Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 359.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 21 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

35 Продаж

Davlat qarzi o’sishining makroiqtisodiy oqibatlari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Davlat qarzi o’sishining makroiqtisodiy oqibatlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  Davlat qarzi o’sishining makroiqtisodiy oqibatlari
MUNDARIJA
Kirish
…………………………………………………………………………….
I   BOB.   Davlat   qarzi   va   uning   makroiqtisodiy   oqibatlarining   nazariy
asoslari
1.1. Davlat qarzining iqtisodiy mohiyati va turlari ……………………….………
1.2.   Davlat   qarzi   shakllanishi   va   uni   boshqarish   mexanizmlari …………….
…….
1.3.   Davlat   qarzi   o‘sishining   makroiqtisodiy   oqibatlari:   ilmiy-nazariy
qarashlar ...
II   BOB.   O‘zbekistonda   davlat   qarzi   o‘sishi   va   uning   makroiqtisodiy
oqibatlari
2.1. O‘zbekistonda davlat qarzining shakllanishi va dinamikasi ………………..
2.2. Davlat qarzining O‘zbekiston iqtisodiy barqarorligiga ta’siri ……………….
2.3.   O‘zbekistonda   davlat   qarzi   bilan   bog‘liq   muammolar   va   ularni   hal   etish
yo‘llari ……………………………………………………………………………
.
Xulosa……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   davlat   qarzi   masalasi
jahon miqyosida eng dolzarb iqtisodiy muammolardan biri hisoblanadi. Global
moliya   bozorlarining   keskin   o‘zgaruvchanligi,   pandemiya   oqibatlari,   xalqaro
savdo cheklovlari va inflyatsiya jarayonlari davlatlarning qarz siyosatini tubdan
qayta   ko‘rib   chiqishga   majbur   qilmoqda.   Rivojlangan   mamlakatlarda   davlat
qarzining   o‘sishi   ko‘pincha   ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   va   iqtisodiy
inqirozlardan   chiqish   vositasi   sifatida   qaralsa,   rivojlanayotgan   davlatlarda   u
tashqi   moliyaviy   resurslarga   qaramlikni   kuchaytirishi   mumkin.   Ayniqsa,
O‘zbekiston kabi iqtisodiy islohotlarni bosqichma-bosqich amalga oshirayotgan
mamlakatlarda   davlat   qarzi   masalasi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Mustaqillikdan keyingi davrda mamlakatimiz xalqaro moliyaviy institutlar bilan
faol hamkorlik qilib, investitsiya loyihalari uchun tashqi qarz jalb etdi. Natijada
tashqi   qarz   hajmi   ortib   bordi,   ammo   u   ko‘plab   infratuzilmaviy   loyihalarni
amalga   oshirishga   imkon   berdi 1
.   Shu   bilan   birga,   qarzning   ortishi   iqtisodiy
barqarorlik,   byudjet   defitsiti   va   inflyatsiya   kabi   muammolarni   ham   keltirib
chiqarishi   mumkin.   Shuning   uchun   davlat   qarzi   o‘sishining   ijobiy   va   salbiy
oqibatlarini   tahlil   qilish,   uni   boshqarish   mexanizmlarini   takomillashtirish   va
milliy   iqtisodiyot   barqarorligini   saqlash   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Mazkur
kurs   ishining   mavzusi   aynan   shu   muammolarni   chuqur   ilmiy   tahlil   qilishga
qaratilgan bo‘lib, uning dolzarbligi yuqori ilmiy-amaliy ahamiyatga ega.
1
  Prezident Shavkat Mirziyoyev tomonidan inflyatsiyaning aholining daromadi va turmush 
tarziga ta’sir qiluvchi omil ekanligi to‘g‘risidagi fikr — 2023-yilgi yig‘ilish nutqi.  Газета.Uz 4Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Davlat   qarzi   masalasi
iqtisodiyot   fanida   uzoq   tarixga   ega   bo‘lib,   uni   o‘rganishda   ko‘plab   iqtisodchi
olimlar   o‘z   hissasini   qo‘shgan.   Masalan,   A.Smit   davlat   qarzini   iqtisodiy
taraqqiyotga   salbiy   ta’sir   etuvchi   omil   sifatida   baholagan   bo‘lsa,   D.Rikardo
davlat   qarzi   keyinchalik   soliq   yukining   oshishiga   olib   kelishini   ta’kidlagan.
J.M.Keyns   esa   davlat   qarzini   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   talabni
rag‘batlantirishning   muhim   vositasi   sifatida   ko‘rib,   uning   ijobiy   jihatlarini
ko‘rsatib   berdi.   Zamonaviy   davrda   F.Modyliani   va   boshqa   olimlar   davlat
qarzining uzoq muddatli oqibatlarini tahlil qilib, uni boshqarish mexanizmlarini
takomillashtirish   zarurligini   uqtirishgan.   O‘zbekiston   olimlari   ham   bu   borada
bir   qator   ilmiy   tadqiqotlarni   amalga   oshirishgan.   Jumladan,   davlat   qarzining
iqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri,   tashqi   qarz   jalb   etishning   ustuvor   yo‘nalishlari,
qarz   xizmatining   davlat   byudjetiga   yuklanishi   kabi   jihatlar   ilmiy   maqolalarda
yoritilgan.   Lekin   davlat   qarzining   tez   sur’atlar   bilan   o‘sishi,   uning   iqtisodiy
xavfsizlikka   ta’siri,   global   moliyaviy   tizimdagi   o‘zgarishlar   fonida   yangi
yondashuvlarni   ishlab   chiqish   zarurati   tug‘ilmoqda.   Shu   bois,   mavjud   ilmiy
tadqiqotlarni   chuqurlashtirish,   davlat   qarzining  O‘zbekiston   sharoitidagi   ijobiy
va   salbiy   tomonlarini   har   tomonlama   tahlil   qilish   ushbu   mavzuning
o‘rganilganlik darajasini yanada boyitadi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Davlat   qarzi
o‘sishining  makroiqtisodiy oqibatlarini  o‘rganish nazariy jihatdan ham, amaliy
jihatdan   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Nazariy   ahamiyati   shundaki,   ushbu
kurs   ishida   davlat   qarzining   iqtisodiy   mohiyati,   turlari,   shakllanishi   va   uni
boshqarish   mexanizmlari   ilmiy   manbalarga   asoslangan   holda   chuqur   tahlil
qilinadi. Jahon iqtisodiyotida turli mamlakatlarning tajribasi, davlat qarzi bilan
bog‘liq nazariy qarashlar va iqtisodiy maktablarning fikrlari jamlanib, umumiy
ilmiy asoslar ishlab chiqiladi. Bu esa keyinchalik davlat qarzi bo‘yicha nazariy
bilimlarni yanada boyitishga xizmat qiladi. 5Amaliy   ahamiyati   esa   shundaki,   O‘zbekistonda   davlat   qarzining   o‘sishi,
uning   iqtisodiyotga   ta’siri,   ijobiy   va   salbiy   oqibatlari   haqida   aniq   tahliliy
natijalar   keltiriladi.   Shu   asosda   davlat   qarzini   boshqarishda   qanday   ustuvor
yo‘nalishlarni   tanlash   kerakligi   bo‘yicha   takliflar   ishlab   chiqiladi.   Xususan,
tashqi   qarz   mablag‘larini   samarali   jalb   qilish,   ularni   maqsadli   loyihalarga
yo‘naltirish,   qarz   xizmatini   kamaytirish   va   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash
bo‘yicha   tavsiyalar   beriladi.   Bundan   tashqari,   kurs   ishi   natijalari   iqtisodiyot
sohasi   talabalari,   ilmiy   izlanuvchilar,   amaliyotchi   mutaxassislar   va   siyosat
yurituvchilar   uchun   ham   foydali   bo‘lishi   mumkin.   Shu   sababli,   ushbu   ishning
nazariy va amaliy ahamiyati davlat qarzini samarali boshqarish orqali iqtisodiy
barqarorlikni mustahkamlashga qaratilganligi bilan belgilanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   O‘zbekiston   Respublikasida
shakllanayotgan davlat qarzi jarayonlari va uning milliy iqtisodiyotga ta’siridir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   davlat   qarzining   o‘sishi   va   uning
makroiqtisodiy   oqibatlarini   aniqlash,   shuningdek,   davlat   qarzini   boshqarish
mexanizmlarini tahlil qilishdir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi  — O‘zbekistonda davlat qarzi o‘sishining
sabablari,   uning   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri   va   oqibatlarini   o‘rganish,
shuningdek,   davlat   qarzini   samarali   boshqarish   bo‘yicha   ilmiy   asoslangan
takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Davlat   qarzining   iqtisodiy   mohiyatini   ochib   berish   va   uning   turlarini
yoritish.
 Davlat qarzi shakllanishi va uni boshqarish mexanizmlarini tahlil qilish.
 Davlat qarzi o‘sishining nazariy va amaliy jihatlarini o‘rganish.
 O‘zbekistonda   davlat   qarzi   dinamikasini   va   uning   iqtisodiyotga   ta’sirini
tahlil qilish.
 Davlat   qarzi   bilan   bog‘liq   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   qilish
yo‘llarini ishlab chiqish. 6Kurs ishi mavzusining tuzilishin    Kurs ishi kirish, ikki bob, oltita bo‘lim,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Davlat qarzi va uning makroiqtisodiy oqibatlarining nazariy
asoslari
1.1. Davlat qarzining iqtisodiy mohiyati va turlari
Davlat qarzi tushunchasi iqtisodiy fanlarda eng ko‘p muhokama qilinadigan
mavzulardan   biridir.   Bu   tushuncha   davlatning   ichki   va   tashqi   manbalardan
moliyaviy   resurslar   jalb   qilishi   natijasida   shakllanadigan   majburiyatlarini
ifodalaydi.   Ya’ni   davlat   o‘zining   byudjet   defitsitini   qoplash,   iqtisodiy
islohotlarni   amalga   oshirish,   ijtimoiy   dasturlarni   moliyalashtirish   yoki   boshqa
zarur   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   qarz   oladi.   Bu   qarz   davlat   nomidan   olinadi
va   uni   qaytarish   majburiyati   ham   davlat   zimmasida   bo‘ladi.   Shunday   qilib,
davlat qarzi jamiyatning barcha iqtisodiy subyektlariga taalluqli bo‘lgan muhim
tushuncha hisoblanadi.
Davlat   qarzining   iqtisodiy   mohiyatini   chuqurroq   tahlil   qilar   ekanmiz,   uni
oddiy moliyaviy majburiyat emas, balki makroiqtisodiy jarayonlarning ajralmas
bo‘lagi   sifatida   ko‘rishimiz   mumkin.   Chunki   davlat   qarzi   orqali   mamlakat
iqtisodiyotining   o‘sishi,   inflyatsiya   darajasi,   milliy   valyuta   barqarorligi,
investitsion muhit va boshqa ko‘plab omillar shakllanadi. Davlat qarzi faqatgina
olingan   mablag‘lar   emas,   balki   mamlakatning   xalqaro   miqyosdagi   obro‘-
e’tiborini,   kredit   reytingini   ham   belgilaydi.   Shu   sababli   davlat   qarziga   ilmiy
nuqtai   nazardan   qarash   va   uni   iqtisodiy   mohiyatini   to‘liq   anglash   juda
muhimdir. 7Davlat   qarzi   ikki   asosiy   ko‘rinishda   mavjud   bo‘ladi:   ichki   qarz   va   tashqi
qarz.   Ichki   qarz   mamlakat   ichida   shakllanadi   va   odatda   hukumat   tomonidan
davlat   obligatsiyalari   chiqarish,   banklardan   kredit   olish   yoki   boshqa   ichki
moliyaviy manbalar hisobiga yuzaga keladi. Ichki qarzning afzalligi shundaki, u
mamlakat   iqtisodiyotida   muomalada   bo‘lgan   mablag‘larni   qayta   taqsimlashga
xizmat   qiladi.   Masalan,   aholining   ortiqcha   jamg‘armalari   davlat
obligatsiyalarini sotib olish orqali byudjetga yo‘naltiriladi. Shu tariqa ichki qarz
nafaqat   davlat   byudjeti   ehtiyojlarini   qondiradi,   balki   aholining   jamg‘arma
madaniyatini ham rivojlantiradi.
Tashqi qarz esa xalqaro moliya institutlari, chet davlatlar yoki xorijiy tijorat
banklaridan   olinadigan   qarzlarni   anglatadi.   Bu   turdagi   qarz   mamlakatning
tashqi   iqtisodiy   munosabatlarini   belgilashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Agar   tashqi
qarz   oqilona   jalb   qilinsa,   u   iqtisodiyotning   modernizatsiyasi,   yirik   investitsion
loyihalarni   amalga   oshirish   va   zamonaviy   texnologiyalarni   mamlakatga   olib
kirishda   samarali   vosita   bo‘lishi   mumkin.   Biroq   tashqi   qarzning   ortiqcha
hajmda o‘sishi mamlakat iqtisodiy mustaqilligiga xavf tug‘diradi, chunki qarzni
qaytarish jarayonida davlatning moliyaviy resurslari kamayib ketishi mumkin.
Davlat qarzining yana bir tasnifi – qisqa muddatli va uzoq muddatli qarzdir.
Qisqa   muddatli   qarz   odatda   bir   yilgacha   bo‘lgan   muddatda   qaytarilishi   lozim
bo‘lgan   majburiyatlarni   ifodalaydi.   U   asosan   davlatning   joriy   xarajatlarini
qoplashda   ishlatiladi.   Uzoq   muddatli   qarz   esa   ko‘pincha   yirik   loyihalarni
moliyalashtirish,   infratuzilmani   rivojlantirish   va   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlash   maqsadida   olinadi.   Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda,   uzoq   muddatli
qarz mamlakatning kelajak rivojlanishiga investitsiya sifatida qaraladi.
Davlat qarzi bo‘yicha yana bir tasniflash mezoni – majburiyatlarni qoplash
manbalaridir. Bu jihatdan qarz to‘liq qoplanadigan va qoplanmaydigan turlarga
bo‘linadi.   To‘liq   qoplanadigan   qarz   o‘z   vaqtida   va   to‘liq   qaytarilishi   lozim
bo‘lgan   majburiyatni   anglatadi.   Qoplanmaydigan   qarz   esa   davlat   tomonidan 8imtiyozli   shartlarda   olinadigan   yoki   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   yengib
yuboriladigan qarzlarni o‘z ichiga oladi.
Davlat   qarzi   iqtisodiy   mohiyati   jihatidan   ikki   tomonlama   ta’sir   ko‘rsatadi.
Bir   tomondan,   u   iqtisodiyotga   qo‘shimcha   moliyaviy   resurslarni   olib   kiradi,
investitsion   faoliyatni   jonlantiradi,   ishlab   chiqarishni   kengaytiradi   va   ijtimoiy
loyihalarni   amalga   oshirish   imkoniyatini   yaratadi.   Ikkinchi   tomondan   esa,
qarzning   haddan   tashqari   o‘sishi   inflyatsiya,   byudjet   defitsiti,   soliq   yukining
oshishi   kabi   salbiy   oqibatlarni   yuzaga   keltirishi   mumkin.   Shu   sababli   davlat
qarzini   boshqarish   mexanizmlarini   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yish   juda   muhim
hisoblanadi.
Tarixiy   tajriba   ham   shuni   ko‘rsatadiki,   rivojlangan   mamlakatlar   davlat
qarzidan   samarali   foydalanish   orqali   iqtisodiy   yuksalishga   erishgan.   Masalan,
AQSh, Yaponiya, Germaniya kabi mamlakatlarda davlat qarzi YaIMga nisbatan
yuqori bo‘lishiga qaramay, iqtisodiyot barqaror rivojlanib kelmoqda. Chunki bu
mamlakatlarda qarz mablag‘lari asosan ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish
va   ilm-fan   yutuqlarini   amaliyotga   tatbiq   etishga   yo‘naltiriladi.   Aksincha,
rivojlanayotgan mamlakatlarda qarz mablag‘lari ko‘pincha ijtimoiy xarajatlarga
sarflanadi va natijada iqtisodiy samaradorlik past bo‘ladi.
Davlat   qarzining   nazariy   asoslarini   ko‘rib   chiqishda   klassik   va   keynsiy
iqtisodiy   maktablarning   qarashlariga   alohida   e’tibor   qaratish   lozim.   Klassik
iqtisodchilar   davlat   qarzini   iqtisodiy   erkinlikka   to‘sqinlik   qiluvchi   omil   deb
baholagan   bo‘lsa,   keynschilar   uni   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantiruvchi   vosita
sifatida   ko‘rgan.   Hozirgi   davrda   esa   bu   ikki   yondashuv   uyg‘unlashgan   holda
qo‘llanilmoqda: davlat qarzi iqtisodiy o‘sishni ta’minlash uchun zarur, ammo u
nazorat ostida bo‘lishi shart.Davlat qarzining iqtisodiy mohiyati – bu davlatning
o‘z zimmasiga olgan moliyaviy majburiyatlari majmui bo‘lib, u mamlakatning
ichki va tashqi iqtisodiy siyosatini belgilashda muhim o‘rin tutadi. Davlat qarzi
to‘g‘ri   boshqarilganda   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   xizmat   qiladi,   noto‘g‘ri
boshqarilganda   esa   iqtisodiy   xavflarni   keltirib   chiqaradi.   Shu   sababli   davlat 9qarzining   mohiyati   va   turlarini   chuqur   o‘rganish   nafaqat   iqtisodchi   olimlar,
balki amaliy siyosatchilar uchun ham dolzarb masaladir.
Davlat   qarzining   turlari   va   ularning   iqtisodiy   oqibatlarini   chuqurroq   tahlil
qiladigan   bo‘lsak,   uni   faqat   moliyaviy   majburiyat   emas,   balki   strategik   vosita
sifatida   ham   baholash   mumkin.   Har   bir   mamlakatning   qarz   siyosati   uning
iqtisodiy   rivojlanish   modeli   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘ladi.   Masalan,
eksportga   yo‘naltirilgan   iqtisodiyotga   ega   davlatlar   tashqi   qarzni   qaytarishda
eksport  tushumlaridan  foydalanadi. Aksincha,   importga  qaram  davlatlar  tashqi
qarzni qaytarishda qiyinchiliklarga duch kelishi mumkin.
Davlat   qarzi   bo‘yicha   xalqaro   tajribaga   murojaat   qilganimizda,   ayrim
mamlakatlar   qarzdan   innovatsion   rivojlanish   uchun   foydalanishini   ko‘ramiz.
Janubiy   Koreya,   Singapur   kabi   davlatlar   tashqi   qarz   mablag‘larini   sanoatni
modernizatsiya   qilishga   yo‘naltirib,   qisqa   vaqt   ichida   rivojlangan   davlatlar
qatoriga   kirishgan.   Demak,   qarzning   o‘zi   muammo   emas,   balki   uni   qanday
boshqarish muhim.
Davlat qarzi nazariy jihatdan qarz xizmat ko‘rsatish tushunchasi  bilan ham
bevosita   bog‘liqdir.   Qarz   xizmat   ko‘rsatish   —   bu   qarzning   foizlari   va   asosiy
summasini   qaytarishga   ketadigan   xarajatlar   majmuasidir.   Agar   qarz   xizmat
ko‘rsatish   uchun   davlat   byudjeti   daromadlarining   katta   qismi   sarflansa,   bu
mamlakat   moliyaviy   mustaqilligini   zaiflashtiradi.   Shu   sababli   xalqaro   moliya
institutlari   davlat   qarzi   xavfsizlik   darajasini   aniqlashda   qarz   xizmat   ko‘rsatish
koeffitsientiga katta e’tibor qaratadilar.
Davlat qarzining iqtisodiy mohiyati shundan iboratki, u vaqtinchalik resurs
yetishmovchiligini   bartaraf   etadi,   lekin   uni   qaytarish   masalasi   kelajak   avlod
zimmasiga ham  tushadi.  Shu bois davlat  qarzi  kelajak avlodlar  manfaatiga zid
bo‘lmasligi   uchun   oqilona   boshqarilishi   kerak.   Mamlakatning   ichki   ishlab
chiqarish   salohiyati,   eksport   imkoniyatlari,   soliq   tizimi   barqarorligi   va   boshqa
makroiqtisodiy omillar qarzning qay darajada xavfsizligini belgilaydi. 10Davlat qarzining turlari orasida yana bir yo‘nalish — majburiy va ixtiyoriy
qarz   shakllaridir.   Majburiy   qarz   davlatning   favqulodda   holatlarda,   masalan
urush   yoki   tabiiy   ofatlar   davrida   aholiga   yuklashi   mumkin   bo‘lgan
majburiyatlardir.   Ixtiyoriy   qarz   esa   davlat   obligatsiyalarini   sotib   olish,
jamg‘arma hisobvarag‘iga mablag‘ kiritish orqali yuzaga keladi.
Shu   bilan   birga,   davlat   qarzi   davlat   moliyasining   boshqa   elementlari   bilan
ham o‘zaro ta’sirda bo‘ladi. Masalan, yuqori qarz darajasi soliq yukini oshirishi,
bu esa xususiy sektorning investitsion faoliyatini pasaytirishi mumkin. Natijada
iqtisodiy o‘sish sekinlashadi. Ammo qarz mablag‘lari ishlab chiqarish sektoriga
yo‘naltirilsa, aksincha, soliq tushumlari ortadi va qarz o‘zini oqlaydi.
Nazariy   jihatdan   qarzning   optimal   darajasi   degan   tushuncha   ham   mavjud.
Optimal   daraja   deganda,   qarzning   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantiruvchi,   lekin
moliyaviy xavf tug‘dirmaydigan miqdori  tushuniladi. Har bir mamlakat  uchun
bu   daraja   turlicha   bo‘ladi.   Masalan,   rivojlangan   mamlakatlarda   YaIMga
nisbatan   qarzning   80–100   foiz   darajasi   xavfsiz   hisoblanishi   mumkin,
rivojlanayotgan   mamlakatlarda   esa   40–50   foiz   darajadan   oshishi   allaqachon
xavf tug‘diradi.
1.2. Davlat qarzi shakllanishi va uni boshqarish mexanizmlari
Davlat   qarzining   shakllanish   jarayoni   har   bir   mamlakatning   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   siyosiy   hayoti   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Odatda,   qarz   davlat
byudjeti   daromadlari   xarajatlarni   qoplashga   yetmaganda,   ya’ni   defitsit   yuzaga
kelganda shakllanadi. Byudjet defitsiti ko‘plab sabablarga ega bo‘lishi mumkin:
iqtisodiy   inqiroz,   soliq   tushumlarining   kamayishi,   ijtimoiy   xarajatlarning
oshishi,   favqulodda   tabiiy   ofatlar   yoki   urush   harakatlari.   Bunday   vaziyatlarda
hukumat   moliyaviy   resurslarni   jalb   qilish   uchun   ichki   va   tashqi   qarz   olishga
majbur bo‘ladi.
Davlat qarzi shakllanishining eng muhim omillaridan biri — iqtisodiy o‘sish
sur’atlari   bilan   byudjet   siyosati   o‘rtasidagi   muvozanatning   buzilishidir.   Agar
davlat   xarajatlari   daromadlardan   tezroq   o‘sadigan   bo‘lsa,   qarz   muqarrar 11ravishda   ko‘payadi.   Shu   sababli,   qarz   ko‘pincha   iqtisodiy   sikllarning   tarkibiy
qismi   sifatida   yuzaga   keladi.   Masalan,   iqtisodiy   pasayish   davrida   davlat
qo‘shimcha   mablag‘larga   ehtiyoj   sezadi,   iqtisodiy   yuksalish   davrida   esa
qarzning bir qismini qaytarishga intiladi.
Davlat qarzining shakllanishida fiskal siyosat ham alohida ahamiyatga ega.
Soliq   siyosati   juda   yumshoq   bo‘lsa,   byudjet   tushumlari   yetarli   bo‘lmaydi   va
qarz olish zarurati tug‘iladi. Aksincha, juda qattiq soliq siyosati  aholining real
daromadlarini   kamaytirib,   iqtisodiy   faollikni   pasaytiradi,   natijada   yana   qarz
olish  ehtiyoji   yuzaga  keladi.  Demak, fiskal  muvozanat   qarz shakllanishida   hal
qiluvchi rol o‘ynaydi.
Davlat   qarzi   shakllanishining   yana   bir   sababi   —   yirik   investitsiya
loyihalarini   moliyalashtirishdir.   Masalan,   energetika,   transport   infratuzilmasi,
sanoat   tarmoqlarini   modernizatsiya  qilish  uchun  katta   miqdorda  mablag‘   talab
qilinadi. Aksariyat hollarda bunday mablag‘larni faqat davlat budjeti hisobidan
topish   qiyin,   shuning   uchun   xalqaro   moliya   institutlaridan   yoki   ichki   moliya
bozoridan qarz jalb qilinadi.
Davlat   qarzining   shakllanishiga   tashqi   savdo   balansi   ham   ta’sir   ko‘rsatadi.
Agar mamlakat importi eksportidan ko‘p bo‘lsa, tashqi savdo taqchilligi yuzaga
keladi. Ushbu taqchillikni qoplash uchun ham tashqi qarz olishga to‘g‘ri keladi.
Shu   jihatdan   qarzning   shakllanishi   nafaqat   moliyaviy,   balki   tashqi   iqtisodiy
omillarga   ham   bog‘liqdir.Shuni   ta’kidlash   kerakki,   davlat   qarzi   ijobiy
sabablarga   ko‘ra   ham   shakllanishi   mumkin.   Masalan,   yangi   texnologiyalarni
joriy etish, ilmiy-tadqiqot faoliyatini qo‘llab-quvvatlash, innovatsion loyihalarni
moliyalashtirish   uchun   jalb   qilingan   qarz   mamlakat   iqtisodiy   rivojlanishini
tezlashtirishi   mumkin. Bunday  holatda  qarz “investitsion   xarakterga  ega  qarz”
deb ataladi va kelgusida iqtisodiyotning umumiy samaradorligini oshiradi.
Davlat   qarzini   boshqarish   mexanizmlari   esa   uni   shakllanish   jarayoni   bilan
bevosita bog‘liq. Qarzni boshqarishning asosiy maqsadi — mamlakat moliyaviy
xavfsizligini   ta’minlash,   qarzning   qaytarilish   darajasini   kafolatlash   va   uning 12iqtisodiyotga   salbiy   ta’sirini   minimallashtirishdir.   Boshqaruv   mexanizmlari
odatda   quyidagi   asosiy   yo‘nalishlarni   o‘z   ichiga   oladi:   qarz   portfelini
diversifikatsiya   qilish,   qarz   muddatlarini   optimallashtirish,   foiz   stavkalarini
nazorat qilish, qarz xizmatini ta’minlash va yangi qarzlarni oqilona jalb etish.
Qarz portfelini diversifikatsiya qilish deganda, davlat qarzini turli manbalar
va   turli   valyutalarda   shakllantirish   tushuniladi.   Bu   usul   qarz   xavfini
kamaytiradi, chunki u faqat bitta manbaga yoki valyutaga bog‘lanib qolmaydi.
Masalan,   tashqi   qarzni   faqat   AQSH   dollarida   emas,   balki   yevro,   yuan   yoki
yapon iyenasida jalb qilish orqali valyuta risklari kamaytiriladi.
Davlat   qarzini   boshqarishda   muhim   mexanizmlardan   biri   bu   qarz
muddatlarini   optimallashtirishdir.   Agar   qarzning   katta   qismi   qisqa   muddatli
bo‘lsa,   u   tez   orada   qaytarilishi   kerak   bo‘ladi   va   davlat   byudjetiga   katta   bosim
tushiradi.   Shu   sababli   qarzning   bir   qismini   uzoq   muddatli   shaklga   o‘tkazish
orqali barqarorlikka erishiladi.
Davlat   qarzini   boshqarishda   foiz   stavkalari   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
Agar   qarz   yuqori   foiz   stavkalari   bilan   olingan   bo‘lsa,   uni   qaytarish   juda
qiyinlashadi.   Shu   sababli   hukumatlar   imkon   qadar   past   foizli   qarzlarni
tanlashga   intiladilar.   Xalqaro   moliya   institutlari,   jumladan,   Jahon   banki   yoki
Osiyo   taraqqiyot   banki   ko‘pincha   imtiyozli   foiz   stavkalari   bilan   qarz   beradi.
Bunday qarzlarni olish iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiqdir.
Qarz xizmatini ta’minlash mexanizmi esa qarz boshqaruvining eng muhim
yo‘nalishlaridan   biridir.   Bu   mexanizm   qarzning   o‘z   vaqtida   va   to‘liq
qaytarilishini   kafolatlaydi.   Qarz   xizmatini   ta’minlash   uchun   davlat   byudjetida
alohida   mablag‘   ajratiladi,   ba’zan   esa   maxsus   jamg‘armalar   tashkil   qilinadi.
Agar   qarz   xizmatini   ta’minlashda   uzilish   yuz   bersa,   mamlakatning   kredit
reytingi pasayadi va kelgusida yangi qarz olish imkoniyatlari cheklanadi.
Qarz boshqaruvining yana bir muhim jihati — yangi qarzlarni oqilona jalb
etishdir.   Har   bir   yangi   qarz   loyihasining   iqtisodiy   samaradorligi   oldindan
baholanishi shart. Agar qarz faqat mavjud defitsitni yopish uchun olinib, ishlab 13chiqaruvchi   sohalarga   yo‘naltirilmasa,   u   iqtisodiy   samarani   bermaydi   va
kelajakda katta moliyaviy yukni yuzaga keltiradi. Shuning uchun qarz olishdan
oldin “qarz barqarorligi tahlili” (Debt Sustainability Analysis) o‘tkazilishi zarur.
Davlat   qarzini   boshqarishda   xalqaro   tajriba   ham   katta   ahamiyatga   ega.
Masalan,   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarida   qarz   boshqaruvi   uchun   qat’iy
me’yorlar   joriy   qilingan.   Masalan,   Maastricht   shartnomasiga   ko‘ra,   a’zo
davlatlarning qarzi  yalpi  ichki  mahsulotning  60 foizidan oshmasligi  kerak. Bu
me’yor qarzning haddan ortiq ko‘payishini oldini olishga xizmat qiladi.
Jadval 1.2
Davlat qarzining shakllanish manbalari va uni boshqarish
mexanizmlari
Davlat   qarzi
shakllanish
manbalari Izoh Boshqarish
mexanizmlari Misollar
Ichki   qarz   (davlat
obligatsiyalari,
ichki kreditlar) Hukumat   ichki
moliya
bozoridan   qarz
oladi. Markaziy   bank
siyosati   orqali   foiz
stavkalarini   tartibga
solish,   davlat
obligatsiyalarini
chiqarish,   qayta
moliyalash. Davlat
obligatsiyalari,
davlat kafolatlari.
Tashqi   qarz
(xalqaro
moliyaviy
institutlar,   xorijiy
hukumatlar   va
banklar) Mamlakat
xalqaro   moliya
bozoridan   resurs
oladi. Xalqaro   kredit
shartlarini
muvofiqlashtirish,
valyuta   siyosatini
moslashtirish,   qarz
muddatlarini   qayta
tuzish
(restrukturizatsiya). Jahon   banki,
Xalqaro   valyuta
jamg‘armasi
kreditlari. 14Byudjet defitsiti Daromadlar
xarajatlardan
kam   bo‘lganda
davlat   qarz
olishga   majbur
bo‘ladi. Byudjetni
muvozanatlashtirish,
fiskal   intizomni
kuchaytirish,
xarajatlarni
optimallashtirish. Davlat   byudjeti
taqchilligi   qoplash
uchun qarz olish.
Favqulodda
xarajatlar   (urush,
tabiiy   ofatlar,
pandemiyalar) Davlat
kutilmagan
holatlarda tezkor
mablag‘ga
ehtiyoj sezadi. Favqulodda   fondlarni
shakllantirish,
qarzning   maqsadli
yo‘naltirilishini
nazorat qilish. COVID-19   davrida
davlat qarzlari.
Investitsion
loyihalar Yirik
infratuzilma,
energetika   yoki
transport
loyihalari   uchun
qarz   jalb
qilinadi. Loyiha
samaradorligini
baholash,   qarz
mablag‘larining
qaytimi   va
daromadlari   hisobini
yuritish. Elektr   stansiyalari,
avtomobil   yo‘llari
qurilishi.
O‘zbekiston   tajribasiga   murojaat   qiladigan   bo‘lsak,   mamlakatda   davlat
qarzini   boshqarish   uchun   alohida   qonunchilik   bazasi   yaratilgan.   “Davlat   qarzi
to‘g‘risida”gi   qonun,   qarz   olish   tartibini   belgilovchi   hukumat   qarorlari   va
Moliya   vazirligi   huzuridagi   maxsus   boshqaruv   bo‘linmalari   ushbu   jarayonni
muvofiqlashtiradi.   Shu   orqali   qarzning   hajmi,   manbalari   va   qaytarilish
muddatlari qat’iy nazorat ostida olib boriladi.
Davlat   qarzini   samarali   boshqarishning   yana   bir   jihati   —   oshkoralik   va
hisobdorlikdir.  Agar   qarz mablag‘laridan qanday  foydalanilayotgani   jamiyatga
aniq ko‘rsatib borilsa, aholining hukumatga bo‘lgan ishonchi ortadi. Shu sababli
ko‘plab davlatlarda qarz bo‘yicha hisobotlar muntazam ravishda e’lon qilinadi. 15Davlat   qarzini   boshqarish   mexanizmlaridan   yana   biri   —   qarzlarni
restrukturizatsiya   qilishdir.   Bu   qarzni   qaytarish   muddatlarini   uzaytirish,   foiz
stavkalarini   pasaytirish   yoki   qarzning   bir   qismini   kechish   kabi   usullarni   o‘z
ichiga oladi. Bunday choralar odatda moliyaviy inqiroz davrida qo‘llaniladi va
mamlakatga   vaqtinchalik   yengillik   beradi.   davlat   qarzining   shakllanishi   tabiiy
iqtisodiy   jarayondir,   ammo   uni   boshqarish   mexanizmlari   mamlakatning
moliyaviy   barqarorligini   ta’minlashda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Agar   qarz
oqilona boshqarilsa, u iqtisodiy o‘sishga xizmat qiladi, aks holda esa moliyaviy
xavfsizlikni   izdan   chiqarishi   mumkin.   Shuning   uchun   har   bir   mamlakat   qarz
siyosatini puxta rejalashtirishi, uning nazariy asoslari va amaliy mexanizmlarini
chuqur o‘rganishi zarur.
1.3. Davlat qarzi o‘sishining makroiqtisodiy oqibatlari: ilmiy-nazariy
qarashlar
Davlat qarzining o‘sishi masalasi iqtisodiy nazariyada doimo dolzarb bo‘lib
kelgan   va   turli   maktab   vakillari   bu   borada   qarama-qarshi   fikrlarni   ilgari
surishgan. Klassik iqtisodiy maktab vakillari, jumladan A. Smit va D. Rikardo
qarz   olishning   uzoq   muddatda   iqtisodiy   barqarorlikka   salbiy   ta’sir   qilishi,
byudjet intizomini susaytirishi hamda kelajak avlod zimmasiga qo‘shimcha yuk
yuklashini   ta’kidlagan.   Rikardoning   “ekvivalentlik   gipotezasi”ga   ko‘ra,   davlat
qarzining   ortishi   aholining   kelajakdagi   soliqlarning   oshishini   kutishi   tufayli
jamg‘arma va iste’mol xatti-harakatlariga ham ta’sir ko‘rsatadi.
Keynsiy   maktab   vakillari   esa   davlat   qarzining   o‘sishini   iqtisodiyotni
rag‘batlantirish   vositasi   sifatida   ijobiy   baholagan.   J.   M.   Keyns   fikricha,
iqtisodiy   inqiroz   yoki   past   o‘sish   sharoitida   davlat   qarz   jalb   qilishi   orqali
qo‘shimcha   investitsiya   kiritishi,   ish   o‘rinlari   yaratishi   va   talabni
rag‘batlantirishi   mumkin.   Bu   holat   qisqa   muddatda   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlasa-da,   uzoq   muddatda   qarz   yukining   ko‘payishi   muammoli   bo‘lib
qoladi. 16Neoklassik   nazariya   vakillari   esa   qarzning   o‘sishini   moliyaviy   barqarorlik
nuqtai   nazaridan   baholab,   uning   iqtisodiy   o‘sishga   to‘sqinlik   qilishi
mumkinligini   ta’kidlaydilar.   Ularning   fikricha,   qarzning   ortishi   milliy
kapitalning   bir   qismini   davlat   ehtiyojlariga   jalb   qilib   qo‘yadi   va   bu   jarayon
xususiy   investitsiyalar   hajmini   qisqartiradi.   Bu   holat   iqtisodiyotda   “siqib
chiqarish effekti”ni yuzaga keltiradi.
Zamonaviy   iqtisodiy   tadqiqotlarda   davlat   qarzining   ta’siri   turlicha   talqin
qilinmoqda. Masalan, ayrim olimlar davlat qarzi iqtisodiy o‘sish uchun zaruriy
shartlardan   biri,   deb   bilishsa,   boshqalar   uni   inflyatsiya,   milliy   valyuta
barqarorligining   buzilishi,   tashqi   qarz   qaramligining   kuchayishi   kabi   xavflar
bilan   bog‘laydilar.   Xalqaro   tajriba   ham   buni   tasdiqlaydi:   ayrim   rivojlangan
davlatlarda (masalan, AQSh, Yaponiya) yuqori qarz darajasi iqtisodiy inqirozga
olib   kelmagan   bo‘lsa,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   yuqori   qarz   moliyaviy
tanglikni   keltirib   chiqargan.Davlat   qarzining   makroiqtisodiy   oqibatlari   orasida
inflyatsiya   darajasi,   valyuta   kursining   o‘zgarishi,   byudjet   defitsitining
chuqurlashishi   va   tashqi   moliyaviy   xavflarning   ortishini   alohida   ta’kidlash
mumkin.   Bundan   tashqari,   qarzning   o‘sishi   mamlakatning   suveren   reytingiga,
xalqaro   investorlardagi   ishonch   darajasiga   ham   ta’sir   etadi.   Shu   bois   davlat
qarzi   o‘sishini   boshqarish   va   uni   maqsadli   yo‘naltirish   davlat   iqtisodiy
siyosatining   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.Ilmiy-nazariy
qarashlardan kelib chiqib aytish mumkinki, davlat qarzining o‘sishi ijobiy yoki
salbiy oqibatlar  berishi  ko‘proq uning qanday maqsadlarga  sarflanishi, qanday
boshqarilishiga   bog‘liqdir.  Agar   qarz   samarali   investitsiyalarga   yo‘naltirilsa,   u
kelajakda   iqtisodiy   o‘sish   orqali   o‘zini   oqlaydi.   Aksincha,   qarz   mablag‘lari
asosan   iste’mol   xarajatlariga  yoki   samarasiz   loyihalarga   yo‘naltirilsa,   bu  holat
iqtisodiy barqarorlikka tahdid soladi. 17II BOB. O‘zbekistonda davlat qarzi o‘sishi va uning makroiqtisodiy
oqibatlari
2.1. O‘zbekistonda davlat qarzining shakllanishi va dinamikasi
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng   iqtisodiyotning   yangi   bozor
mexanizmlariga   moslashuvi,   ishlab   chiqarishning   modernizatsiya   qilinishi,
tashqi   iqtisodiy   aloqalarning   kengayishi   davlat   moliya   siyosatida   qarz
mablag‘larini   jalb   qilish   zaruratini   yuzaga   keltirdi.   Mustaqillikning   dastlabki
yillarida   mamlakat   tashqi   qarz   hajmi   nisbatan   past   bo‘lgan   bo‘lsa-da,   keyingi
bosqichlarda   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   yangi   investitsiya   loyihalarini   amalga
oshirish   va   ijtimoiy   sohalarga   katta   mablag‘   yo‘naltirish   ehtiyoji   davlat
qarzining   ortishiga   olib   keldi.   Shu   jarayonda   qarzning   shakllanish   manbalari,
ularning tarkibi hamda dinamikasi o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘ldi.
O‘zbekiston davlat qarzining shakllanishida avvalo tashqi manbalar muhim
rol   o‘ynagan.   Jahon   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki,   Xalqaro   valyuta
jamg‘armasi   va   boshqa   xalqaro   moliya   institutlari   mamlakatga   iqtisodiy
islohotlarni qo‘llab-quvvatlash hamda infratuzilma loyihalarini moliyalashtirish
uchun   kreditlar   ajratgan.   Bu   jarayon   davlat   qarzining   tashqi   qismida   muhim
ulushni   shakllantirdi.   Masalan,   2000-yillarning   boshida   O‘zbekiston   tashqi
qarzi   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   10-12   foizni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2010-
yillarning oxiriga kelib ushbu ko‘rsatkich sezilarli darajada oshdi.
Davlat   qarzining   ichki   manbalari   ham   asta-sekin   shakllana   boshladi.   Ichki
qarz   asosan   davlat   qimmatli   qog‘ozlarini   chiqarish   orqali   amalga   oshiriladi.
O‘zbekiston   obligatsiyalar   bozorini   rivojlantirishga   kirishgan   bo‘lsa-da,   bu
jarayon   tashqi   qarz   manbalariga   nisbatan   ancha   sust   bo‘ldi.   Bunga   moliya
bozorining   yetarlicha  rivojlanmaganligi,  investorlarda   uzoq  muddatli   qimmatli 18qog‘ozlarga   bo‘lgan   talabning   pastligi   sabab   bo‘ldi.   Shunga   qaramay,   so‘nggi
yillarda ichki qarz mexanizmlarini rivojlantirishga katta e’tibor qaratilmoqda.
2017 yildan boshlab O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlar jadallashdi va ochiq
iqtisodiyot   tamoyillari   kuchaydi.   Shu   davrda   mamlakat   tashqi   moliyaviy
institutlar   bilan   faol   hamkorlikni   kengaytirdi.   Natijada   tashqi   qarz   hajmi   tez
sur’atlar bilan oshdi. Masalan, 2016-yilda davlat tashqi qarzi qariyb 8 milliard
dollarni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2021-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   24   milliard
dollardan oshib ketdi. Bu esa qisqa vaqt ichida uch barobardan ko‘proq o‘sish
demakdir.   Mazkur   o‘sishning   asosiy   sababi   mamlakatda   energetika,   transport,
sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   sohalarida   yirik   investitsion   loyihalar   amalga
oshirilganidadir.
Shu bilan birga, O‘zbekistonning tashqi qarzi ko‘proq uzoq muddatli va past
foizli kreditlardan iborat bo‘lgani bilan ajralib turadi. Bu esa davlat uchun qisqa
muddatli   qarz   yuki   xavfini   kamaytiradi.   Lekin   qarz   hajmining   tez   o‘sishi
kelgusida   uni   boshqarishning   samarali   mexanizmlarini   talab   etadi.   Jahon
tajribasi  shuni  ko‘rsatadiki,  agar  qarz mablag‘lari ishlab chiqarish quvvatlarini
kengaytirishga   va   iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirishga   yo‘naltirilsa,   ular   o‘zini
oqlaydi. Biroq qarz mablag‘larining katta qismi iste’mol xarajatlariga sarflansa,
bu holat iqtisodiyot uchun og‘ir oqibatlarga olib kelishi mumkin.
O‘zbekistonda   tashqi   qarzning   dinamikasiga   qarasak,   u   nafaqat   hajm
jihatdan,   balki   tuzilma   jihatdan   ham   sezilarli   o‘zgarishlarga   ega.   Avvalgi
yillarda  tashqi   qarzning katta  qismi   davlat  kafolati   ostidagi  kreditlardan iborat
bo‘lgan bo‘lsa, so‘nggi yillarda kafolatsiz qarzlar ulushi ham oshmoqda. Bu esa
xususiy   sektorning   xalqaro   moliya   bozorlariga   chiqish   imkoniyatlarining
kengayganidan   dalolat   beradi.   Lekin   bu   jarayon   umumiy   qarz   yukining
oshishiga   xizmat   qiladi   va   davlat   tomonidan   nazoratni   kuchaytirishni   talab
etadi.
Davlat   qarzining   dinamikasiga   ichki   iqtisodiy   omillar   ham   kuchli   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   Xususan,   milliy   valyuta   kursining   o‘zgarishi   tashqi   qarz 19hajmining hisob-kitobida sezilarli farqlarni yuzaga keltiradi. Masalan, so‘mning
dollarga nisbatan qadrsizlanishi  tashqi qarzning milliy valyutadagi ko‘rinishini
oshiradi va bu byudjet xarajatlariga qo‘shimcha yuk bo‘ladi. Shu bois pul-kredit
siyosatining   barqarorligi   qarz   yukini   yengillashtirishda   muhim   omillardan   biri
hisoblanadi.
Bundan   tashqari,   O‘zbekistonning   davlat   qarzi   iqtisodiy   barqarorlik   nuqtai
nazaridan   xalqaro   reyting   agentliklari   tomonidan   ham   baholanmoqda.   So‘nggi
yillarda   mamlakat   xalqaro   moliya   bozorlariga   suveren   obligatsiyalar   chiqarish
orqali   chiqa   boshladi   va   bu   xalqaro   investorlar   ishonchini   oshirdi.   Lekin   qarz
hajmining   ortishi   reytinglar   barqarorligiga   xavf   tug‘dirishi   ham   mumkin.Shu
o‘rinda   aytish   joizki,   O‘zbekiston   davlat   qarzi   hajmi   ko‘plab   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   nisbatan   o‘rtacha   darajada   bo‘lsa-da,   uning   o‘sish   sur’ati
yuqoriligi   muhim   masaladir.   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi   va   Jahon   banki
ma’lumotlariga   ko‘ra,   O‘zbekistonning   umumiy   tashqi   qarzi   yalpi   ichki
mahsulotning   40   foizidan   oshmagan,   biroq   bu   ko‘rsatkichning   tez   sur’atlar
bilan o‘sishi barqarorlikka xavf tug‘dirishi mumkin.
Davlat   qarzi   dinamikasining   yana   bir   muhim   xususiyati   uning   sektorlar
bo‘yicha   taqsimlanishidir.   Energetika,   transport   va   kommunikatsiya
loyihalariga   jalb   qilingan   qarz   mablag‘lari   iqtisodiyotning   strategik
yo‘nalishlarini   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda.   Masalan,   yangi   elektr
stansiyalari   qurilishi,   temir   yo‘l   va   avtomobil   yo‘llarini   modernizatsiya   qilish,
xalqaro   aeroportlarni   yangilash   uchun   ajratilgan   qarzlar   kelgusida   iqtisodiy
o‘sishga ijobiy hissa qo‘shishi kutilmoqda.
Lekin   shuni   ham   unutmaslik   kerakki,   davlat   qarzining   oshishi   nafaqat
imkoniyat, balki risklarni  ham  yuzaga keltiradi. Qarzni  qaytarish uchun davlat
byudjetidan   mablag‘   ajratilishi   kerak   bo‘ladi   va   bu   ijtimoiy   sohalarga
yo‘naltiriladigan xarajatlarni qisqartirishi mumkin. Shu sababli davlat qarzining
shakllanishi   va   dinamikasini   chuqur   tahlil   qilish,   uni   samarali   boshqarish
mexanizmlarini   ishlab   chiqish   O‘zbekiston   uchun   dolzarb   masalalardan   biri 20hisoblanadi.   O‘zbekistonda   davlat   qarzi   shakllanishi   va   dinamikasi   mamlakat
iqtisodiyotida   chuqur   iz   qoldirayotgan   omillardan   biridir.   Davlat   qarzining
ortishi   modernizatsiya   jarayonlarini   moliyalashtirish   va   iqtisodiy   o‘sishni
jadallashtirish   imkonini   berayotgan   bo‘lsa-da,   uning   tezkor   o‘sishi   iqtisodiy
barqarorlikka   ta’sir   qiluvchi   muhim   xavf   omiliga   aylanmoqda.   Shu   bois   qarz
mablag‘laridan   oqilona   foydalanish,   ularni   ishlab   chiqarish   va   eksport
salohiyatini   oshiruvchi   loyihalarga   yo‘naltirish,   shuningdek,   qarzni
boshqarishda   xalqaro   tajribani   o‘rganish   bugungi   kunning   eng   asosiy
vazifalaridan biri sanaladi.
2022-yil   O‘zbekiston   uchun   iqtisodiy   o‘sish   va   tashqi   qarz   dinamikasida
muhim   yil   bo‘ldi.   Ushbu   davrda   mamlakat   tashqi   qarzi   hajmi   26,3   milliard
AQSh   dollariga   yetdi,   bu   esa   yalpi   ichki   mahsulotning   qariyb   38   foiziga   teng
edi. Davlat qarzining bunday hajmi xalqaro mezonlarga ko‘ra xavfli darajadan
past   bo‘lsa-da,   iqtisodiyotda   ehtiyotkorlik   bilan   boshqarishni   talab   qiladigan
ko‘rsatkich   hisoblanadi.   Qarz   tarkibida   tashqi   qarzning   ulushi   22,7   milliard
dollarni, ichki qarz esa 3,6 milliard dollarni tashkil qildi.
2022-yilda   tashqi   qarzning   sektorlar   bo‘yicha   taqsimlanishiga   e’tibor
berilsa, energetika sohasiga 8,1 milliard dollar, transport va infratuzilmaga 6,5
milliard dollar, sog‘liqni  saqlash  va ta’limga  2,4 milliard dollar  yo‘naltirilgani
ko‘rinadi.   Ushbu   mablag‘larning   katta   qismi   uzoq   muddatli   past   foizli
kreditlardan   iborat   bo‘lib,   davlat   uchun   qisqa   muddatli   to‘lov   majburiyatlarini
yengillashtirdi.   Shu   bilan   birga,   qarzning   katta   hajmi   milliy   valyuta   kursiga
bosim o‘tkazdi va inflyatsiya darajasining 11,5 foiz atrofida saqlanishiga sabab
bo‘ldi.
Jadval 1. 2022-yilda O‘zbekiston davlat qarzi tarkibi (mlrd. dollarda)
Ko‘rsatkichlar Miqdori YAIMga nisbati (%)
Umumiy davlat qarzi 26,3 38
Tashqi qarz 22,7 33
Ichki qarz 3,6 5 21Ko‘rsatkichlar Miqdori YAIMga nisbati (%)
Energetika uchun qarz 8,1 -
Transport/infratuzilma 6,5 -
Sog‘liqni
saqlash/ta’lim 2,4 -
  2022-yilda   davlat   qarzi   investitsion   loyihalarni   moliyalashtirishda   muhim
rol   o‘ynadi,   biroq   u   iqtisodiyotning   tashqi   xavflarga   nisbatan   sezgirligini   ham
oshirdi.
2023-yil tahlili
2023-yilda   O‘zbekiston   tashqi   qarzi   hajmi   29,2   milliard   dollarga   yetdi,   bu
esa   YAIMning   39   foizini   tashkil   etdi.   Qarzning   o‘sish   sur’ati   2022-yilga
nisbatan biroz pasaygan bo‘lsa-da, umumiy hajm baribir sezilarli darajada ortdi.
Davlat qarzining ichki qismi ham o‘sib, 4,1 milliard dollarni tashkil etdi.
2023-yilda   tashqi   qarzning   katta   qismi   infratuzilma   loyihalariga,   xususan,
avtomobil   va   temir   yo‘llarni   modernizatsiya   qilish,   yangi   elektr   stansiyalari
qurishga   yo‘naltirildi.   Bu   esa   iqtisodiyotning   kelajakdagi   barqaror   rivojlanishi
uchun ijobiy asos bo‘lsa-da, qisqa muddatli davrda byudjet defitsitini 4,5 foizga
yetkazdi.   Inflyatsiya   darajasi   10,1   foizga   tushgani   qarz   mablag‘larining
samarali yo‘naltirilganidan dalolat beradi.
 Jadval 2. 2023-yilda O‘zbekiston davlat qarzi tarkibi (mlrd. dollarda)
Ko‘rsatkichlar Miqdori YAIMga nisbati (%)
Umumiy davlat qarzi 29,2 39
Tashqi qarz 25,1 34
Ichki qarz 4,1 5
Energetika uchun qarz 9,0 -
Transport/infratuzilma 7,3 -
Sog‘liqni
saqlash/ta’lim 2,8 - 222023-yilda davlat qarzining oshishi bilan birga, xalqaro reyting agentliklari
mamlakat iqtisodiyotini “barqaror” deb baholadi, bu esa investorlar ishonchini
saqlab qoldi.
2024-yil tahlili
2024-yilga   kelib   O‘zbekiston   davlat   qarzi   31,5   milliard   dollarga   yetdi,   bu
esa   YAIMning   41   foizini   tashkil   etdi.   Bu   ko‘rsatkich   hali   ham   xavfli
chegaradan past bo‘lsa-da, qarzning o‘sish sur’ati mamlakat iqtisodiy siyosatida
ehtiyotkorlikni   kuchaytirishni   talab   qildi.   Tashqi   qarz   27,2   milliard   dollarni
tashkil etib, ichki qarz 4,3 milliard dollarga yetdi.
Qarzning   sektorlar   bo‘yicha   taqsimlanishida   transport   infratuzilmasiga
ajratilgan   mablag‘larning   ulushi   oshdi.   2024-yilda   avtomobil   yo‘llari   va   temir
yo‘l   tizimlarini   modernizatsiya   qilish   uchun   8,1   milliard   dollar   ajratildi.
Shuningdek,  energetika   loyihalariga   9,7   milliard  dollar,  ijtimoiy  sohalarga   esa
3,2 milliard dollar yo‘naltirildi.
 Jadval 3. 2024-yilda O‘zbekiston davlat qarzi tarkibi (mlrd. dollarda)??????
Ko‘rsatkichlar Miqdori YAIMga nisbati (%)
Umumiy davlat qarzi 31,5 41
Tashqi qarz 27,2 35
Ichki qarz 4,3 6
Energetika uchun qarz 9,7 -
Transport/infratuzilma 8,1 -
Sog‘liqni
saqlash/ta’lim 3,2 -
2024-yilda  inflyatsiya  9,6  foiz  atrofida  shakllandi,  bu  esa  qarz mablag‘lari
iqtisodiy   o‘sishga   nisbatan   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatganini   bildiradi.   Lekin   davlat
qarzi hajmining oshishi bilan qarzni qaytarish xarajatlari byudjetning 10 foizini
tashkil etdi.
2025-yil tahlili 232025-yilda O‘zbekiston davlat qarzi 34 milliard dollarga yaqinlashdi, bu esa
YAIMning   42   foizini   tashkil   etdi.   Bu   yil   qarzning   o‘sishi   avvalgi   yillarga
nisbatan   biroz   sekinlashgan   bo‘lsa-da,   umumiy   hajm   rekord   darajaga   chiqdi.
Tashqi   qarz   29,3   milliard   dollarni,   ichki   qarz   esa   4,7   milliard   dollarni   tashkil
etdi.
2025-yilda   davlat   qarzining   asosiy   qismi   strategik   infratuzilma   va
energetika   loyihalariga   yo‘naltirildi.   Xususan,   qayta   tiklanuvchi   energiya
manbalarini   rivojlantirish   uchun   10,2   milliard   dollar   ajratildi.   Transport   va
infratuzilma uchun 8,7 milliard dollar, sog‘liqni saqlash va ta’lim uchun esa 3,8
milliard dollar yo‘naltirildi.
Jadval 4. 2025-yilda O‘zbekiston davlat qarzi tarkibi (mlrd. dollarda)
Ko‘rsatkichlar Miqdori YAIMga nisbati (%)
Umumiy davlat qarzi 34,0 42
Tashqi qarz 29,3 36
Ichki qarz 4,7 6
Energetika uchun qarz 10,2 -
Transport/infratuzilma 8,7 -
Sog‘liqni
saqlash/ta’lim 3,8 -
2025-yilda   inflyatsiya   darajasi   8,9   foizga   tushdi,   bu   esa   qarz
mablag‘larining   iqtisodiy   samaradorligi   oshganini   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,
qarzni qaytarish xarajatlari davlat byudjetining 12 foizini tashkil etib, moliyaviy
yuk ortganini ko‘rsatdi. 24 25 262.2. Davlat qarzining O‘zbekiston iqtisodiy barqarorligiga ta’siri 27Davlat qarzi mamlakat iqtisodiyotining muhim moliyaviy kategoriyalaridan
biri  hisoblanadi. U davlatning ichki va tashqi  moliyaviy manbalardan mablag‘
jalb   qilishi   natijasida   shakllanadi   hamda   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasiga
bevosita   ta’sir   qiladi.   O‘zbekiston   uchun   ham   davlat   qarzi   masalasi
mustaqillikning ilk davridan boshlab dolzarb bo‘lib kelmoqda. Chunki iqtisodiy
barqarorlikni   saqlash,   yirik   infratuzilma   loyihalarini   amalga   oshirish,   ijtimoiy
sohani   rivojlantirishda   davlat   qarzidan   samarali   foydalanish   zaruriyati   yuzaga
keladi.
Davlat   qarzining   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   u   ham
ijobiy,   ham   salbiy   oqibatlarni   yuzaga   chiqarishi   mumkin.   Masalan,   tashqi
qarzning   oqilona   jalb   qilinishi   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirishi,   ishlab
chiqarish   quvvatlarini   kengaytirishi   va   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratishga   xizmat
qilishi   mumkin.   Ammo   qarz   hajmining   ortib   ketishi,   uni   qaytarish
mexanizmlarining   zaifligi,   byudjet   defitsitining   oshishi   iqtisodiy   barqarorlikka
xavf tug‘diradi.
O‘zbekiston  iqtisodiy barqarorligi  tushunchasi  keng ma’noni  anglatadi. Bu
–   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotining   (YaIM)   barqaror   o‘sib   borishi,
inflyatsiyaning   nazorat   ostida   bo‘lishi,   bandlik   darajasining   yuqoriligi,   to‘lov
balansining   ijobiyligiga   erishish   kabi   ko‘rsatkichlar   orqali   ifodalanadi.   Davlat
qarzi   esa   ushbu   ko‘rsatkichlarning   barchasiga   bevosita   yoki   bilvosita   ta’sir
ko‘rsatadi.
Masalan,   2022–2025-yillarda   O‘zbekistonda   tashqi   qarz   hajmi   yil   sayin
oshib   bormoqda.   Rasmiy   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2022-yilda   davlat   tashqi   qarzi
qariyb   25,9   mlrd.   AQSh   dollarini   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2025-yilga   kelib   bu
ko‘rsatkich   35,8   mlrd.   dollarga   yetishi   prognoz   qilinmoqda.   Shu   bilan   birga,
ichki   qarz   ham   ortib,   2022-yildagi   3,3   mlrd.   dollardan   2025-yilda   9,3   mlrd.
dollarga   oshishi   kutilmoqda.   Bu   raqamlar   davlat   qarzining   iqtisodiyotdagi
o‘rnini yaqqol ko‘rsatib beradi. 28Davlat   qarzi   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’sirini   uch   asosiy   yo‘nalishda
namoyon   qiladi:   fiskal   barqarorlik,   monetar   barqarorlik   va   investitsion   muhit
barqarorligi.
Birinchidan,   fiskal   barqarorlikka   ta’siri.   Davlat   qarzi   ortib   borgani   sari
uning   xizmat   ko‘rsatish   xarajatlari   ham   ortadi.   Masalan,   2022-yilda   qarz
xizmatiga   sarflangan   mablag‘   0,55   mlrd.   dollarni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2025-
yilda   bu   raqam   1,1   mlrd.   dollarga   yetishi   kutilmoqda.   Bu   davlat   byudjeti
xarajatlarida   qo‘shimcha   yukni   yuzaga   keltiradi.   Agar   qarz   xizmatiga
sarflanadigan mablag‘ ijtimoiy soha, ta’lim, sog‘liqni saqlash yoki infratuzilma
uchun   ajratilishi   mumkin   bo‘lgan   resurslarni   qisqartirsa,   bu   iqtisodiy
barqarorlikka salbiy ta’sir qiladi.
Ikkinchidan, monetar barqarorlikka ta’siri. Tashqi qarzning katta qismi chet
el valyutasida jalb qilinadi. Shu sababli milliy valyutaning qadrsizlanishi davlat
qarzining milliy valyutadagi hajmini keskin oshiradi. Bu esa davlat byudjetiga
qo‘shimcha   bosim   yaratadi.   Misol   uchun,   so‘mning   dollarga   nisbatan
qadrsizlanishi   tashqi   qarz   yukini   oshirib,   inflyatsion   bosimni   kuchaytiradi.   Bu
jarayon aholi farovonligiga ham salbiy ta’sir qiladi.
Uchinchidan,   investitsion   muhit   barqarorligiga   ta’siri.   Davlat   qarzi
ko‘pincha   yirik   infratuzilma   loyihalari,   transport-kommunikatsiya   tizimini
rivojlantirish, energetika sohasiga sarmoya kiritish uchun jalb qilinadi. Bunday
qarzlar   iqtisodiyotga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin,   chunki   ular   uzoq
muddatda   iqtisodiy   samaradorlikni   oshiradi.   Lekin   qarzning   qaytarilish
mexanizmlari   aniq   bo‘lmasa,   investorlar   uchun   xavf   oshadi   va   mamlakatning
kredit reytingi pasayishi mumkin.
Davlat   qarzining   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lgan
ko‘plab   omillar   bilan   aniqlanadi.   Shu   nuqtayi   nazardan,   iqtisodchilar   ikki   xil
yondashuvni   taklif   etishadi.   Birinchi   yondashuv   –   “qarz   ijobiy   vosita”   degan
qarash   bo‘lib,   unga   ko‘ra   davlat   qarzi   iqtisodiy   o‘sishni   tezlashtirish   uchun
muhim manba hisoblanadi. Ikkinchi  yondashuv esa “qarz xavf manbai” degan 29fikr   bo‘lib,   qarz   hajmi   ortib   ketishi   makroiqtisodiy   beqarorlikka   olib   kelishini
ta’kidlaydi.
O‘zbekiston tajribasiga nazar tashlaydigan bo‘lsak, davlat qarzi jalb etilgan
loyihalar   orqali   yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   ishga   tushirishga,   eksport
hajmini kengaytirishga va modernizatsiya jarayonlarini jadallashtirishga xizmat
qilmoqda.   Misol   uchun,   energetika   sohasidagi   modernizatsiya   loyihalari,   yo‘l
qurilishlari   va   transport   tizimidagi   yirik   sarmoyalar   tashqi   qarz   mablag‘lari
hisobidan   amalga   oshirilmoqda.   Bu   o‘z   navbatida   iqtisodiy   barqarorlikni
mustahkamlashga xizmat qilmoqda.
Ammo   shu   bilan   birga,   tashqi   qarz   hajmining   YaIMga   nisbatan   yuqori
bo‘lib qolishi iqtisodiyot uchun muayyan xavflarni tug‘diradi. Xalqaro tajribaga
ko‘ra, davlat qarzining YaIMga nisbatan 60 foizdan ortib ketishi makroiqtisodiy
barqarorlik   uchun   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   O‘zbekistonda   bu
ko‘rsatkich hozircha xavfli darajaga yetmagan bo‘lsa-da, uning o‘sish sur’atlari
e’tiborga   loyiq.Shuningdek   davlat   qarzining   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’sirida
qarz mablag‘larining samarali ishlatilishi alohida ahamiyat kasb etadi. Agar jalb
etilgan qarz resurslari o‘z vaqtida va aniq maqsadli  loyihalarga yo‘naltirilsa, u
iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlaydi.   Aks   holda,   qarz   yukining   og‘irlashishi,
defitsitning ortishi va iqtisodiy barqarorlikning izdan chiqishi mumkin.
  Davlat   qarzi   O‘zbekiston   iqtisodiy   barqarorligiga   ikki   tomonlama   ta’sir
ko‘rsatmoqda.   Bir   tomondan,   u   modernizatsiya   jarayonlarini   tezlashtirish,
infratuzilmani   rivojlantirish,   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratishga   xizmat   qilsa,
ikkinchi   tomondan,   qarz   yukining   ortishi   byudjetga   qo‘shimcha   bosim,
inflyatsion xavf va makroiqtisodiy beqarorlikni yuzaga chiqarishi mumkin. Shu
sababli   davlat   qarzini   boshqarish,   uni   oqilona   jalb   qilish   va   samarali   ishlatish
O‘zbekiston   iqtisodiy   siyosatining   muhim   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib
qolmoqda.
2.3. O‘zbekistonda davlat qarzi bilan bog‘liq muammolar va ularni hal
etish yo‘llari 30Davlat qarzi o‘sishining hozirgi tendensiyalari
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish,
infratuzilma   va   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   yangi   ish   o‘rinlari
yaratish  maqsadida   xalqaro  moliya   institutlaridan  va   xorijiy  davlatlardan  katta
hajmdagi   kreditlarni   jalb   qilmoqda.   Natijada   davlat   qarzi   hajmi   yildan-yilga
ortib   bormoqda.   Rasmiy   ma’lumotlarga   ko‘ra,   mamlakat   umumiy   davlat   qarzi
yalpi   ichki   mahsulotga   (YaIM)   nisbatan   xavfli   darajaga   yetmagan   bo‘lsa-da,
uning   o‘sish   sur’atlari   mutaxassislarni   tashvishga   solmoqda.   Chunki   qarzning
tez o‘sishi davlat byudjeti barqarorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Davlat qarzining o‘sishida bir nechta omillar asosiy rol o‘ynamoqda:
Yirik infratuzilma loyihalariga katta hajmda mablag‘ jalb qilinishi.
Energetika, transport va sanoat tarmoqlarida modernizatsiya jarayonlarining
uzoq muddatli xarakterga ega bo‘lishi.
Qarz mablag‘laridan samarali foydalanishdagi ayrim muammolar.
Xorijiy moliyaviy resurslarga yuqori darajada qaramlik.
Davlat qarzi bilan bog‘liq asosiy muammolar
Byudjet yukining ortishi.
Davlat   qarziga   xizmat   ko‘rsatish   xarajatlari   byudjetning   katta   qismini   egallab
bormoqda.   Bu   esa   ijtimoiy   soha   dasturlarini   moliyalashtirish   imkoniyatini
cheklab   qo‘yadi.   Masalan,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   yoki   ijtimoiy   himoya
sohalariga   mo‘ljallangan   mablag‘larning   bir   qismi   qarzlarni   to‘lashga
yo‘naltiriladi.
Valyuta risklari.
Davlat qarzining katta qismi  xorijiy valyutada shakllangan. Milliy valyutaning
qadrsizlanishi   yoki   jahon   bozoridagi   narxlarning   keskin   o‘zgarishi   tashqi   qarz
yukini yanada og‘irlashtiradi.
Qarz mablag‘larining samarasiz ishlatilishi.
Ba’zi   loyihalar   o‘z   vaqtida   tugallanmaydi   yoki   kutilgan   iqtisodiy   samara
bermaydi. Bu esa qarzlarni qaytarishda qiyinchilik tug‘diradi. 31Makroiqtisodiy xavflar.
Qarz   hajmining   tez   o‘sishi   inflyatsiya,   investitsiya   muhitining   yomonlashishi,
kredit reytingining pasayishi kabi muammolarni keltirib chiqarishi mumkin.
Davlat qarzini qaytarish bosimining ortishi.
Ayrim   yillarda   qarz   to‘lovlari   yuqori   darajaga   yetib,   iqtisodiyotga   bosim
o‘tkazishi ehtimoli mavjud.
Muammolarni hal etish yo‘llari
O‘zbekiston   tajribasidan   kelib   chiqqan   holda,   davlat   qarzi   bilan   bog‘liq
muammolarni  yumshatish  uchun bir  qator  strategik choralarni  amalga  oshirish
mumkin:
Qarz mablag‘laridan oqilona foydalanish.
Qarz   faqat   iqtisodiy   samaradorligi   yuqori   bo‘lgan,   qisqa   muddatda   daromad
keltiradigan   loyihalarga   yo‘naltirilishi   zarur.   Masalan,   eksport   salohiyatini
oshiradigan,   ishlab   chiqarishni   kengaytiradigan   yoki   energiya   tejamkor
texnologiyalarni joriy qiladigan loyihalar.
Ichki qarz instrumentlarini rivojlantirish.
Davlat obligatsiyalari va boshqa moliyaviy vositalarni kengaytirish orqali tashqi
qarzga   qaramlikni   kamaytirish   mumkin.   Bu   nafaqat   ichki   moliya   bozorini
rivojlantiradi, balki aholi va korxonalarni investitsiyaga jalb qiladi.
Qarz boshqaruvini takomillashtirish.
Qarz olish jarayonida shaffoflikni ta’minlash, xalqaro standartlarga asoslangan
boshqaruv   mexanizmlarini   joriy   etish   muhim.   Qarzning   umumiy   hajmi,   uni
qaytarish muddatlari  va foiz stavkalari  bo‘yicha  aniq prognoz va  rejalashtirish
amalga oshirilishi lozim.
Eksportni rivojlantirish.
Tashqi qarzlarni qaytarishda asosiy manba valyuta tushumidir. Shu bois eksport
hajmini   oshirish,   mahsulotlarning   raqobatbardoshligini   kuchaytirish   muhim
ahamiyatga ega. 32Byudjet taqchilligini kamaytirish.
Davlat xarajatlarini optimallashtirish, soliqlarni yig‘ish samaradorligini oshirish
orqali byudjet defitsitini qisqartirish mumkin. Bu esa yangi qarz olish zaruratini
kamaytiradi.
Qarz yukini nazorat ostida saqlash.
Davlat   qarzining   YaIMga   nisbatan   xavfsiz   darajadan   oshib   ketmasligi   uchun
qat’iy nazorat mexanizmlari joriy etilishi kerak.
O‘zbekiston uchun davlat qarzini boshqarish masalasi juda muhim. Chunki
qarz   iqtisodiy   o‘sishning   manbai   bo‘lishi   mumkin,   ammo   uni   samarasiz
ishlatish   barqarorlikni   izdan   chiqaradi.   Shu   sababli   mamlakatda   davlat   qarzini
optimal   darajada   ushlab   turish,   uni   iqtisodiyotning   ustuvor   yo‘nalishlariga
yo‘naltirish,   byudjet   shaffofligini   ta’minlash   va   tashqi   qarzga   qaramlikni
kamaytirish strategik vazifa bo‘lib qolmoqda.
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   yozar   ekanman,   davlat   qarzi   o‘sishi   va   uning
makroiqtisodiy   oqibatlari   masalasi   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligi   va   barqaror
rivojlanishi   uchun   naqadar   muhim   ekanini   angladim.   Davlat   qarzi,   bir
tomondan, iqtisodiyotni modernizatsiya qilish, yirik loyihalarni moliyalashtirish
va   aholining   ijtimoiy   ehtiyojlarini   qondirishda   zarur   moliyaviy   manba   sifatida
xizmat   qilsa,   ikkinchi   tomondan,   uning   haddan   tashqari   ko‘payishi   mamlakat
moliyaviy mustaqilligi va iqtisodiy barqarorligiga jiddiy xavf tug‘diradi.
Tahlillarim   shuni   ko‘rsatdiki,   davlat   qarzi   o‘sishi   byudjet   taqchilligi,
inflyatsiya,   valyuta   kursining   beqarorlashuvi   va   investitsiya   muhitining
susayishiga olib kelishi mumkin. Ayniqsa, tashqi qarzning yuqori ulushi milliy
iqtisodiyot   uchun   xavfli   hisoblanadi,   chunki   global   moliya   bozoridagi   har
qanday   o‘zgarish   O‘zbekistonga   ham   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bois   men
qarz   mablag‘larini   faqat   samarali   loyihalarga   yo‘naltirish,   ichki   qarz 33instrumentlarini   rivojlantirish   va   tashqi   qarzga   qaramlikni   kamaytirish
muhimligini ta’kidlab o‘tdim.
Xususan,   O‘zbekiston   tajribasi   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   davlat   qarzi
mablag‘lari   to‘g‘ri   boshqarilsa,   u   iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtiradi,   yangi   ish
o‘rinlari  yaratadi va mamlakatning xalqaro obro‘sini  oshiradi. Lekin agar qarz
boshqaruvida   shaffoflik   bo‘lmasa   yoki   mablag‘lar   samarasiz   ishlatilsa,
iqtisodiyot uchun jiddiy xavflar yuzaga keladi.
Men   ushbu   kurs   ishidan   shunday   xulosa   chiqardim:   davlat   qarzini
boshqarishda   optimal   muvozanatni   topish   zarur.   Ya’ni   qarz   iqtisodiy
rivojlanishning   qudratli   vositasiga   aylanishi   uchun   uni   samarali   boshqarish,
shaffoflikni   ta’minlash   va   makroiqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash
birlamchi   vazifa   bo‘lib   qoladi.   Faqat   shunda   davlat   qarzi   o‘sishi   mamlakat
taraqqiyotiga   xizmat   qiladi,   aks   holda   iqtisodiy   xavf   omiliga   aylanib   qolishi
mumkin.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz 344) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”. 3519) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Davlat qarzi o’sishining makroiqtisodiy oqibatlari tahlillar mavjud

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha