Fakultativ mashg’ulotlarda boshlang’ich sinf o’quvchilariga qadimgi vaqt o’lchov birliklari haqida tushunchalarni o’rgatish

Fakultativ mashg’ulotlarda boshlang’ich sinf o’quvchilariga qadimgi vaqt
o’lchov birliklari haqida tushunchalarni  o’rgatish
R E JA:
I.Kirish 
II.Asosiy qism
I.BOB. Qadimgi vaqt o’lchov birliklari haqida tushunchalar
1.1. Vaqt sanasi birligi. Eng qadimgi kalendarlar .
2. Vatq   tushunchasini o‘rgatish  metodikasi.
Boshlang‘ich sinflarda miqdor tushunchasini o‘rgatishning umumiy metodikasi.
II.BOB. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini vaqt va uning  o‘lchov birliklari bilan
tanishtirish  metodikasi
2 . 1   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   vaqt   va   uning     o‘lchov   birliklari   bilan
tanishtirish  metodikasi.
2 . 2  Uzunlik va uning o‘lchov birliklari. 
2 . 3  Yuza va uning  o‘lchov birliklari.
III. Xulosa
IV.Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Boshlang‘ich   maktabda   bolalarga   uzunlik,   yuza,   sig‘im,   massa,   vaqt
haqida dastlabki tasavvurlar beriladi.
Har   bir   miqdorni   o‘rganish   uslubiyotining   o‘ziga   xos     hususiyatlari
mavjud   bo‘lsada,   biroq   narsa   yoki   hodisaning   hossalarini   o‘rganishga   umumiy
yondashish     miqdorlarni   o‘rganishning   umumiy   uslubiyoti   haqida   chiniqish
imkonini   beradi.   Bu   uslubiyot   asosida   amaliy   usul   yotadi.   Narsalar   bilan   ishlash
asosida   aniq   xissiy   qabul   qilish   qobiliyatiga   tayanib,   kichik   yoshdagi   maktab
o‘quvchilarini miqdorlar uchun umumiy bo‘lgan xossalar bilan tanishtirish. 
Boshlang‘ich   sinflarda   miqdorlarni   o‘rganish   bo‘yicha   darsni   tashkil   etish
rejasi taxminan quydagi bosqichlardan iborat.
Boshlang‘ich     sinflar   dasturida     arifmetik     material   bilan   uzviy   bog‘liqlikda   turli
miqdor   o‘rganish   nazarda   tutiladi.   Bularsiz   tabiatni,   borliq     olamni     o‘rganish
mumkin emas.  Miqdorlarda  turli   obyektlarning borliq  dunyoning  xossalari  aks
etgan.
Miqdor bu narsa yoki  xodisaning biror xossasi bo‘lib, uni  boshqa narsa
yoki hodisaning   shunday xossasi  bilan taqqoslash   mumkin va ulardan qaysi biri
shu xossaga ega ekanligini  bilish katta ahamiyatga ega.
Miqdor   tushunchasi   murakkab   tushuncha   bo‘lib,   boshlang‘ich
maktabning     vazifasi   shuki,     u   bolalarda     miqdorlarni   o‘rganishning     tushunish
usulini   tadbiq     qilishdir.   Natijada   bolalarda   miqdorlar   narsalar   va   hodisalarning
o‘lchash bilan bog‘liq bo‘lgan   xossalari ekanligi haqida tasavvurlar hosil bo‘lishi
kerak
2 I.BOB. Qadimgi vaqt o’lchov birliklari haqida tushunchalar
1.1  Vaqt sanasi birligi. Eng qadimgi kalendarlar
Vaqt tushunchasi. Vaqtning eng muhim xususiyatlaridan biri, uning bir 
tomonlama, ya`ni olg`a, kelajak tomonga yurishidir. Matematiklar ta`biri bilan 
aytganda, manfiy vaqt bo`lishi mumkin ham emas. Vaktni o`lchash uchun soniya, 
daqiqa, soat, sutka, hafta, oy va yil birliklari kabul qilingan. Olingan va butun dunyo 
mamlakatlarida bir xil qabul qilingan. Aniq vaqtning asosiy manbai astronomik 
kuzatishlardir. Maxsus asboblar yordamida yulduzlarni kuzatib, aniq vaqtni 
(soniyaning mingdan bir ulushlari aniqligida) topiladi.
Hafta va uning turlari. Vaqt - tabiatdagi davriy hodisaga, Yerning o`z o`qi 
atrofida aylanish davriga nisbatan hisoblanadigan o`lchov birligidir. O`rta asr 
solnomachisi Dostopochtenniy, «yilning uzunligini - tabiat, oyning uzunligini -
an`analar, haftaning uzunligini belgilaydi», - deb yozgan edi. Vaqtning sun`iy birligi 
bo`lgan haftalar, qadimda uch, besh va yetti kundan iborat bo`lgan. Bobil va Shumer 
matnlarida yetti kunlik hafta mavjudligi haqida ma`lumotlar berilgan. Yetti kushshk 
hafta vaqt o`lchovi sifatida Sharkda Bobilda ishlatilgan. Rimda ham dastlab sakkiz 
kunlik hafta bo`lib, unga A harfidan N harfigacha bo`lgan nomlar berilgan. Rimda 
imperator Avgust davrida (miloddan avvalgi 63-milodning 14) yetga kunlik hafta 
keng tarqalgan. Yetti kunlik hafta yaxudiylardan misrliklarga, ulardan rimliklarga va 
so`ngra G`arbiy Yovropaga tarqalgan. Bobilliklar yettini «qutlug` soyu> deb 
hisoblaganlar. Bu sig`inish o`sha davrda ma`lum bo`lgan beshta «sayyora» - 
«planeta» yoki «daydib yuruvchilar» va ular katoriga qo`shib hisoblangan Oy va 
Quyosh bilan bog`liq bo`lgan. O`lar Yer atrofida yetti sayyora - Oy, Merkuriy, 
Venera, Quyosh, Mars, Yupiter va Saturn aylanadi, deb hisoblaganlar. Haftalarga 
sayyoralarning nomi berilgan. Bu nomlarni rimliklardan so`ngra, G`arbiy Yevropa 
xalqlari ham ko`llashgan. Lotincha, fransuzcha va inglizchada ularning ko`rinish-
larini kuyidagi jadvalda ko`rish mumkin.
HAFTA KUNLARINING    NOMLANISHINING    ASTRONOMIK   
IFODASI
3 Oy (dushanba) Venera (juma)
 Mars (seshanba) Saturn (shanba)
Merkuriy (chorshanba) Quyosh (yakshanba)
                                                    Yupiter (payshanba)
Qadimda sayyoralarning nomi soatlarga ham berilgan. Bir haftada 168 soat 
(24x7) bo`lgan. Shanbaning birinchi soatini (shuningdek, 8, 15, 22 soatlarini) 23 
soatini Yupiter, 24 soatini Mars boshqargan.
Yetti kunlik hafta G`arbda imperator Avgust davrida keng tarkaldi. Miloddan 
avvalgi 321 yilda Konstantin «Hamma fuqarolar Quyosh kuni dam olsin»,- deb 
farmon berdi.
Slavyanlarda ham yetti kunlik hafta bo`lib yakshanba «nedeley», ya`ni «hech 
narsa qilma», «ishlamaydigan kun» - deyilgan. Dushanba - «ponedelnik» 
-«nedeley»dan keyingi kun, vtornik seshanba) - «nedeli»dan so`nggi ikkinchi, sreda 
(chorshanba) - nedeli (haftaning o`rtasi), «chetverg», «pyatnitsa»-to`rtinchi va 
beshinchi kun deb ataladi. «Subbota»- sabbat (shabat)-ya`ni dam olish so`zidan 
olingan. Qadimgi Rusda zamonaviy yakshanba XVI asrgacha «nedeli» deb atalgan. 
Hafta so`zining o`rnida esa «sedmitsa» ishlatilgan.
Qadimgi Skandinaviya xalklarida shanba - «kidagzyau» «hammom kuni» 
degan ma`noni bildirgan. Bu shvedlarda (lorsdau va lagsdau) ham sakdanib qolgan. 
Ba`zi xalqlarda eston, latish, arab, yunon va xitoyliklarda hafta nomlari tartib raqami 
bo`yicha atalgan. Haftalarni raqamlash Qadimgi Bobilda ham mavjud bo`lgan. 
Masalan: Saturn kuni baxtsiz hisoblangan bois, shu kuni ular biror bir ish bilan 
shug`ullanishmagan «shabbat» - «osudalik» nomini olgan. Shu nom keyinchalik arab 
va slavyan tillarida ham ishlatilgan.
Ba`zi xalqlarda haftalarning tartib raqami boshqacharoq qo`yilgan. Masalan, 
gruzin tilida beshta shanba mavjud. Haqiqiy shanba - «shabati»dan tashqari yana, 
ikkinchi shanba (orshabati) - ya`ni dushanba, uchinchi shanba (samshabati seshanba, 
to`rtinchi shanba (otxshabati) - chorshanba,beshinchi shanba (xutshabati) payshanba, 
juma - paraskevi va yakshanba - kriva deb ataladi. Forschada ham hafta nomlarida 
"shanba, so`zi olti marta takrorlanadi. Yakshanba - birinchi shanba, dushanba -
4 ikkinchi shanba, seshanba-uchinchi shanba, chorshanba - to`rtinchi shanba va 
payshanba-beshinchi shanba tarzida. Juma - muqadsas kun hisoblanadi. Haftalarning 
forscha nomlari Kavkaz Osiyo xalqlari tomonidan ham ishlatiladi. Ozarbayjon tilida 
«bozor» - yakshanba, turkchada xam yakshanba - «pazar», «pazartesi» - bozordan 
keyin-gi kun deb ataladi. Angliyada vaqtlar shanba haftaning oxirgi kuni 
hisoblangan. Galfrid Monmutskiy1 (XP asr) asarlaridan bunga bir talay misol 
topishimiz mumkin.
1.2 Vaqt  tushunchasini o‘rgatish metodikasi .
Boshlang‘ich  sinflarda miqdor tushunchasini o‘rgatishning umumiy
metodikasi.
Matematikada   o‘rganiladigan   asosiy   tushunchalardan   biri   miqdor
tushunchasidir.   Boshlang‘ich   sinflarda   uzunlik,   jismning   massasi   va   hajmi,   vaqt,
figuraning yuzi kabi miqdorlar o‘rganiladi. Boshlang‘ich sinflarda bu miqdorlarni
asosiy   miqdorlar   deyiladi.   Bundan   tashqari   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ba’zi
hosilaviy   miqdorlar   (tekis   harakat   tezligi   va   boshqalar)   bilan   ham   tanishadilar.
Hosilaviy miqdorlarni o‘rganishda ularni o‘lchash masalasi o‘rganilmaydi.
Miqdorlar,   xuddi   raqamlar   kabi   boshlang‘ich   sinflarda   matematika
mashg‘ulotlarining asosiy tushunchasi  bo‘lib, bolalarda miqdor haqida predmetlar
va voqiylikka aloqador va   o‘lchov bilan bog‘liq sifat tasavvur hosil  qilish uchun
foydalaniladi.
1-2-sinflarda   o‘quvchilar   uzunlik,   massa,   (og‘irlik)   hajm,   vaqt   haqida   va
ularning   o‘lchov   birliklari   haqida   tasavvurga   ega   bo‘ladilar.   Misollarni   yechish
jarayonida   ular   baho,   qiymat,   miqdor,   narx,   tezlik,   masofa,   unumdorlik
tushunchalari bilan tanishadilar 1
.
Mavzuni   o‘rganish   jarayonida   shunga   erishish   zarurki,   o‘quvchilar   o‘zaro
bog‘liq, ammo mutlaqo boshqa-boshqa mazmunga ega bo‘lgan “Miqdor va raqam”
tushunchalarini   aniq   farqiga   bora   olishlari   kerak.   Masalan,   sim   o‘ramidan   bir
bo‘lak kesib olib, o‘lcham birligi detsimetrdan foydalanib, 1 dm, 2 dm, 3 dm, ...,
1
5 20   dm   kabi   uzunliklarni   belgilab   boramiz.   Ya’ni   mazkur   o‘lcham   birligini   sim
uzunligi bo‘yicha ketma-ket qo‘yish bilan o‘lchaymiz va tegishli nomi bilan – (20
dm) yozib qo‘yamiz.
Agar   boshqa   o‘lcham   birligi,     masalan,     santimetrdan     foydalangan   bo‘lsa,
miqdorning     raqam   belgisi   o‘zgacha   bo‘lganiga   erishamiz.     Bu   raqamni   ham
tegishli nomi bilan (20 sm) yozib qo‘yamiz. Metr  o‘lcham birligidan foydalansak
mazkur miqdorning yana bir raqami ko‘rinishga ega bo‘lamiz  (2 m).
Raqam   va   o‘lchamlar   tushunchalarini     o‘zaro   farqlash   uchun     bu   bosqisda
mazkur   yordamlardan   nixoyatda   ehtiyotkorlik     bilan     foydalanish   kerak   bo‘ladi.
78,40,11,99   kabi     misollardan     belgilarni   qo‘llash   bilan   bog‘liq     mashqlarni
shakllantirishda,   aynan     raqamlarning     (sonlarning)   o‘zini       solishtirish     zarurligi
23   sm,   2   dm,   5dm,   1m   kabi   mashqlarni   yechishda   esa     miqdorlar
taqqoslashayotganini  qayta-qayta takidlanishi lozim.
Miqdor   va   son   (raqam)   iboralarni   qo‘llash   bilan     bog‘liq   boshqa
mashqlar   ham   shu   kabi   aniq   va   tushunarli   ifodalanishi   kerak.   Masalan;   “385   va
481     sonlarini     qo‘shing”,   yoki   “3   m   85   sm   hamda   4   m   81   sm   miqdorlarni
qo‘shing” kabi.
U  yoki   bu  miqdor   haqida   tasavvurni     shakllantirish   va   ularni   o‘lchash
usullari   o‘ziga   xoslikka   ega   bo‘lsa   ham,   har   bir   miqdorni   o‘rganishda   umumiy
bosqichlarni   aloxida   takidlash   maqsadga   muvofiq   bo‘lar   edi   O‘qituvchi   harbir
miqdorni   o‘rganish   jarayonida   ana   shularga   tayanib,o‘quvchilar   faoliyatini
quyidagicha tashkil etish mumkin.
Vaqt  o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema
1.   Bolalarda   mavjud   mazkur   miqdorlar   haqidagi   tushunchalarni     aniqlash
(bolalarni hayotiy  tajribasiga murojaat etish).
2.   Bir   xil   nomli   miqdorlarni   solishtirishi     (chamalab   ko‘rinish,   o‘lcham   va
boshqa xil usullar bilan).
3. Mazkur miqdorning o‘lchov birligi va o‘lchov asboblari bilan tinishtirish.
4. O‘quvchilarda o‘lcham ko‘nikmalari hosil qilish.
6 5.   Bir   xil   nomdagi   miqdorlarni   qo‘shish   va   ayrish   (masalalarni   yechish
jarayonida).
6.   Miqdorlarni   yangi   o‘lchov   birliklari   bilan   tanishtirish,   bir   nomdagi
miqdorlarni   boshqa   o‘lchov   birliklariga   aylantirish.   Ikki   bir   xil   nomli   o‘lchov
birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirish va aksincha.
7. Ikki xil nomli miqdorni qo‘shish va ayirish.
8. Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish.
Turli   miqdorlar   haqida   tasavvurlarni   shakllantirish   maqsadida   turli   amaliy
mashqlar   va     misollar   bajariladi,   namoyish   etiluvchi   va   alohida   ko‘nikmali
vositalardan   foydalaniladi.   Bu   ish   barcha   o‘quvchilar   ishtirokida,   alohida-alohida
har   bir   o‘quvchi   bilan   va   guruh   usulida   amalga   oshiriladi.   O‘quvchilar   “Miqdor”
tushunchasining asosiy belgilarini turli xil amaliy mashg‘ulotlar davomida va turli
xil muammoli sharoitlar tufayli o‘zlashtirib oladilar.
Miqdorlar   va   ularning   o‘lchov   birliklari   bilan   tanishuv   nafaqat   amaliy
ahamiyatga  mashq, ayni vaqtda u o‘quvchilarda hayotiy muammolarni ko‘ra bilish
imkoniyatini   shakllantirish   va   shu   bilan   ularning   bilishga   qiziqish   ishtiyoqini
rivojlantirishga imkon beradi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   “Miqdor”   tushunchasini   o‘rgatishda
Oliygohni endi bitirgan yangi o‘qituvchidan quyidagi talablarga amal qilishi talab
etiladi:
- maktabning   qaysi   sinflarida   matematikakursi   (fani)   o‘quvchilar   qanday
miqdorlar va ularning  o‘lcham birliklari bilan tanishishlarini lozimligini;
- boshlang‘ich   sinflarda   miqdorlar   haqida     tushunchalar   tasavvurlarini
shakllantirishga  umumiy yondashishni bilishi kerak va shuningdek; 
- uzunlik,massa,hajm,   vaqt   va   maydonlarni   o‘rganishda     o‘quvchilarda
miqdorlar   haqida     tasavvurni   shakllantirishi   uchun     umumiy   yondashuvni   qo‘llay
ola  bilishi;
- maqsad sari yo‘naltirilgan  amaliy ishlarni  tashkil eta bilishi;
7 - miqdorlarni     o‘rganishda   turli   xil     vositalardan     foydalanishi,o‘quvchilarda
o‘lchash   bilan bog‘liq   ko‘nikmalarni shakllantirish   metodikasini amalda ko‘llay
olishi lozim.
8 II.BOB. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini vaqt va uning  o‘lchov birliklari bilan
tanishtirish  metodikasi
2 . 1  Boshlang‘ich sinf  o‘quvchilarini  vaqt va uning o‘lchov  birliklari
bilan  tanishtirish metodikasi
         1 asr                    1 yil                 1oy                 1 kun              1 soat        1min  
      100 yil                  12oy                 30yoki 31               24               60 min       60 sek
Mavjud   dastur   b o‘ yicha   va q t   va   uning   o‘lchov   birliklari   bilan   tanishuv   2-
sinfda   amalga   oshiriladi.   Vaqt   haqidagi   tushunchani   shakllantirish   jarayonidagi
murakkablikni   nazarda   tutib,   bu   sohadagi   tshlarni   birinchi   sinfdanoq   boshlamoq
lozim. 
2-sinfda “Vaqt o‘lchovlari” mavzusini o‘rgatishda bolalar vaqt o‘lchovining
asosiy   birliklari   haqida   konkret   tasavvurga   ega   bo‘lishlari   kerak.   Bular   yil,   h afta,
sutka, soat, minut.
Ma’lumki,   vaqt   o‘lchovlari,   o‘lchovlarning   metrik   tizimidan   farqli   o‘laroq
bevosita o‘lchash imkoniyatini bermaydi. Bu xol turli ko‘rsatmali qo‘llanmalardan
foydalanish kerakligini ko‘rsatadi.
1.  Tabel-kalendar.  Joriy  yil   uchun  bunday  tabel-kalendarni   o‘quvchilarning
o‘zlari o‘qituvchi raxbarligida mehnat darslarida tayyorlaydilar. 
2. Soatlarning namoyish modellari.
3. Maktab  o‘quvchisining kundalik rejimli jadvallari.
Sutka   tushunchasi   sutkaning   bolalarga   tanish   bo‘laklari   bo‘lgan   ertalab,
kunduzi, kechqurun, tun tushunchalari orqali kiritiladi. O‘quvchilarga kalendardagi
chislolar   sutkalarni   ifodalashni,   sutkalar   kechasi   soat   12   da   boshlanishini
tushuntirish kerak.
9 S h undan   keyin   soat   va   minut   qaraladi.   Soat   va   minut   bilan   tanishtirishga
bag‘ishlangan birinchi darsdayoq vaqt o‘lchovlari orasidagi munosabatlar aytiladi:
bir sutka 24 soatdan, 1 soat 60- minutdan iborat.
2-sinfda   esa   yil,   oy,   sutka   (kecha-kunduz),   soat   va   minut   kabi   birliklar
o‘rganiladi. 
3-sinfda   esa   sekund   va   asr   tushunchalari   o‘tilishi   bilan   bolalarda   vaqt
haqidagi   tushunchalarni   yanada   aniqlashtirishga   erishiladi.   Vaqt   birliklari   haqida
tasavvurni shakllantirish uchun turli mashg‘ulotlar o‘tkazish yaxshi samara berish
mumkin,   masalan:     o‘qituvchi   o‘zi   qarsak   chalgandan   so‘ng   bir   minut   o‘tgach,
bolalar ham qarsak chalishni tushuntiradi 2
. (bolalar bir minut vaqt o‘tish uchun 60
gacha   sanashlari   kerak.).   Kalendar   bilan   ishlash   ham   yaxshi   natija   beradi.
Darslikda berilgan mashqlarni bajarish davomida bolalar yil davomida qancha oy,
haftada   qancha   kun   borligini   va   ularning   davomiyligini   bilib   oladilar.   Quyida   3-
sinf   “Matematika”   darsligidan   587-masalani   echamiz.   587-masala.   Soat   qaysi
vaqtni ko‘rsatmoqda? Bir vaqtni har xil bayon eting:
Javoblar:
1. Soat 3 dan 5 minut o‘tdi yoki soat 3 u 5 minut:
2. Soat   6   dan   15   minut   o‘tdi   yoki     saot   6   yu   15   minut,   yoki   6   dan   chorak   soat
o‘tdi;
3. Soat 5 u 30 minut  yoki besh yarim 
2
  Bikboyeva N.U. va boshqalar.  ”Matematika” 2-sinf uchun darslik Toshkent:”O`qituvchi” -2003 yil
10 2.2  Uzunlik va uning o‘lchov birliklari
Bolalar   uzunlik   jismning   davomiyligini   narsaning   o‘lchamlarini
tasvirlaydigan   xossasi     ekanini   maktabgacha     bo‘lgan   davrdayoq     tassavur   qila
oladilar.   Bolalar     uzunroq–qisqaroq,   keng-tor,   baland-past,   yo‘g‘on-ingichka,
munosabatlarni to‘g‘ri   aniqlay oladilar. O‘qitishning navbatdagi vazifasi-o‘lchash
ishining   mohiyatini     ochib   berish,   uzunlikning   turli     o‘lchov   birliklarining
ahamiyatini     ko‘rsatish   va   o‘lchov     asboblaridan     foydalanishga   o‘rganishdan
iborat.   Tayyorgarlik     bosqichining   birinchi   davridayoq   o‘qituvchi   “miqdor”
tushunchasini  rivojlantirish  imkoniyatiga ega. “Miqdor” so‘zining o‘zi ko‘pchilik
bolalarga  tushunarli emas, chunki bu so‘zni  ular kam ishlatadilar. O‘qituvchining
vazifasi narsalarning hossasi taqqoslanayotganda  bu taqqoslashni miqdor jihatdan
ifoda   qilish   mumkinligini   miqdor   haqida   so‘zlash       mumkinligini   har   doim
ko‘rsatib berishdan iborat. 
“Uzun qisqa ” mavzusi bo‘yicha  dars  parchasini keltiramiz.
Darsning   maqsadi.   Uzunlik   tushunchasini   jismning   o‘lchamlarini
tavsiflaydigan hossasi  sifatida  shakllantirish.
Ish narsalarning  uzunliklarini ko‘z  bilan chamalab va ustiga  qo‘yish  usuli
bilan   taqqoslashdan  boshlanadi.
Amaliy ish. Gorizantal     tortilgan     ipcha     eni     bir   xil,   lekin   rangi   va
uzunliklari   turlicha   bo‘lgan   tasmalar   ilingan.Bolalar qaysi tasma uzunroqlinini,
qisqaroqligini,   bir   xil   uzunlikda   ekanligini   ko‘z   bilan   chamalab   aniqlaydilar.
O‘qituvchi   esa     tasmalarni   ip   bo‘ylab     surib   ularni     ustma-ust     tushiradi.
Bolalarning   e’tiborini   quyidagilarga     qaratadi:   tasmalarning   bir   uchlari   ustma-ust
tushgan   bo‘lsa,   endi   ularning   oxiriga,   ya’ni   ikkinchi   uchiga   qaraymiz   va   qaysi
xolda “Uzunroq”, “Qisqaroq”,  “Bir xil uzunlikda” deb ayta olishmiz mumkinligini
aniqlaymiz.   Mustaxkamlash   uchun   esa   frontal   amaliy   ish   o‘tkaziladi.   Bolalarga
uchtadan qog‘oz tasmalar tarqatiladi. (ikkitasi bir xil uzunlikda, uchinchi tasma esa
uzunligi   bo‘yicha   ularga   teng   emas).     Bu   qog‘oz   tasmalarni   uzunliklari   bo‘yicha
qanday taqqoslash mumkin?  
11 Ustiga   qo‘yish   bilan   taqqoslash   mumkin.   Tasmalarning   bir   birining   ustiga
shunday   qo‘yingki,   qaysi   tasmalar   bir   xil   uzunlikda,   qaysi   tasma   uzunroq   ekani
ko‘rinib tursin. Keyin tasmalarni  bir birining ustiga tushurish mumkin bo‘lmagan
xolat   yaratiladi.   Buning   uchun   uzunligi   turlicha   bo‘lgan   ikkita   tasma   doskaning
turli   qismlarida     turli   balandliklarda   ilib   qo‘yiladi.   Uchinchi   tasmani   o‘qituvchi
ushlab   turadi.   Qaysi   tasma   uzunroq?     Bolalar   bilan   birgalikda   o‘qituvchi   bunday
xulosaga   keladi:     uchinchi   tasmani   birinchi   tasma   ustiga   qo‘yish   kerak,     ular
ustma-ust tushadi, demak bu tasmalar teng. Keyin uchinchi tasmani ikkinchi tasma
ustiga     qo‘yiladi,   u   uchinchi   tasmadan   uzunroq   ekan.   Qaysi   tasma   uzunroq,
ikkinchi tasmami yoki birinchi tasmami? Bunday xulosa chiqariladi:  agar birinchi
tasmaning uzunligi uchinchi tasmaning uzunligiga teng bo‘lsa, ikkinchi tasmaning
uzunligi   esa   uchinchi   tasma   uzunligidan   katta   bo‘lsa,   u   xolda   birinchi   tasmaning
uzunligi ikkinchi tasmaning uzunligidan kichikdir 3
.
SHunga  o‘xshash   sh   ish   va  xulosani     uzunligi   bo‘yicha  bir   xil,   biroq   rangi
bo‘yicha turlicha uchta cho‘p ustida ham bajaramiz. Keyingi darsda frontal amaliy
ish   o‘tkaziladi.   Bolalar   ichiga   turli   uzunlikdagi   5-6   ta   qog‘oz   tasma   solingan
konvertlar oladilar.
Topshiriq:  eng  uzun  tasmani,  keyin  qisqaroq  tasmani   va  eng  qisqa   tasmani
toping.
Navbatdagi   darslikda   “Uzunlik”     tushunchasi   kengaytiriladi.   Bo‘yi,   eni,
qalinligi, balandligi so‘zlari kiritiladi.
O‘qituvchi:   Sinfimizdagi   doskaga   qarang.   Bu   doskaning   (uzunligi)   bo‘yi
(qo‘li bilan chapdan o‘nga tomon ko‘rsatadi). Doskaning o‘lchamini yana qanday
ko‘rsatish   mumkin?   (yuqoridan   pastga).   Demak   doskaning   o‘lchamlarini     ikki
yo‘nalishda   ko‘rsatish   mumkin.   Ularni   chalkashtirmaslik   uchun   doskaning   eni
(kengligi)   deb   gapiriladi.   O‘z   ish   o‘rningizga   qarang.   Qo‘lingiz   bilan   partaning
uzunligini   (bo‘yini),   partaning   enini   ko‘rsating.   Darslikning   bo‘yini,   enini
ko‘rsating.   Darslikning   yana   qanday   o‘lchamini   ko‘rsatish   mumkin?   O‘qituvchi
3
12 darslikni   ikkita   barmog‘i   bilan   ushlab   ko‘tarib   ko‘rsatadi.   (qalinligini).   Daftar   va
darsligigingizni solishtiring. Qaysi biri qalin? Qaysi biri yupqa?
Xulosa:   narsalarning   o‘lchamlari   haqida   gapirilayotganda   bu   o‘lchamlarni
turli yo‘nalishlarda ko‘rsatish mumkin. Turli yo‘nalishdagi uzunlik turlicha ataladi:
bo‘y,   eni,   balandligi,   qalinligi.   Bu   so‘zlar   uchun   qarama-qarshi   ma’noli   so‘zlar
bormi?   “Teskarisiga”   o‘yinini   o‘ynaymiz.   Men   rasmlarni   ko‘rsataman   va
narsalarni   bir   so‘z   bilan   taqqoslayman,   siz   esa   bu   taqqoslashni   qarama-qarshi
ma’noli so‘z bilan aytamiz.
1. Qizil qalam ko‘k qalamdan uzun (narsalar ko‘rsatiladi.).
2. Qayrag‘och  archadan baland.
3. SHarf kamardan keng (narsalar ko‘rsatiladi).
4. Kundalik daftar darslikdan yupqa (narsalar ko‘rsatiladi).
5. Dars irmoqlardan keng.
6. Yo‘l so‘qmoqdan uzun va hakozo.
Darslik   bo‘yicha   ishlash   bu   tushunchalarni   mustahkamlaydi.   Atrofingizga
qarang   va   hossalarini   yangi   so‘zlar   bilan   taqqoslash   mumkin   bo‘lgan   narsalarni
ayting.
Y a kunlab   o‘qituvchi   bunday   deydi:     Biz   bugun   yangi   tushuncha-miqdor
bilan tanishdik. Narsalarning hossasini taqqoslash mumkin. Narsalarning hossasini
taqqoslash   mumkin   bo‘lgan   holda   miqdor   haqida   gapiriladi.   Narsalarning
o‘lchamlari   haqida   gapirilganda   miqdorni   turli   so‘zlar   bo‘yi,   eni,   balandligi,
qalinligi   deb   aytiladi.     Agar   narsaning   bir   yo‘nalishdagi   o‘lchami   haqida
gapiriladigan bo‘lsa, ko‘pincha “bo‘yi”, uzunligi so‘zini aytadilar.
Navbatdagi   darslarda   og‘zaki   sanoq   ishiga   miqdorlarni   taqqoslashga   doir
topshiriqlarni   muntazam   kiritib   borish   kerak 4
.   Ustiga   qo‘yishning   amaliy
usullaridan ham vaqti-vaqti bilan foydalanib turish kerak.
4
13 2 . 3  Yuza va uning o‘lchov birliklari
Tekis   figuralarning   boshqa   hossalari   orasida   yuzalarni   o‘lchash
tushunchasini   kiritish   amaliy   usulga   asoslanadi.   Yuza   birliklari   mavzusi   4-sinfda
o‘rganiladi.   Yuza   haqidagi   boshlang‘ich   tushunchalarni   shakllantirishga
tayyorgarlik ishi 1-2-sinflardayoq boshlanadi.
Bosma   aosdagi   daftarlar   bilan   ishlashda   figuralarni   bo‘yash,   mehnat
darslarida   qog‘ozdan   figuralar   qirqib   olish,   tasviriy   san’at   darslarida   rasm   solish
figurani tekislikning yopiq siniq chiziq bilan chegaralangan bo‘lagi sifatida qabul
qilinishiga   imkon   beradi.   Bolalar   ko‘pincha   yuzani   o‘lchash   tushunchasini   uni
ratsional   hisoblash   bilan   aralashtirib   yuboradilar.   “To‘g‘ri   to‘rtburchak   yuzini
o‘lchash   nima?”   olgan   savolga   ko‘pincha   bolalar   “   bu   uning   bo‘yini   va     enini
o‘lchab   ularni   ko‘paytirish   ”   deb   javob   beradilar.   Biroq   to‘g‘ri   to‘rtburchakning
yuzini   topish   degan   so‘z   unda   yuza   birligi   (sm 2
,   m 2
)   necha   marta   joylashgan
ekanini aniqlash demakdir. O‘qituvchi bolalarni yuza tushunchasi va yuza atamasi
bilan tanishtirishda amaliy ishdan foydalaniladi: stollar, partalar, kitob va daftarlar,
turli figuralar sirti, yuzasi birligini, ularni matematikada “yuza” (yuz) deb atalishini
suhbat mobaynida tushuntiradi. (17 rasm)
14 Umumlashtirish.   Biz   figuralar   va   narsalarning   yangi   hossasi-yuzasi   bilan
tanishdik.   Yuza   figura   qanday   joy   egallaganini   ko‘rsatadi.   Yuza-bu   miqdordir,
chunki u bo‘yicha figuralarni taqqoslash mumkin.
Yuza   o‘lchov   birligi   kvadrat   santimetr   bilan   tanishtiruvchi   dars   fragmenti
(parchasi)ni keltiramiz. O‘qituvchi. Biz narsalarning bir necha hossalarini va ularni
ifodalaydigan miqdorlarni bilamiz (uzunlik, massa, sig‘im).
To‘g‘ri chiziq kesmasi uzunlikka ega to‘g‘ri to‘rtburchak, uchburchak, doira,
bayroqcha   esa   yuzaga   ega.   Yuzalarni   o‘lchash   uchun   katakchalarga   bo‘lingan
paletkadan foydalanamiz.
Agar     paletkaning   har   bir   katagi   tomoni   1   sm   dan   bo‘lgan   kvadrat   bo‘lsa,
yoki 4 ta daftar katakchasini o‘z ichiga olsa, uni 1 kvadrat santimetr deyiladi. (18
rasm).
                                                                        1 kvadrat 
                                                                        santimetr
             18 rasm
15 O‘quvchilar   bilan   frontal   ish   tashkil   etiladi.   Ularga   orqa   tomonlari
katakchalarga bo‘lingan quyidagi shakllar tarqatiladi ( 18 rasm)
Topshiriq.   Paletka   yordamida   (18   rasmdagi)   quyidagi   figuralar
yuzalarini   o‘lchang.   Ustma-ust   tushadigan   figuralar   teng   figuralar,   ustma-ust
tushmaydigan figuralar (yuzalari teng) tengdosh figuralar deyiladi
1                                                   2
1            2
                      3                                                               3
                                                                18 rasm
16       Y u qoridagi I va  II  varianlardagi 1-figuralar teng , 2-figuralar tengdosh,
3-figuralar teng ham emas, tengdosh ham emas. 
So‘ngra   kvadrat     detsimetr   bilan   tanishtiriladi.   Buning   uchun   10x10
(kvadrat santimetr) li taxtachadan foydalanamiz, u 100 ta 1 kv – sm  li kataklarga
ega.   Uning   tomonlari   10   sm   =1   dan   bo‘lgani   uchun   uni   1   kvadrat   detsimetr
deyiladi.
1 dm  2
  10 ·  10 = 100 sm 2
Kvadrat   metr   va   kvadrat   detsimetrlar   orasidan   munosabat   ham   shu   tariqa
o‘rnatiladi.
1m 2
 = 100 dm 2
 .   1m 2
 =  100 sm 2
 · 100  = 10000 sm2
Kvadrat   metr   va   kvadrat   detsimetrlar   orasidagi   munosabat   ham   shu
tariqa o‘rgatiladi.
1m 2
 = 100 dm 2
 . 1m 2
 =  100 sm 2
 - 100  = 10000 sm2
Eng   so‘ngi   bosqichda   to‘g‘ri   to‘rtburchak   yuzasini   topish   o‘rganiladi.   To‘g‘ri
to‘rtburchakning   yuzini   topish   uchun   uning   tomonlari   (bo‘yi   va   eni)   ni   o‘lchab,
ularni ko‘paytiramiz. ( 19 rasm).
                                 
                                                              19-rasm
Yuza     birligini     kiritishga   tayyorgarlik   davrida     beriladigan     topshiriqlar
quyidagicha  bo‘lishi  mumkin 5
.
1. Quyidagi  figuralar  yuzalarini taqqoslang.
Bu   ishni   ular   bo‘lingan   kvadratchalar     sonini     sanash     orqali     amalga     oshirish
mumkin.( 20-rasm )
 
5
  Bikboyeva N.U. va boshqalar.  ”Matematika” 3-sinf uchun darslik Toshkent: O`qituvchi” -2003 yil
17                                                            20-rasm
                              
21-rasm
SHu   figuralar     yuzalarini     taqqosla.   Buning   uchun     shu     figuralar
qancha  kvadratdan  iborat  ekanini   aniqlang.
1   sm   2  
–   yuza     birligi     kiritilgandan     keyin     beriladigan     topshiriqlar
quyidagicha  bo‘lishi mumkin.
  1. Uzunligi     5   sm   va   eni   1   sm     bo‘lgan     to‘g‘ri     to‘rtburchak     kvadrat
santimetrlarga   22   –   rasmda     ko‘rilgandek     bshlgan.   Nechta     kvadrat     santimetr
hosil bo‘ldi. Bu  to‘g‘ri  to‘rtburchak  yuzi 5 sm 
        
 
 
 
 
 
  22-rasm                               
18                                                                           
                                                                               4*3=12
                                                                       Yoki 
                        
                                                                          
3*4=12
javob:  yuza   12  sm 22 . Quyidagi  figuralar  nechtadan  kvadrat  santitmetrlarga bo‘lingan. Ularning  har
birining  yuzalari  nimaga teng?
                
     
                                                            2 3 -rasm
3. Rasmdagi  figuralarning  tomonlari  uzunligini  va  yuzalarini  aniqla.
    (24 – rasm ). 
To‘g‘ri     to‘rtburchak     (yuzini)   topish     qoidasini   o‘rganishi     uchun     quyidagi
chizmalardan  foydalanish  mumkin.
                           
                    1 2
                            
                  3       4      24-rasm   
         
         
         
   
19             
                   
25-rasm                         
Yuza   birliklari orasidagi   munosabatlarni   o‘rganish   va   bu   haqidagi
bilimlarni  mustahkamlash  uchun  quyidagi  mashqlarni  kiritish  foydali.
1. Kvadrat  detsimetrlarda  ifoda qil:8 m  2 
; 14 m  2 
; 40 m  2 
; 6 m  2 
 35 dm 35 dm  2 
;
18 m 2     
70  m 2  
;  200  
m 2 
; 1000   
m 2 
; 2768 sm  2
.
2. Kvadrat  santimetrlarda  ifoda  qil:
5 m 2
; 7 m 2
; 9 m 2  
;  8 dm 2
; 5 dm 2 
; 35 dm 2 
:
3 . Kvadrat  metrlarda    ifoda  qil:
         100 dm 2
;  300 dm 2
 ; 1000 dm 2
 ;  645 dm 2
 ; 916 dm 2
.
4.  . Taqqosla 
         15 m 2
   6 dm 2 
  va  156 dm 2
80sm 2      
va   
8 dm  2
3m 2 
va  750 sm 2
                         1m 2 
va  250 dm 2
                      
                                              4   
6 m 2
   va 6000 sm  2
                            5 dm 2
 va 500 sm 2
4. Quyidagi figuralar yuzalarini top:
                                                                  
                 
20                                                                             4 sm
21 Xulosa
“Ta'lim   to’g’risida”gi   Qonun   hamda   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining
mohiyati barkamol avlodni tarbiyalashga qaratilgan bo’lib, unda quyidagi vazifalar
bеlgilab qo’yilgan. Xususan, yoshlarni ma'naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash, yosh
avlodni   ma'naviy-axloqiy   tarbiya   asosida   yеtuk   qilib   tarbiyalash,   talabalarning
ma'naviyatini   milliy   istiqlol   g’oyasi   asosida   tarbiyalash   va   shakllantirishda
ommaviy   axborot   vositalari   imkoniyatlaridan   kеng   va   samarali   foydalanish,
yoshlarda   Vatanga   va   xalqqa   muhabbat,   yurt   farovonligi   uchun   kurashish,
insonparvarlik, o’zlikni  anglash,  milliy qurur, milliy iftihor,  o’zga  millat  kishilari
va   ularning   sadriyatlarini   xurmat   qilish   kabi   fazilatlarni   tarbiyalash,   yoshlarda
vijdon   erkinligi,   ta'lim-tarbiya   masalalari   ustuvor   vazifa   sifatida   amalga
oshirilmoqda. 
Yurtboshimiz   “Yuqori   malakali,   zamonaviy   bilimlarga   ega   bo’lgan,   hozirgi
kun   talablari   asosida   fikrlay   oladigan   еtuk   kadrlarni   tayyorlash   ham   ijtimoiy-
siyosiy,   ham   iqtisodiy   muammolarimizni   hal   etishning   kaliti   hisoblanadi”dеgan
edi.
Jamiyatda   layo?atli,   ishbilarmon,   еtuk   kadrlarga   hamisha   zarurat   tu?iladi.
Insoniyat rivojining tarixi uning talablarini qondirish va mavjud muammolarni hal
etishga   qodir   munosib   kadrlarga   ehtiyoj   sеzib   kеlganidan   guvohlik   bеradi.   Bu
jamiyatning   hozirgi   taraqqiyot   bosqichida   ham   dolzarb   masalalardan   biri   bo’lib
kеlmoqda.   Buning   uchun   esa   kadrlar   siyosati   nеgizida   ma'naviyat   va   ma'rifat,
shaxsni   muntazam   kamol   toptirish   borasida   uzluksiz   ish   olib   borish   talab   etiladi.
Komil   inson   dеganda   biz,   avvalo   ongi   yuksak,   mustaqil   fikrlay   oladigan,   xulq-
atvori bilan o’zgalarga ibrat bo’ladigan, bilimli, ma'rifatli kishilarni tushunamiz.
Mustaqillikning dastlabki  yilaridanoq yurtimizda ma'naviyatni  yuksaltirishga
juda   katta   e'tibor   bеrilishi   bеjiz   emas,   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   mustaqillikni
mustahkamlash,   mamlakatni   jarayon   siyosati   saqnasiga   olib   chiqish   kabi
vazifalarni   ma'naviyatni   yuksaltirmay   turib   amalga   oshirib   bo’lmaydi.
Ma'naviyatni   yuksaltirish   sohada   muayyan   muvafaqqiyatlarga   eishilgach,
jumladan,   milliy   tariximizni,   xalqimizning   g’ururi   bo’lgan   o’nlab   va   yuzlab
22 allomalar   xotirasini   qayta   tiklash,   milliy   an'ana   va   marosimlarni   el-yurtimizga
qaytarish   kabi   xayrli   ishlar   amalga   oshirilgach,   milliy   mafkura   va   milliy   istiqlol
g’oyasi   va   mafkura   masalalarini   kun   tartibiga   qo’yish   uchun   ma'naviy   asos
yaratildi. Ana shu ma'naviy asos mamlakat taraqqiyotini ta'minlovchi yosh avlodni
ma'naviy kamol toptirish, yangi tafakkur sohiblarini tarbiyalash jarayonida mu?im
omil   bo’lib   xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda   yangi   jamiyat   bunyodkori   bo’lmish
komil   insonni   tarbiyalash   jarayonida   umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlarga
asoslanamiz.
Matematikada   o’rganiladigan   asosiy   tushunchalardan   biri   miqdor
tushunchasidir.   Shuning   uchun   “Matematika   miqdorlar   haqidagi   fan,   u   miqdor
tushunchasidan   kelib chiqadi”  deb  bejiz aytilmagan.  Boshlangich   sinfda quyidagi
miqdorlar qaraladi: uzunlik, yuz, massa, hajm, vaqt va boshqalar. 
Boshlangich   sinflarda   asosiy   miqdorlarni   o’rganish   arifmetik   materialni
o’rganish   bilan   uzviy   bog’liqlikda   amalga   oshiriladi.   Jumladan   “o’lchashni
o’rgatish sanashni o’rgatish bilanbog’lanadi; yangi o’lchov birliklari tegishli sanoq
birliklari kiritilgandan so’ng kiritiladi; ismli sonlarni yozilishi va  o’qilishi sonlarni
nomerlash   bilan   parallel   o’rganiladi;   arifmetik   amallar   abstrakt   sonlar   ustida   va
isimli   sonlar   ustida   bajariladi.   O’quvchilarning       o‘lchov   birliklari   to‘g‘risidagi
bilimlari   va   tasavvurlari   ko’rgazmalilikning   turli   vositalari   yani   geometrik
figuralarning   modellari,   chizmachilik   va   o’lchash   asboblaridan   keng   foydalanish,
kuzatishlar asosida va har qaysi o‘quvchining alohida miqdorlarni o‘lchashga doir
amaliy   mashqlar   ish   natijalari   asosida   xulosa   chiqarish     o’rgatish   maqsadga
muvofiqdir.
Atrof-borliqni   o’z   kashfiyotlari   orqali   bilib   olish   bolalar   uchun   juda
qiziqarlidir.
Matematikani  tevarak atrof, kundalik turmush  bilan bog ’ lab o ’ qitishda yetuk
olimlar,   metodistlar,   didaktiklar   tomonidan   asoslab     berilgan   nazariyalar   hamda
ilg‘or tajribali o‘qituvchilarni dars jarayonida olib borgan amaliy ishlariga tayanib
bu mavzuni yoritib berishdagi  4  ta asosiy sabablarini ta’kidlab o ’ tish lozim :
1. Mahalliy materiallardan foydalanib darsni xayotiyligini ta’minlash.
23 2. Miqdorlar ustida ishlashda bu miqdorlarni turmush hayot bilan bog’lash.
3. Turli masalalar  tuzish va yechish matematikani hayot bilan bog’lashdagi
muhim vosita ekanligi.
4.   O’quvchilarni   jamoa   va   yakka   tartibdagi   ishlarini   tashkil   qilish   uchun
yahshi sharoit yaratadi.  
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1. Axmеdov   M.,   .Abduraxmonova   N.,   Jumaеv   M.E.   Birinchi   sinf   matеmatika
darsligi. Toshkеnt, “Sharq”, 2010 yil, 160 bеt.
2. Axmеdov   M.     va   boshq.   To`rtinchi   sinf   mat е matika   darsligi.   Toshk е nt:
“O`qituvchi”, 2010 y.
3. Axm е dov   M.,   .Abduraxmonova   N.,   Juma е v   M.E.   Birinchi   sinf   mat е matika
darsligi m е todik qo`llanma. Toshk е nt, “Uzinkoms е ntr”, 2009 yil, 96 b е t.
4. Bikbay е va   N.U,   R.I.Sid е lnikova,   G.A.Adamb е kova.   Boshlang`ich   sinflarda
mat е matika   o`qitish   m е todikasi.     (O`rta   maktab   boshlang`ich     sinf   o`qituvchilari
uchun m е todik qo`llanma.)  Toshk е nt: “O`qituvchi”, 1996 y. 
5. Bikboy е va.N.U. Yangibo е va E.Ya.   Ikkinchi sinf mat е matika darsligi. Toshk е nt.
“O`qituvchi”, 2010 yil.
6. Bikboy е va.N.U.   Yangibo е va   E.Ya.     Uchinchi   sinf   mat е matika   darsligi.
Toshk е nt. “O`qituvchi” ,  2010 yil.
7. Jumay е v   M.E,   Tadjiyeva   Z.G`.   Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish
m е todikasi.  (O O`Y uchun darslik.) Toshk е nt. “Fan va texnologiyai”, 2005 yil. 
8. Jumay е v   M.E,     Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish   m е todikasidan
praktikum.  (O O`Y uchun ) Toshk е nt. “O`qituvchi”, 2004 yil. 
9. Jumay е v   M.E,     Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish   m е todikasidan
praktikum.  (O O`Y uchun ) Toshk е nt. “O`qituvchi”, 2004 yil. 
10. Jumay е v   M.E,     Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish   m е todikasidan
laboratoriya   mashg’ulotlari.   (O’quv   qo’llanma ) Toshk е nt. “Yangi   asr   avlodi”,
2006 yil.  256 bet. 
11. Jumay е v M.E. va boshq. Birinchi sinf mat е matika daftari. Toshk е nt. “Sarq”,
2009 yil., 48 b е t.
12. Ta'lim   taraqqiyoti.   O`zb е kiston   R е spublikasi   Xalq   ta'limi   Vazirligining
axborotnomasi.   7-maxsus   son.1999   yil.   136-178   b е tlar.   Toshk е nt.   “Sharq”
Umumiy o`rta ta'lim Davlat ta'lim standarti va o`quv dasturi.
25 13. Haydarov M., Hasanbo е va O. P е dagogik amaliyotni tashkil etish 
m е todikasi. Toshk е nt. TDPU, 2003 yil. 40 b е t
14. Juma е v M.E,  Boshlang`ich sinflarda mat е matika o`qitish m е todikasi 
15. (KHK  uchun ) Toshk е nt. “Ilm Ziyo”, 2003 yil.
16. Jumay е v M.E,  Bolalarda matematik tushunchalarni rivojlantirish nazariyasi
va metodikasi.  (KHK uchun ) Toshk е nt. “Ilm Ziyo” , 2005 yil.
17. Jumay е v   E.E,   Boshlang`ich   mat е matika   nazariyasi   va     m е todikasi.   (KHK
uchun) Toshk е nt. “Arnoprint”, 2005 yil.
18. Jumay е v   M.E,   Tadjiyeva   Z.G`.   Boshlang`ich   sinflarda   mat е matikadan
fakultativ darslarni tashkil etish m е todikasi.  Toshk е nt. “TDPU”, 2005 yil. 
19. Jumay е v M.E,  Bolalarda mat е matik tushunchalarni rivojlantirish nazariyasi
va metodikasi (KHK  uchun ) Toshk е nt. “Ilm Ziyo”, 2005 yil.
20. “ Boshlang’ich    ta’lim ”, “ Maktab    va   hayot  ”,   “ Ta’lim   muammolari  ”
“Uzliksiz   ta’lim   “     va     boshqa     ilmiy   –   uslubiy     jurnallar,     hamda     “Ma”rifar”
gazetasi.
21. Ta’lim-tarbiya istiqlol ko’zgusida// Ma’rifat, 2010 yil
INTERNET SAYTLAR
22. www.edu.uz   
23. www.ziyonet.uz   
24. www.google.uz   
25. www.kitob.uz   
26