Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 19500UZS
Hajmi 59.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

31 Sotish

Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari

Sotib olish
I BOB.  FONETIKA VA FONOLOGIYANING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Fonetika tushunchasi va uning bo‘limlari
1.2.  Tilshunoslik maktablarida fonema nazariyasi
II BOB.  FONETIKA VA FONOLOGIYA O‘ZARO BOG‘LIQLIGI VA 
FARQLARI
2.1.    O‘zbek tilida  fonemalarni tasniflash muammolari .
2.2. Fonetikaning tadqiqot maqsadi va usuliga ko‘ra turlari
2.3.  Fonetik hodisalarning fonologik tahlili
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH
Til – insoniyat tafakkuri, ongining ifodasi bo‘lib, jamiyat hayotida beqiyos rol
o‘ynaydi.   Har   bir   tilning   mukammal   tuzilmasi,   tovush   tizimi   va   grammatik
qoidalari mavjud. Tilshunoslik fanining asosiy bo‘limlaridan biri bo‘lgan  fonetika
bu   tizimning   eng   muhim   poydevoridir.   U   tilda   ishlatiladigan   tovushlarni   fizik   va
fiziologik   jihatdan   o‘rganadi.   Fonologiya   esa   til   tovushlarini   nafaqat   fizik,   balki
funksional   –   ya’ni   ma’no   farqlovchi   birlik   sifatida   tahlil   qiladi.   Shu   bois   bu   ikki
fan   bo‘limining   uyg‘un   holda   o‘rganilishi   til   tizimini   chuqur   tushunishga   xizmat
qiladi.
O‘zbek   tilshunosligida   fonetika   va   fonologiya   alohida   ilmiy   yo‘nalish
sifatida   mustahkam   o‘rin   egallaydi.   Bu   yo‘nalishlar   XX   asr   boshidan   boshlab
rivojlanib,   hozirgi   kunda   ham   turli   ilmiy   izlanishlar   markazida   turibdi.
Akademiklar   V.   Vohidov,   A.   Madvaliyev,   Sh.   Rahmatullayev   kabi   olimlarning
tadqiqotlari   bu   borada   muhim   manbalar   hisoblanadi.   O‘zbek   tilidagi   fonetik
hodisalar, undosh va unli tovushlar tizimi, urg‘u, intonatsiya kabi masalalar o‘zbek
tilining   to‘g‘ri   o‘rganilishi,   to‘g‘ri   talaffuz   va   savodxonlikda   beqiyos   ahamiyatga
ega.
Bugungi   kunda   fonetika   va   fonologiyani   o‘zaro   bog‘liq   holda   o‘rganish
nafaqat   nazariy   jihatdan,   balki   amaliy   tilshunoslikda,   ya’ni   matn   tahlili,   nutq
madaniyati,   talaffuz   me’yorlari,   til   o‘rgatish   metodikasi   kabi   sohalarda   ham   juda
muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ayniqsa,   xorijiy   tillarni   o‘rganishda,   tarjima
amaliyotida   fonetik   va   fonologik   tahlillar   yordamida   so‘zlarning   to‘g‘ri   talaffuzi,
urg‘u berilishi, ma’no nozikliklarini tushunish osonlashadi.
Shunday   ekan,   fonetika   va   fonologiya   masalalarining   chuqur   tahlili   orqali
nafaqat nazariy bilimlar, balki amaliy ko‘nikmalar ham shakllanadi. Tilshunoslikda
bu   fanlar   bo‘yicha   mustahkam   bilimga   ega   bo‘lish,   so‘z   va   gaplarning   talaffuzi,
ma’no ifodasi va nutqdagi funksiyasini chuqur anglashga xizmat qiladi.
  Tilshunoslikning muhim bo‘limlaridan biri fonetika bo‘lib, u til tovushlarini
o‘rganadi.   Fonologiya   esa   tovushlarning   ma’no   ajratuvchi   xususiyatlarini   tahlil
qiladi. Har ikkala yo‘nalish ham til tizimini chuqur anglash, so‘z va gaplarni to‘g‘ri talaffuz   qilish,   yozuv   va   talaffuz   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunishda   muhim
ahamiyatga ega.
Mavzuning dolzarbligi .  Bugungi kunda tilshunoslikda nazariy bilimlar bilan
bir   qatorda   amaliy   ko‘nikmalar   ham   talab   etiladi.   Ayniqsa,   fonetika   va
fonologiyaning   bir-biridan   farqli   jihatlarini   o‘rganish,   ularning   o‘zaro   aloqasini
tahlil   qilish   zamonaviy   lingvistik   tahlil   uslublarida   muhim   o‘rin   tutadi.   Shuning
uchun   ushbu   mavzu   dolzarb   hisoblanadi.   Hozirgi   kunda   fonetika   va   fonologiya
lingvistikaning   eng   dolzarb   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   sohalar   nafaqat
tilshunoslik,   balki   texnologiya,   ta’lim   va   nutq   terapiyasi   kabi   ko‘plab
yo‘nalishlarda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Xalqaro   kommunikatsiyaning
rivojlanishi:   Globalizatsiya   tufayli   turli   tillarda   muloqot   qilish   zaruriyati   ortib
bormoqda.   Fonetika   va   fonologiyani   chuqur   o’rganish:   Chet   tillarini   samarali
o’ganishga   yordam   beradi.To’g’ri   talaffuz   va   nutq   ohangini   shakllantirish   orqali
kommunikativ   qobiliyatni   rivojlantiradi.Til   o’rganishda   fonetik   to’siqlarni
kamaytiradi.  
Kurs   ishining   maqsadi:   F onetika   va   fonologiyaning   nazariy   asoslarini
yoritish   hamda   ularning   o‘zaro   bog‘liqligi   va   farqlarini   ilmiy   jihatdan   tahlil
qilishdir.
Kurs ishining vazifalari
1. Fonetikaning asosiy bo‘limlarini o‘rganish;
2. Fonologiyaning predmetini aniqlash;
3. Fonetika va fonologiya orasidagi farqni ochib berish;
4. Fonetik hodisalarning fonologik tahlilini ko‘rsatish.
Kurs ishining ob’ekti: T ilning tovush tizimi va unda yuz beradigan fonetik
hodisalar.
Kurs ishining predmeti:  Fonetika va fonologiya o‘rtasidagi farq va ularning
o‘zaro bog‘liqligi. I BOB.  FONETIKA VA FONOLOGIYANING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Fonetika tushunchasi va uning bo‘limlari
Fonetikada tildagi tovushlar, ularning paydo bo‘lishi va turlari, nutq organlari,
ularning   tovush   hosil   qilishdagi   harakat   holati,  nutq   apparati,  nutq   tovushlarining
akustik   va   artikulyatsion   xususiyatlari,   nutq   jarayonida   sodir   bo‘ladigan   turli   xil
fonetik   hodisalar,   nutqning   fonetik   bo‘linishi,   tovushlarining   kommunikativ   roli
hamda prosodika kabi hodisalar o‘rganiladi. 
Demak,   fonetika   –   (gr.   Phone   -   tovush)   tilning   keng   ma’noda   tovush
tuzilishini o’rganuvchi tilshunoslikning bo’limi. U tovushlar bilan bog’liq bo’lgan
har   qanday   hodisalarni   tekshiradi.   Shu   sababli   unga   tilning   faqat   tovush   tizimini
tekshiruvchi bo’lim sifatida qarash noto’g’ri. Har bir til o’z fonetikasiga ega. U shu
tildagi   tovushlarning   hosil   bo’lishi   va   talaffuzining   o’ziga   xos   xususiyatlarini,
uning   tasnifi   bilan   bog’liq   masalalarni   o’rganadi,   talaffuz   va   yozuv
munosabatlarini hamda urg’u va bo’g’in xususiyatlarini tekshiradi.
Fonetika va  fonologiya  til  tovushlarini   o’rganadigan  ikki  asosiy   soha  bo’lib,
ular   birbirini   to’ldiradi.Fonetika   tuvushlarning   qanday   hosil   bo’lishini   va   fizik
xususiyatlarini   o’rganadi,   fonologiya   esa   bu   tovushlarning   til   tizimidagi   rolini   va
ma’no   ajratuvchi   imkoniyatlarini   tahlil   qiladi.Ikkalasi   birgalikda   tilning   ovoz
tizimini   to’liq   tushunish   va   to’g’ri   talaffuz   qilish   uchun   muhimdir.   Fonetika   va
fonologiya   birgalikda   nutq   tovushlarining   hosil   bo’lishi,   talaffuzi,   eshitilishi   va
tilda   qanday   ishlatilishini   tadqiq   qiladi.Fonetika   tuvushlarning   fizik   va   fiziologik
xususiyatlarini   o’rganadi,fonologiya   esa   ularning   tildagi   rolini   aniqlaydi.Misol
uchun,o’zbek   tilida   T   va   D   tovushlari   mavjud.Fonetika   bu   tovushlarning   qanday
hosil   bo’lishi   va   akustik   jihatlarini   tahlil   qiladi   –   T   ovozsiz,   D   esa   ovozli.
Fonologiya   esa   ushbu   tovushlar   ma’no   farqlsh   uchun   muhim   ekanini   ko’rsatadi.
Agar   bir   tovush   tildagi   so’zlar   ma’nosiga   ta’sir   qilmasa,   u   faqat   fonetik   tafovut
hisoblanadi.   Masalan,   kitob   so’zining   K   tovushini   kimdir   yumshoqroq   yoki
qattiqroq   aytsa   ham,   ma’no   o’zgarmaydi.Bunday   holat   fonetik   jihatdan   farq
qiladi,lekin fonologik jihatdan muhim emas.Shunday qilib, fonetika va fonologiya birga   ishlaydi.Fonetika   barcha   tovushlarni   tahlil   qiladi.Fonologiya   esa   ushbu
tovushlarning qaysilari tilda fonema sifatida ishlatilishini aniqlaydi.
Fonetika tilning tovushlar sistemasi va shu tovushlar bilan bog‘liq bo‘lgan har
qanday hodisalarni  o‘rganar  ekan, u tilning barcha sathlari  bilan, ayniqsa, leksika
va grammatika bilan bog‘lanadi. 
Fonetika tovushlarning almashinishi va o‘zgarishi, adabiy talaffuz me’yorlari,
to‘g‘ri talaffuz qilish qoidalari, bo’g’in va urg‘u, uning turlari kabi muammolarni
ham o‘rganadi. 
Demak,   fonetika   haqida   zaruriy   ma’lumotga   ega   bo‘lmay   turib,   to‘g‘ri
talaffuz qilish bilan aloqador bo‘lgan orfografiya va grammatika (morfologiya va
sintaksis)   qoidalari   ustida   ham   muvaffaqiyatli   ish   olib   borish   mumkin   emas.   Shu
bilan   birga,   fonetikani   o‘rganish   orfografiya   (to‘g‘ri   yozish),   orfoepiya   (to‘g‘ri
talaffuz   qilish)   me’yorlarini   yaxshi   o‘zlashtirib   olishga,   adabiy   talaffuz   bilan
shevalar talaffuzi o‘rtasidagi farqni aniqlashga katta yordam beradi. 
Demak,   fonetika   tilshunoslikning   orfografiya,   orfoepiya,   leksikologiya,
grammatika, dialektologiya kabi bo‘limlari bilan bevosita aloqadordir. 
Fonetika   fizika   (akustika   qismi)   va   fiziologiya   fanlari   bilan   ham   yaqin
munosabatdadir. 
Fonetika   tovushlarning   eshitilish   tomonini   o‘rganishda   akustikaga,   talaffuz
qilinishi, aytilishi, hosil qilinish tomonlarini o‘rganishda fiziologiyaga tayanib ish
ko‘radi. 
Bundan   tashqari,   u   adabiyotshunoslik   (hijolar,   o‘lchov   metrika   va   ta’sirli
o‘qish kabi) va ijtimoiy fanlar bilan doimiy aloqada bo‘ladi. 
Nutq tovushlarini turli tomondan o‘rganish mumkin: tarixiy nuqtai nazardan,
qiyosiy tomondan, hozirgi o‘zbek tili va mahalliy dialektlarning nutq tovushlarini
taqqoslash jihatidan, nutq tovushlarini turli asboblar yordamida eksperiment qilish
yo‘li  bilan  va  boshqalar.   Shunga  ko‘ra,  fonetika  nazariy  planda  umumiy  fonetika
va xususiy fonetikaga,amaliy planda esa tarixiy fonetika, qiyosiy fonetika, tavsifiy
fonetika, eksperimental fonetika kabi bir necha sohaga bo‘linadi.   Umumiy fonetika   turli tipdagi tillarning nutq tovushlarining xilma-xilligini
o’rganuvchi bo’lim. U turli sistemalar tillarida inson nutq apparatining tovush hosil
qilish imkoniyatlarini, nutq organlari yordamida tovushlarni hosil qilish usullari va
ulardan   nutqda   foydalanish   imkoniyatlarini   o’rganish   kabi   masalalar   bilan
shug’ullanadi.   U   alohida   va   qarindosh   tillarning   fonetik   sistemasini   batafsil   va
chuqur o’rganish hamda natijalarni umumlashtirish asosida hosil qilinadi. Demak,
tillarning   fonetik   xususiyatlari   qanchalik   chuqur   va   izchil   o’rganilsa,   umumiy
fonetika uchun manba shunchalik boy bo’ladi. 
Xususiy   fonetika   muayyan   bir   tilning   fonetik   bazasini,   fonetik
qonuniyatlarini   umumiy   fonetika   qonuniyatlariga   bo‘ysunadi   va   uning
qonuniyatlari   asosida   faoliyat   olib   boradi.   Xususiy   fonetika   muayyan   bir   tilning
amaliy   fonetikasi   hisoblanadi.   U   turli   farazlar,   gipotezalar,   postulatlardan   xoli
bo‘ladi.   Muayyan   tilning   artikulyatsion   bazasi,   uning   artikulyatsion   imkoniyati,
akustik   refrezentatsion   usuli   asosida   ish   ko‘radi.   Mazkur   tilning   fonetik   ifoda
bazasi bilan bog‘liq barcha jarayonlar xususiy fonetikada o‘rganiladi. 
Tarixiy   fonetika   ma’lum   bir   tilning   tovush   sistemasini   tarixiy   rivojlanishda
o’rganadi,   ya’ni   til   taraqqiyotining   turli   davrlarida   tovush   sistemasidagi   tarixiy
o’zgarishlarni,   ularning   o’zgarish   sabablarini   tekshiradi.   Jonli   so’zlashuv   nutqi,
qarindosh   tillar   tadqiqi   natijasida   olingan   natijalar,   til   taraqqiyotining   turli
davrlariga mansub yozma yodgorliklar tarixiy fonetika uchun manba bo’ladi. 
Tovushlarning tadrijiy taraqqiyoti shu tilda gaplashuvchi xalqning tarixi bilan
bog‘liq   ravishda   o‘rganiladi,   tarixiy   sabablari   aniqlanadi.   Masalan,   o‘zbek   tilida
hozir   v   fonemasining   ikkita   –   lab-lab,   lab-tish   varianti   bor.   Tarixiy   fonetika   v
fonemasidagi shu belgilarning kelib chiqish sabablarini quyidagicha izohlaydi: lab-
lab   varianti   (v)o‘zbek   tili   uchun   birlamchi   va   qadimiy   fonema   hisoblanadi.   Sof
o‘zbekcha   va   asl   turkcha   so‘zlarda   bu   tovushning   lab-lab   varianti   ishlatiladi.
Masalan,   ov,   suv,   yayov,   qovun,   haydov,   yaylov   kabi.   O‘zbek   tilining   keyingi
paytda boshqa tillarbilan munosabati kuchayishi natijasida bu fonemaning lab-tish
varianti   yuzaga   keladi.   Bu   variant   boshqa   tillardan,   xususan,   arab,   fors   va   rus
tillaridan o‘zlashgan va’da, vido, vint, vagon, vaqt, viloyat kabi so‘zlarda uchraydi. Turli davrlarda yaratilgan yozma yodgorliklar, turli gruppa va shevalarga xos
bo‘lgan   og‘zaki   nutq   materiallari   tarixiy   fonetika   uchun   asosiy   manba   sifatida
xizmat qiladi. 
Tarixiy   fonetika   umumiy   fonetikaga,   qiyosiy   fonetikaga   va   hozirgi   tilning
fonetikasiga oid materiallardan ham foydalaniladi. 
Qiyosiy   fonetika   qarindosh   tillarning   tovush   sistemasi   munosabatlarini
o’rganadi. Masalan, turkiy tillarning qiyosiy fonetikasi, slavyan tillarining qiyosiy
fonetikasi   kabi.  Bunda   bir  qancha   qarindosh   tillarning  yoki  bir   qancha  dialekt  va
shevalarning   materiallari   –   unli   va   undoshlar,   fonetik   o‘zgarishlar   va   shu   kabilar
birbiriga   qiyoslash   asosida   o‘rganiladi.   Masalan,   singarmonizm   qonuni   hozirgi
o‘zbek   adabiy   tilida   buzilgan,   lekin   boshqa   turkiy   tillarda,   shuningdek,   ayrim
o‘zbek dialektlarida to‘la saqlangan. Bu materialni qiyosiy o‘rganish asosida avval
o‘zbek   adabiy   tilida   ham   singarmonizm   hodisasining   to‘la   ravishda   bo‘lganligi
to‘g‘risidagi xulosaga kelish mumkin. 
  Qiyosiy   fonetika     bir   tomondan,   bir   oilaga   mansub   ikki   tilning   qiyosiy
fonetikasini  (masalan,  rus va nemis tillari  qiyosiy fonetikasi), ikkinchi  tomondan,
ikki  oilaga  mansub  ikki  tilning qiyosiy  fonetikasini   (masalan,o‘zbek   va rus  tillari
qiyosiy fonetikasi)o‘rganishi mumkin.   Qiyosiy fonetika bir tomondan, umumiy va
tavsifiy fonetika materiallariga, ikkinchi tomondan, tarixiy fonetika materiallariga
asoslanadi.   Qiyosiy   fonetika   yozuv   yodgorliklari   va   sheva   materiallaridan   ham
unumli foydalanadi. 
Tavsifiy fonetika   yoki fonologiya ma’lum bir til taraqqiyotining ma’lum bir
davri   oralig’idagi   tovush   sistemasini   o’rganish   bilan   shug’ullanadi.   Ilmiy-tavsifiy
fonetika   tovushlar   dinamikasi   bilan   ham   shug’ullanadi,   u   tilning   fonetik
sistemasini hosil qilishda til tarixini chetlab o’tmaydi. 
Tavsifiy fonetika tovushlarni quyidagi aspektlarda o’rganadi: 
-fiziologik   (nutq   tovushlarining   nutq   organlari   yordamida   hosil   bo’lishi   –
tovushlar fiziolgiyasi); 
-akustik (o’z sifatlari bilan eshitish taassurotlariga ta’sir etish 
– nutq tovushlarining akustikasi);  -lingvistik (so’zlarning semantik differentsiatsiyasida tovushlarning o’rni). 
Aloqa   vositasi   sifatida   uchinchi   aspekt   asosiy   hisoblanib,   fonetikani
lingvistika   tarkibiga   qo’shadi.   Tovushlarning  kombinator,  pozitsion   variantlari   va
ularning o‘zgarishlari ham shu sohaning asosiy o‘rganish ob’ektlaridandir.
Eksperimental   fonetika   nutq   tovushlarining   fiziologik   va   akustik
xususiyatlarini   turli   xil   asbob-uskunalar   yordamida   o’rganadi.   Tekshirishning
ushbu   usuli   nutq   tovushlarining   alohida   belgi-xususiyatlarini   aniq   belgilashga
imkoniyat yaratadi. Masalan, bu usul vositasida unli tovushlarning cho‘ziqlik yoki
qisqalik,   undoshlardagi   portlash   yoki   sirg‘alish   hodisasini   juda   aniq   belgilashga,
nutq tovushlarining tasnifiga asos bo‘ladi. 
Fonetika bahsining bunday tarmoqlanishi nutq tovushlarini hozirgi o‘zbek tili
me’yorlari   nuqtai   nazaridan   tasvirlash,   tarixiy   ekskursiya   niyatida   ayrim   nutq
tovushlarining   taraqqiyot   protsessiga   ham   nazar   tashlash,   adabiy   talaffuzning
shakllanishi va takomilini ko‘rsatish maqsadida adabiy til fonemalarini o‘rni bilan
markaziy   yetakchi   shevalarning   nutq   tovushlariga   yo‘l-yo‘lakay   qiyoslab   o‘tishni
taqozo etadi. 
Fonetikaning   mustaqil   bo‘lgan   bu   bo‘limlari   o‘zaro   mustahkam   bog‘langan.
Ular bir-birining materiallariga tayanib ish ko‘radi. 1.2. Tilshunoslik maktablarida fonema nazariyasi
Hozirgi   kunda   fonema   tushunchasi   barcha   tilshunoslar   tomonidan   e’tirof
etilsada,   lekin   uning   maqomi   masalasida   bir   xillik   yo‘q.   Tilshunoslikda   fonema
haqidagi ta’limotning asoschisi sanalgan Boduen de Kurtenening o‘zi ham fonema
maqomi   masalasida   turli   xil   yo‘nalishlarning   kelib   chiqishiga   zamin   yaratib
qo‘ygan. U fonemaning quyidagi ikki farqli tomoni borligini ko‘rsatadi:  
1)   antropofonik   (ya’ni   akustik-artikulyatsion)   xususiyatlarining   oddiy
umumlashmasi; 
2)   morfemaning   harakatlantiruvchi   komponenti   va   ma’lum   morfologik
kategoriya belgisi.
Boduen   de   Kurtenening   fonemaning   bu   ikki   xil   tomoni   haqidagi   fikri
keyinchalik fonema maqomini belgilashda ikki xil yo‘nalishning vujudga kelishiga
sabab bo‘ldi. N.S.Trubetskoy asos solgan fonologik yo‘nalish, L.V.Shcherba asos
solgan   Leningrad   fonologik   maktabi,   A.A.Reformatskiy,   Avanesov,   Sidorov,
Dmitrievlar   tomonidan   asos   solingan   Moskva   fonologik   maktablari   ko‘pchilik
tomonidan   e’tirof   etiladi.   Fonologiya   sohasida   yaratilgan   keyingi   barcha   asarlar
yuqorida   sanab   ko‘rsatilgan   u   yoki   bu   fonologik   maktabning   g‘oyalari   bilan
bog‘lanadi.
Har   uch   maktab   kelib   chiqish   ildiziga   ko‘ra   bir   manbaga   -   Boduen   de
Kurtenega borib taqaladi. Lekin Boduenning fonema haqidagi ikki xil  qarashidan
qaysi   biriga   asoslanishiga   ko‘ra   bir-biridan   farq   qiladi.   Bu   nuqtai   nazardan
N.S.Trubetskoyning   fonologik   konsepsiyasi   bilan   Leningrad   fonologik
maktabining qarashlari bir-biriga ancha yaqin keladi. 
Har ikkisi fonemani qurshovdan ajralgan va unga bog‘liq bo‘lmagan potensial
umumiy birlik, farqlovchi belgilar umumlashmasi sifatida talqin qiladi.
  Shuning   uchun   ham   har   ikki   yo‘nalish   ijtimoiy-ruhiy,   imkoniyat   tarzidagi
fonemani   nutq   zanjirida   sezgi   a’zolarimizga   ta’sir   etadigan   real   akustik
elementlarga,   boshqacha   aytganda,   umumiyliklarni   xususiyliklarga   qarama-qarshi
qo‘yadi. Garchi   xususiyliklar   bu   ikki   yo‘nalishda   ikki   xil   atamalari   bilan   –   Praga
lingvistik   maktabida   variant,   Leningrad   fonologik   maktabida   ottenka   atamalari
bilan   nomlansa   ham,   lekin   ular   aslida   bir   narsa   haqida   fikr   yuritadilar.   Shuning
uchun   Praga   lingvistik   maktabi   qarashlarini   hamda   Leningrad   fonologik   maktabi
qarashlarini   bir   guruhga   birlashtirgan   holda,   ularni   Moskva   fonologik   maktabiga
qiyoslagan   holda   fonema   maqomini   belgilash   mezonlari   haqida   fikr   yuritish
maqsadga muvofiq deb o‘ylaymiz. 
L.V.Shcherba   fonemani   ajratish   uchun   tovushning   artikulyatsion-akustik
xususiyati   emas,   balki   ma’no   farqlash   xususiyati   muhim   ekanligini   ta’kidlaydi.
Akustik-artikulyatsion jihatdan turlicha tovushlar bir umumiy belgisi bilan boshqa
shunday   tovush   tiplaridan   ajralib   turadi.   Ana   shunday   umumiy   belgi   ma’no
farqlash xususiyati sanaladi .
L.V.Shcherba   fonologik   sathda   umumiylik   va   xususiylik   dialektikasining
fonema   va   uning   ottenkalarida   namoyon   bo‘lishini   ta’kidlaydi.   Uning   fikricha,
umumiyning   (fonemaning)   talaffuz   qilingan   real   ko‘rinishlari   ottenkalardir.
Bevosita   kuzatishda   berilgan,   muayyan   makon   va   zamonga   bog‘liq   real   talaffuz
qilinuvchi   barcha   akustik   -   artikulyatsion   birliklar   ottenkalar   sanaladi.
Anglashiladiki,   fonema   va   uning   ottenkalari   o‘rtasidagi   munosabat   ikki   bosqich
munosabatidir: abstrakt bosqich (fonema), konkret bosqich (ottenka).
L.V.Shcherbaning   fikricha,   fonemaning   ottenkalari   ichida   bittasi   turli
sabablarga ko‘ra tipik bo‘ladi. Alohida talaffuz qilingan ottenka ana shunday tipik
ottenka   hisoblanadi,   faqat   shu   ottenka   real   nutqiy   element   sifatida   tilga   olinadi.
Boshqa   ottenkalar   esa   tipik   ottenkalarga   nisbatan   turli   o‘zgarishlar   bilan   talaffuz
qilinadi.   Bu   vaqtda   ularni   birlashtirib   turuvchi   belgi   nima?   Bu   belgini
L.V.Shcherba   bir   fonetik   sharoitda   biri   o‘rnida   ikkinchisi   kela   olmaslik   belgisi
sanaydi.   Ma’lum   bir   sharoitda   biri   o‘rnida   ikkinchisini   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan
ottenkalar bir fonemaning emas, turli fonemaning ottenkalari sanaladi.
Bir   fonemaning   ottenkalari   esa   hech   qachon   bir   sharoitda   biri   o‘rnida
ikkinchisi kela olmaydi.  Shunday   qilib,   fonema   -   bu,   bir   tomondan,   barcha   ottenkalarning
umumlashmasi,   ikkinchi   tomondan,   har   qaysi   ottenka   konkret   hollarda   shu
fonemaning vakili hisoblanadi. 1
Fonema   ottenkalari   bir   fonema   doirasida   bir-biriga   qarama-qarshi   qo‘yiladi.
Ottenkalar   umumlashmasi   (fonema)   boshqa   ottenkalar   umum-lashmasiga
(fonemaga) qarama-qarshi qo‘yiladi. Shuning uchun ham L.V.Shcherba fonemani
qisqa   qilib   “konkret   vaziyatda   ottenkalar   sifatida   namoyon   bo‘ladigan
umumlashmadir” deb izohlaydi.
Anglashiladiki,   Leningrad   fonologik   maktabida   fonemalar   bir-biriga
qaramaqarshi   qo‘yish   asosida   belgilanadi.   O‘zaro   qarama-qarshi   munosabatda
bo‘luvchi   ikki   minimal   birlik   qarama-qarshi   a’zolar   sanaladi.   qarama-qarshi
munosabatdagi a’zolar bir qator belgilarga ega bo‘lib, shulardan bittasi farqlovchi,
qolganlari   farqlanmaydigan   (nodifferensial,   irrelevant)   belgilar   hisoblanadi.
Shuning   uchun   ham   fonema   farqlovchi   belgilar   umumlashmasi   sifatida
tavsiflanadi.
  Praga   lingvistik   maktabida   ham   zidlanishlar   asosiy   mezon   sanaladi.
Zidlanishlar   oppozitsiyalar   atamasi   bilan   nomlanadi.   Xususan,   N.S.Trubetskoy
fonologik   sistemani   leksik   va   grammatik   ma’nolarni   farqlash   uchun   xizmat
qiladigan fonologik oppozitsiyalar majmuasi sifatida talqin qiladi. U fonologiyada
asosiy rolni farqlovchi belgilar o‘ynashini ta’kidlaydi .
Fonema xuddi Leningrad fonologik maktabidagi kabi abstrakt birlik sanaladi.
Fonema   nutq   jarayonida   turlicha   o‘zgarishlar   bilan   moddiylashishi   mumkinligi
ko‘rsatiladi.   Nutq   jarayonida   turlicha   akustik-artikulyatsion   xususiyatga   ega
bo‘lgan   real   tovushlar   muayyan   fonemaning   variantlari   hisoblanadi.   Ko‘rinadiki,
Leningrad   fonologik   maktabidagi   ottenka   Praga   fonologik   maktabidagi   variant
atamasi bilan nomlanadi.
L.V.Shcherba   ottenkalarni   turli   belgilariga   ko‘ra   tasnif   etgani   kabi,
N.S.Trubetskoy ham variantlarni guruhlab, uch sinfga ajratadi: 
1) majburiy variantlar;
1
 Нурмонов А.Н. Ўзбек тили фонологияси ва морфонологияси. Тошкент: Фан,1990. –Б.10.; Маҳмудов А. Ўзбек 
тили унлилари. Тошкент: Фан, 1995.  2) fakultativ variantlar (dialektal variantlar); 
3) individual variantlar.
Majburiy variantlarning o‘zi yana uch guruhga bo‘linadi: 
a) pozitsion variantlar; 
b) kombinator variantlar; 
v) uslubiy variantlar. 
Ko‘rinib   turibdiki,   Leningrad   fonologik   maktabi   bilan   Praga   lingvistik
to‘garagining   fonologik   konsepsiyasi   bir-biriga   juda   yaqin.   Har   ikkalasi   ham
fonemani abstrakt birlik sifatida, farqlovchi belgilar umumlashmasi  sifatida talqin
etadi. Har ikkalasi ham abstrakt xususiyatga ega bo‘lgan fonemani nutq jarayonida
real qo‘llanuvchi variantlar yoki ottenkalarga qarama-qarshi qo‘yadi. Fonemaning
bunday   talqini   umumiylik-xususiylik,   imkoniyat-voqelik,   mohiyat-hodisa
dialektikasini  fonologik sathda namoyon qiladi. Moskva  fonologik maktabida esa
fonemaga boshqacharoq yondashiladi. 
Ularning   fikricha,   fonema   ma’lum   avtonomlikka   ega   bo‘lgan,   so‘z   va
morfemaning tovush qobig‘iga bog‘liq bo‘lmagan mustaqil birlik emas, balki so‘z
va morfemalarning tarkibiy elementi hisoblanadi. 
Moskva   fonologik   maktabi   vakillari   ham,   Leningrad   fonologik   maktabi
vakillari   ham   fonema   haqidagi   asosiy   tayanch   bazani   Boduen   de   Kurtenening
fonema haqidagi qarashlariga tayanadi.Ma’lumki, Boduen de Kurtenening fonema
haqidagi   qarashlari   vaqtlar   o‘tishi   bilan   o‘zgarib   borgan.   Ilmiy   faoliyatining
birinchi davrida fonemani inson ongidagi psixik iz, (PUChOK),majmua,psixologik
hodisa,   deb   atasa,   ilmiy   faoliyatining   ikkinchi   davrida   fonemaning   yashash   tarzi
morfemaning   tarkibida   bo‘lar   ekan,   morfemasiz   fonemaning   bo‘lishi   mumkin
emas,   fonema  morfologik   hodisa   deb   ataydi.  Keyinchalik   tilshunoslar   Boduen   de
Kurtenening fonema haqidagi  qarashlarini ikkiga B.Kurtenening fonema haqidagi
psixologik   nazariyasi,   B.Kurtenening  fonema   haqidagi   morfologik   nazariyasi   deb
atay   boshladilar.   Leningrad   fonologik   maktabi   vakillari   Boduen   de   Kurtenening
birinchi   davriga,   ya’ni   psixologik   nazariyasini   asos   deb   biladilar.   Masalan,   i
fonemasi   majmua,   invariant,   uning   bir   nechta   variant   ko‘rinishlari   bo‘lishi mumkin. Iroda so‘zida o‘rta I, musi:qa so‘zida cho‘ziq I, b’r so‘zida qisqa I, lekin
yozuvda   bir   yoziladi,  q ы shloq,   ы qbol   so‘zlarida   chuqur   til   orqa  va   hakozo,   lekin
bir I fonemasining variantlari hisoblanadi.
Moskva   fonologik   maktabi   vakilari   esa   fonema   haqidagi   asosiy   tayanch
bazani   Boduenning   ilmiy   faoliyatining   fonema   haqidagi   ikkinchi   davriga
asoslanadilar,   ya’ni   morfologik   nazariyaga   tayanadilar.   Bir   fonema   turli
so‘zlarning   tarkibida   turli   pozitsiyada   va   turli   variantda   kelsa,   mustaqil   fonema
bo‘la   oladi.   Masalan,   opera   so‘zidagi   O   bilan   orfografiya   so‘zidagi   O   ning   farqi
bor, opera so‘zida O, urg‘u osti bo‘g‘in, orfografiya so‘zida O, urg‘u osti  bo‘g‘in
emas.
Fonemaga   bunday   ikki   xil   qarash   bir   fonetik   qurshovdagi   ayrim   tovush
birliklarini ikki xil talqin qilishga olib keldi. Masalan, o‘zbek tilidagi arra so‘zining
birinchi tovushi yuqoridagi ikki fonologik yo‘nalish bo‘yicha ikki xil fonemaning
vakili   sanaladi.   Praga   va   Leningrad   fonologik   konsepsiyasiga   ko‘ra   bu   tovush   –
keng, lablanmagan unli  fonemaning varianti. Chunki  o‘zak tarkibidagi bu fonetik
birlik   kuchli   pozitsiyada   keng,   lablanmagan   unli   fonemaning   vakili   ekanligini
bildirib turibdi. 
Moskva   fonologik   maktabida   fonemalarni   ajratishda   fonetik   birlikning
morfema va so‘z tarkibida qanday fonetik qurshovda va qanday vaziyatda kelishi
belgisi   tayanch   nuqta   bo‘lganligidan,   fonemalar   pozitsiyasiga   kuchli   e’tibor
beriladi.   Shuning   uchun   pozitsiyalar   muayyan   guruhlarga   bo‘linadi.   So‘z
shaklining   tovush   tomonini   farqlash   pozitsiyasi   –   kuchli   pozitsiya   va   minimal
farqlash   pozitsiyasi   –   kuchsiz   pozitsiya   sifatida   ikki   pozitsiya   darajasiga   ko‘ra
ajratiladi.  
Shunday   qilib,   Moskva   fonologik   maktabida   fonemalar   so‘z   va
morfemalardan   ajratilmagan   holda,   ularning   tarkibiy   qismi   sifatida   qaraladi   va
ularni ajratishda pozitsiya tushunchasi eng muhim belgi sanaladi. 
Anglashiladiki,   umumiylik-xususiylik,   mohiyat-hodisa,   imkoniyat-voqelik
dialektikasi   Praga   lingvistik   to‘garagi   bilan   Leningrad   fonologik   maktabida
fonema   va   uning   variantlari   (ottenkalari)   zidlanishida   yaqqol   namoyon   bo‘ladi. Shuning   uchun   ham   biz   fonologik   sathda   invariant   va   variantlarni   belgilashda
ko‘proq Praga va Leningrad fonologik maktabi mezonlariga asoslanamiz.
  Fonologik   sathda   umumiylik-xususiylik   dialektikasi   fonologik   birliklarning
tasnif   va   tahlilida   ham   aks   etadi.   Fonologik   tasnif   va   tahlilda   fonemalar
paradigmatik   va   sintagmatik   jihatdan   qaraladi.   Fonemalar   paradigmatik   jihatdan
o‘rganilganda, har bir fonemaning muayyan tilning fonologik sistemasidagi boshqa
fonema   bilan   assotsiativ   munosabati,   ularning   bir-biri   bilan   ongdagi   qiyosi
tushuniladi.   Fonemalarni   paradigmatik   planda   o‘rganish   orqali   qiyoslanayotgan
fonemalarning   farqlovchi   (differensial)   va   farqlanmaydigan   (nodifferensial)
belgilari aniqlanadi.1 Shunday qilib, paradigmatik munosabat orqali fonemalarning
qanday  belgilardan  tashkil  topgan  umumlashma   ekanligi  belgilanadi.  Sintagmatik
jihatdan esa ularning nutq jarayonidagi turli xil artikulyatsion-akustik o‘zgarishlari
o‘rganiladi. 2
2
 Абдуазизов А.А. Ўзбек тилининг фонологияси ва морфонологияси. Тошкент: Ўқитувчи, 1992. –Б.11. II BOB.  FONETIKA VA FONOLOGIYA O‘ZARO BOG‘LIQLIGI VA
FARQLARI
2.1.  O‘zbek tilida  fonemalarni tasniflash muammolari .
                  O‘zbek   tili   fonologiyasining   shakllanishida   Ye.D.Polivanov,
G‘.Yunusov,   A.G‘ulom,   V.V.Reshetov,   A.M.Shcherbak,   F.Abdullaev,   Sh.Shoab-
durahmonov,   A.Mahmudov,   S.Otamirzaeva,   E.Umarov,   A.Nurmonov   kabi
tilshunoslarning xizmati katta bo‘ldi. 
A.A.Abduazizov   esa   o‘zbek   tili   fonemalarini   paradigmatik   va   sintagmatik
aspektda   maxsus   o‘rganib,   o‘zbek   tili   fonologiyasining   rivojlanishiga   salmoqli
hissa   qo‘shdi.U   o‘zbek   tilshunosligida   birinchi   marta   nutqning   har   bir   fonetik
bo‘linishida   umumiylik-xususiylik   dialektikasining   namoyon   bo‘lishini   ochib
berdi,   ularni   izohlovchi   maxsus   atamalar   tizimini   o‘zbek   tilshunosligiga   Yevropa
tilshunosligidan olib kirdi.
A.Abduazizov   nutqni   fonetik   jihatdan   o‘zigacha   mavjud   bo‘lgan   barcha
mualliflar   kabi   ibora   (fraza),   takt,   bo‘g‘in   va   tovushlarga   bo‘ladi.   Uning
boshqalardan   farqi   shundaki,   bu   birliklarni   u   paradigmatik   qatorda   bir-biriga
qarama-qarshi qo‘yish mumkin bo‘lgan emik birliklarga zidlaydi: tovush - fonema,
takt - taktema, bo‘g‘in - sillabema va boshqalar. 
Shuningdek,   u   segment   birliklar   bilan   ustsegment   birliklarni   an’anaga   ko‘ra
ajratgan   holda,   urg‘u,   intonatsiyalarni   ustsegment   birliklarga   kiritadi.   Ustsegment
birliklarda   umumiylik-xususiylikni   farqlamoq   uchun   urg‘u-aksentema,   ohang-
intonema   atamalaridan   foydalanadi.   Emik   birliklarni   ajratishda   bosh   mezon   qilib
ma’no   farqlash   funksiyasi   olinadi.   Muayyan   ma’no   farqlash   xususiyatiga   ega
bo‘lgan bo‘g‘inga sillabema (xitoy, yapon, koreys tillariga xos), tovushga fonema,
urg‘uga   aksentema,   ohangga   intonema   atamalari   qo‘llaniladi.   Shunday   qilib,
fonetik   birliklar   (tovush,   bo‘g‘in,   urg‘u,   ohang)   bilan   fonologik   birliklar   orasida
ma’lum   munosabat   o‘rnatiladi.   Fonologik   sathda   umumiylik-xususiylik
dialektikasini namoyon qilishda farqlovchi belgilar muhim rol o‘ynaydi. Xuddi shu
farqlovchi belgilar fonemani fonologiya bilan bog‘lab turadi. Nutq   jarayonida   real   talaffuz   qilingan,   ma’lum   makon   va   zamonga   bog‘liq
tovushlarning   artikulyatsion-akustik   xususiyatlari   (masalan,   jarangli-jarangsizlik,
portlovchi-sirg‘aluvchilik, paydo bo‘lish o‘rniga ko‘ra belgilari: og‘izning ochilish
darajasi,   lab   ishtiroki   va   boshqalar)   fonetikada   aniqlanadi.   Fonologiya   esa
fonemalarni   belgilashda   ana   shu   artikulyatsion-akustik   xususiyatlarga   farqlovchi
belgi   sifatida   qaraydi.   Ko‘rinadiki,   fonetika   fonologiyaga   material   beradi,
fonologik xulosalar fonetika materiallariga tayanadi. 
A.Abduazizov   to‘g‘ri   ta’kidlaganidek,   fonetik   tasnif   fonemalarning   barcha
artikulyatsion-akustik   xususiyatlariga   asoslansa,   fonologik   tasnif   shu   xususiyatlar
ichidan   asosiysini   tanlab   oladi:   ularga   funksional   jihatdan   qarab,   farqlanish
belgilarini   topadi.   Fonemalarni   artiku-lyatsion-akustik   jihatdan   farqlashga   xizmat
qiluvchi   alomatlar   farqla-nish   belgilari   hisoblanadi.   Fonema   ana   shunday
belgilarning   yig‘indisi   sifatida   tushuniladi.1   Farqlanish   belgilari   esa   fonemalarni
so‘z va morfema tarkibida bir xil sharoitda solishtirish orqali namoyon qilinadi.
Avvalo,   fonemalar   artikulyatsion-akustik   va   funksional   jihatdan   ikki   katta
guruhga bo‘linadi: 
1) unlilar,
 2) undoshlar. 
Har   ikki   guruh   yuqoridagi   uch   belgiga   ko‘ra   o‘zaro   zidlanadi.   Birinchi
belgisiga   ko‘ra   fonemalar   talaffuz   qilinganda,   nutq   organlarining   og‘iz
bo‘shlig‘ining ma’lum bir joyida bir-biriga yaqinlashishi, havo oqimining to‘siqqa
uchrash-uchramasligi   e’tiborga   olinadi.   To‘siqqa   uchraydiganlar   undosh,   to‘siqqa
uchramaydiganlar esa unlilar sanaladi. 
Ikkinchi belgisiga ko‘ra fonemalar ovoz yoki shovqindan iboratligi e’tiborga
olinadi:   ovozdan   iborat   bo‘lsa   unlilar,   shovqindan   iborat   bo‘lsa,   undoshlar
hisoblanadi.   Bu   belgiga   binoan   sonorlar   ham   unlilar   bilan   bir   guruhni   tashkil
qiladi. 
Uchinchi   belgiga   ko‘ra   bo‘g‘in   hosil   qila   olishlik-qila   olmaslik   belgisi
hisobga olinadi: bo‘g‘in hosil qiladiganlar, bo‘g‘in hosil qilmaydiganlar.  2.2. Fonetikaning tadqiqot maqsadi va usuliga ko‘ra turlari 
Tilning tovush tomoni ancha murakkab hodisadir: 
a) har qanday tovushning fizik- akustik tabiati bor; 
b) har qanday nutq tovushining biologik asosi (nutq a`zolarining harakati va holati
bilan bog‘liq jihatlari) mavjud; 
v) har qanday nutq tovushlari talaffuz etiladi va eshitiladi. 
Fonetik   birliklarning   ana   shu   jihatlarini   O‘rganish   fonetikaning   fizik-akustik,
anatomik-fiziologik, pertseptiv va lingvistikfunktsional aspektlari deb qaraladi.
Fizik–akustik   aspekt.   Eksperimental   fonetikaning   bu   aspekti   fonetik   birliklarning
fizik   tabiatini   tadqiq   qiladi.   Fonetik   birliklarning   fizik   tabiatiga   tovushning
balandligi,   kuchi,   tembri,   cho‘ziqligi   kiradi.   Tovushning   ovoz,   shovqin,
qo‘shimcha   (yordamchi)   ton   kabi   komponentlari   ham   fizik-   akustik   omillar
sanaladi.
  1.Tovushning   balandligi   -   tovushning   un   paychalari   tebranishi   chastotasiga
bog‘liq sifati. Ma`lum vaqt O‘lchovida (masalan, bir sekundda) un paychalarining
tebranish   miqdori   qancha   ko‘p   bo‘lsa,   tovush   shuncha   baland   bo‘ladi   yoki,
aksincha, shu vaqt O‘lchovi hisobida un paychalari qancha kam (siyrak) tebransa,
tovush shuncha past chiqadi. Tebranayotgan jismning, masalan, un paychalarining
tinch holatdagi nuqtadan ikki (qarama-qarshi) tomonga bir marta borib kelishi bitta
to‘la tebranish sanaladi, ana shu bitta to‘la tebranish  bir gers hisoblanadi, demak,
baland   ovozda   gerslar   miqdori   ko‘p(tebranish   zich),   past   ovozda   esa   gerslar
miqdori   kam   (tebranish   siyrak)   bo‘ladi.   Insonning   eshitish   qobiliyati   16   gersdan
20000   gersgachadir:   16   gers   eshitishning   eng   quyi   pog‘onasi,   20000   gers   esa
eshitishning eng yuqori pog‘onasi hisoblanadi.
16   gersdan   kam   chastotali   tebranish   infratovush,   20000   gersdan   ortiq   chastotali
tebranish   esa   ultratovush   sanaladi.   Inson   oddiy   so‘zlashuvda   100   gersdan   400
gersgacha balandlikdagi tovushni qo‘llaydi. Insonning eng past tovushi bas ( u 40
gersga   teng),   eng   baland   tovushi   esa   sopranodir(   u   170   gersga   teng).   Nutqda
tovushning baland-past tarzda to‘lqinlanishi melodikani yuzaga keltiradi, melodika esa   gapning   ifoda   maqsadiga   yoki   emotsionallikka   ko‘ra   turlarini   belgilashda,
sintagmalarni, kirish so‘z yoki kiritma gaplarni ifodalashda muhim vosita sanaladi.
Shuni   alohida-alohida   ta`kidlash   kerakki,   tebranish   chastotasi   nutqda   boshqa
akustik   vositalar   (urg‘u,   intonatsiya,   temr,   temp   kabilar)   bilan   munosabatga
kirishib,   murakkab   tovushni   hosil   qilishi   ham   mumkin,   bunday   murakkab
tovushlardan   esa   turli   ekspressiv-stilistik   maqsadlarda,   ayniqsa,   she`riy
misralardagi tovush tovlanishlarini tarkib toptirishda foydalaniladi.
2.Tovushning   kuchi   (intensivligi)   -   1sm2   maydondan   1   sekundda   ota’digan
energiya   miqdori.   Bunday   energiya   miqdorining   ko‘p   yoki   oz   bo‘lishi   tebranish
amplitudasining   (kengligining)   katta   yoki   kichikligiga   bog‘liqdir;   tebranish
amplitudasining   katta   bo‘lishi   unga   berilayotgan   zarba   darajasiga,   masalan,
o‘pkadan   kelayotgan   havo   oqimi   kuchiga   bog‘liq.   Masalan,   zarb   urg‘usini
(dinamik   urg‘uni)   yuzaga   keltirishda   havo   zarbi   kuchli   bo‘ladi.   Demak,   tovush
kuchining nutqdagi ahamiyati ko‘proq zarb urg‘usini ifodalashda namoyon bo‘ladi.
Tovush kuchi odatda detsibel bilan o‘lchanadi. Masalan, soatning chiqillashi – 20
db,   pichirlash   –   40   db,   yarim   ovoz   bilan   gapirish-60   db,   baland   ovoz   bilan
gapirish-h0   db,   simfonik   orkestr   ovozi-100   dan   110   detsibelgacha   bo‘ladi.   130
detsibeldan ortiq kuchdagi tovush quloqqa og‘riq beradi, insonni noxush qiladi.
3.Tovush   tembri   -   tovushning   asosiy   ton   va   yordamchi   tonlar   (oberton,   parsial
tonlar)   qo‘shilmasidan   tarkib   topadigan   sifati.   Tovush   tembrini   ifodalovchi   va
uning   boshqa   tovushlar   tembridan   farqini   ko‘rsatuvchi   chastotalar   formantlar
deyiladi. Tovush formantlari maxsus eksperimental apparat -spektograf yordamida
aniqlanadi. 
Tovush tembrining turli xil formantlarga ega bo‘lishida bo‘g‘iz bo‘shlig‘i, halqum,
og‘iz   bo‘shlig‘i   va   burun   bo‘shlig‘i   maxsus   rezonatorlik   (akustik   fil`trlik)
vazifasini   bajaradi:   bunday   bo‘shliqlarning   turli   shaklga   kirishi,   hajmi,   undagi
a`zolarning harakati-holati tovushning bo‘yoqdorligini (sifat belgilarini) o‘zgartirib
turadi,   shu   tariqa   fonemalarning   O‘zaro   farqlanishi   ta`minlanadi.   Odatda,   tovush
tembri unli fonemalarda muhim rol` o‘ynaydi: hamma unli fonemalarda ovoz bor,
ammo ular  bir-biridan tembri bilan farq qiladi. Ayni paytda, tovush tembri  ayrim undoshlarni,   masalan,   sonantlarni   farqlashda   ham   qatnashadi.   Bulardan   tashqari,
tembr   nutqning   supersegment   birligi,   ovoz   tovlanishlari   tarzida   ham   namoyon
bo‘ladi:   quvnoq   tembr,   ma`yus   tembr   kabi.   Tembrning   bu   turlari   nutqning
ekspresssiv-emotsional xususiyatlarini ta`minlaydi.
4.Tovush   cho‘ziqligi -   tebranishning   oz   yoki   ko‘p   vaqt   davom   etishi.   Tovush
cho‘ziqligi ikki xil bo‘ladi; 
a)   fonologik   cho‘ziqlik   (birlamchi   cho‘ziqlik).   Bunday   cho‘ziqlik,   odatda,   ma`no
ajratish   uchun   xizmat   qiladi.   Masalan,   turkman   tilida   «yilqi»   ma`nosidagi   «ot»
so‘zi bilan «ism» ma`nosidagi «ot» so‘zining ma`nolari shu so‘zlar tarkibidagi «o»
unlisining   cho‘ziqlik   darajasi   bilan   farqlanadi;   ot   (ad-»   yilqi»)   -o:t   (a:d-»ism»)
kabi; 
b) fonetik cho‘ziqlik (ikkilamchi cho‘ziqlik)- sof fizik-akustik faktorga asoslangan
(fonologik vazifa bajarmaydigan) cho‘ziqlik. Masalan, urg‘uli bo‘g‘indagi unli bir
oz   cho‘ziladi,   ammo   u   so‘z   ma`nosini   farqlash   uchun   xizmat   qilmaydi   (atlas   va
atlas kabi ayrim holatlar bundan mustasno). Shuningdek, imon so‘zi boshidagi «i»
cho‘ziqroq   talaffuz   etilganidan,   unda   bir   «y»   orttiriladi   yoki   shahar,   zahar
so‘zlarida «h»ning tushib qolishi natijasida ikki «a» yonma-yon kelib, bir cho‘ziq
«a»   tarzida   talaffuz   qilinadi   (sha:ar,za:ar   kabi),   ammo   bu   holat   so‘z   ma`nolarini
o‘zgartirmaydi. 
Izoh;   Nutq   tovushlarining   balandligi,   kuchi   (intensivligi)   va   tembri   ularning   sifat
belgilari sanaladi, tovushning cho‘ziqligi esa miqdor belgisi hisoblanadi. 
Anatomik-fiziologik aspekt. Fonetikaning bu aspekti fonetik birliklarning biologik
asosini  - inson organizmidagi  ayrim a`zolarning nutq tovushlarini hosil  qilishdagi
rolini, ularning tuzilishi va faoliyatini O‘rganadi. 
Nutq tovushlarining biologik asosini quyidagi turlarga bo‘lish mumkin: 
1) nutq a`zolarining anatomiyasi; 
2) nutq a`zolarining fiziologiyasi; 
3) nutq a`zolarining ijro kechimi.   1.Nutq   a`zolarining   anatomiyasi   deyilganda   shu   a`zolarning   shakli,   tuzilishi,
orni nazarda tutiladi. Bunday a`zolar quyidagi apparatlarga birlashadi: 
a) nafas apparati - o‘pka, bronxlar, traxeya, diafragma, ko‘krak qafasi. Bu apparat
a`zolari   tovush   hosil   qilish   uchun   zarur   bo‘lgan   havo   oqimini   boshqa   a`zolarga
etkazib beradi, shu ma`noda havo manbai sanaladi; 
b)  bo‘g‘iz bo‘shlig‘i- traxeyaning yuqori  (kengaygan) qismi. Unda un paychalari,
uzuksimon,   qalqonsimon,   cho‘michsimon,   ponasimon,   shoxsimon   tog‘aylar
mavjud. Bu apparatdagi eng faol a`zolar un paychalaridir:
  -un   (ovoz)   paychalari   tinch   holatda   turganda,   ularning   oralig‘i   ochiq   bo‘ladi,
natijada   nafas   apparatidan   kelayotgan   havo   oqimi   shu   oraliqdagi   paychalarni
tebratmay ota’di. Bunday vaziyatda ovoz hosil bo‘lmaydi;
  -   ovoz   paychalari   tortilgan   (   taranglashgan)   da,   ular   orasidagi   ochiq   bo‘shliq
yumuq   holatga   keladi,   natijada   havo   oqimining   yo‘li   to‘siladi,   havo   oqimi
taranglashgan   un   paychalariga   urilib,   uni   tebratadi.   Bunday   tebranish   ovozni
(asosiy   tonni)   yuzaga   keltiradi.   Shuning   uchun   bo‘g‘iz   bo‘shlig‘i   ovoz   manbai
hisoblanadi.   Ovoz   esa   unli   tovushlarni,   jarangli   va   sonor   undoshlarni
shakllantirishda fizik komponent sifatida qatnashadi. 
-ovoz  paychalari   bo‘shroq  tortilgan  holatda shu  paychalar  orasida  torroq bo‘shliq
yuzaga   keladi,   havo   oqimi   shu   bo‘shliqdan   sirg‘alib,   ishqalanib   ota’di,   ammo   un
paychalarini tebratmaydi., natijada shovqin hosil bo‘ladi, bu shovqin pichirlab yoki
shivirlab gapirganda qo‘llanadi; 
v)   halqum-   bo‘g‘izdan   yuqoriroqda   joylashgan   bo‘shliq.   U   uch   qismdan   iborat:
pastki qismi hiqildoq(bo‘g‘iz)ga tutashgan orni; o‘rta qismi-halqumning og‘zi. Bu
qism  og‘iz bo‘shlig‘i  tomonga ochilgan bo‘ladi;  yuqori  qismi- burun bo‘shlig‘iga
va eshitish paylariga birikkan (tutashgan) qismi; 
g) og‘iz bo‘shlig‘i- til, kichik til, tishlar, lablar, lunjlar, qattiq va yumshoq tanglay,
til   osti   muskulidan   iborat   apparat.   U   orqa   tomonidagi   tomoq   orqali   halqumga
tutashadi; 
d) burun bo‘shlig‘i - qo‘shimcha ton manbai. U yumshoq tanglay oxiridagi kichik
tilning quyi tomon harakat qilishi natija-sida rezonatorga aylanadi: havo oqimining bir  qismi  burun bo‘shlig‘idan o‘tib, qo‘shimcha tonlarni yuzaga keltiradi. O‘zbek
tilining m,n,ng undoshlari shu apparat ishtirokida yuzaga keladi.
  Faol  a`zolar :   lablar;  tilning  old  qismi;  tilning  o‘rta  qismi;  tilning  orqa   qismi;   til
O‘zagi; kichik til; yumshoq tanglay ; halqumning orqa qismi. 
Nofaol   a`zolar   :   old   tomondagi   yuqori   tishlarning   uchi;   old   tomondagi   yuqori
tishlarning   orqa   qismi;   qattiq   tanglayning   old   qismi;   tanglayning   o‘rta   qismi;
yumshoq tanglayning old qismi; yumshoq tanglayning orqa qismi.
2. Nutq a`zolarining fiziologiyasi  deyilganda shu a`zolarning hayotiy kechimlari,
muhit bilan bo‘ladigan munosabatlari nazarda tutiladi. Bunday kechim bosh miya
qobig‘ining   cho‘zinchoq   miya   qismida   joylashgan   markaziy   nerv   sistemasi
tomonidan   boshqariladi.   Bu   sistema   maxsus   funktsiyalarni   bajaradigan   nerv
hujayralari   to‘plamidan   iboratdir.   Uning   brok   markazi   deb   nomlanuvchi   turi
nutqning yuzaga chiqishida qatnashadigan mushaklarni harakatga keltiradigan nerv
markazi hisoblanadi. Eshituv markazi nomli turi esa eshitish a`zolaridan keladigan
ta`sirni   idrok   etadigan   nerv   markazi   sanaladi.   Bu   markaz   faoliyatini   o‘rganish
fonetikaning   pertseptiv   (eshitib   his   etish)   aspekti   deb   ham   qaraladi.   Demak,   til
vositasida   amalga   oshiriladigan   nutqiy   aloqa   bevosita   shu   markazlar   ishtirokida
yuz beradi.
3.Nutq   a`zolarining   ijro   kechimi -   nutq   a`zolarining   nutq   tovushlarini   hosil
qilishdagi   ishtiroki   (harakati   va   holati).   Bunday   kechim,   yuqorida   aytib
o‘tilganidek,   nutq   a`zolarining   fiziologiyasi   bilan   bog‘liqdir.   Odatda,   nutq
a`zolarining   harakati   va   holati   artikulyatsiyani   shakllantiradi.   Artikulyatsiya   esa
har bir millat vakillarida psixologik va fiziologik ko‘nikmalarga tayanadi. Bu holat
o‘sha   millat   tilining   artikulyatsiya   bazasi   hisoblanadi.   Shuning   uchun   bir   millat
vakilida   boshqa   millat   tiliga   xos   artikulyatsiya   bazasi   (psixologik   va   fiziologik
ko‘nikmalar)   bo‘lmasligi   mumkin.   Demak,   tillar   bir-biridan   artikulyatsiya
bazalaridagi   ba`zi   belgilari   bilan   o‘zaro   farq   qiladi.   har   qanday   nutq   tovushining
artikulyatsiyasi   uch   bosqichdan   tarkib   topadi:   birinchi   bosqich-ekskursiya
(hozirlanish),   ikkinchi   bosqich   –   to‘xtam   (ish   holati),   uchinchi   bosqichrekursiya
(talaffuzning   qaytishi).   Nutq   jarayonida   bu   bosqichlarning   chegarasi mavhumlashadi: odatda, bir tovushning artikulyatsiyasi nihoyasiga etmay, ikkinchi
tovush   ekskursiyasi   boshlanadi,   natijada   tovushlar   bir-biriga   dinamik   ravishda
ulanib,   ular   orasidagi   talaffuz   chegaralari   sezilmas   holga   keladi.   Bunday
chegaralarni yozuvda (harflar misolida) aniq sezish mumkin.
  Izoh.   1)   nafas   apparati   tovush   hosil   qilish   uchun   kerak   bo‘lgan   havo   oqimini
etkazib beradi; 2) bo‘g‘iz (hiqildoq) ovoz hosil qiladi; q) halqum, og‘iz bo‘shlig‘i
tovushni shakllantiradi; 4) burun bo‘shlig‘i qo‘shimcha ton beradi. Eshitib his etish
aspekti (perseptiv aspekt). 
Fonetikaning  bu   aspekti   fonetik   birliklarning  eshitish   a`zolariga   ta`sirini   his   etish
orqali   so‘zning   ma`nosini   yoxud   gap   va   nutq   mazmunini   idrok   qilish
qonuniyatlarini o‘rganadi.   Ma`lumki, inson tashqi  dunyoni o‘zining sezgi  a`zolari
orqali   his   etadi:   ko‘radi,   eshitadi,   sezadi.   Fonetik   birliklar   ham   moddiy-material
hodisa sifatida insonning eshitish a`zolariga ta`sir qiladi, ammo bu ta`sir shunchaki
moddiy hodisaning ta`sirigina emas, balki fonetik so‘zning (ma`noga ega bo‘lgan
formaning) yoxud gapning ta`siri bo‘ladi. Shuning uchun har qanday so‘zni, so‘z
shaklini   yoki   gapni   eshitganimizda,   ongimizda   shu   birliklarning   ma`nosi   yoki
mazmuni,   aniqrog‘i,   ma`no   yoki   mazmun   obrazi   gavdalanadi.   Bunday   his   etish,
idrok   qilishsiz   tilning   birorta   funktsiyasi(nominativ   funktsiya,   kommunikativ
funktsiya,   emotiv   funktsiya   va   hokazolar)   amalga   oshirilmaydi.   Lingvistik-
funksional aspekt. Fonetikaning bu aspekti fonetik birliklarning til mexanizmidagi
rolini,   demak,   tilning   ijtimoiy   mohiyatini   belgilashdagi   axamiyatini   o‘rganadi.
Tilshunoslikda fonetikaning bu aspekti fonologiya deb ataladi 
                 Fonetika va fonologiya — tilshunoslikning ikki muhim bo‘limi bo‘lib, ular
tovushlarni   o‘rganadi,   lekin   yondashuvlari   va   maqsadlari   farq   qiladi.   Quyida
ularning asosiy farqlari keltirilgan:
Asosiy jihatlar Fonetika Fonologiya
Tadqiqot obyekti Nutq   tovushlarini   fizik   va
fiziologik   jihatdan
o‘rganadi Tovushlarning   til   tizimidagi
vazifasini   va   ma’nodagi   rolini
o‘rganadi
Yondashuv Amaliy   (real   tovushlar Nazariy   (tovushlar   til   tizimida qanday aytiladi) qanday ishlaydi)
Tayanch birlik Nutq   tovushi   (sound,
tovush) Fonema   (ma’no   farqlovchi   eng
kichik birlik)
Asboblar
yordamida
tekshiruv Akustik   va   artikulyatsion
qurilmalar bilan Ko‘proq   tahliliy   va   abstrakt
usullar bilan
Misol [p]   va   [ph]   tovushlari
fonetik jihatdan farqli “pal”   va   “bal”   so‘zlarida   [p]   va
[b] fonemalar ma’no farqlaydi
  Fonetika  — qanday aytilishini o‘rganadi.
Fonologiya  — nima uchun aytilishini o‘rganadi (ya’ni, tovushlarning til tizimidagi
funksiyasini).
Fonologiya   tilshunoslikning   bir   bo‘limi   bo‘lib,   u   fonetik-   fonologik   birliklarning
tildagi   vazifalari,   til   mexanizmidagi   roli   haqida   ma`lumot   beradi.   Tilshunoslikda
fonologiyaning fan sifatidagi maqomi xususida ikki xil fikr mavjud. Birinchi fikrga
ko‘ra   fonologiya   fonetikaning   o‘zi   emas,   chunki   fonetika   nutq   tovushlarini,
fonologiya   esa   til   tovushlarini   o‘rganadi:   nutq   tovushlari   haqidagi   ta`limot
(fonetika)   aniq   fizik   hodisalarni,   til   tovushlari   haqidagi   ta`limot   (fonologiya)   esa
shu   tovushlarning   lisoniy-vazifaviy   xususiyatlarini   tadqiq   qiladi,   shunga   ko‘ra
ularning   tadqiqot   metodlari   ham   har   xil:   fonetika   tabiiy   fanlarning   tadqiqot
metodlariga   fonologiya   esa   lingvistik   tadqiqot   metodlariga,   asoslanadi.1   Ikkinchi
fikrga   ko‘ra,   fonologiyani   fonetikadan   ajratib   bo‘lmaydi,   chunki   muayyan   tilning
fonemalari   tizimini,   bu   tizimdagi   har   bir   fonemaning   «semantizatsiyalashgan»
(fonologizatsiyalashgan)   belgilarini   shu   tilning   konkret   talaffuz   xususiyatlarini
o‘rganmasdan tadqiq qilib bo‘lmaydi.
  Demak,   fonologiya   aslida   fonetikaning   o‘zi,   faqat   uning   yuqori   bosqichi,   xolos.
Binobarin,   fonolog   bir   vaqtning   o‘zida   fonetist   bo‘lmay   iloji   yo‘q,   ayni   paytda
fonetist   ham   doimo   (shu   jumladan,   fonologiya   paydo   bo‘lgan   davrgacha   ham)
ma`lum   darajada   fonolog   bo‘lgan,   chunki   u   umuman   tovushni   emas,   balki   til
tovushlarini o‘rgangan.  Ma`lumki, fonetikada tovush va bo‘g‘in segment birliklar,
urg‘u   va   intonatsiya   (ohang)   esa   supersegment   birliklar   tarzida   tavsiflanadi. Fonologiyada   bu   birliklar   lisoniy-vazifaviy   xususiyat   taqozosi   bilan   fonema
(tovush), sillabema (bo‘g‘in), aktsentema (urg‘u), va intonema(intonatsiya, ohang)
deb   nomlanadi,   fonologiyaning   o‘zi   esa   segmental   fonologiya   va   supersegmental
fonologiya   kabi   ikki   turga   ajratiladi   .   Segmental   fonologiyaning   asosiy   predmeti
fonemadir,   shunga   ko‘ra   u   fonematika,   fonemika   nomlari   bilan   ham   ataladi.
Supersegmental   fonologiyaning   predmeti   esa   sillabema,   aktsentema   va
intonemadir, shunga ko‘ra u prosodika deb ham yuritiladi.
    Fonologiyaning   xulosalari   fonetikaning   fizik-akustik,   anatomik-fiziologik   va
pertseptiv aspektlarida to‘plangan tajriba va ma`lumotlarga asoslanadi. Bu hol ham
fonologiya   bilan   akustik   fonetika,   artikulyatsion   fonetika   va   pertseptiv   fonetika
o‘rtasida uzviy aloqa borligidan dalolat beradi.  2.3.  Fonetika va fonologiyaning o’rganish ob’ekti 
Amaliy   hayotimizda   sezgi   a’zolarimizga   ta’sir   etayotgan   xususiy   narsa   va
hodisalarni boshqa shunga o‘xshash narsa va hodisalarga qiyoslash asosida ularda
takrorlanayotgan,   o‘xshash   belgilarni   aniqlay   olamiz.   Ana   shu   o‘xshash   belgilar
asosida   bu   narsa   va   hodisalarni   muayyan   sinflarga   birlashtirish   imkoniyatiga   ega
bo‘lamiz.
    Ma’lum  bir  sinfga  mansub  bo‘lgan ob’ektlarning barchasi  uchun  istisnosiz
umumiy bo‘lgan belgilar umumiylik kategoriyasini tashkil etadi.
Xususiyliklarni bir-biriga taqqoslab, zidlab, ular o‘rtasidagi o‘xshash belgilar
asosida   fikriy   predmetni,   abstrakt   narsani   hosil   qilishimiz   umumiylikni   keltirib
chiqaradi. 
Xususiylik   va   umumiylik   bilishning   ikki   chegara   qutbi,   alohidalik   esa   ular
o‘rtasidagi   oraliq   bo‘g‘inni   hosil   qiladi.   Alohidalik   ikki   qutbiy   zidlik   o‘rtasida
joylashib, har ikki kategoriyaning muayyan belgilarini o‘zida mujassam qiladi. 
Dialektik   falsafa   olamdagi   narsa   va   hodisalar   o‘rtasidagi   ob’ektiv   aloqalarni
ochar   ekan,   umumiylikning   o‘zida   xususiylik   va   alohidalik-larning   barcha
boyliklari   gavdalanishini,   umumiylik   xususiyliklarsiz   mavjud   bo‘lmasligini,
umumiylikning muhim belgilari esa xususiylik-larda takrorlanishini ta’kidlaydi. 
  Umumiylik   va   xususiylik   kategoriyasi   bilan   mohiyat-hodisa   kategoriyasi
o‘zaro uzviy bog‘liqdir. 
Ob’ektning   bamisoli   asosini   tashkil   etadigan   va   uning   mazmunida   barqaror
bosh   narsa   sifatida   yuz   beradigan   alohida   reallik   mohiyat   sanaladi.Mohiyat
xususiyliklarning   asosiy   momentlari,   tomonlari,   ichki   aloqasining   markaziy
nuqtasidir. 
Mohiyatning   tashqi   ayon   bo‘lishi,   uning   yuz   berish   shakli   hodisalar   orqali
ro‘y   beradi.   Hodisa   inson   sezgi   a’zolaridan,   jumladan,   ko‘zdan   yashirin   bo‘lgan
mohiyatdan farq qilgan holda, narsalarning sirtida mavjud bo‘ladi.
  Umumiylik-xususiylik,   mohiyat-hodisa   kategoriyalari   tilda
invariantvariantlilik   asosida   namoyon   bo‘ladi.   Bunda   invariant   umumiylikni, mohiyatni   aks   ettiradi,   variantlar   esa   xususiylik,   hodisalardir.   Invariant   va
variantlilik tilning barcha sathlarida amal qiluvchi universal kategoriyadir.
Fonologik sathda invariant-variantlilik munosabati ko‘pchilik tomonidan tilga
olingan bo‘lsa-da, invariantni qanday belgilash muammosi turlicha talqin qilinadi.
Xuddi ana shu masalada tilshunoslar turli oqimga bo‘linadilar. 
Fonologik   sathda   umumiylik-xususiylik,   invariant-variantlilikni   belgilash
dastlab   alifbo   tizimini   yaratgan   qadimgi   finikiylarda   paydo   bo‘lgan.   Chunki   harf
tovush variantlariga qarab emas, balki tovush tiplariga qarab belgilanadi. 
Yozuv   tarixi   bilan   shug‘ullanuvchi,   deyarli,   barcha   tilshunoslar1   ilk
fonografik   yozuvda   har   bir   harf   muayyan   bir   fonemani   ifoda   etganligini   e’tirof
etadilar.   Dastlab   eramizdan   oldingi   ikkinchi   ming   yillikdayoq   qadimgi   finikiylar
22   ta   undosh   va   bir   unli   uchun   harf   belgilagan   ekanlar,   keyinchalik   nabotiylar
o‘zlarining   tillariga   moslab   yana   oltita   harf   qo‘shib,   harflar   sonini   28   taga
yetkazganligi   haqida   malumot   beradilar..   Demak,   ular   cheksiz   talaffuz   qilinuvchi
tovushlarni  ma’lum  tiplarga birlashtirish  haqidagi   tasavvurga  ega bo‘lganlar.   Aks
holda, fonografik yozuvni ixtiro qilolmagan bo‘lardilar.
Bu   shuni   ko‘rsatadiki,   eramizdan   oldingi   ikkinchi   ming   yillikdayoq   amaliy
ehtiyoj   bilan   Sharqda,   Arabiston   yarim   orolida,   Falastin   va   Finikiya
mamlakatlarida tilshunoslik, uning fonetika va fonologiya qismi rivojlangan. 
Bu   an’ana   qadimgi   Hindistonda   ham,   Markaziy   Osiyoda   ham,   Gretsiya   va
Rumo   o‘lkalarida   ham   davom   etgan.   Jumladan,   qadimgi   hindlar   tovushlar   tipini
ifodalovchi   shpota   atamasini   ham   ishlatganlar.     Arab   tilshunosligining   paydo
bo‘lishi   va   rivojlanishi   Payg‘ambarimiz   Muhammad   alayhis   salom   va   Quroni
Karim nozil bo‘lishi bilan bog‘liq.Xususan, Quroni Karimn nozil bo‘lgandan keyin
Payg‘ambarimiz   uni   qorilarga   yodlatib,boshqalarga   yetkazishni
buyurganlar,og‘izdan   og‘izga   o‘tgan   Quron   oyatlarining   talaffuzini   o‘zgarganini
sezgan   Payg‘ambarimiz   tilshunoslarni(til   mutaxassislarini)   chaqirib   Quroni
Karimning   o‘zgarmas   yozma   shaklini   yaratishga   fatvo   berdlar   va   qatiy   to‘g‘ri
talaffuz   qilish   qoidasini   yaratishni   buyurdilar.Payg‘ambarimiz   bu   bilan   arab
tilshunosligining   vujudga   kelishiga,   to‘g‘ri   yozish(orfografiya),   to‘g‘ri   talaffuz qilish(orfoepiya),so‘z   ma’nosini   to‘g‘ri   anglash   va   yetkazish(semantika)   asos
soldilar.
Arab   tilshunosligida   fonetika   sohasida   qo‘lga   kiritilgan   yutuqlar   turkiy
tilshunoslikka   ham   o‘tdi.   Chunki   O‘rta   Osiyo   arablar   tomonidan   ishg‘ol
qilingandan so‘ng arab tili fan tili sifatida e’tirof etildi. Garchi arab tilining fonetik
sistemasi   turkiy   tillarning   fonetik   sistemasiga   mos   tushmasa-da,   barcha   ilmiy   va
badiiy asarlar arab tilida yaratildi. Mahmud Qoshg‘ariyning “Devonu lug‘otit turk”
asarida   turkiy   tillarning   o‘ziga   xos   fonetik   tizimi,   arab   grafik   sistemasidagi   ko‘p
belgilarning   turkiy   til   fonetik   birliklariga   muvofiq   kelmasligi   haqida   fikr
yuritiladi. 3
Turkiy   tillarning   fonetikasi   yuzasidan   Mahmud   Zamaxshariy   ham   fikr
yuritadi   va   unda   tovush   bilan   tovush   tipi   bir-biridan   farqlanadi.   Bu   esa   Yevropa
tilshunosligida   XIX   asrda   e’tibor   qaratilgan   til   va   nutq   muammosi   turkiy
tilshunoslikda X, XI asrlardayoq kurtak otganidan dalolat beradi. 
Til   va   nutq   biri-birini   taqozo   qiluvchi,   biri   ikkinchisisiz   mavjud
bo‘lmaydigan, o‘zaro dialektik aloqada turuvchi kategoriyadir. Til umumlashma: u
real,   sezgimizga   berilgan   birliklarning   umumiy   belgilari   asosida   hosil   qilingan
sinflar   yig‘indisidir.   Nutq   esa   tilning   moddiy   ko‘rinishi,   voqelanish   shaklidir.
Shuning uchun til qanday birliklardan iborat bo‘lsa, nutqda xuddi shu birliklar o‘z
ifodasini topadi. O‘z navbatida, nutq birliklari o‘xshash, umumiy belgilari asosida
muayyan umumiyliklarni, sinflarni tashkil etib, sistemasida o‘rinlashadi. Bu esa til
birliklaridan   nutq   birliklarini   farqlash   ehtiyojini   tug‘diradi.   Buyuk   tilshunos   F.de
Sossyur   ta’limotining   asosini   ham   til   va   nutq   farqlanishi   tashkil   etadi.   Sossyur
qarashlarini   tahlil   qilish   va   umumlashtirish   natijasida   rus   tilshunosi
V.Ya.Zveginsev til va nutqning farqlanish belgilarini quyidagicha izohlaydi:
1.   Nutq   individual,   til   umumiy   hodisadir.   Umumxalq   tili   doimo   va   albatta
alohida   nutqiy   ko‘nikmalarida   til   sistemasi   chegarasida   ma’lum   o‘zgarishga
uchraydi. 
2. Nutq psixik hodisa, til sotsialdir. 
3
 Маҳмуд Қошғарий. Девону луғотит турк. I том, Тошкент: Ўздавнашр, 1963. -Б. 499. 3. Nutq harakatchan, dinamik, til esa stabillikka, statiklikka intiladi. 
4. Nutq tarixiy, til diaxronik xususiyatga ega. 
5.   Nutqiy   elementlar   o‘rtasida   sababiy   tobelilik,   til   elementlari   o‘rtasida
funksional tobelilik mavjud.
 6. Til lingvistik qonuniyatlarga bo‘ysunadi. U lingvistik «regulyar», nutq esa
lingvistik noregulyar, sporodik xarakterga ega. 
7. Nutq doimo moddiylikka xos. 
U   o‘zining   funksiyasini   real   moddiy   sifatga   ega   birliklar   eordamida   bajara
oladi. Til abstrakt sistema sifatida mavjud. Bunday farqlanish substansiya va forma
o‘rtasidagi farqlanish kabidir.
  Shunday qilib, til-nutq zidlanishlari til birliklarini nutq birliklaridan farqlash
zaruratini   tug‘dirdi.   Ularni   o‘rganishni   tilning   eng   quyi   sathi   –   fonologik   sath
birliklaridan boshlash maqsadga muvofiqdir. 
Hozirgi   tilshunoslikda   fonema   nazariyasi   I.A.Boduen   de   Kurtene   va   uning
shogirdlari nomi bilan bog‘lanadi. Fonologiyaning tilshunoslikning alohida bo‘limi
sifatida   ajralib   chiqishida   va   fonemani   tovushdan   (fonema   variantidan)   ajratish
mezonlarini belgilashda N.S.Trubetskoyning xizmatlari e’tirof etiladi. 
Fonologiya   termini   tilshunoslikda   XIX   asr   oxirida   nutq   tovushlarining
akustikartikulyatsion   tomonidan   funksional   tomonini   farqlash   ehtiyoji   natijasida
paydo   bo‘ldi.   Keyinchalik   fonologiya   tilshunoslikning   alohida   bo‘limi   sifatida
fonemalarning   farqlovchi   belgilarini   o‘rganuvchi   fan   sifatida   e’tirof   etildi.
Fonemalarning   bevosita   nutq   jarayonida   reallashuvi   esa   fonetikaning   o‘rganish
ob’ektiga aylandi.
N.S.Trubetskoyning   ta’kidlashicha,   fonetikaning   o‘rganish   ob’ekti   bo‘lgan
tovush   ko‘p   miqdordagi   akustik   va   artikulyatsion   belgilarga   ega   bo‘ladi   va
ularning   barchasi   fonetika   uchun   muhim   sanaladi.   Chunki   ularning   hammasi
e’tiborga   olingan   holdagina,   u   yoki   bu   tovushning   talaffuzi   haqida   to‘g‘ri   javob
berishga imkon beradi.  Fonolog uchun tovushlarning bir qator belgilari ahamiyatsiz sanaladi. Chunki
ular   ma’noli   birliklarni   shakliy   jihatdan   farqlovchi   belgi   sifatida   funksiya
bajarmaydi. 
Shuning   uchun   fonolog   konkret   tovushlar   tarkibidagi   farqlamaydigan,
ikkinchi darajali akustik-artikulyatsion belgilarni soqit  qilish yo‘li bilan bir necha
konkret   tovushlarda   takrorlanadigan,   ular   uchun   umumiy   bo‘lgan   belgilarni
aniqlash   bilan   shug‘ullanadi.   Bunday   yo‘l   esa   tovush   birliklarini   bir-biriga
qiyoslashni, ularni munosabatda o‘rganishni talab etadi.
Shunday   qilib,   umumiylikni,   mohiyatni   o‘rganish   fonologiyaning,
xususiylikni,   hodisalarni   o‘rganish   esa   fonetikaning   vazifasiga   aylandi.   Falsafiy
nuqtai nazardan qaraganda, xususiylikdan ajralgan umumiylik yo‘q. 
Har qanday umumiylik xususiyliklar orqali o‘z isbotini topadi. Shuning uchun
ham fonetikasiz fonologiyaning mavjud bo‘lishi mumkin emas. 
Fonologiya   fonetika   bergan   materiallar   asosida   ish   ko‘radi.   Har   qanday
fonolog   bir   vaqtning   o‘zida   fonetist   sanaladi.   Chunki   fonologik   oppozitsiyalar
konkret   tovushlarga   tayanadi.   Shu   bilan   birga,   har   qanday   fonetika   mutaxassisi
ma’lum   ma’noda   fonolog   hamdir.   Chunki   fonetika   tadqiqotchisi   har   qanday
tovushlarni   emas,   balki   nutq   tovushlarini,   ularning   ma’lum   bir   tildagi   farqli
belgilarini o‘rganadi. 
Shunday qilib, fonetika va fonologiya o‘zaro uzviy bog‘liq bo‘lib, umumiylik
xususiylik dialektikasini o‘zida namoyon qiladi.
Xususiyliklarsiz   umumiylikning   bo‘lishi   mumkin   bo‘lmagani   kabi,
fonetikasiz fonologiyaning ham bo‘lishi mumkin emas. Ularning o‘rganish ob’ekti
bitta. Birinchisi  eng kichik nutq birliklarini, ikkinchisi  esa  shu  nutq birliklarining
farqlovchi   belgilarini   o‘rganadi.   Demak,   ular   o‘zlarining   ob’ekti   jihatidan   emas,
balki bir ob’ektning turli o‘rganish aspekti ekanligi bilan farq qiladi. 4
Fonologiyaning   o‘rganish   birligi   ijtimoiy-ruhiy,   umumiy   xususiyatga   ega
bo‘lgan fonemalardir. 
4
 Нурмонов А.Н. Ўзбек тили фонологияси ва морфонологияси. Тошкент: Фан, 1990. 7-б. Fonema   umumiylikdir.   U   bevosita   kuzatishda   turli   variantlarda   namoyon
bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   fonema   hozirgi   kunda   til   va   nutqni   farqlovchi
tilshunoslar   tomonidan   so‘z   va   morfemalarni   shakllantiradigan   va   ularning
ma’nosini   farqlash   uchun   xizmat   etuvchi,   boshqa   moddiy   mayda   bo‘laklarga
bo‘linmaydigan   tilning   eng   kichik   tovush   birligi   sifatida   e’tirof   etiladi.   Fonema
atamasi   va   uning   tilning   eng   kichik   tovush   birligi   ekanligi   birinchi   marotaba
tilshunoslikda I.A.Boduen de Kurtene tomonidan bayon qilinadi.  XULOSA
Fonetika va fonologiya tilshunoslikning asosiy tarmoqlaridan biri bo’lib, ular
inson   nutq   tovushlarining   tuzilishi,ishlash   mexanizmi   va   tildagi   roli   bilan
shug’ullanadi.   Ushbu   sohalarning   o’rganilishi   til   o’rgatish,   nutq   terapiyasi,
avtomatik  ovoz   tanish   texnalogiyalari   va   sun’iy  intellekt   kabi   turli   yo’nalishlarda
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Biroq   fonetika   va   fonologiya   bilan   bog’liq   ba’zi
muammolar   ham   mavjud.Xususan,   yozuv   va   talaffuz   o’rtasida   tafovutlar,   dialekt
va   lahjalarning   murakkabligi,   texnalogik   jihatdan   rivojlangan   fonetik   tahlil
uskunalarining   har   doim   ham   hamma   uchun   qulay   emasligi   ushbu   sohalarning
rivojlanishida   qiyinchiliklar   tug’dirish   mumkin.   Fonetika   va   fonologiya
tadqiqotlarini   yanada   rivojlantirish,   zamonaviy   texnalogiyalar,   ayniqsa   aun’iy
intellektbva   ovoz   tahlil   dasturlaridan   foydalanish.O’quvchilarga   to’ri   talaffuzni
o’rgatish   uchun   maxsus   dasturlar   va   audio-mashhulotlar   yaratish.   Nutq
buzilishlarini   tuzatish   uchun   fonetik   tahlillarga   asoslangan   yangi   yondashuvlarni
ishlab   chiqish.O’zbek   tilining   fonologik   jihatlarini   boshqa   tillar   bilan
taqqoslab,ularning universal xususiyatlarini aniqlash.
Tilshunoslikda fonetika va fonologiya bir-biriga yaqin, lekin mazmunan farqli
ikki   yo‘nalish   bo‘lib,   ularning   har   biri   nutq   tovushlarini   o‘z   nuqtayi   nazaridan
tahlil   qiladi.   Fonetika   tovushlarni   ularning   tabiiy   holatda   qanday   hosil   bo‘lishi,
qanday eshitilishi, fizik va fiziologik xususiyatlari orqali o‘rganadi. Fonologiya esa
tovushlarning   til   tizimidagi   funksional   o‘rniga,   ya’ni   ularning   ma’no   farqlovchi
birlik sifatida qanday ishlashiga e’tibor qaratadi.
O‘zbek   tilida   tovushlar   va   fonemalar   o‘rtasidagi   tafovutni   tushunish   ayniqsa
muhim. Masalan, fonetik jihatdan [q] va [k] tovushlari bir-biriga o‘xshash bo‘lishi
mumkin,   ammo   fonologik   nuqtayi   nazardan   bu   ikki   tovushning   almashishi   so‘z
ma’nosini   o‘zgartiradi:   “qol”   va   “kol”   so‘zlari   ma’nosi   mutlaqo   boshqacha.   Bu
fonemalarning ma’no farqlovchi xususiyatini yaqqol namoyon qiladi. Shuningdek,
o‘zbek   tilidagi   unli   tovushlar   tizimi   ham   fonetik   va   fonologik   tahlil   uchun   qulay
misollarni   beradi,   chunki   unlilarning   cho‘ziqligi,   og‘iz   ochilish   darajasi   yoki lablanganligi   ba’zi   hollarda   ma’no   farqlanishiga   olib   keladi,   ba’zida   esa   faqat
talaffuz farqini keltirib chiqaradi.
Fonetik tahlillar til o‘rganishda, ayniqsa, talaffuz va nutq madaniyati bo‘yicha
ishlarda   foydalidir.   Fonologik   yondashuv   esa   o‘zbek   tilining   tovush   tizimini
tartibga   solish,   lug‘aviy   boylikdagi   tovush   aloqalarini   aniqlashda,   hamda   yozuv
tizimi va imlo qoidalarini asoslashda muhim rol o‘ynaydi.
Shunday   qilib,   fonetika   va   fonologiya   tilshunoslikda   o‘zaro   bog‘liq,   ammo
o‘z vazifasi va yondashuvi bilan ajralib turadigan sohalardir. Ularning har biri tilni
chuqur   anglash,   uni   to‘g‘ri   o‘rganish   va   o‘rgatishda   muhim   ilmiy   asos   bo‘lib
xizmat qiladi.    FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR   
Siyosiy-adabiy manbalar (til siyosati bo‘yicha):
1. “O‘zbekiston   Respublikasining   Davlat   tili   haqida”gi   Qonuni.   –   1989   yil,
yangilangan 2020.
2. “O‘zbekiston Respublikasining Davlat tili haqida”gi Qonuni. –   yangilangan
nashr. 2020 yil.
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning “O‘zbek tilini 
rivojlantirish va uning o‘rni to‘g‘risida”gi nutqi. – 2017 yil, Toshkent.
4. O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbek tilini o‘rganish va targ‘ib qilishga 
oid chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarori.  2020 yil, 5 may
 
                          Asosiy adabiyotlar:
1. Abduazizov   A.   A.   O‘zbek   tilining   fonetikasi   va   fonologiyasi.   Toshkent:
O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti. (2007).
2.  Xo‘jiev A. O‘zbek tilining fonetikasi.  Toshkent: Sharq nashriyoti   (2006).
3. Bobojonov Sh. "Hozirgi o‘zbek adabiy tili". – Toshkent: Fan, (2006)
4. Zohidov H. "Umumiy tilshunoslik". – Toshkent: O‘zbekiston, (2008)
5. Iskandarova Z. "Fonologiya asoslari". – Toshkent: TDPU nashriyoti, (2017)
6. G‘afurov   N.   "Fonetika   va   fonologiya   masalalari".   –   Samarqand:   SamDU,
(2012)
7.  Qodirov A.  O‘zbek tili fonetikasi . – Toshkent: O‘qituvchi, 1993.
8. Rahmatullaeva D.  Tilshunoslikka kirish . – Toshkent: TDPU, 2016.
9. Jumaniyozova M.  Fonetika va fonologiya asoslari . – Nukus: QDU, 2020.
10. Yunusov S.  Fonema va uning variantlari . – Toshkent: Fan, 1995.
11. Tillayev N.  Tilshunoslik asoslari . – Toshkent: Universitet, 2005.
12. Xaitov T.  Hozirgi o‘zbek tili fonetikasi . – Buxoro: BDU nashriyoti, 2019  
13. Rahmatullaeva   D.   "Fonema   va   uning   variantlari   haqida".     Filologiya
masalalari, 2015.
14. Abduazizov A. "O‘zbek tilining fonetik tizimi". – Toshkent: TDYU, 2009.       Internet manbalari:
15. www.ziyonet.uz – O‘zbekiston ta’lim portali
16. www.lex.uz – Rasmiy huquqiy hujjatlar (til to‘g‘risidagi qonun)
17. www.tdpu.uz – Toshkent davlat pedagogika universiteti rasmiy sayti
18. www.natlib.uz – Milliy kutubxonaning elektron bazasi

Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari
  • Sifat so’z turkumi va uni o’qitish usullari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский