Davlatning pul kredit siyosati, uni amalga oshirish vositalari va uning dastaklari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
               
KURS ISHI
МАVZU:   Davlatning pul kredit siyosati, uni amalga
oshirish vositalari va uning dastaklari
Bajardi:_________________________
Qabul qildi:____________________
RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
«____» _______202 3   y .
Baho   « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Mundarija
Kirish ……………………………………………………………………… 3
1.   Davlatning pul kredit siyosati   tushunchasi,   ularning   shakllari   va   asosiy
ishtirokchilari……………………………………………………………… 5
2.   Xalqaro  pul- kredit,   uning   mohiyati.   Xalqaro   kredit   munosabatlari……… 10
3.   Xalqaro  pul- kreditning   tamoyillari,   shakllari   va   turlari………………….. 17
4.   O’zbekiston   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   davlatning pul-kredit
munosabatlarining   o’rni…………………………………………………... 23
Xulosa ……………………………………………………………………... 26
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati ………………………….. 28
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi .   O’zbekistonning   xalqaro   iqtisodiy
maydondagi   nufuzi   va   mavqeyi   sezilarli   darajada   va   muntazam   oshib   bormoqda.
Hozirgi   davrda   dunyo   mamlakatlari   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyoti   o’zining
ma’no-mazmuni   jihatidan   oldingi   bosqichlardan   keskin   farq   qiladi.   Bunda   eng
asosiy   va   muhim   jihat   –   milliy   iqtisodiyotlarning   tobora   integratsiyalashuvi   va
globallashuvining   kuchayib   borishidir.   Ayni   paytda   bu   jarayonlar   xalqaro
miqyosda   moliya,   kredit   va   valuta munosabatlariga   o’z   ta’sirini   ko’rsatmoqda.
Xalqaro valuta-kredit  munosabatlari  – bozor  iqtisodiyotining tarkibiy qismi
va   eng   murakkab   jarayonlaridan   biridir.   Ko’plab   omillar   ta’sirida   xalqaro   valuta-
kredit   munosabatlari   murakkablashmoqda   va   hozirgi   sharoitda   o’zining   o’ta
beqarorligi   bilan   ahamiyatlidir.
Bugungi kunda davlat va xo’jalik yurituvchi subyektlarning tashqi iqtisodiy
aloqalarini pul bozori yoki valuta bozori, undagi valuta operatsiyalarining rivojisiz
tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Shu   sababli   xorijiy   valutalar   bilan   bog’liq   jahon
tajribasini   o’rganish   O’zbekiston   va   Markaziy   Osiyoning   boshqa   davlatlarida
shakllanayotgan   bozor   iqtisodiyoti   uchun katta ahamiyat   kasb   etadi.
Xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlarinign   rivojlanishi   o’z   navbatida
investitsiyalar   hajmining   o’sishiga,   mamlakatning   toboro   integratsiyalashuvini
oshishiga   olib   keladi.   Mamlakatimizda   ham   xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlari
tobora   rivojlanib   bormoqda.
Bu   to’g’risida   davlatimiz   rahbari   Sh.M.   Mirziyoyev   ham   “Xalqimizning
fidokorona   mehnati   bilan   2022-yil   –   “Faol   investitsiyalar   va   ijtimoiy   rivojlanish
yili”da   salmoqli   natijalarga   erishdik.   Barcha   sohalardagi   ijobiy   natijalar   qatorida
investitsiyalar   hajmi   ham   sezilarli darajada oshdi.
Ayniqsa, to’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar 4,2 milliard dollarni tashkil
etib, 018-yilga nisbatan – mana shu raqamga e tiboringizni qaratmoqchiman – 3,1ʼ
milliard   dollarga   yoki   3,7   barobar   o’sdi.   Investitsiyalarning   yalpi   ichki
mahsulotdagi   ulushi 37   foizga yetdi.
3 Mamlakatimiz   ilk   bor   xalqaro   kredit   reytingini   oldi   va   jahon   moliya
bozorida   1   milliard   dollarlik   obligatsiyalarini   muvaffaqiyatli   joylashtirdi.   Iqtisodiy
hamkorlik   va   rivojlanish   tashkiloti   tomonidan   O’zbekistonning   kreditga   doir
tavakkalchilik   reytingi   oxirgi   10   yilda   birinchi   marta   yaxshilandi”   deya
ta’kidlaganlar 1
.
Yuqorida   bildirilgan   fikrlar   mazkur   kurs   ishining   dolzarbligini   asoslab
beradi.   Kurs   ishining   maqsadi   xalqar-valyuta   kredit   munosabatlarini   tartibga
solinishini,   uni   mamlakatimizda   tobor   rivojlantirilishi   bo’yicha   ilmiy-amaliy
tavsiya   va   takliflar   ishlab   chiqishdan   iborat.   Mazkur   maqsadga   erishish   uchun
quyidagi
vazifalar   belgilab   olindi:
- xalqaro valyuta-kredit munosabatlari mazmun-mohiyatini, ularning
shakllarini   ochib   berish;
- xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlari   bo’yicha   mavjud   qarashlarni   tadqiq
etish;
- xalqaro   kredit   tamoyillari,   ularning   shakllari   va   turlarini   o’rganish;
- O’zbekistonda iqtisodiyoti rivojlanishida xalqaro valyuta-kredit
munosabatlarini   tutgan   o’rnini   tahlil   qilish;
Kurs   ishining   obyekti   xalqaro   valyuta   kredit   munosabatlari   va
O’zbekistonning   xalqaro   valyuta   kredit   munosabatlaridagi   o’rni   hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti   mamlakatimizda   xalqaro   valyuta-kredit
munosabatlarini   rivojlantirish   bo’yicha   amalga   oshirilayotgan   ishlarni   o’z   ichiga
oladi.
Kurs   ishining   nazariy   va  uslubiy  asoslarini   xorijlik   yetakchi   olimlarning
xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlarini   tartibga   solinishi,   uning   zaruriyati   va
ahamiyati borasidagi amaliy ishlanmalari, ilmiy maqola va konseptual nazariyalari
tashkil etadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar   ro’xati   va   o’zaro   mazmunan   bog’langan   4   ta   rejadan   iborat   bo’lib
4 umumiy   hajmda 29   betni   tashkil   etadi.
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. 2022 yil 24 yanvar.
https://president.uz/oz/lists/view/3324
5 61. Davlatning pul kredit siyosati tushunchasi,   ularning   shakllari
va   asosiy   ishtirokchilari
Xalqaro   valuta   munosabatlari   –   valutaning   jahon   xo’jaligida   amal   qilishi
borasida   shakllanadigan   va   milliy   xo’jaliklar   faoliyati   natijalarining   o’zaro
almashuviga   xizmat   ko’rsatadigan   ijtimoiy   munosabatlar   yig’indisidir 2
.   Yoki
davlatlar,   jahon   valuta   bozorining   subyektlari,   muayyan   davlatning   rezident   yoki
norezident shaxslari orasida valutalarni sotish, sotib olish, majburiyatlarni bajarish
va   boshqa   shu kabi jarayonlarda   vujudga   keladigan   munosabatlardir 3
.
Davlatning   pul   kredit   siyosati   munosabatlarining   paydo   bo’lishi,
o’zgartirilishi   yoki   tugatilishining   huquqiy   asoslari   xalqaro   kelishuvlar   hamda
davlatning ichki qonun va qoidalari   hisoblanadi.
Davlatning pul kredit siyosati munosabatlari nisbatan mustaqil munosabatlar
bo’lgani holda to’lov   balansi, valuta kursi, hisob-kitob operatsiyalari orqali Jahon
iqtisodiyotiga sezilarli   ta’sir   ko’rsatadi.
Davlatning   pul   kredit   siyosati   munosabatlarining   holati   quyidagilarga   bog’liq
bo’ladi:
– milliy   va   jahon   iqtisodiyotining   rivojlanganlik   darajasi;
– siyosiy   ahvol;
– jahon   bozorida   davlatlararo   munosabatlar   borasidagi   muammolar   va
ularning rivojlanish   tendensiyalari.
Valuta   munosabatlarining   asosiy   ishtirokchilari   sifatida   xalqaro   moliyaviy
tashkilotlar,   davlatlar,   davlatlarning   rezident   va   norezident   shaxslari   maydonga
chiqadi.
Rezident   shaxslar   –   bu   muayyan   davlat   hududida   yashayotgan   va   faoliyat
ko’rsatayotgan   hamda   shu   davlatning   fuqarosi   bo’lgan   yuridik   va   jismoniy
shaxslardir.
Norezident shaxslar – bu muayyan davlat hududida yashayotgan va faoliyat
ko’rsatayotgan,   lekin   shu   davlatning   fuqarosi   bo’lmagan   yuridik   va   jismoniy
2
  Красавина   Л.Н.Международные   валютно-кредитные   и   финансовые   отношения. —М.:   «ФиС».   2001   г.   С.   1.
3
  Платонова   И.Н.   Валютный   рынок   и   валютное   регулирование.   -М.:   «ФиС».   2004.   С.   67. 7shaxslardir.   Masalan,   elchixonalar,   vakolatxonalar,   chet   el   firma   va
kompaniyalarining filiallari   va shu   kabilar.
Shu   bilan   birga,   bu   yerda   shuni   ta’kidlab   o’tmoq   lozimki,   valuta
munosabatlarining   faol   ishtirokchilaridan   biri bu –   tijorat   banklaridir.
Tijorat   banklari   milliy,   hududiy   va   jahon   valuta   bozorlarida   nafaqat   o’z
manfaatlari,   balki   o’z   mijozlari   manfaatlarining   himoyachisidir.   Jahonning   yirik
tijorat banklari o’z mijozlarining topshiriqlarini yaxshi bajarish, ularning moliyaviy
manfaatlarini   himoya   qilish   va   o’z   tijorat   maqsadlari   uchun   jahon   moliya
bozorining   yirik markazlarida o’z filiallarini   ochgan.
Tijorat   banklarida   va   mijozlarida   turli   sabablarga   ko’ra   hamda   turli
maqsadlarda xorijiy valutaga ehtiyoj paydo bo’ladi. Masalan, agar tijorat bankining
mijozi   eksportyor   bo’lsa,   u   xorijiy   valutada   tushum   oladi   va   valuta   kursining
tebranishi   oqibatidagi   risklarni   hisobga   olgan   holda,   unda   shu   xorijiy   valutada
olingan   tushumni   himoyalash   zaruriyati   tug’iladi.   Shu   sababli,   u   mazkur   eksport
tushumini   sug’urtalash   maqsadida   o’z   bankiga   murojaat   etadi.   Yoki   bank   mijozi
importyor   bo’lsa,   kontragenti   bilan   tuzgan   o’zaro   shartnoma   shartlariga   muvofiq,
belgilangan   muddatda   eksportyor   bilan   hisob-kitob   qilish   uchun   unga   muayyan
miqdorda xorijiy valuta zarur bo’ladi. Shunga muvofiq, mijoz o’z bankiga xorijiy
valuta   sotib   olish maqsadida murojaat qiladi.
Yuqoridagilardan   tashqari   tijorat   bankining   xorijiy   valutaga   bo’lgan   o’z
zaruriy   ehtiyojlari   mavjud.   Bularga   masalan,   jahon   valuta   bozorida   oldi-sotdi
baholarining farqi sifatida foyda olish maqsadida xorijiy valutalarni sotib olish va
sotish, valuta kursining tebranishi  oqibatida vujudga keladigan valuta risklarining
oldini  olish  maqsadida  xejerlash  bilan bog’liq turli  valuta operatsiyalarini  amalga
oshirish   kabi   harakatlarni keltirish   mumkin.
Har   qanday   davlatda   valuta   munosabatlari   davlat   tomonidan   tartibga
solinadi.   Bunda   tartibga   solish   turli   qonunlar   yordamida   amalga   oshadi.   Masalan,
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   valuta   munosabatlarini   tartibga   solish
maqsadida   1993-yil   7-mayda   «O’zbekiston   Respublikasi   hududida   valuta
munosabatlarini   tartibga   solish   to’g’risida»gi   Qonun   qabul   qilingan.   003-yil 8dekabrda   ushbu   qonun   qayta   qabul   qilingan.   Bundan   tashqari,   mazkur   qonunlar
harakatidan   kelib   chiqqan   holda,   tijorat   banklari,   jismoniy   shaxslar   va   xo’jalik
yurituvchi subyektlarning tashqi iqtisodiy faoliyatini tartibga soluvchi O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   bankining   qator   me’yoriy   hujjatlari   va   yo’riqnomalari
mavjud.
Zamonaviy   sharoitda   valuta   jarayonlarini   tartibga   solish   valuta   cheklovlari
va   soliqlarni hisobga olmagan holda valuta kurslarini tartibga solish bilan bog’liq.
Bunday tartibga solishning amaliy instrumentlari davlatda unchalik ko’p emas, ular
rasmiy   intervensiya   deb   atalmish   valuta   bozori   mexanizmiga   to’g’ridan   to’g’ri
aralashuv va pul-kredit munosabatlarini tartibga solishning an’anaviy uslublaridan
iborat.
Valuta   jarayonining   muvozanatsizligi,   valuta   kurslarining   nazoratsiz
ko’tarilishi   va   pasayishi   iqtisodiyotga   tobora   kuchayib   boruvchi   salbiy   ta’sir
ko’rsatadi.   Jumladan:
– birlamchi ehtiyoj mollari bahosining oshishiga va mehnatkashlar iqtisodiy
ahvolining   yomonlashuviga   olib   keluvchi   import   qilinayotgan   inflyatsiya;
– milliy   valuta   kursining   nisbatan   o’sganligi   oqibatida   mamlakat   tashqi
raqobatdoshligining pasayishi;
– valuta   zararlari   oqibatida   banklar   va   kompaniyalar   moliyaviy   holatining
muvozanatsizligi;
– rasmiy   iqtisodiy   siyosat   samaradorligining   pasayishi   va   shu   kabilar.
Valuta   muvozanatsizligini   davlat   tomonidan   cheklash   bilan   bog’liq
harakatlari   amaliyotda   qator   qiyinchiliklarga   duch   keladi:   barcha   iqtisodiy
jarayonlar o’zaro chambarchas bog’liq va hamma vaqt u bilan bog’liq qo’shimcha
salbiy oqibatlar bo’lish ehtimoli mavjud – davlat ma’lum bir jarayonlarni tartibga
solgan   holda boshqa   jarayonlarga   salbiy   ta’sir etishi mumkin.
Valuta   bozorida   davlat   vakillari   sifatida   ko’p   hollarda   zimmasiga
mamlakatda   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   vazifasi   yuklatilgan   Markaziy
bank   maydonga   chiqadi.   Markaziy   banklar   hukumat   organlariga   valuta
operatsiyalari   bilan   bog’liq   xizmatlarni   ko’rsatishi   mumkin   yoki   milliy   valutaga 9bo’lgan   talab   va   taklif   balansini 1
0o’zgartirish   maqsadida   xorijiy   valutalarning   oldisotdi   operatsiyalari   bilan   ham
shug’ullanishi mumkin.
Hozirgi   sharoitda   rasmiy   valuta   intervensiyasi   deganda   davlatning   valuta
bozoridagi   valutaga   bo’lgan   talab   va   taklifni   hamda   kurslar   nisbatini   o’zgartira
oladigan,   bir   maqsadga   yo’naltirilgan   faoliyati   tushuniladi.   Biroq   amaliyotda
valuta   intervensiyasi  tushunchasi  xorijiy valutaning milliy valutaga nisbatan  oldi-
sotdisi   bilan   bog’liq   rasmiy   shartnomalardan   iborat   (shu   jumladan,   davlat
tashkilotlariga   xizmat   ko’rsatish,   Xalqaro   Valuta   Fondi   bilan   munosabatlar,   valuta
zaxiralari   bo’yicha   foiz   to’lovlari,   xorijiy   valutada olingan   qarzlar   va   shu kabilar).
Har   qanday   intervensiyaning   hozirgi   paytdagi   yakuniy   maqsadi   –   valuta
bozorida   muvozanatli   sharoitni   ta’minlash,   valuta   kurslarining   keskin   tebranishi
ehtimolini   bartaraf   qilishdir.   O’z   navbatida,   valuta   bozorining   barqarorligi
mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   va   yalpi   iqtisodiyotining   rivojlanishini
ta’minlashi lozim. Har qanday davlat o’z iqtisodiyotining konkret xususiyatlaridan,
tashqi   iqtisodiy   aloqalarda   ishtirok   etishi   uchun   uning   ochiqlik   darajasidan   kelib
chiqqan   holda   o’z   valuta   intervensiyasining vazifalarini   belgilaydi.
Amaliyot   shuni   ko’rsatib   turibdiki,   hozirgi   sharoitda   davlatlar   valuta
bozoridagi  o’z faoliyatida qisqa  va uzoq muddatli maqsadlarni  ko’zlamoqda. Shu
bilan   birga,   ular   tomonidan   valuta   bozoridagi   kursning   harakat   tendensiyasini
o’zgartirishga   urinishlar   qilinmoqda.   Markaziy   bank   tomonidan   mamlakat   valuta
zaxiralari   bilan   operatsiyalar   o’tkazishda   ko’plab   davlatlarning   ehtiyotkorligi
ko’zga   tashlanmoqda.
Valuta   tizimi   –   milliy   qonunchilik   yoki   davlatlararo   kelishuvlar   bilan
mustahkamlangan   valuta   munosabatlarini   tashkil   etish   va   muvofiqlashtirish
shaklidir 4
.
Valuta   tizimi   –   davlatlararo   shartnomalar   va   kelishuvlar   bilan
belgilanadigan,   xalqaro   valuta   munosabatlarini   tashkil   etishning   davlat-huquqiy
shaklidir 5
. 1
14
  Красавина   Л.H.   Международные   валютно-кредитные   отношения.   -М.: «ФиС».   2001   г.   С.   39.
5
  Бержанов   С.А.   Валютная   система,   валютный   рынок   и   валютные   операции.   -   Нукус.   1996   г.   С.   53. 1
2Valuta   tizimi   –   xo’jalik   aloqalarining   baynalmilallashuvi   asosida   tarixan
shakllangan,   valuta   amali   bilan   bog’liq iqtisodiy   munosabatlar   yig’indisidir.
Valuta tizimini valuta, valuta munosabatlari, valuta munosabatlarini amalga
oshiruvchi   va   ularni   tartibga   soluvchi   hamda   muvofiqlashtiruvchi   organlar
yig’indisi   sifatida   ham   tasavvur   qilish   mumkin.
Valuta tizimining mohiyati, tashkil etilish shakllari va o’rni jamiyat iqtisodiy
tizimi bilan   belgilanadi.
Valuta   qonunchiligi   –   mamlakat   ichki   valuta   qiymatliklari   bilan,   bir
mamlakat   tashkilotlari   va   fuqarolari   hamda   boshqa   mamlakat   tashkilotlari   va
fuqarolari   o’rtasidagi   shartnomalarni   hamda   mamlakat   ichkarisidan   xorijga   va
xorijdan   mamlakat   ichkarisiga   milliy   va   xorijiy   valutalar   hamda   boshqa   valuta
qiymatliklarini   olib   kirish,   olib   chiqish,   o’tkazish   yo’li   bilan   amalga   oshirilishini
tartibga soluvchi   qonuniy   me’yorlar yig’indisidir.
1-rasm.   Valuta   tizimining   asosiy   shakllari 6
Valuta   tizimi   davlatlararo   bitim   yoki   milliy   qonunlarga   muvofiq   valuta
munosabatlarini   tashkil   qilish   va   boshqarish   shakllarini   o’z   ichiga   oladi.   Valuta
tizimining   quyidagi   shakllari   farqlanadi:   milliy,   jahon   va   hududiy   valuta   tizimlari.
Milliy   valuta   tizimi   mamlakat   pul   tizimining   tarkibiy   qismi   bo’lib,   valuta
munosabatlarining   yig’indisi   sifatida   maydonga   chiqmaydi,   balki   ushbu
munosabatlarning   faqat   qonunchilik   hujjatlari   bilan   tashkil   etilish   tartibini
belgilaydi.   Valuta   munosabatlarini   tashkil   etishning   bunday   tartibi,   birinchi
navbatda,   valuta   tizimi elementlarini   belgilashni o’z   ichiga   oladi.
6
 Xalqaro valyuta-kredit munosabatlari. Kasb-hunar kollejlari uchun o’quv qo’llanma / Mualliflar: Xudoyberdiev
Z.Y., Qahhorov, Z.Y.,   Umarov   Z.A., Sohibov   O.Q. – T.:   “IQTISOD – MOLIYA”,   2013.   –   9   b.Hududiy 
valyuta   tizimiJahon valyuta  
tizimiMilliy valyuta  
tizimi Valuta   tizimi 13Milliy   valuta   tizimining   qonunchilik   asosida   belgilanadigan   elementlariga  
quyidagilar   kiradi:
1) milliy   valuta   va   uning   nomi;
2) milliy   valuta   paritetini   belgilash;
3) milliy   valutaning   konvertatsiya   shartlari;
4) milliy   valuta   kursining   rejimi;
5) xalqaro kredit muomala vositalaridan foydalanishni chegaralash
(reglamentatsiya);
6) xalqaro   zaxira   aktivlari   tarkibiy   qismlari   o’rtasidagi   nisbatni   aniqlash;
7) mamlakat   xalqaro   hisob-kitoblarini   chegaralash   (reglamentatsiya);
8) milliy   valuta   va   oltin   bozorlari   faoliyati   rejimi;
9) valuta   cheklovlarini   o’rnatish   tartibi;
10) valuta   munosabatlariga   xizmat   ko’rsatuvchi   va   ularni
muvofiqlashtiruvchi   milliy   organlar maqomi.
Yuqorida   zikr   etilgan   elementlar   yig’indisi   xalqaro   valuta-kredit   va   hisob-
kitob   munosabatlarini   amalga   oshirish   uchun   davlat   tomonidan   belgilanadigan
valuta   mexanizmidir.
Milliy   valuta   va   uning   nomi   milliy   valuta   tizimining   asosi   hisoblanadi.
Milliy   valuta   paritetini   belgilash.
Valuta   pariteti   –   ikki   valuta   orasidagi   qonuniy   asosda   belgilangan   nisbat.
Monometallizm   davrida   (oltin   yoki   kumush)   valuta   kursining   asosi   tanga   pariteti
hisoblanadi.   Tanga   pariteti   –   turli   mamlakatlar   pul   birliklarini   o’zidagi   metall
sig’imiga   ko’ra   o’zaro   solishtirishdir.   Tanga   pariteti   tushunchasi   valuta   pariteti
tushunchasi   bilan   mos   keladi. 142. Xalqaro   kredit,   uning   mohiyati.   Xalqaro   kredit
munosabatlari
Xalqaro   kredit   kapitalizm   davrida   paydo   bo’ldi   va   kapital   yig’ishning
birinchi   qulay   dastagi   bo’ldi.   Uning   rivojlanishida   ishlab   chiqarishning   milliy
ramkalardan   chetga chiqishi, xo’jalik aloqalarining kuchayishi rivojlanishi, xalqaro
kapitalning   umumiylashi   kreditning   ob’ektiv   asosi   bo’ldi.   Xalqaro   kreditning   o’sish
tempi   ishlab
chiqarish   va   tashqi   savdo-sotiq   templarini   bir   necha   marta   o’sishga   ta’sir   etadi.
Xalqaro   kredit   bozor   sub’ektlarining   daromad,   foyda   olishiga   sharoit   yaratib,
iqtisodiy   talab   qonunida   asosiy   muhim   rolni   o’ynaydi.   Xalqaro   kredit   daromad,
narx,   pul,   valyuta   kursi,   to’lov   balansi   va   boshqalar   kabi   iqtisodiy   kategoriyalari
bilan   bog’liqdir.
Xalqaro kredit - bu ssuda  kapitaliing xalqaro miqyosida harakati  bo’lib, bu
harakat tovar va valyuta ko’rinishidagi mablag’larni qaytarib berishlik, muddatlilik
va   xaq   to’lashlik   asosida   berish   bilan   bog’liqdir.
Xalqaro   kredit   munosabatlarida   qatnashuvchi   sub’ektlar   bo’lib,   tijorat
banklari,   markaziy   banklar,   davlat   organlari,   xukumatlar,   yirik   korporatsiyalar
hamda   xalqaro va   regional moliya-kredit   tashkilotlari hisoblanadilar.
Garchi   xalqaro   kredit   tashqi   oborotda   tovarlarning,   xizmatlarning,
kapitalning   harakat   qilishni   ta’minlasa   ham,   milliy   chagaradan   tashqaridagi
tovarlarga   bo’lgan   munosabatlarda   ssuda   kapitalining   harakati   aniklanadicha
mustaqildir.
Xalqaro   kredit   bir   davlat,   shu   davlat   banki,   huquqiy   shaxsi   tomonidan
ikkinchi   bir   davlatga,   uning   banklariga,   boshqa   huquqiy   shaxslariga   muddatlilik   va
to’lovlilik   asosida beriladigan kredit hisoblanadi. Xalqaro kredit davlat va xalqaro
institutlar   ishtirok   etgan   munosabatlarda   pul   (valyuta)   shaklida,   tashqi   savdo
faoliyatida   esa   tovar   shaklida   bo’lishi   mumkin.   Xalqaro   kredit   qo’yidagi
xususiyatlari   bilan   harakterlanadi (2-rasm):
- qarz   oluvchi   va   qarz   beruvchi   sifatida   davlat,   tashkilot   va   muassasalar,
xuquqiy   shaxslar,   xalqaro valyuta   kredit tashkilotlari qatnashadilar; 15- qarzga   olingan   mablag’lar   qarz   oluvchi   mamlakat   tomonidan   daromad
keltiruvchi kapital   sifatida   ishlatiladi;
- qarz   beruvchi   mamlakatga   to’lanadigan   ssuda   foizining   manbasi   qarz
oluvchi   mamlakat   aholisi   tomonidan   yaratilgan   milliy   daromad   hisoblanadi.
Xalqaro kredit davlat va xalqaro institutlar ishtirok etgan munosabatlarda pul
(valyuta)   shaklida,   tashqi   savdo   faoliyatida   esa   tovar   shaklida   bo’lishi   mumkin.
Shuningdek,   xalqaro   kredit   chet   el   obligatsiyalari,   chet-el   korxonalari   aksiyalari   va
oshqa   qimmatli   qog’ozlariga   foyda   olish   maqsadlarida   kapital   qo’yish   shaklida  
ham   bo’ladi.
2-rasm.   Xalqaro   kreditning   o’ziga   xos   xususiyatlari 7
Xalqaro   kredit   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda   ssuda   kapitalining   o’ziga
xos   harakatini o’zida   ifoda   etuvchi quyidagi funksiyalarni bajaradi;
1. Kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishda   ehtijning   qondirilishini
ta’minlash   uchun   ssuda   kapitallarini   mamlakatlararo   qayta   taqsimlaydi.   Xalqaro
kreditning   mexanizmi   orqali   ssuda   kapitali   foydani   ta’minlash   maqsadlarida
yurgan iqtisodiy   agentlar   afzal   ko’radigan   sohalarga   intiladi.   Shu   bilan   birga   kredit
milliy   daromadni   o’rtacha   daromadga   tenglashtirilga   va   uning   massasini
ko’paytirilishiga yordam   beradi. Qarz oluvchi va qarz beruvchi  
sifatida davlat,   tashkilot   va 
muassasalar,   xuquqiy   shaxslar,  
xalqaro valyuta   kredit tashkilotlari  
qatnashadilar
Qarz beruvchi mamlakatga  
to’lanadigan   ssuda   foizining
manbasi   qarz   oluvchi   mamlakat  
aholisi tomonidan yaratilgan milliy  
daromad hisoblanadi Qarzga olingan mablag’lar qarz  
oluvchi mamlakat   tomonidan 
daromad keltiruvchi   kapital sifatida  
ishlatiladi 162. Muomala   harajatlarini   tejash   sohasida   xalqaro   hisob-kitob   yo’li,   hamda
naqd   pulsiz   to’lovlarning   rivojlantirilishini   va   tezlashtirish   yo’llari   orqali   xaqiqiy
pullarni   (oltin,   tushumlarni)   kreditga   almashtiradi.   Yana   naqd   valyuta   oborotini
xalqaro   kredit   operatsiyalariga   almashtiradi.   Xalqaro   kreditning   bazasida   xalqaro
hisob-kitoblarning kredit vositalari, ya’ni veksel, cheklar  hamda bank o’tkazmalari,
depozit   sertifikatlar   va   x.o.   yuzaga   keldi.   Xalqaro   iqtisodiy   manosabatlarda   ssuda
7
  Tojiyev   R.R.   Xalqaro valyuta-kredit munosabatlari.   Darslik.   -   T.:   TDIU,   2009   y.   30   b.
kapitalining   muomala   vaqtini   tejalishi   ishlab   chiqarish   kapitalining   harakat   qilish
vaqtini   ko’paytiradi   va   ishlab   chiqarish   hamda   daromadning   o’sishini   ta’minlaydi.
3. Kapitalning   konsentratsiyalashuvini   va   markazlashuvini   tezlashtiradi.
Chet   el   kreditlarini   jalb   etish   tufayli   qo’shimcha   qiymatni   kapitallashtirish   jarayoni
tezlashtiriladi   (tezl),   individual   jamg’arishning   chegaralari   olib   tashlanadi   yoki
suriladi,   ir   mamalkatning   tadbirkorlarining   kapitallari   boshqa   mamlakatning
(tadbirkorlarini k) vositalarini ularga qo’shilishi hisobiga ko’paytiriladi. Qadimdan
xalqaro kredit individual korxonalarning aksionerlik jamiyatiga aylantirilishida va
yangi firmalarning yaratilishidan   bir   omil   bo’lib xizmat   qiladi.
Kredit   ayrim   xollarda   kapitalning   boshqa   davlatlarning   mehnati   va   mulki
sifatida   eplab   sarf   qilinishiga   imkon   beradi.   Imtiyozli   xalqaro   kreditlar   yirik
kompaniyalarning   va   qiyin   ahvolda   bo’lgan   kichik   va   o’rtacha   firmalarning   ssud
kapitallarini   dunyo   bozoriga   kirishiga   va   kapitalning   bir   joyda   to’planishini   va
markazlashuvini kuchaytirishga yordam   beradi.
Xalqaro   kredit   funksiyalarining   mazmuni   bir-biriga   teng   emas   va   milliy
hamda   dunyo   xo’jaligining   rivojlanishi   bilan   almashib   turadi.   Zamonaviy
sharoitlarda xalqaro kredit iqtisodiyotini boshqarib ko’rish funksiyasini bajaradi va
o’zi boshqarish   ob’ekti   bo’lib   hisoblanadi.
Xalqaro   valyuta-kredit   tashkilotlaridan   olingan   kreditlar   xususiy   tijorat
banklardan olingan kreditlardan (bu kreditlar bo’yicha o’rtacha foiz stavkasi yiliga
7   -   9   %   ni   tashkil qiladi) arzon   tushadi.
Xalqaro   kredit   aloqalarida   foiz   stavkasi   milliy   kredit   tizimidagi   foiz
darajasiga   bog’liq   holda   belgilanadi.   Ssuda   foiziga   t’sir   etuvchi   omillarning 17xalqaro-valyuta   va   moliya-kredit   munosabatlari   bilan   bog’liqligi   tufayli   foiz
stavkasining   darajasi   milliy   stavkalardan   birmuncha farq qiladi.
Jahon   bozoridagi   raqobatchilik   natijasida   foiz   stavkalarining   tez-tez
o’zgarishi   milliy   va   mintaqaviy   iqtisodiyotda   beqarorlik,   inflyatsiyaning
kuchayishi,   valyuta   kursining   tebranishi   kabilar   bilan izohlanadi.
Xalqaro   kredit   aloqalarida   foiz   stavkasiga   quyidagi   omillar   ta’sir   qiladi:
 qarz   oluvchining   mamlakatdagi   valyuta,   moliya-kredit,   iqtisodiy   va   siyosiy
ahvol;
 loyiha   riski   harakteri;
 kredit   manbalari;
 kredit   qiymatini   tartibga   solish   bo’yicha   xalqaro   kelishuvlar;
 foiz   stavkasi   turlari   (suzib   yuruvchi,   qat’iy   va   aralash);
 raqobatdagi   takliflarning   mavjudligi;
 kredit   muddati;
 inflyatsiya   sur’ati;
 kreditning   tijorat   operatsiyalariga   bog’liqligi;
 jahon   va   milliy   bozorda   ssuda   kapitalining   holati;
 qarz   oluvchi   va   kreditorning   maqomi,   nufuzi   va   moliyaviy   holati;
 kreditning   ta’minot   sifati;
 kredit   bo’yicha   sug’urta   qoplamasinining   mavjudligi;
 qarz   oluvchining   olingan   kreditdan   kelishilgan   muddatda   foydalanish  
majburiyatining mavjudligi;
 tijorat   bitimlariga   nisbatan   kredit   kelishuvi   tuzilgan   vaqt;
 bitim   summasi;
 kredit   va   to’lov   valyutasi;
 valyuta   kursi   dinamikasi   va   boshqalar.
Xalqaro   kredit   o’zaro   bog’liq   funksiyalarining   bajarilishda   ikki   xil   rolni
o’ynaydi: ijobiy   va salbiy.
Xalqaro   kreditni   ijobiy   roli   -   takror   ishlab   chiqarish   protsessini   to’xtovsiz
ta’minlash   va   uni   kengaytirish   yo’li   bilan   ishlab   chiqarish   kuchlarini 18rivojlantirishning   tezlashtirishdan   iboratdir.   Bunda   ularning   o’zaro   bog’liqligi
namayon bo’ladi. Xalqaro kredit ta’sir ko’rsatuvchi  tashqi iqtisodiy aloqalarda va
oxiri hisob-kitobda takror ishlab chiqarishda bog’lovchi qism va uzatma mexanizm
rolini   o’ynaydi.
Quyidagi   yo’nalishlarda   xalqaro   kredit   takror   ishlab   chiqarish   protsessini
tezlashtirishga   yordam   beradi.
Birinchidan,   kredit   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   faoliyatini
raYobatlantiradi. Shu orqali bozorda kanyukturani quvvati uchun qo’shimcha talab
vujudga   keladi.
Kredit   tashqi   savdo-sotiq   xalqaro   normasi   bo’lib   qoldi,   ayniqsa,   uzoq
tayyorlashi   davrini,   iste’molni   va   yuqori   qiymatni   o’zida   mujassamlashtirgan
tovarlar uchun bo’ldi. Chet el mamlakatlardagi krxonalarning qurilishi ham import
asbob-uskunalardan,   ayniqsa   texnikaviy   va   energiyaviylardan   foydalanish   uchun
haq   to’lashlari   ham   kredit   hisobiga   amalga   oshirmoqda.   Zamonaviy   sharoitlarda
kreditlarning   kreditor   mamlakatlaridan   eksportni   yetkazib   berishi   bilan
bog’langanligi   qaytadan   vujudga   kelmoqda.   Shu   bilan   birga,   xalqaro   kredit
kreditor   mamlakatlari   firmalarining   raqobatbardoshligini   oshirishda   vositachi
bo’lib ham   xizmat qiladi.
Ikkinchidan,   xalqaro   kredit   chet   el   xususiy   investitsiyalarga   qulay   sharoit
yaratib   beradi,   negaki   kreditor   mamlakatlarning   investorlariga   imtiyoz   berish
haqidagi   talablari   bilan   doim   bog’lanib   turadi;
infrastrukturani   yaratish   uchun   qo’llaniladi   kerakli   korxonalarning   ishlab
turishi   uchun,   shu   hisobdan   chet   el   va   qo’shimcha,   xalqaro   kapital   bilan
bog’langan   milliy   korxonalar,   banklarning   xolatlarini   mustahkamlashga   yordam
beradi.
Uchinchidan,   kredit   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   aloqalarga   xizmat
qiluvchi   xalqaro   hisob-kitob   va   valyuta   operatsiyalarning   uzluksizligini
ta’minlaydi.
To’rtinchidan, kredit tashqi savdo-sotiqda va mamlakatning tashqi iqtisodiy
faoliyatini   boshqa   ko’rinishlarida   iqtisodiy   foydali   uni   amalga   oshiradi. 19Bozor   iqtisodiyotining   rivojlanishida   xalqaro   kreditning   salbiy   roli   uni
qarama- qarshiligining keskinlashuchidan iboratdir. Xalqaro kredit mamlakatlararo
ssuda kapitalini qayta taqsimlab, ishlab chiqarishni ko’paytirish va uning kamayish
davridan   sakrab   o’tishga   yordam   qilib,   tovarlarning   ortiqcha   ishlab   chiqarilishini
jadallashtiradi.
Xalqaro   kredit   eng   foydali   tarmoqlarining   rivojlanishini   yengillashtirib   va
chet-el   kapitalini   jalb   etmaydigan   tarmoqlarining   rivojlanishini   sekinlashtirib,
umumiy   takror   ishlab   chiqarshning   nomutanosibligini   kuchaytiradi.
Mamalakatlarning   kredit   siyosatini   jaxon   bozorlarida   kreditor-
mamlakatlarining   holatini mustahkamlash vositasi   bo’lib xizmat qiladi.
Birinchidan,   xalqaro   kredit   kreditor   mamlakatlarining   xolatini   kuchaytirib,
qarzdor   mamlakatlardan   tushgan   tushumlarni   o’tkazish   uchun   qo’llaniladi.   Shu
vaqtning   o’zida   yilda   bir   bo’ladigan   to’lovlar,   foiz   bilan   qaytariladigan   ssudalar,
jamiyatning sof  foydasini  kengaytirilishini  shiruvchilar, jamg’armani  tashkil  etish
hisobidan   ishlab   chiqarishni   ta’minlovchilarga   va   qarzdor   mamlakatlarda   shu
jamg’armani tashkil etadigan   manbalarga   salbiy   ta’sir ko’rsatadi.
Ikkinchidan,   Xalqaro   kredit   kreditor   mamlakatlarining   iqtisodiy-siyosiy
rejimlari   uchun   qarzdor   mamlakatlarda   qulay   ratuvanlikni   va
mustahkamlanuvchanlikni tashkil   etadi.
Xalqaro kredit moliyalashtirishning manbalaridan biri bo’lib xizmat qiladi.
Xalqaro   kredit   kapitalning   aylanishini   hamma   bosqichlarida   qatnashadi:
- pul   kapitalining   ishlab   chiqarish   yo’li   bilan   import   asbob-uskunalariga,
xom-   ashyoga,   yoqilg’iga aylanishida;
- ishlab   chiqarish   protsessida   tugatilmagan   ishlab   chiqarish   formasini
kreditlashda;
- dunyo   bozorida   tovarlarning   realizatsiyasida   qatnashadi.
Xalqaro kreditning manbalari bo’lib, korxonalarning, davlatning pul kapitali,
xususiy   sektor   yoki   banklar   tomonidan   mobilizatsiya   qilingan   pul   kapitallari
xizmat   qilishadi.
Xalqaro kredit ichki davlatlararo ligratsiyasidan farq qilib, shu manbalarning 20boshqa   mamlakatlarni   jalb   etilishi   hisobidan   kengaytiradi.   Takror   ishlab
chiqarishda   xalqaro   kreditga   ob’ektiv   ehtiyoj   tug’iladi.   Bu   quyidagi   narsalar   bilan
bog’liqdir:
1) Xo’jalikda   vositalarning   aylanishi   bilan;
2) ishlab   chiqarishning   va   realizatsiyaning   xususiyatlari   bilan;
3) tashqi   iqtisodiy   shartnomalarining   muddatini   farqlari   bilan;
4) ishlab   chiqarishning   kengaytirish   uchun   kapital   qo’yishning   zaruriyligi
bilan.
Xalqaro   kredit   deganda,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   sohasida   ssuda
kapitalining   harakati   tushuniladi.   Kredit   munosabatlarining   sub'ektlariga
korxonalar, banklar, davlat muassasalari, xalqaro va mintaqaviy valyuta va moliya-
kredit   tashkilotlari   kiradi.   Kredit   ob'ekti   bo’lib   esa   davlatlararo   miqyosda
beriladigan   kredit   hisoblanadi.
Xalqaro   kreditning   vujudga   kelishi   va   amal   qilishi   jahon   miqyosida   ishlab
chiqarish va ayirboshlashning milliy chegaralardan chiqishi, xo’jalik aloqalarining
baynalminallashuvi,   kapitalning   markazlashuvi   bilan   chambarchas   bog’liq.   Butun
dunyo   xo’jalik   aloqalarining   intensivlashishi   va   globallashuvi,   xalqaro   mehnat
taqsimotining chuqurlashishi   natijasida  xalqaro kredit  hajmining  keskin  oshishiga
va   undan   foydalanish   sohalarini   kengayishiga   jiddiy   ta'sir   ko’rsatdi.   Keyingi
yillarda   xalqaro   kreditning   ishlab   chiqarish   va   tashqi   savdo   hajmining   ortib
borishidan   tezroq   o’sishi ham   bundan   dalolat   beradi.
Xalqaro   kredit   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   bozor   iqtisodiyoti   qonunlariga
muvofiq tarzda hamda foyda, baho, valyuta kursi  kabi boshqa kategoriyalar bilan
uzviy   bog’liq   holda amal   qiladi.
Xalqaro kreditning manbalari  bo’lib korxonalarning vaqtincha bo’sh turgan
pul   mablag’lari,   aholi-mablag’lari,   davlatning   pul   jamg’armalari   va   xalqaro
muassasalarning   valyuta mablag’lari xizmat   qiladi.
Tovar ishlab chiqarish jarayonida u yoki bu tarmoq, korxona va xo’jaliklarda
valyuta   mablag’lariga   ehtiyojning   yuzaga   kelishi   xalqaro   kreditdan   foydalanishni
taqozo etadi. Xalqaro kredit vositasida xalqaro miqyosda  tovar, xizmat va kapital 21harakatining tashqi muomalasi   tezlashadi   va   kengayadi. 223.   Xalqaro   kreditning   tamoyillari,   shakllari   va   turlari
Xalqaro   kreditga   bo’lgan   talab   qaysi   usulda   va   muddatda   kim   tomonidan
qondirilishiga, shuningdek, qarz oluvchilarga taklif qilinishiga qarab xalqaro kredit
Xalqaro   davlat   krediti   ikki   tomonlama   kelishuv   asosida   rivojlangan   davlatlar
tomonidan   rivojlanayotgan   davlatlarga   tovar   yoki   valyuta   shaklida,   foiz   to’lash
yoki   foiz   to’lamaslik sharti bilan,   uzoq yoki   qisqa   muddatga   beriladi.
1-jadval
Xalqaro   kredit   turlari 8
T/r Turkumlash   belgilari Xalqaro   kredit   turlari
1 Kreditlash harakteri
bo’yicha  davlatlararo   kreditlar
 xususiy   kreditlar
 firma   kreditlari
2 Kreditlash   shakli   bo’yicha  davlat   krediti
 bank   krediti
 tijorat   krediti
3 Tashqi savdo tizimida
tutgan   o’rni   bo’yicha  eksportni   kreditlash
 importni   kreditlash
4 Kreditlash muddati
bo’yicha  qisqa   muddatli   (1   yilgacha)
 o’rta   muddatli   (1-5   yilgacha)
 uzoq   muddatli   (5   yildan   ortiq)
5 Kreditlash ob’ekti
bo’yicha  tovar   krediti
 valyuta   krediti
6 Ta’minlanganlik darajasi
bo’yicha  tovar-moddiy boyliklar bilan
ta’minlangan   kreditlar
 hujjatlar   bilan   ta’minlangan   kreditlar
Xalqaro   bank   kreditlarining:
 bank   eksport   kreditlari   (xorijiy   importyorlarga   xususiy   tijorat   banklari,
maxsus tashqi   savdo   banklari tomonidan   beriladigan kredit);
 yevrokredit   (yirik   tijorat   banklari   tomonidan   yevrovalyuta   bozori   resurslari
hisobidan   yevrovalyutada,   ikki   yildan   o’n   yilgacha   bo’lgan   muddatda,
o’zgaruvchi   foiz   stavkada   kreditlar   berish)   kabi   turlari   mavjud   (1-jadval). 23Qisqa   muddatli   xalqaro   kreditlarni   -   xalqaro   valyuta   fondi,   o’rta   muddatli
kreditlarni   -   Jahon   rivojlanish   va   taraqqiyot   banki,   uzoq   muddatli   (yigirma
yilgacha)   kreditlarni   -   Yevropa   rivojlanish   va   taraqqiyot banki berishlari   mumkin.
Xalqaro   kredit   umumjahon   munosabatlarining   maxsus   shakli   bo’lib,   unda
davlatlar,   transmilliy   korporatsiyalar,   xalqaro   moliya-kredit   tashkilotlari   va   yirik
banklar   ishtirok   etadilar.
Xalqaro kreditning mohiyati bir yoki bir necha mamlakatlar, xalqaro moliya-
kredit tashkilotlari tomonidan boshqa mamlakatlarga milliy iqtisodiyotning alohida
tarmoqlarini   rivojlantirish   va   o’zaro   xo’jalik   aloqalarini   kengaytirish   uchun
tovarlar   yoki   pul   shaklidagi   resurslarni   vaqtincha   foydalanishga   berishdan
iboratdir.
Xalqaro   kredit   o’zaro   bog’liq   funksiyalarni   bajarish   orqali   ikki   yoqlama,
ya’ni   ijobiy   va salbiy   rol   o’ynaydi.
Xalqaro   kreditning   ijobiy   roli   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining
uzluksizligini   ta’minlanishi   hamda   uning   kengayishi   orqali   ishlab   chiqarish
kuchlari   rivojlanishining   tezlashishida   o’z   aksini   topadi.   Ushbuda   ularning   o’zaro
aloqasi   aks   etadi.   Xalqaro   kredit   tashqi   iqtisodiy   aloqalarga   va   pirovard   oqibatda
takror   ishlab   chiqarishga   ta’sir   etuvchi   bog’lovchi   bo’g’in   hamda   uzatkich
mexanizmi   rolini   o’ynaydi.   Ishlab   chiqarish   o’sishining   mahsuli   bo’lgani   holda
xalqaro   kredit   bir   vaqtning   o’zida   uning   zaruriy   sharti   va   katalizatori   bo’lib   ham
hisoblanadi.   U   ishlab   chiqarish   va   muomala   jarayonlarining   baynalmilallashuvi,
jahon   bozorining   shakllanishi   hamda   rivojlanishiga   ko’maklashadi   va   xalqaro
mehnat   taqsimotini   chuqurlashtiradi.   Xalqaro   kredit   takror   ishlab   chiqarish
jarayonini   quyidagi   yo’nalishlar   bo’yicha   tezlashishiga   ko’maklashadi:
Mamlakatlarning  kredit   siyosati   jahon bozorlarida kreditor  mamlakat   mavqelarini
mustahkamlash vositasi bo’lib   xizmat qiladi.
Birinchidan, xalqaro kredit kreditor mamlakatlar mavqelarini o’stirgan holda
olingan   foydalarni   qarzdor   mamlakatlardan   o’tkazish   uchun   ishlatiladi.   Shu   bilan
birgalikda   ssudalarni   foizlar   bilan   qaytimining   jamiyat   sof   daromadining   ma’lum
bir   hajmidan   oshgan   yillik   to’lovlari   qarzdor   mamlakatlarda   mazkur 24jamg’armalarning   shakllanish manbalariga salbiy   ta’sir   etadi. 25Ikkinchidan,   xalqaro   kredit   qarzdor   mamlakatlarda   kreditor   mamlakatlar
uchun   qulay   bo’lgan   iqtisodiy   va   siyosiy   rejimlarning   yaratilishi   hamda
mustahkamlanishiga   ko’maklashadi.   Ishlab   chiqarish   va   almashuvning
baynalmilallashuvi,   jahon   xo’jalik   aloqalari   yangi   shakllarining   paydo   bo’lishi
xalqaro   kreditning   turli   shakllari   rivojlanishiga   ob’ktiv   asos   bo’lib   xizmat   qiladi.
Xalqaro xususiy  kreditlar turli transmilliy korporatsiyalar, firmalar, banklar
va   vositachi   brokerlik   kompaniyalari tomonidan berilishi mumkin.
Ushbu   kreditlar   ichida   yirik   korxona   va   firmalar   tomonidan   beriladigan
kreditlar   salmog’i   juda   kattadir.   Masalan,   O’zbekistonda   faoliyat   ko’rsatayotgan
juda   ko’p   qo’shma   korxonalar   xorijiy   firmalar   va   korxonalar   tomonidan   berilgan
kreditlar   yordamida yaratilgan.
Xalqaro   davlatlar   krediti   yoki   hukumatlararo   kreditlar   u   yoki   bu   mamlakat
hukumati   kredit   muassasalari   tomonidan   boshqa   mamlakatning   u   bu   tarmoqlarini
ustuvor   rivojlantirish   maqsadida   beriladi.   Hukumatlararo   kreditlar   xususiy
kreditlarga   nisbatan   past   foizlarda   yoki   imtiyozli   ravishda   yoki   umuman   foizsiz,
ayrim   hollarda   beg’araz   yordam   sifatida   ham   berilishi   mumkin.
Masalan,   2000   yilda   Turkiyada   ro’y   bergan   zilzila   oqibatlarini   tugatish   va
iqtisodiyot   obektlarini   tiklash   maqsadida   AQSH   «Eksimbank»i   50   mlrd.   AQSH
dollari miqdorida imtiyozli   kredit ajratdi.
O’zbekistonda kasb-hunar ta’limini rivojlantirish maqsadida Janubiy Koreya
hukumati   respublikamizga  37  mln.  AQSH  dollari   miqdorida,  Yaponiya  hukumati
tomonidan ham kreditlar berdi. Bunday kreditlar Yevropa mamlakatlari tomonidan
ham   berilmoqda.
Xalqaro   va   mintaqaviy   valyuta-kredit   tashkilotlari   tomonidan   beriladigan
kreditlar   odatda,   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   Uzoq   muddatlarga,   imtiyozli
shartlarda, past foizlarda aniq maqsadlarni amalga oshirish uchun beriladi. Bunday
maqsadlar   qatoriga   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   milliy   valyutani
mustahkamlash,   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishni
chuqurlashtirish,   kichik   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   raqobatchilik
muhitini shakllantirish,   kadrlar   tayyorlash   dasturlari   kabilar   kiradi. 26Xalqaro va mintakaviy valyuta-kredit  tashkilotlari  qatoriga Xalqaro valyuta
fondi   (XVF),   Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (XTTB   yoki   Jahon   banki),
Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   (XMK),   Osiyo   taraqqiyot   banki   (OTB),   Yevropa
tiklanish   va taraqqiyot banki   (YETTB)   va   boshqalar   kiradi.
O’zbekiston   Respublikasining   yuqoridagi   xalqaro   va   mintaqaviy   valyuta-
kredit   tashkilotlar   bilan   xalqaro   kredit   munosabatlari   to’g’risida   kelgusi   bo’limda
batafsil ma’lumot   beriladi.
Hozirgi  paytda rivojlanayotgan va muhtoj  mamlakatlarga xalqaro kreditdan
tashqari   turli   jamoat   tashkilotlari   va   fondlar   tomonidan   beg’araz   yordam
ko’rsatilmoqda.   Bunday   yordam   asosan   sog’liqni   saqlash   va   ta’lim   tizimini
rivojlantirish,   ekologik   muammolarni   bartaraf   etish   va   boshqa   maqsadlarda
berilmoqda.   Bunday   tashkilotlar   sifatida   Xalqaro   «Ekosan»   fondi,   Xalqaro   Qizil
Hoch   va   Qizil   Yarim   Oy   jamiyatlari,   TAKIS   dasturi,   Germaniyaning   K.Adenuer
va   A.Gumbolt,   AQShning   B.Franklin   va   G.Soros   fondlari   va   boshqalarni
ko’rsatish   mumkin.
Xalqaro   kreditning   tamoyillari.   Xalqaro   kreditning   takror   ishlab   chiqarish
bilan aloqasi   uning   tamoyillarida   aks   etadi:
1) qaytarishliligi:   agarda   olingan   mablag’lar   qaytarilmayotgan   bo’lsa,   unda
ushbu holat kapitalni qaytarmaslik sharti bilan berilishiga, ya’ni moliyalashtirishga
aloqadordir;
2) muddatlilik:   kredit   kelishuvida   belgilangan   muddatlarda   kredit
qaytarilishini   ta’minlaydi;
3) to’lovlilik: qiymat qonuni harakatini aks ettirgan holda kreditning har bir
holatidagi alohida shartlarni   amalga   oshirish   usulidir;
4) moddiy   ta’minlanganligi:   kredit   so’ndirilishining   kafolatida   o’z   aksini
topadi;
5) maqsadli   yo’nalishi:   ssudaning   aniq   bir   ob’ktlarini   belgilanishi.
Xalqaro   kreditning   tamoyillari   uning   bozor   iqtisodiy   qonunlari   bilan
aloqalarini ifodalaydi va bozor sub’ktlari hamda davlatning joriy hamda strategik
vazifalariga   erishish   maqsadida   ishlatiladi. 27 Qaytarishlilik
Muddatlilik
To’lovlilik
Moddiy   ta’minlanganligi
Maqsadli   yo’nalishi
3-rasm.   Xalqaro   kreditning   tamoyillari 9
Xalqaro   kredit   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   jarayonida   valyuta   va   tovar
resurslarini   qaytarishlik,   muddatlilik   hamda   foiz   to’lash   shartlari   asosida   taqdim
etilishi bilan bog’liq ssuda kapitalining harakatidir. Kreditorlar va qarz oluvchilar
sifatida xususiy korxona (bank, firma)lar, davlat tashkilotlari, hukumatlar, xalqaro
hamda   hududiy   valyuta-   kredit   va   moliyaviy   tashkilotlar   maydonga   chiqadi.
Xalqaro   kredit   kapitalistik   ishlab   chiqarish   usulining   dastlabki   bosqichlarida
vujudga kelgan   va kapitalni dastlabki jamg’arishning richaglaridan biri edi. Ishlab
chiqarishning   milliy   chegaralardan   tashqariga   chiqishi,   xo’jalik   aloqalari
baynalmilallashuvining   kuchayishi,   kapitalning   xalqaro   jihatdan   ijtimoiylashuvi,
ishlab   chiqarishning   ixtisoslashuvi   va   kooperatsiyalashuvi   hamda   ilmiy-texnik
inqilob   uning   rivojlanishini ob’ktiv   asosi bo’ldi.
Xalqaro   lizing   –   bu   ijara   operatsiyalarining   bir   ko’rinishi   bo’lib,   bunda
ijaraga   beruvchining   mulkka   egalik   huquqi   saqlanib   qoladi.   Ijaraga   oluvchi   vaqti-
vaqti   bilan   tovardan   vaqtincha   foydalanganligi   uchun   haq   to’lab   turadi.   Ëizing
jihozlarni   maxsus   kredit   muassasasining   kompaniyasi   tomonidan   oldindan   sotib
olishni   anglatadi.   Asosan   bunday   operatsiyalarning   ob’ekti   sifatida   turli   xil
jihozlar,   transport   vositalari,   EHM   va   boshqalar   hisoblanadi.   Ijara   kredit   olishning
o’ziga   xos   shakli   bo’lib,   eksportyor   tovarining   tashqi   bozordagi   harakatini
yengillashtiradi.  Xalqaro   kredit   tamoyillari
  284. O’zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirishda xalqaro valyuta-kredit
munosabatlarining   o’rni
Bugun   O’zbekistondagi   ijtimoiy   hayotning   barcha   jabhalarida
o’tkazilayotgan   tub   o’zgarishlar   o’z   taraqqiyotining   yangi   bosqichiga   ko’tariladi.
O’zbekiston   iqtisodiyotining   yetakchi   tarmoqlarini   jahon   andozalari   darajasidagi
yangi texnika bilan ta’minlash uchun investitsiya mablag’lari ajratayotgan moliya
institutlari oldiga katta vazifalar qo’yilmoqda. Bu vazifani moliyalashning nafaqat
an’anaiviy   usuli   bank   krediti   va   boshqa   kreditlarga,   balkim   xorijiy   valyuta-kredit
munosabatlariga   tayangan   holda amalga   oshirilib   kelinmoqda.
O’zbekistonda olib borilayotgan har tomonlama asoslangan xalqaro valyuta-
kredit munosabatlari mamlakatdagi iqtisodiy, ijtimoiy va investsiya muhitiga ijobiy
ta'sir   etishi   bilan   birga   investitsiyalar   kiritish   ob'ektlarini   jozibadorligini   ham
oshirmoqda.   Bular,   o’z   navbatida,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   va
diversifikatsiya   qilishga   barcha   moliyalashtirish   manbalaridan   keladigan
invetitsiyalar   hajmini   o’sib   borishini   ta'minlamoqda.
Xususan,   2021   yilda   amalga   oshirilgan   keng   ko’lamli   islohotlar   natijasida
asosiy kapitalga investitsiyalar hajmi keskin oshib, 2021 yilga nisbatan 133,9 % ni
tashkil etdi.
2021   yil   yanvar-dekabr   oylarida   189,9   trln.   so’m   asosiy   kapitalga
investitsiyalar   o’zlashtirilib,   ularning   70,7   %   yoki   134,3   trln.   so’m   jalb   etilgan
mablag’lar hisobidan moliyalashtirilgan bo’lsa, korxona, tashkilot va aholining o’z
mablag’lari   hisobidan   29,3 %   yoki 55,6   trln.   so’m   moliyalashtirildi   (3-rasm).
Investitsiyalarni   moliyalashtirish   manbalari   bo’yicha,   2021   yilning   yanvar-
dekabr   oylarida   markazlashgan   moliyalashtirish   manbalari   hisobidan
moliyalashtirilgan   asosiy   kapitalga   investitsiyalarning   ulushi   o’tgan   yilning   mos
davridagi ulushiga nibatan 3,1 % punktga kamayib, 26,6 % ni yoki 50686,8 mlrd.
so’mni tashkil   etdi. 293-rasm. 2021 yilda O’zbekistonda Respublikasida asosiy kapitalga kiritilgan
investitsiyalar   hajmi 10
Joriy   davrda   ham   asosiy   kapitalga   kiritilgan   investitsiyalarning   aksariyat
qismi yangi qurilishga yo‘naltirilgan. Yangi qurilishga yo‘naltirilgan investitsiyalar
hajmi   24,324   mlrd   so‘mni   tashkil   etib,   jami   o‘zlashtirilgan   investitsiyalarning   59
foizini   tashkil   etdi.   Iqtisodiyotda   mavjud   ob’ektlarni   kengaytirish,   rekonstruksiya
qilish,   modernizatsiyalash   va   texnik   qayta   qurollantirishga   yo‘naltirilgan
investitsiyalar 9,216 mlrd so‘mni tashkil etdi va   Respublikada jami o‘zlashtirilgan
investitsiyalarning 22,3 foizini tashkil etdi. 
Qolgan   18,7   foiz,   ya’ni   7,688   mlrd   so‘m   boshqa   xarajatlarga   yo‘naltirildi
2021-yil   yanvar-dekabr   oylarida   o’zlashtirilgan   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar   hajmi   jadal   o’sib,   37171,3   mlrd.   so’mni tashkil   etdi va   2021-   yilning
10
  O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika   Qo’mitasi   Press-relizlari,   Toshkent,   2021   yil, 1   bet 30mos davridagi jami asosiy kapitaldagi ulushiga nisbatan 12,2 % punktiga ko’payib,
19,6 %   ni   tashkil   etdi   (4-rasm).
4-rasm. Asosiy kapitalga investitsiyalarning moliyalashtirish manbalari
bo’yicha tarkibi,   mlrd.   so’m 1
O‘zbekistonda   yil   boshidan   buyon   41,239   mlrd   so‘m   asosiy   kapitalga
investitsiyalar   o‘zlashtirilib,   ularning   53,6   foizi   (22,1   trln   so‘m)   jalb   etilgan
mablag‘lar   hisobidan   moliyalashtirilgan   bo‘lsa,   korxona,   tashkilot   va   aholining   o‘z
mablag‘lari   hisobidan   46,4   foizi   (19,1   trln   so‘m)   moliyalashtirildi.   Bu   haqda
O‘zbekiston   Davlat   statistika   qo‘mitasi   Investitsiyalar   va   qurilish   statistikasi
boshqarmasi   xabar qildi . 
Asosiy   kapitalga   investitsiyalarning   katta   qismi,   ya’ni   jami   investitsiyalarning
32,7   foizi   korxona   va   tashkilotlarning   o‘z   mablag‘lari   hisobidan   moliyalashtirilgan.
Shuningdek, tijorat banklar kreditlari va   boshqa qarz mablag‘lari hisobidan 18,8 foiz,
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   va   boshqa   xorijiy   investitsiya   va   kreditlar   12,1   foiz,   aholi
mablag‘lari   13,6   foiz,   Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg‘armasi   7,5   foiz,   O‘zbekiston
kafolati   ostida   xorijiy   kreditlar   8,8   foiz,   Respublika   byudjeti   3,4   foiz   va   Davlat
maqsadli jamg‘armalari 3,1 foiz, Bolalar sportini rivojlantirish jamg‘armasi hisobidan
esa 0,02 foiz asosiy kapitalga investitsiyalar o‘zlashtiriladi.
1 1 
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika   Qo’mitasi   Press-relizlari,   Toshkent,   2021   yil, 4   bet 31Xulosa
Xalqaro valuta-kredit  munosabatlari  – bozor  iqtisodiyotining tarkibiy qismi
va   eng   murakkab   jarayonlaridan   biridir.   Ko’plab   omillar   ta’sirida   xalqaro   valuta-
kredit   munosabatlarimurakkablashmoqda   va   hozirgi   sharoitda   o’zining   o’ta
beqarorligi   bilan   ahamiyatlidir.
Pulning   jahon   xo’jaligida   amal   qilishi   va   turli   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarga
(tashqi   savdo,   ishchi   kuchi   va   kapital   migratsiyasi,   daromadlar,   qarzlar   va
subsidiyalar   oqimi,   ilmiy-texnikaviy   mahsulotlarni   ayirboshlash,   turizm   va   h.k.)
xizmat   qilishi   bilan   bog’liq   iqtisodiy   munosabatlar   xalqaro   valyuta-kredit
munosabatlari   deb   ataladi.   Xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlari   pulning   xalqaro
to’lov   munosabatida   amal   qilish   jarayonida   vujudga   keladi.   Valyuta   –   bu
mamlakatlar pul birligi (masalan, so’m, dollar, funt sterling va h.k.). Har bir milliy
bozor   o’zining   milliy   valyuta   tizimiga ega   bo’ladi.
Xalqaro   valuta   munosabatlari   –   valutaning   jahon   xo’jaligida   amal   qilishi
borasida   shakllanadigan   va   milliy   xo’jaliklar   faoliyati   natijalarining   o’zaro
almashuviga   xizmat   ko’rsatadigan ijtimoiy   munosabatlar   yig’indisidir.
Xalqaro kredit - bu ssuda  kapitaliing xalqaro miqyosida harakati  bo’lib, bu
harakat tovar va valyuta ko’rinishidagi mablag’larni qaytarib berishlik, muddatlilik
va   xaq   to’lashlik   asosida   berish   bilan   bog’liqdir.
Mamlakatning   ishlab   chiqarish   salohiyati,   iqtisodiy   rivojlanish   darajalari,
moddiy va ma'naviy ishlab chiqarish sifatlari va hajmining o’sishi, ishlab chiqarish
infratuzilmasining   tarakqiyoti   ko’p   jihatdan   xalqaro   valyuta-kredit
munosabatlariga   bog’liq.
Shunigndek,   xalqaro   valuta-kredit   munosabatlari   jamiyatda   moddiy   va
nomoddiy   ishlab   chiqarish   sohalariga   maqsadli   va   asoslangan   investitsiyalar   jalb
etishni   o’zida   aks   ettiradi.  U   yoki   bu   davlatning  zamonaviy   xalqaro   valuta-kredit
munosabatlari   iqtisodiyotda   tarkibiy   o’zgarishlarni   amalga   oshirish,   qishloq
xo’jaligini   ko’tarish,   tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish,   aholini   ish   bilan
ta'minlash,   fan   va   texnikani   rivojlantirish   va   shuningdek,   ekologik   muammolarni
hal   etish bilan   ajralib   turadi. 32O’zbekistonda   islohotlarning   hozirgi   bosqichida   Xalqaro   valuta-kredit
munosabatlarining   bosh   maqsadi   –   iqtisodiyotda   tarkibiy   o’zgartirishlarni,
modernizatsiya va diversifikatsiya jarayonlarini amalga oshirish uchun korxonalar
va   kompaniyalarning   investitsion   faolligini   yanada   kuchaytirish,   iqtisodiytoni
raqobatbardoshligini   ta’minlash,   markazlashmagan   investitsiyalarni   ko’paytirish,
iqtisodiyotga   ko’proq   investitsiyalarni   jalb   qilishdir.
Jahon   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   xalqaro   valuta-kredit   munosabatlarida
strategik   investorlar   ko’p   miqdordagi   mablag’larni   birinchi   navbatda   iqtisodiyoti
o’z   ichki   imkoniyatlari   asosida   barqaror   va   izchil   ravishda   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   yo’naltiradi.   Aynan   shunday   mamlakatlardagina   qo’yilgan
mablag’lar   saqlanishiga   va   barqaror   foyda   olishga   mo’ljal   qilsa   bo’ladi.   Ichki   va
xorijiy  investorlarni   birinchi   navbatda  minimal   darajadagi   soliq imtiyozlari  emas,
balki   biznesdagi   keyingi   qulay   va   maqbul   istiqbollar   qiziqtiradi.   Qolaversa,   ular
eng   avvalo   mintaqalarning   emas,   balki   mamlakatning   xatarlilik   darajasini   hisobga
oladi. 33Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   T.:   O’zbekiston,   2021   y.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmoni.   2021   yil   7 fevral.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. 2022   yil,   24   yanvar.
4. O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat
ilmiy   nashriyoti.   04.02.2021.   Toshkent.
5. Красавина   Л.Н.Международные   валютно-кредитные   и   финансовые
отношения.   —М.: «ФиС».   2021   г.
6. Платонова   И.Н.   Валютный   рынок   и   валютное   регулирование.   -М.:
«ФиС».   2021 г.
7. Бержанов   С.А.   Валютная   система,   валютный   рынок   и   валютные
операции.   -   Нукус.   2021
8. Xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlari.   Kasb-hunar   kollejlari   uchun   o’quv
qo’llanma   /   Mualliflar:   Xudoyberdiev   Z.Y.,   Qahhorov,   Z.Y.,   Umarov   Z.A.,   Sohibov
O.Q.   –   T.: “IQTISOD   –   MOLIYA”,   2021.