Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 116.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Davlatning tuzilish shakllari

Sotib olish
”DAVLATNING TUZILISH SHAKLLARI: UNITAR,
FEDERATIV VA KONFEDERATIV” 
mavzusidagi 
K URS ISHI
1 M U N D A R I J A :KIRISH………………………………….……………………………….…3
I BOB	 DAVLAT SHAKLLARI HAQIDA TUSHUNCHA…………….....5	
1.1.	“Davlat shakllari” tushunchasi	…………………………………………5
1. 2.   Davlat tuzilishi shakli tushunchasi va uning mohiyati ……………………….7
II BOB.DAVLATNING TUZILISH SHAKLLARI: UNITAR, FEDERATIV, 
KONFEDERATIV HAQIDA TUSHUNCHA………….........................................9
2.1. Unitar davlat ………………………………………………………………….9
2.2. Federativ davlat …………………………………………….……………….10
2.3. Konfederatsiya davlati …………………………………………….................20
XULOSA…………………………………………………………………............23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………...............25
 
2 KIRISHRespublikamizda   demokratik   huquqiy   davlat   barpo   etish   va   adolatli	
fuqarolik   jamiyatini   qaror   toptirish   jarayoni   ayni   vaqtda   jadallik   bilan
amalga   oshirilmoqda.   Bugungi   kunda   yuz   berayotgan   jamiyatimizdagi
o‘zgarishlar   bizni   ko‘pchilik   tushunchalar,   atamalarni   qaytadan   idrok
etishimizga   va   hatto   qadriyatlarni   qayta   baxolash   bilan   shug‘ullanishga
undamoqda.   Boshqacha   bo‘lishi   ham   mumkin   emas.   Zero,   davlat   va
huquq   nazariyasi   sobiq   ittifoq   sharoitida   ma’muriy   buyruqbozlik
tizimining  g‘oyaviy  asosi   va   ximoyachisi   vazifasini  bajarganligi   sababli,
u   albatta,   qayta   idrok   etilishiga   muxtojdir.   Bundan   tashqari,   bugungi
kundagi   jamiyatimiz   taraqqiyotiga   xos   yangiliklar,   davlat   va   huquq
tushunchasi,   ularning   moxiyati,   tasnifi,   vazifalarini   yangicha   talqinda
tubdan   qayta   ko‘rib   chiqishni   zamon   taqozo   etmoqda.   O‘zbekiston
Respublikasi  	chuqur   ijtimoiy-siyosiy   isloxotlar   davrini   boshidan	
kechirmoqda:   mamlakat   iqtisodiyoti   bozor   munosabatlariga   o‘tmoqda;
jamiyatda   umuminsoniy   qadriyatlar   borgan   sari   ko‘proq,   qaror   topmoqda;
shaxs   huquqlari   va   erkinliklarini,   sha’ni   va   qadr-qimmatini   himoya   qilish
davlatning burchiga aylanmoqda. 	
Har bir talaba davlat va huquq nazariyasi fanini to‘la va chuqur o‘rganib	
olsa,   uning   umumiy   darajasi,   huquqiy   ongi,   atrofda   kechayotgan   siyosiy
jarayonlarni   tushunish   layoqati   talab   darajasida   bo’ladi.   Chunki   bu   fan,
talabaga   nafaqat   yuridik   bilimlar   beribgina   qolmay,   balki   uning   huquqiy
madaniyati,   huquqiy   ongini   xamda   huquqiy   tafakkurini   shakllantirishga
ilmiy  informatik  baza   bo‘lib   hisoblanadi.   Bundan   tashqari  davlat   va   huquq
nazariyasi   fanining   asosiy   tushunchalarini   yaxshi   o‘zlashtirish   asosida
talabada siyosiy madaniyat, siyosiy ong va siyosiy tafakkur shakllanishi xam
shubxasizdir,   chunki   davlat-huquqiy   hodisalar   ayni   paytda   siyosiy-ijtimoiy
hodisalardir.   Oddiyroq   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   davlat-huquqiy   hodisalar
siyosat   bilan   bog‘liqdir.   Bo‘lajak   yurist   uchun   esa   huquqiy   va   siyosiy
madaniyat, tafakkurning kasbiy shakllanishida bag‘oyat katta ahamiyat kasb
etadi.	  Mana shu yuqorida aytilgan fikrlar mening kurs ishi yozishimga sabab
3 bo‘ldi.   Davlat   va   huquq   nazariyasi   o‘quv   kursi   mavzulari   ichidan   men
“Davlatning tuzilish shakli” mavzusini tanladim. Chunki, davlatni tushunishda
tuzilish shakli alohida ahamiyatga ega. Zero, tuzilish shakli davlat yo’li bilan
uyushgan   jamiyatda   davlat   qanday   xajmda   ekanligini   aniqlashtirib   beradi.
Davlat  tuzilish shakli  insoniyatni qadimdan  	qiziqtirib kelgan muammolardan	
biri hisoblanadi. Ushbu muammolar umuman davlat shakllari, jumladan, davlat
tuzilish   shakli   masalasi   meni   juda   qiziqtiradi.   Yurtboshimiz   aytganlaridek	:	
«Har   bir   davlat   -   betakror   ijtimoiy   hodisadir.   U   har   qaysi   xalq   tarixiy
va   ma’naviy   taraqqiyotining   xosilasidir...»   har   bir   davlat   shaklida   shu
davlatning   tarixi,   an’anlari,   mentaliteti   o‘zining   ifodasini   topadi.   Ayni
paytda   har   bir   kishilik   jamiyati   taraqqiyotidagi   ijtimoiy   -   iqtisodiy
bosqichlar   o‘ziga   xos   davlat   shakllarini   maydonga   chiqaradi.   Shu
sababli   davlat   shakllari,   jumladan   tuzilish   shakli,   ya’ni   unitar,
federativ,   konfederativ   –   shakllarining   har   biri   uziga   xos   xususiyatga
ega bo‘lib, ularni o‘rganish taqqoslash qiziqarli jarayondir.	
Davlat   demokratiya   sharoitida   ijtimoiy   qarama   –   qarshiliklarni	
zo‘ravonlik  va  bostirish yo‘li bilan emas, balki ijtimoiy kelishish yo‘li
bilan hal  etish, fuqarolik jamiyatini shakllantirishdagi  eng asosiy ustun
vazifasini   o‘tovchi   vositaga   aylanib   bormoqda.   Zero,   davlatimizda
adolatli fuqarolik jamiyatini qaror toptirish maqsadi e’lon qilingan. 	
“Biz   uchun   fuqarolik   jamiyati   –   ijtimoiy   makon.   Bu   makonda	
qonun   ustuvor   bo‘lib,   u   insonning   o‘z   –   o‘zini   kamol   toptirishga
mone’lik   qilmaydi,   aksincha   yordam   beradi.   Shaxs   manfaatlari,   uning
huquq   va   erkinliklari   to‘la   darajada   ro‘yobga   chiqishiga
ko‘maklashadi».4 I BOB	 DAVLAT SHAKLLARI HAQIDA TUSHUNCHA	
1.1.	“Davlat shakllari” tushunchasi	
«Davlat   shakllari»   tushunchasi   davlat   va   huquq,   nazariyasining   eng	
muxim   masalalaridan   biridir.   «Davlat   shakllari»   tushunchasi   «davlat
moxiyati»   tushunchasi   bilan   bevosita   bog‘liq.   Davlat   shakli   murakkab
ijtimoiy   hodisa   bulgan   davlat   moxiyatini   bilishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Davlat   shakli   uning   mazmun-mohiyati   bilan   ajralmas.   Har   kanday   davlat
shakli   uzining   mazmuni   bilan   «juft»   falsafiy   kategoriyalardek   boglanib
ketgan. Mazmun davlat hokimiyatining, subyektining taalluqliligini belgilash
imkonini   beradi   va   uni   kim   amalga   oshiradi,   degan   savolga   javob   qiladi.
Shaklni   tushunish   esa   davlat   hokimiyati   qanday   uyushtirilganligi,   qaysi
idoralar   orkali   namoyon   bulishi,   ushbu   idoralarning   tashkil   etilish   tartibi
kanday bulishi, ulardagi vakolatlarning muhlati, davlat hokimiyatini amalga
oshirish usullarini tushunishga yordam beradi.	
Davlat   jamiyatning   maxsus   tarkibiy   hududiy   tashkiloti   sifatida   kanday	
muayyan  shakllarda   namoyon  buladi?  Davlat   har  xil   shakllarga  ega  bulishi
mumkin.   Huquqiy   adabiyotlarda   davlat   shakli   tushunchasiga   turlicha   ta’rif
beriladi..	
Ba’zi huquqshunoslar davlat shakli deganda davlat boshqaruvi va davlat	
tuzilishi   shaklida   uz   ifodasini   topadigan   davlat   organlari   strukturasi   va
tashkilotini   tushunadi.   Bunda   davlat   shakli   tushunchasiga   siyosiy   rejimni
kushmaydilar.	
Demak,   davlat   shakli   tushunchasiga   turlicha   yondashiladi.   Ayrim	
huquqshunos   olimlar   davlat   shaklini   tor   ma’noda   talqin   etadilar.   Ularning
fikricha,   mazkur   tushuncha   faqat   boshqaruv   shaklidir.   Boshkalar   esa   unga
keng ma’no, ya’ni boshqaruv va davlat tuzilishi shakllarini kiritadilar.	
Ba’zi   mualliflar   davlatning   ichki   va   tashki   shakllarini   ajratadilar.	
Davlatning   ichki   shakli   deganda   demokratiyani,   tashki   shakli   deganda   esa
siyosiy   hokimiyatning   muayyan   uyushtirilishi   tushuniladi.
D.A.Kerimovning   fikricha1,   demokratiya   siyosiy   idora   usulining   turi
bulganligi   bois   uni   davlatning   ichki   shakli   deb   tushunish   mumkin,5 boshkaruv shakllari va davlat tuzilishi esa davlatning tashki shaklini tashkil
etadi.	
Yana   bir   guruh   huquqshunoslar   davlat   shakliga   quyidagicha   ta’rif	
beradilar:   davlat   shakli   –   davlat   organlarining   paydo   bo‘lish   tartibi,
ularning   strukturasi,   xususan,   davlatning   oliy   organlari   strukturasi,   ular
urtasidagi   o‘zaro   munosabat,   xususan   davlatning   markaziy   organlari
bilan   tarkibiy   kismi   organlari   va   mahalliy   organlari   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabat, shuningdek, ularning jamiyatga raxbarlik qilish shakli.	
Bu   ta’rif   uzun   bo‘lsa   ham,   unda   davlat   shakli   tushunchasining	
mazmunini   ochib   berishga   harakat   qilingan.   Qisqacha   so‘z   bilan
aytganda, davlat shakli – davlat hokimiyatining tuzilish shaklidir.	
Davlat   shakliga,  shuningdek,   mamlakatning  taraqqiyot   darajasi,  uning	
madaniyati   mamlakatda   tarkib   topgan   tarixiy   an’analar,   urf-odatlar   ham
ta’sir   kursatadi.   Masalan,   Angliyada   davlat   shakllari   o‘rta   asrlarda   tarkib
topgan bo‘lib, ular hozirgi kunga qadar hurmat qilinmoqda.	
Tabiiyki,   gap   davlat   hokimiyatining   tuzilish   shakllari   xakida   borar	
ekan, bunda ham boshqaruv shakli, ham davlat tuzilishi shakli, ham siyosiy
rejim   tushuniladi.   Siyosiy   rejimni   davlat   shaklining   asosiy,   ichki   tomoni
deyish mumkin.	
Davlatning   siyosiy   rejimi   bilan   uning   shakli   boshqa-boshqa   narsa.	
Yuridik adabiyotlarda siyosiy rejim deganda asosan hokimiyatning amalga
oshirish   usullari   va   metodlarining   yig‘indisi   tushuniladi.   Masalan,
demokratik rejim, fashistik rejim va hokazo.	
Bayon etilgan muloxazalar huquqiy adabiyotlarda davlat shakli xaqida	
yagona tushunchaning ishlab chikilmaganligidan dalolat  beradi. Shu bilan
birga,  davlat   shakli   tushunchasining  an’anaviy   hisoblangan   ta’rifi   mavjud
bo‘lib, u aksariyat mualliflar tomonidan qabul qilingan.	
Bu ta’rif quyidagicha: «Davlat shakli» deganda davlatdagi siyosiy
hokimiyatni uyushtirishning uch asosiy elementlari tushuniladi.
Bular:	 birinchidan,	  boshqarish   shakli,   ya’ni   davlat   hokimiyati   va	
boshqaruvini tuzish va tashkil etishning muayyan tartibi;6 ikkinchidan,	  davlat   tuzilishi,   ya’ni   davlatlarning   hududiy   tuzilishi,	
markaziy, mintaqaviy va mahalliy hokimiyatlarning o‘zaro munosabati;	
uchinchidan	, siyosiy rejim (davlat) idora usuli yaxlitligidir.	
Shunday  qilib,   davlat  shakli  deganda   uch  tarkibiy qismi  -   boshqaruv	
shakli,   davlat   tuzilishi   shakli,   siyosiy   rejim:   ya’ni   davlat   idora   usuli
birlikda olingan siyosiy hokimiyat tashkiloti tushuniladi.	
Boshqaruv   shakli   –   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   oliy	
idoralarining tashkil etilishi va uyushtirilishining muayyan tartibidir.	
Davlatning   tuzilishi   shakli   –   davlatning   ma’muriy-hududiy   tuzilishi,	
markaziy,   mintakaviy   va   maxalliy   hokimiyatlar   o‘zaro   munosabatlarining
muayyan tartibidir.	
Siyosiy rejim (davlat idora usuli) – siyosiy (davlat) hokimiyatini amalga	
oshirishning usul va metodlaridir.1. 2.   Davlat tuzilishi shakli tushunchasi va uning mohiyati  
  Fuqarolar   soni   va   hudud   ko‘lami   muayyan   chegaraga   yetganda   mamlakat
hududini   okruglar,   viloyatlar,   o‘lkalar,   shtatlar,   kantonlar,   guberniyalar,   tuman
singari   hududlarga   bo‘lish   hamda   shu   hududiy   tuzilmalarda   hokimiyatning
mahalliy   (hududiy)   organlarini   tuzish   zarurati   tug‘ilaladi.   Har   qanday   davlat
muayyan hududda joylashgan. Uning fuqarolari ham xuddi shu hududda istiqomat
qilishadi.   O‘zining   ijtimoiy   funksiyalarini   bajarish   -   fuqarolarning   iqtisodiy
turmushi   va   himoyasini   tashkil   etish,   sug‘urta   zahiralarini   yaratish   va   hokazolar
uchun davlat turli xil faoliyatni amalga oshiradi. Ammo aholining soni ancha ko‘p,
hududiy   o‘lchami   katta   bo‘lgan   sharoitlarda   bir   markazdan   turib   bu   faoliyatni
amalga oshirish - qariyb uddalab bo‘lmaydigan vazifadir.
Shu tariqa hokimiyat va boshqaruvning markaziy hamda mahalliy organlari
o‘rtasida   vakolatlarni   bo‘lish   ehtiyoji   ham   paydo   bo‘ladi.   Bu   davlat   (hududiy)
tuzilishi zaruratini keltirib chiqaradigan birinchi sababdir.
Ikkinchi   sabab   u   yoki   bu   davlat   aholisining   ko‘p   millatliligi   bilan   bog‘liq.
Har   bir   xalq,   millatning   o‘z   an’analari,   davlatchilik   bo‘yicha   tarixiy   tajribasi
mavjud,  madaniy,   til   va   boshqa   ma’naviy  ehtiyojlarga   ega.  Bularning   hammasini
davlat tuzilishi chog‘ida nazarda tutish kerak.
7 Uchinchi   sabab   subyektiv   va   hatto   tasodifiy   omillar   -   o‘zlashtirib   olish,
mustamlakachilik ta’siri, siyosiy manfaatlar va boshqa ko‘pgana holatlardan iborat
bo‘lishi   mumkin.   Boshqaruv   shakli   singari   hududiy   tuzilish   ildizlari   ham   juda
qadim   zamonlarga   borib   taqaladi.   Qadimgi   Sharq   despotik   imperiyalariyoq
viloyatlar,   shaharlar,   satrapiyalar,   zabt   etilgan   hududlarga   bo‘lingan.   Ular   o‘z
hududiy tuzilmalari hamda o‘z hokimiyat va boshqaruv organlariga ega bo‘lishgan.
Albatta, davlat o‘z hududiy tuzilmalarining oddiy yigandisidan iborat emas. Lekin
bu tuzilmalarsiz davlat mavjud bo‘la olmaydi.
Davlatshunos   olimlar   tomonidan   davlat   tuzilishi   tushunchasiga   ko‘plab
ta’riflar berilgan. Lekin ular bir-birlaridan unchalik katta farq qilmaydi. 
Ularning   qariyb   barchasi   davlat   tuzilishi   shakli   deganda   davlat
hokimiyatining   ma’muriy-hududiy   tashkil   etilishi,   davlat   bilan   uni   tashkil
etuvchi qismlar o‘rtasidagi, davlatning alohida qismlari o‘rtasidagi, markaziy va
mahalliy organlar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar xarakterini tushunish kerak,
deb hisoblashadi.
Tuzilish tarkibiga ko‘ra davlatlar oddiy -  unitar  hamda murakkab -  federativ
va   konfederativ   davlatlarga   bo‘linadi.   Davlat   tuzilishi   shakli   nafaqat   ommaviy
hokimiyat   bilan,   balki   davlatning  yana  bir   muhim  xususiyati  -   aholining  hududiy
tashkiloti bilan ham chambarchas bog‘likdir. 
8 II BOB.DAVLATNING TUZILISH SHAKLLARI:
UNITAR,,FEDERATIV, KONFEDERATIV HAQIDA TUSHUNCHA
2.1. Unitar davlat
Unitar  (yagona, lot. «unus» - «bir» so‘zidan olingan) davlat oddiy tuzilishga
ega yaxlit davlat bo‘lib, to‘la siyosiy birligi bilan boshqalardan farq qiladi. Unitar
davlatlarning   aksariyati   muayyan   ma’muriy-hududiy   bo‘linish   (tumanlar,
viloyatlar,   kantonlar)ga   ega.   Biroq   mazkur   mustaqil   qismlar   davlat   suvereniteti
alomatlariga   ega   emas.   Bunday   davlatda   oliy   organlarning   yagona   tizimi   hamda
yagona   qonunchilik   mavjud   bo‘ladi.   Unitar   davlatning   yaxshi   tomoni   shundaki,
uning tuzilishi sodda bo‘lib, oliy hokimiyat to‘laligacha uning tasarrufida bo‘ladi.
Unitar davlat belgilari:
 butun   mamlakat   miqyosda   bir   xil   bo‘lgan   vakillik,   ijroiya   va   sud
organlari mavjud;
 bitta konstitutsiya;
 yagona qonunchilik tizimi;
 yagona fuqarolik;
 yagona pul birligi;
 barcha ma’muriy hududiy birliklar uchun umumiy bo‘lgan soliq va kredit
siyosati;
 unitar   davlatlar   tarkibiy   qismlari   severenitetga   ega   emas   (ya’ni   tom
ma’nodagi davlatlar emas);
 yagona armiya;1
Barcha   unitar   davlatlarga   xos   bo‘lgan   markazlashtirish   turli   shakllarda   va
turli   darajada   namoyon   bo‘lishi   mumkin.   Ba’zi   mamlakatlarda   mahalliy   organlar
umuman   bo‘lmaydi   va   ma’muriy-hududiy   bo‘linmalar   markaziy   hokimiyat
vakillari tomonidan boshqariladi.
Boshqa davlatlarda mahalliy organlar tashkil etiladi-yu, lekin ular (bevosita
yoki   bilvosita)   markaziy   hokimiyat   nazorati   ostida   bo‘ladi.   Markaziy   hokimiyat
mahalliy   organlar   ustidan   nazoratning   qanday   turini   amalga   oshirishiga   qarab,
unitar davlatlar markazlashgan va markazlashmaganga bo‘linadi.
9 Bundan   tashqari,   ba’zi   unitar   davlatlarda   bir   yoki   bir   necha   hududiy
bo‘linmalarga   boshqalardan   imtiyozliroq   huquqiy   maqom   berilishi   mumkin.
Bunday   unitar   davlat   nisbiy   ma’muriy   mustaqil   muxtoriyat   (avtonomiya)ga   ega
bo‘ladi. 
Avtonomiya -   yunoncha “o‘zim qonun” ma’nosini anglatadi. Bu davlatning
shunday   bir   bo‘lagiki,   o‘z   ichki   masalalarini   o‘zi   hal   qilish   huquqiga   ega,   u   bir
davlat tarkibida yashovchi xalqlarning soni va iqtisodiy rivojlanishdagi  notekislik
oqibatida yuzaga keladi.
Biroq avtonom tuzilmalarda o‘zini – o‘zi boshqarish huquqi boshqa aholiga
nisbatan   kengroq   bo‘lsada,   ularning   mustaqilligi   mrkaziy   hokimiyat   belgilagan
doiradagina mavjud bo‘ladi.
Unitar   davlatdagi     avtonomiya   bilan   federatsiya   tarkibidagi   avtonomiyani
farqi   bor.   Unitar   davlatdagi   avtonomiyada   vakolat   markazdan   quyiga   berilsa,
federatsiyada aksincha, subyektlardan federatsiyaga beriladi.
Davlat   tuzilishining   yuqoridagi   shakli   hududiy   bo‘linmalarning   maxsus
manfaatlarini   hisobga   olish   zarur   bo‘lgan   joylarda   qo‘llaniladi.   Biroq,
muxtoriyatlar   mustaqilligiga   markaziy   hokimiyat   belgalagan   doiradagina   yo‘l
qo‘yiladi.
Yana   bir   jihatni   hisobga   olish   kerak.   Unitarizm   yer   egaliklari,   knyazlik   va
boshqalarga   bo‘linib   ketgan   feodal   tarqoqligiga   nisbatan   o‘z   davri   uchun   ilg‘or
hodisa   bo‘lgan.   Zero,   u   yagona   bozorning   vujudga   kelishi,   burjua   iqtisodiy
munosabatlarining   rivojiga   yo‘l   ochib   bergan.   Lekin   kapitalizmning   rivojlanib
borishi,   fan-texnika   taraqqiyoti   bilan,   yangi   iqtisodiy   muammolarning   paydo
bo‘lishi   va   boshqa   omillar   tufayli   integratsiya   jarayonlari   boshlanib   ketadi.  Bular
esa,   murakkab   davlatlar   va   ularning   tuzilmalari   -   federatsiya,   konfederatsiya,
hamdo‘stlik va hokazolarni yuzaga keltiradi.
2.2. Federativ davlat
Federativ   davlat   (lot.   «feodus»   -   ittifoq,   shartnoma)   -   murakkab   davlat.
Davlat   va   huquq   fanida   davlatlarning   shartnoma   va   qonuniy   tartibga   solingan
birlashuvini   ta’sis   etishga   asoslangan   ittifoqi   federatsiya   deb   ataladi.   Demak,
10 o‘zaro   birlashishga   intiluvchi   bir   qancha   mustaqil   davlatlar   mavjud   bo‘lgan
joydagina federatsiya tashkil etilishi mumkin.
Rejalashtirilayotgan Rossiya va Belorussiya ittifoqi munosabati bilan hozirgi
vaqtda   federatsiya   haqida   juda   ko‘p   gapirilayotgani   diqqatga   sazovor.   Bunda
ajablanarli joyi shundaki, ko‘pchilik (siyosatchilar, yuristlar, jamoat arboblari ham)
federatsiya   nima   ekanligi   haqida   juda   mavhum   tasavvurga   ega   ekanlar.   Shu
munosabat bilan biz tarixga murojaat etishga qaror qildik.
Federatsiyaning   kelib   chiqish   tarixini   taxminan   shunday   tasavvur   etish
mumkin:   siyosiy  jihatdan  shakllanib  bo‘lgan  bir  qancha  kichik  davlatlar   mustaqil
yashashga   intilishadi-yu,   biroq   tashqi   xavf-xatar   va   ichki   qiyinchiliklar   ulardan
boshqa   o‘zlariga   o‘xshash   davlatlar   bilan   birlashishni   talab   qilayotganiga
ishonch   hosil   qiladilar.   Shunday   qilib,   ular   mazkur   birlashuv   nimalardan   iborat
bo‘lishi   hamda   qanday   qonuniy   tartibda   bu   amalga   oshirilishi   haqida   shartnoma
tuzib,   yagona   davlatni   barpo   etadilar.   Bu   birlashuv,   odatda,   «abadiy»   deb   e’lon
qilinadi.
Shveytsariyada   xuddi   shunday   voqea   sodir   bo‘lgan.   U   yerda   kuchli
qo‘shnilarga   qarshi   kurash   davomida   dastlab   1321   yili   Uri,   Shvits,   Nidvalden   va
Obvalden   deb   nomlangan   kichik   davlatlar   (kantonlar)   strategik   jihatidan
birlashishdi   va   keyinchalik   «ittifoq   yorlig‘i»ni   taqishdi.   1332   yili   ular
federatsiyasiga   Lyutsern   kantoni   qo‘shildi.   1352   yili   Syurix,   Glarus   va   Sug
federatsiyaga   birlashdi.   1353   yili   Bern   «abadiy»   ittifoqqa   qo‘shildi.   1415   yili
Aargau   kantoni   Avstriyadan   ajratib   olindi   va   federatsiya   tarkibiga   kiritildi.   Shu
yildan   boshlab   Shveytsariyada   har   yili   o‘tkaziladigan   federal   syezdlar   o‘z   ishini
boshladi.
Ancha   keyinroq   Amerika   Qo‘shma   Shtatlari   xuddi   shunday   asosda
birlashdilar.   Ular   dastlab   bir-biridan   mustaqil   13   ingliz   mustamlakasidan   iborat
bo‘lib,   ularning   har   biri   o‘zining   maxsus   siyosiy   va   konstitutsiyaviy   tarixiga   ega
edi.   1775   yili   bu   koloniyalar   Angliyaga   qarshi   kurashda   strategik   maqsadlarda
birlashishdi.   1781   yili,   keyin   esa,   1787   yili   shtatlar   federal   konstitutsiyalarini
ishlab   chiqishdi,   ya’ni   ular   endi   davlatchilik   asosida   birlashishgandi.   Keyin   ular
11 safiga   Fransiyadan   sotib   olingan   Luiziana   ko‘shildi.   Rossiyadan   Alyaska   sotib
olindi. Meksikadan «hududlar», Ispaniyadan Antil orollari tortib olindi.
Yuz   yilliklar   mobaynida   mustaqil   siyosiy   hayot   kechirib   kelgan   25   nemis
mustaqil   davlati   va   erkin   shahari   1871   yili   xuddi   shu   tarzda   birlashishdi.   Ular
«abadiy konfederatsiya» sifatida yagona Olmoniyani tashkil etdi.
1867   yilda   Shimoliy   Amerikadagi   uch   ingliz   viloyati   (Kanada,   Yangi
Shotlandiya   va   Yangi   Braunshveyg)   «Kanada   nomli   yagona   mustaqil   davlat»ga
birlashdi.
1885-1886   yillarda   ingliz   suvereniteti   asosida   oltita   Avstraliya
mustamlakasi,   Yangi   Zelandiya   va   Fiji   orollari   Avstralosiyo   federal   davlatiga
birlashdi.
Mumtoz ma’nodagi federativ davlatlar pastdan yuqoriga, kichikdan kattaga,
ko‘plikdan   birlikka   shaklida   tipik   tarzda   paydo   bo‘lgan.   Bunda   federal
konstitutsiyalar   siyosiy   jihatdan   o‘sib-chatishib   ketadigan   kichik   davlatlar   aynan
nimalarda o‘z mustaqilliklarini saqlab qoladi-yu, nimalarda yo‘qotishlarini belgilab
beradi.   Odatda,   ularning   har   biri   uchun   alohida   taallukli   bo‘lgan   hamda
hamdo‘stlik birligiga xavf solmaydigan hamma narsada ularga mustaqillik beriladi.
Agar,   mabodo,   ittifoq   davlati   o‘z   vakolatini   suiiste’mol   qilib,   mahalliy
ishlarga   aralashadigan   bo‘lsa,   mahalliy   mustaqillik   tarafdorlari   federal
konstitutsiyaga   ishora   qilib:   «Biz   -   federalchilarmiz!   Bizning   davlatimiz   unitar
emas,   federativ   davlatdir»,   deyishadi.   Shunday   qilib,   I.Ilin   asosli   ravishda
ta’kidlaganidek,   «federalizm»   g‘oyasi   o‘zining   bosh,   birlashtiruvchi,
markazlashtiruvchi   ahamiyatidan   tashqari   aks   ta’sir   holatlarini   ham   o‘z   ichiga
oladiki,   bular   qismlarning   so‘nmas   o‘ziga   xosligi,   ularning   qonun   doiralaridagi
mustaqilligi,   katta   ittifoq   qa’ridagi   jonli   tashabbuskorliklaridan   iborat.   Muhimi,
shuni  ta’kidlash joizki, bu aks  ta’sir  holatlari  yuridik emas, siyosiy  ma’noga ega,
zero, u konstitutsiyaviy normalarga emas, balki ularni hayotda qo‘llash va amalga
oshirishga taalluqli»1.
Shuningdek,   federatsiya   kichik   davlatlarning   bir-biri   bilan   chatishib
ketishining   hech   ham   birdan-bir   va   buning   ustiga   eng   yaxshi   usuli   emasligani
nazarda   tutish   kerak.   Tarixning  shohidlik   berishicha,   federatsiya   asoslarida   emas,
12 balki   unitar   davlatga   singib,   to‘la   chatishib   ketish   asosida   yaxlit   bir   butunlikka
aylanish hollariga ko‘plab misollar keltirish mumkin. Masalan, Fransiyani olaylik.
U   hozirgi   holatdagi   birlikka   uch-to‘rt   asr   davomida   erishgan.   Vaholanki,   dastlab
Fransiya bir qirollik, bir kurfyurstlik, 26 gersoglik, olti knyazlik, bir  markgraflik,
bir   erkin   graflik,   77   graflik,   19   vitsegraflik,   14   «mulk»,   bir   «mar-kizlik»,   bir
«kaptalat»   va   13   vaqf   yerlari   (ularning   ba’zilari   keyinchalik   Germaniya   va
Shveytsariyaga   o‘tib   ketgan)dan   tashkil   topgan.   XIX   asr   boshlariga   kelib,
shunchalik ko‘p davlatlarning izi ham qolmadi.
Italiya, Ispaniya, Angliya ham xuddi shunday holatni boshdan kechirdi. Shu
holatlarning   hammasida   kichik   davlatlar   federatsiyaga   kirish   yo‘li   bilan   emas,
balki   bittasiga   singib   ketish   yoki   qo‘shilish   orqali   birlashgan.   Millatlar   aralashib,
xalqlarning   unitar   siyosiy   shakl   doirasida   siyosiy   farqlanish   jarayoni   nihoyasiga
yeta boshlagandi.
Shunday qilib, tarixda yirik davlatlar vujudga kelishining ikki yo‘li mavjud.
Har   ikki   yo‘l   bir   nechta   yoki   ko‘pchilik   alohida-alohida   davlatlardan   boshlanadi.
Birinchi   yo‘l   -   shartnomaviy   birlashuv   (federatsiya)   yo‘li;   ikkinchisi   -   unitar
davlatga iqtisodiy va madaniy chatishib ke-tishning siyosiy qo‘shilish yo‘li.
Federativ   tuzum   o‘z   asoslariga   ega   ekanligani   ta’kidlash   zarur.   Bu
asoslarsiz   u   yo   «qog‘ozda»   qolib   ketadi   yoki   «soxta   federatsiya»ga   aylanib,
mamlakatni   parchalanish,   zaiflashuvga   olib   keladi   hamda   adoqsiz   ichki   nizolar,
to‘ntarishlar, fuqarolik urushlari va fitnalarga yo‘l ochadi.
Federativ   tuzumning   birinchi   asosi   -   ikki   yoki   bir   necha   mustaqil
davlatning   mavjud   bo‘lishi dan   iborat.   Agar   bular   bo‘lmasa,   hech   qanaqangi
federatsiya haqida gap ham bo‘lishi mumkin emas. Federatsiyaga kiruvchi har bir
davlat yo butunlay mustaqil bo‘lishi yoki jilla bo‘lmaganda o‘z mustaqilligini e’lon
qilib,   uni   amalga   oshirish   uchun   kurashni   boshlashi   kerak.   I.Ilin   to‘g‘ri
ta’kidlaganidek,   «ularning   har   biri   o‘z   ichida   mustahkam   hokimiyat,   birlik   va
huquq-tartibotga ega bo‘lgan jipslashgan davlat jamoasi bo‘lmog‘i darkor. Siyosiy
beqiyofalar,   ko‘chmanchi   qum   sahrolari,   qalbaki   «davlat   sifatlar»,   (hushi   joyiga
kelmaydigan   jinnilardek)   hamisha   ezilgan,   darg‘azab   holatdagi   jamoalar
federatsiyani   tashkil   etolmaydi:   zero,   ular   shakl-shamoyilsiz,   mas’uliyatsiz,   hushi
13 joyiga   kelmaydigan,   davlat   shartnomasini   tuzishni   ham,   unga   rioya   qilishni   ham
uddalay olmaydigan mavhum mubham narsalardir»1.
Ikkinchi   asos   -   davlatlar   nisbatan   uncha   katta   bo‘lmasligi   kerak.   YA’ni
yangi tashkil topgan davlat hayotiy-siyosiy ma’noga ega bo‘lsin. Jahonda ma’lum
bo‘lgan federatsiyalar ichida kichkina Shveytsariya uchun federatsiyaga birlashish
eng   oson   kechgandi,   ulkan   Qo‘shma   Shtatlar   uchun   bu   jarayon   mashaqqatli
kechgan.   Lekin,   shunga   qaramay,   hatto   Shveytsariya   ham   yangi   «kantonlar»ni
qabul qilishdan qat’iyan bosh tortib kelmoqda. Qo‘shma Shtatlar esa, o‘z tarkibiga
Kanadaning  kirishiga  hech   rozi  bo‘lmayapti.  «Shunday  hududiy  etnik  va  xo‘jalik
miqyoslari   mavjudki,   -   deb   yozadi   I.Ilin,   -   bunday   miqyoslarda   federativ   shakl
butunlay   foydasiz:   u   tartibni,   hayot   va   xo‘jalik   xavfsizligini   yengallashtirish
o‘rniga uni bema’nilarcha qiyinlashtiradi. Aynan shuning uchun ham bironta jiddiy
va   tajribali   siyosatchi   SHo‘rolarning   go‘yo   «federativ   tuzum»ni   amalga
oshirayotganiga   hech   qachon   ishona   olmagan.   Shuning   uchun   ham   «butun   jahon
sovet   ittifoqi»   so‘zlari   bir   vaqtning   o‘zida   ham   yuridik   ahmoqlik,   ham   siyosiy
aldamchilik bo‘lib yangraydi».
Uchinchi   asos   shundan   iboratki,   shartlashayotgan   davlatlar   bir-birlariga
haqiqatan ham strategik, ham xo‘jalik, ham siyosiy jihatdan aniq ehtiyoj sezishi
zarur.   Aks holda federatsiya tarkib topmaydi ham, o‘zini saqlab qololmaydi ham.
Umuman,   federatsiya   o‘ylab   topilmaydi.   O‘zidan-o‘zi   paydo   bo‘lib   qolmaydi   -   u
jonli   mavjudot   singari   o‘sib-ulgayadi.   Lekin   bu   ham   kam   -   xalqaro   bu   ehtiyojni
tushunib   yetishlari,   uning   foydasini   e’tirof   etishlari   va   shu   birlashuvni   ixtiyor
qilishlari darkor.
Kichik   davlatlar   bir-birlarisiz   yashay   olmagan,   lekin   ularning   buni   tan
olishni   istamaganligi,   birlashishni   uddalay   olmay,   fuqarolik   urushlari   yoxud
istilolardan   halokatga   uchragan   misollar   tarixda   ko‘p   topiladi   (Rus   knyazliklari).
Shuningdek, boshqalar bilan shartnoma asosida birlashishga yo‘l topolmay, qirilib
ketgan xalqlar haqida ham tarix shohidlik beradi.
Federativ tuzumning   to‘rtinchi asosi   shundaki, xalqda o‘z burchini anglash
hissi tarbiyalangan, majburiyatlar va shartnomalarga xolis va sadoqat bilan qarash,
o‘z   sha’ni   va   qadr-qimmatini   bilish,   davlat   sifatida   o‘zini   o‘zi   boshqara   olish
14 qobiliyati shu xalqqa xos fazilatlar bo‘lgan joydagana bunday federatsiyani tuzish
mumkin.   Davlatlar   ittifoqi   sadoqatga   asoslanib,   abadiyatga   tuziladi.   Bu   ittifoq
«ixtiyoriy   chiqib   ketishlar»,   xiyonatni   tan   olmaydi,   siyosiy   shuhratparastlik,
buyuklik vasvasasi hamda boshqa xalqlarga nafrat bilan qarash kasalligiga mubtalo
bo‘lgan xalqlar o‘rtasida bunday ittifoqning bo‘lishi  mumkin emas. Davlatlarning
shu tarzdagi  ittifoqi uzoq yashay olmaydi - u yo unitar davlat  shakliga almashadi
yoki o‘zining barcha ishtirokchilarini xarob qilib, o‘zi ham halokatga uchraydi.
Nihoyat,   xalqqa   (yoki   xalqdarga)   kelishish   sanati   yoki   siyosiy   murosa
iste’dodi  hadya etilgan joyda federatsiya vujudga kelishi mumkin.
Kelishish   san’ati   iroda   intizomini,   umumiy   ish   uchun   vatanparvarlik
sadoqatini   talab   qiladi.   Siyosiy   murosa   qobiliyati   ikir-chikirlarni   orqaga   surib,
asosiy masalalarda birlashishga erishishdan iborat. Xalqda bunday fazilatlar asrlar
davomida   tarbiyalanib   boradi.   Federatsiya   asoslari   shulardan   iborat.   Faqat   ularni
chuqur bilib va anglab olgandan keyingina, bizning fikrimizcha, federatsiya singari
murakkab siyosiy hodisa haqida bahs yuritish mumkin.
Shunday   qilib,   federatsiya   o‘z   tarkibidagi   subyektlari   davlat   mustaqilligiga
ega   bo‘lgan   murakkab   davlatdir.   Hozirgi   vaqtda   yuridik   adabiyotlarda   ittifoq   va
muxtoriyat ko‘rinishlari tilga olinishini ham qayd etish joiz.
Federatsiyada   hokimiyat   idoralarining   ikkk   tizimi   amal   qiladi:   federal
darajada   va   federatsiya   subyektlari   darajasida.   Federal   darajada
prezident,parlament,   hukumat   bo‘lishi   mumkin,  federatsiya   subyektlari   darajasida
ham shunday bo‘lishi mumkin.
Federativ davlat belgilari:
 federatsiya hududi uning subyektlari hududidan tashkil topadi;
 oliy     qonun     chiqaruvchi,     ijro     etuvchi     va       sud   hokimiyati   federal   davlat
organlariga  tegishli  bo‘ladi;
 federatsiya   subyektlari   va   federatsiyaning   o‘zi   o‘rtasidagi   vakolatlar ittifoq
konstitutsiyasi  bilan  ajratiladi;
 federatsiya     subyektlari     o‘z   konstitutsiyasi,   o‘zlarining   qonun chiqaruvchi,
ijro  etuvchi   va   sud   organlariga  ega;
15  federatsiyaning  oliy qonun chiqaruvchi (vakillik) idorasi ikki palatali tuzilishga
ega (federatsiya  a’zolarining  manfaatlarini ifoda e tuvchi  palata  mavjud );
 ikki  foqarolilik   (ittifoq  va  federatsiya  subyektlari  fuqarosi);
Federatsiya  milliy  va   hududiy   turlarga  bo‘linadi:
Milliy      federatsiyaning    xususiyatlari :
a) subyektlari  –  milliy  davlatlar  va  milliy   davlat  tuzilmalari;
b) federatsiya subyektlari ixtiyoriylik prinsipiga muvofiq birlashadilar;
c) katta   va  kichik  millatlar  suvereniteti kafolatlanadi;
d) oliy   davlat   idoralari  federatsiya subyektlarining vakillaridan tashkil topadi;
e) millatlar o‘z taqdirini o‘zi belgilash huquqiga ega bo‘ladi.
Hududiy   federatsiya    xususiyatlari :
a) federatsiyaning     ushbu       turini   tashkil   etuvchi     davlat   tuzilmalari   suveren
davlat bo‘lmaydi;
b) subyektlar   xalqaro   munosabatlarda     bevosita   ishtirok   etish     huquqidan
konstitutsiya       bilan     mahrum  etilgan;
c) ittifoqdan bir tomonlama chiqish ta’qiqlangan;
d) qurolli  kuchlarni    ittifoq   idorasi  boshqaradi.
Hozirgi   kunda  jahonda   20 tadan sal ko‘proq federatsiyalar mavjud.
Ittifoq   federatsiyasi   hududi   uning   subyektlari   hududlaridan   tashkil   topgani
uchun   federatsiyaning   har   bir   subyekti   fuqarosi   bir   vaqtning   o‘zida   butun
mamlakat fuqarosi hisoblanadi. Bunday davlat yagona federal Qurolli Kuchlariga,
moliyaviy, soliq va pul tizimlariga ega bo‘ladi. Federatsiya subyektlari o‘z harbiy
qismlariga   ega   bo‘lishlari   mumkin   bo‘lsada,   asosiy   tashqi   siyosiy   faoliyatni   ham
federal organlar olib boradi.
Federal   davlatda   davlat   hokimiyatining   umumfederal   (qonun   chiqaruvchi,
ijroiya   va   sudlov)   organlari   bo‘ladi.   Ularning   qarorlari   federatsiya   vakolatlarida
qay darajada belgalangan bo‘lsa, o‘sha darajada uning subyektlari uchun majburiy
hisoblanadi.   Oliy   federal   organlar   bilan   bir   qatorda   federatsiya   a’zolari,   qismlari,
subyektlarining ham davlat hokimiyati oliy organlari bo‘ladi.
Shu tariqa federatsiya tarkibida davlat mahkamasining ikki darajasi - federal
(ittifoq)   hamda   respublika   (kanton,   shtat,   yer   va   hokazolar   darajasi)   miqyosidagi
16 mahkamalar   mavjud.   Davlatning   federativ   mohiyati   oliy   darajada   qo‘sh   palatali
ittifoq parlamentini tuzishda o‘z ifodasini topadi. Mazkur palatalardan biri (yuqori
palata)   federatsiya   subyektlari   manfaatlarini   ifodalaydi.   Uni   shakllantirishda
aholisining   sonidan   qat’i   nazar,   teng   vakillik   tamoyilidan   foydalaniladi.   Ikkinchi
palata   davlatning   barcha   aholisi   manfaatlarini   ifodalash   uchun   tuziladi.   Qo‘sh
fuqarolik federatsiya rasmiy belgalaridan biri bo‘lib, bu har bir fuqaro ayni vaqtda
ham   federatsiyaning,   ham   tegashli   davlat   tuzilmasi   (masalan,   respublika)ning
fuqarosi hisoblanishini bildiradi.
Federativ   davlatda   garchi   uning   subyektlari   o‘z   huquqiy   tizimlarini
tuzishlari,   o‘z   konstitutsiyalariga   ega   bo‘lishlari   mumkin   bo‘lsa-da,   yagona
markazlashtirish   tamoyili   asosidaga   huquqiy   tizim   amal   qiladi.   Biroq   bu,
konstitutsiya ham, qonunlar ham federal konstitutsiya va qonunlarga to‘la muvofiq
kelishi   va   ularga   zid   bo‘lmasligi   shart   bo‘lgan   subordinatsiya   va   qonunlar
iyerarxiyasi doirasida amal qiladi.
Federatsiya   subyekti   konstitutsiyada   ko‘rsatilgan   o‘z   sudlov   va   huquqni
muhofaza   qiluvchi   organlariga   ega   bo‘lish   huquqidan   foydalanadi.   Oliy   sud
pog‘onasi   (instansiya),   odatda,   federatsiya   subyektlari   sudlari   qarorlari   yuzasidan
shikoyatlarni   qarab   chiqmaydi   yoki   qonunda   alohida   ko‘rsatilgan   holatlardagana
ularni ko‘rib chiqishi mumkin.
Federatsiyada   soliqlarning   ikki   yo‘nalishli   tizimi:   federal   soliqlar   hamda
federatsiya   subyekti   solig‘idan   foydalaniladi.   Yig‘ilgan   soliqlar   umumfederal
g‘aznaga tushadi, keyin ularning bir qismi (budjet orqali) federatsiya subyektlariga
jo‘natiladi.   Shu   bilan   bir   vaqtda   davlat   tuzishmalari   (respublikalar)   daromadlari
yetarli   bo‘lmay,   ular   yordam   puli   va   dotatsiyalarga   ehtiyoj   sezadi.   Moliyaviy
qaramlik   konstitutsiyaviy   mexanizmga   qo‘shimcha   muhim   omillardan   biri   bo‘lib
qoladi.   Buning   o‘z   zaminlari   mavjud.   Federatsiya   subyektlari   o‘rtasidagi
munosabatlar   juda   murakkab,   ya’ni   ularda   xo‘jalik   munosabatlarining   shirkati
(kooperatsiyasi)   bo‘lib,   federatsiyaning   bir   subyektidan   ikkinchisiga   moliyaviy
mablag‘larning oqib o‘tishi  yuz berib turadi. Shu bois federatsiya subyektlarining
biri ushbu ittifoqdan chiqishni ixtiyor etsa, federatsiya boshqa a’zolariga bu narsa
ma’qul   bo‘lmaydi.   Binobarin,   buning   uchun   federatsiya   barcha   a’zolarining
17 roziligi   kerak   bo‘ladi.   Boshqacha   aytganda,   millatlarning   o‘z   taqdirlarini   o‘zlari
belgilash tamoyili davlat yaxlitligiga putur yetkazmasligi lozim.
Hozirgi   sharoitlarda   federativ   davlatda   millatlarning   o‘z   taqdirlarini   o‘zlari
belgalash   huquqini   amalga   oshirish   shunchalik   murakkabki   (xo‘jalik
munosabatlarining   uzilishi,   etnik   jihatdan   ozchilikni   tashkil   etganlarning
muammolari,   to‘qnashuvlar,   jumladan,   qurolli   to‘qnashuvlar,   qochoqlar,   inson
huquqlarining   buzilishi,   ishlab   chiqarishning   pasayib   ketish),   federatsiyadan
chiqish uchun qilingan har bir da’vatning xalq, millat uchun qanchalik qimmatga
tushishini yaxshilab mulohaza qilish zarur.
Albatta, hayot g‘oyat murakkab, yuz berishi mumkin bo‘lgan har bir noxush
hodisani   oldindan   ko‘rish   qiyin.   Prezidentimiz   aytganidek,   har   bir   millat   o‘z
taraqqiyot   yo‘liga   ega   bo‘lishi   lozim.   Muhimi   -   ushbu   yo‘l   boshi   berk   ko‘chaga
eltmasligi   kerak.   Axir   shunday   holatlar   ham   bo‘ladiki,   muayyan   federatsiyaga
kirish   hodisasi   millat,   xalq   uchun   o‘lim   bilan   baravardir.   Zero,   bunday
federatsiyada   millatning   an’analari,   tili,   boringki   qadr-qimmatini   maxsus   ishlab
chiqilgan   rejalar   asosida   yo‘q   qilish   hollari   ham   yuz   berishi   mumkin-ku!   Biroq,
bunday davlatni aksariyat hollarda federativ davlat deb atash qiyin. Aslida u unitar
avtoritar, totalitar davlatga ko‘proq o‘xshaydi.
Har qanday federatsiyaning  bosh masalasi  ittifoq bilan federatsiya subyekti
o‘rtasidagi   vakolatlar   chegaralarini   aniqlashdan   iborat.   Davlat   tuzilmalarining
ahvoli   va   ular   munosabatlarining   mazmun-mohiyati   aynan   shunga   bog‘likdir.
Qoidaga ko‘ra, u federatsiya konstitutsiyasi yoxud federativ shartnomada belgalab
qo‘yiladi.
Ma’lumki,   federativ   va   mahalliy   organlar   vakolatlari   masalasi   uch   tamoyil
asosida hal etiladi:
birinchisi   -   beistisno   federatsiya   vakolati   tamoyili ,   faqat   federatsiya   qaror
qabul   qilishi   va   me’yoriy   hujjatlar   chiqarishi   mumkin   bo‘lgan   masalalarni   aniq
belgilashdan   iborat.   Qolgan   barcha   masalalarni   hal   etish   federatsiya   subyektlari
vakolatiga kiradi;
18 ikkinchi tamoyil  -  ham federatsiya, ham federatsiya subyektlari hamkorlikda
hal   etadigan,   ya’ni   bir   xil   vakolatga   ega   bo‘lgan   masalalar   ro‘yxatini   belgilash
tamoyili;
uchinchisi   -uch   sohaviy   vakolatlar   tamoyili .   U   (federatsiya   subyektlari)
shtatlar,   respublikalar,   yerlar,   kantonlar   bo‘yicha   federal   vakolatlarni   hamda
federatsiyaning   o‘zi   va   federatsiya   subyektlarining   birgalikda   hal   qilish   huquqini
beruvchi vakolatlarni belgalashni ko‘zda tutadi.
Ba’zi   federativ   davlatlar   (masalan,   Rossiya)   amaliyotida   vakolatlarni
taqsimlashning shu vakolatlarni ixtiyoriy topshirish usuli ham paydo bo‘lganligiga
e’tiboringizni   qaratishni   istardik.   Bu   qoida   federatsiya   subyektining   markazga
qat’iy   tobeligi   masalasini   ancha   yumshatadi   hamda   vakolatlarni   taqsimlash
tamoyilining   ixtiyoriyligadan   dalolat   beradi.   Bu   o‘z   navbatida   an’anaviy
federatsiya   subyektlaridan   ko‘proq   mustaqilliga   bilan,   vakolatlarning
markazlashtirilgan taqsimoti o‘rniga ularning ixtiyoriy taqdim etilishi bilan ajralib
turadigan «birlashgan a’zolik» tushunchasini dunyoga keltirdi.
Millatning   o‘z   taqdirini   o‘zi   belgalash,   ya’ni   federatsiya   tarkibidan   chiqish
huquqi   federatsiyaning   eng   murakkab   masalalaridan   biridir.   Turli   federatsiyalar
konstitutsiyalari tahlili ularning birontasida ushbu tamoyil qonuniy mustahkamlab
qo‘yilmaganini   ko‘rsatdi.   Faqat   sobiq   SSSR   Konstitutsiyasi   bundan   mustasno
bo‘lib,   u   ham   aslida   quruq   bayonotdan   nariga   o‘tmagandi.   Zero,   unda   mazkur
huquqni amalga oshirish omillari ko‘rsatib berilmagandi.
Bunday   qilinishining   o‘z   asoslari   bor.   Federatsiya   subyektlari   o‘rtasidagi
munosabatlar odatda chambarchas bog‘lanib ketgan bo‘ladi. Xo‘jalik aloqalarining
kooperatsiyalashuvi,   moliyaviy   mablaglarning   federatsiyaning   bir   subyektidan
ikkinchisiga   oqib   o‘tishi   odatiy   bo‘lib   qoladi.   Shuning   uchun   ham   federatsiya
subyektining   bir   tomonlama   ittifokdan   chiqish   haqidaga   xohish-irodasi   boshqa
barcha   a’zolarga   ma’kul   kelmasligi   mumkin.   Binobarin,   butun   federatsiyadan
to‘liq   ruxsat   olishga   to‘g‘ri   keladi.   Boshqacha   aytganda,   millatlarning   o‘z
taqdirlarini   o‘zlari   belgalashlari   huquqi   tamoyili   davlatning   bir   butunligiga   rahna
solmasligi kerak.
19 Yuqorida   ittifoq   yoki   muxtoriy   (avtonom)   federatsiyalar   bo‘lishi
mumkinligini   eslatgandik.   Endi   ular   o‘rtasidaga   farqlarni   asoslashga   harakat
qilamiz.   Buni   «sho‘ro»   federatsiyasi   misolida   yaqqol   kuzatish   mumkin.   Sobiq
Ittifoq   tarkibi   federatsiyaning   ikki   turi   -   ittifokdosh   respublikalarni   birlashtirgan
(ya’ni   ittifoq)   federatsiya   hamda   muxtoriyatga   asoslangan   (ya’ni   muxtoriy)
federatsiyadan   iborat   bo‘lganligi   ma’lum.   Ularning   birinchisiga   suveren   (aslida
qog‘ozda) davlatlardan tashkil topgan Sovet Ittifoqi misol bo‘la oladi. Ikkinchisiga
esa, RSFSR misol bo‘lib, uning tarkibiga 16 muxtor reyepublika, 5 muxtor viloyat
va 10 muxtor okrug kirgan. Lekin ittifoq federatsiyasining muxtoriyatdan farqi shu
bilan   cheklanib   qolmasdi.   SHo‘ro   federatsiyasining   ikki   turi   o‘rtasidagi   farq,
shuningdek,   ular   davlat   hokimiyati   organlarining   tuzilishidagi   o‘ziga   xos
xususiyatlarda   ham   o‘z   ifodasini   topgan.   Chunonchi,   SSSR   Oliy   Kengashi   ikki
palatadan   iborat   edi.   RSFSR   Oliy   Kengashi   muxtoriyatga   asoslangan
federatsiyaning   oliy   organi   sifatida   yolg‘iz   bir   palatadan   iborat   qilib   tuzilgandi.
Bundan   tashkdri,   ittifoqdosh   respublika   federatsiyadan   chiqish   huquqiga   ega
bo‘lib, na muxtor respublika va na muxtor viloyat bunday huquqqa ega emasdi.
Hozirgi   vaqtda   Rossiya,   AQSH,   Braziliya,   Hindiston   federativ   davlatlar
sifatida   mavjud.   Odatda,   federatsiya   normativ   shartnoma   asosida   (1922   yili
SSSRning   tashkil   topishi)   yoxud   konstitutsiya   qabul   qilinishi   asosida   vujudga
keladi (AQSH, 1787 yil)1.
2.3.Konfederatsiya davlati.
Konfederatsiya   davlatlarning   shunday   ittifoqidan   iboratki,   u   qat’iy
muayyan maqsadlar (siyosiy, harbiy, iqtisodiy maqsadlar) yo‘lida shartnoma yoki
bitim   asosida   tuziladi   hamda   muvaqqat   xarakterga   ega   bo‘ladi.   Konfederatsiya
keyinchalik yo federatsiyaga (AQSH, Shveytsariya singari) o‘sib, birlashadi yoxud
(Avstro-Vengriya kabi) tarqalib ketadi.
Konfederatsiyada       yagona       hudud,   yagona   fuqarolik   bo‘lmaydi.     Har   bir
davlat – xalqaro huquqning teng huquqli subyektidir.
Konfederatsiya belgilari quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
 konfederatsiya   –     muayyan   maqsadlarga   erishish   uchun   birlashgan
mustaqil davlatlar ittifoqidir;
20  konfederatsiya   –  mustahkam bo‘lmagan tuzilma;
 yagona   hududning   yo‘qligi     (konfederatsiya   uning     a’zolari   bo‘lgan
davlatlar hududidan  tashkil  topadi);
 yagona     fuqarolikning   bo‘lmasligi; 
 konfederatsiya    subyektlari    undan    erkin  chiqish  huquqiga egadirlar;
 konfederatsiya   subyektlari   ittifoq   hokimiyati   qonun   xujjatlarini
nullifikatsiya (e’tirof etmaslik yoki qo‘llamaslik) huquqiga egadirlar;
 konfederatsiya   vakolatiga   uncha   ko‘p     bo‘lmagan   (urush     va   tinchlik,
xalqaro siyosat va h. k.) masalalarin hal etish kiradi;
 konfederatsiya   budjeti   uning   a’zolarining   ixtiyoriy   badallaridan   tashkil
topadi.
Konfederatsiya misoli sifatida  1848 yilgacha bo‘lgan Shveytsariyani,  hozir esa
Yevropaning  15 davlatini  birlashtirgan  Yevropa ittifoqini keltirish  mumkin.
Konfederatsiyani   tashkil   etuvchi   davlatlar   xalqaro   huquqiy   munosabatlar
subyektlari   sifatida   sakdanib   qolib,   o‘z   fuqaroliklari   bo‘lishida,   hokimiyat
organlari tizimini boshqarishda, sudlov organlariga egalik qilishda davom etadilar.
Ular   hokimiyatni   mustaqil   boshqarib,   o‘z   konstitutsiyalariga   ega   bo‘ladilar.
Shuning   uchun   konfederatsiya   darajasida   qabul   qilinadigan   xujjatlar   shu
konfederatsiyaga   kiruvchi   davlatlar   oliy   organlari   tomonidan   ma’kullanishi   shart.
Konfederatsiya   a’zolari   o‘z   mustaqyl   daromad   manbalariga   ega   bo‘lib,   uning   bir
qismini   konfederatsiya   budjetiga   o‘tkazishlari   mumkin.   Konfederatsiya   armiyasi
mazkur konfederatsiya a’zolari bo‘lgan davlatlar harbiy qismlaridan tashkil topadi
va ularning qarorlari asosida konfederatsiya qo‘mondonligi ixtiyoriga yuboriladi.
Umuman,   ta’kidlash   lozimki,   davlat   hokimiyati   tuzilishi   biz   yuqorida
ko‘rsatib   o‘tgan   shakllardangina   iborat,   deb   o‘ylash   noto‘g‘ri   bo‘lurdi.   Dunyo
davlatlararo birlashish va oshkora xukuqiy ittifoqlarning ko‘plab shakllari (shaxsiy
va   haqiqiy   uniya1,   vassallik,   syuzerenitet2,   millatlar   va   davlatlar   hamdo‘stligi,
davlatlar   hamjamiyati)ni,   dominionlar   va   metropoliyalar,   savdo   ittifoqlari,   harbiy
bloklar munosabatlari va hokazolarni ko‘p ko‘rgan. Biroq, bular endi davlatlararo
birlashmalarga kiradi.
21 Bundan   tashqari   tantanali   ravishda   e’lon   qilingan   federatsiya   aslida   unitar
davlat   bo‘lib   chiqqan   holatlar   ma’lum.   «SHo‘ro   xalqlari   milliy   sotsialistik
davlatchiliganing   oliy   shakli»16   hisoblangan   sho‘ro   federatsiyasi   bilan   xuddi
shunday bo‘lgandi.
SHo‘ro   sotsialistik   ittifoqdosh   respublikalari   SSSR   Konstitutsiyasida
mustahkamlangan   ixtiyoriy   birlashuv   asosida   yagona   ittifoq   davlati   sifatida
SSSRga   kiradilar,   deb   hisoblanardi.   SSSR   Ittifoqini   tuzish   haqidagi   shartnoma
(1922 yil) bu birlashuvning huquqiy asosi bo‘lgandi. Biroq, bu faqat qog‘ozdagina
shunday,   ya’ni   yuristlar   tili   bilan   aytganda,   de   jure   bo‘lib,   amaldagi   siyosat   -   de
jure markazdan turib amalga oshirilishi davom etavergan. Shunga o‘xshash holatni
Rossiyada   hozir   ham   kuzatish   mumkin.   Chunonchi,   bu   yerda   ijroiya   hokimiyati
rahbarlarini   saylash   -   shahar   va   viloyatlar   ma’muriyatlari   boshliqlarini   mamlakat
prezidenti tomonidan tayinlanishi bilan qo‘shib olib boriladi. Lekin joylardagi oliy
mansabdor shaxslarni poytaxtdan turib tayinlash va ularning vakolatlarini belgilab
berish   federatsiya   emas,   unitar   davlatning   alomatidir.   Bundan   tashqari   Rossiya
oldingi   xatolarining   ham   jazosini   tortmokda.   Axir   sobiq   Ittifoq   davlat-hududiy
chegaralanishi   davrida   millatlar   manfaatlari   hisobga   olinmay   yaratilgandi.   O‘sha
vaqtlarda   boshqacha   bo‘lishi   ham   mumkin   emasdi.   Zero,   millatga   mansublik
qandaydir   ikkinchi   darajali,   asta-sekin   barham   topib   ketadigan   tushuncha   deb
qaralardi.   Faqat   birgana   «millat»   -   yagona   sho‘ro   xalqigina   yashashga   haqli   edi.
Biroq,   tarix   hamma   narsani   joy-joyiga   qo‘yishi   yana   bir   bor   o‘z   isbotini   topdi:
bunday   davlat,   to‘g‘rirog‘i,   davlat   tuzilishining   bu   shakli   o‘limga   mahkum
bo‘ldi.
Insoniyat   uchun   eng   muxim   sabokdardan   biri   shundan   iboratki,   davlat
tuzilishining   har   qanday   shaklida   ham   markaz   bilan   hududiy   joylar   o‘rtasida
vakolatlar   har   qanday   milliy-etnik   mojarolarning   kelib   chiqish   ehtimolini   qariyb
yo‘q   darajaga   olib   boradigan   omillarni   yaratish   imkonini   beradigan   tarzda
taqsimlanishi  darkor. Buni  albatta  yodda tutish  lozim. Chechenistondagi  voqealar
buning yorqin dalilidir
22 X UL OSADavlat tuzilish shakli tushunchasi davlatshunoslikning eng muhim, sermazmun
xususiyatlaridan biridir. Huquqshunos Ivan Ilin shu munosabat bilan quyidagilarni
ta’kidlagandi:   «Bu   murakkab   va   g‘oyat   mas’uliyatli   masalani   ehtiyotkorlik   va
mutlaqo xolis fikr bilan o‘rtaga qo‘yish zarur.
Eng avvalo, davlat tuzilish shakli xalqlar hayotiga befarq qaraydigan «mavhum
tushuncha»   ham,   «siyosiy   chizgi»   ham   emas,   balki   hayot   tarzi   va   xalqning   jonli
tashkilotidir.   Xalq   o‘z   hayot   tarzini   tushunishi,   aynan   «shunday»   tashkillanishini
uddalashi;   shu   tuzum   qonunlarini   hurmat   qilishi   hamda   shu   tashkilotga   ixtiyoriy
hissasini  qo‘shishi zarur. Boshqacha aytganda, aynan xalqning jonli xuquqiy ongi
davlat   shaklini   ro‘yobga   chiqaradi,   unga   hayot,   kuch   baxshida   etadi;   binobarin,
davlat shakli eng avvalo xalq xuquqiy ongi darajasiga, xalq tomonidan to‘plangan
tarixiy siyosiy tajribaga, uning iroda kuchi va milliy xarakteriga bog‘liq».
I.Ilvin ning   bu   fikriga   qo‘shilmaslikning   iloji   yo‘q.   Haqiqatan   ham   mabodo
biron kishi o‘yin qoidalarini bilmasa, o‘yin rejasini taqdim eta olmasa va umuman
o‘ynashni   xoxlamasa,   bunday   odamni   shaxmat   o‘ynashga   majbur   qilish   hech
kimning hayoliga ham kelmaydi-ku.
Bir   jamoada   birga     o‘ynamagan     o‘yinchilardan     tuzilgan   futbol     komandasi
o‘yinni boy     berishi     turgan     gap.
Tarixchilarning   shohidlik   berishicha,   buyuk   sarkarda   Amir
Temur   bo‘lajak       jang qanday borishi kerakligi, uning mazmun-mohiyatini batafsil
tushuntirar, shuning uchun hech qachon mag‘lubiyat alamini totmagan ekan.
Siyosiy   hayotda   ham   shunday:   jonli   odamlar   tomonidan   ularning
vatanparvarlik   muhabbati   bilan,   ularning   davlat   tushunchasi   bilan,   ularning
burchga  sadoqati, tashkiliy  ko‘nikmalari  bilan, ularning qonunga  xurmatlari  bilan
yaratiladi.   Bularning   hammasini     insonda     tarbiyalash   kerak.   Binobarin,   davlat
23 shakli   haqida   faqat   xalq   huquqiy   ongi   darajasini   va   olingan   ko‘nikmani   hisobga
olgan holdagina gapirish zarur.
Davlat   va   huquq   nazariyasi     tushunchalari     tizimida   «davlat
shakli»   kategoriyasi       bilan   «davlat moxiyati»   kategoriyasi     bevosita     bog‘likdir.
Xulosa   qilib   aytganda   davlat   tuzilish   shakli     har   bir   davlatning   siyosiy   va
ma’muriy     hududiy   tuzilishini   birlashtiradi.   Masalan,   O‘zbekiston
Respublikasining   hududida   yashovchi   barcha   xalqning   tarixiy   va   milliy
xususiyatlari   hisobga   olingan   uning   ma’muriy     hududiy   tuzilishi   viloyatlar,
tumanlar,   shaharlar,   shaharchalar,   qishloqlar,   ovullar   va   Qoraqalpogiston
Respublikasidan iborat.Davlat   demokratiya   sharoitida   ijtimoiy   qarama   –   qarshiliklarni	
zo‘ravonlik  va  bostirish yo‘li bilan emas, balki ijtimoiy kelishish yo‘li
bilan hal  etish, fuqarolik jamiyatini shakllantirishdagi  eng asosiy ustun
vazifasini   o‘tovchi   vositaga   aylanib   bormoqda.   Zero,   davlatimizda
adolatli fuqarolik jamiyatini qaror toptirish maqsadi e’lon qilingan. 
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I. SIYOSIY ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasi vazirlar     Mahkamasining qarorlari. №290  
2.Karimov   I.A.   O‘zbekiston:   milliy  istiqlol,  iqtisod,   siyosat,   mafkura.   1-
tom. Toshkent, «O‘zbekiston», 1996. 
II. ILMIY-NAZARIY ADABIYOTLAR
3. Huquqshunoslik,   O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   O.Karimovaning
umumiy tahriri ostida. Toshkent: TDIU, 2009.   Toshkent,  
4. Davlat   va   huquq   nasariyasi:   Darslik     X.T.   Odilqoriev,   I.T.Tulteyev   va   boshq.;
prof. X.T.Odilqoriev tahriri ostida. –Toshkent: “Sharq”, 2009.	
5.	Mualliflar   jamoasi.   Davlat   va   huquq   nazariyasi.   TDYUI,   Toshkent,
2000 yil	
6.	Z.Islomov.   «Davlat   va   huquq:   umumnazariy   masalalar»,   Toshkent,
«Adolat».
7.
A.Saidov,   U.Tojixonov.   Davlat   va   huquq   nazariyasi.   IIVA,   Toshkent,
«Adolat», 2001.	
8.	A.Saidov,   U.Tojixonov,   X.Odilqoriyev.   «Davlat   va   huquq   asoslari».
IIVA, Toshkent, «Sharq» nashriyoti, 2002.
9. Saburov   H.   Davlat   va   xukuk,   nazariyasi   (savollar,   ta’riflar,   tushuncha   va
atamalar). - T.: TDYuI, 2005. - 95 b. 
10.   Saburov   N.,   Najimov   M.   Davlat   va   xukuk,   nazariyasi.   Nazorat   shakllari
buyicha   sinovga   tayyorgarlik   kurish   uchun   ukuv-uslubiy   k,ullanma.   -   T.:
TDYuI, 2009. - 150 b.
11. Saidov A., Tojixonov U. Davlat va xukuk, nazariyasi. I jild. - T.: Adolat, 2001.
- 336 b.
12. Saidov A., Tojixonov U. Davlat va  xukuk, nazariyasi. II jild. - T.: Adolat, 2001.
- 560 b
25 III. JURNAL VA GAZETADAGI MAQOLALAR
IV. INTERNET MANBALAR
13. http://www.tsul.uz     
14.   http://www.norma.uz  
15.   http://www.gov.uz
16.   http://www.lex.uz
1.Ikromova   R,   G’ulova   X,   Yo’ldoshev   Sh.   “Ona   tili”   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   4-sinfi   uchun
darslik.Toshkent.”O’qituvchi” nashriyot 2020-yil.
2.G‘afforovaT   ,ShodmonovE,   G‘ulomova     X   “Ona   tili”   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   1-sinfi   uchun
darslik.Toshkent.”Sharq” nashriyot 2019-yil.ona tili 
26

Davlatning tuzilish shakllari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский