Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi

1Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida
o’rganilishi
1-BOB.  Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi.
1.1. Tibbiyot  psixologiyasida Ijtimoiy tashvishga  etibor va dolzarbligi.
1.2. Yevropa davlatlarida Ijtimoiy tashvish mavzuga ma’lumot .
1-bob uchun xulosa.
2-BOB.  Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi.
2.1 Chet el olimlarining ijtimoiy tashvishgadagi fikri .
2.2 O’zbekston olimlarining tibbiyot psixologiyasining rivojidagi  fikri.
2-bob uchun xulosa
Xulosa 
Tavsiya
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Ilova   2KIRISH
Davlat   xalq   manfaatlarini   ko‘zlab,   “O‘zbekiston   Respublikasining   davlat
mustaqilligi asoslari to‘g‘risida”gi   Qonunga   asoslanib, Respublika yoshlarining ijtimoiy
hamda ma’naviy kamol topishi uchun shart-sharoit yaratib berishga qaratilgan yoshlarga
oid   siyosatni   ishlab   chiqdi   va   unda   millati,   irqi,   tili,   dini,   ijtimoiy   mavqei,   jinsi,
ma’lumoti   va   siyosiy   e’tiqodidan   qat’i   nazar,   yoshlar   to‘g‘risida   g‘amxo‘rlik   qilish
belgilab qo’yildi. Shunga ko’ra psixologik-pedagogik, tibbiy-biologik, huquqiy yordam
ko‘rsatish   va   voyaga   yetmaganlar   hamda   boshqa   yosh   fuqarolarga   maslahat   berish
ta’kidlangan.
Jamiyatdagi insonlarni   kuzatib, ular bilan suhbatlashar ekanman, ko'p sonli hissiy
jihatdan beqaror, xavotirli odamlarning ko’payib borishiga e'tibor qaratdim. Ehtimol, bu
zamonaviy   hayotning   beqarorligi   va   xavfliligi   bilan   bog'liq:   kiberhujumlar,   urushlar,
falokatlar, noqulay iqtisodiy vaziyatlar va pandemiya.
Biz aholini psixologik jihatdan jaroxat etkazadigan ma'lumotlardan himoya qilishga
qancha   urinmaylik,   ularni   bu   ma’lumotlar   o’z   domiga   tortaveradi.   Ular   bu   jarayonda
zo’riqishadi,   nima   bo'layotganini   muhokama   qilishadi,   ya'ni   jaroxat   etkazadigan
hodisaga o’z bilimlari va tajribalaridan kelib chiqib, javob beradilar. Shu sabab ijtimoiy
tashvish endi bilim va tajribaga aylanadi.
Ammo   tashvishlanishning   aniq   va   tushunarli   sabablari   bilan   bir   qatorda,   insonlar
uchun   aniq   bo'lmagan   yashirin   sabablar   ham   mavjud.   Bu   yerda   ko'pincha   amaliyotchi
psixolog ular bilan shug'ullanishi kerak.
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Ijtimoiy   tashvishni   evolyutsiya   nuqtai   nazaridan
tushunish   mumkin,   bu   ota-bobolarimiz   davriga   borib,   ov   qilish,   oziq-ovqat   ta'minlash,
nasl   etishtirish   va   xavf-xatardan   himoya   qilish   uchun   omon   qolish   uchun   guruh   bo'lib
yashash   zarur   va   ajralmas   edi;   almashish   va   hamkorlik   shuning   uchun   omon   qolish
uchun muhim shartlar edi va natijada guruhdan chetlatish haqiqiy tahdid edi. 3Bu   nuqtai   nazar   bizga   ijtimoiy   rad   etish   qo'rquvining   kelib   chiqishini   va   qabul
qilish  va qadrlash  zarurligini   yaxshiroq tushuntirishga  imkon  beradi   va  shu  bilan  nima
uchun   barcha   odamlar   yaxshi   ko'rinishni   xohlashlarini   va   boshqalar   tomonidan   rad
etilishidan qo'rqishlarini tushunishga imkon beradi.
Ayni   paytda,   bizning   omon   qolishimiz   guruhda   yashashga   kamroq   bog'liq   bo'lsa-
da,   biz   boshqalar   tomonidan   baholanganda   (masalan,   ish   suhbati   yoki   universitet
imtihonida) ko'pchilik odamlar tashvishga tushishadi, bu o'rtacha darajada hatto optimal
ishlash uchun foydali bo'ladi
Oddiy   ijtimoiy   tashvish   va   ijtimoiy   tashvish   buzilishi   o'rtasida   aniq   ajratish   yo'q,
lekin biz ikkita shartni farqlashimizga nima yordam berishi haqida o'ylashimiz mumkin.
Ijtimoiy   tashvish   qachon   davolash   kerak   bo'lgan   muammoga   aylanishini
tushunishga yordam beradigan parametrlardan biri - bu individual faoliyat va farovonlik
darajasi.
Anksiyete   buzilishidan   aziyat   chekadigan   odamlar,   hatto   boshqalarning   hukmiga
bo'ysunmaydigan vaziyatlarda ham (masalan, restoranda ovqatlanish, ma'lumot so'rash)
kuchli   tashvishni   boshdan   kechirishadi,   chunki   ular   o'zlarini   haqorat   qiladigan   yoki
kamsitadigan   tarzda   tutishlaridan   qo'rqishadi.   boshqalar   ularning   tashvishlarini
payqashlari va shuning uchun ularni kulgili yoki zaif deb baholashlari mumkin.
 Kurs ishining o’rganilganlik darajasi.   Ikkinchi jahon urushidan keyingi yillarda
AQSH   va   boshqa   mamlakatlarda   psixologiya   muammolari   yuzasidan   tadqiqotlar
o tkazila   boshlandi.   Ayniqsa,   AQShda   Kotorning   o tkazgan   tajribasi,   E.Meyoningʻ ʻ
izlanishlari   ijtimoiy   psixologiya   tarixida   muhim   rol   o ynadi.   Bu   tadqiqotlarga   kichik	
ʻ
guruhlar   asosiy   ob yekt   qilib   olingan   tajribalar   o tkazilgan.   Ijtimoiy   psixologiya   fan	
ʼ ʻ
sifatida muloqot, muomala qonuniyatlari, shaxslararo munosabat, individual va guruhiy 4o zaro   ta sir,   guruhlarning   ichki   va   tashqi   tuzilishi,   ularning   turlari,   tasnifi,   ommaviyʻ ʼ
holatlar   va   harakatlar,   ijtimoiy   va   milliy   ong,   mentalitet,   milliy   qiyofa,   harakter,   ta b,	
ʼ
an ana, odat, marosim va boshqalarni tekshiradi.	
ʼ
Kurs ishining maqsadi:   Aholiddgi ijtimiy tashvishni nazariy jihatdan asoslash va
eksperimental ravishda tekshirish.
Kurs ishining vazifalari:
  Psixologik va pedagogik adabiyotlarda muammoning holatini tahlil qilish.
   Aholiningdagi   ijtimoiy   tashvishning   ularning   turmush   farovonligiga   ta'sirini
eksperimental o'rganish natijalarini tahlil qilish.
  Yevropa davlatlarida Ijtimoiy tashvish haqidagi qarashlarni ko’rib chiqish.
Kurs   ishining   predmeti:   Ijtimoiy   tashvishning   tibbiyot   psixologiyasida
o’rganilishi.
Kurs   ishining   ob'ekti:   Aholining   ijtimoiy   tashvish   korsatkichlari   va   ularni
eksprimental o’rganish .
Kurs ishining metodlari:  Adabiyotlarni tahlil qilish; Olimlarning shu mavzuga oid
tadqiqodlarni nazariy o’rganish;
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   Tadqiqod   natijalari   aholining
psixologik farovonligini taminlashda psixologlar uchun amaliy qo’llanma bo’lib hizmat
qilishi   mumkin.   Shuning   ushbu   tadqiqot   ijtimoiy   tashvishdan   aziyat   chekayotgan
oilalarga yordam berishda yangi imkoniyatlar eshigini ochadi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   ikki   bob,   to’tr   paragraf,   xulosa,   tavsiyalar,
foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati va ilovadan iborat. 51-BOB.  IJTIMOIY TASHVISHNING TIBBIYOT PSIXOLOGIYASIDA
O’RGANILISHI.
1.1. O’zbekistonda Ijtimoiy tashvishga  etibor va uning dolzarbligi.
“Tibbiyot   psixologiyasi”   va   “Klinik   psixologiya”   fanlariga   ta’rif   berishda
hanuzgacha   bahslar   davom   etmoqda.   Ba’zi   mualliflar   ushbu   fanni   ikkala   nom   bilan
ataluvchi   bitta   fan   deyishsa,   boshqa   bir   mualliflar   klinik   psixologiya   tibbiyot
psixologiyasining   bir   qismi   deb   atashadi.   Aksariyat   davlatlarda   “K   linik   psixologiya”
tushunchasi   keng   tarqalgan.   Biroq   shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   bu   fan   qanday
atalishidan   qat’i   nazar,   u   tibbiyot   va   psixologiya   fanlari   negizida   paydo   bo‘lganligiga
shubha   yo‘qdir.   Klinik   psixologiyaga   ko‘proq   psixogen   (psixosomatik)   kasalliklar
klinikasi,   diagnostikasi,   davolash   usullari   bilan   bog'liq   bo'lgan   muammolami
o'rganadigan   fan   sifatida   qarash   lozim.   Bu   uning   nomiga   ham   mos   keladi.   Klinik
psixologiyani klinik fanlardan (terapiya, xirurgiya, ginekologiya va h.k.) ajratib o'rganib
bo'lmaydi. Klinik psixologiyaning maqsad va vazifalari klinik fanlarga o'xshab ketadi. K
linik   psixologiya   -   tibbiyot   psixologiyasining   bir   bo'limidir.   Tibbiyot   psixologiyasi
klinik   psixologiyaga   qaraganda   kengroq   m   a’no   kasb   etuvchi   fan   bo'lib,   u   tibbiy
yo'nalishdagi   barcha   fanlarni   o'z   ichiga   qamrab   oladi,   ya’ni   deontologiya,   etika,
psixodiagnostika,   psixoterapiya,   tibbiy-psixologik   ekspertiza,   psixogigiyena,
psixoprofllaktika va h.k. Tibbiyot psixologiyasini shartli ravishda 2 ga ajratish mumkin:
umumiy tibbiyot psixologiyasi va xususiy tibbiyot psixologiyasi ycki klinik psixologiya.
Umumiy tibbiyot psixologiyasi quyidagi muammolami o'rganadi: - tibbiy xodimlar
(vrach,   hamshira)   va   bemorlar   orasidagi   o'zaro   munosabatlami;   -   odamning   psixologik
shakllanish   bosqichlarini   (bolalik,   o'smirlik,   katta   va   qarilik   davri   psixologiyasini);   -
temperament,  xarakter   va   shaxs   muammolarini.   -   deontologiya  va   etika   tamoyillarini   -
psixogigiyena va psixoprofilaktika muammolarini; - psixodiagnostika (psixometriya) va 6psixoterapiya   (psixokorreksiya)   tamoyillarini;   -   tibbiy-psixologik   ekspertiza
muammolarini. 
Xususiy   tibbiyot   psixologiyasi   (klinik   psixologiya)   quyidagi   muammolami
o‘rganadi: - psixosom atik buzilishlarning etiologiyasini, klinikasini, diagnostikasini va
davolash   usullarini;   -   turli   xil   kasalliklarda   (terapevtik,   xirurgik,   ginekologik   va   h.k)
bemorlar   ruhiyatida   kuzatiladigan   o‘zgarishlarni;   -   turli   xil   defektlar   bilan   tug'ilganlar
psixologiyasini;   -   psixoterapiya   va   psixofarmakoterapiya   usullarini   turli   kasalliklarda
qo‘llashni.   Tibbiyot   psixologiyasi   bilan   yondosh   bo'lgan   bir   necha   fanlar   haqida
ma’lumot berib o‘tamiz. Bular; - neyropsixologiya - psixologik m etodlarni qo'llab bosh
miya zararlanishlarida kuzatiladigan oliy ruhiy funksiyalaming buzilishlarini o‘rganadi. 
Ushbu   fan   nevrologiya   va   psixologiya   fanlari   negizida   paydo   bo'lgan;   -
psixonevrologiya   -   asab   sistemasining   funksional   buzilishlarini   o'rganuvchi   fan   bo'lib,
psixiatriya   va   nevrologiya   fanlari   negizida   paydo   bo'lgan;   -   psixofiziologiya   -   ruhiy
faoliyat   va   fiziologik   jarayonlarni   yagona   jarayon   sifatida   ko'radigan   fan   bo'lib,
psixologiya va neyrofiziologiya fanlari negizida paydo bo'lgan. - patopsixologiya - shaxs
va   ruhiyatning   buzilishi   qonuniyatlarini   o'rganuvchi   fan   bo'lib,   psixiatriya   va
psixologiya fanlari negizida paydo bo'lgan; - psixopatologiya - psixiatriyaning bir bo'lim
i   b   o'lib,   ruhiy   kasalliklarda   uchraydigan   simptom   va   sindromlarning   etiologiyasi,
patogenezi,   klinikasi   va   diagnostikasini   o'rganadi;   -   psixosomatik   tibbiyot   -   tibbiyot
psixologiyasining   bir   bo'limi   bo'lib,   psixogen   omillar   bilan   ichki   a   ’zolar   kasalliklari
orasidagi   o'zaro   munosabatlarni   o'rganadi;   -   psixogigiyena   -   ruhiy   salomatlikni
ta’minlash, saqlash va qo'llashga qaratilgan fan bo'lib, tibbiyot psixologiyasi va gigiyena
fanlari negizida paydo bo'lgan. - psixoprofilaktika - ruhiy kasalliklarning kelib chiqishi
va   rivojlanishining   oldini   olishga   qaratilgan   fan   bo'lib,   uning   vazifalari   psixogigiyena
bilan   chambarchas   bog'langan;   6   -   psixodiagnostika   -   insonning   ruhiy   holatini
psixologik   usullarni   qo'llagan   holda   sifatiy   va   miqdoriy   baholashni   o‘rgatuvchi   fan;   - 7psixoanaliz - inson ruhiyatini ong va ongsizlik qonuniyatlariga asoslanib o'rganuvchi fan
bo'lib,   insonning   xatti-harakatlari   shakllanishida   instinktiv   reaksiyalarga   asosiy   urg'u
beradi. 
Ushbu   fanlarning   aksariyati   (psixoprofilaktika,   psixogigiyena,   psixodiagnostika,
psixosom   atika,   neyropsixologiya)   tibbiyot   psixologiyasining   bo'limlari   sifatida   ham
o'rganiladi. Odamzot paydo bo'libdiki, turli kasalliklarga qarshi kurashib kelgan. Bemor
odamni   darddan   xalos   qilish   uchun  turli   usullar   o'ylab  topishgan.   Qadimda   bemorlarni
davolashda   giyohlarni   ko'p   qo'llashganini   tarixiy   manbalardan   yaxshi   bilamiz,   lekin
ruhiy   ta   ’sir   o'tkazish   yo'li   bilan   davolash   qachon   qo'llanila   boshlanganligi   bizga   nom
a’lum. 
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, hozirgacha nomi m a’lum bo'lgan deyarli barcha
tabiblar   bemorlarni   davolashda   ruhiy   usullarni   ko'p   qo'llashgan.   Ularning   aksariyati
birinchi   tabib   -   organizmning   o'zi   va   aynan   u   har   qanday   kasallikka   qarshi   kurashishi
kerak,   bizning   vazifamiz   esa   unga   yordam   berishdir,   deyishgan.   Qadimgi   davr
adabiyotiga   nazar   tashlaydigan   bo'lsak,   tibbiyot,   falsafa   va   psixologiya   fanlarining
chambarchas   bog'lanib   ketganligining   guvohi   bo'lamiz.   Miloddan   ilgari   yashab   o'tgan
deyarli barcha faylasuflar tibbiyot va psixologiyaga oid o'z fikrlarini yozib qoldirishgan,
chunki ular ruhiy kuchlarning manbaini inson miyasi bilan bog'lashgan.
  Qadimgi Xorazm  hududida miloddan avvalgi VI asrda bitilgan zardo'shtiylarning
muqaddas   kitobi   «Avesto»   da   tibbiyot   va   psixologiyaga   oid   muhim   ma’lumotlar
keltirilgan.   «Avesto»   uch   kitobdan   iborat   bo'lib,   uning   birinchi   kitobi   («Vendidat»)da
tibbiyotga   oid   ma’lumotlar   berilgan.   Unda   jism   oniy   va   ruhiy   poklanish   haqidagi
qonunlar majmuasi keltirilgan. «Avesto» kitobida biz ko'rish, eshitish, hid bilish va ta’m
bilish   markazlari   miyada   joylashgan,   degan   fikrlarni   uchratamiz.   Kitobda   «Hayot
markazi suyak iligida joylashgan», deyilgan. Shuningdek, kitobda odam anatomiyasi va 8fiziologiyasiga   oid   juda   qiziqarli   ma’lumotlar   keltirilgan.   Inson   salomatligini   saqlash
yo'llari yoritilgan. «Avesto» kitobida nafaqat  ruhiy tushkumik, balki jismoniy zo'riqish
ham   kasallikka   olib   kelishi   aytilgan.   Kasalliklarni   davolashda   jarrohlik   va   ruhiy
tinchlantirish   davolashning   asosiy   usullaridan   biri,   deb   ko'rsatilgan.   «Avesto»da
gigiyena,   profilaktika,   ozoda   yurish,   yomon   narsalarga   yaqinlashmaslik,   toza   havoda
i,ayr qilish, sifatli ovqatlar 7 tanovul qilish va toza ichimlik suvi ichish haqida ham ko'p
ma’lumotlar   keltirilgan.   Kitobda   yoshlar   jismoniy   va   ruhiy   baquvvat   bo'lishi   uchun
to'yib   ovqatlanishi,   yetarli   darajada   ovqatlanmaydigan   xalq   kamquvvat   bo'lishi
ko'rsatilgan. 
Miya va ruh orasidagi munosabatlarga oid qarashlari bilan mashhur bo'lgan tibbiyot
fanining   otasi   Gippokrat   (Buqrot   -   miloddan   avvalgi   460-377-yillar)   asarlari   bugungi
kungacha   yetib   kelgan.   U   odam   anatomiyasi   va   fiziologiyasini   chuqur   o'rgandi,   bosh
miyaning tuzilishi bilan qiziqdi. Gippokrat odamlar xulq-atvorini kasalliklar kechishiga
bog'lab   o'rgandi   va   temperament   haqida   ta   ’limot   yaratdi.   Gippokrat   odam
temperamentini   to'rt   tipga   ajratdi:   1)   sangvinik   -   harakatchan,   xushchaqchaq,   irodali
odam, ularning organizmida qon ustunlik qiladi; 2 ) xolerik - tez jahli chiqib ketadigan,
hissiyotga beriluvchan odam, ularda jigar o'ti ustunlik qiladi; 3) flegmatik - bosiq, kam
harakatchan   va   sust   odam,   ularning   organizmida   flegma   (shilliq,   xilt)   ustun   turadi;   4)
melanxolik   -   o'z   kuchiga   ishonmaydigan,   doimo   tushkun,   tang   ahvolda   yuradigan,
qiyinchiliklardan qo'rqadigan odam. Ularning qonida melanoza (safro, qora o't) ustunlik
qiladi. 
Gippokratning   fikricha,   sangviniklar   kasallikka   kam   chalioadilar,   xoleriklar   va
melanxoliklar   kasallikka   moyii   kishilardir.   Gippokrat   «Kasalliklaming   kechishi   va
bemorning   tuzalishi   uning   temperamentiga   bog'liq»,   degan.   Bu   ta’limot   keyinchalik
barcha   olimlarda   qiziqish   uyg'otdi.   Hozirgi   kunda   yetakchi   psixologlar   va   vrachlar
bemorlarni   davolashda   ularning   temperamentiga   alohida   e’tibor   berishadi. 9Gippokratning   tibbiyot   oldidagi   yana   bir   buyuk   xizmati   uning   vrach   qasamyodini
yaratganligidir.   Ijtimoiy   psixologiya   -   kishilarning   ijtimoiy   guruhlarga   birlashishini,
guruhiy   tavsifni,   shaxsning   ruhiy   faoliyati   va   xulq-atvorini,   ijtimoiy   psixologik
qonuniyatlar,   holatlar,   hodisalar,   ijtimoiy   o'rnatilishini   kabilarni   tadqiq   qiluvchi
psixologiya sohasi.  Avvallari  ijtimoiy psixologiyada voqeiylik falsafiy nuqtai nazardan
o rganilib   kelingan,   lekin   shaxs,   guruh,   jamoa   munosabatlari   qamrab   olinmagan.ʻ
Ijtimoiy psixologiya faniga umumiy psixologiya, sotsiologiya, antropologiya, etiologiya,
kriminologiya, falsafa kabi fanlar asos bo lib xizmat qilgan. 	
ʻ
19-asrning   2-yarmida   ijtimoiy   psixologiyani   fan   sifatida   rivojlantirishga   ilk
urinishlar  boshlangan.  Jahon jamoatchiligi tomonidan ijtimoiy psixologiya 1908-yildan
fan   sifatida   tan   olingan.   Ikkinchi   jahon   urushidan   keyingi   yillarda   AQSH   va   boshqa
mamlakatlarda   psixologiya   muammolari   yuzasidan   tadqiqotlar   o tkazila   boshlandi.	
ʻ
Ayniqsa,   AQShda   Kotorning   o tkazgan   tajribasi,   E.Meyoning   izlanishlari   ijtimoiy	
ʻ
psixologiya tarixida muhim rol o ynadi. Bu tadqiqotlarga kichik guruhlar asosiy ob yekt
ʻ ʼ
qilib olingan tajribalar o tkazilgan. Ijtimoiy psixologiya fan sifatida muloqot, muomala	
ʻ
qonuniyatlari, shaxslararo munosabat, individual  va guruhiy o zaro ta sir, guruhlarning	
ʻ ʼ
ichki va tashqi tuzilishi, ularning turlari, tasnifi, ommaviy holatlar va harakatlar, ijtimoiy
va   milliy   ong,   mentalitet,   milliy   qiyofa,   harakter,   ta b,   an ana,   odat,   marosim   va	
ʼ ʼ
boshqalarni tekshiradi. Ijtimoiy psixologiya bir necha sohalarni o z ichiga qamrab oladi:	
ʻ
etnopsixologiya,   din   psixologiyasi,   oila   psixologiyasi,   boshqaruv   (menejment)   va
marketing   psixologiyasi,   kichik   va   katta   guruh   psixologiyasi,   modalar   psixologiyasi,
reklama   psixologiyasi,   insonni   inson   tomonidan   idrok   kilish   psixologiyasi,   amaliy
ijtimoiy psixologiya kabilar. 
O zbekistonda   ijtimoiy   psixologiya   yo nalishidagi   tadqiqotlar   asosan   mustaqillik	
ʻ ʻ
davrida   yo lga   qo yila   boshlandi.   Bu   ishlar   zaminida   ijtimoiy   psixologiya   sohalaridan	
ʻ ʻ
biri   —   "Oila   psixologiyasi"   ilmiy   maktabi   vujudga   keldi.   O zbek   oilasining   ijtimoiy,	
ʻ 10psixologik,   etnopsixologik   xususiyatlari   haqidagi   ma lumotlarni   o zidaʼ ʻ
mujassamlashtirgan   "Oila   psixologiyasi"   darsligi   yaratildi.   Mamlakatda   Respublika
"Oila psixologiyasi" ilmiy-amaliy markazi faoliyat ko'rsata boshladi.
1.2. Yevropa davlatlarida Ijtimoiy tashvish mavzuga ma’lumot.
«Tabib   Apollon,   Asklepiy,   Hikiyeya   va   Panakeya   hamda   barcha   xudolar   nomi
bilan   va   ularni   guvohlikka   „lib,   quyidagilarni   kuchim   va   idrokim   boricha   halol
bajarishga qasamyod etaman va yozma ravishda va ’da beraman: meni tabiblik san 'atiga
o   ‘rgatgan   kimsani   o   ‘z   ota-onam   bilan   barobar   ko   ‘raman,   u   bilan   boyliginmi   bo
"lishaman,   agar   u   muhtoj   bo   ‘lib   qolsa,   yordam   beraman,   uning   avlodini   o'z   aka-
ukalarimdek ko 'raman va bn san’alni o ’rganishni istasalar, pul olmay va hech qcmday
shartsiz   o   ‘rgataman.   O'z   o'g'illarimni,   ustozimning   o   ‘g   ‘illarini   va   talabalarimni   qo
'Uanma, og ‘zaki Jars va boshqa usullarda o ‘qitaman. Men har qanday zarar keltirish \u
adolatsizlikdcin   saqlangan   holda.   o   ‘z   kuchim   va   idrokim   darajasida   bemorning   hayot
tarzini uningfoydasigayo ‘naltiraman. Men hech qachon mendan iltimos qilgan kimsaga
o   'Idiradigan   dori   bermayman   va   bunday   yo   'Ini   ko   ‘rsatmayman,   shuningdek,   hech
qanday   ayolga   bola   tushiruvchi   dori   bermayman.   O   'z   hayotim   va   san   ’atimnipok   va
nuqsonsiz   o'tkazaman.   Men   qanday   uyga   kirmayin,   u   yerga   hech   qanday   g'arazsiz   va
yomon niyatsiz, faqat bemor manfaatini ko ‘zlab qadam qo ‘yaman, ayniqsa, ayollar va
erkaklar, ozod kishilar  va qtdlar  o ‘rtasidagi  ishqiy ishlardan uzoq bo‘lishga intilaman.
Davolash   jarayonida   yoki   usiz   kishilarning   hayotida   oshkor   qilmishi   mumkin   bo
‘Imagan va sir saqlangan nimaiki ko ‘rgan yoki eshitgan bo ‘Isam, bu haqda hech kimga
hech narsa aytmayman.  Menga, shu qasamyodni so 'zsiz bajaruvchi sifatida hayot va san
’atda abadiy baxt va shuhrat ato etsin. Bu qasamyodni buzuvchilar va yolg 'on qasamyod
beruvchilar   uchun   buning   aksi   bo'Isin!»   Gippokrat   davridan   boshlab   bu   qasamyodni 11barcha tabiblar qabul qilganlar. Hozirgi kunda ham bu qasamyod o‘z kuchini yo‘qotgani
yo'q va barcha mamlakatlarda bo'lajak vrachlar uni qabul qilishadi. 
Bu   qasamyod   vrachni   o‘z   kasbini   sevishga   va   ulug‘lashga,   bemorlar   va
hamkasblarini hurmat qilishga, o ‘z ilmini faqat odamlar salomatligi yo‘lida sarflashga,
yomon   maqsadlarda   qo‘llamaslikka   chorlaydi.   M   a’lumki,   vrach   qanchalik   urinmasin,
davosi   qiyin   kechadigan   kasalliklar   bor.   Bunday   paytlarda   vrach   ruhan   va   jismonan
charchaydi,   bemori   tuzalmaganidan   aziyat   chekadi.   Ba’zan   bemor   va   uning   yaqinlari
tomonidan dashnomlar eshitadi. Bu haqda Gippokrat shunday degan: «Tibbiyot  asosan
tinchlantiradi, ba’zan davolaydi, juda kam hollarda esa darddan butunlay xalos etadi». 
Demak, hamma bemorlarni ham ko‘ngildagidek davolash qiyin. Gippokratning bu
so‘zlarida   pessimizm   ufurib   turgan   bo‘lsa-da,   zamirida   achchiq   haqiqat   yotibdi.   Bu
so‘zlarning aytilganiga bir necha asrlar bo‘ldi, o'tgan davr ichida eng kuchli diagnostika
va   davolash   usullari   ishlab   chiqildi,   lekin   shunday   bo‘lsada,   bugungi   kunda   tibbiyot
ba’zi kasalliklarni davolashda ojizlik qiladi. Gippokrat bir qator asab va ruhiy kasalliklar
haqida risolalar yozib qoldirgan. U isterik kasalliklarni chuqur bilimdonlik bilan o'rgandi
va   bemorlarni   davolash   yo‘llarini   ishlab   chiqdi.   Gippokrat   bemorlarni   davolashda
sog'lom   turmush   tarziga   va  to‘g‘ri   ovqatlanishga   qattiq  rioya  qilish   kerakligini   aytgan,
kasalliklarning sababini aniqlab, ularni bartaraf qilishga intilgan.
Gippokrat   (miloddan   avvalgi   460-377-y.   y.)   9   Platon   (miloddan   awalgi   430-348-
y.y.) G ippokratning tibbiyotga oid b a ’zi ko‘rsatmalarini keltirib o'tamiz:  1) jismoniy
mehnat mushaklar va a’zolar uchun oziqdir; 2 ) fikrlash - kishi ruhini tetiklashtiradi; 3)
bem orga yordam  berishni  eplay olmasang,  unga ziyon keltirma;  4) m e’yordan k o ‘p
ovqatlanish   kishi   salomatligiga   ziyon   keltiradi;   5)   bemoming   ruhi   tushmagan   va
ishtahasi saqlangan bo'lishi tuzalish uchun yaxshi alomatdir; 6 ) odam tanasida kasallik
bilan kurashuvchi kuch bor, tabibning vazifasi esa o‘sha kuchni faollashtirishdan iborat; 127)   bemorga   beriladigan   dorilar   hadeb   o‘zgar-tirilmasligi   kerak,   faqat   zaruratga   qarab
davolash muolajasi o‘zgartirilsin; 8 ) tabiatda doimo ikki qarama-qarshi kuch bir-biriga
qarshi turadi, qarama-qarshilikni qarama-qarshilik bilan davolash kerak; 9) tabib yuksak
darajada   axloqli,   jonkuyar,   ozoda   va   xush   ko'rinishga   ega   bo'lishi   kerak;   10)   tabib   o'z
bilim va mahoratini doimo oshirib borishi va bemorlar hurmatiga sazovor bo'lishi kerak.
O'z davrin ing mashhur tabibi va faylasufi bo'lgan Gippokrat sharafli umr kechirdi va 83
yoshida vafot etdi. Platon (Aflotun - miloddan awalgi 430-348-yillar) «Ruh abadiydir, u
tanaga bog ‘liq emas va xudo tomonidan yaratilgan. Ruh tanadan oldin paydo bo ‘Igan,
odam va hayvon ruhi bir-biridan farq qiladi, odam ruhi oliy va p a st tabaqaga bo 'linadi. 
Oliy   ruh   abadiydir,   u   tafakkur   kuchiga   ega,   bir   tanadan   ikkinchisiga   o   ‘tadi   va
tanaga   bog'liq   emas.   Past   tabaqali   ruh   abadiy   emas.   Hayvonlar   uchun   esa   faqat   past
tabaqali   ruh   xos»,   degan.   Aristotel   (Arastu   -   miloddan   awalgi   384—   322-yillar)   miya,
ruh   va   tana   munosabatlariga   oid   bir   qancha   fikrlar   bildirgan.   Platonning   shogirdi.
Aristotel   jonning   uch   xilini   ajratgan:   o'simlik,   liayvoo   va   ongli   jon.   O'simlik   joni
deganda,   u   oziqlanish   va   ko'payishni   ko'zda   tutgan   bo'lsa,   hayvon   joni   deganda   his
qilish, Aristotel (miloddan awalgi 384-322- y.y.) 10  Ий ?" Galen (miloddan awalgi 129-
201-y.y.)   og'riq   sezish,   him   oyalanishni   tushungan.   Aristotel   «Ongli   jon   faqat   insonga
xos va unda jonning uch turi ham mavjud», degan. Uning fikricha, inson ularga egaligi
bilan   ham   o'simlik   va   hayvonlardan   farq   qiladi.   Aristotel   «histuyg'ular»,   «xotira»,
«sezgi» kabi tushunchalardan foydalangan. Rimlik m utafakkir Galen (miloddan aw algi
129-201-yillar)   ruhning   fiziologik   mexanizmlarini   ilmiy   tadqiqotlariga   asoslanib
o'rgandi.   U   ruhiy   faoliyatning   bosh   miya   bilan   bog'liqligi   fikrini   ilgari   surdi.   Galen
hissiyot,   xotira,   sezgi   va   diqqat   odam   ongi,   ruhi   tom   onidan   idora   qilinadi,   degan.   U
hayvonlarda miyaga boruvchi sezgi tolalarini kesib ko'rib, ularning harakatini tekshirdi.
Shu maqsadda u dorivor moddalarni ham ishlatdi. Shuningdek, Galen jinsiy yaqinlikda 13bo'lib turishning asab sistemasiga ta’sirini o'rgandi. U turmushga chiqmagan yoki beva
ayollarda isterik belgilar paydo bo'lishini yozib qoldirgan. 
Galen birinchilardan bo'lib xulq-atvorning tug'ma va orttirilgan shakllari, ixtiyoriy
va   ixtiyorsiz   harakatlar   to'g'risidagi   hamda   temperamentga   oid   fikrlarni   ilgari   surdi.
Lekin   uzoq   davr   mobaynida   fiziologik   rivojlanmaganligi   sababli   odam   psixologiyasini
o'rganish   ham   orqada   qoldi.   IX   asr   boshlarida   Sharqda,   ya’ni   Bag'dod,   Buxoro   va
Xorazmda   boshqa   tabiiy   fanlar   qatori   tibbiyot   ham   jadal   rivojlanadi.   Bag'doddagi
tibbiyot   dargohlarida   bemorlarni   davolashda   ruhiy   ta   ’sir   qilish   usullari   keng
qo'llanilgan. 
Bemor   bilan   tibbiyot   xodimi   o'rtasidagi   munosabatlar,   psixologik   usullar,   turli
kasalliklarning   kelib   chiqishida   ruhiy   omillaming   ahamiyati,   ularning   oldini   olish   kabi
bilimlar   rivojlana   boshladi,   ya’ni   tibbiyot   psixologiyasining   poydevori   yaratila
boshlandi.   Bu   davrda   Bag'doddagi   tibbiyot   muassasalari   butun   dunyoda   tan   olinib,
Yevropada ham katta shuhrat qozondi.
1-bob bo’yich xulosa.
Olingan ma’lumotlar psixologik testlar, laboratoriya natijalari va boshqa 
mutaxassislar xulosalari bilan solishtirilgach, bemorga tibbiypsixologik tashxis qo'yiladi.
Masalan, bemorda psixosomatik buzilishlar aniqlansa, tashxisni quyidagicha ifodalash 
mumkin: «Psixosomatik sindrom: psixogen kardialgiya».  So'ngra davolash choralari 
belgilanib, prognoz aniqlanadi va alohida psixoreabilitatsiya rejasi ishlab chiqiladi.
“Tibbiyot   psixologiyasi”   va   “Klinik   psixologiya”   fanlariga   ta’rif   berishda
hanuzgacha   bahslar   davom   etmoqda.   Ba’zi   mualliflar   ushbu   fanni   ikkala   nom   bilan
ataluvchi   bitta   fan   deyishsa,   boshqa   bir   mualliflar   klinik   psixologiya   tibbiyot
psixologiyasining   bir   qismi   deb   atashadi.   A   ksariyat   davlatlarda   “K   linik   psixologiya” 14tushunchasi   keng   tarqalgan.   Biroq   shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   bu   fan   qanday
atalishidan   qat’i   nazar,   u   tibbiyot   va   psixologiya   fanlari   negizida   paydo   bo‘lganligiga
shubha   yo‘qdir.   Klinik   psixologiyaga   ko‘proq   psixogen   (psixosomatik)   kasalliklar
klinikasi,   diagnostikasi,   davolash   usullari   bilan   bog'liq   bo'lgan   muammolami
o'rganadigan fan sifatida qarash lozim. 
Bu uning nomiga ham mos keladi. Klinik psixologiyani klinik fanlardan (terapiya,
xirurgiya,   ginekologiya   va   h.k.)   ajratib   o'rganib   bo'lmaydi.   Klinik   psixologiyaning
maqsad   va   vazifalari   klinik   fanlarga   o'xshab   ketadi.   Klinik   psixologiya   -   tibbiyot
psixologiyasining bir  bo'limidir. Tibbiyot psixologiyasi  klinik psixologiyaga qaraganda
kengroq m a’no kasb etuvchi fan bo'lib, u tibbiy yo'nalishdagi barcha fanlarni o'z ichiga
qamrab oladi
2-BOB.  IJTIMOIY TASHVISHNING TIBBIYOT
PSIXOLOGIYASIDA O’RGANILISHI.
2.1 Chet el olimlarining ijtimoiy tashvishgadagi fikri.
Aristotel   «Ongli   jon   faqat   insonga   xos   va   unda   jonning   uch   turi   ham   mavjud»,
degan.   Uning   fikricha,   inson   ularga   egaligi   bilan   ham   o'simlik   va   hayvonlardan   farq
qiladi.   Aristotel   «histuyg'ular»,   «xotira»,   «sezgi»   kabi   tushunchalardan   foydalangan.
Rimlik   m   utafakkir   Galen   (miloddan   aw   algi   129-201-yillar)   ruhning   fiziologik
mexanizmlarini ilmiy tadqiqotlariga asoslanib o'rgandi. U ruhiy faoliyatning bosh miya 15bilan   bog'liqligi   fikrini   ilgari   surdi.   Galen   hissiyot,   xotira,   sezgi   va   diqqat   odam   ongi,
ruhi   tom  onidan  idora  qilinadi, degan.  U  hayvonlarda  miyaga  boruvchi   sezgi  tolalarini
kesib   ko'rib,   ularning   harakatini   tekshirdi.   Shu   maqsadda   u   dorivor   moddalarni   ham
ishlatdi. Shuningdek, Galen jinsiy yaqinlikda bo'lib turishning asab sistemasiga ta’sirini
o'rgandi.   U   turmushga   chiqmagan   yoki   beva   ayollarda   isterik   belgilar   paydo   bo'lishini
yozib   qoldirgan.   Galen   birinchilardan   bo'lib   xulq-atvorning   tug'ma   va   orttirilgan
shakllari,   ixtiyoriy   va   ixtiyorsiz   harakatlar   to'g'risidagi   hamda   temperamentga   oid
fikrlarni   ilgari   surdi.   Lekin   uzoq   davr   mobaynida   fiziologik   rivojlanmaganligi   sababli
odam psixologiyasini o'rganish ham orqada qoldi. 
IX   asr   boshlarida   Sharqda,   ya’ni   Bag'dod,   Buxoro   va   Xorazmda   boshqa   tabiiy
fanlar   qatori   tibbiyot   ham   jadal   rivojlanadi.   Bag'doddagi   tibbiyot   dargohlarida
bemorlarni   davolashda   ruhiy   ta   ’sir   qilish   usullari   keng   qo'llanilgan.   Bemor   bilan
tibbiyot   xodimi   o'rtasidagi   munosabatlar,   psixologik   usullar,   turli   kasalliklarning   kelib
chiqishida   ruhiy   omillaming   ahamiyati,   ularning   oldini   olish   kabi   bilimlar   rivojlana
boshladi,   ya’ni   tibbiyot   psixologiyasining   poydevori   yaratila   boshlandi.   Bu   davrda
Bag'doddagi   tibbiyot   muassasalari   butun   dunyoda   tan   olinib,   Yevropada   ham   katta
shuhrat   qozondi.   Tibbiyot   psixologiyasi   fani   miya   va   psixologik   jarayonlar   orasidagi
o'zaro   munosabatlami,   bosh   miyaning   lokal   va   diffuz   zararlanishlarida   oliy   ruhiy
funksiyalarning   buzilishlarini   o   ‘rganuvchi   fandir.   Neyropsixologiya   psixologiya,
fiziologiya   va   nevrologiya   fanlarining   yutuqlariga   tayangan   holda   XX   asrning   40-
yillarida   alohida   fan   sifatida   shakllana   boshladi.   Lekin   dastlabki   neyropsixologik
tekshiruvlar   o'tgan   asrning   boshlarida   o'tkazila   boshlangan.   Bu   davrda
neyropsixologiyaning   rivojlanishiga   G.Xed,   K.Goldshteyn,   K.Kleyst,   U.Penfild,
M.Gazzaniga,   X.Lipmann,   G.Jasper   kabi   olimlar   katta   hissa   qo'shdilar.   Lekin   dastlab
alohida   fan   bo'lib   shakllanishiga   ulkan   hissa   qo'shgan   olim,   uning   asoschilaridan   biri
akademik   Aleksandr   Romanovich   Luriyadir   (1902-1977).   Neyropsixologiya   fani 16quyidagi   masalalami   o'rganadi:   1)   psixologik   sistemalar   ta’limoti;   2   )   oliy   ruhiy
funksiyalarning shakllanish qonuniyatlari va ularning dinamik joylashuvi; 3) bosh miya
katta yarim sharlarining spetsifik funksiyalari yoki funksional asimmetriya ta’limoti; 4)
neyropsixologik   buzilishlarning   sindromolik   tahlili;   5)   topografik   diagnostika   usullari
(Luriya   usullari);   6)   neyropsixologik   korreksiya   usullari   va   hokazo.   Bugungi   kunda
neyropsixologiya   fanining   vazifalari   biroz   boshqacha   talqin   qilinadi.   O'z   ilmiy
yo'nalishlarini yo'qotm agan holda, neyropsixologiya fani tibbiy amaliyotga keskin kirib
keldi. Neyropsixologlar jamiyati safi nevrologlar hisobiga kengaydi. 
Ko'pgina   tibbiy   universitetlarda   klinik   neyropsixologiya   bo'limlari   (kafedralari)
faoliyat   ko'rsata   boshladi.   Mashhur   klinik   psixologlar   -   Judit   Luriya   (1902-1977)   46
P.Brok   (1824   -1880   )   Todd   va   A   rtur   K.Bogart   (2001)   neyropsixologiya   fanini   bosh
miya   zararlanishlarida   kuzatiladigan   barcha   psixologik   buzilishlarni   (xulq-atvor,   shaxs
va  h.k.)   o‘rganuvchi   fandir  hamda  neyropsixologlar  miya  jarohatlarini  davolashda  faol
ishtirok   etishlari   kerak,   deb   ta’kidlashadi.   Bu   fanning   tarixiga   nazar   tashlaydigan
bo‘lsak, u bosh miya katta yarim sharlarining po‘stlog‘ida oliy ruhiy funksiyalarning m
arkazlarini   aniqlashga   urinishlardan   boshlangan.   1836-yili   Fransiyaning   kichik   bir
shahrida   tibbiy   jamiyatning   yig‘ilishlaridan   birida   oddiy   vrach   Mark   Daks   jamiyat
raisidan   o'zining   kuzatuvlari   to   ‘g‘risida   m   a’lumot   berishga   ruxsat   so'raydi.   U   ning
nutqida   quyidagi   jumlalar   bor   edi:   «Men   bosh   miyaning   chap   yarim   shari   zararlangan
bemorlarning barchasida nutq buzilishlarini kuzatdim, lekin bosh miyaning o‘ng yarim
shari zararlangan bemorlarning birortasida ham nutq buzilishi uchramadi. Demak, aynan
bosh   miyaning   chap   yarim   shari   nutq   bilan   bog'langan,   ya’ni   u   yerda   nutq   markazlari
joylashgan».   Bu   paytgacha   nutq   uchun   bosh   miyaning   ikkala   yarim   shari   ham   javob
beradi,   deb   faraz   qilinardi.   Lekin   u   o   ‘z   mulohazalarini   anatomik   tekshiruvlar   bilan
tasdiqlamagan   (bunga   imkoniyat   bo‘lsa-da)   va   chop   qildirmagan.   Shuning   uchun   ham
M.Daksning   og‘zaki   bergan   ma’lumoti   tez   orada   unut   bo'lib   ketdi.   1861-yili   yosh 17fransuz   olimi   P.Brok   nutqi   buzilgan   va   tanasining   o'ng   tomoni   falajlangan   bemorni
kuzatadi. Bu bemor tez orada vafot etadi. Uning bosh miyasi ochib tekshirilganda, chap
yarim shaming pastki peshona pushtasining orqa qismida infarkt o'chog'i aniqlanadi (bu
markaz   hozirgi   kunda   Brok   markazi   deb   ataladi).   Bemor   atrofdagilarning   gapiga
tushunsa-da,   o'zi   gapira   olmasdi.   N   utq   buzilishining   bu   turi   keyinchalik   «motor
afaziya» deb nom oldi. O'sha davrdan boshlab bosh miyada turli markazlami izlash katta
qiziqish bilan boshlanib  ketadi. Biroz vaqt  o'tmay, nemis  psixiatri  K.Vemike 1874-yili
bosh   miyaning   chap   chakka   bo'lagining   ustki   pushtasi   zararlanganda   ham   nutq
buzilishini kuzatib, sensor nutq markazini aniqlaydi. 1876-yili Ferriyer chakka bo'lagida
eshituv markazini, 1881-yili Munk itlarning ensa sohalari olib tashlanganda «narsalarni
ko'rsada,   tanimasligini»,   o'sha   yili   Eksner   o'rta   peshona   pushtasining   orqa   qismlari
zararlanganda   yozishning   buzilishini   aniqlaydilar.   47   Albatta,   bu   kashfiyotlar   o‘sha
davrdagi olimlarni hayratga soladi, ya’ni ular bosh miyada turli markazlarni, hatto ong,
xotira,   tafakkur   markazlarini   izlay   boshlashadi.   Shu   davrdan   boshlab,
«lokalizatsionizm»   degan   oqim   yuzaga   keladi.   Fransuzchada   bu   so‘z   «joy»   degan
ma’noni bildiradi. 1870-yili Finkelnburg lokalizatsionchilarga qarshi chiqib, bosh miya
po‘stlog‘i zararlanganda «asimboliya» rivojlanadi, deb aytadi, ya’ni simvollami ishlatish
qobiliyati   buzilishi   natijasida   nutq,   narsalami   tanish   va   turli   ongli   harakatlar   buziladi,
degan fikrni ilgari suradi. Lokalizatsionchilar nuqtai nazarini 1864-1874-yillari o'zining
kuzatuvlariga   asoslanib,   mashhur   ingliz   nevrologi   D.   Jekson   tanqidiy   tahlil   qildi.   D.
Jekson,   asosan,   nutqning   dinamik   tomonlari   bilan   qiziqdi.   U   «Bosh   miyada   nutq
buzilishiga sabab bo‘lgan zararlanishni joylashtirish» va «nutqning o'zini joylashtirish»
ikki   xil   narsadir»,   degan   edi.   D.Jekson   afaziyada   nutq   funksiyasining   to‘la
yo‘qolmasligiga e’tibor berdi. Afaziya kuzatilgan bemorda maqsadga yo'naltirilgan nutq
buzilishi mumkin, biroq hissiy nutq saqlanib qoladi, deb fikr yuritadi. Masalan, biron-bir
so'zni   bemor   affekt   holatida   aytib   yuborishi,   ixtiyoriy   holda   esa   gapira   olmasligi 18mumkin. D. Jekson «Nutqini yo'qotgan odam so'zlardan ham judo bo'lgan, degani emas,
chunki so'zning anglanmagan qismi ham mavjud», degan edi. Shuning uchun «nutqidan
judo»   bo'lgan   bemorning   fikrlash   jarayoni   biroz   pasaysa-da,   hali   fikr   yuritishga
qobiliyatli.   D.   Jekson   «Maqsadga   yo'naltirilgan   nutq   bosh   miyaning   chap   yarim   shari,
hissiy nutq o'ng yarim shari faoliyati bilan bog'liq», deb aytgan. D. Jekson birinchilardan
bo'lib,   markaziy   asab   tizimi   funksiyalarming   murakkab   tuzilishi   to'g'risidagi   g'oyani
ilgari   surdi.   D.   Jekson   fikriga   ko'ra,   har   bir   funksiya   uchta   bosqichdan   iborat:   «quyi»
(orqa miya, miya ustuni), «o'rta» (bosh miya po'stlog'ining harakat va sezgi markazlari)
va   «oliy»   (bosh   miyaning   peshona   bo'lagi).   «Oliy»   markazlar   zararlanganda   nafaqat
patologik   simptomlar   paydo   bo'ladi,   balki   ijobiy   o'zgarishlar   ham   kuzatiladi:   «quyi»
markazlar «oliy» markazlar nazoratidan xalos bo'lib, o'z faoliyatini kuchaytiradi. Bunga
markaziy piram idal yo'llar zararlanganda spinal reflekslarning kuchayishini misol qilib
ko'rsatish   mumkin.   «Agar   afaziyada   gapirish,   o   ‘qish   va   yozish   qobiliyatlarining
buzilishi   salbiy   alomatlar   bo   ‘Isa,   hissiy   D.   Jekson   (1835-1911)   48   nutqning   sciqlanib
qolishi va birovning so ‘ziga tushunish ijobiy xislatlardir», degan edi D. Jekson. U 1868-
yili   afaziya   nafaqat   bosh   miyaning   chap   yarim   shari,   balki   o‘ng   yarim   shari
zararlanganda   ham   kuzatilishini   e’lon   qilgan.   Bu   bemorlar   chapaqay   bo'lgan.
D.Jeksonning bu xulosalari bosh miyaning funksional asimmetriyasini o'rganishga turtki
bo'ldi.
2.2.  O’zbekston olimlarining tibbiyot psixologiyasining rivojidagi  fikri.
O‘zbekistonda   tibbiyot   psixologiyasi   fani   tibbiyot   institutlarining   asab   kasalliklari
kafedrasi   tarkibida,   O'zbekiston   Milliy   universitetining   umumiy   psixologiya,   Nizomiy
nomidagi   Toshkent   Davlat   pedagogika   universitetining   amaliy   psixologlar   tayyorlash
kafedralarida o'qitib kdinmoqda. Uzoq yillar tibbiyot psixologiyasiga psixiatriyaning bir
qismi   sifatida   qaralgan   va   ushbu   fanni   faqat   psixiatrlar   o'qitib   kelgan.   Shuning   uchun
bo‘lsa   kerak,   tibbiyot   psixologiyasi   bo‘yicha   tuzilgan   o‘quv   dasturlari   psixiatriya   fani 19bo'yicha   tuzilgan   dasturlarga   juda   o'xshab   ketgan   va   ular   boshqa   rivojlangan
davlatlarning   o'quv   dasturlaridan   keskin   farq   qilgan.   XX   asrning   90-yillarida   MDH
davlatlarida tibbiyot psixologiyasini o'qitish g a oid bahs-m unozaralar boshlanib ketdi.
Tibbiyot   psixologiyasini   «Klinik   psixologiya»   deb   atash   lozimligi   haqida   tavsiyalar
paydo   bo'la   boshladi.   Nafaqat   tibbiyot   universitetlarida,   balki   boshqa   universitetlarda
ham   «Klinik   psixologiya»   kafedralari   tashkil   qilindi.   Masalan,   Moskva   Davlat
Universitetidagi   «Neyro   va   patopsixologiya»   kafedrasining   nomi   «Klinik   psixologiya»
deb o'zgartirildi. Klinik psixologiyani kim o'qitishi  kerak degan savol  ko'ndalang turdi.
Tibbiyot oliygohlarini tugatgan m utaxassism  i yoki umumiy psixologiya fakultetlarida
klinik psixologiya yo'nalishida ta’lirn olgan mutaxassismi? 
Rivojlangan   xorij   davlatlarida   tibbiyot   va   umumiy   psixologiya   yo'nalishidagi
oliygohlarni   tugatgan   mutaxassislar   «Klinik   psixologiya»   kafedralarida   dars   berish
huquqlariga   egadirlar.   Biroq   ular   «Klinik   psixologiya»   bo'yicha   magistrlik   diplomini
himoya   qilgan   bo'lishlari   kerak.   0   ‘zbekistonda   tibbiyot   psixologiyasini   o'qitish
konsepsiyasini   ishlab   chiqish   va   sog'liqni   saqlash   tizimi   uchun   malakali   tibbiy
psixologlar   tayyorlashni   keng   yo'lga   qo'yish   kerak.   Bugungi   zamon   talabi   ham   shu.
Buning   uchun   Toshkent   tibbiyot   akadem   iyasida   «Tibbiyot   psixologiyasi»   bo'yicha
magistratura   tashkil   etish   maqsadga   muvofiq.   Unga   nafaqat   tibbiyot   institutlarida
bakalavriaturani tugatganlar, balki O'zbekiston Milliy universiteti va Nizomiy nomidagi
Toshkent   Davlat   pedagogika   universitetlarining  psixologiya   fakultetlarini   tugatganlarni
ham qabul qilish lozim. Keyinchalik esa boshqa universitetlardan ham psixologiya fani
bo'yicha   bakalavriaturani   tugatganlarni   qabul   qilish   mumkin.   «Tibbiyot   psixologiyasi»
bo'yicha   m   agistraturani   tugatgan   mutaxassislar   umumiy   amaliyot   shifokorlari,   oliy
malakali   hamshiralar   19   va   tor   doiradagi   mutaxassislar   bilan   bir   qatorda   sog'liqni
saqlash   tizimida   faoliyat   ko‘rsatishlari   kerak.   A   lbatta,   bemorlarga   tibbiy   yordam
ko‘rsatuvchi   mutaxassislar   tibbiy   ilmga   ega   bo'lishlari   zarur.   Xuddi   tibbiy   yordamni 20mutaxassis   ko'rsatgani   kabi,   psixologik   yordamni   ham   mutaxassis   ko'rsatishi   kerak.
Buning   uchun   Oliy   o'quv   yurtlarida   klinik   psixologiya   bo'yicha   tayyorlanayotgan
mutaxassislarni   sog‘liqni   saqlash   tizimigajalbqiiishimizkerak.   Vaholanki,   barcha
rivojlangan   davlatlarning   klinikalarida   klinik   psixologlar   vrachlar   bilan   hamkorlikda
ishlaydi. 0 ‘zbekistonda bu ishni yo‘lga qo'yish uchun sog'liqni saqlash tizimida faoliyat
ko'rsatuvchi   «Tibbiy   yoki   klinik   psixolog»   statusini   ishlab   chiqish   va   ularga   yuridik
maqom   berish   maqsadga   muvofiq.   X.A.   Alimov   -   O'zbekistonda   psixiatriya   fanining
asoschilaridan   biri,   tibbiyot   fanlari   doktori,   professor.   Olim   psixiatriyaning   bir   qator
yo'nalishlariga oid ishlari bilan mashhur va u bu yo'nalishda katta maktab yaratdi. Yirik
tashkilotchi olim nafaqat markazda, balki viloyatlardagi tibbiyot institutlariga, sog'liqni
saqlash tizimiga yuqori malakali kadrlarni tayyorlashda bevosita rahbarlik qildi. 
X.A.   Alimov   Toshkent   davlat   tibbiyot   institutida   psixiatriya,   narkologiya   va
tibbiyot   psixologiyasi   kafedrasining   mudiri   bo‘lib   ishlagan   va   bir   qancha
monografiyalar,   o'quvuslubiy   qo‘llanmalar   yaratgan.   Uning   asarlaridan   hanuzgacha
tibbiyot   institutlarida   o'quv   jarayonida   foydalanib   kelinmoqda.   Sh.A.   Murtalibov   -
Tibbiyot   fanlari   doktori,   professor.   Olimning   hayot   faoliyati   Toshkent   vrachlar
malakasini   oshirish   instituti   bilan   bog'liq   bo'lib,   bir   necha   yillar   psixiatriya   va
psixoterapiya   kafedrasini   boshqargan   Sh.A.   Murtalibov   uzoq   yillar   bosh   psixiatr
lavozimida   ishlab   yurtimizda   psixiatriya   xizmatining   rivojlanishiga   bevosita   rahbarlik
qilgan. Sh.A. Murtalibov shizofreniya, alkogolizm, psixoz va serebral aterosklerozga oid
yirik ilmiy asarlar yaratgan. U ruhiy buzilishlarni  davolashda psixoterapiya usullaridan
foydalanish tamoyillarini ishlab chiqqan. Olimning psixoterapiya bobida yaratgan ilmiy
asarlari hanuzgacha tibbiy amaliyotda muvaffaqiyatli qo‘llab kelinmoqda.
M.G.Davletshin   -   O   'zbekistonda   psixologiya   fanining   rivojlanishiga   ulkan   hissa
qo'shgan yirik olim, psixologiya fanlari doktori, professor. U pedagogik psixologiyaga,
ayniqsa yosh psixologiyasiga oid ishlari bilan m ashhur. M .G . D avletshin rahbarligida 21yaratilgan «Qobiliyatlar va ularning diagnostikasi» asari amaliy psixologlar tayyorlashda
keng qo'llab kelinmoqda. U o'zining so'nggi paytlarda yaratgan asarlarida O'zbekistonda
yangi asr avlodini tarbiyalashda psixologiyaning o'rnini asoslab berdi. Olimning asarlari
Respublikam   izning   barcha   oliy   o   ‘quv   m   askanlarida   yangi   davr   psixologlarini
tayyorlashda   o'qitib   kelinmoqda.   20   E.G‘.   G'oziyev   -   O'zbekiston   Milliy   universiteti
psixologiya  kafedrasi  m   udiri,  psixologiya  fanlari  doktori, professor.   E  .G ‘. G  'oziyev
O'zbekistonda   psixologiya   fanining   rivojlanishiga   ulkan   hissa   qo'shgan   olim.   Uning
ilmiy   faoliyati   psixologiyaning   deyarli   barcha   sohalarini   qamrab   olgan,   u   ayniqsa,
tafakkur   psixologiyasiga   oid   ishlari   bilan   mashhur.   Olimning   tashabbusi   bilan   Milliy
universitetning   psixologiya   kafedrasida   tibbiyot   psixologiyasi   kursi   o'qitila   boshlandi.
Uning   rahbarligida   salomatlik   psixologiyasi,   sud   psixologik   ekspertizasi,   aqliy   zaif
bolalar   psixologiyasi,   yurak   ishemik   kasalliklarida   bemorlar   shaxsi,   psixodiagnostika,
em   otsional   holatlarni   boshqarish   kabi   asarlar   yaratildi.   Olim   asarlaridan
Respublikamizning   turli   oliygohlarida   nafaqat   umumiy   psixologiya,   balki   umumiy   va
tibbiyot psixologiyasini o'qitishda ham foydalanib kelinmoqda.
  U.X.   Alimov   -   Toshkent   vrachlar   malakasini   oshirish   instituti   psixiatriya   va
psixoterapiya kafedrasi  mudiri, tibbiyot  fanlari doktori, professor. Bugungi  kunda olim
Sh.A.   Murtalibov   maktabini   davom   ettirib   O'zbekistonda   psixiatriya   va   psixoterapiya
fanlarining   rivojlanishiga   katta   hissa   qo'shib   kelmoqda.   U.X.   Alimov   “Psixiatriya
klinikasining   muqaddimasi”   va   “Ruhiy   buzilishlarga   tashxis   qo'yish   va   davolash
modellari”   nomli   asarlar   yaratgan.   Olimning   asosiy   ilmiy   yo'nalishlari   shizofreniya,
alkogolizm, narkomaniya va shu kabi turli ruhiy kasalliklarga oid bo'lib, bu yo'nalishda
bir qancha ilmiy va o'quv-uslubiy qo'llanmalar yaratgan. U.X. Alimov sog'liqni saqlash
vazirligi bosh psixiatri lavozimida Respublikamizni ushbu ixtisoslikka oid yetuk kadrlar
bilan ta’minlashga boshchilik qilib kelmoqda.  22V.M.   Karimova   -   O'zbekistonda   oila   psixologiyasi   bo'yicha   yirik   mutaxassis,
psixologiya   fanlari   doktori,   professor.   Respublika   «Oila»   ilmiy-amaliy   markazi
direktori.   Olima   o'zbek   ayolining   sog'lom   turmush   tarzi   modelini   yaratdi.   U
psixologiyaning   turli   sohalariga   oid   bir   qancha   darsliklar,   o'quv   qo'llanm   alari   va
metodik ko'rsatm alar muallifi. V.M.Karimova oila va salomatlik psixologiyasiga oid bir
qancha   yirik   asarlari   bilan   mashhur.   Uning   asarlari   barcha   universitetlar,   tibbiyot
oliygohlari, kollej va litseylarda o'qitib kelinmoqda. Uning o'smirlar tarbiyasiga oid bir
qancha   ilmiy-tadqiqot   ishlari   chop   qilingan.   V.M.   Karimova   o'z   asarlarida   m   a’naviy
yetuk avlodni tarbiyalash va voyaga yetkazishda salomatlik tamoyillariga amal qilishni
targ'ib qilib keladi. B.R. Qodirov - Psixologiya fanlari doktori, professor. Serqirra ijodi
bilan   tanilgan   olim   psixologiyaning   bir   qancha   yo'nalishlari   bo'yicha   ilmiy   izlanishlar
olib   borgan.   Bular   -   psixofiziologiya,   yoshga   oid   psixologiya,   shaxs   psixologiyasi,
psixogenetika,   oliy   nerv   faoliyati,   qobiliyatlar   psixologiyasidir.   Uning   keyingi   yillarda
bajargan   ilmiy21   tadqiqot   ishlari   m   aktabgacha   bo'lgan   bolalarning   psixofiziologik
yetukligini   aniqlash  va  baholashga  qaratilgan.  Olim   bugungi   kunda  O'zbekiston  Milliy
universtitetining psixologiya kafedrasida tibbiyot psixologiyasi yo'nalishini boshqaradi. 
S.Z. Yeshimbetova - Toshkent  vrachlar  malakasini  oshirish instituti  psixiatriya va
psixoterapiya   kafedrasi   professori,   tibbiyot   fanlari   doktori.   O   lim   aning   asosiy   ilmiy
ishlari   turli   ruhiy   kasalliklarda   shaxs   patologiyasi,   seksual   buzilishlar   psixologiyasi,
depressiya,   psixofarmakoterapiya,   tibbiy-psixologik   ekspertiza   kabi   bir   qancha
yo'nalishlarni  o'z   ichiga  qamrab   olgan.   U  Respublikamizda   birinchi  bor  virgogamiyani
ilmiy  asoslab   berdi  va   ushbu  patologiyaga  oid  bir   qancha  o'quv-uslubiy  va   amaliy  k  o
'rsatm   alar   tayyorladi.   Olima   tom   onidan   tayyorlangan   o'quv   qo'llanm   alar   amaliy
shifokorlarni ti yyorlashda dars berish jarayonlarida keng qo'llab kelinmoqda. 
S.Z.   Yeshimbetova   Sog'liqni   saqlash   vazirligi   bosh   psixoterapevti   sifatida   ham
faoliyat   ko'rsatib   kelmoqda.   Z.R.   Ibodullayev   -   Toshkent   tibbiyot   akademiyasi   asab 23kasalliklari kafedrasi professori, tibbiyot fanlari doktori. Asosiy ilmiy yo'nalishlari bosh
miya   kasalliklarida   oliy   ruhiy   funksiyalarni   o'rganishga   qaratilgan.   U   ambidekstlarda
insult   modelini   yaratdi   va   miyaning   psixologik   himoya   konsepsiyasini   ishlab   chiqdi.
Uning   tashabbusi   bilan   «Tibbiyot   psixologiyasi»   darsligi   yetuk   xorij   davlatlari
darsliklariga   moslab   tuzildi   va   unga   Freyd   nazariyasi,   neyropsixologiya   asoslari,
psixosomatik   sindromlar   va   depressiyaga   oid   yangi   materiallar   kiritildi.
Tibbiypsixologik statusni tekshirish bo'yicha kasallik tarixnomasini ishlab chiqdi. Uning
muallifligida   Respublikamizda   ilk   bor   yaratilgan   «Tibbiyot   psixologiyasi»   darsligi
«Yilning   eng   yaxshi   darsligi»   sovriniga   sazovor   bo'ldi.   Shunday   qilib,   tibbiyot
psixologiyasi barcha tabiiy va aniq fanlar ta’siri ostida rivojlandi va alohida fan sifatida
butun dunyoda tan olindi. 241-bob bo’yicha xulosa
«Ongli jon faqat insonga xos va unda jonning uch turi ham mavjud», degan. Uning
fikricha,  inson   ularga  egaligi  bilan  ham   o'simlik  va  hayvonlardan  farq  qiladi.  Aristotel
«histuyg'ular», «xotira», «sezgi» kabi tushunchalardan foydalangan. Rimlik m utafakkir
Galen   (miloddan   aw   algi   129-201-yillar)   ruhning   fiziologik   mexanizmlarini   ilmiy
tadqiqotlariga asoslanib o'rgandi. U ruhiy faoliyatning bosh miya bilan bog'liqligi fikrini
ilgari   surdi.   Galen   hissiyot,   xotira,   sezgi   va   diqqat   odam   ongi,   ruhi   tom   onidan   idora
qilinadi,   degan.   U   hayvonlarda   miyaga   boruvchi   sezgi   tolalarini   kesib   ko'rib,   ularning
harakatini   tekshirdi.   Shu   maqsadda   u   dorivor   moddalarni   ham   ishlatdi.   Shuningdek,
Galen jinsiy yaqinlikda bo'lib turishning asab sistemasiga ta’sirini o'rgandi. U turmushga
chiqmagan yoki beva ayollarda isterik belgilar  paydo bo'lishini  yozib qoldirgan. Galen
birinchilardan bo'lib xulq-atvorning tug'ma va orttirilgan shakllari, ixtiyoriy va ixtiyorsiz
harakatlar to'g'risidagi hamda temperamentga oid fikrlarni ilgari surdi. Lekin uzoq davr
mobaynida   fiziologik   rivojlanmaganligi   sababli   odam   psixologiyasini   o'rganish   ham
orqada qoldi. 
IX   asr   boshlarida   Sharqda,   ya’ni   Bag'dod,   Buxoro   va   Xorazmda   boshqa   tabiiy
fanlar   qatori   tibbiyot   ham   jadal   rivojlanadi.   Bag'doddagi   tibbiyot   dargohlarida
bemorlarni   davolashda   ruhiy   ta   ’sir   qilish   usullari   keng   qo'llanilgan.   Bemor   bilan
tibbiyot   xodimi   o'rtasidagi   munosabatlar,   psixologik   usullar,   turli   kasalliklarning   kelib
chiqishida   ruhiy   omillaming   ahamiyati,   ularning   oldini   olish   kabi   bilimlar   rivojlana
boshladi,   ya’ni   tibbiyot   psixologiyasining   poydevori   yaratila   boshlandi.   Bu   davrda 25Bag'doddagi   tibbiyot   muassasalari   butun   dunyoda   tan   olinib,   Yevropada   ham   katta
shuhrat qozondi.
XULOSA
Odamzot paydo bo‘libdiki, turli kasalliklarga qarshi kurashib kеlgan. Bеmorni 
darddan xalos qilish uchun turli xil usullar o‘ylab topilgan. Qadimda bеmorlarni 
davolashda giyohlarni ko‘p qo‘llashganini tarixiy manbalardan yaxshi bilamiz, lеkin 
ruhiy ta’sir o‘tkazish yo‘li bilan davolash qachondan boshlanganligi bizga noma’lum. 
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, hozirgacha nomi ma’lum bo‘lgan dеyarli barcha 
tabiblar bеmorlarni davolashda ruhiy ta’sir qilish usullaridan unumli foydalanishgan. 
Ularning aksariyati birinchi tabib – organizmning o‘zi va aynan organizm har qanday 
kasallikka qarshi kurashishi kеrak, bizning vazifamiz esa unga yordam bеrishdir, 
dеyishgan. Qadimgi davr adabiyotiga nazar tashlaydigan bo‘lsak, tibbiyot, falsafa va 
psixologiya fanlari chambarchas bog‘lanib kеtganligining guvohi bo‘lamiz. Miloddan 
ilgari yashab o‘tgan dеyarli barcha faylasuflar tibbiyot va psixologiyaga oid o‘z 
fikrlarini yozib qoldirishgan, chunki ular ruhiy kuchlar manbaini inson miyasi bilan 
boglashgan. 
Qadimgi Xorazm hududida miloddan avvalgi VI asrda bitilgan zardushtiylarning 
muqaddas kitobi «Avеsto»da tibbiyot va psixologiyaga oid muhim ma’lumotlar 
kеltirilgan. «Avеsto» uch kitobdan iborat bo‘lib, uning birinchi kitobida («Vеndidat») 
tibbiyotga oid ma’lumotlar bеrilgan. Bundan dеyarli 2400 yil oldin bitilgan ushbu 
kitobdagi ma’lumotlar hozirgi davrning har qanday olimini hayratga soladi. Unda 
jismoniy va ruhiy poklanish haqidagi qonunlar majmuasi kеltirilgan. «Avеsto» kitobida  26biz ko‘rish, eshitish, hid va ta’m bilish markazlari miyada joylashgan, dеgan fikrlarni 
uchratamiz. Kitobda «Hayot markazi» suyak iligida bo‘ladi dеyiladi. Shuningdеk, 
kitobda odam anatomiyasi va fiziologiyasiga oid juda qiziqarli ma’lumotlar kеltirilgan, 
inson salomatligini saqlash yollari yoritilgan. 
“Avesto” nafaqat ruhiy tushkunlik, balki jismoniy zo`riqish ham kasallikka olib 
kеlishi aytilgan. Kasalliklarni davolashda jarrohlik va ruhiy tinchlantirish davolashning 
asosiy usullaridan biri, dеb ta’kidlanadi. Kitobda gigiyеna, profilaktika, ozoda yurish, 
yomon narsalarga yaqinlashmaslik, toza havoda sayr qilish, sifatli ovqatlar tanovul qilish
va toza ichimlik suvi ichish haqida ham ko‘plab ma’lumotlar bеriladi. Shuningdеk, 
yoshlar jismoniy va ruhiy baquvvat bo‘lishi uchun to‘yib ovqatlanishi, yеtarli darajada 
ovqatlanmaydigan xalqlarda kamquvvatlik holatlari kuzatilishiga ham alohida to‘xtalib 
o‘tilgan. Ko‘rib turganingizdek, yurtimizda Gippokratdan deyarli 150 yil ilgari tibbiyot 
va ruhiyatga oid ilmiy qarashlar juda yaxshi yoritilgan. 
Miya va ruh orasidagi munosabatlarga oid qarashlari bilan mashhur bo‘lgan 
tibbiyot fanining otasi Gippokrat (Buqrot) (mil. avv. 460–377 yillar) asari  bugungi 
kungacha yеtib kеlgan. U odam anatomiyasi va fiziologiyasini chuqur o‘rgandi, bosh 
miya tuzili shi bilan qiziqdi.  Gippokrat odamlar xulq atvorini kasallik kеchishiga 
bog‘lab o‘rgandi va tеmpеramеnt haqida ta’limot yaratdi. 
Gippokrat odam tеmpеramеntini 4 tipga  ajratdi: 1) sangvinik – harakatchan, 
xushchaqchaq, irodali odam, ularning organizmida qon ustunlik qiladi; 2)  xolеrik – 
jahldor, hissiyotga bеriluvchan odam, ularda jigar o‘ti ustunlik qiladi; 3) flеgmatik – 
vazmin odam, ularning organizmida flеgma (shilliq, xilt) ustun turadi; 4) melanxolik – 
irodasiz, tushkun kayfiyatda va tang ahvolda yuradigan odam. Ularning qonida 
mеlanoza (savdo, qora o‘t) ustunlik qiladi. Gippokrat fikricha, sangviniklar kasallikka  
kam chalinishadi. Xolеrik va  mеlanxoliklar esa kasallikka  moyil kishilardir.  27Mutafakkir «kasalliklar kеchishi va bеmorning sog‘ayib kеtishi tеmpеramеntga 
aloqador» dеb hisob lagan. Bu ta’limot kеyinchalik barcha olimlarda qiziqish uyg‘otdi. 
Hozir gi kunda yеtakchi psixologlar va vrachlar bеmorlarni davolashda ular ning 
tеmpеramеntiga alohida e’tibor  berishadi.
TAVSIYA
Ijtimoiylashuvni engish uchun ijtimoiy tashvishga ega odamlar uchun 
maslahatlarAnjail Amin-Rays tomonidan, LCSW
Ijtimoiy xavotirdan azob chekayotganingizda va tadbirga taklifnoma olsangiz, 
sizning birinchi reaktsiyangiz odatda "Bitch, men bundan qanday qutulaman?" - Sizning 
rad etishingiz mezbonni qanday xafa qilishi mumkinligi haqida o'ylay boshlaganingizda,
kuchli aybdorlik ortidan ergashasiz.
Keyinchalik sodir bo'ladigan voqealar odatda hissiyotlarni o'z ichiga oladi: kuchli 
qo'rquv, vahima va ba'zida ko'z yoshlar. Oxir-oqibat hissiyotlar susayadi - sana 
yaqinlashguncha va siz qaror qilishingiz kerakligini tushunasiz.
Xo'sh, keyin nima qilasiz? Agar siz borishga qaror qilsangiz, unda reja tuzishingiz
kerak.
Do'stingizni olib kelishingizni so'rang. Sizdan ko'ra ko'proq ijtimoiy bo'lishi 
mumkin bo'lgan va boshqalar bilan suhbatni o'zingizdan ko'ra yaxshiroq ushlab turishga 
yordam beradigan odamni oling. 28Qulay narsalarni olib keling.Sizga tasalli beradigan kichik narsalarni toping va 
o'zingiz bilan olib boring. Agar haddan tashqari terlashga moyil bo'lsangiz, ro'molcha 
olib kelish haqida o'ylashingiz mumkin.
Kelgandan so'ng, xavfsiz joyni toping. Xavfsiz joy, agar siz "qochib ketish" 
kerakligini sezsangiz, burchakdagi o'rindiq yoki chiqish joyi yaqinidagi joy bo'lishi 
mumkin.
Ketishingizni rejalashtiring. Kelishdan oldin qachon ketishingizni rejalashtiring. 
Uy egasiga butun voqea davomida tura olmasligingizni bildiring, chunki (bu erda asosli 
sabablarni keltiring).
Atıştırmalıklar / oziq-ovqat / ichimliklar toping. Agar oshqozon buzilishi bilan 
ishlayotgan bo'lsangiz, engil atıştırmalık yoki ichimlik iching. Ovqatlanish va ichish 
sizning fikringizni chalg'itadigan ajoyib usuldir.
O'zingizga moslashishga ijozat bering. Hovuzga tushganingizda tanangiz 
haroratni qanday qilib sozlagani kabi, tadbirda bo'lganingizda ham hissiyotlaringiz 
o'zgaradi. Qo'rquv va vahima hissi butunlay yo'qolib ketmasligi mumkin, ammo agar siz
ongingizni dam olishga ataylab undasangiz, intensivlik oxir-oqibat kamayadi.
Umumiy munozarali mavzularni tayyorlang. Ob-havo, bolaning necha yoshga 
to'lganligi, ishi yoki o'qishi, oziq-ovqat, hayvonlar yoki siz ko'rgan yangiliklar kabi 
mavzular aksariyat odamlar bilan bog'liq bo'lishi mumkin mavzularga aylanadi. Noqulay
sukunat lahzasini boshlaganingizda, suhbatni davom ettirish uchun ushbu mavzulardan 
birini foydalaning.
Tinchlik saqlang. Tanaffus qiling va o'zingizni g'amgin his qilsangiz, 
hammomdan foydalaning. Hammomga kirganingizda xavotir va dam olish uchun nafas 
olish mashqlarini bajaring. 29Ko'z oldida hech qanday natija yo'q. Tadbir yakunida yoki erta ketishga qaror 
qilgan bo'lsangiz, albatta nishonlang. Siz yana bir hodisadan omon qoldingiz va siz 
o'zingizning yutuqlaringizni katta yutuq deb bilishingiz kerak. G'alabangizni boshqa 
holatlarda yodda tutishga harakat qiling
Adabiyotlar ro'yxati
1.   Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   –   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O’zbekiston”, 2017. 
2. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil   istiqbollariga   bag’ishlangan
majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   //   Xalq   so’zi   gazetasi,   2017.16
yanvar, №11 
3. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz.  “ O ’ zbekiston ”, 2017.
4.   Абраменкова,   В.В.   Социальная   психология   детства:   развитие   отношений
ребенка в детской субкультуре / В.В. Абраменкова. - М.: Московский психолого-
социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЕК», 2000. - 416с.
5.   Бардышевская,   М.К.   Диагностика   эмоциональных   нарушений   у   детей   /
М.К. Бардышевская, В.В. Лебединский. - М.: Психология, 2003. - 186 с. 306.   Батаршев,   А.В.   Тестирование:   Основной   инструментарий   практического
психолога / А.В. Батаршев. - 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Дело, 2003. - 224 с.
7.   Горбатов,   Д.С.   Практикум   по   психологическому   исследованию   /Д.С.
Горбатов. - Самара: Издательский Дом «БАХРАХ-М», 2000. - 248с.
8.   Гормоза,   Т.В.   Динамика   тревожности   в   младшем   школьном   возрасте   /
Т.В. Гормоза. - Мн.: Наука, 2000. - 264 с.
9.   Горянина,   В.А.   Психология   общения   /   В.А.   Горянина.   -   М.:   Академия,
2002. - 416с.
10.   Еникеев,   М.И.   Психологическая   диагностика.   Стандартизированные
тесты / М.И. Еникеев. - М.: "Приор-издат", 2003. - 288 с.
11.   Зотова,   Ф.Р.   Сравнительный   анализ   школьной   тревожности   учащихся
школ разного типа / Ф.Р. Зотова, Л.М. Закирова // Школьные технологии. - 2004. -
№ 5. - С. 163-168.
12. Каджаспирова, Г.М. Педагогический словарь / Г.М. Каджаспирова, А.Ю.
Каджаспиров. - М.: Издательский центр «Академия», 2001. - 176с.
13. Крайг, Г. Психология развития / Г. Крайг. - СПб.: Питер, 2000. - 992с.
14.   Левченко,   И.Ю.   Теоретико-методологические   основы   психолого-
педагогической   диагностики   нарушений   развития   у   детей   /   И.Ю.   Левченко,   С.Д.
Забрамная. - М.: Академия, 2003. - С. 20-54
15. Леонтьев, А.Н. Проблемы развития психики / А.Н. Леонтьев. - М.: Наука,
1995. - 324 с.
16.   Микляева,   А.В.   Диагностика   школьной   тревожности:   комплексный
характер   работы   по   профилактике   и   коррекции   школьной   тревожности,
учитывающий   возраст   учащегося   /   А.В.   Микляева,   П.В.   Румянцева   //
Педагогическая диагностика. - 2006. - № 1. - С. 32-53.
17.   Микляева,   А.В.   Развивающая   работа   психолога   с   детьми   с   высоким 31уровнем   школьной   тревожности   /   А.В.   Микляева,   П.В.   Румянцева   //
Педагогическая диагностика. - 2006. - № 5. - С. 106-113.
18. Педагогика / В.А. Сластенин. - М.: Школа - Пресс, 2000. - 512 с.
.Подлеснова,   Н.Н.   Второе   рождение   /   Н.Н.   Подлеснова,   И.В.   Руденко   //   Семья   и
школа. - 1998. - № 7. - С.7-9.
19.   Практикум   по   общей,   экспериментальной   и   прикладной   психологии   /
А.А. Крылов, С.А. Маничев. - изд. 2-е, перераб. и доп. - СПб.: Питер, 2005. - 318 с.
20.   Прихожан,   А.М.   Психокоррекционная   работа   с   тревожными   детьми   /
А.М. 
21.   Прихожан,   A.M.   Тревожность   у   детей   и   подростков:   психологическая
природа   и   возрастная   динамика   /   А.М.   Прихожан.   -   М.:   Московский   психолого-
социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2000. - 304 с.
22. Психология / А.А. Реан. - М.: Проспект, 1998. - 584с.
23.   Психология   подростка:   Практикум.   Тесты,   методики   для   психологов,
педагогов, родителей / А.А. Реан. - СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. - С. 49-58.
.Райгородский, Д.Я. Психология семьи / Д.Я. Райгородский. Самара: Издательский
Дом «БАХРАХ-М», 2002. - 752 с.
25. Рогов, Е.И. Настольная книга практического психолога / Е.И. Рогов. - В 2
кн. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Гуманит. Центр ВЛАДОС, 1998: - кн.2: Работа
психолога   со   взрослыми.   Коррекционные   приемы   и   упражнения.   -   480   с.:
ил.Рогов,   Е.И.   Настольная   книга   практического   психолога/   Е.И.   Рогов.   -   М.:
Гуманитарный   издательский   центр   «ВЛАДОС»,   2000.   -   Кн.   1:   Система   работы
психолога с детьми разного возраста. - 384с.
26. Руководство практического психолога: Психологическое здоровье детей
и   подростков   в   контексте   психологической   службы   /   И.В.   Дубровина.   -   4-е   изд.,
стереотип. - М.: Издательский центр «Академия»; 2000. - 160с. 3227. Сидоренко, Е.В. Методы математической обработки в психологии. / Е.В.
Сидоренко. - СПб.: Речь, 2001. - 350 с.
28.   Сухова,   С.Н.   Создание   ситуаций   успеха   как   средство   социальной
адаптации младших школьников: дис. ... канд. пед. наук / С.Н. Сухова. - Кострома:
Изд-во «Кострома», 2007. - 292 с.
29.   Феррои,   Л.М.   Причины   возникновения   тревожности   и   ее   проявления   у
детей   дошкольного   и   младшего   школьного   возраста   /   Л.М.   Феррои   //   Школа
здоровья. - 2005. - № 3. - С. 32-38.
30.   Фрейд,   А.   Детская   сексуальность   и   психоанализ   детских   неврозов   /   А.
Фрейд, З. Фрейд. - СПб.: Наука, 1997. - 354 с.
31.  Ханычева,   И.А.  Психологическое  сопровождение   личностного  развития
младших школьников / И.А. Ханычева // Психология и школа. - 2004. - № 2. - С.
103-107.
32. Харламов, И.Ф. Педагогика / И.Ф. Харламов. - М.: Просвещение, 1990. -
358 с.
33.   Хухлаева   О.В.   Коррекция   нарушений   психологического   здоровья
дошкольников   и   младших   школьников   /   О.В.   Хухлаева.   -   М.:   Академия,   2003.   -
148 с.
34. Хьелл, Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. - СПб.: Питер, 2000. -
608с.
36. Чистякова, М.И. Психогимнастика / М.И. Буянов, М.И. Чистякова. - 2-е
изд. - М.: Просвещение: ВЛАДОС, 1995. - 160 с.
37.   Шевандрин,   Н.И.   Психодиагностика,   коррекция   и   развитие   личности   /
Н.И.   Шевандрин.   -   М.:   Гуманитарный   издательский   центр   «ВЛАДОС»,   1999.   -
512с.
38. Юрчук, В.В. Современный словарь по психологии /  В.В.  Юрчук. - Мн.: 33Элайда, 2000. - 704с.
39.   Яновская,   М.Г.   Эмоциональные   аспекты   нравственного   воспитания   /
М.Г. Яновская. - М.: Просвещение, 1986. - 160с.
MUNDARIJA
KIRISH..............................................................................................................................3
1-BOB.  Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi.........6
1.1.   Tibbiyot     psixologiyasida   Ijtimoiy   tashvishga     etibor   va
dolzarbligi.........................................................................................................6
1.2. Yevropa davlatlarida Ijtimoiy tashvish mavzuga ma’lumot....................10 341-bob uchun xulosa.......................................................................................14
2-BOB.  Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi.......15
2.1 Chet el olimlarining ijtimoiy tashvishgadagi fikri……………………..15
2.2   O’zbekston   olimlarining   tibbiyot   psixologiyasining   rivojidagi
fikri………………………………………………………………………….18
2-bob uchun xulosa……………………………………………………….24
Xulosa ………………….………………………………………………….25
Tavsiya…………………………………………………………………….27
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ……………………………………..29
Ilova………………………………………………………………………..33

1-BOB.  Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi.                       

1.1. Tibbiyot  psixologiyasida Ijtimoiy tashvishga  etibor va dolzarbligi.   

1.2. Yevropa davlatlarida Ijtimoiy tashvish mavzuga ma’lumot.

1-bob uchun xulosa.

2-BOB.  Ijtimoiy tashvishning tibbiyot psixologiyasida o’rganilishi.

2.1 Chet el olimlarining ijtimoiy tashvishgadagi fikri .

2.2 O’zbekston olimlarining tibbiyot psixologiyasining rivojidagi  fikri.

2-bob uchun xulosa

Xulosa

Tavsiya

Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati

Ilova