Дата регистрации 10 Май 2023
5700 Продаж 
                                                                             
                                                                             
                                                                            ![1.3 Fizik jarayonlarni komputerli va matematik modellashtirish.
Fizikadan   amaliyotlarni   tashkil   qilishdagi   asosiy   masalalardan   biri
talabalarning   dars   jarayonidan,   tajriba   jarayonidan   yetarli   fizik   ma’lumotlarni
olishlaridir. laboratoriya  ishlarida tajribalari  natijasida  qurilmalartni  tayyorlash  va
ishlatish   murakkab   bo’lgani   uchun   ko’p   bo’lmaydi.   Olingan   tajriba   natijalaridan
fizik   xulosalar   chiqarish   uchun   ma’lumotlarni   qayta   ishlash   kerak   bo’ladi.
Matematik qayta ishlash esa har bir laboratoriya shi uchun kerak bo’ladi [6]. 
Oxirgi   yillarda   keng   ko’lamda   rivojlanayotgan   hisoblash   mashinalari   fizik
jarayonlarni   matematik   modellashtirishda,   natijalarni   qayta   ishlashda   va   boshqa
ishlarga juda qo’l keladi.
EHMlarni yuqoridagi masalalar bo’yicha qo’llashga quyidagi yo’nalishlarni
ajratish mumkin.
Fizik   jarayonlarni   matematik   modellashtirish   usuli   yordamida   tuzilgan
algoritm   asosida   va   ekranda   namoyish   qiladigan,   tajriba   natijalarini   qayta
ishlaydigan dasturlar yaratish. Bunday dasturlar o’tilgan ma’ruzalardan foydalanib,
formula   yordamida   turli   jarayonlarni   matematik   modellashtirishda   grafik
elementlardan foydalanib jarayonlarni ekranga nomoyish qilishi mumkin. 
Fizik jarayonlarni bir marta parametrlarning biror bir qiymatiga tajriba qilib,
qolgan   parametrlarning   boshqa   qiymatlarida   esa   kompyuterda   nomoyish   qilish
mumkin. Bunda ham vaqtdan yutiladi, ham material tejaladi. 
Tajriba natijalarida qayta ishlash va tuzilgan matematik model fizik jarayonni
qanchalik to’g’ri aks ettirayotganini aniqlash mumkin. Shuningdek bir laboratoriya
ishini bir necha marta qaytarib so’ng olingan natijalarni statistik qayta ishlash ham
mumkin.
Tekshiruvchi va baholovchi dasturlarni tuzishning yaxshi tomoni shuki talaba
yoki   o’quvchiga   biror   savolga   javobni   bir   qancha   variantlar   ichidan   tanlash
mumkin.   Bunda   talabaga   javob   berishga   mustaqil   fikrlash   vaqtdan   unumli
foydalanish   imkonini   beradi.   Bunday   dasturlarning   ya’na   bir   yaxshi   tomoni
shundan iboratki, talaba yoki o’quvchi javob berishdan oldin ham bunday dasturlar
yordamida   mashq   qilishi   mumkin.   Savollarni   shunday   tuzish   mumkinki,   ular
9](https://docx.uz/documents/43222c44-3e8a-4f51-be7e-256d46933690/page_9.png?v=3) 
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                            ![majmuani   ko’rishga   qodir   emas.   Vaholanki,   bu   jarayonlarni   kompyuterda
mul’tiplikatsiya tarzida kuzatish mumkin. 
Keyingi   vaqtda   o’qitishni   yanada   takomillashtirish   uchun   “elektron
darslik”lar   yaratish   to’lda   qo’yilmoqda.   Bundan   o’qituvchilar   yaxshi
foydalanishlari   mumkin.   Bu   “elektron   darslik”larning   eng   qulay   tomoni   olisdan
turib boshqarishga mavzuni o’rgatishga imkon beradi.
Zamonaviy   EHMlarning   yaratilishi   juda   murakkab   masalalarni   masalan
gidroaerodinamika   va   issiqlik   almashinuvi   masalalarini   yechib   hayotda   kengroq
tadbiq etish imkoniyatini ayrim murakkab tajribalarni modellashtirish imkoniyatini
yaratdi.   Bu   sohadagi   masalalarni   EHM   yaratilmasidan   avval   yillar   davomida
yechish   mumkin   edi.   Ana   shunday   kuchli   hisoblash   mashinalari   yaratilishi   hech
kimning xayoliga ham kelmagan edi. [7]
Birinchi   EHMlar   yaratilganda   quvvatli   hisoblash   mashinalari   faqat
labarotoriya yoki ilmiy institutlarda qo’llanilar edi. EHMlar hajmining kichrayishi
narxining   kamayishi   esa   ularning   barcha   sohalarda   kengroq   kirib   kelishiga   sabab
bo’ldi.
EHMlar rivoji amaliy masalalarni yechish va uni amalgam qo’llaydigan yangi
bir   nwcha   fanlar   qatori   hisoblash   gidromexanikasi   fani   va   fizik   jarayonlarni
matematik modellashtirish imkoniyatini yaratilishiga olib keldi. 
Hisoblash usullarining qo’llanishi no’zi ham tubdan o’zgardi. Shu bilan birga
EHMda   murakkab   masalalarni   yechish   usullarini   yaratish   juda   ham   avj   oldi.
Teskor   xotirasi   katta   samarali   EHMlar   yaratish   talabi   ham   shu   masalalarni
yechishda   kelib   chiqqan.   Albatta   shu   sababli   ham   ular   hisoblash   mashinasi   deb
yuritilar   edi.   Hozirgi   davrda   bu   nom   juda   tor   ma’no   bo’lib   qoldi.   Hisoblash
gidroaerodinamikasi   fanining   asosiy   maqsadlaridan   biri   jarayonlarning   asosiy
matematik   model   yordamida   ifodalab   ularning   sonli   usullar   va   EHM   yordamida
yechishni o’rganishdir.
8](https://docx.uz/documents/43222c44-3e8a-4f51-be7e-256d46933690/page_8.png?v=3) 
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                             
                                                                    Grafika va animatsiya