Emotsiyalarning inson idrokiga ta’siri

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
UMUMIY PSIXOLOGIYA FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: EMOTSIYALARNING INSON IDROKIGA TA`SIRI
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5 MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………… 3
I   BOB.   EMOTSIYALLIKNING       INSON   HAYOT   FAOLIYATIGA
TA’SIRI……………………………………………………………………... 5
1.1.Emotsiyalarning shaxs shakllanishidagi o’rni…………………………… 5
1.2.Bugungi zamonaviy hayotda inson emotsiyasining roli va  vazifalari…... 11
II   BOB.   BUGUNGI   ZAMONAVIY   HAYOTDA   INSON
EMOTSIYASINING ROLI VA VAZIFALARI………………………….. 14
2.1.   Emotsiya   psixologiyasining   nazariy   yondashuvlari   va   emotsional
holatlar strukturasi…………………………………………………………… 14
2.2. Maktabgacha ta`lim yoshdagi bolalar emotsiyasi………………………. 20
XULOSA…………………………………………………………………….. 23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI…………………….. 25
                                             
                                          
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Hissiyot   bu   odamning   yuksak   ehtiyojlarni
qondirish   yoki   qondirilmaslik   qobiliyatining   mavjudligi   va   psixik   obraz   yarata
olish   natijasida   uning   tevarak   atrofdagi   olamga   bo’lgan   munosabatlarining   ongda
aks   ettirilishidan   iborat   jarayon.   Inson   umri   davomida   borliqdagi   narsa,   kimsa,
voqea  va   hodisalarga  o’zining  ijobiy  yoki  salbiy   munosabatini  bildiradi   bu  uning
hissiy
kechinmalari   bo’lib   emotsiya   orqali   namoyon   qiladi.   Emotsiyasiz   inson   mavjud
emas,   har   birimizda   emotsiya   mavjud.   Emotsiya   kundalik   hayotimizni   va
tajribamizni   boyitadi.   Hissiyotlar   ruhiy   jarayonlarning   eng   muhim   tomonlaridan
birini tashkil qilib, inson tomonidan   borliqni his qilishni xarakterlaydi.   Hissiyotlar
2 xil vazifani bajaradi. Bular   signal va boshqaruvdir. Signal bizga tashqi   muhitdan
ta’sir ettirilgan stimul vazifasini   bajaradi va biz signalni sezgilarimiz orqali   qabul
qilamiz. Shu orqali biz ta’sirotlarni arqlaymiz va muvofiq ravishda   emotsiyamizni
ma’lum   qilamiz.   Shuning   bilan   birga   emotsional   reaksiya   mavjud   bo’lib   u
quyidagicha tafsiflanadi. Emotsional   reaksiyalar yuzaga kelayotgan   kechinmalarni,
ularni   chaqiruvchi   tashqi   holatlarga   bog’liqligi   bilan   xarakterlanadi.Bunda
reaksiyalar   bizning   borliqqa   qanday   ko‘z   bilan   qarashimizga   bog‘liq.   Kishilar
idrok   qilayotgan   (ko’rayotgan,eshitayotgan),   bajarayotgan,   o‘ylayotgan,orzu
qiladigan   narsalarga   befarq   bo‘lmaydilar.   Bir   xil   predmetlar,   shaxslar,harakatlar,
voqealar   bizni   quvontiradi,boshqalari   xafa   qiladi,   yana   boshqalari   g‘azab-
nafratimizni   uyg‘otadi.   Biz   xavf   ostida   qolganimizda   qo‘rquvni   his
qilamiz.Dushman   ustidan   g‘alaba   qozonish   yokiqiyinchilikni   yengish   bizda   zavq
‘otadi.   Odamlarning   o‘zi   bilayotgan   va   bajarayotgan   narsaga   munosabatini
boshdan kechirishi  his –tuyg’ular (yoki   emotsiyalar) deyiladi. His – tuyg‘ularning
manbai   biz   idrok   qiladigan,   ish   ko‘radigan   predmetlar   va   hodisalarning
xususiyatlari   vujudga   keltiradigan   ehtiyojlar,   intilishlar,   istaklardir.   Bizning
faoliyatimizni (mehnat,   o‘qish, o‘yin) uning muvaffaqiyati va   mag‘lubiyatini ham
his – tuyg‘ular uyg‘otadi.   Hissiyot voqelikni aks ettirilishidir.Odam ayni bir paytda
tirik organizm  va jamiyat     a’zosi  bo’lishi  bilan birga,  o’z miyasida   alohida shaxs
sifatida, ayrim ob’ektlar bilan   qiladigan ob’ektiv munosabatlarni aks   ettiradi.Odam
miyasida   olamning   aks   ettirishni   ana   shunday   o‘ziga   xos   tomoni   hissiyot   sohasi
yoki   inson   shaxsining   emotsional   tomoni   hisoblanadi.   Hissiyot   –   odam   miyasida
uning   real
3 munosabatlarining,   ya’ni   ehtiyojlar   sub’ektining   uning   uchun   ahamiyatli   bo‘lgan
ob’ektlar bilan bo‘lgan   munosabatlarning aks ettirilishidir.“Hissiyot” tushunchasini
faqat tirik   mavjudotlar miyasida ularning ehtiyojlarini   qondiradigan va qondirishga
qarshilik   qiladigan   ob’ektlarga   bo‘lgan   munosabatlarni   aks   ettirish   haqida   gap
ketganda   qo‘llash   mumkin.   Belgilari   xususan,   yaqqol   namoyon
bo`ladigan  ,hissiyotlarni nichdan  kechirishdan  iborat  bo‘lgan ruxiy jarayon sodir
bo`lishining   konkret   shaklinigina   emotsiya   deb   ataladi.Masalan,   vatanparvarlik,
muhabbat,javobgarlik   hissini   emotsiya   deb   bo‘lmaydi.Chunki   ularni   biz   tashqi
tomondan   ko’rolmaymiz   his   qilolmaymiz,bular   hissiyot   bo’lganligi   tufayli
faqatgina   ichki dunyo orqali his qila olamiz. Emotsional        holatning keyingi turi –
bu   emotsiyalarning   o‘zi.   Emotsiyalar   affektlardan   davomiyligi   bilan   farq   qiladi.
Ularning boshqa alohida qirrasi  faqat joriy voqealarga emas, balki, taxminiy yoki
yodga olinadiganlarga nisbatan ham ta’sirlanish hisoblanadi.  
Kurs   ishining   maqsadi.   Quyidagi   kurs   ishimizdan   ko‘zlangan   asosiy
maqsad“emotsiyaning   inson   idrokiga   ta`siri”   mavzusini   batafsil   yoritib
berish,mavzuga   oid   muammolarni   imkon   qadar   ochish.Emotsiyalarning   inson
idrokiga ta`sirini o‘rganish borasidagi turli ilmiy ahamiyatli metodikalar tog‘risida
ma’limot berish va bilim malakalarini oshirish.
 Kurs ishining vazifalari:  Emotsiyalarning inson idrokiga ta`sirini shakllanishi va
rivojlanishi,bola   idrokning   rivojlanishi,idrokning   yoshga   doir
xususiyatlariemotsiya va idrok rivojlanishida jahon olimlari fikrlari va nazariyalari.
Kurs   ishining   predmeti .Emotsiya   va   idrok   haqida   umumiy   tushuncha,   emotsiya
va idrok turlari .
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi: kurs   ishi   kirish,ikkita   bob,har   bobda   ikkitadan
reja,xulosa qismi va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 
         
4 5 I BOB     EMOTSIYALLIKNING INSON HAYOT FAOLIYATIGA
TA’SIRI
1.1. Emotsiyalarning shaxs shakllanishidagi o’rni
Emotsiyalarning   faollashuv   darajasi ,birinchi   navbatda   joy   bilan   belgilanadi
inson   shaxsiyatida   hissiyotlar   egallaganligi.   Faqat   bir   fikr   bor   insonning   hissiy
tajribasi,ma'lum darajada ishonch bilan,bu nima. Insoniy qadriyatlar va maqsadlar
hissiy   javoblarda   namoyon   bo'ladi.Ular   asosiy   biologikni   aks   ettiradi
tendentsiyalar ,  shuningdek, dunyo va o'zi haqidagi ijtimoiy orttirilgan g'oyalar.Ular
shaxsning   o'sha   tomonlarini   ochib   beradi,   ular   odam   yashirishni   xohlaydi
boshqalar.   Emotsiyalarni   tushunish   shaxsiyatni   tushunishning   kalitidir.Hissiy
kechinmalar   tabiatda   hamma   joyda   mavjud ,   hayotni   his-emotsiyalarsiz   tasavvur
qilib   bo'lmaydi.   Hissiyotlar   ham   amaliy   jihatdan   hamroh   bo'lgani   uchun   ta'lim
jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega   bilimning   barcha   jihatlari.Emotsiyalar   -   bu
cheklangan   to'plamdan   samarali   foydalanish   uchun   psixofiziologik   jarayonlar
to'plami   inson   tanasining   ish   holati   va   rejimlarini   nazorat   qilish   orqali   hajmi
jihatidan   cheklangan   tabiiy   resurslar   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   faoliyatning
barcha   bosqichlari   :Emotsiyalarning   tabiati   haqida   savol   tug'ilmagan   turli,   ba'zan
qarama-qarshi nuqtai nazarlarning paydo bo'lishini qo'zg'atib, o'z yechimini topdi.
Gerbart   I.F.   Asosiy   psixologik   fakt   -   bu   vakillik   va   his-emotsiyalar ,   deb
ishongan,odam   boshdan kechirgan ,   yozish turli vakillar o'rtasida o'rnatiladigan va
nizoga   reaktsiya   sifatida   qaralishi   mumkin   bo'lgan   aloqa   spektakllar   orasida.
Bundan   tashqari,   bu   nuqtai   nazarini   V.   Vundt   qo‘llab-quvvatlagan   bo‘lib,   u
hissiyotlar   ta’sir   ostidagi   g‘oyalarning   o‘zgarishidir,   deb   ta’kidlagan.his-
emotsiyalar,   lekin   uning   fikricha,   his-emotsiyalar   ham   vakillik   tufayli   o'zgarishi
mumkin,   organik   jarayonlar   esa   faqat   hissiyot   mahsuli.   V.   Vundt   ham   hissiy
jarayonlar   va   holatlarning   asosiy   o'lchovlarini   ajratib   ko'rsatdi.  
Jeyms-Lang   nazariyasi   mavjud.   nazariya , mustaqil   ravishda   amerikalik   tomonidan
taqdim  etilgan  faylasuf  va  psixolog  V. Jeyms   va  Daniyalik shifokor  K.G.  Lange.
Jeyms-Lanj   nazariyasiga   ko'ra,   his-emotsiyalarning   paydo   bo'lishi   tashqi
6 ta'sirlardan   kelib   chiqadigan   o'zgarishlar   tufayli   yuzaga   keladi,   ham   ixtiyoriy
harakat   sohasida ,   ham   yurak ,   qon   tomir   va   sekretsiya   faoliyatining   ixtiyorsiz
harakatlari   sohasida.   Bular   bilan   bog'liq   his-emotsiyalar   yig'indisi   o'zgarish   -   bu
hissiy   tajriba.   Jeymsning   so'zlari   bilan   aytganda:   “Biz   yig'layotganimiz   uchun
qayg'udamiz;biz   qo'rqamiz,   chunki   biz   titrayapmiz;   biz   quvonamiz,   chunki
kulamiz."   Agar   Jeyms   periferik   o'zgarishlarning   keng   doirasi   bilan   bog'liq   his-
emotsiyalar,   keyin  Lange  -   faqat   qon  tomir-motor   tizimi   bilan:innervatsiya   holati
va   qon   tomir   lümeni.   Shunday   qilib,   ularning   sababi   edi   periferik   organik   deb
ataladi   odatda   hisobga   olinadigan   o'zgarishlar   hissiyotlarning   natijasi.   Jeyms
Lanjning   nazariyasi   hissiyotlarni   aylantirishga   urinish   edi   tabiiy   o'rganish   uchun
mavjud ob'ekt Rossiya va xorijiy olimlar tomonidan olib borilgan tadqiqotlar shuni
ko'rsatdiki,   kognitiv   Inson   jarayonlariga   hissiyotlar ,   jumladan   diqqat,   fikrlash,
xotira,   idrok   etish ,   fikrlash   va   o'rganish   ta'sir   qiladi.   Emotsiyalar   uzoq   vaqt
davomida   o'rganilgan   bo'lsa-da,   ularning   universal   ta'rifi   yo'q.   Emotsiyalar
murakkablikni   tasvirlaydi   asab   va   endokrin   tizimlar   vositachiligida   sub'ektiv   va
ob'ektiv   o'zgaruvchilar   o'rtasidagi   o'zaro   ta'sirlar   to'plami.Emotsiyalar   va   inson
faoliyati o'rtasidagi o'zaro ta'sir 19-yillarning oxirida o'tkazilgan ko'plab tadqiqotlar
natijalari   bilan   tasdiqlangan.  
20-asr   boshlarida   va   hozirgi   kungacha   davom   etmoqda   .   Ushbu   tadqiqotlar
natijalari shuni ko'rsatadiki, his-emotsiyalarning ishlashga ijobiy yoki salbiy ta'siri
hissiyotning intensivligiga bog'liq. Hissiyotlar subyektivdir atrofimizdagi va bizda
sodir   bo'layotgan   narsalar   o'zlari.   Bu   shuni   anglatadiki,   har   xil   odamlar   hissiy
jihatdan   boshqacha   munosabatda   bo'lishlari   mumkin.xuddi   shu   hodisaga   javob
bering. 
Masalan,   muxlislar   uchun   sevimli   jamoadan   ayrilish   tushkunlikka   tushadi,
tushkunlikka   tushadi.raqib   jamoa   muxlislari   uchun   bu   quvonch.   Va   ma'lum   bir
san'at   asari   sabab   bo'lishi   mumkin   turli   odamlar   faqat   aksincha   hissiyotlar
H issiyot   bizning   tuyg‘ularimizning   o‘ziga   xos   aks   ettirish   jarayoni   bo‘lib,   bunda
narsa va hodisalarni aks ettirish jarayonida bizda tug‘iladigan ichki kechinmalar va
munosabatlar   aks   ettiriladi.   Demak,   hissiyotlar   o‘z-   o‘zidan   yuzaga   kelmasdan,
7 tashqi olamdagi narsa va hodisalarning ta’siri bilan bog‘liq ravishda yuzaga keladi.
Emotsiya   – shaxsning voqelikka o‘z munosabatini his qilishidan kelib chiqadigan,
uning   ehtiyoj   va   qiziqishlari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   yoqimli   yoki   yoqimsiz
kechinmalaridir.   Keltirilgan   ta’riflardan   ko‘rinadiki,   hissiyot   tushunchasi
emotsiyaga nisbatan kengroq tushuncha bo‘lib, shaxsning kundalik hayoti, turmush
tarzidagi barcha    jabhalarni qamrab oladi.
                      Hissiyotlar   o‘zining   yuzaga   kelishi   nuqtai   nazaridan   odamning   ehtiyojlari,
qiziqishlari   va   intilishlari   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Masalan,   odamning   organik
ehtiyojlarini   qondirishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   hissiyotlar   odamda   rohatlanish,
qanoatlanish   tuyg‘usini   yuzaga   keltiradi.   Organik   hissiyotlarni   qondira   olmaslik
odamning   ruhini   tushirib,   kayfiyatini   buzib,   azoblanish,   toqatsizlanish   hissiga
sabab   bo‘ladi.   Hissiyot   odamda   sodir   bo‘layotgan   hodisa   va   narsalardan   shaxs
sifatidagi   odam   uchun   ahamiyatli   bo‘lganlari   haqida   darak   beruvchi   signallar
tizimi   hisoblanadi.   Mazkur   holda   sezgi   a’zolariga   ta’sir   qiluvchi   cheksiz
miqdordagi   qo‘zg‘ovchilardan   aniq   bo‘lib   ajraladi,   ba’zilari   bir-birlari   bilan
qo‘shilib ketadi va paydo bo‘lgan hissiyot bilan birlashib ketadi. Natijada ta’ssurot
uyg‘otib,   biror   hissiy   nom   bilan   ifodalangan   xotira   obrazlari   tariqasida   saqlanib
qoladi.   Buni   fiziologik   jihatdan   shunday   tushuntirish   mumkin:   ma’lum
qo‘zg‘atuvchilar   tirik   mavjudotlar   uchun   xotirjamlik   haqida   darak   beruvchiga
aylanadi.   Hissiy   kechinmalar   esa   insonning   shaxsiy   tajribasida   tarkib   topadigan
reflekslar   tizimini   mustahkamlash   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Hissiyotning   mana
shu   darak   beruvchilik   vazifasi   psixologiyada   hissiyotning   impressiv   tomoni   deb
a t aladi.
Hissiyot boshqa hamma psixik jarayonlar kabi bosh miya po‘sti qismining faoliyati
bilan   bog‘liqdir.   Bosh   miya   hissiyotlarning   kuchini     va   barqarorligini   idora   qilib
turadi.   Hissiyotlar   boshqa   bilish   jarayonlaridan   farqli   bosh   miya   po‘stining
faoliyatidan   tashqari   organizmning   ichki   a’zolari   faoliyati   bilan   ham   bog‘liqdir,
boshqacha qilib aytganda hissiyotlar vegetativ nerv tizimining faoliyati bilan ham
bog‘liqdir.     Odam   qattiq   uyalgan   paytida   qizarib   ketadi,   qattiq   qo‘rqqan   paytida
esa   rangi   o‘chib,   qaltirab   ketadi,   xattoki   odamning   ovozida   ham   o‘zgarish   paydo
8 bo‘ladi.   Ana   shunday   hissiy   holat   yuz   bergan   paytda   odamning   yuragi   tez   ura
boshlaydi, nafas olishi ham tezlashadi.    
                    
                    Shaxsning samarali xulq-atvorini amalga oshirishda hissiy sohaning rolini
o'rganish   nafaqat   nazariy ,   balki   o'ziga   xos   amaliy   ahamiyatga   ega.  
Emotsiyalarning   shaxsiyat   xulq-atvoriga   ta'siri   muammosi   zamonaviy
psixologiyadagi eng muhim masalalardan biridir. Ko'pgina tadqiqotlar muammoni
hech qachon tugatmagan, aksincha ular uning chuqurligini ko'rsatgan va xulq-atvor
psixologiyasini   tahlil   qilish   yo'nalishlari   doirasini   aniqlagan.   Emotsiyalar
psixologiyasini   o'rganish   adaptiv   aqliy   faoliyat,   moslashish   jarayonida   shaxsning
samarali   xulq-atvorini   ta'minlaydigan   omillar   haqida   g'oyalarni   kengaytirish
imkonini   beradi.   Ma'lumki,   hissiy   soha   oddiy   va   murakkab   moslashuvchan
vazifalarni   hal   qiladigan   xatti-harakatlarning   yaxlit   shakllarini   tashkil   etuvchi
faollashtirish ,   motivatsiya   va   voqelikni   affektiv   baholashni   amalga   oshiradi.
Emotsiyalar   shaxsning   shakllanishi   va   faoliyati   jarayoniga,   uning   xatti-
harakatlarini   tashkil   etishga   ta'sir   qiladi.   Xulq-atvorni   tartibga   soluvchi   vazifasini
bajaruvchi   his-emotsiyalar   shaxsning   tashqi   muhit   bilan   o'zaro   munosabatini
tashkil   etishda,   uning   hayotiy   faoliyatining   faol   shakllarini   ta'minlashda   muhim
adaptiv funktsiyani bajaradi L. S. Vygotskiy, G. M., L. K. Izard, A. N. Leontiev va
boshqalarning   g'oyalariga   ko'ra,   his-emotsiyalar   xatti-harakatlarning   tartibga
soluvchisi   bo'lib,   muhim   moslashuv   funktsiyasini   bajaradi ,   sub'ektning   tashqi
muhit bilan o'zaro ta'sirini tashkil qiladi, uning faol shakllarini ta'minlaydi. hayot.
Xulq-atvorni   hissiy   tartibga   solishning   buzilishi,   zamonaviy   tadqiqotlarga   ko'ra,
to'g'ridan-to'g'ri   moslashish   buzilishiga ,   shaxsning   ijtimoiy-psixologik
deformatsiyasiga   olib   keladi   Shunday   qilib,   inson   xulq-atvorini   boshqarishda
hissiyotlarning   roli   katta,   hissiy   sohaning   deyarli   barcha   tadqiqotchilari
hissiyotlarning   motivatsion   rolini   ta'kidlaydilar,   hissiyotlarni   ehtiyojlar   va   ularni
qondirish bilan bog'laydilar Ko'pgina zamonaviy tadqiqotchilarning ta'kidlashicha,
shaxsning   noto'g'ri   xatti-harakati   tarkibida   hissiy   beqarorlik ,   tajovuzkorlik,
qattiqlikning   kuchayishi,   shaxsiy   va   reaktiv   tashvish ,   psixo-emotsional   sohaning
9 vaqtinchalik situatsion buzilishlari kabi maxsus hissiy holatlar fonida sodir bo'lgan
buzilishlar,   ko'ngilsizlik,   turli   xil   kelib   chiqishi   qo'rquvlari   katta   o'rin
egallaydi.tajribalarning   affektiv   to'yinganligi,   kayfiyatning   beqaror   foni,
asabiylashish,   hissiy   stressning   kuchayishi  
Bir qator tadqiqotchilar disadaptatsiyaning turli ko'rinishlarini, shu jumladan hissiy
ko'rinishlarni   batafsil   o'rgandilar,   ammo   shaxsiyatning   moslashuvida,   shaxs
tomonidan samarali xulq-atvorni amalga oshirishda hissiy sohaning roli muammosi
dolzarbligicha   qolmoqda.   O'smirlik   va   yoshlik   davrida   moslashish   jarayoni   va
uning mexanizmlarini  o'rganish alohida ahamiyatga ega. O'smirlik shaxsning faol
shakllanishi   va   uning   hissiy   sohasi   bilan   bog'liq.   Bu   butun   davr   ilgari   tashkil
etilgan   psixologik   tuzilmalarni   sezilarli   darajada   qayta   qurish   va   yangilarining
paydo   bo'lishini   anglatadi.   O'smirni   o'z   rivojlanishining   yangi   ijtimoiy   holatiga
moslashishning ushbu murakkab va uzoq davom etadigan jarayoni, butun bir qator
o'ziga   xos   (ko'pincha   ichki   ziddiyatli )   tajribalar   bilan   birga ,   shaxsiy   rivojlanish
omili sifatida adaptiv xatti-harakatlarga tayyorligini ochib beradi.  Emotsiyalarning
mohiyatini   tushunish   uchun   tashqi   muhitning   jism   va   hodisalarining   ko‘pchiligi
his-tuyg‘u   organlariga   ta’sir   ko‘rsatib,   ularda   murakkab,   ko‘p   qirrali   emotsional
hissiyotlar va sezgilar va bir vaqtning o‘zida ham zavqlanish, ham qoniqmaslikda
ifodalanadi,   sezgilarni   keltirib   chiqarishlari   mumkin.   Bundan   tashqari,   ko‘pchilik
vaziyatlarda,   bir   tomondan,   qandaydir   zo‘riqish   sezgilari,   ikkinchi   tomondan,   hal
etish, yoki engil tortish yuzaga keladi. Faoliyatning keskin damlarida, qaror qabul
qilishning mas’uliyatli  daqiqalarida qiyinchiliklarni  bartarf  etishda  biz zo‘riqishni
his   etamiz.   U   yaqqol   ko‘zga   tashlanadigan   faol   xususiyatga   ega   bo‘lib,   faoliyat
ob’ektiga   e’tiboning   kuchayishi,   aqliy   va   jsmoniy   kuch   to‘plash,   harakatga
chanqoqlik, bizni o‘rab oladigan alohida hayajon bilan birgalikda kechadi.
Emotsional   jarayonlarning   boshqa   xildagi   iodalanishi   qo‘zg‘alish   va   tinchlanish
hisoblanadi.   Qo‘zg‘algan   emotsional   holat,   odatda,   faol   xususiyatga   ega   bo‘lib,
faoliyat   yoki   unga   tayyorgarlik   ko‘rish   bilan   bog‘liq.   Tinchlanish   faoliyatning
pasayishi   bilan   bog‘liq   bo‘lsada,   undan   maqsadga   muvofiq   ravishda
foydalanishning   asosi   bo‘lib   xizmat   qiladi.Harakat   faolligiga   ta’sir   ko‘rsatishga
10 qarab,   emotsiyalar   stenik   va   astenik   turlarga   bo‘linadi.     Stenik   emotsiyalar   va
sezgilar   faol   harakatga   undaydi,   inson   kuchlarini   to‘playdi.     Xuddi   shunday,
quvonch   va   ilhomlanish   hislari   insonni   energiyaviy   faoliyatga   rag‘batlantiradi.
Astenik   emotsiyalar   insonni   bo‘shashtiradi,   faolligini   pasaytiradi,   faoliyatni
to‘xtatadi.Kayfiyat   –   bu   u   yoki   bu   emotsiyalarning   barqaror   kechinmasi.   Uzoq
davom   etuvchi,   hulq-atvorni   bezovchi   emotsional   holat.   Uni   individning   shaxsiy
tomonlarini,   asosiy   hayotiy   hissiyotlarini,   ishiga   nisbatan   muvaffaqiyat   yoki
muvaffaqiyatsizlik,   qulay   yoki   noqulay   sharoit,   odamlar   munosabatlaridagi
madaniyat darajasi, ichki holat kabilarni qamrab oluvchi ta’sirlar keltirib chiqaradi.
Kayfiyatda   hissiyotlar   va   sezgilarning   rag‘batlantiruvchi   vazifasi,   ularning   inson
faoliyatiga   ta’siri   namoyon   bo‘ladi.   Kayfiyat   ijobiy   yoki   salbiy,   ma’lum   jadallik,
ifodalanish,   zo‘riqish   va   barqarorlikka   ega   bo‘lishi   mumkin.   Odam   tashqi
muhitdagi   turli-tuman   narsa   va   hodisalarni   idrok   qilar   ekan,   hech   vaqt   bu
narsalarga batamom befarq bo‘lmaydi. Chunki odam atrofidagi har turli narsalarni
idrok   qilib   aks   ettirar   ekan,   bu   narsalarga   nisbatan   ma’lum   munosabatda   bo‘ladi.
Masalan,   bizga   ayrim   narsalar   yoqsa,   ya’ni   kayfiyatimizni   ko‘tarib   yuborsa,
boshqa bir narsalar yoqmaydi va kayfiyatimizni buzib, dilimizni xira qiladi. Ba’zi
bir   ovqatni   odam   juda   ham   yoqtiradi,   boshqa   bir   ovqatni   esa   mutlaqo   ko‘rgisi
kelmaydi   yoki   ayrim   odamlar   bizga   xush   keladi   yoki   boshqa   bir   odamlar   esa
noxush keladi. Umuman odam atrofidagi hamma narsalarga nisbatan munosabatda
bo‘ladi   va   uning   munosabatlari   ham   aks   ettiriladi.     Kishilar   idrok   qilayotgan,
ko‘rayotgan,   eshitayotgan,   bajarayotgan,   o‘ylayotgan,   orzu   qiladigan   narsalarga
befarq   bo‘lmaydilar.   Bir   xil   predmetlar,   shaxslar,   xarakterlar,   voqealar   bizni
quvontiradi, boshqalari xafa qiladi yana boshqalari g‘azab, nafratimizni uyg‘otadi.
Biz   xavf   ostida   qolganimizda   qo‘rquvni   his   qilamiz,   dushman   ustidan   g‘alaba
qozonish   yoki   qiyinchilikni   engish   zavq   uyg‘otadi.   Odam   ma’lum   hissiy   holatni
boshdan kechirayotgan paytda uning qon aylanish tizimi, nafas olish organlari nutq
apparatlari   ichki   sekretsiya   bezlari   ham   qatnashadi.   Masalan,   materialni   yaxshi
bilmaydigan   talaba   imtihon   topshirayotganda   terlab   ketadi,   tomog‘iga   nimadir
tiqilib, gapini gapira olmay qoladi. Odamda qattiq qo‘rqish paytida «Yuragi orqaga
11 tortib ketdi»,  «Sovuq ter bosib ketdi» kabi iboralarning ishlatilishi hissiyot paytida
odamning   ichki   a’zolarining   ishtirok   etishidan   dalolat   beradi.Juda   ko‘p   hissiy
holatlar   bosh   miyaning   yaqin   po‘stloq   osti   qismlarining   oralig‘i   bilan   ham
bog‘liqdir. 
1.2 Bugungi zamonaviy hayotda inson emotsiyasining roli va vazifalari
Odam  miyasida  uning real  munosabatlarining, ya`ni  ehtiyojlar  sub`ektining
uning   uchun   ahamiyatli   bo`lgan   ob`ektlar   bilan   bo`lgan   munosabatlarning   aks
ettirilishidir.   “Hissiyot”   tushunchasini   faqat   tirik   mavjudotlar   miyasida   ularning
ehtiyojlarini   qondiradigan   va   qondirishga   qarshilik   qiladigan   ob`ektlarga   bo`lgan
munosabatlarni   aks   ettirish   haqida   gap   ketganda   qo`llash   mumin.   Belgilari
xuso`san   yaqqol   namoyon   bo`ladigan   hissiyotlarning   ichdan   kechirishdan   iborat
bo`lgan ruxiy jarayon sodir bo`lishining konkret shaklinigina emotsiya deb ataladi.
Masalan, vatanparvarlik, muhabbat, javobgarlik hissini emotsiya deb bo`lmaydi.
Hissiyot   odamda   sodir   bo`layotgan   hodisa   va   narsalardan   shaxs   sifatidagi
odam   uchun   ahamiyatli   bo`lganlari   haqida   darak   beruvchi   signallar   tizimi
hisoblanadi.   Mazkur   holda   sezgi   a`zolariga   ta`sir   qiluvchi   cheksiz   miqdordagi
qo`zg`ovchilardan ayrimlari aniq bo`lib ajraladi, ba`zilari bir birlari bilan qo`shilib
ketadi va paydo bo`lgan hissiyot bilan birlashib ketadi. Natijada taassurot uyg`otib
biror hissiy nom bilan ifodalangan xotira obrazlari tariqasida saqlanib qoladi. Buni
fiziologik   jihatdan   shunday   tushuntirish   mumkin,   ma`lum   qo`zgalishlar,   tirik
mavjudotlar uchun xotirjamlik haqidagi yoki notinchlik haqidagi darak beruvchiga
aylanadi.   Hissiy   kechinmalar   esa,   insonning   shaxsiy   tajribasi   tarkib   topadigan
shartli   reflekslar   tizimini   mustahkamlanishi   sifatida   namoyon   bo`ladi.   Hissiyotni
mana shu darak beruvchilik vazifasi  psixologiyada hissiyotning impressiv  tomoni
deb   ataladi.   (impressive   lotincha   -taassurot).   I.P.Pavlov   tirik   mavjudotlarning
atrofimizdagi   muhitga   moslashuvida   hosil   qiladigan   yoki   buziladigan   dinamik
stereotiplar orqali biror hissiyotni  va emotsional  kechinmalarning ijobiy va salbiy
sifatlarini   tushuntirib   beradi.   Dinamik   stereotip   deganda,   tashqi   taassurotlarning
ma`lum   tartibda   qaytarilishi   natijasida   hosil   qilingan   shartli   reflekslar   nerv
12 bog`lanishlarining   barqaror   tizimi   tushuniladi.   Har   turli   qiyinchiliklar   va
qarshiliklarga   duch   kelish   natijasida   dinamik   streotiplarninng   “o`zgarishi”   salbiy
emotsional   holatni   yuzaga   keltiradi.   Hissiyot   va   uni   kechirishning   turli   shakllari
faqat   darak   beruvchilik   vazifasini   emas,   balki   boshqaruvchilik   funktsiyasini   ham
bajaradi.   emotsiya   harakatlarda   juda   ko`p   tana   o`zgarishlarida   ifodalanadi.   Odam
organizmidagi   bu   o`zgarishlar,   kechirilayotgan   hissiyotning   ob`ektiv   ko`rsatkichi
hisoblanadi.   Moslashish   xarakteriga   oid   bo`lgan,   ya`ni   ovozning   o`zgarishi,
mimika, imo-ishora, organizmda sodir bo`ladigan jarayonning qayta o`zgarishidan
iborat   ixtiyorsiz   va   ongli   harakatlar   psixologiyada   emotsonal   harakatlarning
ekspressiv tomoni deb ataladi (ekspressiv ifodalanish).Odamning o`z hissiyotining
ob`ektiga   qanday   shaxsiy   munosabat   ifodalangani   mazkur   holda   qanday
munosabatda   bo`lishi   ifodalangani   hissiyot   mazmunining   sifat   tomonini   tashkil
qiladi.   Odatda   shaxsning   hayot   faktlariga   nisbatan   bo`lgan   emotsional
munosabatlari   ikkita   sifatga   ijobiy   va   salbiy   sifatlarga   ajratiladi.   Shaxsning   o`z
hissiyoti   ob`ektiga   ijobiy   va   salbiy   munosabatlaridan   tashqari   ikqilanish   holatlari
va   noaniq   tushunish   munosabatlari   ham   bo`ladi.   Bularni   rohatlanish   va
qanoatlanmaslik hislariga qo`shib bo`lmaydi. Ikki taraflama hissiyotda (ambivalent
hissiyotda)   rohatlanish   va   azoblanish   qo`shilib   va   bir   ikkinchisiga   o`tib
ketmaydigan   emas,   balki   bunday   birga   bo`lish   kechirilayotgan   hissiyotning   zarur
xarakterli   sifatlaridan   birini   tashkil   qiladi.   Masalan:   rashk   hissida   muhabbat   va
nafrat.   Suv   ichish   va   neft   hidi.   Rohatlanish   va   yoqimsiz   noxushlik   hissi.
Sub`ektning   hissiyot   predmetlariga   nisbatan   emotsional   munosabatlarning
to`rtinchi   sifati   odatda   qisqa   muddatli   hissiy   munosabatning   noaniqligidir,   lekin
ba`zan ayrim ularni tushunishiga bo`lgan ob`ektlarga nisbatan ancha vaqtga davom
etgan   hissiyotlarning   ham   hissiy   munosabatlarining   son   ilmiy,  masofaviy,   onlayn
konferensiya   sifati   bo`ladi.   Odam   hayotida   yangi   narsaga   duch   keladi,   bu   narsa
ko`pincha uni to`lqinlantirib, idrokida mazkur narsani tevarak atrofidagi muhitdan
ajratib   olib,   unga   nisbatan   ajablanish,   hayratlanish,   havas   va   qiziqish   hissiyotini
kechiradi. Bu yangi taassurotlarni dastlabki anglashning hissiy tomonidir
13                             Xulosa;   Hissiy   kechinmalar   turli   hollarda   turlicha   tezlik   bilan   paydo
bo`lishi,   ba`zan   hissiyotlar   juda   to`satdan,   darhol   paydo   bo`liahi   haqida   fikr
bildirilgan.   Masalan,   kishi   birdan   xursand   bo`lib   ketadi,   darhol   g`azabga   keladi,
achchiqlanadi. Lekin ba`zan shu hissiyotlarning o`zi daf`atan qo`zg`almaydi, balki
asta-sekin   tug`ila   boshlaydi.   Shunday   hissiy   kechinmalar   borki,   ularning   qay
darajada tez paydo bo`lmasligini belgilash qiyin yoki butunlay belgilab bo`lmaydi.
emotsional   kechinmalarning   kuchi   turlicha   bo`lishi   mumkin.   Hissiyotning   kuchi
avvalo   yoqimli   va   yoqimsiz   tuyg`ularning   naqadar   kuchli   bo`lishidadir.
Hissiyotning   kuchi   shu   hissiyotni   shaxsning   naqadar   ehtiros   bilan
kechirayotganligi   bilan   belgilanadi.   Hissiyotning   qo`zg`alish   xususiyatlari   paydo
bo`lish   yo`lini,   kuchi   va   barqarorligi   bir   qancha   sabablarga   bog`liqdir.   Atrof
muhitning   holati,   shu   paytdagi   ehtiyojlarning   kuchi,   shu   xislat   tuzilishiga   sabab
bo`lgan   hodisalarning   shaxsiy   va   ijtimoiy   ahamiyatini   anglashi,   odamning
dunyoqarashi,   bu   xislat   qanday   vaziyatda   paydo   bo`lishi   va   o`tishi,   hamda
shaxsning   individual   xususiyatlariga   bog`liqdir.   Hislarning   ayni   vaqtda   naqadar
tez,   kuchli   va   barqaror   bo`lishiga   ko`ra,   his-tuyg`ularning   quyidagi   turlari
farqlanadi:   hissiy   ton,  emotsiyalar,   affekt,  jiddiylik  holatlari   (stress)   ,   kayfiyat   va
boshqalar.  . Har turli qiyinchiliklar va qarshiliklarga duch kelish natijasida dinamik
streotiplarninng   “o`zgarishi”   salbiy   emotsional   holatni   yuzaga   keltiradi.   Hissiyot
va   uni   kechirishning   turli   shakllari   faqat   darak   beruvchilik   vazifasini   emas,   balki
boshqaruvchilik funktsiyasini  ham   bajaradi. emotsiya  harakatlarda  juda ko`p tana
o`zgarishlarida   ifodalanadi.   Odam   organizmidagi   bu   o`zgarishlar,   kechirilayotgan
hissiyotning ob`ektiv ko`rsatkichi hisoblanadi. Moslashish xarakteriga oid bo`lgan,
ya`ni   ovozning   o`zgarishi,   mimika,   imo-ishora,   organizmda   sodir   bo`ladigan
jarayonning qayta o`zgarishidan iborat ixtiyorsiz va ongli harakatlar psixologiyada
emotsonal   harakatlarning   ekspressiv   tomoni   deb   ataladi   (ekspressiv   ifodalanish)
Hissiy   kechinmalar   turli   hollarda   turlicha   tezlik   bilan   paydo   bo`lishi,   ba`zan
hissiyotlar   juda   to`satdan,   darhol   paydo   bo`liahi   haqida   fikr   bildirilgan.
Masalan,kishi  birdan xursand bo`lib ketadi, darhol g`azabga keladi, achchiqlanadi
va   hokazo.   Lekin   ba`zan   shu   hissiyotlarning   o`zi   daf`atan   qo`zg`almaydi,   balki
14 asta-sekin   tug`ila   boshlaydi.   Shunday   hissiy   kechinmalar   borki,   ularning   qay
darajada tez paydo bo`lmasligini belgilash qiyin yoki butunlay belgilab bo`lmaydi. 
        
15 II BOB. EMOTSIYALAR-SHAXS IJTIMOIY FAOLIYATIDAGI
MULOQOTCHANLINGLIK BELGISI SIFATIDA
2.1. Emotsiya psixologiyasining nazariy yondashuvlari va emotsional holatlar
strukturasi
       Shaxs biror predmetni idrok qilganida, ma'lumotlarni eslab qolganida yoki esga
tushirganida, fikrlaganida hamda og'zaki yoki yozma nutqdan foydalanganida biror
yoqimli   yoki   yoqimsiz   holatni   his   qilganida   o'zining   emotsional   namoyon   eta
oladi.   Bu   kechinmalarda   odamning   o'z   atrofidagi   odamlar,   narsalarga   yoki
hodisalarga   va   albatta   o'ziga   nisbatan   subyektiv   munosabati   ifodalanadi.
Emotsionallik tug'ma bo'ladi, lekin affektlar, sezgilar hayot jarayonida rivojlanadi,
bu   esa   insonning   shaxs   sifatida   rivojlanishini   bildiradi.   Bunday   rivojlanish   inson
emotsional   sohasiga   yangi   ob'ektlarni   kiritish,   shaxs   sezgilarini   ongli   irodaviy
boshqarish   va   nazorat   qilish   darajasining   oshishi   ahloqiy   boshqarishga   yuksak
ahloqiy   qadriyatlar   (vijdon,   mas'uliyatlilik,   nomus   va   boshqalar)   ning   asta-sekin
kiritilishi bilan bog'liq.Muloqot shaxslarning hamkorlik faoliyati ehtiyojlari asosida
tug'iladigan, ular o'rtasidagi aloqa rivojlanishining ko'p qirrali jarayonidir. Muloqot
hamkorlikdagi   faoliyat   qatnashchilari   o'rtasida   axborot   almashinishni   qamrab
oladi.   Bu   muloqotning   kommunikativ   tomonini   ifodalaydi.   Odamlar   o'zaro
munosabatga   kirishishda   tildan   muomala   vositasi   sifatida   foydalanadilar.
Muloqotning xos tomoni muomalaga kirishuvchilarning o'zaro tasiri bo'lib, bunda
faqat   so'zlar   emas,   balki   harakat   va   holatlar   ham   almashinadi.   Bunda
emotsiyalarning o'ziga xos ahamiyati va o'rni mavjud bo'lib, quyida ularni batafsil
ko'rib chiqamiz.Shaxslararo munosabatlarda noverbal kommunikatsiya vositalariga
yuz   ifodasi,   mimika,   ohang,   pauza,   poza   (holat),   koz   yosh,   kulgu   va   boshqalar
kiradi. Bu vositalar verbal kommunikatsiya - so'zni toldiradi, kuchaytiradi va bazan
uning   o'rnini   bosadi.   Turli   yosh   guruhlarida   noverbal   kommunikatsiya   vositasi
turlicha bo'ladi. Masalan,  bolalar kopincha kattalarga tasir  etish, ularga oz xohish
va kayfiyatlarini o'tkazishda yig'idan vosita sifatida foydalanadilar. Axborotni so'z
bilan   bayon   etishning   mazmuni   va   maqsadiga   noverbal   kommunikatsiya
vositalarining   mos   kelishi   muomala   madaniyatining   bir   turi   hisoblanadi.Inson
16 emotsional   hayotining   rivojlanishida   ma'lum   bo'lgan   izchillik   mavjud.   Lekin   bir
davr sezgisidan keyingi davr sezgisiga o'tish shaxsning har tomonlama rivojlanishi
bilan   bog'liq.   Hissiyotlar   odam   energiyasini   to'plovchi   faoliyatga   nisbatan   kuchli
rag'bat   bo'lishi   mumkin,   asosiysi,   ularni   tegishli   tarzda   yo'naltirishdir.   Yoqimli
yoki yoqimsiz kechinma hissiyotimizning birinchi belgisidir2.Har bir inson uchun
ijobiy   emotsional   ta'sirlanishlarni   kuchaytirish   va   kengaytirish   bilan   bir   vaqtda
boshqa   odamlar   emotsional   holatiga   samarali   ta'sir   ko'rsatish   malakasiga   ega
bo'lish   juda   muhimdir.   Zararli   emotsional   ta'sirlanishlar   ko'p   hollarda   yuqori
emotsional   zo'riqish   vaziyatlarida,   o'ta   toliqqan   holatlarda,   frustratsiya   vaqtida,
odamlar   ta'sirchanligida,   ishlar   ko'ngilgidek   yurishmaganida,   hayotiy   muhim
rejalar   barbod   bo'lganida   yuzaga   kelishini   bilish   va   yodda   tutish   lozim.   Amaliy
hayotda   emotsiyalar   sifatida,   odatda,   insonning   turli-tuman   javob   reaksiyalari   -
ehtirosning   to'lqinli   portlashlaridan   tortib,   to   kayfiyatning   nozik   tuslarini
tushunamiz.   Psixologiyada   emotsiyalar   deb   kechinmalar   shaklidagi   inson   hayotiy
faoliyati   uchun   tashqi   va   ichki   vaziyatlarni   baholash   va   shaxsiy   ahamiyatni   aks
ettiradigan   psixik   jarayonlarga   aytiladi3.Emotsiyalarning   mohiyatini   tushunish
uchun   tashqi   muhitning   jism   va   hodisalarining   ko'pchiligi   his-tuyg'u   organlariga
ta'sir ko'rsatib, ularda murakkab, ko'p qirrali emotsional hissiyotlar, sezgilar va bir
vaqtning o'zida ham zavqlanish ham qoniqmaslikda ifodalanadi. Bundan tashqari,
ko'pchilik   vaziyatlarda,   bir   tomondan,   qandaydir   zo'riqish   sezgilari,   ikkinchi
tomondan,   hal   etish,   yoki   yengil   tortish   yuzaga   keladi.   Faoliyatning   keskin
damlarida, qaror  qabul  qilishning mas'uliyatli  daqiqalarida qiyinchiliklarni  bartarf
etishda   biz   zo'riqishni   his   etamiz.   Emotsionallikni   insonning   hayotiga   tegishli
bo'lgan   turli   xil   sharoitlardan   hissiyotli   ta'sirlanishga   moyillik,   kayfiyatdan
ehtirosgacha   -   kuchi   va   sifati   turlicha   bo'lgan   emotsiyalarni   kechirish   layoqati,
shuningdek,   emotsiyalar   kuchining   tafakkur   va   hulq-atvorga   ta'siri   sifatida
ta'riflash   mumkin.   Amaliy   hayotda   emotsiyalar   sifatida,   odatda,   insonning   turli-
tuman   javob   reaksiyalari   -   ehtirosning   to'lqinli   portlashlaridan   tortib,   to
kayfiyatning   nozik   tuslarini   tushunamiz.   Psixologiyada   emotsiyalar   deb
kechinmalar   shaklidagi   inson   hayotiy   faoliyati   uchun   tashqi   va   ichki   vaziyatlarni
17 baholash   va   shaxsiy   ahamiyatni   aks   ettiradigan   psixik   jarayonlarga
aytiladi.Muloqot muvaffaqiyatli bo'lishi uchun u albatta qayta aloqaga ega bo'lishi
-sub'ekt   o'zaro   ta'sir   natijalari   haqida   axborot   olishi   kerak.   Kommunikator   o'zi
uzatgan   axborotni   retsipient   qanday   qabul   qilishini   va   qanday   munosabatda
bo'layotganligini   qayta   axborot   ma'lumotlariga   asoslanib   bilib   oladi.   Muomalada
suhbatdoshni   yoki   tinglovchini   idrok   etish   bir   -birini   tushunishning   asosiy
shartidir.   Agar   o'qituvchi   o'quvchilarni   uni   qanday   idrok   etayotganligini,
tushunayotganligini   anglay   olmasa   pedagogik   munosabat   yaxshi   bo'lmaydi.
Ayniqsa, ma'ruza o'tayotganda bu juda muhimdir.  Sezgi ma’lumotlarini ahamiyatli
idrokka aylantirish uchun biz uni tashkil qilishimiz kerak: narsalarni ularning atrof-
muhitidan   ajratib   olishimiz,   ularning   ahamiyatli   va   doimiy   shaklini   farqlashimiz,
shuningdek   ular   harakatlanishi   yoki   harakatlanmasligini   va   ular   bizdan   qanday
masofada turganligini aniqlashimiz kerak. Miyaning idrok qilish va uning qoidalari
shakllanishidagi roli ayrim illyuziyalar bilan izohlanadi. XX asr boshida bir guruh
nemis   psixologlari   bizning   aql-idrokimiz   qanday   tarzda   his-tuyg‘ularimiz,
sezgilarimizni tashkil qilishi va ularni idrokka aylantirishiga qiziqib qoldilar. Sezgi
signallarini   qabul   qiluvchi   odam   ularni   “geshtalt”   (nemischa   –   “shakl”   yoki
“yaxlit”   ma’nosini   anglatadi)ga   aylantiradi.   Geshtaltpsixologiya   odam   bunday
qobiliyatining   ko‘p   sonli   misollarini   tavsiflab   berdi.Shaklning   alohida   qismlari   –
bu   bor-yo‘g‘i   uchta   oq   chiziqdan   iborat.   Biroq   biz   ularning   barchasini   birgalikda
idrok   qilganimizda,   yaxlit   shakl   –   “Neker   kubi”ni   ko‘ramiz.Geshtaltpsixologiya
tarafdorlari   idrok   qilishda   yaxlit   narsa   uni   tashkil   qiluvchi   miqdordan   farqlanishi
mumkin,   deb   hisoblaydilar.   Natriy   –   korroziya   metallini   xlor   –   zaharli   gaz   bilan
biriktiring, Siz umuman boshqa modda – osh tuzi hosil qilasiz. SHakl ham xuddi
shunday   tarzda   idrok   qilinadi   –   ob’ekt   tarkibiy   qismlari   miqdori   emas,   balki
nimadir   yangi   shakl.   Idrok   qilish   har   doim   sezishdan   biror   jihatdan   ko‘proq
bo‘ladi.   Shaklni   idrok   qilish.   Tasavvur   qiling,   Siz   videokompyuter   tizimini   o‘z
“ko‘z+miya”   tizimingiz   kabi   qo‘lyozmani   o‘qish   yoki   odamlar   yuzini   tanish
darajasida   loyihalashtirishingiz   kerak.   Idrokning   yana   bir   muhim   xossasi   –   bu
uning   faolligi ,   yoki   tanlab   o‘tkazishi.   Bu   xossa   bizning   istalgan   vaqtda   faqat   bir
18 jism   yoki   ma’lum   jismlar   guruhini   idrok   qilishimizdan,   real   olamning   boshqa
ob’ektlari   esa   idrokimizning   foni   bo‘lib   xizmat   qilishidan   iborat.  Xuddi   shunday,
ma’ruza   tinglab   yoki   kitob   o‘qib   o‘tirganingizda   ortingizda     nimalar   sodir
bo‘layotganiga   e’tibor   bermaysiz .   SHunday   qilib ,   idrok   faolligi   tabiati   ongimiz
tabiati   tomonidan   belgilangan .   Idrokda   qaysi   analizator   yoki   modallikning
ahamiyatliligiga   muvofiq   ravishda   ko‘rish,   eshitish,   teri-   tuyish,   kinestetik,   hid
bilish   va   ta’m   bilish   idroklari   mavjud .O datda,   idrok   –   qator   analizatorlar   o‘zaro
ta’sirining   natijasi   bo‘lib   hisoblanadi .   Misol   tariqasida   taktil   va   kinestetik
analizatorlar   ishtirokidagi   teri-tuyish   idrokini   aytib   o‘tish   joizdir .   Idrok   turlari   sof
holda  juda   kam   uchraydi .  O datda,   ularning   o‘zaro   uyg‘unlashib   ketishi   natijasida
idrokning murakkab turlari hosil bo‘ladi .   O‘quvchi tomonidan matn idroki ko‘rish,
eshitish va kinestetik idrokni o‘z ichiga oladi . Barcha jismlar fazoda joylashadi va
istalgan   hodisa   ma’lum   vaqtda   mavjud   bo‘ladi .   Jismning   fazoviy   xossalariga
kattalik, shakl, fazodagi  holat  kiradi . Jismning kattaligini  idrok qilishda uning to‘r
pardadagi tasviri muhim o‘rinni egallaydi .   Idrok etilayotgan jismning ko‘zning to‘r
pardasidagi     kattaligi   ko‘rish   burchagining   kattaligiga   bog‘liq   bo‘ladi .   Ko‘rish
burchagi   kattaligi   qanchalik   katta   bo‘lsa,   ko‘z   to‘r   pardasidagi   tasvir   ham
shunchalik   katta   bo‘ladi .   Jism   kattaligini   idrok   qilish   jismdan   asta-sekin
uzoqlashsakda, ko‘z to‘r pardasidagi jism tasviri kichiklashib borishi holatida ham
saqlanadi .   Bu hodisa jism kattaligi idrokining   konstat ligi   deb ataladi . Jism kattaligi
idroki   jismning   faqat   to‘r   pardadagi   tasvirining   kattaligi   bilan   emas,   balki,   jism
bilan   kuzatuvchi   o‘rtasidagi   masofaning   idroki   bilan   belgilanadi .   Emotsionallikni
insonning   hayotiga   tegishli   bo‘lgan   turli   xil   sharoitlardan   hissiyotli   ta’sirlanishga
moyillik, kayfiyatdan ehtirosgacha – kuchi va sifati turlicha bo‘lgan emotsiyalarni
kechirish   layoqati,   shuningdek,   emotsiyalar   kuchining   tafakkur   va   hulq-atvorga
ta’siri   sifatida   ta’riflash   mumkin.   Amaliy   hayotda   emotsiyalar   sifatida,   odatda
insonning   turli-tuman   javob   reaksiyalari   –ehtirosning   to‘lqinli   portlashlaridan
tortib,   to   kayfiyatning   nozik   tuslarini   tushunamiz.   Odamlar   o‘rtasida
hissiyotlarning   ifodalanishining   chuqurligi   va   barqarorligi   bo‘yicha   farqlanadigan
xususiyatlar   kuzatiladi.   Ba’zi   odamlarni   hissiyotlar   o‘rab   olib,   o‘zidan   keyin
19 chuqur   iz   qoldiradi.   Boshqalarda   hissiyotlar   yuzaki   xususiyatga   ega   bo‘lib,   oson,
sezilarsiz,   darhol   va   umuman   izsiz   o‘tib   ketadi.   Odamlarda   affekt   va   ehtiroslar
ifodalanishidagi   farqlar   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Bunda   nomutanosib,   o‘zi   va
hulq-atvori nazorati yo‘qotilgan, affekt va ehtiroslarga .
Psixologiyada   emotsiyalar   deb   kechinmalar   shaklidagi   inson   hayotiy
faoliyati   uchun   tashqi   va   ichki   vaziyatlarni   baholash   va   shaxsiy   ahamiyatni   aks
ettiradigan   psixik   jarayonlarga   aytiladi.   Odamlarning   o‘zi   bilayotgan   va
bajarayotgan   narsaga   munosabatini   boshdan   kechirishi   his   -tuyg’ular   (yoki
emotsiyalar) deyiladi. His-tuyg‘ularning manbai biz idrok qiladigan, ish ko‘radigan
predmetlar   va   hodisalarning   xususiyatlari   vujudga   keltiradigan   ehtiyojlar
intilishlar,   istaklardir.   Bizning   faoliyatimizni   (mehnat,   o‘qish,   o‘yin)   uning
muvaffaqiyati   va   mag‘lubiyatini   ham   his   -tuyg‘ular   uyg‘otadi.Hissiyot   voqelikni
aks   ettirilishidir.   Odamayni   bir   paytda   tirik   organizm   va   jamiyat   a’zosi   bo’lishi
bilan   birga,   o’z   miyasida   alohida   shaxs   sifatida,   ayrim   ob’ektlar   bilan   qiladigan
ob’ektiv   munosabatlarni   aks   ettiradi.   Odam   miyasida   olamning   aks   ettirishni   ana
shunday   o‘ziga   xos   Tomoni   hissiyot   sohasi   yoki   inson   shaxsining   emotsional
tomoni   hisoblanadi.   Hissiyot-odam   miyasida   uning   real   munosabatlarining,   ya’ni
ehtiyojlar   sub’ektining   uning   uchun   ahamiyatli   bo‘lgan   ob’ektlar   bilan   bo‘lgan
munosabatlarning aks ettirilishidir. “Hissiyot”tushunchasini faqat tirik mavjudotlar
miyasida   ularning   ehtiyojlarini   qondira   digan   va   qondirishga   qarshilik   qiladigan
ob’ektlarga   bo‘lgan   munosabatlarni   aks   ettirish   haqida   gapketganda   qo‘llash
mumkin.   Belgilari   xususan,   yaqqol   namoyon   bo`ladigan,hissiyotlarning   ichdan
kechirishdan   iborat   bo‘lgan   ruxiy   jarayon   sodir   bo`lishining   konkret   shaklinigina
emotsiya   deb   ataladi.Masalan,vatanparvarlik,muhabbat,javobgarlik   hissini
emotsiya   deb   bo‘lmaydi.Chunki   ularni   biz   tashqitomondan   ko’rolmaymiz   his
qilolmaymiz,bular hissiyot  bo’lganligi tufayli faqatginaichki dunyo orqali his qila
olamiz   Har   bir   inson   uchun   ijobiy   emotsional   ta’sirlanishlarni   kuchaytirish   va
kengaytirish bilan bir vaqtda boshqa odamlar emotsional holatiga samarali ta’sir
ko‘rsatish malakasiga ega bo‘lish juda muhimdir. Zararli emotsional ta’sirlanishlar
ko‘p   hollarda   yuqori   emotsional   zo‘riqish   vaziyatlarida,   o‘ta   toliqqan   holatlarda,
20 frustratsiya vaqtida, odamlar ta’sirchanligida, ishlar ko‘ngilgidek yurishmaganida,
hayotiy   muhim   rejalar   barbod   bo‘lganida   yuzaga   kelishini   bilish   va   yodda   tutish
lozim.   Amaliy   hayotda   emotsiyalar   sifatida,   odatda,   insonning   turli-tuman   javob
reaksiyalari   –   ehtirosning   to‘lqinli   portlashlaridan   tortib,   to   kayfiyatning   nozik
tuslarini tushunamiz. Psixologiyada emotsiyalar deb kechinmalar shaklidagi inson
hayotiy faoliyati uchun tashqi va ichki vaziyatlarni baholash va shaxsiy ahamiyatni
aks   ettiradigan   psixik   jarayonlarga   aytiladi.Emotsiyalarning   mohiyatini   tushunish
uchun   tashqi   muhitning   jism   va   hodisalarining   ko‘pchiligi   his-tuyg‘u   organlariga
ta’sir ko‘rsatib, ularda murakkab,ko‘p qirrali emotsional hissiyotlar, sezgilar va bir
vaqtning o‘zida ham zavqlanish ham qoniqmaslikda ifodalanadi. Bundan tashqari,
ko‘pchilik   vaziyatlarda,   bir   tomondan,   qandaydir   zo‘riqish   sezgilari,   ikkinchi
tomondan,   hal   etish,   yoki   yengil   tortish   yuzaga   keladi.   Faoliyatning   keskin
damlarida, qaror qabul qilishning mas’uliyatli daqiqalarida qiyinchiliklarni bartarf
etishda biz zo‘riqishni his etamiz.1872 yilda Ch.Darvinning «Inson va hayvonlarda
hissiyotlarning   ifodalanishi»asarini   chop   etildi.   Darvinning   fikriga   ko‘ra,   hayvon
va odam hulq-atvori o‘rtasida umumiyliklar mavjud.   Hissiy jarayonlarning har xil
shakllari   normal   odamda   alohida,   yakka   holda   mavjud   bo‘lmaydi.   Yuzlab   va
minglab   kechirilayotgan   emotsiyalar,   affektlar,   kayfiyatlarda   aniq   yashaydigan
umumlashtirilgan   hislar   yuksak   hislar   deyiladi.   YUksak   hislar   o‘z   tarkibiga
birinchi   soddaroq   ko‘rinishdagi   turli   hislarni   oladi.Inson   faoliyatining   qaysi   bir
turi, yoki  qaysi  bir  sohasi,  hislarni  qaysi  birining asosiy  ekanligiga qarab, yuksak
hislarning muhim turlari: praksik, axloqiy, intellektual, estetik turlari ajratiladi.
                Ahloqiy   hislar   odamning   boshqa   kishilarga,   jamoa   va   o‘zining   ijtimoiy
burchlariga bo‘lgan munosabatlarida ifodalanadi. Inson bu hislarni  kechirar  ekan,
ma’lum  ahloqqa, ya’ni  ijtimoiy ahloq-qoidalari  va normalari  majmuiga asoslanib,
boshqa   kishilarning  xatti-harakatlariga   yoki   ruhiy   hususiyatlariga   hamda   o‘zining
xatti-harakatlariga baho beradi.
Intellektual   hissiyotlar   ham   o‘z   mohiyati   jihatidan   ahloqiy   hissiyotlarga   yaqin
bo‘lgan   hissiyotlardir.   Intellektual   hissiyot lar   odamning   bilish   jarayoni   bilan
21 bog‘liq   bo‘lgan   hissiyotlar   bo‘lib,   biror   narsadan   hayron   qolish,   hayratda   qolish,
shubhalanish kabi holatlarda ifodalanad i.
2.2. Maktabgacha ta`lim yoshdagi bolalar emotsiyasi
      Jahon va ichki tajribadan dalolat beradiki, aqliy rivojlanishning noaniq
kechikishi bo‘lgan bolalar soni katta va barqaror o‘sib bormoqda. Bunday bolalar
ko‘pincha aqliy va kognitiv deprivatsiyaga ega bo‘lib, ular rivojlanishning
sekinlashuvi,   shaxsiy   immaturligi,   kognitiv   faoliyatning   buzilishi   bilan
tavsiflanadi;ular maktab ta'limining boshlanishiga tayyor emaslar, ular shni, asabiy
charchoqni boshdan kechiradilar, bu esa tez charchash va kam samaradorlikka olib
keladi;bunday   bolalar   bilan   o‘qituvchilar   va   o‘qituvchilar   uchun   ishlash   qiyin.
Hozirgi vaqtda psixofizyologik rivojlanishni o‘rganish turli yo‘nalishlarda amalga
oshiriladi:
kognitiv faoliyat, shaxsiy shakllanish va nutqni rivojlantirish, psixofizikaning
xususiyatlari.   Rivojlanish   muammolari   bo‘lgan   bolalarning   rivojlanish   manbai
asosan   ular   joylashgan   muhitning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   va   Markaziy   asab
tizimining   funktsional   holati   bilan   belgilanadi.   L.   S.   Vygotskiy   (1956)
ta'kidlaganidek,   maqsadli   pedagogik   va   psixofizik   tuzatishning   o‘z   vaqtida
boshlanishi   rivojlanish   muammolari   bo‘lgan   bolalarning   rivojlanishida   ko‘plab
ikkinchi   darajali   anormalliklarning   oldini   olishga   yordam   beradi.   Ushbu
yo‘nalishni   amalga   oshirish   bolalarning   neyrodinamik   jarayonlarining
xususiyatlarini hisobga olgan holda amalga oshirilishi kerak.
Ma'lumki, tizimli tuzatish, intellektual rag‘batlantirish, sog‘lomlashtirish
muammolari bo‘lgan bolalar sog‘lom tengdoshlar darajasiga jinsi va yoshiga qarab
neyrodinamik funktsiyalarni shakllantirish va rivojlantirishning o‘ziga xos
xususiyatlariga ega bo‘ladi. Yagona ish individual nevrodinamik xususiyatlari
kompleksi shakllantirish dinamikasi bag‘ishlangan, o‘zaro va oliy asab faoliyati
tipologik xususiyatlariga qarab, ularning munosabatlar. Maktabgacha yoshdagi
22 bolalarda   emotsiya   ko‘rsatkichlari   bilan   asab   tizimining   xususiyatlari   o‘rtasidagi
munosabatlar   ham   o‘rganiladi   va   maktab   yoshi   bolalarning   ishlashi   va
boshlang‘ichmaktab   yoshidagi   bolalarda   psixofiziologik   tuzilmasini
shakllantirishda   o‘z   xos   xususiyatlari   bn   ajralib   turadi.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarda   asab   tizimining   xususiyatlarini   bilish   ikkilamchi   kasalliklarning   oldini
olish   va   psixofizik   tuzatish,shuningdek,   neyrodinamik   jarayonlarni   tezlashtirish
uchun zarurdir.
Maktabgacha yosh davrining oxiriga kelib oliy xissiyotlar tobora ko‘proq bola
hulq-atvorining   motivlariga   aylanib   boradi.   Hissiyotlar   vositasida   bolalar
jamiyatda   o‘matilgan   estetik,   ahloqiy   talablarga   muvofiq   ravishda   o‘z   xohish
istaklak,   xattiharakatlarini   boshqara   boshlaydi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar
emotsiya va hissiyotlarining rivojlanishi bir qator shartlar bilan bog‘liq. Hayotning
dastlabki   yillaridan   boshlab   oiladan   tashqarida   tarbiyalangan   bolalardagi   sust
emotsional rivojlanish butun xayotlari davomida saqlanib qolishi mumkir.. Buning
sababi   shundaki,   maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   bitta   kishiga   ko‘p   bola
to‘g‘ri keladi.
Natijada tarbiyachilaming har bir bola bilan emotsional kontakti kam bo‘ladi.
M.M.Kolsovaning ma’lumotlariga ko‘ra oiladagi nosog‘lom muhit darhol bolaning
chizadigan rasmlarida aks etadi. Oiladagi noto‘g‘ri munosabatlar ba’zida bir
tomonlama affektiv bog‘liqlikni (ko‘pincha onaga bo‘lgan bog‘liqlikni) yuzaga
keltiradi. Bunda bolaning tengdoshlari bilan muloqatda bo‘lishi ehtiyoji susayadi,
bolaning xulq- atvori haddan tashqari kattalarga bog‘liq bo‘lib qoladi, bola, xatto
kuchli salbiy kechinmalar boshidan kechirishi mumkin. Emotsiyalar va hissiyotlar
bola faoliyati amalga oshirilayotgan ijtimoiy-psixologik vaziyat bilan bog‘liq.
Emotsiogen vaziyatlar, ya’ni kuchli kechinmalami uyg‘otuvchi vaziyatlar yangiligi
g‘ayrioddiyligi   bilan   ajralib   turadi.   Bola   kattalarga   nisbatan   ancha   ko‘p
emotsiyalami   boshidan   kechiradi.   Buning   sababi   shundaki,   bolaning   xayoti
tajribasi hali kam bo‘lganligi uchun ko‘p narsa unga g‘aroyib ko‘rinadi.Vaziyatga
ko‘ra bolaning hissiyot va emotsiyalari ham ijobiy (muxabbat, xursandchilik), ham
salbiy   (jahl,   nafrat)   bo‘lishi   mumkin.   Agar   bola   ehtiyojlarini   qondira   olish
23 imkoniyatlariga   ega   bo‘lsa   ijobiy   kechinmalar   hosil   bo‘ladi.   Bordi-yu,   vujudga
kelgan vaziyatga bola o‘z ehtiyojlarini qondirish imkoniyatiga ega bo‘lmasa, salbiy
(astenik)   emotsinal   kechinmalar   sodir   bo‘ladi.   Umuman   olganda,   bolalar   xayotiy
vaziyatlarga optimistic munosabatda bo‘ladilar, ularga tetik xayotdan quvonuvchan
kayfiyat   xos.   Emotsiya   va   hissiyotlaming   ontogenezdagi   rivojlanish
qonuniyatlarini,   shuningdek   shartlari   va   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olish
bolalarda   maktabga   psixologik   tayyorgarlikni   shakllantirish   imkonini   beradi.
Maktabga   psixologik   tayyorgarlikning   asosiy   komponentlaridan   biri   emotsional
tayyorgarlikdir. Bu tayyorgarlik nafaqat maktabda ta’lim boshlashni xursandchilik
bilan kutish, balki shu bilan birga oliy hissiyotlaming     ancha rivojlangan bo‘lishi,
bola   shaxsining   emotsional   xususiyatlari   shakllangan   bo‘lishini   taqoza   qiladi.
Emotsiyalar va hissiyotlar maktabgacha yosh davrida yetakchi bo‘lmagan faoliyat
turi - o‘yinda juda intensiv rivojlanadi. O‘yin maktabgacha yoshdagi bolalar uchun
nafaqat   yetakchi,   balki   xilma   xil   kechinmalarga   boy   faoliyat   turidir.   Bolalarda
hissiy   sohaning   xususiyatlarini   o‘rganishning   umumiy   tamoyillari   bolaning   xatti-
harakatlarining   sabablarini   aniqlashda   muhim   rol   o‘ynaydi   va   uning   dunyoga
munosabatini   aniqlash   imkonini   beradi.   Tuyg‘ularning   quyidagi   xususiyatlarini
bilish   maqsadga   muvofiqdir:   ustun   hissiy   fon,   his-tuyg‘ularning   Keskin
tebranishlari,   qo‘rquv   hodisalari,   umumiy   tashvish   va   ayniqsa   maktab   tashvishi,
shaxs ichidagi nizolar va kompensatsiya mexanizmlari, reaktsiyalar,
umidsizlik   holati.   Muvaffaqiyatsizlikka   javoban   o‘zini   namoyon   qiladigan   vosita
minimal miya disfunktsiyasi va miyaning yanada jiddiy buzilishi bo‘lgan bolalarda
qayd   etiladi.   Bu   bolaning   ob'ektlarni   tez   va   noto‘g‘ri   boshqarishni   boshlashi,
harakatlarning   maqsadini   yo‘qotishi   va   topshiriqni   oxirigacha   bajarmasligi   bilan
ifodalanadi. Vazifani bajarishdan faol rad etish ko‘pincha eksperimental vaziyatni
buzadigan   tajovuzkor   harakatlar   shaklida   namoyon   bo‘ladi.   Ushbu   turdagi
reaktsiya   organic   qo‘zg‘aluvchanlik,   patokarakterologik   xususiyatlarning   shaxsiy
rivojlanishidagi og‘ishlar bilan yuzaga keladi. Vazifani bajarishdan passiv rad etish
aqliy   jarayonlari   bo‘lgan   bolalarda   uchraydi.   agar   3   yoshdan   oshgan   bola   doimo
kattalarga   murojaat   qilsa,   u   to‘g‘ri   ish   qilyaptimi   yoki   yo‘qmi   deb   so‘rasa,   bu
24 infantilizm   belgisi   yoki   haddan   tashqari   himoyalangan   tarbiya   natijasi   bo‘lishi
mumkin. Jamiyatimizda yoshlarga ta’lim-tarbiya berish o‘sib kelayotgan yoshlarni
ma’nan yetuk qilib tarbiyalash, barcha davrlarda bo‘lgani kabi bugungi kunda ham
davlatimiz oldida turgan muhim masalalardan biri hisoblanadi. 
25 XULOSA
Ushbu   men   yozgan   kurs   ishimda   birinchi   navbatda   emotsiya   nima
ekanligini?emotsiya   nazaryalarni   keng   ochib   berilgan   va   kim   nazarya   asoschi
ekanligi   ham   etilgan.   EMOTSIYALARNING   INSON   IDROKIGA   TA`SIR   ham
etilgan   ya`ni   ijobiy   ,salbiy   ta`sir   qilishi   yoritilgan. Biz   hayotimizda   bo lib   turganʻ
voqea   hodisalarni   ko ramiz   va   eshitamiz   va   uni   ongimizda   idrok   qilamiz.	
ʻ
Narsalarning ayrim xossalarini sezamiz ayrimlarini esa idrok qilamiz. Masalan biz
yeydigan   ovqatning,   ovqat   ekanligini   idrok   qilamiz   shu   bilan   birga   shirin   yoki
bemazaligini xam sezamiz. Idrok - inson miyasining umumlashtiruvchi faoliyatiga
asoslangan.   Bu   jarayonda   kishining   tajribasi   bilim   tafakkurning   faoliyati   va
boshqalar   xam   ishtirok   etadi.   Shuning   uchun   ham   kishilar   ayni   bir   narsa   yoki
hodisalarni   yoshlari,   turmush   tajribalari,   kasblari,   xarakteri   va   qiziqishlaridan
ko rinadigan   shaxsiy   xususiyatlariga   qarab   turlicha   idrok   etadilar.   Idrokning	
ʻ
muhim   xususiyatlaridan   biri   bu   uning   barqarorligidir.   Inson   bir   vaqtda   idrok
qilgan   narsasini   o z   xotirasiga   saqlab   qolish   va   tiklash   qobiliyatiga   ega.   Agar	
ʻ
biz idrok qilayotganimizda  xotira ishtirok etmasa  u mazmundor  bo lmaydi.	
ʻ   Idrok
sezgilarga nisbatan murakkab va mazmundor, psixik jarayon bo lib hisoblanganligi	
ʻ
sababli   ruhiy   holatlar,   hodisalar,   xususiyatlari,   xossalari   va   inson   ongining   yaxlit
mazmuni egallagan bilimlar, tajribalar, ko nikmalari bir davrning o zida namoyon	
ʻ ʻ
bo ladi.Idrokda   odam   shunchaki   eshitmaydi   balki   tinglaydi.   Tasavvur	
ʻ
idrokturlariga   kiruvchi   bo lib   idrok   qilgan   narsamizni   obrazini   kelitirish	
ʻ
xamdir.Maktabda   astronomiyadan   dars   beradigan   o qituvchimiz   quyosh	
ʻ
sistemasida   8ta   sayyora   aylanib   yuradi   deb   aytsa   bu   hodisa   tafakkurimizda   xam
shakllanadi.Bu   harakatda   tasavvurli   idrok   qilish   sodir   bo ladi.   Oddiygina   misol
ʻ
o qituvchimiz   insho   mavzusini   “Ona”   deb   qo ysalar.   Birinchi   bo lib   ko z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
oldimizda bizning mehribon onalarimiz gavdalanadi. Buni xam biz tasavvurli idrok
deb aytamiz. Biz o zimizni vaqtimizni taqsimlab idrok qila olamiz.Ovqatni qancha	
ʻ
vaqtda   pishib   bo lishini   va   qancha   vaqtda   uy   ishlariga   ulgurishimizni   xam   idrok
ʻ
qilamiz. Biror narsani  noto g ri idrok qilishimiz alluziya deb ataladi. Masalan  bir	
ʻ ʻ
26 bir   xil   kg   vazindagi   paxta   bilan   temirni   ikki   qo limizda   ko tarib   tursak   temirʻ ʻ
og irdek tuyuladi vaxolangki bu ikkisi teng	
ʻ
vazinli   edi.   Demak   biz   temirni   og ir   jism   ekanligini   idrok   etmoqdamiz.   Idrokni	
ʻ
nomoyon   qilishda   nutq   katta   ahamiyatga   ega.Chunki   biz   ko rib   eshitib   idrok	
ʻ
qilayotganimizni   nutqimiz   orqali   boshqalarga   yetkazamiz.   Idrok   ixtiyoriy   va
ixtiyorsiz   turlarga   bo linadi.Ixtiyoriy   idrok   hayolimizning   bir   joyida   jamlangan	
ʻ
xolda   faqat   shu   narsaga   etibor   beramiz.   Ixtiyorsiz   idrok   esa   ko pincha   yosh	
ʻ
bolalarda   kuzatiladi   chunki   ular   bir   narsani   boshqa   bir   narsaga   bog lab   chalg ib
ʻ ʻ
ketadigan   bo lishadi.Idrok   qilayotgan   narsamizni   o tgan   voqealar   bilan   taqqoslab	
ʻ ʻ
chiqib
kengaytirilgan   holda   fikrlaymiz   .Biz   televizorda   ko rgan   birorta   kinomizni   yana	
ʻ
qayta   ko rib   qolsak   ,   uning   voqealarini   qanday   ro y   berishini   oldindan   idrok	
ʻ ʻ
qila   olamiz.   Biz   avtobus   kutayotganimizda   uning   soat   nechida   shu   yerdan
o tishini,   qancha   vaqtda   yetib   borishini   xam   bevosita   idrok   qilamiz.   Chunki   bu	
ʻ
hodisa   kundalik   hayotimizda   takrorlanuvchi   hodisadir.   Xotiramizda   muxrlanib
qolgan.   Yuqorida   aytib   o tganimizdek   idrok   qilishda   xotira   muhim   ro l	
ʻ ʻ
o ynaydi.Biz   biror   voqea   -   hodisalarni   idrok   qilayotganimizda   uning   psixik	
ʻ
jarayonlariga   xam   bog liq   bo lar   ekan.   Inson   kayfiyatsiz   va   tabi   xira   vaqtda	
ʻ ʻ
xatto   tabiat   manzaralari   xam   allaqanday   so ngidek   ko rinadi.   Ammo   vaqti	
ʻ ʻ
chog   vaqtda   u   butunlay   boshqacha   ko rinadimi.   Narsalarni   idrok   qilamizda	
ʻ ʻ
unda   qandaydir   shakllar   boshqa   narsalarga   o xshatib   idrok   qilamiz.   Masalan	
ʻ
osmondagi   yulduzlarga   qarab   ularning   yetti   raqami   bo lib   turgandek   ko rinadi.	
ʻ ʻ
Bu hodisa hayolan idrok qilayotgandek ko rinadi. 	
ʻ
27 Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati:
1. Karimova V. Ijtimoiy psixologiya va ijtimoiy amaliyot. –T., 1999 yil
2.G’oziyev E. Psixologiya. Toshkent. 2006-yil.
3. Shohruh-Mirzo Rahmonov. Mukammal xotira. 2014-yil.
4. 5000 Words in a month. (Yangi innovatsion assotsatsiyali lug’at). 2016-yil.
5. Дружинина В.. “Психология “. Учебник. “Питер”, 2003
6 .   Болотова А.К., Макарова И.В. Прикладная психология: учебник для 
вузов. –М., Аспект Пресс, 2002. – 383с.
7. https//hozir.org
8.G`OZIYEV KITOBI
9 XALILOVA,HAYDAROV KITOB.
10 A.X. Югай ,  Н . А . Мираширова   “ Общая   психология ” – T ашкент  2014.
11.  A.X.Югай, Н.А.Мираширова    “Общая психология” – Tашкент 
Дружинина В.. “Психология “. Учебник. “Питер”, 2003.          
12, Болотова А.К., Макарова И.В. Прикладная психология: учебник для вузов.
–М., Аспект Пресс, 2002. – 383с.
13.G’oziyev E.G’. Umumiy psixologiya. -T. O’qituvchi. 2010 y. 510 b.
14. G ’ oziyev   E . G ’.  Psixologiya . - T .,  O ’ zMU  “ Universitet ”, 2003.
15. Ivanov   P . I ,   Zufarova   M . Y .   Umumiy   psixologiya .   O ’ zROO ’ MTV –
T .: O ’ zbekiston   faylasuflari   milliy   jamiyati   nashriyoti , 2014.
16.Ғозиев   Е.Ғ. Психология. ЎзМУ. 2004
17.Усмонова Ш. Психолингвистика. – Тошкент: Университет, 2011. 
18.Белянин   В.П.   Психолингвистика:   Учебник..   –   Москва:   Флинта.
Московский психолого-социальный институт. 2003.
19.Крийлов А.А.,  Маничева   С.А.  Практикум  по  общей, експерименталной  и
прикладной психологии.-Спб.: Питер, 2005.-550 с
28 2 0. Fayziyev   Y . M .  Umumiy   va   tibbiy   psixologiya .  Toshkent . 2017
21.. Ivanov   P . I .  va   Zufarova   M . E   Umumiy   psixologiya .  Toshkent  2008
22.Гамезо М.В, Домашенко И.А Атлас по психологии М; «Просвещение» 
1986 23. Гиппенрейтер Ю.Б Введение в общую психологию: Курс лекций: 
Учебное пособие для вузов –М.; ЧеРо 1997 
24. Davletshin M.G Umumiy psixologiya T-2002 y 
25. Джемс В. Психология.- М., 1991 
26.Запорожец А. В. Избранные психологические труды: В 2-х т. Т. 1 / Под 
ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко. — М.: Педагогика, 1986. 
Internet   saytlari .
27. https://newjournal.org  
28. https://e-library.namdu.uz  
29. https://pedagoglar.uz  
30. https://new.tdpu.uz  
31. https://jdpu.uz  
32. http://tdpu.uz  
33.  https    ://    uz    .   m    .   wikipediya    .   org    >    wiki   
34.  http    ://    elib    .   buxdu    .   uz   
35. https    ://    docx    .   uz    /   document    /   tafakkur    -   va    -   nutq    -66679343?    lang    =    uz   
29

Emotsiyalarning inson idrokiga ta’siri

KIRISH………………………………………………………………………3
I BOB. EMOTSIYALLIKNING   INSON HAYOT FAOLIYATIGA TA’SIRI……………………………………………………………………...5
1.1.Emotsiyalarning shaxs shakllanishidagi o’rni……………………………5
1.2.Bugungi zamonaviy hayotda inson emotsiyasining roli va   vazifalari…...11
II BOB. BUGUNGI ZAMONAVIY HAYOTDA INSON EMOTSIYASINING ROLI VA VAZIFALARI…………………………..14
2.1. Emotsiya psixologiyasining nazariy yondashuvlari va emotsional holatlar strukturasi……………………………………………………………14
2.2. Maktabgacha ta`lim yoshdagi bolalar emotsiyasi……………………….20
XULOSA……………………………………………………………………..23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI……………………..25