Byudjet-soliq siyosati barqarorligini ta’minlash yo’nalishlari.

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI  SIRTQI
FAKULTET
“________________________________________________________”
KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ”
fanidan
               
KURS ISHI
МАVZU:
_____________________________________________________________________
______________________________________________________________
Bajardi:____________ ______ _____________
Qabul qildi:____________________________
RO‘YXATGA
OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga
tavsiya           qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya
qilingan sana
«____» _______202 3
y .
Baho   « _____ »
_________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Byudjet-soliq siyosati barqarorligini ta’minlash
yo’nalishlari.
Reja:
Kirish
1. Byudjet-soliq siyosatining o’ziga xos xususiyatlari hamda huquqiy asoslari
2. O’zbekiston Respublikasida olib borilayotgan byudjet-soliq siyosati bo’yicha 
o’zgarishlar.
3. Byudjet soliq siyosati jarayonida islohatlarning amalga oshirishda mavjuda 
muammolar
4. Byudjet-soliq siyosati barqarorligini ta’minlash yo’nalishlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kırısh
Mavzuning   dolzarbligi.   Respublikamiz   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
rivojlanishining   ishlab   chiqarishning   modernizatsiyalashuvi   sharoitida   soliqlar
vositasida   bir   tomondan   tartibga   solish   ikkinchi   tomondan   esa   rag’batlantirish   hamda
ikkala   jarayonni   to’g’ri   tashkil   eta   olish   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarimiz
faoliyatining   bozor   munosabatlarining   iqtisodiy   talablariga   moslashishida,   ularning
bosqichma-bosqich   rivojida   muhim   ahamiyat kasb   etadi.
O’zbekiston   Respublikasining   bozor   munosabatlariga   o’tish   xususiyatlaridan
biri   davlatning   iqtisodiy   o’zgarishlarning   tashabbuskori   va   bosh   islohotchisi   qilib
belgilanganligidir.   Iqtisodiy   islohotlar   boshlangan   to   hozirgi   davrga   qadar
respublikamizda   iqtisodiy   islohatlar   yangi   bosqichga   ko’tarildi.   Bu   esa   o’z   navbatida
iqtisodiy,   shu   jumladan   soliq   siyosatida   ham   bir   qancha   o’zgarishlarni   amalga
oshirishni   talab   etadi.
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   Prezidentimiz
Islom   Abdug‘anievich   Karimovning   mamlakatimizni   2022-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   yakunlari   va   2023-yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim
ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi
ma’ruzasida   “Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   hamon   davom   etayotganiga
qaramasdan,   hisobot   yilida   yalpi   ichki   mahsulot   8   foiz,   sanoat   mahsulotlari   ishlab
chiqarish hajmi  8 foiz,  qishloq xo‘jaligi  mahsulotlari   qariyb 7   foiz,   qurilish-montaj
ishlari   hajmi   salkam   18   foizga   oshdi.
Yillik byudjet yalpi ichki mahsulotga nisbatan 0,1 foiz profitsit bilan bajarildi.
Inflyasiya   darajasi   5,6   foizni   tashkil   qildi,   ya’ni   prognoz   ko‘rsatkichlari   doirasida
bo‘ldi.
Kurs   ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Ishning   maqsadi   iqtisodiy   islohatlar
sharoitida   davlat   soliq   siyosatining   barqarorligini   ta’minlash   va   davlat   byudjeti
daromadlarini   shakllantirishning   amaldagi   holatini   nazariy   jihatdan   o’rganish,
mavjud   muammolarni   aniqlash   va   Respublikamizda   iqtisodiy   islohatlar   va   tarkibiy
o’zgarishlarni   amalga oshirilishida   mamlakatimizda   mavjud an’analarni hisobga   olgan   holda   uni   takomillashtirish   bo’yicha   aniq  taklif   va   mulohazalar  
berishdan   iboratdir.
Yuqoridagi   maqsadlarga   asoslangan   holda   Kurs   ish   oldiga   quyidagi    vazifalar  
qo’yildi.
 davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   soliqlarning   iqtisodiy  
mohiyati, mazmuni   va   ob’ektiv   zarurligini   asosli ravishda   o’rganish;
 davlat   byudjeti   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   soliq   siyosatining   roli   va  
ahamiyatini   yoritish;
 byudjetni   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   mahalliy   soliq   salohiyatini  
baholash mexanizmi   va   undagi muammolarni   aniqlash;
 soliq   siyosatini   tashkil   qilishning   xorijiy   mamlakatlar   tajribalarini   o’rganish;
 byudjetni   daromadlar   man’baini   shakllantirishda   mahalliy   soliq   salohiyatini  
baholash   mexanizmining   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   takliflar   berish.
Kurs   ishning   ob’ekti   sifatida   O’zbekiston   Respublikasining   soliq   tizimida
olib   borilayotgan   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi,   shuningdek   unga   ta’sir
etuvchi omillar.
Kurs   ishning  asosiy   amaliy  ahamiyati.   Tadqiqot   natijalari   respublikamizda
amalda   bo’lgan   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasini   yanada   takomillashtirishda
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bundan   tashqari   bu   ilmiy   ishimiz   hozirgi   kunda   eng
dolzarb   muammolar   echimlarini   hal   etishga   bag’ishlangandir.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi.   Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   xulosa,   va
foydalanilgan   adabiyotlardan iborat. 1. Byudjet-soliq siyosatining o’ziga xos xususiyatlari hamda
huquqiy asoslari
O’zbekiston   Respublikasi   soliq   siyosatining   huquqiy   asoslari   mustaqillikning
dastlabki   kunlaridan   boshlab   kuchga   kirdi.   O’zbekiston   Respublikasining   1991   yil
31   avgustdagi   «O’zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligi   to’g’risida»gi
Qonunda   «shu   kundan   e’tiboran   O’zbekiston   Respublikasi   o’zining   mustaqil   soliq
siyosatini   olib   boradi»   deb   ko’rsatilgan.   Qolaversa,   davlatning   soliq   siyosati   asosi
O’zbekiston   Respublikasi   Konstituttsiyasida   ham   qayd   qilinadi.
Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridan   boshlab   soliqlar   sohasida   o’ndan   ortiq
Qonunlar   qabul   qilingan   edi.   Shulardan   eng   asosiysi   O’zbekiston   Respublikasining
«Korxonalar,   tashkilotlar   va   birlashmalar   soliqlari   to’g’risida»   va   «O’zbekiston
Respublikasi   fuqarolari,   chet   el   fuqarolari   va   fuqaroligi   bo’lmaganlarning   solig’i
to’g’risida»-gi   Qonunlari   va   ularga   kiritilgan   o’zgartirishlar,   to’ldirishlar   bo’ldi.
Ammo   soliqlarning   huquqiy   asosi   1997   yil   24   aprelda   O’zbekiston
Respublikasi   qabul   qilgan   hamma   soliqlarni   mujassamlashtirgan   yagona   Soliq
Kodeksi   bo’ladi.   Bu   Kodeksning   qabul   qilinishi   soliq   siyosatini   amalga   oshirishdagi
katta   huquqiy   asos   yaratdi.   Har   qanday   tadbir,   ish,   faoliyati   ilgaridan   belgilanib,
aniqlanib,   rejalashtirilib,   ishlab   chiqilgan   siyosat   bilan   amalga   oshiriladi.
Umuman,   siyosat   deganda,   davlatning   ilgaridan   rejalashtirib,   aniqlab   turib
amalga   oshirgan   chora-tadbirlar   yig’indisi   tushuniladi.   Soliq   bo’yicha   ishlarni   tashkil
qilish ham  shu to’g’risidagi  siyosat, deb yuritiladi. Soliq siyosati  qabul   qilinganligi
bois   O’zbekiston   Respublikasi   soliq   to’laydigan   huquqiy   shaxslar   soni   1991-1996
yillarda 28 mingdan 171 mingtaga etgan. Shuni aytish kerakki, soliq   siyosati davlat
xazina   siyosatining   eng   muhim   tarkibiy   ajralmas   qismidir.   Demak   soliq   siyosati
moliya   siyosatining   tarkibiy   qismi   bo’lib,   unga   bog’liq   holda   rivojlanadi. Soliq   siyosati   nima?   Unga   qanday   ta’rif   berish   mumkin?   Soliq   siyosati-
davlatning soliq borasidagi farmon, qonun va qarorlari ijrosini ta’minlash hamda   uni
tashkil qilish   uchun ishlab chiqilgan chora-tadbirlar,   faoliyati   yig’indisidir.   Shunday
ekan,   faqat   mustaqil   davlatgina   o’zining   mustaqil   soliq   siyosatiga   ega   bo’la   oladi.
Soliq   siyosatini   ishlab   chiqish   moliya-iqtisodiy   munosabatlardan   kelib   chiqadi.
Davlat   soliq   siyosati   respublika   iqtisodiyotini   barqarorlashtirish   va   rivojlantirishga,
bozor   munosabatlarini   boshqarishga   har   tomonlama   faol   ta’sir   ko’rsatadi.
Soliqlar   pul   munosabatlarini   ifoda   etib,   iqtisodiy   munosabatlarning   tarkibiy
bo’lagi,   bozor   iqtisodiyotining   zaruriy   qismidir.   Soliq   siyosatining   muvafaqqiyatli
amalga   oshirilishi   uchun   ilmiy   jihatdan   asoslangan   bo’lishi   kerak.   Buning   uchun
soliq   munosabatlari   chuqur   o’rganilib,   undan   ilmiy   xulosalar   chiqarishimiz   lozim.
Aks   holda   bunday   siyosat   katta   muvaffaqqiyatga   erishishi   qiyin.   Bu   sohada
«Olmoniyaning   soliq   siyosati   borasidagi   tajribasi   e’tiborga   loyiqdir.   Bu   erda   har
bir   yangi   soliqni   joriy   etishdan   avval   uning   loyihasini   tayyorlash   uchun   soliq
sohasida   ishlovchi   5   nafar   olimga   5-6   oy   muddat   beriladi   besh   izlanuvchi   olimga
ishning   natijasidan   qat’iy   nazar   mualliflik   haqi   oldindan   to’lab   qo’yiladi.
Tayyorlangan   soliq   loyihalarini   ko’rib   chiqib,   yagona   loyihani   tanlash   uchun   besh
kishidan   iborat   ekspertlar   guruhi   ishlab,   ma’qul   bo’lgan   eng   yaxshi   loyiha   parlament
tomonidan   tasdiqlanadi" 8
  Xulosa   shuki,   loyihaning   ilmiy   asoslanganligi   va
to’g’riligiga javobgar shaxs bor, kerak bo’lsa, loyiha muallifi hamma joyda shu   soliq
bo’yicha   maslahatlar   hamda   tushuntirishlar   berib   boradi.   Jahon   soliq   siyosati
tajribasida   soliqqa   tortishning   quyidagi   yo’nalishlarga   e’tibor   beriladi:
1. Har   xil   mulk   shakillariga   moslangan   korxona   va   tashkilotlarning   xo’jalik
yuritishiga   mumkin   qadar   iqtisodiy   sharoit   yaratish,   ularni   bozor   munosabatlariga
kirib   borishiga   har   tomonlama   yordamlashish.
2. Ijtimoiy-zaruriy   umumdavlat   vazifalarini   bajarish   uchun   davlat   kerak
bo’lgan moliyaviy   manbalar bilan   ta’minlashi.
8
  Yahyoev   Q.A.   Soliqqa tortish nazariyasi   va   amaliyoti.   T.   2003   yil. 1- jadval
2018-2022   yillarda   O’zbekiston   Respublikasi davlat   byudjeti   daromadlarini
shakllantirishda   soliqlarning   tutgan   o’rni   (   %   da) 9
Ko’rsatkichlar 2018 2019 2020 2021 2022
I.   daromadlar   (maqsadli  
jamg’armalarsiz)   -   jami 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
1.   Bevosita   soliqlar 26,4 25,4 24,2 23,4 24,1
2.   Bilvosita   soliqlar 48,2 49,0 51,1 53,1 52,6
3.   Resurs   to’lovlari   va   mulk  
solig’i 15,4 15,6 14,8 13,6 13,2
4.   Boshqa   daromadlar 10,0 10,0 9,8 7,8 10,1
Jadval   ma’lumotlaridan   shuni   ko’rishimiz   mumkinki,   davlat   byudjetida
soliqlar   salmog’ini   tahlil   etar  ekanmiz   bevosita  soliqlar  2018  yili  davlat  byudjetida
26,4 foizni tashkil   qilgan bo’lsa, bu ko’rsatkich   2022 yilga kelib 24, 1 foizni   tashkil
qiliyotganligini,   bilvosita   soliqlar   esa   ushbu   yillarda   48,2   foizdan   52,6   foizni tashkil
etayotganligini   ko’rishimiz   mumkin   .   Soliqlarning   ushbu   yilda   ortishi   yoki   davlat
byudjetidagi   o’rni   va   ahamiyatini   yuksalishi   davlatimiz
Agarda   mamlakatimizda   davlat   byudjetida   bevosita   soliqlarning   kelib   tushish
holatiga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak   (2   jadval)   jadval   ma’lumotlaridan   yuridik
shaxslardan olinadigan foyda solig’i 2018 yili bevosita soliqlar tarkibida   19,2   foizni
tashkil   qilgan   bo’lsa   2022   yilga   kelib,   bu   ko’rsatkich   13,4   foizni   tashkil
9
  Jadval   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   ma’lumotlari   asosida   tuzilgan 2- jadval
2018-2022   yillarda   davlat   byudjeti   daromadlarini   shakllantirishda   bevosita
soliqlarning   tutgan   o’rni   (   % da)   10
№№
Ko’rsatkichlar Yillar
2018 2019 2020 2021 2022
1. Bevosita   soliqlar 100 100 100 100 100
1,1 Yuridik shaxslardan
olinadigan   foyda   solig’i 19,2 18,5 16,3 15,1 13,4
1,2 Savdo   va   umumiy
ovqatlanish korxonalari
uchun   yagona   soliq
to’lovidan   Davlat   byudjetiga
ajratmalar 12,5 11,9 13,1 12,8 13,7
1,3 Yagona   soliq   to’lovidan
Davlat   byudjetiga   ajratmalar,
shu   jumladan   mikrofirmalar
va   kichik   korxonalardan
ajratmalar 10,7 10,9 11,9 13,0 13,5
1,4 Jismoniy shaxslar
daromadiga   soliq 42,7 42,5 42,8 43,9 43,2
1,5 Tadbirkorlik faoliyatining
ayrim   turlari   bo’yicha   qat’iy
belgilangan   soliq 5,0 5,9 6,5 7,4 7,7
1,6 Obodonlashtirish   va   ijtimoiy
infratuzilmani rivojlantirish
solig’i 10,0 10,3 9,4 7,7 8,4
qilmoqda.   Savdo   va   umumiy   ovqatlanish   korxonalari   uchun   yagona   soliq   to’lovidan
Davlat   byudjetiga   ajratmalar   bo’yicha   ushbu   yillarda   12,5   %   ni   tashkil   etgan
bo’lsa,2022   yili   13,7   foiz,   yagona   soliq   to’lovidan   Davlat   byudjetiga   ajratmalar, shu
jumladan mikrofirmalar va kichik korxonalardan ajratmalar 10,7 %   dan   13,5   foizga
jismoniy   shaxslar   daromadiga   soliq   42,7   %   dan   43,2   foizni,   tadbirkorlik
faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq 5,0 % ni   tashkil qilgan
bo’lsa,   2022   yili   7,7   foizni   bevosita   soliqlar   tarkibida   o’z   shrniga   ega   bo’lmoqda.
Albatta   bu   ko’rsatkichlar   mamdakatimizda   to’g’ri   soliq   siysati   olib
10
  Jadval   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   ma’lumotlari   asosida   tuzilgan borilayotganligidan   dalolat   bermoqda.   Jumladan,   yuridik   shaxslardan   olinadigan
foyda   solig’ining   salmoqg’ining   pasayishi   mazkur   soliq   bo’yicha   soliq   stavkasining
pasayishi, savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari uchun yagona   soliq   to’lovidan
Davlat   byudjetiga   ajratmalar   bo’yichaesa   mazkur   soliqni   to’lovchilar   sonining
ortishi bilan izohlashimiz yoki   mamlakatimizda ushbu soha   bilan shug’ullanuvchilar
soni,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   yuritishga   mamlakatimizda
yaratilayotgan   keng   imkoniyatlar   bilan   izohlashimiz   mumkin.
Soliqlardan  kompleks  foydalanish   xalq xo’jaligi  tarmoqlarini   qayta qurishga,
ishlab chiqarish infratuzilmasini yaratishga, xo’jaliklar va aholining tovar sotib   olish
qobiliyatini boshqarib turishga va pulning qadirsizlanish jarayonini jilovlab   turishga
imkon   beradi.   Pulning   qadirsizlanishiga   qarshi   choralar   ko’rish-kam   mehnat sarflab
topilgan daromadlarga soliq progressiyasini ko’tarish bilan ham   amalga   oshiriladi.
Soliqlar   davlatning   moliyaviy   manbai   bo’lganligidan   soliq   siyosati
strategiyasini   ishlab  chiqish  ham   davlatning muhim  vazifasi  bo’lib hisoblanadi.  Bu
siyosatni  ishlab chiqishning  tashkilotchisi  va  ijodkori  ham  davlatdir. Buning uchun
davlat   o’z   qo’lidagi   butun   kuchni,   idoralarni   jalb   qilib,   uni   ishlab   chiqadi.   Avvalo,
bunday   tashkilotlarga   Moliya   vazirligi,   davlat   soliq   qo’mitasi   va   boshqa   ilmiy-
uslubiy   tashkilotlar   kiradi.   Soliq   siyosati   strategiyasining   izchil   va   muvoffaqiyatli
ishlab   ketishi   uchun   davlat   ilmiy-izlanish   tashkilotlari   tuzib,   uning   ish   yakunlaridan
keng foydalanadi. Ana shunday tashkilot Moliya vazirligi qoshidagi   ilmiy   tekshirish
institutidir.
Davlat   soliq   siyosati   strategiyasini   ishlab   chiqayotganda   mavjud   soliqlarni
yoki yangi kiritilishi mo’ljallangan soliqlarning mohiyati, ahamiyati, kelib chiqish   va
rivojlanish   tarixi   chuqur   o’rganilishi   lozim.   Ayniqsa,   yangi   soliqlar
chiqarilayotganda ular ilmiy asoslangan bo’lishi, yirik amaliyotchi mutuxassislari   va
jamoatchilik o’rtasida erkin bahslashuv asosida biror qarorga kelishi zarur. Bu   erda
hech   qachon   bir   soha   mutaxassislari   fikri   bilangina   chegaralanib   qolmaslik   kerak,
chunki   soha   mutahassislari   ham   o’z   manfaatlarini   ko’proq   ko’zlab,   umumdavlat
manfaatlarini   ular   ko’ra   olmasliklari   yoki   bila   olmasliklari   mumkin. Ikkinchidan,   butun   respublika   soliq   idoralarini   yuuqori   darajali   kompyuterlar   bilan
ta’minladi.   Soliq   siyosatini   faollashtirish   maqsadida   quyidagilarni   e’tiborni   ko’proq
qaratish   lozim:
1. Soliq   sohasida   davlatlar   yo’l   qo’ygan   ba’zi   xatolarning   takrorlanmasligi
uchun soliq tarixini puxta   o’rganish   lozim.
Soliqqa tortish va uni undirish ishlarining arzonga tushishiga erishish.   3.Soliq
ob’ekti   aniq,   ixcham,   to’lovchilarga   va   soliq   idoralari   xodimlariga
soliqni   xisoblash   uchun   oson   va   qulay   bo’lishi   zarur.
4.Soliqlarning   byudjetga   to’liq   va   o’z   vaqtida   tushishiga   qiziqtirish   maqsadida
byudjetga ko’p, salmoqli soliq to’lovchilarga soliqdan ma’lum qismini   qoldirish   ham
maqsadga   muvofiqdir.
Agarda   1991-1994   yillarda   soliq   siyosati   soliq   idoralarida   ishlab   chiqarishning
pasayishi,   soliq   bazasini   qisqartirish   sharoitida   o’zlarining   asosiy   e’tiborlarini
soliqlarning xazina funktsiyasini bajarishga, ya’ni byudjetni kerakli   mablag’lar bilan
ta’minlashga,   respublika   davlat   byudjeti   muvozanatini   saqlashga   qaratdilar.   Bu
davrda   soliq   tizimi   soliqlarning   ko’p   turliligi   va   soliq   stavkalarining   yuqoriligi
natijasida   korxonalar   daromadlarining   45   foizgacha   byudjetga   olib   qo’yish   bilan
ifodalansa.   Hozirgi   kunga   kelib   oqilona   soliq   siyosatini   yuritish   asosida
mamlakatimizda   maxsulot   ishlab   chiqarish,   tadbirkorlik   yuritish   uchun
yaratilayotgan barcha   sharoitlarni   keltirishimiz mumkin
Soliqlar   korxonalarni   kengaytirish   va   texnika   bilan   qayta   qurollantirishni
cheklab,   bu   sohada   soliqlar   bo’yicha   belgilangan   ko’plab   imtiyozlar   ham   ish
bermadi. Shu davrda korxonalarda soliq yukini kamaytirish, ularni qiziqtirish rolini
oshirish   talab   etildi.
2. O’zbekiston Respublikasida olib borilayotgan byudjet-soliq
siyosati bo’yicha o’zgarishlar.
O’zbekistonda   davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvini   kamaytirishga   doir   izchil
soliq   siyosati   strategiyasi   olib   borish   natijasida   har   yili   soliq   yukini   kamaytirish
choralari   amalga   oshirilmoqda.   Eng   avvalo,   ular   ishlab   chiqarishga, tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishga,   aholining   real   daromadlarini   va   iste’mol
talablarini   oshirishga   qaratilgan.   Shu   bilan   birga,   soliqlar   va   to’lovlarni
birxillashtirishga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Bu   esa   soliqqa   tortish   mexanizmlarining
oshkoraligiga,   soliqlarni   hisoblash   va   to’lashga   oid   korxonalar   faoliyatini
soddalashtirishga,   shuningdek   soliq   majburiyatlarining   bajarilishini   samarali   nazorat
qilishga   yordam   beradi.   Ayni   paytda   bu   hol   respublikamizda   qo’llaniladigan   soliq
tizimini   xalqaro   me’yorlar   va   andozalarga   muvofiqlashtirish   zarurati   bilan
izohlanadi.
O‘zbekiston     Respublikasi      Prezidentining      2022      yil      22      dekabrdagi
«O‘zbekiston   Respublikasining   2023   yilgi   asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari
prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarori   bilan
Soliq qonunchiligiga   kiritilgan   o‘zgartirishlar.
Yuridik   shaxslardan   olinadigan   foyda   solig‘i   stavkalari   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   22   dekabrdagi   PQ-2455-sonli   qarorining   8-
ilovasiga   muvofiq   tasdiqlandi.
Yuridik   shaxslardan   olinadigan   foyda   solig‘ining   bazaviy   stavkasi   2022
darajasida   – 7,5   foiz   miqdorida   saqlanib   qolindi.
Tijorat   banklari   uchun   soliq   stavkasi   ham   2022   yil   darajasida   –   15   foiz
miqdorida   saqlanib   qolindi.
2023   yilning   1   yanvaridan   boshlab   mobil   aloqa   xizmatlarini   ko‘rsatuvchi
yuridik   shaxslar   (uyali   aloqa   kompaniyalari)   uchun   rentabellik   darajasidan   kelib
chiqib   foyda   solig‘i   bo‘yicha   soliq stavkalari   quyidagicha   belgilandi:
rentabellik   darajasi   20   foizgacha -   7,5   foiz   miqdorida;
rentabellik   darajasi   20   foizdan   yuqori   bo‘lgan   foyda   summasiga   -   50   foiz
miqdorida.
Rentabellik   foyda   solig‘ini   to‘lagunga   qadar   foyda   summasining   sotilgan
mahsulot   (tovarlar,   ishlar   va   xizmatlar)ning   ishlab   chiqarish   tannarxiga   nisbati
sifatida   aniqlanadi. 1 rasm.   Yuridik   shaxslardan   olinadigan   foyda   solig’i   bo’yicha   o’zgarishlar 11
Eksport   qiluvchi   korxonalar   uchun   o‘zi   ishlab   chiqargan   tovarlar,   ishlar,
xizmatlar eksportining (ishlarni  bajarish, xizmatlarni  ko‘rsatish joyidan qat’i  nazar)
erkin   almashtiriladigan   valyutadagi   ulushiga   bog‘liq   holda   foyda   solig‘i   stavkasini
pasaytirish   tartibi   saqlanib   qolindi,   bundan   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
1997   yil   10   oktabrdagi   PF-1871-son   Farmoni   bilan   tasdiqlangan   ro‘yxatda
keltirilgan   xom   ashyo   mahsulotlari mustasno.
Eksport   ulushi:
– sotishning   umumiy  hajmida  15  foizdan  30  foizgacha  bo‘lganda,  belgilangan
stavka   30   foizga   pasaytiriladi;
– sotishning   umumiy   hajmida   30   foiz   va   undan   ko‘p   bo‘lganda,   belgilangan
stavka   50   foizga   pasaytiriladi.
Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig‘i   stavkalarida   soliq   solinadigan
daromadning ikkinchi shkalasi   1 foizli punktga  kamaytirilib, qolgan   stavkalar   2022
yil   darajasida saqlanib   qolindi.
11 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022 yil 22 dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining 2023 yilgi asosiy   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlari   prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarori   asosida   tuzildi 12  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2015 yil 22 dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining 2023 yilgi asosiy  
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari   prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarori   asosida   tuzildiJismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig‘i   stavkalari   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   22   dekabrdagi   PQ-2455-sonli   qarorining   9-
ilovasiga   muvofiq   quyidagi   miqdorlarda   tasdiqlandi:
2 rasm.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i   bo’yicha
o’zgarishlar 12
Bunda, soliq solinadigan daromadlar guruhlari bo‘yicha soliq solish shkalasi   yil
boshiga  – 2023  yil  1  yanvarga belgilangan  eng  kam  ish  haqi   miqdoridan  (130   240
so‘m) kelib chiqib aniqlanadi va yil davomida eng kam ish haqi miqdori   o‘zgargan
taqdirda   ham   qayta ko‘rib   chiqilmaydi.
Yagona   soliq   to‘lovining  stavkalari   mikrofirmalar   va   kichik   korxonalar   uchun
(savdo   va   umumiy   ovqatlanish   korxonalaridan   tashqari)   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2022   yil   22   dekabrdagi   PQ-2455-sonli   qarorining   10-1-ilovasiga
muvofiq, savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari, shu jumladan, mikrofirmalar   va
kichik   korxonalar   uchun   10-2-ilovasiga   muvofiq   hamda   ayrim   toifadagi   korxonalar
uchun   10-3-ilovasiga   muvofiq   tasdiqlandi. 13 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2015 yil 22 dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining 2023 yilgi asosiy  
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari   prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarori   asosida   tuzildi2023   yil   1   yanvardan   boshlab   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlaridagi   mikrofirma
va   kichik   korxonalar   (bundan   10-1-ilovaning   2-7-bandlarida   nazarda   tutilganlar
mustasno)   uchun   yagona   soliq   to‘lovi   stavkasi   5   foiz   miqdorida   belgilandi.
2.   Bojxona   rasmiylashtiruvi   bo‘yicha   xizmatlar   ko‘rsatuvchi   yuridik   shaxslar
(bojxona   brokerlari)   uchun   yagona   soliq   to‘lovi   stavkasi   2022   yildagi   soliq
stavkasiga nisbatan 1 foizli punktga pasaytirilib, 2023 yil 1 yanvardan boshlab 5   foiz
qilib   belgilandi.
3 rasm.   Mikrofirma   va   kichik   korxonalar   bo’yicha   yagona   soliq   stavkasi. 13
Umumiy   ovqatlanish   korxonalari   uchun   yagona   soliq   to‘lovi   stavkasi   soliq
solinadigan   bazaga   nisbatan   10   foiz,   umumta’lim   maktablari,   maktab-internatlar,
o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   va   oliy   o‘quv   yurtlariga   xizmat   ko‘rsatuvchi   ixtisoslashgan
umumiy   ovqatlanish   korxonalari   uchun   esa   –   soliq   solinadigan   bazaga   nisbatan   8
foiz miqdorida   saqlanib   qolindi. Quyidagi   joylarda   joylashgan   chakana   savdo   korxonalari   uchun   (bundan
ulgurji,   shuningdek   ulgurji-chakana   savdo   bilan   shug‘ullanuvchi   korxonalar   hamda
ulgurji va chakana   dorixona tashkilotlari mustasno):
aholi soni 100 ming va undan ko‘p kishidan iborat shaharlarda – yagona soliq
to‘lovi stavkasi   4 foiz   miqdorida;
boshqa   aholi   punktlarida   –   yagona   soliq   to‘lovi   stavkasi   2   foiz   miqdorida;
borish   qiyin   bo‘lgan   va   tog‘li   tumanlarda   –   yagona   soliq   to‘lovi   stavkasi   1
foiz   miqdorida   saqlanib   qolindi.
Ulgurji,   shuningdek   ulgurji-chakana   savdo   bilan   shug‘ullanuvchi   korxonalar
uchun  (bundan  dorixona  tashkilotlari  mustasno)   yagona  soliq   to‘lovi   stavkasi  2022
yil darajasida 5 foiz   miqdorida   saqlanib   qolindi.
2023   yilning   1   yanvaridan   boshlab   faoliyatni   yuritish   joyidan   qat’iy   nazar
benzin,   dizel   yoqilg‘isi   va   suyultirilgan   gaz,   shuningdek   alkogolli   va   tamaki
mahsulotlarini   sotuvchi   chakana   savdo   korxonalari   uchun   yagona   soliq   to‘lovi
stavkasi   unifikatsiya   qilinib,   tovar   oborotiga   nisbatan   4%   miqdorida   belgilandi.
4 rasm.   Yagona   soliq   stavkasi. 14
14 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022 yil 22 dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining 2023 yilgi asosiy   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlari   prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarori   asosida   tuzildi 5- rasm.   Aktsiz   solig’i   stavkasi. 15
Jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   solinadigan   soliq   stavkalari   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   22   dekabrdagi   PQ-2455-sonli   qarorining   19-
ilovasiga   muvofiq,   mol-mulklarning   inventarizatsiya   qiymatiga   nisbatan   1,5   foiz
(2022 yil   1,3 foiz) miqdorida belgilandi.
6-
rasm.   Jismoniy   shaxslarning   mol   mulk   solig’i   stavkalari. 16
15 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022 yil 22 dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining 2023 yilgi asosiy   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlari prognozi va Davlat byudjeti parametrlari to‘g‘risida»gi PQ-2455-sonli qarori asosida tuzildi   16  
PQ-2455-sonli qarori  
asosida   tuzildi Yer   solig‘i   stavkalari   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   22
dekabrdagi   PQ-2455-sonli   qarorining 20-ilovasiga   muvofiq tasdiqlandi.
7   rasm.   Jismoniy   shaxslarning   mol mulk   solig’i. 17
O‘zbekiston     Respublikasi      Prezidentining      2022      yil      22      dekabrdagi
«O‘zbekiston   Respublikasining   2023   yilgi   asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari
prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarorining
36-ilovasiga   asosan   2023   yil   1   yanvardan   boshlab   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   va   Hukumatining   ayrim   qarorlariga   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar
kiritildi.
2018   yil   1   yanvarga qadar   quyidagi:
– O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2009   yil   28   yanvardagi   «Mahalliy
nooziq-ovqat   iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish   kengaytirilishini   rag‘batlantirish
borasidagi   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida»gi   PQ-1050-sonli   qarorining   3-
bandida   belgilangan   nooziq-ovqat   iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarishga
ixtisoslashgan korxonalar uchun foyda solig‘i, mol-mulk solig‘i va mikrofirmalar   va
kichik   korxonalar   uchun   yagona   soliq   to‘lovi   hamda   Respublika   yo‘l   jamg‘armasiga
majburiy   ajratmalar   to‘lashdan   ozod   etish   tarzidagi   imtiyozlar;
17 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022 yil 22 dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining 2023 yilgi asosiy   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlari   prognozi   va   Davlat   byudjeti   parametrlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2455-sonli   qarori   asosida   tuzildi – O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   21   noyabrdagi   PQ-733-
sonli qarorining 3-bandida belgilangan to‘qimachilik sanoati korxonalari uchun   mol-
mulk solig‘i to‘lashdan   ozod etish   bo‘yicha   imtiyozlar;
– O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2004   yil   25   martdagi
141-sonli   qarorining   5-bandiga   asosan   «O‘zbekengilsanoat»   davlat-aksiyadorlik
kompaniyasi   korxonalariga   kontrakt   tuzish   paytida   vujudga   kelgan   jahon   narxlaridan
past   bo‘lmagan   narxlar   bo‘yicha   erkin   muomaladagi   valyutaga   (qo‘shilgan   qiymat
solig‘ini   nol   stavka   bo‘yicha   hisoblagan   holda)   ichki   bozorda   yarim   tayyor
to‘qimachilik   mahsulotlarini   (kalava,   gazmol,   trikotaj   polotno   va   paxtani   yigirish
chiqindilarini)   xarid   qilishiga   istisno   tariqasida   ruxsat   berish   tarzidagi imtiyozlarning
muddati uzaytirildi.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   22   dekabrdagi   PQ-2455-
sonli   qarorining   36-ilovasiga   asosan,   2023   yil   1   yanvardan   boshlab   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
ayrim   qarorlariga   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar kiritildi.   Jumladan:
– O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2006   yil   29   avgustdagi   PQ-456-
sonli   qarori   bilan   tasdiqlangan   «Paxta   tolasini   sotish   va   tashqi   savdo
kompaniyalarining   «Paxtasanoat»   hududiy   aksiyadorlik   birlashmalari   bilan   hisob-
kitob   qilish   tartibi   to‘g‘risida»gi   Nizomning   8-bandi   quyidagi   mazmundagi   xatboshi
bilan   to‘ldirildi:
«Bunda   respublika   korxonalari   uchun   paxta   tolasini   sotishda,   qo‘shilgan   qiymat
solig‘ini   hisobga   olgan   holda,   paxta   tolasiga   tasdiqlangan   preyskurant   narxlaridan
past   bo‘lgan   jahon   narxlari   amal   qilgan   davrlarda   paxta   tozalash   zavodlari
qo‘shilgan   qiymat   solig‘ini:   chegirmani   hisobga   olgan   holda   jahon   narxi   x  20/120
formulasi   bo‘yicha   15%   miqdordagi   chegirmani   hisobga   olib,   xomashyo   yetkazib
berilgan   kuni   amalda   tarkib   topgan   jahon   narxlariga   asoslanib   hisoblab
chiqarishadi.»;
– O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   6   noyabrdagi   «Islom
taraqqiyot   banki   ishtirokida   «Xorazm   viloyati   Toshsoqa   tizimining   magistral
sug‘orish   kanallarini   tiklash»   loyihasini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi   PQ-1849-sonli   qarorining   9-bandiga   qo‘shimcha   kiritilib,   unga   ko‘ra
«Xorazm   viloyati   Toshsoqa   tizimining   magistral   sug‘orish   kanallarini   tiklash»
loyihasini   amalga   oshirish   davrida   loyihani   amalga   oshirish   doirasida   O‘zbekiston
Respublikasi   davlat   byudjeti   mablag‘lari   hisobidan   olib   kelinayotgan   va   xarid
qilinayotgan   tovar   (ish   va   xizmat)lar,   uskunalar   va   transport   vositalari   qo‘shilgan
qiymat solig‘ini   to‘lashdan ozod   etildi
3. Byudjet soliq siyosati jarayonida islohatlarning amalga
oshirishda mavjuda muammolar
Soliq   siyosati   amalga   oshirish   borasida   rivojlangan   davlatlarda   ijobiy   tajribalar
to’plangan.   Ulardagi   bu   siyosatning   izchil   amalga   oshirilishi   davlat   byudjeti
daromadlarini   bir   me’yorda   barqaror   o’sishini,   harajatlarning   oqilona   sarflanishiga
olib   kelmoqda.   Har   bir   davlatning   soliq   siyosatining   o’ziga   xos   tomonlari   mavjud.
Misol uchun, AQSh ning byudjet tizimi o’ziga xos jihatlari bilan ajralib   turadi.
Chunonchi,   AQShda   milliy   daromadning   40   foizi   davlat   byudjeti   orqali
taqsimlanadi.   Shuningdek,   davlatning   iqtisodiyotga   aralashuvi   20-25   foizni   tashkil
qiladi.
AQSh   byudjet   tizimining   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki,   ijtimoiy
harajatlarning   asosiy   qismi   mahalliy   byudjetlar   hisobidan   amalga   oshiriladi.   Keyingi
yillarda   jami   harajatlarning   30-35   foizi   ijtimoiy   sohaga   yo’naltirilmoqda.
Bu   davlatning   soliq   tizimini   ko’rib   chiqadigan   bo’lsak,   u   ba’zi   bir   belgilari
bilan boshqa bir   soliq   tizimlaridan   ajralib   turadi.   Jumladan:
- mamlakat   soliq   tizimida   juda   katta   boshqaruv   apparatining   mavjudligi;
- soliq   organlari   umumiy   tuzilishining   mamlakat   miqyosida   qat’iy
markazlashtirishning   yo’qligi,   mamlakat   soliq   idoralarining   uch   darajali:   federal,
shtat   va   shahar   (ba’zan   ayrim   grafliklar   darajasidagi   tumanlar)   va   ularning   har
birining   to’liq mustaqilligidir. Hozirgi   kunda   AQSh   soliq   tizimi   takomillashgan   bo’lib,   bunda   soliqlar
faqatgina   byudjetni   to’ldirish,   ya’ni   fiskal   funktsiyani   bajaribgina   qolmay,   balki
iqtisodiy   rivojlanishning asosiy   tayanch   elementlariga   aylanadi.
1986   yilda   AQSh   Prezidenti   Ronald   Reygan   boshchiligida   soliq   islohoti
o’tkazildi   va   bir   nechta  o’zgarishlar   ro’y  berdi.  Ushbu   islohotda   hukumat   quyidagi
masalalarni   ko’rib   chiqdi:
4. Daromad   (foyda)   solig’i   stavkalari   va   imtiyozlarini   kamaytirish;
5. Defitsitni   yo’qotish   uchun   davlat   harajatlarini   kamaytirish;
6. Soliq   qonunchiligini   qayta   ko’rib   chiqish;
7. Pul-kredit   siyosatini   olib   borish.
Soliq   siyosati   sohasida   o’tkazilgan   ushbu   islohot   ijobiy   natijaga   erishdi,   ya’ni
unga   ko’ra   ba’zi   soliq   stavkalari   pasaytirildi,   imtiyozlar   qisqartirildi   hamda
ba’zi   yangi   soliqlar joriy   etildi.
AQSh   moliya   tizimining   asosiy   bo’g’ini   federal   byudjet   mexanizmi
hisoblanadi.   Yirik   va   doimiy   tushumga   ega   bo’lgan   soliqlar   federal   byudjetga
yo’naltiriladi.   Federal   harajatlar   umumdavlat   harajatlarining   taxminan   60   foizini
tashkil etadi. 40 foizi esa shtatlar va mahalliy hokimiyat idoralarining byudjetlariga
tugri   keladi.
Federal byudjet  tarkibida yuridik va jismoniy shaxslarda  olinadigan daromad
solig’i   54,3   foiz   (yuridik   shaxslardan   9,3   foiz,   jismoniy   shaxslardan   45   foiz),
aktsizlar   6,3   foizni,   sovg’alar   va   merosdan   olinadigan   soliq   1   foizni,   ish   beruvchilar
bilan   oqimlar   tomonidan   baravar   to’lanadigan   ijtimoiy   ta’minotga   ajratmalar   27,6
foizni,   bepul   tibbiy   yordamga   ajratmalar   7   foizni,   ish   beruvchilar   tomonidan
to’lanadigan   ishsizlik   nafaqalariga   ajratmalar   2   foizni   tashkil   qiladi.   Federal
byudjetning   harajatlar   qismi   20   ta   asosiy   byudjet   toifalariga,   shu   jumladan,   milliy
mudofaa,   xalqaro   ishlar,   qishloq   xo’jaligi,   transport,   energetikani   rivojlantirish,
soglikni   saklash,   ijtimoiy   sug’urta   harajatlariga,   davlat   qarzi   bo’yicha   foizlar
to’lashga   va   hokazolarga bo’linadi.
Shtatlarning   byudjetlariga soliq   tushumlarining umumiy hajmida jismoniy   va
yuridik   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i   39   foizni,   mahsulot   sotishdan olinadigan   soliq   49   foizni,   yuridik   va   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   mulk   solig’i
2   foizni,   foydali   qazilmalarni   qazib   chiqarganlik   uchun   tabiiy   resurslarning
mulkdorlari   tomonidan   to’lanadigan   soliq   2   foizni,   litsenziyalanadigan   faoliyat   bilan
shug’ullanish   huquqini   berganlik   uchun   olinadigan   litsenziya   yig’imlari   6   foizni
tashkil qiladi.
Munitsipial   ma’murlar   jismoniy   shaxslarga   daromad   soliqlari,   aktsizlar,
kompaniyalardan   litsenziya   yig’imlari,   kasb   uchun   soliq,   foydali   qazilmalarni   qazib
chiqarganlik   uchun   soliq,   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   mol-mulkiga   soliq
solishlari   mumkin.   Bu   soliqlar   ba’zi   mahalliy   byudjetlarda   75   foizga   etadi.
AQSh   Davlat   byudjetining   daromadlariga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,
hukumat   uch   bosqichdan   iboratligi   uchun   soliqlarni   uch   darajaga   bo’linishini
kuzatish   mumkin.
AQSh   soliq   tizimiga   xos   bo’lgan   rag’batlantiruvchi   yondashuv   boshqa   har
qanday   tizimga   nisbatan   kuchliroqdir.   Bunday   yondashuv   faqat   iqtisodiyotdagina
emas,   balki   jamiyat   hayotida   ham   ko’zga   tashlangan   ijobiy   tamoyillar   va
jarayonlarning   samarali   rivojlanishini   ta’minlaydi.   Ma’lum   davrlarda   iqtisodiy
o’sishni   jadallashtirish   uchun   ayrim   soliq   turlarining   stavkalari   kamaytiriladi.
Ma’lumki,   AQShda   har   qanday   aktivlar,   aktsiyalar,   uylar,   er   uchastkalaridan
olinadigan   sarmoya   daromadlariga   soliq   solinadi.   Uning   stavkasi   ishlab   topilgan
daromaddan   (maosh,   ish   haqi,   hunarmandlarning   daromadlari   va   shu   kabilardan)
olinadigan   soliqlardan   taxminan   ikki   barobar   kamdir.   Bu   esa   ijtimoiy   jamg’arilishni
rag’batlantiradi.   Chunki,   ular   sarmoyadan   daromad   olish   huquqini   beradigan
qimmatli qog’ozlarni   sotib   olish   foydali   bo’ladi.
Shuni   ta’kidlash   lozimki,   AQSh   federal   byudjeti   daromadlarining   asosiy
qismini   bevosita   (to’g’ri)   soliqlar   tashkil   etadi.   Shtat   va   mahalliy   hukumat
byudjetlariga   esa   bevosita   (egri)   soliqlar   ko’proq tushadi
AQSh   federal   byudjetiga   tushadigan   daromad   solig’i   asosiy   o’rinni   egallaydi.
Ushbu soliqni hisoblash o’ziga xos xususiyatga ega bo’lib, bunda oilaviy   sharoitning
ta’siri   alohida   e’tiborga   olinadi. Federal   byudjetda   jismoniy   shaxslar   daromad   solig’idan   keyin   ikkinchi
o’rinda   (byudjetdagi   salmog’i   bo’yicha)   ijtimoiy   sug’urta   ajratmalari   turadi.   Bu
ajratmalar ish beruvchi va ishchi o’rtasida teng ikkiga bo’linadi. Yig’im stavkasi   har
yilgi byudjet   tizimiga   qarab   o’zgaradi.
3-diagramma.
AQSh   federal   byudjeti   daromadlari   tarkibi 18
8%   4%
3%
10% 41%
34%
AQSh   federal   byudjet   soliqlari   tarkibida,   asosan,   bevosita   (to’g’ri)   soliqlar
hissasi   ko’proqdir.   O’zbekiston   va   AQShning   byudjet-soliq   siyosati   o’rtasidagi
o’xshashlik   jihati   har   ikkala   byudjetga   ham   muhim   ahamiyatga   molik   bo’lgan
soliqlar   yo’naltiriladi.   Farqli   jihati   esa   O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida
hozirgi   kunda   bevosita   (egri)   soliqlar   hissasi   ko’proq,   shu   sababli   bevosita   (egri)
soliqlar   ham   umumdavlat   soliqlarida   muhim   ahamiyatga   ega,   AQSh   federal
byudjetida  esa bevosita (egri) soliqlar deyarli yo’q, chunki mamlakat byudjetida bevosita
(egri)   soliqlarning   hissasi   kam.
AQShda   korporatsiya   soliqlari   federal   byudjetdan   tashqari   shtat   soliqlari
tarkibiga  ham   kiritiladi.  Hozir   bu  soliqning  stavkasi   –  34%,  respublikamizda   esa   –
12%   . Жисмоний   шахсларнинг
даромад   солиғи
Ижтимоий   суғурта   солиғи
Корпорация   фойдасига   солиқ
Акциз йиғимлари
Қарз   маблағлар 3-jadval
Germaniya   qo’shma   soliqlarning   taqsimlanishi 19
Soliqlar   nomi Soliqlarning   umumiy   soliqlar   summasidagi   ulushi   (%   da)
Federatsiyalarga Erlarga Jamoalarga
QQS 67,5 32,5 -
Daromad   solig’i 42,5 42,5 15
Deklaratsiyalan-
magan   daromad 50 50 -
Korporatsiya   solig’i 50 50 -
Hunarmandchilik 9 9 82
Soliq   stavkasi   25%   qilib   belgilangan.   Bu   ko’rsatkich   Buyuk   Britaniyada   –   25%,
Yaponiyada   –   20%,   Italiyada   –   30%,   Frantsiyada   –   25%,   Shvetsiya   –   35%,   Ispaniya
–   20%,   Respublikamizda   –   10%ni   tashkil   etadi.
Germaniyada amal qilayotgan byudjet-soliq siyosatini O’zbekiston byudjet-soliq
siyosati   bilan   solishtiradigan   bo’lsak,   bir   qancha   o’xshashlik   va   farqli   tomonlari
mavjud.   O’zbekistonda   soliqlar   umumdavlat   va   mahalliy   soliqlarga   bo’linsa,
Germaniyada   federal,   erlar   va   mahalliy   soliqlarga   bo’linadi.   Germaniyada   qo’shma
soliqlar,   ya’ni   bir   vaqtning   o’zida   bir   necha   byudjetga   tushadigan   soliqlar   mavjud.
O’zbekistonda   esa   bunday   holat   mavjud   emas,   har   bir   soliq   turi   to’lig’icha   bitta
byudjetga   tushadi.
Germaniyada   QQSning   pasaytirilgan   stavkasi   mavjud.   O’zbekistonda   esa   QQS
yagona   stavkada   qo’llaniladi.
Frantsiyada   byudjet   daromadlari   tarkibining   asosiy   bo’g’ini   bo’lib   QQS
hisoblanadi.   Soliqning   asosiy   stavkasi   18,6%   bo’lib,   eng   yuqori   stavka   22%ni   tashkil
etadi.   Ushbu   yuqori   stavka   avtomobillar,   kinolar,   fotomahsulotlar,   atir-upalar,
mo’ynalar,   qimmatbaho   terilarga   nisbatan   qo’llaniladi.   Kamaytirilgan   soliq   stavkasi 5,5%   bo’lib,   u   asosan   oziq-ovqat   mahsulotlari,   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari,   kitoblar   va
tibbiy   vositalarga   nisbatan   qo’llaniladi.
Frantsiyada   QQS   bilan   bir   qatorda   aktsiz   solig’i   ham   undiriladi.   Aktsiz  
solig’ining   ba’zilari   davlat   byudjetiga,   ayrimlari   esa   mahalliy   byudjetga   kelib   tushadi.
4- diagramma
Frantsiya   davlat   byudjeti   daromadlari   tarkibi 207%	
42%	
7
Frantsiya   byudjetiga   mol-mulk   solig’i   ham   katta   daromad   keltiradi.   Mol-mulkka
solinadigan   soliq   ob’ekti   bo’lib   mol-mulk,   mulkiy   huquq   va   qimmatli   qog’ozlar
hisoblanadi.
Frantsiyada   markaziy   hukumat   byudjeti   daromadlarining   asosiy   qismini   –
93%ini   soliq   to’lovlari   tashkil   qiladi.   Byudjet   daromadlarining   qolgan   qismini   maxsus
daromadlar tashkil qiladi. Maxsus daromadlarni,   asosan, ijtimoiy fondlarga to’lovlar
tashkil   etadi.
O’zbekiston   Respublikasida   markaziy   hukumat   byudjet   daromadlarining   asosiy
qismini   70-73%ini   soliq   to’lovlari   tashkil   qiladi.   Qolgan   qismi   davlat   maqsadli
fondlariga   to’lovlar   tashkil   qiladi.
Frantsiyada   byudjet   daromadlarining   8,5%   ini   bevosita   (egri)   soliqlar   tarkibiga
kiruvchi   neft   mahsulotlariga   soliq   va   aktsiz   solig’i   egallaydi   va   byudjet
daromadlarining   20-21   %ini   tashkil   etadi.   Bevosita   (to’g’ri)   soliqlar   ichida   ikkinchi15%
%
11% Қўшилган   қи
Жисмоний   ша
даромадидан   с
Корхоналарда
солиқ
Нефть   махсул  
пошлиналар
Бошқа   солиқл o’rinni   kompaniyalar   daromadiga   soliq   egallaydi.   U   byudjet   daromadlarining   8-10%ni
tashkil   etadi.
O’zbekistonda   umumiy   byudjet   daromadlari   2002   yilda   29,8%ini   aktsiz   solig’i
egallagan.   Jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad   solig’i   12%ni   tashkil   qilgan.
Yuridik   shaxslardan   undiriladigan   daromad   solig’i   esa   byudjetning   9,2%ini   egallagan.
Ilmiy   izlanishlar   shundan   guvohlik   beradiki,   g’arbiy   Evropada   mahalliy   soliqlar
tizimida   bevosita   (to’g’ri)   soliqlar   katta   ulushini   tashkil   etadi:   jami   soliq   tushumlarining
70-75   %   daromad,   foyda   va   mulk   hisobidan   olinadigan   soliqlar   ulushiga   bevosita
(to’g’ri)   keladi.   Iste’moldan   olinadigan   soliqlar   3-4   %   ni,   boshqa   soliqlar   20%   ni   tashkil
etadi.   Yaponiyada   bevosita   soliqlar   85   %   ni,   bilvosita   soliqlar   esa   15   %   ulushni
egallaydi.
Bevosita   (to’g’ri)   soliqlar   ichida   foyda,   daromad   hamda   turli   mulk   soliqlari
tarkibi   ancha   farq   qiladi:   Skandinaviya   mamlakatlarida   barcha   soliq   tushumlarining   80-
90   %i   daromad   va   foyda   solig’i   hissasiga   to’g’ri   keladi;   Belgiya,   Germaniya,
Avstriyada   bu   ko’rsatkich   50   %dan   oshmaydi.   Boshqa   mamlakatlarda   esa   hududiy
organlar   byudjetlaridagi   soliq   tushumlarining   asosiy   qismi   turli   shakldagi   mulklardan
olinadigan   soliqlar   hisobidan   shakllanadi.   Jumladan,   Irlandiyada   yagona   mahalliy   soliq
hisoblanadi;   Niderlandiyada   jami   soliq   daromadlarining   2/3   qismini   shu   soliqlar   tashkil
etadi; Yaponiyada  48 %soliq daromadlarini turar-joy binolari uchun soliqlar va 21 % ni
ko’chmas   mulk   uchun   soliqlar   tashkil   etadi.
Buyuk   Britaniya   va   Ispaniyada   har   bir   ma’muriy-hududiy   birliklardagi   jon
boshiga   to’g’ri   keladigan   daromadlardan   kelib   chiqqan   holda,   markaziy   hokimiyatlar
byudjetdagi   soliq   tushumlari   sohasi   bo’yicha   hududiy   organlar   byudjetlarini
korrektirovka   qilishda   ham   ishtirok   etadi.   Jon   boshiga   o’rtacha   daromadi   yuqori
bo’lgan   hududiy   organlar   byudjetlaridagi   soliq   tushumlarining   bir   qismi   markaziy
hokimiyat   organlari   tomonidan   olinib,   daromad   darajasi   past   bo’lgan   mahalliyga
yo’naltirilishi   mumkin.
Hududiy byudjet daromadlari   mahalliy soliqlar va yig’imlar, soliqdan tashqari
to’lovlar   yuqori   byudjetdan   ajratmalar   hisobidan   shakllanadi.   Ushbu   daromadlar
manbalari   o’rtasidagi   mutanosiblik   hududiy   boshqaruv   organlariga   yuklatilgan vazifalar,   ular   tomonidan   mahalliy   soliqlarni   yig’ish   imkoniyati,   shuningdek   markaziy
hokimiyat   organlari   tomonidan   mahalliyga   moliyaviy   yordam   ko’rsatish   imkoniyatiga
bog’liq   bo’ladi.   Xalqaro   tajriba   shuni   ko’rsatadiki,   iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan
mamlakatlarda   hududiy   byudjetlar   ulushi   davlatning   umumiy   resurslari   hajmida   yuqori
ulushni tashkil  etadi. Masalan, Portugaliyada bu ko’rsatkich YaIMga nisbatan 3 %,
Norvegiyada   -   15   %,   Shvetsiyada   esa   -   31   %   ni   tashkil   etadi.
Yaponiyada   byudjet-soliq   siyosati   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Avvalo,   ushbu
mamlakatda   bevosita   (to’g’ri)   va   bevosita   (egri)   soliqlar   mavjud   bo’lib,   bevosita
(to’g’ri)   soliqlar   tarkibiga   korporatsiya   daromadiga   soliq,   vorislikka   soliq   va   er   solig’i
kiradi.
Bevosita   (egri)   soliqlar   tarkibiga   iste’mol   soliqlari,   spirtli   ichimliklar,   tamaki
mahsulotlari, shakar, benzin, neft, aviatsiya   yoqilg’isi, chet el valyutasi va qimmatli
qog’ozlar bo’yicha operatsiyalar, yo’lovchilarni   tashish, avtomobil vositalariga bojxona
bojlari   kiradi.
Soliqlarning   byudjetga   kelib   tushishi   bo’yicha   respublikamizda   soliqlar   ikkita
byudjetga   kelib   tushadi,   ya’ni   respublika   byudjeti   va   mahalliy   byudjet;
Yaponiyada   ham   ikki   byudjet   mavjud   bo’lib,   ularning   nomlanishi:   davlat
byudjeti   va   mahalliy   byudjetlardir.
Byudjetlar   daromadlarining   shakllanishida   soliqlar   va   soliqsiz   to’lovlarning
hissasi   bo’yicha   Respublikamizda   davlat   byudjeti   shakllanishida   soliqlar   va   majburiy
ajratmalar   hissasi   93%   ni   tashkil   etsa,   soliqsiz   to’lovlar   hissasi   7%dir.
Yaponiyada   davlat   va   mahalliy   byudjetlarning   daromad   qismi   quyidagicha:
soliqlar   hisobiga   64%,   soliqsiz   to’lovlar   hissasi   hisobiga   36%,   mahalliy   byudjetlarda
esa   25%   foizgacha   soliqsiz   to’lovlar   hisobiga   byudjet   daromadlari   qoplanadi.
Yaponiya   davlat   byudjeti   daromadlari   tarkibida   soliqlarning   ulushi   boshqa   rivojlangan
davlatlarnikiga   nisbatan   birmuncha   pastroq   ko’rsatkichga   ega.   Soliqsiz   to’lovlar   va
boshqa   daromad   manbalari   15   %   atrofida   ulushni   egallaydi.   Ayniqsa,   mahalliy
byudjetlar   hududiy   imkoniyatlaridan   kelib   chiqib   soliqsiz   to’lovlar   hajmini   25   %gacha
ko’rsatkichni   ta’minlaganligini   ijobiy   holat,   deb   baholash   mumkin.   Bizning 3. Byudjet-soliq siyosati barqarorligini ta’minlash yo’nalishlari
Davlat   byudjetining   daromadlar   man’baini   shakllantirish   va   mahalliy   soliq
salohiyatini   baholashda   barcha   soliq   turlari   joylardagi   korxonalar   faoliyati   ulardan
kelib   tushadigan   soliq   salmog’i   tuman   davlat   byudjetidagi   tutgan   o’rni   alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   bilan   birgalikda   xukumat   faoliyati,   makroiqtisodiy
barqarorlashtirishdan   tashqari,   barqarorlashtirish   vazifasiga   zid   kelishi   mukin
bo’lgan   boshqa   maqsadlarni   ham   ko’zlaydi.   Soliq   yukining   kamayishi,   davlat
harajatlarining   ko’payishi   odatda   turli   xil   saylovoldi   tadbirlari   boshlanishi   bilan
muvofiq   kelishi   avvaldan   ko’zga   tashlanib   keladi.   Bundan   tashqari,   byudjet   siyosati
doimo   hammaning   ko’z   o’ngida:   saylovchilar   madadiga   tayanmoqchi   bo’lgan
siyosatchilar,   hatto   buni   iqtisodiy   zarurat   talab   qilgan   taqdirda   ham,   soliqlarni
ko’paytirishga   yoki   ijtimoiy   ehtiyojlar   uchun   harajatlarni   kamaytirishga   jur’at   eta
olishmaydi.
Joylarda   imkoniyatlarning   tengligi   ulardan   hammaning   ham   foydalana   olishi
mumkinligidan   dalolat   bermaydi.   Yagona   iqtisodiy   manfaatlar   mavjut   bo’lmaganligi
uchun   hozirgi   jamiyat   nohoyatda   rang-barangdir.   Hozirgacha   mamlakatlarda,   hatto
yuqori darajada rivojlangan mamlakatlarda ham tengsizlik   mavjuddir.   Soliq   siyosati
tashqi   tomondan   qanchalik   demokratik   bo’lishiga   qaramasdan   jamiyatning   ijtimoiy
ehtiyojlari   o’rtasida   farq   bo’lganligi   uchun   hammani   bir   hil   tarzda   qanoatlantira
olmaydi.   siyosat,   eng   avvalo,   kapital   egalariga,   ko’proq   ta’minlangan   go’ruhlarga
qulayliklar   to’g’diradi   va   ular   qo’shimcha   afzalliklarga ega bo’ladi.
Iqtisodiy   jarayonlarga   ta’sir   etishdagi   ziddiyatlar.   Soliq   siyosati   yordamida
tartibga   solishdan   foydalangan   holda   davlat   umummilliy   maqsadlarni   hisobga   olib
ayrim   tarmoqlarda,   iqtisodiyotning   sohalarida   va   mamlakatning   ayrim   mintaqalarida
kapitalning   jamg’arilishini   rag’batlantiradi.   Bir   vaqtning   o’zida   u   xo’jalikdagi
vujudga   kelishi   mumkin   bo’lgan   nomutanosiblikni   susaytirishga harakat qiladi.   Tadbirkorlarning bir guruhi uchun qulay soliq muhitini yaratib   berib,
ularning  ikkinchi  bir  guruhiga zarar   etkazadi   va ularning noroziligia sabab   bo’ladi.
Xuddi ana shunday holat AQShda butun sanoat uchun soliqqa tortishni   tenglashtirish
maqsadida   sanoatning   qazib   chiqaruvchi   tarmoqlari   uchun   qazilma   boyliklariga
nisbatan   ustamaning   keskin   qisqartirilishi   notijasida   sodir   bo’ldi.   Tadbirkorlarning
umumiy   manfaatlariga   javob   beradigan   bu   tadbir   oldin   xuddi   shu   imtiyozdan
foydalanib   kelganlarning,   ayniqsa,   neft   kompaniyalarining   noroziliklariga   sabab
bo’ldi.
Tartibga   solish   maqsadlarining   ziddiyatliliga.   Davlat   soliq   tadbirlarini   amalga
oshira   borib,   turli,   ayrim   hollarda   bir-biri   bilan   mutlaqo   to’g’ri   kelmaydigan
maqsadlarni   ko’zlaydi.   Masalan,   AQSh   ma’muriyati   1981-1986   yillar   davomida
soliq   islohotining   amalga   oshirish   yordamida   federal   byudjet   kamomadiga   barham
berish va inflyatsiya jarayonlarini susaytirishni ko’zda tutgan   edi.   Islohot   inflyatsion
jarayonlarga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatib,   byudjet   taqchilligini   qisqartirish   tomon   bir   oz
qadam   tashlangan   bo’lishiga   qaramasdan   barbir   byudjetning   balansligini
ta’minlashning   iloji   bo’lmadi.
Soliq   tadbirlarining   e’lon   qilinadigan   demokratik   tamoyillar   va   ularning   real
namoyon   bo’lishlari   o’rtasidagi   nomutonosiblik.   Soliq   qonunlari   yaratilayotgan
payitda   bu   qonunlarning   odatda   tenglik,   oddiylik   va   ommaviylik   kabi   maqsadlarning
ko’zlash  rasmiy ravishda  e’lon qilinadi. Biroq amaliyotda ijroya   hokimiyat,   kasaba
uyushmalari   kabi   siyosiy   kuchga   ega   bo’lgan   jamoatchilik   tashkilotlariga, birlashgan
guruhlarga   tayanadi.   Shuning   uchun   ham   aholining   bu   qatlami   ko’proq   soliq
afzalliklariga   ega   bo’lgan   bir   payitda,   jamoatchilik   tashkilotlariga   birlashmagan
aholi   qatlami   o’zlarining   tegishli   muammolarini   echish   imkoniga ega   bo’lmaydilar.
Makroiqtisodiy   prognozlash   muammosi   mavjud.   Soliq   siyosatining
muvaffaqiyatli   ulkan   darajada   bo’lg’usi   vaziyatni   oldindan   bashorat   qilish
mumkinligiga   bog’liqdir.   Turg’unlashayotgan   iqtisodiyot   ni   bugungi   kunda
rag’batlantirish o’z samarasini yarim yildan so’ng beradi. Lekin yarim yildan ekyin
iqtisodiyot   tushkunlik   holatda   bo’ladimi   yoki   bizning   siyosatimiz   inflyatsiya to’lqinini   yanada   kuchaytirib   boradimi?   Afsuski,   ilm-fanning   hozirgi   holati
makraiqtisodiy   siyosat   uchun   aniqlik   bilan   uzoq   muddatli   va   hrta   muddatli
prognozlar   qilish   imkonini   bermaydi.   Odatta   qisqa   muddatli   (2-3   oyga)
prognozlargina   muvaffaqiyatli   bo’ladi.
Faol   makroiqtisodiy   siyosatning   hozirgi   ba’zi   muxoliflar o’z   dalil-isbotlarida
«Lukas   tanqidi»   (ratsional   kutishlar   nazariy   maktabining   asoschisi   R.   Lukas   nomi
bilan atalgan)   degan   kontseptsiyadan   foydalanadilar.
«Lukas  tanqidi» shundan  iboratki, iqtisodiy siyosat  natijalarini  baholash  usullari
uning   iqtisodiy   sub’ektlari   umumidlarini   shakillantirishga   ta’sirini   hisobga   olmaydi.
Vaholanki   mazkur   umidlar   ulkan   rol   o’ynab,   makroiqtisodiy   siyosatni   ko’pincha
ma’nosiz   qilib   qo’yadi.   Chunonchi,   xukumat   tomonidan   rag’batlantiruvchi   siyosat
o’tkazilganda   iqtisodiyot   sub’ektlari   muayyan   vaqt   o’tganidan   so’ng   inflyatsiya
sakrashi   yuz   beraishin   tushunadilar.   Shuning   uchun   ular   o’z   rejalarini   yangi
vaziyatni   hisobga   olib   ko’ra   boshlaydilar.   Soliqlar   kamaytirilishi   yoki   davlat
rejalarini   o’stirish   to’g’risida   axborot   olinishi   bilanoq   resurslarni   sotuvchilar
inflyatsiyani   kutib,   ishlab   chiqarish   omillari   narxini   oldindan oshiradilar. Tovar va
resurslarning bir vaqtda o’sishi esa iqtisodiyotni   jonlantirishga   olib   kelmaydi.
Byudjetni   to’ldirishni   ta’minlashning   iqtisodiyotga   ham,   jamiyatga   ham   zarar
keltirmaydigan   vositalari   faoliyatini   samarali   ishlashini   ta’minlash   zarur.   Soliq   tizimi
barcha jismoniy va yuridik shaxslarga nisbatan bir xildagi munosabatga   moslashishi,
bunda   iqtisodiyot   sub’ektlari   daromad   (foyda)   to’g’risidagi   tasavvurlaridan   kelib
chiqib,   qaror   qabul   qilishga   majbur   bo’lgan   holatlar   yoki   soliq   tizimi   tomonidan
majbur qilinadigan jarima, jazo kabi mexanizm ta’sirida   soliq   to’lovchilar   adolatsiz
deb   hisoblab,   ularning   soliq   qonunlariga   rioya   etmasliklarini   yuzaga   kelishiga   omil
bo’lmasligi   kerak.
XX   asrning   so’nggi   o’n   yilliklarida   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   qator
mamlakatlarda   soliq   tizimlari   islox   etildi.   Bunda,   mazkur   mamlakatlardagi   soliq
isloxotlari   asosan   uch   yo’nalish   ya’ni :  jismoniy   va   yuridik   shaxslardan   undiriladigan   daromad   soliqlari   tarkibi,   soliqqa
tortish   stavkalarini   tenglashtirish,   shuningdek,   imtiyozlar   hamda   alohida   shart-
sharoitlarni   tugatish   hisobiga   soliq   bazasini   kengaytirish;
 qo’shilgan   qiymat   solig’iga   tortishda   qator   tovarlar   va   xizmatlar   is’temolini
qamrab oluvchi   soliqqa tortish   bazasini   kengaytirish;
 aktsizlar   stavkasini   oshirish   kabilarga   yo’naltirilganligini   ta’kidlash   lozim.
Bunday   soliqqa   tortish   isloxotlarini   amalga   oshirishda   quyidagi   maqsadlar
bajarilishini   ta’minlash   nazarda tutilgan:
 iqtisodiy   rivojlanishga   soliqlarning   salbiy   ta’sirini   kamaytirish;
 iqtisodiyot   sub’ektlari   uchun   faoliyat   yuritish   shart-sharoitlarini   tenglashtirish;
 soliqqa   tortishni   soddalashtirish.
Keyingi   yillarda   mazkur   yo’nalishlarga   asoslangan   soliq   isloxotlari   qator  
rivojlanayotgan mamlakatlarda ham amalga oshirila boshlandi.   Soliq   isloxotlarining
strategiyasini   to’g’ri   tanlash   bozor   munosabatlariga   o’tayotgan   mamlakatlarda  
birmuncha   qiyinroqdir.   Shuning   uchun   ularning   quyidagi:
 soliq   islohotlari   -   bu   uzoq   davom   etuvchi   jarayon   bo’lib,   bir   laxzada   amalga  
oshadigan voqeylik emasligi;
 soliq tizimining byudjet sarf-harajatlarini qoplash uchun daromadlarning  
belgilangan   xajmi   kelib   tushishining   samarali   vositasiga   aylanishini   ta’minlash;
 soliq   tizimi   gorizontal   adolatni   ta’minlashi;
 yuqori,   o’rta   va   quyi   daromadga   ega   sub’ektlarni   soliqqa   tortish   jarayonida
jamiyatda   daromadlarning   adolatli   taqsimlanishi   ta’minlashda   tassavurlarning
o’zaro   mos   kelishi   kabi   tamoyillarga   asoslanganligi   maqsadga   muvofiqdir.
Bundan   tashqari,   yana   bir   muhim   vazifalardan   biri   soliq   tizimining
barqarorligini   ta’minlash   hisoblanadi.   Masalan,   xorijiy   investorlar   o’z   kapitallarini
yangi   ishlab   chiqarish   yaratilishi,   mavjud   ishlab   chiqarish   bazalarini   kengaytirish,
ayniqsa   to’g’ridan-to’g’ri   investitsiyalar   shaklida   kapital   qo’yishlariga   qulay   shart-
sharoit   yaratish lozim. Xulosa  
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   soliq-byudjet   siyosati   mamlakat   moliya
tizimining   asosini   tashkil   etadi.   Mavjud   moliyaviy   resurslardan   oqilona   foydalanish,
ularni   to’g’ri   yo’naltirish   samaradorligini   oshirish   va   ijtimoiy-   iqtisodiy   taraqqiyotini
ta’minlashda   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi   munosabatlarining qanday asosga
tayanayotganligi   juda   muhimdir.   Soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasining
yaxlitligiga   erishish   mamlakatda   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga,
samarali byudjet siyosatini yuritishga, aholi turmush   darajasini   yaxshilashga xizmat
qiladi.
Soliq   siyosatini   takomillashtirishning   asosiy   yo’nalishlaridan   biri   korxonalar
zimmasidagi   soliq   yukini   kamaytirish   emas,   balki   soliqqa   tortishning   maqbul
tizimini   shakllantirish   deb   hisoblaymiz.Belgilangan   yo’nalishlardagi   muammoldar
ijobiy hal   qilinsa,   korxonalar   boqimandaligini kamayishiga,   soliqlarni   byudjetga   o’z
vaqtida   to’liq   undirishga,   takror   ishlab   chiqarishni   tezlashtirishga   va   boshqa
muammolarning   hal   qilinishiga,   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirishga   xizmat
qiladi.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohatlarning   va   soliq
siyosatining   asosiy   maqsadlaridan   biri,   mamlakatda   ishlab   chiqaruvchilar   o’rtasida
erkin   raqobatni   yuzaga   keltirish   orqali   ichki   bozorni   to’yintirish   hisoblanadi.   Soliq
siyosatining   imtiyozli   yo’nalishlari   bu   maqsadni   ba’zan   inkor   eishini   kuzatamiz,
ya’ni   bir   tarmoqdagi   ikki   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   biriga   imtiyoz   berish
orqali,   ikkinchisining   imkoniyatlarini   kamaytirib   qo’yish   mumkin.   Imtiyozlarni
belgilashda   asosiy   omil   qilib   tarmoq   xususiyatini   e’tiborga   olish   maqsadga   muvofiq.
Bu   esa,   bir   tarmoq   ichida   erkin   raqobatni   va   narxlar   tengligini   ta’minlaydi.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   soliqlar   umumiqtisodiy   tizimning   bir
bo’g’ini   hisoblanib,   amalga   oshirilayotgan   soliq   siyosati   strategiyasi   va   taktikasi
mamlakatning   makroiqtisodiy   va   mikroiqtisodiy   ko’rsatkichlariga   sezilarli   tarzda
ta’sir   etadi.   Shunday   ekan,   soliq   siyosatining   strategiyasini   va   taktikasini   uzviyligini
ta’minlashning   asoslarini   o’rganish   ham   muhimdir.Chunki   soliq siyosati   strategiyasini   chuqur   o’rganib,   ilmiy   asoslash   orqali   soliq   taktikasini
samaradarligini   oshirish   va   bozor   iqtisodiyotida   davlatimiz   va   yurboshimiz
mamlakatimiz   ravnaqi   uchun   belgilagan   strategiyasiga,   ko’zlagan   maqsadiga
erishish   oson   kechadi. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Konctitutsiyasi.   T.:   O‘zbekistan,   2018   y.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   «Markaziy   bank   to‘g‘risida»gi   qonuni.
15.11.2019,   №O‘RQ-582.
3. O‘zbekiston Respublikasining “Valyutani tartibga solish
to‘g‘risida”gi   (yangi   tahriri)   qonuni.   22.10.2019,   №O‘RQ-573.
4. O‘zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati
to‘g‘risida”gi   qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O‘RQ-580.
5. O‘zbekiston   Respublikasining   “To‘lovlar   va   to‘lov tizimlari
to‘g‘risida”gi   Qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O‘RQ-578
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 24
yanvardagi   Oliy   Majlisga   yo‘llagan   Murojaatnomasi.
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat   aktivlarini   boshqarish,
monopoliyaga   qarshi   kurashishni   tartibga   solish   tizimini   va   kapital   bozorini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   2019   yil   14 yanvardagi   PF-5630-sonli
farmoni
8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi   PF-
5635-son,   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investisiyalar   va   ijtimoiy
rivojlanish   yili”da   amalga oshirishga   oid davlat   dasturi   to‘g‘risida” farmoni.
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bank   xizmatlari
ommabopligini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-3620
sonli   farmoni.   2018   yil   23   mart. Internet   saytlari
10. www.ahbor-reyting.uz   –   (“Ahbor-Reyting”   reyting   agentligi   sayti)
11. www.cbu.uz (O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki
rasmiy   vev   sayti).
12. www.lex.uz (O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari
ma’lumotlari   milliy   bazasi   rasmiy vev   sayti).
13. www.stat.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Statistika   qo‘mitasi   rasmiy   vev
sayti).
14. http s://www.u zse. uz   -   “Toshkent”   Respublika   fond   birjasi   rasmiy   sayti
ma’lumotlari.