Farmasevtik tahlilda asosiy reglamentlovchi hujjatlar

Farmasevtik tahlilda asosiy reglamentlovchi
hujjatlar
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 Reja:
Kirish 
I. Adabiyotlar sharhi
I.1. Meyoriy hujjatlar tasnifi
I.2. Turli dori shakllari uchun me’yoriy hujjatlarni tuzilishi
I.3.  Sifat nazorati me'yoriy texnik hujjatlari ishlab chiqish tartibi va 
ularning mazmuni
I.4. Dori moddalari sifatini nazorat qilish davlat tizimi
I.5. Farmatsevtika ishlab chiqarish korxonalarida dori vositalari sifatini 
nazorat qilishni uyushtirish
II. Tajriba qismi
II.1. Askorbin kislotani Rossiya farmakopeyasi bo’yicha tahlili
II.2. Askorbin kislotani Yevropa farmakopeyasi bo’yicha tahlili
II.3. Olingan natijalarni matematik statisika usulida qayta ishlash
III. Xulosa
IV.  Foydalanilgan adabiyotlar
V.  Mundarija
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 Kirish
Oliy   ta’limning   maqsadi   respublikamizning   ijtimoiy-iqtmsodiy   va   madaniy
rivojini   ta’minlashga,   o‘zi   tanlagan   mutaxassislik   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
mustaqil ishlashga layoqatli, yuqori malakali raqobatbardosh kadrlarni tayyorlashdan
iborat.   Tayyorlanayotgan   mutaxassislarga   real   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   sohalardagi
mavjud   talablarga   alohida   e’tibor   qaratilgan   holda,   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodga
ta’lim va tarbiya berish sohasidagi  moddiy-texnika bazasini  yanada mustahkamlash,
undan   oqilona   va   samarali   foydalanishni   ta’minlash,   davlat   ta’lim   standartlarini,
o‘quv   dasturlari   va   o‘quv   uslubiy   adabiyotlarini   takomillashtirish   ishlari   kо’rib
chiqildi.
Respublikamiz   mustaqillikdan   so‘ng   ta’lim   tizimini   yuksaltirish   uchun   aniq   va
dadil qadamlar tashlamoqda[3].  
Hozirgi   kunda   mamlakatimiz   taraqqiyoti   va   rivojlanishi   kimyo   sanoatining
rivojlanishi bilan bog‘liq.
Ishning   dolzarbligi    .       Dori   moddalar   sifat   ko’rsatkichlari   oxirgi   10   yillikda
ancha keng tushunchalarni o’z ichiga qamrab oldi.  Ilgari dori moddalar sifati deganda
asosan ularning MH talablariga javob berishi tushunilgan. Hozirgi kunda qo'shimcha
ravishda  dori  moddalar  sifati  ularning davlat  ro'yxatiga olish tartibini  ishlab chiqish
texnik   talablari   va   xususiyatlariga   javob   berish   bilan   baholanadi.   Xalqaro
farmatsiyada   qo'llanilgan   atamalar   bo'yicha   sifat   bu   substansiya   va   dori   shaklini
qo'llash   talablariga   javob   berishi   uning   sifat-samaradorlik   va   xavfsizlik   tizimi
bog'liqligiga   mutanosibligi   bilan   izohlanadi.   Dori   vositalari   sifatini   ta'minlashga
qaratilgan   tadbirlar   ya'ni,   dori   vositalari   MH   va   ularga   qo’yiladigan   talablar   tahlil
ishlarini   olib   borish   ro’yxatga   olish   tartiblari   bo'yicha   bir   qator   davlatlararo
kelishuvlar   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo'stligi   mas'ul   tashkilotlari   tomonidan
imzolangan .   .   Bundan   tashqari,   dori   vositalari   sifatini   jahon   va   ayrim   mintaqalar
bo'yicha   muvofiqlashtiruvchi   bir   qator   mas'ul   tashkilotlar   faoliyat   olib   boradi.
Bularga   Jahon   Sog'liqni   Saqlash   Tashkiloti   (JSST),   Farmatsevt   injenerlar   xalqaro
assotsatsiyasi   (FIXA-ISPE),   Xalqaro   farmatsevtlar   tashkiloti   (XFT-FIP),
Farmatsevtik   inspeksiyasining   faoliyat   sistemasi   (FIFS-PICS),   Dori   vositalarini
ro'yxatga   olish   texnik   talablarini   muvofiqlashtiruvchi   xalqaro   konferensiyasi
(TTMXK-ICH), Janubi-Sharqiy Osiyo hamdo 'stlik tashkiloti (OHT-ASEAN) hamda
Yevropa  farmakopeyasining   yaratish  konvensiyasi  va  boshqalar.   Bularning  barchasi
farmasevtikaga doir hujjjatlar tashkil qilishning nechog’lik zarur ekanligini ko’rsatib
turibdi.
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 I. ADABIYOTLAR SHARXI
1.1 Dori vositalari Davlat standartlari
                      Dori vositalarining sifatiga bo'lgan talabni belgilovchi me'yoriy hujjatlarning
quyidagi turlari mavjud: Davlat farmakopeyasi-DF Umumiy farmakopeya maqolasi-
UFM   ,   Farmakopeya     maqolasi   FM   ,   Vaqtinchalik   farmakopeya   maqolasi   -VFM   ,
Korxona   farmakopeya   maqolasi-KFM   .   Tarmoq   standarti   TS   (OCL).   Korxona
standarti KSt (CTN). Rahbariy meyoriy hujjat (yo'llovchi hujjat). 
            Farmakopeya-dori vositalari sifatini, ularni tayyorlash, sifat miqdori jihatdan
nazorat   qilishni,   saqlash   shart-sharoitlarini   va   nomlanishini   belgilaydigan   davlat
standartlari to'plami. 
           Davlat farmakopeyasi farmakopeya maqolalari, umumiy fizikaviy- kimyoviy,
kimyoviy   va   biologik   tahlil   usullari,   qo'llaniladigan   reaktivlar,   titrlangan   eritmalar,
indikatorlar   va   dori   vositalariga   bo'lgan   umumiy   talablar   va   me'yoriy   hujjatlar
haqidagi ma'lumotlar to'plami bo’lib, qonuniy maqomga ega bo'lgan hujjat. 
                     Farmakopeya  qo'mitasi   (FQ)-dori   vositalari, tibbiyot  buyumlari  sifatiga  va
ularni nazorat qilish usullariga nisbatan qo'yiladigan talablarni belgilaydigan me'yoriy
hujjatlarni tasdiqlovchi rasmiy ekspert organi. 
                    Umumiy   farmakpeya   maqolasi   (UFM)-dori   vositasiga   qo'yilgan   asosiy
talablarni o’z ichiga olgan yoki nazoratning standart usullari tasvirlangan davlat sifat
standarti. 
                    Farmakopeya   maqolasi   (FM)-dori   vositasi   uchun   farmakopeya   qo'mitasi
tomonidan   tasdiqlangan   me'yoriy   hujjat.   Farmakopeya   maqolasining   amal   qilish
muddati 5 yil bo'lib, bu muddat o'tgach, FM qayta ko'rib chiqilib, amal qilish muddati
keyingi muddatga uzaytirib boriladi. 
                  Vaqtinchalik   farmakopeya   maqolasi   (VFM)-keng   miqyosda   ishlab
chiqariladigan   yangi   dori   vositalari   va   dorivor   o'simlik   xomashyosining   dastlabki
turkumi   uchun   tuzilgan,   O'zbekiston   Respublikasi   Sog'liqni   saqlash   vazirligi   Dori
vositalari   va   tibbiy   texnikasi   sifatini   nazofat   qilish   bosh   boshqarmasining
farmakopeya qo'mitasi tomonidan tasdiqlangan Davlat sifat standartidir. Vaqtinchalik
famakopeya maqolasining amal qilish muddati 3 yil bo'lib, bu muddatdan so'ng VFM
qayta ko'rib chiqiladi va FM tarzida ro'yxatdan o’tkaziladi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1                 Korxona   famakopeya   maqolasi,   KFM   -ayrim   korxona   texnologiyasi   va   dori
vositasining aniq tarkibi hisobga olingan holda dori vositasining sifatini nazorat qilish
usullari   va   ko'rsatkichlardan   iborat   bo'lgan,   farmakopeya   qo'mitasi   tomonidan
tasdiqlangan sifat standarti. 
                Xorijiy   korxonalar   me'yoriy   hujjati   spetsifikatsiyasi   -xorijiy   korxona
texnologiyasi va dori vositasining aniq tarkibi hisobga olingan holda dori vositasining
sifa-   tini   nazorat   qilish   usullari   va   ko'rsatkichlardan   iborat   bo'lgan,   farmakopeya
qo'mitasi   tomonidan   tasdiqlangan,   xorijda   ishlab   chiqarilgan   dori   vositasini   O'zR
hududida nazorat qilish uchun sifat standarti. 
                Tarmoq   standartlari   va   boshqa   me'yoriy   hujjatlar-ishlab   chiqarishni
loyihalashtirish,   mahsulot   ishlab   chiqarish,   mahsulotni   sotish   sohasida   ilmiy   texnik
atamalar,   umumiy   texnik   hujjatlar   va   texnik   me'yorlar   ishlab   chiqishning   umumiy
qoidalari, xavfsizlik texnikasi me'yor va talablari ishlab chiqilgan hujjat. 
        Davlat standart namunasi (DSN)-tegishli tartibda tasdiqlangan, sifat o’lchamlari
farmakopeya maqolasida keltirilgan standart namuna. 
            Ishchi   standart   namunasi,   ISN   -dori   vositasining   tegishli   sifat   standarti   (VFM,
FM, TS, KFM) talablariga javob beriladigan substansiya namunasi. 
Nazorat me'yoriy-texnik hujjatlar farmatsevtik va tibbiy mahsulotlar sifatini obyektiv
baholashni,   mahsulot   sifati   nazorati   usullarini   yaxshi   qayatariluvchanligini,
ishonchliligini   va   aniqligini,   mahsulotning   raqobatbardoshligini   va   tashqi
farmatsevtika   bozoriga   chiqish   imkoniyatlarini   kengayishini   ta'minlashi   kerak.   Ular
farmatsevtika   ilmining   ilg'or   yutuqlariga   mos   keladigan   dori   vositalari   sifatiga   qo
'yiladigan yuqori darajadagi talablarga va dori vositalari sifatiga talablarning xalqaro
standartlar bilan uyg'unlashuviga mavofiq bo’lishi lozim. Dori vositalari sifat nazorat
standartining   ekspertizasida   loyihaning   ilmiy-texnik   saviyasi,   uning   dori   vositalari
me'yoriy   hujjatlariga   qo'yilgan   zamonaviy   talablarga   mosligini   tekshirishda
quyidagilarga e'tibor qaratiladi: 
     -dori vositasining sifat me'yorlari va iste'molchi uchun qulay qadoqlanishi; 
     -MH va boshqa standartlarning talabiga mosligi; 
          -sifat   meyorlari   qiymatlari   keltirilgan   ko’rsatkichlar   va   yaroqlilik   muddatining
asoslanganligi;
              -kimyoviy   nomenklatura   fizikaviy   birliklarning   qiymatlari,   keltirilgan
atamalarning aniqligi va bir xildaligi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1               Me'yoriy   texnik   hujjatning   ekspertizasida   ishtirok   etgan   shaxslar   ushbu   ish
jarayonida   olingan   ma'lumotlarning   maxfiyligi   uchun   mas'uldir.   Umumiy
farmakopeya   maqolalari,   vaqtinchalik   farmakopeya   maqolalari   va   korxonaning
farmakopeya   maqolalari   farmakopeya   qo'mitasi   tomonidan,   Me'yoriy   hujjat   esa
O’zbekiston Respublikasining Sog'liqni saqlash vazirligi tomonidan tasdiqlanadi. 
              Dori   vositalari   Davlat   standartlarini   yaratish,   chop   etish   va   tatbiq   etish   «Dori
vositalari sifati standartlari. Asosiy qoidalar» TS 42-01:2002 tarmoq standarti asosida
amalga oshiriladi. Ushbu hujjat dori vositalarining barcha sifat standartlari hujjatlari
ishlab   chiqish   tartibi,   ularning   mazmuni,   rasmiylashtirish   qoidalari,   ekspertizasi,
kelishuvi va tasdiqlanishining umumiy tartib qoidalarini belgilaydi. 
1.2 Turli dori shakllari uchun meyoriy hujjatlarning tuzilishi
   Ushbu me'yoriy hujjatga asosan har bir dori vositasining dori shakliga farmakopeya
maqolasining sifat ko'rsatkichlari belgilangan. 
          Dori moddasi (substansiya) uchun 
          Me'yoriy hujjatning tuzilishi 
            1. Preparatning lotincha, davlat va rus tillaridagi nomi. 
            2. Xalqaro patentlanmagan nomi. 
            3. IYuPAK talabalari bo'yicha kimyoviy nomi. 
            4. Struktura va emperik formulalari hamda molekular massasi. 
            5. Ta'sir qiluvchi modda miqdori (foiz yoki ta sir birligida)·
            6. Tasvirlanishi. 
            7. Eruvchanligi. 
            8. Chinligi. 
            9. Erish (parchalanish), qotish yoki qaynash harorat 
           10. Zichligi. 
           11. Nur sindirish ko'rsatkichi. 
          12. Solishtirma yutilish ko 'rsatkichi. 
          13. Solishtirma burish burchagi. 
          14. Eritmasining tiniqligi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1           15. Eritma rangi. 
         16. pH muhiti, kislotali yoki ishqoriyligi. 
          17. Mexanik qo'shimchalar. 
         18. Yot moddalar (turdosh birikmalar). 
         19. Tozaligi (xloridlar, sulfatlar va boshqalar). 
         20. Sulfat kuti va og'ir metallar. 
         21. Quritilganda yo’qotilgan massa yoki suv (K. Fisher usuli 
bilan aniqlangan). 
         22. Qoldiq organik erimvchilar (agar oxirgi texnologik jarayon- 
da ishlatilsa). 
         23. Pirogenligi yoki bakterial endotoksinlar mavjudligi (LAL- test). 
         24. Zaharliligi. 
         25. Gistaminga o’xshash ta'sir qiluvchi birikmalar. 
        26. Mikrobiologik tozaligi (sterilligi). 
        27. Miqdoriy tahlil, 
        28. Qadoqlanishi. 
        29. Yorliqlash. 
       30. Tashilishi. 
       31. Saqlanishi. 
       32. Yaroqlilik muddati. 
       33. Asosiy farmakologik ta'siri. 
            Yangi   dori   shakllarini   ishlab   chiqarish,   sifatini   nazorat   qilishning   zamonaviy
usullarini kiritish, qadoqlash uchun yangi materiallar ishlatilishi tufayli bu ro'yxatga
yangi bo'limlar kiritilishi mumkin. Qo'shimcha: 1,38,18,20,21,26-33 bo'limlar zaruriy
hisoblanadi.   Qolgan   bo'limlarni   kiritilishi   dori   moddasi   (substansiya)   ning   tabiatiga
olinish texnologiyasi va bu substansiyadan olinadigan dori shakllariga bog’liq. 
       Barcha turdagi sifat nazorati me'yoriy hujjatlari (farmakopeya maqolalari) ishlab
chiqilishida quyidagi ma'lumotlarga asoslaniladi 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1   
                -dori   vositalarini   sifat   ko   'rsatkichlari   va   nazorat   usullarining   zamonaviy
darajasini   ta'minlash   maqsadida   tibbiy   fanlar,   biologiya,   kimyo,   fizika   va   boshqa
fundamental fanlarning yutuqlariga; 
            -Me'yoriy   hujjat,   xorijiy   davlatlar   farmakopeyasi,   farmatsevtika   fani   va
sanoatining dori vositalari sifatiga qo'yilgan talablariga; 
          -dori   vositalari   sifatini   nazorat   qilish   qadoqlash   va   belgilash   ko'rsatkichlariga,
davlat va tarmoq me'yoriy hujjatlari talablariga; 
          -laboratoriya   va   ishlab   chiqarish   korxonalarida   aniqlangan   dori   vositalarining
sifati va dinamikasi haqidagi ma'lumotlarga. 
              Standartning   sarlavhasida   dori   vositasining   nomlanishi   beri-   ladi,   unda   matn
qisqa,   fikrlar   bayoni   qaytarilishsiz,   aniq   yozilgan   bo’lishi   kerak   va   so'zlarning
qisqartirilishiga yo’l qo’yilmaydi. 
               Foydalanilgan atamalar, tushunchalar va kattaliklar me'yoriy hujjat va boshqa
standartlar   tomonidan   qabul   qilingan   amalarga   mos   bo’lishi   lozim.   Ba’zi   bo   limlar
birlashtirilib, lozim topilganda esa boshqa bo’limlar ham, agar shu bo’lim muhim deb
hisoblansa,   kiritiladi   (kislota   soni,   sovunlanish   soni,   yod   soni,   efir   soni,   zaharliligi,
pirogenligi   bakterial   endotoksinlar,   gistaminga   o’xshash   ta'sir   etuvchi   moddalar,
sterilligi va boshqalar). 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1                   Standartning   kirish   qismida   ta'sir   etuvchi   moddaning   kimyoviy   nomi   (bir
komponentli   preparatlar   uchun),   dorivor   o’simlik   xomashyosining   lotincha,
o'zbekcha,   ruscha   nomi,   o'simlik   nomi   va   oilasi   (damlama   va   ekstraktlar   uchun)ko
'rsatiladi. 
                  Dori   preparatining   tarkibi   keltirilganda,   ta'sir   etuvchi   va   qo'shimcha
moddalaming miqdori ro'yxat tarzida yozilib, tegishli MHga ishora beriladi.
         “Tasvirlanishi” bo'limida tayyor dori vositasi tashqi ko'rinishining organoleptik
ko'rsatkichlari berilib, dori preparatining rangi jumla oxirida keltiriladi. 
       Masalan: ko'k-yashil rang. 
            Dori   preparati   tarkibiga   kirgan  dori   moddasi   (substansiya)   to'g'risidagi   tegishli
me'yoriy   hujjatga   ko   'rsatma   (ishora)   keltiriladi.   Dori   moddasi   (substansiya)   ning
nomi   lotin,   davlat   tili   va   rus   tillarida   yozilib,   IYuPAK   talablari   asosidagi   kimyoviy
nomi   keltiriladi.   Dori   moddasining   empirik   formulasida   dastlab   uglerod,   so'ng
vodorod tartib bo'yicha yoziladi. Masalan: C6H806· 
    
      Dori moddasining nisbiy molekula massasi 400 dan kichik bo’lsa, butundan keyin
ikki xona aniqlikda, 400 dan katta bo'lsa butundan keyin bir xona aniqlikda yoziladi.
« Tasvirlanishi» bo’limida dori vositasining tashqi ko 'rinishi (fizik holati, rangi, hidi,
mazasi),   saqlash   jarayonida   havo   va   yorug'lik   nuri   ta'sirida   o'zgarishi   mumkinligi,
gigroskopikligi haqida ma'lumot beriladi.            Zaharli va kuchli ta'sir etuvchi dori
vositalari   uchun   hidi   va   mazasini   aniqlash   tavsiya   etilmaydi.   Hozirgi   vaqtda   dori
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 moddalarning (rangsizlik) oqlik darajasi  va yaltiroqlilik darajasini  aniqlashda qaytar
spektrofotometrik usuldan ham foydalanilmoqda. 
        Murakkab tarkibli preparatlarning chinligi aniqlanganda, tahlil uslubi bayonidan
so'ng qavsda identifikatsiyalmayotgan ingrediyent keltiriladi. 
              «Quruq   qoldiq»,   «   spirtning   miqdori»,   «   qaynash   harorati»,   «   zichligi»,   «nur
sindirish   ko'rsatkichi»,   «   burish   burchagi»,   «   qovushqoqligi»   bo’limlarida   ushbu
me'yoriy   ko'rsatkichlarning   pastki   va   yuqori   qiymatlari   tegishli   o'lchov   birliklarida
ko’rsatiladi. 
            «   Miqdorini   aniqlash»   bo'limida   dori   preparatidagi   ta'sir   etuvchi   moddaning
miqdorini   aniqlash   usulining   bayoni   yozilib,   ularning   foiz   miqdori   yoki
milligrammlardagi ta'sir birligi (TB/mg, mkg/mg) ko’rsatiladi. 
                «Chinligini   aniqlash»   bo'limida,   dori   moddasi   uchun   xos   bo'1gan   2-3   ta
kimyoviy   sifat   reaksiyasi,   shuningdek,   ultrabinafsha   va   infraqizil   yutilish   spektrlari
va boshqa ma'lumotlar keltiriladi. 
                “Eruvchanligi   ”   bo'limida   dori   moddasining   suv,   95%li   spirt   xloroform   va
efirdagi   nisbiy   eruvchanligi   ko’rsatilib,   lozim   b’lgan   taqdirda   boshqa   erituvchilar
ham   ko'rsatilishi   mumkin.   Eruvchanlikni   baholashda   me'yoriy   hujjatda   keltirilgan
eruvchanlik atamalaridan foydalaniladi. 
                  Dori   moddasining   haydalish   suyuqlanish   va   qotish   haroratli,   shuningdek,
zichligi, solishtirma burish burchagi, nur sindirish ko'rsatkichi, solishtirma nur yutish
ko’rsatkichi   va   boshqa   fizikaviy   konstantalari   ayrim   bo’limlar   holida   berilib,
me'yoriy ko’rsatkichlarning quyi va yuqori qiymatlari keltiriladi. 
                Dori   moddani   eritmasining   tiniqligi   va   rangsizligi   eritmaning   ma'lum
konsentratsiyasi   uchun   aniqlanib,   rangli   modda   loyqa   eritmalar   uchun   esa   loyqalik
darajasi   yoki   ranglilik   darajasining   miqdori   yoki   bu   eritmalarning   tegishli   yutilish
spektrlari keltiriladi. 
        Dori moddasi eritmasining kislotaliligi yoki ishqoriyligi indikatorlar yordamida
aniqlanganda   kislota   yoki   ishqorlaming   0,01   molyarlidan   0.1molyarligigacha
konsentratsiyadagi eritmalaridan foydalanib, eritmaning pH potensiometrik usul bilan
o’lchanadi. 
                “Yot   xususiy   aralashmalarni   aniqlash”   bo'limida   temotogik   aralashma   yoki
moddani   saqlash   jarayonida   hosil   bo'Iuvchi   birikmalarning   yo’l   qo'yish   mumkin
bo'lgan   me'yorlovchi   etalonlar   yoki   boshqa   zamonaviy   usullar,   masalan,
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 mmatogradik   usui   ko'rsatilgan   bo’lishi   kerak.   Bu   maqsadda   xromatografik   usuldan
foydalanilgan bo'lsa sorbent  turi, qo’zg'aluvchan faza tarkib xromatografiyalanuvchi
tekshiriluvchi modda va standart namuna (guvoh)  ning miqdori, xromatografiyalash
vaqti, ochuvchi reaktiv turi va jarayonni belgilovchi barcha shart-sharoitlar keltiriladi.
        “Organik erituvchilar qoldig'i” bo'limi dori vositasini tayyorlashtexnologiyasida
zaharli erituvchilardan foydalanilsa yoki  dori moddasini  olishning oxirgi  bosqichida
organik erituvchi ishlatilgan taqdirda MHga kiritiladi. 
                  “Xloridlar”,   “Sulfatlar”   va   boshqa   bo’limlarda   bu   aralashmalarning   yo’l
qo’yilgan meyor ko’rsatkichlari ko’rsatiladi.
                  “Quritilganda   massasining   kamayishi”   va   “suv”   bo’limlarida   dori
moddasining   tortmasi,   quritish   sharoiti   me'yori   yoki   namlik   miqdori   va   K.   Fisher
bo'yicha titrlash usuli ko'rsatiladi. 
         « Sulfat kuli va og'ir metallar» bo 'limida dori moddasining tortmasi, sulfat kuli
va og'ir metallarning miqdoriy me'yorlari keltiriladi. 
                    «   Mishyak»   bo'limida   yot   aralashma   holidagi   mishyakning   yo'1   qo'yish
mumkin bo'lgan miqdoriy oraliqlari  yoki  uning dori  moddasida bo'lmasligi  talablari
ko’rsatiladi. 
                        «   Zaharliligi»,   pirogenligi,   gistamin   ta'siriga   ega   bo'lgan   moddalar»
bo'limlarida   tajriba   o'tkazilgan   hayvon   turi,   test-doza,   moddani   hayvonga   yuborish
usuli va tajribani olib borish muddati ko'rsatiladi. 
                       « Sterilligi» bo 'limi ayrim dori shakllarini sterillash talab qilingan taqdirda
kiritiladi. 
             « Mikrobiologik tozaligi» bo'limida mikroorganizmlarni aniqlash usullari va
ularning yo'1 qo'yilgan miqdoriy chegaralari ko’rsatiladi. 
                          «   Miqdorini   aniqlash»   bo’limida   dori   vositasidagi   asosiy   moddaning
miqdoriy   tahlil   usuli   keltirilib,   uning   foiz   miqdori   yoki   faolligining
milligrammlardagi ta'sir birligi ko’rsatiladi. 
                          «   Qadoqlash»»   bo’limida   me'yoriy   hujjat   ko'rsatilgan   holda   dastlabki
qadoqlash   (banka,   ampula,   flakon,   paket   va   b.),   mahsulotning   birlamchi   qadoqdagi
miqdori, ikkilamchi qadoq (me'yoriy hujjat birlamchi qadoq miqdori va germetiklash
yo'llari   va   boshqalar   ko'rsatilgan   holda)   haqidagi   ma'lumotlar   keltiriladi.   Tashilish
qadog'i   (tara)   ko’rsatilganda   tegishli   me'yoriy   hujjatga   ishora   beriladi.   Qadoq   dori
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 vositasining   belgilangan   yaroqlilik   muddati   davrida   saqlanuvchanligini   ta'minlashi
lozim. 
                           « Yorliqlash» bo’limi dori vositalarini grafik jihozlash bo'yicha me'yoriy
hujjat   RH   19-11   talablari   asosida,   mikrobiologik   va   immunobiologik   preparatlar
uchun esa  РД -42-28-86 talablari asosida rasmiylashtiriladi. 
                            «   Tashilishi»   bo’limida   amaldagi   standartga   ishora   berilib,   agar   lozim
topilsa,   mahsulotni   transportga   yuklash   va   tushirish   shartlari   hamda   tashilgandan
keyingi munosabat yuzasidan qo'yilgan talablar ko 'rsatiladi. 
               « Saqlanishi» bo'limida mahsulotning sifatini va tovar holatini ta'minlovchi
saqlash sharoiti, lozim topilganda esa mahsulotni tashqi omillar (namlik, quyosh nuri,
harorat)   ta'siridan   ehtiyotlash   talablari   ko’rsatiladi.   Zaharli,   kuchli   ta'sir   qiluvchi,
psixotrop,   giyohvandlik   vositalar   va   prekursorlar   guruhiga   kirgan   dori   vositalari
uchun ularni saqlashning o'ziga xos tomonlari (amaldagi ro'yxatga ko'ra)keltiriladi. 
                             « Yaroqlilik muddati» bo’limida dori vositasini ishlatish mumkin bo'lgan
vaqt muddati ko’rsatiladi. 
                             « Asosiy farmakologik ta'siri» bo’limida dori moddasining rasmiy e'tirof
etilgan farmakologik ta’siri ko’rsatiladi. 
                             -Vaqtinchalik farmakopeya maqolasi (VFM) muallif tashkilot tomonidan
dori vositasini tayyorlash texnologiyasi bilan birga ishlab chiqilib, uning yaroqlilik 
muddati 3 yildan kam bo'lmasligi kerak. 
                               Famakopeya maqolasi esa ishlab chiqarish korxonasi tomonidan tegishli
VFMning amal qilish muddati o'tgach ishlab chiqiladi. 
                      Dori vositasi bir nechta korxonalar tomonidan ishlab chiqarilgan taqdirda
farmakopeya   maqolasi   hamkorlar   ishtirokida   bosh   korxona   tomonidan   ishlab
chiqiladi. 
                Dori vositasi sifatini nazorat qilishda Davlat standart namunasi (DSN)dan
foydalanish   lozim   bo'lgan   holda,   bir   vaqtning   o'zida   DSNga   ham   farmakopeya
maqolasi   yoki   vaqtinchalik   famakopeya   maqolasi   tuzilib,   tasdiqlanishi   lozim.
Farmakopeya   maqolasining   amal   qilish   muddati   tugamasidan   ishlab   chiqarish
korxonasi tomonidan qayta ko’rib chiqiladi. 
                              VFM,   FM,   KFM   va   MH   (bundan   keyin   Farmakopeya   maqolasi)ning
loyihasi quyidagi shaxslar tomonidan imzolanadi: 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1                           -dori   vositasi   yoki   dorivor   o’simlik   xomashyosiga   MHni   ishlab   chiqqan
korxona rahbari tomonidan; 
            -MH loyihasini ishlab chiqqan shaxs tomonidan; 
            -dori vositasi yoki dorivor o’simlik xomashyosini ishlab chiqaruvchi korxona
rahbari tomonidan; 
            -farmakopeya qo’mitasining ilmiy kotibi tomonidan. 
                        Farmakopeya   maqolasi   ekspertizadan   o’tkazilib,   loyihaning   ilmiy-texnik
saviyasi   va   MHning   dori   vositalarining   me'yoriy   hujjatlariga   qo'yilgan   zamonaviy
talablarga mos ekanligi tekshirilib, quyidagilarga e'tibor qaratiladi: 
                     -dori vositasi  sifat ko’rsatkichlari va qadoqlanishining farmakopeya hamda
xalqaro farmakopeyalar talablari va standartlariga mos kelishi; 
                      -barcha   ko   'rsatkichlar,   sifat   me'yorlari   va   yaroqlilik   muddatining
asoslanganligi; 
           -dori vositasi sifatini nazorat qilishning metrologik ta'minlanganlik darajasi va
o’lchash vositalarining to’g'ri tanlanganligi; 
                      -qo’llanilgan   ilmiy   atamalar,   usullar,   kimyoviy   atamalar   va   fizikaviy
kattaliklar birliklarining aniqligi; 
           -farmakopeya maqolasi, maqolasi loyihasining to’g’ri rasmiylashtirilganligi va
unga qo'shib topshirilishi lozim bo'lgan hujjatlar majmuasining to'laligi; 
                      -farmakopeya   maqolasi   loyihasi   5   nusxada   ushbu   MHni   tasdiqlash   uchun
ariza,   tushuntirish   xati,   dori   vositasining   turg'unligini   va   yaroqlilik   muddatini
tasdiqlovchi   hujjatlar,   tahlil   sertifikati,   tahlil   natijalari   jadvali   (kamida   dori
vositasining   5   ta   seriyasida),   dori   vositasining   patent   tozaligini   tasdiqlovchi   patent
formulyarlari,   sifat   standarti   loyihasida   ko   'zda   tutilgan   ko'rsatkichlarni   chet   el
farmakopeyalarining   ko’rsatkichlari   (agar   bo'lsa)   bilan   solishtirish   jadvali,
qadoqlangan   va   yorliqlangan   dori   vositasining   namunalari,   dori   vositasi   sifatini
nazorat   qilishning   metrologik   tavsifnomasi   jadvali   kabi   hujjatlar   bilan   birga
topshiriladi. 
                          Dori   vositasi   sifat   standartining   loyihasiga   tushuntirish   xatida   quyidagi
ma'lumotlar keltiriladi: 
            -MHni ishlab chiqqan korxonaning nomi; 
            -dori moddasini olinishi yoki texnologiyasi haqidagi qisqacha ma'lumot; 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1                        -loyihada  keltirilgan tahlil  usullari, me'yor  ko 'rsatkichlarining asoslanishi
haqida   atroflicha   ma’lumot,   shuningdek,   ushbu   dori   vositasi   yoki   dori   moddasining
muqobil tahlil usullari keng tasvirlanadi; 
            -sifat standartining loyihasi namunalarning qancha miqdori qanday texnologik
hujjatlar bo'yicha ishlab chiqilganligi haqidagi ma'lumotlar; 
                       -Me'yoriy hmatning umumiy talablaridan chetlanish kuzatilganida, bu holat
alohida ko’rsatiladi; 
                        -ushbu   dori   vositasining   chet   el   farmakopeyalarida   yoki   boshqa   adabiy
manbalarda o'xshashlari qayd etilgani haqida ma'lumotlar; 
                      -agar   dori   vositasi   yangi   va   birinchi   marta   tibbiyot   amaliyotiga   tatbiq
etilayotgan bo 'lsa, bu haqida alohida ma'lumot beriladi. 
                            Davlat   standartlarining   ekspertizasi,   tahlil   usullari,   Dori   vositalarini
standartlash   va   ekspertiza   qilish   Davlat   markazi   laboratoriyalarida   tekshirib
ko'rilgach, farmakopeya qo'mitasi tomonidan amalga oshiriladi. 
                          MHlarning   loyihalari   farmakopeya   qo’mitasining   ixtisoslashgan   hay'ati
tomonidan qo'mita yig'ilishida ko’rib chiqiladi. 
                        Umumiy   farmakopeya   maqolasi,   farmakopeya   maqolasi,   vaqtinchalik
famakopeya   maqolasi   va   korxonaning   fannakopeya   maqolalari   tasdiqlangach,
O’zbekiston   Respublikasi   Sog'liqni   saqlash   vazirligining   Farmakopeya   qo'mitasi
tomonidan tegishli belgi berilib, ro'yxatga olinadi. 
                                     Ularga belgi berilganida, dastlab O'zbekiston  Respublikasi  Sog'liqni
saqlash   vazirligining  indeksi,   so'ng  hujjatga berilgan  tartib  soni   va tasdiqlangan  yili
ko’rsatiladi. 
                 Masalan: UFM (O Ф C), VFM (B Ф C), FM ( Ф C). 
                 42Uz-0985-2010, bunda: 
                                42-standartlash   bo'yicha   O'zbekiston   Respublikasi   Sog'liqni   saqlash
vazirligi   tomonidai   belgilangan   indeks;   0985-hujjatning   reestrdagi   soni,   2010-hujjat
tasdiqlangan   yil.     Korxonaning   farmakopeya   maqolasi   belgilanganda,   korxonaning
kodi ham ko'rsatiladi. 
               Masalan: KFM -42Uz-14346847-0183-2010. 
               Bu belgida 14346847-korxonaning kodi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 1.3   Sifat   nazorati   me'yoriy   texnik   hujjatlari   ishlab   chiqish   tartibi   va   ularning
mazmuni
                        Dori   moddalar   sifat   ko’rsatkichlari   oxirgi   10   yillikda   ancha   keng
tushunchalami   o’z   ichiga   qamrab   oldi.   Ilgari   dori   moddalar   sifati   deganda   asosan
ulaming   MH   talablariga   javob   berishi   tushunilgan.   Hozirgi   kunda   qo'shimcha
ravishda  dori  moddalar  sifati  ularning davlat  ro'yxatiga olish tartibini  ishlab chiqish
texnik   talablari   va   xususiyatlarigajavob   berish   bilan   baholanadi.   Xalqaro
farmatsiyada   qo'llanilgan   atamalar   bo'yicha   sifat   bu   substansiya   va   dori   shaklini
qo'llash   talablariga   javob   berishi   uning   sifat-samaradorlik   va   xavfsizlik   tizimi
bog'liqligiga mutanosibligi bilan izohlanadi.         Dori vositalari sifatini ta'minlashga
qaratilgan   tadbirlar   ya'ni,   dori   vositalari   MH   va   ularga   qo’yiladigan   talablar   tahlil
ishlarini   olib   borish   ro’yhatga   olish   tartiblari   bo'yicha   bir   qator   davlat-   lararo
kelishuvlar   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo'stligi   mas'ul   tashkilotlari   tomonidan
imzolangan.   Bundan   tashqari,   dori   vositalari   sifatini   jahon   va   ayrim   mintaqalar
bo'yicha   muvofiqlashtiruvchi   bir   qator   mas'ul   tashkilotlar   faoliyat   olib   boradi.
Bularga   Jahon   Sog'liqni   Saqlash   Tashkiloti   (JSST),   Farmatsevt   idenerlar   xalqaro
assotsatsiyasi   (FIXA-ISPE),   Xalqaro   farmatsevtlar   tashkiloti   (XFT-FIP),
Farmatsevtik   inspeksiyasining   faoliyat   sistemasi   (FIFS-PICS),   Dori   vositalarini
ro'yxatga   olish   texnik   talablarini   muvofiqlashtiruvchi   xalqaro   konferensiyasi
(TTMXK-ICH), Janubi-Sharqiy Osiyo hamdo 'stlik tashkiloti (OHT-ASEAN) hamda
Yevropa   farmakopeyasining   yaratish   konvensiyasi   va   boshqalar.   Odatda,   dori
vositalari   sifatini   ta'minlashga   qaratilgan   Xalqaro   hujjatlar   qamrab   olingan   jarayon
(Dori vositasini yaratish, ro'yxatga olish, tajriba namunasini tayyorlash, farmatsevtik
korxonalami   loyihalash   dori   vositalarini   ishlab   chiqarish,   farmasevtik   nazorat   va
hakozo) bo’yicha tavsiya maqomiga ega bo'ladi.
                          Yuqorida   qayd   etilgan   xalqaro   tashkilotlardan     JSST   va   TTMXK(-ICH)
yuqori nufuzli bo'lib, ularning tavsiyalari dori voritalar sifat nazorati milliy qonunlari
va boshqa meyoriy  hujjatlarni qabul qilishda asos sifatida foydalaniladi. 
                        O'zbekiston   Respublikasida   1997-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   «   Dori
vositalari va farmatsevtika faoliyati to'g'risida» gi qonunga binoan nazorat me'yoriy-
texnik   hujjatlari   dori   vositalarini   tayyorlash,   sifatini   nazorat   qilish   ishlatilishi   va
saqlanishining   sharoitlari   belgilangan   va   umumiy   majburiy   maqomga   ega   bo'lgan
hujjatlar hisoblanadi. 
            Nazorat me'yoriy-texnik huijatlami qo'llanilishi doirasiga qarab ularni asosan
ikki xil toifaga ajratish mumkin: 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1           1. Korxona standartlari. Ishlab chiqaruvchi korxonaning ichki me'yoriy-texnik
hujjatlari; 
          2. Dori vositalari nazorat qilish Davlat standartlari, 
          Ishlab chiqaruvchi korxonaning ichki me'yoriy texnik hujjatlariga: 
           -korxona farmakopeya maqolasi KFM ; 
                      -xomashyo,   yarimtayyor   mahsulotlar,   yorliq     qadoqlash   mahsulotlari
spetsifikatsiyalari; 
                      -xomashyo,   yarimtayyor   mahsulot   tayyor   mahsulot   sifatini   nazorat   qilish
bo'yicha uslubiy hujjatlari; 
           -nazorat tahlil bayonnomalari kiradi. 
            Korxonada joriy qilingan sifat tizimi talablariga binoan boshqa ichki nazorat
me'yoriy-texnik hujjatlar ham qo’llanilishi mumkin. 
            Barcha ichki meyoriy-texnik hujjatlar korxonaning mutaxassislari tomonidan
ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi. KFMning faqat ekspertizasi va rasmiy tasdiqlanilishi
davlat vakolatiga ega bo'lgan nazorat tashkiloti tomonidan amalga oshiriladi.
 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 1.4 Dori moddalari sifatini nazorat qilish davlat tizimi
                         Dori vositalari, tibbiy buyumlar bo'yicha standartlashtirish ishlarini tashkil
etish,   muvofiqlashtirish   va   ta'minlashni   Sog'liqni   saqlash   vazirligi   nomidan   Dori
vositalari va tibbiy texnika sifatini nazorat qilish Bosh boshqarmasi amalga oshiradi.
U   O   zbeki   ston   Respublikasi   Vazirlar   Mmamasining   Dorivor   vositalar,   tibbiy
buyumlar   va   davolash-prolilaktik   oziq-ovqatlari   sifati   ustidan   davlat   nazoratini
tashkil  etish   to  g'risida»   gi   1995-yil  25-maydagi  181-sonli   qaroriga  muvofiq  tashkil
etilgan bo lib, unga quyidagi vazifalar yuklatilgan: 
                          -dori   vositalari,   tibbiy   texnika   va   tibbiy   buyumlar   sifati   ustidan   davlat
nazoratini tashkil etish va amalga oshirish; 
              -dori vositalari tibbiy buyumlar, davolash oziq-ovqatlari va tibbiy texnikani
ekspertizadan   o'tkazuvchi,   standartlashtiruvchi,   ro’yxatdan   o’tkazuvchi   va
sertifikatlashtiruvchi   muassasalar   va   tashkilotlar   faoliyatini   muvofiqlashtirish   va
ularga rahbarlik qilish. 
                           Dori vositalari va tibbiy texnika sifatini nazorat qilish Bosh boshqarmasi
tasarrufiga   Fannakologiya   qo'mitasi,   Farmakopeya   qo'mitasi,   Yangi   tibbiy   texnika
qo'mitasi,   Narkotiklar   nazorati   qo'mitasi,   Dori   vositalari   ekspertizasi   va
standartizatsiyasi   Davlat   markazi,   qayd   etish   byurosi,   Farminspeksiya,   Metrologiya
bo limi va Fafmatsevtika faoliyatini muvofiqlashtiruvchi xalqaro standartlar bo'yicha
malaka oshirish kurslari bo limi kiradi. 
                              Dori   vositalari   ekspertizasi   va   standartizatsiyasi   Davlat   markaziga   o’z
navbatida dori vositalari sifatini fiazorat qilish va standartlash laboratoriyasi, vaksina,
zardob preparatlari va mikrobiologik tahlil laboratoriyasi, farmako-toksikologik tahlil
laboratoriyasi,   tibbiy   uskunalar   va   tibbiy   buyumlar   sifatini   nazorati   qilish
laboratoriyasi,   ihniy-uslubiy   va   axborot   bo'limi   kiradi.   Markaziy   sertifikatlashtirish
idorasi ekspertizatsiyasi  va standartizatsiyasi Davlat markazi negizida tashkil etilgan
bo   lib,   uning   Andijon,   Samarqand,   Qarshi   va   Xorazm   filiallari   mavjud.   Bundan
tashqari, bugungi kunda vakolatli sertifikatlashtirish organlari Toshkent farmatsevtika
instimtining   Dori   vositalarini   standartlash   Ilmiy   markazi   hamda   “Sof-Dori”
sertifikatlashtirish markazidan tashkil topgan. 
                             Dori vositalari va tibbiy texnika sifatini nazorat qilish Bosh boshqarmasi
tarkibiga   kirgan   har   bir   qo'mita   hamda   bo   lim   o'ziga   yuklatilgan   vazifasi   doirasida
dori   vositasining   sifatini   nazorat   qilish   va   taminlash   borasida   ishlar   olib   boradi.
Davlat  tizimida dori  vositalarining sifatini  nazorat qilish asosan  ikki xil  yo’nalishda
birlamchi va keyingi davlat nazorati tariqasida olib boriladi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1              Dastlabki davlat nazorati
          · me'yoriy hmatlaming birlamchi ekspertizasi; 
          · dori vositasi sifatini nazorat qilish usullarining qaytaruvchanligini tekshirish; 
          · me'yoriy hujjatlaming yakuniy ekspertizasi; 
          · klinikagacha va klinik sinovlar natijalarining ekspertizasi; 
         · ekspert kengash tomonidan dori vositasining qayd etish masalasini ko’rilishi; 
         · xomashyo substansiyalarining nazorati. 
          Dori vositalarining sifatini nazorat qilish davlat tizimi doirasidagi keyingi sifat
nazorati quyidagi hollarda olib boriladi: 
         · dori vositalarini sertifikatlashtirish; 
         · dori vositalarini qayta nazorat qilish; 
                  ·   farmatsevtika   faoliyati   bilm   shug'ullanuvchi   tashkilotlar   faoliyati   ustidan
Farminspeksiya nazorati; 
         · dori vositasining sifati buzilganligi aniqlangan holiardagi nazorat. 
                   Dastlabki davlat nazoratidan O'zbekiston Respublikasida qayd etilgan barcha
dori vositalari o'tadi: 
                    a)   mahalliy   ishlab   chiqaruvchi   komona   tomonidan   birinchi   marta   ishlab
chiqarilgan dori vositalari; 
                    b)   O'zR   hududiga   birinchi   marta   olib   kirilayotgan   (qayd   etilayotgan)   dori
vositalari; 
          d) ishlab chiqarish texnologiyasi o’zgartirilgan dori vositalari; 
                   e) 3 yil va undan ortiq muddatga ishlab chiqarilishi  to 'xtatilib, qayta ishlab
chiqarilgan dori vositalari. 
                      Dastlabki   davlat   nazorati   Sog’liqni   saqlash   vazirligining   quyidagi
yo’riqnomalariga asosan amalga oshiriladi: 
          «Dori vositasi ekspertizasi, klinik sinovlari, ro'yxatga olish va qayta ro’yxatga
olish   bo'yicha   yo'riqnoma   (1998-yil   3-avgust)   va   Dorivor   o’simliklardan   olingan
mahalliy   dori   vositalari   ekspertizasi,   klinik   sinovlari   va   ro'yxatga   olish   bo'yicha
yo'riqnoma (2001-yil 22-noyabr). 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1                   Substansiyalarning  nazorati  Dori   vositalari   va  tibbiy  texnika  sifatini   nazorat
qilish   Bosh   boshqarmasi   tomonidan   substansiya   har   bir   seriyasi   O'zbekiston
Respublikasi   hududiga   olib   kirishga   bir   martalik   ruxsat   berish   va   ro'yxatga   olish
uchun amalga oshiriladi. 
                 Keyingi  sifat nazorati. Dori  vositalarini majburiy sertifikatlashtirish jarayoni
davomida   amalga   oshiriladi.   O'zR   hududida   ishlab   chiqarilayotgan   va   xorijdan
keltirilayotgan   har   bir   dori   vositasining   partiyasi   (seriyasi)   muvofiqlik   sertifikatisiz
muomalaga chiqarilishi O'zR qonun hujjatlari bilan taqiqlangan. 
                  Dori   vositasining   sertifikatlashtirish   ishlari   maxsus   mustaqil   tibbiy
mahsulotlami   sertifikatlashtirish   idoralari   va   sertifikatlashtirish   nazorat-tahlil
laboratoriyalari orqali amalga oshiriladi. 
          Hozirgi kunda Respublikamizda 7 ta sertifikattashtirish idorasi faoliyat yuritib
kelmoqda. Bular quyidagilar: 
               Dori vositalari ekspertizasi va standartizatsiyasi Davlat markazining Markaziy
sertifikatlashtirish idorasi; 
                Dori  vositalari  ekspertizasi  va   standartizatsiyasi  Davlat  markazining  Andijon
filiali; 
        Dori vositalari ekspertizasi va standartizatsiyasi Davlat markazining Samarqand
filiali; 
       Dori vositalari ekspertizasi va standartizatsiyasi Davlat markazining qarshi filiali;
            Dori   vositalari   ekspertizasi   va   standartizatsiyasi   Davlat   markazining   Urganch
filiali; 
                    Dori   vositalarini   standartlash   Ilmiy   markazi   qoshidagi   sertifikatlashtirish
idorasi; 
         « Sof-Dori» MCHJ sertifikatlashtirish markazi. 
                   Sertifikatlashtirilgan dori  vositalarini  qayta nazorat  qilish asosan  inspeksiya
nazorati   doirasida   amalga   oshiriladi.   Ushbu   nazoratdan   ko'zlangan   maqsad,   ishlab
chiqarish   korxonasida   dori   vositasining   sifatini   ta'minlash   tizimi   o'zgarmaganligi   va
sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarishga   bo'lgan   imkoniyati   to   g'risida   xulosa   olishdan
iborat.
                 Bu holatdan tashqari, farmatsevtik korxonalarida (ishlab chiqaruvchi, ulgurj I
firma,   dorixonalarda)huquqni   muhofaza   qilish   organlari   tomonidan   o’rnatilgan
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 tartibda   o'tkazilgan   tekshiruvlari   yoki   farminspeksiya   nazorati   davomida   tekshiruv
uchun olingan dori vositalari ham qayta davlat nazoratidan  o'tkaziladi. 
               Dori vositasining sifati buzilganligiga shubha bo'lgan hollarda yakuniy xulosa
olish maqsadida qayta davlat nazorati o’tkaziladi. 
        Dori vositalarini Davlat nazorati Dori vositalari ekspertizasi va standartizatsiyasi
Davlat   markazining   maxsus   akkreditatsiyalangan   nazorat-tahlil   laboratoriyalarida
amalga oshiriladi . 
1.5   Farmatsevtika   ishlab   chiqarish   korxonalarida   dori   vositalari
sifatini nazorat qilishni uyushtirish
                        Rivojlangan  mamlakatlarda  dori   vositalarining  nazorat   tizimi   davlat   milliy
sertifikatlashtirish,   litsenziyalash   va   nazorat   organlari   hamda   tahlil
laboratoriyalaridan tashkil topgan. 
                        Dori   vositalari   ishlab   chiqarish   jarayonida   sifatni   ta'minlash   farmatsevtik
korxonaning   xalqaro   GMP   talablarini   joriy   etilishi   va   korxonani   doimiy   ravishda
tegishli davlat organlari tomonidan inspeksiyalash orqali erishiladi. 
                      Bu   holatda   eng   asosiy   elementlardan   farmatsevtik   korxonada   alohida   dori
shakllari   ishlab   chiqarilishini   GMP   talablariga   muvofiqligini   litsenziyalash   va   dori
vositasini   ishlab   chiqaruvchi   korxona   uchun   ro'yxatdan   o’tkazishdan   iborat   bo’ladi.
Nazorat-tahlil   laboratoriyalarining   vazifasi   dori   vositalari   bozorini   nazorat   qilish
emas, aksincha, ishlab chiqarishdagi muammolarni topishdan iboratdir. 
 Sifat   deb,   ISO   (ISO   8402   xalqaro   standarti)standartining   tarmoqlararo
ta'rifi   bo'yicha-mahsulot   yoki   xizmatning   belgilangan   yoki   kutilayotgan
xossalariga   tasir   etuvchi   xususiyatlar   va   ko’rsatkichlari   majmuasiga
aytiladi. 
                       Nazorat deb tegishli o'lchashlar, sinovlar va kalibrlash natijalari asosidagi,
kuzatuvlar va xulosalar orqali muvofiqlikni baholashga aytiladi. 
                    Sifat   nazorati   o’z   ichiga   namunalarni   olish,   spetsifikatsiyalar,   kuzatuvlar,
sinovlar   o'tkazish   xulosasini   berilishi   bo'yicha   ishlar   tashkillashtirilishi   va   hujjatlar
yurgizilishini qamrab olgan, GMP talablarining bir qismi hisoblanadi. 
                    Uning   asosiy   vazifasi   xomashyo,   yarimtayyor   mahsulotlar,   tayyor
mahsulotlarga   tegishli   tahlillar   o’tkazilib,   sifati   qoniqarli   baholanmasdan,
qo’llanilishi,   sotilishi   yoki   jo'natilishini   man   etuvchi   tartib   qoidani   joriy   etish
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 hisoblanadi.   Bu   ta'rif   har   qanday   mahsulot,   shu   qatorda   dori   moddalariga   ham
tegishlidir. 
          Sifat nazorati, faqat laboratoriya ishlari bilan chegaralanib qolmasligi kerak, u
barcha mahsulotning sifatiga tegishli jarayonlar va xulosalarda ishtirok etilishi zarur
bo’ladi.   Ishlab   chiqarish   sanoati   korxonalarida,   sifat   nazorati   tizimining
mustaqilligini   ta'minlash,   bu   nazorat-tahlil   laboratoriyalarining   qoniqarli   faoliyat
yurgizishi uchun asosiy negiz va bosh mezon hisoblanadi. 
                 Har bir litsenziyalangan farmatsevtik ishlab chiqarish korxonasi sifat nazorati
bo'limiga ega bo’lishi shart. Bu bo’lim, boshqa bo'limlardan mustaqil bo'lib, bir yoki
bir   necha   nazorat   tahlil   laboratoriyalaridan   tashkil   topgan   bo   'ladi.   Sifat   nazorati
bo’limiga   faqat   tegishli   ma'lumot,   saviya   va   tajribaga   ega   bo'lgan   mutaxassis
rahbarlik qilishi kerak. 
                  Sifat   nazorati   bo'yicha   barcha   tadbirlarning   samaraligi   va   ishonchligini
ta'minlash maqsadida sifat nazorati bo'limi yetarli darajada manbalariga ega bo’lishi
zarur.   O’z   faoliyatining   sifat   nazorati   bo’limi   davlat   va   tarmoq   hujjatlariga
asoslangan holda ishlarini tashkil etadi. 
                Ishlab   chiqarish   korxonasida   tayyor   mahsulotning   sifatini   baholashda   barcha
omillar   qamrab   olinadi,   ishlab   chiqarish   shart-sharoitidan   boshlab,   yarimtayyor
mahsulotning ichki nazorat natijalari, ishlab chiqarishga tegishli hujjatlar (qadoqlash
bo'yicha   ham)   majmuasi,   spetsifikatsiyalarga   muvofiqligi   va   tayyor   mahsulotning
nazorati bilan tugaydi. 
                Nazorat-tahlil   laboratoriyalari   ishlab   chiqarish   zonalaridan   ajralgan   bo’lishi
kerak.   Sifat   nazorat   bo'limining   xodimlari,   ishlab   chiqarish   zonalariga,   namuna   va
izlanishlar olib borishi uchun kirish imkoniyatiga ega bo 'lishi kerak. 
                  Bu   biologik,   mikrobiologik   va   radioizotop   preparatlarining   nazorati
laboratoriyalari   uchun   juda   muhim   hisoblanadi.   Barcha   bunday   laboratoriyalar   ham
bir biridan ajralgan holatda loyihalashtirilishi kerak. 
                Nazorat-tahlil  laboratoriyalarni  loyihalashda  mo  'ljallangan  ishlarni  to'laqonli
bajarish   uchun   barcha   shart-sharoit   bajarilishi   zarur.   Chalkashish   va
kontaminatsiyaning   oldini   olish   maqsadida   laboratoriyalarning   xonalari   yetarli
darajada   keng   va   batartib   bo   'lishi   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi.   Namunalar   va
tahlil   natijalarini   saqlash   uchun   alohida   xonalar   ajratiladi.   Yuqori   sezgirli   priborlar,
vibratsiya,   namlik,   harorat   va   boshqa   ta'sir   etuvchi   ishlar   uchun   alohida   xonalar
tashkil etiladi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1                 Biologik,   mikrobiologik   va   radioaktiv   namunalar   bilan   ishlaydigan
laboratoriyalar maxsus talablar bo'yicha loyihalashtiriladi. 
                Sifat   nazorati-bu   mahsulotlar   va   jarayonlarning   miqdoriy   hamda   sifat
ko’rsatkichlar   va   ko’rsatkichlarini   aniqlash   bo’yicha   sifatni   ta'minlashga   qaratilgan
tadbirlar tizimidir. 
               Dori  vositalari  ishlab chiqarish korxonalarida sifatni nazorat qilish tizimining
maqsadi,   asosan   sotuvga   chiqarilayotgan   dori   vositalarining   barcha   seriyalari
tasdiqlangan   spetsifikatsiyalarga   muvofiqligini   ta'minlashdan   iborat   bo   ladi.   Ishlab
chiqarish sanasidan boshlab, saqlanish muddati tugagunga qaqar dori vositasining har
bir   seriyasi,   tasdiqlangan   rasmiy   talablarga   (farmakopeya   maqolasi)   muvofiqligini
kafolatlash   maqsadida,   korxona   o'zi   uchun   sifat   ko’rsatkichlari   talablarini   yuqori
darajada   o'rnatishi   zarur.   Shuning   uchun   ishlab   chiqarish   spetsifikatsiyalari
tasdiqlangan   farmakopeya   maqolasiga   moslanib   asoslangan   holda   yaratilishiga
qaramasdan,   ayrim   ko’rsatkichlar   bilan   ajralishi   mumkin.   Odatda   GMP   talablariga
muvofiq   bo’lgan   korxonalarda   ishlab   chiqarish   spetsilikatsiyalarning   talablari
umumiy farmakopeya maqolalari talablaridan bir qancha yuqoriroq bo’ladi. 
           Shunday qilib, farmatsevtika korxonalarida dori vositalarining sifatini nazorat
qilishning   asosiy   maqsadi,   bu   yaratilayotgan,   ishlab   chiqarilayotgan   va   sotuvga
chiqarilayotgan   dori   vositasining   sifatini   doimiy   ravishda   o’rnatilgan   me'yoriy
talablarga   mosligini   ta’minlashdan   iborat   bo’ladi.   Bu   vazifani   sanoat   korxonalarida
sifatini ta'minlash bo’limi bajaradi
    
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 II. TAJRIBA QISM
2.1 Askorbin kislotani Rossiya farmakopeyasi bo’yicha tahlili   
ASKORBIN KISLOTASI – Acidum ascorbinicum Vitaminum C
Tashqi ko’rinishi:  Oq kristallsimon kukun, hidsiz, nordon mazaga ega.
Eruvchanligi:   Suvda   y е ngil   eriydi,   spirtda   eriydi,   efir,   xloroform   va   b е nzolda
erimaydi.
Chinligini aniqlash:  0,05 g modda 2 ml suvda eritiladi va ustiga 0,5 ml kumush
nitrat
eritmasidan qo’shiladi, qoramtir cho’kma hosil bo’ladi.
2. Pr е paratning 1:100 nisbatdagi eritmasiga 2,6 - dixlorf е nolindof е nol
eritmasidan qo’shilsa, r е aktivning ko’k rangi o’chib k е tadi.
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 Suyuqlanish   xarorati:   190-193°   (parchalanish   bilan)   Xaroratni   oshish   t е zligi
daqiqasiga 5°C. Dori pr е paratini oldindan 2 soat davomida quritish lozim.
Solishtirma burish burchagi:  22 dan 24° gacha (2 % suvli eritma).
Organik moddalar:   0,1 g moddaga 2 ml kons е ntrlangan sulfat kislota qo’shib
30 daqiqaga qoldiriladi. Eritmaning rangi 2 marta suyultirilgan etalon № 5  Б  rangidan
oshmasligi k е rak.
Sulfatli  kuli   va  og’ir   m е tallar:   0,5  g  moddaning  sulfatli   kuli   0,1%  dan,  og’ir
m е tallar miqdori esa 0,001% dan oshmasligi k е rak.
Miqdorni   aniqlash:   0,5   g   atrofidagi   pr е paratning   aniq   tortmasi   xajmi   50   ml
bo’lgan o’lchov kolbasida eritilib, b е lgisiga suv bilan y е tkaziladi va aralashtiriladi.
Tayyorlangan eritmadan 10 ml olib, ustiga 0,5 ml 1% kaliy yodid, 2 ml kraxmal
eritmasi   va   1   ml   2%   xlorid   kislota   eritmasidan   qo’shib   0,1   M   kaliy   yodat   eritmasi
bilan   och   ko’kimtir   rang   hosil   bo’lguncha   titrlanadi.   1ml   0,1   mol/l   kaliy   yodat
eritmasi 0,008806 g askorbin kislotasiga to’g’ri k е lib, uning foiz miqdori 99,0% kam
bo’lmasligi k е rak
bu  y е rda:  V-titrlash  uchun  sarf  bo’lgan  0,1  mol/l  kaliy  yodat  eritmasini  hajmi,
ml;
Т - Askorbin kislota titri 0,008806 g;
а  - aniq og’irlikdagi tortma, g.
К - Kaliy yodat eritmasining tuzatish koeffisi е nti
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 Saqlanishi:  Og’zi zich yopilgan idishda, yorug’lik nuridan xoli.
2.2 Askorbin kislotani Yevropa farmakopeyasi bo’yicha tahlili   
           Yevropa  farmakopeyasi asosida C vitamin tahlil qilishda YuSSX usulidan 
foydalaniladi. Bunda vitaminning metanoldagi eritmasiga kaliy fosfat bilan ishlov 
berilib pH 4.5 temperatura 35ºC li sharoitda to’lqin uzunligi 220nm bo’lgan 
detektorga joylashtiriladi. Kattaligi 15sm×4.6mm li plastinkada turli xil 
xromatogramma chiziqlari hosil bo’ladi.
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 2.3     Olingan natijalarni matematik statisika usulida qayta ishlash   
 a=0.5                 T= 0,008806          V=0.5	
0.008806 =56.78
Titrlash
uchun
ketgan hajm	
V	1	V	2	V	3	V	4	V	5
Son
qiymati(ml) 56.76 56.78 56.80 56.82 56.84
Davlat farmakopeyasining XI nashriga asosan tahlil natijalarii matematik 
statistika usuli bilan ishlab chiqish uchun quyidagilar aniqlandi: 
1) X % =	
56	.76	⋅1⋅0,008806	⋅100	
0,5 =99,97 %
2) X % =	
56	.78⋅1⋅0,008806	⋅100	
0,5 =100.00 %
3) X % =	
56	.80⋅1⋅0,008806	⋅100	
0,5 =100.03 %
4) X % =	
56	.82⋅1⋅0,008806	⋅100	
0,5 =100.07 %
5) X % =	
56	.84⋅1⋅0,008806	⋅100	
0,5 =100.01 %
Tahlil soni 1 2 3 4 5	
xi
  % 99.97 100.00 100.03 100.07 100.01
O’rtacha qiymat 	
X  ni hisoblash
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 X=	
X	1+X	2+X	3+X	4+X	5	
5 =	
99	,97	+100	,00	+100	,03	+100	,07	+100	,01	
5 =99,962
Chetlanish qiymati va erkinlik darajasi qiymati	
d	1=	X	1−X	
d1
=│99,97-99,962│=0,008
d	2
=│100.00-99,962│=0,038	
d3
=│100.03-99,962│=0,068
d	4
=│100.07-99,962│=0,108
d	5
=│100.01-99,962│=0,048
f=n-1
f=5-1=4
Standart chetlanishning qiymati S ning qiymatini tasodifiy xatolik deb qaraladi. Bu 
kattalikning kvadrati 
S
2 - dispersiya deyiladi. U quyidagicha topiladi:	
S
2
=	∑1
5¿d	1
2	
f =	
0.038	
2
⋅0	.068	
2
¿0.108	
2
¿0.008	
2
¿0	.048	
2	
4 =0.004433
S=	
√S	
2 =	
√0.004433 =0.06658	
S	X=	
S
√n
=	
0.06658
√5 =0.0297
Qiymatlar oralig’i R quyidagicha topiladi: 
R=(	
X	max	−X	min )=(100.07-99.97)=0.1
Bajarilgan tahlil soni n<10 bo’lganda qiymatlarning bir xilligi statistik 
tavsifnomani hisoblamasdan ham aniqlash mumkin. Buning uchun nazorat 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 mezoning amaliy qiymati - Q hisoblanib, u nazorat mezonining nazariy qiymati 
bilan solishtiriladi:Q	1=
|x1−x2|	
R
=	
|99	.97	−100	.00	|	
0.1 =0.3	
Q	2=
|x2−x3|	
R
=	
|100	.00	−100	.03|	
0.1 =0.3	
Q	3=
|x3−x4|	
R
=	
|100	.03	−100	.07	|	
0.1 =0.4	
Q	4=
|x4−x5|	
R
=	
|100	.07	−100	.01	|	
0.1 =0.6
Nazorat mezoning hisoblab chiqilgan sonlardan birortasining qiymati jadvaldagi 
qiymatdan katta bo’lsa Q>Q(P,n) 	
x1 va 	x2 qiymatlar tashlab yuborilib, statistik 
hisoblash boshqattan bajariladi va bir xil qiymatlardan X, S	
2 va 	s1 ,	sx  kattaliklarini 
hisoblash uchun foydalaniladi. Nazorat mezonining nazariy qiymatini jadvaldan 
Q(5.95 % ) topamiz.
Nazorat mezoni Q(P,n) ning son qiymati  P=95  	
% va n=5 bo’lganda nazorat 
mezoning nazariy qiymati Q(P,n)=0.64	
Q	1
;	Q	2 ;	Q	3 ;	Q	4 <	Q (P,n)
Demak varianntlarni tashlab yuborishga hojat yo’q.
Ishonchlilik oraliqlari va ular kattaliklarini baholash
Bu yerda t(P,f) Styudent mezonining jadvaldan olingan qiymati 	
X	i
±	X =	X	i ±t(P,f)s=	X	i ±t(95 % ,4)s=	X	i ±2.78×0.4219=	X	i ±1.172882	
X	i
± ∆	X =x±	
t(P,f)s	
√n =9.966±	
2.79⋅0.4219	
√5 =9.966±0.5245
Bu oraliq har bir aniqlash uchun ishonchlilik oralig’i bo’lib hisoblanadi. Unga 
ishonchlilik ehtimolligi P bilan o’zaro bog’liqlik sharti amal qiladi:	
X	i−ΔX	≤μ≤	X	i+ΔX
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 X	i−ΔX	≤	X	i≤	X	i+ΔXBulardan nisbiy xatolik   va o’rtacha nisbiy xatolik 	
ɛ	ε  hisoblab topiladi.	
ε=	ΔX
X	×100
% =	1.17288	
99	.962	×100	=1.174 %	
ε=	ΔX
X	×100	=	0.5245	
99	.962	×100	=0.5247
%
Xulosa
1. Farmasevtik   meyoriy   hujjatlar   farm   kimyo   va   tibbiyot   sohasi   uchun   g’oyat
zarur hujjatlar tizimidan iborat bo’lib ulardan eng muhimi Davlat farmakopeya
maqolalari hisoblanadi.
2.   Sifat   nazorati   o’z   ichiga   namunalarni   olish,   spetsifikatsiyalar,   kuzatuvlar,
sinovlar   o'tkazish   xulosasini   berilishi   bo'yicha   ishlar   tashkillashtirilishi   va
hujjatlar yurgizilishini qamrab olgan, GMP talablarining bir qismi hisoblanadi
3.   O'zbekiston   Respublikasida   1997-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   «   Dori
vositalari   va   farmatsevtika   faoliyati   to'g'risida»   gi   qonunga   binoan   nazorat
me'yoriy-texnik   hujjatlari   dori   vositalarini   tayyorlash,   sifatini   nazorat   qilish
ishlatilishi   va   saqlanishining   sharoitlari   belgilangan   va   umumiy   majburiy
maqomga ega bo'lgan hujjatlar hisoblanadi
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Q. A. Ubaydullayev va boshqalar. “Farmasevtik kimyo”, “O’zbekiston 
faylasuflar milliy jamiyati nashryoti”. T.,2006
2. Ibodov A.Yu. Farmatsevtik kimyo. I. T., Abu Ali ibn Sino,1996.
3. Государственная фармакопея,  XI  изд, Т. 2. М., Медицина,1990.
4. Государственная фармакопея,  XI  изд, Т. -1.  М., Медицина,1987.
5 .The united states pharmacopoeia, 2003
6 .European pharmacopoeia. Council of Europe, 1997. 3 rd Edition. Strasbourg, 
1997
7 .O’zbekiston Respublikasida Farmasevtika faoliyati (prof. A.N.Yunusxodjayev  
tahriri ostida), I kitob, Toshkent, Abu Ali ibn Sino,2001
8 .O’zbekiston Respublikasida Farmasevtika faoliyati (prof. A.N.Yunusxodjayev  
tahriri ostida), II kitob, Toshkent, Abu Ali ibn Sino,2001
9.Farmasevtik kimyo, 1-2 qism T., “Ekstremium press”, 2011
10.Арзамасцев   А.П.,   Печенников   В.М.,   Радионова   Г.М.   и   др.   Анализ
лекарственнмх смесей. М., «Спутник», 2000 г.
11.   Арзамасцев   А.П.,   Яскина   Д.С.   Ультрофиолетовме   и   инфракраснме
спектри лекарствешшх вецеств, М., «Медицина», 1975.
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1 12.   Арзамасцев   А.П.   и   др.   Фармацевтическая   химия.   М.,   «Г   еотар-Мед»,
2005.
13. Арзамацев А.П. и др. Анализ лекарственнмх смесей. М.,«Спутник», 2000
r .
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1