Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 34.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 27 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

murotov otabek

Дата регистрации 27 Октябрь 2024

0 Продаж

Davlatlar iqtisodiy rivojlanishining nazariy konseptual jihatlari

Купить
I bob. Davlatlar iqtisodiy rivojlanishining nazariy konseptual jihatlari
1.1 Iqtisodiy rivojlanish modellari
1.2   Skandinaviya   davlatlarida   iqtisodiy   rivojlanish   modellarining   paydo   bo lishʻ
tarixi
II   bob   Skandinaviya   davlatlarida   iqtisodiy   rivojlanish   modellarining   o ziga
ʻ
xos xususiyatlari
2.1 Iqtisodiy rivojlanishning shved modeli
2.2 Daniya, Norvegiya davlatlarida iqtisodiy rivojlanish xususiyatlari
1 I bob. Davlatlar iqtisodiy rivojlanishining nazariy konseptual jihatlari
1.1 Iqtisodiy rivojlanish modellari
Iqtisodiy   taraqqiyot   modeli   (fransuzcha   modele   -   o’lchov,   namuna)   -
mamlakat iqtisodiyotini tashkil etish va rivojlantirishning strategiyasi, maqsadlari,
umumiy   tamoyillari   ifodalangan   nazariy   qarashlar   majmui.   Iqtisodiy   taraqqiyot
modeli   tushunchasi   XX   asrning   50-yillarida   paydo   bo ldi.   Bu   davrga   kelibʻ
ko pchilik sobiq mustamlaka mamlakatlar o z mustaqilligiga erishib, milliy davlat	
ʻ ʻ
qurish   yo liga   o tgan   edilar.   Bu   vaqtda   asosiy   3   yirik   taraqqiyot   yo li   bo lishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mumkinligi   haqidagi   qarashlar   bor   edi   (kapitalistik,   so-sialistik   va   sotsialistik
yo nalish (oriyentatsiya). XX asr oxirlariga kelib biron-bir mamlakatning iqtisodiy	
ʻ
taraqqiyotini   qat iy   qabul   qilingan   qoidalar   doirasi   bilan   cheklab   turish   mumkin	
ʼ
emasligi,   taraqqiyot   yo llari   (modellar)   ancha   keng   ko lam   va   maqsadga   egaligi,	
ʻ ʻ
ulardan   birini   tanlashda   har   bir   mamlakat   o z   ichki   shart-sharoitlaridan   kelib	
ʻ
chiqmog i zarurligi ma lum bo ldi. Iqtisodiyot nazariyasida ayrim olimlar iqtisodiy	
ʻ ʼ ʻ
taraqqiyot   modelini   davlat   tuzumi   desa,   boshqalar   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiya,
uchinchilari   esa   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning   aniq   belgilangan   yo li   deb	
ʻ
hisoblaydi.  Iqtisodiy  taraqqiyot  modeli   iqtisodiy  munosabatlarning  keng  miqyosli
tizimi,   huquqiy,   ma muriy   hamda   xo jalik   mexanizmlari   orqali   boshqariladi.	
ʼ ʻ
Bunday munosabatlarning sub yekti mulk egalari, xo jalik faoliyati ishtirokchilari,	
ʼ ʻ
uyushmalar, davlat va xususiy sektor, mamlakat doirasidagi mintaqa va tarmoqlar
hisoblanadi.   Albatta,   iqtisodiy   taraqqiyot   modeliga   axloq   va   dunyoqarash,
mentalitet,   turmush   tarzi,   madaniyat   kabi   ijtimoiy   me yorlar   o z   ta sirini   ma lum	
ʼ ʻ ʼ ʼ
darajada o tkazadi.	
ʻ
    Iqtisodiy   taraqqiyot   modeli   global   va   milliy   harakterda   bo ladi.   Hozirgi	
ʻ
vaqtda   taraqqiyotning   bir   qator   tipik   global   modellari   shakllangan.   Ular   orasida
Osiyo,   Yevropa,   Lotin   Amerikasi,   Osiyo-Tinch   okeani,   Afrika   va   postsovet
iqtisodiy taraqqiyot modellarini ko rsatish mumkin. Ular ichki taraqqiyot omillari,	
ʻ
shart-sharoitlari,   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   va   boshqa   jihatlari   bilan   bir-birlaridan
tubdan   farqlanadi.   Misol   uchun   osiyocha   taraqqiyot   modeli   jamoaning   kuchli
2 pozitsiyasi   va   diniy   omilga   asoslangan   bo lib,   bu   modelda   undiruvchi   sanoat   vaʻ
qishloq xo’jaligi asosiy o rinda tursa, yevropacha modelda iqtisodiy taraqqiyotning	
ʻ
ijtimoiy   yo naltirilganligi,   xususiy   tashabbusning   yuqori   darajada   rivojlanganligi,	
ʻ
biznesni qo llab-quvvatlash va soliq undirishning sharoitiga moslashuvchan tizimi,
ʻ
jamiyatning   texnokratik   yo nalishi,   yalpi   ichki   mahsulotda   xizmat   ko rsatish	
ʻ ʻ
sohasining   yuqori   hissasi   ko zga   tashlanadi.   Lotin   Amerikasi   modeli   xomashyo
ʻ
tamoyiliga   qurilgan   bo lib,   undiruvchi   sanoat   tarmoqlarining   rivojlanganligi,	
ʻ
mehnat   resurslarining   ortiqchaligi,   xufyona   narkokapitalning   yuqori   hissasi,
eksportning past, tovar va xizmatlar importining esa yuqori darajasi, iqtisodiyotda
mayda   tovar   ishlab   chiqarishning   sezilarli   darajasi   bilan   harakterlanadi.   70-80-
yillarda   shakllangan   Osiyo-Tinch   okeani   modelining   tipik   xususiyati   yuqori
texnologiyaga   egaligi,   tabiat   va   inson   resurslaridan   oqilona   foydalanish,   ishlab
chiqarish   ilmiy   bazasining   rivojlanganligidir.   Afrika   iqtisodiy   taraqqiyot   modeli
tipik   xomashyo   yo nalishi,   iqtisodiyotda   past   unumdorlik   darajasi,   mehnat	
ʻ
resurslarining   ortiqchaligi,   aholi   turmushining   past   darajasi,   infratuzilmaning
rivojlanmaganligi,   urug chilik,   qabilalar   o rtasidagi   urushlar,   ijtimoiy-siyosiy	
ʻ ʻ
beqarorlik   bilan   tavsiflanadi.   Postsovet   iqtisodiy   taraqqiyot   modeli   MDH
mamlakatlariga   xos   bo lib,   ularni   ishlab   chiqarish   texnologiyasining   umumiy
ʻ
xususiyati,   yagona   standartlar,   iqtisodiyotni   isloh   qilishning   umumiy   vazifalari
birlashtiradi.   Sobiq   Ittifoq   respublikalarining   70   yildan   ortiq   birga   bo lishi	
ʻ
iqtisodiy   munosabatlarning   yaqinlashuviga   o z   ta sirini   o tkazmasdan   qolmagan.	
ʻ ʼ ʻ
O tgan   asrning   90-yillari   boshida   va   hatto   uning   o rtalariga   kelib   ham   bu	
ʻ ʻ
mamlakatlar   tashki   savdo   oborotining   yarmidan   ko prog i   MDHga   to g ri   kelar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
edi.   Ammo   keyinchalik   bu   tendensiya   milliy   taraqqiyot   modellarida   yetakchi
o rinni   egallay   olmadi.   O zbekistonning   tashqi   iqtisodiy   faoliyatida   sanoati	
ʻ ʻ
rivojlangan   mamlakatlar   birinchi   darajaga   ko tarildi.   90-yilning   boshlarida	
ʻ
O zbekistonning   oldida   bir   qator   strategik   rivojlanish   yo llari   paydo   bo lgan   edi.	
ʻ ʻ ʻ
Ularni   4   yo nalish   —   xomashyo,   agrar,   industrial,   xizmat   ko rsatish   sohasini	
ʻ ʻ
rivojlantirish  bo yicha  guruhlash  mumkin.  Ulardan  har   biri   respublika  uchun  real	
ʻ
iqtisodiy taraqqiyot modeli bo lishi mumkin edi. Ammo xom ashyo yo lini tanlash	
ʻ ʻ
3 tabiiy   boyliklarni   yanada   talontaroj   qili-nishi,   aholini   ish   bilan   ta minlashʼ
muammosi   sanoatning   undiruvchi   tarmoqlariga   zo r   berishga   olib   kelardi.   Ittifoq	
ʻ
ixtisoslashuvi   bu   yo nalishni   keltirib   chikargan   edi.   Agrar   iqtisodiy   taraqqiyot	
ʻ
modeli   agrosanoat   majmui   (ASK.)   tarmoqlarini   rivojlantirishni   taqozo   qilib,
aholining   asosiy   qismini   qishloq   xo’jaligi   bilan   band   qilishga   olib   kelar   edi.
Industrial   iqtisodiy   taraqqiyot   modeli   ning   samaradorligini   Janubi-sharqiy   Osiyo
mamlakatlari   tajribasi   tasdiqlagan.   Taraqqiyotning   xizmat   ko rsatish   yo nalishi	
ʻ ʻ
ham   O zbekistonga   qo l   kelishi   mumkin   edi.   Bu   yo ldan   borayotgan   Yevropa	
ʻ ʻ ʻ
mamlakatlarida yalpi ichki mahsulot(YAIM)ning 40% shu soxada yaratiladi. Ba zi	
ʼ
mamlakatlarda   turizm   YAIMning   25%   ni   hosil   qiladi.   O zbekiston   yuqorida	
ʻ
sanalgan   modellardan   birontasidan   voz   kechmadi,   balki   o zining   iqtisodiy	
ʻ
taraqqiyot modelida ulardan foydalandi. Boy tabiat resurslari, uni qayta ishlash va
undan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   chet   el   investitsiyalarini   kiritish   imkonini
bermoqda.   ASK   rivojlanishi   qishloq   aholisini   ish   bilan   ta minlashga   olib
ʼ
kelmoqda.   Qishloqda   mamlakat   aholisining   60%   yashaydi.   Industrial   taraqqiyot
iqtisodiyotni   eksportga,   import   o rnini   bosadigan   tovarlar   ishlab   chiqarishga	
ʻ
undamoqda.   Xizmat   ko rsatish   sohasi   bozor   islohotlarining   ijtimoiy   yo nalishini	
ʻ ʻ
kuchaytirmoqda.   O zbekistonning   iqtisodiy   taraqqiyot   modeli   xalqning   tarixiy	
ʻ
tajribasi,   an anaviy   madaniyati   bilan   belgilangan.   Chunki   islomning   xususiyati	
ʼ
shundaki,   u   faqatgina   din   emas,   balki   unga   sig inadigan   xalqlarning   turmush	
ʻ
tarzidir.   Shuning   uchun   ham   70   yildan   ortiq   davr   mobaynida   tashqaridan
tiqishtirilgan "sovet turmush tarzi" bu yerda keng tomir otmadi.
Islohotlarning   dastlabki   yillarida   O zbekiston   boshqa   mamlakatlarda	
ʻ
tajribadan o tgan u yoki bu iqtisodiy taraqqiyot modelini qabul qilishi lozim degan	
ʻ
fikr yurar edi. Hatto turk yoki xitoy modellarini qabul qilish zarurligi ta kidlangan	
ʼ
edi. Ammo O zbekiston Respublikasi Prezidenti I. Karimov mamlakatga o z yo li,	
ʻ ʻ ʻ
o z   taraqqiyot   modeli   zarurligini   ko rsatdi.   O zbekiston   rahbari   ilgari   surgan   tub	
ʻ ʻ ʻ
iqtisodiy  islohotlarni   amalga  oshirishning  5  tamoyili  —  iqtisodiyotni  mafkuradan
xoli   qilish,   davlat   bosh   isloxotchi,   bozor   munosabatlariga   bosqichma-bosqich
o tish,   qonun   ustuvorligini   ta minlash,   kuchli   ijtimoiy   siyosat   yuritish   —   o zbek
ʻ ʼ ʻ
4 modelining asosini tashkil etadi. Qisqa vaqt ichida iqtisodiy taraqqiyotning o zbekʻ
modeli   o zining   hayotiyligini   ko rsatdi.   O zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   1995-yil	
ʻ ʻ ʻ
keskin   burilish   yili   bo ldi.   Shu   yili   sanoat   ishlab   chiqarish   hajmi   bo yicha	
ʻ ʻ
islohotgacha   davr   darajasiga   to la   erishildi.   YAIMning   pasayishi   sezilarli	
ʻ
sekinlashdi.   1996-yildan   boshlab   esa   YAIM   ishlab   chiqarishning   barqaror   ijobiy
tendensiyasi   davom   etmoqda:   2001-yilda   YAIM   4,5%   ga  o sdi,   sanoat   mahsuloti	
ʻ
qajmi   8,1%,   yalpi   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   4,5%,   qurilish   ishlari   3,3%,
chakana   tovar   aylanmasi   9,5%   ga   o sdi.   O zbek   modeli   hali   o tish   davrining	
ʻ ʻ ʻ
boshidayoq   ko p   ukladli,   aralash,   tashqi   beqarorlashtiruvchi   omillardan   xoli	
ʻ
bo lgan   milliy   bozor   iqtisodiyotining   shakllanishini   ta minladi.   YAIM   ishlab	
ʻ ʼ
chiqarish   sur atlarining   birinchi   marta   aholi   o sish   sur atlaridan   ustun   bo lishiga	
ʼ ʻ ʼ ʻ
erishildi,   YAIM   tarkibiga   jamg arish   va   investitsiyalar   nisbatlarida   yuqori   sifat	
ʻ
o zgarishlari   ta minlandi.   O zbek   Iqtisodiy   taraqqiyot   modeli   ning   bosh   maqsadi	
ʻ ʼ ʻ
— ozod va obod vatan, erkin va farovon hayotni ta minlashdan iborat.	
ʼ
  Ijtimoiy-iqtisodiy tizim va uning turlari.
Iqtisodiy   tizim   -   iqtisodiy   mahsulotni   ishlab   chiqarish,   taqsimot,
ayirboshlash   va   iste mol   jarayonida   paydo   bo ladigan   asosiy   iqtisodiy	
ʼ ʻ
munosabatlarning   shakl   va   mazmunini   belgilab   beradigan,   mamlakatda   tarixan
paydo bo lgan yoki joriy etilgan, amal qiladigan tamoyillar, qoidalar, qonun yo li	
ʻ ʻ
bilan   mustahkamlangan   normalar   majmuyi.   Iqtisodiy   tizim   doirasida   iqtisodiyot
sub yektlari,   ishlab   chiqarish   omillari   o zaro   munosabatga   kirishadilar   va   bu	
ʼ ʻ
munosabatlar   ma lum   qonunqoidalarga   binoan   boshqariladi.   Iqtisodiy   tizim	
ʼ
faoliyati   mulk,   pul   va   pul   tizimi,   davlat   va   nodavlat   tashkilotlari,   korxona,   soliq,
daromad,  reja, foyda kabi  bir  kator  vositalar  yordamida tashkil  qilinadi. Iqtisodiy
tizim   masalasiga   qarashlarda   turlicha   yondashuvlar   mavjud.   Jahon   iqtisodiy
adabiyotlarida   xo jalik-iqtisodiy   tizimlarni   ishlab   chiqarish   vositalariga   egalik
ʻ
shakli va iqtisodiy faoliyat muvofiqlashtirish va boshqarish usuliga ko ra tasniflash	
ʻ
ko proq  tarqalgan.   XXI   asr   boshlaridagi   qarashlarda   Iqtisodiy   tizimni   baholashda	
ʻ
moddiy-ashyoviy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   mezonlar   birgalikda   qo llaniladi,   iqtisodiy	
ʻ
tizimning  eng  muhim  bir   qator   belgilari  ta riflanadi.  Ularga  jamiyatdagi  iqtisodiy	
ʼ
5 resurslar   tavsifi;   texnika   va   texnologiya   darajasi;   ishlab   chiqarish   harakteri;
yaratilgan   mahsulot   va   xizmatlar   tarkibi;   iqtisodiy   munosabatlar   tabiati;
iqtisodiyotni boshqarish usuli; iqtisodiy siyosat mazmuni kiradi. Turli qarashlarda
insoniyat jamiyati tarixida 3,5 va hatto 7 ta iqtisodiy tizim bo lganligi qayd etiladi.ʻ
Ortodoksal, ya ni marksistik nazariya iqtisodiy tizimni tavsiflashda ijtimoiy-sinfiy	
ʼ
jihatdan   yondashadi.   Mulkchilik   shakli,   ekspluatatsi-yaning   borligi   yoki   yo qligi,	
ʻ
sinflarning   iqtisodiyotdagi   mavqei   bosh   mezon   qilib   olinadi.   Ularga   tayangan
holda iqtisodiy tizim ishlab chiqarish usuli deb ataladi. Marksizmga ko ra, ibtidoiy	
ʻ
jamoa, quldorlik, feodalizm, kapitalizm va kommunizm kabi iqtisodiy tizimlar bor,
ularning   biri   ikkinchisiga   o rin   bo shatib   beradi,   ular   ketma-ket   o rin   almashadi,	
ʻ ʻ ʻ
eng   mukammal   va   so nggi   iqtisodiy   tizim   kommunizm   deb   ataladi.   Marksizmga	
ʻ
muqobil   ta limotlarda   iqtisodiy   tizimga   texnologik   va   ishlab   chiqarishning	
ʼ
harakteri,   ishlab   chiqarishning   industriyalashuvi   jihatidan   qaralgan   va   baho
berilgan. Taraqqiyot bosqichlari nazariyasiga ko ra, ham 5 ta iqtisodiy tizim yoki	
ʻ
bosqich mavjud: an anaviy jamiyat bosqichi; parvoz uchun shart-sharoit hozirlash	
ʼ
davri; parvoz davri; yetuklik sari harakat davri; ommaviy va yuksak iste mol davri.	
ʼ
Bu   bosqichlar   ham   o zaro   ketma-ketlikda   o rin   almashadi.   Ba zi   bir   qarashlarda	
ʻ ʻ ʼ
agrar,   industrial   va   informatsion   iqtisodiyot   davrlari   qayd   etiladi.   So’nggi   bir
yarim-ikki   asrda   dunyoda   turli   xil   iqtisodiy   tizimlar   faoliyat   ko’rsatdi:   bozor
iqtisodiyotida   ustun   bo’lgan   ikkita   bozor   tizimi   –   erkin   raqobatdosh   bozor
iqtisodiyoti   (sof   kapitalizm)   va   zamonaviy   bozor   iqtisodiyoti   (zamonaviy
kapitalizm), shuningdek, ikkita nooziq-bozor tizimi – an’anaviy iqtisodiy tizim va
ma’muriy   buyruqbozlik   tizimi.   Bundan   tashqari,   sobiq   sotsialistik   mamlakatlar   –
MDH   mamlakatlari,   Markaziy   va   Sharqiy   Yevropa   davlatlari,   shuningdek,
sotsialitik Xitoy va Vetnamning bozor munosabatlariga o’tishi o’tish davri tipidagi
iqtisodiy   tizimning   shakllanishiga   olib   keldi.   U   yoki   bu   iqtisodiy   tizim   doirasida
alohida   mamlakatlar   va   mintaqalarning   iqtisodiy   rivojlanishining   turli   modellari
mavjud.
6 1.2.   Skandinaviya   davlatlarida   iqtisodiy   rivojlanish   modellarining   paydo
bo lish tarixiʻ
  Bozor   iqtisodiyoti   tizimi   belgilari:   yuksak   zamonaviy   texnologiyaning
mavjudligi;   ishlab   chiqarishning   industrial   harakterda   bo lishi,   iqtisodiy	
ʻ
taraqqiyotda   axborotning   o’rni   va   ahamiyatining   yuqoriligi;   ishlab   chiqarishda
servis   —   xizmat   ko rsatish   sohasi   rolining   ortib   borishi;   iqtisodiy   o’sishning	
ʻ
intensiv   usuli   ustuvorligi;   iqtisodiyotning   ochiq   bo lishi,   uning   bozor   aloqalariga	
ʻ
tayanishi;   xilmaxil   mulkchilik   bo lgani   holda   xususiy   mulkning   yetakchi   o’rinda	
ʻ
bulishi;   iqtisodiyotning   ijtimoiy   yo nalishga   egaligi;   aholi   turmush   darajasining	
ʻ
yuqoriligi;   iqtisodiyotga   siyosatning   kuchli   ta sir   ko rsatishi;   iqtisodiyotning	
ʼ ʻ
globallashuvi.
Erkin   raqobatning   bozor   iqtisodiyoti   (sof   kapitalizm).   Ushbu   tizim   XVIII
asrda   shakllangan   bo’lsada,   XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   to’xtadi.   Uning
elementlarining   muhim   qismi   “zamonaviy   bozor   tizimi’”ga   kirib   keldi.   Ushbu
iqtisodiy   tizimning   o’ziga   xos   xususiyatlari   iqtisodiy   resurslarga   xususiy
mulkchilik edi; erkin raqobat asosida makroiqtisodiy faoliyatni tartibga solishning
bozor   mexanizmi;   har   bir   mahsulotni   mustaqil   ravishda   ishlaydigan   ko’lab
xaridorlari   va   sotuvchilarining   mavjudligi.   Sof   kapitalizmning   asosiy   shartlaridan
biri   bu   iqtisodiy   faoliyatning   barcha   ishtirokchilarining   shaxsiy   erkinligi   ,   ya’ni
nafaqat kapitalistik tadbirkor, balki yollangan ishchi ham. Iqtisodiy taraqqiyotning
hal   qiluvchi   sharti   kapitalga   ega   bo’lganlarning   tadbirkorlik   faoliyati   erkinligi   va
xodimning o’z mehnatini sotish erkinligi edi.
Ko’rib chiqilayotgan iqtisodiy tizimdagi asosiy iqtisodiy muammolarni hal
qilish   mexanizmi   qanday?   Ular   bilvosita,   talab   va   taklif   ta’sirida   bozorda
rivojlanayotgan   narxlar   orqali   hal   etiladi.   Narxlar   darajasi   va   dinamikasi   bilan
belgilanadigan   bozor   konyukturasiga   e’tibor   qaratib,   tovar   ishlab   chiqaruvchilar
barcha resurslarni taqsimlash, bozorda talab qilinadigan tovarlarni ishlab chiqarish
muammosini   mustaqil   ravishda   hal   qiladilar.   Shunday   qilib,   bozor   narxlar   orqali
millionlab odamlarning faoliyatini muvofiqlashtiradi.
7 Tadbirkorlar   tobora   ko’proq   daromad   (foyda)   olishga,   tabiiy   resurslardan,
mehnat resurslaridan, kapitaldan, bilimlardan iloji boricha tejamli foydalanishga va
o’zlari   tanlagan   faoliyat   sohasida   o’zlarining   ijodiy   va   tashkiliy   (tadbirkorlik
layoqati) qobiliyatlari kabi manbadan maksimal darajada foydalanishga intilishadi.
Bu ishlab chiqarishni rivojlantirish va takomillashtirish uchun kuchli stimul bo’lib
xizmat qiladi, xususiy mulkning ijodiy imkoniyatlarini ochib beradi.
Zamonaviy   bozor   iqtisodiyoti   (zamonaviy   kapitalizm).   Barchasi   bilan
taqqoslaganda,   bozor   tizimi   eng   moslashuvchan   bo’lib   chiqdi:   u   o’zgaruvchan
ichki   va   tashqi   sharoitlarga   moslashib,   qayta   qurish   imkoniyatiga   ega.   Uzoq
evolyutsiya   jarayonida,   asosan,   yigirmanchi   asrda,   erkin   raqobatning   bozor
iqtisodiyoti zamonaviy bozor iqtisodiyotiga aylandi. Uning asosiy xususiyatlari:
- mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligi,   ular   orasida   yetakchi
o’rinni xususiy mulk turli shakllarda egallaydi ( individual mehnatdan tortib
to yirik korporativgacha);
- qudratli   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infratuzilmani   yaratishni
tezlashtirgan ilmiy-texnikaviy inqilobni amalga oshirish;
- milliy iqtisodiyot  va  ijtimoiy sohani  rivojlantirishga davlatning
faolroq ta’siri.
Rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiy   mexanizm   sezilarli
o’zgarishlarga   uchraydi.   Rejalashtirilgan   boshqaruv   usullari   marketingni
boshqarish   tizimi   shaklida   alohida   firmalar   ichida   yanada   rivojlanadi.   Shu   bilan
birga,   makro   darajada   rejalashtirish   usullarini   ishlab   chiqish   milliy   dasturlar   va
rejalarni   amalga   oshirishga   qadar   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish
bilan bog’liq.
Rejalashtirish  bozor  talablariga  faol  moshlashish  vositasi  sifatida ishlaydi.
Natijada   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   vazifalari   yangi   yechimni   topadi.
Shunday   qilib,   mahsulot   hajmi   va   tuzilishi   masalasi   firmalar   ichidagi   marketing
tadqiqotlari,   shuningdek   extiyojlarning   rivojlanish   prognozi   asosida   hal   qilinadi.
Bozor prognozi eskirgan tovarlarning chiqarilishini oldindan qisqartirishga va sifat
jihatdan   yangi   modellar   va   mahsulot   turlariga   o’tishga   imkon   beradi.   Ishlab
8 chiqarishni   boshqarish   marketing   tizimi,   ishlab   chiqarish   boshlanishidan   oldin
ham,   ushbu   turdagi   tovarlarning   asosiy   qismini   ishlab   chiqaruvchi
kompaniyalarning   individual   xarajatlarini   bozorda   mavjud   bo’lgan   narxlarga
moshlashtirishga imkon beradi.
Resurslardan foydalanish muammosi yirik kompaniyalar doirasida strategik
rejalashtirish   asosida   hal   etiladi.   Shu   bilan   birga,   yangi   tarmoqlarni   rivojlantirish
uchun   resurslarni   qayta   taqsimlash,   asosan,   ilmiy-texnik   taraqqiyotning   ustuvor
yo’nalishlarida   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   davlat   tomonidan   rag’batlantirish,   davlat
milliy va davlatlararo dasturlariga asoslangan byudjet mablag’lari bilan bog’liq.
Vanihoyat,   yaratilgan   YaIMni   taqsimlash   muammosi   nafaqat   an’anaviy
ravishda   shakllangan   shakllar   asosida   hal   qilinmoqda,   balki   “inson   omili”   ni
rivojlantirishga sarmoya kiritish uchun yirik kompaniyalar tomonidan ham, davlat
tomonidan ham ko’proq resurslarni ajratish bilan to’ldirilmoqda: ta’lim tizimlarini
moliyalashtirish, shu jumladan turli malakali ishchilarni qayta tayyorlash, ijtimoiy
extiyojlar uchun aholiga tibbiy xizmatni takomillashtirish.
Songgi   o’n   yilliklarda   G’arb   mamlakatlarida   va   dunyoning   boshqa
mintaqalarining eng rivojlangan mamlakatlarida kelajak posturalari tobora aniqroq
paydo   bo’lib,   postindustrial   jamiyatning   zamonaviy   kapitalizmini   o’rnini   bosdi.
Uning xarakterli xususiyatlari:
- asosan   xizmatlar   rolining   oshishi   hisobiga   ishlab   chiqarish   va
iste’mol tuzilmasining o’zgarishi;
- ta’lim darajasining, birinchi navbatda, o’rta maktabdan keyingi
ta’lim hisobiga o’sishi;
- mehnatga   yangicha   munosabat,   chunki   yuqori   ma’lumotli
ishchilar  unga  nisbatan  ijodiy  munosabat   va ishdagi  inson  munosabatlariga
yuqori --talablar bilan ajralib turadi;
- barqaror   rivojlanishga   o’tish   orqali   atrog-muhitga   e’tiborni
oshirish, ya’ni tabiiy resurslardan extiyotsiz foydalanishni cheklash;
9 - iqtisodiyotni   insonparvarlashtirish   (ijtimoiylashtirish),   buning
natijasida   shaxs   o’zi   investitsiyalarning   asosiy   ob’ektiga   aylanadi,
shuningdek byudjet xarajatlari;
- jamiyatni   axborotlashtirish,   natijada   dunyoda   bilimlarni   ishlab
chiqaruvchilar   (fan   va   ilmiy   xizmatlarda   ishlaydigan),   ularni   tarqatuvchilar
(axborot   tarmoqlari,   o’quv   muassasalari,   innovatsion   firmalar)   va
iste’molchilar (butun jamiyat) soni tobora ko’payib bormoqda;
- mahsulotlarning tez yangilanishi  va yuqori darajada farqlanishi
tufayli kichik bi znesning qayta tiklanishi;
- iqtisodiy   faoliyatning   globallashuvi,   buning   natijasida   dunyo
ko’plab   firmalar   uchun   yagona   bozorga   aylandi,   hatto   undan   ham   ko’proq
kompaniyalar   uchun   mahsulotlar   va   iqtisodiy   resurslarni   eksport   qilish   va
import qilish epizodik emas, balki tizimli operatsiyaga aylandi.
  Ma muriy-buyruqbozlik   tizimi   belgilari:   mashinalar   tizimiga   asoslanganʼ
texnologiyaning bo lishi, lekin uning past darajasi, ishlab chiqarishning industrial-	
ʻ
agrar   harakteri;   iqtisodiyotning   yopiq   bo’lishi;   davlat   mulkining   hukmronligi,
jamoa   mulkining   bu   mulk   qo’shimchasiga   aylanishi,   xususiy   mulkning
taqiqlanishi;   iqtisodiyotning   bir   markazdan   turib   rejalashtirilishi,   reja
topshiriqlarining   majburiyligi;   resurslar   va   mahsulotlarning   yagona   reja   asosida
taqsimlanishi; iqtisodiy stimullar zaif bo lgani holda siyosiy-ma naviy stimullarga	
ʻ ʼ
ustuvorlik   berilishi;   iqtisodiyotning   taqchilli   bo’lishi,   aholi   turmush   darajasining
iqtisodiy salohiyatga nisbatan past bo’lishi, uning g oyat sekin o sishi.	
ʻ ʻ  Ushbu tizim
ilgari   SSSRda,   Sharqiy   Evropa   mamlakatlarida   va   bir   qator   Osiyo   davlatlarida
hukmronlik qilgan. Ma'muriy-buyruqbozlik tizimining o'ziga  xos xususiyatlari  bu
deyarli   barcha   iqtisodiy   resurslarga   davlat   tomonidan   egalik   qilish,   iqtisodiyotni
kuchli   monopollashtirish   va   byurokratlashtirish,   iqtisodiy   mexanizmning   asosi
sifatida markazlashtirilgan, direktiv, iqtisodiy rejalashtirishdir.
10 Ma'muriy-buyruqbozlik   tizimining   iqtisodiy   mexanizmi   bir   qator
xususiyatlarga   ega.   Bu,   birinchidan,   barcha   korxonalarni   yagona   markazdan   -
davlat   hokimiyatining   yuqori   darajali   uy   xo'jaliklaridan   to'g'ridan-to'g'ri
boshqarishni   o'z   ichiga   oladi.   Ikkinchidan,   davlat   mahsulot   ishlab   chiqarish   va
taqsimlashni   to'liq   nazorat   qiladi,   buning   natijasida   alohida   korxonalar   o'rtasida
erkin   bozor   munosabatlari   chiqarib   tashlanadi.   Uchinchidan,   davlat   apparati
iqtisodiy   faoliyatni   asosan   ma'muriy-buyruqli   (direktiv)   usullardan   foydalangan
holda boshqaradi, bu esa mehnat natijalariga moddiy qiziqishni yo'q qiladi.
Ijroiya   hokimiyatning   haddan   tashqari   markazlashtirilishi   bilan   iqtisodiy
mexanizm   va   byurokratizatsiya   rivojlanadi.   O'zining   tabiatiga   ko'ra,   byurokratik
markaziylik   iqtisodiy   faoliyat   samaradorligini   oshirishga   qodir   emas.   Gap
shundaki, iqtisodiyotni to'liq milliylashtirish, uning miqyosida ishlab chiqarish va
mahsulotlarni sotishni misli ko'rilmagan darajada monopollashtirishiga olib keladi.
Raqobat   bo'lmaganda,   xalq   xo'jaligining   barcha   sohalarida   tashkil   etilgan
va   vazirliklar   va   idoralar   tomonidan   qo'llab-quvvatlanadigan   yirik   monopoliyalar
yangi uskunalar  va texnologiyalarni  joriy etish haqida o'ylamaydilar. Monopoliya
natijasida yuzaga kelgan tanqislik iqtisodiyoti milliy iqtisodiyotda nomutanosiblik
mavjud   bo'lganda   normal   moddiy   va   inson   zaxiralarining   yo'qligi   bilan
tavsiflanadi.
Ma'muriy-buyruqbozlik   tizimiga   ega   mamlakatlarda   asosiy   iqtisodiy
muammolarni   hal   qilish   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega   edi.   Mavjud   mafkuraviy
printsiplarga muvofiq, mahsulotlar hajmi va tuzilishini aniqlash vazifasi o'ta jiddiy
va   mas'uliyatli   deb   hisoblanib,   uni   to'g'ridan-to'g'ri   ishlab   chiqaruvchilar   -   sanoat
korxonalari, kolxozlar va sovxozlarga topshirishdi.  Shu sababli, ijtimoiy ehtiyojlar
tarkibi   markaziy   rejalashtirish   organlari   tomonidan   aniqlandi.   Biroq,   bunday
ehtiyojlar darajasida ijtimoiy ehtiyojlarning tafsilotlarini batafsil bilish va oldindan
bilish   umuman   imkonsiz   bo'lganligi   sababli,   ushbu   organlar   asosan   minimal
ehtiyojlarni qondirish vazifasini bajargan.
11 Moddiy   tovarlar,   mehnat   va   moliyaviy   resurslarni   markazlashtirilgan
ravishda   taqsimlash   to'g'ridan-to'g'ri   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste'molchilar
ishtirokisiz   amalga   oshirildi.   Bu   markazlashtirilgan   rejalashtirishga   asoslangan
"ommaviy"   maqsadlar   va   mezonlarga   muvofiq   tanlangan.   Mavjud   mafkuraviy
tamoyillarga   muvofiq   resurslarning   katta   qismi   harbiy-sanoat   kompleksini
rivojlantirishga yo'naltirildi.
Yaratilgan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   ishtirokchilari   o'rtasida
taqsimlash   markaziy   hokimiyat   tomonidan   universal   qo'llaniladigan   tarif   tizimi,
shuningdek, ish haqi jamg'armasining markazlashtirilgan tasdiqlangan standartlari
orqali   qat'iy   tartibga   solingan.   Bu   to'lovlarni   tenglashtirish   usulining   ustunligiga
olib keldi.
Ushbu   tizimning   samarasizligi,   uning   ilmiy-texnik   taraqqiyot   yutuqlariga
daxlsizligi   va   iqtisodiy   rivojlanishning   jadal   turiga   o'tishni   ta'minlay   olmasligi
deyarli   barcha   sotsialistik   (kommunistik)   mamlakatlarda   muqarrar   fundamental
ijtimoiy-iqtisodiy   o'zgarishlarni   keltirib   chiqardi.   Ushbu   mamlakatlarda   iqtisodiy
islohotlar   strategiyasi   dunyo   tsivilizatsiyasining   rivojlanish   qonunlari   bilan
belgilanadi,   buning   natijasida   u   erda   tez   yoki   kam   tezlikda   zamonaviy   bozor
iqtisodiyoti barpo etilmoqda
Evolyutsion   tarixiy   rivojlanish   natijasida   an anaviy   iqtisodiy   tizim   bozorʼ
tizimiga   aylanadi,   uni   revolyutsion   yo’l   bilan   yo qotish   natijasida   zurlik   bilan
ʻ
ma muriy-buyruqbozlik tizimi o’rnatiladi, u o’zini oqlamaganidan qaytadan bozor	
ʼ
tizimiga o’tish yuz beradi. Shunday o tish jarayonida transformatsiyalashayotgan,	
ʻ
ya ni   o’tish   xolatidagi   iqtisodiy   tizim   yuzaga   keladi.   Bu   tizimning   asosiy   belgisi	
ʼ
rejali   ma muriy   buyruqbozlik   tizimining   bozor   tizimiga   aylanib   borishidir.   Bu	
ʼ
jarayonda bozor islohotlari muhim o’rinda turadi.
Bu   tizim   ko p   ukladli   bo lib,   uning   qanchalik   uzoq   saqlanishi   o tish	
ʻ ʻ ʻ
davrining naqadar uzun yoki qisqa bo lishiga bog liq.	
ʻ ʻ
Tizimlar ichidagi modellar
12 Har   bir   tizim   iqtisodiy   tashkil   etishning   o'ziga   xos   milliy   modeli   bilan
ajralib   turadi,   chunki   mamlakatlar   o'zlarining   noyob   tarixi,   iqtisodiy   rivojlanish
darajasi,   ijtimoiy   va   milliy   sharoitlari   bilan   ajralib   turadi.   Demak,   ma'muriy-
buyruqbozlik   tizimi   sovet   modeli,   xitoy   modeli   va   boshqalar   bilan   ajralib
turadi.Hozirgi bozor tizimi turli modellar bilan ham ajralib turadi.
    Eng mashhur milliy modellarni ko'rib chiqing.
    Amerika   modeli   tadbirkorlik   faoliyatini   har   tomonlama   rag'batlantirish,
aholining   eng   faol   qismini   boyitish   tizimiga   asoslanadi.   Kambag'al   guruhlar   turli
imtiyozlar   va   imtiyozlar   orqali   maqbul   turmush   darajasini   yaratadilar.   Ijtimoiy
tenglik   vazifalari   umuman   qo'yilmaydi.   Ushbu   model   mehnat   unumdorligining
yuqori   darajasi   va   shaxsiy   muvaffaqiyatga   ommaviy   yo'nalishga   asoslangan.
Umuman olganda, Amerika modeli barqaror atrof-muhit va iqtisodiy muvozanatni
saqlashga qaratilgan hukumat ta'siri bilan tavsiflanadi.
    Shved   modeli   milliy   daromadni   aholining   kam   ta'minlangan   qatlamlari
foydasiga   qayta   taqsimlash   orqali   mulk   tengsizligini   kamaytirishga   qaratilgan
kuchli   ijtimoiy   siyosat   bilan   ajralib   turadi.   Bu   erda   davlatning   qo'lida   asosiy
vositalarning   atigi   4%   bor,   ammo   90-yillarda   davlat   xarajatlarining   ulushi.   Bu
yalpi   ichki   mahsulotning   50   foizidan   ortig'ini   tashkil   etdi,   ushbu   xarajatlarning
yarmidan ko'pi ijtimoiy ehtiyojlarga sarflandi. Tabiiyki, bu yuqori soliq sharoitida,
ayniqsa   jismoniy   shaxslar   uchun   mumkin.   Ushbu   model   "funktsional
sotsializatsiya"   deb   nomlanadi,   ya'ni   ishlab   chiqarish   funktsiyasi   raqobatbardosh
bozor   asosida   ishlaydigan   xususiy   korxonalarga   tushadi   va   yuqori   turmush
darajasini (shu jumladan, bandlik, ta'lim, ijtimoiy sug'urta) va ko'plab infratuzilma
elementlarini (transport, ITI) ta'minlash vazifasi - davlat haqida.
    Germaniyaning   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti.   Ushbu   model   Gitlerit
xavotirlarini   tugatish   va   iqtisodiyotning   barcha   shakllariga   (katta,   o'rta,   kichik)
barqaror rivojlanishni  ta'minlash asosida  yaratilgan. Shu bilan birga, Mittelshtand
deb   ataladigan   maxsus   himoya,   ya'ni.   kichik   va   o'rta   korxonalar,   fermer
xo'jaliklari.   Davlat   narxlarga,   yig'imlarga   va   texnik   standartlarga   faol   ta'sir
13 ko'rsatadi.   Ushbu   tizim   asosidagi   bozor   yuqori   samarador   biznes   uchun
rag'batlantiruvchi vositalardan foydalandi.
    Yaponiya   modeli   mehnat   unumdorligining   o'sishi   natijasida   aholining
turmush   darajasida   (shu   jumladan   ish   haqi   darajasi)   ma'lum   bir   pasayish   bilan
tavsiflanadi.   Buning   natijasida   mahsulot   tannarxini   pasaytirish   va   uning   jahon
bozorida   raqobatbardoshligini   keskin   oshirishga   erishilmoqda.   Bunday   model
milliy o'zlikni anglashning o'ta yuqori darajada rivojlanishi, millat manfaatlarining
muayyan   odamning   manfaatlaridan   ustunligi,   aholining   mamlakat   ravnaqi   uchun
muayyan   fidokorliklar   qilishga   tayyorligi   bilan   mumkin.   Yaponiya   rivojlanish
modelining yana bir o'ziga xos xususiyati davlatning iqtisodiyotni modernizatsiya
qilishdagi, ayniqsa uning boshlang'ich bosqichidagi faol roli bilan bog'liq.
   Janubiy Koreyalik modelning yaponiyaliklar bilan o'xshashligi juda ko'p.
Bu,   xususan,   mamlakat   aholisining   psixologik   tuzilishining   o'ziga   xos
xususiyatlariga,   konfutsiylik   axloqiy   me'yorlariga   asoslangan   yuqori
mehnatkashligi  va   o'z  vazifalariga  mas'uliyat  bilan  munosabatda  bo'lishiga   ishora
qiladi.   Ikkala   modelga   xos   bo'lgan   narsa   bu   davlat   organlarining   iqtisodiyotni
qayta   qurishdagi   faol   ishtirokidir.   Uni   modernizatsiyalashni   jadallashtirish   uchun
soliq,   tarif   va   valyuta   siyosatlari   keng  qo'llaniladi.   Uzoq   vaqt   davomida   resurslar
narxlari va ishlab chiqarish va iste'mol maqsadlari uchun keng turdagi mahsulotlar
ustidan   nazorat   mavjud   edi.   Janubiy   Koreyada   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga solish tizimi Janubiy Koreya mahsulotlarining jahon bozorida raqobatdosh
bo'lishiga   yordam   beradi.   Va   nihoyat,   Janubiy   Koreya   modelining   yana   bir
elementi   bu   davlat   organlari   tomonidan   qisqa   vaqt   ichida   o'rta   sinfning
yaratilishiga   hissa   qo'shgan   kichik   va   o'rta   korxonalarni   har   tomonlama   qo'llab-
quvvatlashdir.   Shu   bilan   birga,   90-yillarning   oxirida   ko'rsatilgandek,   Janubiy
Koreya   va   Yaponiya   modellari,   ayniqsa   bozor   mexanizmiga   kuchli   davlat
aralashuvi   bilan,   ularning   global   moliyaviy   inqirozlarga   nisbatan   past
moslashuvchanligiga ega.
Amerika modeli
14 - kichik   biznesni   faol   rivojlantirish   (barcha   yangi   ish   o'rinlarining   80
foizga yaqini kichik biznes sub'ektlari tomonidan yaratiladi);
- davlat iqtisodiyotni tartibga solishga minimal darajada aralashadi;
-  mulkning umumiy hajmida juda kam vakillik mavjud;
- jamiyatning boylar va kambag'allar sinflariga bo'linishi;
- kam ta'minlangan fuqarolarning hayot darajasi va ijtimoiy ta'minoti.
Yaponiya iqtisodiy modeli
- davlatning   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   faol   ta'sirini   ushbu
rivojlanishni   majburiy   rejalashtirish   bilan   (iqtisodiyotning   alohida   sohalari   uchun
besh yillik rejalar tuziladi);
- oddiy ishchilar va kompaniya rahbarlari uchun ish haqi miqdori bir oz
farq qiladi, shuning uchun aholining daromad darajasi mutlaqo bir xil;
- iqtisodiyot aniq ijtimoiy yo'nalishga ega (umr bo'yi yollash amaliyoti,
ijtimoiy sheriklik va boshqalar).
Janubiy Koreya modeli
- davlat rejalashtirish, besh yillik rejalarni ishlab chiqish;
- eksportni   rivojlantirish   va   importni   minimallashtirish   maqsadida
tashqi iqtisodiy faoliyatni qat'iy tartibga solish;
- bank sektorida davlat nazorati.
15 II bob Skandinaviya davlatlarida iqtisodiy rivojlanish modellarining
o ziga xos xususiyatlariʻ
2.1 Iqtisodiy rivojlanishning shved modeli
    Shved   modeli   milliy   daromadni   aholining   kam   ta'minlangan   qatlamlari
foydasiga   qayta   taqsimlash   orqali   mulk   tengsizligini   kamaytirishga   qaratilgan
kuchli   ijtimoiy   siyosat   bilan   ajralib   turadi.   Bu   erda   davlatning   qo'lida   asosiy
vositalarning   atigi   4%   bor,   ammo   90-yillarda   davlat   xarajatlarining   ulushi.   Bu
yalpi   ichki   mahsulotning   50   foizidan   ortig'ini   tashkil   etdi,   ushbu   xarajatlarning
yarmidan ko'pi ijtimoiy ehtiyojlarga sarflandi. Tabiiyki, bu yuqori soliq sharoitida,
ayniqsa   jismoniy   shaxslar   uchun   mumkin.   Ushbu   model   "funktsional
sotsializatsiya"   deb   nomlanadi,   ya'ni   ishlab   chiqarish   funktsiyasi   raqobatbardosh
bozor   asosida   ishlaydigan   xususiy   korxonalarga   tushadi   va   yuqori   turmush
darajasini (shu jumladan, bandlik, ta'lim, ijtimoiy sug'urta) va ko'plab infratuzilma
elementlarini (transport, ITI) ta'minlash vazifasi - davlat haqida.
    Germaniyaning   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti.   Ushbu   model   Gitlerit
xavotirlarini   tugatish   va   iqtisodiyotning   barcha   shakllariga   (katta,   o'rta,   kichik)
barqaror rivojlanishni  ta'minlash asosida  yaratilgan. Shu bilan birga, Mittelshtand
deb   ataladigan   maxsus   himoya,   ya'ni.   kichik   va   o'rta   korxonalar,   fermer
xo'jaliklari.   Davlat   narxlarga,   yig'imlarga   va   texnik   standartlarga   faol   ta'sir
ko'rsatadi.   Ushbu   tizim   asosidagi   bozor   yuqori   samarador   biznes   uchun
rag'batlantiruvchi vositalardan foydalandi.
    Yaponiya   modeli   mehnat   unumdorligining   o'sishi   natijasida   aholining
turmush   darajasida   (shu   jumladan   ish   haqi   darajasi)   ma'lum   bir   pasayish   bilan
tavsiflanadi.   Buning   natijasida   mahsulot   tannarxini   pasaytirish   va   uning   jahon
bozorida   raqobatbardoshligini   keskin   oshirishga   erishilmoqda.   Bunday   model
milliy o'zlikni anglashning o'ta yuqori darajada rivojlanishi, millat manfaatlarining
muayyan   odamning   manfaatlaridan   ustunligi,   aholining   mamlakat   ravnaqi   uchun
muayyan   fidokorliklar   qilishga   tayyorligi   bilan   mumkin.   Yaponiya   rivojlanish
modelining yana bir o'ziga xos xususiyati davlatning iqtisodiyotni modernizatsiya
qilishdagi, ayniqsa uning boshlang'ich bosqichidagi faol roli bilan bog'liq.
16    Janubiy Koreyalik modelning yaponiyaliklar bilan o'xshashligi juda ko'p.
Bu,   xususan,   mamlakat   aholisining   psixologik   tuzilishining   o'ziga   xos
xususiyatlariga,   konfutsiylik   axloqiy   me'yorlariga   asoslangan   yuqori
mehnatkashligi  va   o'z  vazifalariga  mas'uliyat  bilan  munosabatda  bo'lishiga   ishora
qiladi.   Ikkala   modelga   xos   bo'lgan   narsa   bu   davlat   organlarining   iqtisodiyotni
qayta   qurishdagi   faol   ishtirokidir.   Uni   modernizatsiyalashni   jadallashtirish   uchun
soliq,   tarif   va   valyuta   siyosatlari   keng  qo'llaniladi.   Uzoq   vaqt   davomida   resurslar
narxlari va ishlab chiqarish va iste'mol maqsadlari uchun keng turdagi mahsulotlar
ustidan   nazorat   mavjud   edi.   Janubiy   Koreyada   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga solish tizimi Janubiy Koreya mahsulotlarining jahon bozorida raqobatdosh
bo'lishiga   yordam   beradi.   Va   nihoyat,   Janubiy   Koreya   modelining   yana   bir
elementi   bu   davlat   organlari   tomonidan   qisqa   vaqt   ichida   o'rta   sinfning
yaratilishiga   hissa   qo'shgan   kichik   va   o'rta   korxonalarni   har   tomonlama   qo'llab-
quvvatlashdir.   Shu   bilan   birga,   90-yillarning   oxirida   ko'rsatilgandek,   Janubiy
Koreya   va   Yaponiya   modellari,   ayniqsa   bozor   mexanizmiga   kuchli   davlat
aralashuvi   bilan,   ularning   global   moliyaviy   inqirozlarga   nisbatan   past
moslashuvchanligiga ega.
Amerika modeli
- kichik biznesni faol rivojlantirish (barcha yangi ish o'rinlarining
80 foizga yaqini kichik biznes sub'ektlari tomonidan yaratiladi);
- davlat   iqtisodiyotni   tartibga   solishga   minimal   darajada
aralashadi;
-  mulkning umumiy hajmida juda kam vakillik mavjud;
- jamiyatning boylar va kambag'allar sinflariga bo'linishi;
- kam   ta'minlangan   fuqarolarning   hayot   darajasi   va   ijtimoiy
ta'minoti.
Yaponiya iqtisodiy modeli
17 - davlatning   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   faol   ta'sirini   ushbu
rivojlanishni   majburiy   rejalashtirish   bilan   (iqtisodiyotning   alohida   sohalari
uchun besh yillik rejalar tuziladi);
- oddiy ishchilar va kompaniya rahbarlari uchun ish haqi miqdori
bir oz farq qiladi, shuning uchun aholining daromad darajasi mutlaqo bir xil;
- iqtisodiyot   aniq   ijtimoiy   yo'nalishga   ega   (umr   bo'yi   yollash
amaliyoti, ijtimoiy sheriklik va boshqalar).
Janubiy Koreya modeli
- davlat rejalashtirish, besh yillik rejalarni ishlab chiqish;
- eksportni rivojlantirish va importni minimallashtirish maqsadida
tashqi iqtisodiy faoliyatni qat'iy tartibga solish;
- bank sektorida davlat nazorati.
Xitoy modeli
- bozorning birga yashashi;
- erkin iqtisodiy zonalarni yuritish;
- aholining teng daromad darajasi;
- uy xo'jaliklarining ahamiyati;
xitoylik   muhojirlar   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   faol   yordam
bermoqdalar.
milliy   daromadni   aholining   eng   kam   ta'minlangan   qatlamlari   foydasiga   qayta
taqsimlash   orqali   mulk   tengsizligini   kamaytirishga   qaratilgan   kuchli   ijtimoiy
siyosatga ega. Bu erda davlatning qo'lida asosiy vositalarning atigi 4% bor Shved
modeli, ammo davlat xarajatlarining ulushi 80-yillarda bo'lgan. YaIMning 70 foizi
darajasida   va   ushbu   xarajatlarning   yarmidan   ko'pi   ijtimoiy   maqsadlarga
yo'naltirildi.   Tabiiyki,   bu   faqat   yuqori   soliq   stavkasi   sharoitida   mumkin.   Ushbu
model   "funktsional   sotsializatsiya"   deb   nomlanadi,   bunda   ishlab   chiqarish
funktsiyasi raqobatbardosh bozor asosida ishlaydigan xususiy korxonalarga tushadi
va   yuqori   turmush   darajasini   (shu   jumladan,   bandlik,   ta'lim,   ijtimoiy   sug'urta)   va
18 infratuzilmaning   ko'plab   elementlarini   (transport,   ITI)   ta'minlash   funktsiyasi
mavjud davlat.
So'nggi   bir   yarim   -   ikki   asr   ichida   dunyoda   turli   xil   iqtisodiy   tizimlar   faoliyat
ko'rsatdi:   bozor   iqtisodiyoti   hukmronlik   qiladigan   ikkita   bozor   tizimi   -   bozor
iqtisodiyoti va aralash iqtisodiyot  va ikki bozor bo'lmagan tizimlar - an'anaviy va
ma'muriy-buyruqbozlik tizimi. Muayyan iqtisodiy tizim doirasida alohida davlatlar
va   mintaqalarning   iqtisodiy   rivojlanishining   xilma-xil   modellari   mavjud.   Shved
modeli   -   bu   davlatga   oliy   ijtimoiy-iqtisodiy   kuch   mavqeini   beradigan   ijtimoiy-
demokratik   model.   Demokratik   yo'l   bilan   saylangan   davlat   hokimiyati   organlari
ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotni   tartibga   solish   uchun   katta   vakolatlar   berdi.   Biroq,
ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti   va   "Skandinaviya   sotsializmi"   o'rtasidagi   kontseptual
farqlar amalda yo'q qilinayotganligini tan olish mumkin emas.
Shunday   qilib,   zamonaviy   davlatlar   "aralash   iqtisodiyot"   tushunchasining   asosini
tashkil   etuvchi,   ijtimoiy   jihatdan   tartibga   solinadigan   bozor   iqtisodiyotini   barpo
etishga o'z qarashlarini qo'ydilar.
2.2. Daniya, Norvegiya davlatlarida iqtisodiy rivojlanish xususiyatlari
Iqtisodiy   tizim   tushunchasini   aniqlash   uchun   umuman   "tizim"   toifasini
aniqlash   kerak.   Tizim   -   bu   tashkil   etuvchi   bir   qator   qismlardan   tashkil   topgan,
tabiiy ravishda va qat'iy ravishda o'zaro bog'liqlik va o'zaro bog'liqlik bilan bog'liq
bo'lgan organik yaxlit mavjudot.
Atrofdagi dunyoda ikkita tizim o'zaro ta'sir qiladi: tabiat va jamiyat. Inson
tabiatning   bir   qismi   bo'lib,   u   tabiiy   tizim   asosida   vujudga   kelgan   va   ishlaydigan
ijtimoiy   tizimni   tashkil   etadi   va   undan   ajralgan   holda   mavjud   emas,   chunki
insonning juda chuqur mohiyati ikki tomonlama.
Tizim   sifatida   inson   jamiyati   ijtimoiy   hodisalar   sifatida   alohida   shaxslar,
ularning turli guruhlari va birlashmalarining o'zaro ta'sir ko'rsatadigan to'plamidir.
Iqtisodiy   tizim  tabiiy  va   ijtimoiy  tizimlar   o'rtasidagi   bog'liqlikdir.  Bundan
tashqari,   u   tabiatning   ham,   jamiyatning   ham   bir   qismidir.   Iqtisodiyot   sohasida,
19 ijtimoiy   tizim   tomonidan   shakllantirilgan,   ilmiy-texnikaviy,   tashkiliy   yutuqlar
mavjud. Ijtimoiy tizim ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarning ehtiyojlari, sifat va
miqdoriy xususiyatlarini shakllantiradi.
Mulkiy   munosabatlar   va   unda   mavjud   bo'lgan   tashkiliy   shakllar   asosida
jamiyatda   yuz   beradigan   barcha   iqtisodiy   jarayonlarning   jami   ushbu   jamiyatning
iqtisodiy tizimini anglatadi. Tizimning mohiyatini anglab etgan holda, jamiyatning
iqtisodiy   hayotidagi   ko'plab   naqshlarni   tushunish   mumkin.   Jamiyatning   iqtisodiy
tizimi   tabiat   va   jamiyatning   tizimli   tashkil   etilishidir,   bunda   tabiatdagi   va
jamiyatdagi   har   bir   hodisa   boshqa   hodisalar   bilan   bog'liq   bo'lib,   ular   bilan   o'zaro
munosabatda  bo'ladi.  Fenomenlarning ma'lum   bir   doirasi  o'rtasida  etarlicha  yaqin
aloqalar va kuchli barqaror o'zaro aloqa ularning xarakterli xususiyatlari bilan mos
keladigan tizimlarning shakllanishiga olib keladi.
    Iqtisodiy   tizim   -   bu   iqtisodiy   mahsulotni   ishlab   chiqarish,   almashish,
taqsimlash   va   iste'mol   qilish   xususiyatini   belgilaydigan   mavjudligi,   faoliyati   va
o'zaro ta'siri ijtimoiy institutlar to'plamidir.
  Iqtisodiy tizim deganda haqiqiy, milliy iqtisodiyot tushuniladi, ya'ni uning
ichki   tuzilishi,   firmalar,   korxonalar,   uy   xo'jaliklari   bo'lgan   yagona   mamlakat
iqtisodiyoti   tushuniladi.   Barcha   ishlab   chiqarish   va   iqtisodiy   bo'linmalar,   xalq
xo'jaligining   barcha   tarmoqlari   mehnat   taqsimoti   va   birja   jarayonlari   bilan
mustahkam, barqaror bog'liqdir.
  Iqtisodiy tizimning quyidagi asosiy tarkibiy qismlarini nomlash mumkin:
1)   shaxsiy,   moddiy,   ijtimoiy   omillar   bilan   ifodalangan   jamiyatning
ishlab chiqarish kuchlari;
2) texnik va iqtisodiy munosabatlar;
3) ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar;
4) iqtisodiy mexanizm.
  Ishlab   chiqarish   kuchlari   va   texnik-iqtisodiy   munosabatlar   ishlab
chiqarishning texnologik usulini tashkil qiladi. Va ishlab chiqarishning texnologik
rejimi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   bilan   bir   qatorda   ishlab   chiqarishning
ijtimoiy yoki ijtimoiy rejimini shakllantiradi.
20  Iqtisodiy mexanizm - bu iqtisodiy va fuqarolik huquqi va iqtisodiy siyosat
sohasidagi   texnik,   iqtisodiy,   ijtimoiy-iqtisodiy,   huquqiy   munosabatlarning
birikmasi.
  Zamonaviy dunyodagi barcha tendentsiyalarni hisobga olgan holda aytish
mumkinki,   "iqtisodiy   tizim"   tushunchasi   bugungi   kunda   inson   hayoti   va
jamiyatning deyarli barcha sohalarini qamrab oladi, ularning mavjudligi va hayotiy
faoliyatini ta'minlaydi va ularning rivojlanishini belgilaydi.
   Iqtisodiy tizimlarning turlari va modellari
  So'nggi   asrlarda   dunyoda   turli   xil   iqtisodiy   tizimlar   faoliyat   ko'rsatdi:
bozor   iqtisodiyoti   hukmron   bo'lgan   ikki   bozor   tizimi   -   erkin   raqobat   bozor
iqtisodiyoti   (sof   kapitalizm)   va   zamonaviy   bozor   iqtisodiyoti   (zamonaviy
kapitalizm)   va   ikkita   bozor   bo'lmagan   tizimlar   -   an'anaviy   va   ma'muriy-
buyruqbozlik tizimi.
  Muayyan   iqtisodiy   tizim   doirasida   alohida   davlatlar   va   mintaqalarning
iqtisodiy rivojlanishining xilma-xil modellari mavjud.
  Avvalgilariga qaraganda bozor tizimi eng moslashuvchan  bo'lib chiqdi: u
qayta tiklanishga, o'zgaruvchan ichki va tashqi sharoitlarga moslashishga qodir.
  Rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiy   mexanizm   sezilarli
o'zgarishlarga   uchraydi.   Rejalashtirilgan   boshqaruv   usullari   marketingni
boshqarish tizimi shaklida alohida firmalar ichida yanada rivojlantiriladi. Shu bilan
birga,   makro  darajada   rejalashtirilgan   usullarni   ishlab   chiqish   iqtisodiyotni   davlat
tomonidan tartibga solish bilan bog'liq.
Rejalashtirish   bozor   talablariga   faol   moslashish   vositasi   sifatida   ishlaydi.
Natijada,   iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   vazifalari   yangi   echimni   topmoqda.
Davlat   tarmoqlari   va   milliy   dasturlar   (rejalar)   ishlab   chiqarilayotgan   tovarlar   va
xizmatlar   hajmi   va   tarkibiga   ularning   o'zgaruvchan   ijtimoiy   ehtiyojlariga   ko'proq
mos kelishini ta'minlovchi ta'sir ko'rsatadi.
Resurslardan   foydalanish   muammosi   iqtisodiy   subyekt   doirasida   strategik
rejalashtirish   asosida,   eng   istiqbolli   tarmoqlarni   hisobga   olgan   holda   hal   qilinadi.
Shu bilan  birga,  so'nggi   sanoat  tarmoqlarini   rivojlantirish  uchun resurslarni   qayta
21 taqsimlash   byudjet   mablag'lari,   davlat   milliy   va   davlatlararo   dasturlari,   ustuvor
yo'nalishlarda   tadqiqotlar   va   ishlanmalar   hisobiga   amalga   oshiriladi.   Masalan,
hozirgi   kunda   Evrika,   Esprit   va   boshqa   umumiy   Evropa   dasturlari   amalga
oshirilmoqda.
Va   nihoyat,   yaratilgan   yalpi   milliy   mahsulotni   taqsimlash   an'anaviy
shakllangan   shakllar   asosida   hal   qilinadi   va   "inson   omili"   ni   rivojlantirishga
investitsiyalarni jalb qilish uchun yirik kompaniyalar ham, davlat tomonidan ham
doimiy   ravishda   katta   mablag'lar   ajratilishi   bilan   to'ldiriladi:   ta'lim   tizimlarini
moliyalash,   shu   jumladan   turli   malakali   ishchilarni   qayta   tayyorlash,   tibbiy
yordamni yaxshilash davlat xizmatlari, ijtimoiy ehtiyojlar.
Hozirgi   vaqtda   bozor   iqtisodiyoti   rivojlangan   mamlakatlarda   davlat
byudjeti   mablag'larining   kamida   30-40   foizi   ijtimoiy   ta'minotga   va   ko'plab
"qashshoqlikka qarshi kurashish" dasturlarini amalga oshirishga yo'naltirilgan.
Iqtisodiy   rivojlanmagan   mamlakatlarda   an'anaviy   iqtisodiy   tizim   mavjud.
Ushbu turdagi iqtisodiy tizim orqada qoladigan texnologiyalarga, qo'l mehnatidan
keng foydalanishga va ko'p qatlamli iqtisodiyotga asoslangan.
Turli   xil   iqtisodiyot   ma'lum   bir   iqtisodiy   tizimda   boshqaruvning   turli
shakllarining   mavjudligini   anglatadi.   Jamoa   kolxozi   va   yaratilgan   mahsulotning
tabiiy   taqsimlanishiga   asoslangan   tabiiy   jamoa   shakllari   bir   qator   mamlakatlarda
saqlanib   kelinmoqda.   Kichik  hajmdagi   ishlab   chiqarish   katta   ahamiyatga   ega.   Bu
ishlab chiqarish manbalariga shaxsiy egalik qilish va ularning egalarining shaxsiy
ishlariga   asoslanadi.   An'anaviy   tizimga   ega   bo'lgan   mamlakatlarda   kichik   tovar
ishlab   chiqarish   iqtisodiyotda   hukmronlik   qiladigan   ko'plab   dehqon   va
hunarmandchilik   xo'jaliklari   tomonidan   taqdim   etiladi.   Nisbatan   kam   rivojlangan
milliy   tadbirkorlik   sharoitida   xorijiy   kapital   ko'pincha   ko'rib   chiqilayotgan
mamlakatlar   iqtisodiyotida   katta   rol   o'ynaydi.   Jamiyat   hayotida   asrlar   davomida
saqlanib   kelayotgan   urf-odatlar   va   urf-odatlar   ustuvor   bo'lib,   diniy   va   madaniy
qadriyatlar, kasta va mulk taqsimoti ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotga xalaqit beradi.
Asosiy iqtisodiy muammolarni hal qilish turli tuzilmalar doirasidagi o'ziga
xos   xususiyatlarga   ega.   An'anaviy   tizim   bunday   xususiyat   bilan   ajralib   turadi   -
22 davlatning   faol   roli.   Byudjet   orqali   milliy   daromadning   katta   qismini   qayta
taqsimlash   orqali   davlat   infratuzilmani   rivojlantirish   va   aholining   kam
ta'minlangan qatlamlarini ijtimoiy qo'llab-quvvatlash uchun mablag 'ajratmoqda.
Ma'muriy-buyruqbozlik   tizimi   (markazlashtirilgan,   rejalashtirilgan,
kommunist)   ilgari   SSSRda,   Sharqiy   Evropa   mamlakatlarida,   Osiyoning   bir   qator
davlatlarida   va   dunyoning   boshqa   mamlakatlarida   hukmronlik   qilgan.   Ma'muriy-
buyruqbozlik   tizimining   o'ziga   xos   xususiyatlari   bu   deyarli   barcha   iqtisodiy
resurslarga   davlat   tomonidan   egalik   qilish,   aniq   shakllarda   iqtisodiyotni
monopollashtirish   va   byurokratlashtirish,   iqtisodiy   mexanizmning   asosi   sifatida
markazlashtirilgan iqtisodiy rejalashtirishdir.
Ma'muriy-buyruqbozlik   tizimiga   ega   mamlakatlarda   umumiy   iqtisodiy
muammolarni   hal   qilish   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega   edi.   Mavjud   mafkuraviy
tamoyillarga muvofiq, mahsulotlar hajmi va tuzilishini aniqlash vazifasi o'ta jiddiy
va mas'uliyatli deb hisoblanib, uni to'g'ridan-to'g'ri ishlab chiqaruvchilarga - sanoat
korxonalari, kolxozlar va sovxozlarga topshirishdi.
Yaratilgan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   ishtirokchilari   o'rtasida
taqsimlash   markaziy   hokimiyat   tomonidan   amalda   qo'llaniladigan   tarif   tizimi,
shuningdek,   markazlashtirilgan   tasdiqlangan   ish   haqi   stavkalari   orqali   qat'iy
tartibga   solingan.   Bu   to'lovlarni   tenglashtirish   usulining   ustunligiga   olib   keldi.
Ma'muriy-buyruqbozlik   tizimida   mahsulotlarni   taqsimlashning   o'ziga   xos
xususiyati partiya-davlat elitasining imtiyozli pozitsiyasi edi.
Ushbu   tizimning   samarasizligi,   uning   ilmiy-texnikaviy   taraqqiyot
yutuqlariga   daxlsizligi   va   iqtisodiy   rivojlanishning   jadal   turiga   o'tishni
ta'minlashning   imkoni   yo'qligi   barcha   sobiq   sotsialistik   mamlakatlarda   muqarrar
fundamental   ijtimoiy-iqtisodiy   o'zgarishlarni   keltirib   chiqardi.   Ushbu
mamlakatlarda   iqtisodiy   islohotlar   strategiyasi   dunyo   tsivilizatsiyasining
rivojlanish qonunlari bilan belgilanadi.
Mavjud   keng   qamrovli   tizimlarga   qo'shimcha   ravishda,   ularning   har   biri
iqtisodiy   tashkil   etishning   o'ziga   xos   milliy   modellariga   ega,   chunki   mamlakatlar
tarixi, iqtisodiy rivojlanish darajasi, ijtimoiy va milliy sharoitlari bilan farq qiladi.
23 Shunday   qilib,   ma'muriy-buyruqbozlik   tizimida   sovet   modeli,   xitoy   modeli   va
boshqalar mavjud edi.Hozirgi kapitalistik tizimda turli modellar ham mavjud.
Amerika   modeli   tadbirkorlik   faoliyatini   har   tomonlama   rag'batlantirish,
aholining eng faol qismini boyitish tizimiga asoslanadi. Kam ta'minlangan guruhlar
qisman   imtiyozlar   va   nafaqalar   hisobiga   maqbul   turmush   darajasini   yaratadilar.
Ijtimoiy   tenglik   vazifasi   umuman   qo'yilmaydi.   Ushbu   model   mehnat
unumdorligining yuqori  darajasi  va shaxsiy  muvaffaqiyatga  ommaviy yo'nalishga
asoslangan.
Yaponiya   modeli   mehnat   unumdorligining   o'sishi   natijasida   aholining
turmush   darajasida   (shu   jumladan   ish   haqi   darajasi)   ma'lum   bir   pasayish   bilan
tavsiflanadi.   Buning   natijasida   mahsulot   tannarxini   pasaytirish   va   uning   jahon
bozorida   raqobatbardoshligini   keskin   oshirishga   erishilmoqda.   Mulkni
tabaqalashtirish   uchun   hech   qanday   to'siqlar   yo'q.   Bunday   model   milliy   o'zlikni
anglashning   o'ta   yuqori   darajada   rivojlanishi,   millat   manfaatlarining   muayyan
shaxs   manfaatlaridan   ustunligi,   aholining   mamlakat   ravnaqi   uchun   muayyan
moddiy qurbonliklarni qilishga tayyorligi bilan mumkin.
Shved modeli milliy daromadni aholining eng kam ta'minlangan qatlamlari
foydasiga   qayta   taqsimlash   orqali   mulk   tengsizligini   kamaytirishga   qaratilgan
kuchli ijtimoiy siyosatga ega. Bu erda davlatning qo'lida asosiy vositalarning atigi
4% bor, ammo davlat xarajatlarining ulushi 80-yillarda bo'lgan. YaIMning 70 foizi
darajasida   va   ushbu   xarajatlarning   yarmidan   ko'pi   ijtimoiy   maqsadlarga
yo'naltirildi.   Tabiiyki,   bu   faqat   yuqori   soliq   stavkasi   sharoitida   mumkin.   Ushbu
model   "funktsional   sotsializatsiya"   deb   nomlanadi,   bunda   ishlab   chiqarish
funktsiyasi raqobatbardosh bozor asosida ishlaydigan xususiy korxonalarga tushadi
va   yuqori   turmush   darajasini   (shu   jumladan,   bandlik,   ta'lim,   ijtimoiy   sug'urta)   va
infratuzilmaning   ko'plab   elementlarini   (transport,   ITI)   ta'minlash   funktsiyasi
mavjud davlat.
So'nggi   bir   yarim   -   ikki   asr   ichida   dunyoda   turli   xil   iqtisodiy   tizimlar
faoliyat   ko'rsatdi:   bozor   iqtisodiyoti   hukmronlik   qiladigan   ikkita   bozor   tizimi   -
bozor   iqtisodiyoti   va   aralash   iqtisodiyot   va   ikki   bozor   bo'lmagan   tizimlar   -
24 an'anaviy   va   ma'muriy-buyruqbozlik   tizimi.   Muayyan   iqtisodiy   tizim   doirasida
alohida   davlatlar   va   mintaqalarning   iqtisodiy   rivojlanishining   xilma-xil   modellari
mavjud.
Xulosa
Zamonaviy   iqtisodiy   nazariyada   iqtisodiyotning   asosiy   xususiyatlarini
aniqlash uchun iqtisodiy tizim tushunchasi qo'llaniladi. Adabiyotlarda siz iqtisodiy
tizimning   juda   ko'p   ta'riflarini   topishingiz   mumkin.   Aslida,   ular   iqtisodiyotni
tashkil   etish   shakli,   iqtisodiy   mexanizm   bo'lib,   uning   vazifasi   cheklangan   ishlab
chiqarish resurslaridan samarali foydalanish usullari va usullarini topishdir.
So'nggi bir yarim - ikki asr ichida dunyoda quyidagi tizimlar ishladi: erkin
raqobat   bozor   iqtisodiyoti   (sof   kapitalizm),   zamonaviy   bozor   iqtisodiyoti
(zamonaviy kapitalizm), ma'muriy-buyruqbozlik va an'anaviy iqtisodiyot.
Har   bir   tizim   iqtisodiy   tashkil   etishning   o'ziga   xos   milliy   modeliga   ega,
chunki mamlakatlar o'zlarining noyob tarixi, iqtisodiy rivojlanish darajasi, ijtimoiy
va milliy sharoitlari bilan ajralib turadi.
Bir   tizimdan   ikkinchisiga   o'tish   iqtisodiyotning   alohida,   o'tish   holatini
keltirib   chiqaradi.   O'tish   davri   iqtisodiyoti   o'ziga   xos   xususiyatlar   bilan
tavsiflanadi,   unda   maxsus   iqtisodiy   shakllar   (masalan,   qisman   xususiylashtirilgan
korxonalar)   faoliyat   ko'rsatmoqda   va   shu   bilan   birga   yangi   tizimga   xos   bo'lgan
shakllarning   jadal   rivojlanishi,   eski   iqtisodiy   munosabatlarning   asta-sekin   yo'q
bo'lib ketishi kuzatilmoqda.
Har   bir   mamlakat,   har   bir   mintaqa   o’z   taraqqiyot   yo’lida   bir   nechta
iqtisodiy   tizimlarni   bosib   o’tadi.   Bu   iqtisodiy   tizimlardan   o’tish   davrida
mamlakatlar   iqtisodiy   ahvolini   yaxshilashga   intiladilar,   rivojlanishga   harakat
qiladilar.
25 Foydalanilgan adabiyotlar:
1. O zME.  Birinchi jild. Toshkent, 2000- yil;ʻ
2. Amasova V.V., Gukasyan G.M., Maxovikova G.A. Iqtisodiy nazariya. Piter, 
2000-yil;
3. Bazeler U., Sabov Z., Geynrix J., Koch V. Iqtisodiy nazariya asoslari: 
tamoyillar, muammolar, siyosat. Germaniya tajribasi ruscha yo’l. – SPD: 
Piter, 2000. – 800s;
4. Kamayev V.D. va boshqalar. Iqtisodiy nazariya (iqtisod) asoslari bo’yicha 
darslik. – M.: Vlados, 1995. – 384s;
5. McConnell CR, Bru C.L. Iqtisodiyot: tamoyillar, muammolar va siyosat. 2 
jildda. Ingliz tilidan. – M.: Respublika, 1992. – 786 p;
6. Menshikov S.M. Yangi iqtisodiyot. Iqtisodiy bilim asoslari: darslik. – M.: 
Xalqaro munosabatlar, 1999. – 400-yillar;
7. Ioxin V.Y. iqtisodiy nazariya: Darslik. Yurist, 2000;
8. Iqtisodiy nazariya: darslik. Dobrinina, L.S., Tarasevich: piter, 2000;
26

Davlatlar iqtisodiy rivojlanishining nazariy konseptual jihatlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha