Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 334.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 07 Декабрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

227 Продаж

Investitsion loyihaning qiymati va uning samarasini aniqlash

Купить
1 INVESTITSION   LOYIHANING   QIYMATI   VA   UNING   SAMARASINI
ANIQLASH
REJA:
KIRISH
1.   Investitsion   loyihaning   qiymati   va   samaradorligi:   tushunchasi,   ahamiyati,
baholash usullari
2.   Investitsoin   loyihaning   qiymati   va   samaradorligini   baholashning   asosiy
tamoyillari
3.  Investitsiya loyihalari samaradorligini baholashning statistik va dinamik usullari
4.   Milliy   iqtisodiyotimiz   rivojlanishida   investitsoin   loyihaning   qiymati   va   uning
samarasining ro’li va ahamiyati
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
2 Kirish:
Mavzuning   dolzarbligi   va   uning   ahamiyati .   Rivojlanayotgan   mamlakatlar
sharoitida,   xususan,   O'zbekistonda   tadbirkorlikning   katta   ulushi   xizmat   ko'rsatish
sohasiga   to'g'ri   keladi.   Bugungi   kunda,   hukumatimiz   tadbirkorlar   uchun   turli   xil
imtiyozlar   beribgina   qolmay,   chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilish   siyosatini   olib
bormoqda.   Bu   siyosat   negizida   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishini   jadallashtirish
yotadi va shu bilan birga tadbirkorlar uchun bir necha yengilliklarga sabab bo’ladi.
Investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishda   ularning   samaradorligini   baholash
milliy   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   mamlakat   eksport   salohiyatini   oshirishda
muhim rol o’ynaydi. Global moliyaviy-iqtisodiy inqiroz investitsiya loyihalari ijtimoiy-
iqtisodiy samaradorligini baholashda tijorat banklari oldiga yangi va murakkab bo’lgan
qator  vazifalarni  qo’ydi. O’zbekiston  iqtisodiyotining, umuman, jahon iqtisodiyotining
kelgusi   taraqqiyoti,   asosan,   investitsiyalarga   bog’liqligini   bugungi   kunda   deyarli
ko’pchilik   anglab   yetgan.   Milliy   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida
respublikamiz iqtisodiyotiga investitsiyalarni, xususan, chet el investitsiyalarini kengroq
jalb   etish   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   samarali
ijrosini   ta’minlashga   muhim   hissa   qo’shadi.   Bu   esa,   milliy   iqtisodiyotda   amalga
oshirilayotgan   investitsiya   loyihalari   samaradorligini   baholashga   bo’lgan   e’tiborni
yanada kuchaytirishi bilan dolzarb ahamiyat kasb etadi. 
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Investitsiya   loyihalari   samaradorligini
baholashning   jahon   tajribasi,   tendensiyalari   va   muammolaridan   tadqiq   etgan   holda
O’zbekistonda   investitsiya   loyihalarini   samaradorligini   baholashni   takomillashtirish
yuzasidan   taklif-tavsiyalar   ishlab   chiqish   hisoblanadi.   Kurs   ishi   oldiga   qo’yilgan
maqsaddan kelib chiqqan holda quyidagi asosiy  vazifalar  qo’yildi va yechildi: 
-   milliy   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   investitsiyalarlarning   o’rni   va   ahamiyati
yoritish; 
-   investitsiya   loyihalari   samaradorligini   baholashning   ahamiyati   va   obyektiv
zarurligini asoslash; 
-   inqirozdan   keyingi   sharoitida   O’zbekistonda   investitsiya   faoliyatining   asosiy
yo’nalishlarini ochib berish; 
3 - investitsiya loyihalarini samaradorligini  baholashda diskontlashtirish usullaridan
foydalanishning ahamiyatini yoritib berish; 
- investitsiya loyihasini moliyaviy-iqtisodiy baholashning an’anaviy usullari, ularni
qo’llash va hisoblash tartibini tadqiq etish; 
-   investitsiya   loyihalarini   moliyaviy-iqtisodiy   samaradorligini   xalqaro
ko’rsatkichlar tizimi asosida baholashni tahlil qilish; 
-   O’zbekistonda   investitsiya   loyihalarini   moliyaviy-iqtisodiy   baholashni
takomillashtirish yuzasidan taklif-tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining obyekti:   Investitsiya loyihalari
Kurs  ishining  predmeti:   Investitsiya  loyihalarining  qiymati   va  uning  samarasini
aniqlash bilan bog’liq bo’lgan munosabatlar hisoblanadi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ruyxatidan iborat. Kirish qismida kurs ishi maqsadi vazifasi,
kurs ishi obyekti va predmeti, shuningdek bir qator ma’lumotlar keltirib o’tilgan. Asosiy
qism 4 ta rejadan iborat va ularda   investitsion loyihaning qiymati va uning samarasini
aniqlash  masalasi yoritib berilg an.
4 1.Investitsion   loyihaning   qiymati   va   samaradorligi:   tushunchasi,   ahamiyati,
baholash usullari
Ma'lumki,   makro   va   mikro   iqtisodiyot   va   ularning   sektorlarida   «samara»   va
«samaradorlik»   degan   atamalarni   tez-tez   uchratish   mumkin.   O'zlarining   iqtisodiy
mohiyati   va   mazmuniga   qarab   bir-birlaridan   farqlanadi.   «Samara»   tushunchasi   o'zida
iqtisodiy   jarayonning   qandaydir   biror   bo'lagida   (bo'g'inida)   qo'llanilgan   tadbirlarning
bergan   natijasini   (ijobiy   natijaga   erishishni)   o'zida   aks   ettiradi.   Samara   mutloq
ko'rsatkich bo'lib, u ishlab chiqarishning   iqtisodiy natijalarini ko’rsatadi. Samara hosil
qilingan   yalpi   foyda   va   shu   kabilar   hisoblanadi.   Samara   faqat   amalga   oshirilgan
tadbirlarning   qanchalik   foydaliligini   bildiradi,   xolos.   Lekin   qilingan   xarajatlar   o’zini
qoplashi    yoki   qoplay olmasligi,  foyda ko’rilgan   yoki   ko'rilmaganini  bildira  olmaydi.
Bu   savollar   faqat   «iqtisodiy   samaradorlik»   ko’rsatkichiga   javob   berishi   mumkin.
Iqtisodiy   o'sish   samaradorligi   ma'lum   vaqt   davomida   erishilgan   natijaning   o’sganligi
yoki kamayganligini o’zida aks ettiradigan ko'rsatkichdir.
Samaradorlik   ko'rsatkichlari   ishlab   chiqarishda   erishilgan   samaraga   asoslanib,
ishlab   chiqarish   natijalari   shu   natijalarni   hosil   qilish   uchun   sarf-xarajatlar   o'rtasidagi
nisbatni ifodalaydi. Samaradorlikning turli jihatlarini, uni amalga oshirishning iqtisodiy
mexanizmini o’rganish milliy iqtisodiyotning asosini tashkil qiladi. Milliy iqtisodiyotda
samaradorlikning   o'ziga   xos   mazmuni   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy   shakli,   maqsadli
yo'nalishi, ishlab chiqarish natijalarining o’ziga  xosligi bilan  belgilanadi. Resurslardan
oqilona   foydalangan   holda   ijtimoiy   va   shaxsiy   ehtiyojlarni   to’la   qondirish   ishlab
chiqarish samaradorligining bosh mezonidir.
Iqtisodiy   sarnaradorlik   deyilganda   ishlab   chiqarish   hajmining   oshishi,   mehnat
unumdorligining   o'sishi,   foyda   olish,   milliy   darornadning   o'sishi   tushuniladi.   Ijtimoiy
samaradorlik   esa   xalq   turmush   farovonligining   oshishi,   ularda   ta'lim   darajasining
oshishi va boshqalarni anglatadi.
Samaradorlik   (iqtisodiy   va   ijtimoiy)   iqtisodiy   yoki   ijtimoiy   samaraning   unga
erishish   uchun  qilingan  xarajatlar  nisbatini   ifodalaydi.  Matematik  til  bilan  aytganda,  u
quyidagi tenglikni ifodalaydi 1
:
1
  He шитой  A , C  Инвестиции:Учебник. - 4-изд,  M .: «,Дашков и  K '», 2006.  C .118,
5 1.Iqtisodiy samaradorlik formulasi. 2
Iqtisodiy samaradorlik ko'rsatkichlari andozasi quyidagilarni o’z ichiga oladi:  
1. Milliy   iqtisodiyot   bo'yicha   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish
qonunlarining amal qilish natijasini ifodalash;
2.   Milliy   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning
umumiy   samaradorligini   aniqlash   imkoniyatini   yaratuvchi   yagona   uslubiyatni   ishlab
chiqish; 
3. Samaradorlikni namoyon bo'luvchi shakllarini ifodalash; 
4. Samaradorlik   darajasi   bilan   bir   qatorda   unga   ta'sir   ko'rsatuvchi   turli   xil
omillarni aniqlash.
Iqtisodiy  o'sish   samaradorligi  -  erishilgan  natijani  unga  erishish  uchun  sarflangan
xarajatga solishtirish yo'Ii bilan aniqlanadi. Ma'lum davr ichida erishilgan natija jamiyat
bo'yicha milliy mahsulot (sanoatda bir yil ichida ishlab chiqarilgan jami yalpi mahsulot)
olinadi.   Sarflangan   xarajat   hisoblab   chiqiladi   va   jamlanadi.   U   holda   iqtisodiy   o'sish
samaradorligi yalpi mahsulot qiymatining o’sishini xarajatlar nisbatiga solishtirish yo'Ii
bilan aniqlanadi, ya'ni:
2.Iqtisodiy o’sish samaradorligi formulasi. 3
2
  Investitsiyalarni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish.   B.S.   Mamatov,   O.Yu   Xujamkulov,   Nurbekov.   Darslik.   T.:
Iqtisod Moliya, 2014. 608 bet.
3
  Investitsiyalarni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish.   B.S.   Mamatov,   O.Yu   Xujamkulov,   Nurbekov.   Darslik.   T.:
Iqtisod Moliya, 2014. 608 bet.
6 Bu   ko'rsatkich   yordamida   iqtisodiy   o'sish   samaradorligining   ijobiy   yoki   salbiy
tomoni aniqlanadi. Agar samaradorlik ma'lum vaqt, davrlar bo'yicha solishtirilsa uning
o'sishi yoki kamayish holatini imkoni yuzaga keladi.
Iqtisodiy o'sish samaradorligiga quyidagi omillar ta’sir qiladi:
1. Yalpi mahsulotning mehnat sig'imi; 
2. Yalpi mahsulotning moddiy sig'imi; 
3. Yalpi mahsulotning kapital sig’imi;
4. Yalpi mahsulotning investitsiya sig'imi.
Demak,   iqtisodiy   o'sish   samaradorligi   uni   vujudga   keltirgan   sarflarga   nisbatan
qaraladi.Chunki   bu   sarflar   natija   degan   umumiy   qoidadan   kelib   chiqadi   va
baholanadi.Bu   jihatdan   qaralganda   iqtisodiy   o'sish   samaradorligi   quyidagi   formula
yordamida aniqlanadi:
3.Iqtisodiy o’sish samaradorli formulasi . 4
Bu formula yordamida yalpi mahsulot chiqarishda har bir sarflangan xarajat turiga
qarab   qanday   nafga   ega   bo'lishganligini   baholash   va   ularning   iqtisodiy   o'sish
samaradorligidagi o'rnini aniqlash mumkin.
KapitaI   qo'yilmalarning   samaradorligini   baholash   muammosi   har   doim   ham
dolzarb   masala   va   fan   hamda   amaliyotda   bunga   doimo   e'tibor   berilgan.   Sobiq   ittifoq
davrida   investitsiyalarning   iqtisodiy   samaradorligini   baholash   nazariyasining
shakllanishida   muhim   bosqich   bo'lib,   GOELRO   rejasining   ishlab   chiqilishi
bo'lgan.Ushbu   rejani   ishlab   chiqishda   xalq   xo’jaligi   tarmoqlarini   ta'mirlash   va
rivojlantirishning   u   yoki   bu   variantining   iqtisodiy   samaradorligini   asoslash   uchun
umumiy iqtisodiy samaradorlik va taqqoslama samaradorlik ko'rsatkichlari qo'llanilgan.
Keyinchalik   mamlakatda   gidroelektr   stansiyalari,   metallni   qayta   ishlovchi
zavodlar,   temiryo’l   magistrallari   va   boshqa   yirik   obyektlarning   qurilishi   kapital
4
  Investitsiyalarni tashkil etish va moliyalashtirish. B.S. Mamatov, O.Yu Xujamkulov, Nurbekov. Darslik. T.: Iqtisod
Moliya, 2014. 608 bet.
7 qo'yilmalarning   iqtisodiy   samaradorligini   baholashni   (aniqlashni)   takomillashtirish
zarurligini keltirib chiqaradi.
Sobiq   ittifoq   fanlar   Akademiyasing   Iqtisodiyot   instituti   tomonidan   kapital
qo'yilmalaming  samaradorligini   aniqlash   sohasida   ko’p   yillar   davomida  ilmiy-tadqiqot
ishlari amalga oshirildi. Natijada akadcmik T.S.Xachaturov ilmiy boshchiligida kapital
qo'yilmalarning   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlashning   namunaviy   uslubiyoti   hamda
noishlab   chiqarish   sohasida   xarajatlar     samaradorligini   aniqlashning   vaqtinchalik
uslubiyoti   ishlab   chiqildi   5
.   1990-yillarda   boshqa   uslubiyotlarni   ishlab   chiqishga   ham
harakatlar bo’lgan, biroq, ular muvaffaqiyatsiz yakun topib, amaliyotda keng ko'lamda
qo'llanilmadi.
Akademik   T.S.Xachaturov   ilmiy   boshchiligida   ishlab   chiqilgan   kapital
qo’yilmalarning   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlashning   namunaviy   uslubiyoti   Sobiq
ittifoq   fanlar   Akademiyasining   kapital   qo'yilmalar   va   asosiy   fondlanring   iqtisodiy
samaradorligini   baholash   bo'yicha   Ilmiy   Kengash   tomonidan   tasdiqlandi.   So’ngra
mazkur   uslubiyot   amaliyotda   keng   ko'lamda   qo'llanildi   va   hozirgi   kunda   ham   ushbu
uslubiyotdan ma'lum darajada foydalanilmoqda. Buning asosida kapital qo'yilmalarning
iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash   tamoyillari,samaradorlikning   tarmoq   me'yori
koeffitsenti yordamida taqqoslama iqtisodiy samaradorlikni hisoblash yo’li bilan mutloq
va   nisbiy   ko'rinishlardagi   qoplanishini   hisoblash   usullari   yotar   edi.   Masalan,   kapital
qo'yilmalar   iqtisodiy   samaradorligining   taqqoslama   tahlili   aniq   xo'jalik   va   texnik
vazifalarni (misol uchun yangi texnikani joriy qilish va korxonani texnik jihatdan qayta
qurollantirish tadbirlari bo’yicha turli variantlarni tanlashda ) hal qilishning eng foydali
variantlarini   tanlashga   asoslangandir.Ushbu   ko’rsatkich   qaysi   variant   boshqasidan
ustinligini aniqlab beradi.Bunda eng kam xarajatli variant tanlanadi.
Biroq,   ushbu   uslublarda   zarur   bo'lgan   ko'rsatmalar   yo'q   edi,   ya’ni   bular:bozor
iqtisodiyoti   uchun   muhim   bo'lgan   vaqt   omili,   investitsiya   loyihalarini   amalga
oshirishdagi noaniqlik (mavhumlik) va risklar , inflyatsiya sharoitidagi real va nominal
qiymatlarni   baholash   kabilardir.Shuningdek,kapital   qo'yilmalarning   samaradorligini
5
  He шитой  A,C  Инвестиции : Учебник . - 4- изд , M.: «, Дашков   и  K'», 2006. C.118,
8 aniqlashda   va   baholashda     iqtisodiy,   ijtimoiy   va   ayniqsa,   marketing   jihatlari     hamda
loyiha ishtirokchilarining manfaatlari yetarlicha hisobga olinmas   edi, pul oqimi tahlili,
balans   tahlili,   amortizatsiya   hisobi   va   boshqalarga   bo’lgan   e’tibor   uning     uchun   xos
emas   edi.   Yuqoridagi   holatlarni   hisobga   olmaslik   ma'muriy   boshqarish   davriga   mos
keladi,   chunki   unda   davlat   mulki   hukmron     hisoblanar   va   bu   borada   undan   boshqa
manfaatdorlar   yo'q   edi.   Bundan   tashqari,   har   bir   loyiha   davlat   tomonidan   belgilangan
dasturlar   orqali   moliyalashtirilar,   loyihaning   samaradorligi,   kreditning   qaytarilishi
unchalik   ahamiyatga   ega   emas   edi.   Shuningdek,   xususiy   tadbirkorlikka   sust   e'tibor
berilganligi insonlarning mustaqil biror-bir ish qilishlariga va faoliyat olib borishlariga
yo'l bermas edi.
Ishlab chiqarishni rivojlantirish va jamiyat hayotining boshqa sohalari taraqqiyotini
ta'minlashning   yakuniy   natijasi   bo'lib,   avvalo,   inson   va   uning   ehtiyojlari   maydonga
chiqadi.   Shu   sababdan   ishlab   chiqarishga   yo'naltirilgan   investitsiyalarning
samaradorligini faqatgina iqtisodiy samaradorlik jihatidan emas, balki ijtimoiy-iqtisodiy
samaradorlik   sifatida   ham   talqin   etish   zarur.   Qolaversa,   har   qanday   iqtisodiy
jarayonning   yakuniy   natijasi   ijtimoiy   maqsadlarga   erishish   va   ijtimoiy   vazifalarni   hal
etish hisoblanadi. Shu boisdan bozor iqtisodiyotini shakllantirishning o'zi asosiy maqsad
bo'lib   qolmasdan,   balki   ijtimoiy   maqsadlarga   erishish   vositasi   sifatida   xizmat   qilishini
ta'minlashga   birlamchi   e'tibor   qaratilishi   zarurdir.   Oxir-oqibatda,   bozor   iqtisodiyotida
baholash , ijtimoiy-iqtisodiy samaradorlikka   erishish   nuqtayi   nazaridan   qaralishi
lozim.
Investitsiya   loyihalarini   moliyaviy   tahlil   etish   ularning   samaradorligini   ochib
berishda   markaziy   o'rinni   egallaydi.   Moliyaviy   tahlil   loyihadan   keladigan   samarani,
uning   har   bir   ishtirokchilarining   maqsadlaridan   kelib   chiqib,   loyihani   amalga
oshirishdagi   erishishi   lozim   bo'lgan   natijalarni   qo'lga   kiritish   imkoniyatlarini   ochib
beradi.
Rivojlangan   mamlakatlar   tajribasi   shuni   ko'rsatadiki,   investitsiya   loyihasi,   eng
avvalo,   ma'lum   bir   maqsadni   ko'zlagan   holda   ko'pchilikning   (loyiha   ishtirokchilari   va
aholining) manfaatlarini e'tiborga olish bilan amalga oshirilishi lozim. Hozirgi iqtisodiy
vaziyat,   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishidagi   vazifalar,   investitsiya   loyihasini
9 amalga   oshirishda   bir   necha   manfaatlarning   o'zaro   to'qnash   kelishi,   jahon
iqtisodiyotidagi   eng   yetuk   tajribalarni   O'zbekiston   iqtisodiyotining   o'ziga   xos
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   joriy   etish,   Barcha   sohalardagi   kabi   investitsiya
loyihalari   tahlilida   ham   uslubiy   o'zgarishlarga   erishishni   taqozo   etdi   va   uni   muhim
vazifa sifatida kun tartibiga qo'ydi.
Ushbu   vazifani   yechishda   mualliflar   V.Berens,   P.Xavraneklarning   «Investitsiya
samaradorligini   baholash   bo’yicha   ko’rsatma»   asarida   investitsiya   loyihalarining
samaradorligini   baholashda UNIDO uslubiyoti keng tadqiq etilgan bo'lib, bu uslubiyot
loyihalarni   tahlil   etishda   muhim   o'rin   tutadi.   Ushbu   uslubiyotda   u   yoki   bu   loyihani
moliyalashtirishda qarorlar qabul qilish, shuningdek, investitsiya oldi tadqiqotlari uchun
mo'ljallangan   kapital   qo'yilmalarning   samaradorligini   baholashning   jahon   tajribasi
mufassal   yozilgan.   Bulaming   barchasi   bozor   tahlilining   jihatlariga,   shuningdek,
TIAdagi   savollarga,   ya'ni   xomashyo   bazasini   baholash,   qurilish   maydonini   tanlash,
loyihalashtirish va texnologiyalarni tanlash, investitsiya loyihalarini investorlarning o'z
mablag'lari evaziga, shuningdek, tashqi moliyalash manbalari evaziga moliyalashtirishni
ta'minlash,   investitsiya   loyihalarining   iqtisodiy   samaradorligini   aniqlash   (bular
daromadlilikning   ichki   me'yori,   sof   diskontlashtirilgan   daromad   va   h.k.   )   jarayolariga
tegishlidir.
Kelgusidagi   sof   foydaga   qiziqish   loyihaga   nmablag'   qo'yuvchi   har   bir   ishtirokchi
tomon uchun umumiy bo'lsada, kutilayotgan foyda yoki daromad har xil baholanishi va
farq qilishi mumkin.
UNIDO uslubiyoti bo'yicha moliyaviy tahlilning muhim   jihatlari bo'lib quyidagilar
hisoblanadi:
- investitsiya qarorlarining asosiy mezonlari;
- qo'yilmalarni baholash va loyiha qaytimi;
- loyihaning hayotiylik davri va uni gorizont rejalashtirish;
- risk, noaniqlik va boshqalar.
Moliyaviy   tahlil   va   loyihani   so'nggi   baholash   loyiha   bo'yicha   talab   qilinadigan
qo'yilmalarni,   kutilayotgan   natijani,   shuningdek,   kelgusi   sof   foydani   tahlil   etish   va
10 baholashni (qiymatini) ko'zda tutadi. Ushbu maqsad uchun qo'llaniladigan usullar
quyidagilardan iborat bo'ladi:
- loyihaning bashorat qilinish xususiyatlari haqqoniyligi tahlili;
-investitsiyaning   amalga   oshuvchanligiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatuvchi   jiddiy
o'zgarishlarni aniqlash bilan loyihalashtirilayotgan xarajat va daromadlarning tarkibi va
ahamiyatliligini tahlil etish;
-   investitsiyalardan   keladigan   daromad,   ularning   foydaliligi,   samaradorligi   orqali
aks ettirilgan har yillik hosil qilingan va jamg'arilgan sof moliyaviy foydani aniqlash va
baholash;
- vaqt omilining kapital qiymati, baholar va noaniqlik sharoitida (aniq loyiha bilan
bog'liq bo'lgan risklar) qabul qilinadigan qarorlar munosabatini hisobga  olis h.
Shunday   qilib,   moliyaviy   tahlilning   maqsadi   va   andozasi   shundan   iboratki,   u
investitsiyalash   va   moliyalashtirishdagi   barcha   savollarning   yechimi   bilan   bog'liq
omillarni,   shuningdek,   loyihadagi   barcha   moliyaviy   oqibatlarni   tahlil   qiladi,   aniqlaydi
va u bo'yicha tegishli qaror qabul qilish imkonini beradi.
Xulosa   tarzida   shuni   qayd   etish   joizki,   investitsiya   qarorlarini   qabul   qilishda
investitsiya   loyihalarini   baholash,   tahlil   qilish,   tan   lash   va   amalga   oshirishning   ilmiy
asoslangan   uslubiyotidan   foydalanish   muhim   sanaladi.   Shuningdek,   investitsiyalar
xususida   qarorlar   qabul   qilinishida   ularni   moliyaviy   mablag'lar   bilan   ta'minlash
jarayonlarini shunday tashkil qilish kerakki, bunda   ularning qiymatini minimallashtirish
va joylashtiriladigan kapitalning foydaliligini oshirishga qodir manbalardan foydalanish
yo'llarini   baholash   kerak   bo'ladi.   Investitsiya   qarorlarining   qabul   qilinishi   investitsiya
kapitalining tuzilishi, uning muayyan vaqt   davomida taqsimlanishi hamda pulning joriy
qiymatini   hisoblashga   imkon   beruvchi   diskontlash   koeflitsiyentlarini   qo'llashni   talab
etadi.
11 2.   Investitsoin   loyihaning   qiymati   va   samaradorligini   baholashning   asosiy
tamoyillari
Barcha investitsiyalar, xatto aniq samarali bo'lganlar ham, ularning samaradorligini
baholashdan   so'ng   baholash   natijalarini   tahlil   qilishdan   o'tkaziladi.   Investitsiyalarning
maqsadga   muvofiqligini   aniqlashdan   tashqari,   samaradorlikni   baholash   investitsion
loyihalar   raqobatbardosh   variantlardan   tanlash,   korxonani   rivojlantirishning   strategik
rejasida   ahamiyati   va   ustuvorligi   bo'yicha   saralash,   loyihaning   hayot   aylanishining
barcha   bosqichlarida   investitsiyalarning   mutlaq   va   nisbiy   rentabelligini   ko'rsatish
imkonini beradi.
Muayyan   maqsadlarga   (iqtisodiy,   ijtimoiy,   ekologik   va   hokazo)   erishishga
qaratilgan   va   ularni   amalga   oshirish   uchun   kapital   resurslaridan   foydalanishni   talab
qiladigan   faoliyat   (tashkiliy,   texnik   va   boshqalar)   bilan   bog'liq.   Eng   muhim   baholash
toifalari loyiha bilan bog'liq xarajatlar va barcha turdagi natijalar bo'lib, ularning ta'rifi
va taqqoslanishi baholash tartib-qoidalarining asosini tashkil etadi.
Birinchidan,   loyihaning   dastlabki   so'rovi   o'tkaziladi,   uning   davomida   loyihaning
maqsadi   va   uning   korxonaning   joriy   va   rejalashtirilgan   faoliyatiga   aloqadorligi
aniqlanadi.   Dastlabki   so'rov,   shuningdek,   loyiha   bilan   bog'liq   xavflarni,   kompaniya
loyiha   tomonidan   yaratilgan   imkoniyatlarni   amalga   oshirish   uchun   zarur   tajribaga   ega
yoki   yo'qligini   aniqlaydi.   Xuddi   shu   bosqichda   investitsiya   loyihasini   baholash   uchun
foydalaniladigan mezonlar aniqlanadi.
Tahlil va baholash jarayonida quyidagi asosiy vazifalarni hal qilish kerak:
1.   Loyihaning   maqsadga   muvofiqligini,   ya'ni   texnik,   moliyaviy,   iqtisodiy   va   boshqa
xarakterdagi   barcha   mavjud   cheklovlarni   hisobga   olgan   holda   uni   amalga   oshirish
imkoniyatini   baholash                                                   .      
2. Loyihaning mutlaq samaradorligini baholash, ya'ni shartning bajarilishini tekshirish:
erishilgan   natijalarning   ahamiyati   zarur   xarajatlar   (resurs   sarfi)   ahamiyatidan   yuqori.
3.   Loyihalarning   qiyosiy   samaradorligini   baholash   (optimallashtirish),   ya'ni   ko'proq
mosligini   tanlash,   ayrim   loyihalarning   (variantlarning)   boshqalarga   nisbatan
afzalliklarini   aniqlash   maqsadida   muqobil   loyihalarni   (variantlarni)   solishtirish.   Ushbu
vazifa   doirasida   investitsiya   qarorlarini   qabul   qilishni,   ekzogen   parametrlarning
12 o'zgarishini   (masalan,   investitsiya   imkoniyatlari   hajmini)   optimallashtirish   uchun
foydalaniladigan loyihalar yoki ularning agregatlari reytingi amalga oshirilishi mumkin.
Investitsion  loyihalar samaradorligini baholash tamoyillari tizimida uchta tarkibiy
guruhni ajratish mumkin:
Uslubiy   tamoyillar,   ya'ni   masalaning   kontseptual   tomoni   bilan   bog'liq   va   ko'rib
chiqilayotgan loyihaning o'ziga xos xususiyatlariga ozgina bog'liq bo'lgan eng umumiy
prinsiplar;   uslubiy   tamoyillar,   ya'ni   loyihaga   bevosita   bog'liq   bo'lganlar,   uning   o'ziga
xos xususiyatlari,loyihaning iqtisodiy va moliyaviy jozibadorligi; operatsion tamoyillar,
ya'ni   axborot   va   hisoblash   nuqtai   nazaridan   loyihaning   samaradorligini   baholash
jarayonini osonlashtiradiganlar. 6
Uslubiy tamoyillar
1.   Loyihaning   o‘ziga   xosligi:   amaldagi   xo‘jalik   mexanizmining   o‘ziga   xosligini,
uning turli ishtirokchilar tomonidan loyihani baholashga ta’sirini hisobga olish, ularning
manfaatlarini   muvofiqlashtirish   asosida   “murosa”   yechimni   tanlash   zarur.
2.   Loyihada   turli   ishtirokchilarning   mavjudligi   ularning   manfaatlari   o‘rtasidagi
nomuvofiqlikni   oldindan   belgilab   beradi,   bu   esa   loyiha   samaradorligini   har   bir
ishtirokchi   nuqtai   nazaridan   baholash   zarurligini   nazarda   tutadi.
3.   Jarayonlarning   dinamikligi:   loyiha   samaradorligini   baholashda   unga   kiritilgan
obyektlarning ham tuzilishi, ham xususiyatlari doimiy qolmasligini hisobga olish kerak;
inflyatsiya   katta   tasir   ko’rsatadi.                                                 .
4. Asinxron xarajatlar va natijalarning tengsizligi usul yordamida ularning qiymatlarini
taqqoslanadigan   shaklga   keltirishni   nazarda   tutadi.
5.   Muvofiqlik:   ushbu   atributga   ko'ra   "kichik",   "katta   miqyosli"   va   "global"   bo'lgan
loyihalar   ko'lamini   hisobga   olish   kerak;   "yaxshi"   va   "yarim   tuzilgan".
6.   Cheklangan   nazorat   qilish,   shu   jumladan.   o'tgan,   allaqachon   amalga   oshirilgan   va
botgan   xarajatlar.
7.   Axborotning   to'liq   emasligi,   bu   ham   xavf   shaklida,   ham   noaniqlik   shaklida   yuzaga
keladi,   bu   esa   maxsus   baholash   usullaridan   foydalanishni   talab   qiladi.
6
  Investitsiyalarni tashkil etish va moliyalashtirish. B.S. Mamatov, O.Yu Xujamkulov, Nurbekov. Darslik. T.: Iqtisod
Moliya, 2014. 608 bet.
13 8.   Kapital   tarkibi:   odatda   kapital   o'z   kapitali   (kapital)   va   qarzga   bo'linadi,   ular   turli
darajadagi riskga ega (qarzga olingan kamroq riskli), bu esa diskont stavkasini tanlashni
belgilaydi.
Ishlash tamoyillari:
1.   Modellashtirish,   ya'ni.   samaradorlikni   baholash   uchun   iqtisodiy   va   matematik
modelni yaratish (simulyatsiya yoki optimallashtirish). Eng oddiy holatda, bu to'g'ridan-
to'g'ri yuk modellari.
2.   Kompyuterni   qo'llab-quvvatlash   -   dasturiy   ta'minot,   kompyuter   ma'lumotlar   bazasi
tizimlari   va   ko'p   o'lchovli   hisoblashlardan   foydalanish.
3.   Interaktiv   rejim   -   turli   omillar   ta'sirini   aniqlashtirish   maqsadida   suhbat.
4.   Soddalashtirish,   ya'ni.   axborot-hisoblash   nuqtai   nazaridan   eng   oddiyini   tanlash,
baholash usuli.
Turli   investitsiya   loyihalarini   (loyiha   variantlarini)   taqqoslash   va   eng   yaxshisini
tanlash   uchun   foydalaniladigan   asosiy   ko'rsatkichlar   kutilayotgan   integral   ta'sir
ko'rsatkichlari   (xalq   iqtisodiyoti   darajasida   iqtisodiy,   individual   tashkilot   darajasida
tijorat).   Huddi   shu   ko'rsatkichlar   rezervlashning   oqilona   o'lchamlari   va   shakllarini
asoslash uchun ishlatiladi.
Xalqaro   amaliyot   Investitsiyalar   samaradorligini   baholash   pulning   vaqt   qiymati
kontseptsiyasiga asoslanadi va bir qator prinsiplarga asoslanadi:
1.   Investitsiya   loyihasini   amalga   oshirish   va   dastlabki   investitsiyalarni   amalga
oshirish   jarayonida   shakllanadigan   pul   oqimini   solishtirish   yo‘li   bilan   qo‘yilgan
kapitaldan   foydalanish   samaradorligi   baholanadi.   Agar   boshlang'ich   investitsiya
summasining   qaytarilishi   va   kapitalni   taqdim   etgan   investorlar   uchun   zarur   bo'lgan
rentabellik ta'minlansa, loyiha samarali deb tan olinadi. 7
2. Investitsiya qilingan kapital, shuningdek, pul oqimi hozirgi vaqtga yoki ma'lum
bir hisobot yiliga (qoida tariqasida, loyiha boshlanishidan oldin) keltiriladi.
3.   Diskontlash   jarayoni   kapital   qo’yilmalar   pul   oqimlari   esa   investitsion
loyihalarning   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   belgilanadigan   turli
7
  Karimov N, Xojimatov R. ―Investitsiyani tashkil etish va moliyalashtirish  O‘quv qollanma. – ‖ Т oshkent.:  Т DIU, 
2011 yil, 97 b.
14 diskont   stavkalari   bo‘yicha   amalga   oshiriladi.   Diskont   stavkasini   belgilashda
investitsiyalar   tarkibi   va   kapitalning   alohida   tarkibiy   qismlarining   qiymati   hisobga
olinadi.
Loyihaning samaradorligi uning ishtirokchilari manfaatlariga nisbatan xarajatlar va
foyda nisbatlarini aks ettiruvchi ko'rsatkichlar tizimi bilan tavsiflanadi.
Investitsion loyiha samaradorligining quyidagi ko'rsatkichlari mavjud:
Loyihaning   bevosita   ishtirokchilari   uchun   moliyaviy   oqibatlarini   hisobga   olgan
holda tijorat (moliyaviy) samaradorlik ko'rsatkichlari;
Mintaqaviy   yoki   mahalliy   byudjet   uchun   loyihaning   moliyaviy   oqibatlarini   aks
ettiruvchi byudjet samaradorligi ko'rsatkichlari;
Loyihani   amalga   oshirish   bilan   bog'liq   xarajatlar   va   natijalarni   hisobga   oladigan,
investitsiya   loyihasi   ishtirokchilarining   bevosita   moliyaviy   manfaatlaridan   tashqariga
chiqadigan   va   xarajatlarni   o'lchash   imkonini   beruvchi   iqtisodiy   samaradorlik
ko'rsatkichlari.
Loyihani   ishlab   chiqish   jarayonida   uning   ijtimoiy   va   ekologik   oqibatlarini,
shuningdek, ijtimoiy faoliyat va atrof-muhitni muhofaza qilish bilan bog'liq xarajatlarni
baholash amalga oshiriladi.
Kelgusi   xarajatlarni   va   investitsiya   loyihasining   samaradorligini   aniqlash
natijalarini baholash hisob-kitob davri mobaynida amalga oshiriladi, uning davomiyligi
(hisoblash gorizonti) quyidagilar hisobga olinadi:
- obyektni yaratish, foydalanish va (agar kerak bo'lsa) tugatish muddati;
- asosiy texnologik uskunaning o'rtacha og'irlikdagi standart xizmat muddati;
- foydaning belgilangan xususiyatlariga erishish (massa va / yoki daromad darajasi
va boshqalar);
- investor talablari; 
Hisoblash   gorizonti   hisoblash   bosqichlari   soni   bilan   o'lchanadi.   Hisoblash
davridagi samaradorlik ko'rsatkichlarini aniqlashda hisoblash bosqichi bo'lishi mumkin.
IP   samaradorligini   baholash   uchun   texnik,   texnologik,   moliyaviy   va   sanoat   yoki
texnik   xususiyatlaridan   qat'i   nazar,   har   qanday   turdagi   loyihalarga   nisbatan
qo'llaniladigan quyidagi asosiy prinsiplar asos bo'ladi.
15 Loyihani   butun   hayot   aylanishi   davomida   ko'rib   chiqish   (hisob-kitob   davri)   -
investitsiyadan oldingi tadqiqotlardan to loyihani tugatishgacha;
Pul   oqimini   modellashtirish.   Turli   valyutalardan   foydalanish   imkoniyatini
hisobga   olgan   holda   hisob-kitob   davri   uchun   loyihani   amalga   oshirish   bilan   bog'liq
barcha pul tushumlari va xarajatlarini o'z ichiga olgan holda;
Pozitivlik   va   maksimal   ta'sir   prinsipi.   SP   uchun   ,   investor   nuqtai   nazaridan,
samarali deb topildi, bu zarur   ta'siri   amalga oshirish   uni tug'diradigan loyiha   ijobiy edi;
muqobil   IPni   solishtirganda,   eng   katta   ta'sir   qiymatiga   ega   bo'lgan   loyihaga   ustunlik
berish kerak;
Vaqt omili   .   Loyihaning samaradorligini baholashda vaqt omilining turli jihatlari,
jumladan,   loyiha   parametrlarining   dinamikligi   (vaqt   bo'yicha   o'zgarishi)   va   uning
iqtisodiy muhiti hisobga olinishi kerak; mahsulot ishlab chiqarish yoki resurslarni olish
va ularni to'lash o'rtasidagi vaqtdagi bo'shliqlar (kechikishlar); har xil xarajatlar va/yoki
natijalarning tengsizligi (oldingi natijalarga va keyingi xarajatlarga ustunlik berish);
Loyiha   bilan   va   loyihasiz   taqqoslash.   IP   samaradorligini   baholash   "loyihadan
oldin"   va   "loyihadan   keyin"   emas,   balki   "loyihasiz"   va   "loyiha   bilan"   vaziyatlarni
solishtirish orqali amalga oshirilishi kerak;
Loyihaning   barcha   eng   muhim   oqibatlarini   hisobga   olgan   holda.   IPning
samaradorligini   aniqlashda   uni   amalga   oshirishning   barcha   oqibatlari,   ham   bevosita
iqtisodiy,   ham   iqtisodiy   bo'lmagan   (tashqi   ta'sirlar,   jamoat   tovarlari)   hisobga   olinishi
kerak. Ularning ishlashga ta'sirini hisoblash mumkin bo'lgan hollarda, buni qilish kerak.
Boshqa hollarda, bu ta'sir mutaxassislar tomonidan hisobga olinishi kerak;
Turli   loyiha   ishtirokchilarining   mavjudligini   hisobga   olish   ,   ularning
manfaatlari   va   diskont   stavkasining   individual   qiymatlarida   ifodalangan   kapital
qiymatining turli baholari o'rtasidagi nomuvofiqlik;
Ko'p   bosqichli   baholash   .   Loyihani   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishning   turli
bosqichlarida   (investitsiyalarni   asoslash,   texnik-iqtisodiy   asoslash,   moliyalashtirish
sxemasini   tanlash,   iqtisodiy   monitoring)   uning   samaradorligi   har   xil   o'rganish
chuqurligi bilan yangidan aniqlanadi;
16 Yakka   tartibdagi   tadbirkorlarning   aylanma   mablag'larga   bo'lgan
ehtiyojining samaradorligiga ta'sirini hisobga olgan holda   ,   loyihani amalga oshirish
jarayonida   yaratilgan   ishlab   chiqarish   fondlarining   ishlashi   uchun   zarur   bo'lgan;
(Aylanma   mablag'larga   bo'lgan   ehtiyojning   samaradorlik   ko'rsatkichlariga   ta'siri
masalalari   ilgari   loyiha   hujjatlarida   ishlab   chiqilmagan.   Shu   bilan   birga,   aylanma
mablag'lar, ayniqsa inflyatsiya mavjud bo'lganda, investitsiya loyihalari samaradorligiga
sezilarli   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.   Shuning   uchun,   Tavsiyalar   zaruriyatini   hisoblashga
katta e'tibor beradi. 
Samaradorlikni   baholashdan   oldin   loyihaning   ijtimoiy   ahamiyati   mutaxassislar
tomonidan   belgilanadi.   Yirik,   milliy   iqtisodiy   va   global   loyihalar   ijtimoiy   ahamiyatga
ega deb hisoblanadi.
Birinchi   bosqichda   umuman   loyihaning   samaradorligi   ko'rsatkichlari   hisoblab
chiqiladi.   Ushbu   bosqichning   maqsadi   dizayn   yechimlarini   jamlangan   iqtisodiy
baholash   va   yaratishdir   zarur   sharoitlar   investorlarni   topish   uchun.   Mahalliy   loyihalar
uchun faqat ularning   tijorat samaradorligi va agar u maqbul deb topilsa, to'g'ridan-to'g'ri
baholashning   ikkinchi   bosqichiga   o'tish   tavsiya   etiladi.   Ijtimoiy   ahamiyatga   molik
loyihalar   uchun   birinchi   navbatda   ularning   ijtimoiy   samaradorligi   baholanadi.
Qoniqarsiz   davlat   samaradorligi   bilan   bunday   loyihalar   amalga   oshirish   uchun  tavsiya
etilmaydi   va   davlat   tomonidan   qo'llab-quvvatlanmaydi.   Agar   ularning   ijtimoiy
samaradorligi yetarli bo'lsa, ularning tijorat samaradorligi baholanadi.
Agar   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo'lgan   yakka   tartibdagi   tadbirkorning   tijorat
samaradorligi yetarli bo'lmasa, uni qo'llab-quvvatlashning turli shakllaridan foydalanish
imkoniyatini   ko'rib   chiqish   tavsiya   etiladi,   bu   yakka   tartibdagi   tadbirkorning   tijorat
samaradorligini maqbul darajaga oshiradi.
Agar moliyalashtirish manbalari va shartlari allaqachon ma'lum bo'lsa, loyihaning
tijorat samaradorligini baholash o'tkazib yuborilishi mumkin.
Baholashning   ikkinchi   bosqichida   samaradorlik   moliyalashtirish   sxemasi   ishlab
chiqilgandan   keyin   amalga   oshiriladi.   Ushbu   bosqichda   ishtirokchilarning   tarkibi
aniqlanadi   va   ularning   har   birining   loyihada   ishtirok   etishining   moliyaviy   maqsadga
muvofiqligi va samaradorligi aniqlanadi.
17 Investitsion   loyihalarning   samaradorligi   va   investitsiyalarning   maqsadga
muvofiqligini   aniqlash   uchun   individual   chora-tadbirlar   baholanadi.   Buning   uchun
loyihani   tahlil   qilish   jarayonida   olingan   ma'lumotlar   bir   qator   jarayonlar   va   qoidalar
yordamida   tahlil   qilinadi,   bu   qaror   qabul   qiluvchiga   daromadni   ko'paytirish   va   xavfni
minimallashtirish   nuqtai   nazaridan   investitsiyalarning   rentabelligi   to'g'risida   xulosa
chiqarishga yordam beradi.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   investitsiya   loyihasi,   agar   u   tanlangan   g'oya   uchun
shakllantirilsa, uni alohida deb hisoblash mumkin, bu esa takomillashtirish imkoniyatini
istisno   qilmaydi.   Qanday   bo'lmasin,   biz   investitsiyalarning   bir   yo'nalishi   haqida
gapiramiz,   bu   ularning   jozibadorligiga   qaramay,   firma   rivojlanishining   turli
yo'nalishlariga   investitsiya   qilishning   boshqa   variantlarini   ko'rib   chiqish   imkoniyatini
istisno qiladi.
3.   Investitsiya   loyihalari   samaradorligini   baholashning   statistik   va   dinamik
usullari
Investitsion   loyihalarning   samaradorligini   baholash   investitsiya   tahlilining   asosiy
elementlaridan   biridir.   Bu   bir   qancha   investitsiya   loyihalari   ichidan   eng   samarali
investitsiya   loyihalarini   to‘g‘ri   tanlash,   investitsiya   dasturlarini   takomillashtirish   va
xatarlarni minimallashtirishning asosiy vositasidir.
Investitsion   loyihalarni   baholash   usullari   hamma   hollarda   ham   bir   xil   bo lishiʻ
mumkin   emas,   chunki   investitsiya   loyihalari   xarajatlar   ko lami,   ulardan   foydalanish	
ʻ
muddati va foydali natijalari bo yicha katta farq qiladi.	
ʻ
Katta   kapital   qo'yilmalarni   talab   qilmaydigan,   ishlab   chiqarish   hajmining
o'zgarishiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatmaydigan,   shuningdek   nisbatan   qisqa   muddatli
foydalanish   muddatiga   ega   bo'lgan   kichik   investitsiya   loyihalari   uchun   eng   oddiy
hisoblash usullari qo'llanilishi mumkin.
Shu  bilan   birga,  katta  investitsiya  xarajatlarini   talab  qiluvchi   yirikroq  investitsiya
loyihalarini   (yangi   qurilish,   rekonstruksiya   qilish,   mahsulotning   tubdan   yangi   turlarini
18 o‘zlashtirish   va   boshqalar)   amalga   oshirish   ko‘plab   omillarni   hisobga   olishni   taqozo
etadi. 8
Investitsion   loyiha   qanchalik   katta   bo'lsa   va   u   korxonaning   iqtisodiy   faoliyati
natijalarida   qanchalik   jiddiy   o'zgarishlarga   olib   kelsa,   pul   oqimini   hisoblash   va
investitsiya   loyihasining   samaradorligini   baholash   usullari   shunchalik   aniq   bo'lishi
kerak.
Investitsion   loyihalarni   amalga   oshirish   natijasida   yuzaga   keladigan   pul
oqimlarining harakati bir necha yillar davomida sodir bo'lishi ularning samaradorligini
baholashni   qiyinlashtiradi.   Investitsion   loyihalarni   uzoq   vaqt   davomida   joriy   etish
korxonaning iqtisodiy salohiyati va xo‘jalik faoliyati natijalariga ta’sir etishini hisobga
olib,   ularning   samaradorligini   baholashda   xatolik   katta   moliyaviy   xavf   va
yo‘qotishlarga olib keladi.
Investitsion   xarakterdagi   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   jarayoni   taklif
etilayotgan   investitsiyalar   hajmi   va   kelajakdagi   pul   tushumlarini   baholash   va
taqqoslashga asoslanadi.   Taqqoslangan ko'rsatkichlar vaqtning turli nuqtalariga tegishli
bo'lganligi   sababli,   bu   erda   asosiy   muammo   ularni   taqqoslash   muammosidir.   Mavjud
obyektiv   va   subyektiv   sharoitlarga   qarab   uni   turli   yo'llar   bilan   qabul   qilish   mumkin:
inflyatsiya darajasi, investitsiyalar va ishlab chiqarilgan daromadlar hajmi, prognozlash,
tahlilchining mahorat darajasi va boshqalar.
Investitsion   faoliyatni   samaradorligini   baholashda   qo'llaniladigan   usullarni   ikki
guruhga bo'lish mumkin:
1. Buxgalteriya hisobi ("statistik" usullar) asosida:   
 Investitsiyalarni qaytarish muddati   PP (Payback Period);
 Investitsiyalar   samaradorligi   (rentabellik)   koeffitsienti   ARR
(Hisoblangan daromad darajasi).
2. Diskontlangan hisob-kitoblar asosida ("dinamik" usullar):   
 Sof joriy qiymat    NPV   (Net Present Value);
 Ichki daromad darajasi   IRR  (Internal Rate of Return);
 Investitsiyalar rentabelligi indeksi   PI   (rentabellik indeksi);
8
 http://www.elitarium.ru/
19  O'zgartirilgan   ichki   daromad   darajasi   MIRR   (Modified   Internal   Rate   of
Return);
 Investitsiyalarning diskontlangan to'lov muddati   DPP  (Discounted Payback
Period).
Loyihani   ishlab   chiqish   jarayonida   tahlil   qilingan   investitsiya   loyihalari   kapital
qo'yilmalar byudjeti, ma'lum bir mantiqqa ega.
Har bir investitsiya loyihasi naqd pul oqimi (Pul oqimi) bilan bog'liq bo'lib, uning
elementlari sof chiqimlar (Net Cash Outflow) yoki sof pul tushumlari (Net Cash Inflow)
hisoblanadi.   Sof   chiqim   deganda   loyihaning   joriy   naqd   xarajatlarining   joriy   pul
tushumlaridan oshib ketishi tushuniladi (agar nisbat teskari bo'lsa, sof tushum mavjud).
Pul oqimlari chiqishdan keyin keladigan pul oqimi   oddiy deb ataladi  . Agar kirish va
chiqishlar bir-birini almashtirsa, pul oqimi  favqulodda deb ataladi .
Ko'pincha   tahlil   yillar   bo'yicha   amalga   oshiriladi,   garchi   bu   cheklov   majburiy
bo’lmasa   ham.   Tahlil   har   qanday   davomiylikdagi   (oy,   chorak,   yil   va   boshqalar)   teng
davrlarda   amalga   oshirilishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   pul   oqimi   elementlarining
qiymatlari, foiz stavkasi va davr uzunligining taqqoslanishi haqida eslash kerak.
Barcha   investitsiyalar   loyihani   amalga   oshirishning   birinchi   yilidan   oldingi   yil
oxirida   amalga   oshiriladi,   deb   taxmin   qilinadi,   garchi   printsipial   jihatdan   ular   keyingi
yillar davomida amalga oshirilishi mumkin.
Naqd pulning kirib kelishi (chiqishi) keyingi yilning oxiriga to'g'ri keladi.
Loyihalarni   chegirmali   baholashga   asoslangan   usullardan   foydalangan   holda
baholashda foydalaniladigan chegirma koeffitsienti investitsiya loyihasi asosida yotgan
davr   uzunligiga   mos   kelishi   kerak   (masalan,   yillik   stavka   faqat   davr   uzunligi   bir   yil
bo'lgan taqdirda olinadi).
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   loyihani   baholash   va   tahlil   qilish   usullarini   qo'llash
ko'plab   bashoratli   taxminlar   va   hisob-kitoblarni   nazarda   tutadi.   Ko'plik   bir   qator
mezonlarni   qo'llash   imkoniyati,   shuningdek,   asosiy   parametrlarni   o'zgartirishning
so'zsiz   maqsadga   muvofiqligi   sifatida   aniqlanadi.   Bunga   elektron   jadval   muhitida
simulyatsiya modellaridan foydalanish orqali erishiladi.
20 Investitsiyalarni qaytarish davri (muddati) (PP)
Ushbu   usul   eng   sodda   va   jahon   amaliyotida   keng   qo'llaniladigan   usullardan   biri
bo'lib,   naqd   pul   tushumlarining   vaqtincha   tartibini   nazarda   tutmaydi.   Qoplanish
muddatini   (PP)   hisoblash   algoritmi   investitsiyalardan   rejalashtirilgan   daromadni
taqsimlashning   bir   xilligiga   bog'liq.   Agar   daromad   yillar   davomida   teng   taqsimlangan
bo'lsa,   unda   to'lov   muddati   bir   martalik   xarajatlarni   ularga   tegishli   yillik   daromad
miqdoriga bo'lish yo'li bilan hisoblanadi. Kasr son olinganda, u eng yaqin butun songa
yaxlitlanadi.   Agar   foyda   notekis   taqsimlangan   bo'lsa,   to'lov   muddati   to'g'ridan-to'g'ri
investitsiya   yig'ilgan   daromad   bilan   qoplanadigan   yillar   sonini   hisoblash   yo'li   bilan
hisoblanadi. PP ko'rsatkichini hisoblashning umumiy formulasi quyidagicha:
PP - yillar (oylar) bo'yicha to'lov muddati;
Io - dastlabki investitsiyalar;
CFcr - o'rtacha yillik (o'rtacha oylik) sof daromad.
Investitsiyalarning   qaytarilish   muddati   ko'rsatkichi   hisob-kitoblarda   juda   oddiy,
ammo tahlilda e'tiborga olinishi kerak bo'lgan bir qator kamchiliklarga ega.
Birinchidan,   u   so'nggi   davrlardagi   daromadlarning   ta'sirini   hisobga   olmaydi.
Ikkinchidan, bu usul diskontlanmagan hisob-kitoblarga asoslanganligi sababli, u bir xil
miqdordagi   jami   daromadli   loyihalarni   farqlamaydi,   lekin   yillar   davomida   har   xil
taqsimlanadi. Uchinchidan, bu usul qo'shilish xususiyatiga ega emas.
Qaytarilish   usulini   qo'llash   maqsadga   muvofiq   bo'lishi   mumkin   bo'lgan   bir   qator
vaziyatlar   mavjud.   Xususan,   kompaniya   rahbariyati   loyihaning   rentabelligidan   ko‘ra
ko‘proq   likvidlik   muammosini   hal   qilish   bilan   shug‘ullanayotgan   vaziyat   –   asosiysi
sarmoya imkon qadar tezroq o‘zini oqlashidir. Usul, shuningdek, investitsiyalar yuqori
darajadagi   tavakkalchilik   bilan   bog'liq   bo'lgan   vaziyatda   ham   yaxshi,   shuning   uchun
to'lov   muddati   qanchalik   qisqa   bo'lsa,   loyiha   shunchalik   xavfli   bo'ladi.   Bu   holat
texnologik o'zgarishlarning tez sodir bo'lish ehtimoli yuqori bo'lgan sanoat yoki faoliyat
uchun xosdir.
21 Investitsion samaradorlik koeffitsienti (ARR)
Bu   usul   ikkita   xarakterli   xususiyatga   ega:   U   daromad   ko'rsatkichlarini
diskontlashni   nazarda   tutmaydi;   daromad   sof   foyda   ko'rsatkichi   PN   bilan   tavsiflanadi
(balans   foydasi   byudjetga   ajratmalar   olib   tashlangan).   Hisoblash   algoritmi   juda   oddiy
bo'lib,   bu   ko'rsatkichdan   amaliyotda   keng   qo'llanilishini   oldindan   belgilab   beradi:
investitsiya   samaradorligi   koeffitsienti   (ARR)   o'rtacha   yillik   foyda   PNni   o'rtacha
investitsiya  qiymatiga bo'lish yo'li  bilan hisoblanadi  (koeffitsient  foiz sifatida olinadi).
O'rtacha   investitsiyalar   kapital   qo'yilmalarning   boshlang'ich   miqdorini   ikkiga   bo'lish
yo'li bilan topiladi, agar tahlil qilinayotgan loyihaning amal qilish muddati tugagandan
so'ng   barcha   kapital   xarajatlar   hisobdan   chiqariladi   deb   taxmin   qilinsa;   agar   qoldiq
qiymat (RV) ga ruxsat berilsa, unda uning taxminini hisobga olish kerak.
ARR investitsiya samaradorligi koeffitsienti o'rtacha yillik sof foydaning dastlabki
investitsiyalar hajmiga nisbati sifatida hisoblanadi:
Ushbu   ko'rsatkich   ko'pincha   investitsiyalarning   daromadliligi   deb   ataladi.   Va
indikator quyidagi formula bo'yicha aniqlanadi:
Bu yerda:
CF
c г   -   samaradorlik   koeffitsienti,   If   -   investitsiya   loyihasining   hayot   siklining
oxirida yoki uni amalga oshirish to'xtatilganda qoldiq qiymati.
Investitsiyalarni  baholashning statik usullari  kamchiliklardan xoli emas. Asosiysi,
ular vaqt omilini hisobga olmaydilar va hisob-kitoblar uchun turli xil qiymatlar olinadi -
hozirgi qiymatga investitsiya miqdori va kelajakdagi qiymatdagi foyda. Bu hisob-kitob
natijalarini sezilarli darajada buzadi, to'lov muddatini oshirib yuboradi va samaradorlik
omilini kam baholaydi.
22 Investitsiya loyihalari samaradorligini baholashning dinamik usuli.
Ushbu usullar guruhi murakkab va ko'p sonli  turli  jihatlarni  hisobga olishni  talab
qiladi.   Odatda   ular   amalga   oshirish   jarayonida   qo'shimcha   investitsiyalarni   talab
qiladigan uzoq muddatli investitsiya loyihalarini baholash uchun foydalaniladi.
Dinamik   usullardan   foydalanganda   daromad   va   xarajatlarni   real   qiymatlarga
yaqinlashtirishga   imkon   beruvchi   chegirma   stavkalarini   qidirish   muhim   tarkibiy   qism
hisoblanadi.   Diskontlash   -   bu   pul   oqimining   kelajakdagi   qiymatini   joriy   qiymatga
aylantirish   jarayoni.   Chegirma   stavkasini   tanlashda   inflyatsiyani,   investitsiyalar   uchun
barcha mablag' manbalarining narxini va mumkin bo'lgan xavf ko'rsatkichlarini hisobga
olish kerak.
Dinamik baholashning asosiy ko'rsatkichlari:
1. Investitsion NPVning sof joriy qiymati.
2. Investitsion daromadlilik indeksi PI.
3. Investitsion loyihaning ichki daromadlilik darajasi IRR.
Investitsion loyihalarni tahlil qilish ushbu ko'rsatkichlar bo'yicha amalga oshiriladi.
Investitsiyaning   sof   joriy   qiymati   uni   hisoblashning   ma'lum   bir   sanasiga
to'g'rilangan   investitsiyalarning   rentabelligini   ko'rsatadi,   bu   loyihaga   investitsiyalarni
olib tashlaydi.
Agar   investitsiyalar   bir   vaqtning   o'zida   amalga   oshirilmasa,   investitsiyalar   ham
hisob-kitob   sanasiga   beriladi.   Pul   oqimlarini   ma'lum   bir   sanaga   etkazish   diskont
stavkasi bo'yicha amalga oshiriladi.
Diskont stavkasi hisob-kitob sanasida investitsiyalarni boshqa loyihalarga gipotetik
joylashtirish stavkasi sifatida aniqlanadi, masalan, bankning depozit stavkasi, bankning
kredit stavkasi, investitsiya obyekti kapitalining qiymati,    o’rtacha stavka moliya bozori
Ularning   barchasi   taqqoslanadi   va   maksimal   stavka   tanlanadi.   Ko'pincha,   diskont
stavkasini   aniqlash   uchun   asos   investitsiya   qilingan   obyektning   kapital   qiymati
hisoblanadi,   ya'ni.   kapitaliga   qaytish.   Bu,   qoida   tariqasida,   boshqa   ko'rsatkichlarga
23 qaraganda   yuqori   va   investor   ham,   investitsiya   iste'molchisi   ham   buni   boshqaradi,
chunki ular uchun asosiy mezon kapital qiymatining o'sishidir. 9
NPV ni hisoblash formulasi quyidagicha: 10
 CF
t  - t-yildagi investitsion daromad oqimi;
 r - chegirma stavkasi:
 n - investitsiya loyihasining hayot aylanishi.
NPV   ko'rsatkichi   -   investorga   investitsiya   loyihasiga   mablag'larni   investitsiya
qilishdan   olingan   daromad   va   zararni   ko'rsatadi.   U   ushbu   daromadni   eng   kam   xavfli
aktivlar   turidagi   daromad   bilan   solishtirishi   mumkin.   Bank   depoziti   va   investitsiya
loyihasiga   investitsiya   qilishning   samaradorligi   va   maqsadga   muvofiqligini   hisoblab
chiqishi   mumkin.   Agar   NPV   0   dan   katta   bo'lsa,   loyiha   samarali   hisoblanadi.   Shundan
so'ng,   siz  NPV  qiymatini   bankdagi  depozitdan  olingan  daromad  bilan  solishtirishingiz
mumkin.   Agar   NPV   >   0   eng   kam   xavfli   loyihaga   hissa   qo'shsa,   investitsiya   foydali
bo'ladi.
Kapital   xarajatlarning   mutlaq   samaradorligi   ularning   korxonadagi   rentabelligi
(samaradorligi) umumiy qiymatini ko'rsatadi. Uning hisob-kitobi ma'lum bir vaqt uchun
real investitsiyalarning kutilayotgan yoki haqiqiy ta'sirini baholash uchun zarurdir.
Investitsiyalarning   mutlaq   samaradorligini   aniqlash   uchun   o'zaro   bog'liq   ikkita
ko'rsatkich   qo'llaniladi.   Birinchisi   (to'g'ridan-to'g'ri)   -   iqtisodiy   samaradorlik
(rentabellik)   koeffitsienti.   Yuqorida   aytib   o'tilgan   ikkinchi   (teskari)   -   diskontlangan
to'lov muddati.
Investitsiyalar   rentabelligi   (rentabellik)   indeksini   (PI)   hisoblash   usuli   quyidagi
formula bo'yicha hisoblanadi: 11
9
  Daskovskiy V.N.: Investitsiyalar samaradorligini baholashni takomillashtirish // Iqtisodchi 2009 yil 1-son, 42 -56-
bet;
10
 https://rubezh71.ru
11
 https://rbt-crimea.ru/
24 Bu yerda:
I
0  - dastlabki investitsiyalar
CF
t  - t-yildagi investitsion daromad oqimi
Shubhasiz, agar:
PI>1, keyin loyiha qabul qilinishi kerak;
PI<1, keyin loyiha rad etilishi kerak;
PI=1, u holda loyiha na foydali, na foydasiz.
Sof   zamonaviy   qiymatdan   farqli   o'laroq,   rentabellik   indeksi   nisbiy   ko'rsatkichdir.
Shu   sababli,   taxminan   bir   xil   NPV   qiymatiga   ega   bo'lgan   bir   nechta   muqobil
loyihalardan   bitta   loyihani   tanlashda   yoki   maksimal   umumiy   NPV   qiymati   bilan
investitsiya portfelini to'ldirishda juda qulaydir.
Ichki   daromad   darajasi   (IRR)   yoki   investitsiya   daromadining   ichki   darajasi
loyihaning   NPV   nolga   teng   bo'lgan   diskont   stavkasi   qiymatidir.   Ushbu   koeffitsientni
hisoblash loyiha uchun xarajatlarning ruxsat etilgan maksimal darajasini aniqlash uchun
zarur.  Misol  uchun,  agar  loyiha  tijorat   bankining  krediti  hisobidan   moliyalashtirilsa,  u
holda   IRR   bank   foiz   stavkasining   yuqori   chegarasini   ko'rsatadi,   uning   oshib   ketishi
investitsiya loyihasini foydasiz qiladi. Ichki daromad darajasi (IRR) ni topish formulasi
qo’yidagicha: 12
NPV
irr  - IRR stavkasi bo'yicha hisoblangan investitsiyalarning sof joriy qiymati.
Ushbu   ko'rsatkich   turli   miqiyosdagi   va   davomiylikdagi   investitsiya   loyihalari
samaradorligini taqqoslashda keng qo'llaniladi.
Ushbu   kamchilikni   bartaraf   etish   uchun   uni   pul   oqimlarida   hech   qanday   belgi
o'zgarishlari bo'lmagan alohida vaqtlar uchun aniqlash kerak.
12
 https://www.kp.ru/guide/otsenka-investitsionnykh-proektov
25 Diskontlangan to'lov muddati DPP investitsiya loyihalarini dinamik baholashda PP
ni qoplash muddati o'rnini bosuvchi vosita bo'lib xizmat qiladi.
O'zgartirilgan ichki rentabellik darajasi   (MIRR)  - ko'chmas mulkni uzoq muddatli
qurish   paytida,   masalan,   pul   mablag'larining   takroriy   chiqib   ketishida   yuzaga   kelishi
mumkin   bo'lgan   ichki   daromad   darajasining   kamchiliklarini   bartaraf   etadi.   Bu   holda
qayta investitsiya qilish risksiz stavka bo'yicha amalga oshiriladi, uning qiymati  bozor
tahlili asosida aniqlanishi mumkin.
Investitsiyaning   diskontlangan   qaytarilish   muddati   (Diskontlangan   qaytarilish
davri,   DPP)   - qaytarilish muddatini hisoblashning  statik usulining kamchiliklariga ega
emas,   chunki   u   pulning   vaqt   qiymatini   hisobga   oladi.   Diskontlangan   taqdirda,   to'lov
muddati   oshadi   va   PP   mezoniga   ko'ra   maqbul   bo'lgan   loyiha   DPP   bo'yicha   qabul
qilinishi   mumkin   emas.   Qaytarilish   muddatining   ta'rifi   rentabellikning   ichki   shakliga
yoki sof joriy qiymatga nisbatan yordamchi xususiyatga ega.
Amalda,   ko'pincha   shunday   bo'ladi:   yetarli   tajriba   yo'qligi   sababli,   ichki
mutaxassislar   investitsiya   loyihasining   samaradorligini   hisoblash   usullari   va   dasturiy
ta'minotini tanlashda yo'qoladi, ular ko'rsatkichlar, ustuvorliklar va baholash obyektlari
to'plamini   noto'g'ri   tanlashadi.   Natijada,   xulosalar   har   doim   ham   loyihaning   barcha
ishtirokchilarining manfaatlarini hisobga olmaydi va ba'zan subyektivdir. Ba'zi hollarda
obyektiv rasm   mustaqil   ekspertlarni  jalb  qilgan holda  shunga  o'xshash   ko'rsatkichlarni
qo'shimcha hisoblashni talab qilishi mumkin.
4.Milliy iqtisodiyotimiz rivojlanishida investitsoin loyihaning qiymati va uning
samarasining ro’li va ahamiyati
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   investitsiya   faoliyati   muhim   ahamiyat
kasb etadi. Har bir mamlakatning rivojlanish darajasi, ya’ni iqtisodiyotning rivojlanishi
va   iqtisodiy   o’sishi   ko’p   jihatdan   mamlakatdagi   investitsion   jarayonlarga   bog’liq.   Har
qanday   jamiyatning   baraqaror   iqtisodiy   jivojlanishini   investitsiyalarsiz   tasavvur   etib
bo’lmaydi. Ayniqsa, bugungi kunda bu narsa yaqqol namoyon bo’lmoqdaki, har qanday
mamlakatning bundan keyingi yuksalishi investitsiyalarni jalb etish holatiga bog’liq.
26 Hozirgi kunda O’zbekiston iqtisodiyotining barcha sohalarida o’zgarishlar, tarkibiy
islohatlar olib borilmoqda. Bunday islohotlarning olib borilishi  bevosita mamlakatdagi
investitsion   jarayon,   davlatning   investitsion   siyosati,   uning   ustuvor   yo’nalishlari   va
mamlakatdagi   korxonalar   investitsion   faolligiga   bog’liq.   Mustaqilligimizning   qisqa
davrida   investitsion   faollikni   oshirish,   uni   kuchaytirish   borasida   qator   amaliy   chora-
tadbirlar o’tkazildi, investitsion faoliyatni tartibga solib turuvchi qator qonun va qonun
osti   hujjatlari   chiqarildi   va   hayotga   tadbiq   qilinmoqda.   Bu   yo’lda   investitsiya
siyosatining   ahamiyati   juda   katta.   Chunki   investitsiyalar   iqtisodiyotda   tarkibiy
o’zgarishlar, texnik va texnologik yangilanishlar, korxonalarni qayta ta’mirlash ishlarini
amalga   oshirishni   rag’batlantiradi,   mamlakat   eksport   va   import   salohiyatini   oshirishga
imkon   yaratadi.   Shu   jihatdan   O’zbekiston   davlati   o’z   investitsiya   siyosatini   olib
bormoqda. Investitsiya siyosati – bu iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish,
qo’llab-quvatlash, markazlashgan investitsiya jarayonidan nomarkazlashgan investitsiya
jarayoniga   o’tish,   ustuvor   investitsion   loyihalarni   qo’llab-quvvatlashga   qaratilgan
mexanizm,   uslublar   yig’indisi   hisoblanadi.   Davlat   investitsiya   siyosatini   amalga
oshirishda ko’proq ustuvorlik kichik biznes subyektlari, xorijiy investitsiya ishtirokidagi
korxonalar   tuzishga   hamda   mavjud   kamchiliklarni   bartaraf   etish,   muammolarni
tezkorlik bilan hal etish va shu asnoda investitsiya ishtirokchilarining erkin harakat qila
olishlari   uchun   qulay   iqtisodiy,   investitsion   muhit   yaratishga   qaratilgan.   O’zbekiston
iqtisodiyotiga investitsiyalar   kiritish,  avvalo,  ichki  manbalarni  safarbar   etish  hisobidan
iqtisodiyotimizning   muhim   tarmoqlarini   jadal   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik   qayta   jihozlash,   transport   va   aloqa   sohasini   yanada   rivojlantirish   hamda
ijtimoiy   infratuzilma   ob’yektlarini   barpo   etish   hal   qiluvchi   ustuvor   yo’nalishlarga
aylandi.   Respublika   iqtisodiyotining   ustuvor   tarmoqlarida   investitsiya   loyihalarini
amalga   oshirishning   zaruriyati   quyidagilardan   kelib   chiqadi:   ishlab   chiqarish
quvvatlarining jismoniy va ma’naviy eskirganligi, ularning qayta tiklashga yoki texnik
jihatdan   qayta   jihozlashga   yoki   umuman   yangilashga   oid   bo’lib   qolganligi;   sanoat
tarmog’ida moddiy texnika bazasining o’ta pastligi va ko’pgina zarar ko’rib ishlaydigan
korxonalarning   mavjudligi;   respublika   milliy   daromadida   jamg’arish   bilan   iste’mol
o’rtasidagi   nisbatning   iste’mol   tomonga   ko’plab   sarflanayotgani   va   jamg’arishning
27 investitsiya   manbayi   sifatida   kamayib   borayotganligi;   O’zbekistonning   tabiiy
boyliklarga boyligi va bu erda ko’plab qayta ishlovchi korxonalarni qurish imkoniyating
mavjudligi; aholi sonining o’sib borayotganligi (mehnat resurslari) va kichik zamonaviy
ixcham   korxonalarni   barpo   etish,   ularni   mehnat   resurslarining   manbayi   bo’lmish
qishloqqa   yaqinlashtirish   zarurligi;   respublika   eksportida   xom   ashyo   salmog’ini
kamaytirish va ko’plab tayyor mahsulotlar chiqarish imkoniyatiga ega bo’lish zarurligi
va boshqalar.
Investitsiya   faoliyatining   rivojlanishida   turli   manabalar   hisobidan   mablag’larning
jalb   etilishi   holati   o’rganilishi   va   ular   hisobiga   investitsiyalarni   moliyalashtirish
holatining rivojlanishini tahlil qilish muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston   bugungi   kunda   yirik   xorijiy   investitsiyalarni   qabul   qiluvchi
mamlakatlar   qatoriga  kirish   uchun  barcha   iqtisodiy,   siyosiy   va   xuquqiy  asoslarga   ega.
Lekin bu degani O‘zbekistonda xorijiy investorlarni jalb qilish uchun barcha ishlar qilib
bo‘lindi, degani emas. Endigi navbatda bu asoslarga tayangan holda investitsiyalar jalb
etishning   mexanizmlarini   takomillashtirish   masalalari   turadi.   Jahon   tajribasi   shuni
ko‘rsatadiki   strategik   investorlar   ko‘p   miqdordagi   mablag‘larni   birinchi   navbatda
iqtisodiyoti o‘z ichki imkoniyatlari asosida barqaror va izchil ravishda rivojlanayotgan
mamlakatga   yonaltiradi.   Aynan   shunday   mamlakatlardagina   qo’yilgan   mablag‘lar
saqlanishiga   va   barqaror   foyda   olishga   mo’ljal   qilsa   bo’ladi.   Ichki   va   chet   el
investorlarini   birinchi   navbatda   minimal   darajadagi   soliq   imtiyozlari   emas,   balki
biznesdagi   keyingi   qulay  va   maqbul   istiqbollar   qiziqtiradi.   MDH   davlatlarining  paydo
bo’lishi   bilan   xorijiy   investorlarning   investitsion   faoliyatlarini   amalga   oshirishdagi
yangi   imkoniyatlar   maydoni   paydo   bo’ldi.   Shuni   aytish   kerakki   xorijiy   investorlar   bu
masalada katta tajribaga ega. Albatta bu masalaning bir tomoni bo’lsa, ikkinchi tomoni
investitsiyalar   qabul   qiluvchi   (MDX)   davlatlari   uchun   zamonaviy   ishlab   chiqarish
vositalarini   qabul   qilishdagi   investitson   tanlov   imkoniyati   yaratildi.   Bunga   oddiy   hol
deb   qarash   kerak   emas,   chunki,   investitsiyalar-iqtisodiyotni   xarakatga   keltiruvchi,   uni
olg’a   siljituvchi   kuch.   Mamlakatni   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   rivojlanishida
investitsiyalarining   jumladan,   xorijiy   investitsiyalarning   ahamiyati   kattadir.   Ma’lumki,
xar   qanday   135   davlat   dunyodan   ajralgan   holda   jahon   tajribalarini   o‘rganmasdan,
28 dunyoning   yetakchi   davlatlari   ilm,   fan   va   texnika   sohasida   erishgan   yutuqlarini   qabul
qilmasdan   rivojlanishi   mumkin   emas.   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   chuqur   iqtisodiy
islohatlar,   tarkibiy   o‘zgarishlar   amalga   oshirilar   ekan,   xorijiy   investitsiyalar   rivojisiz
tasavvur   etib   bo‘lmaydi.   Globallashuv   jarayoniga   qo‘shilish   bu   dunyoning   etakchi
davlatlari   bilan   hamkorlikda   bo‘lish,   ijtimoiy   iqtisodiy   va   siyosiy   sohadagi   davlat
siyosatining o‘zaro manfaatli asosda bu davlatlar siyosatiga mos kelishidir. Zamonaviy
jahon   iqtisodiyoti   uchun   investitsiya   faolligi   va   jahon   iqtisodiyoti   globallashuvining
kuchayishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlar   va   bozor
iqtisodiyotiga   o’tish   davrini   boshidan   kechirayotgan   davlatlarning   xalqaro   mehnat
taqsimotidagi   roli   ortib   borayotganligi   ham   unga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuningdek,
globallashuv   jarayoniga   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   ilmiytexnika   taraqqiyotining
tezlashishi, raqobatning kuchayishi va boshqa bir qator omillar ham xosdir.
Davlat   investitsiya   siyosati   hududlar,   tarmoq   va   korxona   investitsiya   siyosatidan
tarkib   topib,   ular   o'zaro   bog'liqdir.   Hududlar   investitsiya   siyosati   investitsiyani
sarflashda   aholi,   hudud   va   investor   manfa'tlarini   hisobga   olgan   holda   samarali
ishlatishga imkon beruvchi hududda olib boriladigan chora-tadbirlar majmuyi. Tarmoq
investitsiya   siyosati   esa   bu   mamlakat   iqtisodiyotining   rivojlanishini   ta'minlovchi
tarmoqlar,   sanoat   mahsulotlarini   eskport   qilish,   import   o'rnini   bosuvchi   ishlab
chiqarishni   yo'lga   qo'yish,   ilmiy-texnika   taraqqiyotini   investitsiya   yo'li   bilan   qo'llab-
quvvatlash hisoblanadi. O'zbekiston iqtisodiyotiga investitsiyalar  kiritish, avvalo, ichki
manbalarni   safarbar   etish   hisobidan   iqtisodiyotimizning   muhim   tarmoqlarini   jadal
modernizatsiya qilish, texnik va texnologik qayta jihozlash, transport va aloqa sohasini
yanada rivojlantirish hamda ijtimoiy infratuzilma ob'yektlarini barpo etish hal qiluvchi
ustuvor yo'nalishlarga aylandi.
Xulosa   qilib   aytganda,   hozirgi   kunda   mamlakatimiz   iqtisodiyotni   rivojlantirishda
investisiyalarni   o`rni   juda   katta.   Hozirda   investitsiyasiz   iqtisodiyotni   rivojlantirib
bo`lmaydi.   Investitsiyalarni   iqtisodiyotga   ko`proq   jalb   qilish,   ulardan   samarali
foydalanish, ularni hududlar bo`yicha to`g`ri taqsimlash investitisiya jalb qilish hajmini
oshirish   orqali   mamlakatimiz   iqtisodiyotini   jadal   rivojlantirishga   va   makroiqtisodiy
barqarorlikni ta`minlashga erisha olamiz.
29 Xulosa
Shunday   qilib,   bozor   sharoitida   investitsiya   loyihalari   samaradorligini   baholash
ko'rsatkichlari   tizimi   ikki   guruh   ko'rsatkichlarini   o'z   ichiga   oladi:   diskontlangan   va
oddiy. Shu bilan birga, diskontlangan ko'rsatkichlar  ustuvor hisoblanadi,  chunki ularni
hisoblashning   taxminiy   davri   investitsiya   loyihalarining   butun   hayot   tsiklini   qamrab
oladi va vaqt omili hisobga olinadi.
Tizimni   tashkil   etuvchi   oddiy   ko‘rsatkichlar   to‘plami   yetarli   emas,   amalda   hal
qilingan   vazifalar   turlarini   qamrab   olmagan   ko‘rinadi,   ularning   loyihalar
samaradorligini   asoslashdagi   roli   yetarlicha   baholanmaydi.   Umuman   olganda,
investitsiyalar   samaradorligini   baholashning   mavjud   tizimi   tizim   emas,   balki
ko'rsatkichlar   majmui   tushunchasiga   ko'proq   mos   keladi,   chunki   ularning   bir   qismi
(diskontlangan) ba'zi foydalanuvchilarning (investorlarning) ehtiyojlariga xizmat qiladi,
boshqa qismi esa. boshqalar (ishlab chiqaruvchilar).
Biroq,   investitsiya   loyihalari   samaradorligini   baholashning   amaldagi   tizimining
sezilarli kamchiligi, bizningcha, nisbatan arzon loyihalarni tanlashga moyilligidir. Ayni
paytda,   ortib   borayotgan   murakkablik   tufayli   texnalogik   jarayonlar   yuqori   sifatli
mahsulotlar   olish   va   ishlab   chiqarish   resurslari,   kapital   sig'imini   kamaytirish   imkonini
beruvchi   ularning   oqimi   rejimini   kuchaytirish.   Investitsion   loyihalar   ichida   rivojlangan
mamlakatlar ortadi. Yangi quvvatlarni yaratish va mavjud quvvatlarni yangilash uchun
alohida kapital xarajatlar ham ortib bormoqda.
O'sib borayotgan inflyatsiya sharoitida investitsiya loyihasini ishlab chiqishda eng
muhimi, pul tushumlarini prognozlashda uni to'g'ri hisobga olishdir: narxlarning o'sishi
ta'sirida   ularning   o'sishini   kam   baholash   loyihani   nomaqbul   qiladi   va   uni   ortiqcha
baholash   katta   qiyinchiliklarga   olib   kelishi   mumkin.   kelajakda   investorlar   oldidagi
majburiyatlarni to'lash bilan.
Inflyatsiya prognozining o'zi murakkab, chunki narx dinamikasi juda ko'p turli xil
omillar   bilan   belgilanadi.   Tegishli   adabiyotlarda   narxlarni   prognoz   qilishning   ko'plab
usullarining   tavsiflarini   topish   mumkin   -   eng   oddiy,   ekspertdan   tortib   eng
murakkabgacha,   makromodellar   va   murakkab   matematik   usullarga   asoslangan.   Shu
bilan   birga,   amaliyot   shuni   ko'rsatadiki,   prognozlarning   ishonchliligi   va   to'g'riligi
30 prognozlash   modellarining   murakkabligi   bilan   juda   zaif   bog'liqdir   va   ba'zida   ekspert
prognozlari murakkab simulyatsiya hisob-kitoblari natijalaridan yomonroq emas.
Bundan   tashqari,   eng   muhim   tadqiqotning   hal   etilmagan   muammolari   va
yo'nalishlarini ham qayd etish kerak. Bizning fikrimizcha, ular quyidagilarni o'z ichiga
olishi kerak:
1) Mezon ko'rsatkichlari tizimining mazmuni va tuzilishini aniqlashda O’zbekiston
iqtisodiyotining o'ziga xos xususiyatlarini hisobga olish zarurati;
2)     Nostandart   investitsiya   loyihalarini   hisobga   olish   va   tavakkalchilik   usullarini
takomillashtirish;
3)    Geterogen inflyatsiya parametrlarini prognozlash usullarini ishlab chiqish;
4)   Rivojlangan   fond   bozori   mavjud   bo'lmaganda   mablag'larni   qayta
moliyalashtirishning o'ziga xos xususiyatlarini hisobga olgan holda.
Tabiiyki,   ushbu   mavzu   bo'yicha   bir   qator   hal   etilmagan   muammolar   yanada
kengroqdir, ammo yuqoridagi muammolar hal qilish uchun ustuvor ahamiyatga ega.
Mamlakatimizga   kirib   kelgan   har   bir   xorijiy   investitsion   loyihaning   samarasini
aniqlash,uning   keyinchalik   qanchalik   foyda   berishi   ,uning   o’z   yo’lini   topib   ketishi
uchun   juda   muhim   ahamiyatga   ega.Kursh   ishi   davomida,ko’rib,o’rganim   chiqqan
ma’lumotlar asosida qo’yidagi xulosalarga kelindi va investitsiya samarasini aniqlashda
qo’yidagilarga ahamiyat berish kerak.
1. Investitsion   loyihalar   samaradorligini   baholash   investitsiyalar   xarajatlari
hajmini   taqqoslash,   rejalashtirilgan   kapitalning   rejalashtirilgan   foydasi   va
to'lov muddati bo'yicha amalga oshirilishi kerak;
2. Investitsion   qiymati   hajmini   baholash   loyihani   amalga   oshirishda
foydalaniladigan barcha resurslarni qamrab olishi kerak;
3. Investitsiya   fondlarining   to'lovini   baholash   Investitsiya   loyihasi   faoliyatida
sof   foyda   va   eskirmaslikning   kamayish   hajmi   tufayli   shakllangan   sof   pul
oqimi ko'rsatkichining asosida amalga oshirilishi kerak;
31 4. Investitsion   xarajatlar   va   puxta   pul   oqimlarining   miqdorini   baholash
jarayonida, u turli xil investitsiya loyihalari uchun farqlanishi kerak bo'lgan
chegirma stavkasi bilan namoyish etilishi kerak.
Xulosa qilib aytganda , har  bir investitsiya loyihasini  amalga oshirish uchun aniq
strategiya   ishlab   chiqish   kerak.   Buning   uchun   albatta   investitsiya   loyihalari
samaradorligini baholashning muhimligini aytib otish darkor. Bu kurs ishini yozish
davomida   biz   baholash   jarayonida   amalga   oshirish   zarur   bo’lgan   funksiya   va
bosqichlarni  o’rgandek va xulosalar chiqardek.
32 Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati:
O‘zbekiston Respublikasi qonunlari va me’yoriy-huquqiy xujjatlari
1. O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi . (8.12.1992)
2. “O‘zbekiston Respublikasida mulkchilik to‘g‘risida” Qonuni.(   23.11.1990 )
3. O‘zbekiston   Respublikasi   “Baholash   faoliyati   to‘g‘risida”   Qonuni.
(19.08.1999)
4. O‘zbekiston   Respublikasi   “Xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatining
shartnomaviy-huquqiy bazasi to‘g‘risida” Qonuni.(29.08.1998)
5. Mulk qiymatini baholashning milliy standartlari (MQBMS).(18.11.2009)
6. Mulk qiymatini baholashning xalqaro standartlari (MQBXS).(01.03.2018)
7.   “O'zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo'yicha   harakatlar
strategiyasi   to'g`risida”gi   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7
fevraldagi PF4947-sonli Farmoni.
8. He шитой  A , C  Инвестиции:Учебник. - 4-изд,  M .: «,Дашков и  K '», 2006.
C.118,
9. Investitsiyalarni   tashkil   etish   va   moliyalashtirish.   B.S.   Mamatov,   O.Yu
Xujamkulov, Nurbekov. Darslik. T.: Iqtisod Moliya, 2014. 608 bet.
10. Karlibayeva,   Raya   Xojabayevna   K.26   Investitsiyani   tashkil   etish   va
moliyalashtirish:   bilim   sohasi   200000   —   «Ijtimoiy   soha,   iqtisod   va   huquq»   bilim
sohasi 300000 — «Inqirozga qarshi boshqaruv» ta'lim yonalishlari talabalari uchun /
R.X.   Karlibayeva;   O'zR   Oliy   va   o'rta-maxsus   ta'lim   vazirligi,   -   T.:   Cho'lpon
nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2011. - 124 bet.
11. Karimov N, Xojimatov R. ―Investitsiyani tashkil etish va moliyalashtirish‖
O‘quv qollanma. – Тoshkent.: ТDIU, 2011 yil, 97 b
12. Daskovskiy   V.N.:   Investitsiyalar   samaradorligini   baholashni
takomillashtirish // Iqtisodchi 2009 yil 1-son, 42 -56-bet;
Internet saytlari:
www.lex.uz   ( O‘zbekiston   Respublikasi   qonunlari   va   me’yoriy-huquqiy
hujjatlari sayti)
33 www.ziyonet.uz   ( O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim
vazirligi sayti)
       https://rubezh71.ru
     https://rbt-crimea.ru/
www.tfi.uz   (Toshkent moliya instituti sayti)
www.gov.uz   (Hukumat portali)
      https://www.dissercat.com/    (Dessirtatsiyalarning      elektron kutubxonasi)
 
34

Investitsion loyihaning qiymati va uning samarasini aniqlash

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha