Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni

Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda
gimnastikaning  o’rni
MUNDARIJA
KIRISh......................................................................................................................2
I.BOB. FUTBOLCHILARNING EGILUVCHANLIK VA CHAKKONLIK SIFAT-
LARINI TAKOMILLASHTIRISHDA GIMNASTIKANING  O’RNI  …………….5
1.1. Futbolchilar chidamliligini tarbiyalashning interval uslubi………………….5
1.2.Chaqqonlik va epchillikni tarbiyalash xususiyatlari……………………….….10
II.BOB.   FUTBOLCHILARNI   SIFATLARINI   TAKOMILLASHTIRISHDA
GIMNASTIKANING O’RNI………………………………………………………..…12
2.1.   Akrobatik mashqlar  va umumiy rivojlantiruvchi mashklar…………………..12
2.2. O‘smir yoshlar uchun t axminiy  ertalabki g i mnastika m ashqlari ……………..16
Xulosa …………………………………………………………………………….30
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ………………………………………….....32 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   jismoniy
madaniyatni   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadi   sog‘lom   -   ruhan   tetik   va   bunyodkor
insonni   hayotga   tayyorlashdan   iborat.   O‘zbekiston   Respublikasi   birinchi
Prezidenti   Islom   Karimov   “Biz   sog‘lom   avlodni   tarbiyalab   yetkazishimiz   kerak,
Sog‘lom   kishi   deganda   faqat   jismoniy   sog‘liqni   emas   balki   sharqona   odob-ahloq
va   umumbashariy   g‘oyalar   ruhida   kamol   topgan   insonni   tushunamiz”,   -deydi
O‘zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisining 1-yig‘ilishidagi  ma’ruzasida. Jismoniy
madaniyatning   maqsadi   jamiyatning   sog‘lom,   hushchaqchaq   har   tomonlama
jismonan   rivojlangan   mehnat   va   vatan   himoyasiga   tayyor   turgan   qo‘riqchilarni
tarbiyalashdan   iborat   uzoq   muddatli   uyushtirilgan   pedagogik   jarayondir.   Birinchi
Prezidentimiz   I.A.Karimov   “Sog‘lom   avlod   uchun”   ordenini   topshirish
marosimida   so‘zlagan   nutqlarida   alohida   ta’kidlab   o‘tganlar:   “Biz   asrimizning
kelajagi avlod uchun kurash boshladik. Shu nom bilan orden ta’sis etdik va maxsus
halqaro   jamg‘arma   tuzdik.   Sog‘lom   avlod   deganda   biz   faqat   baquvvat
farzandlarimizni   emas   balki   ma’naviy   boy   avlodga   ega   bo‘lgan   halqni
tushunishimiz   kerak.  Bunday   halqni   hech   kim   hech   qachon   yenga   olmaydi.  Buni
hammamiz yaxshi anglab olmog‘imiz kerak”. 
Jismoniy   madaniyat   komil   insonni   tarbiyalashdek   muqaddas   vazifani
bajarishda   barcha   o‘quv   yurtlari   ta’lim   tizimida   yosh   avlodni   jismoniy   baquvvat
2 irodali chaqqon vatanparvarlik ruhida tarbiyalab voyaga yetkazish uchun jismoniy
tarbiya   mashg‘ulotlarini   O‘zbekiston   Respublika   “Talim   to‘g‘risida”gi   qonuni,
“Kadrlar   tayorlash   milliy   dasturi”   hamda   “O‘zbekistonda   Jismoniy   tarbiya   va
sportni   rivojlantirish   to‘g‘risida”gi   Qonunlari,   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2002-   yil   24-oktabrdagi   PF-31-54-sonli   “O‘zbekiston   bolalar
sportini rivojlantirish jamg‘armasini  tuzish”   1
to‘g‘risidagi  farmoni va uni bajarish
tadbirlariga   suyangan   holda   yangi   usullarni   tashkil   qilish   va   o‘tkazish   maqsadga
muvofiqdir.  Ushbu  ishlarni  samarali   bajarish   uchun  bolalarni   eng  kichik  yoshdan
boshlab   jismoniy-tarbiya   bilan   jismonan   salomatlik   poydevorini   qurishni   amalga
oshirish   mumkin.   O‘zbekistonda   Jismoniy   madaniyat   va   sportni   rivojlantirish
to‘g‘risida  kadrlar  tayyorlashdagi  oqilona tizim  muhim  ahamiyatga  ega. Shu bois
respublikamizda   jismoniy   madaniyatning   maqsad   va   vazifalari   hukumatning
hamda   Respublika   jismoniy   –   tarbiya   va   sport   qo‘mitasining   qaroridan   kelib
chiqqan holda amalga oshiriladi. 
O‘zbekiston   aholisining   jismoniy   tayyorgarligi   va   salomatligi   darajasini
belgilab   beruvchi   “Alpomish”   va   “Barchinoy”   maxsus   test   savollari   joriy   etilishi
haqidagi qo‘shma qarori va ularda belgilangan vazifalar Respublika Oliy va O‘rta
Maxsus   kasb-hunar   kollejlari,   akademik   litseylar   talaba   va   o‘quvchi   yoshlarni
jismoniy   tarbiya   va   sportni   jahon   standartlari   talablari   darajasida   rivojlantirish
hamda   uning   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   to‘g‘risidagi   masalalarni   hal
qilish   zarurligini   taqozo   etmoqda   va   uni   chora   tadbirlarini   amalga   oshirish
yo‘llarini aniq va ravon ko‘rsatib berdi. 
Kurs   ishining   maqsadi .   Futbolchilarning   egiluvchanlik   va   chakkonlik
sifatlarini   takomillashtirishda   gimnastika   mashklarining   axamiyatli   tomonlarini
yoritib berish.
1
  2002- yil 24-oktabrdagi PF-31-54-sonli “O‘zbekiston bolalar sportini rivojlantirish jamg‘armasini tuzish”
3 Ushbu maqsadga erishish qo‘yidagi vazifalar yordamida amalga oshiriladi.
1. Futbolchilarni  umumiy va maxsus tayyorgarlik darajasini aniqlash
2. Futbol mashgulotlarida gimnastika mashklaridan foydalani sh
3. Tugaraklarda   futbolchilarni   tayyorlash   yo‘nalishga   muvofiq   qiladigan
harakatli o‘yinlarni tasniflash.
Kurs   ishining   vazifasi :     futbolchilarning   o‘yin   samarasini   ta’minlovchi
maxsus jismoniy sifatlar tayyorgarlik davrida barcha bosqichlarda ikki omil
bilan   beligilanadi:   tezkorlik   –   kuchlilik   tayyorgarliligi   va   tayyorgarlikning
aralash omili.
Ta’kidlash   lozimki,   jismoniy   tarbiya   va   sportning   ilmiy   va   ijtimoiy
pedagogik   xususiyatlari   hamda   uning   tarbiyaviy   mohiyatlarini   yurtimiz
olimlari tomonidan ijobiy ravishda mukammal asoslab bergan.
I.BOB. FUTBOLCHILARNING EGILUVCHANLIK VA CHAKKONLIK
SIFATLARINI TAKOMILLASHTIRISHDA GIMNASTIKANING O’RNI .
1.1. Futbolchilar chidamliligini tarbiyalashning interval uslubi
Epchillik   –   bu   murakkab   kompleks   sifat   bo‘lib,   uni   baholash   uchun   yagona
mezon topish qiyin. V.A. Zatsiorskiyning fikricha, quyidagilar epchillikni o‘lchash
imkonini   berishi   mumkin:   vazifalarning   murakkabligi,   uning   aniq   va   o‘z   vaqtida
bajarilishi (futbolda bu vaqt vaziyatni o‘zgartirishdan to javob harakati boshlangan
daqiqagacha bo‘lgan eng kam vaqtdir). 
Futbolchilarning   chaqqonligi   avvalo   futbol   maydonida   doimo   o‘zgarib
turuvchi vaziyatda to‘pni olib yurganda keyin to‘psiz qilgan harakatlarda namoyon
bo‘ladi. To‘pni olib yurish, kimga uzatishni tanlash va to‘p tepish o‘yinchidan juda
keng   koordinatsion   imkoniyatlarni   ko‘rsatishni   talab   etadi.   Agar   bunga
4 futbolchilarning   harakat   va   texnik   faoliyati   yakkama-yakka   olushuvlar   va   turli
dastlabki holatlar asnosida o‘tishini (o‘zidan oshirib urish, dumalatib urish, sakrab
turib   bosh   bilan   urib   yuborish   va   hokazolar),   o‘yin   shart-sharoitining   doimo
o‘zgarib   turishini   (yomg‘ir,   issiq,   o‘tli,   yerli   maydon,   tabiiy   va   sun’iy   ravishda
yoritilish)   ham   qo‘shadigan   bo‘lsak,   unda   o‘yin   faoliyatining   samarali   bo‘lishi
uchun   rivojlangan   epchillik   sifatlari   futbolchi   uchun   qanchalik   muhim   ekanligi
o‘z-o‘zidan   tushunarlidir.   Usullarni   qay   darajada   tez,   aniq   va   o‘z   vaqtida   bajara
olishi o‘yinchining o‘zidagi harakatlantiruvchi apparatni boshqara olishi va harakat
qobiliyatining rivojlanishi darajasiga bog‘liqdir. 
Epchillik   sifatlarini   takomillashtirishda   rang-barang   yangi   harakatlar
turkumini   egallab   olish   kerak,   shundagina   ma’lum   malakalar   bazasida
noma’lumlari oson o‘zlashtiriladi.  2
Sport   nazariyasida   «ekstrapolyatsiya»,   ya’ni   (ma’lum   harakat   malakalariga
asoslanib)   to‘satdan   paydo   bo‘lgan   sharoitga   javob   harakatini   darhol   tuza   olish
qobiliyati   tushunchasi   keng   qo‘llaniladi.   Futbolda   oshirib   tepish   bu   tushunchaga
misol bo‘la olishi mumkin. Odatda, mashg’ulot chog‘ida bu elementga ko‘p e’tibor
berilmaydi.   Biroq,   boshqa   chora   qolmagan   vaziyatlarda   futbolchilar   ko‘pincha
o‘zidan oshirib tepishni qo‘llaydilar.
O‘yinchilarda   boshqa   harakat   malakalari   turkumi   serob   bo‘lganligi   uchun
yuzaga kelgan vaziyatga bog‘liq holda bu harakatdan foydalanishlari mumkin. 
Shaxsning   koordinatsion   imkoniyatlari   qanchalik   ko‘p   bo‘lsa,   tatbiq   qilish
ham   shunchalik   yuqori   darajada   bo‘ladi.   Tabiiyki,   muvofiqlashtirish
imkoniyatlarining ko‘pchiligi bolalik va o‘spirinlik yoshlarida yaratilishi kerak. Bu
gapdan   malakali   futbolchilarda   epchillikni   rivojlantirib   va   takomillashtirib
2
  Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O’quv qo’llanma. Toshkent, 2005.
5 o‘tirishning hojati yo‘q ekan-da, degan ma’no chiqmaydi. Biroq, shuni esda tutish
lozimki,   epchillikni   o‘rgatish   qiyin,   chunki   u   har   kimning   o‘ziga   xos   sifatdir.
Futbolchining   mashg’ulot   paytida   to‘pni   oyoq   bilan,   bosh   va   gavda   bilan   ming
ohangga   solib   o‘ynatishini,   o‘yin   chog‘ida   uning   eng   oddiy   vaziyatlarda   nochor
ahvolda bo‘lib qolishini ko‘p kuzatish mumkin. Shunga ko‘ra, epchillikni shunday
vositalar yordamida rivojlantirish ma’qulki, ular futbolchilarning o‘yin faoliyatida
«orttir-gan» malakalari ko‘magida foydalanish imkonini bersin. 
O‘yinchilarda   muvofiqlash   imkoniyatlarini   yaxshilashga   akrobatika,
chang‘ida   to‘siqlardan   o‘tish,   suv   chang‘isida   suzish,   batutdagi   sakrash,   harakatli
va sport o‘yinlari ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Vaqt kam bo‘lgan sharoitda va muntazam
o‘zgarib   turuvchi   vaziyatda   texnik   mahoratni   oshirishga   qaratilgan   mashqlar
epchillikni   oshirishga   yordam   beradi.   Bunda   analizatorlar   faoliyatining   ahamiyati
kam emas. Sportchilarda harakatni aniq ilg‘ab olish va yana uni qaytadan bajarish
qobiliyati   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,   yangi   malakalarni   shunchalik   yaxshi   egallab
oladilar.   Epchillikni   takomillashtirish   uchun   shunday   mashqlar   zarurki,   ular
harakat, vestibulyar apparatlari, ko‘rish analizatorlariga teppa-teng ta’sir etsin. 
Agar   futbolchilarning   epchilligini   belgilovchi   harakatlarga   diqqat   bilan
qaraydigan   bo‘lsak,   bu   harakatlar   sportchilarning   kuchini   vaqt   va   joy   vaziyatiga
moslashtira   bilish   qobiliyatini   talab   qilishini   payqash   mumkin.   Boshqacha
aytganda, epchillik harakatlari muayyan qisqa vaqt oralig‘ida harakatni joyida aniq
bajartirish   uchun   paydo   bo‘ladigan   tezkor   kuchni   talab   qiladi.   Demak,   epchillik
deb   kuch   va   tezkorlikni   uyg‘unlashganiga   aytilar   ekan.   Epchillikni   tarbiyalashda,
xuddi   kuch   va   tezkorlikni   tarbiyalagan   paytdagidek,   kishi   tezda   toliqadi   va   buni
unutmaslik   kerak.   Shu   bilan   birga,   epchillikni   rivojlantirishga   oid   mashqlarni
bajarish mushaklar harakati aniq bo‘lishini talab qiladi, toliqish paytidagi mashqlar
6 kam   samara   beradi.   Shuning   uchun   epchillikni   tarbiyalashda,   xuddi   tezkorlik   va
kuchni tarbiyalagan paytdagidek, organizm yana qayta batamom tiklanib olguncha,
muayyan   vaqt   oralig‘ida   dam   olishni   tashkil   qilish   lozim.   Mashqlar   oldingi
mashg‘ulotdan toliqish asorati deyarli qolmagan vaziyatlarda bajariladi. 
Futbolchilarda   «portlovchi»   kuchni,   tezkorlikni   va   epchillikni   hosil   qilish
qiyin   ish,   shuning   uchun   bu   sifatlarni   sportchi   butun   sport   hayoti   davomida
tarbiyalab   borishi   zarur.   Ularning   tarbiyalanib   borishiga   alohida   diqqat   bilan
qarash kerak, chunki futbolchi o‘yin faoliyatining samarasini belgilaydigan sifatlar
xuddi ana shulardir. 
Bu   uch   o‘ziga   xos   jihat   ko‘rsatilgan   sifatlarni   yagona   qilib   birlashtiradi   va
ularni bir mashg‘ulotda bir vaqtning o‘zida kompleks ravishda takomillashtiradi. 
Chidamlilikni tarbiyalash
Futbolchilarning   chidamliligi   deganda   o‘yinning   boshidan   oxirigacha   o‘yin
faoliyatini   hech   bo‘shashtirmasdan   davom   ettira   olish   qobiliyati   tushuniladi.
Chidamlilikni yana toliqishga qarshi tura olish   q obiliyati, desa ham bo‘ladi. Sport
amaliyotida to‘rt toifa toliqishni uchratish mumkin, bular: a q liy, sensor, emotsional
va   jismoniy   toliqishlar.   Bu   to‘rt   toifa   toliqish   futbolchiga   ham   xosdir.   Tabiiyki,
b u lar   ichida   jismoniy   toliqishning   salmo g‘ i   ko‘proq.   Futbolchilarda   chidamlilikni
tarbiyalash   uslubiyatiga   to‘g‘ri   yondashish   uchun   sportchilar   o‘yin   faoliyati
tabiatini va o‘yin paytida ularning zimmasiga tushadigan yuklamani hisobga olish
zarur.   Ma’lumki,   futbolchilarning   faoliyati   bir-biriga   zid   bo‘lgan   zonalarda
kechadi: bir tomondan qisqa vaqt maksimal shiddatda   o‘ tuvchi ish 5-8   soniya   (tez
yugurish,   tezlashish,   sakrash,   kurashish   va   shu   singarilar);   boshqa   tomondan   –
o‘yin   vaqti   90   daqiqa   davom   etadiki,   bu   o‘rtacha   ishga   xos   xususiyatdir.   Agar
o‘rtacha   ishdan   iborat   mashg’ulotning   maksimal   shiddatdagi   ishga   salbiy   ta’sir
7 qilishini  hisobga  oladigan  bo‘lsak,  unda futboldagi  chidamlilik  masalasining  juda
og‘ir masala ekanligi ravshan bo‘ladi.   
Futbolchilardagi   chidamlilikni   tarbiyalash   uslublarini   aniqlashda   ulardagi
umumiy va maxsus chidamlilikni bir-biridan farqlash lozim. Umumiy chidamlilik
deganda, odatda, ishlarni hatto bir-biridan jiddiy tafovuti bo‘lgan ishlarni o‘rtacha
darajada   yoki   oshiqmasdan   uzoq   vaqt   bajara   olish   qobiliyati   tushuniladi.   Maxsus
chidamlilik futbolchilardan talab etilgan sur’atni o‘yinning oxiri-gacha saqlab tura
olish qobiliyatida namoyon bo‘ladi. 
Umumiy  chidamlilikni   rivojlantirish   uchun,   odatda,   uzoq  vaqt   harakat   qilish
bilan   bog‘liq   mashqlardan   foydalaniladi.   Masalan,   800-2000   m   ga   tez   yurish,
yugurish,   3-5   km   krosslar,   chang‘ida   yurish,   suzish   va   boshqalar.   Bu   mashqlar
o‘rtacha   sur’atda,   hali   sportchilar   tayyorgarlik   davrining   dastlabki   bosqichida
ekanida,   ular   hali   og‘ir   kuch   bilan   bajariladigan   ishga   tayyor   bo‘lmaganlarida
bajariladi. 
Futbolchi   komandada   egallagan   o‘ rniga   qarab   5,5   dan   10,5   km   gacha   yo‘lni
bosib   o‘tadi.   Bunda   shiddatli   harakatlar   (tez   yugurish,   tezlashish)   5   min   vaqtni
egallaydi, bu vaqt oralig‘ida o‘yinchilar 1500 dan to 2500   m   gacha masofaga tez,
ammo   qisqa-qisqa   qilib   uzunligi   7-15-24   m   dan   yuguradilar.   Shu   orada   ular
sekinroq yugurishga 25 dan 35 min u tgacha, qadamlab yurish uchun esa 45 dan 57
minutgacha   vaqt   sarf-lashadi.   Yuzaki   q araganda,   o‘yinchilar   uchun   shiddatli
bo‘lmagan   yugurishga   ko‘proq   vaqt   sarflangandek   ko‘rinadi.   Ammo   bu   aslida   5
min   ichidagi   jadallashish,   tez   yugurish   va   to‘p   uchun   kurashga   sarf   bo‘lgan   juda
katta kuch- qu vvatni  q oplashga ketadigan vaqtdir. 
Agar futbolchi faoliyati kuchli ruhiy zo‘riqish vaziyatida va ulkan his-hayajon
bilan   o‘tishini   hisobga   oladigan   bo‘lsak,   bunga   ham   ozmuncha   kuch- q uvvat
8 sarflanmaydi. Biroq o‘yin faoliyatini tahlil qilish shuni ko‘rsatadiki, kuchli harakat
faoliyatidan   keyin   bo‘ladigan   tanaffuslarda   umumiy   dastlabki   holatni   tiklab   olish
uchun   ularda   yetarlicha   vaqt   bo‘lar   ekan.   Binobarin,   o‘yinchilarni   xuddi   ana
shunday   faoliyat   turiga   tayyorlash   kerak.   Ba’zan   mashg‘ulot dagi   ish   hajmiga
q arab,   uning   sifatini   belgilashadi,   bu   batamom   noto‘g‘ri.   Katta   hajmdagi
yuklamani   bajarishning   o‘zi   maqsad   qilib   olinmasligi   va   epchillikni
tarbiyalashning asosiy vositasi deb  q aralmasligi lozim. 
Futbol sportning nosiklik turidir, unda bajarilayotgan harakat  shiddati doimo
o‘zgarib   turadi.   Shuning   uchun   u   o‘ziga   muvofiq   tayyorgarlikni   talab   qiladi.
Jadalligi   tez   o‘zgarib   turadigan   faoliyat,   jadalligi   bir   maromda   bajariladigan
faoliyatga   q araganda   ko‘p   kuch-quvvat   sarflashni   ta q ozo   qiladi.   Futbolchilarda
epchillikni   tarbiyalayotganda   ana   shuni,   albatta,   hisobga   olish   kerak.   Vegetativ
vazifa   hisoblangan   nafas   olishning   bajarilayotgan   harakat   formasi   va   xarakteriga
moslashishini   unutmaslik   lozim.   Bunda   nafas   olish   hamda   nafas   chi q arish   uzviy
ravishda harakat akti tarkibiga kiradi. Futbolchilarning nafas olishi chan g‘ ichi yoki
stayer (uzoq masofaga yuguruvchi)ning nafas olishidan  o‘ zgachadir. 
Chidamlilikni   tarbiyalashda   irodaviy   sifatlar   ham   oldingi   o‘rinlardan   birida
turadi.   Muntazam   uzoq   davom   etadigan   ish   sportchilardan   ichki   va   tashqi
qiyinchiliklarni   kuchli,   qat’iy,   zo‘r   iroda   bilan   yengishni,   ya’ni   «barqaror   iroda
sifatlarini» talab qiladi. Sportchi nosiklik xarakterdagi ishni bajarar ekan, nisbatan
qisqa vaqt ichidagi qiyinchilikni, ammo jadal takrorlanadigan z o‘ riqishni boshdan
kechiradi.   Futbolchilar   o‘yindagi   vaziyat   talabi   bilan   takror-takror   tez
yugurishlardan keyin qattiq toliqish fonida yana biron-bir jadal harakat faoliyatini
bajarish,  buning  ustiga  ba’zan  havo harorati  baland  bo‘lgan  paytda  o‘zini   shunga
majbur etishning qanchalik og‘ir ekanligini yaxshi biladilar. 
9 Futbolchilarda  chidamlilikni  tarbiyalashda,  asosan,   organizmning kislorodsiz
sharoitdagi portlovchi qisqa muddatli ishiga katta o‘rin beriladi. Jadal ish orasidagi
tanaffuslarda boyagi kislorod « q arzi» qaytarib beriladi. 
Maxsu s   funksionol   tayyorgarlikka   xos   vazifalar   o‘yin   mashqlarini   bajarish
vaqtida ancha samarali  hal qilinadi.   O‘ z xarakteri  va emotsionalligi jihatidan ular
o‘yinga   ancha   mos   tushadi.   Biroq   o‘yin   mashqlarini   to‘psiz   mashqlar   bilan   birga
qo‘shib olib borish zarur. 
Chidamlilikni   t akomillashtirishga   qaratilgan   mash-g‘ulotlarni   yuklamaning
beshta   belgisiga   rioya   qilgan   xolda   o‘tkazish   darkor:   a)   ishlash   vaqti;   b)   ishning
murakkabligi;   v)   dam   olish   vaqti;   g)   dam   olishning   xarakteri;   d)   takrorlash
miqdori.   Mashg‘ulot ning   biror-bir   belgisi   o‘zgarsa,   bu   uning   yo‘nalishiga   ta’sir
etadi. 
Futbolchilarni   samarali   o‘yinga   tayyorlash   uchun   mashg’ulotning   vosita   va
uslublarini bir-biriga ko‘proq moslash kerak. 
1.2.Chaqqonlik va epchillikni tarbiyalash xususiyatlari.
Dastlabki   tayyorgarlik   va   boshlang‘ich   sport   ixtisos-lashuvi   bosqichlarida
chaqqonlik   va   epchillik   tarbiyalash   koordinatsiyasiga   ko‘ra   murakkab   bo‘lgan
harakat   amallarini   muvaffaqiyatli   egallab   olish   uchun   asos   yaratadi.   Bu   o‘yinda
harakatli   o‘yinlar,   to‘p   bilan   bajariladigan   mashqlar,   akrobatika   mashqlari,   uncha
murakkab   bo‘lmagan   to‘siqlar   osha   yugurish,   sakrash,   kichikroq   balandlikda
muvozanat saqlash mashqlari tipik mashqlardir. 3
Yugurib   ketayotib   birdan   to‘xtash,   burilish,   yo‘nalishni   o‘zgartirish   va
tezlikda   bajarish   talabi   kabi   qo‘shimcha   topshiriqlar   bilan   bajariladigan   mashqlar
katta ahamiyatga ega.
3
 Akramov R.A.  Yosh futbolchilarni tanlab olish va tayyorlash. 1992 y
10 Mushaklarning   tabiiy   elastikligini   va   bo‘g‘inlardagi   harakatchanlikni   keng
ko‘lamda   yengil   harakatlar   qilish   bilan   bajariladigan   mashqlar   yordamida
(epchillikning optimal me’yorini saqlagan holda) saqlab turish kerak.
Jiddiy   mashg‘ulot   qilish   va   takomillashuv   bosqichlarida   mashqlarni   yangilash   va
o‘zgartirish,   ularni   yangi,   ancha   murakkab   sharoitlarda   bajarish   maqsadga
muvofiqdir.   Sport   o‘yinlari   (basketbol,   gandbol,   xokkey)   alohida   ahamiyat   kasb
etadi.
Epchillikni tarbiyalashda predmetlarsiz hamda yengil predmetlar bilan (bular
keng   ko‘lamda   bajariladi)   bajariladigan   mashqlardan,   bo‘g‘inlar   va   paylarni
mustahkamlaydigan   mashqlar   bilan   qo‘shib   bajariladigan   epchillik   mashqlaridan,
shuningdek, mushaklarni bo‘shash-tirishga oid mashqlardan foydalaniladi.
17-18   yoshli   futbolchilar   bilan   o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlarda   ikki-uchta
yengil   prujinasimon   sapchish   bilan   tugallanadigan,   harakatning   to‘liq   amplituda
bilan bajariladigan (juft-juft bo‘lib va og‘irliklar bilan) yetarlicha samarali bo‘lgan
maxsus   chaqqonlik   mashqlari   qo‘llaniladi.   Ko‘p   yillik   mashg‘ulotning   barcha
bosqichlarida   texnik   usullar   va   taktik   harakatlarga   o‘rgatish   jarayoni   uzluksiz
davom   etadi.   Maqsadga   muvofiq   texnikaning   barcha   tomonlarini   biomexanika
qonunlaridan   foydalanish   asosida   va   shug‘ullanuvchilarning   individual
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   puxta   o‘zlashtirish   o‘yin   faoliyatining
murakkab sharoitlarida texnikaning muvaffaqiyatli qo‘llanishini  oldindan belgilab
beradi.   Mukammal   o‘yin   ko‘nikmalarining   shakllanishi   yosh   futbolchilarning
yuqori darajadagi jismoniy tayyorgarligiga asoslanadi.
Yosh   futbolchilarni   o‘qitish   va   ularning   malakalarini   takomillashtirish
bosqichlarida jismoniy tarbiyaning odatdagi  uslublari:  mashqlar, o‘yin, musobaqa
11 uslublari,   ko‘rsatmalilikni   ta’minlash,   og‘zaki   nutqdan   foydalanish,   xatolarni
tuzatish uslublaridan foydalaniladi. Barcha uslublar bir-biri bilan yaqindan bog‘liq
holda qo‘llaniladi. Biroq ulardan foydalanishning foizli nisbati ko‘pgina omillarga:
o‘qitish   bosqichi   hamda   vazifalariga,   shug‘ullanuvchilarning   yosh   va   individual
xususiyatlariga, ularning tayyorgarlik darajasiga bog‘liq bo‘ladi.
II.BOB. FUTBOLCHILARNI SIFATLARINI RIVOJLANTIRISHDA
GIMNASTIKANING O’RNI
2.1.   Akrobatik mashqlar  va umumiy rivojlantiruvchi mashklar
Barkamol   avlod   orzusi   –   eng   ulug‘   orzu.   O‘zbekistonning   kelajagi   buyuk
ekaniga   qathiy   ishonch   bilan   yashayotgan   xalqimizning   orzusi   bu.   Prezidentimiz
12 tahkidlaganidek,   “Nimani   o‘z   oldimizga   maqsad   qilib   qo‘ymaylik,   qanday   buyuk
ishlarni   amalga   oshirishga   intilmaylik,   barcha   olijanob   harakatlarimizning
negizida, barcha ezgu niyatlarimizning zamirida farazandlarimizni  ham  jismonan,
ham   mahnaviy   jihatdan   sog‘lom   qilib   o‘stirish,   hech   kimdan   kam   bo‘lmaydigan
avlodni tarbiyalash orzusi mujassamdir”. 4
Gimnastika bilan maktabgacha yoshdagi ta’lim muassasalarida, maktablarda,
jismoniy   tarbiya   va   sport   jamiyatlarida,   ishlab   chiqarish   korxonalarida   va   turli
tashkilotlarda   keng   shug‘ullaniladi.   Ushbu   sport   turining     keng   yoyilganligiga
sabab   vositalarning   barchaga   tushunarli   va   hilma-xil   ekanligida,   jismoniy
tarbiyaning   turli   vazifalarni   hal   qilish     uchun   mashqlar   tanlash   imkoniyati   katta
ekanligidadir.
 Gimnastika mashg‘ulotlarida hayotiy zarur malaka va ko‘nikmalar orttiriladi
va   takomillashtiriladi.     “Alpomish”   va   “Barchinoy”   maxsus   test   sinovlariga
gimnastikadan nazorat mehyorlari kiritilgan.
Gimnastika   mashqlarining   sog‘lomlashtirish   ahamiyati   katta   bo‘lib,
shug‘ullanuvchilarni   estetik   tarbiyalashning   samarali   vositasi   hisoblanadi.
Mashqlarni bajarish texnikasining gimnastikaga xos uslub talab qiladigan darajada
mukammal   bo‘lishi   uchun   harakatlar   ravon   va   ifodali   bo‘lishi,   ijrochining
harakatlari   o‘ziga   yarashadigan,   nafis   bo‘lishi   kerak.   Gimnastika   mashqlari   bilan
shug‘ullanish   natijasida   kelishgan   qomatga   ega   bo‘linadi,   gavda   tuzilishidagi
nuqsonlar   tuzaladi,   gavdani   ayrim   bo‘g‘inlari   rivojlanishida     yaxshi
mutanosiblikka erishiladi. Foydalaniladigan mashqlarning hajmi butun organizmga
ta’sir   ko‘rsatish   va   muskullar   hamda   organlarning   alohida   guruhlarini
rivojlantirish,   bolaning   jinsini,   yoshini,   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini   hisobga
olgan holda bajariladigan mashqlarni boshqarish imkonini beradi. 
4
  Sultonov I. Gimnastika sog‘lomlashtiruvchi, rivojlantiruvchi vosita T.:Aloqachi.
13 Gimnastika – bu harakatar majmui bo‘lib, har qanday kasb egasi uchun zarur
bo‘lgan yuqori harakat imkoniyatini tahminlaydi.
Gimnastika   mashg‘ulotlarida   muhim   amaliy   malaka   va   ko‘nikmalar:   to‘g‘ri
yurish,   yugurish,   sakrash,   to‘siqlardan   o‘tish,   arqonlar   va   uzun   yog‘ochlarga
tortilib chiqish, emaklab o‘tish, og‘irliklarni ko‘tarish va bir joydan ikkinchi joyga
ko‘chirish va h.k. shakllantiriladi.
               Gimnastika mashg‘ulotlarida iroda, estetika va boshqa ko‘plab sifatlar, shu
jumladan insonda harakatlanish apparatining turli qismlari hatti- harakatlarini bir-
biriga   moslashtirish   qobiliyati   rivojlantiriladi.   Bu   esa   inson   kundalik   hayotida,
turmushida,   mehnat   qilishida   va   sport   faoliyatida   duch   keladigan   murakkab
harakatlarni   egallashga   yordam   beradi.   Gimnastika   jismoniy   tarbiya   sifatida   ko‘p
asrlik   tarixga   ega.   Bizning   mamlakatimizda   XX   asr   o‘rtalarida   gimnastika   bilan
shug‘ullanish uchun katta imkoniyatlar tug‘ildi. Shundan buyon o‘quvchi yoshlarni
jismoniy tarbiyalashda gimnastikadan keng foydalaniladi.
Gimnastika atamashunosligi o‘quvchilar tomonidan mashqlarni egallash bilan
bir vaqtda o‘rganiladi. 
Gimnastika   atamashunosligi   –   mashqlarni,   umumiy   tushunchalarni,
snaryadlar   va   inventarlarning   nomlarini   qisqacha   belgilash   uchun   qo‘llaniladigan
maxsus belgilar (atamalar) tizimi, gimnastikada atamashunoslikning roli juda katta.
U   o‘qituvchi   (murabbiy)   va   o‘quvchilar   orasidagi   muloqotni   yengillashtiradi,
mashqlarni o‘rgatish va yozib borishda qisqacha belgilashga yordam beradi.
Gimnastikada   so‘zlarning   o‘zaklaridan   atamalar   sifatida   keng   foydalaniladi:
osilish, tayanch, o‘tirish, max va b.q. Statik holatlar tayanch shartilan kelib chiqqan
holda   belgilanadi:   turishlar   –   boshda,   yelkada,   kurakda,   qo‘llarda;   tayanish   –
qo‘llarda va b.q. 
14 Shuningdek,   butun   tana   va   uning   alohida   qismlarining   fazodagi   holatidan
kelib chiqib: sodda osilishlar – osilish engashgan holda, osilish orqaga engashgan
holda,   osilish   burchakli;   aralash   osilishlar   –   osilish   o‘tirgan   holda,   osilish   turgan
holda, osilish yotgan holda (1-rasm). 
1-
rasm. Aralash osilishlar
Qo‘llarni   yoyib   bajariladigan   mashqlarni   belgilash   atamalari   u   yoki   bu
harakat   amalining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   hosil   qilinadi:
o‘mbaloq oshib turish, qo‘llarni oldinga yoki orqaga yoyib turish, qo‘llarni bukkan
holda turish, o‘ng (chap) yoki ikkala qo‘l bilan turish va b.q.
Sakrashlarni belgilash atamalari – tananing uchlik fazasidagi xolatiga bog‘liq
ravishda:   oyoqlarni   yoyib   sakrash,   oyoqlarni   egib   burchak   yoki   yonbosh   bilan
aylanib, salg‘to sakrash kabi belgilanadi.
Atamalar umumiy, asosiy va qo‘shimcha atamalarga bo‘linadi. 
Umumiy atamalar mashqlarning alohida guruhlarini, umumiy tushunchalar va
boshqalarni   tahriflash   uchun   qo‘llaniladi.   Masalan,   erkin,   saflanib,   umumiy
rivojlantiruvchi, amaliy mashqlar.
15 Asosiy   (konkret)   atamalar   mashqlarning   ma’nosi   belgilarini   aniq   ifodalash
imkonini   yaratadi:   turish,   tushish,   aylanish,   osilish,   tayanish,   sakrash,   egilish,
hamla qilish, tizzani egib o‘tirish.
Qo‘shimcha   atamalar   asosiy   atamalarni   aniqlashtiradi   va   harakatning
yo‘nalishini,   bajarish   usulini,   tayanch   shartlarini   ko‘rsatadi   egilgan   holda,   yoy
shaklida, umbaloq oshib, qo‘llarni orqaga yoygan holda turish va b.q.
Harakatning (mashqning) nomi odatda bajarilayotgan harakatning mohiyatini
ifodalovchi asosiy atamadan hamda harakatning xususiyatini yoki uslubini, ketma-
ketligini aniqlashtiruvchi qo‘shimcha atamadan iborat bo‘ladi.
Masalan,   qo‘llar   va   oyoqlar   bilan   bajariladigan   harakatlar   fazodagi
joylashuvidan   qathiy   nazar   tanaga   nisbatan   qo‘llaniladi.   Bunda   qo‘llar   bilan
qilinadigan   harakatlar   bir-biridan   farqlanadi:   bir   vaqtda,   navbatma-navbat   va
ketma-ket, shuningdek, bir xil  nomli, parallel, simmetrik va nosimmmetrik. Qo‘l,
oyoq,   tana   bilan   bajariladigan   aylanma   harakatlar   (300 0  
gacha   “doira”,   360 0
dan
kamrog‘i – “yoy”) deb ataladi.
Harakatlarning yo‘nalishini boshidan aniqlab olish qabul qilingan. Akrobatik
mashqlar   va   gimnastik   snaryadlar   bilan   bajariladigan   mashqlar   uchun   o‘z
atamalaridan foydalaniladi. 
Umumrivojlantiruvchi mashqlar
Umumrivojlantiruvchi mashqlar – tananing alohida qismlarining harakati yoki
bu harakatlarni qo‘shilmasi bo‘lib, turlicha tezlikda, amplitudada va muskullarning
zo‘riqish   darajasi   turlicha   tarzda   bajariladi.   Bu   mashqlar   jismoniy   sifatlarni
tarbiyalash,   to‘g‘ri   qomatni   shakllantirish   va   o‘quvchilarni   yanada   murakkabroq
harakat   elementlarini,   ko‘nikmalarini   egallashga   tayyorlash   maqsadida
qo‘llaniladi. Tananing alohida qismlari va muskullar guruhiga tanlab-tanlab ta’sir
16 ko‘rsatish (ko‘pincha) uchun ham foydalanish mumkin. Shuning uchun mashqlarni
kvalifikatsiyalash  asosiga anatomik belgi qo‘yilgan:  qo‘llar va yelka kamari, tana
va bo‘yin, oyoq muskullari, butun tana muskullari uchun.
Bundan   tashqari   barcha   mashqlar   kuch,   egiluvchanlik,   harakatlar   tezkorligi,
epchillik,   muskullarni   bo‘shashtirish   qobiliyatini   tarbiyalash,   to‘g‘ri   qomatni
shakllantirish mashqlariga bo‘linadi.
Umumrivojlantiruvchi   mashqlar   harakatlar   majmuasi   ko‘rinishida
qo‘llaniladi.   Majmuaga   kiritiladigan   mashqlar   o‘quvchilar   organizmiga   har
tomonlama   ta’sir   ko‘rsatish   kerak.   Shu   maqsadda   ular   tanasining   turli   qismlari
bilan,   turli   yo‘nalishda,   o‘zgaruvchan   tezlikda   va   muskullarni   turlicha
kuchantirgan holda bajariladi. Majmuadagi mashqlarni gigiena gimnastikasi uchun
1   tadan   15   tagacha,   jismoniy   tarbiya   (gimnastika)   darsining   tayyorlovchi   qismi
uchun 10-15 tagacha, atletik gimnastika uchun 15 dan ortiq bo‘lishi mumkin.
Ertalabki   gimnastika   –   majmuasining   mashqlarini   quyidagi   ketma-ketlikda
bajarish tavsiya etiladi:
 Qo‘l-oyoqni   yozish   mashqlari   (umurtqa   pog‘onasini   to‘g‘rilash   va   qomatning
to‘g‘rilanishini his qilish);
 Butun   organizmning   funksional   faoliyatini   yaxshilash   uchun   umumiy   ta’sir
qiluvchi   bir-ikkita   mashq   (tana,   oyoqlar   muskullarining   katta   guruhi   ishtirok
etadi);
 Turli   guruh   muskullari   uchun   mashqlar   turlari,   bunda   tananing   turli   qismlari
ketma-ket jalb qilinadi va jismoniy yuklanish sekin-asta orttirib boriladi;
 Tananing   barcha   qismlari   uchun   jadal   mashqlar   (sakrash,   yugirish,   tez-tez
o‘tirib turish);
 Yurish va yugurish;
17  Muskullarni bo‘shashtirish va nafasni rostlash mashqlari.
Kundalik   gimnastika   suvli   muolajalar,   o‘z-o‘zini   massaj   qilish   bilan
tugallanadi.
Jismoniy   arbiya   dasturiga   mos   ravishda   ertalabki   gimnastika   odatda,   ochiq
havoda (chidamlilik va yugurish mashqlari) bilan o‘tkaziladi.
Gimnastikaning umumiy davomiyligi 30 daqiqagacha cho‘zilishi mumkin.
2.2. Futbolchilarni tayyorlashda g imnastik anjomlarda  bajariladigan
mashqlar
Futbolchilarni   jismoniy   tarbiyalash   bo‘yicha   o‘quv   dasturiga   kiritilgan,
gimnastik   anjomlar   bilan   bajariladigan   mashqlar   statik   va   dinamik   turlarga
bo‘linadi. Birinchisi statik mashqlarni va kuch bilan ko‘chishlarni o‘z ichiga oladi.
Statik   mashqlar   -   bu   qo‘zg‘almas   holatlar,   yahni   o‘quvchilar   u   yoki   bu
gimnastik anjomlar bilan bajariladigan osilishlar va tayanishlardir.
Kuch   bilan   ko‘chishlar   -   bu   bir   statik   holatdan   boshqasiga   sekin   –   asta
o‘tish,   masalan:   tortilish,   osilishga   tushish,   osilishdan   osilishga   kuch   bilan
engashib   o‘tish,   osilishdan   osilishga   orqa   tomondan   o‘tish,   engashib,   kuch   bilan
tayanchga ko‘tarilish va boshqalar.
Dinamik   –   siltash   mashqlari   o‘quvchi   tanasini   doira   bo‘lib   (aylanishlar)
yoki uning qismlarini (siltashlar, ko‘tarishlar, sakrashlar) ko‘chirishdan iborat. 
Umumta’lim maktablari o‘quvchilari uchun gimnastika bo‘yicha dasturning
o‘quv   materiali   bu   mashqlarning   uchta   asosiy   kichik   guruhidan   iborat:   oldinga
siltovchi harakatlar (doira bo‘ylab burilish, engashib osilish sakrash va boshqa).
orqaga   siltovchi   harakatlar   (doira   bo‘ylab   aylanish,   qo‘llarni   bukish,
ko‘tarilish, yoki sakrash va b.q.);
18 bukilgan   holda   harakatlar   (bukilgan   holda   ko‘tarilish,   bir   qo‘lga   tayanib
ko‘tarilish; oyoqlar orasini ochib, orqadan ikki qo‘lga tayangan holda ko‘tarilish va
boshqa). 5
Past – baland turniklarda  bajaraladigan mashqlar
Jismoniy   tarbiya   bo‘yicha   o‘quv   dasturida   ko‘zda   tutilgan,   turnikda
bajariladigan   mashqlar   o‘z   tuzilishi   va   bajarish   qiyinligiga     ko‘ra   turli-tumandir.
Bular asosan, dinamik xususiyatga ega bo‘lgan mashqlar. O‘quvchilardan bir qator
harakatlarni   va   nihoyat   muskullar   kuchini   minimal   sarflab,   inersiya   kuchidan
to‘g‘ri   foydalanish   malakasini   egallash   talab   qilinadi.   Turnikda   bajariladigan
siltovchi mashqlarda avvalo texnik jihatdan to‘g‘ri texnik qomat bo‘lishiga, yahni
mashqning   barcha   hal   qiluvchi   fazalarida   gavda   va   uning   barcha   qismlarining
holati to‘g‘ri bo‘lishiga erishishi kerak. Turnikda bajariladigan ko‘pgina mashqlar
bajaruvchidan   fazo   va   vaqtda   to‘g‘ri   yo‘nalish   ola   bilishi,   harakatlarni   nozik
muvofiqlashtirishni,   shuningdek,   dovyuraklik   va   qathiyatlikni   talab   qiluvchi,
fazoda   gavdani   murakkab   ko‘chirish   bilan   bog‘liq.   Turnikda   bajariladigan
mashqlarni   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirish   uchun,   boshqa   anjomlardagi   kabi
o‘rganiladigan   elementlar   texnikasini   yaxshi   bilish   zarur.   Shuning   uchun   ham
mashg‘ulotlarda o‘qituvchi ko‘rsatganlarini va tushuntirishlarini aniq eslab qolish,
jismoniy yordam ko‘rsatish va himoyalash usullarini o‘zlashtirib olish muhim. 
Turnikda   bajariladigan   mashqlarni   bajarishda   odatda   mahkam   tutishlardan
faydalaniladi (snaryadni ushlash usullari): yuqoridan tutish, pastdan tutish, har xil
tutish, chalishtirib tushish. Turnikda bajariladigan asosiy elementlar quyida bayon
qilinadi:
5
  Sultonov I. Gimnastika sog‘lomlashtiruvchi, rivojlantiruvchi vosita T.:Aloqachi.
19 Past turnikda b ir oyoq bilan siltanib, boshqa oyoq bilan turtki olib, aylanib
ko‘tarilish.   (Bu   element   ikkala   oyoq   bilan   turtki   olib,   kuch   bilan   ham   bajarilishi
mumkin.   Qizlar   buni   turli   balandlikdagi   bruslarning   pastki   qismida   bajarishlari
mumkin). Tikka turgan osilishdan, o‘ng oyoq orqada, uchida; o‘ng oyoqni oldinga
siltab,   tosni   turnik   atrofida   aylanma   harakatni   davom   ettirib,   harakatni   oyoqlar
bilan tormozlab, yelka va boshni ko‘taring, harakatni,  qomatni yaxshi tiklash bilan
tugallanadi. 
Dastlabki   urinishlarni   yordam   bilan   bajarish   tavsiya   qilinadi:     turnik   oldida
yonbosh bilan turib, qo‘l kaftini yuqoriga qaratgan holda bel ostidan turtib, boshqa
qo‘l   bilan   (bajaruvchining   boshi   pastga   qaragan   holda)   –   pastdan   yelkasi   ostidan
tutib   yordam   berish.   Harakat   oxirida   bir   qo‘l   bilan   old   tomondan   yelka   ostidan,
boshqa   qo‘l   bilan   –   oyoqlari   tagidan   tizzaning   yuqoriroq     qismidan   tutib   yordam
beriladi.
Siltashlarni   dastlab   otda   (kong‘),   so‘ngra   past   pereklanida   o‘zlashtirib   olgan
mahqul.   Bir   oyoq   bilan   siltashlarni   bajarishda   qomatni   to‘g‘ri   va   muvozanatni
saqlashga   intilish,   og‘irlik   kuchini   tayanch   qo‘lga   ko‘chirish   uchun   turnikdan   bir
qo‘l bilan turtki olish kerak. Shu bilan bir vaqtda yon tomonga erkin siltash bilan
grif ustidan siltanib, yana uni qo‘l bilan ushlab olish kerak. 
Tayanchda   aylanishlar .   Aylanishlar   bajarish   texnikasiga   ko‘ra   oyoqlarni
siltashga   yaqin.   Tayanchdan   orqa   tayanchga,   tayanchdan   tayanchgacha   orqa
bo‘ylab aylanishlar eng sodda hisoblanadi. Oxirgisi bir xil nomdagi qo‘lga tayanib,
harakat jarayonida tayanish holatini saqlagan holda (aylanish tomonga yelka bilan
o‘tish   kabi)   bajariladi.   Aylanish   oxirida   tayanmaydigan   qo‘l   bilan   turnik   grifidan
iloji boricha avvalroq tutib olish va yangi tayanch holatin aniq egallash kerak .
20                     
  
   
                           
21   
                     
                               
     
        
          
22                        
                                          
23                   
Futbolchining   texnik   mahorati   u   egallab   olgan   texnik   usullarning   hajmi   va
xilma-xilligi,   shuningdek,   ularni   o‘yin   sharoitlarida   samarali   qo‘llay   bilishi   bilan
xarakterlanadi.  Futbol o‘yini texnikasi juda ko‘p turli usul va usullar yig‘indisidan
iboratdir.   Shuning   uchun   kam   vaqt   va   kuch   sarflab   o‘rgatish   vazifasini   hal   etish
uchun   o‘rganilayotgan   materialni   tizimga   solish   va   texnikaga   o‘rgatishning
izchilligini aniqlash katta ahamiyatga ega.
Nihoyat,   yangi   harakat   ko‘nikmalari   avval   o‘zlashtirilgan   ko‘nikmalar
asosida   paydo   bo‘ladi.   Shuning   uchun   turli   xil   texnik   usul   va   usullarning   o‘zaro
tabiiy bog‘liqligidan va tuzilishi bo‘yicha umumiyligidan foydalanish kerak.
Texnik   usullar   bilan   tanishish   va   ularni   o‘rganish   jarayonida   asosan
o‘qitishning   mukammal   usulidan   foydalaniladi.   U   ko‘p   yillik   mashg‘ulotning   har
bir   bosqichi   uchun   muayyan   doiradagi   usul   va   usullar   tanlab   olinishi   bilan
24 xarakterlanadi.   Bular   darslar   tizimida   parallel   ravishda:   dastlab   (texnika   asoslari
o‘zlashtirib   olinguncha)   har   bir   usul   alohida,   keyinchalik   o‘zlashtirilgan   boshqa
usullar bilan birgalikda o‘rganiladi. Shu bilan birga, bir darsda, bir vaqtning o‘zida
ikki-uchtadan ortiq yangi usulga o‘rgatish mumkin emas.
Ko‘p   yillik   mashg‘ulotlarning   har   bir   bosqichida   futbolchilarning   texnik
tayyorgarligi   yuzasidan   muayyan   vazifalar   qo‘yish   ko‘pgina   omillar:   bolalar   va
o‘smirlar   rivojlanishining   yosh   xususiyatlari,   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash
dinamikasi,   harakat   ko‘nikmalarini   shakllan-tirish   tizimining   xususiyatlari,
bosqichlarning qaysi maqsadga qaratilganligi bilan belgilanadi.
Dastlabki   tayyorgarlik   bosqichida   futbol   o‘yinini   yangi   o‘rganuvchi
futbolchilarni   texnik   usullarning   asosiy   guruhlari   bilan   tanishtirish   vazifasi
qo‘yiladi.   Bu   vazifaning   muvaffaqiyatli   hal   etilishi   shug‘ullanuvchilarda   futbolga
nisbatan qat’iy qiziqish hosil bo‘lishiga yordam beradi.
Mazkur bosqichda o‘qitish ishi maydonda harakat qilish: yugurish, to‘xtash,
burilish va sakrashning asosiy usullarini o‘rganishdan boshlanadi.
Shular   bilan   parallel   ravishda   yosh   futbolchilar   to‘pni   egallash   texnikasi   va   buni
bajarishning quyidagi asosiy usullarini o‘rganadilar:
–   to‘p   tepish   (tovonning   ichki   tomoni   bilan,   oyoq   yuzining   ichki   va   o‘rta   qismi
bilan);
– kalla qo‘yish (peshonaning o‘rta qismi bilan);
–   to‘pni   oyoq   bilan   to‘xtatish   (tovonning   ichki   tomoni,   oyoqning   kafti   va   son
bilan);
25 –   to‘pni   oyoq   bilan   olib   yurish   (oyoq   yuzining   o‘rta   va   tashqi   qismi   «qochib
qolish» yo‘li bilan aldaydigan harakatlar qilish;
– to‘pni olib qo‘yish (hamla qilib, to‘pni tepib yuborish);
– yon chiziqdan (turgan joydan) turib to‘pni o‘yinga tashlash.
Boshlang‘ich   sport   ixtisoslashuvi   bosqichida   shug‘ulla-nuvchilar   futbol
o‘yini   texnikasi   asoslarini   egallab   oladilar.   Yosh   futbolchilar   avvalgi   bosqichda
tanishgan   texnik   usullarini   ancha   chuqur   o‘rganadilar   hamda   qolgan   usullar   va
ularning turli xillarini o‘rganishga kirisha-dilar. Darvozabonlar to‘pni egallab olish
texnikasining   asosiy   usullarini:   to‘pni   ushlab   olish,   urib   yuborish   va   tashlashni
o‘zlashtiradilar.
Asosli   (chuqur)   mashq   qilish   bosqichida   futbolchilar   texnikani
mustahkamlaydilar   va   uni   takomillashtirishda   davom   etadilar.   Turli-tuman   texnik
usullar   bo‘yicha   mustahkam   ko‘nikma   hosil   qilinadi   va   o‘yin   sharoitlarida
kompleks ravishda va maqsadga muvofiq qo‘llanish ko‘nikmalari tarkib toptiriladi.
Butun bosqich  davomida shug‘ullanuvchilar  quyidagi  usullar  bo‘yicha  kamolotga
erishadilar:
– turli  traektoriya  va  yo‘nalishda  haarkatlanayotgan  to‘pni  xilma-xil  usullar   bilan
to‘g‘riga va yo‘nalishini keskin o‘zgartirgan holda tepish;
– to‘pni to‘xtatish va sherigiga oshirish;
– to‘pni turli usullar bilan olib yurish;
– aldash harakatlarini bajarish;
– to‘pni hujum qilib va oyoqning ostiga tashlanib tepib yuborish yoki to‘xtatish;
– raqibni yelka bilan turtib to‘pni olib qo‘yish;
26 – to‘pni turgan joydan, harakatda, yiqilayotib, yon chiziqdan o‘yinga kiritish.
Darvozabonlar   to‘pni   ushlab   olish,   urib   yuborish   va   boshqa   tomonga
o‘tkazib yuborishni ham yiqilmasdan, ham yiqilayotib takomillashtiradilar.
Asosli  ravishda mashq qilish bosqichida futbolchilar o‘yindagi vazifalariga ko‘ra:
hujumchi,   himoyachi   va   hokazolar   bo‘yicha   uzil-kesil   (ayrim   hollarda   bir   oz
vaqtliroq   yoki   keyinroq)   ixtisoslashadilar.   Shuning   uchun   takomillashish
jarayonini   futbolchilarning   o‘yindagi   vazifalariga   nisbatan   alohida-alohida   olib
borish kerak.
Idrok,   diqqat,   tafakkur,   xotira   kabi   ruhiy   jarayonlarning   juda   yaxshi
jismoniy, axloqiy-irodaviy, nazariy va ayniqsa, texnik tayyorgarlik bilan birgalikda
yuqori darajada rivojlanganligi taktik tayyorgarlik asosini tashkil etadi.
Futbolchilarning   o‘yin   faoliyati   sharoitlarida   yaxshi   mo‘ljal   (orientir)   olish
va taktik jihatdan to‘g‘ri qaror qabul qilish qobiliyati ko‘p jihatdan texnik usullarni
maqsadga   muvofiq   ravishda   qo‘llash,   ya’ni   ularning   texnik   qurollanganligi   bilan
belgilanadi.   Shuning   uchun   yosh   futbolchi   texnik   usullarni   muntazam
takomillashtira   borib   juda   ko‘p   miqdordagi   harakat   ko‘nikmalarini   egallab
olgandagina,   yaxshi   taktik   tayyorgarlikka   erishishi   mumkin.   O‘yinchining   texnik
mahorati  yo sheriklari  bilan hamkorlikda, yoki  individual  ravishda  istalgan  taktik
g‘oyaning   amalga   oshirilishini   ta’minlashi   kerak.   Har   bir   futbolchining   taktik
jihatdan   yuqori   individual   tayyorgarligi   butun   jamoa   taktikasining   samarali
bo‘lishini belgilab beradi.
Yosh   futbolchilar   bilan   o‘tkaziladigan   har   bir   o‘quv-mashg‘uloti   bosqichi
muayyan yo‘nalishga va tegishli o‘quv materiallariga ega bo‘lishi kerak.
27 Dastlabki   tayyorgarlik   bosqichida   asosiy   vazifa   o‘yinda   fikr   yuritish
qobiliyatini   tarbiyalash   va   futbol   o‘yini   jarayoniga   qiziqish   uyg‘otishdan   iborat.
Mashg‘ulotlarda   murakkab   reaksiya   tezligi,   mo‘ljal   olish,   idrok,   mustaqillik
jamoada   ish   ko‘ra   bilish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
mashqlar   bajariladi.   O‘yinda   fikr   yuritish   qobilyatini   tarbiyalash   uchun   o‘yin
faoliyati   xarakteriga   ko‘ra   futbolga   yaqin   bo‘lgan   harakatli   o‘yinlardan   keng
foydalaniladi. Harakatli o‘yinlar raqib “ta’qib”idan qutilish va bo‘sh joyga chiqish,
o‘z vaqtida to‘p oshirish, hujum  yoki  himoya vaqtida tezlik bilan qulay vaziyatni
egallash   ko‘nikmalarini   tarbiyalaydi.   Taktik   tayyorgarlikda   harakatli   o‘yinlardan
foydalanish   to‘pni   egallab   olishning   murakkab   texnikasi   yo‘qligi   bilan   ham
belgilangandir. Bu shug‘ullanuvchilarning diqqat-e’tibori o‘yin jarayonini tushunib
olishga   qaratiladi,   juda   ko‘p   vaziyatlarda   mustaqil   qaror   chiqarib   olish   imkoni
yuzaga   keladi.   O‘yinlarda   hujum   va   himoyadagi   individual   hamda   eng   oddiy
guruhli   harakatlar   tarbiyalanadi.   O‘yinchining   «ochilishi»   va   «yopilishi»   kabi
taktik   harakatlarni,   eng   yaxshisi,   basketbol   yoki   gandbol   o‘yinida   o‘rgangan
ma’qul.
Murabbiy   o‘yin   mohiyatini   to‘g‘ri   tushunish   hissini   tarbiyalash   to‘g‘risida
g‘amxo‘rlik   qilishi,   qabul   qilingan   har   bir   noto‘g‘ri   qarorni   e’tibordan   chetda
qoldirmasligi,   bajarilgan   harakatga   baho   berishi   kerak.   Shuning   uchun   mazkur
bosqichdagi   har   bir   mashg‘ulot   mazmunining   asosiy   yo‘nalishi   –   o‘yinni   olib
borish tajribasini egallash va uni to‘ldirib borishdan iborat. 6
6
  Juravina M.L.  Menshikova N.K. Gimnastika  M.,2008.
28 Boshlang‘ich   sport   ixtisoslashuvi   bosqichi   taktik   tafakkurni   (o‘yinchining
taktik jihatdan fikr yuritish qobiliyatini) rivojlantirishni hamda asosiy individual va
guruhli taktik harakatlarni o‘rganishni nazarda tutadi. Mashg‘ulotlarda quyidagilar:
– nazariy bilimlar, taktik ko‘nikma va malakalar zahirasini kengaytirish;
–   o‘zlashtirilayotgan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   doimo   o‘zgaruvchan   o‘yin
sharoitidagi ijodiy imkoniyati e’tiborga olinish kerak.
Mashg‘ulotlarda sport o‘yinlari taktikasining umumiy asoslarini o‘rganishga,
futbol o‘yini taktikasini, o‘yinchi-larning individual va guruhli harakatlarini qarab
chiqishga   katta   o‘rin   beriladi.   Shu   maqsadda   futbolchining   mustaqil   ish   olib
borishida   mavjud   barcha   formalardan,   taktik   tayyorgarlikning   nazariy   asosini
yaratishga   yordam   beruvchi   formalardan   (adabiy   manbalar,   kinomateriallar,
shaxsiy   kuzatishlar   va   hokazolardan)   foydalaniladi.   O‘yin   qoidalarini   o‘rganish
hamda individual va guruhli harakatlarni tashkil etishda ularni hisobga olish lozim.
Tanishish   asnosida   qoidalarni   rasm,   sxema,   maketda   aks   ettirilgan   o‘yin   vaziyati
va   hokazolar   bilan   to‘ldirib   tushuntirish,   ularni   qo‘llashga   oid   amaliy   misollar
keltirish foydalidir.
Asosiy taktik harakatlarni o‘rganish jarayonida taktik tafakkur shakllantirilar
ekan,  asosiy  e’tibor   qabul  qilingan  taktik rejani   amalga oshirish  uchun  o‘yin  olib
borishning   shug‘ullanuvchilar   qabul   qilgan   muayyan   vositalari   va   usullarini
maqsadga qanchalik muvofiqligini tahlil qilishga qaratiladi.
Hujum va himoyaning doimo o‘zgaruvchan sharoitlarida konkret individual
va   guruhli   harakatlarga   alohida   e’tibor   berib   bajariladigan   mashqlar   ham
o‘rganiladi.
29 Ayrim   o‘yin   vaziyatlarini   ijodiy   hal   etish   qobi - liyati   o‘yinchilarning   eng
muhim malakasi hisoblanadi. Bu malakani rivojlantirish boshlang‘ich sport ixtisos-
lashuvining asosiy vazifalaridan biridir.
Jiddiy   mashq   qilish   bosqichidagi   taktik   tayyorgarlik   o‘zlashtirib   olingan
individual   va   guruhli   harakatlarga   alohida   e’tibor   bergan   holda   olib   boriladi.   U
futbolchilarning   kombinatsion   o‘yin   olib   borish   qobiliyatini   takomillashtirishga
qaratilgan bo‘ladi.
Jamoada   taktik   harakatlarni   takomillashtirishga   katta   e’tibor   beriladi.   Har   bir
o‘yinchi   jamoada   qanday   o‘rin   egallashiga   qarab   o‘z   taktik   harakatlarini
takomillashtiradi. Mashqlarga ham hujumchi, ham himoyachi harakatlari kiritiladi.
O‘z-o‘zini tahlil qilish qobilyatini, vujudga kelgan o‘yin sharoitida to‘g‘ri yo‘l topa
bilish,   o‘yin   vaziyatini   xarakterlovchi   ko‘p   sonli   momentlardan   eng   muhimini
ajratib olish ko‘nikmalarini tarbiyalash juda muhimdir. 
U.R.M.larning egiluvchanlingini ortirish uchun qo‘yidagilar qo‘llaniladi:
a)   aktiv   harakatlar   usuli.   Bu   mashqlar   asosan   mushaqlarni   aktiv   kuchayishi,
mushak-antogonist paylari cho‘zilishi va mashqlarni vazifasini ta’minlaydi.
      Talablari:   a)   doimiy   amplitudani   o‘sib   borishi,   mashqlarni
bajarilishini;b)mushak-antogonistik mashqlari taranglashuvini boshlanishi.
b) Passiv harakatlanish usuli. Bu usul asosan yordamga yoki amplituda ko‘chayish
harakatlari yoki qo‘l bilan oyoqni o‘ziga tortib bajariladi.
      Talablari:   a)   og‘riqlarga   yo‘l   qo‘yilmasligi;   b)   mashqdan   oldin   mushaklarni
qizdirib   olish;   v)   statistik   holatlar   usuli.   Pozalar   (yotib   tanani   bukish,   o‘tirib,
shpagat, ko‘prik) maksimal amplitudalar bilan qabul qilinadi va 10-20 son ushlab
turiladi.
30 g) Uyg‘unlashgan usul, mashqlar qismli bajariladi, quyidagicha ketma-ketlik bilan:
boshida   aktiv   harakatlar,   keyin   passiv,   keyin   statistik   holatlar.   Bunda,   ketma   -
ketlikning buzilmasligi va harakatlar soni tananing har 15-20 qismiga teng kelishi
asosidir. Yana shuni esda tutish kerakki charchamagan va qizishmagan mushaklar
yaxshi cho‘ziladi. 10-12 yoshli bolalarda egiluvchanlik yaxshi rivojlanadi.
    Ma’lumki,   taranglashuv   va   susayishlarning   ketma-ketligi   mushaklarning
ishga layoqatligini oshiradi  va harakatni  to‘la amplitudada bajarishni  ta’minlaydi.
Bundan   tashqari   skeletli   muskulaturani   erkin   taranglashtirish   va   susaytirishni
yaxshi bilish mashqni yengil va erkin bajarishga yordam beradi. Mushaklarni erkin
taranglashtirish   yoki   o‘qitish   uchun   turli   xil   URMlar   qo‘llaniladi:   mushaklarni
ma’lum   guruhni   siltash   harakatlari   orqali   susaytirish   (turib,   o‘tirib,   yotib);   bitta
mushakni   susaytirish,   ikkinchisini   taranglashtirish;   qo‘l   yelka,   bel   oyoq
mushaklarini ketma-ket susaytirish.
Komandani talaffus qilishda asosiy qoidalar.
1.   Bajaruvchi   va   taxminiy   komandalar   (o‘ngga   qarab   qadam   bos),   bajaruvchi
komanda   esa   (rostlan,   tik   tur).   Taxminiy   qismda   komandalar   aniq.   Baland   va
uzunroq   beriladi,   shug‘ullanuvchilar   fikrini   bir   joyiga   jamlashi   uchun   va   shu
komandani   bajarish.   Buyruqning   bajaruvchi   qismi   baland,   oz   muddat   davomida,
yakka holda zavq bilan beriladi.
2.   Har   bir   taxminiy   buyruqda   shug‘ullanuvchilar   tik   turgan   holatda   bo‘yruqni
tinglaydi.
3.   Saflanish   uchun   bo‘yruqni   berishdan   oldin   safning   nomini,   keyin   harakat
yo‘nalishini   kolonnada   bittadan   yoki   uchtadan   burilib   harakatga   komandasi
beriladi: “Kollonnaga uchtadan chapga, o‘ngga qadam bos”.
4. Ajratish uchun yo‘nalish, masofa kengligi va bajarish usuli ko‘rsatiladi.
31     “O‘rtadan   qo‘yilgan   qadam   bilan   ikki   qadamga   ajral.”   Hamma   saf   mashqlari
keyingi guruhlarga ajratiladi.
1.  Saflanish.
2.  Joyda saf mashqlari.
3.  Joyda saflanish.
4.  Harakatlanish usullari.
5.  Harakat yo‘nalishini o‘zgartirish.
6.  Harakatda saflanish.
Saflanishlar.
     Darsdan oldin guruh yoki sinfni saflash kerak. Buning uchun alohida buyruqlar
bor.
a)   Sherenga   bo‘yicha   saflanish.   Sherengaga   saflanish   uchun   avvalo   o‘qituvchi
oldiga   yuzi   bilan   turishi   kerak.   “Rostlan”,   o‘ng   flang   turgan   nuqtadan   buyruq
beradi “bir, ikki, yoki uchta va hokazo bir qatorda saflanadi”. Guruh o‘qituvchidan
chapda saflanadi.
b)   Kolonnaga   saflanish.   Safdan   (kolonnaga)   degan   komanda   beriladi.   O‘qituvchi
komanda berib, o‘zi “Roslan” komandasiga turadi oradagi masofa joyga nisbatan 1
qadam bo‘lishi kerak. Guruh o‘qituvchining orasidan saflanadi.
v) aylana blib turish uchun : “Aylanaga turing” komandasi beriladi.
Joyda turib safdagi komandalar.
1.  Roslan.
2.  Tekislan.
3.  Erkin (malkay)
4.  O‘ng (chap) - erkin
5.  To‘xta.
32 6.  Chap-ga
7.  O‘ng-ga
8.  Aylan.
    Shug‘ullanuvchi   aniq   vazifani   va   harakatlantiruvchi   harakat   mexanizmini
tushunib   yetadi.   Jismoniy   mashqlarni   tushunishda   ularni   aqliy   ongish   katta
ahamiyatga   ega.   Ozolin   1920   yilda   langar   cho‘p   bilan   sakrashga   birinchi   bor
o‘rganishida u o‘sha payt rekordichi  bo‘lgan D’yakovni kuzatgani  haqida yozadi.
Langarcho‘p   bilan   sakrash   uchun   mo‘ljallangan   chuqurlikdan   chetda   turib,   qunt
bilant D’yakovni kuzatar, va hayolan uning har bir harakatini qaytarar edi, qo‘lga
langarcho‘pni   olib,   tez   yanada   tez   yugurar   edi,   langarcho‘pni   qutiga   tushirib,
itarilardi   va   keyingi   ongda   yuqoriga   parvoz   qilardi,   uzun   taxtachadan   utib,   o‘z
sakrashini yerga tushish bilan yakunlardi.
    O‘z   navbatini   gimnastik   o‘tirgichda   o‘tirib   kutayotgan   va   o‘z   o‘rtoqlari
mashqlarini kuzayotaetgan gimnastikachi mashqni juda yaxshi tushunadi, sababi u
haqida   oldindan   aniq   tasavvurga   ega   bo‘lgan.       Mushaklarni   mashqqa   tayyorlab
turish   katta   ahamiyatga   ega.   Bo‘shashgan   mushaklar   bilan   turib   kuch   talab
qiladigan   mashqni   bajarishni   tasavvur   qilib   bo‘lmaydi,   va   aksincha   o‘ziga
bo‘shashtirishni   tasavvur   qilgan   holda   butun   o‘z   tanasini   xayolan   yo‘naltirib,
mushaklarni bo‘shashtirishga erishish mukinmi.
   Shuningdek   hayolan   o‘zini   tayyorlash   juda   muhim   o‘rganuvchi   butun   o‘z
diqqatini   bajarish   kerak   bo‘lgan   mashqqa   qaratishi   kerak.   Shunday   o‘zini
tayyorlashning   katta   ahamiyati   haqida   sport   ustalari   gapirib   o‘tadi.   Ular   mashq
qilish   paytida   chalishni   tavsiya   qilmaydi.   Masalan   diskni   otishni   mashq   qilishda
qanday qilish, yaxshi-diskni otib orqasidan borish yoki uni olib kelishligini kutish
yaxmimi   degan   savoliga   biz   o‘ziga   xos   javob   oldik:   diskni   otgandan   so‘ng
33 orqasidan   ketgan   yaxish:   bora   turib,   harakatlarda   nimani   to‘g‘rilash   kerakligini
o‘ylab   chiqalgan   diskni   qo‘lda   ushlab   uni   his   etman.   Agar   diskni     berib   turishsa
diqkatlim tarqab ketadi.
   
X U LOSA .
      Xulosa kilib aytganda, futbolchilarni u mumiy jismoniy tayyorgarlikni
oshirish maqsadida qo‘llaniladigan ko‘pgina mashqlar organizmga har tomonlama
ta’sir   ko‘rsatadi,   ayni   chog‘da   ularning   har   biri   u   yoki   bu   sifatlarni   ko‘proq
rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. 
1.   Jumladan,   baland-past   joylarda   uzo q   muddat   yugurish   ko‘proq
chidamlilikni,   qisqa   masofalarda   jadal   yugurish   esa   tezlikni   rivojlantirishga,
gimnastika   mashqlari   cha qq onlikni   o‘ stirishga   q aratilgandir.   Bu   mashqlar
mashg‘ulotning   tarkibiy   qismiga,   ulardan   ba’zilari   esa   ertalabki   mashg‘ulotga
kiritiladi. 
2.   Maxsus   jismoniy   tayyorgarlikning   maqsadi   –   futbolchi   uch u ngina   xos
bo‘lgan   jismoniy   sifatlar   va   funksional   imkoniyatlarni   rivojlantirish   hamda
takomillashtirishdan iboratdir. 
3.   Futbolchilarning   faoliyati   bajarayotgan   harakati   intensivligining   doim
o‘zgarib   turishi   bilan   ifodalanadi.   Mushaklar   ishining   yuksak   intensivligi
faollikning pasayishi va nisbatan tinch holatga o‘tish bilan almashib turadi. 
34 4.   Jadal   yugurish,   ilgari   tashlanish,   sakrashlar   yengil   yugurish,   yurish,
to‘xtash   bilan   almashinadi,   harakat   y o‘ nalishi,   maromi   va   sur’ati   o‘zgarib   turadi.
Bunday faoliyat muayyan jismoniy yuklamani amalga oshirish bilan bog‘liq bo‘lib,
vegetativ   jarayonlar,   birinchi   navbatda,   modda   almashinuvi,   nafas   olish   va   q on
aylanishidagi jiddiy funksional o‘zgarishlar bilan davom etadi. 
5. Futbolchilarning o‘yin faoliyati faqat sakrash, yugurish va yurishdan iborat
emasligini   ham   hisobga   olish   kerak.   Futbolchilar   harakati   anchagina   murakkab.
Yakkama-yakka qattiq kurash sharoitida, eng katta tezlikda va uzo q  vaqt davomida
g‘ ayri   tabiiy   (sirpanish,   sakrash,   bir   oyoqqa   tayangan   holda)   bo‘lish   futbolchiga
ayni   paytda   murakkab   taktik   vazifani   xal   qilgan   xolda   to‘pni   samarali   egallab
olishga   monelik   qilmasligi   kerak.   Futbolchilar   to‘pni   qanchalik   yaxshi   olib
yursalar,   maydonda   qanchalik   o‘ylab   ish   tutib   harakat   qilsalar,   futbol   tomosha
sifatida   shuncha   qiziqarli   bo‘ladi.   Shuning   uchun   futbolchilarning   jismoniy
tayyorgarligi   ularning   o‘yin   faoliyati   harakatini   hisobga   olgan   holda   shunday
tash k il qilinishi  kerakki, bu ularning texnik va taktik mahoratini takomillashtirish
uchun asos bo‘lishi. 
6.   Ko‘proq   muayyan   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishga   q aratilgan   maxsus
mashqlar   yordamida   yo‘l-yo‘lakay   ayrim   texnik   usullar   ijrosini   takomillashtirish
mumkin.   Buning   uchun,   odatda,   bajarish   xarakteri   va   tuzilishiga   ko‘ra   u   yoki   bu
texnik usul yoxud uning alohida elementlariga   o‘ xshash bo‘lgan maxsus mashqlar
qo‘llaniladi. 
Bularni   barchasi   futbolchilarni   egiluvchanlik   va   chakkonlik
sifatlarini   takomilashtirishda   gimnastika   mashklarini   urnijuda   kattaligi
yukorida bitiruv malakaviy ishning barcha boblarida keng va ravon kilib
yoritildi. 
35       FOYDALANILGAN ASOSIY ADABIYOTLAR
1. S h .Mirziyoyev.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   mafaatlarini   taminlash   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi” .Toshkent “O’zbekiston” 2017
36 2. Sh.Mirziyoyev.   “Erkin   vafaravon,demakiratik   O’zbekiston   davlatni   birgalikda
barpo etamiz”. Toshkent “O’zbekiston” 2017-y 
3. Karimov   I.A.   O'zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –   T.
O’zbekiston. 2011.
4. “Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida”gi Qonun. Halq so’zi.  2000 yil. 
5. “O’zbekistonda futbolni rivojlantirish to’g’risida”gi Qonun. Xalq so’zi. 1996.
6. “O’zbekistonda   jismoniy   tarbiya   va   sportni   yanada   rivojlantirish
to’g’risida”gi Qonun. Xalq so’zi. 1999 yil 27 may.
7. “O’zbekistonda   bolalar   sportini   rivojlantirish   fondi   tuzish   to’g’risida”gi
Qonun. Xalq so’zi. 2002 yil 4 fevral.
8. Abdullayev A, Xonkeldiyev Sh, Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati. T.,
2005 y.
9. Akramov R.A.  Yosh futbolchilarni tanlab olish va tayyorlash. 1992 y. 57 bet.
10. Akromov R.A.  Yuqori malakali futbolchilarni tayyorlash. To. 1994 y. 74 bet.
11. Aladashvili   G.A.   Prijkovaya   podgotovlennost   futbolistov   i   metodika   yeyo
razvitiya. Avtoref. 1999 g. 
12. Ayrapetyans L.R., Godik M.A. Sportivniye igri. Izd: Ibn Sino 1991 g. – 156
Biz sharqlimiz, qudrat millat vakillarimiz. O’zbekiston futboli. 1998 yil 28 yanvar.
13. Bril   M.S.     Individualizasiya   v   sportivnix   igrax:   Turdnosti,   opit,   perspektivi.
2001 g. 32-33 str.
14. Futbol yo’ini texnikasi – Toshkent, 1999 y. 125 bet.
15. Futbol. Uchebnik. Pod ob. red. R.I. Nurimova. T., 2005.
16. Godik M.A. Sovershenstvovaniye fizicheskoy podgotovlennosti sportsmenov.
M.: SAAM, 1995 g. 136-165 str.
17. Iseyev   Sh.T.   Futbol   jamoalarining   g’alaba   qozonishida   futbolchilarning
standart vaziyatlaridan samarali foyda-lanish. «Pedagogik ta’lim». J. № 2, 2003.
18. Koshbaxtiyev I.A. Upravleniye podgotovkoy futbolistov visokoy kvalifikasii.
Tashkent, Groteks, 1998.
19. Kurbanov O.A. Futbol bo’yicha XVII jahon Chempionati o’yinlarida berilgan
yakuniy zarbalarining samaradorligi tahlili. Pedagogik ta’lim, J., № 5, 2003.
37 20. Nurimov  R.I.  Sovershenstvovaniye  takticheskix   deystviy  futbolistov  v i sokoy
kvalifikasii. Uchebnoye posobiye, Tashkent, 2000.
21. Nurimov   R.I.   Texniko-takticheskaya   i   fizicheskaya   podgotovka
kvalifisirovannыx futbolistov. Uchebnoye posobiye. Tashkent, 2001.
22. Nurimov   R.I.   Yosh   futbolchilarni   texnik   va   taktik   tayyorlash.   O’quv
qo’llanma. Toshkent, 2005.
23. Nurimov R.I. Yosh   futbolchilarni   texnik   va   taktik   tayyorlash.   O’quv
qo’llanma. Toshkent, 2005.
24. Nurimov   Z.R.   Sovershenstvovaniye   gruppovix   takticheskix   deystviy
futbolistov. Uchebnoye posobiye. Tashkent, 2005.
25. Sarsaniya   S.K.,   Seluyan   V.N.   Fizicheskaya   podgotovka   v   sportivn i x   igrax.
M., 1991.
26. Sergeyev   G.M.   Texniko-takticheskiye   deystviya   zaщitnikov.   V   sbornike
nauchnыx trudov. Tashkent, 2000.
27. Sergeyev G.M. Istoriya   futbola   v   Uzbekistane.   V   sbornike   nauchnix
trudov. Tashkent, 2001.
28. Sergeyev   G.M.,   Nurimov   R.E.,   Sarkisyan   R.S.   Futbol       bo’yicha   bolalar   va
o’smirlar  sport   maktabi,  Olimpiya  o’rinbosarlari, bilim   yurtlarini  mashq  qilish  va
sport kamolotiga erishish guruhlari uchun dastur. Tosh. 1997. 57 bet.
29. Zadiran   S.N.   Vozdeystviye   sorevnovateln i x   nagruzok   na   organizm   yun i x
futbolistov 16-17 let v godichnom sikle trenirovki. Avtoref. 22 str.
30. Zeldovich   T.A.   Portnov   yu.M.   Nauchno-metodicheskiye   osnovi   podgotovki
sportivnogo rezerva v futbole. 1999-108 str.
31. Sultonov   I.   Gimnastika   sog‘lomlashtiruvchi,   rivojlantiruvchi   vosita
T.:Aloqachi. 2007 
32. Juravina M.L.  Menshikova N.K. Gimnastika  M.,2008.
Internet saytlari
1. www.fifa.com –  Xalqaro Futbol Uyushmasi sayti
38 2. www.Football.com –  Futbol axboroti sayti
3. www.UEFA.com –  Evropa Futbol Uyushmasi sayti
4. www. afc.com- Osiyo futbol konfediratsiyasi sayti
5. www.uff.uz–  O‘zbekiston Futbol Federatsiyasi sayti
6. www. Chempionat.uz – O‘zbekiston futbol axborot sayti
           
39

Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni

MUNDARIJA

KIRISh......................................................................................................................2

I.BOB. FUTBOLCHILARNING EGILUVCHANLIK VA CHAKKONLIK SIFAT-LARINI TAKOMILLASHTIRISHDA GIMNASTIKANING  O’RNI …………….5

1.1. Futbolchilar chidamliligini tarbiyalashning interval uslubi………………….5

1.2.Chaqqonlik va epchillikni tarbiyalash xususiyatlari……………………….….10

II.BOB. FUTBOLCHILARNI SIFATLARINI TAKOMILLASHTIRISHDA GIMNASTIKANING O’RNI………………………………………………………..…12

2.1. Akrobatik mashqlar va umumiy rivojlantiruvchi mashklar…………………..12

2.2.O‘smir yoshlar uchun taxminiy ertalabki gimnastika mashqlari……………..16

Xulosa…………………………………………………………………………….30

Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati………………………………………….....32

 

 

 

 

 

 

 

 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi: Respublikamizda amalga oshirilayotgan jismoniy madaniyatni o‘z oldiga qo‘ygan maqsadi sog‘lom - ruhan tetik va bunyodkor insonni hayotga tayyorlashdan iborat. O‘zbekiston Respublikasi birinchi  Prezidenti Islom Karimov “Biz sog‘lom avlodni tarbiyalab yetkazishimiz kerak, Sog‘lom kishi deganda faqat jismoniy sog‘liqni emas balki sharqona odob-ahloq va umumbashariy g‘oyalar ruhida kamol topgan insonni tushunamiz”, -deydi O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 1-yig‘ilishidagi ma’ruzasida. Jismoniy madaniyatning maqsadi jamiyatning sog‘lom, hushchaqchaq har tomonlama jismonan rivojlangan mehnat va vatan himoyasiga tayyor turgan qo‘riqchilarni tarbiyalashdan iborat uzoq muddatli uyushtirilgan pedagogik jarayondir. Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov “Sog‘lom avlod uchun” ordenini topshirish marosimida so‘zlagan nutqlarida alohida ta’kidlab o‘tganlar: “Biz asrimizning kelajagi avlod uchun kurash boshladik. Shu nom bilan orden ta’sis etdik va maxsus halqaro jamg‘arma tuzdik. Sog‘lom avlod deganda biz faqat baquvvat farzandlarimizni emas balki ma’naviy boy avlodga ega bo‘lgan halqni tushunishimiz kerak. Bunday halqni hech kim hech qachon yenga olmaydi. Buni hammamiz yaxshi anglab olmog‘imiz kerak”.

Jismoniy madaniyat komil insonni tarbiyalashdek muqaddas vazifani bajarishda barcha o‘quv yurtlari ta’lim tizimida yosh avlodni jismoniy baquvvat irodali chaqqon vatanparvarlik ruhida tarbiyalab voyaga yetkazish uchun jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarini O‘zbekiston Respublika “Talim to‘g‘risida”gi qonuni, “Kadrlar tayorlash milliy dasturi” hamda “O‘zbekistonda Jismoniy tarbiya va sportni rivojlantirish to‘g‘risida”gi Qonunlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2002- yil 24-oktabrdagi PF-31-54-sonli “O‘zbekiston bolalar sportini rivojlantirish jamg‘armasini tuzish” [1]to‘g‘risidagi farmoni va uni bajarish tadbirlariga suyangan holda yangi usullarni tashkil qilish va o‘tkazish maqsadga muvofiqdir. Ushbu ishlarni samarali bajarish uchun bolalarni eng kichik yoshdan boshlab jismoniy-tarbiya bilan jismonan salomatlik poydevorini qurishni amalga oshirish mumkin. O‘zbekistonda Jismoniy madaniyat va sportni rivojlantirish to‘g‘risida kadrlar tayyorlashdagi oqilona tizim muhim ahamiyatga ega. Shu bois respublikamizda jismoniy madaniyatning maqsad va vazifalari hukumatning hamda Respublika jismoniy – tarbiya va sport qo‘mitasining qaroridan kelib chiqqan holda amalga oshiriladi.

         O‘zbekiston aholisining jismoniy tayyorgarligi va salomatligi darajasini belgilab beruvchi “Alpomish” va “Barchinoy” maxsus test savollari joriy etilishi haqidagi qo‘shma qarori va ularda belgilangan vazifalar Respublika Oliy va O‘rta Maxsus kasb-hunar kollejlari, akademik litseylar talaba va o‘quvchi yoshlarni jismoniy tarbiya va sportni jahon standartlari talablari darajasida rivojlantirish hamda uning faoliyatini tubdan takomillashtirish to‘g‘risidagi masalalarni hal qilish zarurligini taqozo etmoqda va uni chora tadbirlarini amalga oshirish yo‘llarini aniq va ravon ko‘rsatib berdi. 

         Kurs ishining maqsadi. Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifatlarini takomillashtirishda gimnastika mashklarining axamiyatli tomonlarini yoritib berish.

Ushbu maqsadga erishish qo‘yidagi vazifalar yordamida amalga oshiriladi.

  1. Futbolchilarni umumiy va maxsus tayyorgarlik darajasini aniqlash
  2. Futbol mashgulotlarida gimnastika mashklaridan foydalanish
  3. Tugaraklarda futbolchilarni tayyorlash yo‘nalishga muvofiq qiladigan harakatli o‘yinlarni tasniflash.

Kurs ishining vazifasi:  futbolchilarning o‘yin samarasini ta’minlovchi maxsus jismoniy sifatlar tayyorgarlik davrida barcha bosqichlarda ikki omil bilan beligilanadi: tezkorlik – kuchlilik tayyorgarliligi va tayyorgarlikning aralash omili.

Ta’kidlash lozimki, jismoniy tarbiya va sportning ilmiy va ijtimoiy pedagogik xususiyatlari hamda uning tarbiyaviy mohiyatlarini yurtimiz olimlari tomonidan ijobiy ravishda mukammal asoslab bergan.

 

I.BOB. FUTBOLCHILARNING EGILUVCHANLIK VA CHAKKONLIK SIFATLARINI TAKOMILLASHTIRISHDA GIMNASTIKANING O’RNI .

1.1. Futbolchilar chidamliligini tarbiyalashning interval uslubi

Epchillik – bu murakkab kompleks sifat bo‘lib, uni baholash uchun yagona mezon topish qiyin. V.A. Zatsiorskiyning fikricha, quyidagilar epchillikni o‘lchash imkonini berishi mumkin: vazifalarning murakkabligi, uning aniq va o‘z vaqtida bajarilishi (futbolda bu vaqt vaziyatni o‘zgartirishdan to javob harakati boshlangan daqiqagacha bo‘lgan eng kam vaqtdir).


 

[1] 2002- yil 24-oktabrdagi PF-31-54-sonli “O‘zbekiston bolalar sportini rivojlantirish jamg‘armasini tuzish”