Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 289.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 16 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Diyorbek

Дата регистрации 14 Октябрь 2024

18 Продаж

Davlat byudjeti daromadlarining tarkibi

Купить
O‘ ZBEKISTON  RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
FARG’ONA DAVLAT UNIVERSITETI IQTISODIYOT
FAKULTETI MOLIYA VA MOLIYAVIY
TEXNALOGIYALAR YO’NALISHI
MOLIYA FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Davlat byudjeti daromadlarining tarkibi
Bajardi: 2-kurs 23.132-guruh talabasi
Mihibullayev Firdavsbek
 
     Komissiya a’zolari:____________________________
  ____________________________
Himoya natijasi: «______» baho «___»
________________ 20___y. 
Sug’urtaning iqtisodiy mohiyati v
Reja Kirish
I bob. Sug urta iqtisodiyotining nazariy asoslariʻ
1. Sug urta faoliyatining iqtisodiy mohiyati.	
ʻ
2. Sug urta bozorining iqtisodiy ko'rsatkichlari.
ʻ
3. Sug urta iqtisodiyotining davlat boshqaruvi.
ʻ
II bob. Sug urta faoliyatining global iqtisodiy tendensiyalari	
ʻ
1. Jahon sug urta bozori va uning dinamikasi.
ʻ
2. Sug urta xizmatlarining raqamli transformatsiyasi.	
ʻ
3. Iqlim o'zgarishi va ekologik xavflarning sug urta 	
ʻ
iqtisodiyotiga ta'siri.
III bob. O zbekiston sug urta sektorining rivojlanish 	
ʻ ʻ
istiqbollari
1. Sug urta xizmatlarini kengaytirish va diversifikatsiya 	
ʻ
qilish.
2. Moliyaviy barqarorlikni ta'minlashda davlat dasturlari.
3. Innovatsion texnologiyalar va sug urta mahsulotlari.	
ʻ
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respublikasi
mustaqilligidan   so’ng   o’tgan   vaqt   mobaynida   sug’urta   sohasi   rivojlanishi   uchun
katta   imkoniyatlar   yaratildi.   Sug’urta   kompaniyalarining   faoliyati   ushbu   qisqa
davrda   kutilgandan   ham   unumliroq   tarzda   takomillashdi.   Sug’urta
kompaniyalarining   takomillashishiga   sabab,   O’zbekiston   Respublikasining   jahon
xo’jaligidagi   ishtiroki   salmog’i   oshib,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   ko’lami
kengayib   borayotganidadir.   Bu   borada   sug’urtaning   o’rni   barchaga   ma’lum.   Shu
sababli hozirgi kunda sug’urta kompaniyalar risklarni aniqlash, ularni tahlil qilish
va   baholash   hamda   kamaytirish   usullarini   qo’llash   sug’urta   kompaniyalarining
asosiy   vazifalaridan   biriga aylandi.
Ayni   vaqtda   mamlakatimiz   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoev   tomonidan
iqtisodiyotni rivojlantirish, sug’urta faoliyatini samarali tashkil qilish, yurtimizdagi
barcha   sohalarda   ish   faoliyatini   strategik   reja   asosida   xizmat   ko’rsatish
tashkilotlarini   rivojlantirish   bo’yicha   bir   qator   qarorlar   qabul   qilindi.   2017   yil   7
fe v r a l da    Pre z i d e n t      Sh a v k at    M ir z i y oev    Far m on    bi l an    ta sd i q la n g a n   ― H ara k at l a r
strategiyasi da	
‖   mamlakatimizni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi
belgilab   berilgan 1
  .   Avvalo,   ushbu   ustuvor   yo’nalishlar   va   ulardagi   amalga
oshirilishi   nazarda   tutilgan   vazifalar   hamda   chora-tadbirlarning   ijrosi   bugungi
kunning hayotiy   va   ijtimoiy   zarurati   ekanligini   ta’kidlash   lozim.
Sug’urta   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   sug’urta   tashkilotlari   sug’urta
badallari hisobidan pul mablag’lari fondini tashkil qiladi. Pul fondini yetishmasligi
uning   moliyaviy   ahvoli   murakkablashishi   mumkin.   Sug’urta   fondlari   maqsadli
ishlatiladi   va   zararlar   yuz   bergan   vaqtida   qoplama   berish   uchun   ishlatiladi.
Sug’urta   fondi   mablag’lari   davlat   tomonidan   olib   qo’yilishi   va   soliqqa   tortilishi
amladagi  qonunchilikda taqiqlanadi. Sug’urta tashkilotlari  vaqtincha bo’sh turgan
mablag’larini.   zaxiralarni   investitsiya   qilish   orqali   qo’shimcha   daromad   oladi.
Shuning   uchun   sug’urta   faoliyatini   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   sharoitida
1
 	
Mirz	iyoyev Sh.M.	― 2017 - 202 1 - y ill a rda O ‘ z b e kistonni r i vojl a ntirishning  b e	sht a  ustuvo r y o ‘ n a li sh i   bo ‘ y i c ha  	
―Xar	akatlar str	a
t e g i y a	si‖  F a rmoni 7  f e v ra l  20 1 7   y il.
3 samarali   tashkil   qilish   va   boshqarish   mamlakatimiz   iqtisodiyotining
rivojlanishiga,   xalq farovonligini   oshishiga   katta yordam   beradi.
Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   sharoitida   sug’urta   faoliyatini   samarali
boshqarish   sug’urta   tashkilotlarining   ijtimoiy-iqtisodiy   va   umumiy   samadorlik
ko’rsatkichlarida  o’z  aksini   topadi   va  unga  baho  beriladi.  O’zbekistonda  sug’urta
kompaniyalarini   samarali   boshqarish   borasida   ijobiy   natijalarga   erishish   nuqtai
nazaridan   kelib   chiqib,   mavzuning   dolzarbligi   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish
sharoitida   sug’urta   faoliyatini   samarali   boshqarish   zarurligidan   kelib   chiqadi.
Shunga   qaratilgan   ilmiy   taklif   va   tavsiyalarni   ishlab   chiqishning   zarurligi
ushbu   masalani   Kurs   ishining   tadqiqot   ob’ekti   sifatida   o’rganish   zaruriyatini
yuzaga   keltiradi   va   mazkur   mavzuning   dolzarbligini   belgilaydi.
Kurs   ishining   predmeti.   Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   sharoitida
sug’urta   faoliyatini   samarali   boshqarish   jarayonida   yuzaga   keladigan   mavjud
muammolar va   ularni   hal   etish yo’llari.
Kurs ishning   asosiy maqsadi.  Iqtisodiyotni modernizatsiya   qilish   sharoitida
sug’urta   faoliyatini   samarali   boshqarish   yo’llarini   o’rganish.   Sug’urta   faoliyatini
samarali   boshqarish   va   raqobatbardoshligini   ta’minlashda   sug’urta   kompaniyalari
faoliyatini   takomillashtirish   va   istiqbollarini   ko’rib   chiqishdan   iborat.
Kurs   ishining   vazifalari:
-sug’urta   faoliyatini   tashkil etishning   nazariy   asoslarini   o’rganish;
-sug’urtaning   iqtisodiy   mohiyati,   funksiyalari   va   bozor   munosabatlaridagi
o’rnini   o’rganish;
-sug’urta   faoliyatini   amalga   oshirishning   huquqiy   asoslari   va   su’urta
kompaniyalarining tashkiliy-huquqiy   shakllarini   o’rganish;
Kurs   ishi   tarkibining   qisqacha   tavsifi.   Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   3   ta   reja
xulosa   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat   bo’lib   uzviy   ketma-ketlikda
ifodalangan.   Kurs   ishining hajmi  31   bet,   3   ta   rasmdan   iborat.
4 1.  Sug’urta  tashkilotining  iqtisodiy   mohiyati,   funksiyalari   va
bozor    munosabatlaridagi   o’rni
Respublikamizdagi   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   sug’urta
faoliyatining   tubdan   tutgan   o’rni   va   faoliyatini   o’zgartirdi.   Sug’urta   milliy
iqtisodiyotni   rivojlantirishga   ko’maklashadigan,   ijtimoiy   yo’naltirilgan   noyob
barqarorlashtiruvchi   mexanizmdir.   U   mamlakatda   maqroiqtisodiy   barqarorlikka
ijobiy   ta’sir   etib,   turli   salbiy   omillarning   ta’sir   darajasini pasaytiradi.
Har   qanday   iqtisodiy   faoliyat   foyda   olishga   qaratilganidek   sug’urta
kompaniyalari faoliyatida ko’zlangan natija - bu birinchi navbatda foyda olishdir.
U esa albatta risk bilan bog’liq bo’ladi. Risk tadbirkorlik faoliyatining eng asosiy
elementlaridan   biri   hisoblanib,   u   keng   ma’noga   ega   bo’lgan   ko’p   qirrali
tushunchadir.
Sug’urta   mohiyatan   murakkab   va   ko’p   qirrali   tushunchadir.   Bu   atama
iqtisodiy   ishlab   chiqarish   va   iste’mol,   tabiiy   ofatlar   va   ko’ngilsiz   hodisalar,
shuningdek,   inson   hayotida   sodir   bo’ladigan   turli   favquloddagi   hodisalar   bilan
chambarchas   bog’langan.   Jamiyat   iste’mol   qilishni   to’xtata   olmaganidek,   ishlab
chiqarishni   ham   inkor   qilolmaydi.   Insoniyat   sivilizatsiyasining   moddiy   asosi
ishlab   chiqarish   hisoblanadi.   Lekin   ishlab   chiqarishning   uzluksizligiga   tabiiy
ofatlar,   ko’zda   tutilmagan   favqulodda   hodisalar   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi,   uning
hajmini   kamaytirib,   mahsulotning   son   va   sifat   darajasini   pasaytirib   yuboradi.
Ishlab   chiqarishning   uzluksizligni   ta’minlash   uchun   esa   yetkazilgan   zararning
o’rnini   tezda   to’ldirish,   fuqarolarga   esa   zarar   oqibatlarini   tugatishda   yordam
berilishi   kerak.   Buning   uchun   tashqaridan,   birinchi   navbatda,   moliyaviy   yordam
berilishi   talab   etiladi.   Aynan   shunday   moliyaviy   qo’llab-quvvatlash   tizimida
sug’urta   alohida   o’rin   tutadi.   Yetkazilishi   mumkin   bo’lgan   katta   hajmdagi
zararlarni   qoplash   uchun   yetarli   miqdordagi   zaxira   shakllantirishi   lozim.   Bu
fondlar   asosan   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   to’laydigan   sug’urta   mukofotlari
hisobidan   shakllantiriladi,   uning   hisobidan   yetkazilgan   zararlar   qoplanadi   va
favqulodda   hodisalarning   oqibatlari   tugatiladi,   ishlab   chiqarishning   son   va
5 sifat   ko’rsatkichlari o’sishiga   erishiladi.
Mamlakatimizda   sug’urta   endi   rivojlanib   kelayotgan   sohalardan   biri   bo’lib,
uning   iqtisodiyot   rivojlanishiga   qo’shadigan   hissasi   istiqbolli   ahamiyatga   egadir.
O’zbekiston   Respublikasi   sug’urta   bozori   yildan-yilga   jadal   sur’atlar   bilan
rivojlanib bormoqda, lekin ushbu sohaning umumiy iqtisodiyotdagi ahamiyati hali
yetarli darajaga   ko’tarilmagan.
Sug’urta   sohasini   rivojlantirish   zaruratini   uning   quyidagi   xususiyatlariga
egaligi bilan   asoslash   mumkin:
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   qanday   munosabatlarda
xavf-xatar,   tavakkalchilik   va   qaltisliklarning   mavjudligi
Sug’urta   tashkilotlarining   xo’jalik   sub’ektlarini   favqulodda
yuz   bergan   hodisalar   oqibatida   yetgan   zararlardan
himoyalash,   ya’ni   favqulodda   holat   natijasida   korxonaning
faoliyati   to’xtab   qolmasligi   va   davom   ettirilishini   ta’minlashi
Mamlakat   iqtisodiyotiga   katta   miqdordagi
investitsiyalarni   kiritilishi   munosabati   bilan   ularni
sug’urtalash zaruriyatining   kelib   chiqishi.
Hayot   sug’urtasi   orqali   aholining   ijtimoiy-iqtisodiy
himoyasini   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillari   asosida
ta’minlashi
Mamlakat   umumiy   iqtisodiyotining   barqaror
rivojlanishida   muhim   omillardan   birihisoblanishi   va
boshqalar
6 1-rasm.   Sug’urta   sohasini   rivojlantirishga   xos   xususiyatlari. 2
O’zbekiston   Respublikasi   sug’urta   xizmatlari   bozorida   keng   qamrovli
iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish   turli   mulkchilik   shaklidagi   sug’urta
tashkilotlarining   vujudga   kelishi   bilan   bir   qatorda   yangi   sug’urta   xizmatlarini
yo’lga   qo’yilishiga   qulay   shart-sharoit   yaratdi.
Sug’urta   mustaqil   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   iqtisodiy   munosabatlar
tizimida   muhim   o’rin   tutadi.   U   moliya,   kredit   kabi   iqtisodiy   kategoriyalar   bilan
chambarchas   bog’liqdir.   Moliya   yalpi   ichki   mahsulotni   taqsimlash   va   qayta
taqsimlash   natijasida   vujudga   keladigan   maqsadli   pul   fondlarini   shakllanishi   va
undan   foydalanish   bilan   bog’liq   pul   munosabatlarini   ifodalasa,   kredit   –   aholi,
korxona va tashkilotlar ixtiyoridagi vaqtincha bo’sh turgan mablag’larni jalb etish
va   undan   foydalanish   bilan   bog’liq   iqtisodiy   munosabatlar   yig’indisidir.   Sug’urta
oldindan   ko’rib   bo’lmaydigan   tabiiy,   stixiyali   hodisalar   ro’y   berishi   natijasida
ko’riladigan   zararlarni   qoplash   bilan   bog’liq   maqsadli   pul   fondlarini   shakllanishi
va   undan   foydalanish   bilan   bog’liq   iqtisodiy   munosabatlar   yig’indisidir.
Ilmiy   va   iqtisodiy   adabiyotlarda   sug’urtaning   ijtimoiy-iqtisodiy   mohiyatini
yoritishda   turlicha   yondashuvlar   mavjud   ekanligini   uchratishimiz   mumkin.
Masalan,     H.R.Sobirov     sug’urta     tushunchasiga     quyidagicha     ta’rif     beradi:―
K o	’ pc h i li k     a d a b i y o t la r da     s ug	’ u r ta     so	’ zi     x a v f - x a t ar,     d a h s h a t,     v a hi m a
m a ’ nos id a   ishlatiladi,   chunki   ko’rsatilgan   tabiiy   ofatlar   va   baxtsiz   hodisalar
natijasida   jamiyat   hayotiga   moddiy   zarar   etkaziladi.   Lekin   sug’urta   deganda   ana
shu   ruhiy   holatlar   emas,   balki   bular   orasida   vujudga   kelgan   va   paydo   bo’lishi
mumkin   bo’lgan   favqulodda   zararlar   va   ularni   kuchini   qirqishga   qaratilgan
tadbirlar,   zarar   natijasida   vujudga   kelgan   kamomadning   o’rnini   to’ldirish,   bu
yo’nalishda   yuzaga   keladigan   sug’urtalovchi   tashkilotlar   va   sug’urtalanuvchilar
o’rtasidagi munosabatlar ko’zda   tutiladi	
‖ 3
 .   Bizning  fikrimizcha,   bu   erda keltirilgan
ta’rif   sug’urtaning   iqtisodiy   mohiyatini   to’liq   ochib   beraolmaydi.   Buning   ustiga
2
 R e ne  	
Do	ff  ― R	isk  	M a n a g e ment  f or   I	nsurers,  T h ird   Editio n	‖ , R	isk   B ooks, 2015.
7 H.R.Sobirov   tomonidan   yuqorida   berilgan   ta’rif   uzundan-uzoq   bo’lib,   sug’urtaning
mohiyatini   tezda   ilg’ab   olishni   qiyinlashtiradi.   2022   yilning   5   aprelida   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Ma j l i si     t o m oni d an     q a b ul     q i l g an    ― S ug	’ ur t a     fa o li y ati
to	
’ g’ r i s i d a	‖ gi     Q o nu n ni ng       3 -   m odda s ida   s ug	’ u r t a g a   q o	’y ida g i c ha   ta ’ rif   be r i l g a n:	
―
S ug	’ ur t a   d e g a n d a   y uri di k   y o k i   jismoniy   shaxslar   to’laydigan   sug’urta
mukofotlaridan   shakllantiriladigan   pul   fondlari   hisobidan   muayyan   vaqea   (sug’urta
hodisasi)   yuz   berganda   ushbu   shaxslarga   sugrta   shartnomasiga   muvofiq   sug’urta
tovonini   (sug’urta   pulini) to’lash   yo’li   bilan   ularning   manfaatlarini   himoya   qilish
tushuniladi .	
‖
Bu   ta’rifda   ta’kidlanishicha,   sug’urtadan   maqsad   sug’urta   hodisalari   (tabiiy
ofatlar)   natijasida   etkaziladigan   zararlarni   qoplash   uchun   pul   fondlarini,   ya’ni
sug’urta   fondlarini   tashkil   etishdir.   Jismoniy   va   yuridik   shaxslar   hisobidan
shakllanidigan   bu   fondlarni   hosil   qilishda   sug’urta   tashkilotlari   bilan
sug’urtalanuvchilar   o’rtasidagi munosabatlar sug’urta shartnomasida aks ettiriladi.
Jismoniy   va   yuridik   shaxslar   to’laydigan   sug’urta   mukofotlari   hisobidan
shakllanadigan   sug’urta   fondlari   ulkan   miqdorlarni   tashkil   etadi.   Sug’urta   fondi
mablag’lari   sug’urta   hodisalarining   yuz   berishi   oqibatida   etkazilgan   zararlarni
qoplashga   va   ular   miqdorlarini   kamaytirish   maqsadida   ogohlantirish   chora-
tadbirlariga   sarflanadi.   Sug’urta   tushunchasiga   berilgan   bu   ta’rif   iqtisodiy   nuqtai
nazardan   emas,   balki   huquqiy   jihatdan   ahamiyatli   ekanligini   ta’kidlash   o’rinlidir.
Ro ss i y alik      i q ti s o d c h i      ol im        B.Serbino v s k iy      fik r i c ha:     	
― sug	’ ur t a      –      y uri di k
v a   jismoniy   shaxslar   to’laydigan   sug’urta   badallari   (mukofotlari)dan
shakllanadigan   pul   fondlari   hisobidan   muayyan   vaqea   (sug’urta   hodisasi)   ro’y
berganda   ushbu   shaxslarning   mulkiy   manfaatlarini   himoya   qilish   bo’yicha
munosabatlar   tizimidir	
‖ 5
.   Ammo   shuni   yoddan   chiqarmaslik   zarurki,   sug’urta
nafaqat   yuridik   yoki   jismoniy   shaxslarning   mulkiy   manfaatlarini   himoya   etuvchi
vosita,   balki   jismoniy   shaxslarning   hayotiga,   sog’ligiga   baxtsiz   hodisalar   sodir
bo’lishi   natijasida   shikast   etkazilganda   ularga   sug’urta   to’lovlarini   berish   yo’li
bilan   himoya etuvchi vosita hamdir. Shu bois, B.Serbinovskiy bergan ta’rifni ham
8 to’liq   deb   bo’lmaydi.   Yana   bir   iqtisodchi   olima   N.Bendina   sug’urtaning   ijtimoiy-
i q t is o d iy   m ohi y ati n i   o c h i b   b e r i sh   m a q s a d i da   q u y id a g i la r n i   ta ’ ki dla y d i :  ― y urid i k
v a jismoniy shaxslar zarar ko’rganda ko’rilgan zararni ko’pchilik shaxslar o’rtasida
taqsimlash orqali
uni   qoplash   usulidir .   Ushbu   olimaning   fikri   bir   jihatdan   e’tiborni   o’ziga	
‖
tortishini   e’tirof   etish   joiz.   Darhaqiqat,   sug’urta   fondi   ko’pchilik   jismoniy   va
yuridik   shaxslarning   to’laydigan   sug’urta   mukofotlari   hisobiga   shakllanib,   ushbu
fondni   shakllantirishda   ishtirok   etgan   shaxslarning   mulkiy   manfaatlariga   tabiiy
hodisalar   ro’y berishi  natijasida zarar  etganda, ushbu fonddan sug’urta qoplamasi
beriladi 6
.   Lekin,   hammaga   emas.   Yana   bir   marta   ta’kidlash   lozimki,   faqat   shu
fondni tashkil   etishda   qatnashgan   shaxslargagina   beriladi,   ya’ni   bir   shaxs   ko’rgan
zarar   ko’pchilik   o’rtasida   taqsimlanadi.   Shu   ma’noda,   N.Bendina   tomonidan
berilgan   ta’rif sug’urtaning iqtisodiy mohiyatini qisman yoritib bera oladi, deb ayta
olamiz.   Bunga   o’xshash   ta’riflarni   ko’plab   keltirish   mumkin.   SHu   bilan   bir
qatorda,   ularning   hammasida   ba’zi   bir   kamchiliklarni   ko’rish   mumkin.   Bizning
fikrimizcha,   sug’urta   deganda   stixiyali   va   boshqa   tabiiy   hodisalar   ro’y   berishi
natijasida   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   mol-mulki   va   sog’ligiga   zarar
etkazilganda,   bu   zararlarni   qoplashga   mo’ljallangan   maxsus   maqsadli   pul
fondlarini  shakllanishi   va  undan   foydalanish   bilan   bog’liq   iqtisodiy   munosabatlar
yig’indisi   tushuniladi.
Sug’urta   bozor   iqtisodiyoti   infrastrukturasining   tarkibiy   qismi   va   ishlab
chiqarish   munosabatlarining   muhim   tashkil   etuvchi   unsurlaridan   biridir.   Bozor
iqtisodiyoti   ishlab  chiqarish   va  xizmat   ko’rsatish   bilan  bevosita   bog’liq.  Shunday
ekan, ishlab chiqarishga  ta’sir  qiladigan zararlar bozor iqtisodiyoti  yo’nalishlarini
chetlab   o’tmaydi.   Shu   munosabat   bilan   sug’urta   ko’p   ukladli   xo’jaliklarning   har
birini   sug’urtalashda,   ularning   mol-mulklarini   bud   saqlashda   alohida   ahamiyatga
ega   bo’ladi.   Shunday   qilib   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   asosida:
Birinchidan,   mustaqil   sug’urta   xizmatlar   tizimi   barpo   qilindi.   Faoliyat
jihatidan   respublika   miqyosida   mustaqil   tashkilotga   aylandi.   U   O’zbekiston
9 Moliya vazirligi tarkibidan chiqib, davlat bosh iqtisodiy islohotchi  bo’lgani holda
davlat   aksiyadorlik   hamda   boshqa   mulk   shaklidagi   sug’urta   tashkilotlari   tashkil
etildi.
Ikkinchidan,   alohida   sug’urta   faoliyati   to’g’risidagi   qonun   qabul   qilindi,
unda   respublikamizning   o’ziga   xos   xususiyatlari   e’tiborga   olindi.
Uchinchidan, xorijiy mamlakatlardagi  sug’urta tashkilotlari  bilan hamkorlik
kuchaydi,   ular   ishtirokida   qo’shma   sug’urta   tashkilotlari   tashkil   qilindi.   Milliy
sug’urta   tashkilotlari   jahon   sug’urta   tashkilotlari   qatoridan   o’rin   oldi.
To’rtinchidan,   sug’urta   mablag’laridan   investitsiya   maqsadlarida   foydalanish
asosida ularning moliyaviy ahvoli yaxshilandi, xorijiy mamlakatlar   mablag’laridan
investitsiya   maqsadlari   uchun   foydalanishda   sug’urta   tashkilotlarining   vositachilik
roli   vujudga keldi.
Beshinchidan,   sug’urta   tashkilotlari   bilan   kredit   muassasalarining   hamkorligi
kuchaydi. Jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan bankdan olingan kreditlarni o’z
vaqtida   qaytarilishiga   qaratilgan   sug’urta   faoliyati   kengayib   bordi,   u   qishloq
xo’jaligi   korxonalariga nisbatan   ham   joriy qilindi.
Oltinchidan, sug’urta xizmatlari bozorida ixtiyoriy sug’urta turlarining jadal
rivojlanishi kuzatildi. Shuningdek, majburiy sug’urtalashning qonunchilik asoslari
va   ularning ustivor   yo’nalishlari   joriy   etila   boshlandi.
Ettinchidan,   sug’urtaning   xalq   farovonligini   yaxshilashdagi   roliga   alohida
ahamiyat   berila   boshlandi.   Shu   munosabat   bilan   ixtiyoriy   shaxsiy   sug’urtaning
ko’pchilik   qoidalari   qaytadan   ko’rib   chiqildi,   qo’shimcha   pensiya   va   boshqa
sug’urta   turlari joriyqilindi.
Sakkizinchidan,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tadbirkorlikning   muhim
ahamiyatiga alohida e’tibor berilib, sug’urtaning yangi turlarini amalga oshirishga
kirishildi.
To’qqizinchidan,   sug’urta   faoliyati   bilan   qimmatli   qog’ozlar   o’rtasida
tegishli   munosabat   o’rnatildi.   Sug’urta   tashkilotlari   o’zlarining   qimmatli
qog’ozlarini emissiya qilishlari va qimmatli qog’ozlar bozorida oldi sotdi ishlarini
10 amalga   oshirishlarining   huquqiy   asoslari   shakllantirildi.   Shuningdek,   sug’urta
tashkilotlarining   qimmatli   qog’ozlarga   qilinadigan   investitsiya   faoliyati   yo’lga
quyildi   va   rag’batlantirildi.
Bundan   tashqari,   respublika   sug’urta   tashkilotlari   xorijiy   mamlakatlar
tajribalarini   o’rganishga   ham   alohida   e’tibor   berdilar,   ayrim   xorijiy
sug’urtatashkilotlari   vakillari   O’zbekiston   sug’urta   tashkilotlari   xodimlari   bilan
amaliy seminarlar o’tkazib turdilar. Bu tadbirlar respublikamiz sug’urta xizmatlari
bozorini   tashkil   qilishga   zamin   hozirladi   va   sug’urtalanuvchilar   doirasini
kengaytirishga jiddiy   yordam   bermoqda.
Sug’urtaning   iqtisodiy   mohiyati   unda   qayta   taqsimlash   munosabatlarining
mavjudligi,   sug’urta   riskning   mavjudligi   (uni   aniqlash),   sug’urtalovchi   va
sug’urtalanuvchilardan   sug’urta   birlashmalarini   tashkil   etish,   yakka   va   guruh
sug’urta   ehtiyojlarini   birlashtirish,   barcha   sug’urtalanuvchilarning   zarari   bo’yicha
birgalikdagi   javobgarligi,   zararning   taqsimlanishi,   zararni   vaqt   va   joy   bo’yicha
qayta   taqsimlash,   sug’urta   mukofotlarining   qaytarilishi,   sug’urta   faoliyatining   o’z-
o’zini   qoplash   xususiyati   mavjudligi   orqali   belgilanadi.   Tabiat   va   jamiyatning
moddiy zarar keltiruvchi ko’zda tutilmagan harakatlari insonlar tomonidan birinchi
navbatda tasodifan ro’y berdi deb qabul qilinadi, lekin ularning doimiy takrorlanib
turishi   oqibatida   iqtisodiy   aloqalar   holati   va   texnogen   muammolar   bo’lishidan
qa’tiy   nazar   ro’y   berishini   isbotlab   beradi. 3
Bularning   barchasi   oxir   oqibat   ishlab   chiqarish   va   boshqa   faoliyat
ko’rsatishda   tasodifan   ro’y   berishi   mumkin   bo’lgan   salbiy   oqibatlarni   vujudga
kelishiga   ob’ektiv   shart-sharoitlar   yaratib   beradi.   Tabiat   va   jamiyat   o’rtasidagi
qarama-   qarshiliklar   natijasida   yuzaga   kelgan   zararni   qoplash,   insonlar   o’rtasida
tabiiy   ofatlardan   ko’riladigan   zararlar   oqibatlarini   qisqartirish,   baratarf   etish   va
ularni   oldini   olish   zaruratini   taqozo   etadi.Tabiiy   ofatlar,   avariyalar,   o’g’irlik   va
boshqa   favqulotda   ro’y   beradigan   hodisalar   insonning   ongidan   tashqarida   to’satdan
yuzaga   kelishi   mumkin.   Ilmiy   nuqtai-nazardan   qaraganda   har   bir   mulk   egasi   o’z
3
 O ‘ z b e k is t o n    R e s pu b l i k a si ni    y a n a d a    r iv o j l a n t i r i s h    b o ‘ y ic h a    har a k a tl a r strategiyasi   to‘g‘risida gi‖   O‘zbekiston  
Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   7   fevraldagi PF-4947-sonli   Farmoni.
11 mol-mulkini   shu   jumladan,   ko’chmas   mulkini   qisman   zararlanishi   yoki   butunlay
yo’qotilishi   oqibatida   ko’riladigan   zararlarni   qoplanishidan   manfaatdor   ekanligini
ko’rish mumkin.
Mas a l a n     j a h o n     a m ali y o ti dan        A lb a n i y a d a    ― Brita n i k a	‖      e n s i k lo p e di y a s i
malumotlariga   kora 7
,   sug’urta   deganda   biror   bir   tomonning   baxtsiz   xodisa   tufayli
yoqotishi   mumkin   bolgan   moddiy   resurslarini   himoyalashi   tushuniladi.
Qadim   zamonlardan   manfaatdor   shaxslarda   ko’rilgan   zararni   qoplash
maqsadida mulk egalariga tegishli mol-mulklarni birlashtirish va zararni birlashma
a’zolari   o’rtasida   bo’lish   fikri   tug’ilgan.   Ushbu   birlashma   qatnashchilari   qanchalik
ko’p   bo’lsa,   zarar   ko’rgan   tomonga   to’lanishi   kerak   bo’lgan   tovon   uchun
ajratiladigan   mablag’   ulushi   shuncha   ko’p   bo’lgan.
Ma’lumki,   agarda   har   bir   mulk   egasi   savdogar   yoki   hunarmand   bo’ladimi,
ehtimoli   mavjud   bo’lgan   zararni   qoplash   maqsadida   zahirada   uning   aylanma
mablag’lariga   teng   miqdorda   moddiy   boyliklarni   ushlab   turishga   majbur   bo’lar   edi.
Shu sababli xayrihoh shaxslarni zararni birgalikda qoplash maqsadida birlashmaga
birlashtirish g’oyasi yuzaga   kelgan.
Ko’p   asrlik   sug’urtalash   tarixi   shuni   isbotlab   berdiki,   sug’urtalash
iqtisodiyotga  ijobiy  ta’sir   etuvchi   eng   muhim   omillardan   biridir. Bundan  tashqari
sug’urta   tashkilotlari   tomonidan   shunday   faoliyat   amalga   oshirildiki,   bu   sug’urta
hodisasini oldini   olish ishlaridir.
Oldini   olish   ishlari   o’z   ichiga   sug’urta   hodisalari   soni   va   undan   keladigan
zararlarni  kamaytirish maqsadida amalga oshiriladigan ishlar kiradi, ya’ni  doimiy
sug’urta   ob’ektining   tekshirish   va   o’quv   dasturlari   kiradi.   SHu   sababli,
sug’urtalash   nafaqat   sug’urtalangan   ko’chmas   mulkni   xavfsizligini   ta’minlashini,
balki   sug’urta   hodisalarini   ro’y   berishini   kamayishiga   va   fuqarolar   xavfsizligini
yaxshilashga   yordam   berishini   isbotlab   berdi.
Ishlab   chiqarish   jarayonini   to’xtovsiz   bo’lishini   ta’minlash   va   hayotda
erishilgan   mavqeni   mustahkamlash   maqsadida   insonlar   o’rtasidagi   bu   ob’ektiv
aloqalar   barchasi   sug’urta   himoyasining   iqtisodiy   kategoriyasini   tashkil   etadi.
12 Bozor iqtisodiyotiga o’tish, sug’urtalash rolining ijtimoiy ishlab chiqarishda
o’sib   borishini   ta’minlaydi,   sug’urta   xizmatlari   maydonini   kengaytirishni   va   davlat
sug’urta   tashkilotlariga   alternativ   sug’urta   tashkilotlari   rivojlanishini   ta’minlaydi.
Ma’muriy   –   buyruqbozlik   tizimi   xalq   xo’jaligi   ustidan   bajarilgan,   davlat
mulki   salmog’i   ko’p   bo’lgan   va   mehnat   jamoalari   rahbariyat   tomonidan   korxona
mol-mulkini   saqlashda   iqtisodiy   javobgarligi   sust   bo’lgan   davrlarda   sug’urtalash
iqtisodiyotda   hozirgidek   mavqega   ega   bo’lmagan   bo’lar   edi.
Bozor munosabatlarining keng ko’lamda yoyilib borishi  qachonki mahsulot
ishlab   chiqaruvchi   o’z   rejasi   bo’yicha   ish   ko’rayotgan,   javobgarliklarni   barcha
risklariga   qaramasdan   o’z   zimmasiga   olishi   sug’urtalashning   roli   va   ahamiyatini
yanada oshiradi. Shundan an’anaviy - tabiat ofatlaridan (er qimirlashi, suv bosishi,
to’fon   va   boshqalar),   texnik   va   texnologik   xarakterdagi   tasodifiy   hodisalar,
(yong’in,   avariya   portlash   va   boshqalar),   himoyalaridan   –   sug’urtalash   ob’ektlari
bo’lib   ko’p   holatlarda   har   xil   kriminal   toifasidagi   zararlar   (o’g’irlik,   talon-taroj,
transport   vositalarini   o’g’irlab   ketish   va   boshqalar)   bo’lib   qolmoqda.
Sug’urtalanuvchi   ko’chmas   mulkka   egalik   shakli   har   xil   bo’lgan   korxona   va
tashkilotlar   endilikda   nafaqat   asosiy   fondlarini   zararlanishi   yoki   yo’q   bo’lib
ketishidan,   balki   korxonaning   majburan   to’xtab   qolishidan   (xom   ashyoning   vaqtida
keltirilmasligi,   xaridorlarning   to’lov   qobiliyati   yo’qligi   munosabati   bilan   va
hakozo)   yuzaga   kelgan   xarajatlar   va   olinmagan   daromadlar   bo’yicha
sug’urtalashga   zaruriyat sezmoqdalar.
Bozor   iqtisodiyotida   sug’urtalash   bir   tomondan   fuqarolar   farovonligi   va
biznesni   himoyalash   vositasi   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan   daromad   keltiruvchi
faoliyat   turi   hisoblanadi.   Sug’urta   tashkilotlarining   daromad   manbai   bo’lib,
sug’urta   faoliyatidan   olinadigan   daromadlar   va   ishlab   chiqarish   ob’ektlariga,
tashkilotlar   aksiyalariga,   bank   depozitlari   va   qimmatli   qog’ozlar   depozitlariga
vaqtincha   bo’sh   mablag’larni   investitsiya   qilishdan   olingan   daromadlar
hisoblanadi.
Sug’urta   ishlab   chiqarishga   qo’shayotgan   ulushi   bilan   ishlab   chiqarishning
13 o’sishiga   yangi   imkoniyatlar   yaratib beradi.
Iqtisodiyot   tarixi   va   sug’urtalash   tarixi   bo’yicha   ijod   qilgan   ko’pgina   olimlar
sug’urtalash   bozori   va   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   o’rtasida   uzviy   bog’liqlik
borligini   aytib   o’tganlar 8
.   Sug’urtalash   bo’yicha   ijod   qilgan   amerikalik   olimlar   Mer
va    K o m m a k ,    o’ zlar i n in g   	― S ug	’ urt a l a sh    u s u l l ar i	‖     ki t o b i da,    B u y uk    Br i t a ni y a nin g
yirik   savdo   davlati   bo’lishida   yong’indan   sug’urtalash   bo’yicha   xizmatlarning
mavjudligi   yaqindan   yordam   berganligini   aytib   o’tishgan.
Sug’urtalash   o’zining   kelib   chiqishi   va   tuzilishi   bilan   moliya   va   kreditdan
farq   qiladi.   Ma’lumki   moliyaning   mohiyati   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   pul
fondlarining   tashkil   topilishi   va   ishlatilishi   munosabatlari   bilan   bog’liq.
Sug’urtalashning   mohiyati   ham   pul   fondlarining   tashkil   topilishi   va   ishlatilishi
bilan uzviy   bog’liqdir.
Sug’urtaning   iqtisodiy   tabiati   uning   funksiyalarida   o’z   aksini   topadi.   Moliya,
kredit   kabi   iqtisodiy   kategoriyalar   bilan   bir   qatorda   sug’urta   ham   bir   qator
funksiyalarni   bajaradi.   Ta’kidlash   lozimki,   iqtisodiy   adabiyotlarda   sug’urtaning
funksiyalari   bir   necha   ko’rinishda   talqin   etiladi.   Masalan,   i.f.d.,   prof.
V .M . Ro d i on o v a     ra h ba r l i g i da     c h o p     e t il g a n    
― Ф инан с ы	‖      o	’ q u v     q o	’ ll a n m a s i d a
sug’urta   ikkita   funksiyani   bajarishi   ko’rsatib   o’tilgan.   Bu   funksiyalar
quyidagilardan   iborat:   qayta   taqsimlash   va   nazorat   funksiyasi.   I.f.d.,   prof.
H.R.Sobirov   sug’urta   quyidagi   funksiyalarni   bajarishini   qayd   etadi:   xavf-xatar,
ogohlantirish,   axborot,   omonat,   investitsiya.
Ammo,   sug’urta   tashkilotlari   vaqtincha   bo’sh   turgan   mablag’larini
investitsiya   qilish   orqali   qo’shimcha   daromad   oladi.   Funksiya   doimiylik
xarakteriga ega va u o’zgarmasdir. Sobiq sovet hokimiyati davrida davlat sug’urta
organlarining   mablag’lari   investitsiya   qilinmas   edi.   Bozor   munosabatlariga   o’tish
munosabati   bilan   sug’urta   tashkilotlarida   investitsiya   faoliyati   bilan
shug’ullanishga imkoniyat tug’ildi. Shuning uchun biz investitsiyani  sug’urtaning
funksiyasi   bo’la   olmaydi,   deb   tasdiqlashimiz   mumkin.
Ayni   shunday   fikrlarni   axborot   funksiyasi   haqida   ham   gapirish   mumkin.
14 Sug’urtalanuvchilarga   sug’urta   tashkilotlari   haqida   ma’lumot   berish   bu
sug’urtaning   axborot   funksiyasi   mavjudligini   anglatmaydi.   Sug’urta
tashkilotlarining   tijorat   siriga   kiruvchi   ma’lumotlari   umuman   axborot   sifatida
berilmaydi.   Sug’urtaga   axborot   funksiyasi   xosligi   unchalik   ham   o’z   isbotini
topmagan.   Bizning   fikrimizcha,   sug’urta   quyidagi   funksiyalarni   bajaradi:
2-rasm.Sug’urta   funksiyalari. 4
Yuqorida   qayd   etilgan   funksiyalar   sug’urta   faoliyatida   doimiy   hisoblanadi
va har qanday sharoitda o’zgarmasdir. Sug’urta faoliyatini amalga oshirish uchun,
albatta, sug’urta tashkilotida etarli miqdorda pul mablag’lari fondi bo’lishi lozim.  
2.  Sug’urta  tashkilotining   faoliyatini   amalga   oshirishning   huquqiy
asoslari   va   sug’urta                  kompaniyalarining tashkiliy-huquqiy
shakllari
Jamiyatda   fuqarolar   va   ularning   jamoasi   o’z   faoliyatlari   jarayonida   bir-
birlari   bilan   tegishli   ijtimoiy   munosabatda   bo’ladilar.   Ushbu   munosabatlarni   bir
qolipga   solish   uchun   ularni   tartibga   keltirish   zarur,   ya’ni   fuqarolar   va
tashkilotlarning hatti-harakat qilish   doirasini   belgilash   zarur.
Bayon etilganlar to’laligacha sug’urtaga ham taalluqlidir. Sug’urta ijtimoiy-
iqtisodiy   qonuniyat   sifatida   huquqiy   tomondan   mustahkamlanishni   talab   etadi.
Sug’urta   fondini   tashkil   etish   va   undan   foydalanish   jarayonida   paydo   bo’ladigan
munosabatlar   huquqiy   tartibga   solinadi.
4
  h   t   t   p/    /   www    .google.    c   o   m     ― M a ‘ l u m otl a r  q i d i r uv   sa y ti	‖
15Sug‗urta   tashkilotlari   o‗rtasida   yuzaga   keladigan   o‗zaro   munosabatlarSug’urta  fondini  
tashkil etish bilan  
bog’liq   funksiya
Nazorat 
funksiyasi Sug’urta  fondidan  
foydalanish  bilan  
bog’liq   funksiya
Fuqarolar va sug‗urta tashkilotlari o‗rtasida shakllanadigan   fuqarolik-huquqiy  
munosabatlar 3-rasm.   Sug’urta   sohasidagi   fuqarolik-huquqiy   munosabatlar
yo’nalishlari . 5
Bunday   munosabatlar   fuqarolik   muomalasi   ishtirokchilarining   huquqiy
holatini,   mulk   huquqi   va   boshqa   ashyoviy   huquqlarning,   shartnoma
majburiyatlarini,   shuningdek   mulkiy   hamda   shaxsiy   nomulkiy   munosabatlarni
tartibga   soladi.
Sug’urta   sohasidagi   fuqarolik-huquqiy   munosabatlar   quyidagi   (3-rasm)
yo’nalishlarda   namoyon   bo’ladi.   Fuqarolar   va   sug’urta   tashkilotlari   o’rtasida   paydo
bo’ladigan   fuqarolik-huquqiy   munosabatlar   tegishli   shartnoma   qoidalariga
asoslanadi.   Bunda   bir   tomondan   sug’urta   tashkilotining   fuqaro   oldida,   ikkinchi
tomondan   fuqaroning   sug’urta   tashkiloti   oldidagi   burch   va   majburiyatlari   paydo
bo’ladi.   Ya’ni,   tuzilgan   shartnomaga   ko’ra,   fuqaro   o’z   vaqtida   sug’urta   mukofotini
to’lashi   shart.   Sug’urta   hodisasi   ro’y   berganda   esa,   sug’urta   tashkiloti   sug’urta
shartnomasida qayd etilgan shart va muddatlarda sug’urta qoplamasi (summasini)
fuqaroga   to’lab   berishi   lozim.   Ko’rinib   turibdiki,   shartnoma   –fuqarolik-huquqiy
hujjat   sifatida   taraflarning   o’zaro   munosabatini   huquqiy   tartibga   solyapti.
Sug’urta   tashkilotlarining   bir-birlari   o’rtasida   paydo   bo’ladigan   fuqarolik-
huquqiy   munosabatlari   sug’urta   pulini   va   qayta   sug’urta   qilish   bilan   bog’liq
tuzilgan   shartnomalar   doirasida   shakllanadi.   Amaldagi   qonun   hujjatlariga   ko’ra,
sug’urta   tashkiloti   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,   binobarin,
5
  h   t   t   p/    /   www    .google.    c   o   m     ― M a ‘ l u m otl a r  q i d i r uv   sa y ti	‖
16Sug‗urta   tashkilotlari   va   maxsus   vakolatli   davlat   organi   o‗rtasida paydo bo‗ladigan 
fuqarolik-huquqiy munosabatlar Fuqarolar   va   maxsus   davlat   organlari   o‗rtasida   paydo   bo‗ladigan fuqarolik-huquqiy  
munosabatlar sug’urtalanuvchilar   oldida   o’z   majburiyatini   bajarishini   ta’minlash   maqsadida
sug’urta   pulida   ishtirok   etishi   yoxud   boshqa   sug’urta   tashkilotlari   yoki
ixtisoslashgan   qayta   sug’urta   tashkilotlari   bilan   shartnomaviy   munosabatlarga
kirishi   mumkin.   O’zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining   959-moddasida
«sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   sug’urtalovchi   o’z   zimmasiga   olgan   sug’urta
tovonini   yoki   sug’urta   pulini   to’lash   xavfi   uning   tomonidan   to’liq   yoki   qisman
boshqa   sug’urtalovchida   (sug’urtalovchilarda)   u   bilan   tuzilgan   qayta   sug’urta   qilish
shartnomasi   bo’yicha   sug’urtalanishi   mumkin»   deb   alohida   qayd   etilgan.
Qayta   sug’urta   qilish   shartnomasiga   nisbatan,   agar   qayta   sug’urta   qilish
shartnomasida boshqacha  tartib nazarda tutilmagan bo’lsa, Fuqarolik kodeksining
tadbirkorlik   xavfini   sug’urta   qilish   borasida   qo’llanishi   lozim   bo’lgan   qoidalari
tatbiq   etiladi.   Qayta   sug’urta   qilish   shartnomasini   tuzgan   sug’urta   shartnomasi
(asosiy   shartnoma)   bo’yicha   sug’urtalovchi   keyingi   shartnomada   sug’urta
qildiruvchi hisoblanadi.
Fuqarolar  va  maxsus  davlat  organlari   o’rtasida   paydo  bo’ladigan   fuqarolik-
huquqiy   munosabatlar   maxsus   vakolatli   davlat   organining   sug’urtalanuvchilar
bo’lgan   –   fuqarolarning   qonuniy   manfaatlarini   himoya   etish   bilan   bog’liqdir.
Amaliyotda   shunday   holatlar   bo’ladiki,   sug’urta   tashkiloti   sug’urtalanuvchiga
sug’urta   hodisasi   tufayli   ko’rilgan   zararni   qoplashdan   asossiz   voz   kechishi
mumkin.   Bunday   paytda   o’z   manfaatlarini   huquqiy   himoya   etish   maqsadida
sug’urtalanuvchi   maxsus   vakolatli   davlat   organiga   murojaat   etishi   mumkin.
Sug’urta   tashkilotlari   va   maxsus   vakolatli   davlat   organi   o’rtasida   paydo
bo’ladigan   fuqarolik-huquqiy   munosabatlar   qonun   hujjatlari   asosida   tartibga
solinadi.   Maxsus   vakolatli   organning   sug’urta   tashkilotlariga   nisbatan   paydo
bo’ladigan   fuqarolik-huquqiy   munosabatlari   O’zbekiston   Respublikasining
Fu q ar o l ik   k od e k si   va  ― S ug	’ urta   f a o li y at i	‖   to	’ g	’ r i s i d a gi   Q o nu n d a   o	’ z   a k si ni   t op g a n.
Maxsus   vakolatli   davlat   organi   qonunda   belgilangan   tartibda   sug’urta
tashkilotlarining   faoliyatini   nazorat   etib   boradi.   Zaruriyat   bo’lganda   esa,
sug’urtalanuvchilarning   manfaatini   himoya   etish   maqsadida   undan   sug’urta
17 faoliyatini amalga oshirish huquqini beruvchi litsenziyani  chaqirib olish huquqiga
ega.
Sug’urtani   huquqiy   tartibga   solish   davlat   tomonidan   sug’urta   munosabati
qatnashchilarining hatti-harakatini  huquqiy normalar  vositasida  amalga oshiriladi.
Jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   mulkiy   huquqlarini   har   xil   oldindan   ko’rib
bo’lmaydigan   sug’urtaviy   himoya   qilish   uchun   ko’pchilik   shaxslar   tomonidan
tashkil   etiladigan   maxsus   fond   hisobidan   amalga   oshiriladigan   sug’urta   faoliyati
jarayonida   paydo   bo’ladigan   ijtimoiy   munosabatlar   mavjud.   Ushbu   munosabatlarni
tartibga   soladigan   normalar   yig’indisiga   sug’urta   huquqi   deyiladi.
Sug’urta bozorini davlat tomonidan tartibga solish turli shakllarda, xususan,
maxsus   qonunlar   qabul   qilish,   soliq   solish,   alohida   hukumat   qarorlari   bilan
majburiy sug’urtalashni joriy qilish va vakolatli sug’urta nazorati xizmatini tashkil
etish yo’li bilan amalga   oshiriladi 11
.
Sug’urta   bilan   shug’ullanuvchi   tashkilotlarga   litsenziyalar   (ruxsatnomalar)
berish   sug’urta   nazorati   xizmatining   eng   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Litsenziya
(ruxsatnoma)   berish   jarayonida   sug’urta   nazorati   sug’urtachining   bo’lajak
faoliyatini   dastlabki   tekshiruvdan   o’tkazadi.   Ya’ni,   nizom   jamg’armasi   va   o’z
mablag’larining   holati   hamda   bu   mablag’larning   tashkilot   zimmasidagi
majburiyatlariga   o’zaro   munosabati   ko’rib   chiqiladi.   Sug’urta   faoliyatiga   litsenziya
(ruxsatnoma)   berishning   zaruriyati   sug’urtaning   o’z   mohiyatidan   kelib   chiqishini
unutmaslik kerak. Chunki, sug’urta tashkiloti sug’urta hodisasi yuz bergan vaqtda
sug’urtalanuvchiga   shartnomada   ko’rsatilgan   mablag’ni   o’z   vaqtida   to’lashi   lozim.
Sug’urta   faoliyatini   nazorat   qiluvchi   organning   bu   boradagi   ishlari   nafaqat
sug’urtalanuvchilar   manfaatiga   mos   tushadi,   balki   butun   davlatning   manfaatlari
yo’lida   ham   xizmat   qiladi.
E’tirof   etish   lozimki,   bugungi   kunda   mamlakatda   sug’urta   faoliyati   bilan
shug’ullanish   uchun   litsenziya   (ruxsatnoma)   berish   tartibi   ishlab   chiqilgan.
Sug’urta   tashkilotiga   beriladigan   litsenziya   (ruxsatnoma)   sug’urtalashning   har   bir
turi yoki bir-biriga yaqin bo’lgan sug’urta turlari guruhlari uchun beriladi. Chunki,
18 ba’zi   sug’urta   turlari   bo’yicha   operatsiyani   amalga   oshirish   sug’urtalovchida   etarli
darajada   moliyaviy   mablag’lar   bo’lishini   talab   etadi.   Bundan   tashqari,   sug’urta
kompaniyasi   ishlab   chiqqan   biznes-rejada   sug’urta   tarifi   stavkalarini   to’g’ri
hisoblanishiga   alohida   e’tiborni   qaratish   zarur.   Negaki,   noto’g’ri   hisob-kitob
qilingan   tarif,   pirovard   natijada,   sug’urta   tashkilotini   moliyaviy   barqarorliksizga
yoki   to’lov   qobiliyatini   yomonlashuviga   olib   keladi.   Nazarimizda,   faqat   sug’urta
kompaniyalarini   emas,   balki,   qayta   sug’urtalashga   ixtisoslashgan   tashkilotlar   va
vositachilik idoralarini ham faoliyatini litsenziyalashni  kiritilishi katta ahamiyatga
ega   bo’ldi.
O’ z b e k i s to n    R e s p u b l ik a s i ni ng    a m alda g i   	― S ug	’ u r ta    f a ol i y ati    t o	’ g’ ri s i d	a‖ 1 2
gi
Qonunining   15-moddasida   sug’urta   faoliyatini   litsenziyalash   masalalari   ko’rsatib
o’tilgan.   Sug’urtalovchilar   va   sug’urta   brokerlarining   sug’urta   faoliyati
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilanadigan   tartibda
maxsus   vakolatli   davlat   organi   beradigan   litsenziyalar   asosida   amalga   oshiriladi.
Sug’urtalovchi   ustav   fondining   kamida   to’qson   foizi   muassislarning   pul
mablag’laridan   shakllantiriladi.   Sug’urtalovchining   ustav   fondini   shakllantirish
uchun   kreditga,   garovga   olingan   mablag’lardan   va   boshqa   jalb   qilingan
mablag’lardan   foydalanishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Sug’urtalovchining   ustav   fondi
litsenziya   olinadigan   paytga   qadar   sug’urtalovchining   muassislari   tomonidan
to’langan   bo’lishi kerak.
Sug’urta   faoliyatini   tartibga   soluvchi   qonun   hujjatlarini   ikki   turga   bo’lish
mumkin:
-sug’urta   faoliyatini   tartibga   soluvchi   maxsus   qonunlar;
-sug’urta   faoliyatini   tartibga   soluvchi   umumiy   qonunlar.
Sug’urta   faoliyatini   tartibga   soluvchi   maxsus   qonunlarga   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   2022   yilning   5   aprelida   qabul   qilingan   va
shu   yilning   28   mayida   amaliyotga   joriy   etilgan   «Sug’urta   faoliyati   to’g’risida»gi
Q o n u n i   ha m da   2020   y il   21   a p r e l da   q a b ul   q i l in g a n  	
― T ra n s p o r t   v o s i t al a ri   e ga l ar inin g
fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urtalash   to’g’risida gi	
‖   Qonuni   sug’urta
19 faoliyatini   tartibga   soluvchi   maxsus   qonunlar   hisoblanadi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   zarurki,   sug’urta   munosabatlarida   ishtirok   etuvchi
tomonlarning   qonuniy   manfaatlarini   himoya   etish   maqsadida   1993   yili   Oliy   Majlis―
S ug	’ urta    t o	’ g	’ ri si d a	‖     Q on u n    q a b ul    qi l g a n    e d i.   	O’ tgan    y illar     m ob a y ni d a
m az k ur   qonunga   ikki   marta   qo’shimcha   va   o’zgartirishlar   kiritildi.   Tabiiyki,   bu
qonun   o’sha   paytda   mavjud   bo’lgan   iqtisodiy   jarayonlarni   hisobga   olgan   holda
ishlab   chiqilgan   va   amaliyotga   joriy   etilgan.   Boshqacha   so’z   bilan   aytganda,   ushbu
qonun   sug’urta   munosabatlari   qatnashchilari   uchun   biroz   yumshatilgan   holatda
amal   qildi.   Jumladan,   unda   sug’urta   tashkilotlari   tugatilgan   taqdirda   ularning
sug’urtalanuvchilar   oldidagi   majburiyatini   bajarish   tartibi   to’liq   yoritilmagan.
Shuningdek,   bu   qonunda   qonunchilik   talablarini   buzganlik   uchun   tomonlarning
javobgarligi   o’z   aksini   topmagan   hamda   davlat   sug’urta   nazorati   organining
sug’urta   tashkilotlariga   nisbatan   ta’sir   qilish   imkoniyati   keskin   chegaralangan   edi.
Bayon   etilgan   holatlar   mamlakatimiz   iqtisodiy   taraqqiyotining   hozirgi
b os qi c h i     t a l a b l ar i ni     h i s ob ga     o l g a n     ho lda,     a m ald a g i    
― S ug	’ urta    t o	’ g’ ri si d	a‖ g i
Qonunni   yangilash   va   takomillashtirish   zaruriyatini   keltirib   chiqardi.   Shuni
e’tiborga olib, 2022 yilning 4-5 aprel kunlari bo’lib o’tgan ikkinchi chaqiriq Oliy
Ma j l i s ni ng       s a k ki z i n c hi       s e s s i y a s i da      	
― S u g	’ urta       f a o l i y ati       to	’ g	’ ri s i d	a‖ gi
y a n gid a n   ishlab   chiqilgan   qonun   loyihasi   deputatlar   tomonidan   atroflicha
muhokama qilindi   va   qabul   qilindi.
Ma’lumki,   sug’urta   sohasini   huquqiy   tartibga   soluvchi   2022   yil   aprel
o y iga c ha     a m alda     bo	
’ lg a n     qo n u n    	― S ug	’ ur t a     to	’ g	’ ri s i d	a‖     d e b     a t al a di.     h o lb u k i,
bi z   fi k r- m ulo h aza       y ur it m oqc h i       b o	
’ lg a n       q o n un n in g       n o m i       e s a      	― S ug	’ urta
f a o l i y a t i to’g’risida	
‖   deyiladi   va   shubhasiz,   bu   holat   diqqatimizni   o’ziga   jalb   etdi.
Ko’pchilik   muhtaram   talabalarimizda   haqli   savol   tug’ilishi   mumkin:   sug’urta   va
sug’urta   faoliyati   tushunchalari   o’rtasida   farq   bormi?   Savolga   javoban   biz
mutaxassislar   aytamizki:   farq   bor.   Sug’urtaning   mohiyatini   oddiy   til   bilan
ifodalaydigan   bo’lsak,   oldindan   ko’rib   bo’lmaydigan   har   xil   hodisalar   ro’y   berishi
oqibatida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   ko’radigan   zararlarni   sug’urta   tashkiloti
20 tomonidan   qoplash bilan   bog’liq munosabat.
Shuni   esdan   chiqarmaslik   lozimki,   sug’urta   tashkiloti   o’z   xizmatini
mijozlarga   tegishli   haq   -   sug’urta   mukofoti   to’lash   evaziga   ko’rsatadi.
Sug’urtalovchi mijozlardan kelib tushgan sug’urta mukofotlari hisobidan maqsadli
pul   jamg’armalarini   tashkil   etadi   va   bu   jamg’arma   mablag’lari   faqat   sug’urta
hodisalari   tufayli   ko’rilgan   zararlarni   qoplaydi.   E’tibor   bergan   bo’lsangiz,   sug’urta
munosabatlarida ikkita tomon ishtirok etyapdi: sug’urta tashkiloti (sug’urtalovchi)
va   yuridik   hamda   jismoniy   shaxslar   (sug’urtalanuvchilar).
Endi,   sug’urta   faoliyati   tushunchasiga   kelsak,   qonunda   ta’kidlanishicha,   u
sug’urta   bozori   professional   ishtirokchilarining   sug’urtani   amalga   oshirish   bilan
bog’liq   faoliyati.   Sug’urta   bozorining   professional   ishtirokchilari   faqatgina
sug’urtalovchi  va sug’urtalanuvchidan  iborat  emas.  Unda qayta  sug’urtalovchilar,
qayta   sug’urtalanuvchilar,   sug’urta   brokerlari   va   agentlari   ham   ishtirok   etadi.
Yangi qonunning e’tiborga molik tomonlaridan biri, unda, aniqroq aytadigan
bo’lsak,   uning   4-moddasida   sug’urtalovchilarning   sug’urtani   amalga   oshirish   bilan
bevosita   bog’liq   bo’lmagan   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanishlari   mumkin
emasligi   qayd   etilgan.   Qayd   etish   joizki,   sug’urta   faoliyati   ham   tadbirkorlikning   bir
ko’rinishi.   Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   jarayonlari   kechayotgan
va   tadbirkorlik   harakatlariga   keng   yo’l   ochilayotgan   bir   paytda,   tadbirkorlik
tizimining   muhim   bo’g’inlaridan   bo’lgan-sug’urtalovchilar   uchun   bunday
cheklovning   qonun   yo’li   bilan   belgilanishiga   sabab   nima?   o’tgan   yillar   tajribasi
s hu nd a n     d a l o l a t     b er a d i ki,     k o’ p g i n a     su g	’ urta     ta sh k il o t la r i    	― su g	’ urta lo v c hi	‖
n i qob i   ostida   turli   tijorat   operatsiyalarini,   xususan,   savdo-vositachilik   ishlarini
amalga   oshirdilar.   Yuridik   va   jismoniy   shaxslarni   sug’urta   qilish   hisobiga   kelib
tushgan   sug’urta   mukofotlari,   qoidaga   ko’ra,   sug’urta   qoplamalarini   to’lashga
mo’ljallangan   zahira   jamg’armalarini   tashkil   etishga   sarflanmasdan,   balki   sug’urta
faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lmagan   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirishga
sarflangan   holatlar   ham   bo’lgan.   Sug’urtaning   eng   asosiy   prinsiplaridan   biri-
sug’urtalovchilarning   o’z   zimmalariga   olgan   majburiyatlarini   bajarishni
21 ta’minlaydigan   sug’urta   zahiralariga   ega   bo’lishidir.   Taassufki,   ba’zi
sug’urtalovchilarimiz,   bunday   zahiralarni   shakllantirmaganliklari   oqibatida
murakkab   moliyaviy   holatni   boshidan   kechirganligi   sir   emas.   Ayniqsa,   bu   ko’p
ming   sonli   sug’urtalanuvchilar   uchun   noqulay   vaziyatni   vujudga   keltirishi
mumkin.
«Sug’urta   faoliyati   to’g’risida»   Qonunning   diqqatga   sazovor   joylaridan   yana
biri,   uning   10-moddasida   sug’urta   tashkilotlarini   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish
tartibini   aniq   ko’rsatib   qo’yilganligidir 13
.   Ma’lumki,   qonun   hujjatlariga   muvofiq,
aksiyadorlik   jamiyati   shaklida   tashkil   etilgan   sug’urta   tashkilotlari   o’zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligida   davlat   ro’yxatiga   olinganlar.
Ammo,   uzoq   vaqt,   aniqrog’i,   1998   yilning   birinchi   yarmigacha   sug’urta
faoliyatini   tartibga   solish   vakolati   berilgan   davlat   sug’urta   nazorati   organining
tashkil   etilmaganligi   va   ilgari   Adliya   vazirligida   davlat   ro’yxatiga   olingan
tashkilotlarning   faoliyati   hech   kim   tomonidan   nazorat   qilinmaganligi   oqibatida
yangi tashkil etilgan sug’urta tashkilotlarini davlat ro’yxatiga olishda muammolar
paydo bo’lgan.
22 3. Iqtisodiyotni   moderniztsiya   qilish   sharoitida   sug’urta   faoliyatini
samarali   boshqarishda   sug’urta   munosabatlari   va   moliyaviy
barqarorligi  tartibga   solish mexanizmlari
Ma’lumki,   har   qanday   bozorda   sotuvchi   va   xaridor   bo’ladi   hamda   ular
o’rtasida   tegishli   tovarlar   (xizmatlar)   ayirboshlanadi.   Xuddi   shunday,   sug’urta
bozorida   ham   sotuvchi   (sug’urtalovchi)   va   xaridor   (potensial   sug’urtalanuvchi)
ishtirok   etadi.   Bu   erda   potensial   sug’urtalanuvchi   tushunchasini   qanday   izohlash
mumkin, degan o’rinli savol  tug’ilishi mumkin. Gap shundaki, basharti, potensial
sug’urtalanuvchini   to’g’ridan   to’g’ri   sug’urtananuvchi,   deb   atasak   katta   xatoga
yo’l   qo’ygan   bo’lamiz.   Negaki,   amaldagi   qonunlarga   muvofiq,   sug’urta
kompaniyalari   bilan   bevosita   shartnoma   tuzgan,   fuqarolik   salohiyatiga   ega   bo’lgan
yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   sug’urtalanuvchilar   deyiladi.   Aksincha,   sug’urta―m
a h su l o ti ni	‖   soti b   o l i s h ga   e h t i y o j i   bor,   a m m o   hali   s ug	’ u r t a l ov c h i lar   bil a n
t e g is h l i   sug’urta   munosabatlariga   kirishmagan   shaxslar   potensial
sug’urtalanuvchilar   deb   ataladi.   Endi,   sug’urtalovchilar   haqida   gapiradigan
bo’lsak,   sug’urtalovchi   -   bu   mamlakat   xududida   sug’urta   faoliyatini   amalga
oshirish   huquqi   berilgan   hamda   sug’urtalash   o’zi   uchun   asosiy   faoliyat   turi
hisoblangan   yuridik   shaxslardir.   Ko’rinib   turibdiki,   sug’urta   kompaniyasi   tegishli
faoliyat   yuritishi   uchun   vakolatli   davlat   organining   litsenziyasiga   ega   bo’lishi   va
sug’urtaga bog’liq bo’lmagan   operatsiyalar   bilan shug’ullanmasligi zarur.
Sug’urtalovchilar   bozorga  o’zlarini   ishlab  chiqargan  o’ziga  xos   mahsuloti   -
sug’urta   xizmatini   taklif   etadilar.   Ushbu   xizmatlar   yuzlab,   minglab   sug’urta
kompaniyalari   tomonidan   sotilishi   mumkin.   O’z-o’zidan,   bu   holat   sug’urta
bozorida   potensial   mijozlarni   jalb   etish   uchun   sug’urta   kompaniyalari   o’rtasida
ra q o b a t n in g    k u c ha y is hi ga    o l i b    k el a d i    v a   	
― m a h su l o t	‖n i ng    s i fa t iga    i jo biy    ta ’ s i r
ko’rsatadi.   Eng   asosiysi,   potensial   sug’urtalanuvchi   har   tomonlama   o’zining
ta l a bi ni   q on d i ra d i g a n  	
― m a h su l o t	‖g a   e ga   b o	’ la d i.   Ba y on   e t i l g a n lar   qu r u q   gap   e m a s ,
balki bugungi kunda iqtisodi taraqqiy etgan mamlakatlar bozorida ruy berayotgan
oddiy haqiqatdir. Yuqorida zikr etilgan fikrlarni quyidagi chizmada yaqqol ko’rish
mumkin.
Sug’urta   bozorining   mohiyatini       chuqurroq       anglab       olish       uchun
23 kundalik   xayotimizdan oddiy   bir   misol   keltirsak   maqsadga   muvofiqdir.
O’zimiz   yoki   bolalarimizga   kiyim-kechak   sotib   olish   uchun   buyum   bozoriga
boramiz.   Aytaylik,   birorta   kiyim,   aniqrog’i,   kuylak   sotib   olmoqchimiz.   Bozorda
kuylakning   har   xili   mavjud,   baholari   xam,   narxi   xam   turlicha.   Biz,   albatta,   sifati
yaxshisini   va   bahosi   arzonini   sotib   olamiz.   Sug’urta   bozorida   ham   aynan   shu
jarayon yuz beradi.
Sug’urta kompaniyasi  o’z  mahsulotini  bozorda  sotar   ekan, zimmasiga   katta
mas’uliyat   olganligini   unutmasligi   kerak.   Chunki,   sug’urtalovchi   ozgina   sug’urta
mukofoti   evaziga   yirik   mikdordagi   riskni   qabul   qilib   oladi   va   sug’urta   hodisasi   ruy
berganda   zimmasidagi   sug’urta   qoplamasini   to’lashi   shart.   Shu   o’rinda,   biz
sug’urta   kompaniyasiga   murojaat   qilishni   istagan   yoki   muayyan   sug’urta   xizmatiga
ehtiyoj   sezgan   shaxslarga   sug’urta   shartnomasini   tuzishdan   oldin   sug’urta
kompaniyasining   moliyaviy   axvoli,   balansi   bilan   albatta   tanishib   chiqishlarini
maslahat   qilamiz.
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, boshqa tovarlar va xizmatlar kabi, sug’urta
xizmatining   ham   bahosi   talab   va   taklif   asosida   paydo   bo’ladi   hamda   bu   baho
o’zining   pastki   va   yuqori   chegaralariga   ega.   Sug’urta   tushumlarining   miqdori
sug’urta   to’lovlari   va   sug’urta   tashkilotlari   xarajatlari   miqdoriga   teng   bo’lishi
sugurta   baxosining   pastki   chegarasini   bildiradi.   Bunday   sharoitda   sug’urta
kompaniyasi   asosiy   faoliyatdan   foyda   ololmaydi.   Ko’p   hollarda   sug’urta
bozoridagi keskin raqobat, sug’urta tashkilotlarining potensial mijozlarni jalb etish
maqsadida   tarif   stavkalarini   kamaytirishga   majbur   etadi.   Chet   mamlakatlarda,
sug’urtalovchilar   sug’urta   faoliyatidan   zarar   ko’rganda,   bu   zarar   investitsiyadan
keladigan   daromad   hisobidan   qoplanadi.
Sug’urtalovchining   litsenziyasi   amal   qilishining   to’xtatib   turilishi   uning
yangi   sug’urta   shartnomalari   tuzishi   taqiqlanishiga,   shu   jumladan   amaldagi
sug’urta   shartnomalari   uzaytirilishining   taqiqlanishiga   sabab   bo’ladi.   Bunda
sug’urtalovchi   ilgari   tuzilgan   sug’urta   shartnomalari   bo’yicha   o’z   zimmasiga   olgan
majburiyatlarini   belgilangan   tartibda   bajarishga   majburdir.   Litsenziyaning   amal
qilishi tugatilgan kundan e’tiboran besh kun ichida maxsus vakolatli davlat organi
24 sug’urtalovchini   tugatish   to’g’risidagi   ariza   bilan   qonun   hujjatlarida   belgilangan
tartibda   sudga murojaat   etishi shart.
Sug’urtalovchining   ilgari   amal   qilgan   boshqaruv   organlarining   vakolatlari
to’xtatib   turiladi   va   maxsus   vakolatli   davlat   organi   tomonidan   tayinlagan
sug’urtalovchining   muvaqqat   ma’muriyatiga   o’tadi.   Muvaqqat   ma’muriyat   sud
qaror   chiqargunga   qadar   bo’lgan   davrda   o’z   faoliyatini   amalga   oshiradi.
Sug’urtalovchi   muvaqqat   ma’muriyatining   hisoboti   maxsus   vakolatli   davlat
organiga   hamda   sug’urtalovchini   tugatish   to’g’risida   maxsus   vakolatli   davlat
organining   arizasi   yo’llangan   sudga   taqdim   etiladi.   Sug’urtalovchining   muvaqqat
ma’muriyati  o’z  faoliyati   davrida  xarajat  operatsiyalarini   amalga  oshirishga
haqli   emas,   sug’urtalovchining   boshqaruv   xarajatlari   (ma’muriy   xarajatlari),
sug’urtalovchiga   tushayotgan   pullarni   hisobga   yozish   va   ilgari   tuzilgan   sug’urta
shartnomalari   bo’yicha   sug’urta   hodisalari   yuz   berganda   sug’urta   tovonini
(sug’urta   pulini)   to’lash   bilan   bog’liq   hollar   bundan   mustasnodir.   Sug’urtalovchi
muvaqqat   ma’muriyatining   ishlash   tartibi   maxsus   vakolatli   davlat   organi
tomonidan   belgilanadi.   Ushbu   moddaning   qoidalari   sug’urtalovchining   arizasiga
binoan   litsenziya   bekor   qilingan   hollarga,   shuningdek   uning   muassislari
(ishtirokchilari)ning   yoki   ta’sis   hujjatlarida   shunday   vakolat   berilgan
sug’urtalovchining   boshqaruv   organi   qaroriga   binoan   qayta   tashkil   etilishi   yoxud
tugatilishiga   taalluqli   emas.
Sug’urtalovchi   ustav   fondining   kamida   to’qson   foizi   muassislarning   pul
mablag’laridan   shakllantiriladi.   Sug’urtalovchining   ustav   fondini   shakllantirish
uchun   kreditga,   garovga   olingan   mablag’lardan   va   boshqa   jalb   qilingan
mablag’lardan   foydalanishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Sug’urtalovchining   ustav   fondi
litsenziya   olinadigan   paytga   qadar   sug’urtalovchining   muassislari   tomonidan
to’langan   bo’lishi kerak. 6
V az i r l ar     M a h ka m a s in in g    ― S ug	’ urta lo v c h il a r   va    s ug	’ u r ta     b r o k er l a r i n in g
sug’urta   faoliyatini   litsenziyalash   to’g’risida   Nizom   tasdiqlandi.   Unga   ko’ra,
sug’urtalovchilar   va   sug’urta   brokerlarining   sug’urta   faoliyatini   litsenziyalash
6
  O ‘ z b e k i s to n     R e s pu b l ik a s i     Pre z i de nt i ni ng    	
― S ug ‘ urta     x iz m atla r i     b o z o r in i yanada islih qilish va rivojlantirishga
oid qo‘shimcha   chora-tadbirlar to‘g‘risida gi	
‖    2020 yil   21   maydagi PQ-872-sonli   Qarori.
25 O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Belgilangan   tartibda   ro’yxatdan   o’tkazilgan   yuridik   shaxslar   sug’urtalovchilar   va
sug’urta   brokerlarining   sug’urta   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   litsenziya
talabgorlari   bo’lishlari   mumkin.   Sug’urtalovchi   va   sug’urta   brokerining   sug’urta
faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   litsenziyaning   amal   qilish   muddati,   qoidaga
ko’ra,   cheklanmaydi.   Litsenziyaning   amal   qilishi   litsenziya   berilgan   kundan
boshlanadi.
Sug’urta  tashkilotlari   litsenziya  olishlari  uchun   quyidagi   talab  va  shartlarga
javob berishlari   zarur:
-O’zbekiston   Respublikasining     sug’urta     faoliyati     to’g’risidagi     qonun
hujjatlariga   rioya   qilish;
-sug’urta faoliyatini amalga oshirishda olingan
axborotlarning qonun   hujjatlari   talablariga   muvofiq   maxfiyligini
ta’minlash;
-litsenziyalovchi   organ   talabiga   ko’ra   sug’urta   faoliyatini   amalga   oshirishga
doir   qonun   hujjatlarida belgilangan axborotlarni   taqdim   etish;
-litsenziya   talabgori   rahbari   oliy   ma’lumotga   hamda   sug’urta   sohasida
kamida   ikki yillik   ish   stajiga   ega   bo’lishi   kerak;
-litsenziya   talabgori   (litsenziat)   rahbari   boshqa   sug’urta   tashkilotlarida
rahbar   lavozimini   egallashga haqli emas.
a)sug’urtalovchilar	 uchun:
-ustav   fondining   qonun   hujjatlarida   belgilangan   eng   kam   miqdorining
mavjud   bo’lishi;
b) sug’urta   brokerlari   uchun:
-sug’urta   brokerining   sug’urta   faoliyatini   amalga   oshirishda   shartnoma
majburiyatlariga   rioya etilishini ta’minlash;
-sug’urta   shartnomasining   litsenziat   mijozi   uchun   qulay   shartlarda   tuzilishi
va   bajarilishi;
-sug’urtalashga   doir   vositachilik   faoliyatini   asosiy   faoliyat   turi   sifatida
amalga   oshirish.
26 Litsenziya olish uchun sug’urta kompaniyasi litsenziyalovchi
organga   quyidagi hujjatlarni   taqdim   etadi:
a)sug’urtalovchilar	 uchun:
-yuridik  shaxsning   nomi   va   tashkiliy-huquqiy  shakli,   uning   joylashgan   joyi
(pochta   manzili),   bank   muassasasining   nomi   va   bankdagi   hisob   raqami,   yuridik
shaxs   amalga   oshirishni   mo’ljallayotgan   litsenziyalanadigan   faoliyat   turi   hamda
ko’rsatib o’tilgan faoliyat turi amalga oshiriladigan muddat ko’rsatilgan litsenziya
berish   to’g’risida   ariza;
-yuridik   shaxsning   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilganligi   to’g’risidagi
guvohnomaning notarial tasdiqlangan   nusxasi;
-rahbar   to’g’risidagi   ma’lumotlar   (oliy   ma’lumot   to’g’risidagi   diplom
nusxasi   va   mehnat   daftarchasidan   ko’chirma);
-litsenziya   talabgori   tomonidan   litsenziya   talabgorining   arizasi
litsenziyalovchi   organ   tomonidan   ko’rib   chiqilganligi   uchun   yig’im   to’langanligini
tasdiqlovchi hujjat;
-ustav   fondining   belgilangan   eng   kam   miqdoridan   kam   bo’lmagan   ustav
kapitali   to’langanligini   tasdiqlovchi   hujjatlar   (bank   ma’lumotnomasi,   mol-mulkni
qabul qilish-topshirish dalolatnomalari   va   boshqa   hujjatlar);
-sug’urta   faoliyatining   iqtisodiy   asoslanishi,   unga   sug’urtalash
operatsiyalarini   rivojlantirish   prognozini,   ehtimol   tutilgan   qayta   sug’urtalash
bitishuvlari rejasini, sug’urta zahiralarining hisob-kitob rejasini o’z ichiga oluvchi
litsenziyalanayotgan   sug’urta   klassi   bo’yicha   biznes-reja   kiradi;
-sug’urtalashning   litsenziya   talab   qilinadigan   turlari   bo’yicha   qoidalar
(shartlar),   litsenziyada   quyidagilar   bo’ladi:   sug’urtalash   sub’ektlari   doirasini
belgilash   va   sug’urta   shartnomasi   tuzish   bo’yicha   cheklashlar,   sug’urta   ob’ektlarini
belgilash,   sug’urta   hodisalari   ro’yxatini   belgilash   -   ushbu   holatlar   ro’y   berganda
sug’urtalovchining   sug’urta   to’lovlari   bo’yicha   majburiyatlari   paydo   bo’ladi,
(asosiy   va   qo’shimcha   shartlar),   olib   qo’yish   (tavakkalchilarning   yoki   mol-
muklarni)   bunda   sug’urtalovchi   majburiyatlarni   bajarmasdan   ozod   bo’ladi,
sug’urta   mukofotlari   tariflari   (stavkalari),   sug’urtalashning   eng   ko’p   (eng   kam)
27 muddati,  sug’urta  shartnomalarini  tuzish   va  sug’urta   mukofotlarini   to’lash   tartibi,
tomonlarning   sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   o’zaro   majburiyatlari   va   sug’urta
shartnomalari   bo’yicha   to’lovni   rad   etishning   mumkin   bo’lgan   holatlari   sug’urta
shartnomasi   bo’yicha   e’tirozlarni   ko’rib   chiqish   tartibi.   Qoidalarga   sug’urta
shartnomalari   namunalari   ilova   qilinishi   kerak.   Litsenziya   talabgori   rahbari
tomonidan   tasdiqlangan   sug’urtalash   qoidalari   (shartlari)   ikki   nusxada   taqdim
etiladi, ularning betlari tikilgan va raqamlangan bo’lishi kerak. Faoliyat turi faqat
qayta   sug’urta   qilishdan   iborat   bo’lgan   litsenziya   talabgorlari   mazkur   bandda
ko’rsatib   o’tilgan   hujjatlarni   taqdim   etadilar,   sug’urtalash   qoidalari   (shartlari)ga   oid
xat   boshi   bundan   mustasno.
b) sug’urta   brokerlari   uchun:
-yuridik  shaxsning   nomi   va   tashkiliy-huquqiy  shakli,   uning   joylashgan   joyi
(pochta   manzili),   bank   muassasasining   nomi   va   bankdagi   hisob   raqami,   yuridik
shaxs   amalga   oshirishni   mo’ljallayotgan   litsenziyalanadigan   faoliyat   turi   (uning   bir
qismi)   hamda   ko’rsatib   o’tilgan   faoliyat   turi   amalga   oshiriladigan   muddat
ko’rsatilgan   litsenziya   berish   to’g’risida   ariza;
-yuridik   shaxsning   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilganligi   to’g’risidagi
guvohnomaning notarial tasdiqlangan   nusxasi;
litsenziya   talabgori   tomonidan   litsenziya   talabgorining   arizasi
litsenziyalovchi   organ   tomonidan   ko’rib   chiqilganligi   uchun   yig’im   to’langanligini
tasdiqlovchi hujjat;
-ustav  kapitali   to’langanligini   tasdiqlovchi   hujjatlar   (bank ma’lumotnomasi,
mol-mulkni   qabul qilish-topshirish   dalolatnomalari   va   boshqa   hujjatlar).
Ko’rsatib   o’tilgan   hujjatlar   bir   nusxada   taqdim   etiladi.
Litsenziya   talabgorining   arizasi   ko’rib   chiqilganligi   uchun   O’zbekiston
Respublikasida   belgilangan   eng   kam   oylik   ish   haqining   besh   baravari   miqdorida
yig’im   undiriladi.   Ariza   ko’rib   chiqilganligi   uchun   yig’im   summasi
litsenziyalovchi   organning   maxsus   hisob   raqamiga   o’tkaziladi.   Litsenziya   talabgori
berilgan   arizadan   voz   kechgan   taqdirda   to’langan   yig’im   summasi   qaytarilmaydi.
Sug’urtalovchilar   va   sug’urta   brokerlarining   sug’urta   faoliyatini
28 litsenziyalash   ilovada   keltirilgan   sxemaga   muvofiq   amalga   oshiriladi   (1-ilovaga
qarang).   Ilova   keltirilgan   sxemadan   ko’rinib   turibdiki,   sug’urtalovchilar   va
sug’urta   brokerlarining   sug’urta   faoliyatini   litsenziyalash   jarayoni   6   ta   bosqichni
o’z   ichiga   olib,   dastlab   litsenziya   talabgori   zarur   hujjatlarni   tayyorlaydi   va   uni
ko’rib chiqish uchun Moliya vazirligiga taqdim etadi. Keyingi bosqichda hujjatlar
Moliya   vazirligi   tomonidan   qabul   qilinadi   va   ko’rib   chiqish   uchun   ekspert
komissiyaga   beriladi.   Ekspert   komissiyasi   taqdim   etilgan   hujjatlarni   batafsil
o’rganib   chiqib,  sug’urtalovchiga  yoki   sug’urta   brokeriga   litsenziya   berish   yoxud
litsenziya   berishni   rad   etish   to’g’risida   qaror   qabul   qiladi.
Shunday   qilib   xulosa   qilish   mumkinki,   O’zbekistonda   sug’urta   nazorati
davlat   organiga   yuklatilgan   sug’urta   faoliyatini   litsenziyalash   vakolati,   pirovardida,
barcha   sug’urtalanuvchilarning,   ya’ni   sug’urta   kompaniyalari   mijozlarining
qonuniy manfaatlarini himoya qilishga qaratilgan. Bunday tizimining yaratilganligi
nafaqat   sug’urtalanuvchilarning,   balki   davlatning   manfaatlariga   mos   keladi.
29 Xulosa
Xulosa   qilib   quyidagi   fikrga   keldik.   Sug’urta   mohiyatan   murakkab  va  ko’p
qirrali tushunchadir. Bu atama iqtisodiy ishlab chiqarish va   iste’mol, tabiiy ofatlar
va   ko’ngilsiz   hodisalar,   shuningdek,   inson   hayotida   sodir   bo’ladigan   turli
favquloddagi   hodisalar   bilan   chambarchas   bog’langan.   Jamiyat   iste’mol   qilishni
to’xtata   olmaganidek,   ishlab   chiqarishni   ham   inkor   qilolmaydi.   Insoniyat
sivilizatsiyasining   moddiy   asosi   ishlab   chiqarish   hisoblanadi.   Lekin   ishlab
chiqarishning uzluksizligiga tabiiy ofatlar, ko’zda tutilmagan favqulodda   hodisalar
salbiy   ta’sir   ko’rsatadi,   uning   hajmini   kamaytirib,   mahsulotning   son   va   sifat
darajasini   pasaytirib   yuboradi.   Buning   uchun   tashqaridan,   birinchi   navbatda,
moliyaviy   yordam   berilishi   talab   etiladi.   Aynan   shunday   moliyaviy   qo’llab-
quvvatlash   tizimida   sug’urta   alohida   o’rin   tutadi.   Yetkazilishi   mumkin   bo’lgan
katta   hajmdagi   zararlarni   qoplash   uchun   yetarli   miqdordagi   zaxira   shakllantirishi
lozim.   Bu   fondlar   asosan   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   to’laydigan   sug’urta
mukofotlari   hisobidan   shakllantiriladi,   uning   hisobidan   yetkazilgan   zararlar
qoplanadi   va   favqulodda   hodisalarning   oqibatlari   tugatiladi,   ishlab   chiqarishning
son   va   sifat   ko’rsatkichlari   o’sishiga   erishiladi.
Sug’urta   faoliyatini   tartibga   soluvchi   maxsus   qonunlarga   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   2022   yilning   5   aprelida   qabul   qilingan   va
shu   yilning   28   mayida   amaliyotga   joriy   etilgan   «Sug’urta   faoliyati   to’g’risida»gi
Q o n u n i   ha m da   2020   y il   21   a p r e l da   q a b ul   q i l in g a n  ― T ra n s p o r t   v o s i t al a ri   e ga l ar inin g
fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urtalash   to’g’risida gi	
‖   Qonuni   sug’urta
faoliyatini   tartibga   soluvchi   maxsus   qonunlar   hisoblanadi.
Sug’urtalovchilar   bozorga  o’zlarini   ishlab  chiqargan  o’ziga  xos   mahsuloti   -
sug’urta   xizmatini   taklif   etadilar.   Ushbu   xizmatlar   yuzlab,   minglab   sug’urta
kompaniyalari   tomonidan   sotilishi mumkin.
30 Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. Normativ-huquqiy   xujjatlar:
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasi.   -T.:   O’zbekiston,   2020.
2. O ’ z b e k is t o n     R e s pu b l i k a si ni     y a n a d a     r iv o j l a n t i r i s h     b o ’ y ic h a     har a k a tl a r
strategiyasi   to’g’risida gi‖   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli   Farmoni.
3. O ’ z b e k i s to n          R e s pu b l i k a si n i ng         	
― Raq ob at          t o ’ g ’ ri si d	a‖         gi        Q o n u ni .
O’zbekiston Respublikasi Qonunchilik palatasi tomonidan 2019 - yil 14- noyabrda
qabul   qilingan   va   Senat tomonidan 2020-   yil 5-   dekabrda   ma’qullangan.
4. O ’ z b e k i s to n     R e s pu b l ik a s i     V az i r lar     Ma hk a m a s i n i ng    	
― S ug ’ u r ta     xiz m atl ar i
bozorini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi
‖   qarori.   O’zbekiston
Respublikasi   hukumati   qarorlari   to’plami.   –   Т.:   2022.   27   noyabrdagi   413-son.
5. O ’ z b e k i s to n     R e s pu b l ik a s i     Pre z i de nt i ni ng    	
― S ug ’ urta     x iz m atla r i     b o z o r in i
yanada   islih   qilish   va   rivojlantirishga   oid   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida gi	
‖    2020 yil   21   maydagi PQ-872-sonli   Qarori.
2. Internet   saytlari:
6. h   t   t   p/    /   www    .cer    .   uz     	
― Э к о но м ич е с к ое  об оз р ен и	е‖   j u r na li n in g   sa y ti
7. h   t   t   p/    /   www    .google.    c   o   m     	
― M a ’ l u m otl a r  q i d i r uv   sa y ti	‖
8. h   t   t   p/    /        www    .uza.    u   z    	
― O ’ z b e k is t o n   a x b o r ot   a g e n tl i g i	‖   sa y ti
9. http//    www.stat.uz      Davlat   Statistika   qo’mitasining   sayti
10. http//    www.mf.uz      O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   Vazirligi
11. https://www.sciencedirect.com/science/book/9780128094082   
31
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha