Boshlang‘ich sinflarning jismoniy madaniyat darslarida sportning voleybol turini oddiy elimentlarini o‘tkazishni pedagogik asoslari

Boshlang‘ich sinflarning jismoniy madaniyat
darslarida sportning voleybol turini oddiy
elimentlarini o‘tkazishni pedagogik asoslari
1 M   U   N   D   A   R   I   J   A
KIRISH ............................................................................................. ..... .................. 3
I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARNING JISMONIY MADANIYAT 
DARSLARIDA SPORTNING VOLEYBOL TURINI O‘TKAZISH .... .. ........... 5
1.1.  Boshlang’ich sinf  o’ quvchilarning   voleybolchilarni tayyorlash ...................... 5
1.2. Jismoniy sifatlarning mazmuni va dastlabki tayyorgarlik bosqichida 
tarbiyalash uslubiyati............................................................................................... 9
II BOB. VOLEYBOLCHILARNI TARBIYALASHDA HARAKATLI 
O’YINLARDAN FOYDALANISH TAJRIBASINI O’RGANISH.................. 15
2.1. Voleybo lchilarda tezkorlik sifatini pedagogik   tajriba yordamida ustirish 
samaradorligi ............. . .. ................... .......................................................... . ............. .15
2.2. Boshlang’ich sinf    o ’ quvchilarda  voleybolchilarni tayyorlash amaliyotida 
sakrovchanlik sifatlarini arbiyalash ………………………………………….. . 21
2.3.   Voleybolchilarda sakrovchanlik va sakrash chidamkorligini rivojlantirish 
samaradorligi........................ ............................................. ...................................... 22
XULOSALAR....................................................................... ... .............................. 28
ADABIYOTLAR................................................................................................... 30
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   va   sportni
ommalashtirish   ijtimoiy   siyosatning   muhim   yo'nalishlaridan   biri   etib   belgilangan.
CHunki   sport   aholi   salomatligini   mustahkamlash,   yosh   avlodni   sog'lom   va
barkamol etib tarbiyalash orqali jamiyatda sog'lom turmush tarzini qaror toptiradi.
Turli   kasalliklar,   yoshlar   o'rtasida   zararli   odatlarning   oldini   oladi.   Sport   yuksak
madaniyat, vatanparvarlik tuyg'ularini shakllantirishda ham muhim o'rin tutadi. Bu
sohada   erishilgan   yutuqlar   mamlakatni   dunyoga   tanitadi,   barcha   yurtdoshlarga
g'urur-iftixor bag'ishlaydi.
Mustaqillik   yillarida   bu   borada   keng   ko'lamli   ishlar   amalga   oshirildi.
Aholining,   ayniqsa,   yosh   avlod ning   jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sport   bilan
muntazam   shug'ullanishi   uchun   zarur   sharoitlar   yaratildi.   SHahar   va   qishloqlarda
zamonaviy sport komplekslari bunyod etildi. “Umid nihollari”, “Barkamol avlod”
va Universiada musobaqalari yoshlarni ommaviy sportga, sog'lom turmush tarziga
oshno qilish vositasiga aylandi.
Istedodli   bolalarni   tanlash   va   professional   sportchilarni   tayyorlash   bo'yicha
uzluksiz   tizim   yaratildi.   Umumtalim   maktablari   va   bolalar   sport   majmualaridagi
mashg'ulotlarda qobiliyati ko'zga tashlangan o'g'il-qizlar bolalar va o'smirlar sport
maktablari,   sport   kollejlariga   olinib,   professional   yondashuvlar   asosida
3 tarbiyalanmoqda.   Oliy   o'quv   yurtlari   va   o'quv-yig'in   mashg'ulotlarida   mahoratini
oshirmoqda.
Buning   natijasida   mamlakatimiz   sportchilari   jahonning   nufuzli
musobaqalarida   yuksak   g'alabalarni   qo'lga   kiritib,   xalqimiz   salohiyatini   butun
dunyoga namoyon qilmoqda. Xususan, sportchilarimiz 2016 yili Braziliyada o'tgan
Olimpiya   o'yinlarida   13   ta,   Paralimpiya   o'yinlarida   31   ta   medalga   sazovor   bo'lib,
yurtimiz sporti tarixidagi eng yuqori natijalarga erishdi.
Prezidentimiz Shavkat Mirziyoevning Madaniyat va sport sohasida boshqaruv
tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risidagi   farmoni
mamlakatimiz   sporti   rivojida   yangi   davrni   boshlab   berdi.   Farmonga   binoan
O'zbekiston Respublikasi Jismoniy tarbiya va sport davlat qo'mitasi tashkil qilindi.
Aholi   keng   qatlamini   sport   bilan   shug'ullanishga   jalb   etish,   jismonan   sog'lom
avlodni   tarbiyalash,  sport  industriyasi   va  infratuzilmasini  rivojlantirish,   shahar  va
tumanlarda   ommaviy   sport   tadbirlari   va   musobaqalar   o'tkazish,   Milliy   olimpiya
qo'mitasi,   sport   turlari   bo'yicha   federaciyalar   va   associaciyalar   bilan   birgalikda
istedodli   sportchilarni   tanlash,   tayyorlash   va   mahoratini   oshirish,   kadrlar
tayyorlash,   sohaga   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   va   xalqaro   aloqalarni
kengaytirish uning asosiy vazifalari etib belgilandi. 1
Maktab   davri   barcha   harakat   sifatlarini   rivojlantirish   uchun   eng   qulay   vaqt
hisoblanadi.   Biroq   muayyan   yosh   davrlarida   harakat   qobiliyatlarining   tabiiy
taraqqiy   etish   sur`atlari   bir   xil   emas:   bola   organizmining   jismoniy   yuklamaga
nisbatan   javob   reaksiyasi   o’sish   va   rivojlanishning   turli   bosqichlarida   turlicha
1
 Sh. Mirziyoyev   Madaniyat va sport sohasida boshqaruv tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari 
to‘g‘risida  Toshkent sh., 2017-yil
4 bo’ladi.   Jismoniy   yuklama   sezuvchan   yoki   sensitiv   deb   ataluvchi   muayyan
davrlarda   ko’proq   hamda   uzoq   muddat   saqlanib   turuvchi   samara   beradi.   Shu
davrlarda   muhitning   tanlab   yo’naltirilgan   ta`sirotlariga   organizmning   moyilligi
ortadi  
Harakat   sifatlarining   rivojlanishida   egiluvchanlik   alohida   o’rin   tutib,   uning
yuqori darajada taraqqiy etishi bir qator murakkab va mas`ul kasblarni egallashda,
shuningdek, ko’pgina sport turlarida yuqori natijalarga erishishda katta ahamiyatga
ega. Ilmiy-uslubiy adabiyotlardan olingan ma`lumotlar hamda sport amaliyotining
ko’rsatishicha,   katta   yoshda   egiluvchanlik ni   rivojlantirish   –   murakkab   va
kamsamarali jarayon, kichik maktab yoshi esa buning uchun qulay sharoit yaratadi  
Kichik   maktab   yoshi   bolalarning   jismoniy   rivojlanishiga   ijobiy   ta`sir
qiluvchi maqsadga yo’naltirilgan ta`sirotlar uchun eng qulay davr hisoblanadi. 
Basharti,   aksar   ko’pchilik   sport   turlarida   ixtisoslashuvning   boshlanishi
kichik   maktab   davri   bilan   bir   vaqtga   to’g’ri   kelishini   nazarda   tutsak,   yuqoridagi
holat alohida ahamiyat talab etadi. Shu   sababli ,   bu   muammoning   yechilishi   o ’ quv
jarayonini   takomillashtirishda   nihoyatda   dolzarb   sanaladi .
Ish ning maqsadi  – Boshlang’ich sinf o’quvchilarining  egiluvchanlik  sifatini
rivojlantirish da  ilg’or uslublarni o’rganish va tahlil qilish.
Ishning vazifalari:
 jismoniy   tarbiya   darslarini   o’qitish   jarayonida   kichik   sinf
o’quvchilarining   egiluvchanligini   rivojlantirish   darajalarini   adabiyotlar   tahlili
asosida aniqlash va xususiyatlarini namoyon qilish;
 boshlang’ich sinf jismoniy tarbiya darslari sharoitida   boshlang’ich sinf
o’quvchilari ning  egiluvchanli gini rivojlantirish uchun  ilg’or uslublardan  maqsadga
5 yo’naltirib foydalanish ni o’rganish ;
 boshlang’ich   sinf   jismoniy   tarbiya   darslari   sharoitida   egiluvchanlik ni
rivojlantirish dagi  ilg’or   uslublardan   maqsadga   yo’naltirib foydalanishni   tajribaviy
asoslash.
    
6 I - BOB. I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARNING JISMONIY
MADANIYAT DARSLARIDA SPORTNING VOLEYBOL TURINI
O‘TKAZISH
1.1.  Boshlang’ich sinf  o’ quvchilarning   voleybolchilarni tayyorlash
Jismoniy   tayyorgarlik   -   tayyorgarlikning   turlaridan   biri   bo’lib,
voleybolchining   organizmini   rivojlantirish,   uning   jismoniy   sifat   va   qobiliyatlarini
takomillashtirishga,   hamda   o’yin   faoliyatini   samarali   amalga   oshirishni
ta’minlovchi mustahkam poydevor yaratishga qaratilgandir.
Zamonaviy voleybol shug‘ullanuvchilardan nihoyatda katta kuch, tezkorlik,
chaqqonlik, chidamkorlik va egiluvchanlik sifatlarini talab qiluvchi sport o’yinlari
turiga   mansubdir.   O’yinning   mohiyati   o’yinchi   harakatining   turli   yo’nalish   va
o’zgaruvchan vaziyatda o’ta tezkor, aniq hamda qisqa vaqt ichida ijro etilishi bilan
ta’riflanadi. Voleybolchining har bir o’yin davomida ko’pdan-ko’p to’siq qo’yish,
zarba   berish   va   to’p   kiritishdagi   sakrashlari,   yiqilishlar,   yugurish,   to’xtash,
burilish, egilish va boshqa harakatlarlarni yuqori tezlikda  ijro etishi katta jismoniy
kuch, o’ta chaqqonlik, mustahkam chidamkorlik va  ruhiy uyg‘unlikni talab qiladi.
Binobarin,   ushbu   yuklama   (nagruzka)   ta’siri   shug‘ullanuvchi   organizmining
funksional jihatdan mukammal shakllangan bo’lishini taqozo etadi.
Bugungi   voleybolchi   bo’yi   jihatdan   185-195   sm,   harakatchan,   tezkor,
sakrovchan,   ziyrak,   zukko,   tez   fikrlovchi,   o’tkir   zehnli,   maydonda   ro’y
beradigan   vaziyatni   tez   fahmlab   «foydali»   javob   qaytara   oladigan
ko’rsatkichlarga   ega   bo’lishi   kerak.   Sportchilarning   yoshiga,   tayyorgarligiga,
7 malakasiga,  hamda sport  trenirovkasi  davriga va vazifalariga qarab   jismoniy
tayyorgarlikni mazmuni, hajmi va shiddati turlicha bo’ladi. 2
Jismoniy tayyorgarlikning vazifalari quyidagilardan iborat:
1. Sog‘liqni mustaxkamlash.
2. Xayotiy   -   zarur   harakat   malakalarini   takomillashtirish   (yurish,   chopish,
sakrash va hokazo).
3. Harakat sifatlarini rivojlantirish.
4. Harakat   malakalari   hajmini   oshirish   va   ularning   ijro   etish   doirasini
kengaytirish.
5. Organizmning o’yin davomida ishtirok etuvchi organ, bo’lim va mushak
guruhlarining funksiyalarini shakllantirish.
6. O’yin   malakalarini   samarali   o’zlashtirishni   ta’minlovchi   maxsus   sifatlarni
rivojlantirish.
Jismoniy   tayyorgarlik   ikki   hil   bo’lib:   umumiy   va   maxsus   jismoniy
tayergarlikka bo’linadi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   sport   trenirovkasini   muhim   vazifalaridan
biri   shug‘ullanuvchilarning   to’laqonli   jismoniy   taraqqiyotini   va   har   tomonlama
jismoniy   tayyorgarligini   ta’minlashga   q aratilgan.   UJT   xayotiy   zarur   harakat
malakalarini   takomillashtirishga   va   asosiy   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishga
yo’naltirilgan   jaroyondir.   Maqsadi   -   MJTning   poydevori   bo’lgan   UJT   bazasini
yaratishdir.
Vazi f al ari   -   asosi y   ji sm oni y   si f at l ar ni   r i voj l ant ir i sh,   organizmning
funksional   imkoniyatlarini   oshirish,   harakat   malakalarining   h ajmi   va   ijroiy
2
 Po‘latov A.A. Voleybol. JTI talabalariga mo‘ljallangan dastur.  Ixtisoslik kursi. T., 1993.
8 chegarasini   kengaytirish,   sog‘liqni   mustahkamlash,   organizmning   t ashqi   va
ichki salbiy ta’ si rl ar ga bo’l gan bardoshi ni   oshirishdan iborat.
Umumiy  jismoniy   sifatlarga  kuch,  tezkorlik,  chaqqonlik,  chidamkorlik   va
egiluvchanlik kiradi.
UJT - jismoniy sifatlarni alohida yoki birgalikda rivojlantiruvchi o’ ziga hos
jismoniy mashqlardan iborat.
UJTni   amalga   oshirish   jarayonida   har   xil   sport   uskunalaridan,
anjomlardan   trenajyorlardan   va   tabiat   omillaridan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.
Sport   trenirovkasining   ayrim   bosqich   va   davrlarida   UJT   mashqlari   va
mashg‘ulotlarining   hajmi,   shiddati,   yo’nalish   va   tuzilishi   o’ziga   xosligi   bilan
farqlanadi.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   -   tanlangan   sport   turidan   yuqori
natijalarga   erishish   maqsadida   shu   sport   turida   asosiy   va   hal   etuvchi
ahamiyatga   ega   bo’lgan   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishga   yo’naltirilgan
jarayondir.
Vazifalari:
-   voleybolga   xos   maxsus   harakat   sifatlari   va   qobiliyatlarini   (tezkorlik,
kuch-tezkorlik, chaqqonlik, maxsus chidamkorlik va xokazo)  rivojlantirish.
- o’yin texnikasini o’zlashtirishda zarur bo’lgan qobiliyatlarni  rivojlantirish.
- o’yin taktikasini o’zlashtirishda zarur bo’lgan qobiliyatlarni rivojlantirish.
MJT   sport   trenirovkasining   barcha   bosqich   va   davrlarida   hajm   va
shiddat munosib me’yorda qo’llaniladi  (L.R. Ayrapetyans, 2006).
9 Voleybolchi   organizmining   funksional   imkoniyatlari   undagi   jismoniy
tayyorgarlikning   asosini   tashkil   qiladi.   Funksional   imkoniyatlarning   darajasi
konkret   sport   ishchanligida   namoyon   bo’ladi.   CHunonchi,   trenirovkalar   ta’sirida
bo’ladigan   o’zgarishlar   mustahkam   bo’lishi   uchun   o’yinchi   uzoq   vaqt   davomida
o’ziga   xos   (spetsifik)   ishni   bajarish   qobiliyatiga   ega   bo’lishi   lozim.   Trenirovka
mashg‘ulotlari  jarayonida voleybolchiga  hajm  va intensivligi  jihatidan anchagina
katta   nagruzkani   bajarishga   to’g‘ri   keladi.   Ko’pincha   bu   nagruzka   musobaqa
nagruzkasidan   ham   ortiqroq   bo’ladi.   Ma’lumki,   o’yinda   aktiv   ishtirok   etgan
o’yinchi   harakatlanadi,   sakraydi,   zarbli   urish   qiladi,   to’siq   qo’yadi   va   x.k.
Bunday   sharoitda   bajarilayotgan   ishning   darajasi   organizmning   faqat   energetika
imkoniyatiga   bog‘liq   bo’lmay,   balki   ma’lum   d a r a j a d a   n e r v- m u s h a k
k o or d i n a t s i y a s i g a , t e x n i k   k a m o l o t g a   v a   h a r a k a t   faoliyatining   mustahkam-
ligini   hamda   tejamkorligini   ta’minlab   beruvchi   boshqa   faktorlarga   ham   bog‘liq
bo’ladi .  
Sportchilarning   funksional   imkoniyatlari   mushaklardagi   energetik
moddalarni   umumiy   zahirasidan   tashqari   gipoksiya   holatiga   psixik
tayyorgarlik   bilan   qarshilik   ko’rsata   bilish,   ya’ni   toliqishni   chaqiradigan   kislorod
etishmasligiga bardosh bera olishiga ham bog‘liq .
Organizmni haddan tashqari katta ish ta’sirida toliqishdan saklab q olishga
sub’ektiv   toliqish   sezgisi   yordam   beradi.   Toliqish   sportchi   bajargan   ishga   doimo
adekvat   bo’lavermaydi.   Murabbiy   sportchini   toliqish   alomatlariga   to’g‘ri   baho
berishga,   o’z   organizmining   haqiqiy   ishchanligi   chegarasini   bilishga   o’ rgatishi
kerak.   SHu   bilan   bir   qator,   shikastlanishlar   dastavval   qattik   toliqishdan,
10 nagruzkaning   hajmi   va   intensivligi   juda   katta   bo’lishidan,   razminkaning   etarli
darajada bo’lmaganligidan kelib chiqishligini esda  tutish kerak.
Voleybolda   harakat   faoliyati   spetsifik   bo’lgani   uchun   trenirovkaning   turli
intensivlikda bajariladigan mashqlari qisqa va aytarli uzoq interval (vaqt passiv va
aktiv dam olish bilan olib borilishi lozim).
Jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishda,   ayniqsa,   dastlabki   o’rgatish   bosqichida,
bolalarni funksional imkoniyati e’tiborga olinishi kerak.
Tezkorlik -   ma’lum ishning qisqa vaqt ichida bajarilishini talab etuvchi  sifat
bo’lib,   uni   samarali   rivojlantirish   ayniqsa   yosh   bolalarda   (7-11   yosh)   yaxshi
natija   beradi.   12-15   yoshli   bolalarda   tezkorlikning   rivojlanishi   ko’proq
ularning mushak kuchini, tezkorlik-kuch sifatini orttirish hisobiga  ro’y beradi.
Tezkorlik - uch tarkibiy qismdan iborat.
Oddiy   aks   ta’sir   (tezkorlik).   Masalan:   joyda   o’tirgan   holda   turli   tashqi
ta’sirlarga   (lampochkaning   yonishi,   issiq,   sovuq,   tovush   va   hokazo)   tez   javob
q aytarish.
Murakkab aks ta’sir yoki tana harakati bilan ta’sirlarga (vaziyatga)   javob
kaytarish. Masalan: bokschi, futbolchi, voleybolchini tezkor harakati.
Siklik harakatning qaytarilishi. Masalan:  velosipedchi, suzuvchining tezkor
h arakati.
Tezkorlikning   ushbu   tarkibiy   qismlari   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq
bo’lmaydi, ya’ni oddiy aks ta’sir harakatini qanchalik ko’p mashq qilinsa ham tana
harakati yoki siklik harakat deyarli rivojlanmaydi va aksincha .
Tayyorgarlikning   boshlang‘ich   bosqichida   tezkorlik   sifatini   tarbiyalash
q u y i d a g i   v o s i t a   -   m a s h q l a r   y o r d a m i d a   a m a l g a   o s h i r i l i s h i   m a q s a d g a
11 muvof iqdir :   harakatl i   o’yi nl ar ,   qisqa   m asof al ar ga   yugur ish,   t url i
estafetalar, sakrashga oid mashqlar, gimnastika va akrobatika mashqlari, q oidasi
soddalashtirilgan   sport   o’yinlari.   Mazkur   vositalarni   qo’llashda   kompleks
uslubdan foydalanish yaxshi samara beradi.
1.2. Jismoniy sifatlarning mazmuni va dastlabki tayyorgarlik bosqichida
tarbiyalash uslubiyati
Jismoniy   fazilatlardan   biri   bo’lgan   tezkorlik   deganda   biz   voleybolchi-
larning   ma’lum   sharoitda   qisqa   vaqt   ichida   harakatlarni   bajara   olish   qobiliyatini
tushunamiz.
Tezkorlik namoyon bo’lishining quyidagi formalari mavjuddir:
- tafakkur (fikrlash) jarayoniningtezligi;
- oddiy va murakkab reaksiyalarning qanday bo’lmasin biron-bir tashqi  ta’sir yoki
kompleks ta’sirlarga javoban tezligi; 
-  yakka harakatni bajarish tezligi; 
- h arakatlar chastotasi.
O’yinchi   harakat   faoliyatining   tezligi   birinchi   navbatda   harakatlarni
koordinatsiya   qiluvchi   markaziy   nerv   sistemasining   faoliyatiga   munosib
bo’lishi   lozim.   Voleybolchining   tezkorligi   konkret   reaksiya   tezligida,   jadal
siltanishda   hamda   to’p   bilan,   to’psiz   texnik   priemlarni   bajarish   tezligida   aniq
ifodalanadi.   Tezkorlikni   rivojlantirish   uchun   yugurishda   qayta   tezlanish,
velosipedda   uchish   va   shunga   o’xshash   har   hil   maksimal   chastota   bilan
bajariladigan   siklik   mashqlardan   foydalaniladi.   Qayta   tezlanishda   maksimal
darajaga   etkazadigan   qilib   tezlikni   sekin-asta,   tekis   oshirib   borib,   h arakat
12 amplitudasini kattalashtirish lozim. Tezkorlikni rivojlantirishga yordam beradigan
yana ko’pgina mashqlarni keltiramiz:
- yonboshlab, orqa bilan jadal yugurishni bajarish;
-   tizzani   yuqoriroq   ko’tarib   va   qadamlarni   maksimal   chastotada   qo’yib
yugurish;
-   25-80   m   masofaga   oyoq   uchida   depsinib   tez   sakrab-sakrab   harakat
q ilish;
- maksimal chastotada aylantirilayotgan kalta va uzun arg‘amchi bilan  sakrash,
aylanib turgan arg‘amchi tagidan yoki ustidan yugurib o’tish;
- o’rta masofaga yugurayotganda tempni to’satdan o’zgartirish;
- dastlabki yugurib borishda so’ng 20-30 m masofada maksimal  tezlikka erishish.
Siltanish   va   tez   yurishlar   har   hil   estafetalarda   musobaqa   uslubi   bilan
o’tkazilgani   ma’qul.   Bir   mashg‘ulotga   mo’ljallangan   tezkorlikni   rivojlantirishga
qaratilgan trenirovka ishining hajmi uncha katta  bo’lmasligi kerak.  [9.10.].
Kuch   -   bu   tashqi   qarshilikni   engish   yoki   «ushlab»   turish   ma’nosini
anglatadi. Kuch ikki turga bo’linadi: dinamik kuch va statik kuch. Dinamik kuch -
bu o’zgaruvchan kuch. Statik kuch - bu bir hil vaziyatda ijro etiladigan kuch.
Statik kuch 3 ga bo’linadi:
-   «engib»   olinadigan   statik   kuch:   Masalan:   erda   yotgan   og‘ir   toshni
ko’tarib  olib ushlab turish;
- bir hil vaziyatda «saqlab» turiladigan statik kuch. Masalan: shu toshni bir
h il holatda ushlab turish;
13 -   qarshilikni   «enga   olmaydigan»   statik   kuch.   Masalan;   shu   tosh   o’ta
og‘ir   bo’lgani   sababli   uni   ko’tarish   imkoniyati   yo’q.   Lekin   mushaklar
taranglashadi va statik ish bajarib turadi (V.M. Zatsiorskiy, 1970).
Kuchni   rivojlantiruvchi   mashqlar   ortikcha   zo’riqish   bilan   bog‘liq
bo’lmasligi kerak, kuchlanish hollaridan umuman voz kechish maqsadga muvofiq.
Bunday mohiyatga ega bo’lgan mashqlarni uncha og‘ir bo’lmagan anjomlar bilan
katta tezlikda bajargan ma’qul.
Qiz   bolalar   guruhida   bunday   mashqlarni   qo’llash   alohida   nazorat   va
extiyotkorlik bilan amalga oshirilishi lozim.
Tay yo rgarlikning   mazkur   bosqichida   chaqqonlikni   rivojlantirish   o’yin
malakalarining texnikasini o’zlashtirishda alohida ahamiyat kasb etadi.
Bu   sifatni   tarbiyalash   -   turli   to’plar   bilan   mashkq   qilish,   gimnastika,
akrobatika, sport o’yinlariga oid mashqlar yordamida amalga oshiriladi.
Bunday mashqlarni sekin-asta murakkablashtirib borish zarur.
Kuch   zamonaviy   sport   trenirovkasi   amalietida   sportchining   eng   muhim
jismoniy  fazilatlaridan   biri   bo’lib  xisoblanadi.   CHunki   kuch   ma’lum   darajada
o’yinchining   maydonda   harakatlanish   tezligini,   yuqoriga   sakrashning   balandligi
darajasini belgilaydi.
Kuch o’z xarakteriga ko’ra:  absolyut  kuch, nisbiy kuch, «portlovchi» va
«startga oid» bo’lishi mumkin.
Absolyut kuch - mushak (yoki mushaklar guruhi) o’z og‘irligidan qat’iy
nazar qisqargan vaqtda maksimal kuchning rivojlanishi.
Nisbiy   kuch   -   o’yinchi   tanasi   og‘irligining   bir   kilogramiga   to’g‘ri
keladigan miqdor.
14 Portlovchi   kuch   -   sport   mashqi   yoki   o’yin   harakati   sharoitida
reglamentlashtirilgan   minimal   vaqt   ichida   katta   kuchlanishga   erishishi
q obiliyatini   bildiradi.   Bu   kuchni   voleybolchilar   sakrashda,   to’p   kiritishda,   zarbli
urishda,   to’siq   qo’yishda   aniq   amalga   oshiradilar.   SHuningdek   «portlovchi»
kuchning   darajasi   mushakning   reaktiv   qobiliyatiga   bog‘liq   bo’ladi.
Ishlayotgan   mushaklar   zarba   bilan   mexanik   cho’zilgandan   keyinrok   muskul
qisqarish   samarasi   yordamida   katta   harakat   kuchlanish   xosil   bo’ladi.   Ko’zgalgan
mushaklarning elastik o’zgarishini chaqiradigan dastlabki cho’zilish  ularda kinetik
energiyani   o’ziga   olishi   tufayli   bo’ladigan   ayrim   kuchlanish   potensialining
jamg‘arilishini ta’minlab beradi .
Sport   mashg‘ulotlarida   muskullar   o’z   uzunligini   o’zgartirmasdan   (statik,
izometrik rejim) va uzunligini qisqartirgan holatda kuch ko’rsatadi.
Mu sh ak l a r   ch o’ z i l ga nd a   u st un   ke l a di ga n   va   t o’ si qs i z   r e j i m l ar
birgalashib   «dinamik   rejim»   tushunchasini   hosil   qiladi.   Kuchni   tarbiyalash
jarayonida kuch qobiliyatlarining barcha turlarini rivojlantirish kerak.
Kuchni   og‘irliklardan   foydalanish   xarakteri   bo’yicha   rivojlantirishga
qaratilgan   mashqlarni   ikki   guruhga   bo’lish   mumkin:   tashqi   og‘irlanish   yoki
q arshilanish   va   o’z   og‘irligi   yoki   badanning   qisman   og‘irligi   orqali
bajariladigan   mashqlar.   Mashqlarning   birinchi   guruhi   voleybolchining
muskullarini   rivojlantirishda   katta   imkoniyat   yaratadi.   Og‘irlanishlar   va
q arshiliklardan   (gantellar,   yadrolar,   to’ldirma   to’plar,   og‘ir   toshlar,   shtanga,
raqibning   og‘irligini   va   qarshiligini   engish,   espanderlar   va   hokazo)   keng
qo’llamda   foydalanish   va   ularning   turli-tumanligi   trenirovka   nagruzkasining
h ajmini   va   intensivligini   belgilab   berishga   sharoit   yaratadi.   Bunday   kerakli
15 mashqlar muskullar gruppasining rivojlanishiga qaratilgan bo’lib u  sportchini tezda
katta kuchlanishlardan to’liq bushatish qobiliyatiga o’rgatishga yordam beradi. SHu
bilan   birgalikda   sherigi   tomonidan   ko’rsatiladigan   har   hil   q arshiliklar   orqali
bajariladigan   mashqlar   sportchilardan   katta   iroda   kuchini   talab   qiladi.   Negaki
ular   faqat   kuchdagina   musobaqalashib   qolmasdan,   shu   kuchdan   oliy   darajada
samarali foydalana olishda ham baxslashadilar .
Ikkinchi   guruh   uchun   o’ziga   xos   xususiyat,   bu   snaryadda   bajariladigan
gimnastik mashqlar, arqonga chiqish, o’z vaznini  kuch bilan ko’tarish, o’tirish-
turishlar,   oyoqlar   tizzalari   yarim   bukilgan   holatda   yurish   va   hokazolar
h isoblanadi. O’z og‘irligiga qarshilanish orqali bajariladigan mashqlar o’ yinchilar
uchun asta-sekin bajarishdan tez bajarishga, oddiydan murakkabga o’ tishga imkon
yaratadi.   Bu   mashqlarni   bajarishda   muskul   gruppalari   ishga   q anchalik   kam   jalb
qilingan   bo’lsa,   badanning   siljish   yo’li   qanchalik   qisqa   bo’lsa   va   badanning
kamroq   qismi   og‘irlik   bo’lib   qarshilansa,   ularni   shunchalik   kuproq   takrorlash
lozim.
Oyoq   va   tana   kuchini   rivojlantirish   uchun   katta   kuchlanish   bilan
bosqichma-bosqich   oshib   boruvchi   rejimda   bajariladigan   mashqlar   samarali
mashqlar   hisoblanadi.   Ana   shunday   mashqlardan   biri   -   elkaga   qo’yilgan   shtanga
bilan o’tirib turish - tipik mashqdir.
CHaqqonlik   -   turli   murakkab   harakatlarni   tez   va   aniq   ijro   etilishi   demak.
Voleybolda   ushbu   sifat   voleybolchining   maydonda   muayyan   vaziyatga   nisbatan
to’g‘ri,   tez   va   aniq   xarakat   qilishi   zarurligini   antlatadi.   Bu   sifat   keng   mazmunli
tushuncha bo’lib, o’z ichiga tezkorlik, kuch, chidamkorlik,  egiluvchanlik kabi
sifatlarni qamrab olgan .
16 Chaqqonlikni   bolalik   davridan   boshlab   rivojlantirish   maqsadga
muvofiq.   Mazkur   sifatni   tarbiyalashda   mashqlarning   eng   oddiy i dan   boshlab,
sekin-asta murakkab mashqlarga o’tish zarur.
Chaqqonlikni   rivojlantirishda   gimnastika,   akrobatika,   sport   va   milliy
o’yinlar juda qo’l keladi.
Egiluvchanlik   -   bu   tana   bo’g‘imlarining   maksimal   amplitudada   bukilishi
va yozilishidir. Bu sifat aksariyat mushaklar tolalari elastikligi  (cho’ziluvchanligi)
va   tonusiga   bog‘liq.   Egiluvchanlikni   o’stirish,   birinchi   navbatda,   muntazam
muvofiq mashqlar bilan shug‘ullanishga bog‘liq.
Egiluvchanlik   sifatini   rivojlantirish   boshlang‘ich   maktab   yoshidan
boshlangani   maqsadga   muvofiq.   CHunki   bu   yoshdagi   bolalarning   organizmi   -
suyaklari, mushak va bo’g‘inlari egiluvchan - plastik xususiyatga ega bo’ladi.
Mazkur   sifatni   rivojlantirishda   sekin   sur’atda   bajariladigan   har   h il
yo’nalishga oid bo’lgan va katta doirali amplitudada ijro etiladigan  mashklar qo’l
keladi. Bundan tashqari egiluvchanlikka xos elementlari bo’lgan h arakatli va sport
o’yinlari   yaxshi   natija   beradi.   Gimnastika,   akrobatika   mashqlari   bilan
shug‘ullanish   ham   ayni   muddao.   Zikr   etilgan   mashqlar   muntazam, uzoq vaqt
va qayta - qayta bajarilishi lozim . 3
CHidamkorlik   deb   organizmning   uzoq   vaqt   charchamasdan   faoliyat
ko’rsatish   yoki   biror   -   bir   harakatni   yuqori   samarada   uzoq   vaqt   davom   ettira
olish qobiliyatiga aytiladi.
CHidamkorlik   sifatini   tarbiyalash   trenirovka   jarayonining   asosiy
vazifalaridan   biridir.   Bu   sifatning   yuqori   darajada   rivojlanganligi   sport
3
 Po‘latov A.A. Voleybol. JTI talabalariga mo‘ljallangan dastur.  Ixtisoslik kursi. T., 1993.
17 mahoratining   samarali   o’sishiga,   uzoq   vaqt   davomida   egallagan   texnik   va
taktik malakalarning musobaqa jarayonida faol ijro etilishiga zamin  bo’ladi.
CHidamkorlik   shug‘ullanuvchi   sportchilarning   yoshiga,   tayyorgarligiga,
malakasiga   qarab   tarbiyalanishi   kerak   bo’ladi.   Bunda   harakatli   va   sport
o’ yinlari, chopish - krossdan foydalanish qo’l keladi.
Umumiy chidamkorlik uzoq masofaga chopish, suzish, velosipedda uchish
kabi vositalar yordamida rivojlantirilishi mumkin.
18 II - BOB. VOLEYBOLCHILARNI TARBIYALASHDA HARAKATLI
O’YINLARDAN FOYDALANISH TAJRIBASINI O’RGANISH
2.1.Volebolchilarda tezkorlik sifatini pedagogik  tajriba yordamida o’stirish
samaradorligi
Yosh sportchilarni tayyorlash ko’p bosqichli murakkab pedagogik jarayon
bo’lib,   mashg‘ulotlarni   ilmiy   asosda   tashkil   qilishni   taqazo   etadi.
Mashg‘ulotlarda   qo’llaniladigan   jismoniy   va   texnik   -   taktik   mashqlar   hajmi   va
shiddati   shug‘ullanuvchi   bolalarning   yoshi,   jismoniy   va   funksional
imkoniyatlariga moslab rejalashtirilishi va qo’llanilishi muhim. Ushbu   mashqlar
hajmi,   shiddati,   qaytirilishi   va   davom   etish   vaqti   biologik   q onuniyatlarga
asoslanishi   lozim.   Agar   mashqlar   yuklamasi   bolaning   imkoniyatidan   o’ta
yuqori   bo’lsa,   bunday   yuklama   shu   bolaning   organizmiga   salbiy   ta’sir   etishi
mumkin.   Aksincha,   yuklama   imkoniyatdan   kam   bo’lsa,   shakllanish   jarayoni
sustlashishi muqarrar.
Ayrim   murabbiylar   qisqa   muddat   ichida   jismoniy   sifatlarni
rivojlantirishni   jadallashtirish,   tezroq   malakali   sportchi   tayyorlash   maqsadida
maxsus  va ixtisoslashgan  mashqlarni  zo’rma-zo’raki  qo’llaydilar.   To’g‘ri   ayrim
hollarda,   ya’ni   agar   bolaning   nasliy   va   individual   jismoniy   imkoniyatlari
serzahira   bo’lsa,   bunday   bola   orada   yaxshi   sportchi   bo’lib   etishishi   mumkin.
Ammo,  aksariyat   hollarada   bunday   katta  yuklamali   mashg‘ulotlar   bolaning   tez
19 charchashi,   zo’riqishi,   hatto   uning   kasallanishiga   olib   kelishi   mumkin.   Sport
amaliyotida   shunday   holatlar   ham   uchraydiki,   bir-biriga   o’xshash   muntazam
beriladigan   mashqlar   sport   bilan   endi   shug‘ullanishni   boshlagan   bolada
qiziqishni   so’ndiradi,   unda  sportga   bo’lgan  ixlos   yo’qoladi,  pirovardida   u   sport
bilan   shug‘ullanmay   quyadi.   SHuning   uchun   yosh   sportchilarni   tayyorlashda,
ayniqsa,   dastlabki   o’rgatish   bosqichida   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish,   texnik-
taktik   mahoratni   shakllantira   borish   uchun   harakatli   o’yinlardan   foydalanish   juda
foydali va o’ta muhimdir.
1 jadval
Yosh sportchilarni tayyorlashda harakatli o’yinlardan (H.O’) foydalanish
darajasini aniqlash bo’yicha  o’tkazilgan savolnoma natijalari  n=30
T/r Savollar H a  Yo’q Q isman
1. O’quvchilarni   sport   to’garagiga   tanlab
olishda HO’ dan foydalanasizmi? 6 20 4
2. Mashg‘ulotlar davomida jismoniy sifatlarni
rivojlantirish   maqsadida   HO’   dan
foydalanasizmi? 14 16 0
3. Chidamkorlik   va   tezkorli   sifatlarini
rivojlantirishda HO’ dan foydalanasizmi? 8 7 15
4. Mashg‘ulotning   tayyorgarlik   qismida   HO’
ni qo’llaysizmi? 11 13 6
5. Mashg‘ulotning   asosiy   qismida   HO’   ni
qo’llaysizmi? 3 18 9
6. Mashg‘ulotning   yakuniy   qismida   HO’   ni
qo’llaysizmi? 7 21 2
7. Sport   tayyorgarligini   oshirishda   harakatli
o’yinlar foydalimi? 13 9 8
20 Hozirgi   kun   sport   amaliyotida   yosh   sportchilarni   tayyorlash   jarayoni
qanchalik o’z tarkibiga harakatli o’yinlarni kiritilganligini o’rganish uchun biz
murabbiylar o’rtasida so’rovnoma o’tkazdik. 
Savolnoma natijalari 1 jadvalda aks ettirilgan.
Jadvaldan   ko’rinib   turibdiki,   savolnomada   ishtirok   etgan   30   nafar
murabbiylardan 6 tasi (20%) 1 savolga (O’quvchilarni sport to’garagiga tanlab
olishda   harakatli   o’yinlardan   foydalanasizmi?)   «Ha»   deb   javob   berishgan
bo’lsa,   20   tasi   (66,7%)   «Yo’q»   deb,   4   tasi   (13,3%)   esa   «Qisman»   deb   javob
berdi.
Ushbu   natijalar   shuni   ko’rsatdiki,   tanlov   jarayonida   aksariyat
murabbiylar   harakatli   o’yinlardan   umuman   foydalanmas   ekanlar.   Ma’lumki,
har   bir   sport   turiga   xos   harakatli   o’yinlar   mavjud   bo’lib,   ulardan   tanlov
jarayonida   foydalanish   bolaning   shu   sport   turiga   xos   harakat   qobiliyatlarini
aniqlashga   yordam   beradi.   Muhimi   shundaki,   harakatli   o’yinlar   davomida
muayyan harakat vazifasini hal etish ihtiyoriy ravishda mustaqil qaror qabul qilish
asosida   amalga   oshiriladi.   SHu   harakatni   ijro   etishda   bolaga   berilgan   erkinlik
imkoniyati undagi qobiliyatlarni namoyon etilishiga qulay vaziyat  tug‘diradi.
2 savolga   (Mashg‘ulotlar   davomida   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish
maqsadida   harakatli   o’yinlardan   foydalanasizmi?)   14   ta   murabbiy   (46,7%)   «Ha»
va   16   ta   (53,3%)   «Yo’q»   deb   javob   berdilar.   «Qisman»   degan   javob   qayd
etilmadi.
Demak   savolnomada   ishtirok   etgan   murabbiylarning   deyarli   teng   yarmi
«Ha»   va «Yo’q» deb javob berganliklari, ularning ikki toifaga mansub pedagogik
yondoshuv   asosida   mashg‘ulot   o’tkazishlaridan   darak   beradi.   Birinchilari   -
21 jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish   uchun   harakatli   o’yinlardan   foydalanishsa,
ikkinchilari   bu   imkoniyatdan   foydalanmay   mashg‘ulotlarda   faqat   standart   va
an’anaviy   jismoniy   mashqlardan   foydalanadilar   deb   x ulosa   qilish   mumkin.
Binobarin,   ikkinchi   guruh   murabbiylari   harakatli   o’ yinlarning   o’ta   muhim
ahamiyatiga   e’tibor   qilmaydilar   yoki,   ehtimol   harakatli   o’yinlarni   jismoniy
sifatlarni rivojlantirishda samarali  vosita deb bilmaydilar.
3 savolga berilgan javoblar ham yuqorida qayd etilgan ko’rinishda,  lekin
kamroq   foizda   kuzatildi   (jadvalga   qarang).   Bu   savolga   «Qisman»   deb   javob
berganlar soni ko’prok bo’lib, 50% ni tashkil etdi.
4,   5,   6   savollar   mashg‘ulotlarni   o’tkazish,   o’rganish   va   sportchilarni
tayyorlash   jarayoniga   bevosita   aloqador   bo’lib,   murabbiylarning   kasbiy   -
pedagogik  faoliyatida va xususan mashg‘ulotlar samaradorligini oshirishda muhim
rol   o’ ynaydi.   Jumladan,   respondent   murabbiylar   «Mashg‘ulotning
tayyorgarlik   q ismida   harakatli   o’yinlarni   qo’llaysizmi? »   -   degan   savolga   36,7%
«Ha», 43,3% «Yo’q»  va 20% «Qisman» deb javob berishdi.
Mashg‘ulotning   asosiy   qismida   faqat   3   tagina   murabbiy   harakatli
o’ yinlardan foydalanishlarini bildirdilar. Bu savolga 60% murabbiylar «Yo’q» va
30% - «Qisman» deb fikr bildirishdi.
Mashg‘ulotning   yakuniy   qismida   esa   harakatli   foydalanadigan   murabbiylar
soni   nisbatan   ko’proq   bo’ldi   (43,4%)   30%   murabbiylar   –   «Yo’q»   degan   javob
bildirdilar.   26,7%   respondentlar   mashg‘ulotning   yakuniy   qismida   harakatli
o’ yinlardan qisman foydalanar ekanlar.
So’rovnoma   davomida   olingan   natijalar   va   ularning   qiyosiy   tahlili   shuni
ko’rsatadiki,   aksariyat   respondent   murabbiylar   yosh   sportchilarni   tayyorlashda,
22 ayniqsa, jismoniy sifatlarni rivojlantirishda asosan standart  mohiyatga ega umumiy
yoki   maxsus   jismoniy   mashqlarga   ko’proq   e’tibor   qaratar   ekanlar.   Bu   borada
harakatli   o’yinlarga   qulay   vosita   sifatida   ikkinchi   darajali   o’rin   berilishi
kuzatildi.   So’rovnomada   ishtirok   etgan   respondent   murabbiylar   bilan   o’tkazilgan
suhbat   davomida   yana   bir   ahamiyatli   narsa   ma’lum   bo’ldiki,   ularning   ko’pchiligi
juda   keng   ommalashgan   harakatli   o’yinlar,   ayniqsa   milliy   xalq   harakatli     o’yinlar
xaqida   to’liq   ma’lumotga   ega   emas   ekanlar.   Ayrim   murabbiylar   harakatli
o’yinlarni   shunchaki   dam   olish   yoki   bolalarda   kayfiyat   o’yg‘otish   vositasi
xolos deb o’ ylashlari jiddiy tashvishga soladi.
Zamonaviy   voleybolda   maxsus   tezkorlik   sifati   o’ta   muhim   harakat
q obiliyatlari   tarkibiga   mansub   bo’lib,   o’yin   davomida   yuz   beradigan   turli
vaziyatlarda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   egadir.   Har   xil   yo’nalishlarda   to’psiz   va
to’p bilan ijro etiladigan harakatlarning test, aniq va maqsadga muvofiq   amalga
oshirilishi o’yin yoki uning ayrim lahzalari taqdirini belgilab  beradi. 
Ma’lumki,   voleybolchilar   sekin   harakatlanganda   ijro   etiladigan   o’ yin
malakasi texnikasi, koordinatsiyasi va aniqligi yuqori bo’ladi. Aksincha,   tezkorlik
darajasi   oshgan   sari   sport   mahoratining   bunday   ko’rsatkichlari   o’z
s amaradorligini kuchaytira boshlaydi . 
2 jadval
Gandbol mashg‘ulotlarida to’pni darbozaga yo’llash malakasining hajmi va
sifati 
To’pni yo’naltirish
sharti O’yinchilarni funksionalari bo’yicha joylashishi
2
chiziqning
markaziy
o’yinchisi 2
chiziqning
qanot
o’yinchisi 1
chiziqning
qanot
o’yinchisi 1
chiziqning
markaziy
o’yinchisi
23 Raqib   qarshiligisiz   o’z
joyidan 40
12,4 40
13,7 38
8,5 26
6,8
Raqib   qarishiligida   o’z
joyidan 30
27,3 30
28,1 25
32,1 30
27,9
Paqib   qarshiligisiz   turli
joylaridan  22
18,7 22
20,4 27
24,3 34
21,6
Raqib   qarshiligida   turli
joylardan 8
41,6 8
31,8 10
35,1 10
43,7
Izoh: - mahrajda - to’pni darbozaga yo’llash foizi; 
 - nisbatda - samaradorlik foizi.
Chunonchi ,   j adval dan   ko’ r i ni b   t ur i bdi ki ,   har   xi l   o’ yi n   funksiyasini
ijro etuvchi gandbolchilar raqib qarshiligi bo’lmagan holda o’z o’ yin zonalaridan
darbozaga   ko’p   marta   to’p   yo’llashlari   mumkin   ekan,   lekin   bu   h arakat
malakalarining   samaradorligi   juda   kam   ekanligi   kuzatilgan.   Agar   ushbu   o’yin
malakalari   raqib   qarshiligi   ijro   etilsa   to’pni   darbozaga   yo’llash   xajmi   ham,   uni
samaradorligi   ham   yanada   susayib   ketar   ekan.   Muallifning   fikriga   ko’ra   to’pni
darbozaga   aniq   yo’llash   texnikasi   aynan   gandbol   o’yiniga   xos   tezkorlik   asosida
shakllantirilishi   ustivor   ahamiyatga   ega   bo’lib,   bunday   mashqlarni   raqib
qarshiligida   shakllantira   borish   jismoniy   va   texnik   tayyorgarlikning   muhim
shartlaridan biridir. Turli holatlardan to’pni darbozaga yo’llash malakasini yosh
gandbolchilar   tomonidan   o’zlashtirilishi   o’ yin   va   raqib   qarshiligi   vaziyatlarini
modellashtirish   asosida   amalga   oshirilishi   o’rgatish   samaradorligini   ancha
oshirishi mumkin ekan .
Yakuniy   malakaviy   ish   mavzusi   yuzasidan   o’tkazilgan   pedagogik   tajriba
natijalari   voleybol   bilan   endi   shug‘ullanishni   boshlagan   10-12   yoshli
bolalarda   maxsus   tezkorlik   sifati   nafaqat   talab   darajasida   emasligi,   balki
kuzatilgan   ko’rsatgichlarni   sport   bilan   shug‘ullanmaydigan   bolalar
24 ko’rsatgichlaridan   ham   past   ekanligini   namoyon   etdi   (3   jadval).   Jumladan,   tik
turgan   holatdan   30   m.   ga   yugurish   ko’rsatkichlari   pedagogik   tajribadan   oldin
nazorat guruhida ham, tajriba guruhida ham talabga javob bermasligi ma’lum  bo’ldi.
Xususan   nazorat   guruhida   bu   ko’rsatgich   5,8   s,   tajriba   guruhida   -   5,9   s   ga   teng
bo’ldi.
3 jadval
10-12 yoshli voleybolchilardan iborat nazorat (N) va  tajriba (T) guruhlarida
tezkorlik sifatini 6 oylik  pedagogik tadqiqot davomida rivojlanishi
N –  n  = 10 T –  n  = 10
Me’yoriy mashq Tajribadan oldin Tajribadan so’ng
N T N T
30 m ga yugurish (s) 5,8±0,6 5,9±0,9 5,4±0,7 5,0±0,8
4x6 m ga yugurish 7,0±0,9 7,1±0,7 6,7±0,4 6,2±0,6
4x6 m ga mokkisimon yugurish – nazorat guruhida – 7,0 tajriba guruhida
7,1 s ni tashkil etdi. 
Pedagogik   tajriba   muddati   tugaganidan   so’ng   amaldagi   dastur   asosida
shug‘ullangan nazorat guruhida 30 m ga yugurish 5,8 s dan 5,4 s gacha tezkorlik
sifati yaxshilanadi. 
Tajriba   guruhida   bu   ko’rsatgich   5,9   s   dan   5,0   s   gacha   ijobiy   tomonga
o’zgardi.
4x6   m   ga   mokkisimon   yugurish   birinchi   guruhda   –   7,0   dan   6,7   s   ga
yaxshilangan bo’lsa, ikkinchi tajriba guruhida ushbu ko’rsatgich 7,1 s dan 6,2 s
gacha   o’zgardi.   Demak,   pedagogik   tajriba   davomida   qo’llanilgan   tezkorlikka
oid estafetali  -  o’yin mashqlari  o’ta samarali  qiymatiga ega  ekanligi  isbotlandi.
25 SHuni   ham   alohida   e’tirof   etish   joizki,   tajriba   guruhiga   mansub   bolalarda
nazorat   guruhiga   mansub   bolalarda   nazorat   guruhiga   qaraganda   nafaqat
mokkisimon   yugurish   texnikasi   tez   sur’atlar   bilan   shakllana   bordi,   balki   ularda
shu   mashqni   ijro   etish   koordinatsiyasi   ham   progressiv   yo’nalishda
o’zlashtiralayotganligi kuzatildi. 
Yuqorida   qayd   etilgan   pedagogik   tajriba   natijalari,   sinab   ko’rilgan
estafetali - o’yin mashqlari faqatgina tezkorlik sifatlarini   samarali rivojlantirib
qolmay,   shu   sifatlar   asosida   ijro   etilishi   kerak   bo’lgan   o’yin   malakalarini   ham
unumli   sayqal   topishiga   imkon   yaratdi.   Binobarin,   jismoniy   va   texnik
tayyorgarlikning   chambarchas   bog‘liqligi   hamda   bu   jarayonlarga   oid   mashqlar
majmualarini   dastlabki   o’rgatish   bosqichidan   boshlab   bir-biriga   birikkan   holda
qo’llash   texnologiyasi   o’zining   nazariy- ilmiy   va   amaliy-uslubiy   jihatlardan
qanchalik dolzarb ekanligi oshkor  bo’ladi.
Umuman   olganda,   yana   shu   narsani   alohida   ta’kidlash   joizki,   dastlabki
tayyorgarlik   guruhlarda   shug‘ullanayotgan   bolalarning   o’quv- trenirovka
jarayonida   pedagogik   nazorat   ishlarini   olib   borilishi,   ular   bajarayotgan   har   bir
mashqlarga   adolatli   baho   berish   shu   bolalarda   o’ta   q iziquvchanlik,   faollik
fazilatlarini   charhlar   ekan,   mashg‘ulotlarga   ijodiy   va   mas’uliyat   bilan
yondoshishlariga asos bo’lar ekan.
2.2.Boshlang’ich sinf  o’ quvchilarda  voleybolchilarni tayyorlash
amaliyotida sakrovchanlik sifatlarini arbiyalash
Iste’dodli   voleybol   zahiralarini   tayyorlash   mutaxassis-murabbiylardan   katta
kasbiy mahorat va o’ta jiddiy mas’uliyat talab qiladi.
26 Ko’p yillik sport trenirovkasining ayniqsa dastlabki tayyorgarlik jarayoni hal
qiluvchi   fundamental   bosqich   bo’lib,   ushbu   bosqichda   mashg‘ulotlarni   to’g‘ri
tashkil qilish bo’lajak voleybolchilarni istiqbolini ta’minlaydi.
Shuning   uchun   ham   sport   turlari   nazariyasi   va   uslubiyatida   aynan   shu
bosqichga alohida e’tibor qaratiladi.
Voleybolda   dastlabki   tayyorgarlik   bosqichi   asosan   9-10   yoshdan
boshalanadi. Fiziologiya fanidan ma’lumki, mazkur yoshda bolalar organizmi o’ta
nozik   va   «mo’rd»   bo’ladi,   organ   va   funksional   tizimlar   endigina   shakllana
borayotgan   bo’ladi   va   jismoniy   yuklamalarni   me’yorida   qo’llash   shartini   o’rtaga
tashlaydi. 
Aynan   shu   masalani   o’rgatish   maqsadida   biz   yosh   voleybolchilarni
tayyorlashda   sakrovchanlik   sifatlarini   rivojlantirish   bo’yicha   murabbiylar
tajribasini so’rovnoma yordamida o’rgandik.
Olingan   natijalar   shundan   dalolat   beradiki   so’rovnoma   ishtirok   etgan
respondent murabbiylarning aksariyat qismi o’rtaga tashlangan savollarga «Yo’q»
yoki «Aniq aytolmayman» - deb javob berishdi (7 jadval). 
7 jadval
Yo sh voleybolchilarni tayyorlash amaliyotida sakrovchanlik sifatlarini rivojlantirish
o’rganish bo’yicha o’tkazilgan savolnoma natijalari (n = 18)
T/
R Savollar Ha Yo’
q Aniq
aytolmayman
1. Sakrovchalikni   baholovchi   testlarni
bilasizmi? 8 7 3
2. Voleybol   to’garagiga   tanlov   o’tkazayotganda
sakrovchanlikni   baholovchi   testlardan
foydalanasizmi? 6 5 7
3. Dastlabki o’rgatishi bosqichida sakrovchanlik
yoki sakrash chidamkorligini og‘irliklar bilan 9 5 4
27 rivojlantirish tavsiya etiladimi?
4. Sakrash   chidamkorligini   rivojlantiruvchi
mashqlarni   mashg‘ulotning   tayyorgarlik
qismida qo’llash mumkinmi? 5 5 8
5. SHug‘ullanishni   endi   boshlagan   bolalarda
sakrovchanlikni og‘irliklar bilan o’tirib-turish
mashqlari   yordamida   rivojlantirish
mumkinmi? 7 5 6
6. Sakrovchanlikni   rivojlantirishda   sakrashga
oid nostandart mashqlardan foydalanasizmi? 4 9 5
Jumladan, 1 savolga – sakrovchanlikni  baholovchi testlarni bilasizmi? – 18
ta respondentdan 6 tasigina «Ha» deb javob qaytarishdi, 5 tasi «Yo’q» va 7 nafari
«Aniq aytolmayman» degan fikrni bilidirshdi. Bu javoblar shuni ko’rsatdiki, agar
murabbiylar o’z faoliyatida bo’lajak voleybolchilar jismoniy sifatalrini tarbiyalash
jarayonini   tashkil   qilsalarda,   lekin   ularni   rivojlanish   dinamikasini   qanday   testlar
yordamida baholash kerakligini bilmasa, qo’llanilayotgan mashqlarni foydali yoki
foydasiz   ekanligini   qanday   bilishi   mumkin?   Bunday   holat   birinchi   navbatda   shu
murabbiylarning   kasbiy   malakasi   zaif   ekanligidan   dalolat   beradi.   Og‘zaki
surishtirishlar,   so’rovnomada   ishtirok   etgan   9   nafar   murabbiy   maxsus   ma’lumoti
yo’qligini aniqlab berdi. 4
«Voleybol   to’garagiga   tanlov   o’gkazayotganda   sakrovchanlikni   baxolovchi
testlardan   foydalanasizmi ? »   deb   nomlangan   savolga   8   ta   murabbiy   «Ha»,   7   tasi
«Yo’q»   va   3   tasi   «Aniq   aytolmayman»   deb   javob   berishdi.   Aslida   esa   «Ha»   deb
javob   bergan   murabbiylar   ham   joydan   turib   vertikal   sakrash   va   joydan   turib
uzunlikka   sakrash   testlarini   haqiqatan   ham   qo’llar   ekanlar,   ammo   shu   testlar
bo’yicha  o’z shogirdlari  yoshidagi  bolalarga mo’ljallangan me’yoriy standartlarni
4
 Po‘latov A.A. Voleybol. JTI talabalariga mo‘ljallangan dastur.  Ixtisoslik kursi. T., 1993.
28 bilmas   ekanlar.   Agar   «Ha»   va   «Aniq   aytolmayman»   deb   javob   bergan
murabbiylarni   qo’shib   baholansa,   unda   10   nafar   murabbiy   sakrovchanlikni
baholashda   umuman   hech   qanday   testlardan   foydalanmas   ekanlar.   3   savol   o’z
mohiyati bilan shug‘ullanishni endi boshlagan yosh shug‘ullanishni endi boshlagan
yosh sportchilarning funksional faoliyatiga tegishli bo’lib, respondentlardan ushbu
savolga jiddiy munosabat bildirishlari bilan bog‘liq edi. Boshqacha qilib aytganda
«Dastlabki   o’rgatish   bosqichida   sakrovchanlik   yoki   sakrash   chidamkorligini
og‘irliklar   bilan   rivojlantirish   tavsiya   etiladimi»   degan   savol   organizmi   hali
jismoniy   va   funksional   jixatdan   shakllanmagan   bolalarda   og‘irliklar   bilan
bajariladigan sakrash mashqlarini qo’llash maqsadga muvofiqli yoki yo’qmi degan
masalani   hal   qilish   kerak   edi.   Olingan   javoblar   esa   shu   savol   javoblariga   jiddiy
e’tibor qaratadi. CHunki, 18 ta respondentdan 9 nafari «Ha», ya’ni mumkin degan
fikrni bildirishdi. Agar ushbu javoblar haqqiqatan ham amalda o’z ifodasini topib
kelayotgan   bo’lsa,   unda   shug‘ullanuvchi   bolalarni   zudlik   bilan   tibbiy   ko’rikda
o’tkazish   lozim   bo’ladi.   CHunki,   bunday   og‘irliklar   shu   bolalarning   nafakat
mushak   tizimlariga,   balki   umurtqa   pog‘onasi,   tizza   va   boldir-panja   bo’g‘imlariga
ham salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin.
4   va   5   savollar   ham   aksariyat   ijobiy   javoblar   bilan   izohlanmaydi.
Mashg‘ulotning tayyorgarlik qismida va yosh sportchilarda og‘irliklar bilan o’tirib-
turish   mashqlarini   qo’llash   fiziologik   jihatdan   ham,   uslubiy-pedagogik   jihatdan
ham   maqsadga   muvofiq   emas.   Bu   savollarga   13   ta   va   11   ta   murabbiy   muvofiq
ravishda salbiy javob berishdi.
Ma’lumki, jismoniy va texnik-taktik tayyorgarlikni shakllantirishda, ayniqsa
tayyorgarlikning dastlabki bosqichida an’anaviy mashqlarni nostandart o’yinsimon
29 mashqlar   ustunligida   qo’llash   ko’p   olimlar   tomonidan   tavsiya   etiladi.   6   savol
aynan   mazkur   muammoga   mo’ljallangan   bo’lib,   olingan   natijalar   respondent-
murabbiylarning   ushbu   masalaga   deyarli   salbiy   yondoshishlarini   ochib   berdi.
CHunonchi,   yosh   voleybolchilarni   tayyorlash   jarayonida   18   ta   nafar   respondent-
murabbiylardan faqat 4 tasi sakrovchanlikni rivojlantirishda nostandart o’yinsimon
mashklardan   foydalanar   ekanlar.   9   tasi   «Yo’q»   va   5   tasi   «Aniq   aytolmayman»
degan javobni qayd etishdi.
Aytish   lozimki,   mashg‘ulotlar   jarayonida   jismoniy   sifatlarni,   ayniksa
sakrovchanlik  sifatlarini   rivojlantirishda  faqat  an’anaviy  mashklardan  foydalanish
nafaqat   shu   sifatlarning   rivojlanishini   zaiflashtirish   mumkin,   balki   bolalarni
mashg‘ulotlarga bo’lgan munosabatini susaytiradi, ularni qiziqishini so’ndiradi va
pirovord   natijada   shug‘ullanuvchilarni   boshqa   sport   turlariga   yoki   o’zga
murabbiylarga o’tib ketishiga sababchi bo’ladi.
2.3. Voleybolchilarda sakrovchanlik va sakrash chidamkorligini
rivojlantirish samaradorligi
Voleybol   musobaqalarida   tezkorlik   va   sakrovchanlik   sifatlari
samaradorligini   belgilovchi   muhim   omillardan   biridir.   Voleybolchi   qanday   uyin
funksiya   (amplua)   siga   ixtisoslashgan   bo’lmasin,   uning     hujum   yoki   himoya
xarakatida   tezkor-kuch   (sakrovchanlik),   shu   harakatning   unumdorligi   bo’lmaydi,
pirovord   samaradorlik   qo’ldan   boy   beriladi.   Bordiyu   portlovchi   kuch
(sakrovchanlik)   sifati   shakllangan   bo’lsa,   lekin   sakrash   chidamkorligi   bo’lmasa,
ko’p   marta   sakrab   zarba   berish,   to’siq   qo’yish,   uzatish,   to’pni   o’yinga   kiritish
malakalarini foydali ijro etish imkoniyati bo’lmaydi.
30 Aksariyat   mutaxassislarining   fikriga   asosan   bu   sifatlarini   samarali
rivojlantirish   dastlabki   tayyorgarlik   bosqichidan   boshlanishi   o’ta   muhim   deb
ta’kidlanadi.   Fiziologik   jixatdan   ham   mazkur   sifatlar   aynan   bolalik   yoshidan
rivojlantirishi o’ta samarali ekanligi isbotlab berilgan.
Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishning   3   bandida   taxlil   qilinganidek   aksariyat
BO’SMlarda   yosh   voleybolchilarni   tayorlash   bo’yicha   olib   boriladigan
mashg‘ulotlarda   jismoniy   sifatlar   an’anaviy   stnadart   mashqlar   ustunligida   amalga
oshiriladi.   Tezkor-kuch   (sakrovchanlik)   va   sakrash   chidamkorligiga   mashqlar
muvofiq o’yin vazyaitlariga moslashtirilmaydi.
Shuning   uchun   ham   biz   nazorat   va   tajriba   guruhlarida   shu   vaziyatni
o’rganishga ahd qildik.
6   oy   davomida   nazorat   guruhidagi   bolalar   amaldagi   dastur   asosida
qo’llanilgan mashg‘ulotlarda ishtirok etdilar.
Tajriba   guruhidagi   mashg‘ulotlarda   esa   an’anaviy   mashqlardan   tashqari
sakrovchanlik sifatlarini rivojlantiruvchi nostandart o’yinsimon estafeta mashqlari
qo’llanildi.   Ikki   guruhda   ham   pedagogik   tadqiqotdan   avval   va   shu   tadqiqot
muddati tugaganidan so’ng qayd etilgan sifatlarning o’sish dinamikasi o’rganildi. 
Ma’lumki,   voleybolchilar   uchun   sakrovchanlik   va   sakrovchanlikka   bo’lgan
chidamkorlik   sifatlari   to’pni   qabul   qilishda,   uzatishda   yoki   uni   sakrab   zarba
berishda,   to’siq   qo’yishda   muhim   ahamiyatga   egadir.   Aynan   shu   sifatlarni   ham
nostandart o’yin mashqlari yordamida samarali rivojlantirish imkoniyati bor ekan.
Mazkur   masala   nazorat   va   tajriba   guruhlarida   o’tkazilgan   tadqiqot   natijalari
asosida isbotini  topgan.
8 jadval
31 Nazorat va tajriba guruhlarida turli mazmunli mashg‘ulotlarni sakrovchanlik
sifatiga ta’sir etish dinamikasi
Testlar Guruh Pedagogik
tadqiqotdan
oldin Pedagogik
tadqiqotdan
keyin
Joydan turib vertikal sakrash (sm) N
T 38,4±1,4
38,0±1,6 40,6±1,6
44,8±1,8
30   sm   balandda   osilgan   to’pga
maksimal   marta   sakrab   bosh   bilan
tegish N
T 6,0±0,8
6,2±0,9 7,2±0,7
9,6±0,9
8   jadvalda   nazorat   va   tajriba   guruhlarida   sakrovchanlik   sifatining
rivojlanganlik   darajasi   hamda   shu   sifatini   an’anaviy   va   nostandart   o’yin
mashklarini qo’llash natijasida o’sganligi ko’rsatilgan.
Olingan natijalar shuni ko’rsatdiki, pedagogik tadqiqot boshlanishidan avval
ikki   guruhdagi   yosh   voleybolchilarda   sakrovchanlik   va   sakrash   chidamkorligi
deyarli   bir-biridan   farqlanmagan.   Ushbu   sifatlarning   rivojlanganlik   darajasi   shu
yoshdagi   bolalar  uchun  ancha  kam  miqdorni  tashkil  etadi.  Jumladan,  tadqiqotdan
oldin olingan natijalar joydan turib vertikal sakrash bo’yicha nazorat guruhida 38,4
sm,   tajriba   guruhida   38,0   sm.   ni   tashkil   etdi.   30   sm   balandda   osilgan   to’pga
maksimal   marta   sakrab   tegish   testi   bo’yicha   nazorat   guruhidagi   yosh
voleybolchilarning o’rtacha ko’rsatgichi  6,0 marta, tajriba guruhida bu kursatgich
6,2   martaga   teng   bo’ldi.   Ko’rinib   turibdiki,   sakrash   chidamkorligi   ham   ikki
guruhdagi bolalarda sust rivojlangan va natijalar bir-biridan farq qilmagan.
SHu   bilan   bir   qatorda   nazorat   va   tajriba   guruhlarida   o’tkazilgan   turli
mazmunli   (an’anaviy   va   nostandart   o’yin   mashqlari   kiritilgan   mashg‘ulotlar)   6
oylik   mashg‘ulotlar   sakrovchanlik   va   sakrash   chidamkorligiga   turlicha   ta’sir
32 etganligi  kuzatildi.  Jumladan,  agar  nazorat   guruhida  joydan  turib  vertikal   sakrash
tadqiqotdan  avval   38,4   sm.   ni   tashkil   etgan   bo’lsa,   tadqiqot   muddati   tugaganidan
so’ng   bu   ko’rsatgich   4,6   sm.   gacha   yaxshilandi   xolos.   Tajriba   guruhida   esa   bu
ko’rsatkichlar 38,0 sm. dan 44,8 sm. gacha o’sdi.
30 sm balandda osilgan to’pga maksimal marta sakrab bosh bilan tegish testi
bo’yicha   ko’rsatkichlar   nazorat   guruhida   6,0   martadan   7,2   martagacha,   tajriba
guruhida   6,2   martadan   9,6   martagacha   ko’tarildi.   Demak,   ko’rinib   turibdiki,
nazorat   guruhida   qo’llanilgan   an’anaviy   mashg‘ulotlar   sakrovchanlik   va   sakrash
chidamkorligiga etarli unumli ta’sir etmagan. 
Tajriba   guruhida   qo’llanilgan   nostandart   estafetali   o’yinsimon   sakrash
mashqlari ushbu sifatlarga o’ta samarali ta’sir etganligi kuzatildi.
Mazkur   guruh   mashg‘ulotlarida   qo’llanilgan   nostandart   estafetali   sakrash
mashqlari   bolalarda   nafaqat   sakrovchanlik   va   sakrash   chidamkorligini   samarali
o’sishiga ta’sir etdi, balki shu bolalarda faollik, mashg‘ulotlarga bo’lgan qiziqishni
ortirdi. 
33 X   U   L   O   S   A
Xulosa   qilib   aytganda,   voleybolchilarning   xarakatlarini   axamiyatini
yoritishda yuqoridagilarga e’tibor berish va quyidagilarga amal qilish kerak ;
1.   Mavzuga   oid   adabiyotlar   tahlili   shuni   ko’rsatdiki,   voleybolchilarni
tayyorlashda, xususan texnik-taktik malakalarga o’rgatish samaradorligini oshirish
uchun sakrovchanlik va sakrash chidamkorligini rivojlantirish o’ta muhim ekanligi
qayd etilganligi;
2.   O’z   navbatida   jismoniy   sifatlarni   samarali   rivojlantrish   uchun   faqatgina
an’anaviy mashqlardan foydalanish etarli deb bo’lmaydi. Ushbu sifatlar nostandart
estafetali   o’yinsimon   mashqlar   yordamida   o’ta   samarali   rivojlanishi   mumkin
ekanligi ko’p olimlar tomonidan ilmiy tasdiqlab berilganligi;
3.   Jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishda   nostandart   o’yin   mashqlarini   qo’llash
tajribasini o’rganish shuni ko’rsatdiki, Yuqori xududlarida faoliyat ko’rsatayotgan
voleybol   to’garaklarida   mashg‘ulotlarni   aksariyat   an’anaviy   tashkil   qilinishi,
jismoniy   sifatlarini   rivojlantirishda   aksariyat   murabbiylar   tomonidan   nostandart
o’yin mashqlardan foydalanmasliklaridan  aniqlandi. 
4.   Nazorat  va tajriba guruxlarida o’tkazilayotgan an’anaviy va noan’anaviy
(tezkorlik,   sakrovchanlik   va   sakrash   chidamkorligini   rivojlantirishga   qaratilgan
nostandart   o’yinsimon   mashqlar   kiritilgan   mashg‘ulotlar)   mashg‘ulotlar   tezkor-
kuch va sakrovchanlik sifatlariga turlicha ta’sir etishi kuzatildi. 
5.  Demak,  voleybol  to’garaklarida  mashg‘ulotlar   tarkibiga   nostandart   o’yin
mashqlarini   kiritish   va   qo’llash   jismoniy   sifatlarni   samarali   rivojlantirishga
imkoniyat yaratish.
34 6.   Ishda   ko’rib   chiqilgan   adabiyotlar   tahlili   shundan   dalolat   beradiki,   ko’p
yillik   sport   trenirovkasi   jarayonida   yuqori   malakali   voleybolchilarni   tayyorlash
ustivor   jihatdan   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish   sur’atiga   bog‘liq.   Bu   borada
sakrovchanlik, kuch va tezkorlik sifatlari, texnik- taktik tayyorgarlik ko’rsatkichlari
bilan uzviy bog‘liqligi h amda mazkur sifatlar sport mahoratini progressiv taraqqiy
etishida muhim  rol o’ynashi yana bir bor e’tirof etilishi.
7.   Tezkorlik   -   kuch   -   sakrovchanlik   sifatlarini   tarbiyalashda   nostandart
o’ yin   mashqlarini   qo’llash   tajribasini   o’rganish   natijalari   shuni   ko’rsatadiki,
respondentlarning   aksariyat   qismi   yosh   voleybolchilarni   tayyorlashda   nostandart
o’yin mashqlaridan deyarli foydalanmas ekanligi.
8.   Shu   muddat   davomida   tajriba   guruxida   sakrovchanlik,   kuch   va
tezkorlik   sifatlarini   rivojlantirish   maqsadida   qo’llanilgan   estafetali   -   o’yin
mashqlari qayd etilgan sifatlarni tez sur’atlar bilan rivojlanishiga olib  kelishi.
Bularning   barchasi   voleybolchilarning   xarakatlarini   axamiyatini   oshirishda
yuqoridagilarga e’tiborni qaratish lozim.
Men   bitiruv   malakaviy   ishimda   voleybolchilarni   xarakatlari   xakida   ularni
texnik   taktik   usullar   orqali   yoritildi   va   ushbu   ishimni   kelajakda   o’quvchilarga
qullash mumkinligini aytib o’tmoqchiman.
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. SH.Mirziyoyev.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   mafaatlarini   taminlash   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi” .Toshkent “O’zbekiston” 2017
2. SH.Mirziyoyev.   “Erkin   vafaravon,demakiratik   O’zbekiston   davlatni
birgalikda barpo etamiz”. Toshkent “O’zbekiston” 2017-y 
3. O‘zbekiston  Respublikasi  prezidenti  Farmoni “O‘zbekiston bolalar  sportini
rivojlantirish jamg‘armasi tuzish to‘g‘risi” da Toshkent. 2002 y.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Maxkamasining   qarori   “O‘zbekiston
bolalar   sportini   rivojlantirish   jamg‘armasi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risi”   da
Toshkent. 2002 y
5. O‘zbekiston   Respublikasi   “Jismoniy   tarbiya   va   sport   to‘g‘risidagi”   qonun
1992 yil.
6. O‘zbekiston Respublikasi “Kadrlarni tayyorlash milliy dasturi”
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Sog‘lom   avlod   uchun”ordenini
ta’sis qilish.
8. O‘zbekiston Respublikasi “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonun 1997 yil.
9. O‘zbekiston  Respublikasi  “Bolalar o‘quvchi yoshlarni jismoniy tarbiyalash
konsepsiyasi ”.
10. Qoraboev U. “O‘zbek xalq o‘yinlari” Toshkent 2001 3-5 bet.
11. Ayrapetyans L.R., Kleshev YU.N. Voleybol. O‘quv qo‘llanma.Toshkent.,
1995.
12. Ayrapetyans   L.R.,   Godik   M.A.   Sport   o‘yinlari   va   uni   o‘qitish   uslubiyti.
Toshkent., 1991.
36 13. Ayrapetyans   L.R.,   Pulatov   A.   YUqori   malakali   voleybolchilarni
tayyorlashda   tanlovning   o‘rni.   «JT,   sport   va   ma’naviyat»   to‘plami,   T.,
1995.
14. Jeleznyak YU.D., Slupskiy L.N. Voleybol maktabda.T., 1998. 
15.   Kleiev   YU.N.,   Ayrapetyans   L.R.,   Patkin   V.L.   Voleybol.   Murabbiy
kundaligi. T., 1995.
16.   Po‘latov A.A. Voleybol. JTI talabalariga mo‘ljallangan dastur.   Ixtisoslik
kursi. T., 1993.
17.   Po‘latov   A.A.   H arakatni   aniq   ijro   etishda   vestibulyar   analizator - ning
o‘rni. «JT, sport va ma’naviyat» to‘plami. T., 1995.
18. Po‘latov A.A. O‘rgatish uslubiyatiga noan’anaviy yondoshish masalala - ri.
V sb. nauch. konf. prepodavateley i studentov. T., 1994.
19.  Jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi. Toshkent. 1978 yil.
Internet manbaalari
1. Ziyonet ta’lim tarmog’i    http://www.ziyonet.uz
2. Qidiruv portali                   http://www.google.uz
3. Qidiruv portali                  http://www.uz
4. Respublika ta’lim portali    http://www.edu.uz
5.Respublika pedagogik ta’lim portali    http://www.pedagog.uz
37 38

Boshlang‘ich sinflarning jismoniy madaniyat darslarida sportning voleybol turini oddiy elimentlarini o‘tkazishni pedagogik asoslari
M U N D A R I J A

KIRISH....................................................................................................................3

I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARNING JISMONIY MADANIYAT DARSLARIDA SPORTNING VOLEYBOL TURINI O‘TKAZISH.................5

1.1.  Boshlang’ich sinf  o’quvchilarning voleybolchilarni tayyorlash......................5

  1. Jismoniy sifatlarning mazmuni va dastlabki tayyorgarlik bosqichida tarbiyalash uslubiyati...............................................................................................9

II BOB. VOLEYBOLCHILARNI TARBIYALASHDA HARAKATLI O’YINLARDAN FOYDALANISH TAJRIBASINI O’RGANISH..................15

2.1.Voleybolchilarda tezkorlik sifatini pedagogik   tajriba yordamida ustirish samaradorligi............................................................................................................15

  1. Boshlang’ich sinf  oquvchilarda voleybolchilarni tayyorlash amaliyotida sakrovchanlik sifatlarini arbiyalash…………………………………………...21

2.3.Voleybolchilarda sakrovchanlik va sakrash chidamkorligini rivojlantirish samaradorligi...........................................................................................................22

XULOSALAR........................................................................................................28

ADABIYOTLAR...................................................................................................30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimizda jismoniy tarbiya va sportni ommalashtirish ijtimoiy siyosatning muhim yo'nalishlaridan biri etib belgilangan. CHunki sport aholi salomatligini mustahkamlash, yosh avlodni sog'lom va barkamol etib tarbiyalash orqali jamiyatda sog'lom turmush tarzini qaror toptiradi. Turli kasalliklar, yoshlar o'rtasida zararli odatlarning oldini oladi. Sport yuksak madaniyat, vatanparvarlik tuyg'ularini shakllantirishda ham muhim o'rin tutadi. Bu sohada erishilgan yutuqlar mamlakatni dunyoga tanitadi, barcha yurtdoshlarga g'urur-iftixor bag'ishlaydi.

Mustaqillik yillarida bu borada keng ko'lamli ishlar amalga oshirildi. Aholining, ayniqsa, yosh avlod­ning jismoniy tarbiya va ommaviy sport bilan muntazam shug'ullanishi uchun zarur sharoitlar yaratildi. SHahar va qishloqlarda zamonaviy sport komplekslari bunyod etildi. “Umid nihollari”, “Barkamol avlod” va Universiada musobaqalari yoshlarni ommaviy sportga, sog'lom turmush tarziga oshno qilish vositasiga aylandi.

Istedodli bolalarni tanlash va professional sportchilarni tayyorlash bo'yicha uzluksiz tizim yaratildi. Umumtalim maktablari va bolalar sport majmualaridagi mashg'ulotlarda qobiliyati ko'zga tashlangan o'g'il-qizlar bolalar va o'smirlar sport maktablari, sport kollejlariga olinib, professional yondashuvlar asosida tarbiyalanmoqda. Oliy o'quv yurtlari va o'quv-yig'in mashg'ulotlarida mahoratini oshirmoqda.

Buning natijasida mamlakatimiz sportchilari jahonning nufuzli musobaqalarida yuksak g'alabalarni qo'lga kiritib, xalqimiz salohiyatini butun dunyoga namoyon qilmoqda. Xususan, sportchilarimiz 2016 yili Braziliyada o'tgan Olimpiya o'yinlarida 13 ta, Paralimpiya o'yinlarida 31 ta medalga sazovor bo'lib, yurtimiz sporti tarixidagi eng yuqori natijalarga erishdi.

Prezidentimiz Shavkat Mirziyoevning Madaniyat va sport sohasida boshqaruv tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risidagi farmoni mamlakatimiz sporti rivojida yangi davrni boshlab berdi. Farmonga binoan O'zbekiston Respublikasi Jismoniy tarbiya va sport davlat qo'mitasi tashkil qilindi. Aholi keng qatlamini sport bilan shug'ullanishga jalb etish, jismonan sog'lom avlodni tarbiyalash, sport industriyasi va infratuzilmasini rivojlantirish, shahar va tumanlarda ommaviy sport tadbirlari va musobaqalar o'tkazish, Milliy olimpiya qo'mitasi, sport turlari bo'yicha federaciyalar va associaciyalar bilan birgalikda istedodli sportchilarni tanlash, tayyorlash va mahoratini oshirish, kadrlar tayyorlash, sohaga zamonaviy texnologiyalarni joriy etish va xalqaro aloqalarni kengaytirish uning asosiy vazifalari etib belgilandi.[1]

Maktab davri barcha harakat sifatlarini rivojlantirish uchun eng qulay vaqt hisoblanadi. Biroq muayyan yosh davrlarida harakat qobiliyatlarining tabiiy taraqqiy etish sur`atlari bir xil emas: bola organizmining jismoniy yuklamaga nisbatan javob reaksiyasi o’sish va rivojlanishning turli bosqichlarida turlicha bo’ladi. Jismoniy yuklama sezuvchan yoki sensitiv deb ataluvchi muayyan davrlarda ko’proq hamda uzoq muddat saqlanib turuvchi samara beradi. Shu davrlarda muhitning tanlab yo’naltirilgan ta`sirotlariga organizmning moyilligi ortadi

Harakat sifatlarining rivojlanishida egiluvchanlik alohida o’rin tutib, uning yuqori darajada taraqqiy etishi bir qator murakkab va mas`ul kasblarni egallashda, shuningdek, ko’pgina sport turlarida yuqori natijalarga erishishda katta ahamiyatga ega. Ilmiy-uslubiy adabiyotlardan olingan ma`lumotlar hamda sport amaliyotining ko’rsatishicha, katta yoshda egiluvchanlikni rivojlantirish – murakkab va kamsamarali jarayon, kichik maktab yoshi esa buning uchun qulay sharoit yaratadi 

Kichik maktab yoshi bolalarning jismoniy rivojlanishiga ijobiy ta`sir qiluvchi maqsadga yo’naltirilgan ta`sirotlar uchun eng qulay davr hisoblanadi. 

Basharti, aksar ko’pchilik sport turlarida ixtisoslashuvning boshlanishi kichik maktab davri bilan bir vaqtga to’g’ri kelishini nazarda tutsak, yuqoridagi holat alohida ahamiyat talab etadi. Shusababli, bu muammoning yechilishi o’quv jarayonini takomillashtirishda nihoyatda dolzarb sanaladi.

Ishning maqsadi – Boshlang’ich sinf o’quvchilarining egiluvchanlik sifatini rivojlantirishda ilg’or uslublarni o’rganish va tahlil qilish.

Ishning vazifalari:

  • jismoniy tarbiya darslarini o’qitish jarayonida kichik sinf o’quvchilarining egiluvchanligini rivojlantirish darajalarini adabiyotlar tahlili asosida aniqlash va xususiyatlarini namoyon qilish;
  • boshlang’ich sinf jismoniy tarbiya darslari sharoitida boshlang’ich sinf o’quvchilarining egiluvchanligini rivojlantirish uchun ilg’or uslublardan maqsadga yo’naltirib foydalanishni o’rganish;
  • boshlang’ich sinf jismoniy tarbiya darslari sharoitida egiluvchanlikni rivojlantirishdagi ilg’or uslublardan maqsadga yo’naltirib foydalanishni tajribaviy asoslash.

   


 


 

[1] Sh. Mirziyoyev Madaniyat va sport sohasida boshqaruv tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida Toshkent sh., 2017-yil