Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 411.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 05 Август 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :  Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….
I. BOB.   MAKROIQTISODIYOT   NAZARIYASI   VA   ASOSIY
KATEGORIYALARI
1.1. Makroiqtisodiy tahlilning mohiyati va zarurati ……………………….……..
1.2. Asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar: YaIM, inflyatsiya, bandlik ………….
1.3. Makroiqtisodiy barqarorlik va iqtisodiy sikllar nazariyasi …………………..
II. BOB.   O‘ZBEKISTONDA   MAKROIQTISODIY   MAQSADLAR   VA
ULARNING AMALIY IJROSI
2.1. O‘zbekiston makroiqtisodiy siyosatining ustuvor yo‘nalishlari …………….
2.2. Davlat byudjeti, monetar siyosat va inflyatsiyani boshqarish amaliyoti …….
2.3. Iqtisodiy o‘sishni ta’minlashda strategik islohotlarning o‘rni ……………….
XULOSA……………………………………………………………...
………….
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR……………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Bugungi   globallashuv   va   axborot
texnologiyalari   davrida   milliy   iqtisodiyotlarning   barqarorligi   nafaqat   ichki
omillarga,   balki   tashqi   iqtisodiy   munosabatlardagi   faollikka   ham   bevosita
bog‘liq.   Shuning   uchun   har   bir   mamlakat   uchun   makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlash,   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   boshqarish   va   ijtimoiy-iqtisodiy
ko‘rsatkichlarni   optimallashtirish   ustuvor   vazifa   bo‘lib   qolmoqda.   Ayniqsa,
rivojlanayotgan   mamlakatlar,   jumladan   O‘zbekiston   uchun   makroiqtisodiy
tahlil   vositalarini   to‘g‘ri   qo‘llash,   real   sektorning   holatini   tahlil   qilish   va
inflyatsiya kabi jarayonlarni chuqur o‘rganish muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston   Respublikasida   so‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan   iqtisodiy
islohotlar — soliqqa tortish tizimi, pul-kredit siyosati, byudjet mablag‘larining
samarali   taqsimlanishi   va   ishbilarmonlik   muhitining   yaxshilanishi   kabi
yo‘nalishlar   makroiqtisodiy   muvozanatga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatmoqda.
Jumladan,   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   hajmining   yildan-yilga   o‘sib
borayotgani,   inflatsiya   darajasining   nisbatan   barqarorlashgani,   ishsizlik
darajasining   kamayib   borayotgani   ushbu   jarayonlarning   natijadorligini   yaqqol
ko‘rsatadi.
Makroiqtisodiyot — davlat darajasida iqtisodiy resurslarni boshqarish, aholi
farovonligini ta’minlash, iqtisodiy sikllarni yumshatish va ijtimoiy barqarorlikni
qo‘llab-quvvatlashga xizmat qiladigan kuchli tahliliy asosdir. Shunday ekan, bu
soha nafaqat nazariy, balki amaliy jihatdan ham chuqur o‘rganilishi zarur. Kurs
ishining   mavzusi   orqali   O‘zbekiston   misolida   makroiqtisodiy   jarayonlarning
ichki dinamikasi, davlat aralashuvi samaradorligi va mavjud muammolar tahlil
qilinadi.Mazkur   kurs   ishining   dolzarbligi   shundan   iboratki,   u   mamlakatimizda
olib   borilayotgan   islohotlarni   nazariy   jihatdan   yoritish   bilan   birga,   ularning
makroiqtisodiy   natijalarini   ham   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Mavzu   orqali 4inflyatsiya,   bandlik,   YaIM,   davlat   budjeti,   monetar   siyosat   kabi   asosiy
ko‘rsatkichlarning   o‘zaro   bog‘liqligi,   ularning   rivojlanishga   ta’siri   o‘rganiladi.
Shuningdek,   makroiqtisodiy   maqsadlarning   aniq   belgilanishi   va   ularni   amalda
bajarish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqiladi. Bu esa, nafaqat nazariy bilimlarni,
balki amaliy tahlil ko‘nikmalarini ham shakllantirishga xizmat qiladi.
  Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     Makroiqtisodiyot   fani
yuz   yildan   ortiq   tarixga   ega   bo‘lib,   turli   nazariy   maktablar   va   yondashuvlar
asosida   rivojlanib   kelmoqda.   Dastlabki   qarashlar   klassik   iqtisodiy   nazariya
doirasida   A.   Smit   va   D.   Rikardoning   “ko‘rinmas   qo‘l”   g‘oyasiga   asoslangan
bo‘lsa,   XX   asr   boshida   J.   M.   Keynesning   “Umumiy   nazariya”si   bu
yondashuvlarni   tubdan   o‘zgartirdi.   Keynes   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida
davlatning   iqtisodiy   jarayonlarga   faol   aralashuvi   zarurligini   asoslab   berdi.   U
bandlik,   umumiy   talab   va   yalpi   ishlab   chiqarish   hajmining   muvozanatini
yoritgan.
Keyinchalik   M.   Fridman   tomonidan   taklif   etilgan   monetarizm   nazariyasi,
ayniqsa   inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   pul-kredit   siyosatini   shakllantirishda
muhim ilmiy asos bo‘lib xizmat qildi. A. Marshall, R. Barro, P. Samuelson, D.
Romer kabi iqtisodchilar ham makroiqtisodiy muvozanat, fiskal siyosat, valyuta
kursi,   iqtisodiy   sikllar,   va   bandlik   muammolari   bo‘yicha   chuqur   tahlillar   olib
borgan.   Ularning   ishlari   bugungi   kunda   ham   o‘quv   darsliklari   va   ilmiy
maqolalar asosini tashkil etadi.
O‘zbekistonda  mustaqillikdan so‘ng iqtisodiy islohotlar boshlangan  davrda
mahalliy   olimlar   ham   makroiqtisodiy   muammolarni   o‘rganishga   katta   e’tibor
bera   boshlashdi.   Jumladan,   B.   X.   Xodiyev,   T.   K.   Xudoyberganov,   M.   G‘.
Usmonov,   D.   Toshmuhamedov,   A.   Nosirov   kabi   iqtisodchilar   tomonidan
makroiqtisodiy   nazariyalar,   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   transformatsiya
jarayoni,   fiskal   va   monetar   siyosat,   bandlik   va   narxlar   barqarorligi   kabi
masalalarga oid ilmiy ishlanmalar tayyorlangan. 5Xalqaro moliyaviy institutlar — Xalqaro valyuta jamg‘armasi, Jahon banki,
Osiyo taraqqiyot banki tomonidan ham O‘zbekiston iqtisodiyotiga doir ko‘plab
tahliliy   hisobotlar   e’lon   qilingan.   Ammo,   ushbu   manbalarning   ko‘pchiligi
umumiy   statistik   ma’lumotlarni   berishga   qaratilgan   bo‘lib,   mahalliy   sharoitda
makroiqtisodiy siyosatning real ta’siri va natijalari bo‘yicha chuqur tahlil yetarli
darajada   mavjud   emas.Shu   nuqtai   nazardan,   ushbu   kurs   ishi   makroiqtisodiy
nazariy   qarashlar   va   ularning   O‘zbekistondagi   amaliy   tatbiqini   birgalikda
o‘rganishga   intiladi.   Bu   esa   mavzuni   yanada   chuqurroq   anglash,   mavjud
yondashuvlarni qayta baholash va milliy makroiqtisodiy modelning o‘ziga xos
jihatlarini   aniqlashga   xizmat   qiladi.   Shu   jihatdan   mavzuni   o‘rganish   nazariy
hamda amaliy ahamiyatga egadir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti —   O‘zbekiston   Respublikasida   olib
borilayotgan makroiqtisodiy siyosat va uning asosiy yo‘nalishlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   makroiqtisodiyotning   asosiy
ko‘rsatkichlari,   ularning   o‘zaro   bog‘liqligi   va   mamlakat   iqtisodiyotiga
ko‘rsatgan ta’sirini tahlil qilishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   makroiqtisodiyot   nazariyasi   va
amaliyotini   o‘rganish   orqali,   O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   makroiqtisodiy
siyosatning   samaradorligini   baholash   va   uning   iqtisodiy   o‘sishga   ta’sirini
aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Makroiqtisodiy tahlilning nazariy asoslarini yoritish;
 Asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   —   YaIM,   inflyatsiya,   ishsizlik
darajasi va boshqa ko‘rsatkichlarning mazmunini tushuntirish;
 Iqtisodiy sikllar va makroiqtisodiy barqarorlik nazariyasini ko‘rib chiqish;
 O‘zbekistonning makroiqtisodiy siyosatini o‘rganish;
 Davlat byudjeti va monetar siyosatning amaliy holatini tahlil qilish;
 Iqtisodiy o‘sishni ta’minlashda islohotlarning o‘rnini baholash; 6Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I. BOB. MAKROIQTISODIYOT NAZARIYASI VA ASOSIY
KATEGORIYALARI
1.1. Makroiqtisodiy tahlilning mohiyati va zarurati
Makroiqtisodiy   tahlil   —   bu   butun   iqtisodiyotni   umumiy   ko‘rsatkichlar
orqali   o‘rganish,   ularning   o‘zaro   bog‘liqligini   aniqlash,   mavjud   iqtisodiy
muammolarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish   yo‘llarini   izlash   jarayonidir.
Mikroiqtisodiy   tahlil   muayyan   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   qaratilgan
bo‘lsa,   makroiqtisodiy   tahlil   butun   milliy   xo‘jalikni   qamrab   oladi.   Bu   tahlil
vositasida   iqtisodiy   tizimdagi   o‘zgarishlar,   iqtisodiy   siyosatning   ta’siri,   davlat
tomonidan amalga oshirilayotgan islohotlarning natijalari o‘rganiladi.
Makroiqtisodiy   tahlilning   mohiyati   asosan   yirik   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarga
asoslanadi.   Ular   qatoriga   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM),   inflyatsiya   darajasi,
aholi bandligi, eksport-import hajmi, to‘lov balansi, davlat byudjeti defitsiti va
boshqalar kiradi. Ushbu ko‘rsatkichlar iqtisodiy jarayonlarning qay yo‘nalishda
kechayotganini, qanday muammolar mavjudligini va qaysi sohalarda rivojlanish
kuzatilayotganini aniqlash imkonini beradi. Tahlil natijalari esa iqtisodiy siyosat
ishlab chiqishda muhim manba bo‘lib xizmat qiladi.
Makroiqtisodiy tahlilning zarurati, avvalo, iqtisodiy jarayonlarni boshqarish
va   prognoz   qilish   zarurati   bilan   bog‘liq.   Har   qanday   davlat   o‘z   iqtisodiy
siyosatini   asosli   va   samarali   yo‘nalishda   yuritishni   istaydi.   Buning   uchun   esa
mavjud   holatni   to‘g‘ri   baholash,   ishonchli   ma’lumotlarga   tayanish   zarur.
Masalan,   inflyatsiya   darajasining   oshishi   yoki   kamayishi,   aholi   bandligining
o‘zgarishi,   valyuta   kursining   beqarorligi   —   bularning   barchasi   davlat
tomonidan   aniqlik   bilan   tahlil   qilinishi   va   muvofiqlashtirilgan   choralar
ko‘rilishini talab qiladi. 7Makroiqtisodiy   tahlil   yordamida   davlat   iqtisodiy   jarayonlar   ustidan
nazoratni kuchaytirishi mumkin. Misol uchun, yalpi ichki mahsulotning o‘sishi
iqtisodiy   rivojlanish   ko‘rsatkichidir.   Agar   bu   ko‘rsatkich   sust   bo‘lsa,   hukumat
yangi investitsiya dasturlarini  ishlab chiqishi  yoki  soliq siyosatini  qayta ko‘rib
chiqishi   mumkin.   Aksincha,   YaIM   ortib   borayotgan   bo‘lsa,   bu   iqtisodiy
barqarorlik   va   to‘g‘ri   yo‘naltirilgan   siyosat   mahsuli   bo‘lishi   mumkin.
Shuningdek,   inflyatsiya   darajasining   tahlili   orqali   pul   massasining   nazorati,
narxlar   barqarorligini   saqlash,   aholining   xarid   qobiliyatini   pasaytirib
yubormaslik bo‘yicha choralar ko‘riladi.
Makroiqtisodiy   tahlilning   yana   bir   muhim   jihati   —   bu   iqtisodiy   sikllarni
o‘rganishdir.   Har   bir   iqtisodiyotda   ko‘tarilish,   pasayish,   inqiroz   va   tiklanish
bosqichlari   mavjud.   Ushbu   bosqichlarni   aniqlash   va   ularga   mos   choralar
ko‘rish,   davlat   siyosatini   har   bir   bosqichga   moslashtirish   —   tahlil   natijalariga
asoslanadi.   Shu   tariqa,   makroiqtisodiy   tahlil   nafaqat   joriy   holatni   tahlil   qilish,
balki kelajakdagi muammolarni oldindan aniqlab, ularni bartaraf etish imkonini
beradi.
Makroiqtisodiy   tahlil   ilmiy   asoslangan   bo‘lishi   kerak.   Bunda   matematik
modellar,   statistik   usullar,   grafik   tahlil,   indekslar   tizimi,   solishtirma
ko‘rsatkichlar  va boshqa  metodlardan keng foydalaniladi. Bu metodlar  tahlilni
chuqurroq olib borish, ob’ektiv xulosa chiqarish va ishonchli iqtisodiy qarorlar
qabul   qilish   imkonini   beradi.   Shu   bois,   hozirgi   davrda   barcha   rivojlangan
mamlakatlar   o‘z   iqtisodiyotlarini   doimiy   ravishda   makroiqtisodiy   tahlil   orqali
baholab boradilar.
Makroiqtisodiy   tahlilning   zarurati   O‘zbekiston   Respublikasi   misolida
yanada   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   iqtisodiy
islohotlar izchil amalga oshirilmoqda. Ularning samaradorligini baholash, yangi
yo‘nalishlarni   aniqlash,   ustuvorliklarni   belgilash   aynan   makroiqtisodiy   tahlil
asosida   amalga   oshirilmoqda.   Masalan,   2022–2025   yillarga   mo‘ljallangan
rivojlanish   strategiyasida   inflyatsiyani   pasaytirish,   bandlik   darajasini   oshirish, 8eksport   hajmini   ko‘paytirish   kabi   masalalar   belgilab   qo‘yilgan.   Ularning   har
biri   makroiqtisodiy   tahlil   bilan   chambarchas   bog‘liq.Shuningdek,
O‘zbekistonda   yalpi   ichki   mahsulotning   tarkibini   o‘rganish,   qaysi   sohalar
rivojlanayotganini   aniqlash,   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   xizmatlar   sohasi
ulushining   nisbiy   holatini   baholash,   iqtisodiy   strukturaning   diversifikatsiyasini
amalga   oshirish   uchun   makroiqtisodiy   tahlil   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat
qilmoqda. Ayniqsa, fiskal siyosat va pul-kredit siyosatining milliy iqtisodiyotga
ta’sirini chuqur o‘rganish orqali davlat byudjeti siyosati va Markaziy bankning
qarorlari ilmiy asoslangan bo‘lishiga erishilmoqda.
Makroiqtisodiy   tahlil   nafaqat   davlat   sektorida,   balki   xususiy   sektor   uchun
ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Korxonalar   o‘z   investitsion   rejalari,   ishlab
chiqarish   hajmlari,   eksport   imkoniyatlarini   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarga
asoslanib   belgilaydi.   Masalan,   inflyatsiya   yuqori   bo‘lsa,   ishlab   chiqarish
xarajatlari oshadi, bu esa narxlarga ta’sir qiladi. Aksincha, iqtisodiy barqarorlik
mavjud   bo‘lsa,   tadbirkorlar   faoliyatini   kengaytirishga   moyil   bo‘ladi.   Shu
sababli, makroiqtisodiy tahlil — butun iqtisodiyot subyektlari uchun zarur ilmiy
vositadir.Yuqoridagilardan kelib chiqib, aytish mumkinki, makroiqtisodiy tahlil
–   bu   davlat   siyosatini   shakllantirishda,   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda,
investitsion   muhitni   yaxshilashda,   xalq   farovonligini   oshirishda   beqiyos   rol
o‘ynaydigan strategik ahamiyatga ega vositadir. Bu tahlil orqali iqtisodiyotning
zaif tomonlari aniqlanadi, ustuvor rivojlanish yo‘nalishlari belgilanadi, iqtisodiy
xavfsizlikni   ta’minlashga   qaratilgan   chora-tadbirlar   ishlab   chiqiladi.   Shu   bilan
birga,   bu   tahlil   iqtisodiy   siyosatning   xalqaro   tajriba   asosida   moslashtirilishiga
ham xizmat qiladi. Makroiqtisodiy tahlil — bu zamonaviy iqtisodiyotni chuqur
anglash,   nazorat   qilish   va   uni   boshqarishda   foydalaniladigan   ilmiy   asoslangan
metodologiyadir.   Bu   tahlil   yordamida   mamlakatning   joriy   iqtisodiy   holati
baholanadi,   muammolar   aniqlanadi   va   ularni   bartaraf   etish   yo‘llari   ishlab
chiqiladi. O‘zbekiston iqtisodiyotida yuz berayotgan islohotlar, o‘zgarishlar va
yutuqlarni baholashda ham bu tahlil hal qiluvchi ahamiyatga ega. Shu sababli, 9makroiqtisodiy tahlilni chuqur o‘rganish va amaliyotda qo‘llash bugungi kunda
iqtisodiy barqarorlik va taraqqiyotning asosiy omillaridan biri hisoblanadi.
1.2. Asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar: YaIM, inflyatsiya, bandlik
Makroiqtisodiy   tahlilning   asosiy   tayanch   ustunlaridan   biri   —   bu   yirik
ko‘rsatkichlarni o‘rganish va ularning iqtisodiyotga ta’sirini aniqlashdir. Ushbu
ko‘rsatkichlar   jamiyatdagi   umumiy   iqtisodiy   holat   haqida   tasavvur   beradi   va
iqtisodiy   siyosatni   shakllantirishda   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Asosiy
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar qatoriga Yalpi ichki mahsulot (YaIM), inflyatsiya
va   bandlik   darajalari   kiradi.   Har   biri   o‘z   mohiyatiga   ega   bo‘lib,   iqtisodiy
barqarorlikning turli jihatlarini ifodalaydi.
Yalpi ichki mahsulot (YaIM)
YaIM   (Yalpi   ichki   mahsulot)   —   bu   ma’lum   vaqt   ichida,   odatda   bir   yil
davomida,   mamlakat   hududida   yaratilgan   barcha   yakuniy   tovar   va
xizmatlarning   umumiy   qiymatini   ifodalaydi.   YaIM   makroiqtisodiy   tahlilda
asosiy   ko‘rsatkich   hisoblanadi,  chunki  u  iqtisodiyotning  umumiy  hajmi,  uning
o‘sish sur’ati va milliy farovonlik darajasi haqida ma’lumot beradi.
YaIM uchta asosiy usulda hisoblanadi:
Ishlab chiqarish usuli – barcha tarmoqlarda yaratilgan qo‘shilgan qiymatlar
yig‘indisidan iborat.
Daromadlar   usuli   –   barcha   iqtisodiy   agentlar   olgan   daromadlar   (ish   haqi,
foyda, renta, foiz) asosida.
Xarajatlar   usuli   – iste’mol,  investitsiyalar,  davlat  xarajatlari  va  sof   eksport
(eksport – import) yig‘indisi sifatida.
YaIMning real va nominal turlari mavjud:
Nominal YaIM – joriy narxlarda hisoblanadi.
Real   YaIM   –   inflyatsiya   ta’siri   hisobga   olingan   holda   bazaviy   narxlarda
ifodalanadi. 10YaIM   o‘sishi   iqtisodiy   rivojlanish   belgisi   bo‘lib,   bu   ko‘rsatkich   orqali
mamlakatning   ishlab   chiqarish   salohiyati,   sanoat   hajmi,   xizmatlar   sektori   va
boshqa yo‘nalishlardagi o‘sish baholanadi. Bunda YaIMning strukturaviy tahlili
ham   muhim:   qaysi   tarmoqlarda   o‘sish   yuqori,   qaysilarida   sust   —   bu   iqtisodiy
siyosatni yo‘naltirishda muhim ahamiyatga ega.
O‘zbekistonda   oxirgi   yillarda   YaIMning   barqaror   o‘sishi   kuzatilmoqda.
Raqamlar   bo‘yicha   bu   o‘sish,   asosan,   xizmatlar   sohasi,   qurilish   va   savdo
hajmining   oshishi   hisobiga   yuzaga   kelmoqda.   Biroq,   real   YaIM   tahlilida
inflyatsiya ta’sirini hisobga olish zarur, chunki narxlar oshishi hisobiga yuzaga
kelgan nominal o‘sish real iqtisodiy o‘sishni ifodalamaydi.
Inflyatsiya
Inflyatsiya   —   bu   narxlar   umumiy   darajasining   barqaror   o‘sishi   bo‘lib,   pul
birligining   qiymatining   pasayishini   bildiradi.   Inflyatsiya   darajasi   iste’mol
savatiga kiradigan tovarlar va xizmatlar narxlarining o‘zgarishini ko‘rsatadi. U
makroiqtisodiy barqarorlikning eng muhim mezonlaridan biri hisoblanadi.
Inflyatsiya quyidagi asosiy turlarga bo‘linadi:
Muvaffaqiyatli inflyatsiya (moderat inflyatsiya) – yillik 10% gacha bo‘lgan
barqaror o‘sish. Odatda iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantiradi.
Surunkali inflyatsiya – yildan-yilga davom etadigan yuqori inflyatsiya.
Giperinflyatsiya   –   narxlar   darajasining   tez,   boshqarilmas   o‘sishi   (yiliga
yuzlab yoki minglab foiz).
Inflyatsiyaning sabablari ikki asosiy omil bilan bog‘liq:
Talab   inflyatsiyasi   –   iqtisodiyotda   umumiy   talabning   ortishi   natijasida
yuzaga keladi.
Taklif   inflyatsiyasi   –   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   oshishi   (masalan,
xomashyo, energiya) sababli vujudga keladi.
Inflyatsiyaning oqibatlari salbiy bo‘lishi mumkin:
Aholining real daromadlari kamayadi.
Pulning xarid qobiliyati tushadi. 11Investitsion faoliyat pasayadi.
Jamg‘armalarning qiymati yo‘qoladi.
Shu sababli  inflyatsiyani  nazorat  qilish — Markaziy bank va hukumatning
asosiy  vazifalaridan  biri  hisoblanadi.  Buning uchun monetar  siyosat,  ya’ni  pul
massasini nazorat qilish, foiz stavkalarini belgilash, majburiy zaxiralar normasi
va boshqa instrumentlar qo‘llaniladi.
O‘zbekistonda   2017   yildan   boshlab   inflyatsiyani   pasaytirishga   qaratilgan
inflyatsion   targeting   tizimi   bosqichma-bosqich   joriy   etilmoqda.   Bu   tizim
doirasida Markaziy bank ma’lum inflyatsiya darajasini nishon sifatida belgilab,
unga erishishga harakat qiladi. So‘nggi yillarda inflyatsiya darajasi 15–20% dan
8–9%   atrofidagi   darajagacha   pasaytirildi.   Bu   esa   monetar   siyosat
samaradorligining oshganini ko‘rsatadi.
Bandlik 12Bandlik   —   bu   iqtisodiy   faol   aholining   (mehnatga   layoqatli)   ma’lum   bir
qismi   ish   bilan   ta’minlanganligini   bildiruvchi   ko‘rsatkichdir.   Bandlik   darajasi
jamiyatda iqtisodiy faollik, ishlab chiqarish salohiyati va ijtimoiy barqarorlikni
ifodalaydi.
Bandlik tahlilida quyidagi asosiy tushunchalar mavjud:
 Faol aholi – mehnat bozori ishtirokchilari (ishlayotgan va ish izlayotganlar).
 Band aholi – ish bilan ta’minlangan shaxslar.
 Ishsizlar   –   ishga   layoqatli,   lekin   ishga   ega   bo‘lmagan   va   faol   izlayotgan
shaxslar.
 Ishsizlik darajasi – umumiy ishchi kuchiga nisbatan ishsizlar ulushi.
 Ishsizlik bir nechta turlarga bo‘linadi:
 Friksion ishsizlik – odamlar ish izlayotgan yoki ish o‘zgartirayotgan davrda
yuzaga keladi.
 Struktural   ishsizlik   –   iqtisodiyotdagi   strukturaviy   o‘zgarishlar,   texnologik
rivojlanish sababli yuzaga keladi.
 Tsiklik ishsizlik – iqtisodiy sikllar (pasayish bosqichlari) bilan bog‘liq.
 Yashirin   ishsizlik   –   ayniqsa,   davlat   sektorida   mavjud   bo‘lib,   xodimlar
nomigagina band, lekin real mehnat samarasi past.
Bandlikning   yuqori   darajada   bo‘lishi   ijobiy   holat   bo‘lsa-da,   to‘liq   bandlik
deyarli amaliyotda mavjud emas. Har doim tabiiy ishsizlik darajasi bo‘ladi. Bu
— mehnat bozori faoliyatining odatiy qismi hisoblanadi.
O‘zbekistonda bandlik masalasi davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan
biri   hisoblanadi.   Mamlakatda   har   yili   mehnat   bozoriga   o‘n   minglab   yoshlar
kirib kelmoqda. Shu sababli  yangi ish o‘rinlari yaratish, xususiy tadbirkorlikni
qo‘llab-quvvatlash,   professional   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   orqali   bandlik
darajasini oshirishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
2021–2025   yillarga   mo‘ljallangan   milliy   rivojlanish   strategiyasida   bandlik
darajasini   oshirish,   aholining   daromadlarini   ko‘paytirish,   ayollar   va   yoshlar 13bandligini   ta’minlash,   migratsiyani   tartibga   solish   kabi   masalalar   asosiy
vazifalar qatoriga kiritilgan.
YaIM,   inflyatsiya   va   bandlik   –   makroiqtisodiy   tahlilning   asosiy
ko‘rsatkichlari   bo‘lib,   ular   orqali   mamlakat   iqtisodiyotining   umumiy   holatini,
rivojlanish   sur’atlarini   va   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlik   darajasini   baholash
mumkin.   Ushbu   ko‘rsatkichlar   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   ularning
o‘zgarishi   davlat   iqtisodiy   siyosatini   shakllantirishda   asosiy   mezon   bo‘lib
xizmat qiladi.
O‘zbekistonda oxirgi yillarda bu ko‘rsatkichlar barqaror rivojlanish yo‘lida
izchil   yaxshilanmoqda.   Bu   esa   makroiqtisodiy   tahlilning   roli   va   ahamiyatini
yanada   kuchaytiradi.   Iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   nafaqat   hozirgi   holatni,   balki
istiqboldagi tahdid va imkoniyatlarni ham inobatga olish muhimdir. Shu sababli
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning muntazam  kuzatilishi, chuqur  tahlil  qilinishi
va ularning asosida siyosiy qarorlar qabul qilinishi – zamonaviy iqtisodiyotning
ajralmas qismidir.
1.3. Makroiqtisodiy barqarorlik va iqtisodiy sikllar nazariyasi
Makroiqtisodiy   barqarorlik   har   bir   davlat   uchun   iqtisodiy   siyosatning
ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib,   iqtisodiyotda   umumiy   izchillik,   o‘sish,
muvozanatli narxlar darajasi, barqaror bandlik hamda tashqi savdo balansining
muvozanatini   ta’minlashni   anglatadi.   Bu   holat   davlatning   iqtisodiy   tizimi
qanday ishlashiga, iqtisodiy subyektlarning xatti-harakatiga, pul-kredit va fiskal
siyosatga   bevosita   bog‘liqdir.   Har   qanday   davlat   iqtisodiyotida   vaqt   o‘tishi
bilan iqtisodiy ko‘rsatkichlar — yalpi ichki mahsulot (YaIM), ishsizlik darajasi,
inflyatsiya,   investitsiyalar,   iste’mol   hajmi,   tashqi   savdo   saldosi   va   boshqa
omillar doimiy o‘zgarishda bo‘ladi. Ushbu o‘zgarishlarning ritmi, yo‘nalishi va
davomiyligi   orqali  iqtisodiy  sikllar  vujudga  keladi.   Ana  shu  iqtisodiy  sikllarni
tahlil qilish orqali barqarorlikka erishish yo‘llari ishlab chiqiladi. 14Iqtisodiy   sikllar   deganda   iqtisodiyotda   muqarrar   ravishda   ro‘y   beradigan
ko‘tarilish   va   pasayish   jarayonlari   tushuniladi.   Ular   to‘rt   bosqichdan   iborat
bo‘ladi:   ko‘tarilish   (boom),   cho‘qqi   (peak),   pasayish   (recession)   va   tiklanish
(recovery).   Har   bir   bosqich   o‘ziga   xos   iqtisodiy   sharoitlar   bilan   ajralib   turadi.
Ko‘tarilish   bosqichida   ishlab   chiqarish   hajmi   ortadi,   bandlik   darajasi   oshadi,
sarmoyalar   faollashadi,   aholining   daromadlari   va   iste’moli   ko‘payadi.   Bunday
sharoitda   hukumat   odatda   inflyatsiyani   nazorat   qilishga   harakat   qiladi,   chunki
talabning   oshishi   narxlarning   ortishiga   olib   keladi.   Cho‘qqi   bosqichi   —   bu
iqtisodiyotdagi   eng   yuqori   faollik   darajasi   bo‘lib,   ishlab   chiqarish   maksimal
darajaga yetadi, lekin bu bosqichdan so‘ng odatda pasayish boshlanadi.
Pasayish bosqichida iqtisodiy faollik kamayadi, ishsizlik ortadi, sarmoyalar
qisqaradi,   iste’molchilar   ishonchi   pasayadi.   Ushbu   bosqich   iqtisodiy   tanazzul
(recession)   bosqichi   deb   ham   yuritiladi.   Davlat   bu   paytda   iqtisodiyotni
rag‘batlantirish   uchun   turli   choralarni   —   soliq   imtiyozlari,   kreditlarni
arzonlashtirish,   byudjet   xarajatlarini   oshirish   kabi   yondashuvlarni   qo‘llaydi.
Tiklanish   bosqichida   iqtisodiy   faollik   sekin-asta   o‘z   holiga   qayta   boshlaydi:
ishlab   chiqarish   jonlanadi,   ishsizlik   kamayadi,   iste’mol   oshadi.   Ushbu   jarayon
takrorlanib turadi va iqtisodiy sikllar doimiy aylanish holatida namoyon bo‘ladi.
Makroiqtisodiy   barqarorlik   ushbu   sikllarning   keskinligini   yumshatish   va
ularni   boshqarish   orqali   ta’minlanadi.   Ya’ni,   davlatning   asosiy   vazifalaridan
biri   iqtisodiy   o‘sishni   uzluksiz   saqlab   qolish,   pasayish   bosqichlarining   salbiy
ta’sirini  kamaytirishdan  iboratdir. Buning uchun davlat fiskal  siyosat  (soliq va
byudjet   siyosati)   hamda   monetar   siyosat   (pul-kredit   siyosati)dan   foydalanadi.
Masalan,   iqtisodiy   pasayish   davrida   davlat   byudjet   xarajatlarini   ko‘paytiradi,
soliq   stavkalarini   kamaytiradi   va   kreditlarni   arzonlashtiradi.   Bu   esa
iqtisodiyotni rag‘batlantiradi va tiklanish jarayonini tezlashtiradi.
Makroiqtisodiy   barqarorlikka   ta’sir   qiluvchi   muhim   ko‘rsatkichlardan   biri
inflyatsiya   hisoblanadi.   Inflyatsiyaning   me’yoriy   darajada   bo‘lishi   iqtisodiyot
uchun foydali sanaladi, chunki bu holatda ishlab chiqaruvchilar daromad oladi, 15iste’molchilar   xarajat   qiladi   va   iqtisodiy   faollik   oshadi.   Ammo   inflyatsiya
haddan   ortsa,   narxlar   keskin   ko‘tariladi,   pul   qadrsizlanadi,   aholining   real
daromadi kamayadi, sarmoyadorlar ishonchini yo‘qotadi. Shuningdek, ishsizlik
darajasi   ham   muhim   omildir.   Yuqori   ishsizlik   iqtisodiy   barqarorlikka   tahdid
soladi, aholi daromadi pasayadi, ijtimoiy norozilik kuchayadi.
Iqtisodiy   sikllar   sabablari   turlicha   bo‘lishi   mumkin.   Ular   orasida   talab-
shoklari,   taklifdagi   o‘zgarishlar,   global   bozorlar   ta’siri,   valyuta   kursining
o‘zgarishi, siyosiy beqarorlik, pandemiyalar, urushlar, texnologik yangiliklar va
boshqa tashqi va ichki omillar mavjud. Masalan, COVID-19 pandemiyasi butun
dunyo   bo‘ylab   iqtisodiy   sikllarga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatdi   —   ishlab   chiqarish
to‘xtadi,   savdo   cheklanishga   uchradi,   ishsizlik   kuchaydi.   Bunday   vaziyatlarda
davlatlar favqulodda iqtisodiy choralar ko‘rishga majbur bo‘ldi.
Iqtisodiy nazariyada bu jarayonlar turli maktablar tomonidan tahlil qilingan.
Masalan,   klassik   maktab   vakillari   bozorning   o‘z-o‘zini   tartibga   solishiga
ishonishgan,   iqtisodiy   sikllar   esa   vaqtinchalik   holat   deb   qaralgan.   Ammo
keyinchalik   J.   M.   Keynes   tomonidan   ishlab   chiqilgan   nazariyalar   iqtisodiy
sikllarni talab yetishmovchiligi  bilan bog‘ladi va davlat  aralashuvi  zaruriyatini
isbotladi. Keynesiy nazariyada pasayish bosqichida davlat xarajatlarni oshirishi,
infratuzilma   loyihalariga   sarmoya   kiritishi   orqali   iqtisodiyotni   jonlantirishi
kerak,   deb   ta’kidlangan.   Monetaristlar,   ayniqsa   M.   Fridman   esa   inflyatsiyaga
qarshi qat’iy monetar siyosat tarafdori bo‘lishgan.
Bugungi   kunda   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   masalasi   global
miqyosda   dolzarb   bo‘lib   qolmoqda.   Jahon   bozorlaridagi   noaniqlik,   geosiyosiy
inqirozlar,   energetika   narxlarining   o‘zgarishi,   tabiiy   ofatlar   va   migratsiya
oqimlari   davlatlarning   iqtisodiy   strategiyasini   qayta   ko‘rib   chiqishga   majbur
qilmoqda.   Shuning   uchun   zamonaviy   iqtisodiy   siyosatda   qat’iylik,   prognozlar
asosida   qaror   qabul   qilish,   raqamli   texnologiyalar   yordamida   monitoring
yuritish muhim ahamiyat  kasb etmoqda. Makroiqtisodiy barqarorlik shunchaki
raqamlar   bilan   emas,   balki   fuqarolarning   hayot   sifati   bilan   ham   baholanadi. 16Aholining   daromadi   barqaror   o‘sib   borayotgan   bo‘lsa,   bandlik   mavjud   bo‘lsa,
narxlar nazorat ostida bo‘lsa — demak, iqtisodiy barqarorlik ta’minlangan.
O‘zbekiston   misolida   ham   ushbu   masala   dolzarbdir.   So‘nggi   yillarda   olib
borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlash,
inflyatsiyani   nazorat   qilish,   sarmoyaviy   muhitni   yaxshilash   va   bandlik
darajasini   oshirishga   qaratilgan.   Markaziy   bank   tomonidan   inflyatsiyani
maqsadli   boshqarish   mexanizmlari   joriy   etildi,   budjet   siyosati   ochiqlik   va
samaradorlik prinsiplari asosida olib borilmoqda. Shu bilan birga, tashqi savdo
balansini   ijobiy   saqlash,   milliy   valyuta   barqarorligini   ta’minlash,   zaxiralarni
mustahkamlashga   qaratilgan   chora-tadbirlar   ham   barqarorlikni   ta’minlashga
xizmat qilmoqda. 17II. BOB. O‘ZBEKISTONDA MAKROIQTISODIY MAQSADLAR VA
ULARNING AMALIY IJROSI
2.1. O‘zbekiston makroiqtisodiy siyosatining ustuvor yo‘nalishlari
O‘zbekiston   Respublikasi   o‘zining   mustaqillikka   erishgan   ilk   yillaridan
boshlab,   milliy   iqtisodiyotni   barpo   etish,   mustahkamlash   va   zamonaviy
talablarga   mos   ravishda   rivojlantirishga   qaratilgan   turli   xil   makroiqtisodiy
strategiyalarni   ishlab   chiqib,   bosqichma-bosqich   amalga   oshirib   kelmoqda.
Bugungi   kunga   kelib,   respublikada   olib   borilayotgan   makroiqtisodiy   siyosat   –
bu  yurt   iqtisodiyotining   uzluksiz   o‘sishini,   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashni,
tashqi   iqtisodiy   xavfsizlikni   mustahkamlashni   va   xalq   farovonligini   oshirishni
o‘z   ichiga   olgan   muhim   yo‘nalishlar   majmuasidir.   Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda
O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   keng   ko‘lamli   islohotlar   kontekstida
makroiqtisodiy   siyosatning   mazmuni,   ustuvor   yo‘nalishlari   va   ijrosi   tubdan
yangilandi.
O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   tomonidan   ilgari   surilgan
“Harakatlar   strategiyasi”,   keyinchalik   esa   “Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi”da   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   inflyatsiya   darajasini
pasaytirish, eksport hajmini oshirish, import o‘rnini bosuvchi mahsulotlar ishlab
chiqarishni   ko‘paytirish   kabi   masalalar   iqtisodiy   siyosatning   ustuvor
yo‘nalishlari   sifatida   belgilab   berildi.   Bu   strategik   yo‘nalishlar   nafaqat
mamlakat   iqtisodiy   mustaqilligini   ta’minlash,   balki   uning   global   iqtisodiy
tizimdagi mavqeini kuchaytirish maqsadida ham ishlab chiqilgan.
Makroiqtisodiy siyosatning birinchi ustuvor yo‘nalishi — iqtisodiy o‘sishni
barqaror   va   yuqori   sur’atlarda   ta’minlashdan   iboratdir.   So‘nggi   yillarda
respublikada yalpi ichki mahsulot hajmi yildan-yilga o‘smoqda. Bu esa sanoat,
qishloq   xo‘jaligi,   xizmatlar   sohasi   hamda   infratuzilmaviy   loyihalarning
kengayishi   natijasidir.   Iqtisodiy   o‘sishni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   davlat 18tomonidan   sarmoyaviy   muhitni   yaxshilash,   xususiy   sektorni   rivojlantirish,
to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni jalb etish bo‘yicha qator tashabbuslar
ilgari surildi.
Ikkinchi   yo‘nalish   —   pul-kredit   siyosatini   barqarorlashtirish   orqali
inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   milliy   valyutaning   nisbiy   barqarorligini   saqlab
qolishdir.   Markaziy   bank   2019-yildan   boshlab   “inflyatsion   targeting”   tizimini
joriy   etdi,   bu   esa   pul   massasi   hajmini,   foiz   stavkalarini   va   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlarini muvofiqlashtirishga qaratilgan. 2023-yilda inflyatsiya darajasi 8-9%
atrofida   bo‘lgan   bo‘lsa,   2025-yilgacha   bu   ko‘rsatkichni   5%   atrofida   saqlash
maqsad   qilib   belgilangan.   Pul-kredit   siyosati   orqali   real   foiz   stavkalari   ijobiy
saqlanmoqda,   bu   esa   bank   tizimi   orqali   iqtisodiyotga   yo‘naltirilayotgan
kreditlarning samaradorligini oshirishga xizmat qilmoqda.
Uchinchi   ustuvor   yo‘nalish   —   byudjet   siyosatini   samarali   olib   borish   va
byudjet   taqchilligini   maqbul   darajada   saqlashdir.   O‘zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligi   tomonidan   Davlat   byudjeti   xarajatlarining   ochiqligi,
samaradorligi   va   ijtimoiy   yo‘naltirilganligi   ustuvorlik   sifatida   tanlangan.
Byudjet   siyosati   orqali   ijtimoiy   sohalar   —   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   aholiga
ijtimoiy yordam ko‘rsatish uchun ajratilayotgan mablag‘lar hajmi oshirilmoqda.
Shu   bilan   birga,   soliq   yuki   yengillashtirilib,   tadbirkorlik   subyektlari   uchun
qulay fiskal muhit yaratilmoqda.
To‘rtinchi   yo‘nalish   —   ishsizlikni   kamaytirish   va   barqaror   bandlikni
ta’minlash   masalasidir.   Aholi   bandligini   ta’minlash   mamlakat   iqtisodiy
siyosatining eng muhim ijtimoiy tarkibiy qismi hisoblanadi. O‘zbekistonda har
yili mehnat bozoriga 600 mingdan ortiq yangi ishchi kuchi kirib kelmoqda. Shu
sababli,   hukumat   tomonidan   har   yili   yuz   minglab   yangi   ish   o‘rinlari   yaratish,
aholining ish bilan bandligini  oshirish, kichik biznes  va xususiy  tadbirkorlikni
kengaytirish   bo‘yicha   kompleks   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   2024-
yilda 1 milliondan ortiq yangi ish o‘rinlari yaratilishi rejalashtirilgan bo‘lib, bu
makroiqtisodiy barqarorlikka xizmat qiluvchi muhim omildir. 19Beshinchi   ustuvor   yo‘nalish   —   tashqi   savdo   siyosatini   liberallashtirish,
eksport   hajmini   oshirish   va   importdan   qaramlikni   kamaytirishdir.   O‘zbekiston
oxirgi   yillarda   Jahon   savdo   tashkiloti   (WTO)ga   a’zo   bo‘lish   yo‘lida   faoliyat
yuritmoqda.   Bu   esa   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   yanada   erkinlashishi,   milliy
mahsulotlarning   xalqaro   bozorlarga   chiqish   imkoniyatining   kengayishi   bilan
bog‘liq.   Eksport   tarkibi   diversifikatsiya   qilinmoqda,   qayta   ishlangan
mahsulotlar   ulushi   oshmoqda.   Shu   bilan   birga,   import   o‘rnini   bosuvchi
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   bo‘yicha   sanoat   korxonalariga   subsidiyalar,   soliq
imtiyozlari va boshqa rag‘batlar taqdim etilmoqda.
Oltinchi   yo‘nalish   —   raqamli   iqtisodiyot   va   innovatsion   rivojlanishni
qo‘llab-quvvatlashdir.   2022–2026-yillarda   O‘zbekiston   iqtisodiyotini
raqamlashtirish   bo‘yicha   “Raqamli   O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi   qabul
qilindi.   Bu   hujjat   iqtisodiyotning   barcha   sohalarida   raqamli   texnologiyalarni
joriy   etish,   davlat   xizmatlarini   avtomatlashtirish,   moliyaviy   inkluzivlikni
kengaytirish   va   innovatsion   infratuzilmani   shakllantirishni   ko‘zda   tutadi.
Raqamli   infratuzilma   orqali   iqtisodiy   siyosatning   aniqligi,   monitoring
mexanizmlari, soliq yig‘imlari samaradorligi ortmoqda.
Yettinchi   ustuvor   yo‘nalish   esa   —   makroiqtisodiy   monitoring   va
prognozlash   tizimini   takomillashtirishga   qaratilgan.   Bu   borada   Iqtisodiy
taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi,   Davlat   statistika   qo‘mitasi,
Markaziy   bank   kabi   tashkilotlar   o‘zaro   integratsiyalashgan   axborot   tizimlari
orqali   real   vaqt   rejimida   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   monitoringini   olib
borishmoqda. Bu esa makroiqtisodiy siyosatning eng samarali qarorlar asosida
yuritilishini ta’minlaydi. O‘zbekiston Respublikasining makroiqtisodiy siyosati
bosqichma-bosqich,   tizimli   va   ilmiy   asoslangan   yo‘nalishlar   asosida
shakllanmoqda.   Har   bir   ustuvor   yo‘nalish   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   birining
muvaffaqiyati   boshqalariga   ham   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Iqtisodiy   siyosatning
izchilligi   esa   yurtimizda   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   xizmat
qiladi. 20O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   buyon   iqtisodiy
rivojlanishning   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashga   alohida   e’tibor   qaratmoqda.   So‘nggi   yillarda,
xususan 2022–2025 yillar oralig‘ida hukumat tomonidan olib borilgan iqtisodiy
islohotlar   makroiqtisodiy   siyosatni   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   olib   chiqdi.
Bu davrda iqtisodiy siyosatning ustuvor yo‘nalishlari sifatida barqaror iqtisodiy
o‘sishni   ta’minlash,   inflyatsiyani   jilovlash,   bandlikni   oshirish,   byudjet
muvozanatini   saqlab   qolish   va   tashqi   savdo   balansini   mustahkamlash   kabi
asosiy masalalar belgilandi.
2022 yilda mamlakat yalpi ichki mahsuloti (YaIM) o‘sish sur’ati 5,6 foizni
tashkil   etgan   bo‘lsa,   2023   yilda   bu   ko‘rsatkich   6   foizga   yetdi.   Bu   iqtisodiy
o‘sish   asosan   ichki   iste’mol   va   investitsiyalarning   oshishi,   ishlab   chiqarish
hajmlarining ko‘payishi, xizmatlar sektoridagi faollik bilan bog‘liq bo‘ldi. 2024
va   2025   yillarda   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari   nisbatan   barqaror   bo‘lib,   o‘rtacha
5,5–6   foiz   atrofida   shakllanishi   kutilmoqda.   Bunday   o‘sish   sur’atlari
rivojlanayotgan mamlakatlar uchun maqbul deb hisoblanadi va O‘zbekistonning
islohotlarga asoslangan siyosatining ijobiy natijasidir.
Inflyatsiya darajasi makroiqtisodiy siyosatning eng muhim indikatorlaridan
biri   hisoblanadi.   2022   yilda   inflyatsiya   darajasi   12   foizdan   yuqori   bo‘lgan
bo‘lsa,   2023   yilda   u   8   foizga   tushirildi.   Bu   natijaga   pul-kredit   siyosatining
qat’iy   olib   borilishi,   asosiy   foiz   stavkasining   yuqori   darajada   ushlab   turilishi
hamda   bozor   mexanizmlarining   rivojlanishi   orqali   erishildi.   2024   va   2025
yillarda inflyatsiya darajasini 8 foizgacha pasaytirish maqsad qilingan bo‘lib, bu
maqsadga   erishish   uchun   Markaziy   bank   tomonidan   inflyatsion   targeting
siyosati davom ettirilmoqda.
Bandlik   darajasini   oshirish   va   ishsizlikni   kamaytirish   ham   makroiqtisodiy
siyosatning  muhim  yo‘nalishlaridan  biridir. 2022–2025  yillarda  O‘zbekistonda
mehnat   bozori   islohotlari,   kichik   va   o‘rta   biznesga   berilgan   imtiyozlar,
investitsiya loyihalarining ko‘payishi natijasida bandlik ko‘rsatkichlari sezilarli 21yaxshilandi. Ayniqsa,  yoshlar  va ayollar  bandligini  ta’minlash  bo‘yicha davlat
dasturlari doirasida minglab yangi ish o‘rinlari yaratildi. Ishsizlik darajasi 2022
yilda   8   foiz   atrofida   bo‘lgan   bo‘lsa,   2025   yilda   bu   ko‘rsatkich   5   foizga
tushirilishi rejalashtirilgan.
Monetar   siyosatda   muvozanatni   saqlash   maqsadida   davlat   asosiy   e’tiborni
iqtisodiyotga   likvidlikni   oqilona   kiritishga   qaratdi.   Moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlash   uchun   tijorat   banklarining   kapital   bazasini   mustahkamlash,   kredit
portfelini diversifikatsiya qilish va kredit xavfini kamaytirish choralari ko‘rildi.
Shu bilan birga, pul massasining ortiqcha oshib ketishiga yo‘l qo‘ymaslik uchun
monetar siyosat qat’iy tarzda olib borildi.
Fiskal   siyosatda   esa   davlat   xarajatlarini   optimallashtirish,   byudjet
taqchilligini   kamaytirish   va   soliq   bazasini   kengaytirish   orqali   makroiqtisodiy
barqarorlikka   erishish   maqsad   qilingan.   2022–2025   yillarda   davlat   byudjeti
daromadlarining   YaIMdagi   ulushi   oshgan,   xarajatlar   esa   ijtimoiy   sohalarga   va 22infratuzilmaga yo‘naltirilgan. Bu orqali  iqtisodiy o‘sishni  qo‘llab-quvvatlovchi
muhit yaratildi.
Tashqi   savdo   siyosatida   O‘zbekiston   eksport   salohiyatini   kengaytirish,
importni   diversifikatsiya   qilish   va   tashqi   savdo   balansini   muvozanatga
keltirishni   ustuvor   vazifa   qilib   belgilagan.   Xususan,   2022–2025   yillarda
O‘zbekiston ko‘plab davlatlar bilan erkin savdo bitimlari tuzgan, bojxona tartib-
qoidalari   soddalashtirilgan   va   milliy   mahsulotlar   uchun   xorijiy   bozorlar
ochilgan. Natijada eksport hajmi yildan-yilga oshib bormoqda.
Xususiy   sektorni   rivojlantirish,   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,
investitsiya   muhitini   yaxshilash   ham   makroiqtisodiy   siyosatning   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   2022   yildan   boshlab   yurtimizda
soddalashtirilgan   soliq   tizimi,   litsenziyalash   va   ruxsat   berish   tartibotlari   joriy
etilgan,   bu   esa   yangi   tadbirkorlik   sub’yektlarining   paydo   bo‘lishiga   turtki
bo‘ldi.   2024   va   2025   yillarda   esa   ushbu   jarayonlar   yanada   chuqurlashib,
xususiy   sektor   iqtisodiyotdagi   asosiy   drayverga   aylanishi   rejalashtirilmoqda.
Shuningdek,   makroiqtisodiy   siyosatni   raqamlashtirish,   ochiq   statistik 23ma’lumotlar   bazasini   shakllantirish,   prognozlash   tizimlarini   takomillashtirish
orqali   boshqaruv   sifatini   oshirish   choralari   ko‘rilmoqda.   Bu   esa   iqtisodiy
siyosatga  tezkor  va ishonchli  ma’lumotlar  asosida  tuzatishlar  kiritish  imkonini
beradi. 242.2. Davlat byudjeti, monetar siyosat va inflyatsiyani boshqarish
amaliyoti
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillik   yillaridan   buyon   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   va   aholi   farovonligini   oshirish   yo‘lida   qator   muhim
islohotlarni   amalga   oshirmoqda.   Ushbu   islohotlarning   markazida   davlat
byudjeti,   monetar   siyosat   va   inflyatsiyani   boshqarish   masalalari   alohida   o‘rin
tutadi. Zero, davlat moliyasining sog‘lom bo‘lishi, pul-kredit siyosatining izchil
yuritilishi   va   inflyatsiyaning   nazorat   ostida   bo‘lishi   iqtisodiy   o‘sish   uchun
muhim asosdir.
Davlat   byudjeti   har   bir   mamlakatda   fiskal   siyosatning   asosiy   vositasi
hisoblanadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   2022–2025   yillar
davomida   ijtimoiy   sohalar,   infratuzilma,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlashga
qaratilgan xarajatlar hajmining ortishi bilan xarakterlandi. Masalan, 2022 yilda
byudjet taqchilligi YaIMga nisbatan 3,2 foizni tashkil etgan bo‘lsa, 2023 yilda
bu   ko‘rsatkich   2,5   foizgacha   kamaytirildi.   2024   va   2025   yillarda   esa   mos
ravishda 1,8% va 1,5% atrofida bo‘lishi rejalashtirilgan. 25Byudjet   siyosatining   ahamiyati,   birinchi   navbatda,   iqtisodiy   faoliyatni
rag‘batlantirish,   bandlikni   ta’minlash   va   investitsiyalar   uchun   qulay   muhit
yaratishda   namoyon   bo‘ladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
tomonidan   ishlab   chiqilgan   yangi   fiskal   qoidalar   budjet   barqarorligini
ta’minlashga   xizmat   qilmoqda.   Jumladan,   xarajatlar   va   daromadlar   o‘rtasidagi
muvozanatga   erishish,   davlat   qarzining   YaIMga   nisbatan   barqaror   darajada
ushlab   turish   kabi   mezonlar   joriy   etilgan.Monetar   siyosat   esa   asosan
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan amalga oshiriladi. Ushbu
siyosatning   bosh   maqsadi   –   milliy   valyuta   barqarorligini   saqlash,   narxlar
darajasining   keskin   o‘zgarishining   oldini   olish   va   bank   tizimining
ishonchliligini   ta’minlashdan   iborat.   2022   yilda   Markaziy   bank   asosiy   foiz
stavkasini 14 foiz atrofida saqlagan bo‘lsa, 2023 va 2024 yillarda inflyatsiyani
jilovlash   maqsadida   bu   stavkani   pasaytirish   bosqichma-bosqich   amalga
oshirildi.
Inflyatsiyani boshqarish esa makroiqtisodiy barqarorlikka erishishda muhim
o‘ringa   ega.   2022   yilda   inflyatsiya   darajasi   12,3%   ni   tashkil   etgan.   Bu
ko‘rsatkich,   pandemiyadan   keyingi   davrda   global   ta’minot   zanjirlaridagi
uzilishlar   va  energiya  resurslari   narxining  oshishi  bilan  izohlanadi.   2023  yilda
esa   inflyatsiya   9,2%   ga   tushdi.   Markaziy   bank   tomonidan   kuchli   monetar
siyosat   olib   borilishi,   banklararo   kreditlash   siyosatini   cheklash   va   valyuta
bozoridagi   barqarorlik   inflyatsiyani   pasaytirishga   xizmat   qildi.   2024   yilda
inflyatsiya   8%   atrofida   saqlanib,   2025   yil   uchun   7.5%   atrofidagi   maqsadli
darajaga   yetkazilishi   rejalashtirilgan.Inflyatsiyaga   qarshi   kurashda   narx-navo
ustidan   nazoratni   kuchaytirish,   monopoliyalarning   kamaytirilishi,   erkin   bozor
raqobatini   rag‘batlantirish   kabi   choralar   ko‘rildi.   Shu   bilan   birga,   asosiy
iste’mol tovarlarining importiga bojxona va soliq imtiyozlari qo‘llanilishi orqali
ichki bozordagi narxlar barqarorligi ta’minlandi.
Davlat   byudjeti   va   monetar   siyosat   o‘zaro   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   ular
birgalikda   makroiqtisodiy   barqarorlikni   shakllantiradi.   O‘zbekiston   iqtisodiy 26rivojlanishida ham  bu ikki  omil  muhim rol o‘ynab kelmoqda. Masalan,  2022–
2025   yillar   davomida   davlat   qarzining   YaIMga   nisbati   36%   dan   oshmasligi
nazarda   tutilgan.   Bu   esa   davlat   moliyaviy   intizomining   mustahkamlanishidan
dalolat   beradi.Bundan   tashqari,   2023   yildan   boshlab,   O‘zbekistonda   byudjet
jarayonlariga   raqamli   texnologiyalar   keng   joriy   etilib,   xarajatlarning   ochiqligi
va   samaradorligi   oshirildi.   Barcha   darajadagi   byudjet   tashkilotlari
xarajatlarining monitoringi, audit va nazorat mexanizmlari kuchaytirildi. Bu esa
korrupsiyaga   qarshi   kurash   va   mablag‘lardan   maqsadli   foydalanishga   xizmat
qilmoqda. 2022–2025  yillar   davomida O‘zbekistonda  davlat  byudjeti, monetar
siyosat va inflyatsiyani boshqarish sohalarida izchil islohotlar amalga oshirildi.
Bu   islohotlar   nafaqat   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   balki   aholi
turmush   darajasini   oshirish,   investitsion   muhitni   yaxshilash   hamda   umumiy
iqtisodiy   o‘sishga   erishishda   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.   Kelgusida   bu
yo‘nalishlarda   yanada   mukammal   tizim   yaratish,   byudjet   barqarorligini
mustahkamlash   va   inflyatsiyani   nazorat   ostida   ushlab   turish   O‘zbekiston
iqtisodiy siyosatining ustuvor vazifalaridan bo‘lib qolmoqda.
2.3. Iqtisodiy o‘sishni ta’minlashda strategik islohotlarning o‘rni
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillik   yillaridan   buyon   iqtisodiy   o‘sishni
jadallashtirish, ichki imkoniyatlardan samarali foydalanish va xalq farovonligini
oshirishga   qaratilgan   keng   ko‘lamli   strategik   islohotlarni   amalga   oshirib
kelmoqda. Ayniqsa, 2022–2025 yillar oralig‘ida olib borilgan iqtisodiy siyosat
tubdan   yangilanishi   va   strategik   islohotlarga   yo‘naltirilganligi   bilan   ajralib
turadi.   Ushbu   islohotlar   respublikada   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,
tadbirkorlikni   rivojlantirish,   investitsiyalar   oqimini   oshirish   hamda   sanoat   va
qishloq xo‘jaligi sohalarini modernizatsiya qilishga xizmat qilmoqda.
2022   yilda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasining
bosqichma-bosqich   amalga   oshirilishi   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashda   muhim
turtki   bo‘ldi.   Strategiya   doirasida   energetika,   transport-logistika,   moliya,
qishloq   xo‘jaligi,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   kabi   ustuvor   yo‘nalishlarda 27institutsional   islohotlar   joriy   qilindi.   Jumladan,   yirik   korxonalarning
xususiylashtirilishi,   davlat   ishtirokidagi   kompaniyalar   sonining   kamaytirilishi
va bozor tamoyillariga asoslangan boshqaruv tizimi shakllantirildi.
2022–2023 yillarda iqtisodiy o‘sish sur’atlari YaIM bo‘yicha mos ravishda
5,7% va 6,0% ni tashkil etdi. 2024 yil yakunlari bo‘yicha bu ko‘rsatkich 6,3%
atrofida bo‘lishi prognoz qilinmoqda. 2025 yilda esa iqtisodiy o‘sish 6,5–6,8%
oralig‘ida   saqlanib   turishi   kutilmoqda.   Bu   ko‘rsatkichlar   mamlakat
iqtisodiyotining   barqaror   va   tizimli   rivojlanayotganini   ko‘rsatadi.   Ushbu
natijalarga  erishishda   xususan   eksportni   rag‘batlantirish,   valyuta  liberallashuvi
va soliq-bojxona tizimining soddalashtirilishi muhim rol o‘ynadi.
Tadbirkorlikni   rivojlantirish   maqsadida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   sub’yektlariga   soliq   yengilliklari,   kredit   va   subsidiyalar   taqdim
etildi.   2023   yilda   tijorat   banklari   tomonidan   kichik   biznes   sub’yektlariga   100
trillion   so‘mdan   ortiq   kreditlar   ajratildi,   bu   esa   2022   yilga   nisbatan   20%
ko‘pdir.   Shuningdek,   “Yagona   darcha”   tamoyili   asosida   ruxsat   beruvchi
hujjatlar soni qisqartirilib, davlat xizmatlari elektronlashtirildi.
Investitsion   muhitni   yaxshilash   va   xorijiy   investorlarni   jalb   qilishda   erkin
iqtisodiy   zonalar   va   texnoparklar   muhim   vositaga   aylandi.   2022–2025   yillar
oralig‘ida 15 ta yangi erkin iqtisodiy zona tashkil etildi. Ular orqali sanoatning
qayta   ishlash   tarmoqlarida   eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   yo‘lga
qo‘yildi.   Jumladan,   avtomobilsozlik,   to‘qimachilik,   kimyo,   farmatsevtika   va
metallurgiya sohalarida minglab yangi ish o‘rinlari yaratildi.
Qishloq xo‘jaligida ham chuqur strukturaviy islohotlar amalga oshirildi. Yer
resurslarining   ochiq   va   shaffof   elektron   auktsionlar   orqali   ajratilishi,   suvdan
foydalanish   tizimining   optimallashtirilishi   va   ilg‘or   agrotexnologiyalarni   joriy
etish   orqali   hosildorlik   oshirildi.   2023   yilda   paxta   va   g‘alla   yetishtirish   hajmi
mos ravishda 3,8 million tonna va 7,5 million tonnani tashkil etdi.
Energetika sohasida esa energiya samaradorligini oshirish, qayta tiklanuvchi
energiya   manbalarini   rivojlantirish   bo‘yicha   yirik   loyihalar   amalga 28oshirilmoqda. Xususan, quyosh va shamol elektr stansiyalari quvvatining 2025
yilgacha   2   500   MVt   ga   yetkazilishi   rejalashtirilgan.   Bu   mamlakat   energiya
mustaqilligini ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi.Yana bir muhim islohot
yo‘nalishi   –   ta’lim   va   mehnat   bozorining   uyg‘unlashtirilishi   bo‘ldi.   Yoshlar
bandligini oshirish, kasb-hunar va oliy ta’lim tizimini mehnat bozori talablariga
moslashtirish maqsadida “Ishga marhamat” monomarkazlari kengaytirildi. 2024
yil oxiriga kelib ushbu markazlar soni 300 taga yetkazilib, yiliga 100 mingdan
ortiq   fuqaroga   xizmat   ko‘rsatmoqda.O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   strategik
islohotlar   iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirishga,   ishlab   chiqarish   hajmini
oshirishga,   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etishga   va   jamiyat   farovonligini
ta’minlashga   xizmat   qilmoqda.   Bu   islohotlar   bosqichma-bosqich,   tizimli   va
maqsadga   yo‘naltirilgan   holda   olib   borilayotgani,   mamlakatni   raqobatbardosh
va innovatsion iqtisodiyotga aylantirish yo‘lida muhim poydevor bo‘lib xizmat
qilmoqda.
Xulosa
Men ushbu kurs ishimda “Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari”
mavzusini   chuqur   o‘rganishga   harakat   qildim.   Tadqiqot   davomida
makroiqtisodiyotning   nazariy   asoslari,   uning   tahlil   uslublari,   asosiy
ko‘rsatkichlari   va   davlat   siyosatidagi   o‘rni   keng   yoritildi.   Avvalo,
makroiqtisodiy   yondashuv   orqali   mamlakat   miqyosidagi   iqtisodiy
muammolarni   chuqur   tahlil   qilish,   barqarorlikni   ta’minlash   va   uzoq   muddatli
strategik qarorlar qabul qilish mumkinligini angladim.
Kurs ishi davomida men YaIM, inflyatsiya, bandlik darajasi, foiz stavkalari
kabi ko‘rsatkichlarning iqtisodiy tizimdagi o‘rni, ularning o‘zaro bog‘liqligi va
davlat   siyosati   bilan   munosabatini   o‘rgandim.   Ayniqsa,   iqtisodiy   sikllar
nazariyasi   orqali   iqtisodiyotda   navbat   bilan   yuz   beradigan   o‘sish   va   pasayish
davrlarini   tahlil   qilish   muhimligini   tushundim.   Bu   esa   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   davlat   tomonidan   olib   boriladigan   fiskal   va
monetar siyosat muvozanatini tushunishda asosiy vosita bo‘lib xizmat qiladi. 29O‘zbekiston   tajribasida   olib   borilayotgan   makroiqtisodiy   siyosat,   ya’ni
fiskal tartib-intizom, pul-kredit siyosati, eksport-import siyosati hamda iqtisodiy
o‘sishni  ta’minlovchi islohotlar amaliy jihatdan tahlil qilindi. Jumladan, 2022–
2025   yillar   oralig‘ida   amalga   oshirilgan   strategik   islohotlar,   inflyatsiyani
pasaytirish,   iqtisodiy   o‘sish   sur’atini   ushlab   turish   va   bandlikni   oshirish
yo‘lidagi   chora-tadbirlar   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Bu   o‘zgarishlar
mamlakatimiz   iqtisodiyotining   raqobatbardoshligini   oshirish   va   xalq
farovonligini ta’minlashga xizmat qilmoqda.
Xulosa   o‘rnida   shuni   aytishim   mumkinki,   makroiqtisodiyotni   o‘rganish
nafaqat   nazariy   bilimlarimni   mustahkamladi,   balki   real   hayotdagi   iqtisodiy
jarayonlarga   nisbatan   ilmiy   va   tanqidiy   yondashuvni   shakllantirdi.   Kelgusida
iqtisodchi   mutaxassis   sifatida   bu   bilimlarimdan   mamlakat   iqtisodiy
taraqqiyotini   chuqurroq   tushunishda,   muammolarni   aniqlash   va   yechim   taklif
qilishda foydalanishga harakat qilaman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz 304) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”. 3119) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari

Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi
  • Макроиқтисодий нисбатлар ва унга таъсир этувчи омиллар

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha