Budjet tashkilotlarida budjet hisobining tashkiliy-uslubiy jihatlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI 
SIRTQI FAKULTETI 
“Budjet hisobi va g’aznachilik ishi”
KAFEDRASI
Budjet tashkilotlarida budjet hisobining tashkiliy-
uslubiy jihatlari
KURS ISHI
TOSHKENT 2023
1   Budjet tashkilotlarida budjet hisobining tashkiliy-
uslubiy jihatlari.
Mundarija
Kirish
I. BOB. BUDJET tashkilotlarida budjet hisobining nazariy asoslari
1.1.   Budjet   tashkilotlarida   budjet   hisobini   tashkil   qilishning
maqsadi, vazifalari va xususiyatlari.
1.2.   Budjet   tashkilotlarida   budjet   hisobining   tashkiliy-uslubiy
ta’minotini takomillashtirish masalalari .
II.BOB.   Budjet   tashkilotlarida   yuritiladigan   boshlangich   hisob
hujjatlari tahlili
2.1.   Budjet   tashkilotlarida   yuritiladigan   boshlangich   hisob
hujjatlari va hisob registrlari .
2.2. Budjet tashkilotlari budjet hisobining tashkiliy jihatlari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 Kirish
Bugungi   kunda   mamlakatimiz   byudjet   tizimida   amalga   oshirilayotgan
islohotlarni amalga oshirilishi borasida yuqori malakali mutaxassislarga talab ortib
bormoqda.   Ayniqsa   byudjet   tizimida   islohotlarni   amalga   oshirilishi   natijasida
xalqaro standartlar   talablari   asosida   buxgalteriya  hisobini   tashkil   etish  va yuritish
bo’yicha   qonunchilik   asoslari   shakllantirildi.   Bu   jarayonda   yuqori   malakali
«Byudjet hisobi va nazorati » mutaxasislar tayyorlash ko’p jihatdan o’quv-uslubiy
ba’zani   shakllantirishga   qaratilishi   ushbu   o’quv   qo’llanmani   yaratilishiga   asos
bo’ldi.
Respublikamiz   mustaqillikka   erishgan   kundan   boshlab   barcha   sohalarda
katta   о ’zgarishlar   r о ’ у   berdi.   Mamlakatda   qisqa   vaqt   mobaynida   bozor
munosabatlarining qaror topishi  va rivojlanishi  uchun obyektiv ijtimoiy-iqtisodiy,
huquqiy   va   siyosiy   shart-sharoitlar   yaratildi.   Iqtisodiyotning   hozirgi
integratsiyalashuvi   va   globallashuvi   kuchayib   borayotgan   bir   davrda   davlat
sektorida   byudjet   tizimi   byudjetlari   ijrosini   ta’minlashda   byudjet   hisobi   va
nazoratini   xalqaro   standartlarga   mos   holda   yanada   takomillashtirishni   taqozo
etmoqda.
Prezidentimiz   tashabbusi   bilan   2017-2021-yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha
Harakatlar   strategiyasi   tasdiqlandi.   Ushbu   Harakatlar   strategiyasidagi   oliy
maqsadlarni ro’yobga chiqarish maqsadida barcha sohalarga qaratilayotgan e’tibor
singari davlat moliyasini boshqarishda xorijiy tajribalardan foydalanib innovatsion
usullarni   joriy   qilish   orqali   sohani   yanada   rivojlantirishga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   Jumladan,   «Xarajatlarning   ijtimoiy   yo’naltirilganini   saqlab   qolgan
holda Davlat byudjetining barcha darajalarida mutanosiblikni ta’minlash, mahalliy
byudjetlarning   daromad   qismini   mustahkamlashga   qaratilgan   byudjetlararo
munosabatlarni   takomillashtirish   hamda   ilg’or   xalqaro   tajribada   qo’llaniladigan
vositalardan   foydalangan   holda   moliya   siyosatini   yanada   takomillashtirish»1
vazifalari qo’yilgan.
3 2022   yildan   boshlab,   «O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti
xarajatlarining   samaradorligini   oshirish,   byudjet   qonunchiligi   buzilishining
profilaktikasini   kuchaytirish   va   masofaviy   moliyaviy   nazoratni   kengaytirish,
shuningdek,   davlat   moliyaviy   nazorati   organlari   faoliyatini   takomillashtirish
maqsadida -- Hisob palatasi, Moliya vazirligi, vazirlik va idoralarning ichki audit
xizmatlariga  birinchi  navbatda  byudjet   qonunchiligi   buzilishining  profilaktikasiga
alohida   e’tibor   qaratish,   jumladan:   byudjet   tashkilotlarida   ish   haqi   va   unga
tenglashtirilgan   to’lovlarning   to’g’ri   hisoblanishi,   ijtimoiy   va   ishlab   chiqarish
infratuzilmasini   rivojlantirish   dasturiga   kiritilgan   obyektlarda   amalga
oshirilayotgan   qurilish   ishlarini   monitoring   qilish   va   ularda   nazorat   tadbirlarini
o’tkazish,   byudjet   tizimi   byudjetlaridan   to’lanayotgan   subsidiyalarning
manzilliligini   va   samaradorligini   baholash,   davlat   xaridlarida   qonunchilik
hujjatlarida   belgilangan   talablarga   rioya   etilishini   nazorat   qilish,   davlat   qarzi   va
grantlar   hisobiga   amalga   oshirilayotgan   loyihalarning   natijadorligini   o’rganish» 1
vazifalari yuklatildi.
«Moliya   vazirligi,   Hisob   palatasi   hamda   Bosh   prokuraturaning   Moliya
vazirligi   tarkibidagi   Davlat   moliyaviy   nazorati   departamenti   va   uning   hududiy
boshqarmalari   negizida   Moliya   vazirligi   huzurida   Davlat   moliyaviy   nazorati
inspeksiyasi   tashkil   etildi.   Moliya   vazirligi   Axborot   texnologiyalari   va
kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi bilan birgalikda «Elektron nazoratchi-
taftishchi»   dasturiy   majmuasini   quyidagi   bosqichlarda:   birinchi   bosqichda   —
2022-yil   1-sentabrga   qadar   vazirlik   va   idoralar   bilan   real   vaqt   rejimida   axborot
almashinuvi   orqali   byudjet   qonunchiligini   buzish   xavfini   tahlil   qilish   maqsadida
Moliya   vazirligining   moliyaviy   nazorat   ma’lumotlari   bazasini   ishga   tushirish;
ikkinchi   bosqichda   2023-yil   1-yanvarga   qadar   davlat   moliyaviy   nazorati
obyektining   muayyan   davr   uchun   ayrim   masalalar   bo’yicha   faoliyatini   nazorat
qilish (mavzuli nazorat) modulini yaratish» belgilandi.
1
  О `zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi «O`zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish 
bo`yicha Harakatlar strategiyasi to`g`risida» PF4947-son Farmoni.
4 I. BOB. Budjet tashkilotlarida budjet hisobining nazariy asoslari
1.1. Budjet tashkilotlarida budjet hisobini tashkil qilishning
maqsadi, vazifalari va xususiyatlari.
Budjet   tashkiloti   -   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalarni   bajarish   bilan   bog’liq
bo’lgan o’z faoliyatini amalga oshirishi uchun Davlat Budjet idan mablag’ ajratish
nazarda tutilgan va bu mablag’ moliyalashtirishning asosiy manbai hisoblanadigan
vazirlik, davlat qo’mitasi, idora, davlat tashkiloti. 
Budjet   daromadlari   qonunchilikda   belgilangan   tartibga   binoan   davlat
hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari,   shu   juladan   mahalliy   organlar,   ixtiyoriga
beg’araz   va   qaytarib   bermaslik   shartlari   bo’yicha   kelib   tushayotgan   pul
mablag’lari. 
Budjet   xarajatlari   davlat   va   mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarining
vazifa va funktsiyalarini  bajarish  uchun yo’naltirilayotgan pul  mablag’lari;  davlat
pul   mablag’lari   fondini   taqsimlash   va   uni   tarmoq,   maqsadli   va   huquqiy
yo’nalishlarda foydalanish yuuzasidan vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlar.
Budjet tashkilotlari daromadlar va xarajatlar smetalari ijrosi bo’yicha Budjet
va   Budjetdan   tashqari   mablag’lar   buxgalteriya   hisobini   O’zbekiston
Respublikasining   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   Qonuniga   va   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligining   uslubiy   ko’rsatmalariga   hamda   boshqa
me’yoriy-huquqiy   hujjatlariga   muvofiq   tashkil   qiladilar.   Vazirliklar,   davlat
qo’mitalari va idoralari, zarur hollarda, o’zlarining tizimidagi Budjet tashkilotlarda
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   bilan   kelishgan   holda   buxgalteriya
hisobining   umumiy   qoidalarini   qo’llash   tartibi   to’g’risida   ko’rsatmalar   ishlab
chiqarishlari mumkin. 
Budjet   tashkilotlarida   budjet   hisobini   tashkil   etishdan   maqsad
foydalanuvchilar (ichki, tashqi) ni daromadlar va xarajatlar smetalari ijrosi jarayoni
bo’yicha o’z vaqtida, to’liq hamda aniq buxgalteriya va moliyaviy axborotlari bilan
ta’minlab berishdan iborat. 
5 1 chizma. Byudjet tashkilotlari budjet hisobi axboroti
foydalanuvchilari. 2
Budjet tashkilotlarida budjet hisobining vazifalari quyidagilardan iborat: 
- Buxgalteriya hisobini amaldagi tegishli me’yoriy-xuquqiy xujjatlar asosida
tashkil etish; 
-   Budjet   tashkilotlarida   Budjet   va   Budjet   dan   tashqari   mablag’lardan
maqsadli foydalanishni ta’minlash; 
-   Daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosi   jarayoni   muomalalarini
hujjatlashtirish va hisob registrlarida aks ettirish; 
- Budjet tashkilotlari buxgalteriya hisobi hisobvaraqlarida aktivlarning holati
va   harakati,   mulkiy   qiymatliklar   va   majburiyatlarning   holati   to’g’risidagi   to’liq
hamda aniq ma’lumotlarni shakllantirish; 
2
 I.N.Qo`ziyev, SH.V.G`aniyev, A.S.Ramazonov. Byudjet hisobi va nazorati: Darslik /; - T.: «Nihol print» OK, 
2022. 632 b.
6 -  Budjet   tashkilotlarida daromadlar  va  xarajatlar  smetalari   ijrosi  natijalarini
shakllantirish; 
-   Budjet   ijrosiga   oid   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlarini   umumlashtirish   va
hisobotlarni tuzishdan iboratdir;
  Buxgalteriya hisobini tashkil etishda zamonaviy axborot texnologiyalaridan
keng foydalanish va boshqalar.
2 chizma. Budjet tashkilotlarida budjet hisobini alohida hususiyatlari. 3
Budjet   tashkilotlarida   budjet   hisobini   alohida   hususiyatlari   quyidagilardan
iborat: 
1.Daromadlar va xarajatlar smetalari ijrosi nazorat qilinishi; 
2.Kassa va xaqiqiy xarajatlar hisobini yuritilishi; 
3.Budjet   tasnifi   asosida   hisobni   tashkil   etilishi   va   hisobotlarni
shakllantirilishi;
4.Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotlarni   me’yoriy   hujjatlarga   qat’iy   amal
qilingan xolda yuritilishi. 
3
 I.N.Qo`ziyev, SH.V.G`aniyev, A.S.Ramazonov. Byudjet hisobi va nazorati: Darslik /; - T.: «Nihol print» OK, 
2022. 632 b.
7 Byudjet   tashkilotlarida   o’zaro   hisob-kitoblar   qonunchilikka   binoan   alohida
byudjetlarning   parametrlariga   o’zgartirishlar   kiritilganda   yoki   ma’muriy-huquqiy
bo’linishlar,   tashkilotlarning   bo’ysunishi   o’zgarganda   byudjet   ijrosi   jarayonida
yuqori va quyi byudjetlar o’rtasida vujudga keladigan munosabatlar.
Daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosi   nazorat   qilinishi   Byudjet
tashkilotlarda har yili  belgilangan tartibda byudjet  mablag’lari bo’yicha xarajatlar
smetasi   va   shtatlar   jadvali   tuziladi   va   tasdiqlanadi.   Byudjet   tashkilotlarida
buxgalteriya hisobi xarajatlar smetasi ijrosini ta’minlab beradi. Bunda xarajatlarni
iqtisodiy   tasnifi   asosida   smeta   doirasida   xarajatlar   moliyalanadi   va   amalga
oshiriladi.   Bulardan   tashqari   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   manbaalari   (ta’lim
muassasalarida o’qitishning to’lov kontrakt shakli mablag’lari, byudjet tashkilotlari
rivojlantirish   jamg’armasi   mablag’lari,   tibbiyot   muassasalari   moddiy
rag’batlantirish   va   rivojlantirish   jamg’armasi   mablag’lari,   byudjetdan   tashqari
boshqa mahsus mablag’lar) bo’yicha daromadlar va xarajatlar smetalari tuziladi va
ijrosi amalga oshiriladi. Shuning uchun byudjet tashkilotlari buxgalteriya hisobini
yuritishda smetalar ijrosi nazorat qilinadi.
Davlat   byudjetining   kassa   ijrosini   tashkil   etish,   shuningdek   uning   davlat
daromadlari   va   xarajatlarini   hisobga   olish   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   tomonidan   O’zbekiston   Respublikasi   Makaziy   banki   bilan   birgalikda
amalga   oshiriladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   G’aznachiligi   va
uning   xududiy   bo’linmalari   Davlat   byudjetining   kassa   ijrosi   operatsiyalarini
bajaradi.   Byudjet   mablag’lari   oluvchilarning   xarajatlari   ularning   O’zbekiston
Respublikasi  Moliya vazirligi  G’aznachiligida yoki  uning xududiy bo’linmalarida
ochilgan   shaxsiy   hisobvaraqlaridagi   byudjetdan   ajratilgan   mablag’lar   qoldiqlari
doirasida to’lov topshiriqnomalari bo’yicha amalga oshiriladi. 
Kassa   va   haqiqiy   xarajatlar   hisobini   yuritilishi   Byudjet   tashkilotlarida
daromadlar   va   xarajatlar   ijrosi   jarayonida   kassa   va   haqiqiy   xarajatlar   hisobi
yuritiladi.   Byudjet   tashkilotlari   tomonidan   g’aznachilikdagi   shaxsiy   hisob
varaqlardan   xarajatlarni   to’lab   berilishi   kassa   xarajatlari   ko’rinishida   hisobda   aks
8 ettiriladi.   Masalan   ish   haqi   bo’yicha   moliyaviy   majburiyatlar   to’lab   berilganda
ya’ni tegishli soliqlar va ajratmalar o’tkazilganda xodimlar plastik kartochkalariga
ish   haqi   o’tkazib   berilganda   yoki   kassadan   berilganda   kassa   xarajati   ko’rinishida
tegishli   daftarlarda,   hisobotlarda   aks   ettiriladi.   Byudjet   tashkilotlari   tomonidan
xarajatlar  smetalari  doirasida  amalga oshirilgan lekin to’lab berilmagan  xarajatlar
haqiqiy   xarajat   ko’rinishida   hisobda   aks   ettiriladi.   Masalan   smeta   doirasida   ish
haqi hisoblangan lekin to’lab berilmagan yoki ish, xizmatlar ko’rsatilgan, tovarlar
olingan   lekin   to’lab   berilmagan   xarajatlar   haqiqiy   xarajat   ko’rinishida   tegishli
daftarlarda, hisobotlarda aks ettiriladi. Kassa va haqiqiy xarajatlar hisobini yuritish
uchun alohida 294 - shakldagi daftar yuritiladi shuningdek hisobot shakllarida ham
aks ettiriladi.
 
9 1.2. Budjet tashkilotlarida budjet hisobining normativ huquqiy
asoslari.
Byudjet   tasnifi   asosida   hisobni   tashkil   etilishi   va   hisobotlarni
shakllantirilishi - Byudjet tashkilotlari tomonidan tuzilgan daromadlar va xarajatlar
smetalari O’zbekiston Respublikasi Adliya vazriligida 2010 yil 11 oktyabrda 2146-
son   bilan   ro’yxatga   olingan   «O’zbekiston   Respublikasi   Byudjet   tasnifini   qo’llash
bo’yicha   Yo’riqnoma»   asosida   1-   guruh,   2-guruh,   3-guruh,   4-guruh   xarajatlari
xarajatlarning   iqtisodiy   tasnifi   bo’yicha   aks   ettiriladi   hamda   ijrosi   haqidagi
buxgalteriya   hisobotlari   shakllarida   ham   byudjet   xarajatlarining   iqtisodiy   tasnifi
bo’yicha axborotlar shakllantiriladi.
Buxgalteriya hisobi va hisobotlarni me’yoriy hujjatlarga qat’iy amal qilingan
holda   yuritilishi   -   Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va
moliyaviy   hisobotlarni   tuzish   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   O’zbekiston
Respublikasining   qonuni   va   boshqa   bir   qator   qonunlar,  O’zbekiston   Respublikasi
Hukumati   hamda   Moliya   vazirligining   bir   qancha   me’yoriy-huquqiy   hujjatlariga
muvofiq olib boriladi. Shu bilan birga qonunchilikka muvofiq byudjetdan tashqari
daromadlar   aniq   manbaalari   bo’yicha   shakllantiriladi   va   sarflanishi   yo’nalishlari
belgilanadi. Masalan O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 414 son -
Byudjet   tashkilotlarini   mablag’   bilan   ta’minlash   tartibini   takomillashtirish
to’g’risida»gi   qaroriga   muvofiq   byudjet   tashkilotlari   rivojlantirish   jamg’armasi
mablag’larini   shakllantirishi   manbaalari   belgilangan.   Shuningdek   rivojlantirish
jamg’armasi   mablag’lari   birinchi   navbatda   kreditorlik   majburiyatlarni   tugatish
yo’naltirilishi,   agarda   kreditorlik   qarzdorlik   mavjud   bo’lmasa   kamida   75   foizi
moddiy   texnika   bazasini   mustaxkamlashga,   ko’pi   bilan   25   foizgacha   xodimlarni
moddiy   rag’batlantirishga   yo’naltirilishi   belgilangan.   Buxgalteriya   hisobini
yuritishda   yuqorida   keltirib   o’tilgan   qonunchilik   bilan   belgilangan   me’yorlarga
qatiy   amal   qilinadi.   Umuman   byudjet   tashkilotlarida   hisobni   tashkiliy,   texnik,
uslubiy   jihatlari   me’yoriy-huquqiy   hujjatlarga   qat’iy   amal   qilgan   holda   tashkil
etiladi. 
10 «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonun   (Yangi   tahriri,   O’RQ404-son
13.04.2016   y)   va   «Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi
yo’riqnoma»   (O’z.   Res.   AV   da   22.12.2010   yilda   2169-son   bilan   ro’yxatdan
o’tkazilgan,   17.03.2018   y.   AVda   2169-2-son   bilan   ro’yxatga   olingan   yangi
tahriri)ga   muvofiq   byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   quyidagi
tamoyillarga asosan tashkil etiladi: 
- buxgalteriya hisobini ikki yoqlama yozuv usulida yuritish; 
- uzluksizlik; 
- xo’jalik operatsiyalari, aktivlar va passivlarning pulda baholanishi; 
- aniqlik; 
- hisoblash; 
- oldindan ko’ra bilish (ehtiyotkorlik); 
- mazmunning shakldan ustunligi; 
- ko’rsatkichlarning qiyoslanuvchanligi; 
- moliyaviy hisobotning betarafligi; 
- hisobot davri daromadlari va xarajatlarining muvofiqligi;
- aktivlar va majburiyatlarning haqiqiy baholanishi. 
Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   memorial   order   shaklida   olib
boriladi.   Qolgan   operatsiyalar   (asosiy   vositalarga   eskirish   hisoblash,   asosiy
fondlarni   har   yilgi   qayta   baholash,   byudjetdan   tashqari   daromadlar   hisobi,   yilni
yakunlash   operatsiyalari   va   h.k)   va   «Storno»   operatsiyalari   bo’yicha   alohida
memorial   orderlar   tuziladi   (274-son   shakl)   va   ular   har   oy   uchun   alohida   16
raqamdan boshlab raqamlanadi. 
Operatsiyalar   hajmiga   qarab   jamlanma   qaydnomalarni   tuzish   talab
qilinmaydigan   tashkilotlarda   subschyotlar   korrespondentsiyasi   alohida   memorial
orderlarda   (274-son   shakl)   yuqorida   keltirilgan   doimiy   raqamlar   berilib
ko’rsatiladi.   Alohida   memorial   orderlar   operatsiyalarning   sodir   bo’lishiga   qarab,
ammo   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   olingandan   keyingi   kundan   kechiktirmasdan
ayrim   hujjatlarga   yoki   bir   xildagi   hujjatlarning   bir   guruhi   asosida   tuziladi.
11 Subschyotlar   korrespondentsiyasi   memorial   orderlarda   ikki   yoqlama   yozuv
qoidasiga muvofiq yozib boriladi. 
Memorial   orderlar   bosh   hisobchi   (yoki   uning   o’rinbosari)   va   ijrochi
(hisobchi) tomonidan imzolanadi. 
Barcha   memorial   orderlar   308-son   shakldagi   «Bosh-jurnal   kitobi»da
ro’yxatga olinadi. «Bosh-jurnal kitobi» har bir subschyot bo’yicha yuritiladi. 
«Bosh-jurnal   kitobi»   o’tgan   yildagi   yakunlovchi   balansga   muvofiq   yil
boshiga   qolgan   qoldiq   summalarni   ko’chirib   yozish   bilan   ochiladi.   Bu   daftarga
yozuvlar memorial orderlar va memorial order jamlanma qaydnomalar tuzilgandan
keyin oyiga bir marta yoziladi. 
Memorial   orderdagi   summa   dastlab   «Order   bo’yicha   summa»   qatoriga,
keyin   esa,   tegishli   subschyotlarning   debeti   va   kreditiga   yoziladi.   Barcha
subschyotlar   bo’yicha   oylik   aylanmalar   summasi   debetda   ham   kreditda   ham
«Order   bo’yicha   summa»   qatorining   jamiga   teng   bo’lishi   kerak.   Oylik
aylanmalardan keyingi ikkinchi qatorda har bir subschyot bo’yicha kelgusi oyning
boshiga qoldiq chiqariladi. 
Vazirliklar,   davlat   qo’mitalari   va   idoralari   hamda   ularning   tizimidagi
tashkilotlar O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi bilan kelishgan holda ishlab
chiqilgan ko’rsatma mavjud bo’lgandagina buxgalteriya hisobi yuritishning jurnal-
order   shaklida   olib   borishlari   mumkin.   Byudjet   tashkilotining   rahbari   tashkilotda
buxgalteriya   hisobini   tashkil   qilinishiga,   moliya-xo’jalik   faoliyatidagi   amalga
oshirilgan   muomalalarni   amaldagi   qonun   hujjatlariga   muvofiqligiga   hamda
buxgalteriya hujjatlarini saqlanishiga javobgar bo’ladi.
O’zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya hisobi  to’g’risida»gi   qonuniga
hamda   Byudjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   Yo’riqnomaga
(Adliya   vazirligida   2010   yil   22   dekabrda   2169-son   bilan   ro’yxatga   olingan)
muvofiq   byudjet   tashkilotining   bosh   hisobchisi,   hisobchilari   mazkur   tashkilot
rahbari  tomonidan qonunchilikka muvofiq lavozimiga tayinlanadi va lavozimidan
ozod qilinadi. 
12 Agarda   tegishli   qonun   hujjatlarida   boshqacha   tartib   nazarda   tutilmagan
bo’lsa,   tashkilotlarning   bosh   hisobchilari   o’zlarining   tizimidagi   tashkilotlarda
buxgalteriya   hisobini   yuritilishini   va   moliyaviy   hisobotlarni   to’g’ri   tuzilishini
muntazam nazorat qilib turishlari lozim. 
Bosh   hisobchi   boshchilik   qiladigan   tashkilotning   buxgalteriyasi   mustaqil
tarkibiy bo’linma hisoblanadi. 
Tashkilot   bosh   hisobchisi   bevosita   mazkur   tashkilot   rahbariga   bo’ysunadi.
Buxgalteriya   hisobini   yuritish,   hisobotlarni   tuzish   va   taqdim   qilish   masalalari
bo’yicha esa, tashkilotning rahbaridan tashqari  yuqori tashkilot  bosh hisobchisiga
ham   bo’ysunadi   hamda   tashkilotda   buxgalteriya   hisobini   yuritilishiga,   moliyaviy
hisobotlarni   o’z   vaqtida   va   to’liq   topshirilishiga   hamda   yuqoridagi   Yo’riqnoma,
shuningdek,   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni
bajarilishiga javobgar bo’ladi. 
Bosh   hisobchi   buxgalteriya   xodimlari   uchun   xizmat   vazifalarini   har   bir
xodim   uchun   alohida   belgilaydi.   Buxgalteriyada   xizmat   vazifalari   funktsional
belgilarga qarab taqsimlanadi, ya’ni xodimlarning har bir guruhiga yoki alohida bir
xodimga ishning hajmiga qarab, ma’lum bir soha biriktiriladi. 
Tashkilot bosh hisobchisi lavozimga tayinlanishida va undan ozod etilishida
belgilangan   tartibda   tashkilot   rahbarining   buyrug’iga   muvofiq   tuzilgan   komissiya
tomonidan   qabul   qilish   topshirish   kunida   hisob,   hisobot   va   arxiv   hujjatlarining
holatini ko’rsatgan holda buxgalteriya ishlarini qabul qilishtopshirish to’g’risidagi
dalolatnoma   tuziladi.   Zarur   hollarda,   ushbu   komissiya   tarkibiga   yuqori   tashkilot
hamda   tegishli   moliya   organlari   bilan   kelishilgan   holda   ularning   vakillari   ham
kiritilishi mumkin. 
Quyida   buxgalteriya   ishlarini   qabul   qilishtopshirish   to’g’risidagi
dalolatnomani namunaviy ko’rinishini keltiramiz: 
Byudjet   tashkiloti   bosh   hisobchisining   asosiy   vazifalari   quyidagilardan
iborat: 
13    buxgalteriya   hisobini   yuqoridagi   Yo’riqnomaga   va   boshqa
normativhuquqiy   hujjatlarga   amal   qilgan   holda   yuritish,   shuningdek,   hisob
ishlarini   zamonaviy   texnik   vositalar   va   axborot   texnologiyalaridan   foydalangan
holda tashkil etish; 
   buxgalteriya hujjatlarini o’z vaqtida va to’g’ri rasmiylashtirilishini  hamda
amalga oshirilayotgan operatsiyalarning qonuniyligini oldindan nazorat qilish; 
   byudjet   mablag’larini,   shuningdek,   byudjetdan   tashqari   mablag’larni
xarajatlar   smetasida   ko’zda   tutilgan   muayyan   maqsadlarga   to’g’ri   sarflanishi,
shuningdek, pul mablag’lari va moddiy qimmatliklarning butligi ustidan muntazam
nazorat qilish; 
   tizimiga   kiruvchi   tashkilotlarda   buxgalteriya   hisobini   qonunchilik
talablariga muvofiq yuritilishini nazorat qilish; 
   tashkilotda xodimlarning ish haqlarini va unga tenglashtirilgan to’lovlarini,
shuningdek,   ta’lim   muassasalarida   talabalarning   stipendiyalarini   belgilangan
tartibda hamda o’z vaqtida hisoblab chiqish; 
   smeta   ijrosi   jarayonida   vujudga   keladigan   yuridik   va   jismoniy   shaxslar
bilan olib boriladigan hisob-kitoblarni o’z vaqtida amalga oshirish; 
   pul   mablag’lari,   hisob-kitoblar   va   moddiy   qimmatliklar,   shuningdek,
boshqa   aktivlarni   va   majburiyatlarni   inventarizatsiya   qilishda   qatnashish,
inventarizatsiya   natijalarini   o’z   vaqtida   va   to’g’ri   rasmiylashtirish   hamda   ularni
buxgalteriya hisobida aks ettirish; 
   moddiy   javobgar   shaxslarga   ularning   javobgarligida   turgan   moddiy
qimmatliklarning   butligini   saqlash   va   hisobini   olib   borish   yuzasidan   tushuntirish
ishlarini o’tkazish; 
   moddiy   qimmatliklarni   olish   uchun   berilgan   ishonchnomalarni   hisobini
yuritish va ulardan to’g’ri foydalanilishini nazorat qilish; 
   moliyaviy hisobotlarni belgilangan muddatlarda tuzish va topshirish; 
14    tashkilot   rahbari   tasdiqlashi   uchun   xarajat   smetalarini   va   ularga   ilova
qilinadigan   hisob-kitoblarni   tuzish   (agar   rejalashtirish   bo’limlari   yoki   ushbu
vazifani amalga oshiruvchi lavozim shtatlar jadvalida nazarda tutilmagan bo’lsa); 
   asosiy   vositalar   hamda   boshqa   moddiy   qimmatliklarni   ularning   saqlanish
va foydalanish joylarida butligini muntazam nazorat qilish; 
   buxgalteriya   hujjatlarini,   hisob   registrlarini,   shuningdek,   xarajatlar
smetalarini   (ilova   hisob-kitoblari   bilan   birga)   saqlanishini   ta’minlash   (agar
rejalashtirish   bo’limlari   yoki   ushbu   vazifani   amalga   oshiruvchi   lavozim   shtatlar
jadvalida nazarda tutilmagan bo’lsa); 
   qonunchilikda nazarda tutilgan boshqa vazifalarni bajarilishini ta’minlash.
Byudjet   tashkilotining   bosh   hisobchisi   yuqoridagi   vazifa   va
majburiyatlardan kelib chiqqan holda quyidagi huquqlarga ega: 
   buxgalteriya   hisobi   va   nazorat   ishlari   to’g’ri   tashkil   etilishini   ta’minlash
yuzasidan tegishli chora-tadbirlar ko’rishni tashkilot rahbaridan talab qilish; 
   tarkibiy   bo’linmalarda   pul   mablag’lari,   tovar-moddiy   va   boshqa
qimmatliklarni qabul qilish, saqlash hamda sarflash yuzasidan belgilangan tartibga
amal qilinishini tekshirib turish; 
   mukofotlar   hajmlarini   pasaytirish   (agarda   qonunchilikda   belgilangan
normalardan oshib ketgan bo’lsa) to’g’risida tashkilot rahbariga takliflar kiritish; 
   tashkilotning  barcha  bo’linmalaridan  buxgalteriya hisobini   yuritish  uchun
talab   qilinadigan   hujjatlar   va   ma’lumotlarni   rasmiylashtirishni   hamda
buxgalteriyaga taqdim qilishni talab qilish; 
   qonunchilikda   belgilangan   boshqa   huquqlarni   amalga   oshirish.   Bosh
hisobchi quyidagilar uchun javobgar hisoblanadi: 
   buxgalteriya hisobi noto’g’ri yuritilib, natijada tartibsiz holatga kelgani va
moliyaviy hisobot buzilganda (noto’g’ri tuzilganda); 
   pul   mablag’lari,   tovar-moddiy   va   boshqa   qimmatliklarni   kirim   qilish,
saqlash va sarflash yuzasidan qonunchilikda belgilangan tartibga zid operatsiyalar
bo’yicha hujjatlar rasmiylashtirilgan va ijroga qabul qilingan hollarda; 
15    pul   mablag’lari   bo’yicha   operatsiyalar,   shuningdek,   debitorlar   va
kreditorlar bilan hisob-kitoblar kechikib hamda noto’g’ri amalga oshirilganda; 
   kamomadlar,   debitorlik   qarzlari   va   boshqa   yo’qotishlarni   buxgalteriya
hisobidan chiqarilish tartibi buzilganda; 
   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etishga   doir   boshqa   normativ-huquqiy
hujjatlar talablari buzilganda. 
Bosh   hisobchi   tashkilotning   tegishli   bo’linmalari   va   xizmatlarining
rahbarlari   bilan  birgalikda   quyidagilarni  muntazam  ravishda   nazorat   qilishi   lozim
(22-chizma): 
3 chizma. Bosh hisobchi muntazam nazorat qilishi lozim bo’lgan
masalalar. 4
Mansabdor   shaxslar   tomonidan   noqonuniy   xatti-harakatlar   qilinayotgani
ma’lum   bo’lib   qolgan   hollarda,   bosh   hisobchi   tegishli   chora   ko’rishi   uchun   bu
haqda   tashkilot   rahbariga   yozma   axborot   berishi   lozim.   Moddiy   javobgar
shaxslarni   (kassirlar,   ombor   mudirlari   va   boshqalar)   lavozimga   tayinlash,   ozod
4
 I.N.Qo`ziyev, SH.V.G`aniyev, A.S.Ramazonov. Byudjet hisobi va nazorati: Darslik /; - T.: «Nihol print» OK, 
2022. 632 b.
16 etish   va   boshqa   lavozimga   o’tkazish   masalasi   bosh   hisobchi   bilan   kelishib   hal
qilinadi.
Turli   tashkilotlar   bilan   tuziladigan   shartnomalarni,   agar   ular   bevosita
tashkilotning   moliya-xo’jalik   faoliyatiga   bog’liq   bo’lsa,   shuningdek,   xodimlarga
mansab maoshlari, ish haqi ustamalari hamda mukofotlarni belgilash to’g’risidagi
buyruqlar   va   farmoyishlarni   dastlab   bosh   hisobchi   ko’rib   chiqadi   va   ularga   imzo
chekadi.   Shundan   keyingina   mazkur   hujjatlar   tashkilot   rahbari   tomonidan
imzolanishi mumkin. 
Bosh hisobchining pul mablag’lari, tovar-moddiy va boshqa qimmatliklarni
qabul qilish, saqlash va sarflash bo’yicha qonunchilikka zid bo’lgan operatsiyalar
bilan bog’liq hujjatlarni ijroga qabul qilishi hamda rasmiylashtirishi taqiqlanadi. 
Agarda,   tashkilot   rahbari   tomonidan   bosh   hisobchiga   ijro   etishi   uchun
berilgan farmoyish (buyruq) yuzasidan bosh hisobchi va tashkilot rahbari o’rtasida
ushbu   farmoyishni   (buyruqni)   buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   yuritishning
belgilangan   tartibiga   yoki   qonunchilikka   muvofiqligi   borasida   ziddiyat
(kelishmovchilik)   yuzaga   kelsa,   bosh   hisobchi   ushbu   farmoyish   (buyruq)ni   ijro
etmay   turib,   zudlik   bilan   tashkilot   rahbariga   mazkur   holat   yuzasidan   asoslangan
yozma axborot beradi. 
Bosh   hisobchi   tomonidan   yozma   ravishda   axborot   berilishiga   qaramasdan
tashkilot  rahbari   qayta  yozma  farmoyish   (buyruq)  bergan  hollarda,  bosh   hisobchi
ushbu   farmoyish   (buyruq)ni   bajaradi.   Bunda   ushbu   harakatni   sodir   bo’lganligi
uchun   javobgarlik   to’liq   tashkilot   rahbariga   yuklatiladi.   Shundan   so’ng,   tashkilot
rahbari   o’zi   qabul   qilgan   qaror   to’g’risida   yozma   ravishda   uch   kunlik   muddat
ichida   yuqori   tashkilotga   yoki   tegishli   moliya   organiga   habar   berishi   shart.
Shunday   xabarni   olgan   yuqori   tashkilot   yoki   tegishli   moliya   organi   belgilangan
tartibda uni ko’rib chiqadi va tegishli chora-tadbirlarni ko’radi. 
Bosh   hisobchiga   uning   hisob   va   hisobot   bo’yicha   to’g’ridan-to’g’ri
vazifalarini   bajarish   bilan   bog’liq   bo’lmagan   topshiriqlarni   berish   mumkin   emas.
Shuningdek,   bosh   hisobchiga   pul   mablag’lari   va   moddiy   qimmatliklar   uchun
17 bevosita   moddiy   javobgarlik   bilan   bog’liq   bo’lgan   vazifalarni   yuklash   mumkin
emas.   Unga   banklar   va   boshqa   tashkilotlardan   bevosita   pul   mablag’larini   olish
taqiqlanadi.
18 II.BOB. Budjet tashkilotlarida yuritiladigan boshlangich hisob
hujjatlari tahlili
2.1. Budjet tashkilotlarida yuritiladigan boshlangich hisob hujjatlari
va hisob registrlari.
Korxonalar   faoliyati   hisobi   yuritilar   ekan,   bunda   bir   necha   buxgalteriya
hisob   shakllaridan   foydalanadi.   Korxonada   qo’llaniladigan   hisob   shakllarini
tanlash quyidagi omillarga bog’liq bo’ladi: 
- korxona hisob ishlarini hajmi ko’p yoki kamligiga; 
- korxona buxgalteriya xodimlarining malaka va tajribalariga va xakozo. 
Korxonada   qaysi   hisob   shakli   qo’llanilishidan   qat’iy   nazar,   O’zbekiston
Respublikasining «Buxgalteriya hisobi to’g’risida»gi qonuniga to’liq amal qilinishi
shart. 
Buxgalteriya hisobi shakllari quyidagi turlarga bo’linadi: 
* memorial order shakli 
* bosh daftar shakli 
* jurnal order shakli 
* elektron-avtomatlashtirilgan shakl 
Buxgalteriya hisobi shakllari bir biridan quyidagi xususiyatlariga ko’ra farq
qiladi: 
1. Shakldagi registrlarning soni, vazifasiga ko’ra. 
2. Registrlar tashqi ko’rinishiga ko’ra. 
3. Registrlarda xronologik va tizimli yozuvlar aks ettirilishiga ko’ra. 
4. Sintetik va analitik hisob ma’lumotlarini birgalikda yozish tartibiga ko’ra. 
5. Yozuvlarni yozish tartibi va texnika vositalarning qo’llash tartibiga ko’ra.
Memorial - order shakli. 
Buxgalteriya   hisobining   memorial-order   shakli   hozirgi   vaqtda   kam
foydalanib   asosan,   kichik   korxonalarda   va   davlat   muassasalarida   qo’llaniladi.
«Memorial» so’zining ma’nosi «xotira yoki esdalik» demakdir. 
19 Memorial   -   order   shakli   asosida   yuritiladigan   buxgalteriya   hisobi   shaklida
hujjatlar   qayta   ishlanishi   va   hisob   registirlarida   aks   ettirilishi   ketma   ketligi
keltirilgan. 
Ushbu   buxgalteriya   hisob   shaklini   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki,   xo’jalik
jarayonlarning   yozish   uchun   sintetik   va   analitik   hisob   uchun   maxsus   jamg’arma
aylanma vedomostlardan foydalanadi. 
Buxgalteriyaga topshirilgan dastlabki hujjatlar har tomonlama tekshirilgach,
sintetik   va   analitik   hisob   maxsus   aylanma   vedomostlari   to’ldiriladi:   bunday
jamg’arma   aylanma   vedomostlari   asosiy   vositalar,   asosiy   vositalarning;   pul
mablag’lari   va   qo’yilmalar,   ishlab   chiqarish   zahiralari   va   tayyor   mahsulot;   ishlab
chiqarish   xarajatlari,   mol   yetkazib   beruvchilar   bilan   hisoblashish,   mehnat   haqi
yuzasidan   hisob   kitoblar,  byudjet   bilan,   ijtimoiy  sug’urta  tashkilotlari   bilan  hisob
kitoblar, mahsulot(ish, xizmat) sotish va boshqa schyotlar uchun tashkil etiladi. 
Yuqorida   keltirilgan   vedomostlar   va   sintetik   hisob   registrlari   asosida
memorial orderlar tuziladi. 
Memorial - orderda yozilgan ma’lumotlar  har  oyda « bosh kitob jurnaliga»
tarqatiladi. o’z navbatida «bosh kitob» jurnali asosida  oborot va qoldiq summalar
aniqlanadi, shundan so’ng, schyotlardagi qoldiq summalari tegishli tartibda hisobot
boshqa   shakllarida   yoziladi.   «bosh   kitob»   dagi   schyotlar   debet   oborotlari
yig’indisi,   ular   kredit   oborotlari   yig’indisi   bilan   shuningdek   ,   «order   bo’yicha
summalar» qatori jami bilan teng bo’lmogi zarur.
Memorial - order buxgalteriya hisob shaklini quyidagi afzalliklari mavjud: 
1. hisob jarayonlarini qat’iy ketma-ketligi 
2. Registrlar andozaviy shakllaridan foydalanishni imkoniyati mavjudligi. 
3. hisob texnikasini oddiyligi va tushunarligi 
4.   Buxgalteriya   xodimlari   malakasiga   ko’ra,   hisob   ishlarini   taqsimlash
imkoniyatini mavjudligi. 
Memorial-order shakli yuqoridagi afzalliklarga ega bo’lishi bilan birga, ba’zi
bir kamchiliklarga egadir: 
20 1. hisob ishlarini ko’p mehnatliligi; 
2.   Analitik   va   sintetik   hisobni   alohida   yuritilishi,   ya’ni   hisobni   alohida
yuritilishi   natijasida   sintetik   hisobdan   analitik   hisobni   orqada   qolishi   vujudga
keladi; 
3. Turli hisob registirlarda bitta xo’jalik jarayonini qayta, qayta yozilishi.
Budjet   tashkilotlarida   budjet   hisobi   memorial   order   shaklida   olib   boriladi.
Tekshirilgan   va   hisobga   olish   uchun   qabul   qilingan   hujjatlar   sanasi   bo’yicha
tartiblashtirilib,   quyidagi   doimiy   raqamli   memorial   order   —   jamlanma
qaydnomalar bilan rasmiylashtiriladi: 
1-memorial   order   kassa   operatsiyalari   bo’yicha   jamlanma   qaydnoma,   381-
son shakl; 
2-memorial   order   Budjet   mablag’larining   harakatiga   doir   jamlanma
qaydnoma, 381-son shakl; 
3-memorial order Budjet  dan tashqari  mablag’lar  harakatiga doir jamlanma
qaydnoma, 381-son shakl; 
5-memorial   order   ish   haqi   va   stipendiyalar   bo’yicha   hisob-kitob   varaqalari
yig’indisi, 405-son shakl; 
6-memorial   order   turli   tashkilotlar   va   muassasalar   bilan   olib   boriladigan
hisob-kitoblar bo’yicha jamlanma qaydnoma, 
408-son shakl; 
8-memorial order hisobdor shaxslar bilan hisob-kitoblar bo’yicha jamlanma
qaydnoma, 
386-son shakl; 
9-memorial order asosiy vositalarning hisobdan chiqarilishi va joydan joyga
ko’chirilishi bo’yicha jamlanma qaydnoma, 
438-son shakl; 
11-memorial   order   oziq-ovqat   mahsulotlarining   kirimiga   doir   jamlanma
qaydnoma, 
398-son shakl; 
21 12-memorial   order   oziq-ovqat   mahsulotlarining   sarfiga   doir   jamlanma
qaydnoma, 
411-son shakl; 
13-memorial order materiallar sarfiga doir jamlanma qaydnoma, 
396-son shakl; 
15-memorial   order   ta’lim   muassasalarida   bolalarni   saqlaganlik   uchun   ota-
onalar bilan olib boriladigan hisob-kitoblar bo’yicha qaydnoma, 406-son shakl.
Boshqa muomalalar (asosiy vositalarga eskirish hisoblash, asosiy vositalarni
qayta   baholash,   Byudjetdan   tashqari   daromadlar   hisobi,   yilni   yakunlash
muomalalari va h.k.) va «Storno» muomalalari bo’yicha alohida memorial orderlar
tuziladi   (274-son   shakl)   hamda   ular   har   oy   uchun   alohida   16   raqamdan   boshlab
raqamlanadi.
Boshqa   muomalalar   (asosiy   vositalarga   eskirish   hisoblash,   asosiy   fondlarni
har   yilgi   qayta   baholash,   Budjet   dan   tashqari   daromadlar   hisobi,   yilni   yakunlash
operatsiyalari va h.k) va «Storno operatsiyalari bo’yicha alohida memorial orderlar
tuziladi   (274-son   shakl)   va   ular   har   oy   uchun   alohida   16   raqamdan   boshlab
raqamlanadi. 
Buxgalteriya   muomalalari   hajmiga   qarab   jamlanma   qaydnomalarni   tuzish
talab   qilinmaydigan   tashkilotlarda   subschyotlar   korrespondentsiyasi   alohida
memorial  orderlarda  (274-son shakl)  yuqorida keltirilgan  doimiy raqamlar  berilib
ko’rsatiladi. 
Alohida   memorial   orderlar   operatsiyalarning   sodir   bo’lishiga   qarab,   ammo
boshlang’ich   hisob   hujjatlari   olingandan   keyingi   kundan   kechiktirmasdan   ayrim
hujjatlarga   yoki  bir   xildagi   hujjatlarning  bir   guruhi  asosida   tuziladi.  Subschyotlar
korrespondentsiyasi   memorial   orderlarda   ikki   yoqlama   yozuv   qoidasiga   muvofiq
yozib boriladi. 
Memorial   orderlar   bosh   hisobchi   (yoki   uning   o’rinbosari)   va   ijrochi
(hisobchi)   tomonidan   imzolanadi.   Barcha   memorial   orderlar   308-son   shakldagi
«Bosh-jurnal kitobi» da ro’yxatga olinadi. «Bosh-jurnal  kitobi» har bir  subschyot
22 bo’yicha   yuritiladi.   «Bosh-jurnal   kitobi»   o’tgan   yildagi   yakunlovchi   balansga
muvofiq yil boshiga qolgan qoldiq summalarni ko’chirib yozish bilan ochiladi. Bu
daftarga   yozuvlar   memorial   orderlar   va   memorial   order   jamlanma   qaydnomalar
tuzilgandan keyin oyiga bir marta yoziladi.
Buxgalteriya   hisobi   shakllari   vujudga   kelishi,   qo’llanishi,   hisob   ishlarini
xajmidan,   hisob   xodimlarini   malakasidan   kelib   chiqadi.   Buxgalteriya   hisobining
Bosh   daftar   shaklini   vujudga   kelishi   XIX   asr   boshlariga   to’g’ri   keldi   va   hozirgi
davrda ham kichik firma va korxonalarda qo’llanilmoqda.  Buxgalteriya hisobining
ushbu   shakli   sintetik   schyotlar   ham   qo’llaniladigan   buxgalteriyalarga   xosdir.
Tabiiyki,   kichik firma va korxonalar  faoliyati  doirasi  katta bo’lmaganligi  sababli,
qo’llaniladigan sintetik schyotlar miqdori ham kam bo’ladi.
Kichik   firmalar,   ular   mulkchilik   shaklidan   qat’iy   nazar,   o’rtacha   yillik
ishchilar  soni  ishlab  chiqarish tarmog’ida 10 kishigacha  savdo,  xizmat  va boshqa
noishlab chiqarish sohalarida esa 5 kishigacha bo’lgan korxonalar hisoblanadi.
Kichik   korxonalar   esa   mulkchilik   shaklidan   qat’iy   nazar,   o’rtacha   yillik
xodimlar   soni   sanoat   tarixida   40   kishigacha,   qurilish,   qishloq   xo’jalik   va   boshqa
ishlab chiqarish sohalarida 20 kishigacha, fan, ilmiy xizmat qilish, chakana savdo
va boshqa noishlab chiqarish sohalarida 10 kishigacha korxonalar hisoblanadi. 
Kichik   korxonalar   mustaqil   ravishda   ishlab   chiqarish   va   boshqaruv,   hamda
xodimlar   soni   va   faoliyatidan   kelib   chiqib,   tegishli   organlar   tasdiqlagan
buxgalteriya hisobi shakllaridan birini tanlaydilar. 
Buxgalteriya   hisobining   Bosh   daftar   shaklini   bir   oyda   xo’jalik   jarayonlari
100 tadan oshmagan xollarda qo’llash maqsadga muvofikdir. 
Buxgalteriya   hisobining   ushbu   shaklida   dastlabki   hujjat   ma’lumotlari   Bosh
daftar   deb   ataladigan   sintetik   registrda   yuritiladi.   Bosh   daftarda   xronologik   va
tizimli yozuvlar birgalikda olib boriladi, shuning uchun ham kombinatsiyalashgan
registr hisoblanadi. 
23 Buxgalteriya   hisobining   Bosh   daftar   shaklida   hisob   ishlarida   qulaylik
yaratish   maqsadida   oy   davomidagi   xo’jalik   jarayonlari   reestrini   ham   yuritish
mumkin. Xo’jalik jarayonlari reestri asosida esa Bosh daftar to’ldiriladi.
1-jadval.
XO’JALIK OPERATSIYALARI REESTRI 5
20 yil ______________ oyi uchun
t/r Sana Boshlang’ich
hujjatning nomi va
raqami Operatsiya
mazmuni Summasi
(so’m) Hisobvaraqlar
korrespondensiyasi
Debet Kredit 
Demak,   Bosh   daftar   shaklda   ikki   turdagi   hisob   registrlaridan   foydalanish
mumkin:
1. Bosh daftar. 
2. Hisob obyektlari hisob vedomosti. 
Vedomostlarlar analitik hisob registlari hisoblanadi. 
Agar   korxona   hisob   obyektlari   hisob   vedomostlarini   ham   yuritsa,   u   holda
Bosh   daftarga   ma’lumotlar   ham   dastlabki   hujjatlar,   hamda   vedomostlar
ma’lumotlari asosida yozib boriladi. 
Bosh   daftarning   varaqlarida   xo’jalik   jarayoni   sodir   bo’lgan   vaqtida,
dastlabki   hujjat   tartib   raqami,   jarayon   mazmuni,   summasi,
korrespondensiyalanuvchi schyotlar ko’rsatiladi. 
5
 I.N.Qo`ziyev, SH.V.G`aniyev, A.S.Ramazonov. Byudjet hisobi va nazorati: Darslik /; - T.: «Nihol print» OK, 
2022. 632 b.
24 Bu   daftar   registri   asosida   yuritiladigan   ushbu   shaklning   qulayliklari
quyidagilardan iborat. 
-yozuvlar aniqligi hisob ishlarini tekshirishni osonlashtiradi; 
-hisob ishlari kamayadi; -qo’llaniladigan registrlar miqdori kamayadi; 
-Sintetik   schyotlar   bo’yicha   aylanma   qaydnoma   tuzilishiga   zaruriyat
yuqoladi; 
-hisob xodimlari ortiqcha mehnati qisqaradi. 
Yuqorida   keltirib   o’tilgan   afzalliklar   bilan   birga   buxgalteriya   hisobining
Bosh   daftar   shaklini   qo’llashda   ba’zi   bir   kamchiliklar   vujudga   kelib,   ular
quyidagilardan iborat. 
-Korxona katta bo’lsa, hisob ishlarini oqilona tashkil etish mumkin bo’lmay
qoladi; 
-Qo’llaniladigan   schyotlar   miqdori   ko’payishi,   xato   yozuvlar   aks   ettirilishi
ehtimolini oshiradi; 
-hisob   xodimlari   o’rtasida   mehnat   taqsimotini   oqilona   tashkil   etilishini
ta’minlamaydi. 
Ammo,   yuqorida   ta’kidlaganidek,   buxgalteriya   hisobining   Bosh   daftar
shaklidan   kichik   korxonalar   foydalanishi   u   yerdagi   hisob   ishlarini   yaxshi   olib
borilishiga xizmat qiladi.
Bosh   daftarda   yil   boshiga   har   bir   mablag’   va   ular   bo’yicha   qoldiqlar   aks
ettirib   chiqiladi.   Keyin,   jarayon   mazmuni   qatorida   oy   davomida   xronologik
tartibda har bir dastlabki hujjat asosida xo’jalik jarayonlari yozib boriladi. Bunda,
sodir   bo’lgan   jarayonga   taaluqli   summa,   ikki   yoqlama   yozuv   usuliga   ko’ra,
korrespondentsiyalangan schyotlar debeti va kreditida yoziladi. 
Oy oxirida har  bir  schyot  bo’yicha debet  va kredit  oborotlari aniqlanadi  va
jami   debet   va   kredit   oborotlari   jamlanib,   ular   tengliligi   taqqoslash   orqali
tekshiriladi.   Debet   va   kredit   oborotlar   yig’indisi   tengligi   hisob   ishlari   to’g’ri   aks
ettirilganligini   bildiradi.   Debet   va   kredit   oborotlarda   aniqlangan   summa   o’zaro
25 teng bo’lishi bilan birga «Tekshiruv summasi» qatoridagi jami summaga ham teng
bo’lishi kerak. 
Shundan so’ng, har bir schyot bo’yicha oy ohiriga qoldiq hisoblab chiqiladi.
Oy ohiriga aniqlangan  qoldiq summalar  aktiv schyotlarda debet  tomonida, passiv
schyotlarda kredit tomonida aks ettirilib, ularning o’zaro teng bo’lishi shartdir. 
So’nggra,   ushbu   aniqlangan   qoldiq   summalar   asosida   korxona   hisoboti
tuziladi. 
Yuqorida   keltirib   o’tilgan,   Bosh   daftar   schyotini   jadval   ko’rinishini,
kompyuter   sabog’ini   yaxshi   egallagan   hisobchi   «EXCEL»da   samarali   qo’llashi
mumkin.
Buxgalteriya   hisobining   Jurnalorder   shakli   boshlang’ich   xo’jalik
ma’lumotlarini guruhlab jamlash prinsipiga asoslangan. Bu jamlashda buxgalteriya
hisobi   hamma   bo’limlari   bo’yicha   xo’jalik   mulklari   va   jarayonlarini   sintetik   va
analitik hisobi ta’minlanadi. 
Hisobot   oyidagi   dastlabki   hujjat   ma’lumotlarini   tizimlash   va   jamlash
hisobga olinishi  kerak bo’lgan mablag’ va xo’jalik jarayonlarini ular foydalanishi
bo’yicha   aks   ettirish   imkoniyatini   beruvchi   hisob   registrlarida   olib   boriladi.
Demak,   memorial-orderlarni   tuzish   zaruriyati   kolmaydi.   Buxgalteriya   hisobining
jurnal-order   shaklida   boshlang’ich   xo’jalik   ma’lumotlari   to’g’ridan   to’g’ri   jurnal-
order va yordamchi vedomostlarda aks ettirilib boriladi.
Jurnal-order   hisob   registri   yozuvlarni   xronologik   va   tizimli   aks   ettirib
borishga   mo’ljallangan.   Xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   ba’zilarida   bir   turdagi
xo’jalik jarayonlarining ko’p sodir bo’lishi yordamchi vedomostlardan foydalanish
zaruriyatini tug’diradi. 
Oy   davomidagi   bir   xil   xo’jalik   jarayoni   ko’p   sodir   bo’lganligi   sababli
yordamchi   qaydnomada   aks   ettirilib   boriladi,   oy   oxirida   esa,   jamlangan
ma’lumotlar jurnal-order hisob registriga ko’chiriladi. Yordamchi vedomostlar bir
vaqtda   ikki   vazifani   bajaradi.   Birinchidan,   jurnal-orderga   ma’lumotlar   aks
26 ettrilishiga   xizmat   qilsa,   ikkinchidan,   analitik   hisob   registr   sifatida   ham
foydalaniladi. 
Yordamchi   vedomostlar   buxgalteriya   hisob   obyektlarini   guruhlashda   ham
ahamiyatlidir. Masalan, muomala xarajatlarini (savdo korxonalarida), umum ishlab
chiqarish xarajatlarini (ishlab chiqarish korxonalarida) guruhlash zaruriyatida ham
yordamchi vedomostlardan foydalaniladi, ularda tegishli ma’lumotlar jamlanadi va
oy ohirida jurnalorderda aks ettiriladi. 
Boshlang’ich   xo’jalik   ma’lumotlarini   jurnalorderlarda   to’g’ri   guruhlashni
ta’minlash maqsadida schyotlar krediti bo’yicha korrespondentsiyalari jurnal-order
hisob   registrida   to’g’ri   yoritilishini   ko’zda   to’tilgan   holda   maxsus   qator   ajratish
orqali ko’rsatib o’tilgan.
Jurnal-order hisob registrlarida schyotlar bo’yicha oylik, choraklik va yillik
hisobotlar uchun zarur ko’rsatkichlar ro’yxati uchun maxsus qatorlar ajratilgan. 
Buxgalteriya   hisobini   jurnal-order   shakli   quyidagi   asosiy   prinsiplarga
asoslangan: 
-jurnal   orderda   xo’jalik   jarayonlari   aks   ettirilayotganda   tegishli   schyot
krediti bo’yicha debetlanuvchi schyotlar ko’rsatilgan holda yoziladi; 
-Iqtisodiy va hisob yuritish jixatidan bir-biri bilan bog’liq schyotlar bo’yicha
jurnal-orderlar mujassamlashgan holda qo’llaniladi; 
-Sintetik va analitik hisob yozuvlari birgalikda olib boriladi: 
-Buxgalteriya hisobi xo’jalik jarayonlarini; 
-Nazoratni olib borish va oylik, choraklik, yillik hisobotlarni tuzishda kerakli
ko’rsatkichlarga ajratib aks ettirish; 
-Korrespondensiyalanuvchi   schyotlar   oldindan   ko’rsatilgan   hisob   registrlari
(jurnal-order, yordamchi vedomostlar)da aks ettiriladi. 
-hisob registrlari bir oy uchun qo’llaniladi. 
Jurnal-order   shakl   qo’llanishi   natijasida   quyidagi   imkoniyatlarga   aga
bo’linadi:
-hisob ishlari osonlashadi; 
27 -xo’jalik aylanishi tezlashadi; 
-hisob  ishlarini   buxgalteriya  xodimlari   o’rtasida  taqsilanishi   oqilona tashkil
etiladi va oqibat natijasida hisob ishlari unumdorligi oshadi; 
-hisob   ishlari   xarajatlari   kamayadi;   -sintetik   va   analitik   hisob   yozuvlari
birgalikda olib boriladi; -hisobot tuzishga tayyorgarlik ishlari engillashadi. 
Buxgalteriya   hisobining   jurnal-order   shaklida   sintetik   va   analitik   hisob
yozuvlari birgalikda olib boriladi deb ta’kidlandi. Ba’zi hisob obyektlari bo’yicha
analitik   hisob   uchun   analitik   kartochkalar   yuritiladi.   Analitik   kartochkalar   hisob
obyektlari miqdori ko’p bo’lganda qo’llaniladi. 
Masalan, asosiy vositalar analitik hisobi uchun № OS – 6a «Asosiy vositalar
inventar   kartochlari»da   yuritiladi.   Ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   tannarxini
aniqlash   maqsadida   xarajatlar   hisobi   uchun   kartochkalar   yoki   yuqorida   ta’kidlab
o’tilganidek,   guruhlovchi   vedomostlar   ham   yuritiladi.   Ushbu   analitik   hisob
kartochkalari   yuritilganda,   ular   ma’lumotlari   asosida   aylanma   vedomostlar
tuziladi. 
Buxgalteriya hisobi jurnal-order shaklida qo’llaniladigan ikki x’isob registri
(jurnal-order, yordamchi qaydnoma) dan tashqari zaruriyat bo’lsa, yana yordamchi
hujjat sifatida maxsus ishlab chiqilgan jadvallardan ham foydalaniladi. 
Sintetik   hisob   registri   Bosh   kitob   va   boshqa   registrlar   asosida   balans   va
hisobot boshqa shakllari tuziladi. 
Bosh kitobda har bir schyot bo’yicha varaq ajratilib, unda schyotga taalluqli
boshlang’ich   qoldiq,   debet   oborotlari   har   bir   mos   ravishdagi   kreditlanuvchi
schyotlar   bilan   birga,   hamda   kredit   oborot   umumiy   summasi,   oy   ohiriga   qoldiq
summasi ko’rsatiladi. 
Bosh   kitobda   aks   ettiriladigan   schyotlar   bo’yicha   ma’lumotlar   tegishli
jurnal-order, yordamchi vedomostlardan olinadi. 
Demak, jurnal-order ma’lumotlari naqadar to’g’ri va aniqligi hisobot  tuzish
uchun asos hisoblanuvchi. Bosh kitob ma’lumotlarini ham to’g’riligini ta’minlaydi.
28 Jurnal-orderlar   xo’jalik   jarayonlarini   sintetik   hisobini   yuritishga
mo’ljallangan bo’lib, bir schyot kreditda va boshqa schyotlar debetlanishi sifatida
shaxmat yozuvidan foydalangan holda yuritiladi. 
Ba’zi   schyotlar,   masalan,   «Kassa»,   «hisoblashish»   schyotlarini   kredit
oborotlarini   hisobini   yuritishga   mo’ljallangan   jurnal-orderlardan   tashqari,   shu
schyotlarning   debet   oborotlarini   hisobga   olib   boruvchi   yordamchi   vedomostlar
ham yuritiladi. 
Savdo   korxonalarida   tovarlar   hisobini   yuritishga   mo’ljallangan   «Tovarlar»
schyoti   bo’yicha   ham   xuddi   shunday,   kredit   oboroti   hisobi   uchun   jurnal-order,
debet oboroti hisobi uchun yordamchi vedomostlardan foydalaniladi. 
schyotlar   debet   oboroti   uchun   mo’ljallangan   yordamchi   vedomostlardagi
yozuvlar   ham   kreditlanuvchi   schyotlar   bilan   aks   ettiriladi,   ya’ni   shaxmat   yozuvi
usulida yoziladi. 
Shaxmat yozuvi usulini xususiyati shundaki, yozuv bir marta aks ettiriladi. 
Ba’zi   schyotlar   ular   iqtisodiy   mazmuni   jixatidan   bir-biriga   o’xshash
bo’lganligi sababli, ular hisobi uchun bitta jurnal-order mo’ljallangan. 
Masalan,   «Asosiy   vositalar»,   «Asosiy   vositalar   eskirishi»,   schyotlari
iqtisodiy   mazmuni   jihatidan   bir-biriga   o’xshash   bo’lganligi   sababli   13-   jurnal-
orderdan foydalanilgan holda hisob yuritiladi. 
Bosh   daftarga   esa,   har   bir   schyot   bo’yicha   ajratilgan   varaqlarga   tegishli
ma’lumotlar   umumiy   yuritilgan   jurnal-orderdan   olib   yoziladi.   Buxgalteriya
hisobining jurnal-order shaklida qo’llaniladigan 
Bosh  daftarning xususiyati  shundaki,  unda schyot  ma’lumotlarini  bir  oyligi
emas,   balki,   bir   yil   davomida   yozib   boriladi.   Bosh   kitob   jurnal-order
ma’lumotlarini   umumlashtirish,   hisobot   shakllarini   tuzish   uchun   har   bir   schyotlar
bo’yicha yozuvlarni to’g’riligini tekshirish uchun mo’ljallangan. 
Bosh daftar schyoti quyidagicha ko’rinishga ega bo’ladi.
29    2-jadval.
№____ schyot bo’yicha Bosh kitob (buxgalteriya hisobi jurnalorder
shaklida) 6
«Bosh kitob» Jurnali _________oy 20___ yil
M/O M/O bo’yicha
summa
№ schyot № schyot № schyot № schyot № schyot №
Dt Kt Dt Kt Dt Kt Dt Kt Dt Kt
__kun   __oy   20__y
Boshiga qoldiq
1
2
Oborot Jami
__kun   __oy   20__y
ga qoldiq
Buxgalteriya hisobining informatsion texnologiyalarga 
asoslangan shakli.
Buxgalteriya   hisobining   ushbu   shakli   elektron   hisoblash   mashinalarini
qo’llashga asoslangan. 
Hisoblash   texnikalarining   rivojlanishi,   ularni   iqtisodiyotning   hamma
sohalarda   keng   qo’llanilishi   iqtisodiy   samaradorlikga   erishishning   asosiy
omillaridan biridir. 
Buxgalteriya   hisob   ishlarini   takomillashuviga   erishish,   ular   samaradorligini
oshirish   maqsadida   ishlarini   mexanizatsiyalashtirish   natijasida   Buxgalteriya
hisobining jadval avtomatlashtirilgan shakli vujudga keldi. 
Hisob   ishlarida   EHM   laridan   foydalanish   yordamchi   quyidagi
imkoniyatlarni yaratiladi: 
1. hisob ishlari bilan band bo’lgan xodimlar soni qisqaradi. 
6
 I.N.Qo`ziyev, SH.V.G`aniyev, A.S.Ramazonov. Byudjet hisobi va nazorati: Darslik /; - T.: «Nihol print» OK, 
2022. 632 b.
30 2. hisob xodimlari mehnat unumdorligi oshishiga erishiladi. 
3. hisob ma’lumotlari qayta ishlanishi tezlashadi. 
4. hisob ma’lumotlaridan foydalanishni operativligini ta’minlanadi. 
5. moddiy javobgarlik ustidan nazoratni kuchaytirilishiga erishiladi. 
6. korxonalar mulkchilik saqlanishi ustidan nazorat kuchaytiriladi: 
7. hisob ishlari bilan bog’liq xarajatlar kamayishiga erishiladi. 
Buxgalteriya   hisobining   jadval-avtomatlashtirilgan   shakli   asosida
buxgalteriya hisobi usuli asosiy elementidan hujjatlashtirish yotadi. Ammo, shunga
ahamiyat   berish   zarurki,   hujjatlardagi   ma’lumotlarni   guruhlash,   umumlashtirish
hisoblash mashinalari yoki kompyuterlar yordamida amalga oshiriladi. 
Hisob   ishlari   kompyuterlarda   amalga   oshiriladigan   korxonalarda   hisob
ma’lumotlari   hisob   registrlarida   yoki   hisoblash   mashinalarini   ma’lumot
tashuvchilarida saqlanadi, ya’ni masalan, disketlarda. 
Buxgalter ish joylarini kompyuter bilan ta’minlanishi avtomatlashtirilgan ish
joylari (ARM)ni yaratilishiga asos bo’ladi. 
EHMlardan   hisob   ishlarida   foydalanish   iqtisodiy   samaralar   bilan   birga
korxonalarda   boshqarishning   avtomatik   tizimini   yaratilishi   bilan   birga   olib
boriladi. 
Boshqarishning   avtomatik   tizimi   korxonalar   xo’jalik   faoliyatini
boshqarishdagi vazifalar kompyuterlarni qo’llash yordamida bajariladi. 
Boshqarishning   avtomatik   tizimi   (ASUP)   korxona   xo’jalik   faoliyati
davomida yuzaga keladigan muammolar, vazifalarni operativ ham etishni  tegishli
chora-tadbirlar   belgilanishini,   qarorlar   qabul   qilinishini   ta’minlaydi.   Shuningdek,
chora-tadbirlarni   amalga   oshirilishi,   qarorlar   bajarilishi   ustidan   nazoratni
operativligi ham ASUP tizimi yordamida ta’minlanadi.
Buxgalteriya   hisobida   hisoblash   texnikasi   vositalaridan   foydalanish,
natijasida   vujudga   kelgan,   buxgalteriya   hisobining   jadval   avtomatlashtirilgan
shakli kompyuter dasturlari dan foydalanishga asoslangan. 
31 Kompyuterlarni   hisob   ishlariga   mo’ljallangan   dasturlari   hisob   registrlarini
avtomatlashtirilgan tarzda tuzishga imkoniyat yaratadi. 
Buxgalteriya   hisobining   takomillashgan   avtomatlashtirilgan   shaklida   asosiy
boskich buxgalteriya ma’lumotlarini qayta ishlashdir. 
Ma’lumotlar   qayta   ishlash   uchun   kompyuterga   kiritilishidan   oldin,
ma’lumotlar qayta ishlashga moslashtirilishi lozim. 
Avtomatlashtirilgan   hisob   shaklida   hujjatlar   aylanishi   ham   shu   shaklga
moslashgan holda tuzilishi lozim. 
Ma’lumotlarni   qayta   ishlashag   mo’ljallangan   dasturlarni   tayyorlash,   ularni
qo’llashga   doir   texnologik   va   qo’llash   ko’rsatmalari   ham   ushbu   shakldagi
boskichlardan hisoblanadi. 
Ishlab   chiqilgan   dasturga   ko’ra,   ma’lumotlar   hisoblash   markazi   (HM)   yoki
avtomatlashtirilgan ish joyi (ARM)da buxgalteriya xodimi turli mazmundagi hisob
registrlarini   oladi.   Dasturda   ishlab   chiqilganiga   ko’ra,   bu   hisob   registrlari   jurnal-
orderlar, vedomostlar, kitoblar, kartochkalar va boshqalar bo’lishi mumkin. 
Xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   buxgalteriya   hisobi   qaysi   shaklidan
foydalanishni   mustaqil   ravishda   belgilaydilar   va   bunda   ular   hisob-kitob   ishlarini
hajmi, hisob xodimlarini soni, malakasi va boshqa omillarni e’tiborga oladilar. 
Xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   xo’jalik   faoliyatlari   hisobini   yuritishda
buxgalteriya   hisobining   qaysi   shakllaridan   foydalanishlaridan   qat’iy   nazar,
O’zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonuniga   va
boshqa tegishli me’yoriy hujjatlarga va ko’rsatmalariga rioya etishlari shart.
32 33 2.2. Budjet tashkilotlari budjet hisobining tashkiliy jihatlari.
Davlat   budjetidan   moliyalashtiriladigan   vazirliklar,   idoralar,   korxonalar,
tashkilotlar va muassasalar mamlakatning Moliya vazirligi tomonidan tasdiqlangan
shakllar   bo’yicha   va   muddatlarda   xarajatlar   smetasining   ijrosi   haqidagi   oylik,
chorak va yillik hisobotlarini mamlakatning Moliya vazirligiga, Qoraqalpog’iston
Respublikasi   Moliya   vazirligiga,   viloyatlar,   shaharlar   va   tum   anlam   ing   m   oliya
organlariga taqdim etadi hamda budjet va budjetdan tashqari m ablag’lar bo’yicha
yagona balans tuzadi.
Budjet   tashkilotlari  xarajatlari  sm  ctalarining ijrosining  borishi   va  natijalari
ustidan   nazorat   qilish   maqsadida   barcha   budjet   mablag’larini   tasarruf   qiluvchilar
xarajatlar   smetalarining   ijrosi   haqida   davriy   (joriy)   va   yillik   hisobot   tuzadi.
Hisobot analitik va sintctik hisobning tekshirilgan m a’lumotlari asosida tuziladi. 
Budjet   tashkilotlari   budjet   mablag’larini   yuqori   tasarruf   qiluvchilarga
belgilangan  muddatlarda  hisobotlar   topshiradi.  Budjet  mablag’larini   bosh  tasarruf
qiluvchilar tasarrufidagi tashkilotlam ing hisobotlari va o ‘z xarajatlar smetasining
ijrosi   haqidagi   hisoboti   asosida,   moliya   organlari   tomonidan   belgilangan
muddatlarda   tegishli   moliya   organlariga   taqdim   etadigan,   yig’ma   hisobotlami
tuzadi.
Budjet   tashkilotlari   xarajatlar   smetalarining   ijrosi   haqidagi   hisobot
mazmuniga va qaysi davrga tuzilganligiga qarab davriy (oylik va chorak) va yillik
hisobotga,   hisobotda   ko’rsatkichlari   qayd   qilingan   tashkilotlaming   qamrab
olinganligiga qarab—individual va yig’ma hisobotlarga bo’linadi. 
Individual   (birlamchi)   hisobotlar   ichida   har   bir   budjet   tashkilotining
moliyaviy   faoliyatini   tavsiflovchi   ko’rsatkichlar   hamda   shoxobchalar,   shtatlar   va
kontingentlar   bo   ‘yicha   belgilangan   reja   ko’rsatkichlarining   bajarilishi   haqidagi
ma’lum   otlar   bo’ladi.   Yig’ma   hisobotlar   ichida   bo’lim,   boshqarma,   idora   yoki
vazirlikning   budjet   tashkilotlari   xarajatlar   smetalarining   ijrosi   haqidagi
umumlashtirilgan m a’lumotlar bo’ladi. Ular individual hisobotlar asosida tuziladi.
34 Budjet   tashkilotlarining   qaramog’idagi   xo’jalik   hisobidagi   yordamchi
korxonalar   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   tegishli   tarm   og’ining   asosiy   faoliyati
uchun belgilangan shakllar bo’yicha hisobotlar tuzadi. 
Budjet   mablag’larini   bosh   tasarruf   qiluvchilar   va   budjet   mablag’larini
ikkinchi   daraja   tasarruf   qiluvchilar   budjet   mablag’larini   uchinchi   daraja   tasarruf
qiluvchilar   uchun   belgilangan   shakllar   bo’yicha   tasarrufidagi   tashkilotlaming
sinchiklab   tekshirilgan   hisobotlari,   markazlashtirilgan   buxgalteriyalaming
hisobotlari   va   budjet   mablag’larini   bosh   tasarruf   qiluvchini   saqlashga   qilingan
xarajatlar   smetasining   ijrosi   haqidagi   hisoboti   asosida   yig   ‘ma   buxgalteriya
hisobotlarini tuzadi. 
Budjet mablag’larining bosh tasarruf qiluvchilar budjet mablag’larining quyi
tasarruf   qiluvchilar   va   markazlashtirilgan   buxgalteriyalaming   hisobotlarini
tekshirganda   ulaming   to’g’ri   tuzilganligi,   shaklning   ko’rsatkichlari   to’g’ri
to’ldirilganligini   va   ko’rsatkichlarning   o’zaro   muvofiqlashtirilganligini   va
kelishilganligini,   shuningdek,   tasdiqlangan   smetaga   asosan   mablag’larni   ishlatish
yo’nalishlarga va maqsadga muvofiq amalga oshirilganligini ko’rib chiqadi.
Budjet   tashkilotlari   quyidagi   hajm   da   chorak   buxgaltcriya   hisobotlarini
tuzadi: 
1)   Xarajatlar   smctasi   ijrosining   balansi,   budjetdan   moliyalashtirish   schyoti
bo’yicha   summalaming   harakati   to’g   ‘risidagi   m   a’lumotnoma   bilan   birga»-1-
shakl; 
2)   «Budjct   bo’yicha   xarajatlar   smctasining   ijrosi   to’g’risidagi   hisobot»-2-
shakl; 
3)   «Rivojlantirish   fondi   m   ablag’larining   tushumi   va   xarajat   qilinishi
to’g’risidagi hisobot»-2-RJ-shakl; 
4)   «Tibbiyot   muassasasini   moddiy   rag’batlantirish   va   rivojlantirish   fondi
bo’yicha   daromad   va   xarajat   turlari   ijrosi   to’g   ‘risida   hisobot»-2-TMMRRJ-shakl
(faqat tibbiyot muassasalari); 
35 5)   «Vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   bo’yicha   nafaqaning   to’lanishi
to’g’risida hisobot»-3-V M Q N -shakl. 
Bolalar   bog’chalari   va   yaslilari   1-aprelga,   1-iyulga   va   1-oktabrga   «Bolalar
bog’cha(yasli)sini saqlash bo’yicha hisobot»-3-ds-shakl bo’yicha hisobot tuzadi. 
Budjet   tashkilotlari   chorak   buxgalteriya   hisobotlarini   hisobot   choragidan
keyingi oyning 10-sanasidan kechikmasdan taqdim etadi.
Budjet tashkilotlari quyidagi hajmda yillik buxgalteriya hisobotlarini tuzadi: 
1) «Xarajatlar smctasi  ijrosining balansi, budjctdan moliyalashtirish schyoti
bo’yicha summalaming harakati to’g ‘risidagi ma’lumotnoma bilan birga»-l-shakl; 
2)  «Budjet   bo’yicha   xarajatlar  smctasi  ijrosining  to’g  ‘risidagi  hisobot»  -2-
shakl; 
3)   «Rivojlantirish   fondi   m   ablaglarining   tushumi   va   xarajat   qilinishi
to’g’risidagi hisobot» -2-RJ-shakl; 
4)   «Tibbiyot   muassasasini   moddiy   rag’batlantirish   va   rivojlantirish   fondi
bo’yicha daromad va xarajat turlari ijrosi to ‘g’risida hisobot»-2-TM M RRJ-shakl
(faqat tibbiyot muassasalari); 
5)   «Vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   b   o   ‘yicha   nafaqaning   to’lanishi
to’g’risida hisobot»-3-VMQN -shakl; 
6)   «Tarmoqlar,   shtatlar   va   kontingentlar   bo’yicha   rejaning   bajarilishi
to’g’risidagi hisobot»-3-shakl; 
7) «Asosiy vositalaming harakati to’g’risidagi hisobot»-5-shakl; 
8) «Moddiy qiymatliklaming harakati to’g’risidagi hisobot»-6- sonli shakl; 
9)   «Budjet   tashkilotlarida   pul   mablag’lari   hamda   moddiy   boyliklarni
kamomadi va o ‘g’irlanishi to’g ‘risidagi hisobot»-!5-shakl.
Yillik hisobotga tushuntirish xati ilova qilinishi kerak. Unda budjet bo’y icha
va   maxsus   mablag’lar   xarajatlar   smetalarining   ijrosiga,   sh   tatlar   va   kontingentlar
bo’yicha   rejaning   bajarilishiga   ta’sir   qilgan   asosiy   omillar,   o’tkazilgan
invcntarizatsiyalarning natijalari haqidagi va hisobot yilida tashkilotning moliyaviy
holati   o’zgarishlarj   to’g’risidagi   ma’lum   otlar,   sbuningdek,   keyingi   yilning
36 yanvarida   to’lanadigan   dekabr   oyining   ikkinchi   yarmiga   hisoblangan   ish   haqi
summalari keltiriladi.
Budjet   tashkilotlari   yillik   hisobotlami   budjet   m   ablag’larini   yuqori   tasarruf
qiluvchilarga   ular   belgilagan   muddatlarda   taqdim   etadi.   Bu   muddatlar   budjet
mablag’larini  yuqori  tasarruf  qiluvchilar  tomonidan  yig’ma yillik hisobotlami  o’z
vaqtida   taqdim   etilishini   ta’minlay   olishini   hisobga   olgan   holda   belgilangan
bo’lishi kerak.
37 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   budjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   tashkil
etishning   asosiy   maqsadi   bu   foydalanuvchilami   (ichki   foydalanuvchilar   hamda
tashqi   foydalanuvchilami)   zaruriy   moliyaviy   ma’lumotlar   bilan   ta’minlash
hisoblanadi.
Ma’lumki,   buxgalteriya   hisobi   subyektlaming,   jumladan   budjet
tashkilotlarining   rahbarlari   o’zlari   rahbarlik   qilayotgan   tashkilotda   budjet   hamda
budjetdan   tashqari   mablag’larining   maqsadli   va   samarali   sarflanishi,   shuningdek,
tashkilotning   mol-   mulklari   va   majburiyatlari   bo’yicha   tegishli   qarorlar   qabul
qilishlarida buxgalteriya hisobining ma’lumotlariga asoslanadilar.
Davlat budjetidan budjet tashkilotlariga ajratilayotgan mablag’lami maqsadli
va   oqilona   sarflanishini   ta’minlash   va   ular   hu’yicha   tcgishli   axborotlami
shakllantirilishi ularda buxgalteriya hisobini tashkil etish asosida amalga oshiriladi.
Har   bir   budjet   lashkilotiga   mablag’lar   ajratish   davlat   budjetidan   tasdiqlangan
xurujullar smetalari asosida amalga oshiriladi. 
Bulardan   tashqari   qonundiilikda   budjet   tashkilotlariga   budjetdan   tashqari
mablag’lar  manhulurini  shakllantirishga ham  ruxsat  etilgan.  Ya’ni, faoliyat  turiga
mos mahsulot (ish va xizmatlar) ishlab chiqarishdan tushadigan, vaqtinchalik bo’sh
bino   va   mulklami   ijaraga   berishdan   tushgan,   homiylik,   shuningdek,   moliya   yili
(yoki   chorak)   yakunida   budjet   mablag’lari   bo’yicha   iqtisod   qilib   qolingan   va
boshqa mablag’lar hisobiga budjetdan tashqari mablag’lar shakllantiriladi hamda i|
onunchilikda   belgilangan   tartibda   sarflanadi.   Ular   bo’yicha   ham   belgilangan
tartibda daromadlar va xarajatlar smetalari tuziladi va ijrosi amalga oshiriladi.
Budjet   tashkilotlari   davlatning   belgilangan   vazifasi   (ta’lim,   sog’liqni
saqlash, mudofaa, huquqni muhofaza qilish va davlatning (ashqi iqtisodiy, ijtimoiy
ahamiyatga ega bo’lgan boshqa va/i falarijni bajarish uchun tashkil etilgan yuridik
shaxs   bo’lib,   ular   o’z   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   budjetdan   mablag’   bilan
ta’minlanadi.
38 Budjet hisohining maqsadi foydalanuvchilarni о’z vaqtida to ‘liq hamda aniq
moliyaviy va boshqa buxgalteriya axboroti bilan ta ‘minlashdir.
Budjet hisohining vazifalari:
budjet   hisohi   hisobvaraqlarida   aktivlarning   holati   va   harakati,   mulkiy
huquqlar va majburiyatlaming holati to’g’risidagi to ‘liq hamda aniq та ‘lumotlami
shakllantirish;
samarali   boshqarish   maqsadida   buxgalteriya   hisohi   та   ‘lumatlarini
umumlashtifish;
moliyaviy, soliqqa doir va boshqa hisobotlarni iuzishdan ihoratdir.
“Budjet hisobi to’g’risidangiqonun, 2-modda
Budjet hujjatlarini o’z vaqtida va to’g’ri rasmiylashtirilishini hamda amalga
oshirilayotgan   operatsiyalaming   qonuniyligini   oldindan   nazorat   qilinishini
ta’minlash;
budjet mablagriarini, shuningdek, budjetdan tashqari mablag’lami xarajatlar
smetasida   ko’zda   tutilgan   muayyan   maqsadlarga   to’g’ri   sarflanishi,   shuningdek,
pul   mablag’lari   va   moddiy   qimmatliklaming   butligi   ustidan   muntazam   nazorat
qilish;
tashkilotda   xodimlaming   ish   haqlarini   va   unga   tenglashtirilgan   to’lovlarini,
shuningdek,   ta’lim   muassasalarida   talabalaming   stipendiyalarini   belgilangan
tartibda hamda o’z vaqtida hisoblanishi va aks ettirilishini ta’minlash; smeta ijrosi
jarayonida   vujudga   keladigan   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   olib   boriladigan
hisob-kitoblami o’z vaqtida va to’g’ri aks ettirish;
pul mablag’lari, hisob-kitoblar va moddiy qimmatliklar, shuningdek, boshqa
aktivlami va majburiyatlami inventarizatsiya qilish, inventarizatsiya natijalarini o’z
vaqtida va to’g’ri rasmiylashtirish hamda aks ettirish;
moliyaviy hisobotlarni belgilangan muddatlarda tuzish va taqdim qilish;
Budjet   tashkilotlarida   budjet   hisobi   ma’lumotlarini   shakllanishi   va
harakatining umumiy sxematik ko’rinishi
39 asosiy vositalar hamda boshqa moddiy qimmatliklami ulaming saqlanish va
foydalanish joylarida butligini muntazam nazorat qilinishini ta’minlash.
Budjet hisobi nazariyasidan
Budjet hisobi bahms bilan boshlanih, halcms hilan tugaydi.
Bu uning texnologiyetsidir.
Buxgalteriya   hujjatlarini,   hisob   registrlarini,   shuningdek,   xarajatlar
smetalarini (ilova hisob-kitoblari bilan birga)  saqlanishini  ta’minlash va amaldagi
qonunchilikda nazarda tutilgan boshqa vazifalar.
Budjet tashkilotlarida budjet hisobini  tashkil qilishning bir qator o’ziga xos
xususiyatlari   mavjud.   Bular,   avvalo,   budjet   tashkilotining   mulkchilik   asosiga,
davlat   budjetini   tuzish   va   ijro   etish   prinsiplariga   va   boshqa   bir   qator   omillarga
bevosita bog’liqdir.
40 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitustiyasi.   T.:   O’zbekiston,   2021.-   39b.
(o’zgartirish va qo’shimchalar bilan)
2.   O’zbekiston   Respublikasining   byudjet   kodeksi   O’RQ-360-son   26.12.2013   y.
(01.01.2014 yildan amalga kiritilgan);
3.   Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonun   (Yangi   tahriri)   O’RQ-404-son
13.04.2016 y.
4.   «Davlat   byudjetining   g’azna   ijrosi   tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to’g’risida»gi Prezident Qarori. PQ- 594-son, 28.02.2007.
5.   «O’zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   xarajatlarining   samaradorligini
yanada   oshirish   va   davlat   moliyaviy   nazorati   organlari   faoliyatini
takomillashtirish to’g’risida»gi Prezident qarori PQ-128-son, 14.02.2022 yil
6.   «O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi   to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
7. «Byudjet ma’lumotlarining ochiqligini va byudjet jarayonida fuqarolarning faol
ishtirokini   ta’minlash   chora-tadbirlari   to g risida»gi   O zbekiston   Respublikasiʻ ʻ ʻ
Prezidentining PQ-3917-sonli qarori, 2018 yil 28 avgust
Internet saytlari:	

www.gov.uz. (O’zbekiston Respublikasi hukumat portali);

www.mf.uz (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi);

www.ziyonet.uz (Axborot ta’lim tarmog’i);

www.lex.uz; (O’zbekiston Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi); 

www.naab.uz (O’zbekiston Respublikasi Buxgalterlar va auditorlar milliy 
asosiatsiyasining rasmiy sayti)

https://www.uzaudit.uz. (O’zbekiston Respublikasi Auditorlar palatasining 
rasmiy sayti)

www.stat.uz (O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi); 
41