Harakat ko'nikma va malakalarning shakllanishi

Harakat ko'nikma va malakalarning shakillanishi
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB. KO'NIKMA, MALAKA, ODATLARNING SHAKLLANISHI.  ……..7
1.1 -§   Ko’nikma va malaka haqida tushuncha …………………………………….7
1.2 -§   Ko’nikma tarkibi:motiv maqsad va ish xarakat ………………………..….10
II BOB. KO’NIKMA VA MALAKA JARAYONLARI VA ULARNING 
TURLARI  ……………………………………………………………………..…16
2.1 -§   Malakalarning o’zaro ta’siri ……………………………………………….16
2.2 -§   Ko’nikma va Malakani rivojlanish jarayoni ………………………………23
XULOSA…………………………………………………………………… ……26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI  …………………………29
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yurtimizda   ta’lim   va   tarbiya   jarayonining
mohiyati bilim, ko’nikma va   malakalarni egallab olishdir. Bilim - bu o’quvchi va
talabalar   ongida   muayyan   tizimda   mustahkamlangan,   ularning   shaxsiy   mulkini
tashkil   etadigan   va   bundan   ular   zaruriyatiga   ko’ra   foydalana   oladigan:   faktlar,
ma’lumotlar, ilmiy nazariyalar, tushunchalardir.
Asosan   fanlarni   o’zlashtirsh   va   o’rganish   vaqtida   o’quvchi-talabalar   qonun
tarzida   ifodalangan   hamda   xodisalarning   mohiyatini   va   bog’liqlikni   qisqa   qatiy
shaklda   aks   ettiruvchi   bilimlarni   egallab   oladilar.   Hamma   hollarda   ham   bilimlar
inson   ongi   bilan   aks   ettiradigan   real   olam,   borliq   xossalarni   o’z   ichiga   olgan
bo’ladi.   Ularda   insoniyatning   umumlashtirgan   tajribasi   mujassamlashtirilgan.
Ta’lim   jarayonini   “Jismoniy   madaniyat”   fani   yo’nalishida   o’rganadigan   bo’lsak
harakat   ko’nikmalari,   malakalari   va   ular   bilan   bog’liq   bo’lgan   bilimlarni
shakllantirishga,   takomillashtirishga   va   mustahkamlashga   qaratilgan   pedagogik
jarayondir.   Bu   esa   yoshlarni   hayotga   va   mehnatga   tayyorlashning   asosiy   vasitasi
hisoblanadi.   Jismoniy   tarbiya   tajribasida   bilimlarning   roliga   yetarlicha   baho
bermaslik,   bilimlarga   e’tibor   bermagan   holda   shug’ullanuvchilarni   harakat
ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirish   ularning   hollarini   o’rganish   mumkin. 1
Ilg’or   o’qituvchi   va   murabbiylarning   tajribasi   shundan   dalolat   beradiki.
O’quvchilarning   bilim   darajasini   kengaytirish   insonning     jismoniy   kamol   topish
jarayonini   ancha   samarali   qiladi.   Shuning   uchun   o’quvchilar   jismoniy   tarbiyaga
doir bilimlar hajmi va mazmunini aniq belgilab olish kerak.
Barcha bilimlarning amalda bir necha bor qo’llanilishi ko’nikmalarning hosil
bo’lishiga olib keladi. Ko’nikma – bu o’zlashtirib olingan bilimlar asosida amalga
oshiriladigan   va   amaliy   jihatdan   maqsadga   muvofiq   harakatlarga   tayyorlikda
1
  O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni (2020yil 23 sentyabr
2 ifodalangan ongli faoliyatdir.
Harakat ko’nikmasi- bu xarakat tajribasi va bilim asosida egallangan, harakat 
faoliyati jarayonida harakatlarning avtomatlashmagan boshqarish qobiliyatidir.
Turli harakatlarga o’rgatish jarayonida ko’nikma va malakalarni shakllantirish
jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   bilan   uzviy   birlikda   amalga   oshiriladi.Jismoniy
sifatlarning   rivojlanish   darajasida   bolalarning   harakat   faoliyati,muvoffaqiyati   va
harakatlarining   yangi   shakllarni   egallash   qobilayati,   ulardan   maqsadga   muvofiq
foydalana olish bilan belgilanadi.
Harakat ko’nikmasi, harakat mehnatini amalga oshirishda ikki hil ko’rinishda 
farqlanadi:
Birinchi, yaxlit faoliyatini amalga oshirishda ikkinchisi ayrim murakkabligiga
ko’ra turlicha harakatlarda ifodalanadi.
Birinchi   turdagi   ko’nikmalar   o’zgaruvchan   sharoitda   to’satdan   vujudga
keladigan   harakat   vazifalarni   hal   etish   zaruriyati   masalan   o’yinlar   kurashlar   va
boshqalar bilan bog’liq. Bunday xolda harakat faoliyati doimo ongli va allaqachon
o’zlashtirilgan   harakatlar   hamda   shakllangan   jismoniy   sifatlarning   ijodiy
qo’llanilishi bilan harakaterlanadi. Boshqa harakat ko’nikmalariga kelsak ular asta-
sekin   malakaga   aylana   boradi,   bunda   rivojlanish   harakat   texnikasini   dastlabki
egallashdan yanada yuksaklikka uni takomillashtirishgacha boradi. 2
Jismoniy   tarbiya   jarayonida   o’yin   qoidalarini   qo’llash   o’yinlarga   hakamlik
qilish,   turli   xildagi   sakrashlarni   gavda   harakatlaridan   maqsadga   muvofiq
foydalanish kabi ko’nikmalar hosil qilinadi. Agar ko’nikma ko’p martatakrorlanish
yo’li   avtomatizm   darajasiga   etkazilgan   bo’lsa   unda   uni   malakaga   aylandi   deb
xisoblash mumkin. Harakat malakasi-bu harakatlarning avtomatlashgan boshqarish
2
  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Sog’lam turmush tarzini keng tadbiq etish va ommaviy sportni yanada 
rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi formani (2020 yil 30 oktyabr)\\ Halq so’zi g. 2020 -3 noyabr
3 shaklini tushunamiz. Bunda harakatlarni bajarish o’zining juda ishonchligiga bilan
ajralib turadi.   Harakat malakasi o’rgatish natijasida yoki hayot tajribasi natijasida
shakllanadi. Malaka-avtomatlashgan, o’rganib qolingan muayyan usul bilan bexato
bajariladigan   harakatlardir.   Malakalar   har   xil   bo’ladi:   o’quv   malakalari   o’qish,
yozish, og’zaki xisoblash va boshqalar; mehnat malakalari arra yoki boltani ishlata
bilish,   materiallar   va   mashinalar   bilan   muomilada   bo’lish   va   hokoza;   Harakat
malakalari:- yurish yugurish, uloqtirish, sakrash va boshqalar.
Malaka ham ko’nikma kabi egallangan bilimlar asosida hosil 
qilinadi.Ta’limda esa bilim etakchi rol o’ynaydi.
Harakat   malakasi   qanday   bo’lishidan   qat’iy   nazar   u   juda   oddiymi   yoki
murakkabmi harakat elementlarining kompleksi shartli reflekslardan iborat bo’ladi.
Kishilarning   mehnat   yoki   sport   faoliyatida   harakatlarning   elementlari   ma’lum
tartib bilan bir necha marta takrorlanishi harakat reflekslarining ma’lum shakldagi
zanjirlarini yuzaga keltiradi, bu reflekslar zanjiri harakatlarning dinamik stereotipi
deb yuritiladi.
Demak, harakat dinamik stereotipining yuzaga kelishi uchun harakat bir hilda,
bir shaklda ko’p marta takrorlanishi kerak.SHunday qilib, harakat ko’nikmalari bir
hilda   ko’p   marta   takrorlanishi   bilan   avtomatlashgan   harakatlarga   aylanadi   va
bunday   harakatlar   bosh   miya   yarim   sharlar   po’stlog’i   nazoratida   bajariladi,
rivojlanadi, takomillashadi.
Sport texnikasini o’rgatishda fiziologik tamoyillarga amal qilish zarur bo’ladi.
1. Oddiy harakatdan murakkab harakatga o’tish.
2. Engil ishdan asta-sekin og’ir ishga o’tish.
3. Muntazamliligi.
4. Har hil harakatga tayyorlash.
5. Induvidual yondashish.
4 Harakat malakasining shakllanganligini uning quyidagi xislatlarida ko’rish
mumkin:
1.Malakaning tiklana borishi bilan harakatni boshqarishda ongning roli pasayib
boradi.
2. Malaka mustahkam shakllangan dinamik steriotip singari yuqori turg’unlik
bilan farqlanadi.
3. Malakada ayrim harakatlarning ortiqcha kerakmas haraktlarni yuqotib bir
butunlikka birlashish bilan xarakterlanadi.
4. Malaka harakat ko’nikma asosida shakllanadi, shu bilan birga yangi
ko’nikmaning paydo bo’lishiga asos bo’lib xisoblanadi.
5. Malaka harakatni bajarishda quvvat sarfi tejaladi, ish unumi yuqori
bo’ladi,ya’ni kam kuch sarflab,yuqori natijaga erishiladi.
Kurs   ishining   maqsadi   Ko’nikma   va   Malaka   Rivojlanish   xususiyatlari
bo’yicha ilmiy manbalardi nazariy jixatdan o’rganish. 
Kurs ishining vazifasi:  
 Ko’nikma bo’yicha yuritilgan olimlar fikrini o’rganish 
 Malakaning oshib borish bosqichlari bo’yicha manbalar to’plash 
 Adabiyotlar yuzasidan xulosalar berish 
Kurs   ishining   nazariy   ahamiyati   hundan   iboratki ,   mavzuni   taxlil   qilish
natijasidaishlab   chiqilgan   hulosa   va   tavsiyalar   umumiy   psixologiya   fanini   nazariy
bilimlar   bilan   boyitad . 
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati .   shundaki   kurs   ishi   natijalaridan   olingan
malumotlardan   amaliyotchi   psixolog   mutaxasisslar   o ‘ z   faoliyatlarida
foydalanishlari   mumkin . 
Kurs   ishining   tuzilishi   Kirish,   2   bob,   4   paragraf,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro'yxatidan iborat. 
5 6 I BOB. KO'NIKMA, MALAKA, ODATLARNING SHAKLLANISHI.  
1.1  -§   Ko’nikma va malaka haqida tushuncha
O‘quvchilar   harakatli   mashqlarni   harakat   malakasi   va   harakat   ko‘nikmalari
bo‘lgan   taqdirdagina   bajarishi   mumkin.   Bu   malaka   va   ko‘nikmalar   harakatlarni
boshqarish   usullarini   ifoda   etadi.   O‘quvchilarda   jismoniy   tarbiya   va   sport
mashg‘ulotlari xamda tadbirlarida, harakat tajribasi va bilimlari to‘planib, jismoniy
jihatdan   zarur   darajada   rivoj   topgach,   harakat   vazifasini   hal   qilish   imkoniyati
yaratiladi.   Bilim   va   tajribalar   asosida   egallagan   harakat   malakalari   –   harakat
faoliyati   jarayonida   harakatlarni   ixtiyoriy   bajarish   qobiliyatidir.   Demak,
harakatlarni   bilish,   ularni   bajara   olish   qobiliyati   harakat   malakasi   bo‘la   oladi.
Harakatli   mashqlarni   ko‘p   marotaba   stereotip   tarzda   takrorlash   ko‘nikma   hosil
qilishga   olib   keladi.   Bunga   takrorlash   vaqtida   harakat   tuzilishiga   jiddiy
o‘zgarishlar   kiritilmagan   va   harakat   bir   xil   sharoitlarda   bajarilgan   taqdirdagina
erishiladi.   Harakat   ko‘nikmasini   bir   butun   harakat   vaqtida   harakatlarni
boshqarishning   avtomatlashgan   usuli   sifatida   ta’riflash   mumkin.   Harakatlarni   har
qanday sharoitda texnik va taktik jihatdan samarali bajara olish qobiliyatini harakat
ko‘nikmasi deb atash mumkin. Ko‘nikma hosil bo‘lishi bilan harakat aktining o‘zi
emas, balki harakat natijasi, bu harakat bajariladigan sharoit hamda vaziyat asosiy
e’tibor berish ob’ekti bo‘lib qoladi. Harakat amallarini avtomatlashtirish mashqlar
natijasiga e’tibor berish imkoniyatini kengaytiradi. Ko‘nikma hosil bo‘lganda ong
harakatni   boshlash,   davom   ettirishgagina   ega   bo‘lmay   harakatning   har   bir
qismlarini   bajarilishini   nazorat   qilish,   birdan   o‘zgargan   aktlarni   to‘g‘ri   bajarish
kabi vazifalarni amalga oshiradi. Harakat avtomatlashuvi bilan ko‘nikma barqaror
va   mustahkam   bo‘lib   boradi.   Harakatni   bajarish   sifatini   pasaytirmay   ko‘p
takrorlash   harakat   ko‘nikmasini   mustahkamlanishini   ta’minlaydi.   Bu   holat
harakatlarni   charchaganda,   bedorlikda   yoki   ruhiy   noqulay   vaziyatda   ham   aniq
7 bajarishni   imkonini   beradi.   3
O‘quvchilarda   jismoniy   tarbiya   va   sport
mashg‘ulotlarida   ko‘nikma   hosil   bo‘lishi   jarayonida   alohida   harakatlarning
avtomatlashishi bilan birga vaqt va kuch sarflash 
xususiyati   bilan   bir   butun   harakatlarga   birlashish   yuzaga   keladi.   Bu
harakatlarning   engil,   ritmli,   tejamli   bo‘lishini   ta’minlaydi.   Ko‘nikma   o‘sishining
eng   yuqori   bosqichida   suzishda   «suvni   his   etish»,   o‘yinda   «koptokni   his   etish»
singari   ixtisoslashgan   sohaga   xos   tasavvurlar   paydo   bo‘ladi.   Harakat   ko‘nikmasi
barqarorligining   harakat   amali   o‘zgaruvchanligini   ajratib   olmaydi.   Ko‘nikmani
mustahkamlanishi   bilan   harakatning   texnikasini   saqlagan   holda   harakatlarni
boshqa shakllari ko‘rib chiqiladi va ma’qul usul mustahkamlanadi.
Harakatlarning   o‘zgaruvchanligi   yangi   malaka   va   ko‘nikmani   bir   butun
faoliyatda   qo‘llash   hamda   har   bir   holat   uchun   ma’qul   harakatlarni   tanlash
malakasini   yuzaga   keltiradi.   Ko‘nikmani   qaytadan   tuzatish   uchun   bosh   miya
po‘stining   sistemaga   tushib   qolgan   faoliyatini   yo‘q   qilish,   ba’zi   gruppa
reflekslarning so‘nishiga va ularning o‘rnida yangi o‘zgartirilgan guruh reflekslarni
hosil   qilishga   erishish   zarurdir.   Ko‘nikmalarning   o‘zaro   aloqasi   va   harakat
ko‘nikmalari   tarkib   topish   va   qo‘llanish   jarayonida   ko‘p   vaqt   bir-biriga   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ilgari   hosil   qilingan   ko‘nikmalar   ko‘chish   deb   ataluvchi   mexanizm
bo‘yicha   yangi   ko‘nikmaning   tarkib   topishini   yoki   namoyon   bo‘lishini
osonlashtirishi   yoki   qiyinlashtirishi   mumkin.   Kichik   koptokni   uloqtirish,   granata
uloqtirish, velosipedda yurish mototsiklda yurish, erkin suzish, sport suzish usullari
kabi   yangi   elementlarni   oson   va   tez   o‘rganishga   olib   keladi.   Ko‘nikmalarning
bunday   o‘zaro   aloqasi   ijobiy   samara   beradi   yoki   «ijobiy   ko‘chirish»   bo‘ladi.
Harakatlarga   o‘rgatish   jarayonida ,   «ijobiy   ko‘chirish»   dan   keng   foydalaniladi.
Ko‘nikmalarning   o‘zaro   ijobiy   aloqasida   o‘rganilayotgan   harakat   akti   bilan   ilgari
3
  Jismoniy tarbiya va sport” Soliev.X. Andijon. 2001y.
8 o‘zlashtirilgan   biror   harakat   akti   tuzilishlari   o‘rtasida   o‘xshashlik   qancha   ko‘p
bo‘lsa,   yangi   harakat   aktini   o‘rganish   shuncha   engil   va   tez   bo‘ladi.   Biz
quyidagilarni   taklif   qilamiz:   Harakatlarni   o‘rganish   izchilligini   shunday
rejalashtirish zarurki, bunda bir harakatni o‘zlashtirish malaka va ko‘nikmalarning
boshqa   harakatlarni   o‘rganishga   «ijobiy   ko‘chishi»ga   imkoniyat   yaratsin.
Ko‘nikmaning   salbiy   ko‘chishi   o‘rganilgan   harakat   malakalari,   o‘quvchilarni
jismoniy   tarbiya   va   sport   mashg‘ulotlarida,   yangi   o‘rganiladigan   harakatlarni
egallashda   to‘sqinlik   qilishida   namoyon   bo‘ladi.   Ko‘nikmaning   o‘zaro   salbiy
ta’sirida   tuzilishi   dastlabki   fazalariga   o‘xshash   va   keyingilari   o‘rtasida   katta
farqlari   bo‘lgan   harakat   aktlarini   o‘zlashtirish   jarayonida   ko‘nikmalarning   o‘zaro
salbiy   ta’siri   tez-tez   sezilib   turadi.   Nerv   sistemasi   o‘z   faoliyatini   har   doim   ancha
tejam bilan amalga oshirishga intiladi.
Jismoniy mashqlar   - kishining jismoniy taraqqiyot darajasini oshirish uchun
maxsus tanlangan harakatlar. Muntazam va izchil bajariladigan jismoniy mashqlar
jismoniy   tarbiyaning   asosini   tashkil   etadi.   Jismoniy   tarbiya   amaliyotida   tarkib
topgan jismoniy mashqlar (odamning mehnat, turmush, harbiy faoliyatidan olingan
harakat   va   amallar   asosida   —   yugurish,   sakrash,   irg itish,   tosh   ko tarish,   suvdaʻ ʻ
suzish   va   boshqalar)   gimnastika,   yengil   atletika,   og ir   atletika,   harakatli   va   sport
ʻ
o yinlari, sport turizmi va h.k.ni keltirib chiqardi. Ilmiy asosda tanlangan jismoniy	
ʻ
mashqlar barcha harakat organlarining faoliyatini yaxshilaydi, mehnat qobiliyatini
oshiradi.jismoniy   mashqlar   turlari   to g ri   va   aniq   tasnif   qilinishni   taqozo   etadi.	
ʻ ʻ
Shunda ulardan ko zlangan samaraga erishish mumkin. 	
ʻ 4
Jismoniy   mashqlar   -   jismoniy   tarbiyaning   asosiy   vositasi   bo lib,   u   tarixan	
ʻ
gimnastika,   o yinlar,   sport   va   turizm   tarzida   guruhlarga   ajratilib,   tarbiya	
ʻ
jarayonining   vositasi   sifatida   foydalanib   kelindi.   Jismoniy   mashq   deb   jismoniy
4
  Umumiy o’rta ta’limning jismoniy tarbiya bo’yicha milliy o’quv dasturi  Toshkent 2021
9 tarbiya   qonuniyatlari   talablariga   javob   beruvchi,   ongli   ravishda   bajariladigan
ixtiyoriy   harakat   faoliyatlarining   turli   turkumi   tushuniladi.   Bunday   harakat
faoliyatlari   gimnastika,   o yinlar,   sport,   turizm   mashqlari   sifatida   tarixanʻ
tizimlashtirildi, usuliyati to plandi va to ldirildi. Jismoniy mashqni vujudga kelishi
ʻ ʻ
-   tarixan   qator   darsliklarda   (A.D.   Novikov,   B.A.   Ashmarin   va   boshqalar,   1966,
1979)   Ibtidoiy   jamoa   tizimi   davriga   to g ri   keladi   deb   ko rsatiladi.   Jismoniy	
ʻ ʻ ʻ
mashqning   vujudga   kelishida   obyektiv   sabab   qilib   ibtidoiy   odamning   qorin
to ydirish maqsadida ov qilishi, subyektiv sabab sifatida ongning shakillanishi deb	
ʻ
qaraldi. Ibtidoiy qurollarni ishlatishni bilmagan ibtidoiy odam o z o ljasini holdan	
ʻ ʻ
toldirguncha   quvlagan.   Bu   bilan   ovchi   organizmi   katta   jismoniy   tayyorgarlikka
muhtojlik sezgan. Jismoniy tayyorgarligi etarli bo lmaganlarining o zlari o ljasiga	
ʻ ʻ ʻ
yem   bo lgan.   Shunga   ko ra   vaqt   o tishi   bilan   ibtidoiy   odamlar   ovga   gala-gala	
ʻ ʻ ʻ
bo lib   chiqadigan   bo ldilar.   Ibtidoiy   qurollar:   tosh,   qirrali   tosh   boylangan   nayza,	
ʻ ʻ
xas-cho p   bilan   nomigagina   berkitilib   qo yilgan   chohlardan   va   boshqalardan	
ʻ ʻ
ovchilar foydalana boshlashgan, ijtimoiy ong shakllana boshlangan. Ovda ishtirok
etolmay   qolgan   qabilani   qariyalari   yoshlarga   toshni   nishinga   otish,   uni   zarbini
kuchaytirishni mashq qildira boshlagan va bu bilan tarbiyaga asos solingan tarbiya
jarayonining elementlari shakllana boshlagan. Keyinchalik uloqtirish, quvib yetish
yoki qochish uchun yugurish, sakrashlar mashq qilina boshlangan. Bu esa jismoniy
mashqlarni   hamda   jismoniy   tarbiyaning   elementlarini   vujudga   kelishi   va
shakillanish  davri  deb  qaralgan.  Shu kunga  kelib bu mashqlar  hozirgi  zamonning
yengil   atletika,   gimnastika,   sport   o yinlari,   yakka   kurashlari,   turizm   va   sportning	
ʻ
boshqa   turlari   tarzida   jismoniy   tarbiya   jarayoni   uchun   asosiy   vosita   sifatida
foydalanilmoqda.   Jismoniy   mashqlar   xillarining   ko payishiga   insonning   mehnat	
ʻ
faoliyati   ham   ta’sir   ko rsatdi.   Ma’lumki,   mehnat   jismoniy   kuch,   chidamlilik,	
ʻ
tezkorlik, chaqqonlikdek insonning jismi (harakat) sifatlarining ma’lum darajadagi
10 tayyorgarligi,   uning   rivojlanganligini   talab   qiladi.   Tarbiya   amaliyotida,   asosan,
inson   mehnat   faoliyatida   qo llaydigan   harakatlarini   ko proq   mashq   qiladi.ʻ ʻ
Jismoniy   mashqning   rivojlanishida   diniy   marosimlar,   bayramlardagi   o yinlar,	
ʻ
raqslar,   harbiy   faoliyatdagi,   sanoatdagi   ongli   ravishda   bajariladigan   ixtiyoriy
harakatlar vosita bo lib xizmat qiladi. Jismoniy mashqlar tabiatini tabiiy qonunlar	
ʻ
I.M.   Sechenov   va   I.P.   Pavlovning   ilmiy   dunyo   qarashlarida   ochib   berilgan.
Ixtiyoriy harakat Sechenovning fikricha, ong va aql bilan boshqariladi hamda biror
maqsadga yo naltirilgan bo ladi.	
ʻ ʻ  
  1.2 . Ko’nikma   tarkibi:motiv   maqsad   va   ish   xarajat  
Harakat   boshqarilishining   reflektor   mexanizmlari .   I.M   Sechenov   birinchi   bo‘lib,
bizning   hamma   harakatlarimiz   kelishi   chiqishi   bo‘yicha   reflekslardir   va   «miya
faoliyatining   jamiki   tashqi   ko‘rinishlari   muskul   harakatiga   kelib   taqaladi»,   deb
ko‘rsatgan.
Harakat   malakalari   fiziologik   nuqtai   nazardan   shakllanish   mexanizmi
bo‘yicha shartli harakat reflekslaridir. Bu reflekslarning hosil bo‘lishi uchun, turli
analizatorlardan (harakat, vestibulyar, ko‘rish va boshqalar) keladigan ma’lumotlar
va qanday harakat qilish zarurligi hamda harakatni bajarish xususiyatlari haqidagi
xabarlar muhim ahamiyatga ega. 
Katta yarim sharlar po‘stlog‘ida vaqtinchalik bog‘lanishlarning hosil bo‘lishi
va mustahkamlanishi mashq qilish natijasida avtomatlashgan harakat malakalarini
hosil qilishga asos bo‘ladi.
Harakat   malakalarining   shakllanishi   fiziologik   jihatdan   shartli   reflekslar
mexanizmi   bo‘yicha   yuzaga   keladi.   I.P.Pavlov   va   uning   xodimlari   olib   borgan
ishlar   shartli   reflekslar   shartsiz   reflekslar   asosida   yuzaga   kelishini   ko‘rsatgan.
Harakat   malakasining   hosil   bo‘lishida   markaziy   asab   sistemasidagi   juda   ko‘p
markazlarning bir-biriga o‘zaro ta’siri sabab bo‘ladi. Bu markazlarning ishi harakat
11 apparati va sensor sistemalardan kelayotgan impulslar va bosh miya yarimsharlari
po‘stlog‘idagi izlarning ishtiroki bilan to‘g‘rilanadi va takomillashadi. 
Harakat   malakasi   hosil   bo‘lishining   hamma   bosqichlarida   uning   ham
mushak,   ham   vegetativ   komponentlari   shakllanadi.   Odatda   mushak   ishida   nafas
olish   va   qon   aylanish   organlari   faoliyatining   kuchayishi   yetarli   darajada   tez
bo‘lmaydi.   Vegetativ   funksiyalarning   boshqariluvchi   mexanizmi   harakatni
boshqarish mexanizmiga nisbatan ancha sekin bo‘ladi. Bunda vegetativ reaksiyalar
harakat   «talabi»ni   aks   ettirish   xususiyatiga   ega   bo‘ladi.   Masalan,   statik
kuchlanishlarda   kichik   qon   aylanish   doirasiga   va   vena   qonining   yurakni   o‘ng
bo‘lmasi   tomon   oqib   kelishiga   alohida   talab   qo‘yiladi.   Uzoq   vaqt   yugurilganda
nafas   olish   va   qon   aylanishi   aktivlashadi.   Mashq   qilish   oqibatida   vegetativ   asab
markazlari o‘rtasida hamda vegetativ markazlar bilan harakat markazlari o‘rtasida
shartli reflektor bog‘lanishlar hosil bo‘ladi. 
Harakat   malakasi   qanday   bo‘lishidan   qat’iy   nazar,   -u   juda   oddiymi   yoki
murakkabmi-harakat   elementlari   kompleksi   shartli   refleksdan   iborat
bo‘ladi.Kishilarning   mehnat   yoki   sport   faoliyatida   harakatlarning   elementlari
ma’lum   tartib   bilan   bir   necha   marta   takrorlanishi   harakat   reflekslarining   ma’lum
shakldagi   zanjirini   yuzaga   keltiradi,   bu   reflekslar   zanjiri   harakatning   dinamik
stereotipi deb yuritiladi. 
Demak,   harkatning   dinamik   stereotipini   yuzaga   kelishi   uchun   harakat   bir
xilligi, bir shaklda ko‘p marta takrorlanishi kerak. Bu nuqtai nazardan qaraganda,
sportning   ba’zi   turlarida   harakatning   dinamik   streotiplarining   shakllanishi   tez   va
oson,   boshqalarida   aksincha   bo‘lishi   ma’lum.   Masalan,   siklik   dinamik   ish
bajariladigan   sport   turlariga   (yurish,   yugurish,   suzish,   chang‘ida   yurish,   eshkak
eshish,   velosipedda   sayr   qilish)   va   sport   gimnastikasi,   figurali   uchish   kabi
12 vaziyatga   bog‘liq   bo‘lmagan,   oldindan   ma’lum   bo‘lgan   dastur   bo‘yicha
bajariladigan jismoniy mashqlarda harakatning dinamik stereotipi tez shakllanadi. 
Har qanday harakat malakasi markaziy asab sistemasida mashq qilish jarayoni
asosida  yuzaga  keladi. Oddiy harakatlar  va  ma’lum  shaklda  bajariladigan  harakat
dasturi   shakllanishining   murakkab   kombinasiyasi,   murakkab   koordinasiyali
harakatlarga   hamda   vaqt   tig‘izligida   bajariladigan   harakatlarga   nisbatan   oson
amalga oshiriladi, bu markaziy asab sistemasi uchun yengil bo‘ladi. 
Har   bir   yangi   harakat   mashq   boshlanishi   oldidan   yoki   uning   bajarilishi
davomida yuzaga kelgan afferent sintez asosida dasturlanadi. 
Shunga   asosan,   yakkama-yakka   sport   turlarida   bajariladigan   harakatlar
dasturning shakllanishi ancha qiyin bo‘ladi, chunki ish bajarilishi davomida yuzaga
keladigan   vaziyatlarning   turlicha   bo‘lishi,   harakatlarning   bir   necha   marta   vaqt
tig‘izligida, bir necha marta afferent  sintez va shu sintez  asosida  shakllanishining
talab etadi. 
Bajarilgan   harakatning   shakllangan   programmaga   mos   kelishi   harakatning
samarali   bo‘lishini   ta’minlaydi   Bu   narsa   ishchi   organlar,   ya’ni   harakat   apparati
tomonidan harakatning samarali bajarishini ta’minlaydigan vegetativ organlarning
funksiyasini amalga oshirilish bilan bog‘liq. 
Harakat   malakasi   qanday   bo‘lishidan   qat’iy   nazar,   -u   juda   oddiymi   yoki
murakkabmi   harakat   elemenlari   kompleks   shakli   reflekslardan   iborat   bo‘ladi.
Kishilarning   mehnat   yoki   sport   faoliyatida   harakatlarning   elementlari   ma’lum
tartib bilan bir necha marta takrorlanishi harakat reflekslarining ma’lum shakldagi
zanjirni   yuzaga   keltiradi.   Bu   reflekslar   zanjiri   harakatning   dinamik   stereotipi   deb
yuritiladi. 
Dinamik   harakatning   dinamik   stereo   tipi   yuzaga   kelishi   uchun   harakat   bir
xilda,   bir   shaklda   ko‘p   marta   takrorlanish   kerak.   Bu   nuqtai   nazardan   qaraganda
13 sportning   ba’zi   turlarida   harakatning   dinamik   stereotipining   shakllanishi   tez   va
oson,   boshqalarida   aksincha   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   siklik   dinamik   ish
bajariladigan   sport   turlarida   (yurish,   yugurish,   suzish,   chang‘ida   yurish,   eshkak
eshish,   velosipedda   uchish)   va   sport   gimnastikasi,   figurali   uchish   kabi   vaziyatga
bog‘liq   bo‘lmagan,   oldindan   ma’lum   bo‘lgan   dastur   bo‘yicha   bajariladigan
jismoniy mashqlarda harakatning dinamik stereotipi tez shakllanadi. 
Afferent   sintez   reseptorlari,   sezuvchi   neyronlar   va   markaziy   asab
sistemasidagi   sezuvchi   neyronlar   ishtirokida   yuzaga   keladi.   Bunda   reseptorlar
organizmni   o‘rab   turgan   tashqi   muhitdagi   va   organizmning   o‘zida   yuzaga
kelayotgan   o‘zgarishlarni   qabul   qiladi.   Ularda   hosil   bo‘lgan   qo‘zg‘alish   afferent
neyronlari   orqali   markaziy   asab   sistemasidagi   tegishli   markazlarga   o‘tadi   va
analiz-sintez yuzaga keladi. 
P.K.Anoxin   ta’rifiga   ko‘ra,   afferent   sintez   asosan   to‘rtta   omilning   o‘zaro
ta’siri   orqali   hosil   bo‘ladi.   Bu   omillarga   1)   motivasiya   2)   xotira,   3)   vazir
ma’lumoti, 4) ishga tushiradigan belgi kiradi. 
Motivasiya hayvonlarda odamlardagiga nisbatan ancha oddiy bo‘lib u asosan
ovqatlanish,   bir   jinsni   ikkinchi   jinsga   intilishi   ,   himoyalanish   kabi   maqsadlardan
iborat bo‘ladi. 
Bunday   motivasiya   odamlarda   ham   bo‘ladi,lekin   ularning   mehnat   va   sport
faoliyatidagi jamiyat bilan bog‘liq bo‘lgan motivasiyalari muhim rol o‘ynaydi. 
Xotira-  bu oldingi boshdan kechirgan ishlarning markaziy asab sistemasida
qoldirgan   izlari   bo‘lib,   yuzaga   kelayotgan   vaziyatni   belgilashda   katta  ahamiyatga
egadir.   Sport   faoliyatida   yuzaga   kelgan   vaziyat   bo‘yicha   ma’lumotlar   (jismoniy
mashq   bajariladigan   joyning   ko‘rinishi,   sharoitlari   va   x.k   )   afferent   sintezining
hosil bo‘lishida muhim rol o‘ynaydi. 
14 Nihoyat,   ishga   tushuvchi   belgi   (pistolet   otilishi,   hushtak   chalish,   bayroqcha
harakati, komanda va boshqalardir) afferent sintez katta ahamiyatga ega. 
Ekstrapolyasiya organizmining harakat funksiyasi boshqarilayotganda yuzaga
kelgan vazifani asab sistemasida orttirilgan tajribalar asosida hal etish qobiliyatidir.
Kishining yashash, mehnat qilish, shuningdek, sport bilan shug‘ullanish faoliyatiga
avvaldan   orttirilgan   tajribani,   boshdan   kechirgan   sharoitlarni,   hayot   faoliyatida
yuzaga   keladigan   vaziyatlarni   baholash,   bajarilishi   kerak   bo‘lgan   harakat
vazifasining dasturini shakllantirishda, qo‘yilgan talabga mos javob reaksiyalarini
amalga   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Sport   faoliyatida   sportchining   mashq   va
musobaqalar vaqtida orttirilgan tajribalari uning keyingi faoliyatida yuzaga kelgan
vaziyatga   qarab   harakat   qilish   imqoniyatini   kengaytiradi,   ya’ni   sportchi
ekstrapolyasiya orqali hal qilinishi kerak bo‘lgan vazifani oson yechadi. 
Harakat malakasining somatik va vegetativ fazalari
Harakat malakalarining shakllanishida asosan uchta faza farqlanadi:
1. Irradiasiya
2. Qonsentrlanish
3. Avtomatlashish
Irradiasiya   fazasi   qo‘zg‘alish   jarayoni   markaziy   asab   sistemasini   juda   ko‘p
qismiga   yozilishi   bilan   xarakterlanadi.   Natijada,   muayyan   harakatni   yuzaga
kelishida   ishtirok   etmaydigan   mushaklar   ham   ishga   jalb   etiladi.   Bunday   holatda
harakatni bajarish qiyin bo‘ladi, ko‘p quvvat sarflanib tez charchashga olib keladi. 
Qonsentrlanish fazasi mashqni takrorlash natijasida qo‘zg‘alish jarayonining
tegishli   asab   markazlariga   to‘planishi   balan   ifodalanadi.   Harakat   malakasi
shakllanishining bu ikkinchi fazasida differensirovka tormozlanishining (o‘xshash
ta’sirlovchilarni   farqlash)   muayyan   harakat   uchun   kerak   bo‘lmagan   ortiqcha
mushaklar markazi tormozlanadi va mushaklar ishdan chetlanadi, ya’ni qo‘zg‘alish
15 jarayoni   harakatni   bajarishda   bevosita   ishtirok   etadigan   mushaklar   markaziga
to‘planadi.   Bundan   tashqari,   qonsentrlanish   fazasida   harakatning   dinamik
stereotipi shakllana boshlaydi. 
Avtomatlashish   fazasi   deganda,   biz   ikkinchi   fazada   shakllana   boshlagan
harakatning   dinamik   stereotipining   puxtalanishini   va   harakatning   o‘z-o‘zidan
avtomat   tarzda   bajarilishini   tushunamiz.   Avtomatlashgan   harakatlarni   bajarishda
quvvat   sarfi   tejamli,   ish   unumi   yuqori   darajada   bo‘ladi.   Shu   bilan   bir   qatorda,
bunday   harakatlar   bosh   miya   yarim   sharlari   po‘stlog‘i   nazoratida,   uning   passiv
pastki qo‘zg‘algan qismlari ishtirokida bajariladi. 
Harakat malakasining somatik va vegetativ komponentlari
Harakat   malakasi   hosil   bo‘lishining   hamma   bosqichlarida   uning   ham
mushak,   ham   vegetativ   komponentlari   shakllanadi.   Odatda   mushak   ishida   nafas
olish   va   qon   aylanish   organlari   faoliyatining   kuchayishi   yetarli   darajada   tez
bo‘lmaydi.   Vegetativ   funksiyalarning   boshqariluvchi   mexanizmi   harakatini
boshqarish mexanizmiga nisbatan ancha sekin bo‘ladi. Bunda vegetativ reaksiyalar
harakat   «talab»   ni   aks   ettirish   xususiyatiga   ega   bo‘ladi.   Masalan,   statik
kuchlanishlarda   kichik   qon   aylanish   doirasiga   va   vena   qonining   yurakning   o‘ng
bo‘lmasi   tomon   oshib   kelishiga   alohida   talab   qo‘yiladi.   Uzoq   vaqt   yugurilganda
nafas   olish   va   qon   aylanishi   aktivlashadi.   Mashq   qilish   oqibatida   vegetativ   asab
markazlari o‘rtasida hamda vegetativ markazlar bilan harakat markazlari o‘rtasida
shartli reflektor bog‘lanishlar hosil bo‘ladi. 
Vegetativ   funksiyalarning   harakat   malakasiga   moslashishi   malakalar
shakllanishida har xil bo‘ladi. Agar shakllanadigan harakat malakalari oddiy bo‘lsa
(masalan, yugurish, chang‘ida yurish), vegetativ funksiyalar o‘zgarishi malakadan
keyin yuzaga  keladi.  Bordi-yu shakllanadigan  malaka  murakkab  bo‘lsa  (masalan:
16 gimnastika,   kurash,   sport   turlari),   malakaning   vegetativ   komplektlari   malakadan
oldin shakllanadi. 
Demak   harakat   markazlari   va   ularning   vegetativ   komponentlarining
shakllanishi   bir   vaqtda   bo‘lmay,   u   shakllanadigan   malakaning   oddiy   yoki
murakkabligiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Shuningdek,   bir   turdan   boshqa   turga   o‘tish
funksiyalarga nisbatan qisqa vaqt ichida sodir bo‘ladi. 
17 II BOB. KO’NIKMA VA MALAKA JARAYONLARI VA ULARNING
TURLARI
2.1  -§  Malakalarining o’zaro ta’siri
Kreativ   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi   uning   ichki   va   tashqi   olami
o‘zgarishining o‘zaro mos kelishi, ijtimoiy- iqtisodiy shart-sharoitlar hamda inson
ontogenezi   -   tug‘ilishidan   boshlab   to   umrining   oxiriga   qadar   uzluksizlik,
vorisiylikni taqozo etadigan faoliyat mazmuniga bog‘liq. Kreativlik (ing. “create”-
yaratish,   ijodkor)   -   shaxs   yangi   g‘oyalarni   ishlab   chiqishga   tayyorgarligini
tavsiflovchi hamda mustaqil omil sifatida iqtidorlilikning tarkibiga kiruvchi ijodiy
qobiliyat   ma’nosini   ifodalaydi.   Kreativlik   hayotimizning   istalgan   sohasida
namoyon   bo‘ladi.   Bu   har   bir   shaxsning   rivojlanishida   muhimdir.   Usiz   yangi
mahsulotni   yaratish,   noyob   martaba   va   orzularingizni   haqiqatga   aylantirishning
iloji   yo‘q.   Har   qanday   mutaxassis   kreativlik   qobilyatiga   ega   bo‘lishlari   uchun
o‘quvchilik   yillarida   poydevor   qo‘yiladi.   O‘rta   ta’lim   tizimida   o‘qish   faoliyatida
bo‘lgan   o‘quvchilar   kreativlik   sifatlariga   ega   bo‘lishlari   uchun   ularda   o‘quv   va
tarbiya   jarayonlarida   an’anaviy   yondashishdan   farqli   yangi   g‘oyalar   haqida   fikr
yuritishi, o‘ziga xoslik , tashabbuskorlik talab etiladi. Ko‘pincha kreativlik va daho
tushunchalari   bir   biriga   sinonim   hisoblanadi.   Aksariyat   hollarda,   bu   haqiqat…
2022-   yil   ilk   marotaba   Xalqaro   PISA   dasturida   o‘quvchilarning   kreativ   fikrlash
ko‘nikmalari baholanadi. PISA tadqiqotida kreativ fikrlash iborasi o‘quvchilarning
tasavvurlarini   ifodalash,   bilim   olishni   rag’batlantiruvchi,   orginal   va   samarali
yechim   topishga   yonaltiruvchi   g‘oyalarni   shakllantirish,   baholash   va
takomillashtirishda faol ishtirok etish kompetensiyasi sifatida ta’riflangan. 
Kreativ tushunchalar va yondashuvlar dunyoning turli mintaqalarida insoniyat
madaniyatining   ravnaq   topishiga   [1]   matematika,   tabiiy,   falsafa,   san’at   va
gumanitar   fanlarning   rivojlanishiga   turtki   bo‘ldi.   Bular   bilim   va   tajribaga
18 asoslangan   haqiqiy   kompetensiya   hisoblanib,   insonlarning   keskin   va   murakkab
vaziyatlarda   kutilgan   natijalarga   erishishlariga   imkon   beradi.   Dunyo   miqyosidagi
tashkilotlar   va   jamiyatlar   innovatsion   g‘oyalar   va   kreativ   fikrlashga   nisbatan
umumiy   tashabbuskorlik   deb   qarab,   yuzaga   kelayotgan   murakkabliklarni
yengishda   innovatsion   g‘oyalar,   bilim   va   ko‘nikmalarni   egallashga   e’tibor
qaratmoqda   Kreativ   fikrlashda   ta’limning   asosiy   roli   o‘quvchilarni   jamiyatda
muvaffaqiyatga   erishishlari   uchun   zarur   bo’lgan   kompetensiyalar   bilan
ta’minlashdan   iborat.   Kreativ   fikrlash   bugungi   yoshlarning   dunyoqarashlarini
shakllanishi   va   rivojlanishi   uchun   kerakli   kompetensiya   hisoblanadi   Kreativ
fikrlashni o‘rgatish bugungi kun o‘quvchilari va yoshlariga dolzarb muammolarni
yechish   uchun   yangi   texnologiyalardan   foydalangan   holda   hali   yaratib
ulgurilmagan   sektorlarda   yoki   vazifalarda   ishlash,   shu   bilan   birga   mashinalar
bajara   olmaydigan   ishlarni   osonlikcha   amalga   oshira   olish   hamda   murakkab
mahalliy   va   global   muammolarning   yechimini   topish   qobiliyatlarini
rivojlantirishga   imkon   beradi.   O‘quvchilarning   kreativ   fikrlashlarini
rivojlantirishning   ahamiyati   mehnat   bozori   talabiga   ko‘ra   ortib   bormoqda.
Maktablar o‘quvchilarni o‘z qobiliyatlarini kashf etishlariga, rivojlantirishlariga va
aniqlashlariga   shu   bilan   bir   qatorda,   kreativ   qobiliyatlarini   namoyon   etishlarida
muhim o‘rin tutadi. O‘quvchilarni o‘zlari yashayotgan jamiyatning ajralmas qismi
ekanligini   va   jamiyatning   rivoji   uchun   o‘zlarining   muhim   hissalarini   qo‘shishlari
mumkinligi   va   buni   his   etishlarida   katta   ahamiyat   kasb   etadi   Kreativ   fikrlash
o‘quvchilarning   tajribalar,   hodisalar   hamda   vaziyatlarni   yangicha   va   mazmunli
tarzda   talqin   etishlarini   qo‘llab-quvvatlash   orqali   ularning   bilim   olishlariga
ko‘maklashadi   O‘quvchining   maktabdagi   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishi   va
rag‘batini   oshirish   uchun   barcha   o‘quvchilarning  ijodkorlikka  oid   imkoniyatlarini
hamda   qirralarini   ochib   bera   oladigan   yangi   uslubdagi   o‘rganish   shakllari
19 rivojlantirilishi   lozim.   Bunday   rivojlanish   uslublari   maktabda   ta’lim   olishga
qiziqishlari sust bo‘lgan o‘quvchilarga yordam berib, ularga o‘z fikrlarini ifodalash
va   oldiga   qo‘ygan   maqsadlariga   erishishga   imkon   beradi   O‘qituvchilar   kreativ
fikrlash   qanday   aniqlanishini,   uni   yuzaga   keltiradigan   vaziyatlarni   hamda
o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishning   eng   samarali
usullari nimalardan iborat ekanini tushunishlari kerak 
O‘quvchilarda   kreativ   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   nimalrga
e’tibor   berish   lozim.   Kreativ   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   o‘quvchi
o‘zini   erkin   seza   oladigan   o‘z   fikrlari,   g‘oylari   bilan   bo‘lisha   oladigan   muhit
yaratishi   lozim.   O‘quvchilar   ongida   yuz   berayotgan   jarayonning   faollashtirish
uchun   o‘rnatilgan   qonun   qoidalar,   standartlardan   chetka   chiqib,   turli   savollarga
javob   berishda   erkin   harakar   qilishlari   kerak.   O‘qituvchi   o‘quvchilardagi
kreativlikni   noodatiy   g‘oyalarni   o‘rtaga   tashlash   va   ularni   verbal   va   noverbal
tarzda   rag‘batlantirish   orqali   qo‘llab   quvatlaydi.   O‘qituvchining   o‘quvchilar
berayotgan   kreativ   g‘oyalariga   nisbatan   to‘g‘ri   munosabati   ularning   mumkin
bo‘lgan   va   mumkin   bo‘lmagan   shartlarni   anglashida   muhim   ahamiyatga   ega.
Mazkur elementlarning barchasi o‘qituvchi o‘quvchi munosabatining muhim qismi
bo‘lib   o‘quvchilar   muvaffaqiyatini   ta’minlaydi.   O‘quvchilarda   kreativlikni
shakllantirish   uchun   o‘quvchilarni   qiziqarli,   murakkab   vazifalar,   aniq   maqsad   va
vaqt   bilan   ta’minlash;   -o‘quvchilarga   kreativlik   muvozanatsiz   hissini   yuzaga
keltirishni anglatish, bezovtalik va qo‘rquv hissidan halos bo‘lishga yordam berish,
kreativ   fikrlash   ko‘nikmalarini   boshqa   ko‘nikmalar   bilan   rivojlantirishga   yordam
berish   hamda   yo‘l   yoriq   ko‘rsatish;   -o‘quvchilarni   suhbat   orqali   rag‘batlantirish,
konstruktiv sharxlar bilan ta‘minlash, yangi ko‘rsatmalar bilan tanishtirib borish; -
o‘quvchilar   o‘zlarida   kreativlikning   boshqa   turlarini   ham   rivojlantira   olishlari,
guruhlarda   ishlay   olishlari,   xissiy   jihatdan   ijobiy   fikrlarga   ega   bo‘lishlari   uchun
20 poydevor   bo‘ladigan   muhitni   yaratish   jarayonida   o‘qituvchilar   ushbu   omillarni
bartaraf   etishga   e’tibor   qaratishlari   lozim.   O‘quvchilarda   kreariv   ko’nikmalarni
rivojlantirishda   quyidagilarni   hulosa   qilamiz:   birinchidan,   pedagoglar   o‘quv
manbalarini   yaratishga   nisbatan   kreativ   yondashib,   o‘quvchilarni   umumiy
rivojlanishi   hamda   kasbiy   shakllanishiga   e’tibor   qaratish;     ikkinchidan,
tayyorlangan   o‘qiv   materiallarini   g‘oyaviy,   ilmiylik,   vezuallik,   tizimlilik,   o‘quv
axborotining izchil bayon etilishi, o‘quv axborotlari o‘rtasida o‘zaro bog‘liqligikni
inobatga olish;    uchinchidan, topshiriqlar  o‘quvchilar  yosh xususiyatiga  mosligi,
amaliy   ahamiyatga   egaligi,   aniq   maqsadga   yonaltirilganligi   hamda
o‘quvchilarnining   extiyojlari   va   qiziqishlariga   muvofiq   tayyorlanishi;
to‘rtinchidan,   kreativlik   ko‘nikmalarini   rivojlantiruvchi   metod,   vosita   va
texnologiyalarni   maqsadli,   izchil   qo‘llanilishi,   shuningdek,   pedagogik   faoliyatni
tashkil   etishda   axborot   texnologiyalari   imkoniyatlaridan   ijodiy   foydalanish;
bechinchidan,   o‘quvchining   krearivlik   qobilyatlari   rag‘batlantirilsa   va   o‘quvchi
tomonidan   samimiy   muhit   o‘quvchilarni   juftlikda,   kichik   guruhlarda   faol
ishlashlari   uchun   sharoit   yaratilsa,   mustaqil,   ijodiy,   tanqidiy   kreativ   fikrlash
qobilyatlari rivojlanadi. 
Bolalarda   muayyan   ko’nikmalardi   maqsadli   tarbiyalashga   kirishgan   ota-
onalar   odatda   katta   qiyinchiliklarga   duch   kelishadi.   Hamma   narsa   to'g'ri
bajarilganga   o'xshaydi:   rejim   o'ylangan   va   ota-onalar   tomonidan   juda   ko'p
talabchanlik ko'rsatilgan, ammo bolalarda hali ham zarur odatlar paydo bo'lmaydi. 
Keling, yangi odat qanday shakllanganini batafsil ko'rib chiqaylik? Avvalo, odatlar
so'z bilan emas, balki amalda tarbiyalanishiga e'tibor berishingiz kerak. Ko'pchilik,
odat   paydo   bo'lishi   uchun   bolalar   faqat   ulardan   nima   talab   qilinishini
tushuntirishlari   kerak,   deb   hisoblashadi.   Albatta,   bola   nutqni   tushuna   boshlagan
paytdan boshlab, u yoki bu harakatni bajarish zaruratining har qanday ko'rsatkichi
21 nima   uchun   bajarilishi   kerakligi   haqida   tushuntirish   bilan   birga   bo'lishi   kerak.
Ammo   bunday   tushuntirishlar   har   doim   ham   bolaga   tushunarli   bo'lmasligi
mumkin, ular har doim kerakli natijaga olib kelmaydi. 
Shunday   bo'ladiki,   kattalarning   iltimosiga   binoan,   bola   bir   ishni   ko'p   marta
bajaradi va unga o'ziga yuklangan, yoqimsiz vazifa sifatida qaraydi. Bunday holda,
harakat   odatiy   holga   aylanmaydi,   yoqimsiz   tajribalar   bilan   bog'liq   bo'ladi,   uni
takrorlash faqat odatning shakllanishiga to'sqinlik qiladi. 
Bir oilada, bir necha qish davomida ota-onalar har yakshanba kunini bolalari
bilan   chang'ida   o'tkazdilar.   Natijada,   bolalar   nafaqat   chang'i   sportini   yaxshi
o'rganishdi,   balki   ularda   bo'sh   vaqtlarida   chang'i   sportiga   borish   zarurati   paydo
bo'ldi.   Bu   odat.   Boshqa   bir   oilada   ota-onalar   ham   o'z   farzandlariga   chang'i   sotib
olishdi va ularni tez-tez chang'iga jo'natishdi, lekin baribir bolalar chang'ida yurish
odatini   shakllantirmagan.   Ikkala   faktni   solishtirsak,   nima   uchun   natijalar   bir   xil
emasligini   tushunish   oson:   birinchi   holda,   yurishlar   bolalarga   dars   bergan   ota-
onalar   ishtirokida   bo'lib   o'tdi.   to'g'ri   yo'l   yurish,   rag'batlantirish   va
muvaffaqiyatsizlikka   uchraganda,   ularni   rag'batlantirish.   Ikkinchi   holatda   vaziyat
butunlay   boshqacha   edi.   Bolalar   yolg'iz   minishlari   kerak   edi,   hech   kim   ularni
hisobga   olmadi,   ularni   to'g'ri   kiritishga   yordam   bermadi   chang'i
botinkalari   mahkamlagichlarda.   Bolalar   minish   zavqidan   ko'ra   ko'proq   qayg'uni
boshdan kechirdilar. 
Tajriba   shuni   ko'rsatadiki,   bolaning   har   qanday   harakatini   odatga   aylantirish
uchun   nafaqat   bu   harakatni   ko'p   marta   takrorlash   muhim   va   zarur,   balki   uning
natijasi muhimdir: bu harakat zavqlanishga olib keldimi yoki muvaffaqiyatsizlik va
qayg'uga olib keldimi. 
Bolaning   uni   muvaffaqiyatga,   zavqlanishga   olib   keladigan   bunday
harakatlarini  takrorlashga  moyilligini,  unga  hech  qanday   qoniqish   keltirmaydigan
22 harakatlarni   (ularni   bajarishni   "unutish")   istamay   takrorlashini   ko'rish   oson.   Agar
biron   bir   harakatdan   keyin   odatda   muammo   yuzaga   kelsa,   qoida   tariqasida,   bola
undan qochadi. 
Bu   I.P.Pavlovning   ta'limotida   izoh   topadi   shartli   reflekslar.   Buyuk   fiziolog
yangi   shartli   bog'lanishning   shakllanishi   "mustahkamlash"   ga   bog'liqligini
ko'rsatdi,   ya'ni.   organizmning   ayrim   ehtiyojlarini   keyingi   qondirish   yoki
qondirmaslikdan. Ushbu kontseptsiyadan  foydalanib, ma'lum  bir  harakatni  odatga
aylantirish   uchun   bolaning   hayotida   uning   qanday   "mustahkamlanganligi"
muhimligini aytishimiz mumkin. 
Bunday   «mustahkamlash»   bolaning   harakatiga   kattalar,   bolalar   jamoasi
tomonidan   ijobiy   baho   berish   yoki   mehnat   natijasidan,   harakat   jarayonidan
(musiqa,   kitob,   tabiatdan   zavqlanish   va   hokazo)   bevosita   zavq   olishi   mumkin.
Aksincha,   muvaffaqiyatsizliklar,   harakatlar   bilan   bog'liq   muammolar,
ikkinchisining odatga aylanishiga to'sqinlik qiladi. 
Tarbiya   amaliyotida   ota-onalarning   bolalarning   harakatlariga   noto'g'ri
munosabatda   bo'lishlari   ularda   yolg'on   gapirish   odatining   paydo   bo'lishiga   olib
keladigan ko'plab faktlar mavjud. 
Ota-onalar, albatta, farzandlarining doimo rostgo'y bo'lishlarini xohlashadi va
ularni   yolg'on   javob   berishga   undamaydilar.   Ammo,   shunga   qaramay,   bolalar
ba'zida   yolg'on   gapirish   yoki   haqiqatni   yashirish   odatini   rivojlantiradilar.   Buning
sababi   shundaki,   yolg'on   gapirish   ba'zan   bolani   u   uchun   yanada   qulayroq
oqibatlarga   olib   keladi   (ya'ni,   u   ijobiy   "mustahkamlanadi").   Masalan,   ota   va
ona   uzoq vaqt   ular farzandlarining o'qishi qanday ketayotgani bilan qiziqmasdi. Va
ular   uy   vazifalarini   bajarmadilar   va   birdan   "so'roq"   ni   o'tkazib,   bolalar
kundaliklaridan   uch-ikkitasini   topdilar.   Tushuntirish,   ba'zan   ota-onalarning
sharmandasi,   tajovuz   bilan   boshlanadi,   bu   esa   bolalarning   aybdorlik   darajasiga
23 umuman   to'g'ri   kelmaydi.   Bolalar   esa   "tavba   qilishlari"   mumkin,   lekin
dangasalikda   emas,   balki   yomon   baholarni   yashirganlarida.   IN   Keyingi   safar   ular
"aqlliroq"   bo'lishni   xohlaydilar   va   ota-onalarning   e'tiborsizligidan,   maktab   bilan
aloqasi   yo'qligidan   foydalanib,   ular   haqiqatni   yashirishga   harakat   qiladilar.
Shunday   qilib,   bolalar,   bir   tomondan,   yolg'ondan   osongina   xalos   bo'ladigan
nazoratsiz   turmush   tarziga   o'rganadilar,   ikkinchi   tomondan,   ular   to'planib
qoladilar.   yomon   tajriba.   Ular   chinakam   iqrorlik   kaltaklash   yoki   haqorat   qilish,
g'azablangan   suiiste'mol   qilish   bilan   "mukofot"   bo'lishini   ko'rishadi.   Bunday
"tashkilot"   bo'lishi   ajablanarli   emas   hayotiy   tajriba   bola»   muqarrar   ravishda
qochish,   yolg'on   gapirish   odatini   keltirib   chiqaradi.  
Va   oilalarda   ular   bolalarning   ta'lim   faoliyatini   kuzatib   boradilar,   shunda   aldash
osonlik   bilan   aniqlanishi   va   shuning   uchun   foydasiz   bo'lib   qoladi,   ikkinchidan,
maktab   ishlarida   muvaffaqiyatsizlikka   uchragan   taqdirda,   ular   jazolashga,
qoralashga   va   hokazolarga   shoshilmaydilar   va   yuqorida.   hammasi,   ular   xatoni
tuzatishga yordam berishga harakat qilishadi - bolalarda kunning voqealari haqida
haqiqatni   aytish   odatini   tez-tez   va   osonroq   rivojlantiradi,   nafaqat   haqiqat,   balki
samimiylik,   qarindoshlarga   nisbatan   ishonchli   munosabat   ham   tarbiyalanadi.  
Siz   bolaning   hikoyalarini   tinglashingiz   va   uning   kichik   sodda   sirlari   va
tashvishlarini   hurmat   qilishingiz,   nafaqat   rostgo'y,   balki   ota-onangiz   bilan   ham
ochiq bo'lish odatini qo'llab-quvvatlashingiz va qadrlashingiz kerak. 
Yuqoridagi   misollardan   har   qanday   harakatning   odatga   aylanishi   uchun
muhim   bo‘lgan   narsa   bu   harakatdan   keyingi   natija   (yoqimli   yoki   yoqimsiz)   yoki
harakatga   hamroh   bo‘lgan   tajribadir.   Ushbu   oddiy   kuzatish   yordamida   ota-onalar
ba'zilari - yaxshi odatlarning shakllanishini tezlashtirishi va boshqalarning - yomon
odatlarning shakllanishiga to'sqinlik qilishi mumkin. Bola qiladigan har bir yaxshi,
oqilona,   foydali   narsa   u   uchun   hatto   kichik,   ammo   yoqimli   tajriba   bilan   birga
24 bo'lishini   ta'minlash   uchun   ehtiyot   bo'lish   kerak   va   aksincha,   bunday   harakatlar
zavq   keltirmasligiga   ishonch   hosil   qilish   kerak.   yomon   odatga   aylanib   qolish.  
Ko'pgina   psixologlar   va   o'qituvchilar   uzoq   vaqtdan   beri   maqtov   tanqiddan   ko'ra
kuchliroq   ekanligini   payqashgan.   Haqiqatan   ham,   ba'zida   bolaning   o'ziga   emas,
balki uning huzurida, xuddi "tasodifan" boshqa kattalarga aytiladigan aqlli, vazmin
zarba   mo''jizalar   yaratishga   qodir   va   juda   ajoyib   bo'lib   chiqishi   mumkin.   kuchli
davo   yaxshi odatni mustahkamlash. 
Agar,   masalan,   ota-onalar   farzandlarida   shunday   qilish   odatini   yaratmoqchi
bo'lsa   ertalabki   mashqlar,   ehtiyot   bo'lish   kerakki,   birinchi   haftalarda   bolalar
o'rnidan turguncha yaxshi uxlashlari uchun vaqtlari bor, xonada sovuq bo'lmasligi
uchun   (shuning   uchun   yozda   o'qish   yaxshidir),   mashqlar   o'rtacha   qiyin,   shuning
uchun zaryadlangandan keyin ertalabki mashg'ulotlar zavq keltiradi. Bir so'z bilan
aytganda, dastlabki  bir necha hafta davomida mashqlar oson, yoqimli va qiziqarli
bo'lishi kerak. Kelajakda bola xona salqin bo'lgan kunlarda, u etarlicha uxlamagan
yoki qandaydir "dahshatli" imtihon kelganda va hokazolarda mashq qilishi  kerak.
Odatning   kuchi   shundaki,   u   qiyinchiliklarni   engishga   yordam   beradi.   Biroq,   bu
odatning   shakllanishi   va   hech   bo'lmaganda   biroz   kuchliroq   bo'lishi   uchun,   eng
boshida   uni   qulay   "mustahkamlash"   bilan   ta'minlash   kerak.   Agar   bu   birinchi
bosqich   o'ylamagan   bo'lsa,   ota-onalar   tomonidan   tayyorlanmagan   bo'lsa,   bolalar
mashqlar qilishni boshlaydilar, keyin esa tashlab ketishadi. 
Yuqoridagilarni   umumlashtirib,   shuni   aytishimiz   mumkin:   odatlar
tarbiyalanadi, tegishli "bolalar hayotiy tajribasini tashkil etish", to'g'ri harakatlarda
mashq   qilishga   olib   keladigan   tajriba   natijasida   shakllanadi.   Bu   mashqni   yaxshi
amallarni qayta-qayta takrorlash vazifasi bilan cheklanib bo'lmaydi. Ularning bola
ehtiyojiga aylanishi, ya'ni odatiy holga aylanishi uchun bu harakatlar muvaffaqiyat,
zavq   bilan   birga   bo'lishi,   ya'ni   qo'shimcha   "mustahkamlash"   olishi   kerak.
25 Ayniqsa   katta   ahamiyatga   ega   odatlarni   tarbiyalash   uchun   harakatlarning   birinchi
ijobiy natijalari va birinchi taassurotlari mavjud. Harakatlarning noto'g'ri, noto'g'ri
"mustahkamlanishi",   masalan,   keyin   yoqimsiz   xayrli   ish   va   yomondan   keyin
zavqlanish,   bolani   yomon   odatlarni   rivojlantirishga   va   yaxshi   odatlarni   yo'q
qilishga olib kelishi mumkin. 
2.2  -§   Ko’nikma va Malakani rivojlanish jarayoni 
Malakalar samaradorligiga ta`sir etuvchi omillar
Ob’ektiv   Sub’ektiv  
Jihozlarning tuzilishi
Jihozlarning holati 
ish sharoiti  Fiziologik
CHarchoq
(toliqish) 
Salomatlik psixik munosabat o`z kuchiga ishonish 
kayfiyat 
Harakatlarning   istagan   bir   tomonlarini   ularning   motor   (harakat),   sensor
(sezgi) va markaziy komponentlari, ya`ni qismlari deb atash mumkin. Ishni amalga
oshirishda   bajaradigan   vazifalariga   muvofiq,   ular   ishni   ijro   qiluvchi,   nazorat
qiluvchi, boshqaruvchi deb belgilanishi mumkin. Bu vazifalarning har birini kishi
ongli   va   ongsiz   ravishda   bajarishi   mumkin.   Odam   talaffo`z   qilmokchi   bo`lgan
gapning   grammatik   shakli   va   mazmuni   hamisha   ong   yordamida   oldindan   payqab
olinadi. Odatda, ishdan ko`zlangan maqsad va shuning bilan birga ishning umumiy
xarakteri   hamma   vaqt   anglab   olinadi.   Masalan,   velosipedda   ketayotgan   odam
mutlaqo ongsizlik holatida buning uddasidan chiqa olmaydi. YUrish, dorda yurish
kabilar   ham.   Bajariladigan   harakatning   ma`lum   tomonlari   dastavval   to`la   anglab
boshqarishni   talab   qilinadi,   undan   keyin   ishning   bajarilishi   ongning   ishtiroqini
26 borgan   sari   kamroq   talab   qilinadi.   Bunday   hollarda   ishning   bajarilishi
avtomatlashadi. Odamdagi maqsadga muvofiq harakatlarning amalga oshirilishi va
avtomatlashuvi   malaka   deb   aytiladi.   Ish   tuzilishining   shunday   qisman
avtomatlashuvi   tufayli   o`zgarish   imkoniyati   quyidagidan   iborat:  
1.   Harakatlarni   ijro   qilish   usullarining   o`zgarishi.   Bundan   avval   har   biri   alohida-
alohida   bajarilgan   bir   qator   ayrim   harakatlar   bir   butun   harakat   tarkibidagi   oddiy
harakatlar o`rtasida hech qanday “to`xtab qolish” va tanaffuslar bo`lmaydigan bitta
yaxlit   aktga   aylanadi.   Masalan,   mashina   haydashni   o`rganayotgan   haydovchi,
yozishni o`rganayotgan bola harakatini ko`rish mumkin. 
2.   Ishni   bajarishda   sensor,   ya`ni   hissiy   nazorat   usullarining   o`zgarishi.   Ishni
bajarish   ustidan   qilinadigan   ko`rish   nazorati   ko`p   jihatdan   muskul   (kinestezik)
nazorat   bilan   almashinadi.   Masalan,   mashinistkaning   hat   yozishdagi,   haydovchi
motor   ovozidagi   ,   pulat   kuyuvchi   metal   rangining   o`zgarishini   farq   qiladi.  
3.   Ish-harakatini   markaziy   boshqaruvchi   usullarning   o`zgarishi.   Diqqat   ish-
harakatining usullarini idrok qilishdan ozod bo`ladi va asosan ish-amalning hamda
natijalarni   idrok   qilishga   qaratiladi.   Ayrim   hisoblash,   qarorga   kelish   va   boshqa
intellektual operatsiyalarning tez va birlashgan holda “intuitiv” bajarila boshlaydi.
Malaka   faoliyat   tarkibida   o`ziga   xos   o`rin   tutadi.   Malaka   ish   unumdorligini
orttirishga   vaqtni   tejashga,   aqliy   faoliyatni   bir   muncha   muhimroq   narsalarga
safarbar   qilishga   imkon   beradi.   Malaka   quyidagicha   hosil   qilinadi:  
1.   Mehnat   harakatlari,   ularni   egallab   olishning   zarur   ekanligi   va   ahamiyatini
anglash.  
2. Harakat namunasini esda olib qolish. 
3.   Malaka   namunalarini   ko`p   marta   bajarish,   mashq   qilish.  
4.Izchillik   bilan   olib   boriladigan   mashq   natijasida   harakatlar   tezlashadi,   xatolar
kamayadi.  
27 5. Malaka harakatlarni avtomatlashtirish bilan shakllanadi. Ayrim ortiqcha harakat
elementlari tushib qoladi. 
Biror   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   mavjud   bilimlardan   va   malakalardan
foydalana   olish   ko`nikma   deyiladi.     Malaka   turli   yo`llari   bilan   ko`rsatish,
tushuntirish,   ko`rsatish   va   tushuntirishni   kushib   olib   borish   orqali   hosil   qilinishi
mumkin.Har bir ko`nikma va malaka odamning o`z tajribasida avval egallab olgan
malakalari  asosida  yuzaga keladi  va amal  qiladi. Malakalarning, ko`nikmalarning
ayrimlari kishining ko`nikma hosil qilishiga va malakali ishlashiga yordam beradi,
boshqa   birlari   esa   halaqit   beradi,   uchinchilari,   yangi   ko`nikmalarni   o`zgartirib
boradi.   Bu   hodisa   psixologiyada   malakalarning   o`zaro   ta`siri   deyiladi.   Bir
malakaning   ikkinchi   bir   malakaning   tarkib   topishini   qiyinlashtirishi   -   malakalar
interferentsiyasi   deyiladi.   Masalan,   SHvetsiyada   ko`cha   harakatlarining   chap
tomondan o`ng tomonga o`tkazilishi ko`plab yo`l transport hodisalarning vujudga
kelishiga   olib   kelgan.   CHizmachilik   darslarida   to`g`ri   chiziqni   yuqoridan   pastga,
pastdan   yuqoriga   qarab   chizishda   ham   interferentsiyani   ko`rish   mumkin.     Avval
hosil   qilingan   malakalarning   yangi   malakalarga   ijobiy   ta`siri   malakalarning
ko`chishi   yoki   malakalar   induktsiyasi   deb   ataladi.   Masalan,   matematika   darsida
hosil bo`lgan ko`nikmani, fizikada qo`llash mumkin.      Faoliyatning yana bir qismi
odat   bo`lib,   ko`nikma   va   malakalardan   hech   qanday   samara   yoki   natijaga   ega
emasligi bilan ajralib turadi. 
Odat   odam   tomonidan   beixtiyor,   ongsiz   tarzda   muayyan   maqsadga
yo`naltirilmagan  holda   amalga   oshiriladi.  Ba`zi   hollarda  odatlar   shaxs   tomonidan
nazorat   qilinishi   mumkin,   lekin   har   doim   ham   aqlli   va   keraqli   harakatlar
bo`lmasligi   mumkin.   Odamning   faoliyati   ongli   faollik   sifatida   inson   ongining
tarkib topishi va taraqqiyoti bilan bog`liq holda tarkib topadi va rivojlanadi. Inson
faoliyatida   ayni   choqda   ong   tarkib   topishi   va   taraqqiyotining   asosi   hamda   ong
28 mazmunining manbai bo`lib xizmat qiladi. Faoliyatda insonning shaxsi ifodalanadi
va shu bilan birga faoliyat odam shaxsini tarkib toptiradi. Odamda har xil turdagi
faoliyatlarning   paydo   bo`lishi   va   taraqqiyoti   juda   murakkab   hamda   uzoq   davom
etadigan   jarayon.   Bolaning   faolligi   uning   kamoloti   davomida   faqat   asta   -   sekin
ta`lim va tarbiyaning ta`siri ostida ongli maqsadga mos faoliyat shaklini ola boradi.
Inson   faoliyati   asosan   uch   turga   bo`linadi.   Ulardan   birinchisi   o`yin   faoliyati,
ikkinchisi ta`lim faoliyati va uchinchisi mehnat faoliyatidir. Bu faoliyat turlari bola
shaxsining   tarkib   topishida   hal   qiluvchi   rol’   uynaydi.   O`yin.   Bola   bir   yoshga
to`lgandan boshlaboq unda faoliyatning eng sodda shakllarini egallash uchun shart
- sharoitlar yuzaga kela boshlaydi. Unday shart - sharoitlardan birinchisi o`yindir.
O`yin faoliyatini hayvonlarning bolalarida ham uchratish mumkin. Hayvonlarning
yosh bolalarida kuzatiladigan o`yin faoliyatiga har xil narsalar bilan shug`ullanish,
yolg`ondakam urushishlar, yugurishni va shu kabilarni kiritish mumkin. Bolalarda
ham   o`yin   ularning   hayotiy   faoliyatlarini,   faolliklarini   amalga   oshirish   shaklidir.
Sof   holdagi   o`yin   faoliyatini   yuzaga   keltiradigan   sabab   ehtiyoj   bo`lsa,   uning
manbai taqlid va tajribadir. Bolalar narsalar bilan, rolli, qoidali, harakatli, didaktik,
mazmunli   o`yinlarni   o`ynaydilar.   O`yin   narsa   va   hodisalarning   mazmunini
bolaning o`z tajribasida bilib olishga, mazkur mazmunlarni ishlata bilishga mashq
qildiradi.   Bolaning   shaxsiy   sifatlari   boshqalar   bilan   munosabatlarda   tarkib   topib
boradi.  
XULOSA
Jismoniy mashqlar texnikasini o’rganishning yuqorida keltirilgan fiziologik
tamoyillari yuqori malakali sportchilarni tayyorlashda, sportchilar bilan mashq
qilish mashgulotlar o’tkazishda albatta nazarda tutulmogi, ularni amaliy qo’llanishi
lozim.Bu   tamoillar   sportchining   jismoniy   rivojlanishi,   yuqori   malakali   sportchi
29 bo’lib   etishishini   ta’minlaydi.   Sportchining   erta   sportdan   chiqib   ketishi   oldini
oladi.
Xulq   -atvorning   ijtimoiy   me'yorlari   nuqtai   nazaridan,   shuningdek   shaxsning
shakllanish   jarayoniga   nisbatan,   ba'zi   odatlarni   ijobiy   deb   hisoblash   mumkin,   bu
esa   ijobiy   xarakterli   xususiyatlarning   shakllanishiga   olib   keladi,   boshqalari   esa
zararli,   yomonlikka   olib   keladi.   moyillik.   Individual   odat   (birinchi   navbatda
axloqiy)   shaxs   xarakterining   barqaror   xususiyatlariga   bevosita   rivojlanishi
mumkinboshqalar. 
 Zamonaviy   psixologik   tadqiqotlarda   ko’nikma   murakkab   aqliy   faoliyat
sifatida   kognitiv   jarayonlardan   biri   sifatida   qaraladi,   u   inson   tajribasini
birlashtirish,   saqlash   va   keyinchalik   takrorlashdan   iborat.   Odat -   psixologiyada,
ma'lum   bir   vaziyatda   amalga   oshirilishi,   shaxsga   bo'lgan   ehtiyoj   xarakterini
oladigan, o'rnatilgan xulq -atvor rejimi. 
 Odat -   tibbiyotda   odamning   ma'lum   bir   faoliyatga   obsesif   ehtiyoji,
qaramligi. 
 Xulosa   qilib   aytganda,   faoliyat   kishi   hayotida,   o`quvchilar   hayotida   juda
muhimdir.   Faoliyat   -   bu   faollikdir.   Demak,   biz   yoshlarni   faol   yashashga,   faol
o`qishga,   mustaqil   davlatimizni   rivojiga   o`z   hissalarini   qo`shishga   da`vat
qilishimiz, buning uchun ularni dunyoqarashlarini shakllantirimiz, harakat qilishga
undashimiz   zarur.   Bola   yashash   ma`suliyatini   his   qilsagina,   u   faol   bo`ladi.  
Mehnat.   Mehnat   -   ma`lum   ijtimoiy   -   foydali,   moddiy   yoki   madaniy   ma`naviy
mahsulot   ishlab   chiqarishga   qaratilgan   faoliyatdan   iborat.   Kishilarning   mehnati
ma`lum   maqsadga   qaratilgan   bo`lib,   har   doim   ijtimoiy   tabiatga   ega   bo`ladi.
Mehnat  faoliyatining maqsadi  kishilarning iste`mol qiladigan narsalar  va shunday
iste`mol qilinadigan narsalarni, ya`ni non va mashinalarni, mebel’ va ish qurollari,
kiyimlar, avtomobillar va boshqa shu kabi narsalarni ishlab chiqarishga qaratilgan
30 bo`lishi mumkin. Mehnat faoliyati o`z mohiyati jihatidan ham ijtimoiydir. Mehnat
taqsimoti tufayli, birorta kishi ham o`ziga kerak bo`ladigan narsalarni faqat ishlab
chiqarishga qatnashmay, balki deyarli hech qachon hatto birgina narsani boshidan
oxirigacha   ishlab   chiqarishda   ham   qatnashmaydi.   SHuning   uchun   odam   hayoti
uchun   zarur   bo`lgan   hamma   narsalarni   jamiyatdan   oladi,   o`z   ehtiyojlarini
qondiradi.   Ta`lim   faoliyati   maxsus   ravishda   tashqil   etilgan   sharoitda   amalga
oshiriladi.   Katta   yoshli   kishilar   bolalarning   taraqqiyotlariga   faol   ta`sir   etib,
ularning   ta`lim   faoliyatlarini   hamda   bu   faoliyat   bilan   bog`liq   bo`lgan   xatti   -
harakatlarni tashqil qiladilar. 
 Bu   faoliyat   va   harakatlarni   insoniyat   ijtimoiy   tajribasini   o`rganish   tomoni
yo`naltirilishidir.   SHunday   qilib,   ta`lim   faoliyati   katta   kishilar   tomonidan   tashqil
qilinib   boshqariladi   va   tizimli   ravishda   nazorat   qilib   boriladi.   Ma`lumki,   ta`lim
faoliyati bilan tarbiya ishlari uzviy bog`liqdir. Bizning maktablarimizda har qanday
ta`lim   jarayoni   hamma   vaqt   tarbiyaviy   xarakterga   ega.   Bolalarga   u   yoki   bu   fan
bo`yicha   ta`lim   berar   ekanmiz,   shuning   bilan   birga   ularni   biz   tarbiyalashimiz
kerak. 
Ishimiz oxirida biz asosiy xulosalarni umumlashtiramiz. Ko’nikma va malaka turli
yo`nalishlar   va   turli   ilmiy   nazariyalar   doirasida   ko`rib   chiqildi   va   tahlil
qilindi.   Asosiylari   orasida   yondashuv,   ijtimoiy   yondashuv,   genetik   yondashuv   va
boshqalarni qayd etish mumkin.   Shubhasiz, har bir nazariya ichida ko'plab amaliy
va   shubhasiz   qimmatli   ishlanmalar   mavjud   edi.   Hozirgi   zamon   psixologiyasida
Ko’nikma   va   malaka   deganda   uning   harakati   inson   tajribasini   mustahkamlash,
saqlash   va   keyinchalik   takror   ishlab   chiqarishdan   iborat.   Ko’nikma   va   malaka
o'zining   asosiy   jarayonlari:   ma'lumotni   asosida   tavsiflanadi.   Uning   turlarini
tasniflashda   shaxsning   aqliy   faoliyatining   tabiati,   faoliyat   maqsadlari   xarakteri,
shuningdek,   materialni   mustahkamlash   va   saqlash   vaqti   asoslanadi.   Ushbu
31 mezonlarga   asoslanib,   olimlar   Ko’nikma   va   malakaning   motorli   va   obrazli,
ixtiyoriy   va   ixtiyoriy,   qisqa   muddatli,   uzoq   muddatli,   operativ   va   boshqalar   kabi
turlarini ajratadilar. 
Ko’nikma   va   malakaning   barcha   turlari   ilmiy   tahlil   va   tadqiqga
bog‘liq.   Ko’nikma   va   malakani   o'rganish   uchun   yodlash   jarayonlarini,   saqlanish
omillarini,   ma'lumotni   unutish   sabablarini   va   uni   qayta   tiklash   imkoniyatlarini
o'rganishga   qaratilgan   bir   qator   usullar   qo'llaniladi.   Ko’nikma   va   malaka   inson
shaxsining   asosiy   aqliy   bilish   jarayonlaridan   biridir.   U   uning   hayotining
asosidir.   Uning sharofati  bilan  inson shaxs  sifatida rivojlanishi  mumkin, u barcha
kognitiv   jarayonlarning   asosidir.   Inson   Ko’nikma   va   malakasini   psixologik
o'rganish mavzusi, shubhasiz, qiziqarli va dolzarb bo'lib, keyingi tadqiqotlar uchun
mavzu bo'lishi mumkin. 
32 Adabiyotlar 
1. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni (2020yil 23 
sentyabr
№O’PQ-637)\\ Halq so’zi.g.-2020. -24 sentyabr.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Sog’lam turmush tarzini keng tadbiq
etish   va   ommaviy   sportni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
formani (2020 yil 30 oktyabr)\\ Halq so’zi g. 2020 -3 noyabr
3. O’.Q.Tolipov,M. Usmonboeva Pedagogik texnologiyalarning tadbiqiy asoslari 
(O’quv qo’lanma) – Toshkent “Fan” nashriyoti, 2006. 258 bet.
4. Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati I jild. Toshkent ITA-PRESS nashriyoti
2018-296 b.
5. Kenman A.V., Xuxlaeva D.V. Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarni jismoniy
tarbiyalash nazariyasi va metodikasi. T: O’qtuvchi, 1988-292 b..
6. Usmonxo’jaev T.S., Normurodov A.N. O’quvchilarni jismoniy mashqlar bilan 
shug’ullanish ko’nikmalariga o’rgatish (uslibiy qo’llanma) T. : TDSHI, 1999-25b.
7.Jismoniy tarbiya va sport” Soliev.X. Andijon. 2001y.
8.Kushbaxtiev I.A. “Valeologiya asoslari” . Darslik . 2001y.
9. K.M.Makkamjonov, F.Xo‘jaev. Jismoniy tarbiya 2- sinif darslik, 2003-yil .
metodikasi, o‘quv qo‘llanma TDPU, 2005 y.
10.  Umumiy o’rta ta’limning jismoniy tarbiya bo’yicha milliy o’quv dasturi  
Toshkent 2021 
33

Harakat ko'nikma va malakalarning shakillanishi


 

MUNDARIJA

 

KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB. KO'NIKMA, MALAKA, ODATLARNING SHAKLLANISHI. ……..7
1.1 -§ Ko’nikma va malaka haqida tushuncha …………………………………….7
1.2 -§ Ko’nikma tarkibi:motiv maqsad va ish xarakat ………………………..….10
II BOB. KO’NIKMA VA MALAKA JARAYONLARI VA ULARNING TURLARI ……………………………………………………………………..…16
2.1 -§ Malakalarning o’zaro ta’siri ……………………………………………….16
2.2 -§ Ko’nikma va Malakani rivojlanish jarayoni ………………………………23
XULOSA…………………………………………………………………………26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI …………………………29