Informatika fanini o’qitishda innovatsion uslublarni ishlab chiqish va ularni dars jarayoniga tadbiq etish

Informatika fanini o’qitishda innovatsion uslublarni ishlab chiqish va ularni
dars jarayoniga tadbiq etish
MUNDARIJA:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.BOB. Informatika fanini o’qitishda innovatsion uslublar. ............................................................................ 5
1.1. Informatika fanini o’qitishda o’yinli - qiziqtiruvchi texnologiyalardan foydalanish. ............................... 5
1.2. Informatika fanini o’qitishda interfaol metodlardan foydalanish. ....................................................... 10
II.Bob. Ta’lim jarayonida zamonaviy innovatsion texnologiyalarning roli. .................................................. 17
2.1. Pedagogik texnologiyalar asosida informatika fanlarini o‘qitish metodikasi. ...................................... 17
2.2. Yangi pedagagik texnalogiyalar haqida. .............................................................................................. 21
Xulosa ........................................................................................................................................................ 24
Foydalanilgan adabiyotlar: ......................................................................................................................... 26 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Barchamizga   ma’lumki,   XXI   asr   –   globallashuv
davri, texnika asri deyiladi.. Bugungi kunda fan va texnika jadal suratda rivojlanib
bormoqda,   bu esa yangi texnologiyalardan foydalanib dars o‘tishni taqozo etadi.
Kelajagimiz   bo‘lgan   yoshlarni   yuksak   madaniyatli,   o‘tkir   bilimli   qilib
tarbiyalashda har bir pedagog xodim o‘zini mas’ul shaxs ekanligini bilgan holda,
dars samaradorligini oshirib borishi, yangi texnologiyalardan unumli foydalanishi
dolzarb masala hisoblanadi.
Respublikamiz   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   «Bilimdon   va   ma'naviy
yetuk bo'lgan,  zamonaviy  texnika  va texnologiyalarni   egallagan  hamda boshqara
oladigan   malakali   mutaxassislarni   tarbiyalab   yetishtirish   bunday   islohotlarning
asosiy   maqsadi   hisoblanadi.   Chuqur   islohotlarni   amalga   oshirish,   bozor
iqtisodiyotiga   o'tish,   birinchi   navbatda   kadrlar   potensialiga,   ularning   kasb
jihatidan tayyorgarligiga bog’lik, bo'ladi», deb ta'kidlagan edilar.
Mustaqil   rivojlanish   yo'lidan   borayotgan   Respublikamizda   yangi   iqtisodiy
sharoitlar ro'yobga keldiki, bu xalq xo'jaligining barcha sohalarida, hususan, ta'lim
tizimida   ham   qator   islohotlarni   amalga   oshirishni   taqozo   etadi.   Fan   va   texnika
taraqqiyotining   jadal   kechayotgani,   kompyuter   texnikasining   keng
qo'llanilayotganligi,   o'quvchilarga   berilishi   lozim   bo'lgan   bilimlar   ko'lamining
tobora oshib borayotganligi, ta'limni tubdan yaxshilashni, fanlar bo'yicha milliy va
mahalliy   sharoitlarga   mos   keladigan   hamda   malakali   mutahassislarni   tayyorlash
imkonini  beradigan dastur  va darsliklar, ta'limning zamonaviy metodlarini ishlab
chiqishni talab qiladi.
O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   qabul   qilgan   «Ta'lim   tug’risida»gi
qonunda   ta'limni   yanada   takomillashtirish   maqsadida   Respublika   hududida
ta'limni   umumiy   o'rta   ta'lim   maktablari,   akademik   litseylar   va   kasb-hunar
kollejlari orqali amalga oshirish maqsad qilib qo'yilgan bo'lsa, «Kadrlar tayyorlash
milliy dasturi»
qonunida milliy tajribalarni tahlil qilgan holda hamda jaxonning ilg’or yutuqlarini
e'tiborga   olib   akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlarda   har   tomonlama shakllangan   va   etuk   mutahassislarni   tayyorlashning   asosiy   yo'nalishlari   belgilab
berilgan.
O’zbeksiton   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   ta'kidlab
o’tganidek:   “Umumlashgan   holda   hozirda   bo'lajak   o'qituvchilar   shahsiga
qo'yiladigan   asosiy   talablarni:     kasbiy   bilimdonlik,   intellektual   va   ma'naviy
barkamollik   deb   belgilash   mumkin”.   O'quvchilarning   informatik   bilimlarini   o'z
kasbi   doirasida,   kundalik   hayotda   qo'llay   bilishi,   ularning   bilish   va   fikrlash
doiralarini kengaytirish zamon talabidir.
 Ta’limda axborot- kommunikatsiya texnologiyalarini qo’llaganda  o’quvchi 
eshitish, ko’rish, ko’rganlari asosida mustaqil fikrlash  imkoniyatiga ega bo’ladi. 
Ta’lim jarayonida axborot kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda 
darslarni interfaol usullarda tashkillashtirish uchun ma’lum bir shart – sharoitlar 
mavjud. Shunday ekan, axborot kommunikatsion ta’lim texnologiyalaridan 
samarali foydalanish hozirgi zamon yutuqlariga asoslangan holda davr talabiga 
mos keladigan pedagogic mahoratning nazariy amaliy asoslarini hamda uning 
shakllanish jarayonini yaratish eng dolzarb vazifalardandir.
 Kurs ishining maqsadi : ta’lim jarayonini tashkillashda innovatsion 
texnologiyalardan foydalanishning ilmiy uslubiy asoslarini ishlab chiqish.
  Kurs ishining ob’yekti:  ta’lim jarayonini tashkillashda innovatsion 
texnologiyalardan foydalanib dars o’tish jarayonida faollashtirish. 
  Kurs ishining predmeti:  axborot texnologiyalari yordamida bilim oluvchilarni 
ta’lim jarayonida faollashtirish.
Kurs ishining vazifalari:
-   Ta’lim jarayonini tashkillashda innovatsion texnologiyalardan
foydalanishning mavjud pedagogic sharoitlarini aniqlash;
-   Innavatsion texnologiyalardan foydalanib informatik ta’lim berishda
interfaol metodlardan foydalanganlik darajasini aniqlovchi mezonlar ishlab 
chiqish;
-   Ta’lim jarayonini tashkillashda innovatsion texnologiyalardan samarali foydalanib,  ta’lim berishning mazmuni, shakl va vositalarini ishlab chiqish
va tajriba sinovidan o’tkazish;
  Kurs ishining metodlari:
1.   Tarixiy xronologik tahlil;
2.   Davlat va kasb-hunar kolleji me’yoriy hujjatlarini o’rganish; 
3.   Pedagogik kuzatuv;
4.   So’rovnoma;
5.   Kompyuterda o’qitish;
6.   Inter’vyu;
7.   Trening;
8.   Monitoring;
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi:
  Kurs ishi kirish qismdan boshlanib uchta bobdan tashkil
topgan.   Birinchi   bobida     informatikani   o’qitishda   innovatsion   uslublar,
informatika   fanini   o’qitishda   qiziqtiruvchi   o’yinlar   texnologiyasi   hamda
informatika   fanini   o’qitishda   interfaol   metodlardan   foydalanish   to’g’risida
ma’lumot berilgan.
Ikkinchi   bobda   ta’lim   jarayonida   zamonaviy   innovatsion   texnologiyalarning   roli
haqida   yoritilgan.   Uchinchi   bobida   pedagogik   dasturiy   vositalar   yordamida
innovatsiyalar   yaratish   va   ularni   dars   jarayoniga   tadbiq   etish,   Autopley   media
studiosi   yordamida   yaratilgan   yangi   innovatsion   electron   o’quv   qo’llanma
loyihasi berilgan. I.BOB. Informatika fanini o’qitishda innovatsion uslublar.
1.1. Informatika fanini  o’qitishda o’yinli - qiziqtiruvchi texnologiyalardan
foydalanish.
Informatika   kompyuter   texnikasini   qo'llashga   asoslanib   inson   faoliyatining
turli   sohalarida   axborotlarni   izlash,   to   'plash,   saqlash,   qayta   ishlash   va   undan
foydalanish   masalalari   bilan   shug’ullanuvchi   fandir.   Mamlakatimizda     Birinchi
Prezidentimiz   tomonidan   axborot-kommunikasiya   texnologiyalarini
hayotimizning   barcha   jabhalari,   jumladan,   ta’lim   jarayoniga   keng   tatbiq   etishga
katta   e’tibor   qaratilgan   edi.   Bu   2012   yil   21   martda   qabul   qilingan   “Zamonaviy
axborot-kommunikasiya   texnologiyalarini   yanada   kengroq   joriy   qilish   va
rivojlantirish   chora-tadbirlari”ga   oid   qaror   va   “Axborotlashtirish   to’g’risida”gi
qonunda, 
  belgilangan   asosiy   vazifalardan   biridir.   Zero,   zamonaviy   axborot
texnologiyalarini samarali qo’llash talabalarga bilim berish sifatini oshirish, uning
mazmun-mohiyatini   takomillashtirish,   ta’limni   zamonaviy   talablar   darajasida
tashkil   etish,   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   samaradorligini   oshirish   maqsadida
ta’lim-tarbiya   jarayoniga   yangi   pedagogik,   axborot   texnologiyalarini   joriy   etish,
ularda   interfaol   usul   va   vositalardan   foydalanish   ko’zda   tutilgan.   Shu   sababli,
bugungi   kunda   ta’lim   muassalarida   faoliyat   yuritayotgan   “Informatika”   fani
o’qituvchilari oldida quyidagi muhim vazifalar turadi:
-     talabalarning mustaqil bilim olish, o’rganish qobiliyatlarini shakllantirish va 
rivojlantirishda fanning o’rni va ahamiyatini oshirish;
-     mashg’ulotlarini zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida tashkil etish va 
o’tkazish;
-     talabalarning faolligini oshirish, o’zlashtirish darajalarini rivojlantirishga 
yo’naltirilgan metod va shakllarni qo’llash;
-     ta’lim jarayonida zamonaviy axborot texnologiyalaridan samarali foydalanish.
Yuqorida   sanab   o’tilgan   vazifalardan   ko’rinib   turibdiki,   ta’lim   muassasalari
talabalarini mustaqil bilim olishiga yo’naltirilgan texnologiyalardan foydalanishga
o’rgatish   va     doimiy   ravishda   faolligini   oshirib   borish   lozim.   O’quv   jarayonida kompyuter   texnologiyalari   va   axborot-kommunikasiya   vositalaridan   foydalangan
holda ta’lim jarayonini tashkil qilish ta’lim samaradorligigi ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Bugungi   kun   talabi   ta`limni   sifat   o’zgarishlariga   olib   keluvchi   yangicha
yondashuvlarni   izlashga   undamoqda   va   uni   o’rganishdagi   yondashuvlar
(metodlar) ham o’zgarmoqda.
Ta`limda yangi bilimlarni amalda qo’llash natijasi innovatsiyalarga 
asoslangan yangi ta`lim yaratilishiga olib kelmoqda.
Respublikamizda   ta`lim   tizimini   har   tamonlama   rivojlantirish   kadrlar
tayyorlash   tizimini   tubdan   yangilash   va   isloh   qilish   davlat   ahamiyatidagi   eng
ustivor vazifalar qatoriga kiradi.
O`quvchi   o’zlashtirgan   bilimini   amaliyotda   qo’llay   bilishi   uchun   uni   o’z
vaqtida   mustahkamlashi,   boshqa   tushunchalarni   o’rganishda   qo’llash   bilishi   va
olingan bilimlarni tizimlashtirish ta`lim samaradorligini ta`minlashga olib keladi.
O`quvchining bilish faoliyati deganda:
- o’rganilayotgan mavzuga doir barcha axborotlarni to’plash;
- to’plangan axborotlarni qayta ishlash;
- o’rganilgan axborotlarni (ma`lumotlarni) qo’llash kabi uchta bosqichdan iborat 
faoliyat tushuniladi.
Informatika   o’quv   predmetining   asosiy   vazifasi   o’quvchilarni   zamonaviy
informatikaning   ba`zi   bir   umumiy   g’oyalari   bilan   tanishtirish,   informatikaning
amaliyotdagi   tadbig’ini   va   kompyuterlarning   zamonaviy   hayotdagi   rolini   ochib
berishdan iborat.
Shunday ekan, “Informatika” fanini o’qitish samaradorligini oshirish o’quv 
mashg’ulotlarini tashkil etish hamda o’tkazishda pedagogik va axborot
texnologiyalaridan   keng   foydalanish,   o’qitish   mazmuniga   mos   dasturiy
ta’minotini ishlab chiqish, ularni o’quv jarayoniga joriy etish asosiy vazifalardan
hisoblanadi.   Ushbu   vazifalarni   dolzarbligini   e’tiborga   olgan   holda   “Informatika”
fanini   o’qitishda   o’yinli   texnologiyalardan   foydalanish   holatini   o’rganish,   tahlil
etish,  ulardan  samarali  foydalanish   metodikasini,  mos   uslubiy  tavsiyalarni  ishlab chiqish zarur.
O’yinli   texnologiyalardan   foydalanishning   asosini   talabalarning
faollashtiruvchi   va   jadallashtiruvchi   faoliyati   tashkil   etadi.   O’yin   olimlar
tadqiqotlariga   ko’ra   mehnat   va   o’qish   bilan   birgalikda   faoliyatning   asosiy
turlaridan   biri   hisoblanadi.   Psixologlarning   ta’kidlashlaricha,   o’yinli   faoliyatning
psixologik   mexanizmlari   shaxsning   o’zini   namoyon   qilish,   hayotda   o’z   o’rnini
barqaror   qilish,   o’zini   o’zi   boshqarish,   o’z   imkoniyatlarini   amalga   oshirishning
fundamental   ehtiyojlariga   tayanadi.O’yin   bilish   va   uning   bir   qismi   (kirish,
mustahkamlash, mashq, nazorat) tarzida tashkil etiladi.
O’yinlar turli maqsadlarga yo’naltirilgan bo’ladi. Ular didaktik, tarbiyaviy,
faoliyatni   rivojlantiruvchi   va   ijtimoiylashuv   maqsadlarda   qo’llanadi.   O’yinning
didaktik maqsadi bilimlar doirasi, bilish faoliyati, amaliy faoliyatida bilim, malaka
va   ko’nikmalarni   qo’llash,   umumta’lim   malaka   va   ko’nikmalarni   rivojlantirish,
mehnat   ko’nikmalarini   rivojlantirishni   kengaytirishga   qaratilgan   bo’ladi.
O’yinning   tarbiyaviy   maqsadi   mustaqillik,   irodani   tarbiyalash,   muayyan
yondashuvlar,   nuqtai   nazarlar,   ma’naviy,   estetik   va   dunyoqarashni
shakllantirishdagi   hamkorlikni,   kollektivizmni,   jamoaga   kirishib   keta   olishni,
kommunikativlikni tarbiyalashga qaratilgan bo’ladi. Didaktik tamoyillarni hisobga
olgan holda, o’quvchilarga nafaqat faktlarning qat`iy ilmiy bayonini berish, balki
o’qitishning turli qiziqarli metodlarini ham qo’llash lozim. Masalan, ko’pchilikka
ma`lum va ommabob bo’lgan krossvord o’yini o’quvchilarda qiziqish o’yg’otishi
tabiiydir.   Qomusiy   lug’atda   ta`riflanishicha,   uning   atamasi   inglizcha   “kross”   –
kesishgan, “vord” – so’z degan ma`noni anglatib, ilk bor XX asr boshlarida kashf
etilgan.   Vaqt   o’tishi   bilan   uning   turlari   ko’payib,   chaynvord,   chaynkrossvord,
krosschaynvord, aylanma
krossvord,   diagonal   krossvordlar   o’ylab   topildi.   Ularning   har   biri   shaklda
so’zlarning   joylashishi   va   bog’lanishi   bilan   farq   qiladi.Krossvord   ko’rinishidagi
so’rov shakli o’quvchilar uchun har doim qiziqarli va o’ziga tortadigan metoddir.
Mustaqil   ijodiy   faoliyatning   bunday   shaklidan   foydalanilganda   darsda   faqatgina
kuchli o’quvchilargina emas, balki kuchsiz o’quvchilar ham faol ishtirok etadilar. Darslarda qiziqtirishdan foydalanishning boshqa shakllaridan, ya`ni rebus va
boshqotirmalardan ham foydalanish yaxshi samara beradi.
Ushbu qiziqtiruvchi metodlardan foydalanganda, o’qituvchi darsni maqsadli
tashkil   qilishni   rejalashtiradi,   ya`ni   krossvord,   rebus,   boshqotirmalarni   fanning
mazmuniga   mos   tayyorlaydi.   Darsning   maqsadini   aniqlaydi   va   kutilayotgan
natijani loyihalaydi.
Rebus,   krossvordlar   o’yinli   texnologiyalarga   sirasiga   kiradi.   “Rebus”   so’zi
lotin   tilidan   olingan   bo’lib,   “So’zlar   orqali   emas,   balki   rasmlar   orqali   ifodalash”
ma’nosini anglatadi. Bu - biror so’z yoki atamaning rasmlar, notalar, xarflar bilan
birgalikda ifodalanishi orqali hosil qilingan jumboqdir.
Rebus   –   keng   tarqalgan   va   eng   mashxur   o’yinlar   sirasiga   kiradi.   U   orqali
maqollarni,   she’r   qismlarini,   biror   iborani   yoki   so’zni   berkitish   mumkin.   Undan
ilk bor Fransiyada XV asrda qo’llanilgan.
Eng   birinchi   rebuslar   to’plami   Etenom   Taburo   tomonidan   Fransiyada   1582
yili chop etilgan. Keyinchalik Angliya, Germaniya, Italiyaga tarqalgan. Rossiyada
birinchi rebuslar “Illyustrasiya” jurnalida 1845 yili chop etilgan.
Rebus — bu atamalarni ko’ngil ko’taruvchi xarakterda shifrlashdir. Masalan:
-       Rasmning chap qismidagi apostroflar soni rasm nomining chap tomonidan
o’chiriladigan xarflar soniga mos keladi;
-       Rasmning o’ng yuqorisidagi apostroflar soni rasm nomining o’ng tomonidan
o’chiriladigan xarflar soniga mos keladi;
-     So’z o’rtasidagi xarflarni o’chirish uchun bu xarflar rasm ustida yozilib    
ustidan
chiziladi;
-              So’zdagi belgini almashtirish: “2=d” 2 – xarfni “d” xarfiga almashtirish, 
“r=p” esa xarbir “r” belgi “p” belgiga almashtirish tushiniladi;
-          Rasm nomidagi belgilarning joylashgan o’rni tartib raqamini o’zgartirish orqali
yangi hosil qilish mumkin; -             Rasmni teskari qo’yish orqali so’z ham teskari o’kiladi.
 “Informatika” fanidan talabalar bilimini nazorat qilish va baholash uchun
quyidagi vazifalarni taklif etish mumkin:
Ushbu  vazifalar  talabalar  aqliy  faolligini  o’stiradi,  bilish  jarayoniga  haqiqiy
qiziqish uyg’otadi. O’yin davomida talabalar ma’lum qiyinchiliklarni  yengadilar,
o’z kuchlarini sinaydilar, malaka va bilimlarini rivojlantiradilar. Ko’pchilikka   ma’lum   va   ommabop   bo’lgan   krossvord   o’yini   talabalarda
qiziqish   uyg’otishi   tabiiydir.   Krossvord   ko’rinishidagi   so’rov   shakli   talabalar
uchun  har   doim   qiziqarli  va  o’ziga  tortadigan  metoddir.  Ushbu   o’yinga   talabalar
shu   darajada   kirishib   ketadilarki,   hatto,   o’zlari   ham   informatikaning   turli
mavzulari   bo’yicha   krossvordlar   tuzishlari   mumkin.   Mustaqil   ijodiy   faoliyatning
bunday   shakli   foydali   bo’lishi   bilan   birga,   faqatgina   bilimdon   talabalarnigina
emas, balki past o’zlashtiruvchilarni ham qamrab oladi. Boshqa o’quv fanlaridan
past   o’zlashtiruvchi   talabalar   ko’pincha   informatikadan   yaxshi   va   tirishqoq
talabalarga aylanadilar. Krossvordlar sodda bo’lishi bilan birga, mashhur olimlar,
allomalar   ismlariga,   mavzuga   aynan   mos   keluvchi   maxsus   atamalarga   diqqatini
jalb   etishning   samarali   vositasi   hamdir.   Quyida   “Informatika”   fanidan
krossvordlardan namuna keltiraman.
1.2. Informatika fanini o’qitishda interfaol metodlardan foydalanish.
  Hozirgi davrda o’sib kelayotgan avlodni mustaqil fikrlaydigan qil
tarbiyalash vazifasi muhimdir. Ushbu masalaning hal etilishi ko’p jihatdan 
o’qitishning interfaol metodlarini qo’llashga bog’liq.
Interfaol so’zi inglizcha “Interakt” so’ziga mos kelib, “Inter – o’zaro”, “akt –
ish ko’rmoq, ishlamoq” degan ma`nolarni anglatadi.
Interfaol   o’qitish   –   muloqotli   o’qitish   bo’lib,   jarayonning   borishida
o’qituvchi   va   o’quvchi   orasida   o’zaro   ta`sir   amalga   oshiriladi.   Interfaol
o’qitishning   mohiyati   o’quv   jarayonini   shunday   tashkil   etishdan   iboratki,   unda
barcha   o’quvchilar   bilish   jarayoniga   jalb   qilingan   bo’lib,   erkin   fikrlash,   tahlil
qilish va mantiqiy fikr yuritish imkoniyatlariga ega bo’ladilar.
Darslardagi   interfaol   faoliyat   o’zaro   tushunishga,   hamkorlikda   faoliyat
yuritishga,   umumiy,   lekin   har   bir   ishtirokchi   uchun   ahamiyati   nazorat
topshiriqlarini   birgalikda   echishga   olib   keladigan   muloqotli   aloqani   tashkil   etish
va rivojlantirishni ko’zda tutadi1.
Interfaol   metodlardan   foydalaniladigan   o’quv   jarayonida   o’quvchilar
tanqidiy   fikrlashga,   shart-sharoitlarini   va   tegishli   axborotni   tahlil   qilish   asosida
murakkab   muammolarni   echishga,   alternativ   fikrlarni   chamalab   ko’rishga   va asosli ravishda qarorlar qabul qilishga, bahslarda ishtirok etishga, boshqalar bilan
muloqot qilishga o’rganadilar. Buning uchun darslarda individual, juftli va guruhli
ishlar tashkil etiladi, izlanuvchi  loyihalar, rolli o’yinlar, ijodiy ishlar  qo’llaniladi,
hujjatlar va axborotning turli manbalari bilan ish olib boriladi.
Interfaol o’qitish tashkilotchilari uchun, sof o’quv maqsadlaridan tashqari 
quyidagi jihatlar ham muhimdir:
- guruhdagi o’quvchilarning o’zaro muloqotlar jarayonida boshqalarning 
qadriyatlarini tushunib etishi;
- boshqalar bilan o’zaro muloqotda bo’lish va ularning yordamiga muhtojlik 
zaruratining shakllanishi;
- o’quvchilarda musobaqa, raqobatchilik kayfiyatlarini rivojlantirish.
Interfaol usullar bo’yicha o’qitish tashkil etish jarayonida o’qituvchining
bergan topshiriqlari mazmuni o’quvchining tafakkurini rivojlantirish uchun kuchli
vositadir.   Ushbu   topshiriqlar   turli   xil   murakkablik   darajalarida   bo’lib,
o’quvchilarni fikr yuritish, o’ylash, tasavvur qilish, yaratish yoki sinchiklab tahlil
etishga undovchi bo’lishi lozim.
Quyida topshiriq savollarini to’g’ri ifoda qilish uchun tavsiyalar keltiramiz:
1. Topshiriq savollarini aniq va tushunarli darajada qo’yish lozim.
2. Topshiriq mavzu bilan bevosita bog’liq bo’lishi kerak.
3. Muayyan predmetlardan umumiyga borishga harakat qiling. Bu holat
o’quvchilarni o’ylashi va savolga javob berishda engillik tug’diradi.
4. Faqatgina “ha” yoki “yo’q”, “to’g’ri” yoki “noto’g’ri” degan javoblar
beriladigan savollarni berishdan saqlaning.
5. O`quvchilarga o’z intellektual qobiliyatlariga tayangan holda javob
beradigan savollarni bering.
6. O`quvchining o’z nuqtai nazarini bildiradigan topshiriqlardan berishga 
harakat qiling. 7. Qo’yilgan topshiriqqa javob berilganda o’quvchilardan “Nima uchun 
shunday deb o’ylaysiz?” deb so’rab turing.
Quyida bir qator interfaol metodikalarning tavsifi va mohiyatini keltiramiz:  “Aqliy
xujum” metodi.   Mazkur metod muayyan mavzu yuzasidan berilgan
muammolarni   hal   etishda   keng   qo’llaniladigan   metod   sanalib,   u   mashg’ulot
ishtirokchilarini   muammo   xususida   keng   va   har   tomonlama   fikr   yuritish,
shuningdek,   o’z   tasavvurlari   va   g’oyalaridan   ijobiy   foydalanish   borasida   ma'lum
ko’nikma   hamda   malakalarni   xosil   qilishga   rag’batlantiradi.   Ushbu   metod
yordamida   tashkil   etilgan  mashg’ulot  jarayonida  ixtiyoriy  muammolar   yuzasidan
bir necha original yechimlarni topish imkoniyati tug’iladi.
«Aqliy   xujum»   metodi   tanlab   olingan   mavzular   doirasida   ma'lum
qadriyatlarni   aniqlash,   ayni   vaqtda   ularga   muqobil   bo’lgan   g’oyalarni   tanlash
uchun   sharoit   yaratadi.   Mashg’ulotlar   jarayonida   «Aqliy   xujum»   metodidan
foydalanishda   bir   necha   qoidalarga   amal   qilish   talab   etiladi.   Ushbu   qoidalar
quyidagilar:
1. Mashg’ulot ishtirokchilarini muammo doirasida keng fikr yuritishga 
undash, ular tomonidan kutilmagan mantiqiy fikrlarning bildirilishiga erishish.
2.   Har   bir   ta'lim   oluvchi   tomonidan   bildirilayotgan   fikr   yoki   g’oyalar
miqdori   rag’batlantirilib   boriladi.   Bu   esa   bildirilgan   fikrlar   orasidan   eng
maqbullarini   tanlab   olishga   imkon   beradi.   Bundan   tashqari   fikrlarning
rag’batlantirilishi navbatdagi yangi fikr yoki g’oyalarning tuzilishiga olib keladi.
3. Har bir ta'lim oluvchi o’zining shaxsiy fikri yoki g’oyalariga asoslanishi
hamda   ularni   o’zgartirishi   mumkin.   Avval   bildirilgan   fikr   (g’oya)larni
umumlashtirish,   turkumlashtirish   yoki   ularni   o’zgartirish   ilmiy   asoslangan   fikr
(g’oya)larning shakllanishiga zamin hozirlaydi.
4. Mashg’ulotlar jarayonida ta'lim oluvchilarning har qanday faoliyatlarini
standart talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni
baholashga   yo’l   qo’ymaydi.   Agarda   ularning   fikr   (g’oya)lari   baholanib,
boriladigan   bo’lsa,   ta'lim   oluvchilar   o’z   diqqatlarini,   shaxsiy   fikrlarini   himoya
qilishga   qaratadilar,   oqibatda   ular   yangi   fikrlarni   ilgari   surmaydilar.   Mazkur metodni qo’llashdan   asosiy  maqsad ta'lim  oluvchilarni  muammo xususida  keng
va chuqur fikr yuritishga rag’batlantirish ekanligini etibordan chetda qoldirmagan
holda ularning faoliyatlarini baholab borishning har qanday usulidan voz kechish
maqsadga muvofiqdir.
“Bilaman.   Bilib   oldim.   Bilishni   xohlayman”   metodi.   Sinf   o’quvchilari
beshta   guruhga   bo’linadilar,   guruhlar   nomlanadi.   Yozuv   taxtasi   uch   qismga
ajratiladi. Birinchi bandning yuqori qismiga «Bilaman», ikkinchi bandning yuqori
qismiga   «Bilib   oldim»,   uchinchi   bandning   yuqori   qismiga   esa   «Bilishni
xohlayman»degan   so’zlar   yoziladi.   So’ngra   o’qituvchi   o’quvchilardan   mavzu
yuzasidan qanday ma'lumotlarga ega ekanliklarini so’raydi va bildirilgan fikrlarni
«Bilaman   »nomli   bandga   yozib   qo’yadi.   Ushbu   xarakat   guruhlar   tomonidan
fikrlar to’la bayon etilganga qadar  davom  etadi. Mazkur  jarayonda guruhlarning
barcha   a'zolari   faol   ishtirok   etishlariga   ahamiyat   berish   zarur.   O’quvchilar
tomonidan   bildirilayotgan   noto’g’ri   fikrlar   ham   inkor   etilmasligi   zarur   (zero
bunday xarakat o’quvchilarning faolligiga salbiy ta'sir ko’rsatadi).
Keyingi   bosqichda   o’quvchilarga   mavzuga   oid   matnlar   tarqatiladi   Ushbu
matn   mavzu   bo’yicha   eng   asosiy   tushunchalarni   o’z   ichiga   oladi.   O’quvchilar
matn bilan tanishib chiqqandan so’ng   fikr yuritishlari hamda mavzuga oid yana
qanday   ma'lumotlarni   o’zlashtiriganliklarini   aniqlashlari   lozim.   O’quvchilar   o’z
xulosalari   asosida   fikrlarini   bayon   etadilar,   ushbu   fikrlar   «Bilib   oldim»   nomli
ustunga   yozib   boriladi.   So’ngi   bosqichda     o’qituvchi   o’quvchilaridan   yangi
mavzu bo’yicha qanday ma'lumotlarni o’zlashtirish istagida ekanliklarini so’raydi
va     o’quvchilarni   yana   o’ylashga   da'vat   etadi.   Guruhlardan   navbati   bilan   fikr
so’raladi.   O’quvchilar   tomonidan   bildirilgan   fikrlar   «Bilishni   xohlayman»nomli
ustunga yozib boriladi.
Masalan:   Matn   o’quvchilarga   tarqatiladi.   O’quvchilar   yakka   tartibda   (7
minut) matn bilan tanishadilar. So’ngra guruhlarda yuqorida qayd etilgan jadvalni
to’ldiradilar.
“Bumerang” texnologiyasi.  
Ushbu metod o‘quvchilarni dars jarayonida, darsdan tashqarida turli adabiyotlar,   matnlar   bilan   ishlash,   o‘rganilgan   materialni   yodida   saqlab   qolish,
so‘zlab   berish,   fikrini   erkin   holda   bayon   eta   olish,   qisqa   vaqt   ichida   ko‘p
ma’lumotga   ega   bo‘lish   hamda   dars   mobaynida   o‘qituvchi   tomonidan   barcha
o‘qivchilarni baholay olishga qaratilgan.[e4].
Metodning   maqsadi:   O‘quv   jarayoni   mobaynida   tarqatilgan   materiallarning
o‘quvchilar   tomonidan   yakka   va   guruh   holatida   o‘zlashtirib   olishlari   hamda
suhbat-munozara   va   turli   savollar   orqali   tarqatma   materiallardagi   matnlar   qay
darajada   o‘zlashtirilganligini   nazorat   qilish   va   baholash   jarayoni   mobaynida   har
bir o‘quvchi tomonidan o‘z baholarini egallashiga imkoniyat yaratish.
Metodning   qo‘llanishi:   Amaliy   mashg‘ulotlar   hamda   suhbat-munozara
shaklidagi   darslarda   yakka   tartibda,   kichik   va   jamoa   shaklida   foydalanilishi
mumkin.
Mashg‘ulotda   foydalaniladigan   vositalar:   O‘quvchi   dars   jarayonida   mustaqil
o‘qishlari,   o‘rganishlari   va   o‘zlashtirib   olishlari   uchun   mo‘ljallangan   tarqatma
materiallar   (o‘tilgan   mavzu   yoki   yangi   mavzu   bo‘yicha   qisqa   matnlar,   suratlar,
ma’lumotlar).[10]
Mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi:
Ushbu metod bir necha bosqichda o‘tkaziladi:
•   o‘quvchilar kichik guruhlarga ajratiladi;
•   o‘quvchilar darsning maqsadi va tartibi bilan tanishtiriladi;
•   o‘quvchilarga mustaqil o‘rganish uchun mavzu bo‘yicha matnlar tarqatiladi; •
berilgan   matnlar   o‘quvchilar   tomonidan   yakka   tartibda   mustaqil   o‘rganiladi;   •
har bir guruh a’zolaridan yangiguruhtashkil etiladi;
•   yangiguruh   a’zolarining   har   bir   guruh   navbati   bilan   mustaqil   o‘rgangan   matnlari
bilan   axborot   almashadilar,   ya’ni   bir-birlariga   so‘zlab   beradilar,   matnni
o‘zlashtirib olishlariga erishadilar;
•   berilgan ma’lumotlarning o‘zlashtirilganlik darajasini  aniqlash  uchun guruh ichida
ichki   nazorat   o‘tkaziladi,   ya’ni   guruh   a’zolari   bir-birlari   bilan   savol-javob
qiladilar; •   yangi a’zolar dastlabki holatdagi guruhlariga qaytadilar;
•   darsning qolgan jarayonida o‘quvchilar bilimlarini baholash yoki to‘plagan
ballarini hisoblab borish uchun har bir guruhda “guruh hisobchisi” tayinlanadi. 
O‘quvchilar tomonidan barcha matnlar qay darajada o‘zlashtirilganligini aniqlash 
maqsadida o‘qituvchi (yoki opponent guruh) o‘quvchilarga savollar
bilan murojaat etadilar, og‘zaki so‘rov o‘tkazadilar;
•   savollarga berilgan javoblar asosida guruhlar to‘plagan umumiy ballari
aniqlanadi:
•   har bir guruh a’zosi tomonidan guruhdagi matn mazmunini hayotga
bog‘lagan holda bittadan savol tuziladi;
•   guruhlar tomonidan tayyorlangan savollar orqali savol-javob tashkil etiladi
(«guruh hisobchilari» berilgan javoblar bo‘yicha ballarni hisoblab boradilar);
•   guruh a’zolari tomonidan to‘plangan umumiy ballar yig‘indisi aniqlanadi;
•   guruhlar to‘plagan umumiy ballar guruh a’zolari o‘rtasida teng taqsimlanadi.    
darsni yakunlash, uyga vazifa berish.
Informatika darslarida ushbu metodni quyidagicha qo‘llash mumkin:
Mavzu: “Kompyuterlar. Kompyuterlarning qurilmalari va vazifalari” (5-sinf,
Informatika).
Tarqatma materiallar:
1-guruhga – Kompyuterlar qanday tuzilgan?
2-guruhga– Ma’lumotlar qanday saqlanadi?
3-guruhga – Kompyuterlarning qanday qo‘shimcha qurilmalari mavjud? 
4-guruhga – Kompyuterlar qanday ishga tushiriladi?
“Zinama-zina” texnologiyasi.
  Ushbu metod o‘quvchilarni o‘tilgan yoki o‘tilishi kerak bo‘lgan mavzu bo‘yicha   yakka   va   kichik   jamoa   bo‘lib   fikrlash   hamda   xotirlash,   o‘zlashtirilgan
bilimlarni yodga tushirib, to‘plangan fikrlarni umumlashtira olish va ularni yozma,
rasm, chizma ko‘rinishida ifodalay olishga o‘rgatadi. Bu metod o‘quvchilar bilan
yakka   holda   yoki   guruhlarga   ajratilgan   holda   yozma   ravishda   o‘tkaziladi   va
taqdimot qilinadi.
Metodning   maqsadi:   O‘quvchilarni   erkin,   mustaqil   va  mantiqiy   fikrlashga,
jamoa   bo‘lib   ishlashga,   izlanishga,   fikrlarni   jamlab   ulardan   nazariy   va   amaliy
tushuncha   hosil   kilishga,   jamoaga   o‘z   fikri   bilan   ta’sir   eta   olishga,   uni
ma’qullashga,   shuningdek,   mavzuning   tayanch   tushunchalariga   izoh   berishda
egallagan bilimlarini qo‘llay olishga o‘rgatish.
Metodning   qo‘llanishi:   ma’ruza   (imkoniyat   va   sharoit   bo‘lsa),   seminar,
amaliy   va   laboratoriya   mashg‘ulotlarida   yakka   tartibda   yoki   kichik   guruhlarda
o‘tkazish hamda nazorat darslarida qo‘llanilishi mumkin.
Mashg‘ulotda   qo‘llaniladigan   vositalar:   A-3,   A-4   formatli   qog‘ozlarda
tayyorlangan   (mavzuni   ajratilgan   kichik   mavzular   soniga   mos)   chap   tomoniga
kichik mavzular yozilgan tarqatma materiallar, flomaster (yoki rangli qalam)lar.
Mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi:
•   o‘qituvchi o‘quvchilarni mavzular soniga qarab 3-5 kishidan iborat kichik
guruhlarga ajratadi (guruhlar soni 4 yoki 5 ta bo‘lgani ma’qul);
•   o‘quvchilar mashg‘ulotning maqsadi va uning o‘tkazilish tartibi bilan
tanishtiriladi. Har bir guruhga kog‘ozning chap qismida kichik mavzu yozuvi 
bo‘lgan varaqlar tarqatiladi;
•   o‘qituvchi   a’zolarini   tarqatma   materialda   yozilgan   kichik   mavzular   bilan
tanishishlarini va shu mavzu asosida bilganlarini flomaster yordamida kog‘ozdagi
bo‘sh   joyiga   jamoa   bilan   birgalikda   fikrlashib   yozib   chiqish   vazifasini   beradi   va
vaqt belgilaydi;
•   guruh a’zolari birgalikda tarqatma materialda berilgan kichik mavzuni yozma (yoki
rasm, yokio‘quvchizma) ko‘rinishida ifoda etadilar. Bunda a’zolari kichik mavzu
bo‘yicha imkon boricha to‘laroq ma’lumot berishlari kerak bo‘ladi. •   tarqatma   materiallar   to‘ldirilgach,   guruh   a’zolaridan   bir   kishi   taqdimot   qiladi.
Taqdimot   vaqtida   guruhlar   tomonidan   tayyorlangan   material,   albatta,   auditoriya
(sinf) doskasiga mantiqan tagma-tag (zina shaklida) ilinadi;
o‘qituvchi guruhlar tomonidan tayyorlangan materiallarga izoh berib, ularni 
baholaydi va mashg‘ulotni yakunlaydi.
Venn     diagrammasi.   Venn   diagramma-grafik   ko’rinishda   bo’lib,   olingan
natijalarni   umumlashtirib,   ulardan   bir   butun   xulosa   chiqarishga,   ikki   va   undan
ortiq   predmetni     (ko’rinish,   fakt,   tushuncha)   tahlil   qilish   va   o’rganishda
qo’llaniladi. Diagramma ikki va undan ortiq aylanani kesishmasidan hosil bo’ladi.
Maqsad: ikki va undan ortiq predmet va tushunchalarni taqqoslashda, turli 
va umumiy tomonlarini aniqlashda bilim va ko’nikmalarni shakllantirish.
Amalga oshirish bosqichlari:
1-bosqich. O’quvchilar (sheriklari bilan) ikki doirani to’ldiradilar, har bir
doiraga ikki tushuncha (predmet)ni  e'tiborli tomonlari  sanab o’tiladi.
2-bosqich. O’quvchilarni kichik guruhlarga (4-5 kishidan iborat) birlashtirib,
diagrammalarni taqqoslaymiz va to’ldiramiz.
3-bosqich. Kichik guruh o’quvchilariga bu tushunchalarning  (predmet,
ko’rinishlarning) umumiy xossalarini aniqlashni taklif etamiz.
4-bosqich. Biron bir guruh vakili har bir tushunchaning o’ziga xos
tomonlarini o’qiydi. Boshqalar zarurat bo’lganda uni javobini to’ldiradilar. 
5-bosqich. Boshqa  guruh vakillari ikki tushunchani birlashtiruvchi
(umumiy) xususiyatlarni o’qiydi. Boshqalar zarurat paydo bo’lganda bu javoblarni 
to’ldiradilar.
II.Bob. Ta’lim jarayonida zamonaviy innovatsion texnologiyalarning roli.
2.1. Pedagogik texnologiyalar asosida informatika fanlarini o‘qitish
metodikasi.
Bugungi kunda ta`lim texnologiyalarini shartli ravishda ikki turga ajratish  mumkin:
1.     An`anaviy
2.     Noan`anaviy
An`anaviy  ta`lim  texnologiyasi  - muayyan muddatga  mo‘ljallangan, ta`lim
jarayoni   ko‘’roq   o‘qituvchi   shaxsiga   qaratilgan     bo‘lib,   o‘qitishning   an`anaviy
shakli,   metodi   va   ta`lim   vositalarining   majmuidan   foydalanib   ta`lim-tarbiya
maqsadiga erishishdir.
Noan`anaviy   ta`lim   texnologiyasi   -   muayyan   muddatga   mo‘ljallangan,
ta`lim jarayoni markazida talaba shaxsi bo‘lib, o‘qitishning zamonaviy shakli, faol
o‘qitish   metodlari   va   zamonaviy   didaktik   vositalarning   majmuini   ta`lim-tarbiya
ishidan ko‘zlangan maqsad va kafolatlangan natijaga erishish -ga yo‘naltirishdir.
Noan`anaviy   ta`lim   texnologiyasi   an`anaviy   ta`lim   texnologiyasidan   farq
qilib, talabalarning bilish imkoniyatlarini rivojlanishiga sharoit yaratadi, mustaqil
ishlashlariga   alohida   e`tibor   beriladi,   bilish   faoliyatlari   izlanuvchan   va   ijodiy
harakterga ega bo‘ladi. Dars tuzilmasi o‘zgaruvchan bo‘ladi.
Noan`anaviy ta`lim texnologiyasi o‘z navbatida uchga bo‘linadi : 
- Hamkorlikda o‘rganish
- Modellashtirish
- Tadqiqot (Loyiha)
Hamkorlikda   o‘rganish   -   talabalarning                   bilimini   o‘zlashtirish,
singdirish, mustahkamlash bo‘yicha re’roduktiv faoliyatini ta`minlovchi, mahorat
va   malakani   ketma-ketlik   bo‘yicha   talabaning   bevosita   boshchiligida   ishga
solishni   tashkil   etishga   asoslangan   o‘qitish   va   bilim   olishdir.   U     talabalarning
mustaqil guruhlarda
ishlashi evaziga ta`lim olishini ko‘zda tutadigan metodlardan iborat. Bularga kitob
bilan ishlash, o‘quv suhbati, davra suhbati, aqliy xujum, kichik guruhlarda ishlash,
bahs-munozara kabi metodlarni kiritish mumkin.
Modellashtirish   -   real   hayotda   va   jamiyatda   yuz   beradigan   hodisa   va jarayonlarning   ixchamlashtirilgan   va   soddalashtirilgan   ko‘rinishini   auditoriyada
yaratish   va   ularda   talabalarning   shaxsan   qatnashishi   va   faoliyat   evaziga   ta`lim
olishini   ko‘zda   tutadi.   Uning   asosiy   maqsadi   talabalarning   faqat   tinglashi   emas,
balki   bilimlarni   o‘zlashtirishda   bevosita   ishtirokini   ta`minlash   orqali   ta`lim
jarayonining samaradorligini oshirishga qaratilgan. Bularga ishbo‘ o‘yinlar va rolli
o‘yinlar kabi metodlarni kiritish mumkin.
Quyida ta`lim texnologiyalari bo‘yicha metodlar tizimiga batafsil to‘xtalib 
o‘tamiz (rasm. 3.5).
Tadqiqot   -   talabalar   tomonidan   muammoni   tushunish   va   echish,   mustaqil
bilim   olishni   kuchaytiradigan   va   shunga   undaydigan   usullar   yig`indisidan
iboratdir.   Tadqiqotning   maqsadi   dars   jarayonida   talabalarda   savol   qo‘yish   va
ularga   javob   izlashida   qiziqishini   uyg`otishga   qaratilgandir.   Unda   o‘qitish
talabalarni amaliy izlanish jarayonida bevosita qatnashishini ta`minlaydi. Bularga
muammoli vaziyat, loyihalash metodi, mustaqil izlanish, yo‘naltiruvchi matn kabi
metodlar kiradi.
Informatika ta’limida an’anaviy va noan’anaviy ta’lim texnologiyalari. 
«Informatika» fanining pedagogik vazifalari insonning umumiy ta`lim
olishidagi asosiy vazifalarini hal etishda qo‘shadigan o‘ziga hos xissasi bilan 
aniqlanadi.
1.   o‘quvchilarda informatika xaqidagi bilimni shakllantirish va ular 
tafakkurini rivojlantirish.
2.   Ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. Bu muhim vazifani hal etishda butun 
pedagogik jamoa barcha o‘quv ‘redmetlarini o‘qitish jarayonida ishtirok etadi.
3.   Milliy mafkura ruhida tarbiyalash.
o‘quvchilarni amaliy faoliyatga, mehnatga, ta`lim olishni davom
ettirishga tayyorlash.
Yuqoridagi masalalardan hech biri boshqalaridan ajratilgan holda, alohida hal
etilmasligi   lozim.   Ular   bir   butunlikda   bir-biri   bilan   chambarchas   bog’liq   holda
amalga   oshirilishi   lozim.   o‘quvchilar   informatika   asoslarini   mustahkam egallashlari   asosidagina   ularning   tafakkurini   tarbiyalash   va   ilmiy   dunyoqarashni
yaratish   mumkin.   Ikkinchi   tomondan,   mantiqiy   fikrlashga   o‘rgatish   bilangina,
o‘quvchilarning   informatikani   fan   sifatida   uning   o‘ziga   xos   tomonlarini   chuqur
tushunishlariga   erishish   mumkin.   Bundan   tashqari,   informatikani   o‘qitish
jarayonida   amaliy   faoliyatga   tayyorlash   vazifasini   to‘g’ri   hal   etishga   erishish
uchun   informatika   kursining   ilmiyligini   oshirish   lozim.   Faqatgina   to‘g’ri   va
chuqur xulosalar  qila olsagina, o‘quvchilar har bir masalani  echishga tanqidiy va
ijodiy yondasha oladilar, yangi muammolar oldida o‘zlarini yo‘qotib qo‘ymaydilar
va   turli   shart-sharoitlarda   unumli   faoliyat   ko‘rsata   oladilar.   SHuningdek,   amaliy
ish   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytiradi   va   uni   yangi   faktlar   bilan
boyitishadi,   hamda     informatikadan   bilim   darajalarini   oshiradi,   chuqur,   to‘liq   va
mustahkam bo‘lishini ta`minlaydi.
Umumiy   o‘rta   ta’lim   DTS   o‘quv   jarayonida   yangi   pedagogik   texnologiya,
ta`lim   dasturlari,   umumdemokratik   printsiplarda   tashkiliy   –   boshqaruv
funktsiyalarni   rivojlantirish,   o‘quvchilarga   shaxs   sifatida   qarash,   o‘quv-tarbiya
jarayonini   demokratlashtirish,   ijtimoiylashtirish,   ijtimoy   muassa   sifatida   maktab
huquqlarini kengaytirishni joriy qilishni nazarda tutib umumta`lim maktablarining
asosiy yo‘nalishlarini aniqlaydi.
Maktabgacha tarbiya, umumo‘rta ta`lim, o‘rta maµsus, kasb-hunar ta`limi va
undan   keyingi   ta`lim   bosqichlarini   o‘z   ichiga   olgan   va   informatika   va   dasturiy
ta`minot   bo‘yicha   mutaxassis   bo‘lmaganlarga   mo‘ljallangan   «Informatika»   fani
pedagogikamiz uchun yangi bo‘lgan nizom va qarashlar sistemasiga asoslangan:
- kadrning butun «hayotiy tsikli» hisobga olinishi kerak;
- informatika yo‘nalishidagi fanlarni o‘qitish dunyoning hozirgi holati va
rivojlanish istiqbollarini hisobga olgan holda ta`lim mazmunidagi o‘zgarishlarni 
aks ettirishi kerak;
- informatika va dasturiy ta`minot bo‘yicha mutaxassis bo‘lmaganlarga 
dasturlashni o‘rgatish zaruriyatidan voz kechish lozim;
- informatika yo‘nalishidagi fanlarni o‘qitish didaktik s’iral tamoyili asosida  qurilishi kerak;
-   ishlab   chiqilayotgan   o‘quv   kurslari   mazmunining   yangiligi   va   dolzarblik
muddatini   uzaytirishni   axborotni   qayta   ishlash   tamoyillariga   urg’u   berish
asosidagina amalga oshirish mumkin;
- shaxsni o‘qitish, tarbiyalash va rivojlantirish sifatlarini kafolatlashga 
yo‘naltirilganlik;
- o‘qish vaqti resurslarini o‘quvchilarning tafakkurini rivojlantirish, o‘quv 
ijodiy faoliyatini tashkil etish foydasiga qayta taqsimlash.
Innovatsion   pedagogik   jarayonning   muhim   unsurlari   shaxsning   o‘z-o‘zini
boshqarishi   va   o‘zini-o‘zi   safarbar   qilishi   hisoblanadi.   Uning   eng   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   talabalarning   bilish   faoliyatini   rivojlantirish   bo‘lib,   u
talabalarning   o‘kuv   ishlarini   faollashtirish   va   kasbiy   ixtisoslashi   -vuning
faollashuviga olib keladi.
Innovatsion   faoliyatga,   aksiologik   yondashuv   insonni   o‘zini   yangilik
yaratish   jarayoniga   baxshida   qilishi,   uning   tomonidan   yaratilgan   pedagogik
qadriyatlarni anglatadi.
O‘qituvchi   va   talabaning   maqsadi     bo‘yicha   natijaga   erishishida   qanday
texnologiyani   tanlashlari   ular   ixtiyorida,   chunki   har   ikkala   tomonning   asosiy
maqsadi   aniq:   natijaga   erishishga   qaratilgan,   bunda   talabalarning   bilim   saviyasi,
guruh   harakteri,   sharoitga   qarab   ishlatilgan   texnologiya   tanlanadi,   masalan,
natijaga   erishish   uchun   balkim,   kompyuter   bilan   ishlash   lozimdir,   balkim   film,
tarqatma   material,   chizma   va   ‘lakatlar,   turli   adabiyotlar,   axborot   texnologiyasi
kerak bo‘lar, bular o‘qituvchi va talabaga bog`liq.
2.2. Yangi pedagagik texnalogiyalar haqida.
Dars o’tishning turli uslublari bor, shuningdek, darsning o’zining ham turlari
xilma-xil bo’ladi.
    Dars o’tishning an’anaviy uslublari quydagi reja-ssenariy bo’yicha kechadi:
     1 .  Tashkiliy qism  –  salom-alik, davomatni aniqlash, doskaning tozaligi, 
bo’r, lattaning borligiga ishonch hosil qilish va hokozo.           2.   O’tilgan   mavzuni   so’rash   –   O’qituvchi   “Avvalgi   darsda   qanday
mavzuni   o’tgan   ediik,   uyga   qaysi   misol-masalalar   berilgan   edi қ ”,   degan   savolni
o’rtaga tashlaydi. O’tilgan mavzuni 4-5 o’quvchidan so’raladi. Ular, odatda, doska
oldida   javob   bedradilar,   shunda   uy   vazifasini   bajargan   daftarlarini   o’qituvchiga
ko’rsatish uchun o’zlari bilan birga olib chiqadilar.
O’qituvchi o’quvchilarning javobini eshitadadi va uy vazifalarini ko’radi, 
ularni baholaydi. O’quvchilar javoblari bo’yicha fikr mulohazalar aytiladi.
        3.   Yangi   mavzuni   bayon   qilish .   Bundan   oldin   doskaga   mavzu   sarlavhasi
yoziladi.   Ba’zi   o’qtuvchilar   shu   vaqtning   o’zidayoq   yangi   mavzu   darslikning
qaysi   paragrifida,   nechanchi   betlari   ekanini,   qaysi   mashqlar   uyga   vazifa   qilib
berilishini,   doskaning   bir   chetiga   (   ko’pinch   o’ng   yuqori   burchgiga)   yozib
qo’yadilar.  So’ngra yangi mavzuni bayon qilish boshlanadi.
          4.   Yangi   mavzuni   mustahkamlash .   Yangi   mavzuni   o’quvchilar   qanday
tushunadilar,   darsdan   ko’zlangan   maqsad   erishildimi-yo’qmi   ekanini   aniqlash,
mavzuning   asosiy   g’oyasini,   “nuqtalari”ni   mustahkamlash   uchun   o’qituvchi
mavzuga oid savol  berib ko’radi, mashqlar ishlatadi. Bunda tajribali o’qtuvchilar
sinfning   faolligini   oshirish,   mavzu   o’quvchining   ongiga   singib   olish   uchun   turli
uslublardan   foydalanadilar.   Masalan,   tarqatma   matriallar   berish,   o’quvchilarni
guruhlarga ajratish, har bir guruhga avvaldan tayyorlab kelingan topshiriqni berish
va hokazo.
        O’qituvchi   mashqlarni   bajarish   jarayonida   sinfni   aylanib,   kim   qanday
ishlayotganini   kuzatadi,   zarur   hollarda   yordam   beradi.   “Savollar   bormi?”-   deb
so’rab turadi.
          5 .   Darsni   yakunlash,   o’quvchilarning   bilimini   baholash .     O’qituvchi
mashqlarni   bajarilishini   va   jovoblarni   tahlil   qiladi.   Mavzuning   o’quvchilarga
“etib   bormagan”   joylarini   aniqlaydi.     Bu   “joy”larini   qayta   tushuntirib,   izohlab
beradi.   Doskada   faol   qatnashgan,   savollarga   javob   bergan,   topshiriqni   bajargan
o’quvchilar baholanadi.
        Ko’p   o’qituvchilarning   kundalik   dars   o’tish   rejalarini   o’raganish,   tahlil
qilish shuni ko’rsatadiki, o’qituvchilar yuqorida keltirilgan har bir bosqich uchun vaqt   taqsimotini   beradilar.   Bu,   ayniqsa,   yosh   o’qtuvchilar   uchun   foydali.
Ko’rsatilgan vaqtdan birozv cheklanishlar biroz tabiiy hol.
          Keyingi   vaqtda   dars   o’tishning   “yagi   texnalogiyasi”   ,   dars   o’tishning
nostandart   –   noan’anaviy   uslubi,   xususan,   interfaol(interaktiv)   uslubi   degan
iboralar eshitamiz.
    Bunday uslublarni ilg’or o’qituvchilarning o’zlari kashf qilganlar va bu 
uslubdan ko’pgina o’qituvchilar foydalanib kelmoqdalar.
    Dars o’tishning zamonaviy pedagagik uslublariga oid ko’plab qo’llanmalar 
chop etilgan.
        “Biror   navzu   ustida   qanday   ishlanganda   uning   qancha   foizi   (protsenti)
yodda   saqlanadi қ ”   degan   tabiiy   savolga   javob   topish   maqsadida   o’tkazilgan
tajribalar   yakuni   “anglash   piramidasi”   degan   nomni   oldi.   Unga   ko’ra   mavzu
bayonini;
   faqat eshitganda uning  10-20%i;
   eshitsa va mavzuga oid ko’rsatmali materiallar ko’rsa, uning 30-
50%i;
   eshitsa mavzu bo’yicha amaliy mashg’ulot bajarsa, mavzuni
o’rtoqlariga gapirib bersa, tushuntirsa uning 60-90%i yodda qoladi.
      Albatta har bir o’qituvchining tajribasi, bilimi, qo’shimcha adabiyotlarning
borligi, shaxsiy kutubxonasining boyligi, ko’p jihatdan,  unga mavzuni qaysi uslub
bo’yicha o’tishini “aytadi”. Xulosa
           Xulosa o’rnida shuni aytishim kerakki, men ushbu Kurs ishida “Informatika
fanini   o’qitishda   innovatsion   uslublarni   ishlab   chiqish   va   ularni   dars   jaraeniga
tadbiq kilish” mavzusini o’quv jarayonida qanday foydalanilishini yoritdim.
O’zbekiston   Respublikasi   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   va   «Ta’lim
to’g’risida»gi  qonunda o’quv jarayoniga ilg’or pedagogik texnologiyalarni joriy
etish mamlakatimiz ta’lim tizimini isloh qilishning asosiy ko’rsatkichlaridan biri
sifatida   e’tirof   etilishi   bejiz   emas.   Chunki,   pedagogik   texnologiya   ta’lim
jarayonini   inqirozdan   holi   etish,   uni   bozor   iqtisodi   sharoitiga   mos   holda
takomillashtirish   va   Davlat   ta’lim   standarti   talablariga   muvofiq   kadrlar
tayyorlashning muhim  omillaridan biri bo’lib hisoblanadi.
Mamlakatimizni   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov   ta’kidlaganlaridek ,
«Kadrlar masalasini hal etmas ekanmiz , sa’y-harakatlarimiz kutilgan natijalarni
berishi   ,   hayotimiz   ,   ma’naviyatimiz   o’zgarishi   qiyin   kechadi.   Demakki   ,
zamonaviy   ta’lim-tarbiya   tizimini   isloh   qilish   ,   zamon   talablariga   mos   kadrlar
tayyorlash   ishini   yo’lga   qo’yish   faoliyatimizning   bosh   yo’nalishi   bo’lmog’i
darkor…».
Zero   ta’lim   jarayonini   tashkillashda   axborot–kommunikatsiya
texnologiyalaridan   samarali   foydalanayotgan   ko’pgina   rivojlangan   mamlakatlar
o’quv   jarayonini   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   ko’tarishga   erishayotganliklari
hayotda   o’z   tasdig’ini   topmoqda.   Ushbu   Kurs   ishda   bayon   etilgan   ma’lumotlar
esa   bu   axborot–kommunikatsiya   texnologiyalaridan   samarali   foydalanish
salohiyati   to’g’risida   fikr   yuritishga   asos   bo’ladi.   Ayniqsa,   tashhizlanuvchan
o’quv  maqsadlarini   belgilash,    talabalarni  mustaqil  bilim  olishga   undash,  o’quv
jarayonini   doimo   rivojlanib   boruvchi   dinamik   tizim   sifatida   loyihalash   kabi
tashkiliy-uslubiy   ishlarni   amalga   oshirishda   innovatsion   texnologiyalar   katta
imkoniyatlarga ega.
Innovatsion     texnologiyalar   joriy   etish   tajribasini   o’rganish   va   unga
maqsadli yondashish, o’quv jarayonini insonparvarlashtirish, bunda talabani sust ob’ektdan   faol   sub’ektga   aylantirish,   bilish   faoliyatining   aniq   maqsadlarga
yo’nalganligini   hamda   o’quv   jarayonini   ishlab   chiqarish   jarayoni   kabi
takrorlanuvchanligini ta’minlashda muhim ahamiyatga ega bo’ladi.
  Mening fikrimcha ta’limda ko’plab innovatsion usullar samarali bo’lib, ayniqsa
ta’limda   aniq   maqsad   qo’yish   yoki   fanlararo   bog’lash,   aniq   maqsadga   erishish
ko’p     foydali   xisoblanadi.   «Maqsadli   yondashuv»   uslubi   ta’limda   o’quvchi,
talabalarni ijodiy fikrlashga,    fanning mazmun mohiyati va maqsadini  o’rgatadi.
U   nafaqat     o’quv-bilim   faoliyatini   tizimlashtiradi,   jadallashtiradi,   balki   ta’lim
oluvchilarning   umumiy     madaniyatini   yuksaltirishga   ham   xizmat   qiladi,
predmetlararo   bog’lanish   tufayli   maqsadlar     turli     darajada   namoyon   bo’ladi:
masalan   informatika   va   axborot   texnologiyalari   fanining   maqsad   va   darajalari
kuydagilardan iborat:
  Informatika va axborot texnologiyalariga bog’liq bir necha fanlarni birlashtirib, 
maxsus kurslar yaratish;
  Informatika va axborot texnologiyalar o’quv fanlarining turli bo’laklarini ma’lum bir 
blokka birlashtirish;
  bir mavzuni ikki yoki bir necha predmetlar asosida o’rganish;
  bilimlarni umumlashtirish asosida axborot texnologiyalar bo’yicha
 yaratilgan kurslarni o’rganish. Foydalanilgan adabiyotlar:
1.   I.A. Karimov. "Yuksak ma'naviyat - yengilmas kuch" - Toshkent,
Ma'naviyat 2008 - 61 bet..
2.  O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimovning O‘zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining       21   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali
marosimdagi   ma’ruzasi.   “Amalga   islohotlarimizni   yanada   chuqurlashtirish   va
fuqarolik  jamiyat   qurish   –   yorug‘   kelajagimizning  asosiy   omilidir”.   Toshkent   –
“O‘zbekiston” - 2013
3.  “A х borot t ех nologiyalari sohasida kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish 
to`g`risida”. “Qishloq  hayoti ” gaz е tasi  03.06.05 y.
4.  Farberman. B.L . “Ilg’orpedagogiktexnologiyalar”. T: 2001 y.
5.  Azizxodjaeva N.N. Pedagogicheskie texnologii i pedagogicheskoe masterstvo. 
Ucheb.posobie.- Toshkent. TDPU 2003. - 192 s.
      http://www.aci.uz/uz/news/uzaaa/article/110/.
6.  Informatika o’qituvchisi Xaytullayeva Nafisa Sahobiddinova blogi.
7.   O`quv   jarayonida   ilg`or   p е dagogik   va   a х borot   t ех nologi yalarini qo`llash
yo`llari.   Uslubiy   qo`llanma.   Akad е mik   S.S.G`ulomov     umumiy     rahbarligi
ostida.  −  T.; TDIU 2005. 90 b,105 b.
8.  Ismatilla Isoqov, Sindorqul Ibragimovich Qulmamatov. “Informatikani 
o’qitishda innovatsion texnologiyalar”. Ma’ruza matnlari.
9.  Ta'lim jarayonidagi noan'anaviy shakllari (Metodik qo’llanmalar. Tuzuvchilar: 
Tolipova J. G’ofurov A.T.) T, 1994 yil., 28-bet.
10.   Mamarajabov   Mirsalim.   Interfaol   ta’lim   metodlari   asosida   informatika
darslarini   loyihalash   va   rejalashtirish   amaliyoti.Informatika   va   uni   o‘qitish
metodikasi dotsenti.TDPU.
11.  Saidaxmedov N. Pedagogik  amaliyotda  yangi texnologiyalarni qo’llash 
namunalari.-Toshkent : RTM 2000 yil. 12.  Muradova  N.K.,  Majidov  R.R.,   Х ayitmatov  U.T.,  Ma х mudova  B.A. 
Kasbiy ta`lim uslubiyoti: O`quv qo`llanma. - T.: TDIU, 2006. - 360b.
13.  Novosardova  S.A.,  Gaynutdinova  F. Х .,  Otajonov  U.A.  M е todika 
pr е podavaniyakursa “Informatika”: Uch е bno е  posobi  е . − T.: TGEU, 2003.
14.  Farb е rman   V.L.,  Musina  R.G.,  Jumabo е va  F.A.  Oliy  o`quv  yurtlarida 
o`qiti shning zamonaviy  usullari .  − T., 2002. 118-157 b.
Foydalanilgan elektron manzillar: 
1. http://shoxista.uz/archives. 
2. http://bilim13.zn.uz/feed/Interfaol%20metodlar_files/hover.js.
3.   http://nafisaxaytullayeva.blogspot.com/Informatika   o'qituvchisi
Xaytullayeva   Nafisa   Saxobiddinovna   blogi   Informatikani   o’qitishda   o’yinli
texnologiyalardan foydalanish .
4.  http://lifereferat.ru./ DARSNI INTERFOL METODLRID TSHKIL 
ETISHNING FZLLIKLRI .
5.  http://ablazova21maktab.zn.uz/pedagogik-texnologiyalar/talim-jarayonini-
faollashtirish-va-jadallashtirishga-yonaltirilgan-texnologiyalar .
6.  http://informatika15-maktab.zn.uz .