Gilbert aksiomalar sistemasi va undan kelib chiqadigan natijalar

 
Gilbert aksiomalar sistemasi va undan kelib
chiqadigan natijalar 
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….....9
            I   BOB.   Yevklid   geometriyasini   aksiomatik   asosda   qurishdagi   turli
yondoshuvlar……………………………………………………………………..11
1.1. Aksiomatik metod haqida tushuncha…………………………………………11
1.2. Pogorelov aksiomalar sistemasi……………………………………………...15
1.3. Veyl aksiomalar sistemasi …………………………………………………...17
II   BOB. Yevkilit geometriyasini Gilbert aksiomalar sistemasi asosida
qurish………………………………………………………………………..……20 
2.1. Gilbert aksiomalar sistemasi …………………………………………………29
2.2. Gilbert aksiomatikasida zidsizlik masalasi……………………………….…..36
2.3. Gilbert aksiomalar sistemasining to’liqligi va parallelik aksiomasining 
erkinligi………………………………………………………………………...….36
 Xulosa……………………………………………………………………………37
Foydalanilgan adabiyotlar va manbalar ro‘yxati……………………………..38
Ilovalar ……………………………………… ………………………………………………...39
1 K I R I SH
O`zb е kiston   R е spublikasining   “Ta’lim   to`g`risida”   gi   Qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–hunar
ko`nikmalariga,   ijodiy   va   ijtimoiy   faollikka,   mantiqiy   mushohada   qilish   hamda
ijtimoiy   hayotdagi   muammolarning   oqilona   е chimlarini   topish   mahoratiga   ega
bo`lgan,   istiqbol   vazifalarini   odilona   baholay   oladigan   kadrlar   yangi   avlodini
shakllantirish,   shuningd е k,   har   tomonlama   barkamol,   ta’lim   va   kasb–hunar
dasturlarini   ongli   ravishda   mukammal   o`zlashtirgan,   mas’uliyatli   fuqarolarni
tarbiyalashni nazarda tutgan p е dagogik g`oyani ilgari suradi. 
             Istiqlol tufayli o`zining mustaqil taraqqiyot yo`lidan borayotgan jamiyatimiz
kun sayin d е mokratlashib, davlat, jamiyat  va shaxs  munosabatlari  tobora ko`proq
mantiqiy   mushohada   qilish   tamoyillariga   asoslanmoqda.   Ta’lim   tizimi   oldidagi
davlat   buyurtmasi   O`zb е kiston   R е spublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”
ning asosiy g`oyalarida o`z aksini topgan.
          Jamiyat rivojlanishining hozirgi bosqichida barkamol insonni tarbiyalash eng
asosiy,   k е chiktirib   bo`lmaydigan   muhim   vazifalardan   biridir.   Birinchi
Pr е zid е ntimiz Islom Karimov ta’kidlaganid е k: “Sog`lom avlodni tarbiyalash buyuk
davlat   poyd е vorini,   faravon   hayot   asosini   qurish   d е ganidir”   [4,   3].   Shu   jihatdan
olganda,   mamlakatimizda   sog`lom   avlod   dasturi   harakatining   k е ng   tus   olgani,
“Kadrlar  tayyorlash  milliy dasturi”  asosida  ta’lim–tarbiya tizimining tubdan isloh
etilayotgani   ham   ana   shu   ulug`vor   vazifani   amalga   oshirish   yo`lidagi   muhim
qadamdir. 
              O`zb е kiston   R е spublikasi   mustaqil   Davlat   suv е r е nligini   qo`lga   kiritgan
birinchi   kunlaridanoq   uzluksiz   ta’lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   k е ng
islohotlar   milliy   ta’lim–tarbiya   tizimini   takomillashtirishga,   zamon   talablari   bilan
uyg`unlashtirilgan,   jahon   andozalari   darajasiga   mos   “milliy   mod е lni”   hayotga
tadbiq   qilishga   qaratildi.   Jamiyatimizdagi   fuqarolar   tafakkurini   yangilash,   milliy
o`zlikni   anglash,   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlarni   o`zlashtirish   orqali,
o`quvchilarning   ist е ’dodlari,   qobiliyatlarini   tadqiq   etish,   est е tik   tafakkurini
shakllantirish   va   rivojlantirish   davlat   umummilliy   siyosati   darajasidagi
masalalardan   biri   sifatid   b е lgilab   b е rilishi   yosh   avlodni   har   tomonlama   kamol
toptirish   uchun   ta’lim–   tarbiyaning   barcha   sohalarida,   ularning   omillari   va
vositalarini   ishga   solishni   taqozo   etmoqda.   b е lgilab   b е rilishi   yosh   avlodni   har
tomonlama kamol   toptirish  uchun  ta’lim–  tarbiyaning  barcha sohalarida,  ularning
omillari va vositalarini ishga solishni taqozo etmoqda. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   geometriyani   o’qitishning   an’anaviy
talim   metodi   haqida   umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini
2 tushuntirish,   ular   yordamida   dasturi   tuzishni   va   uni   o‘qiy   olishni   o‘rgatish   orqali
talabalarni geometriya fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs ishining vazifasi:   Bo’lajak geometriya o’qituvchilariga an’anviy talim
metodi   bo’yicha   tayyorgarlik   tizimi   mazmunining   nazariy   va   amaliy   holatini
o‘rganish   va   tahlil   qilish;   -talabalarga   turli   loyihalarni   tasvirlashdagi   o’ziga   xos
xususiyatlarni va   ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish; -
talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Matematika”   bakalavriyat
ta’lim yo‘nalishi talabalariga nazariy va  amaliy ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   muhandislarni   tayyorlash
bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   geometriya   muhandisligi   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
3 I BOB . Yevklid geometriyasini aksiomatik asosda qurishdagi turli
yondashuvlar
1.1. Affin almashtirishning analitik ifodasi
Geometriya   asoslari   matematikaning   bir   qismi   bulib,   unda   geometriyaning
asosiy   tushunchalari,   aksiomalari   va   umuman   geometrik   sistemaning   deduktiv
tarzda qurilishi, shuning bilan birga aksiomalar orasidagi munosabatlar urganiladi.
Bu   goyalar   moxiyatini   tushunish   va   ularning   yuzaga   kelish   sabablarini   faxmlash
uchun qisqacha bulsada, tarixga nazar tashlash zarur.
  Matematikada   aksiomatik   (deduktiv)   metodning   yaratilishiga   grek
olimlaridan   Pifagor,   Aristotel ь ,   Platon,   Yevklid   ilk   qadam   quyganlar.   Bu   borada
ayniqsa   Yevklidning   (eramizdan   avvalgi   340—   287-y.y.)   xizmati   katgadir.
Yevklid   «Negizlar»   («Asoslar»)   deb   atalgan   asarida   geometriyani   mantiqiy
jixatdan mukammal asoslash ma^qsadida avval ta'riflar keltirib, keyin aksiomalar,
postulatlar sistemasini kabul qildi. Shu asosda u uz zamonasi talablariga tula-tukis
javob beradigan geometriya «binosini» kurishga erishdi.
Noyevklidiy   geometriyaning   vujudga   kelishi   va   tuplamlar   nazariyasining
yaratilishi fanning deyarli barcha tarmoqlari uchun muxim omil rolini uynadi.
Aksiomatik,   metodning   modiyatini   tushunish   maqsadida   maktabda
Urganiladigan   geometriya   kursiga   murojaat   qilaylik.   Unda   bir   qancha   teoremalar
isbotlangan   bulib,   isbotlangan   xar   bir   teorema   uzidan   oldin   kelgan   teoremalarga
asoslanadi,   shu   yusinda   ish   kurishda   isbotsiz   qabul   kilinishi   zarur   bulgan   ibora
(jumla)   lar   va   tushunchalarga   duch   kelamiz:   natijada   ta'rifsiz   qabul   qilingan
ob'ektlar   (masalan,   nukqta,   tugri   chiziq,   tekislik,   masofa   tushunchalari),   ularni
boglovchi   nisbatlar   (masalan,   nuqtaning   tugri   chizikda   yotishi,   tugri   chizikdagi
nuqtaning   shu   tugri   chizikdagi   boshka   ikki   nuqta   «orasida»   yotishi,   kesma   va
burchaklarning teng (kongruent) ligi) vujudga keladi.
  Asosiy   ob'ektlar,   ularni   boglovchi   nisbatlar   va   tegishli   aksiomalar
sistemasini   tanlab   olish   muxim   masaladir.   Aksiomatik   metod   asosida   muxokama
yuritishni qisqaroq qilib quyidagicha tavsiflash mumkin: avvalo. ta'riflanmaydigan
asosiy   ob'ektlar   tanlab   olinadi,   keyin   ularni   uzaro   boglovchi   asosiy   munosabatlar
— aksiomalarsistemasi  tanlab olinadi, so’ngra esa shu aksiomalar  asosida  mantiq
(logika)   qoidalariga   asoslangan   xolda   yangi-   yangi   jumlalar   (teoremalar)
isbotlanadi.
Aksiomalar sistemasiga quyiladigan talablar
Kabul   silinadigan   aksiomalar   sistemasi   suyidagi   talablarga   javob   berishi
kerak:
1) mantiq qonunlari asosida aksiomalar sistemasidan bir-birini inkor etuvchi ikkita
jumla   (gap)   kelib   chiqmaydigan   bulsin,   ya'ni   aksiomalar   sistemasi   zidlikka   ega
bulmasin;
4 2)   muayyan   aksiomalar   sistemasida   ishtirok   etadigan   xar   bir   aksioma
qolganlarining   mantiqiy   xulosasi   bulmasligi—teorema   sifatida   isbot   lanmasligi,
ya'ni   aksiomalar   sistemasidagi   xar   bir   aksioma   erkinlik   xususiyatiga   ega   bulishi
kerak;
3)   aksiomalar   sistemasi   katoriga   shu   sistemadan   mantitsai   kelib   chiqmaydigan
yangi   aksiomani   qushish   mumkinmi,   ya'ni   aksiomalar   sistemasi   tuliq
(mukammal)lik xossasiga buysunadimi?
Geometriyani   aksiomatik   surishdagi   bu   muxim   savollarga   XIX   asrdagina
tula   javob   topildi.   Bu   savolga   javob   berishda   ular   rus   matematigi   N.   I.
Lobachevskiy   ijodi   va   XIX   asr   olimlaridan   Ye.   Beltrami,   A.   Puankare,   F.   Kleyn
tadqiqotlari xal qiluvchi rol uynadi. Aksyomalarning belgili sistemasi asosida olib
boriladigan muxokamalarning zidlikka olib kelish - kelmasligi masalasini xal qilib
berish uchun matematikada model (interpretatsiya, sharxlanish) goyasi ishlatiladi.
Ta'rif.   Ma'lum   ob'ektlarning   biror   tuplami   anitslangan   bulib,   shu   tuplam
elementlari   orasida   asosiy   munosabat   (nisbatlar)   saqlanib,   unda   aksiomalarning
barcha shartlari bajarilsa, bu aksiomalar sistemasining modeli qurilgan deyiladi.
Misollar.   1.   Butun   sonlar   tuplami   sushish   amaliga   nisbatan,   gruppa   tashkil
silgani   uchun,   bu   tuplam   gruppaviy   aksiomalar   sistemasining   modeli   bula   oladi
(bunda asosiy ob'ektlar butun sonlar bulib, asosiy munosabat qushish amalidir).
  2. Tekislikdagi barcha geometrik vektorlar tuplami chiziqli fazo xosil qilgani
uchun,  u   chiziqli   fazo   aksiomalari   sistemasining   modeli   bula   oladi   (bunda  asosiy
ob'ekt   geometrik   vektor   bulib,   asosiy   nisbatlar   vektorlar   ustidagi   chiziqli   amallar
— qushish, vektorni son (skalyar) ga kupaytirishdir).
Ta'rif.   Aksiomalar   sistemasidan   bir-birini   inkor   qiladigan   ikkita   jumla
mantiqan   kelib   chiqmasa,   bu   sistema   zidsiz   (qarama-qarshiliksiz)   sistema   deb
ataladi. Aks xolda aksiomalar sistemasi zidli sistema deyiladi.
Matematikada   zidli   sistema   bilan   ish   kurilmaydi.   Aksiomalar   sistemasining
zidsizligi sanday isbot silinadi?
Aksiomalar   sistemasining   zidsizligi   shu   sistema   modelining   tanlab   olinishi
bilan   xal   qilinadi.   Agar   tekshiriladigan   aksiomalar   biror   usul   bilan   modelda
bajarilsa   va   bu   model   obektlarining   tabiatida   zidlikning   yuqligiga   ishonch   xosil
qilinsa,  u xolda  bu aksiomalardan  bir-birini  mantiqan  inkor   etadigan  ikkita  jumla
kelib   chiqmasligi,   ya'ni   bitta   faktni'   xam   tasdiqlab,   xam   inkor   etib   bulmasligi
ma'lum  buladi.  Demak,  biz yuqorida  keltirgan  misolimizda  gruppaviy  aksiomalar
sistemasining   va   chiziqli   fazo   aksiomalari   sistemasining   zidsiz   ekanini   kursatdik,
deyishimiz mumkin.
Ta'rif.   Zidsiz   aksiomalar   sistemasidagi   xar   bir   aksioma   shu   sistemadagi
solgan   barcha   aksiomalarning   mantiqiy   xulosasi   bulmasa,   bunday   aksiomalar
sistemasi erkin sistema deb ataladi,
5 Bundan   kurinadiki,   aksiomalar   sistemasining   erkin   bulish   talabi   xar   bir
aksiomaning solgan aksiomalarning xulosasi  (natija) si emasligini tekshirish bilan
isbotlanadi. Bu masala quyidagicha xal qilinadi.
Aksiomalarning   zidsiz   A
1, A
2 ,   .   .   .,   A
n   sistemasiga   qarashli,   masalan,   A
n
aksiomaning erkin ekanligini kursatish uchun bu sistemadan A
n  ni chiqarib tashlab,
uning   urniga   A
n   aksioma,   ya'ni   A
n   ning   mazmunini   inkor   etuvchi   jumla   iborani
kiritib, aksiomalarning yangi sistemasini xosil qilish va uning zidsizligini isbotlash
kerak.   Xaqiqatan   xam,   agar   A
n   aksioma   A
1, A
2 ,   …,A
n-1 ,   aksiomalarning   natijasi
sifatida xosil qilinsa, u xolda bu aksioma A
1, A
2 ,..,A
n-1   aksiomalarning xam natijasi
bulib chiqadi. Bu esa avvalgi sistemaning zidligini bildiradi.
Aksiomalar  sistemasidagi   biror   aksiomaning  erkinligi,  ya'ni  uning  mustaqil
aksioma   ekanligini   bu   sistemadagi   aksiomalar   sonini   kamaytirish   mumkin
emasligidan darak beradi.
Aksiomalar   sistemasining   erkinligini   tekshirishda   xar   bir   aksiomaning
erkinligi   aloxida   tekshirilmaydi,   chunki   tegishli   isbotlar   juda   sermexnatdir,   lekin
ba'zi «shubxali» aksiomalarga nisbatan erkinlik talabi tekshiriladi. 
Aksiomalar   sistemasining   tuliqligining   mazmuni   shundan   iboratki,   yangi
aksiomalar   qushmasdan   turib,   shu   nazariyaga   taalluqli   xar   bir   da'voning   shu
sistemaga   tayangan   xolda   urinliligini   yoki   inkorini   aytish   mumkin   bulsin.   Bu
talabning   amalga   oshirilishi   odatda   sistema   uchun   kurilgan   ikki   model   orasidagi
izomorfizm deb ataladigan tushunchaga asoslanadi.
Ta'rif. Aksiomalar sistemasining ikki E, E' modelining asosiy obekta (nuqta,
tugri   chiziq,   tekisliklar)   orasida   uzaro   bir   qiymatli   moslik   urnatilgan   bulib,   bu
moslikda element (ob'ekt) lar ikkala modelda xam bir xil nisbatda bulsa, ya'ni 
A € E=> A’€ E’ bulsa, bu ikki model izomorf deyiladi.
Ta'rif.   Aksiomalar   sistemasiga   taalluqli   istalgan   jumlaning   tug’ri   yoki
notug’ri   ekanini   aniqlash   mumkin   bulsa,   aksiomalarning   bu   sistemasi   tuliq
(mukammal) deb ataladi.
Aksiomalarning   zidsiz   ∑   sistemasi   berilgan   bulsin,   shu   sistema   asosida
surilgan nazariyaning barcha jumlalar uch sinfga ajrachish mumkin:
I. ∑ va undan mantiqan kelib chikkan natijalar yordamida isbotlash mumkin
bulgan jumlalar.
II.   ∑   va   undan   mantiqan   kelib   chikkan   natijalar   yordamida   inkor   etish
mumkin bulgan jumlalar.
III. ∑ va Undan mantiqan kelib chiqqan natijalar yordamida, isbot xam kilib
bulmaydigan, inkor xam kilib bulmaydigan jumlalar!
Demak,   ∑   ning   biror   modeli   qurilgan   bulsa,   I   sinfga   kiruvchi   barcha
jumlalar shu modulda urinli buladi, II sinfga kiruvchi barcha jumlalar shu modelda
urinli   bulmaydi,   nixoyat,   III   sinfga   kiruvchi   jumlalar   shu   modelda   urinli   bulib,
uning   boshqa   shunday   modeli   mavjud   bulishi   mumkinki,   unda   bu   jumlalar   urinli
bulmay
6 di.   Bundan   kurinadiki,   ∑   ning   istalgan   ikki   modeli   uzaro   izomorf   bulsa,
aksiomalarning   bunday   sistemasi   tuliq   buladi.   Buning   ma'nosi   shundan   iboratki,
aksiomalarning   tulik   sistemasi   uchun   turli   modellar   fakat   uzining   asosiy   ob'ekt
(element)   larga   beriladigan   konkret   mazmuni   bilan   farq   qiladi,   mantiliy   jidatdan
ular bir xildir.
Demak, aksiomalarning biror sistemasining tuliqligini isbotlash uchun uning
kamida   ikkita   modelini   olib,   ularning   uzaro   izomorfligini   kursatish   kifoya.   Bu
fikrdan biz keyingi boblarda foydalanamiz.
Matematikada   aksiomalarning   tuliq   bulmagan   sistemasi   bilan   xam   ish
kurishga tugri  keladi. Masalan, gruppaviy aksiomalar sistemasi  turtta aksiomadan
iborat   bulib,   u   tuliq   emas,   chunki   bu   sistemaning   bir-biriga   izomorf   bulmagan
ikkita   modelini   kursatish   mumkin.   Xaqiqatdan,   ratsional   sonlar   tuplami   qushish
amaliga   nisbatan   gruppa   tashkil   kiladi,   bundan   tashqari   barcha   haqiqiy   sonlar
tuplami   xam   qushish   amaliga   nisbatan   gruppa   xosil   kiladi.   Lekin   bu   ikki   model
orasida   izomorf   moslik   xosil   qilish   mumkin   emas,   chunki   ratsional   va   haqiqiy
sonlar tuplamlari orasida uzaro bir qiymatli moslik mavjud emas.
7 1.2. Pogorelov akseomalar sistemasi
Geometriyadan   maktab   kursi   uchun   darslik   sifatida   qabul   silingan   kitobida
A.   V.   Pogorelov   uz   aksiomatikasini   taklif   etgan.   Bu   u   sistema   uchun   asosiy
tushunchalar   nuqta,   tugri   chiziq,   tekislik,   tegishli,   orasida   yotadi,   uzunlik,
burchakning   gradus   ulchovi.   Bu   tushunchalarning   asosiy   xossalari   suyidagi
aksiomalarda bayon silinadi.
  I. Tegishlilik aksiomalari
I
1 . Istalgan ikki nutstadan utuvchi tug’ri chiziq mavjud va u faqat bittadir.
I
2 .   Istalgan   tugri   chiziqda   kamida   ikkita   nuqta   yotadi.   Bir   tug’ri   chizitsda
yotmaydigan uchta nutqa mavjud.
I
3 .   Istalgan   tekislikka   tegishli   nuqtalar   va   unga   tegishli   bulmagan   nuqtalar
mavjud.
I
4 .   Agar   ikki   tekislik   umumiy   nuqtaga   ega   bulsa,   ular   tugri   chiziq   buylab
kesishadi.
I
5 . Agar ikkita turli tug’ri chiziq umumiy nuqtaga ega bulsa, ular orqali bitta
va faqat bitta tekislik utkazish mumkin.
Bu   aksiomalar   yordamida   ushbu   teoremalarni   isbotlash   mumkin
(tekislikdagi teoremalar bilan cheklanamiz).
1. Ikkita turli tug’ri chizi yo kesishmaydi, yoki faqat bitta nuqtada kesishadi.
2. Dar sanday tugri chizitstsa tegishli bulmagan nutsta mavjud.
II. Tartib aksiomalari.
II
1 .   Tugri   chiziqdagi   uchta   nuqtadan   bittasi   va   faqat   bittasi   qolgan   ikkitasi
orasida yotadi.
II
2 .   Tekislikdagi   tug’ri   chiziq   shu   tekislikning   tug’ri   chiziqda   yotmagan
nuqtalarini ikkita yarim tekislikka shunday ajratadiki, bitta yarim tekislikka tegishli
nuqtalarni   tutashtiruvchi   kesma   berilgan   tug’ri   chiziq   bilan   kesishmaydi,   xar   xil
yarim   tekisliklarga   tegishli   nuqtalarni   tutashtiruvchi   kesma   berilgan   tug’ri   chiziq
bilan kesishadi.
Tartib   aksiomalaridan   sung,   nur,   kesma,   siniq   chiziq,   kupburchak,
uchburchak   va   xokazo   tushunchalar   kiritish   mumkin.   Gilbert   aksiomalari
sistemasidagi Pash aksiomasi teorema sifatida isbotlanadi.
III. Kesma va burchaklar uchun ulchov aksiomalari.
III
1 . Xar bir kesma noldan katta tayin uzunlikka ega. Agar  C  nuqta kesmada
yotsa,  AB  ning uzunligi  AC  va  CB  kesmalar uzunliklarining yigindisi ga teng.
III
3 . Xar bir burchak noldan katta tayin gradus ulchoviga ega. Yoyiq burchak
180° ga teng. Burchakning gradus ulchovi uzining tomonlari orasidan utuvchi xar
qanday   nur   yordamida   ajratilishidan   xosil   qilingan   burchaklarning   gradus
ulchovlari yigindisiga teng.
8   Bu gruppadagi aksiomalar yordamida kesma uzunligi va burchak kattaligini
ulchash   masalasi   tula   xal   qilinadi,   bundan   tashkari   tug’ri   chiziqda   koordinatalar
sistemasini kiritish imkoniyati yaratiladi. Turtinchi gruppa aksiomasini kiritishdan
oldin kesmalar, burchaklar, uchburchaklar tengligi tushunchalariga ta'rif beriladi.
IV.   Byerilgan   uchburchakka   teng   uchburchakning   mavjudligi   xaqida
aksioma.
IV.   ABC   uchburchak   va   nur   berilgan   bulsin.   U   xolda   ABC   uchburchakka
teng   shunday   A
1 B
1 C
1   uchburchak   mavjudki,   uning   A
1   nuqtasi   nurning   uchi   bilan
ustma-ust   tushadi,   B
1   nuqta   esa   nurda   yotadi.   C   nuqta   esa   a   nur   orqali   utuvchi
tug’ri chiziq bilan anilanadigan yarim tekisliklardan berilganida yotadi.
V. Uzunligi berilgan kesma ning mavjudligi xaqidagi aksioma.
V. Xar qanday xaqiqiy  d  musbat son uchun uzunligi shu  d  ga teng kesma 
mavjud.
VI. Parallellik aksiomasi.
VI. Berilgan tugri chizikda yotmaydigan nukqta orkali tekislikda berilgan 
tug’ri chizikda bittadan ortiq parallel tugri chiziq o’tkazish mumkin emas.
Pogorelov   aksiomalari   sistemasi   12   ta   aksiomadan   iborat   bulib,   I
3-5
aksiomalar   fazoga   taalluqlidir.   Shu   aksiomalar   asosida   Yevklid   geometriyasi   tula
bayon   qilinadi.   Bu   aksiomatikaning   muxim   tomonlaridan   biri   kesma   uzunligi   va
burchak   ulchovi   tushunchalari   asosiy   tushunchalar   qatoriga   kiritilgan,   bu   esa
umuman geometriyani mantikan ixchamrok, qilib qurishga yul ochadi.
9 1.3. Veyl aksiomalar sistemasi
1916 yilda nemis matematigi German Veyl (1885— 1955) tomo nidan taklif
kilingan aksiomatika fanda vektorli aksiomatika deb yuritilib, Gilbert aksiomalari
sistemasiga   nisbatan   soddaligi   bilan   farq   qiladi,   bundan   tashqari   bu   aksiomatika
xozirgi   zamon   matematikasini   talay   bulimlari   bilan   uzviy   boglanganligi   bilan
ajralib turadi.
Bu   sistemada   asosiy   tushunchalar   sifatida   «Vektor»   va   «Nuqta»   qabul
qilingan.
Vektorlar   va   nuqtalarni   bir-biri   bilan   bog’lovchi   munosabatlar   «vektorlarni
qushish»,   «vektorni   songa   kupaytirish»,   «vektorlarni   skalyar   kupaytirish»,
«vektorlarni nutqadan boshlab quyish» dir. Bu munosabatlarning barcha xossalari
quyidagi   besh   gruppa   aksiomalarida   uz   ifodasini   topgan.   (Biz   bu   yerda
aksiomalarni keltirish bilan chegaralanamiz
I. Vektorlarni qushish aksiomalari.
Istalgan ikki     vektorga ularning yig’indisi deb ataladigan   vektor
mos keltirilib, bu a mal xossalari ushbu aksiomalarda ifodalanadi:
I
1.  Ixtiyoriy   vektor uchun   tenglik bajariladi.
I
2 . Ixtiyoriy   vektorlar uchun    tenglik 
bajariladi.
I
3 .   Nol   vektor   deb   atalgan     vektor   mavjud   bulib,   ixtiyoriy   vektor   uchun
I
4 .   Xar   qanday   vektor   uchun   shunday     vektor   mavjudki,   uning   uchun
II. Vektorni songa kupaytirish aksiomalari.
Istagan     vektor   va   istagan   xaqiqiy   k   songa   ularning   kupaytmasi   deb
ataladigan     vektor   mos   keltirilib,   bu   amal   xossalari   ushbu   aksiomalarda
ifodalanadi:
II
1 .   Ixtiyoriy   vektorlar   va   k   xaqiqiy   son   uchun    
tenglik bajariladi.
II
2 .   Ixtiyoriy   k,   t   xaqiqiy   sonlar   va   xar   sanday   vektor   uchun
bulsin,   ya'ni   vektorni   songa   kupaytirish   munosabati   xaqiqiy   sonlarni   qushish
amaliga nisbatan distributiv sonuniga buysunishi talab silinadi.
II
3 . Ixtiyoriy  k, t  xaqiqiy sonlar va xar sanday vektor uchuk 
tenglik bajariladi.
II
4 . Ixtiyoriy   vektor uchun 
10 Bu   ikki   gruppa   aksiomalari   yordamida   vektorlarning   chiziqli
kombinatsiyasi,   chiziqli   erkinligi,   chiziqli   bog’liqligi   va   shu   kabi   tushunchalarni
kiritish mumkin.
III. Ulchov aksiomalari.
III
1 . Fazoda uchta chizitsli erkin vektor mavjud.
III
2 . Fazodagi xar sanday turtta vektor chiziqli bog’liqdir.
IV.  Vektorlarni skalyar kupaytirish aksiomalari.
IV
1 . Ixtiyoriy ikki   vektor uchun 
IV
2 . Ixtiyoriy uchta   vektor uchun 
IV
3 . Ixtiyoriy   vektor va xaqiqiy  k  son uchun 
IV
4 . Ixtiyoriy vektor uchun 
V. Vektorni nuktadan boshlab quyish aksiomalari. 
V
1 .  Ixtiyoriy   vektor   va   xar   qaday   M   nuqta   uchun   yagona  shunday   N   nuqta
mavjudki, uning uchun  .
V
2 . Ixtiyoriy  A,V,C   nuqtalar uchun  .
Veyl   aksiomalari   yordamida   xam   Yevklid   geometriyasini   tula   bayon   qilish
mumkin.
Biz   shu   paragrafning   boshida   Veyl   aksiomalari   xozirgi   zamon
matematikasining   boshqa   bulimlari   bilan   uzviy   boglanganligini   ta'kidlagan   edik,
xaqiqatdan   xam,   yukorida   keltirilgan   aksiomalar   sistemasiga   diqqat   bilan   nazar
tashlasak,   I   gruppa   aksiomalari   algebradagi   kommutativ   gruppa   aksiomalari,   I,   II
gruppa   aksiomalari   esa   birgalikda   xozirgi   zamon   matematikasida   muxim   rol
uynaydigan   chiziqli   fazo   aksiomalaridir.   Bundan   tashkari   I,   II,   III,   V   gruppa
aksiomalari birgalikda uch ulchovli affin fazosining aksiomatikasi xisoblanadn.
Endi,   yakun   sifatida   yuqorida   quyilgan   Yevklid   geometriyasining   uch   xil
aksiomatikasini quyidagi jadvalga joylashtiraylik.
Aksiomalar
sistemasi Asosiy obektlar 
(tushunchalar) Asosiy
munosabatlar
(nisbatlar) Aksiomalar
gruppasining nomi
D . Gilbert nuqta,
tug’ri
chizik,
tekislik «Tegishli»
«Orasida»
«Kongruentlik» Tegishlilik
aksiomalari 
Tartib aksiomalari
Kongruentlik
aksiomalari 
Uzluksizlik
aksiomasi 
Parallellik
aksiomasi
G. Veyl vektor, «Vektorlarni Vektorlarni
11 nutsta qushish», 
«Vektorlarni
songa
kupaytirish»,
«Vekyurni   skalyar
kupaytirish»,
«Vektorni
nuktadan 
boshlab quyish» qushish
aksiomalari
Vektorlarni   songa
kupaytirish
aksiomalari 
Ulchov
aksiomalari 
Vektorlarni
skalyar
kupaytirish
aksiomalari 
Vektorlarni
nuktadan 
Boshlab   quyish
aksiomalari
A. Pogorelov nuqta,
tug’ri chizik,
tekislik, uzunlik,
burchakning
gradus ulchovi «Tegishli» (yoki «
...da yotadi»), 
«Orasida yota
di» Tegishlilik
aksiomalari 
Tartib aksiomalari
Kesma   va
burchaklar uchun 
ulchov
aksiomalari 
Berilgan
uchburchakka
teng 
uchburchakning
mavjudligi 
xaqida aksioma 
Uzunligi   berilgan
kesmaning
mavjudligi xaqida 
Aksioma
Parallellik
aksiomasi
12 II BOB. Yevkilet geometriyasini gilbert akseomalar sistemasi asosida qurish
2.1. Gilbert aksiomalar sistemasi
Butunjahon   matematiklarining   II-xalqaro   kongressida   olmon   matematik
olimi   David   Gilbert   (1862-1943)   «Matematika   muammolari»   deb   nomlanuvchi
tarixiy ma'ruzasini o‘qib eshittirdi. Mazkur ma'ruzada 23 ta murakkab matematika
masalalar   ro‘yxat   tariqasida   beyon   qilingan  bo‘lib,  ma'ruzachining   ta'rifiga   ko‘ra,
matematika   fanining   keyingi   taraqqiyoti   ko‘p   jihatdan   ushbu   masalalarning
yechilishi bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi taxmin qilingan. Gilbert haq bo‘lib chiqdi. U
o‘sha   kongressda   bayon   qilgan   ro‘yxatdagi   murakkab   matematik   masalalarning
yechimiga   keyingi   bir   necha   avlod   matematiklar   uchun   eng   oliy   ilmiy   maqsadga
aylandi. Hozirda Gilbert masalalarining aksariyati o‘z yechimini topgan, lekin ular
ichida hanuz olimlarga tinchlik bermayotganlari ham bor.
Gilbertning   o‘sha   mashhur   ma'ruzasidan   uch   yilcha   avvalroq   boshqa   bir
nufuzli olim Anri Puankare (1854-1912) Syurix kongressi uchun shunga o‘xshash
ma'ruza   tayyorlagandi.   o‘z   ma'ruzasida   Puankare   matematik   analiz   va   matematik
fizika   orasidagi   o‘zaro   uzviylik   masalalariga   e'tibor   qaratgan   bo‘lib,   ularning   hal
etilishi   ya'ni,   isbotlanishi   matematika   va   fizikaning   keyingi   rivoji   uchun   ulkan
qadam bo‘lishini ta'kidlagan.
Parij kongressi uchun Gilbertga shunga o‘xshash ma'ruza qilish taklifi bilan
chiqishganida, olim bu fikrni Puankarega nisbatan behurmatlik bo‘lishini aytib rad
etgan edi. Lekin, Gilbertning do‘sti  va salohiyatda  undan kam  bo‘lmagan boshqa
bir   matematik  olim   German   Minkovskiy,   uni   bu  borada   umuman  boshqacha   yo‘l
tutish   mumkinligiga   ishontirdi.   Uning   maslahatiga   ko‘ra,   Gilbert   o‘z   ma'ruzasida
o‘sha   davrning   eng   murakkab   masalalari   sifatida   qaralayotgan,   hamda,   yaqin
kelajak   matematiklari   hal   etishi   (isbotlashi)   lozim   deb   qaralgan   muammolarni
o‘rtaga tashlashi kerak edi. Shunday qilib, Minkovskiyning maslahati bilan, Gilbert
mana   yaqin   100   yildan   ziyod   vaqtdan   buyon   dunyo   matematiklarini   aqlini
shoshirib   kelayotgan   23   ta   muhim   va   murakkab   matematik   masalalar   ro‘yxatini
e'lon qildi.
Gilbert   o‘z   maruzasida   matematikaning   keyingi   taraqqiyoti   uchun   eng
muhim  deb hisoblagan bo‘limlariga katta  e'tibor  qaratgan. Masalalarni  saralashda
eng   birinchi   mezon,   qo‘yilgan   muammoning   murkkabligi   professional
matematiklarning   diqqatini   torta   oladigan   darajada   yetarlicha   qiyin   bo‘lishi,   shu
13 bilan   birga   u   albatta   yechimga   ega   bo‘lishi   lozim   edi.   Shuningdek   ikkinchidan,
Gilbert iddaosiga ko‘ra, mazkur masalalarning bayoni, ya'ni, sharti «birinchi duch
kelgan odamga ham tushuntirsa bo‘ladigan darajada ravon bo‘lishi»   kerak edi.
Gilbertning birinchi muddaosi o‘zi istaganidek amalga oshdi. Ikkinchisi esa
faqat   rasmiy   bir   mulohaza   o‘laroq   qolib   ketdi.   Zero   nafaqat   Gilbertning   o‘sha
mushkul   matematik   muammolarini,   balki,   o‘rtacha   murakkablikdagi   har   qanday
matematik masalani  ham, birinchi duch kelganga tushuntirsa bo‘ladigan sodda va
ravon   bayon   qila   bilish   uchun,   o‘sha   birinchi   duch   keluvchini   Gyottingen   yoki,
Prinston kabi oliy matematika institutlari yo‘laklarida poylash kerak.
Ma'ruzaning   o‘zida   vaqt   tig‘izligi   sababli   Gilbert   faqat   10   ta   masala
bayoniga   to‘xtalgan   xolos.   Lekin   u   yuqorida   ham   aytilganidek,   aslida   23   ta
muammodan   iborat   bo‘lgan.   Ushbu   muammolarni   shartli   ravishda   to‘rtta   kichik
guruhlarga   ajratish   mumkin.   Birinchi   guruhga   matematika   asoslariga   taaluqli
bo‘lgan masalalar tegishl bo‘lib, 1-6 masalalarni o‘z ichiga oladi. ikkinchi guruh 7-
12   raqamli   masalalardan   iborat   bo‘lib,   sonlar   nazariyasiga   taaluqli   masalalardan
iborat   bo‘lgan.   13-17   raqamli   masalalarni   o‘z   ichiga   olgan   uchinchi   guruhda,
Gilbertning ta'biri bilan aytganda sof matematika'ga taaluqli bo‘lgan, ya'ni, algebra
va   funksiyalar   nazariyasini   qamrab   oluvchi   muammolar   bayon   etilgan.   19-23
raqamli masalalardan iborat to‘rtinchi guruhda esa mohiyatan matematik analizga
tegishli muammolar o‘rtaga tashlangan.  Ular bilan quyidagi jadvalda tanishishingiz
mumkin.
№ Sharti Hozirgi holati
1 Kantroning kontinuum-gipotezsi Yechilgan
2 Arifmetika aksiomalarining o‘zaro zid emasligi Yechilgan
3 Ixtiyoriy ko‘pyoqni shunday qismlarga bo‘lish 
kerakki, ushbu qismlardan aynan o‘sha ko‘pyoq
hajmiga teng hajmdagi kub yasash mumkin 
bo‘lsin. Yechilgan
4 Geodezik chiziqlari to‘g‘ri chiziq bo‘lgan 
metrikalarni aniqlash Yechilgan
5 Uzluksiz guruhlar Li guruhlari ekanini aniqlash Yechilgan
14 6 Fizika aksiomalarini matematik mohiyati Yechilmagan
7 Muayyan sonlarning transsendentligi Ko‘plab xususiy hollar 
uchun yechilgan.  Umumiy 
hol uchun yechilmagan.
8 Riman va Goldbax gipotezalarini qamrab 
oluvchi tub sonlar bilan bog‘liq muammo Yechilmagan
9 Tub sonlarning o‘zaro yaqinligi nazariyasini 
umumlashtirish Yechilgan
10 Diofant tenglamalarining yechimi uchun 
algoritm topish Yechilgan
11 Ixtiyoriy algebraik son koeffitsiyentiga ega 
bo‘lgan kvadratik shakllarni tadqiq qilish 
(Irving Kaplanskiy ta'rifi) Yechilgan
12 Kronekerning abel maydonlari haqidagi 
teoremasini ixtiyoriy algebraik maydonlarga 
tadbiq etish Yechilmagan
13 Yettinchi darajali umumiy tenglamani faqat 
ikkita o‘zgaruvchiga bog‘liq bo‘lgan funksiya 
yordamida yechish mumkinmi? Yechilgan
14 Butun sonli funksiyalar sistemasining 
yakuniyligini isbotlash Yechilgan
15 German Shubertning (1848-1911) hisobiy 
geometriyasi uchun qat'iy asoslash berish Yechilgan
16 Egri va algebraik yuzalar topologiyasi masalasi Yechilgan
17 Barcha shakllarni, ratsional funksiyalar 
kvadratlarining yig‘indisi ko‘rinishida ifodalash
mumkinligini isboti. Yechilgan
15 18 Fazoni teng geometrik shakllar bilan qanchalik 
turli xil usulda to‘ldirish mumkin? Yechilgan
19 Lagranjning muntazam variatsion masalasining 
yechimi har doim ham analitik bo‘ladimi? Yechilgan
20 Drixlening chegaraviy shartlar masalasining 
umumiy muammosi Yechilgan
21 Monodromiya guruhi va ma'lum kritik nuqtalar 
bo‘yicha differensial fuks tenglamalarning 
mavjudligini isbotlash Yechilgan
22 Avtomorf funksiyalar orqali, analitik 
bog‘liqliklarni uniformizatsiya qilish Yechilgan
23 Variatsion hisoblash uslublarini rivojlantirish Yechilgan
Adolat   yuzasidan   aytish   joizki,   ushbu   masalalarning   aksariyati   mohiyatan
faqat matematik masalagina bo‘lib qolmay, balki, butun boshli yangi bir nazariyani
shakllantiruvchi   gipotezalarning   markaziy   muammosi   sanaladi.   Ularning
aksariyatining  yechishga   bo‘lgan   urinishlar,  keyinchalik  katta   ilmiy  gipotezalarga
aylanib   ketgan   va   butun   boshla   matematika   olaida   yangi   yo‘nalishlar   ochilishiga
sabab   bo‘lgan.   Bu   jihatdan   ham   Gilbert   matematiklar   oldiga   qo‘ygan   maqsadga
erishildi desak mubolag‘a bo‘lmaydi. Vaqt o‘tishi bilan, Gilbert ro‘yxatidagi 6-, 8-
va 12-raqamli masalalardan tashqari qolgan barcha 20 ta masala o‘z yechimi yoki,
isbotini topdi.
Gilbert   masalalarining   shartini   bayon   qilishda   ba'zi   xilma-xilliklar   mavjud.
Buning   sababi   esa,   so‘nggi   yillarda   matematika   fanining   taraqqiyoti   aql   bovar
qilmas   darajada   keskin   ilg‘orlikka   erishgani   bilan   izohlanadi.   Bu   haqida   Gilbert
orzu ham qilmagan bo‘lsa kerak. Jadvalda ham ko‘rganingizdek, uning masalalari
ilmiy   va   texnik   atamalar   bilan   liq   to‘la   bo‘lgan   o‘ta   murakkab   matematika
masalalardan   iborat   bo‘lgan.   Jadvalda,   allaqachon   yechilgan   va   hamon   o‘z
yechimini   kutayotgan   masalalar   alohida   rang   bilan   ajratib   ko‘rsatilgan.   Keling
ulardan ayrimlarining tafsilotlariga qisqacha to‘xtalib o‘tsak:
Kantorning kontinuum-gipotezasining isboti.
16 Ro‘yxatdagi birinchi masala Kantorning kontinuum gipotezasi bilan bog‘liq
bo‘lib,   unda   to‘plamlarning   elementlari   miqdori   haqida   so‘z   boradi.   Masalan
{a,b,c,d} to‘plam 4 ta elementga ega bo‘lib, uning quvvati 4 ga teng deb olinadi.
To‘plam   quvvati   tushunchasi,   gap   cheksiz   miqdordagi   elementlar   soniga   ega
bo‘lgan   to‘plamlar   haqida   so‘z   borganda   alohida   ahamiyat   kasb   eta   boshlaydi.
Masalan,   natural   sonlardan   iborat   bo‘lgan   to‘plamning   quvvati,   juft   sonlar
to‘plamining quvvati   P   ga teng. Ushbu tasdiqni isbotlash uchun, to‘plamlar orasida
o‘zaro   bir   ma’noli   muvofiqlikni   o‘rnatish   kerak.   Har   bir   natural   son   uchun,   shu
songa   mos   ravishda   ikkiga   ko‘paytirilgan   qiymatni   berib   chiqsak:   1→2,   2→4,
3→6... ga ega bo‘lamiz.
Shunday qilib, qancha juft sonlar bo‘lsa, natural sonlar ham aynan shuncha
bo‘ladi. Kantor natural sonlar to‘plamining quvvatini   0ℵ   bilan belgilagan. Shunday
qilib, |N|=N
0   deb yozish mumkin.
1   va   2   sonlari   orasida   boshqa   hech   qanday   butun   son   yo‘q.   Ayni   vaqtda,
haqiqiy   sonlar   to‘plami   cheksizdir.   Barcha   haqiqiy   sonlar   to‘plamining
quvvati   R   ning qiymati   N   dan katta bo‘lishi mantiqan to‘g‘ridek ko‘rinadi. Kantor
buning   amalda   ham   aynan   shunday   ekanini   isbotladi   va   R   to‘plam   quvvatini
kontinuum deb nomlab, uni   c   harfi bilan belgiladi.
Eslatib   o‘tamiz,   sonlarning   to‘plamlari   ketma-ketligi   quyidagicha
ko‘rinishga ega:
N ⊂ Z ⊂ Q ⊂ R
Bunda   Z   bilan   butun   sonlar   to‘plami,   Q   bilan   ratsional   sonlar   to‘plami
va   R   bilan   haqiqiy   sonlar   to‘plami   ifodalangan   (natural   sonlar   to‘plami   -   N).
Natural   sonalr   to‘plami   butun   sonlar   to‘plamining   ichki   to‘plami,   o‘z   navbatida
butun   sonlar   to‘plami   ham   ratsional   sonalr   to‘plamining   ichki   to‘plami,   ratsional
sonlar   to‘plami   esa,   haqiqiy   sonlar   to‘plamining   ichki   to‘plami   hisoblanadi.
Agar   0<c	
ℵ   bo‘lsa,   ya'ni,   natural   sonlar   to‘plami   elementlarining   soni,   haqiqiy
sonlar to‘plami elementlasining sonidan qat’iyan kichik bo‘lsa, quyidagicha savol
kelib   chiqadi:   oraliq   quvvatlar   ham   mavjudmi?   Kantor   bu   oraliqda   hech   qanday
son   mavjud   emas   deb   taxmin   bildirgan.   Boshqacha   aytganda,   R   to‘plamning
istalgan cheksiz ichki to‘plami A ning quvvati, yoki   0	
ℵ   ga, yoki   c   ga teng bo‘ladi.
Kantorning aynan shu gipotezasi kontinuum-gipoteza nomini olgan.
Ushbu   gipotezaning   amaliy   mohiyatiga   va   umuman   uning   haq   ekanligiga
shubha   qiluvchi   ko‘plab   g‘arazli   matematiklar   mavjud   bo‘lib,   ularing   e’tiroz   va
qoralovlariga   qaramasdan,   Gilbert   ushbu   gipotezani   o‘z   ro‘yxatiga   1-raqam   bilan
kiritdi.   Chunki   Gilbert   o‘zi   ushbu   gipotezaning   haqligiga   ishonardi.   U   mazkur
gipoteza   dushmanlariga   qarata   bir   safar   shunday   degan   edi:   «Qanchalik
urinmangiz, bizni Kantor qurgan ko‘shkdan quvub chiqara olmaysiz!»
Umuman   olganda   to‘plamalar   nazariyasining   butun   asosi,   Sermelo-Frenkel
aksiomalari tizimi ustiga qurilgandir. Ular standart aksiomalar deyiladi. 1938 yilda
buyuk matematik olim Kurt Gyodel kontinuum-gipotezani Sermelo-Frenkel tizimi
17 doirasida   inkor   etishning   iloji   yo‘qligini   isbotladi.   1966   yilda   esa   Pol   Koen,
kontinuum-gipotezani isbotlash uchun Sermelo-Frenkel aksiomalari tizimining o‘zi
kifoya   qilishini   isbotladi.   Shu   tarzda,   kontinuum-gipotezani   to‘plamlar
nazariyasining   standart   aksiomalar   tizimi   doirasida   inkor   etishning   ham,
isbotlashning ham iloji yo‘q.
Arifmetika aksiomalarining o‘zaro zid emasligi.
Gilbert ro‘yxatida ikkinchi raqam bilan qayd etilgan masala arifmetika 
aksiomalarining o‘zaro zid emasligini isbotlashni taqozo etadi. Unga ko‘ra, 
arifmetika ham Yevklid geometriyasi singari, qator aksiomalar ustida barpo 
qilinadi deb qaraladi. Agar biz qandaydir biror teoremani isbotlashni istasak, biz 
aynan o‘sha aksiomalarga tayanuvchi mantiqiy mulohazalar zanjirini tuzib 
chiqamiz. Aksiomalar esa isbot talab qilmaydigan haqiqatlar deb qabul qilinadi. 
Gilbert shunday aksiomalar to‘plamida hech biri boshqasiga zid kelmasligini 
isbotlanishini istagan. Boshqacha aytganda, ushbu to‘plamdagi aksiomalarning 
istalgan biror sondagisini olib, ular orqali mantiqiy mulohazalar yuritish bilan, 
boshqa biror aksiomaga zid xulosaga kelish mumkin emas. Ushbu masalani ham, 
1-raqamli masalaning yechimi muallifi buyu Kurt Gyodel hal etgan bo‘lib, u 
o‘zining to‘liqsizlik haqidagi ikkinchi teoremasi orqali rad etgan. Unga ko‘ra, 
arifmetikaning ziddiyatga ega emasligini, arifmetikaning o‘zining uslublari orqali 
isbotlashning imkoni yo‘q.
Fizikani aksiomalash mumkinmi?
Gilbert   o‘z   ma'ruzasining   boshlang‘ich   matnida   oltinchi   masalasi   sifatida,
«fizika   fanining   shunday   sohalarini   tadqiq   qilish   kerakki,   ularda   asosiy   o‘rinni
matematika   tutsin;   birinchi   navbatda   bunga   ehtimollar   nazariyasi   va   mexanika
kiradi»   deya e'tirof etgan.
Ehtimollar   nazariyasi   aksiomatikasini   1933-yilda   buyuk   rus   matematigi
Andrey   Nikolayevich   Kolmogorov   aniqlagan.   Fizikaning   aksiomatizatsiyasi
borasidagi masalani hal qilishda esa Jon fon Neyman va boshqa olimlar ham katta
jonbozlik   ko‘rsatishgan.   Shunga   qaramay,   eng   kuchli   matematik   olimlar
tomonidan   ham   hozirda   shunday   fikrlar   o‘rtaga   tashlanmoqdaki,   eksperimental
natijalarning   benihoya   murakkabligi   aksiomalar   sistemasning   beqarorlashuviga
olib kelishi mumkin va shu vajga ko‘ra, mazkur masala borasida muayyan isbotga
erishish g‘oyat mushkuldir.
Ushbu masala, Gilbert muammolari ichida hanuz o‘z isboini kutayotgan 
uchta masaladan birinchisidir (tartib bo‘yicha, 6-raqamli masala).
        Muayyan sonlarning transsendentligining isboti, xususan 2√2   uchun.
Gilbert muammolari ro‘yxatidagi yettinchi masalaning sharti aynan shunday
yangraydi.   Agar   muayyan   son   butun   koeffitsiyentli   ko‘phadning   ildizi   (yechimi)
bo‘lsa,   u   algebraik   son   deyiladi.   Masalan   2/3   –   algebraik   sondir.   Chunki   u   3x=2
tenglamaning   yechish   orqali   aniqlanishi   mumkin.   Har   qanday   ratsional   son
algebraik son bo‘ladi. Biroq, irratsional sonlar ichida ham algebraik, xususan √2 (u
18 x2-2=0   tenglamaning   yechimi   hisoblanadi)   kabi,   hamda   noalgebraik,   xususan   π
va   e   kabi   sonlar   mavjud.   Aynan   shunday   ( π   va   e   kabi)   turkumdagi   sonlarni
transsendentlar  deyiladi. Sonning transsendentligini  isbotlash  juda mushkul. Agar
biz   natijasi   aynan   biz   ega   bo‘lib   turgan   son   bo‘luvchi   butun   koeffitsiyentli
tenglamani   topa   olmasak,   bu   baribir   amalda   shunday   tenglama   yo‘q   degan
xulosani   bermaydi.   Gilbert   quyidagicha   masalani   ko‘rib   chiqishni   taklif   qilgan:
agar   α   ( α ≠0,   α ≠1) algebraik son bo‘lsa,   β   esa irratsional son bo‘lsa, unda   αβ   ning
transsendentligini isbotlash mumkinmi?
1934-yilda olimlar Aleksandr Gelfond, Teodor Shnayder va Karl Zigellar,  β
ning   algebraik   son   bo‘lgan   xususiy   holat   uchun   Gilbert   tasdig‘i   o‘rinli   ekanini
ko‘rsatib berishdi. Ular 2√2   va   e π
  ning transsendentligini isbotlay olishdi. Garchi 7-
raqamli ushbu masalada umumiy hol uchun Gilbert sharti bajarilmagan bo‘lsa-da,
lekin aynan ma’ruzadagi shart uchun masala hal etilgan deb qaraladi.
  Diofant tenglamalarini yechish uchun algoritm mavjudligi haqidagi masala.
Tenglamalarni yechishning algoritmi - fikrlash qobiliyatini ishga solmasdan ham, 
tenglamani mexanik usul bilan yechish uchun tadbiq qilsa bo‘ladigan ketma-
ketliklar usulidir. Boshqacha aytganda bu uslni masalan, kompyuterda amalga 
oshirsa bo‘ladi. Masalan, o‘rta maktablarda o‘rganiladigan kvadrat tenglamalar 
uchun yechim topishning algoritmlari mavjud. Xossatan,   ax2+bx+c=0 
tenglamaning yechimi
 
tenglama orqali aniqlanadi.
  Diofant tenglamalari esa, shunday tenglamalarki, ularda butun koeffitsiyentli
bitta yoki bir nechta nomalumlar qatnashadi ava tenglamaning yechimi ham butun
son   bo‘ladi.   masalan,   1/2x+y=3   tenglama   difant   tenglama   sanalmaydi,   chunki
undagi noma'lumning koeffitsiyenti bo‘lmish - butun son emas. 2x+3=6 tenglama
esa,   diofant   tenglamadir,   lekin   bu   tenglama   yechimga   ega   emas.   2x-3y=–4
tenglama   diofant   tenglama   sanaldi   va   uning   yechimlari   masalan   x=1   va   y=2
bo‘ladi.
Gilbert   muammolari   ro‘yxatida   10-raqami   bilan   keltirilgan   masala,   ya'ni,
diofant   tenglamalar   algoritmini   izlash   muammosini   1970-yilda   matematik   Yuriy
Matiyasevich tomonidan hal etilgan. Javob quyidagicha: Qidirilayotgan universial
algoritm   mavjud   emas!   Shuningdek,   J.Jons   ham   33   ta   o‘zgaruvchili   hadlardan
iborat   18   xil   tenglamalar   misolida   (ang   katta   darajali   tenglamada   560-chi   daraja
qo‘llangan)   diofant   tenglamalarni   yechish   uchun   universial   algoritm   mavjud
emasligini isbotlagan.
Difant   tenglamalarning   to‘liq   tasnifini   kimdir   tuzib   chiqa   olishi   haqiqatdan
juda-juda   yiroq  bo‘lgan  narsadir.   Zero  bugungi   kun  matematikasi   tadqiqotarining
19 barcha   jabhalarini   bitta   inson   ongining   o‘zi   bilan   qamrab   olishning   imkoni   ham
yo‘q.
Ushbu masalaning hal etilishi, ilm-fanda fundamental jihatdan g‘oyat muhim
bo‘lgan   ko‘plab   masalalarda   yangi   bosqichga   ko‘tarilish   imkonini   berishi
kutilayotir. Masalan, kimyoviy birikmalardagi atomlarning joylashtirishda shunday
matematik   uslublarga   tayanib   ish   ko‘rish   mumkin   bo‘lishi   ehtimol.   Shuningdek,
makur   masalaning   hal   etilishida,   axborot   texnologiyalari   sohasi   ham   katta   naf
ko‘radi. Ya'ni, axborotni kompakt-disklarda yoki, vinchesterlarda joylashtirishning
eng samarali va xavfsiz usullarini ishlab chiqish, ushbu disklarning asosini tashkil
qiluvchi   kimyoviy   elementlar   atomlarini   eng   samarali   va   maksimal   xavfsiz
joylashtira   olish   yo‘li   bilan   hal   etilishi   mumkin.   Bu   esa,   axborotni   atom-
molekulyar   miqyosda   saqlash   imkoni   demakdir.   Kvant   kompyuterlari   sari
qo‘yilayotgan   qadamlar   ichida,   bu   usulning   amalda   joriy   etilishi   eng   katta   ilg‘or
qadamlardan biri bo‘lishi ehtimol...
18-raqamli masala.
Muayyan   geometrik   shakllardan   iborat   bir   xil   plitkalar   bilan   tekislikni
to‘ldirish   amaliyotini,   matematikada   monand   qilish   deyiladi.   Monand   qilishda,
figuralar   orasida   ochiq   oraliqlar   qolmasligi,   shakllarning   o‘zi   esa   bir-birining
ustiga   minib   ketmasligi   kerak.   «Tekislikni   bir   xil   shaklar   bilan   qanday   turli   xil
usullarda   to‘ldirish   mumkin?»   -   degan   savolga   javob   tayin:   17   xil   usul   bilan
to‘ldirish mumkin.
Gilbert ro‘yxatidagi 18-raqamli masala ham, tekislikdagi shakllarni monand
qilish   masalasiga   o‘xshash   bo‘lib,   faqat   bunda   jarayon   uch   o‘lchovli   fazoda   va
geometrik jismlar orqali bajarilishi lozim. Ushbu masalaning Gilbert bayon qilgna
sharitda   olmon   astronomi   Iogann   Kepler   tomonidan   1611-yilda   shakllantirilgan
Kepler   gipotezasi   qayd   etib   o‘tiladi.   Ushbu   gipotezaga   muvofiq,   sferalarni
joylashdagi maksimal zichlik chegaraviy-markazlashgan usul yordamida piramidal
terish   orqali   erishiladi.   (Shunga   o‘xshash   tarzda,   to‘p   yadrolari   to‘rtburchakli
piramida   tarzida   taxlanadi).   Shunday   taxlamning   zichligi   taxminan   74%   gacha
yetadi.
1998-yilda Tomas Xeyls Kepler gipotezasining yechimini topganligi haqida
e'lon   qilgan   edi.   uning   ilmiy   ishi   «Matematika   solnomalari»   jurnalida   e'lon
qilingan.   Xeyls   isbotlashlarida   turli   xil   taxlamlarning   matematik   uslublari   bilan
bayon   etilgan   150   ta   o‘zgaruvchili   tenglamalarni   keltiradi.   Unga   ko‘ra,   bir   xil
o‘lcham va shakldagi sferalarni taxlashning amalda imkonli bo‘lgan 5000 xil usuli
bor ekan. Mazkur nufuzlik ilmiy jurnal tomonidan tanlab olingan 12 ta eng kuchli
matematik   olimlar   Xeyls   isbotlashlarini   tekshirib   ko‘rishdi   va   natijaga   99%
qoniqish hosil qilganliklarini e'tirof etishdi. Xeyls isbotlashlarini kompyuter dasturi
orqali  amalga   oshirgan  edi.  Buning  uchun  u  juda   katta  hajmdagi   dastur   tuzishiga
to‘g‘ri   kelgan.   Biroq   matematiklar   uing   3   Gb   hajmdagi   dasturiy   kodni   tekshirih
chiqish   esa   amalda   imkosiz   deb   qarashdi.   Boz   ustiga,   Xeyls   taqdim   etgan   uslub,
20 mazkur   masalaning   barcha   jabhalarini   qamrab   olmaydi   va   shu   sababli   u   to‘liq
yechimni   topgan   deb   qaralishi   mumkin   emas.   Ustiga   ustak,   jahoning   nufuzli
matematik olimlari ichida shunday qarash mavjudki, ular matematik masalalarning
kompyuter orqali keltirilgan isbotlarini qabul qilishmaydi. Buning izohi uchun ular
ikkita   asosiy   sababni   ko‘rsatishadi:   birinchidan,   bunday   isbotlashlarni   to‘liq
tekshirib   tasdiqlashning   imkoni   yo‘q,   chunki   dasturiy   algoritmning   ayrim
bosqichlarida   bajariladigan   amallar   shu   darajada   murakkab   bo‘ladi-ki,   ularni
to‘g‘riligini tekshirishning o‘zini ham imkoni yo‘q, qolaversa, ikkinchidan, bunday
isbotlashlarda ham dasturiy tarafdan va ham texnik tarafdan xatolik kelib chiqishi
ehtimoli katta.
Gilbert masalalari borasida qiziq faktlar:
- Gilbert masalalaridan hech bo‘lmaganda bittasini yechgan matematiklardan
iborat   faxriy   klub   tuzilgan.   Ushbu   guruhga   Kurt   Gyodeldan   tashqari   shuningdek
birinchi   kattalikdagi yulduz matematiklarda German Veyl ham kirgan.
-   1929-yilda   atiga   29   yoshda   bo‘lgan   Emil   Artin   (rasmda)   9-   va   17-raqmli
masalalarni   yechib,   Gilbert   masalalarini   hal   etganlar   faxry   klubida   eng   yoqori
o‘ringa,   ya'ni,   Gilbert   taxtiga   chiqqan.   U   shuningdek   algebra   va   topologiya
bo‘yicha qator muhim ilmiy-amaliy ishlarni muallifi bo‘lgan.
-   17-masaladagi   kvadratlar   yig‘indisini   hisoblash   usulini   Georg   Krayzel
taklif   qilgan   bo‘lib,   u   2 2*100
  qadamdan   iborat.   Lekin   Emil   Artin   bu   usuldan
foydalanmagan.
21 2.2. Gilbert aksiomasida zidsizlik masalalari
Aksiomalar   sistemasining   zidsizligiga   ishonch   xosil   qilish   uchun   kamida
bitta model mavjudligining yetarli ekanini yuqorida ta'kidlagan edik. Shu maqsadni
kuzda   tutib,   biror   model   yasashga   xarakat   ilamiz.   Biz   bu   urinda   arifmetik
vositalarga   asoslangan   modelni   keltiramiz.   Bu   modelni   yasashda   xaqiqiy   sonlar,
chiziqli tenglamalar tugrisidagi ta'limot ma'lum deb faraz silinadi. Kisqalik uchun
planimetriyaga taalluqli aksiomalar uchun model quramiz. Asosiy tushunchalarni,
ya'ni nuqta va tug’ri chiziqni quyidagicha tanlab olamiz.
1.   A   nuqta   deb   ma'lum   tartib   da   olingan   bir   juft   tayin   xaqiqiy   x,y   sonlarni
qabul   qilamiz,   uni   A   =   ( x,   y )   kurinishda   belgilaymiz,   x,y   sonlarni   A   nutstaning
aniqlovchilari deb ataladi. Masalan,  A = (2,3), B = (0, 1/5, C= (  , l). Tegishli
aniqlovchilarimos ravishda teng bulgan nutstalar ustma- ust tushadi.
2.   u   tug’ri   chiziq   deb   ma'lum   tartibda   olingan,   tayin   uchta   a, b ,c   xaqiqiy
sonlarning a: b :c nisbatlarini qabul qilamiz, uni = (a: b :c) deb belgilaymiz, bunda a,
b lardan kamida bittasi noldan farqli deb olinadi. a,   b , c sonlar   u   tug’ri chiziqning
anitslovchilari deb ataladi. Masalan,  u  =(1:2:3),  v  = ( :0:4),  w  = ( -7:5:0).
Mos aniqlovchilari teng yoki proportsional bulgan ikki tug’ri chiziq ustma-
ust   tushadi.   Asosiy   munosabatlardan   biri   «.   .   .   da   yotadi»   (yoki   «tegishli»)   ni
quyidagicha   aniqlab   olamiz:   =   ( x,   y )   nutsta   bilan   u   =   (a: b:c )   tug’ri   chiziqning
aniqlovchilari  orasida   ax + by + c+   = 0   (*)  shart  bajarilsa, nuqta tug’ri  chiziqda
yotadi deymiz; (*) shart bajarilmasa, nuqta tug’ri chiziqda yotmaydi. Masalan   M =
( — 1,4) nuqta  m = (3:1: — 1) tugri chiziqda yotadi, chunki 3 (— 1) + 1 * 4 + ( —
1) = 0; (0;5) nuqta   n   = (— 6 : — 2:3) tugri chiziqda yotmaydi, chunki — 6 -0 +
( — 2)* 5 + 3 = — 7 ≠ 0.
Kolgan   asosiy   munosabatlarga   va   tushunchalarga   keyinroq   kaytamiz.   Endi
I
1-3  aksiomalarning bajarilishini kursatamiz.
I
1   ning   bajarilishini   kursatamiz.   A=   (x
1 ;   y
1 ),   B   =   (x
2 ,   y
2 )   ikkita   turli   nuqta
bulsin, bu yerda x
1 ≠ x
2 , y
1 ≠ y
2    lardan kamida bittasini urinli deb olaylik. Shu ikki
nuqtadan   utuvchi   tug’ri   chiziqning   mavjud   ekanini   isbotlaylik.   Buning   uchun
shunday (a: b :c) tugri chiziq topaylikki, unda A, B nuqtalar yotsin, ya'ni
ax
1 +by
1 +c=0,    ax
2 +by
2 +c=0                  (1)
22 shartlar   bajarilsin.   Aniqrog’i   bu   shartlarni   sanoatlantiruvchi   a,   b ,   csonlarini
topaylik. (1) dagi tenglamalardan birini ikkinchisidan xadlab ayiramiz:
a(x
1  — x
2 ) +  b  (y
1  — y
2 ) = 0 .
x
1 ≠ x
2  desak, bu tenglikdan a: b  = — (y
1  — y
2 ) : (x
1  — x
2 ). Bu proporsiyadan:  a = —
λ(y
1  — y
2 ), b = λ (x
1  — x
2 ) desak va bu qiymatlarni (1) ning birinchi tenglamasiga
quysak: — λ(y
1 — y
2 ) x
1 + λ(x
1  — x
2 ) y
1 + c == 0, bundan: c= — λ ( x
2 y
1  — x
1 y
2 ). U
xolda  u =a:b:c = — (y
1  — y
2 ) : (x
2 y
1  — x
1 y
2 ), ya'ni tugri chiziq aniqlandi.
I
2   aksiomaning   bajarilishini   kursatish   uchun   topilgan   tug’ri   chizig’ning
yagona   ekanligini   kursatish   kifoya.   ,   nuqtalardan   yana
bosh   tug’ri   chiziq   utadi   deb   faraz   qilib,   yuqoridagi   singari
muxokama yuritsak,   ni xosil qilamiz.
I
3 .   tug’ri chizikda yotuvchi A = (x, y) nukqta aniklovchila- ri  ax
+   by   +   c   =   0   shartni   qanoatlantiradi.   Bu   yerda   ikkita   x,y   son   bitta   tenglamani
kanoatlantirganligi   sababli   uning   x,   y   ga   nisbatan   yechimlari   ikkitadan   xam   kup
nuktadan iborat.
Endi   A   =   (0   ,0),   B=   (0,1),   C   =   (1,0)   nuqtalarni   olib,   ularning   bitta   turri
chizikda yotmasligini kursataylik:
Bu   uchta   tenglamadan   a   =   b   =   c   =   0,   lekin   shartga   kura   a,   b ,   c   bir   vaqtda
nolga teng emas. Demak, A, B, C nuqtalar bitta tug’ri chiziqda yotmaydi.
Endi   II
1-4   aksiomalar   shartlarining   bajarilishini   tekshiraylik.   Avvalo
«orasida» munosabatini aniqlaylik.
A = (x
1 ,y
1  ), B = (x
2 , y
2 ), C= (x
3 , y
3 ) nuqtalar = (a: b: C) tugri chizikda yotsin,
ya'ni
Bunda   a,   b,   c   larni   noma'lumlar   deb   qarasak,   u   xolda   bu   bir   jinsli
tenglamalar noldan farqli yechimga ega bulishi uchun
bulishi kerak, bundan   . Bu ikki kasrning umumiy qiymatini   λ
ABC
deb belgilaymiz va   λ
ABC > 0 xolda B nukta bilan orasida yotadi deb aytamiz. A, C
nuqtalar orasida yotgan barcha nuqtalar tuplamiga AC kesma deb ataladi. Analitik
23 geometriyada λ
ABC  son uchta A, B, C nuktaning oddiy nisbati deb ataladi, ya'ni  λ
ABC
II
1 .
  λ
ABC   > 0 =   >  
  λ
CBA   > 0 > 0, demak, 
B nukta C bilan A orasida yotadi.
II
2 .   B   nuqta   bilan   C   orasida yotsa,     Bu
ifodalarning   xar   birini   t   >   0   bilan belgilaymiz:
. Bulardan:
A, B nuqtalar berilganda t ga xar xil musbat qiymatlar berish bilan x
2 , y
2   ni
topish mumkin. Topilgan bir juft son AB tug’ri chiziqga tegishli shunday nuqtani
aniqlaydiki, B nuqta bilan C orasida yotadi.
Endi II
3  aksioma shartining bajarilishiga ishonch xosil kqilish maqsadida bir
tug’ri   chizikda   berilgan     nuqtalar   uchun
 
sonlardan faqat  bittasi  musbat  bulishini kursatishimiz kerak. Ammo bu uchta son
quyidagi munosabatga buysunadi:
Faraz qilaylik, λ
ABC  >0, 
  λ
CBA  > 0 bulsin. U xolda bir vaqtda. x
2  — x
1  > 0 , x
3
— x
2 > 0, x
1   — x
3 > 0 yoki x
2   — x
1   < 0,. X
3   — x
2   <0, x
1   — x
3   < 0 bulishi kerak.
Bularning   birinchi   ikkitasini   xadlab   kushsak,   x
3   —   x
1   >   0   bulib,   uchinchisiga
qarama-qarshi   buladi.   Xuddi   shu   xulosaga   keyingisida   xam   kelish   mumkin.
Demak,(**)  dagi sonlardan ikkitasi  musbat  bo’lishi  mumkin emas ekan. (***) ga
asosan   bu   sonlarning   uchtasi   xam   manfiy   bula   olmaydi.   Xullas,   (**)   dagi   uchta
sondan   faqat   bittasigina   musbat   bulishi   mumkin.   Bu   degan   suz,   uchta   nuktadan
fakat bittasi qolgan ikkitasi orasida yotishligini bildiradi.
II
4 .  A,  B,  C   nuqtalar  bir   tugri  chiziqda   yotsa,  (*)  urinlidir.  Shu  tenglikning
xar birini biror t ga tenglab, ularning birinchisini x
2   ga, ikkinchisini y
2   ga nisbatan
yechamiz: 
Ravshanki, t>0 bulsa shartimizga asosan B nuqta bilan orasida yotadi. Demak, t ga
istalgan   musbat   qiymat   berib,   AC   kesmaning   nutstalarini   topa   olamiz.   (t   =   0   ga
nukta,   t   =   oo   ga   C   nuqta   mos   keladi.)   t   ga   manfiy   kiymatlar   bersak,   AC   tug’ri
24 chizikning   AC   kesmaga   tegishli   bulmagan   nuqtalari   xosil   buladi.   Endi   Pash
aksiomasiga utaylik.
A, B, C nukqtalar bir tug’ri chiziqda yotmasin, ya'ni:
yoki
u   xolda   bu   nuktalar   aniklagan   ABC   uchburchakni   xosil   qilamiz.   Biror   u   tugri
chiziq shu uchburchak uchlaridan utmay, tomonlarini yoki uning davomlarini mos
ravishda N
1  (AB tomonni), N
2  (BC tomonni), N
3  (VA tomonni) nuqtalarda kessin.
N
1   nuqta AB ni t
1  nisbatda, N
2  nuqta BC ni t
2  nisbatda, N
3  nuqta CA ni t
3  nisbatda
bulsin. Shartga kura, t
1 ,t
2 , t
3  larning birortasi nol xam emas, cheksiz xam emas,
N
1 = (x'
1,  y ’
1 ), N
2  = (x'
2 , y’
2 ),  N
3  = (x’
3 , y’
3 ) desak,
N
1,  N
2 , N
3  nuqtalar bitta tug’ri chizikda yotadi, demak:
 
Bu   tenglikka   ular qiymatlarini   quyamiz   va
determinant xossalaridan foydalanib soddalashtiramiz:
Bu ifodadagi birinchi kupaytuvchi noldan farqli, uchinchi kupaytuvchi xam
t
1 ,   t
2 ,   t
3   larni   tanlab   olingan   shartlariga   kura   noldan   farqli.   Demak,   faqat   ikkinchi
kupaytuvchigina nol bulishi mumkin:
Agar   turri   chizq   ABC   uchburchak   uchidan   utmasdan,   uning   bir   tomonini,
masalan AB ni kessa, demak t
1  > 0; u xolda t
1  t
2  t
3  = — 1 munosabat t
2  yoki t
3  dan
biri   albatta   musbat   bulishini   bildiradi,   ya'ni   shu   tug’ri   chizi   BC   yoki   CA
kesmalardan birini kesadi. Bu esa Pash aksiomasining mazmunidir.
Kongruentlik   aksiomalarining   bajarilishini   kursatishdan   avval,   nur   va
burchak tushunchalarini kiritaylik.
25 u  = (a:b:c) tug’ri chiziqda tayin 0 = (x
0 , y
0 ) va A = (x
1 ,y
1 ) nuqtalarni olaylik.
Uning ixtiyoriy (x , y) nuktasi uchun
urinli buladi, bu yerda m = x
1 — x
0 , y = y
1  — y
0 ,   t esa parametr, t ga istalgan son
siymatlarni   berib,   tug’ri   chiziqning   nuqtalarini   topish   mumkin.   Tug’ri   chiziqning
barcha   nuqtalarini   ikki   sinfga   ajratamiz.   t>   0   ga   mos   kelgan   barcha   nuqtalarni
birinchi sinfga, t < 0 ga mos kelgan nuqtalarni esa ikkinchi sinfga kiritaylik. t = 0
ga mos 0 =(x
0 ,y
0)  nuqta turli sinfga qarashli ixtiyoriy ikki nuqtaning orasida yotadi.
Tug’ri chiziqning birinchi (yoki ikkinchi) sinfga kirgan barcha nuqtalari tuplamini
uchi 0 bulgan nur deb ataymiz va  h  = (x
0 , y
0 ;m:n ) yoki h = (x
0 ,y
0 ;-m: -n ) kurinishda
belgilaymiz.   U   mumiy   uchga   ega   bulgan   ikki   h,   k   nurdan   tashkil   topgan   figura
burchak   deb   ataladi,   uni   burchak( h,k )   kurinishda   belgilaymiz.   «Kongruentlik»
munosabatini kuyidagicha ta'riflaymiz
  nuqtalar   berilan
bulsin.   Agar   tenglik   urinli
bulsa,   AB   kesma   CD   kesmaga   kongruent   (teng)   deb   ataladi   va   AB   =   CD
kurinishda   belgilanadi.
    nurlardan   tashkil   topgan   burchak
berilgan bulsin. Agar  
tenglik   urinli   bulsa,     burchaklar   uzaro   kongruznt   (teng)   deb
ataladi. Endi kongruentlik aksiomalarining bajarilishini tekshiraylik.
III
1 .   u   =   (a:b:c)   tug’ri   chiziq   xamda     nutstalar
bilan anitslangan A V kesma berilgan bulsin. turri chizikdagi 0 = (x
0 , y
0 ) nuqtaning
bir tomonida shunday M = (x, y) nuqta topaylikki, uning uchun OM = AB tenglik
bajarilsin. Xaqiqatan xam, shunday M nuqta uchun quyidagi tenglik urinli bulishi
kerak:
(x — x
0 ) 2
 + (y — y
0 ) 2
 = (x
2  — x
1 ) 2
 + (y
2  — y
1 ) 2
.
Bu tenglikda x,y urniga  x
0  + mt, y
0  + nt  ni quyamiz: 
Bu ifodadagi t ning ikkita qiymatiga   u   tug’ri chiziqdan ikkita nuqta mos kelib,   O
nuqta   bu   nuqtalarning   orasida   yotadi.   Demak,   O   ning   bir   tomonida   OM   =   AB
shartni qanoatlantiruvchi yagona nuqta mavjud.
III
2 ,III
3 ,III
4   aksiomalarning bajarilishi xam xuddi shunday isbotlanadi.
26 III
5 .   ABC   uchburchakning   uchlari:
uchburchakning uchlari
A   B   =   A’B’,   AC=A'C’,     bulsin.   ni   isbotlashimiz
kerak.   AB=   A'C'   dan:   (x
2 —   x
1 ) 2
  +   (y
2   —   y
1 ) 2
  =   (x’
2   —   x’
1 ) 2
  +   (y
2 -y
1 ) 2
  va
AC=A’C’dan:
, Shartga kura   ,
bu munosabatlardan:
 
ni   isbotlash   uchun   quyidagi   tenglikning   urinli   ekanini   kursatish
kifoya:
Kengroq muxokamalar bu tenglikning urnnli ekanidan darak beradi
Endi Dedekind aksiomasiga utaylik.
IV. Kongruentlik munosabatiga asoslanib, tekislikda xarakat tushunchasini kiritish
mumkin.   Xarakat   natijasida   «orasida»   .   munosabati   saqlanadi,   ya'ni   AB   kesma
biror   xarakat   natijasida   A'B'   kesmaga   utsa,   A   nukqta   bilan   B   nuqta   orasidagi
barcha   nuqtalar   A'   bilan   B'   orasidagi   nuqtalarga   utadi.   Shuning   uchun   Dedekind
aksiomasini biror kesma, masalan, y = 0 tugri chiziqdagi kesma uchun bajarilishini
kursatish kifoya.
(0:1:0), ya'ni  0*x+1*y + 0 = 0  tug’ri chiziqdagi A = (0,0), B= (d,0) (d > 0 )
nuqtlardan   xosil   bulgan  AB   kesmani   tekshiraylik.  Bu   yerda   B  nuqtaning   birinchi
aniqlovchisi   musbat   son,   ikkinchi   aniqlovchisi   —   nol.   Bu   vaqtda   (0:1:0)   tug’ri
chiziqdagi N = (x
1 : 0) nuqtaning A bilan B nuqtalar orasida bulishi uchun 0 < x < d
shart   bajarilishi   kerak.   Aksincha,   bu   shartni   qanoatlantiruvchi   xar   bir   x   songa   A
bilan B orasida yotgan nuqta mos keladi. Demak, AB kesma nuqtalarini Dedekind
aksiomalari shartini qanoatlantiradigan qilib ikki sinfga ajratish  (0 ,   d)  intervaldagi
sonlarnn Dedekind aksiomasi shartlarini qanoatlantiradigan qilib ikki sinfga bulish
demakdir.   Xaqiqiy   sonlar   tuplamida   Dedekind   aksiomasi   urinlidir.   Agar   (0,d)
intervalni ikki sinfga ajratuvchi Dedekind soni t bulsa, bu songa AB kesmada mos
keluvchi nukta M = (t, 0) buladi.
Nixoyat,   B   parallellik   aksiomasini   tekshiraylik.   u =   (a: b :c)   tug’ri   chizik,   va
unda   yotmagan   A   =   (x
0 ,   y
0 )   nuqta   berilgan   bulsin:   ax
0   +   by
0 +   c≠   0.   nuktadan
27 utuvchi biror tug’ri chiziq   u ' = (a': b ':c') ni, ya'ni a’x
0   +   b 'y
0   + c' =0 ni olaylik. Bu
tenglikdan: c' = — (a ' x
0  +  b 'y
0 ).
Parallellik aksiomasining shartiga kura
sistema   umumiy   yechimga   ega   emas, ya'ni   ,   bundan   a’   =   λ   a,   b '
=λb;c 
uchun   Shunday qilib, 
  tayin   yagona   tug’ri   chizikdir.   Demak,
yuqorida   keltirilgan   arifmetik   modelda   Gilbert   aksiomalari   sistemasining
(tekislikka taalluqli aksiomalari) barcha shartlari bajarilgan, demak shu aksiomalar
yordamida   isbot   qilinadigan   barcha   teoremalar   xam   urinli.   Quyidagi   xulosaga
kelamiz:   arifmetikaning   qonun-   qoidalari   zidlikdan   xoli   bulsa,   Yevklid
geometriyasi xam mantiqiy zidsizdir.
28 2.3. Gilbert aksiomalar sistemasining to’liqligi va parallelik aksiomasining
erkinligi
Aksiomalar   sistemasining   to’liq   shartiga   ekanini   ko’rsatish   uchun   uning
ko’rilgan   istalgan   ikki   modelining   izomorf   ekanini   ko’rsatish   kifoyadir.   Xuddi
shunga uxshash  Gilbert aksiomalari sistemasining ikkinchi modeli sifatida Dekart
modeli   deb   nomlangan   modelni   kiritish   mumkin.   Bu   modelning   mohiyati
quyidagicha:  tekislikda dekart sistemasini kiritib, har bir nuqtaga uning 
koordinatalari deb ataladi bir juft (x, y) sonni mos keltiramiz va aksincha.
     To’g’ri chiziq deb ax + by +c = 0 tenglamani ( a, b, c   tayin sonlar bulib, a
yoki   b   lardan   kamida   bittasi   noldan   farqli)   qanoatlantiruvchi   barcha   x,   y   sonlar
juftini, ya'ni nutstalarni olamiz. x = 0,   y = 0 to’g’ri chizitslarni koordinata utslari
deb ataymiz. (0, 0) nuqtani koordinatalar boshi deb yuritamiz. To’g’ri chiziqda  A=
(x
1 , y
1 ), B = (x
2,     y
2 ),   C = (x
3 , y
3 ) nuqtalar berilgan bulsin. b   ≠   0 holda   x
1 <x
2   <x
3
yoki   x
1 >x
2   >x
3     bulsa, b= 0 holda esa y
1 <y
2   <y
3    yoki y
1 <y
2   <y
3    bulsa, B nuqta A
bilan C orasida yotadi deb ataladi.
    Bundan   tashqari,   kongruentlik   tushunchasi   uchun   nur,   burchak   va   hokazo
tushunchalarga   analitik   geometriyada   berilgan   ta'riflarni   ko’zda   tutamiz.   Asosiy
tushuncha   va   munosabatlar   Gilbert   aksiomalari   sistemasining   barcha   shartlarini
qanoatlangiradi.
Demak,   bu   ikki   modeldagi   asosiy   tushunchalar   (ob'ektlar,   munosabatlar)
orasida   o’zaro   bir   qiymatli   moslik   mavjud   bulib,   asosiy   munosabatlar   saqlanar
ekan,   bu   esa   arifmetik   model   bilan   dekart   modeli   orasida   izomorf   moslikning
mavjudligidan darak beradi.
Quyidagi   xulosaga   kelamiz:   Gilbert   aksiomalari   sistemasi   to’liqlik   talabiga
javob beradi.
Endi   Gilbert   aksiomalari   sistemasidagi   aksiomalarning  erkinligi   masalasiga
tuxtaylik.   Biror   aksiomaning   boshqa   aksiomalarga   nisbatan   erkin   ekanligini
29 kursatish   uchun   uning   inkorini   olib,   qolgan   aksiomalar   bilan   birgalikda   yangi
sistemani   xosil   qilib,   bu   sistemaning   zidsiz   ekanligini   kursatish,   ya'ni   birorta
modelda   yangi   sistema   aksiomalarining   bajarilishini   isbotlash   kerak.   Yuqorida
xuddi   shunday   ishni   Gilbertning  parallellik  aksiomasi   uchun   bajardik.   Chunki   bu
aksiomaning   inkori   sifatida   Lobachevskiy   aksiomasini   olib,   yangi   aksiomalar
sistemasini  hosil  qildik va bu sistemaning zidsiz ekanligini isbotladik. Boshqacha
qilib   aytganda,   parallellik   aksiomasi   mustatsil   aksioma   bulib,   uni   absolyut
geometriya aksiomalari yordamida teorema sifatida isbotlash mumkin emas ekan.
XULOSA
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki Geometriya asoslari matematikaning bir qismi
bulib,   unda   geometriyaning   asosiy   tushunchalari,   aksiomalari   va   umuman
geometrik   sistemaning   deduktiv   tarzda   qurilishi,   shuning   bilan   birga   aksiomalar
orasidagi   munosabatlar   urganiladi.   Bu   goyalar   moxiyatini   tushunish   va   ularning
yuzaga kelish sabablarini faxmlash uchun qisqacha bulsada, tarixga nazar tashlash
zarur.   Kongruentlik   tushunchasi   uchun   nur,   burchak   va   hokazo   tushunchalarga
analitik   geometriyada   berilgan   ta'riflarni   ko’zda   tutamiz.   Asosiy   tushuncha   va
munosabatlar Gilbert aksiomalari sistemasining barcha shartlarini qanoatlangiradi.
Demak,   bu   ikki   modeldagi   asosiy   tushunchalar   (ob'ektlar,   munosabatlar)
orasida   o’zaro   bir   qiymatli   moslik   mavjud   bulib,   asosiy   munosabatlar   saqlanar
ekan,   bu   esa   arifmetik   model   bilan   dekart   modeli   orasida   izomorf   moslikning
mavjudligidan darak beradi.
Quyidagi   xulosaga   kelamiz:   Gilbert   aksiomalari   sistemasi   to’liqlik   talabiga
javob beradi.
Endi   Gilbert   aksiomalari   sistemasidagi   aksiomalarning  erkinligi   masalasiga
tuxtaylik.   Biror   aksiomaning   boshqa   aksiomalarga   nisbatan   erkin   ekanligini
kursatish   uchun   uning   inkorini   olib,   qolgan   aksiomalar   bilan   birgalikda   yangi
sistemani   xosil   qilib,   bu   sistemaning   zidsiz   ekanligini   kursatish,   ya'ni   birorta
modelda   yangi   sistema   aksiomalarining   bajarilishini   isbotlash   kerak.   Yuqorida
xuddi   shunday   ishni   Gilbertning  parallellik  aksiomasi   uchun   bajardik.   Chunki   bu
aksiomaning   inkori   sifatida   Lobachevskiy   aksiomasini   olib,   yangi   aksiomalar
sistemasini  hosil  qildik va bu sistemaning zidsiz ekanligini isbotladik. Boshqacha
qilib   aytganda,   parallellik   aksiomasi   mustatsil   aksioma   bulib,   uni   absolyut
geometriya aksiomalari yordamida teorema sifatida isbotlash mumkin emas ekan.
30 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati .
1.   O’zbekiston   Respublikas   Pirizidenti   Mirziyoev.SH.M   Xalqimizning   roziligi
bizning faolligimizga berilgan eng oliy baxodi. 2-jild.T.. “O’zbekiston”, 2018.
2.   Karimov.I.   A   O’zbekiston   mustaqillikga   erishish   ostonasida—T.
“O’zbekiston”,2017.
3.   Dadajonov   Normat,   Yunusmetov   Rasulmat,   Abdullaev   Temir   Geometriya.
Toshkent “O’ituvchi”—1988.
4.   Dadajonov.N.   D,   Juraeva.M.   J   Geometriya.   1-qism,   Toshkent,   “O’qituvchi”,
1982.
5. Otajonov.R.Q. Geometriya yasash metodlari.  T, “O’qituvchi”, 1970.
6 Pogorelov.A. V Geometriya, 6-10, Toshkent, “O’qituvchi”, 1984. 
31 32 Elektron ta’lim resurslari
1 . O’zbekiston Respublikasi Oliy va urta maxsus ta’lim vazirligi :  www.edu.uz .
2 . O’zbekiston Respublikasi Xalq talim vazirligi :  www.uzedu.uz .
3. O’zbekiston Respublikasi Xalq talim vazirligi xuzuridagi Multimedia 
umumta’lim dasturlarini ruvojlantirishmarkazi:  www.eduportal.uz . 
www.multimedia.uz .
4.  O’zbekiston Respublikasi Oliy va urta maxsus ta’lim vazirligi xuzuridagi bosh 
Bosh ilmiy-metodik markaz:  www.bimm.uz .
Ijtimoiy axborot ta’lim portal:  www.ziyonet.uz .
5. Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti  www.tdpu.uz . 
6. Internet resurslari elekton kutubxonasi:  http://www.allbest.ru .
 
33