Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
151 SotishBoshlang‘ich sinflarning jismoniy madaniyat darslarida sportning voleybol turini oddiy elimentlarini o‘tkazishni pedagogik asoslari
M U N D A R I J A
KIRISH....................................................................................................................3
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARNING JISMONIY MADANIYAT DARSLARIDA SPORTNING VOLEYBOL TURINI O‘TKAZISH.................5
1.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarning voleybolchilarni tayyorlash......................5
II BOB. VOLEYBOLCHILARNI TARBIYALASHDA HARAKATLI O’YINLARDAN FOYDALANISH TAJRIBASINI O’RGANISH..................15
2.1.Voleybolchilarda tezkorlik sifatini pedagogik tajriba yordamida ustirish samaradorligi............................................................................................................15
2.3.Voleybolchilarda sakrovchanlik va sakrash chidamkorligini rivojlantirish samaradorligi...........................................................................................................22
XULOSALAR........................................................................................................28
ADABIYOTLAR...................................................................................................30
Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimizda jismoniy tarbiya va sportni ommalashtirish ijtimoiy siyosatning muhim yo'nalishlaridan biri etib belgilangan. CHunki sport aholi salomatligini mustahkamlash, yosh avlodni sog'lom va barkamol etib tarbiyalash orqali jamiyatda sog'lom turmush tarzini qaror toptiradi. Turli kasalliklar, yoshlar o'rtasida zararli odatlarning oldini oladi. Sport yuksak madaniyat, vatanparvarlik tuyg'ularini shakllantirishda ham muhim o'rin tutadi. Bu sohada erishilgan yutuqlar mamlakatni dunyoga tanitadi, barcha yurtdoshlarga g'urur-iftixor bag'ishlaydi.
Mustaqillik yillarida bu borada keng ko'lamli ishlar amalga oshirildi. Aholining, ayniqsa, yosh avlodning jismoniy tarbiya va ommaviy sport bilan muntazam shug'ullanishi uchun zarur sharoitlar yaratildi. SHahar va qishloqlarda zamonaviy sport komplekslari bunyod etildi. “Umid nihollari”, “Barkamol avlod” va Universiada musobaqalari yoshlarni ommaviy sportga, sog'lom turmush tarziga oshno qilish vositasiga aylandi.
Istedodli bolalarni tanlash va professional sportchilarni tayyorlash bo'yicha uzluksiz tizim yaratildi. Umumtalim maktablari va bolalar sport majmualaridagi mashg'ulotlarda qobiliyati ko'zga tashlangan o'g'il-qizlar bolalar va o'smirlar sport maktablari, sport kollejlariga olinib, professional yondashuvlar asosida tarbiyalanmoqda. Oliy o'quv yurtlari va o'quv-yig'in mashg'ulotlarida mahoratini oshirmoqda.
Buning natijasida mamlakatimiz sportchilari jahonning nufuzli musobaqalarida yuksak g'alabalarni qo'lga kiritib, xalqimiz salohiyatini butun dunyoga namoyon qilmoqda. Xususan, sportchilarimiz 2016 yili Braziliyada o'tgan Olimpiya o'yinlarida 13 ta, Paralimpiya o'yinlarida 31 ta medalga sazovor bo'lib, yurtimiz sporti tarixidagi eng yuqori natijalarga erishdi.
Prezidentimiz Shavkat Mirziyoevning Madaniyat va sport sohasida boshqaruv tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risidagi farmoni mamlakatimiz sporti rivojida yangi davrni boshlab berdi. Farmonga binoan O'zbekiston Respublikasi Jismoniy tarbiya va sport davlat qo'mitasi tashkil qilindi. Aholi keng qatlamini sport bilan shug'ullanishga jalb etish, jismonan sog'lom avlodni tarbiyalash, sport industriyasi va infratuzilmasini rivojlantirish, shahar va tumanlarda ommaviy sport tadbirlari va musobaqalar o'tkazish, Milliy olimpiya qo'mitasi, sport turlari bo'yicha federaciyalar va associaciyalar bilan birgalikda istedodli sportchilarni tanlash, tayyorlash va mahoratini oshirish, kadrlar tayyorlash, sohaga zamonaviy texnologiyalarni joriy etish va xalqaro aloqalarni kengaytirish uning asosiy vazifalari etib belgilandi.[1]
Maktab davri barcha harakat sifatlarini rivojlantirish uchun eng qulay vaqt hisoblanadi. Biroq muayyan yosh davrlarida harakat qobiliyatlarining tabiiy taraqqiy etish sur`atlari bir xil emas: bola organizmining jismoniy yuklamaga nisbatan javob reaksiyasi o’sish va rivojlanishning turli bosqichlarida turlicha bo’ladi. Jismoniy yuklama sezuvchan yoki sensitiv deb ataluvchi muayyan davrlarda ko’proq hamda uzoq muddat saqlanib turuvchi samara beradi. Shu davrlarda muhitning tanlab yo’naltirilgan ta`sirotlariga organizmning moyilligi ortadi
Harakat sifatlarining rivojlanishida egiluvchanlik alohida o’rin tutib, uning yuqori darajada taraqqiy etishi bir qator murakkab va mas`ul kasblarni egallashda, shuningdek, ko’pgina sport turlarida yuqori natijalarga erishishda katta ahamiyatga ega. Ilmiy-uslubiy adabiyotlardan olingan ma`lumotlar hamda sport amaliyotining ko’rsatishicha, katta yoshda egiluvchanlikni rivojlantirish – murakkab va kamsamarali jarayon, kichik maktab yoshi esa buning uchun qulay sharoit yaratadi
Kichik maktab yoshi bolalarning jismoniy rivojlanishiga ijobiy ta`sir qiluvchi maqsadga yo’naltirilgan ta`sirotlar uchun eng qulay davr hisoblanadi.
Basharti, aksar ko’pchilik sport turlarida ixtisoslashuvning boshlanishi kichik maktab davri bilan bir vaqtga to’g’ri kelishini nazarda tutsak, yuqoridagi holat alohida ahamiyat talab etadi. Shusababli, bu muammoning yechilishi o’quv jarayonini takomillashtirishda nihoyatda dolzarb sanaladi.
Ishning maqsadi – Boshlang’ich sinf o’quvchilarining egiluvchanlik sifatini rivojlantirishda ilg’or uslublarni o’rganish va tahlil qilish.
Ishning vazifalari:
[1] Sh. Mirziyoyev Madaniyat va sport sohasida boshqaruv tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida Toshkent sh., 2017-yil