Byudjet tashkilotlarida xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA
MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“BYUDJET HISOBI VA G’AZNACHILIK ISHI”
KAFEDRASI
“BYUDJET HISOBI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Byudjet tashkilotlarida xodimlar va
stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi
TOSHKENT
1 Reja:
Kirish
I   BOB.   Xodimlar   bilan   hissoblashuvlarning   maqsad   va   vazifalari
hamda uni tashkil etishning nazariy-huquqiy asoslari.
1.1.   Xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   hisobini
tashkil etish uning maqsadi va vazifalari.
2.1.   Budjet   tahskilotlarida   xodimlar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan
hisoblashuvlarni tashkil etishning tashkiliy-huquqiy asoslari
II   BOB.   Budjet   Tashkilotlarida   Xodimlar   Va   Stipendiya   Oluvchilar
Bilan Hisoblashuvlarni Hisobini Tashkil Etish
2.1.   Xodimlar   bilan   mehnat   haqi   va   unga   tenglashtirilgan   to’lovlar
bo’yicha hisoblashuvlar hisobi.
2.2.  Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi.
2.3.   Xodimlar va stipendiatlar bilan hisob-kitoblar hisobini buxgalteriya
hisobvaraqalarda aks ettirilishi.
Xulosa
Foydalanilgan Adabiyotlar Ro’yxati
Ilovalar
2 Kirish
Bugungi   iqitisodiyotning   jadal   rivojlanib   borayotgan   zamonaviy   davrida   budej
tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   yanada   to’g’ri   va   to’liq   tashkil   etish   budjet
hisobining   asosiy   maqsadiga   aylanib   bormoqda.   Byudjet   tashkilotlarida
buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   jarayonida   xodimlar   bilan   hisob   kitoblar
bugungi   davlat   budjeti   xarajatlarining   eng   yuqori   ko’rsatkichlaridan   birini   tashkil
etmoqda,   xususan   respublika   bo’ylab   oliya   ta’lim   sohasida   2022-yilda   amalga
oshirilgan   5448,8   mlrd   so’m   qiymatdagi   xarajatlarning   2245,9   mlrd   so’mi,   ya’ni
41,2 foizi sohadagi xodimlarning oylik ish haqi va unga tenglashtirilgan xarajatlari
uchun   qilingan.   Oliy   ta’lim   sohasi   xarajatlarining   yana   bir   turi   mavjudki   uni
ulushining   kattaligi   sababli   e’tibordan   chetda   qoldirib   bo’lmaydi.   Stipendiyalar
2022-yil bo’yicha jami 1223,7 mlrd so’mni tashkil etib ushbu xarajat umumiy oliy
ta’lim xarajatlarining 22.5 foizini tashkil etgan. 1
Ko’rinib   turibdiki   budjet   tashkilotlari   ish   haqi   hisoblash   paytida   ehtiyotkor
bo’lishlari   kerak,   zero   budjet   mablag’lari   maqsadli   va   yo’naltirilgan   bo’ladi.
Ularning   xato   sarflanishi   budjet   sohasidagi   boshqa   biror   yo’nalishda   kamchilik
bo’lishiga olib keladi. 
Ish   haqi   masalasi   har   doim   muhim   masalalardan   bo’lib   kelgan,   davlat   miqyosida
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   har   yilgi   murojaatnomalarida   buni   alohida
ta’kidlab   o’tadilar,   xususan   2022.12.18   da   bo’lib   o’tgan   Shavkat   Mirziyoyevning
Oliy   Majlisga   murjaatnomasida   “Biz   ish   haqi,   pensiya   va   nafaqalar   miqdorini,
aholi jon boshiga daromadlarni oshirish siyosatini  izchil  davom  ettiramiz,” 2
  - deb
aytib  o’tilgan.  Ko’rinib   turibdiki   ish   haqi   masalasi   bugungi   dolzarb   masalalardan
biridir.
Bu  borada  ish  haqi   to’g’risida  2022-yil  20-maydagi  138-sonli   Prezident  Qaroriga
asosan   2022-yil   1-iyundan   budjet   tashkilotlari   xodimlarining   eng   kam   oylik   ish
haqi miqdori 12 foizga oshirilgani natijasida budjet sohasida ish haq fondi 
ham sezilarli miqdorga oshdi. 3
1
 “Fuqarolar uchun budjet – 2022”
2
  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022.12.18dagi Oliy Majlisga murojaatnomasi  
3
 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining20.05.2022dagi “Ish haqi miqdorini oshirish to’g’risida”gi farmoni
3 Avvalroq,   «Ish   haqi,   pensiya   va   nafaqalar   miqdori   inflyasiyadan   yuqori   darajada
oshiriladi” 4
, seb aytgan ediShavkat Mirziyoyev.
Ushbu   fikr   mulohazalarga   asoslangan   holda   ish   haqi   va   stipendiya   masalalari
haqida ushbu kurs ishi davomida tahliliy ishlarni amalga oshiramiz.
4
  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 19.12.2020dagi Oliy Majlis va Qonunchilik Palatasiga murojaatnomasi
4 I BOB. Xodimlar bilan hissoblashuvlarning maqsad va vazifalari
hamda uni tashkil etishning nazariy-huquqiy asoslari.
1.1 Xodimlar va stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobini
tashkil etish uning maqsadi va vazifalari.
Budjet   tashkilotlarida   daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosini   amalga   oshirish
jarayonida   kamomadlar,   xizmat   safarlari,   ish   haqi   va   unga   tenglashtirilgan
to’lovlar   bo’yicha   xodimlar   bilan,   stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   talabalar   bilan
hisoblashuvlar amalga oshiriladi.
Material   javobgar   shaxslar   bilan   yo’l   qo’yilgan   kamomadlar   bo’yicha
hisoblashuvlar amalga oshiriladi. Bunda mulkiy qiymatliklar bo’yicha kamomadlar
unidirish   vaqtida   bozor   qiymatida   undiriladi.   Yo’l   qo’yilgan   kamomadlar
inventarizatsiya   dalolatnomalari   orqali   aks   ettiriladi   va   mehnat   qonunchiligi
talablari   asosida   undiriladi.   “Inventarizatsiya   jarayonida   aniqlangan   mol-mulk
kamomadi   va   ortiqchasining   buxgalteriya   hisobi   va   soliqqa   tortish   tartibi
to’g’risidagi  Nizom”ga  asosan  ish  beruvchining mulkiga  yetkazilgan  zarar   hajmi,
zarar   uchun   xodimning   moddiy   javobgarlik   chegaralari   va   tartibini   aniqlash
O’zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksi bilan tartibga solinishi ko’rsatilgan.
Bir   oylik   o’rtacha   ish   haqidan   oshmaydigan   yetkazilgan   zarar   summasini   aybdor
xodimdan   undirish   ish   beruvchining   farmoyishiga   muvofiq   amalga   oshiriladi.
Farmoyish  yetkazilgan zarar  aniqlangan kundan boshlab  bir  oydan  kechikmasdan
chiqarilishi mumkin. Bunda zarar hajmi inventarizatsiya o’tkazish davrida mazkur
joyda amal qilayotgan bozor baholari bo’yicha hisoblanadi.
Agar   xodimdan   undirilishi   lozim   bo’lgan   yetkazilgan   zarar   summasi   uning
o’rtacha oylik ish xaqidan yuqori yoki zarar aniqlangan kundan boshlab bir oylik
muddat o’tgan bo’lsa, undirish sud orqali amalga oshiriladi.
Xo’jalik   yuritishning   bozor   tizimiga   o’tish   sharoitida   mehnatga   haq   to’lash
ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   va   xodimlarni   himoya   qilish   sohasidagi   vazifalari
bevosita   xo’jalik   sub’ektilarga   berilgan.   Har   bir   xodimning   mehnat   daromadlari,
xo’jalik   sub’ekti   faoliyatining   pirovard   natijasini   hisobga   olgan   holda,   uning
5 qo’shgan hissasi va maksimal miqdori cheklanmaydi. Lekin xodimlarning minimal
ish   haqi   miqdori   qonunchilik   bilan   belgilanadi.   Mehnat   munosabatlarini,   shu
jumladan   xodimlar   mehnatiga   haq   to’lashni   yuridik   asosini   mehnat   to’g’risidagi
qonuniy   hujjatlar,   xo’jalik   sub’ektilarning   jamoa   shartnomalarini   va   boshqa
muayyan me’yoriy hujjatlar tashkil etadi.
Ma’lumki   ish   haqi,   o’z   navbatida,   asosiy   va   qo’shimcha   ish   haqiga   bo’linadi:
Asosiy ish haqiga, xodimlarni ishlagan vaqti, bajargan ishining miqdori va sifatiga
asosan   hisoblangan   ish   haqi,   tarif   stavkalari,   okladlar,   mukofotlar,   asosiy   ish
vaqtidan   tashqari   ishlagan   ish   vaqtiga   hisoblangan   qo’shimcha   ish   haqi,   ishchi
aybiga bog’liq bo’lmagan xolda turib qolishlarga xisoblangan ish haqi va shu kabi
boshqalar kiradi .
Qo’shimcha   ish   haqi,   bu   mehnat   qonunchiligida   ko’zda   tutilgan   ishchining
ishlamagan   ish   vaqti   uchun   xisoblangan   ish   haqidir.   Bunga   ishchining   mehnat
ta’tili  uchun hisoblangan ish haqi, voyaga yetmaganlar o’smir yoshlar, ayollar va
boshqalar  uchun imtiyozli ish vaqti  uchun hisoblangan  ish haqi, ishdan bo’shashi
munosabati bilan hisoblangan nafaqa va boshqalar kiradi.
Budjet   tashkilotlari   xodimlar   bilan   yuqorida   ko’zda   tutilgan   hollarda   moliyaviy
munosabatga kirishadilar. Ushbu moliyaviy munosabatlarning asosliligi, to’g’riligi
va   qonuniyligi   budjet   tizimi   budjetlari   mablag’laridan   foydalanishning   aniq
yo’naltirilganligi va maqsadlilik xususiyati prinsipini ta’minlanishiga olib keladi. 5
Budjet   tashkilotlarida   xodimlar   bilan   hisob-kitoblar   nafaqat   xodimlarni   pul
mablag’lari   bilan   ta’minlash   xususiyati   bilan   ijtmoiy   ahamiyatga   ega,   balki
hisoblangan   oylik   ish   haqlaridan   ushlab   qolinadigan   soliqlar   va   majburiy
to’lovlarni   qamrab   olishi   bilan   davlat   budjetida   fiskal   ahamiyatga   ega.   Budjet
tashkilotlari   o’z   xodimlari   doirasida   davlat   budjetiga   o’tkazib   beradigan   yagona
ijtimoiy   soliq   hamda   jismoniy   shaxlardan   olinadigan   daromad   solig’i   davlat
budjetida sezilarli  ahamiyatga ega. Buning isboti  sifatida 2022-yil  doirasdi  davlat
budjetining   daromad   oqimlarining   asosiy   ko’rsatkichlarida   jismoniy   shaxslardan
olinadigan daromad solig’i alohida ta’kidlab o’tilganini aytishimiz mumkin. Ushbu
5
  O’zbekiston Respublikasining “Budjet kodeksi” 12-moddasi
6 yil   uchun  bu  soliq  davlat  budjetiga  22045,0  mlrd  so’m   bevosita  soliqlar  hisobida
32,2 foizni umumiy davlat budjeti doirasida esa 11,04 foizni tashkil etgan. 6
 
Stipendiya   oluvchilar   borasida   gap   ketganda   ularning   davlat   budjetiga   moliyaviy
ahamiyatini   ta’kidlashdan   ko’ra   uning   ijtimoiy   ahamiyatini   keltirib   o’tish
maqsadga muvofiqdir.
“ Stipendiya chuqur kasbiy bilimlarni egallash va davomatni oshirishda talabalarni
rag’batlantirish,   mutaxassislarni   tayyorlash   sifatini   yanada   oshirish   uchun   zarur
sharoitlar barpo etish maqsadida to’lanadi.” 7
Yuqorida keltirib o’tilgan mulohaza va fikrlar asosida quyida xodimlar bilan hisob-
kitoblar   va   stipendiya   oluvchilar   bilan   hisoblashuvlar   asosi,   tartibi   va   to’lanishi
hamda   ularni   qay   tartib   budjet   tashkiloti   buxgalteriya   hisobida   ko’rsatish   haqida
so’z boradi.
6
  “Fuqarolar uchun budjet – 2022”
7
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida”gi qarori.
7 II BOB. Budjet tashkilotlarida xodimlar va stipendiya oluvchilar
bilan hisoblashuvlarni hisobini tashkil etish
2.1. Xodimlar bilan ish haqi hamda unga tenglashtirilgan to’lovlar
bo’yicha hisoblashuvlar hisobi.
Budjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etishda   huquqiy   nazariy
asoslarga   tayangan   holatda   yaratish   kerak.   Ya’ni   budjet   tashkilotlarida   har   bir
amalga   oshirilgan   ham   moliyaviy,   ham   yuridik   vazifalar   o’zining   hujjatli
fundamentisiz   amalga   oshirilishi   mumkin   emas.   Xodimlar   bilan   hisoblashuvlar
jarayonida   hujjatlar   yuzaga   kelish   jarayonida   2169   –   raqamli   yo’riqnomaga   amal
qilish kerak, unga asosan xodimning ish haqi to’lanish turini aniqlab olish lozim.
Mehnatga haq to’lashni ikkita shakllari mavjud: ishbay va vaqtbay. Mehnat haqini
hisoblashning   ishbay   shaklida   ish   haqi   -   ishlab   chiqarilgan   mahsulotning   hajmi,
sifati,   bajarilgan   ishlar   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   hajmiga   ko’ra   hisoblanadi.
Mehnat   haqini   hisoblashning   vaqtbay   shaklida   mehnat   haqi   ishlangan   ish
soatlariga   muvofiq,   shtatlar   jadvalidagi   tarif   stavkalariga   asoslangan   holda
hisoblanadi.
Tarif   setkasi   –   bu   razryadlar   va   ularga   tegishli   bo’lgan   tarif   koeffitsentlari
ko’rsatiladigan hujjatlardir. Birinchi razryadning tarif koeffitsenti birga teng bo’lib,
razryad ortgan sari tarif koeffitsenti ham ortib boradi.
Tarif stavkasi-ishchining razryadka muvofiq unga ma’lum vaqt birligi (soat, kun)
uchun to’lanadigan haq miqdorini aniqlaydi. Odatda tarif stavkasi birinchi razryad
uchun   belgilanadi,   qolgan   razryadlar   uchun   esa   birinchi   razryad   tarif   stavkasini
qolgan razryadlar tarif koeffitsentiga yo’naltirish yo’li bilan aniqlanadi.
Xodimning   mehnat   haqini   topish   uchun   razryad   bo’yicha   tarif   koeffitsentini   eng
kam ish haqi miqdoriga ko’paytirish orqali aniqlanadi. 
Mehnatga   haq  to’lashning   yagona  tarif  setkasi   O’zbekiston   Respublikasi  Vazirlar
Mahkamasi   tomonidan   tasdiqlanadi.   Quyida   2019-yili   Vazirlar   Mahkamasining
19-sentabrdagi   775-sonli   qarori   bilan   qabul   qilingan   va   2019-yil   17-sentabrdan
kuchga kirgan yagona tarif setkasi keltiriladi.
8 1-chizma. Mehnatga haq to’lashning yagona tariff setkasi. 8
Mehnatga haq
to’lash
razryadlari Tarif
koeffitsiyentlari Mehnatga haq
to’lash razryadlari Tarif
koeffitsiyentlari
1 1,000 12 2,148
2 1,053 13 2,284
3 1,106 14 2,421
4 1,158 15 2,561
5 1,269 16 2,704
6 1,384 17 2,847
7 1,505 18 2,993
8 1,630 19 3,141
9 1,755 20 3,292
10 1,883 21 3,444
11 2,014 22 3,597
Budjet   tashkilotlarida asosan  vaqtbay  asosida   ish  haqi  to’lanadi. Bunda  har   qaysi
budjet   tashkiloti   namunaviy   shtatlar   jadvaliga   asoslanib   shtat   birliklarini
shakllantiradi   va   belgilangan   tartibda   razryadlarini   qo’yib   oylik   ish   haqini
(okladlarini)   hisoblaydi   va   shtatlar   jadvalini   shakllantiradi.   Hozirda   budjet
tashkilotlarida shtatlar jadvaliga kiritilgan ba’zi lavozimlar bo’yicha qonunchilikka
asosan   belgilangan   oylik   ish   haqlari   tayinlanadi.   Budjet   tashkilotlarida   “Budjet
tashkilotlari   xodimlarini   moddiy   rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   to’g’risida
yo’riqnoma”   (O’z.R   AV.   tomonidan   1995   yil   20   sentyabrda   №   177-son   bilan
ro’yxatdan o’tgan) asosan oylik ish haqiga nisbatan 15 foiz miqdorida xodimlarini
moddiy   rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   tashkil   etiladi   va   ushbu   nizom
talablari bo’yicha mukofot, moddiy rag’batlantirish ko’rinishida sarflanadi.
8
 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 16.09.2019 yildagi 775-sonli “Mehnatga haq to’lash yagona 
tarif setkasini yanada takomillashtirish to’g’risida”gi qarori.
9 Budjet   tashkilotlarida   vaqtbay   asosida   ish   haqi   hisoblanishida   tasdiqlangan   ish
vaqtini   hisobga   olish   tabeliga   asoslanadi.   Ish   haqi   hisoblash   uchun   shtatlar
jadvalida belgilangan oylik ish haqini xaqiqatda ishlagan ish kunlariga bo’lish yo’li
bilan aniqlanadi.  Budjet   tashkilotlarida  ishlovchi  xodimlar  ish  haqiga  qo’shimcha
to’lovlar   (moddiy   rag’batlantirish   va   boshqalar)   xodimlarini   moddiy
rag’batlantirish   maxsus   jamg’armasi   hisobidan   yoki   qonunchilikda   belgilangan
tartibda   budjetdan   tashqari   mablag’lar   hisobiga   (manbaasi   mavjud   bo’lganda)
to’lanadi.
Ish haqi, mukofotlar, turli  moddiy yordamlar  va boshqa to’lovlar  oyiga  bir  marta
hisoblab yoziladi va hisobda joriy oyning oxirgi kunida aks ettiriladi.
Ish haqini hisoblab yozish uchun quyidagilar asosiy hujjatlar hisoblanadi: 
1-rasm. Oylik hisoblab yozish uchun kerak bo’ladigan hujjatlar. 9
Tashkilotning   ishga   qabul   qilganlik,   bo’shatganlik   yoki   joydan-joyga   ko’chirish
haqidagi   buyruqlari   asosida   xodimlar   budjet   tashkilotida   hisobda   turishini
tasdiqlaganidan so’ng 421-son shakldagi foydalanilgan ish vaqti hisobi va ish xaqi
hisoblash   tabeliga   ko’ra   xodimning   tashkilotdagi   ishlagan   kunlari   hisoblanadi   va
shunga   asosan   xodimlarni   tasdiqlangan   shtatlar   jadvali   va   ish   xaqi   stavkalariga
muvofiq xodimning asosiy ish haqi va qo’shimcha ish haqi hisoblab chiqariladi.
Tabellar   tashkilot   rahbarining   buyrug’i   bilan   tayinlangan   shaxslar   tomonidan   har
oyda   belgilangan   shaklda   yuritiladi.   Tabellar   butun   tashkilot   bo’yicha   yoki
tuzilmaviy   bo’linmalar   (bo’limlar,   bo’linmalar,   fakultetlar,   laboratoriyalar   va
boshqalar)ga   bo’lingan   holda   yuritiladi.   Oyning   oxirida   tabel   bo’yicha   ishlangan
kunlarning   umumiy   miqdori,   shuningdek,   ortiqcha   ishlangan   soatlar   aniqlanadi.
9
  O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 22.12.2010 yildagi 2169-raqamli “Budjet tashkilotlarida buxgalteriya 
hisobi to’g’risidagi yo’riqnoman itasdiqlash haqida”gi buyrug’i
10Shtatlar jadvali
Buyruqlar
Tabel Oylik ish haqi          To’ldirilgan   va   tegishli   imzolar   bilan   rasmiylashtirilgan   tabel   va   boshqa   hujjatlar
belgilangan muddatda ish haqi hisoblab yozish uchun buxgalteriyaga topshiriladi. 
Oyning   birinchi   yarmi   uchun   xodimlarga   avans   beriladi.   Avans   belgilangan
tartibda   ushlab   qolinishi   kerak   bo’lgan   soliq   summasini   hisobga   olmagan   holda,
qoidaga   ko’ra,   ish   haqining   40   foizi   miqdorida   belgilanadi.   Avans   389-son
shakldagi   ish   xaqi,   avans   berish   uchun   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   beriladi.   Bu
shakl   o’z   ichiga   xodimning   olgan   summasini,   uning   ism   sharfini   hamda   ushbu
xodim   qanday   bo’limda   ishlashi   haqidagi   ma’lumotlarni   oladi.   Quyida   ushbu
shaklni keltirib o’tamiz.
2-chizma. To’ov qaydnomasi 10
                                           __________________ __________y.
Tashkilot(markazlashgan
buxgalteriya) ___________________________________
Tarkibiy
bo’linma _________________________________________
Bo’lim _ ___ _____________________________________________
Xarajat turi _______________________________________________
O’lchov birligi so’m.
Moliyalashtirish
manbasi _______________________________________________
Korresponde
nt schyot Chiqim
kassa orderi
soni Sana
T/r Familiyasi,
ismi,
otasining
ismi Tabel raqami Summa Olganlikni
tasdiqlovch
i hujjat
1 2 3 4 5
10
  O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 22.12.2010 yildagi 2169-raqamli “Budjet tashkilotlarida buxgalteriya
hisobi to’g’risidagi yo’riqnoman itasdiqlash haqida”gi buyrug’i
11 Oy uchun ish haqi hisoblab yozish va oyning ikkinchi yarmi uchun to’lash odatda,
T–49-son   shakldagi   hisob-kitob   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   amalga   oshiriladi.
Ushbu hisob-kitob to’lov qaydnomasiga xodimlarning familiyasi, ismi va otasining
ismi,   hisoblangan   ish   haqi   va   nafaqalar   summasi,   berilgan   avans,   ushlangan
soliqlar va boshqa summalar yoziladi. 
Tashkilotda   ish   xaqi   hisoblash   to’lash   bo’yicha   ma’lumot   olish   uchun   har   bir
xodim bo’yicha 417-son shakldagi kartochka-ma’lumotnomalar yuritiladi.
Nafaqalar bo’yicha hisoblashish.
Budjet tashkilotlarida xodimlarga nafaqat ishlagan payti uchun ish haqi to’lanadi,
balki o’z aybisiz ishlamagan paytlar uchun ham haq to’anishiga to’g’ri keladi. Bu
kabi   to’lovlar   qo’shimcha   ish   haqqi   deb   ataladi.   Qo’shimcha   ish   haqi   budjet
xarajatlarida   iqtisodiy   tasnifi   bo’yicha   birinchi   guruh   xarajatlari   sirasiga   kiritiladi
va   mos   ravishda   soqli   hisoblanadi   hamda   ushlab   qolinadi.   Ushbu   guruh
xarajatlarining nomi “Ish haqi va unga tenglashtirilgan to’lovlar” dir.
Mehnat   qonunchiligiga   asosan   budjet   tashkilotlari   xodimlari   har   yili   mehnat
ta’tiliga   chiqish   huquqiga   ega.   Bunda   mehnat   ta’tiliga   chiqishi   bo’yicha   buyruq
rasmiylashtirilgandan   so’ng   buxgalteriya   tomonidan   o’rnatilgan   tartibda   mehnat
ta’tili   uchun   ish   haqi   hisoblanadi.   Mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqi   hisoblashda
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining  1997-yil  11-martdagi  133-son
qarori   bilan   tasdiqlangan   “O’rtacha   oylik   ish   haqini   hisoblab   chiqarish   tartibi”ga
ko’ra   o’rtacha   oylik   ish   haqi   hisoblab   topiladi.   Unga   ko’ra   hisoblanayotgan
vaqtdagi   shtatlar   jadvali   bo’yicha   belgilangan   oylik   ish   haqiga   bir   yil   davomida
oylik   ish   haqidan   tashqari   qo’shimcha   olgan   mukofotlar,   boshqa   to’lovlarni   1/12
qo’shilib   chiqqan   natija   25.4   koeffitsentga   bo’lish   yo’li   bilan   bir   kunlik   mehnat
ta’tili   uchun   ish   haqi   topiladi.   Bir   kunlik   mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqini   ta’til
kunlariga ko’paytirish yo’li bilan mehnat ta’tili uchun ish haqi topiladi. 11
11
 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 11.03.1997 yildagi 133-sonli “O’zbekiston Republikasining 
Mehnat Kodeksini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan normative hujjatlarni tasdiqlash to’g’risida”gi qaroriga 7-
ilova
12 Shartli   misol:   Budjet   tashkiloti   bosh   hisobchisi   2022-yil   2-avgustdan   22   ish
kunidan   iborat   mehnat   ta’tiliga   chiqdi.   Bu   xodimning   oylik   ish   haqi   miqdori
shtatlar jadvali bo’yicha 650 000 so’mga teng bo’lgan. Bir yil davomidagi mukofot
ko’rinishida olingan ish haqisi 3 600 000 so’mga teng bo’lganligi aniqlandi. 
Mehnat   ta’tili   uchun   ish   haqi   =   650   000+300   000(3   600   000/12)/25.4*22   =
909842. so’m ga teng bo’ladi.
Vaqtincha   mehnatga   qobilyatsizlik   nafaqalarini   hisoblash   “Davlat   ijtimoiy
sug’urtasi bo’yicha nafaqalar tayinlash va tartibi to’g’risida Nizom” (O’z.R Adliya
Vazirligi tomonidan 2002-yil 8-mayda 1136-son bilan ro’yxatdan o’tgan) talablari
asosida   amalga   oshiriladi.   Unga   ko’ra   kasallik   varaqasiga   asosan   xodimning
haqiqatda   vaqtincha   mehnat   qobilyatini   yo’qotgan   ish   kunlari   uchun   yuqorida
keltirib   o’tilgan   tartibda   o’rtacha   ish   haqi   aniqlanib   mehnat   stajidan   kelib   chiqib
miqdori hisoblanadi. 
Nizomga   ko’ra   quyidagi   tartib   va   qoidalar   berlgilab   aniqlashtirib   berilganligini
ko’rishimiz mumkin: 
Vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik   nafaqasi   ish   stajining   davomiyligidan   qat’i
nazar ish haqining 100 foizi miqdorida quyidagilarga to’lanadi:
 
13Ishlayotgan Ikkinchi jahon urushi qatnashchilariga
Baynalminal jangchilarga va ularga tenglashtirilgan boshqa shaxslarga
Qaramog‘ida 16 yoshga (o‘quvchilar 18 yoshga) yetmagan uch yoki
undan ortiq bolalari bo‘lgan xodimlarga
Chernobil AESdagi avariya natijasida radioaktiv ifloslanish zonasidan
evakuatsiya qilingan va ko‘chirilgan xodimlargaChernobil AESdagi avariya oqibatlarini tugatishda qatnashgan xodimlarga
Qon hosil qiluvchi organlar kasalliklari (o‘tkir leykoz), qalqonsimon bez
(adenoma, rak) va xavfli o‘smalar bilan bog‘liq kasalliklarga chalingan
xodimlarga
Mehnatda mayiblanish va kasb kasalligi natijasida vaqtincha
mehnatga qobiliyatsiz bo‘lgan xodimlarga        2-rasm. Mehnatga qobiliyatsizlik nafaqasi ish stajining davomiyligidan qat’i
nazar ish haqining 100 foizi miqdorida quyidagilarga to’lanadigan shaxlar. 12
Ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan,   ko’payib   borayotgan,   tarqalish   xavfi   mavjud
bo’lgan   kasalliklar   (sil   kasalligi,   onkologiya   kasalliklari,   yangidan   paydo
bo’ladigan xatarli o’simtalar, jinsiy yo’l bilan o’tadigan kasalliklar, SPID, moxov
(lepra)   kasalligi,   ruhiy   kasalliklar)   bo’yicha   hisobda   turgan   xodimlarga   ular
tomonidan   davlat   ijtimoiy   sug’urta   badali   to’lagan   davrining   (umumiy   ish
stajining)   davomiyligiga   bog’liq   ravishda   vaqtincha   mehnatga   qobiliyatsizlik
nafaqasi quyidagicha tartibli miqdorda hisoblab beriladi hamda to’lanadi:
3-rasm. Aholining maxsus qismiga nafaqa hisoblash tartibi. 13
Yuqorida   nazarda   tutilgan   xodimlardan   tashqari   qolgan   xodimlarga   vaqtincha
mehnatga qobiliyatsizlik bo’yicha nafaqa quyidagi miqdorlarda to’lanadi:
a)   umumiy   ish   staji   8   yil   va   undan   ortiq   bo’lgan   xodimlarga   hamda   21   yoshga
yetmagan chin (sag’ir) yetimlarga ish haqining 80 foizi miqdorida;
b) umumiy ish staji 8 yilgacha bo’lgan xodimlarga ish haqining 60 foizi miqdorida.
12
 O‘zbekiston Respublikasi mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining 08.05.2002 yildagi 1136-raqamli 
“Davlat ijtimoiy sug‘urtasi bo‘yicha nafaqalar tayinlash va tartibi to‘g‘risida Nizom” buyrug‘i
13
  O‘zbekiston Respublikasi mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining 08.05.2002 yildagi 1136-raqamli 
“Davlat ijtimoiy sug‘urtasi bo‘yicha nafaqalar tayinlash va tartibi to‘g‘risida Nizom” buyrug‘i
14Umumiy
ish staji 8 yil va undan
ortiq
5 yildan 8
yilgacha
5 yilgacha   100 %
  80%
  60%        Tashkilotda   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalarini   tayinlanishi   bo’yicha   ijtimoiy
sug’urta   komissiyasi   tarkibi   kadrlar   bo’limi,   kasaba   uyushmasi,   buxgalteriya
bo’limi xodimlaridan iborat tasdiqlanadi. Xar oyda ushbu komissiya tomonidan bir
marta yig’ilish o’tkazilib bayonnoma asosida tushgan kasallik varaqalari bo’yicha
mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari   va   boshqa   ijtimoiy   sug’urta   nafaqalari
tayinlanadi.
Shartli  misol:  Tashkilot  bosh   hisobchisi   2022-yil  iyul   oyida  21  ish  kunidan  8  ish
kuni kasalligi tufayli ishga chiqmagan 13 ish kuni haqiqatda ishlagan. Ish staji 19
yilni   tashkil   etadi.   Shu   vaqtda   oylik   ish   haqi   tasdiqlangan   shtatlar   jadvaliga
muvofiq   650000   so’mni   tashkil   etgan.   Bir   yil   davomidagi   mukofot   ko’rinishida
olingan ish haqisi 3 600 000 so’mga teng bo’lganligi aniqlandi.
a)   Asosiy   ish   haqi(haqiqatda   ishlagan   kunlari   uchun)   =650000/21*13=402381
so’m 
b)   Mehnatga   layoqatsizlik   nafaqasi   =   247619.1   (650000/21*8)+
114285.7(3600000/12/21*8)   =36194.8   so’mni   80   %(mehnat   staji   19   yil   bo’lgani
uchun)=452381 so’mga teng bo’ladi.
Bosh hisobchining 2022-yil iyul oyi uchun asosiy va qo’shimcha ish haqi 691904.8
(402381+452381) so’mni tashkil etgan.
Ishdan bo’shashda yoki ta’tilga ketishda qilingan hisob-kitoblar 425-son shakldagi
ta’til berish (ishdan bo’shash) bo’yicha hisob yozuvi bo’yicha amalga oshiriladi.
3-chizma. Hisob yozuvi shakli 14
Ta’til berish (ishdan bo’shash) bo’yicha
425-son shakl
___________
___ ________________________ _____________
_
Tashkilot (markazlashgan buxgalteriya __________________________________
_
14
 O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 22.12.2010 yildagi 2169-raqamli “Budjet tashkilotlarida buxgalteriya
hisobi to’g’risidagi yo’riqnoman itasdiqlash haqida”gi buyrug’i
15 Tarkibiy 
bo’linma __________________________________________________
F.I.Sh. ___________Lavozimi _____________________Okladi________
Ta’til turi (ishdan 
bo’shash) _____________________________________________
Ta’til berildi dan gacha Ta’til kunlari
asosiy qo’shim
cha jami
Ta’til 
berilayotgan 
(ishdan 
bo’shatilayot
gan) davr dan gacha
Ish haqi oylar bo’yicha
Yil
Yillik ish
haqi
Oylar
Summ
a
Bosh 
hisobchi ______
___ __________________
______
(imzo) (F.I.Sh.)
“____”_______________ 
_______y.
Bu hisob-kitoblar bo’yicha hisoblangan summalar joriy oy uchun ochilgan hisob-
kitob-to’lov   qaydnomalariga   kiritiladi.   Ishdan   bo’shashda   yoki   mehnat   ta’tiliga
ketishda   qilinadigan   bunday   hisob-kitoblar,   hisob-kitob   davri   oralig’iga   to’g’ri
kelib   qolgan   hollarda,   to’lovlar   389-son   shakldagi   to’lov   qaydnomasi   yoki   kassa
16 chiqim orderlari orqali amalga oshiriladi. Bu hisob-kitoblar orqali hisoblangan va
to’langan summalar joriy oy hisob-kitob-to’lov qaydnomalariga kiritiladi.
Hisob-kitob-to’lov   qaydnomalari   ana   shu   qaydnomalarni   tuzgan   va   tekshirgan
xodimlar   tomonidan   imzolanadi.   Ish   haqi   to’lash   uchun   ruxsatnoma   tashkilot
rahbari va bosh hisobchi tomonidan imzolanadi.
Ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,   stipendiya,   pensiya   va
mukofotlarni to’lashning belgilangan muddatlari tugashi bilan kassir:
-   to’lov   qaydnomasida   ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,
stipendiya,   pensiya   yoki   mukofotlar   to’lanmagan   shaxslar   familiyasi   to’g’risiga
shtamp qo’yishi yoki qo’lda “Deponentlangan” deb belgi qo’yishi;
- deponentlangan summalar reyestrini tuzishi;
-   qaydnoma   oxirida   haqiqatda   to’langan   summa   va   ish   haqi,   vaqtincha   mehnatga
layoqatsizlik   nafaqalari,   stipendiya,   pensiya   yoki   mukofotlarni   to’lashning
olinmagan,   deponentlanishi   kerak   bo’lgan   summasi   to’g’risida   yozib   qo’yishi,
ushbu   summalarni   to’lov   qaydnomasi   bo’yicha   umumiy   yakun   bilan   solishtirishi
va yozuvni o’z imzosi bilan tasdiqlashi kerak. Agar pulni kassir emas, balki boshqa
shaxs bergan bo’lsa, qaydnomaga qo’shimcha ravishda “Pulni qaydnoma bo’yicha
berdi   (imzo)”   deb   yozib   qo’yiladi.   Pulni   kassir   va   tarqatuvchi   bitta   qaydnoma
bo’yicha berishi man etiladi;
- kassir  kassa daftariga haqiqatda to’langan summani yozishi  va qaydnomaga son
chiqim kassa orderi shtampini qo’yishi shart.
Buxgalteriya   kassirlar   tomonidan   to’lov   qaydnomalariga   qilingan   belgilarni
tekshiradi va ular bo’yicha berilgan hamda deponentlangan summalarni hisoblaydi.
Deponentlangan   summalar   bankka   topshiriladi   va   topshirilgan   summalarga   bitta
umumiy chiqim kassa orderi tuziladi. 
17 2.2. Stipendiya oluvchilar bilan hisoblashuvlar hisobi.
Ta’lim muassasalarida talabalar bilan stipendiya to’lovlari bo’yicha hisoblashuvlar
amalga   oshiriladi.   Stipendiya   to’lovlari   bo’yicha   hisoblashuvlar   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020dagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim
muassasalari   talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda
stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi qarori asosida olib boriladi.
Stipendiya   -   Oliy   ta’lim   muassasalarining   davlat   grantlari   bo’yicha   va   pulli   -
kontrakt asosda kunduzi o’qiydigan, davomati yaxshi bo’lgan talabalariga (bundan
chet   ellik   talabalar   mustasno),   O’zbekiston   Respublikasining   qonun   hujjatlarida
nazarda   tutilgan   boshqa   to’lovlardan   qat’i   nazar,   to’lanadigan   oylik   pul   ta’minoti
(nafaqa). 15
Stipendiya   chuqur   kasbiy   bilimlarni   egallash   va   davomatni   oshirishda   talabalarni
rag’batlantirish,   mutaxassislarni   tayyorlash   sifatini   yanada   oshirish   uchun   zarur
sharoitlar barpo etish maqsadida to’lanadi. 
Stipendiyalarni hisoblab yozish va to’lash hisob-kitob to’lov qaydnomalarida oyiga
bir marta buyruqlar asosida amalga oshiriladi.
Bulardan   tashqari   talabalar   bilan   o’qitishning   to’lov   kontrakt   shakli   bo’yicha
talabalar, jismoniy va yuridik shaxslar bilan hisoblashuvlarni amalga oshiradi. 
Talabalarga   stipendiya   tayinlash   hamda   to’lash   yuqorida   aytib   o’tilgan   Vazirlar
Mahkamasining   qaroriga   asosan   amalga   oshiriladi.   Unga   ko’ra   stipendiya   davlat
granti   asosida   tehsil   olayotgan   hamda   fanlar   bo’yicha   umumiy   o’zlashtirish
ko’rsatkichi umumiy fanlarning 30 foizidan kam qismi uchun “qoniqarli” bo’lgan
talabalar   hamda   to’lov   kontrakti   asosida   ta’lim   olayotgan   talabalar   uchun   o’z
xohishiga   ko’ra   stipendiya   asosida   shartnoma   summasini   to’layotgan   talabalar
uchun   tayinlanadi.   Stipendiya   to’lashda   barcha   talabalar   uchun   umumiy   bir   xil
ba’zaviy   miqdorda   to’lanadi.   “A’lo”   o’zlashtirish   ko’rsatkichiga   ega   bo’gan
talabalarga   stipendiyaning   ba’zaviy   hisoblash   miqdorining   20   foizi   qo’shimcha
15
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida” gi  qarori.
18 ravishda to’lab beriladi. Agarda talaba stipendiyasiz to’lov kontrakti asosida ta’lim
olayotgan   bo’lgan   taqdirda   ham   “alo”   bahoda   o’zlashtirgan   talabaga
stipendiyaning   ba’zaviy   miqdorining   20   foizi   to’lab   beriladi.   Oliy   ta’lim
muassasalarida   stipendiya   hisoblash   va   to’lash   bo’yicha   komissiya   hamda
talabalarni rag’batlantirish jamg’armalari tashkil etiladi. Ushbu jamg’arma to’lov-
kontraktlarining   2   foizi   hamda   stipendiyalar   uchun   mo’ljallangan   budjet
mablag’larining 10 foizi hisobiga shakllantiriladi va ijtimoiy faol hamda yordamga
muhtoj talabalar uchun ishlatiladi.
Davlat granti asosida tahsil olayotgan talabalarning stipendiyalarini tayinlash
va to’lash tartibi.
Talaba   davlat   granti   asosida   tehsil   olayotgan   bo’lsa,   uning   o’zlashtirish
ko’rsatkichi   fanlar   miqdorida   umumiy   fanlarning   30   foizi   hamda   undan   yuqori
qismidan   “qoniqarli”   (71   balldan   kam)   bo’lsa,   unga   keyingi   semestr   mobaynida
stipendiya   tayinlanmaydi.   Fanlarning   30   foizidan   kam   qismidan   “qoniqarsiz”
ko’rsatkichni   ko’rsatib   qayta   topshirish   asosida   imtihondan   o’tsa,   unda   yangi
semestrning   birinchi   oyida   stipendiya   to’lanmaydi   (1-va   2-   guruh   nogironligi
bo’lgan talabalar bundan mustasno)
To’lov-kontrakti asosida tahsil olayotgan talabalrga stipentiya
to’lash tartibi. 16
To’lov kontrakti asosida ta’lim olayotgan talablar o’z xohishlariga ko’ra stipndiya
olish   I   yoki   olmaslik   huquqiga   ega.   Ularga   stipendiya   to’lash   bazaviy   miqdorda
amalga oshiriladi. O’zlashtirish ko’rsatkichi “a’lo” bo’lgan to’lov-kontrakti asosida
o’qiyotgan talablarga bazviy miqdotga 20 foiz ustama bilan stipendiya hisoblanadi
va   to’lanadi.   Agar   talaba   o’z   xohishiga   ko’rsa   stipendiya   olmaslikni   tanlagan
bo’lsa,   hamd   au   barcha   fanlar   bo’yicha   “a’lo”   baho   to’plagan   bo’lsa   unga
stipendiya   to’lashning   ba’zaviy   miqdorining   20   foiz   miqdoridagi   qiymatda
stipendiya to’lanadi. 
16
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida”gi qarori.
19 Talabalarning ma’lum ijtimoiy qatlamiga to’lanadigan
stipendiyalarni hisoblash. 17
1-va   2-guruh   nogironligi   bo’lgan   talabalarga,   ular   to’lov-kontrakti   asosida   ta’lim
olayotgan   bo’laslar   ham,   stipendiya   miqdori   ularning   o’zlarish   ko’rsatkichlaridan
qat’iy   nazar   respublika   budjetidan   stipendiya   to’lashning   ba’zaviy   miqdorining
50% miqdorida ustma bilan to’lab beriladi
To’liq davlat ta’minotida bo’lgan yetim bolalar va ota-ona qaramog’idan mahrum
bo’lgan   bolalar   sirasiga   kiruvchi   talabalarning   stipendiyalari   ularning   o’tgan
semestrdagi   o’zlashtirish   ko’rsatkichlaridan   qat’iy   nazar   ba’zaviy   miqdorda
respublika   budjetidan   to’lab   beriladi.   Ushbu   turdagi   tehsil   oluvchilarga   ba’zaviy
miqdorning 50 foizi va undan yuqori hajmi talabalarni rag’batlantirish jamg’armasi
hisobidan tayinlanadi va to’lanadi.
Semestr   yakuni   bo’yicha   barcha   fanlarni   “a’lo”   bahoga   yakunlagan   hamda
“Yagona   reyestr”   ATda   ro’yxatda   turgan   qizlar   uchun   umumiy   shartlarda
to’lanadigan   stipendiyaga   qo’shimcha   ravishda   maxsus   stipendiya   tayinlanadi   va
faqatgina hamma fanlardan “a’lo” bahoga ta’lim olgan va “Yagona reyestr” ATda
ro’yxatdan chiqarilmagan taqdirdagina to’lash saqlab qolinadi.
Talabalarni rag’batlantirish jamg’armasi mablag’laridan foydalanish
Ushbu jamg’arma oliy ta’lim muassasasida stipendiya uchun mo’ljallangan budjet
mablag’larining   10%   hamda   tegishli   moliya   yili   uchun   mo’ljallangan   to’lov-
kontrakt   summasining   2%   miqdorida   summadan   shakllanadi   va   quyidagi
maqsadlarda foydalaniladi:
-   Semestrni   faqat   “a’lo”   bahoga   yakunlagan   talabalarga   20   %   ustama
stipendiya hisoblash va to’lov qilishga;
-  Semsetr yakuni fanlarni o’zlashtirayotgan, ijtimoiy himoyaga muhtoj hamda
jamoat ishlarida faol har qanday talabalarga stipendiyaga qo’shimcha ravishda 50
foiz miqdorgacha rag’batlantirish uchun;
17
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   31.01.2020   yildagi   59-sonli   “Oliy   ta’lim   muassasalari
talabalariga   to’lanadigan   stipendiyalar   miqdorlarini   belgilash   hamda   stipendiyalar   tayinlash   va   to’lash   tartibini
takomillashtirish tartibini takomillashtirish chora-tadbirlari to’grisida”gi qarori.
20 -   To’liq   davlat   ta’minotida   bo’lgan   yetim   bolalar,   yetim   bolalar   va   ota-ona
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalar   sirasiga   kiruvchi   talabalarga   ba’zaviy
stipendiyaga qo’shimcha 50 foiz miqdorda ustama tariqasida stipendiyasini oshirib
to’lash uchun;
-   Xalqaro, respublika va oliy ta’lim miqyosida o’tkazilgan fan olimpiadalari
va   sport   musobaqalari   g’oliblari,   shuningdek,   oliy   ta’lim   muassasasi   kengashi
tomonidan   belgilangan   mezonlarga   muvofiq   alohida   hollarda   (kasalligi   yoki   oila
a’zolarining   vafoti   kabi)   talabalarga   bazaviy   stipendiyaga   nisbatan   10
baravargacha miqdorda bo’lgan bir martalik rag’batlantirish yoki moddiy yordam
to’lovi berish uchun;
-   Oliy ta’lim muassasalaridagi  O’zbekiston yoshlar ittifoqining boshlang’ich
tashkilot  yetakchisi  bo’lgan  bakalavr  va magistratura  bosqichida ta’lim  olayotgan
talabalarga,   ularning   ta’lim   olish   turi   (grant   yoki   to’lov-shartnoma   asosida)   va
o’zlashtirish ko’rsatkichidan qat’i nazar, Jamg’arma mablag’lari hisobidan bazaviy
stipendiyaning besh baravari miqdorida har oylik qo’shimcha haq to’lanishi uchun.
21 2.3. Xodimlar va stipendiatlar bilan hisob-kitoblar xisobini
buxgalteriya hisobvaraqalarda aks ettirilishi.
Buxgalteriya hisobida  xodimlar  va stipendiatlar  bilan hisob-kitoblar17 “Xodimlar
va stipendiatlar bilan hisob-kitoblar” schyoti quyidagi subschyotlarda yuritiladi:
170 “Kamomadlarga doir hisob-kitoblar”;
171 “Xodimlar bilan ijtimoiy nafaqalar bo’yicha hisob-kitoblar”;
172 “Hisobdor shaxslar bilan hisob-kitoblar”;
173 “Xodimlar bilan mehnatga haq to’lash bo’yicha hisob-kitoblar”;
174 “Stipendiya oluvchilar bilan hisob-kitoblar”;
175 “Talabalar bilan boshqa hisob-kitoblar”;
176 “Xodimlarning ish haqidan ushlab qolinadigan haq bo’yicha hisob-kitoblar”;
177 “Deponentlangan to’lovlar bo’yicha hisob-kitoblar”;
179 “Hodimlar bilan boshqa hisob-kitoblar”.
Budjet   tashkiloti   ishchi   schyotlar   rejasini   tasdiqlayotganda   17   “Xodimlar   va
stipendiatlar   bilan   hisob-kitoblar”   schyotining   tegishli   subschyotlarini   mablag’lar
manbaalari   bo’yicha   alohida   shakllantirib   olishi   mumkin.   Masalan   171/1
“Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo’yicha   hisob-kitoblar”   (budjet   mablag’i
hisobidan)”,   171/2   “Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo’yicha   hisob-kitoblar”
(rivojlantirish jamg’armasi mablag’i hisobidan)” va hokazo.
170   “Kamodmadlarga   doir   hisob-kitoblar”   subschyotida   kamomadlar,   talon-toroj
qilingan   pul   mablag’lari   va   moddiy   qimmatliklar   qiymati,   shuningdek,   aybdor
shaxslar   hisobiga   yozilgan   va   o’rnatilgan   tartibda   undirib   olinishi   lozim   bo’lgan
moddiy   qimmatliklar   qiymati   va   qonunchilikda   belgilangan   boshqa   hollar   hisobi
olib   boriladi.   Bu   subschyotning   debet   tomoniga   aniqlangan   kamomadlar,   talon-
tarojlar, nobudgarchiliklar va shu kabilar, aybdor shaxsning hisobiga olib borilishi,
kredit   tomonida   yetkazilgan   zararni   qoplash   uchun   tashkilotga   kirim   qilingan
summalar yoziladi.
Bu subschyotning analitik hisobi 292-son shakldagi joriy hisoblar va hisob-kitoblar
daftari  (kartochkasi)da har bir  aybdor shaxs  bo’yicha ularning familiyasi, ismi  va
otasining   ismi,   qarzning   vujudga   kelgan   sanasi   hamda   kamomad   summasi
22 ko’rsatilgan   holda,   shuningdek   budjet   va   budjetdan   tashqari   mablag’larga
ajratilgan holda yuritiladi.
171   “Xodimlar   bilan   ijtimoiy   nafaqalar   bo’yicha   hisob-kitoblar”   subschyotida
tashkilotlarning xodimlari bilan ijtimoiy sug’urta to’lovlari bo’yicha olib boradigan
hisob-kitoblari   yuritiladi.   Ijtimoiy   sug’urta   to’lovlari   bo’yicha   hisob-kitoblar
qonunchilikka   asosan   tartibga   solinadi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida
hisoblangan   vaqtinchalik   mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,   Pensiya   jamg’armasi
orqali   to’lanadigan   tashkilotning   xodimlariga   hisoblangan   ijtimoiy   sug’urta
to’lovlari   hisoblanishi   aks   ettiriladi,   debet   tomonida   hisoblangan   vaqtinchalik
mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari,   Pensiya   jamg’armasi   orqali   to’lanadigan
tashkilotning xodimlariga hisoblangan ijtimoiy sug’urta to’lovlarini to’lab berilishi
aks ettiriladi.
  Analitik hisob har bir ijtimoiy sug’urta to’lovlarini oluvchilar va ijtimoiy sug’urta
to’lovlarining turlari bo’yicha alohida holda yuritiladi.
172 “Hisobdor shaxslar bilan hisob-kitoblar” subschyotida hisobdor shaxslar bilan
ularga   naqd   pul   to’lamasdan   hisob-kitob   qilish   imkoni   bo’lmaydigan   xarajatlarga
to’lash uchun beriladigan avanslar  bo’yicha olib boriladigan hisob-kitoblar  hisobi
olib   boriladi.   Hisobi   beriladigan   avanslar   faqat   mazkur   tashkilotda   ishlaydigan
shaxslargagina   beriladi.   Bu   subschyotning   debet   tomonida   hisobini   berish   sharti
bilan   berilgan   mablag’lar,   kredit   tomonida   bu   mablag’larni   hisobdan   chiqarilishi
yoki hisobdor shahs tomonidan amalga oshirilgan xarajatlar (hisobotiga ko’ra) aks
ettiriladi.
Hisobdor   shaxslar   bilan   qilinadigan   hisob-kitoblarning   analitik   hisobi   386-son
shakldagi   hisobdor   shaxslar   bilan   hisob-kitoblar   bo’yicha   jamlanma   qaydnomada
(8-memorial   orderda)   yuritiladi.   Hisobdor   shaxslarning   soni   unchalik   ko’p
bo’lmagan   tashkilotlarda   analitik   hisob   har   bir   hisobdor   shaxs   bo’yicha   292-son
shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar   daftari   (kartochkasi)da   olib   borilishi
mumkin.   Bunda,   analitik   hisob   budjet   va   budjetdan   tashqari   mablag’lar   bo’yicha
alohida holda yuritiladi.
23 173 “Xodimlar  bilan  mehnatga haq to’lash  bo’yicha hisob-kitoblar”  subschyotida
tashkilotning   xodimlari   bilan   ish   xaqining   barcha   turlari,   mukofotlar   va   boshqa
mehnatga xaq to’lash bilan bog’liq bo’lgan hisob-kitoblar hisobga olinadi.
Bu subschyotning kredit tomonida hisoblangan ish haqi summasi, debet tomonida
ish haqini to’lab berilishi, ish haqiga nisbatan ushlanmalar aks ettiriladi.
Analitik hisob tashkilotning har bir xodimi bo’yicha alohida holda yuritiladi.
174 “Stipendiya oluvchilar bilan hisob-kitoblar” subschyotida oliy o’quv yurtlari,
ilmiy-tadqiqot   muassasalarining   studentlari,   stajyor-tadqiqotchi-izlanuvchilar
hamda   kurs   tinglovchilari   va   boshqalar   bilan   stipendiyalar   bo’yicha   olib
boriladigan   hisob-kitoblar   hisobga   olinadi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida
hisoblangan   stipendiya   to’lovlari,   debet   tomonida   stipendiya   to’lovlarini   amalga
oshirilishi aks ettiriladi. 
Analitik   hisob   o’quv   muassasasining   har   bir   stipendiya   oluvchisi   bo’yicha
alohida holda yuritiladi.
175   “Talabalar   bilan   boshqa   hisob-kitoblar”   subschyotida   ta’lim   muassasalarida
talabalar   bilan   to’lov-kontrakt   mablag’lari   bo’yicha   va   o’quv   jarayonida   yuzaga
keladigan   boshqa   hisob-kitoblar   olib   boriladi.   Bu   subschyotning   debet   tomonida
to’lov-kontrakt   mablag’larini   hisoblanishi,   kredit   tomonida   to’lov-kontrakt
shaklidan tushgan tushumlar summasi aks ettiriladi. 
     Analitik hisob xar bir talaba bo’yicha alohida holda tashkil qilinadi.
176   “Xodimlarning   ish   haqidan   ushlab   qolinadigan   haq   bo’yicha   hisob-kitoblar”
subschyotida   ish   haqidan   ushlangan   kasaba   uyushma   a’zolik   badallari   (kasaba
uyushma   tashkilotlari   bilan   nakd   pulsiz   hisob-kitob   tizimi   joriy   etilgan   hollarda),
shuningdek,   ish   haqi,   stipendiyalar   va   boshqa   to’lovlardan   ijro   varaqalari   va
boshqa   hujjatlar   bo’yicha   ushlab   qolingan   summalar   hisobga   olinadi.   Bu
subschyotni   kredit   tomonida   kasaba   uyushmasiga   hisoblangan   a’zolik   badallari,
ijro   varaqasiga   asosan   ushlanmalar   summasi   aks   ettiriladi,   debet   tomonida
hisoblangan badallar va ushlanmalarni o’tkazib berilishi aks ettiriladi.
24 Xodimlar   bilan   turli   ushlanmalarning   analitik   hisobi   xar   bir   xodim   bo’yicha
alohida   holda   292-son   shakldagi   joriy   hisoblar   va   hisob-kitoblar   daftarida
(kartochkasida) olib boriladi.
177 “Deponentlangan to’lovlar bo’yicha hisob-kitoblar” subschyotida belgilangan
muddat   ichida   olinmagan   ish   haqi,   stipendiyalar   va   boshqa   to’lovlarga   doir
summalar   hisobi   yuritiladi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida   deponentga
o’tkazilgan   ish   haqi   stipendiyalar   aks   ettiriladi,   debet   tomonida   deponentga
o’tkazilgan   ish   haqi   stipendiyalarni   to’lab  berilishi   yoki   hisobdan   chiqarilishi   aks
ettiriladi.
      Ish haqi va stipendiyalar bo’yicha deponentga o’tkazilgan summalarning hisobi
441-son  shakldagi   deponent  qilingan  ish  xaqi  va  stipendiyalarning  analitik hisobi
bo’yicha daftarda yuritiladi.
179   “Xodimlar   bilan   boshqa   hisob-kitoblar”   subschyotida   xodimlar   bilan
qonunchilikka   muvofiq   boshqa   turli   masalalar   bo’yicha   yuzaga   kelgan   hisob-
kitoblar,   shuningdek,   xodimlarning   ish   haqidan   ularning   savdo   tashkilotlaridan
kreditga   olgan   mollari   uchun   bergan   topshiriq   –   majburiyatlari   bo’yicha   ushlab
qolingan summalar, omonat kassalarga naqd pulsiz shaxsiy jamg’armaga o’tkazish
haqidagi   yozma   arizalari   asosida   ushlangan   summalar,   ijtimoiy   sug’urta
tashkilotlari   bilan   tuzgan   ixtiyoriy   sug’urta   shartnomalari   bo’yicha   sug’urta
to’lovlarini   to’lash   haqidagi   topshiriqnomalariga   asosan   ularning   maoshlaridan
ushlangan summalar, xodimlarning banklardan olgan ssudalariga doir operatsiyalar
va   boshqalar   hisobga   olinadi.   Bu   subschyotning   kredit   tomonida   xodimlar   bilan
qonunchilikka   muvofiq   boshqa   turli   masalalar   bo’yicha   yuzaga   kelgan   hisob-
kitoblar   bo’yicha   hisoblangan   summalar,   debet   tomonida   ushbk   summalarni
o’tkazib berilishi aks ettiriladi.
   Xodimlar bilan boshqa hisob-kitoblar bo’yicha analitik hisobi 292-son shakldagi
joriy hisoblar  va hisob-kitoblar  daftarida (kartochkasida)  har  bir  xodim  bo’yich a
alohida holda olib boriladi.
25 Xulosa.
Xulosa   o’rnida   aytib   o’tish   kerakki,   budjet   tashkilotlari   xodimlar   bilan   hisob-
kitoblar   budjet   tashkilotining   asosiy   xarajatlaridan   biridir.   Davlat   sohasida   gap
ketganda   ham   budjet   tashkilotlarida   ishlovchi   xodimlar   oylik   ish   haqi   davlat
budjetining   xarajatlarida   iqtisodiy   tahlil   jihatdan   IV   guruh   xarajatlaridan   keying
ikkinchi   o’rinda   turadi.   Xususan,   oliy   ta’lim   sohasida   ishlovchilarning   oylik   ish
haqlarini   olib   qaraydigan   bo’lsak,   2022-yilda   sohada   o’rtacha   5   521   400   so’mni
tashkil etgan. 
26 Foydalanilgan   adabiyotlar  ro’y x ati:
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 8-dekabr 1992-yil.
2. O’zbekiston   Respublikasining   “Budjet   kodeksi”   2013-yil     26 - dekabrdagi   360-
sonli qonun bilan qabul qilingan.
3. O’zbekiston   Respublikasining   “Soliq   Kodeksi”   2019-y il     30-dekabrdagi   783 -
sonli qonun bilan qabul qilingan.
4.  O’zbekiston Respublikasi “Mehnat kodeksi” 1995 - yil 21 - dekabrdagi №161-I –
son qonuni bilan tasdiqlangan
5. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1999-yil   3-sentyabrdagi
414-sonli   "Budjet   tashkilotlarini   mablag’   bilan   ta’minlash   tartibini
takomillashtirish to’g’risida"gi qarori.
6. “O’zbekiston   Respublikasining   2016   yil   13   apreldagi   “Buxgalteriya   hisobi
to’g’risida”gi  Qonuni, O`RQ-404-sonli.
Internet saytlari:
www.lex.uz  
www.mf.uz      
www.soliq.uz     
www.gov.uz
www.openbudget.uz
27