Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 253.4KB
Покупки 5
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Global oziq-ovqat muammosi

Купить
Mavzu: Global oziq-ovqat muammosi
Kirish
I - Bob. Milliy iqtisodiyotni rivojlanishida oziq-ovqat sanoatining o’rni
1.1 Global Oziq-ovqat muammosi 
1.2.Jaxon iqtisodiyotida global oziq-ovqat muommosini bartaraf etish
1.3. O’zbekistonda oziq-ovqat sanoatini rivojlantirish  omillari
II-Bob. Oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash yo’llari
2.1. Oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash istiqbollari
2.2.  O’zbekiston oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlashning asosiy 
yo’nalishlari va mexanizmlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 KIRISH
 Mavzuning dolzarbligi:  Mamlakatni modernizatsiyalash sharoitida oziq-
ovqat   sanoatini   va   Qishloq   xo’jaligini   isloh   qilish,   fermer   xo’jaliklariga
biriktirilgan yer uchastkalarini optimallashtirish, paxta va g’allaning xarid
narxlarini   oshirish   bo’yicha   amalga   oshirilayotgan   izchil   ishlar   natijasida
iqtisodiyotimizning   agrar   sektorida   tarkibiy   sifat   o’zgarishlari   yuz
bermoqda.Oziq-ovqat xavfsizligini ta‘minlash deganda, mintaqada mavjud
resurslardan unumli va oqilona foydalanish orqali fan-texnika yutuqlariga
asoslangan   holda,   aholini   oziq-ovqat   mahsulotlariga   bo’lgan   ehtiyojlarini
qondirish   demakdir.   Shuningdek,   oziq-ovqat   mahsulotlarining   sanitariya,
veterinariya, fitosanitariya normalari va qoidalariga mosligi tushuniladi.
Kurs   ishining   maqsadi -   O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy
xavfsizligining   muhim   segmenti   bo‘lgan   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlashning   asosiy   yo‘nalishlari   va   mexanizmini   takomillashtirish
bo‘yicha ilmiy asoslangan taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   vazifasi:   Kurs   ishining   maqsadidan   kelib   chiqqan
holda ishda quyidagi vazifalarni hal etish ko‘zda tutilgan.
Turli   iqtisodiy   qarashlar   va   uslubiy   yondashuvlarni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish   asosida   jahon   xo‘jaligi   aloqalarining   globallashuvi
sharoitida   mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashning   mohiyati   va
iqtisodiy   ahamiyatini   ochib   berish;   mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlashning mezon va ko‘rsatkichlarini ilmiy jihatdan  asoslash  hamda
uning   tashqi   iqtisodiy   omillarini   tahlil   qilish;tizimli   yondashuv   asosida
O‘zbekiston   Respublikasida   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash   sohasida
mavjud   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   etish   yuzasidan   ilmiy
asoslangan   taklif   va   tavsiyalar   tayyorlash;   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlash   bo‘yicha   jahon   amaliyotida   qo‘llaniladigan   mexanizm   va
dastaklarni tahlil etish asosida ulardan O‘zbekiston sharoitida foydalanish
bo‘yicha takliflar ishlab chiqish ;
I - Bob. Milliy iqtisodiyotni rivojlanishida oziq-ovqat sanoatining o’rni
2 1.1. Global Oziq-ovqat muammosi 
Oziq-ovqat  muammosi   hozirgi   paytda  o‘ta   dolzarb   bo‘lib   turibdi:   och
qolayotganlar   soni   1970   yilda   460   million   bo‘lgan   bo‘lsa,   1990   yilda   550
millionga   yetdi.   2000   yilga   bu   ko‘rsatkich   650   million   kishiga   yetishgan
(sayyora   aholisining   10%).   Hisoblarga   qaraganda   me'yordagi   ovqatlanish
uchun   bir   kishiga   eng   kamida   0,6   ga   ishlov   beriladigan   yer   to‘g‘ri   kelishi
lozim. Bu ko‘rsatkich esa hozirning o‘zidayoq me'yordan ikki baravar (2000
yilda   u   2,5   baravar   kam   bo‘ldi,   ya'ni   0,23   -   0,15ga,   ya'ni   to‘rt   baravar
kamaydi,   shunda   ham   agar   ishlov   beriladigan   yerlar   soni   ilgarigi   miqdorda
qolsa).   Faqat   Osiyo   va   Afrika   mamlakatlarining   o‘zidagina   ochlikdan   bir
kunda 1200 tagacha kishi halok bo‘lmoqda.
Ochlik, garchi oziq-ovqat muammosining yaqqolroq namoyon etuvchi hodisa
bo‘lsa   ham,   lekin   u   bu   muammoning   birdan-bir   ko‘rinishi   emas.
Muammoning  boshqa  tomoni - rivojlangan  mamalakatlardagi  ortiqcha  ovqat
iste'mol qilishdir. 
Juda ko‘plab rivojlanayotgan mamlakatlarning aholisi mutlaq (oziq-ovqatning
umuman   yetishmasligi)   yoki   nisbatan   (ovqatlanishning   ma'lum   bir
komponentlarining   -   oqsillari,   vitaminlar,   minerallar,   yog‘lar,   uglevodlar   va
hakozo)   ochlikni   boshlaridan   kechirmoqdalar.   Nisbiy   ochlikning   eng   keng
tarqalgan shakllaridan biri - oqsil yetishmasligi. Ko‘p xalq va elatlarning past
bo‘yli   ekanligi   faqat   ularning   genetik   xususiyatlarigagina   bog‘liq   bo‘lmay,
balki   oziq-ovqat   oqsilining   yetishmasligi   oqibatidir.   Ayni   paytda   Harbiy
yevropa va Shimoliy Amerika xalqlarining ovqatlanishida oqsillar ratsionning
70%ni   tashkil   etadi,   biroq   u   yerda   ishlov   berilmagan   sabzavotlar   va
mevalarning yetishmasligi yaqqol kuzatiladi.
Shunday   qilib   oziq-ovqat   muammosini   hal   qilishda   insoniyatning   turli
qismlari oldida turlicha vazifalar turadi: 
rivojlanayotgan   mamlakatlar   aholisi   uchun   -   bu   yetarli   ovqatlanish
imkoniyatlarini   qidirib   topish   (dehqonchilikdan   va   chorvachilikdan
3 olinadigan   mahsulotlarni  ko‘paytirish,  yovvoyi  tabiat   va  okean  resurslaridan
foydalanish,   oziq-ovqat   importi   va  hokazo);  rivojlangan   mamlakatlar  aholisi
uchun   -   ovqatlanish   tarkibini   o‘zgartirish   (oqsillar,   yog‘lar   va   qandni
kamaytirish   va   tabiiy   mahsulotlarni   ko‘paytirish).     Oziq-ovqat   xavfsizligi
insonlarning   istalgan   paytda   faol   va   sog’lom   turmush   tarzi   uchun   zarur
bo’lgan   elementlarga   boy   va   xavfsiz   (sifati,   soni   va   xilma-xilligi   bo’yicha)
ovqatlanish imkoniyatiga ega bo’lish demakdir.
Shu   boisdan   qayd   etish   lozim,   ayni   globallashuv   jarayonida   mamlakatlarda
aholini oziq-ovqat mahsulotlari bilan sifatli va sotib olish qobiliyati doirasida
ta‘minlash muhim masalaga aylandi.
Fikrimizcha, oziq-ovqat xavfsizligini ta‘minlashga qaratilgan chora-tadbirlar
davlatning   nafaqat   agrar   sohadagi,   balki   siyosiy   va   iqtisodiy   yo’nalishdagi
faoliyatlari   bilan   ham   bevosita   bog’liqdir.   1974   yilda   Jahon   oziq-ovqat
sammitida   ushbu   iqtisodiy   kategoriya   tushunchasi   birinchi   bor   taklif
qilingan,   ―barqaror   oziq-ovqat   iste‘molini   ta‘minlash   va   ishlab   chiqarish
hajmi,   narxlarning   o’zgarishini   to’ldirish   uchun   muhim   oziq-ovqatlar
bo’yicha dunyoda yetarli jamg’armalari doimiy mavjudligini bildiradi.
Haqiqatan   ham,   bugungi   kunda   yer   yuzida   aholi   soni   oshgani   sayin,   oziq-
ovqatga   bo’lgan   talab   ham   kuchaymoqda.   Bu   esa,   o’z-o’zidan,   oziq-ovqat
ishlab
chiqaruvchi   korxonalarning   ko’payishiga   sabab   bo’ladi.   Ana   shunday
vaziyatda   sifatsiz   hamda   inson   sog’lig’iga   xavf   soluvchi   oziq-ovqat
mahsulotlari   ishlab   chiqarish   yoki   yetishtirish   avj   olishi   ehtimoldan   xoli
emas  3
.
Mamlakatimizda   ushbu   sohada   keng   ko’lamli   ishlar   istiqlolning   ilk
kunlaridanoq   amalga   oshirildi.   Xususan,   1997   yil   ―Oziq-ovqat
mahsulotining   sifati   va   xavfsizligi   to’g’risida gi   Qonunning   qabul   qilinishi‖
buning   yaqqol   misolidir.   Zotan,   oziq-ovqat   xavfsizligi   sifatining   xavfsizligi
va uning ta‘minlanganlik darajasi, zaxiralarning mavjud bo’lishi kabi omillar
4 orqali   umumiy   oziq-ovqat   barqarorligi   ta‘minlanadi.   Ya‘ni   oziq-ovqatning
inson   salomatligiga   bo’lgan   salbiy   ta‘sirini   tartibga   solish   borasidagi
tadbirlar   birinchi   navbatdagi   masala   bo’lsa,   ikkinchidan,   oziq-ovqat
yuzasidan boshqa mamlakatlarga qaram bo’lishning oldini olishdir.
Davlat   darajasida   oziq-ovqat   xavfsizligiga   erishish   uchun   mamlakat
zarur   oziq-ovqat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishi   yoki   import   qilishi,
saqlashi,   taqsimlashi   va   oziq-ovqatni   adolatli   hammabop   bo’lishini
ta‘minlashi lozim  4
.
Taqqoslash   sifatida   aytish   mumkinki,   O’zbekistonda   don   va   sabzavot
mahsulotlarini   iste‘mol   qilish   boshqa   rivojlanayotgan   davlatlar   darajasida,
don   ekinlarini   yetishtirish   bo’yicha   esa   rivojlangan   davlatlardan   ham   ko’p
ekanligini   ko’rish   mumkin.   Aksincha,   baliq   mahsulotlarini   iste‘mol   qilish
yuqori   hajmda   emasligi,   ushbu   sohada   muayyan   chora-tadbirlarni   amalga
oshirishni vaziyat taqozo etmoqda.
Shu   boisdan,   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashga   qaratilgan   chora-
tadbirlarni   yuqoridagi   holatlardan   kelib   chiqib,   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlovchi ko’rsatkichlardan foydalanish maqsadga muvofiq.
5 1.2.Jaxon iqtisodiyotida global oziq-ovqat muommosini bartaraf etish
 Bu aniq   global muammolar bir -biri bilan chambarchas bog'liq... Masalan,
oziq -ovqat muammosining jiddiyligi ko'plab rivojlanayotgan mamlakatlarda
qishloq   xo'jaligi   ishlab   chiqarishining   o'sishi   bilan   taqqoslaganda   aholi
sonining   tez   o'sishi   bilan   kuchayadi.   Oziq   -ovqat   muammosini   hal   qilish
uchun   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarning   resurs   salohiyatidan   foydalanish
yoki   xalqaro tashkilotlar   maxsus yordam dasturlarini ishlab chiqish va amalga
oshirish.   Jahon   iqtisodiyotining   shakllanishiga   global   muammolarning
ta'sirini ko'rib chiqish ularni talab qiladi   batafsil tahlil   va alohida mamlakatlar
va   umuman   jahon   hamjamiyati   nuqtai   nazaridan   baholash.   Ikkinchi
yarmining   jahon   rivojlanishining   xususiyatlari   XX   asr   Bu   iqtisodiy
faoliyatning   barcha   sohalariga   ta'sir   ko'rsatadigan   doimiy   omilga
aylanganligidan iborat.   Xo'jalik ishi   ilgari odamlar kira olmaydigan hududlar
va hududlarga (Jahon okeani, qutbli zonalar, kosmik va boshqalar) tarqaldi.
Ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   jadal   rivojlanishi,   texnik   taraqqiyotning
rejalashtirilgan   tabiati   va   global   miqyosi,   agar   mukammal   boshqaruv
mexanizmi   bilan   qo'llab   -quvvatlanmasa,   qaytarilmas   salbiy   oqibatlarga  olib
kelishi   mumkin.   Xususan,   mamlakatlar   o'rtasidagi   iqtisodiy   taraqqiyotning
notekisligi   yanada   oshadi,   insoniyatning   moddiy   va   ma'naviy   madaniyati
darajasidagi   tafovut   oshadi,   biosfera   muvozanati   buziladi,   ekologiyaning
yomonlashuvi mumkin emasligiga olib kelishi mumkin. Yerdagi hayot.
Bu   oziq   -ovqat   inqirozini   hal   qilish   oziq   -ovqat   mahsulotlarini   ishlab
chiqarish,   qayta   taqsimlash   va   iste'mol   qilish   bo'yicha   xalqaro   strategiyani
ishlab   chiqishni   talab   qiladi.   Erni   etishtirishning   hozirgi   usullari   bilan   ham,
ingliz   mutaxassislarining   hisob   -kitoblariga   ko'ra,   10   milliarddan   ortiq
odamni   oziq   -ovqat   bilan   ta'minlash   mumkin.   Bularning   barchasi   ekin
maydonlaridan nihoyatda unumsiz foydalanish haqida gapiradi. 1
1
  Barkamol avlod orzusi- Toshkent.:2017, 205- b.z
6 Yoqilgan   hozirgi   bosqich   Hech   qachon   bo'lmaganidek,   tsivilizatsiyaning
rivojlanishi   savollar   tug'dirdi,   ular   hal   qilinmasa,   insoniyatning   iqtisodiy
taraqqiyot   yo'lidan   keyingi   oldinga   siljishi   mumkin   emas.   Garchi   bu   XXI
asrda rivojlanishidan boshlab, insoniyatning universal faoliyatining bir qismi
bo'lsa   ham.   xavfsizlik   va   tinchlikni   saqlash   muammolari   ko'proq
bog'liq,   tabiiy muhit   shuningdek axloqiy, diniy va falsafiy qadriyatlar.
Ayniqsa,   XX   asrning   ikkinchi   yarmida   global   muammolarning   ahamiyati
oshdi. Aynan ular milliy tuzilmaga sezilarli ta'sir ko'rsatadi. Tarixiy jihatdan,
butun   jahon   iqtisodiyoti   XX   asr   boshlariga   kelib   shakllandi.   dunyoning
aksariyat   mamlakatlarining   jahon   iqtisodiy   munosabatlariga   jalb   qilinishi
natijasida. Bu vaqt tugadi   dunyoning hududiy bo'linishi, jahon iqtisodiyotida
shakllandi   ikkita qutb... Bir qutbda edi   sanoatlashgan mamlakatlar   va boshqa
tomondan   -   ularning   koloniyalari   -   agrar   va   xomashyo   qo'shimchalari...
Ikkinchisi u erda milliy bozorlar tashkil etilishidan ancha oldin jalb qilingan.
Bu   mamlakatlarning   jahon   iqtisodiy   munosabatlariga   qo'shilishi,   aslida,
ularning   rivojlanish   ehtiyojlari   bilan   emas,   balki   sanoati   rivojlangan
mamlakatlar   kengayishining   natijasi   edi.   Jahon   iqtisodiyoti,   sobiq
mustamlakalar   mustaqillikka   erishgandan   keyin   ham   shakllandi   uzoq
yillar   markaz   va   periferiya   o'rtasidagi   munosabatni   saqlab   qoldi.   Bu   erda
hozirgi   global   muammolar   va   qarama   -qarshiliklar   kelib   chiqadi.   Qoidaga
ko'ra,   global   muammolarni   hal   qilish   uchun   ulkan   moddiy   va   moliyaviy
resurslar   talab   qilinadi.   Muayyan   muammoni   global   muammo   sifatida
tasniflashning   asosiy   mezonlari   hisoblanadi   miqyosi   va   birgalikdagi   sa'y   -
harakatlarga ehtiyoj   uni yo'q qilish uchun.
7 1.3.   O’zbekistonda   oziq-ovqat   sanoatini   rivojlantirish
omillari
O’zbekiston mustaqillikning dastlabki yillaridan ijtimoiy yo’naltirilgan
bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   huquqiy   demokratik   davlat   qurish,   barcha
sohalarda keng ko’lamli izchil islohotlarni amalga oshirish bo’yicha o’zining
tadrijiy   taraqqiyot   yo’lini   tanladi.   Bunda   aholini   to’g’ri   ovqatlanish
me‘yorlariga   mos,   yuqori   sifatli   va   xavfsiz   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan
ta‘minlash   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy
yo’nalishlaridan   biri   etib   belgilandi.   Shu   munosabat   bilan   fermer
xo’jaliklarini   rivojlantirish   asosida   iqtisodiy   islohotlarni   kuchaytirish,
qishloqda  ishlab  chiqarish  munosabatlarini  takomillashtirish,  boshqaruvning
bozor   tamoyillariga   mos   tashkiliy   tuzilmasini   joriy   etish,   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchilarning   mustaqilligini   kengaytirish   va
ularning   huquqiy   himoyasini   ta‘minlashga   doir   chora-tadbirlar   amalga
oshirildi.
O‘zbekiston   Respublikasini   birinchi   prezidenti   1991   yil   29   noyabrda   qabul
qilingan   ―Respublikada   dehqon   (fermer)   xo’jaliklarini   yanada
mustahkamlash   va   tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   yo’li   bilan   qo’llab-
quvvatlash   to’g’risida gi   farmoni   mamlakatimizda   fermerlik   harakatini‖
rivojlantirish   uchun   asos   bo’lib   xizmat   qildi.   Bu   borada   qabul   qilingan   Yer
kodeksi,   ―Fermer   xo’jaligi   to’g’risida ,   ―Dehqon   xo’jaligi   to’g’risida   va	
‖ ‖
―Tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining   kafolatlari   to’g’risida gi   qonunlar	
‖
fermerlikni rivojlantirish, ularning iqtisodiy hamda moliyaviy mustaqilligini
ta‘minlash uchun mustahkam huquqiy asos yaratdi.
Bundan   tashqari,   ishlab   chiqarish   hajmini   kengaytirish,   fermer
xo’jaliklari   samaradorligi   va   rentabelligini   izchil   oshirishni   ta‘minlaydigan
moddiy-texnik   bazani   mustahkamlash,   yer   maydonlarini   optimallashtirish
bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.   Ayni   paytda
qishloqlarda   fermer   xo’jaliklariga   keng   turdagi   xizmatlar   ko’rsatadigan
8 zamonaviy ishlab chiqarish va bozor infratuzilmasi shakllantirilmoqda.
Mamlakatimiz   birinchi   prezidenti   2012   yil   22   oktyabrdagi
―O’zbekistonda   fermerlik   faoliyatini   tashkil   qilishni   yanada
takomillashtirish   va uni rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi   Farmoni‖
mamlakatimizda   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ini   isloh   etishning   mantiqiy
davomi   bo’ldi.   Mazkur   hujjat   fermer   xo’jaliklarining   samaradorligini
oshirish, huquq va vakolatlarini kengaytirish, yer-suv resurslari va yaratilgan
ishlab   chiqarish   salohiyatidan   unumli   foydalanish,   qishloqni   jadal
rivojlantirish   va   obodonlashtirish,   aholi   bandligi   hamda   farovonligini
ta‘minlashda   ularning   rolini   kuchaytirish   imkonini   bermoqda.   Farmonga
muvofiq,   tashkil   qilingan   O’zbekiston   Fermerlari   kengashi,   viloyatlar   va
tumanlar   fermerlar   kengashlari   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlari,
mahalliy davlat hokimiyati idoralari, tayyorlov, ta‘minot va xizmat ko’rsatish
tashkilotlari   bilan   munosabatlarda,   shuningdek,   sudlarda   ish   ko’rib
chiqilayotganda   fermer   xo’jaliklarining   huquq   va   qonuniy   manfaatlarini
himoya qilmoqda.
Chunonchi,   O’zbekistonda   1990   yilda   aholining   oziq-ovqat,   asosan
go’sht,   sut   va   qandolatchilik   mahsulotlariga   ehtiyoji   import   hisobiga
qondirilgan   bo’lsa,   unda   bugungi   kunda   aholining   ushbu   mahsulotlarga
ehtiyoji   96   foizga   respublikada   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   hisobiga
qondirilmoqda.
Ayni paytda O’zbekistonning har bir fuqarosi bir oy ichida 40 turdagi
oziq-ovqat mahsuloti sotib olishi mumkin va bunga o’rtacha ish haqining 40
foizini sarflaydi.
Ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarning   sifatini   ta‘minlash   maqsadida
oziq-ovqat   sanoatining   korxonalari   ISO-9001   xalqaro   sifat   standartlari   va
tayyor   mahsulotlar   xavfsizligi   xalqaro   sifat   standarti   ISO-22000   joriy
qilingan.
Mahalliy   oziq-ovqat   va   xom   ashyo   ishlab   chiqarishni   barqaror
9 rivojlantirish,   bozorga   xavfsiz   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   iste‘mol
me‘yorlarida   o’rnatilgan   assortimentda   yetkazish   bo’yicha   choralar   amalga
oshirilmoqda. Bu choralar respublikada oziq-ovqat mahsulotlari xavfsizligini
oshirishga ko’maklashmokda.
Real   sektor   korxonalarida   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   va
diversifikatsiya   qilishni   rag’batlantirish   hamda   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha
amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar   oziq-ovqat   tovarlari   ishlab   chiqarishning
o’sishini   ta‘minladi.   2015   yilda   oziq-ovqat   sanoatida   ishlab   chiqarish
umumiy hajmi 16729,2 mlrd. so’mni, o’sish sur‘ati esa o’tgan yilga nisbatan
114,4 foizni tashkil etdi.
2014   yilga   nisbatan   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hajmi   shakar
sanoatida – 23,7 foizga, meva va sabzavot sanoatida – 17,9 foizga, go’sht va
sut   sanoatida   –   5,7   foizga,   yog’   va   moy   sanoatida   –   3,7   foizga   o’sgani
kuzatildi.
Hisobot   davrida,   o’tgan   yilning   tegishli   davriga   nisbatan,   tarmoqning
yirik   korxonalari   tomonidan   ishlab   chiqarish   hajmlari   quyidagi   mahsulot
turlari   bo’yicha   oshirildi:   go’sht   konservalari   –   8,0   martaga,   go’sht   va
o’simlik konservalari – 2,0 martaga, shinni (melassa) – 40,9 foizga, margarin
va spredlar – 16,5 foizga, marmelad, jele – 20,2 foizga, uzoq saqlanmaydigan
qandolat   mahsulotlari   –   17,8   foizga,   shakar   –   16,3   foizga,   uzoq
saqlanmaydigan   boshqa   non   mahsulotlari   –   14,0   foizga,   ishlov   berilgan
suyuq sut – 11,4 foizga, saryog’ – 7,9 foizga, bug’doy noni – 6,3 foizga.
Shuningdek,   2014   yilga   nisbatan,   spirt   nastoykalari   (113,4   foiz),   pivo
(105,3 foiz) ishlab chiqarish hajmi oshdi.
Oziq-ovqat   mahsulotlari   ishlab   chiqarish   hajmining   asosiy   qismi
Toshkent shahri (tarmoqning umumiy hajmidagi ulushi 22,2 foiz), Toshkent
(18,2   foiz),   Samarqand   (13,4   foiz)   va   Farg’ona   (6,5   foiz)   viloyatlari
korxonalari hissasiga to’g’ri kelmoqda.
Tarmoqdagi kichik tadbirkorlik sub‘ektlari tomonidan mahsulot ishlab
10 chiqarish   hajmining   2014   yilning   shu   davriga   nisbatan   14,3   foizga   oshishi
ta‘minlandi   hamda   ularning   oziq-ovqat   sanoati   jami   hajmidagi   ulushi   69,0
foizni tashkil etdi.
2015   yilda   respublikada   1501   ta   oziq-ovqat   sanoati   korxonalari
yangidan   tashkil   qilingan,   2016   yil   1   yanvar   holatiga   respublikada
tarmoqning 8711 ta korxonasi faoliyat ko’rsatmoqda.
Mamlakatimizda   faoliyat   ko’rsatayotgan   Oziq-ovqat   sanoati
korxonalari   uyushmasi   aholiga   sanoat   mahsulotlari,   iste‘mol   tovarlari,
o’simlik   yog’i,   margarin,   mayonez,   shakar   va   boshqa   mahsulotlar   yetkazib
berayotgan   yuzdan   ziyod   korxonani   o’z   tarkibida   birlashtirgan.   Ular   ishlab
chiqarayotgan mahsulotlarning bir qismi eksport qilinayotir.
Ayni   paytda   tarmoq   korxonalari   sohada   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirish, oziq-ovqat mahsulotlari turini kengaytirish va ichki bozorni
yurtimizda   ishlab   chiqarilayotgan   sifatli   tovarlar   bilan   to’ldirish   ishlarini
izchil davom ettirmoqda. Ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish, texnik va
texnologik   yangilash   bo’yicha   investitsiya   loyihalarining   amalga   oshirilishi
bu borada muhim omil bo’layotir.
2015 yilda hududlarda oziq-ovqat sanoatini rivojlantirish uchun 1 ming
660   dan   ziyod   investitsiya   loyihasi   amalga   oshirildi.   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   va   viloyatlarda   21   ming   500   fermer   xo’jaligi   ko’p   tarmoqli
xo’jalikka   aylantirilib,   intensiv   va   mahalliy   bog’lar   barpo   etildi,   go’sht,   sut
va   meva-sabzavotni   qayta   ishlash   korxonalari   ko’paydi.   Chorvachilik,
parrandachilik,   baliqchilik,   asalarichilik   hamda   servis   xizmatlari
rivojlantirildi. Natijada 96 ming 200 yangi ish o’rni yaratildi.
Bu   boradagi   yutuqlarni   yanada   oshirishda   intensiv   usulda   mahsulot
yetishtirishni   keng   targ’ib   qilish,   yerdan   samarali   foydalanish   va   mahalliy
xom   ashyo   asosida   yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   mahsulotlarni   ishlab
chiqarish hajmini kengaytirish muhim ahamiyat kasb etadi.
O’zbekistonning   oziq-ovqat   sohasidagi   islohotlari   Xalqaro
11 jamoatchilik   tomonidan   ham   keng   e‘tirof   etilmoqda.  Jumladan,  BMT   Oziq-
ovqat  va   qishloq   xo’jaligi   tashkiloti   (FAO)ning   39-sessiyasi   doirasida   2015
yilda   O’zbekiston   Mingyillik   rivojlanish   dasturi   bo’yicha   yutuqlari   (oziq-
ovqat sohasidagi omilkorligi) uchun mukofotlandi.
Shuningdek,   O’zbekiston   Britaniyaning   ―Economist   jurnali‖
tomonidan   2015   yil   natijalariga   ko’ra   tuzilgan   yangi   oziq-ovqat   xavfsizligi
darajasi   reytingida   9   pog’onaga   ko’tarildi   7
  .   Bu   reytingga   hammasi   bo’lib
109 davlat kiritilgan.
O’zbekiston   reytingdan   64-o’rin   egallab,   o’tgan   yilgi   natijasini   9   punktga
yaxshiladi.
Oziq-ovqat   xavfsizligi   indeksi   (The   Global   Food   Security   Index)
Britaniyaning   ―The   Economist   Intelligence   Unit   tahliliy   kompaniyasi	
‖
tomonidan   AQShning   ―Dupon   transmilliy   kompaniyasi   ko’magida	
‖
chiqariladi.   Tadqiqotlar   2012   yildan   beri   olib   boriladi.   Bugungi   kunda   bu
indeks   o’zidan   turli   davlatlarning   oziq-ovqat   xavfsizligi   holati
ko’rsatkichlarining eng to’liq shaklini namoyon qiladi.
Barcha   davlatlar   uchta   kategoriya   bo’yicha   baholanadi:   oziq-ovqat
bilan ta‘minlanganlik va iste‘moli darajasi, ularning mavjudligi va yetarliligi,
oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizlik darajasi. Bu mezonlardan har
biri 28 ta turli ko’rsatkichni o’z ichiga olib, ularning qiymati ikki yillik davr
davomida o’lchangan.
Ma‘lumotlarga   ko’ra,   O’zbekiston   sanab   o’tilgan   mezonlar   ichida
―etarlilik   bo’yicha   eng   ko’p   ball   olgan.   Tadqiqotchilar   ma‘lumotlariga	
‖
ko’ra,   O’zbekistonda   oziq-ovqat   mahsulotlari   shunchalik   ko’pki,   har   bir
fuqaro kuniga 39 kilokalloriyadan iste‘mol qilish mumkin.
Hisob-kitob   qilishda   xalqaro   tashkilotlar   va   milliy   institutlar
ma‘lumotlaridan   foydalanilgan.   Davlatning   reytingdagi   yuqori   pozitsiyasi
uning oziq-ovqat xavfsizligi yuqori darajada ekanligini bildiradi.
2015   yilgi   reytingda   2014   yildagi   kabi   1-o’rinni   AQSH   egalladi.
12 Yetakchi   o’ntalikka   Singapur,   Irlandiya,   Avstriya,   Niderlandiya,
Shveysariya, Kanada, Germaniya, Avstraliya kiritildi.
Yana   bir   misol,   2015   yilning   sentyabr   oyida   Hindistonning
diplomasyindia.com   axborot-tahlil   portalida   mamlakatimiz   qishloq
xo’jaligida   erishilayotgan   muvaffaqiyatlar   mavzusiga   bag’ishlangan   maqola
chop etildi  8
.
Maqolada   qayd   etilishicha,   O’zbekistonda   hozirgi   paytda   har   yili   17
million   tonna   oziq-ovqat   mahsulotlari   ishlab   chiqariladi.   Aholi   jon   boshiga
deyarli 300 kilogramm sabzavot, 75 kilogramm kartoshka va 44 kilogramm
uzum to’g’ri kelmoqda. Bu ko’rsatkich optimal deb hisoblanadigan iste‘mol
me‘yoridan uch baravar ko’p hisoblanadi. Maqolada O’zbekiston ayni paytda
dunyoning   80   ta   davlatiga   180   turdan   ortiq   sarxil   meva-sabzavot
yuborayotgani   alohida   ta‘kidlangan.   Shu   kabi   misollarni   ko’plab   davom
ettirish mumkin.
Bugungi kunda oziq-ovqat ishlab chiqaruvchi korxonalar oldiga ishlab
chiqarish   sifatini   oshirish   va   uni   boshqarishning   yangi   standartlari,
zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   masalasi   qo’yilgan.   Ularning   joriy
etilishi   istiqbolda   korxonalar   quvvatini   yangi   darajaga   ko’tarish,   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   sifatini   oshirish   va   turini   kengaytirish   imkonini
beradi.   Bundan   tashqari,   korxonalarni   yangi   qoidalar   bo’yicha
sertifikatlashga   tayyorlash,   xodimlarni   qayta   o’qitish,   maxsus   ta‘mirlash
guruhlari tashkil qilish va boshqa masalalar katta ahamiyat kasb etayotir.
Shu maqsadda faoliyati tugatilayotgan O’zbekiston oziq-ovqat sanoati
korxonalari   uyushmasi   negizida   ―O’zoziqovqatsanoatxolding   xolding‖
kompaniyasi tashkil etildi  9
.
Respublikamiz   birinchi   prezidenti     2016   yil   18   fevraldagi   Qaroriga   ko’ra,
xolding   tarkibiga   oziq-ovqat,   yog’-moy   va   go’sht-sut   mahsulotlari   ishlab
chiqaruvchi   aksiyadorlik   jamiyati   va   mas‘uliyati   cheklangan   jamiyat
shaklidagi   176   ta   korxona   kiradi.   Xolding   ustav   kapitali   tugatilayotgan
13 uyushma   tarkibiga   kirgan   korxonalarning   ustav   jamg’armalaridagi   davlat
aksiyalari paketini balans qiymati bo’yicha berilishi hisobiga shakllantiriladi.
Qarorga   ko’ra,   yangi   xolding   kompaniyasi   tarkibiga   a‘zo   sifatida
ko’ngilli tarzda oziq-ovqat mahsulotlari ishlab chiqaruvchi korxonalar kirishi
mumkin.
Xolding   negizida   oziq-ovqat   sanoati   korxonalarini   rivojlantirish,
rekonstruksiya va modernizatsiyalash jamg’armasi yaratiladi.
2015-2019 yillarda  oziq-ovqat sanoatida  391  ta  investitsiya  loyihasini
amalga   oshirish,   kamida   1   million   300   ming   tonna   meva-sabzavot
mahsulotlarini   saqlash   hajmiga   ega   bo’lgan   2   mingdan   ortiq   zamonaviy
sovutish  kameralarini  qurish,  saqlash  joylarining  umumiy   hajmini  2  million
tonnagacha yetkazish nazarda tutilmoqda.
Ko’rsatib   o’tilgan   chora-tadbirlarning   amalga   oshirilishi   natijasida
2015-2019 yillarda oziq-ovqat xavfsizligini yanada mustahkamlash  va oziq-
ovqat   mahsulotlarining   asosiy   turlari   bilan   respublikaning   o’zini-o’zi
ta‘minlashi,   shuningdek,   tashqi   bozorlarda   talab   yuqori   bo’lgan   ushbu
mahsulotlar eksportini sezilarli oshirish ta‘minlanadi.
Shuningdek,   ―2015-2019   yillarda   ishlab   chiqarishni   tarkibiy
o’zgartirish,   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilishni   ta‘minlash   chora-
tadbirlari   Dasturida   2016   yildan   boshlab   O’zbekistonda   quritilgan   oziq-‖
ovqat mahsulotlari ishlab chiqarish ko’rsatib o’tilgan  10
.
Dasturga   binoan   nazarda   tutilgan   prognozlarga   ko’ra,   2016   yilda   180
tonna   mahsulot   ishlab   chiqarilsa,   2019   yilga   kelib   bu   ko’rsatkich   2300
tonnagacha yetadi.
Umuman olganda, istiqlol yillarida mamlakatimizda ichki iste‘mol bozori va
aholini,   ayniqsa,   qish-bahor   mavsumida   meva-sabzavot   mahsulotlari   bilan
barqaror ta‘minlash, ularni eksport qilish ko’lamini kengaytirishga doir keng
ko’lamli   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi,   jumladan,   chekka   tumanlardagi
savdo   tarmoqlarini   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   oziq-ovqat   tovarlari   bilan
14 uzluksiz ta‘minlashga ham katta e‘tibor berildi.
Xulosa   qilib   aytganda,   so’nggi   yillarda   oziq-ovqat   sanoatini
rivojlanirishga ijobiy ta‘sir etgan omillar quyidagilardir:
–   sifat   menejmentining   xalqaro   andozalari   asosida   jahon   oziq-ovqat
mahsulotlari bozorida milliy bozor ulushini oshirish;
– zamonaviy agrotexnologiyalarni jalb qilish bo’yicha loyihalarni amalga
oshirish   borasida   xalqaro   moliya   institutlari   va   investorlar   bilan   hamkorlik
qilishni rivojlantirish;
–  meva-sabzavot ekinlari  va uzum hosildorligini  oshirish,  infratuzilma  va
logistika tizimlarini takomillashtirish;
–   oziq-ovqat   mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   sohaga   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   qilish,   yuqori   texnologiyali   uskunalarni   joriy   etish,
eksport   salohiyatini   oshirishga   oid   zarur   qo’shimcha   choralar   ko’rish   va
boshqalar.
O’zbekistonda   hayotga   tatbiq   etilayotgan   iqtisodiy   islohotlar,   oziq-
ovqat xavfsizligini, chunonchi, qishloq xo’jaligini tubdan isloh etish va oziq-
ovqat   sanoatini   rivojlantirish   hisobidan   ta‘minlash   bo’yicha   amalga
oshirilayotgan chora-tadbirlarni quyidagi yo’nalishlarda izchil davom ettirish
maqsadga muvofiqdir:
–   oziq-ovqat   mahsulotlarini   jahon   bozori   talablari   darajasida   tayyorlash
uchun  korxonalarga  zamonaviy  texnologiyalar,  sifatni  boshqarishning yangi
standartlarni joriy etish;
– savdo logistika markazlari tashkil etish;
–   yarim   tayyor   va   tayyor   mahsulotlar,   idishlar,   qadoqlash   materiallari
ishlab
chiqaruvchi yangi korxonalar tashkil etish;
–   oziq-ovqat   mahsulotlarini   vakuum   usulida   halqaro   talablar   darajasidagi
shisha
idishlarda qadoqlash usulini kengaytirish va boshqalar.
15 Bu, o’z navbatida, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning uzviy qismi sifatida
oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash,   ulkan   ishlab   chiqarish   salohiyatiga   ega
agrosanoat   kompleksini   jadal   rivojlantirish   uchun   barcha   zarur   sharoitlar
yaratish
va   shu   tariqa   mamlakatimiz   farovonligi   hamda   barqarorligining   kafolati
bo’lib xizmat qiladi.
O’zbekistonda oilalarning minimal iste‘mol byudjetini hisoblash uchun
oziq-ovqatlarga  talab   42 turdagi  mahsulotlarni o’z ichiga oladi. Soni  5 va  7
kishidan   iborat   bo’lgan   oila   uchun   bir   yilga   607,5   kilogrammdan   850,5
kilogrammgacha un
va un mahsulotlari, shundan 55 foizi bug’doy noni talab etiladi. Shuningdek,
5   kishidan   iborat   oila   uchun   yiliga   857   kg,   7   kishiga   1200   kg   sabzavot;
kartoshka   esa   mos   ravishda   317,5   va   444,5   kg   talab   etiladi.   Ushbu
ko’rsatkichlar oila a‘zolari soni oshib borishi bilan ko’payib boradi.
Mahsulotlar   guruhlarining   bozor   bahosidagi   o’rtacha   qiymati   5   kishi
uchun   bir  yilga   8,9   mln.  so’m,  7   kishi  uchun   13,7   mln.  so’mga   teng.  Unda
16 bitta   oila   a‘zosi   uchun   yiliga  5   kishidan   iborat   oilada  o’rtacha  1774,2  ming
so’m,  7 kishilik  oilada  1959,4  ming  so’m to’liq  ratsion  me‘yorlari  bo’yicha
oziq-ovqat   uchun   daromaddan   ajratma   (harajat)   talab   etiladi.   Uslubiy
jihatdan oziq-ovqat mahsulotlariga talab etiladigan harajatlarni oilalar guruhi
bo’yicha,   mahsulotlar   harid   qilish   joylari   (dehqon   bozorlari,   do’konlar,
supermarket   va   b.)   hamda   qishloq   oilalarida   shaxsiy   tomorqada   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlar   (bozor   bahosiga   tenglashtirib)   baholaridan
foydalanib   tabaqalashgan   holda   hisoblashni   amalga   oshirish   mumkin.   Unda
oziq-ovqatga   sarflanadigan   oila   harajatlarining   aniqlik   darajasi   yuqori
bo’ladi.   Yil   davomida   mahsulotlar   bahosining   o’zgarib   turish   hususiyati,
bunday   hisob-kitoblar   uchun   iste‘mol   me‘yorlarini   yil   fasllariga   qarab
tabaqalashni talab etadi. 2
Respublika   aholisining   oziq-ovqat   mahsulotlariga   bo’lgan   me‘yoriy
talablarini qondirish, qishloq xo’jalik mahsulotlari ishlab chiqarish darajasiga
bog’liq hisoblanadi.
2
  Abdurahmonov Q.X., Mamarasulov F.U. Aholining ish bilan bandligini infrastrukturasi.
Toshkent: TDIU, 2014. – 82 b.
17 II-Bob. Oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash yo’llari
2.1. Oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash istiqbollari
Insonlarning   muhim   ehtiyojlaridan   biri   oziq-ovqat   mahsulotlariga
bo’lgan ehtiyojdir. Bu esa ushbu turdagi mahsulotlarni ko’paytirishni taqozo
etadi.   Oziq-ovqat   mahsulotlarini   yetishtirishda   qishloq   xo’jaligi   muhim
sohalardan biri hisoblanadi.
Sir emaski, dunyoda kuniga ming-minglab odamlar ochlik tufayli turli
kasalliklarga   chalinmoqda   va   hayotdan   bevaqt   ko’z   yummoqda.   Nufuzli
xalqaro   tashkilotlarning   ma‘lumotlar   bo’yicha   hozirgi   paytda   yer   kurrasida
qariyb 1 milliarddan ortiq odamlarning qorni nonga to’ymaydi.
Ma‘lumotlarga   ko’ra,   so’nggi   35   yil   ichida   dunyo   aholisining
bug’doyga bo’lgan talabi ikki barobarga ortib, g’alla yetishtirish miqdori olti
yuz   million   tonnaga   yetdi.   Hozirgi   vaqtda   barcha   donli   ekinlar   maydoniga
nisbatan   bug’doy   ekiladigan   yer   maydoni   jahon   bo’yicha   32   foizni   tashkil
etadi.   Mutaxassislarning   fikricha   kelgusi   20-25   yil   davomida   bug’doyga
bo’lgan talab 40 foizga oshadi. Demak, 2020 yilda jahon bo’yicha bug’doyga
bo’lgan   ehtiyoj   840   million   tonnani   tashkil   etadi.   Mazkur   talabni   qondirish
uchun   jahon   bo’yicha   bug’doy   hosildorligini   bugungi   kundagidan   qariyb
yana   bir   barobarga   oshirishni   taqozo   etadi.   Bundan   ko’rinadiki,   kelajakda
jahonda oziq-ovqat tanqisligi muammosini hal etish  o’ta tig’iz masalalardan
biri bo’lib hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasining   birinchi   prezidenti   2015   yil   15   mayda
qabul   qilingan   ―Xususiy   mulk,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
ishonchli   himoya   qilishni   ta‘minlash,   ularni   jadal   rivojlantirish   yo’lidagi
to’siqlarni   bartaraf   etish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi   Farmonida   ham‖
xususiy   tadbirkorlikning   iqtisodiyotdagi   roli   va   o’rnini   tubdan   oshirish,
tadbirkorlik  faoliyatini  tashkil   etish   yo’lidagi   mavjud   to’siq   va  cheklovlarni
tugatish, jumladan, qishloq xo’jaligi
mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchilarga   yanada   qulay   iqtisodiy,   huquqiy   shart-
18 sharoit va rag’batlar yaratishga keng e‘tibor qaratilgan . 11
Mamlakatimiz   mustaqilligining   dastlabki   kunlaridanoq,   qishloq
xo’jaligi   sohasida   ham   keng   ko’lamli   islohotlar   boshlab   yuborildi   va   g’alla
mustaqilligi   g’oyasi   olg’a   surdi.   G’allachilikning   ilg’or   usullari,   zamonaviy
va intensiv agrotexnologiyalari amaliyotga dadil tatbiq etildi va chet ellardan
hosilni tez nest-nobud qilmay o’rib-yig’ib oladigan kombaynlar sotib olindi.
Shuningdek,   dehqonlar   moddiy   manfaatdorligini   oshirishga   alohida   e‘tibor
berildi. Natijada O’zbekiston g’alla mustaqilligiga uzil-kesil erishdi.
Respublikamiz   birinchi   prezidenti   I.A.Karimov   mamlakatimizni   2015
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2016   yilga   mo’ljallangan
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan
Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi   ma‘ruzasida
ta‘kidlaganidek:   ―Mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligida   ham   chuqur   tarkibiy
o’zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.   Murakkab   ob-havo   sharoitlariga
qaramasdan fermer va dehqonlarimizning fidokorona mehnati va omilkorligi
tufayli o’tgan yili mo’l hosil yetishtirildi – 7 million 500 ming tonnadan ortiq
g’alla, 3 million 350 ming tonnadan ziyod paxta xirmoni barpo etildi.
Ta‘kidlash   kerakki,   bunday   mo’l   hosil   asosan   qishloq   xo’jaligida
ishlab   chiqarishni   jadallashtirish,   seleksiya   ishlarini   yaxshilash,   g’o’za   va
boshoqli don ekinlarining rayonlashtirilgan navlarini joriy qilish, zamonaviy
agrotexnologiyalarni o’zlashtirish evaziga ta‘minlandi.
Mamlakatimizda   bug’doydan   gektaridan   o’rtacha   55   sentner   hosil   olingani,
ayrim   tumanlarda   bu   ko’rsatkich   60-77   sentnerni   tashkil   etgani,   hech
shubhasiz,   fermerlarimizning   ulkan   yutug’idir   12
  .   Bu   esa,   o’z   navbatida,
qayta   ishlash   korxonalarini   xom   ashyo,   aholini   esa   oziq-ovqat   mahsulotlari
bilan   to’la   ta‘minlash,   shuningdek,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   eksport
salohiyatini   oshirishga   asos   yaratdi.   Eng   asosiysi,   qisqa   muddatda
mamlakatimizning oziq-ovqat xavfsizligi ta‘minlandi.
Oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash   deganda,   mintaqada   mavjud
19 resurslardan   unumli   va   oqilona   foydalanish   orqali   fan-texnika   yutuqlariga
asoslangan   holda,   aholini   oziq-ovqat   mahsulotlariga   bo’lgan   ehtiyojlarini
qondirish   demakdir.   Shuningdek,   oziq-ovqat   mahsulotlarining   sanitariya,
veterinariya, fitosanitariya normalari va qoidalariga mosligi tushuniladi.
Mamlakatimiz   aholisini   yuqori   sifatli,   xavfsiz,   vitaminlar   va   mineral
moddalarga   boy   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   ta‘minlash   ustuvor
vazifalardan biri qilib belgilangan. Chunki, oziq-ovqat mahsulotlari tarkibida
vitaminlar   va   mineral   moddalar   yetishmasligi   onalar   va   bolalar   o’rtasida
kasallik   va   o’lim   darajasining   oshishiga,   bolalar   va   o’smirlarning
intellektual-jismoniy   rivojlanishining   pasayishiga,   katta   yoshdagi
insonlarning   esa   ish   qobiliyatlarini   susayishiga   olib   keladi.   Bu   salbiy
oqibatlarni   oldini   olishning   birdan-bir   xavfsiz   va   tejamli   usuli   oziq-ovqat
mahsulotlari tarkibini boyitishdir.
Davlatimiz siyosati, avvalo, aholini boyitilgan oziq-ovqat mahsulotlari
bilan   ta‘minlashga   qaratilgan   ijtimoiy,   iqtisodiy,   huquqiy,   tashkiliy   chora-
tadbirlarni   amalga   oshirish   va   oziq-ovqat   mahsulotlarini   boyitish   uchun
vitamin-mineral   aralashmalarning   sifati   hamda   xavfsizligi   ustidan   davlat
nazoratini ta‘minlash muhim vazifa hisoblanadi.
Yuqorida   ta‘kidlaganimizdek,   aholini   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan
ta‘minlash,   aynan   qishloq   xo’jaligi   tarmog’i   zimmasida   ekanligi   bizga
ma‘lum. Bu sohaning respublikamiz ijtimoiy-iqtisodiy hayotida muhim o’rin
tutganligi   uchun   yurtboshimiz   rahnamoligida   istiqlolning   dastlabki
yillaridanoq   qishloq   xo’jaligida   keng   ko’lamli   islohotlar   amalga   oshirildi.
Xususan,   xo’jalik   yuritishning   eng   samarali,   taraqqiy   etgan   davlatlar
tajribasida o’zini har tomonlama oqlagan fermerlik harakatiga o’tilishi ushbu
soha rivojida yangi davrni boshlab berdi.
Amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar   tufayli   mamlakatimiz   1-prezidenti
Islom   Karimov   ta‘kidlaganidek,   istiqlol   yillarida   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   ishlab   chiqarish   2   barobarga   ko’paydi.   Bu   mamlakatimiz
20 aholisining   qariyb   10   million   kishiga   yoki   30   foizdan   ko’proqqa   oshganiga
qaramay, jon boshiga to’g’ri keladigan go’sht iste‘molini 1,3 barobar, sut va
sut   mahsulotlarini   1,7   barobar,   sabzavotlarni   2   marta,   mevalarni   qariyb   4
barobar oshirishga erishildi.
Agrar   sohadagi   tarkibiy   o’zgarishlar   tufayli   meva-sabzavotchilik,
bog’dorchilik,   uzumchilik   va   chorvachilik   kabi   tarmoqlar   ham   tobora
rivojlanib bormoqda. Natijada 2015 yili 12 million 592 ming tonna sabzavot
va   kartoshka,   1   million   850   ming   tonna   poliz   mahsulotlari,   1   million   556
ming tonna uzum, 2 million 731 ming tonna meva yetishtirildi. Bu aholi jon
boshiga   qariyb   300   kilogramm   sabzavot,   75   kilogramm   kartoshka   va   44
kilogramm   uzum   to’g’ri   kelmoqda.   Bu   optimal,   ya‘ni   maqbul   deb
hisoblanadigan iste‘mol me‘yoridan uch barobar ko’p demakdir  13
.
Bundan ko’rinadiki, O’zbekiston nafaqat ichki oziq-ovqat xavfsizligini
ta‘minlamoqda,   balki   xorij   mamlakatlari   oziq-ovqat   mahsulotlari   bozoriga
ham munosib hissa qo’shib kelmoqda.
2015   yilda   mamlakatimiz   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Oziq-
ovqat   va   qishloq   xo’jaligi   tashkiloti   (FAO)ga   a‘zo   bo’lgan   davlatlarning
oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash   sohasida   Mingyillik   rivojlanish
maqsadlariga   erishgani   uchun   beriladigan   mukofotga   sazovor   bo’lgan   14   ta
davlatdan biri sifatida e‘tirof etildi.
Bugungi   kunda   umumiy   qiymati   qariyb   5   milliard   dollarga   teng
bo’lgan   oziq-ovqat,   eng   avvalo   birinchi   navbatda,   meva-sabzavot
mahsulotlarini   eksport   qilinmoqda.   Keyingi   uch   yilda   eksport   qilinayotgan
qishloq   xo’jalik   mahsulotlari   miqdori   3   barobardan   ko’proqqa   oshdi.
Natijada, dunyoni 80 dan ortiq davlatiga
180   turdagi   sifatli   meva-sabzavot   va   ularni   qayta   ishlash   asosida
tayyorlangan   mahsulotlarni   eksport   qilinmoqda.   Mamlakatimiz   o’rik,
yong’oq,   olxo’ri,   uzum,   karam   va   boshqa   ko’plab   meva   va   sabzavot
mahsulotlarini eksporti bo’yicha yetakchi davlatlar qatorida turadi.
21 Mustaqillik   yillarida   oziq-ovqat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishning
o’sish   sur‘atlari   har   yili   8-10   foizga   oshirilganligi   natijasida   ichki   bozor
ehtiyojlari,   asosan,   o’zimizda   tayyorlangan   mahsulotlar   hisobiga
qondirilmoqda.   Oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash   va   aholini   iste‘moli
uchun   uzluksiz   hamda   yetarli   miqdorda   oziq-ovqat   mahsulotlarini   yetkazib
berish   maqsadida   2012-2015   yillarda   jami   312   ta   meva-sabzavot,   go’sht   va
sut   mahsulotlarini   qayta   ishlash   korxonalari   tashkil   etish   belgilandi.   Shu
jumladan,   169   ta   yangi   korxona   qurish   va   143   ta   mavjud   korxonalarni
rekonstruksiya   va   modernizatsiya   qilish   rejalashtirildi.   Ularning   ijrosini
ta‘minlanishi   natijasida   mamlakatimizda   63,1   ming   tonna   meva-sabzavot,
16,5   ming   tonna   go’sht,   45,7   ming   tonna   sut   mahsulotlarini   qayta   ishlash
quvvatlari tashkil qilindi.
Qishloq xo’jaligi sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar va tarkibiy
o’zgarishlarni   yanada   chuqurlashtirish,   yer   va   suv   resurslaridan   samarali
foydalanish   2016   yil   va   yaqin   istiqbolga   mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturlarni
muhim yo’nalishidir.
Mazkur   dastur   asosida   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   yetishtirishni
tarkibini   o’zgartirish   belgilangan   bo’lib,   bunga   ko’ra   2020   yilgacha   paxta
xom ashyosi yetishtirishni 350 ming tonnaga bosqichma-bosqich kamaytirish
belgilab   qo’yilgan.   Buni   evaziga   170   ming   500   gektar   sug’oriladigan   yer
paxtadan   bo’shatiladi.   Bu   ekin   maydonlarida   sabzavot   va   kartoshka,   ozuqa
ekinlari, yog’-moy olinadigan va boshqa ekinlar ekiladi. Shuningdek, bog’ va
uzumzorlar tashkil etiladi.
Ekin   maydonlarini   optimallashtirish   va   zamonaviy
agrotexnologiyalarning   joriy   etilishi   natijasida   2020   yilda   boshoqli   don
yetishtirish 16,4 foizga oshirilib, uning hajmini 8 million 500 ming tonnaga
yetkazish, kartoshka yetishtirishni 35 foizga, sabzavotni 30 foizga, meva va
uzumni 21,5 foizga, go’sht yetishtirishni
26,2   foizga,   sutni   47,3   foiz,   tuxumni   74,5   foizga   ko’paytirish,   baliq
22 yetishtirishni   2,5   martaga   ko’paytirish   va   shu   turdagi   oziq-ovqat
mahsulotlarini   eksport   qilish   hajmini   ham   ma‘lum   miqdorda   oshirish
e‘tiborga olingan.
Shuningdek,   jami   190   ming   tonnadan   ziyod   meva   va   sabzavotlar
saqlanadigan 274 ta zamonaviy sovutgichli kamera va omborlarni qurish va
to’liq rekonstruksiya qilish ishlari bajariladi.
Respublikamiz   hukumati   tomonidan   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlashga munosib hissa qo’shib kelayotgan barcha sub‘ektlarning ishlab
chiqarish   faoliyatlarini   yanada   rivojlantirish   maqsadida,   tashkiliy,   iqtisodiy
va   moliyaviy   jihatdan   qo’llab-quvvatlab   kelinmoqda.   Bu   quyidagi
yo’nalishlarda amalga oshiriladi.
1.   Qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchilarning   huquq   va
manfaatlarini himoyalashga amaliy yordam berish.
2.   Oziq-ovqat   mahsulotlarini   ko’paytirish   maqsadida   ko’p   tarmoqli
fermer   xo’jaliklarini   tashkil  etish   va rivojlantirish   yuzasidan  sabzavotchilik,
intensiv   bog’dorchilik,   uzumchilik,   chorvachilik,   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlarini   qayta   ishlash,   issiqxonalar   tashkil   etishga   doir   loyihalarni
amalga   oshirish   bo’yicha   maxsus   dasturlar   qabul   qilish   va   bularni   bajarish
doirasida   xo’jalik   sub‘ektlariga   banklar   tomonidan   imtiyozli   kreditlar
ajratish.
3.   Oziq-ovqat,   xususan,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   eksportini
ko’paytirish va faoliyatni davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash va hokazolar.
Mamlakatimizning   barcha   hududlarida   bo’lganidek,   Namangan
viloyatida   ham   ko’p   tarmoqli   fermer   xo’jaliklari   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlarini   yetishtirish   bilan   birga,   ularni   chuqur   qayta   ishlash,   qurilish
ishlarini  amalga oshirish   va qishloq  aholisiga  turli xizmatlar  ko’rsatish   kabi
yo’nalishlarda   samarali   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Bu   esa   o’z   istiqbolini
topmoqda.
Bugungi   kunda   viloyatda   bunday   fermer   xo’jaliklarining   soni   tobora
23 ko’payib   bormoqda.   Jumladan,   Kosonsoy   tumanidagi   ―Chashmai   safed‖
fermer xo’jaligi ham Davlatimiz rahbari va hukumatimiz tomonidan amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   barqaror   yutuqlarga   erishib,
rivojlanib
borayotgan   ko’p   tarmoqli   xo’jaliklardan   biri   hisoblanadi.   Bu   xo’jalik
faoliyati chorvachilik va dehqonchilik mahsulotlari yetishtirish, sut va go’sht
mahsulotlarini   qayta   ishlash   kabi   turli   tarmoqlarni   qamrab   oladi.   Bizga
ma‘lumki,   foyda   olishdagi   asosiy   samara   o’zi   yetishtirgan   mahsulotlarni
qayta ishlab, so’ngra sotishdan olinadi. ―Chashmai safed  fermer xo’jaligida	
‖
ham   bunga   katta   e‘tibor   qaratilgan   bo’lib,   xo’jalikda   yetishtirilgan   sutni
qayta   ishlash   orqali   pishloq,   qatiq,   qaymoq,   sariyog’,   smetana   kabi   12
turdagi sut mahsulotlarini ishlab chiqarish yo’lga qo’yilgan. Shu bilan birga,
bu   yerda   ishlab   chiqarilayotgan   ―Kosonsoy   pishloqlari   brendidagi	
‖
mahsulotlar yurtimizning deyarli barcha bozorlarida doimiy o’z haridorlariga
ega.   Tumandagi   ―Ahmadxon   hoji   Kosoniy   fermer   xo’jaligida   ishlab	
‖
chiqarilayotgan   non   mahsulotlari,   shuningdek,   boshqa   xo’jaliklardagi
istiqbolli   amaliyotlarni   butun   respublika   miqyosida   ommalashtirishga
namuna bo’la oladi.
Bu kabi ko’plab fermer xo’jaliklari tuman iqtisodiyotida salmoqli o’rin
egallaydi.   Bularning   natijasi  o’laroq,   o’tgan   yilda  Kosonsoy   tumanida  yalpi
qishloq xo’jaligi mahsulotlarini o’sish sur‘ati 108 foizga ta‘minlandi.
O’tgan   yilda   chorvachilik,   parrandachilik   va   asalarichilikni
rivojlantirish   bo’yicha   71   ta   loyiha   amalga   oshirilib,   bunga   200   million
so’mdan ortiq mablag’ sarflandi, natijada 100 ta yangi ish o’rni yaratildi. Shu
bilan   birga,   qishloq   xo’jaligida   qoramollar   bosh   sonlari   40,0   mingni,   shu
jumladan,   sigirlar   13,6   ming   boshni,   qo’y-echkilar   45,6   ming   boshni,
parrandalar 458,9 ming boshni, otlar 285 ming boshni va asalari oilalari 1808
tani tashkil etdi.
Oziq-ovqat   mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   ichki
24 bozorni   to’ldirish   dasturiga   ko’ra,   tuman   aholisini   arzon   va   sifatli
mahsulotlar   bilan   ta‘minlashni   yanada   yaxshilash   maqsadida,   dehqonchilik
mahsulotlaridan   42   ming   tonna   don,   27,5   ming   tonna   sabzavot,   6,5   ming
tonna kartoshka, 4 ming tonna uzum, 9,2 ming tonna meva yetishtirildi.
Shuningdek,   viloyatning   boshqa   tumanlari   ham   oziq-ovqat
mahsulotlarini   yetishtirishga   o’z   hissalarini   qo’shmoqda.   Jumladan,   Uychi
tumanidagi   ―Ko’rkam   nur   sahovat   fermer   xo’jaligi   tomonidan   yillik‖
quvvati 15 tonna bo’lgan go’shtni
qayta ishlash  sexi faoliyati  yo’lga qo’yilgan. Norin tumanida  esa ―Dildora	
‖
fermer   xo’jaligi   tomonidan   xom   sutni   qabul   qilish   servis   punktlari   ishga
tushirildi.
O’tgan   yillar   tajribasidan   kelib   chiqib,   Norin   tumanida   2015   yilda
oziq-ovqat xavfsizligini ta‘minlash uchun 34 ta loyiha ishlab chiqildi. Uning
ijrosiga 4 milliard 580 million so’m mablag’ yo’naltiriladi va shu yo’l bilan
145   ta   yangi   ish   o’rni   yaratiladi.   Chorvachilik,   baliqchilik,   asalarichilik,
parrandachilikni   rivojlantirish,   mevali   bog’lar,   tokzorlar   barpo   etish,   yangi
sovutgichli omborxonalarni tashkil etish, go’sht mahsulotlarini qayta ishlash
sexlarini   ishga   tushirish   ishlari   rejalashtirilgan.   Bunday   ijobiy   ishlar
viloyatning boshqa tumanlarida ham amalga oshirilmoqda.
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   butun   dunyoda   oziq-ovqat   xavfsizligi
tobora   muhim   ahamiyat   kasb   etayotgan   bugungi   kunda   mamlakatimiz
aholisining   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash   uchun   zarur   shart-sharoitlar
yaratilib,   aniq   maqsadli   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Bulardan
ko’zlangan   maqsad   mamlakat   iqtisodiyotining   yetakchi   tarmoqlaridan   biri
bo’lgan   qishloq   xo’jaligini   barqaror   rivojlantirish,   eksport   salohiyatini
oshirish va O’zbekistonning rivojlangan davlatlar qatoridan mustahkam o’rin
egallashini ta‘minlashga qaratilgan. 3
2.2.   O’zbekiston oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlashning asosiy
3
  Verxovin V.I., Zubkov V.I. Ekonomicheskaya sotsiologiya: Monografiya. Izdatelstvo RUDN»
– 2015, 457 str
25 yo’nalishlari va mexanizmlari
Mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligi   ta‘minlanishini   davlat   tomonidan
qo‘llab-quvvatlash   va  tartibga   solish   mexanizmi   ishlab  chiqilgan,  mamlakat
oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashning   istiqbollari   eksportga   yo‘naltirilgan
va import o‘rnini bosuvchi strategiya ssenariylari asosida tahlil qilingan. Shu
bilan bir qatorda, mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini ta‘minlashning huquqiy,
iqtisodiy   va   tashkiliy   mexanizmlarini   takomillashtirish   bo‘yicha   takliflar
berilgan.
Mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashda   davlatning   roli   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lib,   u,   birinchi   navbatda,   makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta‘minlash,   monopoliyaga   qarshi   siyosatni   amalga   oshirish,   oziq-ovqat
xavfsizligiga   salbiy   ta‘sir   etuvchi   tashqi   va   ichki   omillarni   bartaraf   etish,
ijtimoiy
infratuzilmani   takomillashtirish,   eksportni   rag‘batlantirish,   importni
maqbullashtirish,   soliqqa   tortishda   imtiyozlar   berish,   moliya-kredit
mexanizmlarini rivojlantirish kabi masalalardan iboratdir.
Yuqorida   ta‘kidlanganlardan   kelib   chiqqan   holda,   bizning   fikrimizcha,
mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashda   davlatning   roli   quyidagi
yo‘nalishlarda   o‘z   aksini   topishi   maqsadga   muvofiq.   Jumladan:   oziq-ovqat
mahsulotlariga   bo‘lgan   talabni   tartibga   solish;   oziq-ovqat   mahsulotlari
bo‘yicha taklifni tartibga solish; tashkiliy infratuzilma va axborot ta‘minotini
takomillashtirish;   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   tartibga   solish.   Shuningdek,
uning   rolini   oziq-ovqat   mahsulotlari   bozorini   tartibga   solish   va   agrosanoat
ishlab chiqarishi sohasini rivojlantirish jarayonlarini boshqarishning ajralmas
tarkibiy qismi sifatida qarash maqsadga muvofiq.
Milliy   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashda   asosan   eksport
salohiyatidan   foydalanish   o‘zining   ijobiy  natijasini   beradi,   biroq   bu   jarayon
iqtisodiy   samaradorlik   jihatidan   tahlil   qilinganda   uzoq   muddatli   yuqori
ko‘rsatkichlarga   olib   kelmaydi.   Chunonchi,   mamlakatda   eksportga
26 yo‘naltirilgan   strategiyadan   yuqori   daromad   olish   maqsadida   mavjud   tabiiy
va mehnat resurslaridan uzluksiz foydalanish kutilgan natija bermaydi.
Ilmiy ishda taklif etilayotgan eksportga yo‘naltirilgan va import o‘rnini
bosish   strategiyasi   ssenariylari   asosida   mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlashning   2015   yilgacha   bo‘lgan   prognozi   taklif   etilgan.   Prognoz
ko‘rsatkichlari   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   ushbu   ikki   strategiyalar   ssenariysi
nuqtai   nazaridan   istiqbolda   mamlakat   aholisining   tibbiy   me‘yorlarda   oziq-
ovqat mahsulotlarga bo‘lgan talabini qondirish bilan bir qatorda ayrim oziq-
ovqat   mahsulotlarni   eksport   qilish   hajmlari   ortadi.   Biroq   shakar,   tuxum,
kartoshka va mevalar bo‘yicha aholini tibbiy me‘yorlarda ta‘minlash imkoni
pastligini   inobatga   olgan   holda,   ushbu   mahsulot   turlari   importining   oshishi
kutiladi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   uchun
oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashda   eksportga   yo‘naltirilgan   va   import
o‘rnini
bosish   strategiyalari   bir-biri   bilan   uyg‘unlashtirilgan   holda   olib   borilishi
maqsadga   muvofiq.   Bu   ikki   yo‘nalishning   muvozanatlashtirilgan   varianti
mamlakat aholisi iste‘mol darajasiga ijobiy ta‘sir ko‘rsatadi va natijada oziq-
ovqat xavfsizligini uzluksiz ta‘minlaydi.
Yuqoridagilarga   asoslangan   holda   istiqbolda   mamlakat   oziq-ovqat
xavfsizligini   ta‘minlash   uchun   quyidagi   huquqiy,   iqtisodiy   va   tashkiliy
mexanizmlarni amalga oshirilishi lozim:
Huquqiy   mexanizm   -   yer   qonunchiligini   bozor   munosabatlariga
asoslangan   holda   yanada   takomillashtirish;   qishloq   xo‘jaligida   ipoteka
kreditlarini   ajratish   bo‘yicha   huquqiy   asoslarni   shakllantirish;   mahsulot
sifatini   boshqarish   va   xavfsizligini   nazorat   qilishning   huquqiy-me‘yoriy
mexanizmlarini   takomillashtirish;   mahalliy   eksport   qiluvchilar   huquqini
xorijiy   davlatlarda   himoya   qilish;   zamonaviy   bozor   institutlari   va
infratuzilmalarini   shakllantirish   uchun   huquqiy   bazani   yanada
27 takomillashtirish;   agrar   tarmoqda   integrasiyani   rivojlantirishning   huquqiy-
me‘yoriy   asoslarini   takomillashtirish;   JST   talablaridan   kelib   chiqqan   holda
tarmoqni   isloh   qilishning   huquqiy   asoslarini   shakllantirish;   mamlakat   oziq-
ovqat   xavfsizligini   ta‘minlash   Dasturini   ishlab   chiqish;   «Iste‘mol   savati
to‘g‘risida»gi qonunni qabul qilish.
Iqtisodiy  mexanizm -  qishloq  xo‘jaligida  ipoteka kreditlari   ajratishning
iqtisodiy   mexanizmlarini   takomillashtirish;   agrar   tarmoqqa   investisiya   jalb
qilishni oshirish; narx va kredit siyosatini mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini
ta‘minlash   nuqtai   nazaridan   takomillashtirish;   byudjetdan   ajratilgan
mablag‘lardan   oqilona   foydalanish   va   uni   qat‘iy   nazorat   qilish;   qishloq
xo‘jaligini   moliyaviy   sog‘lomlashtirish   tizimi   va   ishlab   chiqaruvchilar
bankrotligi   mexanizmini   ishlab   chiqish;   yagona   yer   solig‘ini   yanada
takomillashtirish;     tez   buzuluvchi   mahsulotlarni   eksport   qiluvchilar   uchun
transport   tariflarini   optimallashtirish;   yer   unumdorligini   oshirgan   xo‘jalik
subyektlariga   iqtisodiy   imtiyozlar   berish;   qishloq   joylarida   muhandislik   va
ijtimoiy   infratuzilmalarni   moliyalashtirishning   samarali   mexanizmini   ishlab
chiqish;   ijtimoiy   infratuzilma   obyektlarini   qishloq   xo‘jaligi   balansiga
o‘tkazish; agrar tarmoqda integrasiyani rivojlantirishning iqtisodiy
mexanizmini   ishlab   chiqish;   agrosanoat   majmui   tashqi   iqtisodiy   faoliyatini
yanada erkinlashtirish.
Tashkiliy   mexanizmlar   -   favqulodda   vaziyatlarda   aholini   oziq-ovqat
mahsulotlari   bilan   barqaror   ta‘minlash   mexanizmini   ishlab   chiqish;   agrar
sohada   ilg‘or   axborot   tizimini   shakllantirish;   oziq-ovqat   mahsulotlari
savdosida   ma‘muriy   va   texnik   to‘siqlarni   yo‘qotish;   milliy   sertifikasiyalash
tashkilotlarini   xorijiy   davlatlarda   akkreditasiyadan   o‘tkazish;
aerofotomonitoring tizimini ishlab chiqish. 4
Jahon   miqyosida   oziq-ovqat   mahsulotlari   tanqisligi   kuchayib
borayotgan   sharoitda   mamlakat   oziq-ovqat   mahsulotlari   balansini   quyidagi
4
  Maxkamova SH.YU. Regulirovanie zanyatosti naseleniya v usloviyax uglubleniya
28 yo‘nalishlar bo‘yicha ishlab chiqish maqsadga muvofiq (3.2.1.-rasm).
Shu bilan bir qatorda, amaldagi qisqa, uzoq muddatli maqsadli dasturlar
va   chora-tadbirlarni   aholini   asosiy   turdagi   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan
barqaror ta‘minlash, kam ta‘minlangan aholi qatlami holatidan kelib chiqqan
holda   takomillashtirish   lozim.   Bunda,   asosan,   chorvachilikni   rivojlantirish
dasturi, meva-
29 sabzavotchilikni rivojlantirish dasturi, un va o‘simlik yog‘ini sotishni tartibga
solish   tartibi,   kuz   va   qish   oylari   uchun   asosiy   turdagi   oziq-ovqat
mahsulotlarini zaxiraga qo‘yish tartibiga alohida e‘tibor qaratish kerak.
Ma‘lumki,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   davridagi   mamlakat   aholisining
daromad   hajmlari   bo‘yicha   turli   qatlamlarga   bo‘linishi   jadal   ro‘y   beradi.
Bunday   vaziyatda,   xususan   O‘zbekistonda   kam   ta‘minlangan   aholi
qatlamlarini davlat tomonidan ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash, birinchi navbatda,
ularni   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   ta‘minlashning   samarali   mexanizmini
ishlab chiqish dolzarb bo‘lib qolmoqda. Shu nuqtai nazardan, tadqiqot ishida
kam   ta‘minlangan   va   past   daromadli   aholi   qatlamlarini   oziq-ovqat
mahsulotlari   bilan   ta‘minlashning   quyidagi   mexanizmlari   taklif
etilgan(3.2.2.-rasm).
3.2.2-
rasm. Kam ta minlangan va past daromadli aholi qatlamlarini ‟
oziq-ovqat
mahsulotlari bilan ta minlash mexanizmlari	
‟ 14
30 Xulosa 
  O‘zbekiston   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta‘minlashning   asosiy   yo‘nalishlari
bo‘yicha   olib   borilgan   ilmiy   tadqiqotlar   natijasida   quyidagi   xulosalarga
kelindi hamda nazariy va amaliy takliflar ishlab chiqildi.
1.   O‘zbekiston   Respublikasida   oziq-ovqat   xavfsizligi   barqarorligini
ta‘minlash   uchun,   birinchi   navbatda,   agrar   sohada   samarali   va   oqilona
islohotlar   davomiyligi   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishi   va   doimiy
uning   nazorati   ostida   bo‘lishi   lozim.   Bu   sohadagi   islohotlar   oziq-ovqat
mahsulotlarining   asosiy   qismi   bo‘lgan   g‘allachilikda   olib   borilishi   undan
yuqori   hosil   olinishini   ta‘minlaydi   va   aholida   iste‘mol   uchun   qolayotgan
don hajmini yildan-yilga ko‘payishiga olib keladi.
2. Kam ta‘minlangan va past daromadli aholi qatlamlarini oziq-ovqat 
mahsulotlari bilan ta‘minlashning quyidagi mexanizmlarini joriy etish 
maqsadga muvofiqdir:
-   qo‘shimcha   ish   o‘rinlarini   yaratish   va   dotasiyalar   ajratish   (mavjud
daromadlariga   qo‘shimcha   sifatida);   Kichik   biznesning   rivojlanishini
qo‘llab-quvvatlashni   kuchaytirish,   aholi   bandligiga   va   yangi   ish
o‘rinlarini   tashkil   etishga   ko‘maklashish;   iste‘mol   talabini   oshirishni
rag‘batlantirish;
- imtiyozli narxlarda oziq-ovqat mahsulotlarini markazlashgan holda 
taqsimlash;
-     qishloqlarda mustahkam baza, infratuzilma va kommunikasiyalarni 
yaratish;
31 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, , 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, , 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, , 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
6. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, , 2018
7. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol
avlod   -   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:   Sharq,   2017,
20-29 bet.
8. O’zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi
to’g’risida”   gi   qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining
poydevori.-  Toshkent.: Sharq,  2017 , 31-61 bet.
9. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.:2017, 205- b.
10. Abdurahmonov   Q.X.,   Mamarasulov   F.U.   Aholining   ish   bilan   bandligini
infrastrukturasi.  Toshkent: TDIU, 2014. – 82   b.
11. Verxovin V.I., Zubkov V.I. Ekonomicheskaya sotsiologiya: Monografiya.
Izdatelstvo RUDN» – 2015, 457   str.
12. Maxkamova   SH.YU.   Regulirovanie   zanyatosti   naseleniya   v   usloviyax
uglubleniya rыnochnыx reform.   Avtoref. diss…  kand. ekon. nauk.  – Tashkent,
IE AN RUz, 2018. – 24   s.
13. Raximova   N.X.   Pov ы shenie   ekonomicheskoy   aktivnosti   jen щ in   na   r ы nke
truda   Uzbekistana.   Avtoref.   diss…   dokt.   ekon.   nauk.–Tashkent,   IE   AN   RUz,
2017.– 40   s.
32 14. Ubaydullaeva R., Ata – Mirzaev O., Umarova N. O‘zbekiston demografik 
jarayonlari va aholi bandligi.–  T.: Universitet, 2016.– 58   b.
15. http://fayllar.org/   
16. http://arxiv.uz/   
17. http://ziyonet.uz/ru   
18. http://referat.arxiv.uz/   
19. http://aim.uz/   
33

Global oziq-ovqat muammosi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha