Fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjet va uni O’zbekistonda qo’llash amaliyoti - muammo va yechimlar

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ”
FANIDAN
KURS ISHI
Маvzu:   Fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjet va
uni O’zbekistonda qo’llash amaliyoti muammo va
yechimlar
Bajardi:_______________________________
Qabul Qildi: ___________________________
TOSHKENT – 20 23 Fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjet va uni
O’zbekistonda qo’llash amaliyoti: muammo va
yechimlar
Reja:
Kirish ................................................................................................................................................................... 3
1. Fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjetning iqtisodiy mohiyati ............................................................... 6
2. O’zbekistonda fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjetni qo’llash amaliyoti ........................................... 14
3. Fuqarolar ishtirokidagi “tashabbusli byudjet”ni O’zbekistonda qo’llashdagi muammolar va ularni bartaraf 
etish masalalari ................................................................................................................................................. 18
1-jadval .......................................................................................................................................................... 25
Xulosa ................................................................................................................................................................ 27
2 Kirish
Mamlakatimizda   byudjet   tizimi   ochiqliqligi   va   shaffofligini   ta’minlash
borasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   tegishli
hudud mahalliy byudjetidan amalga oshiriladigan xarajatlar yo’nalishlarini belgilashda
fuqarolar   faol   ishtirokining   ta’minlanishidir.Byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligi   va
shaffofligini   yanada   oshirish,   byudjet   mablag’larining   shakllanishi   va   sarflanishi
ustidan   jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirishda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2018-yil   22-avgustdagi   «Byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligini   va
byudjet   jarayonida   fuqarolarning   ishtirokini   ta’minlash   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi
PQ-3917-son   Qarori1muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Ushbu“Tashabbusli   byudjet”ning
dolzarbligi   mamlakat   Prezidenti   tomonidan   ilgari   surilgan   bo’lib,   unga   ko’ra   kelgusi
yildan   viloyat   byudjetlari   qo’shimcha   mablag’larining   30   foizi   ham   “Tashabbusli
byudjet”   loyihalariga   beriladi2.   Umuman,   kelgusi   yildan   boshlab   mahallalardagi
infratuzilma   uchun   mablag’lar   faqatgina   “Tashabbusli   byudjet”   orqali   aholi   ovoz
bergan loyihalarga ajratilishi belgilandi. Bunda “Tashabbusli byudjet” loyihalari uchun
mablag’lar 3,5 baravarga oshirilib, 8 trillion so’mga yetkaziladi. 2019-yil 1-yanvaridan
jamoatchilik fikrini shakllantirish uchun tuman (shahar)lar byudjetlarining qo’shimcha
manbalari   hisobidan   moliyalashtirilish   taklif   etilayotgan   tadbirlar   to’g’risidagi
axborotni   joylashtirishni   nazarda   tutadigan   «Ochiq   byudjet»   axborot   portali
(https://openbudget.uz/)   ishga   tushirildi.Tashabbusli   byudjet   fuqarolarning   takliflarini
hisobga   olgan   holda   mahalliy   byudjet   mablag larining   bir   qismini   taqsimlash   va   buʼ
mablag larni   sarflash   yo nalishlarini   aniqlash  	
ʼ ʼ bo yicha   ularning   bevosita   ishtirokida	ʼ
qarorlarni qabul qilish, shuningdek qabul qilingan qarorlar ijrosi ustidan jamoatchilik
nazoratining   o rnatilishidir.Tashabbusli   byudjetdan   ko zlangan   maqsad	
ʼ ʼ
quyidagilaardan   iboratdir:  fuqarolarga   joriy   byudjet   va   byudjetni   rejalashtirish
to g risida   ma lumot   berish;  	
ʼ ʼ ʼ  mablag larning   noo rin   sarflanishini   oldini	ʼ ʼ
olish;  mahalliy   hokimiyat   va   fuqarolar   tomonidan   tegishli   hududda   muhim
ahamiyatga  molik  sohalar   uchun birgalikda  qarorlar  qabulqilish;   fuqarolarni  hududda
amalga   oshirilayotgan   islohotlar   yo nalishlariga   mos   ravishda   sarflanayotgan	
ʼ
mablag lar to g risida xabardor qilish. Tashabbusli byudjet byudjet jarayonida ma lum	
ʼ ʼ ʼ ʼ
3 hududdagi jamoatchilikning, fuqarolik jamiyati institutlarining va ayrim fuqarolarning
o z   aholi   punktlarini   rivojlantirish   yo llarini   belgilashdagi   ishtirok   etish   imkoniyatiniʼ ʼ
beradi.   Mahalliy   byudjetlardan   xarajatlarni   moliyalashtirishning   ustuvor
yo nalishlarini aniqlash mahalliy ijroiya va vakillik organlari oldida turgan eng muhim
ʼ
vazifalardan biridir. Odatda, ushbu masalalar bilan byudjet jarayonida ishtirok etuvchi
turli vakolatli organlar shug ullanadilar.  	
ʼ А mmo, mahalliy ijroiya va vakillik organlari
e tiboridan   chetda   qoladigan   muammolar   ham   mavjud.   Bu   ichimlik   suvini   tashib	
ʼ
iste mol   qilish   muammosi   yoki   elektr   ta minotidagi   uzilish   kabi   masalalardan   tortib,	
ʼ ʼ
yoritilmagan piyodalar yo lagi yoki turar joy binolarida kommunal xizmat ko rsatishga	
ʼ ʼ
aloqador   muammolar   bo lishi   mumkin.  
ʼ А ynan   shu   holatda,   tashabbusli   byudjet
muammoni umumiy muhokamaga olib chiqish va uni hal qilishning maqbul variantini
topishga   imkon   beradi.   Ma lumki,   fuqarolar   o z   yashash   joylari   (mahalla,   tuman,	
ʼ ʼ
shahar)   dagi   turli   ijtimoiyiqtisodiy   muammolarini   yaxshi   bilishadi   va   fuqarolar
tomonidan   taklif   etilgan   loyihalar   aksariyat   hollarda   asosli   hisoblanadi.   Chunki,
ma lum   bir   joyda   uzoq   vaqt   yashayotgan   fuqarogina   birinchi   navbatda   qanday	
ʼ
masalalarni   hal   qilish   kerakligini   ko rsata   oladi.Mahalliy   hokimiyat   organlari	
ʼ
tomonidan keng jamoatchilik manfaatiga xizmat qiluvchi biror qarorni qabul qilishda
yoki   loyihani   amalga   oshirishda   fuqarolarning   fikr-mulohazalari   va   takliflarini
inobatga   olinmasligi   ularning   noroziligiga,   ayrim   hollarda   mablag lardan   samarasiz	
ʼ
foydalanishga   olib   kelishi   mumkin.Tashabbusli   byudjetning   yana   bir   o ziga   xos	
ʼ
xususiyati –u to g ridan-to g ri demokratiya mexanizmiga asoslanadi, bunda fuqarolar	
ʼ ʼ ʼ ʼ
bevosita umumiy va mahalliy ahamiyatdagi  loyihalar tashabbusini  ilgari  suradi, ovoz
beradi, pirovardida, shu loyihani moliyalashtirilishiga erishiladi. Byudjet mablag larini	
ʼ
yo nalishini   belgilashda   oddiy   fuqarolarning   ham   byudjet   jarayonida   doimiy   va	
ʼ
bevosita ishtirok etishiga imkoniyat beriladi.Ma’lumki, 2021 yilga qadar O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   avgustdagi   «Budjet   ma’lumotlarining
ochiqligini   va   budjet   jarayonida   fuqarolarning   ishtirokini   ta’minlash   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi PQ-3917-son Qaroriga ko’ra tuman va shaharlar mahalliy budjetlarining
qo’shimcha   manbalaridan   kamida   10   foizi   jamoatchilik   fikri   asosida   belgilangan
tadbirlarni   moliyalashtirishga   sarflangan.   Davlat   budjetining   shakllanishi   va
4 hududlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   loyihalarini   ishlab   chiqish   jarayoniga
aholini faol jalb etish hamda joylardagi dolzarb muammolarni hal etishda jamoatchilik
ishtirokini   kengaytirish   maqsadida   2021   yil   13   aprelda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   «Budjet   jarayonida   fuqarolarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   bo’yicha
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida»gi PQ-5072-sonli Qarori qabul qilindi.
5 1. Fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjetning iqtisodiy
mohiyati
Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi   O’zbekistonning   2023   yilgi   davlat   budjetiga
bag’ishlangan   «Fuqarolar   uchun   budjet»   nashrini   e’lon   qildi.   Unga   ko’ra,   iqtisodiy
o’sish 5,3 foiz, inflyatsiya 9,5 foiz, davlat budjeti taqchilligi 3 foiz darajasida prognoz
qilinmoqda.
Ta’kidlash   joizki,   2023   yil   uchun   Davlat   byudjeti   global   o’zgarishlar   va
iqtisodiy   noaniqliklar   kuchayib   borayotgan   bir   sharoitda   shakllantirildi.   Tashqi
tahdidlar tufayli iqtisodiyot rejalashtirilganidan pastroq sur’atlarda o’sishi kutilmoqda.
Nashrning   birinchi   qismida   keltirilgan   dastlabki   baholashga   ko’ra,   2022   yilda
O’zbekistonda   iqtisodiy   o’sish   5,7   foizni   tashkil   etdi.   2023   yilda   YaIM   o’sishi   5,3
foizgacha sekinlashishi prognoz qilinmoqda. Nashrning asosiy bo’limi Davlat byudjeti
daromadlari,   xarajatlari   va   taqchilligining   prognoz   ko’rsatkichlariga   bag’ishlangan.
Mazkur   bo’limda   o’quvchilarga,   2023   yil   uchun   soliqbyudjet   siyosatining   asosiy
yo’nalishlari,   manbalar   kesimidagi   byudjet   daromadlarining   prognozi   hamda   byudjet
tushumlariga   ta’sir   etuvchi   omillar   havola   etiladi.   Ushbu   bo’limda   o’quvchilar   2023
yilda   byudjet   mablag’larini   sarflashning   hajmlari   va   yo’nalishlari   haqida   ham
ma’lumot   olishlari   mumkin.   Xarajatlar   qismida   ijtimoiy   soha   va   aholini   ijtimoiy
himoya   qilish   xarajatlari   ustuvor   yo’nalish   bo’lib   qolmoqda.   Inflyatsiyaning
kuchayishi   sharoitida   ushbu   sohani   moliyalashtirish,   jumladan,   ish   haqi,   pensiya   va
ijtimoiy   nafaqalarni   oshirishga   ko’proq   mablag’   ajratilishini   talab   etadi.   2023   yilda
Davlat   byudjeti   umumiy   xarajatlarining   50,4   foizini   ijtimoiy   xarajatlar   tashkil   etadi.
Keyingi   yillarda   joriy   etilgan   tashabbusli   byudjet   amaliyoti   ushbu   maqsadlarga
ajratiladigan   byudjet   mablag’larini   ko’paytirish   hisobiga   kengaytiriladi.   O’quvchilar
fuqarolarning   bevosita   ishtirokida,   ularning   fikr   va   takliflarini   inobatga   olgan   holda
mahalliy byudjet mablag’larini qancha miqdorda taqsimlash rejalashtirilganligini bilib
olishlari   mumkin.   Bo’lim   byudjet   taqchilligi   va   uni   qoplash   manbalari   to’g’risidagi
ma’lumot  bilan  yakunlanadi.   O’rta  muddatli   istiqbolda  Davlat  byudjeti  barqarorligini
ta’minlash uchun taqchillik bosqichma-bosqich kamaytirilishi rejalashtirilgan.
6 Joriy   davrda,   global   o’zgarishlar   hisobiga   yuqori   darajadagi   noaniqlikning
saqlanib   qolinishi   Davlat   byudjetini   shakllantirish   va   asosiy   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlarni   prognozlashtirishni   murakkablashtirdi.
2023   yilda   ichki   talabning   faol   saqlanib   qolishiga   qaramay   iqtisodiy
o’sishning   sekinlashishi   prognoz   qilinmoqda.   Iqtisodiy   o’sish   2022   yildagiga
nisbatan   pastroq,   ya’ni   5,3 %ga prognoz qilinmoqda. Iqtisodiy faollikning tiklanishi
hisobiga   mos   ravishda   2024-2025   yillarda   iqtisodiy   o’sish   5,6   va   6%   gacha
ko’tariladi.   Biroq,   noaniqliklar   saqlanib   qolinayotgan   sharoitda   turli   omilli   xatarlar
mavjudligi   hisobiga   ushbu   prognozlar   nobarqarorligicha   qolmoqda.
5,7  
5,3   5,6   6,0  738,4 	
888,3 	
1 068,0 	
1 235,4 	
1 412,0 1   600,0 
    7,4   8,0
 
 
1   400,0  
1   200,0   7,0  
6,0  
 
1   000,0   5,0  
 
800,0   4,0  
 
600,0   3,0  
 
400,0   2,0  
 
200,0  
0,0    
 
 	
2 0 2 1
   
 
2022    
 
2023    
 
2024    
 
2025   1,0  
0,0  
 
(дастлабки)    
(прогноз)    
(прогноз)    
(прогноз)  
1-rasm.  2021 -
2025   ЙИЛЛАРДА   ЯИМ   ҲАЖМИ   ВА   ЎСИШ   СУРЪАТЛАРИ 1
Иқтисодиётнинг барча асосий тармоқларида ўсиш суръати секинлашиши
кутилмоқда.   Саноатнинг   ўсиши   2023   йилда   5,1%   гача,   қурилиш   -   6%   гача   ва
хизматлар   соҳаси   -   6,7   %   гача   секинлашади. 
1
 www.stat.uz
7  
 
Саноат  
 1 0 8 , 8
  Қишлоқ , ўрмон  ва балиқчилик  
хўжалиги  
104,0    
 
103,9  
 
2021   2022   2023   2024   2025  	
2021	 	2022	 	2023	 	2024	 	2025	 
(дастлабки)  	
 
Қурилиш   (прогноз)   (прогноз)      (прогноз)  
 
 
 
 
 
107,5   (дастлабки)  
 
Хизматлар  
 
109,5   (прогноз)   (прогноз)   (прог ноз)  
 
2021   2022   2023   2024   2025  	
2 0 2 1	 	2 0 2 2   2023  	2 0 2 4	 	2 0 2 5  
(дастлабки)   (прогноз)   (прогноз)      (прогноз)   (дастлабки)   (прогноз)   (прогноз)   (прогноз)  106,8   107,0  
106,6  
106,0   107,2  
106,0  
105,2  
105,1  
108,5  
106,7  
106,2  
106,0  103,7  
103,6  
103,5  
2-rasm.  2021 -
2025   yıllarda   Iqtısodıyot   asosıy   tarmoqları   Qо’Shılgan   qıymati
o’sısh   sur’atlari 2
Prognoz   qilinayotgan   o’sish   sur’atlarida   iqtisodiyotning   asosiy   tarmoqlarining
YaIM   tarkibidagi   ulushi o’zgarishi sezilarli   bo’lmaydi.	
 	2 0 2 1	 	2 0 2 2	 	
(dastlabki) 	
2 0 2 3	 	
(prognoz) 	
2 0 2 4	 	
(prognoz) 	
2 0 2 5	 	
(prognoz) 	
 	
29,2	 	26,7	 	27,3	 	28,7	 	28,2	 	
7,0	 	6,7	 	6,6	 	7,3	 	7,2	 	
24,3	 	24,7	 	25,3	 	25,1	 	26,5	 	
 
39,3	 	
 
39,	4 	
 
39,5	 	
 
41,5	 	
 
39,6	 
Sanoat  Qurilish Qishloq, o’rmon va baliqchilik xo’jaligi    	
Xizmatlar
2
 www.stat.uz
8 3-rasm,  2021 -
2025   YILLARDA   YaIM   TARKIBI,   FOIZDA 3
3
 www.stat.uz
9   Tashabbusli   byudjet   –   Jamoatchilik   fikri   asosida   shakllangan   byudjetdir.   Ya’ni
mahalliy   infratuzilmani   tuman,   shahar,   mahalla   yoki   qishloq   infratuzilmasini
rivojlantirish   loyihalariga   byudjet   mablag’larining   bir   qismini   bevosita   fuqarolarning
tashabbusi   asosida   yo’naltirishdir.   Bu   jarayon   birinchi   marotaba   2021-yilda
boshlangan bo’lib, har yili fevral va iyul oylarida bo’lib o’tadi.
4- rasm . Birinchi bosqich 4
  Tashabbusli   byudjet   dasturining   birinchi   bosqichida   tuman   va   shahar
hokimliklari tomonidan “Ochiq byudjet” axborot portali va boshqa axborot manbalari
orqali   loyihalarni   taqdim   etish   tasdiqlangan   me’zonlar   va   boshqa   shartlar   haqida
aholini xabardor qiladi.
4
  www    .   openbudjet    .   uz   
10 5- rasm . Ikkinchi bosqich 5
  Shundan so’ng, tashabbuskor fuqaro yoki fuqarolar mahallasi va qishlog’idagi
ijtimoiy   muammo   yuzasidan   o’z   loyihasini   “Open   byudjet”   poratli   orqali   taklif   qilib
qoldiradilar.   Buning   uchun   tashabbuskor   “Openbudget.uz”   saytidan   ro’yxatdan   o’tib,
shaxsiy kabinetini ochadi.   Shaxsiy   kabinetda   taklif   qoldirish   bo ’ limidan   ariza   shaklini
to ’ ldiradi . Loyiha quyidagi talablarga javob berishi kerak:
 Hududning ijtimoiy-iqtisodiy hususiyatlarini hisobga olgan holda dolzarb
muammolarni hal etishga qaratilgan bo’lishi kerak;
 Taklif beruvchining shaxsiy manfaatlariga qaratilmasligi kerak;
 Loyihaning   umumiy   qiymati   bazaviy   hisoblash   miqdorining   4000
baravaridan ya’ni o’rtacha 1 milliard so’mdan oshmasligi kerak.
 Loyihalarni portalga joylash uchun 30 kun vaqt beriladi.
5
  www    .   openbudjet    .   uz   
11 6- rasm .  Uchinchi   bosqich 6
Uchinchi   bosqichda   loyihalar   ekspertizadan   o ’ takaziladi   va   tanlanadi .   Ya’ni
ishchi   komissiyaga   kelib   tushgan   loyihalar   tasdiqlangan   me’zonlarga   mosligi
o’rganiladi. Bularning barchasi 15 ish kuni ichida amalga oshiriladi.
7-rasm.   To’rtinchi bosqich   7
  Bu   bosqich   asosiy   va   belgilovchi   bosqich   hisoblanadi.   Chunki   tashabbusli
loyihalarga ovoz berish jarayoni boshlanadi. Bunda bir fuqaro faqat bitta loyiha uchun
ovoz beradi.  Bu  jarayonda  fuqaro telefon raqami   orqali   “Openbyudjet.uz”  saytida  20
ish kuni ichida ovoz berishi kerak.
6
  www    .   openbudjet    .   uz   
7
  www    .   openbudjet    .   uz   
12 8- rasm .  Beshinchi   bosqich : 8
So ’ ngi   bosqichda   barchasi   hal   bo ’ ladi   va   eng   ko ’ p   ovoz   to ’ plagan   loyiha   g ’ olib
deb   e ’ lon   qilinadi .  G ’ olib   loyihalarning   soni   joriy   saralash   bosqichida   amalga   oshirish
uchun   ajratilgan   mablag ’ lar   miqdoridan   kelib   chiqqan   holda   aniqlanadi .
Ovoz   berish   natijalariga   ko’ra,   g’olib   deb   topilgan   loyihalarni   nima
kutadi?
Portaldagi   loyihalar   bo’yicha   ovoz   berish   natijalarini   sarhisob   qilgan   Ishchi
komissiyaning   qarori   asosida   tuman   va   shahar   hokimliklari   loyihalarda   belgilangan
ishlarni   bajarish   uchun   tanlov   o’tkazish   jarayonlarini   tashkillashtiradi.   Ish
pudratchilarining tanlov orqali topish bilan boshlanadi. Loyihani tanlagan va uni ishlab
chiqishda ishtirok etgan fuqarolar ham loyihaning amalga oshirilishini nazorat qilishda
faol ishtirok etadilar.
Loyihalarni moliyalashtirish uchun tuman va shahar hokimliklarida “Fuqarolar
tashabbusi”   jamg’armasi   ochilgan.   Ushbu   jamg’arma   –   tuman   va   shahar
byudjetlarining har yil boshida aniqlanadigan erkin qoldiq mablag’larining kamida 30
foizi   va   har   chorak   yakuni   bo’yicha   aniqlanadigan   prognozdan   oshirib   bajarilgan
qismining kamida 30 foizi asosida shakllantiriladi.
8
  www    .   openbudjet    .   uz   
13 2. O’zbekistonda fuqarolar ishtirokida tashabbuskor byudjetni qo’llash
amaliyoti
Davlat   byudjeti   iqtisodiyotda   makroiqtisodiy   boshqaruvning   muhim   vositasi
bo’lib,   uning   samaradorligi   hukumatning   ijtimoiy-iqtisodiy   maqsadlarga   erishishdagi
muvaffaqiyatlarini   belgilaydi.   Davlat   byudjeti   aholining   hayotiga   ta’sir   qiluvchi
ijtimoiy   va   iqtisodiy   siyosat   va   ustuvorliklarni   amalga   oshirish   uchun   vositadir.
Byudjet   jarayonida   fuqarolarning   ishtirokiga   asoslangan   byudjetlashtirishning
zamonaviy   usullaridan   biri   -   “Partisipator   byudjetlashtirish”   amaliyotidir   va   undan
byudjet   munosabatlarini   rivojlanishining   zamonaviy   bosqichida   ko’pgina   davlatlar
foydalanmoqda.
“Partisipator” so’zi - ingliz tilida “participate” - “tashabbusli yoki faol ishtirok
etish   degan   ma’noni   anglatadi.   Partisipator   byudjetlashtirish   (ingl.   “participatory
budjeting”)   -   bu   fuqarolarning   tashabbuslarini   hisobga   olgan   holda   byudjet
mablag’larining   bir   qismini   taqsimlash   va   bu   mablag’larni   sarflash   yo’nalishlarini
tanlash   bo’yicha   ularning   bevosita   ishtirokida   qarorlarni   qabul   qilish,   shuningdek
qabul qilingan qarorlarning amalga oshirilishini kuzatish amaliyotidir
Ushbu jarayon   uchta asosiy maqsad ga ega:
 Shaffoflik :   fuqarolarga   joriy   byudjet   to’g’risida   va   byudjetni
rejalashtirishning   aniqlangan   elementlari   to’g’risida   ma’lumot   beriladi.   Jarayonni
shaffof qilish mablag’larni samarasiz yoki noto’g’ri ishlatilishini oldini olishga yordam
beradi.
 Jamiyat   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   sohada   fuqarolarning
ishtiroki   yoki   birgalikda   qaror   qabul   qilish:   mahalliy   ma’muriyat   va   fuqarolar
o’rtasidagi munosabatlar yaxshilanadi hamda fuqarolar hududda amalga oshirilayotgan
ishlar to’g’risida ko’proq xabardor bo’lishadi.
 Davlat   xarajatlari   fuqarolarning   manfaatlariga   ko’proq   mos   keladi :
jamoat   ishtirokchilari   uchun   mahalliy   ma’muriyat   davlat   mablag’larini   amaldagi
ehtiyojlarga   muvofiq   qanday   sarflash   to’g’risida   qaror   qabul   qilish   va   adolatli
taqsimlash uchun byudjet ustuvorliklarini qayta ko’rib chiqishi mumkin.
14 Xalqaro tajribadan ma’lumki, partisipator byudjetlashtirish 1989 yilda birinchi
marta   Braziliyaning   Porto-Alegri   shahrida   qo’llanilgan.   Ma’muriyat   fuqarolarga
shahar   byudjetining   bir   qismini   qanday   taqsimlash   to’g’risida   qaror   qabul   qilish
imkoniyatini   berdi.   Bugungi   kunda,   o’ttiz   yillik   muvaffaqiyatli   amaliyotdan   so’ng,
Porto-Alegri fuqarolari shahar byudjetining 20 foizini taqsimlaydilar
Mazkur   byudjet   amaliyotini   G’arbiy   va   Sharqiy   Yevropadagi   20   dan   ortiq
davlatlar,   Lotin   Amerikasi,   AQSh,   Xitoy,   Hindiston,   Janubiy   Koreya   va   boshqa
ko’plab davlatlar muvaffaqiyatli qo’llamoqda. Masalan, Hindistonning Kerala shtatida
partisipator   byudjetlashtirish   amaliyoti   1996   yilda   to’liq   amalga   oshirilgan   bo’lib,
fuqarolar   24   yildan   ko’proq   vaqtdan   beri   byudjet   jarayonida   ishtirok   etib   kelmoqda.
Uni   ishga   tushirishda   barcha   bosqichlardagi   maslahat   yordami   373   ta   davlat
instruktorlari tomonidan olib borilgan.
Shaharni   har   tomonlama   rivojlantirishni   rejalashtirish   aholining   fikriga
asoslanadi:   aholining   quyi   darajadagi   umumiy   uchrashuvlarida   istaklar   muhokama
qilinadi   va   turli   sohalarda   shakllantiriladi,   ular   keyinchalik   butun   tumanni
rivojlantirish   rejasiga   qo’shilishi   uchun   jamoatchilik   vakillaridan   iborat
ixtisoslashtirilgan   ishchi   guruhlar   tomonidan   ishlab   chiqiladi.   Aholining   umumiy
uchrashuvlari   yiliga   4   marotaba   o’tkaziladi,   shuning   uchun   mahalliy   jamoa   o’zlarini
rivojlantirish   ustuvorliklari   va   rejalarning   bajarilishini   nazorat   qilish   imkoniyati
mavjud.
Birinchi   uchrashuv   aqliy   hujum,   ochiq   forum   rolini   o’ynaydi,   unda   aholining
asosiy   muammolari,   ustuvorliklari   aniqlanadi   va   Rivojlanish   bo’yicha   seminarlar
uchun tematik Ishchi guruhlar shakllantiriladi, bu yerda aniq loyihalar uchun g’oyalar
tayyorlanadi.   Ishchi   guruhlar   qishloq   xo’jaligi ,   qashshoqlikka   qarshi   kurash   va   ish
bilan   ta’minlash ,   asosiy   infratuzilma   ob’yektlari ,   sog’liqni
saqlash ,   ta’lim ,   sanitariya ,   ichimlik   suvi,   ayollar   va   bolalar   muammolari   kabi
yo’nalishlar ular bo’yicha ish olib boradi.
Kerala   shtatidagi   partisipator   byudjetlashtirish   tajribasining   o’ziga   xos
xususiyati   shundaki,   uning   ishga   tushirilishidan   oldin   mahalliy   jamoalarning
salohiyatini   rivojlantirish   bo’yicha   keng   ko’lamli   dasturlar,   xususan,   umumiy
15 savodxonlikni   ta’minlash   va   oshirish   bo’yicha   ishlar   amalga   oshirilgan.   Shtat
Hindistonda  aholining savodxonligi  bo’yicha birinchi  o’rinda turadi. 2011  yilgi  aholi
ro’yxatiga ko’ra, Keralada yashaydigan erkaklarning 96 foizi va ayollarning deyarli 92
foizi savodlidir .
Ushbu   innovatsion   mexanizm   mahalliy   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilishda
ijobiy   hissa   qo’shmoqda,   chunki   fuqarolarning   ishtiroki   va   ishtirokining   ortishi   bilan
bir qatorda, boshlang’ich ta’lim, birinchi tibbiy yordam ko’rsatish, ichimlik suvi bilan
ta’minlash,   sanitariya   va   boshqa   ijtimoiy   xizmatlarning   sifati   mamlakatda   o’sib
bormoqda.
Jahon   tajribasi   shuni   ko’rsatmoqdaki,   ushbu   amaliyotni   mahalliy   hukumatlar
tomonidan amalga oshirilishida asos sifatida aniq prinsiplar, mexanizmlar va tartiblar
qo’llaniladi.   Ularni   qanchalik   puxta   va   mukammal   ishlab   chiqilganligi   jarayonni
muvafaqqiyatli   amalga   oshirilishini   ta’minlaydi.   Oxirgi   yillarda   qator   mamlakatlarda
uning rivojlanishining asosiy tendensiyalarini aholi qamrovini oshirish uchun internet-
texnologiyalardan,   ma’lum   bir   maqsadli   guruhlar   (yoshlar,   migrantlar)   ni   hisobga
olgan   partisipator   byudjetlashtirish   mexanizmidan   foydalanish,   byudjet   ochiqligi
siyosatiga   partisipator   byudjetlashtirishning   integratsiyasi,   partisipator
byudjetlashtirish   mexanizmiga   asoslangan   qator   innovatsion   amaliyotlarning   paydo
bo’lishida ko’rishimiz mumkin.
Respublikamizda   2018   yildagi   PEFA   metodologiyasi   bo’yicha   amaldagi
byudjet   tizimining   tanqidiy   tahlili,   davlat   moliyasini   boshqarish   samaradorligini
baholash natijalari hamda Xalqaro valyuta jamg’armasining shaffoflik Kodeksi asosida
soliq-byudjet siyosati ochiqligi yuzasidan o’tkazilgan diagnostik baholashlardan kelib
chiqib   so’nggi   ikki   yilda   davlat   moliyasi   boshqarishni   takomillashtirish   bo’yicha   bir
qator tadbirlar amalga oshirildi.
Jumladan,   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   to’g’risidagi
ma’lumotlarning   ochiqligi   va   shaffofligini   hamda   fuqarolarni   byudjet
jarayonidagi ishtirokini ta’minlash maqsadida:
 2018   yildan   boshlab   “Fuqarolar   uchun   byudjet”   axborot   nashri   ishlab
chiqilmoqda;
16  Davlat byudjeti to’g’risida batafsil ma’lumotlar joylashtirilib kelinayotgan
“Ochiq   byudjet”   (www.openbudget.uz)   axborot   portali   2019   yilning   yanvar   oyidan
boshlab ishga tushirildi;
 Davlat   byudjeti   ijrosi   to’g’risidagi   ma’lumotlar   Davlat   moliyaviy
statistikasi   (GFS)   standartlariga   muvofiq   shaklda   Xalqaro   valyuta   jamg’armasining
saytida joylashtirib borilmoqda;
 2019   yildan   boshlab   tuman   va   shahar   byudjetlarida   hosil   bo’ladigan
qo’shimcha manbalarining kamida 10 foizi fuqarolar tomonidan bildirilgan tadbirlarga
asosan yo’naltirish mexanizmi joriy etildi;
 Byudjet   mablag’larini   tasarruf   etuvchilar   hamda   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlari   tomonidan   byudjet   mablag’laridan   foydalanish   jarayonini   to’liq
o’z   rasmiy   saytlarida   e’lon   qilib   borishlarini   tartibga   soluvchi   qonun   va   qonunosti
hujjatlariga tegishli normalar kiritildi.
Shuningdek, 2020 yildan boshlab ilg’or xorijiy tajribadan kelib chiqqan holda
Davlat   byudjeti   loyihasi   ilk   bora   Qonun   shaklida   qabul   qilindi   hamda   vazirlik   va
idoralarning   vakolat   va   mas’uliyatini   oshirish   maqsadida   byudjet   xarajatlari
avvalgidek sohalar bo’yicha emas, balki vazirlik va idoralar kesimida tasdiqlandi. Shu
bilan   birga,   O’zbekiston   Respublikasi   respublika   byudjeti   xarajatlari   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlis   palatalari   tomonidan,   mahalliy   byudjetlar   esa   tegishli   xalq
deputatlari kengashlari tomonidan tasdiqlash amaliyoti joriy etildi.
“Ochiq   byudjet”   (www.openbudget.uz)   axborot   portali   va   tuman   (shahar)
byudjetlari   qo’shimcha   manbalarining   10   foizidan   kam   bo’lmagan   qismini
jamoatchilik   fikri   asosida   shakllantirilgan   tadbirlarga   yo’naltirishni   nazarda   tutuvchi
byudjet   mablag’larini   taqsimlashda   fuqarolar   ishtiroki   “Tashabbusli   byudjet”
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   avgustdagi   “Byudjet
ma’lumotlarining   ochiqligini   va   byudjet   jarayonida   fuqarolarning   faol   ishtirokini
ta’minlash   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-3917-son   qaroriga   asosan   joriy   etilib,
davlat   byudjeti   daromadlari   va   xarajatlari,   ularning   ijrosi   to’g’risidagi   hisobot
ma’lumotlarining   mamlakatimiz   fuqarolari,   investorlar   va   tashqi   foydalanuvchilarga
sifatli yetkazilishida va byudjet jarayonida fuqarolarning faol ishtirokini ta’minlashga
17 xizmat qilmoqda. “Tashabbusli byudjet” doirasida amalga oshiriladigan tadbir oshkora
va   aholi   ishtirok   etishiga   qulay   bo’lishi   uchun   moliyalashtirishga   takliflar   va
takliflarga   berilgan   ovozlarni   shakllantirish   “Ochiq   byudjet”   (www.openbudget.uz)
axborot   portali   orqali   amalga   oshirilmoqda   va   jamoatchilik   fikriga   yo’naltiriladigan
mablag’ miqdori hududlar kesimida e’lon qilinmoqda.
“Tashabbusli   byudjet”  natijalarini  tahlil  qiladigan  bo’lsak,  2019  yil  davomida
respublika   bo’yicha   “Tashabbusli   byudjet”   amaliyoti   natijasida   tuman   (shahar)lar
fuqarolaridan   www.openbudget.uz   ochiq   byudjet   axborot   portalida   jami   52   634   ta
taklif   va   ovozlar   kelib   tushgan   va   aholi   takliflariga   ko’ra   ajratilgan   mablag’lar   jami
113 mlrd. so’mni tashkil etgan.
Jumladan,   birinchi   chorak   yakunlariga   ko’ra,   jami   shakllangan   qo’shimcha
mablag’lar 253,3 mlrd. so’mni tashkil etgan, tuman (shahar)lar byudjetlari qo’shimcha
manbalarini   yo’naltirishda  fuqarolardan  jami  4049  ta  taklif   va  ovozlar   kelib  tushgan,
aholi   takliflariga   ko’ra   28,9   mlrd.   so’m   mablag’lar   ajratilgan.   Ikkinchi   chorak
yakunlari   bo’yicha,   jami   shakllangan   qo’shimcha   mablag’lar   437,9   mlrd.   so’mni
tashkil   etgan,   tuman   (shahar)lar   byudjetlari   qo’shimcha   manbalarini   yo’naltirishda
fuqarolardan   jami   19   976   ta   taklif   va   ovozlar   kelib   tushgan,   aholi   takliflariga   ko’ra
48,3   mlrd.   so’m   mablag’lar   ajratilgan.   Uchinchi   chorak   yakunlari   bo’yicha   esa,   jami
shakllangan   qo’shimcha   mablag’lar   333,6   mlrd.   so’mni   tashkil   etgan,   tuman
(shahar)lar   byudjetlari   qo’shcha   manbalarini   yo’naltirishda   fuqarolardan   jami   28   609
ta taklif va ovozlar kelib tushgan, aholi takliflariga ko’ra 35,8 mlrd. so’m mablag’lar
ajratilgan.
3. Fuqarolar ishtirokidagi “tashabbusli byudjet”ni O’zbekistonda
qo’llashdagi muammolar va ularni bartaraf etish masalalari
Mamlakatimizda   byudjet   tizimi   ochiqliqligi   va   shaffofligini   ta’minlash
borasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   tegishli
hudud mahalliy byudjetidan amalga oshiriladigan xarajatlar yo’nalishlarini belgilashda
18 fuqarolar   faol   ishtirokining   ta’minlanishidir.Byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligi   va
shaffofligini   yanada   oshirish,   byudjet   mablag’larining   shakllanishi   va   sarflanishi
ustidan   jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirishda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2018   yil   22   avgustdagi   «Byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligini   va
byudjet   jarayonida   fuqarolarning   ishtirokini   ta’minlash   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi
PQ-3917-son   Qarori1muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Ushbu“Tashabbusli   byudjet”ning
dolzarbligi   mamlakat   Prezidenti   tomonidan   ilgari   surilgan   bo’lib,   unga   ko’ra   kelgusi
yildan   viloyat   byudjetlari   qo’shimcha   mablag’larining   30   foizi   ham   “Tashabbusli
byudjet”   loyihalariga   beriladi2.   Umuman,   kelgusi   yildan   boshlab   mahallalardagi
infratuzilma   uchun   mablag’lar   faqatgina   “Tashabbusli   byudjet”   orqali   aholi   ovoz
bergan loyihalarga ajratilishi belgilandi. Bunda “Tashabbusli byudjet” loyihalari uchun
mablag’lar 3,5 baravarga oshirilib, 8 trillion so’mga yetkaziladi. 2019 yil 1 yanvaridan
jamoatchilik fikrini shakllantirish uchun tuman (shahar)lar byudjetlarining qo’shimcha
manbalari   hisobidan   moliyalashtirilish   taklif   etilayotgan   tadbirlar   to’g’risidagi
axborotni   joylashtirishni   nazarda   tutadigan   «Ochiq   byudjet»   axborot   portali
(https://openbudget.uz/) ishga tushirildi. Tashabbusli byudjet fuqarolarning takliflarini
hisobga   olgan   holda   mahalliy   byudjet   mablag larining   bir   qismini   taqsimlash   va   buʼ
mablag larni sarflash yo nalishlarini aniqlash	
ʼ ʼ
Shuningdek, inson huquqlarini ta’minlash, davlat organlarining hisobdorligi va
ochiqligini   kuchaytirish   hamda   fuqarolik   jamiyati   institutlari,   ommaviy   axborot
vositalarining   roli,   aholi   va   jamoat   birlashmalarining   siyosiy   faolligini   oshirish
bo’yicha tizimli ishlar amalga oshirildi.
Milliy   iqtisodiyotni   isloh   qilish   borasida   tashqi   savdo,   soliq   va   moliya
siyosatini   liberallashtirish,   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   va   xususiy   mulk
daxlsizligini kafolatlash, qishloq xo’jaligi mahsulotlarini chuqur qayta ishlashni tashkil
etish   hamda   hududlarni   jadal   rivojlantirishni   ta’minlash   bo’yicha   ta’sirchan   choralar
ko’rildi.
Fuqarolarning  ijtimoiy  himoyasini   kuchaytirish   va   kambag’allikni   qisqartirish
davlat siyosatining ustuvor yo’nalishi sifatida belgilanib, aholini yangi ish o’rinlari va
19 kafolatli   daromad   manbai,   malakali   tibbiy   va   ta’lim   xizmatlari,   munosib   yashash
sharoitlari bilan ta’minlash sifat jihatidan yangi bosqichga ko’tarildi.
So’nggi   besh   yillik   islohotlarning   natijasida   mamlakatimizda   Yangi
O’zbekistonni   barpo   etishning   zarur   siyosiy-huquqiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ilmiy-
ma’rifiy asoslari yaratildi.
bo yicha   ularning   bevosita   ishtirokida   qarorlarni   qabul   qilish,   shuningdekʼ
qabul   qilingan   qarorlar   ijrosi   ustidan   jamoatchilik   nazoratining
o rnatilishidir.Tashabbusli   byudjetdan   ko zlangan   maqsad   quyidagilaardan	
ʼ ʼ
iboratdir:fuqarolarga joriy byudjet va byudjetni rejalashtirish togrisida malumot berish;	
 ʼ ʼ ʼ
mablaglarning   noorin   sarflanishini   oldini   olish;mahalliy   hokimiyat   va   fuqarolar	
 ʼ ʼ 
tomonidan   tegishli   hududda   muhim   ahamiyatga   molik   sohalar   uchun   birgalikda
qarorlar   qabulqilish;   fuqarolarni   hududda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar	

yo nalishlariga   mos   ravishda   sarflanayotgan   mablag lar   to g risida   xabardor   qilish.	
ʼ ʼ ʼ ʼ
Tashabbusli byudjet byudjet jarayonida ma lum hududdagi jamoatchilikning, fuqarolik	
ʼ
jamiyati   institutlarining   va   ayrim   fuqarolarning   o z   aholi   punktlarini   rivojlantirish	
ʼ
yo llarini   belgilashdagi   ishtirok   etish   imkoniyatini   beradi.   Mahalliy   byudjetlardan	
ʼ
xarajatlarni   moliyalashtirishning   ustuvor   yo nalishlarini   aniqlash   mahalliy   ijroiya   va	
ʼ
vakillik   organlari   oldida   turgan   eng   muhim   vazifalardan   biridir.   Odatda,   ushbu
masalalar   bilan   byudjet   jarayonida   ishtirok   etuvchi   turli   vakolatli   organlar
shug ullanadilar.   Аmmo,   mahalliy   ijroiya   va   vakillik   organlari   e tiboridan   chetda	
ʼ ʼ
qoladigan   muammolar   ham   mavjud.   Bu   ichimlik   suvini   tashib   iste mol   qilish	
ʼ
muammosi   yoki   elektr   ta minotidagi   uzilish   kabi   masalalardan   tortib,   yoritilmagan	
ʼ
piyodalar   yo lagi   yoki   turar   joy   binolarida   kommunal   xizmat   ko rsatishga   aloqador	
ʼ ʼ
muammolar   bo lishi   mumkin.   Аynan   shu   holatda,   tashabbusli   byudjet   muammoni	
ʼ
umumiy   muhokamaga   olib   chiqish   va   uni   hal   qilishning   maqbul   variantini   topishga
imkon beradi. Ma lumki, fuqarolar o z yashash  joylari  (mahalla, tuman, shahar)  dagi	
ʼ ʼ
turli   ijtimoiyiqtisodiy   muammolarini   yaxshi   bilishadi   va   fuqarolar   tomonidan   taklif
etilgan loyihalar aksariyat hollarda asosli hisoblanadi. Chunki, ma lum bir joyda uzoq	
ʼ
vaqt   yashayotgan   fuqarogina   birinchi   navbatda   qanday   masalalarni   hal   qilish
kerakligini   ko rsata   oladi.Mahalliy   hokimiyat   organlari   tomonidan   keng   jamoatchilik	
ʼ
20 manfaatiga   xizmat   qiluvchi   biror   qarorni   qabul   qilishda   yoki   loyihani   amalga
oshirishda fuqarolarning fikr-mulohazalari va takliflarini inobatga olinmasligi ularning
noroziligiga,   ayrim   hollarda   mablag lardan   samarasiz   foydalanishga   olib   kelishiʼ
mumkin.Tashabbusli   byudjetning  yana   bir   o ziga  xos   xususiyati   –u  to g ridan-to g ri	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
demokratiya   mexanizmiga   asoslanadi,   bunda  fuqarolar   bevosita   umumiy  va   mahalliy
ahamiyatdagi   loyihalar   tashabbusini   ilgari   suradi,   ovoz   beradi,   pirovardida,   shu
loyihani moliyalashtirilishiga erishiladi. Byudjet mablag larini yo nalishini belgilashda	
ʼ ʼ
oddiy   fuqarolarning   ham   byudjet   jarayonida   doimiy   va   bevosita   ishtirok   etishiga
imkoniyat   beriladi.Ma’lumki,   2021   yilga   qadar   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2018 yil 22 avgustdagi «Budjet ma’lumotlarining ochiqligini va budjet
jarayonida   fuqarolarning   ishtirokini   ta’minlash   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   PQ-
3917-son   Qaroriga   ko’ra   tuman   va   shaharlar   mahalliy   budjetlarining   qo’shimcha
manbalaridan   kamida   10   foizi   jamoatchilik   fikri   asosida   belgilangan   tadbirlarni
moliyalashtirishga   sarflangan.   Davlat   budjetining   shakllanishi   va   hududlarning
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   loyihalarini   ishlab   chiqish   jarayoniga   aholini   faol   jalb
etish   hamda   joylardagi   dolzarb   muammolarni   hal   etishda   jamoatchilik   ishtirokini
kengaytirish  maqsadida  2021 yil  13 aprelda  O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining
«Budjet   jarayonida   fuqarolarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   bo’yicha   qo’shimcha
chora-tadbirlar to’g’risida»gi PQ-5072-sonli Qarori qabul qilindi.
Qarorga muvofiq aprel oyida, ya’ni 2021 yil uchun tuman va shaharlari budjeti
tasdiqlangan   muddatdan   4   oy   o’tib   qabul   qilindi.   Tabiiyki,   yil   boshida   tuman
(shahar)lar budjetlari tasdiqlanayotganida umumiy xarajatlarning 5 foizini jamoatchilik
fikri   asosida   shakllantirilgan   tadbirlarni   moliyalashtirishga   yo’naltirish   bo’yicha
mablag’ ko’zda tutilmagan. Shu bois, Prezident Qaroriga ko’ra, tanlab olingan tuman
(shahar)lar budjetlariga qo’shimcha ravishda O’zbekiston Respublikasining respublika
budjeti   mablag’lari   hisobidan   92,7   milliard   so’m   mablag’   ajratildi.   Talab   yuqori
bo’lgan   loyihalar.   Fuqarolar   tomonidan   ilgari   surilgan   loyihalarning   aksariyat   qismi
yo’llarnita’mirlash,   umumta’lim   maktablarini   ta’mirlash   va   jihozlash,   yoritish
tizimlarini   yaxshilash   va   ichimlik   suvi   ta’minoti   bo’yicha   qoldirilgan.2021   yilda
o’tkazilgan   tashabbusli   budjet   jarayoni   davomida   ichki   yo’llarni   ta mirlash   bo’yicha	
ʼ
21 fuqarolardan   jami   13   853   ta   taklif   kelib   tushgan.   Bu   jami   takliflarning   34   foizini
tashkil qiladi. Bu tadbirga 265 000 ga yaqin fuqora ovoz bergan (jami ovozlarning 23
foizi).   G’olib   deb   topilgan   takliflarning   aksariyat   qismi   ya ni,   400   ga   yaqin   (jamiʼ
takliflarga   nisbatan   26   foizi)   aynan   ichki   yo’llarni   ta mirlash   bilan   bog’liq
ʼ
muammolarni   o’zida   aks   ettirgan.   Bu   tadbirlarga   yil   yakunlariga   ko’ra   g’olib   deb
topilgan   takliflar   doirasida   hududlarda   qariyb   300   km   ichki   yo’llar   va   piyodalar
yo’laklari ta mirlangan. Jumladan, birgina Qashqadaryo viloyatining o’zida 46 ta taklif	
ʼ
doirasida 13,1 mlrd so’mdan ortiq mablag’lar yo’naltirilib, natijada 37,8 km yo’llarda
ta mirlash ishlari olib borilgan. Shundan, qariyb 28 km da yo’llar asfal t qoplama bilan	
ʼ ʼ
qoplangan bo’lsa, 10 km ga yaqin tuproqli yo’llarga shag’al yotqizilgan.
9- rasm. 2021 yilda saralash bosqichi doirasida amalga oshirilgan ishlar 9
2021-yil   16-fevral   kuni   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining
majlislar   zalida   O’zbekistonda   tashabbusli   byudjetlashtirishni   tadbiq   etish   va
rivojlantirish   istiqbollarini   muhokama   qilishga   bag’ishlangan   seminar   bo’lib   o’tdi.
Ushbu   seminar   BMT   Taraqqiyot   dasturining   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
9
  www    .   openbudjet    .   uz   
22 vazirligi   bilan   hamkorlikda   amalga   oshirilayotgan   "O’zbekistonda   barqaror
rivojlanishni   moliyalashtirish"   loyihasi   ko’magida   o’tkazildi.   Tadbirda   Oliy   Majlis
Senati   va   Qonunchilik   palatasi   vakillari,   mutasaddi   vazirlik   va   idoralar,   viloyat
hokimliklari   va   ular   huzuridagi   jamoat   kengashlari,   Taraqqiyot   strategiyasi   markazi,
"Yuksalish" yoshlar harakati va boshqalar qatnashdilar.
So’nggi   yillarda   O’zbekistonda   olib   borilayotgan   islohotlar   doirasida   ijro
hokimiyati   organlari   mas uliyatini   kuchaytirishga,   Oliy   Majlis   va   Xalq   deputatlariʼ
Kengashlarining rolini oshirishga, shuningdek, barcha darajalarda muhokama qilish va
qaror   qabul   qilishga   fuqarolik   jamiyati   institutlarini   jalb   etishga   ko’proq   e tibor	
ʼ
qaratilmoqda. Byudjet sohasida byudjet shaffofligini oshirishga va fuqarolarni byudjet
qarorlarini qabul qilishga jalb etishga qaratilgan mexanizmlar joriy etila boshlandi.
Jahon   amaliyotida   ushbu   maqsadlar   uchun   tashabbusli   byudjetlashtirish   –
fuqarolar   tomonidan   ilgari   surilgan   takliflar   (tashabbuslar,   loyihalar)   uchun   byudjet
mablag’larining   bir   qismini   taqsimlash   mexanizmi   keng   qo’llaniladi.   Ushbu
yo’nalishda BMT Taraqqiyot Dasturi so’nggi ikki yil ichida O zbekiston Respublikasi	
ʼ
Moliya   vazirligiga   yordam   ko rsatib,   mamlakatda   tashabbusli   byudjetlashtirish	
ʼ
mexanizmlarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   uslubiy   va   ekspert   ko’magini
ko’rsatmoqda.
Bunday   hamkorlikdagi   faoliyat   natijalari   Moliya   vazirligi   Davlat   byudjeti
boshqarmasi boshlig’i   А leksandra Xvan tomonidan O’zbekistonda tadbiq etish uchun
tashabbusli   byudjetlashtirishning   asosiy   yondashuvlari   va   taklif   qilingan   modellariga
(amaliyotlariga)   bag’ishlangan   taqdimotda   taqdim   etildi.   Ta kidlanganidek,   ushbu	
ʼ
masalaning   dolzarbligi,   fuqarolarni   byudjet   mablag’larini   taqsimlashga   jalb   qilish
mexanizmlarini   keng   siyosiy   qo’llab-quvvatlash   sharoitida   yuqori.   2021-yildan
boshlab   fuqarolar   tomonidan   ilgari   surilgan   mahalliy   infratuzilmani   takomillashtirish
bo’yicha   takliflar   (tashabbuslar,   loyihalar)   bo’yicha   xarajatlarning   5   foizi   ilgari
belgilangan   qo’shimcha   daromadlarning   10   foiziga   qo’shimcha   ravishda   tuman
byudjetidan   ajratiladi.   Ushbu   mablag’lardan   qanday   foydalanish   fuqarolarning   ularni
taqsimlashda ishtirok etishining samarali mexanizmiga bog’liq 10
.
10
https :// www . undp . org / uz / uzbekistan / press - releases / o % CA % BCzbekiston - respublikasida - tashabbusli -
byudjetlashtirishni - tadbiq - etish - va - rivojlantirish - istiqbollari
23 Seminarda,   jahon   tajribasi   bilan   tanishish   maqsadida   alohida   mamlakatlarda
tashabbusli   byudjetlashtirish   eng   yaxshi   amaliyotlari   ko’rib   chiqildi   va   O zbekistonʼ
uchun foydali bo’lishi mumkin bo’lgan umumiy fikrlar va xulosalar tayyorlandi.
Rossiya Federatsiyasi Moliya vazirligining Moliyaviy ilmiy tadqiqotlar instituti
(NIFI)   qoshidagi   Tashabbuslarni   byudjetlashtirish   markazi   direktori   tashabbusli
byudjetlashtirish   amaliyotini   Rossiya   va   boshqa   xorijiy   davlatlarning   davlat   va
munitsipal idoralariga integratsiyalash tajribasini taqdim etdi.
Jahon   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   tashabbusli   byudjetlashtirish   oson   jarayon
emas   va   uni   amalga   oshirishning   standart   usullari   mavjud   emas,   chunki   har   bir
mamlakat   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Mamlakatlar   tashabbusli   byudjetlashtirishni
tadbiq etishda qanday muammolar va qiyinchiliklarga duch keladilar? Natijalar qanday
bo’lgan   va   qanday   saboqlar   olingan?   Ushbu   masalalar   Jahon   bankining   REM   PAL
(Davlat   harajatlarini   boshqarish   –   Kollegial   o rganish)   tashabbusining   Byudejt	
ʼ
bo’yicha   amaliy   hamjamiyat   maslahatchisi   Tatyana   Vinogradovaning   va   BMT
Taraqqiyot   dasturining   Ukrainadagi   vakolatxonasi,   “Fuqarolik   jamiyatini   qo’llab-
quvvatlash”   loyihasi   Koordinatori   Oksana   Kosenko   xonimlarning   taqdimotlarida
bayon etildi.
24 1-jadval
2021   yil   maydan   boshlab   budjet   xarajatlarining   5   foizi   jamoatchilik   fikri
asosida   belgilangan   tadbirlarni   moliyalashtirishga   yo’naltirilgan   tuman   (shahar)larga
ajratilgan   mablag’lar   miqdori 11
T
/r Hudud   nomi Tuman(shahar)l
ar   nomi Qo’shimcha
ajratilgan   mablag’lar
(mln   so’m)
1
. Qoraqalpog’iston
Respublikasi Kegeyli   tumani 3   429
2
. Andijon   viloyati Asaka   tumani 10   052
3
. Buxoro   viloyati G’ijdivon   tumani 9   754
4
. Jizzax   viloyati Do’stlik   tumani 2   995
5
. Qashqadaryo
viloyati Qarshi   tumani 6   992
6
. Navoiy   viloyati Xatirchi   tumani 7   662
7
. Namangan
viloyati Chust   tumani 8   204
8
. Samarqand
viloyati Bulung’ur   tumani 6   167
9
. Surxondaryo
viloyati Oltinsoy   tumani 7   165
1
0. Sirdaryo   viloyati Xovos   tumani 3   825
1 Toshkent   viloyati Quyi   Chirchiq 3   913
11
 www.stat.uz
25 1. tumani
1
2. Farg’ona   viloyati Farg’ona   shahri 10   394
26 Xulosa
«Tashabbusli   budjet»   loyihasining   2022-yildagi   birinchi   bosqichida   6,7
millionga   yaqin   yurtdoshlarimiz   qatnashdi.   Ular   tomonidan   tashabbusli   budjet
bo’yicha  40,2 mingga  yaqin loyihalarga  ovoz berilib, undan 2215 ta loyiha eng  ko’p
ovoz   olgan   holda   moliyalashtirishga   tavsiya   etildi.   Buning   uchun   1,1   trln.   so’mdan
ortiq   mablag’   ajratiladigan   bo’ldi.   Shu   bilan   birga   Davlat   rahbarining   2022   yil   7
apreldagi   PQ-197   sonli   qaroriga   asosan   tashabbusli   budjetlashtirish   jarayonida   2
mingdan   ortiq   ovoz   to’plagan,   lekin   g’olib   deb   topilmagan   139   ta   loyihani   amalga
oshirish   uchun   qo’shimcha   ravishda   85,4   milliard   so’m   mablag’   ajratildi.   Mazkur
imkoniyatdan   eng   ko’p   foydalangan   hududlar   sifatida   Toshkent   viloyati,   Farg’ona,
Namangan   hamda   Surxondaryo   viloyatlarini   misol   keltirishimiz   mumkin.   Bu
hududlarda   qaysi   mahallaning   fuqarolar   yig’ini   ko’proq   faol   bo’lgan   bo’lsa,   shu
mahalalardan ko’rsatilgan takliflar g’olib bo’lgan. 
Biroq mazkur   tizim   mamlakatimizda  yangi  joriy etilayotganligi   sababli   ayrim
kamchiliklardan   ham   holi   bo’lmadi.   Jumladan,   ovoz   berish   jarayonida   loyiha   taklif
etilgan   joyda   istiqomat   qilmaydigan,   mahallaga   umuman   aloqasi   yo’q   fuqarolar   ham
ovoz   berish   holatlari   kuzatildi.   Bu   holat   nisbatan   aholisi   oz   bo’lgan   hududlarni
tanlovda   g’olib   bo’lish   imkoniyatlarini   keskin   pasaytirdi.   Shu   bilan   birga   uzoq
qishloqlarda   internetni   yaxshi   ishlamasligi   hamda   aholi   o’rtasida   yaxshi   targ’ibot
qilinmaganligi  ayrim loyihalarni yetarli ovoz olishda salbiy ta’sir ko’rsatdi. Bu yerda
yana   bir   muhim   masala   «Tashabbusli   budjet»   loyhasiga   kelib   tushgan   takliflarning
mazmuniga qarab mamlakatimiz hudularidagi ijtimoiy sohaga oid qanday muammolar
bor   ekanligi   hamda   ularning   qaysi   viloyatlarga   qanchadan   to’g’ri   kelishi   borasida
haqiqiy holatni bilish mumkin.
Xulosa   sifatida   shuni   ta’kidlash   mumkinki   «Tashabbusli   budjet»   bu
birinchidan,   aholini   ijtimoiy   muammolarini   yechishning   yagona   yo’li   bo’lmasa   ham,
biroq   bu   loyiha   aholimizni   uzoq   yillardan   beri   qiynab   kelayotgan   ijtimoiy
muammolarni   hal   etishda   hamjihatlik   bilan   harakat   qilishni,   jamoaviy   qarorlar   qabul
qilishni,   birgalikda   harakat   qilib   maqsadga   erishish   texnologiyalarini   o’rgatsa,
ikkinchidan, jamoatchilik nazoratini kuchayishiga, mahalliy deputatlarni faollashuviga
27 hamda   aholini   budjet   mablag’larini   ochiqlik   va   shaffoflik   tamoyillari   asosida
taqsimlanishida faol ishtirok etishi va davlat tomonidan berilayotgan imkoniyatlardan
yanada samaraliroq foydalanishni o’rgatadi. So nggi yillarda aksariyat mamlakatlardaʼ
tashabbusli   byudjetlashtirish   mexanizmlaridan   foydalanish   amaliyoti   kuchayib
bormoqda. Hozirgi vaqtda ushbu mexanizmdan turli  mamlakatlarning 7000 dan ortiq
mahalliy   byudjetlarida   foydalanilmoqda.   Agar   tashabbusli   byudjetlashtirishni   amalga
oshirishning bevosita natijalari qurilgan yoki ta mirlangan infratuzilma ob ektlari deb
ʼ ʼ
hisoblansa,   loyihalarni   amalga   oshirish   bilan   birga   keladigan   quyidagi   bir   qator
natijalar qo shimcha ravishda iqtisodiy samaralar deb atalishi mantiqan to g ri bo ladi	
ʼ ʼ ʼ ʼ
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
Normativ xuquqiy xujjatlar:
1. O’zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi – 2023 yil 01 may.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2022   —   2026   yillarga   mo’ljallangan
yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi”
3. O’zbekiston Respublikasining “Mexnat kodeksi” 2023 yil 30 aprel 
4. O’zbekiston Respublikasining «Byudjet kodeksi 2013 yil 26 dekabr 
5. O’zbekiston Respublikasining “Soliq kodeksi” 2019 yil 30 dekabr) 
6. O’zbekiston Respublikasining “Buxgaltetriya hisobi to’g’risida”gi Qonuni. 2016 y.
13 aprel 
7. «Davlat   ijtimoiy   sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   tayinlash   va   tartibi   to’g’risida
Nizom» O’z.R. AV. tomonidan 2002 yil 8 mayda № 1136-son bilan ruyxatdan o’tgan 
Internetsaytlari
1. www.gov.uz     – O’zbekiston Respublikasi Hukumat portali
2. www.lex.uz    – O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi
3. www.mf.uz–O’zbekiston      Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy veb-sayti
4. www.stat.uz    –   O’zbekiston      Respublikasi  Dav lat statistika qo’mitasining rasmiy veb
sayti
29