Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 307.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Byudjet tashkilotlarida ish haqi va unga tenglashtrilgan to’lovlar xisobi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“_____________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________ ” fanidan
               
KURS ISHI
МАVZU:
________________________________________________________________________
___________________________________________________________
Bajardi:____________ ______ _____________
Qabul qildi:___________________________
RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
«____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Byudjet tashkilotlarida ish haqi va unga tenglashtrilgan
to’lovlar xisobi
Mundarija
Kirish 3
1. Byudjet tashkilotlarida i sh   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   ularni   tavsiflash 5
2. Byudjet tashkilotlarida i sh   haqini   to’lash   tartibi.   Rag’batlantiruvchi   to’lovlar 10
3. Byudjet tashkilotlarida i sh   haqini   tashkil   etish   bilan   bog’liq   turli   yondashuvlar va 
unga tenglashtirilgan to’lovlar 17
4. O’zbekistonda   mehnatni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   munosabatlar   tahlili 20
Xulosa 29
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati 31 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.Jamiyatda   yoki   alohida   olingan   mamlakatda
yaratilgan   mahsulotning   taqsimlanish   tamoyillari,   shakllari,   usullari   muhim   muammo
bo’lib, iqtisodchilar   e’tiborini jalb etib hamda ular o’rtasida turli tortishuvlarga sabab
bo’lib keladi.   Shunga ko’ra, kishilarning hayot kechirishi va turmush darajasini aniqlab
beruvchi   daromadlarning   asosiy   turi   bo’lgan   ish   haqini   tahlil   qilish   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.
O’zbekiston   Respublikasi   bozor   munosabatlariga   o’tgan   davrdan   to   hozirga
qadar   xalq   xo’jaligining   barcha   tarmoqlarida   muhim   o’zgarishlar   sodir   bo’lmoqda.
Korxonalarda,   tashkilotlar   va   idoralarda   mehnatni   tashkil   etish   va   uning
samaradorligini   oshirish   yo’llari   muhim   muammolardan   biri   bo’lib   qolmoqda.   Xalq
turmush   farovonligini   oshirish   Respublikamiz   Prezidenti   tomonidan   belgilab   berilgan
iqtisodiy   islohotlarning   bosh   maqsadidir.   Bu   vazifani   muvaffaqiyatli   hal   etish   juda
keng   ko’lamli   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolar   yechimini   topishni   taqazo   qiladi.
Ma’lumki,   xalq   xo’jaligi   ishlab   chiqarishida,   turli   sohalar   va   jamiyat   qatlamlarida, ish
joylarida   korxonalar   ishini   to’g’ri   yo’lga   qo’yish,   tashkil   etish,   moddiy   texnika
bazasini   mustahkamlash,   xodimlarga   ijtimoiy   adolat   prinsiplari   asosida   ish   haqi
to’lashni tashkillashtirish taraqqiyotni ta’minlashda muhim rol   o’ynaydi.
Ish haqi -   tashkilot xodimlarining asosiy daromad manbai, uning yordami   bilan
mehnat   va   iste'mol   o'lchovi   nazorat   qilinadi.   Ish   haqi   iqtisodiyotni   boshqarishning   eng
muhim   vositasidir,   shuning   uchun   davlat   mehnatni   tashkil   qilish   va   ish   haqining
huquqiy   asoslariga alohida   e'tibor beradi.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   islohotlarning   bosh   maqsadi
ham aholining daromadlarini, jumladan ish haqlari miqdorini oshirish   hisoblanadi. Bu
to’g’risida prezidentimiz Sh.M. Mirziyoyev ham quyidagi fikrlarni   bildirganlar:   “Aholi
daromadlarini   oshirish,   qo’shimcha   ish   o’rinlari   yaratish,   mahsulot   ishlab   chiqarishni
ko’paytirish uchun bizga yangi-yangi bozorlar kerak.   Buning   uchun   bozor   iqtisodiyoti
va   davr   talablariga   mos   ko’plab   qonun   va   qarorlarni qabul   qilayapmiz.   Lekin,   afsuski,   ularni   ijro   qiladigan   ko’pgina   amaldorlar   hali
ham   eskicha   ish uslubi,   rasmiyatchilik   va   befarqlikdan   qutulgani yo’q” 1
.
Mazkur bildirilgan fikrlar mazkur kurs ishining naqadar  dolzarb ahamiyat   kasb
etishini   asoslab   beradi.
Kurs ishining maqsadi  ish-haqi bo’yicha tashkil etiladigan jarayonlarda   yuzaga
kelgan   yoki   kelishi   mumkin   bo’lgan   muammolarni   bartaraf   etish   bo’yicha   ilmiy-
amaliy   tavsiya   va   takliflar   ishlab   chiqishdan   iborat.   Mazkur   maqsadga   erishish
uchun   quyidagi   vazifalar belgilab olindi:
- ish-haqi   tushunchasining   mazmun-mohiyatini,   ularning   shakllarini   ochib
berish;
- ish-haqini   to’lash   tartibini   va   rag’batlantiruvchi   to’lovlarni   tadqiq   etish;
- ish-haqini   tashkil   etish   bilan   bog’liq   turli   yondashuvlarni   o’rganish;
- O’zbekistonda   mehnatni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   bo’lgan   munosabatlarni
tahlil   qilish;
Kurs   ishining   obyekti   mehnat   jarayonlarini   tashkil   etish   va   ish-haqini   to’lash
bilan   bog’liq   bo’lgan   turlicha   qarashlar   va   nazariyalar   hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti   mamlakatimizda   ish-haqini   to’lash,   aholi
daromadlarini   oshirish   hamda   mehnat   jarayonlarini   optimallashtirish   bo’yicha   bo’yicha
amalga   oshirilayotgan   ishlarni   o’z   ichiga oladi.
Kurs ishining nazariy va uslubiy asoslarini   xorijlik yetakchi olimlarning   ish-
haqi   to’lashni   tartibga   solinishi,   mehnatni   tashkil   etish   jarayonlari   bo’yicha   amaliy
ishlanmalari,   ilmiy   maqola   va   konseptual nazariyalari   tashkil etadi.
Kurs ishining tuzilishi.  Ushbu  Kurs ishi  kirish, besh bo’lim, xulosa va   takliflar
hamda   foydalanilgan adabiyotlar   ro’yxatidan iborat bo’lib.
1
  Shavkat   Mirziyoyev:   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta minlash   va   inflyatsiyani   jilovlash   –   iqtisodiy   islohotlarʼ
jarayonidagi   bosh   vazifamizdir   nomli maruzasi.   2020   yil   24   yanvar. https://president.uz/oz/lists/view/3317 1. Byudjet tashkilotlarida i sh   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   ularni
tavsiflash
Ish   haqi   kamida   har   yarim   oyda   bir   marta,   ammo   boshqa   xodimlarning   ayrim
toifalari   uchun   bu   muddatlar   boshqacha   bo’lishi   ham   mumkin.   Ish   haqi   to’lashning
avans   va   avanssiz   tartibi   mavjud.   Birinchi   holda   xodim   oyning   birinchi   yarmi   uchun
avans   oladi,   oyning   ikkinchi   yarmi   uchun   esa   u   bilan   uzil-kesil   hisob-kitob   qilinadi.
Avans   miqdori   ma’muriyat   bilan   kasaba   uyushmasi   o’rtasida   kelishuv   asosida
belgilanadi.   Avanssiz   hisob-kitobda   oyning   birinchi   yarmi   uchun   ish   haqi   amalda
ishlab   chiqarilgan   mahsulotga   qarab   to’lanadi.   Ish   haqidan   ushlab   qolinishiga,   faqat
quyidagi hollardagina   yo’l   qo’yiladi:
-soliqlar   bo’yicha;
-sudning   chiqarilgan   hukmiga   binoan   ahloq   tuzatish   ishlari   o’talayotganda,
boshqa   xil   ushlab   qolishlardan   qat’i   nazar   ish   haqining   besh   foizidan   yigirma
foizigacha   bo’lgan   miqdorda;
-sudning   chiqargan   qaroriga   binoan   20   foizdan   ortiq   bo’lmagan   miqdorda,
alliment   undirib   olinayotganda   yoki   boquvchisi   mayib-majruh   bo’lib   qolganda,
sog’lig’iga   zarar   yetkazilganda   yohud   vafot   etganda,   shuningdek,   bosqinchilik   yoki
o’g’rilik   tufayli   yetkazilgan   zarar   undirib   olinayotganda-ko’pi   bilan   ellik   foiz
miqdorda;
-ma’muriy   tartibda   solinadigan,   va   hech   shubhasiz   majburiy   tartibda   ushlab
qolinadigan jarimalar tarzida;
-korxona   oldidagi   qarzini   undirish   maqsadida   quyidagi   hollarda   ma’muriyatning
farmoyishi   bilan:
a) ish   haqiga   berilgan   avansni   ushlab   qolish   uchun: -hisob-kitobdagi yanglishishlar natijasida ortiqcha to’langan pulni qaytarib   olish
uchun;
-xizmat   safarlari   yoki   boshqa   joyda   ishlashga   o’tganligi   munosabati   bilan;
-xo’jalik   ehtiyojlariga   berilgan   bo’lib,   sarf   qilinmay   qolgan   va   o’z   vaqtida
qaytarilmagan avansni  ushlab qolish uchun bunday hollarda avansni  qaytarish,   qarzni
to’lash   va   hokazo   uchun   belgilangan   muddat   tamom   bo’lgan   kundan   boshlab   kamida
bir   oy   o’tmasdan   avans   yoki   qarzni   ushlab   qolish   haqida   farmoyish   berilishi   mumkin,
agar bu muddat o’tib ketgan bo’lsa, u holda qarz faqat sud yo’li bilan   undiriladi.
b) ishdan   bo’shatilgan   xodim   shu   yilgi   ta’tildan   foydalangan   bo’lsa,   ishlab   ado
etilmagan ta’til   kunlari   uchun:
-korxona   tugatilishi,   shtatlar   qisqartilishi   munosabati   bilan   egallab   turgan
lavozimiga   noloyiqligi   aniqlanganligi;
-vaqtincha ish qobiliyatini yo’qotganligi natijasida ishga uzoq vaqt
kelmaganligi sababli;
-harbiy   xizmatga   chaqirilishi   yoki   o’tishi;
-boshqa   ishga   saylab   qo’yiladigan   lavozimiga   o’tkazilganligi;
-o’qishga   yuborilgani   bundan   mustasno.
-pensiyaga   chiqqanligi   munosabati   bilan   xodim   ishdan   bo’shatilgan   hollar
bundan mustasno.
v) xodimning   aybi   bilan   yetkazilgan   zararni   undirish   uchun,   o’rtacha   oylik   ish
haqidan ortiq   bo’lmagan   miqdorda.
Zararni   undirishi   haqidagi   farmoyish   yetkazilgan   zarar   aniqlangan   kundan   ikki
haftadan kechikmay chiqarilishi va bu haqda xodim xabardor qilingan kundan   boshlab
kam   deganda   yetti   kundan keyin ijro   etish   uchun qo’yilishi lozim.
Rag’batlantiruvchi   to’lovlar   va   ularning   asosiy   turlari.
Mamlakatimiz   xo’jalik   faoliyati   tajribasida   xilma-xil   rag’batlantirish   tizimlari
ishlab chiqilgan bo’lib, ulardan muayyan ishlab chiqarish sharoitlarida alohida-   alohida
yoki   boshqa   tizimlar   bilan   birgalikda   foydalaniladi.   Aytaylik,   biror   xodim mehnatda   sezilarni   yutuqlarni   qo’lga   kiritdi   va   uni   rag’batlantirish   kerak.
Bunda   rahbariyat   quyidagi   rag’batlantirish   chora-tadbirlarini   ko’rishi   mumkin   (3-
rasm):
1) xodimning  malaka   razryadini   va   tegishli   ravishda   tarif   stavkasi   (maoshi)ni
oshirish;
2) unga   kasb   mahorati   uchun   qo’shimcha   haq   to’lashni   belgilash;
3) bir   martali   mukofot   berish;
4) ko’rsatib   o’tilgan   bu   rag’batlantirish   turlarini   biron-bir   tarzda   qo’shib
foydalanish.
3- rasm.   Xodimni   rag’batlantirishning   bir   necha   turlari 2
Rag’batlantiruvchi   tizimlarning   bir   necha   guruhlarini   alohida   ajratib   ko’rsatish
mumkin:
1. Mehnat   asosiy   haq   to’lashni   xodimning   asosiy   mehnat   me’yoridan   chetga
chiqadigan   ko’rsatkichlarni   bajarish   va   oshirib   ado   etish   darajasi   bilan   bog’liq   qilib
qo’yadigan   tizimlar.   Bularga   joriy   ish   natijalari   uchun   beriladigan   turli   mukofotlar
kiradi.
2. Mehnatga   asosiy   haq   to’lashni   xodimning   shaxsiy   ishchanlik   sifatlari,   uning
2
 Muallif   tomonidan   ishlab chiqildiXodimning 
malaka 
razryadini va 
tegishli ravishda  
tarif stavkasi 
(maoshi)ni 
oshirish Unga kasb 
mahorati 
uchun  
qo’shimcha  
haq   to’lashni 
belgilash
Bir martali 
mukofot  
berish Ko’rsatib 
o’tilgan bu 
rag’batlantirish  
turlarini biron-  
bir tarzda 
qo’shib 
foydalanish kasb   mahorati   darajasi   va   alohida   fazilatlari,   ishga   bo’lgan   munosabati   bilan
bog’laydigan   tizimlar.   Bular,   avvalo,   quyidagilar   uchun   rag’batlantiruvvchi
xususiyatga   ega   bo’lgan   qo’shimcha   va   ustama   haqlardir:   kasb   mahorati;   kasblar
(lavozim)ni   birga   qo’shib   bajarganlik,   xizmat   ko’rsatish   me’yorlari   (zonalari)ning
kengayganligi;   avvalgi   ko’p   hajmli   ishni   (xizmatlarni)   ozroq   miqdordagi   xodimlar
kuchi bilan   bajarganlik.
3. Xodim   yoki   xodimlar   guruhining   asosiy   ish   haqini   muntazam   xususiyatga
ega   bo’lmagan   muayyan   muvaffaqiyatlarga   erishgan   yoki   muayyan,   yetarli   darajada
zoq   taqvim   davri   (yarim   yil,   bir   yil)   mobaynida   qandaydir   umumiy   jamoa   natijalari
bilan   bog’lovchi   tizimlar.   Bunga   bir   marta   beriladigan   turli   mukofotlar   va   to’lovlar
taalluqli   bo’lib,   hozirgi   vaqtda   ham   ayrim   korxonalarda   alohida   muhim   ishlab
chiqarish   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   topshiriqlarni   bajarganlik,   ishlab   chiqarish
musobaqasida g’olib bo’lib chiqqanlik uchun, korxonaning yillik, yarim yillik,   chorak
yakunlari bo’yicha   faoliyati   va   hokazolar   to’lab borilmoqda.
Biz   yuqorida   mehnatga   haq   to’lashning   rag’batlantiruvchi   tizimini   tasniflashning
ayrim   boshqa   belgilarini,   xususan,   rag’batlantirish   tizimida   hisobga   olinadigan
ko’rsatkichlar   miqdori,   shartlar   va   boshqa   biron-bir   tavsiflarni   ajratib   ko’rsatdik   (ana
shu   nuqtai   nazardan,   rag’batlantirishning   barcha   tizimlarini   oddiy   va   murakkab
tizimlarga   ajratish   mumkin);   rag’batlantirish   tizimi   bilan   ayrim   xodimlarni   yoki
xodimlar   jamoalarini   qamrab   olish   va   tegishli   ravishda   rag’batlantirishlar natijalari va
miqdorlarini hisobga olish (ana shu nuqtai nazardan,   rag’batlantirish   tizimlari,   alohida
va   jamoa-guruh   tarzida   bo’lishi   mumkin);   rag’batlantirish   tizimida   e’tiborga   olinadigan
mezonlarga   nisbatan   mukofotlashning   ortib   borish   xususiyati   (ana   shu   nuqtai   nazardan,
rag’batlantirish   tizimlari   mutanosib   ortib   boruvchi   va   kamayib   boruvchi   tizimlarga
bo’linishi mumkin).
Kafolatlangan   va   badal   to’lovlari.
Xodimlarning   uzrli   sabablar   bilan   o’z   mehnat   vazifasini   amalda   bajarmagan
davr   uchun   qonunda   ko’zga   tutilganiga   muvofiq   ravishda   haq   to’lashi   kafolatli
to’lovlar,   deb ataladi.   Bunday   to’lovlar   quyidagi   hollarda   belgilanadi:
-xodim   davlat   va   jamoat   vazifalarini   bajarganligi   uchun,   qonun   bo’yicha   bu vazifalar   ish   vaqtida   bajarilgan   taqdirda.   Deputatlik   burchini   bajarish,   deputat   sifatida
kasaba   uyushmasi   va   boshqa   jamoat   tashkilotlari   quriltoylari,   plenumlari,
konferentsiyalari   qatnashish,   surishtiruv,   dastlabki   tergov,   prokuratura   organlariga,
sudga   chaqirilish,   xalq   maslahatchilari   sifatida   sud   majlislarida   ishtirok   etish   kabilar
shular   jumlasiga   kiradi;
-ishlab   chiqarishdan   ajralmagan   holda,   malakasini   oshirgan   vaqti   uchun;
-tibbiy   ko’rikdan,   albatta,   o’tishi   lozim   bo’lgan   xodimning   tibbiy   tekshiruvdan
o’tish   davri   uchun;
-donorlik   vazifasini   bajargan   hollarda
-ixtiro   yoki   ratsionalizatorlik   taklifini   ayni   ish   korxonaning   o’zida   joriy   qilish
ishida   qatnashgan   vaqti   uchun;
-yillik   ta’tilda   bo’lgan   vaqti   uchun,   xodimga   ta’tildan   oldingi   12   oxirgi   kalendar
oylar hisobidan o’rtacha   ish   haqi   to’lanadi;
-sovuq   paytlari   ochiq   havoda   yoki   usti   yopilmagan   binoda   ishlovchi   ishchi   va
xizmatchilarga   isinish va   dam   olishga   berilgan   tanaffuslar   vaqti uchun;
-bir   yarim   yoshga   to’lmagan   bolasi   bor   ayollarga   bolasini   emizishga   berilgan
tanaffus   vaqti   uchun;
-shtat   qisqartirilishi   munosabati   bilan   ishdan   bo’shatilgan   xodimlarga   ishga
joylashagan vaqti   uchun.
Xodimning o’z mehnat vazifalarini bajarilishi yoki boshqa joydagi ishga   ko’chib
o’tishi, yohud, boshqa joydagi ishga ko’chirilishi va qabul qilinishi bilan   bog’liq sarf-
harajatlarini qoplash maqsadida to’lanadigan haq badal to’lovlari, deb   ataladi.   Bunday
to’lovlarga   quyidagilar kiradi:
-xizmat   safariga   yuborilganda   beriladigan   badal;
Bunda   safar   muddati   yo’lga   ketgan   vaqtni   hisobga   olmaganda   40   kundan   ortiq
bo’lmasligi kerak. Xizmat safariga yuborilgan xodimga sutkalik pul, yo’l kira haqi   va
turar-joy   ijarasi   haqi   to’lanadi.   Sutkalik   pul   dam   olish   va   bayram   kunlarini   ham
qo’shib   hisoblab,   xizmat   safarining   har   kuni   uchun   to’lanadi.   Safarga   jo’nagan   va
undan qaytgan   kuni   bir   kungi   hisoblanadi. -ishchi   va   xizmatchilarga   tegishli   asboblarning   eskirishi   uchun   to’lanadigan
Uning   miqdorini   ma’muriyat   xodim,   hamda   kasaba   uyushmasi   qo’mitasi   bilan
kelishilgan   holda   belgilaydi.
2. Byudjet tashkilotlarida i sh   haqini   to’lash   tartibi.
Rag’batlantiruvchi   to’lovlar
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   korxona   mehnatga   haq   to’lash   shakllari,   tizimlari   va
miqdorini,   shuningdek   boshqa   qo’shimcha   haq   va   ustama   haqlarni   respublika   qonun
hujjatlari asosida mustaqil ravishda   belgilaydi.
Ish   haqi   xodimlar   daromadining   asosiy   manbasi   hisoblanadi   va   korxona   ishining
pirovard   natijalarini   hisobga   olgan   holda   ularning   ishlab   chiqarishga   qo’shgan mehnat
hissasi   bilan belgilanadi.
Ish   haqi   mahsulot   ishlab   chiqarish   (ishlarni   bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish)
xarajatlarining   kattagina   qismini   tashkil   etadi.   Ish   haqi   ishlab   chiqarish   (muomala)
chiqimlarining   bir   qismi   sifatida   mahsulot   tannarxini   shakllantirishga   va   pirovardida
–   korxona   tomonidan   foyda   olinishiga   ta'sir   ko’rsatadi.   Shuning   uchun   ish
vaqtidan   tashqari mehnatga haq to’lash va bir me'yordagi ish sharoitidan boshqa chetga
chiqishlar singari ish haqiga doir noishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish va   ularga
yo’l   qo’ymaslikka   e'tibor   berish muhimdir.
Korxona buxgalteriyasining muhim vazifasi   - ish haqini to’g’ri hisoblash va   uni
o’z vaqtida   berishdir.
Ishchilarni   ishga   qabul   qilish   mehnat   shartnomasi   va   u   imzolangandan   keyin
korxona   rahbarining   ishchini   ishga   qabul   qilish   to’g’risida   imzolagan   buyrug’i
chiqarilishi   bilan   rasmiylashtiriladi.
Korxona   bo’yicha xodimlar jadvali ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi, unda   barcha
xodimlarning   ro’yxati bo’lib,   ular   maoshining   miqdori   ko’rsatiladi.
Xodimlar   bo’limida   har   bir   xodimga   shaxsiy varaqa   to’ldiriladi,   rahbar   xodimlar
va   mutaxassislarga   shaxsiy   varaqa   yuritiladi.   Har   bir   xodimga   ishga   qabul   qilish
paytida tabel raqami beriladi. Keyinchalik ish hajmi va ish haqini hisobga   olishga   doir
barcha   hujjatlarga   ushbu   raqam   qo’yiladi. Korxonaning   buxgalteriya   xizmati   tomonidan   har   bir   xodimga   shaxsiy
hisobvaraqa   ochiladi,   unda   xodimning   ish   haqi   to’g’risidagi   ma'lumotlar   oyma-oy
jamlanib boriladi.
4- rasm.   Asosiy   ish   haqi   tarkibi 3
Yuqoridagi   4-rasmda   qo’shimcha   ish   haqining   tarkibini   ham   ko’rish   mumkin.
Mehnatga   haq   to’lashning   asosiy   shakllari   ishbay   va   vaqtbay   shakllar
hisoblanadi.
Ishbay   ish   haqi   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   (ishlar)   miqdori   va   uning   birligi
uchun   narxlar   asosida   hisoblanadi.   Uning   ishbay-mukofot   va   akkord   shakllari
qo’llaniladi.
Ishbay-mukofot   shakli   ishlab   chiqarish   me'yorlarini   bajarganlik   va   oshirib
bajarganlik   uchun   mukofotlar   to’lashni   nazarda   tutadi.
Mehnatga   haq   to’lashning   akkord   shaklida   ish   haqi   uning   tugashining
ko’rsatilgan   muddatlarini   hisobga   olgan   holda   bajarilgan   ishlarning   butun   hajmiga
nisbatan   hisoblanadi.   Jamoa   ish   haqi   brigadaning   har   bir   a'zosi   ishlagan   vaqt   va
brigada   a'zosining   razryadiga   (tarif   stavkasiga)   mutanosib   ravishda   taqsimlanadi.
3
 G’ulomova   F.G’.   Buxgalteriya   hisobini   mustaqil   o’rganish uchun   qo’llanma.  –T.:   Norma,   2009. -   167   b.ASOSIY   ISh   HAQI   TARKIBI
Ishlangan vaqt, bajarilgan ishlar miqdori va sifati uchun xodimga  
hisoblanadigan ish   haqi
Ishbay   narxlar   bo’yicha to’lov;   tarif stavkalari;   okladlar;   mukofotlar
Ishning   me'yoriy   sharoitlaridan   chetga   chiqishlar
Tungi   vaqtda,   ish   vaqtidan   tashqari   ishlaganlik   munosabati   bilan   qo’shimcha  
to’lovlar
Brigadirlik   uchun   qo’shimcha   haq
Ishchining   aybi bo’lmagan holda   ishlamaganlik   uchun   to’lov   va   hokazolar Jamoa   ish   haqining   qismi   va   aynan   brigada   ishlab   topgan   qo’shimcha   ish   haqi   va
mukofot   mehnatda   ishtirok   etish   koeffitsientini   hisobga   olgan   holda   taqsimlanishi
mumkin.
Mehnatda   ishtirok   etishning   haqiqiy   koeffitsientini   brigadaning   har   bir   a'zosiga
brigada   kengashi   korxona   rahbari   tomonidan   tasdiqlangan   bayonnomani
rasmiylashtirish yo’li   bilan   belgilaydi.
Mehnatga   haq   to’lashning   vaqtbay   shakli   ish   haqini   xodim   tomonidan   ishlangan
vaqt   miqdoridan   va   bir   soat   ish   uchun   tarif   stavkasidan   kelib   chiqib   hisob-   kitob
qilishni   nazarda   tutadi.
Vaqtbay-mukofot   to’lovi   vaqtbay   ish   haqining   bir   turi   hisoblanadi.   Mehnatga
haq   to’lashning   ushbu   tizimi   sifat   va   miqdor   ko’rsatkichlari   uchun   mukofot   hisoblashni
nazarda   tutadi.   U   vaqtbay   ishlaydigan   ishchilar   oylik   lavozim   maoshlari   belgilangan
xizmatchilar   ish   haqini   hisob-kitob   qilishda   qo’llaniladi.   Mukofot   tasdiqlangan   va
korxonada   amal   qilayotgan   mukofotlash   to’g’risidagi   nizom   bo’yicha,   ishlangan  vaqt
va lavozim maoshi yoki tarif stavkasini hisobga olgan   holda hisoblanadi. Mukofotlash
to’g’risidagi   nizom   korxonaning   o’zi   tomonidan   ishlab   chiqarish   sharoitlari   va
xususiyatlariga   nisbatan   qo’llash   orqali   ishlab   chiqiladi   hamda   korxona   rahbari   yoki
ta'sischilarining   umumiy   yig’ilishi   tomonidan   tasdiqlanadi.
Tungi vaqtdagi ish uchun haq to’lash. Soat 22.00 dan to soat 6.00 gacha   bo’lgan
vaqt tungi vaqt deb hisoblanadi 4
. Agar xodim uchun belgilangan kundalik   ish (smena)
muddatining   kamida   yarmi   tungi   vaqtga   to’g’ri   kelsa,   tungi   ish   vaqti   muddati   bir
soatga,   ish   haftasi   muddati   ham   shunga   muvofiq   ravishda   qisqartiriladi.
Quyidagilarning   tungi   vaqtda   ishlashiga   qo’l   qo’yilmaydi:
-homilador   ayollar   va   o’n   to’rt   yoshga   to’lmagan   bolasi   (o’n   olti   yoshga
to’lmagan nogiron   bolasi)   bor ayollar;
- 18   yoshga   to’lmagan   shaxslar;
- qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   toifadagi   ishchilar.
Tungi   vaqtdagi   ish   korxonada   o’rnatilgan   birlamchi   hujjatlar   bilan
rasmiylashtiriladi. Tungi vaqtdagi ishning har bir soati uchun kamida bir yarim   baravar
4
 O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   Kodeksining   122-moddasi. miqdorda haq to’lanadi, ya'ni tungi vaqtdagi ish uchun   qo’shimcha to’lov   miqdori soat
stavkasining 50   %   dan   kam   bo’lishi   mumkin   emas.
Ishga   yollash   bo’yicha   korxona   ma’muriyati   va   ishchilar   o’rtasidagi   munosabat
mehnat   shartnomalari   yordamida   shakllanadi.   Mehnat   shartnomalari   avvalo   ish   haqi
stavkasi,   normadan   ortiqcha   bajarilgan   ishlar   uchun   stavka,   dam   olish   kunlari   va
tanaffuslar,   pensiya   fondlari   va   sog’liqni   saqlashga   ajratmalar   hamda   narxlarning
o’zgarishini   hisobga   olib   iste’molchilik   savati   qiymatini   tartibga   solish   kabi   jihatlarni
o’z   ichiga   oladi.   Keyin   mehnat   sharoiti   masalalari   qarab   chiqiladi.   Nihoyat,   qator
tashkiliy   masalalar   hal   qilinadi.   Odatda   kelishuv   bir   necha   yilga   (asosan   uch   yilga)
tuziladi.
Ayrim hollarda   davlat   ham korxona   ma’muriyati   va   ishchilar o’rtasidagi   o’zaro
munosabatlarga,   masalan,   ish   tashlash   masalalariga   tegishli   munosabatlarga   ta’sir
ko’rsatishi   mumkin.   Ammo   ish   tashlash   huquqi   «Iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy
huquqlar haqidagi   xalqaro   pakt»da   mustahkamlangan   asosiy ijtimoiy-   iqtisodiy   huquq
va   erkinliklar jumlasiga kiradi.
Ko’pchilik   mamlakatlarda   mehnat   munosabatlarining   rivojlanishida   bosh   masala
ishsizlikni   ijtimoiy   kafolatlashga,   ishlovchilarning   mehnat   sharoitini   yaxshilash va ish
haqini oshirish imkoniyatlari bilan bog’liq masalalar hisoblanadi.   Bu   muammolarni   hal
qilishda   asosiy   rol kasaba   uyushmalariga   tegishli bo’ladi.
Ko’pchilik   bozorlarda   ishchilar   o’zlarining   ish   kuchini   kasaba   uyushmalari
orqali   jamoa   bo’lib   «sotadi».   Kasaba   uyushmalari   nisbatan   ko’p   sonli   ishga
yollovchilar   bilan   muzokaralar   olib   boradi   va   ularning   asosiy   iqtisodiy   vazifasi   ish
haqini   oshirishdan   iborat   bo’ladi.   Kasaba   uyushmalari   bu   maqsadga   turli   xil   yo’llar
bilan erishishi   mumkin.
1. Ishchi   kuchiga   bo’lgan   talabni   oshirish.   Kasaba   uyushmalar   nuqtai
nazaridan   ish   haqini   oshirishning   eng   qulay   usuli   ishchi   kuchiga   bo’lgan   talabni
kengaytirish   hisoblanadi.   Ishchi   kuchiga   bo’lgan   talabning   ortishi   natijasida   ish   haqi
stavkasi   ham,   ishchi   o’rinlari   soni   ham   ortadi.   Kasaba   uyushmalari   bu   talabni
belgilovchi bir yoki bir necha omillarni o’zgartirish yo’li bilan ishchi kuchiga   bo’lgan
talabni   ko’’aytirish   mumkin.   Xususan,   ular   quyidagilarga   erishishga   harakat   qiladi:   1) ishlab   chiqariladigan   mahsulot   yoki   ko’rsatiladigan   xizmatga   talabni   oshirish;   2)
mehnat   unumdorligini   oshirish   va   3)   ishchi   kuchi   bilan   birgalikda   foydalanadigan
boshqa   ishlab chiqarish   omillari narxlarini   o’zgartirish.
2. Ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirish.   Kasaba   uyushmalari   ishchi   kuchi   taklifini
qisqartirish   yo’li   bilan   ish   haqi   stavkasini   oshirishi   mumkin.   Bunga   quyidagi   yo’llar
bilan   erishiladi:   a)   immigrastiyani   cheklash;   b)   bolalar   mehnatini   qisqartirish;   v)
pensiyaga   muddatida   chiqishni   qo’llab-quvvatlash;   g)   ish   haftasini   qisqartirishga
yordam   berish.
Bulardan   tashqari   kasaba   uyushmalari   tadbirkorlarni   o’z   a’zolarini   ishga
yollashga   majbur   qilib,   ishchi   kuchi   taklifi   ustidan   to’liq   nazorat   o’rnatadi.   Kasaba
uyushmalari   o’z   a’zolari   sonini   qisqartirish   siyosati   orqali   (masalan,   uzoq   muddatli
o’qitish,   yangi   a’zolarni   qabul   qilishni   cheklash   yoki   taqiqlash)   ishchi   kuchi   taklifini
sun’iy   ravishda   qisqartiradi.   Bu,   o’z   navbatida,   ish   haqi   stavkasining   ortishiga   olib
keladi.
3. Kasb   bo’yicha   malaka   darajasini   listenziyalash.   Bu   ma’lum   mehnat   turi
taklifini   cheklash   vositasi   hisoblanadi.   Bunda   kasaba   uyushmalari   korxona
ma’muriyatiga   ma’lum   kasbdagi   ishchilar   aniq   ko’rsatilgan   talablarga   javob   bergan
taqdirda ishga qabul qilishga ta’sir ko’rsatadi. Bu talablar o’z ichiga ishchining   ta’lim
darajasi,   mutaxassislik   bo’yicha   ish   staji,   imtihon   natijasi   va   shaxsiy   tavsiflarini oladi.
4. Kasaba   uyushmalari   jamoa   shartnomalari   tuzishda   mono’ol   holatga   ega
bo’lgan   tadbirkorlarga   qarshilik   ko’rsatish   yo’li   bilan   ham   ish   haqi   stavkasini
oshirishga   erishishi   mumkin.   Buning   natijasida   ish   haqini   oshirish   bilan   bog’liq
qo’shimcha   sarflar,   yangi   ishchi   kuchini   yollash   natijasida   olinadigan   qo’shimcha
mahsulot   hajmidan   ortiq   bo’ladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   kodeksining   133-moddasiga   binoan   barcha
xodimlar   har   yili   mehnat   ta'tiliga   chiqish   huquqiga   ega,   bu   huquq   mazkur   korxonada
olti   oy   uzluksiz   ishlashdan   so’ng   beriladi.
Shuni   ta'kidlash   lozimki,   O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   kodeksiga   ko’ra
asosiy   mehnat   ta'tilining   15   kun   davom   etishi   belgilangan,   lekin   xodimlar   qo’shimcha
ta'tillarining   muddati   jamoa   shartnomasida   bir   necha   kun   ko’proq   qilib   belgilanishi mumkin.   Qonun   hujjatlari   bo’yicha   ta'til   muddati   bilan   jamoa   shartnomasida
belgilangan   ta'til   muddati   uchun   hisoblangan   summalar   o’rtasidagi   farq   O’zbekiston
Respublikasi   Soliq   kodeksining   147-moddasiga   binoan   daromad   (foyda)   solig’i
bo’yicha   soliq solish   bazasiga   kiritilishi kerak.
Xo’jalik yurituvchi sub'ektlarda   xodimlar  ishga qabul qilinayotganda ular   bilan
mehnat   shartnomasi rasmiylashtiriladi.
Xodim   bilan   tuzilgan   mehnat   shartnomasida   va   uni   ishga   qabul   qilish
to’g’risidagi   tashkilotning   buyrug’ida   mehnatga   haq   to’lash   shartlari   (tarif   stavkasi
yoki   maosh),   mehnatga   haq   to’lash   tizimi   (ishbay   yoki   vaqtbay-mukofot)   ko’rsatilishi
lozim.
Mehnat   shartnomasida   uning   boshlanishi   va   tugash   muddati   ko’rsatilishi   kerak.
Agar   shartnomada   muddat   ko’rsatilmagan   bo’lsa,   u   holda   mehnat   shartnomasi
noma'lum   muddatga   tuzilgan   deb  hisoblanadi.   Bu   xodim   bilan  mehnat   munosabatlari
mehnat   shartnomasining   muddati   tugashi   munosabati   bilan   bekor   qilinishi   mumkin
emas. Ish joyi (lavozimi) saqlanishi lozim bo’lgan xodimning   ishda bo’lmagan vaqtiga
mo’ljallab boshqa fuqaro bilan tuzilgan shartnomasi shu   xodim   ishga   qaytgan   kundan
e'tiboran   bekor   qilinadi.
Ishlab   chiqarish   xususiyati,   mehnatni   tashkil   etish   va   unga   haq   to’lash   tizimidan
kelib   chiqib,   korxonada   birlamchi   hujjatlarning   quyidagi   shakllari   qo’llaniladi:   ishbay
ishga   naryad;   yo’nalish   varaqasi;   bajarilgan   ish   hajmi   to’g’risida   bildirgi; bajarilgan ish
hajmini hisobga olish qaydnomasi; ishlarni qabul qilish   dalolatnomasi.
Naryadlar   yakka   tartibdagi   mahsulot   tayyorlaydigan   yakka   yolg’iz   ishlab
chiqarishlarda   qo’llaniladi.   Bir   martalik   va   jamg’arish,   shuningdek   yakka   tartibdagi va
brigada   naryadlari   farqlanadi.   Bir   martalik   naryadlar   bo’yicha   smena   yoki   oy
davomida   bir   turdagi   ish   rasmiylashtiriladi,   jamg’arish   naryadlari   esa   oy   oxirida
yopiladi va   turli   xil   ishlarni aks   ettiradi.
Yakka   tartibdagi   naryad   bir   ishchining   ishi   uchun   rasmiylashtiriladi,   agar   ish
brigada   tomonidan   bajarilsa,   brigada   ishini   aks   ettiradigan   brigada   naryadlari
rasmiylashtiriladi.
Mahsulot   sexlar   bo’yicha   navbatma-navbat   ishlov   berish   yo’li   bilan tayyorlanadigan muntazam ishlab chiqarishlarda bajarilgan ishlar hajmini hisobga   olish
uchun   yo’nalish   xaritalari qo’llaniladi.
Agar   yo’nalish   xaritasi   bo’yicha   ishlarni   bir   necha   ishchi   bajarsa,   ular   har
birining   ish   haqi   bajargan ishlar   hajmi   to’g’risidagi   bildirgida   aks   ettiriladi.
Ishchilar   bir   turdagi   operatsiyalarni   bajaradigan,   ishlab   chiqarish   ommaviy
xususiyatga   ega   bo’lgan   korxonalarda   ularning   mahsulot   ishlab   chiqarishni   bajarilgan
ishlar   hajmini   hisobga   olish   qaydnomasi   bilan   rasmiylashtiriladi.
Mehnatga   haq   to’lashning   akkord   tizimida   brigadaning   ish   hajmi   bajarilgan
ishlarni   qabul qilish   dalolatnomasi bilan   rasmiylashtiriladi.
Ishning   bir   me'yordagi   sharoitlaridan   chetga   chiqishlar   qo’shimcha   haq   to’lash
varaqalari   bilan   rasmiylashtiriladi.
Vaqtbay   ish   haqini   hisob-kitob   qilish   uchun   asosiy   hujjat   bo’lib   foydalanilgan
ish   vaqti   tabeli   hisoblanadi.   U   ish   joylarida   brigadirlar,   ustalar,   sex,   bo’lim   boshliqlari
tomonidan   to’ldiriladi.   Ishda   bo’lmagan   kunlari   quyidagi   shifrlar   bilan   aks   ettiriladi:
“K”-   kasallanish,   “D”-   dam   olish   kuni,   “T”-   ta'til   va   hokazo.
Tegishlicha   rasmiylashtirilgan   birlamchi   hujjatlar   oy   oxirida   buxgalteriyaga
topshiriladi,   buxgalteriya   xodimlari   ularni   diqqat   bilan   tekshiradilar,   so’ngra   har   bir
xodimga tegishli bo’lgan ish haqini hisoblaydilar va ma'lumotlarni ishlov berish   uchun
hisoblash   markaziga   topshiradilar   yoki   kompyuterga   kiritadilar.   Hisoblab   chiqarilgan
ish haqi   xodimning shaxsiy   schyotida   ko’rsatiladi. 3. Byudjet tashkilotlarida i sh   haqini   tashkil   etish   bilan   bog’liq   turli
yondashuvlar va unga tenglashtrilgan to’lovlar
O’zbekiston  Respublikasi  ijtimoiy-iqtisodiy hayotida amalga oshirilayotgan   tub
islohotlar   sharoitida   tashkiliy   faoliyat   samaradorligi   ko’p   jihatdan   ishlab   chiqarishni
tashkillashtirish   hamda   ishchi-xodimlarning   mehnat   faoliyatini   tegishli   tarzda
rag’batlantirishga   bog’liq.   Mehnatga   haq   to’lash   tizimini   isloh   qilish   davomida jarayon
ishtirokchilari quyidagi ikkita vazifaning yechimini topishga   erishishlari darkor:
1. Korxonada   ishlayotgan   har   bir   ishchi-xodimga,   birinchidan,   mehnat
faoliyatining   natijasiga,   ikkinchidan,   mehnat   bozorida   konkret   turdagi   ishchi   kuchi
uchun   to’lanayotgan   real   qiymatdan   kelib   chiqib   haq to’lanishini   kafolatlash;
2. Korxonalar   o’zi   ishlab   chiqargan   mahsulotlarini   bozorda   realizatsiya
qilganidan   so’ng   foyda   olishga muvaffaq   bo’lishi   zarur.
Demoqchimizki,   ham   ishchi-xodimlarning,   ham   ish   beruvchilar   -
tadbirkorlarning manfaatlarini birdek qondirish uchun mehnatga to’lanadigan ish   haqi
salmog’ini   oshirish   barobarida   ishlab   chiqariladigan   tayyor   mahsulotlarning   har   bir
donasiga   sarflanadigan   xarajatlar   salmog’ini   kamaytirish,   shuningdek   korxonaning
iqtisodiy   faoliyati   samaradorligini   oshirishga   erishilsa,   har   bir   ishchiga   to’lanadigan ish
haqining   qiymati   oshirilishini   kafolatlash   zarur   bo’ladi.   Bundan   chiqdi,   mehnat
haqining   ma'lum   darajada   oshirilishi   uchun   iqtisodiy   faoliyat   samaradorligi oshirilishi
lozim   va   aksincha,   mehnat   samaradorligining   oshirilishi   pirovard   natijada   ish   haqi
qiymatining   oshirilishi   uchun   sharoit   yaratib   beradi.   Bu   iqtisodiy   qonuniyat   mehnat
faoliyatini rag’batlantirish tamoyilining asosini tashkil   etadi.   Shu   tamoyilga   amal   qilish
tufayli   ish   beruvchilar   -tadbirkorlar   iqtisodiy   faoliyatining   yakuniy   samarasi   sifatida
olinadigan   foyda   hajmini   oshirishga,   ishchi-   xodimlar   esa   moddiy   ahvolini
yaxshilashga   muvaffaq bo’lishadi.
Mehnatga   bo’lgan   talab   va   taklif   mamlakatda   mavjud   ishchi   kuchiga   to’g’ridan-
to’g’ri   bog’liq.   Shu   o’rinda   mamlakatimiz   mehnat   bozori   to’g’risida   ba’zi   bir
ma’lumotlarga   to’xtalib   o’tish   maqsadga   muvofiq.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
Statistika   Qo’mitasi   ma’lumotlariga   ko’ra   mamlakatimizda   iqtisodiy   faol   aholi   soni
2019   yilning   uchinchi   choragida   14   946,2   ming   kishini   tashkil   etgan.   Bu 10  O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika Qo’mitasi rasmiy veb-sayti. https://stat.uz/uz/180-
ofytsyalnaia-   statystyka-uz/6555-mehnat-bozori2018   yilga   nisbatan   qariyb   200   mingga   ko’paygan.   Shundan   13   608,8   ming
kishi   bugungi kunda   ish   bilan band   (2-jadval).
2- jadval
O’zbekiston   Respublikasi   mehnat   bozori 10
Ko’rsatkichlar 2015 2016 2017 2018 2019-yil
3-chorak
Ish   bilan   band   aholi   soni   (davr
bo'yicha   o'rtacha;   ming   kishi   )
Iqtisodiy   faol aholi 13767,7 14022,4 14357,3 14641,7 14946,2
shundan:   band   bo'lganlar 13058,3 13298,4 13520,3 13273,1 13608,8
shu   jumladan:   iqtisodiy   faoliyat
turlari   bo'yicha
Qishloq   xo'jaligi,   o'rmonchilik   va
baliqchilik 3601,7 3646,7 3671,3 3537,2 3653,4
Sanoat 1768,7 1802,4 1826,8 1802,9 1820,5
Qurilish 1222,2 1263,6 1290,0 1205,5 1238,7
Savdo 1413,8 1452,4 1480,2 1401,8 1461,6
Tashish   va   saqlash 614,7 638,2 654,9 645,2 663,5
Ta'lim 1105,3 1105,6 1106,6 1111,7 1154,1
Sog'liqni   saqlash va   ijtimoiy
xizmatlar 601,5 601,6 602,6 604,0 620,7
Boshqa   faoliyatlar 2730,4 2787,9 2887,9 2964,8 2996,3
Band   aholi   sonining   mulkchilik
shakllari   bo'yicha   taqsimlanishi
Davlat   sektori 2341,3 2330,4 2338,3 2427,0 2542,2
Nodavlat   sektori 10717,0 10968,0 11182,0 10846,1 11066,6
Mehnat   organlarida   ro'yxatdan
o'tgan
ishsizlar** 2,7 5,0 14,4 32,3 34,7
Mamlakatimizda   bandlik   darajasi   ya’ni   band   aholi   sonining   mehnatga
layoqatli   aholi   soniga   nisbati   2018   yilda   67,4   foizni   tashkil   etgan.   Hududlar   kesimida qaraydigan   bo’lsak,   bandlik   eng   yuqori   bo’lgan   hududlar   jumlasiga   Toshkent
shahri   (77,5%),   Toshkent   viloyati   (71,4%),   Buxoro   viloyati   (70,7%)   va   Sirdaryo
viloyati   (70,5%)   kiradi   (3-jadval).
3- jadval
O’zbekiston   Respublikasida   banlik   darajasi   to’g’risida   ma’lumot 11
Hududlar   nomi 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
O'zbekiston
Respublikasi 69,4 66.9 66.2 66.6 67,1 67,7 68.2 68,7 69.2 67,4
Qoraqalpog'iston
Respublikasi 58,7 57,3 57,0 57,4 57,7 57,9 58,1 58,1 58,3 62,9
viloyatlar:
Andijon 72,4 69,3 68,6 69,0 69,9 70,8 71,5 72,3 73,0 69,6
Buxoro 77,3 74,5 73,5 74,1 74,4 74,0 73,4 72,9 72,5 70,7
Jizzax 59,3 56,8 56,0 56,0 56,5 57,3 58,1 59,1 60,0 61,6
Qashqadaryo 64,4 61,7 61,1 61,2 61,8 62,5 63,3 64,3 65,4 64,8
Navoiy 77,5 75,3 74,6 74,7 74,1 73,6 73,2 72,8 72,4 69,2
Namangan 60,3 57,4 56,6 57,2 58,1 59,3 60,5 61,9 63,4 63,8
Samarqand 67,6 64,7 64,0 64,7 65,4 66,5 67,6 68,7 69,7 66,3
Surxandaryo 65,7 62,5 62,2 62,3 62,7 63,4 64,3 65,4 66,6 65,2
Sirdaryo 73,6 72,0 72,1 72,2 72,5 72,9 72,2 71,7 71,1 70,5
Toshkent 73,0 71,5 71,8 72,9 74,0 75,1 75,3 75,4 75,2 71,4
Farg'ona 72,6 69,4 67,9 68,0 68,3 68,8 69,1 69,6 69,9 66,0
Xorazm 65,1 63,2 63,3 63,9 64,3 65,0 65,6 66,3 66,9 64,6
Toshkent   sh. 83,0 81,6 80,7 80,7 80,7 80,9 81,1 81,0 80,8 77,5 4. O’zbekistonda   mehnatni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   munosabatlar
tahlili
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika   Qo’mitasi   ma’lumotlariga   ko’ra,
2019   yil   yanvar-dekabr   oylarida   O’zbekiston   Respublikasi   bo’yicha   yuridik   shaxs
maqomiga   ega   bo’lgan   korxona   va   tashkilotlarda   ishlovchilarning   o’rtacha   oylik
nominal   hisoblangan   ish   haqi   2324,5   ming   so’mni   tashkil   etib,   2018   yilning   mos
davriga   nisbatan   27,5   %   ga   oshdi   (5-rasm).
Ma’lumot   uchun.   O’rtacha   oylik   nominal   hisoblangan   ish   haqi   tarkibiga   ish
haqiga   ustama,   mukofot,   rag’batlantirish   xususiyatiga   ega   to’lovlar,   kompensatsiya va
ishlanmagan   vaqt   uchun   haq   kabi   to’lovlar   kiritilgan,   shuningdek   uning   tarkibida
jismoniy   shaxslar   daromad   solig’i   va   kasaba   uyushmasiga   to’lovlar   ham   mavjud.
4- rasm. O’tgan yilning mos davriga nisbatan asosiy mehnat
ko’rsatkichlarining o’zgarishi (2019 yil yanvar-dekabr, qishloq xo’jaligi va   kichik
tadbirkorlik   sub’ektlaridan tashqari) 12
O’rtacha   oylik   nominal   hisoblangan   ish   haqining   respublika   bo'yicha   o'rtacha
ko'rsatkichidan   sog'liqni   saqlash   va ijtimoiy xizmatlar  ko’rsatish  faoliyati  –  34 %   ga, yashash   va   ovqatlanish   bo’yicha   xizmatlar   -   24,6   %   ga,   ta'lim   sohasi   -   20,8
%   ga   sezilarli   darajada   past   bo’ldi.   Shu   bilan   birga   bank,   sug'urta,   lizing   va
kredit
- vositachilik   faoliyati   -   106,4  %   ga,  axborot   va  aloqa   sohasi   -   70,9  %   ga
respublika   bo'yicha   o'rtacha   ko'rsatkichdan   sezilarli   darajada   yuqoriligi   kuzatildi.
Iqtisodiy   faoliyatning   barcha   turlarida   2018   yilning   mos   davriga   nisbatan
o'rtacha oylik nominal hisoblangan ish haqining o'sishi kuzatildi. Ayniqsa   yashash   va
ovqatlanish   bo’yicha   xizmatlar   -   40,1   %   ga,   bank,   sug'urta,   lizing   va   kredit-
vositachilik   faoliyatida   -   37,2   %   ga,   ta'lim   sohasida   -   33,3   %   ga   sezilarli   o'sish
kuzatildi.
 
5- rasm.   Iqtisodiy   faoliyat   turlari   bo’yicha   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo’lgan korxona   va  tashkilotlarda  ishlovchi  xodimlarning  o’rtacha  oylik   nominal   hisoblangan
ish haqi, ming so’m (2019 yil yanvar- dekabr, qishloq   xo’jaligi va   kichik   tadbirkorlik
sub’ektlaridan tashqari) 13
Hududlarda   ayrim   iqtisodiy   faoliyat   turlari   bo’yicha   respublikadagi   o’rtacha
oylik   nominal hisoblangan   ish haqiga nisbatan   eng past ko’rsatkichlar   kuzatildi.
Jumladan,   Jizzax   viloyatida   sanoat   36,4   %   ga,   qurilish   28,2   %   ga,   tashish   va
saqlash   49,2   %   ga,   axborot   va   aloqa   49,1   %   ga   iqtisodiy   faoliyat   turlari   bo’yicha
respublikadagi   o’rtacha   oylik   nominal   hisoblangan   ish   haqiga   nisbatan   past   bo’ldi.
Samarqand   viloyatida savdo   30,5 %   ga, tashish va saqlash 49,1 % ga,   axborot
va aloqa 51,7 % ga, boshqa faoliyat turlari 17,5 % ga iqtisodiy faoliyat   turlari bo’yicha
respublikadagi o’rtacha oylik   nominal hisoblangan ish haqiga   nisbatan   past   bo’ldi.
Farg’ona   viloyatida   bank,   sug’urta,   lizing,   kredit   va   vositachilik   faoliyati   23,5
%   ga,   ta’lim   8,0   %   ga,   sog’liqni   saqlash   va   ijtimoiy   xizmatlar   ko’rsatish   5,9   %   ga
iqtisodiy   faoliyat   turlari   bo’yicha   respublikadagi   o’rtacha   oylik   nominal   hisoblangan
ish   haqiga nisbatan   past   bo’ldi.
Yuqorida   keltirilgan   statistik   ma’lumotlar   mamlakatimizda   mehnat   bilan   bog’liq
munosabatlarning   qay   darajada   samarali   tashkil   etilayotganligining   yaqqol   isboti
hisoblanadi.
Endi   mamlakatimizda   mehnat   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lgan   jarayonalarga
to’xtalib o’tsak.
Mehnat   faoliyati   deganda   insonning   biror   mehnat   turi   bilan   band   bo’lishi
tushuniladi.   Bunga   ilmiy   va   pedagogik   faoliyat,   ishlab   chiqarish   va   boshqaruv
faoliyati,   tadbirkorlik   va   tijorat   faoliyati   va   boshqalar   misol   bo’lishi   mumkin.   Mehnat
faoliyatini   tashkil   etish,   bir   tomondan,   uning   asoslarini   (huquqiy,   ma’naviy-
psixologik,   iqtisodiy,   ijtimoiy)   yuzaga   kelishga   ikkinchi   tomondan,   mehnat   faoliyati
mexanizmini   shakllantirilishini   taqozo   etadi.   Huquqiy   asoslar-ishlab   chiqarish
munosabatlaridagi   mehnat   faoliyatini   tashkil   qilishga   xizmat   qiladigan   huquqiy
mezonlar   (fuqarolik,   ma’muriy,   egalik   huquqlari,   korxona   ishlab   chiqarish   bilan
bog’liq   huquqiy   hujjatlar).   Ma’naviy-psixologik   asoslar-bu   mehnat   faoliyatini   tashkil qilishda   ishlab   chiqarish   munosabatlarida   tomonlar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlar   va
ularning   shakllanish   jarayoni   bilan   yuzaga   keladi   (bunda   yollanma   ishlovchilar
o’rtasida   o’zaro   munosabat,   rahbar   yoki   korxona   egasi   bilan   yollanma   ishlovchi
o’rtasidagi   munosabat   yoki   jamoa   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlar).   Iqtisodiy asoslar-
esa   mehnat   faoliyatini   tashkil   qilishning   asosini   tashkil   etadi.   Bunda   mehnat   faoliyatini
tashkil   qilish   mezonlari   (ya’ni,   shaxsning   moddiy   manfaatdorligi,   bu   yerda   mehnat
faoliyatidan   qoniqish   darajasi   ko’zda   tutiladi).
Tashkil   etish   ayni   vaqtning   o’zida   funktsional   va   nazariy   jihatlardan   munayyan
maqsadga   erishish   yoki   muayyan   vazifani   hal   qilish   tizimini   yaratish   va
takomillashtirish   sohasidagi   ongli   faoliyatning   jarayoni   va   natijasidir.   Odatda,
mehnatni,   ishlab   chiqarish   va   boshqarishni   tashkil   etishi   bir-biridan   farqlashni   taqozo
etadi.   Bunda   ko’p   hollarda   mehnatni   tashkil   etishning   bir   qismi,   deb   qaraladi,   tashkil
etishning   o’zi   esa   boshqarish   funktsiyasi,   deb   tushuniladi.   Mehnatni   tashkil   etish,
ishlab   chiqarish   va   boshqarishni   tashkil   etish   bilan   birgalikda   olib   borilgan
taqdirdagina   mehnat   samarali   bo’lishi   mumki.   Tashkil   etish   boshqarishga   nisbatan
ancha   yuqori   darajadagi   va   tartibdagi   tushuncha   kategoriyasidir,   chunki   tashkil   etish
tabiat   va   jamiyatdagi   har   qanday   jarayon   va   hodisalarning   har   ikkala   tomoni   bo’lgan
boshqarish   va   bajarishga   ham   singib   ketgan   bo’ladi.   Boshqarishni   tashkil   etish   esa
boshqaruv   faoliyatini   tashkil   etishni   bildiradi.   Bunga   tegishli   vazifalarni   bajarish
tizimlari   va   boshqarish   tizimlarini   yaratish,   hamda   boshqarishning   tashkiliy   tizimlarini
yo’lga qo’yish bilan   erishiladi.
Shunday   qilib,   umumiy   kategoriya   tushunchasi   sifatidagi   tashkil   etishni   mehnat
ishlab   chiqarish   va   boshqarishni   tashkil   etishga   ajratishga   a’anaviy   yondashuv eskirib
qolgan   bo’lib,   bu   tushunchalarning   real   mazmuni   va   mohiyati   haqidagi   hozirgi
tasavvurlarga   to’g’ri   kelmaydi.   Bu   tushunchalar   mehnat   faoliyatiga   (shu   jumladan
chiqarish   va   boshqaruv   faoliyatiga)   ma’lum   darajada   taaaluqli   bo’lganligi   sababli,  bu
yerda   gap   aynan   mehnat   faoliyatini   tashkil   etish   haqida,   aniqrog’i,   inson
ijodkorligining alohida turi bo’lgan tashkilotchilik faoliyati haqida   borishi mumkin.
Bozor   iqtisodiyoti   davrida   raqobatni   yengib   chiqishning   asosiy   olimlardan   biri makroiqtisodiyotga   taalluqli,   ijtimoiy   va   shaxsiy   sektorlardagi   korxonalarda   ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirishga   erishishdir.   Bu   asosan,   mavjud   ishchi   kuchidan
oqilona   foydalanish   evaziga   erishiladi.   O’z   navbatida,   ishchi   kuchidan   samarali
foydalanish   ko’pincha   har   xil   bajarilishi   zarur   bo’lgan   ishlarning   ayrim   ijrochilar
o’rtasida   to’g’ri   taqsimlanishicha,   ya’i   ularning   malakasiga,   tajribasiga,   zukkoligiga
yarasha   ish   bilan   bab-baravar   ta’lim   etilishiga   bog’liqdir.   Bu   masalani   maqsadga
muvofiq   hal   etish   uchun,   birichi   navbatda,   mehnatni   ishchi   ishlab chiqarishda  puxta
o’ylab   oqilona   taqsimlashi   lozim   bo’ladi.   Bu   tashkiliy   masala   mehnat   taqsimoti,   deb
ataladi.
Mehnat   taqsimotining   asosiy   ustunliklarida   biri   shundaki,   bunda   ishchi   ishning
ma’lum bir turida chuqur ixtisos topadi, shu ish bajarilish texnikasini va   tartibni puxta
egallab   oladi,   zarur   ko’nikmalarni   kasb   etadi,   ish   usul   va   uslublarini   yanada
takomillashtiradi.
Ishlab   chiqarishda   mehnat   taqsimotining   uchta   turi   mavjud   bo’ladi:   1.Umumiy
mehnat   taqsimotiga   kishilar   faoliyatining   ishlab   chiqarish   va
noishlab   chiqarish   sohalari   o’rtasidagi   mehnat   taqsimoti   kiritiladi,   bu   sohalar
ichida   esa   sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   transport,   aloqa,   savdo,   xalq   ta’limi,   fan,   davlat
boshqaruvi,   madaniyat   va   hokazolar   o’rtasidagi   mehnat   taqsimoti   kiritiladi.
2. Xususiy   mehnat   taqsimoti   umumiy   mehnat   taqsimotining   sohalar   va
tarmoqlar   ichidagi   taqsimotini   nazarda   tutadi.   Masalan   sanoat   tarmoqlari   kichik
sohalar, birlashmalar, ayrim korxonalarga bo’linadi; qishloq xo’jaligi dehqonchilik   va
chorvachilikka, ular ichida esa ixtisoslashtirilgan tarmoqlarga (g’alla, paxta,   kartoshka
yetishtirish, bog’dorchilik, go’sht, sut, jun yetishtirish va shu kabilar)   bo’linadi.
3. Ayrim   mehnat   taqsimoti   ishlar   va   mehat   funktsiyalarining   ayrim   korxona
yoki   alohida   tashkilot   xodimlari   o’rtasida:   tsexlar,   uchastkalar,   brigadalar,   zvenolar,
ayrim   ijro   etuvchi   xodimlar   bo’yicha,   shuingdek,   ularning   kasb-malaka   guruhlari
o’rtasida   taqsimlanishini   nazarda tutadi.
Ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   sohalaridagi   korxonalarda   mehnat
taqsimotining   quyidagi   har   xil   shakllari qo’llaniladi: 1. Texnologik   mehnat   taqsimoti   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   qayta   ishlash
faza   va   tsikllariga   qarab   bo’ladi.   Bunda   eng   muhimi,   ularni   bajarishning   texnologiya
jihatidan   bir   xil   bo’lishidir.   Qayta   ishlash   va   fazalar   ichida   ayrim   guruh   ishlar:
chilangar,   qizdirilgan   yoki   sovuq   metallni   ikki   bo’lak   qolip   orasiga   olib   urib   buyum
tayyorlovchi   va hokazo   bo’ladi.
2. Fuktsional   mehnat   taqsimoti   qo’llanilganda   birovlar   asosiy   ishni   bajarishda
ixtisos   topadi,   boshqalari   yordamchi   ishni   bajarishda,   uchinchilari   esa   tayyorlash,
xizmat ko’rsatish   ishini   bajarishda ixtisos orttiradi.
3. Malakali   mehnat   taqsimoti   yoki   bajarilgan   ishlarning   murakkabligiga   qarab
mehnatni   taqsim   qilish,   murakkab   ishlar   bilan   oddiy   ishlarni   bir-biridan   ajratishdan
iborat.   Shu   bilan   birga,   mahsulot   tayyorlashdagi   texnologik   murakkablik   deganimizda
tayyorgarlik   fuktsiyalarini   va   mehnat   jarayonlarini   bajarishdagi,   shuningdek,
tayyorlangan   mahsulot,   ko’rsatilgan   xizmat   sifatii   nazorat   qilishda   gi   murakkabliklar
nazarga olinadi.
4. Operatsiyalar   bo’yicha   mehnat   taqsimoti   ishchilar   mehnatii   eng   to’la
taqsimlashdir.   Bunda   ishlab   chiqarishning   har   bir   ayrim   jarayoni   ishlab   chiqarish
operatsiyasining   tarkibiy   qismlariga   bo’linadi.   Masalan,   maxsus   sof   bolt
tayyorlashning   texnologik   protsessi   temirchilik-metall   toblash,   chilangar-yo’nish,
naqsh   solish   va   o’yish,   frezerlik-bolt   qoshidagi   qirralarini   frezerlash   operatsiyalaridan
iborat   bo’ladi.
5. Kasbiy   mehnat   taqsimoti   ishchilarning   kasbiy   ixtisoslariga   qarab   amalga
oshiriladi   va   ish   joyida   u   yoki   bu   kasb   (ixtisos)   bo’yicha   ish   bajarish   nazarda   tutiladi.
Har   bir   tur   ishning   hajmiga   qarab   ishchilarga   bo’lgan   talabni-tsex,   uchastka,   ishlab
chiqarish,   korxona,   birlashma   va   hokazolar   uchun   kasblar   bo’yicha   talab   qiliadigan
ishchilar   sonini   belgilash   mumkin.
Mehnat   faoliyati   jarayonidagi   alohida   ixtisoslashtirilgan   ijrochilar   o’rtasidagi
aloqalarning   o’rnatilishi   mehnat   kooperatsiyasi   deb   ataladi   va   mehnat   faoliyatining
tashkil   etilishidagi   eng   muhim   elementlaridan   biri   hisoblanadi.   Mehnat
kooperatsiyasining   maqsadga   muvofiq   tashkiliy   shakllari   tanlash-mehatni   tashkil qilishning   mehnat   taqsimotida   keyingi,   ikkinchi   muhim   masalasidir.   Ijtimoiy   va
xususiy   sektor   korxonalarida   texnikaning   rivojlanish   darajasiga,   ishlab   chiqarish
jarayonlari   tizimining   tashkil   etilish   xarakteri   va   usullariga   qarab,   mehnat
kooperatsiyasining turli   shakllaridan   foydalaniladi:
1. Ixtisoslashtirilgan   tsexlarning   tsexlararo   kooperatsiyasi.   Bunda   korxonadagi
bir   necha   tsex   jamoasining   bir   xil   ishlab   chiqarish   jarayonida   yoki   turli   bo’lsa-da, bir-
biri   bilan   bog’liq   ishlab   chiqarish   jarayonlarida   rejali   ravishda   va   birgalikda   ishtirok
etishi   tushuniladi.   Tsexlararo   mehnat   koorparatsiyasi   shunga   asoslanadiki,   tayyorlov
tsexlarining   jamoalari   ishlov   berish   tsexlarini   zarur   yarim   fabrikatlar   bilan   ta’minlab
turadilar,   yarim   fabrikatlar   bu   tsexlarda   ishlanib,   chiqarish   tsexiga   o’tkaziladi,
chiqarish tsexida esa bu korxona mahsuloti tamomila ishlanib bo’ladi.   Mazkur tsexlar
o’rtasida   mahkam   mehnat   kooperatsiyasi,   bundagi   jamoalarning   mehnat   faoliyatida
to’la   uyg’unlik   bo’lgan   taqdirdagina   istagan   bir   korxonad   rejali   ravishda   uzluksiz
tayyor mahsulot ishlab chiqarish   ta’min etiladi.
2. Ixtisoslashtirilgan   uchastkalarning   tsex   ichidagi   mehnat   kooperatsiyasi.   Bu
tsex   ichidagi   bir   necha   uchastka   kollektivlarining   bir   xil   ishlab   chiqarish   jarayonlarida
rejali va birgalashib ishtirok   qilishidir.
Ixtisoslashuv belgisi bo’yicha barcha ish o’rinlari ixtisoslashgan va universal   ish
o’rinlariga bo’linadi. Ixtisoslashgan ish o’rinlarida   bir xil yoki operatsiyaning   mazmuni
va   ishlar   turi   bo’yicha   bir-biriga   yaqin   vazifalar   bajarilishi   mumki   (qoliplovchi,
termist,   burg’ulovchi,   hisoblash   mashinasi   operatori   va   hokazolarning   ish   o’rinlari).
Universal   ish   o’rinlarida   xilma-xil   ishlar   bajariladi.   Bunday   ish   o’rinlari,   odatda,
asbob-uskunalar   kichik   seriyali   va   bir   xil   ishlab   chiqarish   sharoitida   bir   ish   turidan
boshqasiga   tezda   o’tib   ishlash   imkonini   beradigan   bir   qator   stanoklar   va   mexanizmlar
bo’ladi   (masalan,   ta’mirlash-texnika   ustaxonalari,   aholiga   maishiy   xizmat   ko’rsatish   va
shu   kabi   sharoitlarda).
Mehnat taqsimoti belgisi bo’yicha ish o’rinlarining ikki turi-yakka tartibdagi   va
jamoa   ish   o’rinlariga   ajratiladi.   Yakka   tartibdagi   ish   o’rnida   har   doim   bitta   ijrochi
xodim   band   bo’ladi.   Jamoa   ish   o’rinlarida   mehnat   jarayonlari   bir   guruh   xodimlari tomonidan amalga oshiriladi (masalan, mehnatni brigada tarzida tashkil etganda,   yirik
mashina   agregatlariga   va   apparatura   tizimlariga   va   shu   kabilarga   xizmat   ko’rsatganda).
Mehnatni   tashkil   etishning   navbatdagi   muhim   yo’nalishi   intozomdir.   Mehnat
intizomi-bu,   faqat,   ish   joyiga   o’z   vaqtida   kelish,   va   bu   yerda   belgilangan   vaqt
mobaynida   bo’lish   emas,   balki   belgilangan   texnologiyaga   rioya   qilish,   mahsulot
sifatini,   ishlab   chiqarishdagi   mehnat   rejimini   ta’minlash,   mehnat   unumdorligini
muayyan   darajada   saqlashdir.   Mehnat   intizomi   yuzlab   va   minglab   xodimlarni   umumiy
reja   asosida   ishlaydigan   va   umumiy   maqsadga   intiladigan   yagona   organizm   qilib
birlashtiradi.   Mehnat   intizomisiz   har   qanday   korxonada   mehnatni   biron-bir   maqbul
tarzda   tashkil   etish   haqida   gap   ham   bo’lishi   mumkin   emas.   Mehnat   intizomi
tushunchasini   quyidagi   uch qismga bo’lish   mumkin:
1. Mehnat   faoliyati   intizomi.   Korxona   yoki   tashkilotdagi   barcha   xodimlarning
ichki   mehnat   tartib   qoidalariga   rioya   qilinishi:   ishga   o’z   vaqtida   kelinishi,   ish   kuni
davomida   tanaffuslarga   rioya   qilinishi,   ishni   grafik   asosida   tamomlashni,   smenali   ish
sharoitida   qayta   smena   rejimiga   rioya   qilish   va   shu   kabilarni   nazarda   tutadi.
2. Texnologik   intizom.   Bu   ishlab   chiqarish   operatsiyalarini   bajarish   usullari   va
izchilligiga, mahsulot yoki ish sifatiga Aniq rioya qilinishini, yaroqsiz mahsulot   ishlab
chiqarishga   va   avariyalarga   byuarham   berilishini nazarda   tutadi.
3. Ishlab   chiqarish   intizomi.   Korxonada   belgilangan   ichki   mehnat   tartibi
qoidalarning   bajarilishini,   ishlab   chiqarish   rahbarlari   buyruqlari   va   farmoishlarining
aniq   bajarilishini,   mehnatni   muhofaza   qilish,   ishlab   chiqirish   sanitariyasi,   xavfsizlik
texnikasi   qoidalariga   so’zsiz   va   aniq   rioya   qilinishini,   atrof-muhitning   muhofaza
qilinishini,   nazarda   tutadi.   Shuningdek,   xom-ashyo,   materiallar,   butlovchi   buyumlar   va
tayyor mahsulotlardan tortib asboblar, mashinalar, mexanizmlar, apparatura va   boshqa
ishlab   chiqarish   jihozlarigacha   ehtiyotkorona   munosabatda   bo’lish   kiradi.
Rag’batlantirish-bu   harakat   uchun   turtkidir.   Rag’batlantirishlar   ijobiy   bo’lishi
mumkin,   bunda   xodim   ham   moddiy   (mukofot,   foydaning   bir   qismini   olish,   birmuncha
yuqori   haq   to’lanadigan   ishga   o’tkazish),   ham   ma’naviy   (maqtash,   xizmatlarini
ko’pchilik oldida e’tirof etish va shu kabilar) rag’batlantiriladi. Shu   bilan   birga,   salbiy: moddiy   (yaroqsiz   mahsulot   ishlab   chiqilgan   taqdirda   yoki   asbob-   uskunalarga   shikast
yetkazilganda   va   hokazolardan   ish   haqi   yoki   mukofotni   qisqartirish)   va   ma’naviy
(e’tiroz, xayfsan berilishi, ishdagi  o’rtoqlari tomonidan   mehnat xulqining   qoralanishi)
bo’lishi   mumkin.
Mehnat   sharoitlari   deganda   ishlab   chiqarish   jarayonida   insonni   qurshab   turuvchi
tashqi   muhit   tushuniladi.   Bu   muhit   inson   organizmiga,   uning   mehnat   faoliyatiga,
binobirin,   uning   ishchanlik   qobilyati   va   mehnat   unumdorligiga   muhim   ta’sir
ko’rsatadi.   Mehnat   sharoitlari   ta’sirida   organizmning   uchta   asosiy   funktsional   holati,
yaxni   normal,   chegaraviy   (norma   Bilan   patalogiya   o’rtasidagi)   va   patalogik   holatlar
shakllanadi.
Mehnatni   tashkil   etishda   uni   normalash   katta   rol   o’ynaydi.   Mehnatni   normalash
eng   samarali   mehnat   usuli   va   metodlarini   tanlashda,   mehnat   taqsimoti   va
kooperatsiyasining   eng   yaxshi   shakllarini,   ish   joylarini   tashkil   etish   va   ularga   xizmat
ko’rsatishning   ratsional   tizimini   belgilashda   qo’llaniladi.   Mehnatni   normalash-bu
ishlab   chiqarishni   boshqarish   sohasidagi   iqtisodiy   faoliyatning   muhim   turi   bo’lib,
uning yordamida zarur mehnat xarajatlari belgilanadi, uning natijalari aniqlanadi,   turli
toifadagi   xodimlar   mehnatining   kooperatsiyasi   amalga   oshiriladi,   ular   ish   o’rinlariga
qo’yiladi.   Mehnat   normalarining   barcha   turlari   ichida   asosiysi–vaqt   normasi   bo’lib,
uning   vositasida   mehnatni   tashkil   etish   ehtiyojlari   uchun   boshqa   normalar:   mahsulot
ishlab   chiqarish   normasi   (ish   davri   davomiyligini   vaqt   normasiga   bo’lish   bilan
aniqlanadi);   xizmat   ko’rsatish   normasi   (xizmat   ko’rsatiladigan   ishchilar   soni   bilan
ifodalanadi);   xizmat   ko’rsatish   soni   normasi   (biron-bir   stanok,   agregat   yoki   patok
liniyasiga   xizmat   ko’rsatish   uchun   zarur   bo’lgan   ishchilar   soni   bilan   ifodalanadi);
boshqaruvchanlik   normasi   (ishlab   chiqarishning   muayyan   rahbariga   bo’ysunuvchi
xodimlar   bilan   ifodalanadi). Xulosa
Ish haqi to’g’risidagi turli xil nazariyalarni o’rganib quyidagi xulosalarga   keldik.
Ish   haqi   korxona,   muassasa,   tashkilotlarning   o’z   xodimlariga   ularning   mehnati
uchun   to’lashi   shart   bo’lgan   haq   shaklidir.
Yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulotning   uning   ishlab   chiqaruvchilari   o’rtasida
mehnatning miqdori, sifati va unumdorligiga qarab taqsimlanadigan qismi ish haqi   deb
yuritiladi.
Ish   haqining   asosiy   vazifasi   ishchi   va   xizmatchilarning   hayot   va   mehnat
sharoitini yaxshilash, boshqacha qilib aytganda, mehnat me’yori bilan iste’mol   me’yori
o’rtasidagi bog’liqlikni   ta’minlashdan iboratdir.
Ishchi   uchun   qanday   shaklda   va   qancha   miqdorda   ish   haqi   olishi   emas,   balki
unga   qancha   miqdorda   tovarlar   va   xizmatlar   sotib   olishi   mumkinligi   muhim.   Shu
sababli   nominal   va   real   ish   haqi   farqlanadi.   Nominal   ish   haqi   bu   ma’lum   vaqt
davomida olingan ‘ul summasi yoki ‘ul shaklidagi ish haqi. Real ish haqi – bu   nominal
ish   haqiga   sotib   olish   mumkin   bo’lgan   tovarlar   va   xizmatlar   miqdori.   O’z-   o’zidan
aniqki,   real   ish   haqi   nominal   ish   haqiga   va   xarid   qilinadigan   tovarlar   (va   xizmatlar)
bahosiga   bog’liq.   Shunday   ekan,   real   ish   haqi   boshqa   sharoitlar   bir   xil   bo’lganda,
nominal   ish   haqiga   to’g’ri   mutanosibdir   va   iste’mol   buyumlari   va   xizmatlar   narxining
darajasiga   teskari   mutanosibdir.
Real   ish   haqi   uch   omil   bilan   aniqlanadi:   birinchidan,   nominal   ish   haqining
miqdori bilan; ikkinchidan, amaldagi soliqlar yuki bilan; uchinchidan, iste’mol   narxlari
darajasi   bilan.
Ish   haqini   tashkil   etishda   uning   ikkita   asosiy   shakli:   vaqtbay   va   ishbay   shakllari
farqlanadi.   Vaqtbay   ish   haqi   xodimning   malakasi,   mehnatning   sifati   va   ishlagan
vaqtiga   qarab   to’lanadigan   ish   haqidir.   Ishbay   ish   haqi   ishchining   ishlab   chiqargan
mahsulot   miqdori   yoki   bajargan   ishining   hajmiga   qarab   beriladigan   ish   haqidir.
Mahsulot   birligi   uchun   miqdori,   ta’rif   stavkasidagi   haqni   ishlab   chiqarish   me’yoriga
taqsimlash   yo’li   bilan   aniqlanadi.   Haq   to’lash   shakllarining   aniq   mehnat   sharoitlarini
hisobga   oladigan   turlari   ish   haqining   tizimini tashkil   qiladi. Ishchilarning   ish   haqini   tabaqalashtirish   eng   avvalo   davlat   tarif   tizimi   yordamida
amalga   oshiriladi.   Tarif   tizimi   yordamida   tarmoqlar   va   mamlakat   mintaqasi bo’yicha,
ular   ichida   esa   ishlab   chiqarish   turlari,   turli   toifadagi   xodimlar   malakasi   va   mehnat
sharoitlariga qarab ishchi va xizmatchilarning ish haqi darajasi   tartibga   solib   turiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   mehnat   bozori   tahlil   qilinganda,   mamlakatdagi
iqtisodiy faol aholi soni 2019 yilning uchinchi choragida 14 946,2 ming kishini   tashkil
etganligi,   bu   2018   yilga   nisbatan   qariyb   200   mingga   ko’payganligini,   shundan   13
608,8   ming   kishi   bugungi kunda   ish bilan   bandligi ayon bo’ldi.
Mamlakatimizda   bandlik   darajasi   ya’ni   band   aholi   sonining   mehnatga   layoqatli
aholi   soniga   nisbati   2018   yilda   67,4   foizni   tashkil   etgan.   Hududlar   kesimida   qaraydigan
bo’lsak,   bandlik   eng   yuqori   bo’lgan   hududlar   jumlasiga   Toshkent   shahri   (77,5%),
Toshkent   viloyati   (71,4%),   Buxoro   viloyati   (70,7%)   va   Sirdaryo   viloyati   (70,5%)
kiradi.
Shu   o’rinda   yuqorida   bildirilgan   fikr-mulohazalarimizni   muxtasar   qilib
aytmoqchimizki,   mehnat   haq   to’lashda   rag’batlantiruvchi   vositalar   rolini   oshirish
maqsadga   muvofiq:
- mehnat   haqining   qiymatini   ishchi   va   xodimlar   tomonidan   bajariladigan   ish
faoliyatining   samaradorligiga,   unumdorligiga   va   sifatiga   bog’liq   qilib   qo’yish   kerak.
Shunday   yo’l   tutilsa,   ishchi   va   xodimlar   o’zlari   bajaradigan   funksional   vazifalarining
pirovard natijasidan   bevosita   manfaatdor   bo’lishadi;
- mehnatga   haq   to’lashning   konkret   sharoitga   mos   ravishda   amal   qila
oladigan   tizimini   joriy   etish   zarur.   Bunday   tizim   korxonaning   iqtisodiy   faoliyati
yakunlarini   hamda   alohida   olingan   har   bir   ishchi-xodimning   umumiy   ishga   qo’shgan
individual   hissasini   inobatga   olishga,   shu   bilan   birga   har   bir   ishchi-xodimning   sof
foydadan   olishi mumkin bo’ladigan   ulushini aniqlashga   imkon   beradi;
- ishchi-xodimlarga   bir   xilda   maosh   to’lashdan   voz   kechilishi   lozim;
- ishchi-xodimlarga   ish   haqi   to’lash   tizimini   tashkil   etish   chog’ida   mazkur
tizimning   amal   qilishi   oqibat   natijada   ishchilar   orasida   nifoq   tug’ilishiga   olib
kelmasligi   lozimligini e'tiborga   olib   ish   tutish maqsadga   muvofiqdir.  Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   T.:   O’zbekiston,   2019   y.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   Kodeksi.   T.:   O’zbekiston,   2022   y.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi PF-4947-sonli   Farmoni.
2017   yil   7 fevral.
4. Vazirlar   Mahkamasining   “Mehnatga   haq   to’lash   yagona   tariff   setkasini   yanada
takomillashtirish   to’g’risida”gi   775-son   Qarori.   2019 yil   16   sentyabr.
5. Shavkat   Mirziyoyev:   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta minlashʼ   va   inflyatsiyani
jilovlash   –   iqtisodiy   islohotlar   jarayonidagi   bosh   vazifamizdir   nomli   maruzasi.   2020
yil   24 yanvar
6. O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat   ilmiy
nashriyoti.   04.02.2014.   Toshkent.
7. Борисов   Е.Ф.   Экономическая   теория:   учеб.   –   2-е   изд.,   перераб.   и   доп.
- М.:   ТК   Велби,   Изд-во   Проспект,   2015.   –   544 с.
Internet saytlari
16. www.mineconomy.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   Taraqqiyot   va
Kambag’allikni Qisqartirish Vazirligi   rasmiy   veb-sayti.
17. www.lex.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   qonunchilik   tizimining   veb-sayti.
18. www.cbu.uz   –   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   rasmiy   veb-sayti
19. www.mehnat.uz – O’zbekiston Respublikasi Bandlik va Mehnat
Munosabatlari Vazirligi   rasmiy   veb-sayti
20. www.kun.uz   –   yangiliklar   veb-sayti.
21. www.ziyonet.uz   -   axborot   ta’lim   tarmog’i.
22. www.wikipedia.org   -   global   internet   tarmog’i   ensiklopediyasi.

Byudjet tashkilotlarida ish haqi va unga tenglashtrilgan to’lovlar xisobi

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha