Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 45.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari

Купить
Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari
1 MUNDARIJA
KIRISH ..................................................................................................................................................... 3
I BOB. BOZOR IQTISODIYOTI TUSHUNCHASI VA UNING NAZARIY ASOSLARI .......................................... 6
1.1. Bozor iqtisodiyotining mazmuni, mohiyati va asosiy belgilari .......................................................... 6
1.2. Bozor iqtisodiyotining asosiy tamoyillari va funksiyalari .................................................................. 8
1.2. Bozor iqtisodiyotining asosiy tamoyillari va funksiyalari ................................................................ 11
1.3. Bozor iqtisodiyotining boshqa iqtisodiy tizimlardan farqlari .......................................................... 13
II BOB. O’zbekiston sharoitida bozor iqtisodiyotining shakllanishi va rivojlanish bosqichlari ............... 16
2.1. Mustaqillik yillarida O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning boshlanishi va bosqichlari ..... 16
2.2. Bozor infratuzilmasining shakllanishi va rivoji ............................................................................... 18
2.3. Tashqi iqtisodiy faoliyat va uning bozor iqtisodiyotidagi o’rni ....................................................... 20
III BOB. O’ZBEKISTON BOZOR IQTISODIYOTINI RIVOJLANTIRISHNING USTUVOR YO’NALISHLARI ........ 23
3.1. Bozor iqtisodiyoti sharoitida islohotlarning ustuvor yo’nalishlari .................................................. 23
3.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida xususiy sektor va tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish ..................... 25
3.3. Bozor iqtisodiyoti sharoitida mehnat bozorini rivojlantirish .......................................................... 28
XULOSA ................................................................................................................................................. 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ........................................................................................... 33
2 KIRISH
O’zbekistonning   iqtisodiy   rivojlanish   jarayoni   bozor   iqtisodiyotining   asosiy
tamoyillarini joriy etish va ularni amalga oshirishga qaratilgan bir qator islohotlardan
iborat.   Mamlakat   iqtisodiyotining   o’zgarishi,   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishni
ta’minlash   va   global   iqtisodiyotga   integratsiya   qilish   maqsadida   amalga   oshirilgan
keng   ko’lamli   iqtisodiy   islohotlar,   ayniqsa,   bozor   iqtisodiyotining   yangi   shakllarini
joriy   etishga   xizmat   qildi.   Bozor   iqtisodiyotining   mazmuni,   uning   rivojlanish
bosqichlari,   o’ziga   xos   xususiyatlari   va   ijtimoiy   tizimda   tutgan   o’rni   haqidagi   ilmiy
izlanishlar   ayniqsa   hozirgi   kunda   dolzarb   ahamiyatga   ega.   Bu   kurs   ishi,   bozor
iqtisodiyotining   O’zbekistondagi   rivojlanish   jarayonlarini   tahlil   qilishga   va   uning
iqtisodiy siyosatdagi ahamiyatini o’rganishga qaratilgan.
Kurs ishining dolzarbligi:
Bozor   iqtisodiyoti   O’zbekistonning   uzoq   muddatli   iqtisodiy   rivojlanishida
asosiy   rol   o’ynaydi.   Mamlakatning   iqtisodiy   erkinlik,   raqobatbardoshlik   va
innovatsiyalarni   joriy   etish   yo’lidagi   yutuqlari   bozor   iqtisodiyotining   samarali
ishlashiga   bog’liqdir.   Ayniqsa,   iqtisodiy   islohotlarning   samaradorligi,   bozor
mexanizmlarining ishlash jarayonida yuzaga keladigan yangi muammolar va ularning
hal   qilinishi   bozor   iqtisodiyotining   dolzarbligini   yanada   oshiradi.   Ushbu   mavzu
iqtisodiyotshunoslik,   iqtisodiy   siyosat   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   nuqtai
nazaridan katta ahamiyatga ega.
Kurs ishining maqsadi:
Bu kurs ishining  maqsadi  bozor  iqtisodiyotining mazmuni, rivojlanish  jarayoni
va uning O’zbekiston iqtisodiyotidagi o’rni haqida chuqur tahlil qilish, mamlakatning
bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonini   o’rganish,   mehnat   bozoridagi   o’zgarishlarni
tahlil   qilish   va   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   hal   qilish   yo’llarini   aniqlashdir.
3 Shuningdek, bozor iqtisodiyotining samarali ishlashi uchun zarur bo’lgan institutsional
va normativ asoslarni o’rganish ham maqsadga muvofiqdir.
Kurs ishining obyekti:
Kurs ishining obyekti – O’zbekistonning bozor iqtisodiyoti va uning rivojlanish
jarayonidir.   Bu   jarayonda   bozor   mexanizmlarining   ishlashi,   iqtisodiy   islohotlar,
mehnat   bozorining   samarali   tashkil   etilishi,   davlat   va   xususiy   sektor   o’rtasidagi
munosabatlar, shuningdek, iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash uchun amalga
oshirilgan chora-tadbirlar o’rganiladi.
Kurs ishining predmeti:
Kurs   ishining   predmeti   –   O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish
jarayonidagi   o’zgarishlar   va   ularning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’siri.   Bu   predmet
doirasida bozor iqtisodiyotining asosiy tamoyillari, uning iqtisodiy va ijtimoiy jihatlari,
shuningdek, davlatning iqtisodiy siyosatidagi yangiliklar va islohotlar tahlil qilinadi.
Kurs ishining vazifalari:
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonini   o’rganish   va   uning
rivojlanish bosqichlarini tahlil qilish.
Bozor  iqtisodiyoti   tushunchasining   mohiyatini   va uning  asosiy  belgilari   haqida
chuqur tahlil qilish.
Mehnat bozoridagi islohotlarni va ularning samaradorligini baholash.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimdagi   o’zgarishlarni
o’rganish va muammolarni tahlil qilish.
4 O’zbekiston   iqtisodiyotida   bozor   iqtisodiyotining   ishlashini   ta’minlash   uchun
zarur bo’lgan chora-tadbirlarni aniqlash.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:
Kurs   ishi   uchta   bobdan   iborat   bo’lib,   har   bir   bobda   ma’lum   bir   bozor
iqtisodiyotining   o’ziga   xos   jihatlari,   nazariy   asoslari   va   amaliy   qo’llanilishi
o’rganiladi.
Birinchi   bob   –   Bozor   iqtisodiyoti   tushunchasi   va   uning   nazariy   asoslari,   bozor
iqtisodiyotining asosiy tamoyillari va xususiyatlari.
Ikkinchi   bob  –   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mehnat   bozorini   rivojlantirish,   ish
o’rinlarini yaratish va ishsizlikni kamaytirish masalalari.
Uchinchi bob – Bozor iqtisodiyoti rivojlanishining ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari,
jamiyatda   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   va   davlatning   iqtisodiy   siyosatidagi
o’zgarishlar.
Kurs   ishi   yakunida   xulosa   va   tavsiyalar   keltiriladi.   Tavsiyalar   bozor
iqtisodiyotining samarali ishlashini ta’minlash uchun amalga oshirilishi lozim bo’lgan
islohotlar va chora-tadbirlarni o’z ichiga oladi.
5 I BOB. BOZOR IQTISODIYOTI TUSHUNCHASI VA UNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Bozor iqtisodiyotining mazmuni, mohiyati va asosiy belgilari
Bozor   iqtisodiyoti   insoniyat   tarixida   uzoq   yillar   davomida   shakllangan   va
o’zining   universal   mexanizmlari   bilan   ajralib   turadigan   iqtisodiy   tizimdir.   Bu   tizim
mohiyatan   shunday   tuziladiki,   unda   jamiyatdagi   barcha   iqtisodiy   faoliyat   turlari   —
ishlab chiqarish, taqsimot, almashinuv va iste’mol — bozor mexanizmi asosida, ya’ni
talab   va   taklif   muvozanati   orqali   boshqariladi.   Ushbu   tizimda   iqtisodiy   qarorlar
markazlashtirilgan   holda   emas,   balki   mustaqil   iqtisodiy   subyektlar   tomonidan   erkin
ravishda   qabul   qilinadi.   Ya’ni   kim   nima   ishlab   chiqaradi,   qayerda   ishlab   chiqaradi,
qanday   resurslardan   foydalanadi,   mahsulotni   kimga   va   qanday   narxda   sotadi   kabi
savollar   har   bir   tadbirkorning,   har   bir   xo’jalik   yurituvchi   subyektning   o’z   ixtiyoriga
beriladi.   Bunday   yondashuv   iqtisodiy   jarayonlarda   eng   samarali   yo’llarni   aniqlashga,
resurslardan   tejamli   va   oqilona   foydalanishga,   iste’molchilarning   ehtiyojlarini
to’liqroq qondirishga xizmat qiladi.
Bozor iqtisodiyoti nazariy jihatdan XVIII asrda klassik iqtisodchilar tomonidan
asoslab berilgan. Jumladan, Shotlandiyalik olim Adam Smit o’zining “Millat boyligi”
asarida   bozorni   o’z-o’zini   boshqaruvchi   tizim   sifatida   talqin   qilgan.   U   bozorni
“ko’rinmas   qo’l”   deb   atab,   insonlarning   shaxsiy   manfaatga   asoslangan   qarorlari
jamiyat   manfaati   uchun   ham   xizmat   qilishini   ilmiy   asoslagan.   Keyinchalik   Devid
Rikardo, Jon Styuart Mill kabi olimlar ushbu g’oyalarni rivojlantirib, bozor tizimining
ichki mexanizmlarini chuqurroq tahlil qilganlar.
Bozor iqtisodiyotining asosida iqtisodiy erkinlik yotadi. Iqtisodiy erkinlik bu —
har   bir   shaxsning   o’z   xohishiga   ko’ra   mulkka   ega   bo’lishi,   uni   boshqarishi,   ishlab
chiqarish bilan shug’ullanishi va foyda olishga intilishi demakdir. Bu tizimda xususiy
mulk   alohida   o’rin   tutadi.   Chunki   aynan   xususiy   mulk   insonda   mas’uliyat   hissini
kuchaytiradi,   intilish   va   yangilik   yaratishga   turtki   beradi.   Shu   sababli   ham   bozor
6 iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiy   o’sish   asosan   xususiy   sektor   faolligi   bilan   bog’liq
bo’ladi.
Bozor   iqtisodiyoti   o’zining   boshqa   iqtisodiy   tizimlardan   tub   farq   qiluvchi
jihatlari   bilan   ajralib   turadi.   Bu   tizimda   narxlar   markazdan   turib   belgilanuvchi
ko’rsatkich   emas,   balki   bozordagi   talab   va   taklifning   tabiiy   ifodasidir.   Narxlar
iqtisodiy  axborotning   asosiy   manbaiga   aylanadi.   Misol   uchun,   agar   biror   mahsulotga
talab   oshsa,   narx   ko’tariladi   va   bu   ishlab   chiqaruvchilarni   aynan   shu   mahsulotni
ko’proq ishlab chiqarishga undaydi. Aksincha, talab kamaygan mahsulotlar bozoridan
ishlab   chiqaruvchilar   chekinadi   yoki   boshqa   sohalarga   yo’naltiriladi.   Bunday
o’zgarishlar   ixtiyoriy   va   erkin   tarzda,   ya’ni   bozor   ishtirokchilarining   individual
qarorlari orqali yuz beradi.
Bozor   iqtisodiyotining   asosiy   xususiyatlaridan   yana   biri   bu   —   erkin   raqobat
muhitidir. Raqobat iqtisodiyotda sifatli mahsulot, qulay xizmat va arzon narxlar uchun
kurashni anglatadi. U bozordagi inersiyaga qarshi turadi, ya’ni har bir subyekt doimiy
harakatda,   izlanishda,   innovatsiyada   bo’lishga   majbur   bo’ladi.   Raqobat   tufayli   ishlab
chiqaruvchilar   o’z   mahsulotlarini   yangilashga,   texnologiyalarni   takomillashtirishga,
xarajatlarni   kamaytirishga   harakat   qiladilar.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   iqtisodiy
samaradorlikni   oshiradi,  iste’molchilar  manfaatiga  xizmat  qiladi  va   umuman   olganda
jamiyatning farovonligini oshiradi.
Bozor   iqtisodiyoti   davlat   ishtirokisiz   mavjud   bo’lishi   mumkin   emas,   lekin   bu
ishtirok   cheklangan   va   tartibga   soluvchi   ko’rinishda   bo’ladi.   Davlatning   vazifasi   —
raqobat   muhitini   asrash,   mulk   huquqini   himoya   qilish,   huquqiy   baza   yaratish,   tabiiy
monopoliya   sohalarini   tartibga   solish,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashdan
iborat. Ya’ni, davlat “hakam” rolini bajaradi, iqtisodiy subyektlar esa “o’yinchilar”dir.
Aynan mana shu muvozanat bozor iqtisodiyotini boshqa tizimlardan ustun qiladi.
Shu   bilan   birga,   bozor   iqtisodiyoti   —   ochiq   va   dinamik   tizimdir.   U   har   doim
yangilanib turadi, tashqi omillarga tez moslasha oladi. Raqamli texnologiyalar, sun’iy
intellekt,   elektron   tijorat,   blokcheyn   va   boshqa   zamonaviy   innovatsion   yechimlar
7 aynan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tez   va   keng   joriy   etiladi.   Chunki   bunda   har   bir
subyekt,   har   bir   kompaniya   yoki   tashkilot,   yangi   texnologiyalar   orqali   bozorda   o’z
pozitsiyasini   mustahkamlashga   intiladi.   Bozor   mexanizmining   moslashuvchanligi
tufayli, zamonaviy globallashgan dunyoda iqtisodiy o’sish va taraqqiyotga eng maqbul
sharoit yaratiladi.
Bozor iqtisodiyoti shuningdek, inson huquqlari va demokratik qadriyatlar bilan
bevosita   bog’liq.   Unda   shaxsiy   tashabbus,   ijtimoiy   harakatchanlik,   teng   imkoniyatlar
kabi   prinsiplarga   alohida   ahamiyat   beriladi.   Bu   esa   jamiyatda   ijtimoiy   faollikni
oshiradi,   ijtimoiy   qatlamlar   o’rtasida   iqtisodiy   farovonlikka   erishish   uchun   raqobat
maydoni   yaratadi.   Shu   sababli,   rivojlangan   davlatlar   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy
kaliti sifatida bozor mexanizmini tanlaydi.
Xulosa qilib aytganda, bozor iqtisodiyoti — bu faqat iqtisodiy tizim emas, balki
keng   ijtimoiy-siyosiy   jarayonlarni   tartibga   soluvchi,   rivojlanishga,   yangilikka   va
erkinlikka asoslangan taraqqiyot modeli hamdir. Bu tizim o’zining ichki qonuniyatlari
va mexanizmlari orqali eng samarali natijalarga erishish, iqtisodiy o’sishni ta’minlash
va jamiyatni farovonlik sari yetaklash imkonini beradi.
1.2. Bozor iqtisodiyotining asosiy tamoyillari va funksiyalari
Bozor iqtisodiyotining samarali ishlashi uning asosiy tamoyillari va bajaradigan
funksiyalari  bilan  chambarchas  bog’liq.  Bu  tamoyillar   va funksiyalar   nafaqat  nazariy
asos,   balki   amaliyotda   ham   bozor   tizimining   negizini   tashkil   qiladi.   Har   bir   tamoyil
bozor   mexanizmining   qanday   ishlashini,   iqtisodiy   subyektlarning   o’zaro
munosabatlarini va umumiy iqtisodiy muvozanatni qanday shakllanishini ochib beradi.
Bozor   iqtisodiyotining   birinchi   va   eng   muhim   tamoyili   —   bu   erkinlik   va
xususiy   mulkka   asoslanishdir .   Iqtisodiy   erkinlik   har   bir   shaxsning   o’z   iqtisodiy
faoliyatini tanlash, mulkka egalik qilish, uni boshqarish va undan foyda olish huquqini
ifodalaydi. Xususiy mulk esa ushbu erkinlikni amalga oshirish uchun zaruriy iqtisodiy
8 asosdir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulk   egalari   mustaqil   harakat   qiladi,   ular
davlatdan   mustaqil   ravishda   qarorlar   qabul   qiladilar.   Bu   esa   tashabbuskorlikni
kuchaytiradi,   raqobatbardoshlikni   oshiradi,   jamiyatda   iqtisodiy   faollik   muhitini
shakllantiradi.
Ikkinchi   tamoyil   —   bu   raqobatning   mavjudligi .   Raqobat   —   bozor
iqtisodiyotining   yuragi,   harakatlantiruvchi   kuchidir.   Raqobat   tufayli   ishlab
chiqaruvchilar   o’z   mahsulotlarini   doimiy   takomillashtirishga,   iste’molchilarning
ehtiyojlariga   moslashtirishga   majbur   bo’ladilar.   Shuningdek,   raqobat   narxlarni
pasaytirishga, xizmat  va mahsulotlar  sifatini oshirishga olib keladi. Bu esa  jamiyatda
umumiy   farovonlikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Raqobat   mavjud   bo’lmagan   joyda
inersiya va monopolistik holatlar paydo bo’lib, iqtisodiy samaradorlik pasayadi.
Uchinchi   tamoyil   —   bu   narxlarning   talab   va   taklif   asosida   shakllanishidir .
Bozor tizimida narxlar markazlashtirilmagan holda, ya’ni har bir mahsulot va xizmatga
bo’lgan   talab   bilan   taklif   muvozanatidan   kelib   chiqib   belgilanadi.   Narxlar
iqtisodiyotda   axborot   signallari   vazifasini   bajaradi:   ular   ishlab   chiqaruvchilarga
qanday   mahsulotni,   qanchalik   miqdorda   ishlab   chiqarish   zarurligini   ko’rsatadi,
iste’molchilarga   esa   o’z   tanlovini   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Bu   shaffof   narx
tizimi   resurslardan   oqilona   foydalanishga,   iqtisodiy   resurslarning   samarali
taqsimlanishiga olib keladi.
To’rtinchi   tamoyil   —   bu   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   mustaqilligi   va
javobgarligidir . Har bir korxona, firma yoki yakka tartibdagi tadbirkor o’z faoliyatini
o’zi rejalashtiradi, o’zi boshqaradi va o’z qarorlari uchun iqtisodiy javobgarlikni ham
o’zi   zimmasiga   oladi.   Bu   esa   iqtisodiy   subyektlarning   mas’uliyatini   oshiradi,
resurslardan foydalanishda tejamkorlikni kuchaytiradi.
Bundan tashqari, bozor iqtisodiyotining funksiyalari ham uni boshqa tizimlardan
farqlovchi muhim elementlardir. Bozor tizimi quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
9 Resurslarni   taqsimlash   funksiyasi.   Bozor   orqali   resurslar   talab   mavjud
bo’lgan   sohalarga   yo’naltiriladi.   Ya’ni,   yuqori   foyda   keltiruvchi   sohalarda   resurslar
ko’proq jamlanadi. Bu esa umumiy iqtisodiy samaradorlikni oshirishga xizmat qiladi.
Ishlab   chiqarishni   rag’batlantirish   funksiyasi.   Bozor   iqtisodiyotida   foyda
olish asosiy motivatsiya manbai bo’lganligi sababli, har bir ishlab chiqaruvchi samarali
faoliyat   yuritishga,   ishlab   chiqarish   hajmini   kengaytirishga   intiladi.   Bu   rag’bat   ichki
raqobatni   kuchaytiradi,   natijada   yangi   texnologiyalar,   innovatsiyalar,   investitsiyalar
kirib keladi.
Bozor   muvozanatini   ta’minlash   funksiyasi.   Bozor   mexanizmi   talab   va   taklif
o’rtasida   doimiy   harakatda   bo’lgan   muvozanatni   shakllantiradi.   Narxlar   orqali   bu
muvozanat   tiklanadi:   agar   mahsulotga   bo’lgan   talab   oshsa,   narx   ko’tariladi   va   taklif
ham   ortadi;   aksincha,   talab   kamayganda   narx   tushadi   va   taklif   qisqaradi.   Bu   doimiy
muvozanat iqtisodiyotning barqaror ishlashiga imkon beradi.
Axborot   funksiyasi.   Bozorda   shakllanadigan   narxlar   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilarga real iqtisodiy holat haqida to’g’ridan-to’g’ri axborot beradi. Masalan,
narxlarning   o’sishi   mahsulotga   bo’lgan   yuqori   talabdan   dalolat   beradi,   bu   esa   ishlab
chiqaruvchilarga yangi imkoniyatlar haqida signal bo’ladi.
Iste’molchilarning   tanlov   erkinligi.   Bozor   iqtisodiyotida   har   bir   iste’molchi
o’z  ehtiyoj  va  dididan  kelib chiqib  mahsulot   tanlaydi. Bu  esa  ishlab  chiqaruvchilarni
iste’molchining   talabiga   mos   mahsulot   ishlab   chiqarishga   majbur   qiladi.   Bu   jarayon,
o’z navbatida, umumiy iqtisodiy faollikni oshiradi.
Bozor   iqtisodiyotining   ushbu   tamoyillari   va   funksiyalari   tizim   sifatida   uning
ichki   barqarorligini,   yangiliklarga   ochiqligini   va   rivojlanishga   yo’naltirilganligini
ko’rsatadi. Shu sababli hozirgi global dunyoda ko’plab davlatlar bozor mexanizmlarini
chuqurlashtirish,   xususiy   sektorni   kengaytirish,   raqobat   muhitini   mustahkamlash,
iqtisodiy   erkinlikni   kengaytirish   orqali   barqaror   taraqqiyotga   erishishni   asosiy
strategiya sifatida tanlamoqda.
10 1.2. Bozor iqtisodiyotining asosiy tamoyillari va funksiyalari
Bozor iqtisodiyotining samarali ishlashi uning asosiy tamoyillari va bajaradigan
funksiyalari  bilan  chambarchas  bog’liq.  Bu  tamoyillar   va funksiyalar   nafaqat  nazariy
asos,   balki   amaliyotda   ham   bozor   tizimining   negizini   tashkil   qiladi.   Har   bir   tamoyil
bozor   mexanizmining   qanday   ishlashini,   iqtisodiy   subyektlarning   o’zaro
munosabatlarini va umumiy iqtisodiy muvozanatni qanday shakllanishini ochib beradi.
Bozor   iqtisodiyotining   birinchi   va   eng   muhim   tamoyili   —   bu   erkinlik   va
xususiy   mulkka   asoslanishdir .   Iqtisodiy   erkinlik   har   bir   shaxsning   o’z   iqtisodiy
faoliyatini tanlash, mulkka egalik qilish, uni boshqarish va undan foyda olish huquqini
ifodalaydi. Xususiy mulk esa ushbu erkinlikni amalga oshirish uchun zaruriy iqtisodiy
asosdir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulk   egalari   mustaqil   harakat   qiladi,   ular
davlatdan   mustaqil   ravishda   qarorlar   qabul   qiladilar.   Bu   esa   tashabbuskorlikni
kuchaytiradi,   raqobatbardoshlikni   oshiradi,   jamiyatda   iqtisodiy   faollik   muhitini
shakllantiradi.
Ikkinchi   tamoyil   —   bu   raqobatning   mavjudligi .   Raqobat   —   bozor
iqtisodiyotining   yuragi,   harakatlantiruvchi   kuchidir.   Raqobat   tufayli   ishlab
chiqaruvchilar   o’z   mahsulotlarini   doimiy   takomillashtirishga,   iste’molchilarning
ehtiyojlariga   moslashtirishga   majbur   bo’ladilar.   Shuningdek,   raqobat   narxlarni
pasaytirishga, xizmat  va mahsulotlar  sifatini oshirishga olib keladi. Bu esa  jamiyatda
umumiy   farovonlikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Raqobat   mavjud   bo’lmagan   joyda
inersiya va monopolistik holatlar paydo bo’lib, iqtisodiy samaradorlik pasayadi.
Uchinchi   tamoyil   —   bu   narxlarning   talab   va   taklif   asosida   shakllanishidir .
Bozor tizimida narxlar markazlashtirilmagan holda, ya’ni har bir mahsulot va xizmatga
bo’lgan   talab   bilan   taklif   muvozanatidan   kelib   chiqib   belgilanadi.   Narxlar
iqtisodiyotda   axborot   signallari   vazifasini   bajaradi:   ular   ishlab   chiqaruvchilarga
qanday   mahsulotni,   qanchalik   miqdorda   ishlab   chiqarish   zarurligini   ko’rsatadi,
iste’molchilarga   esa   o’z   tanlovini   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Bu   shaffof   narx
11 tizimi   resurslardan   oqilona   foydalanishga,   iqtisodiy   resurslarning   samarali
taqsimlanishiga olib keladi.
To’rtinchi   tamoyil   —   bu   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   mustaqilligi   va
javobgarligidir . Har bir korxona, firma yoki yakka tartibdagi tadbirkor o’z faoliyatini
o’zi rejalashtiradi, o’zi boshqaradi va o’z qarorlari uchun iqtisodiy javobgarlikni ham
o’zi   zimmasiga   oladi.   Bu   esa   iqtisodiy   subyektlarning   mas’uliyatini   oshiradi,
resurslardan foydalanishda tejamkorlikni kuchaytiradi.
Bundan tashqari, bozor iqtisodiyotining funksiyalari ham uni boshqa tizimlardan
farqlovchi muhim elementlardir. Bozor tizimi quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
Resurslarni   taqsimlash   funksiyasi.   Bozor   orqali   resurslar   talab   mavjud
bo’lgan   sohalarga   yo’naltiriladi.   Ya’ni,   yuqori   foyda   keltiruvchi   sohalarda   resurslar
ko’proq jamlanadi. Bu esa umumiy iqtisodiy samaradorlikni oshirishga xizmat qiladi.
Ishlab   chiqarishni   rag’batlantirish   funksiyasi.   Bozor   iqtisodiyotida   foyda
olish asosiy motivatsiya manbai bo’lganligi sababli, har bir ishlab chiqaruvchi samarali
faoliyat   yuritishga,   ishlab   chiqarish   hajmini   kengaytirishga   intiladi.   Bu   rag’bat   ichki
raqobatni   kuchaytiradi,   natijada   yangi   texnologiyalar,   innovatsiyalar,   investitsiyalar
kirib keladi.
Bozor   muvozanatini   ta’minlash   funksiyasi.   Bozor   mexanizmi   talab   va   taklif
o’rtasida   doimiy   harakatda   bo’lgan   muvozanatni   shakllantiradi.   Narxlar   orqali   bu
muvozanat   tiklanadi:   agar   mahsulotga   bo’lgan   talab   oshsa,   narx   ko’tariladi   va   taklif
ham   ortadi;   aksincha,   talab   kamayganda   narx   tushadi   va   taklif   qisqaradi.   Bu   doimiy
muvozanat iqtisodiyotning barqaror ishlashiga imkon beradi.
Axborot   funksiyasi.   Bozorda   shakllanadigan   narxlar   ishlab   chiqaruvchilar   va
iste’molchilarga real iqtisodiy holat haqida to’g’ridan-to’g’ri axborot beradi. Masalan,
narxlarning   o’sishi   mahsulotga   bo’lgan   yuqori   talabdan   dalolat   beradi,   bu   esa   ishlab
chiqaruvchilarga yangi imkoniyatlar haqida signal bo’ladi.
Iste’molchilarning   tanlov   erkinligi.   Bozor   iqtisodiyotida   har   bir   iste’molchi
o’z  ehtiyoj  va  dididan  kelib chiqib  mahsulot   tanlaydi. Bu  esa  ishlab  chiqaruvchilarni
12 iste’molchining   talabiga   mos   mahsulot   ishlab   chiqarishga   majbur   qiladi.   Bu   jarayon,
o’z navbatida, umumiy iqtisodiy faollikni oshiradi.
Bozor   iqtisodiyotining   ushbu   tamoyillari   va   funksiyalari   tizim   sifatida   uning
ichki   barqarorligini,   yangiliklarga   ochiqligini   va   rivojlanishga   yo’naltirilganligini
ko’rsatadi. Shu sababli hozirgi global dunyoda ko’plab davlatlar bozor mexanizmlarini
chuqurlashtirish,   xususiy   sektorni   kengaytirish,   raqobat   muhitini   mustahkamlash,
iqtisodiy   erkinlikni   kengaytirish   orqali   barqaror   taraqqiyotga   erishishni   asosiy
strategiya sifatida tanlamoqda.
1.3. Bozor iqtisodiyotining boshqa iqtisodiy tizimlardan farqlari
Bozor   iqtisodiyoti   insoniyat   tarixida   iqtisodiy   rivojlanishning   eng   samarali   va
eng barqaror shakllaridan biri sifatida namoyon bo’ldi. Bu tizimning boshqa iqtisodiy
tizimlardan tub farqlari mavjud bo’lib, aynan shu jihatlar uni zamonaviy dunyoda keng
tarqalgan   va   ustun   tizimga   aylantirdi.   Bozor   iqtisodiyoti   markazlashgan   iqtisodiyot,
aralash iqtisodiyot va an’anaviy iqtisodiyot  kabi tizimlardan bir qator asosiy belgilari
bilan ajralib turadi.
Bozor   iqtisodiyotining   eng   muhim   va   ajralib   turuvchi   farqi   —   bu   iqtisodiy
erkinlik   va   mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligidir.   Bu   tizimda   shaxsiy   tashabbus,
xususiy mulk, erkin tanlov va raqobat ustuvor ahamiyat kasb etadi. Boshqa tizimlarda,
masalan,   markazlashgan   rejalashtirilgan   iqtisodiyotda   esa   iqtisodiy   faoliyat   davlat
tomonidan qat’iy nazorat qilinadi, ishlab chiqarish vositalari davlat mulki hisoblanadi,
resurslar markaziy idoralar tomonidan taqsimlanadi. Bunday tizimda erkinlik, shaxsiy
tashabbus   va   raqobatning   yo’qligi   iqtisodiy   sustkashlik,   innovatsiyalarni
sekinlashtirishi mumkin.
Bozor   iqtisodiyoti   narx   mexanizmi   orqali   o’zini   o’zi   tartibga   soladi.   Ya’ni,
narxlar talab va taklif asosida shakllanadi, bu esa resurslar taqsimotini samarali tarzda
yo’lga   qo’yadi.   Markazlashgan   iqtisodiyotda   narxlar   davlat   tomonidan   belgilangan
13 bo’ladi,   bu   esa   ko’pincha   real   bozor   ehtiyojlariga   mos   kelmaydi   va   resurslarning
noto’g’ri   taqsimlanishiga,   ortiqcha   ishlab   chiqarish   yoki   defitsitga   olib   keladi.
Masalan,   sobiq   Sovet   Ittifoqi   davrida   ko’plab   mahsulotlar   uchun   narxlar   sun’iy
ravishda   past   belgilanganligi   sababli,   uzoq   navbatlar,   mahsulot   yetishmovchiligi
holatlari yuzaga kelgan.
Bozor iqtisodiyotida qarorlar markazlashtirilmagan holda, ya’ni har bir xo’jalik
yurituvchi   subyektning   o’z   manfaatidan   kelib   chiqqan   holda   qabul   qilinadi.   Bu   esa
iqtisodiyotning   moslashuvchanligini,   sharoitga   tez   moslashish   qobiliyatini   oshiradi.
Aksincha, rejalashtirilgan iqtisodiyotda barcha qarorlar yuqoridan pastga yo’nalishda,
markaziy   idoralar   tomonidan   belgilanadi.   Bu   holat   iqtisodiyotda   sustkashlik,
yangiliklarga sust munosabat va byurokratiyani kuchaytiradi.
Yana   bir   muhim   farq   —   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   foyda   olish   eng   muhim
motivatsiya   manbai   bo’lib   xizmat   qiladi.   Bu   foydani   olish   istagi   ishlab
chiqaruvchilarni   samaradorlikka,   mahsulot   sifatini   oshirishga,   yangi   texnologiyalarni
joriy   etishga   undaydi.   An’anaviy   iqtisodiyotlarda   esa   ishlab   chiqarish   asosan   urf-
odatlar,   diniy   e’tiqodlar   yoki   tarixiy   meros   asosida   amalga   oshiriladi,   iqtisodiy
samaradorlik va foyda olish ikkinchi darajali ahamiyatga ega bo’ladi.
Bozor   iqtisodiyotining   eng   muhim   ustunliklaridan   yana   biri   —   bu
iste’molchilarning   erkin   tanlovidir.   Iste’molchi   qaysi   mahsulotni,   kimdan   va   qanday
narxda   sotib   olishni   o’zi   hal   qiladi.   Bu   esa   ishlab   chiqaruvchilarni   iste’molchilar
ehtiyojiga maksimal  darajada moslashishga,  ularning talabiga binoan ishlab chiqarish
hajmini   va   assortimentini   o’zgartirishga   undaydi.   Raqobat   sharoitida   iste’molchilar
ehtiyojini   qondira   olmagan   ishlab   chiqaruvchilar   bozordan   siqib   chiqariladi.   Boshqa
tizimlarda   esa,   masalan,   davlat   tomonidan   boshqariladigan   iqtisodiyotda,
iste’molchilarga   tayyor   rejalashtirilgan   mahsulot   taklif   etiladi,   tanlov   imkoniyati
cheklangan bo’ladi.
Albatta, bozor iqtisodiyotining ham kamchiliklari yo’q emas. Unga xos bo’lgan
kamchiliklar   qatoriga   ijtimoiy   tengsizlikning   ortishi,   ekologik   muammolar,   muayyan
14 sohalarga   haddan   tashqari   investitsiya   oqimi   natijasida   “bozor   buzilishlari”   kiradi.
Ammo   bu   kamchiliklarni   davlat   tomonidan   olib   boriladigan   iqtisodiy   siyosat   orqali
bartaraf   etish   mumkin.   Shu   bois,   ko’plab   mamlakatlar   “sof   bozor”   tizimidan   ko’ra,
“aralash   iqtisodiyot”   modelini   tanlamoqda,   ya’ni   bozordagi   erkinlik   davlatning
ijtimoiy va tartibga soluvchi funksiyalari bilan uyg’unlashtirilmoqda.
Xulosa qilib aytganda, bozor iqtisodiyoti boshqa iqtisodiy tizimlarga qaraganda
iqtisodiy   samaradorlik,   erkinlik,   moslashuvchanlik   va   yangiliklarga   ochiqlik   kabi
xususiyatlari bilan ajralib turadi. Shu sababli, bugungi kunda dunyo mamlakatlarining
aksariyati   bozor   mexanizmlarini   keng   joriy   etishga   intilmoqda.   O’zbekiston   ham
iqtisodiy   islohotlar   yo’lida   aynan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan,   innovatsiyaga
ochiq, raqobatbardosh va barqaror rivojlanishga yo’naltirilgan modelni tanlagani bejiz
emas.
15 II BOB. O’zbekiston sharoitida bozor iqtisodiyotining shakllanishi va
rivojlanish bosqichlari
2.1. Mustaqillik yillarida O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning
boshlanishi va bosqichlari
O’zbekiston   Respublikasi   1991-yilda   davlat   mustaqilligini   qo’lga   kiritgach,
mamlakat oldida yangi tarixiy vazifa – bozor iqtisodiyotiga asoslangan erkin iqtisodiy
tizimga o’tish masalasi dolzarb bo’lib qoldi. Bu bosqichda asosiy maqsad sobiq ittifoq
davrida mavjud bo’lgan markazlashgan rejalashtirilgan iqtisodiy modeldan voz kechib,
erkin bozor mexanizmlari orqali iqtisodiy faoliyat yuritiladigan, xususiy mulk ustuvor
bo’lgan iqtisodiyotni shakllantirish edi.
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   strategiyasi   boshqa   sobiq   sovet
respublikalari   kabi   “shok   terapiyasi”   usuliga   asoslanmagan.   Aksincha,   “bosqichma-
bosqich   va   islohotlarning   uzviyligi”   tamoyili   asosida   olib   borildi.   Bu   yondashuvning
muhim   xususiyati   shundan   iboratki,   islohotlar   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni
buzmagan holda, aholining turmush darajasini keskin pasaytirib yubormasdan amalga
oshirildi.
Prezident   Islom   Karimov   tomonidan   ilgari   surilgan   “O’zbek   modeli”   besh
tamoyilga   asoslangan:   davlatning   bosh   islohotchi   sifatida   qatnashuvi;   qonun
ustuvorligi;   kuchli   ijtimoiy   siyosat   yuritilishi;   bosqichma-bosqichlik;   bozor
iqtisodiyotiga   izchil   harakat.   Aynan   mana   shu   tamoyillar   O’zbekistonning   iqtisodiy
rivojlanish yo’lini belgilab berdi va bozor iqtisodiyotiga moslashtirilgan milliy model
yaratildi.
Dastlabki   yillarda   amalga   oshirilgan   eng   muhim   islohotlardan   biri   bu   –   milliy
valyutaning   muomalaga   kiritilishi   bo’ldi.   1994-yil   1-iyulda   so’m   milliy   pul   birligi
sifatida   joriy   etildi.   Bu   nafaqat   iqtisodiy   mustaqillikni   ta’minlash,   balki   monetar
siyosatni   mustaqil   yuritish   uchun   ham   zamin   yaratdi.   Pul-kredit   siyosatini
16 mustahkamlash   orqali   inflyatsiyani   jilovlash,   milliy   bank   tizimini   mustahkamlashga
qaratilgan chora-tadbirlar ham amalga oshirildi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda   xususiylashtirish   va   mulkchilik   shakllarini   isloh
qilish   alohida   ahamiyat   kasb   etdi.   Iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   tomonidan   ishlab
chiqarish   vositalarini   sotib   olish,   korxonalarning   aksiyalarini   egalik   qilish   orqali
xususiy   sektor   asta-sekin   kuchaya   boshladi.   Bu   esa   milliy   iqtisodiyotda   xususiy
sektorning  ulushini   oshirishga   xizmat   qildi.  Jumladan,   2000-yillarga   kelib,  mamlakat
YaIMning 70 foizdan ortig’i xususiy sektor hissasiga to’g’ri kelgan.
Bozor   iqtisodiyoti   tomon   harakatda   davlatning   roli   nafaqat   islohotlar
tashabbuskori,   balki   muvofiqlashtiruvchi   va   ijtimoiy   himoya   mexanizmlarini
ta’minlovchi   sifatida   ham   kuchaydi.   Ayniqsa,   ijtimoiy   himoya,   pensiya   va   nafaqa
tizimlarining qayta tashkil qilinishi, aholining kam ta’minlangan qatlamlariga yordam
ko’rsatish bo’yicha ijtimoiy dasturlar amalga oshirildi.
1990-yillarning oxiri  va 2000-yillarning boshlarida O’zbekistonda  iqtisodiyotni
liberallashtirish   yo’lida   qator   qadamlar   tashlandi.   Tashqi   savdo   erkinlashtirildi,
eksport-import   operatsiyalarining   soddalashtirilishi,   bojxona   tizimidagi   islohotlar
orqali tashqi iqtisodiy faoliyatga keng yo’l ochildi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2000-yildan   2010-yilgacha   bo’lgan   davrda
O’zbekiston   iqtisodiyoti   barqaror   sur’atlar   bilan   o’sdi.   Jahon   moliyaviy   inqirozining
global   oqibatlariga   qaramasdan,   O’zbekiston   o’sishni   saqlab   qoldi.   Masalan,   2009-
yilda   jahon   iqtisodiyotining   ko’plab   yirik   mamlakatlari   iqtisodiy   pasayishni   boshdan
kechirgan bir vaqtda, O’zbekistonda YaIM o’sishi 8,1 foizni tashkil etdi.
Shuningdek, aynan bozor iqtisodiyoti yo’lida amalga oshirilgan tizimli islohotlar
sabab,   2017-yildan   boshlab   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   boshchiligida   yangi
iqtisodiy   islohotlar   bosqichi   boshlandi.   Bu   bosqichda   iqtisodiyotni   to’liq
liberallashtirish, investorlar uchun qulay muhit yaratish, raqamli iqtisodiyot va eksport
salohiyatini oshirish asosiy yo’nalishlarga aylandi.
17 Bugungi   kunda   O’zbekiston   bozor   mexanizmlariga   asoslangan   ochiq   iqtisodiy
tizimni yaratishga intilmoqda. Xalqaro moliyaviy institutlar bilan hamkorlik, soliq va
bojxona tizimidagi islohotlar, bank sektorining modernizatsiyasi, davlat korxonalarini
xususiylashtirish — bularning barchasi bozor iqtisodiyotining to’laqonli shakllanishini
ta’minlashga xizmat qilmoqda.
2.2. Bozor infratuzilmasining shakllanishi va rivoji
Bozor iqtisodiyoti samarali faoliyat yuritishi uchun uning infratuzilmasi – ya’ni
bozor  munosabatlarini  ta’minlaydigan muassasalar,  tashkilotlar  va tizimlarning barpo
etilishi muhim ahamiyat kasb etadi. O’zbekiston mustaqillikka erishgach, iqtisodiyotda
yangi   bozor   subyektlarini   shakllantirish   bilan   birga,   ularning   faoliyatini   tartibga
soluvchi   va  xizmat   ko’rsatuvchi   infratuzilmani   rivojlantirishni   ham   o’z   oldiga   asosiy
vazifa qilib qo’ydi.
Bozor  infratuzilmasi  deganda mulkchilik, ishlab chiqarish  va xizmat  ko’rsatish
subyektlari   o’rtasida   normal   iqtisodiy   aloqalarni   ta’minlovchi   elementlar   tushuniladi.
Ular   jumlasiga   quyidagilar   kiradi:   bank-moliya   tizimi,   sug’urta   kompaniyalari,   fond
bozori,   marketing   va   konsalting   xizmatlari,   auditorlik   tashkilotlari,   lizing   va   kredit
tizimlari,   bojxona   va   soliq   organlari,   mehnat   bozori   infratuzilmasi,   shuningdek,
axborot-kommunikatsiya va raqamli texnologiyalar bilan bog’liq xizmatlar.
Mustaqillikning dastlabki yillarida bozor infratuzilmasi asosan davlat tomonidan
yaratilgan bo’lsa, bugungi kunda bu tizim xususiy sektor vakillarining faol ishtirokida
rivojlanmoqda.   Mamlakatda   moliyaviy   bozorni   rivojlantirish   borasida   qator   muhim
chora-tadbirlar   amalga   oshirilgan.   Jumladan,   Markaziy   bank   tomonidan   banklar
faoliyatini   nazorat   qilish,   pul-kredit   siyosatini   yuritish,   inflatsiyani   jilovlash,
likvidlikni boshqarish mexanizmlari bosqichma-bosqich takomillashtirilmoqda.
2020-yillarga kelib bank tizimi sezilarli darajada diversifikatsiya qilindi. Davlat
banklaridan   tashqari   ko’plab   xususiy   tijorat   banklari,   xorijiy   kapital   ishtirokidagi
18 banklar hamda mikrokredit tashkilotlari faoliyat yuritmoqda. Ularning soni va kapital
hajmi   yil   sayin   ortib   bormoqda.   Bu   esa   kredit   resurslariga   bo’lgan   kirish
imkoniyatlarini   kengaytirib,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishda
muhim omil bo’lmoqda.
Sug’urta bozori ham bozor infratuzilmasining ajralmas qismi sifatida shakllandi.
So’nggi   yillarda   “O’zagrosug’urta”,   “Kafolat”,   “Uzbekinvest”   kabi   sug’urta
kompaniyalari   bilan   bir   qatorda,   xususiy   sug’urta   tashkilotlari   soni   ortdi.   Sug’urta
xizmatlari hajmi kengayib, hayot, sog’liq, mol-mulk, transport va korporativ risklarni
sug’urtalash bo’yicha yangi xizmat turlari joriy etildi.
Fond   bozori   faoliyatining   kengayishi,   ayniqsa,   2019-yildan   boshlab   yangi
qonunchilik asosida qayta tashkil etildi. Davlat aktivlarini xususiylashtirish jarayonida
fond   birjalari   orqali   aksiyalarni   erkin   savdoga   chiqarish   amaliyoti   yo’lga   qo’yildi.
Toshkent Respublika fond birjasi, “Elsis-Savdo” axborot tizimi, investitsiya va aktivlar
boshqaruvi kompaniyalari bozorning muhim infratuzilmaviy halqalariga aylandi.
Marketing   va   konsalting   xizmatlari,   audit   va   menejment   konsaltingi   sohalari
ham   bozor   iqtisodiyoti   infratuzilmasining   ajralmas   qismi   sifatida   vujudga   keldi.   Bu
xizmatlar   tadbirkorlik   subyektlariga   raqobatdosh   mahsulot   yaratishda,   bozorga
kirishda,   narx   siyosatini   aniqlashda,   reklama   va  brending   ishlarini   yuritishda   yordam
bermoqda. Ayniqsa, xorijiy sarmoyadorlar uchun axborot va tahliliy xizmat ko’rsatish
yo’lga qo’yildi.
Shu   bilan   birga,   davlat   tomonidan   yaratilgan   elektron   platformalar   va   raqamli
infratuzilma iqtisodiyotda shaffoflik, tezkorlik va qulaylikni ta’minlamoqda. “Yagona
darcha”   tamoyili   asosida   bojxona,   litsenziyalash,   sertifikatlash,   soliqqa   oid   xizmatlar
elektron ko’rinishda joriy etildi. Bu esa islohotlarning samaradorligini oshirib, biznes
yuritish osonligini ta’minlamoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   qaraganda,   O’zbekistonda   bugungi   kunda   faoliyat
yuritayotgan   kichik   biznes   va   tadbirkorlik   subyektlarining   90   foizdan   ortig’i
moliyaviy, soliq, konsalting, auditorlik, marketing kabi infratuzilmaviy xizmatlar bilan
19 bog’liq holatda ishlamoqda. Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlariga ko’ra, 2023-yil
yakunlariga ko’ra iqtisodiyotda xizmat ko’rsatish sohasining yalpi ichki mahsulotdagi
ulushi 36 foizdan oshgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   bozor   infratuzilmasining   keng   va   barqaror   shakllanishi
bozor   iqtisodiyotining   chuqurlashuvi,   xususiy   sektorning   rivoji   va   investitsiya
muhitining   yaxshilanishi   uchun   poydevor   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   Kelgusida   bu
infratuzilmani   zamonaviy   raqamli   texnologiyalar   asosida   takomillashtirish   bozor
islohotlarining asosiy yo’nalishlaridan biri bo’lib qoladi.
2.3. Tashqi iqtisodiy faoliyat va uning bozor iqtisodiyotidagi o’rni
Bozor   iqtisodiyotining   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   bu   tashqi   iqtisodiy
faoliyatdir. Tashqi iqtisodiy faoliyat deganda bir davlatning boshqa mamlakatlar bilan
olib   boradigan   savdo   aloqalari,   investitsion   hamkorlik,   texnologiya   va   bilimlar
almashinuvi,   transport   va   logistika   sohalaridagi   integratsiyasi   tushuniladi.   Bu
jarayonlar   milliy   iqtisodiyotning   ochiqligini   ta’minlab,   global   bozorga   chiqish
imkonini yaratadi.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   avvalambor,   tashqi   savdo   faoliyatini
liberallashtirish,   eksport-import   siyosatini   bozor   tamoyillariga   moslashtirish,   milliy
valyutaning   konvertatsiyasini   yo’lga   qo’yish   kabi   qadamlarni   bosqichma-bosqich
amalga   oshirdi.   Ayniqsa,   2017-yilgi   islohotlar   jarayoni   tashqi   iqtisodiy   siyosatda   tub
burilish   yasadi.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   tashabbusi   bilan   milliy   valyuta   –
so’m   erkin   konvertatsiya   qilindi,   bojxona   tartiblari   soddalashtirildi,   eksportni
rag’batlantirish mexanizmlari joriy etildi.
Bugungi   kunda   O’zbekiston   dunyoning   150   dan   ortiq   mamlakati   bilan   savdo-
iqtisodiy hamkorlikni yo’lga qo’ygan. Tashqi  savdo  aylanmasining o’sish  dinamikasi
so’nggi   yillarda   sezilarli   darajada   faollashdi.   Masalan,   Davlat   statistika   qo’mitasi
ma’lumotlariga   ko’ra,   2023-yil   yakunlariga   ko’ra   O’zbekistonning   tashqi   savdo
20 aylanmasi   60   milliard   AQSH   dollaridan   oshdi,   shundan   eksport   25   milliard   dollar,
import esa 35 milliard dollarni tashkil etdi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   muhim   o’rin   egallovchi   yo’nalishlardan   biri   –
eksport salohiyatini kengaytirishdir. O’zbekiston bugungi kunda paxta tolasidan tayyor
mahsulot,   to’qimachilik,   oziq-ovqat,   meva-sabzavot,   elektrotexnika,   kimyo,
avtomobilsozlik   mahsulotlarini   xorijga   eksport   qilmoqda.   Xususan,   “Made   in
Uzbekistan”   brendi   ostida   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   MDH,   Yevropa,   Osiyo
va Yaqin Sharq mamlakatlarida tobora ko’proq talabga ega bo’lib bormoqda.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   yanada   rivojlantirish   maqsadida   O’zbekiston   2022–
2026-yillarga mo’ljallangan “Yangi O’zbekiston” taraqqiyot strategiyasida eksportyor
korxonalarni   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash,   ularga   kredit   imtiyozlari,
subsidiyalar ajratish, logistika xizmatlarini rivojlantirish kabi chora-tadbirlarni nazarda
tutgan. Jumladan, eksport qiluvchi korxonalar uchun “eksport kredit agentligi” tashkil
etilib, ularning moliyaviy barqarorligini ta’minlashga xizmat qilmoqda.
Bundan   tashqari,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   muhim   jihatlaridan   yana   biri   –
chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilishdir.   So’nggi   yillarda   yurtimizga   to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalar   hajmi   ortib   bormoqda.   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki,
Islom taraqqiyot banki, Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki kabi nufuzli moliyaviy
institutlar   bilan   hamkorlikda   ko’plab   yirik   loyihalar   amalga   oshirilmoqda.   Masalan,
2023-yil   davomida   respublikaga   kiritilgan   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar
hajmi 9 milliard dollardan oshgan.
Xalqaro transport va tranzit infratuzilmasining rivojlanishi ham tashqi iqtisodiy
faoliyatni   qo’llab-quvvatlovchi   asosiy   omillardan   biridir.   O’zbekistonning   geografik
joylashuvi   —   ya’ni   quruqlik   bilan   o’ralgan   markaziy   Osiyo   yuragida   joylashgani   —
mintaqaviy tranzit va logistika markaziga aylanish imkonini bermoqda. Shu maqsadda
“Yevropa-Xitoy”,   “Janubiy   Osiyo-Markaziy   Osiyo”,   “Turkmaniston–Eron–
O’zbekiston”   yo’nalishlarida   multimodal   transport   koridorlari   tashkil   etildi.
21 “Toshkent–Andijon–O’sh–Qashqar”   avtomobil   yo’nalishi,   temiryo’l   transportida
“Toshkent–Tehron”, “Toshkent–Istanbul” marshrutlarining faoliyati kengaytirilmoqda.
O’zbekiston   ko’plab   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   –   Jahon   savdo   tashkiloti,
Yevroosiyo iqtisodiy ittifoqi, Turkiy davlatlar tashkiloti, Iqtisodiy hamkorlik tashkiloti
kabi   tuzilmalar   bilan   faol   aloqalar   yuritmoqda.   Bu   esa   respublika   iqtisodiyotining
jahon iqtisodiy makoniga integratsiyalashuvini ta’minlamoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   O’zbekiston   bozor
iqtisodiyotining ajralmas va muhim tarkibiy qismi sifatida nafaqat eksport salohiyatini
oshirishda,   balki   investitsiyalarni   jalb   qilish,   yangi   texnologiyalarni   o’zlashtirish,
raqobatbardosh   mahsulot   yaratishda,   mamlakatning   xalqaro   maydondagi   iqtisodiy
mavqeini mustahkamlashda hal qiluvchi rol o’ynaydi.
22 III BOB. O’ZBEKISTON BOZOR IQTISODIYOTINI
RIVOJLANTIRISHNING USTUVOR YO’NALISHLARI
3.1. Bozor iqtisodiyoti sharoitida islohotlarning ustuvor yo’nalishlari
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan   dastlabki   yillardan   boshlab,
sobiq   ma’muriy-buyruqbozlik   tizimidan   voz   kechib,   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga
asoslangan   yangi   iqtisodiy   tizimga   o’tishni   o’z   oldiga   asosiy   vazifa   qilib   qo’ydi.   Bu
jarayonning   muvaffaqiyatli   kechishini   ta’minlash   uchun   davlat   tomonidan   bir   qator
chuqur   iqtisodiy   islohotlar   bosqichma-bosqich   amalga   oshirildi.   Ayniqsa,   so’nggi
yillarda Prezident Shavkat Mirziyoyev rahbarligida olib borilayotgan iqtisodiy siyosat,
zamonaviy bozor iqtisodiyotini shakllantirishda tub burilish yasadi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   olib   borilayotgan   islohotlarning   ustuvor
yo’nalishlari bir necha asosiy bloklarga bo’linadi:
Birinchidan ,   iqtisodiyotni   liberallashtirish   va   raqobat   muhitini   yaratish.   Bu
yo’nalishda   eng   asosiy   e’tibor   –   davlatning   iqtisodiyotdagi   bevosita   ishtirokini
kamaytirishga,   xususiy   sektor   ulushini   oshirishga   qaratilmoqda.   Davlat   korxonalari
bosqichma-bosqich   xususiylashtirilmoqda,   erkin   bozor   mexanizmlari   yo’lga
qo’yilmoqda.   Masalan,   2023-yil   davomida   1000   dan   ortiq   davlat   aktivlari
xususiylashtirildi   va   xususiy   tadbirkorlar   ixtiyoriga   berildi.   Bu   esa   bozor
iqtisodiyotining   asosiy   talablaridan   biri   bo’lgan   erkin   raqobat   muhitini
mustahkamlashga xizmat qilmoqda.
Ikkinchidan ,   moliya   va   bank   tizimining   modernizatsiyasi.   O’zbekiston   bank-
moliya   tizimida   so’nggi   yillarda   olib   borilayotgan   islohotlar   banklar   faoliyatini
raqobatbardosh, ochiq va xizmat ko’rsatish sifatini oshirishga yo’naltirilmoqda. Kredit
siyosatida   shaffoflik,   risklarni   baholash,   mijozlarga   yo’naltirilgan   yondashuv
kuchaytirilmoqda.   Yangi   tijorat   banklari   ochilib,   chet   ellik   investorlarga   bank
kapitalida   ishtirok   etishga   imkoniyat   berilmoqda.   Bundan   tashqari,   Markaziy   bank
tomonidan pul-kredit siyosati mustaqilligi ta’minlanmoqda.
23 Uchinchidan , soliq va bojxona tizimining soddalashtirilishi. Bozor  iqtisodiyoti
sharoitida   biznes   yuritish   qulayligini   oshirish,   norasmiy   iqtisodiyot   ulushini
kamaytirish   uchun   soliq   yuki   pasaytirilmoqda.   Soliq   stavkalari   soddalashtirilmoqda,
soliq   to’lovchilar   uchun   elektron   xizmatlar   keng   joriy   etilmoqda.   Davlat   soliq
qo’mitasi   axborot   texnologiyalariga   asoslangan   raqamli   nazorat   tizimini   yo’lga
qo’ygan   bo’lib,   bu   tadbirkorlik   subyektlariga   o’z   faoliyatini   qonuniy   va   samarali
yuritishga zamin yaratmoqda.
To’rtinchidan , valyuta bozorining liberallashuvi. 2017-yilda milliy valyutaning
erkin   konvertatsiyasi   joriy   etilishi   mamlakat   iqtisodiyotining   jahon   bozorlariga
integratsiyalashuvi uchun muhim poydevor bo’ldi. Bugungi kunda korxonalar valyuta
ayirboshlash,   import-eksport   amaliyotlarini   erkin   amalga   oshirish   imkoniyatiga   ega.
Bu   investorlar   ishonchini   oshirib,   mamlakatga   xorijiy   investitsiyalar   oqimini
ko’paytirishga xizmat qilmoqda.
Beshinchidan ,   zamonaviy   texnologiyalar   va   raqamli   iqtisodiyotga   o’tish.
Raqamli   texnologiyalar   jadal   rivojlanayotgan   sharoitda   O’zbekiston   hukumati
tomonidan   “Raqamli   O’zbekiston   –   2030”   strategiyasi   qabul   qilindi.   Bu   strategiyaga
ko’ra,   barcha   davlat   xizmatlari,   biznes   jarayonlari   va   iqtisodiy   boshqaruv   tizimlari
bosqichma-bosqich   raqamlashtirilmoqda.   Elektron   to’lov   tizimlari,   onlayn   xizmat
ko’rsatish,   elektron   hujjat   aylanishi   joriy   etilishi   tadbirkorlar   uchun   qulay   sharoit
yaratmoqda.
Oltinchidan , hududiy va tarmoqlar bo’yicha iqtisodiy islohotlar. Har bir viloyat,
tuman   yoki   shaharning   iqtisodiy   salohiyati   tahlil   qilinib,   ularga   moslashtirilgan
investitsion   dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   har   bir   hududda   “Iqtisodiy
rivojlanish   markazlari”   tashkil   etilib,   u   yerda   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   va
infratuzilma loyihalari bosqichma-bosqich hayotga tatbiq etilmoqda.
2023–2024-yillardagi islohotlar natijasida O’zbekiston Jahon bankining “Biznes
yuritish”   reytingida   sezilarli   darajada   yuqoriladi.   Shuningdek,   xalqaro   kredit   reyting
agentliklari – Moody’s, Fitch va Standard & Poor’s mamlakatimiz reytingini barqaror
24 deb   baholadi.   Bu   esa   olib   borilayotgan   islohotlarning   bozor   iqtisodiyoti   asosida
rivojlanayotganini   va   jahon   iqtisodiy   hamjamiyati   tomonidan   tan   olinayotganini
anglatadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   bozor   iqtisodiyotini   chuqurlashtirish   yo’lida   olib
borilayotgan   islohotlarning   har   biri   mamlakatning   iqtisodiy   mustaqilligi,   barqaror
o’sish   sur’atlari   va   xalq   farovonligini   ta’minlashga   xizmat   qilmoqda.   Bu   islohotlar
nafaqat   iqtisodiyot   sohasida,  balki  ijtimoiy  hayotda  ham   ijobiy  o’zgarishlarni  yuzaga
keltirmoqda.
3.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida xususiy sektor va tadbirkorlik faoliyatini
rivojlantirish
Xususiy   sektor   va   tadbirkorlik   faoliyati   bozor   iqtisodiyotining   asosiy
elementlaridan   biri   bo’lib,   har   bir   davlatning   iqtisodiy   o’sishi,   barqarorligi   va   xalq
farovonligini   ta’minlashda   muhim   rol   o’ynaydi.   O’zbekistonning   iqtisodiy
rivojlanishida   ham   xususiy   sektor   va   tadbirkorlikni   rivojlantirishga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   2016-yildan   boshlab   amalga   oshirilgan   islohotlar   va   yangilangan
iqtisodiy   siyosatning   asosi   aynan   xususiy   sektorning   o’sishi   va   rivojlanishiga   xizmat
qilmoqda.
Xususiy sektorning o’sishiga olib kelgan asosiy omillar
O’zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy   sektorni   rivojlantirishda   bir   qator   muhim
omillar ta’sir ko’rsatdi. Birinchidan, 2017-yilda qabul qilingan yangi soliq kodeksi va
soliq   islohotlari   natijasida   soliq   yuki   sezilarli   darajada   kamaytirildi.   Soliq   tizimining
soddalashtirilishi   va   yangi   imtiyozlar   xususiy   tadbirkorlar   uchun   yanada   qulayroq
sharoit yaratdi. Soliqni to’lash tartibi raqamli platformalar orqali amalga oshiriladi, bu
esa soliq to’lovchilarga vaqt va mablag’ni tejash imkonini beradi. Shuningdek, soliq va
bojxona   tekshiruvlarining   soni   kamaytirilib,   korxonalarning   faoliyatini   yanada
soddalashtirishga qaratilgan.
25 Ikkinchidan,   kichik   va   o’rta   biznesni   rivojlantirishni   qo’llab-quvvatlash
maqsadida   davlat   tomonidan   qator   dasturlar   amalga   oshirildi.   2019-yilda   qabul
qilingan   “Kichik   va   o’rta   biznesni   rivojlantirish”   dasturi   doirasida   korxonalarga
imtiyozli   kreditlar,   subsidiyalar   va   grantlar   berish   tizimi   joriy   etildi.   Bu
tadbirkorlarning   faoliyatini   kengaytirishga,   yangi   ish   o’rinlarini   yaratishga   va
iqtisodiyotni diversifikatsiya qilishga katta hissa qo’shdi.
Uchinchidan,   2017-yil   5-mayda   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan
“Kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish”   to’g’risidagi
Farmon qabul qilindi. Ushbu farmon bo’yicha kichik biznes sub’ektlariga yengilliklar
taqdim etilib, davlat organlarining davlat-xususiy sheriklik tizimiga ko’maklashadigan
faoliyati  o’zgartirildi. Yangi  yuridik shaxslar  ro’yxatdan o’tish  tartibi  soddalashtirildi
va davlat tomonidan ko’rsatilayotgan xizmatlar, kreditlar va grantlar miqdori oshdi.
Tadbirkorlikni   rivojlantirishda   milliy   va   xorijiy   investitsiyalar   o’rnining
oshishi
Xususiy   sektorning   rivojlanishiga   yordam   beruvchi   yana   bir   muhim   omil   bu
xorijiy investitsiyalarning jalb qilinishidir. 2016-yil 1-yanvardan boshlab O’zbekiston
iqtisodiyotiga xorijiy investitsiyalarni jalb qilish uchun yangi mexanizmlar va huquqiy
asoslar   yaratilgan.   Yurtimizning   investitsion   jozibadorligini   oshirish   maqsadida
“Investitsiya   islohotlari”   dasturi   ishlab   chiqildi.   Ushbu   dastur   doirasida,   investorlar
uchun   soliq   imtiyozlari,   bojxona   bo’yicha   yengilliklar   va   davlatning   qo’llab-
quvvatlash tizimi  taqdim  etilmoqda. 2023-yilga kelib O’zbekistonga  kiritilgan xorijiy
to’g’ridan-to’g’ri investitsiyalar hajmi 9 milliard dollarga yetdi.
Bundan   tashqari,   2020-yilda   xorijiy   investitsiyalarga   ruxsat   berishning   yangi
tizimi   joriy   etildi.   Endi   investorlar   O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki   va
boshqa   rasmiy   idoralari   orqali   moliyaviy   mablag’larni   o’tkazishda   hech   qanday
cheklovlarga   duch   kelmaydilar.   Bu,   o’z   navbatida,   xorijiy   korxonalarning
O’zbekistondagi faoliyatini kengaytirishga olib keldi.
Kichik va o’rta biznesni rivojlantirishda davlat qo’llab-quvvatlashi
26 O’zbekiston   hukumati   kichik   va   o’rta   biznesni   rivojlantirishga   alohida   e’tibor
qaratmoqda. 2019-yilda kichik va o’rta biznesni rivojlantirish bo’yicha maxsus dastur
qabul qilindi. Ushbu dastur doirasida davlat tomonidan bizneslarni qo’llab-quvvatlash,
ularni   xarajatlarini   kamaytirish   va   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun   bir   qator
mexanizmlar   ishlab   chiqildi.   Bunga   soliq   yengilliklari,   kreditlar   va   grantlar   taqdim
etish,   davlat   xaridlarida   kichik   va   o’rta   biznes   sub’ektlarining   ishtirokini   oshirish   va
shuningdek, biznesni huquqiy himoya qilish kiradi.
Davlat-xususiy   sheriklik   (PPP)   loyihalari   joriy   etildi   va   kichik   biznesning   turli
sohalarga kirib borishini  qo’llab-quvvatlash uchun shart-sharoitlar yaratildi. Masalan,
so’nggi   yillarda   agrotexnologiya,   to’qimachilik   sanoati,   yengil   sanoat,   turizm   va
xizmatlar sohalarida yuzlab davlat-xususiy sheriklik loyihalari amalga oshirilgan.
Xususiy sektor va tadbirkorlik faoliyatining rivojlanishi, shubhasiz, O’zbekiston
iqtisodiyotining   mustahkamlanishi,   ijtimoiy   farovonlikning   oshishi   va   davlat   budjeti
daromadlarining ko’payishiga olib keladi. Ular orqali yangi ish o’rinlari yaratilmoqda,
mahalliy   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga   va   import   o’rnini   bosuvchi   mahsulotlarni
ishlab chiqarishga erishilmoqda.
O’zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy   sektor   va   tadbirkorlikni   rivojlantirishga
yo’naltirilgan   islohotlar,   albatta,   o’zining   ijobiy   natijalarini   bermoqda.   Ular
iqtisodiyotning   barqaror   o’sishi   va   global   raqobatbardoshlikni   oshirishda   muhim
omilga   aylanmoqda.   Davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash,   biznes   uchun   qulay
sharoitlar yaratish, yirik investitsiyalarni jalb qilish va kichik biznesni rivojlantirishga
oid   strategiyalarni   amalga   oshirish   O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga
integratsiyalashuvini   tezlashtirishga   xizmat   qilmoqda.   O’zbekistonning   iqtisodiy
rivojlanishida   xususiy   sektor   va   tadbirkorlik   alohida   o’rin   tutadi   va   bu   boradagi
yutuqlar kelajakda yana-da kengayishi kutilmoqda.
27 3.3. Bozor iqtisodiyoti sharoitida mehnat bozorini rivojlantirish
Mehnat   bozori   har   qanday   iqtisodiyotning   muhim   tarkibiy   qismidir.   U   ishchi
kuchining   ta’minoti,   ishlab   chiqarish   faoliyatiga   ko’maklashish,   shu   bilan   birga
iqtisodiy   o’sish   va   ijtimoiy   farovonlikning   barqarorligi   uchun   zarur   sharoitlarni
yaratadi.   O’zbekiston   iqtisodiyotida   mehnat   bozorini   rivojlantirish   bo’yicha   amalga
oshirilgan   islohotlar   va   yangilanishlar   muhim   ahamiyatga   ega.   2016-yilga   kelib,
mehnat bozorining samarali ishlashi va mehnat resurslaridan foydalanish tizimi yanada
modernizatsiya  qilindi. Hozirda O’zbekiston  mehnat  bozorining rivojlanishi,  ayniqsa,
erkin   ishchi   kuchini   shakllantirish,   yangi   ish   o’rinlarini   yaratish   va   ijtimoiy   himoya
tizimini yaxshilashga katta e’tibor qaratilmoqda.
Mehnat bozoridagi asosiy muammolar va ularga qarshi islohotlar
O’zbekiston mehnat bozorining rivojlanishidagi birinchi va eng muhim masala –
ish   o’rinlarining   yetishmasligi   va   ishsizlik   darajasining   yuqoriligi   bo’ldi.   Xususan,
2017-yilda   ish   o’rinlari   yaratish   va   ishsizlikni   kamaytirish   bo’yicha   yangi   strategiya
ishlab chiqildi. Davlat tomonidan ishlab chiqilgan «Ish o’rinlarini yaratish va mehnat
resurslaridan   samarali   foydalanish»   dasturi   doirasida,   ko’plab   ijtimoiy   va   iqtisodiy
loyihalar  amalga oshirildi. O’zbekiston hukumati tomonidan 2021-yildan boshlab har
yili kamida 1 million yangi ish o’rinlari yaratish vazifasi belgilandi.
2023-yilda   bu   maqsadga   erishish   uchun   O’zbekistonda   eng   avvalo   kichik   va
o’rta   biznesni   qo’llab-quvvatlash,   fermerlarga   yordam   berish,   yangi   infratuzilma   va
qurilish loyihalarini amalga oshirish ustuvor vazifalarga aylangan. Xususan, qishloq va
shaharlarda yangi ish o’rinlarini yaratish uchun maxsus iqtisodiy zonalar tashkil etilib,
kichik va o’rta biznesning rivojlanishi uchun soliq imtiyozlari taqdim etildi. Natijada,
mehnat bozoridagi ishchi kuchining taqchilligi sezilarli darajada kamaydi.
Mehnat bozorida raqamli transformatsiya va yangi yondashuvlar
Bugungi   kunda   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mehnat   bozori   raqamli
texnologiyalar   bilan   chambarchas   bog’lanmoqda.   O’zbekiston   mehnat   bozorining
28 rivojlanishida   raqamli   transformatsiya   jarayonlari   tez   sur’atlar   bilan   amalga
oshirilmoqda.   2020-yilda   “Raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish”   strategiyasi   doirasida
ishchilar   uchun   onlayn   malaka   oshirish   platformalari   yaratildi,   bu   esa   mehnat   bozori
uchun malakali va raqobatbardosh ishchi kuchining yaratilishiga yordam bermoqda.
Shuningdek,   onlayn   ish   o’rinlari   va   masofaviy   ishlash   (remote   work)   tizimlari
kengaymoqda.   Pandemiya   davrida   yuzaga   kelgan   global   tendentsiya   O’zbekistonda
ham ishchilarning masofaviy ishlash imkoniyatlarini yaratdi. Aholi uchun turli ijtimoiy
va   iqtisodiy   platformalarda,   jumladan,   masofaviy   ishlash   uchun   kerakli   mahoratlarni
o’rgatadigan kurslar va o’quv dasturlari tashkil etildi.
2022-yilda   ishchilarni   elektron   ro’yxatga   olish,   mehnat   huquqlari   va
shartnomalarini   raqamli   tarzda   ro’yxatdan   o’tkazish   tizimi   yo’lga   qo’yildi.   Bu   o’z
navbatida   mehnat   bozoridagi   muammolarni   hal   qilish,   ishchi   kuchining   samarali
taqsimlanishi va mehnat huquqlarini himoya qilishga xizmat qilmoqda.
Mehnat bozorida gender tenglik va inklyuziv rivojlanish
O’zbekiston mehnat bozorida gender tengligini ta’minlashga ham alohida e’tibor
qaratmoqda.   2021-yilda   O’zbekiston   “Gender   tenglikni   ta’minlash”   milliy   dasturini
ishlab   chiqdi.   Ushbu   dastur   doirasida   ayollarning   iqtisodiy   faoliyatda   ishtirokini
oshirish,   ularni   tadbirkorlikka   jalb   qilish   va   ishchi   kuchining   teng   taqsimlanishini
ta’minlash   uchun   qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.   Ayollarning   kasb-hunar
ta’limini olishlari uchun grantlar ajratildi, shuningdek, ayollar uchun kichik biznes va
tadbirkorlikni rivojlantirishda davlat tomonidan moliyaviy ko’mak berilmoqda.
Gender   tengligi   bo’yicha   yirik   kompaniyalar   va   davlat   idoralari   tomonidan
amalga oshirilgan loyihalar ayniqsa shahar va qishloqlarda ayollar uchun ish o’rinlari
yaratishda   samarali   natijalar   berdi.   O’zbekiston   hukumati   ayollarni   mehnat   bozoriga
jalb   qilish   va   gender   tengligini   ta’minlash   orqali   jamiyatda   ijtimoiy   tenglikni
yaratishga intilmoqda.
Mehnat bozorining kelgusi istiqbollari
29 Mehnat   bozorining   kelgusi   istiqbollari   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish
strategiyasiga  bevosita bog’liqdir. Shuningdek, yangi  avlod ishchi  kuchini  tayyorlash
uchun   ta’lim   tizimida   o’zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.   Ta’lim   tizimini,   ayniqsa,
kasb-hunar   ta’limini   rivojlantirish,   uni   bozor   talablari   va   texnologik   o’zgarishlarga
moslashtirish   muhim   vazifaga   aylanadi.   O’zbekiston   hukumati   “Ta’lim   2030”
strategiyasi  asosida   yoshlarning ta’lim  olish  imkoniyatlarini   kengaytirib, ularni  jahon
bozoridagi o’zgarishlarga tayyorlamoqda.
Kelajakda   mehnat   bozoridagi   texnologik   o’zgarishlar   va   raqamlashtirish
tendentsiyalari   bo’yicha   davlatning   siyosati,   raqamli   iqtisodiyotga   asoslangan   yangi
mehnat   resurslarini   yaratishga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   mehnat   bozoridagi
muammolarni   hal   qilish,   ishsizlikni   kamaytirish   va   yoshlar   uchun   yangi   ish   o’rinlari
yaratish bo’yicha strategiyalar davom ettiriladi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mehnat   bozorini   rivojlantirish   O’zbekistonning
iqtisodiy   siyosatida   eng   muhim   yo’nalishlardan   biri   sifatida   qolmoqda.   Mehnat
bozoridagi islohotlar, ish o’rinlarining yaratish, raqamli texnologiyalarni joriy etish va
gender  tengligini  ta’minlash,  shubhasiz,  mamlakatning iqtisodiy barqarorligi  va aholi
farovonligini oshirishga xizmat qilmoqda. Mehnat  resurslarini samarali boshqarish va
yangi iqtisodiy sharoitlarda raqobatbardosh ishchi kuchini yaratish – O’zbekistonning
bozor iqtisodiyotiga integratsiyasi va global iqtisodiyotda o’z o’rnini topishiga yordam
beradi.
30 XULOSA
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishi   va   uning   rivojlanishi,
mamlakatning   iqtisodiy   siyosatini   tubdan   o’zgartirib,   yangi   ijtimoiy   va   iqtisodiy
sharoitlarni   yaratishga   xizmat   qildi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   va   xususiy
sektor o’rtasidagi munosabatlar, ishlab chiqarish va xizmatlar sohasidagi erkin raqobat,
resurslarni   samarali   taqsimlash   va   innovatsion   texnologiyalarni   qo’llash   kabi   omillar
markaziy o’rinni egalladi. Bu o’zgarishlar davlat iqtisodiy siyosatining samaradorligini
oshirib,   xalqning   turmush   darajasini   yaxshilashga,   yangi   ish   o’rinlarini   yaratishga   va
iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashga imkon berdi.
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishi   jarayonida,   iqtisodiy   islohotlar
mehnat   bozoriga   ham   katta   ta’sir   ko’rsatdi.   Ish   o’rinlarini   yaratish   va   ishsizlikni
kamaytirish, xususan, yoshlar va ayollarni mehnat bozoriga jalb qilish uchun ko’plab
chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.   Raqamli   iqtisodiyotning   rivojlanishi,   yangi
texnologiyalarni joriy etish, masofaviy ishlash imkoniyatlari va kasb-hunar ta’limining
yangilanishi mehnat bozoridagi talablarni qondirishga va ishchi kuchining malakasini
oshirishga qaratilgan.
Mehnat   bozorining   rivojlanishi   sharoitida   gender   tengligini   ta’minlash,
ayollarning   iqtisodiy   faoliyatdagi   o’rni   va   yoshlarning   kasb-hunar   o’rganishlari
bo’yicha   amalga   oshirilgan   islohotlar   ijtimoiy   barqarorlikni   oshirishga   xizmat   qildi.
Shu   bilan   birga,   davlat   tomonidan   mehnat   huquqlarini   himoya   qilish,   ishchilarni
ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini   takomillashtirish   va   mehnat   shartnomalarini   raqamli
tizimga o’tkazish kabi chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Bozor iqtisodiyotining muvaffaqiyatli ishlashi uchun, ta’lim va mehnat bozorini
yangi sharoitlarga moslashtirish, raqamli transformatsiyani yanada chuqurlashtirish va
o’rta   va   kichik   biznesni   rivojlantirish   zarur   bo’ladi.   O’zbekistonning   bozor
iqtisodiyotiga   o’tishi   jarayonida   erishilgan   yutuqlar,   kelajakda   yanada   kengaytirilgan
iqtisodiy   islohotlarni   va   jamiyatda   barqaror   rivojlanishni   ta’minlash   uchun   asos
31 yaratdi.   Bu   jarayon   davomida   iqtisodiy   erkinlik,   tadbirkorlik   va   ijtimoiy   adolatni
ta’minlashga xizmat qiluvchi yangi yondashuvlar joriy etildi.
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   muvaffaqiyatli   integratsiyasi   va   uning
global   iqtisodiyotga   moslashish   jarayoni   hali   davom   etmoqda.   Mehnat   resurslaridan
samarali foydalanish, ishsizlikni kamaytirish, yangi ish o’rinlarini yaratish va ijtimoiy
himoya tizimini mustahkamlash bo’yicha olib borilayotgan islohotlar O’zbekistonning
kelajakdagi   iqtisodiy   o’sishi   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Bularning   barchasi,
shubhasiz,   jamiyatning   iqtisodiy   barqarorligini,   xalq   farovonligini   va   mamlakatning
global raqobatbardoshligini ta’minlashga yordam beradi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Amonov, O. (2020).   Bozor iqtisodiyoti va uning asoslari . Toshkent: Iqtisodiyot
va sanoat nashriyoti.
2. Azizov,   S.   (2019).   Bozor   iqtisodiyoti:   nazariy   va   amaliy   jihatlar .   Toshkent:
O’zbekiston davlat nashriyoti.
3. Badriddinov, M. (2021).   Iqtisodiy islohotlar va bozor iqtisodiyoti:  O’zbekiston
tajribasi . Toshkent: O’qituvchi nashriyoti.
4. Bektemirov,   N.   (2018).   O’zbekistonning   iqtisodiy   rivojlanish   tamoyillari .
Toshkent: Innovatsion rivojlanish nashriyoti.
5. Dadaev,   A.   (2020).   Bozor   iqtisodiyoti   va   uning   ijtimoiy   ta’siri .   Toshkent:
Akademnashr.
6. G’ulomov, R. (2022).  O’zbekiston iqtisodiyotining barqaror rivojlanishi: bozor
iqtisodiyoti sharoitida .  Toshkent: Xalq ta’limi nashriyoti.
7. Karimov,   I.   (2017).   Iqtisodiy   o’zgarishlar   va   ularning   jamiyatga   ta’siri .
Toshkent: O’zbekiston fanlar akademiyasi nashriyoti.
8. Mahmudov,   Sh.   (2019).   Mehnat   bozorining   rivojlanishi   va   uning
O’zbekistondagi ahamiyati .  Toshkent: O’zbekiston iqtisodiyoti.
9. Mustafayev,  F. (2021).   Bozor  iqtisodiyoti:  asosiy  tamoyillar  va innovatsiyalar .
Toshkent: O’zbekistan iqtisodiyotini rivojlantirish markazi.
10. Nabiyev ,  R . (2020).  O ’ zbekiston   iqtisodiyotidagi   bozor   mexanizmlari . Toshkent:
O’zbekiston iqtisodiyoti.
11. Nurmatov,   A.   (2022).   Bozor   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   barqarorlik .   Toshkent:
Science Development Press.
12. Tashmuhammedov,   S.   (2020).   Mehnat   bozorini   tartibga   solish:   nazariy   va
amaliy masalalar .  Toshkent: Akademnashr.
13. Toshbaev ,  Z . (2018).  Iqtisodiy   islohotlar :  bozor   iqtisodiyotiga   o ’ tish . Toshkent:
O’zbekiston iqtisodiyoti.
33 14. Xolov,   T.   (2019).   O’zbekiston   iqtisodiyotida   bozor   mexanizmlarining
samaradorligi .  Toshkent: O’zbekiston iqtisodiyoti va statistika nashriyoti.
15. Yusupov,   A.   (2021).   Iqtisodiy   o’zgarishlar   va   bozor   iqtisodiyotining
rivojlanishidagi muammolar . Toshkent: Innovatsion rivojlanish nashriyoti.
INTERNET MANBAALARI:
1. Central   Asia   Development   Bank   (2022).   Bozor   iqtisodiyoti   va   iqtisodiy
islohotlar .  https://www.cadb.com/bozor-iqtisodiyoti  
2. Iqtisodiy   islohotlar   markazi   (2021).   O’zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish
jarayoni .  https://www.economy.uz/bozor-iqtisodiyoti  
3. O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi (2022).   O’zbekiston
iqtisodiyotining   rivojlanish   tendentsiyalari .   https://www.mei.uz/rivojlanish-
tendentsiyalari  
4. UNDP   (2021).   Sustainable   Development   Goals   and   the   Market   Economy .
https://www.undp.org/sdgs-market-economy  
5. The   World   Bank   (2022).   Uzbekistan:   Economic   transformation   and
opportunities .  https://www.worldbank.org/uzbekistan-economic-transformation
6. OECD   (2020).   Market   Economy   and   Growth:   A   Global   Perspective .
https://www.oecd.org/market-economy-growth  
7. Global   Trade   Organization   (2021).   Bozor   iqtisodiyoti   va   xalqaro   savdo .
https://www.wto.org/market-economy-trade  
8. The   Economist   (2020).   Bozor   iqtisodiyoti:   xalqaro   tendentsiyalar   va
O’zbekiston.   https://www.economist.com/market-economy-uzbekistan  
9. International  Labour Organization (2021).   Mehnat  bozorining  global  ta’siri
va islohotlar .  https://www.ilo.org/global-labor-market-reforms  
10. The   New   York   Times   (2021).   Global   economic   trends   and   market   economy .
https://www.nytimes.com/global-market-economy
11. Investopedia   (2020).   Market   economy   definition   and   principles .
https://www.investopedia.com/market-economy-definition  
34 12. World   Economic   Forum   (2021).   The   Future   of   Work:   Shaping   the   Global
Labor Market .  https://www.weforum.org/future-of-work  
13. IMF   (2021).   Bozor   iqtisodiyoti   va   global   iqtisodiyotga   integratsiya .
https://www.imf.org/global-market-economy  
14. O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   (2022).   Iqtisodiy
statistikalar va bozor iqtisodiyoti indikatorlari .  https://www.stat.uz/statistika  
15. Khan   Academy   (2021).   Introduction   to   market   economy   and   its   principles .
https://www.khanacademy.org/market-economy-principles
35

Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha