslarida   o quvchilarning   savodxonligini   oshirish   maqsadida   tashkil	
ʻ
etiladigan insholar qancha ko p yozdirilsa,adabiyot va o qish darslarida uyushtiriladigan
ʻ ʻ
insholarda fikr izchilligi,uslub ravonligi,xulosalarning mustaqilligi va asosliligi,shaxsiy
munosabatning mavjudligi,ishining o qishliligini ta’minlashda shuncha muvaffaqiyatga	
ʻ
erishish   mumkin.Bu   kabi   insholarni   baholashda   talablarning   mavjudlik   darajasidan
kelib   chiqib   ish   tutiladi.Ularning   deyarli   barchasi   aks   etgan   ishlarga   “5”;   nisbatan
kamroq   talablar   amalga   oshirilgan   ishlarga   “4”;   deyarli   qamrab   olinmagan   insholarga
esa   “3”;   baho   qo yiladi.Lekin   zinhor-bazinhor   yomon   baho   qo yilmaydi-baholash	
ʻ ʻ
masalasi ochiq qoldiriladi.
        Shunday qilib,insho  yozish  zamonaviy  maktabning dolzarb  muammolaridan  biridir
va   bu   ko nikma   o quvchi   kelajakda   qaysi   soha-xoh   fan,xoh   texnika   yoki   san’at	
ʻ ʻ
bo lsin,madaniyatli   shaxs,ma’naviyati   sog lom   mutaxassis   sifatida   shakllanishi	
ʻ ʻ
garovidir.
28                            FOYDALANILDAN ADABIYOTLAR:
1.K.Qosimova,S. Matjonov , X. G ulomova , Sh.Yo ldosheva ,Sh. Sariyev . “Ona tili ʻ ʻ
o qitish metodikasi”-Toshkent, “Nosir” nashriyoti, 2009	
ʻ
2.Q.Husanboyeva,M.Hazratqulov,Sh.Jamoldinova. “Boshlang ich sinflarda adabiyot 	
ʻ
o qitish metodikasi”  Toshkent.”Innovatsiya-Ziyo”- 2020	
ʻ
3.O.Roziqov,M.Mahmudov va boshqalar. “Ona tili didaktikasi”-Toshkent; “Yangi asr 
avlodi”,2005
4.N.Karimova. “Boshlang ish sinflarda insho yozishga o rgatish usullari”-maqola.	
ʻ ʻ
5.Internet ma’lumotlari:
  hozir.org
  arxiv.uz
  baxtiyor.uz
  fayllar.org
29 _______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
        Mavzu talaba tomonidan (mustaqil yozilganligi, amaliy ahamiyati, dolzarbligi, 
mazmunda  keltirilgan  ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi, mavzu to liq 	
ʻ
qamrab olinganligi) ______________________ 
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
__________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________ 
______________________________________________________________________
______________________________________________
 __________________________________________________________ 
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga 	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
30 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba  tomonidan  mavzuning og zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi, ʻ
savollarga to liq javob bera olishi, tahlillar keltirishi, xulosalar chiqara olishi) 	
ʻ
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
__________________________________________
 
Kurs ishining og zaki bayoni bo yicha komissiya tomonidan baholanishi (kurs 	
ʻ ʻ
ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi):
 Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
31 Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                              (imzo)
32

Boshlang'ich sinflarda rasmga qarab insho yozish yo'llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский