Byudjet soliq siyosatining barqarorligini ta'minlash yo'nalishlari

BYUDJET  SOLIQ SIYOSATINING BARQARORLIGINI TA'MINLASH
YO'NALISHLARI
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………..………….……….3
ASOSIY QISM 
I BOB BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI IQTISODIY MOHIYATI VA 
AHAMIYATI………………………………………………………….…………12
1.1 BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI BARQARORLIGI……………..…………12
1.2 BYUDJET-SOLIQ SIYOSATINING MOHIYATI. BYUDJET 
DEFITSITI VA UNI MOLIYALASHTIRISH………………………………18
I BOB   SOLIQ SIYOSATI VA UNING    HUQUQIY ASOSLARI …...………25
2.1     IQTISODIYOTNI MODERNIZASIYA QILISH SHAROITIDA                      
SOLIQ SIYOSATINI ISHLAB CHIQISH VA UNI AMALGA                     
OSHIRISHDA DAVLATNING ROLI… …………………………………...……25
2.2       O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI SOLIQ SIYOSATINING 
XUSUSIYATLARI VA YO‘NALISHLARI ……………………………….…….28
XULOSA……………………………………………………………………...….29
FOYDALANILGAN ADBIYOTLAR…………………………………...……..30
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:     Moliyaviy   munosabatlarni   boshqarishning
barcha   tizimi   davlatning   moliyaviy   siyosatiga   asoslanadi.   Shuning   uchun   ham
moliyaviy   siyosat   moliyaviy   boshqaruv   tizimida   eng   asosiy   element   hisoblanadi.
Moliyaviy   siyosat   davlatning   moliyaviy   munosabatlar   sohasidagi   mustaqil
faoliyatidir.   Bu   faoliyat   davlatning   u   yoki   bu   iqtisodiy   va   sotsial   rivojlanish
dasturini   amalga   oshirish   uchun   tegishli   moliyaviy   resurslar   bilan   ta`minlashga
qaratilgan.   Iqtisodiyotning   erkinlashuvi,   bozor   mexanizmini   real   holatda
harakatlanishi   ko`p   jihatdan   shu   davlatda   budjet-soliq   siyosatining   qay   daraja
ekanligiga   bog`liq.   Bu   esa   o`z   navbatida   budjet-soliq   mexanizmini
takomillashtirishga   qaratilgan   davlat   siyosatini   dolzarb   muammolaridan   biri
hisoblanadi.   Davlatning   budjet   siyosatini   asosiy   belgisi   budjet   mablag`laridan
samarali  foydalanish orqali mamlakatni  ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga erishish
bo`lsa,   soliq   siyosatining   asosiy   belgisi   bo`lib   soliq   yukining   iste`molchilar   bilan
ishlab   chiqaruvchilar   o`rtasida   optimal   nisbatini   belgilashdir.   Byudjetning
barqarorligi   mamlakat   iqtisodiyoti   va   eng   avvalo,   uning   ijtimoiy   sohasi   holatini
xarakterlaydigan   eng   muhim   ko’rsatkichlardan   biridir.   Darhaqiqat,   mamlakat
milliy xo’jaligini moliyaviy jihatdan tartibga solish, davlat byudjeti daromadlarini
rejalashtirish   va   byudjetdan   moliyalashtirish   jarayonlari   davomida   amalga
oshiriladi.   Rejalashtirish   jarayonining   o’zidayoq   Davlat   byudjeti   xarajatlarining
umumiy   hajmi   gorizontaliga,   ya`ni   tarmoq,   vazirlik   va   maqsadli   kesimlarda   va
vertikaliga,   ya`ni   boshqaruvning   turli   darajalariga   muvofiq   ravishda   taqsimlanib,
iqtisodiyotda   tarkibiy   o’zgarishlarning   sodir   bo’lishi   uchun   tegishli   sharoit
yaratiladi.   Byudjetdan   moliyalashtirish   jarayonida   esa   davlat   o’zining   ixtiyoriga
kelib   tushayotgan   pul   mablag’larini   rejalashtirilgan   tadbirlar   doirasida   va   undan
tashqarida keng manyovr qilish imkoniga ega bo’ladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   va
diversifikatsiyalashni   ta`minlash,   iqtisodiyot   faolligini   oshirish   bo`yicha   chora-
tadbirlarni   izchillik   bilan   amalga   oshirilishi   makroiqtisodiy   ko`rsatkichlar   yuqori
2 sur`atlarda   o`sishiga   va   aholi   farovonligi   oshishiga   erishishda   qo`shimcha   turtki
bo`ldi.
Kurs ishining vazifalari:
-   Mavzuga oid ilmiy, o’quv va badiiy manbalarni o’rganish
- Olingan natijalar tahlilini amalga oshirish va tegishli tavsiyalar berish
- Kurs ishini talab darajasida jihozlash va rasmiylashtirish.
Kurs ishining metodlari : kuzatish, suhbat, adabiyotlar tahlili.
Kurs ishining obyekti:  Bugungi kunda mamlakatimizni, avvalo, iqtisodiyotimizni
isloh   etish,   erkinlashtirish   va   modernizatsiya   qilish,   uning   tarkibiy   tuzilishini
diversifikatsiya   qilish   borasida   amalga   oshirilayotgan,   har   tomonlama   asosli   va
chuqur   o`ylangan   holda   amalga   oshirilayotgan   davlat   moliya   siyosati   orqali
iqtisodiyotimizni inqirozlar va boshqa tahdidlarning salbiy ta`siridan himoya qilish
yaxshi natijalar bermoqda.
Kurs   ishining   predmeti:   Davlatning   asosiy   vazifalaridan   biri   iqtisodiyotni
barqarorlashtirish   hisoblanadi.   Bunday   barqarorlashtirishga   monetar   siyosat   bilan
birga   byudjet-soliq   siyosati   orqali   ham   erishiladi.   Byudjet-soliq   siyosati   deganda
noinflyatsion   YAIM   ishlab   chiqarish   sharoitida   iqtisodiyotda   to`liq   bandlilikni,
to`lov   balansining   muvozanatini   va   iqtisodiy   o`sishni   ta`minlashga   qaratilgan
davlat   xarajatlari   va   soliqlarini   o`zgartirishni   o`z   ichiga   olgan   chora   tadbirlar
tushuniladi. 
Kurs   ishining   tuzilishi :   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta   paragraf,   xulosa   va
tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar, ilovalar va 30 betdan iborat.  
3 I BOB Byudjet-soliq siyosati iqtisodiy mohiyati va ahamiyati.
1.3 Byudjet-soliq siyosati barqarorligi
                        Davlatning   asosiy   vazifalaridan   biri   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish
hisoblanadi. Bunday barqarorlashtirishga monetar siyosat bilan birga byudjet-soliq
siyosati orqali ham erishiladi. Byudjet-soliq siyosati deganda noinflyatsion YAIM
ishlab   chiqarish   sharoitida   iqtisodiyotda   to`liq   bandlilikni,   to`lov   balansining
muvozanatini   va   iqtisodiy   o`sishni   ta`minlashga   qaratilgan   davlat   xarajatlari   va
soliqlarini   o`zgartirishni   o`z   ichiga   olgan   chora   tadbirlar   tushuniladi.   Iqtisodiyot
turg`unlik   yoki         pasayish   davrida           bo`lgan   vaziyatlarda         davlat   tomonidan
rag`batlantuvchi   byudjet-soliq   siyosat   -   fiskal   ekspansiya   olib   boriladi.   Ya`ni,
davlat   qisqa   muddatda   iqsodiyotning   pasayishi   muammosini   davlat   xarajatlarini
oshirish   yoki   soliqlarni   kamaytirish,   yohud   ikkalasini   bir   vaqtning   o`zida   olib
borish evaziga hal  etadi. Uzoq muddatda davlat  xarajatlarining yuqori  bo`lishi va
soliqlarni kamaytirish ishlab chiqarish omillarining o`sishiga va natijada, iqtisodiy
salohiyatning   ko`tarilishiga   olib   kelishi   mumkin.   Ammo,   bunga   Markaziy   bank
tomonidan   olib   boriladigan   pul-kredit   siyosatidan   samarali   foydalanish   va   davlat
xarajatlari   tarkibini   maqbul   holatga   olib   kelish   orqaligina   erishish   mumkin.
Iqtisodiyotda   to`liq   bandlik   va   ortiqcha   talab   natijasida   inflyatsiya   kelib   chiqishi
mumkin   bo`lgan   vaziyatlarda   cheklovchi   byudjet-soliq   siyosat-   fiskal   restriktsiya
olib boriladi. Cheklovchi byudjet-soliq siyosat davlat xarajatlarini (G) kamaytirish
yoki   soliqlarni   (T)   oshirish   yoki   bo`lmasa   ikkala   tadbirni   bir   vaqtda   olib   borish
orqali   iqtisodiyotning   davriy   o`sishini   chegaralashdan   iborat.   Qisqa   muddatli
davrlarda   ushbu   tadbirlar   talab   inflyatsiyasini   kamaytiradi.                 Bunga   davlat
xarajatlaridan   samarasiz   foydalanish   qo`shimcha   turtki   bo`lishi   mumkin.   Agar
davlat xarajatlari va avtonom soliqlar bir xil miqdorga ko`paysa muvozanatli ishlab
chiqarish hajmi shu miqdorga teng yoki undan kamroq summaga ko`payadi. Buni
balanslashgan   byujet   mul   tiplikatori   deb   6   yuritiladi.   Balanslashgan   byujet   mul
4 tiplikatori birga teng yoki undan kichikroq bo`ladi. Davlat xarajatlari o`zgarishidan
yuzaga   keladigan   samara   soliqlar   pasayishidan   olinadigan   samaradan   kattaroq
bo`ladi.   Bu   holat   davlat   xarajatlarining   daromadlar   va   is`temol   hajmiga   ta`siri
soliqlar   o`zgarishi   ta`siriga   nisbatan   kuchliroq   ekanligi   oqibatidir.   Ushbu   farq
byudjet-soliq   siyosat   vositalarini   tanlashda   muhim   rol   o`ynaydi.   Agar   hukumat
davlat   sektorini   kengaytirmoqchi   bo`lsa,   davriy   pasayishni   tugatish   uchun   o`z
xarajatlarini         oshirishi,   inflyatsiyani             cheklash   uchun   esa   soliqlarni   oshirishi
maqsadga   muvofiq   bo`ladi.   Aksincha ,   byudjet-soliq   siyosat   davlat   sektorini
cheklashga   qaratilgan   bo`lsa,   davriy   pasayish   sharoitida   soliqlarni   kamaytiradi,
davriy ko`tarilish paytida esa davlat xarajatlarini oshirish maqbul yo`l hisoblanadi.
Demokratik   davlatda   byudjet   qonun   tarzida   tasdiqlanadigan   hujjat   hisoblanadi.
Unda   davlatning   o ` z   funktsiyalarini   bajarish   maqsadida   davlat   qo ` lida   to ` plangan
pul   mablag ` larining   harakati   o ` z   ifodasini   topadi .               Davlat   siyosatini   aniqlab
beradigan   maqsadlarga               erishish   uchun   pul   resurslarini   yo ` naltirish   byudjet
siyosatining   ustuvorligini   tashkil   etadi .   Agar   maqsadga   erishish   milliy   iqtisodiyot
ta ` minlaydigan           mablag ` lardan   ko ` p   mablag `            talab   etsa ,   davlat   qo ` shimcha
daromadlarni   shakllantirishning   quyidagi   favquloddagi   usullarini   qo ` llashga
majbur   bo ` ladi :   ichki   va   tashqi   kreditlar ,             milliy   boylikni   sotish ,   boylik   va
molmulkni   ijaraga   berish   va   kontsessiyalar .       Byudjetning   daromadlar   qismini
to ` ldirishning   favquloddagi   choralari   iqtisodiy   mustaqillikning   yo ` qolishiga   olib
kelishi   mumkin .   Buni   hisobga   olgan   holda   hokimiyatning   qonunchilik   organlari
qarz   olishning   chegarasini   oldindan   belgilaydi.                     Hukumat   mamlakatning
sharoitlaridan  kelib  chiqqan holda,  byudjet  siyosatini   olib boradi. Bunday  siyosat
mamlakatni pul potentsiali doirasida hukumatni moliyaviy ishlarini aniq dasturiga
ega   bo`lishi,             byudjet   taqchilligi   ustidan   nazorat   o`rnatilishi   va   uni   qoplash
manbalarini   qidirishni,   juda   katta                       samara   beradigan   iqtisodiy   dasturlarga
byudjetdan mablag` ajratishni talab etadi       . Byudjet taqchilligining kelib chiqish
sabablari quyidagilar bo`lishi mumkin:
5 ♦   taqchillik   davlatning   kredit   qo`yilmalarini   ko`payishida   iqtisodiyotni
rivojlantirish   zaruriyati   yuzasidan   kelib   chiqishi   mumkin ,   bunday   holat
iqtisodiyotda   krizis   holatini   bildirmaydi,   balki   davlatni   iktisodiy   kon   yukturasini
tartibga solish, progressiv odimlanishini ta`minlashga qaratilgan harakatidan kelib
chiqadi;
♦   taqchillik   favqulodda   holatlar   natijasida   kelib   chiqishi   mumkin,   bunday
holatlarda   byudjetdagi   zaxiralar   yetarli   bo`lmaydi   va   ortiqcha   mablag`lar
manbasiga ehtiyoj tug`iladi;
♦   taqchillik   krizis   holatidan   kelib   chiqadi,   bunda   iktisodiyot   parokanda   holatda
bo`ladi,   moliya-kredit   aloqalari   samarasiz   bo`lib,   hukumat   mamlakatdagi
moliyaviy   holatni   o`z   nazorati   ostiga   ololmaydi.   Byudjet   taqchilligi   uzoq   davrlar
mobaynida   vujudga   kelgan   va   iqtisodiyotimizga   katta   ta`sir   ko`rsatdi.   Bular   o`z
navbatida   davlat   byudjeti   va   pul   muomalasida   o`z   ifodasini   topdi.   Byudjet
taqchilligi   inflyatsiya   jarayonining   kuchayganligini,   savdo   shoxobchalarida
aksariyat mahsulotlarning kamayib ketganligini, moddiy boylik ishlab chiqarish va
ijtimoiy-madaniy   jabhalarda   ta`minot   muammolarining   kuchayganligini   ham
bildiradi.   Soliq   siyosati   moliyaviy   siyosatning   eng   muhim   qismi   (yo`nalishi)
hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   shaxsiy   tashabbussiz   va   jamiyat   barcha
a`zolarining samarali mehnatisiz iqtisodiyotni tiklash murakkabligicha qolaveradi.
Soliqlar   bozor   iqtisodiyotida   mehnatning   asosiy   rag`batlantirilishini   olib   qo`yadi,
ya`ni mehnat daromad keltirishi lozim. Mamlakat iqtisodiyotiga soliq siyosatining
ta`siri   bevosita   namoyon   bo`ladi   –   yuqori   soliq   ostonasi   takror   ishlab   chiqarish
jarayonining   investitsion   imkoniyatlarini   qisqartiradi,   jamiyatda   iste`mol   darajasi
pasayadi   va   bu   narsa,   o`z   navbatida,   ishlab   chiqarish   va   xizmat   sektorlarining
o`sish   bazalarining   pasayishiga   olib   keladi.   Soliq   siyosatini   ishlab   chiqish   va
amalga oshirishda qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlar bo`g`inlari bilan
birga sud hokimiyatining bo`g`inlari ham alohida ahamiyatga ega. Sud hokimiyati
tomonidan   qonuniy   amal   qilayotgan   8   soliqlar   va   soliqlarga   tenglashtirilgan
majburiy   to`lovlarning   o`z   vaqtida   byudjetga   kelib   tushishi   ustidan   nazorat
6 o`rnatilib, soliq qonunchiligi buzilishlarini oldini olishga qaratilgan chora-tadbirlar
qo`llanadi.   Soliq   siyosatini   ishlab   chiqishda   nafaqat   alohida   olingan   muassasalar
bevosita qatnashadi, shuningdek uni ishlab chiqishda soliq to`lovchilar qatnashishi
mumkin, ya`ni bunda soliq to`lovchilarning o`zlarida soliqlarni takomillashtirishga
qaratilgan   takliflar,   soliqlarni   hisoblashni   oson   va   samarali   ishlash   kabilar   taklif
sifatida berilishi mumkin.
2.   O’zbekistonda   byudjet-soliq   siyosati.   Tadbirkorlar   va   ishbilarmonlar
harakati   –   O‘zbekiston   Liberal-demokratik   partiyasi   fraksiyasining
yig‘ilishida   2018-yilgi   soliq   va   byudjet   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari,
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli
jamg‘armalari   byudjetlarining   loyihasi   atroflicha   muhokama   qilindi.
2018-yilgi   byudjet   va   soliq   siyosatini   takomillashtirishning   asosiy   yo‘nalishlari
2017-2021-yillarda   mamlakatimizni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar  strategiyasida  belgilangan ustuvor vazifalardan kelib chiqqan
holda shakllantirilganligi ta’kidlandi. Yig‘ilishda O‘zbekiston Respublikasi Davlat
byudjeti   loyihasining   2018-yil   uchun   asosiy   ko‘rsatkichlari   e’tibor   markazida
bo‘ldi.   Xususan,   2018-yilda   Davlat   byudjeti   daromadlari   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatan 21,4 foizni tashkil etadi. Davlat byudjetiga tushumlar yalpi ichki mahsulot
nominal   o‘sishiga   mos   ravishda   25,9   foiz   ortishi   kutilayotganligi   qayd   etildi.
Asosiy   moliyaviy   hujjatda   2018-yilda   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   uchun   qat’iy
belgilangan   soliq   stavkalarini   pasaytirish,   jismoniy   shaxslar   daromadidan
olinadigan   soliq   yuki   darajasini   fuqarolarning   shaxsiy   jamg‘arib   boriladigan
hisobraqamlariga   ajratma   miqdorini   1   foizdan   2   foizgacha   oshirish   hisobiga
kamaytirish   ko‘zda   tutilmoqda.   Iqtisodiyot   xarajatlarining   asosiy   qismini   tashkil
etayotgan   2   trillion   741,8   milliard   so‘m   hajmdagi   Qishloq   va   suv   xo‘jaligi
vazirligining   suv   xo‘jaligi   obyektlarini   saqlash   xarajatlari   bilan   bog‘liq   masalaga
fraksiya a’zolari alohida e’tibor qaratdi. Bunda joriy yilga nisbatan 9,4 foiz o‘sish
bilan   yoki   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   0,9   foiz   miqdorida   belgilash   nazarda
tutilmoqda.
7              Sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg‘armasining
2018-yilgi prognoz ko‘rsatkichlari O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-
2022-yillar davrida sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yanada yaxshilash
va   suv   resurslaridan   oqilona   foydalanish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   qarorida
belgilangan   maqsadli   parametrlar   asosida   prognoz   qilingan.   Dastur   doirasida
Sug‘oriladigan   yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash   jamg‘armasidan
yerlarning meliorativ holatini yaxshilash tadbirlari uchun 2018-yilda 553,4 milliard
so‘m mablag‘  ajratish rejalashtirilmoqda. E’tiborga   molik jihati , ushbu tadbirlarni
amalga   oshirish   natijasida   276   ming   gektar   sug‘oriladigan   yerlarning   meliorativ
holati yaxshilanishiga,  shuningdek, qishloq xo‘jaligi  mahsulotlarining hosildorligi
hamda   fermer   xo‘jaliklarining   daromadlari   oshishiga   erishiladi.
O‘zbekiston   «Milliy   tiklanish»   demokratik   partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida
2018-yil   uchun   soliq   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari   muhokamasi   chog‘ida
xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   va   aholi   daromadlariga   soliq   yukini   yanada
kamaytirish,   soliq   solish   tizimini   soddalashtirish,   mahalliy   byudjetlar   daromadlar
bazasini   mustahkamlash,   soliq   qonunchiligiga   soliq   nazorati   talablarini
ta’minlaydigan qo‘shimcha  mexanizm  va instrumentlarni  kiritish yo‘li  bilan soliq
ma’murchiligini   yaxshilash   va   soliqlarning   yig‘iluvchanligini   oshirish   ko‘zda
tutilayotganligiga   alohida   e’tibor   qaratildi.   2018-yilgi   Davlat   byudjeti   loyihasida
madaniyat   sohasi   uchun   xarajatlar   693,7   milliard   so‘mni   tashkil   etayotgani,
jumladan,   milliy   kino   mahsulotlarini   ishlab   chiqish   uchun   30   milliard,
mamlakatimizning   me’moriy-tarixiy,   ijtimoiy-madaniy   va   turizm   salohiyatini
asrab-avaylash,   shuningdek,   yanada   ommalashtirish   va   targ‘ib   qilish   maqsadida ,
madaniy   va   arxeologiya   merosi   obyektlarida   konservatsiyalash   va   restavratsiya
qilish   ishlarini   o‘tkazish   bo‘yicha   dasturni   moliyalashtirish   uchun   38,7   milliard
so‘m   mablag‘   ajratilayotganligi   aytildi.   Muhokamalar   chog‘ida   «O‘zbekistonda
ishlab   chiqarilgan»   tamg‘asi   ostida   jahon   bozoriga   mahsulot   chiqarishga   hamda
import   o‘rnini   bosuvchi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishga   ahd   qilgan   mahalliy
ishlab   chiqaruvchilarni   har   jihatdan   qo‘llab-quvvatlashga   yo‘naltirilgan   chora-
tadbirlarni   tizimli   davom   ettirish   zarurligi   qayd   etildi.
8                     O‘zbekiston   Xalq   demokratik   partiyasi   fraksiyasi   yig‘ilishida   loyiha
xarajatlarining   ijtimoiy   yo‘naltirilganligi   ta’kidlandi.   Xususan,   arzon   uy-joylar
barpo etish bo‘yicha maqsadli dasturlarni amalga oshirish, aholining hayot sharoiti
yaxshilanishini   ta’minlovchi   yo‘l-transport,   muhandislik-kommunikatsiya   va
ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish, aholini ijtimoiy
himoyalashning   manzilliligini   va   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishini
kuchaytirishga  alohida  e’tibor   qaratildi.
2018-yilda ta’lim xarajatlari o‘tgan yilga nisbatan 22,9 foiz o‘sishi rejalashtirilgan.
Xususan,   mazkur   mablag‘lar   260   maktabgacha   ta’lim   muassasasini   yangidan
qurish   va   rekonstruksiya   qilish,   157   muassasani   mukammal   ta’mirlash   va
jihozlash,   maktabgacha   ta’lim   muassasalarini   joriy   saqlash   hamda   oliy   ta’lim
muassasalarining   moddiy-texnik   bazasini   rivojlantirishga   yo‘naltiriladi.   Bu   esa
ta’lim   sifatiga   o‘zining   ijobiy   ta’sirini   ko‘rsatishi   shubhasiz.   Prognoz   yilda
sog‘liqni  saqlash  xarajatlari  9,6 trillion so‘mni  tashkil  etib, oldingi  yilga  nisbatan
30,9 foiz o‘sgan. Bu esa mazkur tizimni isloh qilish va aholiga sifatli tibbiy xizmat
ko‘rsatish   yuzasidan   qabul   qilingan   dasturlar   doirasida   barcha   tadbirlarning
moliyalashtirilishini   va   aholiga   sifatli   tibbiy   xizmat   ko‘rsatish   imkonini   beradi.
Kelgusi yilda tibbiyot muassasalari, birinchi navbatda, oilaviy poliklinikalarni dori
vositalari va tibbiyot buyumlari bilan ta’minlashni yaxshilash uchun shoshilinch va
tez tibbiy yordam muassasalariga 915,4 milliard so‘m mablag‘ yo‘naltirish ko‘zda
tutilgan.
          O‘zbekiston “Adolat” sotsial-demokratik partiyasi fraksiyasining yig‘ilishida
kelgusi   yilda   ilm-fan   sohasini   rivojlantirishga   yo‘naltiriladigan   mablag‘lar
miqdorini   sezilarli   darajada   oshirish   ko‘zda   tutilganligi   qayd   etildi.   Jumladan,
2018-yilgi   byudjetnoma   loyihasida   davlat   ilmiy-texnikaviy   dasturlari   doirasida
ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlari   bo‘yicha   chora-tadbirlarni   amalga
oshirish   uchun   Davlat   byudjetidan   380,2   milliard   so‘m   mablag‘   yoki   2017-yilga
nisbatan   34,5   foiz   oshirish   belgilangan.
          Shuningdek, bosh moliyaviy hujjat loyihasida sog‘liqni saqlash tizimiga ham
katta   e’tibor   qaratilgan   bo‘lib,   ushbu   soha   xarajatlari   uchun   9,6   trillion   so‘m
9 mablag‘   ajratish   ko‘zda   tutilgan.   Xususan,   birinchi   tibbiy   yordam   xizmati,   tez   va
shoshilinch tibbiy yordam , oila sog‘lig‘ini mustahkamlash, ona va bola himoyasi,
tibbiyot   muassasalarida   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   dori-darmonlarning   mavjudligi
bo‘yicha olib borilayotgan chora-tadbirlarni amalga oshirish sifatini kuchaytirishga
birlamchi  ahamiyat   qaratiladi.
Ekoharakat  deputatlar  guruhining yig‘ilishida ta’kidlanganidek, 2018-yilgi  Davlat
byudjeti   loyihasida   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   tadbirlari   uchun
yo‘naltirilayotgan mablag‘lar miqdori 307,1 milliard so‘mni tashkil etmoqda. Shu
jumladan, yangi tashkil etilgan “Toza hudud” davlat unitar korxonasi orqali 2017-
2021-yillarda   qattiq   maishiy   chiqindilarni   to‘plash,   saqlash,   yo‘q   qilish   va   qayta
ishlash tizimini takomillashtirish Dasturi ijrosi  uchun kelgusi yilda 163,2 milliard
so‘m   yo‘naltirish   taklif   etilmoqda.   Aholi   punktlarini   obodonlashtirish,   ichimlik
suvi   bilan   ta’minlashni   yanada   yaxshilash   uchun   xarajatlar   yo‘naltirish
rejalashtirilmoqda.
              Byudjet   siyosatining   asosiy   maqsadi   davlat   xarajatlarini   samarali
rejalashtirgan   holda   bu   xarajatlarni   moliyalashtirish   manbalarini   izlab   topish
hisoblansa,   soliq   siyosati   byudjet   siyosatidan   kelib   chiqqan   holda,   ya`ni   byudjet
daromadlarining   asosini   tashkil   qiluvchi   soliqlarni   byudjetga   yetarli   miqdorda   va
o`z   vaqtida   kelib   tushishini   ta`minlash,   byudjet   daromadlari   ijrosini   ta`minlash
maqsadida   olib   boriladi.   Soliq   siyosatining   asosiy   maqsadi   soliq   yukini   soliqlar
o`rtasida oqilona, iqtisodiy rivojlanishga zarar yetkazmagan holda taqsimlashdir.
          Soliq   siyosatini   ishlab   chiqishda   soliqlarning   fiskal   funktsiyasi   bilan   bir
qatorda,   rag`batlantirish   funktsiyasini   ahamiyatini   oshirish   samarali   hisoblanadi.
Soliqlar   orqali   rag`batlantirish   ishlab   chiqarishni   rivojlanishiga,   moddiy   xom
ashyo,   moliyaviy   va   mehnat   resurslaridan ,   to`plangan   mol-mulkdan   samarali
foydalanishga   faol   yordam   beradi,   ya`ni   soliq   yukini   yengillashtirish,   ishlab
chikarishni   rag`batlantirishga,   moliyaviy   holatni   yaxshilashga   va   investitsion
faoliyatni   jonlantirishga   olib   keladi.   Soliq   stavkalarining   soliq   to`lovchilarga
qiyinchilik tug`dirmasligi albatta ularning soliqdan qochish holatlarini kamaytiradi.
10       Respublikamizda soliq tizimini takomillashtirish jarayonida xo`jalik yurituvchi
sub`ektlarga   nisbatan   soliq   yukini   izchil   kamaytirishga   alohida   e`tibor   qaratilib
kelinmoqda. Yuqoridagi gapimizni isboti sifatida shuni qayd etish lozimki, yuridik
shaxslar  uchun  soliq  stavkasi  2000  yildagi  31  foizdan  2014  yilga  kelib  23 foizga
kamaygan va 8 foizni tashkil etgan bo`lsa, 2015 yilda 7,5 foizni tashkil  etmoqda.
Yuridik   shaxslarning   mol   mulkidan   undiriladigan   soliq   stavkasi   haqida   esa
quyiagilarni   aytish   mumkin,   ya`ni   2000   yilda   4   foizli   soliq   stavkasi   amal   qilgan
bo`lsa, 2014 yilga qadar bu stavka 3,5 foizni  tashkil  etgan va 2014 ildan boshlab
yana   4   foiz   qilib   belgilangan.   Tabirkorlik   sub`ektlarini   qo`llab   quvvatlash
maqsadida   ularga   nisbatan   o`rnatilgan   soliq   stavkalari   pasayiib   bormoqda,   ya`ni
mikrofirma va kichik biznes korxonalari uchun soliq stavkasi 2000 yilda 15 foizni
tashkil   etgan   bo`lsa,   bugungi   kunga   kelib   5   foizni   tashkil   etmoqda.   Jismoniy
shaxslarning   mol-mulk   solig’i   soliq   tizimidagi   soliqlar   ichida   soliq   stavkasi   ortib
borayotgan   yagona   soliq   hisoblanadi,   ya’ni   bu   soliq   stavkasi   2010   yilga   qadar
0,5foiz stavkada undirilgan bo’lsa, keyingi 4 yil davomida mol mulkning hajmini
ortib borishiga muvofiq ravishda tabaqalashtirilgan holda stavkalar o’rnatilmoqda:
shahar   joylarda   200   kv.m   gacha   bo’lgan   mol   mulk   qiymatidan   2011   yilda   0,75
foiz, 200 kv.m dan 500 kv.m gacha bo’lgan mol mulk qiymatidan 0,9 foiz va 500
kv.m dan ortgan mol mulk qiymatidan 1,13foiz miqdorida soliq undirilgan bo’lsa,
bu holat 2012 yilda 0,9 foiz, 1,1 foiz, 1,35 foizni; 2013 yilda 1,04 foiz, 1,25 foiz,
1,55 foizni , 2014 yilda 1,2 foiz, 1,4 foiz, 1,8 foizni va 2015 yilda 1,3 foiz, 1,6 foiz
va   2,2   foizni   tashkil   etmoqda.   Shuningdek,   imtiyoz   tariqasida   alohida   kategoriya
shaxslar   uchun   soliqqa   tortilmaydigan   maydon   belgilangan   bo’lib,   u   60kv.km   ni
tashkil   etadi.   Agarda   ma’sul   organlar   omonidan   mol   mulkning   qiymati
aniqlanmagan
bo’lsa,   qishloq   joylarida   belgilangan   summa   8833,   0   ming   so’m,   shahar
markazlarida 20328,0 ming so’m qilib belgilangan.5
Ushbu   soliq   turi   bo`yicha   ham   stavkalarni   pasayishini   ko`rish   mumkin.   Shuni
alohida  qayd   etish   lozimki,  2000   yilda  ham   4   pog`onali   soliq  savkasi   amal   qilib,
11 quyi   stavkasi   15   foizni   (ikkinchi   pog`onasi   25,   uchinchi   pog`onasi   36   foiz)   va
yuqori stavkasi 40 foizni tashkil etgan.
        Shu   o`rinda   jismoniy   shaxslarning   daromad   solig`i   stavkalariga   ham   to`xtalib
o`tish lozim.
            Soliqlarning   davlat   byudjeti   daromadlar   qismini   shakllantirishdagi ,
shuningdek,   mamlakatda   yaratilgan   YAIM   tarkibidagi   ulushni   aniklash   orqali
iqtisodiy   taraqqiyotga   baho   berish   mumkin.   YAIM   tarkibida   soliqlar   ulushining
ortishi byudjet daromadlarini ko`paytirishga olib kelsada, kelgusida jadal iqtisodiy
rivojlanish   uchun   to`siq   bo`lishi   mumkin.   Shuning   uchun   umumiy   soliq
tushumlarining YAIMga bo`lgan nisbatni kamaytirish tomonga qarab soliq tizimini
optimal takomillashtirish yo`llarini izlash zarur.
      Natijada ishlab chiqarish hajmi o`sdi va mos ravishda soliqqa tortiladigan baza
kengaytirildi, bu esa, soliq ma`muriyatchiligini yaxshilash bo`yicha chora-tadbirlar
bilan   bir   qatorda   Davlat   byudjeti   kamomadining   past   bo`lishi   va   daromadlarning
o`sishini ta`minladi.
12 1.2  Byudjet-soliq siyosatining mohiyati. Byudjet defitsiti va uni
moliyalashtirish
Davlatning   asosiy   vazifalaridan   biri   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish
hisoblanadi.   Bunday   barqarorlashtirishga   fiskal   siyosat   orqali   erishiladi.   Fiskal
siyosat shuningdek, byudjet-soliq siyosati deb ham aytiladi. Byudjet-soliq siyosati
deganda   noinflyatsion   YaIM   ishlab   chiqarish   sharoitida   iqtisodiyotda   to’liq
bandlilikni,   to’lov   balansining   muvozanatini   va   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashga
qaratilgan   davlat   xarajatlari   va   soliqlarini   o’zgartirishni   o’z   ichiga   olgan   chora
tadbirlar tushuniladi. 
Iqtisodiyot   turg’unlik   yoki   pasayish   davrida   bo’lgan   vaziyatlarda   davlat
tomonidan rag’batlantuvchi fiskal siyosat-fiskal ekspansiya olib boriladi.  
Iqtisodiyotda   to’liq   bandlik   va   ortiqcha   talab   natijasida   inflyatsiya   kelib
chiqishi mumkin bo’lgan vaziyatlarda cheklovchi fiskal siyosat- fiskal restriktsiya
olib   boriladi.   Cheklovchi   fiskal   siyosat   davlat   xarajatlarnni   (G)   kamaytirish   yoki
soliqlarni   (T)   oshirish   yoki   bo’lmasa   ikkala   tadbirni   bir   vaqtda   olib   borish   orqali
iqtisodiyotning davriy o’sishini chegaralashdan iborat.  
Ushbu   farq   fiskal   siyosat   vositalarini   tanlashda   muhim   rol   o’ynaydi.   Agar
hukumat davlat sektorini kengaytirmoqchi bo’lsa, davriy pasayishni tugatish uchun
o’z   xarajatlarini   oshirishi,   inflyatsiyani   cheklash   uchun   esa   soliqlarni   oshirishi
maqsadga muvofiq bo’ladi. 
Aksincha, fiskal  siyosat  davlat sektorini cheklashga qaratilgan bo’lsa, davriy
pasayish   sharoitida   soliqlarni   kamaytiradi,   davriy   ko’tarilish   paytida   esa   davlat
xarajatlarini oshirish maqbul yo’l hisoblanadi. 
  Xukumatning   bandlik   darajasi,   ishlab   chiqarish   hajmi,   inflyatsiya   sur’atlari   va
to’lov balansi holatini o’zgartirishga yo’naltirilgan maxsus qarorlarni qabul qilishi
natijasida   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat   byudjeti   qoldig’ini   maqsadli
o’zgartirilishi diskret fiskal siyosat deyiladi. Diskretsion fiskal siyosat yuritilganda
13 iqtisodiy   pasayish   davrida   jami   talabni   rag’batlantirish   uchun   davlat   xarajatlarini
oshirilishi va soliqlarni kamaytirilishi natijasida davlat byudjeti kamomadi yuzaga
keltiriladi.   O’z   navbatida   davriy   ko’tarilish   paytida   byudjet   ortiqchaligi   yuzaga
keltiriladi. 
Diskretsion   fiskal   siyosat   iqtisodiy   tebranishlarni   yumshatishda   muhim   rol
o’ynasada,   uning   ayrim   kamchiliklari   mavjud.   Bu,   avvalambor,   vaqt   oraliqlari
bilan bog’liq.  
Nodiskretsion   fiskal   siyosat   —   davlat   xarajatlari,   soliqlar   va   davlat   byudjeti
qoldig’ini   avtomatik   o’zgartirishni   ko’zda   tutadi.   Nodiskretsion   fiskal   siyosat
o’rnatilgan barqarorlashtirgichlarga asoslanadi. Rivojlangan davlatlarda o’rnatilgan
barqaror-lashtirgichlari   rolini   progressiv   soliq   tizimi,  davlat   transfertlari   tizimi   va
foydada   ishtirok   etish   tizimi   o’ynaydi.   Nodiskretsion   fiskal   siyosat   davriy
tebranishlarni yumshatish uchun huqumatning bevosita aralashuvini talab etmaydi.
Iqtisodiyotning   o’rnatilgan   barqarorligi   darajasi   davriy   byudjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   miqdorlariga   bog’liq.   Davriy   taqchillik   (ortiqchalik)   iqtisodiy   faollik
pasayishi   (oshishi)   sharoitida   soliq   tushumlarining   avtomatik   kamayishi   (oshishi)
va davlat xarajatlarining avtomatik oshishi (kamayishi) natijasida yuzaga keladigan
davlat byudjeti taqchilligi (ortiqchaligi)dir. 
Davriy   pasayish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   pasayishi,   davlat
transfertlarining oshishi natijasida byudjet taqchilligi kelib chiqadi. 
Davriy   yuksalish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   ko’payishi   va   davlat
xarajatlarining kamayishi natijasida byudjet ortiqchaligi paydo bo’ladi. 
Davlat   xarajatlari   o’zgarmas   bo’lgan   sharoitda   ham   byudjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   mavjud   bo’lishi   mumkin.   Davriy   taqchillik   va   ortiqchalik   miqdorlari
soliq va byudjet funktsiyalari grafiklarining «tikligiga» bog’liq. Soliq funktsiyasi T
ning   egilish   burchagi   miqdori   chegaraviy   soliq   stavkasiga   t   ga   bog’liq.   t   qancha
yuqori   bo’lsa,   T   chizig’i   shuncha   tikroq,   γ   qancha   pastda   bo’lsa,   G   chizig’i   ham
shuncha   tik   bo’ladi.   Bu   esa   iqtisodiyotning   o’rnatilgan   barqarorligi   darajasini
oshiradi.   Ammo   iqtisodiy   o’sishning   ta’minlash   vazifasi   T   va   G   chiziqlarini
yotiqroq   bo’lishini   taqozo   etadi.     O’rnatilgan   barqarorlashtirgichlar   muvozanatli
14 YaIM   hajmini,   uning   potentsial   hajmi   darajasi   atrofida   tebranishi   sababini   to’liq
tugatmaydi va ishlab chiqarishning har qanday darajasida mavjud bo’lishi mumkin.
To’liq bandlikni ta’minlagan diskret fiskal siyosat yuritilishi natijasida davlat
byudjetining   tarkibiy   taqchilligi   (ortiqchaligi),   ya’ni   to’liq   bandlik   sharoitida
byudjet   xarajatlari   (daromadlari)   va   daromadlari   (xarajatlari)   o’rtasidagi   farq
yuzaga keladi. Davriy taqchillik ko’pincha davlat  byudjetining haqiqiy taqchilligi
va tarkibiy taqchillik farqi sifatida baholanadi. 
Nazariy   jihatdan   olib   qaralganda   byudjetning   sog’lom   (normal)   faoliyat
ko’rsatishi   unga   tegishli   bo’lgan   daromadlar   va   xarajatlarning   tengligini   taqozo
eadi.   Haqiqatdan   ham   u   yoki   bu   miqdordagi   xarajatlarni   amalga   oshirish   uchun
byudjet shu miqdordagi daromadlarga ea bo’lishi kerak. Aks holda bu xarajatlarni
amalga   oshirishning   iloji   bo’lmaydi.   Byudjet   daromadlari   va   xarajatlarining
tengligi   byudjetning   balanslashtirilganligidan   dalolat   beradi.   Amaliyotda   byudjet
daromadlari   va   xarajatlarining   tengligiga   hamma   vaqt   ham   erishilavermaydi.
Ayrim   hollarda   byudjetning   daromadlari   uning   xarajatlaridan   ko’p   bo’lishi
mumkin. Bunday byudjet profitsitli byudjet deyiladi.  jadval
O’zbekistonda 2013 yilda fiskal siyosat ko’rsatkichlari 
Yil Davlat   byudjeti
xarajatlari, mlrd.
so’m Davlat   byudjeti
daromadlari,
mlrd. so’m Davlat   byudjeti
kamomadi,   YaIM
ga nisbatan %
2013 25833,7 26223,1 +0,3
  
Aksincha,   ba’zi   hollarda   esa   byudjetning   xarajatlari   uning   daromadlaridan
ko’proq   bo’ladi.   Shunga   muvofiq   ravishda   byudjet   xarajatlarining   byudjet
daromadlaridan   boshqa   hollar   teng   bo’lgan   sharoitda,   byudjet   defitsiti   vujudga
kelishining eng umumiy sabablari quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: 
•   iqtisodiyotni   rivojlantirish   uchun   yirik   davlat   kapital   quyilmalarini   amalga
oshirishning zarurligi; 
Byudjet   defitsitini   moliyalashtirishning   barcha   manbalarini   ikki   guruhga
bo’lish qabul qilingan: 
15 1) ichki manbalar; 
2) tashqi manbalar. 
Byudjet defitsitini moliyalashtirishning ichki manbalari sifatida quyidagilarni
ko’rsatish mumkin: 
• mamlakat   hukumati   tomonidan   shu   mamlakatning   milliy   valyutasida   kredit
tashkilotlaridan olingan kreditlar; 
• mamlakat   hukumati   nomidan   qimmatbaho   qog’ozlarni   chiqarish   orqali   amalga
oshirilayotgan davlat zayomlari; 
• davlat mulkiga tegishli bo’lgan mol-mulkni sotishdan olingan tushumlar; 
• davlat  zaxiralari  va rezervlar  bo’yicha daromadlaming xarajatlardan o’sgan  qismi
summasi; 
• byudjet   mablag’larini   hisobga   oluvchi   hisobvaraqlaridagi   mablag’lar   qoldig’ining
o’zgarishi; 
• va boshqalar. 
Byudjet defitsitini moliyalashtirishning tashqi manbalari qatoriga quyidagilar
kiradi: 
• mamlakat   hukumati   nomidan   qimmatbaho   qog’ozlarni   chiqarish   orqali   xorijiy
valyutada amalga oshirilgan davlat zayomlari; 
• xorijiy   valyutada   taqdim   etilgan   va   mamlakat   hukumati   tomonidan   jalb   qilingan
xorijiy davlatlar, banklar va firmalar, xalqaro moliyaviy tashkilotlarning kreditlari. 
Yuridik va jismoniy shaxslar, xorijiy davlatlar, xalqaro tashkilotlar va xalqaro
huquqning boshqa sub’ektlari oldidagi (davlat kafolatlari bo’yicha majburiyatlarni
qo’shgan holda) mamlakat hukumatining qarziy majburiyatlari hukumatning davlat
qarzini   vujudga   keltiradi.   Bu   qarz   davlat   xazinasini   tashkil   etadigan   davlat   mulki
bilan to’liq va hech qanday shartsiz ta’minlanishi kerak. 
Bunda   davlat   hokimiyati   organlari   mamlakat   hukumatining   qarziy
majburiyatlari   va   davlat   qarziga   xizmat   qilish   uchun   respublika     byudjetining
daromadlarini shakllantirish bo’yicha barcha vakolatlardan foydalanadilar. 
Mamlakatning qarziy majburiyatlari quyidagi shakllarda bo’lishi mumkin: 
16 • qarz   oluvchi   sifatida   mamlakat   hukumati   nomidan   kredit   tashkilotlari,   xorijiy
davlatlar   va   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   tuzilgan   kredit   bitimlari   va
shartnomalari; 
• mamlakat   hukumati   nomidan   qimmatbaho   qog’ozlarni   chiqarish   orqali   amalga
oshirilgan davlat zayomlari; 
• mamlakat  hukumati  tomonidan  davlat  kafolatini  berish  
to’g’risidagi shartnomalar; 
• o’tgan yillardagi mamlakatning qarziy majburiyatlarini restrukturizatsiya qilish va
muddatini   o’zgartirish   to’g’risidagi   mamlakat   hukumati   nomidan   tuzilgan   (shu
jumladan, xalqaro) bitimlar va shartnomalar; 
• va boshqalar. 
Mamlakatning qarziy majburiyatlari o’zining muddatiga qarab qisqa muddatli
(bir yilgacha), o’rta muddatli (bir yildan ortiq va besh yilgacha) va uzoq muddatli
(besh yildan yuqori) bo’lishi mumkin. Ular zayomning konkret shartlariga muvofiq
ravishda   (zayom   shartlarini,   jumladan,   to’lov   muddatlari,   foiz   to’lovlarining
miqdori, muomala muddatlarini o’zgartirmasdan) qaytarilishi kerak. 
Mamlakat   hukumatining   davlat   ichki   qarzlari   quyidagilardan   iborat   bo’lishi
mumkin: 
• hukumatning   davlatni   qimmatbaho   qog’ozlari   bo’yicha   qarzining   asosiy   nominal
summasi; 
• hukumatga taqdim etilgan kreditlar bo’yicha asosiy qarzning hajmi; 
• mamlakat hukumati tomonidan berilgan kafolatlar bo’yicha majburiyatlar hajmi; 
• va boshqalar. 
O’z navbatida, hukumatning davlat tashqi qarzlari: 
• xorijiy   davlatlar   hukumatlari,   kredit   tashkilotlari,   firmalar   va   xalqaro   moliyaviy
tashkilotlarga   mamlakat   hukumati   tomonidan   taqdim   etilgan   davlat   kafolatlari
bo’yicha majburiyatlar hajmi; 
• xorijiy   davlatlar   hukumatlari,   kredit   tashkilotlari,   firmalar   va   xalqaro   moliyaviy
tashkilotlardan   hukumat   olgan   kreditlar   bo’yicha   asosiy   qarz   hajmidan   iborat
bo’ladi. 
17 Xususan, bunda iqtisodiyotdagi soliq yukini izchil kamaytirib borish siyosati
sharoitida   byudjet   xarajatlarini   manzilli   va   maqsadlik   darajasini   oshirish,   jon
boshiga   moliyalashtirish   tizimini   joriy   etish,   byudjet   ijrosining   g’aznachilik
tizimini joriy qilish kabi chora-tadbirlarning ahamiyati kattadir.   
Respublikamizda chuqur tarkibiy islohotlar, ishlab chiqarishni modernizatsiya
qilish   va   yangilash,   innovatsion   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   bilan   bog’liq
keng   ko’lamli   islhotlar   olib   borilishiga   qarmasdan,   davlat   tashqi   qarzlarining
YaIMga   nisbatan   xajmi   13   foizdan   ortmaydi.   Bu   ham   amalga   oshirilayotgan
oqilona qarz siyosatining natijasidir.     
                  Moliyaviy   munosadatlarni   boshqarishning   barcha   tizimi   davlatning
moliyaviy siyosatiga asoslanadi. Shuning uchun ham moliyaviy siyosat moliyaviy
boshqaruv  tizimida  eng  asosiy  element   hisoblanadi.  Moliyaviy  siyosat  davlatning
moliyaviy munosabatlar sohasidagi  mustaqil faoliyatidir. Bu faoliyat davlatning u
yoki   bu   iqtisodiy   va   sotsial   rivojlanish   dasturini   amalga   oshirish   uchun   tegishli
moliyaviy resurslar bilan ta`minlashga qaratilgan.
           Iqtisodiyotning   erkinlashuvi , bozor mexanizmini real holatda harakatlanishi
ko`p jihatdan shu davlatda budjet-soliq siyosatining qay daraja ekanligiga bog`liq.
Bu   esa   o`z   navbatida   budjet-soliq   mexanizmini   takomillashtirishga   qaratilgan
davlat   siyosatini   dolzarb   muammolaridan   biri   hisoblanadi.   Davlatning   budjet
siyosatini   asosiy   belgisi   budjet   mablag`laridan   samarali   foydalanish   orqali
mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishga   erishish   bo`lsa,   soliq   siyosatining
asosiy   belgisi   bo`lib   soliq   yukining   iste`molchilar   bilan   ishlab   chiqaruvchilar
o`rtasida   optimal   nisbatini   belgilashdir.   Byudjetning   barqarorligi   mamlakat
iqtisodiyoti   va   eng   avvalo,   uning   ijtimoiy   sohasi   holatini   xarakterlaydigan   eng
muhim ko’rsatkichlardan biridir. 
18 I BOB   Soliq siyosati va uning huquqiy asoslari
2.1   Iqtisodiyotni modernizasiya qilish sharoitida soliq siyosatini ishlab
chiqish va uni amalga oshirishda davlatning roli.
Iqtisodiyotni  modernizasiya qilish sharoitida jamiyat  iqtisodiy taraqqiyoti  bir
tomondan   uning   ichki   mexanizmiga   bog‘liq   bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan
boshqaruvning xarakteriga, ijtimoiy-siyosiy holatga, muvozanatga bog‘liq bo‘ladi.
Oddiy   qilib   aytganda   ustqurmaga   ham   bevosita   bog‘liqdir.   Mazkur   jarayonda
ijtimoiy siyosat alohida rol o‘ynaydi. Ijtimoiy siyosat o‘z navbatida ichki va tashqi
madaniy-ma’rifiy,   siyosiy,   iqtisodiy   siyosat   kabilarga   bo‘linadi.   Iqtisodiy   siyosat
ham   o‘z   navbatida   moliya,   pul-kredit,   byudjet,   soliq   siyosati   kabi   turlarda   amal
qilib, ularni  yaxlitligi  makroiqtisodiy  darajada  qonun  chiqaruvchi, ijro etuvchi   va
sud   hokimiyatlari   faoliyatlarining   asosiy   ajralmas   qismiga   aylanadi.   Shu   o‘rinda
soliq   siyosatining   mazmuniga   to‘xtalib   o‘tadigan   bo‘lsak,   yuqorida   qayd
etilganidek,   soliq   siyosati   -   bu   iqtisodiy   siyosatning   ajralmas   bir   bo‘lagi   bo‘lib,
davlatning   muayyan   davrda   aniq   maqsadlarga   qaratilgan   soliq   sohasidagi
faoliyatidir.   U   tarkiban   soliqlarni   joriy   etish,   soliqqa   oid   huquqiy   baza   yaratish,
joriy   etilgan   soliqlar   va   soliqsiz   to‘lovlarni   amaliyotda   ishlash   mexanizmini
shakllantirish va samaradorligini oshirishga qaratilgan davlatning tegishli vakolatli
organlari tomonidan kompleks tarzda olib boriladigan chora-tadbirlar yig‘indisidir.
Mamlakat   soliq   tizimi   xususiyatlari,   yo‘nalishlari,   qanday   soliqlarning   joriy
etilishi, ular o‘rtasidagi nisbatni ta’minlash kabi masalalarni soliq siyosati belgilab
beradi.
Soliq siyosatining huquqiy asoslari sifatida mustaqillikning dastlabki yillarida
O‘zbekiston   Respublikasining   1991   yil   31   avgustdagi   «O‘zbekiston
Respublikasining   davlat   mustaqilligi   to‘g‘risida»   gi   Qonuni,   O‘zbekiston
Respublikasining   Konstitutsiyasi,   O‘zbekiston   Respublikasining   «Korxonalar,
tashkilotlar,   birlashmalardan   olinadigan   soliqlar   to‘g‘risida»   gi   (1991   yil   15
fevral), «O‘zbekiston  Respublikasining  fuqarolari, ajnabiy  fuqarolar   va fuqaroligi
19 bo‘lmaganlarning   daromad   solig‘i   to‘g‘risida»   gi   (1991   yil   15   fevral),   «Mahalliy
soliqlar   va   yig‘imlar   to‘g‘risida»   gi   (1993   yil   7   may)   Qonunlari,   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   Farmonlari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Kengashi  va Vazirlar  Mahkamasining  Qarorlari  kabi  me’yoriy hujjatlardan  iborat
bo‘lgan   bo‘lsa,   1997   yilda   qabul   qilingan   O‘zbekiston   Respublikasining   Soliq
Kodeksi   va   O‘zbekiston   Respublikasining   «Davlat   soliq   xizmati   to‘g‘risida»   gi
Qonuni   yuqoridagi   hujjatlarning   ayrimlarini   o‘z   kuchini   yo‘qotishiga   olib   kelgan
bo‘lsa,   ayrimlarining   huquqiy   bazasini   kengayishiga,   kuchayishiga   xizmat   qilib
kelmoqda.   «O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligi   to‘g‘risida»   gi
Qonunga   muvofiq,   shu   kundan   e’tiboran   O‘zbekiston   Respublikasi   o‘zining
mustaqil   soliq   siyosatini   olib   boradi.   O‘zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasida   fuqarolarning   burchlariga   soliqlarni   to‘lash   majburiyati   ham
kiritilgan:   «Fuqarolar   qonun   bilan   belgilangan   soliqlar   va   yig‘imlarni   to‘lashga
majburdirlar» [1] .   Shuningdek,   respublikamiz   hududida   yagona   soliq   tizimi   amal
qilishi   va   uni   belgilash   vakolati   haqidagi   jumlalar   keltirilgan:   «O‘zbekiston
Respublikasi hududida yagona soliq tizimi amal qiladi. Soliqlar joriy qilishga faqat
Oliy Majlis haqlidir». [2]
Bugungi   kunda   respublikamiz   soliq   siyosatining   huquqiy
asoslari     O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi,   O‘zbekiston
Respublikasining   Soliq   Kodeksi,   «Davlat   soliq   xizmati   to‘g‘risida»   gi   Qonuni,
hukumatning boshqa soliqqa oid qonun, qarorlari, Prezident Farmonlari va boshqa
me’yoriy hujjatlar bilan izohlanadi.
Hozirgi   paytda   respublikamiz   soliq   siyosatining   asosi   Prezidentimiz
tomonidan   ishlab   chiqilgan   va   muvaffaqiyatli   tarzda   amaliyotda   o‘z   aksini
topayotgan   iqtisodiy   rivojlanishning   besh   tamoyilidir.   Soliq   siyosati   ana   shu
tamoyillar   asosida   tashkil  etilgan  bo‘lib,  soliq  sohasidagi  samarali  chora-tadbirlar
amalga oshirilmoqda. Soliq kontseptsiyasi - bu soliqlarni yo‘nalishlarini aniq ilmiy
asoslangan   holda   amalga   oshirish   g‘oyalarining   yaxlitligidir.   Mamlakatimizda
soliq   kontseptsiyasi   Prezidentimiz   I.A.   Karimov   tomonidan   chuqur   ilmiy   asosda
20 ishlab chiqilgan bozor iqtisodiyotiga o‘tish kontseptsiyasiga asoslanadi. Agar soliq
kontseptsiyasi   qanchalik   chuqur   ilmiy   asosga   ega   bo‘lsa,   soliq   siyosatining
barqarorligi   shunchalik   mustahkam   ta’minlanadi.   O‘z   navbatida   soliq
kontseptsiyasi   esa,   soliqlar   sohasidagi   chuqur   ilmiy   tadqiqot     ishlari   hamda   soliq
amaliyotida   orttirilgan   boy   tajribalarni   o‘zaro   uyg‘unligiga   asoslangan
g‘oyalarning samaradorligiga bog‘liq bo‘ladi.
Shuningdek,   soliq   siyosati   barqarorligini   ta’minlashda   uning   strategiyasi   va
taktikasi   ishlab   chiqilishi   lozim.   Amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan   tadbirlar
xususiyati  va muddatini e’tiborga olib soliq siyosati:  soliq siyosati  strategiyasi  va
soliq siyosati taktikasiga bo‘linadi.
Soliq   siyosati   strategiyasida   muayyan   uzoqroq   muddatga   mo‘ljallangan
soliqqa   oid   iqtisodiy     munosabatlarni   asosiy   yo‘nalishlari   va   chora-tadbirlari
ifodalanadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   ilmiy   asoslangan   soliq   kontseptsiyasi   bilan
bevosita   bog‘liqdir.   Masalan,   respublikamizda   jamiyat   taraqqiyotining   asosiy
strategiyasi   qilib   erkin,   ochiq   bozor   iqtisodiyotiga,   erkin   fuqarolik   jamiyatiga
asoslangan   huquqiy,   demokratik   jamiyat   qurish   belgilangan.   Soliq   borasidagi
ustuvor   strategik   vazifa   esa   davlat   byudjeti   va   xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarni
soliqqa   oid   iqtisodiy   munosabatlarida   muayyan   uyg‘unlikni   ta’minlovchi   soliq
tizimini shakllantirish va shunga mos ravishda takomillashtirib borishdan iboratdir
yoki boshqacha qilib aytganda, soliq siyosati strategiyasi - soliq siyosatining uzoq
muddatli   yo‘nalishi   bo‘lib,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   strategiya   belgilab   bergan   ulkan
masshtabli vazifalarni kelajakda bajarilishini ta’minlash ko‘zda tutilgan moliyaviy
tadbirlar yig‘indisidir.
Soliq   siyosati   taktikasi   esa,   belgilangan   soliq   siyosati   strategiyasi   ijrosini
ta’minlovchi,   tez-tez   o‘zgarib   turuvchi   sayi-harakatlarni   bildiradi,   ya’ni   qisqa
muddatli   va   kichik   masshtabli   moliyaviy   chora-tadbirlarni   hal   qilishga   qaratilgan
yo‘nalishlar majmuasi - soliq siyosati taktikasi sifatida qaraladi.
21 Soliq   siyosati   kontseptsiyasi   soliq   siyosati   strategiyasiga   nisbatan,   soliq
siyosati   strategiyasi   esa   soliq   siyosati   taktikasiga   nisbatan   barqaror,   ya’ni   kam
o‘zgaruvchan bo‘lib, ularning barchasi  bir-biriga bog‘liq holda, bir-birini to‘ldirib
turadi hamda yaxlit holda soliq siyosatinining mohiyatini tashkil qiladi.
Soliq siyosati tarkibiy jihatdan quyidagi yo‘nalishlarda amalga oshiriladi:
-   mamlakat   miqyosida   amal   qiluvchi   soliqlar   va   soliqsiz   to‘lovlarni   qonuniy
joriy etish;
-   amal   qilayotgan   soliqlarni   samarali   ishlashini   ta’minlovchi   mexanizm
shakllantirish   va   takomillashtirish,   soliqqa   oid   qonunlar   va   boshqa   me’yoriy
hujjatlarni takomillashtirib borish;
- soliq  siyosatini  amalga oshiruvchi  tegishli  vakolatli  organlarni  tashkil  etish
va ularni ushbu sohadagi vazifalarini belgilash;
-   soliqqa   tortish   tizimini   shakllantirishga   qaratilgan   chuqur   ilmiy   tadqiqotni
amalga oshirish va ularni joriy etishni tashkil etish.
  Yuqorida   qayd   qilinganidek,   soliq   siyosati   davlat,   ya’ni   uning   vakolatli
organlari   tomonidan   olib   boriladi.   Agar   ushbu   vakolatli   organlar   hokimiyat   turi
nuqtai-nazaridan   olib   qaraladigan   bo‘lsa,   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va
sud     hokimiyatlariga   bo‘linadi.   Ayrim   hollarda   davlatning   soliq   siyosati   Davlat
soliq qo‘mitasi  tomonidan olib boriladi, degan fikrlar  uchraydi. Amalda esa soliq
siyosati davlat hokimiyatining barcha bo‘g‘inlari: Qonun chiqaruvchi, Ijro etuvchi
va   sud   hokimiyatlari   faoliyatlarining   ajralmas   qismi   sifatida   kompleks   tarzda
amalga oshiriladi.
Bu hokimiyatlar tomonidan soliq siyosati quyidagi tartibda ishlab chiqiladi va
uning   ijrosi   ta’minlanadi.   Qonun   chiqaruvchi   hokimiyat   hisoblangan   Oliy   Majlis
tomonidan   soliqqa   oid   va   unga   bevosita   tegishli   bo‘lgan   qonunlar   qabul   qilinadi,
o‘zgartirish   va   va   qo‘shimchalar   kiritiladi   yoki   ayrimlari   bekor   qilinadi.   Demak,
soliq   siyosatining   huquqiy   negizlari   mazkur   hokimiyat   faoliyati   bilan   bog‘liqdir.
22 Ijro   hokimiyati   bo‘lgan   Vazirlar   Mahkamasi   va   uning   bo‘linmalari,   Davlat   Soliq
Qo‘mitasi,   Moliya   Vazirligi,   Adliya   Vazirligi,   Iqtisodiyot   Vazirligi,   mahalliy
hokimiyatlar va boshqa tegishli organlar tomonidan Oliy Majlis tomonidan qonun
yo‘li   bilan   joriy   etilgan   soliqlar   va   soliqlarga   tenglashtirilgan   majburiy
to‘lovlarning ishlash mexanizmini ta’minlashga xizmat qiluvchi huquqiy me’yoriy
hujjatlar  orqali  ularning ijrosi  ta’minlanadi. Bunda  albatta ijro hokimiyatining bir
bo‘g‘ini   hisoblangan   Davlat   soliq   qo‘mitasining   soliq   siyosati   ijrosini
ta’minlashdagi   alohida   o‘ringa   ega   ekanligini   qayd   etish   lozim.   Bundan   tashqari,
har   yilning   oxirida   kelgusi   yil   uchun   amal   qiladigan   soliqlar   va   soliqlarga
tenglashtirilgan   majburiy   to‘lovlar   bo‘yicha   soliq   stavkalarini   tasdiqlash,
o‘zgartirishlar   kiritish   vakolati   Vazirlar   Mahkamasiga   berilgan.   Soliq   siyosatini
ishlab chiqish va amalga oshirishda qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatlar
bo‘g‘inlari bilan birga sud hokimiyatining bo‘g‘inlari ham alohida ahamiyatga ega.
Sud   hokimiyati   tomonidan   qonuniy   amal   qilayotgan   soliqlar   va   soliqlarga
tenglashtirilgan majburiy to‘lovlarning o‘z vaqtida byudjetga kelib tushishi ustidan
nazorat o‘rnatilib, soliq qonunchiligi buzilishlarini oldini olishga qaratilgan chora-
tadbirlar qo‘llanadi.
Soliq siyosatini ishlab chiqishda nafaqat alohida olingan muassasalar bevosita
qatnashadi,   shuningdek,   uni   ishlab   chiqishda   soliq   xizmati   bilan
shug‘ullanmaydigan   sub’ektlar,   aniqrog‘i   soliq   to‘lovchilar   qatnashishi   mumkin,
ya’ni   bunda   soliq  to‘lovchilarni   o‘zlarida   soliqlarni   takomillashtirishga   qaratilgan
takliflar,   soliqlarni   hisoblashni   oson   va   samarali   ishlash   kabilar   taklif   sifatida
berilishi mumkin.
Soliq   solish   sohasidagi   davlat   boshqaruvining   samaradorligi   ko‘p   jihatdan
davlat   apparatining   turli   bo‘g‘inlari   faoliyatidagi   moslashuvchanlikka   bog‘liq.
Vakolat   har   bir   organning  spetsifik  rolini   belgilaydi  va  bir   vaqtning o‘zida  uning
boshqa   organlar   faoliyati   bilan   moslashuvini   ta’minlaydi.   Davlatning   asosiy
vazifalaridan   birini   hal   etilishi   -   byudjetni   to‘ldirish,   soliq   to‘lovchilarning
iqtisodiy     va   yuridik   hatti-harakatlariga   ta’sir   etishning   u   yoki   bu   dastagiga   ega
23 bo‘lgan   barcha   davlat   hokimiyati   organlar   faoliyatining   muvofiqlashtiruvisiz
mumkin   emas.   Ko‘pgina   adabiyotlarda   ta’kidlanganidek,   kontseptual   soliq
tamoyillaridan biri davlat organlarining soliq siyosatini ishlab chiqishda va amalga
oshirishda birgalikdagi ishtiroki hisoblanadi.
Shuni   alohida   qayd   etish   lozimki,   asosiy   iqtisodiy   huquqlar   va   soliq
to‘lovchilarning   erkinligini   ta’minlash   qonun   chiqaruvchi   va   ijro   etuvchi
hokimiyatning   doimiy   nazorati   ostida   turadi.   Prezident   tomonidan   ularning
faoliyatiga   nisbatan   bildiriladigan   asosiy   talablar   bevosita   soliq   sohasidagi
ishlarning   umumiy   ahvoli,   uni   boshqarish,   xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarning
tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   va   boshqalar   bilan   belgilanadi.   Davlat   soliq
qo‘mitasi va boshqa soliqlar bo‘yicha bevosita va bilvosita vakolatga ega bo‘lgan
organlar ishini muvofiqlashtirgan holda hokimiyatning ushbu sohalari soliq solish
bilan bog‘liq shaxs huquqlarini ta’minlash uchun yuqori darajali javobgarlikni o‘z
zimmasiga oladi hamda ularning manfaatlari yo‘lida muammoli vaziyatlarni oldini
olish   maqsadida   o‘zaro   hamkorlikning   barcha   jihatlarini   mukammal   tartibga
soladi.
Qonun chiqaruvchi organ (Oliy Majlis) Konstitutsiyaning 78-moddasi 8-bandi
va   «O‘zbekiston   Respublikasining   Oliy   Majlisi   to‘g‘risida»   gi   qonunning   4-
moddasiga muvofiq hukumatning taqdimiga muvofiq soliqlar va boshqa majburiy
to‘lovlarni   belgilaydi.   Davlat   soliq   qo‘mitasining   vakolatiga   kiruvchi   masalalar
bo‘yicha   qonunchilikni   qo‘llash   amaliyotini   umumlashtirish   asosida   soliq
qonunchiligini   takomillashtirishga   doir   takliflarni   ishlab   chiqish   va   ularni
hukumatga   kiritish   huquqi   uning   Oliy   Majlis   bilan   o‘zaro
munosabatlari   hukumatning   ishtiroki   bilan   qurilishiga   yaqqol   misol   bo‘la   oladi.
Ma’lumki,   Vazirlar   Mahkamasi     Davlat   Soliq   Qo‘mitasiga   nisbatan   vakolatlari
bo‘yicha   rahbar   organ   hisoblanadi.   Soliq   qonunchiligini   qo‘llash   amaliyotini
doimiy   ravishda   umumlashtirish,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvining   yuqori
organlarini   mazkur   sohaning   xususiyatli   jarayonlari   haqida   muntazam   xabardor
qilib borishi lozim.
24 Davlat   soliq   qo‘mitasini   boshqa   hokimiyat   organlari,   tashkilotlar   bilan   turli
yo‘nalishlarda   amalga   oshiriladigan   o‘zaro   hamkorligini   tahlil   qilish   muhim
ahamiyatga ega. Ushbu o‘zaro hamkorlik o‘zining yuridik tabiatiga ko‘ra     huquqiy
bo‘lgani   holda,   munosabatlar   predmetining   o‘ziga   xosligi   bilan   tavsiflanadi.
Mahalliy   hokimiyat   organlari   va   davlat   soliq   organlarining   o‘zaro   hamkorligini
tartibga   soluvchi   me’yorlar   turli   yuridik   kuchga   ega   bo‘lgan   qator   me’yoriy
hujjatlarga tayanadi. Umumiy xususiyatlarga ko‘ra o‘zaro hamkorlik Konstitutsiya
me’yorlarida, boshqa qonunchilik hujjatlarida aks ettirilgan, o‘zaro hamkorlikning
yanada   aniq   yuzaga   kelishi   ko‘pincha   soliq   sohasidagi   huquqiy   munosabatlarni
tartibga   soluvchi   boshqa   me’yoriy   hujjatlarda   o‘z   aksini   topgan.   Mazkur   davlat
tuzilmalarining   o‘zaro   munosabatlari   xususiyatiga   ta’sir   etuvchi   ob’ektiv   omil
mahalliy vakillik va ijro hokimiyati organlarining     hududning iqtisodiy, ijtimoiy va
madaniy   rivojlanishi,   mahalliy   byudjetlarni     shakllantirish   va   ijro   etish,   mahalliy
soliqlarni   belgilash,   byudjetdan   tashqari   fondlarni   shakllantirish   masalalarini   hal
etish uchun konstitutsiyaviy     belgilanishi hisoblanadi. Bu bilan davlat hokimiyatini
tashkil   etishning   tegishli   darajalarida   hal   etiladigan   boshqaruvning   barcha
masalalarida,   shu   jumladan,   moliyaviy   sohada   ham   yuridik   vakolatlilik
mustahkamlanadi.
Soliq   organlari   va   mahalliy   hokimiyat   organlari   o‘rtasida   yuzaga   keladigan
munosabatlarga   nisbatan   o‘zaro   hamkorlik   respublikada   olib   boriladigan   yagona
soliq   siyosatini   olib   borishda,   soliqlar   va   boshqa   soliqlarga   tenglashtirilgan
majburiy   to‘lovlarning   hudud   byudjetiga   kelib   tushishini   ta’minlash   bo‘yicha
vazifalarning   bajarilishi   natijalarini   tahlil   qilishda   ishtirok   etish   orqali   namoyon
bo‘ladi.
25 2.2    O‘zbekiston Respublikasi soliq siyosatining xususiyatlari va
yo‘nalishlari
Respublikamizning   mustaqillikka   erishishi,   o‘zining   mustaqil   soliq   tizimini
shakllantirishni ham taqazo etardi. Shundan kelib chiqib, mustaqillikning dastlabki
yillaridan   e’tiboran   mustaqil   soliq   tizimini   shakllantirishga   qaratilgan   islohotlar
izchillik bilan amalga oshirila boshlandi  va ushbu islohotlarning samarasi  o‘laroq
hozirgi   paytga   kelib   respublikamizda   bir   qadar   o‘ziga   xos   bo‘lgan   soliq   tizimi
shakllantirildi.   O‘ziga   xos   bo‘lgan   soliq   tizimining   shaklantirilishini     soliq
siyosatining   samarasi   sifatida   e’tirof   etish   mumkin.   Respublikamiz   davlatchilik
shaklidan   kelib   chiqib   respublikamizda   respublika   byudjeti   daromadlarini
shakllantirishga   qaratilgan   umumdavlat   soliqlari   va   mahalliy   byudjetlar
daromadlarini   shakllantirishga   qaratilgan   mahalliy   soliqlar   va   yig‘imlar
amal     qiladi.   Soliqlarning   byudjetlar   o‘rtasida   taqsimlanishi   O‘zbekiston
Respublikasi   Soliq   Kodeksi   bilan   mustahkamlangan   bo‘lib,   unga   muvofiq
respublikamiz soliq tizimida amal qiladigan har bir soliq turi u yoki bu byudjetga
tushishi   qat’iy   belgilab   qo‘yilgan.   Shuningdek,   Vazirlar   Mahkamasining   qaroriga
muvofiq   ayrim   umumdavlat   soliqlari   mahalliy   byudjetlarga   to‘liqligicha
biriktirilishi   yoki   ulardan   tushumlar   respublika   va   mahalliy   byudjetlar   o‘rtasida
taqsimlanishi mumkin. Ushbu tizim bir necha yillardan buyon mahalliy byudjetlar
kamomadini bartaraf etish maqsadida amaliyotda samarali qo‘llanilib kelinmoqda.
Shu o‘rinda yuridik shaxslarni  soliqqa tortishning muhim tartiblariga alohida
to‘xtalib   o‘tish   zarur.   Respublikamiz   soliq   qonunchiligida   hozirgi   vaqtda   soliqqa
tortishning   umumbelgilangan   tizimi   bilan   bir   qatorda,   amaldagi   barcha   soliqlar
o‘rniga   birgina   soliqni   to‘lashni   ko‘zda   tutuvchi   soliqqa   tortishning   alohida
tartiblari ham mavjud. Bu tartib quyidagilar uchun ko‘zda tutilgan:
- savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari;
-   soddalashtirilgan   soliqqa   tortish   tizimidan   foydalanayotgan   kichik
tadbirkorlik sub’ektlari;
26 - qishloq xo‘jaligi tovarlari ishlab chiqaruvchi korxonalari;
-   lotereyalar,   totalizatorlar   va   tavakkalchilikka   asoslangan   boshqa   o‘yinlarni
o‘tkazishga ixtisoslashgan yuridik shaxslar;
-   tadbirkorlik   faoliyatining   alohida   turlari   bilangina   shug‘ullanuvchi   yuridik
shaxslar   (bilyardxonalar,   qisqa   muddatli   avtomobil   saqlash   joylari,   bolalar   o‘yin
avtomatlari).
Yuridik   shaxslarni   soliqqa   tortish   tartibidagi   o‘ziga   xoslikni   mamlakatimiz
soliq   tizimining   muhim   xususiyati   sifatida   e’tirof   etish   lozim.   Chunki
respublikamiz   soliq   qonunchiligiga   muvofiq   bugungi   kunda   mamlakatimiz
iqtisodiyotida   muhim   bo‘lgan   sohalar   alohida   tartib   bo‘yicha   soliqqa   tortilib
kelinmoqda.
Shuningdek, mamlakatimiz soliq tizimining muhim xususiyatlari sifatida soliq
to‘lovchilarga   nisbatan   ko‘zda   tutilgan   imtiyozlarni   ham   qayd   etish   mumkin.
Jumladan   eksport   faoliyatini   rag‘batlantirishga,   xorijiy   investitsiyalar   kirib
kelishini   rag‘batlantirishga   qaratilgan,   aholining   ijtimoiy   shart-sharoitini   hisobga
olgan holdagi imtiyozlarni ularning ifodasi sifatida keltirib o‘tish mumkin.
Iqtisodiy   adabiyotlarda   soliq   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari   sifatida   ikki
yo‘nalish:     korxona   va   tashkilotlarga   nisbatan   soliq   siyosati   va   aholining   turli
ijtimoiy guruhlari uchun soliq siyosati kabi yo‘nalishlarga bo‘lib o‘rganiladi. [3]
Respublikamiz   mustaqilligining   dastlabki   yillarida   davlat   soliq   siyosatining
asosiy   yo‘nalishi   bozor   munosabatlarini   qaror   toptirishga   qaratilgan   qator   ilmiy
asoslangan   soliqlarni   joriy   etish   va   shu   orqali   mavjud   soliq   tizimini   tubdan
qaytadan   tashkil   etishdan   iborat   bo‘ldi.   Soliq   siyosatining   keyingi   yo‘nalishi   esa
joriy   etilgan   soliqlarni   samarali   amal   qilishini   ta’minlash   maqsadida   soliq
munosabatlarini   amalga   oshiruvchi   tegishli   muassasalarning   tashkil   etishga
qaratildi.   Xususan,   dastlab   Vazirlar   Mahkamasi   qoshida   Soliq   bosh   boshqarmasi
tashkil   etilgan   bo‘lsa,   1994   yilga   kelib   bu   boshqarma   Davlat   Soliq   Qo‘mitasiga
27 aylantirildi va uning hududiy bo‘linmalari tashkil etildi. Bundan ko‘rinadiki, bozor
iqtisodiyotiga   o‘tishning   birinchi   bosqichida   soliq   siyosatida   asosan   tashkiliy
jihatlarga   e’tibor   qaratildi,   ya’ni   soliqlarni   joriy   etish   va   soliq   siyosatini   bevosita
amalga oshiruvchi tegishli muassasalar shakllantirildi.
Bu   davrdagi   soliq   siyosatining   asosiy   xususiyatlaridan   biri   soliqlarning
ko‘proq   fiskal   ahamiyat   kasb   etishida,   ya’ni   ko‘proq   e’tibor   davlat   byudjeti
daromadlarini shakllantirishga qaratildi.
Jahon   soliq   siyosati   tajribasida   soliqqa   tortishning   quyidagi   yo‘nalishlariga
katta e’tibor beriladi:
1)   har   xil   mulk   shakllariga   moslangan   korxona   va   tashkilotlarning   xo‘jalik
yuritishiga mumkin qadar iqtisodiy sharoit yaratish, ularni bozor munosabatlariga
kirib borishiga har tomonlama yordamlashish;
2)   ijtimoiy-zaruriy   umumdavlat   vazifalarini   bajarish   uchun   davlatni   kerak
bo‘lgan moliyaviy manbalar bilan ta’minlash;
3)   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   yangi   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarni   tashkil
qilishda qatnashish, ishsizlarni  ish bilan ta’minlash, iqtisodiy nochorlarga yordam
berish;
4) aholi turmush darajasini zaruriy me’yorda saqlab turish imkonini izlash va
ta’minlash,   soliqqa   tortilmaydigan   daromad   minimumini   vaqti-vaqti   bilan   oshirib
borish. Bunda «iste’mol savatchasi» ma’lumotlarini e’tiborga olish. [4]
Bugungi kunda respublikamiz soliq siyosatining muhim yo‘nalishlari sifatida
yuridik   va   jismoniy   shaxslar   daromadlarini   soliqqa   tortishni   takomillashtirish,
bilvosita   soliqqa   tortish   samaradorligini   ta’minlash,   resurs   soliqlariga   ko‘proq
e’tibor   qaratish,   soliq   tizimining   soddaligiga   erishish,   davlat   xarajatlarini
optimallashtirish kabilarni qayd etish mumkin.
28 Xulosa
2019 yil uchun huddularni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga qarailgan soliq-
byudjet siyosatining asosiy yo`nalishlari va byudjet loyihasi mamlakatni yangilash
va   modernizatsiya   qilishga,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta`minlashga,   barqaror
yuqori iqtisodiy o`sish sur`atlariga erishiga, iqtisodiyot va jamitya ijtimoiy hayotini
muvozanatli   rivojlantirishga,   aholining   farovonligi   va   turmush   darajasini
oshirishga   yo`naltirilgan   mamlakatda   yuritilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat
doiraisda ishlab chiqilgan.
Xulosa qilib aytishimiz  mumkinki, respublikamizda  soliq siyosati  davlatning
maxsus   vakolatli   organlari   tomonidan   ishlab   chiqiladi   va   amalga   oshiriladi.
Soliqlar   bo`yicha   har   bir   hokimiyat   organi   maxsus   vakolatlarga   ega   bo`lib,
ularning   har   biri   o`z   faoliyatlarini   samarali   olib   borishda   ushbu   vakolatlardan
foydalanadi.   Bunda   vakolatli   organlar   sifatida   barcha   hokimiyat   organlari,
jumladan, qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatlari birgalikda faoliyat
ko`rsatadi va unda Davlat soliq qo`mitasi soliq siyosatini amaliyotga joriy etishda
muhim   ahamiyatga   ega   bo`lgan   vazifalarni   bajaradi.   Byudjet   daromadlarini
shakllantirishda   yana   bir   muammo   soliqlarni   to’g’ri   hisoblanmasligidir.   Bu
muammolarni   hal   etishda   soliq   nazorati   va   xorij   tajribasidan   foydalangan   holda
amaliyotga tatbiq  etilayotgan  soliq maslahatining  ahamiyatini  kuchaytirish  lozim.
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   davlat   byudjeti   nafaqat   xarajatlari
orqali ,   balki   daromadlarini   shakllantirish   jaryonida   ham   iqtisodiyotni   boshqaradi
va   tartibga   soladi.   Bunday   holat   birinchidan,   soliq   yukini   kamaytirish   orqali
yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   o`z   hissalarini
qo`shishlariga imkoniyatlar berishdan iborat bo`lsa, ikkinchidan soliq stavkalarini
kamaytirish   orqali   soliq   to`lovchilar   va   soliq   ob`ektlarini   ko`paytirishni   yuzaga
keltiradi,   uchinichdan   esa   soliqdan   imtiyozlar   berish   orqali   iqtisodiyotga
investitsiyalarni   jalb   etish,   davlat   ahamiyatiga   ega   bo`lgan   sohalarni
rivojlantirishga   sabab   bo`ladi.   Shu   o‘rinda   yuridik   shaxslarni   soliqqa   tortishning
muhim   tartiblariga   alohida   to‘xtalib   o‘tish   zarur.   Respublikamiz   soliq
29 qonunchiligida hozirgi vaqtda soliqqa tortishning umumbelgilangan tizimi bilan bir
qatorda, amaldagi barcha soliqlar o‘rniga birgina soliqni to‘lashni ko‘zda tutuvchi
soliqqa   tortishning   alohida   tartiblari   ham   mavjud.   Bu   tartib   quyidagilar   uchun
ko‘zda tutilgan:
- savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari;
-   soddalashtirilgan   soliqqa   tortish   tizimidan   foydalanayotgan   kichik
tadbirkorlik sub’ektlari;
- qishloq xo‘jaligi tovarlari ishlab chiqaruvchi korxonalari;
-   lotereyalar,   totalizatorlar   va   tavakkalchilikka   asoslangan   boshqa   o‘yinlarni
o‘tkazishga ixtisoslashgan yuridik shaxslar;
-   tadbirkorlik   faoliyatining   alohida   turlari   bilangina   shug‘ullanuvchi   yuridik
shaxslar   (bilyardxonalar,   qisqa   muddatli   avtomobil   saqlash   joylari,   bolalar   o‘yin
avtomatlari).
Yuridik   shaxslarni   soliqqa   tortish   tartibidagi   o‘ziga   xoslikni   mamlakatimiz
soliq   tizimining   muhim   xususiyati   sifatida   e’tirof   etish   lozim.   Chunki
respublikamiz   soliq   qonunchiligiga   muvofiq   bugungi   kunda   mamlakatimiz
iqtisodiyotida   muhim   bo‘lgan   sohalar   alohida   tartib   bo‘yicha   soliqqa   tortilib
kelinmoqda.
30 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikаsi Prezidenti аsаrlаri vа ма’ruzаlаri
1. Мirziyoyev Sh.М. Buyuk kelаjаgiмizni маrd vа olijаnob хаlqiмiz bilаn
birgа qurамiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NМIU, 2017. – 488 b.
2. Мirziyoyev Sh.М. Tаnqidiy tаhlil, qаt’iy tаrtib-intizoм vа shахsiy
jаvobgаrlik – hаr bir rаhbаr fаoliyatining kundаlik qoidаsi bo’lishi kerаk. –
Toshkent: “O’zbekiston” NМIU, 2017. – 104 b.
3. Мirziyoyev Sh.М. Erkin vа fаrovon, deмokrаtik O’zbekiston dаvlаtini
birgаlikdа bаrpo etамiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NМIU, 2017. – 56 b.
4.Мirziyoyev Sh.М. Qonun ustuvorligi vа inson маnfааtlаrini tа’мinlаsh –
yurt tаrаqqiyati vа хаlq fаrovonligining gаrovi. – Toshkent: “O’zbekiston” NМIU,
2017. – 48 b.
2. Darslik va o’quv adabiyotlari
5. David Bland  Insurance: Principles and Practice , The Chartered“ ”
Insurance Institute, UK, 2003.
6. Harriett E. Jones  Principles of Insurance Life, Health, and Annuities ,	
“ ”
Loma (Life OfficeManagement Association), USA, 2005.
7. Shennaev X.M. Sug urta agentlari uchun qo llanma. T. infoCOM.UZ	
’ ’
MChJ.-2010 y.
8. Shennaev X.M., Kenjaev I.G . Chet mamlakatlar sug urtasi, O quv	
‘ ‘ ‘
qo llanma, - Toshkent «Yangi nashr»,-2012	
‘
9. Shennaev X.M. O zbekiston sug urta bozori, O quv qo llanma, -Toshkent, 	
’ ’ ’ ’
Iqtisod-Moliya ,-2013.	
“ ”
10. Shennaev X.M., Ochilov I.K., Shirinov S.E., Kenjaev I.G . Sug urta ishi,	
‘ ‘
O quv qo llanma,-Toshkent «Iqtisod-Moliya»,-2014.	
‘ ‘
11. Shennaev X.M., Xaliqulova G.T., Abduraxmonov I.X. Tashqi iqtisodiy
faoliyat sug urtasi,Darslik,-Toshkent-2014.	
‘
31 12. G ozibekov D.G . «Investitsiyalarni moliyalashtirish masalalari» /T.:‘ ‘
« Moliya »  nashriyoti . 2003  y .
13. Адамчук Н.Г. Международная практика страхования жизни.
Учебное пособие.-М.: АНКИЛ, 2009 г.
14. Адамчук Н.Г. Мировой страховой рынок на пути к
глобализации. – М.: Российская политическая энциклопедия, 2004. 420 – бет.
15. АхвелидианиЮ.Т. Страхование: учебник для студентов вузов. – 2-е изд., 
перераб и доп. –М.:ЮНИТИ-ДАНА, 2014. – С. 567.
16. Ермасов С.В., Ермасова Н.Б. Страхование: учебное пособие для
вузов. –М.:ЮНИТИ-ДАНА, 2014.- 462 с.
17. Кузнетсова И.А. Страхование жизни и имушчества граждан.
Практическое пособие. -М.: Дашков и К., 2009.
18. Михайлов Д.. Тенденции развития мирового страхового рынка //
Страховое дело. М.: 2005.-№2.-35с.
19. Миронов А.А., Таранов А.М., Чейда А.А. Медицинское
страхование. –М.: Наука, 2014. – С. 312.
20. РубинЮ.Б. Страховой портфель. – М.: Соминтек, 2014.
3.Internet saytlari
26. https://www.mf.uz - (O zbekiston RespublikasiMoliya Vazirligi)	
’
27. https://www.press-service.uz - (O zbekiston Respublikasi Prezidentining	
’
matbuot xizmati)
28. htpps://www.sciencedirect.com - (Ilmiy elektron ma lumotlar bazasi)	
’
29. https://www.worldbank.org - (Jahon banki rasmiy sayti)
32