Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 28000UZS
Hajmi 54.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Epik tur

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON
MILLIY UNIVERSITITETI
XORIJIY FILOLOGIYA FAKULTETI
“Epik tur” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  T 2-23 guruh talabasi Erbutayeva Hilola Odil qizi
       Rahbar:  ________________________________________
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
I-BOB. EPIK TUR VA UNING ADABIYOTDAGI O‘RNI
1.1.   Epik janrning umumiy tavsifi………………………………………………. 7
1.2.  Epik turning tarixiy rivojlanishi ……………………………………………. 11
1.3.   E pik janr va uning struktura turlari…………………………………………. 13
1.4.   Epik tur va uning jamiyatga ta’siri…………………………………………. 16
II-BOB.   O‘ZBEK   EPIK   JANRI   VA   UNING   O‘ZIGA   XOS
XUSUSIYATLARI
2.1.   O‘zbek   epik   janrining   shakllanishi   va
rivojlanishi.......................................... 18
2.2.   O‘zbek   epikasi   va   uning   asosiy
janrlari……………………………………... 23
2.3.   O‘zbek   epik   asarlari   va
qahramonlik............................................................... 25
2.4.   O‘zbek   epik   asarining   zamonaviy
rivoji.......................................................... 27
XULOSA…………...…………………………………………………………... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 30
2 KIRISH
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2023-yil 14-iyuldagi  “O‘zbekiston
adabiyotini   yanada   rivojlantirish   va   uning   dunyo   miqyosidagi   o‘rni   va
ahamiyatini   oshirishga   doir   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   farmoni ,
O‘zbekistonning milliy adabiyotini yanada rivojlantirish, uni dunyo adabiyoti bilan
uyg‘unlashtirish,   xalqning   madaniy   merosini   saqlash   va   kelgusi   avlodlarga
yetkazish   maqsadida   qabul   qilindi.   Ushbu   farmon   O‘zbekistonda   adabiyot   va
san’at   sohasida   yangi   yondashuvlar   va   islohotlarni   amalga   oshirishni   o‘z   oldiga
maqsad   qilib   qo‘yadi.   Farmonning   asosiy   yo‘nalishlari   quyidagilarni   o‘z   ichiga
oladi:
1.   Milliy   adabiyotning   zamonaviy   talablarga   moslashishi.   Farmon
adabiyotga   nisbatan   yangicha   yondashuvni   rivojlantirishni   ko‘zda   tutadi.   Bu,   o‘z
navbatida,   o‘zbek   adabiyotini   xalqaro   maydonda   tanitish,   milliy   adabiyotning
yangi shakllarini yaratish va zamonaviy ijtimoiy va madaniy muhitda adabiyotning
rolini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   texnologiyalar   va
axborot   vositalaridan   foydalanib,   adabiyotning   barcha   turlarini   (roman,   hikoya,
she’r   va   boshqalar)   keng   targ‘ib   qilish,   yoshlar   o‘rtasida   adabiyotga   bo‘lgan
qiziqishni oshirishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshiriladi.
2.   Xalq   dostonlari   va   epik   janrlarni   saqlash   va   rivojlantirish .   Farmon
xalq   dostonlari   va   epik   janrlarni   asrab-avaylashga,   ularni   yangicha   tahlil   qilishga
alohida   e’tibor   qaratadi.   O‘zbek   xalqining   eng   muhim   adabiy   merosi   bo‘lgan
dostonlar   (masalan,   “Alpamish” ,   “Manas” )   va   epik   asarlar   xalqning   tarixiy,
ijtimoiy   va   madaniy   qadriyatlarini   o‘zida   mujassamlashtiradi.   Shuning   uchun
ularni saqlab qolish, yangi avlodga yetkazish va ilmiy asosda o‘rganish kerak. Bu
o‘zbek   epikasining   yangi   shakllarda   va   zamonaviy   uslubda   tahlil   qilinishi   va
ahamiyatini oshirishni ta’minlashga qaratilgan.
3 3.   Yangi   ijodiy   yondashuvlarni   rivojlantirish.   Farmonda   ijodiy
yondashuvlarning   yangilanishi,   yozuvchilarga   yangi   imkoniyatlar   yaratish,
ularning   ishi   uchun   kengroq   platformalarni   taqdim   etish   muhim   ahamiyatga   ega.
Bu   yondashuv   yosh   adiblar   va   ijodkorlarga   o‘z   fikrlarini   ifodalashda   erkinlik
berish,   ularni   yangi   shakllarda   yaratishga   rag‘batlantirishni   nazarda   tutadi.   Shu
bilan   birga,   adabiyotda   an’anaviy   va   zamonaviy   uslublarni   uyg‘unlashtirish   va
yangi janrlarni rivojlantirishga ko‘mak berish ham maqsad qilingan.
4.   Adabiyotning   jamiyatdagi   roli   va   ta’sirini   kuchaytirish .   Farmon
adabiyotning jamiyatdagi rolini oshirishga alohida e’tibor qaratadi. Milliy adabiyot
o‘zining tarixiy, ijtimoiy va madaniy ahamiyatini aks ettirishi lozim. Shu boisdan,
adabiyot   o‘zgaruvchan   jamiyatda   axloqiy   qadriyatlarni   mustahkamlash,
yoshlarning ongini shakllantirishda muhim vosita bo‘lishi kerak. Adabiyot nafaqat
san’at   sifatida,   balki   o‘rganilishi   va   tarbiyalashda,   jamiyatning   axloqiy   va   estetik
rivojlanishida ham muhim rol o‘ynaydi.
5.   Milliy   adabiyotning   dunyo   adabiyotidagi   o‘rnini   oshirish .   Farmon
o‘zbek   adabiyotining   dunyo   miqyosida   tanilishi   va   o‘z   o‘rnini   egallashi   uchun
zaruriy   chora-tadbirlarni   ko‘rishni   nazarda   tutadi.   O‘zbek   adabiyotining   xalqaro
miqyosda   tanilishi,   tarjima   qilish   ishlari   va   o‘zbek   yozuvchilarining   asarlarini
xalqaro festival  va tanlovlarda ishtirok ettirish orqali amalga oshiriladi. Shu bilan
birga,   o‘zbek   adabiyotining   eng   yaxshi   asarlarini   jahon   adabiyotiga   tanishtirish,
uning   boy   madaniy   merosini   kengroq   targ‘ib   qilishga   qaratilgan   ishlar   olib
boriladi.
6.   Ilmiy-tadqiqot   ishlari   va   adabiy   merosni   o‘rganish .   Farmon   ilmiy-
tadqiqot   ishlariga   alohida   e’tibor   qaratadi.   O‘zbek   adabiyotining   qadimiy
yodgorliklari, xalq dostonlari va epik janrlarning ilmiy asosda o‘rganilishi va tahlil
qilinishi   uchun   yangi   ilmiy   yondashuvlar   ishlab   chiqiladi.   Bu   orqali   o‘zbek
adabiyotining noyob jihatlari va uning dunyo miqyosidagi o‘rni ko‘rsatiladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Epik   janr   O‘zbekistonning   milliy   madaniyatida
va   adabiyotida   alohida   o‘rin   tutadi.   U   asrlar   davomida   xalqning   tarixiy,   ijtimoiy,
axloqiy   va   estetik   qadriyatlarini   o‘zida   mujassamlashtirgan   eng   muhim   adabiy
4 shakllardan   biri   bo‘lib   kelgan.   Epik   asarlar,   xususan,   xalq   dostonlari   (masalan,
“Alpamish”,   “Manas”,   “Bo‘ri”   kabi)   o‘zbek   xalqining   tarixiy,   madaniy   va
ma’naviy   o‘tmishini,   xalqni   birlashtiruvchi   qadriyatlarini   ifodalaydi.   Bu   asarlar
nafaqat   xalqning   tarixini,   balki   uning   axloqiy   va   estetik   yuksakliklarini   ham   aks
ettiradi. Ushbu janr o‘zining didaktik mohiyati, qahramonlik, adolat, sadoqat kabi
qadriyatlarni   ta’kidlaganligi   bilan   xalqni   tarbiyalashda,   ma’naviy   rivojlanishda
alohida o‘rin tutadi.
Bugungi   kunda,   O‘zbekiston   adabiyoti   va   san’ati   sohasida   amalga
oshirilayotgan   islohotlar   va   yangilanishlar   tufayli   epik   janrni   yangi   nazariy   va
amaliy   nuqtai   nazardan   tahlil   qilish   zarurati   tug‘ildi.   Zamonaviy   jamiyatda   epik
janrning   roli   va   ahamiyati   yangicha   yondashuvlar   asosida   o‘rganilishi   kerak.
Chunki   so‘nggi   yillarda,   ayniqsa,   yoshlar   o‘rtasida   an’anaviy   adabiyotga   qiziqish
kamaysa, zamonaviy media va boshqa madaniy platformalar orqali yangi shakllar
va   janrlar   ommalashmoqda.   Bunday   sharoitda   epik   janrni   zamonaviy   talablarga
mos   ravishda   qayta   tahlil   qilish,   uning   ijtimoiy,   ma’naviy   va   estetik   o‘rnini
tushunish yoshlar uchun muhimdir.
Epik   janrning   zamonaviy   jamiyatdagi   ahamiyati   shundaki,   u   nafaqat
xalqning o‘ziga xos merosini saqlab qolish, balki uning yangi avlodlar tomonidan
qadrlanishi   va   tushunilishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Epik   asarlar,   ayniqsa,
yoshlarni axloqiy qadriyatlar, vatanparvarlik, xalqni birlashtirish va milliy g‘ururni
oshirishga yo‘naltiruvchi muhim vositalardir. Shuning uchun, epik janrni o‘rganish
va rivojlantirish, uni zamonaviy talablarga moslashtirish va yoshlar o‘rtasida yangi
yondashuvlarni ishlab chiqish muhim ahamiyatga ega.
Yoshlar uchun epik janrni tushunish va qadrlash, ayniqsa, ularning madaniy
merosga bo‘lgan munosabatini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Epik asarlar
nafaqat   adabiy   yodgorlik   sifatida,   balki   ma’naviy   tarbiya   vositasi   sifatida   ham
yoshlar   ongini   shakllantirishi   mumkin.   Shu   sababli,   epik   janrni   o‘rganish,   uning
muhim jihatlarini yoshlar  bilan baham  ko‘rish, ularni ushbu qadriyatlarni  anglash
va qadrlashga undash bugungi kunda juda dolzarbdir.
5 Kurs   ishining   maqsadi.   Epik   tur   janrining   xususiyatlarini,   uning   o‘ziga
xosligini   va   o‘zbek   adabiyotidagi   o‘rnini   aniqlashdir.   Shuningdek,   o‘zbek   epik
asarlarini zamonaviy nuqtai nazardan tahlil qilish va ularning jamiyatdagi axloqiy,
madaniy ahamiyatini ochib berishdir.
Kurs ishining  vazifalari:
1. Epik janrning umumiy tavsifini berish va uning tarixiy rivojlanishiga doir
tahlillarni amalga oshirish.
2. O‘zbek epikasi va uning asosiy janrlarini aniqlash.
3. Epik asarlarning qahramonlik va axloqiy mazmunini tahlil qilish.
4. O‘zbek   epik   asarlarini   zamonaviy   adabiyotga   moslashtirishda   yuzaga
keladigan muammolarni ko‘rib chiqish.
Kurs   ishining   obyekti.   O‘zbek   xalq   adabiyotidagi   epik   asarlar,   ayniqsa,
dostonlar va afsonalar bo‘lib, ularning tarixiy, madaniy va axloqiy ahamiyati tahlil
qilinadi.
Kurs ishining predmeti.  O‘zbek epik janrining shakllanishi, rivojlanishi, va
uning hozirgi kunda jamiyatdagi roli va ahamiyatini o‘rganish.
Kurs ishining metodik asosi. 
1. Tahliliy   metod:   Epik   asarlarni   tahlil   qilish   va   ularning   mazmuni,
strukturasini o‘rganish.
2. Tarixiy metod: O‘zbek epik janrining tarixiy rivojlanishini o‘rganish.
3. Komparativ   metod:   O‘zbek   epikasini   boshqa   xalq   epikasi   bilan
solishtirish.
Kurs ishining t uzilmasi:
 Kirish: Mavzu va uning dolzarbligi, maqsadi va vazifalari.
 I bob: Epik janrning umumiy tavsifi va tarixiy rivojlanishi.
 II bob: O‘zbek epik janrining shakllanishi va hozirgi ahamiyati.
 Xulosa:   O‘zbek   epik   asarlarini   zamonaviy   adabiyotga   moslashtirishda
yuzaga keladigan muammolar va ularni yechish yo‘llari.
6 .
I-BOB. EPIK TUR VA UNING ADABIYOTDAGI O‘RNI
1.1.   Epik janrning umumiy tavsifi
Epik   janr   –   bu   adabiy   janrlar   oilasining   biri   bo‘lib,   unda   voqealar   va
qahramonlar orqali ijtimoiy hayot, tarixiy voqealar, shaxslar yoki qahramonlarning
harakatlari,   jahon   va   jamiyat   tushunchalari   tasvirlanadi.   Epik   janrda   asarlarning
tuzilishi   ko‘pincha   keng   ko‘lamli   va   murakkab   bo‘lib,   ular   ko‘plab   voqealar   va
xarakterlar   bilan   boyitilgan   bo‘ladi.   Epik   janr   asarlarida   voqealar   odatda
qahramonlar   tomonidan   amalga   oshirilgan   keng   ko‘lamli   harakatlar,   kurashlar   va
muhim   qarorlar   asosida   rivojlanadi.   Ushbu   janrda   ko‘pincha   qahramonlar   o‘z
maqsadlariga erishish yo‘lida ichki va tashqi to‘siqlarni yengishlari kerak.
Epik   turning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   haqida   so‘z   yuritilganda,   asosiy
jihatlardan biri sifatida voqeabandlik, ya’ni voqealar rivojlanishi tilga olinadi. Epik
asarlar   voqea-hodisalarning   vaqt   va   makon   ichida   kechishini   tasvirlaydi,
shuningdek,   o‘quvchi   ongida   to‘laqonli   badiiy   voqelikni   jonlantirishga   xizmat
qiladi. Bu turdagi asarlarning badiiy tasviri “plastik” deb ataladi, ya’ni o‘quvchiga
realistik   tasavvur   yaratish   imkonini   beradi.   Epik   asarda   plastik   va   noplastik
elementlar   mavjud   bo‘lib,   ular   asarning   badiiy   qiymatini   oshiradi.   Plastik
elementlar orqali tasvirlanayotgan voqelikni o‘quvchi ongida jonlantirish mumkin
bo‘lsa,   noplastik   elementlar   esa   muallifning   hissiy   holati   va   shaxsiy
munosabatlarini   ifodalaydi.   Muallif   obrazining   mavjudligi   epik   asarning   o‘ziga
xosligidir — hatto obyektiv tasvirda ham muallifning o‘z qarashlari aks etadi.
7 Epik   turdagi   asarlarning   yana   bir   muhim   xususiyati   voqeabardlikdir.   Bu
turda   muallif   yoki   hikoyachi   orqali   voqealar   hikoya   qilinadi,   va   bu   jarayonda
rivoya,   tavsif,   dialog   singari   unsurlar   birikib   ketadi.  Ayniqsa,   rivoya   yetakchi   rol
o‘ynaydi   va   badiiy   voqelikni   yaxlitlikka   olib   keladi.   Eposning   rivojlanishi
davomida dialog va tafsilotlar ahamiyati ortadi, bu esa adabiyotning boshqa san’at
turlari bilan yaqinlashuvi natijasida yuz beradi.
Epik  asarda  dialog o‘ziga  xoslikka  ega bo‘lib, dramatik  asardagi   dialogdan
farqli   o‘laroq,   kengroq   hayotiy   tasvir   va   personajning   ruhiy   holatini   aks   ettirish
imkonini   beradi.   Masalan,   Cho‘lponning   “Qor   qo‘ynida   lola”   hikoyasidagi
personajlar  orasidagi  dialoglar  nafaqat   voqeani  rivojlantiradi,  balki  ularning  ichki
kechinmalari va xarakter xususiyatlarini ham ochib beradi.
Yozuvchi   dialogning   o‘zida   so‘fining   nima   uchun   shunday   gapirayotganini
alohida   ta’kidlab   o‘tirmaydi,   biroq   o‘quvchi   so‘fining   gaplaridagi   kinoya   va
mazaxni (ta’kidlangan so‘zlar) his qila oladi. Chunki o‘quvchi Samandar aka ilgari
“ot chiqargan savdogar” bo‘lganini, “O‘zg‘on yili singgani va eshonning huzuriga
borib   qolgani”ni   biladi.   Ziyrak   o‘quvchi   so‘fining   gaplari   Samandar   akaga   juda
og‘ir   botganini   his   qiladi.   Shuning   uchun   Samandar   aka   eshon   sovchilariga   “Bir
qizimiz bo‘lsa, hazrat eshonimizga tutdik...” deb javob berishi uning xotini uchun
kutilmagan   hol   bo‘lsa-da,   kitobxon   uchun   ajablanarli   emas.   Chunki   kitobxon
personajning bu qarorini keltirib chiqargan ruhiy omillarni biladi.
Epik asarda  voqealarni  hikoya qilib berayotgan  shaxs  roviy yoki  hikoyachi
deb ataladi. Epik asarda rivoya ko‘pincha uchinchi shaxs (muallif) tilidan, ba’zan
esa   birinchi   shaxs   (personajlardan   biri)   tilidan   olib   boriladi.   Masalan,   G‘afur
G‘ulomning   “Shum   bola”,   “Yodgor”,   X.To‘xtaboyevning   “Sariq   devni   minib”,
E.A’zamovning   “Otoyining   tug‘ilgan   yili”   kabi   qissalarida   rivoya   birinchi   shaxs,
ya’ni   voqealarda   bevosita   ishtirok   etayotgan   personaj   tilidan   olib   boriladi.
Shuningdek, rivoya asosan  muallif  tilidan olib borilgan asarlarda ba’zan epizodik
ravishda   roviy-personajning   paydo   bo‘lishi   ham   kuzatiladi.   Masalan,   “O‘tkan
kunlar”da rivoya muallif tilidan olib boriladi, ammo romanga kiritilgan “Usta Alim
hikoyasi”da   rivoya   personaj   tilidan   beriladi.   Roviyning   o‘zgarishi   esa   muayyan
8 badiiy-estetik maqsadlarga xizmat  qiladi. Hikoyaning Usta Alim tilidan berilgani,
avvalo, tabiiylikni ta’minlaydi: o‘z xonadoniga kutilmagan mehmon sifatida kirib
kelgan Otabekni o‘zining kechmishi haqida hikoya qilishga, shu bahona ko‘nglini
bo‘shatishga   undaydi.   Bu   holatning   hayotda   yuz   berishi   mumkinligi   tabiiy.
Ikkinchidan, usta Alim hikoyasining kiritilishi bu ikkisining bir-biri bilan samimiy
do‘st   bo‘lib   qolishlarini   ta’minlaydi;   shu   tufayli   Otabek   keyingi   Marg‘ilon
kelishlarida   ham   shu   xonadonda   mehmon   bo‘lib   yuradi,   o‘zining   dushmanlarini
tanib oladi va chor qo‘shinlariga qarshi jangda bir safda bo‘lib harakat qiladi.
Yoki   “Shum   bola”   qissasida   rivoyaning   personaj   tilidan   hikoya   qilinishi
o‘ziga   xos   badiiy   samara   beradi.   Mabodo   qissada   rivoya   yozuvchi   tilidan   olib
borilganida, undagi ayrim epizodlar o‘quvchida shubha uyg‘otishi va ishonchsizlik
tug‘dirishi   mumkin   bo‘lardi.   Personaj   –   shum   bola   tilidan   olib   borilganida   esa
biroz   orttirilgandek   ko‘ringan   joylar   hikoyachining   xarakteri   bilan   bog‘lanadi   va
bu uning xarakterini yorqinroq ko‘rsatishga ham xizmat qiladi.
Ba’zan   epik   asar   muallifi   rivoyani   u   yoki   bu   yo‘l   bilan   badiiy   asoslashga
harakat   qiladi   va   bunda   turli   usullardan   foydalanadi.   Rivoyaning   asoslanishi
(motivatsiya)   o‘quvchida   “asar   voqealari   o‘ylab   chiqilgan   emas,   haqiqatda   yuz
bergan”   degan   taassurot   uyg‘otadi.   Masalan,   A.Qodiriy   har   ikki   romanida   ham
rivoyani   asoslash   uchun   ularni   go‘yo   bobosidan   eshitgandek,   endi   esa   ularni
o‘quvchiga   qayta   hikoya   qilayotgandek   qiladi.   Shunga   o‘xshash,   epik   asarlarda
voqealar ba’zan tasodifan yozuvchi qo‘liga tushib qolgan birovning xati, kundalik
daftari   yoki   qo‘lyozmasi,   tasodifan   uchrashib   qolgan   kishi   hikoyasi   yoki   o‘zi
shohidi bo‘lib qolgan voqea tarzida berilishi mumkin. Biroq bu usullar epik asarda
qo‘llanishi zarur degan fikrga bormaslik kerak. Aksincha, bu xil usullar zamonaviy
nasrchilikda   kamroq   qo‘llanadi;   ko‘p   epik   asarlarda   “obyektiv   tasvir”   yo‘lidan
boriladi, ya’ni roviy xolis kuzatuvchi sifatida voqealarni tasvirlab beradi.
Epik   asarlarni   tahlil   qilganda   obrazlar   sistemasiga   e’tibor   qaratish   muhim.
Obrazlarning bir-biri bilan mazmuniy aloqalari asarning mazmunini ochib beradi.
Obrazlar   sistemasini   kompozitsiyaning   muhim   elementi   sifatida   ko‘rib,   undagi
personajlarning   jami   obrazlar   tizimini   tashkil   etadi.   Obrazlar   sistemasida   asar
9 voqeligida   egallangan   mavqei,   syujet   rivojida   o‘ynagan   roli,   muallif   badiiy
konsepsiyasini   ifodalashdagi   ahamiyati   kabi   jihatlari   bilan   ajralib   turadigan
obrazlar   mavjud.Asardagi   obrazlar   odatda   uch   qismga   bo‘linadi:   qahramon,
ikkinchi   darajali   personaj   va   yordamchi   personajlar.   Qahramon   –   asar   syujetida
yetakchi   ahamiyat   kasb   etuvchi   personajdir.   Ikkinchi   darajali   personajlar   syujet
rivojida   va   qahramon   xarakterini   ochishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Yordamchi
personajlar   esa   badiiy   detallarga   yaqin   turib,   asarning   umumiy   mazmunini
boyitadi. Masalan, “O‘tkan kunlar” romanida Otabek (bosh qahramon), Yusufbek
hoji va Kumushbibi asosiy personajlar bo‘lsa, Hasanali, O‘zbek oyim, Oftob oyim
va   boshqa   qahramonlar   ikkinchi   darajali   personajlar   sifatida   ishtirok   etadi.Epik
asarlarni   janrlarga   ajratishda,   hayotni   badiiy   qamrab   olish   doirasi,   asardagi
muammolar ko‘lami va boshqa jihatlarni hisobga olish zarur. Bunday ajratish epik
asarlarni   kattaroq   hajmdagi   janrlardan   kichikroq   hajmdagi   janrlarga   ajratishda
o‘ziga   xos   ahamiyat   kasb   etadi. Epik   turning   o ziga   xos   xususiyatlari   haqida   gapʻ
borganda,   avvalo,   uning   voqeabandlik   xususiyati   tilga   olinadi.   Darhaqiqat,   epik
asarda   makon   va   zamonda   bo layotgan   voqea-hodisalar   tasvirlanadi,   oddiygina	
ʻ
so z   vositasida   o quvchi   ko z   o ngida   jonlanadigan   to laqonli   badiiy   voqelik	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yaratiladi. O quvchi ko z o ngida reallikka o xshash, o zining tashqi ko rinishi va	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
shakli   bilan   jonlana   olgani   uchun   ham   epik   asardagi   badiiy   voqelikni   “ plastik ”
tasvirlangan   deb   yuritiladi.   Epik   asarda   plastik   elementlar   bilan   bir   qatorda
“ noplastik ”   elementlar   ham  uchraydi.  Ushbu  elementlar  muallif  obrazini  umumiy
tasavvur   qilishda   qo l   keladi.   Epik   asarning   noplastik   elementlari   deyilganda	
ʻ
muallifning   o y-fikrlari,   mushohadalari,   ichki   kechinmalari,   tasviriy   predmetga	
ʻ
hissiy   munosabatlari   tushuniladi.   Aytilganidek,   noplastik   elementlar   plastik
elementlardan   farq   qilib,   o quvchi   ko z   o ngida   jonlanmaydi.   Epik   turga   mansub	
ʻ ʻ ʻ
asarlar   asosan   nasriy   yo lda   yoziladi   lekin   nasriy   yo lda   yozilgan   lirik   asarlardan	
ʻ ʻ
tubdan   farq   qiladi.   Demak,   asarning   nasriy   yo lda   yozilganligi   uning   epik   turga	
ʻ
kirishiga asos bo la olmaydi.	
ʻ
Epik asarda voqea- hodisalarni hikoya qilib berayotgan shaxs “ Roviy ” yoki
“ Hikoyachi ”   deb   yuritiladi.   Epik   asarda   voqealar   birinchi   shaxs   tilidan   yoki
10 uchinchi   shaxs   (muallif)   tilidan   ham   aytilishi   mumkin.   Masalan,
X.To xtaboyevning   “Sariq   devni   minib”,   E.A zamovning   “Otoyining   tug ilganʻ ʼ ʻ
yili”,   G afur   G ulomning   “Shum   bola”   yoki   “Yodgor”   kabi   asarlarida   rivoya	
ʻ ʻ
birinchi shaxs ya ni voqealarda bevosita ishtirok etayotgan personaj tilidan hikoya	
ʼ
qilinadi.
Epik shakllar
1)   kichik   epik   shakllar:   latifa ,   masal ,   hikoyat ,   rivoyat ,   ertak ,   afsona ,
badia,   etyud ,   ocherk ,   esse ;
2) o rta epik shakllar: qissa (povest)	
ʻ
3)   epos , epik doston,   roman ,   epopeya
1.2. Epik turning tarixiy rivojlanishi
Epik   janrning   tarixiy   rivojlanishi   uzoq   va   murakkab   jarayon   bo‘lib,   bu
janrning   shakllanishi   va   o‘zgarishlari   turli   xalqlar   va   madaniyatlarning   tarixiy,
ijtimoiy   va   madaniy   sharoitlariga   bog‘liqdir.   Epik   janrning   rivojlanishi   asosan
uning   dastlabki   shakllaridan   zamonaviy   holatiga   o‘tishda   ko‘plab   bosqichlardan
o‘tgani   ko‘rsatiladi.   Quyida   epik   janrning   tarixiy   rivojlanishi   haqida   batafsil
ma’lumot keltirilgan.
1.   Epik   janrning   dastlabki   shakllari.   Epik   janrning   tarixidagi   birinchi
bosqichlar,   odatda,   qadimgi   xalq   dostonlari,   afsonalar   va   eposlarning   yaratilishi
bilan   bog‘liqdir.   Dastlabki   epik   asarlar   jahon   tarixining   eng   qadimiy   davrlariga,
xususan, qadimgi Sharq va G‘arb adabiyotlariga taalluqlidir.
Qadimgi xalq dostonlari va afsonalar .   Epik janrning ilk shakllari xalqning
orzu-istaklari,   urf-odatlari   va   tarixini   saqlash   uchun   yaratilgan   dostonlar   va
afsonalar orqali shakllandi. Masalan, O‘zbekistonda “Alpamish”, “Bo‘ri”, “Manas”
kabi   xalq   dostonlari   yaratilgan.   Bu   asarlar   xalqning   tarixiy   va   madaniy
qadriyatlarini   aks   ettirgan   holda,   uning   milliy   ongini   shakllantirishga   xizmat
qilgan.   Shuningdek,   qadimgi   Yunanistonning   “Iliada”   va   “Odisseya”,
Hindistonning   “Mahabharata”   va   “Ramayana”,   Mesopotamiya   madaniyatining
11 “Gilgamesh” eposlari kabi asarlar ham qadimgi epik janrning eng yirik namunalari
sifatida tarixda o‘z o‘rniga ega.
Dostonlarning   shakllanishi .   Dostonlar,   asosan,   og‘zaki   an’analarga
asoslangan   holda   yaratilgan   bo‘lib,   ular   xalq   orasida   avloddan-avlodga   o‘tgan.
Shakl jihatidan, dostonlar uzun va qahramonlik mavzusida bo‘lib, ularning asosiy
qahramonlari   ko‘pincha   yuqori   axloqiy   fazilatlarga   ega   bo‘lgan   ideal   shaxslar
hisoblanadi.
2. O‘rta asrlar davrida epik janrning rivojlanishi .  O‘rta asrlarda epik janr
o‘zining   rivojlanishining   yangi   bosqichiga   qadam   qo‘ydi.   O‘rta   asrlarda   epik
asarlarning   ko‘pligi   va   xilma-xilligi   kuzatildi,   bu   davrda   ikki   asosiy   yo‘nalish
shakllandi: qahramonlik epikasi va diniy epikalar.
Qahramonlik   epikasi .   O‘rta   asrlar   Yevropasida   qahramonlik   epikasi   keng
rivojlandi. Masalan, Fransiyada “Rolandning qo‘riqchisi” (La Chanson de Roland),
Germaniyada “Nibelungen” eposi, Angliyada esa “Beowulf” epikasi yaratilgan. Bu
asarlarda   qahramonlar   o‘zlarining   xalqiga   xizmat   qilishda   yuksak   axloqiy
qadriyatlarni   saqlashga   intiladilar.   Bu   davrda   epik   asarlarda   ko‘pincha   tenglik,
adolat va xalqning yuksalishi kabi temalar rivojlantirildi.
Diniy   epikalar .   O‘rta   asrlarda   diniy   mavzular   ham   keng   tarqaldi.
Xristianlikning tarqalishi bilan, Yevropa adabiyotida diniy qahramonlar, masalan,
“Parsifal”   kabi   asarlar   paydo   bo‘ldi.   Diniy   epikalar   ko‘proq   dinning   axloqiy
jihatlari va ilohiy haqiqatlarga e’tibor qaratgan.
3. Renessans  va yangi davr epikasi .   Renessans  va yangi  davrda epik janr
o‘zining   yangi   shakllarini   yaratdi.   Bu   davrda,   adabiyotda   realizm   va
individualizmning   rivojlanishi   bilan,   epik   asarlarning   mazmuni   va   shakli   ham
o‘zgara boshladi.
Individualizm   va   realizm .   Renessans   davrida   epik   janrda   individualizm   va
realizm   asosida   yangi   uslubiy   yondashuvlar   shakllandi.   Bunda   qahramonlar   faqat
jismoniy   kuchga   ega   bo‘lmagan,   balki   o‘z   ichki   dunyosida   ham   kurash   olib
boruvchi   shaxslar   sifatida   tasvirlanadi.   Masalan,   Fransuaz   Rable’nin   “Gargantua
12 va   Pantagruel”   asarida   epik   janrga   o‘ziga   xos   kulgili   va   satirik   yondashuv
ko‘rsatiladi.
Epik roman va hikoya .   17–18-asrlarda epik janrga romanning kirib kelishi,
adabiyotdagi yangi shakllarning rivojlanishiga olib keldi. Epik roman, masalan, F.
M.   Doster   (Don   Kixot)   asarida   kuzatiladi,   bu   asarda   qahramonning   kurashi   va
boshdan   kechirganlari   tasvirlanadi.   Epik   janrda   nafaqat   tarixiy   voqealar,   balki
kishilarning ichki kurashlari, fikrlar va hissiyotlar ham muhim rol o‘ynaydi.
4.   Zamonaviy   epik   janr.   Zamonaviy   davrda   epik   janr   yanada   xilma-
xillashdi. Keng tarqalgan janrlar orasida epik romanlar, fantastika, ilmiy-fantastik
asarlar va tarixiy romanlar mavjud. Epik janrda ko‘pincha zamonaviy jamiyatning
ijtimoiy, siyosiy va axloqiy masalalari yoritiladi.
Zamonaviy   epikada   yangi   janrlar .   Zamonaviy   adabiyotda   epik   janr   yangi
shakllarda   namoyon   bo‘ladi.   Masalan,   ilmiy-fantastik   romanlar   (Isaak   Azimov,
Jorj Oruell), postmodernizm uslubidagi epik asarlar (Tom Robbins, Umberto Eco)
va   tarixiy   romanlar   (Hilari   Mantel)   bugungi   kunda   epik   janrning   turli   shakllari
hisoblanadi.   Ular   insoniyatning   mavjudligi,   ijtimoiy   qurilish,   axloqiy   dilemmalar
va individual taqdirlar bilan bog‘liq masalalarni yoritadi.
5. O‘zbek epikasi .  O‘zbek adabiyotida ham epik janrning boy tarixiy merosi
mavjud.   Asrlar   davomida   yaratilgan   xalq   dostonlari,   masalan,   “Alpamish”,
“Manas”,   “Bo‘ri”   kabi   asarlar   o‘zbek   epikasining   eng   yirik   namunalari
hisoblanadi.   Bu   asarlar   nafaqat   xalqning  tarixiy  o‘tmishini,   balki   uning  ma’naviy
qadriyatlarini   ham   aks   ettirgan.   Bugungi   kunda   esa,   epik   janr   yangi   uslublar   va
yondashuvlar   asosida   rivojlanmoqda.   Shunday   qilib,   epik   janrning   tarixiy
rivojlanishi turli xalqlar va davrlar bilan bog‘liq holda o‘zgarib kelgan, bu janrning
har bir bosqichi o‘ziga xos adabiy, tarixiy va madaniy xususiyatlarga ega.
1.3.   E pik janr va uning struktura turlari
Epik   janr,   asosan,   xalqning   tarixiy,   madaniy   va   axloqiy   qadriyatlarini
ifodalovchi, keng hajmdagi asarlarni o‘z ichiga oladi. Epik asarlarning tuzilishi va
tarkibi   ham   ular   yaratgan   jamiyatning   ijtimoiy   sharoitlariga,   estetik   me’yorlariga
13 hamda   ma’naviy   qadr-qimmatlariga   bog‘liq   ravishda   shakllanadi.   Epik   janrning
asosiy  struktura  turlari, turli   davrlar   va  adabiyotlarda  qanday  shakllanib,  o‘zgarib
kelgani   haqida   batafsil   ma’lumot   berish,   bu   janrning   o‘ziga   xosligini   to‘liq
anglashga yordam beradi.
1. Epik janrning asosiy turlari.   Epik janrning turli turlari, uning struktura
jihatidan o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Har bir tur o‘ziga xos shakl va mazmunga
asoslanadi.   Quyida   epik   janrning   asosiy   turlarini   va   ularning   strukturasini   ko‘rib
chiqamiz:
Doston  – epik janrning eng qadimiy va keng tarqalgan turlaridan biri bo‘lib,
xalqning   tarixiy,   madaniy   va   ijtimoiy   hayotini   tasvirlaydi.   Dostonlarda,   asosan,
yirik   voqealar,   qahramonliklar,   janglar,   sarguzashtlar   va   ularning   hayotidagi
dramalar aks ettiriladi. Doston janri milliy adabiyotda muhim o‘rin tutadi, xususan
O‘zbekistonning   qadimiy   adabiyotida   alohida   ahamiyatga   ega.   Dostonlar   she’riy
shaklda   bo‘lib,   ular   uzunligi   va   shakli   jihatidan   o‘ziga   xosdir.   Ular   ko‘pincha
xalqning orzu-umidlari, kurashlari va hayotiy qadriyatlarini ifodalaydi.
Dostonlarning   asosiy   elementlari   quyidagilardan   iborat:   qahramonlar,
janglar   va   kurashlar,   ma’naviy   qadriyatlar   va   tashkiliy   tuzilma.   Dostonlardagi
qahramonlar   odatda   xalqning   ramzi   sifatida   yuksak   ma’naviyatga   ega   shaxslar
bo‘lib,   ular   yirik   janglar   va   voqealarda   ishtirok   etadilar.   Janglar   va   kurashlar
qahramonlarning eng katta sinovlari hisoblanadi va odatda yaxshilik va yomonlik,
erkinlik   va   zulm   o‘rtasidagi   kurashni   ifodalaydi.   Dostonlarning   ma’naviy
ahamiyati   katta   bo‘lib,   ular   ko‘pincha   axloqiy   saboqlarni   berish,   xalqni   to‘g‘ri
yo‘ldan   boshqarish   va   jasoratni   ulug‘lashni   maqsad   qiladi.   Dostonlar   tuzilmasi
jihatidan an’anaviy shakllarga ega bo‘lib, ular  boshlanish, asosiy  voqea va yakun
qismlaridan   iborat   bo‘ladi.   Har   bir   doston   o‘ziga   xos   tuzilishga   ega   bo‘lsa-da,
ularning barcha asarlarida qahramonning kurashlari, qiyinchiliklarga qarshi kurashi
va  oxir-oqibat  erishgan  g‘alabalari   tasvirlanadi.  Dostonlar  turli   turlarga  bo‘linadi.
Qahramonlik   dostonlari   ko‘pincha   xalqning   yirik   janglaridagi   g‘alabalarini   yoki
yovuz kuchlarga qarshi kurashini tasvirlaydi. Shu bilan birga, dostonlarning ayrim
turlari og‘ir ijtimoiy vaziyatlarni, masalan, zulm va adolatsizlikka qarshi kurashni
14 ham   yoritishi   mumkin.   Bu   janr   xalq   adabiyotining   muhim   bir   qismidir   va   milliy
madaniyatning ajralmas qismi hisoblanadi.
Roman .   Roman,   epik   janrning   o‘zgaruvchan   va   zamonaviy   shakli
hisoblanadi. U asosan uzunroq hajmda bo‘lib, bir yoki bir nechta qahramonlarning
hayot   yo‘li,   ularning   ichki   kurashlari,   ijtimoiy   holati   va   o‘zaro   munosabatlari
haqida   so‘z   yuritadi.   Roman   turidagi   epik   asarlarda   quyidagi   tuzilmaviy   qismlar
mavjud:
 Kirish :   Asar   boshlanishida   asosiy   qahramon   yoki   qahramonlar,   ularning
maqsadlari va harakatlari haqida qisqacha ma’lumot beriladi.
 Asosiy   voqealar :   Qahramonlarning   qarama-qarshiliklari,   ichki
dilemmalari, ijtimoiy yoki ma’naviy kurashlari tasvirlanadi.
 Pik (kuchli nuqta) : Asarning eng yuqori cho‘qqisi bo‘lib, qahramonning
eng katta kurashi yoki ijtimoiy muammo hal qilinadi.
 Xulosa : Roman oxirida barcha voqealar yakunlanadi va qahramonlarning
hayotida yuz beradigan eng muhim o‘zgarishlar ko‘rsatiladi.
Qissa .   Qissa   –   bu   qisqaroq   hajmdagi   epik   asar   bo‘lib,   ko‘pincha   ahloqiy
yoki didaktik maqsadni ko‘zlaydi. Qissa odatda ma’lum bir qahramonning hayoti,
uning kurashi yoki maqsadga erishishdagi tajribasini tasvirlaydi. Qissalarda kichik
voqealar   va   hodisalar   muhokama   qilinadi,   ammo   ular,   shuningdek,   chuqur
ma’naviy mazmunga ega bo‘ladi. Qissalar tuzilishi quyidagicha:
 Kirish : Qissaning bosh qahramoni va uning muammolari kiritiladi.
 Hikoya   yoki   asosiy   voqea :   Qahramonning   harakatlari   va   uning
hayotidagi o‘zgarishlar hikoya qilinadi.
 Ma’naviy   natija :   Qissaning   o‘rgatadigan   saboqlari,   yaxshilik   va
yomonlikning farqlari, ijtimoiy yoki axloqiy maqsadlar ko‘rsatiladi.
2.   Epik   janrda   tasvirlangan   struktura   turlari. Epik   janr   o‘zida   faqatgina
badiiy   tuzilishni   emas,   balki   uning   ichki   strukturasini   ham   aks   ettiradi.   Epik
asarlarda   ko‘pincha   ma’lum   bir   ijtimoiy   yoki   axloqiy   masala   yoritiladi.   Bunday
tuzilmalar, asarning yoritgan mavzulariga qarab quyidagicha bo‘lishi mumkin:
15 Xronologik   tuzilma .   Epik   asarlarda   voqealar   ko‘pincha   vaqt   tartibida
yoritiladi. Bu turdagi struktura turli epizodlarning bir-biriga bog‘langan holda, bir
butun   hikoyaga   aylanishini   ta’minlaydi.   Voqealar   odatda   ketma-ketlikda   yoki
ajratilgan   bo‘limlarda   ko‘rsatiladi,   bu   esa   asar   o‘quvchisini   voqealarni   o‘zgacha
ko‘rishga undaydi.
Fleshd-Back   (Orqaga   qaytish)   tuzilmasi .   Ba’zi   epik   asarlarda,   voqealar
orqaga   qaytish   yoki   o‘tmishdagi   hodisalar   orqali   bayon   qilinadi.   Bunda,
qahramonning   o‘tgan   hayoti   yoki   uzoq   o‘tgan   voqealar   uning   hozirgi   holatiga
qanday ta’sir qilganligi ko‘rsatiladi.
3. Epik janr va monolog / dialog tuzilmalari .   Epik asarlarda monolog va
dialoglarning   alohida   roli   mavjud.   Bu   tuzilmalar   orqali   qahramonlar   o‘zlarini   va
o‘zlarining hissiyotlarini, qarorlarini o‘quvchiga tushuntirishadi. Qahramonlarning
ichki   kurashlari,   ijtimoiy   muammolarga   qarshi   kurashlari   va   ma’naviy   dilemma
ko‘pincha   monolog   shaklida   tasvirlanadi.   Dialoglar   esa   odatda   qahramonlar
o‘rtasidagi munosabatlarni ko‘rsatish uchun ishlatiladi.
Epik   janrning   tuzilishi,   uning   turlari   va   tuzilmaviy   elementlari,   xalqning
tarixiy va madaniy xotiralarini saqlashda, uning qadriyatlarini ifodalashda muhim
rol   o‘ynaydi.   Epik   asarlar,   turli   davrlar   va   xalqlarning   jamiyat   tuzilmasi,   axloqiy
qadr-qimmatlari   hamda   estetik   me’yorlariga   mos   ravishda   o‘zgarib   kelgan   va
o‘ziga xos shakllarni ishlab chiqqan. Epik janrning struktura turlari, nafaqat badiiy
yondashuvni,   balki   ularning   mazmuniy   qismini   ham   shakllantirib,   o‘quvchiga
chuqur ma’naviy saboqlar beradi.
1.4. Epik tur va uning jamiyatga ta’siri
Epik   tur   jamiyat   hayotini   keng   ko‘lamda,   voqelikning   barcha   qatlamlarini
qamrab   oluvchi   uslubda   tasvirlaydi   va   shu   bois   jamiyatga   ta’siri   katta.   Epik   tur
asarlari   (roman,   qissa,   hikoya)   jamiyat   hayotidagi   muhim   voqealar,   ijtimoiy-
siyosiy   o‘zgarishlar   va   insonlar   o‘rtasidagi   murakkab   munosabatlarni   tasvirlash
orqali o‘quvchilarga chuqur ta’sir o‘tkazadi va ularni o‘ylashga undaydi.
Epik tur asarlari quyidagi yo‘llar orqali jamiyatga ta’sir ko‘rsatadi:
16 1. Tarixiy   va   ijtimoiy   xotirani   saqlash .   Epik   asarlar   o‘z   zamonasining
madaniy, siyosiy va ijtimoiy holatini tasvirlaydi. Shu tariqa ular kelajak avlodlarga
o‘tmish   haqida   tasavvur   beradi   va   jamiyat   xotirasini   saqlab   qoladi.   Masalan,
A.Qodiriyning   “O‘tkan   kunlar”   romani   XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshidagi
Turkiston hayotini, o‘sha davrdagi muhim voqealar va shaxslarni yoritadi. Bu asar
nafaqat   tarixiy   faktlarni   eslatadi,   balki   xalqning   milliy   o‘zligini   anglashiga   hissa
qo‘shadi.
2. Ayniy muammolarni yoritish va yechim taklif qilish .   Epik tur asarlari
jamiyatda  dolzarb   bo‘lgan   muammolarni   badiiy  shaklda   ko‘taradi.   Bunda   muallif
mavjud   muammolarni   tahlil   qilib,   ularning   sabablari   va   oqibatlarini   ko‘rsatadi.
Masalan,   ijtimoiy   tengsizlik,   adolatsizlik   yoki   axloqiy   qadriyatlarning   buzilishi
epik asarlarda keng ko‘tariladi. Bunday asarlar o‘quvchilarni bu masalalar  haqida
chuqur o‘ylashga undaydi va yechimlarni izlashga rag‘batlantiradi.
3. Madaniy   va   axloqiy   qadriyatlarni   shakllantirish .   Epik   turdagi   asarlar
madaniy   va   axloqiy   qadriyatlarni   shakllantirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.
Personajlar   orqali   ezgulik   va   yovuzlik,   adolat   va   insofsizlik   kabi   tushunchalar
ifodalanadi.   Shu   yo‘l   bilan   o‘quvchi   ma’naviy   va   axloqiy   o‘lchovlarni   tanqidiy
baholaydi va jamiyatning qadrli qadriyatlarini o‘zida aks ettiradi.
4. Insoniy   xulq   va   fe’l-atvorni   o‘rganish .   Epik   asarlarda   insonning   turli
holatlardagi   ichki   kechinmalari,   xatti-harakatlari,   boshqalarga   bo‘lgan
munosabatlari   aniq   tasvirlanadi.   Bu   orqali   inson   xulq-atvoridagi   murakkab
jihatlarni   o‘rganish,   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   anglashiga   yordam   beradi.
Shuningdek, bu asarlar o‘quvchilarni boshqalarning tajribalaridan o‘rganishga, o‘z
xarakterlarini shakllantirishga undaydi.
5. Badiiy   estetik   zavq   va   dunyoqarashni   kengaytirish .   Epik   tur   asarlari
o‘quvchiga   badiiy   estetik   zavq   berish   bilan   birga,   uning   dunyoqarashini
kengaytiradi.   Asarlardagi   obrazlar,   qiziqarli   voqealar,   badiiy   tasvirlar   o‘quvchini
yangi g‘oyalar bilan tanishtiradi va uning fikr doirasini kengaytiradi.
Epik   tur   jamiyatga   ta’sir   ko‘rsatish   orqali   insonlar   o‘rtasida   tushunish   va
birlikni   rivojlantiradi.   Bu   turdagi   asarlar   odamlarning   hayotga,   o‘z   davriga   va
17 atrofidagi   odamlar   bilan   munosabatlariga   yangi   yondashuv   shakllantirishiga
yordam beradi.
II-BOB. O‘ZBEK EPIK JANRI VA UNING O‘ZIGA XOS
XUSUSIYATLARI
2.1.   O‘zbek epik janrining shakllanishi va rivojlanishi
O‘zbek epik janri o‘zining uzoq tarixiga ega bo‘lib, xalq og‘zaki ijodiyoti va
yozma adabiyot orqali shakllanib, rivojlanib kelgan. Bu janr O‘zbekiston tarixining
turli   davrlaridagi   ijtimoiy,   siyosiy,   madaniy   hayot   tasvirini   o‘zida   aks   ettirib,
jamiyatning ma’naviy merosiga katta hissa qo‘shgan.
O‘zbek   epik   janrining   shakllanishi   va   rivojlanishi   quyidagi   bosqichlardan
o‘tgan:
1. Ilk   shakllanish   davri   (Xalq   og‘zaki   ijodi) .   O‘zbek   epik   janrining   ilk
shakllanish   davri   xalq   og‘zaki   ijodi   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   bu   davrda   asosan
xalq dostonlari, qo‘shiqlari, rivoyatlar va afsonalar yaratildi. Ushbu davr asarlarida
xalqning   orzu-umidlari,   ijtimoiy   qadriyatlari,   tarixiy   voqealari   va   insoniy   his-
tuyg‘ulari   aks   etgan.   Xalq   dostonlari,   masalan,   “Alpomish,”   “Go‘ro‘g‘li”   va
“Kuntug‘mish,” xalq urf-odatlari, qahramonlik va adolat  g‘ oyalarini yetkazib, xalq
hayotining yuksak qadriyatlarini ifoda etgan. “Alpomish” dostoni xalqning ozodlik
18 va   vatanga   sadoqat   tuyg‘ularini   namoyon   qilib,   xalq   orasida   chuqur   o‘rin
egallagan.
Rivoyatlar   va   afsonalar   xalqning   ma’naviy   olamini,   diniy   qarashlarini   va
tabiat   hodisalariga   munosabatini   yoritadi.   Ushbu   asarlar   xalqning   e’tiqodlari   va
qadriyatlarini avloddan-avlodga o‘tkazish vositasi sifatida xizmat qilgan. Masalan,
tabiat   hodisalari,   qahramonlik   voqealari   va   aqidalar   haqida   hikoya   qiluvchi
rivoyatlar va afsonalar xalq orasida mashhur bo‘lgan.
Xalq qo‘shiqlari va hikoyalari esa o‘zbek xalqining ichki dunyosini, turmush
tarzini   va   kundalik   hayotini   ifoda   etgan.   Ushbu   asarlarda   xalqning   quvonch,
qayg‘u, muhabbat va sadoqat kabi mavzular samimiy va sodda tarzda ifoda etilgan.
Epik janrning shakllanishida qahramonlik dostoni uslubi katta o‘rin tutgan. Eposga
mansub   asarlar   xalqning   kuch-qudrati   va   qahramonlik   ruhini   ifoda   etib,
qahramonlar   jasorat,   kuch   va   vatanparvarlik   fazilatlarini   namoyon   etgan.   Bunday
dostonlar   milliy   o‘zlikni   saqlash   va   kelajak   avlodga   ilhom   manbai   bo‘lib   xizmat
qilgan.
Xalq   og‘zaki   ijodi   didaktik   mazmuni   bilan   ham   ajralib   turadi.   Doston   va
qo‘shiqlar   orqali   xalq   ezgulik,   halollik,   sadoqat   va   jasorat   kabi   axloqiy
qadriyatlarni   singdirgan.   Ushbu   asarlar   xalq   hayotiy   tajribalarini   aks   ettirgan   va
ma’naviy   tarbiya   manbai   bo‘lgan.   Shunday   qilib,   xalq   og‘zaki   ijodi   O‘zbek   epik
janrining   shakllanishiga   asos   bo‘lib,   xalq   hayoti,   qadriyatlari   va   qahramonlik
ruhini ifoda etgan asarlarni o‘z ichiga olgan.
2. Yozma   adabiyotning   shakllanishi   (X-XVI   asrlar) .   O‘zbek   yozma
adabiyoti   X–XVI   asrlarda   shakllana   boshlagan   bo‘lib,   bu   davrda   arab,   fors   va
turkiy   tillarda   yozilgan   asarlar   paydo   bo‘ldi   va   kengaydi.   Islom   madaniyatining
kirib   kelishi   bilan   ilm-fan   va   san’at   rivojlanib,   Buxoro,   Samarqand,   Hirot   kabi
shaharlarda   ilmiy   markazlar   va   madrasalar   tashkil   etildi.   Bu   muhitda   ko‘plab
olimlar, shoirlar va yozuvchilar ijod qilib, o‘z asarlari orqali madaniyat va adabiyot
rivojiga   katta   hissa   qo‘shdilar.   Shu   davrda   yaratilgan   asarlar   orasida   Ahmad
Yassaviyning   “Hikmatlar”i   alohida   o‘rin   tutadi.   Yassaviy   o‘zining   tasavvufiy
she’rlari orqali xalq orasida chuqur hurmatga sazovor bo‘ldi. Yassaviy ijodi o‘zbek
19 va   boshqa   turkiy   xalqlar   orasida   diniy   va   ma’naviy   qadriyatlarni   shakllantirishda
katta rol  o‘ynadi. Keyinchalik, Alisher  Navoiyning ijodi  yozma adabiyotning eng
yuksak   cho‘qqisiga   aylandi.   Navoiy   o‘zining   “Xamsa”   asari   bilan   o‘zbek   tilining
boy imkoniyatlarini namoyish etib, milliy adabiyotni yangi bosqichga olib chiqdi.
Bu davrda qasida, g‘azal, ruboiy, va doston janrlari keng tarqaldi. Bu janrlar orqali
ishq,   ma’rifat,   va   tasavvufiy   g‘oyalar   ifodalanib,   xalqning   madaniy   merosida   o‘z
o‘rnini   topdi.   Ayniqsa,   tasavvufiy   adabiyot   jamiyatga   ma’naviy   ta’sir   o‘tkazib,
xalq   orasida   axloqiy   qadriyatlarni   mustahkamlashda   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat
qilgan.   Yozma   adabiyot   shu   davrda   nafaqat   zavq   olish   manbai,   balki   axloqiy-
tarbiyaviy   manba   sifatida   katta   ahamiyat   kasb   etdi.   Shoir   va   yozuvchilarning
ijodlari   milliy   adabiyot   uchun   mustahkam   poydevor   yaratib,   o‘zbek   xalqining
madaniy va ma’naviy rivojlanishida katta rol o‘ynadi.
3. Epik   janrning   keyingi   rivojlanishi   (XIX   asr   –   XX   asr   boshlarida) .  
XIX   asr   va   XX   asr   boshlarida   o‘zbek   adabiyotida   epik   janr   yanada   rivojlanib,
jamiyatning   turli   qatlamlari   va   davr   ruhiyatini   aks   ettiruvchi   asarlar   yaratildi.   Bu
davrda   milliy   uyg‘onish   g‘oyalari   kuchayib,   xalqning   mustaqillik,   ozodlik   va
adolatga   intilishlari   adabiyotda   keng   ifoda   topdi.   XIX   asrda   asosan   xalq   og‘zaki
ijodi va yozma adabiyotda epik janr o‘z o‘rnini mustahkamladi. Xalq ijodi o‘zining
keng   qamrovli   epik   dostonlari,   afsonalari   va   rivoyatlari   bilan   bu   davrda   ham   o‘z
dolzarbligini   saqlab   qoldi.   Ayniqsa,   Alpomish,   Go‘ro‘g‘li   kabi   xalq   dostonlari
o‘zbek   milliy   ruhini   saqlash   va   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynadi.   Ushbu
dostonlar   orqali   xalq   o‘zining   tarixini,   kurashlari   va   qahramonlarini   asrab,
avlodlarga  yetkazdi.  Bu  davrdagi  dostonlar  milliy  o‘zlikni  anglashda  va   xalqning
birligini mustahkamlashda katta ta’sir ko‘rsatdi.
Shuningdek,   yozma   adabiyotda   ham   epik   janr   o‘z   ifodasini   topdi.   XIX   asr
oxiri va XX asr boshlarida o‘zbek adabiyotida ma’rifatparvarlik g‘oyalari avj oldi.
Munis,   Ogahiy,   Furqat,   Muqimiy   kabi   shoir   va   yozuvchilar   ijodida   jamiyatning
turli   masalalari,   adolat   va   ma’rifatparvarlik   g‘oyalari   aks   etdi.   Bu   ijodkorlar   o‘z
asarlari orqali xalqni savodxonlikka, bilim olishga chaqirdilar va ijtimoiy adolatni
targ‘ib   qildilar.   XX   asr   boshlarida   esa   epik   janr   ijtimoiy   masalalar,   milliy
20 uyg‘onish va mustaqillik g‘oyalarini yoritishda muhim vositaga aylandi. Cho‘lpon,
Fitrat,   Abdulla   Qodiriy   kabi   adiblar   bu   davr   adabiyotining   eng   yorqin
namoyandalari hisoblanadi. Ularning asarlari xalqning og‘ir hayoti, milliy o‘zlikni
anglash   va   ozodlik   uchun   kurash   g‘oyalarini   o‘zida   mujassam   etdi.   Ayniqsa,
Qodiriyning   “O‘tgan   kunlar”   romani   o‘zbek   adabiyotidagi   epik   janrning   yuksak
namunasi   bo‘lib,   jamiyat   va   inson   ruhiyatining   murakkab   jihatlarini   aks   ettirgan
asar   sifatida   tanildi.   XIX   asr   va   XX   asr   boshlaridagi   epik   janrning   rivojlanishi,
asosan,   o‘zbek   xalqining   ma’naviy   o‘zgarishlari   va   milliy   o‘zlikni   anglash
jarayonlari   bilan  chambarchas   bog‘liq  bo‘lib,  bu   asarlar   xalqning   ruhiy   hayoti   va
orzularini aks ettirgan.
4. Sovet   davri   epik   adabiyoti   (XX   asrning   ikkinchi   yarmi) .   Sovet   davri
o‘zbek   epik   adabiyoti   (XX   asrning  ikkinchi   yarmi)   yangi   siyosiy   tuzum,   ijtimoiy
o‘zgarishlar   va   jamiyatning   rivojlanish   davrida   shakllandi.   Sovet   Ittifoqi   ta’siri
ostida o‘zbek adabiyotida yangi mavzular, janrlar va ifoda vositalari paydo bo‘ldi.
Bu davrda epik janr ko‘p jihatdan sotsialistik realizmning talablariga mos ravishda
yaratildi.   O‘zbek   epik   adabiyotida,   ayniqsa,   xalqni   yangi   jamiyat   qurishga,
mehnatni ulug‘lashga, ijtimoiy-siyosiy masalalarni ko‘rsatishga chaqiruvchi asarlar
keng   tarqaldi.   Bu   davrda   yozuvchilar   adabiyotni   faqatgina   estetik   qadriyatlarni
ifodalash   vositasi   sifatida   ko‘rmasdan,   balki   o‘z   asarlarini   ijtimoiy   va   siyosiy
maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   ham   ishlatganlar.   Yozuvchilar,   ayniqsa,
kommunistik   g‘oyalarni   tarqatishda,   sovet   tizimining   afzalliklarini   ko‘rsatishda,
yangi   tuzumning   yuksak   maqsadlari   haqida   yozishda   faol   ishtirok   etdilar.   Epik
adabiyotda yirik romanchilar va shoirlarning asarlari yangi janrlar va mazmunlarni
o‘z ichiga olgan. “O‘tgan kunlar” romani bilan tanilgan Abdulla Qodiriy, ayniqsa,
o‘zbek   adabiyotining   birinchi   ulkan   epik   asarlarini   yaratgan   yozuvchi   sifatida
tarixda qolgan. Uning asarlari o‘zbek xalqining tarixiy o‘zgarishlarini tasvirladi va
o‘zbek jamiyatining taraqqiyot yo‘lini ko‘rsatdi.
Sovet   davri   o‘zbek   epik   adabiyotida   zamonaviy   sharoitlar   va   yangi
jamiyatning   “yangi   insoni”   obrazlari   yaratilgan.   Bu   davrda   yozilgan   asarlarda
ko‘pincha   ishchilar,   kolxozchilar,   partiya   faollari,   yangi   jamiyat   quruvchilari   va
21 ularning   g‘oyalari   ifodalanadi.   Shuningdek,   adabiyotda   xalqning   mehnatini,
fidoyiligi   va   sadoqatini   ko‘rsatish   ustuvor   bo‘lgan.   Ijtimoiy   masalalar   va
insonlarning   orzulari,   umidlari,   kurashlari   kiritilgan.   Yozuvchilar   o‘z   asarlarida
kadrlar tarbiyasiga e’tibor qaratishgan va yurtni rivojlantirish, unga sodiq bo‘lgan
insonlar   tasvirini   yaratishga   harakat   qilishgan.   Shu   bilan   birga,   Sovet   davri
adabiyotida   xalqni   madaniyatga,   ilmga   va   mehnatga   o‘rgatish   maqsadida   yangi
turdagi   pedagogik   va   didaktik   asarlar   ham   yaratildi.   Sovet   davri   o‘zbek   epik
adabiyotining yana bir  muhim  jihati  shundaki,  u milliy an’analarni  saqlab  qolgan
holda   yangi   jamiyatning   ehtiyojlariga   moslashgan.   Shuning   uchun,   bu   davrda
adabiyotning   shakllanishi   va   rivojlanishi,   faqatgina   ijodiy   jarayon   sifatida   emas,
balki milliy va ijtimoiy rivojlanishning muhim vositasi sifatida ham qaraladi.
5. Mustaqillik   davri   va   zamonaviy   epik   adabiyot   (XX   asr   oxiri   –   XXI
asr) .   Mustaqillik   davrida   o‘zbek   epik   adabiyoti   yangi   bir   bosqichga   ko‘tarildi.
1991-yilda   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   adabiyotda   avvalgi   siyosiy
ideologiyalardan qochish, erkinlik, shaxsiyat va inson huquqlariga oid masalalarga
katta   e’tibor   qaratildi.   Mustaqillik,   milliy   qadriyatlarni   qayta   tiklash,   o‘zbek
xalqining   tarixiy   yutuqlari   va   madaniyatini   dunyoga   tanitish   kabi   mavzular
adabiyotning asosiy yo‘nalishlariga aylandi. Epik janrda tarixiy voqealar va milliy
anglashni shakllantiruvchi asarlar muhim ahamiyat kasb etdi. Mustaqillikni qo‘lga
kiritish,   xalqni   mustahkamlash,   yurtni   rivojlantirish   va   jamiyatni   erkinlashtirish
kabi masalalar zamonaviy epik asarlarda o‘z ifodasini topdi. Ushbu davrda, o‘zbek
adabiyotida   realizm   va   romantizm   aralashmasi   asosida,   eski   va   yangi   qadriyatlar
o‘rtasidagi muvozanatni saqlagan yirik epik asarlar yaratildi.
Mustaqillik   davri   epik   adabiyotida   yozuvchilar   tarixiy,   madaniy,   ijtimoiy
mavzularni   keng   ko‘lamda   qamrab   oldilar.   Yozuvchilar   o‘z   asarlarida   o‘zbek
xalqining   o‘tmishidagi   yirik   voqealar   va   shaxslarni,   ayniqsa,   milliy   ozodlik
kurashini,   va   o‘tgan   davrning   o‘ziga   xos   qahramonlik   timsollarini   yoritdilar.
Ularning asarlari faqat tarixiy tarixni yozish bilan cheklanmay, balki milliy ongni
o‘stirish,   xalqning   madaniy   merosini   saqlash   va   yangi   jamiyatni   yaratish   yo‘lida
muhim   vositaga   aylandi.   Zamonaviy   o‘zbek   epik   adabiyotida,   shuningdek,
22 zamonaviy   sharoitda   yuzaga   kelgan   ijtimoiy-siyosiy   masalalar,   yoshlarning
dunyoqarashi, erkinlik, adolat, ma’naviyat kabi mavzular ham o‘z ifodasini topgan.
Yozuvchilar,   badiiy   yondoshuvda   zamonaviy   hayotning   turli   qirralarini
tasvirlashgan.   Yangi   dunyoqarashni   shakllantirish,   o‘zbek   jamiyatidagi
muammolarni o‘rganish, turmush tarzi va hayot falsafasini ifodalash, shuningdek,
xalqning   yangi   zamon   talablariga   javob   beradigan   qahramonlar   yaratish   alohida
ahamiyat kasb etdi. Bundan tashqari, Mustaqillik davrida o‘zbek epik adabiyotida
shaxsiyat erkinligi, milliy g‘urur va g‘oyaviy mustaqillikni targ‘ib qiluvchi asarlar
yaratildi. Badiiy adabiyotda odamning ichki dunyosi, ruhiy kurashlari, umidlar va
orzularining   aks   etishi   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.  Epik  janrda   milliy   urf-odatlar,
qadriyatlar, urf-anjanlar, til va madaniyatga bo‘lgan hurmatning kuchayishi, yangi
davrga mos o‘zbek yozuvchisi obrazini yaratish jarayoni amalga oshdi. XXI asrda
o‘zbek epik adabiyotining asosiy yo‘nalishlaridan biri, ayniqsa, xalqni erkinlik va
o‘zini   ifoda   etish   erkinligi,   jamiyatda   tenglik   va   adolatni   tiklashga   qaratilgan
asarlar   yaratishdir.   Yozuvchilar   o‘z   asarlarini   nafaqat   milliy,   balki   jahon
miqyosidagi masalalar bilan bog‘lashni davom ettirmoqda. 
2.2.   O‘zbek epikasi va uning asosiy janrlari
O‘zbek   epikasi,   xalqning   o‘z   tarixiy,   madaniy   va   ijtimoiy   tajribalarini   aks
ettirishda asosiy vosita bo‘lib xizmat qilgan. Bu janr xalqning ko‘p asrlik og‘zaki
ijodi   va   yozma   adabiyotida   o‘z   ifodasini   topgan.   Epik   asarlar   turli   davrlarda
ijtimoiy   va   madaniy   o‘zgarishlarga   mos   ravishda   shakllanib,   xalqqa   ruhiy   va
axloqiy   yo‘naltirishlar   beradi.   Quyidagi   janrlar   o‘zbek   epikasining   muhim
qirralarini tashkil etadi:
1. Folklor va Epos.  O‘zbek xalqining eng qadimiy epik janri bo‘lmish epos
xalqning   og‘zaki   ijodidan   kelib   chiqqan.   Eposlar   ko‘pincha   keng   miqyosdagi
voqealar, qahramonlar, urushlar, jasoratlar va ijtimoiy g‘alabalarga asoslanadi. Bu
janrda real va fantastik elementlar birgalikda mavjud.   “Alpomish”, “Barchinoy” ,
va boshqa eposlar nafaqat milliy g‘urur va madaniyatni, balki o‘tmishdagi ijtimoiy
muammolarni, urushlar va tinchlik uchun kurashni ham o‘zida aks ettiradi.
23 2.   Dostonlar.   Xalq   qahramonlarini   tasvirlashda   davom   etgan   doston   janri,
xalq eposining qisqa va she’riy shaklidir. Dostonlarda ko‘pincha bir qahramonning
hayoti   va   faoliyati   hikoya   qilinadi,   u   ma’naviy   va   axloqiy   jihatdan   yuqori
qahramon sifatida namoyon bo‘ladi. Dostonlarning ko‘pida diniy, tarixiy, ijtimoiy
va   etnografik   motivlar   birlashtirilgan.   Misol   uchun,   “Yusuf   va   Zulaiho”   yoki
“Shahriyor”   kabi   dostonlar   xalq   orasida   mashhur   bo‘lib,   unda   axloqiy   saboqlar,
muhabbat va erkinlikka bo‘lgan intilishlar tasvirlanadi.
3.   Xalq   hikoyalari   va   afsonalar.   Xalq   hikoyalari   —   bu   qisqa   epik
asarlardir.   Ular   xalq   orasida   keng   tarqalgan   voqealarni,   qahramonlik   va
mukofotlarni,   shuningdek,   ko‘pincha   adolatni   ta’minlovchi   kuchlar   bilan   bog‘liq
afsonalarni tasvirlaydi. Bu janrda xalq hayoti, urf-odatlari, tabiat va uning sirlarini
yorituvchi   afsonalar   ham   uchraydi.   “Qizilbayir”   va   “Bobo   Shomurod”   kabi
hikoyalar bu janrning mashhur namunalaridir.
4.   Tafsirli   epik   asarlar   (Mythologiya   va   Fantastika) .   O‘zbek   epikasida
diniy va mitologik mavzularni o‘z ichiga olgan asarlar ham mavjud. Bu asarlarda
ko‘pincha   o‘tmishdagi   qahramonlar,   ularning   yagona   kuchga   ega   bo‘lgan
xususiyatlari va superqahramonlik fazilatlari tasvirlanadi. Asarlar ko‘pincha diniy
afsonalar, ilohiy qudratga ega  bo‘lgan mavjudotlar  va xudo bilan bog‘liq holatlar
bilan bog‘liq bo‘ladi. Bunday asarlar o‘zbek xalqining diniy, madaniy, va falsafiy
qarashlari haqida ma’lumot beradi.
5.   Realistik   epik   asarlar   (XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida) .   XIX
asrning   oxiriga   kelib,   o‘zbek   epikasida   realizm   yo‘nalishi   rivojlanadi.   Bu   davrda
yozilgan asarlarda xalq hayoti, oddiy insonlarning kundalik muammolari, ijtimoiy
adolatsizlikka   qarshi   kurash   va   jamoat   hayotidagi   o‘zgarishlar   aks   etadi.
Shuningdek,   o‘zbek   xalqining   erkinlikka   intilishi,   zamonaviy   ijtimoiy   g‘oyalar
bilan   uyg‘unlashishi   ham   epik   asarlarning   markazida   bo‘ladi.   “Ipakchi”   va
“Yalang‘och”   kabi   asarlar   realistik   epikada   namoyon   bo‘lgan   eng   yaxshi
misollardir.
6.   Sovet   davri   epik   asarlari.   Sovet   davrida   o‘zbek   adabiyotida   ideologik
nuqtai nazardan yozilgan epik asarlar paydo bo‘ldi. Bu davrda epik asarlar ko‘proq
24 kollektivizm,   ishchi   sinfi   va   yangi   tuzumning   g‘oyalariga   bag‘ishlangan.   Xalqni
mehnatga   va   jamiyatdagi   o‘zgarishlarga   jalb   qilish,   yangi   ijtimoiy   tizimni
yaratishga   yordam   berish   maqsadida   yaratilgan   asarlarda   qahramonlar   yangi
tuzumning   himoyachisi   sifatida   ko‘rsatilgan.   “Uch   ishchi”   va   “Erk”   kabi   epik
asarlar bu davrning tipik misollaridir.
7.   Mustaqillik   davri   epikasi.   Mustaqillik   yillarida   o‘zbek   epikasi   yangi
istiqbollarga   yuzlanadi.   Bugungi   kunda   xalq   qahramonliklari,   ularning   tarixiy
yutuqlari,   ijtimoiy   rivojlanishdagi   o‘zgarishlar   va   yangi   milliy   g‘oyalar   yangi
zamonamizning o‘ziga xos mavzusiga aylanmoqda. Mustaqillik davrida yaratilgan
epik   asarlar   o‘zbek   millatining   yuksalishi,   milliy   qadriyatlar   va   madaniyatni
saqlashga   bo‘lgan   intilishlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Yangi   zamonning   yangi   ijtimoiy
sharoitlariga   mos   ravishda   yaratilgan   epik   asarlar   avvalgi   davrlarga   qaraganda
ko‘proq tarixiy va zamonaviy motivlar bilan to‘ldirilgan.
O‘zbek epikasi, uning janrlari va shakllari orqali xalqning o‘ziga xos tarixiy,
madaniy   va   axloqiy   qadriyatlarini   aks   ettiradi.   Epik   asarlar,   xalqning   biror
muayyan ijtimoiy va madaniy ehtiyojlariga javob berib, tarixni tasvirlash, axloqiy
saboqlarni   yetkazish   va   o‘tmishdagi   qahramonliklarni   yodda   saqlashda   katta   rol
o‘ynaydi.
2.3.   O‘zbek epik asarlari va qahramonlik
O‘zbek   epik   asarlari   xalqning   tarixiy,   madaniy   va   axloqiy   qadriyatlarini
saqlovchi   muhim   manbalardir.   Bu   asarlar   xalq   og‘zaki   ijodining   ajralmas   qismi
sifatida paydo bo‘lgan va uzoq asrlar davomida rivojlanib, zamonaviy adabiyotga
o‘tgach,   yangi   shakllar   va   janrlar   bilan   boyidi.   Epik   asarlarda   ko‘plab   yuksak
fazilatlar   bilan   ajralib   turadigan   qahramonlar   tasvirlanadi.   Qahramonlikning
mazmuni   va   mohiyati   bu   asarlarda   jamiyatning   ijtimoiy   va   axloqiy   nuqtai
nazaridan   ko‘rib   chiqiladi.   O‘zbek   epikasidagi   qahramonlik   tasvirlari   nafaqat
jasorat   va   kuchni,   balki   yuksak   ma’naviyatni,   mehnatsevarlikni,   adolatni   va
sadoqatni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Epik   asarlarda   qahramonlar   ko‘pincha   xalqning
orzularini,   umidlarini   va   qadriyatlarini   ifodalaydilar.   Ularning   hikoyalari   asosida
jamiyatdagi   eng   muhim   g‘oyalar   va   ijtimoiy   tartiblar   aks   etadi.   Qahramonlar,
25 odatda,   o‘z   xalqini   himoya   qilish   uchun   janglarda   ishtirok   etadi,   yurtni   xavfdan
qutqaradi,   qiyinchiliklar   orqali   o‘tgach,   nihoyat   yurtning   farovonligini
ta’minlashda o‘z rolini o‘ynaydi.
Qahramonlarning   shakllanishida   xalqning   tarixiy,   ijtimoiy   va   madaniy
vaziyatlari   katta   ahamiyatga   ega.   Tarixiy   voqealar   va   real   hayotdagi   sinovlar
qahramonlarning   xarakterlarini   shakllantiradi,   ularga   xalqning   umumiy   orzu-
umidlarini amalga oshirish vazifasini yuklaydi. Epik janrda qahramonlar jamiyatni
o‘zgarishlarga,   yangi   yo‘llarga   yetaklashda   muhim   o‘rin   tutadilar.   O‘zbek
epikasidagi   qahramonlik   ko‘plab   badiiy   va   ijtimoiy   g‘oyalarga   asoslangan.   Xalq
og‘zaki   ijodida   qahramonlarning   odatda   jasorat,   sadoqat,   adolat   va   halollik   kabi
fazilatlari   yuksak   baholanadi.   Misol   uchun,   Alpomish   kabi   klassik   qahramonlar,
yurtni   himoya   qilish   va   o‘zining   qahramonligini   amalga   oshirish   yo‘lida
to‘qnashuvlarga   kirishadilar.   Ularning   har   biri   xalqning   qadriyatlari   va   ma’naviy
olamini o‘zida mujassam etadi. Alpomish yurtni himoya qilishda o‘zining jasorati,
qat’iyati va vatanparvarligi bilan xalq uchun haqiqiy timsolga aylangan.
Shuningdek,   o‘zbek   epikasidagi   qahramonlar   ko‘pincha   nafaqat   jismoniy
kuch, balki axloqiy va ruhiy kuchni ham ifodalaydi.  Barchinoy  kabi qahramonlar,
masalan,   jasorat   va   adolatni   nafaqat   janglarda,   balki   oilaviy   va   ijtimoiy
munosabatlarda   ham   ko‘rsatadilar.   Ularning   shaxsiy   fazilatlari   xalqning   umumiy
axloqiy qadriyatlarini aks ettiradi.
Epik   asarlardagi   qahramonlar   jamiyatdagi   har   qanday   noxush   vaziyatlarga
qarshi kurashishda o‘zining shaxsiy manfaatlaridan ko‘ra umumiy maqsadni, xalq
manfaatlarini   birinchi   o‘ringa   qo‘yadilar.   Ular   ko‘pincha   eng   murakkab
vaziyatlarda   adolatni   ta’minlashga   harakat   qiladilar.   Bu   kurashlar,   o‘z   navbatida,
xalqning   mafkuraviy   va   ma’naviy   qadriyatlarini   mustahkamlaydi,   hamda
o‘quvchilarni   yuksak   axloqiy   nuqtai   nazarga   yo‘naltiradi.   Qahramonlik   va
adolatning   o‘zaro   bog‘liqligi   o‘zbek   epikasida   ayniqsa   kuchli   ifodalanadi.
Asarlarda qahramonlar nafaqat yurtni va xalqni xavf-xatarlardan himoya qiladilar,
balki ularning harakatlari orqali ijtimoiy tenglik, adolat va xolislikni ta’minlashga
intiladilar.   Bu   jihatlar   qahramonlarning   ideal   va   haqiqiy   obrazlarini   yaratadi.
26 Shuningdek, ularning harakatlari orqali jamiyatdagi axloqiy va ijtimoiy qadriyatlar
mustahkamlanadi.
O‘zbek  epikasining qahramonlari, ularning kurashlari  va erishgan  yutuqlari
xalqni birlashtiradi, ularning umumiy g‘oyaviy qarashlarini ifodalaydi. Bu asarlar,
shuningdek, tarixiy o‘tmish va madaniy merosni  saqlashda  ham katta ahamiyatga
ega. Qahramonlar nafaqat adolatni ta’minlashda muhim o‘rin tutadilar, balki xalqni
birlashtirishda,   ularning   ma’naviy   dunyosini   shakllantirishda   ham   katta   rol
o‘ynaydilar.   O‘zbek   epikasi   va   qahramonlik   asarlaridagi   asosiy   jihat,   ularning
nafaqat   badiiy,   balki   ijtimoiy   va   axloqiy   funktsiyalarini   ham   bajarishidir.
Qahramonlar   o‘z   hayotlarida   nafaqat   jasorat,   balki   adolat,   muhabbat   va   xalqqa
bo‘lgan   sadoqatni   ifodalaydilar.   Shuningdek,   bu   asarlar   xalqning   ma’naviy
rivojlanishiga   xizmat   qiladi   va   xalqning   tarixiy   xotirasini   saqlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.
2.4.   O‘zbek epik asarining zamonaviy rivoji
O‘zbek   epik   asarining   zamonaviy   rivoji   XX   asrning   ikkinchi   yarmidan
boshlab   o‘zgarishni   boshladi.   Sovet   davrida   o‘zbek   epikasi   yirik   ijtimoiy-siyosiy
o‘zgarishlar bilan birga rivojlanib, yangi mavzular va janrlarni o‘z ichiga oldi. Shu
bilan   birga,   sovet   hukumatining   ideologik   ta’siri   ostida   yozilgan   epik   asarlar
ko‘proq   kollektiv   va   ijtimoiy   mavzularni   ko‘tarishga,   individual   qahramonlikni
emas,   balki   jamiyatning   rivoji   va   g‘alabalarini   tasvirlashga   intildi.   Biroq,
mustaqillik   davrida   o‘zbek   epikasining   yangi   yo‘nalishlari   va   shakllari   paydo
bo‘ldi.
Mustaqillikni   qo‘lga   kiritgan   O‘zbekiston   o‘zining   milliy   madaniyatini
tiklashga va rivojlantirishga kirishdi. Bu jarayonda epik asarlar ham yangi shakllar
27 va mazmunga ega bo‘ldi. Endi epik asarlar ko‘proq xalqning qadriyatlarini, milliy
tarixni va madaniyatni aks ettirishga qaratildi. Xalq og‘zaki ijodining qahramonlari
endi nafaqat tarixiy shaxslar va hodisalar, balki zamonaviy jamiyatdagi qadriyatlar,
mehnat, ilm, va vatanparvarlikni ifodalovchi obrazlar sifatida tasvirlanadi.
O‘zbek   epikasining   zamonaviy   rivoji,   ayniqsa,   adabiyotda   yangi   uslubiy
yondoshuvlar va shakllarining qo‘llanilishi bilan farqlanadi. Bugungi kunda o‘zbek
yozuvchilari   epik   asarlarda   realistik   va   fantastik   elementlarni   birlashtiradi.
Shuningdek,   zamonaviy   epik   asarlar   ko‘proq   individual   qahramonlarning   ichki
dunyosini, ruhiy holatlarini va hayotiy muammolarini ko‘rsatishga intiladi.
Epik   janrning   zamonaviy   rivojida   yozuvchilar   ijtimoiy   haqiqatni,   ekologik
muammolarni,   iqtisodiy   rivojlanish   va   jamiyatdagi   o‘zgarishlarni   ko‘rsatishda
yangi   uslubiy   yondoshuvlarni   qo‘llaydilar.   Ayniqsa,   milliy   g‘oyani   yuksaltirish,
o‘zbek   xalqining   o‘ziga   xosligini   ta’kidlash   va   tarixiy   merosni   qadrlash   kabi
masalalar zamonaviy epik asarlarda o‘ta muhim ahamiyat kasb etadi.
Shu   bilan   birga,   zamonaviy   o‘zbek   epikasida   global   muammolar,   masalan,
xotin-qizlar   huquqlari,   global   iqlim   o‘zgarishlari,   urushlar   va   diniy   ekstremizm
kabi   mavzular   ham   yoritilmoqda.   Bu   orqali   epik   asarlar   jamiyatdagi   ijtimoiy   va
siyosiy jarayonlarni chuqurroq tahlil qilishga, o‘zgaruvchan dunyoda insoniyatning
o‘rni va mas’uliyatini ko‘rsatishga xizmat qiladi.
Zamonaviy   o‘zbek   epik   asarlari,   shuningdek,   o‘zining   badiiy   jihatdan
boyligi va shaklida yangi yondoshuvlarni qo‘llash bilan ajralib turadi. Adabiyotda
ko‘p   hollarda   yangi   janrlar,   masalan,   epik   romanlar,   badiiy   esselar   va   hikoyalar
shaklida   o‘z   ifodasini   topadi.   Bu   asarlar   ko‘pincha   adabiy   tilni   yangilash   va
murakkab badiiy vositalarni qo‘llash orqali shakllanadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   o‘zbek   epikasi   zamonaviy   rivojlanish   bosqichida
yangi   shakllar   va   janrlarni   o‘zlashtirib,   xalqning   milliy   qadriyatlari,   jamiyatdagi
o‘zgarishlar   va   ijtimoiy   masalalarni   yoritishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Yangi
mavzular,   zamonaviy   adabiyotning   shakllari   va   uslubiy   yangilanishlar   orqali
o‘zbek epikasi jahon adabiyotiga o‘zining beqiyos hissasini qo‘shmoqda.
28 XULOSA
Xulosa qilib aytganda, o‘zbek epikasi xalq og‘zaki ijodidan boshlab yozma
adabiyotga o‘tgan davr mobaynida o‘zining boy shakllari va janrlari bilan taraqqiy
etgan.   Har   bir   davrda   epik   asarlar   jamiyat   hayoti,   uning   ijtimoiy-siyosiy   holati,
madaniy   qadriyatlari   va   dunyoqarashi   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   o‘zbek
xalqining tarixiy yuksalishi va inqirozini aks ettirishda muhim rol o‘ynagan.
Ilk shakllanish davrida o‘zbek epikasi asosan xalq og‘zaki ijodi va dastanlar
orqali   ifodalanib,   qahramonlik   va   ma’naviyatni   yuksaltirishga   qaratilgan   edi.
Yozma   adabiyotning   shakllanishi   va   rivojlanishi   bilan   birga,   epik   janrda   yanada
murakkab   mavzular   va   shakllar   paydo   bo‘ldi,   o‘zbek   yozuvchilari   milliy
qadriyatlarni, tarixiy shaxslarni tasvirlashga intildilar.
29 Sovet   davrida   ideologik   ta’sirlar,   markazlashgan   siyosat   va   yirik   xalq
yozuvchilarining asarlari orqali epik janrda ko‘plab o‘zgarishlar yuz berdi. Biroq,
bu davrda ham epik asarlar xalqning haqiqatini, uning azmu shijoatini va ruhiyatini
aks   ettirishga   intildi.   Mustaqillik   davrida   esa   o‘zbek   epikasi   milliy   g‘oya,   xalqni
anglash va uning erkinlikka intilishining yuksak namunasi sifatida yangi shakllarda
rivojlandi.   Bugungi   kunda   o‘zbek   epikasi   zamonaviy   ijtimoiy   va   madaniy
o‘zgarishlarga   moslashib,   xalqning   chinakam   qahramonligini   va   uning
dunyoqarashini kengaytirishda davom etmoqda.
Shunday   qilib,   o‘zbek   epikasi   tarixan   rivojlanib,   o‘zining   eng   yuqori
nuqtalariga   erishgan.   Har   bir   davrda   uning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   va   ta’siri
mavjud   bo‘lib,   hozirgi   zamon   adabiyotida   o‘zbek   epikasi   hali   ham   muhim   o‘rin
tutadi.   O‘zbek   epikasining   yanada   rivojlanishi,   uning   xalqning   ma’naviyati   va
madaniyatidagi ahamiyatini yanada mustahkamlashga xizmat qiladi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   14-iyuldagi
“O‘zbekiston   adabiyotini   yanada   rivojlantirish   va   uning   dunyo   miqyosidagi   o‘rni
va ahamiyatini oshirishga doir chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmoni
2. Alisher Navoiy, “Xamsa” – Toshkent: Sharq, 1996.
3. Sharif, M. (1991). “O‘zbekiston adabiyoti tarixi.” – Toshkent: O‘qituvchi.
4. Abdullayev,   M.   (2018).   “Doston   va   uning   janr   turlari.”   –   Toshkent:
Yoshlar nashriyoti.
5. Nizomi,   A.   (2002).   “Dostonshunoslik   masalalari.”   –   Toshkent:
Akademnashr.
30 6. Rahmon,   A.   (2015).   “Epik   adabiyotning   tahlili.”   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya.
7. Asimov, A. (2007). “O‘zbekiston xalq dostonlari va ularning tuzilishi.” –
Toshkent: Farg‘ona nashriyoti.
8. Turaev,   T.   (1986).   “Epik   adabiyotning   shakl   va   mazmuni.”   –   Toshkent:
Ma’naviyat.
9. G‘ulomov, A. (2011). “Adabiyotda doston janri va uning rivojlanishi.” –
Toshkent: O‘qituvchi.
10. Rasulov,   B.   (2012).   “Xalq   dostonlari:   tarixiy-madaniy   o‘rni.”   –
Samarqand: Samarqand universiteti nashriyoti.
11. G‘iyosov, M. (2010). “O‘zbekiston dostonlarining estetik xususiyatlari.”
– Toshkent: O‘zbekiston Yozuvchilar Uyushmasi.
Internet saytlar:
12. www.yoshlar.uz
13. www.uzbekistan24.uz
14. www.adabiyot.uz
15. www.folklor.uz
16. www.kitobxon.uz
17. www.uzyo.uz
18. www.culture.uz
31

Epik tur

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский