Elektron tijorat tizimlari va ularning ahamiyati

Elektron tijorat tizimlari va ularning ahamiyati
Mundarija:
Kirish……………………………………………………………………. …..
I.BOB.  ELEKTRON TIJORAT TIZIMLARI  …………………………
1.1.  Elektron tijorat tushunchasi …………………………………………
1.2.  Internet to‘lov tizimlari, ular orqali to‘lovlar va
  xaridlarni amalga oshirish… ……………………………………………..
1.3.  Internet VISA va  MasterCard   to‘lov kartochkalari  
Internet do‘konlar … ………………………………………………………..
II.BOB. ELEKTRON TIJORAT TEXNOLOGIYASI……………………
2.1. Elektron tijoratning asosiy tushunchalari………………………………
2.2. Elektron tijorat tizimining afzallik va istiqbollari……………………..
2.3. Korxona-iste’molchi munosabatlari andozasining xususiyatlari………
Xulosa …………………………………………………………………………..
Adabiyotlar ro’yxati……………………………………………………………  
Kirish
Elektron   tijorat   tushunchasi .   Elektron   tijorat   faoliyati   O’zbekiston
Respublikasining  “Elektron tijorat to’g’risida”gi  2004 yil  29 apreldagi  613-II son
Qonuni bilan belgilanadi va amalga oshiriladi.
Elektron   tijorat   Internet   tarmog’idagi   tijorat   sohasiga   oid   faollikni,   unda
oldi-sotdini   amalga   oshirilishini   ifodalash   uchun   qo’llaniladi.   U   kompyuter
tarmog’idan   foydalangan   holda   xarid   qilish,   sotish,   servis   xizmatini   ko’rsatishni
amalga oshirish, marketing tadbirlarini o’tkazish imkoniyatini ta'minlaydi.
Jahon   hamjamiyatining   ko’zlangan   rivojlanish   va   farovonlikka   erishish
uchun, axborot texnologiyalariga (AT)  bo’lgan ehtiyoji katta sur’atlar  bilan oshib
borayapti.   Iqtisodiy   o’sishning   faollashuvi,   dunyo   aholisi   yashash   darajasining
yaxshilanishi   axborot   texnologiyalarining   kundalik   hayotimizga   singib   ketagani
natijasidir.   Dunyo   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki   erkin   axborot   oqimining
ta’minlanishi   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishni   tezlashtiradi   va   sotsial   farovonlikni
oshiradi 1
.
Axborot   texnologiyalarining   tez   rivojlanishi   iqtisodda   ham   o’z   aksini
topmasdan   qolmaydi.   Hozirgi   kunda   iqtisodda,   ayniqsa   tadbirkorlik   sohasida
erishilayotgan   yutuqlar   negizida   aynan   axborot   texnologiyalari   turli
segmentlarining   yuqori   darajada   rivojlanganligi   va   samarali   qo’llanishi   yotadi.
O’zbekiston iqtisodiyoti ham bundan mustasno emas albatta. Yaqqol misol sifatida
axborot  texnologiyalarining bir qator segmentlari  masalan, ma’lumotlar  yetkazish
tarmoqlari,   axborot   internet-resurslari   va   ular   orasidagi   elektron   hujjat   almashuv,
biznes   va   tijoratning   barqaror   rivojlanayotganini   keltirish   mumkin.   O’zbekiston
uchun   axborot   texnologiyalarini   rivojlantirish   yangi   iqtisodiy   aloqalarni
ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Lekin   bu   jarayon,   axborot
texnologiyalari sohasida ta’lim standartlarining oshishi, milliy telekommunikatsiya
tarmoqlarining   modernizatsiyalashuvi,   huquqiy   bazaning   shakllanishi   oqibatida
vujudga   keladigan   jamiyatning   ma’lum   darajadagi   informatsion   tayorligi   mavjud
bo’lgan holatdagina sodir bo’ladi.
O’zbekiston   iqtisodiyotining   ham   bosqichma-bosqich   rivojalnishi
oqibatida   biznes   faoliyatini   yuritishning   yangi   prinsiplari,   ayniqsa   elektron
tijoratning   ahamiyati   juda   oshdi.   Bugungi   kunga   kelib,   har   bir   internet
foydalanuvchisi   elektron   tijorat   so’zining   ma’nosini   tushunishga   harakat   qilib ko’rgan.   Hali   o’zining   uzoq   tarixini   qurishga   ham   ulgurmagan   bunday   faoliyat
bilan bog’liq AQSh bozorlarida yiliga o’rtacha 1,5-2 trln.  AQSh dollari miqdorida
mablag’lar aylanadi 2
.
I.BOB.  ELEKTRON TIJORAT TIZIMLARI
1.1. Elektron   tijorat   tushunchasi.   Elektron   tijorat   faoliyati   O‘zbekiston
Respublikasining “Elektron tijorat to‘g‘risida”gi 2004 yil 29 apreldagi 613-II son
Qonuni bilan belgilanadi va amalga oshiriladi.
Elektron   tijorat   Internet   tarmog‘idagi   tijorat   sohasiga   oid   faollikni,   unda
oldi-sotdini   amalga   oshirilishini   ifodalash   uchun   qo‘llaniladi.   U   kompyuter
tarmog‘idan   foydalangan   holda   xarid   qilish,   sotish,   servis   xizmatini   ko‘rsatishni
amalga oshirish, marketing tadbirlarini o‘tkazish imkoniyatini ta’minlaydi.
Elektron   tijoratning   an’anaviy   savdo   turlaridan   farqi.   Elektron   tijoratning
an’anaviy savdo turidan quyidagi xarakterli xususiyatlari bilan farqlanadi:
 xaridor   o‘ziga   qulay   vaqt,   joy   va   tezlikda   mahsulotni   tanlash   va   sotib
olish imkoniyatiga ega;
 savdo-sotiq  faoliyatini   ish  faoliyati   bilan birga  parallel   ravishda,  ya’ni
ishlab chiqarishdan ajralmagan holda olib borish imkoniyati mavjud;
 ko‘p   sonli   xaridorlarning   bir   vaqtning   o‘zida   bir   nechta   firmalarga
murojaat   qila   olishi.   Bu   ko‘p   sonli   xaridorlarning   aloqa   vositalari   yordamida
sotuvchilar bilan muloqotda bo‘lish imkoniyati;
 kerakli   mahsulotlarni   tezlikda   izlab   topish   va   shu   mahsulotlari   bor
firmalarga   murojaat   qilishda   texnika   va   transport   vositalaridan   samarali
foydalanish,   mahsulotlarni   bir   joyga   yig‘ish   va   ularni   sotib   olishda   aniq
manzillarga murojaat qilish. Ortiqcha vaqt va xarajatlarni kamaytiradi;
 xaridorning yashash joyi, sog‘lig‘i va moddiy ta’minlanish darajasidan
qat’iy nazar hamma qatori teng huquqli mahsulot sotib olish imkoniyati;  hozirgi   kunda   chiqqan   jahon   standartlariga   javob   beradigan
mahsulotlarni tanlash va sotish imkoniyati;  
 elektron   tijorat   sotuvchining   mahsulotlarini   (ish,   xizmatlarini)   sotish
jarayonidagi   imkoniyatini   yanada   kengaytiradi   va   yangilaydi.   Endi   sotuvchi
mahsulotlarini   sotish   jarayonini   tezlashtirishi,   yangi   va   sifatli   mahsulotlarni
muntazam   almashtirishi,   mahsulotlarning   aylanma   xarakatini   tezlashtirishi   kerak
bo‘ladi;
Elektron tijoratda savdoni tashkil qilish firmalarning raqobatini kuchaytiradi,
monopoliyadan chiqaradi va mahsulotlarning sifatini oshirish imkoniyatini beradi.
Xaridorlar   kundalik   xayotida   kerakli   mahsulotlar   ichida   sifatlilarini   tanlashi
mumkin. CHet el firmalariga murojaat qiladi.
Elektron pullar tushunchasi. Elektron pul – bu pul birligiga tenglashtirilgan
belgilar   hamda   kupyura   va   tanga   rolini   bajaruvchi   juda   katta   son   yoki   fayllardir.
Bunday tizimning faoliyat ko‘rsatish harajatlari boshqalaridan ancha kam. Bundan
tashqari,   elektron   pullar   to‘liq   anonimlikni   ta’minlashi   mumkin,   chunki   uni
ishlatgan mijoz haqida hech qanday ma’lumot berilmaydi. 
Elektron pul birliklari.
WMY   –   O‘zbekiston   zonasida   operatsiyalarni   amalga   oshirish   uchun
UZSning Y-hamyondagi ekvivalenti.
WMR   –   rubl   zonasida   operatsiyalarni   amalga   oshirish   uchun   RURning   R-
hamyondagi   ekvivalenti,   WMR   operatsiyalarining   kafili   bo‘lib   WebMoney
Transfer ning Rossiya hududidagi vakili “BMP” MCHJ xizmat qiladi. 
WMZ   –   AQSH   dollarida   operatsiyalarni   amalga   oshirish   uchun   USD   ning
Z-hamyondagi ekvivalenti.
WME   –   EVRO   da   operatsiyalarni   amalga   oshirish   uchun   EURning   E-
hamyondagi   ekvivalenti,   WMZ   va   WME   operatsiyalarining   kafili   bo‘lib   Amstar
Holdings Limited, S.A. xizmat qiladi.  WMU – Ukraina zonasida operatsiyalarni amalga oshirish uchun UAHning
U-hamyondagi   ekvivalenti,   WMU   operatsiyalarining   kafili   bo‘lib   “Ukrainskoe
Garantiynoe Agentstvo” MCHJ xizmat qiladi.
WMB   –   Bellorusiya   zonasida   operatsiyalarni   amalga   oshirish   uchun
BYRning V- hamyondagi ekvivalenti.
WMG – 1 gramm oltinning G-hamyondagi ekvivalenti.
WBC   va   WMD   –   WMZ ningn   S   va   D   hamyonlardagi   kredit   operatsiyalari
uchun ekvivalenti.
1.2.   Internet to‘lov tizimlari, ular orqali to‘lovlar va xaridlarni amalga
oshirish.
Texnika   vositalaridan,   axborot   texnologiyalaridan   va   axborot   tizimlari
xizmatlaridan   foydalangan   holda   elektron   to‘lov   hujjatlari   vositasida   naqd   pulsiz
hisob-kitoblarni amalga oshirish elektron to‘lovdir.
Elektron   to‘lov   tizimida   tovar/xizmatlar   to‘lovi   xaridorning   elektron
hisobidan shaxsiy bank raqami hisobiga pul mablag‘larini chiqarish imkoniga ega
bo‘lgan   sotuvchining   elektron   hisobiga   pul   mablag‘larini   o‘tkazish   yo‘li   bilan
amalga oshiriladi.
Quyidagi elektron to‘lov tizimlari mavjud:
 WEBSUM ;
 iPAY ;
 PAYNET ;
 WEBMONEY ;
 IntellectMoney ;
 Perfect Money;
 RBK Money ;
 V-money . Elektron   to‘lov   tizimlari   yordamida   Internet   va   IP-telefoniyaga   ulanish
uchun   «PIN»   kodlar   va   internet   do‘konlardan   tovarlarni   harid   qilish,   uyali   aloqa
xizmati,   shaxar   telefoniyasi,   kommunal   xizmatlar,     domen   va   xosting,   reklama,
televidenie, chiptalar, datatsentrlar, veb resurslar uchun haq to‘lash mumkin.
iPAY   –   bu   UzExdagi   birja   savdolarida,     www.uzbex.com   global   savdo
maydonchasida,   hamda   iPAY   tizimiga   qo‘shilgan   internet   do‘konlarda   onlayn
to‘lovlarni   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi,   O‘zbekiston   Respublikasi   tovar
hom-ashyo birjasining to‘lov tizimidir.
WEBSUM elektron to‘lov tizimi. iPAY  elektron to‘lov tizimi.
Internet-banking.   To‘lov   tizimlari   orasida   alohida   guruh,   bu   Internet
banking   funksiyasini   bajaruvchi   tizim,   ya’ni   Internet   orqali   bank   operatsiyani
amalga oshirish hisoblanadi.
Internet-banking   –   bankdagi   hisob   raqamni   Internet   orqali   boshqarish
imkoniyatini   beradigan   xizmat.   Internet   banking   tizimida   samarali   ishlash   uchun
Internetga ulangan va Internet brouzerga ega kompyuter bo‘lishi etarli hisoblanadi.
Internet-banking imkoniyatlari quyidagilarni bajarishga imkon beradi:
 bankka barcha turdagi moliyaviy hujjatlarni yuborish;
 istalgan davr  uchun bankdagi  hisob  raqamlardan  ko‘chirmalar  va ularga
tegishli boshqa hujjatlarni olish;
 haqiqiy vaqt tartibida to‘lov hujjatlari bank ishlovidan o‘tishining barcha
bosqichlarini kuzatish;
 xatolar to‘g‘risida xabarlarni tezkor olish;
 kirim va chiqim to‘lov hujjatlarini ko‘rish va chop etish. Internet-banking va bankdan tashqari elektron to‘lovlar tizimlarining yanada
rivojlanish jarayonida on-layn sotuvlar sektorida jadal o‘sishni kutish lozim, bunda
ulgurji   va   chakana   savdo   bilan   shug‘ullanuvchi   barcha   kompaniyalar   Internet
tarmog‘i orqali tovarlarini bemalol sotishlari mumkin bo‘ladi. 
To‘lovlarning bankdan tashqari sektorini rivojlantirishning keyingi bosqichi
bu mobil to‘lovlar tizimlari bo‘ldi. 
Elektron   karmon,   ularni   to‘ldirish   va   pul   olish.   Elektron   karmon   -   bu
elektron pullarni saqlash uchun mo‘ljallangan vosita.
Tovarlarni sotish va xarid qilishga mo‘ljallangan veb texnologiyalar asosida
yaratilgan axborot tizimi tomonidan amalga oshiriladigan vazifalar quyidagilardan
tashkil topadi:
 mijozga tovar (xizmat) haqida ma’lumot berish;
 mijozdan tovar (xizmat)ga buyurtma qabul qilish.
Ba’zan   onlaynli   to‘lov   tizimlaridan   foydalanilganda   uchinchi   vazifa-to‘lov
haqini   olish,   tovarni   sotishda   esa   yana   to‘rtinchi   vazifa   -   haqi   to‘langan   tovarni
jo‘natish qo‘shiladi.
Elektron karmonni  to‘ldirish  va ulardan pul  echishni  quyidagi  usullar  bilan
amalga oshirish mumkin: 
1. Tijorat banklarida naqd pul bilan;
2. Bank kartalari (VISA,  MasterCard,  UzKart) yordamida;
3. Pochta orqali;
4. Internet-banking yordamida;
5. Pul o‘tqazmalar tizimlari yordamida;
6. Mobil aloqa yordamida. 1.3. Internet   VISA   va   MasterCard   to‘lov   kartochkalari   Internet
do‘konlar .
Visa Inc.    – to‘lov operatsiyalarini amalga oshirish xizmatlarini ta’minlovchi
amerika kompaniyasi. VISA International Service Association     - jahonning etakchi
to‘lov tizimi hisoblanadi.
VISA   kartalari bo‘yicha yillik savdo aylanmasi  4,8 trillion AQSH dollarini
tashkil   qiladi.   VISA   kartalari   dunyoning   200   dan   ortiq   mamlakatlarida   qabul
kilinadi.   Dunyoda   to‘lov   kartalarining   57%   VISA   kartalari   tashkil   qiladi,   asosiy
raqobatchilari MasterCard   26%  va   American Express 13% tashkil qiladi.
MasterCard   Worldwide   –   dunyoning   210   mamlakatlaridagi   22   ming
moliyaviy tashkilotlarni birlashtirgan xalqaro to‘lov tizimi hisoblanadi. Bosh ofisi
AQSHning Nyu-York shaxrida joylashgan.
Hozirgi   kunda   internet   to‘lov   tizimlari   to‘liqligicha   yuqorida   keltirilgan
VISA   va   MasterCard   bilan   ishlash   imkoniyatiga   ega,   ya’ni   internet   to‘lov
tizimlaridagi   xamyonlarni   to‘ldirish   yoki   xamyonlardagi   ishlatilmay   qolgan
mablag‘larni qayta kartochkaga chiqarish mumkin. 
Internet do‘konlar va internet birja.
Bugungi   kunda   “Internet   do‘kon”   nomi   ostida   turli   ko‘lam   va   maqsaddagi
echimlarning keng spektri taklif qilinmoqda. WEBSUM elektron to‘lov tizimidan
foydalanadigan internet do‘konlar quyida keltirilgan: UzEx   internet   birja   –   bu   shaxsiy   kompyuter   orqali   UzEx   savdo
maydonchalarida   savdo   qilish   imkoniyatini   beruvchi   global   milliy   savdo
maydonchasi.   Ushbu   savdo   tizimi,   iPAY   tizimi   foydalanuvchilariga,   maksimal
qulayliklar   bilan   osongina   o‘z   tovarlarini   sotish   va   kerakli   tovarlarni   harid   qilish
imkonini beradi. II.BOB. ELEKTRON TIJORAT TEXNOLOGIYASI
2.1 . Elektron tijoratning asosiy tushunchalari
Elektron tijorat turli darajada olib borilishi mumkin. Ishlab chiqaruvchi, sotib
oluvchi, iste’molchilarning vakillari, bir qator korxona va tashkilotlarning internet
tarmoqlarida   hamkorlik   munosabatlarini   o‘rnatishi   tizimini   –   elektron   tijorat
faoliyati deb ataladi. 
Elektron   tijorat   odatda   global   harakatga   ega.   Ichki   milliy   elektron   tijoratdan
farqli ravishda mintaqalar, millatlar, davlatlararo darajada elektron tijorat bir qator
omillar   asosida   murakkablashib   boradi.   Masalan,   turli   shaklda   soliq   to‘lash,
sug‘urta badallari, bojxona yig‘imlari, bank faoliyati qoidalari. 
O‘zaro   iqtisodiy   va   tijoriy   munosabatlarda   ishtirok   etuvchilarga   qarab
elektron tijorat o‘zaro faoliyat yurituvchi tijorat sektorlariga bo‘linadi: 
V2V-Yuridik shaxs, tashkilot; 
V2S-Yuridik va jismoniy shaxc; 
V2G-Yuridik   shaxc   va   davlat   gashkiloti;   S2S-Jismoniy   shaxs   va   jismoniy
shaxc; G2C-Davlat tashkiloti va jismoniy shaxs. 
Boshqa   sektorlar   V2V,   V2S,   V2G,   S2S,   G2C   shu   ishtirokchilar   tarkibida
o‘zaro munosabat xarakterlariga ko‘ra farq qiladi. 
Elektron tijoratning biznes-mazmuni.
Jahon   miqyosidagi   global   axborotlashuv   jarayonining   tahlilida   iqtisodiy
ko‘rsatkichlarning o‘zgarish dinamikasi bir nechta darajalarga bo‘linadi. 
Malaka   darajasi.   Iqtisodiy   axborotlashtirish   shaxsning   yuqori   malakali
bo‘lishligiga   talabni   kuchaytiradi,   o‘z   navbatida   bilim   olishni   rivojlanishiga,
mehnat samaradorligini va hayot darajasini o‘sishiga olib keladi.  Iqtisodiyotni   globallashuv   darajasi. Sanoatlashtirish   iqtisodiyotiga   nisbatan
yangi   iqtisodiyot   global   harakterga   ega.   Bu   milliy   iqtisodiy   va   savdo   to‘siqlarini
yengib o‘tib, jahon miqyosida global bozorni yaratadi.  Bu ko‘rsatikich quyidagilarda ifodalanadi:
 eksport mahsulotlar hajmi; 
 eksport tijorat xizmatlari hajmi; 
 to‘g‘ridan-to‘g‘ri chet ellarga investitsiya sarmoya qilish hajmi; 
 to‘g‘ridan-to‘g‘ri chet elga mulkni qo‘yish hajmi;    Himoya darajasi. 
  Raqobat   va   iqtisodiyot   dinamikasi. Tez   sur’atlarda   rivojlanib   borayotgan
iqtisodiyot   davrida   yangicha   texnologiyani   hayotga   tadbiq   etish,   yangi   turdagi
mahsulot   va   xizmat   yaratishga   e’tibor   qaratish   muhim   omil   sanaladi.   Mazkur
omilning korxona va tashkilotning har  bir  ishchisi  sharoitiga to‘g‘ri kelishi  holati
bilan uzviy bog‘liqligi mavjud. 
Bular quyidagilardir:
 ishchining qobiliyat darajasi; 
 mehnatga layoqatli aholining tadbirkorlikda ishtirok etish miqdori; 
 harakatdagi mablag‘ hajmi. 
Elektron tijorat tizimining joriy etilishi va takomillashib borishi o‘z navbatida
mahsulot   ishlab   chiqaruvchi,   uni   yetkazib   beruvchi   va   iste’molchi   va   xaridorga
(buyurtmachiga) yangi imkoniyatlar yaratadi: 
Elektron tijoratning rivojlanish omillari
Boshlang‘ich   iqtisodiy   o‘sish,   yuqori   texnikaviy   yangilikka   intilish
xaridorning katta ehtiyoji  bilan bevosita  bog‘liq. Elektron tijoratni  yuzaga  kelishi
va boshlang‘ich talab va ehtiyojni qondirilishi bilan bir vaqtda ilk noxush holatlar
yuzaga   kela   boshladi.   Bunga   asosiy   sababi,   xizmat   ko‘rsatish   sifatining   mos
kelmasligi hamda infrastruktura tizimining past darajadaligi bilan bog‘liq. 
O‘zaro   hisob–kitob   va   mahsulotni   yetkazib   berish   infrastrukturasi   hanuz
yetarli   darajada   taraqqiy   etmagan.   Savdo   ishtirokchilari   samarali   to‘lov   tizimini
yaratishga e’tibor qaratib, mahsulot yetkazib beruvchiga rivojlangan omborxona va transport tizimini taklif etdi. Yaratilayotgan har qanday imkoniyat va sharoit savdo
ishtirokchilari   bo‘lmish   mahsulot   ishlab   chiqrauvchi   va   xaridor   o‘rtasida
munosabatlar   o‘rnatilishi,   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   tadbirkorlik   subyektlari
o‘rtasida raqobatni yuzaga keltiradi. 
Elektron   tijorat   bozorining   boshlang‘ich   bosqichlarida   jadal   rivojlanishi
birinchi   navbatda   to‘lov   tizimi,   bank,   provayder   xizmati   internetga   kirish
imkoniyatining   o‘sishi,   mobil   aloqa,   dasturiy   ta’minot   va   apparat   (qurilma)
vositalarini yaratuvchilar, hamda o‘z mahsulot va xizmatlarini bozorga chiqarishga
talabgorlarning oshib borishi bilan bog‘liq. 
Elektron   tijoratning   o‘ziga   xos   hususiyati,   ushbu   tizimda   foydalanayotgan
ma’lumog almashinuv tizimi protokoli boshqa tizimdagiga o‘xshash protokollarga
mos kelmaydi. 
Elektron   tijorat   tizimini   shakllanishida   har   bir   tashkilot   yoki   muassasa
o‘zining standartlarini tavsiya etib, uni tadbiq etish tarafdori bo‘ladilar. Bu vaqtda
kichik   yo‘nalishga   ega   bo‘lgan   tashkilotlar   norozilik   bildiradilar.   Nomuvofiqlik
elektron   tijoratni   ommaviy   va   keng   doiradagi   foydalanuvchilarga   ruxsat   berishni
cheklaydi. Keyinchalik bu nomuvofiqlik elektron tijorat bozori infrastrukturasining
tashkil topishi bilan bartaraf etilishi mumkin. 
Elektron   tijorat   texnologiyasining   rivojlanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   bir   qator
omillar mavjud. 
Umumiqtisodiy omillar:
 iqtisodiy holatning mo‘tadilligi; 
 iqtisodiy sektorning salmog‘i; 
 milliy iqtisodiy kompleks o‘lchami; 
 milliy ishlab chiqarish va xaridning dinamik ko‘rsatkichlari; 
 iqtisodning monopollashuv darajasi;   soliq muhiti; 
 sarmoya muhiti; 
 iqtisodni modernizatsiyalash darajasi; 
 bir turdagi mahsulot bahosining diferensiallik darajasi; 
 elektron to‘lovlarni amalga oshirish vositalarini rivojlanish darajasi; 
 xaridorga   mahxsulotlarni   qulay   va   arzon   usulda   yetkazib   berishning
mavjudligi; 
 
Infratizim omillari:
 axborot   texnologiyalarini,   birinchi   navbatda   telekommunikatsiyani
rivojlantirish; 
 internet auditoriyasining kengayib va o‘sib borishi; 
 kompyuter   texnologiyasi   rivojlanish   doirasining   intellektual   salohiyati
doirasi; 
Boshqaruv omillari:
 korporativ boshqarish samaradorligi; 
 rahbarlar tomonidan yangiliklarni o‘zlashtirish dinamikasi; 
 korrupsiya darajasi; 
Elektron tijorat tizimining hukukiy omillari:
 elektron savdoni huquqiytartiblash darajasi; 
Boshlang‘ich shartlarga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar. Iqtisodiy tizimdagi:
 raqobatlik darajasi va bozorlarni fragmentlashganligi; 
 moliya oqimining jadalligi va eksport-importga moslashish; 
 yetkazib berilgan mahsulotga pul vositasi bilan hisobning miqdori; 
 ta’minlash va sotish faoliyatida tashkillashtirish tizimi; 
 mahsulotlarni umumiylashtirish darajasi;   axborot   infratizimidagi   tijorat   jarayonlarining   avtomatlashtirilganlik
darajasi; 
 infratizimning tarmog‘ining rivojlanish darajasi; 
 axborot texnologiyalarini xodim bilan ta’minlanganlik darajasi; 
 internet imkoniyatidan foydalanish darajasi; 
 axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini  rivojlantirishga
sarmoyalash darajasi.  Boshqaruv omillari:
 menejment darajasi; 
 aksionerlar va menejerlar o‘zaro munosabatlari xarakteri. 
Elektron tijoratning rivojlanishi umumjahon iqtisodining rivojlanishiga quyidagi
sabablarga ko‘ra ta’sir ko‘rsatadi:
 yagona axborot maydonini hosil qilish jarayonini jadallashtirish; 
 jahon   bozorida   barcha   insonlarning   amaldagi   o‘zaro   axborot   almashinuvi
mexanizmi yaratish; 
 markazlashmagan   mahsulotlar,   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lmagan   alohida   turdagi
bozorlarni rivojlantirish; 
 elektron to‘lov tizimidan foydalanish orqali pul vositalari aylanuvini amalga
oshirish; 
 olib-sotarlik   hajmi   kamayadi,   ishlab   chiqarish   sohasiga   sarmoyalarning
kiritilishini kengaytirish; 
 yangi turdagi servis xizmatlarini yaratish; 
  mahsulot va xizmat bozorida ochiq raqobat uchun sharoit yaratish; 
 elektron   tijorat   bozorlarida   yangi   turdagi   mahsulot   va   xizmat   harakatlarini
jonlantirish, xaridor uchun qulay shakldagi xizmat amalga oshirishdan iborat. 
Elektron tijorat biznes-modelini sinflashtirish.
Biznes tijorat-tijoratga (V2V) savdo-xarid maydonchasi:
 xarid boshqaruv tizimi; 
 mahsulot yetkazib berishning to‘liq sikl tizimi; 
 taqsimlash boshqaruv tizimi; 
 mijozni kuzatib yurish to‘liq tizimi; 
 sohaviy elektron savdo maydoni; 
 elektron bozor;   autsorsing elektron to‘lov tizimi; 
 virtual tashkilotlar;  
 elektron birjalar;  
 elektron auksionlar; internet treydinglar;  
 internet inkubatorlar; internet reklama;  
 harakatdagi tijorat tizimi; 
 sug‘urta   va   qayta   sug‘urta   qilish   tizimi;   e’lonlar   taxtasi;     axborot
tijorat tizimi.  
Tijorat - xaridorga (V2S):
 savdo shaxobchalari;  
 elektron vitrina va kataloglar;  
 elektron magazinlar;  
 elektron auksionlar;     internet treydinglar;  
 elektron to‘lov tizimi; 
 internet-reklama;  
 xomiylik dasturlari;     sayohat va boshqa xizmatlar. 
Tijorat - davlatga (B2G):
• davlat   ehtiyoji   uchun   zarur   bo‘lgan   mahsulotlarni   elektron   savdoda   sotib
olishda ishtirok etish;  
• davlat buyurtmalarini bajarish;  
• soliq, statik, bojxona va boshqa turdagi hisobotlarni taqdim etish.  
Xaridorlar - tijoratga (S2V):
hususiy xizmat;  
so‘rov   va   boshqa   aksiya   reklamalarida   ishtirok   etish;     hamkorlar   dasturi   va
xomiylar dasturida ishtirok etish.  
Xaridorlar - xaridorlarga (S2S): o   e’lonlar   taxtasi;   o   elektron   auksioni;     o   R2R   tizimi;     o   virus   marketingi
tizimi;   o   ko‘p darajadagi marketing tizimi.  
Xaridorlar - davlatga (C2G):
• saylovlar;  
• jamoat tarkibi fikrini bilishda ishtirok etish;  
• soliq to‘lash, soliq yig‘ish va jarima to‘lash;  
• buyurtma, shikoyat, fuqaro murojaatlarini taqdim etish.  
 
Davlat - tijoratga (G2B):
  davlat buyurtmalarini taqsimlash tizimi;    elektron tenderlar;  
  soliq,   bojxona   tashkilotlari,   sertifikat   va   litsenziya   berish   davlat
organlari   va   mamuriyati   va   hakozo;     yuridik   va   axborot-ma’lumot
xizmati;     hududiy axborot tizimi. 
Davlat - xaridorga (G2S):
-ijtimoiy   xizmat   tizimi   (nafaka,   moddiy   yordam,   imtiyozlar   va   x.z.);
kommunal xizmat tizimi;  
-yuridik va axborot-ma’lumot xizmati;  -axborot tizimi. 
Davlat - davlatga (G2G):
  -saylovlar; 
-bojxona,   soliq,   huquqni   muhofaza   qilish   sohasi   va   boshqarishni
avtomatlashtirish;  -hamkorlik tizimi;  
-hududiy axborot tizimi. 
2.2.Elektron tijorat tizimining afzallik va istiqbollari.
Elektron   tijorat   tizimida   mavjud   imkoniyatlar   turlicha   bo‘lishiga   qaramay,
ular bir-biri bilan o‘zaro bog‘liq. Raqobatning oshishi va xizmat sifatining ortishi,
xizmatning   ommaviy   ravishdan   yakka   tartibda   olib   borilishiga   o‘tishi,   qisqa   vaqt va   masofalarda   xaridorga   yetkazib   berish   sarf   harajatlarni   kamaytiradi,   bu   o‘z
navbatida, mahsulot tannarxining pasayishiga olib keladi. 
Elektron tijoratda real  mahsulot  bilan elektron mahsulot  ma’lumoti materiali
o‘rtasida   farq   bor.   Elektron   material   savdosida   (dasturiy   ta’minot,   tijorat
ma’lumotlari,   axborot   xizmati,   video,   ovozli   mahsulotlar,   grafiklar,   o‘yinlar,
multimedia   ilovalari   va   boshqalar)   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   to‘liq   tijorat   kelishuvi
bosqichi amalga oshirilishi mumkin. 
Ushbu holatda mahsulot va xizmat o‘rtasidagi farqni aniqlash muammo. Agar
kompakt   diskka   musiqa   yozib,   pochta   orqali   yuborilsa,u   tovar-mahsulot
ko‘rinishiga   ega   bo‘ladi   va   mahsulotni   sotish   hisoblanadi.   Agar   musiqani   raqam
ko‘rinishida   xaridorga   uzatilsa   bu   mahsulot   bo‘ladimi   yoki   xizmat,   degan   savol
yuzaga keladi.   Shuning uchun ham elektron mahsulot almashinuvida elektron mahsulot deb
yuritish,   yangi   elektron   bozorni   tashkil   etadi,   jumladan,   nashriyotlardagi   elektron
kitob bunga misol bo‘ladi. Bunday elektron tijoratning ko‘rinishi raqobatni yuzaga
keltirib, yangi ish joylarini tashkil etilishiga olib keladi. 
O‘zbekiston Respublikasida B2B sektorining rivojlanishi
«Ideal»   holatda   V2V   andoza   bo‘yicha   elektron   tijorat   yuritish
tadbirkorlarning   avtomatik   o‘zaro   aloqadorligini   ko‘zda   tutadi.   Xorijda   V2V
andozasi   40   yil   oldin   paydo   bo‘lgan   va   keng   tarqalgan.   V2V   andozasidan
foydalanishning ikki ko‘rinishi bor: 
Birinchisi:   ikki   yoki   undan   ortiq   korxonalar   o‘zaro   turli   xil   shartnomalar
tuzadi.   Misol:   korxonalar   Internet   orqali   shartnoma   tuzishda   o‘z   takliflarini
yuborishlari,   hisob   varaqalarini   qabul   qilishlari   va   to‘lovlarni   amalga   oshirishlari
mumkin. 
Ikkinchisi:   V2V   sektorida   elektron   tijorat   yuritishning   rivojlangan
tizimlarining   o‘ziga   xos   xususiyati   bo‘lib,   korporativ   axborot   tizimlari   bilan
integratsiya   hisoblanadi.   Shunday   qilib,   istiqbolda,   nafaqat   xarid   va   sotuv
jarayonining   avtomatlashuvi,   balki   korxona   boshqaruvining   kompleks
avtomatlashuvi masalalari yechimi ham ta’minlanadi. 
Ichki   bozor   doirasida   elektron   tijoratning   bu   yo‘nalishi   ichki   ishlab
chiqaruvchilar   orasida   yangi   tijorat   aloqalarini   vujudga   keltirishga   yordam   berdi,
shuningdek,   materiallar   va   uskunalarni   xarid   qilish   jarayoni   sezilarli   darajada
yengillashdi. Xalqaro darajada V2V andoza bizning ishlab chiqaruvchilarga dunyo
bozorida ishtirok etishiga keng imkon yaratdi. 
V2V   andozasini   qurish   va   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritish   maqsadida
mo‘ljallangan   bozor   segmenti   shu   kabi   yechimlarni   qabul   qilish   va   joriy   etishga
tayyor bo‘lishi lozim. Bozorning bu segmenti bir necha tasnifga ega bo‘lishi kerak. Ularning   eng   ahamiyatlisi   quyidagilardir:   hajmlilik   va   sig‘imlilik.   Tabiiyki,
Shimoliy   Amerika,   G‘arbiy   Yevropa   va   bizning   bozorlar   uchun   hajm   bo‘yicha
ko‘rsatkichlar keskin farqlanadi. 
Turli   xil   korxonalar   va   ishtirokchilar   bozorning   bu   segmentida   har   biri   o‘z
maqsadini   ko‘zlaydi,   lekin   V2V   andozasini   tadbiq   etib,   undan   foydalanishda
hamma   yutishi   mumkin.   Texnologik   yechimlarni   yetkazib   beruvchilar   V2V
andozasini   amalga   oshirishda   o‘z   mahsulotlari   texnologiya   va   ilmlarini   sotuvdan
va   keyinchalik   bu   bo‘yicha   elektron   tijorat   jarayonini   olib   borish   funksiyalarni
amalga oshirishdan yutishadi. 
Ta’kidlab   o‘tish   lozimki,   ko‘p   hollarda   korxonalar   axborot   resursining   egasi
yoki   to‘la   huquqli   hamkori   bo‘lib   qoladi   va   uning   faoliyatidan   foyda   olishda
qatnashadi. 
Sotuvchi   -   korxonalar   sotuv   bozorini   kengaytiradilar,   mahsulot   yetkazib
berish   zanjirini   va   sotuv   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   xarajatlarni   qisqartiradilar,   har   bir
buyurtma bilan alohida ishlash imkoniyatiga ega bo‘ladilar. 
Xaridor   -   korxonalar   bir   joyning   o‘zida   tovar   yetkazib   beruvchilarni   ham,
mahsulot   turini   ham   tanlash   imkoniyatiga,   mahsulotlarga   narxlarni   umumiy
tushishiga,   yuqori   tezlik   va   xizmat   ko‘rsatish   sifatiga   ega   bo‘ladilar.   Hamma
ishtirokchilar   uchun   umuman   olganda   yutuq   ish   faoliyati   rivojlanishida   yangi
istiqbollar vujudga kelishidadir. 
2.3 . Korxona-iste’molchi munosabatlari andozasining xususiyatlari.
Katalog   zamonaviy   axborot   tizimini   katta   quvvatli   qidiruv   imkoniyatlarini
solishtirish va mahsulotni bir varakayiga bir necha parametrlar bo‘yicha tanlashni,
narxni, keltirib berish muddati, kafolati, xizmat ko‘rsatish bo‘yicha ma’lumotlar va
boshqalarni hisobga olgan holda ishlatishni tashkil qilib beradi. Bu model nisbatan uncha   katta   bo‘lmagan   tmahsulotlar   bilan   teztez   oldi-sotdi   qiladigan   kuchli
sotuvchi va xaridor fragmentatsiyalashini tavsiflovchi tarmoqlar uchun afzaldir. 
Agar   ko‘pgina   oldi-sotdilar   mashhur   buyurtmachilar   tomonidan   ma’lum   bir
qoidalar   asosida   amalga   oshirilsa   va   xaridorga   sotuvchini   tanlash   uchun   ko‘p
mayda buyurtmachilar takliflari bilan o‘rganib chiqish zarurati bo‘lganida katalogli
model   qo‘l   keladi   va   nihoyat,   bu   modelni   talab   yetarlicha   bo‘lgan   va   narxlar
kamdan - kam o‘zgarganida qo‘llash yaxshi samara beradi. 
Auksion   (kim   oshdi   savdosi)   -   narxlar   qayd   etilmagan,   balki   oldi-sotdi
jarayonida   o‘rnatilgandagi   savdo   tashkiloti   maydonchasi   modeli.   Bu   model
nostandart,   o‘z   yo‘nalishidagi   yagona   yoki   sifati   tez   o‘zgaruvchi   mahsulotlar
(xizmatlar,   mahsulotlar)   narxini   aniqlashga   o‘z   yondoshishlari   bo‘lgan
kompaniyalar   tomonidan   sotib   olinganda   yoki   sotilganida   ishlatiladi.   Bu   guruhga
kamyob   buyumlar,   kapital   uskunalar,   avval   ishlatilgan   mahsulotlar,   zaxiralar   va
boshqalar kiradi. 
Birja   shunday   savdo   maydonchasiki,   u   yerda   narx   talab   va   taklif   asosida
belgilanadi,   buning   natijasida   kuchli   o‘zgarishlarga   uchrashi   mumkin.   Bu   model
mahsulot   va   taklifni   vaqtinchalik   kelishuvini   ta’minlaydi.   U   talab   va   taklifni   real
vaqt   davomida   kelishish   mexanizmini   tashkil   qilishni,   bozor   narxini   aniqlashni,
shu   bilan   birga   ro‘yxatta   olish   jarayoni   va   oldi-sotdi   jarayonini   o‘tkazishni   talab
qiladi. Bu model keng tarqalgan mahsulotlar uchun ma’qul hisoblanadi. 
Birja modeli talab va taklif notekis bo‘lgan bozorda o‘ziga kengroq jalb etadi.
U   bozor   ishtirokchilari   uchun   ortiqcha   yoki   yuqori   bo‘lgan   talabni   boshqarishga
yordam beradi. Shuni ham alohida ta’kidlash lozimki, birjalar bir qancha holatlarda
kompaniyalarga anonim  holda oldi  - sotdi  qilishga  imkon beradi, masalan,  ovoza
bo‘lish   sotuvchi   va   xaridor   tutgan   o‘rnining   raqobatbardoshligiga   halaqit   berishi
mumkin bo‘lgan holatida u katta ahamiyatga ega.  Ko‘pincha   virtual   savdo   maydonchalari   bir   emas,   bir   necha   tashkilot
ishlarining   ko‘rib   chiqilgan   modellarini   baravar   ishlatishadi,   qachonki,   bu
holatlarda   mijozlar   o‘zlarining   imkoniyatlari   darajasida   savdo   sxemalarini   tanlab
olishlari mumkin. 
Virtual   savdo   maydonchalarining   yana   bir   o‘ziga   xos   xususiyati   ularning
maxsuslashtirilganligidir. U quyidagicha bo‘lishi mumkin:
- vertikal – biror-bir tarmoq yoki mahsulot turiga mo‘ljallangan; 
- gorizontal (funksional) – ma’lum bir biznes-jarayonlarga mo‘ljallangan. 
  V2V sektorda virtual savdo maydonchalari.
Elektron tijoratning bu sektorda yuqorida keltirilgan savdo maydonchalari va
ular tashkilot modellarining deyarli barchasi ishlatiladi. 
Tarixan   V2V   sektordagi   savdo   maydonchalarining   Ituri   supplier   -   driven
ko‘rinishdagi   maydonchalar   hisoblanadi.   Ular   katalogli   modelda   tashkil   qilingan.
Bu   savdo   maydonchasida   korxona   o‘ziga   uskuna   -jihoz   yoki   boshqa   mahsulotlar
oldi   -   sotdilarini   to‘g‘ridan   -   to‘g‘ri   buyurtmachi   bilan   dallollarsiz   olib   borishlari
mumkin. Bunday maydonchalardan foydalanuvchi firmaga misol sifatida  Ciseo  va
Dell   Computer ni   olsa   bo‘ladi.   Bu   savdo   maydonlari   bir   sotuvchining   ko‘pgina
xaridorlar bilan ishlashi orqali xarakterlanadi.  Xulosa
O’zbekistonda elektron tijoratni rivojlantirish imkoniyatlari yildan yilga o’sib
borayotganligini   alohida   ta’kidlab   o’tish   lozim.   Uning   rivojlanishi   milliy   ishlab
chiqaruvchilarimizga yangi bozorlar ochish, yangi mijozlar topish imkoniyatlarini
yaratadi.   Elektron   tijoratni   rivojlantirish   bo’yicha   tanlangan   va   amaldagi   yo’ldan
to’g’ri   borish,   kelajakda   O’zbekiston   iqtisodiyotini   jahon   bozorining   yetakchi
vakillaridan   biriga   aylantiradi.   O’zbekistonda   elektron   tijorat   bo’yicha   mavjud
muammolarni   hal   qilishning   to’g’ri   yo’li   tanlanganligi   xalq   farovonligida,
jamiyatimizning taraqqiy topishida, iqtisodiy rivojlanishimizda o’z aksini topadi. Foydalaniladigan adabiyotlar ro‘yxati:
1. Kenneth C.Loudon, Jane P.Loudon. Management Information Systems. New
York, 2016. Page 669. 
2. S.S.Gulomov,   B.A.Begalov.   Informatika   va   axborot   texnologiyalari.
Darslik.-T.: “Fan”. 2010.- 628 bet. 
3. Informatsionnie   texnologii   v   ekonomike   i   upravlenii:   uchebnik   /pod   red.
prof. V.V. Trofimova. 2-e izd., pererab. i dop.- M.: Yurayt, 2016.- 482 s.  
4. Avtomatizirovannie informatsionnie texnologii v ekonomike: uchebnik / Pod
red. prof. G.A. Titorenko. 2-e izd. Pererab. i dop. - M.: Yuniti, 2015. -399 s.  
5. Kenjabayev A.T., Jumaniyazova M.Yu., Tillyashayxova M.A. Informatika va
axborot texnologiyalari. O‘quv  qo‘llanma. “Iqtisod-moliya”. 2013, 160 bet. 
Internet sayti:
www.  http://el.tfi.uz/pdf/mddj22.uzk.pdf        -     Toshkent moliya instituti elektron    
kutubxonasi    ;

Elektron tijorat tizimlari va ularning ahamiyati

Mundarija:

Kirish……………………………………………………………………. …..

I.BOB. ELEKTRON TIJORAT TIZIMLARI …………………………

1.1. Elektron tijorat tushunchasi…………………………………………

1.2.Internet to‘lov tizimlari, ular orqali to‘lovlar va

 xaridlarni amalga oshirish………………………………………………..

1.3. Internet VISA va MasterCard to‘lov kartochkalari 

Internet do‘konlar…………………………………………………………..

II.BOB. ELEKTRON TIJORAT TEXNOLOGIYASI……………………

2.1. Elektron tijoratning asosiy tushunchalari………………………………

2.2. Elektron tijorat tizimining afzallik va istiqbollari……………………..

2.3. Korxona-iste’molchi munosabatlari andozasining xususiyatlari………

Xulosa …………………………………………………………………………..

Adabiyotlar ro’yxati……………………………………………………………


 

 

Kirish

Elektron tijorat tushunchasi. Elektron tijorat faoliyati O’zbekiston Respublikasining “Elektron tijorat to’g’risida”gi 2004 yil 29 apreldagi 613-II son Qonuni bilan belgilanadi va amalga oshiriladi.

Elektron tijorat Internet tarmog’idagi tijorat sohasiga oid faollikni, unda oldi-sotdini amalga oshirilishini ifodalash uchun qo’llaniladi. U kompyuter tarmog’idan foydalangan holda xarid qilish, sotish, servis xizmatini ko’rsatishni amalga oshirish, marketing tadbirlarini o’tkazish imkoniyatini ta'minlaydi.

Jahon hamjamiyatining ko’zlangan rivojlanish va farovonlikka erishish uchun, axborot texnologiyalariga (AT) bo’lgan ehtiyoji katta sur’atlar bilan oshib borayapti. Iqtisodiy o’sishning faollashuvi, dunyo aholisi yashash darajasining yaxshilanishi axborot texnologiyalarining kundalik hayotimizga singib ketagani natijasidir. Dunyo tajribasi shuni ko’rsatadiki erkin axborot oqimining ta’minlanishi bozor iqtisodiyotiga o’tishni tezlashtiradi va sotsial farovonlikni oshiradi1.

Axborot texnologiyalarining tez rivojlanishi iqtisodda ham o’z aksini topmasdan qolmaydi. Hozirgi kunda iqtisodda, ayniqsa tadbirkorlik sohasida erishilayotgan yutuqlar negizida aynan axborot texnologiyalari turli segmentlarining yuqori darajada rivojlanganligi va samarali qo’llanishi yotadi. O’zbekiston iqtisodiyoti ham bundan mustasno emas albatta. Yaqqol misol sifatida axborot texnologiyalarining bir qator segmentlari masalan, ma’lumotlar yetkazish tarmoqlari, axborot internet-resurslari va ular orasidagi elektron hujjat almashuv, biznes va tijoratning barqaror rivojlanayotganini keltirish mumkin. O’zbekiston uchun axborot texnologiyalarini rivojlantirish yangi iqtisodiy aloqalarni ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Lekin bu jarayon, axborot texnologiyalari sohasida ta’lim standartlarining oshishi, milliy telekommunikatsiya tarmoqlarining modernizatsiyalashuvi, huquqiy bazaning shakllanishi oqibatida vujudga keladigan jamiyatning ma’lum darajadagi informatsion tayorligi mavjud bo’lgan holatdagina sodir bo’ladi.

O’zbekiston iqtisodiyotining ham bosqichma-bosqich rivojalnishi oqibatida biznes faoliyatini yuritishning yangi prinsiplari, ayniqsa elektron tijoratning ahamiyati juda oshdi. Bugungi kunga kelib, har bir internet foydalanuvchisi elektron tijorat so’zining ma’nosini tushunishga harakat qilib ko’rgan. Hali o’zining uzoq tarixini qurishga ham ulgurmagan bunday faoliyat bilan bog’liq AQSh bozorlarida yiliga o’rtacha 1,5-2 trln. AQSh dollari miqdorida mablag’lar aylanadi2.

 

 

I.BOB. ELEKTRON TIJORAT TIZIMLARI

  1. Elektron tijorat tushunchasi. Elektron tijorat faoliyati O‘zbekiston Respublikasining “Elektron tijorat to‘g‘risida”gi 2004 yil 29 apreldagi 613-II son Qonuni bilan belgilanadi va amalga oshiriladi.

Elektron tijorat Internet tarmog‘idagi tijorat sohasiga oid faollikni, unda oldi-sotdini amalga oshirilishini ifodalash uchun qo‘llaniladi. U kompyuter tarmog‘idan foydalangan holda xarid qilish, sotish, servis xizmatini ko‘rsatishni amalga oshirish, marketing tadbirlarini o‘tkazish imkoniyatini ta’minlaydi.

Elektron tijoratning an’anaviy savdo turlaridan farqi. Elektron tijoratning an’anaviy savdo turidan quyidagi xarakterli xususiyatlari bilan farqlanadi:

  • xaridor o‘ziga qulay vaqt, joy va tezlikda mahsulotni tanlash va sotib olish imkoniyatiga ega;
  • savdo-sotiq faoliyatini ish faoliyati bilan birga parallel ravishda, ya’ni ishlab chiqarishdan ajralmagan holda olib borish imkoniyati mavjud;
  • ko‘p sonli xaridorlarning bir vaqtning o‘zida bir nechta firmalarga murojaat qila olishi. Bu ko‘p sonli xaridorlarning aloqa vositalari yordamida sotuvchilar bilan muloqotda bo‘lish imkoniyati;
  • kerakli mahsulotlarni tezlikda izlab topish va shu mahsulotlari bor firmalarga murojaat qilishda texnika va transport vositalaridan samarali foydalanish, mahsulotlarni bir joyga yig‘ish va ularni sotib olishda aniq manzillarga murojaat qilish. Ortiqcha vaqt va xarajatlarni kamaytiradi;
  • xaridorning yashash joyi, sog‘lig‘i va moddiy ta’minlanish darajasidan qat’iy nazar hamma qatori teng huquqli mahsulot sotib olish imkoniyati;
  • hozirgi kunda chiqqan jahon standartlariga javob beradigan mahsulotlarni tanlash va sotish imkoniyati;