Chidamlilik sifatini tarbiyalash va uni rivojlantirish metodi

Chidamlilik sifatini tarbiyalash va uni rivojlantirish metodi
MUNDARIJA:
Kirish ……………………………………………………………………………...3
I.BOB. CHIDAMLILIKNI TARBIYALASH M Е TODIKASI………………...5
1.1.Chidamlilik sifati, charchash va chidamlik turlari………………………...5
1.2.Chidamlikni tarbiyalash va anaerob mexanizimi………………………..…7
II.BOB. CHIDAMLILIK SIFATINI TARBIYALASH VA UNI
 RIVOJLANTIRISHGA OID MASHQLAR………………………………………12
2.1.Jismoniy sifatning asosiy tushunchalari chidamlilikdir. ………………………..12
2.2.Chidamlilik, ko‘rsatgichlari va uni  rivojlantirish  metodlari……………16
Xulosa ……………………………………………………………………………22
Adabiyotlar ……………………………………………………………………...23
1 KIRISH
Mamlakatimizda   yuqori   malakali   jismoniy   tarbiya   mutaxasisilari   tayyorlash
tizimi   zamonaviy   talabalarga   to‘liq   javob   bera   oladi,   shu   bilan   birga   bu   tizim
xalqaro   standartlar   asosida   takomillashib   bormoqda.   Fikrimizning   dalili   sifatida
mamlakatimizda etishib chiqayotgan ko‘plab yuqori malakali sportchilarni, xalqaro
musobaqalar   va   olimpiada   o‘yinlari   g‘oliblarini   misol   keltirishimiz   mumkin.
Xalqimiz   sog‘ligi   darajasi   yildan   yilga   ortib   borishi,   yoshlar   o‘rtasida   jismoniy
tarbiya   va   sport   tadbirlarini   keng   ommaviylashib   borishida   deb   xulosa   qilishimiz
mumkin.   Shunga   qaramay   jismoniy   tarbiya   mutaxasislar   tayyorlash   tizimini
yanada   takomillashtirish,   ularni   zamon   talablariga   muvofiq   kasbiy   malaka   va
tajribalarini ortirib borish keng yo‘lga qo‘yilmoqda.
Tarbiyalash - jismoniy harakat sifatida organizmning charchoqni yenga olish
qobiliyatidir. 
Bu   markaziy   asab   tarmog’i   xususiyatlariga   va   energetik   almashinuvga
bog’liq. Chidamlilik shunday fazilatki, u qiyinchilik bilan tarbiyalanadi, yo’qotish
esa   oson.   Chidamlilikni   tarbiyalayotgan   organizmda   o’tayotgan   bir   necha
jarayonni   ajratish   mumkin:   Chidamlilik   jismoniy   harakat   sifati   bo’lib,   odam
organizmining   uzoq   vaqt   davomida   mushaklar   ishini   faol   bajarilishida   toliqishni
yengish   qobiliyatidir.   Chidamlilik   sifati   ikki   xil   bo ladi,   umumiy   va   maxsus.‟
Umumiy   chidamliliik   -   organizmning   uzoq   vaqt   davomida   har   qanday
mushaklarning   ish   bajarganida   charchoqni   yengish   qobiliyatiga   aytiladi.   Maxsus
chidamlilik   -   jismoniy   mashqlar   yoki   sport   turlarining   biriga   xos   bo’lgan
mushaklar   ishi   uzoq   vaqt   davomida   bajarilganda   charchoqni   yengish   bilan
belgilanadi. Maxsus chidamlilik umumiy chidamlilik asosida rivojlanib, tezkorlik,
kuch va chidamlilik mashqlarini aniq va puxta bajarish jarayonidan kelib chiqadi.
2 Chidamlilikni tarbiyalash darajasi avvalambor yurak tomirlari, nafas olish, mushak
va   asab   tarmoqlari,   buyrakda   qonning   glikogenni   tez   va   foydali   parchalanishi,
funksional imkoniyatining oshishi biläh ifodalanadi.   Chidamlilik shunday fazilatki,
u qiyinchilik bilan tarbiyalanadi, yo’qotish esa   oson. Chidamlilikni tarbiyalayotgan
organizmda o’tayotgan bir necha jarayonni ajratish mumkin: Chidamlilik jismoniy
harakat   sifati   bo’lib,   odam   organizmining   uzoq   vaqt   davomida   mushaklar   ishini
faol bajarilishida toliqishni yengish qobiliyatidir. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Chidamlilik   sifati   ikki   xil   bo ladi,   umumiy   va‟
maxsus.   Umumiy   chidamliliik   -   organizmning   uzoq   vaqt   davomida   har   qanday
mushaklarning   ish   bajarganida   charchoqni   yengish   qobiliyatiga   aytiladi.   Maxsus
chidamlilik   -   jismoniy   mashqlar   yoki   sport   turlarining   biriga   xos   bo’lgan
mushaklar   ishi   uzoq   vaqt   davomida   bajarilganda   charchoqni   yengish   bilan
belgilanadi
Kurs ishining vazifasi:   Chidamlilik belgilari va sifatlari juda ko'p mashqlarni
takrorlash,   uzoq   vaqtlar   mashq   bo'lishini   talab   etadi.   Chidamlilikda   nafas   olish,
nafasni   ichda   saqlab   turish,   mushaklar   va   barcha   bo'g inlarning   g’ir-yengil	
‟
harakatlarni bajarishga odatlanishi ustuvor turadi. Chidamlilik belgilari va sifatlar
ko'proq quyidagi faol harakatlarda uchraydi va belgilanadi.
3 I.BOB. CHIDAMLILIKNI TARBIYALASH M Е TODIKASI.
1.1.Chidamlilik sifati, charchash va chidamlik turlari.
Agar sportchi biror bir oqir ishni bajarayotgan bo’lsa, u bir muncha vaqtdan
so’ng bu ishini  bajarish tobora qiyinlashib borayotganini s е zadi. qiyinchilik oshib
borishiga   haramasdan,   kishi   iroda   kuchi   qisobiga   dastlabki   ish   shiddatini
birmuncha vaqt saqlab turish mumkin. Bunday holatini komp е nsatsiyali charchash
fazasi d е yiladi.  Agar, iroda kuchi ortganiga haramay ish shiddati
pasaysa, d е komp е nsatsiyali charchash fazasi boshlanadi. 
            Ishlash   natijasida   kishi   ishlash   qobiliyatining   vaqtinchalik   kamayishi
charchash   d е b   ataladi.   Bu   qiyinchilik   ortishida   yoki   ishni   avvalgid е k   samarador
ravishda bajarish mumkin bo’lmay holishda ifodalanadi. 
             Agar bir n е cha qishiga bir xil vazifani bajarish tavsiya etilsa, ular turli
vaqtdan so’ng charchaydilar. Bunga sabab shu kishilardagi chidamlik darajasining
xilma-xil bo’lishidir.
              Biror   bir   faoliyatda   charchashga   harshilik   ko’rsatish   qobiliyatiga
chidamlik d е yiladi. 
       Faoliyat turlarining maxsus yo’nalishiga harab charchashning bir n е cha
tiplari   mavjuddir.   Bular   aqliy,   s е nsor   (qis-tuyqu   organlariga   tushadigan   jismoniy
yuklanish   bilan   boqliq),   emotsonal   va   jismoniy   charchashdan   iborat.   Jismoniy
tarbiya soxasida muskul faoliyati tufayli qosil bo’lgan jismoniy charchash ko’proq
ahamiyatiga ega, chunki  charchash holatidagi  faoliyat  chidamlilikni tarbiyalashga
imkoniyat yaratadi. 
            qishi   faoliyatining   b е lgilangan   shiddatni   qachongacha   saqlay   olishni
ko’rsatadigan   vaqt   chidamlilikning   asosiy   o’lchovdir.   Chidamlilik   b е vosita   va
bilvosita   usullar   bilan   o’lchanadi.   B е vosita   o’lchash   usulida   t е kshiriyotganlarga
biror   bir   topshiriqni   bajarish   tavsiya   etiladi   va   ish   qancha   vaqtgacha   b е rilgan
4 shiddatda bajarilishi aniqlanadi (M-n: maksimaldan 75% da). Bilvosita usulida esa,
chidamlilik   biror   bir   uzun   masofani   (masalan   10.000   m е trga   yugurish)   utish
vaqtiga harab aniqlanadi.
              Jismoniy   ishda   qatnashadigan   muskul     guruhlarning   qajmiga   harab,
lokal charchash va umumiy charchash bo’lishi mumkin.
Lokal   (bir   joydagi)   muskullar   ishtirokida   bajariladigan   ish   yurak-tomir   va
nafas   olish   tizimlarining   ancha   faollashuvi   bilan   boqliq   emas.   Gavda
muskullarining 2g`3 qismidan ko’proqi qatnashadigan ishda odatda, en е rgiya ko’p
sarf   bo’ladi.   Bu   en е rgiya   m е tobolizm   tizimlariga   jumladan,   nafas   olish   va   qon
aylanish organlariga katta talablar qo’yadi.
Ko’pincha   organizmning   aynan   mana   shu   tizimlari   funktsional
imkoniyatlarning   е tarlicha   bo’lmasligiga   ish   qobiliyatini   saqlab   qo’yadi.   Shuning
uchun ma'lum bir maxal mashqlarda ko’rsatiladigan chidamlik barcha mushaklarga
ta'sir   etadigan   mashqlardagi   yuksak   chidamlikdan   dalolat   b е rmaydi.     M-n:   bir
oyoqda juda ko’p marta (150-200) o’tirib turgan holda nisbatan yomon changichi
yoki   tayyor   bo’lish   mumkin.   Jismoniy   tarbiya,   chunonchi   sportda   ko’pincha
umumiy   charchash   ko’p   uchraydi.   Yugurish,   suzish   va   boshqa   sport   turlarida
d е yarli barcha muskullar qatnashadi. Shuning uchun jismoniy mashqlarshiddatiga
ko’ra ham turkumlarga bo’linadi.
qozirgi kunda ( V.S. Farf е l). To’rtta nisbiy quvvat zonalari bor d е yish qabul
qilingan. 
Maksimal quvvat zonasi.
Submaksimal quvvat zonasi.
Katta quvvat zonasi. 
O’rta quvvat zonasi.
       Bu zona ba'zan kichik zonalarga bo’linadi.
5 Kishidan   chidamlilikni   talab   qiladigan   mashqlardagi   funktsional
imkoniyatlar   bir   tomondan,   t е gishli   harakat   malaklari,   t е xnikani   egallash   darajasi
bilan b е lgilansa, ikkinchi tomondan organizmning aerob va anaerob imkoniyatlari
bilan b е lgilanadi. 
                Agar   kishi   mashqlaryordamida,   masalan,   yugurishda   o’zining   aerob
imkoniyatlari   darajasini   oshirgan   bo’lsa,   bu   boshqa   harakatlarni   bajarishga
yugurishga, eshkak eshish va changida yugurishiga ham ta'sir ko’rsatadi. 
                Chidamlilikni   ko’chirish,   harakat   malakalari   o’rtasidagi   o’zaro
hamkorlik xarakt е ri bilan b е lgilanadi. Ish quvvati kam bo’lsa, ish natijasi  harakat
malakalarining   mukammalliligi   darajasi   ham   shunchalik   kam,   kishining   aerob
imkoniyatlariga   ko’p   boqliq   bo’ladi.   Ish   quvvati   juda   kam   bo’lganda       (s е kin
yugurish,   changida   b е malol   yurish   va   q.k.)   aerob   imkoniyatlarning   qiymati
shunchalik   katta   bo’ladiki,   shunga   o’xshash   ishlardagi   chidamlik   umumiy
xarakt е rda   bo’lib   holadi.   Ko’pgina   mashqlar,   jumladan   siklik   mashqlarni
bajarishdagi jismoniy yuklanish quydagi b е shta kompon е nt  bilan xarakt е rlanadi:
Mashqning absolyut shiddati (harakat t е zligi)
Mashqning davom etish vaqti.
Dam olish int е rvallarining davom etish vaqti.
Dam   olish   xarakt е ri   (faol   yoki   passiv   dam   olish   hamda   faol   dam   olish
shakillari)
Mashqning takrorlash soni.
    Bu   kompon е ntlarning   birgalikda   qo’shilib   k е tishiga   harab   organizmni
b е radigan   javob   r е aktsiyalarining   miqdorigina   emas,   balki   asosiy   sifat
xususiyatlari ham har xil bo’ladi.
              1.2.Chidamlikni tarbiyalash va anaerob mexanizimi.
6               Chidamlilikni   aniqlashda,   asosiy   faktorlardan  biri,  muskul   faoliyatini
en е rgiya   bilan   ta'minlovchi   m е xanizmlarning   kuchlanishiga   boqliq.
Mikroen е rg е tik   birlashmalarning   parchalanishiga   harab   jismoniy   jismoniy
yuklanish mushak faoliyatini en е rgiya bilan ta'minlashda kam ko’p, t е ng yoki uzoq
ta'sir   ko’rsatishi   aerob   va  anaerob   jarayonlariga   yoki   ularning  kombinatsiyalariga
boqliq.   Aerob   va   anaerob   jarayonlarning,   nisbatan   mazmunini,   har   xil   vaqtda
davom etadigan maksimal nagruzkani, umumiy en е rgiyani talab qilishiga nisbati. 
Maksimal jismoniy yuklanishni vaqti
en е giyani ajralib chiqish (kkal)
anaerrob!   aerob!  jami
jarayoni!  jarayoni!       
% qisobida jamharilgan
anaerrob!   aerob        
jarayoni!  jarayoni
   10 soniya       20                  4                 24            83            17
    1 dakika       30                20                50            60            40
    2                   30                45                75            40            60 
    5                   30                120              150          20            80
    10                 25                245              270          9              91                    
    30                 20                675              695          3              97
    60                 15                1300            1315        1              99  
    Bundan   ko’rinib   turibtiki,   aerob   (umumiy)   chidamlilik,   nisbatan   maxsus
bo’lmasdan uning darajasi mashqlart е xnikasiga kam boqliq bo’lib, yuqori darajada
t е xnikaga   ko’chirish   mumkin.     Anaerob   (maxsus   t е zkorlik)   chidamlik,   harakat
7 faoliyatini   tanqizligiga   boqliq   bo’lib   ko’chirish   juda   kamdan   -   kam   hollardagina
mumkin.
Aerob (umumiy) chidamlilik takomillashtirish m е todlari.
    Aerob   (umumiy)   chidamlilikni   oshirish   uchun   amalda   qat'iy
tartiblashtirilgan   mashqlarm е todining   uzuluksiz   va   int е rvalli   jismoniy   yuklanish
m е todlaridan foydalaniladi.
    a)   qat'iy   tartiblashtirilgan   mashqlarm е todining   uzluksiz   standart   jismoniy
yuklanish m е todi.
     Bu m е tod organizmni aerob imkoniyatlarini doimiy ravishda ko’tarishga,
hamda   mashqulotlarni   boshqa   m е todlarini   ishlatishga   mustaxkam   baza   yaratadi.
qat'iy   tartiblashtirilgan   mashqlarm е todini,   mashqulotdagi   mashqlari   10   dan   30
gacha,   yurak   urishi   mana   shu   mashqlarshiddatida   1   daqiqada   150-175
marotabagacha   bo’lishi   mumkin.   Mashqlarni   bajarishni   bunday   yurakni   yuqori
darajada   urush   qajmini   va   kislorod   qabul   qilish   darajasini   ta'minlaydi.   Shuni
qisobga   olish   k е rakki   ch е garadan   uzoq   davom   etgan   ish,   shuqullanuvchilarni
imkoniyatiga   to’g’ri   k е lmasa,   kislarod   qabul   qilish   qajmini   kamaytiradi,   hamda
mashqulotni   samarodorligiga   salbiy   ta'sir   ko’rsatadi.   Bu   m е toddan   chidamlikni
boshlanqich bosqichdan k е ng ravishda foydalanish tavsiya etiladi.
    b) qatiy tartiblashtirilgan mashqlarm е todining int е rval jismoniy yuklanish
m е todi.
Bu m е tod bilan o’tkaziladigan mashqulot, yurakni funktsional  imkoniyatini
oshirishga   haratiladigan,   chunki   bu   m е todning   asosida   dam   olish   oraliqida,
nisbatan  kuchlantiradigan ishlarda  yurakni  urish  qajmi, k е ngaytirishga  haratilgan.
Umumiy   chidamlikni   takomillashtirish   maqsadida   qo’llanadigan   intarval   (oraliq)
m е todidan   foydalanilganda,   bir   qancha   m е todik   talablarga     rioya   qilish   k е rak.
Mashqlarni   davom   etish   vaqtini         1-3   daqiqa   oraliqida   planlashtirilishi   ishni
8 bajarilish   shiddati   yurak   urishini   mashqni   oxirida   170-180   ga     tushirishi   va   ishni
davom   etishi,   hamda   mashq   bilan   chiniqqanlik   darajasiga   harab   45-90   soniyani
tashkil   qilishi   shart.   Ushbu   m е todni   eng   ko’p   mashqulot   samaradorligi   6-12
xaftadan k е yin ko’rinadi. Aerob imkoniyatlarni o’sishi 10-30 % ga  е tishi mumkin.
Ko’rib   chiqqan   ikkala   m е todimizda   ham,     umumiy   chidamlikni   rivojlantirish
stimuli   bo’lib,   shiddatli   ishdan   k е yin   yurakni   1   daqiqada   170   marta   urishi,   dam
olishdan k е yin 140 gacha bo’lgan past shiddatli ish bilan almashib turilishi qisobga
olingan. 
Anaerob (maxsus) chidamlilikni  takomillashtirish m е todlari.
                  Bu   m е todika,   anaerob   sharoitida   organizmni   ikki   asosiy   en е rgiya,
al е ktat   va   l е ktat   bilan   ta'minlanishi   kuch   darajasini   oshirishga   yo’naltirilgan.   Shu
maqsadga binoan jismoniy yuklanish kuydagicha miqdordlanadi. 
Anaerob   (maxsus,   t е zkorlik)   chidamlikni   takomillashtirishga   haratilgan
nagruzkani asosiy param е tlari.
Maxsulot 
samaradorli
gini yo’nalishi
Mashqlarni 
davom etishi
Mashqlarni shiddati 
Dam olish 
vaqti 
Takrorlash 
soni
2-3daq.takror-    3-4 bir s е riya
9 Alaktat            5-10 s                        90-100%               lashlar (s е riya)     (5-6 
s е riya). 4-6 daq.
Laktat           30s-2daq.                        85-95%            10-45son. s е riyalar   4-12 bir 
s е ri  o’rtasida ch е gara-  (4-10 s е riya) lanmagan
    Anaerob   xarakt е rdagi   nagruzkalarni   oqilona   ravishda   ishlatilishi
mushaklarda   kr е atinfosfat   va   glikog е n   ko’payishiga   ta'sir   ko’rsatib,   anaerob
almashishini   f е rm е ntlarini   aktivligini   hamda   glyukozani   faollanish   shiddatini
o’sishiga   yordamlashadi.   Yuqori   klassifikatsiyali   sportchilarni   anaerob   (maxsus,
t е zkorlik) chidamliligi 8-10 xaftada 15-20% gacha  е tadi.
Kuchga bo’lgan chidamlilikni takomillashtirish m е todikasi.
      Bu   m е tod,   mushaklarda   anabolik   va   anaerob   jarayonlarida,   organizmni
qobiliyatlariga   majmua   tasvir   ko’rsatishda,   kislaroddan   samarador   ravishda
foydalanishga   haratilgan.   Kuchga   bo’lgan   chidamlilikda,   musobaqa   mashqlardagi
asosiy jismoniy yuklanishni olib boruvchi, ishchi mushaklar guruhlariga qo’yilgan
yuqori   talabni,   maxsus   tayyorgarlik   mashqlarini   bajarish   orqali   samaradorrok
ravishda   bajarish   mumkin.   Bunday   mashqlarni   r е jalashda   t е xnikani,   qo’shilgan
(uyqunlashgan)   ta'sir   ko’rsatish   printsipiga   asosan,   musobaqa   mashqlariga
tuzilishiga va tarixiy sharoitiga yaqinlari qisobga olinadi. 
          Mushaklarni   asosiy   ish   r е jimi   sifatida   dinamik   r е jimdan,   xarakt е ri
bo’yicha "pr е od е l е vayuhim i usp е vayuhiq"
   Ayrim vaqtlarda statik r е jimda bajariladigan mashqlardan foydalaniladi.
        harshilik   kuchi   uzviy   vaqt   davom   etadigan   submaksimal   va   katta
kuchlanishdagi ishlarda maksimaldagidan ko’ra 40-60%  tashkil etadi.
            Maksimal   va   qisqa   vaqtda   bajariladigan  submaksimal   kuchlanishlarda
esa, ma'lum aniq mashqlarda 70-100% ni tashkil qiladi. Mashqlarni bajarish sur'ati
musobaqada   bajariladiganga   yaqin   bo’lishi   k е rak.   Mashqlarni   davom   etishi
10 shuqullanuvchilarni   tayyorgarligiga  boqliq.  qoidaga  binoan,  ishni   davom   etish  30
soniyatdan   2   daqiqagacha   ayrim   hollarda   5   daq.-10   daqiqagacha.   Statik
xarakt е rdagi ishlarda 10 dan 30 s. davom etadi. Dam  olish oraliqi esa ishni davom
etish   vaqtiga   va   uning   xarakt е riga   boqliq.   qisqa   vaqtda   bajariladigan   mashqlarda
(30-60), dam olish oraligini aniqlashda yurak urishini ko’rsatkichidan foydalanish
mumkin.
   K е yingi mashqni yurak urishini 110-120 zarbaga qaytib tushgandan k е yin,
suvdagi   sharoitda   120-150   zarbadan   k е yin   bajarish   lozim.     Mashqlarbajarilishi
tomonidan ancha uzoq vaqt davom etadi (2-10 daq) qayta takrorlashlar o’rtasidagi
oraliq   dam   olishlar   ish   qobiliyatini   dastlabki   holatga   yaqin   holatda   qayta   tiklash
shart. Bunday hollarda yurak urish, ish boshlash darajasiga yoki undan 3-5% ko’p
bo’lishi   mumkin.   Kuzatilgan   m е todika   bo’yicha,   kuchga   bo’lgan   chidamlik,
mushaklardagi   oqsillarni,   kapilyarlar   va   g е moglabin   qisharuvchanligi,
g е moglabindan,   mushaklar   qujayrasiga   kislarodni   t е z   o’tkazish   funktsiyasini
takomillashadi,   organizmning   ichki   muqitidagi   o’zgarishlarni   psixologik
turqunligini   mustaqkamlaydi   anaerob   imkoniyatlarni   oshirish   qisobiga   kislorod
karadorligini   uzoq   vaqt   saqlab   turish   qobiliyatini   oshiradi.   Ko’pincha   amaliyotda
aylanma tr е nirovka m е todidan ham foydalaniladi.
11 II.BOB.   CHIDAMLILIK   SIFATINI   TARBIYALASH   VA   UNI
RIVOJLANTIRISHGA OID MASHQLAR.
2.1.Jismoniy sifatning asosiy tushunchalari chidamlilikdir. 
.   Chidamlilik,   uning   turlari   va   ko'rsatkichlari   Sportda   chidamlilik   -   bu
jismoniy   mashqlarni   uzoq   vaqt   davomida   bajarishda   tananing   charchoqqa   qarshi
turish   qobiliyatidir.   Chidamlilikning   rivojlanish   darajasi,   asosan,   yurak-qon   tomir
va   asab   tizimlarining   funktsional   imkoniyatlari,   metabolik   jarayonlar   darajasi,
shuningdek   turli   organlar   va   tizimlarning   faoliyatini   muvofiqlashtirish   bilan
belgilanadi.
Tana   funktsiyalarini   tejamkorlik   deb   ataladigan   narsa   muhim   rol   o'ynaydi.
Shu bilan birga, chidamlilik harakatlarni muvofiqlashtirish va aqliy kuch, ayniqsa
sportchining   ixtiyoriy   jarayonlaridan   kelib   chiqadi.   Chidamlilik   -   bu   ma'lum   bir
belgi   bilan   ishlashni   imkon   qadar   uzoq   vaqt   davomida   bajarish
qobiliyati.Bardoshlikning   asosiy   mezonlaridan   biri   bu   odamning   ma'lum   bir
intensivlikni   ushlab   tura   oladigan   vaqtidir.   Ushbu   mezondan   foydalangan   holda,
chidamlilik to'g'ridan-to'g'ri va bilvosita usullar bilan o'lchanadi.
To'g'ridan-to'g'ri   usul,   ob'ektdan   topshiriqni   bajarish   so'ralganda   va   ma'lum
bir   intensivlik   bilan   ishlash   uchun   maksimal   vaqt   aniqlanganda   (tezlikni
pasaytirish   boshlanishidan   oldin).   Ammo   bu   deyarli   imkonsiz.   Eng   ko'p
ishlatiladigan   bilvosita   usul.   Bilvosita   usul   -   bu   chidamlilik   etarlicha   uzoq
masofani   bosib   o'tishga   to'g'ri   keladigan   vaqtga   bog'liq   (masalan,   10000   m).
Dvigatel faoliyatida ishlash ko'plab omillarga, xususan, odamning tezligi va quvvat
qobiliyatiga   bog'liq   bo'lganligi   sababli,   chidamlilik   ko'rsatkichining   ikkita   turini
hisobga   olish   kerak:   mutlaq   va   nisbiy,   qisman.   Masalan:   1-Ilovaga   qarang.
Amaliyotda chidamlilikning 2 turi mavjud: umumiy va maxsus.
12 Umumiy chidamlilik - bu nisbatan past intensivlikdagi mushaklarning kuchini
uzoq   vaqt   davomida   bajarish   qobiliyati.   Umumiy   chidamlilik   85-100%   sport
natijasidir.   Umumiy   chidamlilikning   muhim   xususiyatlaridan   biri   keng   ko'lamda
yurish   qobiliyatidir,   ya'ni.   Yugurish   mashqlari   orqali   rivojlangan   va   yugurishda
namoyon bo'lgan umumiy chidamlilik, chang'ida, piyoda yurishdagi natijalar bilan
juda bog'liqdir.
Umumiy   chidamlilik   chidamlilikning   boshqa   barcha   turlarini   rivojlantirish
uchun   asos   bo'ladi,   deb   ishoniladi.   Umumiy   chidamlilikning   namoyon   bo'lishi
sport   jihozlariga   (birinchi   navbatda,   ish   harakatlarining   samaradorligiga)   va
sportchining   "bardosh   berish"   qobiliyatiga   bog'liq.   ixtiyoriy   harakatlarning
kontsentratsiyasi bilan charchoqning boshlanishiga qarshi turing.
Umumiy   chidamlilikning   biologik   asosi   sportchining   tanasining   aerobik
qobiliyati.   Aerobik   quvvat   sarfining   asosiy   ko'rsatkichi   daqiqada   litrda   maksimal
kislorod   iste'moli   (MPC)   dir.   Maxsus   chidamlilik   -   bu   maxsus   mashqning   o'ziga
xos xususiyatlariga (davomiyligi va tabiatiga) muvofiq mushaklar kuchini sarflash
qobiliyati.   O'rta   masofaga   yugurishda   maxsus   chidamlilik   (bu   holatda   tezkor
chidamlilik   deb   ham   ataladi)   masofada   kerakli   tezlikni   saqlab   turishda   namoyon
bo'ladi.
Maxsus   chidamlilikning   namoyon   bo'lishi   ba'zi   fiziologik   va   psixologik
omillarga bog'liq. Asosiy fiziologik omil anaerobik qobiliyatdir. 1.2. Chidamlilikni
rivojlantirish   Boshlang'ich   maktab   o'quvchilarining   chidamlilik   ko'rsatkichlari
ahamiyatli   emas.   Masalan,   9   yoshli   bolalarda   9   daqiqa   davomida   saqlanishi
mumkin   bo'lgan   ish   kuchi   kattalar   tomonidan   bir   vaqtning   o'zida   saqlanadigan
quvvatning atigi 40 foizini tashkil qiladi. Ammo, 10 yoshga to'lganda ham, bolalar
ishlashning aniq belgilari bo'lmaganda, yuqori tezlikda harakatlarni (masalan, dam
olish   uchun   qisqa   vaqt   oralig'ida   tezlashtirilgan   30   m   yugurish)   yoki   ozgina
13 intensiv   ishlarni   (sekin,   nisbatan   uzoq   yugurishni)   takrorlashlari   mumkin.
Tananing   yoshga   bog'liq   kamolotining   turli   bosqichlarida   chidamlilik   va   boshqa
jismoniy   qobiliyatlarning   rivojlanishi   notekis   shakllanadi   (2-ilovaga   qarang).
Belgilangan   intensivlik   bilan   yugurish   davomiyligining   birinchi   sezilarli   o'sishi   9
yoshdagi   qizlarda,   10   yoshdagi   o'g'il   bolalarda   kuzatildi;   keyin   12   yoshda   va
tegishlicha 13 yoshda; 16 yoshdagi o'g'il bolalar uchun bu chidamlilik ko'rsatkichi
eng   muhimdir,   14   yoshdan   keyin   qizlar   uchun,   agar   siz   yo'naltirilgan
mashg'ulotlarni o'tkazmasangiz, har yili ish vaqti kamayadi.
Zamonaviy   tadqiqotlar   va   bolalar   sporti   amaliyoti,   mavjud   fikrlardan   farqli
o'laroq,   boshlang'ich   maktab   yoshidagi   turli   xil   chidamlilik   turlarining
rivojlanishiga,   birinchi   navbatda,   anaerobga   maxsus   talablar   qo'ymaydigan,
o'rtacha   va   o'zgaruvchan   intensivlikdagi   ishlarda   chidamlilik   ta'sir   ko'rsatishi
zarurligiga   ishontirmoqda.   -   tananing   gliko-litik   imkoniyatlari.   Bolalar   bilan
jismoniy   tarbiya   bo'yicha   ishlarning   barcha   ko'rinishlarida   -   maktab   dasturiga
asosan,  jismoniy  tarbiya  mashg'ulotlarida,  maktabdan   tashqari  mashg'ulotlarda   va
ayniqsa yosh sportchilarning sport mashg'ulotlarida etarlicha e'tibor berilishi kerak.
Tabiiyki,   maktab   yillarida   chidamlilik   ta'limi   muammosini   hal   qilganda,
tananing   jismoniy   kuchayishiga   moslashish   reaktsiyalarida   katta   yosh   farqlarini
hisobga olish kerak.
Hayvonlarning tajribalarida, uzoq vaqt mashq qilish o'sayotgan organizmning
vazn yo'qotishini sekinlashtirishi, endokrin bezlarning funktsiyalarini bostirishi va
bir   qator   patologik   jarayonlarga   olib   kelishi   mumkinligi   ko'rsatildi.   Asosan
chidamlilikni   rivojlantirishga   yo'naltirilgan   yuklarga   faqat   tizimli   malakali   tibbiy
va   pedagogik   nazorat   yordamida   yo'l   qo'yiladi.   Kichik   maktab   o'quvchilarida
chidamlilikni   o'rgatish   paytida   ular   ko'pincha   tashqi   o'yinlardan,   shu   jumladan
14 qisqa   muddatli   jadal   takrorlanadigan   motorli   harakatlardan,   keyin   esa   motor
zichligi oshgan 
Ishtirok   etuvchilarning   jismoniy   faolligini   etarlicha   mohirlik   bilan   tartibga
solish orqali o'yinlar, ayniqsa sport turlari, turli xil turlarga, shu jumladan tsiklning
doimiy ishlashida chidamlilikni rivojlantirishga sezilarli hissa qo'shishi mumkin.
Bu   ta'sir   jismoniy   tarbiyaning   dastlabki   bosqichlarida   sezilarli   darajada
namoyon bo'ladi.
Biroq,   o'yin   faoliyati   har   xil   chidamlilik   turlarini   aniqlaydigan   individual
omillarga   etarlicha   yo'naltirilgan   va   qat'iy   dozalangan   ta'sir   ko'rsatishga   imkon
bermaydi.   Demak,   chidamlilik   mashg'ulotlarining   dastlabki   bosqichlarida   aniq
dozalangan   ta'sirlarni   (turli   masofalarda   yugurish,   chang'i   sporti   va   boshqa   tsikl
mashqlari,   shuningdek   ommaviy   ishlab   chiqariladigan   gimnastika   va   boshqa
umumiy   mashqlarni)   amalga   oshirishga   imkon   beradigan   bunday   vosita   va
usullardan foydalanish istagi. mashqlar "aylanma mashq" shaklida tashkil etiladi).
Tadqiqot ma'lumotlariga ko'ra (A.N. Makarov), 11–12 yoshli maktab o'quvchilari
uchun 200–400 metrlik masofani bir necha marotaba 2-3 m / sek tezlikda aylanib
o'tish   va   bir   tekisda   yugurish   bilan   shug'ullanish   tavsiya   etiladi.   tezlashtirilgan
yurish   bilan   (daqiqada   150   qadam   tezlikda   30-50   m).   Qoida   tariqasida,   1-2   oy
davomida   bunday   mashqlarni   muntazam   ravishda   bajarish   natijasida   yopiq
masofalarning   davomiyligini   sezilarli   darajada   oshirish   mumkin.   Shundan   so'ng,
sxemaga   muvofiq   belgilanadigan   qo'shimcha   o'zgaruvchan   yugurish   joriy   etiladi:
200,500 m / s tezlikda 2-3,5 m / s va 30-50 m tezlashtirilgan yugurish (4-4,5 m /
sek). Tizimli mashg'ulotlar bilan ushbu mashqlarda umumiy masofani bosib o'tish
individual   sinflarda  2-3  km   ga,  masofa  10  km  (11-12  yoshli   o'g'il  bolalar   uchun)
bo'lishi   mumkin.   Tana   yoshga   etganda,   chidamlilik   mashg'ulotlarini   o'tkazish
15 uchun kengroq mashqlar qo'llaniladi - tsiklik (turli masofalarga yugurish, chang'i,
konkida uchish, velosipedda yurish, eshkak eshish va boshqalar), tsiklik va aralash.
Bundan   tashqari,   ushbu   maqsadlar   uchun   aiklik   va   aralash   mashqlarni
qo'llashning   asosiy   tashkiliy-uslubiy   shakli   uzoq   davom   etadigan   va   intensiv   ish
usuliga ko'ra dairesel mashg'ulotdir.
Bolalarda   chidamlilik   ta'limi   jarayonida   tanani   kislorod   bilan   ta'minlash
tizimlarining   ishlashi   uchun   maqbul   sharoitlarni   yaratish   juda   muhimdir.   Buning
uchun   "chidamlilik"   asosiy   mashqlari   bilan   birgalikda   maxsus   nafas   mashqlari
qo'llaniladi, ular kislorodga boy atmosferada mashg'ulotlarni o'tkazishga intilishadi
(ochiq joyda, parkda, kuchli shamollatish xonasida va boshqalar). Maktab davrida
chidamlilik   ta'limi   metodologiyasining   ajralib   turadigan   xususiyatlaridan   biri   bu
asosan   tananing   aerobik   quvvatini   oshirishga   qaratilgan   ta'sirlardan   bosqichma-
bosqich o'tish  (umumiy chidamlilik deb atalish  nuqtai  nazaridan), har  xil  turdagi,
shu   jumladan   submaksimal   mashqlarda   maxsus   chidamlilikni   o'rgatish.   va
maksimal quvvat.
Yosh   sportchilarning   chidamlilik   bo'yicha   mashg'ulotlari,   bu   holda,   albatta,
sport   ixtisoslashuvining   o'ziga   xos   xususiyatlariga   bog'liq   ravishda   amalga
oshiriladi.
Yuqorida   aytib   o'tilgan   qizlarda   yoshga   bog'liq   chidamlilik   dinamikasining
xususiyatlarini (14 yoshdan keyin uning ko'rsatkichi pasayishi) hisobga olsak, ular
o'g'il bolalarga qaraganda kamroq "chidamlilik" yuklarini nazarda tutadi (masalan,
agar   mamlakatda   o'g'il   bolalar   uchun   yugurishda   TRPning   boshlang'ich   standarti
bo'lsa).  10-11  yoshli  qizlar   deyarli   bir  xil,  lekin  suzishda  umuman  farq  qilmaydi,
16-18   yoshdagi   qizlar   uchun   bu   masofa   nafaqat   o'g'il   bolalarnikidan   yarmidan
kam, balki uni engish tezligi ham 0,5 va 1 km tezlik bilan taxminan 4.2 4.8 m / s
16 tezlik   bilan).   Shu   bilan   birga,   qizlar   uchun   o'rta   maktab   yoshidagi   bardoshliligi
ularning regressiyasini istisno etadigan bunday mashqlar tizimini ta'milash kerak. 
Ishning tugashi -
2.2.Chidamlilik, ko‘rsatgichlari va uni  rivojlantirish  metodlari
Kurashchilarning chidamliligi – bu butun bir bellashuv davomida harakatlarni
yuqori   sur atda   bajarish   va   butun   musobaqa   davrida   bir   nechta   bellashuvlarni‟
shiddat   bilan   o’tkazish   qobilyatidir.   Bizga   malumki   sport   nazaryasida   shunday
tushunchalar   ham   mavjud,   bular   kuch   chidamliligi,   tezlik   chidamliligi,   statik
chidamlilik,   dinamik   chidamlilik   va   boshqalar   .   Shuning   uchun   chidamlilikni
tarbiyalash usuliyatini takomillashtirishda toliqish mexanizmini yaxshi bilish zarur
bo’ladi.   Chidamlilikni   tarbiyalash   vositasi   sifatida   umum   tayyorgarlik   mashqlari,
maxsus   tayyorgarlik   mashqlari   hamda   musobaqalashish   mashqlaridan   keng
foydalaniladi.
Chidamlilik     deganda     odamning   biror   ishni   belgilangan     rejimda   iloji
boricha  uzoqroq vaqt   bajara olish     qobiliyati     tushuniladi  .  Ishning davomiyligi
charchoq boshlanishi bilan cheklanib  qolishi  tufayli  chidamlilik  tushunchasini
organizimning   charchoqqa     qarshi   tura     olish     qobiliyati     bog’liq     chidamlilik
kuchga  oid chidamlilik  va  maxsus  chidamlilik  bir –biridan  farq  qiladi.
Umumiy chidamlilik   bu sportning   uzoq   vaqt   davomida   o’z   xarakteri
bo’yicha     har   xil   bo’lgan   nisbatan     unchalik     yuqori   bo’lmagan     va     ko’pgina
muskul guruhlarni  harakatga soladigan  uni ro’yobga chiqarish  darajasi:
1. Organizmning  anaerob imkoniyatlari bilan;
2. Xarakterlar texnikasini qanchalik  tejab  ishlatish  darajasi bilan
3.   Sportning   chidamli   qobiliyati   ya ni   undagi   iroda     sifatlarining     rivojlanish	
‟
darajasi   bilan     belgilangan.   Organizimning     aerobik     imkoniyatlari     umumiy
chidamliliknining   biologik     asosi   hisoblanadi.   Odatda   odamning     1     minutda
17 necha   litr     kislorod     iste mol     kilish   me yori   aerob   imkoniyatlarning     asosiy‟ ‟
ko’rsatkichi   hisoblanadi.   Sportchi   muayyan   vaqt   birligida     qanchalik     ko’p
miqdorda  energiya ishlab  chiqarishi  binobarin  ko’proq  ish  bajarishi mumkin.
Sportchining   yoshi   va   malakasiga     qarab   kislorod     istemol     qilish       me yori	
‟
“KIM” ko’rsatkichi ortib   boradi. Anaerob   imkoniyatlarni oshirish vaqtida   uch
vazifa  xal  qilinadi :
1.KIMni  rivojlantirish;
2.Ancha  uzoq vaqt mobaynida  KIMni saqlab  qolish qobilyatini
rivojlantirish;
3. Nafas  olish jarayonlarini  kengaytirish  tezligini  maksimal  darajaga 
qadar
takomillashtirib  borish;
 Yurak  va nafas  olish azolari  ish unumdorligini maksimal  darajaga  
ko’tarish
hamda  kislorod  istemol  qilishini  yuqori darajasini uzoq vaqt  mobaynida saqlab
qolishga     erishish     imkoniyatini       beradigan     mashqlar     umumiy     chidamlilikni
rivojlanitirish  vositalari hisoblanadi. Bunda  yana iloji boricha ko’proq  kattaroq
hajmdagi   muskul     massasi     ishtirok     etadigan     xarakteri     mashqlar   (   krosslar
o’rtacha   mo’tadil   surat     bilan     yugurish   va   hokazolar)dan   xos   foydalanishga
harakat   qilishadi.   Unga   yuqori   bo’lmagan   intensevlik     bilan   bir     tekis   sur atda
‟
yugurish     dzyudochilar   bilan   umumiy     chidamlilikni   tarbiyalash     bo’yicha     olib
boriladigan mashg’ulotlarning  asosiy  vositasi  hisoblanadi. 25-30 minutga qadar
oshirib boriladi.
Tezlik     bo’yicha     chidamlilik   ish   xarakteri   yuzasidan     maksimal     va
submaksimal     quvvatdagi     sport     turiga   kiritiladigan     mashqlar     uchun    ko’proq
xarakterli     bo’ladi   sprinterlik     yugurish.   Sprinterlik     bo’yicha   velosiped   poygasi
18 100   metrdan     400   metrgacha     bo’lgan   masofaga       suzish     va   boshqalar     ana
shunday   sport   turlari     jumlasiga   kiradi.   Mazkur   holatda     yuqori   darajadagi     ish
qobiliyatini   saqlab   turish     davrining   qanchalik     uzaytirilishi     ko’p     jixatdan
mustaqil   ravishda     kislorod   yetishmasligi     ko’payib     borayotgan     vaqtda   yuz
beradigan     toliqishga     qay     darajada   bardosh     bera   olish   qobilyatiga     bog’liq
bo’ladi.   “Kislorod”   yetishmasligining   kattaligi   sportning     aerobik
imkoniyatlarining qanday ekanligini ko’rsatkichi hisoblanadi.
Umumiy   kislorod       yetishmasligi   holatining     ikki     xil   funksiyasi:   ATF
resentezi   kreatinfosfat   bilan   bog’liq     bo’lgan     alaktat     funsiyasi     hamda   sut
kislotasining oksidlanish  bilan bog’lik bo’lgan laktat funksiyasini bir-biridan farq
qilinadi.   Shu   munosabat     bilan   tezlik     bo’yicha   chidamlilik     turlarini   shartli
ravishda  ikki qismiga “alaktat” va” laktat” degan qismlarga bo’linadi.
Sportchilarda tezlik soxasidagi  “aloktat”chidamlilikni  rivojlantirish uchun
ko’proq     yen     yuqori   intensivlik   maksimal       darajasining   84-98   darajadagi
nagruzkalardan foydalniladi.
Bunday  katta nagruzka bilan o’tkaziladigan  yugurish  mashqlari nihoyatda  
qisqa vaqt  davom  etadigan –ko’pi  bilan 15 sekundga  boradigan mashqlar  
bo’ladi. Tezlikning  “laktat” chidamlilikni takomilashtirish vaqtida  asosan eng  
yuqori intensivlikka yaqin  bo’lgan  darajadagi ular ikkinchi diagnozga ajratiladi 
birinchisi 15-40 sekund nagruzkalardan  foydalaniladi.
Kuch   chidamliligi     deganda     odamning    muayyan     bir   vaqt   ichida    kuchga
oid zo’riqishni  yodga olish   qobiliyati tushiniladi. Muskullar    ish rejimiga qarab
statik   kuch   chidamliligi     dinamik     kuch   chidamliligni   bir-biridan     farq     qilish
mumkin   statik   kuch   chidamlilik   muayyan     ish   holatini   eng   yuqori   vaqt
chegarasigacha tiklanib
turishi bilan xarakterlanadi. 
19   Dinamik     kuch   chidamlilikni   odatda   biror   mashqni   necha   bor
takrorlanganligi   bilan   (masalan     turnikda   ko’pi   bilan   necha   marta   tortilish     bor
oyok   bilan   necha     marta   chukkayib   o’tirib     turish   )yoki     ajratilgan   vaqt   ichida
harakatlarning     eng   kam   mikdori     bilan   belgilanadi   (aytaylik   10,20,30   sekund
ichida   iloji   boricha   ko’proq   o’tirib   turish   topshirig’i   bajarilayotganda     shunday
bo’ladi) Ba zan kuch talab qilinadigan mashqni bajarish uchun  sarf qilingan  eng‟
qiska     vaqt   kuch   chidamliligni     baholash     uchun     asos     qilib     olinadi.   (Masalan
turnikda   10   marta   tortilish     arqon     bo’ylab   5   metr   ko’tarilish     va   shunga   ko’ra
o’xshashliklar) .
Statik kuch – g’ayrat chidamlilik  ko’p jixatdan  muskullarning   maksimal
darajada   infouent-foizlarda   ifoda     etilgan     muskullarining   zo’riqish   kuchiga
bog’lik bo’ladi.  Protsent bilan  foydalangan  ko’rsatkichi  qanchalik kam  bo’lsa
muskullarning   maksimal    kuchiga   nisbatan  kuch g’ayratining chidalilik yuqori
bo’ladi.   Mana   shu   qonuniyatni     sprotchilar   bilan   o’tkaziladigan     mashg’ulotlar
jarayonida     hamda   og’ir   yuk   ko’tarib   bajariladigan     maxsus   mashqlar   bilan
shug’ullanayotgan vaqtda hisobga  olish kerkak.
Muskullarning maksimal kuchi bilan ularning statik chidamliligi   o’rtasida
bevosita aloqa yo’q maksimal kuch oshirilgan vaqtda masalan bel muskullari va
statik chidamlilik   darajasi odatda   unchalik ko’p   o’zgarmaydi. Yosh kattalashib
borgan sayin kuch chidamlilikning statik   kuch – g’ayratga   bo’lgan nisbati ortib
boradi.
Maxsus chidamlilik – bu sportchilar maxsus bir nagruzkali  topshiriqni uni
ixtisoslashtirishga   ajratilgan   vaqt   ichida   samarali   bajara   olish     qobiliyatidir.
Boshqacha     qilib   aytganda   bu   sport   faoliyatining   muayyan     bir     turga   nisbatan
sportchining  chidamliligidir. Har xil sport turlarida  tushuncha  o’z “ma nosiga”	
‟
ega bo’ladi. Masalan kurashda maxsus chidamlilik 5 minutlik olishuv  mobaynida
20 sport texnikasi  priyomlarini  samarali bajara  olish qobiliyati  bilan harakatlanadi.
  Pedagogik   nuqtaiy   nazardan   olganda     maxsus   chidamlilik     ko’p
komononentli tushunchadir   chunki uning rivojlanish darajasi kupgina olimlarga:
umumiy   chidamlilikka     sportchining     tezkorlik   ko’rsatish     imkoniyatlariga   kuch
sifatlariga   texnik-taktik     maxoratiga     irodaviy     fazilatlariga   va   boshka
xususiyatlariga bog’lik bo’ladi (M.Ya.Nabatnikova 1972 ).
Maxsus   chidamlilikni   rivojlantirishga   nisbatan   ikki   xil     asosiy   metodik
yondashuvni   ajratib   ko’rsatish   mumkin:   tanlangan     sport   turining   namoyon
bo’lishiga bevosita tasir ko’rsatadigan omillardan xar biriga tanlab-tanlab aloxida
tasir   ko’rsatishga   asoslangan   analetik   yondoshuv:   maxsus   chidamlilikning     turli
omillariga   integral   tasr   kursatishga   asoslangan     bir   butun   xoldagi   yaxlit
yondashuv.
Ushbu   yondoshuvlarni   maxsus   chidamlilikni     rivojlantirish     vaqtida   amalga
oshirilishi bir qator  metodlarni foydalanish zaruriyatini taqazo etadi. 
1 - chi   Chidamlilikni     maxsus     nazoratida     uslubiy     sport   turidagi   ish
kobilyatini   va   charchashni   aniklovchi   omilarni     hisobga     olgan     xolda     amalga
oshiriladi.   Bunda   shuni   yodda     tutish   lozimki   lokalizatsiya     va     charchok
mexanizimi   xar   bir  sport turida uziga xos   va  mushak   faoliyatini  xarakterini
aniqlaydi.     Umumiy   xulosamizga     ko’ra     chidamlilik     umumiy   va   maxsus
bellashuvi   va     musobakalarni   lokalli   regionalli     va   glaballi     anaerob   alaktati
anaerob     xaktatki     aerobli     va   aralash   va   vegitativli   sensorla     va   emoyisonali
statistikali     va   dinamikali     tezlik   va   kuchlilik   kabi   turlariga     bo’linadi.   Demak
chidamlilikni nazorat  qilishda usul tanlashda   xar   bir holatlarda omillarni taxlil
qilish kerak. Bizga  malum Sportchi trenirovka  va musobaqa  faoliyatida malum
bir,   toliqishni yengib o’tadigan taqdiridagini uning chidamliligi takomillashadi.
Trenirovka   nagruzkasi   sportchi organizimiga tasir ko’rsatuvchi chorasi sifatida
21 kuyidagi tasirlar bilan belgilanadi.
-Mashq  shiddati
-Mashq  davomiyligi 
-Takrorlash soni
-dam olish oralig’i davomiyligi 
-dam olish xususiyati
Anoerob-aloktat rejimida mashqlar davomiyligi 3-8 sekundiga   anaerob –
aloktat rejimida 20 sekund 3 minutgacha  hamda aerob,  rejmida -3 minutdan  va
ko’proqka teng.
2-chi   Toliqish   4   xil     bo’ladi   1aqliy   tolikish   2.sebsor   (xissiy)   toliqish   3.
Emakionax   (tayorchanligidan   )   toliqish   4.   Jismoniy     toliqish   inson     organizmi
fiziologiklarni   qayd     etishicha,     marafon   sportchilarida   tana     xarorati   41 * ga
chiqqan   vazni     esa   5.3kg   kamaygan     Biz   bilamiz   41 * ga   chiqqan   xarorat   –eng
og’ir   dardga   chalingan   bemorlarda   bo’lishi     mumkin.Ammo   sportchi   shunday
holatda xam juda katta jismoniy qo’llanmalikni bajarmaga qodir bo’ladi. Bu  esa
mazkur sportchida eng   yuksak irodasi fazilatlarining   rivojlanganligidan dalolat
beradi:(Toliqish   chidamlilikning     mezoni   kriteriyasi   )   xisoblanadi   insonning   bu
jumboqli holatini juda
uzoq yillar davomida tadqiq qilish natijasida uning juda xilma-xil 
faktorlari(omillari),bilan aloqador  emasligi aniqlangan.
Chidamlilikni  maxsus  nazoratida   ushbu  sport  turidagi  ish  qobiliyatini  va
charchashini     aniqlovchi     omillarini     xisobga     olgan     xolda       amalga
oshiriladi.  
Shuning   uchun   chidamlilikni   nazorati   uchun   usul tanlashda     xar
bir    xolatlarda ochishlarni   taxlil   qilish   kerak   markaziy   asab   tizimi    doimiy
ishini     buzilishi   muvofiklay     olmay   qolish       xarakatlarni       bajarishda       irodani
22 zaiflashishi  xos xususiyat  xisoblanadi.
Bunday   xollarda   tanadagi   kuchning   zaiflashuvchi    tez-tez     nafas   olish
yurak   urishini     tezlashuvi       ishni     davom     ettira     olmaslik   seziladi.     Shuning
uchun   chidamlilikni     nazorati     uchun       usul     tanlashda   xar     bir       xolatlarda
omillarni  taxlil qilish  kerak
23 Xulosa
Xulosa  o’rnida  shuni  aytish  keraki  sport  mashg’ulotlari  jarayoni  oqilona
tuzilishi     umumiy   va   maxsus   chidalilik     xolatidagi   nazoratni   tartibga   solish
muxum.   Biroq     nazorat     sharoitida     tadqiqotlar     o’tkazish   ma lum     sabablariga‟
ko’ra   imkoni     yo’q,     shuning     uchun       amaliyotda       bellashuvlar       faoliyatida
o’zining
xarakteri     bilan     farq     qiluvchi     lekin     o’ziga     xos   sharoitlar     yaratuvchi
chidamlilik paydo  bo’lishini  ta minlovchi   testlar  qo’llaniladi.	
‟
Turnikda qo'llarga osilib tortilishda kuch va bajarish usuli (texnik) o'zaro
bg’liqdir. Ya'ni elka, bo'yin va boshini yuqoriga ko'tarishda tezlik, oyoqlarni
to g ri   tutgan   holda   oldinga   ozroq   ko'tarish   qo'llarda   tortilishiga   qulaylik	
‟ ‟
tuqdiradi.   Demak,   kuchli   bo'lish   uchun   tezlik   sifatlarni   ham   egallash   lozim
bo'ladi.Ijtimoiy-madaniy   turmush   sharoitimizda   kuch   ko'p   ishlatiladi,   to'la   qopni
(50-70   kg)   ulovlarga   (ot,   eshak,   mashina)   ko'tarib   ortish   yoki   uni   tushirish.
Bundan   qo'llar,   bel,   oyoqlarda   kuch   bo'lishi   lozim.     Bu   faoliyatni   bajarish
texnikasi ham turli xil bo'lishi mumkin. Ya'ni ikki qo'lda ko'tarish yoki quchoqlab
olib ko'tarish; qishloq sharoitlarda kurash va ko'pkari (uloq) o'yinlarida “polvon”
(kuchli) va chovondoz-polvon (yengil-kuchli) iboralari qadimdan buyon ishlatilib
kelinadi. Bu fazilat va jismoniy sifatga (kuchli) ega bo'lish uchun ular ko'p yillar
davomida mashqlar qiladi.  Unda turli xil vositalar va usullardan foydalaniladi.
24 ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Jismoniy tarbiya va sport to g risida”gi qonunʼ ʼ i  2015 yil 
2. Sh.   Mirziyoyev   Jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sportni   yanada   rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida  Toshkent sh-2017
3. Sh.M.Mirziyoyev     Sport-ta’lim   muassasalari   faoliyatini   2025-yilgacha
rivojlantirish dasturi to‘g‘risida  Toshkent sh., 2021-yil
4. JDPI   Sport   turlari   va   uni   o’qitish   metodikasi   kаfеdrаsi   katta   o’qituvchisi
B.Turg’unov “Sport  va  harakatli  o’yinlarni   o’qitish  metodikasi”   (voleybol)   o’quv
uslubiy majmua   2021-yil
5. Bozorov,   U.   A.   (2021).   bo‘lajak   chempionni   musobaqaga   tayyorlash
jarayonida   pedagogik   faol   metodlarning   ahamiyati   va   natijadorligi.   oriental
renaissance: innovative, educational, natural and social sciences ,  1 (9), 673-677.
6. Akmalova, P. D. (2019). The concept of moral personality development in
creativity   of   thinkers   of   central   asia.   ACADEMICIA:   An   International
Multidisciplinary Research Journal ,  9 (1), 135-141.
7.   Salomov     R . S .    Sport     mashg ‘ ulotning     nazariy     asoslari    –    Toshkent .,    O ‘ quv
qo ‘ llanma   O ‘ zDJTI , 2005  yil  - 238  b . 
8. Mahkamdjanov   K . M .   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   Toshkent .,
darslik  “ Iqtisod  - moliya ” 2008  yil  - 300  b
9. Pulatov   А.А.   Yosh   voleybolchilar   tezkorlik - kuch   sifatlarini   shakllantirish
uslubiyati . //  Uslubiy   qo ʼ llanma .  T., 2008. - 38 b.
10. Pulatov А.А., Israilov Sh.X. Voleybol nazariyasi va uslubiyati. //
O quv qo llanma. T.: 2007. - 148s	
ʼ ʼ
11. Botirov X.A. Jismoniy tarbiya va sport tarixi. T. “O‘qituvchi” 1993 y.
12. Xo‘jaev F. O‘zbekistonda jismoniy tarbiya. 1997 y.
25 13.  Goncharova  O.V.  Yosh  sportchilarning  jismoniy  qobiliyatlarini  
rivojlantirish. o‘quv qo‘llanma, Toshkent., O‘z DJTI, 2005 y - 171 b. 
14.  Maxkamdjonov  K,  Tulenova  X.B.  Maktabgacha  ta’lim  muassasalari  
uchun umumiy va kengaytirilgan “Jismoniy tarbiya” dasturi. Ilm-ziyo Toshkent., 
2006 y
15.  Xoldorov  T.,  Tulenova  X.B.  Jismoniy  madaniyat,  jismoniy  tarbiya,  sport,
turizm, xalq milliy o‘yinlarining nazariy va amaliy asoslari. TDTU bosmaxonasi, 
2007 y.
16. Tulenova  X.B.  Malinina  N.N.,  Umumrivojlantiruvchi  mashqlarni  o‘rgatish 
metodikasi, o‘quv qo‘llanma TDPU, 2005 y.
17. Abdullayev  A.,  Xonkeldiyev  SH.  Jismoniy  tarbiya  nazariyasi  va  
bslubiyoti. o‘quv qo‘llanma Toshkent., O‘zDJTI, 2005 yil - 300 b.
26

Chidamlilik sifatini tarbiyalash va uni rivojlantirish metodi

MUNDARIJA:

Kirish ……………………………………………………………………………...3

I.BOB. CHIDAMLILIKNI TARBIYALASH MЕTODIKASI………………...5

1.1.Chidamlilik sifati, charchash va chidamlik turlari………………………...5

1.2.Chidamlikni tarbiyalash va anaerob mexanizimi………………………..…7

II.BOB. CHIDAMLILIK SIFATINI TARBIYALASH VA UNI

 RIVOJLANTIRISHGA OID MASHQLAR………………………………………12

2.1.Jismoniy sifatning asosiy tushunchalari chidamlilikdir. ………………………..12

2.2.Chidamlilik, ko‘rsatgichlari va uni  rivojlantirish  metodlari……………16

Xulosa ……………………………………………………………………………22

Adabiyotlar ……………………………………………………………………...23

 

 


 

 

KIRISH

 

Mamlakatimizda yuqori malakali jismoniy tarbiya mutaxasisilari tayyorlash tizimi zamonaviy talabalarga to‘liq javob bera oladi, shu bilan birga bu tizim xalqaro standartlar asosida takomillashib bormoqda. Fikrimizning dalili sifatida mamlakatimizda etishib chiqayotgan ko‘plab yuqori malakali sportchilarni, xalqaro musobaqalar va olimpiada o‘yinlari g‘oliblarini misol keltirishimiz mumkin. Xalqimiz sog‘ligi darajasi yildan yilga ortib borishi, yoshlar o‘rtasida jismoniy tarbiya va sport tadbirlarini keng ommaviylashib borishida deb xulosa qilishimiz mumkin. Shunga qaramay jismoniy tarbiya mutaxasislar tayyorlash tizimini yanada takomillashtirish, ularni zamon talablariga muvofiq kasbiy malaka va tajribalarini ortirib borish keng yo‘lga qo‘yilmoqda.

Tarbiyalash - jismoniy harakat sifatida organizmning charchoqni yenga olish

qobiliyatidir. 

Bu markaziy asab tarmog’i xususiyatlariga va energetik almashinuvga bog’liq. Chidamlilik shunday fazilatki, u qiyinchilik bilan tarbiyalanadi, yo’qotish esa oson. Chidamlilikni tarbiyalayotgan organizmda o’tayotgan bir necha jarayonni ajratish mumkin: Chidamlilik jismoniy harakat sifati bo’lib, odam organizmining uzoq vaqt davomida mushaklar ishini faol bajarilishida toliqishni yengish qobiliyatidir. Chidamlilik sifati ikki xil bo‟ladi, umumiy va maxsus. Umumiy chidamliliik - organizmning uzoq vaqt davomida har qanday mushaklarning ish bajarganida charchoqni yengish qobiliyatiga aytiladi. Maxsus chidamlilik - jismoniy mashqlar yoki sport turlarining biriga xos bo’lgan mushaklar ishi uzoq vaqt davomida bajarilganda charchoqni yengish bilan belgilanadi. Maxsus chidamlilik umumiy chidamlilik asosida rivojlanib, tezkorlik, kuch va chidamlilik mashqlarini aniq va puxta bajarish jarayonidan kelib chiqadi. Chidamlilikni tarbiyalash darajasi avvalambor yurak tomirlari, nafas olish, mushak va asab tarmoqlari, buyrakda qonning glikogenni tez va foydali parchalanishi, funksional imkoniyatining oshishi biläh ifodalanadi. Chidamlilik shunday fazilatki, u qiyinchilik bilan tarbiyalanadi, yo’qotish esa oson. Chidamlilikni tarbiyalayotgan organizmda o’tayotgan bir necha jarayonni ajratish mumkin: Chidamlilik jismoniy harakat sifati bo’lib, odam organizmining uzoq vaqt davomida mushaklar ishini faol bajarilishida toliqishni yengish qobiliyatidir. 

Kurs ishining maqsadi: Chidamlilik sifati ikki xil bo‟ladi, umumiy va maxsus. Umumiy chidamliliik - organizmning uzoq vaqt davomida har qanday mushaklarning ish bajarganida charchoqni yengish qobiliyatiga aytiladi. Maxsus chidamlilik - jismoniy mashqlar yoki sport turlarining biriga xos bo’lgan mushaklar ishi uzoq vaqt davomida bajarilganda charchoqni yengish bilan belgilanadi

Kurs ishining vazifasi: Chidamlilik belgilari va sifatlari juda ko'p mashqlarni takrorlash, uzoq vaqtlar mashq bo'lishini talab etadi. Chidamlilikda nafas olish, nafasni ichda saqlab turish, mushaklar va barcha bo'g‟inlarning g’ir-yengil harakatlarni bajarishga odatlanishi ustuvor turadi. Chidamlilik belgilari va sifatlar ko'proq quyidagi faol harakatlarda uchraydi va belgilanadi.

 

 


 

 

I.BOB. CHIDAMLILIKNI TARBIYALASH MЕTODIKASI.

1.1.Chidamlilik sifati, charchash va chidamlik turlari.

Agar sportchi biror bir oqir ishni bajarayotgan bo’lsa, u bir muncha vaqtdan so’ng bu ishini  bajarish tobora qiyinlashib borayotganini sеzadi. qiyinchilik oshib borishiga haramasdan, kishi iroda kuchi qisobiga dastlabki ish shiddatini birmuncha vaqt saqlab turish mumkin. Bunday holatini kompеnsatsiyali charchash fazasi dеyiladi.  Agar, iroda kuchi ortganiga haramay ish shiddati

pasaysa, dеkompеnsatsiyali charchash fazasi boshlanadi. 

      Ishlash natijasida kishi ishlash qobiliyatining vaqtinchalik kamayishi charchash dеb ataladi. Bu qiyinchilik ortishida yoki ishni avvalgidеk samarador ravishda bajarish mumkin bo’lmay holishda ifodalanadi. 

       Agar bir nеcha qishiga bir xil vazifani bajarish tavsiya etilsa, ular turli vaqtdan so’ng charchaydilar. Bunga sabab shu kishilardagi chidamlik darajasining xilma-xil bo’lishidir.

       Biror bir faoliyatda charchashga harshilik ko’rsatish qobiliyatiga chidamlik dеyiladi. 

       Faoliyat turlarining maxsus yo’nalishiga harab charchashning bir nеcha tiplari mavjuddir. Bular aqliy, sеnsor (qis-tuyqu organlariga tushadigan jismoniy yuklanish bilan boqliq), emotsonal va jismoniy charchashdan iborat. Jismoniy tarbiya soxasida muskul faoliyati tufayli qosil bo’lgan jismoniy charchash ko’proq ahamiyatiga ega, chunki charchash holatidagi faoliyat chidamlilikni tarbiyalashga imkoniyat yaratadi.