Futbolchilarni tarbiyalashni pedagogik asoslari

Futbolchilarni tarbiyalashni pedagogik asoslari
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….…3
I.BOB.FUTBOLCHILARNI TARBIYALASHNING UMUMIY PEDAGO-
GIK ASOSLARI.
1.1.  Futbolchilarni tarbiyalashning maqsad va vazifalari.
1.2.  Tarbiyalashda metodik yondashuvlar va uslublar.
1.3.  Futbolchilarni tarbiyalashda murabbiy va o‘quvchi o‘rtasidagi munosabatlar.
II.BOB.   FUTBOLCHILARNING   MAXSUS   TAYYORGARLIGI   VA
RIVOJLANISHIDAGI PEDAGOGIK ASOSLAR.
2.1.   Futbolchilarni texnik va taktika ko‘nikmalarini rivojlantirish
2.2.   Sport mahoratini rivojlantirishda trening va o‘qitishning pedagogik uslublari
2.3.   Futbolchilarda jismoniy tayyorgarlik va sport salohiyatini oshirish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
    
1 KIRISH  
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.    Futbol o‘yini taktikasini o‘rgatish —
sport   ta'limining   ajralmas   bir   qismi   bo‘lib,   futbolning   muvaffaqiyatli   o‘ynashi
uchun   zarur   bo‘lgan   nazariy   va   amaliy   bilimlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Taktika,   o‘z
navbatida,   o‘yin   jarayonida   jamoaning   harakatlarini   rejalashtirish,   raqibning
harakatlariga   moslashish   va   o‘z   strategiyasini 1
  amalga   oshirishni   anglatadi.
Futbolda   taktikani   o‘rganish   jarayoni   o‘quvchilarning   o‘yin   jarayonini   chuqurroq
tushunishlariga,   o‘z   vazifalarini   aniq   bilishlariga   va   jamoaviy   faoliyatlarini
samarali tashkil etishlariga yordam beradi.
Futbol o‘yinida taktika o‘yinchilarning harakatlarini belgilab beradigan asosiy
jihatlardan biridir. Har bir jamoa o‘z o‘yin uslubini, formasiyasini va strategiyasini
ishlab chiqish orqali raqibga nisbatan ustunlikka erishishga harakat qiladi. Taktika
o‘rganish   jarayoni   nafaqat   o‘quvchilarni   futbol   qoidalari   bilan   tanishtirish,   balki
ularning   raqobatbardosh   muhitda   qanday   qilib   muvaffaqiyat   qozonishlarini
tushunishlariga   ham   yordam   beradi.Taktikani   o‘rgatishda   nazariy   bilimlar   va
amaliy mashg‘ulotlar o‘zaro bog‘liq bo‘lishi zarur. Nazariy bilimlar o‘quvchilarga
taktik   tushunchalar,   o‘yindagi   shakllar   va   harakat   strategiyalarini   o‘rgatadi.   Bu
jarayonda   o‘quvchilar   o‘z   pozitsiyalarini   yaxshiroq   tushunishadi   va   o‘zaro
muvofiqlikda   harakat   qilishni   o‘rganadilar.   Amaliy   mashg‘ulotlar   esa   nazariy
bilimlarni   amalda   qo‘llash   imkoniyatini   beradi,   bu   esa   o‘quvchilarning   o‘z
qobiliyatlarini  rivojlantirishlariga yordam beradi.Bugungi    kunga   kelib   jismoniy
tarbiya     va     sport     yoshlar     hayotining     ajralmas     qismiga     aylanib     bormoqda.
Chunonchi,     O`zbekiston     Respublikasi     Prezidentining     “O`zbekiston     bolalar
1
  Sh.Mirziyoyev.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   mafaatlarini   taminlash   yurt     taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining
garovi” .Toshkent “O’zbekiston” 2019 .
2 sportini     rivojlantirish     jamg`armasini     to‘zish     to`g`risida”gi     Farmonida:
“Bolalarni     jismoniy     va     ma`naviy     tarbiyalashning     zamonaviy     shakl     va
uslublarini,   jinsi   va   yoshiga   qarab   bolalarga   sport   ko`nikmalarini   singdirish,
sport  sohasida  iqtidorli  bolalarni  tanlab  olishning  ilmiy  asoslangan  tizimlarini
ishlab     chiqishni     tashkil     etish     hamda     ularni     tatbiq     qilishga     ko`maklashish”
lozimligi  alohida  ta`kidlangan.  
O‘zbekiston     Respublikasi     Prezidentining     2018-yil     5-martdagi     “Jismoniy
tarbiya  va  sport  sohasida  davlat  boshqaruvi  tizimini  tubdan  takomillashtirish
chora-tadbirlari     to‘g‘risida”gi     PF-5368-sonli     farmoni,     2017-yil     9-martdagi
“O‘zbekiston     sportchilarini     2020-yilda     Tokio     shahri     (Yaponiya)da     bo‘lib
o‘tadigan     XXXII     yozgi     Olimpiya     va     XVI     Paralimpiya     o‘yinlariga
tayyorgarlik     ko‘rish     to‘g‘risida”     PQ-2821-sonli     va     2017-yil     3-iyundagi
“Jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sportni    yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi  PQ-3031-sonli  qarori   ijrosini  ta’minlash   maqsadida,  Respublika
“Talaba”     sport     federatsiyasi     hamda     Respublika     “Barkamol     avlod”     jamiyati
birlashtirilib,     uning     negizida     “O‘zbekiston     talabalar     sporti     Assotsiatsiyasi”
tashkil  etildi.
Sport     o‘yinlari     jismoniy     tarbiya     va     sport     tizimida     asosiy     o`rinni
egallaydi.     Sport     o`yinlari     umumta`lim,     kasb h unar     va     oliy     ta`lim
muassasalarida     fan     dasturlariga     kiritilgan.     Bu     borada     bolalarni     BO‘SM     va
maxsus     ixtisoslashtirilgan     sport     maktab     internatlarda     katta     ishlar     olib
borilmo q da.  Buni ng   natijasini  joriy  etilgan  uch  bosqichli  tizim  «Universiada»
sport  musobaqalarida  yaqqol  ko`rish  mumkin.  
3 Kurs     ishining     maqsadi     futbol   o‘yinida   musobaqa   qoidalari   va   hakamlik
qilish uslubi, o‘yin jarayonini tartibga solish va adolatli o‘yin muhitini ta'minlash
maqsadida muhim ahamiyatga ega. 
Kurs     ishining     ob’ekti:   f utbolchilarning     amaliy     tayyorgarlik
mashg‘ulotlar i  va   to`garak  mashg`ulotlari.
Kurs     ishining     predmeti:     yosh     futbolchilarning     tezkorlik     sifatlarini
rivojlantirish  nazariyasi  usul  va  uslublari
Kurs  ishining  vazifalari:
Kurs     ishi     mavzusiga     oid     ilmiy-metodik     adabiyotlarnim,     darslik,     o`quv
qo`llanmalarni  o`rganish,  tahlil  qilish  va  umumlashtirish;
I.BOB.FUTBOLCHILARNI TARBIYALASHNING UMUMIY 
PEDAGOGIK ASOSLARI.
1.1. Futbolchilarni tarbiyalashning maqsad va vazifalari.
Futbolchilarni   tarbiyalashning   maqsad   va   vazifalari   mavzusi,   sport
tarbiyasining  asosiy   tamoyillaridan  biridir. Futbolchilarni  tarbiyalash  jarayoni  o‘z
ichiga   nafaqat   jismoniy   rivojlanish,   balki   psixologik,   axloqiy,   ijtimoiy   va
intellektual   rivojlanish   hamda   sport   mahoratining   oshirilishini   ham   oladi.   Bu
jarayon,   o‘yinchilarning   individual   va   jamoaviy   sifatlarini   shakllantirishga,
ularning   psixologik   va   jismoniy   salohiyatini   maksimal   darajada   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan.Futbolchilarning   tarbiyalashning   maqsadi   nafaqat   jismoniy
tayyorgarlikni   oshirish,   balki   ularni   to‘g‘ri   axloqiy   qadriyatlar   va   ijtimoiy
mas'uliyatlarni   o‘rgatishdir.   Har   bir   futbolchi   o‘zining   texnik   va   taktik
ko‘nikmalarini  oshirib borishi,  shuningdek, o‘yin davomida to‘g‘ri  qarorlar  qabul
qilish, jamoaviy ishni  boshqarish,  va o‘zining imkoniyatlarini  samarali  ishlatishni
4 o‘rganishlari   kerak.   Bu   jarayonda   futbolchilarni   faqat   raqibga   qarshi
muvaffaqiyatli   kurashishga   tayyorlash   emas,   balki   jamoaviy   ruhni   shakllantirish,
sport   etikasi   va   axloqiy   masalalarda   ham   ularga   to‘g‘ri   yo‘l   ko‘rsatish
muhimdir.Futbolchilarni   tarbiyalashning   asosiy   maqsadlari   quyidagi   sohalarda
ajralib   turadi:   jismoniy   tayyorgarlik,   psixologik   tayyorgarlik,   taktik   va   texnik
ko‘nikmalarni rivojlantirish, shuningdek, jamoaviy ish va ijtimoiy axloqiy tarbiya.
Jismoniy  tayyorgarlik, futbolchining to‘liq rivojlanishi  uchun  zarur  bo‘lgan kuch,
tezlik,   chidamlilik   va   moslashuvchanlikni   oshirishga   qaratilgan.   Psixologik
tayyorgarlik   esa   sportchi   ruhiyatini   mustahkamlash,   stressga   bardosh   berish,
qarorlar   qabul   qilish   va   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshirishni   o‘z   ichiga
oladi.Bundan   tashqari,   futbolchilarning   taktik   va   texnik   ko‘nikmalarini
rivojlantirish ham  muhim ahamiyatga ega. Futbol  o‘yinida texnik ko‘nikmalar  —
bu   to‘p   bilan   ishlash,   pas   berish,   zarba   berish,   raqibni   o‘tkazib   yubormaslik   kabi
ko‘nikmalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Taktik   ko‘nikmalar   esa   o‘yinni   o‘qish,   to‘g‘ri
pozitsiya   tanlash,   raqibning   xatti-harakatlariga   javob   berish   va   o‘zaro   muloqotda
bo‘lishni   o‘z   ichiga   oladi.   Bularning   barchasi   futbolchining   jamoaga   qo‘shgan
hissasini oshiradi va uning umumiy o‘yinda muvaffaqiyatga erishishida muhim rol
o‘ynaydi.Futbolchilarga   o‘rgatiladigan   asosiy   vazifalardan   biri   —   jamoaviy
ishlashni   o‘rganishdir.   Jamoa   o‘yini,   o‘zaro   muloqot   va   harakatlarning   aniq
muvofiqligi   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   zarurdir.   Bu   nafaqat   maydonda,   balki
maydon   tashqarisida   ham   jamoa   ruhiyatini   shakllantirishga   yordam   beradi.
Shuning   uchun   futbolchilarga   individual   muvaffaqiyatdan   ko‘ra,   jamoaning
muvaffaqiyati ko‘proq muhim ekanligini tushuntirish zarur.
Futbolchilarning   tarbiyalashning   maqsadlari,   ularni   nafaqat   sportchi   sifatida
rivojlantirish,   balki   ijtimoiy,   madaniy   va   axloqiy   jihatdan   ham   shakllantirishga
5 qaratilgan. Futbol o‘yini, sportchining faqat jismoniy kuchini talab qilmaydi, balki
uning ruhiy holatini, etika va axloqiy qoidalarni tushunishni ham talab qiladi. Shu
sababli, futbolchilarga sport etikasi, ijtimoiy mas'uliyat, mehnatga bo‘lgan hurmat,
va   musobaqa   madaniyati   kabi   qadriyatlar   o‘rgatilishi   kerak.   Bu   qadriyatlar,
ularning   nafaqat   sportdagi,   balki   kundalik   hayotdagi   muvaffaqiyatlarini
ta'minlashga   yordam   beradi.Shuningdek,   futbolchilarning   sportni   tark   etganidan
keyin qanday qilib jamiyatga moslashishi muhim masala hisoblanadi. Sportni tark
etish   jarayoni,   futbolchining   yangi   ijtimoiy   rollarini   qabul   qilishini,   shuningdek,
yangi faoliyat turlarini topishini talab qiladi. Shuning uchun, futbolchilarni nafaqat
sport   sohasida,   balki   ularning   hayotining   boshqa   jabhalarida   ham   tarbiyalash
muhimdir. Ularning sportdan tashqari ko‘nikmalarini rivojlantirish, ularning post-
sport   hayotiga   tayyorlanishiga   yordam   beradi.Futbolchilarni   tarbiyalashda
pedagogik   yondashuvlarning   samaradorligi,   ularning   ehtiyojlari,   xususiyatlari   va
salohiyatlarini   to‘g‘ri   baholashga   bog‘liqdir.   Har   bir   futbolchining   individual
o‘ziga   xosligi   va   imkoniyatlarini   inobatga   olish,   ularni   nafaqat   jismoniy,   balki
psixologik   jihatdan   ham   rivojlantirish   zarur.   Shunday   qilib,   futbolchilarni
tarbiyalashning   asosiy   maqsadi   —   ularning   har   tomonlama   rivojlanishini
ta'minlash   va   o‘yinchi   sifatida   o‘zlarini   eng   yaxshi   tarzda   ko‘rsatishlariga   imkon
yaratishdir. Bu esa, o‘z navbatida, jamoaning umumiy muvaffaqiyatiga katta hissa
qo‘shadi.Futbolchilarni   tarbiyalashda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,
metodlar   va   uslublar   qo‘llanilishi   zarur.   Bu   usullar   futbolchilarning   sportga
qiziqishini   yanada   oshiradi,   ularni   o‘yinni   yanada   qiziqarli   va   samarali   tarzda
o‘rganishga   undaydi.   Treninglar   jarayonida   innovatsion   metodlardan   foydalanish,
futbolchilarning   harakatlarini   va   reaksiyalarini   tez   va   samarali   o‘zgartirishga
imkon beradi.
6 Shu bilan birga, futbolchilarning tarbiyalash jarayonida murabbiylarning roli
juda   katta.   Murabbiylar   nafaqat   o‘yinchilarni   jismoniy   va   taktik   jihatdan
tayyorlash,   balki   ularni   psixologik   va   axloqiy   jihatdan   ham   tarbiyalashga
mas'uldirlar.   Futbolchilarga   murabbiylar   tomonidan   berilgan   to‘g‘ri   maslahatlar,
ko‘rsatmalar  va motivatsiya,  ularning o‘yinidagi  muvaffaqiyatni  oshiradi. Boshqa
tomondan,   murabbiyning   etika   va   mas'uliyatni   bilishi,   futbolchilar   bilan   sog‘lom
munosabatlar o‘rnatishi, o‘yinchilarning rivojlanishiga ijobiy ta'sir qiladi.
Futbolchilarni   tarbiyalashning   maqsad   va   vazifalari   haqida   gapirganda,   bu
jarayonning   murakkab   va   ko‘p   qirrali   ekanligini   ta'kidlash   lozim.   Futbolchilarni
tarbiyalash,   nafaqat   ularni   yaxshi   sportchilar   sifatida   tayyorlash,   balki   ularning
hayotida   to‘g‘ri   yo‘lni   tanlashga   yordam   berishdir.   Ularni   faqat   maydonda   emas,
balki   jamiyatda   ham   muvaffaqiyatli   va   mas'uliyatli   shaxslar   sifatida   tarbiyalash
o‘ziga   xos   bir   pedagogik   vazifadir.   Bu   maqsadga   erishish   uchun   har   tomonlama,
tizimli   yondashuv,   malakali   murabbiylar   va   innovatsion   metodlardan   foydalanish
zarurdir.
1.2. Tarbiyalashda metodik yondashuvlar va uslublar.
Tarbiyalashda   metodik   yondashuvlar   va   uslublar   mavzusi,   har   qanday
pedagogik   jarayonning   asosi   hisoblanadi.   Bu   jarayon   nafaqat   nazariy   bilimlarni,
balki   amaliy   ko‘nikmalarni   ham   rivojlantiradi.   Pedagogik   metodik   yondashuvlar
o‘qitish   va   tarbiyalash   jarayonlarini   samarali   tashkil   etishga   yordam   beradi,   ayni
paytda   o‘quvchilarning   individual   va   guruh   sifatlarini,   shuningdek,   ularning
salohiyatini to‘g‘ri shakllantiradi. Futbol o‘yinida bu yondashuvlar, sportchilarning
nafaqat jismoniy, balki psixologik va axloqiy jihatdan rivojlanishiga ham  yordam
beradi.   Tarbiyalashda   metodik   yondashuvlar   va   uslublarning   to‘g‘ri   tanlanishi,
futbolchilarning yuqori natijalarga erishishida muhim omil bo‘ladi.
7 Metodik   yondashuvlar   va   uslublar   pedagogikaning   asosiy   komponentlaridan
biri   sifatida,   o‘qitishning   samaradorligini   oshiradi.   Bular,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi
o‘rtasidagi   munosabatlarni,   o‘quv   jarayonining   tashkil   etilishini,   o‘quvchilarning
o‘qishga   nisbatan   munosabatini   va   ularning   umumiy   rivojlanishini   belgilaydi.
Tarbiyalash jarayonida metodik yondashuvlar, faqat bilish va o‘rganish jarayoniga
ta’sir qilmaydi, balki o‘quvchilarning shaxsiy xususiyatlariga, ularning ijtimoiy va
psixologik holatlariga ham mos kelishi kerak.
Tarbiyalashdagi   metodik   yondashuvlar,   o‘qitishning   muayyan   shakllarini   va
usullarini   tanlashda   asos   bo‘ladi.   Shunday   qilib,   tarbiyalash   jarayonida   metodik
yondashuvlarning   samarali   qo‘llanilishi   futbolchilarni   nafaqat   o‘yin   texnikasini
o‘rgatish,   balki   ularning   umumiy   shakllanishi   va   sportdagi   muvaffaqiyatlariga
hissa   qo‘shadi.   Futbolchilarni   tarbiyalashda   metodik   yondashuvlar,
murabbiylarning   pedagogik   mahoratiga,   o‘qitish   usullariga   va   o‘quvchilarning
individual   xususiyatlariga   mos   kelishi   kerak.   Har   bir   futbolchining   o‘qishga,
sportga   va   umumiy   rivojlanishga   bo‘lgan   munosabati   har   xil   bo‘lishi   mumkin,
shuning   uchun   metodik   yondashuvlar   va   uslublar   individual   ehtiyojlarga   qarab
ishlab   chiqilishi   lozim.Metodik   yondashuvlar   o‘qitishning   strategik   va   taktik
jihatlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Strategik   yondashuvlar,   umumiy   maqsadga   erishish
uchun o‘qitishning asosiy yo‘nalishlarini belgilaydi. Tak-tik yondashuvlar esa, har
bir treningda aniq maqsadga erishish uchun qo‘llaniladigan usullarni tanlashni o‘z
ichiga   oladi.   Futbolchilarning   rivojlanishi   uchun,   murabbiy   o‘qitish   jarayonini
rejalashtirishda   aniq   maqsadlarni   belgilab,   unga   mos   keladigan   metodlarni
tanlashda   yuqori   darajadagi   pedagogik   bilim   va   tajribaga   ega   bo‘lishi
kerak.Bundan   tashqari,   metodik   yondashuvlar   o‘quv   jarayonining   natijadorligini
oshirishga   yordam   beradi.   Futbolchilarni   tarbiyalashda,   metodik   yondashuvlar,
8 ularning   texnik   va   taktik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga,   jismoniy   tayyorgarlikni
yaxshilashga,   shuningdek,   psixologik   va   axloqiy   jihatdan   shakllantirishga
yo‘naltirilgan   bo‘lishi   kerak.   O‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   hisobga
olish, o‘qitish jarayonini yanada samarali qilishga yordam beradi. Futbolchilarning
har   biri   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   shuning   uchun   metodik   yondashuvlar
individual   xususiyatlarga   qarab   tanlanishi   kerak.   Boshqa   tomondan,   guruh   bilan
ishlashda   umumiy   maqsadlarga   erishish   uchun   metodik   uslublar   o‘rtasida
uyg‘unlik bo‘lishi zarur.
Pedagogik   yondashuvlarning   turli   shakllari   mavjud,   masalan,   o‘qitishning
aktiv   va   passiv   uslublari,   o‘quvchilarni   muammolarni   hal   qilishga   jalb   qilish,
ularning   o‘z   fikrlarini   shakllantirish   va   qarorlar   qabul   qilishga   o‘rgatish.   Futbol
o‘yinida bu uslublar o‘yinchilarni texnik va taktikalik jihatdan o‘qitishda samarali
bo‘ladi. Aktiv yondashuvlar, o‘quvchilarning o‘zini o‘rgatish jarayoniga faolligini
oshiradi,   ular   mustaqil   fikrlash   va   ijodkorlik   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Passiv
yondashuvlar   esa   o‘qituvchidan   o‘quvchiga   ma'lumotlarni   uzatishda   qo‘llaniladi,
bunda o‘quvchi ko‘proq tinglovchi rolini o‘ynaydi.
Futbolchilarni   tarbiyalashda   metodik   yondashuvlarning   samaradorligini
oshirish uchun, murabbiylar treninglar va o‘quv jarayonlarining har bir bosqichini
to‘g‘ri   tashkil   qilishlari   zarur.   Har   bir   metodik   yondashuv   o‘quvchilarning
rivojlanishining ma'lum bosqichiga mos ravishda tanlanadi. Masalan, boshlang‘ich
bosqichda   asosiy   texnik   ko‘nikmalarni   o‘rgatish,   o‘rta   bosqichda   taktika   va
strategiyani   o‘rgatish,   yuqori   bosqichda   esa   individual   o‘yinchi   sifatlarini
rivojlantirishga yo‘naltirilgan metodik yondashuvlar qo‘llaniladi.
Futbolchilarni   tarbiyalashda   metodik   yondashuvlar   va   uslublarning
qo‘llanilishi   natijasida,   futbolchilarning   jismoniy   salohiyatlari   oshadi,   ularning
9 o‘yin   ko‘rsatkichlari   yaxshilanadi,   shuningdek,   o‘yinchilarning   psixologik   va
axloqiy   holatlari   ham   rivojlanadi.   Murabbiylar,   o‘quv   jarayonida   innovatsion
texnologiyalarni   va   zamonaviy   pedagogik   metodlarni   qo‘llash   orqali,
futbolchilarning individual  va jamoaviy sifatlarini  samarali  tarzda rivojlantirishga
erishadilar.Yakuniy   tahlil   qilib   aytganda,   tarbiyalashda   metodik   yondashuvlar   va
uslublar   o‘quvchilarning   rivojlanishiga   bevosita   ta'sir   ko‘rsatadi.   Futbolchilarni
tarbiyalashda   to‘g‘ri   metodik   yondashuvlarni   tanlash,   ularning   maqsadlariga
erishish   uchun   zaruriy   vositalarni   taqdim   etadi.   Bu   metodlar   nafaqat   texnik   va
taktikalik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga,   balki   futbolchilarni   ruhiy,   axloqiy   va
ijtimoiy   jihatdan   tarbiyalashga   ham   yordam   beradi.   Tarbiyalashda   metodik
yondashuvlar va uslublarning to‘g‘ri qo‘llanilishi futbolchilarning o‘z salohiyatini
to‘liq amalga oshirishiga imkon yaratadi.
1.3. Futbolchilarni tarbiyalashda murabbiy va o‘quvchi o‘rtasidagi
munosabatlar.
Futbolchilarni   tarbiyalashda   murabbiy   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar
mavzusi,   o‘qitish   jarayonining   markaziy   elementlaridan   biridir.   O‘quvchi   va
murabbiy   o‘rtasidagi   aloqalar   faqat   jismoniy   faoliyatni   emas,   balki   psixologik   va
ijtimoiy   o‘zgarishlarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   munosabatlar,   futbolchilarni
nafaqat   sport   texnikasiga,   balki   ijtimoiy   mas'uliyatga,   axloqiy   qadriyatlar   va
jamiyatdagi o‘z o‘rnini topishga ham tayyorlaydi. Futbol o‘yinida muvaffaqiyatga
erishish   uchun   nafaqat   o‘yinchilar   jismoniy   va   taktik   jihatdan   tayyor   bo‘lishlari
kerak,   balki   ularning   ruhiy   va   psixologik   holati   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu
sababli,   murabbiy   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar   faqat   sport   mahoratini
oshirish   uchun   emas,   balki   futbolchining   shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini
ta'minlash uchun ham muhimdir.
10 Murabbiy   o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar   o‘qitish   jarayonining
muvaffaqiyatini   belgilaydigan   asosiy   omillardan   biridir.   Bu   munosabatlar
murabbiyning   pedagogik   mahoratiga,   o‘quvchining   individual   ehtiyojlariga   va
o‘zaro   ishonchga   asoslangan   bo‘lishi   kerak.   Har   bir   futbolchining   o‘ziga   xos
psixologik va fizikal  salohiyati, o‘quvchilarning shaxsiy  motivatsiyasi,  ehtiyojlari
va   maqsadlariga   mos   ravishda   murabbiy   o‘z   pedagogik   usullarini   ishlab   chiqishi
zarur.   O‘quvchi   va   murabbiy   o‘rtasidagi   ishonchli   va   ochiq   munosabatlar,
o‘quvchilarning   o‘zlarini   erkin   his   qilishlariga,   yaxshiroq   rivojlanishlariga   va
o‘yinlarga to‘liq qiziqish bilan yondashishlariga yordam beradi.
Murabbiy   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar,   o‘quvchi   sportchi   sifatida
rivojlanishi   uchun   asosiy   omil   bo‘lib,   uning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishga
yordam   beradi.   Murabbiylarning   motivatsiya   va   ruhiy   tayyorgarlikni   oshirishga
qaratilgan   yondashuvlari,   futbolchilarni   o‘z   maqsadlariga   erishishga
ilhomlantiradi.   Murabbiy   o‘quvchilarga   o‘zlari   uchun   yangi   maqsadlar   qo‘yishni,
yangi   qiyinchiliklarga   tayyor   turishni,   o‘z   salohiyatini   to‘liq   namoyon   etishni
o‘rgatadi.   Bu   jarayonda   murabbiyning   o‘quvchiga   bo‘lgan   munosabati   va
pedagogik   uslubi,   sportchini   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   ilhomlantiradi.
Shuningdek,   murabbiyning   qat'iyati,   mas'uliyati   va   pedagogik   strategiyasi,
futbolchilarning yuqori natijalarga erishishiga yordam beradi.
Futbolchilarga   o‘rgatilayotgan   texnik   va   taktik   ko‘nikmalar,   murabbiy   va
o‘quvchi   o‘rtasidagi   yaxshi   munosabatlarni   rivojlantirishga   asoslanadi.   Murabbiy
va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   samarali   muloqot,   futbolchining   trening   jarayoniga
nisbatan   ijobiy   munosabatini   shakllantiradi.   Muloqotning   ochiqligi   va   ishonchli
bo‘lishi, futbolchining o‘z fikrini erkin ifodalashiga, o‘z xatolaridan saboq olishiga
va   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Murabbiy   o‘quvchining   yutuqlarini   e'tirof   etish,
11 ularning   mehnatini   qadrlash   va   motivatsiyani   oshirish   jarayonida   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bu   o‘quvchining   o‘zini   sportda   yanada   yaxshiroq  ko‘rsatishiga,   har   bir
o‘yinchining individual yutuqlarini jamoaviy muvaffaqiyatga aylantirishga yordam
beradi.
Murabbiy va o‘quvchi o‘rtasidagi munosabatlar nafaqat professional futbolchi
sifatida   rivojlanishni   ta'minlash,   balki   futbolchini   o‘z   hayotida   mas'uliyatli,
intizomli   va   ijtimoiy   jihatdan   ongli   shaxs   sifatida   tarbiyalashga   ham   yordam
beradi. O‘quvchilarga to‘g‘ri qadriyatlar, jamiyatga bo‘lgan mas'uliyat  va axloqiy
qoidalarni   o‘rgatish,   ularni   nafaqat   sportchi,   balki   jamiyatda   muvaffaqiyatli
insonlar   sifatida   shakllantiradi.   Murabbiyning   bu   boradagi   roli   juda   katta.   U
nafaqat   futbol   o‘yinining   texnik   va   taktik   tomonlarini   o‘rgatishi,   balki
futbolchining ijtimoiy va axloqiy sifatlarini ham rivojlantirishi  kerak. O‘quvchiga
to‘g‘ri   yondashuv,   o‘quvchilarning   o‘zini   hurmat   qilishlariga,   boshqalar   bilan
o‘zaro munosabatlarda mas'uliyatli bo‘lishlariga yordam beradi.
Shu bilan birga, murabbiy o‘quvchi o‘rtasidagi munosabatlar jamoaviy ruhni
shakllantirishga   ham   katta   ta'sir   ko‘rsatadi.   Jamoada   o‘yinchilar   o‘rtasida
hamkorlik,   yordam   va   ishonch   mavjud   bo‘lishi   kerak.   Bunday   munosabatlar
futbolchilarning   o‘zaro   muloqot   qilishiga,   umumiy   maqsadlarga   erishish   uchun
birgalikda ishlashga yordam beradi. Jamoada bir-biriga bo‘lgan ishonch va hurmat
futbolchilarni   yaxshiroq   ishlashga   undaydi.   Murabbiy   jamoaviy   ishlashni   tashkil
etishda   va   jamoaning   umumiy   ruhiyatini   shakllantirishda   asosiy   vazifalarni
bajaradi.   U   o‘quvchilarga   jamoaviy   ishning   ahamiyatini   tushuntirishi   va
o‘yinchilarni   jamoaviy   maqsadlar   uchun   birgalikda   kurashishga   tayyorlashda
muhim rol o‘ynaydi.
12 Futbolchilarni   tarbiyalashda   murabbiy  va o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar,
nafaqat o‘quvchilarning jismoniy tayyorgarligini, balki  ularning ruhiy, axloqiy va
ijtimoiy rivojlanishini ta'minlashda ham katta rol o‘ynaydi. O‘quvchilarga doimiy
ravishda   motivatsiya   berish,   ularni   qo‘llab-quvvatlash   va   o‘z   maqsadlariga
erishishda   yordam   berish,   o‘quvchilarni   muvaffaqiyatga   olib   keladi.   Murabbiy
o‘quvchi   o‘rtasidagi   ishonchli   va   samarali   aloqalar,   o‘quvchining   shaxsiy
rivojlanishiga va sportdagi yutuqlariga katta hissa qo‘shadi.
Murabbiy  va  o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar   samarali  bo‘lishi  uchun,  har
bir   tomon   o‘z   vazifasini   to‘g‘ri   bajarishi   zarur.   Murabbiy   o‘z   pedagogik
vazifalarini   to‘g‘ri   belgilab,   o‘quvchining   ehtiyojlarini   tushunishi,   ularni
maqsadlariga erishishda yordam berish uchun barcha imkoniyatlardan foydalanishi
kerak.   O‘quvchi   esa   murabbiydan   o‘rganganlarini   o‘z   amaliyotida   qo‘llashga
tayyor   bo‘lishi,   o‘zining   shaxsiy   va   jamoaviy   rivojlanishiga   alohida   e'tibor
qaratishi lozim. Bu o‘zaro aloqalar va ishonch futbolchilarning nafaqat  sportdagi,
balki hayotdagi muvaffaqiyatlariga ham ta'sir qiladi.
Shu   tarzda,   murabbiy   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar   futbolchilarning
barcha   jihatlarda   rivojlanishiga,   ularga   o‘z   salohiyatini   maksimal   darajada
ochishga   yordam   beradi.   Bu   jarayonni   muvaffaqiyatli   tashkil   etish   uchun
murabbiyning   pedagogik   mahorati,   futbolchining   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi   va
jamoaviy   ruhning   ahamiyati   katta.   O‘quvchi   va   murabbiy   o‘rtasidagi   samarali
munosabatlar   nafaqat   futbol   o‘yinida,   balki   hayotning   boshqa   jabhalarida   ham
muvaffaqiyatga erishish uchun zarur bo‘ladi.
13 II.BOB.   FUTBOLCHILARNING MAXSUS TAYYORGARLIGI VA
RIVOJLANISHIDAGI PEDAGOGIK ASOSLAR.
2.1.   Futbolchilarni texnik va taktika ko‘nikmalarini rivojlantirish.
Futbolchilarni   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   —   bu
sportchilarni   yuqori   darajaga   ko‘tarish   uchun   zarur   bo‘lgan   asosiy   jarayonlardan
biridir. Futbol texnikasi va taktikasini o‘rganish va rivojlantirish, futbol o‘yinining
muvaffaqiyatli   bo‘lishi   uchun   nafaqat   o‘yinchilarning   jismoniy   tayyorgarligini,
balki   ular   orasida   muvaffaqiyatli   kommunikatsiyani   va   strategik   qarorlar   qabul
qilishni   ham   talab   qiladi.   O‘quvchilarni   futbol   texnikasi   va   taktikasini   o‘rgatish
jarayoni   o‘zining   murakkabligi   bilan   ajralib   turadi,   chunki   bu   jarayon   nafaqat
futbolchilarning   individual   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   balki   ularning   jamoaviy
ishlashini   ta'minlashni   ham   nazarda   tutadi.   Futbolchilarning   texnik   va   taktika
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   murabbiylarning   roli   nihoyatda   katta   bo‘lib,   ular
o‘yinchilarning   har   bir   jihatini   yaxshilashga   yo‘naltirilgan   metodlarni   ishlab
chiqadilar.Futbol   texnikasining   rivojlanishi   o‘yinchilarning   pichoq   kabi   nozik
mahoratni   talab   qiladigan   ko‘nikmalarini   o‘z   ichiga   oladi.   Bular,   o‘yinchining
to‘pni   boshqarish,   pas   berish,   zarba   berish,   to‘pni   ushlash   va   raqibni   o‘tkazib
yuborish   kabi   asosiy   texnik   harakatlardan   iborat.   Bu   ko‘nikmalarni   rivojlantirish,
futbolchining   individual   mahoratini   oshiradi   va   uni   o‘yindagi   har   bir   vaziyatda
to‘g‘ri qaror qabul qilishga imkon yaratadi. Murabbiylar texnikani rivojlantirishda
metodik   yondashuvlarni   tanlab,   o‘quvchilarning   mavjud   darajalariga
moslashtirilgan   mashqlarni   ishlab   chiqadilar.   Texnik   ko‘nikmalarni   o‘rganish
o‘yinchilarni   tezroq   va   aniqroq   harakat   qilishga,   raqiblarni   engish   va   o‘yinni
nazorat qilishda yaxshilanishlarga olib keladi.
14 Bundan tashqari, futbolchilarning taktika ko‘nikmalarini rivojlantirish, futbol
o‘yinining   ikkinchi   muhim   jihati   hisoblanadi.   Taktika   —   bu   o‘yinning
rejalashtirilgan tarzda yuritilishi, har bir futbolchining o‘yin davomida bajaradigan
vazifalarini va jamoaning umumiy strategiyasini belgilovchi tizimdir. Taktikaning
to‘g‘ri   qo‘llanilishi,   jamoaning   o‘yin   jarayonida   muvaffaqiyatga   erishishiga
yordam beradi. O‘yinchilarning taktika ko‘nikmalarini rivojlantirish, ularni o‘zaro
hamkorlikda   ishlashga,   har   bir   futbolchining   o‘z   o‘rnini   bilishiga,   hamda   to‘g‘ri
joylashishni   va   raqibning   xatolaridan   foydalangan   holda   o‘yinni   tashkil   qilishga
yordam   beradi.   Taktik   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   jarayonida   murabbiylarning
asosiy vazifasi — futbolchilarga o‘yin strategiyasini tushuntirish va ularga har bir
taktikani amaliyotda qo‘llashni o‘rgatishdir.
Futbolchilarni   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini   rivojlantirishning
birlashtirilgan yondashuvi, ularni o‘yindagi har bir vaziyatda yaxshiroq qaror qabul
qilishga,   o‘yinning   turli   bosqichlarida   moslashuvchanlikni   va   tezkorlikni
oshirishga   yordam   beradi.   O‘yinchilarning   texnik   mahorati   va   taktika
ko‘nikmalarining   uyg‘unligi,   ularning   o‘yin   davomida   ishonchli   harakat
qilishlariga,   jamoaviy   o‘yinning   samaradorligini   oshirishga   imkon   yaratadi.
Shuningdek,   bu   jarayon   futbolchilarni   o‘yin   davomida   yuzaga   keladigan
kutilmagan   vaziyatlarga   tayyorlaydi,   chunki   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarining
rivojlanishi   nafaqat   o‘yin   jarayonini,   balki   o‘quvchining   muammolarni   hal   qilish
qobiliyatini ham oshiradi.
Murabbiylar   futbolchilarni   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda
o‘zining pedagogik yondashuvini amalga oshirishi, futbolchilarni turli sharoitlarda
o‘z   salohiyatini   to‘liq   ochishga   yordam   beradi.   Texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   jarayonida,   murabbiylar   mashqlarni   individual   va   guruh   tarzda
15 o‘tkazishlari  zarur. O‘yinchilarning  jismoniy  va ruhiy holatlarini  doimiy ravishda
nazorat   qilish,   ularga   mos   ravishda   treninglarni   tashkil   etish,   ularning   texnik   va
taktika ko‘nikmalarini bosqichma-bosqich rivojlantirishni ta'minlaydi. Murabbiylar
bu   jarayonni   shunday   tashkil   qilishlari   kerakki,   o‘quvchilar   treningda   o‘z
maqsadlariga erishishga intilishlari va o‘zlarining imkoniyatlarini doimiy ravishda
kengaytirishlari mumkin.
Futbolchilarni   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda
o‘quvchilarning   psixologik   holati   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilarni   o‘yin
davomida to‘g‘ri qarorlar qabul qilishga, xavfsizlikni va ishonchni his qilishga, o‘z
salohiyatini   to‘liq   namoyon   qilishga   undash,   ularning   motivatsiyasini   oshiradi.
Psixologik   yondashuvlar,   futbolchilarning   o‘zini   erkin   his   qilishlariga,   o‘yin
davomida   kamchiliklar   va   qiyinchiliklardan   qat'iy   nazar   muvaffaqiyatga
erishishlariga yordam beradi. Shuningdek, murabbiylar o‘quvchilarning psixologik
holatini   yaxshilashga   yo‘naltirilgan   treninglarni   ishlab   chiqishlari   zarur,   chunki
o‘quvchilarni   jismoniy   va   mental   jihatdan   tayyorlash   futbolchilarning   texnik   va
taktika ko‘nikmalarining yuqori darajaga chiqishiga yordam beradi.
Futbolchilarni   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini   rivojlantirishning   asosiy
maqsadi,   ularning   o‘yin   davomida   o‘zini   ishonchli   va   erkin   his   qilishi,   har   bir
vaziyatda to‘g‘ri qaror qabul qilishi, raqibning taktik yondashuvlariga qarshi javob
berishi,   va   jamoaviy   o‘yinda   muvaffaqiyatga   erishishdir.   Bu   jarayonning
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi,   futbolchilarning   individual   va   jamoaviy   o‘yin
mahoratini   oshiradi.   Futbolchilarning   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   bo‘lgan   yondashuvning   to‘g‘ri   tashkil   etilishi,   futbol   o‘yinining
mukammal   tarzda   amalga   oshirilishini   ta'minlaydi.   Oxir-oqibat,   futbolchilarni
16 texnik va taktika ko‘nikmalarini rivojlantirish, jamoaning o‘zgaruvchan va yuqori
darajadagi o‘yinini ta'minlashga yordam beradi.
2.2.   Sport mahoratini rivojlantirishda trening va o‘qitishning pedagogik
uslublari.
Sport  mahoratini   rivojlantirishda  trening  va  o‘qitishning   pedagogik  uslublari
muhim   ahamiyatga   ega,   chunki   ular   o‘quvchilarning   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   yordam   beradigan   asosiy   vositalar   hisoblanadi.   Trening   va   o‘qitish
jarayonida   to‘g‘ri   pedagogik   uslublardan   foydalanish,   sportchilarning   o‘z
maqsadlariga erishishini ta'minlashda va umumiy sport mahoratini rivojlantirishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Pedagogik   uslublar,   murabbiylarning   o‘quvchilarni   qanday
tarbiyalashini,   ularni   qaysi   metodlar   va   yondashuvlar   orqali   o‘rgatishlarini
belgilaydi.   Bu   jarayonda   sportchilarning   individual   ehtiyojlari,   jismoniy
tayyorgarlik darajasi, psixologik holati va boshqa ko‘plab omillarni  hisobga  olish
zarur.
Trening va o‘qitishning pedagogik uslublari o‘qitish jarayonini muvaffaqiyatli
tashkil qilish, o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini yaxshilash, ularni jismoniy
va   ruhiy   rivojlantirish   uchun   zarur   vositalarni   taqdim   etadi.   O‘quvchilarning
individual   ehtiyojlariga   mos   keladigan   metodlarni   tanlash,   ularning   o‘qitish
jarayonida   faolligini   oshirish,   maqsadlarga   erishishga   yordam   beradi.   Bu
pedagogik   uslublar   yordamida   sportchilarni   nafaqat   texnik   ko‘nikmalarni,   balki
taktika,   strategiya,   jamoaviy   ruh   va   boshqalar   kabi   ko‘plab   jihatlarni   ham
rivojlantirish   mumkin.   Shuningdek,   bu   uslublar   o‘quvchilarning   o‘zini   o‘rgatish
jarayoniga   jalb   qilish   va   treningning   samaradorligini   oshirishga   yordam
beradi.Pedagogik   uslublar   trening   va   o‘qitishning   samarali   bo‘lishi   uchun   zarur
bo‘lgan psixologik yondashuvni ham o‘z ichiga oladi. Har bir sportchi o‘ziga xos,
17 shaxsiy   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   murabbiylar   o‘quvchilarni   tushunish   va   ularga
mos   ravishda   pedagogik   yondashuvlarni   qo‘llash   orqali   ularning   o‘ziga   bo‘lgan
ishonchlarini   oshirishi,   motivatsiyalarini   kuchaytirishi   mumkin.   Shuningdek,
o‘qitish   jarayonida   murabbiylar   sportchilarga   nafaqat   jismoniy   ko‘nikmalarni,
balki   psixologik   va   ruhiy   tayyorgarlikni   ham   oshirishni   o‘rgatishlari   kerak.   Bu
jarayonda murabbiyning pedagogik va psixologik mahorati, o‘quvchilarning ruhiy
holatini nazorat qilish va ularga to‘g‘ri maslahatlar berish zarur.
Trening   va   o‘qitish   jarayonida   qo‘llaniladigan   uslublar   nafaqat
o‘quvchilarning   texnik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   balki   ularni   umumiy   sport
mahoratiga   erishishga   undashda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Murabbiylar
sportchilarga   jismoniy   mashqlarni   to‘g‘ri   va   samarali   bajarishni   o‘rgatish   bilan
birga,   ularga   jamoaviy   ishni   va   strategik   o‘yinlarni   ham   rivojlantirishni
ta'minlashlari   lozim.   Shu   tarzda,   trening   va   o‘qitishning   pedagogik   uslublari
sportchilarni   yuqori   mahoratli,   yaxshi   jismoniy   va   ruhiy   holatda   tayyorlashga
yordam   beradi.Bundan   tashqari,   o‘qitish   jarayonida   ishlatiladigan   metodik
yondashuvlar   ham   samarali   bo‘lishi   kerak.   Murabbiylar   o‘quvchilarga   yangi
ko‘nikmalarni   o‘rgatish   uchun   turli   uslublar,   mashqlar   va   yondashuvlarni
tanlashlari   kerak.   Masalan,   sportchilarga   individual   yondashuv   yordamida,
ularning   zaif   tomonlarini   yaxshilash   va   kuchli   tomonlarini   yanada   rivojlantirish
mumkin. Shu bilan birga, guruhli mashqlar orqali jamoaviy ishni rivojlantirish va
sportchilarning   o‘zaro   hamkorligini   oshirish   zarur.   Har   bir   sportchi   uchun   eng
samarali   uslubni  tanlash,   murabbiyning  pedagogik tajribasiga  va  sportchilar  bilan
ishlashda   erishgan   muvaffaqiyatlariga   bog‘liq.Pedagogik   uslublar   faqat   trening
jarayoniga   taalluqli   bo‘lib   qolmaydi,   balki   sportchilarning   umumiy   tarbiyasi   va
shaxsiy rivojlanishiga ham ta'sir ko‘rsatadi. O‘quvchilarni nafaqat texnik jihatdan,
18 balki   axloqiy,   ijtimoiy   va   psixologik   jihatdan   ham   tarbiyalash   zarur.   Pedagogik
yondashuvlar   yordamida   sportchilarni   nafaqat   sportda   muvaffaqiyatga   erishishga,
balki   hayotda   mas'uliyatli,   intizomli   va   ijtimoiy   jihatdan   ongli   shaxslar   sifatida
tarbiyalash  mumkin. Bu jarayon murabbiyning o‘quvchilarga bo‘lgan munosabati
va   pedagogik   mahoratiga   bog‘liq   bo‘lib,   o‘quvchilarning   o‘zini   hurmat   qilishlari
va boshqalar bilan ijobiy munosabatlarni rivojlantirishlariga yordam beradi.
Murabbiylar   trening   va   o‘qitish   jarayonini   pedagogik   uslublar   yordamida
tashkil   etishda   eng   muhim   vazifalarni   bajarishadi.   O‘quvchilarni   motivatsiya
qilish,   ularning   faolligini   oshirish,   o‘quvchilarni   o‘z   maqsadlariga   erishishga
ilhomlantirish, va ularga o‘z salohiyatini to‘liq namoyon qilishga yordam berish —
bu   hammasi   murabbiyning   pedagogik   uslublarini   to‘g‘ri   qo‘llashga   bog‘liq.
Pedagogik   uslublar   yordamida   sportchilarni   muvaffaqiyatga   erishishga
yo‘naltirish, ularga o‘z maqsadlariga erishishda yordam berish va sport mahoratini
yuqori   darajaga   ko‘tarish   mumkin.   Har   bir   o‘quvchining   individual   ehtiyojlariga
mos   keladigan   uslubni   tanlash,   ularning   o‘z   salohiyatini   ochishga   yordam   beradi
va jismoniy, ruhiy hamda ijtimoiy jihatdan to‘liq rivojlanishlariga yordam beradi.
Shu   bilan   birga,   pedagogik   uslublar   o‘quvchilarning   o‘zini   o‘rgatish
jarayonini   optimallashtirish   va   maksimal   samaradorlikka   erishish   uchun   ham
muhimdir.   Treningda   samarali   pedagogik   yondashuvlar   va   uslublardan
foydalanish,   sportchilarni   yuqori   darajaga   tayyorlashga   imkon   yaratadi.
Murabbiylar   o‘quvchilarga   doimiy   ravishda   yangi   metodlar   va   yondashuvlar
yordamida o‘rgatishlari, ularning texnik va taktika ko‘nikmalarini rivojlantirishda
muvaffaqiyatga   erishishlariga   yordam   beradi.   Trening   va   o‘qitish   jarayonida
pedagogik   uslublarning   to‘g‘ri   tanlanishi,   sportchilarning   rivojlanishida   muhim
ahamiyatga   ega.Umuman   olganda,   sport   mahoratini   rivojlantirishda   trening   va
19 o‘qitishning   pedagogik   uslublari   nafaqat   sportchilarning   texnik   va   taktika
ko‘nikmalarini oshirish, balki ularning ruhiy, psixologik va ijtimoiy rivojlanishini
ta'minlashda   ham   katta   rol   o‘ynaydi.   Har   bir   sportchi   uchun   to‘g‘ri   pedagogik
uslublarni   tanlash,   ularning   muvaffaqiyatli   rivojlanishiga,   o‘z   maqsadlariga
erishishga   yordam   beradi.   Murabbiylarning   pedagogik   mahorati   va   sportchilarga
bo‘lgan individual yondashuvi, o‘quvchilarning yuqori darajadagi sport mahoratini
rivojlantirishda muhim omil bo‘ladi.
2.3.   Futbolchilarda jismoniy tayyorgarlik va sport salohiyatini oshirish.
Futbolchilarda   jismoniy   tayyorgarlik   va   sport   salohiyatini   oshirish,
sportchilarni   yuqori   darajali   o‘yinchilar   sifatida   shakllantirishda   markaziy   o‘rin
tutadi.   Jismoniy   tayyorgarlik   —   bu   futbolchining   o‘z   vazifalarini   bajarish   uchun
zarur   bo‘lgan   barcha   jismoniy   ko‘nikmalarni,   kuch,   chidamlilik,   tezlik,
harakatchanlik, va moslashuvchanlikni o‘z ichiga oladi. Bu omillarni rivojlantirish,
futbolchilarni   o‘z   o‘yin   mahoratini   maksimal   darajaga   ko‘tarishga   tayyorlaydi.
Sport   salohiyatini   oshirish   jarayoni   esa,   o‘yinchining   umumiy   jismoniy
tayyorgarligi   bilan   birgalikda,   uning   psixologik,   taktika   va   texnik   ko‘nikmalarini
ham yaxshilashni o‘z ichiga oladi.
Futbolchilarni   jismoniy   tayyorgarlik   va   sport   salohiyatini   oshirishda
murabbiylarning   vazifasi   jismoniy   mashqlarni   to‘g‘ri   va   samarali   tashkil   etish,
individual   va   guruh   ishlashni   o‘rgatish,   va   umumiy   rivojlanish   strategiyalarini
ishlab   chiqishdan   iboratdir.   Jismoniy   tayyorgarlikni   oshirish   orqali   futbolchilar
nafaqat o‘zining jismoniy imkoniyatlarini maksimal darajaga olib chiqishadi, balki
o‘yin   davomida   kutilmagan   vaziyatlarga   tez   va   aniq   javob   qaytarish   qobiliyatini
ham   rivojlantirishadi.   Bunday   tayyorgarlik,   o‘yinchining   o‘yin   davomida   to‘pni
20 boshqarish,   pas   berish,   zarba   berish,   va   raqiblarni   o‘tkazib   yuborish   kabi
harakatlarni o‘z vaqtida va to‘g‘ri bajarishga imkon beradi.
Jismoniy tayyorgarlikning samarali rivojlanishi futbolchilarni o‘yin davomida
ko‘proq   kuch   va   chidamlilikni   talab   qiluvchi   vaziyatlarga   tayyorlaydi.   Bu
jarayonda   kuchli   mushaklar,   yuqori   darajadagi   aerobic   chidamlilik,   tezlik,   hamda
dinamika va reaktsiya tezligi kabi komponentlarni yaxshilash muhimdir. Jismoniy
tayyorgarlikning   asosiy   maqsadi,   futbolchilarga   o‘yin   davomida   uzoq   muddat
davomida yuqori samarali faoliyat ko‘rsatish imkonini beradigan mustahkam asos
yaratishdir. Shu bilan birga, futbolchilarning muskulaturasi va asab tizimi jismoniy
faoliyatga   qarshi   moslashib,   o‘yin   davomida   minimal   charchoq   va   zarar   bilan
faoliyat ko‘rsata olishlari kerak.
Sport   salohiyatini   oshirishning   yana   bir   muhim   jihati   —   bu   psixologik
tayyorgarlikdir.   Futbolchilarni   yuqori   darajadagi   o‘yin   mahoratiga   olib   chiqish
uchun,   ular   nafaqat   jismoniy,   balki   ruhiy   va   psixologik   jihatdan   ham   tayyor
bo‘lishlari   kerak.   Psixologik   tayyorgarlik   orqali   futbolchilar   o‘zlarining
ishonchlarini   oshiradilar,   bosim   ostida   to‘g‘ri   qarorlar   qabul   qilishni   o‘rganadilar
va   o‘yindagi   yuqori   natijalarga   erishishga   motivatsiya   bo‘ladilar.   Psixologik
jihatdan   mustahkam   bo‘lgan   futbolchilar,   o‘yinning   turli   bosqichlarida   yuzaga
kelgan stress va murakkab vaziyatlarni samarali boshqarishga qodir bo‘ladilar.
Jismoniy   tayyorgarlik   va   sport   salohiyatini   oshirishda   boshqa   muhim   omil
esa,   taktik   va   texnik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishdir.   Futbolchilarning   taktika   va
texnika ko‘nikmalarining mukammal rivojlanishi, jismoniy tayyorgarlikni qo‘llab-
quvvatlaydi   va   o‘yin   davomida   maksimal   darajada   samarali   faoliyat   ko‘rsatishga
yordam   beradi.   Texnik   ko‘nikmalar   —   bu   to‘pni   boshqarish,   zarba   berish,   pas
berish,   va   raqiblarni   nazorat   qilish   kabi   harakatlar   orqali   futbolchilarni   o‘z
21 vazifalarini   mukammal   bajarishga   imkon   yaratadi.   Taktik   ko‘nikmalar   esa,
o‘yinchiga   o‘z   pozitsiyasini   doimiy   ravishda   to‘g‘ri   saqlash,   jamoaviy   o‘yinni
muvaffaqiyatli   tashkil   etish   va   raqibni   tahlil   qilish   orqali   o‘yinda   o‘z   o‘rnini
topishga yordam beradi.
Futbolchilarni jismoniy tayyorgarlik va sport salohiyatini oshirish jarayonida,
shuningdek,   individual   yondashuv   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Har   bir
futbolchining   jismoniy   tayyorgarlik   darajasi,   psixologik   holati   va   treningga
bo‘lgan   munosabati   farq   qiladi.   Shu   bois,   murabbiylar   o‘quvchilarni   individual
ravishda   o‘rganib,   ularning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlashlari   va   ularning
ehtiyojlariga   mos   keladigan   treninglar   tashkil   etishlari   kerak.   Masalan,   ba'zi
futbolchilar   tezlikni   rivojlantirishga,   boshqalari   esa   chidamlilikni   oshirishga
ehtiyoj   sezishlari   mumkin.   Bu   yondashuv,   har   bir   futbolchining   maksimal
darajadagi sport salohiyatini rivojlantirishga yordam beradi.
Bundan   tashqari,   jismoniy   tayyorgarlik   va   sport   salohiyatini   oshirishda,
jamoaviy   yondashuv   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Futbol   —   bu   jamoaviy   sport   turi
bo‘lib,   o‘yinchilar   orasida   samarali   hamkorlik   va   bir-birini   tushunish   zarur.
Jamoaviy ishlashning samarali bo‘lishi uchun futbolchilar jismoniy tayyorgarlikni
nafaqat   o‘zlari   uchun,   balki   jamoaning   umumiy   maqsadlariga   erishish   uchun
rivojlantirishlari   kerak.   Shu   maqsadda,   murabbiylar   jamoaning   har   bir   a'zosiga
o‘zining  roli   va  vazifalarini  tushuntirishi,   ularni  bir-biri   bilan  yaxshilab  ishlashga
rag‘batlantirishi lozim.
Jismoniy tayyorgarlik va sport salohiyatini oshirish jarayonida yangi metodlar
va texnologiyalarni qo‘llash ham ahamiyatli. Trening jarayonini monitoring qilish,
sportchilarning ko‘rsatkichlarini tahlil qilish va ularni maksimal  darajada oshirish
uchun ilg‘or texnologiyalarni ishlatish, futbolchilarning samaradorligini oshirishga
22 yordam   beradi.   O‘quvchilarning   jismoniy   va   psixologik   holatini   doimiy   ravishda
nazorat qilish, ularni o‘z salohiyatini ochishga rag‘batlantirishga yordam beradi.
Yakunida, futbolchilarda jismoniy tayyorgarlik va sport salohiyatini oshirish,
ularning o‘yin jarayonidagi muvaffaqiyatini ta'minlaydi. Jismoniy tayyorgarlikning
yuqori   darajasi,   futbolchining   chidamliligini,   tezligini,   va   kuchini   oshirsa,   sport
salohiyatining   rivojlanishi   esa,   uni   nafaqat   jismoniy   jihatdan,   balki   psixologik   va
taktika   jihatdan   ham   tayyorlaydi.   Futbolchilarning   mukammal   tayyorgarligi
nafaqat   individual   mahoratini   oshiradi,   balki   jamoaning   umumiy   o‘yin   natijasini
ham   yaxshilaydi.   Shu   sababli,   jismoniy   tayyorgarlik   va   sport   salohiyatini
oshirishga   qaratilgan   treninglar   futbolchilarning   umumiy   o‘yin   ko‘rsatkichlarini
yaxshilashda,   raqobatbardoshligini   oshirishda,   va   yuqori   natijalarga   erishishda
asosiy omil hisoblanadi.
XULOSA
Futbolchilarni tarbiyalashni pedagogik asoslari mavzusi futbol sporti sohasida
murabbiylik   faoliyatining   muvaffaqiyatli   olib   borilishini   ta'minlovchi   muhim
prinsiplar,   metodlar   va   uslublarni   o‘z   ichiga   oladi.   Futbol   —   jismoniy   va
psixologik   jihatdan   katta   talablarni   qo‘yar   sport   turi   bo‘lib,   futbolchilarni
tarbiyalash   jarayoni   nafaqat   ularning   texnik   va   taktika   ko‘nikmalarini
rivojlantirish,   balki   ularning   shaxsiy,   ruhiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   ham   o‘z
23 ichiga oladi. Pedagogik asoslar  orqali  murabbiylar  o‘quvchilarni o‘yin jarayonida
o‘z   maqsadlariga   erishishga,   o‘z   salohiyatlarini   to‘liq   ochishga   va   yuqori
natijalarga   erishishga   yo‘naltiradilar.Futbolchilarning   tarbiyalash   jarayoni   asosan
maqsadga yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. Bu maqsadlar jismoniy, ruhiy, psixologik,
ijtimoiy   va   axloqiy   jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Jismoniy   tayyorgarlikning
rivojlanishi   orqali   futbolchilar   kuchli   va   chidamli   bo‘lishadi,   ularning   texnik
ko‘nikmalari   esa   o‘yin   davomida   o‘z   salohiyatlarini   maksimal   darajada   namoyon
qilish   imkonini   beradi.   Shuningdek,   futbolchilarni   ruhiy   va   psixologik   jihatdan
tayyorlash, ularning intizomi va motivatsiyasini  oshirish, jamoada o‘zaro aloqalar
va   ijtimoiy   moslashuvni   rivojlantirish   ham   muhim   o‘rin   tutadi.Futbolchilarni
tarbiyalashning   pedagogik   asoslari   murabbiylarning   bilim   va   tajribasiga   bog‘liq
bo‘ladi.   Har   bir   o‘quvchining   individual   xususiyatlarini   inobatga   olish,   ularning
kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash,   shuningdek,   o‘quvchilarning   jismoniy,
psixologik   va   axloqiy   rivojlanish   ehtiyojlarini   tushunish   zarur.   Shu   bilan   birga,
o‘quvchilarni   samarali   ravishda   tarbiyalashda   pedagogik   uslublarning   to‘g‘ri
tanlanishi   ham   muhimdir.   Murabbiylar   o‘z   uslublarini   futbolchilarning   individual
ehtiyojlariga   qarab   moslashtirishi,   o‘quvchilarni   motivatsiya   qilish   va   yuqori
darajadagi   sport   mahoratiga   erishishga   rag‘batlantirishi   kerak.Pedagogik
yondashuvlar   nafaqat   futbolchilarning   jismoniy   salohiyatini   oshirishga,   balki
ularning   axloqiy,   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishiga   ham   qaratilgan   bo‘lishi
lozim.   Futbolchilarga   o‘zaro   hurmat,   jamoaviy   ruh   va   mas'uliyatni   o‘rgatish,
ularning   mashaqqatli   mehnatga   bo‘lgan   munosabatini   shakllantirish,   shuningdek,
o‘yin davomida va undan tashqarida to‘g‘ri qarorlar qabul qilishni o‘rgatish zarur.
Bunday   pedagogik   yondashuvlar   o‘quvchilarning   nafaqat   sportda,   balki   hayotda
ham   muvaffaqiyatli   bo‘lishiga   yordam   beradi.Futbolchilarni   tarbiyalashning
24 pedagogik   asoslari   o‘quvchilarning   shaxsiy   rivojlanishiga   qaratilgan.   Bu   jarayon,
birinchi   navbatda,   murabbiyning   futbolchilarga   bo‘lgan   munosabatiga,   ularning
ehtiyojlarini   tushunishga   va   o‘zgarishga   tayyor   bo‘lishiga   bog‘liq.   Pedagogik
yondashuvlar,   o‘quvchilarni   tarbiyalashda   murabbiyning   tajribasi,   bilimlari   va
pedagogik   mahoratiga   asoslanadi.   Murabbiyning   pedagogik   mahorati
futbolchilarga   nafaqat   o‘yin   ko‘nikmalarini,   balki   hayotiy   ko‘nikmalarni   ham
o‘rgatadi.Futbolchilarni   tarbiyalashda   o‘quvchilarni   individual   ravishda   kuzatib
borish, ularning jismoniy va psixologik holatini nazorat qilish ham  zarur. Har  bir
sportchi   o‘ziga   xos,   shaxsiy   xususiyatlarga   ega,   shuning   uchun   murabbiylar
o‘quvchilarga to‘g‘ri  yondashishlari, ularning salohiyatini  to‘liq ochishga yordam
berishlari   kerak.   Buning   uchun   murabbiylar   sportchilarni   individual   ravishda
o‘rganib, ularning zaif tomonlarini rivojlantirishga, kuchli tomonlarini esa yanada
takomillashtirishga   yo‘naltirishi   lozim.Umuman   olganda,   futbolchilarni
tarbiyalashni pedagogik asoslari — bu murabbiylarning o‘quvchilarni yuqori sport
mahoratiga   erishtirishdagi   asosiy   metod   va   strategiyalarni   ishlab   chiqish
jarayonidir.  Bu  jarayon  nafaqat  futbolchilarning  texnik  va   taktika   ko‘nikmalarini,
balki   ularning   ruhiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini,   axloqiy   va   jamoaviy   fazilatlarini
rivojlantirishga ham qaratilgan. Pedagogik yondashuvlar yordamida futbolchilarni
muvaffaqiyatga   erishishga,   o‘z   salohiyatlarini   ochishga   va   sportda   eng   yuqori
natijalarga erishishga yo‘naltirish mumkin.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Sh.Mirziyoyev.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   mafaatlarini   taminlash   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi” .Toshkent “O’zbekiston” 2019
2. Sh.Mirziyoyev.   “Erkin   vafaravon,demakiratik   O’zbekiston   davlatni
birgalikda barpo etamiz”. Toshkent “O’zbekiston” 2021-y 
3.  “Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida”gi Qonun. Halq so’zi.  2021 yil. 
4. “O’zbekistonda   futbolni   rivojlantirish   to’g’risida”gi   Qonun.   Xalq   so’zi.
2011.
5. “O’zbekistonda   jismoniy   tarbiya   va   sportni   yanada   rivojlantirish
to’g’risida”gi Qonun. Xalq so’zi. 2018 yil 27 may.
6. “O’zbekistonda   bolalar   sportini   rivojlantirish   fondi   tuzish   to’g’risida”gi
Qonun. Xalq so’zi. 2012 yil 4 fevral.
7. Abdullayev   A,   Xonkeldiyev   Sh,   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   uslubiyati.
T., 2015 y.
8. Akramov   R.A.   Yosh   futbolchilarni   tanlab   olish   va   tayyorlash.   2015   y.   57
bet.
9. Akromov   R.A.   Yuqori   malakali   futbolchilarni   tayyorlash.   To.   2014   y.   74
bet.
10. Aladashvili   G.A.   Prijkovaya   podgotovlennost   futbolistov   i   metodika   yeyo
razvitiya. Avtoref. 2012 g. 
11. Ayrapetyans L.R., Godik M.A. Sportivniye igri. Izd: Ibn Sino 2014 g. – 156
Biz sharqlimiz, qudrat millat vakillarimiz. O’zbekiston futboli. 2013 yil 28 yanvar.
12. Bril M.S.   Individualizasiya v sportivnix igrax: Turdnosti, opit, perspektivi.
2011 g. 32-33 str.
13. Futbol yo’ini texnikasi – Toshkent, 2012 y. 125 bet
26 14. Futbol. Uchebnik. Pod ob. red. R.I. Nurimova. T., 2015.
27 Internet manbaalari
1. Ziyonet ta’lim tarmog’i    http://www.ziyonet.uz
2. Qidiruv portali     http://www.google.uz
3. Qidiruv portali        http://www.uz
4. Respublika ta’lim portali    http://www.edu.uz
5.Respublika pedagogik ta’lim portali    http://www.pedagog.uz
28

Futbolchilarni tarbiyalashni pedagogik asoslari

MUNDARIJA

KIRISH………………………………………………………………………….…3

I.BOB.FUTBOLCHILARNI TARBIYALASHNING UMUMIY PEDAGO-

GIK ASOSLARI.

1.1. Futbolchilarni tarbiyalashning maqsad va vazifalari.

1.2. Tarbiyalashda metodik yondashuvlar va uslublar.

1.3. Futbolchilarni tarbiyalashda murabbiy va o‘quvchi o‘rtasidagi munosabatlar.

II.BOB. FUTBOLCHILARNING MAXSUS TAYYORGARLIGI VA RIVOJLANISHIDAGI PEDAGOGIK ASOSLAR.

2.1. Futbolchilarni texnik va taktika ko‘nikmalarini rivojlantirish

2.2. Sport mahoratini rivojlantirishda trening va o‘qitishning pedagogik uslublari

2.3. Futbolchilarda jismoniy tayyorgarlik va sport salohiyatini oshirish

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR

   


KIRISH 

Kurs  ishi  mavzusining  dolzarbligi.  Futbol o‘yini taktikasini o‘rgatish — sport ta'limining ajralmas bir qismi bo‘lib, futbolning muvaffaqiyatli o‘ynashi uchun zarur bo‘lgan nazariy va amaliy bilimlarni o‘z ichiga oladi. Taktika, o‘z navbatida, o‘yin jarayonida jamoaning harakatlarini rejalashtirish, raqibning harakatlariga moslashish va o‘z strategiyasini[1] amalga oshirishni anglatadi. Futbolda taktikani o‘rganish jarayoni o‘quvchilarning o‘yin jarayonini chuqurroq tushunishlariga, o‘z vazifalarini aniq bilishlariga va jamoaviy faoliyatlarini samarali tashkil etishlariga yordam beradi.

Futbol o‘yinida taktika o‘yinchilarning harakatlarini belgilab beradigan asosiy jihatlardan biridir. Har bir jamoa o‘z o‘yin uslubini, formasiyasini va strategiyasini ishlab chiqish orqali raqibga nisbatan ustunlikka erishishga harakat qiladi. Taktika o‘rganish jarayoni nafaqat o‘quvchilarni futbol qoidalari bilan tanishtirish, balki ularning raqobatbardosh muhitda qanday qilib muvaffaqiyat qozonishlarini tushunishlariga ham yordam beradi.Taktikani o‘rgatishda nazariy bilimlar va amaliy mashg‘ulotlar o‘zaro bog‘liq bo‘lishi zarur. Nazariy bilimlar o‘quvchilarga taktik tushunchalar, o‘yindagi shakllar va harakat strategiyalarini o‘rgatadi. Bu jarayonda o‘quvchilar o‘z pozitsiyalarini yaxshiroq tushunishadi va o‘zaro muvofiqlikda harakat qilishni o‘rganadilar. Amaliy mashg‘ulotlar esa nazariy bilimlarni amalda qo‘llash imkoniyatini beradi, bu esa o‘quvchilarning o‘z qobiliyatlarini rivojlantirishlariga yordam beradi.Bugungi kunga  kelib  jismoniy tarbiya  va  sport  yoshlar  hayotining ajralmas  qismiga  aylanib bormoqda.  Chunonchi,  O`zbekiston Respublikasi  Prezidentining  “O`zbekiston bolalar  sportini  rivojlantirish  jamg`armasini to‘zish  to`g`risida”gi  Farmonida: “Bolalarni  jismoniy  va  ma`naviy  tarbiyalashning  zamonaviy shakl  va  uslublarini, jinsi  va  yoshiga qarab  bolalarga  sport  ko`nikmalarini  singdirish, sport  sohasida  iqtidorli bolalarni  tanlab  olishning ilmiy  asoslangan  tizimlarini ishlab  chiqishni  tashkil etish  hamda  ularni tatbiq  qilishga  ko`maklashish”  lozimligi alohida  ta`kidlangan. 

O‘zbekiston  Respublikasi Prezidentining  2018-yil  5-martdagi “Jismoniy  tarbiya  va  sport  sohasida davlat  boshqaruvi  tizimini tubdan  takomillashtirish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida”gi  PF-5368-sonli farmoni,  2017-yil  9-martdagi “O‘zbekiston  sportchilarini  2020-yilda Tokio  shahri  (Yaponiya)da  bo‘lib  o‘tadigan  XXXII  yozgi  Olimpiya va  XVI  Paralimpiya o‘yinlariga  tayyorgarlik  ko‘rish to‘g‘risida”  PQ-2821-sonli  va  2017-yil  3-iyundagi “Jismoniy  tarbiya  va  ommaviy  sportni yanada  rivojlantirish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida”gi  PQ-3031-sonli qarori  ijrosini  ta’minlash maqsadida,  Respublika  “Talaba” sport  federatsiyasi  hamda  Respublika  “Barkamol avlod”  jamiyati  birlashtirilib,  uning  negizida  “O‘zbekiston talabalar  sporti  Assotsiatsiyasi”  tashkil etildi.

Sport  o‘yinlari  jismoniy tarbiya  va  sport  tizimida  asosiy o`rinni  egallaydi.  Sport  o`yinlari  umumta`lim, kasbhunar va  oliy  ta`lim muassasalarida  fan  dasturlariga kiritilgan.  Bu  borada bolalarni  BO‘SM  va  maxsus  ixtisoslashtirilgan  sport  maktab  internatlarda katta  ishlar  olib  borilmoqda.  Buning  natijasini joriy  etilgan  uch  bosqichli  tizim  «Universiada»  sport  musobaqalarida  yaqqol ko`rish  mumkin. 

Kurs  ishining maqsadi  futbol o‘yinida musobaqa qoidalari va hakamlik qilish uslubi, o‘yin jarayonini tartibga solish va adolatli o‘yin muhitini ta'minlash maqsadida muhim ahamiyatga ega. 

Kurs  ishining ob’ekti: futbolchilarning  amaliy  tayyorgarlik  mashg‘ulotlari  va  to`garak  mashg`ulotlari.

Kurs  ishining predmeti: yosh  futbolchilarning  tezkorlik sifatlarini  rivojlantirish  nazariyasi usul  va  uslublari

Kurs  ishining vazifalari:

Kurs  ishi  mavzusiga oid  ilmiy-metodik  adabiyotlarnim,  darslik, o`quv  qo`llanmalarni  o`rganish, tahlil  qilish  va  umumlashtirish;

 

I.BOB.FUTBOLCHILARNI TARBIYALASHNING UMUMIY 

PEDAGOGIK ASOSLARI.

1.1. Futbolchilarni tarbiyalashning maqsad va vazifalari.

Futbolchilarni tarbiyalashning maqsad va vazifalari mavzusi, sport tarbiyasining asosiy tamoyillaridan biridir. Futbolchilarni tarbiyalash jarayoni o‘z ichiga nafaqat jismoniy rivojlanish, balki psixologik, axloqiy, ijtimoiy va intellektual rivojlanish hamda sport mahoratining oshirilishini ham oladi. Bu jarayon, o‘yinchilarning individual va jamoaviy sifatlarini shakllantirishga, ularning psixologik va jismoniy salohiyatini maksimal darajada rivojlantirishga yo‘naltirilgan.Futbolchilarning tarbiyalashning maqsadi nafaqat jismoniy tayyorgarlikni oshirish, balki ularni to‘g‘ri axloqiy qadriyatlar va ijtimoiy mas'uliyatlarni o‘rgatishdir. Har bir futbolchi o‘zining texnik va taktik ko‘nikmalarini oshirib borishi, shuningdek, o‘yin davomida to‘g‘ri qarorlar qabul qilish, jamoaviy ishni boshqarish, va o‘zining imkoniyatlarini samarali ishlatishni o‘rganishlari kerak. Bu jarayonda futbolchilarni faqat raqibga qarshi muvaffaqiyatli kurashishga tayyorlash emas, balki jamoaviy ruhni shakllantirish, sport etikasi va axloqiy masalalarda ham ularga to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatish muhimdir.Futbolchilarni tarbiyalashning asosiy maqsadlari quyidagi sohalarda ajralib turadi: jismoniy tayyorgarlik, psixologik tayyorgarlik, taktik va texnik ko‘nikmalarni rivojlantirish, shuningdek, jamoaviy ish va ijtimoiy axloqiy tarbiya. Jismoniy tayyorgarlik, futbolchining to‘liq rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan kuch, tezlik, chidamlilik va moslashuvchanlikni oshirishga qaratilgan. Psixologik tayyorgarlik esa sportchi ruhiyatini mustahkamlash, stressga bardosh berish, qarorlar qabul qilish va o‘ziga bo‘lgan ishonchni oshirishni o‘z ichiga oladi.Bundan tashqari, futbolchilarning taktik va texnik ko‘nikmalarini rivojlantirish ham muhim ahamiyatga ega. Futbol o‘yinida texnik ko‘nikmalar — bu to‘p bilan ishlash, pas berish, zarba berish, raqibni o‘tkazib yubormaslik kabi ko‘nikmalarni o‘z ichiga oladi. Taktik ko‘nikmalar esa o‘yinni o‘qish, to‘g‘ri pozitsiya tanlash, raqibning xatti-harakatlariga javob berish va o‘zaro muloqotda bo‘lishni o‘z ichiga oladi. Bularning barchasi futbolchining jamoaga qo‘shgan hissasini oshiradi va uning umumiy o‘yinda muvaffaqiyatga erishishida muhim rol o‘ynaydi.Futbolchilarga o‘rgatiladigan asosiy vazifalardan biri — jamoaviy ishlashni o‘rganishdir. Jamoa o‘yini, o‘zaro muloqot va harakatlarning aniq muvofiqligi muvaffaqiyatga erishish uchun zarurdir. Bu nafaqat maydonda, balki maydon tashqarisida ham jamoa ruhiyatini shakllantirishga yordam beradi. Shuning uchun futbolchilarga individual muvaffaqiyatdan ko‘ra, jamoaning muvaffaqiyati ko‘proq muhim ekanligini tushuntirish zarur.

Futbolchilarning tarbiyalashning maqsadlari, ularni nafaqat sportchi sifatida rivojlantirish, balki ijtimoiy, madaniy va axloqiy jihatdan ham shakllantirishga qaratilgan. Futbol o‘yini, sportchining faqat jismoniy kuchini talab qilmaydi, balki uning ruhiy holatini, etika va axloqiy qoidalarni tushunishni ham talab qiladi. Shu sababli, futbolchilarga sport etikasi, ijtimoiy mas'uliyat, mehnatga bo‘lgan hurmat, va musobaqa madaniyati kabi qadriyatlar o‘rgatilishi kerak. Bu qadriyatlar, ularning nafaqat sportdagi, balki kundalik hayotdagi muvaffaqiyatlarini ta'minlashga yordam beradi.Shuningdek, futbolchilarning sportni tark etganidan keyin qanday qilib jamiyatga moslashishi muhim masala hisoblanadi. Sportni tark etish jarayoni, futbolchining yangi ijtimoiy rollarini qabul qilishini, shuningdek, yangi faoliyat turlarini topishini talab qiladi. Shuning uchun, futbolchilarni nafaqat sport sohasida, balki ularning hayotining boshqa jabhalarida ham tarbiyalash muhimdir. Ularning sportdan tashqari ko‘nikmalarini rivojlantirish, ularning post-sport hayotiga tayyorlanishiga yordam beradi.Futbolchilarni tarbiyalashda pedagogik yondashuvlarning samaradorligi, ularning ehtiyojlari, xususiyatlari va salohiyatlarini to‘g‘ri baholashga bog‘liqdir. Har bir futbolchining individual o‘ziga xosligi va imkoniyatlarini inobatga olish, ularni nafaqat jismoniy, balki psixologik jihatdan ham rivojlantirish zarur. Shunday qilib, futbolchilarni tarbiyalashning asosiy maqsadi — ularning har tomonlama rivojlanishini ta'minlash va o‘yinchi sifatida o‘zlarini eng yaxshi tarzda ko‘rsatishlariga imkon yaratishdir. Bu esa, o‘z navbatida, jamoaning umumiy muvaffaqiyatiga katta hissa qo‘shadi.Futbolchilarni tarbiyalashda zamonaviy pedagogik texnologiyalar, metodlar va uslublar qo‘llanilishi zarur. Bu usullar futbolchilarning sportga qiziqishini yanada oshiradi, ularni o‘yinni yanada qiziqarli va samarali tarzda o‘rganishga undaydi. Treninglar jarayonida innovatsion metodlardan foydalanish, futbolchilarning harakatlarini va reaksiyalarini tez va samarali o‘zgartirishga imkon beradi.


 

[1] Sh.Mirziyoyev. “Qonun ustuvorligi va inson mafaatlarini taminlash yurt  taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi” .Toshkent “O’zbekiston” 2019.