Bozor iqtisodiyotiga o’tishda davlatning moliyaviy siyosati, uning dastlabki va amalga oshirish vazifalari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS IShI
Mavzu:  Bozor iqtisodiyotiga o’tishda davlatning
moliyaviy siyosati, uning dastlabki va amalga
oshirish vazifalari
Bajardi: Kodirova Lola
Guruh: SMMT 77/22
Ilmiy   rahbar:   ___________________________ 2 Bozor iqtisodiyotiga o’tishda davlatning moliyaviy siyosati, uning dastlabki va
amalga oshirish vazifalari
 
Mundarija
Kirish. 3
1. Bozor iqtisodiyotiga o’tish davri, yo’llari va milliy modellar 5
2. O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning tamoyillari va xususiyatlari
11
3. O`zbekistonda bozor islohotlarini amalga oshirish va uning asosiy 
yo`nalishlari  16
4. O’zbekistonda iqtisodiyotni erkinlashtirish va islohotlarni shuqurlashtirish 
vazifalari  21
Xulosa 29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati   3 1
 
3 Kirish.
      Bozor   iqtisodiyoti   bu   erkin   raqobatga   asoslangan   iqtisodiyot   bo'lib
resurslarga   xususiy   mulkchilik,   iqtisodiy   faoliyatda   va   tadbirkorlikda   erkinlik,
iqtisodiy   jarayonlarni   tartiblashda   va   uyg'unlashtirishda   bozor   mexanizmidan
foydalanish bilan tavsiflanadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   -   tovar-pul   munosabatlariga   asoslangan,   turli
mulkchilikka   hamda   iqtisodiy   erkinlikka   tayangan   va   raqobat   vositasida
boshqarilib   turuvchi   demokratik   iqtisodiyot.   Bozor   iqtisodiyoti   insoniyat
taraqqiyotida   mavjud   bo'lgan   eng   progressiv   va   istiqbolli   tizimdir.   Bozor
iqtisodiyotining asosini tovar ishlab chiqarish tashkil etadi, chunki bu yerda natural
xo'jalik   emas,   balki   tovar   xo'jaligi   hukmron   bo'ladi.   Yaratilgan   mahsulotlar   va
xizmatlar   tovar   shakliga   ega   bo'ladi,   ya'ni   ular   bozorda   oldi-sotdi   qilish   uchun
yaratiladi.   Bozor   iqtisodiyotiga   barter   emas,   balki   tovar   ayirboshlash,   ya'ni
oldisotdi   yuritish   xos.   Shu   bois   natural   iste'mol   o'rniga   tovar   iste'moli   ustuvorlik
qiladi.   Bozor   iqtisodiyoti   iqtisodiy   liberalizm,   ya'ni   erkinlik,   mulkiy   erkinlik   va
xo'jalik yuritish erkinligiga asoslanadi. 
Bozor iqtisodiyotida yakka tartibda, o'z mulki va mablag'iga tayangan holda,
korporativ,   sherikchilik   asosida   yer,   bino,   inshootlar,   mashinalarni   ijaraga   olish,
pulni qarzga ko'tarib ish yuritish usullari mavjud bo'ladi. Bozordagi narx talabdan
kelib chiqqan  holda  talab —  taklif   nisbati   asosida  shakllanadi.   Bozor  iqtisodiyoti
iqtisodiy   sub'yektlar   alohidalashganidan   ular   manfaati   to'qnashadi   va   shunday
sharoitda   raqobat   paydo   bo'ladi.   Raqobat   bozor   iqtisodiyotini   harakatga   soluvchi
kuch,   uning   rivojlanishini   ta'minlovchi   mexanizm   hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti
boshqarishning   iqtisodiy   usullariga   tayanadi.   Bozor   mexanizmi   iqtisodiy
rag'batlantirish mexanizmi bo'lib, uning asosiy vositasi puldir. Pul topishga intilish
tovar   va   xizmatlarni   ko'plab   hamda   sifatli   qilib   ishlab   chiqarishni   ta'minlaydi.
Bozor iqtisodiyotida pul boylikning umumiy va eng qulay shakliga — hammabop
iqtisodiy   aloqalar   vositasiga   aylanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   tovar   taqchilligi
bo'lmagan, tovarlar mo'lko'lligi ta'minlanadigan iqtisodiyotdir. 
4 Hozirgi Bozor iqtisodiyoti madaniylashgan iqtisodiyot bo'lib, unga quyidagi
belgilar   xos:   mulkiy   xilma-xillik,   tartiblanadigan   iqtisodiyot,   davlatning
iqtisodiyotga   aralashuvi,   madaniy   va   xalol   raqobat,   kuchli   hamkorlik   aloqalari,
iqtisodiy   tangliklarning   qisqa   davrda   va   yengil   kechishi,   ommaviy   farovonlik,
ijtimoiy   tabaqalanishning   chuqur   bo'lmasligi,   o'ziga   to'q   va   farovon   yashovchi
o'rtahol   tabaqa   mavqeining   oshib   borishi,   ijtimoiy   muvozanatning   saqlanishi   va
fuqaroviy   to'qnashuvlarga   o'rin   qolmasligi   va   boshqa.   Bu   belgilar   hozirgi   Bozor
iqtisodiyotini harakterlaydi, lekin uning taraqqiyoti shu bilan cheklanmaydi. 
Bozor   iqtisodiyoti   modellari   —   bozor   iqtisodiyotining   turlari.   Bozor
iqtisodiyoti  modellari  modelning iqtisodiy rivojlangan mamlakatlarga xos  bo'lgan
aralash   iqtisodiyot,   ijtimoiy   bozor   xo'jaligi   va   korporativ   iqtisodiyot   ko'rinishlari
mavjud.  
Iqtisodiy   tizim   -   iqtisodiy   mahsulotni   ishlab   chiqarish,   taqsimot,
ayirboshlash   va   iste'mol   jarayonida   paydo   bo'ladigan   asosiy   iqtisodiy
munosabatlarning   shakl   va   mazmunini   belgilab   beradigan,   mamlakatda   tarixan
paydo  bo'lgan   yoki   joriy   etilgan,  amal   qiladigan  tamoyillar,  qoidalar,   qonun  yo'li
bilan mustahkamlangan normalar majmui.  
Iqtisodiy   tizim   doirasida   iqtisodiyot   sub'yektlari,   ishlab   chiqarish   omillari
o'zaro   munosabatga   kirishadilar   va   bu   munosabatlar   ma'lum   qonun-   qoidalarga
binoan   boshqariladi.   Iqtisodiy   tizim   faoliyati   mulk,   pul   va   pul   tizimi,   davlat   va
nodavlat tashkilotlari, korxona, soliq, daromad, reja, foyda kabi bir qator vositalar
yordamida tashkil qilinadi.  
 
  
5 1. Bozor iqtisodiyotiga o’tish davri, yo’llari va milliy modellari.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrining   umumiy   mazmuni   iqtisodiy
munosabatlarning   alohida   unsurlarini   isloh   qilish   yoki   iqtisodiy   siyosatga
tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o’zgartirishdan iboratdir. 
Ma’muriy   buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga
o’tish   davri   deganda   ma’muriy-buyruqbozlik   tizimini   bartaraf   etish   yoki   tubdan
o’zgartirish   hamda   bozor   tizimining   asoslarini   shakllantirish   jarayonlari   amalga
oshiriluvchi tarixiy davr tushuniladi. 
1980-1990 yillarga kelib dunyoda ro’y bergan muhim o’zgarishlar iqtisodiy
taraqqiyot istiqbollari to’g’risidagi nazariyalarni qaytadan ko’rib chiqish va ularga
jiddiy o’zgartirishlar kiritishni zarur qilib qo’ydi. CHunki bu vaqtga kelib G’arbiy
mamlakatlarda   uzoq   vaqtdan   beri   (A.Smit   davridan   boshlab)   hukm   surib   kelgan
erkin   iqtisodiy   tartibga   solish,   ya’ni   iqtisodiyotning   o’zini-o’zi   tartibga   solish
g’oyasi   ham,   iqtisodiyotni   markazlashtirilgan   tarzda   tartibga   solish   va   boshqarish
g’oyasi   ham   inqirozga   uchradi.   Bunday   sharoitda   iqtisodiy   taraqqiyotning   sifat
jihatdan yangi yo’llarini qidirib topish zarur bo’lib qoldi. Bu vaqtga kelib ko’pgina
rivojlangan   mamlakatlarning   tajribalari   umumlashtirilib,   iqtisodiyotning   yangi
taraqqiyot   yo’li   -   ongli   ravishda   boshqariladigan   va   tartibga   solinadigan   bozor
iqtisodiyoti deb tan olindi va aksariyat davlatlar shu yo’lni tanladilar. 
XX   asrga   kelib   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   global,   ya’ni   umumjahon
voqeligiga aylandi. Bozor iqtisodiyotiga o’tish murakkab jarayon, shuning uchun u
uzoq   vaqt   davom   etadi.   Undan   tashqari,   har   bir   mamlakatning   o’ziga   xos
xususiyatlari   mavjud   bo’lib,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   turli   modellari,
yo’nalishlari   asosida   amalga   oshadi.   Har   bir   mamlakatning   bozor   iqtisodiyotiga
o’tishining o’ziga xos yo’li quyidagi omillarga bog’liq: 
• Geografik o’rni; 
• Tabiiy resurslarning mavjudligi va ularning zahirasi; 
• Tarixiy taraqqiyot darajasi; 
6 • Aholining an’analari va urf-odatlari; 
• Ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanish darajasi; 
• Jamiyatning ijtimoiy yo’nalishi. 
Shu   bilan   birga   bozor   iqtisodiyoti   modellarining   umumiy   tomonlari   bo’lib,
bular: 
• Bozor iqtisodiyotining turli-tuman mulkchilikka asoslanganligi; 
• Tovar va xizmatlarga erkin narxlar ustunligi; 
• Raqobat kurashiga asoslanishi; 
• Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   ma’lum   tizimi
mavjudligi va boshqalardan iborat. 
Bozor   iqtisodiyoti   barcha   mamalakatlarda   o’z   xususiyatlari   va   umumiy
tomonlarining   o’ziga   xos   qorishmasidan   iborat   bo’lib,   ilmiy   iqtisodiyotda   har   hil
model (andoza) tarzida ifodalanadi. 
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   modellarini   tarixiy   nuqtai   nazardan   3   guruhga
bo’lish mumkin. Ana shunday guruhlarga bo’lishning asosiy mezoni qilib: 
• Davlat dasturlarining maqsadi, yo’nalishi; 
• Iqtisodiyotni tartibga solish usullari; 
• Iqtisodiyotda davlat sektorining ulushi;
• Ish haqidagi farq kabilar olinadi.  
I.G’arbiy Evropa mamlakatlari va boshqa rivojlangan
mamlakatlar yo’li.
Bunda bozor iqtisodiyotiga evolyusion o’zgarishlar orqali o’tib boriladi. XX
asrning   30-yillariga   kelib,   ayniqsa   50-yillardan   bu   jarayon   yanada   tezlashdi.   Bu
modelni   iqtisodchilar   klassik   model   deb   atashadilar.   U   bozor   iqtisodiyotiga
o’tayotgan   mamlakatlar   uchun   namuna   bo’lib   xizmat   qilishi   mumkin.   CHunki,
klassik   modelda   bozor   iqtisodiyotining   qonun-qoidalari,   hayotiyligi   sinab
ko’rilgan. Klassik modelning o’zi ham 3 ga bo’linadi:  
1. Sotsial bozor iqtisodiyoti modeli ko’proq fuqarolar manfaatini himoya
qilish,   uzoq   muddatli   dasturlar   ishlab   chiqish,   aholining   haddan   ziyod
tabaqalanishiga   yo’l   qo’ymaslik,   davlat   mulkining   ulushining   boshqa   modellarga
7 qaraganda ko’pligi  (25-30%) bilan ajralib turadi. Bu model  Germaniya, Avstriya,
Skandinaviya mamlakatlariga xos. 
2. Aralash   yoki   erkin   bozor   iqtisodiyoti   modelida   esa   davlat
tadbirkorlikni rivojlantirish uchun sharoit yaratishi, iqtisodiyotni tartiblashda ustun
darajada taktik usullardan foydalanish, iqtisodiyotda davlat mulkining hissasi (10%
atrofida)   kamligi,   aholining   tabaqalanishi,   ish   haqidagi   farqning   kattaligi   bilan
ajralib   turadi.   Bu   modelni   qo’llagan   eng   tipik   mamlakat   sifatida   AQSh   ni
ko’rsatish mumkin. 
3. Korporativ   iqtisodiyot   modeli   davlatning   yirik   biznes   manfaatini
himoya qilish, asosiy ustuvor tarmoqlarni aniqlab, ularning rivojlanishiga yordam
berish, davlat  mulki hissasi  kamligi, lekin ish haqidagi farq haddan tashqari  katta
emasligi   bilan   farqlanadi.   Bu   muhim   muvaffaqiyat   bilan   Yaponiyada   va   uning
izdoshlari bo’lgan mamlakatlarda qo’llangan. 
II.Mustamlakachilikdan ozod bo’lib, mustaqil taraqqiyot yo’liga o’tib
rivojlanayotgan Osiyo, Afrika va Lotin Amerikasi mamlakatlari yo’li.
Bu   yo’l   mustamlakchilikdan   qolgan   qoloq,   an’anaviy   iqtisodiyotdan   bozor
iqtisodiyotiga   o’tish   yo’lidir.   Bunda   bozor   iqtisodiyotiga   xos   belgilar   turli
xo’jaliklar:   azaliy   natural   xo’jalik,   rivojlanish   darajasi,   bozor   munosabatlariga
tortilishi   jihatidan   farq   qilishiga   qaramay,   transformatsiya   (aylana   borishi)   orqali
yuz beradi. 
Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish:   a)   bozor
infrastrukturasini   yaratish;   b)   iqtisodiyotni   borqarorlashtirish;   v)   sanoat
tarmoqlarini (ayniqsa qayta ishlovchi) vujudga keltirish orqali yuz beradi. 
Bu   mamlakatlar   uchun   bozor   iqtisodiyotiga   kirib   borish   mustaqillik   garovi
hisoblanadi. Sababi bozor iqtisodiyotiga o’tish ishlab chiqarishning jadal o’sishiga
olib keladi. 
III. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning sobiq sotsialistik mamalakatlar yo’li. 
Bu   mamlakatlarda   davlat   mulki   hukmron   mavqega   ega   bo’lib,   iqtisodiyot
davlat tomonidan markazlashgan tarzda tuzilgan rejalar asosida boshqarilgan. 
Yaratilgan mahsulot ham davlat tomonidan taqsimlangan. 
8 Totalitar   iqtisodiyotning   bozor   bilan   umumiyligi   yo’q,   ular   bir-biriga   zid,
tabiatan   har   xil.   Shuning   uchun   ham   bu   modelda   aholiga   bozor   munosabatlari
g’oyalarini   singdirmay,   ularda   yangicha   ko’nikma   hosil   etmay   turib,   bozor
iqtisodiyotiga o’tib bo’lmaydi. Lekin bu tizimning afzalligi shundaki, u o’ziga xos
yo’llar   bilan   kuchli   ishlab   chiqarish   va   ilmiy-texnikaviy   kadrlar   potensialini
yaratgan. Ularga tayangan holda bozor iqtisodiyotiga o’tish nisbatan engil kechishi
mumkin. 
Bu   tizimga   kirgan   mamlakatlarda   xususiy   mulk   tamomila   yo’qotilgan   yoki
qisman   mavjud.   Tadbirkorlikka   intilish,   iqtisodiy   taraqqiyot   darajasi   turlicha;
masalan,   Polsha,   Vengriya,   Germaniyada   xususiy   mulkchilik   ancha   saqlangan.
Sobiq   ittifoqda   esa   akincha,   xususiy   mulk   tamomila   yo’qotilgan.   Bularning
hammasi albatta, bozor iqtisodiyotiga o’tishda o’z ta’sirini o’tkazadi. 
Mustamlakachilikdan   ozod   bo’lib,   mustaqil   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   yo’lining   xususiyati   -bu   qoloq,
an’anaviy   iqtisodiyotdan   erkin   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishdir.   Nihoyat,   sobiq
sotsialistik mamlakatlar yo’lining muhim belgisi markazlashtirilgan, ma’muriy —
buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   hozirgi   zamon   rivojlangan   bozor
tizimiga o’tishdan iboratdir. Bu yo’lning boshqa yo’llardan farqi shundaki, totalitar
iqtisodiyotning bozor iqtisodiyoti  bilan umumiyligi yo’q, ular batamom bir-biriga
zid.   Shu   bilan   birga   uchinchi   yo’lda   bozor   munosabatlariga   o’tayotgan
mamlakatlarning o’zi o’tish sharoitlari, iqtisodiy rivojlanish darajasi, mulkchilik va
xo’jalik yuritish shakllari bilan bir-birlaridan farqlanadi. Bularning hammasi bozor
iqtisodiyotiga o’tishning mazkur yo’lining o’ziga xos xususiyatlaridir. 
O’tish   davrida   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishning   asosiy   yo’nalishlari
bo’lib quyidagilar hisoblanadi: 
1. Iqtisodiyotni erkinlashtirish. 
2. Iqtisodiyotni monopoliyadan chiqarish va raqobat muhitini yaratish. 
3. Institutsional o’zgarishlar. 
4. Tarkibiy o’zgarishlar. 
5. Makroiqtisodiy, asosan, moliyaviy barqarorlashtirish. 
9 6. Bozor   xo’jaligiga   mos   bo’lgan   aholini   ijtimoiy   himoyalash   tizimini
shakllantirish. 
    IV. Sotsializm g’oyalarini samarali bozor iqtisodiyotini vujudga keltirish
mexanizmi bilan qo’shib olib borish yo’li. 
Bozor iqtisodiyotiga o’tish uchun islohotlar ikki yo’l: a) bozor iqtisodiyotiga
tezlik bilan o’tish; 
b)   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o’tish   yo’li   bilan   amalga
oshiriladi. 
Sobiq   GDR   (GFR   bilan   qo’shilib   yagona   davlat   vujudga   kelishi   tufayli),
Polshada qisqa muddatda bozor iqtisodiyotiga o’tish amalga oshiriladi. 
Boshqa   mamlakatlarda   o’z   xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   bozor
iqtisodiyotiga o’tish amalga oshirilib, bu turli muddatlarni talab etadi. 
Umuman   olganda   o’zining   yorqinligi,   samaradorligi,   erishgan   yutuqlari
bilan jahon iqtisodiyoti taraqqiyoti tarixiga kirgan modellar “Amerika”, 
“Yaponiya”, “Germaniya”,  “Shvetsiya”,  “Janubiy Koreya”,  “Xitoy” modeli
va boshqalar hisoblanadi. 
“AQSh   modeli”   liberal   model   sifatida   xarakterlanadi.   Amerikacha
andozaning o’ziga xos xususiyati uning tadbirkorlikni aholi orasida keng yoyishga,
ommaviylikka   erishishni   ta’minlashga   asolanganligidadir.   U   jamiyat   a’zolaridan
har   birining   ishbilarmonlik   faoliyatini   qo’llab-quvvatlash,   iqtisodiy   faoliyatni,
xususiy manfaatdorlikni oshirish uchun keng shart sharoit yaratishga qaratilgan. 
“Yaponcha   model”   –   bu   ikkinchi   jahon   urushida   vayronaga   aylangan
mamlakat   aholisining   qattiq   mehnati   hisobiga,   hokimiyatni   xar   tomonlama   va
so’zsiz   qo’llab-quvvatlashi,   vatanparvarlik   tuyg’usi   asosida   yaratilgan.   Yaponiya
harbiy xarajatlardan voz kechgach, tinchlik maqsadida barcha resurslarni to’plash
va   ishlatish   hamda   sanoatda   iqtisodiy   potensialni   o’stirish   imkoni   yaratildi.   Eng
avvalo,   ishlab   chiqarish   eksportga   mo’ljallab,   moslashtirib   valyuta   ishlab   topildi,
uning evaziga xorijiy mamlakatlardan, ayniqsa Amerika va G’arbiy Evropadan eng
yangi   texnika,   texnologiya,   litsenziya,   potent,   “nou-xou”   sotib   olinib,   yuqori
mehnat   unumdorligiga   erishildi,   tadbirkorlik   qo’llab   quvvatlandi.   Jahon   bozorida
10 xom   ashyo   va   yoqilg’ining   arzonlashuvi,   nisbatan   arzon   ish   kuchi,   katta   harbiy
xarajatlarning yo’qligi Yaponiya eksportining ortib borishiga olib keldi. Bu borada
yirik   kompaniyalarni   qo’llab-quvvatlash,   mamlakatda   ilmiy   texnikaviy
taraqqiyotga alohida ahamiyat berilishi katta rol o’ynaydi. 
Aholining   tabaqalanishi   dastlab   kuchaygan   bo’lsa,   maqsadga   erishilgach,
ularning ehtiyojmand qismiga davlat va firmalar yordami kuchaytirildi va natijada
umumiy farovonlikka erishildi. 
“Shvedcha   model”   –   uning   boshqa   modellardan   farq   qiluvchi   xususiyati
ijtimoiy   yo’naltirilganligi,   mulkdagi   notenglikni   qisqartirishga   qaratilganligidir.
Aholining   kam   ta’minlangan   qatlami   himoya   qilinadi.   Ishsizlikni   kamaytirish
chora-tadbirlari   ko’riladi.   Bu   andozaning   shakllanishida   Shvetsiyaning   tarixan
iqtisodiy jihatdan yuksak rivojlanganligi va mehnatkashlar kasaba tashkilotlarining
jamiyatda,   ayniqsa   ishlab   chiqarishda   katta   o’rin   tutishi   alohida   ahamiyatga   ega
bo’ladi. 
“Nemischa model” – bu model ijtimoiy yo’naltirilganligi bilan ajralib turadi.
Ijtimoiy   bozor   iqtisodiyotining   bosh   g’oyasi   Lyudovig   Erxordga   (18971977)
tegishli. U 1949-1963 yillar davomida GFR iqtisodiyot vaziri, 1963-1966 yillarda
esa federal kansler bo’lib ishlagan. 
Dastlab,   Erxord   industriallashtirish   rejasini   ishlab   chiqdi.   Unda   sanoat
mahsulotini   1936   yilga   nisbatan   65%,   1938   yilga   nisbatan   esa   50-55%   ga
ko’paytirish   rejalashtirilgan.   Bundan   tashqari   pul   islohoti,   narx-navo   islohoti
o’tkazish,   davlatning   iqtisodiyotdagi   rolini   belgilab,   qay   darajada   aralashuvi
ko’rsatilgan. 
“Janubiy   Koreya   modeli”   -   bu   model   shunisi   bilan   qiziqarliki,   u   Janubiy
Koreyani qisqa muddat ichida qoloq mamlakatlar safidan rivojlangan mamlakatlar
qatoriga olib chiqdi. 1962 yili iqtisodiy islohotlar boshlanayotgan paytda aholi jon
boshiga   to’g’ri   keladigan   daromad   82   dollarga   teng   bo’lgan   bo’lsa,   1996   yilga
kelib 10,6 ming dollarga etdi. 
Markazlashtirilgan tarzda uzoq va o’rta muddatli rejalar, maqsadli dasturlar
tuzish,   ularda   ishlab   chiqarish   topshiriqlari   hamda   bajarish   muddatlarining
11 belgilanishi,   xo’jalik   yuritishda   bozor   uslublarini   qo’shib   olib   berish   Janubiy
Koreyaga   qisqa   muddatlarda   rivojlangan   mamlakatlar   safiga   qo’shilib,   jahon
sivilizatsiyasida o’ziga xos munosib o’rinni egallash imkonini beradi. 
“Xitoy   modeli”   –   iqtisodiyotni   qayta   qurish   qishloq   xo’jaligini   isloh
qilishdan   boshlandi.   Qishloq   xo’jaligida   xalq   kommunallari   asosiy   xo’jalik
yurituvchi sub’ekt bo’lib, davlat pudrat tizimi barpo qilindi. Bu ish 1984 yil oxiriga
kelib   yakunlandi.   Oilaviy   pudrat   dehqon   xo’jaligini   bir   oila   a’zolari   tashkil   etib,
foydalanish   uchun   er   15-20,   ba’zi   joylarda   30   yilga   berilgan.   Erga   oila   yoki   bir
necha   oila   qo’lidagi   o’zi   egalik   qilayotgan   texnika,   asbob-uskuna   va   boshqalar
yordamida   ishlov   beriladi.   Dehqonlar   ishlab   chiqargan   mahsulotlarining   bir
qismini   davlatga   shartnoma   asosida   topshiradilar,   bir   qismini   soliq   o’rnida,   yana
bir   qismini   mahalliy   fondga,   qolgani   o’z   ixtiyoriga   ko’ra   yuqori   narxda   davlatga
yoki bozorda sotishlari mumkin edi. 
2. O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning tamoyillari va
xususiyatlari.
“Bizning bozor munosabatlariga o’tish modelimiz respublikaning o’ziga xos
sharoitlari   va   xususiyatlarini,   an’analar,   urf-odatlar   va   turmush   tarzini   har
tomonlama   hisobga   olishga,   o’tishdagi   iqtisodiyotni   bir   yoqlama,   beso’naqay
rivojlantirishning   mudhish   merosiga   barham   berishga   asoslanadi” 1
,   deb   yozadi
mamlakatimiz Birinchi Prezidenti Islom Karimov. 
O’zbekistonda   bozor   munosabatlariga   o’tish   yo’li   ijtimoiy-yo’naltirilgan
bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishga   qaratilgan.   Bu   yo’lni   amalga   oshirishga,
iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilishga   Birinchi   Prezidentimiz   I.   Karimov   tomonidan
ishlab chiqilgan beshta muhim tamoyil asos qilib olingan. 
1  Karimov I.A. O`zbekiston buyuk kelajak sari. T.: O`zbekiston, 1998. 101-102 betlar. 
12  
  Bozor   munosabatlariga   o’tishda   bu   tamoyillarning   hammasi   ham   muhim
ahamiyatga   egadir,   lekin   ularning   ichida   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich
o’tish prinsipi alohida e’tiborga loyiq. Chunki tegishli huquqiy negizni, bozorning
infratuzilmalarini   yaratish,   odamlarda   bozor   ko’nikmalarini   hosil   qilish,   yangi
sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo’ladi. 
Bundan   tashqari ,   bozor   munosabatlariga   o ’ tish   faqatgina   iqtisodiyot
sohalarini   o ’ zgartirish   bilan   cheklanmaydi .   U   ijtimoiy   hayotning   bir - birlari   bilan
uzviy   bog ’ liq   bo ’ lgan   barcha   sohalarini ,   shu   jumladan   siyosiy ,   ma ’ naviy - ahloqiy ,
maishiy   va   boshqa   sohalarni   ham   tubdan   o ’ zgartirishni   taqozo   qiladi .   Bularning
hammasi   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma - bosqich ,   evolyusion   yo ’ l   bilan   o ’ tish
haqidagi   g ’ oya   juda   muhim   va   afzal   ekanligini   ko ’ rsatadi . 
Bozor   munosabatlariga   bosqichma - bosqich   o ’ tish   tamoyilini   amalga   oshirish
iqtisodiyotni   isloh   qilishning   asosiy   bosqichlarini   aniq   farqlash ,   bu   bosqichlarning
har   biri   uchun   aniq   maqsadlarni ,   ularga   erishish   vositalarini   belgilab   olishni   talab
qiladi . 
13Биринчидан , иқтисодиётни мафкурадан холи қилиш, унинг 
устунлигини таъминлаш.  
Иккинчидан ,  
ўтиш даврида давлатнинг ўзи бош ислоҳотчи бўлиши.  
Учинчидан ,  бутун янгиланиш ва тараққиёт жараёни қонунларга 
асосланмоғи, қонунларнинг устунлиги таъминланмоғи лозим.  
Тўртинчидан ,  бозор муносабатларига ўтиш билан бир қаторда 
аҳолини ижтимоий ҳимоялаш соҳасида кучли чора -
тадбирларни 
амалга ошириш.  
Б ешинчидан,  
бозор муносабатларини босқичма -
босқич қарор 
топтириш.    Birinchi   Prezidentimiz   I . Karimovning   asarlarida   bozor   iqtisodiyotiga
o ’ tishning   birinchi   bosqichida   quyidagi   ikkita   vazifani   birdaniga   hal   qilish   maqsad
qilib   qo ’ yilganligi   ta ’ kidlanadi 2
: 
-   тоталитар   тизимнинг   оғир   оқибатларини   енгиш,   тангликка   барҳам
бериш, иқтисодиётни барқарорлаштириш; 
-республиканинг   ўзига   хос   шароитларини   ва   хусусиятларини   хисобга
олган ҳолда бозор муносабатлари негизларини шакллантириш; 
  Shu   vazifalarni   hal   qilish   uchun   birinchi   bosqichda   isloh   qilishning   muhim
yo ’ nalishlari   aniqlab   olindi   va   bajarildi . 
Birinchidan ,   o ’ tish   jarayonining   huquqiy   asoslarini   shakllantirish ,
islohotlarning   qonuniy - huquqiy   negizini   mustahkamlash ; 
Ikkinchidan ,   mahalliy   sanoat ,   savdo ,   maishiy   xizmat   korxonalarini ,   uy - joy
fondini   xususiylashtirish ,   qishloq   xo ’ jaligida   va   xalq   xo ’ jaligining   boshqa
sohalarida   mulkchilikning   yangi   shakllarini   vujudga   keltirish . 
Uchinchidan,   ishlab   chiqarishning   pasayib   borishiga   barham   berish,
moliyaviy ahvolning barqarorlashuvini ta’minlash. 
Birinchi   bosqichda   kichik   xususiylashtirish   amalda   tugallandi,   davlat
mulkini   boshqarish   va   uni   mulkchilikning   boshqa   shakllariga   aylantirish   uchun
zarur bo’lgan muassasalar tizimi tuzildi. 
Qishloq   xo’jaligida   agrar   islohot   jarayonida   bozor   iqtisodiyoti   talablariga
mos keladigan yangi xo’jalik tizimi shakllandi va iqtisodiyotning davlatga qarashli
bo’lmagan qismi keng rivojlandi. 
Xalq   xo’jaligini,   tarmoqlar   va   hududlarni   boshqarishning   eng   maqbul   va
mavjud   sharoitlarga   mos   bo’lgan   tizimlari   ishlab   chiqildi.   Narxlar   to’liq
erkinlashtirildi,   bozor   infratuzilmasining   asosiy   qirralari   shakllantirildi,   aholini
ijtimoiy   himoyalash   tizimi   amalga   oshirila   boshladi,   iqtisodiy   va   moliyaviy
barqarorlikka erishildi. 
Respublikada   bozor   munosabatlariga   o’tishning   birinchi   bosqichida
iqtisodiyotda   va   ijtimoiy   sohada   yuz   bergan   tub   o’zgarishlar   uning   o’z
2  Karimov I.A. O`zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo`lida. T.: 
"O`zbekiston", 1995,   19  bet. 
14 taraqqiyotida   keyingi   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   o’ta   boshlash   uchun
mustahkam shart-sharoit yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi
natijalari   keyingi   bosqichning   strategik   maqsadlari   va   ustun   yo’nalishlarini   aniq
belgilab olish imkonini berdi. 
Ikkinchi   bosqichda   investitsiya   faoliyatini   kuchaytirish,   chuqur   tarkibiy
o’zgarishlarni   amalga   oshirish   va   shuning   negizida   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlab,
bozor   munosabatlarini   to’liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo’yiladi.   Shu   maqsaddan
kelib   chiqib   I.A.   Karimov   asarida   bu   bosqich   uchun   bir   qator   vazifalar   ajratib
ko’rsatiladi 3
. 
Birinchi   vazifa   –   davlat   mulklarini   xususiylashtirish   sohasida   boshlangan
ishni oxiriga etkazish. 
Ikkinchi   vazifa   –   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   barham   berish   va
makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash. 
Uchinchi   vazifa   –   milliy   valyuta-so’mni   yana   ham   mustahkamlashdan
iborat. 
To’rtinchi   vazifa   –   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan   o’zgartirish,
xom ashyo etkazib berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o’tish. 
O’tish   davrining   ikkinchi   bosqichida   aholining   kam   ta’minlangan
qatlamlarini ijtimoiy himoyalashni kuchaytirish, ularga tegishli yordam ko’rsatish
borasida birinchi bosqichda tutilgan yo’l davom ettiriladi. 
Shunday   qilib,   O’zbekistonda   iqtisodiyotni   bozor   munosabatlariga
o’tkazishda   ikki   bosqichli   taraqqiyot   yuzaga   keladi.   Birinchi   bosqichda   davlat
sektori   va   bozor   xo’jaligidan   iborat   yarim   erkinlashgan   iqtisodiy   tizim   yuzaga
keladi.   Ikkinchi   bosqichda   iqtisodiyot   to’liq   erkinlashtiriladi,   xususiylashtirish
tugallanadi,   narxlar   erkin   qo’yib   yuboriladi,   davlat   korxonalarining   monopol
mavqei tugatiladi. 
Lekin bundan respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish maqsadiga
to’liq erishildi va bu sohada qo’yilgan vazifalar to’liq bajarildi degan xulosa kelib
chiqmaydi. Chunki bozor iqtisodiyotiga asoslangan erkin demokratik davlat barpo
3  Karimov I.A. O`zbekiston buyuk kelajak sari. T.: O`zbekiston, 1998. 332-333 betlar. 
 
15 etish, fuqarolik jamiyatining mustahkam poydevorini shakllantirish har bir davrda
kun tartibiga yangi vazifalarni qo’yadi. 
Birinchi Prezidentimiz I. Karimov ta’kidlab o’tganlaridek, hozirgi bosqichda
«erkinlashtirish   va   islohotlarni   chuqurlashtirish   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ham
ijtimoiy,   ham   siyosiy   vazifalarni   hal   qilishning   asosiy   shartidir» 4
.   Bu   esa
iqtisodiyot sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko’zda tutadi. 
· Iqtisodiyotning   barcha   sohalari   va   tarmoqlarida   erkinlashtirish
jarayonini izchillik bilan o’tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish; 
· Xususiylashtirish   jarayonini   yanada   chuqurlashtirish   va   shu   asosida
amalda mulkdorlar sinfini shakllantirish; 
· Mamlakat   iqtisodiyotiga   xorij   sarmoyasini,   avvalo,   bevosita
yo’naltirilgan   sarmoyalarni   keng   jalb   etish   uchun   qulay   xuquqiy   shart-sharoit,
kafolat va iqtisodiy omillarni yanada kuchaytirish; 
· Kichik   va   o’rta   biznes   iqtisodiy   taraqqiyotda   ustivor   o’rin   olishiga
erishish; 
· Mamlakatning   eksport   salohiyatini   rivojlantirish   va   mustahkamlash,
iqtisodiyotimizning   jahon   iqtisodiy   tizimiga   keng   ko’lamda   integratsiyalashuvini
ta’minlash; 
4  Qarang: I.A. Karimov "Ozod va obod Vatan, erkin va farovon hayot pirovard maqsadimiz". T.: 
O`zbekiston, 2000. 15-bet. 
 
16 3. O`zbekistonda bozor islohotlarini amalga oshirish va uning
asosiy yo’nalishlari.
Iqtisodiy  munosabatlar  va tashkiliy – boshqaruv  tuzilmalarining bir  turidan
butunlay   boshqa   yangi   turiga   o’tish,   iqtisodiy   islohotlar   strategiyasini   ishlab
chiqish   va   uning   asosiy   yo’nalishlarini   aniqlab   olishni   taqozo   qiladi.   Iqtisodiy
islohotlar   –   bu   bozor   munosabatlarini   shakllantirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar
majmuidir. 
Iqtisodiy   islohotlardan   ko’zda   tutilgan   maqsad   mamlakat   aholisi   uchun
yashash va faoliyat qilishning eng yaxshi sharoitlarini yaratish, ularning ma’naviy-
axloqiy etukligiga erishish,  iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni  ta’minlashdan
iborat. 
Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari
quyidagilardan iborat: 
Ø mulkiy munosabatlarni isloh qilish; 
Ø agrar islohotlar; 
Ø moliya-kredit va narx-navo islohoti; 
Ø boshqarish tizimini isloh qilish va bozor infratuzilmasini yaratish; 
Ø tashqi iqtisodiy aloqalar islohoti; ijtimoiy islohotlar. 
Iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   bu   asosiy   yo’nalishlari   I.   A.
Karimovning «O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo’lida» kitobida
bayon qilib berilgan. 
Iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   boshlang’ich   nuqtasi   bozor
iqtisodiyotining huquqiy negizini yaratishdan iborat bo’ladi. 
Respublikada   iqtisodiy   islohotlarning   huquqiy   negizini   yaratish   bo’yicha
amalga oshirilgan ishlarning bir nechta yo’nalishini ajratib ko’rsatish mumkin. 
Birinchi yo’nalish – davlat va iqtisodiy mustaqillikning huquqiy negizlarini
yaratish, davlatni boshqarish qoidalarini tartibga soluvchi qonunlarni qabul qilish. 
Ikkinchi   yo’nalish   –   tizimdagi   o’zgarishlarga,   yangi   iqtisodiy
munosabatlarga   va   shu   jumladan   mulkchilik   munosabatlariga   asos   bo’ladigan
qonunlar   tizimini   yaratish.   Respublikada   bu   yo’nalish   bo’yicha   qabul   qilingan
17 qonunlarda   mulkdorning   huquqi   tan   olindi,   xususiy   mulkchilik   huquqi   e’tirof
qilindi,   mulkchilikning   barcha   shakllari   uchun   teng   sharoit   yaratildi.   Davlat
mulkini xususiylashtirishning samarali mexanizmi ishlab chiqildi. 
Uchinchi yo’nalish – xo’jalik yuritishning va institutsional  o’zgarishlarning
bozor   sharoitlariga   mos   keladigan   yangi   mexanizmni   yaratishga   qaratadigan
qonunlar.   Korxonalar   to’g’risidagi   qonun,   kooperatsiya   to’g’risidagi,   dehqon
xo’jaligi   to’g’risidagi,   xo’jalik   jamiyatlari   va   shirkatlari   to’g’risidagi   qonunlar
shular jumlasidandir. 
To’rtinchi   yo’nalish   –   respublikamizni   xalqaro   munosabatlarning   teng
huquqli   sub’ekti   sifatida,   ta’riflovchi   huquqiy   normalarni   yaratish.   Bu
yo’nalishdagi qonunlarni qabul qilish natijasida mamlakatimizning tashqi iqtisodiy
aloqalarining rivojlanishi tarixida sifat jihatdan yangi bosqich boshlandi. 
Beshinchi   yo’nalish   –   kishilarning   konstitutsion   va   yuridik   huquqlarini,
ijtimoiy   kafolatlarini   va   aholini   ijtimoiy   himoyalashni   ta’minlaydigan   qonunlarni
ishlab chiqish. 5
 
Yuqorida qarab chiqilgan barcha qonunlarda bozor iqtisodiyotining huquqiy
asoslarini   yaratish   ham   amaliy,   ham   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning
huquqiy asosini tashkil qildi. 
Respublikada   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   dastlabki
bosqichidayoq qishloq xo’jaligini isloh qilishga ustunlik berildi. Bunga quyidagilar
sabab bo’ldi. 
Birinchidan,   Respublikamiz   iqtisodiyotida   agrar   soha   ustunlikka   ega,
aholining   ko’pchiligi   qishloq   xo’jaligida   band,   iqtisodiy   o’sish   ko’p   jihatdan   shu
tarmoq ahvoliga bog’liq. 
Ikkinchidan,   Respublika   butun   sanoat   potensialining   yarmiga   yaqinini
tashkil   qiladigan  sanoatning   ko’pgina   tarmoqlarini   (paxta   tozalash,   to’qimachilik,
engil,   oziq-ovqat,   kimyo   sanoati,   qishloq   xo’jalik   mashinasozligi   va   boshqalar)
rivojlantirish istiqbollari bevosita qishloq xo’jaligiga bog’liq. 
5   Ish   bilan  bandlik   to`g`risida,  nogironlarni   ijtimoiy   ximoyalash  to`g`risida,   fuqarolarning
davlat   nafaqasi   ta'minoti   to`g`risida,   ta'lim   to`g`risida,   vijdon   erkinligi   va   diniy   tashkilotlar
to`g`risida qabul qilingan qonunlar.  
 
18 Uchinchidan,   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari   (asosan   paxta)   hozirgi   vaqtda
valyuta   resurslari,   Respublika   uchun   zarur   bo’lgan   oziq-ovqat   mahsulotlari,
doridarmonlar,   texnika   va   texnologiya   uskunalarini   chetdan   sotib   olishni
ta’minlayotgan asosiy manbadir. 
To’rtinchidan,   mustaqillik   sharoitida   qishloq   xo’jaligining   oziq-ovqat
muammosini hal etishdagi roli ortib boradi. 
Qishloq   xo’jaligini   isloh   qilishning   keyingi   yo’nalishi   –   bu   shaxsiy
tomorqalarni   kengaytirish,   yangi   sug’oriladigan   erlarni   shaxsiy   xo’jaliklar   va
bog’dala   hovli   uchastkalariga   ajratib   berish   yo’li   bilan   aholini   er   bilan
ta’minlashdan   iboratdir.   Shu   ko’rilgan   chora-tadbirlar   hisobiga,   birinchidan,
qishloq   joylarda   ishsizlikning   kuchayib   borish   xavfini   barham   toptirishga,
ikkinchidan, aholining real daromadlarini oshirishga, uchinchidan, aholini hayotiy
muhim oziq-ovqat mahsulotlari bilan ta’minlashdagi keskinlikka barham berishga
va   to’rtinchidan,   yakka   tartibda   uy-joy   qurilish   ko’lamini   ancha   kengaytirishga
muvaffaq bo’lindi. 
Respublikada   agrar   islohotlarning   navbatdagi   yo’nalishi   –   bu   qishloq
xo’jalik   ishlab   chiqarishining   tarkibiy   tuzilishini   takomillashtirishdir.   Bunda
xo’jaliklarga   ekin   maydonlari   tarkibini   va   ishlab   chiqarish   hajmini   mustaqil
belgilash huquqi berildi. 
Don   mustaqilligiga   erishish   va   boshqa   oziq-ovqat   mahsulotlarini
tayyorlashni tiklash yo’li izchil amalga oshirilishi natijasida donli ekinlar maydoni
ancha   kengaydi,   paxta   ekiladigan   maydonlar   esa   tegishli   ravishda   qisqardi.   Don
etishtirishni ko’paytirib borish uni chetdan keltirishni qisqartirish va qisqa davrda
to’liq   don   mustaqilligiga   erishish   imkonini   berdi.   YUqorida   tilga   olingan   agrar
islohotlarni   amalga   oshirishning   barcha   yo’nalishlari   respublikaning   xususiyatlari
va bozor iqtisodiyotiga o’tish talablaridan kelib chiqadi. 
Mavjud   iqtisodiy   tizimning   izchillik   bilan   bozor   munosabatlariga   o’sib
o’tishida   moliya-kredit   sohasini   isloh   qilish   alohida   o’rin   tutadi.   Moliyaviy
munosabatlarda   davlat   byudjeti   tanqisligini   kamaytirib   borish,   byudjetdan
beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarni bosqichma-bosqich qisqartirish, birinchi
19 darajali, eng zarur umumdavlat ehtiyojlari uchungina byudjetdan mablag’ ajratish,
xalq   xo’jaligini   rivojlantirishda   investitsiya   kreditlaridan   keng   foydalanish
islohotlarning asosiy yo’nalishlari hisoblanadi. 
Kredit   sohasidagi   islohotlar   bank   tizimini   takomillashtirish,   banklarning
mustaqilligini   va   pul   muomalasi   uchun   javobgarligini   oshirishga   qaratiladi.   Shu
maqsadda   Respublikada   markaziy   bank   hamda   keng   tarmoqli   tijorat   va   xususiy
banklardan   iborat   ikki   bosqichli   bank   tizimi   vujudga   keltirildi.   Markaziy   bank
zimmasiga federal  rezerv tizimiga xos bo’lgan vazifalar  yuklatildi. Ixtisoslashgan
aksiyadorlik – tijorat banklari “G’alla bank”, “Tadbirkor bank”, “Savdogar bank”,
“Paxta bank” va boshqa banklar shakllantirildi. 
Iqtisodiyotni   isloh   qilishning   eng   asosiy   muammolaridan   biri   narxlarni
erkinlashtirishdir. Narxlarning erkin shakllanishi uchun narxlar tizimini isloh qilish
ham zarurdir. Dastlab davlat xarid narxlarining amal qilish doirasi qisqartiriladi va
keyin   ichki   narxlar   jahon   narxlariga   muvofiqlashtirib   boriladi.   Shuningdek,
narxlarni   erkinlashtirishda   xom-ashyo   va   mahsulot   ayrim   turlarining,   narx-navo
bilan   aholi   va   korxonalar   daromadlari   o’rtasidagi   tenglikka   erishishga   harakat
qilinadi. 
Respublikada  islohotlarni  asta-sekin  va bosqichma-bosqich  amalga oshirish
prinsipi, narxlarni erkinlashtirishda yondashishga ayniqsa yorqin namoyon bo’ladi.
Islohotlar   boshlanishdan   oldingi   davrda   respublikada   narx-navoning
nomutanosib tizimi tarkib topgan edi. Xom ashyo va qishloq xo’jalik mahsulotlari
narxi pasaytirilib, ishlov beruvchi va qayta ishlovchi tarmoqlar tovarlarining narxi
sun’iy   ravishda   oshirib   borilgan   edi.   Bundan   ko’rilgan   katta   zarar   respublikani
dotatsiya oluvchi mintaqaga aylantirib qo’ydi. 
Narx belgilashdagi nomutanosibliklar tufayli butun tarmoqlar, shu jumladan
qishloq   xo’jaligidagi   ko’plab   korxonalar   zarar   ko’rib   ishladi.   Xalq   xo’jalik
tarmoqlari   ko’rgan   zarar,   ayrim   mahsulot   turlari   (don,   un   va   boshqa   oziq-ovqat
mahsulotlari) etishtirishga qilingan xarajatlar va turli ijtimoiy imtiyozlar berishdan
ko’rilgan zarar byudjet mablag’lari hisobidan qoplanar edi. 1991 yil shu maqsadda
20 sarflangan   mablag’   respublika   byudjeti   jami   xarajatlarining   12%   dan   ortig’ini
tashkil qilgan. 
Bularning   hammasi   narxlar   islohotini   amalga   oshirishga   real   vaziyatni   va
aholining mavjud turmush darajasini hisobga olib, oldindan ishlab chiqilgan dastur
asosida yondashishni talab qiladi. 
Narxlar islohoti boshlangandan 1994 yilgacha hamma turdagi xom ashyo va
mahsulotlar bo’yicha erkin narxlarga o’tildi, barcha iste’mol mollari narxi ustidan
davlat nazorati bekor qilindi. 
Isloh   qilishning   dastlabki   davrida   (1992   yil)   keng   doiradagi   ishlab
chiqarishtexnik  vositasi   bo’lgan   mahsulotlar,  ayrim  turdagi   xalq  iste’mol   mollari,
bajarilgan ishlar va xizmatlarning kelishilgan narxlari va tariflarga o’tildi. Aholini
himoyalash   maqsadida   cheklangan   doiradagi   oziq-ovqat   va   sanoat   tovarlari
narxlarining chegarasi belgilab qo’yildi. 
Narxlar   islohotining   navbatdagi   bosqichida   (1993   yil)   kelishilgan   ulgurji
narxlarni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   to’laligicha   to’xtatildi.   Narxlarni
erkinlashtirishning   oxirgi   bosqichida   (1994   yil   oktyabr-noyabr)   xalq   iste’mol
mollari asosiy turlarining narxi erkin qo’yib yuborildi. 
Shunday qilib, iqtisodiyotni isloh qilishning birinchi bosqichi narxlarni to’liq
erkinlashtirish bilan tugadi. 
Ko’p   ukladli   iqtisodiyotni   shakllantirish,   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash,
mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish dasturlarini ishlab chiqish
kabi   vazifalarni   bajarish   uchun   Davlat   mulkini   boshqarish   va   tadbirkorlikni
qo’llab-quvvatlash davlat qo’mitasi tuzildi. 
Hozirgi   davrgacha   O’zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish
bosqichlarini quyidagicha turkumlash mumkin: 
1. 1991-1995   yillar.   Mamlakat   yalpi   ichki   mahsuloti   sur’atlarining
keskin   pasayishi.   Bu   davrda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   huquqiy-
intitutsional asoslari yaratildi. Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash vazifasi hal
etildi.   Sanoatda   bazaviy   tarmoqlarni   (asosan,   neft   va   gaz)   rivojlantirishga   e’tibor
qaratildi.  Milliy valyuta – so’m muomalaga kiritildi. 
21 2. 1996-2003   yillar.   Milliy   iqtisodiyot   import   o’rnini   qoplashni
kengaytirish   hisobiga   rivojlantirildi.   Bu   davrda   YAIMning   pasayish   sur’atlari
to’xtatildi va iqtisodiy o’sishga erishildi. 
3. 2004-2016   yillar.   Barqaror   yuqori   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini
ta’minlashga erishildi. Sanoat siyosatida eksportga yo’naltirilgan siyosat dastaklari
faol   qo’llanildi.   2005   yildan   boshlab   mamlakatda   ishlab   chiqarishni   kompleks
modernizatsiyalash   va   texnik   jihatdan   qayta   qurollantirish   amalga   oshirila
boshlandi. 
4. 2016 yildan hozirga qadar.   O’zbekistonda yaqin istiqbolda barqaror
iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlashga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlar   va   tarkibiy
o’zgarishlarni amalga oshirishning yangi davri boshlandi. 
Shunday   qilib,   islohotlarning   barcha   yo’nalishlari   mavjud   iqtisodiy
tizimning izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o’sib o’tishiga qaratildi
4. O’zbekistonda iqtisodiyotni erkinlashtirish va islohotlarni
shuqurlashtirish vazifalari
Respublikada   bozor   munosabatlariga   o’tish   jarayonida:   “Iqtisodiyotning
barcha   soha   va   tarmoqlarida   erkinlashtirish   jarayonini   izchillik   bilan   amalga
oshirish   va   olib   borilayotgan   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,   xo’jalik
yurituvshi   sub’ektlarning   mustaqilligini   yanada   oshirish,   tadbirkorlik   faoliyatini
rivojlantirish   yo’lidagi   mavjud   to’siqlarni   bartaraf   etish   –   bu   sohadagi
o’zgarishlarning asosiy yo’nalishlaridir” 6
. 
Shunday   qilib,   respublikada   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish
iqtisodiyotda yangi bozor munosabatlariga asos  soladi, iqtisodiy faoliyat  erkinligi
va   tadbirkorlikni   namoyon   etish   ushun   sharoit   yaratib   beradi,   ijtimoiy-ma’naviy
sohadagi ijtimoiy kafolatlarni mustahkamlaydi. 
O’zbekistonda   demokratik   o’zgarishlarni   chuqurlashtirish   va   fuqarolik
jamiyati   asoslarini   shaklantirishning   asosiy   ustuvor   yo’nalishlari   sifatida
quydagilarni qayd qilib o’tish mumkin: 
6  Milliy istiqlol g`oyasi: asosiy tushuncha va tamoyillar. Ma'ruza matnlari uchun 
materiallar.  Toshkent, "Yangi asr avlodi", 2001, 9-bet. 
22 Birinchi ustuvor yo’nalish  – mustaqillikni asrab-avaylash, himoya qilish va
mustahkamlab borish. 
Ikkinchi   ustuvor   yo’nalish   –   mamlakatda   xavfsizlik   va   barqarorlikni,
davlatning huquqiy yahlitligini, tinshlik va osoyishtaligini ta’minlash. 
Ushinchi   ustuvor   yo’nalish   –   bozor   islohatlarini   yanada   chuqurlashtirish,
kuchli   bozor   infratuzilmasini   yaratish   va   erkin   iqtisodiyot   tamoyillarini   joriy   etib
borish. 
To’rtinchi   ustuvor   yo’nalish   –   inson   huquqlari   va   erkinliklarini,
shuningdek, oshkoralikni amaliy hayotga joriy qilish. 
Beshinchi ustuvor yo’nalish –   nodavlat va jamoat tashkilotlarning jamiyat
hayotidagi o’rni va ahamiyatini keskin kushaytirish. 
Oltinchi   ustuvor   yo’nalish   –   sud-huquq   sohasini   isloh   qilishni   davom
ettirish. 
Ettinchi ustuvor yo’nalish  – kushli ijtimoiy siyosat olib borish. 
Mamlakatimizda   jahon   moliyaviy   iqtisodiy   inqirozining   salbiy   oqibatlarini
bartaraf etish bo’yisha qabul qilingan Inqirozga qarshi shoralar dasturi shu davrda
O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng   ustuvor   yo’nalishi   bo’lib
qoldi. 
Mamlakatimizda,   milliy   iqtisodiyotni   isloh   etish,   erkinlashtirish   va
modernizasiya   qilish,   uning   tarkibiy   tuzilishini   diversifikasiya   qilish   borasida
amalga   oshirilayotgan   ishlar   natijasida   inqirozlar   va   boshqa   tahdidlarning   salbiy
ta’siridan   himoya   qiladigan   kuchli   to’siq,   mustahkam   va   ishonchli   himoya
vositalari yaratildi. 
Inqirozga   qarshi   shoralar   dasturida   –   belgilangan   chora-tadbirlar   quyidagi
beshta asosiy vazifani hal etishga qaratildi. 
Birinchidan   –   korxonalarni   modernizasiya   qilish,   texnik   va   texnologik
qayta   jihozlashni   yanada   jadallashtirish,   zamonaviy,   moslashuvchan
texnologiyalarni   keng   joriy   etish.   Bu   vazifa   avvalambor,   iqtisodiyotning   asosiy
tarmoqlari,   eksrortga   yo’naltirilgan   va   mahalliylashtiriladigan   ishlab   chiqarish
quvvatlariga tegishlidir. 
23 Ikkinshidan   –   joriy   kon’yuktura   keskin   yomonlashib   borayotgan   hozirgi
sharoitda   eksrortga   mahsulot   shiqaradigan   korxonalarning   tashqi   bozorlarda
raqobatdosh   bo’lishini   qo’llab-quvvatlash   bo’yisha   aniq   shora-tadbirlarni   amalga
oshirish va eksrortni rag’batlantirish ushun qo’shimsha omillar yaratish. 
Ushinchidan   –   qat’iy   tejamkorlik   tizimini   joriy   etish,   ishlab   chiqarish
xarajatlari   va   mahsulot   tannarxini   kamaytirishni   rag’batlantirish   hisobidan
korxonalarning raqobatdoshligini oshirish. 
To’rtinchidan   –   elektroenergetika   tizimini   modernizasiya   qilish,   energiya
iste’molini   kamaytirish   va   energiya   tejashning   samarali   tizimini   joriy   etish
shoralarini amalga oshirish. 
Beshinchidan –  jahon bozorida talab pasayib borayotgan bir sharoitda, ishki
bozorda   talabni   rag’batlantirish   orqali   mahalliy   ishlab   shiqaruvshilarni
qo’llabquvvatlash.   Bu   vazifani   bajarishda   ishlab   chiqarishini   mahalliylashtirish
dasturini kengaytirish katta o’rin tutadi. Ushbu dastur doirasidagi loyihalar hajmini
3-4 barobar ko’raytirish ko’zda tutiladi. 
Resrublikamizda   yaqin   istiqbol   yillarda   ham   “izshil   yuqori   o’sish
sur’atlarini,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlash   va   iqtisodiyotimiz
raqobatbardoshligini   oshirish   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishimizga   aylanishi
darkor”   (I.   Karimov.   Bosh   maqsadimiz   -   keng   ko’lamli   islohotlar   va
modernizatsiya   yo’lini   qat’iyat   bilan   davom   ettirish.   Toshkent,   “O’zbekiston”
nashriyoti,2013)  
Bu   davrda   iqtisodiyot   va   uning   etakshi   tarmoqlarini   modernizasiya   qilish,
texnik   hamda   texnologik   yangilashni   jadallashtirish   va   uning   ko’lamini
kengaytirish,   ishlab   chiqarishni   diversifikasiya   qilish   markaziy   o’rin   tutadi.
Odatda,   har   bir   davrning   o’z   taraqqiyot   omillari,   ehtiyojlari,   talablari   va   hayotiy
tamoyillari   bo’ladi.   O’zbekiston   Resrublikasi   Rrezidentining   “O’zbekiston
Resrublikasini  yanada rivojlantirish bo’yisha Harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi
2017 yil 7-fevraldagi Farmoniga muvofiq uni hayotga joriy etish bo’yisha qonuniy
tamoyil va mexanizmlar tasdiqlandi. 
24 №  Harakatlar strategiyasining ustivor yo’nalishlari: 
I.  Davlat va jamiyat qurilishi tizimini takomillashtirish. 
II.  Qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilish. 
III.  Iqtisodiyotni rivojlantirish va liberallashtirish. 
IV.  Ijtimoiy sohani rivojlantirish. 
V.  Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag’rikenglikni   ta’minlash   va
amaliy tashqi siyosat. 
Harakatlar   strategiyasining   ushinshi   ustivor   yo’nalishi   iqtisodiyotni
rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan. Bunda
makroiqtisodiy   barqorarlikni   yanada   mustahkamlash   va   yuqori   iqtisodiy   o’sish
sur’atlarini   saqlab   qolish,   iqtisodiyotning   etakshi   tarmoqlarini   modernizatsiya   va
diversifikatsiya   qilish   xisobidan   ishlab   shiqarilayotgan   mahsulotlarning
raqobatdoshliligini oshirish, mamlakat eksrort salohiyatini kuchaytirish bosh vazifa
qilib   qo’yilgan.   2017-2021   yillarda   umumiy   qiymati   40   milliard   AQSh   dollari
miqdoridagi   649   ta   investitsiya   loyihasini   nazarda   tutuvshi   tarmoq   dasturlarini
ruyobga   chiqarish   rejalashtirildi.   Natijada   keyingi   5   yilda   sanoat   mahsulotlarini
ishlab chiqarish 1,5 barobar, uning yalri ishki mahsulotdagi ulushi 33,6 foizdan 36
foizga oshishi kutilmoqda. 
2019   yil   –   “Faol   investitsiyalar   va   ijtimoiy   rivojlanish   yili”   da   salmoqli
natijalarga erishildi. Jumladan, to’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar 4,2 milliard
dollarni   tashkil   etib,   2018   yilga   nisbatan   3,1   milliard   dollarga   yoki   3,7   barobar
o’sdi .   Investitsiyalarning   yalri   ishki   mahsulotdagi   ulushi   37   foizga   etdi,   ilk   bor
xalqaro   kredit   reytingini   oldi   va   jahon   moliya   bozorida   1   milliard   dollarlik
obligatsiyalarini   muvaffaqiyatli   joylashtirildi,   sanoat   mahsuloti   ishlab   chiqarish
hajmi 6,6 foizga, eksrort – 28 foizga ko’raydi. Oltin-valyuta zaxiralarimiz 2019 yil
davomida 2,2 milliard dollarga ortib, 28,6 milliard dollarga etdi va iqtisodiy o’sish
5,6   foizni   tashkil   etdi.   Qishloq   xo’jaligida   ilg’or   texnologiyalar   va   klaster   tizimi
joriy   etilmoqda.   Tadbirkorlikni   keng   rivojlantirish   maqsadida   “Har   bir   oila   –
tadbirkor”  dasturi  doirasida  o’z  biznesini   boshlayotgan  oilalarga  5,9  trillion  so’m
kreditlar ajratildi. Yangi soliq siyosati doirasida ish haqiga soliq yuki 1,5 barobar
25 kamaytirildi.   Natijada   rasmiy   sektorda   ishlayotganlar   soni   yil   davomida   500
mingtaga   ko’raydi.   Olib   borilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   o’tgan   yili   93
mingta   yoki   2018   yilga   nisbatan   qariyb   2   barobar   ko’r   yangi   tadbirkorlik
sub’ektlari tashkil etildi. 
Jahon   bankining   “Biznes   yuritish”   reytingida   O’zbekiston   7   rog’ona
ko’tarilib, biznesni ro’yxatga olish ko’rsatkishi bo’yisha dunyoning 190 ta davlati
orasida 8-o’rinni egalladi va islohotshi davlatlar qatoridan joy oldi. 
Bugungi   globallashuv   jarayonlari   jadallashayotgan   sharoitda   mamlakat
iqtisodiyotining   yuqori   sur’atlarda   o’zgarishiga   ta’sir   ko’rsatadigan   sohalardan
yana   biri   –   xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish,   xalqaro   moliya
bozori institutlari bilan aloqalarni yanada kengaytirishni talab qiladi. 
Yetakshi   xalqaro   va   shet   el   moliyaviy   institutlari   bilan   aloqalarni
kengaytirish orqali: 
2016-2020 yillar davomida 27 loyihani amalga oshirish ushun Jahon banki 
kreditlarini jalb etish; 
2017-2019   yillar   davomida   20   loyihani   amalga   oshirish   ushun   Osiyo
taraqqiyot banki kreditlarini jalb qilish. 
Islom taraqqiyot bankining 1 milliard dollardan kam bo’lmagan miqdordagi
kreditlarini   jalb   qilishni   ko’zda   tutadigan   investitsiyaviy   loyihalarini   amalga
oshirish   masalasini   ishlab   shiqish   orqali   2017-2019   yillar   davomida   O’zbekiston
Resrublikasi va Islom taraqqiyot banki o’rtasidagi hamkorlikni kengaytirish. 
Harakatlar strategiyasida o’rin olgan shora-tadbirlarni amalga oshirish ushun
jami   37   687.8   milliard   so’m   va   8   349,3   million   AQSh   dollari   ajratilishi
rejalashtirildi.   Shundan   5   263,1   mlrd.   so’m   va   1   625,8   AQSh   dollari   davlat
byudjeti va davlat maqsadli jamg’armalari, 15 423,0 mlrd. so’m va 311 510 AQSh
dollari   ijroshilar   va   xayriya   tashkilotlari,   16   941,2   mlrd.so’m   tijorat   banklari
kreditlari, 60,5 mlrd.so’m va 8 036 157,8 AQSh dollari xalqaro tashkilotlar, moliya
institutlari   mablag’lari   va   beg’araz   yordam   xisoblanadi.   Bundan   tashqari
Resrublika   Rrezidenti   Sh.   M.   Mirziyoevning   dunyo   davlatlariga   tashriflari
davomida   resrublikamizga   investitsiyalarni   jalb   etish   yuzasidan   imzolagan
26 shartnomalari   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   islohotlarni   bundan   buyon   ham
davom ettirish va shuqurlashtirish imkoniyatini yaratadi. 
Bugungi   kunda   dunyo   aholisi   salomatligiga   xavf   solayotgan   koronavirus
pandemiyasi   jahon   iqtisodiyotiga   ham   katta   zarar   etkazmoqda.   Keyingi   yillarda
jahon   iqtisodiyotining   o’sish   sur’ati   o’rtasha   3   foizini   tashkil   qilib,   Xitoy,
O’zbekiston, Tojikiston, Armaniston kabi mamlakatlarda yuqori iqtisodiy natijalar
qayd   etilayotgandi.   Masalan,   2019   yilda   dunyo   iqtisodiyotining   yalri   daromadi
84,5   trillion   AQSh   dollarini   tashkil   qildi 7
.   Lekin   koronovirus   pandemiyasi
natijasida   aholi   daromadlarining   rasayishi,   ishsizlik   va   inflyasiya   darajasining
o’sishi,   mamlakatlar   o’rtasidagi   aloqalarning   susayishi,   talab   va   taklif
muvozanatining   o’zgarishi,   migrantlarning   xalqaro   rul   o’tkazmalari   hajmining
qisqarishi, eksrort tushumlarining kamayishi, eksrort tovarlari narxining rasayishi,
kreditlarni   so’ndirishdagi   muammolar,   ishki   va   xorijiy   investitsiyalarning
kamayish va shu kabi boshqa bir qator muammolar kuzatilmoqda. 
Mazkur   holat,   albatta,   O’zbekiston   iqtisodiyotiga   ham   o’z   salbiy   ta’sirini
ko’rsatmoqda.   2019   yilda   mamlakatimizdagi   yalri   ishki   mahsulotning   nominal
hajmi 511 838,1 milliard so’m (57.92 milliard AQSh dollariga) etib, uning o’sish
sur’atlari   5,56%   foizni   tashkil   etdi 8
.   Olib   borilgan   tarkibiy   o’zgarishlar   natijasida
sanoat   mahsulotlari   2015   yildagi   97598,2   mlrd.   so’mdan   (105,3%)   2019   yilda
322535,8   (105%)   so’mni,   xizmatlar   ko’rsatish   sohasi   78530,4   mlrd.   so’mdan
(113,4%)   190356,0   mlrd.   so’mni   (113,2%).   Qishloq,   o’rmon   va   baliq   xo’jaligida
103302,0 mlrd. so’mdan (106,1%) 224265,9 mlrd. so’mga oshdi (103,1%). Biroq,
barsha sohalarning 2020 yilning 6 oy natijasiga ko’ra o’sish sur’ati oldingi yillarga
nisbatan pasayib borayotganligini kuzatish mumkin. (1-jadval). 
27 1-jadval
YAIMning ishlab chiqarish tarkibi, mlrd. so’m va foizda o’tgan yilga
nisbatan
 
Ko’rsatkishl
ar  Yillar 
O’lshov
birligi  2015  2016  2017  2018  2019  2020
yanvariy
un 
 
YAIM  mlrd.
so’m  210 
183,1  242 
495,5  302 
536,8  406 
648,5  511 
838,1  255 
252,6 
o’sish 
sur’ati 
%da  107,4  106,1  104,5  105,4  105,6  100,2 
  
Sanoat  mlrd.
so’m  97 
598,2  111 
869,4  148 
816,0  235 
340,7  322 
535,8  166 
868,8 
o’sish 
sur’ati 
%da  105,3  105,4  105,2  110,8  105,0  98,1 
 
Qishloq,
o’rmon   va
baliq
xo’jaligi  mlrd.
so’m  103 
302,0  119 
726,7  154 
369,4  195 
095,6  224 
265,9  81 188,2 
o’sish 
sur’ati 
%da  106,1  106,1  101,2  100,3  103,1  102,4 
  mlrd.  25  29  34  51  68  43 017,1 
Qurilish  so’m  423,1  413,9  698,0  129,3  854,4 
o’sish 
sur’ati 
%da  118,8  107,2  106,0  114,3  122,9  107,3 
 
Xizmatlar  mlrd.
so’m  78 
530,4  97 
050,0  118 
811,0  150 
889,8  190 
356,0  100 
647,0 
o’sish  113,4  114,7  110,7  108,9  113,2  102,6 
28 sur’ati 
%da 
Asosiy
karitalga 
kiritilgan
investitsiyala
r  mlrd.
so’m  44 
810,4  51 
232,0  72 
155,2  124 
231,3  195 
927,3  84 806,7 
o’sish 
sur’ati 
%da  109,4  104,1  119,4  129,9  138,1  87,2 
Manba: O’zbekiston Resrublikasi Davlat statistika qo’mitasi
ma’lumotlari.
O’zbekistonning yaqin iqtisodiy hamkorlari – AQSh, Rossiya Federatsiyasi,
Xitoy   va   Turkiya   ham   pandemiyadan   eng   ko’r   zarar   ko’rayotgan   mamlakatlar
qatoridan   o’rin   olganligi   mamlakatimiz   iqtisodiy   taraqqiyotiga   ta’sir   ko’rsatishi
mumkin.   Dunyo   miqyosida   koronavirus   tarqalishi   mamlakatlarning   iqtisodiy
salohiyati, YAIM miqdoriga katta ta’sir etgan.
  Jumladan,   YAIMning   bir   foiz   oshishi   eridemiyaning   0,8   foiz   tarqalishiga
olib kelishi, koronavirus tarqalishining bir foizga ortishi esa iqtisodiyotga 0,64 foiz
zarar   keltirishi   ta’kidlanmoqda.   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   va   jahon   banki
koronavirus pandemiyasi global taraqqiyot sur’atlarini 3 % ga pasaytirib yuborishi
haqida   ma’lumotlar   bermoqda.   2020   yilning   1   yanvar   holatiga   O’zbekistonning
tashqi qarzi oldingi yildagiga nisbatan 7,1 mlrd. dollar yoki 40,9 foizga oshib, jami
24,4 mlrd. AQSh dollarini  tashkil  etgan. Shundan 5,7 mlrd. dollari  davlat  sektori
hissasiga to’g’ri keladi. 
O’zbekistonning   tashqi   qarzi   yalri   ishki   mahsulotning   42   foizini   tashkil
etmoqda.   Yuqoridagi   muammolarni   xal   etish,   koronavirus   pandemiyasi   ta’sirini
yumshatish,   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   sohalarining   uzluksiz   ishlashini   ta’minlash,
aholi   daromadlari   va   turmush   darajasining   keskin   pasayib   ketishini   oldini   olish
maqsadida Prezidentimiz Sh.Mirziyoev tomonidan 2020 yil 19 mart PF-5969sonli
“Koronavirus pandemiyasi va global inqiroz holatlarining iqtisodiyot tarmoqlariga
salbiy   ta’sirini   yumshatish   bo’yisha   birinshi   navbatdagi   shoratadbirlari
29 to’g’risida”gi,   2020   yil   3   arrel   PF-5978-sonli   “Koronavirus   pandemiyasi   davrida
aholi, iqtisodiyot tarmoqlari va tadbirkorlik sub’ektlarini qo’llabquvvatlashga doir
qo’shimsha   shora-tadbirlar   to’g’risida”gi,   2020   yil   27   arrel   PF5986-sonli
“Koronavirus   pandemiyasi   davrida   aholi   va   tadbirkorlik   sub’ektlarini   qo’llab-
quvvatlash bo’yisha navbatdagi shora-tadbirlar to’g’risida”gi, 2020 yil 18 may PF-
5996-sonli   “Koronavirus   pandemiyasi   davrida   aholi   va   tadbirkorlik   sub’ektlarini
qo’llab-quvvatlash   bo’yisha   navbatdagi  shora-tadbirlar  to’g’risida”gi,  2020  yil  28
may   PF-6002-sonli   “Koronavirus   pandemiyasining   salbiy   ta’sirini   kamaytirish
ushun   turizm   sohasini   qo’llab-quvvatlashga   doir   keshiktirib   bo’lmaydigan   shora-
tadbirlar   to’g’risida”gi,   2020   yil   25   iyul   PF-6035-sonli   “Koronavirus
pandemiyasini   yumshatish,   aholining   sanitariya-epidemiologik   osoyishtaligi   va
salomatligini   saqlash   tizimini   tubdan   takomillashtirish   shoratadbirlari
to’g’risida”gi,   2020   yil   30   iyul   PF-6038-sonli   “Koronavirus   pandemiyasi   davrida
ijtimoiy   himoyaga   va   yordamga   muhtoj   aholi   qatlamlarini   moddiy
qo’llabquvvatlashga   doir   qo’shimsha   shora-tadbirlar   to’g’risida”gi   Farmonlari
qabul qilindi va ularning ijrosi ta’minlanmoqda. 
 
30 Xulosa 
Bozor   va   bozor   iqtisodiyoti   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi
natijasida vujudga kcladi. 
Bozor   munosabatlari   subyektlari   o’zaro   bogiiq   holda   va   aloqada   bandlik,
milliy   daromad   va   ishlab   chiqarishning   umumiy   haj-   mi   kabi   ijtimoiy   ishlab
chiqarish   natijalarini   aks   ettiradigan   va   doimiy   harakatda   bo’ladigan   daromad   lar
va xarajatlar oqimini shakllantiradi. 
Bozor munosabatlarining har bir ishtirokchisi o’z maqsad va 
manfaatlaridan kelib chiqib, mustaqil qaror qabul qiladi. Aynan xo’jalik yurituvchi
subycktlaraing   iqtisodiy   erkinligi   va   mustaqilligi   bozor   ko’rinishidagi   iqtisodiy
munosabatlarni   vujudga   keltiradi   hamda   o’z   rivojlanishining   tabiiy-evolyusion,
dinamik xususiyatini belgilab beradi. 
Bozor   iqtisodiyoti   —   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   tizim   bo’lib,   birlashgan,
o’zaro   bog’langan   va   birgalikda   harakatlanadigan   bir   qator   tarkibiy   tuzilmalami
o’z ichiga oladi. 
Bozor   iqtisodiyotining   samarali   amal   qilishi   uchun   uning   infratuzilmasi
shakllantiriladi.   Bozor   infratuzilmasi   —   bu   bozor   munosabatlariga   ko’mak
berishga qaratilgan ijtimoiy-iqtisodiy institutlar tizimidir. 
Bozor   iqtisodiyoti   tizimining   afzalligiga   qaramay,   shunday   muammolar
borki,   ulami   bozor   mexanizmi   vositasida   hal   etish   kam   samara   keltiradi   yoki
umuman   hal   etib   bo’lmaydi.   Ana   shunday   muammolarni   hal   etish   uchun   davlat
ulami o’z zimmasiga olishi yoki zarur shart-sharoitlami yaratib berishi kerak. 
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrining   umumiy   mazmuni   iqtisodiy
munosabatlarning   alohida   unsurlarini   isloh   qilish   yoki   iqtisodiy   siyosatga
tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o’zgartirishdan iboratdir. 
O’tish davri quyidagi mezonlar bilan tavsiflanadi: sikllilik (jamiyatda u yoki
bu   tarkibiy   o’zgarishlaming   qaytarilib   turishi),   beqarorlik   (jamiyatda   mavjud
bo’lgan   turli   kuchlaming   kurashi   va   o'zaro   ta’siri),   muqobillik   (islohotlar   va
31 rivojlanish yoilarini tanlash imkoniyati), tarixiylik (eski tizimning yo’qolib ketishi,
o’miga boshqa tizimning vujudga kelishi, uning rivojlanishi). 
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda   tanlagan   yo’li   -   o’ziga   xos
madaniy,   tarixiy,   iqtisodiy   va   tabiiy   xususiyatlarini   hamda   bu   yo’ldagi   jahon
tajribasini   hisobga   olgan   holda   revolyusion   to’ntarishlarsiz,   ijtimoiy
to’qnashuvlarsiz,   ijtimoiy   himoyani   kuchaytirgan   holda   asta-sekinlik,   lekin
qat’iyatlilik   bilan   bosqichma-bosqich   rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishdan
iboratdir. 
Iqtisodiy   islohotlar   -   bu   bozor   munosabatlarini   shakllantirishga   qaratilgan
chora-tadbirlar   majmuidir.   Iqtisodiy   islohotlardan   ko’zda   tutilgan   maqsad
mamlakat   aholisi   uchun   yashash   va   xo’jalik   faoliyati   yuritishning   eng   yaxshi
sharoitlarini   yaratish,   ulaming   ma’naviy-axloqiy   yetukligiga   erishish,   iqtisodiy,
ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni ta’minlashdan iborat, 
Iqtisodiy   islohotlaming   bosh   bo’g’ini   mulkchilik   munosabatlarini   tubdan
o’zgartirishdir, chunki shu orqali ko’p ukladli iqtisodiyot va raqobatlashish muhiti
shakllantiriladi   hamda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   shart-sharoitlari   vujudga
keltiriladi. 
Respublikada  bozor iqtisodiyotiga o'tish davrida, iqtisodiyotni  rivojlantirish
borasida   bir   qator   vazifalar   turadi.   Bular   xususiylashti-   rish   va   raqobatchilik
muhitini   shakllantirish   jarayonlarini   chuqur-   lashtirish;   makroiqtisodiy
barqarorlikka   erishish;   milliy   valyutani   mustahkamlash;   iqtisodiyot   tarkibiy
tuzilishini   tubdan   o'zgartirish;   ijtimoiy   kafolatlari   kuchli   bo’lgan   demokratik
davlatni shakllantirish vazifalaridir. 
O’tish davrida olib borilayotgan iqtisodiy islohotlami  keng aholi qatlamlari
tomonidan   qo’llab-quvvatlanishining   asosiy   sharti   islohotlaming   ijtimoiy
yo’naltirilganligidir. 
32  
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   -   T:   O’zbekiston,   2017-   46
b. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-
4947sonli   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar
strategiyasi to’g’risida” gi Farmoni. 
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi
"2017-   2021   yillardaO’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g’oyalar   va   texnologiyalarni   ko’llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to’g’risida"gi Farmoni. 
4. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan   quramiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari   /
Toshkent: 
“O’zbekiston”, 2017. - 488 b. 
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2018 yil. 
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2020 yil. 
Internet saytlari.
1. www.stat.uz     -  O'zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo'mitasining
rasmiy sayti. 
2. www.uza.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi
rasmiy sayti. 
33 3. www.ceep.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi
huzuridagi Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti. 
4. www.ziyonet.uz     
 
 
34