Boshlang‘ich sinflarda til va savodxonlik metodikasining tamoyillari

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“Boshlang‘ich sinflarda til va savodxonlik metodikasining tamoyillari”
mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi  talabasi   Xaydarova Nargiza
             Rahbar: Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
Kirish.................................................................................................................... 4
I-BOB. Ona tili savodxonligi darslarida so’z birikmalari ustida ishlash
  1.1. Ona  tili  o'qitish  metodikasining  tamoyillari ......................................... 6
  1.2. Ona tili - boshlang'ich sinflarda o'quv predmeti sifatida……....……..... 7
II-BOB. O’qish savodxonligi darslarida so’z birikmalari ustida ishlash
2.1.   Savod     o'rgatish     davrida     o'qish     va     yozuv
darslar…………………….. 10
2.2.   O'qish     darslarida     qo'llaniladigan
metodlar……………………………. 16
Xulosa…….………...…………………………………………………………... 20
Foydalanilgan adabiyotlar.................................................................................. 21
2 Boshlang‘ich sinflarda til va savodxonlik metodikasining tamoyillari
Reja:
1. Ona  tili  o'qitish  metodikasining  tamoyillari
2. Ona tili - boshlang'ich sinflarda o'quv predmeti sifatida.
3. Savod  o'rgatish  davrida  o'qish  va  yozuv  darslar.
4. O'qish  darslarida  qo'llaniladigan  metodlar.
3 Kirish
Kurs ishining maqsad vazifasi.  Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida
o’quvchida to’g’ri, tez, ongli ifodali o’qish malakalarini shakllantirish, ularni oddiy
kitob   o’quvchidan   chuqur   muloxaza   yurituvchi   ijodkor   kitobxon   darajasiga
ko’tarish   o’qish   orqali   tevarak   atrof   borliq   xaqidagi   bilimlarni   kengaytirish,
ularning   dunyoqarashini   boyitish   xar   qanday   uslubdagi   matnni   o’qish   va   uni
anglash, tanqidiy kreativ fikrlash ko’nikmasini egallash nazarda tutiladi. 
Boshlang'ich     sinflarda     ona     tili     o'qitish         o'quvchilarga     o'zbek     tilini
o'rgatish     yo'llari     va     vositalari,     ona   tilini     egallash,     ya’ni     nutqni,     o'qish   va
yozishni,  grammatika  va  imloni o'zlashtirib  olish  to'g'risidagi  ilmdir.
Metodika   maktab   oldiga   qo'yilgan   ta ’lim   va   tarbiyaviy   vazifalar-dan
kelib   chiqib,   ona   tilini   o'rgatishning   vazifalarini    va   m  azm  unini  belgilaydi,
ta’lim-tarbiya     berish   jarayonini     tekshiradi,     shu   jarayonning  qonuniyatlarini     va
ta’lim  berish  usullarining  ilmiy asoslangan  tizimini belgilaydi.
Boshlang'ich     sinflarda     ona     tili     o'qitish         yuqori     sinflarda   ona     tili
o'qitish   metodikasining   dastlabki   bosqichi   bo'lib,   u   tekshiradigan   masalalarni
boshlang'ich     sin   f   o'quvchilariga     tadbiqan     (muvofiq   ravishda)     o'rgatadi.     Shu
bilan   birga,   boshlang'ich   sinflarda   ona   tili o'qitish   metodikasining   o'ziga   xos
xususiyatlari     mavjud.     Boshlang'ich   sinflarda     ona     tilini     o'q   itish     grammatika,
imlo   va   unga   bog'liq   holda nutq   o'stirish   metodikasinigina   emas,   balki   xat-
savod  o'rgatish,  sinfda va sinfdan tashqari o'qish  metodikalarini  ham o'z  ichiga
oladi.     Shulardan     kelib     chiqib,     boshlang'ich     sinflarda     ona     tili     o'qitish
metodikasi fani  quyidagi  vazifalarni  bajaradi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   birinchi   o’rinda   kirish   qismidan
boshlangan   ikkinchi   o’rinda   I-bob.   Birinchi   bobimiz   quydagicha   “Onatili
savodxonligi   darslarida   so’z   birikmalari   ustida   ishlash.”   Va   bu   bobimiz   ikkita
rejadan   ibora   trejalarimiz   quydagicha:   “1.1.Ona   tili   o'qitish   metodikasining
4 tamoyillari. 1.2. Ona  1
tili - boshlang'ich sinflarda o'quv predmeti sifatid.” Uchinchi
o’rinda   II-bob   ikkinchi   bobimiz   quydagicha   “O’qish   savodxonligi   darslarida   so’z
birikmalari ustida ishlash.” Ikkinchi bobimiz ham ikkita rejadan iborat. Rejalarimiz
ham quydagicha “2.1. Savod o'rgatish davrida o'qish va yozuv darslar  2.2. O'qish
darslarida   qo'llaniladigan   metodla.”   Va   kurs   ishimiz   sungida   xulosa   qib   kurs
ishimiz yoritib berilgan.
Asosiy qism.
Ona tili va o’qish savodxonligi fanini o’qitishda asosiy e’tibor o’quvchida
tilga doir to’rt ko’nikma: o’qib tushunish, tinglab tushunish, nutq so’zlar va yozish
xamda   grammatik   savodxonlikni   shakllantirishga   qaratiladi.   Ta’lim   berishda
kommunikativ   yondashuvga   asoslaniladi,   ya’ni   tilning   muloqot   vazifasi
birlamchidir.   Shuningdek   faoliyatga   yo’nalgan   yondashuv,   ongli   yondashuv,
kashfiyotchilik yondashuvi farqli va tanqidiy yondashuv kabilar e’tiborda bo’lishi
lozim.O’quvchilarning   ijodiy   tafakkurini   mustaqil   fikrlash   darajasi   va   nutqini
o’stirishning zaruriy omillaridan biri lug’atlar ustida ishlashdir.
  Lug’atlar   o’quvchilarning   ijodiy   tafakkurini   mustaqil   fikrlash   darajasi
ijodiy   fikr   mahsulini   og’zaki   va   yozma   shakllarda   ravon   bayon   etishga   olib
keladigan   bexad   qimmatli   va   boy   so’z   zaxirasini   vujudga   keltiradi.
Lingvodidaktika   –   til   o’qitish   demakdir.   Til   uzoq   davr   o’tishi   bilan   kishining
ehtiyojiga   muvofiq   ravishda   o’zgarib   boyib   borgan.Kishi   tilni   raraqqiy   ettirishi
bilan   birga   uning   mukammallashib   borishi   xam   kishi   bilim   tajribasining
takomillashuviga   hamda   ajdodlar   avlodiga   o’tishiga   imkon   bergan.   Natijada   fan,
madaniyat,   texnika   vujudga   kelgan   va   taraqqiy   etgan,   ya’ni   kishilik   jamiyati
rivojlangan.
1
 G’ulomov   A.,   Asqarova   M.   Hozirgi   o`zbek   adabiy   tili .
5 I-BOB. Ona tili savodxonligi darslarida so’z birikmalari ustida ishlash.
1.1. Ona  tili  o'qitish  metodikasining  tamoyillari.
O'quvchilarga     ona   tilini   o'rgatish,   ularni   tarbiyalash   va   har   tomonlama
rivojlantirish  vazifasidan  kelib  chiqib,  bilish  nazariyas asoslanib,  barcha  yaqin,
o'zaro   bog'liq   fanlar    tavsiyalariga   asoslanib,  ona   tili    o'qitish   metodikasi    o'z
tamoyillarini     ishlab     chiqadi.     Bu     tamoyillar     umumdidaktik     tamoyillardan
o'zgacha     bo'lib,     o'qituvchi   bilan   o'quvchi   o'rtasidagi   o'quv     mehnatining
yo'nalishlarini  belgilab beradi.
Ona tili  o'qitish  tamoyillari  quyidagilar.
1.  Til materialiga, nutq organlarining o‘sishiga, nutq malakalarining to‘g‘ri
rivojlanishiga e’tibor berish tamoyili.  Nutq,  til  qonuniyatlariga, oz bo'lsada,  e’tib
o r bermaslik amaliy nutq faoliyatini  egallashga salbiy ta ’sir  ko'rsatadi.  Masalan,
fonetik   ko'nikmalarga   yetarli   e’tibor   berilmasa,   imloviy   savodxonlikka   putur
yetadi.  Bu  ta ’lim  tamoyili  tildan olib  boriladigan  mashg'ulotlarda  eshituv  va
ko'ruv     ko'rsatmaliligini   ta   ’minlashni     va     nutq     organlarini     m   ashq     qildirishni
(gapirib  berish, ifodali  o ‘qishni,  ichida gapirishni)  talab  etadi.
2.     Til   ma’nolarini     (leksik,     grammatik,     morfemik,     sintaktik     m   a’no-
larini)  tushunish tamoyili.  So‘zni,  morfemani,  so‘z  birikmasini,  gapni tushunish
borliqdagi  m a’lum  voqea-hodisalar  o'rtasidagi  bog‘lanishni aniqlash demakdir.
Til   ma’nolarini   tushunish   tamoyiliga   amal   qilishning   sharti   tilning   ham
tomonlarini,   tilga oid barcha fanlar (grammatika, leksika,   fonetika,   orfografiya,
uslubiyat)ni     o‘zaro     bog'langan     holda   o'rganish     hisoblanadi.     Masalan,
morfologiyani sintaksisga tayangan holdagina o'rganish, o'zlashtirish mumkin.
Sintaksisni     o'rganishda   esa     morfologiyaga     suyaniladi,     orfografiya
fonetika,   grammatika,   so'z  yasalishiga   suyanadi    va   hokazo.   So'zni  morfemik
6 tahlil     qilish     2
uning  m   a’nosini     tushunishga     yordam    beradi.    Tilning    hamm  a
tomonlari     bir-   biri     bilan     o'zaro     bog'langan     bo'lib,     o'qitishda     buni     albatta
hisobga lish  kerak.
3.   Tilga   sezgirlikni     o'stirish   tamoyili.     Til     —   juda     murakkab     hodisa,
uning     tuzilishini,     izchil     tizimini     fahmlab     olmay     turib,     sal     bo'lsada,   uning
qonuniyatlarini,     o'xshashliklarini     o'zlashtirm   ay   turib,     uni   yodda   saqlab
bo'lmaydi.   Bola   gaplashish,   o'q ish ,   eshitish   bilan   til   materiallarini   yig'adi,
uning     qonunlarini     o'zlashtiradi.     Natijada   kishida   tilga   sezgirlik   (til   hodisalarini
tushunish)  xususiyati  shakllanadi.
4. Nutqning ifodaliligiga baho berish tamoyili.   Bu tamoyil til hodisa larini
tushunm ay   turib   savodli   yozish,   nutq   madaniyati   vositalarining xabar   berish
vazifasini     tushunish     bilan     bir     qatorda,     uning     ifodaliligini   (uslubga     oid)
tushunishni,    m azmuninigina    emas,   balki    so'z    va   nutq birliklarining,   tilning
boshqa     badiiy-tasviriy     vositalarining     hissiy   bo'yoqdorligini     ham     tushunishni
ko'zda     tutadi.     Bu     tamoyilga     amal   qilish     uchun,     birinchi     navbatda,     badiiy
adabiyotlardan,     shuningdek,   tilning     uslubiy     xususiyatlari     aniq     ifodalangan
boshqa  matnlardan foydalanish  talab  etiladi.  Bu  esa  m atn  mazm uni  va  uning
o'ziga  xos ,,noziklik“larini  ham  anglab  yetishga  yordam  beradi.
5.     Og'zaki     nutqni     yozma     nutqdan     oldin     o'zlashtirish     tamoyili.     Bu
tamoyil     ham     kishi     nutqining     rivojlanishiga     ta’sir     etadi     va     til     o'qitish
metodikasini  tuzishda  xizmat  qiladi.
Metodika     tamoyillari,     didaktika     tamoyillari     kabi,     o'qituvchi     bilan
o'quvchining   maqsadga   muvofiq   faoliyatini   belgilashga,   ularning birgalikdagi
ishlarida  qulay  yo'nalishni  tanlashga  yordam  beradi, metodikaning  fan  sifatida
nazariy  asoslash  elementlaridan  biri  bo'lib xizmat  qiladi.
1.2. Ona tili  -  boshlang'ich  sinflarda  o'quv  predmeti  sifatida.
2
 To`xliyev   B.   va   boshqalar.   O`zbek   tili   o`qitish   metodikasi.   –   Toshkent
7 Til   fikrni   shakllantirish   va   bayon   qilish,   taassurot,   his-kechinmalarni
ifodalashda   muhim   o 'rin   tutadi.   Til jamiyat   a’zolarining   bir-biri   bilan o'zaro
aloqasi   uchun   xizmat   qiladigan   vositadir.   Bu   vosita   qanchalik takomillashsa,
fikr     shunchalik     aniq,     ta’sirchan     ifodalanadi.     Demak,   kishilaming     o'zaro
munosabati,     his-tuyg'ulari,     kechinma     va     holatlari   til     vositasida     aniqlashadi.
Maktabda     ona     tilini     chuqur   o'rganish     zaru rati     tilning     bajaradigan     asosiy
vazifalaridan  kelib  chiqadi.
K.D.Ushinskiy     boshlang'ich     maktab     o'quv     predmetlari     tizimida   ona
tiliga     katta     ahamiyat     berib,     uni     markaziy     va     yetakchi     predmet   hisoblagan.
„Ajoyib   o'qituvchi   bo'lgan   ona   tili   bolaga   ko'p   narsani o'rgatadi.   Bola   ikki-
uch  yil  ichida  shuncha  ko'p  narsa  o'rganadiki, ko'p  narsa bilib  oladiki,  20 yil
qunt  bilan  metodik jihatdan juda to'g 'ri o'qiganda  ham  uning  yarmicha  o'rgana
olmaydi.Ona     tilining     ulug'   pedagogligi     ham     ana     shundadir",     —     deydi     u.
Shuning     uchun     hamboshlang'ich     sinflarda     ona     tilini     o'rganishga     katta
ahamiyat  beriladi. 
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilari   ona   tili     darslarida   ongli   o'qish   va   savodli
yozishga     o'rganadilar,     og'zaki     va     yozma     nutqning     qonun-qoidalarini
egallaydilar.  Ona  tili  sohasidagi  ko'nikma-malakalar  (nutq,  o'qish  va yozishga
oid  malakalar)  o'quvchilam ing  o'quv  mehnatining  zaruriy sharti  va  vositasidir.
O'quvchi   o'qish   ko'nikm alarini   egallash   bilan   bir qatorda,   birinchi   navbatda,
o'zining   ona   tilini   o'rganishi     zarur,     chunki   ona     tili     bilimdonlikning,     aql-
idrokning  kalitidir.
Ona   tili   boshqa   fanlani    o'qitish   vositasi    hamdir:    jamiyat    tarixi ham,
tabiiy   fanlar   ham     ona     tili     yordamida   o'rganiladi.     Demak,     ona   tili   bolaning
umumiy   kamol   topishida   ham,   bilim   va   mehnatga   havasini uyg'otishda   ham
alohida  o'rin  tutadi.
Til   muhim   tarbiya vositasidir.   Badiiy   adabiyotlarni,   gazeta, jurnallarni
o'qigan     bola   o'zida   eng   yaxshi     xislatlarni     tarbiyalab     boradi,     muomila
madaniyatini  egallaydi.
8 Ona     tili     boshlang'ich     sinflarda     asosiy     o'rinni     egallar     ekan,     har     bir
o'quvchida  ona  tiliga  qiziqish  va  m uhabbatni  tarbiyalab  borish  zarur.
Boshlang'ich     sinflarda     ona     tili     mashg'ulotlari     turi     va     mazmuni
quyidagilarni  o'z  ichiga  oladi:
1.     O'qish,     yozuv,     grammatik     materialni     o'rganish,     kuzatishlar   hamda
o'quvchilam ing   ijtimoiy   faoliyatlari   bilan   bog'liq   holda,   ularning   og'zaki   va
yozma  nutqini  o'stirish.
2.     Birinchi     sinfga     kelgan     bolalarga     savod     o'rgatish,     ya’ni     ularni
elementar  o'qish  va  yozishga  o'rgatish,  bu  ko'nikmalarni  malakaga ylantirish.
3.     Adabiy     til     me’yorlarini,     ya’ni     imloviy   va   tinish   belgilariga     rioya
qilingan     savodli     yozuvni,     to'g'ri     talaffuzni     o'rganish,     nutq   va   uslubiy
elementlarni  egallash.
4.     Grammatika,     fonetika,     leksikologiyadan     nazariy     materiallarni
o'rganish,  tildan  ilmiy  tushunchalarini  shakllantirish.
5.     O'quvchilarni     o'qish   va   grammatika   darslari   orqali     badiiy,     ilmiy-
ommabop     va     boshqa     adabiyotlar     namunasi     bilan     tanishtirish,     ularda   badiiy
asarni  idrok  etish  ko'nikmasini  hosil  qilish.
Bu   vazifalarning   hammasini    boshlang'ich    sinflarda   ona   tili    predmeti
hal  etadi  va  ular ona tili  dasturida  aks  etadi.  Dastur davlat  hujjati bo'lib,  unda
o'quv    predmetining    mazmuni     va    hajmi,    shuningdek,    shu   predmetdan     bilim,
ko'nikma  va  malakalar  darajasiga  qo'yilgan  asosiy talablar belgilangan  bo'ladi.
O'qituvchi  va  o'quvchilar  dastur talablari asosida  ish  olib  boradilar.
Boshlang'ich  sinflarnig  ona  tili  dasturi  ikki  qismdan  iborat:
1.  Tushuntirish xati.
2.  Asosiy qism.
Tushuntirish   xatida   ona tili   predm etining   tutgan   o 'rn i,   lining   vazi -
falari  ko'rsatilib,  metodik  yo‘l-yo‘riqlar  beriladi.
Dasturning  asosiy  qismi  quyidagi  bo'limlardan  tashkil  topgan:
1.  Savod о’zgarish  va nutq о'stirish.
2.  Sinfda,  sinfdan  tashqari о'qish  va nutq о‘stirish.
9 3.  fonetika ,  grammatika,  imlo  va  nutq  o'stirish.
Ularda     o'quvchilar     o'zlashtirishi     lozim     bo'lgan     bilimlar     mazmuni   va
ularning  bilim,  ko'nikmalariga  qo'yilgan  talablar  ko'rsatiladi.
II-BOB. O’qish savodxonligi darslarida so’z birikmalari ustida ishlash
2.1. Savod  o'rgatish  davrida  o'qish  va  yozuv  darslar
Ma’lumki,     savod     o'rgatish     jarayonidagi     o'qish     darslarining     asosiy
vazifasi  o'quvchilarga  tovush   va   harfni  tanishtirish,   ulaming  to'g'ri talaffuzini
o'rgatish     orqali     bolalarda   to'g'ri,     ongli,     ifodali   o'qish     ko'nikmalarini
shakllantirishdan  iborat.  Shuningdek,  o'quvchilar  lug'atini boyitish,  bog'lanishli
nutqini     o'stirish,     bilimini     boyitish,     tafakkurini   shakllantirish,     eshitish,     qabul
qilish     sezgisini     o'stirishda     ham     bu     davr   mas’uliyatliligi     bilan     alohida     o'rin
tutadi.
Tayyorgarlik     davri     o'qishga     o'rgatish     uchun     zamin     hozirlaydi.     Bu
davrda     bolalarda     o'zgalar     nutqini     eshitish,     diqqatni     to'plash,     til     birliklarini
(tovush,     bo'g'in  ,    so'z,    gap)     farqlash,     ajratish,     ularning    vazifalarini    anglash
kabi     xususiyatlar   shakllantiriladi.     Bular   o'quvchilaming   o'qishni   muvaffaqiyatli
egallashlariga  yordam  beradi.
O'qishga   o'rgatish   uchun,   avvalo,   o'quvchi   tovush   va   harf   bilan   yaxshi
tanishtirilishi   lozim.     Tovush   va   harf   bilan   tanishtirishda   bo'g'indan   tovushni
ajratish     tamoyiliga     rioya     qilinadi.     Harf   bilan     tanishtirish     bir   necha     xil
yo'nalishda amalga  oshirilishi  mumkin:
1.     Mazmunli     rasm     yuzasidan     savol-javob     usuli     bilan     bog'lanishli
hikoya     tuzdiriladi.     Undan     kerakli     gap,     so'ng     kerakli     so'z     ajratib     olinadi,
so'ngra  so'z  ustida  yuqoridagi  kabi  tahlil  ishlari  uyushtiriladi.
2.  So 'z  asos  qilinib,  analitik  mashqlar  yordamida  o'rganiladigan tovush
ajratib     olinadi.     Masalan:     oy.   O'qituvchi     oy     rasmini     ko   'rsatadi,   o'quvchilar
uning   nomini   —   so'zni    aytadi.   O'qituvchi    о   tovushini cho 'zib   (o -o -o -y )
aytadi     va     qaysi     tovushni     cho   'zib     aytayotganinio'quvchilardan     so‘raydi.
O'quvchilar   о   tovushini     aytgach,     uning   ususiyatlari     haqida   savol-javob     o
10 'tkaziladi.   О   tovushli   so'zlar o‘ylab toptiriladi.   Shundan   so‘ng   о   harfi   kesma
harfdan  yoki  rasmli  alif- bodan 3
 ko'rsatiladi.  Bunda  о  harfining  shaklini  esda
olib  qolishlariga alohida  e’tibor  qaratiladi.
3.     O'rganilgan     harflar     ichiga     bugun     o'rganiladigan     harf     aralashtirib
qo'yiladi,  bolalar uning  ichidan  notanish  harfni  ajratadilar,  so'ng o'qituvchi  bu
harf   ifodalaydigan     tovushni     aytadi.     O'quvchilar   tovushning   xususiyatlarini
aytadilar.     Shu   harfni   kesma   harflar   ichidan   topib,   kitob   sahifasidan,   rasmli
alifbodan   ko'rsatadilar.     Shu   tariqa   tovush-harf   bilan   tanishtirilgach,   o'qishga
o'rgatish ustida ishlanadi.
O'qishga o'rgatishda bo'g 'in asos qilib olinadi.  Buning uchun o'qituvchida
bo'g'in   jadvali   bo'lishi   lozim.   Bo'g'in   jadvali   asosida   o'qish   namunasi   ko'rsatiladi,
ya’ni harflab emas,   ichida,   birinchi harfni ko'z bilan ko'rib,   uning nomini dilda
saqlab,     ikkinchi     harfni   ko'rish   va   ikkalasini     bog'lab,     unlini     mo'ljallab     ulab
aytish     tushuntiriladi.     Bo'g'in   o'qish   o'qituvchining     namunasi     asosida   doimiy
ravishda har bir darsda izchil  olib  boriladi.
Bunda     „Alifbe"     sahifalaridagi     so'zlarni     oldin     bo'g'inga     bo'lish,   so'ng
o'qishni     mashq     qilish     yaxshi     samara     beradi.     O'qituvchining     namunali
o'qishidan  so'ng  birgalikda  ovoz  chiqarib  o'qish,  yakka-yakka o'qish,  shivirlab
o'qishdan   foydalaniladi.   Ayniqsa,   sekin   o'qiydigan 'quvchilar bo'lgan   sinflarda
xor bilan   o'qitish  o'qishni   tezlashtirishga yordam   beradi.   Sinf  o'quvchilarining
o'qish  ko'nikm alaridan  kelib chiqib,  matndagi  so'zlarni  xattaxtada  bo'g'inlarga
bo'lib     yozish,   o'rganilgan     harflarni     hisobga     olgan     holda   qo'shim   cha   so   'z
birikmalari, gapiar tuzib  yozish  va  o'qitish  usulidan  ham  foydalaniladi.
Ma’lumki,     „Alifbe"     sahifalarida     b   o   'g   'in     tuzilishi     murakkablashib
boradi.  Shuning  uchun  o'qituvchi  har  bir  bo'g'in  tuzilishining  murakkabligiga
qarab  ish  usullarini  belgilab  olishi  zarur.  Masalan,  uch tovushdan  tuzilgan,  to
'rt     tovushdan     tuzilgan     bo'g'inlarni     o'qishga   o'rgatish   ham   o'ziga   xos
qiyinchiliklarni   keltirib   chiqaradi.     Bunda   olov,   Mart-pоp   tipidagi     bo'g'inlarda
olov,     Ma:n-no:n   tarzidagi     qo'shimcha   chiziqdan,   bodring,   do'.tf   tipidagi
3
  Omonov   N.,   Xo`jayev   N.   va   boshqalar.
11 bo‘g‘inlarda   bo:d-ri:ng,     to‘:r:t   tarzidagi   qo'shimcha     chiziqlardan     foydalaniladi.
So'zlarni   o'qishga   o'rgatishda bo'lib   o'qitishdan   tashqari jadvallar   ham   yaxshi
samara  beradi.
U   m   um   an     olganda,     har     bir   o'qish     darsida,     albatta,     bo'g'in     tuzilishi
murakkab     bo'lgan     so'zlarni     o'qish     mashqi     o'tkazilishi     lozim.     Bu   usul
o'quvchilarda  o'qish  malakasining  takomillashuviga yordam  beradi.
O'qishga     o'rgatishda     so'zlarni     va     gaplarni     to'ldirib     o'qish     k
o'nikmalarini hosil qilish o'quvchini gap tuzishga, tez fikrlashga yo'naltiradi. 
O'quvchi  tushirib  qoldirilgan  harf va so'zni  rasmga qarab  topadi,  uning
gap  mazmuniga  mos  yoki  mos  emasligiga  e ’tibor  beradi,  o'rtoqlariga nisbatan
tez  topib,  o'qituvchining  rahmatiga sazovor bo'lishga  intiladi.
„Alifbe"     darsligidagi     m   atnlarda     turli     tinish     belgilari     ishlatilgan.
O'quvchilar    shularga   mos    ohang   tanlashni,   to'xtam    (pauza)    qilish o'rinlarini
belgilab     olishi     zarur.     Burida   ham     o'qituvchining     tushuntirishi     (birinchi
uchragan   tinish belgini izohlashi) va ifodali o'qish   namunasini   ko'rsatishi   katta
ahamiyat  kasb  etadi.  Ifodali  o'qilgan  matngina tushunarli  bo'ladi.
Har  bir  predmetda  bo'lgani  kabi  o'q ish  darslarida  ham  ta’lim-tarbiya
birligiga     e’tibor     beriladi.     O'qish     darslarida     tarbiya     o'qilgan   matnning     ongli
o'zlashtirilishiga     bog'liq.     Birinchidan,     o'quvchi   matnda     fikr     nima     haqida
borayotganini    anglasagina,    o'zida     shunday   xislatlarni     shakllantirishga    harakat
qiladi.  Ikkinchidan,  yaxshi  inson bo'lish  uchun  o'qishning  zarurligini  anglaydi. 
Shuning  uchun  ongli o'qishni  ta ’minlashda  matn  bilan  unga  ishlangan
mazm unli   rasmlar o'rtasidagi   bog'lanishlarni   aniqlashtirishga,   matn   yuzasidan
savollar   berishga     diqqatni     qaratish     lozim.     Bunda   quyidagicha   savol     va
topshiriqlardan  foydalanish  mumkin:
1.  Rasmni  kuzating,  matnda  nima  haqida gap  boradi?
2.  Rasmda  nima  tasvirlangan?  Rasm  bilan  matn  orasida  bog'lanish
bormi?
3.  Matn  mazmunini  rasmga  qarab  so'zlab  bering.
4.  Bolalar qayerga  bordilar?  Qizning ismi nima? Bolaning ismi-chi?
12 5.  Ali,  Lola  nima  qildi?  Ular qanday  lolalar terdilar?
Demak,   o'qish   o'qilganlarni   o'zlashtirishga   yo'naltirilgan   bo'lishi lozim,
shundagina     matndagi     asosiy     fikr,     ilgari     surilayotgan     g'oya   o'quvchilar     tom
onidan  o'zlashtiriladi,  so‘z  va  m atnlar  yod  olingan taqdirda  ham  o'quvchiniki
bo'lib  qoladi.
Savod     o'rgatishning     birinchi     kunlaridanoq     o'q   ish     ongli     bo'lishi,
bolalarni     ongli     o'qishga     o'rgatish     juda     muhim.     So'roqlar     yordamida
o'qilganlarni  bola  qanday  tushungani  aniqlanadi,  tekshiriladi. 
O'qishdan   oldin   o'tkazilgan   tayyorlov   suhbati     ham,     o'qilgan     m   atn
yuzasidan   o'tkazilgan     suhbat   ham     shu     maqsadga   —     ongli     o'qishga   xizmat
qiladi.  Sharoitga  qarab,  bolalarga  nimanidir  o'qishni  talab  qiladigan muammoli
holatni     yaratish     ham     zarur.     Bunday     holat     „Alifbe   “dan   yoki     harf   terish
matosidan,     o'qiladigan     topishmoqdan     foydalanib     yoki   muammoli     savolni
keltirib     chiqaradigan     taxminiy     suhbat     yordamida   hosil   qilinishi     mumkin.
Masalan,     Qishda   qushlar   qayerga     uchib   keladi?   (harf     terish     matosida:     Issiq
о‘Ikalarga    uchib    ketadi).  Mana     shu    kabi  tayyorlov    mashg'ulotlari    o'qishning
yuqori  darajada  ongli  bo'lishini ta’minlaydi.
Ongli     o'qishni     ifodali     o'qishdan     ajratib     bo'lmaydi.     Ammo     analitik
o'qishning     birinchi     bosqichida     ifodali     o'qish     mumkin     emas,     chunki   bolalar
so'zda   urg'uli   bo'g'inni   ajrata     olmaydilar,     tugallangan     intonatsiyani,     so'roq
ohangini,     hatto,     orfoepik     to'g'ri     o'qishni     ham     bilmaydilar.     Shuning     uchun
analitik  o'qish  bosqichida  so'zni  yaxlit,  orfoepik qayta  o'qish  tavsiya  qilinadi.
Bunday     qayta     o'qish     to'g'ri     intonatsiyaga,   ifodalilikka     rioya     qilib     o'qishga
o'rgatibgina  qolmay,  o'qishning  ongli bo'lishiga  ham  yordam  beradi.
Savod  o'rg atishning  birinchi  darslaridayoq  o'quvchilarga  tabaqalashtirib
(differensial)   yondashish   (bunda   o'quvchilaming   o'qishga   tayyorgarliklaridagi
fikrlar  hisobga  olinadi)  amalga  oshiriladi.
O'qishning     ongliligini     va     ta’sirchanligini     ta’minlash     uchun     matn
mazmunini   o'quvchilaming   ko'rgan-kechirganlari,     taassurotlari     bilan   bog'lash
lozim.  Shunda  o'quvchida  o'qishga,  o'rganishga  qiziqish ortadi.
13 Ongli     o'zlashtirishni     amalga     oshirishda     lug'at     ustida     ishlash     ham
muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  So'zlaming  ma’nosi  ustida  to'xtalish, birinchidan,
fikmi     oydinlashtirsa,     ikkinchi     tomondan     matnni     tushunishga     ham     yordam
beradi.
She’r,     tez     aytish,     topishmoq,     qo'shiq,     maqol,     hikmatli     so'zlardan
o'qitish,  yod  oldirish  ham  o'quvchilam ing  o'qishga  qiziqishini oshiradi,  o'qish
malakasini  shakllantiradi,  xotirasini  mustahkamlaydi. 
Boshlang'ich   sinflarda   o'qish   darslarining   uchdan   ikki   qismi    o'qishni
mashq  qilishga  ajratilishi  lozim.
Yangi     material     o'rganiladigan     o‘qish     darsida     asosiy     ish     turlari
quyidagilardir:
1.     O'rganiladigan     yangi     tovushli     so'zni     (shu     tovush     so'z     boshida,
o'rtasida,   oxirida   kelgan   so'zni)   bo'g'in -tovush   tomonidan   tahlil   qilish   bilan
ajratish.     Bunda     yangi     tovush     ajratiladigan     so'zni     o   'quvchilar   rasm   asosida
o'zlari tuzgan gapiar ichidan oladilar. Tovushni ajratishda shu  so'zning  chizmasi-
modeliga     asoslanadilar.     Tovushlami     eshitish,   talaffuz     qilish,     ulam   ing
artikulatsiyasi     (nutq     organlarining     tovush   chiqarishdagi     ishi)     ustida     mashq
qilinadi.
2.  Kichik va bosh  harflar bilan tanishtiriladi.  Bo'g'inlar o'qitiladi.
3.     So'zlarni     aw   al     xattaxtadan,     keyin     ,,Alifbe“   dan     o'qish.     Harf
bo'g'inlaridan   harf terish   kartonida   so'z,   so 'z   birikmasi,   gap   tuzish va ularni
o'qish,  so'z  ma’nosi  ustida  ishlash.
4.     Matnni   o'qish   va   tahlil   qilish,   uni   qayta   o'qish,     rasmning   matnga
bog'liqligini  belgilash.
5.     Nutq   o'stirish:     lug'atini   boyitish,     so'z   birikmasi,   gap,     bog'lanishli
hikoya  tuzish.
6.     Umumlashtirish:     yangi     harfni     jadvalga     qo'yish,     yangi     o'rganilgan
tovushning     unli     yoki     undosh     ekanligini     aniqlash,     yangi     harfni   ilgari
o'rganilganlar    bilan   qiyoslash,    tovush   va   harfning   ahamiyatini  takrorlash   va
hokazo.
14 7.     O'rganilganlarni     mustahkamlash     darsida     yangi     tovush     ajratiladi,
yangi     harf     bilan     tanishtirish     mashqidan     tashqari,     barcha     ish     turlaridan
foydalaniladi,     shuningdek,     qo'shimcha     so   'zlar     va     matnlar     bilan   ishlanadi;
matnni   o'qish   va   tahlil    qilishga,   ko'rgazma   vositalar    bilan ishlashga    (harfni
terish  kartoni,  magnit  doskasi,  sirli  mato,  rasmlar va  boshq.)  nutq  o'stirishga,
o'yinlar     va     qiziqarli     materiallarga,     ilgari   o'rganilgan     tovushlar   va     harflami
takrorlab   mustahkamlashga   alohida ahamiyat   beriladi,   tarqatma   materiallardan
ham  foydalaniladi.
8.     Birinchi     uchragan     so'zlar     bilan     ishlash:     ochiq     bo'g'inda     dastlab
undosh,  keyin  esa  unli  o'qiladi,  yopiq  bo'g'inda  esa  unli  bilan tugagan  ochiq
bo'g'inni    o'qib,   keyingi    undosh   o'qiladi   va   so'zni    yaxlit o'qishga   o'rgatiladi.
O’quvchlarga     asta-sekin   bo'g'inlab     o'q   ishdan   sintetik     o'qishga     (so'zni
butunligicha  o'qishga)  tayyorlab  boriladi.  Bunda yangi  so'zni  xattaxtada  katta
bosma   harflar   bilan   yozish,     o'quvchilarga   o'qitish     tavsiya     qilinadi.     So'z
shivirlash  bilan  o'qiladi,  kesma  harf, bo'g'in  bilan  yoziladi.
9.   Sujetli  (rasmning  asosiy  mazmunini  aks   ettiradigan)  rasmga   qarab
o‘qituvchi  yordamida,  uning  yo‘llovchi  savollari  asosida  hikoya tuzish,  undan
gapni  ajratish va  tahlil  qilish.
Yangi   bo‘g   ‘in,   so‘z   tuzishda   h   arf   terish   matosi,     magnit   doskasi,     sirli
mato     kabilarning     va     yangi     so   ‘zni     xattaxtada     va     daftarda     ,,yasash“   ning
ahamiyati  juda  katta.  O'qish  uchun  xilma-xil  bosma  materiallar qanchalik ko'p
bo'lsa,  ulardan turli  xil  mashqlar tuzishda foydalanilsa, o‘qish  shunchalik  ongli,
qiziqarli  bo'ladi.
Bola   endigina   o'qiy   boshlagan   bosqichda   ularni   qatorni   yo'qotmaslikka,
shuningdek,   so'zdagi   keyingi   harfni,   keyingi   so'zni   yo'qotmaslikka   o'rgatish   juda
muhimdir.     Bu     vazifani   savod     o'rgatishning   boshlang'ich   bosqichida     xatcho'p
(o'qiyotgan  betni  belgilab  qo'yish  uchun  kitobichiga  solib  qo'yiladigan  qog'oz
yo k i  lentacha)  va  tayoqcha  bajaradi. 
O'qilayotgan     qatorni     kuzatib     borish     ko'nikmasiga   sinf   o'quvchilaridan
o'rtog'ining xatosini to'g'rilashni talab  qilish yo'li bilan ham erishiladi. 
15 O'quvchilar     bu     talabni     qiziqib     bajaradilar,     shu     yo'l     bilan     ularning
darsga,  o‘qishga  e’tibori jalb  etiladi.
Demak,     o'quvchilarni     o'qishga     o'rgatish,     ularning     o'qish     sur’atini
oshirish,  ifodali va ongli o'qish elementlarini shakllantirish,  tarbiyalash.
2.2. O'qish  darslarida  qo'llaniladigan  metodlar
Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturida   ta’lim   berishning   ilg'or pedagogik
texnologiyalarini,     zamonaviy     o'quv-uslubiy     majmualarini     yaratish     kabilar
umumiy  o'rta  ta’limning  asosiy  vazifalaridan  biri sifatida  ta’kidlangan.
Ilg'or     pedagogik     texnologiya     usullaridan     foydalanish     o'qituvchi     va
o'quvchi  faoliyati  doirasini  aniq  belgilab  beradi.
Inson     hayotida   muhim  ahamiyatga  ega  bo'lgan   o'qish    faoliyati     barcha
predmet   darslarida   amalga   oshiriladi.     Lekin   o'qishga   o'rgatish   yo'lyo'riqlarini
o'qish     metodikasi     ishlab     chiqadi.     O'qish     metodikasi     kichik   yoshdagi
o'quvchilaming  umumiy  rivojlanishi,  psixologiya,  xususiy metodika  sohasidagi
yutuqlar asosida  takomillashtirilib  boriladi.
O'qish     darslarining     samaradorligi     ko'p     jihatdan     ta’lim     metodlarining
to'g'ri  tanlanishiga  bog'liq.  Binobarin,  fanning  o'zi  kabi o'qitish  metodlari  ham
doimiy     rivojlanishda     bo'ladi.     Masalan,     eski   maktablarda     o'qish     quruq     yod
olish     metodi     asosida     o'rgatilgan     bo'lsa,   hozir     izohli     o'qish     asosida     olib
boriladi.     Yod     olish     metodida     matndagi   so'zlarga     izoh     berishga,     ma’nosini
tushuntirishga,     o'qilganni     qayta   hikoyalashga,     umuman     olganda,     o'qishning
ongli     bo'lishiga     mutlaqo   e’tibor   berilmagan.     Ularda     ko'proq     to'g'ri     talaffuz,
qiroat  bilan  o'qish, ifodali  o'qish  nazarda  tutilgan.
Hozir     maktablarda     o'q   ish     izohli     o'qish     metodi     asosida     olib
borilayotgan     ekan,     quyidagicha     savol     tug‘iladi:     Izohli     o'qish     nima?   Izohli
o'qishga     XIX     asrning     60—70-yillarida     rus     pedagogi   K.   D.   Ushinskiy   asos
16 solgan,     u   o‘qishda   o'quvchilarni     „ongli,   tushunib,   o'ylab     o'qishga"     o'rgatishni
alohida  ta’kidlaydi  va  uni  „Izohli  o 'qish" deb  nomlaydi.
Izohli     o'q   ish     metodiga     K   .D   .Ushinskiy     ishining     davomchilari
yangiliklar     kiritdilar.     Korf   va   Vaxterev     izohli     o'q   ish   o'quvchilarga   real   bilim
berish   vositasi   desa,   Vodovozov   va     Bunakov   o'quvchilarga   o'qish   jarayonida
bilim   badiiy   asar   tahlili   va   asarning   tarbiyaviy   xarakteri bilan   bog'liq   holda
beriladi,  degan  fikrni  ilgari  suradilar.
Professor     Asqar     Zunnunov     o'qitishning     mazm   uni     va     usullari   haqida
fikr     yuritib,     o'quvchilam   ing     oldin     bilimlarni     o'zlashtirishiga,   so'ng     yod
olishlariga   e’tibor   berilishi   ta’lim   jarayonida   izohli   o'qish deb   nomlanganini
ta’kidlaydi.
Demak,     izohli   o'qish   deb     o'ylashga,     his     qilishga,     asarni   to'liq     idrok
qilishga,   o'qilganning   mazmunini   o'zlashtirishga   olib   keladigan   o'qishga   aytiladi.
Izohli     o'qish     asar     mazmunini     tushunishni,     asardagi     muhim   fikrni,    yozuvchi
ilgari  surayotgan  g'oyani  anglashni  ta’minlaydi.
Izohli   o'qish   quyidagi   tamoyillarga   to'liq   amal   qilingandagina
muvafaqiyatli bo'ladi:
1.  O'qishni  hayot  bilan  bog'liq  holda  tashkil  etish.
2.     O   'qishning     ongli     va     ta   ’sirchan     bo'lishi     uchun     o'quvchilam   ing
hayotiy  tajribalariga,  taassurotlariga  asoslanish.
3.     O   'qishni     ko'rgazmali     tashkil     qilish,     tabiatga,     tarixiy     joylarga
ekskursiyalar   uyushtirish,     hayvonot     olami     va   o'simliklar   dunyosini     kuzatish,
rasmlar,   jadvallar,     predmetlar   bilan     tanishtirish   hamda     matnni   o'quvchining
ifodali  o'qishi  tarzida  olib  borish.
Boshlang'ich   sinf   o'qish   darslarida   asosan   she’rlar,   masallar,   ertaklar,
hikoyalar,     afsonalar,     maqol     va     topishmoqlar,     ilmiy-ommabop   asarlar     o'qib
o'rganiladi.  Tabiiyki,  ularning  har  biri  o'ziga  xos  shakl, uslub  va  mazm unda
yaratiladi.    Shuning   uchun   ham    har    bir    janrga  mansub   asarlarni    o'ziga    xos
usulda  o'qib  o'rganish  taqozo  qilinadi.
17 Badiiy     asarni     izohli     o'qishga     yaqin     bo'lgan     metodlardan     biri     ijodiy
o'qishdir. Atoqli  metodist  olim  N. I. Kudryashov  ijodiy  o'qish  metodi tarkibiga
quyidagi  ish  usullarini  kiritadi:
a)     o'qituvchilarning   badiiy     matnni     sharhlab     o'qishi     hamda
o'quvchilarning asarni  to'g'ri  va  imkon qadar yanada chuqurroq, emotsional idrok
etishlarini  ta’minlash  maqsadini  ko'zda  tutuvchi  so'zi;
b)     o'qilgan   asardan   o'quvchilaming   bevosita   olgan   taassurotlarini
chuqurlashtirish   maqsadiga   ega   bo'lgan   va   ularning   diqqatini     matnning   muhim
g'oyaviy   va   badiiy   hususiyatlari    sari    yo'naltiradigan   suhbat  uyushtirish   yoki
o'qilgan     asardan     kelib     chiqadigan     badiiy,     axloqiy,   ijtimoiy-siyosiy
muammoning  qo'yilishi;
d)  o'qituvchining  asar  o'qilganidan  keyin  o'quvchilarning  qasami tadqiq
etish  jarayonida  tug'ilgan  badiiy  kechinmalarini  faollashtirish maqsadini  ko'zda
tutuvchi  so'zi.
Ko'rinadiki,   ijodiy   o'qish   izohli   o'qishdan   farqli   o'laroq,   to'g   'ridan   to'g'ri
matn  mohiyatini  ochishga  ijodiy  yondashishni  taqozo  etadi. 
Masalan,     4-sinfda     A.   Oripovning     „Dehqonbobo     va     o'n     uch     bolakay
qissasi"   asarini   ijodiy o'qish   metodi asosida   o'rganish jarayonida m atn m azm
uni     va     shoir     g'oyaviy     niyatidan     kelib     chiqib     Vatanimiz     hududlaridagi
aholining yashash   tarzi   bilan   bog'liq   milliy xususiyatlar haqida ham   atroflicha
tushuncha     beriladi.     2-sinfda     ,,o'tinchi     yigit",     3-sinfda   O'tkir     Hoshimovning
„Xazonchinak",     4-sinfda     S.   Anorboyevning   Qo'rqoq"     asarlarini     ham     ijodiy
o'qish  metodi  asosida  o'qitish  ijobiy samaralar beradi.
Ifodali o‘qish.   Boshlang'ich ta ’lim tizimida mantiqiy o'qish (matnni to 'g
'ri,   tushunib,     tez     (m   e’yorida)     o'qish)     va     adabiy     o‘qish     mukammal
o'zlashtirilganidan   so'ng   ifodali   o'qishga   o'tiladi.     U   yod   olingan   she’riy   asarlarni
ifodali     o'qishni     ham     o'z     ichiga     oladi.     Ifodali     o'qishning     muvaffaqiyati
o'quvchilaming   asar   mazmuni,   g'oyaviy-badiiy   xususiyatlari   haqida     muayyan
tushunchaga  ega  bo'lishi  bilan  bog'liq.
18 Ohang   va   intonatsiya   she’riy   asarlarni   ifodali   o'qishda   qay   darajada
muhim  bo'lsa,  nasriy  asarlarni  o'qishda  ham  muhim  talablardan biridir.
Nasriy     asarlarni     ifodali     o'qishdan     oldin     unda     qanday     g'oya     ilgari
surilayotganini  aniqlash  zarur.  Masalan,  4-sinfda  X.To'xtaboyevning „Xatosini
tushungan   bola"   hikoyasini   ifodali   o'qishdan   oldin   o'quvchilarga     xatosini
tushungan     bola     kim     ekanligi,     Lining     xatosi     nimalardan   iborat     bo'lganligi,
maqtanchoqlikning  illat  ekanligi  to'g'risida  tushuncha  beriladi.
Ifodali   o'qish   oldiga   qo'yilgan   bu   talab   M.Abdurashidxonovning „Har
kim     ekkanini     o'rar   "   ,     Sh   .Sa’dullaning     „Laqma     it",     A.Oripovning
„Dehqonbobo   va   o'n   uch   bolakay   qissasi"   kabi   she’riy   hikoyalarini o'qishga
ham  xosdir.
Badiiy   o‘qish.     Badiiy   o‘qish   ifodali   o'qishning   yuksak   bosqichi
hisoblanadi.  Unda so‘z san’atining  barcha  kom ponentlari  ishtirok  etadi. 
U     o'quvchidan     asar     ruhiga     batamom     kirishni,     san’atkorona     o‘qishni
talab  etadi.  Badiiy  o'qishda  asar  qahram onlarining  ruhiy  holati,  kechinmalari
to‘la anglab etilgandagina ta’sirchanlikka erishish  mumkin. 
Badiiy     o'qishga     tayyorgarlik     ko'rishda     aktyorlarning     audio-video
tasmalarga  yozilgan  ijrolaridan  foydalanish  yaxshi  samara  beradi.
Badiiy     o'qishning     muvaflfaqiyatini     ta’minlaydigan     omillardan     biri
tanlab  o‘qishdir.  Masalan,  3-sinfda  X .To'xtaboyevning  ,,Hassa“  hikoyasi  bilan
tanishish   jarayonida     Qobil     boboning     savollariga     Shavkat-ning   javoblari     yoki
S.Anorboyevning     ,,Bahs“     hikoyasidagi     bolalaming   bahslashish     epizodi
yuzasidan  o'qituvchi  topshirig'iga  ko'ra  mazkur o'rinlarni  tanlab  qayta  o'qilishi
natijasida  ushbu   asarlarning   badiiyestetik   qimmatini  chuqurroq   o'zlashtirishga
erishiladi.
Izlanish     metodi.     Bu     metod     asardagi     voqea     va     tafsilotlar     asosida
o'quvchilarga  savol-topshiriqlar  tuzishda,  qahram onlarga  baho  b erishda  keng
qo'llaniladigan  usuldir.
O'qish     darslarida     reproduktiv     metod     keng     qo'llaniladi.     Masalan,
o'qituvchi     dastlabki     darslarda     o'zi     asar     matnini     qismlarga     bo'ladi,   yozuvchi
19 yoki     shoirning     aytmoqchi     bo'lgan     muhim     fikriga     o'quvchilar   diqqatini   jalb
qiladi,     uni   aniqlab   ko'rsatadi,     o'quvchilar   bilan   birga   tasvir   vositalariga
yuklatilgan  ma’noni  ochib,  o'quvchilarga  ko'maklashadi. 
Bularning bari o'quvchilar uchun bir ko'rsatm a vazifasini o'taydi.  Shundan
so'ng   o'quvchilar   o'qituvchining   ko'rsatm   alari   yordamida   yuqorida   ko'rsatib
o'tilgan  vazifalarni  o'zlari  mustaqil  ravishda  bajaradilar.
Xulosa
Ona   tili   va   o’qish   savodxonligi   fanini   o’qitishda   asosiy   e’tibor   o’quvchida
tilga doir to’rt ko’nikma: o’qib tushunish, tinglab tushunish, nutq so’zlar va yozish
xamda grammatik savodxonlikni shakllantirishga qaratiladi. 
Ta’lim   berishda   kommunikativ   yondashuvga   asoslaniladi,   ya’ni   tilning
muloqot vazifasi  birlamchidir. Shuningdek faoliyatga yo’nalgan yondashuv, ongli
yondashuv,   kashfiyotchilik   yondashuvi   farqli   va   tanqidiy   yondashuv   kabilar
e’tiborda   bo’lishi   lozim.O’quvchilarning   ijodiy   tafakkurini   mustaqil   fikrlash
darajasi va nutqini o’stirishning zaruriy omillaridan biri lug’atlar ustida ishlashdir.
Lug’atlar   o’quvchilarning   ijodiy   tafakkurini   mustaqil   fikrlash   darajasi   ijodiy   fikr
mahsulini og’zaki va yozma shakllarda ravon bayon etishga olib keladigan bexad
qimmatli va boy so’z zaxirasini vujudga keltiradi.
  Lingvodidaktika   –   til   o’qitish   demakdir.   Til   uzoq   davr   o’tishi   bilan
kishining   ehtiyojiga   muvofiq   ravishda   o’zgarib   boyib   borgan.Kishi   tilni   raraqqiy
ettirishi   bilan   birga   uning   mukammallashib   borishi   xam   kishi   bilim   tajribasining
takomillashuviga   hamda   ajdodlar   avlodiga   o’tishiga   imkon   bergan.   Natijada   fan,
20 madaniyat,   texnika   vujudga   kelgan   va   taraqqiy   etgan,   ya’ni   kishilik   jamiyati
rivojlangan. 
Tilning taraqqiy etishi deganda lug’at boyligining oshishi, ichki qonun qoidasining
qulaylashib borishi tushuniladi. 2-sinf darsligida “Keksa kulol va shogird” ertagi.
O’qituvchi   ertakni   darslikdan   ifodali   o’qib   beradi.   O’quvchi   tinglaydi.
Matnda uchragan notanish so’zlar yuzasidan lug’at ishi o’tkaziladi.
 Masalan: Mo’ysafid – soch saqoli oqargan keksa chol Kulol – loydan sopol
buyumlar   yasaydigan   xunarmand.   Miridan   sirigacha   –   mayda   chuydasigacha
batafsil   Dastmoya   –   ozgina   pul   mablag’   Batafsil   –butun   tafsiloti   bilan,   xech
qoldirmasdan. 
Boshqa ertak, xikoyalarda xam lug’at ustida ishlash ishlari olib boriladi. Ona
tili   o’qitish   metodikasi   psixologiya   va   pedagogikama’lumotlariga   xam   tayanadi.
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   savodxonligi   darslarida   didaktika   bilan,
ya’ni   bilimning   umumiy   nazariyasi   bilan   xam   bog’lanadi.   Metodika   didaktika
belgilab bergan qouniyatlar, qoida va tamoyillarga asoslanadi. 
Foydalanilgan adabiyotlar 
1. Davlat tili to’g’risidagi qonun-amalda” Qumri Abdullayeva, Boshlang’ich
ta’lim   jurnali   2007-4-son.   5-bet.32b
2. G`offorovaT,   G`ulomova   X,   Eshturdiyeva   G   “1-sinfda   savod   darslari”
Toshkent “O`qituvchi” 1996   yil,   86   bet
3. N.T.Sabirova. Interaktiv metodlar bilan o’quvchilarni boshqaramiz. - Qori
Niyoziy nomidagi O’zPFITI aspiranti.   Maktab va hayot jurnali  2008 yil  5-   son
46b   betlar
4. Abdullayeva  Q., Rahmonbekova S. Ona tili darslari
(qo`llanma).-   Toshkent,   1999.86b
5. Abdurahmonov   G`.   O`zbek   tili   grammatikasi.   –   Toshkent,   1996.
6. Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O`zbek   tilining   nazariy   grammatikasi.   –  
Toshkent,   2002.  228   b.
21 7. Qosimova   K.   va   boshqalar.   Ona   tili   o`qitish   metodikasi.   Boshlang`ich  
ta`lim   fakultetlari   uchun   darslik.-   Toshkent: Noshir,   2009.   347   b.
8. Qosimova   K.,   Ne`matova   A.   1-sinfda   ona   tili   darslari.   –   Toshkent,  
2004.126   b.
9. Qudratov O., G’aniyev T. Hayotiy faoliyat xavfsizligi.
–T.:   Aloqachi,2004.-3-b.
10. Omonov   N.,   Xo`jayev   N.   va   boshqalar.   Pedagogik   texnologiyalar   va  
pedagogik mahorat.   –   Toshkent,   2009.   286   b
11. Safarova   R.,   G`ulomov   M.   va   boshqalar.   Savod   o`rgatish   darslari.-  
Toshkent,   2003.86b
12. Tursunov   M.   va   boshqalar.   Hozirgi   o`zbek adabiy   tili.   –   Toshkent,  
1992.246b
13. To`xliyev   B.   va   boshqalar.   O`zbek   tili   o`qitish   metodikasi.   –   Toshkent,  
2006.   218   b
14. Xudoyberganova   M.,   Fuzailov   S.,Muxtorova   M.   3-sinfda   ona   tili  
darslari.   – Toshkent,   2008.196 b.
22

MUNDARIJA:

Kirish.................................................................................................................…4
I-BOB. Ona tili savodxonligi darslarida so’z birikmalari ustida ishlash 
  1.1.Ona  tili  o'qitish   metodikasining  tamoyillari.........................................6
  1.2. Ona tili - boshlang'ich sinflarda o'quv predmeti sifatida……....…….....7
II-BOB. O’qish savodxonligi darslarida so’z birikmalari ustida ishlash 
2.1. Savod  o'rgatish  davrida   o'qish  va  yozuv   darslar……………………..10
2.2. O'qish  darslarida  qo'llaniladigan  metodlar…………………………….16
Xulosa…….………...…………………………………………………………...20
Foydalanilgan adabiyotlar..................................................................................21