Innovatsion iqtisodiyotni samarali boshqarish va uni moliyalashtirish

INNOVATSION IQTISODIYOTNI SAMARALI BOSHQARISH
VA UNI MOLIYALASHTIRISH
REJA:
KIRISH  
1. Innovatsion iqtisodiyotda menejment strategiyalari 
2. Innovatsion marketing faoliyatini takomillashtirish 
3. Innovatsion loyihalarni moliyalashtirish tizimi 
4. Iqtisodiyotda innovatsion klasterlarni shakllantirish zaruriyati 
XULOSA  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
KIRISH Jahonda   hozirgi   taraqqiyot   bosqichida   innovatsion   iqtisodiyotga
o’tilayotgan bo’lib, u turli faoliyat sohalarida yangi texnologik echimlarni
ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishning   samarali   tizimiga   asoslanadi.
Tabiiy resurslar mavjudligi va cheklanganligi muhim rol o’ynagan davrda
texnologik rivojlanishni jadallashtirish uchun ularni iloji boricha samarali
ishlatish lozim. Hozirgi kunda milliy iqtisodiyotda innovatsion kashfiyot
strategiyasini   tanlash   va   amalga   oshirish,   tubdan   yangi   texnologiyalarni
qo’llash   hamda   raqobatbardosh   mahsulotlarni   ishlab   chiqishasosda
iqtisodiy   o’sish   va   ijtimoiy   rivojlanishning   yuqori   sur‘atlarini
ta‘minlashimiz mumkin.
Ushbu   bajarilgan   mustaqil   ish   mamlakatimizda   milliy   iqtisodiyotni
innovatsion   taraqqiyot   dasturini   amalga   oshirishdagi   roli,   innovatsion
rivojlanishini   belgilovchi   omillari,  innovatsion   faoliyatni   boshqarishning
muhim   muammolari,   sanoat   korxonalarida   ilmiy   loyihalarning   mohiyati
va   ularni   ishlab   chiqarishga   joriy   etish,   innovatsion   taraqqiyotni
ta‘minlovchi   omillar,   sanoatda   innovatsion   taraqqiyotni   harakatga
keltiruvchi  kuchlar, barqaror  iqtisodiy yuksalishini  ta‘minlovchi  omillar,
zamonaviy   iqtisodiyotda   innovatsion   jarayonlarni   rivojlantirishning
prinsipial   xususiyatlari   va   yo’nalishlarikabi   masalalarni   qamrab   oladi.  
Ilm-fan   yutuqlarini   keng   qo’llagan   holda   iqtisodiyot   tarmoqlariga,
ijtimoiy   va   boshqa   sohalarga   zamonaviy   innovatsion   texnologiyalarni
tezkor joriy etish O’zbekiston Respublikasi jadal rivojlanishining muhim
sharti   hisoblanadi.  
Jamiyat   va   davlat   hayotining   barcha   sohalari   shiddat   bilan
rivojlanayotgani   islohotlarni   mamlakatimizning   jahon   sivilizatsiyasi etakchilari   qatoriga   kirish   yo’lida   tez   va   sifatli   ilgarilashini
ta‘minlaydigan   zamonaviy   innovatsion   g’oyalar,   ishlanmalar   va
texnologiyalarga   asoslangan   holda   amalga   oshirishni   taqozo   etadi.  
Sanoatni innovatsion rivojlanishida mavjud iqtisodiy qonunlarni bilish va
ularning   amal   qilishiga   ongli   munosabatda   bo’lishda,   mamlakatni
demokratlashtirish va iqtisodiyotni  bozor  tamoyillari  asosida  isloh qilish
jarayonlarining   mohiyatini   tushunishda   zarur   bo’lgan   bilimlar   bilan
qurollantiradi.   Mehnatni   bilimlar   bilan   almashtirish   mehnat   faoliyatini
ijodkorlik,   innovatsiyalar,   g’oyalarni   ishlab   chiqish   bo’yicha   ajralib
turadigan yangi faollik turiga almashtirish orqali ma‘naviy yo’naltirilgan
faoliyat - intellektual faollni oshirishga xizmat qiladi. 
1. Innovatsion iqtisodiyotda menejment strategiyalari
Innovatsion   faoliyatning   nazariy   asoslari   iqtisodchi   olimlar
tomonidan   atroflicha   tadqiq   etilgan.   Xususan,   Avstriyalik   olim
Y.Shumpeter innovatsion o’zgarishlarni besh yo’nalishga bo’lgan bo’lib,
yangi   texnika   va   texnologik   jarayonlar   yoki   ishlab   chiqarishni   yangi
bozor   asosida   ta‘minlash,   yangi   xususiyatlarga   ega   bo’lgan   mahsulot
turlarini   yaratish,   yangi   xomashyolardan   foydalanish,   ishlab   chiqarishni
tashkil   etishni   takomillashtirish   va   yangi   innovatsion   tovarlar   bilan
ta‘minlash,   yangi   iste‘mol   bozorlarini   ochish.  
Demak,   ichki   investitsion   faoliyat   innovatsion   faoliyatga   nisbatan
mazmunan keng tushuncha hisoblanadi. Innovatsion faoliyatga sarflangan
mablag’lar   jami   kapital   investitsiyaning   yangi   g’oya,   ishlanmalar,
jarayonlar,   mahsulot,   xizmat   turlarini   yaratish,   o’zlashtirish   va
joriyetishgataalluqli  bo’lganqismidir. Shunday qilib, innovatsion faoliyat
makon   va   zamonda   yuz   bergan   va   berayotgan,   o’zining   moddiy   va
nomoddiy   ko’rinishdagi   hamda   pulda   baholanadigan   mulk   shaklidagi
pirovard   mahsuliga   egabo’lgan,   bunga   erishish   uchun   ma‘lum   sarf-
xarajatlarni   talab   qiladiganxo’jalik   faoliyatining   bir   turi   hisoblanadi.
Aynan   shu   mazmunda   korxonalarning   innovatsion   faoliyati   ularda
yuritilayotgan buxgalteriya hisobi hamda o’tkaziladigan audit predmetini
tashkil   qiluvchi   ob‘ektlardan   biri   hisoblanadi.  
Innovatsion   faoliyat   yakunlangan   ilmiy-tadqiqot   va   loyihalar   natijalari
yoki boshqa ilmiy-texnik yutuqlarni (fan-texnika yutuqlarini) yangi yoki
takomillashtirilgan   mahsulotga:   bozorda   sotiladigan,   amaliy   faoliyatda
foydalaniladigan   yangi   yoki   takomillashtirilgan   texnologik   jarayonga,
shuningdek,   shu   bilan   bog’liq   qo’shimcha   ilmiy-tadqiqot   va   loyihalarga
joriy qilishga yo’naltirilgan jarayon ekan, unga quyidagi faoliyat turlarini
kiritish   mumkin:  
amaliyotda   qo’llash   uchun   mo’ljallangan   yangi   yoki   takomillashtirilgan
mahsulot,   yangi   yoki   takomillashtirilgan   texnologik   jarayon yaratish bo’yicha ilmiy-tadqiqotchilik, tajriba-konstruktorlik yoki
texnologik   ishlar   bajarish;  
yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot   chiqarish,   yangi   yoki
takomillashtirilgan   texnologik   jarayon   joriy   qilish   uchun   ishlab
chiqarishni   tayyorlash   va   texnologik   qaytajihozlash;  
yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot,   yangi   yoki   takomillashtirilgan
texnologik   jarayonni   sinab   ko’rishni   amalga   oshirish;  
xarajatlar o’zini oqlashiga qadar yangi yoki takomillashtirilgai texnologik
jarayon   qo’llash,   yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulotchiqarish;  
yangi   mahsulotni   bozor   tomon   harakatlantirish   bo’yicha   faoliyat;
innovatsion   infratuzilma   yaratish   va   rivojlantirish;  
innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   kadrlar   tayyorlash,   qayta
tayyorlash   va   malakasini   oshirish;  
sanoat   mulki   ob‘ektlari   yoki   maxfiy   ilmiy-texnik   axborotlarga   egalik
huquqini   boshqalarga   berish   yoki   xaridqilish;  
yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot,   yangi   yoki   takomillashtirilgan
texnologik   jarayon   yaratish   va   amaliyotda   qo’llash   bo’yicha   ekspertiza,
maslahat,   axborot,   yuridik   va   boshqa   xizmatlar   ko’rsatish;  
innovatsion   faoliyatni   moliyalashtirishni   tashkil   qilishdan   iboratdir.
Innovatsion   faoliyat   sub‘ektlari   quyidagilardan   iborat:  
innovatsion faoliyat bilan shug’ullanadigan yuridik va jismoniy shaxslar; 
innovatsiyalarni   amalga   oshiruvchi   turli   mulkchilik   shaklidagi
innovatsion   korxonalar;  
innovatsion   faoliyat   jarayonida   amalga   oshiriladigan   intellektual   mulk
egalari   bo’lib,   korxonalar   loyihalari,   qurilmalar,   sanoat   namunalari,
texnologik   jarayonlar,   ―nou-xau ,   kashfiyot   va   ixtirolar   mualliflari,‖
dizaynerlar;  
innovatsiyalar   amalga   oshirishga   kapital   kirituvchi   investorlar   bo’lib,
banklar,   fondlar,   koorporatsiyalar,   lizing   firmalar;  
innovatsion   jarayonga   xizmat   ko’rsatadigan   va   uning   infratuzilmasini
ta‘minlaydigan   vositachilar   esa   konsalting   va   injiniring   firmalari,
texnologik inkubatorlar, texnoparklar, texnopolislar, axborot markazlari;  
innovatsion   faoliyatni   boshqarish,   muvofiqlashtirish   va   tartibga   solishda
ishtirok   etadigan   davlat   organlari   va   mahalliyo’zini-o’zi   boshqarish
organlari;  
sub‘ektlar   o’rtasida   ular   borasida   iqtisodiy   va   huquqiy   munosabatlar
vujudga   keladigan   innovatsion   faoliyat   mahsulotlari   (natijalari)
quyidagilar   hisoblanadi:  
muayyan   innovatsiyalarni   o’zlashtirish   natijalari   va   texnologiyalarni
belgilab   beradigan   innovatsion   loyihalar   (biznes-rejada   o’z   aksini
topadigan   oraliq   natija);  
yakuniy   mahsulotni   sotishda   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ekologik   samarani ta‘minlaydigan   texnologik   jarayonlarni   ishlab   chiqarishda   o’zlashtirish;  
fan-texnika   yutuqlarining   natijasi   hisoblangan   tamomila   yangi   va
yaxshilangan   mahsulotlar   (tovar   va   xizmatlar).  
Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   sharoitida   innovatsiya   va   ilmiy   texnika
sohasidagi   siyosatning   asosiy   vazifalari   quyidagilardan   iborat   bo’lib,
ishlab   chiqarish   samaradorligi   va   raqobatbardoshlikni   oshirishga   ta‘sir
etuvchi,   innovatsiya   va   ilmiy-texnika   taraqqiyotini   rag’batlantirishning
huquqiy,   iqtisodiy   va   moliyaviy   sharoitlarini   yuzaga   chiqarish.
Iqtisodiyotni innovatsion rivojlantirish va sanoat korxonalarini texnologik
jihatdan   qayta   qurollantirishning   asosiy   vositasi   davlatning   maqsadli
dasturlarini   ishlab   chiqish   hisoblanadi.  
Mazkur   dasturning   maqsadi   quyidagi   yo’nalishlarni   o’z   ichiga   oladi:
natijalari   o’rta   muddatli   sharoitlarda   raqobatbardosh   mahsulotlar  
ishlab   chiqarishga   imkon   beruvchi,   ilmiy   va   texnologik   innovatsiyalarni
davlat   tomonidan   tashkillashtirish   va   moliyaviy   qo’llab-quvvatlash;  
ilmiy-texnika   tadqiqotlari,   amaliy-texnik   tadqiqotlar,   texnologiyalar
raqobatbardosh mahsulotni sanoat ishlab chiqarishsiklining uzluksizligini
ta‘minlash;  
dastur   doirasida   ishlab   chiqilgan   va   o’zlashtiriladigan,   progressiv,
resurslarni   tejaydigan   innovatsion   texnologiyalar   bo’yicha   investitsion
loyihalarni   amalga   oshirishga   hamkorlik   qilish;  
ilmiy   innovatsiya   va   sanoat   sohalarida   yangi   ish   o’rinlarini   yaratish.  
Davlatning   fan-texnika   taraqqiyotini   tartibga   solish   tizimi   quyidagi
elementlarni   o’z   ichiga   olishi   zarur:  
davlat   siyosatining   aniq   belgilangan   maqsadlarini   ishlab   chiqish;
belgilangan   maqsadlarni   amalga   oshiradigan   boshqaruv   organlari   va  
ularning   funksiyalarini   shakllantirish;  
boshqaruv   funksiyalarini   to’liq   amalga   oshirishda   tartibga   solish   ob‘ekti
va   axborot   beradigan   axborot   tizimini   shakllantirish;  
davlat   boshqaruv   organlarining   qo’llab-quvvatlash   va   tartibga   solish
instrumentlari   davlatning   fan-texnika   taraqqiyotini   tartibga   solishning
asosiy   instrumentlariga   nafaqat   uning   elementlari   taalluqli   bo’ladi   balki
davlatning   ilmiy   imtiyozlar   tizimiga   muvofiq,   ilmiy-tadqiqotlar   va
ishlanmalar   sohasi   o’rtasida   byudjet   va   byudjetdan   tashqari   resurslarni
taqsimlash   orqali   ilmiy   texnika   yangiliklarini   davlat   tomonidan
to’g’ridan-   to’g’ri   qo’llabquvvatlash;  
innovatsion   jarayonlarning   sub‘ektlariga   turli   xil   imtiyozlarni   taqdim  
etish;  
iqtisodiyotda   innovatsion   muhitni   shakllantirish   va   ilmiy-texnik  
axborotlar   milliy   xizmatini,   patentlash   va   litsenziyalash,
standartlashtirish,   sertifikatsiyalash,   statistika,   xorijiy   tajribani
o’rganuvchi   tahliliy   markazlar,   ilmiy-texnik   rivojlanish,
prognozlashtiruvchi   kadrlarni   tayyorlash   kabilarni   o’z   ichiga   oluvchi tadqiqotlar   va   ishlanmalar   ta‘minoti   infratuzilmasi   hamda   ular
asosidaqaror qabul qiluvchi shaxslarni ustuvor ilmiy, milliy tizimlar bilan
ta‘minlashdan   iborat.  
Innovatsion faoliyatning muvaffaqiyati ko’proq darajada uni tashkil qilish
shakllari   va   moliyaviy   qo’llab-quvvatlash   usullari   bilan   belgilanadi.
Yangi ilmiy ishlanmalar va texnologiyalar davlat milliy kuchining asosiy
tashkil  qiluvchilari bo’lganlari sari  rivojlangan davlatlar innovatsiyalarni
qo’llab-quvvatlash   va   rivojlantirishning   turli-tuman   imkoniyatlarini
topadilar. Bunda innovatsion faoliyatni moliyalashtirishning turli-tuman  
usullari   va   innovatsiyalarni   vositali   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha
tadbirlarni   kengaytirish.  
Rivojlangan   mamlakatlar   innovatsion   faoliyat   uchun   moliyaviy
resurslarni   davlatning   xususiy   manbalardan   to’playdilar.   G’arbiy
Evropaning   ko’pgina   mamlakatlari   uchun   moliyaviy   resurslarni   ITTKI
uchun   davlat   va   xususiy   kapital   o’rtasida   teng   taqsimlanishi
xosdir.Ma‘lumki, ilmiy salohiyat birinchi navbatda fanlarning fundamenti
tadqiqotlarni   rivojlantirishga   investitsiyalarning   hajmi,   patentlar   va
litsenziyalarning   soni,   jahon   ilmiy   adabiyotiga   ulush   va   boshqalar   bilan
belgilanadi.   Etakchi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   ITIga   xarajatlar
YAIM   ning   3%   yaqinini   tashkil   qiladilar.   Moliyalashtirish   tizimi   orqali
innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   mumkin.   Innovatsion   faoliyatda
korxonalar,   sanoat   kompaniyalari,   moliya   sanoat   guruhlari,   kichik
innovatsion   biznes,   investitsion   va   innovatsion   fondlar,   mahalliy
boshqaruv   jarayonlarida   ishtirok   etadilar.  
1. 2. Innovatsion marketing faoliyatini takomillashtirish
Bugungi   kunda   mamlakatimizdagi   korxonalar   faoliyatida   innovatsion
marketing   usullaridan   foydalanishda   yangi   tovarlar   (xizmatlar)   ishlab
chiqarishga va ularni bozorga kiritishga, korxonaning bozordagi brendini
yanada   kuchaytirishga,   reklama   faoliyati   samaradorligini   oshirish,   ichki
va   tashqi   bozorlarda   tovarlar   raqobatbardoshligi   va   sifatini   yanada
oshirishga   alohida   e‘tibor   qaratilmoqda   .  
Marketing   innovatsiyalari   deganda   yangi   yoki   sezilarli   yaxshilangan
marketing   uslublarini   joriy   etish   tushuniladi.   Bular   o’z   ichiga
quyidagilarni   oladi:  
mahsulotlarning   dizayni   va   qadoqlanishida   jiddiy   o’zgartirishlar;
mahsulotlarni   sotish   va   taqdimoti   bo’yicha   ularni   bozorlarga   tanitish  
va   olg’a   siljitish   bo’yicha   yangi   uslublardan   foydalanish;   yangi   narx
strategiyalarini   shakllantirishni   oladi.  
Bu   o’zgartirishlar   mahsulot   iste‘molchilarining   ehtiyojlarini   to’laroq
qondirishga,   sotish   hajmini   ko’paytirish   maqsadida   mahsulotlar   va
xizmatlar   iste‘molchilarining   tarkibini   kengaytirishga   yo’naltirilgan
bo’ladi.   Mahsulot   dizaynidagi   o’zgartirishlar   yangi   marketing
konsepsiyasining   bir   qismi   bo’lib,   ular   mahsulotning   shakli   va   tashqi
ko’rinishidagi   o’zgartirishlarni   o’z   ichiga   oladi.   Bular   mahsulotning
funksional   va   foydalanish   xususiyalariga   ta‘sir   ko’rsatmaydi.
SHuningdek,   bunday   o’zgartirishlarga   qadoqlanishi   tashqi   ko’rinishini
ta‘riflab   beruvchi   iste‘mol   mahsulotlari,   ichimliklar,   yuvish   vositalari
kabi   mahsulotlarning   qadog’idagi   o’zgartirishlar   ham   kiradi.  
Mahsulotlarni sotish va taqdimoti bo’yicha yangi uslublardan foydalanish
sotishni   kengaytirish   bilan   bog’liqdir.   Bunga   logistika   (xomashyo,
tarkibiy   qismlar   va   tayyor   mahsulotlarni   tashish   va   omborxonalarda
saqlashni boshqarish) uslublari kirmaydi. Mahsulot (xizmat)larni bozorga
tanitish   va   olib   chiqishning   yangi   uslublaridan   foydalanish   korxonaning
mahsulot   va   xizmatlarini   olib   chiqish   uchun   yangi   konsepsiyalardan
foydalanishni   anglatadi.   Yangi   texnologiyalarning   rivojlanishi   va
ularning asosida tamomila yangi tovar va xizmatlar turlarini sotish tezligi
shunga   olib   kelmoqdaki,   bozordagi   vaziyat   va   iste‘molchilarning
ehtiyojlari   tobora   o’zgarmoqda.   Iste‘molchi   nimani,   qaerdan   qanday
ko’rinishda va qanday narxda sotib olishni istashini aytmoqda. Marketing
konsepsiyasini  tushunishga yangicha yondashuv ya‘ni maqsadli guruhlar
strategik   bozor   segmentidan   potensial   mijozlar   bilan   yaqinroq   ishlashga
asoslanmoqda.   Bozor   tadqiqotlari   yordamida   bir   xil   iste‘molchilar
guruhlarini   ajratib,   stategik   segmentlarni   aniqlangan   holda   korxona
sezilarli   miqdorda   mablag’lar   talab   qiladi   hamda   mavjud   potensial
mijozlar bilan kelgusi aloqalarda ko’proq unumdorlikka erishadi. Tanlab
olingan bozor sektorlari bilan faol kommunikatsiyalar iste‘molochilarning katta   qismi   e‘tiborini   jalb   etishga   imkon   beradi   va   ularning   aksariyati
kompaniya   mijozlariga   aylanadi.   Mana   shu   sababdan   XXI   asrning
boshlaridan   boshlab   turli   tarmoqlarda   bozor   etakchilarining   ko’pchiligi
reklama,   to’g’ridan   to’g’ri   sotuvlar,   ichki   firma   munosabatlari   uchun
javob   beradigan   bo’limlarni   birlashgan   kommunikatsiya   xizmatlariga
birlashtirish   ro’y   beradi.   Integratsiyalashgan   marketing
kommunikatsiyalardan   foydalanuvchi   kompaniyalar   soni   o’smoqda.  
O’zbekiston   Respublikasida   o’tkazilgan   Respublika   ―Innovatsion
g’oyalar,   ishlamalar   va   texnologiyalar ,   ―Sanoat   yarmarkasi   va‖
kooperatsion   birjalar   yarmarkasi da   taqdim   etilgan   ilmiy-tekshirish	
‖
ishlamalari   va   texnologiyalari,   qo’shma   korxonalarda   ishlab   chiqarilgan
tovar va xizmatlarni sifat ko’rsatkichlari xalqaro ISO standart talablariga
mosligi   va   O’zbekistonda   lokalizatsiya   filingan   import   o’rnini   bosuvchi
va   eksportga   yo’naltirilgan   ko’plab   tovarlar   ishlab   chiqarilmoqda.  
Hozirgi   davrda   respublikamiz   kundalik   hayot   va   uning   dinamikasi
o’zgarib bormoqda, bu esa iqtisodni yangilashda marketing tadqiqotlarini
natijalarini   tahlil   qilib,   yaqin   kelajakka   va   uzoq   davrga   nisbatan
innovatsion   strategiyani   tanlash,   rejalash   va   amalga   oshirishni   bu   esa
O’zbekiston Respublikasining dunyo hamjamiyatida obro’sini oshirishda
va   iqtisodiyotini   yuksaltirishda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.  
Iqtisodiy   o’sishning   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchi   ilmiy-texnik
innovatsiyalar  hisoblanadi.  Bozor iqtisodiyoti  sharoitlarida kichik biznes
va   tadbirkorlik   korxonalarida   innovatsion   jarayon   markaziy   rol
o’ynaydi.Innovatsiyalar   esa   texnik   taraqqiyot   sur‘ati   yuqori   bo’lgan
tarmoqlarda   asosiy   raqobat   quroli   hisoblanadi.   Texnik   taraqqiyot   va
iqtisodiy   rivojlanishni   qo’llab-quvvatlovchi   institutlarga   alohida   e‘tibor
qaratgan. XX asrning birinchi yarmi iqtisodchisi Yozef Shumpeter (1883-
1950)   innovatsiyalarni   olg’a   suruvchi   va   unda   normal   darajadan   katta
bo’lgan   daromadning   asosiy   manbasi   bo’luvchi   raqobat   mexanizmini
ko’rsatib   bergan.  
Martekingning uchta asosiy aspekti sanoatning rivojlanishiga katta ta‘sir
ko’rsatadi.   Birinchisi   innovatsion   musobaqadir.   Firmalar   musobaqasida
birinchi   bo’lib   innovatsiyaga   erishgan   firma   marteking   sohasida   ham
etakchi   hisoblanadi.   Ikkinchisi,   yirik   firmalar   bozorda   innovatsiyalarni
izlash bilan bog’liq ishlarni doim takomillashtirishga harakat qilishlaridir.
Uchinchisi,   Kristensen   (1997)   bozor   talabi   asosiy   innovatsiyalarga
bo’lgan   talabni   aniqlashtiruvchi   omil   ekanligini   ta‘kidlab   o’tgan.  
Innovatsion   faoliyat   yo’nalishlari   eng   avvalo   ishlab   chiqarishni
takomillashtirish   vazifalari   va   imkoniyatlari   bilan   emas   balki
iste‘molchilarning yangi mahsulot tavsifnomalari borasida nimalarni afzal
ko’rishini   o’rganish   natijalari   bilan   belgilanishi   lozim.   Yangi   mahsulot
ishlab   chiqarishni   o’zlashtirishda   ushbu   mahsulotni   tajriba   joylarida
so’ngra   esa   bozorda   tekshirib   ko’rishga   ko’proq   e‘tibor   qaratish   kerak. Yangi   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   bilan   shug’ullanuvchi   mutaxassislar
o’rtasida   o’tkazilgan   so’rovlar   yangi   mahsulot   muvaffaqiyatinning
quyidagi omillari aniqlab berdi (5.2.1-jadval). 
1-jadval.
Yangi   mahsulotning   muvaffaqiyat   omillari.  
Muvaffaqiyat   omili %
Mahsulotning bozor talabiga moslashganligi 8
Mahsulotning firma imkoniyatlariga muvofiqligi 5
Mahsulotning texnologik ustunliklari 6
Yangi   mahsulotlarning   firma   rahbariyati   tomonidan   qo’llab-
quvvatlanishi 2
Yangi modellar tanlashda baholash jarayonlaridan foydalanish 5
Qulay raqobat muhiti 2
1-jadval   ma‘lumotlaridan   kelib   chiqadiki,   asosiy   muvaffaqiyat   omili
mahsulotning   bozor   talablariga   moslashganligi   hisoblanadi.   Bu
innovatsion   marketingning   asosiy   kompetensiyasi   hisoblanadi.  
Innovatsion   marketing   texnologiyalarining   o’ziga   xos   xususiyati
shundaki, ular jismoniy jihatdan mavjud mahsulot bilan emas, balki uning
ishlab   chiqarilayotgan   konsepsiyasi   bilan   ishlaydilar.   Bu   esa   an‘anaviy
marketingdan   farqli   ravishda,   marketing   tadqiqotlari   o’tkazishda   katta
qiyinchiliklar   yuzaga   keltiradi.  
Innovatsion   marketing   innovatsiyalar   bozori   konyunkturasini   o’rganish,
innovatsion loyihani biznesloyihalashtirish, uni amalga oshirishdan tortib
innovatsiyalarni   bozorga   harakatlantirish,   innovatsiyalar   diffuziyasi   va
daromad   olishgacha   bo’lgan   butun   innovatsion   siklning   tizimli
integratsiyasini   ifodalaydi.  
Innovatsion   marketing   ob‘ekti   intelektual   mulk,   yangi   materiallar   va
tarkibiy   qismlar,   yangi   mahsulotlar,   yangi   jarayonlar,   yangi   bozorlar,
tovar   va   xizmatlarni   siljitish   yangi   usullari,   boshqaruvning   yangicha
tashkiliy   shakllari   hisoblanadi.  
Innovatsiyalar   yaratish   mamlakatimizda   doimo   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lib   kelgan.   Biroq   bugungi   kunga   kelib,   raqobat   kurashida
innovatsiyalar   ishlab   chiqarishni   emas,   ularni   amaliy   qo’llashni
tashkillashtirishdan   iboratdir.   Korxonalarda   innovatsion   marketingni iste‘molchilar xulq-atvorini o’rganishda turli strategiyalardan foydalanish
talab   etiladi,   ya‘ni   o’zaro   munosabatlar   marketing,   ijtimoiy   marketing,
B2B,   B2C,   xolistik   marketing,   ―yashil   marketing,   geomarketing,‖
tarmoq marketing, taassurotlar marketinggi, neyromarketing strategiyalari
kabi   turlardan   samarali   foydalanish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Bu
innovatsion marketing strategiyasi turlaridan mamlakatimiz korxonalarda,
ularning   yangi   mahsulot   ishlab   chiqarishida   hamda   xizmat   ko’rsatishida
yangi   bozor   segmentlarini   o’zlashtirishda,   korxonaning   raqobatli
ustunligini   yaratishda   samarali   foydalanish   maqsadga   muvofiqdir.  
Korxonalar   faoliyatida   innovatsion   marketing   strategiyalaridan   samarali
foydalanish   orqali   yangi   xizmatlar   to’rini   yanada   kengaytirish,   ushbu
xizmatlar   bilan   nafaqat   ichki   bozorda,   balki   tashqi   bozorda   ham   yangi
xizmat   ko’rsatish   turlarini   ko’rsatish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.  
Bugungi kunda ―Innovatsion marketing  – marketing faoliyatidagi yangi	
‖
paydo bo’lgan yo’nalish hisoblanib, innovatsion mahsulot va xizmatlarni
shakllantirishda   ishlab   chiqarish   texnologiyalarni   joriy   qilish   hamda
ushbu   innovatsion   g’oyani   tijoratga   tayyorlashni   amalga   oshiradi.   U
korxonaga   innovatsion   mahsulotni   maksimal   samara   bilan   joriy   qilish
imkonini beradigan usul va vositalar majmuidan foydalanadi. Innovatsion
marketing   texnologiyalarini   o’z   vaqtida   qo’llash   innovatsion   ishlab
chiqish   bilan   bog’liq   risklarni   pasaytiradi,   chunki   ular   potensial   talabni
baholash,   maqsadli   bozor   segmentini   aniqlash   va   ishlanmalarini   davom
ettirish kerakmi, ular kutilgan samarani beradimi degan savollarga javob
berishga   imkon   yaratadi.  
Xizmat   ko’rsatishda   esa   “innovatsion   marketing” ,   ayirboshlash
natijasida   yangiliklarga   bo’lgan   ehtiyojni   qondirish   orqali   foyda   olishga
yo’naltirilgan   inson   faoliyati   majmui   hisoblanadi.   Bu   faoliyat
yangiliklarga   ehtiyojni   aniqlashdan   tortib   yangi   innovatsion   xizmatlarni
yaratish, bozorga kirib borish, xizmatlarning hayotiylik davri, amaliyotda
qo’llash,   innovatsion   xizmatlarni   sotib   olish   uchun   xaridorlarni
qiziqishini   orttirish,   yangiliklarga   bo’lgan   talabni   va   ularni   yaratilish
istiqbollarini aniqlash kabi vazifalarni o’z ichiga oladi. Xizmat ko’rsatish
innovatsiyasi   va   xizmatlar   innovatsiyasi   ilm-fan   va   amaliyotga   etarli
darajada   qo’llanilmagan   keng   tushunchali   atamadir.  
Innovatsion mahsulotdan innovatsion xizmatning farqli belgilaridan beri,
innovatsion   xizmat   yangilik   bozordagi   muvaffaqiyati   tegishli   texnik
bilimlarni   amalga   oshirish   jarayonini   kamroq   talab   qiladi.   Innovatsion
xizmatni   tijoratlashtirishda   texnikaga   nisbatan   ko’proq   iqtisodiy   va
ijtimoiy   sohadagi   jarayonlarni   qamrab   oladi.  
Yuqoridagi   ko’rib   o’tilgan   olim   va   mutaxassislarning   innovatsion
marketinga   bergan   ta‘rif   va   tavsiflarini   tahlil   qilar   ekanmiz,   ular
tomonidan   asosan   innovatsion   mahsulotni   bozorga   siljitish   bilan   bog’liq
marketing faoliyati nuqtai nazaridan yondashilganligini guvohi bo’lamiz. Lekin,   ularni   fikricha   biz,   marketingni   iqtisodiy   faoliyat   sifatida   o’zini
olib ko’radigan bo’lsak, unda qo’llaniladigan yangi vosita va usullar ham
innovatsion   faoliyat   bo’lib   yuzaga   chiqadi.   Bundan   kelib   chiqib,
innovatsion marketingga quyidagicha mualliflik tarifini  keltirishni  lozim
topdik.  
Ushbu marketing vositalari mahsulot siljitish holatidan foydalanishni
quyidagicha ifoda etiladi:
an‘anaviy   marketing   vositalaridan   innovatsion   mahsulotlarni   siljitishda
foydalanish;  
an‘anaviy   mahsulotni   innovatsion   marketing   vositalari   bilan   siljitishda
foydalanish;  
innovatsion   marketingdan   an‘anaviy   mahsulotlarni   hamda   innovatsion
mahsulotlarni   siljitishda   qo’llash.  
Korxonada marketing faoliyatini tashkil etish I.Ansoff va ko’plab xorijiy
tadqiqotchilar tomonidan ―mahsulot-bozor  portefeli doirasidagi muhim‖
bir   yo’nalish   sifatida   o’rganilgan.   Har   bir   mahsulot   bozordagi   talabning
har   qanday   sharoitida   sotilishi   va   uning   iqtisodiy   natijadorligi   bilan
belgilanadi.   SHuning   uchun   biz   mavjud   bo’lgan   va   innovatsion
mahsulotni bozorga siljitishda pozitsiyasini belgilovchi ―mahsulot-talab-
marketing   matritsiyasi   asosiy   jarayon   hisoblanadi  	
‖
Narxlarni   shakllantirishdagi   innovatsiyalar   korxonaning   mahsulot   va
xizmatlar   bilan   savdo   qilishi   uchun   yangi   narx   strategiyalaridan
foydalanishini bildiradi. Marketing vositalaridagi mavsumiy, doimiy yoki
boshqa   joriy   o’zgarishlar   yangilik   olib   kelmasalar   bu   jarayon   marketing innovatsiyalari hisoblanmaydi. Mahsulotlar bo’yicha innovatsiyalar bilan
marketing   innovatsiyalarini   bir-biridan   farqlovchi   asosiy   mezon   –   bu
mahsulotning   funksiyalarida   yoki   undan   foydalanish   usullarida   jiddiy
o’zgarishlar   mavjudligidir.   Agar   mahsulot   va   xizmatlarning   funksional
yoki   foydalanish   xususiyatlari   mavjud   mahsulot   va   xizmatlardan
yaxshilanishi   bu   mahsulotlar   bo’yicha   innovatsiyalar   hisoblanadi.
Mahsulot   dizaynidagi   o’zgarishlar   esa   uning   funksional   yoki   iste‘mol
xususiyatlari   sezilarli   darajada   o’zgarmagan   bo’lsa,   bu   marketing
innovatsiyalari   hisoblanadi.  
Jarayonlar   bo’yicha   va   marketing   innovatsiyalari   o’rtasidagi   farq
quyidagicha   namoyon   bo’ladi.   Jarayonlar   bo’yicha   innovatsiyalar
mahsulot   birliklariga   xarajatlarni   kamaytirish   yoki   sifatini   oshirishga
yo’naltirilgan   ishlab   chiqarish   va   mahsulotlarni   etkazib   berish   usullarini
takomillashtirish   bilan   bog’liqdir.   Marketing   innovatsiyalari   esa   sotish
hajmini   yoki   mahsulotlar   narxini   (yangi   narx   strategiyalarini   qo’llagan
holda)   oshirishga   yo’naltirilgan   bo’ladi.  
XX   asrning   ikkinchi   yarmida   G’arbda   kuzatilgan   o’ziga   xos   bashorat
shov-shuvi   Rossiya   bashoratchilk   maktabi   etakchisi   I.V.Besstijev   Lada
tomonidan tuzilgan klassik bashoratchilik antologiyasida yaqqol tasvirlab
berilgan.   Intellektual   va   siyosiy   doiralarda   qizg’in   munozaralarga   sabab
bo’lgan   o’nlab   fundamental   asarlarda   jahon   rivojlanishi   istiqbollari   turli
ssenariylardaeng   yorkin   ranglardan   boshlab   katastrofik   holatlargacha
asoslab berilgan. Uzoq muddatli u yoki bu bashorat ssenariylarini asoslab
berish   uchun   foydalanilgan   ko’plab   global   modellar   yaratilgan.   Ushbu
bashoratchilikka BMT ham qo’shilgan bo’lib, uning tarkibida ―Bashorat
va   istiqbolli   tadqiqotlar   bo’limi   tashkil   qilingan.   Nobel   mukofoti‖
sovrindori V.V.Leontev rahbarligidagi BMT ekspertlar guruhi tomonidan
o’tgan   asrning   70   yillarida   o’ziga   xos   tarmoqlararo   balansning
mintaqalararo   modeli   asosida   jahon   iqtisodiyoti   rivojlanishining   2000
yilgacha   bo’lgan   bashoratlari   ishlab   chiqilgan.  
Biroq   80   yillar   oxirlariga   kelib   bashoratchilik   to’lqini   pasaya   boshladi
vabuning   sababi   oddiy   edi.Jahon   industrial   jamiyatdan   postindustrial
jamiyatga o’tib, tendensiyalar  o’zgardi va chuqur bifurkatsiyalar  klasteri
vujudga   keldi.   Avvalgi   bashoratlar   va   ularning   metodologik   asoslari   bu
muhitda o’z ta‘sir kuchini yo’qotgan bo’lib, yangi metodologiya esa hali
rivoj   topmagan   edi.  
O’tish   davrida   ijtimoiy   va   texnologik   tizimlar   traektoriyasi   keskin
o’zgaradi.   Ularning   ayrimlari   o’tmishda   qolib   ketib,   ularning   o’rniga
yangilari   paydo   bo’ladi   va   jahon   miqyosida   keng   tarqaladi.   Bu   davrda
oldindan   ko’ra   bilishning   qiyinligi   an‘anaviy   inqilobiy   paradoks   e‘lon
qilingan   bo’lib,   maqsadlar   va   amalda   erishilgan   natijalar   o’rtasidagi
farqlar   bilan   ham   izohlanadi.   Lekin   shunga   qaramay   XX   asrning   yirik
olimlari   qalamiga   mansub   bo’lgan   eng   oxirgi   asarlardan   birida insoniyatning   rivojlanishiga   doir   asosli   bashoratlar,   ekologik   va
sivilizatsiya   inqirozlarining   bartaraf   etilishiga   qaratilgan.  
Sivilizatsiya   strategiyasining   paydo   bo’lishi   hayotiy   ahamiyatga   ega
bo’lib   u   tabiat   strategiyasi   bilan   muvofiqlashtirilgan   bo’lishi   lozim.   Bu
esa insoniyat tarixida uning kuch-quvvati o’sishi bilan birga kuzatiluvchi
sifat yangiligidir. Bizni nafaqat ekologik balki sivilizatsiya inqirozi kutib
turibdi. O’z mohiyatiga ko’ra biz sivilizatsiya tarixining butkul yangicha
bosqichi   esa   butun   xalqlar   oldida   sog’lom   turmuz   tarzini   shakllantirish
strategiyasini   ishlab   chiqishdan   iborat.   Bunday   strategiyani   uzoq
muddatli   bashoratlarsiz,   tabiat   va   jamiyat   rivojlanishining   muqobil
yo’llarini   oldindan   ko’ra   bilmasdan   turib   amaliy   jihatdan   ishlab   chiqish
mumkin   emas.  
Yuqoridagi   mulohazalardan   kelib   chiqib   har   bir   faoliyatda   yangicha
qarash,   yangi   xomashyolarni   yaratish   va   ishlab   chiqarishga   sarflash,
iste‘molchilar   ehtiyojini   to’laqonli   qondirishga   qaratilgan   faoliyatini
amalga   oshirish,   innovatsion   mahsulotni   siljitishgacha   bo’lgan   barcha
jarayonlarning har birida innovatsion marketingni o’zida namoyon qiladi.
3. Innovatsion loyihalarni moliyalashtirish tizimi
Innovatsion   faoliyatning   samaradorligi   uni   tashkil   qilish   shakllari   va
moliyaviy   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   jarayonlariga   ko’proq   bog’liq
bo’ladi. Yaratilgan yangi ilmiy ishlanmalar va innovatsion texnologiyalar
mamlakat   iqtisodiyotining   rivojlantirishda   asosiy   omil   hisoblanadi.
Bunda innovatsion faoliyatda loyihalarni moliyalashtirishning turli-tuman
usullari   va   vositalarini   amaliyotga   tadbiq   etish   zarur.  
Rivojlangan   mamlakatlarda   innovatsion   loyihalar   faoliyati   uchun moliyaviy resurslar   davlat  va  xususiy  sektorlar   tomonidan  yo’naltiriladi.
G’arbiy   Evropaning   ko’pgina   mamlakatlarida   innovatsion   loyihalar
uchun   moliyaviy   resurslarni   davlat   va   xususiy   kapital   o’rtasida   teng
taqsimlanishga   harakat   qilinadi.   Bu   esa   o’z   navbatida   fundamental
tadqiqotlarni rivojlantirishga yo’naltirilgan investitsiyalar hajmi, patentlar
va   litsenziyalar   hamda   boshqalar   bilan   belgilanadi.   Sanoati   rivojlangan
mamlakatlarda   ilmiy-tadqiqot   ishlariga   yo’naltirilgan   xarajatlar
YAIMning   3%   yaqinini   tashkil   qiladi.  
Innovatsiya loyihasining asosiy maqsadlaridan biri korxona yuqori sifatga
ega   bo’lgan   kerakli   miqdorda   mahsulot   ishlab   chiqarish   layoqatiga   ega
ekanligini   raqobatchilarga   isbotlashdan   iborat.  
―Innovatsion   loyiha   tushunchasi   bir   qancha   nuqtai   nazardan   qaralishi‖
mumkin: 

innovatsion   maqsadlarga   erishishga   xizmat   qiladigan   tadbirlar   yig’indisi
sifatida; 

innovatsion faoliyatni amalga oshirish jarayoni sifatida; 

ushbu tadbirlarni asoslovchi va bayon qiluvchi hujjatlar paketi sifatida. 
Ushbu uch jihatlar innovatsion loyihaning innovatsion faoliyatini tashkil
qilish va maqsadli boshqarish shakllari sifatidagi ahamiyatini ko’rsatadi.  
Shunday qilib, innovatsion loyiha – bu resurslar, muddatlar va ijrochilar
bo’yicha   o’zaro   bir-birini   asoslaydigan   hamda   o’zaro   bir-biriga   bog’liq
bo’lgan,   ilm-fan   va   texnika   taraqqiyotining   ustuvor   yo’nalishlarida
muayyan   maqsadlar   (vazifalar)ga   erishishga   qaratilgan   jarayonlarning
murakkab   tizimidir.  
Innovatsion loyihalarni amalga oshirish uchun ularni moliyaviy asoslash
va   investitsiyalash   muhim   ahamiyatga   ega.   Bunda   loyihaviy
moliyalashtirish   jarayonlari   nuqtai   nazaridan   o’ziga   xos   xususiyatlarga
ega innovatsion loyihalarni farqlash lozim: 
1.
investitsion   loyihalar,   masalan,   yangi   sanoat   ob‘ektlari   qurilishiga
(energetika, transport, aloqa va h.k.) yirik kapital qo’yilmalar; 
2.
ilmiy-texnik   (innovatsion)   –   ilg’or   texnologiyalar,   yangiliklar,
mahsulotlar va xizmatlar. 
Ushbu   ikki   xil   loyiha   o’rtasida   muhim   farqlar   mavjud   bo’lib   bular
quyidagilar   hisoblanadi:  
sanoat   ob‘ektlariga   kapital   qo’yilmalar   haqidagi   mavjud   moliyaviy
axborotlarni   mavjudligi;   innovatsion ilmiy-texnik loyihalar  mavhumlikning yuqori  darajasiga  ega
bo’lib   moliyaviy   yo’qotishlar   sababli   to’xtatilib   qo’yilishi   mumkin;  
ilmiy-texnik   loyihalarda   axborot   investitsiyaviy   loyihalarga   qaraganda
ko’proq cheklanganligi va mos emasligi bilan farq qiladi. Bu esa mustaqil
ekspertlarning loyihalarini baholash bo’yicha fikrlarini korrelyasiyalashni
nihoyatda   qiyinlashtiradi;  
innovatsion   loyihalar   ko’p   mezonliligi   va   yuqori   darajali   mavhumliligi
bilangina farq qilmasdan, balki sifatli baholash bo’yicha ham farqlanadi. 
―Loyiha   tushunchasi   bilan   bir   qatorda,   ―innovatsion   dastur   degan‖ ‖
tushuncha ham mavjud. Bu tushunchalar o’zaro chambarchas bog’langan.
Dastur   -   bu   loyiha   shakllaridan   biri,   dasturlash   esa   (dasturni
shakllantirish) 

loyihalar   hayot   sikli  bosqichlaridan  biri  bo’lsa-da, ularning  xususiyatlari
anchagina   farqlanadi,   dastur   qo’shimcha   qator   yangi   xususiyatlarni
orttiradi. 
Iqtisodiyotda   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish   mustaqil
korxonalar,   sanoat   kompaniyalari,   kichik   sanoat   zonalari,   kichik
innovatsion markazlar, innovatsion fondlar, mahalliy boshqaruv idoralari,
xususiy   shaxslar   va   boshqa   moliyalashtirish   sub‘ektlari   tomonidan
amalga oshirilishi  mumkin. Ularning barchalari  u yoki  bu shaklda  qayta
ishlab   chiqarish   jarayonida   ishtirok   etadilar   va   innovatsion   faoliyatni
rivojlanishida   bevosita   ishtirok   etadilar.   Innovatsion   loyihalarni
moliyalashtirishning   tashkil   qilish   tamoyillari   moliyalashtirish
manbalarining ko’pligi, tizimning alohida elementlarining egiluvchanligi, innovatsion   faoliyatdan   moliyaviy   qaytarilishni   o’sishni   ta‘minlashi
lozim.   Buning   uchun   ikkita   asosiy   shartga   amal   qilish   zarur   bo’lib,
davlatning innovatsion, ilmiy-texnik va sanoat siyosatini faollashtirish va 
tadbirkorlarni   faol   investitsion   rivojlantirishga   o’tishga   tayyorligi
hisoblanadi.  
Innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish   tizimi   mulkchilik   turi,
markazlashtirilganlik   darajasi,   mulk   egalarining   darajasi   va
moliyalashtirish   shakllari   bilan   farqlanuvchi   shakllar   va   manbalarning
o’zaro   hamkorligiga   bog’liq   bo’ladi.  
Mulkchilik   turlariga   ko’ra   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish
manbalari quyidagilarga bo’linadi (2-rasm): 

davlat   investitsion   resurslari   (byudjet   mablag’lari,   byudjetdan   tashqari
fondlar,   davlat   tomonidan   qarz   olish,   aksiyalar   paketlari,   davlat
tasarrufidagi mulk); 

tijorat  va notijorat xarakteriga ega bo’lgan xo’jalik yurituvchi sub‘ektlar
hamda jismoniy shakllarining investitsion moliyaviy resurslari. 
davlat   investitsion   resurslari   (byudjet   mablag lari,   byudjetdan   tashqariʻ
fondlar,   davlat   tomonidan   qarz   olish,   aksiyalar   paketlari,   davlat
tasarrufidagi mulk va boshqalar) 
tijorat   va   notijorat   xarakteriga   ega   bo lgan   xo jalik   yurituvchi
ʻ ʻ
subyektlar hamda jismoniy shakllarining investitsion moliyaviy resurslari
Bular   qatoriga   sug’urta   kompaniyalari,   investitsion   fondlar   va
kompaniyalar,   nodavlat   nafaqa   fondlarining   investitsion   resurslari   va
boshqa   sub‘ektlarni   ham   kiritish   mumkin   bo’ladi.   Korxonalarga   tegishli
shaxsiy mablag’lari, tijorat banklari  va boshqa kredit korxonalari  hamda
hukumat tomonidan maxsus vakil qilingan investitsion banklarning kredit
resurslarini   ham   kiritish   mumkin.  
Innovatsion   loyihalarni   davlat   darajasida   moliyalashtirish   manbalari
quyidagilarni   kiritish   mumkin.   Davlatga   tegishli   byudjet   va   byudjetdan
tashqari   fondlar,   bank   kreditlari   va   sug’urta   tizimlari   bo’yicha   ―jalb
qilingan  mablag’lar, davlatning tashqi (xalqaro qarz olish) va ichki qarzi	
‖
(davlat obligatsiya va boshqa ziyomlari) ko’rinishidagi qarz mablag’larini
hisobidan amalga oshirish mumkin.  Innovatsion   loyihalarni   davlat   darajasida   moliyalashtirish   manbalari  
Byudjetdan   mablag’   ajratilishi   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish
faoliyatning   har   xil   shakllarining   muhim   moliyaviy   manbalari
bo’ladi.Bular   hisobidan   maqsadli   innovatsion   dasturlar,   davlatning
ustuvor innovatsion loyihalari bajariladi.Innovatsion dastur loyihalarning
(multiloyiha   va   megaloyihalar)   murakkab   kombinatsiyasi   bo’lib,
boshqaruv   ob‘ekti   sifatida   alohida   loyihadan   yoki   o’zaro   bir-biri   bilan
juda   zaif   bog’langan,   korxona   yoki   uning   ijrochilari   tomonidan
bajariladigan   loyihalardan   juda   kuchli   farq   qiladi.   Dasturni   faqat   yirik
korxonalar birlashmasi, masalan, MSG (moliyaviy sanot guruhlari), yirik
koorporatsiyalar   konsorsiumi,   mintaqa   yoki   megapolis,   federal   organlar
amalga   oshirishi   mumkin.   Innovatsion   dasturlarni   shakllantirish   va
amalga   oshirishga   ko’plab   misollar   mavjud.  
Innovatsion   loyiha   portfelini   shakllantirish   bosqichma-bosqich   amalga
oshiriladi: 
1.
Innovatsion loyihalarni dastlabki tanlash. 
Bosqichning   maqsadi   –   taqdim   etilgan   innovatsion   loyihalarni
umumlashtirilgan   tahlildan   o’tkazish   va   baholash.   Ushbu   bosqich
quyidagi   bosqichlarni   o’z   ichiga   oladi:  
innovatsiyalarni   amalga   oshirishning   korxonaning   asosiy   muammolari
echimini   taklif   eta   oladigan   asosiy   yo’nalishlarini   belgilash;  
ajratib   olingan   yo’nalishlar   bo’yicha   ekspertizalar   olib   borish   uchun loyihalarni   taqsimlash;  
ekspertizaning   ishchi   usulini   ishlab   chiqish;  
ekspert   guruhlar   ishini   tashkil   qilish   (marketing   bo’limi   va   boshqa
bo’linmalardan   mutaxassislarni   jalb   etgan   holda);  
hisob-kitoblar   va   ekspertizalar   natijalari   bo’yicha   loyihalarga   dastlabki
baho   berish;  
istiqboli   yo’q   loyihalarni   chiqarib   tashlash.  
Mazkur   bosqichda   loyiha   bitta   eng   muhim   mezon   (masalan,   iqtisodiy
samaradorlik mezoni) bo’yicha tanlanadi, bunda baholash parametri past
bo’lgan   loyihalarni   chiqarib   tashlashdan   iborat   oddiy   qoidadan
foydalaniladi. 
1.
Ustuvor (boshlang’ich) yo’nalishlar bo’yicha portfelni shakllantirish. 
Bosqichning   maqsadi   –   loyihalarni   ustuvorliklar   bo’yicha   puxta   tahlil
qilish   va   taqsimlash.   Bu   erda   quyidagi   bosqichlar   ko’zda   tutiladi:  
innovatsion loyihalarni bir nechta mezonlar (3-5ta) bo’yicha tahlil qilish; 
loyihalarning   ustuvorlik   darajasini   aniqlash;   loyihalarni   ustuvorlik
darajalari   bo’yicha   taqsimlash.  
Barcha   loyihalar   tegishli   shkala   bo’yicha,   masalan,   ―past ,   ―o’rtadan‖
past ,   ―o’rtadan   yuqori ,   ―yuqori   baho   bilan   baholanadi.  	
‖ ‖ ‖
―O’rtadan   yuqori   yoki   ―yuqori   baho   olmagan   loyihalar   dastlabki	
‖ ‖
tanlov bosqichidayoq chiqarib tashlanadi va rad etilgan deb hisoblanadi.  
Qolgan   loyihalar   ustuvorlik   darajasi   (sinfi)   bo’yicha   taqsimlanadi:  
ustuvor loyihalar – bu umumiy samarasi (natijalarsarf-xarajatlar) 70 – 80
%dan   kam   bo’lmaydigan   loyihalardir;  
ustuvor   loyihalarning   birinchi   20-30   foizi   o’ta   ustuvor   loyihalar
hisoblanadi. 
1.
Moliyaviy va boshqa resurslarni innovatsiyalar portfeli ichida taqsimlash.
Bunda   ―xarajatlar-samaradorlik   sxemasiga   asoslangan   qaror   qabul	
‖
qilish   qoidasidan   foydalaniladi.   Birinchi   navbatda,   naqd   pul   mablag’lari
iqtisodiy   samaradorligi   maksimal   darajaga   (ustuvorlik   darajasiga)   ega
bo’lgan   loyihaga   ajratiladi.  
Jahon   amaliyotida   ―xarajatlar-samaradorlik ni   tahlil   qilish   barcha	
‖
moliyani   taqsimlash   mexanizmlari   uchun   majburiy   jarayondir.   Buni   shu
bilan  izohlash  mumkinki,  ushbu   qoidani   amaliy  qo’llash   qanchalik  oson
bo’lmasin,   u   quyidagilarga   erishish   imkonini   beradigan   loyihalar
portfelini ta‘minlaydi: 
o
berilgan   cheklangan   mablag’lar   doirasida   maksimal   mumkin   bo’lgan
samaradorlik;  o
talab   etilgan   natija   va   samaradorlik   darajasiga   eng   minimal   sarf-
xarajatlarni o’z ichiga oladi. 
Korxonada   shunday   vaziyat   yuzaga   kelishi   mumkinki,   innovatsion
loyihalarni  amalga  oshirishga innovatsion  mablag’larning etarli  emasligi
to’sqinlik   qiladi.  
Bunday   holda   qo’shimcha   investorlarni   hamda   xususiy   moliyaviy
mablag’larni   izlab   topish   yoki   mavjud   innovatsion   loyihalar   portfelini
o’zgartirish   zarur   bo’ladi.  
Loyihalar portfelini aniqlashtirish – loyihalarning bir qismini o’ziga jalb
qilishi   ko’proq   loyihalar   foydasiga   hamda   investitsion   mablag’larning
miqdoriga   qarab   moliyalashtirish   hisoblanadi.  
Davlat   innovatsion   siyosatini   amalga   oshirishning  moliyaviy   mexanizmi
butun   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirishni   ta‘minlashga   qaratilgan
bo’ladi.  
Bir qator mualliflar tomonidan taklif qilinayotgan innovatsion loyihalarni
moliyalashtirishda   to’g’ridan   to’g’ri   davlat   byudjetidan,   moliyasanoat
guruhlari,   tijorat   banklari,   birlashmalar,   korxonalar   va   boshqa   xo’jalik
yurituvchi   sub‘ektlar   ishtirokini   faollashtirish   talab   etiladi.   Bu
jarayonlarni   amalga   oshirishda   davlat   innovatsion   siyosatining   rolini
kuchaytirish alohida ahamiyat  kasb  etadi. Davlat  innovatsion loyihalarni
moliyalashtirishning   investitsion   va   ilmiy-texnik   dasturlari   davlat
tomonidan   maqsadli   moliyalashtirishning   ob‘ekti   bo’lishlari   kerak.  
Innovatsion loyihalarni korxonalar darajasida moliyalashtirish manbalari  
Innovatsion  loyihalarni  korxonalar  darajasida  moliyalashtirish  manbalari
quyidagilarga bo’linadi (4-rasm): 
4-rasm:   Innovatsion   loyihalarni   korxonalar   darajasida
moliyalashtirish manbalari.
korxonani   shaxsiy   mablag’lar,   foyda,   ammortizatsion   ajratmalar,
sug’urtali   to’lovlar,   nomoddiy   aktivlarning   jalb   qilinmagan   ortiqchalari,
asosiy   va   aylanma   mablag’lar;  
jalb qilingan mablag’lar, aksiyalarni sotishdan olingan mablag’lar hamda
badallar,   maqsadli   tushumlar   va   boshqalar;  
har-har   xil   turdagi   byudjet,   bank   va   tijorat   kreditlari   ko’rinishdagi   qarz
mablag’lari   va   hakozalar.  
Innovatsion  iqtisodiyotni   rivojlantirish  sharoitida innovatsion  loyihalarni
moliyalashtirishda   investitsion   va   moliyaviy   resurslarni   qidirib   topish
muhim omil hisoblanadi. Buning natijasida intelektual bozor, oliy ta‘lim
muassasalarida   innovatsiyalarni   tijoratlashtirish   bo’limlari,   innovatsion
biznes   markazlari,   novatorlik   korxonalari,   ilmiy   xodimlardan   tashkil topgan har xil uyushmalar, sanoat firmalarining innovatsion bo’linmalari
shakllantiriladi.  
Intelektual   bozor   talabi   –   ishlab   chiqarishda   qo’shilga   qiymatni   o’sishi,
aqliy   mulkni   himoyalash   va   innovatsion   infratuzilmani   shakllantirish
bo’yicha   tashkiliy-huquqiy   bazasini   yaratish   zarur.   Innovatsion   bozorni
samarali faoliyat yuritish bevosita raqobat muhitini ta‘minlash va fandagi
yakka hokimlikka faol qarshilik ko’rsatishini ko’zda tutadi. Yakunlangan
ishlab   chiqarishlarni   tijoratlashtirish,   ijara,   lizing,   va   boshqa   bozor
qurollari   hisobiga   ilmiyishlab   chiqarish   infratuzilmasidan   to’liqroq
foydalanishga   yordam   beradi.  
Bozor   munosabatlarini   rivojlanishi   bilan   xatarli   (venchurli)   sarmoyalar
fondlarini   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirishga   yo’naltirish   uchun
sharoitlar   vujudga   keladi.   Jahon   amaliyotida   asosiy   sarmoyadagi
innovatsion  loyihalarni   moliyalashtirish  uchun  qarz  mablag’lari,  ayniqsa
bank   kreditlari   keng   qo’llaniladilar.   Innovatsion   loyihalarni
moliyalashtirishning   eng   keng   tarqalgan   shakllaridan   biri   aksiyalar   va
obligatsiyalarni   bosib   chiqarish   hamda   ulushli   yoki   qarzli   turdagi
emissiya   (bosib   chiqarish)dir.  
Innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish   jarayonlarni   takomillashtirishda
turli infratuzilmalarga birlashgan moliya-sanoat guruhlari, konsorsiumlar,
strategik   al‘yanslar   hamda   loyihaviy   moliyalashtirish   va   venchurli
fondlarga   alohida   e‘tibor   qaratish   kerak.  
Innovatsion   loyihalarning   samaradorligini   oshirish   uchun   yirik
kompaniyalarga   innovatsion   axborotlarni   kelib   tushishi   uchun   axborot
vositalaridan   foydalanish   va   norasmiy   korxonalarga   murojaat   qilashiga
zaruriy   sharoitlarni   yaratish   lozim.  
Innovatsion   loyihaviy   moliyalashtirish   jarayonida   innovatsion   fondlar,
ixtisoslashtirilgan   moliya   kompaniyalari,   xalqaro   moliyaviy   korxonalar,
sug’urta va lizing kompaniyalarini yangilik kiritish bo’yicha institutsional
tuzilmasining   shakllantirish   muhim   hisoblanadi.   Ammo,   tijorat   banklari,
shu   jumladan   ixtisoslashgan   investitsion   va   innovatsion   banklar
kreditlarning   asosiy   manbalari   bo’ladilar.  
Jahon   amaliyotida   qabul   qilingan   innovatsion   faoliyatni
moliyalashtirishning asosiy tashkiliy shakllari berilgan (5.3.1-jadval). 
2-jadval 
Innovatsion loyihalarni moliyalashtirishning tashkiliy shakllari
Shakl Ehtimol   bo’lgan
sarmoyadorlar Qarz  
mabag’larini
oluvchilar SHakllardan  
foydalanishning
afzalliklari SHakllardan  
foydalanishning
murakkabligi Difitsitli
moliyalashtirish Xorijiy
davlatlar,
xalqaro
moliyaviy
institutlar,
O’zbekiston  
Respublikasi
korxonalari Hukumat Innovatsiyalar
ni   davlat
tomonidan
tartibga   solinishi
va   nazorat
qilinishi Moliyalashtirishni
nomaqsadiy
xarakteri tashqi va
ichki   davlat
qarzlarining
o’sishi.  
Byudjetning
xarajat   qismini
ko’paytirish
Aksiyadorlik
(korporativ)
usulida
moliyalashtirish Tijorat banklari
Koorporatsiya
va korxonalar Koorporatsiya
(korxonalarda
investitsiyadan
foydalanish
variant  
belgisi) Faqat qimmatbaho
qog’ozlar
bozorida   ishlashi.
Sarmoyador
xatarining   yuqori  
darajasi
Loyihani
moliyalashtirish Xukumatlar,
Xalqaro
moliyaviy
institutlar,
Tijorat   banklari,
Mamlakat
korxonalari,
Xorijiy
sarmoyadorlar,
Institutsional  
sarmoyadorlar Innovatsion
loyihalar Moliyalashtiri
shni   maqsadli
xarakteri.
Xatarlarning
taqsimlanishi.
Davlat   ishtirokchi
moliyaviy
muassasalarni
kafolati.
Nazoratni   yuqori
darajasi Investitsion
muhitga   bog’liq
kredit
xatarlarining
yuqori   darajasi.
Beqaror
qonunchilik   va
soliq tartibi
Venchurli   fondlar   orqali   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish
yangiliklar   bo’yicha   mahsulot   ishlab   chiqarishga   qaratilgan   bo’lib,
qoidaga ko’ra, pioner (birinchi) sohalardagi yuqori ishga doir faollik bilan
bog’langan.   Bunday   holatlarni   yirik   firmalar   faoliyatida   kuzatishimiz
mumkin.   Masalan,   Kaliforniyadagi   Silikon   vodiysida   venchurli   fondlar
orqali   innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirish   natijasida   yuqori
texnologiyalarni   ishlab   chiqilishi   va   tatbiq   etilishi   bunga   misol   bo’lishi
mumkin.
Innovatsion   loyihalarni   moliyalashtirishni   samarali   boshqaruvning
ustuvor   maqsadlari   innovatsion   faoliyatni   faollashtirish   asosida   yangi
texnologiyalar va tovarlar bozori tomoniga faol harakatlantirish, iqtisodiy
taraqqiy   etish   va   yangi   bozorlarga   bostirib   kirishni   faol   o’sishi   uchun ishlab chiqarishni yanada ixtisoslashtirish va har tomonlama rivojlantirish
imkoniyatlaridan foydalanishdan iboratdir. 
Iqtisodiyotda innovatsion klasterlarni shakllantirish zarurati
Hozirgi kunda viloyatlarda ko’plab fundamental tadqiqotlar va texnologik
ishlar,   ilmiy-ishlab   chiqarish   bazasi,   intelektual   kadrlar   mavjud.   Ammo,
olib   boriladigan   tahlillar   shuni   ko’rsatib   turibdiki,   etarli   innovatsion
salohiyat   bo’lsa   ham   yangi   taraqqiy   etgan   texnologiyalar   sust   ravishda
tadbiq   etmoqda.   Innovatsion   faoliyat   sub‘ektlariga   marketing,   axborot,
huquqiy   va   boshqa   ko’mak   beradigan   innovatsion   infratuzilmalar   sust
tashkil etilmoqda. SHuningdek, innovatsion sohaning holati, innovatsion
mahsulot va xizmatlarga bo’lgan talab va taklif to’g’risida axborot bazasi
lozim   darajada   rivojini   topmagan,   bu   esa   innovatsiya   bozorining
rivojlanishiga   to’sqinlik   qiladi.  
Innovatsion   marketing   ilmiy-texnik   va   yangi   g’oya,   ishlama   va
texnologiyalarni   hamda   yaratilgan   intellektual   mulkni   chuqur   va   har
tomonlama   o’rganib   uning   natijalarini   zudlik   bilan   ishlab   chiqarishga
transfera qilish. Innovatsion marketing resurslari zamonaviy ilmiy-texnik
axborotlar   hisoblanib,   ular   iqtisodiy   qimmat   turadigan   iste‘mol   bozori
hisoblanadi.   Ularni   qidirish,   tanlash,   maqsadga   yo’naltirilgan   ishlarni
rejalashtirish,   amalga   oshirish   va   bular   orqali   o’z   biznesini   tashkil   etish
lozim   bo’ladi.  
Innovatsion   marketingni   asosiy   o’rganadigan   yo’nalishlari   iqtisodiy,
tashkiliy,   boshqaruv,   sotsial,   psixologik,   huquqiy   faktorlari   innovatsion
jarayonlarga o’z ta‘sirini ko’rsatadi:  
ishlab chiqarish korxonalardagi innovatsion guruhlarni ishlari tezlik bilan
tarqalishi innovatsion texnologik bilimlarni yuksalishiga, raqobatbardosh
bosimlarni boshqa klaster  bo’limlarga o’tib korxona faoliyatini  iqtisodiy
o’sishiga olib keladi; 

yangi bilimlarni va texnologiyalarni  tezlik bilan rag’batlantirilishi  ishlab
chiqarishda bo’limlarni shakllantirishga sababbo’ladi. 
Oxirgi   o’n   yilliklar   davrida   yuqori   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   ega
bo’lgan   davlatlarda   klaster   strategiyalari   rivojlanib   bormoqda.   Bu   esa
dunyo ilm-faniga yangi g’oyalarni va ishlamalarni yaratish bo’yicha katta
saboq   bo’lmoqda.   Shuning   uchun   bugungi   kunda   ishlab   chiqariladigan
tovarlarni   sifat   ko’rsatkichlari   darajasini   oshirishda   zamonaviy   yangi
nanotexnologiyalar,   asbob   uskunalar,   laboratoriyalar   uchun   aniqlikni   va
tezlikni   oshirish   uchun   yangi   usullari   mavjud.   Klasterlar   asosan   yuqori
bilim darajasi, talablariga raqobatbardoshlik mezonlariga javob beradigan
markazlarda   tashkil   topmoqda.   Hozirgi   vaqtda   klaster   talablari   bo’yicha
olib  borilayotgan  ko’p  ishlar   iqtisodiy  tomondan  rivojlangan   davlatlarda
kuzatilmoqda.   Klaster   asosan   yangi   g’oyali   ilm-fan   yutuqlarini   har
tomonlama   mutaxassislar   ishtirokida   tashkil   etilishi   mumkin   bo’lgan
texnologiyalar   va   texnikalar   orqali   olingan   yangi   assortimentdagi
tovarlarni   yoki   xizmatlarni   zudlik   bilan   ishlab   chiqarishga   tadbiq
etilishini   ta‘minlaydigan,   bozor   "chuqurligini"   yangi   talab   uchun   zarur
bo’lgan   raqobatbardosh   tovarlar   bilan   ta‘minlashga   yo’naltirilgan   va
foydani   olishga   qaratilgan   bo’lishi   kerak.   Bunday   zamonaviy   talablarga
javob   beradigan   ilmiy-tadqiqot   ko’rsatkichlari   bilan   isbotlangan   va   xalq
xo’jaligida ishlab chiqarishga yo’naltirilgan bunday ishlarni kichik biznes
sub‘ektlarida   amalga   oshirish   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.  
Klaster   talablari   siyosatini   markazida   esa   har   tomonlama   o’zaro
faoliyatlar bo’yicha bog’lanish orqali qatnashuvchilarni bir-biriga xizmat
yuzasidan   bo’lgan   e‘tibori   va   sadoqati   birgalikda   bajarilayotgan   ishlarni
tez   va   muvaffaqiyatli   bo’lishini   ta‘minlaydi.   Klaster   sistemasini   tashkil
etishda   kichik   va   katta   ishlab   chiqarish   korxonalar   orasidagi   gorizantal
bog’lanish esa  bozorda bir guruhga oid tovarlarni  zamonaviy talablariga
mosligini   ta‘minlaydi.   Zamonaviy   klasterlar,   odatda   bir   yo’nalishga
yo’naltirilgan   bir   qancha   ishlab   chiqarish   bo’laklaridagi   shu   sohaga
tegishli   bo’lgan   firmalarni   maqsadga   yo’naltirilgan   zanjirni   bo’laklari
hisoblanib   doimo   ular   ma‘lum   bir   mahsulotlar   yaratishga   ixtisoslashgan
bo’ladi.  
Innovatsion   texnologiyani   xalq   xo’jaligiga   tadbiq   qilishda   iqtisodiy
samaradorlikni   quyidagi   usullarda   baholash   mumkin:   yangi   texnika   va   texnologiyalarni   joriy   etish   uchun   uning   iqtisodiy   va
ijtimoiy   samaradorligni   aniqlash;  
yangi   texnika   va   texnologiyalarni   joriy   etish   asosida   ishlab   chiqarishida
yuqori   ko’rsatkichlarga   erishish   uchun   texnik   chora-   tadbirlarning   qaysi
biri   foydali   ekanligini   aniqlash   zarur.  
Fan-texnika   taraqqiyoti   tadbirlari   iqtisodiy   samarasini   hisoblash   tartibi
uslubiy   qo’llanmalarda   izohlab   berilgan.  
Unga   ko’ra   quyilagilarga   e‘tibor   qaratilgan:  
-   kapital   qo’yilmalarning   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash   bo’yicha
namunali   metodika;  
-   xalq   xo’jaligida   yangi   texnika,   ixtirochilik   va   ratsionalizatorlik
tavsiflaridan   foydalanishning   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash
metodikasi;  
-   korxonalar   va   ishlab   chiqarish   birlashmalari   boshqaruvining
avtomatlashtirilgan   tizimining   iqtisodiy   samaradorligini   hisoblash
metodikasi;  
-   boshqaruvning   avtomatlashtirilgan   tizimi   samaradorligini;  
-   mehnatni   ilmiy   tashkil   etish,   ya‘ni   MIT   bo’yicha   tadbir-choralarning
iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash   metodikasi;  
- atrof-muhitni muhofaza etish bo’yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish
uchun   sarflangan   xarajatlarning   iqtisodiy   samarasini   aniqlash   uchun
vaqtinchalik   metodika.  
Zamonaviy fan va texnologiya tobora raqobatli bozor kurashiga jalb qilib
borilmoqda.   Fundamental   bilimlar   va   ularning   yakuniy   mahsuli   ilmiy
texnik   mahsulot   hozirgi   iqtisodiyotning   globallashuvi   sharoitlarida
davlatlarning   geosiyosiy   manfaatlarini   amalga   oshirishning   muhim
omiliga   aylanmoqda.  
Aholining   turmush   farovonligi   o’sishi,   mamlakatning   iqtisodiy   o’sish
sur‘ati,   ta‘lim,   fan   va   madaniyatning   rivojlanishi,   mudofaa   qobiliyati
bevosita yuqori texnologiyali kompleksni tarkibiy va texnologik jihatdan
qayta   tuzishga   bog’liq   bo’lmoqda.   Bu   sohada   yuqori   malakali   ilmiy,
tadqiqotchi   va   muhandis   kadrlar   salohiyati   katta   rol   o’ynaydi.  
Respublikaning   ilmiy-innovatsion   sohadagi   hozirgi   holati   xo’jalik
aylanmasi ilmiy-texnik faoliyatning natijalarini jalb qilish bo’yicha davlat
siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   talablarga   mos   kelmaydi.   Amaldagi
holat   fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirishda   yangi   ustuvorliklarni
rivojlantirishda   yangi   ustuvorliklarni   ishlab   chiqishni   talab   etadi.  
Innovatsion   jarayonlarni   rivojlantirish   mavjud   ehtiyojlar   qondirishga
qaratilgan   bo’lishi   lozim.   Bular   quyidagilarni   o’z   ichiga   oladi:  
jamoat ishlab chiqarish tarkibini o’zgartiruvchi va uning samaradorligini
oshiruvchi   texnik   va   boshqa   yangiliklarning   moddiy   ne‘matlarga   tezkor
o’zgartirishni   ta‘minlash   maqsadida   innovatsion   jarayonlarning   tashkiliy
mexanizmlarini   takomillashtirish;   ilmiy-texnik   rivojlantirish   bo’yicha   ustuvor   yo’nalishlarni   asoslagan
tartibda   tanlab   olish   va   resurslardan   foydalanish   ustuvorliklari   bilan
muvofiq   halda   ularni   oqilona   ta‘qsimlash;  
innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   markazlari,   ilmiy   korxona   va
muassasalardagi   rolini   kuchaytirish;  
ilmiy-innovatsion   salohiyatni―fan-ta‘lim-ishlab   chiqarish   o’rtasidagi‖
aloqalarni   rivojlantirishni   kuchaytirish;  
mahsulot   raqobatbardoshligini   oshirish;  
iqtisodiyotda   tarkibiy   o’zgarishlarni   ta‘minlash   maqsadida   ishlab
chiqarishda  fundamental  va  amaliy  tadqiqotlar   natijalarini  o’zlashtirish;  
bozor   konyukturasini   dinamikasini   hisobga   olgan   holda   innovatsion
jarayonlarni   tahlil   qilish   va   prognozlash;  
barqarorlashtirish   va   texnologik   inqirozdan   chiqishga   ko’maklashuvchi
yangiliklarni   yaratish   va   ulardan   foydalanish   bo’yicha   innovatsion
faoliyatni   faollashtirish   yo’li   bilan   etakchi   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini
texnik   va   texnologik   jihatdan   tubdan   yangilash;  
iqtisodiyotning   real   sektorida   raqobatbardoshli,   murakkab   texnologik
jarayonlarni   boshqarishni   avtomatlashtirish   sohasidagi   mahsulotlarni
chiqarishga   ko’maklashuvchi   innovatsion   texnologiyalardan   ishlab
chiqarishda   foydalanish;  
chet   ellik   hamkorlar   bilan   mahalliy   ilmga   oid   mahsulotlarni   chiqarishni
tashkil etish va ularni ichki va tashqi bozorlarda sotish bo’yicha qo’shma
korxonalarni   tashkil   etish   uchun   sharoitlarni   yaratib   berishni   ko’zda
tutuvchi   tashqi   iqtisodiy   qo’llab-quvvatlashni   faollashtirish   zarur.  
Hozirgi   kunda   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   uchun   quyidagilarga
e‘tibor   qaratish   lozim   bo’ladi   (5-rasm).  
Innovatsion faoliyat 
Innovatsion faoliyatning maqsad va vazifalarini aniqlash
Innovatsion   faolllashtirish   bo‘yicha   chora-   tadbirlar  
Ilmiy-texnik   sohasidakichik   innovatsion   tadbirkorlikni   rivojlantirish
muammolari   bo‘yicha   qonunchilik   tashabbuskor   loyihalarni   ishlab
chiqish
Innovatsion   loyihalar   bo‘yicha   intellektual   mulkchilikni   himoya
qilish, intellektual mulkchilik sohasida yagona patent-litsenzion siyosatni
shakllantirish bo‘yicha huquqiy- me‘yoriy hujjatlarni ishlab chiqish 
Innovatsion-   investitsion   infratuzilmalari   to‘g‘risidagi   qonun
loyihasini ishlab chiqish
Mintaqaviy   axborotlashtiris   hni   rivojlantirishni   ta‘minlash   bo‘yicha
qonun osti hujjatlarni ishlab chiqish  Foydalanilgan   adabiyotlar   ro„yxati   Asosiy adabiyotlar  
1. Salixov   S.A.   va   boshqalar.   Innovatsion   faoliyatni   boshqarish.
Darslik. Toshkent ―Iqtisodiyot , 2013 yil. ‖
2. Ergashxodjaev   SH.   Innovatsion   marketing.   Darslik.   Toshkent  
―CHo’lpon , 2014 yil. 	
‖
3. Akabirova   D.N.Innovatsionnaya   strategiya.   Uchebnoe   posobie.
ToshkentIqtisodiyot, 2011.  4. Ishmuhamedov   A.   E.   Innovatsion   strategiya.   O’quv   qo’llanma.
Toshkent, TDIU, 2007. 
Internet saytlari
5. http://www.mineconomy.uz   (O’zbekiston   Respublikasi
Iqtisodiyot vazirligi) 
6. http://www.mehnat.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   va
aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi) 
7. http://www.mf.uz (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi) 
8. http://www.stat.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika
qo’mitasi)