Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 842.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Fan-texnika taraqqiyoti – iqtisodiy rivojlanish omili sifatida kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Fan-texnika taraqqiyoti – iqtisodiy rivojlanish omili sifatida
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Fan-texnika taraqqiyoti – iqtisodiy rivojlanish omili sifatida
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………………
I   BOB.   FAN-TEXNIKA   TARAQQIYOTI   VA   UNING   IQTISODIY
MOHIYATI
1.1. Fan va texnika taraqqiyoti tushunchasi va mazmuni ………………………..
1.2. Fan-texnika yutuqlarining iqtisodiyotga ta’siri nazariy asoslar ………….…
1.3.Innovatsiyalar   va   texnologik   yangilanishlar   –   iqtisodiy   o‘sishning
harakatlantiruvchi   kuchi
sifatida ………………………………………………….
II   BOB.   FAN-TEXNIKA   TARAQQIYOTINING   IQTISODIY
RIVOJLANISHGA TA’SIRI VA O‘ZBEKISTON TAJRIBASI
2.1. Jahon tajribasida fan-texnika taraqqiyoti va iqtisodiy yuksalish bog‘liqligi ...
2.2.   O‘zbekistonda   ilm-fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirish   bo‘yicha   olib
borilayotgan
siyosat ……………………………………………………………….
2.3. Innovatsion iqtisodiyot sari yo‘ l  istiqbollar va takliflar ……………………..
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar …………………………………….……..
…………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Bugungi   kunda   jahon   miqyosidagi
iqtisodiy   taraqqiyot   darajasi   tobora   ko‘proq   ilm-fan,   texnika   va   innovatsion
texnologiyalar   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lib   bormoqda.   Rivojlangan
davlatlarning iqtisodiy yuksalishi, asosan, ularning ilmiy salohiyati, texnologik
infratuzilmasi   va   innovatsion   yondashuvlar   orqali   belgilanmoqda.   Ayniqsa,
sun’iy   intellekt,   raqamli   texnologiyalar,   biotexnologiya,   kosmik   muhandislik
kabi sohalarning keskin rivojlanishi iqtisodiyotga yangi impuls berib, an’anaviy
ishlab  chiqarish  va xizmat   ko‘rsatish  tarmoqlarini  tubdan  o‘zgartirmoqda.  Shu
sababli,   fan-texnika   taraqqiyoti   iqtisodiy   o‘sishning   strategik   drayveriga
aylangan. O‘zbekiston ham ushbu global tendensiyalardan chetda qolmay, ilm-
fan va innovatsiyalarni rivojlantirishga katta e’tibor qaratmoqda. “Ilm, ma’rifat
va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”, “Innovatsion rivojlanish strategiyasi
–   2030”   kabi   hujjatlar   orqali   ilmiy   tadqiqotlarni   moliyalashtirish,   startaplarni
qo‘llab-quvvatlash   va   texnologik   transfer   tizimlarini   yo‘lga   qo‘yish   bo‘yicha
salmoqli   qadamlar   qo‘yildi.   Natijada,   fan-texnika   taraqqiyoti   mamlakatimiz
iqtisodiyotining   tarkibiy   qismlarini   modernizatsiya   qilish,   mahsulot   va
xizmatlar   sifatini   oshirish   hamda   raqobatbardoshligini   kuchaytirishda   muhim
omilga aylanmoqda. Mavzuning dolzarbligi shundaki, bu yo‘nalishdagi har bir
bosqich,   har   bir   texnologik   innovatsiya   mamlakat   iqtisodiyotining
samaradorligi   va   barqarorligiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   boisdan,   bu
mavzuni   chuqur   o‘rganish   orqali   fan-texnika   taraqqiyoti   asosida   iqtisodiy 4o‘sishni   boshqarish,   rejalashtirish   va   rag‘batlantirish   mexanizmlarini   ishlab
chiqish dolzarb masala hisoblanadi 1
.
Kurs  ishi  mavzusining o‘rganilganlik  darajasi   Fan-texnika  taraqqiyoti  va
uning iqtisodiy o‘sishga  ta’siri masalasi  zamonaviy iqtisodiyot  ilmining asosiy
tahlil   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib,   ko‘plab   mahalliy   va   xorijiy   olimlarning
tadqiqot   obyekti   sifatida   qaralgan.   Jumladan,   Nobel   mukofoti   sovrindorlari   R.
Solow va J. Schumpeterlar innovatsiya, texnologik siljishlar va iqtisodiy o‘sish
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   nazariy   jihatdan   asoslab   bergan.   Peter   Drucker   esa
bilimlar   iqtisodiyoti   konsepsiyasini   ilgari   surib,   bilim,   axborot   va
texnologiyalarning   iqtisodiyotni   boshqarishdagi   strategik   o‘rnini   belgilab
bergan. M. Porter  tomonidan ishlab  chiqilgan raqobat  ustunliklari  modeli  ham
ilm-fan   va   texnologiyalarning   soha   samaradorligiga   ta’sirini   ko‘rsatib   bergan
muhim   manbalardan   biridir.   O‘zbek   olimlari   orasida   esa   S.   Umurzakov,   H.
Abdurahmonov,   Sh.   Mustafoqulov   kabi   iqtisodchilar   tomonidan   innovatsion
iqtisodiyot,   texnologik   modernizatsiya,   fan-texnika   asosida   ishlab   chiqarish
tarmoqlarini   yangilash   bo‘yicha   ko‘plab   ilmiy   maqolalar   va   risolalar   chop
etilgan.   Shu   bilan   birga,   O‘zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan
ilmiy va innovatsion islohotlarning iqtisodiy natijalarini baholashga doir tahliliy
ishlar   hali   keng   ko‘lamda   olib   borilmagan.   Ayni   paytda,   fan-texnika
taraqqiyotining   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   tarkibiy   tuzilmasiga,   ishchi   kuchi
samaradorligiga   va   eksport   salohiyatiga   ko‘rsatgan   ta’sirini   empirik   asosda
o‘rganish   masalasi   ochiq   qolmoqda.   Bu   holat   mazkur   kurs   ishining   mavzusi
doirasida   masalani   chuqurroq   tahlil   qilish,   yangi   ilmiy   xulosalar   berish
zaruratini keltirib chiqaradi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati     Ushbu kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   orqali   fan-texnika   taraqqiyoti   va
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 5innovatsiyalar  asosida  iqtisodiy  o‘sishni   tahlil   qilishning   ilmiy  asoslari  chuqur
yoritiladi.   Xususan,   texnologik   yangilanishlar,   ilmiy   izlanishlar   va   raqamli
iqtisodiyot   nazariyalari   asosida   iqtisodiy   o‘sishga   qanday   mexanizmlar   orqali
ta’sir   ko‘rsatilishi   nazariy   jihatdan   asoslanadi.   Shu   bilan   birga,   ilg‘or   xorijiy
tajribalar,   klassik   va   zamonaviy   iqtisodiy   nazariyalar,   innovatsion
strategiyalarning   iqtisodiy   samaradorligi   bo‘yicha   mavjud   ilmiy   qarashlar
umumlashtiriladi.   Bu   esa,   ilm-fan   asosida   iqtisodiy   siyosat   ishlab   chiqishda
nazariy platforma bo‘lib xizmat qiladi.
Amaliy   ahamiyati   esa   shundan   iboratki,   ishda   O‘zbekistonda   olib
borilayotgan   fan-texnika   siyosatining   natijalari,   mavjud   muammolar   va   ularni
bartaraf   etish   yo‘llari   tahlil   qilinadi.   Reja   asosida   davlat   siyosatining   ilmiy-
texnikaviy rivojlanishga qaratilgan chora-tadbirlari  ko‘rib chiqilib, innovatsion
loyihalarning iqtisodiy samarasi  misollar asosida  baholanadi. Bundan tashqari,
fan-texnika   taraqqiyotining   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   axborot   texnologiyalari,
energetika   kabi   tarmoqlardagi   amaliy   natijalari   yoritilib,   istiqbolli   yo‘nalishlar
aniqlanadi. 
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   iqtisodiy   taraqqiyot   jarayonidagi   fan   va
texnika taraqqiyoti hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   fan-texnika   taraqqiyotining   iqtisodiy
o‘sish va raqobatbardoshlik darajasiga ko‘rsatadigan ta’sirini o‘rganishdir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   fan-texnika   taraqqiyoti   orqali   iqtisodiy
rivojlanishni   jadallashtirishning   nazariy   asoslarini   yoritish   hamda   O‘zbekiston
tajribasi asosida bu jarayonni tahlil qilishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilandi:
 Fan va texnika taraqqiyotining mohiyatini ochib berish;
 Fan-texnika   yutuqlarining   iqtisodiyotga   ta’sirini   nazariy   jihatdan   tahlil
qilish; 6 Jahon   tajribasida   fan-texnika   taraqqiyotining   iqtisodiy   rivojlanishdagi
o‘rnini o‘rganish;
 O‘zbekistonda innovatsion rivojlanish strategiyalarini tahlil qilish;
 Fan-texnika   taraqqiyoti   asosida   iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirish   bo‘yicha
takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. FAN-TEXNIKA TARAQQIYOTI VA UNING IQTISODIY
MOHIYATI
1.1. Fan va texnika taraqqiyoti tushunchasi va mazmuni
Zamonaviy jamiyat hayotining barcha jabhalarida fan va texnika taraqqiyoti
hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Har   qanday   davlatning   taraqqiyot   bosqichi,   uning
xalqaro   maydondagi   mavqei,   ichki   iqtisodiy   barqarorligi   va   aholining
farovonlik   darajasi   bevosita   ilm-fan   va   texnologiyalarning   rivojlanganlik
darajasiga   bog‘liq.   Shu   nuqtai   nazardan   olganda,   fan-texnika   taraqqiyoti
iqtisodiyotni   yuksaltirishda,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirishda,
raqobatbardosh   mahsulotlar   yaratishda   asosiy   drayverga   aylanmoqda.
Mamlakatlar   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   uchun   bugungi   kunda   asosan   ilmiy
tadqiqotlar va innovatsion texnologiyalar asosida harakat qilmoqda.
Fan – bu obyektiv voqelikni o‘rganish, tabiat va jamiyat qonuniyatlarini tahlil
qilish,   yangi   bilimlar   olish   jarayonidir.   Fan   turli   sohalarda   nazariy   va   amaliy
bilimlarni   shakllantiradi.   Texnika   esa,   insoniyat   tomonidan   ixtiro   qilingan,
ishlab   chiqarish   yoki   kundalik   faoliyatda   foydalaniladigan   asbob-uskunalar,
usullar   va   tizimlarning   majmuidir.   Bu   ikki   tushuncha   –   fan   va   texnika   –   bir-
birini   to‘ldirib   boradi   va   o‘zaro   bog‘liq   holda   rivojlanadi.   Fan   texnikani
takomillashtirish   uchun   nazariy   asos   yaratadi,   texnika   esa   fanning   amaliy
qo‘llanilishiga imkon beradi.
Fan-texnika   taraqqiyoti   deganda   yangi   ilmiy   bilimlarning   ochilishi,   ilg‘or
texnologiyalarning   yaratilishi   va   ularning   jamiyat   hayotiga,   xususan,   iqtisodiy 7tizimga   tatbiq   etilishi   tushuniladi.   Bu   jarayonlar   insoniyat   taraqqiyoti   tarixida
har doim mavjud bo‘lgan, biroq hozirgi kunda ularning miqyosi va tezligi misli
ko‘rilmagan darajada oshgan. Dastlabki davrlarda fan-texnika taraqqiyoti oddiy
mexanik   asboblar   ixtirosi   bilan   cheklangan   bo‘lsa,   hozirda   bu   jarayon   sun’iy
intellekt,   kvant   texnologiyalari,   biotibbiyot,   aerokosmik   muhandislik   kabi
murakkab yo‘nalishlarni qamrab olmoqda.
Fan-texnika   taraqqiyoti   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotda   uzluksiz   rivojlanish,
takomillashish,   samaradorlik   va   zamonaviylik   talablariga   javob   berish
zaruratidan   kelib  chiqadi.   Aynan   shuning   uchun  ham   rivojlangan   mamlakatlar
ilmiy-tadqiqot institutlariga katta mablag‘ ajratadilar, oliy ta’limda fundamental
ilm-fan   yo‘nalishlarini   kuchaytiradilar,   texnologik   startaplar   va   innovatsion
klasterlar   uchun   qulay   muhit   yaratadilar.   Bu   orqali   ular   nafaqat   yangi
mahsulotlar   va   xizmatlar   yaratadilar,   balki   global   miqyosda   raqobatdosh
ustunlikka ham erishadilar.
Tarixga   nazar   tashlaydigan   bo‘lsak,   fan-texnika   taraqqiyotining   jamiyat
taraqqiyotiga   ko‘rsatgan   ta’sirini   bir   necha   bosqichda   kuzatish   mumkin.
Birinchi   sanoat   inqilobi   bug‘   mashinasining   yaratilishi   bilan   boshlandi.   Bu
mashina   transport,   sanoat,   hatto   qishloq   xo‘jaligida   ham   ishlab   chiqarish
hajmini   sezilarli   oshirishga  xizmat   qildi.  Ikkinchi   bosqich  elektr  energiyasi   va
konveyer   ishlab   chiqarish   tizimi   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   u   ommaviy   ishlab
chiqarish davrini boshlab berdi. Uchinchi texnologik inqilob esa elektronika, IT
texnologiyalar   va   avtomatlashtirish   bilan   bog‘liq   bo‘ldi.   Bugungi   kun   esa
to‘rtinchi   sanoat   inqilobi   –   raqamli   transformatsiya,   sun’iy   intellekt,   “aqlli”
tizimlar, katta ma’lumotlar (Big Data) davri hisoblanadi.
Fan   va   texnika   taraqqiyoti   shunchaki   ilmiy   ixtirolardan   iborat   emas.   U
ijtimoiy hayotda yangi mehnat shakllarini, malaka talablarini, o‘quv dasturlarini
shakllantiradi. Yangi texnologiyalar paydo bo‘lishi bilan eski kasblar yo‘qoladi,
yangi   kasblar   vujudga   keladi.   Bu   esa   inson   kapitaliga   bo‘lgan   talabni
o‘zgartiradi   va   ta’lim   tizimida   doimiy   moslashuvchanlikni   taqozo   etadi.   Shu 8jihatdan, fan-texnika taraqqiyoti ta’lim, sog‘liqni saqlash, madaniyat va boshqa
ijtimoiy sohalarda ham transformatsiyani ta’minlaydi.
Bugungi   kunda   fan-texnika   taraqqiyotining   eng   yorqin   ko‘rinishlaridan   biri
bu   raqamli   iqtisodiyot   hisoblanadi.   U   orqali   iqtisodiy   faoliyat   tarmoqlari
raqamli   platformalarga   o‘tmoqda.   Misol   uchun,   elektron   tijorat,   onlayn   bank
xizmatlari, raqamli to‘lov tizimlari, bulutli texnologiyalar, masofaviy ta’lim va
telemeditsina kabi xizmatlar jamiyat hayotining ajralmas qismiga aylangan. Bu
esa   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalarining   ham   texnologik
yangilanishini talab qiladi.
Fan-texnika   taraqqiyotining   davlat   miqyosidagi   ahamiyati   ham   nihoyatda
muhim.   Ilm-fan   va   texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlovchi   davlat   siyosati   –   bu
iqtisodiy   mustaqillik,   milliy   xavfsizlik   va   strategik   rivojlanishning   kafolati
hisoblanadi.   Rivojlangan   davlatlar   bu   yo‘nalishda   aniq   siyosat   yuritmoqda:
masalan, Yaponiyada "Society 5.0", Germaniyada "Industry 4.0", AQShda esa
"Advanced   Manufacturing"   strategiyalari   ishlab   chiqilgan.   Bularning   barchasi
ilmiy-texnik salohiyatni iqtisodiyotga jalb etishga xizmat qiladi.
O‘zbekistonda   ham   so‘nggi   yillarda   fan-texnika   taraqqiyotiga   qaratilgan
e’tibor   sezilarli   darajada   oshdi.   Ilm-fan,   innovatsiyalar   va   texnologiyalarni
rivojlantirish   bo‘yicha   davlat   dasturlari   ishlab   chiqildi.   Texnoparklar,
inkubatorlar,   IT-parklar,   ilmiy-texnik   laboratoriyalar   faoliyati   yo‘lga   qo‘yildi.
“Yangi   O‘zbekiston”   taraqqiyot   strategiyasida   ilm-fan   va   texnikani
modernizatsiya   qilish   alohida   ustuvor   yo‘nalish   sifatida   belgilangan.   Xususan,
2030-yilgacha mo‘ljallangan “Innovatsion rivojlanish strategiyasi” bu boradagi
asosiy yo‘l xaritasi bo‘lib xizmat qilmoqda.
1.2. Fan-texnika yutuqlarining iqtisodiyotga ta’siri: nazariy asoslar
Zamonaviy   iqtisodiyotni   tahlil   qilishda   fan   va   texnika   yutuqlarining   roli
doimiy   ravishda   markaziy   o‘rinda   turadi.   Chunki   hozirgi   iqtisodiy   o‘sishning
tabiati   avvalgidan   keskin   farq   qiladi.   Endi   ishlab   chiqarishni   faqat   ko‘p   sonli
ishchi   kuchi, xom   ashyo  yoki  tabiiy  resurslar  hisobiga  rivojlantirish  imkonsiz. 9Asosiy   tayanch   nuqta   –   bu   innovatsiyalar,   ilm-fan   asosida   shakllangan   yangi
texnologiyalar,   ishlab   chiqarishning   intellektual   komponentlaridir.   Shu   bois,
fan-texnika   yutuqlari   iqtisodiy   taraqqiyotning   bosh   omili   sifatida   nazariy
jihatdan o‘rganiladi.
Iqtisodiy   nazariyadagi   asosiy   yondashuvlardan   biri   bu   klassik   yondashuv
bo‘lib, unda iqtisodiy  o‘sish  omillari  orasida  mehnat, kapital  va yer  asosiy  rol
o‘ynaydi.   Biroq   bu   modelda   fan   va   texnika   yutuqlari   deyarli   hisobga
olinmagan. Mazkur omil faqat XX asrning ikkinchi yarmidan boshlab, iqtisodiy
o‘sishning asosiy manbai sifatida qarala boshlandi. Aynan shu davrda R. Solow
tomonidan   ishlab   chiqilgan   neoklassik   o‘sish   modeli   fan-texnika   taraqqiyotini
o‘sishning   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchi   sifatida   asoslab   berdi.   Solow
modelida ishlab chiqarish hajmidagi o‘sish faqat kapital va mehnat bilan emas,
balki "texnologik taraqqiyot" degan omil orqali ham izohlanadi.
J. Schumpeter esa iqtisodiy o‘sishni “ijodiy buzilishlar” orqali tasvirlab berdi.
Unga ko‘ra, har bir innovatsiya mavjud iqtisodiy strukturalarni buzadi va yangi
shakllarni yaratadi. Bunda tadbirkorlik ruhi, ilmiy izlanishlar, yangi mahsulotlar
va   texnologiyalar   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Schumpeterning   innovatsion
nazariyasi   fan-texnika   yutuqlarining   iqtisodiy   tizimdagi   dinamikasini
tushunishda   muhim   poydevor  yaratgan.  Bu   yondashuv  zamonaviy   innovatsion
iqtisodiyot nazariyasining asosini tashkil qiladi.
Texnologik o‘sish nazariyasi doirasida, yangi texnologiyalar ishlab chiqarish
xarajatlarini   kamaytiradi,   mahsulot   sifati   va   turlarini   kengaytiradi,   xizmatlar
tezligi va sifati oshadi. Bu esa, birinchidan, iste’molchilarning hayot darajasiga
ijobiy   ta’sir   qiladi,   ikkinchidan,   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   raqobatbardosh
ustunliklarni   ta’minlaydi.   Texnologik   yutuqlar   tufayli   ishlab   chiqarish
jarayonlari  avtomatlashtiriladi, yangi  avlod robototexnikasi, sun’iy intellekt  va
IoT (Internet of Things) tizimlari asosida optimallashtiriladi. Natijada, iqtisodiy
samaradorlik sezilarli oshadi.Shuningdek, texnologik yutuqlarning iqtisodiyotga
ta’siri ishchi kuchi tuzilmasiga ham sezilarli o‘zgarishlar kiritadi. Past malakali 10ish   o‘rinlari   qisqarib,   yuqori   malakali   muhandislar,   dasturchilar,   texnologlar,
ilmiy   izlanish   olib   boruvchilarga   talab   oshadi.   Bu   holat   esa   inson   kapitaliga
sarmoya kiritishni, ya’ni ta’lim tizimini modernizatsiya qilishni talab etadi. Shu
jihatdan   fan-texnika   taraqqiyoti   nafaqat   ishlab   chiqarish   sektoriga,   balki
iqtisodiyotning boshqa strategik sohalariga ham turtki beradi.
Fan-texnika   yutuqlari   milliy   iqtisodiyotni   ichki   va   tashqi   raqobatga
tayyorlashda   hal   qiluvchi   omil   sifatida   xizmat   qiladi.   Masalan,   zamonaviy
avtomobil   sanoati,   farmatsevtika,   energetika,   aerokosmik   muhandislik,
elektronika   sohalarida   texnologik   yangiliklarni   o‘zlashtirgan   davlatlar   global
bozorni   egallab   turibdi.   Bu   esa,   texnologik   asimmetriyani   keltirib   chiqaradi,
ya’ni   fan-texnika   yutuqlari   borasida   orqada   qolgan   davlatlar   global   iqtisodiy
tizimda ikkinchi darajali rolga ega bo‘lib qoladi.Shuningdek, iqtisodiy o‘sish va
barqaror   rivojlanishga   oid   zamonaviy   nazariyalarda   ham   fan-texnika
taraqqiyotining   muhimligi   ta’kidlanadi.   Xususan,   Barro,   Romer,   Grossman   va
Helpman   tomonidan   ishlab   chiqilgan   endogen   o‘sish   modellari   bevosita
innovatsiyalar   va   texnologik   yutuqlarning   iqtisodiy   o‘sishga   ta’sirini   nazariy
jihatdan   asoslab   beradi.   Ularning   tadqiqotlariga   ko‘ra,   ilm-fan   sohasiga
sarmoya   kiritish,   davlat   tomonidan   ilmiy   tadqiqotlarni   moliyalashtirish   va
xususiy   sektor   bilan   uzviy   aloqani   ta’minlash   o‘sishning   ichki,   ya’ni   endogen
omiliga aylanadi.
Shu   o‘rinda,   texnologik   o‘sish   “ko‘payib   boruvchi   rentabellik”   prinsipi
asosida   ishlaydi.   Bu   shuni   anglatadiki,   bir   marotaba   ishlab   chiqilgan
texnologiyalar   keyinchalik   takroran   foydalanishda   kamroq   xarajat   talab   qiladi
va   ko‘proq   foyda   keltiradi.   Bunday   sharoitda   texnologiyalar   eksporti,
intellektual   mulk   huquqlari,   patentlar   va   litsenziyalar   milliy   iqtisodiyotning
daromad manbaiga aylanadi.
Fan-texnika yutuqlarining iqtisodiyotga ta’sirida axborot texnologiyalarining
roli   alohida   o‘rin   tutadi.   Raqamli   iqtisodiyot,   bulutli   hisoblash   tizimlari,   katta
ma’lumotlar (big data), blokcheyn texnologiyalari ishlab chiqarish jarayonlarini 11sifat   jihatdan   o‘zgartirgan.   Endilikda   bu   jarayonlar   real   vaqt   rejimida
boshqariladi,   tahlil   qilinadi   va   optimallashtiriladi.   Bu   esa   korxonalar   uchun
samaradorlikni oshirishda inqilobiy yangilikdir.
Qolaversa,   fan-texnika   yutuqlarining   iqtisodiyotga   ijobiy   ta’siri   ekologik
barqarorlik bilan ham bog‘liq. Yashil texnologiyalar, qayta tiklanuvchi energiya
manbalari, chiqindilarni qayta ishlash va uglerod emissiyasini kamaytirish kabi
jarayonlar, iqtisodiyotda ekologik va texnologik uyg‘unlikni ta’minlab, barqaror
rivojlanishga asos bo‘lmoqda.
Nazariy jihatdan fan-texnika yutuqlarining iqtisodiyotga ta’siri
quyidagicha tahlil qilinadi:
 Ular ishlab chiqarish samaradorligini oshiradi.
 Mehnat unumdorligi va mahsulot sifati yaxshilanadi.
 Innovatsion mahsulotlar soni va turlari ortadi.
 Eksport salohiyati kuchayadi
 Raqobatbardoshlik oshadi.
 Rivojlangan kadrlar bozorini shakllantiradi.
 Ijtimoiy infratuzilmani yangilaydi.
O‘zbekistonda ham bu borada izchil chora-tadbirlar ko‘rilmoqda. “Ilm-fan va
innovatsiyalarni   rivojlantirish   strategiyasi”,   texnoparklar,   startap   loyihalarni
qo‘llab-quvvatlash,   IT   Park,   Yoshlar   akademiyasi   va   Fanlar   akademiyasi
huzuridagi grant tizimlari fan-texnika yutuqlarining iqtisodiyotga singdirilishiga
xizmat   qilmoqda.   Shuningdek,   xorijiy   investorlar   bilan   texnologik   hamkorlik,
ilmiy-tadqiqot institutlarining biznes bilan integratsiyasi mustahkamlanmoqda.
1.3. Innovatsiyalar va texnologik yangilanishlar – iqtisodiy o‘sishning
harakatlantiruvchi kuchi sifatida
Bugungi kunda iqtisodiy o‘sishni faqat an’anaviy omillar – mehnat resurslari,
kapital,   tabiiy   boyliklar   hisobiga   ta’minlash   tobora   qiyinlashmoqda.   Bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   yuqori   raqobat,   resurslar   cheklanganligi   va   global 12texnologik   o‘zgarishlar   sharoitida   innovatsiyalar   va   texnologik   yangilanishlar
iqtisodiy   taraqqiyotning   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchiga   aylanmoqda.
Innovatsion   g‘oyalar,   mahsulotlar   va   jarayonlar   iqtisodiy   samaradorlikni
oshiribgina   qolmay,   yangi   ish   o‘rinlari   yaratadi,   eksport   salohiyatini
kuchaytiradi, aholi farovonligini ta’minlaydi.
Innovatsiya   deganda   –   yangi   mahsulotlar,   xizmatlar,   texnologiyalar,   ishlab
chiqarish usullari yoki menejment yondashuvlarini joriy etish, amalda qo‘llash
jarayoni tushuniladi. Innovatsiyalar fundamental fan yutuqlariga, eksperimental
ishlanmalar   va   amaliy   ehtiyojlarga   asoslanadi.   Texnologik   yangilanish   esa
mavjud   texnologiyalarni   takomillashtirish,   ularning   samaradorligi,   ekologik
xavfsizligi, quvvati yoki tezligini oshirishni  nazarda tutadi. Ikkala jarayon bir-
biri bilan bevosita bog‘liq va o‘zaro to‘ldiruvchi hisoblanadi.
Rivojlangan   davlatlar   o‘z   iqtisodiy   strategiyalarida   innovatsion   o‘sishga
tayanadilar.   Masalan,   Germaniyada   “Industry   4.0”,   AQShda   “Advanced
Manufacturing”,   Yaponiyada   esa   “Society   5.0”   kontsepsiyalari   orqali   raqamli
texnologiyalar,   sun’iy   intellekt,   robototexnika,   IoT   (Internet   of   Things)   kabi
zamonaviy   innovatsiyalarni   iqtisodiyotga   integratsiyalash   bo‘yicha   keng
ko‘lamli   dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   Ushbu   strategiyalar   natijasida   bu
davlatlar jahon bozorlarida texnologik liderlikni saqlab qolmoqda.
Innovatsiyalarning   iqtisodiy   o‘sishga   bevosita   ta’siri   bir   nechta   yo‘nalishda
namoyon   bo‘ladi.   Birinchidan,   ular   mahsulotlarning   sifati   va   turlarini
kengaytiradi.   Bu   esa   iste’molchilarning   ehtiyojlarini   qondirish   darajasini
oshiradi,   ichki   bozorda   raqobatni   kuchaytiradi.   Ikkinchidan,   innovatsiyalar
ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirib,   foydani   ko‘paytiradi.   Bu   esa
korxonalar   uchun   qo‘shimcha   investitsiyalar   jalb   qilish   imkonini   beradi.
Uchinchidan, innovatsion rivojlanish eksportbop mahsulotlar yaratishga xizmat
qilib, milliy valyutaning barqarorligini mustahkamlaydi.
Shuningdek,   innovatsiyalar   texnologik   o‘zgarishlarni   tezlashtiradi.   Bu   esa
ishlab chiqarish jarayonlarini avtomatlashtirish, aqlli tizimlar asosida resurslarni 13samarali boshqarish, ishchi kuchining malakasiga bo‘lgan talabni oshirish kabi
natijalarga   olib   keladi.   Masalan,   sun’iy   intellekt   asosidagi   dasturlar   bugungi
kunda moliya, sog‘liqni saqlash, logistika, sanoat kabi ko‘plab sohalarda inson
mehnatini   avtomatlashtirmoqda.   Bu   esa   ishlab   chiqarish   unumdorligining
keskin o‘sishini ta’minlayapti.
Nazariy   jihatdan   qaralganda,   innovatsiyalar   endogen   iqtisodiy   o‘sish
modellari   asosida   baholanadi.  Bu   modellarda   innovatsiyalar   ichki   o‘sish   omili
sifatida   tan   olinadi   va   ular   davlat   siyosati,   ilmiy-tadqiqot   institutlari,   xususiy
sektor   investitsiyalari   orqali   boshqarilishi   mumkin   deb   qaraladi.   Romer,
Grossman   va   Helpman   singari   iqtisodchilar   innovatsion   o‘sishning   ilmiy
bazasini   yaratgan   bo‘lib,   ularning   yondashuvlari   asosida   bugungi   iqtisodiy
siyosatlar shakllantirilmoqda.
O‘zbekistonda   ham   innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tish   davlat   siyosatining
ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   So‘nggi   yillarda   Innovatsion
rivojlanish   vazirligi,   Innovatsion   rivojlanish   jamg‘armasi,   “Yoshlar
akademiyasi”,   IT   Park   va   boshqa   tashkilotlar   faoliyati   kengaytirildi.
Texnoparklar   va   startaplarni   qo‘llab-quvvatlash   tizimi   joriy   qilindi.   Ilmiy-
tadqiqot   institutlari   faoliyatiga   davlat   moliyaviy   ko‘magini   kuchaytirish   orqali
innovatsiyalarni   ishlab   chiqarish   bilan   bog‘laydigan   zanjir
mustahkamlanmoqda.
Bundan   tashqari,   O‘zbekiston   Respublikasining   “2022–2026   yillarga
mo‘ljallangan   taraqqiyot   strategiyasi”da   innovatsion   rivojlanish   bo‘yicha   aniq
maqsad va ko‘rsatkichlar belgilangan. Jumladan, yalpi ichki mahsulotda yuqori
texnologiyali   sanoat   mahsulotlari   ulushini   oshirish,   ilmiy   tadqiqotlarga
ajratiladigan   mablag‘ni   YaIMning   2   foizigacha   yetkazish,   startap   va
texnoparklar   sonini   ko‘paytirish   rejalashtirilgan.   Bu   esa   texnologik
yangilanishlar orqali iqtisodiy o‘sishni jadallashtirishga xizmat qiladi.
Innovatsion   iqtisodiyotda   inson   kapitali   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.
Innovatsiyalarni   yaratish   va   joriy   etish   uchun   malakali   mutaxassislar,   ilmiy 14izlanish   olib   boruvchi   olimlar,   ijodkor   muhandislar   kerak.   Shu   bois,   ta’lim
tizimi,   ayniqsa   oliy   va   kasb-hunar   ta’limi   zamonaviy   talablarga   mos   ravishda
takomillashtirilmoqda.   STEAM   (Science,   Technology,   Engineering,   Arts,
Mathematics)   yo‘nalishlarida   bilim   bergan   holda   raqamli   ko‘nikmalar,
algoritmik tafakkur va muammoga yo‘naltirilgan fikrlash rivojlantirilmoqda.
Innovatsiyalar   shuningdek,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   rivojiga
ham   katta   turtki   beradi.   Startap   loyihalar,   axborot   texnologiyalari,   elektron
savdo, fintech yechimlari orqali yoshlar va yangi avlod tadbirkorlari raqobatga
kirib   kelmoqda.   Bu   esa   iqtisodiyotda   yangi   ishtirokchilar   paydo   bo‘lishiga,
bozor mexanizmlarining takomillashishiga olib kelmoqda. Shu orqali iqtisodiy
o‘sishga barqaror va doimiy turtki beriladi.
Texnologik   yangilanishlar   ekologik   barqarorlikni   ham   ta’minlaydi.
Innovatsiyalar   asosida   ishlab   chiqilgan   “yashil”   texnologiyalar   –   quyosh   va
shamol   energiyasi,   chiqindisiz   ishlab   chiqarish,   ekologik   toza   materiallar,
avtomobil   va   sanoat   chiqindilarini   kamaytirish   texnologiyalari   global   iqlim
muammolariga   qarshi   kurashishda   iqtisodiy   yechim   vazifasini   bajaradi.   Bu
yo‘nalishda   O‘zbekiston   ham   “yashil   iqtisodiyot”   tamoyillariga   asoslanib,
barqaror rivojlanish strategiyasini ishlab chiqmoqda.
Innovatsiyalar   va   texnologik   yangilanishlar   nafaqat   hozirgi   iqtisodiy
o‘sishning, balki kelajakdagi barqaror taraqqiyotning kafolatidir. Har bir yangi
texnologik avlod – yangi iqtisodiy model, yangi mahsulotlar, yangi xizmatlar va
yangi   bandlik   imkoniyatlarini   yaratadi.   Shu   bois,   har   bir   davlat   o‘z   taraqqiyot
strategiyasini   ilm-fan,   innovatsiya   va   texnologik   yangilanishlar   asosida
shakllantirishi zarur. 15II BOB. FAN-TEXNIKA TARAQQIYOTINING IQTISODIY
RIVOJLANISHGA TA’SIRI VA O‘ZBEKISTON TAJRIBASI
2.1. Jahon tajribasida fan-texnika taraqqiyoti va iqtisodiy yuksalish
bog‘liqligi
Zamonaviy   jahon   iqtisodiyoti   tarixini   tahlil   qilar   ekanmiz,   fan-texnika
taraqqiyoti   va   iqtisodiy   yuksalish   o‘rtasida   bevosita,   kuchli   bog‘liqlik
mavjudligini   yaqqol   ko‘rish   mumkin.   Rivojlangan   davlatlarning   iqtisodiy
qudrati,   asosan,   ilm-fan   va   texnologik   innovatsiyalar   asosida   shakllangan.   Bu
davlatlar   iqtisodiyotini   yuksaltirishda   resurslar   emas,   balki   inson   kapitali,
intellektual salohiyat va texnologik ustunlik hal qiluvchi rol o‘ynagan. Shunday
qilib,   jahon   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,   fan   va   texnika   yutuqlariga
asoslanmagan taraqqiyot uzoq muddatli bo‘lishi mumkin emas.
Dunyo   tajribasida   Germaniya,   AQSh,   Yaponiya,   Janubiy   Koreya,
Finlyandiya   va  Singapur  kabi  davlatlar  fan-texnika  taraqqiyoti  orqali   iqtisodiy
yuksalishga   erishgan   ilg‘or   namunalardir.   Masalan,   Germaniyada   ishlab
chiqilgan “Industry 4.0” strategiyasi sanoatni raqamlashtirish, avtomatlashtirish
va   sun’iy   intellekt   texnologiyalarini   integratsiyalash   orqali   yangi   iqtisodiy
model   yaratdi.   Bu   model   Germaniya   sanoatini   yanada   samarador   va
raqobatbardosh   holga   keltirdi.   Natijada,   Germaniya   bugungi   kunda   Yevropa
Ittifoqining eng kuchli iqtisodiyoti hisoblanadi.
AQShda   esa   innovatsion   rivojlanishning   yuragi   –   texnologik   kompaniyalar,
ilmiy   markazlar   va   tadqiqot   institutlaridir.   Kaliforniyadagi   Silikon   vodiysi
(Silicon Valley) dunyoning eng yirik IT va innovatsion texnologiyalar markazi
bo‘lib,   u   yerda   Microsoft,   Apple,   Google,   Intel   kabi   global   kompaniyalar 16faoliyat yuritadi. Bu kompaniyalar tomonidan yaratilgan texnologiyalar nafaqat
ichki   AQSh   iqtisodiyotini,   balki   global   iqtisodiyotni   ham   shakllantiruvchi
kuchga aylangan.
Yaponiyada   fan-texnika   taraqqiyoti   ko‘proq   sanoat   avtomatlashtirish,
robototexnika   va   elektronika   tarmoqlarida   kuchli   rivojlangan.   Yaponiyada
ishlab   chiqilgan   texnologiyalar   sanoatdagi   inson   mehnatini   qisqartirish,
mahsulot   sifatini   oshirish,   ishlab   chiqarish   tannarxini   kamaytirish   imkonini
berdi. Bu davlatning texnologik salohiyati uni global avtomobil va elektronika
bozorida yetakchi davlatlardan biriga aylantirdi.
Janubiy Koreya esa o‘zining iqtisodiy rivojlanishini  asosan innovatsiyalarga
asoslagan.   1960-yillarda   agrar   davlat   hisoblangan   Janubiy   Koreya   qisqa
muddatda   texnologik   taraqqiyot   asosida   rivojlanib,   bugungi   kunda   Samsung,
LG,   Hyundai   kabi   kompaniyalar   orqali   jahon   iqtisodiyotida   faol   ishtirok
etmoqda. Bu muvaffaqiyatning asosida ta’lim tizimi, ilmiy tadqiqotlar va davlat
tomonidan innovatsiyalarni qo‘llab-quvvatlash siyosati yotadi.
Shuningdek,   Skandinaviya   davlatlari   –   Finlyandiya,   Shvetsiya,   Daniya   ham
ilm-fan   va   texnologiyalarni   iqtisodiyotga   samarali   tatbiq   etgan   holda   yuqori
daromadli   va   barqaror   iqtisodiyotlarga   erishgan.   Finlyandiyada   Nokia   kabi
texnologik   kompaniyalar   nafaqat   eksport   daromadlarini   oshirgan,   balki   ta’lim
va   ijtimoiy   sohalarga   innovatsiyalarni   jalb   qilgan.   Bu   davlatlar   ilm-fanni
ustuvor   yo‘nalish   deb   bilib,   davlat   byudjetining   katta   qismini   ilmiy
tadqiqotlarga ajratadi.
Xitoyning   rivojlanish   tajribasi   ham   e’tiborga   loyiq.   So‘nggi   30   yilda   Xitoy
nafaqat   dunyoning   “dunyo   fabrikasi”ga,   balki   fan-texnika   yutuqlariga
asoslangan   yirik   texnologik   davlatga   aylandi.   Alibaba,   Huawei,   Tencent   kabi
kompaniyalar   sun’iy   intellekt,   raqamli   savdo,   mobil   texnologiyalar   sohasida
jahon   yetakchisiga   aylangan.   Xitoyning   5G   texnologiyasini   rivojlantirishdagi
muvaffaqiyati   esa   uning   texnologik   mustaqilligini   namoyon   etadi.   Bu   davlat 17ilmiy-tadqiqotlarga   ajratilayotgan   mablag‘   hajmi   bo‘yicha   AQShdan   keyin
ikkinchi o‘rinda turadi.
Dunyo tajribasi shuni ko‘rsatadiki, fan-texnika taraqqiyoti iqtisodiy
yuksalishga quyidagi yo‘llar bilan xizmat qiladi:
 Ishlab chiqarish samaradorligini oshiradi.
 Mehnat unumdorligini ko‘paytiradi.
 Raqobatbardosh mahsulot yaratishga imkon beradi.
 Eksport salohiyatini kuchaytiradi.
 Yangi tarmoqlar va ish o‘rinlarini yaratadi.
 Ijtimoiy xizmatlar sifatini oshiradi.
 Barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlaydi.
Ushbu tajribalar asosida umumlashtirilgan holatda aytish mumkinki,
innovatsiyalar va texnologiyalarni iqtisodiyotga samarali tatbiq qilish 18uchun quyidagi shart-sharoitlar muhim:
Yuqorida   qayd   etilgan   omillarni   to‘laqonli   shakllantirgan   mamlakatlar
iqtisodiy   yuksalish   yo‘lida   jadal   sur’atlar   bilan   oldinga   siljiyapti.   Bu   esa
O‘zbekiston uchun ham muhim saboqdir. O‘zbekistonda ham jahon tajribasidan
kelib chiqqan holda ilm-fan va texnikani rivojlantirish, ularni iqtisodiy sohalar
bilan   bog‘lash   bo‘yicha   qator   islohotlar   olib   borilmoqda.   Jumladan,
texnoparklar   tashkil   etilishi,   innovatsion   dasturlar,   startap   loyihalarni   qo‘llab-
quvvatlash   mexanizmlari,   yuqori   texnologiyali   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini
shakllantirish – bularning barchasi jahon tajribasining amaliy tatbiqidir.– 	Ilmiy tadqiqotlar uchun qulay muhit va 	
moliyaviy manbalar;
– 	Ta’lim tizimi va fan o‘rtasidagi 	
uzviylik;
– 	Innovatsion infratuzilma (texnoparklar, 	
klasterlar, inkubatorlar);
– 	Xususiy sektor va davlat hamkorligi;	
– 	Patent va intellektual mulk himoyasi;	
– 	Startaplar va kichik innovatsion 	
biznesni qo‘llab-quvvatlash. 19So‘nggi   yillarda   dunyo   bo‘yicha   fan-texnika   yutuqlari   va   innovatsion
faoliyatga   ajratilayotgan   xarajatlar   salmoqli   sur’atda   ortib   bormoqda.   2021–
2025   yillar   mobaynida   ko‘plab   davlatlar   ilm-fan   va   texnologiyalar   sohasiga
katta   e’tibor   qaratib,   uni   iqtisodiy   o‘sishning   ustuvor   yo‘nalishiga   aylantirdi.
Xususan,   ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalariga   (ITTKI)
ajratiladigan   investitsiyalar   hajmi   jahon   yalpi   ichki   mahsulotining   (YaIM)
o‘rtacha 2,4 foizini tashkil etdi (UNESCO Science Report, 2023).
2021-yil   holatiga   ko‘ra,   AQSh   ilm-fan   va   texnologiyalar   sohasiga   706
milliard dollar ajratgan bo‘lsa, bu ko‘rsatkich 2024-yilda 812 milliard dollarga
yetdi.   2025-yil   prognozlariga   ko‘ra,   bu   raqam   850   milliard   dollardan   oshishi
kutilmoqda.  AQShda  ITTKI   xarajatlarining 70  foizi  xususiy  sektor  tomonidan
moliyalashtirilmoqda.   Bu   esa   fanning   ishlab   chiqarish   bilan   bevosita
bog‘liqligini ko‘rsatadi.
Xitoy   esa   ushbu   sohadagi   yillik   investitsiyalarini   2021-yilda   446   milliard
dollar deb e’lon qilgan bo‘lsa, 2023-yilda bu ko‘rsatkich 580 milliard dollarga
yetdi.   2025-yilga   kelib,   Xitoyning   ilmiy-tadqiqot   xarajatlari   3,0%   YaIM
darajasiga yetishi prognoz qilinmoqda. Bu bilan Xitoy AQShdan keyin ilm-fan
sohasida eng ko‘p mablag‘ ajratuvchi davlat bo‘lib qolmoqda.
Germaniya   2021-yilda   ITTKIga   YaIMning   3,13   foizini   sarflagan.   Bu
ko‘rsatkich   2023-yilda   3,21   foizga,   2025-yilga   kelib   esa   3,3   foizga   yetishi
rejalashtirilgan   (Statistisches   Bundesamt,   2024).   Germaniyada   ayniqsa
avtomobilsozlik,   sanoat   avtomatlashtirish   va   yashil   texnologiyalar
yo‘nalishlariga katta sarmoya yo‘naltirilgan.
Janubiy   Koreya   esa   ITTKI   xarajatlari   bo‘yicha   dunyoda   yetakchilardan   biri
bo‘lib,   2021-yilda   bu   ko‘rsatkich   4,81%   ni   tashkil   etgan.   2023-yilda   bu
ko‘rsatkich   4,93%   ga   ko‘tarildi.   2025-yilga   kelib   esa   5,0%   YaIMga   teng
bo‘lishi   rejalashtirilgan.  Koreyada   startap  kompaniyalar   soni  2021–2024  yillar
oralig‘ida 21 foizga oshgan. Samsung va LG kabi korporatsiyalar mamlakatdagi
ilmiy-tadqiqot xarajatlarining 40 foizini o‘z zimmasiga oladi. 20Yaponiya   ham   fan-texnika   sohasida   yetakchi   davlatlardan   biri   hisoblanib,
2021-yilda   ilmiy   izlanishlarga   154   milliard   dollar   sarflagan.   2024-yilda   bu
ko‘rsatkich 162 milliard dollarga yetgan. Raqamli iqtisodiyot, robototexnika va
nanoelektronika   bu   yerda   ustuvor   yo‘nalishlar   hisoblanadi.   Yaponiya   2025-
yilda   R&D   (Research   and   Development)   indeksida   birinchi   uchlikdan   o‘rin
olishni maqsad qilgan.
Evropa   Ittifoqi   bo‘yicha   esa   umumiy   ilmiy-tadqiqot   xarajatlari   2021-yilda
328   milliard   yevroni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2023-yilda   bu   ko‘rsatkich   380
milliard   yevroga   yetdi.   2025-yil   uchun   maqsad   –   3%   YaIM   miqdoridagi
innovatsion   xarajatlar   darajasiga   erishish   (EU   Horizon   Europe   dasturi
doirasida).   Bu   holat   iqtisodiy   o‘sishning   innovatsiyaviy   modelga   asoslanishini
isbotlaydi.
Jahon innovatsion indeksiga (Global Innovation Index – GII) ko‘ra,
2021–2025 yillarda quyidagi holatlar kuzatildi:
Yil 1-o‘rin 2-o‘rin 3-o‘rin O‘zbekiston
o‘rni
2021 Shveysariy
a Shvetsiya AQSh 93-o‘rin
2022 Shveysariy
a AQSh Shvetsiya 87-o‘rin
2023 Shvetsiya Shveysariy
a AQSh 82-o‘rin
2024 AQSh Shvetsiya Singapur 75-o‘rin
2025
(prog.) Shvetsariy
a AQSh Finlyandiy
a 70–72
(kutilmoqda)
Ushbu jadvaldan ko‘rinadiki, innovatsiyalar darajasi yuqori bo‘lgan davlatlar
doimiy   ravishda   yuqori   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   namoyon   etmoqda. 21Shuningdek,   O‘zbekiston   ham   so‘nggi   yillarda   mazkur   indeks   bo‘yicha   o‘z
o‘rnini sezilarli darajada yaxshilagan.
Startaplar va texnoparklar soni ham iqtisodiy innovatsiyalarning ko‘rsatkichi
hisoblanadi.   2021-yilda   AQShda   72   mingdan   ortiq   texnologik   startap   faoliyat
yuritgan   bo‘lsa,   2023-yilda   bu   ko‘rsatkich   81   mingga   yetgan.   Hindiston   –   3-
o‘rinda: 2021-yilda 59 ming, 2024-yilda esa 76 mingdan oshiq startap faoliyat
yuritgan.
2021–2025   yillar   oralig‘ida   dunyo   bo‘yicha   patent   arizalari   quyidagicha
o‘sgan (WIPO ma’lumotlari asosida):
2021-yil: 3,4 million ariza (Xitoy: 1,59 mln)
2022-yil: 3,6 million (Xitoy: 1,65 mln)
2023-yil: 3,8 million (Xitoy: 1,71 mln)
2024-yil: 4,1 million (Xitoy: 1,79 mln, prognoz)
2025-yil (kutilmoqda): 4,3 milliondan ortiq
Bu ko‘rsatkichlar  global iqtisodiyotda fan-texnika taraqqiyoti va intellektual
mulk sohasining naqadar jadal rivojlanayotganidan dalolat beradi. Har bir yangi
patent   –   bu   iqtisodiyotga   kiritilgan   yangi   qiymat,   raqobat   ustunligi   va   eksport
imkoniyatidir.
Shuningdek,   xalqaro   reytinlarda   ko‘plab   davlatlar   o‘z   innovatsion   siyosati
orqali   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarini   yaxshilamoqda.   Masalan,   2023-yilda   Janubiy
Koreya,   Shvetsiya   va   Singapur   “Global   Competitiveness   Index”da   birinchi
beshlikdan   joy   oldi.   Ularning   barchasi   ilm-fan   va   texnologiyalarni   asosiy
ustuvor yo‘nalish deb biladi.
  2021–2025   yillar   davomida   jahon   tajribasi   shuni   isbotladiki,   fan-texnika
taraqqiyoti   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlovchi   bosh   omilga   aylangan.   Statistika,
reytinglar   va   tahlillar   shuni   ko‘rsatadiki,   ilmiy-tadqiqot   faoliyatini   qo‘llab-
quvvatlayotgan,   texnologik   yangilanishlarga   sarmoya   kiritayotgan   davlatlar
iqtisodiy   yetakchilikka   erishmoqda.   Shu   bois,   O‘zbekiston   ham   global 22tendensiyalarni   inobatga   olgan   holda,   innovatsion   iqtisodiyot   sari   harakatni
jadallashtirishi dolzarb vazifa bo‘lib qolmoqda. 23 242.2. O‘zbekistonda ilm-fan va texnologiyalarni rivojlantirish bo‘yicha
olib borilayotgan siyosat
O‘zbekiston   mustaqillik   yillarida   ilm-fan,   texnologiyalar   va   innovatsion
faoliyatni   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishiga   aylantirib,   2017   yildan
boshlab  mazkur  sohada   tizimli   islohotlarga kirishdi.  Ayniqsa,  2017 yil   noyabr
oyida   Innovatsiyalarni   rivojlantirish   vazirligining   tashkil   etilishi   bu   boradagi
siyosiy   irodaning   muhim   ifodasi   bo‘ldi.   Shu   vaqtdan   boshlab   ilmiy-tadqiqot
infratuzilmasi,   grant   tizimi   va   ilm-fan   asosidagi   iqtisodiy   rivojlanish   modeli
shakllantirila boshlandi.
2018   yilda   Prezident   farmoni   asosida   fan-texnika   dasturlari   va   texnologiya
transferi   jarayonlarini   kuchaytirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   to‘plami   qabul
qilindi. Unga ko‘ra, ilmiy-tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlariga buyurtma
asosida  moliyaviy ko‘mak  ko‘rsatilishi, texnologik ishlanmalarni  iqtisodiyotga
integratsiyalash bo‘yicha ustuvor loyihalar ishlab chiqilishi belgilandi.
2022–2026 yillar uchun Milliy innovatsion rivojlanish strategiyasi  doirasida
innovatsion   infratuzilma   –   texnoparklar,   biznes-inkubatorlar,   startap
akseleratorlar kengaytirildi. Mazkur strategiyaning asosiy maqsadi – ilm-fan va
texnologiyalarga   sarflanadigan   mablag‘   hajmini   yalpi   ichki   mahsulotning
kamida 2 foizigacha yetkazishdan iborat bo‘ldi.
2021–2024   yillarda   davlat   byudjeti   orqali   ilm-fan   va   innovatsiyalarni
moliyalashtirish   hajmi   bosqichma-bosqich   oshirildi.   So‘nggi   statistik
ma’lumotlarga   ko‘ra,   O‘zbekistonning   ilmiy-tadqiqotga   ajratgan   xarajatlari
YaIMning 0,7–1 foizi atrofida bo‘lgan. 2025–2026 yillarda esa bu ko‘rsatkichni
1,5   foizga   yetkazish   belgilangan.   Bu   yondashuv   ilmiy-texnik   salohiyatni
kuchaytirishning strategik mezoniga aylantirilganini ko‘rsatadi.
2020   yildan   boshlab   grant   asosida   ilmiy   loyihalarni   moliyalashtirish   tizimi
ishga tushirildi. Endilikda ilmiy loyihalar tanlov asosida moliyalashtirilmoqda,
va o‘rtacha grant miqdori 80 ming AQSh dollaridan ortiqni tashkil etmoqda. Bu 25esa   ilmiy   tadqiqot   institutlari   va   yosh   olimlar   uchun   barqaror   faoliyat   yuritish
imkonini yaratdi.
Innovatsion   infratuzilmani   kengaytirish   maqsadida   IT   Park,   texnoparklar,
universitetlar   huzuridagi   texnologik   markazlar   faoliyati   kuchaytirildi.   2024   yil
oxiriga   kelib,   faqat   IT   Park   doirasida   ro‘yxatdan   o‘tgan   texnologik
kompaniyalar   soni   2 500   taga   yetdi,   ularda   38	 600   nafardan   ortiq   mutaxassis
doimiy ish o‘rinlariga ega bo‘ldi. Bu sohaga xorijiy sarmoyalar ham jalb qilindi.
“Digital   Uzbekistan   –   2030”   strategiyasi   doirasida   IT   yo‘nalishida   25
mingdan   ortiq   ish   o‘rinlarini   yaratish,   ularning   50   foizini   ayollar   va   4   foizini
nogironlar uchun ajratish bo‘yicha chora-tadbirlar ishlab chiqildi. Shuningdek,
chet   ellik   IT   mutaxassislarni   jalb   qilish   uchun   "Tech   Visa",   "Zero   Risk",
"Local2Global" dasturlari ishga tushirildi.
Ilm-fan siyosatini xalqaro standartlarga moslashtirish maqsadida O‘zbekiston
YUNESKO   bilan   hamkorlikda   “Ilm,   texnologiya   va   innovatsiyalarni
rivojlantirish bo‘yicha milliy siyosat” loyihasini amalga oshirmoqda. Bu loyiha
2021–2030   yillar   oralig‘ida   ilmiy   salohiyatni   oshirish,   ilm-fanni   iqtisodiyotga
yaqinlashtirish va texnologiyalarni tijoratlashtirishni ko‘zda tutadi.
O‘zbekiston ilm-fan va texnologiyalar rivoji (2021–2025)
Yil YaIMdagi
ITTKI
ulushi (%) Moliyalashtirilga
n loyihalar soni Ilmiy
xodimlar
soni
(ming) IT   Park
kompaniyalari
soni Startaplar
soni
2021 0.7 1480 31.2 1500 320
2022 0.9 1650 33.5 1800 400
2023 1.0 1800 36.0 2100 470
2024 1.2 2000 38.7 2500 540
2025 1.5 2300 41.0 2800 600 26Mahalliy   miqyosda   ham   ijobiy   siljishlar   kuzatilmoqda.   2021   yilda
Qashqadaryo viloyatida ilmiy-innovatsion faoliyat bo‘yicha milliy reyting joriy
qilinib,   ijtimoiy   fanlar,   texnika   va   tibbiyot   yo‘nalishlarida   samarali   faoliyat
yuritgan   ilmiy   tashkilotlar   rag‘batlantirildi.   Bu   esa   raqobatbardosh   ilmiy
muhitni shakllantirishda muhim qadam bo‘ldi.
Patentlar   va   texnologik   ishlanmalarning   tijoratlashtirilish   darajasi   ham
oshmoqda. Masalan, 2019 yilda 1 480 ta ilmiy loyiha moliyalashtirilgan bo‘lsa,
2024   yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   2
 000   dan   oshdi.   Ilmiy   kashfiyotlar   asosida
ishlab chiqarishga yo‘naltirilgan mahsulotlar hajmi ham sezilarli o‘sgan.
Sun’iy   intellekt   bo‘yicha   ham   qonunchilik   va   texnologik   asoslar
shakllantirildi. 2023 yilda Oliy Majlisda AIni tartibga soluvchi  qonun loyihasi
birinchi   o‘qishda   qabul   qilindi.   2025   yilga   kelib,   AIni   qo‘llagan   holda   xizmat
ko‘rsatish   sohasida   3	
 000   dan   ortiq   loyiha   ishlab   chiqildi.   Bu   yangi
texnologiyalarni iqtisodiyotga tatbiq etish yo‘lidagi muhim yutuqlardan biridir. 27  Ko‘k chiziq: IT Park kompaniyalari soni yillik o‘sishi 15–20% atrofida.
  Yashil   chiziq:   Startaplar   soni   bo‘yicha   yillik   o‘sish   sur’atlari   20–25%
oralig‘ida bo‘lib, ba’zi yillarda sekinlashish yoki barqarorlashish kuzatilgan.
2.3. Innovatsion iqtisodiyot sari yo‘l: istiqbollar va takliflar
Zamonaviy dunyoda iqtisodiy raqobat asosan bilimga asoslangan, texnologik
yangilanishlarni   tezda  o‘zlashtiruvchi  va  innovatsiyalarga   tayanuvchi  davlatlar
o‘rtasida   kechmoqda.   Shu   nuqtai   nazardan   innovatsion   iqtisodiyot   bugungi
global   iqtisodiy   tizimning   asosiy   yo‘nalishiga   aylanib   bormoqda.   Innovatsion
iqtisodiyot   –   bu   texnologik   yangiliklar,   ilm-fan   yutuqlari,   raqamli   tizimlar   va
inson kapitaliga tayangan holda shakllanuvchi  iqtisodiy modeldir. O‘zbekiston
ham bu yo‘ldan izchil bormoqda.
Innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tish   —   bu   faqat   ilmiy   tadqiqotlar   sonini
ko‘paytirish   yoki   texnologik   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   emas,   balki   butun
iqtisodiy, ijtimoiy, ta’lim va boshqaruv tizimlarini yangilash, ularni zamonaviy 28texnologiyalar bilan uyg‘unlashtirish jarayonidir. Bugungi kunda O‘zbekistonda
bu boradagi chora-tadbirlar aniq strategiyalar asosida amalga oshirilmoqda.
Innovatsion   iqtisodiyot   sari   harakatning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   bu   —
ilmiy   izlanishlarni   iqtisodiyotning   real   tarmoqlari   bilan   integratsiyalashdir.   Bu
degani, fundamental fan yutuqlari  ishlab chiqarishga  tatbiq etilishi, korxonalar
esa ilmiy muassasalar bilan uzviy ishlashi kerak. Hozirda texnoparklar, IT Park,
biznes-inkubatorlar   orqali   aynan   shunday   hamkorlik   tizimlari   shakllanmoqda.
Ammo   bu   jarayonni   yanada   chuqurlashtirish   va   milliy   iqtisodiyotning   har   bir
sohasiga yoyish talab etiladi.
Kelgusida   innovatsion   iqtisodiyotni   shakllantirishda   ustuvor   bo‘lishi   lozim
bo‘lgan   yo‘nalishlardan   biri   —   fan,   ta’lim   va   ishlab   chiqarish   zanjirini
mustahkamlashdir.   Bu   zanjirda   universitetlar   ilmiy-tadqiqot   bilan
shug‘ullanishi,   texnoparklar   ularni   tijoratlashtirishi,   ishlab   chiqaruvchilar   esa
texnologiyalarni amaliyotga joriy qilishi zarur. Hozirda O‘zbekiston oliy ta’lim
muassasalarida   “Universitet   3.0”   modelini   joriy   qilish   yo‘lidagi   dastlabki
qadmlar   tashlangan.   Bu   model   innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tishda   muhim
mexanizmdir.
Yana bir muhim yo‘nalish — bu raqamli transformatsiyadir. Raqamlashtirish
innovatsion   iqtisodiyotning   asosi   hisoblanadi.   So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda
elektron   hukumat,   onlayn   xizmatlar,   masofaviy   ta’lim   va   raqamli   bank
xizmatlari   rivojlandi.   Kelgusida   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   transport   va
energetika   tarmoqlarini   to‘liq   raqamlashtirish   orqali   ishlab   chiqarish
samaradorligini   sezilarli   darajada   oshirish   mumkin.Shuningdek,   inson
kapitalining   salohiyatini   oshirish   innovatsion   iqtisodiyot   uchun   hal   qiluvchi
omildir.   O‘zbekistonda   2030   yilgacha   mo‘ljallangan   ta’lim   strategiyasi   aynan
yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash,   zamonaviy   texnik   va   texnologik
yo‘nalishlarni   kuchaytirishga   qaratilgan.   Innovatsion   iqtisodiyotda   shunchaki
muhandislar   yoki   dasturchilar   emas,   balki   ijodiy   fikrlovchi,   muammoga
yo‘naltirilgan, ko‘p tilli, global mehnat bozoriga tayyor yosh avlod zarur. 29Kelgusidagi   istiqbollarni   tahlil   qilar   ekanmiz,   quyidagi   bosqichma-bosqich
maqsadlar e’tiborga loyiq:
Ilm-fan   va   innovatsiyalarga   ajratiladigan   mablag‘   hajmini   2025   yilgacha
YaIMning 1,5–2 foiziga yetkazish;
Texnoparklar sonini har bir viloyatda tashkil etish va ularda har yili kamida
100 ta yangi startapni ishga tushirish;
Innovatsion mahsulotlar eksportini 2030 yilgacha 10 baravarga oshirish;
“Yashil” texnologiyalarni har bir sohada keng tatbiq etish;
Fan-texnika   yutuqlari   asosida   ishlab   chiqilgan   mahsulotlar   uchun   soliq
imtiyozlarini kengaytirish;
Innovatsion faoliyatni rag‘batlantiruvchi qonunchilik bazasini kuchaytirish.
Yuqoridagi   istiqbollarni   ro‘yobga   chiqarish   uchun   bir   qator   takliflar   ham
mavjud:
Birinchidan,   innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlovchi   davlat   grantlarini
nafaqat   ilmiy   muassasalarga,   balki   korxona   va   fermerlarga   ham   kengaytirish
kerak.
Ikkinchidan,   davlat-xususiy   sheriklik   asosida   ilmiy   laboratoriyalarni
hududlarda   tashkil   etish   zarur.   Bu   mahalliy   muammolarga   mos   innovatsion
yechimlar yaratishga xizmat qiladi.
Uchinchidan,   oliy   ta’lim   muassasalarida   fundamental   fanlarga   asoslangan
startap   markazlarini   tashkil   etish,   ularni   tijoratlashtirish   mexanizmlarini
soddalashtirish muhim.
To‘rtinchidan, xalqaro tajribani o‘rganish va texnologik transfer jarayonlarini
kuchaytirish   lozim.   Bu   maqsadda   xorijdagi   ilg‘or   universitetlar   va   ilmiy
markazlar bilan hamkorlik aloqalarini kengaytirish foydali bo‘ladi.
Beshinchidan,   innovatsion   loyihalarni   baholash   va   ularga   davlat
buyurtmasini   shakllantirish   bo‘yicha   yagona   axborot   platformasini   yaratish
dolzarb   masaladir   Shuningdek,   sun’iy   intellekt,   biotexnologiya,   kvant
texnologiyalari,   blokcheyn   kabi   zamonaviy   yo‘nalishlarda   milliy   ilmiy 30maktablarni shakllantirish zarur. Bu sohalarda yetuk mutaxassislarni tayyorlash,
xorijdan   qaytgan   olimlar   uchun   grant   dasturlarini   kengaytirish   orqali   milliy
innovatsion kadrlar zaxirasini yaratish mumkin.
Raqamli texnologiyalar orqali innovatsion faoliyatni tezlashtirish ham zarur.
Masalan,   startaplar   uchun   onlayn   platformalar,   elektron   inkubatorlar,   patent
ro‘yxatga   olishning   raqamli   tizimlari   yaratilishi   kerak.   Bu   tizimlar   orqali
byurokratik   to‘siqlar   bartaraf   etilib,   yoshlarning   texnologik   g‘oyalarini   tezda
hayotga tatbiq etish imkoniyati yaratiladi. 31 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlar   ekanman,   fan-texnika   taraqqiyotining
zamonaviy   iqtisodiy   o‘sishdagi   o‘rni   va   ahamiyatini   chuqur   tahlil   qildim.   XX
va   XXI   asrlar   tarixiga   nazar   tashlasak,   iqtisodiy   taraqqiyotga   erishgan   barcha
davlatlar   bu   muvaffaqiyatni,   eng   avvalo,   ilm-fan   va   texnologik   yutuqlarga
tayanib   amalga   oshirganliklarini   ko‘rish   mumkin.   Men   bu   jarayonda   ilm-fan,
texnika   va   innovatsiyalar   birgalikda   harakat   qilgan   taqdirda,   nafaqat   ishlab
chiqarish   samaradorligi,   balki   inson   hayoti   sifati   ham   yuqori   darajaga
ko‘tarilishini angladim.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   men   fan-texnika   taraqqiyoti   tushunchasi   va
uning   iqtisodiyotga   ta’siri   haqida   nazariy   asoslarni   tahlil   qildim.   Ayniqsa,
innovatsiyalar   va   texnologik   yangilanishlarning   iqtisodiy   o‘sishni
rag‘batlantiruvchi   kuch   sifatida   qanday   ishlashini   ko‘rsatib   beruvchi   nazariy
modellar – R. Solow, J. Schumpeter, P. Romer kabi iqtisodchilarning qarashlari
asosida chuqur tahlil qilindi.
Ikkinchi   bobda   esa   men   jahon   tajribasiga   asoslangan   holda   fan-texnika
taraqqiyoti   va   iqtisodiy   yuksalish   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   o‘rgandim.   AQSh,
Germaniya,   Yaponiya,   Janubiy   Koreya   kabi   davlatlarning   misolida
innovatsiyaga   asoslangan   iqtisodiy   model   qanday   barqaror   rivojlanishga   olib
kelishini tahlil qildim. Shu bilan birga, O‘zbekistonda so‘nggi yillarda ilm-fan,
texnologiya   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   bo‘yicha   olib   borilayotgan
siyosat,   davlat   strategiyalari,   texnoparklar,   IT   Parklar,   grantlar   va   ilmiy
izlanishlarni   qo‘llab-quvvatlovchi   tizimlar   misolida   yurtimizda   innovatsion
iqtisodiyot sari qadamlar aniq bosilayotganini aniqladim.
Tahlillar   asosida   xulosa   qilamanki,   O‘zbekistonning   barqaror   iqtisodiy
o‘sishiga   erishishida   fan-texnika   taraqqiyoti   strategik   omil   hisoblanadi.   Men
ushbu   mavzuni   o‘rganish   jarayonida   ilmiy-tadqiqotlarga   ajratilayotgan
mablag‘larning   samaradorligini   oshirish,   universitetlar,   ishlab   chiqarish 32korxonalari   va   ilmiy   markazlar   o‘rtasidagi   integratsiyani   kuchaytirish,   yosh
olimlar va startaplarni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash zarurligini angladim.
Shu   asosda   men   quyidagi   fikrga   kelaman:   O‘zbekiston   innovatsion
rivojlanish sari dadil harakat qilayotgan bir davrda, ilm-fan va texnologiyalarni
iqtisodiyot  bilan  uyg‘unlashtirish  har   bir   fuqaro, ayniqsa,   yosh  avlodning ham
faol ishtirokini talab qiladi. Kelajakda men ham o‘z mutaxassisligim  doirasida
fan va texnika yutuqlarini  amaliyotga tatbiq etish  orqali  iqtisodiy  taraqqiyotga
hissa qo‘shishga harakat qilaman. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3411) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Fan-texnika taraqqiyoti – iqtisodiy rivojlanish omili sifatida

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha