Dunyo miqyosida amal qiluvchi xalqaro iqtisodiy tashkilotlar faoliyati va ularning O’zbekiston bilan iqtisodiyot aloqalari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI TOSHKENT DAVLAT IQTISODIYOT UNIVERSITETI
__________________________
_______________ fakulteti ___________________________
_______________kafedrasi
Ro ’ yxatga olindi  №  ________ Ro ’ yxatga olindi  №  ________
“__ __ __” ____ ____ __2023 y. “__ __ __” ____ ____ ___2023  y .
“FUNDAMENTAL IQTISODIYOT”  KAFEDRASI
“GLOBAL IQTISODIY RIVOJLANISH”  fanidan
Kurs  ishi
Dunyo miqyosida amal qiluvchi xalqaro iqtisodiy
tashkilotlar faoliyati va ularning O’zbekiston bilan
iqtisodiyot aloqalari
       Reja:
I. Kirish
II. Asosiy qism
1. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar va ularning faoliyati.
2. Dunyo hamjamiyatida xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning o’rni.
3. Xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning O’zbekiston bilan aloqalari.
4.   O’zbekistonni   global   iqtisodiy   rivojlanishida   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlarning ta’siri.
III. Xulosa
Fooydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
2 KIRISH
XXI   аsr   jаhоn   iqtisоdiyoti   o’z   tаrаqqiyotining   yangi   bоsqichigа   o’tishi
bilаn   tаvsiflаnаdi,   bu   yangi   bоsqich   оldingi   rivоjlаnish   bоsqichlаridаn   tubdаn
fаrq   qilаdi.   Jаhоn   mаmlаkаtlаrining   o’zаrо   bоg’liqligi,   ulаrning   rivоjlаnish
dаrаjаsi, mаdаniyati, tаriхiy аn’аnаlаridаgi bаrchа fаrqlаrgа qаrаmаy, Shundаy
bоsqichgа   o’tdiki,   bu   bоsqich   hоzirgi   kundа   glоbаllаshuv   bоsqichi   dеb
аtаlmоqdа.
Hozirgi   davrda   jahon   iqtisodiyotida   ikki   tendensiya   amal   qilmoqda.   Bir
tomondan,   mamlakatlar   o’rtasidagi   iqtisodiy   aloqlarning   rivojlanishi,   xalqaro
savdoning   erkinlashuvi,   kommunikatsiya   va   axborot   zamonaviy   tizimi,   texnik
jihatdan   jahon   andozalari   va   me’yorlarining   yaratilishi   natijasida   jahon
xo’jaligining yaxlitligi, uning globallashuvi kuchaymoqda. Ayniqsa, bu jarayon
transmilliy   korporatsiyalarining   faoliyatlari   orqali   aniq   namoyon   bo’lmoqda.
Boshqa   tomondan,   mintaqaviy   darajada   mamlakatlarning   iqtisodiy   jihatdan
yaqinlashuvi   va   o’zaro   aloqadorligi   ro’y   berib,   jahon   xo’jaligining   nisbatan
mustaqil   markazlarini   tashkil   etish   yo’nalishida   rivojlanayotgan   yirik
mintaqaviy integratsion tuzilmalar shakllanmoqda.
Davlatlar   orasida   integratsiyalashuv   jarayonlari   kuchayib   borishi   bilan
mintaqaviy integratsion tashkilotlar ham rivojlana boshladi. Xususan, Yevropa
Ittifoqi   bunday   tashkilotlarning   eng   birinchilaridan   hisoblanadi.   Mintaqaviy
integratsion   tashkilotlar   turli   jihatlariga   ko’ra   bir-biridan   farq   qiladi.   Birinchi
navbatda,   integratsiya   jarayonlarining   turli   bosqichlari   mavjud   bo’lib,   hozirgi
kunda   integratsion   tashkilotlar   o’rtasidagi   farqni   keltirib   chiqaruvchi   asosiy
omil   ham   aynan   tashkilotning   qaysi   bosqichda   ekanligi   hisoblanadi.   Masalan,
Yevro hudud hamda Yevroosiyo iqtisodiy ittifoqi bir-biridan farq qiladi. Yevro
hudud   —   valyuta   ittifoqi   bo’lsa,   Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi   (YeOII)   —
bojxona hududi hisoblanadi  (ayrim manbalarda YeOII  umumiy bozorga o’tish
bosqichida, deb ham e’tirof etiladi).
3 Global   iqtisodiy   tashkilotlar   dunyo   bo’ylab   savdoni,   investitsiyalarni,
xalqaro   valyuta   oqimini   nazorat   qilish,   tartibga   solish   bilan   shug’ullanadi.
Bundan   tashqari,   ular   mamlakatlarning   rivojlanishiga   yordam   ko’rsatish
maqsadida dasturlar, strategiyalar, yo’l xaritalari ishlab chiqadilar va rivojlanish
loyihalarini moliyalashtiradi.
Shunga   ko’ra,   ushbu   kurs   ishida   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar,   ularning
jahon   iqtisodiyotidagi   o’rni,   ularning   dunyo   iqtisodiyotiga   ta’siri,
O’zbekistonning   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   bilan   aloqalari,   O’zbekistonni
globallashuvida ularning ta’siri haqida yoritilgan.
4 XALQARO IQTISODIY TASHKILOTLAR VA ULARNING
FAOLIYATI
Xalqaro Valyuta Jamg’armasi   (XVJ)  o’zining 190 a’zo davlatlarining
barchasi uchun barqaror o’sish va farovonlikka erishish uchun ishlaydi. U buni
ishlab  chiqarish,  ish o’rinlari   yaratish  va  iqtisodiy  farovonlikni  oshirish  uchun
muhim   bo’lgan   moliyaviy   barqarorlik   va   pul-kredit   hamkorlikni
rag’batlantiradigan   iqtisodiy   siyosatni   qo’llab-quvvatlash   orqali   amalga
oshiradi.   XVF   o’z   a zolari   tomonidan   boshqariladi   va   unga   hisobot   beradi.ʼ
XVJning uchta muhim maqsadi bor: 
- xalqaro valyuta hamkorligini rivojlantirish; 
- savdo-iqtisodiy o’sishning kengayishini rag’batlantirish; 
- farovonlikka zarar yetkazadigan siyosatni to’xtatish. 
Ushbu maqsadlarni bajarish uchun XVFga a’zo davlatlar bir-biri bilan va
boshqa xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlikda ishlaydi. 
Xalqaro Valyuta Jamg’armasi (XVJ) Birlashgan Millatlar Tashkilotining
yirik moliyaviy agentligi hisoblanib, shtab-kvartirasi Vashingtonda joylashgan,
190   mamlakatdan   iborat   xalqaro   moliya   instituti.   Uning   maqsadi   “global
valyuta hamkorligini rivojlantirish, moliyaviy barqarorlikni ta’minlash, xalqaro
savdoni   osonlashtirish,   yuqori   bandlik   va   barqaror   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirish   va   butun   dunyo   bo’ylab   qashshoqlikni   kamaytirishga
qaratilgan”.   1944-yilda   tashkil   etilgan,   1945-yil   27-dekabrda   Bretton-Vuds
konferensiyasida   asosan   Garri   Dekster   Uayt   va   Jon   Meynard   Keyns   g’oyalari
asosida   boshlangan,   u   1945-yilda   29   a zo   davlat   va   xalqaro   valyuta   tizimini	
ʼ
qayta   qurish   maqsadi   bilan   rasmiy   ravishda   vujudga   kelgan.  Hozirgi   vaqtda  u
to’lov balansidagi qiyinchiliklar va xalqaro moliyaviy inqirozlarni boshqarishda
markaziy   rol   o’ynaydi.   Mamlakatlar   to’lov   balansida   muammolarga   duch
kelgan   davlatlar   pul   qarz   olishlari   mumkin   bo’lgan   kvota   tizimi   orqali   pul
mablag’larini   qo’shadilar.   2016-yil   holatiga   ko’ra,   fond   477   milliard   XDR
(Special Drawing Rights) (taxminan 667 milliard AQSh dollari) ga ega edi.
5 Statistik   ma’lumotlar   va   tahlillarni   yig’ish,   a’zo   davlatlar   iqtisodiyotini
kuzatish   va   muayyan   siyosatlarga   bo’lgan   talab   kabi   boshqa   tadbirlar   orqali
XVJ o’z a’zo mamlakatlari  iqtisodiga ta’sir  o’tkazadi. XVF mablag’lari  ikkita
asosiy   manbadan   keladi:   kvotalar   va   kreditlar.   A’zo   davlatlarning   kiritgan
mablag’lari bo’lgan kvotalar XVF mablag’larining ko’p qismini  tashkil qiladi.
A’zolar   kvotasi   hajmi   uning   dunyodagi   iqtisodiy   va   moliyaviy   ahamiyatiga
bog’liq.   Kattaroq   iqtisodiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   davlatlar   kattaroq   kvotaga
ega. Kvotalar XVF resurslarini maxsus qarz olish huquqi shaklida ko’paytirish
vositasi sifatida vaqti-vaqti bilan oshirib boriladi.
Hozirgi boshqaruvchi direktor va XVJ raisi 2019-yil 1-oktabrdan buyon
bu   lavozimni   egallab   kelayotgan   bolgariyalik   iqtisodchi   Kristalina
Georgievadir. 
Jahon   banki   xalqaro   moliya   instituti   bo’lib,   past   va   o’rta   daromadli
mamlakatlariga  kapital   loyihalarni  amalga   oshirish  uchun  kreditlar   va  grantlar
beradi.   Jahon   banki   Jahon   banki   guruhiga   tegishli   besh   xalqaro   tashkilotdan
ikkitasi   bo’lgan   Xalqaro tiklanish  va  taraqqiyot  banki   (XTTB)  va   Xalqaro
taraqqiyot   assotsiatsiyasi ning   (XTA)   umumiy   nomidir.   U   1944-yil   Bretton-
Vuds   konferensiyasida   Xalqaro   Valyuta   Jamg’armasi   bilan   birgalikda   tashkil
etilgan.   Uning   birinchi   krediti   1947-yilda   Fransiyaga   berildi.   Oxirgi   30   yil
davomida   u   o’zining   kredit   portfeliga   NNT   va   ekologik   guruhlarni   kiritdi.
Uning   kredit   strategiyasiga   barqaror   rivojlanish   maqsadlari,   shuningdek,
ekologik va ijtimoiy kafolatlar ta sir ko’rsatadi.ʼ
2022-yildan   boshlab   Jahon   bankini   prezident   va   25   nafar   ijrochi
direktorlar,   shuningdek,   29   ta   turli   vitse-prezidentlar   boshqaradi.   XTTB   va
XTA   tashkilotlariga   mos   ravishda   189   va   174   ta   davlatlar   a’zo.   AQSh,
Yaponiya,   Xitoy,   Germaniya   va   Buyuk   Britaniya   eng   ko’p   ovoz   berish
huquqiga   ega.   Bank   rivojlanayotgan   mamlakatlarga   qashshoqlikni
kamaytirishga   yordam   berish   maqsadida   kreditlar   ajratadi.   Bank   bir   qancha
global   hamkorlik   va   tashabbuslar   bilan   shug’ullanadi   va   iqlim   o’zgarishiga
6 qarshi   kurashishda   rol   o’ynaydi.   U   ochiq   ma’lumotlar   tashabbusi   doirasida
ishlaydi va ochiq bilimlar omboriga ega.
Jahon banki prezidenti an’anaviy ravishda amerikalik hisoblanadi. Jahon
banki va XVJ ikkalasi ham Vashingtonda joylashgan va bir-biri bilan yaqindan
hamkorlik  qiladi. Bretton-Vuds  konferensiyasida  ko’plab mamlakatlar   vakillik
qilgan   bo’lsa-da,   AQSh   va   Buyuk   Britaniya   eng   kuchli   ishtirokchilar   edi   va
muzokaralarda ustunlik qildi. 
Jahon   bankining   tashkil   etilishidan   maqsad   tijorat   yo’li   bilan   kredit
ololmaydigan kam daromadli mamlakatlarga vaqtinchalik kreditlar berish edi. 
Xalqaro moliya korporatsiyasi  (XMK) kam rivojlangan mamlakatlarda
xususiy   sektor   rivojlanishini   rag’batlantirish   uchun   investitsiya,   maslahat   va
aktivlarni   boshqarish   xizmatlarini   taklif   qiluvchi   xalqaro   moliya   institutidir.
XMK   Jahon   banki   guruhining   a’zosi   bo’lib,   shtab-kvartirasi   Vashingtonda,
AQShda joylashgan.
U   1956-yilda   Jahon   banki   guruhining   xususiy   sektor   bo’limi   sifatida
kambag’allikni  kamaytirish va rivojlanishni  rag’batlantirish uchun notijorat  va
tijorat   loyihalariga   sarmoya   kiritish   orqali   iqtisodiy   rivojlanishni   rivojlantirish
uchun tashkil etilgan. XMKning e lon qilingan maqsadlari:ʼ
- xususiy tadbirkorlik uchun moliyaviy resurslarni safarbar qilish; 
- qulay va raqobatbardosh bozorlarni rag’batlantirish;
- biznes va boshqa xususiy sektor subyektlarini qo’llab-quvvatlash orqali
odamlarga   qashshoqlikdan   qutulish   va   yaxshi   turmush   darajasiga   erishish
imkoniyatlarini yaratish;
-   qashshoqlikdan   aziyat   chekkan   yoki   boshqa   himoyaga   muhtoj
bo’lganlarga ish o’rinlari yaratish va zarur xizmatlar ko’rsatish.
2009-yildan   beri   XMK   o’z   loyihalarini   mo’ljallanishi   kutilayotgan
rivojlanish   maqsadlari   to’plamiga   e tibor   qaratdi.   Uning   maqsadlari   barqaror	
ʼ
qishloq   xo’jaligi   imkoniyatlarini   oshirish,   sog’liqni   saqlash   va   ta’limni
yaxshilash,   mikromoliya   va   biznes   mijozlari   uchun   moliyalashtirish
imkoniyatlarini   oshirish,   infratuzilmani   rivojlantirish,   kichik   biznesga
7 daromadlarni   oshirishga   yordam   berish   va   iqlim   salomatligiga   sarmoya
kiritishdan iborat. 
XMK   o’z   a zo   mamlakatlariga   tegishli   bo’lib,   uni   boshqaradi,   lekinʼ
o’zining oddiy biznes operatsiyalarini amalga oshiradigan o’zining ijro etuvchi
rahbariyati   va   xodimlariga   ega.   Bu   aktsiyadorlari   to’langan   kapitalni
ta’minlaydigan   a’zo   hukumatlar   bo’lgan   va   uning   masalalari   bo’yicha   ovoz
berish  huquqiga ega bo’lgan korporatsiya.  Dastlab  u Jahon banki  guruhi  bilan
ko’proq   moliyaviy   integratsiyalashgan   edi,   lekin   keyinchalik   XMK   alohida
tashkil   etildi   va   oxir-oqibat   moliyaviy   mustaqil   tashkilot   sifatida   faoliyat
yuritish va mustaqil investitsiya qarorlarini qabul qilish vakolatiga ega bo’ldi.
U bir qator qarz va aksiyalarni moliyalashtirish xizmatlarini taklif qiladi
va kompaniyalarga boshqaruv qobiliyatida ishtirok etishdan bosh tortgan holda
turli   xavf-xatarlarga   duch   kelmasliklariga   yordam   beradi.   Korporatsiya,
shuningdek,   kompaniyalarga   qarorlar   qabul   qilish,   ularning   atrof-muhit   va
jamiyatga   ta’sirini   baholash   va   maslahatlar   beradi.   U   hukumatlarga
infratuzilmani qurish va xususiy sektor rivojlanishini yanada qo’llab-quvvatlash
uchun hamkorlikni yo’lga qo’yish bo’yicha maslahat beradi.
Korporatsiya   har   yili   mustaqil   baholovchi   tomonidan   baholanadi.   2011-
yilda   uning   baholash   hisoboti   uning   investitsiyalari   yaxshi   natijalarga
erishganini   va   qashshoqlikni   kamaytirganini   tan   oldi,   lekin   korporatsiyaga
uning   samaradorligini   yaxshiroq   tushunish   va   qashshoqlikni   kamaytirishga
yanada   strategik   yondashish   uchun   qashshoqlik   va   kutilayotgan   natijalarni
aniqroq belgilashni tavsiya qildi. Korporatsiyaning 2011-yilda jami sarmoyalari
18,66 milliard dollarni tashkil etdi. 2011-yilda u 642 ta loyiha uchun maslahat
xizmatlari   uchun   820   million   dollar   ajratdi   va   24,5   milliard   dollarlik   likvid
aktivlarga   ega.   XMK   yaxshi   moliyaviy   mablag’ga   ega   va   2018-yilda   ikkita
mustaqil kredit reyting agentligidan eng yuqori reytinglarni oldi.
Iqtisodiy   Hamkorlik   va   Taraqqiyot   Tashkiloti   (OECD:   Organization
for   Economic   Co-operation   and   Development)   1961-yilda   iqtisodiy   taraqqiyot
va jahon savdosini rag’batlantirish maqsadida tashkil etilgan 38 a zo davlatdan	
ʼ
8 iborat   hukumatlararo   tashkilotdir.   Bu   tashkilot   a zo   davlatlar   o’zlariniʼ
demokratiya   va   bozor   iqtisodiyotiga   sodiq,   siyosat   tajribalarini   solishtirish,
umumiy   muammolarga   javob   izlash,   ilg’or   tajribalarni   aniqlash   hamda
a zolarining   ichki   va   xalqaro   siyosatini   muvofiqlashtirish   uchun   platformani	
ʼ
taqdim etadi.
IHTT a’zolarining aksariyati inson taraqqiyoti indeksi (HDI) juda yuqori
bo’lgan   yuqori   daromadli   iqtisodiyotga   ega   va   rivojlangan   davlatlar   sifatida
qaraladi. Ularning umumiy aholisi 2017 yil holatiga ko’ra 1,38 mlrd, IHTT ga
a zo   mamlakatlar   xarid   qobiliyati   pariteti   bo’yicha   umumiy   global   nominal
ʼ
YaIM  ning  62,2  foizini   (49,6  trillion  AQSh  dollari)  va   global   YaIMning   42,8
foizini   (54,2   trillion   dollar)   tashkil   etdi.   IHTT   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining rasmiy kuzatuvchisi hisoblanadi.
1948-yil aprel oyida   Yevropa Iqtisodiy Hamkorlik Tashkiloti   (OEEC:
Organization   for   European   Economic   Co-operation)   Marshall   rejasini   amalga
oshirishga yordam berish uchun tashkil etilgan bo’lib, u Sovet Ittifoqi va uning
sun’iy yo’ldosh davlatlari tomonidan rad etilgan. Bunga Qo’shma Shtatlarning
moliyaviy   yordamini   ajratish   va   Ikkinchi   jahon   urushidan   keyin   Yevropani
qayta qurish uchun iqtisodiy dasturlarni amalga oshirish orqali erishildi. YIHT
ga faqat G’arbiy Yevropa davlatlari a zo bo’lgan. 1960-yil 14-dekabrda YIHT	
ʼ
1961-yil sentabr oyi oxirida kuchga kiruvchi Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot
tashkilotiga   aylantirildi   va   a zolik   Yevropadan   tashqari   davlatlar,   AQSh   va	
ʼ
Kanadaga kengaytirildi. 
IHTT shtab-kvartirasi Fransiyaning Parij shahridagi Château de la Muette
binosida   joylashgan.   IHTT   a zo   mamlakatlarning   turli   stavkalardagi   badallari
ʼ
hisobiga moliyalashtiriladi va 2019-yilda jami 386 million yevro byudjetga ega
bo’lgan   va   nashrlar,   shuningdek,   yillik   baholashlar   orqali   asosan   iqtisodiy
ma lumotlarning yuqori ta sirli nashriyotchisi sifatida tan olingan.	
ʼ ʼ
  BMT   ning   Sanoatni   Rivojlantirish   Tashkiloti   (UNIDO:   United
Nations   Industrial   Development   Organization)   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining   ixtisoslashgan   agentligi   bo’lib,   mamlakatlarga   iqtisodiy   va
9 sanoat   rivojlanishida   yordam   beradi.   Bosh   qarorgohi   Avstriyaning   Vena
shahridagi   BMT   bo’limida   joylashgan   bo’lib,   60   dan   ortiq   mamlakatlarda
doimiy   vakolatxonasi   mavjud.   2019-yil   aprel   holatiga   ko’ra,   UNIDO   170   ta
a zo   davlatni   o’z   ichiga   oladi,   ular   birgalikda   har   ikki   yilda   bir   martaʼ
o’tkaziladigan   Bosh   konferensiya   orqali   tashkilot   siyosati,   dasturlari   va
tamoyillarini belgilaydilar.
UNIDO   1966-yilda   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   Bosh   Assambleyasi
tomonidan   dekolonizatsiyadan   rekord   darajada   chiqqan   va   sanoat   bazasi   kam
yoki   umuman   bo’lmagan   rivojlanayotgan   mamlakatlarni   sanoatlashtirishni
rag’batlantirish va tezlashtirish maqsadida tashkil etilgan. 1979-yilda BMTning
15  ta   ixtisoslashgan   agentliklaridan  biriga  aylandi,   uning  yangi   konstitutsiyasi
1985-yilda   kuchga   kirdi.   Tashkilot   tashkil   topganidan   beri   bir   necha   marta
qayta   tuzildi   va   isloh   qilindi;   2013-yilgi   Lima   deklaratsiyasi   o’z   missiyasini
atrof-muhitni   muhofaza   qilish   bilan   birga   ko’proq   odamlarga   foyda   keltirish
sifatida   belgilangan   “inklyuziv   va   barqaror   sanoat   rivojlanishi”   (ISID)   ni
rag’batlantirishni o’z ichiga olgan holda kengaytirdi.
2018-yildan   2021-yilgacha   UNIDO   ning   strategik   ustuvor   yo’nalishlari
umumiy farovonlikni yaratishni  o’z ichiga oladi; iqtisodiy raqobatbardoshlikni
oshirish;   atrof-muhitni   muhofaza   qilish;   bilim   va   institutlarni   mustahkamlash.
Ushbu   maqsadlarning   har   biriga   texnik   hamkorlik,   siyosat   bo’yicha
maslahatlar,   tahlil   va   tadqiqotlar,   yagona   standartlar   va   sifat   nazoratini   ishlab
chiqish hamda bilimlarni almashish, tarmoq va sanoat kooperatsiyasi  bo’yicha
sheriklik orqali erishish kerak.
UNIDO   670   ga   yaqin   xodimni   ish   bilan   ta’minlaydi   va   har   yili   dunyo
bo’ylab   loyiha   topshiriqlarida   ishlaydigan   2800   ga   yaqin   xalqaro   va   milliy
ekspertlar   (taxminan   yarmi   rivojlanayotgan   mamlakatlardan)   xizmatlaridan
foydalanadi.
Jahon   Savdo   Tashkiloti   (JST)   xalqaro   savdoni   tartibga   soluvchi   va
osonlashtiradigan   mamlakatlararo   tashkilotdir.   BMT   tizimidagi   samarali
hamkorlik bilan davlatlar xalqaro savdoni tartibga soluvchi qoidalarni o’rnatish,
10 qayta   ko’rib   chiqish   va   amalga   oshirish   uchun   tashkilotdan   foydalanadilar.
1994-   yil   Marokash   kelishuviga   asosan   1995-yil   1-yanvarda   rasman   o’z
faoliyatini   boshladi   va   shu   tariqa   Tariflar   va   savdo   bo’yicha   bosh   kelishuvni
joriy qildi. 1948-yilda tashkil etilgan JST dunyodagi eng yirik xalqaro iqtisodiy
tashkilot   bo’lib,   164   a’zo   davlat   jahon   savdosi   va   global   YaIMning   98%   dan
ortig’ini ifodalaydi.
JST   odatda   ta’riflar,   kvotalar   va   boshqa   cheklovlarni   kamaytirish   yoki
yo’q qilishga qaratilgan savdo bitimlari bo’yicha muzokaralar olib borish uchun
asos   yaratish   orqali   ishtirokchi   davlatlar   o’rtasida   tovarlar,   xizmatlar   va
intellektual   mulk   savdosini   osonlashtiradi;   bu   kelishuvlar   a’zo   mamlakatlar
vakillari   tomonidan   imzolanadi   va   ularning   qonun   chiqaruvchi   organlari
tomonidan   ratifikatsiya   qilinadi.   JST,   shuningdek,   ishtirokchilarning   savdo
kelishuvlariga   rioya   qilishlarini   ta’minlash   va   savdo   bilan   bog’liq   nizolarni
mustaqil   hal   qilishni   boshqaradi.   Tashkilot   savdo   hamkorlari   o’rtasida
kamsitishlarni taqiqlaydi, lekin atrof-muhitni muhofaza qilish, milliy xavfsizlik
va boshqa muhim maqsadlar uchun istisnolar beradi.
JST shtab-kvartirasi Shveytsariyaning Jeneva shahrida joylashgan. Uning
oliy qaror qabul qiluvchi organi barcha a zo davlatlardan iborat va odatda ikkiʼ
yilda   bir   marta   chaqiriladigan   Vazirlar   konferensiyasidir;   barcha   qarorlarda
konsensus  ta’kidlanadi. Kundalik vazifalarni barcha a zolar vakillaridan iborat	
ʼ
Bosh   kengash   bajaradi.   Bosh   direktor   va   to’rt   o’rinbosar   boshchiligidagi   600
dan   ortiq   xodimlardan   iborat   Kotibiyat   ma’muriy,   professional   va   texnik
xizmatlarni taqdim etadi. JSTning yillik byudjeti taxminan 220 million AQSH
dollarini  tashkil  etadi, bu a zolar  tomonidan xalqaro savdodagi  ulushiga qarab	
ʼ
to’lanadi.
Jahon   Iqtisodiy   Forumi   (WEF)   xalqaro   nodavlat   va   lobbi   tashkilot
bo’lib,   Shveytsariyaning   Kyolni   shahrida   joylashgan.   U   1971-yil   24-yanvarda
nemis muhandisi va iqtisodchisi Klaus Shvab tomonidan tashkil etilgan. Asosan
o’zining   1000   a’zo   kompaniyalari-odatda   aylanmasi   besh   milliard   AQSh
dollaridan   ortiq   bo’lgan   jahon   korxonalari   va   davlat   subsidiyalari   tomonidan
11 moliyalashtiriladigan   jamg’arma   o’z   missiyasini   “biznes,   siyosiy,   biznes   va
boshqalarni jalb qilish orqali dunyo holatini yaxshilash” deb biladi.
WEF   asosan   yanvar   oyi   oxirida   Shveytsariyaning   sharqiy   Alp   tog’lari
mintaqasidagi   tog’   kurorti   Davosda   o’tkaziladigan   yillik   yig’ilishi   bilan
mashhur.   Yig’ilish   3000   ga   yaqin   pul   to’lovchi   a’zolarni   va   tanlangan
ishtirokchilarni, jumladan sarmoyadorlar, biznes rahbarlari, siyosiy yetakchilar,
iqtisodchilar,   taniqli   shaxslar   va   jurnalistlarni   500   sessiya   davomida   global
muammolarni   muhokama   qilish   uchun   besh   kungacha   birlashtiradi.   Davos
yonida   tashkilot   Afrika,   Sharqiy   Osiyo,   Lotin   Amerikasi   va   Hindistonda
mintaqaviy   konferentsiyalarni   chaqiradi   va   Xitoy   va   Birlashgan   Arab
Amirliklarida har yili ikkita qo’shimcha yig’ilish o’tkazadi. Bundan tashqari, u
bir qator hisobotlarni tayyorlaydi, o’z a’zolarini sohaga oid tashabbuslarga jalb
qiladi   va   tanlangan   manfaatdor   tomonlar   guruhlari   rahbarlariga   loyihalar   va
tashabbuslar ustida hamkorlik qilish uchun platformani taqdim etadi.
Forum   globallashgan   dunyoni   eng   yaxshi   transmilliy   korporatsiyalar,
hukumatlar   va   fuqarolik   jamiyati   tashkilotlarining   o’z-o’zidan   tanlangan
koalitsiyasi tomonidan boshqarilishini taklif qiladi.
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Iqtisodiy   va   Ijtimoiy   Kengashi
(UNESC)   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   oltita   asosiy   organlaridan   biri
bo’lib,   tashkilotning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohalarini   muvofiqlashtirish   uchun
mas’uldir, xususan:  o’n beshta ixtisoslashgan muassasalar, sakkizta funksional
komissiyalar   va   uning   yurisdiksiyasidagi   beshta   hududiy   komissiyalardan
iborat.
UNESC   xalqaro   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolarni   muhokama   qilish
hamda   a zo   davlatlar   va   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   tizimiga   qaratilganʼ
siyosiy tavsiyalarni ishlab chiqish uchun markaziy forum bo’lib xizmat  qiladi.
U   54   a zodan   iborat.   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotiga   a’zo   54   davlatning
ʼ
aylanma   a’zoligiga   qo’shimcha   ravishda,   1600   dan   ortiq   nodavlat   tashkilotlar
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   ishida   ishtirok   etish   uchun   Kengashda
maslahatchi maqomga ega.
12 UNESC   har   yili   iyul   oyida   to’rt   haftalik   bir   sessiya   o’tkazadi   va   1998-
yildan   beri   Jahon   banki   va   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   (XVJ)   asosiy
qo’mitalariga   rahbarlik   qiluvchi   moliya   vazirlari   bilan   aprel   oyida   yillik
yig’ilish o’tkazadi. Bundan tashqari, har iyul oyida Kengash homiyligida 2030-
yilgacha   barqaror   rivojlanish   kun   tartibini   amalga   oshirish   jarayonini   ko’rib
chiqadigan Oliy darajadagi siyosiy forum (HLPF) chaqiriladi.
Xalqaro   Mehnat   Tashkiloti   (XMT)   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti
agentligi   bo’lib,   uning   vakolati   xalqaro   mehnat   standartlarini   belgilash   orqali
ijtimoiy   va   iqtisodiy   adolatni   rivojlantirishdan   iborat.   1919-yil   oktabrda
Millatlar   Ligasi   qoshida   tashkil   etilgan   bo’lib,   u   BMTning   birinchi   va   eng
qadimgi   ixtisoslashgan   agentligi   hisoblanadi.   XMTga   187   a’zo   davlat   kiradi:
BMTga a’zo 193 davlatdan 186 tasi. Bosh  qarorgohi Shveytsariyaning Jeneva
shahrida   joylashgan,   butun   dunyo   bo’ylab   40   ga   yaqin   ofislariga   ega   va   107
mamlakatda   3381   nafarga   yaqin   xodim   ishlaydi,   ulardan   1698   nafari   texnik
hamkorlik dasturlari va loyihalarida ishlaydi.
XMT  standartlari  erkinlik, tenglik, xavfsizlik va qadr-qimmat  sharoitida
butun   dunyo   bo’ylab   qulay,   samarali   va   barqaror   mehnatni   ta’minlashga
qaratilgan.   Ular   189   ta   konventsiya   va   shartnomalarda   bayon   etilgan   bo’lib,
ulardan   sakkiztasi   1998-yildagi   Mehnat   sohasidagi   asosiy   tamoyillar   va
huquqlar   to’g’risidagi   deklaratsiyaga   muvofiq   asosiy   deb   tasniflangan;   ular
birgalikda   birlashish   erkinligini   va   jamoaviy   muzokaralar   o’tkazish   huquqini
samarali tan olishni, majburiy mehnatni yo’q qilishni, bolalar mehnatini bekor
qilishni va bandlikka nisbatan kamsitishni yo’q qilishni himoya qiladi. 
Birlashgan  Millatlar  Tashkiloti  tizimida  tashkilot   noyob  uch  tomonlama
tuzilmaga   ega:   barcha   standartlar,   siyosat   va   dasturlar   hukumatlar,   ish
beruvchilar   va   ishchilar   vakillarining   muhokamasi   va   ma’qullanishini   talab
qiladi. Ushbu asos XMTning uchta asosiy organida saqlanadi: Xalqaro mehnat
standartlarini   shakllantirish   uchun   har   yili   yig’iladigan   Xalqaro   mehnat
konferentsiyasi;  Ijroiya kengashi  vazifasini  bajaradigan va agentlik siyosati  va
13 byudjetini   hal   qiluvchi   boshqaruv   organi;   va   Xalqaro   mehnat   byurosi:
tashkilotni boshqaradigan va faoliyatni amalga oshiruvchi doimiy kotibiyat.
1969-yilda   Xalqaro   mehnat   tashkiloti   xalqlar   o’rtasidagi   birodarlik   va
tinchlikni   mustahkamlash,   mehnatkashlar   uchun   munosib   mehnat   va   adolatni
ta’minlash hamda boshqa rivojlanayotgan davlatlarga texnik yordam ko’rsatish
uchun   Nobel   tinchlik   mukofotini   oldi.   2019-yilda   tashkilot   Ish   kelajagi
bo’yicha   Global   komissiyani   chaqirdi,   uning   hisobotida   hukumatlarga   21-asr
mehnat   muhiti   muammolarini   hal   qilish   bo’yicha   o’nta   tavsiyalar   berildi;
bularga   umumiy   mehnat   kafolati,   tug’ilishdan   to   qarishgacha   ijtimoiy   himoya
va   umrbod   ta’lim   olish   huquqi   kiradi.   Xalqaro   rivojlanishga   e’tibor   qaratgan
holda,   u   Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   erishishga   yordam   berishga
qaratilgan   BMT   tashkilotlari   koalitsiyasi   bo’lgan   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining Taraqqiyot guruhining a’zosidir.
14 DUNYO HAMJAMIYATIDA XALQARO IQTISODIY
TASHKILOTLARNING O’RNI
Mamlakatlar   rivojlanib   borgani   sari,   boshqa   davlatlar   bilan   iqtisodiy
munosabatlarga   kirishgani   sari   xalqaro   iqtisodiy   raqobatbardoshlik   mavzusi
vujudga   kela   boshladi   va   so’nggi   yillarda   nafaqat   iqtisodiy   adabiyotlarda
balkim   amaliyotga   ham   e’tibor   markaziga   aylana   boshladi.   Iqtisodiy
globallashuv   davrida   ochiq   iqtisodiyotga   ega   mamlakatlar   raqobatbardoshlilik
darajasidan   xavotirga   tushishdi.   Bundan   tashqari,   xalqaro   tashkilotlar   va
forumlar, xususan,  Jahon Savdo Tashkiloti, BMT  ning Sanoatni  Rivojlantirish
Tashkiloti,   Iqtisodiy   Hamkorlik   va   Taraqqiyot   tashkiloti,   Xalqaro   Valyuta
Jamg’armasi va Jahon Iqtisodiy Forumi millatlarning, sanoatlarning va moliya
bozorlarining   xalqaro   maydondagi   raqobatbardoshligiga   qiziqa   boshladi.
Yevropa Komissiyasi har yili iqtisodiy reformalarning samaradorlikka ta’siri va
Yevropa   Ittifoqining   global   raqobatbardoshlik   faoliyatidagi   o’zgarishlarni,
rivojlanishlarni   tahlilini   o’zida   jamlagan   Yevropaning   Raqobatbardoshlik
Hisobotini   chop   etadi.   Xalqaro   Valyuta   Fondi   doimiy   a’zo   mamlakatlarning
raqobatbardoshlikning rivojlanish jarayonlarini tahlil qilib boradi. Jahon Banki
va   Jahon   Iqtisodiy   Forumi   mamlakatlarning   xalqaro   reyting   natijalarini   joriy
qilgan.   Bu   natijalar   mamlakatlarning   raqobatbardoshligini   ifodalaydi   va
mikroiqtisodiy darajani baholaydi.
Jahon   Iqtisodiy   Forumi   30   yildan   oshiq   Global   Raqobatbardoshlik
natijalarini   o’rgandi   va   milliy   iqtisodiyotning   raqobatbardoshlikning
raqobatbardoshligini  oshiruvchi ko’plab omillarni aniqladi. Ushbu hisobotning
maqsadi   mamlakatlarga   g’oyalar   berish   va   manfaatdor   jamoalar   o’rtasida
raqobatbardoshlikni   rivojlantirishda   vujudga   keladigan   to’siqlarni   yengib
o’tishga   qaratilgan   strategiyalar   va   dasturlar   ishlab   chiqish   edi.   Hisobotlar
iqtisodiy   o’sishga   ta’sir   qiluvchi   muhim   faktorlarni   tushunishga,   ma’lum
mamlakatlarda   daromadlar   darajasi   boshqalariga   qaraganda   yuqoriligini
anglashga   yordam   berdi.   Bundan   tashqari,   qonun   chiqaruvchilarga   va
15 tadbirkorlarga   iqtisodiy   dasturlarni   samarali   amalga   oshirish   va   institutsional
reformalarni rivojlantirishda qo’l keldi. 
Xalqaro   Boshqaruvni   Rivojlantirish   institutining   Raqobatbardoshlik
Markazi   tomonidan   ko’plab   kitoblar   va   maqolalar   chop   etildi.   Ushbu   kitoblar
1989   yildan   boshlab   chop   etiladi   va   ma’lumotlar   manbai   hisoblanib,
mamlakatning   raqobatbardoshlik   darajasini   aniqlashga,   ushbu
raqobatbardoshlikning   asosida   yotuvchi   sabablarni   anglashda   va
raqobatbardoshlikni   rivojlantirishning   yangi   yo’llarini   topishga   xizmat   qiladi.
Qolaversa,   ushbu   kitoblar   mamlakatlarni   mintaqaviy   va   global   miqyosda
taqqoslashga   va   natijada,   mamlakatlarga,   mintaqalarga   investitsiya   qilish
imkonini ham beradi.
Iqtisodiy   Hamkorlik   va   Taraqqiyot   Tashkilotining   maqsadi   dunyo
bo’ylab   insonlarning   ijtimoiy   hamda   iqtisodiy   farovonligini   oshirishga
qaratilgan dasturlar ishlab chiqish hisoblanadi. IHTT mamlakatlar uchun tajriba
almashishlari   hamda   umumiy   bo’lgan   muammolarga   yechim   topishga
qaratilgan   forumlar   tashkillashtiradi.   Bundan   tashqari,   tashkilot   mamlakatlar
bilan iqtisodiy, ijtimoiy va atrof-muhitdagi o’zgarishlarga nima sabab bo’lgani
aniqlashda,   global   savdo   va   investitsiya   oqimini   hamda   samaradorlikni
baholashda,   kelajakdagi   o’zgarishlarni   prognoz   qilish   ma’lumotlarni   tahlil
qilishda   hamda   qishloq   xo’jaligi   va   soliq   tizimidan,   kimyoviy   moddalarning
xavfsizligigacha   bo’lgan   tarmoqlar   uchun   xalqaro   standartlar   ishlab   chiqishda
hamkorlik qiladi.
Jahon   Savdo   Tashkilot   mamlakatlar   o’rtasida   amalga   oshadigan   savdo
munosabatlarini muvofiqlashtiruvchi yagona xalqaro tashkilot hisoblanadi. JST
ning   maqsadi   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchilarga,   eksport   va   import
qiluvchilarning   faoliyat   ko’rsatishlariga   yordam   berish   hisoblanadi.   JST
shunday   tashkilotki,   u   savdo   erkinligini   rag’batlantiradi,   mamlakatlarga   savdo
bitimlarini   imzolashishda   kelishishga   va   savdoni   tartibga   solishda   vujudga
keladigan   nizolarga   yechim   topishda   ko’maklashadi.   Qolaversa,   JST   ning
maqsadlaridan   yana   biri,   dunyo   resurslaridan   optimal   foydalanish,   ishlab
16 chiqarish   va   savdoni   kengaytirish,   to’liq   ish   bilan   ta’minlash   orqali   dunyo
aholisining yashash standartlarini yaxshilashdir.
Dunyo iqtisodiyotida JST quyidagi funksiyalarni bajaradi:
- savdo siyosati uchun dasturlash ishlab chiqish;
- turli mamlakatlarning savdo siyosatlarini ko’rib chiqish;
-   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlar   uchun   texnik   hamkorlikni
ta’minlash;
- turli mamlakatlar uchun savdoga oid muamolarni yechishga qaratilgan
forumlar tashkil qilish;
- xalqaro savdo uchun to’siqlarni kamaytirish;
-   global   iqtisodiy   siyosat   yuritish   uchun   xalqaro   institutlar,   misol
tariqasida, XVF va Jahon Banki bilan hamkorlik qilish;
- shaffof savdo siyosatini ta’minlash;
- iqtisodiy tadqiqotlar va tahlillar olib borish.
Tashkilot   dunyo   iqtisodiyotining   barqarorligiga   va   rivojlanishiga   ta’sir
qiluvchi fundamental muammolarni yechish uchun milliy iqtisodiyotlarni tahlil
qiladi,   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   xalqaro   savdodagi   integratsiyasini
qo’llab-quvvatlaydi   va   global   bozorlardagi   rivojlanishlarni   prognozini   amalga
oshiradi. 
Xalqaro   Valyuta   Jamg’armasi   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,
xalqaro   valyuta   munosabatlarini   rivojlantirish,   xalqaro   savdoni   qo’llab-
quvvatlash   va   butun   dunyoda   kambag’allikni   kamaytirib,   barqaror   iqtisodiy
rivojlanishga   erishish   yo’lida   ish   olib   boradi.   XVF   ning   maqsadi   va   faoliyati
quyidagilar hisoblanadi:
-   ishsizlikni   kamaytirish   va   insonlar   real   daromadlarini   oshirishga
yordam ko’rsatish;
-   mamlakatlarning   iqtisodiy   o’sishiga   halaqit   qiluvchi   xalqaro   valyuta
bilan bog’liq muammolarni yechish;
- xalqaro valyuta almashuv kursidagi barqarorlikni ta’minlash;
- iqtisodiy integratsiyani kuchaytirish;
17 -   a’zo   mamlakatlarga   qachonki   zarur   bo’lganda   pul   mablag’lari   bilan
ta’minlash;
-   a’zo   mamlakatlarning   moliyaviy   va   iqtisodiy   siyosatini   monitoringini
olib boradi;
-   past   rivojlanayotgan   mamalakatlarga   iqtisodiyotini   samarali   yuritish
uchun yordam berish.
Shuni ta’kidlash lozimki, XVJ va JST bir qancha masalalarda hamkorlik
qiladi   va   xalqaro   savdoni   rivojlantirish,   mamlakatlarning   iqtisodiy
rivojlanishiga ko’maklashadi.
Xalqaro  Mehnat   Tashkiloti   (XMT)   ijtimoiy   adolat   va   xalqaro  miqyosda
e’tirof etilgan inson va mehnat  huquqlarini  ta’minlashga  bag’ishlangan  bo’lib,
mehnat   tinchligi   farovonlik   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   degan   ta’sis
missiyasini   amalga   oshiradi.   Bugungi   kunda   XMT   mehnatkashlar   va
ishbilarmonlarga   mustahkam   tinchlik,   farovonlik   va   taraqqiyotga   hissa
qo’shadigan   munosib   mehnat,   iqtisodiy   va   mehnat   sharoitlarini   yaratishga
ko’maklashmoqda. XMTning to’rtta strategik maqsadi bor:
–   Mehnatda   me’yorlar,   asosiy   tamoyillar   va   huquqlarni   ilgari   surish   va
amalga oshirish
–  Ayollar  va   erkaklar  uchun  munosib   ish  va  daromad  olish  uchun   keng
imkoniyatlar yaratish
– Hamma uchun ijtimoiy himoya qamrovi va samaradorligini oshirish,
– Uch tomonlama munosabatlar va ijtimoiy muloqotni kuchaytirish.
O z   maqsadlarini   qo llab-quvvatlash   uchun   XMT   90   yildan   ortiq   vaqtʻ ʻ
davomida har yerda odamlarning munosib mehnat, yashash va qadr-qimmatga
bo lgan   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   olingan   ish   dunyosi   bo yicha   tajriba   va	
ʻ ʻ
bilimlarni taklif etadi. U o’zining uch tomonlama tarkibiy qismlariga va butun
jamiyatga turli yo’llar bilan xizmat qiladi, jumladan:
–   Insonning   asosiy   huquqlarini   rag’batlantirish,   mehnat   va   yashash
sharoitlarini   yaxshilash   hamda   bandlik   imkoniyatlarini   kengaytirish   bo’yicha
xalqaro siyosat va dasturlarni shakllantirish
18 –   ularning   qo’llanilishini   nazorat   qilishning   yagona   tizimi   bilan
ta’minlangan xalqaro mehnat standartlarini yaratish
–   Xalqaro   texnik   hamkorlikning   keng   qamrovli   dasturini   ishlab   chiqish
va amalga oshirish, tarkibiy qismlar bilan faol hamkorlik, mamlakatlarga ushbu
siyosatni samarali tarzda amalga oshirishga yordam berish 
-   yuqoridagi   barcha   sa’y-harakatlarni   rivojlantirishga   yordam   berish
uchun o’qitish, ta’lim va tadqiqot faoliyatlar majmuidir.
19 XALQARO IQTISODIY TASHKILOTLARNING O’ZBEKISTON
BILAN ALOQALARI
O’zbekiston   Respublikasi   1992   yil   sentabr   oyidan   boshlab   Jahon
bankining teng huquqli a’zosi hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasining Jahon banki bilan o’zaro hamkorligi 1992-
yil   2-iyulda   qabul   qilingan   “Xalqaro   valyuta   fondi,   Xalqaro   tiklanish   va
taraqqiyot   banki,   Xalqaro   taraqqiyot   assotsiatsiyasi,   Xalqaro   moliya
korporatsiyasi,   Investitsiyalarni   kafolatlash   bo’yicha   ko’p   tomonlama
agentlikda   O’zbekiston   Respublikasining   a’zoligi   to’g’risida”gi   qonuniga
muvofiq amalga oshiriladi.
O’zbekiston   Jahon   bankiga   a’zo   mamlakatlar   Ozarbayjon,   Qozog’iston,
Qirg’izston,   Polsha,   Serbiya,   Shveytsariya,   Tojikiston   va   Turkmaniston   bilan
birgalikda   shveytsariya-guruhi   tarkibiga   kiradi.   1992-yil   sentyabr   oyida
Toshkent shahrida Jahon bankning vakolatxonasi o’z faoliyatini boshlagan.
Jahon   banki   bilan   O’zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   dasturlar   va
loyihalar   yo’nalishi,   asosan   energetika   tizimini   rekonstruksiya   va
modernizatsiya   qilish,   irrigatsiya-drenaj   tarmoqlarini   qayta   qurish   va
rekonstruksiya   qilish,   kommunal   xo’jaligi   infratuzilmalarini   takomillashtirish,
tibbiyot   sohasini   rivojlantirish   hamda   tibbiyot   muassassalarini   jihozlashga
qaratilganligi bilan izohlanadi.
Hozirda   Jahon   bankining   O’zbekiston   Respublikasi   tomonidan   ofisi
bo’lib   Investitsiyalar   bo’yicha   Davlat   qo’mitasi   hisoblanadi.   O’zbekistonda
2017   yilda   amalga   oshirilgan   keng   ko’lamli   islohotlarni   munosabati   bilan
Markaziy   bankning   Jahon   banki   guruhi   bilan   hamkorligi   sezilarli   darajada
faollashdi.
2017   yilning   sentabr   oyida   global   amaliyoti   menedjeri   Alfonso   Garsiya
Mora   rahbarligidagi   Jahon   banki   delegatsiyasining   tashrifi   natijasida   kelishuv
yakuni,   shuningdek,   2017   yilning   oktabr   oyidagi   XVF   va   Jahon   banki   yillik
majlisida   O’zbekiston   delegatsiyasining   yakuni   bo’yicha   Markaziy   bankning
Jahon banki guruhi bilan hamkorligi bank sektorini takomillashtirish, shu bilan
20 birga,   davlat   islohotlarini   amalga   oshirilishi   natijasida   moliyaviy   sektorda
namoyon   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   xavfni   bartaraf   qilish   bo’yicha   keng
doiradagi masalalar bo’yicha hamkorlik yo’nalishlari belgilandi.
2017-yilning   IV   choragida   ikki   yo’nalish   bo’yicha   ish   boshlandi:   bank
boshqaruvi   va   nazorati   me’yoriy-huquqiy   bazasini   takomillashtirish   hamda
tijorat banklarning stress-testdan o’tkazishning metodologiyasini ishlab chiqish.
Markaziy bank xodimlari Jahon banki mutaxassislari bilan birgalikda bir
nechta   videokonferensiyalar   tashkil   etildi   va   unda   asosiy   mavjud   muammolar
aniqlandi hamda stress-test o’tkazish bo’yicha tadbirlar muvofiqlashtirildi.
Markaziy bankning 4 normativ hujjatlarining qayta ko’rib chiqish chora-
tadbirlari   grafigi   ishlab   chiqildi:   “Tijorat   banklari   kapitalining   monandligiga
qo’yiladigan   talablar   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”,   “Tijorat
banklarida   aktivlar   sifatini   tasniflash   va   aktivlar   bo’yicha   ehtimoliy
yo’qotishlarni   qoplash   uchun   zaxiralar   shakllantirish   hamda   ulardan
foydalanish   tartibi   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”,   “Tijorat
banklarining   likvidliligini   boshqarishga   qo’yiladigan   talablar   to’g’risidagi
nizomni   tasdiqlash   haqida”,   “Tijorat   banklarining   O’zbeksiton   Respublikasi
Markaziy   bankiga   topshiriladigan   bank   nazorati   bo’yicha   hisobotini   to’ldirish
bo’yicha   tavsiyalar”.   2018-yilning   mart   oyining   oxirida   ularni
mukammallashtirish bo’yicha ishlar tugatilishi nazarda tutilmoqda.
Moliyaviy   sektor   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   masalasida   12
dan 15 dekabrgacha bo’lgan davrda Jahon bankining texnik ko’magi missiyasi
Markaziy   bankda   bo’ldi   va   Kredit   tashkilotlarini   prudensal   nazorati   va   kredit
tashkilotlarini inspeksiya qilish departamenti xodimlariga konsultatsiya berdi.
Keyingi   birgalikdagi   faoliyat   risklarni   boshqarish   va   korporativ
boshqaruv   bo’yicha   nizom,   shuningdek,   joylarda   inspeksiya   qilish
metodologiyani ishlab chiqishni ko’zda tutadi.
Stress-testlash   yo’nalishida   ushbu   jarayonda   Markaziy   bank
xodimlarining   faol   ishtirokida   ularni   o’qitish   va   malakalarini
takomillashtirishda   2-3ta   yirik   tijorat   bankida  stress-testlashni   amalga   oshirish
21 misolida   uning   metodologiyasini   ishlab   chiqish   borasida   Jahon   banki
ekspertlarining texnik ko’magini olish ko’zda tutilmoqda.
Bundan   tashqari,   Jahon   bankining   2017   yilning   sentabr   oyidagi   missiya
yakuni ma’lumotnomasida ko’rsatib o’tilgan taklif asosida, o’rta muddatli (3-5
yil)   istiqbolda   quyidagi   yo’nalishlar   bo’yicha   hamkorlik   masalalari   ishlab
chiqilmoqda:
-   banklarni   sog’lomlashtirish   bo’yicha   maslahat   (ayrim   banklarni
moliyaviy   holatini   tahlil   qilish   asosida   risklarni   aniqlash,   oqibatlarini
yengillashtirish   va   korrektirovka   qilish   chora-tadbirlari   bo’yicha   tavsiyalar
berish, potensial restruktizatsiya yoki sog’lomlashtirishni hisobga olgan holda).
-   tijorat   banklaridagi   tanklik   vaziyatlarni   boshqarish   metodologiyasini
ishlab chiqish
- bank tizimida Bazel III joriy etish ta’sirini miqdoriy tadqiqot o’tkazish
hamda ushbu o’tish jarayonini ishlab chiqish.
- omonatlarni sug’urta qilishni tizimi modernizatsiyalash
-   moliviy   sektorni   baholash   Dasturlari   doirasida   baholashni   amalga
oshirish.
2021-yilning   1-fevral   kuni   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining
o’rinbosari   -   investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vaziri   S.Umurzakov   Jahon
bankining   Markaziy   Osiyo   bo’yicha   mintaqaviy   direktori   L.Burunchuk
boshchiligidagi Jahon banki delegatsiyasi bilan ikki tomonlama hamkorlikning
hozirgi holati va istiqbollarini muhokama qilish uchun uchrashuv o’tkazdi.
Uchrashuv   chog’ida   o’zaro   hamkorlikning   joriy   holati,   loyihalarning
amalga   oshirilishi,   shuningdek,   Jahon   bankining   O’zbekistondagi   faoliyatini
kengaytirishning   istiqbolli   yo’nalishlari   muhokama   qilindi.   Xususan,   2020-yil
birinchi   yarim   yilligi   yakunlari   bo’yicha   Bank   kredit   mablag’larining   1   mlrd
dollardan   ziyod   qismi   o’zlashtirilganligi   ta’kidlandi.   Bu,   Jahon   banki
vakillarining   so’zlariga   ko’ra,   mintaqada   eng   yaxshi   ko’rsatkichlardan   biri
hisoblanadi.
22   O’zbekiston   tomoni   pandemiya   sharoitida   Jahon   banki   COVID-19
tarqalishiga qarshi kurashish, tadbirkorlik faoliyatiga ko’maklashish va muhim
ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlarni   targ’ib   qilishda   o’z   vaqtida   va   samarali   qo’llab-
quvvatlaganini   ta’kidladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   aynan   ushbu   yo’nalishlardagi
izchil   ishlar   natijasida   pandemiyaning   dunyo   iqtisodiyotiga   salbiy   ta’siriga
qaramay,   O’zbekiston   2020-yilda   iqtisodiy   o’sishga   erishgan   kam   sonli
davlatlardan biriga aylangani e’tirof etildi.
  Shuningdek,   uchrashuv   davomida   kelgusi   besh   yilga   mo’ljallangan
O’zbekiston   va   Jahon   banki   o’rtasidagi   hamkorlikning   yangi   dasturini
shakllantirish   bo’yicha   ishlab   chiqilayotgan   loyihalarni   va   rejalashtirilgan
tadbirlarni tayyorlash masalalari ham ko’rib chiqildi.
  “Mozori  Sharif  – Kobul  – Peshavor” temir  yo’l loyihasi  hayotga tatbiq
etilishining   amaliy   jihatlarini   muhokama   qilishga   bag’ishlangan   Afg’oniston,
Pokiston   va   O’zbekiston   Hukumatlari   delegatsiyalari   ishtirokida   bo’lib
o’tadigan   yuqori   darajadagi   uch   tomonlama   muzokaralarga   alohida   e’tibor
qaratildi.   L.Burunchuk,   ushbu   loyihaning   Markaziy   Osiyo   mamlakatlarining
dinamik   iqtisodiy   o’sishini   ta’minlash,   mintaqaviy   aloqalarni   mustahkamlash
va   tranzit   salohiyatini   tubdan   yuksaltirish   nuqtai   nazaridan   strategik
ahamiyatini   ta’kidlab,   Jahon   banki   rahbariyati   uning   muhimligini   to’liq
anglayotgani   va   O’zbekiston   Hukumatining   uni   ilgari   surish   bo’yicha   qat’iy
sa’y-harakatlarini olqishlayotganini aytdi.
  Uchrashuv   yakunlari   bo’yicha   tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish,
infratuzilma   va   ijtimoiy   sohani   zamonaviylashtirishga   alohida   urg’u   berilib,
O’zbekistonni barqaror rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlaridan kelib chiqib,
sheriklikni mustahkamlash to’g’risida kelishuvga erishildi.
O’zbekiston   Respublikasi   1992   yilning   21   sentabrida   Xalqaro   valyuta
jamg’armasining a’zoligiga qabul qilindi. 1993 yilning sentabr oyidan boshlab
XVJning   O’zbekitondagi   vakolatxonasi   ish   yuritadi   va   u   XVJning
Vashingtondagi   (AQSh)   bosh   qarorgohi   (shtab-kvartirasi)   bilan
23 ma’lumotlarning   tezkor   ayirboshlanishini   ta’minlagan   holda   respublikaning
Jamg’arma bilan o’zaro aloqalarini amalga oshirishda hamkorlik qiladi.
2016   yilga   qadar   O’zbekistonning   XVJdagi   kvotasi   275,6   mln   SDRni
tashkil   etdi.   XVJ   kvotalarini   navbatdagi   qayta   ko’rib   chiqish   bo’yicha   XVJ
Boshqaruvchilar   Kengashining   qarori   kuchga   kirganidan   keyin   ya’ni   2016   yil
yanvarida   respublikamiz   kvotasi   275,6   mln.   SDRdan   551,2   mln.   SDR   ga
yetkazildi.   Bunda,   kvotalarning   umumiy   sonidagi   mamlakatimizning   ulushi
0,116 foiz miqdorida saqlanib qoldi.
O’zbekiston Respublikasi ovoz berish jarayonlarida o’z tarkibiga Janubiy
Koreya,   Avstraliya,   Yangi   Zelandiya,   Yangi   Gvineya   Papuasi,   Mongoliya,
Vanuatu,   Solomon   orolllari,   Samoa,   Seyshel   orollari,   Palau,   Mikroneziya,
Marshall   orollari,   Karibati   va   Tuvalu   mamlakatlarini   o’z   ichiga   olgan   guruh
tarkibiga kiradi. Guruhga 2016 yildan boshlab Xinam ChOY rahbarlik qiladi.
XVJdagi   O’zbekiston   nomidan   boshqaruvchi   O’zbekiston   Respublikasi
Bosh  vazirining o’rinbosari  – moliya  vaziri, uning o’rinbosari  esa  – Markaziy
bank   Raisi   hisoblanadi.   Markaziy   bank   XVJ   bilan   hamkorlik   manzili   qilib
belgilangan.
O’zbekiston Respublikasi 2003 yilning 15 oktabridan XVJ Bitimlari VIII
moddasining   2   (a),   3   va   4   bo’limlari   bo’limlari   bo’yicha   majburiyatlarni   o’z
zimmasiga oldi.
Bitimlar   IV   moddasiga   muvofiq   maslahatlar   berish   va   texnik   yordam
ko’rsatish   maqsadida   XVJning   missiyasi   muntazam   ravishda   O’zbekiston
Respublikasiga tashrif buyuradi. Missiyalar faoliyati iqtisodiyot, moliya sektori
va   statistika   sohalaridagi   ishlar   holatini   o’rganish   hamda   kelgusida   amalga
oshiriladigan islohotlarning yo’nalishlarini belgilashga qaratilgan.
O’zbekiston   delegatsiyasi   XVJ   Boshqaruvchilar   kengashi   va   Jahon
bankining yillik yig’ilishlarida muntazam ishtirok etadi.
XVJning   moliyaviy   ko’magi   yordamida   Yaponiya,   AQSh   va
Avstriyadagi   magistratura   va   doktoranturalarda   maxsus   dasturlar   bo’yicha
davlat iqtisodiy idoralari xodimlarini o’qitish ishlari amalga oshiriladi. Bundan
24 tashqari,   Birlashgan   Vena   institutida   (BVI)   makroiqtisodiy   siyosat
yo’nalishlarida   muntazam   ravishda   qisqa   muddatli   trening   va   seminarlar
muntazam o’tkazib boriladi.
Oxirgi   yillarda   Markaziy   bankning   XVJ   bilan   texnik   ko’maklar
doirasidagi  hamkorligi  asosan  monetar  siyosat,   bank  faoliyatini   tartibga  solish
va bank nazoratini takomillashtirish yo’nalishlarida amalga oshirilmoqda.
2017-yilda   amalga   oshirilgan   islohotlar   munosabati   bilan   XVJ   bilan
hamkorlik   sezilarli   ravishda   faollashdi.   Xususan,   O’zbekiston   Respublikasi
delegatsiyasi   o’tgan   yilning   19-21   aprel   kunlari   Vashington   shahrida   bo’lib
XVJ va Jahon banki Boshqaruvchilar kengashining yig’ilishida ishtirok etdi.
Shuningdek, XVJning ijro direktori K. Lagard O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining   nomiga   maktub   yo’llab,   unda   mamlakatimizda   o’tkazilayotgan
islohotlarni   qo’llab   -   quvvatlashini   hamda   texnik   ko’mak   va   tavsiyalar   berish
orqali   yordam   ko’rsatishga   tayyorligini   bildirdi.   Missiya   tashrif   yakunlari
bo’yicha quyidagi bayonotni berdi:
“Missiya   Prezident   Shavkat   Mirziyoev   tomonidan   tasdiqlangan
“O’zbekiston Respublikasini  2017-2021 yillarda yanada rivojlantirish bo’yicha
Harakatlar   strategiyasi”ga   asoslangan   rasmiy   organlarning   iqtisodiyotni   isloh
qilish bo’yicha kompleks rejalarini ma’qullaydi. Mazkur rejalarning o’z vaqtida
va   samarali   ijro   etilishi   iqtisodiyotning   sifatli   ish   o’rinlari   barpo   etilishi   va
barqaror   o’sishini   ta’minlash   salohiyatini   sezilarli   darajada   oshishiga   sharoit
yaratadi.
Respublikada   valyuta   siyosatini   erkinlashtirish   borasidagi   islohotlar
dasturi missiya tomonidan alohida e’tibor berilgan holda ma’qullandi.
Valyuta   kurslarini   unifikatsiya   qilish   va   valyuta   resurslarini   bozor
tamoyillari   asosida   taqsimlash   imkoniyatlarini   yaratish   O’zbekiston   Markaziy
bankiga   barqarorlikni   qo’llab-quvvatlash   va   inflyatsiyani   samarali   nazorat
qilishga yo’naltirilgan pul-kredit siyosatini olib borishiga sharoit yaratadi.
Shuningdek   ushbu   islohotlar   tashqi   raqobatbardoshlik,   to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   hajmlarini   oshirish   va   ichki   resurslar
25 taqsimotini   takomillashtirish   orqali   ish   o’rinlari   yaratish   va   iqtisodiy   o’sish
suratlarini tezlashtirishga yordam beradi.
O’zbekistonning   sezilarli   valyuta   rezervlari   ushbu   islohotlarni   dadil
amalga oshirish imkonini beradi”.
XVJ   ning   Yaqin   Sharq   va   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   departamenti
direktori   D.Azur   14-16   sentabr   kunlari   tashrif   bilan   Toshkent   shahrida   bo’ldi.
Ushbu   missiya   tomonidan   e’lon   qilingan   bayonotda   quyidagilar   qayd   etildi:
“O’zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish   jarayonida   qator
masalalarni hal etishga duch kelinishi mumkin va ushbu islohotlar mamlakatga
yanada samarali va yakunda tez rivojlanuvchi iqtisodiy tizimga o’tish imkonini
beradi.   Shuningdek,   men   mamlakat   hukumatining   hududiy   hamkorlikni
rivojlantirish   va   hududiy   savdoni   kengaytirishga   qaratilgan   tadbirlarini
mamnunlik bilan ma’qullayman”.
Yuqori   darajadagi   O’zbekiston   delegatsiyasining   AQShga   tashrifi
davomida   Nyu-York   shahrida   19   sentabrda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Sh.   Mirziyoevning   XVJ   direktori   -   taqsimlovchisi   K.   Lagard   bilan
uchrashuvi   bo’lib   o’tdi   va   unda   Jamg’arma   rahbari   O’zbekistondagi   iqtisodiy
islohotlar   jarayonlariga   yuqori   baho   berdi   va   ularni   qo’llab-quvvatlashini
bildirdi:
“O’zbekistonning islohotlarni amalga oshirish borasidagi harakatlari oson
bo’lmaydi va uzoq davom etadi. Jamg’armaning mamlakat iqtisodiyotini o’sish
suratlari   va   aholining   turmush   darajasini   yuksaltirish   borasida   yuqori
darajalarga   chiqarishda   O’zbekistonning   sherigi   bo’lishi   aniq   maqsadi
ekanligini yana bir bor tasdiqlayman”.
Toshkent,   2020   yil   22   dekabr   –   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy
taraqqiyot   va   kambag’allikni   qisqartirish   vaziri   Jamshid   Qo’chqorov   va
Birlashgan Millatlar Tashkilotining sanoatni rivojlantirish tashkiloti (YuNIDO)
Bosh   Direktori   Li   Yong   to’rt   yillik   (2020-2024   yy.)   dastlabki   muddatga
hamkorlik Qo’shma Deklaratsiyasini imzoladilar.
26 Qo’shma   Deklaratsiya   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag’allikni   qisqartirish   vazirligi   va   YuNIDOni   turli   sohalarda,   jumladan
yashil   sanoat,   aylanma   iqtisodiyot,   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalari   va
energiya   samaradorligi,   agrosanoat   klasterlari,   yengil   sanoatni   modernizatsiya
qilish va boshqa o’zaro kelishilgan harakat yo’nalishlari  bo’yicha hamkorlikni
rivojlantirishga   chorlaydi,   bu   esa   o’z   navbatida   inklyuziv   va   barqaror   sanoat
rivojlanishiga   hamda   2030   yilgacha   barqaror   rivojlanish   kun   tartibini   amalga
oshirishga hissa qo’shadi.
Qo’shma deklaratsiya “2030-yilgacha O zbekiston Respublikasi Sanoatniʻ
rivojlantirish strategiyasi”ni amalga oshirishga xizmat qiladi.
Shuningdek,  Qo’shma   Deklaratsiyani   amalda   tadbiq  etish   bo’yicha   aniq
chora-tadbirlarni o’z ichiga oluvchi “Yo’l Xaritasi” mavjud.
COVID-19   pandemiyasi   va   safar   cheklovlari   tufayli   Qo’shma
Deklaratsiya tomonlar o rtasida yozishmalar orqali almashildi.	
ʻ
  O’zbekiston-YuNIDO   hamkorligi   27   yildan   ortiq   davom   etmoqda   va
bugungi   kunda   milliy   investitsiyalarni   targ’ib   qilish,   barqaror   ish   bilan
ta’minlash   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   eksportga   yo’naltirilgan   savdo,
ekologik   toza   mahsulot   ishlab   chiqarish,   biznes-inkubatorlar   va   korxonalarni
rivojlantirish   bo’yicha   texnik   ko’mak   va   tavsiyalarga   bag’ishlangan   15   ta
loyihani o’z ichiga oladi.
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Sanoatni   rivojlantirish   tashkiloti
(UNIDO, Avstriya)  tomonidan “Raqobatbardosh  sanoat  unumdorligi  indeksi  –
2022” navbatdagi hisoboti e’lon qilindi.
Hisobotda   O’zbekiston   154   ta   mamlakatlar   orasida   0,017   ball   bilan   89-
o’rinni egallagan va so’nggi hisobotga ko’ra reytingda 5 pog’onaga ko’tarilib,
bu   indeks   metodologiyasiga   muvofiq,   sanoat   rivojlanishining   o’rta   kvintiliga
ega mamlakatlar toifasiga o’tish imkoniyatini yaratadi.
“Raqobatbardosh   sanoat   unumdorligi   indeksi   –   2022”   hisobotida   2020-
yilgi statistik ma’lumotlardan foydalanilgan bo’lib, jahon sanoati rivojiga salbiy
27 ta’sir ko’rsatgan COVID-19 pandemiyasi davrida o’rtacha indeks 0,062 tashkil
etdi yoki avvalgi qiymatdan -0,006 ga pasaydi.
Oldingi   hisobotga   nisbatan   reytingga   2   ta   davlat   qo shildi   (Markaziyʻ
Afrika   Respublikasi   va   Nikaragua).   Mamlakatimizda   amalga   oshirilgan
islohotlar   natijasida,   indeksning   oxirgi   hisobotiga   ko’ra,   O’zbekiston   8   ta
indikatorning   6   tasida   ijobiy   o’zgarishlarni   qayd   etgan,   shu   bilan   birga   2   ta
indikatorda pasaygan. 
1-jadval. O’zbekiston Respublikasining Raqobatbardosh sanoat
unumdorligi indeksi tarkibiy ko’rsatkichlarining 2021 va 2022-yillardagi
taqqoslama jadvali. 1
O’zbekiston Respublikasi 3 yillik sanoat mahsuloti hajmida 2018-yildagi
235,3   trln   so’mdan   2020-yilda   368,7   trln   so’mni   tashkil   etib,   1,5   barobarga
oshgan.   Ishlab   chiqarish   tarkibida   eng   katta   ulush   (82,0%)   ishlab   chiqarish
korxonalariga   to’g’ri   keladi   hamda   ishlab   chiqarish   hajmi   305,9   trln   so’mni
tashkil etadi.
2-jadval. O’zbekiston Respublikasi sanoat  ishlab chiqarish 3 yillik
hajmi. 2
1
  Iqtisodiy taraqqiyot va kambag’allikni qisqartirish vazirligi ma’lumotlari
2
  Iqtisodiy taraqqiyot va kambag’allikni qisqartirish vazirligi ma’lumotlari
28 Shuningdek,   MDH   davlatlari   orasida   O’zbekiston   Rossiya,   Belarus,
Qozog’istondan keyin 4-o’rinni egallagan.
3-jadval. “Raqobatdardosh sanoat unumdorligi-2022” Mustaqil
Davlatlar Hamdo’stiligi mamlakatlari ko’rsatkichlari. 3
Dunyo   reytingining   eng   yuqori   5   ta   pog’onasida   Germaniya   (0,416),
Xitoy   (0,369),   Irlandiya   (0,347),   Yaponiya   (0,325)   va   Koreya   Respublikasi
(0,324) o’rin egallagan.
Mehnat   munosabatlari   sohasidagi   xalqaro   hamkorlik   Vazirlik   hamda
uning   barcha   tarkibiy   bo’linmalari   va   xorijiy   sheriklari   bilan   o’zaro
aloqalarining   keng   doirasiga   ega.   Shuningdek,   u   O’zbekiston   Respublikasi
xalqaro   munosabatlarining   umumiy   tizimida   muhim   o’rin   egallaydi.   Xususan,
sheriklik   aloqalarini   o’rnatish,   rivojlantirish   va   kengaytirish   bo’yicha   Vazirlik
quyidagilar bilan maqsadli ishlarni amalga oshirmoqda:
Bandlik, mehnat munosabatlari, migrasiya va ijtimoiy himoya siyosatini
amalga oshirishga mas’ul bo’lgan xorijiy idoralar;
Xalqaro tashkilotlar;
3
 Iqtisodiy taraqqiyot va kambag’allikni qisqartirish vazirligi ma’lumotlari
29 Xalqaro moliya institutlari.
Bugungi   kunga   qadar   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari   vazirligining
xorijiy   sheriklar   bilan   xalqaro   hamkorligini   tartibga   soluvchi   28   ta   hamkorlik
shartnomalari va o’zaro anglashuv memorandumlari imzolandi.
Hozirda   O’zbekiston   Respublikasi   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari
vazirligi Rossiya Federasiyasi, Janubiy Koreya, Yaponiya, Turkiya, Birlashgan
Arab   Amirliklari,   AQSH,   Ozarbayjon,   Qozog’iston,   Tojikiston   kabi
davlatlarining mehnat vazirliklari bilan yaqin hamkorlik aloqalarini o’rnatdi.
BMT   agentliklari   va   xalqaro   institutlar   bilan   yaqin   hamkorlik   ishlari
amalga oshirilmoqda.
Xususan,   Vazirlik   Xalqaro   mehnat   tashkilotining   asosiy   milliy
sheriklaridan   biri   hisoblanadi.   Shunga   binoan   O’zbekiston   Respublikasi   unga
1992   yildan   buyon   a’zo   bo’lib   kelmoqda.   Qabul   qilingan   paytdan   boshlab
hozirgi   kunga   qadar   O’zbekiston   XMTning   15   ta   konvensiyasini   ratifikasiya
qildi.   Shuningdek,   vazirlik   Xalqaro   Migrasiya   Tashkilotining   strategik
sheriklaridan biridir.
2020-yil   27-noyabr   kuni   Jenevada   BMTning   migrasiya   masalalari
agentligi   XMT   Kengashining   109-sessiyasida   O’zbekistonning   XMTga   a’zo
bo’lish   to’g’risidagi   arizasi   qo’llab-quvvatlangan.   Shunday   qilib,   O’zbekiston
Xalqaro Migrasiya Tashkilotining (XMT) 173-a’zosi bo’ldi.
30 O’ZBEKISTONNI GLOBAL IQTISODIY RIVOJLANISHIDA
XALQARO IQTISODIY TASHKILOTLARNING TA’SIRI
O’zbekistonning   global   iqtisodiy   rivojlanishida   xalqaro   iqtisodiy
tashkilotlarning  o’rni   albatta   muhim.   Xalqaro  iqtisodiy   tashkilotlar   a’zolari   va
miqyosi   dunyo   bo’ylab   yoyilgan   bo’lib,   agar   qaysidir   mamlakat   bilan
O’zbekiston   iqtisodiy   munosabatlarga   kirishmoqchi   bo’lsa,   albatta   u   a’zo
bo’lgan   xalqaro   tashkilotlar   bilan   ham   aloqaga   kirishishga   majbur   yoki   eng
kamida aloqalarini o’sha tashkilot belgilab qo’ygan normativ-me’yorlarga ko’ra
amalga   oshiradi.   Qolaversa,   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   tashkil
qilinishining asosiy sababi va maqsadi mamlakatlar o’rtasida vujudga keladigan
iqtisodiy munosabatlarni yengillashtirish va mavjud nizo va to’siqlarni bartaraf
qilish   hisoblanadi.   Quyida   O’zbekistonning   global   iqtisodiy   rivojlanishida
xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning har birini ta’sirini ko’rib chiqamiz.
Proteksionizm   qimmatga   tushadi 4
.   Biz   hammamiz   iste’molchilarmiz   va
biz   oziq-ovqat   va   kiyimlarga,   bizga   kerakli   bo’lgan   narsalarga   to’laydigan
narxiga   savdo   siyosati   ta’sir   ko’rsatadi.   Proteksionizm   esa   narxlarni   oshiradi.
JST   ning   global   tizimi   savdo   to’siqlarini   muzokaralar   asosida   kamaytiradi   va
kamsitilmaslik   siyosati   orqali   boshqaradi.   Ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan
mahsulotlarning arzonroq import qilinishi sababli ishlab chiqarish xarajatlarini
kamaytiradi, pirovard mahsulot va xizmatlarning narxini kamaytiradi, taklifning
ko’pligi   va   xilma-xillagi   va   natija,   yashash   xarajatlarining   kamayishiga   olib
keladi. 
JST   iqtisodiy   o’sishni   va   bandlikni   harakatga   keltiradi   oladi 5
.   Ochiq
iqtisodiyot yopiq iqtisodiyotdagidan ko’ra tezroq o’sadi va barqaror hisoblanadi
va   iqtisodiy   o’sish   ishchi   o’rinlari   yaratilishida   muhim   factor   hisoblanadi.
Daromadli   kompaniyalar   zararga   ishlayotgan   kompaniylarga   nisbatan   ko’proq
ishchilarni ishga qabul qiladi. Savdo ham yuqori unumdorlik va samaradorlikni
olib kelishi mumkin. Buning sababi kompaniyalar ko’plab yuqori sifatli, arzon
4
 JST ning “WTO can do…10 things” nomli maqolasidan.
5
 JST ning “WTO can do…10 things” nomli maqolasidan.
31 xomashyoga   ega   ekanligidir.   Bundan   tashqari,   kompaniyalar   texnologiya   va
nou xaulardan foydalanishlari ham mumkin bo’ladi. Bunday imkoniyatlar yopiq
iqtisodiyotda   imkonsizdir.   Texnologiya   va   sifatli   xomashyolardan   foydalanish
imkoniyati komapaniyalarda innovatsiya va kreativlikni kuchaytiradi. Yuqorida
JST   ning   mamalakatlar   iqtisodiyotiga   ko’rsatadigan   ta’sirining   asosiylari
keltirildi, bundan tashqari JST mamlakatlarda atrof-muhitning muhofazasiga va
sog’likni   saqlash   tizimini   yaxshilashga,   yaxshi   boshqaruvni   rag’batlantirish,
tinchlik va barqaror rivojlanishga hissa qo’shishga ham ko’maklashadi.
XVF   iqtisodiy   va   moliyaviy   muammolardagi   bilimlarni   rivojlantiruvchi
global   markaz   hisoblanadi.   Oxirgi   yetmish   yillikda   u   qanday   siyosatlar
ishlayotgani,   nima   uchun   ular   o’sishga   olib   kelishi   va   ularni   amalga
oshirishning eng yaxshi yo’llari bo’yicha dunyoda yetakchi tajriba va tajribalar
omborini ishlab chiqdi. 
-   hukumatlarga   daromadlarni   qanday   oshirish   va   xarajatlarni   samarali
boshqarish,   jumladan   soliq   va   bojxona   siyosati,   byudjetni   shakllantirish,   ichki
va   tashqi   qarz   hamda   ijtimoiy   xavfsizlik   tarmoqlari   bo’yicha   maslahat   beradi.
Bu   hukumatlarga   maktablar,   yo’llar   va   shifoxonalar   kabi   yaxshi   davlat
xizmatlarini taqdim etish imkonini beradi. XVF ning fiscal boshqaruv bo’yicha
mutaxassislik   sohalariga   quyidagilar   kiradi:   soliq   siyosati,   soliq   va   bojxona
ma’muriyati,   xarajatlar   siyosati,   budjetni   shakllantirish,   davlat   moliyasini
boshqarish, fiscal siyosat va institutsional asoslar.
-   Valyuta   kursi,   inflyatsiya   va   qarz   siyosati   kabi   moliyaviy   tizimlarini
modernizatsiya   qilish   va   bank   nazoratini   amalga   oshirish   uchun   markaziy
banklar   bilan   hamkorlik   qiladi.   Bu   mamlakatning   moliyaviy   barqarorligini
yaxshilaydi,   ichki   o’sishni   va   xalqaro   savdoni   kuchaytiradi.   XVF   ning   pul-
kredit   siyosati   sohasidagi   tajriba   sohalariga   quyidagilar   kiradi:   pul   va   valyuta
siyosati,   markaziy   bank   operatsiyalari,   markaziy   bank   boshqaruvi   va
buxgalteriya   hisobi,   moliyaviy   nazorat   va   tartibga   solish,   tizimli   xavf   tahlili,
moliyaviy inqirozni boshqarish.
32 - Mamlakatlarga qonunchilik va boshqaruv tizimini xalqaro standartlarga
moslashtirishga yordam beradi, shunda ular yaxshi moliyaviy islohotlarni ishlab
chiqishlari,   korrupsiyaga   qarshi   kurashishlari   va   jinoiy   daromadlarni
legallashtirish va terrorizmni moliyalashtirishga qarshi kurashishlari mumkin. 
-   Mamlakatlarga   makroiqtisodiy   va   moliyaviy   statistika   ma’lumotlarini
to’plash, boshqarish va hisobot berishda yordam beradi. Bu ularning iqtisodini,
jumladan, iqtisodiy zaifliklar va xatarlarni aniqroq tushunish imkonini beradi va
ko’proq ma’lumotga ega siyosatni shakllantirishga yordam beradi. Shuningdek,
u shaffoflikka olib keladi va hukumat siyosatiga ishonchni kuchaytiradi, bu yo’l
bilan   makroiqtisodiy   barqarorlikni   baholash   uchun   bunday   statistikadan
foydalanadigan xalqaro investorlarni jalb qiladi. 
-   Hukumat   xodimlarini   iqtisodiy   o’zgarishlarni   tahlil   qilish   qobiliyatini
oshirish uchun o’qitish; diagnostika, prognozlash va modellashtirish vositalarini
ishlab   chiqish;   hamda   oqilona   makroiqtisodiy   va   moliyaviy   siyosatni
shakllantirish   va   amalga   oshirish   vazifasi   ham   kiradi.   Bu   siyosat   va   dasturiy
masalalar   bo’yicha   mamlakatlar   bilan   muloqotni   chuqurlashtirishga   yordam
beradi   va   tengdosh-tengdoshga   usulida   o’rganish   orqali   siyosat   tajribalarini
almashishni   osonlashtiradi.   Yuqoridagi   vazilar   o’z   samarasini   ko’rsatgan,
tajribadan   o’tgan,   mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanishiga,   moliyaviy
nazoratni yaxshilashga yordam bergan usullar hisoblanadi.
4-jadval: Xalqaro Tiklanish va Taraqqiyot Bankining 2022-yilda
O’zbekistonda loyihalarga ajratigan mablag’i 6
Loyiha nomi Ajratilgan mablag’(AQSH
dollarida)
Bog’dorchilikni rivojlantirish dasturi 500   000 000
Barqaror   bozor   reformalarini   amalga
oshirish 500   000 000
O’zbekiston DPO 5 350   000 000
Uzb: Shaffoflik va Inklyuziv DPO 250   000 000
Energy EFF-INDUST ENTERPRISES 200   000 000
Farg’ona   vodiysida   korxonalarni
rivojlantirish 200   000 000
6
 Jahon Bankining ma’lumotlari asosida muallif tomonidan tuzildi.
33 Barqaror   bozor   reformalarini   amalga
oshirish 200   000 000
Pop-Angren temir yo’li 195   000 000
Qishloq   xo’jaligini   modernizatsiya
qilish loyihasi 181   000 000
Ikkinchi   qishloq   xo’jaligi
korxonalarini rivojlantirish 180   000 000
Yuqoridagi   jadvaldan   ma’lumki,   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotdan   qariyb
milliard   dollar   mablag’   2022-yilning   o’zida   32   ta   loyihani   moliyalashtirishga
yo’naltirilgan.   Agar   ko’rsatilgan,   mablag’lar   to’g’ri   yo’naltiriladigan   bo’lsa,
ushbu mablag’lar albatta o’z natijasini, ya’ni O’zbekistonning rivojlanishiga o’z
ta’sirini ko’rsatmay qolmaydi.
XMT   faoliyati   zamirida   ijtimoiy   va   iqtisodiy   taraqqiyotga
ko’maklashishda   hukumatlar,   ish   beruvchilar   va   ishchilar   tashkilotlari
o’rtasidagi hamkorlikning muhimligi yotadi.
XMT   mehnat   standartlarini   belgilash,   siyosatni   ishlab   chiqish   va
dasturlarni   ishlab   chiqish   uchun   hukumatlar,   ish   beruvchilar   va   ishchilarni
birlashtirib,   ishchi   ayollar   va   erkaklar   ehtiyojlarini   qondirishni   ta’minlashga
qaratilgan.   Ishchilar   va   ish   beruvchilar   birgalikda   muhokamalarda   hukumatlar
bilan   teng   ovozga   ega   bo’lgan   XMT   tuzilishining   o’zi   ijtimoiy   muloqotni
amalda ko’rsatadi. Bu ijtimoiy sheriklarning fikrlari XMT mehnat standartlari,
siyosati   va   dasturlarida   yaqindan   aks   etishini   ta’minlaydi.   XMT   o’z   tarkibiy
qismlari - ish beruvchilar doirasida ushbu tripartizmni rag’batlantiradi, ishchilar
va   a’zo   davlatlar,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   boshqa   ko’plab   masalalar   bo’yicha
milliy   siyosatni   shakllantirish   va   zarur   hollarda   amalga   oshirishda   kasaba
uyushmalari   va   ish   beruvchilar   o’rtasida   ijtimoiy   muloqotni   rivojlantirish
orqali.
34 XULOSA
Yuqorida   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   ularning   roli,   vazifalari,
funksiyalari, tarkibi, a’zolari haqida hamda ularning O’zbekiston Respublikasi
bilan   iqtisodiy   aloqalari,   uning   iqtisodiy   rivojlanishidagi   ahamiyati   va   ta’siri
haqida   to’xtalib   o’tildi.   Xulosa   o’rnida   esa   O’zbekistonning   hozirgi   iqtisodiy
siyosatini   hamda   uning   iqtisodiyotining   rivojlanishini   sekinlashtirayotgan   bir
qancha omillar haqida to’xtalmoqchiman. 
Dastlab,   proteksionizm   siyosatiga   to’xtalsam.   Dunyoda   mutlaq   ochiq
iqtisodiyot   ham   va   mutlaq   yopiq   iqtisodiyot   ham   mavjud   emas.   Har   bir
mamlakat o’z ishlab chiqaruvchilarini himoya qilish, resurslarini saqlab qolish,
aholisiga   qulayliklar   yaratish   maqsadida   ma’lum   darajada   proteksionizm
siyosatini qo’llaydi. Bu siyosat dunyoning eng rivojlangan mamlakati AQSH ni
ham   chetlab   o’tmagan.   Biroq   har   bir   siyosat   avvalo   xalqning   manfaatlarini
ko’zlashi   lozim.   Hozirda   O’zbekistonda   ham   ma’lum   sohalarga   nisbatan
proteksionizm   siyosati   yuritiladi.   Buni   maishiy   texnika,   elektrotexnika   va
avtomobil   ishlab   chiqarish   sanoatida   yaqqol   ko’rishimiz   mumkin.   Yuqorida
ko’rib   o’tganimizdek,   proteksionizm   narxlarni   qimmatlashtiradi.   Bundan   esa
aholi qatlami aziyat chekadi. Ayniqsa, mamlakat aholisining qatlami o’rtasidagi
farq   juda   yuqori   bo’lsa.   So’nggi   yillarda,   O’zbekistonda   aholining   yuqori
qatlami bilan quyi qatlami orasidagi farq juda ortdi, o’rta qatlami esa kamayib
bordi.  Proteksionizmning  ta’siri  esa   aholining  quyi  va  o’rta  qatlamiga seziladi
va turmush darajasiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. O’zbekiston hozirda JST ga a’zo
emas,   biroq   qo’shilish   uchun   faol   harakatlarni   amalga   oshirmoqda.   Agar
O’zbekiston   ushbu   tashkilotga   a’zo   bo’lsa,   uning   shartlarini   qabul   qilishi   va
ochiq   iqtisodiy   siyosat   olib   borishiga   to’g’ri   keladi,   bu   esa   pirovardida
monopoliya va proteksionizmning cheklanishiga olib keladi. 
Bundan   tashqari   mamlakatimizda   keskin   qonun   hujjatlari   hamda   qaror
qabul   qilish   qiyin.   Mamlakatning   rivojlanishida   muhim   omillardan   biri
hisoblangan   investitsiyalar   kirishiga   ham   to’sqinlik   qiladi.   Oddiy   misol   qilib
korxonalarda buxgalteriya hisobining xalqaro standartlarini yuritishini keltirish
35 mumkin.   Biz   ushbu   tizimga   bosqichma-bosqich   o’tmoqdamiz.   Bundan   avval
esa buxgalteriya hisobining milliy standartlarida ish olib borilardi, buxgalteriya
standartlaridagi   katta   farqlar,   investorlarning   bizning   buxgalteriya
standartlarimizni   tushunmasligi,   ularga   katta   to’siq   edi.   Ushbu   xalqaro
standartlarga   o’tishimizga   30   yil   kerak   bo’ldi.   Xuddi   shunday   qarorlar   qabul
qilinmas  ekan biz rivojlangan mamlakatlar  qatorida bo’lishimiz, aholi  farovon
yashashi uchun yana shuncha yil kerak bo’lishi mumkin. Bu bilan JST ga ham
qo’shilishni  yanada jadallashtirish kerak deb o’ylayman. Sababi, JST ga kirish
haqida   2022-yilda   5-marta   ariza   bergan.   Shu   vaqtgacha   5   marotaba   harakat
qilib, yakunlanmagan. Agar keskin qarorlar qilinmasa bu a’zolik yana cho’zilib
ketishi turgan gap.
36 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   B.E.MAMARAXIMOV   “GLOBAL   IQTISODIY   RIVOJLANISH”,
T.: “IQTISODIY RIVOJLANISH NASHRIYOT-MATBAA UYI”-2021
2.   R.A.Yusupov,   S.R.Topildiyev,   B.Z.Ganiyev   “GLOBAL   IQTISODIY
RIVOJLANISH”, o’quv qo’llanma, 2019
3.   G.G’.NAZAROVA,   H.X.XALILOV,   A.A.ESHTOYEV,
I.A.AHMEDOV,   N.Z.HAKIMOV,   U.H.MUHAMEDRAHIMOV   “JAHON
IQTISODIYOTI”, T.: “ILM ZIYO”-2005
4.   Irina-Elena   Gentimir   “THE   ROLE   OF   THE   INTERNATIONAL
ECONOMIC   ORGANIZATIONS   AND   THE   PUBLIC   SECTOR   IN
CREATING   AND   SUSTAINING   INTERNATIONAL
COMPETITIVENESS”, maqola
5. Obinna Johnkennedy Chukwu “The role of the International Economic
Institutions   and   Economic   Development   Agreements   (EDAs)   in   pursuing
Sustainable Development” maqola, 2018
INTERNET SAYTLAR
1. www.worldbank.org
2. www.imf.org
3. www.wto.org
4. www.ilo.org
5. https://finlit.uz
6. https://mineconomy.uz
7. cbu.uz
8. mehnat.uz
9. Wikipedia.org
37

Dunyo miqyosida amal qiluvchi xalqaro iqtisodiy tashkilotlar faoliyati va ularning O’zbekiston bilan iqtisodiyot aloqalari