Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 93.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

2 Продаж

Inflyatsiya va iqtisodiy o‘sish o‘zaro bog‘liqlikning yangi O‘zbekistondagi xususiyatlari

Купить
Inflyatsiya   va   iqtisodiy   o ‘ sish   o ‘ zaro   bog ‘ liqlikning   yangi   O ‘ zbekistondagi
xususiyatlari
MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………..……………………..……….3
I. BOB. INFL Y ATSIYA VA AKSILINFLYATSIYA SIYOSATI   …………………
6
1.1. Infl y atsiyaning mohiyati va hisoblanish usullari ………….…………..………....6
1.2. Infl y atsiyaning turlari. Talab va taklif inflyatsiyasi…...…………...………….….9
1.3.  Infl y atsiya va ishsizlik. Aks il i nflyatsiya  siyosati .……………………… .... ……..13
II. BOB.  INFL Y ATSIYANING O‘ZBEKISTONDAGI XUSUSIYATLARI ........
………………………………………………………………………………………...18
2.1. O‘zbekistonda infl y atsiyaga qarshi siyosatning olib borilishi………….………..18
2.2.   O‘zbekistonda   infl y atsiya   jarayonlari   va   unga   ta’sir   etuvchi   omillar   tahlili
…………………………………………………………...……………………..……..22
III. XULOSA …….………………………………………..…………………..……...26
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……...….………...……..……..……...26
1 KIRISH
  Mavzuning   dolzarbligi .   Har   bir   mamlakatda   iqtisodiy   inqiroz   nafaqat   bir
odamga,   balki   butun   aholisiga   ta ’ sir   qilishi   mumkin.   Natijalar   hayotning   barcha
sohalariga zararli bo‘ lishi mumkin.   Inflyatsiya nima ekanligini tushunish, inqirozning
kamchiliklari va uni bartaraf etish mumkinmi, degan savolni beramiz. Inflyatsiya - bu
nima?
Ushbu iqtisodiy davrda tovar va xizmatlar qiymatini oshirish degani. Inflyatsiya
mohiyati   shundan   iboratki,   ayni   paytda   uning   boshlanishidan   oldin   bir   xil   pulga
nisbatan   mol-mulkni   kamroq   sotib   olish   mumkin   bo‘ladi.   Moliyani   sotib   olish   kuchi
kamayganligini   aytish   mumkin   va   ular   o‘z   qiymatining   bir   qismini   yo‘qotib   qo‘ydi.
Bozor iqtisodiyotida bunday jarayon narxlarning ko‘tarilishida o‘zini namoyon qilishi
mumkin.   Ma’muriy   choralar   bilan   narxlash   bir   xil   bo‘lib   qolmoqda,   ammo   mahsulot
guruhlari etishmasligi bo‘lishi mumkin.  
Inflyatsiya   atamasiga   bir   qancha   ta ’ rif   berish   mumkin.   Umuman   olganda
inflyatsiya   bu   pulning   qadrsizlanishi   hisoblanadi.   Bu   ta ’ rifning   mazmun   mohiyatini
yanada chuqurroq ifodalash maqsadida iqtisodiyot  fanlari  nomzodi  I.Sayfiddinovning
so‘zlarini keltirib o‘tamiz:
Inflyatsiya   –   bu,   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   rivojlanishida   yuzaga   keluvchi
disproporsiyalar   sababli   tovarlar   va   xizmatlar   bahosining   umumiy   yoki   to‘xtovsiz
o‘sishi   natijasida   pul   muomalasi   qonunining   buzilishi   va   pul   birligining
qadrsizlanishidir.
Muomalada qog‘o z   pullar va tanga pullarning mavjudligi inflyatsiyani  vujudga
keltiruvchi   iqtisodiy   kategoriyalardan   biri   hisoblanadi.   “Inflyatsiya”   termini   lotincha
“inflation” so‘zdan olingan bo‘lib – “shishirilgan”, “bo‘rttirilgan”, “ ko‘pchigan” degan
ma ’ nolarni  anglatadi.   Inflyatsiyaning  iqtisodiy  mohiyati  muomaladagi  naqd   pullarning
sotib   olish   qobiliyatining   pasayishi,   tovarlar   va   xizmatlarning   bahosini   o‘sib   borishini
anglatadi.   Bu   so‘z   XIX   asrning   o‘rtalaridan   boshlab   iqtisodchilar   tomonidan   iqtisodiy
termin   sifatida   ishlatilgunga   qadar,   u   tibbiyotda   xavfli   o‘sma   kasalligini   ifodalashda
qo‘llanilgan.   Tarix   haqiqatdan   ham   bu   so‘zning   har   tomonlama   xavfli   ekanligini
2 ko‘rsatdi. Chunki inflyatsiya qandaydir alohida olingan bozorlarda tovarlar va xizmatlar
narxining   o‘sishidangina   iborat   bo‘lmasdan,   bu   umumiqtisod   uchun   xavfli   hodisadir.
Inflyatsiya   so‘zining   iqtisodiy   o‘girtmasi   –   muomalada   mavjud   bo‘lgan   tovarlar   va
ularning   bahosiga   nisbatan   ko‘p   pul   chiqarish   degan   ma‘noni   anglatadi.   Agar   tarixga
e‘tibor   beradigan   bo‘lsak,   urush   va   boshqa   ofatlar   sababli   boshqa   xarajatlarning  oshib
ketishi,   inflyatsiya   bilan   uzviy   bog‘liq.   Masalan,   Angliyada   kuchli   inflyatsiya   XIX
asrning   boshida   Napaleon   bilan   urush   davrida,   Fransiyada   –   fransuz   revolyutsiyasi
davrida, Rossiyada XIX asrning o‘rtalarida namoyon bo‘lgan. Germaniyada juda yuqori
su r’ atlardagi   inflyatsiya   1923   –   yillarda   bo‘lib,   muomaladagi   pul   massasi   496
kvintillion   markagacha   yetgan   va   pul   birligi   trillion   marta   qadrsizlangan.   Bu   tarixiy
misollar ko‘rsatadiki, inflyatsiya hozirgi davr jarayoni bo‘lmasdan, balki tarixan mavjud
bo‘lgan   jarayon   bo‘lib   hisoblanadi.   Inflyatsiya   va   uning   rivojlanishi   alohida   olingan
mamlakatda   ma ’ lum   xususiyatlarga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Hozirgi   davr   inflyatsiyasi,
o‘tgan   davr   inflyatsiyasidan   farq   qiluvchi   xusuiyatlarga   ega.   Oldingi   inflyatsiyalar
vaqtinchalik bo‘lib, ular odatda urush vaqtida harbiy xarajatlarni qoplash uchun qog‘oz
pullar   chiqarilishi   natijasida   yuzaga   kelgan.   Oldingi   davr   inflyatsiyalarining   yana   bir
xususiyati   shundaki,   ular   ma ’ lum   davrda   namoyon   bo‘lgan.   Hozirgi   davr   inflyatsiyasi
esa odatda doimiy (xronik) xarakterga ega bo‘lib, xo‘jalik hayotining barcha sohalarini
qamrab   olishi   bilan,   pul   omillarida   tashqari   boshqa   iqtisodiy   omillarga   ta ’ sir   qilishi
bilan   farqlanadi.   Oxirgi   yillarda   inflyatsiya   tez   –   tez   uchrab   turadigan   jarayon   bo‘lib,
sifati ham o‘zgarib bormoqda. Buning sababi  shundaki, hozirgi  kunlardagi inflyatsiya:
birinchidan,   uzluksiz   baholarning   oshishiga;   ikkinchidan,   pul   muomalasi   qonuning
buzilishi natijasida umumxo‘jalik mexanizmining ishdan chiqishiga olib keladi. XX asr
inflyatsiyasining asosiy sababi tovar kamyobligigina bo‘lib qolmasdan, ishlab chiqarish
va qayta ishlab chiqarishda krizislar mavjudligi bilan ifodalanadi.
Hozirgi   davr   inflyatsiyasi:   birinchidan,   pul   talabining   Tovar   taklifidan   oshishi
natijasida   pul   muomalasi   qonunining   buzilishi;   ikkinchidan,   ishlab   chiqarishga
ketadigan   xarajatlar   salmog‘ining   o‘sishi   natijasida   tovarlar   bahosining   oshishi   va   shu
sababli pul massasining ortib borishi bilann ifodalanadi.
3 Inflyatsiyaning ichki omillari :
1. Monetar siyosat
2. Xo‘jalik faoliyati
Inflyatsiyaning ichki omillari monetar   – pul siyosati bilan va xo‘jalik faoliyati
bilan   bog‘liq   turlarga   bo‘linadi.   Xo‘ jalik   faoliyati   bilan   bog‘liq   omillar   bu   xo‘jalik   va
iqtisoddagi   mutanosiblikni   buzilishi,   ishlab   chiqarishda   yakka   hukmronlikka   yo‘l
qo‘yish,   iqtisodning   siklik   rivojlanishi,   investitsiyalashda   nomutanosiblik,   baholarni
tashkil  qilishda   davlatning  yakka  hokimligi,  kredit  siyosatining  noto‘g‘ri   olib  borilishi
va   boshqalar   hisoblansa,   pul   bilan   bog‘liq   omillarga   davlat   moliyasi   sohasidagi
krezislar,   davlatning   byudjet   defitsiti,   davlat   qarzlarining   o‘sishi,   pul   emissiyasi,   pul
muomalasi  qonunining buzilishi, kreditlashda  avtomatizmga yo‘l  qo‘yish va boshqalar
kiradi.
Inflyatsiyaning   tashqi   omillariga   jahon   iqtisodiyotida   bo‘lgan   krezislar,   (xom-
ashyo,   yoqilg‘i,   valyuta   bo‘yicha)   davlatning   valyuta   siyosati,   davlatning   boshqa
davlatlar   bilan   tashqi   iqtisodiy   faoliyati,   oltin   va   valyuta   zaxiralari   bilan   bo‘ladigan
noqonuniy operatsiyalar va boshqalar bo‘lishi mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   ishlab   chiqarish   rivojlanishida   yuzaga   keladigan
nomutanosibliklar   sababli   tovarlar   va   xizmatlar   bahosining   umumiy   yoki   to‘xtovsiz
o‘sishi   va   natijada   pul   muomalasi   qonunining   buzilishi   oqibatida   pul   birligining
qadrsizlanishiga inflyatsiya deb aytiladi.
4                          I.BOB   . INFLATSIYA VA AKSILINFLYATSIYA
 1.1.  Infl y atsiyaning mohiyati va hisoblanish usullari
Inflyatsiya   bozor   iqtisodiyotining   asosiy   izdan   chiqaruvchi   omillari   jumlasiga
kiradi,   uning   sur ’ ati   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,   iqtisodiyotga   xavfli   ta ’ siri   shunchalik
katta bo‘ladi. Ayniqsa bir iqtisodiy tizimdan ikkinchi bir iqtisodiy tizimga o‘tayotgan
mamlakatlarda   inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   ta ’ siri   ancha   xavfli.   Chunki,   bu   davr
narxlarning   erkinlashuvi   va   shunga   muvofiq   ularning   umumiy   darajasi   keskin   oshib
ketishi   bilan   bog‘ liq.   Ammo   inflyatsiya   davrida   barcha   tovarlarning   baholari   ham
oshavermaydi:   ayrimlariniki   barqaror   bo‘lib   tursa,   ba’zilariniki   esa   tushishi   mumkin.
“Inflyatsiya”   atamasi   Shimoliy   Amerikada   1861-1865-yillardagi   Fuqarolar   urushi
davrida   qo‘llanildi.   Inflyatsiyaning   atamasi   muomaladagi   qog‘oz   pul   massasining
tovarlarning real taklifiga nisbatan haddan ziyod ko‘payib ketishi holatini izohlangan.
Ammo   inflyatsiyaning   bunday   tavsifi   mukammal   emas   va   uning   sabablarini   ochib
bermaydi. Umuman olganda inflyatsiya pul muomalasi qonunlarining buzilishi shakli
sifatida   makroiqtisodiy   muvozanatning   buzilishini,   talab   va   taklif   nomutanosibligini
anglatadi.   Keynschilar   maktabi   namoyondalari   bunday   yo‘ li   bilan   xarid   qobiliyatini,
boshqacha   aytganda   yalpi   talabni   ko‘paytirish   inflyatsiyaga   olib   kelmaydi   deb
hisoblashishadi.   Neoklassik   yondoshuv   tarafdorlari   inflyatsiyaning   manbai   ishlab
chiqarishning haddan ziyod o‘sishida, ishlab chiqarish xarajatlarining ko‘payishida deb
bilishadi.   Demak   keynschilar   inflyatsiyaga   talab   tomonidan,   neoklassiklar   esa   taklif
tomonidan yondoshishadi.
Agar iqtisodiyotda tovarlar va xizmatlar massasi  yalpi talabga nisbatan sekinroq
o‘ssa,   yoki   yalpi   talab   ko‘paygani   holda   o‘zgarmasdan   tursa,   bu   nomutanosiblik
baholar   darajasining   ko‘tarilishi  orqali   bartaraf  etiladi.  Oqibatda  pul  birligining  xarid
qobiliyati pasayadi va milliy iqtisodiyotning qo‘shimcha pul massasiga ehtiyoji paydo
bo‘ladi. Inflyatsiya nafaqat pul muomalasining izdan chiqishi, balki butun takror ishlab
chiqarish   mexanizmining   kasali,   makroiqtisodiy   buzilishlar   natijasidir.   Baholarning
5 o‘sishi,   pul   birligi   xarid   qobiliyatining   pasayishidan   tashqari   inflyatsiya   namoyon
bo‘lishining quyidagi uch belgisi ham bor.
 Bular:
1) valyuta kurslarining  o‘ zgarishi;
2) kredit berish shartlarining qimmatlashuv va muddatlarining qisqarishi  tomon
o‘zgarishi;
3) kundalik ehtiyoj mollaridan iborat iste ’ mol savati bahosining o‘sishi. 
Inflyatsiya   baho   indekslari   -   deflyator   va   iste ’ mol   narxlar   indeksi   yordamida
aniqlanadi.   Baholar   o‘rtacha   (umumiy)   darajasining   nisbiy   o‘zgarishi   inflyatsiya
darajasi (baholarning  o‘ sish sur ’ ati) deb ataladi. Makroiqtisodiy modellarda inflyatsiya
darajasi quyidagicha ifodalanishi mumkin:
    = P-P-1/P-1 bunda:
    – yillik inflyatsiya sur ’ ati;
        P - joriy yilning narxlar indeksi; 
P-1 – o‘tgan yilning narxlar indeksi.
  Inflyatsiyaga   qarama-qarshi   jarayon   deflyatsiya,   inflyatsiyaning   pasayishi
dezinflyatsiya   deb   ataladi.   Kelgusidagi   narxlar   darajasi   iqtisodiy   agentlar   nuqtai
nazaridan   inflyatsion   kutishlar   deb   ataladi,   ya ’ ni   barcha   bozorlarda   iqtisodiy
agentlarning   harakatlarini   oldindan   belgilaydigan   kutishlar:   moliyaviy,   tovar,   ishchi
kuchi. Inflyatsion kutishlar:
 • qisqa muddatli va uzoq muddatli inflyatsiyani ajratib ko‘rsatish;
 • o‘zlari inflyatsiyani keltirib chiqarishi mumkin;
 • iqtisodiy agentlarga inflyatsiya sharoitida hayotga moslashishda yordam berish.
Inflyatsion jarayonlar intensivligi bilan farq qiladi. 
6 Agar   inflyatsiya   darajasi   asta-sekin   o‘ sib   borsa   va   yiliga   3-3,5%   bo‘lsa,   unda
inflyatsiya  ko‘lami  boshqarilishi  mumkin va ishbilarmonlik faolligining oshishi  bilan
birga keladi. 
Yiliga   10%   dan   oshmaydigan   inflyatsiya   o‘rmalab   boruvchi   inflyatsiya   deb
ataladi. Uning darajasi nisbatan past, ammo uning jadal inflyatsiyaga aylanish ehtimoli
mavjud.   Jadal   inflyatsiyasi   yiliga   200%   gacha   o‘lchanadi.   Bu   mamlakat   pul-kredit
siyosatining jiddiy buzilishlaridan dalolat beradi. Pul o‘z qiymatini yo‘qotadi, shuning
uchun   odamlar   faqat   zarur   bo‘lgan   minimal   pulni   ushlab   turadilar.   Moliya   bozorlari
esa kapitalni chet elga ketishi  bilan tushkunlikka tushadi. Giperinflyatsiya - stavkalar
yiliga   200%   dan   oshadi   (P.   Samuelson   mezonlari)   yoki   oyiga   50%   (F.   Keygan
mezonlari).   Inflyatsiya   boshqarib   bo‘lmaydigan   bo‘lib   bormoqda.   Narxlar   har   kuni
qayta   ko‘rib   chiqiladi.   Murakkablashtirish   printsipidan   foydalangan   holda   yillik
inflyatsiya 13000% atrofida o‘sib boradi. Masalan,  1920-1923 yillarda Germaniyada,
o‘rtacha   inflyatsiya   darajasi   oyiga   322%   bo‘lgan.   1980-   yillardagi   fuqarolar   urushi
paytida.   Nikaraguada   narxlar   33000%   ga   oshdi.   Vengriyada   Ikkinchi   Jahon   urushi
oxirida   va   undan   keyin   yuqori   giperinflyatsiya   kuzatildi.   Shunday   qilib,   1945   yil
avgustdan 1946 yil iyulgacha inflyatsiya darajasi oyiga 19,800% ni tashkil etdi.
  Giperinflyatsiya   natijasida   pulga   bo‘lgan   to‘liq   ishonchsizlik   kelib   chiqadi,
buning natijasida barterga qisman qaytish va pul ish haqidan natural ish haqiga o‘tish
kuzatiladi. Inflyatsion shokni jarayon deb qaralib inflyatsiyadan ajratish kerak, chunki
u   giperinflyatsiyaga   olib   kelishi   yoki   keltirmasligi   mumkin   bo‘lgan   narxlarning   bir
martalik   sakrashi   hisoblanadi.   Inflyatsiyani   miqdoran   o‘lchash   uchun
makroiqtisodiyotda   “70-miqdor   qoidasi”   deb   atalgan   usuldan   ham   foydalaniladi.   Bu
usul   narxlarning   barqaror   o‘sishi   sharoitida   inflyatsiya   darajasi   necha   yilda   ikki
baravarga   oshishini   aniqlash   imkonini   beradi.   Buning   uchun   70   ni   yillik   inflyatsiya
darajasiga bo‘lish kifoya: 
Baholar ikki martaga oshishi uchun zarur yillar soni  - 70
7   oshishi uchun zarur  =   70
π
  yillar soni    -   
       Misol uchun, yillik inflyatsiya darajasi 7 % ga teng bo‘lsa, taxminan 10 yilda
baholar ikki martaga oshadi, ya ’ ni, (70:7 = 10). Real YaMM va jamg‘armaning necha
yildan   so‘ng   ikki   marta   oshishini   hisoblash   zarur   bo‘lgan   hollarda   ham   “70-miqdor
qoidasidan” foydalaniladi.
1.2. Infl y atsiyaning turlari. Talab va taklif Inflyatsiyasi. 
  Inflyatsiyani  kelib chiqish sababini  aniqlash murakkabdir, chunki, inflyatsiya
ishlab chiqarishning o‘sishi va pasayishi  bilan birga bo‘lishi mumkin. Shuning uchun
inflyatsiyani   bir-biriga   bog‘ liq   bo‘lgan   pul   (monetar)   va   monetar   bo‘lmagan   omillar
ta’siri   ostida  shakllanadigan  ko‘p faktorli   jarayon sifatida  ko‘rib  chiqish  orqali   uning
sabablarini aniqlash mumkin.  
  Agar pul omillari ustun bo‘lsa, unda talab inflyatsiyasi mavjud b o‘ ladi ("xaridor
inflyatsiyasi").   Monetar   bo‘lmagan   omillar   ta ’ sirida   taklif   inflyatsiyasi   (xarajatlar)
shakllanadi   -   ("sotuvchilarning   inflyatsiyasi").   Ushbu   ikki   turdagi   inflyatsiyaning
o‘zaro ta ’ siri uni ushlab turishni qiyinlashtiradi. Talab inflyatsiyasi iqtisodiyotda talab
keskin   oshib   ketishi   va   uni   ishlab   chiqarishning   real   hajmi   bilan   qondirish   mumkin
bo‘lmay   qolgan   sharoitlarda   kelib   chiqadi.   Ya ’ ni,   to‘ liq   bandlilikka   yaqin   sharoitda
iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   imkoniyatlari   o‘sib   borayotgan   yalpi   talabni
qondirolmaydi.   Ortiqcha   talab   esa   real   tovarlar   bahosining   ko‘payishiga   iqtisodiy
bosim   beradi   va  talab inflyatsiyasi  kelib  chiqadi.   Yoki, oddiy  so‘zlar  bilan  aytganda,
“haddan   ziyod   pullar   haddan   kam   tovarlarni   ovlaydi”.   Talab   inflyatsiyasini   keltirib
chiqaruvchi   asosiy   sabablar   aholining   ish   bilan   to‘liq   bandligi   va   ish   haqining   oshib
borishi   hisoblanadi.   Demak,   inflyatsiya   talab,   taklif,   ish   bilan   bandlik,   baho,   ishlab
chiqarish sur ’ atlari kabi ko‘pgina omillarga bog‘liq. 
Iqtisod   pasayish   holatida   bo‘lganda   mamlakatda   jami   talab   oshsa,   ishlab
chiqarish hajmi ko‘payadi, ishsizlik kamayadi, baho darajasi  esa deyarli  o‘zgarmaydi
8 yoki kam miqdorda o‘zgaradi. Baho o‘zgarmasligining sababi shundaki katta hajmdagi
bo‘sh   turgan   mehnat   va   xom   ashyo   resurlarini   shu   o‘zgarmas   bahoda   ishga   tushirish
mumkin   bo‘ladi.   Chunki,   ishsiz   yurgan   kishi   ish   haqini   oshirishni   talab   qilmaydi,
uning   uchun   ishga   yollanishning   o‘zi   kifoya   hamda   qo‘shimcha   stanok   sotib   olishga
hojat yo‘q. Bundan tashqari, baho ishchi kuchini to‘la ish bilan bandligiga erishishdan
oldin  ham   oshishi   mumkin.  Ya’ni,   ba‘zi   sanoat   korxonalarida   bo‘sh   turgan   resurs   va
zahiralarni   ishlab   chiqarishga   ertaroq   to‘liq   jalb   qilinadi,   natijada   ular   talabning
o‘sishiga   mos   ishlab   chiqarishga,   taklifga   erisha   olmaydi.   Talab,   taklifdan   ko‘payib
ketadi, natijada baho yana osha boshlaydi.   Talab inflyatsiyasini quyidagi chizma orqali
izohlash mumkin (1.1-chizma)  
                                                                           
                                 1.2.1-chizma
             Chizmadan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi pul hajmining ko‘payishi qisqa muddat
ichida   yalpi   talabni   AD
0   dan   AD
1   ga   siljishiga   olib   kеladi.   Agar   bu   vaqtda
iqtisodiyotning   holati   yalpi   taklif   egri   chizig‘ining   oraliq   (2)   yoki   tik   (klassik)   (3)
kеsmasiga mos kеlsa, bu narx darajasining o‘sishiga, ya’ni talab inflyatsiyasining ro‘y
bеrishiga olib kеladi.
                 Taklif  inflyatsiyasi  bu, mamlakat  iqtisodiyotida  tovar  va  xizmatlar  taklifining
kamayishi   natijasida   tovar   va   xizmatlar   baholarining   oshishidan   paydo   bo‘ladi.
Bunday hollarda ortiqcha talab b o‘ lmasa ham tovarlarning baholari oshib boradi. Hatto
ish   bilan   bandlik   va   YaIM   ishlab   chiqarish   kamaygan   yillari   tovarlarning   bahosi
oshadi.   Jami   taklif   qisqarishining   asosiy   sababi   mahsulot   birligiga   sarflangan
9 xarajatlarning   o‘sishi   hisoblanadi.   Bunda   nominal   ish   haqi,   xom   ashyo   va   yoqilg‘ i
narxlarining   oshishi   natijasida   ishlab   chiqarish   tannarxi   ham   oshadi.   Bu   holatni   ham
chizma orqali ko‘rib chiqamiz.
 
                                         1.2.2-chizma
                            Chizmadan   ko‘rinadiki,   xarajatlarning   o‘sishi   natijasida   yalpi   taklif   egri
chizig‘ining   AD
0   dan   AS
1 ga   qisqarishi   mahsulot   birligiga   to‘g‘ri   kеluvchi   xarajat
miqdorini   oshirib,   narxlarning   P
0   dan   P
1   darajaga   qadar   ko‘tarilishiga,   rеal   ishlab
chiqarish   hajmining   esa   Y
0   dan   Y
1   ga   qadar   qisqarishiga   olib   kеladi.   Taklif
inflyatsiyasining   kelib   chiqishiga,   shuningdek,   taklif   mexanizmining   buzilishi   ham
ta ’ sir qiladi.
  Taklif   mexanizmi   esa   tasodifiy   holda   asosiy   ishlab   chiqarish   omillari
bahosining   keskin   ko‘payishidan   kelib   chiqadi.   Iqtisodchi   olimlarning   fikriga   ko‘ra,
taklif   inflyatsiyasi   o‘z-o‘zini   cheklaydi.   Ishlab   chiqarishning   pasayishi   xarajatlarning
qo‘shimcha o‘sishini cheklaydi, chunki ishsizlikning o‘sishi nominal ish haqining asta-
sekin pasayishiga olib keladi. Talab inflyatsiyasini cheklash uchun esa maxsus chora-
tadbirlar   ko‘rish   zarur   bo‘ladi.   Inflyatsiya   darajasi   yuqori   bo‘lgan   mamlakatlarda
ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi qisqarishi bilan bir vaqtda nominal hajmining ortib
borishi   kabi   vaziyat   sodir   bo‘ladi.   Daromadlarni   ishlab   chiqarish   tomonidan
10 ta’minlanmagan   o‘sishi   aholi   qo‘lidagi   pulning   taklif   qilinayotgan   tovar   va
xizmatlardan   oshiqchaligiga   olib   keladi.   Bunday   hol   pul   birligining   xarid   quvvatini
pasaytiradi,   bir   miqdordagi   pulga   joriy   yilda   o‘tgan   yildagiga   nisbatan   aholi   kamroq
mahsulot   sotib   oladi,   ya’ni,   uning   real   daromadi   kamayadi.   Misol   uchun,   joriy   yilda
aholining   nominal   daromadlari   30%   ga   ko‘paygan,   narxlar   darajasi   50%   ga   oshgan
bo‘lsa,   unda   aholining   real   daromadlari   20%   ga   kamaygan   bo‘ladi.   Chunki,
narxlarning o‘sishi aholi pul daromadlarining o‘sishidan yuqori bo‘lgan (30% - 50%q-
20%).
  Inflyatsiyani   real   daromadlar   darajasiga   ta ’ siri   u   kutilayotgan   yoki
kutilmayotganiga ham bog‘liq. 
Kutilayotgan   inflyatsiya   sharoitida   daromad   oluvchi   inflyatsiyaning   u
olayotgan   daromadga   ta’sirini   kamaytirish,   ya’ni   real   daromadi   darajavsini   saqlab
qolish chorasini ko‘radi.
  Bu uchun Fisher tenglamasidan foydalanish mumkin:
  i   =   r   +   
kut ,   bu   yerda   i-nominal   foiz   stavkasi;   r-   real   foiz   stavkasi;   
kut -
kutilayotgan infnflyasiya darajasi.
 Inflyatsiya sur ’ ati 10 foizdan oshganda Fisher tenglamasi quyidagi ko‘rinishni
oladi:
                   r= i−	kut	,	
1+kut      
Kutilmagan   inflyatsiya   daromadlarni   debitorlar   va   kreditorlar   o‘rtasida
kreditorlar   foydasiga   qayta   taqsimlaydi.   Shuningdek   kutilmagan   inflyatsiya
daromadlarni   qayd   qilingan   daromad   oluvchilar   va   qayd   qilinmagan   daromad
oluvchilar   o‘rtasida   keyingilari   foydasiga   qayta   taqsimlaydi.   Talab   va   taklif
inflyatsiyasini   qat’iy   chegaralash   qiyin.   Ba’zida   bu   ikki   turdagi   inflyatsiya   bir-biri
bilan   qo‘shilib   ketadi.   Masalan,   talab   inflyatsiyasi   sharoitida   yollanma   ishchilar
kutilayotgan   inflyatsiya   darajasini   e’tiborga   olib   ish   haqlari   oshirilishini   mehnat
shartnomalariga   kiritadilar.   Bu   esa   mahsulot   tannarxini   oshirib   taklif   inflyatsiyasini
keltirib chiqaradi. Tovarlar taklifning kamayishini kuzatayotgan iqtisodiy agentlar pul
mablag‘larini   tovarlarga   aylantirishga   shoshadilar.   Bu   holat   talab   inflyatsiyasi
11 ko‘rinishini   keltirib   chiqaradi.   Bunday   ketma-ketlik   oxir-oqibat   giperinflyatsiyani
keltirib   chiqarishi   mumkin.   Giperinflyatsiya   boshqarib   bo‘lmaydigan   inflyatsiya
jarayoni   bo‘lib,   ishlab   chiqarish   va   bandlik   darajalariga   halokatli   ta’sir   ko‘rsatadi.
Yillik   sur’ati   bir   necha   o‘n   yoki   yuz   foizni   tashkil   etgan   inflyatsiya   pul   tizimining
boshlanayotgan   yoki   kuchayayotgan   inqirozi   belgisidir.   Giperinflyatsiya   uning
halokatini,   butun   bozor   mexanizmi   falajlanishini   anglatadi.   Giperinflyatsiyaning
rasmiy   mezoni   amerikalik   iqtisodchi   Fillipp   Kegan   tomonidan   kiritilgan.   F.   Kegan
giperinflyatsiyaning   boshlanishi   deb   baholarning   birinchi   bor   50%   dan   oshgan   oyni,
tugallanishi   deb   esa   baholarning   o‘sishi   bu   sur’atdan   pasaygan   va   shundan   so‘ng
kamida bir yil davomida undan oshmagan oydan oldingisini hisoblash kerak deb taklif
qilgan. Giperinflyatsiya sharoitida pul o‘zining qiymat o‘lchovi va almashinuv vositasi
singari   funksiyalarini   bajarolmay   qoladi.   Normal   iqtisodiy   munosabatlar   buziladi.
Mablag‘lar   ishlab   chiqarishga   emas,   balki   tovarmoddiy   boyliklari   jamg‘arishga
yo‘naltiriladi. 
1.3. Inflyatsiya va ishsizlik. Aksilinflyatsiya siyosati
Iqtisodiyot   o‘z   rivojlanishida   potensial   darajaga   yaqinlashgan   sharoitda   yoki
bandlilik   darajasini   oshirish   yoxud   inflyatsiya   darajasini   pasaytirish   kabi   muqobil
variantlardan birini tanlashga majbur bo‘linadi. Chunki qisqa muddatli davrda ishsizlik
va inflyatsiya darajalari o‘rtasida teskari bog‘liqlik mavjud. Ishsizlikni pasaytirish ish
joylarini yaratish uchun qo‘shimcha mablag‘lar ajratilishini anglatadi.   Ayni paytda bu
ish   haqi   miqdorining   oshishiga   ham   olib   keladi.   Har   ikkala   holat   ham   baholar
darajasinining ko‘tarilishiga olib keladi, ya ’ ni talab inflyatsiyasi ro‘y beradi.
Ishsizlik   va   inflyatsiya   ko‘rsatkichlari   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlik   ingliz
iqtisodchisi   A.V.Fillips   tomonidan   aniqlangan   va   Fillips   egri   chizig‘i     deb   ataladi.
Fillips   egri   chizig‘i   ishsizlik   va   inflyatsiya   darajalari   o‘rtasidagi   teskari   bog‘liqlikni
xarakterlaydi. 1958-yil "1861-1957 yillarda Buyuk Britaniyadagi ishsizlik va nominal
ish   haqi   o‘rtasidagi   munosabatlar"   maqolasida   Fillips   ishsizlikning   2,5-3   foizdan
oshishi narxlar va ish haqi o‘sishining keskin pasayishiga olib kelishini aniqladi.      
  Keyinchalik   amerikalik   olimlar   P.Samuelson   va   R.   Solou   ushbu   bog‘liqlikni
ishsizlik darajasi va inflyatsiya darajasining nisbatiga aylantirdilar.
12   Mamlakat   iqtisodiyotining   xususiyatiga   ko‘ra,   shuningdek,   inflyatsiyaning
qaysi   turi   mavjudligiga   qarab   Fillips   egri   chizig‘idagi   inflyatsiya   va   ishsizlik
darajalarining   kombinasiyasi   farq   qilishi   mumkin.   Bunday   tanlov   kutilayotgan
inflyatsiyaning   sur’atiga   bog‘liq.   Kutilayotgan   inflyatsiya   darajasi   qanchalik   yuqori
bo‘lsa   ishsizlikning   har   qanday   darajasida   (sur’ati   past   bo‘lgan   inflyatsiya   darajasiga
nisbatan)   haqiqiy   inflyatsiya   darajasi   yuqori   bo‘ladi.   Ishsizlik   darajasi   va   inflyatsiya
sur’atining maqbul miqdorlari quyidagi formula ko‘rinishida tasvirlanishi mumkin: 
                                    =  
kut  + f (Yh-Yp/Yp) +  ε  Yp 
Bu   yerda:      -   inflyatsiyaning   haqiqiy  darajasi;   
kut   inflyatsiyaning   kutilayotgan
darajasi; 
 f (Yh-Yp/Yp) +  ε  - talab inflyatsiyasi;
  f - Fillips egri chizig‘ining og‘ish burchagini belgilovchi empirik koeffisent; 
ε  - tashqi baho shoki (taklif inflyatsiyasi).
Ouken qonuniga ko‘ ra YaIMning uzilishi, ya’ni (Yh – Yp) / Yp miqdor davriy
ishsizlikning   o‘zgarishiga   bog‘liqligi   sababli   qisqa   muddatli   Fillips   egri   chizig‘ini
tenglamasini quyidagicha tasvirlash mumkin: 
 =  
kut  -  β  [ u -u  ] +  ε
  Keltirilgan tenglamadan ko‘rinib turibdiki, haqiqiy inflyatsiya darajasi miqdori
kutilayotgan   inflyasiya   darajasiga   hamda   tashqi   baho   shoklari   darajasi   bilan   to‘g‘ri
bog‘liqlikka, davriy ishsizlik darajasi bilan esa teskari bog‘liqlikka ega ekan. Hukumat
Fillips   egri   chizig‘iga   asoslanib,   qisqa   davr   uchun,   iqtisodiy   siyosat   maqsadlaridan
kelib   chiqib   ishsizlik   va   inflyatsiya   darajalarining   istalgan   kombinasiyasini   tanlashi
mumkin.
  Aksilinflyatsiya   siyosati.   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   borasidagi
chora tadbirlarning muhim qismi aksilinflyatsiya siyosatidir.
  Aksilinflyatsiya   siyosati   -   baholar   umumiy   darajasini   barqarorlashtirish,
inflyasion   keskinlikni   yumshatishga   yo‘naltirilgan   makroiqtisodiy   siyosat.
Aksilinflyatsiya siyosati inflyatsiyani yuzaga keltirgan sabablarni tugatishga qaratilgan
faol   va   inflyatsiya   sharoitlariga   moslashishga   qaratilgan   passiv   ko‘rinishda   bo‘lishi
mumkin. Aksilinflyatsiya siyosati o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
13 -yalpi talabni tartibga solish;
  -yalpi taklifni tartibga solish. 
Birinchi   yo‘nalishni   keynsliklar,   ikkinchisini   monetaristlar   afzal   ko‘rishdi.
Keynschi iqtisodchilar birinchi yo‘ nalish tarafdorlari bo‘lib, ular davlat buyurtmasi va
arzon   kredit   hisobiga   samarali   talabni   shakllantirish   asosida   yalpi   taklif   darajasini
ko‘tarish   mumkin   deb   hisoblashadi.   Hukumatning   bu   tadbirlar   iqtisodiy   pasayishni
qisqartiradi   va   ishsizlikni   kamaytiradi.   Ammo   bunday   aksilinflyatsiya   siyosati   davlat
byudjeti   taqchilligini   yuzaga   keltiradi   va   qo‘shimcha   pul   emissiyasiga   ehtiyoj
tug‘diradi.   Keyns   davlat   byudjeti   taqchilligini   davlat   tomonidan   olinadigan   uzoq
muddatli qarzlar hisobiga qoplashni taklif etgan.
Aksilinflyatsiya   siyosatining   monetarstik   yo‘nalishi   tarafdorlari   keyinchalik,
keynschilarning   inflyatsiyaga   qarshi   kurash   bo‘yicha   takliflari   doimo   samara
beravermagandan   so‘ng   va   kamchiliklari   yuzaga   chiqib   qolgach   yuzaga   keldi.
Jumladan, bir qator mamlakatlarda davlat qarzi haddan oshib ketdi. Bunday sharoitda
monetaristlar   radikal   aksilinflyatsiya   usullarini   taklif   etishdi.   Ular   yalpi   talabni
konfiskasiya  tipidagi  pul   islohoti  o‘ tkazish  hisobiga  cheklash  va  byudjet   taqchilligini
ijtimoiy dasturlarni qisqartirish kamaytirishni taklif etishdi. 
 Monetaristlar inflyatsiya aynan pul bilan bog‘liq hodisa bo‘lganligi sababli shok
terapiyasi   pul   massasining   o‘sish   sur’atlarini   keskin   qisqartiradi   va   inflyatsiya
sur’atlarini tushiradi deb hisoblashadi.   Ammo bunda ishlab chiqarish keskin pasayishi
va bandlilik qisqarishi mumkin. Konfiskasiya tipidagi shok terapiyasi ko‘rinishlaridan
biri   bo‘lib   daromadlarning   va   baholarning   nominal   darajalarini   o‘zgartirmagan   holda
eski   pullarni   belgilangan   nisbatda   yangisiga   alishtirishtirish   hisoblanadi.   Bunday
tadbirlar   aholi   tomonidan   nbohir   qabul   qilinishi   sababli,   u   qisqa   muddatda   samara
berishi zarur.
  Monetaristlar   tomonidan   taklif   qilinayotgan   aksilinflyatsiya   siyosatining   yana
bir ko‘rinishi - inflyatsiya sur ’ atlarini asta sekinlik bilan pasaytirib borish (graduallash)
usulidir. Bu usulda inflyatsiya sur ’ atlari pul massasini ko‘ p marotalaba, lekin oz ozdan
kamaytirish   orqali   pul   massasining   o‘sish   sur’atini   pasaytirishni   ko‘zda   tutadi.
14 Graduallash usuli inflyatsiyani asta sekinlik bilan pasaytira borib iqtisodiyotda chuqur
pasayishni oldini olish imkonini beradi.
  Graduallash   usulini   qo‘llash   pul   massasi   va   baholar   darajasining   yillik   o‘sish
sur ’ ati   20-30   foizdan   oshmaganda   muvaffaqiyatli   bo‘ladi,   deb   hisoblanadi.
Aksilinflyatsiya   siyosatining   monetar   usullarga   muqobil   bo‘lgan   variantlaridan   biri
baholar va daromadlarni tartibga solish siyosatidir. Bu usul daromadlarning o‘ sishi va
baholarning o‘sishi ni muvofiqlashtirishni ( adaptiv siyosat) ko‘zda tutadi. Daromadlar
va   baholarni   tartibga   solish   siyosatini   amalga   oshirish   hukumat   tomonidan   baholar
(narxlar) va daromadlar darajalarini muzlatib qo‘yish, pul ko‘rinishidagi ish haqining
o‘sishini   o‘rtacha   mehnat   unumdorligining   o‘sishiga   bog‘lab   qo‘yish   orqali   amalga
oshiriladi. 
Inflyatsiyaga   qarshi   kurashish   bo‘yicha   aniq   chora-tadbirlarni   tanlash   har   bir
mamlakat   uchun   o‘ziga   xos   xususiyatlar   va   chuqurlikka   ega   bo‘lgan   inflyatsiya
xususiyati   bilan   belgilanadi.   Unga   qarshi   kurash   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘plami
inflyatsiya   xususiyatiga   qarab  belgilanadi.   Inflyatsiya   sabablari   haddan   tashqari   talab
(talab inflyatsiyasi) yoki ish haqi , materiallar va tarkibiy qismlarga narxlarning o‘sishi
(xarajatlar  inflyatsiyasi),  milliy valyutaning past  kursi  va boshqalar  bo‘lishi  mumkin,
bu   inflyatsiya   jarayonlarini   jilovlashga   qaratilgan   chora-tadbirlar   majmuini   oldindan
belgilab beradi.
“Soliqlar   tarkibini   o‘zgartirish,   yalpi   soliq   tushumlaridagi   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
soliqlarning   ulushini   kamaytirish,   bilvosita   soliqlar   ulushini   ko‘paytirish,   soliq
stavkalarini   pasaytirish,   ularning   rag‘batlantirish   funksiyalarini   kuchaytirish,   davlat
byudjeti   xarajatlarini   pasaytirish   kabilar   ham   inflyatsiyaga   qarshi   kurash   tadbirlari
hisoblanadi”.
 Aksilinflyatsiya siyosatining u yoki bu turini tanlash inflyatsiya jarayonlarining
xususiyatiga   bog‘liq.   Inflyatsiyaning   yuqori   sur’atlarini   oldini   olish   uchun   hukumat
quyidagilarni ta’minlashi kerak: 
- samarali soliq tizimini va davlat xarajatlarining barqarorligini; 
- pul massasi va milliy daromadning bir maromdagi o‘sish sur ’ atlarini;
           - “inflyatsiyani import qilish”ga y o‘ l q o‘ ymaslik. 
15 Har qanday inflyatsiyaning negizida asosiy iqtisodiy muvozanatlarning buzilishi
yotadi. Shu sababli inflyatsiyaga qarshi kurash — uni shunchaki bostirish emas, balki
iqtisodiyotda   vujudga   kelgan   nomutanosiblikni   bartaraf   etishga   qaratilgan   baquvvat
tarkibiy   siyosatini   amalga   oshirishdir.   Bir   qator   chet   mamlakatlarning   inflyatsiyaga
qarshi   kurash   tajribasi   shuni   ko‘ rsatadiki,   ular   inflyatsiya   bilan   iqtisodiyot   tarkibiy
tuzilishining   buzilishi   bir-biriga   chambarchas   bog‘liq   ekanligini   anglagan   holda,
muomala   sohasini   qat’iy   boshqarish   va   to‘lovga   qobiliyatli   ortiqcha   umumiy   talabni
bartaraf   etish   bilangina   cheklanmadilar.   Muayyan   maqsadlarga   qaratilgan   yirik
investitsiya   dasturlarini   ishlab   chiqdilar   va   amalga   oshirdilar.   Bu   dasturlar   ana   shu
nomutanosiblikni   tugatish   va,   binobarin,   inflyatsiyani   keltirib   chiqaruvchi   sabablarni
bartaraf etish imkonini berdi.
16 II.BOB.INFLATSIYANING O‘ZBEKISTONDAGI XUSUSIYATLARI
               2.1.   O‘zbekistonda Inflyatsiyaga qarshi siyosatning olib borilishi
Inflyatsiya iqtisodiyotni vayron qilish darajasigacha ta‘sir qilishi mumkin.
Inflyatsiya sharoitida:
 Eng avvalo pul birligi qadr sizlanadi;
 Tovarlardagi narxlar mutanosibligi buziladi;
 Xaridor va sotuvchilar u yoki bu qarorni aniq qabul qilishga ikkilanadilar;
 Katta investitsiyalar qilish xavf-xatari oshadi;
 Tadbirkorlar qisqa muddatli qarorlar va harakatlar bilan cheklanib qolishadi;
 Shaxsiy jamg‘armalar o‘z qadrini yo‘qotadi;
 Aktsiyalar, obligatsiyalar, cheklar, veksellar, sertifikatlar, sug‘urta polislarining
real qiymati pasayadi.
 Kam ta ’ minlangan aholi yanada qashshoqlashadi;
 Mehnat   qilish   va   tadbirkorlikning   rivojlanishiga   karaganda   ish   haqi   tezroq
qadrsizlanadi.
          Xullas, inflyatsiya bozor jarayonini tartibsizlantirib, ham ishlab chiqarishni, ham
iste ’ molni izdan chiqaradi, aholining turmush darajasini keskin pasaytiradi, jamiyatda
sotsial tanglikni vujudga keltiradi.
17 Inflyatsiyaga   qarshi   tadbirlarni   amalga   oshirishni   uzoq   muddatli   va   qisqa
muddatli siyosat bilan qo‘shib olib borish kerak. Uzoq muddatli siyosat quyidagilarni
o‘z ichiga oladi:
 Soliq   tizimini   takomillashtirish   hamda   davlatning   xarajatlarini   kamaytirish
hisobiga byudjet taqchilligini qisqartirish choralarini ko‘rish;
   Pul   muomalasi   sohasidagi   tadbirlar,   xususan   pul   massasi   o‘sishining   yo‘l
qo‘yish   mumkin   bo‘lgan   eng   yuqori   me‘zonlarini,   pul   massasi   o‘sishining   har
yilgi qat’iy limitlarini belgilash
 Inflyatsiyani   avj   oldiruvchi   tashqi   omillarni   bartaraf   etish,   xususan   hukumat
byudjet   taqchilligini   moliyalashtirish   maqsadida   chet   eldan   qisqa   muddatli
kreditlar   va   qarzlar   olish   yo‘li   bilan   iqtisodiyotga   inflyatsiyaning   ta’sirini
kamaytirish,   bu   kreditlar   va   qarzlarni   konvertatsiyalash   hamda   shu   summaga
milliy valyutaning qo‘shimcha massasini chiqarish;
           Inflyatsiyaga qarshi qisqa mmuddatli siyosat inflyatsiya sur’atlarini vaqtincha
pasaytirib turishga qaratilgan bo‘lib, u quyidagilarni qamrab oladi:    
 Jami   talab   oshmagan   holda   tovarlar   va   xizmatlarni   qo‘shimcha   ishlab
chiqarishni   rag‘batlantirish   hisobiga,   iste’mol   tovarlarini   ko‘plab   miqdorda   import
qilish,   korxonalarning   kata   miqdordagi   aksiyalarini   sotish   hisobiga   jami   taklifni
kengaytirish;
 Sug‘urtalash va jamg‘arishni rag‘batlantirish.
Inflyatsiyaga   qarshi   siyosat   munosabati   bilan   inflyatsiyaga   qarshi   kurashning
xarajatlari masalasi keskin bo‘lib turadi. Jamiyat manfaatlari nuqtai nazaridan olganda
inflyatsiyaga   qarshi   kurash.   Xalq   xo‘ jaligida   kattagina   zarar   ko‘rishga,   ya’ni
ishsizlikning   o‘sishi   va   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   olib   kelishi   mumkin.Ayrim
hisob-kitoblarga   ko‘ra,   inflyatsiyani   1   foiz   kamaytirish   uchun   ishsizlik   yil   davomida
o‘zining tabiiy darajasidan 2 foiz yuqori  bo‘lishi  kerak, bunda real YaMM  potentsial
YaMM   ga   qaraganda   4   foiz   kamayadi.   Ko`pgina   mamlakatlarning   xukumatlari
nazoratdan chiqib ketgan inflyatsiyani jilovlashga harakat qilib, narxlar va daromadlar
siyosati   deb   atalgan   siyosatni   amalga   oshirdilarki,   uning   asosiy   vazifasi   ish   haqi
18 o‘sishini   cheklashdan   iborat   bo‘ladi.Bundan   tashqari   inflyatsiyani   jilovlashning   yana
bir usullaridan biri  “Inflyatsion targetlash”  usuliga to‘xtalib o‘tadigan bo‘lsak:
                Hozirgi   kunda   inflyatsion   targetlash   pul-kredit   siyosatini   olib   borishning   eng
ommabop   usullaridan   biri   bo‘lib,   ushbu   usul   jahondagi   40   dan   ortiq   mamlakatlarda
qo‘llanilmoqda.  “Target”  so‘zi ingliz tilidan olingan bo‘lib, “maqsad” degan ma ’ noni
anglatadi. Inflyatsion targetlash rejimida inflyatsiyaning maqsadli ko‘rsatkichi (target)
o‘rnatiladi. Inflyatsiyaning maqsadli  ko‘ rsatkichi (targeti)ga erishish uchun pul-kredit
siyosati   mexanizmlari   bosqichma-bosqich   ushbu   rejimga   o‘tkazilib,   inflyatsiyani
pasaytirishda   samarali   instrument   sifatida   foydalaniladi.   O‘z   navbatida,   ushbu
rejimning   qo‘llanilishi   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   orqali   o‘rta   muddatli
istiqbolda   mustahkam   va   barqaror   iqtisodiy   o‘sish   uchun   qo‘shimcha   sharoitlar
yaratishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   Markaziy   bank   inflyatsiya   darajasining   eng   mos
maqsad   (target)ini   aniqlab   olib,   unga   pul-kredit   siyosati   instrumentlarini   qo‘llash,
iqtisodiy   rivojlanishni   muntazam   tahlil   qilish   va   pul-kredit   siyosati   rejalarini   keng
yoritish orqali erishadi.
                  Bu   rejim   o‘zining   qabul   qilingan   standartlari   va   tartiblariga   ega.   Masalan,
makroiqtisodiy   tahlil   va   prognozlashtirish   tizimidan   keng   foydalangan   holda   qaror
qabul   qilish,   suzuvchi   valyuta   kursidan   foydalanish,   kommunikatsiyaviy   siyosat
tamoyillari,   valyuta   intervensiyasi   strategiyasi   vaboshqalar.   Markaziy   bank
inflyatsiyaning erishilishi zarur eng mos maqsad (target) ini (masalan, inflyatsiyaning
5   foizli   darajasiga   erishish)   o‘rnatib,   ushbu   targetni   pul-kredit   siyosati
instrumentlaridan foydalangan holda saqlashi lozim. Narxlar barqarorligini ta ’ minlash
inflyatsion targetlash rejimiga  o‘tishda samarali usullardan biri bo‘lib, u o‘z navbatida,
“O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki to‘g‘risida”gi Qonunga muvofiq, Markaziy
bankning bank tizimi va to‘lov tizimlari ishlashining barqarorligini ta’minlash singari
asosiy maqsadlari qatorida turadi.
                  Nima   uchun   aksariyat   mamlakatlar   inflyatsion   targetlash   rejimini   tadbiq
etmoqda?
                  Gap  shundaki,   past  darajadagi  va  progonoz  qilinadigan  (barqaror)  inflyatsiya
mamlakatda barqaror iqtisodiy o‘sish uchun juda zaruriy omil hisoblanadi. Binobarin,
19 inflyatsion kutilma tijorat banklari tomonidan kredit ajratishda undagi foiz stavkasiga
qo‘ shiladi hamda yuqori inflyatsion kutilma kredit foiz stavkasining yuqori bo‘lishiga
olib keladi. Shunday qilib, tadbirkorlar qarz mablag‘ (kredit) lardan foydalanganliklari
uchun   hisoblangan   foiz   stavkalarining   yuqori   (yuqori   inflyatsiya   ta’sirida)   bo‘lishi,
ularni   qaytarish   bilan   bog‘liq   to‘lovlarga   ta’sir   qiladi.   Agar   foiz   stavkalari   (kredit
uchun hisoblangan) yuqori bo‘lsa, tadbirkorlar kamroq kredit oladilar. Bu esa ularning
investitsiyaviy qobiliyatiga ta’sir etgan holda, uzoq muddatli iqtisodiy o‘sishga salbiy
ta‘sir   qiladi.   Zero,   biz   bugun   kiritayotgan   investitsiyalar   -   ertangi   kunda   tovar   va
xizmatlarni   ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan   asosiy   ishlab   chiqarish   manbalarini
yaratishda   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Barqaror   iqtisodiy   o‘sish   uchun   past
darajadagi   va   progonoz   qilinadigan   (barqaror)   inflyatsiya   markaziy   banklar   uchun
zaruriy   shartlardan   biri   hisoblanadi.   Shu   sababli,   past   darajadagi   va   prognoz
qilinadigan  (barqaror)   inflyatsiyani   ta’minlash   aksariyat   markaziy  banklar   tomonidan
ularning uzoq muddatli maqsadi (target) sifatida belgilanadi.
        Nima uchun inflyatsion targetlash rejimidan foydalanish kerak?
                  Inflyatsion   targetlash   rejimi   bir   necha   makroiqtisodiy   maqsadlarga   erishish
imkonini beradi:
 narxlarning keskin oshishi va yuqori inflyatsiyani oldini olish;
  pul bozorini shakllantirish, pul bozorini segmentlash sabablarini bartaraf etish;
 ichki   va   tashqi   omillarni   hisobga   olgan   holda,   aholi   va   tadbirkorlarning   to‘lov
qobiliyatini qo‘llab-quvvatlash hamda moliya sektorining barqarorligini ta ’ minlash.  
Inflyatsion   targetlash   rejimini   amalga   oshirish   uchun,   birinchi
navbatda,quyidagi shartlar bajarilishi zarur:
 inflyatsiyaning doimiy targetini belgilash va uni keng jamoatchilikka yetkazish
(inflyatsiya, uning omillari hamda ko‘zlangan inflyatsion target haqidaaholini muntazam
ravishda xabardor qilish)
   inflyatsion   jarayonlarni   boshqarish   va   pul   bozorida   foiz   stavkalarini   tartibga
solish   maqsadida   pul-kredit   siyosati   bo‘ yicha   instrumentlardan   (REPO   vavalyutaviy
svop   auksionlari,   depozit   auksionlari,   hamda   Markaziy   bank   obligatsiyalarini
joylashtirish bo‘yicha auksionlar) keng miqyosda foydalanish;
20    pul-kredit   siyosati   sohasida   obyektiv   qarorlar   (xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarholatini   tahlil   qilish:   uy   xo‘jaliklari   sohasi,   tadbirkorlik   sohasi,   davlat
boshqaruvisohasi   va   tashqi   dunyo)   qabul   qilish   uchun   batafsil   makroiqtisodiy   tahlil
qilish   hamda   ichki   va   tashqi   bozorlarda   mavjud   bo‘lgan   ochiq   ma’lumotlarni   hisobga
olgan holda prognozlash;
   pul-kredit   siyosati  maqsadlari  (narxlar   barqarorligi,  kreditlarningommabopligi,
past   darajadagi   inflyatsiya,   aholining   milliy   valyutaga   bo‘lgan   ishonchini   oshirish   va
hokazo)ni   keng   jamoatchilikka   yetkazish   uchun   kommunikatsiyaviy   siyosatni
takomillashtirish, makroiqtisodiy holatni prognoz qilish imkoniyatini ta’minlash hamda
bozor ishtirokchilari ishonchini shakllantirish.
              Inflyatsion   targetlash   rejimi   sharoitlarida   pul-kredit   siyosatining   qanday
instrumentlari qo‘llaniladi?
         Inflyatsion targetlash rejimida inflyatsiya darajasini ushlab turish uchun pul-kredit
siyosatining   asosiy   instrumentlaridan   biri   bo‘lib,   Markaziy   bank   tomonidan
belgilanadigan   asosiy   stavka   hisoblanadi.   Markaziy   bank   asosiy   stavkani   o‘ zgartirish
orqali   tijorat   banklari   tomonidan   omonat   va   kreditlar   bo‘yicha   taklif   etiladigan   foiz
stavkalariga   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Bu   o‘z   navbatida,   umumiy   talab   orqali
iqtisodiyotdagi narx darajasiga ta’sir ko‘rsatadi.
 O‘zbekistonda inflyatsion targetlash rejimi
 Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   inflyatsion   targetlash   deganda   –   oldindan
belgilanadigan   inflyatsiya   darajasi   (target)   ni   keng   jamoatchilikka   e ’ lon   qilish,   hamda
ushbu ko‘rsatkichga erishish va uni saqlab qolish jarayoni tushuniladi.
 O‘ zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   inflyatsion   targetlash
rejimiga bosqichma-bosqich o‘tilayotgan bo‘lib, 2023 yilda 5 foiz darajadagi inflyatsion
maqsad (target)ga erishish rejalashtirilgan.
               2.2 O‘zbekistondagi inflyatsiyaga ta’sir etuvchi omillar. 
 Inflyatsiya ko‘rsatkichini past darajada ta’minlash makroiqtisodiy barqarorlikning
muhim   omili   hisoblanadi.   Prognozlashtirish   va   makroiqtisodiy   tadqiqotlar   instituti
ekspertlari Inflyatsiyaga ta’sir yetuvchi omillar va ularning dinamikasini o‘rgandi. Unga
ko‘ra,   O‘zbekistondagi   inflyatsiyaga   ta’sir   qiluvchi   asosiy   omillardan   biri   savdo
21 hamkori   bo‘lgan   mamlakatlardagi   inflyatsiya   hisoblanadi.   Negaki   import
inflyatsiyasining   o‘sishi   asosiy   inflyatsiyaning   taxminan   38%   ini   ifodalaydi.
O‘zbekistonda pul massasi, foiz stavkasi va YaIM kabi talab omillarining Inflyatsiyaga
qo‘shgan   hissasi   29%ni   tashkil   yetadi.   Narxga   ta’sir   yetuvchi   omillardagi   o‘zgarishlar
mamlakatda iste’mol narxlari indeksining 33%ga o‘sishiga turtki bo‘lmoqda.   
Import inflyatsiyasi  2023-yilning 5 oyida umumiy 11% inflyatsiyaning 4,18% ini
tashkil qildi. Unda Rossiya, Xitoy, Qozog‘ iston, Janubiy Koreya va Turkiya kabi asosiy
savdo   hamkorlarimizning   ulushi   2,73   foizga   yetdi.   Import   inflyatsiyasiga   Rossiya   va
Xitoy   eng   kata   hissa   qo‘shgan.   Bu   davlatlarning   O‘zbekiston   umumiy   importidagi
salmoqli ulushi (mos ravishda 21% va 19%) – 0,90% va 0,81%. Qozog iston, Janubiyʻ
Koreya va Turkiya import inflyatsiyasining  ta siri esa umumiy import inflyatsiyasining	
ʼ
taxminan 0,45%, 0,30%  va 0,28% ini  tashkil  etdi.Rossiyadan  inflyatsiya ta siri asosan	
ʼ
sanoat   tovarlari,   mashina   va   transport   uskunalarida   kuzatiladi.   Xuddi   shunday,   Xitoy
import   inflyatsiyasi   asosan   mashina   va   transport   uskunalari,   ishlab   chiqarilgan
mahsulotlar   va   kimyoviy   mahsulotlarga   ta’sir   ko‘rsatdi.   Qozog‘istondan   import
inflyatsiyasi   asosan   oziq-ovqat   va   sanoat   tovarlarida   kuzatildi.   Janubiy   Koreya   va
Turkiyadan   import   qilingan   inflyatsiya   asosan   mashina   va   transport   uskunalari
narxlariga   ta ’ sir   ko‘rsatdi.   Inflyatsiya   ko‘rsatkichini   past   darajada   ta ’ minlash
makroiqtisodiy   barqarorlikning   muhim   omili   bo‘ lib,   bu   o‘z   navbatida,   ijtimoiy
rivojlanish,   investitsiya   faolligini   oshirish,   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirishga
xizmat qiluvchi zarur shart-sharoitlarni yaratadi.
O‘zbekistonda yillik inflyatsiya darajasi keskin pastladi. Bu nimani anglatadi?
Avval   xabar   qilganimizdek,   2023-yil   yakuniga   ko‘ra   O‘zbekistonda   inflyatsiya
darajasi   9,98   foizni   tashkil   etdi.   Bu   O‘zbekiston   uchun   tarixiy   voqea   sanaladi.
Birinchidan,  bu  ko‘ rsatkich  2017-yildan   beri  ilk  bor   o‘n  foizdan  pastladi   (2020-yilda
11,1   foizni   tashkil   qilgan,   2019-yilda   15,2   foiz   edi,   2018-yilda   14,3   foiz,   2017-yilda
14,4   foiz).   Ikkinchidan,   2021-yil   Markaziy   bank   mamlakatdagi   inflyatsiya   darajasini
nazorat   qila   boshlaganidan   keyingi   birinchi   yil   bo‘ldi.   Regulyator   o‘z   maqsadiga
erishdi va inflyatsiyani 10 foizlik darajada ushlab turishning uddasidan chiqdi.
22        Inflyatsiyaning hayotga ta’siri.  Inflyatsiya mamlakat taraqqiyotining eng muhim
ko‘rsatkichlaridan   biridir   —   u   qancha   past   bo‘lsa,   shuncha   yaxshi.   Masalan,
Shveysariya   kabi   rivojlangan   mamlakatlarda   yillik   inflyatsiya   darajasi   1,5   foizdan
oshmaydi, Venesuela kabi inqirozga botgan davlatlarda esa 500 foizdan oshib ketgan.
O‘zbekiston   2021-yil   boshidan   inflyatsion   targetlash   tizimiga   o‘tdi.   Bu   tizimda
Markaziy   bank   inflyatsiya   bo‘yicha   maqsad   (target)   qo‘yadi   va   unga   erishish   uchun
barcha   imkoniyatlar   ishga   solinadi.   2021-yil   uchun   mo‘ljallangan   maqsad   o‘n   foiz
bo‘lgan   bo‘lsa,   2023-yilga   kelib,   bu   ko‘rsatkichni   besh   foizga   yetkazish
rejalashtirilgan.   Ma’lumot   uchun,   besh   foizli   inflyatsiya   bu   Kanada   va   Buyuk
Britaniya   kabi   davlatlar   darajasiga   teng   ko‘rsatkichdir.   Targetlash   doirasida   narx
barqarorligi   moliyaviy  barqarorlikni  ta’minlaydi,  chunki   mamlakatdagi  ahvol  hamma
uchun   oydinlashadi   va   oldindan   aytish   mumkin   bo‘ladi.   Masalan,   investorlar,
tadbirkorlar va boshqalar qaror qabul qilishga izchilroq yondashadi. Bu, o‘ z navbatida,
butun moliya tizimining barqarorlashuviga olib keladi hamda Markaziy bank ishtiroki
darajasini pasaytiradi.
O‘zbekistonda   inflyatsiya   darajasi   rekord   darajada   tushib   ketgan   bir   vaqtda
dunyoning   ko‘plab   mamlakatlarida   bu,   aksincha,   keskin   tezlashib   ketdi.   Masalan,
Qo‘shma   Shtatlarda   u   40   yil   oldin,   Rossiyada   esa   besh   yil   oldin   rekord   darajaga
yetgan. Buning bir qancha sabablari bor. Birinchisi, albatta, koronavirus —pandemiya
ortidan   deyarli   barcha   mamlakatlar   pul-kredit   siyosatini   yumshatdi.   Ya ’ ni,   hukumat
iqtisodga   ko‘proq   pul   to‘ka   boshladi   —   masalan,   aholiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   to‘lovlar
yoki   arzon   kreditlar   shaklida.   Buning   oqibatida,   iste ’ molga   talab   oshib,   ishlab
chiqarish   ortda   qolyapti.   Yana   bir   boshqa   sabablaridan   biri   —   milliy   valyutaning
qadrsizlanishi. Masalan, turk lirasi bu yil deyarli 50 foizga qadrsizlandi va shu sabab
inflyatsiya   20   foizdan   oshdi.   Bu   vaziyatda   o‘zbek   so‘ mi   mustahkam   turibdi   —
dastlabki   o‘n   oyda   valyuta   atigi   ikki   foizga   qadrsizlandi.   Markaziy   bank   rahbari
Mamarizo   Nurmatovning   ta’kidlashicha,   valyuta   tushumi   eksport   hisobiga   35   foiz
oshishi,   shuningdek,   banklar   va   eksportchilar   tomonidan   valyuta   ayirboshlash
hajmining ortishi natijasida nisbatan barqaror kursga erishishning uddasidan chiqilgan.
Iqtisodiyotda davlat ishtirokining yuqori ulushi, xomashyo eksportiga kuchli bog‘liqlik
23 va   tarkibiy   nomutanosiblik   kabi   hodisalar,   ayniqsa,   islohotlar   davrida   mahsulot   va
xizmatlar   narxining   o‘sishini   sezilarli   darajada   tezlashtirib   yuborishi   mumkin.
Inflyatsion   targetlash   shu   narsaga   yo‘l   qo‘ymaslikka   qaratilgan.   Inflyatsiya
darajasining   pastligi   narx-navo   barqarorligini   bildiradi,   bu   esa,   o‘z   navbatida,
aholining   turmush   darajasiga   ham,   uning   mehnat   faoliyatiga   ham   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Bu   omillar   oxir-oqibat   aholining   milliy   valyutaga   bo‘lgan   ishonchini
oshirishi,   iqtisodiyotdagi   dollarlashuv   darajasini   pasaytirishi,   ichki   va   tashqi
investitsiya   hajmining   oshishiga   olib   kelishi   ko‘zda   tutilgan.   oqibat   aholining   milliy
valyutaga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishi,   iqtisodiyotdagi   dollarlashuv   darajasini
pasaytirishi,   ichki   va   tashqi   investitsiya   hajmining   oshishiga   olib   kelishi   ko‘zda
tutilgan.   Oqibatda   aholining   milliy   valyutaga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishi,
iqtisodiyotdagi   dollarlashuv   darajasini   pasaytirishi,   ichki   va   tashqi   investitsiya
hajmining oshishiga olib kelishi ko‘zda tutilgan.
24 III. XULOSA
              Xulosa   qilib   aytganda,   inflyatsiya   mamlakat   hududida   pul   birligi
qadrsizlanganda   yuzaga   keladi.   Va   albatta   uni   oldini   olish   va   bartaraf   etish   bo‘yicha
hukumatimiz   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomidan   yuqorida
keltirib o‘tilgan kerakli chora – tadbirlar izchil amalga oshirilmoqda. Mamlakatimizda
inflyatsiya   ko‘rsatkichi   yildan   yilga   pasayib   kelmoqda.   Shu   jumladdan   inflyatsiya
darajasi   2022   –   yil   holatiga   ko‘ra   12,3%   ni   tashkil   qilyapti.Yaqin   yillarda   bu
ko‘rsatkichni 5% ga tushirish rejalashtirilgan va bu borada mamlakatimizda yetarlicha
islohotlar   olib   borilyapti.   Shunday   ekan   bizning   ishonchimiz   komilki,   biz   tez   orada
ushbu maqsadga erishamiz. 
                          
                     
25                       IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1   .O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   30   dekabrdagi   “2020   yil   uchun
O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   budjeti   to‘g‘risida”gi   qonuni   ijrosini   ta‘minlash
chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   PQ-2270-sonli   qarori.O‘zbekiston   Respublikasi   qonun
hujjatlari to‘plami, 2020 y., 50-son
2.Acemoglou   D.,   S.   Johnson,   J.   Robinson   and   Y.   Thaicharoen   (2003),   “Institutional
Causes,   Macroeconomic   Symptoms:   Volatility,   crises   and   growth”,   Journal   of
Monetary Economics, vol. 50, n. 1 January, pp. 49-123 
3.Acemoglou   D.   and   S.   Johnson   (2003),   “Unbundling   Institutions”,   NBER   Working
Paper No. 9934, 2003 
4.Acemoglou,   D.,   S.   Johnson   and   J.   A.   Robinson   (2001),   “The   Colonial   Origins   of
Comparative   Development:   An   Empirical   Investigation”,   American   Economic
Review, Vol. 91, 1369-1401
5.   Acemoglou,   D.,   S.   Johnson   and   J.   A.   Robinson   (2002),   “Reversal   of   Fortune:
Geography and Institutions in the Making of the Modern World Income Distribution”,
Quarterly Journal of Economics, Vol. 117, 1231-94
6.Jonathan Gruber, Public Finance and Public Policy, 6th edition, Macmillan, 2019 
7.Hindriks   J.   and   Myles   G.D.   Intermediate   Public   Economics,   second   edition,   MIT
Press. 2013 
8.Hashimzade N., Hindriks J. and Myles G.D. Solutions Manual to Acc
9.   ifn.dots.   I.Sayfiddinov   ―Inflyatsiya   va   uning   turlari,   pulning   barqarorligini
ta‘minlash yo‘llari‖
10. A.A.Omonov, T.M.Qoraliyev ―Pul va banklar  darslik	
‖
11. https://finlit.uz/uz/articles/monetary-policy/inflation-targeting/ ―Inflyatsion 
targetlash - O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining moliyaviy savodxonlik 
bo‘yicha axborot-ta‘lim veb-sayti	
‖
12. https://finlit.uz/uz/articles/monetary-policy/concept-of-inflation/ 
13. https://1ppa.ru/uz/kniga-dohodov-i-rashodov/socialno-ekonomicheskie-
posledstviya-inflyacii-i-antiinflyacionnaya/ ―Inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy 
oqibatlari va inflyatsiyaga qarshi siyosat. Inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari 
26 va inflyatsiyaga qarshi siyosatning asosiy yo‗nalishlari Inflyatsiyaning iqtisodiy va 
ijtimoiy oqibatlari inflyatsiyaga qarshi siyosat.‖
14. https://el-in.ru/uz/million/socialno-ekonomicheskie-posledstviya-inflyacii-i-
antiinflyacionnaya-politika-kontrolnaya-rabota-social.html ―Inflyatsiyaning ijtimoiy-
iqtisodiy oqibatlari va inflyatsiyaga qarshi siyosat. Test: Inflyatsiyaning ijtimoiy-
iqtisodiy oqibatlari va davlatning inflyatsiyaga qarshi siyosati.	
‖
15.  https://daryo.uz/2022/01/07/O‘zbekistonda-yillik-inflyatsiya-darajasi-keskin-
pastladi-bu-nimani-anglatadi
                                          
Internet saytlari:
           http://www.gov.uz  
           http://www.press-service.uz  
           http://www.mineconomy.cc.uz
           http://www.mf.uz
           http://www.stat.uz
           http://www.soliq.uz
           http://www.edu.uz
 
27

Inflyatsiya va iqtisodiy o‘sish o‘zaro bog‘liqlikning yangi O‘zbekistondagi xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha