Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 76000UZS
Размер 212.5KB
Покупки 1
Дата загрузки 19 Сентябрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Zafar Nurullayev

Дата регистрации 22 Май 2023

66 Продаж

Institutlar va ularning jamiyat rivojlanishidagi roli.

Купить
Mavzu: Institutlar   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi   roli .
Reja:
KIRISH
I.BOB.   INSTITUTSIONALIZMNING METODOLOGIK ASOSLARI.
1.1. Institutsional nazariyalarning paydo bo`lishi va rivojlanishi tarixi .
1.2. Institutsionalizmning metodologik asoslari va institutsional tahlilda 
boshlang`ich nuqta masalasi .
II.BOB.   “INSTITUT” VA “NORMA”.
2. 1. “Institut” va “norma” tushunchalarining mohiyati .
2. 2. Rasmiy va norasmiy normalar va ularning shakllanishi .
2. 3. Institutsional matritsa .
2. 4. Institutsional o`zgarishlar va institutlarning o`zaro bog`liqligi .
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .Har   qanday   jamiyat   institutsional   muhitini   tashkil
etuvchi   ma’lum   bir   institutlar   doirasida   faoliyat   yuritadi   va   rivojlanib   boradi.
O`zbekistonda   mustaqillikning   dastlabki   yilidan   boshlab   besh   tamoyil   asosida1
bosqichma-bosqich   amalga   oshirilgan   islohotlar   jarayonida   ijtimoiyiqtisodiy
hayotning barcha sohalarida o`zgarishlarga erishildi, iqtisodiyotning yangi xo`jalik
yurituvchi   sub’ektlari   –   yirik   aksiyadorlik   jamiyatlari,xolding   kompaniyalar   va
xususiy mulkchilikning turli shakllari barpo etildi.Shu bilan bir vaqtda ular faoliyat
yuritishini belgilovchi rasmiy qoidalar (konstitutsiya, qonunlar, farmonlar va b.)ni
hamda   milliy   qadriyatlar,   urf-odatlar   va   boshqa   norasmiy   normalarni   o`z   ichiga
oluvchi   institutsional   asoslar   yaratildi.   Ana   shular   jamiyatda   mulkchilik,   ishlab
chiqarish va taqsimot munosabatlarini takomillashuviga, moddiy, tabiiy va mehnat
resurslaridan samarali foydalanishga kuchli ta’sir ko`rsatadi. Shu bois institutsional
muhitni   faollashtirish,   faoliyat   ko`rsatayotgan   iqtisodiyotning   rivojlanish
qonuniyatlarini   bilish,   uni   modernizatsiya   qilish   yo`llarini   tanlash   va   xavf-
xatarning   oldini   olishning   samarali   vositasi   zarur.Ana   shunday   vositalardan   biri
bo`ib intistutsional iqtisodiyot hisoblanadi.
Institutsional   iqtisodiyot–bu   iqtisodiy   nazariya   va   xo`jalik   amaliyotini
institutsional   o`zgarishlarning   o`zaro   bog`liqligida   o`rganuvchi   zamonaviy
iqtisodiy   fikrlarning   ilmiy   yo`nalishlaridan   biridir.Ushbu   yo`nalish   G`arb
mamlakatlari   iqtisodiyoti   rivojlanishi,   talab   va   taklif   qonunlarining   ishlashi,
xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   hulq-atvori,   bozor   va   ma’muriy
mexanizmlarning faoliyat ko`rsatishi, iqtisodiy o`sish va shu kabi boshqa bir qator
jarayonlar   va   hodisalarni   o`rganishda   keng   tatbiq   etib   kelinmoqda.   Shularni
hisobga   olganda   ushbu   nazariyani   keng   o`rganish   va   undan   O`zbekiston
iqtisodiyotida   institutsional   islohotlarni   kengaytirish   hamda   barqaror   iqtisodiy
o`sishni   ta’minlashni   muhim   nazariy   asosi   sifatida   foydalanish   mamlakatimiz
taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini yanada yuksaltirishga xizmat qiladi. Hozirgi
kunda   institutsional   iqtisodiyot   fani   iqtisodiy   nazariyaning   uzviy   bir   yo`nalishi
sifatida dadil maydonga chiqdi.Ushbu fan Rossiya,Ukraina,Boltiq bo`yi va boshqa
2 qator   o`tish   iqtisodiyotiga   ega   bo`lgan   mamlakatlarning   iqtisodiyot   yo`nalishida
kadrlar   tayyorlovchi   oliy   o`quv   yurtlarida   keng   o`qitilmoqda   va   mazkur   fan
bo`yicha   kafedralar   tashkil   etilgan.E’tiboringizga   havola   etilayotgan   mazkur   kurs
ishi   matnida   neoinstitutsional   nazariyaning   metodologik   asoslariga,asosiy
qoidalariga,tamoyillariga,ushbu   yo`nalish   vakillarining   ilmiy   qarashlariga,
jamiyatdagi   rasmiy   qoidalar   va   norasmiy   normalarni   muvofiqlashtirish
muammosiga, norasmiy institutlarning roliga muhim ahamiyat berilgan 1
.
  Mavzuning   maqsadi - Institutlar   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi
roli ,asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   mohiyati   haqida   tushunchaga   ega
bo lish va ular haqida umumiy xulosa chiqarish.ʻ
Mavzuning   ob'yekti -Institutlar   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi   roli ,
ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari   tarkibiy
qismilarini hisoblash tizimini tashkil etish
Ishning   predmeti - Institutlar   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi   roli ni
rivojlantirish   tarkibiy   qismilarini   o`rganish   mazmuni,shakl   va   usullarini   to'liq
o'rganish va mohiyatini ochib berish.
Mavzuni o rganish vazifalari:	
ʻ
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish;
- Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni tahlil qilish;
-   Institutlar   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi   roli ni   tahlil   qilishda
qo’llaniladigan   asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish
istiqbollari moliyaviy – iqtisodiy nazariyasini rolini aniqlash.
-   Institutlar   va   ularning   jamiyat   rivojlanishidagi   roli ni   tahlil   qilishda
qo’llaniladigan   asosiy   ko’rsatkichlar   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish
istiqbollari nazariyasi bo’yicha jahon tajribasidan foydalanish.
Kurs   ishining   tuzilish   tarkibi :Mazkur   kurs   ishi   kirish   ikkita   bob   va   ular
tarkibiga kiruvchi oltita reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan tarkib
topgan.
1
Mali k ov T., Xaydarov N. Davlat budjeti . O‘q uv  qo‘ llanma, T . : "IQT1SOD-MOLIYA", 2007, 84 b
3 I.BOB. INSTITUTSIONALIZMNING METODOLOGIK ASOSLARI.
1.1. Institutsional nazariyalarning paydo bo`lishi va rivojlanishi tarixi .
Ilmiy iqtisodiy nazariyalar shakllanishi XVII asrda Yevropada dastlab V.Petti,
Buagilber, keyinroq esa, A.Smit va D.Rikardolarning klassik iqtisodiy ta’limotlari
bilan   tavsiflanadi.   X1X   asrning   yetmishinchi   yillariga   kelib,   klassik   nazariyaning
K.Menger,   M.Jevons,L.Valras   va   boshqa   tadqiqotchilarning   faoliyati   zamiridagi
marjinal   yondashuv   bilan   kengayishi   neoklassik   nazariya   sifatida   A.Marshallning
“Iqtisodiyot prinsiplari” asarida o`z ifodasini topdi. 
A.Marshallning   qarashlari   J.B.Klark   izlanishlarida   takomillashdi.   Neoklassik
nazariyaning asosiy tamoyillari ikki qismdan iborat. Asosiy tamoyillarning birinchi
qismini   klassikaning   “eski”   tamoyillari,   ikkinchi   qismni   esa,   neoklassikaning
“yangi” tamoyillari tashkil  etadi.   “Eski”  tamoyillar “qat’iy negiz” bo`lsa, “yangi”
tamoyillar   neoklassikaning   «himoya   qobig`i»ni   tashkil   etadi.   “Eski”   tamoyillarga
quyidagilar   kiradi:   ô   bozorda   hamma   vaqt   muvozanat   mavjud,   u   yagona   Pareto
(Valras-ErrouDobre) optimumi talablariga mos keladi;
 bozorda individlar tomonidan oqilona tanlov amalga oshiriladi;
 individlarga   tashqi   omillar   ta’sir   ko`rsatmaydi,   ularning   biror   holatni   afzal
bilishi barqaror va ekzogen xususiyatga ega;
 xarajatlarning yagona turi – ishlab chiqarish xarajatlari hisobga olinadi. 
Ayni   chog`da   ayirboshlash   xarajatlari   e’tiborga   olinmaydi.   “Yangi”
tamoyillarga ko`ra:
1. bozorda   ayirboshlashni   amalga   oshirish   uchun   resurslarning   xususiy
mulkligi asosiy zamin hisoblanadi;
2. individlarda bitim to`g`risidagi barcha axborot mavjud;
3. ayirboshlash   chegaralari   kamayib   boruvchi   foydalilik   tamoyili   asosida
hamda resurslarning dastlabki taqsimlanishidan kelib chiqib,belgilanadi. 
Klassik nazariyaning rivojlanishida kuzatiladigan istalgan qoida tuzatishlar va
aniqlashtirishlar jarayonida «Eski tamoyillar»ni tashkil qiluvchi fikrlar o`zgarishsiz
qolishi   lozim.   Ular   tadqiqot   paradigmasini,   nazariyani   izchil   qabul   qiluvchi   har
qanday   tadqiqotchining   tanqidi   qanchalik   keskin   bo`lmasin,   “eski”   tamoyillardan
4 voz   kechilmaydi.Aksincha,nazariyaning   rivojlanishiga   qarab   uning   tadqiqot
predmetiga   «yangi   tamoyil»ni   tashkil   qiluvchi   qarashlarga   doimiy   tuzatishlar,
yangi unsurlar kiritiladi. «Eski» institutsionalizm nazariyasining mohiyatini yanada
to`liqroq   ko`rib   chiqish   uchun   ushbu   ilmiy   yo`nalishning   ko`zga   ko`ringan
vakillari   hisoblangan   T.Veblen,   K.Polani   va   J.K.Gelbreyt   qarashlariga   murojaat
etish   mumkin.   Mashinali   ishlab   chiqarishning   paydo   bo`lishini   tahlil   qilishda
kapitalist   bilan   yollanma   ishchi   o`rtasidagi   munosabatlar   tizimi   mehnat   taqsimoti
qabul  qiladigan  quyidagi  tashkiliy  shakllar  orqali  ularning o`zaro ta’siriga e’tibor
qaratildi: 
Tabiiy   mehnat   taqsimoti   →   kooperatsiya   →   manufaktura   va   mutlaq
qo`shimcha   qiymatni   shakllantirish   →   xususiy   ishchining   paydo   bo`lishi   →
mashinalarning   paydo   bo`lishi   →   fabrika   →   nisbiy   qo`shimcha   qiymatni
shakllantirish. 
Karl   Polanining   ta’kidlashicha,   aynan   milliy   resurslar   va   mehnat   bozorining
shakllanishi   asosida   davlatning   aralashuvi   yotadi.G`arbiy   Yevropaning   barcha
ichki   bozorlari   mahalliy   bozorlar   tabiiy   evolyutsiyasining   natijasi   emas,   balki
davlatning   aralashuvi   orqali   barpo   etilgan.T.Veblen   «Bekorchi   sinf   nazariyasi»
(1899)   asaridagi   odatlar   to`g`risidagi   tahlilda   xolizm   metodologiyasini   qo`llaydi.
Odatlar   individlarning   bozordagi,   siyosiy   sohadagi,   oiladagi   xatti-harakatlari
doiralarini belgilab beruvchi institutlardan biri hisoblanadi. Insonlar  xatti-harakati
Veblen tomonidan ikkita juda qadimiy odatdan keltirib chiqariladi.Bu  odatlarni  u
raqiblik hissiyoti (boshqalardan birinchi bo`lish,umumiylikdan ajralib turish istagi)
va mahorat hissiyoti (halol va samarali mehnat qilishga moslashish) deb nomlaydi.
Ushbu   muallifning   fikriga   ko`ra,raqiblik   hissiyoti   mulkchilik   va   bozordagi
raqobatning   asosida   yotadi.Ushbu   hissiyotning   o`zi   individ   o`z   tanlovini   amalga
oshirishda o`z foydaliligini ko`paytirishni emas, balki boshqalarning ko`z o`ngida
o`z nufuzini oshirishni ko`zlovchi «oshkora iste’mol»ni izohlaydi. 
Masalan,   sotib   olmoqchi   bo`lgan   avtomobilni   tanlashda   iste’molchi   uning
narxiga   va   texnik   xususiyatlariga   emas,   balki   muayyan   rusumdagi   mashinaga
egalik  qilish  orqali   ta’minlanadigan   nufuzga   e’tiborni   qaratadi.Va   nihoyat,  “eski”
5 institutsionalizm   namoyondasi   J.K.Gelbreyt   tahlilini   axborot   va   axborot
almashuvining   ishtirokchilar   o`rtasida   taqsimlanishi   masalalaridan   boshlaydi.
Uning asosiy fikri – hozirgi bozorda hech kim to`liq axborotga ega emas. Har bir
shaxsning   bilimlari   ixtisoslashgan   bo`lib,   xususiy   ahamiyatga   ega,   axborot
to`liqligiga   faqat   ushbu   to`liq   bo`lmagan   bilimlarni   birlashtiruvchi   tashkilot
doirasida   erishish   mumkin,   deb   ta’kidlaydi.   Bunda   hokimiyat   alohida   shaxsdan
guruhga birlashgan, individuallikka ega bo`lgan tashkilotlar qo`liga o`tadi. So`ngra
bu   tashkilot   individlarning   xatti-harakatiga   ko`rsatadigan   ta’sirni   tahlil   qilib,
individlar   tavsiflarini   institutsional   muhit   funksiyasi   sifatida   ko`rib   chiqadi.
Masalan,   uning   ta’kidlashicha,   iste’mol   talabining   o`sishi   iste’molchilarning   o`z
ichki tuyg`ulari yuqori bo`lishidan emas, balki ularni ishontirish uchun reklamadan
faol foydalanuvchi korporatsiyalar manfaatlarining o`sishidan kelib chiqadi. Bozor
iqtisodiyoti   munosabatlarining   jadal   rivojlanishi   barobarida   iqtisodiy   tadqiqotlar
ko`lami   yanada   kengaydi   va   chuqurlashdi.Bu   bilan   hozirgi   zamon   iqtisodiy
ta’limotlarining yirik yo`nalishlari shakllanishi ro`y berdi.Hozirgi zamon iqtisodiy
ta’limotlarini   o`rganishning   keng   tarqalgan   yondashuvlariga   ko`ra,   ular   uchta
yo`nalish:   neoklassika,   institutsionalizm   va   keynschilikdan   iborat.   Biroq,
mamlakatimizda   mazkur   yo`nalishlar   –   ayniqsa,   7   institutsionalizm   yo`nalishi
sohasidagi   ilmiy   –nazariy,   o`quv-uslubiy   jabhalar   yaxlit   bayon   etilgan
adabiyotlarni   yetarli   deb   bo`lmaydi.   Institutsionalizmning   nazariy   yo`nalish
sifatida   shakllanishi   bevosita   klassik   va   neoklassik   nazariyalar   bilan   bog`liq.
Binobarin, neoklassika tamoyillaridagi yuqorida ko`rsatilgan cheklovlarni hisobga
olgan   holda   bozor   modelini   tuzishga   yo`naltirilgan   nazariya–institutsionalizm
hisoblanadi.Ushbu   nazariyaning   tadqiqot   markazida   institutlar–   insonlar
tomonidan   barpo   etiladigan   va   o`zaro   hamkorlikni   tarkiblovchi   siyosiy,   iqtisodiy
hamda   ijtimoiy   me’yorlar   va   qoidalar   turadi.   Institutsional   nazariya   qoidalari
neoklassik   yondashuvga   nisbatan   yangi   nazariya   bo`lib,   bozor   munosabatlari
tahlilining   yangi   sohasidir.Institutsionalizm   bugungi   kunda   iqtisodiyot   fanining
eng   tez   rivojlanib   borayotgan   yo`nalishlaridan   biri   hisoblanadi.Bu   ko`proq
neoinstitutsional   iqtisodiy   nazariyaga   yoki   yanada   kengroq   aytadigan   bo`lsak,
6 neoinstitutsional   nazariyaga   yoki   neoinstitutsionalizmga   taalluqli.Ilmiy   manbalar
guvohlik berishicha, neoinstitutsionalizm chuqur tarixiy ildizga ega. 
XIX   asr   oxiri   –   XX   asr   boshida   yuzaga   kelgan   “eski”   institutsionalizmning
dastlabki   asoschilari   bo`lib   T.Veblen,J.R.Kommons   va   U.Mitchellar
hisoblanishadi.   Hozirgi   zamon   iqtisodchilari   ularning   ishlaridan   bugungi   kunda
ham   o`z   ahamiyatini   yo`qotmagan   va   iqtisodiyot   fanining   an’anaviy   usullari
yordamida   izohlanishi   qiyin   bo`lgan   jarayonlarni   tahlil   qilish   imkonini   beruvchi
g`oyalarni   topmoqda.   Biroq   o`tgan   asrning   60-70   yillarigacha   institutsional
yo`nalish   ancha   sust   rivojlangan.Keyinchalik   eski   g`oyalar   ikkinchi   bosqich
institutsionalistlari – J.K.Gelbreyt, R.Xaylbroner, F.Perru, J.Furaste, G.Myurdal va
boshqalarning   ishlarida   o`z   aksini   topgan.“Eski”   (zamonaviy)
institutsionalizmning   uchinchi   bosqichi   asosan   J.Xodjson   boshchiligidagi
“kembridj   maktabi”   olimlarining   faoliyati   bilan   bog`liq   hisoblanadi.   Shu   bilan
birga   turli   iqtisodiy   maktablarga   mansub   bir   qator   iqtisodchilar   institutsional
tizimlarni   tahlil   qilish   bilan   shug`ullanib,   o`z   tadqiqotlarida   institutsional
yondashuvdan   bevosita   yoki   bilavosita   foydalanishgan.Institutsional   nazariyaning
ko`p   sonli   masalalarini   yorituvchi   adabiyotlarda   institutsionalizm   turli
yo`nalishlarining   metodologik   xususiyatlari   to`g`risidagi   fikr-mulohazalarga   katta
ahamiyat   berilgan   “Eski”   institutsionalizm   bilan   neoinstitutsionalizmda   ko`plab
umumiylik   mavjud   –   bu   institutlarni   tadqiq   etish,   shuningdek   ijtimoiy-iqtisodiy
hodisalarni o`rganishga nisbatan evolyutsion yondashuvning ayrim jihatlarini tahlil
qilishdir.   Umuman   olganda   ushbu   ikkita   yondashuv   kesishuv   nuqtalariga   ega
emas.   Rossiyalik   olim   R.Nureevning   fikriga   ko`ra,   “eski”   institutsionalizm   bilan
neoinstitutsionalizm o`rtasida, kamida, uchta asosiy farq mavjud. 2
1)   Agar   “eski”   institutsionalistlar   zamonaviy   iqtisodiy   nazariya
muammolarini jamiyatdagi boshqa fanlar usullari bilan o`rganishga intilgan holda
huquq   va   siyosatdan   iqtisodiyot   tomon   borishsa,   neoinstitutsionalistlar   bunga
to`g`ridan-to`g`ri   qarama-qarshi   yo`ldan   borishadi,   ya’ni   o`z   tahlilida   neoklassik
2
  Nureev   R.   Institutsionalizm:   vchera,   segodnya   i   zavtra.   V   kn.   «Institutsionalnaya   ekonomika».   Uchebnoye
posobiye G’ A.Oleynik. –M.: INFIM, 2000. -5-7 b.
7 iqtisodiy   nazariya   vositalariga   tayanadi,   zamonaviy   mikroiqtisodiy   usullarni
qo`llagan holda siyosiy va huquqiy muammolarni o`rganishadi. 
2)   “Eski”   institutsionalizm   asosan   induktiv   usulga   asoslanib,   alohida
holatlardan   umumlashtirishga   tomon   intildi,   buning   natijasida,   qator
iqtisodchilarning   fikriga   ko`ra,   umumiy   institutsional   nazariya   yuzaga   kelmadi;
neoinstitutsionalizm   deduktiv   yo`ldan   borib,   neoklassik   iqtisodiy   nazariyaning
umumiy   tamoyillaridan   ijtimoiy   hayotning   muayyan   hodisalarini   izohlashga
intilmoqda. 
3)   “Eski”   institutsionalizm   radikal   iqtisodiy   tafakkur   oqimi   sifatida   asosiy
e’tiborni   insonlar   manfaatlarini   himoyalovchi   jamoalar   (asosan,   kasaba
uyushmalari   va   hukumat)   xatti-harakatiga   qaratdi;   neoinstitutsionalizm   qaysi
jamoa a’zosi bo`lish uning uchun foydali ekanligini o`z manfaatlariga amal qilgan
holda hal etuvchi mustaqil individga e’tibor qaratadi. 
4) “Eski” institutsionalizm metodologik xolizmdan foydalanadi, uni umumiy
tarzda quyidagicha ta’riflash mumkin:“institutlar birlamchi, individlar ikkilamchi”.
Ushbu holat neoinstitutsional nazariyaga asos qilib olindi. 
Shu   nuqtai   nazardan   “eski”   va   “yangi”   institutsional   maktablarni   bir   biridan
farqlash   lozim.   Ingliz   iqtisodchisi   J.Xodjson   u   yoki   bu   yo`nalishga   mansub
olimlarni quyidagicha tarzda tasniflashni taklif qiladi: “Eski” institutsional maktab:
T.Veblen,J.R.Kommons,U.Mitchellar,Y.Shumpeter,J.K.Gelbreyt,F.Nayt,   K.Polani,
K.Ayres,G.Myurdal. “Yangi” institutsional maktab:R.Kouz, D.Nort, O.Uilyamson,
R.Pozner,   M.Olson,   F.Xayek.   J.Xodjsonning   fikriga   ko`ra,agar   “eski”   maktab
darvinizmga   asoslanib,   raqobatlashuvchi   institutlar   to`g`risidagi   asoslardan
foydalangan   holda   institutlarning   uzoq   vaqt   mobaynida   rivojlanishini   ko`rib
chiqqan   bo`lsa,   “yangi”   maktab   ijtimoiy   darvinizmdan   yiroqlashib,   o`z
tadqiqotlarini   metodologik   individualizm   nuqtai   nazaridan   olib   bormoqda.
Shunday   qilib,   J.Xodjson   “yangi”   maktabni   ko`p   jihatdan   tanqid   qiladi.   Uning
ta’kidlashicha,   “yangi”   maktabning   nochorligi   shunda   namoyon   bo`ladiki,
tadqiqotlarga   jamiyat   o`zining   “tabiiy   holatida”   asos   qilib   olingan   bo`lib,   unda
qandaydir   insoniy  munosabatlar  mavjud,  lekin  institutlarsiz;   institutlar  urf-odatlar
8 va   qoidalar   bilan   birgalikda   paydo   bo`lishi,   so`ngra   esa   insonlar   tomonidan
qonuniyat sifatida ochilishi hisobga olinmaydi. Masalan, K.Magner pulning paydo
bo`lishi   muammosini   tadqiq   etishni   jamiyatning   unda   pul   mavjud   bo`lmagan
institutlardan   holi   bo`lgan   holatini   tahlil   qilishdan   boshlab,   so`ngra   esa   ularning
paydo bo`lishiga individual agentlarning oqilona qarorlari natijasi sifatida qaraydi.
O.Uilyamson   ham   asos   sifatida   institutlardan   holi   makon   –   institutlarsiz   bozorni
ko`rib   chiqadi,   so`ngra   esa   transaksiya   xarajatlarini   qisqartiruvchi   tuzilmalar
sifatida   firmalarning   paydo   bo`lishini   tadqiq   etgan.J.Xodjsonning   fikricha,
neoinstitutsional   olamning   bunday   taxmini   noto`g`ri,   chunki   jamiyat   azaldan
institutsionallashgan.Ushbu xulosa, uning ta’kidlashicha, ko`plab iqtisodchilarning
“eski”   maktab   institutsionalistlarining   g`oyalariga   qaytishiga   sabab   bo`ldi.   Shuni
alohida   ta’kidlash   lozimki,   “yangi”   institutsional   maktab,   neoinstitutsional
nazariya va  yangi   institutsional   iqtisodiyot  –  bularning  barchasi   bitta narsa  emas.
“Yangi”   maktab,   R.Nureevning   fikricha,   o`z   asoslariga   ko`ra   birbiridan   farq
qiluvchi   ikkita   so`nggi   yo`nalish:   neoinstitutsionalizm   uchun   neoklassik   nazariya
va   yangi   institutsional   iqtisodiyot   uchun   “eski”   institutsionalizm   yo`nalishlariga
asos   bo`lib   xizmat   qildi.   Yangi   institutsional   iqtisodiyot   vakillari   tomonidan
nafaqat   ushbu   yo`nalish   doirasida,   balki   boshqa   yo`nalishlar   doirasida   ham   tan
olinib,   keng   qo`llanilgan   bir   necha   nazariya   ishlab   chiqildi.   Bular   o`yinlar
nazariyasi   (J.   Fon   Neyman,   O.Morgenshtern,   J.Nesh)   va   to`liqsiz   oqilonalik
nazariyasi   (G.Saymon)   hisoblanadi.Yangi   institutsional   iqtisodiyotning   hozirgi
zamon   ishlanmalarini   fransuz   maktabi   iqtisodchilari   –   L.Teveno,   O.Favro,
A.Orlean,   R.Buaye   va   boshqalar   ishlarida   uchratish
mumkin.Biroq,institutsionalistlarning   bahs-munozaralari   bir   yo`nalishning
boshqasi   ustidan   ustunligini   isbotlashga   yo`naltirilgan.   Bir   qator   iqtisodchilar,
xususan   T.Eggertsonning   ta’kidlashicha 3
,   “faqat   vaqt   munozaralarda   hakam
sifatida   ishtirok   etishi   mumkin.Aynan   metodologik   ziddiyatlar   tufayli
J.R.Kommons   boshchiligidagi   eski   amerika   institutsionalistlarining   urinishlari
muvaffaqiyatsizlikka   uchradi,   chunki,   1984   yilda   R.Kouz   yozganidek,   “hech
3
   Eggertson T. Ekonomicheskoye povedeniye i instituto’. –M.: DELO, 2001. 18-19 b.
9 qanday   nazariyaga   ega   bo`lmagan   ular   (amerika   institutsionalistlari)   hali   anglab
yetishni   talab   etuvchi   quruq   izohli   materialdan   boshqa   hech   narsani   taklif   eta
olishmadi”
1.2. Institutsionalizmning metodologik asoslari va institutsional tahlilda
boshlang`ich nuqta masalasi .
Hozirgi   vaqtda   neoinstitutsional   yondashuvdan   nafaqat   iqtisodchilar   va
sotsiologlar,   balki   yuristlar   va   siyosatshunoslar   ham   foydalanmoqda.   Bu   ko`proq
ham jahon xo`jalik tizimini, ham alohida olingan milliy iqtisodiyotni tadqiq etishga
taalluqli,   chunki   fundamental   tahlilni,   xoh   u   iqtisodiy   nazariya,   siyosatshunoslik,
sotsiologiya,   huquq   bo`lsin,   bir   fan   doirasida   olib   borib   bo`lmaydi.Hozirgi
bosqichda iqtisodiy imperializm 4
  iqtisodiy fanning deyarli  barcha oqimlariga xos,
biroq   neoinstitutsionalizmda   u   yaqqol   namoyon   bo`ladi,   bu   boshqa   metodologik
asoslardan   voz   kechmagan   va   neoklassikaning   “qat’iy   negizi”ni   o`zgartirmagan
holda   jamiyat   haqidagi   boshqa   fanlar   –   psixologiya,   sotsiolgiya,   siyosatshunoslik
fanlarining ishlanmalaridan foydalanish imkonini beradi, bu tahlil sohasini sezilarli
darajada kengaytirib, uni boyitadi va aniqlikka yaqinlashtiradi. 
Neoinstitutsionalizm   ikkita   umumiy   asosdan   kelib   chiqadi,   birinchidan,
ijtimoiy institutlar ahamiyatga ega, ikkinchidan ular neoklassik nazariya vositalari
yordamida   tadqiq   etiladi.   Ushbu   ikki   taraflama   xususiyat   neoinstitutsionalizmni
“eski”   institutsionalizm   va   neoklassik   nazariyadan   ajratib   turadi.
Neoinstitutsionalizm   neoklassik   nazariyadan   insonning   ko`paytiruvchi
xattiharakati   va   metodologik   individualizm   tamoyillarini   meros   qilib   olgan   holda
o`tgan   asrning   50-60   yillarga   kelib   shakllandi.   Neoinstitutsionalizmning   ayrim
variantlarida o`yinlar nazariyasidan foydalaniladi. Ayrim neoinstitutsionalistlar o`z
tadqiqotlarida   evolyutsion   nazariya   qoidalariga   tayanadi.   Biroq,   ularning
o`xshashligiga   qaramay,   neoinstitutsional   va   neoklassik   yondashuvlarining
metodologik xususiyatlarini belgilab beruvchi bir qator farqlarni ajratish mumkin.
Neoinstitutsional   nazariya   ijtimoiy   jarayonning   real   faoliyat   ko`rsatuvchi
4
  Neoklassik   yondashuvning   asosida   jamiyat   to`g`risidagi   fanlarning   butun   tarqoq   sanalarini   umumlashtirish
(unifikatsiyalash) yotadi
10 ishtirokchilari sifatida guruhlar yoki tashkilotlarni emas, balki alohida individlarni
o`rganadi.   Shu   tariqa   tashkilotlar   ichida   individlar   o`rtasida   yuzaga   keladigan
munosabatlar   turli   tashkiliy   tuzilmalarning   mavjud   bo`lishini   izohlash   uchun   hal
qiluvchi   omil   hisoblanib,   neoinstitutsional   nazariyani   o`rganish   ob’ekti   sanaladi,
ayni   paytda   neoklassik   nazariyada   firma   “qora   quti”   sifatida   ko`rib   chiqildi.
Firmaning   paydo   bo`lishi   masalalari   ham   neoklassiklar   nazaridan   chetda   qoldi,
ayni paytda neoinstitutsional yo`nalish vakillarining ko`plab ishlari, shu jumladan
R.Kouz   ishlarining   maqsadi   “firmaning   mavjud   bo`lishini   izohlash   va   uning
faoliyati ko`lamlarini belgilab beruvchi sabablarni qidirib topishdan iborat bo`ldi”.
Ta’kidlash  lozimki, metodologik  individualizm  bir  qator  jarayonlarni  tadqiq  etish
uchun   ancha   jiddiy   cheklovlarni   belgilaydi.Masalan,davlatni   yagona,
uyg`unlashgan   tarzda   foliyat   ko`rsatuvchi,   bo`linmas   organizm   sifatida   aniq
tasavvur   qilishga   to`liq   tayangan   tadqiqotni   amalga   oshirish   ancha   muammoga
aylandi;   davlatning   maqsadli   funksiyasini   ko`paytirishga,   individlar
funksiyalarining   qismi   (agregati)   hisoblanmaydigan   o`ziga   xos   “ijtimoiy   ne’mat
funksiyasi”ga   asoslangan   yondashuvlardan   foydalanish   ham   qiyindek   tuyuladi.
Ikkinchi   tomondan,   bunday   asos   tadqiqot   natijasida   olinadigan   xulosalarning
amaliyot   nuqtai   nazaridan   ahamiyatini   yanada   oshiradi,   chunki   ular   real
ma’lumotlarga   asoslanadi.   Individlar   va   institutlarning   o`zaro   bog`liqligini   tahlil
etishda   boshlang`ich   nuqtaga   nisbatan   ikkita   tamoyil   mavjud.Birinchi   tamoyilda
institutlar   individlarning   manfaatlari   hamda   xatti-harakatlari   orqali   tushuntiriladi
va   metodologik   individualizm   deb   nomlanadi.Ya’ni,   individ   institutlarni   tahlil
qilishda   boshlang`ich   nuqta   hisoblanadi.Masalan,   davlatni   tavsiflashda   uning
fuqarolarining   manfaatlari   va   o`ziga   xos   xususiyatlaridan   kelib   chiqiladi.
Metodologik   individualizm   tamoyilining   davomi   spontan   evolyutsiya
konsepsiyasidir.   Ushbu   konsepsiyaga   ko`ra,   institutlar   insonlarning   harakatlari
natijasida   paydo   bo`ladi   degan   taxmin   ilgari   suriladi.Ya’ni,   individlar   birlamchi,
institutlar   esa   ikkilamchi   o`rin   tutishi   to`g`risidagi   taxmin   neoklassiklar
qarashlarida aks etgan.Aksincha, tahlil uchun boshlang`ich nuqta sifatida individlar
emas,   balki   institutlar   belgilanishi   ikkinchi   tamoyilga   asos   bo`ladi.   Shu   tariqa
11 ikkinchi tamoyilda xolizm metodologiyasidan foydalaniladi. Boshqacha aytganda,
individlar  institutlarning ta’rifidan kelib chiqib tavsiflanadi. Institutlar  esa,  o`zlari
makrodarajada   munosabatlar   tizimini   takror   ishlab   chiqarishda   bajaradigan
funksiyalar   orqali   izohlanadi.Endi   fuqarolar   o`z   hukumatini   emas,   balki   hukumat
ma’lum   xildagi   fuqarolarning   shakllanishiga   ko`maklashadi.   So`ngra,   spontan
evolyutsiya   konsepsiyasiga   institutsional   determinizm   tezisi   qarshi   turadi   va   u
muhim barqarorlashtiruvchi omil hisoblanadi.Institutlar – o`tmishda sodir bo`lgan
«jarayonlar natijasi» bo`lib, ular o`tmish holatlariga moslashgan va shuning uchun
ijtimoiy   mo`rtlik,   psixologik   mo`rtlik   omili   hisoblanadi   va   barcha   keyingi
rivojlanish   «doiralarini»   belgilab   beradi.   Shunday   qilib,   xolizmda   individlarning
manfaatlari   va   xatti-harakatlari   ularning   o`zaro   hamkorigini   oldindan   belgilab
beruvchi   institutlarning   tavsifi   orqali   tushuntiriladi.Ya’ni,institutlar   birlamchi,
individlar esa ikkilamchi o`rin tutadi.
12 II.BOB.   “INSTITUT” VA “NORMA”.
2. 1. “Institut” va “norma” tushunchalarining mohiyati .
Institutlar   jamiyat   hayotida   muhim   o`rin   tutadi.   Agar   bir   daqiqaga   barcha
institutlar   yo`q  bo`lib  ketganligini   tasavvur   qiladigan   bo`lsak,   u  holda   tartibsizlik
boshlanib   ketib,   bu   o`z   navbatida   abadiy   davom   etmas   edi.   Chunki   insonlarning
o`z   hayotini   tartibga   keltirishga   urinishlari   yangi   institutlarning   paydo   bo`lishiga
olib kelgan bo`lar edi.
Institutlar   tabiatini   yanada   chuqurroq   tahlil   qilish   global   xususiyatlarga   ega
bo`lgan   qator   savollarga,   xususan,   nima   uchun   bozorlar   “ishlaydi”   yoki
“ishlamaydi”? Iqtisodiy siyosatning u yoki bu tadbirlari nima uchun samarali yoki
samarasiz  bo`ldi? Iqtisodiyotdagi  qaysi  o`zgarishlar  ichki  sabablarga  ko`ra yohud
hukumatning   u   yoki   bu   qarori   tufayli   yuzaga   keldi,   degan   savolga   javob   berish
imkonini beradi. 
Institutlar   o`zi   nima?   Turli   davrlar   tadqiqotchilari   institutlar   mohiyatini   va
ularning   faoliyat   ko`rsatish   mexanizmini   yoritvchi   bir   necha   ta’riflarni
asoslashgan.   Institutlarni   T.Veblen   quyidagicha   ta’riflagan:   “ Institutlar   –   bu
insonlar ularga amal qilgan holda turmush kechiradigan odatiy tafakkur tarzi” yoki
“ Institutlar   –   bu   o`tmishda   sodir   bo`lgan   jarayonlar   natijasi   bo`lib,   ular   o`tmish
sharoitlariga   moslashgan   va,   o`z   navbatida,   hozirgi   vaqt   talablariga   to`liq
moslashmagan”. 
Ye.Erdvard tomonidan “ Institutlar  – bu ko`plab individuumlar ulardan hamma
joyda   va   har   kuni   foydalanadigan   va   asosan   o`zining   noyobligi   bilan
tavsiflanadigan ijtimoiy ne’matlar. Institutlar almashuv jarayonini soddalashtiradi.
Ular   –   qarorlar   qabul   qilish   jarayonining   yakka   tartibdagi   qarorlarni   ijobiy
qarorlarga aylantiruvchi ajralmas qismi”, deya ta’riflangan. 
J.Xodjsonning   ta’riflashicha,“ Institutlar   –   an’ana,   urf-odat   yoki   qonunchilik
cheklovi orqali uzoq muddatli va barqaror hulq-atvor namunalarining yaratilishiga
olib keluvchi ijtimoiy tashkilot”. 
Institutlarni ko`z bilan ko`rib, ularni jismonan his etib yoki o`lchab bo`lmaydi.
Bu inson ongi bilan yaratilgan o`ziga xos konstruksiyalar, ko`zga ko`rinmaydigan
13 mexanizmlardir. Institutlar  insonlarning muayyan jamoasiga xos bo`lgan tafakkur
tarzini aks ettiradi.
Institutlarning   yana   boshqa   bir   ta’rifi   B.Z.Milner   tomonidan   D.Nort   yozgan
so`zboshishida   keltirilgan:   “ institutlar   –   bu   insonlar   tomonidan   ishlab   chiqilgan
cheklovlar   hamda   ularning   o`zaro   hamkorligini   tarkiblashtiruvchi   majburlash
omillari.   Bularning   barchasi   birgalikda   jamiyat   va   iqtisodiyotning   undovchi
tarkibini hosil qiladi”.
Yuqorida   keltirilgan   ta’riflar   institutlarning   asosiy   xususiyatlarini   qamrab
olgan   holda,   ularning   asosiy   funksiyalarini   hamda   rivojlanish   qonunlarini   aks
ettiradi   hamda   jamiyatni   rivojlantirish   uchun   institutlarning   muhimligini
ta’kidlaydi.   Yuqorida   ko`rsatilgan   barcha   holatlarni   umumlashtirgan   holda,
institutsionalizmning   hozirgi   zamon   talqinlariga   asosan   institutlarni   quyidagicha
ta’riflash mumkin:
Institut   –   bu   jamiyat   a’zolari   o`rtasidagi   o`zaro   munosabatlarni   belgilab
beruvchi   rasmiy   qoidalar   va   norasmiy   normalar   tizimi.   Institutlar   asosini   uning
tarkibiy qismlari hisoblangan normalar tashkil etadi. 
Norma  – institutsional muhitda individlarning o`z tanlovini amalga oshirishda
foydalaniladigan   asosiy   unsur   hisoblanadi.   Ushbu   unsur:   tartibni   saqlash
funksiyasiga ega; o`zaro hamkorliklar tizimida majburiy xatti-harakat bajarilishini
talab   etadi;   shaxslar   xatti-harakatidagi   ijtimoiy,   iqtisodiy,   yuridik   sanksiyaga
tayanuvchi   muntazamlik   hamda     muqarrarlikni   aks   ettiradi;   shaxsning   turli
vaziyatlarda   o`zini   qanday   tutishi   lozimligini   belgilaydi.     Norma   amal   qil ishi
uchun talab etiladigan   tarkib  beshta unsurdan iborat :
 individlar ning  guruh lanish   belgilar i ;
 muqarrarlik omili (kerak yoki kerak emas);
 maqsad;
 norma harakatda bo`lgan  shart-sharoitlar;
 sanksiyalar.
14 Ajratilgan   ushbu   5   ta   unsur     normalarning   turli   xillari ni   cheklash   imkonini
beradi,   ya’ni   g`amkorlik   strategiyasini,   xususan,   normaning   o`zini   (tor   ma’noda)
va qoidalarni. Norma xillari quyidagilarga bo`linadi: 
H amkorlik strategiyasi q belgi Q maqsad Q shart-sharoit;
N orma q belgi Q muqarrarlik omili Q maqsad Q shart-sharoit ;
Q oida q belgi Qmuqarrarlik omili Q maqsad Q shart-sharoit Q sanksiya .
Shaharda   yoki   supermarketda   bir-birlarini   yo`qotgan   odamlarni   qidirish
hamkorlik strategiyasiga misol bo`ladi. Bunda: individlarning guruhlanish   belgisi
– bir-birini yo`qotganlik fakti; maqsad - bir-birini topish; shart-sharoit – uchrashish
ehtimoli   yaqin   bo`lgan   ko`zga   tashlanuvchi   narsa   yoki   buyumning   mavjudligi
bo`ladi.
  Tor roq   ma’noda   norma   kelishuv   tushunchasiga   mos   keladi .   Chunki   kelishuv
ko`rsatmasini   bajarish   o`ta   ixtiyoriy   xususiyatga   ega.   Qoidaga   o`tishda
ko`rsatmalarni   bajarishning   ixtiyoriy   xususiyati   yo`qoladi,   ya’ni   bunda   sanksiya
ishga tushadi.
  Normaning   inson   xatti-harakatiga   ta’siri   haqidagi   munozara   sotsiologiya   va
iqtisodiy   nazariya   o`rtasidagi   chuqur   tarixiy   ildizga   ega   bo`lgan   qarama-qarshilik
bilan  bog`liq.  Sotsiologlar   normada   insonlar   xatti-harakatining  ularga  tashqaridan
berilgan  va   ekzogen   xususiyatga  ega bo`lgan mutlaq naimjasini  ko`radilar. Homo
sociologicus   xatti-harakati   umuman   olganda   jamiyatning   normativ   tarkibi   bilan
aniqlanadi.   Normalarning   o`zlari   esa,   sotsiologlarning   fikriga   ko`ra,   jamiyat
xususiyatlaridan hosil bo`lgan va uni takror ishlab chiqarish vazifasini ko`zlaydi.
  Iqtisodchilar esa klassik siyosiy iqtisod davridan buyon normalarning bunday
talqin   etilishiga   qo`shilmaydilar.   Chunki   norma   tanlash   erkinligini   istisno   etadi.
Homo   economicus   o`z   tanlovida,   shu   jumladan   norma   tomonidan   qo`yiladigan
cheklovlardan   holi.   Iqtisodchilar   shaxs   tanlovining   institutsional   cheklovchisi
sifatida   normalarning   mavjud   bo`lishini   umuman   inkor   etadi.   Yoki   normalarga
oqilona izoh berishga, aniqrog`i, ularda tashqaridan berilgan xatti-harakat natijasini
emas, balki  anglab yetilgan tanlov natijasini  ko`rishga intiladi.
15 Umuman   olganda,   ijtimoiy   tanlash   nazariyasi da     normalar:   oqilona   tanlash
natijasi   sifatida   qaraladi.   Kelishuvlar   iqtisodi da   esa   norma lar   oqilona   xatti-
harakatning omili sifatida  tahlil qilinadi. 
Ijtimoiy   tanlash   nazariyasi   (D.Byukenen)   birinchi   galda   siyosiy   tanlov
natijasini   aks   ettiruvchi   va   huquqda   qayd   etiladigan   yuridik   normani   o`rganadi.
Yuridik   normalarni   izohlash   uchun   oqilona   tanlashning   neoklassik   modelidan
foydalaniladi. Xususan, shu narsa nazarda tutiladiki, Byukenen uchun siyosat - bu
huddi insonlar bozorda faqat o`z afzal bilishlariga amal qilgan holda tovarni xarid
qilgani   kabi,   uning   asosida   ular   turli   xil   muqobil   variantlarni,   ularni   o`z   qadr-
qimmati   bilan   qiyoslagan   holda,   tanlaydigan   murakkab   institutsional   jarayon
hisoblanadi.   Boshqa   so`z   bilan   aytganda,   norma   va   qoidalar   siyosat   bozorida
shaxslar o`rtasidagi o`zaro hamkorlik natijasida paydo bo`ladi. Bundan normalarni
baholashning navbatdagi mezoni – ularning samaradorligi kelib chiqadi. Normalar
faqat   ular   o`ziga   xos   qadr-qimmatga   asoslanganda   samarali   bo`lib,   yakka
manfaatlarni o`zaro foydali tarzda amalga oshirishga ko`maklashadi.
Ijtimoiy   tanlash   nazariyasiga   xos   bo`lgan   oqilona   tanlov   modeli   yordamida
normalarni   talqin   qilishdan   farqli   ravishda,   kelishuvlar   iqtisodi   normalarga   amal
qilishda   (bunda   normalar   tashqaridan   berilgan)   ekzogen   hisoblanishiga
qaramasdan,   oqilona   xatti-harakatning   omilini   ko`rishni   taklif   etadi.   Bunday   bir
qarashda   o`ziga   xos   xususiyatga   ega   bo`lgan   oqilona   tanlash   natijasi
hisoblanmagan   normalarni   bajarish,   oqilona   xatti-harakatning   shartiga   aylanadi.
Ammo   bozordagi   bitimlar   ishtirokchilarining   oqilonalik   talabi   ushbu   o`ziga
xoslikni izohlash imkonini beradi. 
Kelishuvlar   iqtisodi   normani   bozorda   ishtirokchilar   tomonidan   istaklar   va
afzalliklarning   o`zaro   talqin   etilishi   uchun   zamin   sifatida   ko`rib   chiqishni   taklif
etadi   (1-jadval).   Shu   nuqtai   nazardan   normaga   amal   qilish   shaxs   uchun   o`z
maqsadlari   (signaling)   haqidagi   xabarlarni   kontragentgacha   yetkazish   usuliga
aylanadi. Shaxslar o`z xatti-harakatiga nisbatan bir-birini istisno etuvchi talablarni
muvofiqlashtirishga va o`z tomonlarining harakatlariga nisbatan ishonchli fikrlarni
16 bildirishga   qodir   bo`lmay   qoladi.   Ko`rib   chiqilayotgan   yondashuv   doirasida
kelishuvlar nisbatining quyidagi variantlari tahlil qilinadi.
1.   Ekspansiya   –   unda   o`zaro   hamkorlikni   tashkil   qilish   ilgari   boshqa
kelishuvlar ustuvorlik qilgan sohalardagi kelishuvlardan birining normalari asosida
amalga   oshadigan   kelishuvlar   nisbati.   Masalan,   siyosiy   soha   siyosiy   bozorga
aylanishi   mumkin,   bunda   fuqarolik   kelishuvining   normalari   bozor   kelishuvi
normalari tomonidan siqib chiqariladi. 
Bozor   kelishuvining   ekspansiyasi   o`ta   xavfli,   u   boylikning   o`ta   nomutanosib
taqsimlanishiga   va   undan   siyosiy   hokimiyat   omili   sifatida   foydalanishga   olib
kelgan holda jamiyat rivojlanishini barqarorlikdan mahrum etadi.
2.   Urinish   –   unda   bir   o`zaro   hamkorlikning   o`zi   bir-birini   istisno   etuvchi
normalar   asosida   amalga   oshirilishi   mumkin   bo`lgan   kelishuvlar   nisbati.   Shu
nuqtai   nazardan   birinchi   bo`lib   K.Errou   tomonidan   tadqiq   etilgan   qon   topshirish
bunga aynan mos misol bo`ladi. Gap shundaki, qon odatda pulga (bozor kelishuvi)
yoki   birdamlik   nuqtai   nazardan   bepul   (fuqarolik   kelishuvi)   topshiriladi.   Ushbu
noo`xshatishlik   shaxslarning   qon   topshirish   yuzasidan   o`zaro   hamkorligida
noaniqlikning yuqori darajasini belgilab beradi. 
3.   Murosa   –   unda   turli   kelishuvlar   talablari   o`rtasidagi   ziddiyatga   barham
beruvchi   egiluvchan   normalar   namoyon   bo`ladigan   kelishuvlar   nisbati.   Masalan,
har   qanday   reklama   kampaniyasi   bozor   kelishuvi   va   ijtimoiy   fikr   talablari
o`rtasidagi   murosani   topishni   nazarda   tutadi.   Ushbu   ikki   kelishuv   o`rtasidagi
murosaga   boshqa   misol   –   ko`r-ko`rona   iste’mol,   bunda   shaxs   o`z   iste’mol
tanlovida tovar yoki xizmatni iste’mol qilishdan foydalilikni oshirishni emas, balki
u iste’mol qilish tufayli qo`lga kiritadigan hurmatga erishishni ko`zlaydi.
17 18 2. 2. Rasmiy va norasmiy normalar va ularning shakllanishi .
Institutsionalizmning   asoschilarid a n   biri   D.Nort   institutlar   tarkibida   ularni
uchta asosiy qismga ajratadi:
- rasmiy qoidalar (konstitutsiyalar, qonunlar, sud qarorlari, ma’muriy hujjatlar
va b.);
- norasmiy normalar (an’analar, urf-odatlar, ijtimoiy shartlilik);
- qoidalarga amal qilinishini ta’minlovchi (sudlar, politsiya va h.k.) majburlash
mexanizmlari (masalan, jazolash tizimi). 
“Institut”ning yuqorida keltirilgan ta’rifi (2.1)dan kelib chiqib, institutlar inson
tomonidan   ongli   ravishda   yaratilgan   turli   hujjatlar   (konstitutsiyalar,   qonunlar   va
h.k.) ko`rinishidagi rasmiy, “yozilgan” qoidalarda ifodalanishi mumkin. Shu bilan
birga   ular   umumiy   qabul   qilingan   shartlilik,   xatti-harakat   kodekslarida,   ya’ni
norasmiy,   “yozilmagan”   normalarda   namoyon   bo`ladigan,   jamiyatning   barcha
sohalariga kirib borib, an’analar, urf-odatlar ko`rinishida yoki boshqa shaklda amal
qilinadigan inson ongining mahsulini o`zida namoyon etishi  mumkin.
Agar rasmiy qoidalar tizimi insonlar (davlat)ning qonun ijodkorligi faoliyatini
o`zida aks ettirsa, u holda norasmiy normalar tizimi qay tarzda shakllanadi, degan
savol tug`iladi.
T.Veblenning   konsepsiyasiga   ko`ra,   institutlarning   o`zgarishi   tabiiy   tanlab
olish   qonuniga   muvofiq   ravishda   kechadi.   Insonning   jamiyatdagi   hayoti,   huddi
boshqa turdagi hayot kabi – bu yashash uchun kurashish va, o`z navbatida, tanlab
olish   va   moslashish.   Uning   fikriga   ko`ra,   ijtimoiy   tuzum   evolyutsiyasi   ijtimoiy
institutlarni tabiiy tanlab olish jarayoni bo`ldi. Institutlar – inson jamiyati va inson
tabiatining rivojlanishda davom etishi va shu nuqtai nazarda erishilgan taraqqiyotni
umumiy ko`rinishda eng ko`p moslashgan  tafakkur  tarzini  tabiiy ravishda tanlash
va   individlarni   jamiyat   rivojlanishi   bilan   izchil   o`zgarib   turadigan   yangi
sharoitlarga   majburiy   moslashtirish   jarayoni,   deyish   mumkin.   Shunday   qilib,
T.Veblenning   talqinida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   (“ijtimoiy   tuzum
evolyutsiyasi”) turli xildagi institutlarni “tabiiy tanlash” jarayonini amalga oshirish
sifatida namoyon bo`ladi.
19 T.Veblenning   nuqtai   nazari   F.Xayek 5
ning   nuqtai   nazariga   ham   yaqin.
Xayekning   fikriga   ko`ra,   jamiyatda   qaror   topgan   ahloq   qoidalari   va   normalarini
tanlashni   biologik   tanlovga   qiyoslash   mumkin.   Uning   hisoblashicha,   rasmiy
qoidalar   bilan   bir   qatorda   (an’analar   va   urf-odatlar   ko`rinishida)   norasmiy
normalarning   mavjud   bo`lishi   shu   bilan   shartlanganki,   “tanlab   olish   jarayonida,
shakllangan urf-odatlar va ahloqda haqiqiy holatlar soni hisobga olinishi mumkin –
individlar   qabul   qilishi   mumkin   bo`lgan   narsalardan   ko`proq;   buning   oqibatida,
an’ana   ma’lum   jihatlarda   inson   ongidan   ustun   turadi”.   Jamiyat   qanchalik   ko`p
xilma-xillikka   yo`l   qo`ysa,   ijtimoiy   maqsadga   muvofiq   institutlarni   tanlab   olish
shunchalik samarali kechadi.
Yuqorida keltirilgan fikrlardan shu narsa kelib chiqadiki, agar rasmiy qoidalar
sun’iy   tarzda   o`ylab   topilishi   va   majburan   joriy   etilishi   mumkin   bo`lsa,
F.Xayekning   ta’kidlashicha,   norasmiy   normalar   “qandaydir   o`tmishdagi   voqealar
bilan belgilanadi, lekin qandaydir tuzilma yoki model (institutsional matritsa)ning
ongsiz   tarzda   o`zini   o`zi   tashkil   etishi   jarayonining   tarkibiy   qismi   sifatida
shakllanadi” 6
. Boshqacha aytganda, norasmiy institutlar – bu shartlilik, o`zini o`zi
qo`llab-quvvatlovchi,   uchinchi   tomon   (davlat)ning   aralashuvisiz,o`z   o`zidan
bajariladigan   qoidalardir.Ta’kidlash   lozimki,“evolyutsiya”   atamasidan
foydalanilsa-da,   tabiiy   tanlash   nazariyasi   izchil   institutsional   o`zgarishlarga
nisbatan   hamma   vaqt   ham   qo`llanilmaydi.   Chunki   eng   “yaxshi”   institut   hamma
vaqt   ham   yashovchan   bo`lmaydi.   Ikkinchi   tomondan,   institutlarning   bir   holatdan
ikkinchi   holatga   doimiy   ravishda   o`tishi   hamma   vaqt   ham   tashqi   omillar   ta’siri
ostida   kechmaydi.   Ba’zi   bir   institutlar   normativ   tarzda   mustahkamlanib   norasmiy
turdan   rasmiy   institutlarga   aylanadi,   boshqalari   esa,   rasmiy   institutlar   sifatidagi
avvalgi   ahamiyatini   yo`qotib   va   huquqiy   tizimdan   chiqarilgan   holda   norasmiy
ko`rinishga ega bo`lishi mumkin.
Amaliyot shuni ko`rsatmoqdaki, ko`p holatlarda norasmiy normalar jamiyatda
“tartibni”   ta’minlashda   rasmiy   qoidalarga   qaraganda   g`oyat   katta   rol   o`ynaydi.
Bunga qator omillar xizmat qiladi:
5
  Хайек Ф.А. Пагубная само наде янность. Ошибка социализма. –М.: Новости, 1992. -133 б.
6
  Хайек Ф.А. Пагубная само наде янность. Ошибка социализма. –М.: Новости, 1992. 20-бет.
20 1. Har qanday jamiyatda faoliyatning alohida sohalari rasmiy qoidalar mavjud
bo`lmaganda faqat norasmiy normalar bilan tartibga solinadigan vaziyatni kuzatish
mumkin. Xo`jalik yuritishning jamoa shakli paydo bo`lishi davrida urug`doshlik va
ular  a’zolari   o`rtasidagi   munosabatlar  yoki   mafiya  (kriminal)  guruhlar   o`rtasidagi
munosabatlar,   O`zbekistonda   mahallada   yashovchi   aholi   orasida   keng   tarqalgan
odatlar va qoidalar bunga misol bo`lib xizmat qiladi.
Qoidalarga   zarurat   hamma   vaqt,   bittadan   ko`p   sub’ekt   mavjud   bo`lib,   ular
o`rtasida   qandaydir   munosabatlar   yuzaga   kelgan   taqdirda,   tug`iladi.   Bunda
sub’ektlarning turli guruhlaridagi  qoidalar bir  xil  bo`lishi  ham, bir-biridan yaqqol
farq   qilishi   ham   mumkin.   Alohida   oila   yoki   alohida   jamoa   doirasidagi
munosabatlar   ana   shunday   qoidalarga   eng   oddiy   misol   bo`lib   xizmat   qiladi.   Oila
doirasidagi   munosabatlar   norasmiyligicha   qoladi,   jamoaning   qarindoshlar
bo`lmagan a’zolari o`rtasidagi munosabatlar esa, aksariyat hollarda shartnoma yoki
boshqa   hujjat   ko`rinishida   (fuqarolik   kodeksida   davlat   doirasida)   rasmiy   tarzda
mustahkamlandi.
2.   Norasmiy   normalar   jamiyatda   rasmiy   qoidalarga   qaraganda   ancha   oldin
paydo bo`lib, ko`p jihatdan rasmiy, qonunchilik bilan mustahkamlangan normalar
uchun   asos   bo`lib   xizmat   qildi.   Norasmiy   normalarning   rasmiy   qoidalar   sifatida
mustahkamlanishiga   istalgan   mamlakatning   tarixida   ko`plab   misollarni   uchratish
mumkin.
2. 3. Institutsional matritsa .
Institutsional  matritsa sotsiologiya fani doirasida ishlab chiqilgan bo`lib, unda
sotsiologik   tushunchalardan   foydalaniladi.   Ammo   ushbu   konsepsiya   jamiyatning
barcha   sohalarida,   shu   jumladan   iqtisodiyotda   hamda   huquqiy   jarayonlarni   tahlil
qilishda qo`llanilishi mumkin.
Shuni   hisobga   olib,   institutsional   matritsaning   nisbatan   yangi   konsepsiyasini
ko`rib   chiqamiz.   Institutsional   matritsaning   nazariy   g`oyasi   jamiyatni   tahlil
qilishga nisbatan tarkibiy-tizimli yondashuvni amalga oshiradi.
21 Institutsional matritsa–bu tarixan barqaror shakllangan, dastlabki davlatlarning
paydo   bo`lishini   va   barcha   keyingi   institutsional   tuzilmalarning   rivojlanishini
belgilab bergan, o`z navbatida, mohiyati hamon saqlanib qolgan birlamchi modelni
takror yaratishga xizmat qiluvchi  bazaviy ijtimoiy institutlar tizimi.
Bu   yerda   institutlar   sotsium   yashovchanligining   tashqi   sharoitlari   bilan
shartlangan   jamiyat   a’zolari   o`rtasidagi   muayyan   va   muqarrar   aloqalar   tizimi
sifatida   tushuniladi.   Ushbu   holatda   gap   insonning   takror   shakllanishini   tartibga
soluvchi   ijtimoiy   institutlar   (ular   jumlasiga   oila,   salomatlik   va   boshqa   institutlar
kiradi) haqida emas, balki davlatlarning takror shakllanishini va ijtimoiy hayotning
asosiy sohalarini tartibga soluvchi sotsial institutlar haqida bormoqda.
1-rasm. Jamiyatnig institutsional matritsasi
Institutlar   jamiyatning   uning   tarixiy   barqarorligini   va   ijtimoiy   yaxlitlikning
takror shakllanishini ta’minlovchi o`ziga xos tuzilishini (qobirg`asini) hosil qiladi.
Institutsional   matritsa   chizma   ko`rinishida   jamiyatda   teng   ahamiyatli   mavqeni
egallab turgan yagona uchta: siyosiy, iqtisodiy va huquqiy sohalarni birlashtiruvchi
ijtimoiy   shakl   sifatida   namoyon   etilgan   (2.1-rasm).   Asosiy   matritsalar   [30]
S.Kirdinaning   “Institutsional   matritsalar   va   Rossiyaning   rivojlanishi”   kitobidan
olingan.   Biroq   ularga   ayrim   o`zgartirishlar   kiritilgan,   xususan   siyosiy   va
mafkuraviy   sohalar   birlashtirilgan,   chunki   jamiyatda   mafkura   ko`p   jihatdan
boshqaruvchi   siyosatchilarga   bog`liq   bo`lib,   ular   faoliyatining   natijalaridan   biri
hisoblanadi.   Matritsada   ijtimoiy   soha   alohida   ajratilgan   va   institutsional   tizimni
shakllantirishda u katta rol o`ynaydi.
22Institutlar Siyosiy soha Ijtimoiy soha
Iqtisodiy soha Matritsalarning   asosiy   va   qo`shimcha   institutlarning   muayyan   to`plami   bilan
tavsiflanuvchi   ikkita   xili   mavjud   –   g`arbiy   (bozor,   demokratik)   va   sharqiy
(buyruqbozlik, diktatura yoki despotiya) matritsalar.
2. 4. Institutsional o`zgarishlar va institutlarning o`zaro bog`liqligi .
Institutlar qanday ishlayotganligini, nima uchun ular asrlar mobaynida mavjud
bo`lishi   va   rivojlanishini,   ularning   “hayotiyligi”   yoki   barqarorligini   tushunish
uchun institutsional o`zgarishlarga olib keluvchi sabablarni o`rganib chiqish lozim.
Jamiyatning rivojlanish jarayonida institutlar shaklining o`zgarishi ro`y beradi.
Agar rasmiy qoidalarni u yoki bu qonun, farmonni qabul qilib o`zgartirish mumkin
bo`lsa, an’analar va urf-odatlarda ifodalanadigan norasmiy cheklovlarni bir kunda
o`zgartirib yoki   tugatib  bo`lmaydi.  Ular  yana  uzoq  vaqt  amal   qilishda  va  jamiyat
rivojiga ta’sir ko`rsatishda davom etadi.
Biroq   institutsional   tizimning   o`zida   doimiy   ravishda   o`zgarishlarga   ehtiyoj
sezilib   bo`lib   turadi.   T.Veblenning   ta’kidlashicha,   institutsional   o`zgarishlarning
asosiy   sababi   shakllangan   institutlar   bilan   o`zgargan   sharoitlar,   tashqi   muhit
o`rtasidagi o`zaro nomuvofiqlik hisoblanadi.
D.Nort institutsional o`zgarishlar sub’ekti sifatida yakka tartibdagi tadbirkorni,
institutsional   o`zgarishlar   manbai   sifatida   esa   narxlar   nisbatidagi   fundamental
siljishlarni ajratadi.
O`zgarishlar mexanizmi quyidagicha: nisbiy narxlar tarkibidagi siljishlar ishlab
chiqarish   omillarining   narxlari   o`rtasidagi   narx   ulushiga,   axborot   qiymatiga   va
texnologiyalardagi   o`zgarishlarga   ta’sirni   nazarda   tutadi.   Ushbu   o`zgarishlardan
ayrimlari   ekzogen   xususiyatga   ega   (inqiroz,   epidimiya   va   h.k.),   biroq   aksariyat
o`zgarishlar endogen xususiyatga ega bo`lib,insonlarning joriy faoliyati kengayishi
natijalarini   aks   ettiradi.   Narxlar   nisbatidagi   fundamental   o`zgarishlar   vaqt   o`tishi
bilan   xatti-harakat   eski   odatlarining   o`zgarishiga   va   insonlar   tomonidan   xatti-
harakat   standartlarini   hosil   qiladigan   omillarning   aglab   yetilishiga   olib   keladi.
Biroq,   narxlar   o`zgarishining   g`oyalarga   ta’siri   darajasi   to`g`risidagi   masala
hozircha kam o`rganilganligicha qolmoqda.
23 D.Nortning   fikriga   ko`ra,mafkura   institutsional   o`zgarishlarning   yana   bir
manbai hisoblanadi. Mafkura deganda u insonlar ular orqali atrofdagi olamni qabul
qiladigan va baholaydigan sub’ektiv modelni tushunadi. Mafkuraviy mayillik ham
iqtisodiy   hisob-kitoblardan   holi   emas:   olamning   sub’ektiv   manzarasi   kimningdir
foydali   imkoniyatlarini   chegaalashi   qanchalik   katta   bo`lsa,   uni   qayta   ko`rib
chiqishdan manfaatdorlik shunchalik kuchli bo`ladi.
Shunday   qilib,   institutsional   o`zgarishlar   texnika   taraqqiyoti,   yangi
bozorlarning   ochilishi,   aholi   sonining   o`sishi   va   hokazolar,ya’ni   ular   natijasida
tashkiliy   va   institutsional   o`zaro   hamkorlikning   ilgari   muvafaqiyatli   faoliyat
ko`rsatgan   alohida   shakllari   “foydasiz”   bo`lib   qoladigan   jarayonlar   oqibatida   yuz
berishi   mumkin.   Yangi   rasmiy   normalar   o`rniga   boshqalari   qabul   qilinadi,
norasmiy normalarga amal qiladigan insonlar soni kamayib borishi bilan ular asta-
sekin yo`qolib boradi. 
Institutlar   paydo  bo`lishining   o`ziga   xos   jihatlari   shundaki,   ular   o`zlari   paydo
bo`lishidan   avval   amal   qilgan   normalar   va   sharoitlarga   bog`liq   hisoblanadi.   Shu
tariqa,   har   qanday   yangi   institut,   mavjud   iqtisodiy   yoki   ijtimoiy   sharoitlar
(institutsional   matritsa)   tomonidan   belgilab   beriladi.   Institutsional   o`zgarishlar
sezilarsiz   tarzda   kechishi   ham,   yoki   o`zgarishlar,   jamiyatdagi   mavjud   ijtimoiy-
iqtisodiy tizimning tezda takomillashuviga olib kelishi ham mumkin.
Institutsional o`zgarishlar eski va yangi institutlar o`rtasidagi o`zaro bog`liqlik
xususiyati   ham   katta   rol   o`ynaydi.   D.Nort   bog`liqlikning   quyidagi   turlarini
ta’kidlaydi:
Birinchisi   –   rivojlanishning   avvalgi   yo`liga   bog`liqlik   –   chuqur   aloqa,   yangi
institutlarning   faqatgina   eski   institutlar   negizida   paydo   bo`lishini   ta’minlovchi
yangi institutlarning eski institutlarga kuchli bog`liqligi.
Ikinchisi   –   mutlaq   yangi   institutlarning   paydo   bo`lishiga   bo`shliq   mavjudligi
orqali belgilanadigan nisbatan kamroq.
Bog`liqlikning   ushbu   ikki   xili   evolyutsion   xususiyatga   ega,   chunki   eski
institutlardan   yangi   institutlarga   o`tishda   izchillikka   amal   qilinadi.   Evolyutsion
o`zgarishlar   jiddiy   iqtisodiy   larzalar   sodir   bo`lmagan   va   ularning   jahon   ishlab
24 chiqarishidagi ulushi ustun bo`lgan bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarning
institutsional tizimlariga xosdir. Izchilligiga qaramay evolyutsion o`zgarishlar sifat
jihatdan ilgari siljishlarni istisno etmaydi – miqdoriy-sifat o`zgarishlar dialektikasi
o`z kuchida qoladi.
D.Nort   tomonidan   ajratilgan   bog`liqlikning   uchinchi   xili   –   eski   va   yangi
institutlar   o`rtasida   yaqqol   aloqa   (bog`liqlik)ning   mvjud   emasligi   –   inqilobiy
xususiyatga   ega.   Inqilobiy   o`zgarishlar   jamiyat   rivojlanishining   avvalgi   o`zgarish
chizig`iga   amal   qilishni   nazarda   tutmaydi   va   tafakkur   tarzi   odatlari   va
an’analarining tubdan o`zgarishi bilan kuzatiladi.
H atto   iqtisodiy   tizim   samaradorligining   oshishiga   xizmat   qiluvchi   inqilobiy
o`zgarishlar   ham   aholining   ko`plab   guruhlari   uchun   jiddiy   ijtimoiy   oqibatlarni
keltirib chiqarishi  mumkin. Bunga bir yaqqol misol  tariqasida XV-XVIII asrlarda
Angliyada   ro`y   bergan   agrar   sohadagi   tub   burilishlar   bilan   bog`liq   institutsional
o`zgarishlarni keltirish mumkin.
Rasmiy   qoidalar   va   norasmiy   normalarni   muvofiqlashtirish.   Rasmiy   qoidalar
va   norasmiy   normalarning   muvofiqlashtirilishi   jamiyatda   muhim   rol   o`ynaydi,
chunki   u   institutlar   mavjud   tizimi   faoliyat   ko`rsatishining   samaradorligiga   katta
ta’sir ko`rsatadi.
Odatda,   insonlar   ba’zan   institutlar   tarkibiy   unsurlaridan   biri   hisoblangan
jazolash   tizimining   samaradorligiga   ziyon   yetkazgan   holda   jazolashning   ancha
yumshoq   shakllarini   nazarda   tutuchi   normalarni   rasmiylashtirishga   intilishadi.
O`lim jazosini bekor qilish to`g`risidagi bahs-munozaralar bunga misol bo`ladi.
Kelishmovchilik   natijasida   institutsional   nizo   kelib   chiqishi   mumkin.   Bir
holatda,   institutsional   nizo   hech   bir   o`zgarishsiz   institutlarning   paydo   bo`lishiga,
boshqa   holatda   esa   samarasiz   bo`lsa-da   barqaror   hosilalar   –   institutsional
tuzoqlarning paydo bo`lishiga olib keladi.
Eski   va   yangi   institutlar   o`rtasidagi   inqilobiy   bog`liqlik   doirasida   ular
rivojlanishining uchta ehtimoliy yo`lini ta’kidlash lozim:
 birinchisi   –   mavjud   institutsional   matritsaga   qarama-qarshi   bo`lgan   rasmiy
institutlarning   paydo   bo`lishi   (odatda,   hamma   joyda   chuqur   islohotlar   davrida,
25 masalan,   o`tish   iqtisodiyotida   qonunlar,   farmonlar   ko`rinishida)   va   ularning   ildiz
otishi   (kengayib   borishi)   hamda   qabul   qilingan   rasmiy   normalarga   mos   keluvchi
yangi norasmiy normalarning shakllanishi;
 ikkinchisi   –   qabul   qilinayotgan   rasmiy   qoidalarning   norasmiy   normalarga
to`liq   mos   kelmasligi   shunga   olib   keladiki,   norasmiy   normalar   ancha   “hayotiy”
bo`lib   chiqadi   va   buning   natijasida   yangi   qabul   qilingan   rasmiy   qoidalarning
norasmiy institutsionallashuvi yuz beradi;
 uchinchisi   –   yangi   rasmiy   qoidalar   ildiz   otmaydi,   bu   ularning   yo`qolib
ketishiga olib keladi.
Institutsional tizim samaradorligiga institutlar bilan bir qatorda tashkilotlar ham
ta’sir   ko`rsatadi.   D.Nortning   fikriga   ko`ra,institutlar   iqtisodiy   nazariya   bilan
yoritiladigan   standart   cheklovlar   bilan   bir   qatorda   jamiyat   a’zolarining
imkoniyatlarini ham shakllantiradi.
Institutsional  doiralar qaysi  tashkilotlar (siyosiy organlar, iqtisodiy tuzilmalar,
jamoat   muassasalari)   hosil   bo`lishi   va   ishlashini   belgilab   beradi.Boshqacha
aytganda: institutlar – bu “o`yin qoidalari”, tashkilotlar esa – “o`yinchilar”. Biroq
bu hol o`yinchilar jamiyatda o`rnatilgan “o`yin qoidalari”ga majburiy tarzda amal
qilishini   anglatmaydi.   Huddi   institutlar   kabi   tashkilotlar   ham   insonlar   o`rtasidagi
o`zaro munosabatlarni tarkiblashtiradi. “Tashkilotlar aniq maqsadga yo`naltirilgan
tarzda   faoliyat   ko`rsatuvchi,tashkilotchilar   tomonidan   boylik,   daromadni
ko`paytirish   uchun   yoki   boshqa   maqsadlarda   tashkil   etilgan   birliklar   hisoblanadi.
Ushbu   maqsadlarni   ko`zlagan   holda,   tashkilotlar   asta-sekin   institutsional   tarkibni
o`zgartiradi”.
Tashkilotlar  (korxonalar, firmalar)ning institutsional  jarayondagi  roli  hozircha
kam   o`rganilgan,   biroq   institutsional   nazariya   doirasida,   xususan,   G.Kleyner
tomonidan o`tkazilgan so`nggi tadqiqotlar shuni ko`rsatdiki, tashkilot nafaqat tovar
va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchisi,   balki   quyidagi   asosiy   funksiyalarni   bajaruvchi
o`ziga xos “institutprovayder” hisoblanadi:
 ishlab chiqarish institutlari va kelishuvlar ishlab chiquvchisi va tarqatuvchisi
roli.   Alohida   tashkilotning   muvaffaqiyatli   tajribasi,   unda   foydalaniladigan
26 shartnomalar   tizimining   samaradorligi,   odatda,   bunday   tuzilmalarni   tashkilotning
ushbu usullaridan foydalanishga undaydi;
 institutlar inkubatori roli. Tashkilotning faoliyat ko`rsatishi natijasida ushbu
tuzilmaning   o`ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   oluvchi   va   yakuniy   natijalarning
katta samaradorligi bilan faoliyat ko`rsatuvchi yangi rasmiy qoidalar va norasmiy
normalar   shakllanadi   yoki,   boshqacha   aytganda   tegishli   institutsional   muhitda
yangi institutlar hosil qilinadi;
 yakka   tartibdagi   institutsional   integrator   roli   (ushbu   normaga   amal
qiluvchilar tarkibiga yangi individlarni jalb qilish).
Institutsional   yondashuvga   muvofiq   davlatni   alohida   tashkilot   sifatida   ko`rib
chiqish   lozim.   Davlatni   institut   (ijtimoiy   shartnoma   negizida   rasmiy   qoidalar
tizimini   shakllantirish   va   ularga   amal   qilish   mexanizmi)   sifatida   ham,   tashkilot
(davlat boshqaruv apparati tarkibi, qonuniy jazolash va majburlash tizimi) sifatida
ham tadqiq etish mumkin.
O‘zbekistonni   2022-yilda   iqtisodiy   rivojlantirish   dasturining   eng   muhim
ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilar   ekanmiz,   biz,   avvalo,   o‘tgan   yillarda
iqtisodiyotimizda   erishilgan   marralar,   istiqbolga   mo‘ljallangan   uzoq   muddatli
maqsadlar,   shuningdek,   jahon   bozoridagi   real   va   kutilayotgan,   prognoz
qilinayotgan holatdan kelib chiqamiz.
Bugun   shuni   tan   olish   kerakki,   hamon   davom   etayotgan   global   moliyaviy-
iqtisodiy   inqiroz   hamda   uning   oqibatlarini   yumshatish   va   bartaraf   etish   bo‘yicha
amalga   oshirilgan   inqirozga   qarshi   dasturlar   va   ko‘rilayotgan   chora-tadbirlarga
qaramasdan,   bu   boradagi   ahvol,   afsuski,   yaxshilanmayapti,   ayrim   ko‘rsatkichlar
bo‘yicha esa uning yomonlashish tendensiyasi kuzatilmoqda.
Dunyoning  ko‘plab  yetakchi   mamlakatlarida   davlat   qarzi   va  milliy  byudjetlar
taqchilligi   muammosi   deyarli   hal   etilmasdan   qolmoqda,   real   iqtisodiyotda   ishlab
chiqarish   pasayib   bormoqda,   jahon   bozorida   xarid   talabining   kamayishi   davom
etmoqda,   ishsizlik   darajasi   yuqoriligicha   qolmoqda,   ijtimoiy   keskinlik
kuchaymoqda.
27 Kredit   oluvchilarning   to‘lovga   layoqatsizligi,   hisob-kitob   qilishga   qurbi
yetmayotgani   moliya-bank   tizimida   jiddiy   muammolar   paydo   bo‘lishiga   olib
kelmoqda.
Dunyoning eng yirik davlatlari markaziy banklari tomonidan real aktivlar bilan
deyarli   ta’minlanmagan   pullarni   chiqarish   davom   etayotgani,   shuningdek,   sun’iy
moliyaviy   vositalar   –   derivativlarning   nazoratsiz   chiqarilayotgani   ko‘plab   nufuzli
xalqaro tahlil markazlari va ekspertlarda jiddiy tashvish uyg‘otmoqda.
Moliya   va   bank   bozorini   ortiqcha   likvidlik   bilan   to‘ldirish,   bunday   siyosatni
davom   ettirish   ulkan   spekulyativ   “ko‘piklar”   hosil   bo‘lishi,   zaxira   valyutalari   va
milliy   valyutalarning   qadrsizlanishi,   inflyatsiya   darajasining   o‘sish   xavfini
tug‘dirmoqda.
Tobora   o‘sib   borayotgan   bunday   muammolar   bugungi   kunda   global   inqiroz
keltirib chiqarayotgan chuqur jarayonlarni faqat eski vosita va prinsiplarni tuzatish
bilan   hal   etib   bo‘lmasligidan   darak   bermoqda   va   avvalambor   moliya   va   bank
tizimining   yangi   tuzilmasini,   uni   nazorat   qilish   va   tartibga   solish   mexanizmlarini
ko‘p tomonlama asosda ishlab chiqishni taqozo etmoqda.
Ana   shunday   murakkab   sharoitda   2013-yil   va   yaqin   kelajakda   hamon   davom
etayotgan   global   inqirozning   barcha   xavf-xatar   va   oqibatlarining   O‘zbekiston
iqtisodiyotiga ko‘rsatadigan ta’sirini hisobga olish alohida prinsipial ahamiyat kasb
etadi.
Bugungi   vaziyat   o‘tgan   yillar   mobaynida   inqirozga   qarshi   kurashish   borasida
to‘plagan   tajribamizga   suyanib,   mamlakatimizni   rivojlantirish,   isloh   etish   va
yangilash   bo‘yicha   erishgan   sur’atlarni   boy   bermaslik   uchun   mavjud   resurs   va
imkoniyatlarni safarbar etishni talab qilmoqda.
Ana   shu   vazifadan   kelib   chiqqan   holda,2021-yilda   izchil   yuqori   o‘sish
sur’atlarini,makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlash   va   iqtisodiyotimiz
raqobatdoshligini oshirish eng muhim ustuvor yo‘nalishimizga aylanishi darkor.
Joriy   yilda   mamlakatimiz   iqtisodiyotini   8   foizga,   sanoatni   8,4   foizga,   qishloq
xo‘jaligini   6   foizga,   asosiy   kapitalga   kiritilgan   investsiyalar   hajmini   11   foizga,
28 xizmat   ko‘rsatish   sohasini   qariyb   16   foizga   oshirish   va   yalpi   ichki   mahsulotda
uning ulushi 53 foizgacha o‘sishini ta’minlash maqsadi qo`yilmoqda” 

  Haydarov N.H. Iqtisodiyotni erkinlashtirish sharoitida korxonalar investitsion faoliyatidagi moliya-soliq
munosabatlarini takomillashtirish masalalari. Iqtisod fanlari doktori ilmiy darajasini olish uchun yozilgan
dissertatsiya. – T:. 2003. 29 b.
29 XULOSA
Institutlar   jamiyat   rivojlanishining   barcha   bosqichlarida   muhim   rol   o`ynab
kelgan.   Ular   jamiyatda   qarorlar   qabul   qilish,   insonlar   va   iqtisodiyot
ishtirokchilarining   o`zaro   munosabatlarini   belgilovchi   normalardan   tarkib   topgan
rasmiy   va   norasmiy   qoidalar   hisoblanadi.   rasmiy   qoidalar   mamlakat
konstitutsiyasida,   qonunlarda,   ma’muriy   va   boshqa   hujjatlarda   o`z   aksini   topadi.
Norasmiy   normalar   esa   urf-odat,   an’analar   va   shu   kabi   boshqa   hayot   tarzi   orqali
yuzaga kelgan qoidalarda ifodalanadi.
Jamiyat   rivojlanishi   bilan   mavjud   institutlar   va   ular   negizini   tashkil   etuvchi
rasmiy   va   norasmiy   qoidalar   ham   o`zgarib   boradi,   takomillashadi.   Bunday
o`zgarishlarni ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy sharoitlar belgilab beradi.
Institutlar o`zaro muvofiqlashtirilgan tarzda ishlashi, davlat tizimi faoliyatining
samaradorligiga   katta   ta’sir   ko`rsatadi.   Institutlar   faoliyati   aksariyat   hollarda
normalarga bog`liqdir.  Norma tushunchasi  tartibni saqlash funksiyasiga ega bo`lib,
u   o`zaro   hamkorliklik   tizimida   majburiy   xatti-harakat   bajarilishini   talab   etadi.
Normalar   hamkorlik   strategiyasi,   qoida,   xususan,   normaning   o`zi   kabi   shakllarga
ega.   Ratsionallikning   to`liq,   to`liqsiz,   tartibotli,   asoslangan,   harakat   normasi   kabi
shakllari mavjud. Ijtimoiy tanlash nazariyasida normalarga oqilona tanlash natijasi
sifatida   qaraladi.   Kelishuvlar   iqtisodida   esa   normalar   oqilona   xatti-harakatning
omili sifatida tahlil qilinadi. 
30 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR :
Asosiy adabiyotlar
1. Mali k ov   T.,   Xaydarov   N.   Davlat   budjeti .   O‘q uv   qo‘ llanma,   T . :
"IQT1SOD-MOLIYA", 2007, 84 b.
2. Nureev   R.   Institutsionalizm:   vchera,   segodnya   i   zavtra.   V   kn.
«Institutsionalnaya   ekonomika».   Uchebnoye   posobiye   G’   A.Oleynik.   –
M.: INFIM, 2000. -5-7 b.
3. Eggertson   T.   Ekonomicheskoye   povedeniye   i   instituto’.   –M.:   DELO,
2001. 18-19 b.
4. Neoklassik yondashuvning asosida jamiyat to`g`risidagi  fanlarning butun
tarqoq sanalarini umumlashtirish (unifikatsiyalash) yotadi
5. Хайек   Ф.А.   Пагубная   само наде янность.   Ошибка   социализма.   –М.:
Новости, 1992. -133 б.
6. Va h obo v   A.     va   bosh q alar.   Budjet   -   soli q   siyosati   yaxlitligi.   O‘q uv
qo‘ llanma. - T.: I q tisod va moliya.  2005.285 b.
7. Va h ob o v   A.   va   bosh q alar .   Moliyaviy   va   bosh q aruv   ta h lili.   Darslik.   T.:
Shar q  2005. 220 b.
8. M alikov   T.,   Xaydarov   N.   Budjet   daromadlari   va   xarajatlari .   O‘q uv
qo‘ lla n ma, T . : "IQTISOD-MOLIYA", 2007, 245 b.
9. M aliko v   T.,   Xaydarov   N.   Budjet:   tizimi,   tuzulmasi,   jarayoni .   O‘q uv
qo‘ llanma, T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 84 b.
10. Yo‘l dosh e v   Z .,   Malikov   T.   Uy   x o‘ jaligi   moliyasi.   O‘q uv   qo‘ llanma,
T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 105 b.
11. Неshитой  А.С.  Финансы.  Уchебник.-М.:”Даshков   и К”,  2007.  512
с.
12. Романовский В.М. Уchебник.-М.:”Юрайт”, 2008. 462 с.
13. Беренс   В.,   Хавранек   П.   «Руководство   по   оценке   эффективности
инвестиций» М: Интерекспорт, 2008.
14.   Vahobov   A.   va   boshqalar.   Xalqaro   moliya   munosabatlari:   Darslik.   –   T.:
«Sharq», 2003.
31 15. Vahobov   A.   va   boshqalar.   Jahon   iqtisodi   va   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlar.O`quv qo`llanma. T.:Iqtisod-moliya, 2014.
16. To’xliyev   N.N.   O’zbek   modeli:   taraqqiyot   tamoyillari.   T.:   “O’zbekiston
milliy ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti”- 2014
17. Haydarov   N.H.   Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   sharoitida   korxonalar
investitsion   faoliyatidagi   moliya-soliq   munosabatlarini   takomillashtirish
masalalari.   Iqtisod   fanlari   doktori   ilmiy   darajasini   olish   uchun   yozilgan
dissertatsiya. – T:. 2003. 29 b.
I n t er n e t  sa y t l a r
www.gov.uz
www.press-service.uz
www.mfer.uz
www.UzA.Uz
www.review.uz
www.cisstat.org
www.cer.uz
www.mfa.uz
www.stat.uz
www.eucentralasia.eu
www.ved.gov.ru
www.wto.org
www.unctad.org
www.imf.org
www.economist.com
32 33

35

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha