Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 331.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

15 Продаж

Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari

Купить
ANDIJON DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI 
FILOLOGIYA FAKULTETI 
“O ZBEK TILI VA ADABIYOTI” KAFEDRASI ʻ
“O zbek tili va adabiyoti” yo nalishi 304-guruh talabasi 	
ʻ ʻ
Abdulhakimova  Hayitxon Omadjon   qizining
                             Hozirgi o zbek adabiy tili 	
ʻ fanidan                
“   Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari    ”
mavzusidagi
KURS ISHI 
 
      Ilmiy rahbar:     A.G’oziyev
                                 Bajaruvchi:  Abdulhakimova  H .
ANDIJON -2025          Kurs ishi Andijon davlat pedagogika instituti o zbek tili va adabiyotiʻ  
kafedrasida bajarilgan. 
 
Ilmiy rahbar:                       A.G’oziyev
 
     Himoya 2025-yil ___________oyining _____kun soat_____da Andijon 
davlat   pedagogika instituti O zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari 	
ʻ
himoyasi   yig‘ilishida o tkazildi. 	
ʻ
 
Manzil: ______________________________________ 
 
Kurs ishi 2025-yil __________oyining _____kunida kafedraga topshirildi. 
 
 
Kurs ishi bilan Andijon davlat pedagogika instituti O zbek tili va adabiyoti	
ʻ  
kafedrasida tanishish mumkin.  
Manzil: _______________________________________  
Yig‘ilish kotibi:____________________________ 
Mavzu    Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari 1 MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………..….…2
I BOB. Hozirgi o‘zbek adabiy tilida grammatik  kategoriyalarning nazariy
asoslari
1.1. Grammatik kategoriya tushunchasi va uning lingvistik asoslari ………...…5
1.2.   O‘zbek   adabiy   tilidagi   asosiy   grammatik   kategoriyalar   (fe’l,   ot,   sifat   va
boshqalar misolida) …………………………………………………………..…7
1.3.Grammatik   kategoriyalarning   morfologik   va   sintaktik   ifodalanish
vositalari ……………………………………………………………………….19
II   BOB.   Grammatik   kategoriyalarning   uslubiy   xususiyatlari   va   ularning
nutqdagi roli
2.1.Grammatik   kategoriyalarning   uslubiy   imkoniyatlari   va   ularning
ekspressivligi …………………………………………………………………..22
2.2.   O‘zbek   adabiy   tilidagi   uslublarda   grammatik   shakllarning   qo‘llanilishi
(rasmiy, badiiy, ilmiy, og‘zaki va boshqalar) …………………………………24
2.3. Grammatik kategoriyalarning matn yuzasidan tahlili (adabiy va publitsistik
namunalar asosida) ………………………………………………………….…27
Xulosa …………………………………………………………………………32
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………..33 2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Zamonaviy   tilshunoslikda   grammatik
kategoriyalarni   o‘rganish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Chunki
grammatik   kategoriya   tilda   so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanish   qoidalarini,
grammatik ma’nolarni  shakllar  orqali  ifodalash  mexanizmini  anglatadi. Aynan
shu  kategoriya  orqali   til   birliklari  o‘zaro  bog‘lanadi,   gap  va  matn  shakllanadi.
Xususan, o‘zbek adabiy tilida grammatik kategoriyalar til vositalarining uslubiy
imkoniyatlarini ochib berishda katta rol o‘ynaydi. Turli uslubdagi nutqlarda —
rasmiy,   badiiy,   ilmiy   yoki   og‘zaki   uslublarda   —   bir   xil   grammatik   kategoriya
turlicha   ifodalanadi.   Masalan,   badiiy   uslubda   grammatik   shakllar   ko‘proq
emotsional va obrazli ifoda vositasi sifatida, rasmiy uslubda esa aniq va qat’iy
me’yor   asosida   qo‘llaniladi.   Bu   esa   grammatik   birliklarning   faqat   grammatik
vazifani   emas,   balki   uslubiy   yukni   ham   ko‘tarishini   ko‘rsatadi.   Shu   boisdan
grammatik   kategoriyalarning   uslubiy   xususiyatlarini   o‘rganish   zamonaviy
tilshunoslikning   muhim   vazifalaridan   biridir.   Bu   yo‘nalish   nafaqat   nazariy,
balki amaliy jihatdan ham dolzarbdir. Ayniqsa, til madaniyati, nutq uslubiyati,
tarjima   nazariyasi   kabi   sohalarda   grammatik   kategoriyalarni   uslubiy   jihatdan
chuqur anglash zarurati ortmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   O‘zbek   tilshunosligida
grammatik   kategoriyalar   masalasi   uzoq   yillardan   beri   o‘rganib   kelinayotgan
muhim   ilmiy   yo‘nalishdir.   Taniqli   tilshunos   olimlar   –   Sh.   Rahmatullayev,   A.
Madvaliyev,   M.   Mirtojiyev,   G‘.   Rahmatullayev,   N.   Jo‘rayev   va   boshqalar   bu
borada muhim ilmiy tadqiqotlar olib borganlar. Ularning asarlarida grammatik
kategoriyalar   —   zamon,   mayl,   shaxs,   kelishik,   egalik,   ko‘plik   kabi   birliklar
lingvistik   nuqtai   nazardan   o‘rganilgan.   So‘z   turkumlari   doirasida   grammatik
kategoriyalarning   morfologik   shakllari,   sintaktik   bog‘lanishlari   va   ularning
lingvistik   tabiatiga   oid   ko‘plab   ilmiy   tahlillar   mavjud.   Biroq   grammatik
kategoriyalarning   uslubiy   jihatlari   —   ya’ni   ular   qanday   nutqiy   ekspressivlik
hosil   qilishi,   uslubga   qanday   xizmat   qilishi,   matn   mazmuniga   qanday   ta’sir 3ko‘rsatishi kabi jihatlar tilshunoslikda to‘liq va tizimli ravishda o‘rganilmagan.
Ayniqsa, publitsistik va badiiy matnlardagi grammatik vositalarning ekspressiv
imkoniyatlari   chuqur   tadqiq   etilmay   qolgan.   Shu   jihatdan,   ushbu   kurs   ishi
mavjud ilmiy izlanishlarni to‘ldiradi, ularni yangicha talqin qiladi va grammatik
kategoriyalar masalasini yangi bosqichga olib chiqadi.
Kurs   ishi   mavzusining   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishi   grammatik
kategoriyalarni   faqat   morfologik   jihatdan   emas,   balki   ularning   uslubiy
imkoniyatlarini   o‘rganishga   qaratilganligi   bilan   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Tilshunoslikda grammatikaning asosiy vazifasi — shakl va ma’no uyg‘unligini
ta’minlash   bo‘lsa,   stilistikada   esa   bu   shakllarning   emotsional,   obrazli   va
ekspressiv   qo‘llanilishi   tahlil   etiladi.   Shunday   ekan,   grammatik
kategoriyalarning uslubda qanday ishlatilishi, matnga qanday ta’sir ko‘rsatishi,
muallifning   fikrini   qanday   ifodalashi   tilshunoslik,   uslubshunoslik   va
adabiyotshunoslik   fanlari   uchun   muhim   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bundan
tashqari,   grammatik   vositalar   nutq   boyligini   belgilovchi   asosiy   elementlardan
biri bo‘lib, ularning o‘rganilishi nutq madaniyatini yuksaltirishga xizmat qiladi.
Ayniqsa,   pedagogik   faoliyatda,   yozma   va   og‘zaki   nutqni   rivojlantirishda
grammatik   kategoriyalarni   uslubiy   jihatdan   anglash   ta’lim   sifati   uchun   ham
foydalidir.   Shuningdek,   tarjima   amaliyotida   grammatik   shakllarning   uslubiy
yukini   aniqlash   matn   mazmunini   to‘g‘ri   yetkazish   uchun   muhimdir.   Shu   bois
mazkur   mavzu   dolzarb   va   amaliy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   ilmiy   izlanish
hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   o‘zbek   adabiy   tilidagi   grammatik
kategoriyalardir.   Xususan,   ot,   fe’l,   sifat,   olmosh   kabi   so‘z   turkumlariga   xos
bo‘lgan   grammatik   shakllar   va   ularning   morfologik,   sintaktik,   hamda   uslubiy
ifoda vositalari asosiy o‘rganish obyekti hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   o‘zbek   adabiy   tilidagi   grammatik
kategoriyalarning  nazariy  asoslarini   aniqlash,   ularning  morfologik  va  sintaktik
ifodalanish   xususiyatlarini   tahlil   qilish,   shuningdek,   grammatik 4kategoriyalarning turli uslublardagi ekspressiv va stilistik imkoniyatlarini ochib
berishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Quyidagi   vazifalar   kurs   ishining
mazmunini belgilaydi:   Grammatik kategoriya tushunchasini  lingvistik jihatdan
izohlash.   O‘zbek   tilidagi   asosiy   grammatik   kategoriyalarni   tasniflash.
Grammatik kategoriyalarning morfologik va sintaktik ifodalanishini ko‘rsatish.
Grammatik   shakllarning   uslubiy   xususiyatlarini   turli   uslublarda   tahlil   qilish.
Badiiy va publitsistik matnlar misolida grammatik kategoriyalarning ekspressiv
imkoniyatlarini   ko‘rsatish.   O‘rganilgan   nazariy   materiallar   asosida   xulosalar
chiqarish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   -   Ushbu   kurs   ishida   quyidagi   ilmiy
metodlardan   foydalanilgan:   Tahlil   va   taqqoslash   metodi   –   grammatik
kategoriyalarning   turli   uslublardagi   ifodalanishini   solishtirishda;   Deskriptiv
(tasviriy)   metod   –   grammatik   shakllarning   strukturaviy   tavsifini   berishda;
Lingvistik   kuzatuv   va   matn   tahlili   –   grammatik   vositalarning   matnlardagi
ifodasini   aniqlashda;   Empirik   metod   –   badiiy   va   publitsistik   matnlardan
misollar jamlash orqali nazariy fikrlarni isbotlashda qo‘llangan.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 5I BOB. Hozirgi o‘zbek adabiy tilida grammatik kategoriyalarning
nazariy asoslari
1.1.  Grammatik kategoriya tushunchasi va uning lingvistik asoslari
          Grammatik   kategoriya   —   tilshunoslikda   keng   muhokama   qilinadigan,
grammatik   shakl   va   grammatik   ma’noning   uyg‘unligini   ifodalovchi   muhim
tushuncha   hisoblanadi.   Bu   tushuncha   orqali   so‘zlarning   turli   grammatik
xususiyatlari aniqlanadi, ular orasidagi  sintaktik munosabatlar belgilanadi. Har
qanday   tilda   fikrni   aniq   va   tushunarli   ifoda   etish   uchun   grammatik   kategoriya
vositasida   so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanishi,   gap   tuzilmasi,   ma’no   aniqligi
ta’minlanadi.   Grammatik   kategoriya   —   bu   so‘z   shaklining   tilda   grammatik
ma’no   orqali   ifodalangan   umumlashtirilgan   tushunchasidir.   Ular   orqali
tilshunoslar har bir so‘z turkumining grammatik imkoniyatlarini tahlil etadilar.
Grammatik   kategoriya,   odatda,   so‘zning   morfologik   ko‘rinishi   orqali
belgilanadi. Misol uchun, fe’l zamoni yoki otning ko‘plikdagi shakli grammatik
kategoriyadir. Ular tildagi sistemali  birlik sifatida amal qiladi va til strukturasi
doirasida   o‘zining   qat’iy   joyiga   ega.   Grammatik   kategoriya   tushunchasi   rus
tilshunosligida   A.A.   Shaxmatov,   A.M.   Peshkovskiy,   V.V.   Vinogradovlar
tomonidan   nazariy   jihatdan   asoslangan   bo‘lsa,   o‘zbek   tilshunosligida   Sh.
Rahmatullayev, A. Madvaliyev, M. Mirtojiyev, G‘. Rahmatullayev kabi olimlar
tomonidan chuqur tadqiq etilgan. 1
Grammatik   kategoriya   —   bu   grammatik   tizim   ichida   ma’lum   grammatik
ma’noning   bir   qator   grammatik   shakllar   orqali   ifodalanishidir.   Bu   shakllar
grammatik   vositalar   orqali   (qo‘shimchalar,   yordamchi   so‘zlar,   so‘z   tartibi)
ifodalanadi. Masalan, “boraman” fe’lida zamon (kelasi zamon), shaxs (birinchi
shaxs),   son   (yakkalik)   kabi   grammatik   kategoriyalar   ishtirok   etadi.   Demak,
grammatik   kategoriya   grammatik   shakl   va   grammatik   ma’noning   o‘zaro
uyg‘unligidir.
1
    Yo‘ldoshev, A. “Hozirgi o‘zbek adabiy tili morfologiyasi.” – Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. 6Grammatik   kategoriyalar   tildagi   har   bir   so‘z   turkumi   doirasida   har   xil
ifodalanadi.   Ot   turkumida   egalik,   ko‘plik,   kelishik   kabi   kategoriyalar   bo‘lsa,
fe’lda zamon, shaxs, mayl, nisbat, holat kabi grammatik kategoriyalar mavjud.
Bu   kategoriyalar   o‘zbek   tilining   grammatik   tizimining   asosiy   qismini   tashkil
etadi.   Har   bir   kategoriya   grammatik   birliklar   tizimining   ichki   qonuniyatlariga
asoslanadi, ya’ni ular tasodifiy emas, balki sistemali va aniq ifoda vositasidir.
Grammatik   kategoriya   lingvistik   tizimda   ikki   asosiy   ko‘rinishda   namoyon
bo‘ladi:   morfologik   va   sintaktik.   Morfologik   jihatdan   grammatik   kategoriya
so‘z   tarkibida   maxsus   affikslar   (masalan,   –lar,   –da,   –man)   orqali   ko‘rinadi.
Sintaktik   jihatdan   esa   u   so‘zlarning   gap   ichida   qanday   bog‘lanishini,   qanday
tartibda turishini belgilaydi. Bu esa grammatik kategoriya faqat so‘z darajasida
emas, balki gap va matn darajasida ham faol rol o‘ynashini ko‘rsatadi.
Grammatik kategoriyaning asosiy xususiyatlaridan biri — ularning tizimlilik
xususiyatidir. Har bir grammatik kategoriya o‘z ichida ma’lum oppozitsiyalarga
(qarama-qarshi birliklarga) ega bo‘ladi. Masalan, son kategoriyasida yakkalik –
ko‘plik;   zamon  kategoriyasida   o‘tgan   –  hozirgi   –   kelasi   kabi   qarama-qarshilik
mavjud.   Ushbu   oppozitsiyalar   tilning   grammatik   strukturasini   yaratadi   va
semantik   aniqlikni   ta’minlaydi.   Bularning   barchasi   grammatik   kategoriyani   til
tizimining zaruriy va ajralmas qismi sifatida ko‘rsatadi. 2
Lingvistik   nuqtai   nazardan   qaralganda,   grammatik   kategoriya   semantik   va
formal   (shakliy)   jihatdan   yondashuvni   talab   qiladi.   Semantik   yondashuvda
kategoriya   grammatik   ma’noni   bildiruvchi   birlik   sifatida   qaralsa,   formal
yondashuvda   u   grammatik   shakllarning   yig‘indisi   sifatida   tahlil   qilinadi.
Zamonaviy   lingvistikada   bu   ikki   yondashuv   birgalikda   qo‘llaniladi   va
grammatik   kategoriyalarni   chuqurroq   anglashga   imkon   beradi.   Grammatik
kategoriyaning   yana   bir   muhim   jihati   —   ularning   ijtimoiy-madaniy   jihatdan
o‘zgaruvchan   bo‘lishidir.   Ya’ni,   til   taraqqiyoti   davomida   ba’zi   grammatik
kategoriyalar   kuchayishi,   boshqalari   esa   eskirishi   mumkin.   Masalan,   qadimgi
2
  G‘ulomov, M. “O‘zbek tili grammatikasi: stilistik jihatlar.” – Toshkent: Turon-Iqbol, 2020. 7o‘zbek   tilida   mavjud   bo‘lgan   ba’zi   grammatik   shakllar   hozirgi   zamonda   faol
ishlatilmaydi.   Bu   esa   grammatik   kategoriyalarning   tarixiy-dinamik   tabiatini
ko‘rsatadi.   Grammatik   kategoriya   tushunchasi   grammatikani   morfologik   va
sintaktik darajada birlashtiruvchi markaziy tushuncha sifatida namoyon bo‘ladi.
Har   qanday   grammatik   shakl   o‘zida   grammatik   kategoriyani   aks   ettiradi.   Shu
bois,   grammatik   kategoriya   tahlili   grammatik   shakllarning   tahlili   bilan
chambarchas   bog‘liqdir.   Bu   esa   tilshunoslikda   grammatik   vositalarni
o‘rganishda ilmiy asosiy tamoyil bo‘lib xizmat qiladi. Grammatik kategoriya —
bu tilning ichki qonuniyatlarini ochib beruvchi, so‘zlarning o‘zaro munosabatini
belgilovchi, fikrni aniq va izchil ifodalashga xizmat qiluvchi lingvistik birlikdir.
U   morfologik   shakllar   orqali   namoyon   bo‘ladi,   lekin   sintaktik   jihatdan   ham
muhim rol o‘ynaydi. Tilshunoslikda grammatik kategoriyalarning to‘g‘ri tahlili
tilning   tuzilishini,   uslubini,   semantikasini   tushunish   uchun   zarur.   Ayniqsa,
o‘zbek   adabiy   tilini   o‘rganishda   grammatik   kategoriyalarni   lingvistik   jihatdan
chuqur tahlil qilish zaruriy hisoblanadi.
1.2. O‘zbek adabiy tilidagi asosiy grammatik kategoriyalar (fe’l, ot, sifat
va boshqalar misolida)
O‘zbek adabiy tili boy grammatik tizimga ega bo‘lib, undagi so‘z turkumlari
o‘ziga   xos   grammatik   kategoriyalar   orqali   ajralib   turadi.   Har   bir   so‘z   turkumi
tilning   grammatik   tuzilishida   muhim   o‘rin   egallaydi   va   ularga   xos   bo‘lgan
grammatik kategoriyalar til birliklarining shakllanishi, ularning ma’nodagi roli
va   nutqdagi   joylashuvini   belgilab   beradi.   Aynan   mana   shu   grammatik
kategoriyalar tildagi morfologik va sintaktik munosabatlarni ifodalaydi. O‘zbek
adabiy   tilida   eng   asosiy   grammatik   kategoriyalar   fe’l,   ot,   sifat,   son,   olmosh,
ravish,   predlog,   bog‘lovchi   va   yuklama   so‘zlar   doirasida   ko‘rinadi.   Ushbu
bo‘limda aynan fe’l, ot va sifat turkumlariga xos grammatik kategoriyalar tahlil
qilinadi, chunki bu turkumlar nutqda eng faol qatnashuvchi birliklardir.
Fe’l —  o‘zbek tilidagi eng murakkab va ko‘p grammatik kategoriyalarga ega
bo‘lgan   mustaqil   so‘z   turkumidir.   U   harakat,   holat,   jarayon   yoki   voqeani 8ifodalaydi   va   ko‘pincha   gapning   predikat   (kesim)   vazifasida   keladi.   Fe’lning
o‘ziga   xosligi   shundaki,   u   nafaqat   so‘z   turkumi   sifatida,   balki   grammatik   va
uslubiy vosita sifatida ham til tizimida markaziy o‘rin egallaydi. Fe’llar orqali
harakatning   bajaruvchisi,   uni   bajarish   vaqti,   usuli,   maqsadi,   holati   va   boshqa
ko‘plab   grammatik   ma’lumotlar   ifodalanadi.   O‘zbek   tilidagi   fe’l   turlari   va
shakllari   grammatik   jihatdan   ancha   rivojlangan   bo‘lib,   ular   bir   necha   asosiy
kategoriyalar orqali ifodalanadi.
Birinchidan, zamon kategoriyasi  fe’lning eng asosiy grammatik belgilaridan
biri hisoblanadi. U harakatning bajarilish vaqtini bildiradi: o‘tgan zamon (–di),
hozirgi zamon (–yapti, –moqda), kelasi zamon (–adi, –ar) kabi shakllar mavjud.
Har bir zamon shakli ma’lum bir kontekstga mos ravishda, turli uslublarda har
xil emotsional yoki semantik yuk ko‘taradi.
Ikkinchidan,   mayl   kategoriyasi   harakatning   amalga   oshishiga   bo‘lgan
munosabatni  bildiradi. Bu kategoriya quyidagi  turlarga bo‘linadi:  buyruq-istak
mayli (bor, yozgin), shart mayli (borgan bo‘lsa, qilsa edi), xabar mayli (keladi,
ishlaydi).   Mayl   kategoriyasi   ayniqsa   badiiy   uslubda   xarakterli   bo‘lib,
obrazlarning   niyati,   orzusi,   istagi,   shubhasi   kabi   holatlarni   ifodalashda   xizmat
qiladi.
Uchinchidan,   shaxs   va   son   kategoriyasi   harakatni   bajarayotgan   yoki   unga
aloqador   bo‘lgan   shaxsni   (1-shaxs,   2-shaxs,   3-shaxs)   va   ularning   sonini
(yakkalik, ko‘plik) ifodalaydi. Masalan: kelaman – 1-shaxs yakkalik, kelasizlar
–   2-shaxs   ko‘plik.   Bu   grammatik   kategoriya   muloqotning   subyektiv   tomonini
ifodalab, nutqdagi ishtirokchilar o‘rtasidagi aloqani aniqlashtiradi.
To‘rtinchidan,   nisbat   kategoriyasi   fe’lning   harakatni   bajarayotgan   subyekt
bilan bog‘liqligini ko‘rsatadi. U uch turda bo‘ladi: o‘zlik nisbat (o‘zi bajargan:
yuvindi), o‘zga nisbat (boshqa shaxs bajaradi: yuvdi), majhul nisbat (bajaruvchi
noma’lum:   yuvildi).   Ayniqsa   publitsistik   va   rasmiy   uslublarda   majhul   nisbat
ko‘p uchraydi, chunki unda bajaruvchi shaxs emas, natija muhim bo‘ladi. 9Beshinchidan,   inkor   va   tasdiq   kategoriyasi   fe’lning   mavjudligi   yoki
yo‘qligini ifodalaydi. Bu kategoriyada “emas”, “yo‘q”, “yozmagan”, “kelmadi”
kabi shakllar orqali harakatning bo‘lmaganligi bildirilib, jumlaning mazmunini
o‘zgartiradi.   Negativ   shakllar   badiiy   uslubda   dramatik   kayfiyatni   kuchaytirish
vositasi sifatida ham xizmat qiladi.
Oltinchidan,   holat   kategoriyasi   hozirgi   zamondagi   davomli   harakatni
bildiradi.   U   –yapti,   –yabdi,   –moqda   shakllarida   namoyon   bo‘ladi.   Bu   shakllar
hozirgi   zamonda   davom   etayotgan   jarayonni   ifodalab,   nutqqa   tiriklik   va
harakatlilik bag‘ishlaydi. 3
Ushbu   grammatik   kategoriyalar   fe’lning   nafaqat   grammatik   yukini,   balki
stilistik yukini ham  oshiradi. Masalan,  badiiy matnda “borayotibman”, “ko‘rib
turibdi”,   “yozgan   edi”   kabi   shakllar   obrazli   ifodaning   ajralmas   qismi   bo‘lib,
voqea   rivojini   dinamik   tasvirlaydi,   voqealar   ketma-ketligini   aniq   aks   ettiradi.
Ilmiy   uslubda   esa   aniq,   qat’iy   va   mantiqiy   ifodaga   ega   fe’l   shakllari
qo‘llaniladi.
Shu bois fe’l  grammatik kategoriyalarini  to‘g‘ri  anglash  nafaqat  morfologik
tahlilda,   balki   uslubiy   tahlilda   ham   muhimdir.   Ularning   ifoda   vositasi   sifatida
turli   kontekstda   qanday   ta’sir   o‘tkazishini   aniqlash   tilshunoslik   uchun   dolzarb
masala hisoblanadi.
Ot   —   o‘zbek   tilidagi   eng   asosiy   va   faol   so‘z   turkumlaridan   biri   bo‘lib,   u
shaxs,   predmet,   hodisa,   tushuncha   va   narsalarning   nomini   bildiradi.   Otlar   til
tizimining asosiy tarkibiy qismi hisoblanadi va gapda asosan egalik, aniqlovchi,
ba’zida   kesim   vazifalarida   ishtirok   etadi.   O‘zbek   tilida   otlarga   xos   bir   qator
muhim   grammatik   kategoriyalar   mavjud   bo‘lib,   ular   orqali   otlar   ma’lum
morfologik va sintaktik shakllarda ifodalanadi va gapdagi roli aniqlanadi.
Otga   xos   eng   muhim   grammatik   kategoriyalardan   biri   bu   ko‘plik
kategoriyasidir. Otlarning yakkalik yoki ko‘plikda qo‘llanishi –lar qo‘shimchasi
3
  Jo‘rayev, N. “O‘zbek tilshunosligida grammatika va uslubshunoslik.” – Toshkent: 
Innovatsiya, 2017. 10yordamida ifodalanadi: kitob – kitoblar, o‘quvchi – o‘quvchilar. Bu kategoriya
orqali   gapdagi   miqdor   ifodalanadi   va   predmetlar   sonining   birdan   ko‘plikka
o‘tganligi   ko‘rsatiladi.   Badiiy   matnda   ko‘plik   shakllari   ko‘p   hollarda
umumlashtirish,   umumiylik   va   hayotiy   voqealarga   kenglik   berish   uchun
ishlatiladi.
Keyingi   muhim   kategoriya   —   egalik   kategoriyasidir.   Egalik   otning   kimga
tegishli   ekanligini   bildiradi.   Egalik   qo‘shimchalari   shaxsga   bog‘liq   holda
o‘zgaradi: kitobim, kitobing, kitobi, kitobimiz va hokazo. Bu kategoriya orqali
til   vositalarining   egalik   munosabati   ifodalanadi.   Ayniqsa,   og‘zaki   va   rasmiy
uslublarda   bu   grammatik   shakllar   aloqadorlik,   mulkchilik,   shaxsiy   fikr
bildirishda muhim rol o‘ynaydi.
Otga   xos   bo‘lgan   eng   murakkab   va   ko‘p   shaklli   kategoriya   bu   —   kelishik
kategoriyasidir.   O‘zbek   tilida   otlar   oltita   asosiy   kelishikda   qo‘llaniladi:   asosiy
(nom),   tushum,   jo‘nalish,   chiqish,   o‘rin-payt,   qaratqich   va   bilan   kelishiklari.
Har   bir   kelishik   otning   gapdagi   sintaktik   vazifasini   aniqlab   beradi.   Masalan:
kitobni o‘qidim (tushum), maktabga bordim (jo‘nalish), uydan chiqdi (chiqish),
do‘stimning   kitobi   (q.q.),   kitob   bilan   keldi   (bilan   kelishik).   Bu   kelishiklar
yordamida   otlar   boshqa   so‘zlar   bilan   bog‘lanadi,   ularning   nutqdagi
munosabatlari   ifodalanadi.   Kelishik   shakllari   rasmiy   va   ilmiy   uslublarda
grammatik aniqlikni, badiiy uslubda esa sintaktik o‘yin va mazmuniy teranlikni
yaratishda xizmat qiladi.
Bundan   tashqari,   otlarda   belgililik   va   noaniqlik   kategoriyasi   ham   mavjud.
Belgililik   kategoriyasi   orqali   predmetning   muayyanligi   yoki   umumiyligi
ifodalanadi.   Masalan:   bir   bola   (noaniq),   o‘sha   bola   (aniq),   bolalar
(umumlashtirilgan). Bu kategoriyalar matn tuzilishida axborot oqimini tartibga
solish,   gapning   kommunikativ   vazifasini   aniqlashda   muhim   vosita   sifatida
qo‘llaniladi. Shuningdek, otlar shaxsga oidlik kategoriyasida ham ishlatiladi. Bu
shaxs   egalik   affikslariga   o‘xshash   bo‘lsa-da,   nutqdagi   shaxsiy   pozitsiyani   aks 11ettiradi.   Masalan:   maktabim,   mashinam,   kitoblaringiz   kabi   shakllarda   harakat
yoki predmetning egasini bildiradi.
Otning   grammatik   kategoriyalari   tilning   grammatik   tizimini   boyitish,   fikr
ifodasini   aniqlashtirish   va   gapning   sintaktik   tuzilishini   belgilashda   asosiy   rol
o‘ynaydi.   Ayniqsa,   badiiy   va   publitsistik   uslublarda   otlarning   grammatik
shakllari orqali emotsional rang, muloqot ohangi, muallifning munosabati aniq
ifodalanadi. Ilmiy va rasmiy uslublarda esa  aniq, lo‘nda va grammatik me’yor
asosida qo‘llanilishi tilning qat’iyligini belgilaydi.
Sifat   —   o‘zbek   tilidagi   mustaqil   so‘z   turkumlaridan   biri   bo‘lib,   u
predmetning belgi va xususiyatini bildiradi. Sifatlar narsa yoki shaxsning rangi,
shakli,   holati,   sifat   darajasi,   hajmi,   fazilati,   miqdori   va   boshqa   belgilarini
ifodalash   orqali   nutqqa   aniqlik,   tasviriylik   va   emotsional   ta’sir   kuchi
bag‘ishlaydi.   Sifatlar   gapda   asosan   aniqlovchi   vazifasida   keladi   va   ot   bilan
birikib, uning belgilarini aniqlaydi. Sifatlarning grammatik xususiyatlari boshqa
so‘z   turkumlariga   nisbatan   soddaroq   bo‘lsa-da,   ular   tildagi   ifoda   vositalari
ichida juda muhim ahamiyatga ega.
O‘zbek   tilida   sifatlarning   eng   asosiy   grammatik   kategoriyasi   bu   —   daraja
kategoriyasidir. Daraja kategoriyasi orqali belgining miqdor jihatdan kuchayishi
yoki susayishi ifodalanadi. Bu kategoriya uch darajada namoyon bo‘ladi: oddiy
daraja   (yaxshi,   chiroyli,   katta),   qiyosiy   daraja   (yaxshiroq,   kattaroq,   uzunroq),
orttirma   daraja   (eng   yaxshi,   eng   chiroyli).   Ushbu   grammatik   shakllar   ayniqsa
badiiy   va   og‘zaki   nutqda   tasvirni   kuchaytirish,   ta’sirchanlikni   oshirish
maqsadida keng qo‘llaniladi.
Bundan tashqari, sifatlar qarama-qarshilik kategoriyasi asosida juftliklar hosil
qiladi.   Masalan:   oq   –   qora,   yaxshi   –   yomon,   katta   –   kichik   kabi.   Bu   qarama-
qarshiliklar   mazmuniy   jihatdan   ifoda   vositalarining   xilma-xilligini   ta’minlab,
muloqotda aniq va lo‘nda fikr bayonini kuchaytiradi.
Sifatlar   ba’zan   belgililik   yoki   noaniqlik   ma’nosini   ham   anglatadi.   Masalan:
qizil libos (aniq bir rangdagi), bir qizil libos (belgilangan emas). Bu grammatik 12xususiyat   ko‘proq   matn   doirasida,   mantiqiy   kontekst   orqali   anglashiladi.
Ayniqsa,   publitsistik   va   adabiy   matnlarda   bu   kabi   aniqlik   va   noaniqliklar
semantik tafovutni yaratadi.
Sifatlar   gapda   ko‘plik   yoki   shaxsga   oidlik   shaklida   o‘zgarmaydi,   lekin   ular
otga   bog‘lanib,   uning   grammatik   shakliga   mos   ravishda   ishlatiladi.   Masalan:
katta   uylar,   chiroyli   qizlar   kabi.   Bu   holatda   sifat   grammatik   jihatdan   mustaqil
o‘zgarmasa ham, otga bog‘lanish orqali o‘z funksiyasini bajaradi.
Badiiy   uslubda   sifatlar   obraz   yaratish   vositasi   sifatida   alohida   o‘rin   tutadi.
Ular   nafaqat   belgi   bildirish,   balki   tuyg‘ularni,   estetik   bahoni   ifodalash,
muallifning munosabatini  anglatish vazifasini  ham  bajaradi.  Masalan:  zulmatli
tun,   yurakni   ezuvchi   musibat,   charaqlagan   yulduz   kabi   sifatlar   emotsional   va
obrazli tasvir vositasiga aylanadi.
Ilmiy va rasmiy uslublarda esa sifatlar asosan aniqlik, xolislik, obyektiv baho
berishda   ishlatiladi:   kimyoviy   tarkib,   iqtisodiy   ko‘rsatkich,   qonuniy   asoslarga
binoan kabi. Bu holatda sifatlar aniq va qat’iy ma’noda ishlatiladi.
Son   —   o‘zbek   tilidagi   mustaqil   so‘z   turkumlaridan   biri   bo‘lib,   u
predmetlarning   miqdori,   tartibi   yoki   son   jihatidan   umumiy   xossasini   bildiradi.
Sonlar   tildagi   hisob,   miqdor,   o‘lchov   va   tartibni   ifodalovchi   asosiy   vosita
hisoblanadi.   Ular   nutqda   ko‘proq   aniqlik,   aniqlashtirish,   taqqoslash   va
tartiblashtirish vazifasini bajaradi. Sonlar asosan ot bilan birikib keladi va gapda
aniqlovchi vazifasini bajaradi: uch bola, ikkinchi kurs, bir qancha kitoblar kabi.
O‘zbek   adabiy   tilida   sonlar   grammatik   jihatdan   quyidagi   asosiy   turlarga
bo‘linadi:
Butun sonlar — predmetlarning aniq miqdorini bildiradi: bir, ikki, uch, besh,
o‘n,   yuz   va   hokazo.   Ular   eng   ko‘p   ishlatiladigan   sonlardir   va   rasmiy,   ilmiy,
kundalik va badiiy uslublarda keng qo‘llaniladi.
Tartib sonlar  —  predmetlarning ketma-ketligini  bildiradi:  birinchi, ikkinchi,
uchinchi.   Bu   sonlar   –inchi   qo‘shimchasi   bilan   yasaladi.   Ular   ko‘proq   rasmiy 13hujjatlarda, ilmiy tahlillarda va hisobotlarda uchraydi: birinchi bosqich, ikkinchi
bo‘lim kabi.
Ko‘paytma sonlar — biror harakat yoki holatning necha marta takrorlanishini
bildiradi:   ikki   hissa,   uch   karra.   Bu   sonlar   miqdor   va   daraja   ifodalashda
foydalidir, ayniqsa, matematik, iqtisodiy va texnik nutqlarda keng qo‘llaniladi.
Bo‘lak   sonlar   —   bir   butunning   bir   qismini   bildiradi:   yarim,   uchdan   bir,
to‘rtdan   ikki.   Ular   o‘lcham,   vaqt,   maydon,   og‘irlik   va   boshqa   birliklarda
bo‘linmalarni ko‘rsatishda ishlatiladi: yarim soat, uchdan bir piyola.
Noaniq   sonlar   —   aniqligi   noma’lum   yoki   umumiy   miqdorni   bildiradi:   bir
necha, bir qancha, ko‘p, oz, biroz. Ular ko‘proq publitsistik, badiiy va og‘zaki
nutqda   ishlatiladi,   ayniqsa,   umumlashtirish   va   baholashda:   bir   qancha   fikrlar
bildirildi, ko‘p odam yig‘ildi.
Sonlar   grammatik   jihatdan   o‘zbek   tilida   deyarli   o‘zgarmaydi,   ya’ni   ular
egalik,   ko‘plik,   shaxs,   mayl   kabi   grammatik   affikslarga   ega   emas.   Biroq   ular
boshqa   so‘zlar   bilan   birikib,   gapdagi   o‘rniga   ko‘ra   kelishik   qo‘shimchalarini
qabul qilishi mumkin: uchta kitobni o‘qidim, birinchi  sinfga bordi. Bu holatda
sonlar   yordamchi   grammatik   vosita   sifatida   nutqqa   qat’iylik,   aniqlik   va
struktura beradi.
Rasmiy   uslubda   sonlar,   ayniqsa,   statistik,   iqtisodiy   va   huquqiy   hujjatlarda
aniqlik   va   aniqlashtirish   vositasi   sifatida   ishlatiladi.   Masalan:   2024-yilda   15
ming   talaba   qabul   qilindi.   Badiiy   uslubda   esa   sonlar   tasviriylik,   poetiklik   va
emotsional ifoda uchun xizmat qiladi: bir zumda ketdi, ming dard ichra yashadi
kabi.
Olmosh   — o‘zbek tilidagi  mustaqil  so‘z turkumlaridan biri bo‘lib, ot, sifat,
son va boshqa so‘z turkumlarini almashtirib keladi. Ular shaxs, predmet, belgi,
miqdor,   joy,   holat   yoki   egalikni   bevosita   ko‘rsatmasdan,   umumlashtirib   yoki
ishora asosida bildiradi. Olmoshlar nutqda ko‘pincha takrorlanishni oldini olish,
gapni   ixcham   va   izchil   ifodalash,   shaxs   yoki   predmetga   ishora   qilish   vositasi 14sifatida xizmat qiladi. Shuningdek, olmoshlar muloqotda tinglovchi bilan aloqa
o‘rnatish, diqqatni aniq bir unsurga qaratish vositasi ham hisoblanadi.
O‘zbek tilidagi olmoshlar ma’nosiga ko‘ra bir necha turlarga bo‘linadi: shaxs
olmoshlari   (men,   sen,   u,   biz,   siz,   ular),   ko‘rsatish   olmoshlari   (bu,   ana,   o‘sha,
shu), so‘roq olmoshlari (kim, nima, qaysi, qancha), inkor olmoshlari (hech kim,
hech   narsa),   umumlashtiruvchi   olmoshlar   (har   kim,   har   qanday,   hamma),
belgilovchi   olmoshlar   (bunday,   unday,   shunday),   egalik   olmoshlari   (mening,
uning, bizning).
Olmoshlar   o‘zbek   tilida   grammatik   jihatdan   quyidagi   kategoriyalar   bilan
ajralib turadi:
Shaxs   kategoriyasi   –   ayniqsa   shaxs   olmoshlariga   xos   bo‘lib,   nutqdagi
subyektning kim ekanligini bildiradi: men – 1-shaxs, sen – 2-shaxs, u – 3-shaxs.
Bu  kategoriya  olmoshlar  orqali   muloqotda   ishtirok  etuvchilarning  o‘rnini  aniq
ko‘rsatishga xizmat qiladi.
Son kategoriyasi – olmoshlar yakkalik va ko‘plik shakllariga ega: men – biz,
sen – siz,  u – ular. Bu shakllar  nutq ishtirokchilarining son jihatdan tafovutini
bildiradi va fikrni aniqroq ifodalash imkonini beradi.
Kelishik   kategoriyasi   –   olmoshlar   otlarga   xos   bo‘lgan   barcha   kelishik
shakllarini   qabul   qilishi   mumkin:   meni,   mendan,   menga,   men   bilan.   Bu   jihat
olmoshlarning   otlar   bilan   grammatik   o‘xshashligini   ko‘rsatadi.   Ular   gapdagi
turli  sintaktik  rollarda  ishtirok  etadi:   ega,  to‘ldiruvchi,  vosita,   o‘rin  aniqlovchi
va boshqalar.
Egalik   kategoriyasi   –   olmoshlar   egalik   shaklida   ham   qo‘llaniladi:   mening
kitobim, uning mashinasi. Bu shakllar yordamida shaxsiy munosabat, tegishlilik
ifodalanadi   va   egalik   olmoshlari   ko‘pincha   aniqlik   kiritish   vositasi   bo‘lib
xizmat qiladi.
Belgililik–noaniqlik   –   ayrim   olmoshlarda   predmetning   belgilanmaganligi
yoki   noaniqligi   ifodalanadi:   hech   kim,   hech   qachon,   qandaydir   kabi.   Bu 15kategoriyalar   uslubiy   jihatdan   umumlashtirish,   ehtimollik,   inkor   yoki
ehtiyotkorlikni bildirishda ishlatiladi.
Olmoshlar   gapda   odatda   egalik,   aniqlovchi,   to‘ldiruvchi   vazifalarida   keladi.
Ayniqsa so‘zlashuv uslubida olmoshlar tez-tez qo‘llanilib, fikrning qisqa, sodda
va   jonli   ifodalanishiga   xizmat   qiladi.   Badiiy   uslubda   esa   olmoshlar   obrazlarni
oshkora   emas,   bilvosita   ko‘rsatish,   sirli,   noaniq   holatlar   yaratish,   shaxsiy
hissiyotlarni berish vositasi sifatida ishlatiladi.
Ravish,   predlog,   bog‘lovchi   va   yuklamalar   esa   ko‘proq   yordamchi   birliklar
bo‘lib,   ularda   grammatik   kategoriyalar   kamroq   uchraydi.   Ammo   ular   gap
qurilishida   ishtirok   etib,   boshqa   birliklarning   grammatik   rolini   kuchaytiradi.
Ravishlar   hol,   vaqt,   tarz,   maqsad   kategoriyalari   asosida   qo‘llanadi.   Masalan,
“tez”,   “asta-sekin”,   “har   doim”,   “atayin”   kabi.   O’zbek   adabiy   tilida   har   bir
asosiy   so‘z   turkumiga   xos   grammatik   kategoriyalar   mavjud.   Ular   morfologik
shakllar orqali ifodalanadi, sintaktik jihatdan gap va matn qurilishida muhim rol
o‘ynaydi.   Grammatik   kategoriyalar   tildagi   mantiqiy   bog‘lanishlar,   ma’no
aniqligi   va   uslubiy   ifodaning   shakllanishida   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.
Aynan   ushbu   kategoriyalar   orqali   til   egiluvchan,   ta’sirchan   va   muloqotga
yaroqli   tizim   sifatida   shakllanadi.   O‘zbek   adabiy   tilining   boyligi   ham,
mazmuniy   teranligi   ham   grammatik   kategoriyalarning   keng   va   mazmunli
qo‘llanilishi bilan chambarchas bog‘liqdir.
Ravish   —   o‘zbek   tilidagi   mustaqil   so‘z   turkumlaridan   biri   bo‘lib,   u   fe’l,
sifat,   boshqa   ravishlar   yoki   butun   bir   gapga   nisbatan   harakatning   qanday,
qachon,   qaerda,   nima   sababdan,   qanday   darajada   amalga   oshirilayotganini
bildiradi.   Ravishlar   odatda   fe’l   bilan   bog‘lanib,   uni   ma’nodosh   jihatdan
to‘ldiradi   va   aniqlashtiradi.   Ular   gapda   hol   vazifasida   keladi   va   harakatning
holatini, vaqtini, tarzini, miqdorini, maqsadini yoki sababini bildiradi.
O‘zbek   adabiy   tilida   ravishlarning   bir   nechta   grammatik   turlari   mavjud
bo‘lib, ular quyidagi asosiy semantik-kategorial guruhlarga ajratiladi: 16Vaqt   ravishlari   –   harakatning   qachon   sodir   bo‘lganini   bildiradi:   kecha,
bugun, ertaga, har doim, hozir, erta, endi. Bu ravishlar voqea zamonini aniqlab,
matnda ketma-ketlikni ifodalashda muhim rol o‘ynaydi.
Joy   ravishlari   –   harakatning   qaerda   sodir   bo‘lganini   bildiradi:   yuqorida,
pastda, orqada, oldinda, ichkarida, tashqarida. Bular ayniqsa badiiy va tasviriy
uslublarda manzara yaratishda keng qo‘llaniladi 4
Tarz (usul) ravishlari – harakat qanday tarzda bajarilayotganini bildiradi: tez,
sekin,   chiroyli,   yomon,   baralla,   ehtiyotkorlik   bilan.   Bular   harakatning   sifat
jihatlarini ko‘rsatib, emotsional fonni boyitadi.
Miqdor-daraja ravishlari – harakatning darajasini yoki kuchini bildiradi: juda,
anchagina,   ozroq,   nihoyatda,   biroz,   mutlaqo.   Bular   fe’l,   sifat   yoki   boshqa
ravishlarga kuchaytiruvchi yoki susaytiruvchi ta’sir ko‘rsatadi.
Sabab   ravishlari   –   harakatning   sababini   bildiradi:   shuning   uchun,   shu   bois,
bekorga   emas,   bexuda.   Bu   turdagi   ravishlar   sabab–natija   munosabatini
ifodalovchi sintaktik vosita sifatida ishlatiladi
Maqsad   ravishlari   –   harakat   qanday   maqsadda   amalga   oshirilganini
ko‘rsatadi: atayin, maxsus, aynan shuning uchun. Bu turdagi ravishlar ko‘proq
rasmiy, hujjatli va publitsistik matnlarda ishlatiladi.
Ravishlar   grammatik   kategoriyalar   jihatidan   boshqa   so‘z   turkumlariga
qaraganda   nisbatan   kam   o‘zgaruvchanlikka   ega.   Ular   ko‘plik   yoki   egalik
shaklini   olmaydi,   kelishiklarga   ega   emas.   Biroq   ravishlar   daraja   kategoriyasi
orqali   kuchaytirish   yoki   kamaytirishni   bildiruvchi   shakllarda   qo‘llanishi
mumkin: tez – juda tez – nihoyatda tez, oz – biroz – ozroq.
Ravishlar badiiy uslubda harakatni tasvirlash, obrazlilikni oshirish, hissiy fon
yaratishda muhim vosita sifatida xizmat qiladi. Ular matnda ritm, ohang, tildagi
harakatning   jonlanishini   ifodalaydi.   Ilmiy   uslubda   esa   ular   aniqlik   va
qat’iylikni, faktlarning ravon va izchil bayon qilinishini ta’minlaydi.
4
  To‘xtayeva, D. “Fe’l kategoriyalarining stilistik xususiyatlari.” – Samarqand: Zarafshon, 2021. 17So‘z
turkumi Asosiy   grammatik
kategoriyalar Grammatik
vazifasi Misollar Uslubiy roli
Fe’l Zamon   (o‘tgan,
hozirgi, kelasi)
Mayl   (xabar,
buyruq, shart)
Shaxs va son
Nisbat   (o‘zlik,
o‘zga, majhul)
Inkori/tasdig‘i
Holat   (–moqda,   –
yapti) Harakatning
vaqti,   usuli,
shaxs   bilan
bog‘lanishi   va
holatini bildiradi Bordim,
kelmoqda,
yozaylik,
qilinadi,   bor
emas Harakat   va
holatni
ifodalaydi;
badiiy
matnda
dinamiklik,
rasmiy
matnda
aniqlik
beradi
Ot Ko‘plik
Egalik
Kelishiklar   (nom,
tushum,   jo‘nalish,
chiqish,   o‘rin-payt,
qaratqich, bilan)
Belgililik/noaniqlik Subyektni,   egani
yoki   obyektni
bildiradi,
gapdagi  sintaktik
rolni belgilaydi Kitoblar,
kitobim,
maktabga,
uyda,
do‘stimning Asosiy
nomlash
vositasi;
ilmiy-rasmiy
uslublarda
aniqlik,
badiiy
uslubda
manzara
yaratadi
Sifat Daraja   (oddiy,
qiyosiy, orttirma)
Qarama-qarshilik
Belgililik   (ba’zida
kontekstual) Belgilarni,
holatlarni   va
ta’riflarni
bildiradi;   otga
bog‘lanadi Katta,
kattaroq,
eng chiroyli,
yaxshi   –
yomon Emotsional
va   obrazli
ta’sir
vositasi;
badiiy 18 matnda
keng,
rasmiyda
lo‘nda
ishlatiladi
Son Son   turi   (butun,
tartib,   ko‘paytma,
bo‘lak, noaniq)
Tartib ketma-ketligi Miqdor   va
ketma-ketlikni
bildiradi, ot bilan
birikadi Uch   bola,
ikkinchi
sinf,   yarim
soat,   bir
qancha
odam Aniqlik   va
qat’iylik
beradi;
rasmiy   va
ilmiy
matnlarda
ko‘p
ishlatiladi
Olmosh Shaxs (1, 2, 3)
Son   (yakkalik,
ko‘plik)
Kelishiklar
Egalik shakllari
Belgililik/noaniqlik So‘zlarni
almashtiradi, gap
qismlarini
ixchamlashtiradi Men,   sen,
ularning,
hech   kim,
bizga, o‘sha Gapni
ixcham   va
mantiqli
qiladi;
uslubga
muvofiq
ifoda vositasi
Ravish Vaqt
Joy
Tarz
Miqdor-daraja
Sabab
Maqsad Fe’l   va   boshqa
birliklarning
qanday,   qachon,
qayerda   sodir
bo‘lganini
bildiradi Kecha,   tez,
nihoyatda,
sekin,
atayin, hozir Harakatni
to‘liq ochadi;
badiiy
matnda
dinamika,
rasmiyda
aniqlik
yaratadi 191.3. Grammatik kategoriyalarning morfologik va sintaktik ifodalanish
vositalari
Grammatik   kategoriyalar   tilning   grammatik   tizimining   markaziy   bo‘g‘ini
bo‘lib,   ular   til   birliklarining   turli   shakllarda   ifodalanishi   orqali   aniqlanadi.   Bu
kategoriyalar   tilshunoslikda   nafaqat   semantik   jihatdan,   balki   ularning   qanday
vositalar bilan ifodalangani — ya’ni morfologik va sintaktik darajalarda qanday
ko‘rinish   olgani   orqali   ham   o‘rganiladi.   Mazkur   bo‘lim   grammatik
kategoriyalarning aynan  ushbu ikki  asosiy  ifoda darajasini  keng tahlil  qilishga
bag‘ishlangan.
Birinchi   navbatda,   morfologik   vositalar   deganda   so‘zning   ichki   tarkibida   yuz
beradigan grammatik o‘zgarishlar, ya’ni affikslar, qo‘shimchalar, so‘z yasovchi
vositalar, so‘z shaklini o‘zgartiruvchi grammatik elementlar tushuniladi. O‘zbek
tilida grammatik ma’no, asosan, morfologik usul bilan, ya’ni so‘zga grammatik
qo‘shimchalar   qo‘shish   orqali   ifodalanadi.   Masalan,   fe’ldagi   –di,   –yapti,   –ar
qo‘shimchalari   zamonni   bildiradi;   –man,   –miz   qo‘shimchalari   esa   shaxs   va
sonni ifodalaydi.
Otlarga nisbatan morfologik vositalar orqali kelishiklar (–ni, –ga, –dan, –da, –
ning) va egalik (–im, –ing, –i, –imiz) qo‘shimchalari qo‘shilib, ularning gapdagi
sintaktik vazifasini aniqlashtiradi. Masalan: kitobimni ko‘rdim jumlasida kitob-
im-ni   so‘zidagi   har   bir   affiks   o‘ziga   xos   grammatik   kategoriya   —   egalik   va
tushum   kelishigini   bildiradi.   Demak,   bu   yerda   grammatik   ma’no   morfologik
shakllar vositasida aniq va izchil ifodalangan.
Fe’llar   morfologik   jihatdan   eng   ko‘p   shakllanuvchi   so‘z   turkumidir.   Ular
zamon,   mayl,   nisbat,   inkor,   holat   va   boshqa   ko‘plab   kategoriyalarni
qo‘shimchalar orqali ifodalaydi: yozadi, yozgan, yozilmoqda, yozar edi. Har bir
morfologik   shakl   grammatik   kategoriyaning   ma’lum   bir   qirrasi   sifatida
namoyon   bo‘ladi.   Bu   grammatik   vositalar   gapda   fe’lning   qanday   vazifada 20kelayotganini,   harakat   kim   tomonidan,   qachon,   qanday   tarzda   amalga
oshirilganini aniqlaydi.
Morfologik   ifoda   vositalari   til   tizimida   iqtisodiylik   va   ixchamlik   tamoyiliga
xizmat   qiladi.   Ya’ni,   til   so‘zga   ozgina   o‘zgartirish   kiritish   orqali   grammatik
ma’no   hosil   qilish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bu   holat   nutqning   samaradorligini
oshiradi,   mantiqiylikni   ta’minlaydi   va   muloqotda   ifoda   vositalarining
imkoniyatlarini   kengaytiradi.   Endi   sintaktik   vositalar   haqida   to‘xtaladigan
bo‘lsak,   ular   grammatik   kategoriyalarni   so‘zlar   o‘rtasidagi   munosabat,   tartib,
intonatsiya va yordamchi  so‘zlar orqali ifodalashni  anglatadi. O‘zbek tilida bu
vositalar,   ayniqsa,   murakkab   fikrlar   va   uzoq   gaplarda   grammatik   kategoriya
ifodasini   ta’minlaydi.   Misol   uchun,   so‘z   tartibi   orqali   egalik   yoki   kelishik
munosabatlari   ifodalanadi:   men   kitob   o‘qidim   (aniq   tartibda).   Yoki:   o‘qidi
kitobni   men   deb   aytilsa,   grammatik   jihatdan   noto‘g‘ri   bo‘ladi.   Bu   tilimizda
sintaktik   vosita   sifatida   subyekt   –   obyekt   –   predikat   tartibining   qat’iyligini
bildiradi. 5
  Yana   bir   sintaktik   vosita   bu   —   yordamchi   so‘zlar.   Ular   grammatik
shakl   hosil   qilmaydi,   lekin   grammatik   munosabatni   ifodalaydi:   bilan,   uchun,
sababli,   orqali,   deya   kabi.   Bu   so‘zlar   asosan   ma’no   bog‘lovchi   vosita   bo‘lib,
sabab, maqsad, vosita, tarz kabi grammatik munosabatlarni bildiradi.
Sintaktik   konstruktsiyalar,   ya’ni   so‘z   birikmalari   va   gap   tuzilmalari   ham
grammatik   kategoriya   ifodalashda   muhim   vosita   bo‘ladi.   Masalan:   u   buni
o‘qimagan edi – bu konstruktsiyada fe’lning inkori, o‘tgan zamoni va shaxsga
bog‘liqligi   aynan   sintaktik   struktura   orqali   aniq   ko‘rsatilmoqda.   Bu   kabi
murakkab tuzilmalar matnda mantiqiy bog‘lanish va izchillikni ta’minlaydi.
Sintaktik   vositalar   badiiy   matnda,   xususan,   dramatik   yoki   poetik   asarlarda
muhim stilistik yuklamaga ega bo‘ladi. Har bir so‘zning joylashuvi, ohang bilan
bog‘liqligi,   yordamchi   birliklar   bilan   birikishi   grammatikaning   to‘liq
anglashilishini,   muallifning   niyatini   to‘g‘ri   yetkazishni   ta’minlaydi.   Ayniqsa,
5
    Islomova, R. “Uslubiy qatlamda grammatik birliklarning roli.” – Toshkent: Akademnashr, 
2020. 21badiiy   tilning   obrazli,   ifodali,   jonli   bo‘lishi   sintaktik   vositalarning   mohirona
qo‘llanishiga   bog‘liq.  Morfologik  va  sintaktik  vositalar  ko‘pincha  uyg‘unlikda
ishlaydi.   Ya’ni,   grammatik   kategoriya   bir   vaqtning   o‘zida   ham   so‘z   shakli
orqali (morfologik), ham gap ichidagi munosabat orqali (sintaktik) ifodalanadi.
Masalan, men yozdim jumlasida “men” – shaxs olmoshi (sintaktik), “yozdim” –
1-shaxs   yakkalik,   o‘tgan   zamon   (morfologik).   Bu   uyg‘unlik   til   tuzilishining
mukammalligini   ko‘rsatadi.   Shuningdek,   ayrim   grammatik   kategoriyalar
morfologik   jihatdan   ifodalanmaydi,   lekin   sintaktik   jihatdan   anglashiladi.
Masalan:  u yursa, men ham yuraman – bu yerda “yursa” so‘zidagi shart mayli
aynan kontekstual va sintaktik vosita orqali tushuniladi. Shunday qilib, ba’zida
sintaktik   vosita   grammatik   shakllarning   o‘rnini   bosadi   yoki   ularni
to‘ldiradi.grammatik   kategoriyalar   tilning   turli   sathlarida   morfologik   va
sintaktik vositalar orqali ifodalanadi. Morfologik vositalar grammatik shakllarni
yaratishda   asosiy   rol   o‘ynasa,   sintaktik   vositalar   bu   shakllarning   gap   ichidagi
o‘rnini   aniqlaydi,   munosabatlarini   ochib   beradi.   Har   ikki   vosita   birgalikda
tilning   grammatik   tizimini   to‘liq   va   aniq   ifodalashga   xizmat   qiladi.   Ular
tilshunoslik,   matnshunoslik   va   stilistik   tahlillarda   grammatikaning   haqiqiy
kuchini namoyon etuvchi asosiy vositalardir.
I bob bo‘yicha xulosa
Til   –   bu   inson   tafakkurining   aksidir,   grammatik   kategoriya   esa   tilning
mantiqiy   skeleti   deyish   mumkin.   Ushbu   bobda   grammatik   kategoriyalar   nima
ekani,   ularning   til   tizimidagi   o‘rni   va   har   bir   so‘z   turkumiga   xos   bo‘lgan
grammatik   xususiyatlar   atroflicha   yoritildi.   Fe’l,   ot,   sifat,   son,   olmosh,   ravish
kabi   asosiy   so‘z   turkumlarining   grammatik   imkoniyatlari   ularning   ifodaviy
kuchini,   gapdagi   sintaktik   vazifasini   va   uslubiy   yukini   belgilaydi.   Bu
kategoriyalar   orqali   til   muloqot   quroli   sifatida   izchil   va   tushunarli   ishlaydi.
Morfologik   va   sintaktik   vositalar   grammatik   shakl   va   munosabatlarni   to‘liq
ifodalashga   xizmat   qiladi.   Har   bir   grammatik   birlik   tildagi   mazmun   va   ta’sir
kuchining   tashuvchisidir.   Shu   bois,   grammatik   kategoriyalarni   nazariy   va 22amaliy   jihatdan   chuqur   o‘rganish   har   qanday   tilshunos   uchun   zarur   va
foydalidir.
II BOB. Grammatik kategoriyalarning uslubiy xususiyatlari va
ularning nutqdagi roli
2.1.Grammatik kategoriyalarning uslubiy imkoniyatlari va ularning
ekspressivligi
Grammatik   kategoriyalar   til   tizimining   ichki   strukturasini   belgilovchi   eng
asosiy   vositalardan   biridir.   Ular   so‘zlarning   turli   grammatik   shakllarini
belgilash   bilan   birga,   uslubiy   jihatdan   ham   muhim   yuklama   kasb   etadi.
Grammatik shakllar faqat grammatik ma’no bilan cheklanib qolmay, balki turli
uslubiy   kontekstlarda   mazmun,   ekspressivlik   va   emotsional   tusni   belgilovchi
vosita   sifatida   xizmat   qiladi.   Aynan   grammatik   kategoriyalarning   bunday
ekspressiv, ifodali xususiyatlari ularni stilistik tahlilning markaziy obyekti qilib
qo‘yadi.   Har   bir   grammatik   kategoriya   –   bu   til   vositalarining   o‘ziga   xos
funksional   yondashuvlarini,   muloqotdagi   kontekstual   imkoniyatlarini,
muallifning   estetik   niyatini   ifodalash   vositasidir.   Masalan,   fe’lning   zamon
shakli   voqea   sodir   bo‘lgan   vaqtni   ifodalash   bilan   birga,   matnda   xotira,   orzu,
ehtimol   yoki   davomiylik   ohangini   yaratadi.   “U   kelgan   edi”   fe’l   shakli
grammatik   jihatdan   o‘tgan   zamon   bo‘lishi   bilan   birga,   badiiy   matnda   bir
xotiraning  qalbga  yaqin aksidir.  “U keladi”  degan  oddiy  hozirgi   zamon shakli
esa   badiiy   matnda   kuchli   ishonch,   orzu,   va’daning   tasviri   sifatida   ham
anglashiladi. Mayl shakllari esa, ayniqsa, ekspressivlikni kuchaytiruvchi vosita
bo‘lib   xizmat   qiladi.   “Ketsin!”,   “Kelginki   edi!”   kabi   fe’l   shakllari   faqat
buyruqni   emas,   balki   hissiy   kechinmalarni,   hayajon   va   dramatik   holatni   ifoda
etadi.   Xuddi   shuningdek,   otlardagi   egalik   va   kelishik   qo‘shimchalari   ham
tilning   uslubiy   kuchini   belgilaydi.   “Dardim”,   “quvonchim”,   “hayotim”   kabi
egalik shakllari  muallifning his-tuyg‘usini, shaxsiy munosabatini ifoda etuvchi
stilistik vositadir. Kelishiklar esa gapda mantiqiy munosabatlarni belgilash bilan 23birga, uslubiy qirralarni ham yaratadi. Tushum kelishigi orqali aniqlik, jo‘nalish
orqali   maqsad,   o‘rin-payt   orqali   holat,   qaratqich   orqali   egani   aniqlashtirish
vositasi   sifatida   xizmat   qiladi.   Sifatlar   daraja   shakllari   orqali   ekspressivlikka
xizmat   qiladi.   “Chiroyli”,   “chiroyliroq”,   “eng   chiroyli”   kabi   daraja   shakllari
matndagi   estetik   ifodaning   intensivligini   belgilaydi.   Jumladan,   poetik   uslubda
“eng   chiroyli”,   “nihoyatda   go‘zal”   kabi   shakllar   obrazning   ta’sir   kuchini
oshiradi.   Shuningdek,   sonlar   rasmiy   va   ilmiy   uslubda   aniq   ma’lumotni   berish
vositasi   bo‘lsa,   badiiy   matnda   ular   ramziy,   umumlashtiruvchi   ma’no   beradi.
“Bir   umr”,   “yuz   dard”,   “ming   yillik   dard”   kabi   ifodalar   orqali   ekspressivlik
kuchayadi. Olmoshlar stilistik jihatdan ayniqsa jonli muloqotda, dialoglarda va
muallif   nutqida   bevosita   murojaat,   umumlashtirish   yoki   dramatik   ohang
yaratishda   ishlatiladi.   “Sen   keldingmi?”,   “Men   nima   qilay?”,   “Hech   kim
ko‘rmadi”   kabi   shakllar   aynan   kontekstda   ekspressivlik   kasb   etadi.   Ravishlar
esa   harakatning   usuli,   vaqti,   darajasi   orqali   harakatning   mazmuniy   fonini
boyitadi. “Sezilarli darajada”, “nihoyatda sokin”, “shoshib” kabi shakllar matn
dinamikasini,   tasviriy   kuchini   oshiradi.   Grammatik   kategoriyalar   turli
uslublarda   turlicha   xizmat   qiladi.   Ilmiy   uslubda   ular   aniqlik,   mantiqiylik,
qat’iylik   uchun   ishlatiladi.   Masalan,   zamon   shakllari   aniq   faktni   belgilaydi:
“Tajriba   3   bosqichda   olib   borildi.”   Badiiy   uslubda   esa   bu   shakllar   obrazni
jonlantirish,   hissiyot   yaratish,   hayotni   san’at   tilida   ifodalash   uchun   ishlatiladi.
“U   ketgach,   yuragimda   bo‘shliq   qoldi.”   —   bu   shaklda   grammatik   forma
ma’noni,   hisni,   obrazni   birlashtiradi.   Grammatik   kategoriyalar   ayni   shakllari
bilan stilistik ohangni  belgilaydi. Ular  yordamida matnning hissiy  intensivligi,
ta’sir   kuchi,   estetik   qiymati   oshadi.   Grammatik   shakllarning   matndagi
joylashuvi,   so‘z   tartibi,   ohang,   intonatsiyaga   bog‘lanishi   ham   ekspressivlikda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   fe’lning   gap   boshida   yoki   oxirida   kelishi,
olmoshning kuchaytiruvchi shakl bilan birikishi yoki egalikdagi aniqlik darajasi 24uslubiy   farqlarni   keltirib   chiqaradi.   Bularning   barchasi   grammatik
kategoriyalarning nutqdagi ekspressiv va stilistik qudratini ko‘rsatadi.   6
  Tarjimashunoslikda   ham   grammatik   kategoriyalar   to‘g‘ri   va   uslubga   mos
tarjima   qilinishi   kerak,   aks   holda   matnning   emotsional,   estetik   va   mazmuniy
tuzilmasi   buziladi.   Xususan,   badiiy   asarlarni   tarjima   qilishda   grammatik
shakllarning   ichki   stilistik   yukini,   muallif   ohangini   to‘g‘ri   tushunish   va   uni
ifoda   etish   tarjimonning   eng   muhim   vazifalaridan   biridir.grammatik
kategoriyalar   –  bu   til   strukturasi   doirasida   ishlaydigan,   lekin  uning  uslubiy   va
semantik   kuchini   belgilovchi   vositalardir.   Ular   nafaqat   so‘zlarni   bog‘laydi,
balki ma’noni, kayfiyatni, ifodaning kuchini ham belgilaydi. Har bir grammatik
shakl   uslubiy   tahlil   vositasiga   aylangan   hollarda,   matnning   go‘zalligi,   aniqligi
va ta’siri  yanada oshadi.  Grammatik kategoriyalarning uslubiy imkoniyatlarini
chuqur   tahlil   qilish   –   bu   tilni   to‘liq   anglash,   uni   his   qilish   va   ongli   ravishda
ishlatish   demakdir.   Bu   jihatlar   tilshunoslik,   stilistika,   adabiyotshunoslik,
tarjima,   jurnalistika   va   ta’lim   sohalari   uchun   beqiyos   nazariy   va   amaliy
ahamiyatga ega.
2.2. O‘zbek adabiy tilidagi uslublarda grammatik shakllarning
qo‘llanilishi (rasmiy, badiiy, ilmiy, og‘zaki va boshqalar)
O‘zbek adabiy tili boy va ko‘p qatlamli uslublar tizimiga ega bo‘lib, har bir
uslub   o‘zining   stilistik   vazifasiga,   kommunikativ   maqsadiga   va   ifoda
vositalariga ko‘ra ajralib turadi. Ushbu uslublar ichida grammatik shakllarning
qo‘llanilishi, ularning vazifasi va ifoda imkoniyatlari turlicha namoyon bo‘ladi.
Har bir uslub o‘ziga xos sintaktik tuzilma, so‘z boyligi, leksik tanlov bilan bir
qatorda,  grammatik shakllarni   tanlashda  ham   o‘z  mezonlariga  ega. Aynan  shu
mezonlar   orqali   uslublar   orasida   grammatik   jihatdan   aniq   farqlar   vujudga
keladi.   Rasmiy   uslubda   grammatik   shakllar   qat’iy,   aniq,   rasmiylashtirilgan
me’yor  asosida  qo‘llanadi. Bu uslubda grammatik birliklarning ifodaviy emas,
6
  Raxmonov, A. “Grammatik shakllarning kommunikativ vazifalari.” – Toshkent: 
Muharrir Press, 2019. 25informativ   yuklamasi   ustun   turadi.   Fe’l   shakllari   ko‘proq   hozirgi   yoki   kelasi
zamonda,   xolis   bayon   shaklida   ishlatiladi:   “Qaror   qilinadi”,   “Taqdim   etiladi”,
“Tasdiqlanadi”.   Bu   yerda   majhul   nisbat   shakli   rasmiylikni   kuchaytirish,
subyektiv   bahoni   chetlab   o‘tish,   obyektiv   ifoda   yaratish   uchun   xizmat   qiladi.
Otlardagi   kelishiklar,   ayniqsa   qaratqich   va   tushum   kelishiklari   aniq   sintaktik
bog‘lanishni   belgilab   beradi.   “Huquqbuzarlikning   oldini   olish   choralari
belgilandi”, “Buyruqni  bajarish majburiydir” kabi  shakllar  grammatik jihatdan
sodda,   lekin   uslubiy   jihatdan   qat’iylik,   rasmiylik,   huquqiy   kuch   beruvchi
uslubga xizmat qiladi. Ilmiy uslubda esa grammatik shakllarning vazifasi aniq,
tushunarli,   lo‘nda   va   mantiqiy   bayon   asosida   fikrni   yetkazishdir.   Bu   uslubda
fe’lning xolis xabar mayli, hozirgi yoki o‘tgan zamon shakllari ko‘p ishlatiladi.
“Tajriba davomida aniqlanganki”, “Quyidagi  natijalar kuzatildi”, “O‘rganilgan
materiallar   asosida   xulosa   qilinadi”   kabi   shakllar   o‘zining   grammatik   shakli
orqali   aniqlik,   obyektivlik   va   xolislikni   ta’minlaydi.   Ilmiy   uslubda   majhul
nisbat,   otlarning   ko‘plik   shakllari,   sonlar   va   egalik   shakllari   ayniqsa   keng
ishlatiladi.   Bu   esa   mavzuni   aniq   ta’riflash,   statistik   ma’lumotlarni   berish,
tushunchalarni   belgilash   imkonini   beradi.   Masalan:   “Eksperimentlar”,
“Moddalar”,   “Ko‘rsatkichlar”,   “Parametrlar”   kabi   ko‘plikdagi   otlar
umumiylikni   ifodalaydi   va   uslubga   aniqlik   olib   kiradi.   Badiiy   uslubda   esa
grammatik   shakllarning   uslubiy   imkoniyatlari   eng   keng   va   ifodali   darajada
namoyon   bo‘ladi.   Bu   uslubda   grammatik   shakllar   faqat   grammatik   vazifani
emas, balki emotsional, obrazli, estetik yukni ham olib yuradi. Badiiy uslubda
barcha grammatik shakllar ekspressivlikka xizmat qiladi. Fe’llar harakatni vaqt,
holat, shaxs orqali emotsional tusda ifodalaydi. “Kelardi, keldi, ketdi, yurar edi,
ko‘z   tikdi,   titrab   turardi”   kabi   shakllar   orqali   obrazlar   harakati,   ruhiy   holati,
voqelikdagi   o‘zgarishlar   jonlantiriladi.   Shuningdek,   otlardagi   egalik
qo‘shimchalari   “ko‘nglim,   yuragim,   o‘tmishim,   armonim”   shaklida   obraz
ongining ichki kechinmasini ifodalashda xizmat qiladi. Sifat va ravish shakllari
“eng   go‘zal,   nihoyatda   sokin,   shoshib,   asta,   birdan”   kabi   ifodalar   bilan 26tasviriylik,   ta’sirchanlikni   kuchaytiradi.   Sonlar   esa   ko‘pincha   umumlashtirish,
timsollashtirish,   poetik   kuch   berish   uchun   qo‘llaniladi:   “Bir   umr   kutdim”,
“Ming   dard   ichra”   kabi.   Dialogik   nutqda,   og‘zaki   uslubda   esa   grammatik
shakllar   ko‘proq   soddalik,   tezkorlik,   jonlilik   va   so‘zlovchining   hissiy   holatini
ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Bu   uslubda   fe’llar   odatda   hozirgi   va   o‘tgan
zamonda,   aniq   shaxsga   bog‘lanib   ishlatiladi:   “Keldim,   bilmayman,   ketaylik,
boryapman”   kabi   shakllar   jonli   muloqotga   mosdir.   Bunda   grammatik
shakllarning qisqaroq, so‘z oralig‘ida tez-tez takrorlanadigan ko‘rinishlari ustun
turadi.   Ayniqsa,   og‘zaki   uslubda   shaxs   olmoshlari   (men,   sen,   u)   va   ravishlar
(hozir,   keyin,  birdan,  yana)   juda  ko‘p  uchraydi.   Bu   esa   tilning  muloqotga   xos
dinamikasini   ta’minlaydi.   Publitsistik   uslubda   esa   grammatik   shakllar   nafaqat
axborot   yetkazish,   balki   muallif   munosabatini   bildiruvchi   vosita   sifatida   ham
ishlatiladi.   Jurnalistik   matnlarda   o‘tgan   va   hozirgi   zamon   shakllari   birgalikda,
fe’lning   majhul   yoki   o‘zga   nisbat   shakllari   esa   muallif   ohangini   nazokatli
yetkazish maqsadida qo‘llaniladi. “Ushbu holatda deputatlar norozilik bildirdi”,
“Xalq   so‘zi   eshitildi”,   “Muammo   hali   ham   mavjud”   kabi   shakllar   nutqda
muvozanat,   baholash   va   ifoda   uslubini   ta’minlaydi. 7
  Har   bir   uslub   o‘z
kommunikativ   maqsadidan   kelib   chiqib,   grammatik   shakllarni   o‘ziga   mos
tanlaydi. Uslubga qarab grammatik shakllar yoki qat’iy, lo‘nda, aniq ma’lumot
yetkazish   uchun,   yoki   emotsional,   obrazli,   ta’sirchan   bayon   uchun   xizmat
qiladi. Grammatik shakllarning uslublarda to‘g‘ri va joyida qo‘llanilishi tilning
funktsional   salohiyatini   ochib   beradi.   Ayniqsa,   grammatik   kategoriyalar
uslubda   nafaqat   til   birliklarining   bog‘lovchisi,   balki   muloqot   mazmunini
ifodalovchi kuchli vosita sifatida xizmat qiladi. Tilshunoslikda uslubiy tahlillar
olib borishda grammatik shakllarning qanday uslubda, qaysi maqsadda, qanday
ekspressivlik bilan qo‘llanilayotganini tahlil qilish – stilistik kompetensiyaning
muhim   shartidir.   Zero,   grammatik   shakllar   orqali   nafaqat   mazmun,   balki
7
  Alimov, A. “O‘zbek tili morfologiyasi: amaliy va nazariy jihatlar.” – Toshkent: O‘qituvchi, 
2018. 27matnning ohangi, rangi, kayfiyati, estetik qadriyati ifodalanadi. Shunday qilib,
grammatik   shakllar   o‘zbek   adabiy   tilidagi   barcha   uslublarda   ularning   tabiati,
maqsadi   va   uslubiy   mezonlariga   ko‘ra   o‘ziga   xos   vazifalarni   bajaradi   va   bu
tilning boyligi, moslashuvchanligi va ifodaviy imkoniyatlarini ochib beradi.
2.3. Grammatik kategoriyalarning matn yuzasidan tahlili (adabiy va
publitsistik namunalar asosida)
Adabiy matnlar  – bu nafaqat  badiiy tasvirlar, balki grammatik vositalarning
stilistik mahorat  bilan uyg‘unlashgan ifoda tizimidir. Grammatik kategoriyalar
badiiy   matnda   muallifning   maqsadi,   obrazlarning   ruhiy   holati,   voqea   zamoni,
shaxslar o‘rtasidagi munosabatlar va matnning umumiy estetik mazmunini hosil
qilishda   markaziy   rol   o‘ynaydi.   Jumladan,   fe’l   kategoriyalarining   badiiy
matndagi   qo‘llanishi   harakatning   nafaqat   vaqtini,   balki   ifodaning   emotsional
kuchini   ham   belgilaydi.   Masalan,   o‘tgan   zamon   shakllari:   “Ketdi,   yurdi,
yig‘ladi”   nafaqat   voqeaning   bo‘lib   o‘tganligini   bildiradi,   balki   o‘quvchiga
muallif   xotirasi,   kechinmasi   yoki   quvonchini   yetkazadi.   Ayniqsa,   yurar   edi,
kelayotgandi   kabi   murakkab   zamon   shakllari   matnda   harakat   davomiyligini,
kechinmalarni uzluksiz tasvirlash imkonini beradi.
Badiiy   matnda   mayl   kategoriyasi   ham   hissiy   ifodaning   asosi   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Buyruq–istak   mayllari,   istihola   shakllari   obraz   ruhiyatini   ifoda   etishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan:   “Ketgin!”,   “Aytdim-ku!”,   “Bo‘lmasa,   keta
qolay...”   kabi   shakllar   dramatik   effekt,   obraz   nutqidagi   bevositalik,   his-
hayajonni   kuchaytirish   vositasidir.   Bu   grammatik   shakllar   orqali   muallif
voqeani bevosita qahramon his-tuyg‘usi bilan uyg‘unlashtiradi.
Ot   turkumidagi   grammatik   kategoriyalar   ham   badiiy   matnda   emotsional   va
poetik   ifoda   vositasidir.   Ko‘plik   shakli   orqali   umumlashtirish,   obrazlar
ko‘lamini   kengaytirish   amalga   oshiriladi:   “ko‘zlar”,   “yulduzlar”,   “orzu-
umidlar”   kabi.   Egalik   shakllari   esa   obraz   ongining   shaxsiy   kechinmasini
tasvirlaydi:   “dardim”,   “quvonchim”,   “ko‘nglim”   kabi   birliklar   orqali   muallif
obrazning ichki holatini o‘quvchiga yaqinlashtiradi. 28Badiiy matnda ravishlar  harakatning tarzini, tezligini, shiddatini  ifoda etadi.
Ayniqsa,   asta,   shoshib,   baralla,   bexavotir,   beixtiyor   kabi   ravishlar   harakatga
estetik   tus   beradi.   Bu   birliklar   o‘quvchi   tasavvurida   voqeani   jonlantiradi,   ritm
va   ohangni   belgilaydi.   Ravishlar   matnda   harakatni   dinamika   bilan   ifodalab,
obraz harakatining ritmini muvofiqlashtiradi.
Sifatlar   daraja   shakllari   orqali   obrazga   estetik   chiroy,   poetik   go‘zallik,
dramatizm  bag‘ishlaydi. Chiroyliroq, eng go‘zal, nihoyatda katta kabi shakllar
matn   semantikasini   boyitadi,   obrazlarni   kuchliroq   tasvirlash   imkonini   beradi.
Shu   bois,   grammatik   kategoriyalar   badiiy   tilning   ekspressiv   imkoniyatlarini
tashkil etuvchi markaziy unsurlardan biridir.
Olmoshlar   esa   badiiy   matnda   muallif   va   obraz   nutqi   o‘rtasidagi   masofani
belgilash,   uslubiy   dinamika   yaratish   vositasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bevosita
murojaat, so‘roq, inkor olmoshlari  orqali  matnda dramatik kuch hosil  qilinadi.
Masalan:  “Kimman men?”, “Sen keldingmi?”, “Hech kim  kutmagan edi” kabi
ifodalar orqali badiiy matnning jonli ritmi shakllanadi.
Badiiy   asar   tilida   grammatik   kategoriyalarning   har   biri   faqat   strukturaviy
emas, balki emotsional va obrazli vosita sifatida ham ishlaydi. Jumladan, Erkin
Vohidov   she’riyatida   fe’l   va   sifatlarning   birikmasi   voqeani   jonli   tasvirlashga
xizmat   qiladi:   “Yashayapman,   yurakda   shamol,   osmonda   yulduz   yiltiraydi...”
kabi   satrlarda   grammatika   nafaqat   ma’no,   balki   estetik   ta’sirni   belgilovchi
vosita bo‘lib keladi. 8
Grammatik   kategoriyalar   matnda   intonatsiya,   so‘z   tartibi   va   stilistik
aloqadorlik asosida bevosita matn ohangiga xizmat qiladi. Ular orqali qahramon
va   muallif   munosabati   aniqlanadi,   voqea   ketma-ketligi   uslubiy   joziba   bilan
ifodalanadi.   Shunday   qilib,   badiiy   matnda   grammatik   shakllarning
ekspressivlik,   emotsionallik,   poetiklik,   hissiy   yetkazuvchanlik   xususiyatlari
grammatik shaklning kontekstual vazifasi bilan aniqlanadi.
8
  Rasulova, M. “Til va uslub: grammatik kategoriyalarning yoritilishi.” – Namangan: Nur, 
2020. 29Publitsistik   uslub   o‘zining   axborot   berish,   baho   bildirish,   targ‘ibot   qilish,
ijtimoiy   fikr   shakllantirish   kabi   asosiy   funksiyalari   bilan   boshqa   uslublardan
ajralib turadi. Bu uslubda grammatik shakllar faqatgina sintaktik qurilma bo‘lib
qolmay, balki ma’no, baho va munosabat ifodasi vositasi sifatida ham ishlaydi.
Grammatik   kategoriyalar   publitsistik   matnda   matnning   aniqligi,   tezkorligi,
e’tiqod   uyg‘otuvchi   kuchi,   muallifning   pozitsiyasi   va   auditoriyaga   murojaat
ohangini belgilovchi asosiy vositalardandir. Avvalo, publitsistik nutqda fe’lning
hozirgi   va   o‘tgan   zamon   shakllari   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Ayniqsa,   yangilik,
maqola   va   sharhlarda   fe’l   hozirgi   zamon   shaklida   ishlatiladi,   bu   esa   voqeani
bevosita   sodir   bo‘layotgan   tarzda   taqdim   etishga   xizmat   qiladi.   Masalan:
“Prezident   tashrifi   davom   etmoqda”,   “Yoshlar   festivalida   5   mingdan   ortiq
ishtirokchi   qatnashmoqda”   kabi   fe’l   shakllari   voqeaning   ayni   paytda   sodir
bo‘layotganligini ifoda etadi va matnga dolzarblik bag‘ishlaydi. O‘tgan zamon
shakllari esa voqeani bayon qilish, xulosa chiqarish, tarixiy yoki yakuniy baho
berishda   qo‘llaniladi.   Misol   uchun:   “Konferensiyada   muhim   masalalar
muhokama   qilindi”,   “Loyiha   muvaffaqiyatli   yakunlandi”   kabi   jumlalar   orqali
muallif voqeani baholaydi va uni umumlashtiradi. Publitsistik uslubda fe’lning
majhul   nisbat   shakli   keng   qo‘llanadi,   chunki   u   obyektivlik,   betaraflik,
voqeaning   yakuniy   natijasini   ko‘rsatishga   xizmat   qiladi:   “Takliflar   bildirildi”,
“Masala   ko‘rib   chiqildi”,   “Chora-tadbirlar   belgilandi”   kabi   shakllarda
bajaruvchi subyekt muhim bo‘lmay, harakatning natijasi muhim bo‘ladi. Bu esa
rasmiylik, axborot neytralligini ta’minlaydi. Otlar publitsistik matnda mavzuga
oid   asosiy   tushunchalarni   nomlash,   mavzu   doirasini   belgilash,   ijtimoiy   ongni
shakllantirish   vazifasini   bajaradi.   Ayniqsa,   ko‘plik   shakllari   keng   ishlatiladi:
“tadbirkorlar,   talabalar,   islohotlar,   muammolar,   echimlar”   kabi.   Bu   shakllar
umumiylik, ijtimoiy qamrov kengligi, dolzarblikni ifodalaydi. Kelishik shakllari
orqali   gaplar   rasmiy,   mantiqiy   tuzilishga   ega   bo‘ladi:   tushum   kelishigi   voqea
obyekti,   jo‘nalish   esa   harakat   yo‘nalishini   ko‘rsatadi:   “Yoshlar   siyosatiga
e’tibor   kuchaytirilmoqda”,   “Xodimlarga   tavsiyalar   berildi”.   Ravishlar 30publitsistik   matnda   harakatning   qanday   amalga   oshirilganini   aniqlashtiradi.
Ular orqali  harakatning uslubi, tezligi, darajasi  belgilanadi: “tezda”, “rasman”,
“qat’iy tarzda”, “izchil ravishda”, “boshqacha aytganda” kabi ravishlar matnga
rasmiylik,   ishonch,   mantiqiy   uzluksizlik   olib   kiradi.   Ravishlar   muallifning
munosabatini   beruvchi   vosita   sifatida   ishlatiladi:   “afsuski”,   “xayriyatki”,
“darhaqiqat”,   “qayd   etish   kerakki”   kabi   shakllar   muallif   pozitsiyasini   ochadi.
Sifatlar   publitsistik   matnda   muhim   baholovchi   birlik   sifatida   xizmat   qiladi.
“Ijobiy   natijalar”,   “dolzarb   muammolar”,   “ustuvor   vazifalar”,   “muvaffaqiyatli
loyiha” kabi sifat–ot birikmalari voqea va hodisalarga muallif bahosini, ijtimoiy
qarashni   bildiradi.   Sifatlarning   daraja   shakllari   ham   qo‘llanadi:   “eng   muhim”,
“nihoyatda   zarur”,   “juda   ta’sirli”   kabi   ifodalar   matnning   emotsional   kuchini
oshiradi.   Shaxs   va   egalik   olmoshlari   publitsistik   uslubda   juda   ehtiyotkorlik
bilan   ishlatiladi.   Ko‘proq   3-shaxs   olmoshlari:   “u,   ular,   o‘zlari”   kabi   vositalar
orqali   rasmiylik   va   betaraflik   saqlanadi.   1-   va   2-shaxs   olmoshlari   esa   nutq
muallifining   ishtiroki   kuchli   bo‘lgan   matnlarda   uchraydi:   “bizning
yutuqlarimiz”,   “men   shaxsan   guvoh   bo‘ldim”   kabi.   Publitsistik   uslubda
grammatik   kategoriyalar   gapning   tuzilmasini   rasmiylashtirish,   axborotning
izchilligini   ta’minlash,   voqealarning   vaqt   va   sabab-oqibat   munosabatlarini
aniqlashda   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   ular   matnning   stilistik
qamrovini,   uslubiy   ohangini,   muallifning   munosabatini   va   matnning   ijtimoiy
yo‘nalishini   belgilovchi   kuchli   birliklardir.   Jurnalistik   matnlar   tahliliga   e’tibor
qaratadigan   bo‘lsak,   har   bir   maqola,   sharh,   reportajda   grammatik   shakllarning
aniq   va   maqsadga   muvofiq   qo‘llanganiga   guvoh   bo‘lamiz.   Masalan,
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   chiqishlarida   fe’l
shakllari   rasmiylik   va   ishonchlilikni   bildiruvchi   vosita   sifatida   ishlatiladi:
“Strategik   maqsadlarimiz   belgilab   olindi”,   “Yangi   bosqichga   o‘tdik”,
“Yutuqlarimiz   mustahkamlanmoqda”.   Bu   yerda   grammatik   kategoriyalar,
xususan, majhul nisbat va hozirgi zamon shakllari natija, ishonch va barqarorlik
kayfiyatini   yaratishga   xizmat   qiladi.   Publitsistik   tilda   grammatik   kategoriyalar 31matnning   emotsional,   axboriy   va   baholovchi   vazifalarini   uyg‘unlashtiruvchi
vosita   bo‘lib,   o‘quvchiga   muallif   nuqtai   nazarini   aniq   yetkazishga   yordam
beradi.   Shu   sababli   jurnalistika   matnlari   tahlilida   grammatik   vositalarning
vazifasini   ochib   berish,   ular   orqali   nutq   maqsadi,   ohang,   e’tiqod   kuchi   va
muloqot samarasini aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi. publitsistik matnlarda
grammatik kategoriyalar faqat grammatik vosita emas, balki ideologik, stilistik,
semantik   vosita   sifatida   ham   faol   ishlaydi.   Ular   yordamida   matnning   axborot
qiymati,   hissiy   kuchi,   muallif   ohangi,   matnning   jamoatchilikka   ta’sir   kuchi
ortadi. Shuning uchun grammatik shakllarning publitsistik uslubdagi funksional
va stilistik imkoniyatlarini chuqur o‘rganish zamonaviy tilshunoslikning muhim
yo‘nalishlaridan biridir.
II BOB bo‘yicha xulosa
Grammatik kategoriyalar turli uslublarda o‘zining o‘ziga xos ifodasi va ta’sir
kuchi bilan nutqning asosiy ustunlaridan biri ekanligini ko‘rsatadi. Ular nafaqat
til   birliklarini   bog‘lovchi   vosita,   balki   ma’no,   emotsiya,   baho   va   uslubiy
ohangni   shakllantiruvchi   qudratli   tizim   sifatida   xizmat   qiladi.   Badiiy   matnda
grammatik shakllar obrazli ifoda va ichki kechinmalarni uzatishda, publitsistik
matnda   esa   axboriy   aniqlik,   baho   va   ishonch   uyg‘otishda   asosiy   o‘rin   tutadi.
Har   bir   grammatik   kategoriya   kontekstga   moslashib,   o‘z   semantik   doirasini
kengaytiradi,   stilistik   rang   oladi.   Shuning   uchun   grammatik   vositalarni   turli
matnlarda   tahlil   qilish   orqali   nafaqat   grammatik   bilim,   balki   uslubiy   sezgi   va
tahliliy   ko‘nikmalar   ham   shakllanadi.   Bu   bo‘limda   grammatik
kategoriyalarning funksional va ekspressiv imkoniyatlari nafaqat nazariy, balki
amaliy tahlillar orqali isbotlandi. 32 Xulosa
Til – bu insonning yuragidan chiqqan so‘z, ruhiyatidan oqib tushgan ma’no.
Har   bir   so‘z,   har   bir   jumla   ichida   biz   sezmasak-da,   grammatik   shakllar
yashirincha   xizmat   qiladi.   Fe’lning   zamoni   orqali   voqea   qachon   sodir
bo‘lganini anglaymiz, egalik shakli orqali narsaning kimga tegishli ekanini his
qilamiz,   kelishiklar   orqali   gaplarimiz   bir-biriga   chiroyli   bog‘lanadi.
Hayotimizdagi barcha fikrlar, his-tuyg‘ular, xotiralar grammatik shakllar orqali
o‘z   ifodasini   topadi.   Ayniqsa,   biz   sevib   o‘qiydigan   she’rlar,   hikoyalar,
maqolalar   tilining   ohangini,   ta’sirini   aynan   grammatik   vositalar   belgilaydi.
Goho bir fe’l shakli bilan butun obraz tiriladigandek tuyuladi, goho bir olmosh
orqali butun boshli qahramonni his qilamiz. Rasmiy nutqda so‘zlar aniq, qat’iy,
tartibli   bo‘lishi   kerak   bo‘lsa,   badiiy   nutqda   so‘zlarning   yurakka   yetishi,   hisni
uyg‘otishi   kerak.   Ilmiy   uslub   esa   sodda,   mantiqli   va   xolis   bo‘lishi   kerak   –
bularning   barchasini   grammatik   shakllar   ta’minlaydi.   Bu   mavzu   ustida
ishlaganimda,   oddiygina   so‘zlar   ortida   naqadar   ulkan   til   kuchi   borligini,
grammatik   kategoriyalarning   nafaqat   “qoidalar”,   balki   “ta’sir   quroli”   ekanini
chin   dildan   angladim.   Endi   matn   o‘qiganimda   yoki   o‘zim   yozganimda,   faqat
ma’noga emas, so‘zning qanday shaklga kirganiga, nima uchun aynan shunday
ishlatilganiga   ham   e’tibor   beradigan   bo‘ldim.   Tilimizni   chiroyli,   mazmunli   va
ta’sirli   qilishda   grammatik   shakllarning   o‘rni   beqiyos   ekan.   Bu   ish   orqali
o‘zimga   kerakli   bilimni   emas,   balki   tilga   bo‘lgan   yangi   nigohni,   hurmatni,
sezuvchanlikni topdim. 33Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbek   tilining   davlat   tili
sifatidagi   nufuzini   oshirish   va   uning   so‘z   boyligini   rivojlantirish   bo‘yicha
chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   farmoni.   –   PF-5850-son.   –   21.10.2019.   –
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbek   tilining   2030-yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasi”   to‘g‘risidagi   qarori.   –   20.10.2020.   –
www.gov.uz
3) Shavkat   Mirziyoyev.   Alisher   Navoiy   tavalludining   580   yilligiga
bag‘ishlangan   xalqaro   anjumandagi   nutq.   –   Toshkent:   Prezident.uz,
11.02.2021.
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ilm-fan   sohasini   2030-yilgacha
rivojlantirish   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   farmoni.   –   PF-6108-son.   –
29.10.2020.   –   www.lex.uz   Shavkat   Mirziyoyev.   Ziyolilar   bilan
uchrashuvdagi nutqi. – 19.08.2022. – Prezident.uz rasmiy veb-sayti.
5) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Davlat tilida ish yuritish tizimini
takomillashtirish   to‘g‘risida”gi   qarori.   –   PQ-4820-son.   –   20.08.2020.   –
www.lex.uz
6) O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga
Murojaatnomasi. – 20.12.2023. –  www.prezident.uz
7) Yo‘ldoshev, A. “Hozirgi o‘zbek adabiy tili morfologiyasi.” – Toshkent: Fan
va texnologiya, 2018.
8) G‘ulomov,   M.   “O‘zbek   tili   grammatikasi:   stilistik   jihatlar.”   –   Toshkent:
Turon-Iqbol, 2020.
9) Sobirova,   N.   “Adabiy   til   va   uslublar:   grammatik   asoslar.”   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2019. 3410) To‘xtayeva,   D.   “Fe’l   kategoriyalarining   stilistik   xususiyatlari.”   –
Samarqand: Zarafshon, 2021.
11) Jo‘rayev,   N.   “O‘zbek   tilshunosligida   grammatika   va   uslubshunoslik.”   –
Toshkent: Innovatsiya, 2017.
12) Xayitov,   B.   “O‘zbek   tili   uslubiyati   va   matn   grammatikasi.”   –   Toshkent:
Ma’naviyat, 2019.
13) Qo‘chqorov, S. “Morfologiya va stilistika uyg‘unligi.” – Andijon: Iste’dod,
2022
14) Islomova, R. “Uslubiy qatlamda grammatik birliklarning roli.” – Toshkent:
Akademnashr, 2020.
15) Karimova,   N.   “O‘zbek   tili   sintaksisi   va   uning   stilistik   funksiyasi.”   –
Buxoro: Ilm ziyo, 2021.
16) Raxmonov,   A.   “Grammatik   shakllarning   kommunikativ   vazifalari.”   –
Toshkent: Muharrir Press, 2019.
17) Alimov,   A.   “O‘zbek   tili   morfologiyasi:   amaliy   va   nazariy   jihatlar.”   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2018.
18) Rasulova,   M.   “Til   va   uslub:   grammatik   kategoriyalarning   yoritilishi.”   –
Namangan: Nur, 2020.
19) Abdullayeva,   Z.   “Matnda   grammatik   birliklarning   stilistik   yuklamasi.”   –
Nukus: Qoraqalpoq, 2019.
20) Tursunova, M. “Tilshunoslikda grammatik shakllarning uslubiy ifodasi.” –
Toshkent: Iqbol, 2023.
21) Jo‘rayev,  H.  “Grammatik kategoriyalar  va  ularning nutqdagi   ko‘rinishi.”  –
Toshkent: Ma’rifat, 2022.
22) Toshpulatov,   I.   “O‘zbek   tilining   zamonaviy   grammatikasi.”   –   Farg‘ona:
Ziyo, 2018.
23) Madrahimova, D. “Stilistik analizda grammatik vositalar.” – Toshkent: Fan
va turmush, 2021. 3524) Beknazarov, U. “O‘zbek tili grammatikasi va nutq madaniyati.” – Toshkent:
Sharq, 2020.

Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari   

Купить
  • Похожие документы

  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
  • Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli
  • O'quvchi yoshlarni umummilliy qadriyatlar asosida tarbiyalash texnologiyasi
  • Ta’limni o‘zlashtirilishi va rivojlanishi
  • Globallashuv tushunchasi. Mafkuraviy jarayonlarni globallashtiruvchi va universiallovchi omillar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha