Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 2.6MB
Xaridlar 19
Yuklab olingan sana 15 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Erkin Vohidov she`riyada badiiylik va novatorlik

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM,FAN VA INNOV ATSIYALAR
VAZIRLIGI TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI FILOLOGIYA
FAKULTETI
O ZBEK TILI VA ADABIYOTI YO NALISHI 3- BOSQICH 306- GURUHʻ ʻ
TALABASI SOHIBOVA ZULAYXONING
"PRIMQUL QODIROV MAHORATLI ROMANNAVIS'' MAVZUSIDA
TAYYORLAGAN
KURS ISHI
 
B ajardi:                                                              ________________________ 
Qabul qildi:                                                        ________________________
 
Termiz-2024
 
1 Erkin Vohidov she`riyada badiiylik va novatorlik
                                 
Mundarija :
Kirish ............................................................................................................................................................ 3
I.Bob.Erkin Vohidov she`riyatining o‘ziga xosligi .......................................................................................... 7
1.1.Erkin Vohidov she`riyatining o‘ziga xosligi va bugungi O‘zbek adabiyotidagi o‘rni ................................ 7
1.2.Erkin Vohidovning badiiy mahorati ...................................................................................................... 12
II.Bob.Erkin Vohidov she`riyada badiiylik va novatorlik ............................................................................. 22
2.1.Erkin Vohidov ijodida tabiat va ona zamin ........................................................................................... 22
2.2.Erkin Vohidov ijodiyotining badiiy-estetik xususiyatlari ....................................................................... 29
Xulosa ........................................................................................................................................................ 32
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati: ........................................................................................................... 34
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   so’ng
barcha   sohalarda   islohotlar   amalga   oshirildi.   Xusu san,   ta’lim   sohasi   ham   davlat
siyosatining   ustuvor   ahamiyatga   yo’nalishlaridan   biriga   aylandi.   “Ta’lim
to’g’risidagi   Qonun”   hamda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ning
mazmunmohiyati   hayotga   jadal   tadbiq   etildi.   Respublikadagi   uzluksiz   ta’lim
tizimining   shakli   bilan   mazmuni   takomillashib   bordi.   O’quvchini   mustaqil
fikrlashga,   ijodkorlikka   undovchi,   faolligini   oshirishga   xizmat   qiluvchi   yangi
pedagogik   texnologiyalar   ta’lim   jarayonidan   o’rin   oldi.   O’quv   mashg’ulotlarini
qiziqarli, o’qituvchi va o’quvchi hamkorligiga tayanuvchi o’zaro faol munosabatlar
asosida   tashkil   etishda   yangi   pedagogik   texnologiyadan   foydalanish   ta’limiy   va
tarbiyaviy zaruratga aylandi. 
Umumiy   ta'lim   tizimida   ona   tili   asosiy   va   markaziy   o'ringa   ega.   Ayniqsa,
umumiy   o'rta   ta'limning   asosi,   poydevori   bo'lgan   maktablarda     ona   tili   yetakchi
mavqeda turadi. Yosh avlodda fikrlash va fikrni to'g'ri ifodalay olish ko'nikmasini
hosil   qilish   va   rivoj   toptirish,   ularga   ona  tilining  qonun-qoidalarini   singdirish,   bu
qonun-qoidalarni   amalda qo'llay  bilishni   o'rgatish,  ularni   savodxonlik  bilan to'g'ri
va   chiroyli   yozish,   to'g'ri   talaffuz,   ifodali   nutq.   O'z   his-   tuyg'ularini   so'z   vositasi
bilan yuzaga  chiqara  olish  malakalariga ega  qilish,  bular   orqali  amaliy  faoliyatga
tayyorlash maktablarda  boshlanadi.
Bola   1-sinfga   kelganida   taxminan   1300,   1400   atrofida   so‘z   boyligiga   ega
bo‘ladi. Maktab ta'limi, o‘qituvchilarning pedagogik mahorati bilan unga har kuni
5-6   ta   yangi   so‘z   o‘rgatiladi   va   bu   so‘zlar   uning   lug‘atidan   joy   olishi   hamda
mustahkamlanishi   kuzatib   boriladi.Shu   bilan   birga   o’quvchilar   ushbu   so’zlarning
yozilishi   bilan   ham   tanishib   boradilar.   O’quvchilar   ona   tili   qoidalari   bilan
birgalikda   to’g’ri   va   chiroyli   yozishga   o’rganib   borishlari   lozim   bunga   erishish
uchun   esa   doimiy   ravishda   o’quvchilarni   savodli   yozish   malakalarni   rivojlantirib
borishimiz lozim.
3 Bugungi   kunda   ayrim   joylarda   panolarda,   viveskalarda,   jamoat   joyidagi
e’lonlarda   ayrim   orfografik   va   imlo   qoidalari   buzilgan   holatdagi   yozuvlarni
uchratishimiz   mumkin.   Afsuski   bunday   kamchiliklar   tez-tez   ko’zga   chalinib
turibdi.   Albatta   bularning   barchasiga   yoshlikdanoq   savodli   yozish   ko’nikma   va
malakalarini shaklllantirishga yaxshi e’tibor qaratilmasligi deb olishimiz mumkin.
Shuning uchun ham o’quvchilarni ilk maktab yoshidanoq savodli yozishga o’rgatib
borish   bugungi   kunda   ham   dolzarb   va   ahamiyatli   muammolardan   biri   bo’lib
qoladi.
Kurs ishining maqsad va vazifalari.
Ushbu   Kurs   ishini   yozishda   savod   o’rgatishning   tayyorlov   davrida
o’quvchilarni yozuvga o’rgatish asosiy maqsad qilib belgilandi.
Ushbu maqsadni amalga oshirishda quyidagi vazifalar amalga oshirildi
-Maktab   o’quvchilarini   yozuvga   o’rgatish   bo’yicha   adabiyotlar   va   internet
ma’lumotlari tahlili,
-o’quvchilarni   savod   o’rgatishning   ilk   davridayoq   yozishga   o’rgatish
masalalarini o’rganib chiqish
-Darslarda   zamonaviy   usullarni   qo’llab   darslarni   tashkil   etish   bo’yicha
adabiyotlarni o’rganib chiqish
-zamonaviy pedagogik texnologiyalar, innnovatsion hamda interaktiv usullar,
turli didaktik o’yinlardan foydalanib o’quvchilarga savod o’rgatish yo’llarini ishlab
chiqish.
Kurs   ishi   obyekt   va   usullar .   Kurs   ishining   muammosiga   oid   falsafiy,
psixologik,   pedagogik   hamda   metodik   adabiyotlar   ta’lim   mazmunini   yorituvchi
me’yoriy   hujjatlar   mazmunini   o’rganish   va   tahlil   qilish;   nazariymantiqiy   tahlil,
ilg’or  pedagogik  tajribalarni   o’rganish,  ta’lim   jarayonini  kuzatish,  suhbat,  so’rov-
anketa,   qiyosiy   tahlil,   pedagogik   tajriba-sinov   ishlarini   tashkil   etish,   olingan
natijalarni tahlil qilish kabi usullardanfoydalanildi.
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati.
maktab savod o’rgatishning tayyorlov davrida yozuv darslarini tashkil etishda
ilg’or texnologiyalardan foydalanish usullari nazariy jihatdan asoslangan.
4 5 Ushbu Kurs ishida yoritilgan nazariy va amaliy fikrlardan o’rta maktab   sinf
o’qituvchilari, oliy  o’quv  yurtlari  pedagogika  fakulteti  talabalari   o’quv  jarayonini
tashkil etishda foydalanishlari mumkin.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi .
Ushbu   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan iborat.
6 I.Bob.Erkin Vohidov she`riyatining o‘ziga xosligi
1.1.Erkin Vohidov she`riyatining o‘ziga xosligi va bugungi O‘zbek
adabiyotidagi o‘rni
Qisqa   vaqt   oralig’ida   ta’lim   va   tarbiyaning   yetakchi   maqsad   hamda
vazifalarini   amalga   oshirish,   yuqori   samaradorlikka   erishishni   kafolatlovchi
pedagogik   texnologiyani   ta’lim   jarayoniga   tadbiq   etish   vositasida   o’quvchilar
mustaqil   fikrlash   qobiliyatini,   nutqini,   kitob   o’qish   malakasini   o’stirish   masalasi
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   maktab   o’quvchilarining   o’z   nuqtai   nazariga,
qarashlariga   ega   insoniy   fazilatlar   sohibi   sifatida   shakllanishi   esa   ularning   hatti-
harakatlari,   o’z   burchiga   munosabati,   atrofdagilar   bilan   muloqoti   orqali   yaqqol
namoyon   bo’ladi.   Shu   bois,   o’quvchilarning   yozma   va   og’zaki   nutqini   o’stirish,
muloqot   madaniyatini   egallab  borishlarida   ta’lim   hamda  tarbiya   imkoniyatlaridan
foydalanish   ham   dolzarb   ahamiyatga   ega.   Mazkur   Kurs   ishiida   savod   o’rgatish
davrida pedagogik texnologiyadan foydalanish orqali dars samaradorligini o’stirish
omillari,   samarali   metod   va   usullarni   qo’llash   texnologiyasi   asosidagi   darslarni
loyihalashtirish metodikasi yoritilganligi uning dolzarbligini belgilaydi. 1
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimov   «Yuksak   ma'naviyat   –
yengilmas   kuch»   kitobida   ta'kidlaganidek:   «O'zlikni   anglash,   milliy   ong   va
tafakkurning   ifodasi,   avlodlar   o'rtasidagi   ruhiy-ma'naviy   bog'liqlik   til   orqali
namoyon   bo’ladi.   Jamiki   ezgu   fazilatlar   inson   qalbiga,   avvalo,   ona   allasi,
onatilining betakror mo’jizasi bilan singadi. Ona tili – bu millatning ruhidir.
Respublikamiz   ijtimoiy   va   madaniy   hayotida,   xalq   xo'jaligining   barcha
sohalarida   davlat   tilida   aniq   va   pishiq   ish   olib   borish.   Fikrni   og'zaki   va   yozma
shaklda  to'g'ri, ravshan,  izchil   ifodalay  bilish,  milliy-ma'naviy  qadriyatlarni   puxta
egallash   singari   talablar   barkamol   mutaxassislar   tayyorlashning   muhimshartidir.
So’nggi yillarda pedagogika faniga, ta’lim tizimiga shiddat bilan kirib kelayotgan
yangi pedagogik texnologiyalar, innovatsiyalar, yangi-yangi  pedagogik-psixologik
1
  Hoshimov O`. O`zbeklar.-T: O`qituvchi. 2006 yil
7 tushunchalar,   interfaol   metodlarni,   intnegratsion   texnologiyalarni   ta’lim   beruvchi
tomonidan o’zlashtirilib va qo’llanib borilishi, ta’lim mazmunini tubdan o’zgartirib
yubordi desak mubolag’a bo’lmaydi.  O’quvchilarini fanga ijodkorlik nuqtai-nazari
bilan qarashlarini tashkil qilish, ularda izlanuvchanlik xususiyatlarini shakllantirish
va   albatta,   yangi   pedagogik   texnologiya   usullaridan   foydalangan   holda   darsni
tashkil etish kerak bo’ladi.  Buning uchun esa u bir necha yangicha ta’lim usullarini
yaxshi   bilishi   kerak.   Shu   yerda   birinchchi   Prezidentimiz   I.A.   Karimovning   «Biz
o’g’il-qizlarimizni   o’zlarini   anglashga,   mustaqil,   ongli   fikrlashga,   ularning
tafakkurida bo’shliq  vujudga kelishigi yo’l qo’ymasligimiz lozim» degan so’zlarini
misol   qilib   keltirgan   holda   maktab   o’quvchisi,   kasb-hunar   kollejlari,   akademik
litsey   talabalarining   nutq   boyligi,   uquvliligini   oshirishimiz,   badiiy   va   ilmiy
adabiyotlarga   qiziqishini   rivojlantirishimiz,   ularning   dunyoviy   va   diniy   ilmlardan
qay   darajada   xabardorligini   aniqlashimiz   kerak   bo’ladi.   Chunki,   ko’p   o’qigan   va
uqqan   yoshlarni   aldash,   milliy   g’oyamizga   yot   bo’lgan   g’oyalar   sari   yetaklash
xalqimiz   dushmanlari   uchun   uddalab   bo’lmaydigan   masalaga
aylanadi.Farzandlarimizning   nafaqat   jismoniy   va   ma’naviy   sog’lom   o’sishi,   balki
ularning   eng   zamonaviy   intellektual   bilimlarga   ega   bo’lgan,   uygun   rivojlangan
insonlar   bo’lib,   XXI   asr   talablariga   to’liq   javob   beradigan   barkamol   avlod   bo’lib
voyaga   yetishi   uchun   zarur   barcha   imkoniyatva   sharoitlarni   yaratishni
o’zoldimmizga maqsad qilib qo’yganmiz1.
Mazkur to’plamning bosh g’oyasini quyidagi so’zlarda mujassam bo’lgan eng
muhim   o’zak  fikr   tashkil   etadi:  «Biz   o’tgan  davrda  amalga  oshirgan   ishlarimizga
baho berar ekanmiz, «Kecha kim edigu bugun kim bo’ldik?» degan savol asosida
ularning mohiyati  va ahamiyatini  o’zimizga chuqur  tasavvur  etamiz. Ayni vaqtda
«Ertaga   kim   bo’lishimiz,   qanday   yangimarralarni   egallashimiz   kerak?»   degan
savol ustida o’ylashimiz, nafaqat o’ylashimiz, balki amaliy ishlarimiz bilan bunga
javob berishimiz lozim».3
Ana   shunday   yondashuv   asosida   mamlakatimizning   mustaqillik   yillarida
bosib   o’tgan   tarixiy   yo’li   teran   tahlil   qilinib,   bu   hayotiy   savollarga   chuqur   va
haqqoniy javoblar berilgani kitobning qimmatini yanada oshiradi.
8 Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   muvaffaqiyatli   ko’p
jihatdan   ta’lim-tarbiya   tuzulishini   hozirgi   davr   talabiga   ko’tarish   har   tomonlama
barkamol shahsni  shakllantirishga bog’liq. Chunki, jamiyat taraqqiyotining asosiy
uning iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishi bilan bir qatorda shu jamiyatda yashayotgan
fuqarolrning   intelektual   va   ma’naviy   samaradorligini   ham   belgilab   beradi.   Shu
nuqtai   nazardan   qaraganda   har   bir   Davlatning   istiqbolimizning   ta’lim   tuzulishini
qay darajada ekanligi bilan belgilanadi.
Yurtimiz   mustaqillikka   erishgan   ilk   yillardayoq   mamlakatimizda   ta’lim
tuzulishini   rivojlantirish   bo’yicha   keng   qamrovli   ishlar   amalga   oshirildi.   Ya’ni
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   sessiyasida   (1997-yili   29-avgust)   qabul
qilingan,   hamda   bugungi   kunda   amaliyotga   keng   ko’lamda   tadbiq   etilayotgan
“Ta’lim   to’g’risidagi”qonun   hamda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   qabul
qilinishi   fikrimizning   yorqin   dalilidir.   Ushbu   muhim   hujjatlar   asosida   ta’lim
tuzilishida   tub   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun
hamda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ning   muhim   pog’onasi   hisoblanadigan
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   yuksak   islohotlarni   amalga   oshirish
ulardabunyodkorlikni yanada avj oldirish maqsadida birinchi Prezidentimiz
I.   A.   Karimovning   2004-2009-yillarda   maktab   ta’limini   rivojlantirish   Davlat
umummilliy   dasturi   to’g’risidagi   farmoni,   qator   hukumat   qaroralarining   qabul
qilinishi ta’lim sohasida tub burilish yasashga asos bo’ldi. Mazkur dasturda ko’zda
tutilgan masalalardan biri-ta’lim standartlari va o’quv dasturlarini takomillashtirish
zamirida avvalo umumiy o’rta ta’lim maktablarida ta’lim samaradorligini oshirish,
o’quvchilar bilimini har tomonlama yuksalishiga e’tibor berish mazmuni o’z aksini
topgan.
“Xalq   bilan   muloqot   va   inson   manfaatlari   yili”   dasturidan   yoshlarimizni
sog’lom va barkamol etib tarbiyalash masalasi alohida o’rin egallashi tabiiydir.
Yosh avlod tarbiyasi  haqida gapirganda, Abdurauf  Fitrat  bobomizning  mana
bu fikrlariga har birimiz, ayniqsa, endi hayotga kirib kelgan o’g’ilqizlarimiz amal
qilishlarini   men   juda-juda   istardim.   Mana.   Ulug’   ajdodimiz   nima   deb   yozganlar:
“Xalqning   aniq   maqsad   sari   harakat   qilishi,   davlatmand   bo’lishi,   baxtli   bo’lib
9 izzat-hurmat topishi, jahongir bo’lishi yoki zaif bo’lib xorlikka tushishi, baxtsizlik
yukini tortishi, e’tibordan qolib, o’zgalarga tobe va qul, asir  bo’lishi ularning o’z
ota-onalaridan bolalikda olgan tarbiyalariga bog’liq”.
Bugungi   tez   o’zgarayotgan   dunyo   insoniyat   oldida,   yoshlar   oldida
yangiyangi,   buyuk   imkoniyatlar   ochmoqda.   Shu   bilan   birga,   ularni   ilgari
ko’rilmagan   turli   xavf-xatarlarga   ham   duchor   qilmoqda.   G’arazli   kuchlar   soda,
g’or bolalarni o’z ota-onasiga, o’z yurtiga qarshi qayrab, ularning hayotiga, umriga
zomin bo’lmoqda.
Bunday   keskin   va   taxlikali   sharoitda   ota-onalar,   ustoz-murabbiylar,
jamoatchilik,   mahalla-ko’y   bu   masalada   xushyorlik   va   ogohlikni   yanada
oshirishimiz   kerak.   Bolalalrimizni   birovlarning   qo’liga   berib   qo’ymasdan,   ularni
o’zimiz tarbiyalashimiz lozim.
Bizning navqiron avlodimiz manfaatlarini  ta’minlash borasidagi  faoliyatimiz
yaqinda   qabul   qilingan   “Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   to’g’risida”   gi   qonun
asosidaqat’iy davom ettiriladi.
Maktabda   ona   tilini   chuqur   o'rganish   zaruriyati   ona   tilining   jamiyatdagi
bajaradigan   asosiy   vazifalaridan   kelib   chiqadi.   Til   jamiyat   a'zolarining   bir-biri
bilan   o'zaro   aloqasi   uchun   xizmat   qiladigan   vositadir.   Odamlar   o'rtasidagi   o'zaro
munosabat   til   orqali   amalga   oshadi.   Kishilar   o'z   his-tuyg'ulari,   kechinma   va
holatlarini taassurot va tasavvurlarini til vositasida ifodalaydilar. 2
Bugungi   kunda   respublikamiz   korxonalarida   mehnat   qilayotgan   ayollar   va
o’smirlar mehnatini muhofaza qilishga katta ahamiyat berilmoqda. Xususan, ularni
og’ir va sog’liq uchun zararli ishlardan ozod qilish, qisqartirilgan ish kuni huquqi
qonun   bilan   belgilab   qo’yilishi,   homiladorlik   ta’tili,   bola   tarbiyasiga   beriladigan
ta’tilning uch yilgacha uzaytirilishi va boshqa imtiyozlar bunga misol bo’la oladi.
Inson mehnati va bu mehnat jarayonida uning xavfsizligini ta’minlash har bir
jamiyatning   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   bo’lmog’i   lozim.   Birlashgan   Millatlar
Tashkiloti   tomonidan   qabul   qilingan   “Inson   huquqlari   Umumjahon
2
  Erkin Vohidov asarlar 6-jild “Erk saodati” “Sharq” 2018 y
10 deklaratsiyasi”da   hayot,   erkinlik,   mehnat   va   shaxsiy   daxlsizlik   masalalariga
alohida e’tibor qaratilgan.
Adabiyot   xalqning   yuragi,   elning   ma’naviyatini   ko’rsatadi.   Bugungi
murakkab zamonda odamlar pul toppish, ularni ezgu maqsadlarga ilhomlantirishda
adabiyotning ta’sirchan kuchidan foydalanish kerak. Ajdodlar merosini o’rganish,
buyuk   madaniyatimizga   munosib   buyuk   adabiyot   uchun   hamma   sharoitlarni
yaratamiz”  
2020   yil   20   may   “Adiblar   xiyoboni”   ochilishida   aytib   o’tgan   edi,
prezidentimiz Sh.Mirziyoyev.
Xiyobonda Navoiy, Bobur, Ogohiy, Muqimiy, Furqat, Avloniy, Behbudiylar
qatorida   XX   asr   o‘zbek   adabiyoti   darg‘alari   Qodiriy,   Cho‘lpon,   Oybek,   Hamid
Olimjon   va   Zulfiya,   Abdulla   Qahhor,   Said   Ahmad   va   Saida   Zunnunova,   G‘afur
G‘ulom, Ozod Sharafiddinov, Abdulla Oripovlar  qatorida,   XX asr  ikkinchi  yarmi
o`zbek   adabiyoti   rivojida   o‘zining   munosib   o‘rniga   ega   Erkin   Vohidovning   o`rin
olishi   adib   ijodi   davlatimizda   o‘z   o‘rniga   ega   ekanligidan   dalolat   beradi.
“Chinakam   badiiy   asar   shoirning   yurak   bilan   yolg‘iz   qolib   suhbatlashishi.   Hozir
jo‘n   nasihat   zamoni   emas.   “Ey   birodarlar,   ko‘proq   kitob   o‘qinglar!”   degandan
ko‘ra o‘sha kitobni yozish kerak. “Teatrga ko`proq tushinglar, televizorni ham tez-
tez   ko`rib   turinglar”   degandan   ko‘ra   ularning   ma`naviy   saviyasini   balandroq
ko`tarish lozim. Kerak bo`lsa  shoirning o`ziga dars berib qo`yadilar” “Yuraklarni
larzaga soladigan she’riy so`zing bo`lmasa to`g`richa gapingni to’g`richa ayt qo`y.
Undan   ham   ham   yaxshisi   sukut   qukut   qil”   deydi,   1993-yil   “Vatan”   gazetasiga
bergan   maqolasida.   Bundan   ko`rinadiki   adibning   ma’naviyat,   she’riyat,   bilim
haqidagi   qarashlari   qanchalar   dolzarb   voqeylik   ekanligi   bugungi   kunda
jamiyatimizda  insonlar   hayotida   bilimga   bo`lgan   dunyoqarash   insonlarning   bozor
munosabatlari jamiyatida bir muncha pasayganligi ma’naviyat esa telekanallarimiz
orqali berilayotgan ayrim qo`shtirnoq orasidagi seriallar hamda ko`rsatuvlar orqali
nomoyon bo`lmoqda desak aslo yanglishmaymiz. 
Bu   so`zlarning   isboti   sifatida   adibning   “Lekin   ko`nglimda   bir   hadik   bor:
Amerika va Ovruponing bozor sharoitida yashayotgan ko`plab davlatlarida bo`lib,
shu narsaga iqror bo`ldimki, bozor qonunyatlari hokim bo`lgan yurtda adabiyot va
11 san’atning   qadri   bir   qadar   past   bo`ladi.   Tirikchilik   ketidan   quvib   ketib,
ma`naviyatdan   uzilib   qolmasak   edi.   Bu   marakkab   muammo.   Goho   vatan
nomukammal bo`lib qolmasaydi, degan tashvishli hayollar orom bermaydi.” 
Darhaqiqat,   Vatanimiz   oxirgi   o`ttiz   yilda   qanchadan   qancha   yutuqlarga
erishdi,   iqtisodiy   hamda   ijtimoiy   islohotlar   o`z   samarasini   bermoqda.
Sportchilarimiz,   bilimli   yoshlarimiz   jahon   miqyosida   vatanimiz   bayrog`ini
yuksaklarga   olib   chiqishmoqda.   Shuni   ham   aytib   o`tish   lozimki,   ma’naviyat
tushunchasi   insonlar   orasida   mavqeyi   jihatidan   bir   muncha   orqada   tasavvur
etiladigan tushunchaga aylanganligi hech birimizga sir emas. Bozor munosabatlari
jamiyatida odamlar tirikchilik tashvishlari bilan tarbiyalangan avlod ongida Vatan
tushunchasi   ham   nomukammal   tushunchaga   aylanayotganligi   ham   bugungi
jamiyatimizga yod tushunchalar qatorida emas. 
1.2. Erkin  Vohidovning  badiiy mahorati
Erkin Vohidov ijodini kuzatar ekanmiz, undagi falsafiy teranlik, yorqin poetik
obraz va badiiy san atlar, milliy tafakkur va xalqona donishmandlik kabi qirralarniʼ
ko ramiz.   Bularning   hammasini   shoirning   yuksak   saviyadagi   poetik   tasvir	
ʼ
vositalarini   qo llash   mahorati   orqaligina   ro yobga   chiqqanligini   anglash   qiyin	
ʼ ʼ
emas.   Shoir   she riyatidagi   poetik   tasvir   vositalari,   xususan,   she riy   nutq	
ʼ ʼ
qurilishidagi  so z  tanlash  va  ularning  badiiy matnda  mohirona  ishlatilishi  nafaqat	
ʼ
adabiyotshunoslarni,   balki   keng   kitobxonlar   ommasini   ham   bahs-munozaraga
chorlaydi.   Erkin   Vohidov   ijodi   ko pdan   beri   ilmiy   jamoatchilik,   adabiy	
ʼ
tanqidchilik   e tiborini   o ziga   tortib   keladi.   Shoir   lirikasi   va   ayrim   asarlari   haqida	
ʼ ʼ
Ozod   Sharafiddinov,   Umarali   Normatov,   Ibrohim   G afurov   hamda   Usmonjon	
ʼ
Qosimov   singari   yetuk   tanqidchi-adabiyotshunoslarning   ilmiy   tadqiqotlari,   yana
bir   qancha   olimlarimiz   tomonidan   yaratilgan   maqolalar   mavjud.   Аmmo   hozirgi
kunga qadar Erkin Vohidov badiiy publitsistikasi, adibning badiiy ijod, so z qadri	
ʼ
12 va   ularni   qo llashdagi   muallif   mahorati   kabi   muammolarga   bag ishlanganʼ ʼ
publitsistik maqolalari yetarlicha tadqiq qilingan emas.
Adib   tomonidan   1993-yil   22-iyunda   “Xalq   so‘zi”   gazetasiga   bergan
javoblarida   shunday   deydi.   “Ruhlar   isyoni”da   shunday   satr   bor:   “Iste’dodning
tabiati isyondir”. Bu dunyoda shoir bor – isyon bor. Haqiqiy shoir ko ‘rgan kuniga
qanoat qilib, bir joyda to ‘xtab qola olmaydi.” 
Shunindek   adib   m ustabid   tuzum   sharoitida   ham   o`zining   haq   so`zi   bilan   el
orasida   e’tibor   qozon gan i ni   alohida   ta’kidlab   o‘tish   lozim .   Yozuvchi   o`z   she’riy
asarlarida   hamisha   haq   gapni   aytishga   intildi.   Buning   yorqin   misolini   shoirning
“O zbegim”   qasidasida   ko‘rishimiz   mumkin,   o z   vaqtida   xalq   o rtasida   og izdan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tushmaydigan bo lib qolgan edi. 	
ʻ Bu qasida 1968-yilda chop etilgan bo‘lib,  muallif
she riyatining   eng   avj   pallasi   hisoblanadi.  	
ʼ Sharq   mumtoz   she’riyatida   qasidalar
asosan podshohlar, amir-u xonlar sha’niga, ular tomonidan amalga oshirilgan ezgu
amallarni   olqishlash   maqsadida   bitilardi.   Erkin   Vohidov   esa   ona   xalqi   –
o‘zbegimga   qasida   bag‘ishlaydi.   Bu   shoir   ijodidagi   dastlabki   badiiy   pulitsistik
isyon   deya   baholasak   yanglishmagan   bo‘lamiz,   negaki,   bunday   ijodiy   jasorat
shunisi   bilan   alohida   ajralib   turadiki,   qasida   yozilgan   davr   sobiq   sho‘ro
mustamlakasi   barcha   millatlar   «sovet   xalqi»   degan   umumiy,   sun’iy   nom   bilan
atalar, insonlarning ma’lum bir millat vakili ekani bilan faxrlanishlari millatchilik
deya atalib, bunday ijod na’munasini yaratgan ijotkorlar ham siyosiy ham ijtimoiy
taziq ostiga olinar  edi .   Ko‘rinib turibdiki adib ijodi  iste’dodining dastlabki  isyoni
ayni   “O‘zbegim”   qasidasida   ulkan   bir   portlash   ko‘rinishida,   so‘z   qudrati,   millat
qudrati,   ijodkorning   mahoratida   yaqqol   ko   ‘rinadi   deb   aytsak  
aslo yanglishmaymiz.  3
Bu   o rinda   qasidani   maxsus   sharhlab   o tirishga   hojat   yo q:   u   haqda   ko p	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yozildi.   “Asar   darsliklardan   joy   olgan.   Millatning   sha ni-g ururi   toptalgan,   tarix	
ʼ ʻ
darsliklarimizda xalqimizning shonli o tmishi qora bo yoqlar bilan bulg angan, har	
ʻ ʻ ʻ
tongda kuylanadigan davlat madhiyasi ulug  og aga, partiyaga hamdu sanolar bilan	
ʻ ʻ
boshlanadigan   zamonlarda   kechmishning   shonli   sahifalarini   ulug lovchi	
ʻ
3
  Rahimjonov N. Mustaqillik davri o‘zbek she`riyati. –T.:Tafakkur, 2011 y.
13 “O zbegim”   qasidasi   g ayrirasmiy   milliy   madhiyaga   aylandi.”ʻ ʻ     Ehtimol,   uning
she’rlarida yuzaki o`rinlar bordir, ammo adib hech qachon yolg`on gap aytmagan,
mustabid,   mafkura,   siyosat   nog`orasiga   o`ynab   vijdonini   sotmagan,   murosasozlik
yo`liga   kirmagan.   U   o`tkinchi   mayllarga   berilmay,   so`z   san’atining   azaliy
muammosi – shaxs jumbog`i, ijtimoiy adolat tuyg`usi ifodasi bilan qiziqdi. 
Muallif   qo`lidagi   qalam   go`yoki   yozmaydi,   balkim   qalami   uchidan   so`zlar
musiqa   singari   quyilib   keladi   uning   she’rlari   yakka   so`zda   chalingan   dilrabo
kuydek   yangraydi,   ko`p   ovozli   simfoniyani   eslatadi,   publitsistik   maqolalarini
o`qiganda   inson   ko`ngil   xazinasining,   tuyg`ularining   xilma-xil   jilolari   mujassam,
oddiy   maishiy   kechinmalardan   tortib   ulkan   ijtimoiy   mushohadalar,   qabohatlar
haqida   qalam   tebratganda   ham   ajib   samimiyat,   hazin   va   nurli   bir   kuy   aks-sado
berib turadi. 
80-yillarga   kelib   Erkin   Vohidov   ijodida   milliy   adabiyotimiz   istiqboli   uchun
muhim ahamiyatga molik yangi tamoyillar ro`y berdi. 
“Yani,   avval   So‘z   kelgan,   Olloxninng   “bo‘l”   degan   nidosi   kelgan   va   mayda
zarrachalar olamidan yangi Olam yaralgan. Agar shu ilohiy So‘z kelmaganda olam
kukunligicha qolgan bo‘lardi” Adib ijodida o‘ziga xos o‘ringa ega bo‘lgan bu asar
ijodkorning   butun   bir   hayotidagi   so‘z   bilan   bo‘g‘liq   bo‘lgan   o‘y-hayollar,   ilmiy-
nazariy   qarashlar,   insoniy   kechinmalar,   qadriyat   va   urf-odatlar,   milliy   madaniy
shuningdek   diniy   qarashlarda   o‘z   aksini   topgan.   Shuningdek   inson   va   insoniyat
hayotida   so‘zning   naqadar   katta   ahamiyatga   ega   ekanligi,   millatlarni   bir   biriga
bo‘g‘lovchi   va   shu   bog‘lash   orqali   butun   insoniyat   bir-biriga   naqadar   kuchli
bo‘g‘langanligini chuqur his etishga qaratilgan asosli qarashlari o‘z aksini topgan.
Erkin   Vohidov   shaxsiyati   va   ijodi   butun   O‘zbek   xalqi   tomonidan   qanchalik
qadrlanishi   va   e’zozlanishi,   asarlari   xalqning   barcha   qatlamlari   tomonidan   sevib
o‘qilishi   hech   qanday   isbot   talab   etmaydigan   haqiqat   ekanligi   barchamizga   ayon,
shuni alohida aytib o‘tish joizki adibning qanchalik serqirra ekanligini u tomonidan
yaratilgan   sheriy   hamda   nasriy   asarlarida   ko‘tarilgan   mavzular   misolida
ko‘rishimiz   mumkin   jumladan;   “So‘z   latofati”   kitobida   “Ibtido”,   “Uch   daryodan
suv   ichgan   dengiz”,   “Bo‘yinbog‘   desang   o‘larmiding”,   “Axiy   men   bitdim”,
14 “Kenguru va belmes” kabi ilmiy nazariy qarashlari jamlangan maqolalari adibning
naqadar falsafiy va ilmiy dunyo qarashga ega ekanligini ko‘rishimiz mumkin.
Yozuvchi,   o‘zining   nafaqat   eng   sara   asarlari   bilan   balki,   o‘zining   badiiy
publististik maqolalari bilan ham kitobxonlar qalbini zabt etganligini ham alohida
takidlab o‘tishimiz lozim, shuningdek adibning radio va televideniya orqali jiddiy
chiqishlar   shuningdek,   matbuotda   birin-ketin   o`tkir   publitsistik   maqolalar   e’lon
qildi. 
O zbekiston   xalq   shoiri,   publitsist,   atoqli   olim   Erkin   Vohidovning   betakrorʻ
ijodi   XX   asr   o zbek   adabiyoti   taraqqiyotiga   ulkan   hissa   bo lib   qo shildi.   O zbek	
ʻ ʻ ʻ ʻ
adabiyoti   va   madaniyati   shoir   nomi   bilan   chambarchas   bog landi.   Shoir	
ʻ
kamalakdek   serjilo   ijodi   bilan   xalqimiz   qalbiga   kirib   bordi.   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   Prezidentining   1999-yil   25-avgustdagi   Farmoniga   binoan   millatimiz
ma naviyatining   yuksalishida   o ziga   xos   o rin   tutgan,   O zbekiston   mustaqilligini	
ʼ ʻ ʻ ʻ
mustahkamlash,   islohotlarni   chuqurlashtirish,   yurtimiz   ijtimoiy-siyosiy,   madaniy
hayoti   rivojiga   qo shgan   salmoqli   hissasi,   davlatimiz   va   xalqimiz   oldidagi   ulkan	
ʻ
xizmatlari hamda qahramonona mehnatlari uchun bir nechta yurtdoshlarimiz qatori
Erkin   Vohidovning   ham   “O zbekiston   Qahramoni”   unvoniga   sazovor   bo lgani	
ʻ ʻ
shoir   muxlislarining   ko ngliga   mislsiz   quvonch   baxsh   etadi.   Xalq   o zi   sevgan	
ʻ ʻ
qahramonlar   haqida   bilishni,   ularni   ardoqlab,   faxr   bilan   yodga   olishni   xush
ko rishadi.   Ularning   nomlari   asrlar   o tsada   millat   farzandlari   qalbida   abadiy	
ʻ ʻ
yashayveradi.Erkin   Vohidov   asarlarini   o‘qiganingizda,   ularda   inson   azobini
ko‘rgandek   bo‘lasiz.   Shoir   she’rlarini   o‘qib,   go‘yo   afsonaviy   olamga   tushib
qolgandek bo‘lasiz. Shoirning tili erkindir. U har bir so‘zni o‘z o‘rnida ishlatishni
bilgan,   shoir   esa   so‘zlarni   takrorlashdan   qochgan.   E.Vohidov   ijodining   asosiy
xususiyati   shundan   iboratki,   so‘zda   so‘zning   ichki   shakli   yo‘qolguncha   tilning
she’riy   tabiati   saqlanib   qoladi   va   aksincha,   ichki   shaklning   ramziy   xususiyatini
unutib   qo‘yish   yoki   yo‘qotib   qo‘yish   nasriy   xususiyatga   olib   keladi.   so'z.   Shoir
she'riyat   va   nasrga   bo'linib,   tillar   o'rtasidagi   farqni,   bir   tomondan   -   san'atni   ,
ikkinchi   tomondan   -   ma'naviyatni   tushundi.   Umuman   san’atda   bo‘lgani   kabi
she’riy   tilda   ham   obraz   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Demak,   E.Vohidov   rasmda
15 tasvirlangan   kompozitsiyani,   voqea   va   personajlarni   mazmunni   ko‘rsatish   usuli
sifatida    obrazga, obrazlar tufayli yuzaga kelgan his-tuyg‘u va fikrlarni 
esa mazmunning o‘ziga bog‘laydi.
Erkin   Vohidov   so zning   chinakam   jozibasini   o ziga   xos   tarzda   aks   ettirgan,ʻ ʻ
xalqning   dilidagini   she rga   solib,   asarlari   orqali   millat   ruhini   samimiy,   o lmas
ʼ ʻ
satrlarda muhrlagan qalb me moridir:	
ʼ
                    El-ustozim, men esa tolib,
                   So z durlarin termoqdir ishim.	
ʻ
                   Odamlarning o zidan olib,	
ʻ
                   Odamlarga bermoqdir ishim. 
  Haqiqatan   ham,   shoirning   hassos   qalbi   hamisha   uni   e zozlagan   Ona   xalqi	
ʼ
bilan birga bo ldi, u xalq kechmishlarini qalban his etdi, uning dardlari bilan yondi	
ʻ
va ularni o ziga xos uslubda ifoda etdi: 	
ʻ
                    Mayli, umrim abadiy emas,
                    Mayli, yashay faqat bir nafas,
                     Lekin meni oyga qilib teng,
                     Shu lalardan yasab koshona. 	
ʼ
                     Quyosh sari uzatgan xalqning 
                     Boshi uzra bo lay parvona. 	
ʻ
Erkin   Vohidov   ijodida   so zning   turfa   tovlanishlari   va   jozibasi   namoyon
ʻ
bo ladi, shoir uning olmosdek rango-rang jilolari orqali xalq qalbiga kirib boradi. 	
ʻ
 O zbekiston xalq shoiri A. Oripov shoir ijodini shunday e tirof etadi: “Mana,	
ʻ ʼ
bir necha o n yillardirki, biz dilbar bir she riyatning muattar havosidan bahramand	
ʻ ʼ
bo lib   kelayotirmiz.   Bu   Erkin   Vohidov   she riyatidir.   Ona   tilimizning   ipakdek	
ʻ ʼ
mayin,   kamalakdek   rang-barang   shamoyili   g oyat   nozik   lutf,   beozor   qochirimlar,	
ʻ
goh   hazin,   goh   samimiy   tabassum   uyg otuvchi   tashbehlar,   o tkir   xulosalar   bular	
ʻ ʻ
bari ulkan shoirimizning qalamiga mansub betakror fazilatlardir.
  Xalqimiz   keyingi   davrlar   mobaynida   bosib   o tgan   va   o tayotgan   goh	
ʻ ʻ
mashaqqatli,   goh   armonli,   goh   tug yonli,   goh   iftixorli   yo llarning   manzara   va	
ʻ ʻ
ohanglari, sadolari Erkin Vohidov she riyatida to la mujassamdir.”
ʼ ʻ
16 “Yoshlik   devoni”ni   bezab   turgan   o’zining   keng   ko’lamli   tarixiyligi,
ijtimoiyligi bilan boshqa asarlaridan ajralib turuvchi asar “O’zbegim” qasidasi edi.
Mumtoz she’riyatimizda ko’plab qasidalar yozilganligi ma’lum.  XX asrda bu
janrga qo’l urilmadi. Xuddi g’azalni bir chetga surib qo’yishga harakat qilgandek,
qasida janri ham nari surib qo’yilgan edi. Erkin Vohidov mumtoz shoirlarimizning
an’analarini   davom   ettirish   va   dilidagi   gaplarni   baralla   aytib   olish,   millatini
boshiga   ko’tarish   maqsadida   “O’zbegim”   qasidasini   yozdi.  Qasida   avval   jurnalda
e’lonqilindi,   so’ng   kitobiga   kiritildi.   Erkin   Vohidov   shuhratini   “O’zbegim”   o’sha
yillarda   O’zbekistonga,   o’zbeklar   yashaydigan   qo’shni   Qozog’iston,   Qirg’iziston,
Tojikiston,   Turkmanistonga,   keyinchalik   qardosh   turkiylarimizning   Ozarbayjon,
Turkiya   kabi   o’lkalarigacha   yetib   borgan.   Hatto   Amerikadagi   Turkistonliklar
jamiyatidagi   minglab   vatandoshlarimiz   ham   bu   qasidani   yod   o’qishgani,
bayramlarda qo’shiq qilib aytishgani ma’lum.  4
Erkin   Vohidov   “O’zbegim”,   sen   ham   tenglar   ichida   tengsan,   dunyo
xalqlarorasida ko’kragingni ko’tarib yurishga deb quyidagi misrani yozdi:
                   Tarixingdir ming asrlar ichra pinhon o’zbegim,
                  Senga tengdosh Pomir-u oqsoch Tiyonshon o’zbegim.
                  So’ylasin Afrosiyob-u, so’ylasin O’rxun xati,
                  Ko’hna tarix shodasida bitta marjon, o’zbegim… 
Va   bunday   xalq   yorug’   olamda   “tenglar   ichra   teng   bo’lishiga   xaqli”,   deya
ta’kidladi.   Rim   qaysari   va   Chingiz-u   Botular   bosqiniga   ko’ksini   qalqon   qilgan
xalqimizni   ulug’larkan,   shoir   ishg’ol   ostidagi   vatanning   fojiali   manzarasini
shunday chizadi:
                         Yog’di to’rt yondin asrlar boshingga tiyri kamon,
                        Umri qurbon, mulki toroj, yurti vayron, o’zbegim.
                         Davr zulmiga va lekin bir umr bosh egmading,
4
  Vohidov E. Saylanma. – T.: Sharq, 2016 y.
17                          Sen – Muqanna, sarbador – sen, erksevar qon, o’zbegim…
Bu   qasidada   erksevarlik   ramzi   o’laroq   tilga   olingan   Muqanna,   sarbadorlar
haqida   keyinchalik   Muhammad   Alining   romani,   Azim   Suyunning   dramasi,
Mirzapo’lat   Toshpo’latovning   qissasi,   ko’plab   she’rlar   yaratilganida   ham   bu
satrlarning   ta’siri   bor,   albatta.   Muallif   dunyoga   Beruniy,   Xorazmiy,   Farobiy,
Ulug’bek kabi jahonshumul olimlarni, “she’riyat mulkida shoh-u sulton” Navoiyni,
Bobur-u Mashrablarni tuxfa etgan xalqning achinarli ahvolini (Maariy “orif inson
o’z   yurtida   g’arib-u   g’urbatdadir,   yaqinlari   orasida   begona   va   kimsasizdir”
deganidek), mazlumligini quyidagicha tasvirlaydi:
                     Ilm-u she’rda shoh-u sulton, lek taqdiriga qul,
                    O’z elida chekdi g’urbat, zor-u nolon o’zbegim.
Qasidaning   o’sha   mazlumlik   yillaridan   boshlab   xalqimiz   ruhiga   tayanch,
jonigasuyanch   bo’lib   xizmat   qilganini   alohida   ta’kidlash   lozim.   Hayotimiz
davomida   yoshu   keksalarimiz   tilidan,   qisqagina   qilib:   “Tarixingdir   ming   asrlar
ichra pinhon o’zbegim!” deya yoki:
                  Menga Pushkin bir jahon-u menga Bayron bir jahon,
                 Lek Navoiydek bobom bor, ko’ksim osmon, o’zbegim!
  Deb   qo’llarini   havoda   silkitib,   faxrlanishini   ko’p   ko’rganmiz.   Qasidaning
eng   mashhur   satrlari,   xuddi   maqolaga   o’xshab   eng   ommalashgan   baytlari   shular
bo’lsa   kerak.   Erkin   Vohidovning   ko’plab   she’rlarida   shohbaytlar   hamda
shohsatrlar   bor.   Bu   qasidada   ham   quyidagi   baytda   bir   so’zni   bir   necha   ma’noda
qo’llanganini, jarangdorlik va teranlikni ko’ramiz: 
                 Yig’ladi furqatda Furqat ham muqimiylikda Muqim.
                  Nolishingdan Hind-u Afg’on qildi afg’on, o’zbegim.
Bu qasidada, shoirning ilk mashhur she’rlaridan biri milliy turmushidagi choy
ichish,   choynak   va   piyola   detaliga   bog’liq   bo’lganidek,   o’zbeklar   qiyofasini
belgilaydigan bosh kiyimga daxldor yana bir shohbayt ham bor:
18               Qayga bormay boshda do’ppim, g’oz yurarman gerdayib,
             Olam uzra nomi ketgan O’zbekiston, o’zbegim.
Qadim   zamonlardan   yigirmanchi   asr   boshlarigacha   Turkiston   qavmlari,
urug’lar   bir-biridan   bo’rklari,   qalpoqlari   bilan   farq   qilishgan.   O’zbekiston,
Qozog’iston va boshqa respublikalar tuzilgandan keyin bu saqlanib qoldi; bugunda
ham   Farg’ona   va   eski   Shosh-u   Iloq   –   Toshkent   vodiylari   bilan   Samarqand-u
Buxoro tomonlarda kiyiladigan do’ppilar farqlidir. Shularga suyanib, O’zbekiston
va   o’zbeklarning   qadim   Turkiston   va   Turonga   bog’liq   tarixlarini,   milliy
qadriyatlarni   she’rga   solish   “O’zbegim”day   obidani   yaratish   1968-yilda   faqat
Erkin   Vohidovga   nasib   etdi,   deyish   mumkin.   Shu   o’rinda   muallifning   yetuk
shoirligini,   mahorat-u   san’atini   isbotlagan   yana   bir   asari   “Qo’llar”   qasidasiga
to’xtalish joiz. 
                 Tanangda kamtarin a’zo bu qo’llardir, bu qo’llardir,
                Mudom mehnat uchun paydo bu qo’llardir, bu qo’llardir.
                Hayot deb yerdan uzsang ham, najot deb ko’kka cho’zsang ham,
                Ikki dunyo senga oshno bu qo’llardir, bu qo’llardi
                G’azal baxsh etgan olamga, ajal keltirgan odamga,
                Bu tig’dir, bu guli ra’no, bu qo’llardir, bu qo’llardir.
Bundan   qirq   yil   oldin   bu   qasidani   o’qigan   she’rxon   inson   mehnati
ulug’langan   va   odam,   vatan,   mehnat,   hayotning   bir   butun   ekanligini   ta’kidlagan,
tasvirlagan   yuqoridagi   shohona   baytlardan   ko’ngli   zavqlangani   ma’lum.
Mustaqillikdan   keyin   diniy   bilimi   ortayotgan   kitobxon   o’qirkan,   u   dunyoda
qo’llaringiz qilgan amallaringizdan xabar bergay, kabi qutlug’ so’zlarni eslashi va
bu   qasida   muallifiga   yanada   mehr-u   hurmati   ortishi   tabiiydir.   “Hayot   deb   yerdan
uzsang ham, najot deb ko’kka cho’zsang ham”. “G’azal  baxsh etgan olamga, ajal
keltirgan   odamga”   kabi   qo’sh   qofiyali   satrlar   esa   shoirning   san’ati,   maqomi
yuksakligini ko’rishimiz mumkin. 5
                      Jahon da’vosini etgan, jahondin lek ochiq ketgan
5
  Normatov U. Ijod sehri. – T.: Sharq, 2007.
19                        Skandar ilki beda’vo bu qo’llardir, bu qo’llardir, -
baytida Navoiydan ta’sirlanib, navoiyona satrlar bitsa,
                        Diyorim bir sahiy soqiy, Orol unga mayi boqiy,
                        Sir-u mavjli Amudaryo bu qo’llardir, bu qo’llardir, -
deya Hofizning mashhur “Bideh soqiy mayi boqiy, ki dar jannatnaxohi yoft”
satriga jo’r bayt muallifining, bizningcha Navoiy va Lutfiylar ikki yig’lagan ko’zga
o’xshatgan Turkiston daryosini yangi zamonda yurtni obod qilishga kirishgan ikki
buyuk qo’lga qiyoslagan.
                   Fasohat hammasin tutgan, g’arib o’z sohibin etgan.
                  Alisherdek buyuk siymo bu qo’llardir, bu qo’llardir,
  baytini   o’qirkan,   Navoiyni   suygan,   unga   shaydoligi   va   sadoqatini   uning
ijodiy  va  insoniy  fazilatlarini  asarlarida,   hayotida  davom   ettirishiga   intilishi   bilan
ko’rsata olgan Erkin Vohidov ham Navoiyning barhayot, navoiyona qalam tutgan
qo’llaridan   biridir,   degan   fikr   kechadi   ko’ngildan.   Yigirmanchi   yillarda   Vadud
Mahdum   yozganidek,   sharq   turklarining   eng   buyuk   shoiri   Navoiy,   g’arb
turklarining eng ulug’ shoiri Fuzuliydir. Bu ikki ustoz ijodini, ikki qardosh mintaqa
shoirlari   asarlarini   puxta   o’rgangan   Erkin   Vohidovning   ikkala   ustoz   g’azaliga
muxammas   o’qir   ekanmiz,   uchshoirning   bir   maydonda   musobaqa   qilayotganiga
guvoh   bo’lasiz.   “Etmasdim”   radifli   mashhur   g’azaliga   muxammas   bog’larkan,
shoir   Fuzuliy   ruhi   bilan   o’z   ruhini   birlashtirishga   intiladi,   Fuzuliy   baytiga
ma’nodosh,   ohangdosh   so’zlardan   fuziliyona   satrlar   yarata   oladiki,   xuddi   u   bir
shoir   tomonidan   yozilgandek,   erkinona   shavq-u   shiddat   kamtarlikdagi   fuzuliy
injaliklari bilan birlashgandek taassurot qoldiradi.
                  O’lmasam zor anga, tarki ohu zor etmasmidim,
                 Ishq koridan kechib bir o’zga kor etmasdim,
                 Gar junun yor o’lmasa, holimdan or etmasmidim,
                 Aql yor o’lsaydi, tarki ishqi yor etmasmidim,
                 Ixtiyor o’lsaydi rohat, ixtiyor etmasmidim.
20 Navoiyning “beixtiyorlikda  bormu manga ixtiyor” degan hayqirig’ida buyuk
bashariy   fojea,   Fuzuliyning   “ixtiyor   o’lsaydi   rohat   ixtiyor   etmasmidim”   degan
nolish-u alamida azaldan Odam Ato bolalariga rizq-u nasiba etilgan Hayot, O’lim
va   bu   ikki   tushunchaga   bog’liq   mudhish   ixtiyorsizlig-u   erksizlik   bor.   Bu   buyuk
alam,   karamlik,   nochorlik   dunyosidir.   U   bilan   hatto   “isyonkor”   Mashrab   ham
“dardingni   qarindosh-u   g’amingni   padar   etdim”   deya   murosaga   kelganday
tuyuladi.   Bu   g’urbat   va   g’ariblik   dunyosi   xalq   dostonlarimizda   chapanisiga
“nomard   dunyo”,   Go’ro’g’li   kabi   qahramonlar   tilidan   esa   jaydari   qilib
“yolg’onchi”   deya   bir   so’z   bilan   sifatlangan.   She’rda   Yuzi   va   undagi   umrlarning
faqat   fojea   va   yo’qolish   bilan   bitadigan   oxiriga   tutashi   ma’lum   ixtiyorsizlik
fojealari   chizilmoqda.   Janr   talabiga   mos   o’laroq   Erkin   Vohidovning   ilk   satrlari
Fuzuliy g’azalining ilk misrasidan kelib chiqib yaratilgan, ya’ni “Aql yor o’lsaydi,
tarki   ishqi   yor   etmasmidim”   satriga   “Olmasam   zor   anga,   tarki   ohu   zor
etmasmidim?   Ishq   koridan   kechib   bir   o’zga   kor   etmasmidim?”   degan
pushaymonlik   hasrati   tutashdir.   Oshiq   yorga   muhtoj   bo’lmasam,   azoblanib
o’tirarmidim;   ishq   mehnatidan   kechib,   boshqa   ish   qilmasmidim;   shundayin   telba
holimdan   orlanmasmidim   kabi   fikrlarni   tushunishimiz   mumkin.   Shoir   “Aql   yor
o’lsaydi,   tarki   ishqi   yor   etmasdim”   satriga   tazod   bilan   “Gar   junun   yor   o’lmasa,
holimdan   or   etmasdim”   misrasini   bog’laydiki,   bu   ikki   shoirning   ikki   yondan
shovillab   oqa   kelgan   fikr   va   tuyg’ularining   irmog’i   bir   cho’qqida   birlashib,   endi
yanada   kuchliroq   guvillab   oqayotgandek   tuyiladi.   Odatda   irmoqlar   pastga   oqadi.
Biroq bu she’riy daryo tepaga, yuksaklikka yo’naladi. Erkin Vohidovning:
                      Ul ruhi bayzoligin savdoligimdan qil qiyos,
                      Ul dili xoroligin shaydoligidan qil qiyos,
                      Zuhd elin taqvin mug’a oshnoligimdan qil qiyos, -
kabi qo’sh qofiyali satrlari Fuzuliyning o’z davridagi ijtimoiy muhitning kufr-
u kajraftorligi  bois insonlarning buzilayotganini tasvirlagan “Voizin kufrin banim
rasvoligimdan qil qiyos!   Anda sidq o’lsaydi, ban taqvo shior etmasmidim” degan
nochor   holatiga,   yaxlit   fojeali   manzara   yaratadi.   Ya’ni,   voizning,   ayrim
odamlarning   kofirligi-yu   yolg’onchiligining   natijasini   mening   masxarali
21 ahvolimdan, rasvo bo’lganimdan bilib olaver; ularda to’g’rilig-u sadoqat bo’lsaydi,
men   ham   to’g’ri-yu   taqvoli   bo’lmasmidim,   deydi   oshiq   Fuzuliy.   Kitoblarda
erkinlig   va   dorilomonlikdan   safsata   sotilgan   sobiq   sho’roning   aldoq   davrida
yashagan   Erkin   Vohidov   o’z   dardini   Fuzuliyga   dardkashlik   tarzida,   unga
muxammas bog’lash vositasida ustalik bilan ifodalay olgan. 
II.Bob.Erkin Vohidov she`riyada badiiylik va novatorlik
2.1.Erkin Vohidov ijodida tabiat va ona zamin
Erkin Vohidov gulzorda sayrayotgan bulbulni shoirga qiyoslaydi. Boz ustiga
bulbulning   oshiqligi   ham   bor.   Bu   oshiqlik   diyorga,   go’zallika   muhabbat   bilan
uyg’unlashadi. Natijada gullar ham ilhom parisi, ham hasratini yozadigan daftarga
aylanadi:
                                 Gullar menga oshiq bulbulning 
                                 She’r daftari bo’lib ko’rindi.
Erta   bahor   o’rik   guli   saylida   bo’lganmisiz?   Shoxi   ko’rinmagan   o’rikning
gulga burkanganidan lazzat olganmisiz? Bu mo’jizani nimaga o’xshatish mumkin?
Faqat shoir qodir bunday qiyosning ta’rifiga:
                                 Quyoshning etagiga oq bulut bog’lab,
                                 O’rik shoxlarida qovurdi bodroq.
Erkin   Vohidov   ijodida   Quyosh   insonning   homiysi,   har   qadamda   insonga
xizmat   qiladi.   Yana   bu   xizmatim   insonga   yoqdimikan   deb   xayol   suradi.   Yo’qsa
o’rik   shoxida   bodroq   qovurardimi?   Majnuntolning   yomg’ir   yuvgan   sochlarini
tararmidi?
Iqtidorli   shoir   –   Yaratganning   millatga   yuborgan   sovg’asi.   Shuning   uchun
adiblar   o’zlari   mansub   millatga   yashashni,   poklikni,   bir-biriga   yaxshilik   qilishni,
Vatanni va xalqni sevishni o’rgatadi. Shoirimiz: “Men ijodiy mehnatni faol jamoat
ishlari   bilan   qo’shib   olib   borishdek   sharafli   vazifa   yukini   doimo   yelkamda   his
qilaman.   Odamlarga   faqat   she’ring   emas,   o’zing   ham   kerakligingni   sezish   –   bu
katta   baxt”,   -   deb   bejiz   yozmagan.   Shoir   –   millat   ko’zgusi.   U   –   xalq   qalbidagi
22 alamlarni olamga shior qilib e’lon qiluvchi minbar.Tabiatan g'oyat nazokatli shaxs
bo‘lgan Erkin Vohidov adabiyot 
ixlosmandlari ko‘nglidan nafis va dolg‗ali hamda isyonkor shoir sifatida joy
oldi.   U   shoir   bo‘lib   shakllanayotgan   davrda   insonning   intim   kechinmalari,   his
tuyg ‘ ularini   kuylash   maqbul   sanalmas,   adabiyot   sovet   kishilarini   sotsialistik
tuzumga   qulluq   qilish   va   navbatdagi   mehnat   g‘alabalariga   chorlash   bilan
shug‘ullanishi   kerak   degan   qarash   hukmron   edi.   Adabiyot   odamning   murakkab
ko‘ngil   olamini   tasvirlash   o‘rniga   partiya   qarorlarini   qofiyaga   soladigan   tizmalar
bitishga   yo‘naltirilgan   edi.   O ‘ sha   vaqtning   bir   qahramon   shoiri   kamoli   jiddiyat
bilan:
 
         
             Aziz paxtakorlar, yildan yilga ham
                  Oltin xirmoningiz hosilga to ‘ lsin!
                  Har ishda rahnamo, madadkorimiz
                   Ulug ‘  partiyaga sharaflar bo ‘l sin!
deb yozgan bo‘lsa, falsafiy fikrlashga moyil boshqa bir taniqli ijodkor:
- Kim berdi dilingga yorug ‘ , tarbiya?Kimga sen qoyilsan, ustozim, deya?Kim
seni yashatar va yashartirar?
Leninning kollektiv o ‘ g ‘ li – Partiya!
tarzida to‘rtlik qoralagandi. XX asrning 60-yillari oxiriga kelib Erkin Vohidov
yetakchiligidagi   adabiy   avlod   asta-sekin   inson   shaxsi,   uning   tuyg‘ulari   tasviriga
e`tibor qarata boshladi. Insonning ruhiy kechinmalari, turfa sezimlari poetik tasvir
obyektiga aylandi. Bu hol esa, tabiiy ravishda, davrga to‘g‘ri kelmaydi deb, chetga
suribroq   qo‘yilgan   aruzning   jonlanishiga   imkon   yaratdi.   E.Vohidov   g‘azalning
xaloskori   yanglig‘   paydo   bo‘lib,   uning   jonsizlanib   qolgan   taniga   yangicha   nafas
bag‘ishlaganday   bo‘ldi.   Shoir   "Yoshlik   devoni"   kitobining   ―Debocha»sida   eski
poetik   shakl   yangi   gap   aytishga   yaramaydi   deydigan   kishilar   bilan   bahsga
kirishadi:
23 Ey munaqqid, sen g ‘ azalni ko ‘ hna deb kamsitmagil,
Sevgi ham Odam Atodin qolgan inson qonida.
Shoir inson qonida azaldan mavjud bo ‘ lgan sevgi tuyg ‘ usi bugun ham 
yashayotgani   yanglig‘   uning   ifodasiga   moslashgan   g‘azal   ham   yashashga
haqli ekanini  mantiq jihatidan ishonarli, ifoda jihatidan go‘zal yo‘sinda ko‘rsatdi.
Shoir  g‘azalni  shunchaki  she`riy janr  rutbasidan yuksaltirib, mangu tuyg‘ularning
poetik   ramzi   hamda   har   qanday   fikrni   ifodalay   olishga   qodir   badiiy   vosita
darajasiga ko‘taradi.
Erkin   Vohidov,   umuman,   aruz   vazni,   xususan,   g‘azal   janrini   tiklash   uchun
emas,   balki   o‘z   o‘yu   tuyg‘ulari   aynan   g‘azalda   moddiylashishga   moyil   bo‘lgani
uchun bu janrga qo‘l uradi. G‘oyat nazokatli va zarif shoirni bezovta qilgan fikru
tuyg‘ular   ham   uning   shaxsiyati   singari   nazokatu   zarofatli   yo‘sinda   ifodalanishni
taqozo   etardi.   Shoir   o‘z   davri   uchun   shakkoklik   sanalgan   isyonkor   fikrlarni   ham
g‘azalning   go‘zal,   mayin   va   jozibali   libosiga   o‘rab   bera   bildi.   E.Vohidov   poetik
fikrining   zalvori   g‘oyat   og‘ir     bo‘lgani   holda   uning   ifoda   yo‘sini   olta   mayin
bo‘lardi.   Uning   she`rlarida   o‘tli   chaqiriq   bor   edi.   Lekin   bu   da‘vat   o‘qirmanni
olamni  ag‘dar-to‘ntar   qilishga  emas,  balki   dunyo va  undagi  tartibot  haqida  jiddiy
olyga   toldiradigan   yo‘sinda   latif   she`riy   shaklda   taqdim   etilardi.   Ehtimol,
"O‘zbegim" she`ri barmoqda bitilganida mutlaqo bosib chiqarilmagan bo‘lardi.
E.Vohidov   g‘azallarida   oshiqning   dil   rozlari,   ma‘shuqaning   ta‘rif-tavsifi
mumtoz   adabiyotdagi   yanglig‘   har   qancha   mubolag‘ador,   serbo‘yoq   bo‘lmasin,
undagi timsollar bugunning odami ekani anglashilib turadi. Ular ―zamon zaylini
hisobga   oladigan,   o‘y-fikri,   tuyg‘ulari   bugungi   odamlarga   tushunarli   bo‘lgan
kishilardir.   Ma`lumki, mumtoz she`riyatda vaqt tushunchasi ancha nisbiy bo‘lgan.
Chunki   mumtoz   shoirlar   o‘tkinchi,   bugunning   tashvishlari   aks   etgan   mavzularga
qo‘l   urmaganlar.   Shuning   uchun   ham   ularning   ijodida   o‘z   davrining   belgilari
ko‘zga   tashlanib   turmaydi.   E.Vohidovning   g‘azallarida   esa   bugunning   nuqsi   aks
etadi. Shoirning «Fursating» g‘azali o‘zida davr belgisi, zamondoshlar tabiatini aks
ettirishi   jihatidan   xarakterlidir.   G‘azalning   birinchi   baytidayoq   davr   ruhi   ko‘zga
yaqqol tashlanib turadi:
24         ―Fursating yetmaydi doim, hech qachon yetgan emas, 
           Mehnating bitmaydi doim, hech qachon bitgan emas .‖
  Bu   misralarda   davrning   tezkor   va   shiddatli   qarqin   (sur‘at)i,   undan   orqada
qolmaslik   ilinjida   halloslab   borayotgan   chog‘dosh   tabiati   namoyon   bo‘ladi.
Keyingi baytda davr ruhi yanada bo‘rttirib ko‘rsatiladi:
Chun zamondek bepoyondir ko‘ksing ichra orzu,
Fursatu orzuni quvlab hech kishi yetgan emas.
Zamonning   cheksizligi   azaldan   ma`lum,   ammo   davr   kishisining   orzusi   ham
chegara bilmasligi ifodasi – shoirning kashfiyoti. Shoir tinimsiz o‘zgarib turadigan
insonning   hech   o‘zgarmas   intilishi   –   kamolot   haqida   to‘xtalar   ekan,   uning   ham
hech qachon erishib bo‘lmas orzu ekanini ishonarli aks ettiradi:
              ―Intilar borliqni inson barkamol etmoq uchun,
                 Ne ajab, insonni borliq barkamol etgan emas.
 O‘zi komil bo‘lmagani holda borliqni mukammallashtirishni da‘vo qiladigan
inson   tabiatidagi   chigallik   shu   yo‘sin   tasvirlanadi.   Shoirning   tasvir   mahorati
yuqoridagi misralar so‘ngida kelgan «etmoq uchun» va «etgan emas» singari fe‘lli
birikmalarga zidlash ma`nosini yuklay bilganida ham ko‘rinadi.
E.Vohidov   «Inson»   g‘azalida   insonning   baland   martabaga   egaligi,   olam
yaralishidan maqsad aynan odam ekanligini aks ettirar ekan, odam o‘zining yuksak
martabasiga loyiq ma`naviyat egasi bo‘lishi lozimligini orzu qiladi.  Chunki:
Bu yorug‘ dunyo nadur? Koshonadur, vayronadur,
Dadil   aytish   mumkinki,   Erkin   Vohidovning   nafaqat   har   bir   she`ri,   balki
undagi   har   bir   satri   ham   ―to‘lqin   urgan   sirlar   to‘la   ummondir.   Chunki   chin
manodagi   ―shoir   o‘z   xalqining   yurak   parchasi   hisoblanadi.   Bunday   yurakda,
shubhasiz,   isyon   tug‘iladi.   Isyonga   dosh   bermoq   esa   osonmas,   binobarin,   isyon
bedor qalb inqilobidir. Bunday qalb xalq dardi bilangina nafas oladi. Shu boisdan
shoir ―meni xalqning tili va dili, jigarbandi, farzandi sifatida namoyon bo‘ladi. U
yaxshimi, yomonmi, 30 millionlik xalqini o‘z qalbiga jo qilgan, uning tashvishi va
quvonchi bilan nafas olayotgan tirik jondir. Ana shu xalqining dardi, so‘zini ifoda
25 etmoqlik   ijodkor   o‘zligining   tub   mohiyatini   tashkil   etadi.   Shoir   tomonidan   mana
bu misralar bejiz yozilmagan:
        Seni sezdim hargiz o‘zimda,
Menda fikring, o‘ying, tilaging.
Har nafasda yoniq ko‘ksimda
Urib turar sening yuraging.
Aynan   ana   shu   xalqning   yuragi   urib   turganligi   uchun   ham   Erkin   Vohidov
she`rlarida ―bahoriy iliqligu nahoriy tiniqlik  barqaror.
Erkin   Vohidovning   har   bir   she`rida   davrning   yorqin   manzarasi,   xalqning
o‘lmas   psixologiyasi,   millatning   monumental   qiyofasi   to‘la   aks   etadi.   Shoir
she`rlarida   ilgari   surayotgan   g‘oyani   o‘quvchiga   majbur   qilib   tushuntirmaydi,
satrlar   zimmasiga   og‘ir   yuk   ortmaydi.   Iloji   boricha,   oddiygina   so‘zlar   va   lirik
qahramonning   xatti-harakati   orqali   yengilgina   taqdim   etadi.   Quyidagi   ―Hoji   ota
Marg‘iloniy so‘ziga quloq tuting-a:
                  Yetmish yillik umrim o‘tdi xorijda,
                  Yuzdan oshgan Hoji otang bo‘laman.
                  Tirik yurdim Istanbulda, Porijda,
                  Ona yurtdan ayru qandoq o‘laman?
                  Qandoq ketay Vatanimni ko‘rmay hur,
                  Ilxaqlikdan zo‘r dunyoda hech dard yo‘q.
                  Mana, etdim murodimga, ming shukur,
                  Endi, bolam, o‘ladigan nomard yo‘q!
Guvoh   bo‘lib   turibsizki,   bu   she`rda   ortiqcha   balandparvoz   so‘zlar,
vatanparvar shaxsning ehtirosli tuyg‘ulari, tashbehlaru metaforalar, ovozni ko‘tarib
chiranishlar  yo‘q. Oddiygina insonning odmigina suhbati. Biroq suhbat  shu qadar
samimiy,   soddaki,   unda   yuz   yoshdan   oshgan   Hoji   otaning   butun   qalbi   yarq   etib
ko‘rinyapti.   Hoji   ota   fikrini   ifodalash   uchun   tanlangan   so‘zlar   sodda   va
qahramonning   yoshiga   munosibligi   bilan   e`tiborni   tortadi.   Misralardagi   bironta
so‘z o‘rnini almashtirish ham  mumkin emas. Har bir so‘zda uning shu paytgacha
tortgan   azob-uqubatlari,   Vatan   sog‘inchi,   shukronaligi,   yurtini   ozod   ko‘rish
26 tuyg‘usidan   qoniqish   hissi   yaqqol   sezilib   turibdi.   Haqiqiy   she`r   shunaqa   bo‘ladi,
undagi har bir so‘z qalbni cho‘g‘day jizillatib ta`sir qiladi. Erkin Vohidov ijodiga
xos bunday fazilat uning ilk ijodiy qadamlaridan boshlab hozirgacha hamroh bo‘lib
kelayotir.
Hech   ikkilanmasdan   aytish   mumkinki,   istiqlol   g‘oyasi,   mustaqillik   uchun
kurash mavzusini XX asrning 60-yillarida o‘zbek she`riyatiga Erkin Vohidov olib
kirdi.  Sho‘ro davrida  o‘sib,  tarbiyalanib voyaga  yetgan  avlod xalq  irodasi,  o‘ziga
xos   tarixi,   millatning   sha‘ni,   qadr-qimmati,   jismoniy   va   ma`naviy   kuch-qudrati
ifodalangan,   ajdodlarining   shon-shavkati   ulug‘langan   she`rlarni   ishtiyoq   bilan
o‘qishi, o‘qiganda ham to‘g‘ri qabul qilishi (ya`ni uqishi) biroz qiyin edi. Shu bois
o‘sha   paytda   Erkin   Vohidov   tomonidan   yaratilgan   ―O‘zbegim   qasidasi   odamlar
ongi-shuuriga   chaqmoqdek   urildi.   Ayrimlarni   kuydirdi,   ba`zilarni   karaxt   qilib
qo‘ydi. Lekin bu chaqmoq juda ko‘pchilikning qalbidagi zulmatni yoritib yubordi.
Buning   boisi   ―O‘zbegim     qasidasi   o‘z   davrida   millatning   ma`naviy   ehtiyoji
tarzida dunyoga kelgan va xalqning ayni paytdagi biroz bo‘lsa-da, yangilanayotgan
xohish-istagini   ifodalagan   edi.   Qasida   60-yillar   boshlarida   esa   boshlagan
demokratiya   shabadasidek   millatning   biqiq   ko‘nglida   burqsib   turgan   milliy
ornomus,   milliy   iftixor   tuyg‘usi   darchasini   ochib   yubordi.   Natijada,   bu
she`rodamlarda o‘ziga ishonch, qat‘iyat, milliy g‘urur paydo qildi. Oradan ozgina
vaqt   o‘tib   yaratilgan     "Ruhlar   isyoni   "     dostoni,     "Inson",     "Bu   qo‘llardir   "kabi
qasidalari   xalqimizning   yorishgan   ruhiyatini   ishonchli   kurash   yo‘liga   olib   chiqdi.
Shu   jihatdan   80-yillar   o‘rtalarida   istiqlol   uchun   boshlangan   ommaviy   harakatda
ana   shu   she`rlari   va   ular   muallifi   Erkin   Vohidovning   katta   hissasi   borligi
shubhasizdir.
80-90-yillarda   shoirning   avvalgi   she`rlariga   xos   lirik   ohang   chekinib,   ovozi
biroz   dag‘allashganligini,   fikri   jiddiylashganligini,   xulosalari   keskinlik   kasb
etganligini   sezish   mumkin.   Aslida,   buni   o‘z   davri   uchun   ijobiy   fazilat   sifatida
baholash o‘rinlidir. Negaki, mazkur xususiyatlar jamiyatda yuz berayotgan alg‘ov-
dalg‘ov   hodisalar,   Sho‘ro   hukumatining   xalqni   mensimaslik,   uning   erkini,
27 ornomusini   toptashga   qaratilgan   amaldagi   harakatlariga   qarshi   norozilikning   aks
sadosi tarzida dunyoga kelgan edi.
Ohangdagi   bunday   sifat   o‘zgarishlari,   ayniqsa,   Erkin   Vohidovning     "Tirik
sayyoralar"   kitobidan   o‘rin   olgan   kuchli   ijtimoiy   xarakterdagi   she`rlari,   "Kanada
turkumi",   "Donishqishloq   latifalari"da   aniq   ko‘zga   tashlandi.   Garchi   shoirning
"Arslon   o‘rgatuvchi",     "Ko‘cha   chetidagi   ayol",     "Sharqiy   qirg‘oq",   "Kelajakka
maktub"   singari   she`rlarida   erk   muammosi   kuchli   ijtimoiy   ruh   bilan   sug‘orilgan
bo‘lsa-da,   ramziy   timsollar   orqali   ifodalangan   g‘oya   biroz   miskin   kayfiyatda
ifodalangan edi. 6
80-yillar   oxirlarida   Erkin   Vohidov   ijodiga   azaldan   yo‘ldosh   bolib   kelgan
hajviyot ham butun bo‘y-basti bilan namoyon bo‘ldi. Ijodining dastlabki yillaridagi
hazilga   moyillik   bora-bora   tagi   zil   g‘oyalarni   ilgari   suruvchi   jiddiy   kulgiga   asos
yaratdi.   E`tibor   berilsa,   bu   tuyg‘u   shoirning   "Do‘stlarimni   hayron   qoldirar",
"Tinglayman   ko‘p   o‘zbek   so‘zlarin",     "She`r   haqida   she`r"   singari   ilk   hazillarida
beg‘araz, samimiy kulgu tarzida ko‘ngilga yengillik bag‘ishlagan edi. 
70-80-yillarga   kelib   bu   yo‘nalish   biroz   jiddiylashdi,   kulguda   zahar   moddasi
quyuqlashdi, munosabat bildirilayotgan illatni inkor etish ochiq va keskin tus oldi.
Bu  jihatdan shoirning  "Kulgu mushoiralari"  dan iborat  g‘azallari,  "Donishqishloq
latifalari"   ,"Kanada   turkumi"dagi   asarlari   xarakterlidir.   Masalan,   "Kulgu
mushoiralari"ni mutolaa qilgan o'quvchi tanqid qilinayotgan qusurlarni qat‘iy inkor
etgan   holda   shoirning   beg‘araz   kulgusidan   yayrasa,   "Donishqishloq   latifalari"ni
o‘qib, dastlab Matmusaning devonalarcha qilgan qiliqlaridan qah-qah urib kuladi.
Keyin esa birdan chuqur o‘yga toladi. Chunki shoir Matmusa tushgan vaziyatning
tub mohiyatini anglamay kulayotgan bizdek nodonlarga nimtabassum bilan:
                      Ayo, do'stlar, adashgan
                     Matmusadan kulmaylik.
                     Matmusadek o‘zimiz
                     Tandir kiygan bo‘lmaylik,
6
  Sulton I. Adabiyot nazariyasi. . –Toshkent, O‘qituvchi, 2005. - 410 b.
28 deb   tanbeh   beradi.   Chindan   ham   Matmusa   kim?   U,   aslida,   o‘z   davrida
kommunistik   mafkura   tandirini   kiyib   olib,   ko‘zlagan   manzil-makoni,
maqsadvmuddaosi noma`lum bo‘lgan o‘zimiz emasmi?
Darvoqe,   Erkin   Vohidov   latifalaridagi   tandir,   dutor,   qalpoq,   lagan,   eshak
singari detallar Matmusa shaxsi bilan yonma-yon turib, rivojlana borib, qahramon
xarakterini turli tomonlardan yorituvchi obraz darajasiga ko‘tariladi.
2.2. Erkin Vohidov ijodiyotining badiiy-estetik     xususiyatlari
Erkin Vohidovning chinakam san`atkor sifatidagi bosh fazilatlaridan yana biri
–   o‘zining   xalq   dardini   anglash,   bu   dardu   tashvishlarni   yengillatish   uchun   unga
hamkoru hamdast bo‘lish an`anasiga, mustaqillikka erishilgandan keyin ham sodiq
qolganligidir.   Ya`ni   shoir   ayrimlarga   o‘xshab,   o‘zining   bosh   maqsadi   –   Vatani
ozodlikka erishganidan keyin niyatiga yetgan fuqaro singari o‘zini chetga olmadi.
Balki mustaqillikni yanada mustahkamlash, uni asrab qolish yo‘lida sobitqadamlik
bilan ham ijodiy, ham amaliy faoliyatda namuna ko‘rsatdi
E.Vohidovning   kamalakdek   tovlanuvchi,   serjilo   va   qudratli   she`riyatini,
purviqor   va   hikmatli   nashrini   million-million   kitobxonlar   sevib   o‘qimoqda.
Shoirning   ijodi   juda   o‘ziga   xos   va   serqirra.   E.Vohidov   ijodi   zamonaviylik
vatarixiylikka,   hayotiylik   va   badiiylikka   boy   bo‘lib,   o‘sha   davrning   dolzarb
ijtimoiymuammolari   tasvirlangan.   E.Vohidov   o‘z   taqdirini   xalq   taqdiri   bilan
mahkam   bog‘laydi,   tinmay   izlanadi,   hayotni   sinchiklab   o‘rganadi.   ―Erkin
Vohidov   iste`dodining   olmos   qirralaridan   biri   –   uning   adabiyotshunoslik   va
tarjimonlikfaoliyatida   yarqirab   ko‘rinadi"   deb   yozadi   Ozod   Sharafiddinov.   Erkin
Vohidov   o‘zbek   adabiyotshunosligi   va   tanqidchiligi   rivojiga   katta   hissa   qo‘shgan
adiblardan   biridir.   E.   Vohidov   tabiatidagi   ilmiy-tanqidiy   me‘rosidagi   kishini   lol
qoldiradigan   narsa,   qiziqish   doirasining   benihoyat   kengligidir.   U   faqat   o‘zbek
adabiyoti emas, qardosh xalqlar hayoti va madaniyati haqida teran she`rlar yozdi,
muammolarni chuqur bilim bilan qalamga oldi, har bir masalaning tub mohiyatini
yoritdi.
29   Erkin   Vohidov   she`rlarining   ko‘pi   40-50   yillarda   yozilgan,   biroq   uni
o‘qisangiz   kecha   yoki   bugun   yozilgandek   taassurot   qoldiradi.   Ular   kuchli   shoir
runi bilan sug‘orilgan. Bu she`rlardagi umrboqiylikning siri ikki narsada ko‘rinadi:
1.   E.Vohidov   hech   vaqt   oson   va   yuzaki   yo‘lni   tanlamadi,   tavsif   qilish   yoki
bayonchilik   yo‘lidan   yurmadi,   uning   har   bir   ijodi   asosida   tinimsiz   izlanuvchan,
shiddatli, xolis tafakkur yotadi. 
2.   Har   bir   she`rida   olim   nazari   bilan   badiiy   ijodkor   yuragi   tutashadi,   balqib
turadi.   Ularda   ijodkorning   sinchkov   tafakkurigina   emas,   san`atkorning   qiynoq
qalbini ham his qilamiz. Uning ijodida ehtiros kuchli, yuksak didli kuzatuvchining
o‘tkir   nigohi   bor,   qaysi   mavzuda   yozmasin,   unga   muhabbat   va   hurmat   bilan
yondashadi.
E.Vohidov   ijodini   jo‘shib,   to‘lib   turgan   teran   dengizga   qiyos   qiladilar,   bu
dengiz   doimo   to‘lqinlanib,   mavjlanib   turadi.   Ular   ichida   tanqidiy   tafakkur
to‘lqinlarining   o‘ziga   xos   o‘rni   bor.   E.Vohidov   asarlari   tili   sfligi,   chuqur
xalqchilligi,   ifodaviyligi   va   yorqinligi   bilan   ajralib   turadi.   E.Vohidov
adabiyothaqida   hukmron   mafkura   qoliplaridan   kelib   chiqib   emas,   san`at
qonuniyatlariasosida   mulohaza   yuritishga   chaqiradi.   E.Vohidov   Mahmud
Qoshg‘ariydan   tortib,   Yusuf   Xos   Xojib,   Yugnakiy,   Nosiriddin   Rabg‘uziy,
Sakkokiy,   Lutfiy,   Nodira,   Uvaysiy   ijodlarini   o‘qib   o‘rganadi.   Erkin   Vohidovning
asarlarida adabiyotning an`anaviy va novatorlik, til va uslub, xalqchillik va badiiy
mahorat   kabi   muammolari   bo‘yicha   qimmatli   fikrlar   bayon   etilgan.   Uning,
ayniqsa,   xalq   ijodini   o‘rganishdagi   xizmatlari   beqiyosdir.   Bu   borada,   u   hech
mubolag‘asiz etuktarjimonlar qatorida turadi. Shoir ijodini tarjimonlik faoliyatisiz
tasavvur   etish   qiyin.   Erkin   Vohidovning   adabiyotshunoslik   va   badiiy   tarjima
sohasidagi   xizmatlari   ham   buyukdir.   U   ko‘plab   mashhur   jahon   shoirlarining
asarlarini o‘zbek tiliga mahorat bilan o‘girgan. Xususan,  E.Vohidov tarjimasidagi
rus   shoiri   Sergey   Yesenin   she`rlari,   nemis   shoiri   Gyotening   "Faust"   asari   o‘zbek
adabiyotida   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.   O‘zbek   tiliga   bag‘ishlangan   tarjimalari
tarjimashunoslikning   oltin   fondini   tashkil   qiladi.   Shoir   o‘tmish   voqeligini   aks
ettirish,   uning   Vatanga   va   xalqqa   bo‘lgan   cheksiz   muhabbatini   tasvirlash   asosida
30 vatanparvarlik,   insonparvarlik,   qahramonlik   va   yomonlikka   nafratini   targ‘ib
qildiki,   o‘sha   davr   talablariga   to‘la   mos   kelar   edi.   Shoir   asarlaridan   hayotga,
go‘zallikka   muhabbat   ,yovuzlikka,   tubanlikka   nafrat   yaqqol   sezilib   turadi.   Uning
ilk dostoni –"Nido" da insoniyatga og‘it   judoliklar, bitmas jarohatlar keltiradigan
urush   qoralansa,   keyinroq   bitilgan   "Ruhlar   isyoni"   dostonida   xalqlar,   millatlar,
dinlar   orasidagi   nizoldar   insoniyatga   naqadar   katta   falokatlar   olib   kelishi   teran
tasvirlangan.   Bu   esa   shoir   ijodida   insonparvarlik   hamisha   bosh   mavzu   bo‘lib
kelganini   ko‘rsatadi.   Shoir   yaryatgan   "Nido"   va   "Ruhlar   isyoni"   asarlari
dostonchilik janrining nodir namunasidir.
E.Vohidov G‘afur G‘ulom nomidagi adabiyot va san`at nashriyotida muharrir,
bosh  muharrir,  direktor,  "Yoshlik"   jurnalida   bosh  muharrir   lavozimlarida  faoliyat
yuritdi.   E.Vohidov   el-yurt   va   adabiyotimiz   oldidagi   xizmatlari   inobatga   olinib,
"Buyuk   xizmatlari   uchun"   ordeni   va   "O‘zbekiston   qahramoni"   unvoni   bilan
taqdirlandi. 
31 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   shoir   adabiyotimiz   xazinasiga   ulkan   va   bebaho   hissa
qo‘shgan.   Uning   asarlari   XX   asr   o‘zbek   adabiyotining   dunyo   miqyosidagi
shuhratini   ta‘minlashda   muhim   rol   o‘ynamoqda.   Bugungi   tanqidchilik   Erkin
Vohidov   faoliyatidan   ko‘p   narsani   o‘rganishi   mumkin.   Ijodkorning   she`riyati   va
tarjimalarida   XX   asr   adabiy   tanqida   shakllanishidagi   o‘ziga   xoslik,   mahorat   va
uslub   masalalaridagi   katta   e`tibor   bilan   qaragan.   Chunonchi,   mustaqillik   davri
yoshlari ham  shoirning "Ruhlar  isyoni", "Nido" ,"Oltin devor" kabi asarlari  sevib
o‘qimoqda.   Xullas,   san`atimiz,   fanimiz,   madaniyatimiz   taraqqiyotida,   adabiy   til
takomilida,   xalq   tilining   xarakterli   vositalarini   yozma   nutqqa   kiritishda   Erkin
Vohidovning qo‘shgan hissasi benihoyadir. E.Vohidovning so‘zi – xalqning so‘zi ,
xalq orzu-umidining, xalq ko‘nglidagi gapning ifodasi bo‘lib jaranglab kelmoqda
Iste`dodli   shoir   Erkin   Vohidov   "So‘z   latofati"   asarida   shunday   yozadi:
―Mening   birinchi   taassurotim   shundan   iboratki,   bugungi   adabiyotimiz   ko‘rki   va
salmog‘i   –   xalqimizning   tarix   sahnasida   tutib   turgan   ijtimoiy-siyosiy   mavqeiga
yarasha.   Balki,   yangi   iste`dodlar   buyuk   badiiy   saviyalarini   kelajakda   namoyish
etadilar.   Hozircha,   men   adabiyotimizdagi   yuksak   ijtimoiy-siyosiy   ravnaqni
e`tirofetaman. Bu esa katta bir xalq adabiyoti uchun hazilakam yutuq emas. Ayrim
yoshlar,   G‘ofur   G‘ulom   ko‘nglini   keng   qilib   yozmagan,   degan   ma`noda   gaplar
qilishadi. Holbuki, u juda murakkab davrda yashadi. She`r uning qo‘lida bir sehrli
tayoqcha   edi.   Shu   tayoqcha   bilan   u   nog‘ora   chalishi   ham   mumkin   edi,   jahonni
ug‘otishi   ham   mumkin   edi.   Lekin   davr   shuni   taqozo   etadiki,   u   faqat   jahonni
uyg‘otdi. She`r – davr farzandi degani shu. She`riyatning ham umumiy prinsiplari
o‘zgarmasdir .‖
Qayd qilingan fikrlarda adabiyot va uning murakkab qirralari, ijodkor shaxsi,
uning   fitratidagi   tuyg‘ular   ifodasi   haqidagi   qarashlar   o‘z   aksini   topgan.   Iste`dod
sohiblari   o‘z   xalqini,   millatini,   dunyoga   tanitadi   va   uni   tarannum   etadi.   Shuning
uchun she`r davr farzadi degan tushunchani ilgari suradi. Charxlangan qalamlarni
hanuzgacha qo‘ldan-qo‘lga qo‘ymagan oqsoqol  adiblarimiz adabiyotimizning hali
32 hanuzgacha kolrki bo‘lib turibdilar. Ular murakkab sharoitlarda ham o‘z gaplarini
iste`dodlari darajasida amallab aytib keladilar. Buning uchun ularga qancha rahmat
aytsak   shuncha   oz.   Bu   zabardast   adiblarimizga   qo‘rquvning   kattakon,   daxshatli
ko‘zlari begonadir. Axir biz yosh avlod uchun bundan ortiq baxt bormi? 
Darhaqiqat, Erkin Vohidov buyuk so‘z sanatkorlari va ular qoldirgan adabiy
meros   haqida   so‘z   yuritar   ekan,   ularning   badiiy   poetik   mahoratiga   alohida
to‘xtaladi.   Masalan,   sobiq   sho‘rolar   davri   adabiyoti   haqida   so‘z   yuritganda
murakkab   bir   davrning   salbiy   jihatlari   bilan   birgalikda,   o‘z   davrining   buyuk
ijodkorlarini tarbiyalaganligini ham alohida takidlaydi. 
O‘zbekiston   xalq   shoiri,   O‘zbekiston   qahramoni   –   Erkin   Vohidov   tug‘ma
istedod   egasi.   U   juda   siyrak   uchraydigan   noyob,   nodir   shoir.   Uning   so‘z   san`ati
xazinasiga qo‘shgan hissasi ham bebaho. 
Darhaqiqat,E.Vohidovning   fikrlarida   mustaqillik   davri   adabiyotining   o‘ziga
xos   xususiyatlari   tahlil   qilingan.   Xarakterli   jihatlarini   tahlil   qilar   ekan   badiiy
tarjimachilik   taraqqiyotiga   ham   jiddiy   e`tibor   qaratadi.Jahon   adabiyoti   nodir
durdonalarini tarjima qilish dolzarb muammolardan biri ekanligiga urg‘u beradi va
o‘zbek   adabiyotini   ham   yaxshi   tarjimalar   orqali   jahon   ahliga   targ‘ib   etish
zarurligini ta`kidlaydi.
Xullas,   Erkin   Vohidov   nafaqat   shoir,   ijodkor   sifatida,   balki   jahon   va   o‘zbek
adabiyotining yuksak bilimdoni sifatida e`tirof etilishi bejiz emas.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati:
1.Karimov I. A. “Ona yurtimiz baxtu iqboli va kelajagi yo’lida xizmat qilish
eng oily saodatdir”. T., “O’zbekiston”. 2015 yil. 8-9 betlar.
2.   O’zbekiston   Rezpublikasining   saylangan   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24
yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimidagi   ma’ruzasi.   Xalq   so’zi   gazetasi.
2016-yil 7-dekabr.
3. Karimov I. A. “Mamlakatimizni modernizatsiya qilish yo`lini izchil davom
ettirish-taraqqiyotimizning muhim omilidir.“Ishonch”gazetasi,2010 yil 8 dekabr
4.Karimov I. Adabiyotga e`tibor-ma`naviyatga, kelajakka e`tibor. –Toshkent,
O‘zbekiston, 2009. 40 b.
5.Karimov   A.   Barkamol   avlod-O`zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-T:
Sharq. 1997 yil
6.2020   yil   20   may   “Adiblar   hiyoboni”   ochilishidagi   prezidentimiz
Sh.Mirziyoyev nutqi
7.Erkin Vohidov asarlar 6-jild “Erk saodati” “Sharq” 2018 y
8. E. Vohidov  "So‘z latofati" 
9.Hoshimov O`. O`zbeklar.-T: O`qituvchi. 2006 yil
10..Erkin Vohidov asarlar 6-jild “Erk saodati” “Sharq” 2018 y
11. Rahimjonov N. Mustaqillik davri o‘zbek she`riyati. –T.:Tafakkur, 2011 y.
12..Vohidov E. Saylanma. – T.: Sharq, 2016 y.
13.Normatov U. Ijod sehri. – T.: Sharq, 2007.
14..Boltaboev H. So‘z sehri. –T: Sharq, 2006 y
15. Sulton I. Adabiyot nazariyasi. . –Toshkent, O‘qituvchi, 2005. - 410 b.
 
34

Erkin Vohidov she`riyada badiiylik va novatorlik

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский