Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 92.3KB
Xaridlar 11
Yuklab olingan sana 30 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlangich sinflarda tinish belgilarini o’rgatish metodikasi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI URGANCH INNOVATSION
UNIVERSITETI
Ijtimoiy-gumanitar fanlar va pedagogika fakulteti 
Boshlangich sinflarda tinish belgilarini o’rgatish
metodikasi
mavzusida  yozgan
Kurs  ishi REJA:
I BOB. ONA TILI DARSLARIDA TINISH BELGILARI HAQIDA 
UMUMIY TUSHUNCHA
1.1. Tinish belgilari va ularning nutqdagi o’rni
        1.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga tinish belgilarini o’rgatishning ahamiyati
      II BOB. TINISH BELGILARIGA DOIR BILIMLARNI 
SHAKLLANTIRISHDA QO’LLANILADIGAN SAMARALI METODLAR
        2 .1. Tinish belgilarini o’rgatishda darslik va metodik qo’llanmalardan 
foydalanish
       2.2. Tinish belgilarini qo’llashda yozma va og’zaki nutqni rivojlantirish 
metodlari
III BOB. XULOSA
       IV BOB. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Ona   tili   ta’limi   boshlang’ich   va   o’rta   ta’lim
bosqichlarida   o’quvchilarning   savodxonligini   oshirishga   qaratilgan   muhim
yo’nalishlardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   ta’lim   jarayonida   tinish   belgilari   bilan
ishlashni   o’rgatish   o’quvchilarning   yozma   nutqini   aniq,   mazmunli   va   savodli
shakllantirishda   asosiy   omil   hisoblanadi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
yosh   avlodning   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ularning   bilim   olish   imkoniyatlarini
kengaytirishga   qaratilgan   qaror   va   farmonlari,   jumladan,   "Ta’lim   to’g’risida"gi
Qonuni   (2020)   hamda   davlat   dasturlarida   o’quvchilarda   adabiy   til   me’yorlariga
rioya qilish ko’nikmalarini rivojlantirish masalasiga katta e’tibor qaratilgan.
Tinish belgilari nutqning ravon va mazmunli ifodalanishida, fikrning aniq ifoda
topishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Tinish   belgilarini   to’g’ri   qo’llay   olish
ko’nikmasi   o’quvchilarda   matnlar   mazmunini   to’g’ri   anglash,   ularni   grammatik
jihatdan   puxta   tushunish   va   mazmunan   to’g’ri   ifodalash   imkonini   beradi.   Bu,   o’z
navbatida,   o’quvchilarning   yozma   va   og’zaki   nutq   madaniyatini   rivojlantirishga
katta hissa qo’shadi.
Kurs ishining maqsadi
Kurs   ishining   maqsadi   –   ona   tili   darslarida   tinish   belgilariga   doir   bilimlarni
shakllantirish   jarayonida   foydalaniladigan   samarali   metod   va   usullarni   o’rganish,
shuningdek,   o’quvchilarning   nutqiy   savodxonligini   oshirishda   tinish   belgilarini
qo’llash ko’nikmalarini shakllantirish yo’llarini tahlil qilishdan iborat.
Kurs ishining obyekti
Ona tili darslarida o’quvchilarning tinish belgilarini o’rganish faoliyati va unga
oid pedagogik yondashuvlar.
Kurs ishining predmeti
Tinish   belgilariga   oid   bilimlarni   shakllantirish   jarayonida   foydalaniladigan
pedagogik metod va didaktik vositalar.
Kurs ishining vazifalari
 Tinish   belgilarining   nutqdagi   ahamiyatini   va   ularning   o’quvchilar
savodxonligini oshirishdagi o’rnini aniqlash;  Ona tili darslarida tinish belgilarini o’rgatish metodlarini tadqiq qilish;
 Tinish   belgilari   bo’yicha   bilimlarni   shakllantirishda   samarali   usullardan
foydalanish yo’llarini ko’rib chiqish.
Kurs ishining tuzilishi
Mazkur   kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan iborat. I   BOB.   ONA   TILI   DARSLARIDA   TINISH   BELGILARI   HAQIDA
UMUMIY TUSHUNCHA
1.1. Tinish belgilari va ularning nutqdagi o’rni
Tinish   belgilari   yozma   nutqning   asosiy   qismi   bo’lib,   ular   jumlalarni   to’g’ri,
mazmunli   va  aniq  ifodalashga  yordam  beradi.  Tinish   belgilari  nafaqat  grammatika
qoidalarini   tushunish,   balki   o’quvchilarning   matnni   to’g’ri   o’qib,   ma’nosini   to’liq
anglash   ko’nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Tinish   belgilari
yordamida   jumlalardagi   asosiy   va   yordamchi   fikrlar   ajratiladi,   bu   esa   o’quvchiga
matnning mantiqiy tarkibini yaxshiroq tushunishga imkon beradi. Tinish belgilarini
to’g’ri qo’llay olish esa yozma nutq madaniyatining asosi hisoblanadi.
Tinish belgilarining asosiy turlari va ularning vazifalari
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ta’lim   sohasida   yosh   avlod
savodxonligini   oshirishga   qaratilgan   islohotlari   doirasida   ona   tilini   puxta
o’zlashtirish va grammatik qoidalarga to’g’ri rioya qilish ustuvor masalalardan biri
sifatida   belgilangan.   Shu   nuqtayi   nazardan,   tinish   belgilari   ham   yozma   nutqning
muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   ta’lim   jarayonida   alohida   o’rganiladi.   Tinish
belgilarining asosiy turlari quyidagilardan iborat:
 Nuqta   (.) :   Nuqta   fikrni   yakunlash   vazifasini   bajaradi.   U   har   qanday
yakunlangan,   mustaqil   fikr   bildiruvchi   gapning   oxirida   qo’yiladi.   Masalan:   Bugun
darslar erta tugaydi.
 Vergul   (,) :   Vergul  gapdagi   turg’un  qismlarni   ajratish   uchun  qo’llaniladi.   U
mantiqiy   urg’uni   ko’rsatadi   va   o’quvchini   kerakli   pauza   bilan   talaffuz   qilishga
yordam beradi.  Masalan:  Ota, ona va farzand birga keldi.
 Undov   belgisi   (!) :   Undov   belgilari,   odatda,   kuchli   his-hayajon   va   ehtirosni
ifodalaydi.   Bu   belgilar   nutqda   kutilmagan   va   keskin   o’zgarishlarni   ko’rsatadi.
Masalan:  Yordam bering!
 Savol   belgisi   (?) :   Savol   belgisi   savol   ohangidagi   gaplarning   oxirida
qo’llaniladi.  Masalan:  Bugun kim darsni yaxshi tushundi?  Ikki nuqta (:) : Ikki nuqta biror ma’lumotni davom ettirish, misollar keltirish
yoki   tafsilot   berish   uchun   ishlatiladi.   Masalan:   Mening   sevimli   mevalarim:   olma,
anor va uzum.
 Qo’shtirnoq   (“   ”) :   Qo’shtirnoq   bevosita   keltirilgan   nutqni,   asar   nomlarini,
mazmunan   boshqacha   gaplarni   ajratish   uchun   ishlatiladi.   Masalan:   Muallim:
“Bugungi darsimiz juda qiziqarli bo’ladi”, dedi.
 Tire   (–) :   Tire   gapdagi   ajratuvchi   qismlarni   yoki   bog ’ lanishni   ta ’ kidlash
uchun   qo ’ llaniladi .   Bu   belgilar   asosan   turli   qismni   ajratishda   ishlatiladi.   Masalan:
O’quvchilar – bizning kelajagimiz.
Tinish   belgilarining   to’g’ri   qo’llanishi   bolalarda   yozma   nutqni   aniq   va
mazmunli   shakllantirishga   yordam   beradi.   Ushbu   belgilarning   grammatik   va
mantiqiy   jihatdan   to’g’ri   qo’llanishi   matn   mazmunini   oson   idrok   qilishni
ta’minlaydi.   Shu   sababli,   o’quvchilarning   ona   tilidagi   bilimlarini
mukammallashtirishda tinish belgilariga alohida e’tibor qaratish lozim.
Boshlang’ich   sinflar   o’quvchilarida   tinish   belgilarini   o’rgatish   ta’lim
jarayonining   eng   muhim   bosqichlaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   bosqichda
o’quvchilar   alifbo   va   so’z   boyligini   o’zlashtirish   bilan   birga,   yozma   nutqda   tinish
belgilaridan   to’g’ri   foydalanishni   o’rganadilar.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   ta’limga   oid   qarorlari   ham   boshlang’ich   ta’lim   sifatini   oshirishga
katta e’tibor qaratilayotganligini ko’rsatadi.
Tinish belgilarini o’rganish quyidagi jihatlar bo’yicha muhim sanaladi:
 Yozma   nutqni   shakllantirish :   Tinish   belgilari   o’quvchilarning   jumlalarni
mantiqiy,   mazmunli   va   grammatik   jihatdan   to’g’ri   ifodalash   ko’nikmalarini
rivojlantiradi.
 Matnni aniq idrok qilish : Tinish belgilari bolalarning matn mazmunini aniq
anglashiga   yordam   beradi,   ularga   matn   tarkibidagi   asosiy   fikrni   ajratish   imkonini
beradi.
 O’z   fikrini   aniq   ifoda   etish :   Tinish   belgilarini   to’g’ri   qo’llay   olish
o’quvchilarning   yozma   nutqda   o’z   fikrini   aniq   va   mantiqiy   bayon   qilish
ko’nikmalarini rivojlantiradi. Boshlang’ich sinf o’quvchilarida tinish belgilariga oid bilimlarni shakllantirish
orqali   ularning   kelajakdagi   o’qish-yozuv   qobiliyatlari   mustahkamlanadi   va   ta’lim
jarayonida muvaffaqiyatli ishtirok etishiga asos bo’ladi.
Tinish belgilari bilan ishlash jarayonida ko’rgazmali vositalar o’quvchilarning
nutqiy   savodxonligini   oshirish   va   belgilarning   mazmunini   yaxshiroq   idrok
qilishlariga   yordam   beradi.   Ko’rgazmali   vositalar   o’quvchilarga   belgilarning
vazifalari   va   qo’llanish   qoidalarini   tushuntirishda   samarali   bo’lib,   ular   matn
mazmunini to’g’ri anglash uchun qulay shart-sharoit yaratadi.
Ko’rgazmali vositalarning afzalliklari
1. Plakat   va   grafikalar :   Tinish   belgilariga   oid   maxsus   plakatlar   va   grafikalar
yordamida o’quvchilar belgilarning qaysi vazifada ishlatilishini, jumlalarga qanday
ta’sir   qilishini   yaxshiroq   tushunadilar.   Masalan,   nuqta,   vergul   yoki   savol   belgilari
bilan   bog’liq   misollar   keltirilgan   grafikalar   bolalarda   tinish   belgilarini   amalda
qo’llashga qiziqishni oshiradi.
2. Rangli   kartochkalar :   Har   bir   tinish   belgisiga   mos   keluvchi   rangli
kartochkalar   yordamida   o’quvchilar   belgilarni   ko’rib   eslab   qolishadi.   Bu   usul,
ayniqsa,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   qiziqarli   bo’lib,   ular   tinish
belgilarining shaklini, qoidalarini va qo’llanish o’rnini tez eslab qoladilar.
3. Misollar   bilan   ta’minlangan   interaktiv   doskalar :   Tinish   belgilariga   oid
interaktiv   misollar   bilan   to’ldirilgan   doska   yordamida   o’quvchilar   har   bir   belgi
qanday   qo’llanishini   amaliyotda   kuzatish   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Bu   usul
ularning yozuv ko’nikmalarini mustahkamlashda juda samarali.
4. Elektron   taqdimotlar   va   animatsiyalar :  Elektron   taqdimotlar   va   animatsiyalar
orqali   tinish   belgilarining   qo ’ llanilishi   o ’ quvchilarga   yanada   jonli   va   tushunarli
tarzda   namoyish   etiladi .   Masalan, har bir tinish belgisiga alohida animatsiya orqali
misol   berib,   uni   qayerda   va   qanday   ishlatish   kerakligini   ko’rsatish   mumkin.   Bu
o’quvchilarning e’tiborini jalb qilib, belgilarni amaliyotda qo’llashni osonlashtiradi.
Ko’rgazmali vositalar orqali o’quvchilar tinish belgilarini tezroq eslab qoladilar
va   ularni   o’z   yozma   va   og’zaki   nutqlarida   to’g’ri   ishlatishni   o’rganadilar.   Bu   esa o’quvchilarning   savodxonlik   darajasini   oshirishga   va   ularning   yozma   nutqini
rivojlantirishga yordam beradi.                1.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga tinish belgilarini o’rgatishning
ahamiyati
O’yin va amaliy mashg’ulotlar bolalarning bilim olish jarayonida qiziqish bilan
ishtirok etishlariga xizmat qiladi va tinish belgilariga oid bilimlarni yanada samarali
o’zlashtirishda   yordam   beradi.   Bunday   mashg’ulotlar   dars   jarayonini   jonli   va
qiziqarli qiladi, o’quvchilar esa belgilarni o’rganishda faol ishtirok etadi.
O’yin va amaliy mashg’ulotlarning afzalliklari
1. “Belgini   top”   o’yini :   Bu   o’yinda   o’quvchilar   sinf   xonasidagi   plakatlarda
yoki   kartochkalarda   yashirilgan   tinish   belgilarini   izlab   topishadi   va   ular   qayerda
ishlatilishini   misollar   bilan   tushuntiradilar.   Masalan,   o’qituvchi   jumlani   o’qib,
undagi tinish belgilarini tushirib qoldiradi, o’quvchilar esa o’sha joyda qaysi tinish
belgisi kerakligini topadilar. Bu o’yin o’quvchilarni diqqatli bo’lishga va belgilarni
joy-joyiga qo’llashga o’rgatadi.
2. “So’zlarni   bog’la   va   to’g’ri   tinish   belgisini   tanla”   mashqi :   O’quvchilar
berilgan so’zlarni bog’lab jumla tuzadilar va unga mos tinish belgisini qo’shadilar.
Masalan, “Maktabni yaxshi ko’raman ...” jumlasiga mos ravishda nuqta yoki undov
belgisini qo’shish orqali ular tinish belgilarini to’g’ri joylashtirishni mashq qilishadi.
3. Rangli   magnit   harflar   va   tinish   belgilaridan   foydalanish :   Tinish   belgilariga
mos rangli magnitlarni doskaga joylashtirish orqali o’quvchilar jumlalarni mustaqil
tarzda shakllantirishga o’rganadilar. Masalan, doskaga bir nechta so’zlarni tartibsiz
joylashtirib,   ularga   mos   tinish   belgilarini   joylashtirishni   so’rash   orqali   o’quvchilar
jumlalarni mantiqiy tuzishga harakat qilishadi.
4. Jumlalar   tuzish   va   qismlarga   ajratish :   O’quvchilar   bir-birlari   bilan   kichik
guruhlarda ishlashadi, har bir guruhga turli so’zlar yoki iboralar beriladi. Guruhdagi
o’quvchilar berilgan so’zlardan mantiqiy jumla tuzib, tinish belgilarini qo’shadilar.
Bu mashg’ulot ularga tinish belgilarining o’rnini va rolini yaxshiroq tushuntiradi.
O’yin   va   amaliy   mashg’ulotlar   yordamida   o’quvchilar   tinish   belgilarini
qiziqarli   va   esda   qolarli   shaklda   o’rganadilar.   Bu   usul   bolalarda   darsga   nisbatan
qiziqish   uyg’otadi,   bilim   olish   jarayonini   jonlantiradi   va   ularda   mustahkam
ko’nikmalarni shakllantiradi. Savodxonlikni   oshirish   va   tinish   belgilarini   to’g’ri   qo’llash   ko’nikmalarini
shakllantirish   uchun   zamonaviy   texnologiyalar   samarali   vosita   hisoblanadi.
Texnologiyalar   yordamida   o’quvchilar   uchun   vizual,   qiziqarli   va   interaktiv   dars
muhitini   yaratish   mumkin,   bu   esa   bolalarning   bilim   olish   jarayoniga   bo’lgan
qiziqishini oshiradi.
Innovatsion texnologiyalarning afzalliklari
1. Interaktiv   doskalar   va   elektron   taqdimotlar :   Har   bir   tinish   belgisi   uchun
maxsus   interaktiv   taqdimotlar   yoki   doska   yordamida   qo’llanma   yaratish   orqali
o’quvchilar harflar va belgilar bilan jonli ishlash imkoniga ega bo’ladilar.   Masalan ,
interaktiv   doskada   tinish   belgilarini   to ’ g ’ ri   joylashtirish   orqali   matn   mazmunini
to ’ liq   anglashni   o ’ rganadilar .
2. Ta ’ limiy   dasturlar   va   mobil   ilovalar :   Bolalar   uchun   mo ’ ljallangan   maxsus
dastur   va   ilovalar   yordamida   har   bir   tinish   belgisini   esda   qolarli   qilib   o ’ rganish
imkoniyati   mavjud .   Bu dasturlar  orqali bolalar  tinish belgilarini  o’zlashtirib, ularni
amalda   qo’llashni   o’rganadilar.   Masalan,   “Grammatik   o’yinlar”   ilovasi   yordamida
bolalar harflarni va tinish belgilarini joylashtirish bo’yicha mashq qilishadi.
3. Audio va video materiallardan foydalanish : Tinish belgilarini to’g’ri talaffuz
qilish va jumlalardagi urg’ularni o’quvchilarga jonli tarzda tushuntirish uchun audio
va   video   materiallardan   foydalanish   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   har   bir   tinish
belgisi   uchun   alohida   video   orqali   uning   qo’llanilishi   va   jumladagi   roli
tushuntiriladi, bu esa o’quvchilarga yanada tushunarli bo’ladi.
4. Virtual   sinf   va   onlayn   resurslar :   Virtual   ta’lim   vositalari   yordamida
o’qituvchilar tinish belgilariga oid mashg’ulotlarni o’quvchilarga mustaqil o’rganish
uchun   taqdim   etadilar.   Bu   orqali   o’quvchilar   mashqlarni   takrorlash   va
o’zlashtirishda   yanada   mustaqil   bo’lishadi.   Misol   uchun,   o’quvchilar   tinish
belgilariga oid onlayn testlardan o’tib, o’z bilimlarini baholashlari mumkin.
Innovatsion   texnologiyalar   orqali   tinish   belgilarini   o’rgatish   o’quvchilarga
bilim   olish   jarayonida   yangi   imkoniyatlar   yaratadi.   Ular   dars   jarayonida   jonli
ishtirok etishadi va natijada o’z ko’nikmalarini yanada mustahkamlashadi. Darslik   va   metodik   qo’llanmalardan   foydalanish   tinish   belgilarini   o’rgatishda
asosiy manba bo’lib xizmat qiladi. Darslik va qo’llanmalar o’quvchilarning yoshiga
va bilim darajasiga mos keladigan turli misollar va mashqlar bilan ta’minlaydi.
Darslik va qo’llanmalarning afzalliklari
1. Grammatika qoidalarini mustahkamlash : Darsliklardagi tinish belgilari bilan
bog’liq   qoidalar   o’quvchilarning   bilimlarini   tartibga   soladi.   Har   bir   belgi   uchun
qo’llaniladigan   misollar   o’quvchilarga   ularning   qanday   ishlatilishini   aniq
tushuntirishga yordam beradi.
2. Misollar va amaliy mashqlar : Darsliklarda har bir tinish belgisi bilan bog’liq
misollar,   mashqlar   va   topshiriqlar   mavjud   bo’lib,   ular   o’quvchilarning   mavzuni
amalda   qo’llash   ko’nikmalarini   rivojlantiradi.   Misol   uchun,   har   bir   mashqda
o’quvchilar tinish belgilarini qo’yib jumlani to’g’ri shakllantiradilar.
3. Darsliklardan   mustaqil   foydalanish :   Darsliklar   o’quvchilarga   mustaqil
o’rganish va takrorlash imkonini beradi. Har bir mavzuni mustaqil o’rganish uchun
zarur   bo’lgan   misollar   va   mashqlar   bilan   ta’minlangan   darsliklar   o’quvchilarning
uyda ham mavzuni mustahkamlashlariga imkon beradi.
4. Yoshga   mos   yondashuv :   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   darsliklarda
qulay   va   qiziqarli   shaklda   ishlab   chiqilgan   mashqlar   o’quvchilarning   mavzuga
bo’lgan   qiziqishini   oshiradi.   Masalan,   rasmlar   va   qiziqarli   jumlalar   bilan
ifodalangan mashqlar bolalarga tinish belgilarini yaxshiroq tushuntiradi.
Darslik   va   qo’llanmalardan   foydalanish   o’quvchilarni   nazariy   bilimlar   bilan
ta’minlaydi, ularning tinish belgilarini mustahkamlash ko’nikmalarini rivojlantiradi
va ularni mustaqil ishlashga o’rgatadi.
Refleksiya   va   o’z-o’zini   baholash   usullari   o’quvchilarning   o’z   bilimlarini   nazorat
qilish,   o’z   bilim   darajasini   tahlil   qilish   va   kamchiliklarni   aniqlash   imkoniyatini
beradi. Ushbu metodlar o’quvchilarni mustaqil o’qishga undaydi va ularning o’quv
jarayonida yanada faol bo’lishlariga yordam beradi.
Refleksiya va o’z-o’zini baholashning afzalliklari 1. O’z   bilimini   baholash   imkoniyati :   Refleksiya   yordamida   o’quvchilar   dars
davomida   o’rganilgan   bilimlarni   qayta   tahlil   qilib,   o’z   bilimlarini   mustahkamlash
uchun nimaga e’tibor qaratish lozimligini anglaydilar.
2. Kamchiliklarni   tahlil   qilish   va   ularni   bartaraf   etish :   O’z-o’zini   baholash
orqali o’quvchilar o’z bilimlaridagi kamchiliklarni aniqlaydilar va bu kamchiliklarni
mustaqil   ravishda   bartaraf   etishga   harakat   qiladilar.   Bu   jarayon   ularga   o’z   ustida
ishlashga undaydi.
3. Darsda olingan bilimlarni mustahkamlash : Har bir dars yakunida refleksiya
va   o’z-o’zini   baholash   orqali   o’quvchilar   tinish   belgilariga   oid   bilimlarini
mustahkamlaydilar   va   ularni   keyingi   darsda   qanday   qo’llash   kerakligini
aniqlaydilar.
4. Qisqa   yozuvlar   orqali   o ’ z   bilimlarini   kuzatish :   O ’ quvchilar   dars   yakunida
qisqa   yozuvlar   orqali   dars   davomida   o ’ zlashtirgan   bilimlarini   qayd   etadilar .
Masalan ,   “ Bugun   men   tinish   belgilaridan   qaysi   birini   yaxshi   tushundim ?”   yoki
“ Qaysi   tinish   belgisi   haqida   yana   takrorlashim   kerak ?”   kabi   yozuvlar   orqali
o ’ quvchilar   o ’ z   bilimlarini   mustahkamlaydilar   va   bu   yozuvlar   ularga   qayerda
muvaffaqiyatli   bo ’ lganliklari   yoki   qayerda   qo ’ shimcha   yordamga   ehtiyoj   borligini
aniqlash   imkonini   beradi .
Refleksiya   va   o ’ z - o ’ zini   baholash   usullari   o ’ quvchilarning   bilim   olish
jarayonidagi   mas ’ uliyat   hissini   oshiradi ,   ularga   o ’ z   ustida   ishlash   va   o ’ z
kamchiliklarini   aniqlab ,   ulardan   xulosa   chiqarishga   o ’ rgatadi .   Shu   bilan   birga ,   bu
usullar   bolalarning   mustaqil   o ’ qishga   bo ’ lgan   qiziqishini   oshiradi   va   darsni   yanada
samarali   qiladi .
O ’ quvchilarda   tinish   belgilarini   to ’ g ’ ri   qo ’ llash   ko ’ nikmalarini   shakllantirishda
mashqlar   va   nazorat   topshiriqlari   muhim   o ’ rin   tutadi .   Tinish   belgilariga   oid
mashqlar   orqali   o ’ quvchilar   nazariy   bilimlarini   mustahkamlaydilar   va   ularni
amaliyotda   qo ’ llashga   o ’ rganadilar .
Mustahkamlash mashqlarining afzalliklari
1. Qayta   ishlash   va   takrorlash   imkoniyati :   O’quvchilar   turli   shakllardagi
mashqlarni   bajarish   orqali   tinish   belgilarini   qo’llashda   ishonch   hosil   qiladilar   va ularni turli kontekstlarda ishlatishni o’rganadilar.  Misol uchun, o’quvchilar berilgan
jumlalarga   mos   tinish   belgilarini   joylashtirib,   ularni   matn   mazmuniga
moslashtirishga o’rganadilar.
2. Tanishilgan   bilimlarni   tekshirish :   Nazorat   topshiriqlari   yordamida
o’quvchilar   darsda   o’rganilgan   tinish   belgilariga   oid   bilimlarini   sinovdan
o’tkazadilar.   Bu   usul   ularga   mavzuni   qanchalik   yaxshi   o’zlashtirganliklarini
aniqlashga yordam beradi.
3. Turli   darajadagi   mashqlar   bilan   ishlash :   Har   xil   darajadagi   mashqlar,
jumladan   oddiydan   murakkabgacha   bo’lgan   topshiriqlar   o’quvchilarning   bilim
darajasiga   moslab   beriladi.   Masalan,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   oddiy
jumlalarga   tinish   belgilarini   qo’yish   mashqlari,   yuqori   sinflarda   esa   murakkab   gap
va matnlar bilan ishlash mashqlari beriladi.
4. Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish :   Tinish   belgilarini   qo’llashga   oid
topshiriqlar   o’quvchilarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Har
bir tinish belgisining o’ziga xos vazifasini anglash orqali o’quvchilar mazmunli va
grammatik jihatdan to’g’ri jumlalarni tuzishga o’rganadilar.
Mashq va nazorat topshiriqlari orqali o’quvchilar tinish belgilarini amaliyotda
o’zlashtiradilar,   ularni   to’g’ri   joylashtirish   va   qo’llash   ko’nikmalarini
rivojlantiradilar. Shu tarzda, o’quvchilarning savodxonligi oshib, ular yozma nutqni
yanada aniq ifodalay olishga o’rganadilar. II   BOB.   TINISH   BELGILARIGA   DOIR   BILIMLARNI
SHAKLLANTIRISHDA QO’LLANILADIGAN SAMARALI METODLAR
        2.1. Tinish belgilarini o’rgatishda darslik va metodik 
qo’llanmalardan foydalanish
Interaktiv   usullar   bolalar   uchun   darsni   qiziqarli   va   jonli   qilib,   ularning   ta’lim
jarayoniga   faol   jalb   bo’lishiga   yordam   beradi.   Shu   jumladan,   tinish   belgilarini
o’rganish   jarayonida   interaktiv   usullardan   foydalanish   o’quvchilarga   belgilarni
vizual   va   amaliyotda   o’rganish   imkoniyatini   beradi.   Bu   usullar   orqali   o’quvchilar
bilim   olish   jarayonida   ishtirok   etib,   har   bir   tinish   belgisi   qanday   qo’llanilishini
mustaqil tahlil qilishadi.
Interaktiv usullarning afzalliklari
1. Doskada   faol   ishlash :   O’quvchilar   interaktiv   doska   yordamida   tinish
belgilarini   amaliyotda   qo’llashni   o’rganadilar.   Masalan,   doskada   berilgan   jumlalar
ichidan   nuqta,   vergul   yoki   undov   belgisi   kerak   bo’lgan   joylarni   belgilab,   tinish
belgilarini qanday ishlatishni tushunadilar.
2. Jamoaviy faoliyatni rag’batlantirish : Har bir o’quvchining faol qatnashishini
ta’minlash uchun guruh va juftliklarda ishlash o’tkaziladi. Bu esa o’quvchilarga bir-
birlari   bilan   tinish   belgilarini   qo’llash   tajribasini   almashishga   imkon   beradi.
Masalan, har bir guruhga bitta matn beriladi va ular o’z navbatida tinish belgilarini
to’g’ri joylashtirib, o’z ishlarini himoya qilishadi.
3. Misol   va   topshiriqlarni   jamoa   bilan   tahlil   qilish :   O’quvchilarning   tahlil
qilish, fikr  yuritish va o’z bilimlarini  boshqalar  bilan baham  ko’rish qobiliyatlarini
rivojlantirish   uchun   berilgan   jumlalar   yoki   matnlarda   tinish   belgilarini   qayerda
qo’llash kerakligini birgalikda muhokama qilish o’tkaziladi.
4. Elektron   resurslardan   foydalanish :   Maxsus   interaktiv   o’yinlar,   testlar   va
boshqa   elektron   resurslar   yordamida   o’quvchilar   har   bir   tinish   belgisini   qanday
qo’llanishini takrorlashlari mumkin. Misol uchun, onlayn o’yinlar orqali o’quvchilar
tinish belgilarining qo’llanilishiga oid bilimlarini sinab ko’radilar. Interaktiv usullar yordamida o’quvchilar tinish belgilarini eslab qolish va ularni
matnda to’g’ri joylashtirishni o’rganadilar. Bu usullar bolalarda o’rganishga bo’lgan
qiziqishni oshiradi va dars jarayonini samarali qiladi.
O’yin   texnologiyalari   o’quvchilarning   darsga   faol   ishtirokini   ta’minlaydi   va
tinish   belgilarini   o’rganish   jarayonini   qiziqarli   qiladi.   O’yinlar   bolalarning   bilim
olish   jarayonini   yengillashtiradi,   ularga   tinish   belgilarini   qo’llashni   jonli   tarzda
o’rganish imkoniyatini beradi.
O’yin texnologiyalarining afzalliklari
1. “ Harf   top   va   joylashtir ”   o ’ yini :   O ’ quvchilarga   har   xil   harflar   va   tinish
belgilarini   beradi   va   ular   jumlalarni   to ’ g ’ ri   shakllantirish   uchun   kerakli   belgilarni
qo ’ shishadi .   Masalan,   matnning   bir   qismi   beriladi   va   bolalar   matnga   kerakli
belgilarni qo’yib, to’liq shaklda ifodalaydilar.
2. Jumla tuzish va tinish belgilarini joylashtirish mashqi : Har bir o’quvchi so’z
va   iboralarni   birlashtirib,   ularga   mos   tinish   belgilarini   qo’shib   to’g’ri   jumlalar
tuzadi. Bu o’yin orqali bolalar jumlaning mazmunini va unga mos keluvchi belgini
aniqlashni mashq qilishadi.
3. “Boshqotirma” yoki “Jumboq” o’yinlari : Tinish belgilariga oid boshqotirma
va jumboqlar orqali o’quvchilar har bir belgi qanday va qayerda ishlatilishini yanada
yaxshiroq   o’zlashtiradilar.   Bu   usul   orqali   ular   mantiqiy   fikrlash   va   tahlil   qilish
qobiliyatlarini rivojlantiradilar.
4. So’z va belgilarni bog’lash o’yini : O’quvchilarga so’zlar va tinish belgilarini
birlashtirib,   gaplar   tuzish   topshirig’i   beriladi.   Bu   o’yin   o’quvchilarning   so’z
boyligini oshiradi va tinish belgilarini to’g’ri qo’llashga o’rgatadi.
O’yin   texnologiyalari   o’quvchilarga   dars   jarayonida   faol   ishtirok   etish
imkoniyatini beradi va ularning nutqiy savodxonligini oshiradi. Shu bilan birga, bu
usul   tinish   belgilarini   yodda   saqlashni   osonlashtiradi   va   bilim   olish   jarayonini
qiziqarli qiladi.
Yozma   va   og’zaki   nutqni   rivojlantirish   bolalarning   savodxonligini   oshirishda
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Tinish   belgilarini   to’g’ri   qo’llay   olish   qobiliyatini
rivojlantirish orqali o’quvchilar jumla va matnlarning ma’nosini to’liq anglaydilar. Yozma va og’zaki nutqni rivojlantirish metodlarining afzalliklari
1. Hikoya   tuzish   va   tahlil   qilish :   O’quvchilarga   hikoya   yoki   matn   tuzish
topshirig’i   beriladi   va   ular   matnga   mos   tinish   belgilarini   joylashtiradilar.   Masalan,
o’quvchilar   o’zlari   yaratgan   hikoyani   tinish   belgilariga   e’tibor   qaratgan   holda
yozadilar.
2. Dialog   va   suhbat   mashqlari :   Tinish   belgilarining   og’zaki   nutqda   qanday
ishlatilishini   tushuntirish   uchun   dialog   va   suhbat   mashqlari   o’tkaziladi.   Masalan,
savol   va   undov   belgilaridan   foydalanib,   ular   dialogdagi   ohangni   to’g’ri   ifoda
qilishni mashq qiladilar.
3. Matn tahlili va qayta yozish : O’quvchilar berilgan matnni tahlil qilib, uning
tinish belgilari qanday ta’sir ko’rsatishini o’rganadilar va ularni qayta yozadilar. Bu
metod   yordamida   o’quvchilar   tinish   belgilarining   mantiqiy   bog’lanishlarni
yaratishdagi o’rnini tushunadilar.
4. Og’zaki   nutqda   pauzalarni   belgilash :   O’quvchilar   og’zaki   nutqda   tinish
belgilariga mos ravishda pauza qilishni mashq qiladilar. Masalan, undov yoki savol
belgisiga mos ravishda intonatsiyani o’zgartirishni o’rganadilar.
Yozma   va   og’zaki   nutqni   rivojlantirish   usullari   o’quvchilarga   tinish
belgilarining   nafaqat   yozuvda,   balki   nutqdagi   rolini   ham   tushuntiradi.   Bu   usul
ularning   savodxonligini   oshirishda   va   mazmunli   nutq   shakllantirishda   muhim
hisoblanadi.
Mashq va topshiriqlar bolalar uchun bilimlarni  mustahkamlash vositasi  bo’lib
xizmat   qiladi.   Tinish   belgilariga   oid   mashqlar   o’quvchilarning   bilimlarini   yanada
chuqurlashtirish   va   ularni   amaliyotda   qo’llashni   mustahkamlash   imkoniyatini
beradi.
Masalan,   o’qituvchi   so’z   va   jumlalardan   iborat   qisqa   matnlar   beradi   va
o’quvchilar   ularni   to’g’ri   tinish   belgilarini   joylashtirib   to’ldiradilar.   Bu   mashqlar
yordamida   o’quvchilar   matnning   mazmunini   yaxshiroq   anglashga   va   tinish
belgilarini o’z o’rnida ishlatishga o’rganadilar.
2. Qayta yozish topshiriqlari : Berilgan jumlalar yoki matnlarni qayta yozish va
ularning tinish belgilarini to’g’ri joylashtirish topshiriqlari o’quvchilar uchun amaliy mashg’ulot sifatida xizmat qiladi. Masalan, tinish belgilarisiz berilgan matnni to’g’ri
belgilar bilan qayta yozish orqali o’quvchilar qoidalarni mustahkamlaydilar.
3. Tinish   belgilari   qo’llanilgan   matnlarni   tahlil   qilish :   O’quvchilarga   tayyor
matnlar   berilib,   ularda   ishlatilgan   tinish   belgilarining   vazifasini   aniqlash
topshiriladi.   Bu   o’quvchilarga   qaysi   belgi   qayerda   va   nima   uchun   qo’llanganini
anglashga yordam beradi, ularda mantiqiy fikrlash qobiliyatini oshiradi.
4. Jumla   tuzish   va   belgilar   qo’yish :   O’quvchilarga   turli   so’zlar   va   iboralar
beriladi,   ular   esa   ulardan   mustaqil   ravishda   to’g’ri   jumlalar   tuzib,   mos   tinish
belgilarini   qo’yishlari   kerak   bo’ladi.   Masalan,   o’qituvchi   “Maktab”,   “yangilik”,
“qiziqarli” kabi so’zlar beradi va o’quvchilar ularni bog’lab, ohangiga mos ravishda
tinish belgilarini tanlaydilar.
Mashq   va   topshiriqlar   o’quvchilarning   tinish   belgilarini   amalda   qo’llashni
o’zlashtirishlariga   yordam   beradi.   Bu   usul   yordamida   ular   matn   mazmunini   to’liq
anglash va o’z fikrlarini aniq bayon qilish ko’nikmalarini rivojlantiradilar. 2.2.   Tinish   belgilarini   qo’llashda   yozma   va   og’zaki   nutqni   rivojlantirish
metodlari
 Ko’rgazmali materiallar va diagrammalar o’quvchilarning diqqatini jalb qilish,
ularning   mavzuga   bo’lgan   qiziqishini   oshirish   va   tinish   belgilarini   yanada   aniq
tushunishga   yordam   beradi.   Ushbu   materiallar   yordamida   tinish   belgilarining
vazifasi va ularning nutqdagi o’rni osonroq tushuntiriladi.
Ko’rgazmali materiallarning afzalliklari
1. Diagrammalar   va   jadval   yordamida   tahlil   qilish :   Diagramma   va   jadvallar
yordamida   har   bir   tinish   belgisi   qanday   gaplarda   ishlatilishi   ko’rsatiladi.   Masalan,
nuqta   va   vergulning   asosiy   vazifalari   jadvalda   ko’rsatilgan   holda   o’quvchilarga
tushuntirilsa,   ular   belgilarni   eslab   qolishlari   va   joyiga   qo’yishni   osonroq
o’zlashtiradilar.
2. Misollar   keltirilgan   plakatlar :   Tinish   belgilarini   o’rgatishda   har   bir   belgi
uchun   maxsus   plakat   yoki   diagrammalarni   ishlatish   o’quvchilarga   ularning
qo’llanilish   qoidalarini   yaxshiroq   anglashga   yordam   beradi.   Masalan,   savol   va
undov   belgilari   bilan   ifodalangan   qisqa   gaplar   o’quvchilarga   belgilar   va   ularning
ohangiga mos talaffuzni tushunish imkonini beradi.
3. Ko’rgazmali   belgilar   yordamida   topshiriqlar :   Ko’rgazmali   materiallardan
foydalanib, o’quvchilarga turli topshiriqlar beriladi. Masalan, “bu gapda qaysi tinish
belgisi   ishlatilishi   kerak?”   kabi   savollar   orqali   o’quvchilar   belgilarni   to’g’ri
qo’llashni o’rganadilar.
4. Qiziqarli rasmlar va diagrammalar orqali tushuntirish : O’quvchilar diqqatini
jalb qilish uchun belgilar vazifasini ko’rsatuvchi  qiziqarli rasmlar va diagrammalar
ishlatiladi. Bu usul bolalarning tushunchalarini osonroq anglashlari va qiziqish bilan
o’rganishlariga yordam beradi.
Ko’rgazmali  materiallar   yordamida  tinish   belgilarining  nutqdagi  ahamiyati  va
qo’llanilishi tushunarli bo’ladi, o’quvchilar qoidalarni esda saqlashni osonlashtiradi.
Bu usul ularning darsda faolroq qatnashishini ta’minlaydi.
2.6. Tinish belgilarini o’rgatishda ijodiy yozuv va erkin ifoda usullari Ijodiy   yozuv   va   erkin   ifoda   usullari   yordamida   o’quvchilar   tinish   belgilarini
turli   kontekstlarda   qo’llashni   amalda   o’rganadilar.   Bu   usul   yordamida   o’quvchilar
o’z   fikrlarini   mustaqil   ravishda   bayon   etish   va   mantiqiy   fikrlash   ko’nikmalarini
rivojlantiradilar.
Ijodiy yozuv usulining afzalliklari
1. Hikoya   va   esse   yozish :   O ’ quvchilar   belgilarni   to ’ g ’ ri   qo ’ llashni   o ’ rganish
uchun   qisqa   hikoya   yoki   esse   yozadilar   va   matnni   tinish   belgilar   bilan   to ’ ldiradilar .
Masalan ,   o ’ quvchi   o ’ ziga   qiziqarli   bo ’ lgan   mavzuda   hikoya   tuzib ,   tinish   belgilarini
to ’ g ’ ri   ishlatishga   harakat   qiladi .
2. Mazmunli   jumlalarni   tuzish :  O ’ quvchilarga   har   bir   jumlaga   mazmun   kiritish
va   unga   mos   ravishda   belgilar   qo ’ llash   imkoniyati   beriladi .   Bu   usul   ularning
fikrlarini aniq ifoda qilish va mazmunni ochish ko’nikmalarini rivojlantiradi.
3. Dialog   va   qisqa   matnlar   yaratish :   Dialog   va   suhbatlar   orqali   o’quvchilar
tinish   belgilarini   og’zaki   nutqdagi   ifoda   vositasi   sifatida   ko’rib,   ularni   yozma
shaklda   qayta   ishlatadilar.   Masalan,   savol   belgilari   va   undovlardan   foydalangan
holda suhbatlar tuzish orqali ularning tinish belgilariga nisbatan sezgirligi oshadi.
4. Erkin   ifoda   va   tafakkurni   rivojlantirish :   Tinish   belgilarini   o’rganishda
bolalarning   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   beriladi.
O’quvchilar erkin ravishda o’z fikrlarini bayon etadilar va belgilar yordamida ohang
va mazmunni to’g’ri ifoda etishni mashq qilishadi.
Ijodiy yozuv va erkin ifoda usullari yordamida o’quvchilar tinish belgilarini o’z
nutqlarida   qo’llashni   yaxshiroq   o’zlashtiradilar.   Bu   usul   ularning   savodxonlik
darajasini oshiradi va mantiqiy fikrlash ko’nikmalarini rivojlantiradi.
Rolli   o’yinlar   va   dramatizatsiya   o’quvchilarning   bilim   olish   jarayonida   faol
ishtirok   etishini   ta’minlaydi,   ularda   o’z   fikrlarini   turli   ohangda   ifoda   qilish,   tinish
belgilarini   qo’llashni   o’rgatadi.   Ushbu   metodlar   o’quvchilarda   qiziqish   uyg’otib,
ularni mustahkam bilim olishga undaydi.
Rolli o’yin va dramatizatsiya metodlarining afzalliklari
1. Tinish   belgilarini   nutqda   qo’llash :   O’quvchilar   undov,   savol   va   pauza
belgilarini   dialoglar   va   suhbatlarda   ishlatib,   ularni   real   hayotdagi   muloqotda qo’llashni  mashq qilishadi.  Masalan,  o’quvchilar  bir  voqeani  sahnalashtirish  orqali
tinish belgilarining intonatsiyaga ta’sirini o’rganadilar.
2. Mazmunni chuqur anglash : Dasturiy matnlarni ifoda qilish va undagi tinish
belgilariga   e’tibor   qaratish   orqali   o’quvchilar   matn   mazmunini   chuqurroq
tushunishadi.   Ular   tinish   belgilarining   vazifasini   o’z   ifodalari   orqali   tushuntirib
beradilar.
3. Har bir tinish belgisining vazifasini amalda o’rganish : Dramatizatsiya orqali
o’quvchilar   qaysi   tinish   belgisi   qayerda   ishlatilishi   va   ularning   mantiqiy   ohangni
shakllantirishdagi   o’rnini   yaxshiroq   tushunadilar.   Masalan,   undov   belgisi   bilan
kutilmagan   vaziyatni   ifodalash   orqali   uning   qanday   hissiy   ta’sir   ko’rsatishini
anglashadi.
4. Ijodiy   ko’nikmalarni   rivojlantirish :   Rolli   o’yinlarda   o’quvchilar   ijodiy   va
erkin   fikrlash   ko’nikmalarini   oshiradilar.   Ular   jumlalarni   to’g’ri   ifodalash   orqali
tinish belgilarini qayerda ishlatishni amaliyotda sinab ko’radilar.
Rolli o’yinlar va dramatizatsiya usullari o’quvchilarni dars jarayoniga faol jalb
qiladi,   ularda   qiziqish   uyg’otadi   va   bilimlarni   esda   qolarli   shaklda   o’zlashtirishga
yordam beradi.
O’quvchilarni   mustaqil   o’qishga   undash   orqali   ularda   tinish   belgilarini   tahlil
qilish   va   ularning   vazifasini   to’g’ri   anglash   ko’nikmalari   shakllantiriladi.   Mustaqil
o’qish   va   tahlil   qilish   metodlari   o’quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlash   va   o’z
bilimlariga tanqidiy yondashishni rivojlantirish uchun muhim vositadir.
Mustaqil o’qish va tahlil qilishning afzalliklari
1. Matndagi   tinish   belgilarini   kuzatish :   O’quvchilarga   mustaqil   ravishda
matnlarni   o’qish   va   ulardagi   tinish   belgilarining   qo’llanilishini   kuzatish   vazifasi
beriladi.   Bu   orqali   ular   tinish   belgilarining   qaysi   qoidaga   asoslanib   ishlatilganini
tushunishga o’rganadilar.
2. Tanqidiy   tahlil   va   o’z-o’zini   baholash :   O’quvchilar   mustaqil   o’qib,   har   bir
tinish belgisining o’rni va ahamiyatini tahlil qiladilar, o’z xatolarini mustaqil tarzda
ko’rib   chiqadilar.   Bu   ularning   mustaqil   o’qish   va   tahlil   qilish   qobiliyatini
rivojlantiradi. 3. Qayta yozish va tuzatish mashqlari : Berilgan matnlardagi tinish belgilarining
joylashishi   bo’yicha   topshiriqlar   o’quvchilarga   o’z   bilimlarini   mustahkamlash   va
ularni qayta yozish orqali yanada puxta o’zlashtirish imkonini beradi.
4. Tinish   belgilariga   oid   qoidalarni   o’zlashtirish :   Mustaqil   o’qish   jarayonida
o’quvchilar   tinish   belgilariga   oid   qoidalarni   amaliy   mashqlar   yordamida
takrorlaydilar va ularni o’zlashtirishlari osonlashadi.
Mustaqil   o’qish   va   tahlil   qilish   usullari   o’quvchilarning   dars   jarayonida   o’z
bilimlariga   tanqidiy   qarash   va   ularni   mustahkamlashda   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lib, ularda o’rganishga bo’lgan qiziqishni oshiradi.
2.9.   Tinish   belgilariga   oid   bilimlarni   mustahkamlash   uchun   test   va   nazorat
usullari
O’quvchilarni   savodxonligini   oshirish   va   ularning   bilim   darajasini   baholash
uchun   test   va   nazorat   usullaridan   foydalanish   zarur.   Bu   usullar   orqali   o’qituvchi
o’quvchilarning   tinish   belgilariga   oid   bilimlarini   tahlil   qiladi   va   ulardagi
kamchiliklarni aniqlash imkoniga ega bo’ladi.
Test va nazorat usullarining afzalliklari
1. Savollarga   tezkor   javob   topish :   Testlar   orqali   o’quvchilar   tinish   belgilarini
qo’llashda   o’z   bilimlarini   sinab   ko’radilar   va   tezkor   javob   berish   malakalarini
rivojlantiradilar. Bu ularning bilimlarini yanada mustahkamlaydi.
2. Bilimlarni   baholash   va   kamchiliklarni   aniqlash :   Nazorat   topshiriqlari
yordamida   o’quvchilar   tinish   belgilariga   oid   bilimlarini   sinovdan   o’tkazadilar,   bu
esa   ularning   o’qish-yozuv   ko’nikmalaridagi   kamchiliklarini   aniqlash   imkonini
beradi.
3. Qisqa   yozma   ishlanmalar   orqali   tekshirish :   Tinish   belgilariga   oid   qisqa
jumla   va   matnlarni   yozish   orqali   o’quvchilar   qoidalarni   to’g’ri   qo’llashni   mashq
qiladilar.   O’qituvchi   esa   bu   ishlanmalarga   qarab   ularning   o’zlashtirish   darajasini
baholaydi.
4. Konspektlar   tuzish   va   ulardan   foydalanish :   O ’ quvchilarning   tinish
belgilariga   oid   qoidalardan   foydalanishni   mustahkamlash   uchun   konspektlar   tuzish topshirig ’ i   beriladi .   Bu   konspektlar   yordamida   ular   o ’ z   bilimlarini   tartibga   soladilar
va   kerakli   paytda   mustaqil   ravishda   foydalanishlari   mumkin .
Test   va   nazorat   usullari   o ’ quvchilarning   bilim   darajasini   baholash ,  ularning   o ’ z
bilimlaridagi   bo ’ shliqlarni   aniqlash   va   ulardan   xulosa   chiqarishlariga   yordam   beradi .
Shu   orqali   o ’ quvchilarning   bilim   olish   jarayoni   yanada   samarali   bo ’ ladi .
Tinish   belgilariga   oid   bilimlarni   shakllantirishda   guruhli   va   jamoaviy   ishlardan
foydalanish   o ’ quvchilarni   bir - biridan   o ’ rganish   imkoniyati   bilan   ta ’ minlaydi .
Guruhli   ishlar   o ’ quvchilarga   o ’ zaro   fikr   almashish ,   bilimlarini   mustahkamlash   va
bir - birlarini   qo ’ llab - quvvatlashni   o ’ rgatadi .
Guruhli va jamoaviy ishlarning afzalliklari
1. Bir-biridan   o’rganish   va   bilim   almashish :   O’quvchilar   guruhlarda   ishlash
orqali turli tinish belgilarining qo’llanilishi haqida bir-birlari bilan fikr almashadilar
va natijada har bir belgi haqida to’liq tushunchaga ega bo’ladilar.
2. Topshiriqlarni   birgalikda   bajarish :   Guruhlarda   o’qituvchi   tomonidan
berilgan topshiriqlarni birgalikda tahlil qilish va bajarish o’quvchilarni mas’uliyatli
bo’lishga o’rgatadi, ularda jamoa bilan ishlash ko’nikmalarini rivojlantiradi.
3. Birgalikda muammolarni hal qilish : O’quvchilar birgalikda tinish belgilarini
joylashtirishda   qiyinchilikka   duch   kelgan   hollarda,   guruh   ichidagi   boshqa
o’quvchilarning   yordamidan   foydalanib,   muammoni   hal   qilish   ko’nikmalarini
shakllantiradilar.
4. Taqqoslash   va   fikr   bildirish :   Guruhlar   o ’ z   ishlanmalarini   boshqa   guruhlar
bilan   taqqoslab ,   bir - birlariga   fikr   bildiradilar .   Bu   usul   o ’ quvchilarga   o ’ z   ishlari
ustida   mulohaza   qilish ,   tinish   belgilarini   to ’ g ’ ri   qo ’ llashda   boshqalarning
tajribasidan   o ’ rganish   imkoniyatini   beradi .   Shuningdek ,   o ’ z   guruhidagi   boshqa
o ’ quvchilarning   tahlili   orqali   ularning   xatolaridan   saboq   olishga   yordam   beradi .
Guruhli   va   jamoaviy   ishlar   bolalarga   o ’ zaro   hamkorlik   va   birgalikda   ishlash
ko ’ nikmalarini   rivojlantiradi .  Ular   jamoa   bo ’ lib   o ’ z   bilimlarini   sinovdan   o ’ tkazadilar
va   natijalarni   birgalikda   tahlil   qilish   orqali   tinish   belgilarini   yanada   puxta
o ’ zlashtiradilar . Refleksiya   va   o ’ z - o ’ zini   baholash   usullari   orqali   o ’ quvchilar   dars   jarayonida
o ’ z   bilimlarini   tahlil   qilish ,   o ’ z   yutuqlari   va   kamchiliklarini   anglash   imkoniyatiga
ega   bo ’ ladilar . Bu usullar o’quvchilarda mustaqil fikrlash, xatolar ustida ishlash va
o’z bilimlariga mas’uliyatli yondashishni shakllantiradi.
Refleksiya va o’z-o’zini baholashning afzalliklari
1. Kamchiliklarni   aniqlash   va   tuzatish :   Refleksiya   yordamida   o’quvchilar   o’z
bilimlaridagi   kamchiliklarni   ko’rib chiqadilar   va ularni  bartaraf  etish  uchun  chora-
tadbirlar   ishlab   chiqadilar.   Misol   uchun,   o’quvchi   noto’g’ri   qo’llangan   tinish
belgisini qayta tahlil qilish orqali tuzatadi.
2. O’z bilim darajasini baholash : O’z-o’zini baholash orqali o’quvchilar tinish
belgilariga   oid   bilimlarini   qanchalik   yaxshi   o’zlashtirganliklarini   anglaydilar.   Har
bir dars oxirida o’quvchilar o’zlari bajargan mashqlarni baholab, o’z ustida qanday
ishlash kerakligini aniqlaydilar.
3. O’z   yutuqlarini   aniqlash   va   mustahkamlash :   Refleksiya   yordamida
o’quvchilar dars davomida erishgan natijalarini ko’rib chiqadilar va ularni kelgusida
mustahkamlashga   intiladilar.   Masalan,   undov   va   savol   belgilari   bilan   ishlashda
muvaffaqiyatga   erishgan   o’quvchi   bu   bilimni   boshqa   jumlalarda   qo’llashni   davom
ettiradi.
4. Xatolardan   saboq   olish :   O’z-o’zini   baholash   orqali   o’quvchilar   xatolarini
qayta   ko’rib   chiqadilar   va   ularni   takrorlamaslikka   harakat   qiladilar.   Bu   usul
o’quvchilarning   bilim   olish   jarayonida   mas’uliyat   hissini   kuchaytiradi   va   darsga
jiddiyroq yondashishga undaydi.
Refleksiya   va   o’z-o’zini   baholash   usullari   yordamida   o’quvchilar   mustaqil
ravishda   tinish   belgilarini   o’rganadilar   va   o’z   bilimlarini   mustahkamlaydilar.   Bu
yondashuv ularning savodxonligini oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Tinish   belgilariga   oid   qoidalarni   o’rgatishda   taqqoslash   va   qiyoslash   usullari
yordamida   o’quvchilar   qoidalarni   tez   va   samarali   o’zlashtiradilar.   Bu   usul   har   bir
tinish   belgisi   qanday   holatlarda   va   qaysi   gap   turlarida   ishlatilishini   anglashga
yordam beradi.
Taqqoslash va qiyoslash usullarining afzalliklari 1. O’xshash va farqli jihatlarni aniqlash : O’quvchilar turli tinish belgilarini bir-
biriga   taqqoslab,   ularning   o’xshash   va   farqli   jihatlarini   ko’rib   chiqadilar.   Misol
uchun, undov va savol belgilari qanday holatlarda farqlanishini tushunib olishadi.
2. Aniq   misollar   bilan   ishlash :   Har   bir   qoidaga   oid   aniq   misollar   orqali
o’quvchilar   tinish   belgilarining   o’ziga   xos   xususiyatlarini   anglaydilar.   Masalan,
undov   va   nuqta   belgisi   bilan   tugallangan   jumlalardagi   ohangni   taqqoslash   orqali
ularning vazifasi yaxshiroq tushuniladi.
3. Qoidalarni   mustahkamlash :   Taqqoslash   usuli   yordamida   o’quvchilar   tinish
belgilariga oid qoidalarni yanada chuqurroq o’zlashtiradilar. Bu usul ularning bilim
olish jarayonini yanada samarali va puxta qiladi.
4. O’z   bilimlarini   tahlil   qilish :   Taqqoslash   usuli   yordamida   o’quvchilar
qoidalarga oid bilimlarini tahlil qilishga o’rganadilar va bu orqali o’zlariga ishonch
hosil qiladilar.
Taqqoslash   va   qiyoslash   usullari   o’quvchilarga   tinish   belgilarini   qoidalarga
mos   ravishda   qo’llashni   o’rgatadi,   ularda   tahlil   qilish   va   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatini shakllantiradi.
Yozma   va   amaliyot   topshiriqlari   o’quvchilarga   tinish   belgilarini
mustahkamlashda   va   ulardan   to’g’ri   foydalanishni   shakllantirishda   yordam   beradi.
Ushbu   topshiriqlar   dars   jarayonini   yanada   samarali   qilib,   o’quvchilarning   yozma
nutqini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Yozma va amaliyot topshiriqlarining afzalliklari
1. Qayta   yozish   va   matnlarni   to ’ ldirish :   O ’ quvchilarga   tinish   belgilarisiz
berilgan   matnlarni   qayta   yozish   va   ularga   to ’ g ’ ri   belgilar   qo ’ yish   topshirig ’ i   beriladi .
Bu   orqali   o’quvchilar   belgilarni   qoidaga   mos   qo’llashni   amaliyotda
mustahkamlaydilar.
2. Jumlalarni   tahlil   qilish   va   tahrirlash :   O’quvchilar   berilgan   jumlalarni
o’rganib   chiqib,   ularga   kerakli   tinish   belgilarini   qo’shish   orqali   qoidalarni
amaliyotda   qo’llashni   o’rganadilar.   Bu   usul   bolalarga   tinish   belgilarini   to’g’ri
joylashtirish va matnning to’g’ri ifodalanishiga e’tibor qaratish imkoniyatini beradi. 3. Matn tuzish va hikoya yozish : O’quvchilarga qisqa hikoya yoki matn tuzish
va   unga   mos   tinish   belgilarini   joylashtirish   vazifasi   topshiriladi.   Ular   o’z
hikoyalarini   mazmunan   to’g’ri   ifodalaydilar   va   tinish   belgilarining   ularning
ohangiga ta’sirini tushunib oladilar.
4. Amaliyot daftarlarini yuritish : Tinish belgilariga oid topshiriqlarni amaliyot
daftarlariga yozib borish orqali o’quvchilar o’z o’zlashtirish darajalarini kuzatadilar
va ularni takrorlashda foydalanadilar.
Yozma   va   amaliyot   topshiriqlari   orqali   o’quvchilar   qoidalarni   amaliyotda
mustahkamlaydilar   va   tinish   belgilarini   to’g’ri   qo’llashda   puxta   ko’nikmalar   hosil
qiladilar. Bu ularning savodxonligini oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Ijodiy   mashqlar   va   testlar   yordamida   o’quvchilarda   tinish   belgilarini   turli   xil
jumlalarda   ishlatish   ko’nikmasi   shakllantiriladi.   Bu   mashqlar   bilimlarni
mustahkamlash va ulardan to’g’ri foydalanishni sinovdan o’tkazishda juda samarali
hisoblanadi.
Ijodiy mashqlar va testlarning afzalliklari
1. Test  va viktorinalar  orqali  bilimlarni  baholash :  O’quvchilarga qisqa  test  va
viktorina shaklida tinish belgilariga oid savollar beriladi, bu esa ularning bilimlarini
baholash va bilimdagi bo’shliqlarni aniqlashga imkon beradi.
2. Matnlar  asosida ijodiy mashqlar : Berilgan matnlarga asoslanib,  o’quvchilar
ularning   mazmunini   kengaytirish   yoki   qayta   tuzish   orqali   tinish   belgilaridan
foydalanadilar.  Bu mashqlar bolalarning ijodiy fikrlashini va qoidalarga mos yozma
nutqini rivojlantiradi.
3. Qiziqarli   so’z   o’yinlari :   So’z   va   jumlalarni   o’yin   shaklida   bog’lab,   ularni
tinish   belgilar   bilan   to’ldirish   topshirig’i   o’quvchilarni   bilimlarini   sinab   ko’rishga
undaydi.   Masalan,   har   bir   tinish   belgisi   bilan   bog’liq   bo’lgan   so’zlarni   izlash   va
ularni jumlalarda ishlatish.
4. O’z-o’zini   baholash   testlari :   O’quvchilar   mustaqil   o’qib,   savollarga   javob
berish orqali o’z bilimlarini sinovdan o’tkazadilar va qaysi belgi haqida qo’shimcha
o’rganish kerakligini aniqlaydilar. Ijodiy mashqlar va testlar o’quvchilar uchun o’z bilimlarini mustahkamlashda,
bilimlaridagi   kamchiliklarni   topishda   samarali   usul   hisoblanadi   va   ularning   dars
jarayonidagi faoliyatlarini yaxshilaydi. Xulosa
Mazkur   kurs   ishida   ona   tili   darslarida   tinish   belgilariga   oid   bilimlarni
shakllantirish   jarayoni   keng   tahlil   qilindi.   Savodxonlikni   oshirishda   tinish
belgilarining   ahamiyati,   ularning   o’quvchilarning   yozma   va   og’zaki   nutqini
rivojlantirishga qo’shadigan hissasi yoritildi. Mavzuning dolzarbligini hisobga olgan
holda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ta’lim   sohasidagi   islohotlari
doirasida ona tilini puxta o’zlashtirishga qaratilgan chora-tadbirlar muhim ahamiyat
kasb etadi.
Kurs ishining natijalariga asoslanib, quyidagi xulosalarga erishildi:
1. Tinish   belgilarining   yozma   nutqdagi   o’rni   va   ahamiyati :   Tinish   belgilari
yozma   nutqning   mazmunli   va   aniq   ifodalanishida   muhim   rol   o’ynaydi.   Tinish
belgilarini   to’g’ri   qo’llash   orqali   o’quvchilar   matn   mazmunini   to’liq   tushunib
olishlari, mantiqiy va grammatik jihatdan to’g’ri jumlalar tuzishlari osonlashadi.  Bu,
o’z navbatida, o’quvchilarning yozma savodxonligini oshiradi.
2. Dars   jarayonida   samarali   usullarni   qo’llash :   Tinish   belgilarini   o’rgatishda
innovatsion   texnologiyalar,   o’yin   elementlari,   guruhli   va   jamoaviy   ish,   refleksiya,
ijodiy   topshiriqlar   kabi   metodlar   o’quvchilarning   bilim   olish   jarayonida   faol
ishtirokini   ta’minlaydi.   Ushbu   usullar   o’quvchilarni   tinish   belgilarini   qoidaga   mos
ishlatishni amaliyotda o’rganishga undaydi va ularning o’qishga bo’lgan qiziqishini
oshiradi.
3. Mustaqil   va   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish :   Tinish   belgilarini   o’rgatishda
refleksiya, o’z-o’zini baholash va ijodiy topshiriqlar orqali o’quvchilarning mustaqil
fikrlash   va   o’z   bilimlariga   tanqidiy   yondashish   ko’nikmalari   rivojlantiriladi.   Bu
usullar   o’quvchilarda   o’z   xatolaridan   saboq   olish,   ularni   qayta   ko’rib   chiqish   va
kelajakda to’g’ri qo’llash malakasini shakllantiradi.
4. O’qituvchilarga   qo’llanma   sifatida   foydalanish :   Mazkur   kurs   ishidagi
metodlar va yondashuvlar o’qituvchilarga dars jarayonida tinish belgilarini o’rgatish
uchun   samarali   qo’llanma   sifatida   xizmat   qilishi   mumkin.   O’qituvchilar   ushbu
usullardan foydalanib, o’quvchilarning darsga faol jalb bo’lishiga, tinish belgilarini
to’g’ri qo’llash ko’nikmalarini shakllantirishlariga erishadilar. Tavsiyalar
 Darsda   innovatsion   metodlarni   kengroq   qo’llash :   Tinish   belgilariga   oid
bilimlarni   shakllantirish   jarayonida   interaktiv   texnologiyalar   va   zamonaviy
metodlardan foydalanishni kengaytirish lozim.
 O’quvchilarni   ijodiy   mashg’ulotlarga   jalb   qilish :   Tinish   belgilarini
o’rgatishda   ijodiy   va   qiziqarli   mashg’ulotlarni   joriy   etish,   o’quvchilarning   dars
jarayonida yanada faol ishtirokini ta’minlaydi.
 O’z-o’zini baholash va refleksiya metodlarini rivojlantirish : O’quvchilarning
o’z  bilimlarini  mustaqil  baholashga  o’rgatish  ularning dars jarayonidagi  faoliyatini
oshiradi va ularni o’z bilimlari ustida ishlashga undaydi.
Umuman   olganda,   mazkur   kurs   ishida   taqdim   etilgan   metod   va   yondashuvlar
o’quvchilarning   savodxonlik   darajasini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
usullar   orqali   o’quvchilar   tinish   belgilarini   puxta   o’zlashtiradilar   va   yozma
nutqlarida   ularni   to’g’ri   qo’llashni   o’rganadilar,   shu   orqali   ularning   kelgusidagi
o’quv muvaffaqiyatlariga zamin yaratiladi. Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ta’lim   sifatini   oshirish   bo’yicha
chora-tadbirlar to’g’risida”gi PF-6079-sonli farmoni, 2020 yil.
2. O’zbekiston Respublikasining *“Ta’lim to’g’risida”*gi Qonuni, 2020 yil.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Yoshlarni   har   tomonlama
rivojlantirish va ularning ijodiy qobiliyatlarini qo’llab-quvvatlash" to’g’risida gi PF-
6157-sonli farmoni, 2021 yil.
4. O’zbekiston Respublikasining  “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” , Toshkent,
2019 yil.
5. Usmonova   G.G.,   "Ona   tili   va   adabiyotni   o’qitish   metodikasi" ,   Toshkent,
2015.
6. Azimov   A.A.,   "Tilshunoslik   asoslari   va   o’qitish   metodikasi" ,   Toshkent,
2005.
7. Yo’ldoshev O.T.,  "Til va madaniyat" , Toshkent, 2018.
8. Shokirova   D.,   "Ta’limda   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish" ,
Toshkent, 2015.
9. Karimov R.,  "Boshlang’ich sinflarda ona tilini o’qitish" , Toshkent, 2010.
10. Mahkamov M.,  "Didaktik tamoyillar va metodlar" , Toshkent, 2011.
11. Abdullayeva G.S.,  "Boshlang’ich sinf ona tili darslarini tashkil etish" ,
Toshkent, 2013.
12. Tursunov   A.,   "Ona   tilini   o’qitishda   interaktiv   metodlardan
foydalanish" , Toshkent, 2014.
13. Qodirova R.,  "Didaktik materiallar bilan ishlash" , Toshkent, 2015.
14. Mirzayev N.,  "Boshlang’ich sinf o’quvchilarining nutqiy rivojlanishi" ,
Toshkent, 2014.
15. Saidov Sh.,  "Nutq madaniyati va lingvistika asoslari" , Toshkent, 2010.
16. Maxmudov X.,  "Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi" , Toshkent, 2011.
17. Vohidova   D.,   "Ta’limda   yangi   pedagogik   texnologiyalar" ,   Toshkent,
2018. 18. Ashurova   L.,   "Interaktiv   metodlar   va   ularning   samaradorligi" ,
Toshkent, 2019.
19. Rahimova   G.,   "Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   ona   tilini   o’qitish
metodikasi" , Toshkent, 2013.
20. Ahmedov   R.,   "Didaktika   va   pedagogik   texnologiyalar" ,   Toshkent,
2012.

Boshlangich sinflarda tinish belgilarini o’rgatish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi
  • Boshlang’ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida sharq mutafakkirlar merosidan foydalanish
  • Milliy qadriyatlar va an’analar orqali o’quvchilarni tarbiyalash yo’llari
  • Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish
  • O’qitishni tashkil qilishda didaktik o’yin asosida boshlang’ich sinflarda foydalanish. O’quvchilar bilimini o’zlashtirishda samarali metodlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский