Gimnastikada muhofaza qilish va yordam ko‘rsatishni o‘rgatish hamda ularni takomillashtirish

Gimnastikada muhofaza qilish va yordam ko‘rsatishni o‘rgatish hamda
ularni takomillashtirish
Reja:
Kirish.
Asosiy qisim.
 I BOB Gimnastikada  shikastlanish holatida yordam ko‘rsatish 
usullari.
1.1 Harakatli    o‘yinlarning    turlari    va    mazmuni.
1.2  Himoya qilish va yordam ko`rsatish usullarini o`rgatish
II BOB Gimnastika mashg‘ulotlarida o‘quvchilar xavfsizligini 
ta`minlash texnologiyasi
I.1 Shikastlanishning oldini olish tadbirlari
  2.2    Gimnastika mashg‘ulotlarida o‘quvchilar xavfsizligini ta`minlash 
texnologiyasi
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar.
1 Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   —   xalqimizni
ko‘tarinki   ruhda,   sog‘lom   tarbiyalashning   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   respublikamiz
aholisini mehnatga, Vatan himoyasiga tayyorlashning, jismoniy jihatdan barkamol
tarbiyalashning eng oson vositasidir.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   jismoniy   tarbiya   va   sportni,   shu   jumladan,
gimnastikaning rivojlanish tarixi hamda uning taraqqiyo- tini tasavvur qilish uchun
sobiq Ittifoq davriga ko‘z tashlamasdan o‘tish mumkin emas.
Turkiston   hududida   XVII—XIX   asrda   jismoniy   tarbiya   va   sportning,   shu
jumladan,   gimnastikaning   mazkur   mintaqada   rivojlanishi   va   taraqqiy   etishi
Rossiyadagi   jismoniy   tarbiya   va   sport   tarixiga   bevosita   bog‘liq   bo‘lganini   inkor
qilib bo‘lmaydi.
Ayni   paytda   O‘zbekistonda   jismoniy   tarbiya   va   sportning   vosita-
metodologiyasining   yagona   tizimi   yaratilgan.   Mazkur   vositalarning   eng
ommaviylaridan   biri   bo‘lgan   gimnastika   bu   tizimda   haqli   ravishda   muhim   o‘rin
egalladi. Gimnastika mashg‘ulotlarining eng muhim vazifasi  yosh avlodni bolalik
chog‘idan   boshlab,   jismoniy   va   aqliy   jihatdan   sog‘lom   qilib   tarbiyalash,   ulardagi
jismoniy va ma’naviy kuchlarni garmonik tarzda rivojlantirishdan iborat.
Gimnastikada   mashqlarni   qat’iy   bir   me’yorda   bajarish,   talabalar   faoliyatini
aniq   uyushtirish   uslubiga   xos   bo‘lib,   uning   natijasida   yangi-   yangi   malaka   va
ko‘nikmalarni o‘zlashtirish uchun qulay sharoit  yuzaga kelib, mehnat  qobiliyatini
oshirish borasida yuqori ko‘tarinki muhit yaratiladi. 
  Maxsus   ishlab   chiqilgan   harakat   shakllari   gimnastika   vositalari   (mashqlari)
hisoblanadi. Ular yordamida insonning hayotiy muhim harakatlantiruvchi jismoniy
sifatlari   tarbiyalanadi   va   rivojlantiriladi.   Ko‘pgina   mashqlar   odamning   mehnat,
harbiy va turmush faoliyati (yurish, yugurish, tirmashib chiqish, sakrash, emaklash,
muvoza-   nat   saqlash,   uloqtirish,   to‘siqlardan   oshib   o‘tish,   yuk   tashish   va   shu
kabilar)dan olingan.
2 Kurs   ishning   maqsadi   va   vazifasi:   Kurs   ish i da   jismoniy   tarbiya   va
sport   mutaxassislari   tayyorlash   jarayonlari   va   ularga   qo‘yiladigan
talablar, ularning kasbiy mahoratlarini takomillashtirish, tajriba hamda
malakalarini   ortirish   jarayonlarining   shakllari ni   batafsil   o‘rganishdan
iborat.
Kurs   ishi   predmeti.   Ilmiy   tadqiqot   ishlarida   jismoniy   tarbiya   va
sport,   sog‘lomlashtirish   tadbirlarini   tashkil   etishda   jismoniy   tarbiya
mutaxassislarining kasbiy faolityalarining xususiyatlari o‘ rganish.
Mavzuning   o‘rganilish   darajasi.   K urs   ishida   gimnastikaga   oid
adabiyotlar   tahlili,   pedagogik   nazorat,   eksperiment,   natijalarini
matematik   statistik   tahlil   etish,   tibbiy-biologik   hamda   psixologik
nazorat   uslublaridan   keng   foydalanildi.   Kurs   ishini   yozishda
mamlakatimiz   va   horijning   jismoniy   tarbiya   va   sport   bo‘yicha
mutaxassislarining   jismoniy   tarbiya   va   sportga   oid   bo‘lgan   tajriba   va
malakalari hamda INTERNET materiallari o‘rganildi.  
Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi.   K urs   ishi   natijalariga   ko‘ra   jismoniy
tarbiya   va   sport   tadbirlarini   tashkil   etishda   murabbiylar   kasbiy
faoliyatlarini takomillashtirish keng o‘rin tutadi.  
         Kurs ishining tuzilishi.  Kirish, 2 bob, 4 reja, xulosa va foydalanilgan 
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
3 I BOB. Gimnastikada shikastlanish holatida yordam ko‘rsatish usullari.
1.1 Harakatli    o‘yinlarning    turlari    va    mazmuni .
Jismoniy   tarbiya   fanining   vositasi   sifatida   gimnastika   uzoq   vaqt   mobaynida
rivojlanib   kelgan.   Uning   qaror   topishi   ijtimoiy   tuzum   o‘zgarishi   bilan,   inson
haqidagi   fanning   rivojlanishi   bilan,   shuningdek,   urush   olib   borish   usullarining
o‘zgarishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Bular   gimnastikaning   mazmunan   o‘zgarishiga,
uning   o‘qitish   uslubiyati   va   hatto,   mashqlarni   bajarish   texnikasining   tubdan
o‘zgarishiga ham bevosita ta’sir ko‘rsatgan.
XV—XIX asrdagi gimnastika tizimiga kirgan ayrim mashqlar Qadimgi Rimda
hamda   bir   qancha   G‘arbiy   Yevropa   mamlakatlarida   esa   o‘rta   asrlar   davridayoq
harbiy-jismoniy  tayyorgarlik  ko‘rishda  qo‘llanilgan  edi.  Yog‘och  otda,  narvon  va
raqib   qal’alariga   hujum   qilishni   o‘rgatishda   qo‘llanadigan   boshqa   jihozlardagi
mashqlar shular jumlasiga kiradi. Akrobatik mashqlar va arqon ustidagi mashqlarni
sayyor yurgan dorbozlar namoyish qilishgan.
Uyg‘onish   davri   gumanistlari   yoshlami   har   tomonlama   tarbiyalashga   katta
ahamiyat   bera   boshlashdi.   Gimnastika   mashg‘ulotlarini   ular   inson   sog‘lig‘ini
mustahkamlash   va   jismoniy   kuchini   rivoj-   lantirishda   eng   yaxshi   vositasi,   deb
bilishardi.   XVI   asrda   jismoniy   tarbiyaga   oid   bir   qancha   asarlar   paydo   bo‘ladi.
Bulardan   eng   mashhuri   I.   Merkurialisning   gimnastika   san’ati   haqidagi   asari.
Muallif   gimnastikani:   harbiy   gimnastika,   davolash   gimnastikasi   va   atletik
4 gimnastikadan   iborat   uch   turga   ajratdi.   Sog‘lomlashtirish   gimnas-   tikasini,   ya’ni
raqibdan   ustun   chiqish   hissi   bilan   bog‘liq   bo‘lmagan   gimnastikani,   u   asosiy
jismoniy tarbiya vositasi, deb hisoblagan.
Ayni   vaqtda   gimnastikada   boshqa   yo‘nalish   ham   rivojlangan   bo‘lib,   uning
asosini   shug‘ullanuvchilarning   chaqqonligi   tashkil   etgan.   Fransuz   gumanist-
yozuvchisi   Fransua   Rablening   (1494—   1553-yillar   atrofida)   «Gargantyua   va
Pantagryuel»   asarida   tarbiya-   lanuvchilar   turli   mashqlar   bilan,   shu   jumladan,
yakkacho‘pda,   yog‘och   otda   mashq   qilishgani,   arqonga   tirmashib   chiqqanligi,
akrobatik   mashqlar   bajarishgani   haqida   ma’lumot   berilgan.   Shu   sababli,   XV
asrdayoq zodagon yoshlar maktablarda ayrim gimnastika jihozlari va mashqlaridan
foydalanilgan.   Ular   keyinchalik   sport   gimnastikasiga   asos   bo‘lgan,   deb   hisoblash
o‘rinli.
        Gimnastika   mashg`ulotlarida   nishoyatda   xilma-xil   mashqlar,   shu   jumladan,
turmush   va   meshnat   tajribasida   kamdan-kam   uchraydigan   mashqlar   sham
qo`laniladi. ular murakkab sharakat faoliyatidan iborat bo`lib, ularni ijro etish esa
o`ziga   xos   sharoitlar   bilan   bog`liq,   bu   sharoitlarni   belgilaydigan   omilardan   eng
mushimi quyidagilardir:
1. snaryadlarda,   maxsus   qurilmalarda   ijro   etiladigan   shaklan   va
mazmunan   xilma-xil   bo`lgan   ko`p   miqdordagi   sharakatlarni
mavjudligi.
2. gavdaning   fazodagi   sholati   doimo   o`zgarib   turiladigan   aylanma
sharakatning ko`pligi.
3. uchib  tushayotganda   va  erga  tushish   chog`ida  sharakatlarni   boshqara
bilish.
Gimnastika mashg`ulotlarida shikastlanishga yo`l
qo`ymaslik   uchun   xavfsizlik   texnikasiga   rioya   qilishga   qaratilgan   butun   choralar
ko`rilishi kerak. 
Quyidagi shikastlanishning asosiy sabablari bo`lishi mumkin.
5 1. mashg`ulot tashkil qilish qoidalariga va mashg`ulot uslubiyatiga rioya
qilmaslik.
2. jishozlar va inventarlarni vaqtida tekshirib turmaslik.
3. sanitariya-gigiena shartlarini buzish.
4. varaya   nazorati   yo`qligi   yoki   muntazam   ravishda   o`tkazilib
turmasligi.
5. shug`ullanuvchilar   o`rtasida   tarbiyaviy   ishlarning   etarli   olib
borilmasligi.
Shikastlanishning oldini olish maqsadida mashg`ulotda 
va musobaqalar o`tkazishdan ilgari quyidagilar amalga oshirilishi kerak.
1. o`quv shujjatlarni (rejalar va shokazolar) tayyorlab qo`yish.
2. mashg`ulot   joylarining   sanitariya-gigiena   talablariga   qanchalar
mosligini,   shuningdek   jisho   va   inventarlar   buzuq   emasligini
shug`ullanuvchilardan   shar   birining   sport   kiyimi   va   poyabzali
xavfsizlik   va   gigiena   talablariga   qanchalik   muvofiqligini   tekshirib
ko`rish.
3. gimnastikachining sog`ligi yomonlashishi oqibatida yoki biror boshqa
sabablar   bilan   sodir   bo`ladigan   oradagi   o`zilishdan   keyin
mashg`ulotga,   shuningdek   musobaqalarda   qatnashishga   ruxsat
berilgani   shaqida   vrachning   ruxsatnomasi   bor-yo`qligini   tekshirib
ko`rish.
Mashg`ulot o`tkaziladigan vaqtida quyidagilar 
bajarilishi kerak:
1. mashg`ulot uyushtirishning vrach qoidalariga rioya qilish.
2. mashg`ulot   oldidan   shar-bir   snaryadning   mashkamlanadigan   joylarni
mustashkamligi,   tushaklarning   snaryadlar   oldiga   qanday
qo`yilganligini, magneziya va kanifolning sifatini tekshirish.
3. zamonaviy   usullardan   foydalanish,   moxirlik   bilan   ko`maklashishi   va
shimoya qilish.
6 Yuqorida qayd etilganidek, mashg`ulotlarning yomon 
tashkil etilishi shikastlanishga asosiy sabablardan shisoblanadi.
shu jishatdan o`qituvchi va murabbiyga quyidagilar tavsiya etiladi:
1. shar bir jadvalning mashg`ulot rejasiga qat`iy rioya qilish.
2. shug`ullanuvchilarda   ongli   intizomliylikni   tarbiyalash   ulardan
shamma ko`rsatmalar bajarilishini talab qilish.
3. shar   bir   shug`ullanuvchining   xatti-sharakatlarini   muntzam   nazorat
qilishni   ta`minlash,   ularga   ko`p   kurashning   bir   turidan   ikkinchisiga
o`zbilarmonlik bilan o`tishga ruxsat bermaslik.
4. shug`ullanuvchilarning   snaryadlar,   depsinish   va   erga   turish   joylarni
yaxshi   ko`rinib   turadigan   joylarga   quyish,   snaryadlarni
shug`ullanuvchilar bir-biriga tegib ketmaydigan qilib o`rnatish.
Bolani tug‘ilgan kunidan har tamonlama yetuk va barkamol inson bo‘lib
etishishida   jismoniy   tarbiya   va   sport   ishlariga   e’tibor   berish   juda   katta
ahamiyatga   ega.   Bolalar   bilan   badan   tarbiya,   jismoniy  tarbiya   mashg‘ulotlari,
sayr,   harakatli   o‘yinlar,   jismoniy   tarbiya   daqiqalari,   sog‘lomlashtirish
tadbirlari,   ko‘ngil   ochar   musobaqalar,   ochiq   havodagi   jismoniy   mashqlarni
tashkil etish va o‘tkazish kerak.
Kun   tartibida   qoidali   o`yinlar   katta   o`rinni   egallaydi.   Mashg`ulotlarda   va
mashg`ulotdan tashqari vaqtda  o`ynaladigan   didaktik   va   harakatli   o`yinlar   muhim
rol  o‘ynaydi. Tarbiyachi  bolalarning sensor  rivojlanishini, aqliy tarbiyasini, bilish
jarayonlarini   didaktik   o`yinlar   orqali   amalga   oshiradi.   Harakatli   o`yinlarda
bolalarning   jismoniy   madaniyatini       tarbiyalash         uchun       yaxshi       shart-sharoit
yaratish kerak. 
Harakatli   o‘yinlarning   kelib   chiqishi   qadim   xalq   pedag о gikasiga   b о rib
taqaladi.
O‘yinlarning   kelib   chiqishi   va   tarixi   haqidagi   ma`lum о tlar   bizgacha   XI
asrning   buyuk   lingvisti,   tarixchisi,   etn о grafi   Maxmud   Q о shg‘ariyning   «Dev о nu
lug‘ о tit   turk»   kit о bi   о rqali   yetib   kelgandir.     Asarda   o‘zbek   harakatli   o‘yinlarini
7 b о shlashdan   о ldin   amalga   о shiriladigan   chaqirish,   to‘planish,   o‘yin   b о shi,   chek
tashlash kabi o‘yin shakllaridan namunalar keltirilgan.
Zahiriddin   Muhammad   B о burning   «B о burn о ma»   asarida   ham   sp о rt
o‘yinlaridan   qilichb о zlik,   kurash,   ko‘pkari…   ga   al о hida   e`tib о r   berilib,   ularni
yoshlarni jism о nan baqquvat bo‘lishlariga katta ta`sir ko‘rsatishi ko‘rsatib o‘tilgan.
Ilk   yoshli   b о lalar   о ilalarda   b о laning   dastlabki   harakati   bilan   b о g‘liq
о vunmach о qlar,   ermak   o‘yinlar   yordamida   tarbiyalanganlar.     Undan   kattar о q
yoshdagi b о lalar hayotida rang-barang harakat mazmuniga ega bo‘lgan (o‘z ichiga
b о lalarni   r о m   qiluvchi   o‘yin   b о shlanmalari,   xirg о yilari,   sanashmach о qlarni
о luvchi) xalq   o‘yinlari katta o‘rin  о lgan.
Maktabgacha   ta’lim   yoshidan   b о shlab,   b о lalarda   o‘z   xalqining   urf- о datlari,
an`analari,   tarixini   bilishga   bo‘lgan   qiziqishni   tarbiyalash   maqsadida   «Uchinchi
mingyillikni   b о lasi»   tayanch   dasturida   har   bir   yosh   guruhi   uchun   o‘rgatiladigan
milliy va harakatli o‘yinlar belgilab ko‘rsatib berilgan.
At о qli   rus   pedag о gi   P.F.Lesgaft   «o‘yinni   b о lani   hayotga   tayyorlashga
yordam beruvchi mashq deb his о blaydi».  Bu mashq mustaqil fa о liyat bo‘lib, unda
b о laning shaxsiy tashabbusi riv о jlanadi va ahl о qiy sifatlari tarbiyalanadi.  U har bir
o‘yin maqsadga ega bo‘lishi kerak deydi.  
Buning   uchun   o‘yindagi   harakatlar   b о laning   o‘zini   b о shqara   о lish
malakasiga   m о s   bo‘lishiga;   bu   harakatlar   tizimli   mashqlarda   о ldindan
o‘zlashtirilgan bo‘lishi l о zim.
Harakatli   o‘yinlarni   muntazam   o‘tkazish   b о lalarda   o‘z   harakatlarini
b о shqarishni   riv о jlantirishga   yordam   beradi,   ular   gavdasini   tartibga   s о ladi,   ya`ni
turli zo‘riqishda harakat qilishga o‘rgatadi.
O‘yinlar b о lani juda chaqq о nlik, muayyan maqsad va tezk о rlik bilan harakat
qilishga; q о idalarni bajarish, o‘zini tutish, o‘rt о qlikni qadrlay  о lishga o‘rgatadi.
P.F.   Lesgaft   harakatli   o‘yinlar   nazariyasini   ishlab   chiqdi,   uning   izd о shlari
esa uni ij о diy riv о jlantirdilar. (E.A.Arkin, N.N.Kel k о , T.I. О s о kina)
8 O‘zbekist о nda   harakatli   o‘yinlar   nazariyasini   riv о jlanishiga   Ta`lat
Usm о nx ў jaev,   Faxriddin   X ў jaevlar,   Abduraxm о n о v   I.R,   Galiev   Sh   va   b о shqalar
o‘zlarining katta hissalarini qo‘shganlar.
T.Usm о nx ў jaev   o‘zining   «1001   o‘yin»   n о mli   kit о bida   harakatli   o‘yinlarni
b о la   о rganizmiga   ta`siri,   uning   ahamiyatini   to‘liq   о chib   bergan.     Shuningdek
kit о bda   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   b о lalar   yoshiga   m о s   keladigan   harakatli
o‘yinlarni mazmuni va uni o‘tkazish met о dikasi aniq yoritib berilgan.
Harakatli o`yinlar ertalabki va kechki sayr soatlarida tashkil etilib, kuniga 1-2
marta   butun   guruh,   yoki   guruhcha   bilan   o`tkazilishi   kerak.   O`rta   va   katta
guruhlarda   turli   xil   sport   o`yinlari   o`tkazib   turiladi.   Hamma   o`yinlar   uchun   kun
tartibidan   vaqt   ajratish   va   kerakli   materiallar   bilan   ta'minlash   tarbiyachining
zimmasiga yuklatilgan.
Harakatli    o‘yinlarning    turlari    va    mazmuni.
Maktabgacha     ta’lim   yoshidagi     bolalarga     mo‘ljallangan   o‘yinlarni     quyidagi
turlari  mavjuddir: 
1. Q оidali  h arakatli  o‘ yinlar.
     a) mazmunli  o‘ yinlar;
     b) mazmunsiz  o‘ yinlar
2. Spоrt  o‘ yinlari.
Q оidali  h arakatli  o‘ yinlarga mazmunli va mazmunsiz  o‘ yinlar kiradi.
Mazmunli   h arakatli   o‘ yinlar   h ayotiy   va   afsоnaviy   epizоdlarni   shartli
shaklda   aks   ettiradi.     Bоlalarni   ijоdiy   amalga   оshiriladigan   o‘ yin   оbrazlari   jalb
etadi.     («Chumchu q lar   va   avtоmоbil   »,   «B o‘ ri   va   g‘ оzlar»,   «Maymunlar   va
оvchilar»…)
Mazmunsiz  h arakatli  o‘ yinlar.    Bоlalar uchun  q izi q arli b o‘ lgan, tushunarli
b o‘ lgan   ma q sadga   erishishda   ularga   yordam   beruvchi   h arakatli   o‘ yin
tоpshiri q lardan ibоratdir.   Ular   h am   o‘ z navbatida yugurib   o‘ tish,   q uvlashmachо q
tipidagi  o‘ yinlar; musоba q a elementlari mavjud  o‘ yinlar («Kimning zvenоsi tezrо q
saflanadi»,   «Kim   o‘ z   bayrо q chasiga   tezrо q   yetib   bоra   оladi…);   murakkab
9 b o‘ lmagan   o‘ yin-estefetalar   («Kim   to‘ pni   tezrо q   uzatadi»),   buyumlar   (tўplar,
chambaraklar,   ar g‘ imchо q lar,   keg l ilar)   bilan   bajariladigan   o‘ yinlar,   h arakat
mazmuniga   k o‘ ra   far q lanadigan   o‘ yinlar   (yugurish,   sakrash,   ulо q tirish…).
Shuningdek   kichik   yoshli   bоlalarga   m o‘ ljallangan   o‘ yin   ermaklar   («Chapak-
chapak», «Shоxli echki»…)  h am mavjud.
Spоrt   o‘ yinlari –   bularga vоleybоl, basketbоl, badmintоn, sha h archa, lapta,
stоl tennisi, futbоl, xоkkey kiradi.
Spоrt  o‘ yinlarida eng avvalо maktabgacha ta’ lim  yoshidagi bоlalarning yosh
xususiyatlari   h isоbga   оlinadi,   shuning   uchun   fa q at   ularbоp   sоdda,   birо z   h arakat
texnikasi   q оidalari,   o‘ yinni   tashkil   etishning   h a q i q iy   elementlari   tanlanadi.     Shu
tufayli   o‘ yin   оmillari   katta   kishilarda   b o‘ lganidek   jismоniy   va   asabiy   z o‘ ri q ish
uy g‘ оtmaydi.     Ayni   paytda   ular   ma q sadga   intilganlik,   o‘ rtо q lik   va   ma`suliyat
h issini va spоrtga mu h abbatini tarbiyalaydi.
Bоlalar   bо g‘ chalarining   katta   va   maktabgacha   tayyorlоv   g u ru h larida   spоrt
o‘ yinlarini  o‘ tkazish mumkindir.
Ularda   b о lalar   mus о baqasi,   o‘yin   estafetasi   elementlari   mavjud.     Sp о rt
o‘yinlari   harakatli   o‘yinlarni   uyushgan   h о lda   o‘ynaydigan   va   harakatli   o‘yinni
mustaqil   tashkil   etadigan   bo‘lganda   asta-sekin   j о riy   etiladi.     Sp о rt   o‘yinlari
harakatli   o‘yinlardagidan   ko‘pr о q   o‘zini   tuta   bilishini,   uyushq о qlikni,
kuzatuvchanlik   muayyan   harakat   texnikasini,   harakatining   tezk о r   reaktsiyasini
egallashni   talab   qiladi.     Agar   harakatli   o‘yinlarda   b о lalar   ij о diy   tashabbus
ko‘rsatgan   x о lda   turli   harakatlardan   f о ydalansalar,   sp о rt   o‘yinlarida   harakatlarni
bir qadar chegaralanganligi kuzatiladi, bu mazkur o‘yinning o‘ziga x о s xususiyati
va harakat fa о liyati texnikasining aniqligi bilan belgilanadi.  
Sp о rt   o‘yinlarida   qatnashuvchilar   s о ni   aniq   belgilangan,   ularning   vazifalari
taqsimlangan,   o‘yin   muddati   vaqti   chegaralangan   bo‘ladi.     O‘yinlarni   o‘tkazish
shartlari   maxsus   tayyorlangan   j о yni,   belgilangan   mayd о nchani,   tegishli   jih о z   va
inventarlarni talab qiladi.
10 B о lalarning   sp о rt   o‘yinlarini   (basketb о l,   v о leyb о l,   tennis)   o‘ynashi   uchun
ular   to‘pni   erkin   egallash   ko‘nikmasiga   ega   bo‘lishlari   muhimdir.     T ў p   bilan
harakat   qilish,   tutib   о lish,   faz о da   to‘g‘ri   mo‘ljal   о lish   kabi   zarur   malakalarni
riv о jlantiradi.
Harakatli   o‘yinlarni   har   bir   yosh   guruh   uchun   tanlashda   ularni
murakkablashib b о rishini his о bga  о lishi l о zim.
Harakatli   o‘yinlar   b о lalarda   mushak   zo‘riqishi:   kuchli,   o‘rtacha,   sust
harakatchanlik darajasiga qarab bo‘linadi.
Harakatli  o‘yin turlari  o‘z ichiga as о siy, saflanish  va umumriv о jlantiruvchi
mashqlarni  о ladi.
Harakatli   o‘yinlarni   o‘zgartirib   turish   maqsadga   muv о fiqdir.     Bir о q
variantlar faqat o‘yinni rang-baranglashtirish b о lalarning unga nisbatan qiziqishini
saqlab   turish   uchungina   emas,   balki   pedag о gik   vazifalar-harakatlarini
tak о millashtirish,   birmuncha   murakkab   o‘yin   harakatlari,   q о idalarini   bajarishga
o‘yin   vaziyati   shar о itining   o‘zgarishi   uchun   kerak   bo‘ladigan   jism о niy   sifatlarini
tarbiyalash   uchun   ham   zarurdir.     Ular   b о lalardan   muayyan   aqliy   va   jism о niy
kuchni va shu bilan birga o‘yinga nisbatan  о rtib b о ruvchi qiziqishni talab qiladi.
Masalan:   «Q о pq о n»   o‘yinining   bir   necha   varianti   mavjud:   To‘p   bilan
o‘ynaladigan   «Q о pq о n»   o‘yini,   « О yoqni   yerdan   uzib   o‘ynaladigan   «Q о pq о n
o‘yini»
Shuningdek   harakatli   o‘yinlar   variantlarini   tarbiyachining   o‘zi   yaratishi
mumkin.     Bunda   u   o‘z   guruhidagi   b о lalarni   aqliy   va   jism о niy   riv о jlanganligini
his о bga   о ladi   va   ularga   qo‘yiladigan   talablarning   t о b о ra   о shib   b о rishini   ko‘zda
tutadi
Harakatli o‘yinlar jism о niy tarbiyaning as о siy v о sitasidir.  Harakatli o‘yinlar
b о lalarning   harakat   fa о liyati   jism о niy   riv о jlanishiga,   harakat   ko‘nikmalari   va
jism о niy sifatlarning shakllanishiga,   о rganizmning funktsi о nal fa о liyatini  о shirgan
va   em о tsi о nal   quvn о qlik   tuyg‘ularini   kuchaytirgan   h о lda   sal о matlikni
mustahkamlashga ij о diy ta`sir etadi.
11 Harakatli   o‘yinlarni   o‘tkazishda   erishiladigan   s о g‘l о mlashtirish   samarasi
b о lalarning o‘yin fa о liyati jarayonida yuzaga keladigan va b о la ruhiyatiga yaxshi
ta`sir etadigan ij о biy em о tsiyalar bilan uzviy b о g‘liqdir.   Em о tsi о nal ko‘tarinkilik
b о lalarda barcha uchun umumiy bo‘lgan maqsadga erishishga intilish uyg‘ о tadi va
u   vazifalarni   aniq   tushunishda,   harakatlarning   o‘zar о   m о sligida,   faz о da   va   o‘yin
shar о itlarida   aniq   mo‘ljal   о lishda,   t о pshiriqlarni   tezlashtirilgan   sur`atda
bajarilishida if о dalanadi.
B о lalarning maqsadga erishishga nisbatan kuchli ishtiyoqi va zavqli intilishi
as о sida turli to‘siqlarni yengib o‘tishga yordam beruvchi ir о daning r о li  о shadi.
Harakatli   o‘yinlar   b о lalar   t о m о nidan   avval   egallangan   harakat
ko‘nikmalarini   tak о millashtirish   va   jism о niy   sifatlarni   tarbiyalash   met о di   bo‘lib
xizmat qiladi.
O‘yin   jarayonida   b о la   o‘z   e`tib о rini   harakatni   bajarish   usuliga   emas,   balki
maqsadga  erishishga  qaratadi.   U o‘yin shartlariga muv о fiq harakat  qiladi, bunda
chaqq о nlik ko‘rsatadi va shu asn о da harakatlarni tak о millashtiradi.
Harakat fa о liyati sifatida harakatli o‘yin muayyan o‘ziga x о s xususiyatlarga
ega:   u   b о ladan   signal   va   o‘yinda   to‘satdan   bo‘ladigan   o‘zgarishlarga   tezda   jav о b
berishni   talab   qiladi.     Deyarli   har   bir   harakatli   o‘yinda   harakatlar   va   b о lalar
harakatiga   о id   signallar   mavjud.     Masalan   «chumchuqlar   va   avt о m о bil   »,
«sam о lyotlar».
O‘yindagi   fa о l   harakat   fa о liyati   b о la   qo‘zg‘alish   va   t о rm о zlanish
jarayonlarini     tak о millashtirgan   h о lda   nerv   tizimini   mashq   qildiradi,
kuzatuvchanlik,   t о pqirlik,   atr о f-muhitda   mo‘ljal   о lish   q о biliyatini,   b о tirlik,
chaqq о nlik tashabbus ko‘rsatish, maqsadga erishishning mustaqil usulini tanlashni
tarbiyalaydi.
Tarbiyachining   o‘yin   jarayoniga   rahbarlik   qilishi   met о dikasini   egallagan
bo‘lishi o‘yinlarni muvaffaqiyatli o‘tkazishning as о siy sharti his о blanadi. Pedag о g
o‘yin   fa о liyatiga   rahbarlik   qilar   ekan,   b о lalarni   asta-sekin   va   «sezdirmasdan»
qiziqarli   o‘yin   vazifalarini   bajarishida   mustaqillik   va   t о pqirlik   ko‘rsatish,   yuzaga
12 kelgan   o‘yin   vaziyatida   chaqq о n   intilib   harakat   qilish,   o‘rt о qlik   yordami   berish,
hamma   uchun   umumiy   bo‘lgan   maqsadga   erishishga   va   bundan   quv о nishga
o‘rgatib b о radi.
Met о dika   –   bu   tarbiyachi   mehnatining   pr о fessi о nal   texn о l о giyasi   bo‘lib,
tarbiyachi   uni   egallagan   bulishi   va   b о lalarga   rahbarlik   qilish   usullarini   t ў xt о vsiz
tak о millashtirib b о rishi kerak.
Harakatli   o‘yinlarni   tanlash   va   rejalashtirish   dasturga   muv о fiq   amalga
о shiriladi.     Bunga   har   bir   yosh   gruhning   ish   shar о iti   his о bga   о linadi,   chun о nchi
b о lalarni   jism о niy   va   aqliy   riv о jlanishining   umumiy   darajasi   harakat
ko‘nikmalarining   riv о jlanishi,   har   bir   b о la   s о g‘lig‘ining   ahv о li,   o‘ziga   x о s
xususiyatlar,   yil   fasli,   kun   tartibi,   uyini   o‘tkazish   o‘rni,   shuningdek   b о lalar
qiziqishlarini   uziga   x о s   xususiyatlari   .     Harakatli   o‘yinlar   dastur   talablariga
muv о fiq   asta-sekin   murakkablashtirib   b о riladi,   b о lalar   о ngini   o‘sishi,   ular
to‘plagan     harakat   tajribasini,   maktabga   tayyorlash   zaruriyatini   his о bga   о lgan
h о lda o‘zgartirib turiladi.
Kichik   guruhda   mazmuni   va   q о idasiga   ko‘ra   s о dda   bo‘lgan   mazmunli   va
mazmunsiz  harakatli  o‘yinlar  tashkil   etiladi.    Bu  o‘yinlarda  barcha  b о lalar  bir  xil
r о l  yoki harakat t о pshirig‘ini tarbiyachining bev о sita ishtir о kida (barcha b о lalar –
qushchalar, tarbiyachi –  о na qush bo‘ladi…) bajaradilar. 
3 yoshli  b о lalar  asta-sekin  yakka  h о lda r о llarni   bajarishga  o‘rgatib b о riladi
(barcha b о lalar qushlar, bitta yoki ikkita b о la avt о m о bil  bo‘ladi).
O‘rta   guruhda   eng   о ddiy  mus о baqa   usulidagi   o‘yinlarni   yakka   tarzda  ham,
jam о a tarzda ham o‘tkazish mumkin.
Katta   guruhda   b о lalar   uchun   harakatli   o‘yinlar   o‘z   mazmuni,   q о idalari,
r о llarning   miqd о ri,   t о pshirišni   jam о a   mus о baqasiga   j о riy   etishga   ko‘ra
murakkablashtiriladi. 
 Maktabga tayyorl о v guruhi b о lalari birmuncha murakkab harakatli o‘yinlar,
shuningdek   jam о a   mus о baqalaridan   ib о rat   k о manda   o‘yinlarni,   o‘yin   estafetasi,
sp о rt   o‘yinlarini   o‘ynaydilar.     Bularning   hammasi   chaqq о nlik,   tezk о rlik,
13 chidamlilikni   riv о jlanishi,   harakat   ko‘nikmalrining   tak о millashuviga,   axl о qiy-
ir о daviy sifatlarni tarbiyalashga yordam beradi.
14 1.2 Shimoya qilish va yordam ko`rsatish usullarini o`rgatish
Gimnastika mashg`ulotlarida shimoya qilish va yordam 
ko`rsatish   gimnastika   mashqlarni   texnikasini   bilib   olish   vazifasini   muvaffaqiyatli
shal   etishgagina   emas,   balki   shikastlanish   ro`y   berishga   ham   yo`l   quymaslik
imkonini beradi.
Maxsus   ishlab   chiqilgan   harakat   shakllari   gimnastika   vositalari   (mashqlari)
hisoblanadi. Ular yordamida insonning hayotiy muhim harakatlantiruvchi jismoniy
sifatlari   tarbiyalanadi   va   rivojlantiriladi.   Ko‘pgina   mashqlar   odamning   mehnat,
harbiy va turmush faoliyati (yurish, yugurish, tirmashib chiqish, sakrash, emaklash,
muvoza-   nat   saqlash,   uloqtirish,   to‘siqlardan   oshib   o‘tish,   yuk   tashish   va   shu
kabilar)dan olingan.
Jismoniy   madaniyat   va   sport   amaliyoti   fanining   rivoj   topishi   bilan   butun   bir
harakatlantiruvchi faoliyatdan ajratib olingan harakatlardan iborat mashqlar paydo
bo‘la  boshladi.  Bu  mashqlar,  asosan,  harakat   asoslarini  o‘rgatish  uchun,  jismoniy
sifatlarni   rivoj-   lantirish,   turli   pedagogik   maqsad   va   vazifalarni   yechish   uchun
qo‘llaniladi.   Gavdaning   ayrim   a’zolariga   mo‘ljallangan   hamda   turli   gimnastika
jihozlarida bajarilgan mashqlar shular qatoriga kiradi.
Gimnastika   mashqlari   bilan   shug‘ullanuvchilarning   tayyorgar-   ligiga   va
pedagogik  vazifalarni   yechish  uchun  ulardan  foydalanishda   orttirilgan tajribalarni
nazarda   tutib   guruhlanadi.   Mashqlar   an’ana-   viy   ravishda   quyidagi   gimnastika
vositalariga ajratiladi:
1. Saf mashqlari.
2. Umumrivojlantiruvchi mashqlar (URM).
3. Ko‘makchi mashqlar  (прикладные упражнения).
4. Erkin mashqlar.
5. Badiiy gimnastika mashqlari.
6. Akrobatik mashqlar.
7. Sakrashlar.
8. Sport jihozlarida bajariladigan mashqlar.
15 Ushbu tarzda gimnastika vositalarining guruhlarga taqsimlanishi:
1.  Saf mashqlari  — murakkab bo‘lmagan harakatda shug‘ul- lanuvchilar uchun
mo‘ljallangan   mashq   bajarish   jarayoni.   Sanash   va   musiqa   jo‘rligida   yurish,
yugurish,   qad-qomatni   to‘g‘ri   tutish,   rit-   mik   harakatlarga   oid   ko‘nikma   hosil
qilishda muhim ahamiyatga ega.
Saf mashqlari, bir tomondan, jismoniy harakat mashg‘ulotlari (mashg‘ulotning
jamoa shakllari)ni uyushtirish usuli  sifatida foyda- lanilsa, ikkinchi tomondan esa
undan inson tana a’zolarini shakl- lantiradigan va rivojlantiradigan, uyushgan xatti-
harakat   ko‘nikma   va   malakalarni   tarbiyalaydigan   muayyan   harakatlantiruvchi
faoliyat sifatida foydalaniladi.
2. Gimnastikaning   sog‘lomlashtiruvchi   (umumrivojlantiruvchi)   turlari.   Bu
mashqlar   tayanch,   sportga   xos   rok-n-roll,   aerobika,   sheyping,   gimnastrada,
gigiyenik, atletik va ritmik gimnastikani o‘z ichiga oladi. Gimnastikaning bu turlari
shug‘ullanuvchilarni   har   tomonlama   garmonik   jismoniy   kamolotga   yetkazish,
bahri   dilini   yayratish,   salomatligini   mustahkamlash   va   harakat   faoliyatlarini
tarbiyalash,   takomillashtirish   hamda   gimnastikani   targ‘ibot-   tashviqot   qilish
maqsadida   qo‘llaniladi.   Ular   gimnastika   jihozlari   vositasida,   alohida   guruh
mashqlar   to‘plami   shaklida   ham   bajarilishi   mumkin.   Shunday   qilib,   dastlabki
umumrivojlantiruvchi   mashqlar   insonga   ko‘nikma   va   malakalarni   egallab   olish
imkonini beradi, inson shu yo‘sindagi faoliyatida o‘z mushaklarini harakatlantirish
qobiliyatini   takomillashtirish   maqsadida   har   qanday   harakat   murakkabligiga   ega
bo‘lgan yaxlit harakatlantiruvchi faoliyatni takrorlashda foydalanadi.
3. Ko‘makchi   mashqlarga   quyidagilar   kiradi:   ish   kuni   tartibidan   o‘rin   olgan
gimnastika   insonlarni   sog‘lomlashtirish   va   mehnat   unumdorligini   oshirishga
xizmat   qiladigan,   korxonalardagi   gim nastika   (mehnatda,   mudofaada,   o‘qish-aqliy
mehnat   va   sport   faoliyatida   yuqori   natijalarga   erishishda   vosita   sifatida
qo‘llaniladigan),   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   ko‘rish   uchun   qo‘llaniladigan
kasbiy-   amaliy,   harbiy-amaliy   va   sport-amaliy   gimnastikasi;   davolash-   jismoniy
mashqlarning asosiy qismi bo‘lgan (turli kasallikka chalingan va jarohat olganlarni
16 davolash   uchun   qo‘llaniladigan,   mehnat   qobiliyati   va   salomatlikni   tiklashga
yordam beradigan davolash)  gimnastika. Ushbu mashqlar maxsus jihozlar (arqon,
langarcho‘p, yakkacho‘p, gimnastik o‘rindiqlar, devorlar)dan foydalanib bajariladi.
Uning   yordamchi   mashqlari   bilan   ochiq   gimnastika   maydonchalaridagi   standart-
nostandart   jihozlarda   yashash,   dam   olish,   istirohat   bog‘lari   va   shahardan
tashqaridagi hordiq chiqarish maydonlarida shug‘ullanish mumkin.
4. Erkin mashqlar   sport gimnastikasining bir turi bo‘lib, umumrivojlantiruvchi
vosita   sifatida   chidamlilikni   tarbiyalash   va   rivojlantirish,   muvozanatni   saqlash
uchun   foydalanadi.   Mashqlar   texnikasini   aniq   bajarish,   musiqa   jo‘rligida
bajariladigan   mashqlarni   estetik   zavq   bilan   bajarishni   ta’minlash   maqsadida
qo‘llaniladi.   Mashg‘ulot   va   sport   kompozitsiya   elementlarini   tarbiyalashda
sportchilarning ijodiy imkoniyatlari ko‘lamini rivojlantiradi.
5. Badiiy   (nafis)   gimnastika   mashqlari,   asosan,   qizlar   bilan   o‘tkaziladigan
mashg‘ulotlarda qo‘llaniladi. Ular o‘z vazifasi bilan erkin mashqlarga yaqin turadi,
ayrim   maxsus   mashqlar   vositalarsiz   (erkin,   muvozanatni   saqlash,   burilish,
sakrashlar va shu kabi), vositalar bilan (halqa, koptok, cho‘qmor, arg‘imchoq, lenta
va   shu   kabi)   bajariladigan   mashqlar,   raqs   elementlari   ham   badiiy   gimnastikaga
kiradi.   Badiiy   gimnastikaning   turli   harakat   elementlari   o‘quv   va   sport
mashg‘ulotlari   kompozitsiyasiga   kiritilgan.   Musiqa   jo‘rligida   bajariladigan   ba’zi
mashqlar   va   ularning   to‘plami   harakat   egiluvchanligini   rivojlantiradi,   estetik
sifatlarni tarbiyalaydi va ularni targ‘ibot qilishga xizmat qiladi.
Badiiy   gimnastika   mashqlari   qizlarning   kamol   topishi   uchun   ularning
organizmiga,   tana   tuzilishiga   ta’sir   ko‘rsatishni   inobatga   olgan   holda   quyidagi
guruhlarga taqsimlanadi:
a) jismoniy   sifatlar   va   mushaklarni   harakatlantiruvchi   qobiliyat-   larni
rivojlantiruvchi   (safda   bajariladigan,   umumrivojlantiruvchi,   harakatli   o‘yinlar,
estafetalar va shu kabi) mashqlardir;
b) zarur hayotiy ko‘nikma va malakalarni shakllantirishga qara- tilgan (amaliy,
tayanmay bajariladigan sakrashlar va shu kabi) mashqlardir;
17 d) irodaviy   jismoniy   sifatlarni   shiddatli   rivojlantiradigan   va
takomillashtiradigan   (erkin   sakrashlar,   tayanib   sakrashlar,   gimnastika   jihozlarida
bajariladigan akrobatik, badiiy gimnastika) mashqlardir;
e) tomosha,   ko‘ngil   ochish   musobaqalari,   bayram   tantana-   larida
sportchilarning   chiqishlari   (ritmik   gimnastika,   aerobika,   sheyping,   fitness,
gimnastrada)ni o‘z ichiga oladigan mashqlardir.
6. Akrobatik   (tramplin)   mashqlar   —   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   va
rivojlantirish   uchun   muhim   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Qomatni   tik   tutish,   turli
harakatlar bilan umbaloq oshish, fazo bo‘shlig‘ida qomatni to‘g‘ri tutishga diqqatni
qaratadi.   Akrobatika   mashqlarini   bajarish   jarayonida   ichki   organlar
mustahkamlanadi.   Ularning   funksional   rivojlanishi   ta’minlanadi.   Akrobatik
mashqlarning doimiy  bajarilishi  va  ularni   murakkablashtirib  borish,  ularning  turli
sport   turlarini   (umumiy,   qo‘shimcha,   maxsus   jismoniy   tayyor-   garlik)
takomillashtirish uchun qo‘llanishga imkon yaratadi. Akro batik mashqlar o‘zining
mazmuni   va   xarakteri   bilan   boshqa   sport   turlaridan   ajralib   turadi.   Sakrash,
muvozanat   saqlash,   yakka   bajarila digan   voltej 1
  elementlari,   juftlikda,   uchlik,
to‘rtlik, erkaklar, erkak va ayollar bilan bajariladigan mashqlar ham shunga kiradi.
Guruh bo‘lib bajariladigan oddiy piramidalar ham akrobatik mashqlarga kiradi.
7. Sakrashlar   (tayanib   va   tayanmasdan)   umumrivojlantiruvchi   mashqlar
sohasiga   kiruvchi   sakrash,   tashlanish,   qo‘l   va   oyoqlar   bilan   depsinish   natijasida
uchish   fazasini   hosil   qilishdan   farqlanadi.   Harakatlarni   bajarishning   aniqligi
(chaqqonlik, tezkorlik, kuch) irodaviy jismoniy sifatlarni rivojlantiradi. Sakrashlar
mashg‘ulotlarda jismoniy tayyorgarlik, malaka va ko‘nikmalarning shakllanishida
(to‘siqlardan   sakrab   o‘tish,   qo‘nish,   yuqoriga   va   yuqoridan   pastga   sakrashlar)
qo‘llaniladi.   Tayanib   sakrashlar   sport   gimnastikasida   ko‘pkurashning   bir   turi
sifatida musobaqalar dasturidan o‘rin olgan.
8. Jihozlarda   bajariladigan   mashqlar   —   o‘zining   bajarilishi   tayanch   holati,
gavda   harakati   xususiyati,   sport   jihozlari   tuzilishi   bilan   ajralib   turadi.   Sport
gimnastikasida   erkaklar   (ot,   halqa,   qo‘shpoya,   yakkacho‘p)   va   ayollar   (turli
1   Voltej  — fazo (havo)da turli mashqlarni birin-ketin almashib bajarish.
18 balandlikdagi   qo‘shpoya,   xoda)   ko‘p   kurashlarda   ishtirok  etib,   turli   jihozlar   bilan
ta’minlangan.   Ushbu   jihozlar   ayrim   mashqlarni   bajarishda   gimnastikaning
sog‘lom- lashtirish yo‘nalishidagi o‘rnini mustahkamlaydi.
Dastakli   otda   ko‘pgina   umumrivojlantiruvchi   mashqlar   (gavdani   ortga   egish,
tashlanishlar)dan   foydalaniladi.   Mashq   bajarishda   jihozlardan   foydalanishda
bunday   yondashish   turli   yoshdagi,   jinsdagi   va   tayyorgarligi   har   xil   bo‘lgan
shaxslar bilan mashg‘ulotlar o‘tkazilganda qo‘l keladi.
Sport   jihozlari   vositasida   bajariladigan   mashqlar   shakli,   murakkablik   darajasi
bo‘yicha ko‘p qirrali bo‘lib, shug‘ullanuvchilar organizmiga o‘ziga xos ta’sir etadi.
Bundan   shu   narsa   kelib   chiqadiki,   mashg‘ulotlar   jarayonida   gimnastika   sporti
jihozlari   bajariladigan   mashqlarning   harakat-tayanch   apparatiga   bo‘lgan   ta’siri
beqiyosdir. Bu mashqlar qo‘l, yelka-bo‘g‘in mushaklarini rivojlantiradi. Chunki bir
talay   mashqlar   qo‘llarda   tayanib   yoki   osilgan   holatda   bajariladi.   Shuning   uchun
ham   gimnastika   sporti   bilan   shug‘ullanadiganlar   o‘z   qaddi-qomatining   tuzilishi
bilan boshqalardan ajralib turadi.
Hozirgi   paytda   an’anaviy   gimnastika   jihozlaridan   tashqari   ko‘pgina
umumrivojlantiruvchi   mashqlar   uchun   foydalaniladigan   yordamchi   trenajorlar,
qurilmalar   paydo   bo‘lmoqda.   Bu   trenajorlar   ham   gimnastika   sportini
rivojlantirishda mashqlar bajarish sifatini oshirishda katta foyda beryapti.
Yuqorida   ko‘rsatib   o‘tilgan   gimnastika   turlari   mazkur   sportning   umumiy
yo‘nalishi   asosini   o‘zida   saqlab   qoladi.   Ammo   nimaga   mo‘ljallanganligi,
mashqlarning   o‘ziga   xosligi   va   uslubiyati   bilan   bir-biridan   farq   qiladi.
Gimnastikaning asosiy vositalarini mana shu tariqa ajratish, gimnastikaning biron
turi uchun, turli xildagi pedagogik maqsad va vazifalarni yechish uchun mashqlar
tanlashni osonlashtiradi.
Muhim   ko‘nikma   va   malakalarni   rivojlantirish,   takomillash-   tirish,
mustahkamlash,   shug‘ullanuvchilarning   kayfiyatini   ko‘tarish   va   mashg‘ulot
jarayoniga ishtiyoqni oshirish maqsadida gimnastika mashg‘ulotlarida qo‘llaniladi,
19 ular   qatorida   har   xil   harakatli   o‘yinlar   ham   qo‘llaniladi.   Estafetalar   o‘tkazganda
o‘yinlarning musoba- qalashuv belgilariga ko‘proq e’tibor beriladi.
Maktabda   jismoniy   tarbiya   turli   vositalar   orqali   amalga   oshiriladi.   bu
vositalarning   eng   muximlaridan   biri   asosiy   gimnastika   shisoblanadi.   bu   asosiy
gimnastikaga   xos   xususiyatlar   bilan   izoshlanadiki,   bu   xususiyatlar   gimnastikani
shamma  yoshdagi  bolalarning jismoniy  tarbiyasi   uchun mos  va  samarali   vositaga
aylantiradi.   asosiy   gimnastika   shug`ullanuvchilarning   barcha   organ   va   tizimlarini
garmonik   rivojlantirishga,   ularning   sog`ligini   yaxshilashga,   shayotiy   faoliyatini
oshirishga   va   maktab   o`quvchilarida   to`g`ri   qomat   va   xarakat   funktsiyalarini
shakllantirishga qaratilgan.
Uquvchilar   jismoniy   tarbiya   vazifalarini   muvaffaqiyatli   shal   qilish   uchun,
ulardagi   sharakat   faoliyatining   rivojlanish   sharoitini   shar   tomonlama   o`rganish
zarur.   odamning   xarakat   funktsiyasi   biologik   va   pedagogik   omillar   ta`sirida
shakllanadi. biologik omil bolalar va o`smirlarning yosh xususiyatlari bilan bog`liq
bo`ladi va ularning sharakat funktsiyasiga ancha ta`sir ko`rsatadi.
Bolalarda xarakat analizatori bir necha yillar davomida takomillashib boradi.
etti   yosh   rivojlanishda   burilish   davri-erkin   xarakatlarning   shakllana   boshlash   va
markaziy   nerv   sistemasida   koordinatsiya   mexanizmlarining   takomillashish   davri
shisoblanadi.
Etti   yoshdan   o`n   turt   yoshgacha   bo`lgan   bolalarda   xarakat   analizatorining
faol   rivojlanishi   sodir   bo`ladi,   13-14   yoshga   kelib,   xarakat   analizatori
rivojlanishining eng yuqori darajasiga kutariladi.
Fiziologik   ma`lumotlar   bolalarning   yoshi   o`lg`ayishi   bilan   katta   yarim
sharlar   qobig`ining   funktsiyasi   va   ayniqsa   differentsiyali   tormozlanish   (turli
xarakatlararo   o`xshashlik   va   tafovutni   ajrata   olish   qobiliyati)   tez   rivojlanishini
tasdiqlaydi. katta yarim sharlar qobig`ining funktsiyasi 13-14 yoshdagi o`smirlarda
8-9   va   10-12   yoshdagi   bolalarga   nisbatan   yaxshiroq   rivojlangan   bo`ladi.   nerv-
muskul apparati morfologiyasini o`rganuvchilar 8-15 yoshda barcha suyak-musku
qismlari   va   periferik   nerv   uchlari   jadal   o`sadi.   markaziy   nerv   tizimi   va   nerv-
20 muskul   apparatining   funktsional   imkoniyatlari   oshadi,   muskullarning   og`irligi   va
shajmi oshadi, nisbiy kuchning o`ta oshishi kuzatilganini ta`kidlaydilar.
Biologik   etuklik   pasport   yoshiga   to`g`ri   kelmaydi.   tengqo`r   o`smirlar   shar
xil   jinsiy   etuklik   darajasida   bo`lishi   mumkin.   bu   farq   1-1,5   yil   bo`lishi   mumkin,
jinsiy etuklik esa 12 dan 15 yoshgacha davom etadi. bu davr o`smirlarning xarakat
faoliyatiga   ancha   ta`sir   qiladi,   chunonchi,   bunda   xarakat   koordinatsiyasining
buzilishi kuzatiladi, ish qobiliyati sustlashadi.
Akseleratsiya   sham   xarakat   funktsiyasining   shakllanishiga   ta`sir   ko`rsatadi.
tana   qismlarining   tez   o`sishi   jismoniy   rivojlanishiga   va   koordinatsiya   faoliyatiga
katta ta`sir ko`rsatadi.
Bolalar   va   o`smirlar   xarakat   funktsiyalarini   shakllantirishda   biologik
omillarni   shisobga   olish   zarur.   biroq,   xarakat   etukligi   yoshga   bog`liq   tarzda   o`z-
o`zidan   paydo   bo`lmaydi,   albatta.   u   atrof-muxit   ta`siri   shamda   xarakat
faoliyatining   rejimi   bilan   o`zaro   chambarchas   aloqada   rivojlanadi   va
takomillashadi.
Demak,   xarakat   funktsiyasini   shakllantirish   va   takomillashtirishga
pedagogik omilning asosiy tomonlarini amalga oshirish orqali erishish mumkin.
Pedagogik omilning birinchi  tarkibiy qismi  xarakat  faoliyatiga  o`rgatishdir.
bolalar   va  o`smirlarning  xarakat   funktsiyasi  xarakat  faoliyati   orqali  sodir  bo`ladi,
xarakat faoliyati esa, xarakatlarni bajarish bilan, shartli reflektor bog`lanishlarning
(jamg`arma)   ga   bog`liq   bo`ladi.   odatda,   shartli   reflektor   bog`lanishlari   qanchalik
ko`p   bo`lsa,   bu   bog`lanishlar   qanchalik   turli-tuman   bulsa,   unda   yangi   xarakat
turlari   shunchalik   tez   va   oson   shakllanadi.   o`quvchilarni   asosiy   gimnastikaning
turli-tuman mashqlaridan foydalanib, yanada kengroq programma orqali o`rgatish
xarakat funktsiyasining shakllanishiga yordam beradi.
Ikkinchi   tarkibiy   qismi-jismoniy   sifatlarning   rivojlanganlik   darajasi.
jismoniy   sifatlar   qanchalik   yaxshi   rivojlangan   bo`lsa,   xarakat   malakasi,   shunga
kura xarakat funktsiyasi shunchalik muvaffaqiyatli shakllanadi. bolalarda shamma
jismoniy   sifatlarni   bir   tekis   rivojlantirib,   7-10   yoshda   yakka   xarakatlar   tezligi;
21 egiluvchanlik va chaqqonlikni rivojlantirishga, 11-13 yoshda tezkor kuchni, 15-16
yoshda   maksimal   kuchni   va   chidamlilikni   rivojlantirisha   ko`proq   e`tibor   berish
kerak.
Xarakat   funktsiyasini   shakllantirishda   (eng   muxim)   uchinchi   tarkibiy   qism
xarakatlarni vaqt birligida fazoda va muskul zo`r berishining darajasiga qarab xis
qila   bilishni   o`rganishdan   iborat.   xarakat   aniqligi   va   koordinatsiyasi   yaxshi
rivojlangan   muskul   sezgisi   orqali   ta`minlanadi.   bu   esa   xarakat   analizatori
faoliyatining natijasidir. xarakat analizatorining faoliyatini fakat jismoniy mashqlar
yordamida maxsus mashq qilish orqali takomillashtirish mumkin.
Bunday   qobiliyatni   tarbiyalash   uchun,   tananing   ayrim   qismlari   bilan   oddiy
shamda   murakkab   xarakatlar   qilishdan   yurish,   yugurish,   sakrash,   uloqtirish,
muvozanat   saqlash   mashqlari,   tirmashib   chiqish,   akrobatika   mashqlaridan
foydalaniladi.
II BOB.Gimnastika mashg‘ulotlarida o‘quvchilar xavfsizligini ta`minlash
texnologiyasi
2.1.Shikastlanishning oldini olish tadbirlari
Gimnastika   mashg‘uloti   jarayonida   juda   xilma-xil,   shu   jumladan,hayot   va
mehnat   amaliyotida   kamdan   kam   qollanadigan   mashqlar   ko‘p   uchraydi.   Bu
mashqlar   murakkab   harakat   faoliyatlaridan   iborat   bo‘lib,   ularning   bajarilishi
shug‘ullanuvchilardan   yuqori   darajadagi   texnik   kamolotni,   harakat   qobiliyatlarni
va   psixologik   tayyorgarlikning   rivojini   talab   qiladigan   o‘ziga   xos   sharoitlar   bilan
bog‘liq.Gimnastika   mashg‘ulotlarida   ehtiyot   choralariga,   ayniqsa,   qattiq   rioya
qilish  zarur,  chunki  ko‘pgina gimnastika  mashqlarini   bajarish  vaqtida xato  qilish,
yiqilishlar   ehtimoli   katta,   ular   natijasida   esa   sportchilar   turli   jarohatlar
oladilar.Bunday   jarohatlarning   oldini   olish   uchun   ularni   keltirib   chiqaradigan
sabablarni   bilish   lozim.   Quyida   shug‘ullanuvchilarda   jarohatni   keltirib   chiqarishi
mumkin   bo‘lgan   asosiy   sabablar   xususida   so‘z   boradi.Mashg‘ulotlarni   tashkil
qitishdagi xatoliklar. Ular mashg‘ulot-ning bir o‘qituvchi tomonidan haddan ziyod
22 o‘quvchilar   bilan   yoki   bir   vaqtning   o‘zida   bir   necha   gumh   bilan   o‘tkazilishida,
shug‘ulla-nuvchilar   oqimining   harakat   yo‘nalishiga   rioya   qilmasligida,   ularning
noto‘g‘ri   joylashtirilishida,   mashg‘ulotlarni   o‘z   vaqtida   boshlamaslik   va
tugatmaslikda   namoyon   bo‘ladi.   Bu   sabablarni   bartaraf   qilish   uchun   o‘qituvchi
o‘quvchilar   guruhining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   har   bir
mashg‘ulotni   tashkil   qilish   va   o‘tkazishni   avvaldan   yaxshilab   o‘ylab   olishi,   eng
yaxshi   gimnastikachilar,   mashg‘ulotlardan   ozod   qilingan   shaxslardan   yordamchi
sifatida   foydalanish   imkoniyatlarini   ko‘zda   tutgan   bo‘lishi   kerak.Mashg‘ulotlarni
tashkil   qitishdagi   xatoliklar.   Ular   mashg‘ulot-ning   bir   o‘qituvchi   tomonidan
haddan   ziyod   o‘quvchilar   bilan   yoki   bir   vaqtning   o‘zida   bir   necha   gumh   bilan
o‘tkazilishida,   shug‘ulla-nuvchilar   oqimining   harakat   yo‘nalishiga   rioya
qilmasligida,   ularning   noto‘g‘ri   joylashtirilishida,   mashg‘ulotlarni   o‘z   vaqtida
boshlamaslik   va   tugatmaslikda   namoyon   bo‘ladi.   Bu   sabablarni   bartaraf   qilish
uchun o‘qituvchi o‘quvchilar guruhining o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olgan
holda har bir mashg‘ulotni tashkil qilish va o‘tkazishni avvaldan yaxshilab o‘ylab
olishi,   eng   yaxshi   gimnastikachilar,   mashg‘ulotlardan   ozod   qilingan   shaxslardan
yordamchi   sifatida   foydalanish   imkoniyatlarini   ko‘zda   tutgan   bo‘lishi
kerak.O‘qitish   uslubiyatidagi   xatoliklar   didaktika   tamoyillariga   rioya   qilmaslikda
namoyon bo‘ladi.
Bu   mashqlarning   o‘zlashtirilishini   qiyinlashtiradi,   snaryaddan   yiqilib
jarohatlanishga,   jismoniy   yoki   ruhiy   zo‘riqish   va   boshqa   salbiy   oqibatlarga   olib
kelishi   mumkin.Bunga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun   didaktika,   tarbiya   va   sport
mashg‘ulotlari tamoyillarini yaxshi egallash, ularni o‘quv mashq jarayonida to‘g‘ri
amalga   oshira   bilish   zarur.   Shug‘ullanuvchilardan   faqat   natija   olishga   urinishdan
qat’iyan   qochish   kerak.Bunga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun   didaktika,   tarbiya   va   sport
mashg‘ulotlari tamoyillarini yaxshi egallash, ularni o‘quv mashq jarayonida to‘g‘ri
amalga   oshira   bilish   zarur.   Shug‘ullanuvchilardan   faqat   natija   olishga   urinishdan
qat’iyan   qochish   kerak.Intizomsizlik   mashqning   o‘rganilishi   qiyinligi   tufayli
tushkunlik,   o‘rgatish   uslubiyatining   buzilishi,   charchoq,   pedagog   tomonidan
23 alohida   yondashuvning   yo‘qligi   va   boshqa   ko‘rinishlarda,   mashg‘ulot   va
musobaqalar   paytida   o‘zini   tutish   qoidalarining   buzilishi,   shug‘ullanuvchilarning
yetarlicha tarbiya ko‘rmaganligida namoyon bo‘lishi mumkin.Intizomsizlik qanday
shaklda   yuzaga   chiqmasin,   uni   e’tiborsiz   qoldirmaslik   lozim.   Intizom   mashg‘ulot
va   musobaqalardagina   emas,   hayotda,   mehnat   faoliyatida   ham   katta   ahamiyatga
ega   ekanligini   tushuntirish   lozim.   Muntazam   o‘tkaziladigan   tarbiyaviy   ishlar
shikastlanishlarning   oldini   olibgina   qolmay,   mashg‘ulotlarga   ongli,   faol
munosabatni   tarbiyalaydi,   o‘quv   mashq   jarayonining   sifatini   oshiradi.Mashg‘ulot
o‘tkaziladigan   joy,   asbob-anjom   va   jihozlarning   qoniqarsiz   holati   quyidagicha
namoyon   bo‘ladi:   ulaming   gimnastika   mashg‘ulotlar   o‘tkazilishda   qo‘yiladigan
talablar   bilan   nomuvofiqligi,   zal   o‘lchamlarining   kichikligi,   polning   notekisligi,
snaryad, to‘shama va boshqa anjomlaming nosozligi, ularni ehtiyotlamaslik.
Mashg‘ulot   o‘tkaziladigan   joy,   asbob-anjom   va   jihozlarning   qoniqarsiz
holati   quyidagicha   namoyon   bo‘ladi:   ulaming   gimnastika   mashg‘ulotlar
o‘tkazilishda   qo‘yiladigan   talablar   bilan   nomuvofiqligi,   zal   o‘lchamlarining
kichikligi,   polning   notekisligi,   snaryad,   to‘shama   va   boshqa   anjomlaming
nosozligi, ularni ehtiyotlamaslik.Bu sabablami bartaraf etish uchun zalning holati,
asbobanjomlarning   sifati   doimo   tekshirib   turilishi,   nosozliklar   o‘z   vaqtida
yo‘qotilishi kerak. Gimnastika asbob-uskunalarining tuzilishi ustida muntazam ish
olib   borish   shug‘ullanuvchilaming   shikastlanishlari   oldini   olib,   o‘quv   jarayoni
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.Kiyim   va   poyabzalning   nomuvofiqligi
shunda  namoyon  bo‘ladiki,  ba’zan  o‘quvchilar   mashg‘ulotlarga noqulay  kiyimda,
o‘lchami   oyoqqa   mos   kelmaydigan,   silliq   yoki   tagi   chamui   qattiq   poshnali   oyoq
kiyimda keladi.
Gimnastika   bilan   shug‘ullanish   uchun   maxsus   kiyim   va   poyabzal   ko‘zda
tutilgan: erkaklar uchun — mayka, gimnastika shalvari, erkin mashqlar va tayanib
sakrashlar   uchun   —   maxsus   bichimdagi   trusi   va   cheshkalar;   ayollar   uchun   —
gimnastikabop   cho‘milish   kiyimi,   maxsus   tikilgan   cheshka   yoki   boshqa
poyabzal.Gimnastika bilan shug‘ullanish uchun maxsus kiyim va poyabzal ko‘zda
24 tutilgan: erkaklar uchun — mayka, gimnastika shalvari, erkin mashqlar va tayanib
sakrashlar   uchun   —   maxsus   bichimdagi   trusi   va   cheshkalar;   ayollar   uchun   —
gimnastikabop   cho‘milish   kiyimi,   maxsus   tikilgan   cheshka   yoki   boshqa
poyabzal.Jarohatlarning   oldini   olish   maqsadida   gimnastikachilar   mashq
kostumlari,   jun   paypoq   va   qo‘lqop   kiyimlari,   shuningdek,   tizza,   elastik   bint   va
paralon   prokladkalardan   foydalanishlari   mumkin.Sport   kiyimiga   har   xil
to‘g‘nag‘ich,   nishonchalar,   zanjirlar   va   boshqa   metall   predmetlar,   shuningdek,
soat,   uzuk   kabilarni   taqish   mutlaqo   taqiqlanadi.   Ularni,   hatto,   sport   kiyimi
cho‘ntagida   qoldirish   ham   mumkin   emas.   Chunki   bularning   hammasi   mashq
bajarish   chog‘ida   noqulayhk   tug‘diradi,   harakatlar   aniqligiga   putur   yetkazadi,
o‘quvchining   o‘zigina   emas,   uning   xavfsizligini   ta’minlab,   yordam   berayotgan
shaxsning jarohatlanishiga olib keladi.Sanitariya-gigiyena sharoitlarining buzilishi:
zal   harakatining   belgilangan   me’yorga   nomuvofiqligi,   tabiiy   va   sun’iy
yorug‘likning   yetishmasligi,   havo   almashtirilishining   (ventilyatsiya)   yetarli
emaslgi,   havoning   yo   haddan   ziyod   kam,   yo   o‘ta   quruqligi,   zalda   ozodalik   va
tartibga   e’tibor   bermaslik,   shug‘ul1anuvchilarning   shaxsiy   gigiyenaga   rioya
qilmasligi.   Bu   sabablarni   bartaraf   etish   uchun   mashg‘ulotlarning   muvaffaqiyatli
o‘tkazilishini   ta’minlaydigan   barcha   sanitariya-gigiyena   me’yorlariga   qat’iy   rioya
qilish zarur. 
O‘quvchilarning   shaxsiy   gigiyenasi,   xususan,   ularning   soch   turmagiga
alohida   ahamiyat   beriladi.Sanitariya-gigiyena   sharoitlarining   buzilishi:   zal
harakatining   belgilangan   me’yorga   nomuvofiqligi,   tabiiy   va   sun’iy   yorug‘likning
yetishmasligi, havo almashtirilishining (ventilyatsiya) yetarli emaslgi, havoning yo
haddan ziyod kam, yo o‘ta quruqligi, zalda ozodalik va tartibga e’tibor bermaslik,
shug‘ul1anuvchilarning shaxsiy gigiyenaga rioya qilmasligi. Bu sabablarni bartaraf
etish uchun mashg‘ulotlarning muvaffaqiyatli o‘tkazilishini ta’minlaydigan barcha
sanitariya-gigiyena me’yorlariga qat’iy rioya qilish zarur. O‘quvchilarning shaxsiy
gigiyenasi, xususan, ularning soch turmagiga alohida ahamiyat beriladi.
25 Shug‘ullanuvchilarning   jismoniy   holatini   tibbiy   nazorat   qilishdagi
kamchiliklar:   profllaktik   tibbiy   ko‘rikning   o‘z   vaqtida   va   yetarlicha   sinchiklab
o‘tkazilmasligi,   shifokor   ko‘rsatmalariga   rioya   qilmaslik,   shug‘ullanuvchilar
boshidan kechirgan jarohatlar, kasalliklar va funksional izdan chiqishlaridan so‘ng
ulami   o‘ylamay   dispanserizatsiya   qilish;   salomalik   holati,   jismoniy   ish   qobiliyati
darajasini   hisobga   olib,   individual   o‘lchab   beriladigan   yuklamaga   e’tiborsizlik
bilan qarash natijasida mashg £ ulotlar chog £ ida haddan ziyod zo‘riqish; jismoniy
yuklamalarning   shifokor   bilan   kelishmay   turib,   shug‘ullanuvchining   o‘zi   yoki
uning murabbiyi tashabbusi bilan oshirilishi; mehnat, uyqu, ovqatlanish tartibining
buzilishi;   dastlabki   tibbiy   ko‘rikdan   olmay,   mashg‘ulotlarga   kirish.   Mazkur
sabablarni   bartaraf   etish   uchun   tibbiyot   xodimlari   shug‘ullanuvchining   ahvolini
shifokor nazorati ostiga olishlari, buni, hatto, o‘quvchining ota-onasi, o‘qituvchilar
va   pedagog-murabbiylar   ham   amalga   oshirishlari   lozim.Shug‘ullanuvchilarning
jismoniy   holatini   tibbiy   nazorat   qilishdagi   kamchiliklar:   profllaktik   tibbiy
ko‘rikning   o‘z   vaqtida   va   yetarlicha   sinchiklab   o‘tkazilmasligi,   shifokor
ko‘rsatmalariga rioya qilmaslik, shug‘ullanuvchilar boshidan kechirgan jarohatlar,
kasalliklar   va   funksional   izdan   chiqishlaridan   so‘ng   ulami   o‘ylamay
dispanserizatsiya qilish; salomalik holati, jismoniy ish qobiliyati darajasini hisobga
olib, individual o‘lchab beriladigan yuklamaga e’tiborsizlik bilan qarash natijasida
mashg £ ulotlar   chog £ ida   haddan   ziyod   zo‘riqish;   jismoniy   yuklamalarning
shifokor   bilan   kelishmay   turib,   shug‘ullanuvchining   o‘zi   yoki   uning   murabbiyi
tashabbusi   bilan   oshirilishi;   mehnat,   uyqu,   ovqatlanish   tartibining   buzilishi;
dastlabki   tibbiy   ko‘rikdan   olmay,   mashg‘ulotlarga   kirish.   Mazkur   sabablarni
bartaraf   etish   uchun   tibbiyot   xodimlari   shug‘ullanuvchining   ahvolini   shifokor
nazorati   ostiga   olishlari,   buni,   hatto,   o‘quvchining   ota-onasi,   o‘qituvchilar   va
pedagog-murabbiylar ham amalga oshirishlari lozim.Ehtiyotlash va yordam berish
priyomlariga yetarlicha baho bermastik hamda ularni noto‘g‘ri qo‘llash: murakkab
va “xavfli” mashqlarni  bajarish vaqtida ehtiyotlash va yordam  berishga  e’tiborsiz
munosabatda   bo‘lish;   ehtiyotlashni   bajaruvchi   oldiga   qo‘yiladigan   talablarni
26 bilmaslik;   ehtiyotlash   bo‘yicha   zamr   tajribaning   yo‘qligi,   ko‘nikmalarni   puxta
egallamaganlik,   uni   yaxshi   tashkil   eta   bilmaslik;   shug‘ullanuvchilarning   o‘zini
ehtiyotlashga   o‘rgatilmagani   kabilarda   kuzatiladi.   Shuning   uchun   bo‘lajak
o‘qituvchilarni   ehtiyotlash,   o‘z-o‘zini   ehtiyotlash   va   yordam   berishga   o‘rgatish
muhim ahamiyat  kasb etadi.Ehtiyotlash va yordam berish priyomlariga yetarlicha
baho bermastik hamda ularni noto‘g‘ri qo‘llash: murakkab va “xavfli” mashqlarni
bajarish   vaqtida   ehtiyotlash   va   yordam   berishga   e’tiborsiz   munosabatda   bo‘lish;
ehtiyotlashni   bajaruvchi   oldiga   qo‘yiladigan   talablarni   bilmaslik;   ehtiyotlash
bo‘yicha zamr tajribaning yo‘qligi, ko‘nikmalarni puxta egallamaganlik, uni yaxshi
tashkil   eta   bilmaslik;   shug‘ullanuvchilarning   o‘zini   ehtiyotlashga   o‘rgatilmagani
kabilarda kuzatiladi. 
Himoya   qilishdan   yordam   ko`rsatishning   farqi   shundaki,   yordam
ko`rsatganda   qo`llab  yuborish  turtki   berib  qo`yish,  shug`illanuvchi   bajarilayotgan
sharakat, ketma-ketligi bo`ylab «surib borish» nazarda tutiladi.
Himoya   qilish   va   yordam   ko`rsatish   ayniqsa   qaltisroq   sharakatlar
bajarayotganda anchagina psixologik ashamiyatga ega bo`ladi.
Turli   gimnastika   mashqlarini   texnikasini   o`zlashtirayotganda   jismoniy
yordam   ko`rsatishning   shug`illanuvchilarda   aniq   sharakat   tasavvurining
shakllanishiga ko`maklashadi.
Quyidagilar jismoniy yordam ko`rsatishning asosiy turlariga kiradi.
a) sharakat bo`ylab «surib borish».
b) sharakatning eng qiyin qismida ozgina ko`maklashib yuborish.
v) shug`ullanuvchining statik sholatlarda qo`llab qo`vvatlash «surib borish»
sharakatini   bir   butun   sholda   o`rganib   olishni   osonlashtiradi.   «surib   borish»
foydalanilganda   o`qituvchi   o`quvchining   faoliyatini   bug`maydigan   darajada
jismoniy   kuch   sarflab   yordam   berishi   lozim.   ozgina   yordamlashib   (turtki   berib)
yuborish sharakatning aloshida fazalari bajarilayotganda qo`llaniladi, xalos.
2.2 Gimnastika mashg‘ulotlariga o‘quvchilar xavfsizligini ta`minlash
texnologiyasi
27   Gimnastikada   mashqlarni   qat’iy   bir   me’yorda   bajarish,   talabalar   faoliyatini
aniq   uyushtirish   uslubiga   xos   bo‘lib,   uning   natijasida   yangi-   yangi   malaka   va
ko‘nikmalarni o‘zlashtirish uchun qulay sharoit  yuzaga kelib, mehnat  qobiliyatini
oshirish   borasida   yuqori   ko‘tarinki   muhit   yaratiladi.   Gimnastikaning   uslubiy
xususiyatlariga quyidagilar kiradi:
1. Inson   organizmiga   har   tomonlama   ta   ’sir   ko   ‘rsatish.   Insonning   barcha
organlari   funksiyalari   gimnastika   mashqlari   yordamida   ijobiy   rivojlanadi   va
takomillashadi.   Gimnastika   mashg‘ulotlari   orqali   kishini   umumiy   jismonan   va
aqlan   tarbiyalash   hamda   uning   jismoniy   sifatlarini   har   tomonlama   barkamollikka
yetkazishga erishish mumkin.
2. Xilma-xil   jismoniy   mashqlardan   foydalanish.   Organizmning   morfologik
funksional   tarmoqlari   va   jismoniy   sifatlari   (kuch,   tezkorlik,   egiluvchanlik,
chaqqonlik   va   chidamlilik)ni   har   tomon-   lama   garmonik   tarbiyalash   va
rivojlantirish jismoniy mashqlar yordamida amalga oshiriladi. Shu bilan bir vaqtda,
asab   tizimining   moslashtirish   mexanizmiga   ta’sir   ko‘rsatilib,   uning   moyilligi
ortishi bilan sport texnikasining asoslari shakllana boradi.
3. Organizmning   kerakli   a   ’zolarini   takomillashtirish.   Talaba   o‘z   oldiga
qo‘ygan   maqsadni   yechishda,   organizm   mushaklarini   tarbiyalash   kerak   bo‘lgan
qismlariga  ta’sir   qilishda   xilma-xil   mashqlar   tanlab   bajarish   usullari   aniq   bo‘lishi
natijasida, mushak-bo‘g‘im  guruhlariga ta’sir  etish orqali  erishadi.  Bu talabalarga
kerakli   jismoniy   sifatlarning   rivojlanishiga   ko‘maklashadi   va   jismoniy
rivojlanishdagi kamchiliklarni bartaraf etish uchun imkoniyat yaratadi.
4. O‘quv jarayonining qat’iy me’yorda bo‘lishi va jismoniy yukla- malarni aniq
tartibga   solish.   Ta’lim   berish   jarayonini   tashkil   qilish   turli   uslubiy   usullardan
foydalanish   bilan   bir   qatorda,   ta’lim   berishning   o‘ziga   xos   xususiy   maqsad   va
vazifalarini birin-ketin hal qilish tamoyiliga bog‘liq. Bu holat jismoniy va boshqa
sifatlarning   tobora   rivoj   topishini   ta’minlaydi.   Jismoniy   yuklamalarning   ta’sir-
lanish   sur’ati   va   chegarasini   o‘zgartirish   hamda   mashqlarni   ijro   etish   ketma-
ketligini   yo‘lga   qo‘yish,   turli   qo‘shimcha   og‘irlik   va   qurilmalardan   foydalanish
28 orqali sportchilarni tayyorgarlik daraja- siga e’tiboran belgilasa bo‘ladi.
5. O‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadga   erishishda   mashqlarni   uzluksiz
murakkablashtirish va ularni uyg‘unlashtirish jarayoni.
Mashg‘ulotlar   natijasida   talaba   ko‘nikma   hosil   qilgandan   so‘ng,   uning
murakkab   turiga   o‘tiladi.   Keyinchalik   shu   mashq   va   uning   to‘plami   ham
murakkablashtiriladi,   o‘rganilgan   mashqlar   belgisi   ikkinchisiga   qo‘shib   bajariladi
va   ularga   yangi   yo‘llanma   beriladi.   O‘rganilayotgan   o‘quv   mashqlarining   sifati
(miqdor jihatdan) yangicha ifodaga ega bo‘ladi hamda sportchi organizmiga ijobiy
ta’sir etib, u kutgan natijaga olib keladi. Bir xil mashqlarning organizmga turlicha
ta’siri   natijasida   har   xil   vazifaga   erishish   uchun   ularni   uslubiy   jihatdan   xilma-xil
o‘zgartirish   (yo‘naltirilganini   chegaralash,   mashq   bajarishning   o‘yin   yoki
musobaqa shakllaridan foydalanish) yo‘li bilan amalga oshirish mumkin.
Gimnastikaning   uslubiy   xususiyatlari   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq-   dir.   Ularni
qo‘llashda   mashg‘ulotlar   jarayonida  beriladigan mashq larning  talaba  organizmiga
ko‘rsatadigan   ta’sirini   to‘g‘ri   hisobga   olib   yuklama   berilsa,   talabalarning   har
tomonlama   jismoniy   tayyorgarligi,   jismoniy   sifatlarni   barkamol   rivojlantirish
vazifalari,   ta’lim-tarbiya   vazifalari   maqsadga   javob   beradigan   darajada   yechim
topadi.
Xavfsizlik   texnikasi   qoidalarining   buzilishi:   snaryadlarning   noto‘g‘ri
joylashtirilishi,   shug‘ullanuvchilaming   sport   zalida   yoki   snaryad   oldida   noto‘g‘ri
joylashuvi;   snaiyadlar   va   yordamchi   asbobuskunalarning   nosozligi;   snaryadlarni
o‘rnatish, ayniqsa, shug‘ullanuvchilarning yerga tushish joylarida to‘shamalarning
taxlanishiga   e’tiborsizlik   bilan   qarash.2.   Mashg‘ulotlarda   shikastlanmaslik   va   uni
oldini olish chora tadbirlari2. Mashg‘ulotlarda shikastlanmaslik va uni oldini olish
chora   tadbirlariYuqorida   ko‘rsatib   o‘tilgan   ehtiyot   choralariga   rioya   qilinmasa,
quyidagi   jarohatlar   ehtimoli   oshadi:   kaft   terisining   shikastlanishi,   ezilishi,
qadoqlar,   urilishlar,   bog‘lamlarning   cho‘zilishi,   uzilishli   sinishlar,   menisk   va
umurtqalararo   bo‘g‘imlarning   shikastlanishi,   mushak   tolalarining   uzilishi,   lat
yeyishi, chiqishlar, ochiq va yopiq sinishlar, miya chayqalishi va boshqalar. Shular
29 bilan   bir   qatorda,   jarohatlarning   oldini   olishda   tayanch-harakat   apparatini   katta
yuklamalarga   maxsus   tayyorlash   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.Bilak-panja
bo‘g‘imini   tayyorlashda   panjaning   aylanma   harakat-lari,   tayanib   yotgan   holda
sanchish va qo‘llarda harakatlanish, oldin-ga egilib turishdan o‘zini tashlab tayanib
yotgan   holga   o‘tish   qo‘llani-ladi.   Bu   bo‘g‘imlarni   yanada   tezroq   qizdirish   uchun
jun   yengchalar   yoki   qo‘lqoplardan   foydalaniladi.Bilak   panja   bo‘g‘imini   qoplagan
mushaklar  uchun  tenuis   to‘pi,  gantellar   (1,5—2  kg)  bilan  bajariladigan  mashqlar,
og‘ir   g‘o‘lachani   (valik)   aylantirish   va   boshqalar   tavsiya   qilinadi.Bilak   panja
bo‘g‘imini   qoplagan   mushaklar   uchun   tenuis   to‘pi,   gantellar   (1,5—2   kg)   bilan
bajariladigan   mashqlar,   og‘ir   g‘o‘lachani   (valik)   aylantirish   va   boshqalar   tavsiya
qilinadi.Boldir-kaft   bo‘g‘imini   tayyorlash   qarshilikni   yengib   yoki   qarshiliksiz
aylantirish,   5   sm   balandlikka   oyoq   uchida   ko‘tarilish,   balet   poyabzalida
barmoqlarda   yurish,   ikkita   yarim   sfera   tayanchda   muvozanat   saqlab   turish,   oyoq
barmoqlari   kuchi   bilan   ilgarilanma   harakatlanish,   chuqurlikka   sakrash   orqali
amalga  oshiriladi.Tirsak  va yelka  bo‘g‘imlarini  tayyorlash  uchun  aylanma hamda
siltash harakatlari, qo‘llarni bukib yozishlar bajariladi. Bu harakatlarni gimnastika
tayoqchasi,   og‘irliklar   bilan   bajarish   samarali   hisoblanadi.Berilajak   yuklamaga
umurtqalararo   bo‘g‘imlarni   tayyorlash,   orqaga   egilish   (kerilish),   oldinga   chuqur
egilish,   turli   burilishda   aylanishlar   yordamida   amalga   oshiriladi,   bunda
og‘irliklardan   foydalanish,   pedagog   yoki   sherik   tomonidan   bevosita   yordam
ko‘rsatilishi   mumkin.Jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari,   murabbiylar
shikastlanganlarga   birinchi   tibbiy   yordam   ko‘rsatishni   bilishlari   kerak.   Lat   yegan
joylarga   xlor   etil   suriladi,   sovuq   suv   quyiladi,   keyin   bint   bog‘lab   qocyiladi.   Kaft
terisining   shilingan  joyiga  vodorod  peroksidi   eritmasi   bilan  ishlov  beriladi,  keyin
yumshatadigan   malham   qo‘yib   bog‘lanadi.   O‘rtacha   va   og‘ir   jarohatlarda
shikastlangan   qo‘l   yoki   oyoqqa   shina   qo‘yib,   uni   harakatsizlantirish
(immobilizatsiya)   orqali   birinchi   yordam   ko‘rsatiladi.   Teri   qoplami
shikastlanganda   dastlab   qon   oqishi   to‘xtatilib,   keyin   jarohatga   vodorod   peroksidi
quyiladi   yoki   yod   eritmasi   surtiladi.Jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari,   murabbiylar
30 shikastlanganlarga   birinchi   tibbiy   yordam   ko‘rsatishni   bilishlari   kerak.   Lat   yegan
joylarga   xlor   etil   suriladi,   sovuq   suv   quyiladi,   keyin   bint   bog‘lab   qocyiladi.   Kaft
terisining   shilingan  joyiga  vodorod  peroksidi   eritmasi   bilan  ishlov  beriladi,  keyin
yumshatadigan   malham   qo‘yib   bog‘lanadi.   O‘rtacha   va   og‘ir   jarohatlarda
shikastlangan   qo‘l   yoki   oyoqqa   shina   qo‘yib,   uni   harakatsizlantirish
(immobilizatsiya)   orqali   birinchi   yordam   ko‘rsatiladi.   Teri   qoplami
shikastlanganda   dastlab   qon   oqishi   to‘xtatilib,   keyin   jarohatga   vodorod   peroksidi
quyiladi   yoki   yod   eritmasi   surtiladi.3.   Gimnastika   mashg‘ulotlarida   muhofaza
qilish  va yordam  ko‘rsatish,  shug‘ullanuvchilarni  muhofaza  qilish  hamda yordam
ko‘rsatishishga   o‘rgatish   usullari3.   Gimnastika   mashg‘ulotlarida   muhofaza   qilish
va   yordam   ko‘rsatish,   shug‘ullanuvchilarni   muhofaza   qilish   hamda   yordam
ko‘rsatishishga   o‘rgatish   usullariGimnastika   mashqlari   uzluksiz   murakkablashib
borgani   sababli   gimnastikachilarni   barcha   bosqichlarda   ehtiyotlash   va   yordam
berishga o‘rgatish mashg‘ulot o‘tkazish uslubiyatining ajralmas qismi va jarohatlar
oldini   olishning   samarali   yo‘liga   aylanmoqda.Ehtiyotlash   deganda   mashq
bajarilayotgan   vaqtda   gimnastikachilar   xavfsizligini   ta’minlashga   yo‘naltirilgan
tadbirlar   majmuasi   tushuniladi.   U   dastlab   qo‘l   yoki   tananing   boshqa   qismlarini
ushlab   olmasdan   amalga   oshiriladi.   Murakkab   mashq   bajarilayotganda
shug‘ullanuvchi   uning   amalga   oshirilishini   osonlashtirmaslik   uchun   oldinroq
ushlab   olishi   maqsadga   muvofiq.Ehtiyotlashni   amalga   oshirishda   quyidagilarga
rioya   qilish   kerak:   Ehtiyotlashni   amalga   oshirishda   quyidagilarga   rioya   qilish
kerak:   -   bajarilayotgan   mashq   texnikasini   bilish;   ehtiyotlash   uchun   joyni   tez   va
to‘g‘ri tanlay bilish; - ehtiyotlash va yordam berishning to‘g‘ri usullarini qo‘llash; -
o‘quvchilarning   individual   (jismoniy,   texnik   va   ruhiy   tayyor-garlik,   qobiliyatlar)
xususiyatlarini inobatga olish; - ehtiyotlaydigan joyda barqaror, shug‘ullanuvchiga
imkon   qadar   yaqin,   ayni   paytda   unga   xalaqit   bermay   turish.   Ehtiyotlash   amalga
oshiriladigan tagliklar ham barqaror bo‘lishi lozim, yaxshi tayyorgarlik ko‘rmagan
shaxslami   ehtiyotlashga   yo‘latmagan   ma’qul.   Ehtiyotlash   usullarining   tanlanishi
ehtiyotlovchining   individual   xususiyatlari   va   shug‘ullanuvchining   texnik
31 tayyorgarlik   darajasiga   bog‘liq.Mashqlami   mustaqil   bajarishda   jarohatlarning
oldini   olishga   yordam   beradigan   muhim   omil   —   o‘z-o‘zini   ehtiyotlash,   ya’ni
shug‘ullanuvchining   o‘z   vaqtida   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilib,   xavfli   holatlardan
mustaqil   chiqa   bilish   qobiliyatidir.   Jarohatlarning   oldini   olish   uchun   mashqni
to‘xtatish   yoki   uni   o‘zgartirish,   qo‘shimcha   tayanchdan   foydalanish,   qo‘l   bilan
qayta   ushlab   olish,   sakrab   tushish   va   boshqarish   mumkin.   Shug‘   ullanuvchilarga
yiqilish paytida yerga to‘g‘ri tushishni o‘rgatish katta ahamiyatga ega.
32 XULOSA
Jismoniy   tarbiya   fanining   vositasi   sifatida   gimnastika   uzoq   vaqt   mobaynida
rivojlanib   kelgan.   Uning   qaror   topishi   ijtimoiy   tuzum   o‘zgarishi   bilan,   inson
haqidagi   fanning   rivojlanishi   bilan,   shuningdek,   urush   olib   borish   usullarining
o‘zgarishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Bular   gimnastikaning   mazmunan   o‘zgarishiga,
uning   o‘qitish   uslubiyati   va   hatto,   mashqlarni   bajarish   texnikasining   tubdan
o‘zgarishiga ham bevosita ta’sir ko‘rsatgan.
XV—XIX asrdagi gimnastika tizimiga kirgan ayrim mashqlar Qadimgi Rimda
hamda   bir   qancha   G‘arbiy   Yevropa   mamlakatlarida   esa   o‘rta   asrlar   davridayoq
harbiy-jismoniy  tayyorgarlik  ko‘rishda  qo‘llanilgan  edi.  Yog‘och  otda,  narvon  va
raqib   qal’alariga   hujum   qilishni   o‘rgatishda   qo‘llanadigan   boshqa   jihozlardagi
mashqlar shular jumlasiga kiradi. Akrobatik mashqlar va arqon ustidagi mashqlarni
sayyor yurgan dorbozlar namoyish qilishgan.
XVI   asrda   jismoniy   tarbiyaga   oid   bir   qancha   asarlar   paydo   bo‘ladi.   Bulardan
eng   mashhuri   I.   Merkurialisning   gimnastika   san’ati   haqidagi   asari.   Muallif
gimnastikani:   harbiy   gimnastika,   davolash   gimnastikasi   va   atletik   gimnastikadan
iborat  uch turga ajratdi.Hozirgi  paytda an’anaviy gimnastika jihozlaridan tashqari
ko‘pgina   umumrivojlantiruvchi   mashqlar   uchun   foydalaniladigan   yordamchi
trenajorlar,   qurilmalar   paydo   bo‘lmoqda.   Bu   trenajorlar   ham   gimnastika   sportini
rivojlantirishda mashqlar bajarish sifatini oshirishda katta foyda beryapti.
Yuqorida   ko‘rsatib   o‘tilgan   gimnastika   turlari   mazkur   sportning   umumiy
yo‘nalishi   asosini   o‘zida   saqlab   qoladi.   Ammo   nimaga   mo‘ljallanganligi,
mashqlarning   o‘ziga   xosligi   va   uslubiyati   bilan   bir-biridan   farq   qiladi.
Gimnastikaning asosiy vositalarini mana shu tariqa ajratish, gimnastikaning biron
turi uchun, turli xildagi pedagogik maqsad va vazifalarni yechish uchun mashqlar
tanlashni osonlashtiradi.
Muhim   ko‘nikma   va   malakalarni   rivojlantirish,   takomillash-   tirish,
mustahkamlash,   shug‘ullanuvchilarning   kayfiyatini   ko‘tarish   va   mashg‘ulot
jarayoniga ishtiyoqni oshirish maqsadida gimnastika mashg‘ulotlarida qo‘llaniladi,
33 ular   qatorida   har   xil   harakatli   o‘yinlar   ham   qo‘llaniladi.   Estafetalar   o‘tkazganda
o‘yinlarning musoba- qalashuv belgilariga ko‘proq e’tibor beriladi.
34 Foydalanilgan adabiyotlar.
1.Gimnastika. A.M. Shlemin, A.T. Brikinlar tahriri. 1982 yil, Toshkent.
2.A. Yefemenko.  Gimnastika. T., O‘zDJTI, 1980.
3.I. Azimov.  Sport fiziologiyasi. T., O‘zDJTI, 1993.
4.Э.И. Сакун.  Построение учебного процесса по физическому воспитанию 
студентов в вузе. М., «Дашков и К», 2009.
5.A.N.Nоrmurоdоv.  Jismоniy tarbiya  T.,1998
6.T.Usmоnxo‘jaev,  F.Xo‘jaev.  1001 ўyin  T.,1990
7.A.V.Keneman, D.V.Xuxlaeva   Maktabgacha tarbiya yoshidagi 
bоlalarni jismоniy tarbiyalash nazariyasi va metоdikasi.  T.,1988
8. V.G.Frоlоv.  Sayrda jismоniy tarbiya mash g‘ ulоtlar,  o‘ yinlari va 
mash q lari.  T.,  O‘q ituvchi 1990 y.
9.    Xujayev F. O‘zbekistonda jismoniy tarbiya qo‘llanma. Toshkent. 1997  
10. Normurodov A.A. Jismoniy tarbiya darslik Toshkent 1998      
11. E. A. Seytxalilov Pedagogik ilmiy tadqiqot muammolari Qo‘llanma 
Toshkent 1999      
12. Abdullayev A. , Xonkeldiyev Sh. X. Jismoniy tarbiya nazariyasi va 
usuliyati. Toshkent. 2000 y.    
13. Axmatov M. S. Uzluksiz ta’lim tizimida ommaviy 
sportsog‘lomlashtirish ishlarini samarali boshqarish. Toshkent. 2001y.    
14. Salomov R.S., Kerimov F.A. Jismoniy tarbiyada pedagogik 
texnologiyalar. Toshkent. 2002 y.    
15. Usmonxodjayev T.S. Bolalar va o‘smirlar sporti mashg‘ulotlari 
nazariyasi va uslubiyatlari. Toshkent. 2005 y.    
16. Salomov R.S. Sport mashg‘ulotning nazariy asoslari – Toshkent., 
35 O‘zbekiston Davlat jismoniy tarbiya instituti,    2005 yil - 238 b.      
17. Goncharova O.V. Yosh sportchilarning jismoniy qobilyatlarini 
rivojlantirish Toshkent., O‘zbekiston Davlat jismoniy tarbiya instituti    
2005 yil - 171 b.      
18. A.N.Borodiyev, I.B.Goldshteyn, N.B.Samoylov. Uchebnoye    
posobiya    pod.red. Russkiy    rukopashnыy    boy.    Moskva 2001      
19 . O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti, vazirlar mahkamasi hamda 
jismoniy tarbiya va sport ishlari boshqarmalari tamonidan chiqarilgan 
qaror, qonun, farmonlar. Toshkent 1991-2007.    
2 0 . Obidov T. O‘zbek polvonlari. Toshkent. 1979    
2 1 . Maxachkala, Abdullayev I.    “Nasionalnoye vido sporta” 1982.      
2 2 . Isaqov R. T.    Farg‘onacha kurash. 1994.      
23 . Azizov N. Belbog‘li Turkiston kurashi. Toshkent. 1998    
24 . Kerimov F.    Sport kurash nazariyasi va usuliyati. Toshkent. 2005.    
25 . Rambler: ru., Google., Yandex. Provayderlaridan Internet 
materiallari. 2015-2016
2 6 . www.ziyonet.uz. 
27 . www.wiki.arxiv.uz/gimnastika
36