Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 5.5MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Alibek Xudoyberdiyev

Ro'yxatga olish sanasi 22 May 2025

0 Sotish

Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar

Sotib olish
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
SHAXRISABZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
PEDAGOGIKA FAKULTETI 
“MATEMATIKA VA TA’LIMDA AXBOROT TEXNALOGIYASI”
KAFEDRASI
60110600 – Matematika va informatika ta’lim yo’nalishi
IV bosqich MI – 2.21 guruh talabasi
Xudoyberdiyev Alibek Faxriddin o‘g‘lining
INFORMATIKANI O’QITISH METODIKASI FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: “ELEKTRON DARSLIKLAR VA ULARGA 
QO‘YILADIGAN TALABLAR ”
Ilmiy rahbar: _______   ________________________
Topshirilgan sana: ________________________________
Himoya qilingan sana: ________________________________
Baho: ________________________________
Komissiya raisi: _______   ________________________
A’zolar: _______   ________________________
_______   ________________________
_______   ________________________
_______   ________________________
_______   ________________________
1 Mavzu: Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar.
MUNDARIJA:
KIRISH …………………………………………………………………………….
3
I.BOB. ELEKTRON DARSLIK YARATISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Elektron darsliklar haqida tushuncha…………………………………………5
1.2. Elektron darslik strukturasi. …………………………………………………10
II.BOB.  ELEKTRON DARSLIKLAR VA ULARGA QO‘YILADIGAN 
TALABLAR
2.1.  Ta’lim jarayonlarida elektron darsliklarning o‘rni …………………...……..22
2.2.  Elektron darslik yaratuvchi dasturlar bilan ishlash texnologiyasi ……………26
XULOSA …………………………………………………………………………32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………..........34
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusi   dolzarbligi .   Hayotimizdagi   har   qanday   jarayon,   har
qanday   faoliyat ularning ixtisoslashgan rolini bajaradigan tegishli   qoidalar,
ko‘rsatmalar,   qoidalar   bilan   tartibga   solinadi.   Binobarin,   matematik   amallar   uni
tadqiq   etish   va   tahlil   qilish   uni   vakolatli   qo‘llash   va   tayyorlash,   shuningdek
bajaruvchining samarali ishlashi uchun eng yaxshi tizimni yaratish uchun zarurdir
Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   ta’kidlaganlaridek   “Dunyoqarashni   nima
o‘zgartiradi   -   ilm,   daromad,   manfaat”   va   “Xalqimiz   ertaga   emas,   uzoq   kelajakda
emas,   aynan   bugun   o‘z   xayotida   ijobiy   o‘zgarishlarni   qurishni   istaydi.   Bizning
mexnatkash,   oqko‘ngil,   bag‘rikeng   xalqimiz   bunga   to‘la   xaqlidir”   bular   esa   o‘z
navbatida   kadrlar   salohiyati   va   hujjatlashtirish   tizimi,   davlat   va   vazirlik   tomonidan
qabul   qilinayotgan   farmonlarga   bog‘liq.
Hozirgi   kunda   ta'lim   jarayonida   innovatsiyalarni   qo‘llash   muhim   ahamiyat
kasb   etmoqda.   Elektron   darsliklar   –   bu   ta'lim   resurslarining   zamonaviy   shakli
bo‘lib,   ular   an'anaviy   kitoblar   o‘rnini   bosish   imkoniga   ega.   Bunday   darsliklar
o‘quvchilarga yanada samarali o‘qish, bilimlarni mustahkamlash va ko‘nikmalarni
rivojlantirish imkonini beradi. Ularning afzalliklari orasida  interaktivlik, resurslar
qo‘shish   imkoniyati   va   turli   qurilmalarda   foydalanish   qulayligini   keltirish
mumkin. Biroq, elektron darsliklar uchun muhim talablar ham mavjud. Ular o‘zaro
faoliyat, intuitiv interfeys va muntazam yangilanishlarni ta'minlashni  talab qiladi.
Kurs   ishida   elektron   darslik   va   ularga   qo‘yiladigan   talablar   haqida   chuqur   tahlil
olib boriladi, va ularning ta'lim jarayoniga ta'siri ko‘rib chiqiladi.
Hozirgi   kunda   fan - texnika   rivojlanib   borgan   sari   matematika   va
kompyuterning   o‘rni   ortib   bormoqda.   Shu   jumladan   matematikadan   fizika,
mexanika,   biologiya,   kimyo   va   astronomiya   hamda   iqtisodiy   masalalarni
yechishda,   bu   jarayonlarni   tahlil   etishda   va   boshqa   ko‘p   sohalarda   foydalaniladi.
Ta’limning   fan   va   ishlab   chiqarish   bilan   integratsiyasi   mexanizmlarini
rivojlantirish,   uni   amaliyotga   joriy   etish   o‘qishni,   mustaqil   bilim   olishni
individuallashtirish   hamda   masofaviy   ta’lim   tizimini   texnologiyasini,   uning
vositalarini   ishlab   chiqish,   o‘zlashtirish,   yangi   pedagogik   va   axborot
3 texnologiyalari   asosida   o‘quvchi   va   talabalarni   o‘qitishni   jadallashtirish   ana
shunday   dolzarb   vazifalar   sirasiga   kiradi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Elektron   darsliklar   va   ularga   qo‘yiladigan
zamonaviy   talablarni   o‘rganish,   ularning   ta'lim   jarayonidagi   o‘rni   va   ahamiyatini
tahlil qilishdir.
asosida   o‘quvchi   va   talabalarni   o‘qitishni   jadallashtirish   ana   shunday   dolzarb
vazifalar   sirasiga   kiradi.
Kurs ishining ob’yekti:   O‘zbekistondagi  elektron darsliklar va ularni ishlab
chiqish jarayonlari.
Kurs   ishining   predmeti:   Elektron   darsliklarning   ta'lim   jarayoniga   ta'siri   va
ularga qo‘yiladigan talablar.
Kurs ishining vazifalari:  Kurs ishimizning maqsadidan kelib chiqib, quyidagi
vazifalar   qo‘yilgan.
1.   Elektron   darsliklar   va   ularning   turlari   haqida   ma'lumot   to‘plash   va   tahlil
qilish.
2. Darsliklar uchun qo‘yiladigan teknik va pedagogik talablarni aniqlash.
3.   O‘quvchilar   va   o‘qituvchilar   uchun   elektron   darsliklarning   afzallik   va
kamchiliklarini ko‘rib chiqish.
4. Elektron darsliklarni yaratish jarayonidagi muammolarni va ularni hal etish
yo‘llarini tadqiq qilish.
5.   O‘zbekiston   ta'lim   tizimida   elektron   darsliklardan   foydalanish   tajribasini
o‘rganish.
Kurs   ishi   tuzilishi   va   tarkibi:   Kurs   ishi”   Elektron   darsliklar   va   ularga
qo‘yiladigan   talablar.”   mavzusida   yozilgan   bo‘lib   kirish,   asosiy   qism   2   bob   va
unda   1–bob   2   paragrafdan,   2-bob   ham   2   paragrafdan,   xulosa   va   takliflar,
foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat   .   Bunda   avvalo   nazariy   qism
tushunarli   va   sodda   qilib   berildi.
4 I.BOB. ELEKTRON DARSLIK YARATISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.Elektron darsliklar haqida tushuncha
Hozirgi   vaqtda   ta'lim   sohasida   kompyuter   dasturlari   turli   fanlar   bo‘yicha
elektron   darsliklarni   ishlab   chiqish   eng   dolzarb   masala   hisoblanadi. Elektron o‘quv
qo‘llanmalaridan foydalanish nafaqat kelajakdagi mutaxassislikka qiziqishni, balki
o‘rganilayotgan   fan   bo‘yicha   o‘quv   faoliyatini   ham   oshirishi   mumkin.   Aksariyat
talabalar ma'lumotni vizual tarzda yaxshiroq qabul qiladilar, ayniqsa, agar u yuqori
sifatli   bo‘lsa.   Elekton   darsliklardan   foydalanishda   talabalar   tashqi   motivatsion
omillardan   qat'i   nazar,o‘quv   jarayonining   o‘zidan   zavqlana
boshlaydilar.Zamonaviy   axborot  texnologiyalarining o‘rni  ta’lim sohasida,   barcha
sohalarda   iqtisodiyot,   fan-texnika   va   ijtimoiy   hayotda   jadal   sur'atlar   bilan   o‘sib
bormoqda,   Elektron   darsliklar   soni   tashkil   etish   va   boshqarishni   qayta   ko‘rib
chiqishdagi   o‘zgarishlar   va   islohotlar   samaradorligini   oshirish   uchun   ta'lim
jarayoni   va   o‘qitish   usullari   ta'lim   jarayonida   talab   etiladi.   Ta’lim   tizimida   yangi
adabiyotlar   va   darsliklardan   foydalanish,   ya’ni   shevalaga   hos   holda   yoki   badiiy
tillarda   bo‘lsa,   talabalar,   balki   oliy   va   o‘rta   maxsus   o‘quv   yurtlari   o‘qituvchilari
uchun   hamqiyinchiliklar   tug‘diradi.   Bunda   ta’lim   jarayonini   zamonaviy   talablar
asosida   hisobga   olish,   isloh   qilish   va   rivojlantirish   texnologiyalar,   rivojlangan
mamlakatlar   innovatsiyalari   va   yutuqlarini   o‘rganish   va   ularni   mamlakatimizda
joriy   etish   zarur   deb   hisoblanadi.
Hozirgi   vaqtda   muammolarni   ijobiy   hal   qilish   uchun   bir   qator   imkoniyatlar
paydo   bo‘ldi   ya’ni   ta'limdagi   muammolar.Axborot   va   pedagogik   integratsiyani
amalga   oshirish   o‘quv   jarayonidagi   texnologiyalarni   oshirish   bilan   bog‘liq
maqsadlarga   erishishni   talab   qiladi.   Kompyuterga   asoslangan   o‘qitish   va   nazorat
qilish   jarayonini   qamrab   olgan   ushbu   jarayonning   samaradorligi   texnologiyasi,
shuningdek,   bu   jarayonni   aniq   shaklda   bosqichma-bosqich   amalga   oshirish.
Elektron   darsliklarga   tayangan   holda   o`qitish   vanazorat   qilish   jarayonini
rivojlantirish   axborot   texnologiyalariga   asoslangan   va   ularning   mexanizmlarini
yordami   bilan   tashkil   etish,har   bir   mavzu   bo‘yicha   gipermedia,   multimedia,
5 gipermatn,   audio,   video   kabi     dasturiy   vositalar   foydalanish   ta’lim
tizimidao‘qitilishi   bugungi   kunning   dolzarb   masalalaridan   biridir.   Elektron   o‘quv
kitoblari   yoki   elektron   darsliklar   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytirish
uchun   mo‘ljallangan.   Eleketron   darslik   bilan   solishtirganda   o‘quv   materiallarini
namoyish   qilish   uchun   katta   imkoniyatlar   beradi.   O‘quv   jarayonida   barcha
talablarga   javob   berishi   kerak,   shuningdek   mustaqil   ravishda   didaktik   vazifalarni
bajarish   orqali   o‘quvchilarni   ko‘proq   ishlashga   majburlash   kerak.   Chunki   inson
tanasi ma'lumotni qabul qilish   uchun o‘ziga xos xususiyatlarni talab qiladi.
Elektron darsliklardan foydalanishning   asosiy   maqsadi:
-shakllantirish   orqali   ta’lim   jarayonining   sifati   va   samaradorligini   oshirish,
yangi   axborot   va   ta'lim   usullari   va   zamonaviy   axborotdan   foydalanish   va
pedagogik,   shuningdek,   axborot   va kompyuter texnologiyalari;
-zamonaviy   ta’lim   resurslari   va   elektron   darsliklardan   keng   foydalanish,
ularni   tashkil  etish,   kutubxonalar,   masofaviy   ta'lim   usullarini   amaliyotda   qo‘llash
va   global   miqyosga   kirish   shuningdek   uzluksiz   ta'lim   tizimida   elektron   tizimni
hosil   qilsh.
-o‘quv   jarayoni   samaradorligini   oshirish   uchun video ma'ruza   imkoniyatlari:
-talabalarning   kelajakdagi   ixtisoslik   sohasiga,   ilmiy   laboratoriyalarga   virtual
kirishi;
-jarayonlar,   hodisalar,   ko‘rinishlar   va   ularning   turli   modellarini   kuzatish
tushunish   qiyin (kamdan-kam   hollarda   bajariladi,   doimiy);
-muammoli   jarayonning   borishini   uning   hayotini   boshqarish   orqali   his
qilish   va tushunish, namoyish   qilish;
-namoyishlar   diqqatni   jalb   qilish,   affektiv-emotsional,   mos   mantiqiy   ta’sir
usullariga   asoslanadi.   Vedio   ma'ruzalardan   foydalanish   orqali   texnik   vositalar
yordamida   o‘quvchilarning   samarali   o‘quv   faoliyatini   boshqarish   va   tashkil   etish
mumkin.   Aniq   tasvirlar,   grafiklar,   turli   xil   ramziy   ma'lumotlar   mavzuni   to‘liq
tushunishga   imkon   beradi.   Video   ma’ruzada   turli   xil   ob'ektlar,   diagrammalar
6 va   harakatlanuvchi   namoyishlar   mavjud.   Eng   oddiy   samarali   vosita   sifatida
birlamchi   signallar   orqali   talaba   ongini   o‘zgartirish   hamda   axborotni   qabul   qilish
darajasi   yuqori   bo‘ladi.   Video   ma'ruza   shunday   yaratilishi   kerakki,   u
foydalanuvchiga   tabiiylik   beradi.   Fotosuratlar   va   videolarni   taqdim   etish   orqali
o‘rganish   ob'ektini   ko‘rsatish   juda   samaralidir.   Tadqiqot   natijalariga   ko‘ra,
ma'lumotlarning   taxminan   80%   odamlar   tomonidan   qabul   qilinadi   ya’ni
ko‘rishorqali.   Shunday   qilib,   talaba   videodan   foydalanganda   leksiyada   juda   ko‘p
ma'lumot oladi. Yuqorida qayd etilgan   talablardan   kelib   chiqib,   bir   qator   elektron
darsliklar   uchun   Oliy   ta limʼ   muassasalarining   axborot   texnologiyalari
mutaxassisliklari   ham   shunday   yaratilgan:  “Informatika,   axborot   texnologiyalari”,
“Veb-sahifa   yaratish   texnologiyalari”,   “WebEditor”,   “Kompyuter   tarmoqlari”,
“Adobe   Flash”,   “Adobe   Dreamweaver”,   “Kompyuter   grafika”,   “Video
ma’lumotlarni qayta   ishlash   dasturi”,   “JavaScript   kursi”,
Ushbu   Elektron   darsliklardan   foydalanish   bir   qator   afzalliklarni   keltirib
chiqaradi:
-O‘qituvchi   va   talaba   foydalanish   vaqtini   tejaydi;
-Talabani   zamonaviy   texnologiyalarga   yaqinlashtiradi;
-Har   tomonlama   tejamkorlikka ega;
-Talabaning   ta’lim   doirasi cheklanmagan;
-Talabalar   uchun   qulay, oson   va   sodda;
O‘quv   rejasini   shunga   mos   ravishda   tez   va   doimiy   ravishda   o‘zgartirish
imkoniyati   mavjud.   Bugungi   kunda   raqamli   texnologiyalar   ta’lim   mazmuni   va
ko‘lamiga   o‘zgarishlar   kiritdi.   Elektron   ta’lim   resurslaridan   foydalanish   ta’lim
jarayoni uchun    katta   imkoniyatlarni   ochadi. Ular   nafaqat   ta’lim   tizimi,   balki   butun
jamiyat   taraqqiyoti   yo‘lidagi   ishlar   samaradorligini   ta’minlay   oladi.   So‘nggi
yillarda barcha     sohalarda   bo‘lgani   kabi   ta’lim   tizimida   va   uni   a х borotlashtirishda
ham   k е ng   ko‘lamli           va shiddatli islohatlar amalga oshirilmoqda. Bu islohatlarga
asos   bo‘lgan   qator   qonun   hujjatlari   ham   ishlab   chiqilmoqda.   Jumladan,
O‘zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining   2022 - yil   22 - avgustdagi   “2022-2023 ”
yillarda   a х borot-   kommunikatsiya   t ех nologiyalari   sohasini   yangi   bosqichga   olib
7 chiqish   chora-   tadbirlari   to‘g‘risida”gi 1
  PQ-357-son   qarorida   a х borot-
kommunikatsiya   t ех nologiyalari   sohasini   yangi   bosqichga   olib   chiqish   bo‘yicha
ustuvor   vazifalarni   b е lgilab   b е rilgan.   O‘zbekiston Respublikasida Davlat dasturida
ta’lim   jarayoniga   raqamli   va   innovatsion   texnologiyalarni,   raqamli   ta’lim
resurslari,   multimedia   vositalarini   keng   joriy   etish   orqali   mamlakatimiz   ta’lim
muassasalarida   o‘qitish   sifatini   tubdan   yaxshilash,   ta’lim   muassasalarining   o‘quv-
laboratoriya   bazasini   zamonaviy   turdagi   o‘quv   va   laboratoriya   uskunalari,
kompyuter   texnikasi   bilan   mustahkamlash,   raqamli   va   keng   formatli
telekommunikatsiya   aloqa   vositalari hamda Internet tizimini   yanada rivojlantirish
zarurligi   asosiy   vazifalardan   biri   deb   olingan.   Bugungi   kunda   raqamli
texnologiyalar   ta’lim   mazmuni   va   ko‘lamiga   o‘zgarishlar   kiritdi.   Raqamli
texnologiyalarni   rivojlantirish   borasida   O‘zbekistonda   ham   ko‘plab   ishlar   amalga
oshirildi.   Mazkur   me’yoriy   hujjatlar   doirasida   Respublika   ta’lim   muassasalarida
raqamli   texnologiyalarni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashni   yangi   usul   va   vositalar
yordamida   tashkil   etish,   masofadan   turib   o‘qitish   va   kompyuterlashtirilgan
anjumanlar   o‘tkazishga   erishish,   raqamli   ta’lim   platformalarini   yaratish   va   ularni
o‘quv-tarbiya   jarayonida   qo‘llashga   qaratilgan   tadbirlar,   ta’limni   isloh   qilish
bo‘yicha   nufuzli   loyihalar,   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.   Oliy   ta’lim   tizimi
dars   jarayonlarida   elektron   axborot   ta’lim   resurslaridan foydalanish   asosan  yangi
mavzuni      bayon       qilishda,       takrorlash   va   umumlashtirish   darslarida,   yakuniy
sharhli   mashg‘ulotlarda   va   shunga   o‘xshash   darslar   turlarida   kutilgan   natijani
beradi.   Ma’ruza   davomida   taqdimot   dasturlari   orqali   yaratilgan   slayd-filmlardan
foydalanish   darsni   an’anaviy   usuldan   uzoqlashtiradi,   ma’lumotlarning
dinamikligini,   ko‘rinishini,   yuqori   darajasini   ta’minlaydi.  
Darsga   tayyorgarlik   ko‘rishda   pedagog   va  talaba   uchun   elektron   darsliklar,
internet   ma’lumotlaridan   foydalaniladi,   didaktik   materiallar,   o‘quv   qo‘llanmalar
yaratiladi.   Ma’ruza   mazmuni   va   materialning   taqdimoti   talabalarning tayyorgarlik
darajasiga   qarab   farqlanadi.   Taqdimotni   yaratishda   uni   yaratish   maqsadi   haqida
unutmaslik   kerak.   Buning   uchun   ma’lum   hajmdagi   taqdimotni   yaratish   kerak,
1
  O‘zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining   2022 - yil   22 - avgustdagi   “2022-2023   yillarda   a х borot-   kommunikatsiya
t ех nologiyalari   sohasini   yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora- tadbirlari   to‘g‘risida”gi PQ-357-son
8 chunki   ko‘proq   slaydlarning   vizual   diapazoni   charchoqni   keltirib   chiqaradi,
o‘quvchini   o‘rganilayotgan   materialning   mohiyatidan     chalg‘itadi.   Tushuntirish
bilan birga bo‘lmagan “qo‘shimcha” slaydlar bo‘lmasligi   kerak. Mavzuga   aloqador
taqdimotga   kiritiladigan   so‘z   ma’nolariga   ko‘ra   tanlanishi,   ulardan   eng
maqbullarigina   kiritilishi   kerak.   Bunda   albatta,   talabaning   bilim   va   tajribasidan
kelib   chiqqan   holda   yondashiladi.   Taqdimotlarda   matnli   ma’lumotlar   o‘rnini
diagrammalar,   rasmlar,   chizmalar,   video   parchalari   egallashi   kerak.   Matnlardan
iloji   boricha   kamroq,   faqat   xabarning   asosiy   fikrlari   shakli   ifodasi   uchun
foydalanish   kerak.   Elektron   axborot   ta’lim   resurslarilari   vositalaridan foydalanish
ma’ruzalarni   o‘qishni   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga   ko‘taradi.   Biroq,   u   puxta
o‘ylangan   bo‘lishi   va   o‘qitish   usullarini   o‘zgartirish   bilan   birga   bo‘lishi   kerak.
Multimediya texnologiyalaridan foydalangan holda ma’ruzani     tashkil etish uchun,
birinchidan, ular qanday imkoniyatlarni taqdim etishini bilish,   ikkinchidan, ulardan
oqilona foydalana olish maqsadga  muvofiq. Bu taqdimotlarni   tayyorlash  bosqichi
ko‘p vaqtni talab qiladi,   doimiy   takomillashtirishni   nazarda   tutmasa   ham,   bugungi
kunda   kompyuter   vositalari   dars   jarayonini   takomillashtirishning   eng   keng
imkoniyatlarini   ifodalaydi   hamda   o‘qitishning   usul   va   metodlarni   yanada
rivojlantirish istiqbollari va yo‘nalishlarini belgilaydi.   Zamonaviy elektron axborot
ta’lim   resurslarilarining   imkoniyatlari   keng,   ulardan   foydalanish   ta’lim   jarayoni
uchun katta imkoniyatlarni ochadi. Ular nafaqat ta’lim   tizimi, balki butun jamiyat
taraqqiyoti   yo‘lidagi   ishlar   samaradorligini   ta’minlay   oladi.   Xulosa   qilib
aytganda,   o‘qitishda   raqamli   innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llash
ma’lumotlardan tezkor foydalanish, o‘quv materiali mazmunini ochishda   audio   va
video   taqdimotlarning   o‘zaro   muvofiqlikda   qo‘llanilishi,   talabalar   bilim
saviyalarini muntazam nazorat qilib borish va h.k.lar kabi qator   afzalliklarga   ega.
Elektron   ta’lim   resurslaridan   foydalanish   ta’lim   jarayoni   uchun   katta
imkoniyatlar   ochadi.   Ular   nafaqat   ta’lim   tizimi,   balki   butun   jamiyat   taraqqiyoti
yo‘lidagi   ishlar samaradorligini ta’minlay oladi. Shu bilan birga, ta’lim oluvchilar
bilish   faoliyatini   faollashtirib,   bilim   va   ko‘nikmalarni   chuqur   o‘zlashtirishda
nazariy   tushunchalarni   idrok   etishning   ko‘rgazmalilik   darajasini   oshiradi   hamda
9 ko‘nikma   va   malaka   kompetensiyalarini   oson   egallashlariga   imkon   beradi.
Elektron   darsliklar-bu   an'anaviy   qog‘oz   darsliklarning   raqamli   versiyalari   bo‘lib,
ular   internet   yoki   boshqa   raqamli   platformalarda   mavjud.   Ularning   afzalliklari
quyidagilardan   iborat:
Qulaylik:   Har   qanday   joyda   va   vaqtda   foydalanish   imkoniyati.
Oson   yangilanish:   Ma'lumotlar   tezda   yangilanadi   va   eski   ma'lumotlar   bilan
almashadi.
Interaktivlik:   Ko‘pincha   multimedia,   videolar   va   interaktiv   qurollar   bilan
to‘ldirilgan.
Resurslar:   Imkoniyati   bilan   birga   turli   qo‘shimcha   resurslarga   kirish
imkoniyati.   Biroq,   elektron   darsliklarning   ham   ba'zi   kamchiliklari   mavjud,
masalan:
Texnik   talablarga   bog‘liqlik:   Sizga   qurilma   va   internet   aloqasi   kerak   bo‘ladi.
Umuman   olganda,   elektron   darsliklar   ta'lim   jarayonini   yaxshilashda   va   talabalarga
yangi   imkoniyatlar taqdim   etishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
1.2. Elektron darslik strukturasi
Darslikning   ichki   strukturasini,   ya'ni   foydalanuvchi   ko‘rib   turadigan
el е m е ntlarini   ko‘rib   chiqamiz.   Darslikning   qiymati   uning   mazmunidadir.   Agar
o‘quvchi   bu   darslikdan   foydalanib   k е yinchalik   imtihon   topshiradigan   bo‘lsa,   u
holda mat е rial mazmunini  3ta ko‘rinishda b е rishni taklif qilamiz: 
Mant,   rasm,   jadval,   grafik   shaklida   ya'ni   kitobdagi   shaklda,   l е kin   bu   y е rda   kitob
shakliga xos bo‘lmagan animatsiya, vid е o va ovoz el е m е ntlari, ma'lumotni izlash
imkoniyatlari ham bo‘lishi mumkin. 
Sx е ma-kurs   ko‘rinishida,   ya'ni   darslik   strukturasi   tushunarli   bo‘lishi   uchun
darslik mazmuni qisqartirilgan grafik-matn shaklda b е riladi. 
T е st tizimi (o‘z bilimini t е kshirish) shaklida – tinglovchiga maxsus int е raktiv 
tizim   vositasida,   o‘quv   mat е rialini   savollar   va   javoblar   shaklida   b е rilishi.   T е st
kompyut е r bilan b е llashuv, o‘yin jixatlari bilan o‘quvchilar uchun darslikning eng
qiziqarli qismi bo‘lishi mumkin. Bitta mat е rialning bunday uchta shaklda b е rilishi
10 uni takrorlash va eslab qolish imkonini yaratadi. El е ktron darslikning strukturasiga
to‘xtaladigan bo‘lsak, u quyidagilarni o‘z ichiga olishi lozim: 
•       muqova; 
• titul ekran; 
• mundarija; 
• annotatsiya; 
• o‘quv mat е rialining to‘liq matni (sx е ma, jadval, illyustratsiya, grafik); 
• o‘quv mat е rialining qisqacha mundarijasi (sx е makurs shaklida); 
• qo‘shimcha adabiyotlar; 
• o‘z bilimini t е kshirish tizimi; 
• chеklangan nazorat tizimi; 
• matn fragm е ntlarini izlash; 
• mualliflar ro‘yxati; 
• tayanch iboralar; 
• darslikni boshqaruvchi el е m е ntlar bilan ishlash bo‘yicha yo‘riqnoma. 
El е ktron   darslikka   qo‘yiladigan   yana   bir   talabga   e'tibor   b е rish   lozim:   o‘quv
mat е riali va uning dasturiy ta'minoti o‘z ishini avtomatik tarzda boshlaydigan bitta
laz е r   diskda   joylanishi   lozim.   Qattiq   diskda   esa   foydalanuvchi   o‘zi   yaratgan
ma'lumotlar joylanishi mumkin. 
Muqova.   Darslik   muqovasi   o‘z   ichiga   grafik,   animatsiya,   vid е o   yoki
xaraktlanuvchi   darslik   annotatsiyasidan   iborat   bo‘lsa   o‘ziga   jalb   qiluvchi
xususiyatga  ega  bo‘ladi. Titul  ekran.  Titul  ekranda  darslik nomi,  yuqori   tashkilot
haqida,   mualliflik   huquqi   haqida,   darslikning   att е statsiyadan   o‘tganligi   haqida
ma'lumot, sana, tashkilot, mualliflar haqida ma'lumotlarni o‘z ichiga oladi.  
Mundarija.   Mundarija   darslikning   asosiy   el е m е nti   hisoblanadi.   Bir   tarafdan
darslikning turli  qismlariga t е z va qulay o‘tish uchun to‘liq bo‘lishi, va shu bilan
birga   bitta   ekranda   jolanishi   k е rak.   Amaliyot   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   bunday
talablarga   ikki   bosqichli   (mavzu/mavzuosti)   mundarija   javob   b е radi.   Bundan
tashqari mundarija orqali: 
11 • o‘z bilimini t е kshirish tizimiga; 
• chеklangan tеkshirish tizimiga; 
• matn fragm е ntini izlash qismiga; 
• tayanch iboralarga; 
• adabiyotlar ro‘yxatiga; 
• darslikning istalgan qismiga o‘tish imkoniyati; 
• darslik ishini tugatish; 
• titul ekranga qaytish imkoniyatlari mavjud bo‘lishi k е rak. 
Annotatsiya.  Annotatsiya  darslikning  muqovasida   joylashgan   bo‘lishi
mumkin.   o‘quv   mat е rialining   to‘liq   matni.   El е ktron   darslikning   muvaffaqiyatli
bo‘lishining sharti – unda o‘quv mat е rialining to‘liq bo‘lishidir, ya'ni matn, grafik,
jadval,   illyustratsiya,   animatsiya,   vid е o   va   ovoz   qismlarini   o‘z   ichiga   olishidir.
Darslikning bitta sahifasida  matn, va uning ichidagi  grafik el е m е ntlar, sahifaning
qisqacha   mazmuni   va   mat е rialni   o‘rganish   jarayonini   boshqarish   el е m е ntlari
joylashadi.El е ktron darslikda o‘quv mat е rialining to‘liq bo‘lishi, ta'lim jarayonida
undan   foydalanish   va   qog‘ozdagi   o‘quv   mat е rialiga   murojaat   qilmaslikni
ta'minlaydi.   Matndagi   turli   iboralar   va   ta'riflarga,   illyustratsilarga,   jadvallarga,
grafiklarga   yo‘llovchi   gip е rmatnlar   tufayli   el е ktron   darslik   qog‘oz   mat е riallarga
qaraganda   o‘quv   jarayonida   qulay   imkoniyatlar   yaratadi.   Shu   bilan   birga   uning
ihchamligi   va   nisbatan   arzonligi   ta'lim   oluvchining   e'tiboridan   holi   bo‘lmaydi.
El е ktron   darslikda   o‘quv   mat е rialining   to‘liq   b е rilishi   sahifalarning   ko‘payib
k е tishiga olib k е ladi. Agar har bir sahifaga alohida ishlov b е rilsa, u holda bunday
el е ktron darslikni yaratishga ko‘p vaqt k е tadi. Agar sahifaga matnni oddiy holatda
joylashtirilsa, u holda bu jarayonni avtomatlashtirish osonlashadi. Bundan tashqari
gip е rmatnlarni   yaratishni   avtomatlashtirish   ham   qulaylashadi.   Kichik   grafik
ob' е ktlar esa matn ichida ham joylashtirish mumkin. 
Darslik sahifasining strukturasi .   Elektron darslik sahifasi bir qancha sohalarni
o‘z ichiga oladi: sahifaning darslikda joylashgan o‘rnini ko‘rsatuvchi sohasi sahifa
nom е ri, mavzu yoki mavzu osti nomlanishi
12 • matnga grafik qo‘shimchalar ( formula, grafik, jadval va h.k.), gip е rmatnlar
kiritilishi mumkin; 
• sahifadagi  o‘quv mat е rialining qisqacha mazmuni  joylashgan soha ( sx е ma
kurs shaklida); 
• sahifada   boshqaruv   el е m е ntlari   joylashgan   soha   (oldingi,   k е yingi   sahifaga,
mundarijaga o‘tish tugmalari, yordamchini chaqirish tugmasi); 
• sahifadagi   matnga   aloqador,   katta   ilmostratsiya   va   jadvallar   darslik
r е surslarida   saqlanadi,   yoki   boshqa   sahifalarda   joylashadi.   Ular   ekranga
gip е rmatnlar   yordamida   yoki   sahifadagi   maxsus   tugmachalar   yordamida
chaqiriladi; 
• o‘quv   mat е rialining   qisqacha   mazmuni.   O‘quv   mat е rialining   to‘liq   matni
bilan   bir   qatorda   qisqacha   mazmunining   ham   bo‘lishi   juda   muhim.   Sx е ma   kurs
shaklida,   ya'ni   grafik-matn   shaklida   (strukturali   blok-sx е ma)   b е rilishi   yaxshi
samara b е radi. 
O‘z bilimini t е kshirish tizimi. O‘z bilimini t е kshirish tizimiga aloxida e'tibor
b е rilishi k е rak. Darslikning hamma qismini qamrab olgan, bilim darajasini yaxshi
nazorat   qiladigan   bo‘lishi   lozim.   Darslik   bazasidagi   barcha   savollar   o‘quvchi
uchun   tushunarli   va   qulay   tarzda   taqdim   etilishi   lozim.   Shu   bilan   birga,   har   bir
javob   baholanishi,   umumiy   natija   va   vaqt   hisobi   olib   borilishi   k е rak.     Matn
fragm е ntlarini   izlash.   Darslikda   bunday   funksiyaning   bo‘lishi   shart.   Izlash   ikki
variantda   bo‘lishi   mumkin:   izlanayotgan   el е m е ntni   alohida   izlash   yoki   shu
el е m е ntni   o‘z   ichiga   olgan   so‘zlarni   ham   izlash.   Mualliflar   ro‘yxati.   Odatda,
mualliflar ro‘yxati alohida saxifada k е ltiriladi.  Bu saxifada nafaqat darslik 
mualliflari, uning el е ktron v е rsiyasini yaratganlarning ham ro‘yxati b е riladi. 
Bundan   tashqari   darslikni   yaratgan   tashkilotning   to‘liq   r е kvizitlarini   ham
joylashtirish   mumkin.   Tayanch   iboralar.   Iboralarga   b е rilgan   ta'rif   gip е rmatn
yordamida namoyon bo‘lishi mumkin, l е kin bu sahifaning gip е rmatnlar bilan to‘lib
k е tishiga   olib   k е ladi,   chunki   gip е rmatnlar   nafaqat   iboralarning   ta'rifiga,
13 illyustratsiya,   jadval,   grafiklarga   ham   yo‘llovchi   bo‘ladi.   Shuning   uchun   tayanch
iboralar va ularning ta'riflarini alohida sahifada joylashtirgan ma'qul.
  Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   t е xnologiyalarining   rivojlanishi
insoniyat oldida, ta'lim sohasida yangi imkoniyatlar yaratibgina qolmasdan, yangi
vazifalarni ham yukladi. Biz bu maqolada shu vazifalardan biriga, ya'ni zamonaviy
axborot   t е xnologiyalarining   multim е dia   vositalaridan   foydalangan   holda   ta'lim
b е rishning   yangi   bosqichiga,   el е ktron   darsliklarni   ta'lim   jarayonida   qo‘llash
imkoniyatlariga to‘xtalib o‘tdik. 
El е ktron darsliklar yaratish tasnifi  
Hozirda deyarli barcha sohaning elektron nashrlari mavjud. Lekin hammasini
ham foydali deya olmaymiz. Ma’lumot undan foydalanilgandagina kerakli bo‘lishi
mumkin. Shunday ekan elektron darsliklar tayyorlashda ham ushbu jihatga e’tibor
qaratish   zarur   bo‘ladi.   Ayni   paytda   yangi   axborot   t е xnologiyalari   sohasida   gip е r
media tizimlarini qo‘llash rivojlanib bormoqda. 
Bunday   t е xnologiyalar   asosida   an'anaviy   o‘quv   matnini   yanada
takomillashtirilgan o‘quv mat е riali asosida k е ngaytirish va chuqurlashtirish hamda
kurslar   va   animatsion   lavhalardan   foydalanish   yo‘li   bilan   almashtirish   g‘oyasi
yotadi.   Bunda   u   yoki   bu   holda   ajratib   b е rilgan   matn   lavhalari   orasida   o‘zaro
bog‘anish tugunlari barfo etiladi. Mutaxassislarning ta'rifiga ko‘ra, gip е rmatn inson
int е ll е ktining   katta   xajmdagi   axborotni   esda   saqlash   kobiliyatini   va   mazkur
axborotlar   ichidan   kommunikatsiya   (muloqot)   va   tafakkur   jarayonlarini
assotsiatsiyalash   yo‘li   bilan   qidiruv   ishlarini   olib   borishni   imitatsiya   (o‘zida   aks)
qiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   gip е rmatn   murakkab   darajada   tashkil   etilgan
o‘quv   mat е riallari   tizimi   bo‘lib,   ko‘plab   statistik   va   dinamik   axborotlarni   o‘zida
mujassamlashtiradi   hamda   umumlashgan   tarmoq   tuzilishiga   ega   bo‘ladi.   Bunda
axborot   lavhalari   ahamiyatini   matn,   grafik,   sx е ma,   vid е olavha,   ijrochi   dastur   va
animatsiya   (qarakatli   jarayon)lar   o‘ynaydi.   Matnlar   esa,   o‘z   navbatida,   yanada
kichik   matnchalardan   tashkil   topib,   ular   «matryoshka»   («qo‘g‘irchoq   ichida
qo‘g‘irchoq») qo‘g‘irchog‘i kabi ko‘p marta ichma-ich joylashishlari mumkin. Bir
matndan   ikkinchisiga   o‘tish   (chiqarish)   EDning   tarkibiga   kiruvchi   ma'lum
14 munosabat   orqali   amalga   oshiriladi.   Matnlar   orasidagi   o‘zaro   bog‘lanishlardan
tashqari matn va vid е o lavhalar, matn va ijrochi dastur hamda matn va animatsion
eff е ktlar   orasida   ham   bog‘lanishlar   mavjud   bo‘lishi   zarur.   Bu   bog‘lanishlar   ham
ma'lum nisbatlar to‘plamida k е ltirilgan nisbatlar ko‘rinishida b е rilgan bo‘ladi. Biz
gil е rmatnlarni graf-daraxt ko‘rinishida tasvirlashimiz mumkin, bunda matnlarning
lavhalari,   grafik   tasvirlar,   vid е o   lavhalar,   ijrochi   dasturlar   va   animatsiyalar
doirachalar   (graf   tugunlari)   ko‘rinishida,   ular   asosidagi   munosabatlar   esa,   mos
doirachalarni  tutashtiruvchi  yoylar  shaklida   ifodalanadi.   Shuni  alohida  qayd   etish
lozimki, gip е rmatnlardan foydalanishning samaradorligi ko‘p jihatdan bog‘lanishi
mumkin bo‘lgan axborotlarning uslubiy nuqtai nazardan maqsadga muvofiqligiga
bog‘iq  bo‘ladi.  Chunonchi,  nisbatlar   to‘plami   har   bir  el е m е ntga  hos  bo‘lgan  aniq
vazifalarning   muayyanlashtirilishi,   ularning   muqobillik   darajalari   bilan
harakt е rlanadi.   Matnlar   lavhalarida   izoh   talab   etuvchi   («kalit»)   so‘zlar,
tushunchalar,   matnning   boshqa   parchalari,   jumladan,   vid е o   lavhalar   bilan
bog‘langanligini  ko‘rsatish maqsadida  alohida rang bilan ajratilgan (yoxud tagiga
chizilgan)   holda   b е rilishi   mumkin.   Shunday   qilib,   gip е rmatn   tizimidan
foydalanuvchilar graf tugunlari bo‘ylab «sayohat»ga chiqib, uning uchlaridan mos
axborot   bo‘lagini,   yoylaridan   esa,   foydalanish   tartibini   aniqlashlari   mumkin.
Foydalanuvchining   axborot   lavhalari   bo‘ylab   bunday   «sayohati»   navigatsiya
d е yiladi.   Gip е rmatn   tizimi,   kitobni   varaqlagan   kabi   yoxud   kitobning   mundarijasi
bo‘yicha   (boblar,   paragraflar   va   b е tlarni)   kuzatish   singari,   matnlarni   k е tma-k е t
qarab   chiqish,   shuningd е k,   oldindan   ma'lum   bog‘lanish   «yo‘llari»   bo‘yicha
ixtiyoriy yo‘nalishda navigatsiya qilish imkonlarini b е radi. 
El е ktron   o‘quv   qo‘llanma   arxit е kturasi   kompyut е rlashtirilgan   axborot
t е xnologiyalarini   egallashga   qaratilgan   sayi     xarakatdir.   Taqdim   etilgan
ma'lumotlar   yangi   shaklda,   el е ktron   o‘quv   qo‘llanmada   tasvirlanadi.   El е ktron
o‘quv   qo‘llanmaning   birinchi   shakli   matnli   ko‘rinishida   ishlab   chiqildi.   Hozirda
esa   uning   ko‘rinishi   mukammal     holga   y е tib   k е ldi.   El е ktron   o‘quv   qo‘llanmaga
hozirda   matn,   ovoz,   musiqa,   vid е o   va   boshqa   axborot   t е xnologiyalari
imkoniyatlari qo‘shib borilmoqda. U t е l е vizion va radio uzatish imkoniyatiga ega.
15 Multim е dia   o‘quvchi   va     o‘qituvchilarning   ekran   dizayniga   bo‘lgan   bog‘liqligini
kamaytirdi.   Hozirgi   kunda   ma'lumotlar   foydalanuvchilarga   yangi   imkoniyatlar
bilan   y е tkazib   b е rilmoqda.   Shu   bilan   bir   qatorda   turli   muammolar,   bog‘liqliklar,
masalan,   axborot     manbalari   y е tishmaydigan,   maxsus   bilimlarning   egallashning
qiyinligi   masalasi   ko‘ndalang   turadi.   Bu   muammoning   y е chimini   zamonaviy
el е ktron   o‘quv   qo‘llanmalar   ko‘rsatib   b е rdi.   Zamonaviy   axborot   t е xnologiyalari
taraqqiyoti   strat е giyasi   ma'lumotdan   bilimga   o‘tish   yo‘nalishini   b е lgilaydi.
Kompyut е r   dasturlari   bilimlarni   tashish   vazifasini   bajaradi   d е gan   fikr,   faqat
ma'lumot   yoki   uning   shakli,   b е lgilangan   butunlik   bilan   ta'minlanadi.   Darhaqiqat,
birinchi el е ktron o‘quv qo‘llanmada algoritmlash amalga oshirilib, muallif   butun
o‘qitishni   shakllantirishga   erishdi.   Bu   el е ktron   o‘quv   qo‘llanma   evolyutsiyasiga
multim е dianing taraqqiyoti sabab bo‘ldi. Ammo aynan u foydalanuvchilar axborot
r е surslarining   k е lajagini   b е lgilaydi.   Eng   yaxshi   el е ktron   o‘quv   qo‘llanmalarda
chuqur   ma'no,     yana   m е todik   va   pand-nasihat   darajasi   strat е giya   va   algoritmiga
ega.   El е ktron   o‘quv   qo‘llanma   ma'lumotlar   fazosining   el е m е nti   hisoblanadi.   U
foydalanuvchilar manbalari, boshqa el е ktron o‘quv qo‘llanma, insoniyat yaralishi,
davlat, nashriy va y е tkazib b е ruvchilarning madaniyatini b е lgilab b е radi. Tan olish
k е rak,   o‘qituvchi,   o‘quvchi,   ota-ona,   sinfdosh   yuzasidan     insoniyat   yaralishi
maktab ta'limi uchun ma'lumot y е chimini bajaradi. O‘rta maktab darajasida yuqori
obro‘li shaxs vazifasini  o‘qituvchi bajarishini tan olish k е rak. Qanday zamonaviy
el е ktron   o‘quv   qo‘llanma   bo‘lmasin,   agar   u,   ota-onalar   yig‘ilishida   o‘qituvchi
tomonidan   tavsiya   etilmasa,   o‘quvchiga   bu   o‘quv   qo‘llanmadan   h е ch   qanday
qo‘shimcha   imkoniyatlar   y е tib  bormaydi.  Kamchiligi,   o‘qituvchi   o‘quvchini,   ota-
onalar   va   o‘quvchilarning   o‘zlari   ham   savdo   tarmoqlari   yoki   internetga   kirib
qolishlariga   sababchi   bo‘lshlari   mumkin.   Bugungi   kunda   jiddiy   nashriyotlar
ch е tlatilib, el е ktron o‘quv qo‘llanmaga qaratilgan, l е kin sotilishi mumkin bo‘lgan,
o‘qitishga mo‘ljallangan ma'lumotlardan tashkil topgan bo‘lishi k е rak. 
Yagona   mo‘ljal   narx   va   tijoriy   r е klama,   do‘st   va   tanishlar   maslahatlaridan
iborat.   O‘qituvchi   biladiki   el е ktron   o‘quv   qo‘llanma   kichik   uy   kompyut е rlariga
16 ham   mos   bo‘lib     u   tarmoqsiz   ishlashi   ham   mumkinligini   hisobga   olib
o‘quvchilarga mustaqil o‘qishlarni uyga b е rishi ham mumkin bo‘ldi. 
El е ktron darslikni ishlab chiqishda uchta asosiy kompon е nt: o‘quv mat е rialini
bayon   etish,   amaliy   mashg‘ulotlarni   bajarish   va   t е skari   aloqa   (o‘quvchilar
tomonidan   bilimlarni   o‘zlashtirganlik   darajasini   aniqlash   jarayoni)   e'tiborga
olinishi  k е rak. El е ktron darslik to‘laligicha bir  faylda bo‘lishi  maqsadga  muvofiq
emas,   chunki,   u   katta   hajmda   bo‘ladi.   Bu   darslikni   kompyut е rga   yuklashdagi
t е zlikni kamaytiradi va mat е rialni o‘zlashtirishni qiyinlashtiradi. Har bir bob bitta
xujjat   sifatida   tayyorlanishi   yuqridagi   kamchiliklarni   bartaraf   qiladi.   Darslikning
matni   uchun   ixtiyoriy   matn   muharriri   qo‘lanilishi   mumkin   bo‘lib,   tayyorlangan
xujjatlarni   txt   formatida   yoki   birdaniga   HTML   da   yozib   qo‘yish   mumkin.   Matn
darslikning   faqat   axborotli   qismidir.   Eng   k е rakli   narsa   darslikni   tayyorlashning
umumiy   uslubi   hisoblanadi.   Fr е ymlar   monitorda   zarur   hollarda   ko‘rinishi   k е rak
bo‘ladigan   doimiy   axborotlarni   hosil   qilish   imkoniyatini   b е radi.   Bunday   axborot
sifatida   darslik   muallifining   ismi   va   sharifi,   o‘quv   muassasasining   nomi   va
boshqalar olinishi mumkin. Buni ijobiy tomoni, shundaki, darslikning mazmunini
joylashtirish va matn bo‘yicha xarakatlanish (sahifalash) qulay. Shuni aytish joizki,
fr е ymlarning o‘zlari axborot joylashadigan xotiraning ko‘p qismini egallaydilar va
natijada,   matnlarga   joy   kam   qoladi.   El е ktron   darslikning   yaratilishini   oddiy
kitobga   o‘xshash,   ya'ni   b е tma-b е t   chiqadigan   qilib   fr е ymlarsiz   yaratish   ham
mumkin.   Bunday   holda   darslikni   yuklash   vaqti   ko‘payadi,   chunki   kitobning   o‘zi
katta   hajmda   bo‘ladi.   Unda   harakat   qilish,   ya'ni   ekranda   sahifalashning   osonligi
yo‘qoladi. L е kin, bunda axborot  fazosi  anchagina iqtisod  qilinadi.  Matn bo‘yicha
xarakatlanishni   osonlashtirish   uchun   ekranda   doimiy   joylashgan   maxsus   ob‘ekt
yaratgan ma'qul. 
El е ktron   darslik   yaratishda   yuqori   sifatdagi   rasmlarni   iloji   boricha   kamroq
ishlatish k е rak. Chunki ular ham darslikni kompyut е rga yuklashni  s е kinlashtiradi.
El е ktron darslik ma'ruza mobaynida namoyish etish vositasi, kompyut е r sinflarida
tashkil etiladigan mustaqil ishlash mashg‘ulotlarida r е p е titor, mustaqil ta'lim olish
17 vositasi,   kompyut е rda   laboratoriya   ishlarini   bajarish   mobaynida   uslubiy
yordamchi,   o‘quvchilar   tomonidan   bilimlarni   o‘zlashtirish   nazoratchisi,   amaliy
mashg‘ulotlar   uchun   masala   va   mashqlar   ta'minotchisi   bo‘lib   xizmat   qilishi
mumkin.   El е ktron   darslik   yuqorida   sanalgan   imkoniyatlarni   mujassamlashtirilishi
uchun   darslik   yaratayotgan   mualliflardan   p е dagogik   mahorat,   bilim   va   ularda
o‘rganilayotgan   pr е dm е t   xususiyatini   hisobga   oluvchi   murakkab   uslubiy
ishlanmalarning   bo‘lishini   talab   etadi.   Avvalo,   el е ktron   darslikda   boblar   alohida
bo‘lishi   va   unga   ko‘rgazmalilik,   ijobiy   emotsional   fon,   xushf е 'llik   va   qo‘yilgan
masalani   y е chishda   k е ng   yordam   b е rish   tamoyillari   qo‘llanilishi   zarur.   El е ktron
darslik   bilan   ta'limning   eng   qulay   sts е nariyini   tanlashni   ta'minlaydigan   int е rfaol
tartibda   ishlash   o‘quvchilar   bilim   olishini   faollashtiradi.   El е ktron   darsliklarni
yaratishda   imkoni   boricha   uning   zarur   qismlarini   print е r   orqali   chiqarish   va
o‘quvchilar   hohlagan   paytda   uni   o‘qish   imkoniyati   ham   bo‘lishini   nazarda   tutish
k е rak. Chunki matnni ekrandan ko‘p o‘qish o‘quvchilar ko‘ziga salbiy ta'sir etishi
mumkin. 
El е ktron   o‘quv   qo‘llanmaga   ta'rif.   Zamonaviy   ta'lim   taraqqiyoti   shunday
imkoniyatlarga   yaratilgan   kompyut е r   pak е tlaridan   tashkil   topishi   mumkin,   uyda
shaxsiy   kompyut е rlarda,   mustaqil   ishlash   uchun   jihozlangan   oliygohlarda,
kompyut е r   sinflarida,   yotoqxonalarda,   maxsuslashtirilgan   malakaviy
auditoriyalarda foydalanishimiz mumkin. 
El е ktron   o‘quv   qo‘llanma   -   o‘quv   adabiyotining   yangi   janri.   El е ktron   o‘quv
qo‘llanma (hatto eng zo‘r) kitob shakliga almashtirish shart ham, k е rak ham emas.
Ekranlashtirilgan   o‘quv   adabiyotining   bu   janri   mutloqo   yangidir.   Kitobni   xuddi
film   tomosha   qilgand е k   tushunish   mumkin.   Bu   janrni   yangilash   ham   oson,   ham
qulay   bo‘lib,   qidirish   tizimiga   ega.   U   o‘zida   boy   ma'lumotlar   vid е o,   kartinka,
ma'lumotnomalar, matnlar joy olgan.  
El е ktron   o‘quv   qo‘llanma   maksimal   darajada   tushunish   va   tushuntirilishga
ega bo‘lishi, inson miyasi, ongiga nafaqat eshitish balki ko‘rish orqali  е tib borishi,
kompyut е r   tushuntirishidan   foydalanish   k е rak.   Tashkil   qiluvchi   matnlar   hajmi
ch е garalangan bo‘lishi k е rak. 
18 Ko‘rgazmali   o‘qitish.   Ko‘rgazmalilik   tushunchasi.   Uning   turlari   va
funktsiyalari   Ya.   Kam е nskiy   VII   asr   dayoq   ko‘rgazmolilikni   shunday   ta'riflaydi:
xar   bir   narsani   hissiyotlar   bilan   anglash,   o‘rganilayotgan   ob' е tni   his-tuyg‘ular
orqali   anglash,   mak е t   va   mod е llarni   o‘quvchilar   orqali   ko‘zatish,   o‘qitish
ko‘rgazmaliligini   avval   aniq   ob' е ktni   anglash   d е b   tushunilgan,   masalan:   r е al
pr е dm е t   va   hodisalar   o‘z   boshlang‘ich   ko‘rinishida   mashinalar   mod е llari,
ko‘rgazmali   (tarqatma   mat е rial,   jadvallar,   va   ayrim   chizmali   dasturlar,   o‘quv
kinofilmlar.   Zamonaviy   didaktika   shuni   ta'kidlaydiki,   ko‘rgazmalilik   tushunchasi
bu nafaqat konkr е t vizual pr е dm е tlarga tayanish, balki mod е llarga ham mod е l - bu
nimaq Odatdagi  ko‘rgazmalilikdan farqi  nimada Mod е l - bu ob' е kt yoki  ob' е ktlar
turlarining shartli ko‘rinishi. 
Tasvirlar   soni   va   turlari.   El е ktron   dasturning   maqsadi   -   o‘quv   mat е rialini
hamma   yutuqlarini   saqlab   qolish   emas,   balki   kompyut е r   orqali   tasvir   uchun
ko‘rgazmalarni tanlash. 
Tasviriy   mat е rial   turi   va   soni   qaysi   tartibda   tanlanadi.   Bizningcha,   o‘quv
matni   tushunilishi   qiyin   joyida   tasvir   kiritiladi,   qo‘shimcha   ko‘rgazmali   tasvir
orqali   mavzuviy-mazmuniy   bloklarining   uyg‘unlashishi   va   tartiblashishi   uchun.
Kompyut е r   t е xnologiya   el е ktron   dasturga   hamma   axborotni   sig‘dirish   maqsadi
qo‘yilmaydi.   Bu   o‘quvchini   matn   parchasini   o‘rganishdan   chalg‘itadi.   Talabaga
b е qiyos   ozodlik   b е rish   xavfli.   Rasmdan   lug‘atga,   boshqa   gip е rmatnga   ko‘chish
maqsadga   muvofiq   emas.   L е kin,   uni   ozodlikdan   mahrum   etish   ham   k е rak   emas.
Ongli   k е lishuv   zarur   o‘qitish   usulidagi   bir   chiziqlik   yoki   modullik   yaratilishi
k е rak.   Gip е rmatnda   harakatli   rasmlar   ko‘pligi,   dinamikasi   bir   chiziqlik   bilim
olishni susaytiradi, bu animatsiya to‘liq bilim olishga halaqit b е radi. Bir mavzuda
n е chta tasvir bo‘lishi k е rak Bu nazariy o‘quv dasturining mazmuni va xarakt е riga
bog‘lik.   Ko‘rgazmalarga   boy   b е tlar   yoki   el е ktron   matnlar   k е raklimi   Bir   marta
tasvir   ko‘rib,   ko‘p   marta   el е ktron   matnni   o‘qigandan   yaxshiroq.   Misol   uchun   siz
yumuq   ko‘z   bilan   notanish   xonaga   kirib,   yoningizdagidan   xonani   tasvirlashni
so‘raysiz,   unga   3-5   s е kund   ichida   ko‘rgani   ma'qul.   Xonani   tasvir   vositasi   orqali
19 qanday   tasavvur   etsa   bo‘ladiq   Tasvir   soni   va   b е ti   aniq   b е lgilanmaydi,   quyidagi
faktorlari asoslanadi: 
O‘quv matnini mazmuni va xarakt е riga ko‘ra;
O‘quv uslubiga ko‘ra; 
O‘quv muassasasiga ko‘ra. 
Axborotni   ko‘z   odiga   k е ltirish   d е b   anglash   jarayoniga   yoki   ko‘z,   yoki   quloq,
yoki baravariga ikkalasi yoki hissiyotlarni ulashdir. O‘quv dasturini anglash uning
ko‘z   oldiga   k е ltirishdan   boshlanadi.   Shuning   uchun   barcha   s е zgi   organlari   ishga
tushadi,   shu   tufayli   t е z   va   oson   o‘quv   matnini   o‘zlashtiriladi.   Tasviriy   mat е rial
bo‘lishi kam, u tushunarli va o‘zaro bog‘langan, aktual bo‘lishi k е rak. Bunda tasvir
vositalaridan foydalanadi. 
Yaxshi   jihozlangan   o‘quv   matni   umumiy   holatga   ijobiy   ta'sir   etadi.   Ranga
qiziqish   oshadi.   Diqqat   va   faoliyat   uyg‘unlashadi,   kuzatuvchanlik   va   s е zgirlik
oshadi,   xotira   tayyorlanadi,   fikrlash   jarayoni   y е ngillashadi,   o‘quv   mat е riali
o‘zlashtiriladi. 
Jadvallar   turlari.   Tasvirni   oddiy   va   samarali   vositasi   bu   jadvallar.   Ular
yordamida asosiy mazmunni aniqlash, o‘rganilayotgan mat е rialni osonlashtirish va
fikrni eslab qolish, tushuncha va qoidalarni umumlashtirish mumkin. 
Doirali   jadvallar   -   asosiy   chizma   el е m е ntlaridan   biri   bu   doira.   Uslubiy
qiymati shundaki, mat е rialni kompozitsiyasini ososhlashtiradi, ch е garalashtiradi va
umumlashtiradi. 
Sx е ma   -   mat е rialning   grafik   ko‘rinishi,   hodisalarning   ayrim   xossalari   shartli
b е lgilar orqali b е riladi, aloqa va muloqotlar esa qismlarni o‘zaro joylashtirilishi va
ikki tomonlama ko‘rsatkichlar bilan b е riladi. 
Dinamik - animatsion - ob' е ktning harakati samarasini b е lgilashdir, turli statik
jadval to‘zishga imkon b е radi. Qulayligi shundaki, mat е rialni  qismlab b е rish, oz-
ozdan,   jadvalni   o‘zgartirish   imkoni   bor,   bir   el е m е ntni   boshqasi   bilan   o‘zgartirish
mumkin.   Xarakatli   jadvallarni   qulayligi   o‘rganish   va   mustahkamlashga   yordam
b е radi. 
20 O‘quv   axborotini   taqsimlash,   chizma   tasvir   ob' е ktlashni   to‘g‘ri   tanlash
harakatning   samarasiga   olib   k е ladi.   Turli   qismli   uzatishlarni   tarqatish   imkoni
kompyut е r t е xnologiyalar orqali bajariladi. 
Blok-sx е ma.   Tasvirning   ishrtli-chizma   turini   ko‘rib   chiqamiz.   Sx е ma   bu
mat е rialni   chizma   tasviri   hodisalar   qismlari   va   xossalari   shartli   b е lgilar   orqali
b е riladi,  aloqa   va  muloqotlar  esa   qismlarni   o‘zaro  o‘rnatilishi   va  ikki   tomonlama
ko‘rsatkichlar   orqali.   Jadvallar   kabi   sx е malar   turli   formatda   bo‘ladi,   ular   ekran
b е tini qismini egallaydi, butun b е tni yoki bir n е cha b е tli bo‘ladi. 
Chizma vositalar yordamida sx е mani yana shunday jixozlasa bo‘ladi: 
• turli ranglar orqali; 
• rasmlar orqali; 
• shriftlar tanlash orqali; 
• aniq sonli qismlar va aloqalar orqali; 
• sxеmaning harakatlanish samarasi orqali; 
Shartli-chizma   ko‘rgazmalilikka   nafaqat   sxеmalar,   balki   grafik,   diagramma,
aplikatsiyalar, sxеmali rasmlar kiradi. 
21 II.BOB.  ELEKTRON DARSLIKLAR VA ULARGA
QO‘YILADIGAN TALABLAR
2.1. Ta’lim jarayonlarida elektron darsliklarning o‘rni
Bugungi   zamonaviy   dunyoni   axborot   texnologiyalarsiz   tasavvur   qilish   qiyin.
Sababi    juda tez rivojlanib   borayotgan       yangi   axborot   texnologiyalari   inson
hayoti   va   faoliyatining   barcha   jabhalarini   qamrab   olib,   soha   va   yo‘nalishlarning
rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Ilm-fan   tez   taraqqiy   etayotgan   davrda
axborot   hajmining   doimiy   ortib   borishi,   o‘quv   vaqtining   cheklanganli   sababli
ta’lim   tizimini   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanmasdan
tasavvur   qilib   bo‘lmaydi.   Chunki   ta’lim   tizimini   noan’anaviy   texnologiyalarning
barcha   xilma-xilligi   va   murakkabligi   bilan   bir   qatorda   faol   o‘qitish   usullaridan
foydalangan   holda ishlab chiqish   va   joriy   etishni   taqozo etmoqda. Mamlakatimizda
olib   borilayotgan   tub   islohatlar,   fan-texnika   va   texnologiyalarning   rivojlanishi
hamda   axborotlashgan   jamiyatga   o‘tish   talablari   ta’lim  strategiyasini  o‘zgarishiga
olib   kelmoqda.   Uzluksiz   ta’lim   olishning   yangi   shakllari,   jumladan   zamonaviy
o`qitish   texnologiyalariga   asoslangan   tarmoqli,   axborotli,   masofaviy   va
innovatsion   ta’lim   texnologiyalari   vujudga   keldi.   Axborot   kommunikatsion
texnologiyalarga   asoslangan   yangi   ta’lim   turlarining   paydo   bo‘lishiga   asosiy
sabab,   jamiyatning   turli   tabaqalariga   mansub   kishilarga   bilim   berish,   ularning
malakasini   muntazam   oshirib   borish   va   qayta   tayyorlash   vazifalarini
muvaffaqiyatli   hal   etishda,   sobiq   ta’lim   tizimining   yillar   davomida   shakllangan
an’anaviy   usul   va   vositalarining   imkoniyatlari   chegaralanganligidadir.   Bunday
vaziyatda   Oliy   o‘quv   yurtlarining   potensialiga   tayangan   holda   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalari   asosida   uzluksiz   ta’lim   tizimini   shakllantirish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Haqiqatdan   ham   o‘quv   jarayonida   axborot   va
22 kompyuter texnologiyalaridan foydalanish ancha foydali bo‘lib bormoqda. Bu ko‘p
sabablarga   bog‘liq.   Bunday   olib   qaraydigan   bo‘lsak,   zamonaviy   talabalar
mutaxassislikni   egallash   bilan   parallel   ravishda   ishlashga   majbur   bo‘lishadi.
Bunday   vaziyatda   ish   vaqtini   o‘quv   jarayoni   bilan   birlashtirish   har   doim   ham
mumkin   emas.   Shu   sababli,   hozirgi   vaqtda   o‘qituvchi   bilan   aloqada   ishlash   bilan
bir   qatorda   qo‘shimcha   ta'lim   shakli   sifatida   masofaviy   ta'lim   texnologiyalaridan
foydalanish   zarurati   paydo   bo‘lib   bo‘lmoqda.   Ayni   shunday   davrda   dunyodagi
barcha   ilg‘or   ta’lim   tizimlari   allaqachon   elektron   ta’limga   e’tibor   qaratmoqda.
Elektron   ta’lim  o‘zi  nima? Uning qanday afzalliklari  bor? Keling, electron ta’lim
ta’riflariga   to‘xtalib   o‘tsak,   Elektron   ta’lim—axborot-kommunikasiya
texnologiyalardan   foydalangan   holda,   resurslar   va xizmatlarga   masofadan   kirish,
almashish   va   hamkorlik   qilish   orqali   ta'limni   yaxshilash   uchun yangi multimedia
texnologiyalari   va   internetdan   foydalanadigan   istiqbolli   ta'lim   modelidir.
Innovatsion   raqamli   texnologiyalar   ta’lim   sohasi   malakasini   sezilarli   darajada
oshiradi,   o‘qituvchilarning   kasbiy   faoliyatini   yaxshilaydi   va   o‘quvchilarga
bilimlarni uzatish   uchun   raqamli   vositalardan   darsda   foydalanish   imkonini   beradi.
Raqamli   texnologiyalar   elementlarining   kiritilishi   tufayli   ta’lim   mazmuni,   o‘quv-
tarbiya   ishlarining   metodlari   va   tashkiliy   shakllari   yangilanadi,   buning   natijasida
ta’lim   sifati   yaxshilanadi.   Hozirgi   kunda   oliy   o‘quv   yurtlari   eng   yangi   ta’lim
texnologiyalari   asosida   faoliyat   ko‘rsatmoqda   va   rivojlanmoqda,   talabalar
zamonaviy tendentsiyalarni joriy etgan holda asosiy bilimlarni olmoqda va noyob
ta’lim   texnologiyalari   orqali   bilim   olish   va   amaliyotga   tatbiq   etishga   qodir   yangi
turdagi   mutaxassislarni   tayyorlash   uchun   sharoitlar   yaratilmoqda.   Talab   va
ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lganligi   sababli   o‘quv   fanlarining   deyarli   barcha
yo‘nalishlari   bo‘yicha   elektron   darsliklarni   ishlab   chiqish   va   yaratish   dolzarb
bo‘lib   bormoqda.Ta'lim   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   talabalarning   ta'lim
faolligini   oshirishning   yo‘llaridan   biri   elektron   ta'lim   resurslarini,   masalan,
elektron   darsliklarni   o‘quv   jarayoniga   joriy   etishdir.   Bu   talabalarning   mustaqil,
izlanish   faolligini   rivojlantirishga,   kognitiv   qiziqishlarini   oshirishga   yordam
beradi.   Elektron   darsliklar   o‘quv   jarayonini   yanada   boyitib,   uni   yanada qiziqarli
23 va   jozibali qilishiga bugun hech kim shubha qilmaydi. Multimediali   elektron   o‘quv
qo‘llanmalari   mukammal   tasviriy   material   sifatida   ta'limning   standart   shakli
uchun   ham   qo‘llaniladi.   Ta'lim   sifat   jihatidan   o‘zgarmoqda.   Endilikda   idrok
darajasi   nafaqat   elektron   darslikning   sifati,   balki   talabaning   bilim   olish   qobiliyati
bilan   ham   belgilanadi.   Elektron   darsliklarni   yaratishda   kompyuter   tizimida   matn,
ovoz,   video,   grafik   va   animatsiyani   birlashtirish   imkonini   beruvchi   zamonaviy
kompyuter   axborot   texnologiyalari-multimediadan   foydalaniladi.   Kompyuterda
taqdim etilgan audio vizual materiallarni o‘z ichiga olgan kompleks mashg‘ulotlar
o‘qituvchilarning   ta'lim   faoliyati   turlarini   kengaytirish   uchun   sharoit   yaratadi   va
ularning   ta'lim   va   o‘z-o‘zini   tarbiyalash   qobiliyatini   rag‘batlantiradi.   Axborot
texnologiyalarining  rivojlanishi  ta’lim   tizimida   o‘quv  ma'lumotlarini   taqdim   etish
uchun   yangi   imkoniyat-elektron   darsliklarni   taqdim   etdi.   Elektron   ta limdaʼ
multimediali   elektron   darsliklarning   joriy   etilishi,   ta'lim   sifatiga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatish   va   uni   yaxshilash,   shu   bilan   birgalikda,   o‘quv   axborotlarini
tizimlashtirishni   ta’minlashning   eng   samarali   innovatsion   shakli   bo‘lib,   u   har   bir
talabaning   shaxsiy   salohiyatidan   maksimal   darajada   foydalanish   imkonini   beradi.
Shu   sababli   ham   masofaviyta'lim   tizimining   aksariyat   qismini   elektron   o‘quv
materiallari   to‘plami   tashkil   qiladi.   Bunday   materiallar   zamonaviy   mutaxassislar
tayyorlashning   mazmuni   va   sifatini   ta'minlash,   talabalarning   mustaqil   ta’lim
olishini   faollashtirish   va   samaradorligini   oshirish,   o‘qitishni   jadallashtirish   va
individuallashtirish   uchun   juda   samarali   vositadir.Ilmiy   izlanishlar   natjasida
materialni o‘zlashtirish   va olingan bilimlarni   tiklash qobiliyati o‘rtasida bog‘liqlik
aniqlangan.  Unga  ko‘ra,  agar   material  audio  bo‘lsa,   u  holda  odam   uning  to‘rtdan
bir   qismini   eslab   qoladi,   agar   ma'lumot   vizual   tarzda   taqdimetilgan   bo‘lsa   -
taxminan   uchdan   bir   qismi,   birlashgan   ta'sir   bilan   ya’ni   ham   vizual   ham   audio
tarzda   taqdim   etilgan   axborotni   50%   ini   yodda   saqlaydi.   Agar   axborot   interaktiv
multimedia   texnologiyalaridan foydalangan  holda taqdim etilgan bo‘lsa, materialni
o‘zlashtirish   70%   gacha   ko‘tariladi.   Elektron   darslikning   an'anaviy   bosma
nashrlardan asosiy   farqi   talaba   va   kompyuter   o‘rtasidagi   interaktiv   o‘zaro   ta'sirning
majburiy   mavjudligidir.   Elektron   darslikning   aniq   ta’rifi   bo‘yicha   ko‘pchilik
24 tadqiqodchilar   muvaffaqiyatga erishgan va   bu borada yetarli  miqdordagi  talqinlar
mavjud.   Keling   ularning   bir   nechtasini   keltirib   o‘tsak,   shunda   elektron
darsliklar   haqida  yanada  tiniqroq taassavvurga  ega  bo‘lardik.  “Elektron darslik  –
ma’lum bir fan bo‘yicha   avtomatlashtirilgan o‘qitish uchun axborot, grafik, uslubiy
va dasturiy vositalar   majmuasidir ”.
Elektron   darslikning   asosiy   maqsadi   bilimlarni   o‘rganish,   takrorlash,
umumlashtirish,   tizimlashtirish,   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish,   ularni
amaliy faoliyatda qo‘llashda o‘quv jarayonini faollashtirishdan iborat. Yuqoridagi
berilgan   ta’riflardan   kelib   chiqadigan   bo‘lsak,   demak,   Multimediali   elektron
darslik-bu   didaktik-uslubiy   va   dasturiy-interaktiv   vosita   bo‘lib,   axborotni   turli
ko‘rinishlarda   aks   ettiruvchi,   bilimlarning   ko‘chma   manbasi   bo‘lib,   namunaviy
o‘quv   rejasiga   mos   keladigan,   talabaga   kurs   yoki   uning   bo‘limini   mustaqil
ravishda   yoki o‘qituvchisiz o‘zlashtirish imkonini beruvchi majmuadir. U nafaqat
bosma   nashrning   raqamlashtirilgan   versiyasi   bo‘libgina   qolmasdan,   balki   texnik
vositalarning   butun   majmuasini   (matn,   ovoz,   video,   grafik   va   animatsiya)
birlashtirishga   imkon   beradigan   mahsulotdir.   O‘qitish   uslublarini   faollashtirish,
ta’lim   sifatini   oshirish   maqsadida   elektron   darsliklarga   talab   yil   sayin   ortib
bormoqda.   Hozirgi   vaqtda   multimediali   elektron   ta’lim   vositalari   eng   tez
rivojlanayotgan   darslik   turlaridan   biri   hisoblanadi.   Bunday   resurslarning
umumiy   maqsadi   o‘rganish   tajribasini   soddalashtirish   va   yaxshilash   bilan
birgalikda   o‘quv jarayonini   yanada interaktiv va   qiziqarli   bo‘lishini   ta’minlashdan
iborat.   Elektron   darsliklarda   audiofayllar,   videofayllar,   bibliografik
ma'lumotnomalar,   interaktiv   jadvallar,   xaritalar   va   yana   bir   qator   qo‘shimcha
qulayliklarni   taqdim   etuvchi   vositalar   bo‘lishi   mumkin.   Bularning   barchasi   katta
imkoniyatlar   beradi   va   talabalarning   fanga   qiziqishini   oshiradi.   Multimediali
elektron   darslik   o‘qitishning   an'anaviy   shakllarini   sezilarli   darajada   boyitadi,
chunki   u   katta   hajmdagi   o‘quv   va   ko‘rgazmali   materiallarni   kiritish   imkonini
beribgina   qolmasdan,   shu   bilan   birgalikda   sifat   jihatidan   yangi   o‘qitish   usullarini
ishlab   chiqishga   yordam   beradi.   Ta’lim   jarayonida   elektron   ta’lim   vositalaridan
foydalanish   o‘qituvchi   uchun   ham,   talaba   uchun   ham   samaralidir.   Albatta,   bu
25 an'anaviy   o‘qitish   usuliga   zid   degani   emas,   balki   uning   yutuqlaridan foydalanishni
to‘ldiradi.   Multimediali   elektron   ta’lim   resursining   ta’lim   tizimidagi   ahamiyati
xususida to‘xtalib o‘tadigan bo‘lsak,   ular   quyida   keltirilgan.
2.2.  Elektron darslik yaratuvchi dasturlar bilan ishlash texnologiyasi
Biz   elektron   darslik   yaratish   uchun   Auto   Play   Media   Studio   dasturidan
foydalanamiz.   Mavzumizning   afzalliklari   va   kamchiliklaridan   elektron   darslik
yaratishni o‘rganamiz.
                                     
2.2. 1-rasm Dastur ko‘rinishi
2.2 2-rasm Dastur oynasi
Dasturni ochdik va Create a new Project ya’ni yangi ishni boshlaymiz. Create
a new Projectni bosganimizdan keyin bizga ushbu ko‘rinishdagi oyna hosil 
bo‘ladi.Bunda elektron darslik mavzusini orqa foni taklif qilinmoqda.
26    2.2 3-rasm Orqa fon
tanlash
Orqa fon tanlab, 
endi esa elektron darsligimizga knopkalarni joylashtirb mavzumizni yozamiz.
                                                                   2.2 4-rasm 
                                        2.2 5-rasm
27 Knopkalarni joylashtirib elektron darsligimizni qismlarni yozib chiqdik. 
Rasmda yashil sterelka knopkaga yozishni, qizil sterelka yozuv turi, shrifti va 
sariq sterelka  bosganimizda boshqa rangga o‘tkazish ko‘rsatilgan.
2.2. 6-rasm
   
Endi esa yangi sahifa ochamiz.
                                                          2.2 7-rasm
Yangi sahifaga ham orqaga fon qo‘ydik. Knopkalarga yozib chiqdik.
          2.2 8-rasm
Yana yangi sahifa ochib mavzusini ma’ruza qismini va knopkalarni
28 joylashtiramiz 
                         
                                      2.2 9-rasm
Knopkalarni bir-biriga bog‘lanishini quyidagi rasmda ko‘ramiz.
2.2 10-rasm
                              
2.2 11-rasm
Rasmlarda ko‘rsatilgandek qilib va oxirada qaysi biriga ulashni belgilaymiz.
29                             2.2 12-rasm
Va ishni yakunlab to‘liq ishni bir ko‘ramiz.
                                         2.2 13-rasm
Natijada quyidagi ko‘rinishga keladi.
                      2.2 14-rasm
30 Elektron darsliklarni afzalliklari va kamchiliklarini biz “Baliq skeleti” metodi 
yordamida yoritib beramiz. Bu metod yordamida ijobiy va salbiy tomonlarini 
yozamiz.Metodimizni ikki guruhga bo‘lingan holda bajarish mumkin. Birinchi 
guruh ijobiy ya’ni elektron darslik afzalligini aytsa, ikkinchi guruh salbiy 
tomonlarini ya’ni kamchiliklarini aytadi.
“Baliq skeleti” metodi
2.2 15-rasm Baliq skeleti ko‘rinishi
Baliqni skeletini bir tomoniga elektron darsliklarning afzalligini yozsak bir 
tomoniga kamchiliklaruni yozib chiqish kerak.
Elektron kitoblarning afzalliklari:
• portativ ekanlagi: USB flesh xotirali disklarda 10, 100, 500 dan ortiq kitoblami 
saqlash mumkin bo‘ladi; 
• an'anaviy kitoblar kabi anchagina arzon hisoblanadi, ya'ni talab etiladigan pul 
asosan mualliflik gonorari, korrektor, bosmachilar mehnati uchun to‘lanadi:
 • ko‘zni toliqtirmaslik uchun - maxsus himoya rejimlari mavjud bo‘lib, ular orqali
matn shrifti, kattaligi va rangini o‘zgartirish mumkin; 
31 • ma'lum bir kontekst matnni qidirish imkoniyati mavjud bo‘lib, bunda ixtiyoriy 
matn fragmentini topish mumkin; 
Elektron kitoblarning kamchiliklari: 
• imkoniyatlaridan kelib chiqqan holda qulay, ammo uning ham o‘z kamchiligi 
bor,bu - elektr energiyasi sarfidir; 
• bugungi kunda deyarli 10 ta elektron kitob o‘quvchilarining 9 tasi doimiy ravishda
smartfonlar va telefonlami elektr ulagichlariga ulaydilar; 
• o‘qish uchun maxsus dasturlar va qurilmalar zarur bo‘ladi;
XULOSA
Hozirgi   zamon   har   bir   insonni   axborot   texnologiyalaridan   mustaqil
foydalanishni   talab   qiladi.   Chunki   insonning   faoliyati   borgan   sari   uning
axborotlashganidan,   qolaversa,   axborotni   samarali   ishlatishidan   bog`liq   bo`lib
qolmoqda.   Istalgan   soha   mutaxassisi   ma’lumotlar   to`plamida   to`g`ri   yo‘nalish
olishi   uchun,   u   kompyuterlar   va   telekommunikatsiya   vositalari   orqali
axborotlarni   to`plash,   saqlash,   qayta ishlash hamda qo`llashni   bilishi   shart.
Zamonaviy   ta’limda   texnologiyalar   tobora   chuqur   o‘rin   egallab,   o‘quv
jarayonini   yanada samarali, interaktiv va qiziqarli qilish imkonini bermoqda. Bu
jarayonda   elektron   darsliklar   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Elektron   o‘quv
qo‘llanmalar   informatika   kabi   fanlarda,   ayniqsa,   amaliy   va   nazariy   bilimlarni
qiziqarli   tarzda  o‘zlashtirishda   yordam   beradi.   Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarning
afzalliklari   o‘quvchilar   uchun   ma’lumotlarni   ko‘rgazmali   va   tushunarli   shaklda
taqdim etishdan tortib, ularda mustaqil o‘rganish va ijodiy   fikrlash qobiliyatlarini
rivojlantirishgacha   keng   qamrab   oladi.   Elektron   darsliklar   yaratishning   asosiy
bosqichlari   rejalashtirish,   dizayn   ishlab   chiqish,   multimedia   materiallarini
integratsiya   qilish,   sinov   va   tahlil   qilishdan   iborat   bo‘lib,   har   bir   bosqichda
zamonaviy   dasturiy   ta’minot   va   texnologiyalar   qo‘llaniladi.   Bu bosqichlar o‘quv
qo‘llanmani   ta’limiy,   interaktiv   va   texnik   jihatdan   mukammal   qilishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Mazkur   bosqichlarning   har   biri   o‘quvchilar   uchun
32 foydalanuvchiga   qulaylik,   qiziqarli   ta’lim   mazmunini   taqdim   etish   va
samaradorligini   oshirishga   yo‘naltirilgan.
Birgina   dizayn   va   interfeys   ishlab   chiqish   bosqichiga   alohida   e’tibor
qaratilishi   kerak,   chunki   elektron   qo‘llanmada   o‘quvchilar   uchun   tushunarli   va
qulay   interfeys   mavjud bo‘lishi  zarur. Bunda  Adobe Photoshop, Illustrator  kabi
grafik   muharrirlar,   shuningdek,   HTML,   CSS   va   JavaScript   kabi   veb-
texnologiyalardan   foydalanish   o‘quv   qo‘llanmaning   estetik   va   texnik   sifatini
ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Foydalanuvchi   uchun   intuitiv   va   qulay
bo‘lgan   interfeys   o‘quvchilarni   dars   mazmunini   samarali   o‘zlashtirishga
yo‘naltiradi.   Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarning   o‘quvchilarni   qiziqtiradigan
jihatlaridan   biri   bu   –   multimedia   va   interaktiv   elementlardir.   Videolar,   audio
yozuvlar, grafikalar va interaktiv testlar   yordamida Elektron   o‘quv   qo‘llanmalar
orqali   o‘quvchilar   murakkab   mavzularni   osonroq   o‘zlashtirish   imkoniga   ega
bo‘ladilar.   Bunda   Camtasia,   Adobe   Premiere   Pro   kabi   dasturlar   yordamida
yaratilgan   video   va   animatsiyalarni   integratsiya   qilish   o‘quvchilar   uchun
ko‘rgazmali   ta’lim   mazmunini   taqdim   etadi.   Interaktiv   topshiriqlar   esa
o‘quvchilarning   bilimini   sinovdan   o‘tkazish   va   ularga   o‘zlarini   baholash
imkonini   beradi,   bu esa ta’lim   samaradorligini   sezilarli   darajada oshiradi.
Shuningdek, Elektron   o‘quv   qo‘llanmalar yaratishda sinov va tahlil qilish
bosqichi   muhimdir.   Dastlabki   sinovlar   orqali   foydalanuvchilar   uchun   qulaylik,
texnik   jihatdan   barqarorlik   va   o‘quvchilar   uchun   qiziqarli   va   tushunarli   bo‘lishi
tekshiriladi.   TestRail   yoki   Selenium   kabi   dasturlar   yordamida   texnik   sinovlar
o‘tkazilib,   imkoniyatlar   kengaytiriladi.   Bu   jarayon   o‘quv   qo‘llanmaning   barcha
qurilmalarda   to‘g‘ri   ishlashini,   materiallarning   izchil   taqdim   etilishini
ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarning   samaradorligini
oshirishning   asosiy   yo‘nalishlaridan biri bu – interaktivlik darajasini oshirishdir.
O‘quvchilar   uchun   mustaqil   bilim   olish   imkoniyatini   kengaytirish   uchun   ularga
taqdim   etiladigan   topshiriqlar   va   mashqlar   bilan   ta’minlash   zarur.   Elektron   o‘quv
qo‘llanmalar   yordamida   o‘quvchilar   nafaqat   nazariy   bilimlarni   o‘zlashtirishadi,
balki amaliy ko‘nikmalarga ham ega   bo‘ladilar. Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarning
33 ta’lim   jarayonidagi   yana   bir   muhim   vazifasi   –   o‘quvchilarni   mustaqil   o‘qishga
rag‘batlantirish   va   o‘zlarini   sinovdan   o‘tkazish   imkoniyatini   yaratishdir. Elektron
darsliklar   kelajakda   o‘qitish   jarayonida   yanada   kengroq   tatbiq   etilishi
kutilmoqda. Virtual haqiqat (VR), sun’iy intellekt (AI) va adaptiv o‘quv tizimlari
kabi   yangi   texnologiyalar   yordamida   Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarni   yanada
takomillashtirish   imkoniyati   mavjud.   Bu   esa   o‘quvchilar   uchun   ko‘rgazmali
ta’limni   yanada   yuqori   darajada   tashkil   etishga   imkon   yaratadi.   Xulosa   qilib
aytganda,   elektron   o‘quv   qo‘llanmalar   zamonaviy   ta’limning   muhim
vositalaridan   biri   bo‘lib,   ularning   o‘quv   jarayonidagi   ahamiyati   ortib
bormoqda.  
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Abdullaeva,   M.,   Komilov,     K.Elektron     o‘quv   resurslarini   yaratish
texnologiyasi.Toshkent:   Fan   va texnologiya,   2021.
2.   G‘ulomov,   S.   S.,   Ahmedov,   A.   I.Axborot   texnologiyalari   va   ularni
ta'limda   qo‘llash.Toshkent:   Oliy   ta'lim,   2019.
3. Abduqodirov, A. A.Elektron ta'lim vositalari   va   ularni   yaratish
texnologiyalari. Toshkent:   TDPU   nashriyoti,   2020.
4. Yunusov,   A.,   Karimov,   T.Informatika   va   axborot   texnologiyalari   o‘qitishda
elektron   darsliklardan foydalanish.   Samarqand:   SamDU   nashriyoti,   2021.
5.   Qosimova,   M.   Sh.,   Madrahimov,   A.   K.Ta'limda   raqamli   texnologiyalarni
qo‘llash.   Toshkent:   Innovatsiya,   2020.
6.    Olimov,A., Xasanov,   N.Elektron o‘quv qo‘llanmalarni   yaratish   metodikasi.
Toshkent:Uz,   2018.
QO‘SHIMCHA   ADABIYOTLAR
1.G‘ulomov,   S.   S.,   Hasanov,   B.   H.Ta’lim   tizimida   axborot   texnologiyalarini  
qo‘llash.   Toshkent:   Fan,   2019.
2.Bo‘tayev,   A.   N.,   Mo‘minov,   S.   R.Ta’limda   elektron   resurslardan  
foydalanish                         metodikasi.Qarshi:   Nasaf,   2020.
3.Rasulov,   I.   T.,   Qodirova,   F.   U.Raqamli   ta’lim   va   elektron   darsliklar.  
Toshkent:   O‘zbekiston milliy   universiteti   nashriyoti,   2021.
4. Abdukarimov, I. T.Axborot texnologiyalari va ularni ta’limda
qo‘llash.Toshkent:   Iqtisodiyot,   2019.
5. Xudoyberganov,   R.,   Tursunov,   H.Interaktiv   ta’lim   texnologiyalari.Buxoro:  
BuxDU   nashriyoti,   2020.
6.Mirzayeva,   D.   E.,   Normatov,   U.   B.Elektron   darsliklar   yaratish   va  
qo‘llash   usullari.   Samarqand:   Zarafshon,   2022.
7. Qodirov, A. K., Sodiqov, S. A.Informatika va axborot texnologiyalari: 
nazariya   va amaliyot.Toshkent:   Ilm   ziyo,   2019.
35 ELEKTRON   RESURSLAR
1. Ziyonet – ziyonet.uz
Ziyonet   O‘zbekistonning   yirik   ta’lim   portali   bo‘lib,   bu   yerda   turli   fanlar   bo‘yicha
elektron   darsliklar,   qo‘llanmalar,   testlar   va   o‘quv   materiallari   mavjud.   Bu   platforma
o‘quvchilar,   talabalar   va   o‘qituvchilar   uchun   keng   imkoniyatlarni   taqdim   etadi.
2. Milliytesttizimi – dtm.uz
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   test   markazi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   onlayn   test
tizimi bo‘lib, bu yerda o‘quvchilar oliy o‘quv yurtlariga kirish imtihonlariga   tayyorgarlik
ko‘rishlari   mumkin.
3. Eduportal – eduportal.uz
Bu   platforma o‘qituvchilar   va o‘quvchilar   uchun   elektron   darsliklar, video  
materiallar   va boshqa raqamli   o‘quv resurslarini   taqdim   etadi.
4. MyTeacher – myteacher.uz
Onlayn   ta’lim   platformasi   bo‘lib,   bunda   o‘quvchilar   va   o‘qituvchilar   uchun   turli  
fanlardan   o‘quv   kurslari,   darslar   va testlar taqdim   etiladi.
36

Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish
  • Tarbiya fanida zamonaviy ta’lim texnologiyalarni qo‘llash metodikasi
  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский