Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 522.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Август 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

33 Продаж

Inflyatsiya mohiyati, uni bartaraf etish imkoniyatlari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   Inflyatsiya mohiyati, uni bartaraf etish imkoniyatlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   Inflyatsiya mohiyati, uni bartaraf etish imkoniyatlari
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………….
…………………….
I BOB. Inflyatsiyaning mohiyati va nazariy asoslari
1.1. Inflyatsiyaning iqtisodiy mazmuni va mohiyati ……….
……………………..
1.2. Inflyatsiyaning kelib chiqish sabablari va 
turlari …………………………….
1.3. Inflyatsiyaning iqtisodiyotga 
ta’siri …………………………………………..
II BOB. Inflyatsiyani bartaraf etish imkoniyatlari va yo‘llari
2.1. Inflyatsiyani tartibga solishda davlatning roli …………………………….…
2.2. Pul-kredit va fiskal siyosat orqali inflyatsiyani bartaraf etish …………….
….
2.3. Inflyatsiyani kamaytirishning zamonaviy strategiyalari va O‘zbekiston 
tajribasi ……………………………………………...……………………………
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Hozirgi davrda inflyatsiya butun dunyo
iqtisodiyotida eng dolzarb muammolardan biri sifatida ko‘rilmoqda. Inflyatsiya
jarayoni har bir mamlakat iqtisodiy siyosatining markazida turadi, chunki uning
oqibatlari   nafaqat   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarda,   balki   aholining   kundalik   turmush
tarzida   ham   seziladi.   Inflyatsiya   darajasining   yuqoriligi   aholining   sotib   olish
qobiliyatini pasaytiradi, ijtimoiy tengsizlikni kuchaytiradi hamda jamiyatda turli
ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   yuzaga   keltiradi.   Shu   bois,   inflyatsiyaning
kelib chiqish sabablari, uni belgilovchi omillar va bartaraf etish mexanizmlarini
o‘rganish   har   bir   davlat   oldidagi   muhim   vazifalardan   biridir.   Shuningdek,
inflyatsiya faqat ichki iqtisodiy omillar ta’sirida yuzaga kelmaydi, balki tashqi
bozor omillari, jahon iqtisodiy inqirozlari va global moliyaviy beqarorlik bilan
ham chambarchas bog‘liqdir. Masalan, xalqaro bozorlarda neft va gaz narxining
o‘zgarishi   yoki   oziq-ovqat   mahsulotlari   ta’minotidagi   muammolar   milliy
iqtisodiyotda   ham   inflyatsion   bosimni   kuchaytiradi.   Shu   nuqtai   nazardan,
inflyatsiyani   o‘rganish   nafaqat   iqtisodchilar,   balki   davlat   arboblari   va
siyosatchilar   uchun   ham   dolzarb   hisoblanadi.Prezident   Shavkat   Mirziyoyev
2023-yilda   o‘tkazilgan   yig‘ilishda   quyidagicha   ta’kidlagan   edilar:   “Inflyatsiya
faqatgina makroiqtisodiy  ko‘rsatkich  emas,  aholi   daromadi   va  turmush  tarziga
ta’sir qiluvchi omil hisoblanadi. 1
”
1
  Prezident Shavkat Mirziyoyev tomonidan inflyatsiyaning aholining daromadi va turmush 
tarziga ta’sir qiluvchi omil ekanligi to‘g‘risidagi fikr — 2023-yilgi yig‘ilish nutqi.  Газета.Uz 4O‘zbekiston  misolida ham  so‘nggi  yillarda inflyatsiya jarayonlarini chuqur
o‘rganish   va   uni   nazorat   qilish   masalalari   davlat   siyosatida   alohida   o‘rin
egallagan.   Milliy   valyutaning   qadrsizlanishi,   import   hajmining   yuqoriligi,
energiya   resurslari   narxining   oshishi   inflyatsiyani   kuchaytiruvchi   omillar
sifatida   namoyon   bo‘lmoqda.   Shu   sababli,   inflyatsiyaga   qarshi   samarali
choralar ishlab chiqish, uni yumshatishning amaliy mexanizmlarini tatbiq etish
respublikamiz iqtisodiy barqarorligi uchun zarurdir.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Inflyatsiya   muammosi
iqtisodiy   tafakkur   tarixida   eng   ko‘p   o‘rganilgan   mavzulardan   biridir.   Klassik
iqtisodchilar   –   A.   Smit   va   D.   Rikardo   inflyatsiyani   asosan   pulning
qadrsizlanishi   va   oltin-   kumush   muomalasining   buzilishi   bilan   bog‘lab   tahlil
qilganlar.   Ularning   fikricha,   inflyatsiya   jarayonlari   asosan   davlatning   haddan
tashqari pul emissiyasi bilan yuzaga keladi. XIX asr iqtisodchilari, jumladan, K.
Marks   ham   inflyatsiyani   tovar-pul   muomalasi   qonuniyatlari   bilan   izohlashga
harakat qilgan.
Keyinchalik   J.   M.   Keyns   inflyatsiyani   talab   va   taklif   o‘rtasidagi
nomutanosiblik   bilan   izohlab,   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solishdagi   faol
ishtirokini   ta’kidlagan.   U   inflyatsiyani   kamaytirish   uchun   fiskal   va   monetar
siyosatning   muvofiqligini   zarur   deb   hisoblagan.   XX   asrning   ikkinchi   yarmida
monetarizm maktabi vakili M. Fridman esa inflyatsiyani “pul hodisasi” sifatida
baholagan va uni pul massasining ortiqcha ko‘pligi bilan bog‘lagan.
Zamonaviy   davrda   inflyatsiya   jarayonlarini   chuqur   o‘rganish   bo‘yicha
ko‘plab   ilmiy   izlanishlar   amalga   oshirilmoqda.   Xalqaro   Valyuta   Jamg‘armasi,
Jahon   banki,   turli   iqtisodiy   markazlar   va   ilmiy   institutlar   inflyatsiya
prognozlari,   uning   oqibatlari   hamda   bartaraf   etish   mexanizmlari   yuzasidan
muntazam tadqiqotlar olib boradilar.
O‘zbekistonlik   iqtisodchi   olimlar   ham   inflyatsiya   masalasini   o‘z
tadqiqotlarida keng yoritib kelmoqdalar. Mustaqillik yillarida iqtisodiyotda yuz
bergan   tarkibiy   o‘zgarishlar,   milliy   valyuta   barqarorligini   ta’minlash,   bozor 5mexanizmlarining   rivojlanishi   va   davlatning   pul-kredit   siyosati   doirasida
inflyatsiya   jarayonlari   chuqur   tahlil   qilingan.   Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   erkin
bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga   o‘tish   jarayonida   inflyatsiyaning   sabablari,
oqibatlari   va   uni   kamaytirishning   amaliy   yo‘llari   ilmiy   asoslangan   holda
o‘rganilmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Inflyatsiya
masalasini   o‘rganishning   nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   iqtisodiyot   fanida
muhim   tushunchalardan   biri   hisoblanadi   va   iqtisodiy   jarayonlarning   chuqur
mohiyatini   anglashga   yordam   beradi.   Inflyatsiyaning   kelib   chiqish   sabablari,
turlari,   uning   iqtisodiyotdagi   o‘rni   va   oqibatlarini   nazariy   jihatdan   o‘rganish
orqali   milliy   iqtisodiy   siyosatni   shakllantirish,   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish
hamda   ijtimoiy   muammolarni   hal   etish   uchun   zarur   bo‘lgan   ilmiy   asoslar
yaratiladi.   Shuningdek,   nazariy   tadqiqotlar   yordamida   inflyatsiya   jarayonlarini
bashorat   qilish,   uning   rivojlanish   dinamikasini   tahlil   qilish   imkoniyati   yuzaga
keladi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa   shundaki,   unda   olingan   bilim   va
xulosalar  iqtisodiy siyosat  yuritishda, davlatning pul-kredit va fiskal  siyosatini
takomillashtirishda, korxonalar faoliyatini  samarali  tashkil  etishda qo‘llanilishi
mumkin.   Inflyatsiya   iqtisodiyotning   barcha   sohalariga   ta’sir   ko‘rsatganligi
sababli, uni bartaraf etish bo‘yicha ishlab chiqilgan tavsiyalar amaliyotda aholi
turmush darajasini yaxshilash, narx-navo barqarorligini ta’minlash va iqtisodiy
o‘sishni jadallashtirishga xizmat qiladi.
O‘zbekiston   sharoitida   ham   inflyatsiyani   chuqur   o‘rganish   amaliy   jihatdan
dolzarbdir.   Chunki   mamlakatimizda   bozor   mexanizmlarini   rivojlantirish,
iqtisodiyotni   liberallashtirish   va   tashqi   savdoni   erkinlashtirish   jarayonida
inflyatsiya   darajasi   muhim   ko‘rsatkich   sifatida   baholanadi.   Bu   borada
o‘tkaziladigan   tadqiqotlar   nafaqat   davlat   siyosati   uchun,   balki   tadbirkorlik
subyektlari va aholi uchun ham amaliy ahamiyat kasb etadi. 6Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   milliy   iqtisodiyotda   inflyatsiya
jarayonlari va ularning rivojlanish xususiyatlari.
Kurs ishi mavzusining predmeti  – inflyatsiyaning kelib chiqish sabablari,
uning oqibatlari hamda uni bartaraf etish imkoniyatlari.
Kurs ishi mavzusining maqsadi   – inflyatsiyaning mohiyati, kelib chiqish
sabablari   va   oqibatlarini   tahlil   qilish,   shuningdek,   uni   bartaraf   etishning
samarali yo‘llarini aniqlash.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 inflyatsiyaning nazariy asoslarini yoritish;
 inflyatsiyaning kelib chiqish sabablari va turlarini tahlil qilish;
 inflyatsiyaning iqtisodiyot va ijtimoiy hayotga ta’sirini o‘rganish;
 inflyatsiyani bartaraf etishda davlat siyosatining ahamiyatini ko‘rsatish;
 inflyatsiyani kamaytirishning zamonaviy usullari va istiqbollarini aniqlash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. Inflyatsiyaning mohiyati va nazariy asoslari
1.1. Inflyatsiyaning iqtisodiy mazmuni va mohiyati
Inflyatsiya   —   iqtisodiyotda   pul   muomalasining   muhim   hodisalaridan   biri
bo‘lib, u tovar va xizmatlar narxlarining umumiy darajasining uzluksiz oshishi
jarayonini   anglatadi.   Bu   jarayon   natijasida   pulning   xarid   qobiliyati   pasayadi,
ya’ni avvalgi miqdordagi pulga kamroq mahsulot va xizmat sotib olish mumkin
bo‘ladi. Inflyatsiya tushunchasi  iqtisodiyot fanida eng ko‘p o‘rganilgan va eng
ko‘p bahs-munozaralarga sabab bo‘lgan hodisalardan biridir. Chunki u nafaqat
iqtisodiy ko‘rsatkichlarga, balki ijtimoiy hayotga ham bevosita ta’sir etadi.
Inflyatsiyaning   mohiyatini   ochishda   uni   faqat   narxlarning   oddiy   o‘sishi
bilan   cheklash   mumkin   emas.   Chunki   iqtisodiyotda   alohida   bir   guruh
tovarlarning   narxi   oshishi   –   inflyatsiya   emas,   balki   talab   va   taklifdagi
nomutanosiblik natijasidir. Inflyatsiya esa – bu narxlarning umumiy, tizimli va
davomli o‘sishi bilan tavsiflanadi. Shunday qilib, inflyatsiya iqtisodiy tizimdagi
pul   muomalasi   va   ishlab   chiqarish   jarayonlari   o‘rtasidagi   muvozanatning
buzilishidan dalolat beradi.
Inflyatsiya tushunchasining kelib chiqishi
“Inflyatsiya” atamasi lotincha “inflatio” so‘zidan olingan bo‘lib, “shishish”
yoki   “ko‘payib   ketish”   ma’nosini   bildiradi.   Dastlab   bu   termin   XIX   asrda
AQShda   fuqarolar   urushi   davrida   qog‘oz   pullarning   haddan   tashqari   ko‘plab
chiqarilishi   natijasida   yuzaga   kelgan   pul   qadrsizlanishini   ifodalash   uchun 8qo‘llanilgan.   Keyinchalik   bu   tushuncha   kengayib,   iqtisodiyot   fanida   umumiy
narxlar   darajasining   oshishi   jarayonini   ifodalovchi   asosiy   atamalardan   biriga
aylandi.
Klassik iqtisodchilar qarashlari
Inflyatsiya haqidagi dastlabki nazariy qarashlarni klassik iqtisodchilar ishlab
chiqqan.   A.   Smit,   D.   Rikardo   kabi   mutafakkirlar   pulning   ortiqcha   emissiyasi
narxlarning   oshishiga   olib   kelishini   ta’kidlaganlar.   Ularning   fikricha,   pul   –
muomala vositasi bo‘lib, agar iqtisodiyotda muomalaga chiqarilgan pul miqdori
ishlab   chiqarilgan   tovarlar   miqdoridan   ortib   ketsa,   narxlar   o‘sishi   muqarrar
bo‘ladi.   Bu   yondashuv   bugungi   kunda   ham   “pul   nazariyasi”   doirasida   o‘z
ahamiyatini yo‘qotmagan.
Keynsiy yondashuv
XX asrning mashhur iqtisodchisi J. M. Keyns inflyatsiya masalasiga boshqa
nuqtai nazardan qaradi. U pul massasining ko‘payishi har doim ham narxlarning
oshishiga olib kelmasligini ta’kidladi. Uning fikricha, agar iqtisodiyotda ishlab
chiqarish   quvvatlari   to‘liq   ishlatilmagan   bo‘lsa,   qo‘shimcha   pul   emissiyasi
ishlab   chiqarishni   rag‘batlantiradi   va   inflyatsiya   darajasi   oshmaydi.   Ammo
ishlab   chiqarish   resurslari   to‘liq   band   bo‘lganda,   qo‘shimcha   pul   muomalaga
chiqarilishi   narxlarning   keskin   o‘sishiga   sabab   bo‘ladi.   Keynsiy   nazariya
hozirgi   davrda   ham   davlatning   pul-kredit   siyosatini   shakllantirishda   muhim
ahamiyatga ega.
Monetaristlar nazariyasi
XX   asr   o‘rtalarida   M.   Fridman   boshchiligidagi   monetaristlar   maktabi
inflyatsiyaning pul omiliga urg‘u berdi. Fridmanning mashhur gapi: “Inflyatsiya
–   har   doim   va   har   joyda   pul   hodisasidir”   degan   fikr   inflyatsiyani   tushunishda
asosiy   tamoyil   bo‘lib   qoldi.   Unga   ko‘ra,   inflyatsiyaning   asosiy   sababi   –   pul
massasining ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlar hajmidan ortiqcha bo‘lishidir.
Shu   bois,   inflyatsiyani   nazorat   qilish   uchun   markaziy   banklar   tomonidan   pul
massasini qat’iy tartibga solish zarur. 9Inflyatsiyaning iqtisodiy mazmuni
Inflyatsiyaning   iqtisodiy   mazmuni   bir   nechta   asosiy   jihatlarda   namoyon
bo‘ladi:
Pulning qadrsizlanishi – pulning avvalgi xarid qobiliyati yo‘qoladi.
Narxlar darajasining o‘sishi – bozor iqtisodiyoti beqarorlashadi.
Ijtimoiy   ta’sir   –   aholining   real   daromadlari   kamayadi,   kambag‘allik
kuchayadi.
Investitsion   muhitga   ta’sir   –   uzoq   muddatli   investitsiyalar   xavf   ostiga
qo‘yiladi, chunki kelajakdagi daromad noaniqlashadi.
Inflyatsiyaning mohiyati va turlari
Inflyatsiya mohiyatini yanada to‘liq ochib berish uchun uning turlarini ham
bilish muhim:
Talab   inflyatsiyasi   –   talabning   ortishi   taklifdan   yuqori   bo‘lganda
narxlarning o‘sishi.
Xarajat   inflyatsiyasi   –   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   oshishi   (masalan,
energiya narxlarining ko‘tarilishi) tufayli narxlarning ko‘tarilishi.
Kutilayotgan   inflyatsiya   –   iqtisodiyot   ishtirokchilari   kelajakda   narxlarning
oshishini oldindan kutib, narxlarni hozirdan ko‘tarishi natijasida yuzaga keladi.
O‘zbekiston sharoitida inflyatsiya mohiyati
O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan keyin iqtisodiy islohotlar jarayonida
inflyatsiya   muammosi   dolzarb   bo‘ldi.   Ayniqsa,   1990-yillar   boshida
iqtisodiyotda   keskin   o‘zgarishlar,   ishlab   chiqarishning   pasayishi,   milliy
valyutaning   joriy   etilishi   inflyatsiya   darajasini   yuqori   ko‘rsatkichlarga   olib
chiqdi.   Keyinchalik   pul-kredit   siyosatini   mustahkamlash,   fiskal   intizomni
kuchaytirish   va   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar
natijasida inflyatsiya bosqichma-bosqich pasaytirildi.
So‘nggi   yillarda   esa   global   bozorlar   beqarorligi,   pandemiya   oqibatlari,
tashqi savdo va energetika narxlaridagi o‘zgarishlar O‘zbekiston iqtisodiyotiga
ham   ta’sir   ko‘rsatdi.   Natijada   inflyatsiya   yana   dolzarb   muammolardan   biriga 10aylandi.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   o‘z   nutqlarida   inflyatsiya   faqat
makroiqtisodiy ko‘rsatkich emas, balki aholining turmush tarziga bevosita ta’sir
qiluvchi   omil   ekanligini   ta’kidlab   kelmoqda.   Bu   esa   inflyatsiyaning   iqtisodiy
mazmunini   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   chuqur   o‘rganish
zarurligini ko‘rsatadi.
Inflyatsiya   iqtisodiyotning   ajralmas   hodisasi   bo‘lib,   uning   iqtisodiy
mazmuni   –   pul   massasining   ortiqcha   bo‘lishi   va   narxlarning   umumiy
darajasining   uzluksiz   oshishidan   iboratdir.   U   ishlab   chiqarish,   ijtimoiy   hayot,
investitsiyalar   va   davlat   siyosatiga   keng   qamrovli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Inflyatsiya
mohiyatini   chuqur   o‘rganish   orqali   uni   nazorat   qilish   va   bartaraf   etish
mexanizmlari ishlab chiqiladi. Shunday qilib, inflyatsiya masalasini tahlil qilish
–   iqtisodiy   taraqqiyot   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashning   eng   muhim
shartlaridan biridir.
1.2. Inflyatsiyaning kelib chiqish sabablari va turlari
Inflyatsiya – murakkab iqtisodiy hodisa bo‘lib, uning kelib chiqish sabablari
turli   davr   va   sharoitlarda   xilma-xil   ko‘rinishlarda   namoyon   bo‘ladi.   Iqtisodiy
nazariya   va   amaliyotda   inflyatsiyani   keltirib   chiqaruvchi   omillarni   aniqlash,
ularning   mexanizmini   tushunish   va   turli   turlarini   farqlash   inflyatsiyaga   qarshi
samarali siyosat yuritishda muhim ahamiyatga ega.
Inflyatsiyaning kelib chiqish sabablari
Inflyatsiya   sabablarini   turli   jihatlardan   guruhlash   mumkin.   Umumiy   qilib
aytganda,   ular   ichki   (milliy   iqtisodiyotning   o‘ziga   xos   muammolari)   va   tashqi
(xalqaro iqtisodiy muhitdan kelib chiquvchi omillar) sabablar bo‘lib ajratiladi.
1. Pul massasi ortishi
Eng asosiy sabab – muomaladagi pul massasi hajmining ishlab chiqarilgan
tovar va xizmatlar hajmidan ortib ketishidir. Bu klassik pul nazariyasida asosiy
mexanizm sifatida izohlanadi. Agar davlat budjeti taqchilligi qoplanishi uchun
ortiqcha   pul   emissiya   qilinsa,   iqtisodiyotda   muvozanat   buziladi   va   narxlar
ko‘tarila boshlaydi. 112. Budjet taqchilligi
Davlat   xarajatlari   daromadlardan   ortib   ketganda   budjet   taqchilligi   yuzaga
keladi.   Ko‘pincha   bunday   vaziyatda   hukumat   qo‘shimcha   pul   bosib   chiqarish
yo‘liga o‘tadi. Natijada muomaladagi pul ko‘payib, inflyatsiya bosimiga sabab
bo‘ladi.
3. Ishlab chiqarishning pasayishi
Agar iqtisodiyotda ishlab chiqarish hajmi pasaysa, tovarlar taklifi qisqaradi.
Ammo   pul   massasi   va   talab   darajasi   saqlanib   qolsa,   narxlarning   o‘sishi
muqarrar bo‘ladi. Bu omil ayniqsa inqiroz davrida yoki global yetkazib berish
zanjirlari buzilganda sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Jadval 1. Inflyatsiyaning asosiy sabablari va turlari
Mezon Turlari Tavsifi Misollar
Kelib
chiqish
sabablari Pul   massasi
ortishi Pul   hajmi   tovar   va
xizmatlar hajmidan ortib
ketganda yuzaga keladi Davlat budjet taqchilligini
pul   emissiyasi   orqali
qoplash
Budjet taqchilligi Davlat   xarajatlari
daromadlardan   ortiq
bo‘lganda,   pul
yetishmasligi   sababli
qo‘shimcha   emissiya
qilinishi Ayrim   rivojlanayotgan
davlatlarda   keng
tarqalgan
Ishlab
chiqarishning
pasayishi Taklif   qisqarishi   va
narxlarning oshishi Pandemiya   davridagi
ishlab   chiqarishdagi
uzilishlar
Import
qilinadigan
inflyatsiya Chet   el   narxlarining
milliy bozorga ta’siri Neft   va   gaz   narxining
oshishi   natijasida   milliy
narxlarning ko‘tarilishi
Xarajatlarning
oshishi Xomashyo,   energiya   va
ish   haqi   xarajatlari Elektr   energiyasi
narxining   oshishi   → 12 ortishi   sababli
narxlarning o‘sishi mahsulot tannarxi ortishi
Kutilmalar omili Aholi   va
tadbirkorlarning
kelgusida   narxlar
ko‘tariladi   degan
umidlari Oldindan   narxlarni
oshirish,   talabni   sun’iy
ravishda ko‘paytirish
Tasnif mezoni Inflyatsiya turlari Tavsifi Misollar
Narx
o‘sish tezligi Mo‘tadil
inflyatsiya Narxlar   yiliga   5–10
% gacha oshadi Rivojlangan
mamlakatlarda
odatiy
Tezlashgan
inflyatsiya Narxlar   yiliga   20–
100   %   oralig‘ida
o‘sadi Ko‘p
rivojlanayotgan
mamlakatlarda
Giperinflyatsiya Narxlar   yiliga
yuzlab   foizga
oshadi 1920-yillar
Germaniyasi,
2000-yillar
Zimbabve
Kelib
chiqish sababi Talab
inflyatsiyasi Talabning   taklifdan
oshib   ketishi
natijasida   narxlar
o‘sadi Kreditlarning
haddan   tashqari
ko‘payishi
Xarajat
inflyatsiyasi Ishlab   chiqarish
xarajatlarining
oshishi   sababli
narxlar ko‘tariladi Ish   haqi   va
energiya
xarajatlari oshishi
Ko‘rinishiga
ko‘ra Ochiq inflyatsiya Narxlarning   oshishi
ochiq seziladi Erkin   bozor
iqtisodiyotida 13Yashirin
inflyatsiya Narxlar   sun’iy
ushlab   turiladi,
natijada   tovar
tanqisligi   yuzaga
keladi Sobiq   SSSR
davridagi   narx
siyosati
Hududiy
qamrovi Milliy inflyatsiya Bir   mamlakat
hududida kuzatiladi O‘zbekiston
iqtisodiyotidagi
inflyatsiya
Global inflyatsiya Butun   jahon
bozorlarini   qamrab
oladi 1970-yillar   neft
inqirozi davri
4. Import qilinadigan inflyatsiya
Tashqi iqtisodiy omillar ham inflyatsiya sabablari qatorida turadi. Masalan,
chet   elda   energiya   resurslari   yoki   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxining   oshishi
milliy bozor narxlariga ham ta’sir ko‘rsatadi. O‘zbekiston kabi importga qaram
iqtisodiyotlarda bu jarayon juda sezilarli bo‘lib, “import qilinadigan inflyatsiya”
shaklida namoyon bo‘ladi.
5. Ish haqi va xarajatlarning oshishi
Agar   ishlab   chiqarishda   ishchi   kuchi,   xomashyo   yoki   energiya   xarajatlari
ortsa,   korxonalar   mahsulot   narxlarini   oshirishga   majbur   bo‘ladi.   Bu   “xarajat
inflyatsiyasi” deb ataladi.
6. Pul-kredit siyosatidagi xatolar
Markaziy   bank   yoki   hukumatning   noto‘g‘ri   pul-kredit   siyosati   ham
inflyatsiyani   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Masalan,   past   foiz   stavkalari   haddan
tashqari   kreditlashni   rag‘batlantiradi,   bu   esa   talabning   keskin   oshishi   va
narxlarning o‘sishiga olib keladi.
7. Kutilmalar omili 14Psixologik omillar ham inflyatsiyani yuzaga keltiradi. Aholi va tadbirkorlar
kelgusida   narxlarning   ko‘tarilishini   kutib,   narxlarni   oldindan   oshira
boshlaydilar. Bu “kutilayotgan inflyatsiya”dir.
Inflyatsiya turlari
Inflyatsiyani   turli   mezonlarga   ko‘ra   tasniflash   mumkin.   Uning   iqtisodiy
jarayonlarga   ta’siri,   yuzaga   kelish   sabablari   va   tezligiga   qarab   turli   shakllari
mavjud.
1. Narxlar o‘sishi tezligiga qarab
Mo‘tadil   inflyatsiya   (yiliga   5–10   %   gacha).   Bu   iqtisodiyot   uchun   qisman
foydali bo‘lishi mumkin, chunki talabni rag‘batlantiradi
Tezlashgan   inflyatsiya   (yiliga   20–100   %   gacha).   Narxlar   tez   o‘sadi,
aholining daromadi bilan bozor narxlari o‘rtasida tafovut paydo bo‘ladi.
Giperinflyatsiya   (yiliga   yuzlab   yoki   minglab   foiz).   Bu   iqtisodiy   inqiroz
belgisidir.   Masalan,   1920-yillar   Germaniyasi   yoki   2000-yillar   boshida
Zimbabveda giperinflyatsiya yuz bergan
2. Kelib chiqish sababiga ko‘r
Talab   inflyatsiyasi   –   talabning   taklifdan   oshib   ketishi   natijasida   yuzaga
keladi.
Xarajat   inflyatsiyasi   –   ishlab   chiqarish   xarajatlari   oshishi   oqibatida
narxlarning ko‘tarilishi.
Aralash inflyatsiya – yuqoridagi ikkala omilning birgalikdagi ta’siri.
3. Ko‘rinishiga qarab
Ochiq inflyatsiya – narxlarning oshishi ochiq-oydin seziladi.
Yashirin   inflyatsiya   –   davlat   tomonidan   narxlar   sun’iy   ushlab   turilganda
paydo bo‘ladi. Natijada bozorda tovar tanqisligi yuzaga keladi.
4. Hududiy qamroviga ko‘ra
Milliy inflyatsiya – faqat bir mamlakat hududida kuzatiladi.
Global inflyatsiya – butun jahon bozorlarini  qamrab oladi. Masalan,  1970-
yillarda neft inqirozi davrida global inflyatsiya kuzatilgan. 15O‘zbekiston sharoitida inflyatsiya sabablari va turlari
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   ochiq   iqtisodiyot   bo‘lib,   u   ham   ichki,   ham   tashqi
omillardan   ta’sirlanadi.   So‘nggi   yillarda   inflyatsiyaning   asosiy   sabablari
quyidagilardan iborat bo‘ldi:
Energiya   resurslari   va   oziq-ovqat   narxining   jahon   bozorida   oshishi   →
import qilinadigan inflyatsiya.
Milliy valyutaning qadrsizlanishi → import narxlarining qimmatlashishi.
Davlat   tomonidan   ijtimoiy   sohalarga   yuqori   xarajatlar   qilinishi   →   budjet
taqchilligi va pul massasining ko‘payishi.
Kreditlash   hajmining   oshishi   va   iste’mol   talabining   keskin   ko‘payishi   →
talab inflyatsiyasi.
Masalan,   2022–2023-yillarda   O‘zbekistonda   inflyatsiya   darajasi   12–14   %
atrofida   bo‘ldi.   Bunda   asosiy   omillar   –   energiya   resurslari   narxining   oshishi,
import qilinadigan mahsulotlarga qaramlik va pandemiyadan keyingi talabning
tez ko‘tarilishi bo‘ldi.
Inflyatsiyaning   kelib   chiqish   sabablari   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   ular
iqtisodiyotning   ichki   va   tashqi   omillaridan   kelib   chiqadi.   Asosiy   sabab   –   pul
massasi va tovar taklifi o‘rtasidagi nomutanosiblikdir. Boshqa sabablarga budjet
taqchilligi,   ishlab   chiqarishning   pasayishi,   import   qilinadigan   inflyatsiya,
xarajatlarning   ortishi,   noto‘g‘ri   pul-kredit   siyosati   va   aholining   kutilmalari
kiradi.
Inflyatsiyaning   turlari   esa   narxlar   o‘sishi   tezligi,   sabablari,   ko‘rinishi   va
hududiy qamroviga qarab  farqlanadi.  Ularni  to‘g‘ri  tasniflash  davlat   siyosatini
ishlab   chiqishda,   inflyatsiya   bilan   kurashishda   hamda   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston   sharoitida   inflyatsiyaning   asosiy   manbalari   –   importga
qaramlik, milliy valyutaning qadrsizlanishi,  davlat  budjeti  taqchilligi  va ishlab
chiqarishning   yetarli   darajada   diversifikatsiya   qilinmaganligidir.   Shu   bois
mamlakatimizda   inflyatsiya   sabablari   va   turlarini   chuqur   tahlil   qilish,   ularga 16qarshi   ilmiy   asoslangan   siyosat   yuritish   eng   dolzarb   masalalardan   biri
hisoblanadi.
1.3. Inflyatsiyaning iqtisodiyotga ta’siri
Inflyatsiya   –   bu   nafaqat   iqtisodiy   hodisa,   balki   jamiyat   hayotining   barcha
jabhalariga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadigan   jarayondir.   Uning   oqibatlari   qisqa
muddatda   ham,   uzoq   muddatda   ham   ijobiy   va   salbiy   jihatlarda   namoyon
bo‘lishi   mumkin.   Shu   bois,   inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   ta’siri   masalasi
iqtisodiy   nazariyalar   va   amaliyotda   eng   ko‘p   muhokama   qilinadigan
mavzulardan biri hisoblanadi.
Birinchidan,   inflyatsiya   milliy   valyutaning   xarid   qobiliyatini   pasaytiradi.
Narxlarning   umumiy   darajasi   oshgani   sari   pulning   real   qiymati   tushib   ketadi.
Bu esa aholi daromadlarini yemiradi, ularning oldingi darajada tovar va xizmat
sotib   olish   imkoniyatlarini   cheklaydi.   Ayniqsa,   belgilangan   daromadga   ega
qatlamlar   —   pensiya,   stipendiya   va   maosh   oluvchilar   bundan   ko‘proq   zarar
ko‘radilar.
Ikkinchidan,   inflyatsiya   investitsion   muhitni   ham   salbiy   tomonga
o‘zgartiradi.   Narxlarning   barqaror   bo‘lmaganligi   tadbirkorlar   uchun   xavf-
xatarni   oshiradi.   Ular   uzoq   muddatli   investitsiya   kiritishga   jur’at   etmaydilar,
chunki kelajakdagi rentabellik darajasi noaniq bo‘lib qoladi. Bu holat iqtisodiy
o‘sish sur’atlarining pasayishiga olib keladi.
Uchinchidan, inflyatsiya jamiyatdagi  ijtimoiy tengsizlikni  chuqurlashtiradi.
Narxlar   oshganda   yuqori   daromadli   qatlamlar   o‘z   aktivlarini   ko‘proq   real
boyliklarga   –   ko‘chmas   mulk,   qimmatbaho   metallar,   chet   el   valyutalariga
yo‘naltiradilar.   Past   daromadli   aholida   esa   bunday   imkoniyatlar   bo‘lmaydi.
Natijada, boylar boyiydi, kambag‘allar esa yanada qashshoqlashadi.
To‘rtinchidan,   inflyatsiya   davlat   moliyasiga   ham   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.
Davlat budjet daromadlari ko‘pincha soliqlar orqali shakllanadi, inflyatsiya esa 17nominal   daromadlarni   oshirib,   budjet   tushumlarini   ham   ko‘paytiradi.   Ammo
shu   bilan   birga,   davlat   xarajatlari   ham   ortadi,   chunki   byudjet   mablag‘lari
evaziga   sotib   olinadigan   tovar   va   xizmatlar   narxi   oshadi.   Natijada   davlat
moliyasi balansini ushlab turish qiyinlashadi.
Beshinchidan,   inflyatsiya   tashqi   iqtisodiy   faoliyatga   ham   o‘z   ta’sirini
ko‘rsatadi.   Inflyatsiya   yuqori   bo‘lgan   mamlakatlarda   milliy   valyutaning
qadrsizlanishi kuzatiladi, bu esa import narxlarini yanada oshiradi. Eksport esa
ayrim hollarda nisbatan raqobatbardosh bo‘lishi mumkin, ammo uzoq muddatli
istiqbolda   tashqi   savdo   balansida   ham   nomutanosiblik   yuzaga
keladi.Shuningdek,   inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   ijobiy   ta’siri   ham   mavjud.
Masalan,   mo‘tadil   inflyatsiya   tadbirkorlarni   faolroq   bo‘lishga   undaydi.
Narxlarning   asta-sekin   ko‘tarilishi   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   rag‘bat   bo‘lib
xizmat   qiladi,   chunki   ular   ko‘proq   foyda   olish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Shu
sababli,   rivojlangan   mamlakatlarda   inflyatsiyaning   2–3   %   darajasi   normal
iqtisodiy jarayon sifatida qabul qilinadi.
Inflyatsiya jarayonining ta’siri iqtisodiyotda pul-kredit siyosatini yuritishda
ham   seziladi.   Markaziy   banklar   inflyatsiyani   nazorat   qilish   uchun   foiz
stavkalarini   oshiradi,   pul   massasini   qisqartiradi,   bu   esa   iqtisodiy   faollikka
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’sir   qiladi.   Agar   inflyatsiya   nazoratdan   chiqib   ketsa,
giperinflyatsiya   yuzaga   keladi.   Tarixda   Germaniya   (1923-yil),   Yugoslaviya
(1990-yillar), Zimbabve (2000-yillar) bunga yorqin misoldir.
O‘zbekistonda   ham   inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   ta’siri   bevosita   sezilib
turibdi. Masalan, 2017–2020-yillarda milliy valyuta kursining liberallashtirilishi
natijasida   inflyatsiya   sezilarli   darajada   oshdi.   Bu   aholining   xarid   qobiliyatiga
salbiy ta’sir qilgan bo‘lsa-da, uzoq muddatda iqtisodiy erkinlik va raqobatning
ortishi uchun zamin yaratdi.
Yana bir muhim jihati shundaki, inflyatsiya iqtisodiyotni tarkibiy islohotlar
o‘tkazishga   majbur   qiladi.   Masalan,   davlat   tomonidan   energiya   resurslari   va
kommunal   xizmatlar   narxining   oshirilishi   dastlab   inflyatsion   bosimni 18kuchaytiradi.   Lekin   uzoq   muddatda   bu   sohalarda   bozor   mexanizmlarini
shakllantirish,   samarasiz   subsidiyalarni   qisqartirish,   energiya   tejash
texnologiyalarini joriy etishga olib keladi.
Inflyatsiya darajasi yuqori bo‘lsa, pulga bo‘lgan ishonch pasayadi, odamlar
o‘z mablag‘larini tezroq sarflashga intiladilar. Bu esa jamg‘armalar darajasining
pasayishiga olib keladi. Jamg‘armalar kamayishi esa bank tizimining kreditlash
imkoniyatlarini   qisqartiradi,   natijada   investitsiyalar   hajmi   kamayadi.Shu   bilan
birga,   inflyatsiya   ishlab   chiqarish   samaradorligiga   ham   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Narxlarning   tez   o‘sishi   korxonalar   xarajatlarini   oshirib   yuboradi,
foyda kamayadi. Ishlab chiqaruvchilar tannarxni qoplash uchun narxlarni yana
oshiradilar va bu yangi inflyatsion spirallarni keltirib chiqaradi.
Ijtimoiy   sohada   ham   inflyatsiya   salbiy   oqibatlarga   olib   keladi.   Aholi
turmush   darajasi   pasayadi,   ijtimoiy   norozilik   kuchayadi.   Bu   esa   siyosiy
barqarorlikka xavf tug‘diradi. Shu sababdan, ko‘plab mamlakatlar inflyatsiyani
faqat   iqtisodiy   muammo   emas,   balki   ijtimoiy-siyosiy   xavf   sifatida   ham
baholaydilar. Inflyatsiyaning iqtisodiyotga ta’siri ko‘p qirrali. U milliy valyuta
barqarorligiga, aholi turmush darajasiga, investitsion jarayonlarga, tashqi savdo
va   davlat   moliyasiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Inflyatsiyaning   salbiy
oqibatlarini yumshatish va ijobiy jihatlaridan samarali foydalanish uchun davlat
tomonidan puxta o‘ylangan pul-kredit va fiskal siyosat olib borilishi zarur. 19II BOB. Inflyatsiyani bartaraf etish imkoniyatlari va yo‘llari
2.1. Inflyatsiyani tartibga solishda davlatning roli
Inflyatsiya   –   bu   iqtisodiy   barqarorlikka   jiddiy   xavf   tug‘diruvchi,   pul
qiymatining   pasayishi   va   narxlar   darajasining   umumiy   o‘sishi   jarayonidir.   U
nafaqat   iqtisodiyotga,   balki   butun   ijtimoiy-siyosiy   hayotga   ham   sezilarli   ta’sir
ko‘rsatadi.   Shu   bois,   inflyatsiyani   tartibga   solish   va   uni   nazorat   ostida   ushlab
turish davlat siyosatining eng muhim yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi.
Davlatning   inflyatsiyani   tartibga   solishdagi   roli,   avvalo,   iqtisodiyotda
barqarorlikni ta’minlashga qaratilgan keng qamrovli siyosiy, huquqiy, tashkiliy
va   iqtisodiy   choralar   majmuasidan   iboratdir.   Inflyatsiyani   bartaraf   etish
jarayonida   davlat   asosiy   tartibga   soluvchi   organ   sifatida   faoliyat   yuritadi,
chunki   bozor   mexanizmlari   inflyatsion   jarayonlarni   o‘z-o‘zidan   to‘liq   nazorat
qila olmaydi.
Birinchidan, davlatning asosiy vazifalaridan biri bu — pul-kredit siyosatini
amalga oshirishdir. Pul massasining haddan tashqari ko‘payishi inflyatsiyaning
eng   muhim   sababi   bo‘lgani   uchun   Markaziy   banklar   pul   muomalasini   qat’iy
nazorat   ostiga   oladilar.   Pul   massasini   qisqartirish   yoki   uni   iqtisodiyotga
mutanosib ravishda taqsimlash orqali inflyatsiya darajasini pasaytirish mumkin.
Shu   maqsadda   Markaziy   bank   qayta   moliyalashtirish   stavkalarini   o‘zgartiradi,
tijorat   banklari   uchun   majburiy   zaxiralar   normativlarini   belgilaydi   va   ochiq
bozor operatsiyalarini amalga oshiradi.
Ikkinchidan,   inflyatsiyani   tartibga   solishda   davlatning   fiskal   siyosati   ham
muhim   o‘rin   tutadi.   Davlat   byudjeti   taqchilligi   yuqori   bo‘lsa,   ko‘pincha   uni
qoplash  uchun  emissiya  qilinadi, bu  esa  inflyatsion  bosimni  kuchaytiradi.  Shu
sababli, davlat xarajatlarini optimallashtirish, soliqlar tizimini takomillashtirish, 20noqonuniy   daromadlarni   qisqartirish   orqali   budjet   muvozanatini   ta’minlash
inflyatsiyani kamaytirishga xizmat qiladi.
Uchinchidan,   davlat   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   choralarini   ko‘radi.
Albatta, bozor iqtisodiyotida narxlarni to‘liq nazorat qilish samarasizdir, ammo
strategik   ahamiyatga   ega   mahsulotlar   —   oziq-ovqat,   yoqilg‘i,   energiya
resurslari narxlarida davlat ma’lum darajada ishtirok etadi. Bu orqali aholining
ijtimoiy   himoyasi   ta’minlanadi   va   narxlarning   haddan   tashqari   keskin   o‘sishi
oldi olinadi.
To‘rtinchidan, davlat inflyatsiyani kamaytirishda ijtimoiy siyosat orqali ham
faoliyat   yuritadi.   Pensiyalar,   stipendiyalar   va   maoshlarni   indeksatsiya   qilish
orqali   aholining   real   daromadlari   muhofaza   qilinadi.   Agar   davlat   inflyatsiya
davrida aholining eng zaif qatlamlarini qo‘llab-quvvatlamasa, ijtimoiy norozilik
kuchayadi va bu siyosiy barqarorlikka ham xavf tug‘diradi.
Beshinchidan,   davlatning   inflyatsiyani   tartibga   solishdagi   roli
iqtisodiyotning   strukturaviy   o‘zgarishlarini   amalga   oshirishda   ham   namoyon
bo‘ladi.   Samarasiz   korxonalarni   qo‘llab-quvvatlash   o‘rniga   ularni   isloh   qilish,
yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish
orqali   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   oshirish   mumkin.   Bu   esa
narxlarning barqarorligini ta’minlashga xizmat qiladi.
Davlat,   shuningdek,   inflyatsiyani   kamaytirishda   tashqi   iqtisodiy   siyosatni
ham   muvozanatlashtirishi   lozim.   Import   va   eksport   siyosatini   oqilona   olib
borish,   chet   el   valyutasi   kursini   nisbatan   barqaror   ushlab   turish   orqali   milliy
valyutaga   bo‘lgan   ishonchni   oshirish   mumkin.   Milliy   valyuta   qadrsizlanishi
inflyatsion   bosimni   kuchaytirgani   bois,   bu   masala   davlat   uchun   strategik
ahamiyat kasb etadi.
Davlatning   yana   bir   muhim   vazifasi   —   inflyatsion   kutilmalarni
boshqarishdir. Inflyatsiya nafaqat iqtisodiy hodisa, balki psixologik jarayondir.
Agar   aholining   kutilmalari   yuqori   bo‘lsa,   ular   narxlarning   oshishini   tezroq
kutadi   va   o‘z   harakatlarini   shunga   mos   ravishda   o‘zgartiradilar.   Bu   esa 21inflyatsiyani   yanada   kuchaytiradi.   Shu   sababli   davlat   ommaviy   axborot
vositalari orqali iqtisodiy vaziyatni izohlaydi, aholiga tushuntirish ishlarini olib
boradi va ularning ishonchini mustahkamlaydi.
O‘zbekistonda ham inflyatsiyani tartibga solishda davlatning roli juda katta.
So‘nggi   yillarda   Markaziy   bank   tomonidan   qat’iy   pul-kredit   siyosati
yuritilmoqda,   qayta   moliyalashtirish   stavkasi   inflyatsion   jarayonlarga   mos
ravishda   belgilab   borilmoqda.   Davlat   budjetida   shaffoflikni   ta’minlash,   soliq
ma’muriyatini   isloh   qilish   orqali   fiskal   siyosat   mustahkamlanmoqda.
Shuningdek,   ijtimoiy   himoya   choralarining   kengaytirilishi   ham   aholining   real
daromadlarini   muhofaza   qilishga   xizmat   qilmoqda   davlatning   inflyatsiyani
tartibga solishdagi roli kompleks yondashuvni talab qiladi. Pul-kredit va fiskal
siyosat uyg‘unlikda olib borilishi, narxlar barqarorligi va ijtimoiy himoya tizimi
ta’minlanishi,   iqtisodiyotda   strukturaviy   o‘zgarishlar   amalga   oshirilishi   zarur.
Faqat   shunda   inflyatsiyaning   salbiy   oqibatlarini   yumshatish   va   uni   nazorat
ostida ushlab turish mumkin bo‘ladi.
Inflyatsiya   har   qanday   mamlakat   iqtisodiy   rivojlanishining   ajralmas
hodisasidir. U iqtisodiyotning umumiy barqarorligi, aholining turmush darajasi,
investitsiya   muhiti   va   moliya   tizimining   mustahkamligiga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Shu   sababli   ham   barcha   davlatlar   inflyatsiya   jarayonlarini   doimiy
nazorat   ostida   ushlab   turishga   intiladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   ham   bundan
mustasno emas. 2022–2025-yillarda mamlakatimiz iqtisodiyoti murakkab tashqi
sharoitlar,   global   inqirozlar   va   ichki   iqtisodiy   o‘zgarishlarga   qaramay,
inflyatsiyani jilovlash bo‘yicha muayyan natijalarga erishdi.
2022-yil   iqtisodiy   nuqtai   nazardan   nisbatan   og‘ir   yil   bo‘ldi.   Jahonda
pandemiyadan   keyingi   tiklanish   jarayoni   sekinlashdi,   energetika   resurslari
narxlari   keskin   oshdi,   logistika   zanjirlari   izdan   chiqdi.   Bularning   barchasi
O‘zbekiston   iqtisodiyotiga   ham   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatdi.   Natijada,
mamlakatimizda   inflyatsiya   darajasi   12,25   foizni   tashkil   etdi.   Bu   so‘nggi
yillarda   qayd   etilgan   eng   yuqori   ko‘rsatkichlardan   biri   bo‘ldi.   Oziq-ovqat 22mahsulotlari,   energiya   va   transport   xizmatlari   narxi   tez   sur’atlarda   oshdi.   Bu
holat   aholining   xarid   qobiliyatini   pasaytirib,   investitsion   muhitga   ham   bosim
o‘tkazdi.
Shunday murakkab sharoitda davlat tomonidan qator chora-tadbirlar amalga
oshirildi. Avvalo, Markaziy bank qayta moliyalashtirish stavkasini oshirib, pul-
kredit siyosatini qat’iylashtirdi. Bu choralar ichki talabni haddan tashqari ortib
ketishini   cheklashga   xizmat   qildi.   Shu   bilan   birga,   strategik   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   ayrim   tovar   va   xizmatlarda   davlat   narxlarni   nazorat   qilishga   harakat
qildi.   Masalan,   energetika   va   kommunal   xizmatlarda   narxlarning   birdaniga
keskin oshib ketishi oldini olindi.
2023-yilda esa ushbu choralar o‘z samarasini berdi. Yil yakunida inflyatsiya
darajasi 8,77 foizni tashkil etdi. Bu 2022-yildagi ko‘rsatkichga nisbatan qariyb
3,5   foiz   punktga   past   natijadir.   Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   2023-yil
inflyatsiya   darajasi   2016-yildan   beri   eng   quyi   ko‘rsatkich   sifatida   qayd   etildi.
Bu yutuq davlat siyosatining samaradorligidan dalolat beradi.
2023-yilda oziq-ovqat  mahsulotlarining narxi nisbatan barqaror  saqlanib,  9
foizdan   past   bo‘ldi.   Bunga   mamlakatda   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini
yetishtirish   hajmlarining   ko‘paytirilishi,   import   jarayonlaridagi   qulayliklar   va
tashqi   savdo   siyosatining   liberallashuvi   sabab   bo‘ldi.   Shu   bilan   birga,   davlat
tomonidan ijtimoiy sohada aholining real daromadlarini himoya qilish bo‘yicha
qo‘llangan   mexanizmlar   ham   muhim   rol   o‘ynadi.   Pensiyalar,   stipendiyalar   va
nafaqalar   muntazam   indeksatsiya   qilindi,   ayrim   toifadagi   aholiga   ijtimoiy
yordam paketlari taqdim etildi.
2024-yilda   inflyatsiya   darajasi   biroz   o‘sib,   9,8   foizni   tashkil   etdi.   Buning
sababi   bir   tomondan,   jahon   bozorida   energiya   resurslari   narxining   yuqori
bo‘lishi  va import  qilinadigan inflyatsiya omillari  bilan  bog‘liq bo‘lsa,  boshqa
tomondan,   ichki   xizmatlar   sektorida   narxlarning   tez   oshishi   bilan   izohlanadi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2024-yilda   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxi   atigi 232,4 foizga oshgan bo‘lsa, xizmatlar sohasida narxlar 26,7 foizga ko‘tarilgan. Bu
raqamlar xizmatlar sektoridagi inflyatsiya bosimini yaqqol ko‘rsatib beradi.
Shu   davrda   davlat   tomonidan   iqtisodiyotni   diversifikatsiya   qilish,   ishlab
chiqarish   hajmlarini   oshirish,   yangi   investitsion   loyihalarni   amalga   oshirish
bo‘yicha qator dasturlar qabul qilindi. Natijada yalpi ichki mahsulot o‘sishi 6,5
foizni tashkil etdi. Bu, o‘z navbatida, inflyatsion bosimni muvozanatlashtirishda
muhim omil bo‘ldi.
2025-yil uchun hukumat va Markaziy bank prognozlariga ko‘ra, inflyatsiya
darajasi   7–8   foiz   atrofida   bo‘lishi   kutilmoqda.   Bu   ko‘rsatkich   inflyatsiyani
maqsadli   diapazon   doirasida   ushlab   qolish,   narxlar   barqarorligini   ta’minlash
hamda   aholining   real   daromadlarini   himoya   qilish   borasidagi   sa’y-
harakatlarning natijasi bo‘ladi. 2025-yilda davlat inflyatsiyani jilovlashda uchta
asosiy   yo‘nalishga   e’tibor   qaratmoqda:   qat’iy   pul-kredit   siyosatini   davom
ettirish,   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   orqali   taklifni   oshirish   va   ijtimoiy
himoyani kuchaytirish.
Jadval 1. O‘zbekistonda inflyatsiya ko‘rsatkichlari (2022–2025)
Yil Inflyatsiya
darajasi (%) Asosiy sabablar
202
2 12.25 Energiya   resurslari   narxining   oshishi,
pandemiyadan keyingi tiklanish sekinligi
202
3 8.77 Pul-kredit siyosatini qat'iylashtirish, oziq-ovqat
narxlarining barqarorlashuvi
202
4 9.80 Xizmatlar   sektorida   narxlarning   o‘sishi,   tashqi
bozor ta’siri
202
5 7.50 Pul-kredit   siyosati,   ishlab   chiqarishni
kengaytirish, ijtimoiy himoya choralari
 Jadval 2. Tarmoq kesimida inflyatsiya (2024-yil) 24Sektor Narxlarning
o‘sishi (%) Izoh
Oziq-ovqat
mahsulotlari 2.4 Qishloq   xo‘jaligi   ishlab
chiqarishining ko‘payishi
Nooziq-ovqat
mahsulotlari 6.7 Import   qilinadigan   mahsulotlar
ta’siri
Xizmatlar 26.7 Transport,   kommunal   va   boshqa
xizmatlar narxining o‘sishi
 Jadval 3. Davlat siyosati yo‘nalishlari (2022–2025)
Yo‘nalish Amalga oshirilgan choralar Natijasi
Pul-kredit
siyosati Markaziy   bank   qayta
moliyalashtirish   stavkasini   oshirdi,
pul massasini nazorat qildi Inflyatsiya   bosimini
kamaytirish,   talabni
cheklash
Fiskal
siyosat Davlat   byudjetida   investitsion
loyihalarga ustuvorlik berildi Taklifni   kengaytirish   va
iqtisodiy   o‘sishni
rag‘batlantirish
Ijtimoiy
siyosat Pensiya,   nafaqa   va   stipendiyalar
indeksatsiya   qilindi,   ijtimoiy
yordam paketlari berildi Aholining   real
daromadlarini himoya qilish
2022–2025-yillarda O‘zbekistonda inflyatsiyani tartibga solishda davlatning
roli juda katta bo‘ldi. Agar 2022-yilda inflyatsiya 12,25 foiz darajasiga yetgan
bo‘lsa, keyingi yillarda uni 8–10 foiz oralig‘ida ushlab turishga erishildi. Bu esa
iqtisodiyotning   barqarorligi,   aholining   farovonligi   va   investitsion
jozibadorlikning ortishiga xizmat qilmoqda. 25 26 27 282.2. Pul-kredit va fiskal siyosat orqali inflyatsiyani bartaraf etish
Inflyatsiyani tartibga solish va bartaraf etishning eng muhim yo‘llaridan biri
bu — davlat tomonidan olib boriladigan pul-kredit siyosati va fiskal siyosatdir.
Bu   ikki   siyosat   bir-birini   to‘ldiradi   va   iqtisodiyotni   muvozanatli   holda
rivojlantirish,   narxlar   barqarorligini   ta’minlash,   aholining   real   daromadlarini
himoya qilish hamda investitsion muhitni yaxshilashga xizmat qiladi. Pul-kredit
siyosati  Markaziy bank tomonidan amalga  oshiriladi,  fiskal  siyosat  esa asosan
davlat   byudjeti,   soliq   va   xarajatlar   tizimi   orqali   yuritiladi.   Quyida   ushbu
siyosatlarning   mazmuni,   asosiy   vositalari   va   inflyatsiyaga   ta’sirini   keng   tahlil
qilib chiqamiz.
Pul-kredit siyosatining mohiyati va inflyatsiyani jilovlashdagi roli
Pul-kredit   siyosati   (monetar   siyosat)   —   bu   Markaziy   bank   tomonidan
muomaladagi   pul   massasini,   kredit   hajmini   va   foiz   stavkalarini   tartibga   solish
orqali iqtisodiyotda barqarorlikni ta’minlashga qaratilgan siyosatdir. Inflyatsiya
ko‘pincha   muomaladagi   pulning   ortiqcha   ko‘payishi   yoki   ishlab   chiqarish
hajmiga  nisbatan   pul  massasi  notekisligi  natijasida  yuzaga   keladi.  Shu  sababli
Markaziy   bankning   asosiy   vazifasi   pul   massasini   nazorat   qilish,   milliy
valyutaning   barqarorligini   saqlash   va   narxlar   o‘sishini   maqsadli   ko‘rsatkichlar
doirasida ushlab turishdan iboratdir.
Pul-kredit   siyosatining   asosiy   vositalaridan   biri   bu   qayta   moliyalashtirish
stavkasidir.   Agar   inflyatsiya   darajasi   yuqori   bo‘lsa,   Markaziy   bank   foiz
stavkalarini   oshiradi.   Bu   esa   tijorat   banklari   kreditlarini   qimmatlashtiradi   va
iqtisodiyotda ortiqcha talabning kamayishiga olib keladi. Aksincha, inflyatsiya
darajasi   past   bo‘lganda,   foiz   stavkalari   pasaytiriladi   va   iqtisodiy   faollik
rag‘batlantiriladi. Shu yo‘l bilan inflyatsiyaning haddan tashqari yuqori darajasi
jilovlanadi.
Bundan   tashqari,   Markaziy   bank   majburiy   zaxira   me’yorlarini   belgilash
orqali   ham   bank   tizimidagi   pul   oqimini   nazorat   qiladi.   Agar   zaxira   talabi
oshirilsa,   banklar   kredit   berish   imkoniyatlari   qisqaradi,   bu   esa   pul   massasini 29kamaytiradi va inflyatsiya bosimini pasaytiradi. Agar zaxira talabi kamaytirilsa,
aksincha, pul aylanmasi ortadi va iqtisodiy faollik kuchayadi.Shuningdek, ochiq
bozor   operatsiyalari   (davlat   qimmatli   qog‘ozlarini   sotib   olish   va   sotish)   orqali
ham   muomaladagi   pul   miqdoriga   ta’sir   ko‘rsatiladi.   Markaziy   bank   qimmatli
qog‘ozlarni sotganda muomaladagi pul kamayadi, natijada inflyatsiya pasayadi.
Aksincha, qimmatli qog‘ozlarni sotib olganda pul ko‘payadi va talab kuchayadi.
Fiskal siyosatning inflyatsiyaga qarshi mexanizmlari
Fiskal   siyosat   —   bu   davlatning   soliq   va   byudjet   siyosati   orqali   iqtisodiy
jarayonlarga   ta’sir   ko‘rsatish   faoliyatidir.   Inflyatsiyani   bartaraf   etishda   fiskal
siyosatning   o‘rni   nihoyatda   muhim,   chunki   davlat   byudjeti   xarajatlari   va
soliqlar   iqtisodiyotdagi   talab   va   taklif   muvozanatini   shakllantirishda   bevosita
ta’sir ko‘rsatadi.
Inflyatsiyani   kamaytirish   uchun  davlat   ko‘pincha   deflyatsion   fiskal   siyosat
olib   boradi.   Bunda   davlat   byudjeti   xarajatlari   qisqartiriladi,   soliqlar   oshiriladi
yoki   ayrim   subsidiyalar   kamaytiriladi.   Bunday   choralar   iqtisodiyotda   umumiy
talabni  qisqartiradi,  natijada  narxlar  o‘sishi  sur’atlari   sekinlashadi.Shuningdek,
fiskal siyosatning samarali vositalaridan biri bu davlat investitsiyalarini oqilona
yo‘naltirishdir.   Masalan,   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga,   yangi
texnologiyalarni   joriy   etishga   qaratilgan   investitsiyalar   taklifni   oshiradi   va
bozorni   mahsulotlar   bilan   ta’minlab,   inflyatsiya   bosimini   kamaytiradi.   Shu
bilan   birga,   ijtimoiy   sohalarga   yo‘naltirilgan   byudjet   mablag‘lari   aholining
ijtimoiy   himoyasini   ta’minlaydi,   lekin   haddan   tashqari   ko‘p   subsidiya   va
imtiyozlar inflyatsiyani kuchaytirishi mumkin.
Pul-kredit va fiskal siyosatning o‘zaro uyg‘unligi
Inflyatsiyani   samarali   bartaraf   etish   uchun   pul-kredit   va   fiskal   siyosatlar
uyg‘unlashtirilishi zarur. Masalan, agar Markaziy bank foiz stavkalarini oshirib,
iqtisodiyotni   sovutishga   harakat   qilsa,   davlat   byudjetida   ham   defitsit
kamaytirilib, xarajatlar qisqartirilishi kerak. Aks holda, bir siyosat inflyatsiyani
pasaytirsa, ikkinchisi uni kuchaytirib yuborishi mumkin. 30O‘zbekistonda   ham   so‘nggi   yillarda   pul-kredit   va   fiskal   siyosatlar
uyg‘unlashgan   holda   olib   borilmoqda.   Masalan,   Markaziy   bank   inflyatsiyani
jilovlash maqsadida qayta moliyalashtirish stavkasini 14 foiz darajasida ushlab
turgan bo‘lsa, davlat byudjeti defitsitini kamaytirishga alohida e’tibor qaratildi.
Shu yo‘l bilan 2022-yildagi 12 foizdan yuqori inflyatsiya darajasi 2023-yilda 9
foizdan past darajaga tushirildi.
  Inflyatsiyani   bartaraf   etishda   pul-kredit   siyosati   orqali   pul   massasini   va
kredit   hajmini   nazorat   qilish,   fiskal   siyosat   orqali   esa   byudjet   xarajatlarini
oqilona   boshqarish,   soliqlarni   tartibga   solish   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   ikki
siyosat   uyg‘un   holda   olib   borilgandagina   iqtisodiyot   barqaror   rivojlanadi,
narxlar barqarorlashadi va aholining real daromadlari himoyalanadi.
2.3. Inflyatsiyani kamaytirishning zamonaviy strategiyalari va
O‘zbekiston tajribasi
Zamonaviy makroiqtisodiy boshqaruvda inflyatsiyani pasaytirish “faqat foiz
stavkasini oshirish” bilan cheklanmaydi. Narxlar barqarorligi pul-kredit, fiskal,
tarkibiy   va   institutsional   islohotlar   uyg‘unligi   natijasida   vujudga   keladi.
Rivojlangan   mamlakatlar   ham,   rivojlanayotgan   iqtisodiyotlar   ham   so‘nggi   o‘n
yillikda   inflyatsion   targetlash,   kutilmalarni   boshqarish,   raqobat   siyosati,
energiya   va   oziq-ovqat   bozorlarini   barqarorlashtirish,   ma’lumotlar   sifatini
oshirish   kabi   kompleks   yondashuvlarni   qo‘llay   boshladi.   O‘zbekiston   ham
aynan   shunday   integrallashgan   strategiyalarni   bosqichma-bosqich   joriy   etib
kelmoqda.
1) Inflyatsion targetlash (IT) va Markaziy bank kommunikatsiyasi
Mazmuni. IT rejimida Markaziy bank maqsadli  inflyatsiya darajasini e’lon
qiladi   (masalan,   o‘rtacha   muddatda   5%),   va   pul-kredit   vositalarini   shu
maqsadga yetishga moslashtiradi. Asosiy tayanch – kutilmalar: biznes va aholi
“Markaziy   bank   maqsadidan   og‘maydi”   degan   ishonchga   ega   bo‘lsa,   narx
belgilash ham, ish haqi muzokaralari ham mo‘’tadil yo‘nalishda kechadi.
Kalit elementlar: 31Qayta moliyalashtirish stavkasi – inflyatsiya prognoziga faol javob beruvchi
“asosiy signal”.
Oldindan   yo‘l-yo‘riq   (forward   guidance)   –   kelgusi   choraklarda   siyosat
yo‘nalishining aniq mantiq bilan tushuntirilishi.
Shaffoflik   –   press-relizlar,   inflyatsion   hisobotlar,   prognoz   yo‘laklari   (fan-
charts).
Model   va   ma’lumotlar   –   qisqa   va   o‘rta   muddatli   prognozlar,   muqobil
ssenariylar.
O‘zbekiston   tajribasi.   Markaziy   bank   bosqichma-bosqich   IT   elementlarini
kengaytirdi:   asosiy   stavka   qarorlari   bo‘yicha   izchil   sharhlar,   inflyatsion
kutilmalar   so‘rovlari,   makroprognozlar   e’lon   qilinmoqda.   Amalda   maqsadli
ko‘rsatkichga   moslashuv   jarayoni   davom   etyapti:   yuqori   importga   qaramlik,
xizmatlar   sektorida   narxlar   inertsiya si,   energetika   tariflari   bosqichma-bosqich
bozorlashtirilishi   kutilmalarni   boshqarishni   murakkablashtiradi,   biroq
kommunikatsiyaning kuchayishi ishonchni mustahkamlaydi.
2) Fiskal-monetar uyg‘unlik va byudjet qoidalari
Mazmuni.   Agar   fiskal   siyosat   (byudjet   xarajatlari,   subsidiyalar)   monetar
siyosatga “qarshi  ishlasa”,  foiz stavkasini  ko‘tarish yetarli bo‘lmaydi. Shuning
uchun zamonaviy amaliyotda:
Byudjet   qoidalari   (defitsit   va   davlat   qarzining   YAIMga   nisbati   bo‘yicha
shiftlar),
Ortiqcha   talabni   kuchaytiruvchi   subsidiyalarni   qayta   nishonlash,   ijtimoiy
yordamni manzilli qilish,
Investitsion xarajatlar sifatini oshirish (import o‘rnini bosuvchi va eksportni
kengaytiruvchi loyihalarga ustuvorlik)
asosiy yo‘nalishdir.
O‘zbekiston tajribasi. Byudjet defitsitini mo‘tadil darajada ushlash, ijtimoiy
xarajatlarni   manzilli   qilish,   davlat   xaridlarida   raqobatni   kuchaytirish   orqali 32fiskal   impulsni   bosqichma-bosqich   neytrallashga   intilish   kuzatilmoqda.   Bu
monetar siyosat ta’sirini kuchaytiradi va inflyatsion bosimni pasaytiradi.
3) Valyuta kursi, tashqi shoklar va “import qilinadigan inflyatsiya”
Muammo.   Import   ulushi   yuqori   bo‘lgan   iqtisodiyotlarda   tashqi   narxlar
(energiya,   don,   metall)   o‘zgarishi   tezda   ichki   narxlarga   o‘tadi.   Valyuta
kursining keskin tebranishi ham narxlar “traektoriyasini” yuqoriga suradi.
Strategiyalar:
Valyuta   bozorini   chuqurlashtirish:   xedj   instrumentlari,   forvard/svop
bitimlari, eksportchilar–importchilar uchun risklarni boshqarish
Valyuta   intervensiyalarining   qoidalari:   zaxiralarni   asrash   va   “chaqmoqni
tekislash”, lekin kursni sun’iy ushlab turmaslik.
Zaxira   siyosati:   asosiy   import   (yoqilg‘i,   bug‘doy,   dori)   bo‘yicha   minimal
zaxira kunlarini belgilash.
O‘zbekiston   tajribasi.   Kursni   bozor   omillariga   yaqinlashtirish,
intervensiyalarni   shaffof   qilish,   eksport   diversifikatsiyasini   rag‘batlantirish
orqali   import   narxlari   shoklarining   ichki   narxlarga   o‘tishini   yumshatish
choralari kengaymoqda.
4) Taklif tomoni islohotlari: narxlar inertsiya sinI sindirish
Nega muhim? Inflyatsiya ko‘pincha “xarajat” kanali orqali keladi: energiya,
logistika,   xomashyo,   mehnat   xarajatlari.  Taklifni   kengaytirish   –  narx  bosimini
pasaytiradi.
Yo‘nalishlar:
Energetika   samaradorligi:   tariflarni   bosqichma-bosqich   bozorlashtirish   +
maqsadli kompensatsiya; energiya tejovchi texnologiyalarni subsidiyalash.
Transport-logistika:   temir   yo‘l   va   avtomobil   logistikasini   raqamlashtirish,
terminallar   va   sovutish   zanjiri   (cold   chain)   ni   kengaytirish   –   oziq-ovqat
narxlaridagi mavsumiy o‘tkirlikni pasaytiradi. 33Agrosanoat:   urug‘chilik,   saqlash   infratuzilmasi,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   fermer–
bozor platformalari; import bojlari va fitosanitariya jarayonlarida “tor joylar”ni
qisqartirish.
Raqobat   siyosati:   kartel   va   hukmron   mavqe   suiiste’mollariga   qarshi   qat’iy
choralar;  narxga ta’sir qiluvchi tarmoqlarda (yoqilg‘i, sement, metall)  sog‘lom
raqobat.
O‘zbekiston   tajribasi.   Energetika   va   transportda   modernizatsiya,   qishloq
xo‘jaligida   saqlash-tarqatish   zanjirlarining   yaxshilanishi,   raqobat   to‘g‘risidagi
huquqiy   baza   yangilanishi   inflyatsiyaning   “xarajat”   kanalini   zaiflashtirishga
xizmat qilmoqda.
5) Inflyatsion kutilmalar va narx belgisi intizomi
Sababi. Agar xo‘jalik yurituvchi subyektlar “baribir narxlar ko‘tariladi” deb
o‘ylasa, oldindan narx oshiradi; bu esa o‘z-o‘zini oqlovchi spirallarni keltiradi.
Choralar:
Kommunikatsiya kalendari: asosiy stavka qarorlari oldidan va keyin savol-
javob, tushuntirish grafiklari.
Kutilmalar   so‘rovlari   (aholi,   biznes,   treyderlar)   –   natijalar   ommaga   e’lon
qilinadi.
Narx   monitoringi:   haftalik   “savatcha”,   regional   kesimda   “issiq   nuqtalar”
xaritasi; asosli va asossiz oshishlarni ajratish.
“Yumshoq   tartibga   solish”:   chorrahalarda   tekshiruv   emas,   balki   narx
axborotini oshkor qilish, savdo tarmoqlarida “adolatli narx” yorliqlari.
O‘zbekiston   tajribasi.   Kutilmalar   bo‘yicha   doimiy   so‘rovlar   yo‘lga
qo‘yilmoqda,   narx   monitoringi   raqamlashtirilmoqda,   ijtimoiy   ahamiyatli
mahsulotlar bo‘yicha “narx koridorlari” axborot orqali boshqarilmoqda.
6) Ma’lumotlar (data) va modellashtirish infratuzilmasi
Zamonaviy   yondashuv   –   siyosatni   real   vaqtga   yaqin   ma’lumotlar   bilan
boshqarish. 34High-frequency   data:   onlayn   kassa,   skaner   narxlari,   logistika   GPS
ma’lumotlari
Nowcasting:   qisqa   muddatli   prognozlar   (haftalik/o‘ylik)   –   siyosatning
tezkor moslashuvi.
Kompozit   inflyatsiya   indekslari:   oziq-ovqat,   xizmat,   bazaviy   inflyatsiya
o‘rtasidagi tafovutlarni aniq ko‘rsatish.
O‘zbekiston   tajribasi.   Soliq   va   statistika   ma’lumotlarining   integratsiyasi,
savdo   skaner   narxlarini   bosqichma-bosqich   joriy   etish,   prognoz   modellarini
yangilash siyosat sifatini oshiryapti.
7) Ijtimoiy himoya va indeksatsiya – “aniq nishonlash”
Inflyatsiyani   pasaytirish   ba’zan   qisqa   muddatda   real   daromadlarga   bosim
qiladi. Shuning uchun:
Manzilli kompensatsiyalar (kam ta’minlangan qatlamlarga),
Maosh/pensiya indeksatsiyasi (bazaviy inflyatsiya asosida),
Tarif islohotlarida “abonent-chegirma” mexanizmlari
inflyatsion   og‘irlikni   adolatli   taqsimlaydi   va   keng   qamrovli   subsidiya   o‘rnini
bosadi.
O‘zbekiston   tajribasi.   Ijtimoiy   reyestr   asosida   manzilli   yordamni
kengaytirish,   tarif   islohotlarini   bosqichma-bosqich   amalga   oshirish   “narx
zarbasini” yumshatmoqda.
8) Raqamli bozorlar va narx shaffofligi
Elektron savdo platformalarida narxlar taqqoslanishi raqobatni kuchaytiradi.
Ochiq ma’lumotlar portallari: haftalik narx xaritalari, import-eksport bojlari,
tarif kalendarlar – bozor ishtirokchilariga oldindan mo‘ljal beradi.
Sun’iy intellekt bilan nosozliklarni aniqlash: g‘ayrioddiy narx sakrashlarini
erta ogohlantirish.
O‘zbekiston   tajribasi.   E-hukumat   va   ochiq   ma’lumotlar   doirasini
kengaytirish   bilan,   iste’mol   savatchasi   bo‘yicha   onlayn   kuzatuv   xizmatlari   va
narxlarni taqqoslash imkoniyatlari kengaymoqda. 359) Energiya va oziq-ovqat xavfsizligi – strategik “tamponlar”
Tashqi shoklarning ichki narxlarga o‘tishini cheklash uchun:
Strategik zaxiralar (bug‘doy, shakar, yoqilg‘i) – minimal zaxira kunlari,
Diversifikatsiya:   import   manbalarini   ko‘paytirish,   uzoq   muddatli   yetkazib
berish shartnomalari,
Qayta   tiklanuvchi   energetikani   kengaytirish   –   tannarxni   pasaytiradi   va
kursga sezgirlikni kamaytiradi.
O‘zbekiston   tajribasi.   Qayta   tiklanuvchi   quvvatlar   (quyosh,   shamol)
ulushini  oshirish, oziq-ovqat  saqlash  infratuzilmasini  yangilash  inflyatsiyaning
mavsumiy va tashqi komponentlarini pasaytirishga xizmat qilmoqda.
10)   Amaliy   “yo‘l   xaritasi”   (roadmap)   –   O‘zbekiston   uchun   bosqichma-
bosqich
Qisqa muddat (0–12 oy):
Asosiy stavka qarorlariga aniq reaksiya funksiyasi va prognoz yo‘laklari,
Oziq-ovqat   savatchasi   bo‘yicha   haftalik   monitoring,   “issiq   nuqtalar”ga
tezkor import oynalari,
Manzilli kompensatsiya va indeksatsiya kalendarini e’lon qilish,
Xizmatlar   sektoridagi   keskin   o‘sish   (tariflar)   bo‘yicha   kommunikatsiya
rejasi.
O‘rta muddat (1–3 yil):
Byudjet qoidalari, defitsit uchun YAIMga nisbatan “shift”,
Energetika   va   transportda   samaradorlik   loyihalari   (qamrov   kengayishi   +
yo‘qotishlarni kamaytirish),
Valyuta bozorida xedj vositalari, forvard/svop mexanizmlari,
Nowcasting markaziy platformasi, skaner narxlari integratsiyasi.
Uzoq muddat (3+ yil):
To‘liq IT rejimining institutsional mustahkamlanishi,
Qayta   tiklanuvchi   energiya   ulushi   va   oziq-ovqat   zaxiralari   bo‘yicha
strategik ko‘rsatkichlar, 36Raqobat   siyosatida   konsentratsiya   limitlari   va   tezkor   “kartelga   qarshi”
protseduralar.
KPI va monitoring
Yillik inflyatsiya va bazaviy inflyatsiya yo‘laklari,
Inflyatsion kutilmalar indekslari (aholi, biznes),
Import pass-through koeffitsienti (kursdan narxlarga o‘tish tezligi),
Raqobat   ko‘rsatkichlari   (bozor   konsentratsiyasi,   tenderlar   soni   va
ishtirokchilar),
Energetika yo‘qotishlari va logistika “vaqti/qiymati” indekslari.
Zamonaviy   sharoitda   inflyatsiyani   kamaytirish   ko‘p   yoqlama,   “butun
hukumat   yondashuvi”ni   talab   qiladi.   Monetar   siyosat   ishonchli   va   oldindan
aytib   beriladigan   bo‘lishi,   fiskal   siyosat   esa   uni   qo‘llab-quvvatlab,   ortiqcha
talabni kuchaytiruvchi kanallarni yopishi zarur. Taklif tomoni islohotlari, tashqi
shoklarga   tayyorlik,   kutilmalarni   boshqarish,   ma’lumotlar   infratuzilmasi,
raqobat siyosati va manzilli ijtimoiy himoya – bularning barchasi bir zanjirning
halqalari. O‘zbekistonning so‘nggi yillardagi tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki, IT
tamoyillarini izchil tatbiq etish, fiskal  intizom va tarkibiy islohotlar uyg‘unligi
inflyatsiyani barqaror past yo‘lakda ushlab turish uchun eng maqbul yo‘ldir. 37 Xulosa  
Men ushbu kurs ishini tayyorlar ekanman, inflyatsiya masalasi iqtisodiyotda
eng   dolzarb   va   murakkab   jarayonlardan   biri   ekanligini   chuqur   angladim.
Inflyatsiya — bu nafaqat narxlarning o‘sishi, balki iqtisodiy barqarorlikka, aholi
farovonligiga   va   davlatning   rivojlanish   strategiyalariga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatuvchi omil ekanini tahlillar davomida ko‘rdim.O‘rganish jarayonida men
inflyatsiyaning   mohiyatini,   kelib   chiqish   sabablarini,   turlari   va   oqibatlarini
o‘rgandim  hamda  uni   jilovlash  imkoniyatlarini  ko‘rib  chiqdim. Tahlillar   shuni
ko‘rsatdiki,   inflyatsiyani   faqatgina   qisqa   muddatli   choralar   bilan   emas,   balki
kompleks   siyosat,   ya’ni   pul-kredit   va   fiskal   siyosat   uyg‘unligi,   tarkibiy
islohotlar,   raqobatni   rivojlantirish,   tashqi   shoklarga   tayyorlik   va   ijtimoiy
himoya tizimlarini kuchaytirish orqali samarali boshqarish mumkin.
Men shuningdek, zamonaviy strategiyalar, jumladan, inflyatsion targetlash,
kutilmalarni   boshqarish,   taklif   tomoni   islohotlari   va   ma’lumotlar   bazasini
raqamlashtirishning muhim ahamiyatini tushunib yetdim. O‘zbekiston tajribasi
shuni   ko‘rsatadiki,   davlatimiz   inflyatsiyani   kamaytirish   yo‘lida   bosqichma-
bosqich aniq chora-tadbirlarni amalga oshirmoqda. Bu islohotlarning markazida
narxlar   barqarorligi   va   aholining   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlash   masalasi
turibdi.
Kurs ishim davomida men inflyatsiyani bartaraf etishning nazariy asoslarini
amaliy   tajribalar   bilan   solishtirdim,   milliy   iqtisodiyotimizda   olib   borilayotgan
islohotlarning   samaradorligini   baholashga   harakat   qildim.   Xulosa   qilib
aytadigan   bo‘lsam,   inflyatsiya   —   bu   faqat   iqtisodiy   ko‘rsatkich   emas,   balki
mamlakatning iqtisodiy siyosati, xalq farovonligi va kelajagi bilan chambarchas
bog‘liq hodisa ekanini angladim. 38Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3911) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Inflyatsiya mohiyati, uni bartaraf etish imkoniyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Iqtisodiyotni tartibga solishda davlatning roli 2
  • “Ishlаb chiqаruvchi tаklifi vа rаqоbаt xulqi”
  • Klassik va hozirgi zamon bozor iqtisodiyoti ularning umumiy tomonlari va farqlari
  • Mehnat taqsimоti, ishlab chiqarishning ixtisоslashuvi va kооperatsiyasi
  • Iqtisodiy kategoriyalar va ularning amal qilish mexanizmi kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha