Informatikani o’qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalarning o’rni

Informatikani o’qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalarning o’rni 
MUNDARIJA:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Ta'lim jarayonida informatika o'qitish metodikasi ............................................................................... 4
1.1.Informatika fanlarini o'qitishga yangi texnik vositalar ............................................................................ 4
1.2 Informatika o‘qitishda ta’lim texnologiyalarining o‘rni .......................................................................... 6
1.3 Informatika fanini o‘qitishda noan’anaviy darslardan foydalanish ....................................................... 14
II.Bob.Informatika va AT fanini o‘qitishda tushunchalar tahlili metodini qo‘llash haqida ........................... 17
2.1 Informatika va AT fanini o‘qitishda tushunchalar tahlili metodini qo‘llash haqida ............................... 17
2.2 Kompyuter imitatsion modellari asosida faol o`qitish texnologiyasining nazariy asoslari .................... 20
Xulosa ........................................................................................................................................................ 28
Foydalanilgan adabiyotlar: ......................................................................................................................... 30 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Hozirgi   davrda   olimlar   innovatsion   ta'lim
texnologiyalari   tarkibini   samarali   usul   va   vositalar   asosida   tizimlashtirib,
ularning   tub   mohiyatini   ochib   berishga   erishmoqdalar.   Ayniqsa,   axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarning jadal rivojlanishi axborot-ta'lim muhitini
shakllantirishga va innovatsion darslarni tashkil etishga keng imkoniyatlarni
ochib bermoqda.
Zamonaviy   o'qituvchining   jamiyatni   axborotlashtirish   sharoitida
ishlashga   tayyorligini   belgilab   beradigan   quyidagi   axborot-kommunikativ
salohiyatlar   muhim   hisoblanadi:   kasbiy   vazifalarni   informatikaning
zamonaviy   vositalari   va   metodlarini   axborot-kommunikativ
texnologiyalardan foydalangan holda bajara olish malakasi; kasbiy faoliyatda
axborot-kommunikativ   texnologiyalardan   foydalanish   borasida   tayyorgarlik
darajasini real aks ettiruvchi, shakllanib ulgurgan shaxsiy sifatlari; vaziyatni
to'g`ri   baholash   va   pedagogik   faoliyatda   axborot-   kommunikativ
texnologiyalardan   foydalangan   holda   samarali   qarorlar   qabul   qila   oladigan
predmet-maxsus bilimlarni tashkil etish imkoniyatiga ega bo'lish.
Yangi   axborot   muhitining   an`anaviy   muhitdan   prinsipial   farqi,   uning
o'zigaxos   kichiktexnologiktizimdan   iboratligidadir.   Zero,   istalgan   ta`lim
muassasasi   axborot-kommunikativ   texnologiyalarining   ta`lim   jarayoniga
integratsiyasi, ta`limning boshqa barcha didaktik, tashkiliy, iqtisodiy, nazariy-
metodologik jihatdan kichik tizimlardagi tub o'zgarishlar bilan kechadi.
Kurs ishining maqsadi:  O’quvchilarga informatika fanlarini o'qitishga
yangi texnik vositalardan foydalanishni o’rgatish.
Kurs ishining vazifasi:   Informatika o‘qitishda ta’lim  texnologiyalari-
ning o‘rni va ulardan to’g’ri foydalanish masalalarini yoritish Kurs ishining ob'ekti :   Informatika fanini o‘qitishda noan’anaviy 
darslardan foydalanish
Kurs ishining predmeti:   Kompyuter imitatsion modellari asosida faol 
o`qitish texnologiyasining nazariy asoslari
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  I.Bob.Ta'lim jarayonida informatika o'qitish metodikasi
1.1.Informatika fanlarini o'qitishga yangi texnik vositalar
Informatika   fanlarini   o'qitishga   yangi   texnik   vositalar,   shu   jumladan,
kompyuter   va   boshqa   axborot   texnologiyalarining   jadal   kirib   kelayotgan
hozirgi   davrida   fanlararo   uzviylikni   ta`minlash   maqsadida   informatika   fani
yutuqlaridan   foydalanish   dolzarb   masalalardan   biridir.   Kompyuter
texnikalarini   ta`lim   muassasalariga   tatbiq   etish,   o'qitish   jarayonini
optimallashtirishga   keng   yo'l   ochib   beradi.   Keyingi   o'n   yillikda   matematika
fanini o'qitishda kompyuterlardan foydalanish bir necha asosiy yo'nalishlarda
olib   borildi.   Bularga   kompyuter   yordamidabilimni   baholash,   turli   tipdagi
o'rgatuvchi   dasturlarni   ishlab   chiqish   varivojlantirish,   bilishgaoid
matematikaviy o'yinlarni ishlab chiqish va boshqalar kiradi.
Informatika   o'qitishda   kompyuterlarni   qulayligini   yana   bir   yo'nalishi   ayrim
o'quv   holatlarini   modellashtirishdir.   Modellashtirilgan   dasturlardan
foydalanishning   maqsadi,   o'qitishning   boshqa   usullari   qo'llanganda   tasavvur
qilish, ko'z oldiga keltirilishi qiyin bo'lgan materiallarni tushunarli bo'lishini
ta`minlashdan iborat. Modellashtirish yordamida o'quvchilarga ma`lumotlarni
grafik   rejimda   kompyuter   multimediasi   ko'rinishida   taqdim   qilish   mumkin.
Shu boisdan ular matematikani chuqur o'rganish va o'quv jarayonida sezilarli
darajada mustaqillik namoyon etishga moyil bo'ladilar.
Ko'p   holatlarda   vujudga   keladigan   matematik   muammoni   tez   va   berilgan
aniqlikda
hal etish uchun professional matematikdan o'z kasbi bilan bir vaqtda ma`lum
bir   algoritmik   til   va   dasturlashni   bilishi   talab   qilinadi.   Shu   maqsadda   XX
asrning   90-yillarida   matematiklar   uchun   ancha   qulayliklarga   ega   bo'lgan
matematik sistemalar yaratilgan. Bu maxsus sistemalar yordamida turli sonli va analitik matematik hisoblarni, oddiy arifmetik hisoblashlardan boshlab, to
xususiy   hosilali   differensial   tenglamalarni   yechishdan   tashqari,   grafiklarni
yasashni ham amalga oshirish mumkin. Kompyuter texnologiyasida matnlar,
tasvirlar, ovozlar, shakllar va shunga o'xshash boshqa ishlarni amalga oshirish
imkoniyatlari maxsus dasturlash yordamida juda yengil va tezkorlik bilan hal
etilmoqda.   Shuning   uchun   matematika,   fizika,   ximiya,   biologiya   va   boshqa
fanlarni o'qitishda kompyuter texnologiyasidan foydalanish ijobiy natijalarni
olib kelmoqda.
Haqiqatdan   o'qituvchi   Windows   operatsion   tizimi   bilan   ishlatiladigan   Word
matn   muharriri,   Power   Point,   Internet,   Excel   va   boshqa   maxsus   amaliy
dasturlar,   multimedia   vositalari   yordamida   yengilgina   o'z   darsini   kompyuter
texnologiyasidan   foydalanib   tashkil   etishi   mumkin.   Buning   natijasida
o'quvchilarda   fanga   bo'lgan   qiziqish   ortadi,   o'tilgan   mavzuni   tushinish,
kerakli tushunchani anglash va o'zlashtirish jarayoni tez kechadi.
Elektron   jadvallar   asosan   iqtisodiy   masalalarni   yechishga   mo'ljallangan
bo'lsada.   Uning   tarkibiga   kiruvchi   vositalar   boshqa   sohaga   tegishli
masalalarni  yechishga  ham, masalan, formulalar  bo'yicha hisoblash  ishlarini
olib borish, grafik va diagrammalar qurishga katta yordam beradi. Exceldagi
avtomatik   to'ldirish   imkoniyatidan   foydalanib   sonli   qiymatlarni   va   matn
elementlarini   kiritishni   osonlashtirish   mumkin.   Bu   imkoniyat   ayniqsa
funksiya   qiymatlarini   jadval-lashtirishda   katta   yordam   beradi.   Funksiya
qiymatlarini   ma'lum   qadam   bilan   hisoblash   matematikaning   juda   ko'p
bo'limlarida   uchraydi.   Ayni   shu   imkoniyatlardan   foydalanib   matematika
fakultetidagi   talabalar   funksiyalarning   grafiklarini   hosil   qilishlari   va   shu
tariqa ayrim murakkabroq funksiyalarning
xossalarini   ekranda   aniq   ko'rishlari   mumkin.   Excel   dagi   funksiya   ustasi
funksiya va uning argumentlarini yarim avtomatik tartibda kiritishga yordam
beradi. Funksiyalar ustasini qo'llash funksiyaning yozilishi va uning hamma argumentlarini   sintaktik   to'g`ri   tartibda   kiritilishini   ta'minlaydi.   Bu   esa   o'z
navbatida   talabalarning   funksiyalarning   xossalarini   qiynalmay   va   tezda
o'rganishlariga juda katta yordam beradi.
1.2 Informatika o‘qitishda ta’lim texnologiyalarining o‘rni
Bugungi hayotimizning har bir jabhasi, har bir soha va barcha faoliyat
turlari   bevosita   axborot   texnologiyalari   bilan   bevosita   bog‘liqdir.   Shunday
ekan,   axborot   texnologiyalarni   yaratish   va   ularni   boshqarishga   oid   bilim,
ko‘nikma va layoqatning har bir insonda shakllanishi fundamental ahamiyat
kasb   etadi.   Ta’lim   tizimini   axborotlashtirish   -   texnologik   va   ijtimoiy
bilimlarni uzatish jarayonini tezlashtirish, zamonaviy axborot texnologiyalari
yordamida o‘qitish sifatini oshirish bilan birga insonni turli ijtimoiy muhitga
moslashuvini osonlashtirish imkoniyatlarini yaratadi.
Bugungi   kunda   informatika   va   axborot   texnologiyalari   yo‘nalishidagi
fanlarni   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik   va   axborot   texnologiyalari   hamda
xususiy   metodikalarni   ishlab   chiqish,   ta’lim   tizimida   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarning   to‘liq   o‘zlashtirilishini   ta’minlash,   mazkur   yo‘nalishidagi
fanlarni   o‘qitishda   innovatsion   texnologiyalarga   asoslangan   ma’ruza,
munozara,   amaliy   va   laboratoriya   mashg‘ulotlarini   loyihalash   va   pedagogik
faoliyatda   qo‘llash,   bu   yo‘nalishidagi   fanlarni   o‘qitishda   rivojlangan
mamlakatlardagi ilg‘or tajribalarni o‘rganish kerakligini davr taqozo etmoqda
[1].
Buning uchun o‘quv mashg‘ulotlarida innovatsion texnologiyalardan
foydalanish   mahorati,   ijodkorligini   oshirish,   o‘quv   fanlarini   integratsiyalash
turlari,   yo‘nalishlari,   tiplari,   funksiyalari   hamda   kelgusida   rivojlantirish
istiqbollarini   belgilash,   informatika   va   axborot   texnologiyalari   fanlarini o‘qitishda   o‘quv   axborotini   qayta   ishlash,   muammoli   savol,   keys-stadi
topshiriqlarini   ishlab   chiqish,   ushbu   fanlarni   o‘qitishda   talabalar   mustaqil
ta’limini   tashkil   etish,   kurs   ishi,   bitiruv   malakaviy   ishi,   magistrlik
dissertatsiyasining   uzviyligini   ta’minlash,   mazkur   fanlardan   masalalar
yechish   metodikasini   takomillashtirish,   bu   fanlarni   o‘qitishda   talabalarning
bilimlarini   ob’ektiv   baholash   mexanizmlarini   takomillashtirish,   standart   va
nostandart   o‘quv   va   test   topshiriqlari   majmuasini   ishlab   chiqish,   didaktik
ta’minotini   yaratish,   bu   fanlardan   darsliklar   va   o‘quv-metodik   qo‘llanmalar,
elektron darsliklar, portfolio, o‘quv kursining elektron - ta’lim resurslarini va
sillabusini yaratish kabi vazifalarni amalga oshirish lozim.
- o‘qituvchilarni informatika fanlarini ijodiy o‘qitish va o‘zlarining amaliy
faoliyatlarida yangi pedagogik va axborot texnologiyalarini qo‘llash bo‘yicha
bilim, ko‘nikma va malakalari bilan qurollantirish;
-   informatika   fanlari   o‘qituvchilarini   informatika   sohasi   bo‘yicha   turli
shakldagi   sinf   va   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   hamda   o‘tkazishga
tayyorlash;
-   ularni   ta’lim-tarbiya   tizimini   axborotlashtirishning   zamonaviy   yo‘llari   va
ulkan istiqbollari haqida tassavvurlarini rivojlantirish xamda chuqurlashtirish;
-   oliy   ta’limda   informatika   fanlarini   o‘qitish   metodikasiiga   doir   bilimlarini
takomillashtirish, zamonaviy yondashuvlarni o‘zlashtirish, joriy etish, ta’lim
amaliyotida   qo‘llash   va   yaratish   ko‘nikma   va   malakalarini   tarkib   toptirish
lozim.
Shu bilan bir qatorda:
- informatika fanlari o‘qituvchilari o‘sib kelayotgan avlodning umum ta’lim
maktablari,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlar,   oliy   ta’lim
muassasalarida   o‘qitiladigan   informatika   fanlarining   ahamiyatini,   uning
mazmunini   ajratish   tamoyillarini,   informatika   fanlarining   o‘zaro   va   boshqa
fanlar bilan aloqadorligini tushuntirish; -   informatika   o‘qitish   metodikasi   yo‘nalishida   pedagog   kadrlarning   kasbiy
bilim,   ko‘nikma,   malakalarini   uzluksiz   yangilash   va   rivojlantirish
mexanizmlarini yaratish;
-   zamonaviy   talablarga   mos   holda   oliy   ta’limning   sifatini   ta’minlash   uchun
zarur bo‘lgan pedagoglarning kasbiy kompetentlik darajasini oshirish;
-   pedagog   kadrlar   tomonidan   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari va xorijiy tillarni samarali o‘zlashtirilishini ta’minlash;
-  maxsus  fanlar   sohasidagi  o‘qitishning   innovasion   texnologiyalari  va  ilg‘or
xorijiy tajribalarni o‘zlashtirish;
- mazkur yo‘nalishida malaka oshirish jarayonlarining fan va ishlab chiqarish
bilan integratsiyasini ta’minlash muhim hisoblanadi [4].
Darsga   bo‘lgan   o‘qituvchining   puxta   tayyorgarligi   ta’limning   samarasini
ta’minlaydi, shuning uchun dasrga kirishdan oldin o‘qituvchi ham psixologik,
ham   fani   bo‘yicha   puxta   tayyorgarlik   ko‘rishi,   ya’ni   o‘qituvchining   kasbiy
bilimdonligi va qobiliyati mezonlarini rivojlantirish lozim.
Ijtimoiy bilimdonligi:
- dars mobaynida auditoriya bilan samarali o‘zaro muomala shaklini tashkil
etishi;
- talabalar bilan til topishi;
- sog‘lom ma’naviy muhitini yaratish.
Uslubiy bilimdonligi:
- barcha bilimlarini, ko‘rgan-kechirganlarni talabalarga tushunarli, ravon tilda
yetkazishi;
 - ta’lim texnologiyasi va metodlaridan samarali foydalanishi.
Ixtisoslik bilimdonligi:
- o‘z fani va predmeti sohasi bo‘yicha chuqur va har tomonlama mukammal
bilimlarga egaligi;
- o‘z ustida ishlashi; - ilmga, yangiliklarga bo‘lgan qiziqishi;
- zamonaviy AKTlari yangiliklaridan boxabarligi;
- uning ehtiyojlar tizimini, o‘qituvchiga bo‘lgan talab-takliflarini aniq bilib til
topisha olishi.
Bilish qobiliyati:
- o‘z fani sohasidagi kashfiyotlarni hamisha kuzatib borishi;
- materialni mukammal bilishi, unga qiziqishi;
- ilmiy-tadqiqot ishlarini bajarishi.
Tushuntira olish qobiliyati:
- o‘quv materialini talabalarga tushunarli qilib bayon etishi;
-   ularda   mustaqil   ravishda   to‘g‘ri   fikrlashga   qiziqish   uyg‘ota   bilishi.
Kuzatuvchanlik qobiliyati:
- talaba shaxsini va uning vaqtinchalik ruhiy holatlarini tushuna bilish bilan
bog‘lik bo‘lgan psixologik kuzatuvchanligi.
Nutq qobiliyati:
-   nutq   yordamida,   imo-ishora   vositasida   o‘z   fikr   va   tuyg‘ularini   aniq   va
ravshan
ifodalashi;
- nutqi darsda talabalarga qaratilganligi.
Tashkilotchilik qobiliyati:
-   talabalar   jamoasini   uyushtirishi,   jipslashtirishi,   muhim   vazifalarni   hal
etishga
ruhlantirishi;
- o‘z ishini tashkil etishda ishni to‘g‘ri rejalashtirishi va uni nazorat qilishi;
- vaqtni to‘g‘ri taqsimlashi, belgilangan muddatda ulgurishi.
Obro‘ orttira olish qobiliyati:
- talabalarga bevosita emotsional-irodaviy ta’sir ko‘rsatishi;
- fanni yaxshi bilishi; - mehribonligi, halol-pokizaligi.
To‘g‘ri muomala qila olish qobiliyati:
-   talabalarga   yaqinlashishi,   ular   bilan   pedagogik   nuqtai-nazardan   samarali
o‘zaro
munosabatlar o‘rnatishi.
Kelajakni ko‘ra bilish qobiliyati:
- o‘z harakatlarining oqibatini ko‘rishi;
- talabaning kelgusida qanday odam bo‘lishini tasavvur qilishi va boshqalar.
Psixologik jihatdan tayyorgarlik deganda quyidagilarni tushunish lozim. Dars
murakkab   jarayon   bo‘lib,   unda   turli   psixik   xususiyatlarga   xarakterga,
irodaviy   xislatlarga,   xotiraga,   diqqatga,   tafakkur   va   temperamentga   ega
bo‘lgan   talabalar   ishtirok   etishadi.   Dars   davomida   yuqorida   qayd   etilgan
xususiyatlar   u   yoki   bu   ko‘rinishda   talabalar   tomonidan   namoyon   etiladi.
Qolaversa,   darsning   har   bir   daqiqasida   hech   kim,   hech   kaysi   yo‘l   bilan
oldindan   rejalashtira   olmaydigan   vaziyatlar   yuzaga   chiqadi.   Ammo,
o‘qituvchi   psixik   jihatdan   har   qanday   vaziyatda   o‘zini   yo‘qotmasdan
muammoni to‘g‘ri yo‘l bilan hal etishga tayyor bo‘lishi lozim. Buning uchun
har   bir   o‘qituvchi   bo‘lajak   darsning   muhitini   tasavvur   etishi   va   unga   o‘zini
oldindan tayyorlashi lozim bo‘ladi.
Fan bo‘yicha tayyorgarlik deganda esa quyidagilar tushuniladi: darsni tashkil
etishdan   oldin   o‘qituvchi   belgilangan   guruhda   o‘z   fani   bo‘yicha   o‘quv
dasturidan qaysi mavzuni o‘tishi lozimligini ko‘rib oladi. So‘ng ushbu mavzu
bo‘yicha   Davlat   ta’lim   standartlariga   murojaat   etib,   nima   to‘g‘risida
talabalarga   bilim   berishni   aniqlab   oladi.   Mavjud   darslik   yoki   adabiyotlar,
shuningdek,   ko‘rgazmali   yoki   boshqa   ta’lim   vositalari   o‘quv   dasturi
talablariga qanchalik javob berishini aniqlab, mavzuni
yoritishga yordam berish imkoniyatlarini bilib oladi. Darslikda bayon etilgan
o‘quv   materiali   bilan   tanishib,   uni   bugungi   kun   vazifalari   hamda   guruh talabalarining   bilim   darajasiga   moslashtirib,   zaruriyat   bo‘lsa   o‘zgarishlar,
tuzatishlar kiritadi [3].
O‘quvchilarni   mashq   qildirish   uchun   amaliy   vazifalarni   belgilaydi,   so‘ng
mavzu   yuzasidan   xulosalar   chiqarish,   qonun-qoidalarning   ta’rifini   belgilab
oladi.   Talabalar   dars   davomida   va   uyda   olib   boriladigan   mustaqil   ishlari
uchun vazifalar tayyorlaydi. Dars turi hamda uning davomida qo‘llaniladigan
metodlar aniq belgilab qo‘yiladi.
Shu   bilan   birga   dars   mavzusini   oldingi   o‘tilgan   mavzular   bilan   hamda
fanlararo   aloqalarni   ayrim   talabalar   bilan   yakka   tartibda   olib   boriladigan
ishlar   rejalashtiriladi   va   dars   rejasini   yozishga   kirishiladi.   Kundalik   dars
rejasi o‘qituvchi tomonidan har bir darsga alohida yoziladi.
Darsning   asosiy   belgilaridan   biri   ilmiylikdir.  Darsda   o‘rganiladigan   bilimlar
hozirgi   zamon   fani   yutuqlarini   o‘zida   aks   ettirishi,   ta’lim   jarayoni   maqsadi
hamda   talabalarning   real   bilish   imkoniyatlariga   mos   bo‘lishi   zarur.   Dars
ijodiy jarayon. Dars-jamoa mehnati jarayoni.
Darsni  ijodiy   tashkil  etish,  vaqtdan   unumli  foydalanish,   mashg‘ulotlarni  o‘z
vaqtida   o‘tkazish   talabalarda   jamoa   bo‘lib   ishlay   olish   ko‘nikmalarini
shakllantirish,   o‘zaro   yordam   va   talabalar   o‘rtasida   hamkorlik   o‘rnatish
yo‘llari   bilan   mashg‘ulotlar   jamoa   mehnati   jarayoniga   aylantiriladi.   Dars
ta’limning boshqa shakllaridan o‘zining ichki va tashqi xususiyatlariga ko‘ra
farq   qiladi.   Muayyan   yoshdagi   va   ma’lum   tayyorgarlikka   ega   bo‘lgan
talabalar guruhi, rejim, dars tartibi, mashg‘ulotlarni ma’lum xonada o‘tkazish
kabilar darsning tashqi xususiyatlari, darsning maqsadi, ta’lim mazmunini his
qilish,   qiziqish,   anglash,   tushunish   uning   ichki   xususiyatlari   sanaladi.   Dars
ana shu ikki xil tashqi va ichki xususiyatlarning o‘zaro uyg‘unlashuvi asosida
tashkil etiladi. Darsga quyiladigan talablar kiradi:
- har bir darsning maqsadini aniq belgilash;
- darslarning optimal mazmunini, o‘rganiladigan bilimlar ko‘lami, shakllantiriladigan ko‘nikma va malakalarni oldindan aniqlab qo‘yish;
- darsni tashkil etishga oid ta’lim metodlarini, vositalarini tanlash, talabalar
bilish   faolligini   rag‘batlantirish,   o‘quv   topshiriqlari,   mustaqil   ishlarni
ta’limga tatbiq etish.
Jamiyatning   turli   sohalari   to‘xtovsiz   rivojlanishda   bo‘lib,   o‘z   ustida
ishlamagan va soha yangiliklaridan bexabar mutaxassis esa zamondan orqada
qolishi   tayin.   Shu   sababli   ham   informatika   fanlarini   ham   zamon   bilan
hamnafas yangilab borish va o‘zgartirishlar kiritish talab qilinadi.
Informatika   o‘quv   predmeti   sifatida   informatika   fani   va   uning   rivoji   bilan
uzviy
bog‘lik.   Shuning   uchun   “Informatika   o‘qitish   metodikasi”   fani   birinchi
navbatda   informatika   fanining   metodologiyasiga   asoslanadi   [2].   O‘zining
xulosalarida   u   ta’lim   va   tarbiyaning   umumiy   tamoyillariga   tayanadi.
Ma’lumki,   ushbu   tamoyillar   pedagogika   va   didaktika   tomonidan   ishlab
chiqiladi.   Bundan   tashqari,   mazkur   fan   fiziologiya   va   psixologiya   fanlari
tomonidan qabul qilingan qonuniyatlardan ham bevosita foydalanadi. Ta’lim-
tarbiyaning   asosiy   maqsadlaridan   biri   bo‘lgan   informatikaning   fan   sifatida
o‘ziga xosligi, uning zamonaviy fanlar tizimida tutgan o‘rni va ahamiyatidan,
hozirgi   jamiyat   hayotidagi   ahamiyatidan   kelib   chiqqan   holda   informatika
fanini o‘qitishning maqsadlarini quyidagicha belgilash mumkin:
- o‘quvchilarda kompyuter savodxonligini shakllantirish;
- o‘quvchilarda axborotga ishlov berish, uzatish va undan foydalanish
jarayonlari   haqidagi   bilimlar   asoslarini   mustahkam   va   ongli   o‘zlashtirib
olishlarini ta’minlash;
-   o‘quvchilarga   dunyoning   zamonaviy   ilmiy   ko‘rinishini   shakllantirishda
axborot   jarayonlarining   ahamiyatini,   jamiyatning   rivojida   yangi   axborot   va
kommunikasion texnologiyalarning ahamiyatini ochib berish; -   komp’yuterlardan   ongli   va   samarali   foydalanish   ko‘nikmalarini
shakllantirish.
  1.3 Informatika fanini o‘qitishda noan’anaviy darslardan foydalanish
Hozirgi   kunda   oliy   ta’lim   muassalaridagi   o‘quv   jarayonini
jadallashtirishning   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   bu   o‘qitishni
individuallashtirish   va   bo‘lajak   mutaxassislarning   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirish   hisoblanadi.   Bunga   erishish   esa   o‘qitishning   faol   shakllari   va
usullarini joriy qilish, o‘quv-tarbiyaviy jarayonni ilmiy-ishlab chiqarish bilan
uzviy integratsiyasini tashkil etish hamda talabalar mustaqil ta’limini tashkil
etishning   yangi   va   samarali   shakllarini   yaratishni   taqozo   etadi.   Ta’lim
muassasalarining   zamonaviy   texnik   vositalar,   axborot-kommunikatsion
texnologiyalar   va   o‘quv   laboratoriya   jihozlari   bilan   qaytadan   ta’minlanishi
talabalarning   bilim   samaradorligini   oshirishga   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   pedagog–o‘qituvchilar   zimmasiga   yana   bir
qo‘shimcha   ma’suliyat   yuklaydi.   Bugungi   kun   o‘qituvchisi   endi   nafaqat   o‘z
fanini   mukammal   bilishi,   balki   zamonaviy   texnik   vositalar   bo‘yicha   ham
zaruriy bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘lishlari zarurdir. Shuningdek bugungi
kun   o‘qituvchisi   an’anaviy   o‘qitish   usullarini   yanada   takomillashtirib,
informatika fanini o‘rgatishda yangi pedagogik innovatsion texnologiyalarni
o‘quv   jarayoniga   izchil   qo‘llashi   va   jadal   rivojlanib,   shakllanib   borayotgan
o‘qitish usullaridan muntazam xabardor bo‘lib turish muhimdir.
Aksariyat hollarda informatika fanini o‘qitishda ma’ruza usuli 
qo‘llaniladi. Bu usul ayrim
talabalarning   darsda   faolligini   susaytiradi   va   tinglovchining   diqqatini   shu
mavzuga   va   u   bilan   bog’lik   bo‘lgan   texnik   jarayonlarni   tushunishga   jalb
qilish qiyin ekanligi ma’lum. Endilikda bizning nazarimizda mavzuni bayon
qilishda   va   yoritib   berishda   ko‘proq   axborot-kommunikatsion
texnologiyalardan   foydalanish   o‘qitish   samaradorligini   yanada   yaxshilaydi
va oshiradi. Shunday ekan informatika va texnika fanlarini o‘qitishga e’tiborni 
jalb qiladigan ayrim xulosalar to‘g‘risida fikr yuritamiz.
O‘rganilayotgan mavzularga doir materiallarning elektron variantlarini
internetga   joylashtirish   ham   o‘qitish   sifat   va   samaradorligini   oshirish
omillaridan   biridir.   Talaba   mustaqil   o‘rganish   jarayonida   internetdan
foydalanib   berilgan   topshiriqlarni   bajarish   uchun   izlanish   olib   boradi,   yoki
ma’lum uzrli bir sabablarga ko‘ra, darsga qatnasha olmagan talaba elektron
manbalardan kerakli ma’lumotlarni olish imkoniga ega bo‘ladi. Bu talabaga
qulaylik   yaratish   bilan   birga   undagi   bo‘shliqni   to‘ldirish   imkonini   beradi.
An’anaviy   darsda   aksariyat   hollarda   o‘qituvchi   gapiradi.   Bu   esa
talabalarning   faolligini   ma’lum   darajada   susaytiradi.   Noan’anaviy   dars   esa
asosan   talabani   darsda   mustaqil   faol   ishlashga,   erkin   fikrlashga   va
muloqotda   bo‘lishga   imkon   beradi.   Texnik   vositalar   yordamida   dars   o‘tish
berilgan qisqa vaqtdan unumli foydalanishga sharoit yaratib beradi.
An’anaviy   o'qitishning   usul   va   metodlari   respublikamizda   keng
tarqalgan   va   ular   o zining   ma'lum   tarixiga   ham   egadirlar.   Biroq   ta'limʻ
sohasidagi islohotlarni amalga oshirishda an’anaviy ta’limning imkoniyatlari
cheklanayotganligini,   muhim   ta'limiy   muammolar   o z   yechimini	
ʻ
topmayotganligi,   qator   ilg or   pedagogik   tajribalar   ommalashmayotganligini	
ʻ
ko'rishimiz mumkin.
Pedagogik   texnologiyaning   an'anaviy   o qitish   metodikasidan	
ʻ
farqlovchi   belgilari   ko'p.   Pedagogik   texnologiya   an'anaviy   metodikadan,
avvalo,   maqsadlarning   qo'yilishi   va   unga   erishishi   bilan   farqlanadi[2].
Pedagogik   texnologiyaning   usul   va   metodlari   ta'limning   umumiy
maqsadlarini   ishlab   chiqish,   ularni   amalga   oshirish   va   natijalarni   nazorat
qilish, kuzatish hamda baholashga xizmat qiladi.
An’anaviy   darslarda   ko‘rgazmali   vosita   sifatida   plakatlardan
foydalanib   kelingan   bo‘lsa,   hozirgi   paytda   kompyuter,   slayd,   multimedia vositalar   kabi   zamonaviy   axborot–kommunikatsion   texnologiyalari   keng
tadbiq   etilmoqda.   Noan’anaviy   darslarda   an’anaviy   darsdan   farqli   ravishda
tasvir   va   tovush   uyg‘unligi   talabaning   faolligini   va   ularning   o‘tilayotgan
mavzuga   qiziqishini   oshiradi   hamda   berilayotgan   ma’lumotlarning   uzoq
muddatga   xotiralarida   saqlanib   qolishiga   xizmat   qiladi[3].   Eng   muhimi   har
bir talabani mustaqil ishlashga va fikrlashga undaydi.
Informatika va texnika fanlarni o‘qitishda axborot – kommunikatsion 
vositalardan unumli foydalanish va uni dars jarayonida qo‘llash uchun eng 
birinchi o‘rinda pedogog–o‘qituchilarning o‘zlari texnik vositalar bilan 
ishlash ko‘nikmalariga ega bo‘lishi zarur. Bir so‘z bilan aytganda o‘qituvchi 
muntazam ilmiy, ilmiy – ijodiy izlanishda bo‘lishi kerak. Aks holda 
o‘qituvchining mehnat samarasi talabga javob bermay qoladi.
Axborot – kommunikatsion vositalarning yana bir ahamiyatli jihati shundaki, 
bunda faqatgina dars jarayonida emas, balki darsga tayyorgarlik jarayonida 
ham o‘qituvchining eng yaqin va qulay ko‘makchisidir. Bu jihatlari bilan 
ushbu texnik vositalar o‘qituvchi faoliyati samaradorligini oshirishga hissasi 
beqiyos kattadir.
Shuni qayd qilish kerakki, darsda texnik vositalardan foydalanish 
talabaning o‘zlashtirish koeffitsentini bir necha barobar oshiradi. Ilmiy 
asoslarga ko‘ra inson taxminan 70 foiz ma’lumotlarni ko‘rish va kuzatish 
orqali oladi. Xususan, informatika va texnika fanlarini o‘rgatishda 
noa’nanaviy usullarni va axborot – kommunikatsion vositalarni keng joriy 
etish har bir o‘qituvchining kundalik uslubiga aylanishi zarur deb 
hisoblaymiz. Shundagina biz tayyorlab jamiyatga yetkazib berayotgan 
kadrlarimiz bugungi kun talabiga javob bera oladigan rakobatbardosh 
mutaxasislar bo‘lib shakllanadi deb o‘ylaymiz. II.Bob.Informatika va AT fanini o‘qitishda tushunchalar tahlili metodini
qo‘llash haqida
2.1 Informatika va AT fanini o‘qitishda tushunchalar tahlili metodini
qo‘llash haqida
Umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarida   informatika   va   axborot
texnologiyalari fanini o‘qitishning asosiy maqsadi - o‘sib kelayotgan avlodni
zamonaviy axborot texnologiya vositalari bilan ishlash malakalari, mustaqil,
mantiqiy va algoritmik fikrlash qobiliyatini rivojlantirishdan iborat va olgan
bilimlarini hayotda tatbiq etishga o‘rgatishdan iborat.
Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida informatika va axborot 
texnologiyalari ta’limining asosiy vazifalari:
o‘quvchilarga axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va ularni 
amaliyotda qo‘llash haqida bilimlar berish;
o‘quvchilarni aqliy rivojlantirish, ularning ilmiy dunyoqarashini 
kengaytirish, mantiqiy fikrlash qobiliyatini shakllantirish;
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   madaniyatini
o‘rgatib   borish   orqali   ularda   umuminsoniy   qadriyatlarga   rioya   etishni
rivojlantirishga   qaratilgan   va   ta’lim-tarbiya   olishning   keyingi   bosqichlarida
davom   ettirishlari   uchun   zarur   bo‘lgan   tayanch   kompetensiyalarni
shakllantirishdan iborat. [1: -B. 24].
Informatika va AT fanini o‘qitishning konseptual asoslari sifatida shuni 
qayd etish joizki, informatika fanini zamonaviy talablar asosida o‘rganish:
zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   asosida   hayotiy
muammolarni   yechish,   loyihalashtirish,   modellashtirish,   algoritmlash   va
boshqarish   kabi   universal   faoliyatlarni   o‘zlashtirish;   raqamli   jamiyatdagi
masalalarini   yechish   mahoratini   namoyon   qilish   orqali   samarador
texnologiyalarni   tanlash;   kreativ   fikrlash   va   innovatsion   faoliyat   yuritish ko‘nikmasini shakllantirish orqali maqsadli axborot tizimlarini va mehnatga
ta’sir o‘tkazishning innovatsion uslublarini yaratish; ta’lim jarayonida har xil
kasbiy   ko‘nikmalarni   egallash   orqali   mustaqil   hayotda   zarur   bo‘ladigan
bo‘lajak   kasbni   to‘g‘ri   tanlash;mehnat   qilish,   yangi   bilimlarni   egallash,
mukamallikka   erishish   uchun   raqamli   texnologiyalar   asosida   o‘z   ustida
mustaqil   ishlash   va   amaliy   faoliyat   yuritish;   tez   o‘zgaradigan   iqtisodiy,
siyosiy,   ijtimoiy   sharoitlarga   moslashuvchan,   noaniq   vaziyatlarda   mustaqil
ta’lim   olishga   tayyor   va   umri   davomida   tahsil   oladigan   yoshlarni
tarbiyalashdan iborat. [2: -B. 14].
Shu sababli, umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilarini mustaqil
bilim   olishiga   yo‘naltirilgan   texnologiyalardan   foydalanishga   o‘rgatish   va
doimiy ravishda faolligini oshirib borish lozim.
Biz   quyida   quyida   9-sinf   o‘quvchilariga   “Model   va   uning   turlari”
mavzusini   o‘qitishda   interfaol   metodlarni   qo‘llash   bo‘yicha   tavsiyalarni
keltiramiz [3: -B. 17].
  “Model   va   uning   turlari”   mavzusidan   dars   mashg`ulotini   tashkil
etishda o‘tilganlarni takrorlash bosqichida “Tushunchalar tahlili” metodidan
foydalanilsa   o‘quvchilarni   mavzu   bo‘yicha   tayanch   tushunchalarni
o‘zlashtirish darajasini aniqlash, o‘z bilimlarini mustaqil ravishda tekshirish,
baholash,   shuningdek,   yangi   mavzu   bo‘yicha   dastlabki   bilimlar   darajasini
tashhis qilish maqsadida qo‘llaniladi. [4: -B. 84].
Metodni amalga oshirish tartibi:
   o‘quvchilar mashg‘ulot qoidalari bilan tanishtiriladi;
   o‘quvchilarga mavzuga tegishli bo‘lgan so‘zlar, tushunchalar nomi
tushirilgan tarqatmalar beriladi (individual yoki guruhli tartibda) (1-rasm);
   o‘quvchilar mazkur tushunchalar qanday ma`no anglatishi, qachon,
qanday holatlarda qo‘llanilishi haqida yozma ma`lumot beradilar;
   belgilangan vaqt yakuniga yetgach o‘qituvchi berilgan  tushunchalarning
to‘g‘ri va to‘liq izohini o‘qib eshittiradi yoki slayd orqali namoyish etadi;
   har bir ishtirokchi berilgan to‘g‘ri javoblar bilan o‘zining shaxsiy
munosabatini taqqoslaydi, farqlarini aniqlaydi va o‘z bilim darajasini 
tekshirib, baholaydi.
O‘quvchilar   yakka   tartibda   yangi   mavzu   bo‘yicha   yuqoridagi
topshiriqlarda   berilgan   tushunchalar   bilan   tanishadilar.   Mavzu   bo‘yicha
berilgan   tushunchalar   yoniga   egallagan   bilimlari   asosida   izoh   yozadilar
(berilgan   tushunchalarni   qanday   tushungan   bo‘lsalar   shunday).   O‘qituvchi
topshiriqda berilgan tushunchalarni o‘qiydi va jamoa bilan birgalikda har bir
tushunchaga   to‘g`ri   izohni   belgilaydi   va   ekranda   slayd   orqali   t anishtiriladi
(2-rasm). “Tushunchalar   tahlili”   metodidan   bir   darsning   o‘zida   dars
boshlanishida o‘tgan mavzuni takrorlash, mustahkamlash yoki yangi mavzu
bo‘yicha   o‘quvchilarning   dastlabki   bilimlari,   qanday   tushunchalarni
egallaganliklari   va   shu   darsning   oxirida   bugungi   mavzudan   nimalarni   bilib
olganliklarini aniqlash uchun ham foydalanish mumkin.
Zamonaviy   ta’limni   tashkil   etishga   qo‘yiladigan   muhim   talablardan
biri   ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay,   qisqa   vaqt   ichida   yuksak
kafolatli   natijalarga   erishishdir,   bu   talabni   yuzaga   keltirishda   pedagogik
texnologiyalar to‘la ishonchli vosita bo‘la oladi.
Umumiy   holda   xulosa   chiqarish   mumkinki,   zamonaviy   sharoitda
ta’lim   samaradorligini   oshirishning   eng   maqbul   yo‘li   -   bu   mashg‘ulotlarni
innovatsion   metodlar   yordamida   tashkil   etish   va   o‘quv   jarayonida
foydalanishdir.
2.2 Kompyuter imitatsion modellari asosida faol o`qitish
texnologiyasining nazariy asoslari
O'zbekistonda axborot rivojlanishining hozirgi bosqichida zamonaviy
mutaxassisning   kompetentsiyasi   bevosita   uning   axborot   jamiyatida   axborot
texnologiyalaridan   foydalanishga   tayyorligi   darajasiga   bog'liq.   Yuqorida
aytilganlar   zamonaviy   pedagoglarni   yuqori   malakali   tayyorlashning
dolzarbligini   belgilaydi.   Eng   samarali,   mos   keladigan   "pedagogik
texnologiyalarni, pedagogik muammolarni hal qilishga qaratilgan o'qituvchi
harakatlarining   ketma-ket   o'zaro   bog'liq   tizimlari   sifatida   yoki   oldindan
ishlab   chiqilgan   pedagogik   jarayon   amaliyotida   rejali   va   izchil   amalga
oshirish sifatida" tanlash kerak.
Zamonaviy   pedagogik   adabiyotlarda   nafaqat   idrok,   xotira,   diqqat
jarayonlariga,    balki   yuqoridagi  jarayonlarga  tayanadigan  faoliyat   yoki  faol
ta'lim   texnologiyalari   (FTT)   orqali   o'qitishning   faol   shakllari   va   usullari alohida   o'rin   tutadi.   Ta'limni   kuchaytirishning   strategik   yo'nalishi   bu
uzatilayotgan   axborot   hajmini   ko'paytirish   emas,   balki   nazorat   faoliyati
sonining ko'payishi va ko'payishi emas, balki o'qitishning mazmunli bo'lishi
uchun didaktik va psixologik sharoitlarni yaratish, unga talabani qo'shishdir.
Faol ta'lim texnologiyalarini tasniflashning yondashuvlaridan biri 
kasblarni ikki toifaga bo'lishdir:
1. Imitatsion bo'lmagan, xarakterli xususiyat - bu o'rganilayotgan 
jarayon yoki faoliyat modelining yo'qligi.
2. Imitatsion, o'ziga xos xususiyat - bu o'rganilayotgan jarayon yoki 
hodisaning modelining mavjudligi.
Imitatsion   modellarning   o'yinli   va   o'yinli   bo'lmagan   turlarga   aratish
mumkin.   Kasb-hunarga   o'qitish   (informatika,   kompyuter   texnologiyalari   va
kompyuter   texnologiyalari)   ixtisosligi   bo'yicha   o'qituvchilarni   kompyuter
imitatsion modellar yordamida o'qitish, asosan bilimlarning turli sohalardagi
o'yinlardan   tashqari   imitatsiya   usullari   asosida   olib   boriladi.   Kompyuter
imitatsiyasi   o'rganilayotgan   tizimning   ishlash   mantig'ini   va   uning   alohida
elementlarining   o'zaro   ta'sirini   eng   muhim   sabab-oqibatlarni   hisobga   olgan
holda   rasmiy   (ya'ni   ba'zi   rasmiy   tillarda   bajarilgan)   tavsifi   sifatida
tushuniladi.
(FTT)   orqali   o'qitishning   faol   shakllari   va   usullari   alohida   o'rin   tutadi.
Ta'limni   kuchaytirishning   strategik   yo'nalishi   bu   uzatilayotgan   axborot
hajmini   ko'paytirish   emas,   balki   nazorat   faoliyati   sonining   ko'payishi   va
ko'payishi   emas,   balki   o'qitishning   mazmunli   bo'lishi   uchun   didaktik   va
psixologik sharoitlarni yaratish, unga talabani qo'shishdir.
Faol ta'lim texnologiyalarini tasniflashning yondashuvlaridan biri 
kasblarni ikki toifaga bo'lishdir:
1. Imitatsion bo'lmagan, xarakterli xususiyat - bu o'rganilayotgan 
jarayon yoki faoliyat modelining yo'qligi. 2. Imitatsion, o'ziga xos xususiyat - bu o'rganilayotgan jarayon yoki 
hodisaning modelining mavjudligi.
Imitatsion   modellarning   o'yinli   va   o'yinli   bo'lmagan   turlarga   aratish
mumkin.   Kasb-hunarga   o'qitish   (informatika,   kompyuter   texnologiyalari   va
kompyuter   texnologiyalari)   ixtisosligi   bo'yicha   o'qituvchilarni   kompyuter
imitatsion modellar yordamida o'qitish, asosan bilimlarning turli sohalardagi
o'yinlardan   tashqari   imitatsiya   usullari   asosida   olib   boriladi.   Kompyuter
imitatsiyasi   o'rganilayotgan   tizimning   ishlash   mantig'ini   va   uning   alohida
elementlarining   o'zaro   ta'sirini   eng   muhim   sabab-oqibatlarni   hisobga   olgan
holda   rasmiy   (ya'ni   ba'zi   rasmiy   tillarda   bajarilgan)   tavsifi   sifatida
tushuniladi.
qobiliyatiga ega mutaxassisni tayyorlashga bo‘lgan talablarini belgilashi, bu
esa   o‘z   navbatida   o‘qitish   uchun   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va
yaratishni belgilashi kabi fikrlar bayon etilgan[2].
Dissertatsiyada   talabalar   tomonidan   elektrotexnika   va   radiotexnika
fanlarini   o‘rganish   pedagogik   universitetlarda   bo‘lajak   texnologiya
o‘qituvchilarini   texnologik   tayyorlashning   asosiy   jihatlaridan   biri   ekanligi
asoslangan.  Hozirgi vaqtda zamonaviy elektronika va radiotexnika sohasida
eng jadal rivojlanayotgan yo‘nalish raqamli qurilmalar va uskunalarni ishlab
chiqish   va   ishlab   chiqarish   muammolarini,   shuningdek   raqamli
ma’lumotlarni   saqlash,   qayta   ishlash,   o‘zgartirish,   uzatish   jarayonlarini
o‘rganishdir deb keltirilgan.
V.Lou, A.Keltonlarning «Imitatsionnoe modelirovanie» nomli kitobida
maqsadli   imitatsion   dasturlar,   modellarni   soslash   va   yetarliligini   tekshirish,
ma’lumotlarni   kiritishni   modellashtirish,   tasodifiy   sonlar   generatorlari,
tasodifiy o‘zgaruvchilar va jarayonlarni yaratish, statistik rejalarni o‘z ichiga
olgan   imitatsiya   orqali   tizimlarni   o‘rganishning   barcha   muhim   jihatlari
haqida to‘liq ma’lumot berishliligi keltirilgan. Imitatsiya qilingan tajribalar, shuningdek   imitatsiyani   qo‘llashning   asosiy   yo‘nalishlarini,   xususan   ishlab
chiqarish   tizimlarini   modellashtirish   imkoniyatlarini   yoritib   berishi
asoslangan[3].
Modellashtirish o'rganilayotgan ob'ektni yaxlit o'rganishga imkon 
beradi, chunki
tadqiqotchi   tomonidan   mavjud   yoki   ishlab   chiqilgan   tizimlar   va
jarayonlarning   analogini   namoyish   etish   va   ko'paytirish   mumkin   bo'ladi,
nafaqat tuzilishini, elementlarini, xususiyatlarini, balki elementlar o'rtasidagi
munosabatlar   va   munosabatlarni   ham   ochib   beradi.   Kompyuter   imitatsion
modeli o'quvchilar e'tiborini ba'zi bir muhim o'rganilgan tushuncha, toifaga,
ob'ektga   yo'naltirish   maqsadida   amalga   oshiriladi,   ijodiy   muhitda   ma'lum
ko'nikmalarni   shakllantirish   va   mustahkamlash   imkoniyatini   beradi.   Turli
mavzulardagi   modellardan   foydalanish   fanlarni   fanlararo   integratsiyasini
amalga   oshirishga   imkon   beradi.   Fanlararo   aloqalarni   hisobga   olish
muvaffaqiyatli   o'rganish   uchun   zarur   shartdir.   Talabalarning   tafakkuri   va
dunyoqarashini   rivojlantirish   ushbu   bog'lanish   qanday   amalga   oshirilishiga
bog'liq.   Ta'lim   jarayonini   sub'ektlararo   aloqalar   asosida   tashkil   etish
talabalarni   bilimlarni   faol   egallash,   ulardan   ijodiy   foydalanish,   kognitiv
faoliyat va mustaqillikni rivojlantirish, ilmiy dunyoqarashni shakllantirishni
o'z ichiga olgan mavzu-amaliy faoliyatga jalb etishga yordam beradi.
Kompyuter   imitatsion   model   atrofdagi   haqiqatni   idrok   etishda
modellarni   yaratish,   o'rganish   va   ulardan   foydalanishning   tizimli   usuli
sifatida zamonaviy axborot texnologiyalarini vositasi sifatida ishlatilib, turli
fanlarning   eng   muhim   yutuqlarini   birlashtiradi.   Ko'pgina   zamonaviy
o'qituvchilar, tegishli metodik ta'minotni ishlab
chiqish   bilan   birgalikda   amalga   oshirilgan   yangi   axborot   texnologiyalarini
keng   joriy   etishgina,   yangi   pedagogik   texnologiyalarga   xos   bo'lgan
imkoniyatlarni   eng   samarali   ravishda   amalga   oshiradilar,   ulardan   biri FTTdir.   "Kompyuter   imitatsion   modellashtirish"   jarayon   mazmunini
shakllantirish voqea-grafik yondashuvi asosida amalga oshiriladi.
Jarayonni chuqur o'rganish uchun laboratoriya va amaliy mashg'ulotlar
o'tkaziladi. Ushbu darslarda nazariy materiallar tushuniladi, amaliy tajriba va
o'rganilayotgan   nazariyaning   asosiy   qoidalarini   shakllantirish   qobiliyati
shakllanadi va kasbiy mahoratga ega bo'ladi. Voqealar-grafik yondashuvidan
foydalangan holda har xil tabiatdagi hodisalar va jarayonlarning kompyuter
imitatsiyasini   o'z   ichiga   olgan   laboratoriya   va   amaliy   ishlardan   foydalanish
taklif   etiladi:   ijtimoiy   guruhning   harakati;   noaniqlik   sharoitida   korxonada
iqtisodiy   zaxiralar   holatining   o'zgarishi;   interfaol   ta'lim;   o'quv   modulini
o'rganish va o'qitish jarayoni; mantiqiy funksiyalar sxemasi.
Ko'rsatilgan laboratoriya-amaliy ishlar nazariya va tajribaning 
kombinatsiyasini
ta'minlaydigan, talabalarning bilim faoliyatini faollashtiradigan, ma'ruzalarda
o'rganilgan   nazariy   materialga   o'ziga   xos   xususiyat   beradigan   va   fanlararo
ko'plab   muammolarga   qaratilgan   tizimli   mazmunli   birliklardir.   Biroq,
an'anaviy ravishda mashg'ulotlarni o'tkazish usullari didaktik imkoniyatlarini
to'liq   amalga   oshirishga   imkon   bermaydi.   Laboratoriya-amaliy   va   ma'ruza
mashg'ulotlarida   tushuntirish-illyustrativ   o'qitish   uslubidan   ijodiy   uslubga
bosqichma-bosqich o'tish talab etiladi (1-rasm).
Nisbatan   sodda   fikrlash   qobiliyatlarini   o'z   ichiga   olgan   usullardan
yuqori   qobiliyatlarga   asoslangan   usullarga   bosqichma-bosqich   o'tish   uchta
faoliyat darajasiga to'g'ri keladi:
   Reproduktiv   faoliyat   o'quvchining   tushunishga,   bilimni   oshirishga,
modelga   muvofiq   qo'llash   usullarini   o'zlashtirishga   intilishi   bilan
tavsiflanadi.   Tushuntirish-reproduktiv   va   reproduktiv   o'qitish   uslubiga   mos
keladi.
   Interpretatsiya   faoliyati   o'quvchining   o'rganilayotgan   fanning   ma'nosini anglash,   aloqalarni   o'rnatish,   o'zgargan   sharoitda   bilimlarni   qo'llash
usullarini   o'zlashtirish   bilan   bog'liq.   Muammoni   bayon   qilish   uslubiga   mos
keladi.
   Ijodiy   faoliyat   -   talabaning   bilimlarni   nazariy   idrok   etishga   intilishini,
muammolar   yechimini   mustaqil   izlashni,   bilim   qiziqishlarining   intensiv
namoyon   bo'lishini   nazarda   tutadi.   O'qitishning   qisman   izlash   va   tadqiqot
uslubiga mos keladi.
3-rasm. Darslar davomida bosqichma-bosqich tushuntirish-illyustrativ
o'qitish uslubidan ijodiy uslubga o'tish
Laboratoriya   va   amaliy   ishlarni   amalga   oshirish   -   bu   mustaqil,
o'qituvchi   nazorati   ostida   talabalarning   sinxron   ishlarini   o'zlashtirish   va
mustahkamlashga   qaratilgan   davr.   Har   bir   ish   quyidagi   bosqichlar   ketma-
ketligi   bo'yicha   amalga   oshiriladi   (2-rasm),   kompyuterli   imitatsion
modellashtirish   ketma-ketligiga   umumiy   yondashishni   aks   ettiradi.   Har   bir
yakunlangan bosqichda talabalar  himoya uchun hisobot tayyorlaydilar.
Ta'lim   jarayonida   kompyuterdan   foydalanishning   faol   shakllari materialning mazmunini chuqurroq o'rganishga, o'qitishning turli usullaridan
samarali   foydalanishga,   o'quvchilarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishga,
o'qishdagi faollik va shaffoflik printsipini amalga oshirishga yordam beradi.
Ta'limning   faol   texnologiyalaridan   foydalanish   o'quvchilarning   predmetlar
tayyorlash   sifatini   oshirishga   imkon   beradi,   bilimlarni   kengaytirish,
chuqurlashtirish   va   tizimlashtirish,   fikrlash   qobiliyatlarining   barcha
darajalarini rivojlantirishga yordam beradi.  Xulosa
Yuqoridagi   masalalardan   hech   biri   boshqalaridan   ajratilgan   holda,
alohida hal etilmasligi lozim. Ular bir butunlikda bir-biri bilan chambarchas
bog‘lik   holda   amalga   oshirilishi   lozim.   Talabalar   informatika   asoslarini
mustahkam egallashlari asosidagina ularning tafakkurini tarbiyalash va ilmiy
dunyoqarashni yaratish mumkin.
Ikkinchi   tomondan,   mantiqiy   fikrlashga   o‘rgatish   bilangina,   talabalarning
informatikani   fan   sifatida   uning   o‘ziga   xos   tomonlarini   chuqur
tushunishlariga   erishish   mumkin.   Bundan   tashqari,   informatikani   o‘qitish
jarayonida amaliy faoliyatga tayyorlash vazifasini to‘g‘ri hal etishga erishish
uchun informatika kursining ilmiyligini oshirish lozim.
Faqatgina to‘g‘ri va chuqur xulosalar qila olsagina, talabalar har bir masalani
yechishga   tanqidiy   va   ijodiy   yondasha   oladilar,   yangi   muammolar   oldida
o‘zlarini   yo‘qotib   qo‘ymaydilar   va   turli   shart-sharoitlarda   samarali   faoliyat
ko‘rsata   oladilar.   Shuningdek,   amaliy   ish   talabalarning   dunyoqarashini
kengaytiradi   va   uni   yangi   faktlar   bilan   boyitishadi   hamda   informatikadan
bilim darajalarini oshiradi, chuqur va mustahkam bo‘lishini ta’minlaydi.
O`sib kelayotgan yosh avlodni ma'naviy - mafkuraviy jihatdan tarbiyalash
ishi faqatgina ta'lim muassasalaridagina olib borilib qolinmaydi. Balki, bu ish
umumjamiyat   miqyosida   amalga   oshiriladi.   Bu   jarayonda   axborot
texnologiyalari,   intårnåt   tarmog`i,   oila,   mahalla,   xuquqiy   tashkilotlar,
ma'naviy   -   mafkuraviy   markazlar,   ijtimoiy   institutlar,   mehnat   jamoalarining
o`rni ham beqiyosdir.
Ta'lim jarayonida kompyuterdan foydalanishning faol shakllari 
materialning
mazmunini   chuqurroq   o'rganishga,   o'qitishning   turli   usullaridan   samarali
foydalanishga,   o'quvchilarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishga,   o'qishdagi faollik   va   shaffoflik   printsipini   amalga   oshirishga   yordam   beradi.   Har   bir
mavzu bo‘yicha yaratilayotgan KIM da mavzuning ichki va tashqi xossalari
namoyish   etilishi   bilan   bir   qatorda   ma’ruza,   amaliyot   va   laboratoriya
mashg‘ulotlari   pedagog   xodimlari     tomonidan   “ovoz”   orqali     izohlab
boriladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   fanlardan   yaratilgan   mul’timediali   elektron
qo‘llanma   talabalarga   ko‘rgazmali   vosita     sifatida   o‘quv   jarayonini
samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Foydalanilgan adabiyotlar:
1.   Umumiy o‘rta ta’limning davlat ta’lim standarti. 2021 yil.
2.   Umumiy o‘rta ta`limning Milliy o‘quv dasturi. Informatika va AT. 2021 yil.
3.   Informatika   va   axborot   texnologiyalari.   9-sinf:   O‘qituvchilar   uchun   o‘quv-
metodik qo‘llanma. M. R. Fayziyeva, D. M. Sayfurov. –  Т oshkent:  Т asvir, 2020. –
112 b.
4.   R. Ishmuhamedov, M. Yuldashev. “Ta`lim va tarbiyada innovatsion pedagogik
texnologiyalar.   Talim   tizimi   xodimlari,   metodistlar,   o‘qituvchilar,   tarbiyachi   va
murabbiylar uchun qo‘llanma. -  Т oshkent: “Adabiyot uchqunlari”, 2017. - 368 b
5.   Suyumov   Ju.,   Madaliyeva   G.,   Xakimova   K.   IMITATION   MODELING
TECHNOLOGIES   IN   HIGHER   EDUCATIONAL   PROCESS   /   Теория   и
практика   современной   науки  - №5(71)  май  2021.
6.   Лутфиллаев   М.Х.   Разработки   методической   системы   виртуальных
ресурсов   на   основе   компьютерных   имитaионных   моделей   Ж,   "Казnский
журнал новости науки" научно-технический журнал 2015 №1. 9-19 С.
7.   Лутфиллаев   М.Х.   Разработка   и   внедрение   виртуальных   лабораторий   на
основе   компьютерных   имитaионных   моделей   (на   примере   предмета
"зоология   беспозвоночных")   Современные   тенденции   развития   науки   и
технологий   Периодический   научный   сборник   по   материалам   XI
Международной научно практической конференции г» Белгород, 2016 №2-1
с. 57-61