Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 469.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Fiskal siyosat, uning mohiyati va tashkiliy vositalari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :Fiskal siyosat, uning mohiyati va tashkiliy vositalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   Fiskal siyosat, uning mohiyati va tashkiliy vositalari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
.
I BOB. FISKAL SIYOSATNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Fiskal   siyosat   tushunchasi   va   uning   iqtisodiy   mohiyati ………….
…………..
1.2. Fiskal siyosatning asosiy turlari va maqsadlari ……………………………...
1.3. Soliq va budjet siyosati fiskal boshqaruv vositasi sifatida …………………..
II BOB. FISKAL SIYOSATNING AMALIYOTDA QO‘LLANILISHI VA
TASHKILIY VOSITALARI
2.1. Fiskal siyosatning iqtisodiy barqarorlikka ta’siri ……………………………
2.2.   O‘zbekistonda   fiskal   siyosatning   tashkiliy   mexanizmlari   va   ularning
samaradorligi …………………………………………………………………….
2.3. Fiskal siyosatni takomillashtirish yo‘nalishlari va xalqaro tajriba ………….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………... 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Hozirgi   zamon   iqtisodiyoti   shiddatli
o‘zgarishlar   va   kutilmagan   inqirozlar   bilan   yuzlashayotgan   bir   davrda,
davlatning   iqtisodiy   siyosati,   xususan,   fiskal   siyosatning   dolzarbligi   sezilarli
darajada   oshdi.   Global   pandemiya,   inflyatsion   bosimlar,   xalqaro   savdo
zanjirlaridagi   uzilishlar   hamda   geosiyosiy   tangliklar   davlatlarni   tezkor   va
samarali   choralar   ko‘rishga   majbur   qilmoqda.   Bunday   holatda   fiskal   siyosat,
ya’ni   davlatning   byudjet   daromad   va   xarajatlarini   boshqarish   orqali
iqtisodiyotni   barqarorlashtirishga   qaratilgan   harakatlari   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   ham   fiskal   siyosatni   iqtisodiy   islohotlarning
markaziy   bo‘g‘ini   sifatida   qaramoqda.   Aholining   ijtimoiy   himoyasi,
infratuzilmaviy   loyihalarni   moliyalashtirish,   soliq   yengilliklari,   davlat
xarajatlarining   maqsadli   taqsimlanishi   fiskal   siyosatning   dolzarb   yo‘nalishlari
hisoblanadi.   Davlat   budjetining   ochiqligi,   samaradorligi   va   nishonli   xarajat
siyosati   iqtisodiy   o‘sish   uchun   mustahkam   asos   yaratadi.   Shuningdek,   budjet
intizomi va soliq madaniyatini oshirish fiskal siyosatni izchil amalga oshirishda
muhim   omil   bo‘lmoqda.   Xulosa   qilib   aytganda,   fiskal   siyosatni   chuqur
o‘rganish  va  takomillashtirish  bo‘yicha  izlanishlar   olib  borish  nafaqat   nazariy,
balki amaliy jihatdan ham dolzarbdir 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Fiskal   siyosat   nazariyasi
iqtisodiy   fanlar   tizimida   keng   o‘rganilgan   va   turli   yondashuvlarga   ega.   Bu
borada ayniqsa, ingliz iqtisodchisi J.M. Keynsning qarashlari zamonaviy fiskal
nazariyaning asosini tashkil qiladi. Unga ko‘ra, davlatning fiskal vositalar orqali
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4iqtisodiyotga   aralashuvi   iqtisodiy   o‘sishni   barqarorlashtirishda   zarur   deb
hisoblangan.   A.   Laffer   esa   soliq   stavkalari   va   daromadlar   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni tushuntirib bergan Laffer egri chizig‘i nazariyasini ilgari surgan. R.
Barro   esa   fiskal   siyosatning   kutilmalarga   bog‘liqligini   va   uzoq   muddatli
ta’sirini   tahlil   qilgan.   Milliy   miqyosda   esa   I.   Umurzakov,   B.   Nishonov,   S.
Jo‘rayev,   I.   Egamov   kabi   olimlar   soliq   yukining   o‘sishiga   bo‘lgan   ta’siri,
byudjet   intizomi,   davlat   xarajatlarining   samaradorligi   kabi   mavzularda
tadqiqotlar   olib   borganlar.   Shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   va   Davlat   byudjeti   ijrosi   bo‘yicha   chiqayotgan   rasmiy   hisobotlar,
xalqaro   tashkilotlarning   (MMF,   JST)   tavsiyalari   ham   bu   sohadagi   bilimlar
bazasini   boyitmoqda.   Shu   bilan   birga,   fiskal   siyosatga   oid   yangi   islohotlar
jarayoni mavzuni o‘rganishni izchil davom ettirishni talab qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Fiskal   siyosat
iqtisodiyotni   tartibga   solish,   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   ijtimoiy
tenglikka erishishda muhim rol o‘ynaydi. Uning nazariy ahamiyati shundaki, u
davlatning iqtisodiy siyosatidagi  eng asosiy bo‘g‘inlardan biri sifatida qaraladi
va   turli   iqtisodiy   maktablar   tomonidan   turlicha   yondashuvlarda   izohlangan.
Keynsiy   yondashuvga   ko‘ra,   davlat   fiskal   vositalari   orqali   talabni
rag‘batlantirishi   lozim   bo‘lsa,   zamonaviy   yondashuvlarda   fiskal   intizom,
barqaror   xarajatlar   va   soliq   samaradorligi   alohida   e’tiborga   olinadi.   Mazkur
kurs   ishi   orqali   bu   nazariy   yondashuvlar   o‘zaro   taqqoslanadi   va   ilmiy   tahlil
qilinadi.   Amaliy   ahamiyatga   kelsak,   O‘zbekiston   Respublikasida   olib
borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   doirasida   fiskal   siyosat   strategik   rol
o‘ynamoqda.   Davlat   byudjetini   shakllantirish,   soliq   tizimini   soddalashtirish,
xarajatlarni   ijtimoiy   yo‘naltirish   fiskal   siyosatning   amaliy   qirralaridandir.
Ushbu   kurs   ishi   orqali   O‘zbekistondagi   fiskal   siyosatning   tashkiliy
mexanizmlari,   ularning   samaradorligi   va   xalqaro   tajribalar   asosida
takomillashtirish   yo‘llari   o‘rganiladi.   Bu   esa   talabaga   nafaqat   nazariy   bilim,
balki   real   iqtisodiy   jarayonlarni   tahlil   qilish   ko‘nikmasini   ham   beradi.   Shu 5jihatdan,   kurs   ishining   amaliy   foydasi   kelajakdagi   mutaxassislik   faoliyatida
muhim bilim manbai bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   davlat   fiskal   siyosati   tizimi   va   uning
iqtisodiyotga ta’sir qilish mexanizmlari hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   fiskal   siyosatning   nazariy   asoslari,
turlari, tashkil etilish vositalari hamda O‘zbekistondagi amaliy yo‘nalishlari va
ularni takomillashtirish yo‘llaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   fiskal   siyosatning   mohiyatini   ochib
berish,   uning   asosiy   turlarini   va   tashkiliy   vositalarini   o‘rganish,   hamda
O‘zbekiston   misolida   fiskal   siyosatning   iqtisodiy   barqarorlikdagi   o‘rnini   tahlil
qilishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Kurs ishi quyidagi vazifalarni amalga oshirishni ko‘zda tutadi:
 Fiskal siyosat tushunchasini tahlil qilish;
 Uning asosiy turlarini va maqsadlarini o‘rganish;
 Soliq va byudjet siyosatining fiskal boshqaruvdagi o‘rnini aniqlash;
 Fiskal siyosatning iqtisodiy barqarorlikka ta’sirini tahlil qilish;
 O‘zbekistonda fiskal siyosatning tashkiliy mexanizmlarini o‘rganish;
 Xalqaro tajriba asosida takomillashtirish yo‘nalishlarini belgilash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. FISKAL SIYOSATNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Fiskal siyosat tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyat
Fiskal   siyosat   deganda   davlatning   soliqlar   va   budjet   xarajatlari   orqali
iqtisodiy   jarayonlarga   ta’sir   ko‘rsatish   strategiyasi   tushuniladi.   U   davlatning
makroiqtisodiy siyosatining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, iqtisodiyotda umumiy
talab   va   taklif   muvozanatini   ta’minlash,   inflyatsiya   darajasini   boshqarish,
iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish,   bandlik   darajasini   saqlash   va   ijtimoiy
tenglikni kuchaytirish kabi vazifalarni bajaradi. Fiskal siyosatni davlat o‘zining
soliq   siyosati   va   byudjet   xarajatlari   orqali   amalga   oshiradi.   Bu   esa   uning
iqtisodiy   mexanizmlar   orqali   milliy   iqtisodiyotni   boshqarishdagi   o‘rni   va
ahamiyatini belgilaydi.
Fiskal   siyosatning   iqtisodiy   mohiyatini   to‘liq   anglash   uchun   uni   boshqa
iqtisodiy   siyosat   turlaridan   farqlash   zarur.   Monetar   siyosatdan   farqli   o‘laroq,
fiskal   siyosat   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   byudjet   mablag‘lari,   soliq   stavkalari   va   davlat
xarajatlari   orqali   iqtisodiyotga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   siyosat   vositalari   qisqa
muddatli iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash bilan birga, uzoq muddatli ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanish maqsadlariga ham xizmat qiladi. Masalan, iqtisodiy inqiroz
sharoitida   davlat   soliq   stavkalarini   kamaytirib,   aholi   qo‘lida   ko‘proq   mablag‘
qoldirish   orqali   iste’molni   rag‘batlantiradi   yoki   bandlikni   oshirish   maqsadida
yirik infratuzilma loyihalariga investitsiya kiritadi.
Fiskal   siyosat   passiv   va   aktiv   shakllarda   amalga   oshiriladi.   Passiv   fiskal
siyosat   avtomatik   stabilizatorlar   –   soliq   stavkalarining   daromadga   bog‘liqligi,
ishsizlik   nafaqalari   kabi   vositalar   orqali   iqtisodiyotdagi   o‘zgarishlarga
moslashuvchan   javob   qaytaradi.   Aktiv   fiskal   siyosat   esa   davlat   tomonidan
maqsadli qarorlar qabul qilinib, iqtisodiy vaziyatga bevosita ta’sir ko‘rsatishga 7qaratilgan.   Bu   holatda   davlat   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   asosida   soliq   yukini
o‘zgartiradi yoki byudjet xarajatlarini oshirib-kamaytiradi.
Tarixiy   nuqtai   nazardan   qaraganda,   fiskal   siyosat   XIX   asr   oxiri   –   XX   asr
boshlarida  davlatning  iqtisodiyotga  aralashuvi   bilan  keng  qo‘llanila   boshlandi.
Ayniqsa,   Buyuk   depressiya   davrida   ingliz   iqtisodchisi   Jon   Meynard   Keyns
tomonidan   ilgari   surilgan   g‘oyalar   asosida   fiskal   siyosat   muhim   davlat
siyosatiga   aylandi.   U   davlat   xarajatlarini   oshirish   orqali   umumiy   talabni
kuchaytirish   va   iqtisodiy   inqirozning   oldini   olish   mumkinligini   isbotlagan.
Shundan   so‘ng   fiskal   siyosat   nafaqat   inqirozga   qarshi   choralar   tizimi,   balki
iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish vositasi sifatida qarala boshlandi.
Fiskal siyosat iqtisodiy sikllar bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, uning ta’sir
doirasi iqtisodiy faoliyat darajasiga qarab o‘zgaradi. Masalan, pasayish davrida
davlat   xarajatlarini   oshirib,   soliq   imtiyozlari   berish   orqali   talabni   ko‘taradi.
Aksincha,   iqtisodiy   qizib   ketish   sharoitida   soliq   stavkalari   oshirilib,   xarajatlar
qisqartiriladi. Bu orqali fiskal siyosat iqtisodiy faollikni muvozanatga keltiradi.
Fiskal   siyosatning   samaradorligi   uning   qanday   vositalar   bilan   amalga
oshirilishiga bog‘liq. Soliq tizimining adolatliligi, progressivlik darajasi, budjet
xarajatlarining   oqilona   rejalashtirilganligi   va   ularning   natijadorligi   fiskal
siyosatning   umumiy   natijasiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuningdek,   byudjet
taqchilligi,   davlat   qarzi   darajasi,   fiskal   intizom   kabi   omillar   ham   ushbu
siyosatning ishonchliligi va barqarorligini belgilaydi.
O‘zbekiston   Respublikasida   ham   fiskal   siyosat   davlat   iqtisodiy   siyosatining
markaziy   yo‘nalishlaridan   biridir.   Davlat   byudjetining   daromadlar   qismini
ko‘paytirish,   soliq   yuki   va   ma’murchiligini   kamaytirish,   xarajatlarni   ijtimoiy
sohalarga   yo‘naltirish,   byudjet   intizomini   kuchaytirish   singari   chora-tadbirlar
fiskal siyosat doirasida amalga oshirilmoqda. Ayniqsa, 2017 yildan boshlab olib
borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   fiskal   boshqaruvni   liberallashtirishga,
shaffoflikni oshirishga va fuqarolik nazoratini mustahkamlashga qaratilgan.
Fiskal siyosat vositalari va ularning iqtisodiyotga ta’siri 8№ Fiskal siyosat
vosit asi Ta’sir  yo‘nalishi Iqt isodiy nat ijalar
1 Soliq 
stavkalarini 
oshirish Byudjet 
daromadlarini 
oshirish Inflyatsiyani 
pasaytirish, byudjet 
taqchilligini 
kamaytirish
2 Soliq 
stavkalarini 
kamaytirish Iste’mol va 
investitsiyani 
rag‘batlantirish Bandlik o‘sishi, 
iqtisodiy faollikni 
kuchaytirish
3 Davlat 
xarajatlarini 
oshirish Ijtimoiy sohalarga 
qo‘llab-quvvatlash Umumiy talabni 
oshirish, iqtisodiy 
o‘sishni rag‘batlantirish
4 Davlat 
xarajatlarini 
kamaytirish Byudjet intizomini 
kuchaytirish Davlat qarzining 
pasayishi, fiskal 
barqarorlik
5 Soliq 
imtiyozlari 
berish Investitsiyalarni jalb
qilish Ish o‘rinlari yaratish, 
texnologik yangilanish
6 Transfer 
to‘lovlar 
(nafaqalar) Kam ta’minlangan 
qatlamlarni qo‘llash Ijtimoiy barqarorlik, 
aholi daromadlarini 
tenglashtirish
7 Avtomatik 
stabilizatorlar Iqtisodiy sikllarni 
yumshatish Inqiroz davrida 
iste’molni qo‘llab-
quvvatlash
8 Davlat qarz 
olish siyosati Davlat 
investitsiyalarini 
moliyalashtirish Yirik infratuzilma 
loyihalari uchun resurs
ta’minoti
Fiskal siyosatning iqtisodiy mohiyati shundaki, u faqat daromad va xarajatlar
muvozanatini   saqlash  vositasi  bo‘lib  qolmay,   balki   davlatning  ijtimoiy-siyosiy
strategiyasini  ham  ifodalaydi. Ya’ni, davlat  soliqlar  orqali iqtisodiy resurslarni
qayta   taqsimlaydi,   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini   qo‘llab-
quvvatlaydi,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   infratuzilma   kabi   sohalarga   investitsiya 9kiritadi.   Bu   esa   fiskal   siyosatning   jamiyatdagi   ijtimoiy   adolat   va   iqtisodiy
o‘sishga xizmat qiluvchi muhim boshqaruv vositasi ekanligini ko‘rsatadi.
1.2. Fiskal siyosatning asosiy turlari va maqsadlari
Fiskal   siyosat   iqtisodiyotga   davlat   tomonidan   bevosita   ta’sir   o‘tkazish
vositasi   bo‘lib,   u   turli   holatlarga   moslab,   turlicha   yondashuvlarda   amalga
oshiriladi.   Har   bir   iqtisodiy   sharoitga   qarab   tanlanadigan   fiskal   siyosat   turi
o‘ziga xos maqsad va natijalarni ko‘zda tutadi. Umuman olganda, fiskal siyosat
ikki   asosiy   turga   bo‘linadi:   ekspansion   (kengaytiruvchi)   fiskal   siyosat   va
restriktiv (cheklovchi) fiskal siyosat. Har ikkisi ham iqtisodiy siklning muayyan
bosqichlarida muhim rol o‘ynaydi.
Fiskal siyosatning asosiy turlari
1. Ekspansion fiskal siyosat (Kengaytiruvchi fiskal siyosat).Makroiqtisodiy 
ta’sirga ko‘ra:
 Ekspansion fiskal 
siyosat
 Restriktiv fiskal 
siyosat	
 Amalga oshirish 
uslubiga ko‘ra:
 Amalga oshirish 
uslubiga ko‘ra:
Passiv 
(avtomatik) fiskal 
siyosat	
Byudjet holatiga 
ta’siriga ko‘ra:
Defitsitli fiskal 
siyosat
Muvozanatli 
fiskal siyosat 10Ekspansion fiskal siyosat iqtisodiy pasayish yoki inqiroz sharoitida iqtisodiy
faollikni   rag‘batlantirishga   qaratilgan   choralar   yig‘indisidir.   Bunda   davlat,
odatda, soliq stavkalarini kamaytiradi va byudjet xarajatlarini oshiradi. Maqsad
– umumiy talabni ko‘paytirish, ishlab chiqarish hajmini kengaytirish, bandlikni
oshirish va aholi daromadlarini ko‘tarishdir. Bunday siyosat, ayniqsa, iqtisodiy
turg‘unlik   davrlarida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Investitsion   loyihalarga
moliyaviy   ko‘mak,   ijtimoiy   sohalarga   xarajatlar   ko‘paytirilishi,   infratuzilma
rivoji   orqali   iqtisodiyotga   “hayotiy   turtki”   beriladi.   Ushbu   siyosat   Keyns
iqtisodiyoti doirasida keng qo‘llaniladi.
2. Restriktiv fiskal siyosat (Cheklovchi fiskal siyosat)
Restriktiv   fiskal   siyosat   iqtisodiy   o‘sish   haddan   tashqari   tez   kechayotgan,
inflyatsiya   xavfi   kuchaygan   paytlarda   qo‘llaniladi.   Maqsad   –   iqtisodiyotdagi
umumiy   talabni   cheklab,   narxlar   barqarorligini   ta’minlashdir.   Bunday   siyosat
doirasida davlat soliq stavkalarini oshiradi va byudjet xarajatlarini qisqartiradi.
Natijada pul massasi qisqaradi, iste’mol va investitsiyalar kamayadi. Bu siyosat
inflyatsiyaga   qarshi   kurashda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Bundan   tashqari,
davlat   qarzini   kamaytirish,   fiskal   intizomni   kuchaytirish   va   byudjet   defitsitini
pasaytirish ham ushbu yondashuvning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
3. Faol (diskretsion) fiskal siyosat
Faol   fiskal   siyosat   –   bu   davlat   tomonidan   iqtisodiy   sharoitga   qarab   maxsus
qarorlar orqali soliq va xarajat siyosatini o‘zgartirish jarayonidir. Misol uchun,
iqtisodiy   inqiroz   davrida   ishsizlar   soni   oshsa,   hukumat   qo‘shimcha   nafaqa
ajratadi yoki soliq yengilliklari joriy etadi. Bu siyosat o‘zgaruvchan muhitga tez
javob   berishi   bilan   ajralib   turadi.   Faol   fiskal   siyosat   doirasida   parlament   yoki
hukumat   byudjetni   qayta   ko‘rib   chiqadi,   yangi   qonunlar   qabul   qiladi   va
iqtisodiy   rag‘batlantirish   paketlarini   ishlab   chiqadi.   Uning   afzalligi   –   aniq   va
maqsadli ta’sirdir. Ammo qarorlar qabul qilishdagi kechikishlar samaradorlikni
pasaytirishi mumkin.
4. Passiv (avtomatik) fiskal siyosat 11Passiv fiskal siyosat – bu iqtisodiy sharoit o‘zgarganida, davlatning oldindan
belgilangan   mexanizmlari   avtomatik   tarzda   ishga   tushadigan   yondashuvdir.
Masalan,   aholi   daromadi   kamayganda   progressiv   soliq   tizimida   soliq   stavkasi
avtomatik   pasayadi,   ishsizlik   oshganda   esa   ijtimoiy   nafaqalar   avtomatik
to‘lanadi.   Bu   siyosatning   asosiy   vositalari:   progressiv   soliqlar,   ishsizlik
sug‘urtasi,   ijtimoiy   to‘lovlar.   Avtomatik   stabilizatorlar   iqtisodiy   siklni
tekislashtirishga   xizmat   qiladi   va   siyosiy   qarorlar   talab   qilinmaydi.   Bu   fiskal
yondashuv barqarorlikni saqlab turish uchun samarali va tezkor mexanizmdir.
5. Defitsitli fiskal siyosat
Defitsitli   fiskal   siyosat   –   bu   holatda   davlat   byudjet   xarajatlari   uning
daromadlaridan ortiq bo‘ladi. Ya’ni, davlat ko‘proq xarajat qiladi, lekin soliq va
boshqa   tushumlar   yetarli   darajada   emas.   Bunday   siyosat   ko‘pincha   inqirozli
sharoitda,   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish   maqsadida   qo‘llaniladi.   Davlat
qarz   oladi   yoki   milliy   valyuta   emissiyasi   orqali   mablag‘   topadi.   Defitsitli
siyosat vaqtincha iqtisodiy o‘sishni qo‘llab-quvvatlasa-da, uzoq muddatda qarz
yukining   oshishiga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli,   bu   siyosat   juda
ehtiyotkorlik bilan yuritilishi kerak.
6. Muvozanatli fiskal siyosat
Muvozanatli   fiskal   siyosat   –   byudjet   daromadlari   va   xarajatlari   o‘zaro   teng
bo‘ladigan   holatni   anglatadi.   Ya’ni,   davlat   ortiqcha   xarajat   qilmaydi   va   yangi
qarzga   kirmaydi.   Bu   siyosat   moliyaviy   barqarorlikni   saqlash,   inflyatsiyani
oldini   olish,   investorlar   ishonchini   oshirish   uchun   juda   muhim.   Rivojlangan
davlatlar   ko‘p   hollarda   aynan   shu   fiskal   yondashuvni   afzal   ko‘rishadi.   Biroq
iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish   yoki   inqirozga   qarshi   kurashish   uchun   bu
siyosat   yetarlicha   elastik   emas.   Shu   sababli,   odatda,   iqtisodiy   siklga   mos
ravishda muvozanatli siyosatdan chiqish holatlari ham kuzatiladi.
7. Profitsitli fiskal siyosat
Profitsitli   fiskal   siyosat   –   bu   holatda   davlat   byudjeti   ortiqcha   bo‘ladi,   ya’ni
daromadlar  xarajatlardan ko‘p. Bunday siyosat  davlatga qarzlarini qisqartirish, 12zaxira fondlarini yaratish va kelajakdagi iqtisodiy beqarorliklarga tayyor turish
imkonini   beradi.   Profitsitli   siyosat   odatda   iqtisodiy   o‘sish   yuqori   bo‘lgan
yillarda,   soliq   tushumlari   ko‘paygan   davrlarda   yuritiladi.   O‘zbekiston   ham
2023-yildan  boshlab   ayrim   yillarda  profitsitli  byudjetga   erishishga  intilmoqda.
Biroq profitsit doimiy emas, balki ehtiyot chorasi sifatida yuritiladi.
8. Rivojlantiruvchi fiskal siyosat
Rivojlantiruvchi   fiskal   siyosat   iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirish,   yangi
tarmoqlarni   rivojlantirish,   infratuzilmani   yaxshilash   va   texnologik
yangilanishga   moliyaviy   asos   yaratish   maqsadida   qo‘llaniladi.   Bunday
siyosatda   davlat   investitsion   xarajatlarni   ko‘paytiradi,   biznes   uchun   soliq
yengilliklari   yaratadi,   eksport   salohiyatiga   ega   sohalarni   rag‘batlantiradi.   Bu
fiskal   yondashuv   ayniqsa   rivojlanayotgan   mamlakatlar   uchun   dolzarb   bo‘lib,
uzoq   muddatli   taraqqiyot   strategiyasi   sifatida   qaraladi.   U   orqali   ichki   bozor
kengayadi, sanoatlashtirish jarayoni tezlashadi.
Ekspansion   fiskal   siyosat   iqtisodiy   pasayish,   inqiroz   yoki   sust   o‘sish
holatlarida qo‘llaniladi. Bu siyosat turi davlat tomonidan soliqlarni kamaytirish
va   byudjet   xarajatlarini   ko‘paytirish   orqali   umumiy   talabni   rag‘batlantirishga
xizmat   qiladi.   Soliq   tushumlarining   kamayishi   natijasida   iste’molchilar   va
tadbirkorlar   qo‘lida   ko‘proq   mablag‘   qoladi,   bu   esa   iste’mol   va   investitsiyani
oshiradi.   Shu   bilan   birga,   davlat   o‘zining   kapital   xarajatlarini   oshirib,
infratuzilma,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash   kabi   sohalarga   sarmoya   kiritadi.   Bu
yondashuv   asosan   Jon   Meynard   Keyns   tomonidan   ilgari   surilgan   bo‘lib,   u
iqtisodiy pasayish davrida davlat aralashuvining zarurligini asoslagan.
Restriktiv fiskal siyosat esa aksincha, iqtisodiy o‘sish haddan tashqari yuqori
bo‘lib,   inflyatsiya   xavfi   yuzaga   kelgan   sharoitda   qo‘llaniladi.   Bu   siyosat
doirasida davlat soliq stavkalarini oshiradi va byudjet xarajatlarini qisqartiradi.
Maqsad   –   umumiy   talabni   kamaytirish,   inflyatsion   bosimni   jilovlash   va
iqtisodiyotning   “qizib   ketishini”   oldini   olishdir.   Ushbu   yondashuv   fiskal
intizomni   mustahkamlash,   davlat   qarzini   kamaytirish   va   moliyaviy 13barqarorlikni   saqlashga   xizmat   qiladi.Bundan   tashqari,   fiskal   siyosatni   amalga
oshirish   uslubiga   ko‘ra   ham   tasniflash   mumkin.   Bu   jihatdan   faol   (diskretsion)
va   passiv   (avtomatik)   fiskal   siyosat   turlari   ajratiladi.   Faol   fiskal   siyosatda
hukumat   vaziyatdan   kelib   chiqib,   maqsadli   qarorlar   qabul   qiladi.   Masalan,
pandemiya   davrida   ishsizlar   sonining   oshib   ketishiga   javoban   nafaqa   miqdori
ko‘paytiriladi   yoki   soliqlarda   imtiyozlar   beriladi.   Passiv   fiskal   siyosatda   esa
iqtisodiy   sharoitlarga   javoban   avtomatik   stabilizatorlar   –   ya’ni   soliq   tizimi   va
ijtimoiy   to‘lovlar   orqali   o‘z-o‘zidan   moslashuv   yuz   beradi.   Masalan,   aholi
daromadlari pasaysa, soliq tushumi avtomatik ravishda kamayadi va aksincha.
Fiskal   siyosatning   asosiy   maqsadlari   bir   nechta   muhim   yo‘nalishlarga
qaratilgan. Ulardan biri – iqtisodiy o‘sishni  ta’minlash. Davlat fiskal  vositalari
orqali   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirib,   ishlab   chiqarish   hajmini   kengaytiradi
va yangi ish o‘rinlari yaratadi. Ikkinchi muhim maqsad – inflyatsiyani jilovlash.
Byudjet  xarajatlarini  nazorat qilish, soliq stavkalarini tartibga solish orqali pul
massasining oshib ketishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
Yana   bir   asosiy   maqsad   –   to‘liq   bandlikka   erishish.   Ishsizlar   sonining
kamaytirilishi   davlat   uchun   ustuvor   vazifa   bo‘lib,   bu   yo‘lda   byudjet
investitsiyalari   orqali   yangi   loyihalarni   moliyalashtirish   muhim   rol   o‘ynaydi.
Shu bilan birga, fiskal siyosat  yordamida ijtimoiy tenglik va adolat tamoyillari
ham ta’minlanadi. Progressiv soliq tizimi, ijtimoiy nafaqa va subsidiyalar orqali
davlat aholining turli qatlamlarini qo‘llab-quvvatlaydi.
Fiskal siyosatning yana bir strategik maqsadi – makroiqtisodiy barqarorlikni
saqlash. Ya’ni, davlat soliq tushumlari bilan xarajatlar o‘rtasidagi muvozanatni
nazorat   qiladi,   byudjet   defitsitining   oshib   ketmasligini   ta’minlaydi,   davlat
qarzini boshqaradi. Bu orqali iqtisodiyotda ishonch muhitini mustahkamlash va
uzoq muddatli rivojlanishga erishish mumkin bo‘ladi.
Xalqaro   amaliyotda   fiskal   siyosatning   turlari   davlatlarning   rivojlanish
bosqichlari   va   ularning   makroiqtisodiy   ustuvorliklariga   qarab   farqlanadi.
Rivojlangan   davlatlarda   fiskal   siyosat   ko‘proq   iqtisodiy   barqarorlik   va   qarz 14boshqaruvi   ustuvor   bo‘lsa,   rivojlanayotgan   davlatlarda   soliq   bazasini
kengaytirish,   budjet   xarajatlarining   samaradorligini   oshirish   va   infratuzilmani
rivojlantirish asosiy vazifalardan hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasida   ham   fiskal   siyosat   so‘nggi   yillarda   sezilarli
darajada takomillashtirildi. Soliq islohotlari, byudjet xarajatlarining oshkoraligi,
davlat   xarajatlarining   samaradorligi   kabi   mezonlar   fiskal   boshqaruvda   asosiy
yo‘nalish sifatida belgilandi. Ayniqsa, 2019-yildan boshlab O‘zbekiston byudjet
tizimida   ochiqlik   va   jamoatchilik   nazorati   prinsipi   kuchaytirildi.   Soliq
siyosatida   esa   kichik   va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-quvvatlash,   soliq   stavkalarini
pasaytirish   orqali   iqtisodiy   faollikni   kuchaytirishga   qaratilgan   choralar   izchil
amalga oshirilmoqda.
1.3. Soliq va budjet siyosati fiskal boshqaruv vositasi sifatida
Fiskal   siyosatning   asosiy   vositalari   –   bu   soliq   siyosati   va   byudjet   siyosati
bo‘lib,   ular   orqali   davlat   iqtisodiyotni   boshqaradi,   tartibga   soladi   va   ma’lum
strategik   maqsadlarga   erishishga   harakat   qiladi.   Ushbu   vositalar   iqtisodiy
o‘sish,   inflyatsiyani   jilovlash,   ijtimoiy   barqarorlik   va   bandlikni   oshirish   kabi
asosiy makroiqtisodiy vazifalarni bajarishda muhim rol o‘ynaydi.Soliq siyosati
davlatning  fuqarolar   va   yuridik  shaxslardan   undiriladigan   majburiy  to‘lovlarni
belgilash,   undirish   va   nazorat   qilishga   qaratilgan   siyosatidir.   Bu   siyosat
yordamida   davlat   byudjetining   asosiy   daromad   manbalari   shakllanadi.   Soliq
stavkalarining   darajasi,   soliqqa   tortish   bazasining   kengligi,   imtiyozlar   va
yengilliklar   siyosati   davlat   iqtisodiy   siyosatining   strategik   yo‘nalishlarini
belgilab   beradi.   Soliq   siyosatining   adolatli   va   samarali   yuritilishi   iqtisodiy
faollikni rag‘batlantiradi, tadbirkorlik muhitini yaxshilaydi va davlatga barqaror
daromad   keltiradi.Soliq   siyosatining   fiskal   boshqaruv   vositasi   sifatidagi   o‘rni
shundaki,   u   orqali   davlat   resurslarni   qayta   taqsimlaydi.   Masalan,   progressiv
soliqlar yordamida yuqori daromadga ega qatlamlardan ko‘proq soliq undiriladi
va   u   ijtimoiy   himoya   tizimlariga   yo‘naltiriladi.   Shu   bilan   birga,   soliqqa
tortishning oddiyligi va shaffofligi, soliq yuki darajasi, soliq ma’murchiligining 15samaradorligi   fiskal   boshqaruvning   umumiy   sifatiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.
Samarali soliq siyosati davlat daromadlarini ko‘paytiradi, byudjet barqarorligini
ta’minlaydi va davlat xizmatlarining moliyaviy asosini mustahkamlaydi.
Byudjet   siyosati   esa   davlatning   xarajatlarini   rejalashtirish,   taqsimlash   va
nazorat qilishga qaratilgan siyosatidir. Byudjet xarajatlari orqali davlat sog‘liqni
saqlash,   ta’lim,   ijtimoiy   himoya,   infratuzilma,   mudofaa   kabi   sohalarga
moliyaviy   resurslar   ajratadi.   Byudjet   siyosati   yordamida   davlat   iqtisodiy
faollikni   rag‘batlantirishi   yoki   uni   cheklashi   mumkin.   Bu   xarajatlar   fiskal
siyosatning   eng   muhim   ko‘rinishidir,   chunki   ular   iqtisodiy   hayotga   bevosita
ta’sir qiladi.
Byudjet   siyosati   fiskal   boshqaruv   vositasi   sifatida   iqtisodiyotga   ikki
yo‘nalishda ta’sir ko‘rsatadi: birinchidan, umumiy talabga bevosita ta’sir etadi –
masalan,   davlatning   infratuzilmaviy   xarajatlari   qurilish   va   ishlab   chiqarish
sohalarini   jonlantiradi;   ikkinchidan,   ijtimoiy   barqarorlikni   mustahkamlaydi   –
nafaqalar,   subsidiya   va   kompensatsiyalar   orqali   aholining   ehtiyojmand
qatlamlari   qo‘llab-quvvatlanadi.   Bundan   tashqari,   budjet   siyosati   yordamida
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar,   masalan,   YaIM,   inflyatsiya,   bandlik   darajasiga
bevosita ta’sir ko‘rsatiladi.
Fiskal boshqaruv samaradorligi ko‘p jihatdan soliq va byudjet siyosatlarining
o‘zaro   uyg‘unligiga   bog‘liq.   Soliqlardan   tushgan   daromadlar   asosida
shakllangan   byudjet   resurslari   rejalashtirilgan   holda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish   maqsadlariga   yo‘naltiriladi.   Shu   jihatdan,   soliq   va   byudjet   siyosati
o‘zaro   bir-birini   to‘ldiradigan   ikki   tomonlama   boshqaruv   mexanizmi   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Davlat   moliyasi   tizimidagi   muvozanat,   ishonch   va   barqarorlik
aynan ushbu vositalarning to‘g‘ri ishlashiga bog‘liq.
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasida   ham   fiskal   boshqaruv
samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   izchil   islohotlar   amalga   oshirildi.   Soliq
islohotlari   doirasida   yangi   soliq   kodeksi   joriy   qilindi,   yuridik   va   jismoniy
shaxslarga   soliq   yengilliklari   berildi,   soliq   yukining   pasaytirilishi   hisobiga 16“soya   iqtisodiyoti”   qisqartirildi.   Shu   bilan   birga,   elektron   soliq   tizimlari   joriy
qilinib,   soliq   ma’murchiligi   soddalashtirildi.   Budjet   siyosatida   esa
xarajatlarning   ochiqligi,   samaradorligi   va   ijtimoiy   yo‘naltirilganligi
kuchaytirildi.   “Ochiq   byudjet”   loyihasi   orqali   fuqarolarning   budjet
mablag‘laridan xabardorligi oshirildi.
Soliq   va   byudjet   siyosatining   to‘g‘ri   yo‘naltirilishi   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashda kalit rol o‘ynaydi. Bu ikki vosita orqali davlat investitsion muhitni
yaxshilashi,   tadbirkorlikni   rivojlantirishi,   kambag‘allikni   kamaytirishi   va
innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tishni   tezlashtirishi   mumkin.   Shu   sababli   fiskal
boshqaruv   faqat   moliyaviy   masala   emas,   balki   keng   ma’nodagi   ijtimoiy-
iqtisodiy   strategiya   hisoblanadi.Soliq   va   byudjet   siyosati   har   bir   davlatning
fiskal   boshqaruv   tizimining   markaziy   vositalaridir.   Ushbu   vositalar   orqali
hukumat   moliyaviy   resurslarni   shakllantiradi,   ularni   qayta   taqsimlaydi   va
iqtisodiy   ustuvorliklarga   muvofiq   yo‘naltiradi.   So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasida   soliq   siyosatini   liberallashtirish,   byudjet   barqarorligini
ta’minlash   va   fiskal   ochiqlikni   oshirish   borasida   muhim   bosqichlar   amalga
oshirildi. Bu o‘zgarishlar statistik ko‘rsatkichlar orqali yaqqol namoyon bo‘ladi.
2020-yilda mamlakat byudjetining umumiy daromadlari 120,2 trillion so‘mni
tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2021-yilda   bu   ko‘rsatkich   147,0   trillion   so‘mga   yetdi.
O‘sish   sur’ati   22,3   foizni   tashkil   etdi.   2022-yilda   esa   davlat   byudjetining
daromadlari 178,6 trillion so‘mga yetib, oldingi yilga nisbatan yana 21,5 foizga
oshdi.   Bu   o‘sish   asosan   soliq   tushumlari   hajmining   ortishi,   yirik   soliq
to‘lovchilarning   elektron   monitoringi,   soliq   bazasining   kengaytirilishi   va
soliqqa tortish tartibining soddalashtirilishi hisobiga yuzaga keldi.
Soliq   siyosati   bo‘yicha   muhim   yutuqlardan   biri   bu   Yagona   yer   solig‘ining
bekor   qilinishi   va   uning   o‘rniga   erkin   soliq   tizimi   joriy   etilishi   bo‘ldi.   2020-
yildan   boshlab   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlariga   nisbatan   soliq   stavkalari
pasaytirildi. Xususan,  foyda solig‘i 12 foizdan 7,5 foizgacha tushirildi. Bu esa
tadbirkorlik   faolligini   oshirdi.   2021-yilda   O‘zbekistonda   ro‘yxatdan   o‘tgan 17yuridik shaxslar soni 580 mingga yetdi, bu esa avvalgi yilga nisbatan 13 foizga
ko‘p   demakdir.   Bu   jarayon   davlat   daromad   bazasining   kengayishiga   sabab
bo‘ldi.Byudjet   siyosati   ham   keskin   isloh   qilinib,   ijtimoiy   xarajatlarga   urg‘u
berila   boshlandi.   2020-yilda   umumiy   byudjet   xarajatlari   140   trillion   so‘mni
tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023-yilda   bu   ko‘rsatkich   254   trillion   so‘mga   yetdi.
Xarajatlarning   asosiy   qismini   ta’lim   (24,6%),   sog‘liqni   saqlash   (15,3%),
pensiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   (30%)   tashkil   qildi.   Ayniqsa,   “Ochiq   byudjet”
loyihasi orqali har bir xarajat turining manzilli sarflanishi ustidan jamoatchilik
nazorati   kuchaydi.   Bu   orqali   byudjet   mablag‘larining   maqsadli   ishlatilishini
ta’minlashda ijobiy o‘zgarishlar sodir bo‘ldi.
2022-yilda   davlat   byudjeti   defitsiti   28,5   trillion   so‘mni   tashkil   qildi,   bu   esa
YaIMning 3,2 foiziga teng edi. Biroq 2023-yilda ushbu ko‘rsatkich 22,7 trillion
so‘mgacha   kamaydi   (YaIMning   2,4%).   Bu   fiskal   intizomning   kuchaygani,
budjet   xarajatlarining   samaradorligi   oshgani   va   soliq   tushumlarining
barqarorligi   bilan   bog‘liq.   Shu   yili   mamlakatda   400   mingdan   ortiq   yangi   ish
o‘rni   yaratilib,   ijtimoiy   infratuzilmaga   ajratilgan   sarmoyalar   20%ga   oshdi.   Bu
jarayonda   fiskal   boshqaruv   vositalari   –   soliq   va   byudjet   siyosatining   faol
integratsiyasi asosiy rol o‘ynadi.
O‘zbekiston   Respublikasining   2024-yil   uchun   byudjeti   307   trillion   so‘m
daromad va 330 trillion so‘m xarajat bilan rejalashtirilgan. Unda 40%ga yaqin
mablag‘lar   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   bandlik,   ijtimoiy   xizmatlar   va   ekologiya
yo‘nalishlariga   ajratilgan.   Soliq   siyosatidagi   progressivlik   kuchayib,   yirik
korxonalar   uchun   foyda   solig‘i   saqlab   qolingan   bo‘lsa-da,   aholi   va   kichik
biznesga yengilliklar ko‘paytirildi. Elektron soliq tizimi (E-NDS, E-Soliq)ning
joriy   etilishi   esa   fiskal   shaffoflikni   yangi   bosqichga   olib   chiqdi.Soliq
siyosatining   barqaror   yuritilishi   iqtisodiyotning   “soya   sektori”   qisqarishiga
sabab   bo‘ldi.   2020-yilda   “soya   iqtisodiyoti”   YaIMning   52%ini   tashkil   qilgan
bo‘lsa,   2023-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   37%ga   tushdi.   Shuningdek,   davlat
daromadlarining   88%   dan   ortig‘i   elektron   tarzda   tushirila   boshlandi.   Bu   esa 18boshqaruvni   avtomatlashtirish   va   korrupsiyani   kamaytirish   uchun   katta
imkoniyat yaratdi.Fiskal boshqaruvda davlat qarzining mo‘’tadil saqlanishi ham
muhim mezonlardan biridir. 2020-yilda tashqi davlat qarzi 21,1 milliard AQSh
dollarini   tashkil   etgan bo‘lsa,  2023-yilda  bu  ko‘rsatkich  26,6 milliard dollarga
yetdi,   biroq   uning   YaIMga   nisbati   38,5%dan   oshmadi.   Bu   davlat   moliyaviy
siyosatining  ehtiyotkorlik bilan olib borilayotganini  anglatadi.  Davlat  qarzidan
foydalangan   holda,   infratuzilma   (yo‘llar,   elektr   tarmoqlari,   suv   ta’minoti)
sohalariga sarmoya kiritildi.
O‘zbekist on Respublikasi: Soliq va byudjet  siyosat i
ko‘rsat kichlari ( 2020–2024-yillar)
№ Ko‘rsatkichl
ar 2020
-yil 2021-
yil 2022-yil 2023-yil 2024-yil (reja)
1 Davlat 
byudjeti 
daromadlari 
(trln so‘m) 120,2 147,0 178,6 218,4 307,0
2 Davlat 
byudjeti 
xarajatlari 
(trln so‘m) 140,0 167,3 207,1 254,0 330,0
3 Byudjet 
defitsiti (trln 
so‘m) -19,8 -20,3 -28,5 -22,7 -23,0
4 Defitsitning 
YaIMga 
nisbati (%) 3,5% 3,1% 3,2% 2,4% 2,2%
5 Foyda solig‘i 
stavkasi (%) 12,0
% 7,5% 7,5% 7,5% 7,5%
6 “Soya  52% 46% 42% 37% 30% (prognoz) 19iqtisodiyoti” 
ulushi (%)
7 Elektron 
tushum ulushi
(%) 65% 72% 81% 88% 90%+
8 Aholi 
daromadiga 
soliq 
yengilligi Kam Ortiqch
a Rivojlanga
n Kengayga
n Rivojlantirilmoq
da
9 Davlat tashqi 
qarzi (mlrd $) 21,1 23,5 25,2 26,6 28,0 (limit)
1
0 Ijtimoiy 
sohalarga 
ajratma (%) 38% 40% 41% 44% 47%
Soliq va byudjet siyosati O‘zbekistonda iqtisodiy modernizatsiyaning asosiy
tayanchi   sifatida   shakllanmoqda.   Davlat   fiskal   siyosat   orqali   nafaqat   iqtisodiy
o‘sishni   ta’minlamoqda,   balki   ijtimoiy   barqarorlik,   tenglik   va   uzoq   muddatli
rivojlanish   uchun   moliyaviy   asos   yaratmoqda.   Bu   jarayonda   fiskal
boshqaruvning zamonaviy mexanizmlari – raqamli soliq nazorati, ochiq budjet
platformasi,   shartnoma   monitoringi   tizimi,   byudjet   xarajatlarining   baholanishi
kabi yondashuvlar doimiy joriy etilmoqda. 20II BOB. FISKAL SIYOSATNING AMALIYOTDA QO‘LLANILISHI
VA TASHKILIY VOSITALARI
2.1. Fiskal siyosatning iqtisodiy barqarorlikka ta’sir
Fiskal   siyosat   davlatning   iqtisodiy   jarayonlarni   boshqarishdagi   eng   muhim
vositalaridan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,   u   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda
markaziy   o‘rin   tutadi.   Davlat   o‘zining   soliq   va   byudjet   mexanizmlari   orqali
umumiy   talab   va   taklifni   tartibga   soladi,   inflyatsiyani   jilovlaydi,   bandlikni
oshiradi va iqtisodiy o‘sishni qo‘llab-quvvatlaydi. Iqtisodiy barqarorlik esa, o‘z
navbatida,   investitsiya   muhiti,   aholi   farovonligi,   ijtimoiy   xavfsizlik   va   tashqi
iqtisodiy faoliyatda izchillikni ta’minlashda muhim omil hisoblanadi.
Makroiqtisodiy barqarorlikni saqlashda fiskal siyosat ikki asosiy yo‘nalishda
ishlaydi:   birinchidan,   talabga   ta’sir   ko‘rsatish   orqali   iqtisodiy   faollikni
rag‘batlantiradi yoki cheklaydi; ikkinchidan, moliyaviy barqarorlikni ta’minlash
orqali davlat moliyasining mustahkamligini saqlaydi. Talabga ta’sir qilish fiskal
vositalar orqali amalga oshiriladi: ya’ni soliq stavkalarining o‘zgarishi, byudjet 21xarajatlarining   oshirilishi   yoki   qisqartirilishi   orqali   umumiy   iqtisodiy
muvozanatni boshqarish mumkin.
Inqiroz   davrlarida   fiskal   siyosat   ekspansion   yondashuv   asosida   yuritiladi.
Masalan, iqtisodiy pasayish sharoitida davlat byudjet xarajatlarini ko‘paytiradi,
aholining daromadlarini oshirish, tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash uchun soliq
yengilliklari   beradi.   Bu   orqali   iqtisodiyotga   “turtki”   beriladi   va   umumiy   talab
jonlanadi.   Boshqa   tomondan,   iqtisodiyot   “qizib   ketgan”   holatda,   ya’ni   haddan
tashqari   yuqori   inflyatsiya   sharoitida   esa   restriktiv   fiskal   siyosat   qo‘llanadi   –
soliq   stavkalari   oshiriladi,   xarajatlar   qisqartiriladi.   Bu   orqali   pul   massasining
ortiqcha o‘sishi to‘xtatiladi va inflyatsion bosim kamaytiriladi.
O‘zbekiston   tajribasida   ham   fiskal   siyosat   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynamoqda.   Xususan,   2020-yildagi   pandemiya
davrida   davlat   fiskal   siyosat   vositalaridan   faol   foydalandi.   Sog‘liqni   saqlash,
bandlik,   tadbirkorlik,   ijtimoiy   himoya   kabi   yo‘nalishlarga   qo‘shimcha   20
trillion   so‘mdan   ortiq   mablag‘   ajratildi.   Bu   iqtisodiy   faollikni   ushlab   turishda,
ish o‘rinlarini  saqlab  qolishda  va aholining xarid qobiliyatini  pasaytirmaslikda
katta   ahamiyat   kasb   etdi.   Shu   bilan   birga,   soliq   yengilliklari   va   muddatli
imtiyozlar   berilishi   orqali   ko‘plab   korxonalar   inqirozdan   chiqish   imkoniyatiga
ega bo‘ldi.
Fiskal   siyosatning   barqarorlikka   ta’siri   nafaqat   qisqa   muddatli,   balki   uzoq
muddatli   rivojlanishda   ham   muhimdir.   Masalan,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,
infratuzilma, transport kabi tarmoqlarga yo‘naltirilgan byudjet mablag‘lari uzoq
muddatda   iqtisodiy   o‘sish   uchun   asos   bo‘ladi.   Soliq   siyosatining   soddaligi   va
adolatliligi   esa  investitsion  muhitni   yaxshilaydi,  xususiy  sektorning  ishonchini
mustahkamlaydi.   O‘zbekistonda   aynan   shu   yondashuv   asosida   2023–2024-
yillarda   kichik   biznes   va   startaplar   uchun   soliq   stavkalari   pasaytirildi,   ayrim
hududlarda   esa   soliq   ta’tillari   joriy   qilindi.   Bu   hududiy   iqtisodiy   faollikni
kuchaytirishga xizmat qildi. 22Fiskal   siyosat   barqarorlikni   saqlashda   avtomatik   stabilizatorlar   vositasida
ham ishlaydi. Ya’ni, daromad solig‘i stavkalari progressiv shaklda belgilangan
bo‘lsa, daromad kamayganda soliq yuki ham avtomatik ravishda kamayadi. Shu
bilan   birga,   ishsizlik   nafaqalari   yoki   ijtimoiy   to‘lovlar   orqali   aholi
daromadining   minimal   darajada   ushlab   turilishi   ta’minlanadi.   Bu   esa   ichki
talabning keskin pasayib ketishining oldini oladi.
Fiskal   siyosatning   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’sirini   baholashda   davlat
byudjetining   defitsit   darajasi   muhim   indikator   hisoblanadi.   Agar   davlat
xarajatlari   daromadlardan   doimiy   ravishda   oshsa,   bu   moliyaviy   barqarorlikka
xavf   tug‘diradi.   Shu   bois,   O‘zbekistonda   defitsit   YaIMning   3   foizidan
oshmasligi   maqsad   qilinmoqda.   Bu   borada   2023-yilda   byudjet   defitsiti
YaIMning 2,4 foizini tashkil etgani fiskal intizom va tartibli xarajat siyosatining
dalilidir.
Yana bir muhim jihat – fiskal siyosat orqali tashqi iqtisodiy barqarorlik ham
qo‘llab-quvvatlanadi.   Soliq   va   bojxona   siyosati   eksport-import   hajmiga   ta’sir
o‘tkazib,   milliy   valyutaning   barqarorligini   saqlashga   xizmat   qiladi.   Masalan,
eksport   qiluvchilarga   soliq   yengilliklari   berilishi   eksport   salohiyatini   oshiradi,
bu esa tashqi savdo balansini muvozanatda ushlab turadi.
Fiskal   siyosat   har   qanday   davlat   uchun   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda
muhim vosita hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi so‘nggi besh yil davomida
fiskal   boshqaruv   tizimini   tubdan   isloh   qilish   orqali   makroiqtisodiy
barqarorlikka   erishish   yo‘lida   izchil   choralar   ko‘rmoqda.   Bu   boradagi   asosiy
indikatorlar   soliq   tushumlari,   byudjet   defitsiti,   davlat   xarajatlarining   ijtimoiy
yo‘naltirilganligi,   davlat   qarzining   boshqarilishi   va   umumiy   talabni   qo‘llab-
quvvatlash samaradorligi bilan o‘lchanadi.
2020-yil   pandemiya   yili   bo‘lgan   bo‘lishiga   qaramay,   O‘zbekiston   byudjet
daromadlari   120,2   trillion   so‘mni   tashkil   qildi.   Bu   ko‘rsatkichga   asosan
soliqlardan   tushgan   tushumlar   sabab   bo‘ldi   –   YaIMga   nisbatan   soliqlar   hajmi
20,4   foiz   atrofida   qayd   etildi.   Biroq   pandemiya   sharoitida   iqtisodiy   pasayish 23xavfi   kuchaygani   sababli   davlat   ekspansion   fiskal   siyosat   yuritdi.   Natijada,
byudjet   xarajatlari   140   trillion   so‘mga   yetdi   va   byudjet   defitsiti   3,5   foizni
tashkil   etdi.   Bu   esa   davlat   tomonidan   iqtisodiy   talabni   saqlab   turish   uchun
qo‘llanilgan aniq choralar edi.
2021-yilda   iqtisodiy   tiklanish   bosqichi   boshlandi.   Byudjet   daromadlari   147
trillion   so‘mga,   xarajatlar   esa   167,3   trillion   so‘mga   yetdi.   Davlat   moliyaviy
barqarorlikni   ta’minlash   maqsadida   soliq   ma’murchiligini   yaxshiladi.   Elektron
hisob-faktura   tizimi   joriy   qilindi,   shaffoflik   oshirildi.   Shu   yili   joriy   etilgan
“Soliq   to‘lovchilarning   reytingi”   mexanizmi   soliq   tushumlarini   15   foizga
oshirdi. Byudjet defitsiti YaIMga nisbatan 3,1 foizgacha kamaytirildi.
2022-yilda fiskal siyosat orqali iqtisodiy o‘sishni qo‘llab-quvvatlash siyosati
davom   ettirildi.   Daromadlar   178,6   trillion   so‘m,   xarajatlar   esa   207,1   trillion
so‘mga etdi. Defitsit 28,5 trillion so‘m bo‘lib, YaIMning 3,2 foizini tashkil etdi.
Biroq   bu   holat   salbiy   ko‘rsatkich   sifatida   emas,   balki   davlat   tomonidan
sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   va   infratuzilmaga   yo‘naltirilgan   investitsiyalar   uchun
amalga   oshirilgan   ongli   siyosat   sifatida   baholandi.   Shuningdek,   ishsizlikka
qarshi kurash maqsadida byudjet hisobidan 1,2 million fuqaro mehnat bozoriga
jalb etildi.
2023-yilda   davlat   xarajatlarining   tarkibi   ijtimoiy   yo‘nalishlarga   ko‘proq
qaratildi.   254   trillion   so‘mlik   xarajatlarning   44   foizi   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,
pensiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   sohalariga   yo‘naltirildi.   Shu   bilan   birga,
daromadlar 218,4 trillion so‘mni tashkil etdi va defitsit 22,7 trillion so‘mgacha
kamaytirildi.   YaIMga   nisbatan   bu   2,4   foizga   teng   bo‘lib,   bu   fiskal
barqarorlikning   saqlanayotganini   ko‘rsatdi.   Davlat   tomonidan   kichik   biznesni
qo‘llab-quvvatlash   uchun   10   trillion   so‘m   subsidiya   va   imtiyozli   kreditlar
ajratildi.   Buning   natijasida   mamlakatda   400   mingga   yaqin   yangi   ish   o‘rinlari
yaratildi.
2024-yil   uchun   byudjet   loyihasida   daromadlar   307   trillion   so‘m,   xarajatlar
esa   330   trillion   so‘m   etib   belgilandi.   YaIMga   nisbatan   defitsit   2,2   foizdan 24oshmasligi   rejalashtirilgan.   Bunda   soliq   siyosatining   progressivligi,
ma’murchilikning   soddalashtirilishi,   va   ijtimoiy   yo‘nalishdagi   xarajatlar
ustuvorligi   asosiy   fiskal   strategiyalardan   bo‘lib   qolmoqda.   “Ochiq   byudjet”
platformasining   joriy   etilishi   orqali   2023-yilda   13   mingta   mahalliy   loyihalar
jamoatchilik   tomonidan   nazorat   qilinib,   2,5   trillion   so‘mlik   mablag‘larning
sarflanishi ochiq tarzda olib borildi.
Boshqa bir  muhim  ko‘rsatkich – davlat  tashqi  qarzining boshqarilishi  orqali
fiskal barqarorlik saqlanmoqda. 2020-yilda 21,1 mlrd dollar bo‘lgan tashqi qarz
hajmi   2023-yilga   kelib   26,6   mlrd   dollarga   yetdi.   Biroq   bu   hajmning   YaIMga
nisbati   38,5   foizdan   oshmagan.   Bu   esa   xalqaro   standartlar   bo‘yicha   xavfsiz
daraja   hisoblanadi.   Davlat   qarzining   aksariyati   infratuzilma   loyihalarini
moliyalashtirishga,   energiya   samaradorligini   oshirishga   va   transport-logistika
tizimini yaxshilashga yo‘naltirilmoqda.
Soliq   bazasi   kengaytirilgani   va   raqamli   tizimlar   joriy   etilgani   fiskal
barqarorlikka   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   2020-yilda   elektron   soliq   tushumlari
umumiy yig‘imning 65 foizini tashkil  qilgan bo‘lsa, 2023-yilda bu ko‘rsatkich
88   foizga   yetdi.   Bu   esa   fiskal   nazoratning   oshganini,   korrupsion   holatlarning
kamayganini   ko‘rsatadi.   2024-yil   yakuniga   qadar   bu   ko‘rsatkichni   90   foizdan
oshirish rejalashtirilgan.
Aholining real daromadlarini oshirish orqali ichki talabni qo‘llab-quvvatlash
fiskal siyosatning barqarorlikdagi yondashuvlaridan biridir. 2022–2023-yillarda
o‘qituvchilar,   shifokorlar,   pensiya   oluvchilar   uchun   to‘lovlar   oshirildi.   Bu
jarayon   umumiy   ijtimoiy   xarajatlarning   YaIMga   nisbatan   17   foizga   yetishiga
sabab bo‘ldi. Shu bilan birga, aholini ijtimoiy himoya qilish uchun 2023-yilda
byudjetdan 10,4 trillion so‘m subsidiya ajratildi.
Fiskal   siyosatning   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’siri   aynan   prognozlar   bilan
mustahkamlanadi.   2024-yil   yakuniga   qadar   O‘zbekiston   hukumati   davlat
byudjeti   defitsitining   YaIMga   nisbatan   2,2   foizda   saqlanishini,   inflyatsiya
darajasining   9–10%   oralig‘ida   barqaror   bo‘lishini,   va   umumiy   iqtisodiy 25o‘sishning   5,6%   atrofida   bo‘lishini   ko‘zlamoqda.   Bu   fiskal   siyosatning   to‘g‘ri
yo‘naltirilganini ko‘rsatadi.
2.2. O‘zbekistonda fiskal siyosatning tashkiliy mexanizmlari va ularning
samaradorligi 26O‘zbekiston   Respublikasida   olib   borilayotgan   fiskal   siyosat   tizimli   va
tashkiliy   jihatdan   izchil   takomillashib   bormoqda.   Davlat   moliyasi,   soliq
ma’murchiligi va byudjet jarayonlarini zamonaviy talablar asosida tashkil etish
orqali   fiskal   boshqaruvning   samaradorligi   oshirilmoqda.   Ushbu   bo‘limda
mamlakatimizda   amalda   qo‘llanilayotgan   fiskal   siyosatning   tashkiliy
mexanizmlari,   ularning   vazifalari   va   bugungi   kundagi   samarali   ishlash
ko‘rsatkichlari tahlil qilinadi.
Fiskal siyosatning asosiy tashkiliy mexanizmlari quyidagilardan iborat: Soliq
tizimi,   Byudjet   siyosatini   amalga   oshiruvchi   tashkilotlar,   Davlat   moliyaviy
nazorati,   Soliq   ma’murchiligi   tizimi,   Avtomatlashtirilgan   monitoring   va   tahlil
platformalari,   Ochiq   byudjet   loyihasi,   hamda   Davlat   qarzi   boshqaruvi
mexanizmlari. Har bir tizim fiskal boshqaruvda o‘ziga xos rol o‘ynaydi.
Avvalo,   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   fiskal   siyosatning   bosh
koordinatoridir. Bu tashkilot orqali davlat byudjeti tuziladi, soliq siyosati taklif
etiladi,   byudjet   intizomi   nazorat   qilinadi.   Hozirgi   kunda   Moliya   vazirligi
faoliyatida   raqamlashtirish,   ochiqlik,   samaradorlik   va   jamoatchilik   ishtirokini
ta’minlash asosiy prinsiplar sifatida qaralmoqda.
Soliq   siyosatini   amalga   oshirishda   esa   Davlat   soliq   qo‘mitasi   muhim   rol
o‘ynaydi.   Tashkilot   soliq   to‘lovchilar   bilan   ishlash,   nazorat   qilish,   soliq
qonunchiligiga   rioya   etilishini   ta’minlash,   shuningdek,   soliq   tushumlarini
maksimal   darajada   yig‘ish   uchun   mas’uldir.   So‘nggi   yillarda   soliq
ma’murchiligi soddalashtirildi: Soliq to‘lovchilarning shaxsiy kabineti, E-NDS,
E-solik,   onlayn   kassa   kabi   xizmatlar   joriy   etildi.   Bu   esa   korrupsiyani
kamaytirib, soliq tushumlarini oshirdi.
Tashkiliy mexanizmlardan yana biri bu – Byudjetlararo munosabatlar tizimi.
O‘zbekistonda   2019-yildan   boshlab   mahalliy   byudjetlarning   mustaqilligi
oshirildi.   Har   bir   viloyat,   tuman   yoki   shahar   o‘zining   byudjet   daromadlarini
to‘plashi   va   xarajatlarni   rejalashtirishi   mumkin   bo‘lgan   tizim   yaratildi.   Bu 27yondashuv fiskal mas’uliyatni mahalliy darajada ham mustahkamlash imkonini
berdi.
Fiskal   siyosatning   ochiqligini   ta’minlovchi   eng   muhim   tashkiliy
innovatsiyalardan biri bu – “Ochiq byudjet” portalidir. 2021-yilda joriy etilgan
ushbu  tizim  orqali  fuqarolar   byudjet  mablag‘larining  qanday  sarflanayotganini
onlayn   ko‘rishlari,   ovoz   berishlari,   taklif   bildirishlari   mumkin.   Bu   esa   davlat
moliyasiga   nisbatan   ishonchni   oshirdi.   2023-yilda   mazkur   platformada   13
mingdan   ortiq   loyihalar   ovoz   orqali   tanlangan.Shuningdek,   Davlat   xaridlari
bo‘yicha   avtomatlashtirilgan   platforma   –   “Xarid.uz”   orqali   xarajatlar
samaradorligini oshirish maqsad qilingan. Davlat xaridlarining elektron shaklga
o‘tkazilishi   byudjet   mablag‘larining   tejashiga   xizmat   qilmoqda.   2023-yil
yakuniga kelib 3 trln so‘mdan ortiq mablag‘lar tanlov orqali tejab qolingan.
Davlat   qarzining   boshqaruvi   ham   fiskal   siyosatning   muhim   tashkil   etuvchi
qismidir.   Hozirda   tashqi   qarz   26,6   mlrd   AQSh   dollarini   tashkil   etadi   (2023),
ammo   uning   YaIMga   nisbati   38,5%dan   oshmasligi   qat’iy   belgilangan.   Bu
limitlar   qonunchilikda   mustahkamlangan   bo‘lib,   fiskal   barqarorlikni
ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Har   yili   qarz   portfeli   Moliya   vazirligi   tomonidan
baholab chiqiladi va qamrovli strategiyalar ishlab chiqiladi.
Tashkiliy mexanizmlarning samaradorligini ifodalovchi yana bir muhim omil
– bu “soya iqtisodiyoti”ning qisqarishidir. 2020-yilda bu ko‘rsatkich YaIMning
52%ini   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023-yilda   37%gacha   kamaydi.   Soliq
to‘lovchilarning   ro‘yxatdan   o‘tishining   elektronlashtirilishi,   QR-fiskal   nazorat,
onlayn   nazorat-kassa   apparatlarining   majburiy   joriy   etilishi   bu   borada   katta
ijobiy natijalarni berdi.
Fiskal   siyosatning   natijadorligi   me’yoriy-huquqiy   jihatdan   ham
mustahkamlangan.   Soliq   kodeksi   2020-yilda   to‘liq   yangilandi.   Unda   soliq
to‘lovchilarga   aniq   huquq   va   majburiyatlar,   ma’muriy   soddalik,   erkinlik   va
javobgarlik   tamoyillari   belgilandi.   Bu   kodeks   bo‘yicha   har   yili   100   dan   ortiq
seminar-treninglar o‘tkazilib, soliq xabardorligi oshirildi. 28Samaradorlik   masalasi   faqat   tashkilotlar   faoliyatiga   emas,   balki   ularning
natijaviy ishlash indikatorlariga ham bog‘liq. Davlat tomonidan ishlab chiqilgan
“Fiskal   samaradorlik   reytingi”   asosida   har   bir   soha,   vazirlik   va   mahalliy
hokimlik   byudjet   mablag‘laridan   qanchalik   oqilona   foydalanganiga   qarab
baholanadi. Bu reyting indikatorlari ochiq e’lon qilinadi.
2.3. Fiskal siyosatni takomillashtirish yo‘nalishlari va xalqaro tajriba
Hozirgi davrda fiskal siyosatning roli nafaqat davlat byudjetini muvozanatda
ushlab turish, balki iqtisodiy o‘sishni jadallashtirish, investitsiyalarni jalb qilish,
ijtimoiy adolatni ta’minlash kabi ko‘plab funksiyalarni o‘z ichiga olmoqda. Shu
sababli   O‘zbekistonda   fiskal   siyosatni   takomillashtirish   zarurati   tobora
kuchayib   bormoqda.   Global   tajriba   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   fiskal   siyosatni
modernizatsiya   qilish   orqali   davlat   iqtisodiy   samaradorlikka   erishadi,   aholi
farovonligi ortadi va raqobatbardosh iqtisodiy muhit shakllanadi.
O‘zbekistonda   fiskal   siyosatni   takomillashtirish   bir   necha   asosiy
yo‘nalishlarda   amalga   oshirilmoqda.   Avvalo,   soliq   tizimini   soddalashtirish   va
adolatlilik   prinsipini   kuchaytirish   maqsad   qilingan.   Yaqin   yillarda   soliq
stavkalari   pasaytirilishi   bilan   birga,   soliqqa   tortish   bazasi   kengaytirildi.
Shuningdek,   soliq   yengilliklari   aniq   ijtimoiy   va   iqtisodiy   maqsadlar   bilan
bog‘langan. Biroq xalqaro tajribaga tayanib aytish mumkinki, soliq siyosatining
takomillashuvi   davomiy   jarayon   bo‘lib,   uni   doimiy   optimallashtirib   borish
zarur.
Masalan, Estoniya modeli soliq ma’murchiligining eng ilg‘or namunalaridan
biri  hisoblanadi. Bu davlatda barcha soliq jarayonlari  raqamlashtirilgan bo‘lib,
soliqlar   5   daqiqada   to‘lanadi.   Har   bir   fuqaroning   soliq   hisobotlari   avtomatik
tarzda   shakllantiriladi.   O‘zbekistonda   ham   bu   yo‘nalishda   ijobiy   siljishlar
mavjud   –   “E-NDS”,   “Soliq   to‘lovchining   shaxsiy   kabineti”,   “My.soliq.uz”
portali   orqali   ko‘plab   xizmatlar   avtomatlashtirildi.   Ammo   bu   tizimlar   butun
respublika   bo‘yicha   to‘liq   joriy   etilishi,   xususan   qishloq   hududlarida,   hamon 29sekin kechmoqda. Shuning uchun raqamlashtirish qamrovini kengaytirish fiskal
siyosatni takomillashtirishda muhim vazifadir.
Fiskal   siyosat   samaradorligini   oshirish   uchun   xalqaro   tajribada   keng
qo‘llaniladigan   yondashuvlardan   yana   biri   –   natijaviy   byudjetlashtirish
tizimidir.   Bu   tizimda   har   bir   byudjet   xarajati   uchun   aniq   ko‘rsatkichlar
belgilanadi va amalga oshirilgan ish natijalariga qarab moliyalashtirish darajasi
aniqlanadi. Masalan, Koreya Respublikasi va Kanadada maktab yoki shifoxona
byudjetdan   mablag‘   olishi   uchun   avvalgi   yillardagi   natijadorlik   asosida
baholanadi.   O‘zbekistonda   ham   “Samarali   byudjet”   konsepsiyasi   ishlab
chiqilmoqda, biroq hali bu tizim to‘liq joriy etilmagan.
Xalqaro   amaliyotda   keng   qo‘llanilayotgan   yondashuvlardan   yana   biri   –
byudjet   ochiqligi   va   jamoatchilik   ishtirokini   kuchaytirishdir.   Misol   uchun,
Shvetsiya   va   Norvegiyada   har   bir   fuqaroga   “byudjet   pasporti”   taqdim   etiladi,
unda   soliqdan   tushgan   mablag‘lar   qayerga   sarflanayotgani   aks   ettiriladi.
O‘zbekistonda  “Ochiq  byudjet” portali  orqali  bu yo‘nalishda  muhim  qadamlar
tashlandi,   biroq   fuqarolar   ishtiroki   va   xabardorlik   darajasi   hali   past.   Demak,
moliyaviy   savodxonlikni   oshirish   orqali   ochiqlik   tizimi   real   natija   berishi
mumkin.
Davlat   investitsiyalarini   samarali   rejalashtirish   ham   fiskal   siyosatni
takomillashtirishda alohida o‘rin tutadi. Xalqaro tajribada, xususan Singapurda
investitsion   loyihalar   davlat-xususiy   sheriklik   asosida   moliyalashtiriladi   va
byudjet   resurslariga   kam   yuk   tushiradi.   O‘zbekistonda   DXS   mexanizmlari
yo‘lga   qo‘yilgan   bo‘lsa-da,   amaliy   samaradorligi   hali   cheklangan.   Shu   bois,
xususiy   sektorni   fiskal   hamkor   sifatida   faol   jalb   qilish   orqali   byudjet
resurslarining bosimini kamaytirish mumkin.
Davlat   qarzini   boshqarishda   esa   xalqaro   tajribada   Yaponiya   va   Germaniya
moliyaviy intizom va qarz qamrovi chegaralariga qat’iy amal qilish bilan ajralib
turadi.   Ular   qarz   olishdan   oldin   ijtimoiy-iqtisodiy   ta’sirni   baholash   tizimini
qo‘llashadi.   O‘zbekistonda   ham   40%li   chegaraviy   ko‘rsatkich   mavjud   bo‘lib, 30Moliya vazirligi har yili qarz strategiyasini e’lon qiladi. Ammo qarzga olingan
mablag‘lar   natijadorligini   baholash   tizimi   hali   to‘liq   yo‘lga   qo‘yilmagan.   Shu
bois,   qarz   samaradorligini   o‘lchovchi   indikatorlar   tizimini   yaratish   dolzarb
hisoblanadi.
Soliq   siyosatini   takomillashtirishda   esa   differensial   soliqqa   tortish   tizimi
xalqaro   amaliyotda   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   Fransiya   va   Germaniyada
ekologik   zarar   keltiruvchi   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   yuqori   soliq   stavkalari,
ekologik   toza   texnologiyalarga   esa   imtiyozlar   joriy   etilgan.   O‘zbekistonda
bunday yondashuv endigina yo‘lga qo‘yilmoqda. “Yashil iqtisodiyot” bo‘yicha
moliyaviy rag‘batlantirish, karbon solig‘i va energiya samaradorlik yengilliklari
ustida ishlash kerak.
Bundan   tashqari,   O‘zbekistonda   fiskal   siyosatni   takomillashtirish
yo‘nalishlari quyidagilar bilan yakunlanadi:
 Soliq islohotlarining hududiy tafovutlarini kamaytirish;
 Sektorlararo fiskal muvozanatni ta’minlash;
 Soliq yukining odil taqsimlanishini kuchaytirish;
Byudjet   intizomini   nazorat   qiluvchi   mustaqil   audit   organlari   rolini
kengaytirish;
Xalqaro   reytinglar   (Open   Budget   Index,   Tax   Competitiveness   Index)
ko‘rsatkichlarida O‘zbekistonning o‘rnini yaxshilash.
O‘zbekistonda   fiskal   siyosatni   takomillashtirish   global   tendensiyalar   bilan
uyg‘un   holda   olib   borilmoqda.   Biroq   samaradorlikka   erishish   uchun   xalqaro
tajribadagi   ilg‘or   usullarni   keng   joriy   etish,   ularni   milliy   sharoitga
moslashtirish,   tizimdagi   ochiqlik,   natijadorlik   va   adolat   prinsiplarini
kuchaytirish   zarur.   Bu   esa   uzoq   muddatli   iqtisodiy   barqarorlik   va   moliyaviy
mustahkamlikning asosi bo‘lib xizmat qiladi. 31 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishim   davomida   fiskal   siyosatning   nazariy   asoslari,   uning
iqtisodiy   mohiyati,   asosiy   turlari,   tashkiliy   vositalari   hamda   O‘zbekistonda
amaliyotda   qanday   qo‘llanilayotganini   chuqur   o‘rganishga   harakat   qildim.
Avvalo, fiskal  siyosat  – bu davlatning iqtisodiyotga soliq va byudjet vositalari
orqali   ta’sir   ko‘rsatish   mexanizmi   ekanligini   angladim.   U   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash,   inflyatsiyani   jilovlash,   bandlik   darajasini   ushlab
turish,   ijtimoiy   himoyani   kuchaytirish   va   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirishda
asosiy vosita hisoblanadi.
Kurs ishida soliq va byudjet siyosati fiskal boshqaruvning asosiy elementlari
sifatida alohida o‘rganildi. Soliqlar orqali davlat daromad bazasini shakllantirsa,
byudjet   xarajatlari   orqali   ijtimoiy   va   iqtisodiy   yo‘nalishlarga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi. Ayniqsa, davlatning xarajatlari ta’lim, sog‘liqni saqlash, infratuzilma 32va   ijtimoiy   yordam   sohalariga   yo‘naltirilgani   iqtisodiy   taraqqiyot   bilan   birga
ijtimoiy barqarorlikni ham ta’minlashga xizmat qilmoqda.
Fiskal   siyosatning   tashkiliy   mexanizmlari   ham   kurs   ishimda   tahlil   qilindi.
Soliq   qo‘mitasi,   Moliya   vazirligi,   Davlat   byudjeti   ijrosini   nazorat   qiluvchi
tuzilmalar, elektron platformalar – bularning barchasi fiskal boshqaruvni tizimli
tashkil etishga xizmat qilmoqda. Ayniqsa, “Ochiq byudjet”, “my.soliq.uz” kabi
raqamli   tizimlarning   joriy   etilishi   shaffoflikni   oshirib,   jamoatchilik   ishtirokini
kuchaytirganini ta’kidlash lozim.
Men   O‘zbekiston   misolida   fiskal   siyosatning   amaliy   qo‘llanilishi   va   uni
takomillashtirish   yo‘nalishlarini   ham   o‘rgandim.   Soliq   yuki   pasaytirilgani,
kichik biznesni qo‘llab-quvvatlash siyosati, byudjet defitsitining nazorat ostida
ushlanishi, ijtimoiy xarajatlarning oshirilgani – bularning barchasi davlat fiskal
siyosatining ijobiy natijalarini ko‘rsatmoqda. Shu bilan birga, xalqaro tajriba –
Estoniya,   Germaniya,   Koreya,   Kanada   kabi   mamlakatlardagi   fiskal
mexanizmlar tahlil qilinib, ularni O‘zbekiston sharoitiga moslashtirish zarurligi
asoslab berildi.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsam,   men   ushbu   kurs   ishim   orqali   fiskal
siyosatning   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   chuqur   tahlil   qilishga,   uning
iqtisodiyotdagi   o‘rni   va   ahamiyatini   anglashga   erishdim.   Kelajakda   ushbu
mavzudagi   bilimlarimni   yanada   boyitish,   iqtisodiy   siyosat   sohasida   chuqur
izlanishlar   olib   borish   niyatidaman.   Zero,   fiskal   siyosat   nafaqat   davlat
moliyasining asosi, balki mamlakat taraqqiyotining hal qiluvchi mexanizmidir. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz 344) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”. 3519) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Fiskal siyosat, uning mohiyati va tashkiliy vositalari

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha